آخرین امار کرونا

آخرین امار کرونا
آخرین امار کرونا

نقشه و جدول زیر تازه ترین آمار مربوط به ویروس کرونا را از زمان شیوع آن در چین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نشان می دهد.

اطلاعات موجود در این صفحه به طور روزانه تازه می شود و بسته به ساعت اعلام آمار روزانه از سوی هر کشور،‌ ممکن است ارقام موجود شامل آخرین آمار اعلام شده هر کشور نباشد.

برای دیدن آمار مربوط به هر قاره یا منطقه،‌ روی فلش بالای جدول کلیک کنید تا فهرست باز شود. سپس منطقه مورد نظرتان را انتخاب کنید تا تازه ترین آمار را ببینید.

برای مشاهده کاملتر این صفحه، از نسخه تازه مرورگرتان استفاده کنید

منبع: دانشگاه جانز هاپکینز، نهادهای بهداشتی کشورها

آخرین امار کرونا

آخرین به روزرسانی آمار

۱۵ دی ۱۳۹۹،‏ ۱۳:۳۶ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)

جدول زیر نشان‌دهنده آمار ابتلا و مرگ در تک تک کشورهای درگیر کرونا در جهان است.

برای باز کردن کل جدول، روی “فهرست کامل”‌ در پایین آن کلیک کنید. اگر از رایانه استفاده می کنید با ستون سمت چپ جدول روی فهرست بالا و پایین بروید. اگر هم با دستگاه موبایل این صفحه را می بینید، با انگشت خود جدول را مرور کنید.

*شمار جان‌باختگان در هر ۱۰۰ هزار نفر

برای مشاهده کاملتر این صفحه، از نسخه تازه مرورگرتان استفاده کنید

این اطلاعات به طور مرتب به روز می شود، ولی احتمال دارد آمار کلی هر کشور، شامل تازه ترین ارقام نباشد

** اطلاعات قبلی درباره موارد تازه بیماری به صورت میانگین سه روزه بوده است. به دلیل بازنگری در آمار اعلام شده، امکان محاسبه میانگین برای این تاریخ نیست.

منبع: دانشگاه جانز هاپکینز، نهادهای بهداشتی کشورها

آخرین به روزرسانی آمار ۱۵ دی ۱۳۹۹،‏ ۱۳:۳۶ (‎+۳:۳۰ گرینویچ)

توضیح: آمار موارد تازه ابتلا در روزهای گذشته، به صورت میانگین سه روزه است.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

تهران – ایرنا – آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کووید ۱۹) در سراسر جهان که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد به نقل از رسانه‌های معتبر و گزارش‌های دفاتر ایرنا در خارج از کشور و گروه‌های خبری مناطق ایرنا، با دریافت آخرین گزارش‌ها به روز رسانی می‌شود.

این آمار با دریافت آخرین گزارش‌ها، به روز رسانی می‌شود.

۲۱.۱۱۳.۵۲۸

۷.۷۳۳.۷۴۶

۲.۶۵۵.۷۲۸

آخرین امار کرونا

۶۵.۵۰۶

۲.۶۵۴.۷۷۹

۲.۱۵۵.۴۴۶

۲۱.۱۱۳.۵۲۸

آمریکای جنوبی

۱۹۶.۰۱۸

آسیا

نام کشور

۱۰.۳۴۱.۲۹۱

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن

**ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

**«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

**این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه “بیماری‌های عفونی بالینی” منتشر کرده‌اند.

این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

** شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

** شرکت “مادرنا”، که یک شرکت آمریکایی است روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

**دانشگاه آکسفورد نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود و در صورت بالا بردن دُز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش باشد.

این نتیجه نسبت به نتایج دو واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است.با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد ارزانتر ونگهداری آن ساده‌تر و براحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است.

بریتانیا اولین کشور در جهان بود که واکسن کرونا ساخت فایزر را برای استفاده عمومی تایید کرد و واکسیناسیون سراسری در این کشور آغاز شده است.
** واکسیناسیون عمومی در روسیه نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

**سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌ دی ‌ای، مجوز اضطراری برای تزریق واکسن تولیدی شرکت فایزر- بیوان ‌تک را تایید کرد تا زمینه قانونی برای استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی این کشور فراهم شود.

یک مقام مسئول آمریکایی روز شنبه ۲۲ آذرماه اعلام کرد، نخستین تزریق واکسن کرونای تولید شرکت فایزر و بیون ‌تکو روز دوشنبه(۲۴آذرماه) در ایالت‌های مختلف آغاز خواهد شد.

**مقام های بهداشتی بریتانیا می گویند،  افراد با سابقه واکنش شدید آلرژیک نباید واکسن فایزر/بیواِن‌تک را تزریق کنند.

**کانادا هم واکسن فایزر را تایید کرده و قرار است واکسیناسیون از هفته آینده در این کشور آغاز شود.

** رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مانع تراشی‌های دولت ترامپ درتامین نیازهای ضروری مردم از جمله واکسن در ذهن و خاطر جهانیان خواهد ماند،تاکیدکرد:ساخت واکسن با کمک دانشمندان ایرانی و خرید آن از خارج از کشور در دستور کار است.

روحانی گفت:ستاد ملی برای مهار کرونا تلاش‌های خود را با دو اولویت هدف گذاری کرده است. اولویت نخست، اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌های اجرایی در غربالگری و فاصله گذاری هوشمند به عنوان تضمین شده ترین راه است که علائم مثبت آن را در کنترل موج جدید شاهد بودیم.

روحانی اولویت دوم را تامین و تهیه واکسن دانست و افزود: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

**دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیز اعلام کرد که چهار شرکت ایرانی، مراحل پیشرفته فاز یک و دو را در زمینه تولید واکسن کرونا طی کرده‌اند.

وی افزود: در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان و محققان کار واکسن کووید ۱۹ را دنبال کردیم. این کار را از سه مسیر دنبال می کنیم اول خرید واکسن از منابعی که در دنیا تایید شدند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعیین و انتخاب منبع خرید با خودمان است و چهار منبع را تاکنون برای خرید واکسن انتخاب کرده ایم.

آخرین امار کرونا

وزیر بهداشت ادامه داد: قرار است برای خرید ۱۸ میلیون دوز مذاکره مذاکره کنیم. مقداری هم از منابع دیگر واکسن سازان دنیا، مازاد بر آن مذاکره برای خرید کرده ایم. مسیر دومی که برای تامین واکسن دنبال می کنیم تامین واکسن از طریق قرارداد تولید مشترک و استفاده از دانش بیرون است که این کار را طی مذاکره با دو سه کشور دنبال می کنیم.

نمکی گفت: سومین روش تکیه بر دانش و توان داخلی است. خوشبختانه تاکنون چهار شرکت در این زمینه در ایران فعالیت می کنند و گزارش خود را به سازمان بهداشت جهانی داده اند و امیدواریم برای دو مورد آنها در جلسه ای که روز چهارشنبه داریم، اجازه آزمایش و کلینیکال ترایال بر روی مدل انسانی از روزهای آینده صادر می شود.

**مینو محرز، محقق پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز روز یکشنبه ۱۶ آذرماه گفت که واکسن کرونا ساخت ایران به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده و “اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیر ماه به تولید برسد”.
**در همین حال با اعلام مشاهده نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در باره پیدایش و بروز گونه تازه‌ای از ویروس کرونا با مقام‌های دولت بریتانیا در “ارتباط نزدیک” است. همزمان هلند اعلام کرده که با افزایش نگرانی در خصوص خطر شیوع این گونه تازه از ویروس کرونا، پروازهای ورودی را از بریتانیا ممنوع کرده است.

در همین حال کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون ضروری است.

**«جونگ نان شان» پزشک مشهور چینی که چندی پیش برای خدمات برجسته خود جهت مقابله با کرونا نشان افتخار ملی این کشور را دریافت کرد، گفت:می‌دانستیم که ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل می‌شود اما اکنون نمونه‌هایی از سرایت آن از محیط به انسان نیز پیدا شده است.

شان که ریاست مرکز ملی تحقیقات بالینی بیماری‌های تنفسی چین را هم بر عهده دارد، افزود: این کشف یک پدیده جدید برای همه ما به شمار می‌رود و باید نسبت به این مساله بیشتر توجه شود.

وی تاکید کرد: پژوهشگران باید در مورد این پدیده نوظهور، شیوه سرایت آن و چگونگی پیشگیری و مهار آن تحقیقات لازم را انجام و نتایج آن را در اختیار مردم و پزشکان قرار دهند.  

اظهارات جونگ در میان شیوع موارد زیادی از ویروس کرونا در شهرهای چین صورت گرفت که ناشی از آلودگی بسته بندی خارجی غذاهای وارداتی با زنجیره سرد بود.


https://www.worldometers.info/coronavirus/

تهران- ایرنا- آمریکا به آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد در فردو…

نیویورک- ایرنا- مقام ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا در یک نشست خبری به…

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به توافق میان قطر…

لندن- ایرنا- نخست وزیر انگلیس با اشاره به شیوه انفجار گونه شیوع ویروس…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ سیما سادات لاری اظهار کرد: از دیروز تا امروز 12 دی 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6286 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 803 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 231 هزار و 429 نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 114 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به 55 هزار و 337 نفر رسید البته خوشبختانه تاکنون 995 هزار و 570 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌‌اند.

لاری گفت: 5013 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی تاکنون 7 میلیون و 670 هزار و 268 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، 63 شهرستان در وضعیت نارنجی و 381 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

آخرین امار کرونا

انتهای پیام/

سخنگوی وزارت بهداشت که به طور روزانه آمار رسمی مرگ و میر و مبتلایان کرونا در ایران را اعلام می‌کند، گفته است که در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۶ نفر دیگر قربانی این بیماری شدند و تعداد کل قربانیان به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری که روز یک‌شنبه، ۴ آبان این آمار را ارائه می‌داد، از شناسایی ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید در این مدت خبر داد و گفت مجموع کل مبتلایان در ایران به به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.

او با اعلام اینکه کماکان ۲۷ استان در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت ۴ هزار و ۹۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا «در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند».

آمارهای رسمی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، همواره محل تردید و ابهام بوده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفته است که آمارهای کرونا در ایران «پایین ارائه می‌شود» و آمار قربانیان کرونا در ایران ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

آخرین امار کرونا

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر کوشیده‌اند با تشدید محدودیت‌های رفت و آمد در ۴۳ شهر که به گفته آنها نقاط بحرانی هستند، روند شیوع این بیماری را کنترل کنند.

قاضی دادگاهی در ایالات متحده علیه تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تحریم وکلای حقوق بشری رای داد که از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در رابطه با جرایم جنگی حمایت می‌کنند.

کاترین پولک فایلا، قاضی ناحیه منهتن، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه حکمی اولیه علیه کاخ سفید صادر کرد که آن را از اجرای دستور دونالد ترامپ برای مجازات کیفری یا مدنی چهار استاد حقوق دانشگاه منع می‌کند.

آقای ترامپ خواستار تحریم‌های مالی و مسافرتی کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه و هر کسی شده است که از اقدامات این نهاد از جمله تحقیقات درباره جرایم جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ حمایت می‌کند.

قاضی فایلا گفت که دادخواهان احتمالا بتوانند ثابت کنند که دستور دونالد ترامپ بر خلاف قانون اساسی مانع آزادی بیان آنها شده است.

مقامات کاخ سفید دیوان کیفری بین‌المللی را متهم به نقض حاکمیت ایالات متحده می‌کنند و می‌گویند که این نهاد همچنین به روسیه اجازه می‌دهد تا از آن بهره‌برداری کند و به این ترتیب در خدمت منافع مسکو قرار دارد.

دولت آقای ترامپ شهریور ماه امسال فاتو بنسودا، دادستان دیوان را تحریم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ دی به توقیف یک کشتی توسط ایران که با پرچم کره جنوبی در خلیج فارس تردد می‌کرد واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری آن شد.

این سخنگو که نامش فاش نشده است در بیانیه‌ای اظهار داشت: «رژیم (ایران) به عنوان بخشی از تلاش‌های آشکار آن برای اخاذی از جامعه بین‌المللی در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، حقوق و آزادی‌ تردد دریایی در خلیج فارس را تهدید می‌کند».

او افزود: «با جمهوری کره‌جنوبی همصدا شده و از ایران می‌خواهیم که فورا این کشتی را آزاد کند».

رسانه‌های ایران روز دوشنبه از توقیف این کشتی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر دادند و اعلام کردند که آن به یکی از بنادر کشور هدایت شده است.

ایران مدعی شده که کشتی کره جنوبی «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» ایجاد کرده ولی کره جنوبی این ادعا را رد کرده و خواستار آزادسازی فوری آن شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را تایید کرد.

رافائل گروسی در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت که «ایران امروز در مرکز غنی‌سازی سوخت فردو اورانیومی که پیشتر در سطح ۴.۱ درصد غنی شده بود را به شش آبشار سانتریفوژ تزریق کرد تا غنی‌سازی بیشتری تا سطح ۲۰ درصد انجام دهد».

پیشتر، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خبر داده بود که ایران روز ۱۱ دی‌ماه آژانس را از قصد خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطلع کرده بود.

انتشار خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران با نگرانی اتحادیه اروپا روبرو شده و سخنگوی آن ساعاتی پیش گفت که منتظر گزارش مدیرکل آژانس می‌مانیم تا در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و واکنش نشان دهیم.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه گفت که اقدام اخیر ایران در راستای اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است که مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ آذر تصویب و دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند.

شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در کشور ترکیه، طی سال‌های اخیر حدود هزار و ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از ۴۳۸ دانشجو در سال ۲۰۱۳ به شش هزار و ۹۹ دانشجو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

رصدخانه مهاجرت ایران با انتشار آماری که حاکی از این رشد حضور دانشجویان ایرانی در ترکیه است، گزارش داده است که از سال ۱۳۹۳ مقصدهای تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور، تغییر قابل توجهی داشته و از کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلستان به سمت کشورهایی مانند ترکیه، مجارستان و این‌گونه کشورها سوق پیدا کرده است.

بنابر این گزارش، قیمت ارز، تأثیر مستقیمی در تغییر روند کشورهای انتخابی دانشجویان داشته است که «ممکن است این تغییر سبب کاهش کیفیت تحصیلی دانشجویان و نخبگان شود.»

سالنامه آماری رصدخانه مهاجرت ایران مقصدهای اصلی دانشجویان ایرانی را به گزارش رسمی یونسکو به ترتیب به این شکل اعلام کرده‌است: آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا، کانادا، مالزی، استرالیا، امارات، هند، اتریش، فرانسه، مجارستان و انگلستان.

برپایه گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، در سال‌های اخیر کشورهای ترکیه، آلمان و کانادا تبدیل به مقصد اول دانشجویان ایرانی شده‌اند.

در حالی که مقام‌های ارشد وزارت بهداشت ایران بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع برای جلوگیری از بحرانی شدن دوباره کرونا در ایران تاکید کرده‌اند، انتشار تصاویر مراسم خاکسپاری محمدتقی مصباح یزدی در قم نشان می‌دهد که برگزارکنندگان این مراسم توجه‌‌ای به توصیه‌های وزارت بهداشت نداشته‌اند.

در این تصاویر که مربوط به روز دوشنبه ۱۵ دی‌ است، صدها نفر که اغلب از روحانیون ساکن قم هستند، در صفوف فشرده در حال تشییع تابوت محمدتقی مصباح یزدی دیده می‌شوند.

بسیاری از کاربران در توییتر با انتشار عکس‌های این مراسم به اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت و تبلیغات صداوسیما درباره این محدودیت‌ها اشاره کرده‌اند و از دوگانگی در سیاست‌ها انتقاد کرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار و اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت شرایط کرونا در ایران «حساس و شکننده» است و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۴۹۰۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری هستند و تحت مراقبت‌‌های ویژه قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید در این مدت خبر داده و گفته است که وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی کماکان قرمز است.

با احتساب آمار رسمی جدید که وزارت بهداشت اعلام کرده، تا روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایران به حدود یک میلیون و دویست پنجاه هزار نفر و تعداد قربانیان به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر افزایش یافت.

برخی منابع رسمی در ایران از جمله سازمان نظام پزشکی کشور آمارهای وزارت بهداشت را دقیق نمی‌دانند و تعداد واقعی قربانیان و مبتلایان به کرونا را سه تا چهار برابر آمار اعلام شده، برآورد کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفته است دولت ایران از رفتار عراق و افغانستان در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل که به بررسی تحریم‌های ایران اختصاص داشت، «ناخرسند» است.

او که روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، به نقل از نخست‌وزیر عراق گفته است که این موضوع در حال پیگیری است.

روز ۱۱ دی‌ماه، در جریان بررسی بودجه امسال سازمان ملل، دولت آمریکا پیشنهاد داده بود که سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ کمیته تحریم‌های ایران را فعال کند.

این پیشنهاد با ۱۱۰ رای مخالف به تصویب نرسید ولی نماینده عراق به این پیشنهاد دولت آمریکا رای ممتنع داد. نماینده دولت افغانستان نیز در این جلسه شرکت نکرده بود.

آخرین امار کرونا

پس از بازتاب رای ممتنع عراق در رسانه‌ها، حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق در صفحه توییتر خود نوشت که احتمالا این تصمیم « در راستای سیاست بی‌طرفی عراق» اتخاذ شده است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران نیز به خبرگزاری ایرنا گفت نخست‌وزیر عراق در پیامی به ایران تاکید کرده است که از «هیچ تصمیمی» علیه ایران حمایت نمی‌کند و «کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است».

در ماه‌های اخیر موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق نیز به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند ۵ میلیارد دلار از پول ناشی از فروش گاز به عراق در این کشور بلوکه شده است و به علت تحریم‌های بانکی و مالی، امکان جابجایی این میزان پول را ندارند.

پیمانکاران ایرانی نیز اعلام کرده‌اند که ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلبکار هستند ولی قادر به وصول طلب خود نیستند.

مقام‌های دولت ایران در سفرهای متعدد تلاش کرده‌اند نسبت به آزادسازی مرحله‌ای پول‌های بلوکه شده، واردات دارو یا مواد غذایی که مشمول تحریم نیست و همچنین پرداخت پول خرید واکسن کرونا از این محل، به پول‌های بلوکه شده دسترسی پیدا کنند.

منبع: ایسنا، ایرنا / ر.ح

روزنامه همشهری گزارش داده است که بازپرس دادسرای امنیت اخلاقی تهران برای کیوان امام‌وردی که پس از افشاگری درباره «تجاوز جنسی» بازداشت شد، اتهام «افساد فی‌الارض» اعلام کرده است.

پرونده این متهم قرار است در دادگاه انقلاب صادر شود و طبق رویه معمول در قوه قضاییه ایران، چنین اتهامی می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام برای متهمان شود.

آقای امام‌وردی روز چهارم شهریور امسال در پی افشاگری ده‌ها زن در توئیتر و اینستاگرام بازداشت شد.

زنان افشاگر او را به «تجاوز بعد از خوراندن شراب حاوی مواد بیهوش‌کننده» متهم کرده‌اند.

روزنامه همشهری گزارش داده است که تاکنون ۱۰ نفر از زنان «با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایت‌شان را مطرح کردند» و ۱۰ نفر دیگر نیز از طریق تلفن ماجرا را شرح داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آقای امام‌وردی در جریان تحقیقات، اتهامات مطرح شده را رد کرده و گفته است که این افراد با رضایت خودشان به خانه او رفته‌اند.

در این پرونده اعلام شده بود که این متهم به «۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است» ولی بر اساس گزارش روزنامه همشهری، کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم شش سال حبس تعزیری ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی، را تایید کرد.

خانم مکوندی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی پنج سال زندان در مورد خانم مکوندی قابل اجرا است.

ژیلا کرم‌زاده مکوندی به همراه راحله راحمی‌پور، فعال حقوق بشر، در ۲۱ آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شدند.

هر دو نفر، مدتی بعد، با تودیع قرار وثیقه، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

خانم راحمی‌پور خواهر حسین راحمی،پور یکی از فعالان سیاسی است که بنا بر گزارش‌ها حدود سال ۱۳۶۳ اعدام شد.

او در سال‌های گذشته به ‌دنبال یافتن برادرزاده خود به نام گلرو است که در زندان اوین متولد شد، اما ظاهراً از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۱۴ دی از تصویب لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی خبر دادند.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران، این لایحه شامل ۵۸ ماده در پنج فصل تعاریف و کلیات، نظارت بر اجرای قانون، وظایف دستگاه‌های اجرایی، جرایم و مجازات‌ها و آیین دادرسی است.

بر اساس این لایحه، هر رفتاری که از بابت جنسیت یا موقعیت آسیب‌پذیر یا نوع رابطه با زن، باعث آسیب زدن به جسم یا روان یا شخصیت، حیثیت و یا محدودیت یا محرومیت از حقوق و آزادی‌های قانونی او شود، «خشونت» تلقی می‌شود.

همچنین بنابر لایحه مزبور، «مابه‌التفاوت دیه زنان سرپرست خانواری که به قتل می‌رسند یا آسیب جسمی به آن‌ها وارد می‌شود، برابر با دیه مردان از بیت‌المال پرداخت خواهد شد».

به‌گفته فعالان حقوق بشر، محتوای این لایحه همچنان انتظارات موجود در زمینه حقوق زنان را برآورده نمی‌کند. همچنین میزان عملی بودن آن با توجه به تبعیضاتی که علیه زنان در قوانین جمهوری اسلامی وجود دارد روشن نیست.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی بزند و چشم‌انداز اجرایی شدن آن مشخص نیست.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه با اعلام این خبر در صفحه توئیترش نوشت: «حاصل تلاش ده‌ها حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضاییه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد».

دید‌ه‌بان حقوق بشر اواسط آذر امسال خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی ایران شده بود.

این نهاد اما تصریح کرده بود که لایحه فعلی ایراداتی دارد از جمله فاصله با استاندارهای بین‌المللی، سکوت درباره ازدواج کودکان و تجاوز به همسر، تعریف نکردن مصادیق خشونت خانگی و ترویج میانجی‌گری خانوادگی.

ایران یکی از تنها چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

در حالی که ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه خواهان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، چهار سناتور دیگر جمهوری‌خواه همراه با چند سناتور دمکرات خواهان تایید نتایج انتخابات توسط کنگره شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه سوزان کالینز، لیسا مرکاوسکی، بیل کسیدی و میت رامنی که خود در سال ۲۰۱۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، روز یکشنبه ۱۴ دی همراه با چند سناتور دمکرات با امضای بیانیه‌ای خواهان تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره شدند.

این بیانیه می‌گوید رای‌دهندگان حرف خود را زده‌اند و کنگره باید مسئولیت خود را در تایید نتایج انتخابات انجام دهد.

کنگره ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه برای جمع‌بندی آراء الکترال و اعلام نتایج رسمی انتخابات نشستی برگزار کند.

قبلا ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرده بودند که به تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا اعتراض خواهند کرد؛ اگرچه بنابر گزارش رویترز، تایید انتخابات ریاست‌جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و تاثیری بر نتیجه انتخابات ندارد.

تقریبا تمام شکایت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مورد تقلب در ایالت‌های مختلف با شکست روبرو شده است.

تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده روز یکشنبه ۱۴ دی از مرز ۳۵۰ هزار نفر گذشت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این تعداد به‌دلیل دورهمی‌های تعطیلات کریسمس و سال نو افزایش یابد.

داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که تاکنون دست‌کم بیست میلیون نفر در آمریکا به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

این کشور از ماه پیش استفاده از دو واکسن فایزر و مدرنا را برای مصونیت‌بخشی به کادر درمانی و کارکنان مراکز سالمندان را آغاز کرده ولی کند بودن روند مایه‌کوبی و آشفتگی در این زمینه انتقادهایی را برانگیخته است.

چندین ایالت آمریکا از جمله کارولینای شمالی و آریزونا از افزایش شمار مبتلایان در روزهای گذشته خبر داده‌اند. صاحبان سردخانه‌ها در بخش کالیفرنیای جنوبی که وضعیت بحرانی دارد می‌گویند سردخانه‌هایشان پر از اجساد شده است.

بعد از آمریکا، برزیل با ۱۹۵ هزار قربانی مبتلا به کووید۱۹ در رده دوم تلفات جهانی قرار دارد.

حملات همزمان گروه‌های شبه‌نظامی به دو روستای در کشور آفریقایی نیجر که روز شنبه اتفاق افتاد، ۱۰۰ برجای گذاشت.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه از قول دو مقام رسمی گزارش داد که این حملات در مرز نیجر با مالی اتفاق افتاده است و گمان می‌رود توسط شبه‌نظامیان اسلامگرا انجام شده باشد.

حملات قبلی در این کشور آفریقایی عمدتا توسط گروه‌های وابسته به القاعده یا داعش انجام می‌شد.

سال ۲۰۲۰ حملات مشابه به روستاهای مرزی نیجر در نزدیکی مرزهای مالی، بورکینافاسو و نیجریه صدها کشته بر جای گذاشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات روز شنبه را بر عهده نگرفته و دولت نیجر نیز در این زمینه گزارشی رسمی منتشر نکرده است.

پیشتر روز هشتم آذر، دولت نیجریه، همسایه جنوبی نیجر، اعلام کرده بود که دست‌کم ۴۳ کارگر مزرعه در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه «سلاخی» و کشته شدند.

آبان امسال نیز پیکارجویان گروه اسلامی بوکوحرام در دو حمله جداگانه به زمین‌های کشاورزی در مجموع ۲۲ کارگر نیجریه را حین انجام کار به قتل رساندند.

گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله به سفارت آمریکا در بغداد را ندارد.

ابو حسین الحمیداوی، دبیرکل گروه کتائب حزب‌الله، روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما وارد سفارت شرارت (آمریکا) نخواهیم شد و قصد براندازی دولت عراق را نیز نداریم. هنوز فرصت وجود دارد».

سفارت آمریکا در ماه‌های اخیر هدف حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه قرار گرفت و آمریکا انگشت اتهام در این زمینه را متوجه ایران کرده است.

با این حال، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه هشدار داد که اسرائیل توطئه حمله به آمریکایی‌ها در عراق را چیده است تا ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشاند، ادعایی که اسرائیل آن را «مهمل» خواند.

کتائب حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، امارات و ژاپن قرار دارد و پارسال نیز ایالات متحده به‌دلیل حملات آن‌ها به اماکن دیپلماتیک و نیروهای نظامی آمریکا در عراق، پایگاه‌های این گروه را مورد حمله قرار داد که در جریان آن دهها نفر کشته شدند.

آقای ترامپ روز سوم دی‌ماه اعلام کرد هر گونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران مسئول آن است.

روز ۱۳ دی‌ماه، سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و شماری از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از جمله ابومهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی، در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط پهپادهای آمریکایی بود.

جوانمیر مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران، روز یکشنبه، ۱۴ دی ماه توسط ماموران لباس شخصی در حومه کرمانشاه بازداشت شد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقای مرادی روز یکشنبه، پس از یک تماس شخصی برای برای بازدید و انجام یک پروژه کاری به محلی در حومه شهر کرمانشاه دعوت شد، اما پس از مراجعه به محل مذکور، نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی منزل این فعال کارگری را پس از بازداشت او مورد تفتیش قرار دادند و تعدادی از لوازم شخصی او را با خود بردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای مرادی اطلاعاتی منتشر نشده است.

به گزارش هرانا،‌ ارگان خبری فعالان حقوق بشری ایران، آقای مرادی در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ به عنوان زندانی سیاسی در زندان کرمانشاه یک دوره حبس را پشت سر گذاشته است.

او همچنین در سال ۱۳۸۵ به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در کرمانشاه بازداشت و سپس تبرئه شد.

جوانمیر مرادی سال ۱۳۸۷ نیز به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در عسلویه بازداشت و به مدت چهل و هفت روز در انفرادی اداره اطلاعات بوشهر و زندان بوشهر در بازداشت بوده است.

او پس از طی این دوره به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت به جریمه نقدی دو میلیون تومان تبدیل شد.

در حال حاضر برخی دیگری از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران به اتهام‌های امنیتی یا در زندان هستند یا برای گذراندن محکومت قضایی به دایره اجرای احکام احضار شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ایران که روز یک‌شنبه، ۱۴ دی منتشر شد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور جان باختند و حدود شش هزار بیمار جدید شناسایی شدند.

بر اساس این آمار، مجموع مبتلایان به کرونا از زمان شیوع آن در ایران را یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر و قربانیان را ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر اعلام کرد.

آمار رسمی مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.

با وجود اعلام روند کاهشی شمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در هفته‌های گذشته، رئیس جمهور ایران و مقامات وزارت بهداشت درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در بهمن ماه هشدار داده‌اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در روزهای گذشته وضعیت ۴ شهرستان در استان مازندران را قرمز اعلام کرد و درباره وضعیت برخی شهرهای استان گیلان هشدار داد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران هم روز یک شنبه با وجود روند کاهشی آمار کرونا در تهران، شرایط پایتخت را «شکننده» و وضعیت آن را «نارنجی» اعلام کرد.

علیرضا زالی در خصوص درخواست برخی صنوف درخصوص بازگشایی و لغو طرح فاصله‌گذاری فیزیکی گفت که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی در مناطق نارنجی و زرد ممکن نیست.

وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند.

وضعیت نارنجی یا «پرخطر» هم شرایطی را شامل می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شوند.

در وضعیت زرد یا «خطر متوسط» این رقم به دست‌کم سه نفر از هر صدهزار نفر می‌رسد.


بیشتر

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی قاسم سلیمانی

«برخی از دوستان سردار سلیمانی گفتند که در برخی از عملیات‌ها علیه نیروهای صهیونیستی در منطقه، بعضی شب‌ها سردار به خواب‌شان می‌آید و نقشه راه اجرای عملیات را نشان می‌دهد»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند شمار کل جان‌باختگان کرونا در ایران از ۵۳ هزار نفر گذشت.

بر اساس آخرین گزارش رسمی‌ وزارت بهداشت ایران درباره آمار کرونا، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. به این ترتیب شمار کل جان‌باختگان کرونا در ایران از ۵۳ هزار نفر گذشت.

بنابر گزارش سخنگوی وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر در یک شبانه‌روز گذشته، ۷ هزار و ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شد که از میان آن‌ها، هزار و ۱۴۷ نفر بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کرونا در ایران، طبق آمار رسمی به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۰ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری با جان باختن ۲۱۲ بیمار دیگر بر اثر کرونا، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۹۵ نفر در کشور رسید.

آخرین امار کرونا

بر اساس گزارش امروز سخنگوی وزارت بهداشت ایران، پنج هزار و ۶۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

طبق گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر از نظر شیوع کرونا، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته خانم لاری، شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران، هم چنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

صحت آمارهای اعلام‌شده از سوی مقام‌های وزارت بهداشت ایران همواره با تردیدهای جدی از سوی منابع داخلی و خارجی روبه‌رو بوده و برخی منابع آمار واقعی مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی اعلام کرده‌اند.

در همین حال، بسیاری از مقامات وزارت بهداشت در روزهای اخیر درباره برگزاری دورهمی‌های خانوادگی به مناسبت یلدا و شکل‌گیری موج بعدی کرونا پس از آن هشدار داده‌ و از شهروندان خواسته‌اند که شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی امروز با انتقاد از نبود هماهنگی در تصمیمات سیاست‌گذاران دراجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: «بهتر است به جای اینکه مردم را مقصر دانسته و همواره توپ را به زمین آنها پرتاب کنیم در نحوه سیاست‌گذاری و مدیریت پاندمی تجدید نظر کرده و طرح‌هایی را پیشنهاد دهیم که با شرایط اجتماعی کشور سازگاری داشته باشند.»

قاضی دادگاهی در ایالات متحده علیه تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تحریم وکلای حقوق بشری رای داد که از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در رابطه با جرایم جنگی حمایت می‌کنند.

کاترین پولک فایلا، قاضی ناحیه منهتن، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه حکمی اولیه علیه کاخ سفید صادر کرد که آن را از اجرای دستور دونالد ترامپ برای مجازات کیفری یا مدنی چهار استاد حقوق دانشگاه منع می‌کند.

آقای ترامپ خواستار تحریم‌های مالی و مسافرتی کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه و هر کسی شده است که از اقدامات این نهاد از جمله تحقیقات درباره جرایم جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ حمایت می‌کند.

قاضی فایلا گفت که دادخواهان احتمالا بتوانند ثابت کنند که دستور دونالد ترامپ بر خلاف قانون اساسی مانع آزادی بیان آنها شده است.

مقامات کاخ سفید دیوان کیفری بین‌المللی را متهم به نقض حاکمیت ایالات متحده می‌کنند و می‌گویند که این نهاد همچنین به روسیه اجازه می‌دهد تا از آن بهره‌برداری کند و به این ترتیب در خدمت منافع مسکو قرار دارد.

دولت آقای ترامپ شهریور ماه امسال فاتو بنسودا، دادستان دیوان را تحریم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ دی به توقیف یک کشتی توسط ایران که با پرچم کره جنوبی در خلیج فارس تردد می‌کرد واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری آن شد.

این سخنگو که نامش فاش نشده است در بیانیه‌ای اظهار داشت: «رژیم (ایران) به عنوان بخشی از تلاش‌های آشکار آن برای اخاذی از جامعه بین‌المللی در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، حقوق و آزادی‌ تردد دریایی در خلیج فارس را تهدید می‌کند».

او افزود: «با جمهوری کره‌جنوبی همصدا شده و از ایران می‌خواهیم که فورا این کشتی را آزاد کند».

رسانه‌های ایران روز دوشنبه از توقیف این کشتی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر دادند و اعلام کردند که آن به یکی از بنادر کشور هدایت شده است.

ایران مدعی شده که کشتی کره جنوبی «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» ایجاد کرده ولی کره جنوبی این ادعا را رد کرده و خواستار آزادسازی فوری آن شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را تایید کرد.

رافائل گروسی در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت که «ایران امروز در مرکز غنی‌سازی سوخت فردو اورانیومی که پیشتر در سطح ۴.۱ درصد غنی شده بود را به شش آبشار سانتریفوژ تزریق کرد تا غنی‌سازی بیشتری تا سطح ۲۰ درصد انجام دهد».

پیشتر، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خبر داده بود که ایران روز ۱۱ دی‌ماه آژانس را از قصد خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطلع کرده بود.

انتشار خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران با نگرانی اتحادیه اروپا روبرو شده و سخنگوی آن ساعاتی پیش گفت که منتظر گزارش مدیرکل آژانس می‌مانیم تا در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و واکنش نشان دهیم.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه گفت که اقدام اخیر ایران در راستای اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است که مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ آذر تصویب و دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند.

شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در کشور ترکیه، طی سال‌های اخیر حدود هزار و ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از ۴۳۸ دانشجو در سال ۲۰۱۳ به شش هزار و ۹۹ دانشجو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

رصدخانه مهاجرت ایران با انتشار آماری که حاکی از این رشد حضور دانشجویان ایرانی در ترکیه است، گزارش داده است که از سال ۱۳۹۳ مقصدهای تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور، تغییر قابل توجهی داشته و از کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلستان به سمت کشورهایی مانند ترکیه، مجارستان و این‌گونه کشورها سوق پیدا کرده است.

بنابر این گزارش، قیمت ارز، تأثیر مستقیمی در تغییر روند کشورهای انتخابی دانشجویان داشته است که «ممکن است این تغییر سبب کاهش کیفیت تحصیلی دانشجویان و نخبگان شود.»

سالنامه آماری رصدخانه مهاجرت ایران مقصدهای اصلی دانشجویان ایرانی را به گزارش رسمی یونسکو به ترتیب به این شکل اعلام کرده‌است: آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا، کانادا، مالزی، استرالیا، امارات، هند، اتریش، فرانسه، مجارستان و انگلستان.

برپایه گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، در سال‌های اخیر کشورهای ترکیه، آلمان و کانادا تبدیل به مقصد اول دانشجویان ایرانی شده‌اند.

در حالی که مقام‌های ارشد وزارت بهداشت ایران بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع برای جلوگیری از بحرانی شدن دوباره کرونا در ایران تاکید کرده‌اند، انتشار تصاویر مراسم خاکسپاری محمدتقی مصباح یزدی در قم نشان می‌دهد که برگزارکنندگان این مراسم توجه‌‌ای به توصیه‌های وزارت بهداشت نداشته‌اند.

در این تصاویر که مربوط به روز دوشنبه ۱۵ دی‌ است، صدها نفر که اغلب از روحانیون ساکن قم هستند، در صفوف فشرده در حال تشییع تابوت محمدتقی مصباح یزدی دیده می‌شوند.

بسیاری از کاربران در توییتر با انتشار عکس‌های این مراسم به اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت و تبلیغات صداوسیما درباره این محدودیت‌ها اشاره کرده‌اند و از دوگانگی در سیاست‌ها انتقاد کرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار و اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت شرایط کرونا در ایران «حساس و شکننده» است و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۴۹۰۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری هستند و تحت مراقبت‌‌های ویژه قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید در این مدت خبر داده و گفته است که وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی کماکان قرمز است.

با احتساب آمار رسمی جدید که وزارت بهداشت اعلام کرده، تا روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایران به حدود یک میلیون و دویست پنجاه هزار نفر و تعداد قربانیان به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر افزایش یافت.

آخرین امار کرونا

برخی منابع رسمی در ایران از جمله سازمان نظام پزشکی کشور آمارهای وزارت بهداشت را دقیق نمی‌دانند و تعداد واقعی قربانیان و مبتلایان به کرونا را سه تا چهار برابر آمار اعلام شده، برآورد کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفته است دولت ایران از رفتار عراق و افغانستان در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل که به بررسی تحریم‌های ایران اختصاص داشت، «ناخرسند» است.

او که روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، به نقل از نخست‌وزیر عراق گفته است که این موضوع در حال پیگیری است.

روز ۱۱ دی‌ماه، در جریان بررسی بودجه امسال سازمان ملل، دولت آمریکا پیشنهاد داده بود که سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ کمیته تحریم‌های ایران را فعال کند.

این پیشنهاد با ۱۱۰ رای مخالف به تصویب نرسید ولی نماینده عراق به این پیشنهاد دولت آمریکا رای ممتنع داد. نماینده دولت افغانستان نیز در این جلسه شرکت نکرده بود.

پس از بازتاب رای ممتنع عراق در رسانه‌ها، حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق در صفحه توییتر خود نوشت که احتمالا این تصمیم « در راستای سیاست بی‌طرفی عراق» اتخاذ شده است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران نیز به خبرگزاری ایرنا گفت نخست‌وزیر عراق در پیامی به ایران تاکید کرده است که از «هیچ تصمیمی» علیه ایران حمایت نمی‌کند و «کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است».

در ماه‌های اخیر موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق نیز به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند ۵ میلیارد دلار از پول ناشی از فروش گاز به عراق در این کشور بلوکه شده است و به علت تحریم‌های بانکی و مالی، امکان جابجایی این میزان پول را ندارند.

پیمانکاران ایرانی نیز اعلام کرده‌اند که ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلبکار هستند ولی قادر به وصول طلب خود نیستند.

مقام‌های دولت ایران در سفرهای متعدد تلاش کرده‌اند نسبت به آزادسازی مرحله‌ای پول‌های بلوکه شده، واردات دارو یا مواد غذایی که مشمول تحریم نیست و همچنین پرداخت پول خرید واکسن کرونا از این محل، به پول‌های بلوکه شده دسترسی پیدا کنند.

منبع: ایسنا، ایرنا / ر.ح

روزنامه همشهری گزارش داده است که بازپرس دادسرای امنیت اخلاقی تهران برای کیوان امام‌وردی که پس از افشاگری درباره «تجاوز جنسی» بازداشت شد، اتهام «افساد فی‌الارض» اعلام کرده است.

پرونده این متهم قرار است در دادگاه انقلاب صادر شود و طبق رویه معمول در قوه قضاییه ایران، چنین اتهامی می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام برای متهمان شود.

آقای امام‌وردی روز چهارم شهریور امسال در پی افشاگری ده‌ها زن در توئیتر و اینستاگرام بازداشت شد.

زنان افشاگر او را به «تجاوز بعد از خوراندن شراب حاوی مواد بیهوش‌کننده» متهم کرده‌اند.

روزنامه همشهری گزارش داده است که تاکنون ۱۰ نفر از زنان «با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایت‌شان را مطرح کردند» و ۱۰ نفر دیگر نیز از طریق تلفن ماجرا را شرح داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آقای امام‌وردی در جریان تحقیقات، اتهامات مطرح شده را رد کرده و گفته است که این افراد با رضایت خودشان به خانه او رفته‌اند.

در این پرونده اعلام شده بود که این متهم به «۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است» ولی بر اساس گزارش روزنامه همشهری، کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم شش سال حبس تعزیری ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی، را تایید کرد.

خانم مکوندی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی پنج سال زندان در مورد خانم مکوندی قابل اجرا است.

ژیلا کرم‌زاده مکوندی به همراه راحله راحمی‌پور، فعال حقوق بشر، در ۲۱ آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شدند.

هر دو نفر، مدتی بعد، با تودیع قرار وثیقه، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

خانم راحمی‌پور خواهر حسین راحمی،پور یکی از فعالان سیاسی است که بنا بر گزارش‌ها حدود سال ۱۳۶۳ اعدام شد.

او در سال‌های گذشته به ‌دنبال یافتن برادرزاده خود به نام گلرو است که در زندان اوین متولد شد، اما ظاهراً از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۱۴ دی از تصویب لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی خبر دادند.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران، این لایحه شامل ۵۸ ماده در پنج فصل تعاریف و کلیات، نظارت بر اجرای قانون، وظایف دستگاه‌های اجرایی، جرایم و مجازات‌ها و آیین دادرسی است.

بر اساس این لایحه، هر رفتاری که از بابت جنسیت یا موقعیت آسیب‌پذیر یا نوع رابطه با زن، باعث آسیب زدن به جسم یا روان یا شخصیت، حیثیت و یا محدودیت یا محرومیت از حقوق و آزادی‌های قانونی او شود، «خشونت» تلقی می‌شود.

همچنین بنابر لایحه مزبور، «مابه‌التفاوت دیه زنان سرپرست خانواری که به قتل می‌رسند یا آسیب جسمی به آن‌ها وارد می‌شود، برابر با دیه مردان از بیت‌المال پرداخت خواهد شد».

به‌گفته فعالان حقوق بشر، محتوای این لایحه همچنان انتظارات موجود در زمینه حقوق زنان را برآورده نمی‌کند. همچنین میزان عملی بودن آن با توجه به تبعیضاتی که علیه زنان در قوانین جمهوری اسلامی وجود دارد روشن نیست.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی بزند و چشم‌انداز اجرایی شدن آن مشخص نیست.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه با اعلام این خبر در صفحه توئیترش نوشت: «حاصل تلاش ده‌ها حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضاییه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد».

دید‌ه‌بان حقوق بشر اواسط آذر امسال خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی ایران شده بود.

این نهاد اما تصریح کرده بود که لایحه فعلی ایراداتی دارد از جمله فاصله با استاندارهای بین‌المللی، سکوت درباره ازدواج کودکان و تجاوز به همسر، تعریف نکردن مصادیق خشونت خانگی و ترویج میانجی‌گری خانوادگی.

ایران یکی از تنها چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

در حالی که ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه خواهان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، چهار سناتور دیگر جمهوری‌خواه همراه با چند سناتور دمکرات خواهان تایید نتایج انتخابات توسط کنگره شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه سوزان کالینز، لیسا مرکاوسکی، بیل کسیدی و میت رامنی که خود در سال ۲۰۱۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، روز یکشنبه ۱۴ دی همراه با چند سناتور دمکرات با امضای بیانیه‌ای خواهان تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط کنگره شدند.

این بیانیه می‌گوید رای‌دهندگان حرف خود را زده‌اند و کنگره باید مسئولیت خود را در تایید نتایج انتخابات انجام دهد.

کنگره ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه برای جمع‌بندی آراء الکترال و اعلام نتایج رسمی انتخابات نشستی برگزار کند.

قبلا ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرده بودند که به تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا اعتراض خواهند کرد؛ اگرچه بنابر گزارش رویترز، تایید انتخابات ریاست‌جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و تاثیری بر نتیجه انتخابات ندارد.

تقریبا تمام شکایت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مورد تقلب در ایالت‌های مختلف با شکست روبرو شده است.

تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده روز یکشنبه ۱۴ دی از مرز ۳۵۰ هزار نفر گذشت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این تعداد به‌دلیل دورهمی‌های تعطیلات کریسمس و سال نو افزایش یابد.

داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که تاکنون دست‌کم بیست میلیون نفر در آمریکا به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

این کشور از ماه پیش استفاده از دو واکسن فایزر و مدرنا را برای مصونیت‌بخشی به کادر درمانی و کارکنان مراکز سالمندان را آغاز کرده ولی کند بودن روند مایه‌کوبی و آشفتگی در این زمینه انتقادهایی را برانگیخته است.

چندین ایالت آمریکا از جمله کارولینای شمالی و آریزونا از افزایش شمار مبتلایان در روزهای گذشته خبر داده‌اند. صاحبان سردخانه‌ها در بخش کالیفرنیای جنوبی که وضعیت بحرانی دارد می‌گویند سردخانه‌هایشان پر از اجساد شده است.

بعد از آمریکا، برزیل با ۱۹۵ هزار قربانی مبتلا به کووید۱۹ در رده دوم تلفات جهانی قرار دارد.

حملات همزمان گروه‌های شبه‌نظامی به دو روستای در کشور آفریقایی نیجر که روز شنبه اتفاق افتاد، ۱۰۰ برجای گذاشت.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه از قول دو مقام رسمی گزارش داد که این حملات در مرز نیجر با مالی اتفاق افتاده است و گمان می‌رود توسط شبه‌نظامیان اسلامگرا انجام شده باشد.

حملات قبلی در این کشور آفریقایی عمدتا توسط گروه‌های وابسته به القاعده یا داعش انجام می‌شد.

سال ۲۰۲۰ حملات مشابه به روستاهای مرزی نیجر در نزدیکی مرزهای مالی، بورکینافاسو و نیجریه صدها کشته بر جای گذاشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات روز شنبه را بر عهده نگرفته و دولت نیجر نیز در این زمینه گزارشی رسمی منتشر نکرده است.

پیشتر روز هشتم آذر، دولت نیجریه، همسایه جنوبی نیجر، اعلام کرده بود که دست‌کم ۴۳ کارگر مزرعه در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه «سلاخی» و کشته شدند.

آبان امسال نیز پیکارجویان گروه اسلامی بوکوحرام در دو حمله جداگانه به زمین‌های کشاورزی در مجموع ۲۲ کارگر نیجریه را حین انجام کار به قتل رساندند.

گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد حمله به سفارت آمریکا در بغداد را ندارد.

ابو حسین الحمیداوی، دبیرکل گروه کتائب حزب‌الله، روز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما وارد سفارت شرارت (آمریکا) نخواهیم شد و قصد براندازی دولت عراق را نیز نداریم. هنوز فرصت وجود دارد».

سفارت آمریکا در ماه‌های اخیر هدف حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه قرار گرفت و آمریکا انگشت اتهام در این زمینه را متوجه ایران کرده است.

با این حال، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه هشدار داد که اسرائیل توطئه حمله به آمریکایی‌ها در عراق را چیده است تا ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشاند، ادعایی که اسرائیل آن را «مهمل» خواند.

کتائب حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، امارات و ژاپن قرار دارد و پارسال نیز ایالات متحده به‌دلیل حملات آن‌ها به اماکن دیپلماتیک و نیروهای نظامی آمریکا در عراق، پایگاه‌های این گروه را مورد حمله قرار داد که در جریان آن دهها نفر کشته شدند.

آقای ترامپ روز سوم دی‌ماه اعلام کرد هر گونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران مسئول آن است.

روز ۱۳ دی‌ماه، سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و شماری از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از جمله ابومهدی المهندس، معاون گروه حشد الشعبی، در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط پهپادهای آمریکایی بود.

جوانمیر مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران، روز یکشنبه، ۱۴ دی ماه توسط ماموران لباس شخصی در حومه کرمانشاه بازداشت شد.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقای مرادی روز یکشنبه، پس از یک تماس شخصی برای برای بازدید و انجام یک پروژه کاری به محلی در حومه شهر کرمانشاه دعوت شد، اما پس از مراجعه به محل مذکور، نیروهای امنیتی او را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی منزل این فعال کارگری را پس از بازداشت او مورد تفتیش قرار دادند و تعدادی از لوازم شخصی او را با خود بردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای مرادی اطلاعاتی منتشر نشده است.

به گزارش هرانا،‌ ارگان خبری فعالان حقوق بشری ایران، آقای مرادی در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ به عنوان زندانی سیاسی در زندان کرمانشاه یک دوره حبس را پشت سر گذاشته است.

او همچنین در سال ۱۳۸۵ به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در کرمانشاه بازداشت و سپس تبرئه شد.

جوانمیر مرادی سال ۱۳۸۷ نیز به اتهام برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در عسلویه بازداشت و به مدت چهل و هفت روز در انفرادی اداره اطلاعات بوشهر و زندان بوشهر در بازداشت بوده است.

او پس از طی این دوره به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که این محکومیت به جریمه نقدی دو میلیون تومان تبدیل شد.

در حال حاضر برخی دیگری از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد ‎کارگران ایران به اتهام‌های امنیتی یا در زندان هستند یا برای گذراندن محکومت قضایی به دایره اجرای احکام احضار شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ایران که روز یک‌شنبه، ۱۴ دی منتشر شد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور جان باختند و حدود شش هزار بیمار جدید شناسایی شدند.

بر اساس این آمار، مجموع مبتلایان به کرونا از زمان شیوع آن در ایران را یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر و قربانیان را ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر اعلام کرد.

آمار رسمی مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.

با وجود اعلام روند کاهشی شمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در هفته‌های گذشته، رئیس جمهور ایران و مقامات وزارت بهداشت درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در بهمن ماه هشدار داده‌اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در روزهای گذشته وضعیت ۴ شهرستان در استان مازندران را قرمز اعلام کرد و درباره وضعیت برخی شهرهای استان گیلان هشدار داد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران هم روز یک شنبه با وجود روند کاهشی آمار کرونا در تهران، شرایط پایتخت را «شکننده» و وضعیت آن را «نارنجی» اعلام کرد.

علیرضا زالی در خصوص درخواست برخی صنوف درخصوص بازگشایی و لغو طرح فاصله‌گذاری فیزیکی گفت که بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی در مناطق نارنجی و زرد ممکن نیست.

وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند.

وضعیت نارنجی یا «پرخطر» هم شرایطی را شامل می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شوند.

در وضعیت زرد یا «خطر متوسط» این رقم به دست‌کم سه نفر از هر صدهزار نفر می‌رسد.


بیشتر

سخنگوی ستاد سالگرد مردمی قاسم سلیمانی

«برخی از دوستان سردار سلیمانی گفتند که در برخی از عملیات‌ها علیه نیروهای صهیونیستی در منطقه، بعضی شب‌ها سردار به خواب‌شان می‌آید و نقشه راه اجرای عملیات را نشان می‌دهد»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش رو آیکون‌های بالا کلیک کنید

تا این لحظه، مردم 219 کشور در جهان درگیر بیماری
کرونا
شده‌اند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک است.

برخی بیماران ممکن است دردهای ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. این علائم عموما ملایمند و به‌تدریج آغاز می‌شوند.

آخرین امار کرونا

ویروس ممکن است به بعضی از مردم سرایت کند، بدون آن‌که هیچ علامتی بروز دهد یا سبب بیماری شود.

اﮔﺮ ﺗﺐ، ﺳﺮﻓﻪ و دﺷﻮاري در ﺗﻨﻔﺲ دارﯾﺪ، به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای کاهش ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

در حدود 80٪ افراد بدون هیچ گونه اقدام خاص، به‌طور کامل بهبود می‌یابند اما در میان آن‌هایی که بیماري را بروز داده‌اند، تقریبا از هر شش بیمار یک نفر ناخوشی شدیدی را تجربه می‌کند و دچار تنگی نفس می‌شود.

افراد مسن و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای مانند پرفشاری خون، مشکلات قلبی یا دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماری هستند. تاکنون حدود 2٪ از این بیماران درگذشته‌اند.

کسانی که تب، سرفه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، قطرات ریزي که هنگام سرفه یا بازدم از دهان یا بینی فرد آلوده پرتاب می‌شوند می‌توانند موجب سرایت ویروس از یک فرد به فرد دیگري شوند و تولید بیماري کنند.
این قطرات همچنین ممکن روي اشیاء و سطوح نشسته و فرد دیگري پس از لمس آن اشیاء و سطوح سپس لمس چشم، بینی یا دهان خود دچار بیماري شود. فرد ممکن است مستقیما همان قطرات ریزي که دهان یا بینی فرد مبتلا هنگام سرفه یا بازدم به بیرون پرتاب می‌شوند را به درون دستگاه تنفسی خود کشیده و بیمار شود. به همین دلیل افراد سالم باید فاصله‌اي بیش از یک متر با فرد بیمار را رعایت کنند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، اقدامات محافظتی همگانی: گوش به زنگ آخرین یافته‌هاي همه گیری بیماری که از طریق سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشور یا شبکه‌هاي محلی بهداشت منتشر می‌شوند باشید.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی و از پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند بیشتر نمایانگر انتشار ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی است تا انتشار از طریق هوا

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد خطر سرایت از طریق مدفوع فرد آلوده پایین است. اگرچه بررسی‌هاي ابتدایی نشان داد که ممکن ویروس در مدفوع فرد آلوده هم وجود داشته باشد اما، انتشار از طریق مدفوع از مشخصات اصلی این همه‌گیري نبوده است. با این وجود، با توجه به این که انتقال ویروس از راه مدفوع هرچند ناچیز اما یک خطر محسوب می‌شود، این هم دلیل دیگري است که دست‌ها پس از توالت رفتن  و پیش از غذا خوردن شستشو شوند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، راه اصلی انتقال بیماري قطرات تنفسی بیرون جهیده از دهان و بینی فرديست که سرفه می‌کند. خطر ابتلا از فردي که هیچ علامتی ندارد بسیار پایین است. با این وجود، تعداد زیادي از این بیماران به خصوص در مراحل نخستین بیماري، علائم ملایمی تجربه می‌کنند. بنابراین این امکان وجود دارد که انسان بیماري را از فردي بگیرد که به عنوان نمونه فقط سرفه‌اي ملایم دارد اما احساس بدحالی نمی‌کند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

افراد مسن
مبتلایان به فشار خون بالا
سابقه بیماري قلبی
افراد دیابتی

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، هنوز خیر. تا به امروز، هیچ واکسن و داروي ضد ویروس خاصی براي جلوگیری و یا درمان کرونا وجود ندارد. واکسن‌هاي احتمالی و برخی از درمان‌هاي دارویی خاص در دست بررسی هستند.

با این حال، مبتلایان براي رفع علائم باید تحت مراقبت قرار بگیرند. افراد مبتلا به حالت شدید بیماري باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می‌یابند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: هرچند توصیه می‌شود میوه بخوریم تا ویتامین‌های بدن در سطح بالایی قرار داشته باشد اما ممکن است خود میوه‌ها عامل انتقال ویروس باشند. بنابراین توصیه می‌کنم با اسپری الکل میوه را تمییز و بعد بشوییم. درباره آجیل هم توصیه به نخوردن می‌کنم. در نظر داشته باشید که حتی با بو دادن هم این ویروس از بین نمی‌رود. 

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

لزومی ندارد همه لباس‌هایی‌ که می‌پوشیم را بشوریم، بلکه حرارت شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آن‌ها را پاک می‌کند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، «دوره کمون» به معنی مدت زمان بین ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری است. بیشترین تخمین دوره نهفتگی براي  ویروس کرونا از 1 تا 14 روز است که معمولاً در حدود پنج روز تخمین زده شده است.

ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی‌شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است. پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید، فقط نباید دست‌های خود را به بینی و دهان خود بزنید.
با این وجود بهترین نوع دستکش برای مقابله با ویروس کرونا، دستکش‌های لاتکس هستند که قابلیت ضدعفونی کردن با الکل اتانول رو هم دارند و میتوان به مدت 16 ساعت از آنها استفاده کرد.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، اقدامات زیر بر ضد میروس کرونا مؤثر نیستند و می‌توانند مضر باشند:

سیگار کشیدن
مصرف داروهاي گیاهی سنتی (بدون تجویز تایید پزشک طب سنتی)
پوشیدن  چند ماسک روی هم
مصرف خودسر دارو مانند آنتیبیوتیک‌ها

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: برخی سوال می‌کنند که با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی ناشی از کرونا، چه کمکی از نظر روحی و روانی می‌توان به کاسبان و فعالان اقتصادی کرد؟

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): در واقع راهکاری نداریم و ناچاریم قبول کنیم که این مسائل به عنوان بخشی از مشکلات یک بحران، اجتناب‌ناپذیر است. مثلا کارگری که روی مزد روزانه خود حساب کرده و الان در این بحران بیکار شده، قطعا با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. این موارد ابعاد ناشناخته و ناپیدای این اپیدمی است و از عوارض غیرقابل تغییر و غیر قابل اجتناب آن است. اما همین که ما نسبت به آن آگاه باشیم مهم است و می‌تواند موثر باشد. تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که اگر امکان کمک داریم، حواسمان بیشتر به این آدم‌های زحمتکش و آبرومند باشد.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  باید در این شرایط به فکر خانواده‌های دیگر باشیم. مثلا موجران به فکر مستاجران باشند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): بله. مخصوصا با توجه به اینکه خیلی از کسانی که باید اجاره خانه یا مغازه یا کافی شاپ بدهند، الان کاسبی ندارند، موجران اگر می‌توانند اجاره یک ماه را ببخشند یا دریافت آن را به آینده موکول کنند.

به علت درشت بودن ویروس کرونا، هر ماسکی می‌تواند در محیط آلوده جلوی ویروس را بگیرد (پارچه‌ای، ویبریلی، با دستمال کاغذی و…) مشروط بر این‌که خشک باشد، یعنی باید ماسک‌ها را مرتبا عوض کرد.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): الان که مردم باید در خانه بمانند، افراد باید راه‌های جدید لذت بردن از زندگی و معنا بخشیدن به آن را پیدا کنند. ما همیشه شیوه زندگی خود را طوری تنظیم کرده بودیم که در بیرون باشیم و عادت به بیرون رفتن از خانه داشتیم، اما حالا باید تفریحات خانگی داشته باشیم. بیشتر کتاب بخوانیم، بیشتر فیلم و سریال ببینیم و به گونه‌ای با تنهایی خود مواجه شویم تا استرس ما کمتر شود. کتاب خواندن از آن لذت‌هایی است که شاید در شروع خواندن یک کتاب خسته‌کننده و سخت باشد، اما در ادامه فرد می‌تواند لذت بسیاری از آن ببرد.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  یکی از این توصیه‌ها خودداری از سفر است، اما بعضی می‌گویند ما می‌خواهیم خودمان را در ویلایی قرنطینه کنیم و به همین دلیل به سفر می‌روند اما این کار قطعا منطقی نیست. ما عادت کرده‌ایم خیلی از موضوعات را سطحی ببینیم، درحالی‌که باید جوانب عمیق‌تر را هم در نظر بگیریم. مثلا فکر کنیم که اگر در جاده تصادف کنیم یا در همان ویلا دچار بیماری قلبی شویم، باید به بیمارستان برویم، اما خیلی از بیمارستان‌های مناطق مختلف برای مردم خودشان هم ظرفیت ندارند و در شرایط فعلی امکان پذیرش مسافران در این بیمارستان‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر ممکن است فردی که برای مشکل دیگری به بیمارستان رفته است، در محیط بیمارستان به کرونا هم مبتلا شود. بنابراین مردم باید به محدودیت زیرساخت‌های مناطق مختلف کشور هم توجه کنند. به همین دلیل به نظر من، کسانی که این روزها خودشان جاده‌های شهر را می‌بندند تا مسافری وارد نشود، کاری منطقی انجام می‌دهند.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  اولین نکته این است که ترسیدن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، فقط مشکلی به مشکلات دیگر اضافه می‌کند. خطر کرونا به هر حال بیخ گوش ماست، ولی در نظر داشته باشید که تنها سه درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): اگر کسی علائمی مشاهده کرد بهتر است تست کرونا بدهد، ولی اگر امکان دادن تست نبود، نباید خودمان را ببازیم. البته باید موضوع را کاملا جدی بگیریم و مراقبت‌های لازم را انجام دهیم یعنی باید همه اعضای دیگر خانواده ماسک بپوشند، ترجیحا فرد مشکوک به بیماری، در اتاقی دیگر با تهویه مناسب بماند و اگر همزمان پدر و مادر مسنی در خانه داریم، بهتر است در صورت امکان آنها را به خانه‌ای دیگر منتقل کنیم تا کمتر در معرض خطر باشند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): قطعا کرونا تاثیرهای جدی درازمدت خواهد داشت و من با ایده پساکرونایی موافق هستم. البته نگاه من قطعا بدبینانه نیست، ممکن است تاثیرات خوبی هم وجود داشته باشد. مثلا همین الان که ما از روابط نزدیک انسانی و دست دادن منع شده‌ایم و با تشدید ترس از دست دادن عزیزان خود مواجه شده‌ایم احتمالا این ترس و آن محدودیت باعث شده است که قدر خانواده و اقوام خود را بیشتر بدانیم. البته ترس از مرگ عزیزان، امکان دارد ریشه در ترس از مرگ خود داشته باشد به این معنی که فرد تصور می‌کند بعد از مرگ عزیزانش، نوبت به خودش می‌رسد، اما اگر تحلیل را خیلی عمیق نکنیم، به هر حال ترس از مرگ عزیزان باعث می‌شود که ما بیشتر قدر آنها و قدر روابط انسانی خود را بدانیم. یا اینکه یاد بگیریم که در عین حال که مشکل داریم خود را نبازیم. من فکر می‌کنم به هرحال احتمالا به‌زودی یک اپیدمی وسواس دامن‌گیر ما می‌شود.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  به نظر من، نگرانی‌های پس از کرونا، تا حدی طبیعی است اما نگران ماندن یک انتخاب است. می‌توانید انتخاب کنید شبانه‌روز نگران باشید یا اینکه همه موارد بهداشتی را رعایت کنید ولی کمتر نگران باشید. وقتی همه موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم دیگر نباید نگرانی آن چنانی داشت. رعایت نکات بهداشتی باید در حدی باشد که زندگی روزمره ما مختل نشود. در واقع توصیه این است که شرایط بهداشتی و قرنطینه خانگی را رعایت کنیم و سفر نرویم تا چرخه اپیدمی شکسته شود.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): برخی از مردم می‌پرسند ما کودک یا همسر خود را در آغوش بگیریم یا نه؟ جوابی که من به این نوع سوالات می‌دهم این است که ما نباید در رعایت نکات بهداشتی از عرف خارج شویم و زیاده‌روی کنیم. البته در این شرایط بحرانی، خیلی از تعاریف عوض شده است، اما در عین حال ما باید همچنان مراقب باشیم که به سمت وسواس نرویم. آنچه من به آن اعتقاد دارم این است که ما نباید خود را از موهبت روابط انسانی محروم کنیم. مثلا شاید یک پرستار مجبور باشد به دلیل شغلش بیشتر مراعات کند و مثلا فرزند خود را در آغوش نگیرد اما در بیشتر موارد اگر افراد توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. برخی حتی در ارتباط با پدر و مادر خود چنین مشکلی دارند و می‌ترسند که به دیدار آنها بروند. در مجموع می‌گویم که این همه سخت‌گیری لازم نیست. کسانی که در رعایت موارد بهداشتی سخت‌گیری می‌کنند، مسائل روان شناختی را جدی نمی‌گیرند. باید به این شرایط بحرانی همه جانبه‌تر نگاه کنیم. اگر حواسمان نباشد وارد بحران تنهایی، بحران اضطراب و بحران سلامت روان می‌شویم.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: شما وقتی می‌خواهید ماهی قرمز را به تنگ آب بیندازید ماهی قرمز را در دست می‌گیرید. بنابراین ممکن است آلودگی و انتقال رخ دهد. بنابراین توصیه ما این است که مردم ماهی قرمز نخرند. اما در مورد حیوانات دیگر این طور نیست. البته در هنگ‌کنگ در ترشحات بزاق یک سگ ویروس مشاهده شده، اما سگ ویروس را به موجود دیگری انتقال نداده است. بنابراین سگ و گربه در منزل از طریق ترشحات بزاق ویروس را انتقال نمی‌دهند اما اگر بیرون بروند و بعد به خانه بیایند ممکن است همراه خود ویروس را به خانه منتقل کنند.

آخرین امار کرونا

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: توصیه پزشکان این است که وقتی افراد در قرنطینه منزل هستند در اتاق‌های جداگانه بخوابند و حداقل فاصله در کنار همدیگر نیز بیشتر از یک متر باشد و سیستم تهویه منزل را به صورت مناسبی فعال نگه دارند و در رابطه جنسی هم راه‌های انتقال مصداق پیدا نمی‌کند. معمولا از دهان و بینی است که ویروس منتقل می‌شود.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): برخی می‌پرسند که تا چه میزان از مواد شوینده مثل وایتکس استفاده کنیم؟ آیا این خودش عوارضی ندارد؟ باید بگویم استفاده بیش از حد از وایتکس عوارض جانبی دیگری دارد و ممکن است مشکلات ریوی و پوستی جدی ایجاد کند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: آرایشگاه‌ها می‌توانند عامل انتقال باشند. چرا که شما نمی‌دانید نفر قبل از شما آیا آلوده به ویروس بوده است یا نه. در استخر هم وضعیت همین طور است و توصیه می‌شود مردم استخر نروند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: درباره انگشتر و زیورآلات توصیه می‌کنم بهتر است استفاده نشود.


سوال شما

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام
شخصی که یکبار به ویروس کرونا آلوده شده بعد از بهبودی چقدر امکان ابتلای ممجد در وی وجود دارد؟

چه گروه خونی بیشترآسیب پذیرتراست

آیا از طریق هم بستر شدم وامیزش جنسی کرونا منتقل میشه

من چیزی حدودیکماه میباش که بشدت دچار ابریزش بینی هستم ویکروند درگیرم وسماه پیش هم تست دادم که منفی بود الان حسبویایی ندارم وابریزش شدید اما حس چشایی هنوز بدون مشکله ایا مشکوک هست این علاعم گاها هم بهم حالت تهوع دست میدهد ممنون اگرر پاسسسخ گو باشید

بعد از بيماري تا چند روز ناقل هستيم كه ويروس رو منتقل كنيم ؟

آیا کسانی که یک بار کرونا گرفته اند دوباره مبتلا می شوند؟

آیا دردمعده و روده درزمان ابتلا عادی است

مشهد.

همسرمن اولش لرز گرفت ومن بمحض اینکه متوجه شدم پسرمو8ساله فرستادم خونه پدرم.پدرومادرم پیرن وپدرم سیگاری.آیااحتمال داره پسرم ناقل بوده وانهارو گرفتارکنه؟هیچ علائمی ندارن.توروخدا یکی جواب بده

تهمسرمن مبتلا شده ولی خفیف.احتمال داره پسر8سالم مبتلا سده باشه؟به محض اینکه دیدم همسرم لرز داره پسرمو بردم خونه پدرم وپدرو مادرمم پیرن.آیاممکنه پسرم ناقل بوده باشه وپدرم گرفتاربشه؟الان4روزه آنجاس وهیچ علائمی فعلا نداره

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

بیماری کروناویروس(COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس جدید ایجاد می‌شود.
این بیماری با علائمی همچون سرفه، تب و در موارد شدیدتر مشکل تنفسی باعث بیماری تنفسی(مانند آنفولانزا) می‌شود. می‌توانید با شستن مکرر دست‌ها، جلوگیری از لمس صورت و جلوگیری از تماس نزدیک(۱ متر) با افرادی که حال مناسبی ندارند، از خود محافظت کنید.


ترکیه


ایران


افغانستان


تاجيكستان


خاورمیانه

آخرین امار کرونا


جهان


سیاسی


اقتصادی


ورزشی

اینفوگرافیک


عکس


ویدیو


انتخابات


اجتماعی

دانش و فن‌آوری

فرهنگی و هنری


اخبار شرکت ها

ترمینال فاینانس


بخش عکس آناتولی


ترمینال انرژی

آکادمی روزنامه نگاری


اخبار سازمانی

آنکارا/خبرگزاری آناتولی

وزارت بهداشت فیلیپین امروز پنجشنبه 17 دسامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموع بیماران کرونایی در این کشور با ثبت 1470 مورد جدید طی 24 ساعت گذشته به 454 هزار و 447 نفر افزایش یافته است.

همچنین تعداد فوتی‌های کرونا در فیلیپین با مرگ 17 نفر دیگر در یک روز گذشته به 8 هزار و 850 نفر رسیده و آمار بهبودیافتگان از این بیماری نیز به 419 هزار و 902 نفر افزایش یافته است.

– بنگلادش

بنا به اعلام اداره کل خدمات بهداشتی بنگلادش، طی شبانه‌روز گذشته 1134 تن دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده و مجموع مبتلایان در این کشور به 496 هزار و 975 نفر رسیده است.

همچنین شمار قربانیان کرونا در بنگلادش نیز با مرگ 36 بیمار دیگر در این بازه زمانی به 7 هزار و 192 نفر افزایش یافت.

تاکنون 431 هزار و 590 نفر از بیماران کرونایی در بنگلادش سلامتی خود را بازیافته‌اند.

– سنگاپور

وزارت بهداشت سنگاپور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول یک روز گذشته تست کرونای 24 تن دیگر که منشا خارجی داشت، در این کشور مثبت شده و تعداد کل بیماران کرونایی به 58 هزار و 377 نفر رسیده است.

براساس این بیانیه، در سنگاپور تاکنون 29 مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده و 58 هزار و 238 بیمار کرونایی نیز بهبود یافته‌اند.

– هنگ کنگ

مرکز حفاظت از سلامت عمومی هنگ کنگ با انتشار بیانیه‌ای از ثبت 96 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این شهر خبر داده و اعلام کرد: بدین ترتیب مجموع مبتلایان به کرونا به 7900 نفر رسید.

طبق بیانیه فوق، در هنگ کنگ طی 24 ساعت گذشته یک مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده است.

از سوی دیگر، آمار بهبودیافتگان از کرونا در هنگ کنگ نیز به 6 هزار و 534 نفر رسیده است.

– تایلند

مرکز مدیریت بیماری کووید-19 در تایلند اعلام کرد که آمار بیماران کرونایی در این کشور با مشاهده 20 مورد جدید طی یک روز گذشته به 4281 نفر رسیده است.

تاکنون 3989 تن از بیماران کرونایی در تایلند بهبود یافته‌ و 60 تن دیگر نیز فوت کرده‌اند.

آخرین امار کرونا

– تایوان

براساس تازه‌ترین آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری تایوان، در طول 24 ساعت گذشته در این کشور 8 مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و تعداد بیماران کرونایی به 757 نفر افزایش یافته است.

تاکنون 616 تن از بیماران کرونایی در تایلند بهبود یافته و 7 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در تایوان جان باخته‌اند.

تاریخچه

مرامنامه و اصول

سیاست‌ شبکه‌های اجتماعی

تیم مدیریتی

دفتر نمایندگی های داخلی

دفتر نمایندگی‌های بین المللی

مرکز رسانه ها

تماس


RSS


منابع بشری


سفارشهای آبونمانی


مدیریت کیفیت

حریم خصوصی و سیاست کوکی‌ها

سیاست اطلاع‌رسانی

رویدادهای مهم خبری امروز


اخبار شرکت ها


ترمینال فاینانس


بخش عکس آناتولی


ترمینال انرژی


آکادمی روزنامه نگاری


نسخه آی فون


نسخه آی پد


نسخه آندروید


نرم افزار ویندوز

آخرین امار کرونا
آخرین امار کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *