آزمایش تست کرونا

آزمایش تست کرونا
آزمایش تست کرونا

برای تشخیص کرونا از یافته‌های بالینی در کنار نتایج آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هنگام مراجعه بیماران به مراکز درمانی، پزشک با توجه به علائم بیماران دستور عکس‌برداری از ریه و آزمایش خون می‌دهد. در مراکز درمانی بیماران می‌توانند از آزمایش کرونا PCR ( پی سی آر ) بهره ببرند. در آزمایش خون اولیه و شمارش سلول‌های خونی ( CBC )، با شمارش گلبول‌های سفید به تعداد نوتروفیل و لنفوسیت فرد در خون محیطی توجه می‌شود. در این بیماری نسبت نوتروفیل به لنفوسیت تغییر پیداکرده به‌طوری‌که میزان نوتروفیل افزایش و تعداد لنفوسیت کاهش می‌یابد. همچنین به نتایج دو تست CRP و ESR که به‌عنوان تست‌های اولیه در هنگام عفونت بدن افزایش می‌یابند، نیز توجه می‌شود. بعلاوه ممکن است فاکتورهای خونی دیگری نیز مثل LDH و CPK بسته به دستور پزشک موردبررسی قرار گیرند. پزشک ممکن است با توجه به نتایج بالینی، عکس ریه و نتایج اولیه آزمایشگاهی با توجه به شرایط بیمار، درمان را شروع کند و منتظر نتایج آزمایش‌های اختصاصی بماند. آزمایش کرونا غالباً در این مواقع انجام می‌گیرد که شامل آزمایش PCR ( پی سی آر ) و آزمایش سرولوژی ( آنتی بادی ) است.

سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی تست پی سی آر (RT-PCR) را به‌عنوان دقیق‌ترین روش تشخیص ویروس کووید19 ( COVID-19 – SARS-CoV-2 ) اعلام کرده است. در آزمایش کرونا ( PCR ) با کمک سوآپ از حلق و یا بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود. سپس باید این نمونه ازنظر وجود یا عدم وجود ویروس SARS-CoV-2 موردبررسی قرار گیرد. ابتدا استخراج ژنوم ویروس از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش PCR این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود. غالباً جواب آزمایش کرونا 24 ساعت پس از نمونه‌برداری آماده می‌شود. در صورت هماهنگی (شماره تماس انتهای صفحه) امکان انجام آزمایش و جوابدهی به صورت اورژانس (کمتر از 24 ساعت) نیز وجود دارد.

آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شود به دنبال دو آنتی‌بادی Anti SARS-CoV-2 IgM و Anti SARS-CoV-2 IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی‌بادی نیاز به خون بیمار و جداسازی سرم می‌باشد. بدن هر شخصی هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکند. در صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد ولی بی‌علامت باشد، این ازمایش مشخص می کند فرد آلوده به ویروس شده است یا خیر ؟ این تست می‌تواند 4 روز پس از بروز علائم بالینی بیماری کووید-19 مثبت باشد. اگرچه سطوح تجمع این آنتی‌بادی‌ها در هفته سوم افزایش‌یافته و حساسیت این تست بالاتر خواهد بود. * تست آنتی بادی نیاز به ناشتایی برای آزمایش ندارد.

غالباً نتایج آزمایش PCR ( پی سی آر )  و آزمایش‌ های سرولوژی ( آنتی بادی ) در کنار همدیگر تفسیر می‌شوند.

آزمایش تست کرونا

 

اولویت با افراد دارای تب، سرفه، تنگی نفس ادامه‌دار ( حداقل 48 تا 72 ساعت ) می‌باشد. افرادی که با مبتلایان این بیماری در تماس بوده‌اند نیز ملزم به انجام آزمایش کرونا هستند. داشتن علائم سرماخوردگی نیازی به انجام آزمایش ندارد. در این مواقع باید پس از مشورت با پزشک معالج روش‌های قرنطینه خانگی و استراحت در منزل اعمال شود. حضور بی‌دلیل افراد در آزمایشگاه‌ها سبب تأخیر در خدمات پزشکی برای بیمارانی می‌شود که درگیر بیماری هستند.

در هنگام پاندمی این بیماری، همهٔ افراد باید برای مراقبت از خود و اطرافیان تلاش نموده و اخبار بیماری را از مراجع قانونی دنبال کنند. افراد باید در این دوران با رعایت نکات بهداشتی محیطی امن را در خانه برای خود و اطرافیان فراهم آورند. داشتن استرس بیش‌ازحد می‌تواند عامل خطرناکی در کاهش ایمنی و مستعد شدن فرد برای ابتلا به کرونا باشد. اغلب افراد مبتلا با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند این بیماری را پشت سر بگذارند. در صورت بروز هرگونه علائم از درمان خودسرانه به‌شدت بپرهیزید و از توصیه‌های پزشک بهره ببرید.

خیر تست آنتی ژن که اغلب به عنوان تست رپید یا تست سریع کرونا نامیده می شوند. این تست قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا را ردیابی می کند. موارد استفاده از آن در افراد بی‌علامت بسیار محدود است. زمان لازم برای اعلام نتایج معمولاً بسیار سریع است. اگرچه نتایج تست سریع کرونا ممکن است همیشه صحیح نباشد.به همین علت تست رپید در آزمایشگاه ها انجام نمی شود و آزمایشگاه پارس طب نیز این تست را انجام نمی دهد. مثبت و منفی کاذب در تست سریع کرونا چه معنایی دارد؟ برای پاسخ این سوال و اطلاعات بیشتر در رابطه با تست سریع کرونا می توانید مقاله تفاوت تست رپید و تست pcr رو مطالعه کنید.

برخی از آزمایشگاه ها از وزارت بهداشت مجوز انجام تست PCR برای مسافرین پروازهای خارجی را دارند که آزمایشگاه پارس طب نیز طبق مجوزی که از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور دارد، ستاره دار شده است و قادر به انجام تست کووید ۱۹ به روش PCR برای شرکت های هواپیمایی می باشد. جهت درخواست تست PCR قبل از سفر با جوابدهی اورژانسی و مشاهده لیست شرکت های هواپیمایی کلیک کنید.

 

هماهنگی و تماس جهت انجام آزمایشات کرونا :

 

در ازمایشگاهتون تست پی سی آر و آنتی بادی انجام می شه ؟

سلام وقت بخیر بله، آزمایشگاه پارس طب با استفاده از به روزترین تجهیزات و معتبرترین کیت های موجود در اسرع وقت این تست ها را انجام و نتیجه را به مراجعین و پزشک محترم اعلام می کند.

یه سوال داشتم شما پنج شنبه ها هستید برای تست کرونا ؟

سلام وقت بخیر بله، ساعت و روزهای کاری آزمایشگاه پارس طب : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح الی 21 روزهای پنج شنبه از ساعت 7 صبح الی 17 عصر

سلام برای هواپیمایی قطر هم تست کرونا رو انجام میدین؟

سلام وقت بخیر بله، آزمایشگاه پارس طب تست کرونا (PCR) برای هواپیمایی قطر با جوابدهی اورژانسی انجام می دهد.

سلام جواب انتی بادی یعنی اون عدد باید چند باشه تا ما بفهمیم بدنمون در چه وضعیتی قرار داره

سلام وقت بخیر، در صورتیکه میزان آنتی بادی IgM بالاتر از رنج نرمال باشد و مثبت باشد و میزان آنتی بادی IgG کمتر یا مساوی نرمال رنج باشد در واقع منفی باشد نشان دهنده حضور عفونت فعال در بدن است. آنتی بادی IgM از حدود روز ۴ بیماری افزایش میابد و در هفته دوم به حداکثر خود میرسد. در صورتیکه میزان IgG از رنج نرمال بالاتر باشد نشان دهنده ایجاد مقاومت در بدن بر علیه بیماری میباشد. که این آنتی بادی در هفته سوم به بالاترین میزان خود میرسد. برای مثال میزان رنج یا محدوده نرمال: (لازم به ذکر است این رنج نرمال در آزمایشگاه های مختلف بسته به کیت و روش اجرا ممکن است کمی متفاوت باشد.) منفی: 0.9 > (کمتر از 0.9 ) مثبت: 0.9

سلام سوالی دارم ، آیا امکان داره که به جای بینی فقط فقط از حقل نمونه برداری کرد و آیا این در دقت آزمایش تاثیر می گذاره یا خیر؟

با سلام. در آزمایشگاه پارس طب از دو سوآپ جهت نمونه گیری حلق و بینی استفاده می شود‌. در صورتیکه امکان انجام آن نباشد یا مشکلی داشته باشید می توان تنها از حلق نمونه گیری انجام شود. در واقع هر دو سوآپ را برای نمونه گیری از حلق استفاده میکنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

استعلام هزینه و آزمایش نمونه گیری در محل

که اغلب به عنوان تست رپید یا تست سریع کرونا نامیده می شوند. این تست قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا را ردیابی می کند. تست سریع کرونا را می توان در کلینیک، مطب ها یا بیمارستان توسط کادر درمان انجام داد. زمان لازم برای اعلام نتایج معمولاً بسیار سریع است و در بعضی موارد، نتایج را می توان در عرض 15 دقیقه گزارش کرد.

