آلفن ایکس ال ۱۰۰

آلفن ایکس ال ۱۰۰
آلفن ایکس ال ۱۰۰

این دارو جزء داروهای ضدالتهاب و ضد درد که اصطلاحا به آنها داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی یاNSAIDs گفته می شود می باشد.
آلفن ایکس ال در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است که به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می شود
آهسته رهش بودن یک فرمول دارویی باعث می شود که مدت اثر گذاری دارو در بدن طولانی تر شود و این قابلیت در ترکیباتی مانند داروهای ضد درد که جهت تسکین بکار می روند، خصوصاً در دردهای مزمن بسیار مطلوب است.
این دارو جهت تسکین دردهایی مانند التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی توصیه می شود.
دیکلوفناک با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها(عوامل ایجاد کننده ی التهاب در اعضای آسیب دیده)می باشد، مانع از افزایش التهاب و درد می گردد.
درواقع با کاهش سطح ناقل های درد و التهاب در بدن، درد و التهاب کنترل می شود.

-شایع ترین عارضه ی این دارو، عوارض گوارشی مانند سوهاضمه، سوزش سردل و معده درد می باشد که با مصرف دارو پس از وعده ی غذایی می توان احتمال بروز این علائم راکاهش داد. در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

دیگر عوارض جانبي:
ديکلوفناک ممکن است باعث بروز عوارض خفيفي بشود. در صورت شدت يا ازمان علايم زير با پزشک خود مشورت کنيد: سرگيجه، خواب آلودگي، تحريک پذيري، سردرد، تهوع، استفراغ، ناراحتي يا درد معده، اسهال يا يبوست. اما در صورت بروز هر يک از علايم زير، دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنيد: استفراغ خوني، اسهال خوني، مدفوع سياه، ادرار خوني، کبود شدگي يا خونريزي غيرمعمول، وزوزگوش، سرگيجه (دوران سر)، تورم دست ها يا پاها، تب، اشکال در تنفس، بثورات پوستي، خارش و زردي پوست يا چشم ها

 

 

این دارو به طور کامل جذب بدن شده و از راه ادرار دفع می شود. قرص آلفن ایکس ال را بهتر است که بعد از غذا به همراه آب فراوان و یا یک لیوان شیر میل کنید. همچنین بعد از مصرف این قرص تا نیم ساعت از دراز کشیدن خودداری کنید.

آلفن ايكس ال چیست؟
این دارو جزء داروهای ضدالتهاب و ضد درد که اصطلاحا به آنها داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی یاNSAIDs گفته می شود می باشد.
آلفن ایکس ال در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است که به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می شود
آهسته رهش بودن یک فرمول دارویی باعث می شود که مدت اثر گذاری دارو در بدن طولانی تر شود و این قابلیت در ترکیباتی مانند داروهای ضد درد که جهت تسکین بکار می روند، خصوصاً در دردهای مزمن بسیار مطلوب است.
این دارو جهت تسکین دردهایی مانند التهاب مفاصل، کشش تاندون و عضلات، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی توصیه می شود.
دیکلوفناک با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها(عوامل ایجاد کننده ی التهاب در اعضای آسیب دیده)می باشد، مانع از افزایش التهاب و درد می گردد.
درواقع با کاهش سطح ناقل های درد و التهاب در بدن، درد و التهاب کنترل می شود.

تفاوت آلفن ایکس با سایر برندهای داروی دیکلوفناک:
دیکلوفناک به دو صورت دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم تولید می شود. تفاوت اصلی بین این دو ملح زمان اثر گذاری آنها می باشد.دیکلوفناک پتاسیم سریع تر از سدیم جذب می شود و اثر می نماید به همین دلیل نوع پتاسیم دار این دارو برای کنترل دردهای حاد و آنی سریع تر عمل می نماید و مناسب تر است اما نوع سدیم دار که آلفن ایکس از این دسته می باشد، چون به صورت آهسته رهش ساخته می شود مدت زمان بیشتری در بدن می ماند و به مدت طولانی تری درد را کنترل می نماید و در نتیجه مناسب کنترل درد و التهابات مزمن می باشد.

پیش از مصرف آلفن ایکس ال:
-این دارو برای افرادی که ناراحتی های قلبی یا عروقی دارند(نارسایی قلبی، سکته ی قلبی یا مغزی،حمله قلبی و…)مناسب نیست لذا در صورتی که سابقه ی ابتلا به هرگونه مشکل قلبی و عروقی را دارید، پیش از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید تا داروی ضد درد مناسب شرایطتان را به شما پیشنهاد نماید.
-درصورتی که سابقه ی آسم یا هرگونه حساسیتی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورتی که سابقه ی هرگونه زخم گوارشی یا بیماری التهابی گوارشی مانند بیماری کرون یا زخم معده دارید، حتما پزشک خود را مطلع نمایید .
در صورت بارداری، شیردهی، فشار خون بالا، اختلال در انعقاد خون، ابتلا به لوپوس، نارسایی کبدی یا کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید.
-لیست داروهای مصرفی خود رادر اختیار پزشک یا داروسارخود قراردهید تا درصورت تداخل دارویی تغییرات لازم انجام شود.
-در صورت سابقه ی حساسیت به داروهای ضدالتهاب و درد (مانند آسپیرین، ناپروکسن، ایندومتاسین، ایبوپروفن و…)به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

نحوه ی صحیح مصرف آلفن ایکس ال:
-دیکلوفناک را در صورت نیاز ،به مقدار و تعداد دفعاتی که پزشک یا داروساز توصیه می نماید مصرف کنید. مصرف بیش ازحد داروهای ضددرد،عوارض این داروها ( مخصوصا عوارض گوارشی) را افزایش می دهد والزاماً مصرف مقدار زیاد دارو، تاثیر بیشتری در کنترل درد ندارد.
-این دارو را بصورت کامل همراه با یک لیوان آب یا شیر پس ازغذا میل کنید. از جویدن، خردکردن یا حل کردن این دارو درمایعات بپرهیزید و جهت اطلاعات بیشتر، بروشور موجود در بسته ی دارو را مطالعه فرمایید.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف، به محض یادآوری، دارو را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.

توصیه ها:
-بهتر است مصرف داروهای ضددرد تنها در صورت نیاز و با کمترین مقدار توصیه شده توسط پزشک یا داروساز باشد. همچنین مصرف چند داروی ضد درد بصورت هم زمان تاثیر بهتری در کنترل درد ندارد و تنها احتمال بروز عوارض این داروها را بیشتر می نماید.
-درصورت مصرف طولانی مدت این دارو پزشک خود را در جریان روند بهبود درد یاالتهاب خود قرار دهید .
-در صورتی که مبتلا به آسم یا علائمی مانند خس خس سینه و تنگی نفس می باشید، مصرف داروهای ضد التهاب مانند این دارو می تواند علائم شما را تشدید نماید. در صورتی که این اتفاق رخ داد، مصرف داروی ضد درد را قطع نمایید و به پزشک خود اطلاع دهید .
-در صورتی که قرار است تحت درمان دندانپزشکی یا عمل جراحی قرار گیرید، درمانگر خود را درجریان مصرف این دارو قرار دهید.

عوارض آلفن ایکس ال:
-شایع ترین عارضه ی این دارو، عوارض گوارشی مانند سوهاضمه، سوزش سردل و معده درد می باشد که با مصرف دارو پس از وعده ی غذایی می توان احتمال بروز این علائم راکاهش داد. در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت احساس تهوع، از وعده های غذایی سبک استفاده نمایید و تا حد امکان از. مصرف غذاهای چرب و پرادویه خودداری نمایید .
-درمدت مصرف این دارو ممکن است اسهال خفیفی را تجربه نمایید که خودبخود برطرف می گردد.جهت تامین مایعات بدن، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.
-در صورت احساس تنگی نفس، خس خس سینه، علائم حساسیت مانند ورم لب یا صورت، خارش پوستی شدید، وجود خون در مدفوع یا استفراغ و درد شکمی شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

Reference: www.drugs.com

چنانچه در خصوص “قرص آهسته رهش آلفن ایکس ال 100 میلی گرم” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

قرص آلفن ایکس ال قرص ضد درد است که برای درد های معمولی مصرف نمی شود.

اما اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که قرص آلفن ایکس ال دقیقا برای چیست با ما باشید.

– ممکن است نام قرص آلفن ایکس ال را بسیار شنیده باشید ولی ندانید که قرص آلفن ایکس ال برای چیست؟ همانطور که می دانید قرص های مختلف با دزهای مختلف برای تسکین درد وجود دارد که بعضی از این قرص ها نمی توانند دردهای شدید را تسکین دهند.

قرص آلفن ایکس ال از همان قرص هایی است که برای تسکین درد های شدید استفاده می شود.

آلفن ایکس ال ۱۰۰

در این مقاله همه چیز درباره قرص آلفن ایکس ال را می خوانید.

قرص آلفن ایکس ال برای چیست؟قرص آلفن ایکس ال 100 به عنوان یک ضد درد قوی شناخته می شود و در رفع درد ناشی از دیسک کمر بسیار کاربرد دارد.

همچنین برای درمان دردهایی مانند سردرد، درد های دوران قاعدگی به کار می رود و درد های بعد از جراحی بویژه زایمان نیز با این دارو تسکین می یابد.

در ادامه این مطلب با نحوه صحیح مصرفاین دارو, تداخل هایی دارویی و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

همانطور که گفته شد عمده موارد تجویز قرص آلفن ایکس ال 100 برای تسکین درد وکاهش طب است.

همچنین این دارو به عنوان ضد التهاب قوی برای کاهش دردهای مفصلی, خشکی و تورممفاصل, بیماری رمانتیسم و نقرس کاربرد دارد.

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ یک مسکن قوی و فوق العاده است. از همین رو دایره درمانی وسیعی را شامل می شود. این دارو برای تسکین بسیاری از دردهای استخوانی و عضلانی مورد توجه قرار می گیرد.

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ برای از بین بردن دردهای کمر استفاده می شود. این دردها شامل دیسک کمر، درد قاعدگی، سردرد و همچنین دردهایی که بعد از انجام جراحی احساس می گردد، می شوند. برای درمان درد کمر نیز از آلفن ایکس ال کمک گرفته می شود.

این دارو برای تسکین ورم و التهاب نیز مورد استفاده است. به همین خاطر برای بیماری های التهابی و عضلانی مورد توجه می باشد. این بیماری ها شامل نقرس، آرتروز و دردهایی مشابه روماتیسم می گردد.

این دارو مانند بسیاری از مسکن ها با آب زیاد مصرف می شود. البته می توانید یک لیوان شیر کامل را برای حل شدن آلفن ایکس ال به کار ببرید. توجه داشته باشید که خوشبختانه مصرف شیر با قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ تداخلی ندارد.

آلفن ایکس ال ۱۰۰

این دارو یک مسکن قوی بوده و نباید با معده خالی مصرف شود. چون در این صورت مشکلات زیادی را برای شما به وجود می آورد. این دارو به خوبی جذب بدن می گردد. این دارو باید بعد از تکمیل وعده غذایی مصرف گردد. دفع این دارو از طریق ادرار انجام می شود. پس از اینکه دارو را مصرف کردید تا حدود نیم ساعت از خوابیدن یا حتی دراز کشیدن اجتناب کنید.

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ مانند سایر داروها می تواند پرخطر نیز باشد. این دارو ممکن است آثاری همچون خواب آلودگی، یبوست، سرگیجه، حالت تهوع، ناراحتی های معده، استفراغ، اسهال، سردرد، مشکلات گوارشی و واکنش به صداها و عوامل محیطی اطراف را به همراه داشته باشد.

البته این عوارض به عنوان عوارض نه چندان جدی آلفن ایکس ال ۱۰۰ مطرح می گردد. علائم دیگری نیز همچون مشاهده خون در ادرار، تغییر رنگ چشم و متمایل شدن آن به رنگ زرد، التهاب شدید دست و پا، بروز مشکلات پوستی مانند تغییر رنگ، ورم، خارش، وزوز کردن گوش، استفراغ خونی، بروز مشکلات تنفسی و اسهال و استفراغ خونی به عنوان عوارض جدی قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ تلقی می گردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

اطلاعاتی در مورد موارد مصرف الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد هشدارها الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد عوارض جانبی الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد تداخل های دارویی الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد نکات قابل توصیه الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

آلفن ایکس ال ۱۰۰

اطلاعاتی در مورد گروه بارداری الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد هشدارهای بارداری الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد نکات پیش از مصرف الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد موارد منع مصرف الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد عوارض مصرف بیش از اندازه الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

اطلاعاتی در مورد فارماکودینامیک الفن – ایکس ال ثبت نشده است.

سلامتی24

ارائه دهنده خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان
و تسهیل کننده ارتباط بین پزشک و بیمار بوده و اطلاعات کاملی نظیر آدرس و شماره تلفن و همچنین تخصص ها ، سوابق و تجربیات پزشکان و نظرات مراجعه کنندگان را نمایش می دهد.

لیست کاملی از تخصص های مختلف وجود دارد که متخصص تمرینات ورزشی ، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ، متخصص بیماری های چشمی (چشم پزشک) ، متخصص تغذیه ، متخصص قلب و عروق ، روانپزشک و متخصص بیماری های روانپزشکی ، روانشناس و مشاور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص اطفال ، متخصص زیبایی و متخصص ارتوپدی ، متخصص زنان و زایمان و بیماری های پوستی ، متخصص بیماری های ادراری و تناسلی ، دندانپزشک و روماتولوژیست ، جراح و متخصص بیماری های داخلی تعدادی از این تخصص ها هستند.

علاوه بر اطلاعات پزشکان و امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا مشاوره تلفنی ، اطلاعات کلینیک و درمانگاه ها ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها و همچنین داروخانه ها گردآوری شده و کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از این اطلاعات استفاده کنند.

مرجع اطلاعات دارو ها در سایت سلامتی24 کامل ترین منبع اطلاعات دارویی بوده و کاربران می توانند برای اطلاع از موارد مصرف دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، موارد منع مصرف و … از بخش داروها در سایت سلامتی24 کسب اطلاعات نمایند.

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.

قرص آلفن ایکس ال 100 چه کاربردهایی دارد و برای چه بیماری هایی تجویز می شود؟ داروی قرص آلفن ایکس ال 100 چه عوارضی دارد؟ Alfen xl 100

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ به عنوان یک ضد درد قوی شناخته می شود و در رفع درد ناشی از دیسک کمر بسیار کاربرد دارد. همچنین برای درمان دردهایی مانند سردرد، درد های دوران قاعدگی به کار می رود و درد های بعد از جراحی بویژه زایمان نیز با این دارو تسکین می یابد. در ادامه این مطلب با نحوه صحیح مصرفاین دارو, تداخل هایی دارویی و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

همانطور که گفته شد عمده موارد تجویز قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ برای تسکین درد وکاهش طب است. همچنین این دارو به عنوان ضد التهاب قوی برای کاهش دردهای مفصلی, خشکی و تورممفاصل, بیماری رمانتیسم و نقرس کاربرد دارد.

این دارو به طور کامل جذب بدن شده و از راه ادرار دفع می شود. قرص آلفن ایکس ال را بهتر است که بعد از غذا به همراه آب فراوان و یا یک لیوان شیر میل کنید. همچنین بعد از مصرف این قرص تا نیم ساعت از درازکشیدن خودداری کنید.

آلفن ایکس ال ۱۰۰

هر دارویی در کنار فواید درمانی, مضراتی را نیز برای بدن دارد. از شایعترین عوارض قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ می توان به احساس سرگیجه, سردرد, تحریک پذیری, حالت تهوع و استفراغ, خواب آلودگی, ناراحتی هایگوارشی مانند درد معده, یبوست, اسهال, حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. اما در مواردی خوردن این داروعوارض شدیدی مانند اختلال در تنفس, خارش غیر طبیعی پوست و ناراحتی های پوستی, تغییر رنگ پوست, ورم دست و پا, تب شدید, زرد شدن چشم, وزوز گوش, مشاهده خون در ادرار, اسهال و استفراغ خونی را نیز در پی داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از موارد گفته شده حتما به یک پزشک متخصص مراجعهکنید.

مصرف همزمان قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ با بعضی دارو ها از جمله داروهایی مانند مهارکننده های آنزیمتبدیل کننده آنژیوتانسین ممکن است مشکلاتی را برای بعضی اندام های بدن بوجود آورد به عنوان نمونه ممکن است سبب شود تا تاثیر این داروها بر روی کنترل فشار خون کم شده و خطر بروز نارسایی ها کلیویرا در پی داشته باشد. همچنین مصرف همزمان داروی آلفن ایکس ال ۱۰۰ با داروهای ضد میکروبی باعث بروزتشنج می شود.

افرادی که سالمند هستند و همچنین کودکان نباید از این دارو استفاده کنند. مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۳ سال ممکن است باعث فلج عضلانی شود.

بیمارانی که دچار هرگونه ناراحتی های قلبی, اختلال کلیوی و کبدی هستند باید قبل از مصرف داروی آلفن ایکس ال حتما با پزشک مشورت کنند تا عوارض و خطرات احتمالی آن به حداقل برسد.

در صورت مصرف قرص های آلفن ایکس ال در افرادی که ناراحتی دستگاه گوارش از جمله زخم معده یامشکلات روده ایی دارند ممکن است باعث صدمه به معده آنها شود. بنابراین در مصرف این دارو باید جانباحتیاط را رعایت کنند.

همچنین افرادی که سابقه حمله آسم و حساسیتهای تنفسی دارند با احتیاط مصرف شود. در پایان لازم به ذکر است این نکته گفته شود که مصرف و فروش این دارو بدون نسخه و دستور پزشک ممنوع است.

افرادی که سابقه حساسیت به دارو خصوصا آسپرین, داروهای ضد التهابی مثل ایندومتاسین, پیروکسیکام وایبوپروفن دارند نباید تحت درمان با قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ قرار گیرند. همچنین افرادی که سابقه حساسیتهای پوستی و غذایی دارند نیز باید قبل از مصرف این دارو نظر پزشکشان را جویا شوند. افرادی که مبتلا به کم خونی بوده و ناراحتی های دستگاه گوارشی خصوصا زخم معده دارند نیز نباید از این دارو مصرفکنند.

 

روزانه – مجله اینترنتی روزانه

قرص آلفن ایکس ال 100 دارویی ضد التهاب و مسکنی برای دردهای بدن است که مانند دیگر داروها عوارضی نیز دارد.

قرص آلفن ایکس ال 100 دارو مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها موارد مصرفدیکلوفناک به دسته داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی تعلق دارد. این دارو در جهت کاهش درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری های روماتیسمی استفاده می شود. از دیکلوفناک در درمان دیگر موارد درد مثل سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان نیز استفاده می شود.

مکانیسم اثر

آلفن ایکس ال ۱۰۰

دیکلوفناک از مهار کننده های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است. این دارو همچنین پروستاگلندین ها، پروستاسایکلین و ترومبوکسان را کاهش می دهد.

قرص پروپرانولول | موارد مصرف این دارو برای قلب | عوارض قرص…

خواص خار مریم + نحوه مصرف خار مریم + عوارض جانبی خار مریم که…

هشدارها

در بیماران دچار اختلالات کلیوی، کبدی یا قلبی، با احتیاط و با حداقل میزان ممکن به کار رود. در ضمن وضعیت عملکرد کلیه مرتباً کنترل گردد.. در بیماران دچار زخم معده فعال از مصرف خودداری شود. همچنین بیماران با سابقه زخم بهتر است از مصرف این دارو پرهیز نموده و در صورت بروز صدمات معده ای- روده ای مصرف آن قطع گردد.. این دارو در افراد پیر و همچنین افرادی که سابقه حمله آسم و حساسیتی دارند با احتیاط مصرف شود.طی 2 سال گذشته گزارشات متعددی از فلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکان زیر 13 سال به مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی داروها ارسال شده است.فارماکوکینتیکدیکلوفناک از راه های خوراکی یا رکتوم به طور کامل جذب می گردد. حداکثر غلظت سرمی 2 ساعت بعد از مصرف خوراکی ایجاد می شود. اتصال پروتئینی دارو 99 درصد بوده و متابولیت های دارو غیر فعال و نیمه عمر آن 2 ساعت است. دارو عمدتاً از راه ادرار دفع می گردد.

موارد منع مصرف
دیکلوفناک نباید در بیماران با سابقه حساسیت به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب (همچون ایبوپروفن، ایندومتاسین یا پیروکسیکام)، بیماران مبتلا به زخم فعال معده یا دوازدهه و بیماران دچار پورفیری (نوعی بیماری خونی) استفاده شود.

عوارض جانبی
دیکلوفناک ممکن است باعث بروز عوارض خفیفی بشود. در صورت شدت یا ازمان علایم زیر با پزشک خود مشورت کنید: سرگیجه، خواب آلودگی، تحریک پذیری، سردرد، تهوع، استفراغ، ناراحتی یا درد معده، اسهال یا یبوست. اما در صورت بروز هر یک از علایم زیر، دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: استفراغ خونی، اسهال خونی، مدفوع سیاه، ادرار خونی، کبود شدگی یا خونریزی غیرمعمول، وزوزگوش، سرگیجه (دوران سر)، تورم دست ها یا پاها، تب، اشکال در تنفس، بثورات پوستی، خارش و زردی پوست یا چشم ها

تداخل های دارویی

در مصرف همزمان با مهارکننده های انزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین(ACE)، سبب مهار اثر ضد فشار خون این داروها گردیده، و احتمالاً خطر نارسایی کلیوی و هیپرکالمی را افزایش می دهد. مصرف داروهای ضد میکروبی از دسته کینولون ها همراه دیکلوفناک خطر بروز تشنج را افزایش می دهند. خطر سمیت کلیوی در صورت مصرف همزمان سیکلوسپورین و دیکلوفناک افزایش می یابد. دفع لیتیوم و نیز احتمالاً متوترکسات به وسیله این دارو کاهش یافته، سمیت آنها افزایش می یابد.

نکات قابل توصیه
دیکلوفناک را پس از غذا یا همراه یک لیوان پر از آب یا شیر میل کنید. تا 30 دقیقه بعد از خوردن دارو دراز نکشید.

پست قبلی

تقویم سال 1397؛ تعطیلات رسمی سال 97؛ لحظه تحویل سال 97 سال سگ

پست بعدی

25 خاصیت عالی روغن زیتون مو برای سلامت بدن و سلامت پوست و مو

قرص پروپرانولول | موارد مصرف این دارو برای قلب | عوارض قرص پرانول

خواص خار مریم + نحوه مصرف خار مریم + عوارض جانبی خار مریم که باید بدانید

آمپول پیروکسیکام | عوارض و نحوه مصرف داروی پیروکسیکام

علائم مسمومیت با متادون؛ خطرات مسمومیت با متادون و درمان آن

مطالب جدید

متن و جملات مادر دختری + عکس های زیبای مادر و دختر زیبا و عاشقانه

جملات عاشقانه پدر برای دختر + متن های احساسی پدر برای دختر

متن دلم گرفته + جملات پرمعنی دلگیری و غم تنهایی و جدایی

سخنان کوروش بزرگ + متن های زیبا از کوروش کبیر در مورد زندگی و عشق

عکس پروفایل آبان ماهی + متن و دلنوشته در مورد افراد متولد ماه آبان

اشعار تک بیتی حافظ + مجموعه شعرهای زیبای تک بیتی حافظ شیرازی با…

متن بیو افراد متاهل + جملات کوتاه و تک خطی بیو و کپشن زن و مرد متاهل

عکس پروفایل درد دل با خدا + متن های زیبای راز و نیاز با خداوند بزرگ

اشعار شاهنامه فردوسی + گزیده اشعار فردوسی با موضوعات مختلف

عکس پروفایل اشعار حافظ + مجموعه شعر حافظ شاعر نامی ایران

متن صبح بخیر احساسی بارانی + جملات صبح بخیر عاشقانه عزیزم برای صبح…

عکس نوشته اشعار حافط؛ عکس پروفایل حافظ و اشعار زیبای حافظ شیرازی

عکس پروفایل باران؛ عکس نوشته روز بارانی، عکس نوشته هوای بارانی

اشعار فردوسی + عکس نوشته و مجموعه شعر فردوسی شاعر محبوب ایرانی

مجموعه اشعار اخوان ثالث + عکس نوشته از شعرهای کوتاه و زیبای اخوان ثالث

اشعار عاشقانه حافظ؛ گلچین مجموعه زیباترین اشعار عاشقانه حافظ شیرازی

آلفن ایکس ال ۱۰۰

شعر عاشقانه غمگین؛ شعر کوتاه و بلند عاشقانه و احساسی جدایی و تنهایی

عکس پروفایل میبخشمت و گذشت کردن + متن و جملات کوتاه بخشش و گذشت

شعر کوتاه درباره امام حسین؛ مجموعه اشعار کوتاه و دو بیتی درباره امام…

عکس نوشته بارون پاییزی + جملات پر احساس در مورد باران

عکس پروفایل اربعین؛ عکس نوشته و متن مخصوص اربعین حسینی

متن در مورد امنیت + جملات کوتاه و زیبا در مورد حس امنیت

متن در مورد حیوانات + سخنان و جملات بزرگان در مورد حیات وحش و حیوان

متن عاشقانه کردی + جملات کوتاه و زیبا با متن های کردی و رمانتیک

رنگ موی دارچینی ؛ فرمول رنگ مو و نکاتی برای بهتر شدن رنگ دارچینی

دیالوگ های ماندگار انگلیسی + زیباترین جمله های معروف فیلم ها با ترجمه…

متن مذهبی و جملات عرفانی + عکس نوشته های با موضع مذهب و خدا و قرآن

متن تسلیت اربعین حسینی؛ پیامک، جملات و اس ام اس تسلیت اربعین

انشا در مورد قدم زدن در باران بهاری + اشعار زیبا در وصف باران


از سیر تا پیاز سفر به یزد

سماتک

آلفن ایکس ال ۱۰۰

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ Alfen Xl یکی از داروهای ضد درد و کاهنده التهاب است که نام دیگر این دارو دیکلوفناک سدیم است و در این بخش مقدار و طریقه مصرف و همچنین عوارض قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ را مرور خواهیم کرد. این دارو یکی از مسکن هایی است که باید فقط با تجویز پزشک مصرف گردد و استفاده خودسرانه از آن ممنوع می باشد. در این بخش از سایت سماتک سعی کرده ایم به طور کامل این مسکن ضد درد را به شما معرفی کنیم و برای اینکه بدانید قرص آلفن ایکس ال برای چی خوبه با ما همراه باشید. داروهای مسکن دار برای کاهش درد در قسمت های مخلف بدن به کار ما می آیند و با تسکین فوری درد به بهبودی بیمار کمک می کند. همچنین باید مد نظر داشته باشید که استفاده از قرص آلفن ایکس ال عوارض هم دارد و مصرف آن بدون نسخه پزشک به شدت خطرناک است.

 

قرص مسکن آلفن ایکس ال ۱۰۰ نوع سدیم دار داروی دیکلوفناک بوده و از دسته داروهای مسکن، ضد التهاب غیر استروییدی و ضد درد قوی است که به دلیل طولانی بودن مدت اثرگذاری برای دردهای مزمن بسیار مطلوب است. از این دارو به منظور تسکین دردهایی مانند سردرد، دیسک کمر، دردهای دوران قاعدگی خانم ها، التهابات و درد مفاصل، کشش تاندون و عضلات، مشکلات گوارشی مثل تهوع، نقرس، میگرن، درد دندانی و دردهای پس از عمل های جراحی و همچنین کمر درد استفاده می‌شود.

 

یکی از مهمترین چیزهایی که باید درباره داروهایی که مصرف می کنید در نظر داشته باشید این است که از چه موادی ساخته شده است. مواد تشکیل دهنده آلفن ایکس ال که در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو در شرکت داروسازی البرز دارو تولید می شود؛ آهسته رهش بودن یک فرمول دارویی است که باعث می شود مدت اثر گذاری دارو در بدن طولانی تر شود و این قابلیت در ترکیباتی مانند داروهای ضد درد که جهت تسکین دردهای مزمن بکار می روند بسیار مطلوب است. دیکلوفناک با مهار آنزیم سیکلوکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها (عوامل ایجاد کننده التهاب در اعضای آسیب دیده) می باشد، مانع از افزایش التهاب و درد در ناحیه ای از بدن می گردد. درواقع با کاهش سطح ناقل های درد و التهاب در بدن، درد و التهاب کنترل می شود. نام های دیگر این دارو Voltaren ، Cambia ، Cataflam ، Zorvolex می باشد.

از این داروی مسکن برای درمان دردهای التهابی عضلانی و کاهنده درد مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین موارد مصرف داروی آلفن ایکس ال تسکین درد مفاصل، التهاب تاندون، دندان درد و سردرد، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی، دردهای عضلانی، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، میگرن و دردهایی که افراد پیش از عمل های جراحی مثل زایمان و … تجربه می کنند تجویز می شود.

 

میزان مصرف این دارو باید طبق نظر و دستور پزشک معالج تان باشد و توجه داشته باشید که ممکن است در ابتدای مصرف پزشک شما دارو را با مقدار کم تجویز کند. اگر افراد بزرگسال و سالم قصد مصرف این دارو را دارند معمولا دوز توصیه شده برای آنها مصرف روزانه نصف قرص یا یک قرص ۱۰۰ میلی گرمی با آب فراوان ترجیحا همراه با غذا یا بعد از غذا می باشد و بیماران سالمند بهتر است به دلیل عوارض جانبی مسکن ها از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین اگر مقدار بیشتری از دوز تعیین شده توسط پزشک تان را مصرف کرده اید، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و یا به بخش اورژانس اطلاع دهید که چه میزان مصرف کرده اید.

 

توجه: والدین باید در نظر داشته باشند که استفاده از قرص آلفن ایکس ال برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود و به شدت ممنوع بوده و اگر پزشکی سهوا این دارو را برای کودک شما پیشنهاد کرد حتما با پزشک دیگر یا داروساز مشورت کنید.

 

این دارو در موقع مصرف به طور کامل جذب بدن شده و از راه ادرار دفع می شود. قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ میلی گرم را بهتر است که بعد از غذا به همراه آب فراوان میل کنید و بعد از مصرف این دارو تا نیم ساعت از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید. از جویدن، خردکردن یا حل کردن این دارو در آب و دیگر مایعات بپرهیزید و جهت اطلاعات بیشتر، بروشور موجود در بسته بندی دارو را مطالعه فرمایید. در صورت فراموشی یک نوبت از مصرف، به محض یادآوری داروی خود را مصرف کنید مگر اینکه زمان مصرف دوز بعدی دارویتان نزدیک باشد؛ و همچنین برای جبران نوبت از دست رفته نوبت بعدی را دو برابر نکنید.

 

– تهوع، اسهال و خونریزی یا زخم معده، معده درد، سوزش سر دل، سوء هاضمه، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیری از مهمترین و شایع ترین عوارض قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ می باشد که می توان با مصرف دارو پس از وعده غذایی احتمال بروز این علائم را کاهش داد و در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

– مصرف چند داروی ضد درد بصورت هم زمان تاثیر بهتری در کنترل درد ندارد و تنها احتمال بروز عوارض این داروها را بیشتر می نماید.

– درصورت مصرف طولانی مدت این دارو پزشک خود را در جریان روند بهبود درد یا التهاب خود قرار دهید .

– در افراد با درمان بلند مدت طی این دارو وضعیت عملکرد کلیه مرتباً باید کنترل گردد.

– در صورت احساس تهوع، از وعده های غذایی سبک استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و پر ادویه خودداری نمایید و در مدت مصرف این دارو ممکن است اسهال خفیفی را تجربه نمایید و باید جهت تامین مایعات بدن، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.

– در صورت بروز عوارض شدیدتر این دارو مثل تنگی نفس، خس خس سینه، علائم حساسیت مانند ورم لب یا صورت، خارش پوستی شدید، وجود خون در مدفوع یا استفراغ و درد شکمی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

 

1. افرادی که سابقه حساسیت به دارو خصوصا آسپرین، داروهای ضد التهابی مثل ایندومتاسین، پیروکسیکام و ایبوپروفن دارند نباید تحت درمان با قرص آلفن ایکس ال قرار گیرند.

2. استفاده طولانی مدت از این دارو ممنوع است.

3. مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع بوده و ممکن است باعث فلج عضلانی شود.

4. همچنین افرادی که سابقه حساسیت های پوستی و غذایی دارند نیز باید قبل از مصرف این دارو نظر پزشک شان را جویا شوند.

5. افرادی که مبتلا به کم خونی بوده و ناراحتی های دستگاه گوارشی خصوصا زخم معده دارند نیز نباید از این دارو مصرف کنند.

6. در صورتی که قرار است تحت درمان دندانپزشکی یا عمل جراحی قرار گیرید، درمانگر خود را درجریان مصرف این دارو قرار دهید.

7. این دارو برای افرادی که نارحتی قلبی و عروقی دارند مناسب نیست.

8. در صورتیکه در دوران حساس بارداری یا شیردهی قرار دارید قبل از مصرف قرص آلفن ایکس ال با پزشک در این باره مشورت کنید.

9. طی مصرف این دارو بطور منظم فشار خون خود را بررسی کرده و اگر مقادیر بالا بود پزشک خود را در جریان قرار دهید.

10. در صورتی که مبتلا به آسم یا علائمی مانند خس خس سینه و تنگی نفس می باشید، مصرف داروهای ضد التهاب مانند این دارو می تواند علائم شما را تشدید نماید. در صورتی که این اتفاق رخ داد، مصرف داروی ضد درد را قطع نمایید و به پزشک خود اطلاع دهید .

11. آلفن ایکس ال در افراد سالمند باید با احتیاط مصرف شود.

12. اگر سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل اختلالات کلیوی، آسم، اختلالات کبدی یا قلبی را داشته‌اید، این دارو را با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف کنید.

دیکلوفناک به دو صورت دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم تولید می شود. تفاوت اصلی بین این دو، زمان اثر گذاری آنها می باشد. دیکلوفناک پتاسیم سریع تر از سدیم جذب می شود و اثر می نماید به همین دلیل نوع پتاسیم دار این دارو برای کنترل دردهای حاد و آنی سریع تر عمل می نماید و مناسب تر است اما نوع سدیم دار که آلفن ایکس ال ۱۰۰ از این دسته می باشد، چون به صورت آهسته رهش ساخته می شود مدت زمان بیشتری در بدن می ماند و به مدت طولانی تری درد را کنترل می نماید و در نتیجه مناسب کنترل درد و التهابات مزمن می باشد.

آلفن ایکس ال ۱۰۰

 

داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد میکروبی (مثل سیپروفلوکساسین)، سیکلوسپورین، متوترکسات، الکل

 

نگهداری و نحوه مراقبت از داروها و همچنین از بین بیردن آنها فرآیندی بسیار مهم می باشد که نباید آن را نادیده گرفت و برای نگهداری داروی آلفن ایکس ال باید موارد زیر را رعایت بفرمایید:

– این دارو را از چشم و دسترس کودکان دور نگه دارید.

– بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد در جای خشک نگهداری کنید.

– پس از تاریخ انقضا که بیان شده است از این دارو استفاده نکنید.

– در صورت مشاهده علائم مشهود وخیم ، از این دارو استفاده نکنید.

– هیچ دارویی را از طریق فاضلاب دور نریزید.

– از داروساز خود بپرسید که چگونه داروهای خود را از بین ببرید.

– استفاده طولانی تر این اقدامات به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.

 

اگر قصد مصرف داروهایی همچون آلفن ایکس ال ۱۰۰ را به عنوان مسکن دارید بهتر است به دلیل وجود عوارض داروهای مسکن، از مصرف آن پرهیز کنید. همچنین این دارو باید زیر نظر پزشک معالج مصرف شود و توصیه می شود از مصرف خودسرانه قرص آلفن ایکس ال و سایر قرص و کپسول های ضد درد مسکن دار اجتناب بعمل آورید.

آلفن ایکس ال ۱۰۰
آلفن ایکس ال ۱۰۰
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *