Enayatollah Bakhshi (Persian: عنایتالله بخشی, also known Enayat Bakhshi) is an Iranian veteran actor. During six decades of artistic activity, he has appeared in more than 170 plays and considered one of the most well-known actors played the antihero role in the history of Iranian cinema.[2] He is cooperated with some of the notable Iranian film directors, including Ebrahim Golestan, Bahram Beyzai, Ali Hatami, Amir Naderi, Masoud Kimiai, Dariush Mehrjoui and Davood Mirbagheri. He has received a First Grade Certificate in Art (equivalent to PhD) from the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran.
Bakhshi has taken part in many movies, including Mr. Naive (1970), Sattar Khan (1972), Tangna (1973), Tangsir (1973), The Deer (1974), Senator (1983), Travellers (1991), The Fateful Day (1994), and Killing Mad Dogs (2000). He has also taken part in various TV series, such as The First Man (1976), Sarbadars (1984), Imam Ali (1991), Heroes Don’t Die (1997), and Tabriz in Fog (2010).
Bakhshi was born on March 27, 1945 in Taleqan, a city west of Tehran. He taught acting from Hamid Samandarian in the young age. In 1959, he began his acting career with the National Art Group, headed by Abbas Javanmard. After two years with the group, he joined Imperial Iranian Air Force and subsequent to taking several electronics and English courses, he began teaching in the two fields.
After 10 years of serving the armed forces, he became employed by the Department of Theatre and began his artistic activity.
عنایت بخشی
In 1970, he married with Simin Bazarjani. She is the screenwriter of Iranian movies such as My Daughter Sahar (1989) and Bat (1997). Bakhshi lives in Tehran and he has two children.[1][3]
عنایتالله بخشی (متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان) بازیگر ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است.
او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقشهای خاکستری و مثبت داشته است.[۲][۳][۴] وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.[۵]
«بخشی» فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۳۸ در «گروه هنر ملی» و کار سینما را با بازی در فیلم «آقای هالو» (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش کرده است. حضور در آثار سینمایی چون ستارخان (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، تنگسیر (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۲)، گوزنها (۱۳۵۳)، سناتور (۱۳۶۳)، شکار (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۷۰)، روز واقعه (۱۳۷۳)، مسافر ری (۱۳۷۹)، سگکشی (۱۳۷۹) و آثار نمایشی تلویزیونی چون مرد اول (۱۳۵۵)، سربداران (۱۳۶۲)، سایه همسایه (۱۳۶۵)، امام علی (۱۳۷۵)، پهلوانان نمیمیرند (۱۳۷۶)، ولایت عشق (۱۳۷۹)، و ریحانه (۱۳۸۴) از کارهای شناخته شده اوست.
عنایتاله بخشی در ۷ فروردین ۱۳۲۴ در شهرستان طالقان متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فرا گرفت و کار نمایش را در سال ۱۳۳۸ به شکل حرفهای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز نمود. سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دورههای آموزشی در آنجا به تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت.[۶]
«بخشی» پس از ده سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت و تا امروز دست کم در ۴۰ نمایش به روی صحنه رفته است. بازی در «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، «پهلوان اکبر میمیرد» به کارگردانی عباس جوانمرد، «میراث و ضیافت» و «سلطان مار» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، و «مجلس زنکشی» به کارگردانی داوود میرباقری چندی از نمایشهای اوست. در میان این نمایشها بودهاند نمایشنامههایی که با وجود تمرینهای مکرر به روی صحنه نرفته و یا به چند اجرا متوقف شده و موانعی بر سر راه آنها وجود داشته است. نمایش «بازجویی» به کارگردانی پرویز صیاد یکی از نمایشهایی بود که اجرای آن برای مدتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متوقف شد.[۶]
عنایت بخشی
در پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج، «بخشی» به همراه علی نصیریان، محمد علی کشاورز، و اکبر زنجانپور نخستین نشان این تماشاخانه را به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه نمایش دریافت کرد.
همسو با کار تئاتر او در طی شش دهه کار بازیگری، در آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی نقشآفرینی نموده است. بخش قابل توجه آثار سینمایی وی مربوط به دهه ۱۳۶۰ سینمای ایران و سالهای نخست دهه ۱۳۷۰ است. پرویز صیاد، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، سیروس الوند، مهدی فخیمزاده، حسن فتحی، رسول صدرعاملی، سیدضیاءالدین دری، و سیروس مقدم از دیگر کارگردانانی هستند که وی با ایشان همکاری داشته است. از فعالیتهای جانبی او نیز میتوان به داوری دومین و سومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران (۱۳۷۸–۱۳۷۷) در کنار دیگر اعضای هیئت داوران اشاره نمود.[۷][۸] وی همچنین از سال ۱۳۹۸ و برای یک دوره سه ساله به ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران منصوب شده است.
«بخشی» در سال ۱۳۴۹ با «سیمین بازرجانی» ازدواج کرد. همسر وی پس از ازدواج از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامهنویسی روی آورد. فیلمنامههای دخترم سحر (۱۳۶۸) و خفاش (۱۳۷۶)، و چاپ چند کتاب از نوشتههای اوست. «بخشی» در تهران زندگی میکند و دارای ۲ فرزند به نامهای اَبرَش و آرش است.[۱]
عنایتالله بخشی (متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان) بازیگر ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است.
او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقشهای خاکستری و مثبت داشته است.[۲][۳][۴] وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.[۵]
«بخشی» فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۳۸ در «گروه هنر ملی» و کار سینما را با بازی در فیلم «آقای هالو» (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش کرده است. حضور در آثار سینمایی چون ستارخان (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، تنگسیر (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۲)، گوزنها (۱۳۵۳)، سناتور (۱۳۶۳)، شکار (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۷۰)، روز واقعه (۱۳۷۳)، مسافر ری (۱۳۷۹)، سگکشی (۱۳۷۹) و آثار نمایشی تلویزیونی چون مرد اول (۱۳۵۵)، سربداران (۱۳۶۲)، سایه همسایه (۱۳۶۵)، امام علی (۱۳۷۵)، پهلوانان نمیمیرند (۱۳۷۶)، ولایت عشق (۱۳۷۹)، و ریحانه (۱۳۸۴) از کارهای شناخته شده اوست.
عنایتاله بخشی در ۷ فروردین ۱۳۲۴ در شهرستان طالقان متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فرا گرفت و کار نمایش را در سال ۱۳۳۸ به شکل حرفهای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز نمود. سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دورههای آموزشی در آنجا به تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت.[۶]
«بخشی» پس از ده سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت و تا امروز دست کم در ۴۰ نمایش به روی صحنه رفته است. بازی در «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، «پهلوان اکبر میمیرد» به کارگردانی عباس جوانمرد، «میراث و ضیافت» و «سلطان مار» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، و «مجلس زنکشی» به کارگردانی داوود میرباقری چندی از نمایشهای اوست. در میان این نمایشها بودهاند نمایشنامههایی که با وجود تمرینهای مکرر به روی صحنه نرفته و یا به چند اجرا متوقف شده و موانعی بر سر راه آنها وجود داشته است. نمایش «بازجویی» به کارگردانی پرویز صیاد یکی از نمایشهایی بود که اجرای آن برای مدتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متوقف شد.[۶]
عنایت بخشی
در پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج، «بخشی» به همراه علی نصیریان، محمد علی کشاورز، و اکبر زنجانپور نخستین نشان این تماشاخانه را به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه نمایش دریافت کرد.
همسو با کار تئاتر او در طی شش دهه کار بازیگری، در آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی نقشآفرینی نموده است. بخش قابل توجه آثار سینمایی وی مربوط به دهه ۱۳۶۰ سینمای ایران و سالهای نخست دهه ۱۳۷۰ است. پرویز صیاد، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، سیروس الوند، مهدی فخیمزاده، حسن فتحی، رسول صدرعاملی، سیدضیاءالدین دری، و سیروس مقدم از دیگر کارگردانانی هستند که وی با ایشان همکاری داشته است. از فعالیتهای جانبی او نیز میتوان به داوری دومین و سومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران (۱۳۷۸–۱۳۷۷) در کنار دیگر اعضای هیئت داوران اشاره نمود.[۷][۸] وی همچنین از سال ۱۳۹۸ و برای یک دوره سه ساله به ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران منصوب شده است.
«بخشی» در سال ۱۳۴۹ با «سیمین بازرجانی» ازدواج کرد. همسر وی پس از ازدواج از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامهنویسی روی آورد. فیلمنامههای دخترم سحر (۱۳۶۸) و خفاش (۱۳۷۶)، و چاپ چند کتاب از نوشتههای اوست. «بخشی» در تهران زندگی میکند و دارای ۲ فرزند به نامهای اَبرَش و آرش است.[۱]
عنایتالله بخشی (متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان) بازیگر ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است.
او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقشهای خاکستری و مثبت داشته است.[۲][۳][۴] وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.[۵]
«بخشی» فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۳۸ در «گروه هنر ملی» و کار سینما را با بازی در فیلم «آقای هالو» (۱۳۴۹) به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی ایفای نقش کرده است. حضور در آثار سینمایی چون ستارخان (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، تنگسیر (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۲)، گوزنها (۱۳۵۳)، سناتور (۱۳۶۳)، شکار (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۷۰)، روز واقعه (۱۳۷۳)، مسافر ری (۱۳۷۹)، سگکشی (۱۳۷۹) و آثار نمایشی تلویزیونی چون مرد اول (۱۳۵۵)، سربداران (۱۳۶۲)، سایه همسایه (۱۳۶۵)، امام علی (۱۳۷۵)، پهلوانان نمیمیرند (۱۳۷۶)، ولایت عشق (۱۳۷۹)، و ریحانه (۱۳۸۴) از کارهای شناخته شده اوست.
عنایتاله بخشی در ۷ فروردین ۱۳۲۴ در شهرستان طالقان متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فرا گرفت و کار نمایش را در سال ۱۳۳۸ به شکل حرفهای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز نمود. سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دورههای آموزشی در آنجا به تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت.[۶]
«بخشی» پس از ده سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت و تا امروز دست کم در ۴۰ نمایش به روی صحنه رفته است. بازی در «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، «پهلوان اکبر میمیرد» به کارگردانی عباس جوانمرد، «میراث و ضیافت» و «سلطان مار» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، و «مجلس زنکشی» به کارگردانی داوود میرباقری چندی از نمایشهای اوست. در میان این نمایشها بودهاند نمایشنامههایی که با وجود تمرینهای مکرر به روی صحنه نرفته و یا به چند اجرا متوقف شده و موانعی بر سر راه آنها وجود داشته است. نمایش «بازجویی» به کارگردانی پرویز صیاد یکی از نمایشهایی بود که اجرای آن برای مدتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متوقف شد.[۶]
عنایت بخشی
در پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج، «بخشی» به همراه علی نصیریان، محمد علی کشاورز، و اکبر زنجانپور نخستین نشان این تماشاخانه را به پاس نیم قرن فعالیت در عرصه نمایش دریافت کرد.
همسو با کار تئاتر او در طی شش دهه کار بازیگری، در آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی نقشآفرینی نموده است. بخش قابل توجه آثار سینمایی وی مربوط به دهه ۱۳۶۰ سینمای ایران و سالهای نخست دهه ۱۳۷۰ است. پرویز صیاد، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، سیروس الوند، مهدی فخیمزاده، حسن فتحی، رسول صدرعاملی، سیدضیاءالدین دری، و سیروس مقدم از دیگر کارگردانانی هستند که وی با ایشان همکاری داشته است. از فعالیتهای جانبی او نیز میتوان به داوری دومین و سومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران (۱۳۷۸–۱۳۷۷) در کنار دیگر اعضای هیئت داوران اشاره نمود.[۷][۸] وی همچنین از سال ۱۳۹۸ و برای یک دوره سه ساله به ریاست هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران منصوب شده است.
«بخشی» در سال ۱۳۴۹ با «سیمین بازرجانی» ازدواج کرد. همسر وی پس از ازدواج از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامهنویسی روی آورد. فیلمنامههای دخترم سحر (۱۳۶۸) و خفاش (۱۳۷۶)، و چاپ چند کتاب از نوشتههای اوست. «بخشی» در تهران زندگی میکند و دارای ۲ فرزند به نامهای اَبرَش و آرش است.[۱]
Enayat Bakhshi
پژمان جمشیدی و عنایت بخشی در شرف خانواده فاضل
عنایت بخشی
بیوگرافی عنایت بخشی
رز رضوی و عنایت بخشی
عنایت بخشی و دکتر نوبخت
الناز عباسیان
نوشتن از بعضی هنرمندان نه بهانه میخواهد و نه مناسبت. هربار که سراغشان بروی گنجینهای دارند برای کشف دوباره؛ گنجینهای که حاصل 6دهه کار هنری و حضور در بیش از ۱۷۰اثر نمایشی است؛ کسی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر و نشان هنری سنگلج را دریافت کرده است. صحبت از یکی از پیشکسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون است که در فیلمهایی همچون «ستارخان»،« تنگنا»، «تنگسیر»،«مسلخ»، «گوزنها»، «سناتور»، «شکار»، «مسافران»، «روز واقعه»، «مسافر ری»، «سگکشی» و آثار نمایشی تلویزیونی چون «مرد اول»، «سربداران»، «سایه همسایه»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمیمیرند»، «ولایت عشق» و «ریحانه» ایفای نقش کرده است. صحبت از عنایتالله بخشی است. از حضور در گروه هنر ملی گرفته تا بازی در بیش از ۷۰فیلم سینمایی و صدها نمایش و ۸۰سریال موجب شده تا بخشی را جزو یکی از قدیمیترین و پرکارترین بازیگران ایرانی بشناسیم؛ هنرمندی که از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضدقهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقشهای خاکستری و مثبت داشته است. البته با وجود چهره باابهت و نقشهای فراوان خاکستریاش، مرد خوشقلب و مهربانی است و نگاه متفاوتی به اجرای نقش منفی دارد و میگوید: «به تمام بازیگران جوان پیشنهاد میکنم که به قهرمان قصه بودن و شهرت فکر نکنند. سعی کنند در نقشهای منفی هم خوب باشند. یک منفی آرام که میتواند دوستداشتنیتر از قهرمان قصه باشد.» آنچه میخوانید ماحصل گفتوگوی ما با این هنرمند است.
شما از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون هستید که سالها در این زمینه فعالیت کردهاید. پیشکسوت بودن مسئولیت شما را سنگینتر کرده است؟
خداوند را شاکرم که به من توانایی داد تا بتوانم در کار سینما و تئاتر شرکت داشته باشم و خدمتگزار مردم سرزمینم باشم؛ مردمی که لایق احترامند. قطعا وقتی چندین دهه در عرصهای به مردم خدمت میکنید باید مسئولیتش را پذیرا باشید و چه چیز مهمتر از این وادی. کار نمایش، شکلی از فعالیت اجتماعی است که خروجی آن در پیش چشم تودههای انبوه مردم است؛ مردمی که وقتی شما را در کوچه و خیابان میبینند به شما انتقاد میکنند و با صراحت به شما میگویند که بهتر بود در نقش بهخصوصی کار نمیکردید و اگر در جوابشان حتی بگویید که از این طریق ارتزاق میکنید راضی نمیشوند. اینها قطعا مسئولیتی است که بردوش ماست و باید جوابگوی مردم باشیم.
با این سابقه درخشان و کارهای متعددی که داشتید چرا مدتی است کم کار شدهاید؟ نقشهایی را که پیشنهاد میشوند نمیپسندید یا مدیوم خاصی مدنظر شماست؟
بازیگری برای من امری تمامنشدنی است. مثل روز اول و برداشت اولی که جلوی دوربین رفتم، در این سن نیز همان شوق و استرس و هیجان را دارم. برای من هیچوقت بازیگری و جلوی دوربین رفتن کهنه نمیشود. درخصوص کار و کمکاری باید خدمت شما عرض کنم نوروز۹۸ سریال «بر سر دوراهی» را داشتم که از شبکه دو سیما پخش شد و پس از آن پیشنهاد مناسبی نداشتم. ضمن اینکه طی این مدت، شیوع بیماری بر فعالیتها بیتأثیر نبوده است.
فضای کنونی بازیگری برای شما که پیشکسوت هستید با گذشته چه فرقی کرده است؟ از این وضعیت راضی هستید؟
به خاطر دارم در ایام نوجوانی نمایشنامهای بهنام «آلونک» را کار میکردیم. قرار بود در این نمایش نقش درویشی را بازی کنم. برای این نقش نزدیک به ۹ماه هر جا که میتوانستم در آنجا درویشی را بیابم میگشتم که ببینم این افراد چگونه راه میروند، چگونه حرف میزنند و عقایدشان چیست؟ گمان نمیکنم بازیگران نسل امروز حوصله این کارها را داشته باشند. امروز بیش از هر چیز یافتن شهرت را در بین عمده جوانان میبینم. البته منظورم همه بازیگران این نسل نیست و استثنا هم وجود دارد. منصفانه بگویم بازیگری که تئاتر و بازی در تئاتر و سینما برایش مقدس است، زمانی که میخواهد روی صحنه برود تمام وجودش میلرزد.
در چند ماه اخیر که شیوع ویروس کرونا محدودیتهای اجتماعی بیسابقهای ایجاد کرده و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و هنری تعطیل شدند، هنرمندان زیادی متضرر شدند. از آنجا که شما عضو هیأتمدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون هستید، بهنظر شما تعطیلی پروژههای سینما و تلویزیون چه آسیبهایی به این صنف وارد میکند؟
آرزوی من در ابتدا سلامتی بازیگران است. امیدوارم هیچ کدام از مردم سرزمینم و مخصوصا دوستان عزیز بازیگرم هیچگاه در بستر بیماری نباشند. بعد از شیوع کرونا اکثر بازیگران بیکار شدهاند؛ آرزو میکنم در ادامه سال پرکار باشند. امیدوارم این بیماری هر چهسریعتر ریشهکن شود و بازیگران بتوانند جلوی دوربین بروند. فارغ از بحث معیشت تمامی زندگی یک بازیگر بازی کردن است و مطمئن باشید تمامی بازیگران از این وقفه سهماهه بسیار غمگین هستند.
بهنظر شما راه برونرفت از این بحران حداقل برای هنرمندان چه میتواند باشد؟ اکران آنلاین فیلمهای سینمایی، سینما ماشین، پخش از شبکه نمایش خانگی و … میتوانند کمکی به صنعت سینمای ایران کنند؟
این مهم را مسئولان باید مدیریت کنند. این کار هم مثل مشاغل دیگر است. تمام مشاغل از این شرایط لطمه دیدهاند. به تازگی متوجه شدهام که چند فیلم از جمله فیلم «خروج» ساخته آقای حاتمیکیا بهصورت اینترنتی اکران شده است. نمیدانم تجربه موفقی بوده است یا خیر. امیدوارم موفق بوده باشد. مهمترین قاعده در موفقیت کارهای هنری حفظ حقوق هنرمند است. متأسفانه امروز میبینیم آثار هنرمندان به رایگان دستبهدست میشود و هنرمندان خصوصا خوانندگان و آهنگسازان انگیزه کافی برای ارائه آلبومهای موسیقی ندارند و بهکار اجرای زنده گرایش پیدا کردهاند. تأکید میکنم مسئولان باید فکری برای حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار هنرمندان کنند.
بهخاطر ابهت چهرهتان، اغلب نقشهایی که شما بازی کردهاید خاکستری بوده و برخلاف منش و روحیه مهربانتان، جای کاراکترهای ضدقهرمان و گاه منفی بازی کردهاید؟ کار سختی نیست؟
من روحیات ظریفی دارم. عاشق کبوتران سپید، اسبان خوب و طبیعت بکر هستم. بگذارید اینگونه بگویم تا خوانندگان بهتر درک کنند؛ اگر رشته مثبت از یک سیم برق با رشته منفی تماس برقرار نکند هرگز چراغی روشن نمیشود. یک درام هم زمانی مقبول میافتد که منفی قدرتمندی داشته باشد. اینجاست که باید هر چه دارید بر اجرای درست و کامل منفی قصه بگذارید. اگر بازیگری نتواند منفی مؤثری باشد قطعا بازیگر نیست و من به تمام بازیگران جوان پیشنهاد میکنم که به قهرمان قصه بودن فکر نکنند. به شهرت فکر نکنند و سعی کنند یک منفی خوب هم باشند؛ یک منفی آرام که میتواند دوستداشتنیتر از قهرمان قصه باشد. همچنین توصیه من به جوانان ادامه راه بزرگان است، امیدوارم برای بازیگری تلاش کنند، درس بخوانند و تمرین کنند زیرا تنها راه درست همین است؛ بازیگری تلاش بیوقفه و رنج طولانی میطلبد.
ماندگارترین و دوستداشتنیترین نقشی که بازی کردهاید، از دید شما و از دید مردم کدام است؟
چند نقش را دوست داشتهام. نقشی داشتم در فیلم تنگنا به کارگردانی امیر نادری، دیگری نقش مأمور امنیتی آرام فیلم شکار بود به کارگردانی مجید جوانمرد، و نقش کوتاهی که در فیلم مسافران ساخته بهرام بیضایی داشتم. البته نقشهای متفاوت متعددی وجود دارد که میتوانم به این فهرست اضافه کنم و همه را دوست دارم. نظر مردم را باید از خودشان پرسید اما احساس میکنم نقش آمیرزا در سریال سایههمسایه و پهلوان قلیچ در مجموعه پهلوانان نمیمیرند در میان مردم بیشتر جا باز کرد بهطوری که تا سالها بسیاری من را در کوچه و خیابان آمیرزا صدا میزدند.
بزرگترین سرمایه زندگیتان بعد از چنددهه فعالیت هنری چیست؟
برای یک بازیگر هیچچیز باارزشتر از این نیست که کارهایش را دوست داشته باشند. حقیقتا لطف و محبت مردم سرمایه بزرگ زندگی من است.
همسرتان بانو سیمین بازرجانی یک نویسندهاند و تا حدودی همکار شما. ایشان چقدر در انتخاب و ایفای نقشها به شما ایده و نظر دادهاند؟
بدون کوچکترین تعارفی سیمین مهمترین نقش را در زندگی هنری من داشته است. کار هنری زندگی بیقاعده و قانونی است و در کنار این بیقانونی زندگی را سر کردن مشکل است، اما همسر من در مقابل مشکلات با توانایی ایستاد و دم برنیاورد؛ مشکلاتی که جماعت سینما از آن بهخوبی اطلاع دارند.
فرزندان چطور؟ رشته هنری شما را دنبال کردهاند؟
من 2پسر به نامهای اَبرَش و آرش دارم که خوشبختانه هیچکدام سراغ بازیگری نیامدند. البته آرش به موسیقی بسیار علاقهمند است.
هماکنون مشغول چه کاری هستید؟
کارهای شخصی؛ فعلا در پروژهای مشغول کار نیستم.
جز بازیگری و کارگردانی تئاتر شغل دیگری دارید؟
خیر، مدتی یک تاکسی سرویس داشتم که مدیریتش برعهده من بود و تغییر کاربری داده شد.
از تفریح این روزهایتان برایمان بگویید. بیشک اهل مطالعه هم هستید؛ چه کتابهایی بیشتر میخوانید.
در روزهایی که پشت سر گذاشتیم همه ما به سبب شیوع ویروس در قرنطینه بودیم. من هم مانند دیگران در قرنطینه خانگی بودم. در این فرصت فیلمهای خوب میبینم و اغلب کتابهایی با مضامین تاریخی و کتابهای شعر را بسیار دوست دارم و مطالعه میکنم.
سخن پایانی
و سخن پایانی اینکه میخواهم در برابر کادر پزشکی کشورمان که این روزها مجاهدانه در بیمارستانها در کنار بیماران هستند سر تعظیم فرود بیاورم و دست تکتکشان را میبوسم. تعدادی از آنها برای آنکه ما زندگی کنیم زندگیشان را گذاشتند و رفتند. مردم ایران هیچگاه ایثار و از خودگذشتگی آنان را فراموش نخواهند کرد.
توصیه من به جوانان ادامه راه بزرگان است. امیدوارم برای بازیگری تلاش کنند، درس بخوانند و تمرین کنند زیرا تنها راه درست همین است؛ بازیگری تلاش بیوقفه و رنج طولانی میطلبد
برخلاف اغلب نقشهایش صبور و مهربان است
«سیمین بازرجانی» همسر عنایت بخشی خود اهل شعر و داستان بوده و گویا بعد از ازدواج با بخشی از وادی شعر و داستان به سینما و فیلمنامهنویسی روی آورد. بازرجانی از روحیات و ویژگیهای اخلاقی استاد برایمان میگوید: «مردی صبور و خوشقلب و مهربان؛ کاملا برخلاف پارهای از نقشها که در گذشته کار کردهاند.» او در پاسخ به این سؤال که آیا جامعه هنری بهویژه سینما و تلویزیون دین خود را به پیشکسوتانی چون عنایت بخشی ادا کرده است؟ میگوید: «هنرمندانی که سالها زندگیشان را صرف خلق آثار هنری کرده و در آفرینش آثار مهم و قابلتوجه سهم بهسزایی داشتهاند از جامعه هنری انتظار دارند که در سنین سالمندی تحتحمایت و تقدیر نهادهای ذیربط قرار گیرند و این نهادها هستند که باید دین خود را نسبت به پیشکسوتان ادا کنند؛ هنرمندانی که سالهای سال به جامعه هنری خدمت صادقانه و عاشقانه کرده و باعث پیشرفت و اعتلای هنر این سرزمین شدهاند.» در کارنامه کاری او چاپ چندین کتاب و فیلمنامه هم دیده میشود. خودش از تأثیر عنایت بخشی در این زمینه میگوید: «از نوجوانی به شعر و ادبیات و نگارش داستان علاقهمند بودم و کارهایم در مجلات آن زمان به چاپ میرسید. پس از ازدواج با آقای بخشی علاقهام را معطوف به فیلمنامهنویسی کردم و به نوشتن فیلمنامههایی همچون «معصومه»، «دخترم سحر»، و «قدمخیر دخترِ سبحان» پرداختم که قدمخیر… با شرکت در جشنواره هنری ادبی روستا موفق به کسب مقام اول و دریافت تقدیرنامه از پدر شهید بزرگوار سیدمرتضی آوینی شد».
متولد طالقان
عنایتالله بخشی در ۷فروردین۱۳۲۴ در شهرستان طالقان متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیرنظر حمید سمندریان فراگرفت و کار نمایش را در سال۱۳۳۸ به شکل حرفهای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز کرد. سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دورههای آموزشی در آنجا به تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت. بخشی پس از 10سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت. او همسو با کار تئاتر طی 6دهه کار بازیگری، در آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی نقشآفرینی کرده است. بخش قابلتوجه آثار سینمایی او مربوط به دهه۶۰ سینمای ایران و سالهای نخست دهه۷۰ است. وی همچنین از سال۱۳۹۸ و برای یک دوره 3ساله به عضویت در هیأتمدیره انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران منصوب شده است. بازی در فیلم سینمایی «شرف خانواده فاضل» از تجربههای جدید او در شبکه نمایش خانگی است.
نشان سنگلج به پاس نیمقرن فعالیت هنری
چندی پیش در پنجاهوچهارمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج، عنایت بخشی به همراه علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، و اکبر زنجانپور نخستین نشان این تماشاخانه را به پاس نیمقرن فعالیت در عرصه نمایش دریافت کرد. عنایت بخشی که در سال ۴۴ در نمایش پهلوان اکبر به کارگردانی عباس جوانمرد و در تماشاخانه سنگلج به ایفای نقش پرداخته بود بعد از گذشت بیش از نیم قرن دوباره در این مراسم روی صحنه تماشاخانه سنگلج ایستاد و بخشهایی از این نمایش را خوانش کرد. او آن روز ضمن خرسندی از این اتفاق عنوان کرد که هنوز و با گذشت 54 سال، خیلی از دیالوگهای این نمایشنامه را از حفظ در خاطر دارد. بخشی درباره دریافت این نشان میگوید: «افتخار بزرگی بود. نشانی که خاطرات شیرین بسیاری را برایم زنده کرد. نمایشنامههایی که در سنگلج کار کردهام هر کدام برگی از خاطرات زندگی من بودهاند. نمایشهایی چون «پهلوان اکبر میمیرد»، «غروب در دیاری غریب»، «قصه ماه پنهان»، «عروسکها»، «میراث و ضیافت» از بهرام بیضایی؛ «شهر طلایی» از مجید جوانمرد، همه از نخستین کارهای من بود که همه را در سنگلج اجرا کردیم و چه کارهای باارزش و به یاد ماندنیای بودند. یادش بخیر!» بازی در «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، «میراث و ضیافت» و «سلطان مار» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، و «مجلس زنکشی» به کارگردانی داوود میرباقری از دیگر نمایشهای او است.
تلفن تماس:
۶۶۰۶۶۱۴۳-۰۲۱
استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.
کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ میباشد.
راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:
میزان نوشت: بازیگر سریال «ولایت عشق» گفت: فارغ از بیماری و مشکلاتی این چنین عادت ندارم که برای حضور در عرصه بازیگری دست و پای الکی بزنم، اهل پارتی بازی و سفارش خود به این و آن نیستم و ترجیح می دهم به من پیشنهاد شود تا اینکه خودم را پیشنهاد کنم.
عنایت بخشی درباره آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: خدا را شکر که نسبت به گذشته حالم بسیار بهتر شده است، پیشتر درد پا به شدت آزارم می داد اما با ادامه مراحل درمان ماههای گذشته را بدون درد سپری کردهام.
بازیگر «معمای شاه» درباره آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: قرار بود در سریالی پلیسی به کارگردانی رسول حق شناس به ایفای نقش بپردازم، با وجود اینکه در تست گریم هم حاضر شدم و بسیاری از مقدمات کار انجام شده بود اما به دلیل نبود بودجه این پروژه فعلاً متوقف شده است.
بازیگر سریال «ولایت عشق» با اشاره به نزدیک بودن نقش خود در این سریال به کاراکترش در سریال «پلیس جوان» افزود: این سریال برای شخص من به شدت به یاد آورنده سریال پلیس جوان بود، در این اثر هم نقش پدری رنج کشیده را بازی خواهم کرد.
بخشی با اشاره به کم کاری خود در عرصه بازیگری خاطرنشان کرد: فارغ از بیماری و مشکلاتی این چنین عادت ندارم که برای حضور در عرصه بازیگری دست و پای الکی بزنم، اهل پارتی بازی و سفارش خود به این و آن نیستم و ترجیح می دهم به من پیشنهاد شود تا اینکه خودم را پیشنهاد کنم.
عنایت بخشی
۲۴۱۲۴۱
در شهر اصفهان و در محله حکیم آن، مسجد حکیم قرار گرفته است که دارای یکی از تاریخی ترین سردرهای ایران است.
برند زی توانست در رقابتی تنگاتنگ، جایگاه ارزشمند برنز را در قسمت ارتباطات یکی از معتبرترین جوایز بینالمللی خلاقیت یعنی گرتی (فرانسه) کسب کند.
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved
تصویری از عنایت بخشی بازیگر معروف ایرانی و همسرش و شروع فعالیت هنری ایشان
عنایت بخشی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان متولد شده است.
وی فعالیت در عرصه بازیگری را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرده و تاکنون در سریال برسر دوراهی، هست و
نیست و فیلم سنمایی ستاره و الماس نقش آفرینی کرده است. آقای بازیگر با سیمین بازرجانی ازدواج
کرده و صاحب سه فرزند است. به تازگی تصویری از عنایت بخشی و همسرش در اینستاگرام منتشر
شده است. برای مشاهده این عکس در نیک صالحی همراه ما باشید.
عکسی که به تازگی عنایت بخشی از خود درکنار همسرش منتشر کرد.
عنایت بخشی در ۷ فروردین ۱۳۲۴ در شهرستان طالقان، شهری در غرب استان تهران، واقع در استان
البرز کنونی متولد شد. او بازیگری را از سنین نوجوانی زیر نظر حمید سمندریان فرا گرفت و کار نمایش
را در سال ۱۳۳۸ به شکل حرفهای در گروه هنر ملی به دعوت و سرپرستی عباس جوانمرد آغاز نمود.
سپس در کنار کارهای هنری به نیروی هوایی نیز ملحق شد و با گذراندن دورههای آموزشی در آنجا به
تدریس الکترونیک و زبان انگلیسی پرداخت.
«بخشی» پس از ده سال خدمت در نیروی هوایی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در «اداره
تئاتر» بر کار نمایش تمرکز بیشتری یافت و تا امروز دست کم در ۴۰ نمایش به روی صحنه رفته است. بازی
در «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر و به کارگردانی حمید سمندریان، «پهلوان اکبر میمیرد»
به کارگردانی عباس جوانمرد، «میراث و ضیافت» و «سلطان مار» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی،
و «مجلس زنکشی» به کارگردانی داوود میرباقری چندی از نمایشهای اوست. در میان این نمایشها
بودهاند نمایشنامههایی که با وجود تمرینهای مکرر به روی صحنه نرفته و یا به چند اجرا متوقف شده و
موانعی بر سر راه آنها وجود داشته است. نمایش «بازجویی» به کارگردانی پرویز صیاد یکی از نمایشهایی
بود که اجرای آن برای مدتی توسط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متوقف شد
عنایت بخشی
اینستاگرام عنایت بخشی و ویکی پدیا
©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .
عنايت بخشی
زندگينامه
عنايت بخشي در سال 1324 در طالقان متولد شد. در سال 1338 كار بازيگري را به شكل حرفه اي در گروه هنر ملي به سرپرستي عباس جوانمرد شروع كرد و پس از دو سال فعاليت در گروه ياد شده به نيروي هوائي ملحق شد. پس از گذراندن دوره هاي مختلف الكترونيكي و زبان انگليسي به تدريس الكترونيك و زبان پرداخت و همزمان به فعاليت هنري خود ادامه داد و پس از ده سال خدمت در نيروي هوائي به استخدام اداره تئاتر درآمد و فعاليت هنري خود را از سرگرفت.
فيلم شناسی :
بازيگر
(۷۲)
(۷۲)
عنایت بخشی
۱ – سايبان (۱۳۹۶)
۲ – رفقاي خوب (۱۳۹۴)
۳ – رستگاري در 20/8 دقيقه (۱۳۸۳)
۴ – سگ كشي (۱۳۷۹)
۵ – مسافر ري (۱۳۷۹)
۶ – شراره (۱۳۷۸)
۷ – فرياد (۱۳۷۷)
۸ – ساحره (۱۳۷۶)
۹ – دشمن (۱۳۷۴)
۱۰ – شيرين و فرهاد (۱۳۷۴)
۱۱ – روز واقعه (۱۳۷۳)
۱۲ – آخرين خون (۱۳۷۲)
۱۳ – انفجار در اتاق عمل (۱۳۷۰)
۱۴ – خانواده كوچك ما (۱۳۷۰)
۱۵ – دلشدگان (۱۳۷۰)
۱۶ – عشق من ـ شهر من (۱۳۷۰)
۱۷ – قرباني (۱۳۷۰)
۱۸ – گل ها و گلوله ها (۱۳۷۰)
۱۹ – مسافران (۱۳۷۰)
۲۰ – زندان ديو (۱۳۶۹)
۲۱ – پنجاه و سه نفر (۱۳۶۸)
۲۲ – دلار (۱۳۶۷)
۲۳ – ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۲۴ – ترن (۱۳۶۶)
۲۵ – خبرچين (۱۳۶۶)
۲۶ – شكار (۱۳۶۶)
۲۷ – محكومين (۱۳۶۶)
۲۸ – محموله (۱۳۶۶)
۲۹ – تفنگ شكسته (۱۳۶۴)
۳۰ – جدال (۱۳۶۴)
۳۱ – مدرك جرم (۱۳۶۴)
۳۲ – يوزپلنگ (۱۳۶۴)
۳۳ – پيراك (۱۳۶۳)
۳۴ – سياه راه (۱۳۶۳)
۳۵ – صاعقه (۱۳۶۳)
۳۶ – مشت (۱۳۶۳)
۳۷ – بازجويي يك جنايت (۱۳۶۲)
۳۸ – بالاش (۱۳۶۲)
۳۹ – بنفشه زار (۱۳۶۲)
۴۰ – تفنگدار (۱۳۶۲)
۴۱ – سردار جنگل (۱۳۶۲)
۴۲ – سناتور (۱۳۶۲)
۴۳ – ميرزا كوچك خان (۱۳۶۲)
۴۴ – شمر (۱۳۵۹)
۴۵ – انفجار (۱۳۵۹)
۴۶ – طلوع انفجار (۱۳۵۹)
۴۷ – موج طوفان (۱۳۵۹)
۴۸ – پرواز در قفس (۱۳۵۷)
۴۹ – خياباني ها (۱۳۵۷)
۵۰ – بوي گندم (۱۳۵۶)
۵۱ – جاي امن (۱۳۵۶)
۵۲ – شب آفتابي (۱۳۵۶)
۵۳ – فرياد زير آب (۱۳۵۶)
۵۴ – بت شكن (۱۳۵۵)
۵۵ – چلچراغ (۱۳۵۵)
۵۶ – ميراث (۱۳۵۵)
۵۷ – ذبيح (۱۳۵۴)
۵۸ – زنبورك (۱۳۵۴)
۵۹ – شرف (۱۳۵۴)
۶۰ – صمد خوشبخت مي شود (۱۳۵۴)
۶۱ – اسرار گنج دره جني (۱۳۵۳)
۶۲ – صمد آرتيست مي شود (۱۳۵۳)
۶۳ – گوزنها (۱۳۵۳)
۶۴ – مسلخ (۱۳۵۳)
۶۵ – تنگسير (۱۳۵۲)
۶۶ – تنگنا (۱۳۵۲)
۶۷ – خواستگار (۱۳۵۱)
۶۸ – ستارخان (۱۳۵۱)
۶۹ – صمد و سامي، ليلا و لي لي (۱۳۵۱)
۷۰ – صمد و قاليچه حضرت سليمان (۱۳۵۰)
۷۱ – لوطي (۱۳۵۰)
۷۲ – آقاي هالو (۱۳۴۹)
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی رمز عبور
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد
پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی
عنایت بخشی
پادکست زندگینامه عنایت الله بخشی بازیگر
بیوگرافی عنایت الله بخشی (زندگینامه هنرمندان)
دوستان عزیز سایت پرورش افکار در این مقاله قصد داریم شما را با زندگینامه عنایت الله بخشی یکی از بازیگران بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان آشنا کنیم. عنایت الله بخشی یکی از معدود هنرپیشه هایی است که چه در زمان پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بسیار پرکار بوده و آثار بسیار زیادی از خود بر جای گذاشته است.
در شرح زندگی نامه عنایت الله بخشی این گونه آمده است که وی در تاریخ هفتم فروردین ماه سال ۱۳۲۴ خورشیدی در یک روستا از توابع شهرستان طالقان متولد شد. وی در طول پنج دهه فعالیت در عرصه ی هنر، در بیش از ۱۵۰ اثر نمایشی هنرنمایی کرده است و دارای گواهی نامه درجه یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. این هنرپیشه مطرح کشور سابقه ی همکاری با کارگردانان بزرگ کشور همچون ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، داود میرباقری، مهدی فخیم زاده، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری و … را در کارنامه ی هنری خود داشته است.
عنایت الله بخشی با سیمین بازرجانی که یکی از فیلم نامه نویس های بزرگ کشور به شمار می رود، ازدواج کرده است و حاصل این پیوند زناشویی دو فرزند پسر به نام های «آرش» و ابرش» می باشد.
آغاز فعالیت حرفه ای
عنایت الله بخشی فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد. وی در گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد مشغول به فعالیت شد و پس از گذشت دو سال کار در این گروه به نیروی هوایی پیوست. عنایت الله بخشی بعد از پشت سر گذاشتن دوره های گوناگون الکترونیکی و زبان انگلیسی، به تدریس زبان و الکترونیک مشغول شد و به صورت همزمان به فعالیت های هنری خود نیز ادامه داد. عنایت الله بخشی پس از حدود ۱۰ سال خدمت در نیروی هوایی، در اداره ی تئاتر استخدام شد و فعالیت هنری خود را به صورت جدی تر ادامه داد.
عنایت الله بخشی برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ در فیلم سینمایی «آقای هالو»، حضور پیدا کرد و این گونه فعالیت خود را در سینما شروع کرد، و پس از آن در فیلم های متعددی به نقش آفرینی پرداخت. از جمله این فیلم ها می توان به فیلم های سینمایی همچون «گوزن ها»، «سناتور»، «تنگنا»، «روز واقعه»، «سگ کشی»، «ستارخان»، «مسافران» و مجموعه های تلویزیونی چون «پهلوانان نمی میرند»، «مرد اول»، «سایه همسایه»، «امام علی»، «سربداران» و … اشاره کرد.
عنایت الله بخشی علاوه بر کارگردان هایی که نام برده شد، با سایر کارگردان های به نام کشور نیز همکاری داشته است، که از جمله آن ها می توان به «محمد متوسلانی»، «سیروس الوند»، «رسول صدر عاملی»، «سید ضیاءالدین دری»، «پرویز صیاد»، «سیروس مقدم»، «حسن فتحی» و «ساموئل خاچیکیان» اشاره کرد.
وی همچنین به عنوان داور در دومین دوره و سومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ حضور داشته است.
در اینجا قصد داریم نام فیلم ها و آثاری که عنایت الله بخشی در آن ها به ایفای نقش پرداخته را به شما عزیزان معرفی نماییم.
عکس های عنایت بخشی
حضور در تئاتر
مرده های بی کفن و دفن
غروب در دیاری غریب
قصه ماه پنهان
میراث و ضیافت
پهلوان اکبر می میرد
عروسک ها
افعی طلایی
سلطان مار
عنایت بخشی
سنگ و سرنا
ابراهیم توپچی و آقا بیک
آلونک
شهر طلایی
قصه طلسم حریر و مرد ماهیگیر
زنگوله های پای تابوت
بازجویی
در غوزآباد
هجرت
فالگوش
پهلوان
انسان ها
جوانمردان
دیار خاموشان
حاکم یک شبه
غریبه
مردی که مرده بود و خود نمی دانست
آسید کاظم
بلبل سرگشته
روسری قرمز
چمدان
خنجر
وکیل قلابی
دندان گراز
بیا تا گل برافشانیم
مجلس زن کشی
فیلم های سینمایی
آقای هالو
لوطی
صمد و قالیچه ی حضرت سلیمان
صمد و سامی، لیلا و لیلی
ستارخان
خواستگار
تنگنا
تنگسیر
مسلخ
گوزن ها
صمد آرتیست می شود
اسرار گنج دره جنی
صمد خوشبخت می شود
شرف
زنبورک
ذبیح
میراث
چل چراغ
بت شکن
شب آفتابی
فریاد زیر آب
جای امن
بوی گندم
خیابانی ها
پرواز در قفس
موج طوفان
طلوع انفجار
انفجار
شمر
سردار جنگل
سناتور
تفنگ دار
بنفشه زار
بالاش
بازجویی یک جنایت
مشت
صاعقه
سیاه راه
پیراک
یوزپلنگ
قانون جذب از زبان برایان تریسی
زندگینامه اد هریس – بازیگر
زندگینامه جیسون کلارک – بازیگر
زندگینامه متیو مک کانهی – بازیگر
زندگینامه جیک جیلنهال – بازیگر
زندگینامه مایکل کین – بازیگر
مدرک جرم
جدال
تفنگ شکسته
محموله
محکومین
شکار
خبرچین
ترن
ستاره و الماس
دلار
پنجاه و سه نفر
زندان دیو
مسافران
گل ها و گلوله ها
عشق من شهر من
دلشدگان
خانواده کوچک ما
انفجار در اتاق عمل
قربانی
آخرین خون
روز واقعه
شیرین و فرهاد
دشمن
ساحره
فریاد
شراره
مسافر ری
سگ کشی
رستگاری در هشت و بیست دقیقه
رفقای خوب
سریال های تلویزیونی
هست و نیست
محکومین
علمدار
معمای شاه
رخصت
رخنه
ستاره حیات
چمدان
یه تیکه زمین
تله فیلم «جاودانگی»
تله فیلم «سیاه راه»
تبریز در مه
تله فیلم «قول»
تله فیلم «صدای زندگی»
تله فیلم «محله من»
کلانتر
روزهای زیبا
رازها و روزها
تله فیلم «دربست تا بهشت»
تله فیلم «یارش»
تله فیلم «آئین دلبری»
تله فیلم «نیلوفر کبود»
جابر بن حیان
زیر تیغ
راز ققنوس
پای پیاده
ریحانه
سایه آفتاب
هتل پاپلی
سایه سکوت
ثارالله
هم راز
پلیس جوان
ولایت عشق
سایه ها
کمین
مسافر ری
زیر بازارچه
سیاه، سفید، خاکستری
پهلوانان نمی میرند
حقیقت در آینه
گریز
فرار
هدف گم شده
نیمه ی پنهان ماه
خانواده حمزه علی خان
امام علی
جستجو
مش خیرالله صندوقچه اسرار
پنجاه و سه نفر
آینه عبرت (سری دوم)
خبرنامه
سایه ی همسایه
بوعلی سینا
سربداران
تله تئاتر «عفریته ماچین»
مستنطق
غارتگران
مرد اول
تله تئاتر «تله موش»
تله تئاتر «قماربازان»
تله تئاتر «محاق»
تله تئاتر «مسافران»
تله تئاتر «مرگ در پائیز»
تله تئاتر عروسک ها
تله تئاتر «تیرک شکسته»
تله تئاتر «کدامیک از دو»
تله تئاتر «ناقالدی»
تله تئاتر «معرکه»
حضور در شبکه خانگی
شرف خانواده فاضل – ۱۳۹۲
مطلب قبلی
روز سیزدهم شکرگزاری
مطلب بعدی
چگونه در اولین برخورد تاثیرگذار باشیم
زندگینامه تیلور کیچ – بازیگر
زندگینامه اولگا کوریلنکو – بازیگر و مدل
زندگینامه الن پیج – بازیگر
زندگینامه آنتونی هاپکینز – بازیگر
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم
زندگینامه امیلیا کلارک – بازیگر
زندگینامه عامر خان – بازیگر
زندگینامه جودی فاستر – بایگر
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی رمز عبور
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد
0