این تست به عنوان روش استاندارد طلایی (gold standard) در تشخیص قطعی SARS-CoV-2 درنظر گرفته شده است. تست PCR در واقع RNA یا ماده ژنتیکی اختصاصی ویروس را ردیابی می کند و می تواند ویروس را طی چند روز پس از ابتلا به عفونت تشخیص دهد. این تست حتی در افرادی که هیچ علامتی ندارند هم قابل ردیابی می باشد. این آزمایش را می توان در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و کلینیک های مورد تایید وزارت بهداشت توسط افراد آموزش دیده و ماهر کادر درمان انجام داد. زمان لازم برای انجام و اعلام نتیجه این تست می تواند کمتر از 24 ساعت باشد. اگرچه با توجه به تعداد نمونه‌ای که آزمایشگاه دریافت می‌کند که می‌تواند با افزایش مراجعات در هنگام شدت گرفتن موج بیماری افزایش یابد، اعلام نتایج این تست ممکن است تا ۴۸ ساعت طول بکشد.

تست رپید در بیمارى که علائم COVID-19 را دارد، ارزشمند است و موارد استفاده از آن در افراد بی‌علامت بسیار محدود است. اگرچه نتایج تست سریع کرونا ممکن است همیشه صحیح نباشد. در صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد ولی بی‌علامت باشد از آزمایش‌ های آنتی بادی و PCR  استفاده می شود که مشخص می کند فرد آلوده به ویروس شده است یا خیر؟

خیر، تست رپید قابل انجام در آزمایشگاه ها نمی باشد و آزمایشگاه پارس طب نیز این تست را انجام نمی دهد.

منفی کاذب یعنی آزمایش فرد منفی است اما در واقع مبتلا به بیماری می باشد. در افرادی که بدون علامت هستند، میزان منفی کاذب می تواند تا 50٪ باشد.مثبت کاذب یعنی آزمایش فرد مثبت است اما در واقع مبتلا به بیماری نمی باشد، بسیار کم است. بنابراین، نتیجه مثبت تست سریع کرونا به این معنی است که به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا هستید.

آزمایش تست کرونا

در صورتیکه تست سریع کرونا فردی منفی باشد، اما علائم بیماری را داشته باشد توصیه می شود که برای تایید، تست PCR را انجام دهد. به ویژه در افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا قرار داشته اند، بیشتر صدق می کند. مانند تماس با فرد بیمار (فرد مبتلا به COVID-19) بیش از 15 دقیقه در 24 ساعت، در صورتیکه فاصله با فرد مبتلا کمتر از 6 فوت (180 سانتی متر ) بوده باشد.

پارس طب را دنبال کنید

سلام تست رپید تو ازمایشگاهتون انجام میشه ؟

سلام وقت بخیر، خیر تست رپید قابل انجام در آزمایشگاه ها نمی باشد آزمایشگاه پارس طب نیز تست رپید و تست سریع کرونا انجام نمی دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

استعلام هزینه و آزمایش نمونه گیری در محل

درخواست تست PCR سفر

استعلام هزینه و آزمایش نمونه گیری در محل

کرونا از اواخر بهمن‌ماه 1398 وارد ایران شد. کشور چین و به‌ویژه شهر ووهان به‌عنوان مبدأ پیدایش این بیماری از دسامبر 2019 (آذر 1398) شناخته شد. فرضیه‌های مطرح‌شده بیان می‌کند که ویروس در ابتدا در چین و از خفاش‌ها به یک‌گونه واسط و درنهایت به انسان منتقل شد و سپس به‌صورت ویرانگر و مداوم در سرتاسر جهان انتشار یافت (پاندمی). 

در اصطلاح عام از این بیماری به‌عنوان بیماری کرونا نام‌برده می‌شود. نام علمی این بیماری عفونی COVID-19 است. این بیماری در اثر آلودگی به ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها می‌باشد که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شود. در انسان چندین نوع ویروس از این خانواده باعث عفونت‌های تنفسی می‌شوند. بیماری‌هایی مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، سندرم تنفسی حاد (SARS) و ویروس اخیراً کشف‌شده SARS-CoV-2 سبب بیماری COVID-19 می‌شود.

مطالعات در مجله معتبر JEM در سال 2020 میلادی چاپ‌شده است. خانه‌های طوسی رنگ یافته‌های مهم در ارتباط با این خانواده ویروسی را نشان می‌دهد. خانه‌های قرمزرنگ نشان‌دهنده شناسایی کرونا ویروس‌های انسانی است.

آزمایش تست کرونا

بیشتر افراد آلوده به این ویروس، بیماری تنفسی خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند. برخی افراد بدون نیاز به درمان خاص، بهبود می‌یابند. ابتلا به فرم شدید بیماری در افراد مسن و افراد با مشکلات پزشکی اساسی بیشتر است. بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی، سرطان و افراد با اضافه‌وزن بالا باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی بیماران ممکن است آبریزش بینی، احتقان بینی، سردرد، گلودرد یا علائم گوارشی مانند اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف است و به‌تدریج شروع می‌شود. افرادی که به ویروس آلوده هستند ولی علامتی ندارند ناقل هستند. افراد ناقل برای اطرافیان بسیار خطرناک هستند و به‌عنوان ناقل، ویروس را به سایرین منتقل می‌کنند.

علائم خفیف:علائمی مانند تب مختصر و سرفه‌های کم حداقل 2 هفته قرنطینه خانگی انجام شود. استفاده از مایعات فراوان، مسکن‌های معمولی و میزان کافی استراحت توصیه می‌شود.علائم تنفسی: علائمی مانند تنگی نفس، احساس سنگینی و درد قفسه سینه مراجعه به مراکز درمانی جهت آزمایش کرونا توصیه می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری و انتقال، آگاهی کامل در مورد ویروس SARS-CoV-2، بیماری COVID-19 و نحوه شیوع آن است. مهم‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق تماس فرد به فرد است. در بسیاری از کشورهای درگیر به منظور کاهش حضور افراد در جوامع، قوانین مختلفی برای کنترل رفت و آمد وضع شده است. در بسیاری از کشورها مردم مجبور به رعایت قرنطینه خانگی شدند. قوانین فاصله گذاری با گذشت زمان و کاهش اندک در تعداد افراد مبتلا اندکی تعدیل می‌شود. برخی کشورها درصورت تخطی از قوانین منع رفت و آمد جریمه‌های سنگینی برای افراد وضع می‌کنند. تقریباً در تمامی کشورهای درگیر با بیماری از جمله ایران برای جلوگیری از ابتلا به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک توصیه می‌شود.

ویروس COVID-19، در صورت سرفه یا عطسه، از طریق قطرات بزاق یا ترشحات از بینی گسترش می‌یابد. بنابراین مهم است که افراد جامعه اصول بهداشتی را در هنگام عطسه و سرفه رعایت کنند (به‌طور مثال در هنگام سرفه یا عطسه از دستمال‌کاغذی استفاده کنند و سپس آن را به‌صورت بهداشتی حذف کنند). این بیماری می‌تواند با قطرات کوچک منتشر از بینی یا دهان در هنگام سرفه یا بازدم بر روی سطوح فرود آید و افراد با لمس این سطوح آلوده و سپس تماس دست با دهان، چشم و بینی، بیمار شوند. به همین دلیل است که از ابتدای پیدایش و به‌ویژه شیوع این بیماری در جهان، سازمان جهانی بهداشت تأکید زیادی بر شست و شوی دست‌ها به‌عنوان عامل مهم انتقال بیماری دارد. با شستن مکرر دست‌ها یا استفاده از شوینده‌ها  یا ضدعفونی آن‌ها با ضدعفونی‌کننده‌های الکلی، می‌توان تا حدی از خود و دیگران در برابر ابتلا به این بیماری محافظت نمود.

در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان خاصی برای بیماری کرونا وجود ندارد. پروتکل‌های درمانی که در بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود بسته به تشخیص پزشک معالج شامل مجموعه‌ای از داروها و مراقبت‌های پزشکی است. بااین‌حال، کارآزمایی‌های بالینی بسیاری برای رسیدن به واکسن یا درمان مناسب در حال انجام است.

اپدیت مقاله 2020/12/19

واکسن ها معمولاً به سال ها تحقیق و آزمایش نیاز دارند تا بتوانند وارد کلینیک شوند و برای واکسیناسیون افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرند، اما در سال 2020 دانشمندان مسابقه ای را برای تولید انواع واکسن های ایمن و موثر بر علیه ویروس کرونا آغاز کردند. محققان در حال حاضر 63 واکسن را در آزمایشات بالینی بر روی انسان آزمایش می کنند و 18 مورد نیز به مراحل نهایی آزمایش رسیده اند. حداقل 85 واکسن در مرحله پیش بالینی(preclinical) در حیوانات مورد بررسی قرار گرفته اند.

استفاده اورژانسی در آمریکا و سایر کشورها

استفاده محدود شده در چین

 

منبع:

پارس طب را دنبال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

استعلام هزینه و آزمایش نمونه گیری در محل

Language

منبع تصویر، Getty Images

بعضی مسافران برای این که بتوانند سفر کنند، از برگه های جعلی آزمایش کرونا استفاده کرده‌اند که نشان می هد کرونا ندارند

با شیوع نوع جدید ویروس کرونا، چالش جدی دیگری در جهان در حال گسترش است که می‌تواند تلاش برای مهار همه‌گیری را متاثر کند. این چالش آزمایش‌های جعلی کرونا است برای سفر به گوشه و کنار جهان که در هفته‌های گذشته رو به افزایش بوده است.

بررسی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد مسافران برای اینکه بتوانند در زمان همه‌گیری سفر کنند، از آزمایش‌های جعلی کرونا استفاده کرده‌اند تا مقررات سفر در زمان کرونا را دور بزنند.

البته این چالش مختص به افغانستان نیست اما در افغانستان جعل مدرک آزمایش کرونا شایع بوده و مقام‌های دولتی و ثروتمندان به استفاده از مدرک جعلی آزمایش کرونا برای سفر خارجی متهم شده‌اند.

آزمایش تست کرونا

محمد قاسم وفایی‌زاده رئیس اداره هوانوردی ملکی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت ابتدا تعداد آزمایش‌های جعلی در پروازهای خارجی افغانستان “بیش از حد” بود: “در آغاز مشکل جدی بود،‌ مثلا در هر پرواز تست دوم ده تا بیست نفر مثبت می‌شد… بعد تعداد اسناد جعلی بیش از حد شد و به چهل تا پنجاه نفر می‌رسید و غیرقابل‌تحمل شده بود.”

وضعیتی که آقای وفایی‌زاده به آن اشاره می‌کند در اواخر نوامبر سال ۲۰۲۰، زنگ خطر جعل گسترده را به صدا در آورد چون بسیاری از مسافرانی که در کابل آزمایش منفی کرونا را نشان داده بودند، وقتی به مقصد می‌رسیدند آزمایش دومشان مثبت می‌شد.

منبع تصویر، AFP via Getty Images

تا ۱۲ پرواز بین المللی در روز از فرودگاه بین المللی کابل انجام می شود

امارات متحده عربی از اولین کشورهایی بود که متوجه شد برخی از مسافران از جمله آن‌هایی که از کابل به دوبی می‌رفتند، مدرک جعلی آزمایش کرونا دارند.

پروازها به دوبی که یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان است بعد از ماه ژوئیه از سر گرفته شدند و مسافران باید برای سفر مدرک آزمایش منفی پی‌سی‌آر (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز‌‌‌) نشان می‌دادند.

دوبی به همین علت نام ۵۳ کشور را وارد فهرستی کرد که مسافرانش باید از آزمایش دو مرحله‌ای کرونا عبور کنند.

نام افغانستان هم در این فهرست است. در افغانستان برخی مسافران برای دور زدن مقررات بهداشتی، عمدا تصدیق جعلی آزمایش کرونا ارائه می‌کنند اما بعضی‌ها هم می‌گویند نمی‌دانستند نتیجه آزمایش‌شان جعلی بوده است.

یاسین، بازرگان ساکن کابل، دو ماه و نیم پیش، قبل از سفر تجاری‌ به دوبی به یکی از مراکزی که فکر می‌کرد اعتبار زیادی دارد مراجعه کرد و با پرداخت هزینه‌ زیاد آزمایش کرونا داد:

“بسیار خوش بودم که تست کرونا منفی آمد… با اعتماد به نفس فرودگاه رفتم و نتیجه را در آنجا قبول کردند و سوار هواپیما شدیم. وقتی دوبی رسیدم یک تست دیگر گرفتند که مثبت شد. “

یاسین (این نام اصلی‌ او نیست) به بی‌بی‌سی گفت مجبور شد خود را در دوبی قرنطینه کند و سفر تجاری‌اش به هم خورد. او ادعا می‌کند که نمی‌دانست لابراتوار به او نتیجه جعلی داده است.

افزایش تصدیق‌های جعلی آزمایش کرونا در ماه نوامبر در کابل به حدی جدی شد که شماری‌ از پروازها لغو شدند. دکتر قاسم وفایی‌زاده در آن زمان در نامه‌ای که به رسانه‌ها هم درز کرد از پنج کلینیک و شفاخانه خصوصی نام برد و آن‌ها را متهم به صدور مدارک جعلی کرد. آن‌ها بلافاصله اتهام‌ها را رد کردند.

با این حال دولت افغانستان می‌گوید برخی مسافران و کلینیک‌ها عمدا آزمایش‌های جعلی کرونا انجام داده‌اند و به صف‌های طولانی آزمایش با وجود هزینه آن و همچنین پرداخت رشوه اشاره می‌کند.

منبع تصویر، Getty Images

طبق گزارش های رسمی بعد از برداشته شدن محدودیت های مربوط به کرونا در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ به طور میانگین هر ماه هشت هزار مسافر از افغانستان به خارج از کشور سفر کردند

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستاند هفتم دسامبر ۲۰۲۰ در فیسوک خود تایید کرد که شماری از لابراتوارهای خصوصی در کابل به مسافران پروازهای خارجی نتایج جعلی کرونا ارائه کرده‌اند.

او گفت این ‘جعل‌کاری’ سبب شد لابراتوارهای افغانستان اعتبار خود را از دست بدهند و هشدار داد که ‘افراد امنیتی’ دست به کار خواهند شد:

“متاسفانه دو نفر از کسانی‌ که تصدیق جعلی از لابراتوار را خریداری کرده بودند آدم‌های مشهور و میلیونر این خاک هستند. این جعل‌کاری ضربه بزرگی بر اقتصاد لرزان افغانستان وارد کرده است… از امروز ده‌ها رضاکار میثاق امنیتی، خودشان را (برای کرونا آزمایش) خواهند کرد و با ارائه رشوه مدیریت شده پیدا خواهند کرد که کدام لابراتوار فاسد است.”

منبع تصویر، Handout

در جلال آباد یک شهروند به بی بی سی گفت که نتیجه آزمایش کرونا را به قیمت ۲۰۰ افغانی از این داروخانه تهیه کرده است

به دلایلی از جمله این که آزمایش کرونا زمان‌بر، پیچیده و پرهزینه است شرایط برای مدرک جعلی آزمایش‌ فراهم شده است.

دولت مجوز برخی درمانگاه‌ها برای آزمایش کرونا را هم لغو کرده که آمار دقیق آن منتشر نشده است اما نام‌ ۲۵ کلینیک در اختیار فرودگاه کابل قرار گرفت که مدارک‌شان پذیرفته خواهد شد.

با این حال این اقدامات تا این‌جا نتوانسته جلوی جعل آزمایش کرونا را بگیرد.

متخصصی در یکی از لابراتورهای خصوصی که شاهد جعل آزمایش کرونا بود و مجبور شد محل کارش را عوض کند می‌گوید مقام‌های رسمی از جمله اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، از مشتریانِ مدارک جعلی آزمایش کرونا هستند.

این متخصص می‌گوید این افراد کپی گذرنامه‌های خود را به لابراتورها می‌فرستند تا کارکنان لابراتور با چاپ شماره گذرنامه روی برگه، در غیاب آن‌ها برایشان نتیجه آزمایش کرونا صادر کنند:

“به دلایل مختلفی جعل می‌کنند، دلیل اصلی آن پول است. بعضی‌ها فقط به خاطر چاپلوسی و برای به دست آوردن دل چهره‌های پرنفوذ این کار را می‌کنند، بیشترشان مقام‌هایی هستند که قبل از سفرهای خارجی‌ فورا به یک نتیجه منفی نیاز دارند… یا کارکنان بعضی از موسسات خارجی که در بدلِ رشوه می‌خواهند نتیجه تست‌شان مثبت شود تا بتوانند مرخصی طولانی بگیرند.”

منبع تصویر، AFP/Getty Images

ارائه آزمایش منفی کرونا برای مسافران ورودی به امارات متحده عربی الزامی شده است

این متخصص که نخواست نامش فاش شود به بی‌بی‌سی توضیح داد که برخی از لابراتوار چگونه آزمایش کرونا را جعل می‌کنند:

“تا جایی که من خبر دارم، بعضی از نمایندگی‌های کلینیک‌های کلان به جای اینکه [ترشحات بینی] را بگیرند، نوک پنبه‌ را در آب فرو می‌کنند و داخل تیوب/شیشه می‌گذارند و آن‌را برای معاینه به آزمایشگاه روان می‌کنند و نتیجه آن خود به خود منفی می‌آید.”

بی‌بی‌سی با تعداد زیادی از افرادی که از جاهای مختلف از جمله مراکز بدون مجوز، داروخانه‌‌ها و حتی مغازه‌های عکاسی و فتوکپی تصدیق جعلی آزمایش پی‌سی‌آر کرونا را خریده بودند صحبت کرده است. بعضی از آن‌ها نتیجه آزمایش کرونا را با حدود ۲۰۰ افغانی (کمتر از ۳ دلار امریکا) به دست آورده بودند که به مراتب کمتر از هزینه اصلی آن (حدود ۵۰۰۰ افغانی/۶۵ دلار) است.

خبرنگار بی‌بی‌سی همچنین با یک کارمند دولت در کابل صحبت کرد که در تاریخ ۲۳ ژانویه گفت نتیجه منفی آزمایش کرونا را در بدل ۲۰۰ دلار امریکا (۱۵۰۰۰ افغانی) به دست آورده می‌تواند.

وقتی از او پرسیده شد چگونه، گفت: “بگذارش برای من”.

جعل نتیجه آزمایش کرونا تنها مختص افغانستان نیست.

منبع تصویر، AFP/Getty Images

آزمایش تست کرونا

یکی از مسافران می گوید که نتیجه منفی آزمایش کرونای او در فرودگاه کابل پذیرفته شد ولی پس از رسیدن به مقصد نتیجه آزمایش دوم او مثبت بود

انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی می‌گوید مدارک جعلی آزمایش کرونا در سایر کشورها از جمله “فرانسه، برزیل و بنگلادش” هم دیده شده‌اند.

در بریتانیا مسافری به روزنامه‌ها اعتراف کرده که نام خود را روی برگه آزمایش منفی کرونای دوستش فتوشاپ کرد تا بتواند سفر کند.

دانمارک از یازده روز پیش (۲۲ ژانویه) همه پروازها از دوبی را به دلیل شک به اعتبار آزمایش کرونا در امارات، پنج روز لغو کرد. بنی انگلبرشت وزیر حمل و نقل دانمارک گفت اطلاعات نشان می‌دهند که نتیجه آزمایش‌ کرونا در دوبی “چندان قانع‌کننده” نیست و ممنوعیت پروازها از دوبی را تا امروز (دوم فوریه) تمدید کرد.

مقام‌های فرانسه نیز اخیرا هفت نفر را در فرودگاه شارل دوگل پاریس به اتهام جعل مدرک آزمایش کرونا بازداشت کردند که در گوشی‌های همراه خود حدود ۲۰۰ تصدیق جعلی آزمایش کرونا داشتند.

ایران هم تعدادی از مراکز آزمایش کرونا را به اتهام آزمایش جعلی کرونا پلمب کرد. دولت شیلی هم یک مرکز بهداشتی درمانی را به همین اتهام بست.

در پاکستان خبرنگاران بی‌بی‌سی در اسلام‌آباد و کراچی مطلع شده‌اند که پس از شیوع جعل آزمایش کرونا، برخی شرکت‌های هوایی فهرست لابراتوارهای تایید شده را در اختیار مشتریان قرار داده‌اند که نتیجه آزمایش مسافران را قبل از پرواز مستقیم به شرکت هوایی می‌فرستند.

در کنیا گروهی به اتهام جعل‌کاری نتیجه آزمایش کرونا به دادگاه برده شده‌اند و در نپال نیز دولت هشدار داده با افراد متخلف برخورد جدی می‌کند.

انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی می‌گوید برگه‌های آزمایش کرونا کاغذی است و امکان جعل و دست‌کاری در آن ساده چون این برگه‌ها در زبان‌ها و قالب‌های مختلف صادر می‌شوند و راستی‌آزمایی آنها سخت است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دسترسی محدود به آزمایش کرونا، در کشورهایی مثل افغانستان که گنجایش بیشتر از پنج هزار تست در روز را ندارند، بستر را برای مدارک جعلی آماده کرده است.

این سازمان مشغول کار روی نوعی تصدیق دیجیتال کرونا است که به کمک فناوری زنجیره بلوکی (Blockchain)، جای برگه‌های معمول را بگیرد و از تقلب در نتایج آزمایش کرونا جلوگیری کند چون به نظر این سازمان جعل مدارک آزمایش و واکسن می‌تواند روی شیوع سایر بیماری‌های واگیر نیز تاثیر بگذارد.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هم دست به کار شده تا “کارت سفر” دیجیتال خود را عرضه کنند که مسافران هنگام پرواز آن را در گوشی‌های همراه خود داشته باشند.

آزمایش کارت سفر انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی چند هفته است که شروع شده و این انجمن تلاش دارد دولت‌های بیشتری به آن بپیوندند تا بتوانند جلوی جعل مدرک آزمایش و واکسن کرونا را بگیرند.

تا این فناوری همگانی شود،‌ مقام‌ها در کشورهایی مثل افغانستان باید شیوه‌های معمول را برای کنترل این معضل کار بگیرند.

قاسم وفایی‌زاده می‌گوید در حال حاضر امکان سفر با مدرک جعلی آزمایش کرونا از فرودگاه کابل -با روزی حدود ۸ تا ۱۲ پرواز بین‌المللی- وجود ندارد چون مدارک مسافران در چند مرحله بررسی می‌شوند و دولت با شرکت‌های بین‌المللی همکاری می‌کند تا تدابیر جدی‌تری پیاده شوند.

حفیظ‌الله معروف و علی‌ حسینی در تهیه این گزارش همکاری کرده‌اند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، PA Media

آزمایش‌های اولیه‌ نشان می‌دهد که شیوه جدیدی از تست کرونا می‌تواند امکان تشخیص سریع ابتلا به ویروس را در عرض چند ثانیه – به جای چند ساعت یا چند روز – فراهم کند.

این پژوهشی که با همکاری محققان دانشگاهی و یک شرکت ولزی صورت گرفته نشان می‌دهد که نوعی آزمایش بر روی بازدم فرد می‌تواند ابتلای او به عوارض تنفسی کووید-۱۹ را از دیگر مشکلات ریوی تشخیص دهد.

نتایج این تحقیق بر اساس آزمایش‌هایی که در اسکاتلند و آلمان انجام شده در نشریه پزشکی لانست منتشر شده است.

شرکت ولزی “ایمپکس” می‌گوید ابزار تشخیص تنفسی ویروس کرونا در صورت تامین سرمایه لازم می‌تواند تا شش ماه دیگر برای استفاده عمومی آماده شود.

آزمایش تست کرونا

این فناوری در اصل برای ساخت کیت‌های آزمایشی با هدف تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان و همین طور قابلیت شناسایی سریع ویروسی یا باکتریایی بودن بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود.

اما با همه‌گیر شدن ویروس کرونا شرکت ایمپکس تصمیم گرفت که تلاش‌های خود را بر روی تشخیص کووید-۱۹ متمرکز کند.

محققان در آزمایش‌هایی که در شهرهای ادینبورگ اسکاتلند و دورتموند آلمان انجام دادند، تلاش کردند تا میزان اعتماد به این شیوه را در تشخیص تفاوت میان کووید-۱۹ و انواع دیگر عفونت‌های تنفسی بسنجند.

این آزمایش توانست نوعی “امضا” برای ذرات شیمیایی موجود در بازدم افراد مبتلا به کووید-۱۹ پیدا کند.

این شیوه آزمایشی در ۸۰ درصد موارد قادر بود که به دقت فرد مبتلا به کرونا را از افرادی دیگری تشخیص دهد که به مشکلات تنفسی دیگر مانند آسم یا ذات‌الریه به دلیل عفونت ناشی از باکتری دچار بودند.

شرکت ایمپکس می‌گوید فناوری این ابزار، قبل از تولید عمومی برای استفاده در بیمارستان‌ها یا فرودگاه‌ها نیاز به بهبود بخشیدن دارد.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

مدتی است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده جهان شده و زندگی تمام مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. مطمئن ترین راه تشخیص ویروس کووید-۱۹ آزمایش کرونا است. افراد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا مثل تب، سرفه، خستگی و کوفتگی بدن، تنگی نفس و همچنین از دست دادن حس بویایی و چشایی یا تماس با فرد بیمار نیاز به تست کرونا دارند. همچنین کسانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند ملزم به انجام این آزمایش هستند. شما می توانید آزمایش کرونا را در آزمایشگاه انجام دهید و یا همچنین بدون مراجعه حضوری در منزل یا محل کارتان تست کرونا دهید.

آزمایش کرونا به دو صورت تست PCR و آزمایش آنتی بادی انجام می شود که می توانید یکی از آن ها یا هردو را باهم درخواست دهید.

آزمایشگاه عاطفه ضمن معرفی این دو آزمایش، آماده ارائه خدمات و پرستاری از عزیزان می باشد.

آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که در حال حاضر انجام می شود. آزمایش پی سی آر نشان می دهد که در حال حاضر ویروس در بدن شما فعال هست یا نه؟ که در صورت مثبت بودن تست، فرد باید قرنطینه شود و کمترین میزان تماس با دیگران را داشته باشد. در تست PCR از مخاط حلق یا بینی نمونه گیری می شود و ظرف یک تا چند روز نتیجه تست مشخص خواهد شد.

توجه داشته باشید اگر با فرد بیمار ملاقات کردید بلافاصله پس از آن نسبت به انجام تست کرونا اقدام نکنید زیرا احتمال خطا بسیار زیاد خواهد بود. بهتر است چند روز تا یک هفته صبر کرده و سپس آزمایش دهید و در این مدت تماس خود با دیگران را محدود کنید.

آزمایش تست کرونا

پزشک از یک گوش پاک کن استریل شده برای نمونه گیری مخاط از حلق یا بینی استفاده می کند. در صورتی که آزمایش در منزل یا محل کار انجام شود نمونه تست شده را در ظرف استریل شده می گذارد. گوش پاک کن باید ظرف مدت ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد و طی این مدت در دمای مخصوص نگهداری شود تا ویروس ها زنده بمانند. سپس تکنسین آزمایشگاه وجود ویروس را به وسیله دستگاه های مخصوص بررسی خواهد کرد.

علائم و نشانه های کووید-۱۹ در همه افراد یکسان نیست. سیستم ایمنی بدن و سابقه بیماری های زمینه ای از مهمترین عواملی هستند که باعث می شوند، ویروس کرونا در افراد مختلف به طور گوناگون ظاهر شود. بعضی از افراد علائم ندارند. در بعضی دیگر نشانه هایی مثل علائم سرما خوردگی دیده می شود. عده ای از مردم هم نشانه هایی مثل تنگی نفس، خستگی و کوفتگی بدن و … را تجربه می کنند. نکته مهم این است که بدن همه آن ها آنتی بادی می سازد زیرا بدن در مقابل عوامل خارجی مانند ویروس و میکروب واکنش های مختلفی نشان می دهد یکی از آن ها تولید آنتی بادی در خون می باشد که این آنتی بادی ها در تمام خون و بافت های بدن وجود دارد. البته اگر فرد برای مدت کوتاهی به ویروس آلوده شده باشد ممکن است نتیجه منفی باشد.

آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی با نمونه گیری از خون انجام می شود. حداقل ۲۱ روز پس از اولین علائم نمونه خون گرفته می شود یعنی پس از بهبودی کامل فرد مبتلا به ویروس کرونا. افرادی که مایلند بدانند قبلا دچار ویروس شده اند یا خیر می توانند آزمایش آنتی بادی بدهند. انجام این آزمایش به دولت ها کمک بزرگی خواهد کرد زیرا آنها متوجه می شوند چند درصد از مردم مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده اند و برنامه ریزی لازم برای مواجهه با روزهای پیش رو را خواهند کرد.

این آزمایش وجود ویروس را در حال حاضر در بدن مشخص نمی کند بلکه با انجام آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی متوجه خواهید شد که قبلا به این ویروس مبتلا شده اید یا نه؟ در صورت داشتن علائم کرونا یا سرماخوردگی و اطلاع از وضعیت کنونی خود در مقابل ویروس کرونا باید آزمایش کرونا یا همان تست PCR بدهید.

همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده اند می توانند پس از بهبودی کامل نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند تا بتوانند در صورت لزوم پلاسمای خون خود را اهدا کنند. همچنین افرادی که هیچ گونه علائم ویروس کرونا نداشته اند هم می توانند با انجام این آزمایش متوجه شوند قبلا به این ویروس متبلا شده اند یا نه؟

بهترین زمان حدود سه الی چهار هفته پس از نشانه های اولیه بیماریست، در واقع پس از بهبودی کامل ویروس کرونا. مدت زمان جوابدهی آزمایش ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

معمولا آزمایش کرونا از دقت بالایی برخوردار است اما با این حال ممکن است در مواقعی به علت های مختلف خطا داشته باشد.

در صورت داشتن نشانه های ویروس کرونا حتما برای تست کرونا در منزل اقدام کنید.


دیدگاه ها بسته شده است

آدرس دفتر مرکزی: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان اعتمادیان شرقی، پلاک 30 ، طبقه 3،  واحد7

تلفن:

021-44960071
021-44960072
021-44977981
021-44033849
021-44033850
021-44059651

شماره تماس فوری و پشتیبانی 24 ساعته :
(صرفا جهت شرایط اضطراری)
53 88 236 0912

مرکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل عاطفه با بیش از 20 سال سابقه و کارنامه‌ای درخشان از رضایتمندی مشتری آماده عقد قرارداد و ارائه کلیه خدمات مراقبتی و نگهداری از سالمند، کودک و بیمار در منزل در سر تا سر ایران عزیز می‌باشد.

 

***عشق به سالمندان و کودکان در قلب ما جاریست.***

ویروس کرونا (COVID_19)  عامل یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. تعداد موارد تأیید شده ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان به ۳۴ میلیون نفر نزدیک شده و دست‌کم یک میلیون نفر تاکنون بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. ویروس کرونا همچنان در حال موتاسیون (جهش) است. چنانچه پژوهشگران می‌گویند احتمال دارد که طی جهش سرایت‌پذیرتر شود. آزمایش کرونا در منزل در ادامه این مقاله سعی کرده ایم به پاسخ به سوالات رایج بپردازیم:

در مورد ویروس کرونا دانشمندان به طور گسترده در حال کار بر روی شناسایی علائم کووید19 در مبتلایان و آگاه سازی مردم نسبت به آن‌ها هستند. شناسایی بیماران و قرنطینه کردن آن‌ها می‌تواند گام بزرگی در قطع زنجیره شیوع ویروس باشد. تب، خستگی و بی حالی، و نیز سرفه‌های خشک و مداوم از رایج‌ترین علائم ابتلا به کروناست. با این حال، دانشمندان اعلام کرده اند از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائمی است که به طور گسترده در میان مبتلایان به کووید ۱۹ دیده می‌شود. از این رو، افراد باید نسبت به شناسایی این عوامل در خود و اعضای خانواده شان توجه زیادی داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم ویروس کرونا را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.(آزمایش کرونا در منزل)

از جمله شایع­ترین علائم:

آزمایش تست کرونا

جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا

علائم جدی کرونا:

به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس

درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه

از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم

متخصصان پوست نیز به بیماری پا که تحت عنوان «انگشت پای کووید» نامیده می ­شود توجه کرده ­اند. در این وضعیت انگشتان پا قرمز می ­شود، می­ سوزد و گاهی به خارش می ­افتد که شبیه به سرمازدگی است (وضعیتی که پزشکان معمولا در انگشت دست و پای کسانی مشاهده می­ کنند که ساعت ­های طولانی در هوای سرد مانده باشند).

به دلیل خطر بالای شیوع ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان ها، مراجعه به این مکان‌ها برای انجام تست ابتلا به کووید ۱۹ برای عموم مردم توصیه نمی‌شود و تنها افرادی که علائم رایج ابتلا را دارند باید نسبت به انجام تست اقدام کنند. با این حال، دانشمندان با طراحی یک تست بسیار ساده این امکان را محیا کرده اند که افراد بتوانند در خانه ابتلای خود به کرونا را تشخیص دهند. بر این اساس، دانشمندان اقدام به طراحی یک تست بویایی کردند. برای این کار، متخصصان ۵ ماده دارای رایحه مناسب و قابل تشخیص را از میان ۳۰ رایحه انتخاب کردند. این پنج ماده شامل سیر، نعنا، هل، روغن نارگیل و رازیانه بود. سپس از افراد مبتلا به کرونا که هیچ علائمی نداشتند و نیز افراد عادی که بیمار نبودند خواستند این مواد که در ظرف‌های مختلف ریخته شده بود را استشمام کنند.

این تحقیقات در گام نخست نشان داد افرادی که به کرونا مبتلا شده اند به طور کامل حس بویایی خود را از دست نداده اند بلکه می‌توانند به میزان کم برخی رایحه‌ها را استشمام کرده و از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین نزدیک به ۴۰ درصد از بیماران کرونایی دستکم نتوانستند رایحه یکی از این ۵ ماده را تشخیص دهند. این در حالی است که نزدیک به ۹۰ درصد افراد سالم به راحتی توانستند تمامی ۵ رایحه را تشخیص دهند. پس از این آزمایش دانشمندان اعلام کردند دو رایحه روغن نارگیل و نعنا جزو مواردی بودند که به طور گسترده بیماران کرونایی توانایی تشخیص آن‌ها را نداشتند.

توجه داشته باشید با این روش شما نیز به راحتی می توانید   اگر شما یا اطرافیانتان دچار ویروس کرونا شده اند را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید در محیط خانه نعنا و روغن نارگیل را در دو ظرف مجزا ریخته و استشمام کنید. در صورتی که بوی آن‌ها را تشخیص نمی‌دهید این بدان معنا خواهد بود که حس بویایی شما دچار مشکل شده است. برای این تست لزوما نیاز به نعنای تازه نیست و می‌توانید از نعنای خشک نیز استفاده کنید.

همچنین نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که نداشتن علائم ابتلا به کرونا در میان کودکان و جوانان بسیار شایع است. از این رو، انجام این تست به طور مداوم (یک بار در روز) می‌تواند گامی مناسب و بدون هزینه برای تشخیص بیماران باشد. با این حال، اگر نتوانستید این دو رایحه را تشخیص دهید این امر به معنای ابتلا قطعی شما به کرونا نیست. از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائم مشترک ابتلا به سرماخوردگی و کووید ۱۹ است. البته در افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شده اند به ندرت از دست دادن حس بویایی و چشایی دیده می‌شود.آزمایش کرونا در منزل

روش  تشخیص ویروس کرونا ، PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) که نوعی آزمایش تشخیصی COVID-19 است که در آن از نمونه گرفته شده توسط سواب مالیده شده به داخل بینی استفاده می شود.علاوه بر آزمایش PCR، آزمایش آنتی بادی نیز موجود است که طی آن می توان از طریق یک آزمایش خون گفت که آیا فرد مورد آزمایش در گذشته به عفونت مبتلا شده است یا خیر.

توجه داشته باشید که ایجاد تست های قابل اعتماد برای شناسایی ویروس به منظور کاهش سرعت شیوع آن ، امری ضروری است.در حال حاضر ، این آزمایشات برای افراد در معرض خطر شدید ویروس کرونا انجام می شوند. به عنوان مثال ، متخصصان احتمالاً انجام آزمایش را برای افراد مسن که ممکن است عفونت داشته باشند در اولویت قرار می دهند. آزمایش PCR ( آزمایش حلق و بینی کرونا) علائم ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد.همچنین این آزمایش در صورت شناسایی دو ژن خاص SARS-CoV-2 می تواند تشخیص ویروس کرونا را تأیید کند. اگر تنها یکی از این ژنها را شناسایی کند ، نتیجه ای غیرقطعی خواهد داشت.آزمایش های مولکولی تنها می توانند به تشخیص موارد فعلی کرونا کمک کنند. آنها نمی توانند تشخیص دهند که کسی به این عفونت مبتلا شده و بهبود یافته است.آزمایش کرونا در منزل

تشخیص ویروس کرونا با تست های شناسایی آنتی بادی یکی از آزمایشات رایج و مرسوم می باشد. بدن ما آنتی بادی ها را در زمان ابتلا به عفونت می سازد. اولین انتی بادی تولیدی علیه عفونت ها IgM می باشد.  بنابراین شناسایی آن در سرم افراد نشانگر عفونت تازه یا نشانگر دوره کمون بیماری می باشد‌. ولی در صورت پیشرفت بیماری IgG تولید و وارد سرم می شود. شناسایی آن نشان دهنده عفونت بهبود یافته یا قبلا مستقر بوده می باشد. همچنین IgM، که بدن آن را به مدت دو هفته ساخته و سپس سطوح آن افت می کند. IgG، که بدن آن را آهسته تر ساخته (حدود 4 هفته) ولی معمولا دوام بیشتری دارد.آزمایش کرونا در منزل

 

افراد ممکن است بیماری را از فردی که به ویروسس کرونا مبتلا است بگیرند.انتقال کووید-19 از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است. این بیماری می‌تواند از طریق قطرک هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند.این قطرک ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود.سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند.همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد. به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد. همچنین تا به  امروز مطالعات نشان ‌داده‌اند که روش اصلی انتقال ویروس عامل ویروس کرونا، از طریق تماس با قطرک‌ های تنفسی است و نه از طریق هوا.آزمایش کرونا در منزل

احتمال ابتلا به کرونا ویروس از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است. البته، بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.بنابراین  ممکن است شما بیماری را از فردی بگیرید که به عنوان مثال فقط سرفه ‌های خفیفی دارد و احساس بیماری نمی‌ کند.آزمایش کرونا در منزل

در مورد واکسن ویروس کرونا در مطالعه‌ای که اخیرا در آمریکا با تحلیل  پنج هزار توالی ژنتیکی ویروس صورت گرفته، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا همزمان با گسترش در میان جمعیت جهان جهش می‌یابد. پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که ویروس پس از جهش مرگبارتر می‌شود یا این‌که بر میزان اثرگذاری آن چه تغییری رخ خواهد داد. اما نتایج مطالعه نشان داده که سرایت و ابتلا به آن آسان‌تر خواهد شد. دانشمندان همچنین احتمال می‌دهند که حتی پس از آمدن واکسن به بازار، ویروس به جهش ادامه دهد. البته در مورد آنفولانزا و بسیاری از دیگر ویروس‌ها جهش صورت می‌گیرد، به همین دلیل است که واکسن آنفولانزا هر سال تغییر می‌کند.آزمایش کرونا در منزل

درمان ویروس کرونا:

درمان ویروس کرونا یکی از جنجالی ترین مسائی می باشد که این روز ها هر روز می شنویم. ناتوانایی بسیاری از دارو های ضد ویروسی و همچنین داده های ضد و نقیض در مورد دارو های دیگر شرایط را متاسفانه پیچیده تر کرده است. اما تحقیقات اخیر حاکی از یک مولکول جدید در طراحی دارو علیه ویروس کرونا می باشد. تحقیقات تیم انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه متکی بر آزمایش بیش از ۲ هزار مولکول بود تا سرانجام مشخص شد یکی از آن‌ها می‌تواند در ساخت دارویی علیه ویروس کرونا مؤثر واقع شود. طبق اعلام پایگاه روزنامه کانکسیون، پس از انجام آزمایش‌های گسترده در آزمایشگاه «Hauts-de-France» مشخص شد که این دارو گسترش ویروس کرونا را محدود می‌کند. کارکرد اصلی این دارو در ریه‌ها و مجاری تنفسی اتفاق می‌افتد که ویروس در ابتدای بیماری در آنجا وجود دارد. نکته جالب این مطلب این است که انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه، نام این مولکول معجزه آسا را که از آن برای ساخت داروی کرونا استفاده کرده، فاش نکرده است! همچنین بسیاری از محققان در جهان از جمله انستیتو پاستور شهر پاریس (علاوه بر انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه) در تلاشند تا واکسن کرونا را کشف کنند؛ مسأله‌ای که هنوز به طور قطعی رخ نداده است.(آزمایش کرونا در منزل)

برخلاف پیچیدگی های ویروس کرونا در درمان، واکسن و غیره ، پیشگیری از این بیماری بسیار ساده و کار ساز است. مهم ترین راه های پیشگیری به شرح زیر می باشد:

دست‌هایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا باید بطور مرتب دست‌ها را بشوییم؟ زیرا ویروس‌هایی که ممکن است روی دستهایتان باشند با شستشوی (صحیح) دستها با آب و صابون و یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل، از بین میروند.

از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل 1 متر (3 فوت) فاصله بگیرید.

چرا باید از فرد بیمار فاصله بگیریم؟ زیرا افراد با عطسه یا سرفه‌ حجم زیادی از قطرک‌ها ی ریز را از دهان و بینی شان به اطراف پخش می کنند. این قطرک‌ها ممکن است حامل ویروس باشند.

اگر در نزدیکی یک فرد مبتلا به کووید-19 باشید و  آن فرد سرفه کند، شما از طریق تنفس این قطرک‌های حامل ویروس ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

به چشم‌ها، دهان و بینی ‌‌‌تان دست نزنید.

چرا نباید دست بزنیم؟ چون دست‌های ما با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است آلوده به ویروس باشند.

با لمس چشم‌ها، دهان و بینی با دست‌های آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد میشود و می‌تواند شما را بیمار کند.

مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید.

بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

چرا بهداشت تنفسی را رعایت کنیم؟ چون قطرک‌های تنفسی عامل انتقال ویروس هستند. با رعایت بهداشت تنفسی می‌توانیم از ابتلای خود و اطرافیان‌مان به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-19 جلوگیری کنیم.

اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید.

به توصیه‌های مسئولین بهداشت و سلامت در محل زندگی خود، عمل کنید.

آزمایش تست کرونا

چرا قبل از مراجعه زنگ بزنیم؟ چون مسئولین بهداشت و سلامت کشور و محل زندگی شما، تازه‌‌ترین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما را در دست دارند. اگر پیش از مراجعه زنگ بزنید، این امکان را به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌دهید تا سریعاً شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند.

این کار همچنین برای حفاظت از خودتان، جلوگیری از گسترش ویروس و ابتلای دیگران مؤثر است.

تازه‌ترین وضعیت مناطق آلوده به کووید-19 را دنبال کنید (شهرها یا مناطقی که کووید-19 در آن‌ها  بطور گسترده در حال انتشار است).

در صورت امکان از سفر به این مناطق خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی دارید.

چرا نباید به این نقاط سفر کنیم؟ زیرا احتمال ابتلای شما به کووید-19 در این مناطق بیشتر است.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورت ابتلا به ویروس کرونا قبل از انجام هر اقدامی باید آرامش خود را حفظ کنیم و توجه داشته باشیم استرس دقیقا نکته مقابل درمان ویروس کرونا می باشد و باعث تشدید علائم و عوارض ناشی از این بیماری می شود.(آزمایش کرونا در منزل

در مرحله بعد  سریعا در محیط قرنطینه قرار بگیریم تا از ابتلا دیگران به این بیماری پیشگیری کنیم.

در اتاق یا محلی قرار بگیریم که دارای تهویه مناسب می باشد.

با نزدیک ترین  مرکز بهداشت محل خود تماس بگیریم و علائم خود را توضیح دهیم و راهنمایی های مراکز بهداشت را انجام دهیم.

توجه داشته باشید بهترین مکان برای استراحت برایی بهبودی منازل خود ما هستند و در صورت انجام روند بهبودی بی دلیل به بیمارستان مراجعه نکنیم و تنها در صورتی به این مراکز مراجعه شود که بیمار دچار تنگی نفس شدید شده باشد و بیماری در حال بهبودی نباشد.

اگر شما نیز مایل به انجام آزمایش خون و تشخیصص ویروس کرونا می باشید و به دنبال انجام آزمایش در منزل و یا کار خود هستید،  انجام آزمایش های آنلاین در شرایط اکنون بهترین گزینه و انتخاب برای نمونه گیری و انجام آزمایش ها بی دغدغه می باشد. تمامی مراحل آزمایش در آزمایشگاه آنی آزما از پذیرش تا نمونه گیری و جواب دهی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می پذیرد.

تماس مستقیم :

021-77718654

021-77907959

021-77979384 تماس با پشتیبانی : 09129414844 ایمیل پشتیبانی :AanyAzma@gmail.com

آنی آزما با توجه به نیازی که از گذشته تا امروز احتیاج بوده به وجود آمد و ما تمام تلاش و دقت خود را به کار گرفته ایم برای اینکه شما را در مسیر سلامتی یاری کنیم .

فرصتی مناسب است اگر امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارید تنها با چند کلیک ساده آزمایشگاه را به خانه یا محل کار خود بیاورید تا بدون مراجعه حضوری و پرداخت هزینه اضافه آزمایش خود را انجام دهید همکاران ما پس از ثبت درخواست شما به منزل یا محل کار و … می آیند ، نسخه شما را بررسی کرده ، نمونه گیری می کنند و به بهترین آزمایشگاه های مورد نظر می برند .

لازم به ذکر است تمامی پرسنل نمونه گیر از آزمایشگاه های مرجع ارسال خواهند شد و آنی آزما صرفا نقش معرفی بیماران به آزمایشگاه ها را دارا می باشد .


COVID-19Downloads-icon


PCR و آنتی بادی

در هر جایی که هستید و بدون اینکه به آزمایشگاه مراجعه کنید، آزمایش کرونا بدهید.

در سراسر شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز و اهواز می توانید درخواست انجام آزمایش کرونا (PCR و آنتی بادی) در محل بدهید. با کمترین هزینه و بدون ریسک آلودگی به کرونا در آزمایشگاه ها، آزمایش بدهید.

تست تشخیص عفونتی یا PCR می تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به ویروس کرونامبتلا هستید یا خیر. این همان تستی است که در صورت ارجاع شما توسط پزشک بر اساس علائم و عوامل دیگر برای تشخیص کووید-19، انجام خواهد شد. آزمایش از طریق یک سواب که مایه مخاطی را از ته گلو یا دماغ نمونه می گیرد و به آزمایشگاه منتقل می کند تا آزمایش انجام شود.

تست های خون یا آنتی بادی (سرولوژی) به دنبال آنتی بادی ها می گردند. بدن شما آنتی بادی ها را در زمان ابتلا به عفونت می سازد. آزمایش آنتی بادی کرونا از طریق نمونه گیری خون انجام می شود که دو نوع آنتی بادی را شناسایی می کند:

 با توجه به اهمیت همه گیری ویروس کرونا و لزوم آگاهی از علایم و تفسیر نتایج آزمایش، گروه خسرو مدیسا طب مطالبی را راجع به آزمایش های تشخیصی ویروس کرونا برای آشنایی بیشتر شما جمع آوری کرده که در ادامه شما را به مطالعه آن دعوت مینماییم. روش های آزمایشگاهی جهت تشخیص ویروس کروناروش های مختلفی برای آزمایش سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر آنها آزمایش های: 1) مولکولی 2) سرولوژیکی 3) سی تی اسکن سینه هستند. 

 

آزمایش مولکولی

 

 

آزمایش تست کرونا

 

 

 

اگر شما یکی از علائم ابتلا به بیماری عفونی حاد تنفسی کرونا Covid-19 مثل سرفه، تب شدید و درد شدید بدن را داشته باشید، انجام این آزمایش برای شما ضروری است. آزمایش ژنتیکی ریل تایم پی سی آر (RT-PCR) ، از طرف سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی،  به عنوان  دقیق‌ترین روش تشخیصی ویروس کرونا  SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) معرفی شده است. با استفاده از این تست ماده ژنتیکی ویروس کرونا Covid-19 که RNA نامیده می شود، در نمونه های دستگاه تنفسی، بینی و حلق  شناسایی می شود. بر اساس نتایج حاصل از روش RT-PCR می‌توان اطلاعات دقیقی از حضور و تعداد ویروس کووید-۱۹ موجود در نمونه‌‌های بالینی را مورد بررسی و شدت بیماری فرد بدست آورد. از این‌رو، این روش در تشخیص و بررسی روند درمان بیماری کووید-۱۹ بسیار قابل اعتماد می‌باشد. در حال حاضر تستهای سرولوِژی با روش الیزا (ELISA) برای تشخیص سابقه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد می شوند. با این وجود بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، تفسیر نتایج منفی بدست آمده از آزمایش‌های سرولوژیک قابل اعتماد نمی باشد. بطور معمول در افرادی که علائم شدید بیماری کووید-19 به صورت تب بالا، سرفه خشک، درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه و مشکلات تنفسی مانند تنگی  یا کوتاه شدن نفس بروز می‌کند، انجام تست کرونا RT-PCR ضروری می‌باشد تا در زمان مناسب مراقبتهای مفید و درمان انجام پذیرد. همچنین قدرت انتقال بالای ویروس کووید-19 ضرورت تشخیص به هنگام آلودگی به ویروس با انجام تست مولکولی را به منظور جلوگیری از ابتلای اطرافیان شاخص تر می نماید. برای انجام تست مولکولی کووید-19 در گروه‌های افراد پر خطر ضرورت بیشتری دارد. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد پر خطر برای ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عبارتند از: افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ ای همچون فشار خون بالا، مشکلات قلب و ریه، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی، و سرطان. کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی نیز در گروه افراد پر خطر قرار گرفته می‌شوند و به محض نشان دادن علائم خفیف بیماری ملزم به انجام تست COVID-19 RT-PCR می‌باشند. باید توجه داشت که در افراد مشکوک مبتلا به عفونت کووید-۱۹با علائم بسیار شدید و پیشرفته بیماری، نیاز به انجام این آزمایش نمی‌باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌بایست تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار گیرند. آزمایش کرونا به روش RT-PCR تنها روش تشخیص قطعی این بیماری می‌باشد. پس از ورود ویروس به مجاری‌تنفسی فوقانی فرد (بینی و حلق)، ذره ویروسی در آنجا ساکن می‌شود. در این شرایط بیمار علائم خفیفی از بیماری را همچون بدن‌ درد، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال بروز می‌دهد. در صورتی که سیستم ایمنی فرد در وضعیت مناسب نباشد (افراد مسن یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای) و یا شدت آلودگی فرد زیاد باشد (کادر بهداشت و درمان)، آنتی‌بادی‌های اختصاصی و کافی برای از بین بردن ویروس ترشح نمی‌شود. در این صورت ویروس کرونا در بدن بیمار زنده مانده و به سمت مناطق تحتانی دستگاه تنفس (نای، نایژه و ریه‌) پیشروی می‌کند. علائم بیماری کرونا شدت بیشتری پیدا کرده و به صورت تب، سرفه خشک و احساس خستگی مشاهده می‌شوند. با دسترسی ویروس کووید-۱۹ به ریه بیمار، ویروس از طریق پروتئین‌های سطحی خود به سلول های ریه اتصال می یابد، به درون آنها وارد می‌شود و با در اختیار گرفتن سیستم ژنتیکی فرد شروع به تکثیر می‌کند. در این مرحله سلول های ریه بیمار به کارخانه تولید ویروس تبدیل می شوند. ویروس کووید-۱۹ پس از تکثیر فراوان در هریک از سلول‌های ریه آنها را تخریب کرده و از آنها خارج می شود، سپس به درون سلول های دیگر وارد می‌شود و شدت عفونت افزایش می یابد. بنابراین تمام قطرات و ترشحات تنفسی فرد آلوده به ویروس کووید-۱۹ حاوی ذرات ویروس کووید-19 می باشند.

 آزمایش های سرولوژی

 

 

 

 

 

آزمایش آنتی بادی کرونا یکی از روشهای تشخیص عفونت کرونا ویروسی SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) می‌باشد که بصورت سرولوژی و بر اساس روش الایزا انجام می‌گیرد. این روش از نظر سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ابزار کمکی به منظور بررسی سابقه آلودگی  فرد با ویروس کووید-19،  مورد تایید می‌باشد. در حال حاضر این تست به دلیل قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجامآزمایش، نمونه‌گیری راحت، و عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار تخصصی به‌عنوان یک روش‌ رایج برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس SARS-CoV-2 به‌کار برده می‌شود. در روش سرولوژیکی الایزا، در نمونه خون افراد وجود فاکتورهای ایمنی زای ضد ویروس کووید-19 به نام آنتی بادی ارزیابی می‌شوند آنتی بادی های اختصاصی یا ایمونوگلوبولین ام (IgM) و جی (IgG)  آنتی‌بادی‌ها که ایمونوگلوبولین یا پادتن نیز نامیده می شوند، فاکتورهای ایمنی‌زای اختصاصی و از جنس پروتئین می باشند. وجود آنتی‌بادی در خون نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی فرد نسبت به عوامل عفونی مختلف می‌باشد. در افراد سالم پس از ورود ویروس-کووید-19، IgM به عنوان اولین آنتی‌بادی ضد ویروس تولید می‌شود. با گذشت زمان آنتی بادی اختصاصی‌تری به نام IgG تولید می شود. مقدار این آنتی‌بادی ها به تدریج افزایش می‌یابد و برای مدتی در خون باقی می‌ماند. بر این اساس در روش سرولوژیکی الایزا، از طریق ارزیابی وجود آنتی‌بادی‌های اختصاصی ضد ویروس کووید- 19 (تیتراسیون آنتی‌بادی‌های اختصاصی) سابقه مواجه افراد با ویروس قابل بررسی است. تفسیر نتایج حاصل از این تست باید توسط پزشک و با توجه به سوابق بالینی و اجتماعی فرد انجام گیرد. با استفاده از این تست افراد بدون علامت اما آلوده به ویروس کووید-19 که به عنوان ناقلین سالم در نظر گرفته می‌شوند،  نیز قابل شناسایی می‌باشند. انجام آزمایش سرولوژی الایزا در افرادی که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال می باشد (افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی یا سرطان) و یا مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون، پیشنهاد نمی شود. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان انجام تست آنتی بادی کرونا به روش  الایزا SARS-CoV-2 IgG,IgM از اواخر هفته دوم تا اواسط هفته سوم پس از مواجهه فرد با عوامل پر خطر یا بروز علائم بالینی بیماری کووید-19 می‌باشد.در افراد سالم از دومین روز ورود ویروس SARS-CoV-2 به بدن، سیستم ایمنی فرد‌ برای مقابله با ویروس  فعالیت خود را از طریق تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی (IgM) آغاز می‌کند. با گذشت زمان و اوایل هفته دوم، علاوه بر آنکه مقدار تولید و تجمع آنتی بادی IgM ضد کووید-19 در خون افزایش می یابد، آنتی‌بادی تخصصی تری به نام IgG  نیز قابل شناسایی می‌باشند. میزان تولید IgG از هفته دوم آغاز می‌شود و در اواسط هفته سوم به حداکثر مقدار خود می‌رسد و پس از آن با کمی تنزل، در سطوح  قابل تشخیص به روش الایزا  برای مدتی در خون باقی می‌ماند (زمان دقیق آن هنوز به درستی مشخص نشده است). انجام تست  SARS-CoV-2 IgG,IgM نه تنها برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس کووید-19 قابل انجام است، بلکه به عنوان یک تست غربالگری برای شناسایی اهداکنندگان پلاسما به منظور درمان بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 و روش های پلاسما درمانی نیز مفید می باشد.

 

 

 

سی تی اسکن سینه (Computed tomography (CT) of the chest) 

 

 

 

در مسیر تشخیص کووید-19، اگرچه روش RT-qPCR یک روش اختصاصی است اما باید نتایج منفی کاذب را نیز در نظر داشت چراکه تشخیص نادرست این بیماری عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت.  از این رو بسیاری از پزشکان پیشنهاد کرده اند که انجام CT اسکن سینه به عنوان یک روش تشخیص کمکی ضروری  است زیرا یک روش بسیار حساس است و می‌تواند تصاویر مشخصی از وقوع پنومونی (ذات الریه) و میزان درگیری ریه های بیمار را به نمایش بگذارد. از این رو در افراد مشکوک به عفونت SARS-CoV-2 که نتایج تست RT-qPCR در آنها منفی گزارش می‌شود، تکرار مجدد تست RT-qPCR و سی تی‌اسکن سینه می‌تواند مفید باشد. انجام سی‌تی‌ اسکن با وضوح بالا (High resolution CT, HRCT) در جهت بررسی ریه‌ها برای  تشخیص بیماری در مراحل اولیه و ارزیابی شدت عفونت کووید-19 در بیماران ضروری است. CT اسکن های معمولی در بیماران کووید-19، تصاویری از شیشه مات در  بافت پارانشیمی هر دو طرف ریه (Bilateral pulmonary parenchymal ground-glass) و کدورت‌ های ریوی تثبیت شده (Consolidation Pulmonary opacities) را نشان می‌دهند و  در بعضی از موارد به صورت  اشکال دایره ای که به سمت اطراف خارجی بافت ریه توسعه پیدا کرده اند، دیده می‌شوند. اگر چه سی‌تی اسکن سینه به عنوان یک روش تشخیصی بسیار با ارزش در جهت تشخیص بیماری کووید-19 در نظر گرفته می شود، به خصوص در مناطقی که ویروس SARS-CoV-2 شیوع بالایی دارد، اما مانند دیگر روش‌های تشخیصی  نقایصی نیز در این روش وجود دارد  از قبیل عدم تمایز در میان انواع عفونت‌های ویروسی ذات الریه‌ای و تصاویر CT غیر معمول. درگیری بافت ریه در بیماران  مبتلا به بیماری های سارس (SARS) و مرس (MERS) نیز  مشاهده می شود و تصاویر CT اسکن سینه آنها نیز مانند بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 بصورت کدورت‌های شیشه‌ای مات و تثبیت شده دیده می شود. این مسئله، اختصاصیت روش CT اسکن در جهت تشخیص قطعی بیماری کووید-19 را کاهش می‌دهد و از طریق تصاویر CT اسکن سینه به تنهایی، تشخیص افتراقی بیماری‌های سارس ، مرس و کووید-19 ( و یا بیماری های ذات‌اریه ویروسی دیگر) غیرممکن است. از این‌رو، انجام آزمایش RT-qPCR در کنار روش CT اسکن در جهت تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-19 ضروری‌ است. 

اولین نفری باشید که از جدیدترین اخبار ما مطلع می شوید.

تهران خیابان ملاصدرا، خیابان شاد، بن بست جویبار، پلاک 21

Copyright © 2021 KMT All rights reserved.
| Powered by FabaPars

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه انجام تست پی سی آر برای تشخیص ابتلا به بیماری کووید۱۹ را در بخش دولتی ۲۳۸ هزار و ۴۲۵ هزار تومان و برای بخش خصوصی حدود ۳۰۲ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید سجاد رضوی طی نامه ای درباره اعلام قیمت جدید تعرفه آزمایش پی سی آر برای تشخیص کرونا نوشت: با عنایت به تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۲۸ آبان ۹۹ در خصوص تعرفه تست آزمایشگاهی تشخیصی کووید ۱۹ و ابلاغیه مورخ سوم آذر ۹۹ دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، در خصوص قیمت مجموعه ابزارهای (کیت) تولید داخل، با عنایت به نامه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ ۱۶ آذر قیمت کیت تولید داخل پی سی آر یک میلیون و ۸۳۰ هزار ریال ( معادل ۱۸۳ هزار تومان) تعیین می‌ شود که به استناد تصویب‌نامه هیات وزیران، به صورت جداگانه به تعرفه انجام آزمایش تشخیص کووید۱۹ به روش پی سی آر اضافه می شود.

وی در این نامه افزود: بنابراین تعرفه نهایی آزمایش گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ (شامل پذیرش، نمونه‌گیری در محل آزمایشگاه، انجام آزمایش استخراج و RT PCR، گزارش و ثبت در سامانه) در بخش دولتی مبلغ دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۲۵۵ ریال ( معادل ۲۳۸ هزار و ۴۲۵ تومان و در بخش خصوصی  سه میلیون و ۱۷ هزار و ۹۳ ریال ( معادل حدود ۳۰۲ هزار تومان) تعیین می شود.

این نامه ۱۷ آذر از طرف دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت برای رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان نظام پزشکی، معاون درمان وزارت بهداشت، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح و رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ارسال شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع همه گیری کرونا در ایران تاکنون تاکنون ۶ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۷۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آزمایش تست کرونا

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

تهران-ایرنا- سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به خیزش کرونا در…

تهران – ایرنا – فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان اورژانس کشور تفاهم…

تهران – ایرنا – مدیرکل پز شکی قانونی استان تهران گفت: سه پیکر از جانباختگان…

تهران – ایرنا – رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:‌ با پیگیری‌های…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

آزمایش تست کرونا
آزمایش تست کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *