آمار جدید از کرونا در ایران

آمار جدید از کرونا در ایران
آمار جدید از کرونا در ایران

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا و جان باختن ۶۲ نفر دیگر از مبتلایان به این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

آن طور که کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، اعلام کرد، به این ترتیب، آمار رسمی کل مبتلایان ایران تاکنون به ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر و شمار کل جان‌باختگان به ۷۱۱۹ نفر رسید.

وی درباره مبتلایان شناسایی‌شده در فاصله ظهر روز ۲۹ اردیبهشت تا ظهر روز ۳۰ اردیبهشت گفت که ۴۲۴ نفر از آنها که حدود ۲۰ درصد را تشکیل می‌دهند، بستری شده‌اند و ۱۶۸۷ نفر از آنها در زمره بیماران سرپایی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال افزود که «روند نزولی» شمار کشته‌شدگان کرونا در کشور ادامه دارد و در حال حاضر، ۲۶۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

جهانپور وضعیت استان خوزستان را کماکان قرمز اعلام کرد، اما درباره سایر استان‌ها گفت که «در ۱۰ استان مورد فوتی نداشتیم و در ۶ استان فقط یک مورد فوتی داشتیم فعلا فقط استان خوزستان در وضعیت قرمز است.»

آمار جدید از کرونا در ایران

پنهان‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا در استان مذهبی قم، باعث شد این بیماری به کل کشور سرایت کند. در همین حال در مورد آمار رسمی قربانیان بیماری همچنان تردید جدی وجود دارد.

در حال حاضر ماه‌ها است که بخش عمده‌ای از کسب و کارها به خاطر این بیماری متوقف شده و مشکلات روحی و اقتصادی بسیاری گریبان شهروندان ایران را گرفته است.

سرپرست پلیس فتای استان البرز روز دوشنبه ۲۵ اسفند از دستگیر شدن افرادی در ارتباط با مدلینگ در این استان خبر داد که به گفته او در هفت گروه مدلینگ فعالیت داشتند.

رسول جلیلیان این مطلب را در یک نشست خبری اعلام کرد اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

روز ۱۱ اسفند نیز علی‌اکبر کریم‌پور، مسئول روابط عمومی سپاه همدان، از بازداشت ۴۱ نفر در ارتباط با «عکاسی» و «مدلینگ» در این استان خبر داده بود.

او بدون ارائه شواهدی مدعی شد که این افراد برای «شبکه‌های» مخالف جمهوری اسلامی در «خارج» فعالیت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی همواره به دلیل سرکوب آزادی‌های مدنی و حق انتخاب سبک زندگی، مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر قرار دارد.

سرپرست پلیس فتای استان البرز روز دوشنبه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین از تشکیل ۷۵ پرونده قضایی برای افراد به خاطر «شرط‌بندی» خبر داد و گفت در سال جاری در استان البرز «بالغ بر ۲۸۰» صفحه و کانال که در زمینه «شرط‌بندی و قمار» فعالیت یا تبلیغات داشتند، شناسایی و بسته شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر

رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران، روز دوشنبه ۲۵ اسفند در پیامی ویدئویی اعلام کرد که کمپین «نه به جمهوری اسلامی» از بطن جامعه ایران جوشیده که هیچ جریان و حزب و گروهی نمی‌تواند به تنهایی خود را مالک و مبتکر آن بداند.

آقای پهلوی تاکید کرده که «نیروها و گروه‌های سیاسی گوناگون با تمرکز بر این خواسته‌ ملی می‌توانند راه را برای رسیدن به یک همگرایی فراگیر بگشایند و طیف‌های مختلف و فعال را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند».

او با اشاره به مشکلات در ایران افزود: «امروز از کولبران کردستان تا سوخت‌بران سیستان و بلوچستان، از جوانان و دانشجویان تا کارگران کارخانه‌ها و بازنشستگان، از خانواده‌های دادخواه تا معترضان زندانی دی۹۶ و آبان۹۸، همگی ریشه مشکلات خود را در یک‌جا می‌بینند: حکومت بی‌کفایت و ناکارآمد جمهوری اسلامی. نه به جمهوری اسلامی، حلقه‌ وصل همه معترضان پراکنده است که می‌دانند حل مشکلات‌شان تنها با رفتن این حکومت میسر می‌شود».

رضا پهلوی در این پیام خواستار فراگیری پیام کارزار «نه به جمهوری اسلامی» شد و گفت: «هر کدامِ شما امروز می‌توانید با به‌کارگیری روش‌های نوین و مبتکرانه در فضای مجازی و واقعی، پیام این کمپین را فراگیر کنید».

این کارزار هفته پیش با امضای بیش از ۶۰۰ تن از فعالان مدنی و چهره‌ای فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

آن‌ها خطاب به مردم نوشته‌اند بیاییم خواسته «نه به جمهوری اسلامی» را «محور همبستگی ملی قرار دهیم تا با برپایی جنبشی بزرگ و فراگیر، خاک ایران‌زمین را برای همیشه از فقر و نکبت این رژیم سیاه و فاسد، پاک کنیم».

دادگاهی در آفریقای غربی روز دوشنبه ۲۵ اسفند به کشور دماغه سبز دستور داد الکس ساب، تاجر کلمبیایی را که به اتهام پول‌شویی از طرف دولت ونزوئلا تحت تعقیب مقامات آمریکایی است، آزاد کند.

ساب که از نزدیکان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا است، ژوئن گذشته زمانی که هواپیمای او «در راه ایران» برای سوخت‌گیری در دماغه سبز (کاپ ورد) توقف کرد، بازداشت شد.

واشینگتن این شهروند کلمبیایی را متهم کرده است که با ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌های صوری در امارات، ترکیه، هنگ‌کنگ، پاناما، کلمبیا و مکزیک، در خط مقدم پول‌شویی و فساد مالی به سود دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا قرار دارد.

دادگاه «جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» (ECOWAS) در ابوجا پایتخت نیجریه روز دوشنبه به «غیرقانونی» بودن بازداشت ساب رای داد.

این دادگاه گفته است که هشدار قرمز پلیس بین‌الملل برای درخواست دستگیری او، یک روز پس از بازداشت وی در ۱۲ ژوئن صادر شده بود.

بر اساس حکم این دادگاه، دولت دماغه سبز موظف است الکس ساب را بلافاصله آزاد کرده و ۲۰۰ هزار دلار هم به او غرامت بپردازد.

گزارش‌ها در مورد بازداشت الکس ساب در راه ایران در ژوئن گذشته در حالی منتشر شد که تهران همان زمان به ونزوئلا که تحت تحریم آمریکاست، بنزین صادر کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات مقامات بریتانیا در رابطه با «غیرقابل قبول بودن» ادامه محاکمه نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی، گفته است که «بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است».

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۵ اسفند گفت «به دولت انگلیس توصیه می‌کنم، یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود».

چنین اظهاراتی در حالی بیان می‌شود که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نازنین زاغری را زندانی سیاسی خوانده‌اند. سازمان ملل متحد نیز بازها از جمهوری اسلامی خواسته است خانم زاغری را آزاد کند.

محکومیت نازنین زاغری ۱۷ اسفند رسماً به پایان رسید اما وکیل او همان روز خبر داد که او باید برای یک اتهام دیگر در دادگاه حاضر شود. بریتانیا تشکیل پرونده جدید علیه خانم زاغری را «غیرقابل قبول» خوانده و خواهان آزادی فوری او شده است.

خطیب‌زاده همچنین مدعی شد که دولت انگلیس چند بار به تعهدات خود عمل نکرده که ایجاد مشکلاتی را به همراه داشته است: «به افرادی که ویزا داده در بدو ورود دیپورت کرده است و این نشان می‌دهد دولت انگلیس نهایت تلاش خود را کرده است که آرامش برنگردد».

او توضیح نداد بریتانیا چه کسی را دیپورت کرده است، اما جک استرا وزیر خارجه اسبق بریتانیا هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت سه مقام جمهوری اسلامی که سال ۲۰۱۳ برای مذاکره درباره بدهی بریتانیا به ایران از بابت تانک‌های چیفتن آمده بودند، در فرودگاه لندن بازداشت و بعد از سه روز دیپورت شدند.

البته خانم زاغری فروردین ۹۵ در ایران بازداشت شد، اما محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود در مرحله‌ای، بریتانیا پیشنهاد مبادله زاغری در قبال ۴۰۰ میلیون پوند بدهی به ایران از بابت تانک‌های چیفتن را داده بود.

آقای خطیب‌زاده هفته گذشته نیز مدعی شد که «اگر به‌خاطر اقدامات مخرب وزیر امور خارجه پیشین انگلیس نبود، نازنین زاغری چند سال پیش آزاد می‌شد».

جمهوری اسلامی متهم است که از بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی به‌عنوان اهرم فشار بر کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

صادرات نفت آمریکا به هند در ماه فوریه با افزایشی ۴۸ درصدی نسبت به ژانویه امسال از ۵۴۵ هزار بشکه در روز فراتر رفت.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۲۵ اسفند گزارش داد که ماه گذشته آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان به دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد.

افت مصرف داخلی نفت آمریکا به همراه کاهش قیمت نفت این کشور، همچنین کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان برای کمک به افزایش قیمت جهانی نفت در ماه گذشته باعث شد که آمریکا به دومین تامین‌کننده عمده نفت هند تبدیل شود.

صادرات نفت عربستان به هند در ماه گذشته افتی ۴۲ درصدی داشته است. عراق کماکان بزرگترین صادرکننده نفت به هند است.

آمار جدید از کرونا در ایران

قبل از تحریم‌های آمریکا ایران سهمی ۱۱ درصدی در واردات نفت هند داشت، اما در ماه گذشته هند ۱۴ درصد از نفت وارداتی خود را از آمریکا خریداری کرده است.

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد هند، این کشور پارسال کلا حدود ۳۰۰ میلیون دلار واردات از ایران داشت.

این رقم در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ میلادی به ترتیب ۳.۴ میلیارد و ۱۴.۸ میلیارد دلار بود.

دولت هند می‎‌گوید امیدوار است با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دوباره خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

سازمان بهشت زهرا در واکنش به انتقادها از تزریق واکسن خارج از نوبت از سهمیه کارکنان این سازمان به افراد غیر، انتشار این مطالب را «انحرافی» خواند.

روابط عمومی سازمان بهشت زهرا روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه درباره انتشار عکس فردی از سوی برخی کانال‌های تلگرامی و ادعای دریافت واکسن خارج از نوبت، گفت آقای «ح.ن» از «نیروهای قدیمی و شناخته شده شهرداری و مشاور سازمان بهشت زهرا» است.

در روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی عکسی را منتشر کردند که در آن مردی که شاغل در یکی مناطق شهرداری تهران معرفی ‌می‌شود، در حال دریافت واکسن کرونا دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، این فرد از سهمیه واکسن کرونا به تطهیرکنندگان بهشت زهرا استفاده کرده است.

همزمان با آغاز واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان و گروه‌های شغلی آسیب‌پذیر در برابر کرونا، گزارش‌هایی از تزریق خارج از نوبت این واکسن در هفته‌های گذشته منتشر شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم امروز بر «لزوم شفاف‌سازی وزارت بهداشت در زمینه روند واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی» تاکید کرد.

در همین حال سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا، در گفت‌وگویی که امروز در روزنامه همشهری منتشر شده، میانگین آمار روزانه متوفیان در پایتخت را ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که قبل از بحران کرونا این آمار به طور متوسط روزانه ۲۰۰ نفر بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ هزار ۳۳۰ نفر در ایران به علت ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و مجموع کل بیماران به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت در تازه‌ترین آمار در روز دوشنبه، ۲۵ اسفند، از جان باختن ۱۰۰ نفر و شناسایی نزدیک به هشت هزار جدید مبتلا به کرونا طی یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس برآوردهای سازمان نظام پزشکی ایران، شمار قربانیان کرونا در کشور دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که ایرانی‌ها طی دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع ۹۳۶ خانه در این کشور خریداری کرده و برای دومین سال متوالی، صدرنشین خریداران خانه در میان خارجی‌ها بوده‌اند.

شهروندان ایرانی پارسال به رغم کرونا و بسته بودن مرزها با ترکیه، با خرید ۷۱۸۹ مسکن، رکورد سالانه خرید مسکن در ترکیه را شکستند.

با اینحال، جزئیات گزارش مرکز آمار ترکیه که دوشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، نشان می‌دهد شمار خرید ماهانه خانه توسط شهروندان ایرانی در ترکیه در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به ماههای پایانی پارسال تا نصف کاهش یافته است.

بیشترین تعداد خرید ماهانه خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه به ماه سپتامبر پارسال بر‌می‌گردد که نرخ دلار در ایران به حدود ۳۲ هزار تومان اوج گرفت و ایرانی‌ها در همین ماه ۹۰۸ مسکن در ترکیه خریداری کردند.

بعد از ایران، شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، قزاقستان، یمن، فلسطین، آلمان و آذربایجان بیشترین شمار خرید خانه در ترکیه طی دو ماه گذشته را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۵۷۰۷ خانه در ترکیه طی ماه‌های ژانویه و فوریه به خارجی‌ها فروخته شده که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۷ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان این که به سوخت‌بَری که در مرز تنها چند گالن گازوئیل را جابه‌جا می‌کند نباید برچسب «قاچاقچی» زد، خواستار صدور کارت مرزی برای این افراد شد.

شه بخش گرگیج، روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه به خبرگزاری ایلنا گفت مبدا سوخت قاچاق استان سیستان و بلوچستان نیست و مسئولان اگر می‌خواهند جلوی قاچاق را بگیرند، «جلوی ورود تانکرهایی که از استان‌های دیگر به این استان وارد می‌شوند را بگیرند.»

او از همچنین با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم این استان جزو دو دهک پایین جامعه هستند و ۲۵ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، گفت اگر این افراد شغل و درآمد کافی داشته باشند، «هرگز به سوی شغلی که جان‌شان را تهدید می‌کند، نخواهند رفت».

آقای گرگیج تاکید کرد برخی از معترضان به ممنوعیت سوخت‌بری که به ساختمان فرمانداری حمله کردند، از «روی ناراحتی و عصبانیت دست به چنین کاری کردند» و «مخالف نظام» نبودند.

در هفته‌های اخیر ناآرامی‌هایی در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه شهر سراوان به دنبال شلیک ماموران سپاه پاسداران به تعدادی سوخت‌بر، موجب درگیری‌هایی در این مناطق شد.

مقام‌های سپاه پاسداران با راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت می‌گویند تمامی نیاز پاکستان به سوخت که به روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل می‌رسد، باید از طریق طرح رزاق که در کنترل این نهاد و دولت است،‌ تامین شود ولی سوخت‌برهای محلی با این موضوع مخالف هستند و می‌گویند سپاه پاسداران قصد انحصار و کنترل فروش گازوئیل به پاکستان را دارد.

مقام‌های محلی استان سیستان و بلوچستان پس از بروز درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن سوخت‌بران از سوی سپاه شد، افراد معترض را «معاند» و «ضد انقلاب» توصیف کردند و گفتند این درگیری‌ها «طرح دشمنان» بوده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۱۵ اسفند ضمن محکوم کردن شلیک به سوخت‌بران و معترضان در سیستان و بلوچستان اعلام کرد که احتمالا بیش از ۲۳ نفر به دست سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون فقط خبر کشته شدن ۳ نفر را تایید کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱۲ اسفند با صدور بیانیه‌ای سپاه پاسداران را به «نقض قوانین بین‌المللی» و استفاده «غیرقانونی» از سلاح‌های مرگبار علیه سوخت‌بران متهم کرد.

مجید تخت‌ روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و حمایت از «گروه‌های شبه‌نظامی غیر دولتی» را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، او در نامه‌ای که به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، نوشته است تاکید کرده که ایران «به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در هیچ حمله مسلحانه توسط هر نهاد یا فردی» دخالت نکرده و علاوه بر آن حمله هوایی آمریکا به نیروهای عراقی را محکوم کرده است.

منظور آقای تخت عراقچی از گروه‌های شبه‌ نظامی غیر دولتی در عراق، گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه است که به طور عمده به نام حشدالشعبی شناخته می‌شوند و در طول سال‌های گذشته بارها مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تامین مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها را بر عهده دارند.

ادعای مجید تخت روانچی در حالی مطرح می‌شود که حمایت جمهوری اسلامی از این گروه‌ها و ارتباط مستقیم و تنگاتنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شبه نظامیان شیعه طی سال‌های اخیر علنی بوده است.

از جمله، هنگام عملیات کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس که در عراق توسط نیروهای آمریکایی صورت گرفت، ابومهدی مهندس از رهبران ارشد حشد الشعبی نیز همراه او بود و جان خود را از دست داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز هفتم اسفندماه اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

این حمله در پاسخ به حملات راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق صورت گرفت و ستاد فرماندهی ارتش آمریکا، سنتکام،‌ اعلام کرد که گروه‌های هدف «مورد حمایت حکومت ایران» بودند.

علاوه بر این، روز ۱۳ اسفند چند موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق اصابت کرد که به مرگ یک «پیمانکار آمریکایی» منجر شد.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری فرانسه، این موشک‌ها از «مدل آرش ساخت ایران» بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جمعه ۱۵ اسفند گفت ایالات متحده در حال ارزیابی و شناسایی عاملان حمله راکتی پایگاه عین‌الاسد در عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، طی دیداری که با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، داشته گفته است که واشینگتن می‌خواهد همراه سازمان ملل متحد و دیگران به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن شدت ببخشد.

ند پرایس روز یکشنبه ۲۴ اسفند در توضیح این دیدار گفت، آقای بلینکن تاکید کرده که «ایالات متحده از یمن متحد، با ثبات و آزاد از نفوذ خارجی حمایت می‌کند و این جنگ راه‌حل نظامی ندارد».

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ و پس از آن که نیروهای حوثی متحد ایران با سرنگونی حکومت یمن، صنعا را تصرف کردند، به مداخله نظامی در این کشور روی آورد. حوثی‌ها می‌گویند که با یک نظام فاسد می‌جنگند. اما سازمان ملل متحد دولت عبدربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسد که از حمایت عربستان برخوردار است.

این نهاد بین المللی شرایط انسانی در یمن را به عنوان بدترین بحران کنونی در جهان توصیف کرده است.

نزدیکان محمود خوشنام روز یکشنبه ۲۴ اسفند اعلام کردند که این پژوهشگر موسیقی ایران بعد از ظهر امروز در شهر بن آلمان درگذشت.

آقای خوشنام هنگام مرگ ۸۵ سال داشت و سال‌ها بود که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد که از نوشته‌های نزدیکان او چنین برمی‌آید علت درگذشت او نیز همین بیماری می‌تواند باشد.

محمود خوشنام پیش از انقلاب سردبیر ماهنامه‌ رودکی و مجله موسیقی بود. همچنین مدتی نیز سمت معاون فرهنگی تالار رودکی تهران را بر عهده داشت و در نهایت سال ۱۹۸۰ به آلمان مهاجرت کرد.

این چهره فرهنگی ایران در حوزه جامعه‌شناسی هنر تحصیلات خود را به اتمام رسانده بود که همین امر پشتوانه‌ای برای پژوهش‌های او بود. «از نجوای سنت تا غوغای پاپ» یکی از مهم‌ترین آثار اوست که تحلیلی جامعه‌شناسانه از آثار موسیقی‌دانان ایرانی محسوب می‌شود.

سازمان هواپیمایی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تعلیق یک هفته‌ای همه پروازها از مبدا عراق به کشور خبر داد و دلیل آن را شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا عنوان کرد.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید که تمام پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و عراقی از مبدا عراق از روز یکشنبه ۲۴ اسفند به مدت یک هفته به حالت تعلیق در می‌آید.

سازمان هواپیمایی ایران در ادامه اطلاعیه خود آورده که با توجه به شیوع نوع جدید ویروس کرونا که در انگلستان جهش یافته و به منظور «رعایت اقدامات احتیاطی لازم» چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

گزارش رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که این ویروس جهش‌یافته از عراق وارد ایران شده است.

ایران در میان کشورهای منطقه بیشترین هزینه انسانی را بابت شیوع ویروس کرونا داده است. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، بیش از ۶۱ هزار نفر در کشور بر اثر این بیماری جان باخته‌اند، اما تردیدهایی درباره درستی این آمار وجود دارد.

نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاهی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده نشان می‌دهد که شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران احتمالا تا ۱۵۰ هزار نفر برسد.

انتخابات ایالتی در دو ایالت آلمان روز یکشنبه ۲۴ اسفند در شرایطی آغاز شد که نتایج نظرسنجی‌ها از «شکست آشکار» حزب حاکم «دمکرات مسیحی» این کشور خبر می‌دهد.

افزایش شیوع کرونا، روند کند واکسیناسیون، مشکلات اقتصادی و متهم شدن دو قانونگذار حزب حاکم به دست داشتن در تجارت ماسک به چالشی جدی برای آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و حزب «دمکرات مسیحی» تبدیل شده است.

به‌دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، بخش بزرگی از رای‌دهندگان با پست آرای خود را ارسال می‌کنند.

هم‌اکنون ائتلافی از احزاب دمکرات مسیحی و سبزها قدرت را در ایالت بادن وورتمبرگ در دست دارد و در ایالت راینلند فالتس نیز قدرت در دست ائتلافی از سه حزب سوسیال دمکرات، سبزها و لیبرال‌ها است.

از همین رو انتظار می‌رود ریاست این ایالت‌ها کماکان در دست احزاب مخالف باقی بماند.

محبوبیت حزب حاکم در ایالت‌های یادشده در شرایطی رو به کاهش گذاشته است که آلمان در سپتامبر آینده برای برگزاری انتخابات سراسری آماده می‌شود؛ رویدادی که سرنوشت رهبری آینده این کشور را رقم خواهد زد.

خانم مرکل در ۱۶ سال گذشته رهبری کشور را بر عهده داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز یکشنبه ۲۴ اسفند از شناسایی ۱۳۱ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا با منشاء بریتانیا در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گفته عباس‌علی درستی، این بالاترین آمار بیماران مبتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در کشور است.

او افزود: «این افراد در شهرستان‌های اهر، بستان آباد، مرند، شبستر، آذرشهر و هریس شناسایی شده‌اند».

این مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دلیل شیوع این گونه کرونا در شهرستان «هریس» را برگزاری مراسم عزاداری و حضور مهمانانی از تهران در این مراسم عنوان کرد.

او از مردم خواست که از برگزاری مراسم و تجمع در استان خودداری کنند تا وضعیت «نسبتا پایدار» کنترل کرونا در آذربایجان شرقی ادامه یابد.

بر همین اساس، در هفته گذشته ۲۲ نفر در پی ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند که به‌طور متوسط سه نفر به ازای هر روز بوده و آمار فوتی‌های کرونا در این استان رو به کاهش گذاشته است.

عباس‌علی درستی همچنین با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مختلف در استان، پلمب «۷۰۰ واحد مختلف» به دلیل تخطی از پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را تایید کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر در همین روز از شیوع ویروس جهش‌یافته در ۲۹ استان و شناسایی ۵٣٨ مورد ابتلا به این ویروس در کشور خبر داده بود.

به این ترتیب مجموع قربانیان کووید ۱۹ در کشور به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر و مجموع کل بیماران به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

با وجود این، درستی آمارهای رسمی از زمان آغاز شیوع کرونا همواره مورد تردید جدی بوده است. بر اساس برآوردهای سازمان نظام پزشکی ایران، شمار قربانیان کرونا در کشور دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

گزارش‌ها از یمن حاکی است که روز یکشنبه ۲۴ اسفند حمله موشکی شورشیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران به مدرسه‌ای در غرب منطقه «تعز» به کشته شدن سه کودک و ۱۵ سرباز منجر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی دولت یمن و ساکنان منطقه گزارش داد که مدرسه یاد شده پیشتر به دست شبه نظامیان حوثی تصرف شده بود اما هفته پیش، نیروهای حامی دولت موفق به بازپس‌گیری آن شدند.

جنگ در منطقه تعز در جنوب غربی یمن بین نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن و شورشیان حوثی به‌تازگی شدت گرفته است.

گروه حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران حملات خود را برای تصرف استان نفت‌خیز و راهبردی «مارب» که از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن به شمار می‌رود، از ماه پیش آغاز کرده بودند. با وجود این، گزارش‌ها در روز یکشنبه حاکی از کاهش درگیری‌ها در این منطقه است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با پیشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

بحران یمن جنگی نیابتی بین تهران و ریاض قلمداد می‌شود. اگرچه شورشیان حوثی منکر وابستگی به حکومت جمهوری اسلامی هستند و تهران نیز حمایت نظامی و ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را تکذیب کرده است.

آمریکا اما در روزهای اخیر به حملات پیاپی حوثی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که متعهد است از هم‌پیمان خود، عربستان سعودی، در برابر چنین حملاتی دفاع کند.


بیشتر

معاون اول قوه قضائیه

«زندانیان ما نسبت به زندانیان دنیا از جهات مختلف وضعیتشان بهتر است … هم‌چنین در رابطه به ارفاقاتی که به زندانیان می‌شود وضعیت ما بی‌نظیر است و هیچ کجا به اندازه ایران ارفاق صورت نمی‌گیرد.»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران طی ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، با اندکی کاهش نسبت به روز گذشته، نزدیک به ۱۱ هزار مورد بوده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۱۷ آذر در گزارش روزانه خود درباره آمار رسمی کرونا در ایران گفت که طی شبانه‌روز گذشته، ۲۸۴ نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که نسبت به روز قبل ۱۰ نفر کمتر بوده است.

خانم لاری همچنین با اعلام شناسایی ۱۰ هزار و ۸۲۷ بیمار جدید گفت بدین ترتیب مجموع بیماران مبتلا به کرونا در ایران، طبق آمار رسمی، به یک میلیون و ۵۱ هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، یک هزار و ۶۹۱ نفر از تازه‌مبتلایان در شبانه‌روز گذشته بستری شده‌اند و در حال حاضر ۵۷۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

برخی منابع مستقل، آمار رسمی کرونا در ایران را همواره مورد تردید جدی قرار داده‌اند و حتی شماری از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر نسبت به درستی آن تردید‌هایی وارد کرده‌اند.

آمار جدید از کرونا در ایران

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، پیش از این آمار واقعی مرگ ‌و میر و مبتلایان کرونا در ایران را تا سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت اعلام کرده است.

سرپرست پلیس فتای استان البرز روز دوشنبه ۲۵ اسفند از دستگیر شدن افرادی در ارتباط با مدلینگ در این استان خبر داد که به گفته او در هفت گروه مدلینگ فعالیت داشتند.

رسول جلیلیان این مطلب را در یک نشست خبری اعلام کرد اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

روز ۱۱ اسفند نیز علی‌اکبر کریم‌پور، مسئول روابط عمومی سپاه همدان، از بازداشت ۴۱ نفر در ارتباط با «عکاسی» و «مدلینگ» در این استان خبر داده بود.

او بدون ارائه شواهدی مدعی شد که این افراد برای «شبکه‌های» مخالف جمهوری اسلامی در «خارج» فعالیت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی همواره به دلیل سرکوب آزادی‌های مدنی و حق انتخاب سبک زندگی، مورد انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر قرار دارد.

سرپرست پلیس فتای استان البرز روز دوشنبه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین از تشکیل ۷۵ پرونده قضایی برای افراد به خاطر «شرط‌بندی» خبر داد و گفت در سال جاری در استان البرز «بالغ بر ۲۸۰» صفحه و کانال که در زمینه «شرط‌بندی و قمار» فعالیت یا تبلیغات داشتند، شناسایی و بسته شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر

رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران، روز دوشنبه ۲۵ اسفند در پیامی ویدئویی اعلام کرد که کمپین «نه به جمهوری اسلامی» از بطن جامعه ایران جوشیده که هیچ جریان و حزب و گروهی نمی‌تواند به تنهایی خود را مالک و مبتکر آن بداند.

آقای پهلوی تاکید کرده که «نیروها و گروه‌های سیاسی گوناگون با تمرکز بر این خواسته‌ ملی می‌توانند راه را برای رسیدن به یک همگرایی فراگیر بگشایند و طیف‌های مختلف و فعال را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند».

او با اشاره به مشکلات در ایران افزود: «امروز از کولبران کردستان تا سوخت‌بران سیستان و بلوچستان، از جوانان و دانشجویان تا کارگران کارخانه‌ها و بازنشستگان، از خانواده‌های دادخواه تا معترضان زندانی دی۹۶ و آبان۹۸، همگی ریشه مشکلات خود را در یک‌جا می‌بینند: حکومت بی‌کفایت و ناکارآمد جمهوری اسلامی. نه به جمهوری اسلامی، حلقه‌ وصل همه معترضان پراکنده است که می‌دانند حل مشکلات‌شان تنها با رفتن این حکومت میسر می‌شود».

رضا پهلوی در این پیام خواستار فراگیری پیام کارزار «نه به جمهوری اسلامی» شد و گفت: «هر کدامِ شما امروز می‌توانید با به‌کارگیری روش‌های نوین و مبتکرانه در فضای مجازی و واقعی، پیام این کمپین را فراگیر کنید».

این کارزار هفته پیش با امضای بیش از ۶۰۰ تن از فعالان مدنی و چهره‌ای فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

آن‌ها خطاب به مردم نوشته‌اند بیاییم خواسته «نه به جمهوری اسلامی» را «محور همبستگی ملی قرار دهیم تا با برپایی جنبشی بزرگ و فراگیر، خاک ایران‌زمین را برای همیشه از فقر و نکبت این رژیم سیاه و فاسد، پاک کنیم».

دادگاهی در آفریقای غربی روز دوشنبه ۲۵ اسفند به کشور دماغه سبز دستور داد الکس ساب، تاجر کلمبیایی را که به اتهام پول‌شویی از طرف دولت ونزوئلا تحت تعقیب مقامات آمریکایی است، آزاد کند.

ساب که از نزدیکان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا است، ژوئن گذشته زمانی که هواپیمای او «در راه ایران» برای سوخت‌گیری در دماغه سبز (کاپ ورد) توقف کرد، بازداشت شد.

واشینگتن این شهروند کلمبیایی را متهم کرده است که با ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌های صوری در امارات، ترکیه، هنگ‌کنگ، پاناما، کلمبیا و مکزیک، در خط مقدم پول‌شویی و فساد مالی به سود دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا قرار دارد.

دادگاه «جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» (ECOWAS) در ابوجا پایتخت نیجریه روز دوشنبه به «غیرقانونی» بودن بازداشت ساب رای داد.

این دادگاه گفته است که هشدار قرمز پلیس بین‌الملل برای درخواست دستگیری او، یک روز پس از بازداشت وی در ۱۲ ژوئن صادر شده بود.

بر اساس حکم این دادگاه، دولت دماغه سبز موظف است الکس ساب را بلافاصله آزاد کرده و ۲۰۰ هزار دلار هم به او غرامت بپردازد.

گزارش‌ها در مورد بازداشت الکس ساب در راه ایران در ژوئن گذشته در حالی منتشر شد که تهران همان زمان به ونزوئلا که تحت تحریم آمریکاست، بنزین صادر کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات مقامات بریتانیا در رابطه با «غیرقابل قبول بودن» ادامه محاکمه نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی، گفته است که «بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است».

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۵ اسفند گفت «به دولت انگلیس توصیه می‌کنم، یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود».

چنین اظهاراتی در حالی بیان می‌شود که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نازنین زاغری را زندانی سیاسی خوانده‌اند. سازمان ملل متحد نیز بازها از جمهوری اسلامی خواسته است خانم زاغری را آزاد کند.

محکومیت نازنین زاغری ۱۷ اسفند رسماً به پایان رسید اما وکیل او همان روز خبر داد که او باید برای یک اتهام دیگر در دادگاه حاضر شود. بریتانیا تشکیل پرونده جدید علیه خانم زاغری را «غیرقابل قبول» خوانده و خواهان آزادی فوری او شده است.

خطیب‌زاده همچنین مدعی شد که دولت انگلیس چند بار به تعهدات خود عمل نکرده که ایجاد مشکلاتی را به همراه داشته است: «به افرادی که ویزا داده در بدو ورود دیپورت کرده است و این نشان می‌دهد دولت انگلیس نهایت تلاش خود را کرده است که آرامش برنگردد».

او توضیح نداد بریتانیا چه کسی را دیپورت کرده است، اما جک استرا وزیر خارجه اسبق بریتانیا هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت سه مقام جمهوری اسلامی که سال ۲۰۱۳ برای مذاکره درباره بدهی بریتانیا به ایران از بابت تانک‌های چیفتن آمده بودند، در فرودگاه لندن بازداشت و بعد از سه روز دیپورت شدند.

البته خانم زاغری فروردین ۹۵ در ایران بازداشت شد، اما محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود در مرحله‌ای، بریتانیا پیشنهاد مبادله زاغری در قبال ۴۰۰ میلیون پوند بدهی به ایران از بابت تانک‌های چیفتن را داده بود.

آقای خطیب‌زاده هفته گذشته نیز مدعی شد که «اگر به‌خاطر اقدامات مخرب وزیر امور خارجه پیشین انگلیس نبود، نازنین زاغری چند سال پیش آزاد می‌شد».

جمهوری اسلامی متهم است که از بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی به‌عنوان اهرم فشار بر کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

صادرات نفت آمریکا به هند در ماه فوریه با افزایشی ۴۸ درصدی نسبت به ژانویه امسال از ۵۴۵ هزار بشکه در روز فراتر رفت.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۲۵ اسفند گزارش داد که ماه گذشته آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان به دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد.

افت مصرف داخلی نفت آمریکا به همراه کاهش قیمت نفت این کشور، همچنین کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان برای کمک به افزایش قیمت جهانی نفت در ماه گذشته باعث شد که آمریکا به دومین تامین‌کننده عمده نفت هند تبدیل شود.

صادرات نفت عربستان به هند در ماه گذشته افتی ۴۲ درصدی داشته است. عراق کماکان بزرگترین صادرکننده نفت به هند است.

قبل از تحریم‌های آمریکا ایران سهمی ۱۱ درصدی در واردات نفت هند داشت، اما در ماه گذشته هند ۱۴ درصد از نفت وارداتی خود را از آمریکا خریداری کرده است.

آمار جدید از کرونا در ایران

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد هند، این کشور پارسال کلا حدود ۳۰۰ میلیون دلار واردات از ایران داشت.

این رقم در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ میلادی به ترتیب ۳.۴ میلیارد و ۱۴.۸ میلیارد دلار بود.

دولت هند می‎‌گوید امیدوار است با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دوباره خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

سازمان بهشت زهرا در واکنش به انتقادها از تزریق واکسن خارج از نوبت از سهمیه کارکنان این سازمان به افراد غیر، انتشار این مطالب را «انحرافی» خواند.

روابط عمومی سازمان بهشت زهرا روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه درباره انتشار عکس فردی از سوی برخی کانال‌های تلگرامی و ادعای دریافت واکسن خارج از نوبت، گفت آقای «ح.ن» از «نیروهای قدیمی و شناخته شده شهرداری و مشاور سازمان بهشت زهرا» است.

در روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی عکسی را منتشر کردند که در آن مردی که شاغل در یکی مناطق شهرداری تهران معرفی ‌می‌شود، در حال دریافت واکسن کرونا دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، این فرد از سهمیه واکسن کرونا به تطهیرکنندگان بهشت زهرا استفاده کرده است.

همزمان با آغاز واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان و گروه‌های شغلی آسیب‌پذیر در برابر کرونا، گزارش‌هایی از تزریق خارج از نوبت این واکسن در هفته‌های گذشته منتشر شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم امروز بر «لزوم شفاف‌سازی وزارت بهداشت در زمینه روند واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی» تاکید کرد.

در همین حال سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا، در گفت‌وگویی که امروز در روزنامه همشهری منتشر شده، میانگین آمار روزانه متوفیان در پایتخت را ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که قبل از بحران کرونا این آمار به طور متوسط روزانه ۲۰۰ نفر بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ هزار ۳۳۰ نفر در ایران به علت ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و مجموع کل بیماران به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت در تازه‌ترین آمار در روز دوشنبه، ۲۵ اسفند، از جان باختن ۱۰۰ نفر و شناسایی نزدیک به هشت هزار جدید مبتلا به کرونا طی یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس برآوردهای سازمان نظام پزشکی ایران، شمار قربانیان کرونا در کشور دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که ایرانی‌ها طی دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع ۹۳۶ خانه در این کشور خریداری کرده و برای دومین سال متوالی، صدرنشین خریداران خانه در میان خارجی‌ها بوده‌اند.

شهروندان ایرانی پارسال به رغم کرونا و بسته بودن مرزها با ترکیه، با خرید ۷۱۸۹ مسکن، رکورد سالانه خرید مسکن در ترکیه را شکستند.

با اینحال، جزئیات گزارش مرکز آمار ترکیه که دوشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، نشان می‌دهد شمار خرید ماهانه خانه توسط شهروندان ایرانی در ترکیه در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به ماههای پایانی پارسال تا نصف کاهش یافته است.

بیشترین تعداد خرید ماهانه خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه به ماه سپتامبر پارسال بر‌می‌گردد که نرخ دلار در ایران به حدود ۳۲ هزار تومان اوج گرفت و ایرانی‌ها در همین ماه ۹۰۸ مسکن در ترکیه خریداری کردند.

بعد از ایران، شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، قزاقستان، یمن، فلسطین، آلمان و آذربایجان بیشترین شمار خرید خانه در ترکیه طی دو ماه گذشته را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۵۷۰۷ خانه در ترکیه طی ماه‌های ژانویه و فوریه به خارجی‌ها فروخته شده که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۷ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان این که به سوخت‌بَری که در مرز تنها چند گالن گازوئیل را جابه‌جا می‌کند نباید برچسب «قاچاقچی» زد، خواستار صدور کارت مرزی برای این افراد شد.

شه بخش گرگیج، روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه به خبرگزاری ایلنا گفت مبدا سوخت قاچاق استان سیستان و بلوچستان نیست و مسئولان اگر می‌خواهند جلوی قاچاق را بگیرند، «جلوی ورود تانکرهایی که از استان‌های دیگر به این استان وارد می‌شوند را بگیرند.»

او از همچنین با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم این استان جزو دو دهک پایین جامعه هستند و ۲۵ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، گفت اگر این افراد شغل و درآمد کافی داشته باشند، «هرگز به سوی شغلی که جان‌شان را تهدید می‌کند، نخواهند رفت».

آقای گرگیج تاکید کرد برخی از معترضان به ممنوعیت سوخت‌بری که به ساختمان فرمانداری حمله کردند، از «روی ناراحتی و عصبانیت دست به چنین کاری کردند» و «مخالف نظام» نبودند.

در هفته‌های اخیر ناآرامی‌هایی در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه شهر سراوان به دنبال شلیک ماموران سپاه پاسداران به تعدادی سوخت‌بر، موجب درگیری‌هایی در این مناطق شد.

مقام‌های سپاه پاسداران با راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت می‌گویند تمامی نیاز پاکستان به سوخت که به روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل می‌رسد، باید از طریق طرح رزاق که در کنترل این نهاد و دولت است،‌ تامین شود ولی سوخت‌برهای محلی با این موضوع مخالف هستند و می‌گویند سپاه پاسداران قصد انحصار و کنترل فروش گازوئیل به پاکستان را دارد.

مقام‌های محلی استان سیستان و بلوچستان پس از بروز درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن سوخت‌بران از سوی سپاه شد، افراد معترض را «معاند» و «ضد انقلاب» توصیف کردند و گفتند این درگیری‌ها «طرح دشمنان» بوده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۱۵ اسفند ضمن محکوم کردن شلیک به سوخت‌بران و معترضان در سیستان و بلوچستان اعلام کرد که احتمالا بیش از ۲۳ نفر به دست سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون فقط خبر کشته شدن ۳ نفر را تایید کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱۲ اسفند با صدور بیانیه‌ای سپاه پاسداران را به «نقض قوانین بین‌المللی» و استفاده «غیرقانونی» از سلاح‌های مرگبار علیه سوخت‌بران متهم کرد.

مجید تخت‌ روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و حمایت از «گروه‌های شبه‌نظامی غیر دولتی» را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، او در نامه‌ای که به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، نوشته است تاکید کرده که ایران «به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در هیچ حمله مسلحانه توسط هر نهاد یا فردی» دخالت نکرده و علاوه بر آن حمله هوایی آمریکا به نیروهای عراقی را محکوم کرده است.

منظور آقای تخت عراقچی از گروه‌های شبه‌ نظامی غیر دولتی در عراق، گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه است که به طور عمده به نام حشدالشعبی شناخته می‌شوند و در طول سال‌های گذشته بارها مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تامین مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها را بر عهده دارند.

ادعای مجید تخت روانچی در حالی مطرح می‌شود که حمایت جمهوری اسلامی از این گروه‌ها و ارتباط مستقیم و تنگاتنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شبه نظامیان شیعه طی سال‌های اخیر علنی بوده است.

از جمله، هنگام عملیات کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس که در عراق توسط نیروهای آمریکایی صورت گرفت، ابومهدی مهندس از رهبران ارشد حشد الشعبی نیز همراه او بود و جان خود را از دست داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز هفتم اسفندماه اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

این حمله در پاسخ به حملات راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق صورت گرفت و ستاد فرماندهی ارتش آمریکا، سنتکام،‌ اعلام کرد که گروه‌های هدف «مورد حمایت حکومت ایران» بودند.

علاوه بر این، روز ۱۳ اسفند چند موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق اصابت کرد که به مرگ یک «پیمانکار آمریکایی» منجر شد.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری فرانسه، این موشک‌ها از «مدل آرش ساخت ایران» بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جمعه ۱۵ اسفند گفت ایالات متحده در حال ارزیابی و شناسایی عاملان حمله راکتی پایگاه عین‌الاسد در عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، طی دیداری که با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، داشته گفته است که واشینگتن می‌خواهد همراه سازمان ملل متحد و دیگران به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن شدت ببخشد.

ند پرایس روز یکشنبه ۲۴ اسفند در توضیح این دیدار گفت، آقای بلینکن تاکید کرده که «ایالات متحده از یمن متحد، با ثبات و آزاد از نفوذ خارجی حمایت می‌کند و این جنگ راه‌حل نظامی ندارد».

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ و پس از آن که نیروهای حوثی متحد ایران با سرنگونی حکومت یمن، صنعا را تصرف کردند، به مداخله نظامی در این کشور روی آورد. حوثی‌ها می‌گویند که با یک نظام فاسد می‌جنگند. اما سازمان ملل متحد دولت عبدربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسد که از حمایت عربستان برخوردار است.

این نهاد بین المللی شرایط انسانی در یمن را به عنوان بدترین بحران کنونی در جهان توصیف کرده است.

نزدیکان محمود خوشنام روز یکشنبه ۲۴ اسفند اعلام کردند که این پژوهشگر موسیقی ایران بعد از ظهر امروز در شهر بن آلمان درگذشت.

آقای خوشنام هنگام مرگ ۸۵ سال داشت و سال‌ها بود که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد که از نوشته‌های نزدیکان او چنین برمی‌آید علت درگذشت او نیز همین بیماری می‌تواند باشد.

محمود خوشنام پیش از انقلاب سردبیر ماهنامه‌ رودکی و مجله موسیقی بود. همچنین مدتی نیز سمت معاون فرهنگی تالار رودکی تهران را بر عهده داشت و در نهایت سال ۱۹۸۰ به آلمان مهاجرت کرد.

این چهره فرهنگی ایران در حوزه جامعه‌شناسی هنر تحصیلات خود را به اتمام رسانده بود که همین امر پشتوانه‌ای برای پژوهش‌های او بود. «از نجوای سنت تا غوغای پاپ» یکی از مهم‌ترین آثار اوست که تحلیلی جامعه‌شناسانه از آثار موسیقی‌دانان ایرانی محسوب می‌شود.

سازمان هواپیمایی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تعلیق یک هفته‌ای همه پروازها از مبدا عراق به کشور خبر داد و دلیل آن را شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا عنوان کرد.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید که تمام پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و عراقی از مبدا عراق از روز یکشنبه ۲۴ اسفند به مدت یک هفته به حالت تعلیق در می‌آید.

سازمان هواپیمایی ایران در ادامه اطلاعیه خود آورده که با توجه به شیوع نوع جدید ویروس کرونا که در انگلستان جهش یافته و به منظور «رعایت اقدامات احتیاطی لازم» چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

گزارش رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که این ویروس جهش‌یافته از عراق وارد ایران شده است.

ایران در میان کشورهای منطقه بیشترین هزینه انسانی را بابت شیوع ویروس کرونا داده است. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، بیش از ۶۱ هزار نفر در کشور بر اثر این بیماری جان باخته‌اند، اما تردیدهایی درباره درستی این آمار وجود دارد.

نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاهی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده نشان می‌دهد که شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران احتمالا تا ۱۵۰ هزار نفر برسد.

انتخابات ایالتی در دو ایالت آلمان روز یکشنبه ۲۴ اسفند در شرایطی آغاز شد که نتایج نظرسنجی‌ها از «شکست آشکار» حزب حاکم «دمکرات مسیحی» این کشور خبر می‌دهد.

افزایش شیوع کرونا، روند کند واکسیناسیون، مشکلات اقتصادی و متهم شدن دو قانونگذار حزب حاکم به دست داشتن در تجارت ماسک به چالشی جدی برای آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و حزب «دمکرات مسیحی» تبدیل شده است.

به‌دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، بخش بزرگی از رای‌دهندگان با پست آرای خود را ارسال می‌کنند.

هم‌اکنون ائتلافی از احزاب دمکرات مسیحی و سبزها قدرت را در ایالت بادن وورتمبرگ در دست دارد و در ایالت راینلند فالتس نیز قدرت در دست ائتلافی از سه حزب سوسیال دمکرات، سبزها و لیبرال‌ها است.

از همین رو انتظار می‌رود ریاست این ایالت‌ها کماکان در دست احزاب مخالف باقی بماند.

محبوبیت حزب حاکم در ایالت‌های یادشده در شرایطی رو به کاهش گذاشته است که آلمان در سپتامبر آینده برای برگزاری انتخابات سراسری آماده می‌شود؛ رویدادی که سرنوشت رهبری آینده این کشور را رقم خواهد زد.

خانم مرکل در ۱۶ سال گذشته رهبری کشور را بر عهده داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز یکشنبه ۲۴ اسفند از شناسایی ۱۳۱ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا با منشاء بریتانیا در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گفته عباس‌علی درستی، این بالاترین آمار بیماران مبتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در کشور است.

او افزود: «این افراد در شهرستان‌های اهر، بستان آباد، مرند، شبستر، آذرشهر و هریس شناسایی شده‌اند».

این مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دلیل شیوع این گونه کرونا در شهرستان «هریس» را برگزاری مراسم عزاداری و حضور مهمانانی از تهران در این مراسم عنوان کرد.

او از مردم خواست که از برگزاری مراسم و تجمع در استان خودداری کنند تا وضعیت «نسبتا پایدار» کنترل کرونا در آذربایجان شرقی ادامه یابد.

بر همین اساس، در هفته گذشته ۲۲ نفر در پی ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند که به‌طور متوسط سه نفر به ازای هر روز بوده و آمار فوتی‌های کرونا در این استان رو به کاهش گذاشته است.

عباس‌علی درستی همچنین با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مختلف در استان، پلمب «۷۰۰ واحد مختلف» به دلیل تخطی از پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را تایید کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر در همین روز از شیوع ویروس جهش‌یافته در ۲۹ استان و شناسایی ۵٣٨ مورد ابتلا به این ویروس در کشور خبر داده بود.

به این ترتیب مجموع قربانیان کووید ۱۹ در کشور به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر و مجموع کل بیماران به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

با وجود این، درستی آمارهای رسمی از زمان آغاز شیوع کرونا همواره مورد تردید جدی بوده است. بر اساس برآوردهای سازمان نظام پزشکی ایران، شمار قربانیان کرونا در کشور دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

گزارش‌ها از یمن حاکی است که روز یکشنبه ۲۴ اسفند حمله موشکی شورشیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران به مدرسه‌ای در غرب منطقه «تعز» به کشته شدن سه کودک و ۱۵ سرباز منجر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی دولت یمن و ساکنان منطقه گزارش داد که مدرسه یاد شده پیشتر به دست شبه نظامیان حوثی تصرف شده بود اما هفته پیش، نیروهای حامی دولت موفق به بازپس‌گیری آن شدند.

جنگ در منطقه تعز در جنوب غربی یمن بین نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن و شورشیان حوثی به‌تازگی شدت گرفته است.

گروه حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران حملات خود را برای تصرف استان نفت‌خیز و راهبردی «مارب» که از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن به شمار می‌رود، از ماه پیش آغاز کرده بودند. با وجود این، گزارش‌ها در روز یکشنبه حاکی از کاهش درگیری‌ها در این منطقه است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با پیشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

بحران یمن جنگی نیابتی بین تهران و ریاض قلمداد می‌شود. اگرچه شورشیان حوثی منکر وابستگی به حکومت جمهوری اسلامی هستند و تهران نیز حمایت نظامی و ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را تکذیب کرده است.

آمریکا اما در روزهای اخیر به حملات پیاپی حوثی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که متعهد است از هم‌پیمان خود، عربستان سعودی، در برابر چنین حملاتی دفاع کند.


بیشتر

معاون اول قوه قضائیه

«زندانیان ما نسبت به زندانیان دنیا از جهات مختلف وضعیتشان بهتر است … هم‌چنین در رابطه به ارفاقاتی که به زندانیان می‌شود وضعیت ما بی‌نظیر است و هیچ کجا به اندازه ایران ارفاق صورت نمی‌گیرد.»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

تعداد مبتلایان جدید کرونا در ایران بار دیگر رکورد زد اما شمار قربانیان در آمار رسمی به نسبت روزهای قبل اندکی کاهش یافت. یک کارشناس می‌گوید تعداد واقعی قربانیان تا ۴ برابر آمار رسمی و مدیریت کرونا محتاج بازنگری اساسی است.

در چند هفته اخیر تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و قربانیان آن در ایران با اندکی نوسان روندی رو به افزایش دارد و انتقاد از ناکارآمدی سیاست‌ها و اقدام‌هایی که برای مهار آن در دستور کار قرار دارد شدت گرفته است.

آمار جدید از کرونا در ایران

مسئولان عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان را مهم‌ترین علت افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ و مرگ مبتلایان عنوان می‌کنند. در عین حال بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند بی‌اعتمادی مردم به کارگزاران حکومت و عدم شفافیت در راهکارهای اتخاذ شده برای مدیریت کرونا در این بی‌توجهی بی‌تاثیر نیست.

خبرگزاری مهر یک‌شنبه چهارم آبان از قول عضو شورای عالی نظام پزشکی نوشت: «عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان است.»

رکورد جدید تعداد مبتلایان

حسین قشلاقی می‌گوید “ضعف مدیریت و عدم بهره‌گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته شده علمی” و عدم هماهنگی کافی در بین ارکان مختلف حاکمیت از دیگر عوامل کنترل نشدن همه‌گیری و شیب صعودی تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ در ایران است.

سخنگوی وزارت بهداشت چهارم آبان اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته شش هزار و ۱۹۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۲۹۶ نفر از مبتلایان کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

این بالاترین تعداد مبتلایان شناسایی شده در یک روز از زمان تائید رسمی شیوع کرونا تا کنون است. در چهار روزی که از آغاز آبان ماه گذشته دوباره رکورد بیشترین موارد ابتلا شکسته شده است.

به گفته سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ هزار نفر از مبتلایان تازه شناسایی شده بستری شده‌اند و در حال حاضر نزدیک به پنج هزار نفر در “وضعیت شدید” بیماری قرار دارند.

تعداد واقعی قربانیان تا چهار برابر

حدود دو هفته پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته بود تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران حدود دو برابر بیشتر از آمار رسمی است، زیرا این آمار فقط شامل کسانی می‌شود که آزمایش کرونای آنها پیش از مرگ مثبت بوده باشد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هفته پیش گفته بود تعداد قربانیان دو و نیم برابر آمار رسمی است و حسین قشلاقی اکنون این رقم را سه تا چهار برابر عنوان می‌کند.

تفاوت‌های فاحش و تعداد ناچیز آزمایش

با این حساب، به دلیل تعداد کم آزمایش‌های تشخیص در ایران تعداد مبتلایان به درستی مشخص نیست و به همین علت نسبت ابتلا و مرگ نیز با کشورهای دیگر تفاوت‌های فاحش دارد.

در آلمان با جمعیت تقریبا یک‌سان با ایران حدود چهار برابر بیشتر آزمایش کرونا انجام می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۱۷۶ مورد جدید ابتلا در آلمان شناسایی شده و تعداد قربانیان ۲۹ نفر بوده است.

مسعود یونسیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که رتبه ایران از نظر تعداد آزمایش تشخیص کرونا به نسبت جمعیت ۱۱۳ و به عبارتی خیلی پائین‌تر از متوسط جهانی است.

محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت روز شنبه گفت: «اینکه ما [به نسبت برخی کشورها] مبتلای کمتری کشف می‌کنیم به این دلیل است که تست‌های کمتری می‌گیریم نه به این دلیل که اوضاع بهتری داریم. نشانه آن هم اینکه تعداد فوتی‌هایمان بالاتر رفته است.»

ضرورت تغییر استراتژی

او می‌گوید استراتژی ایران برای مقابله با بیماری کووید۱۹ تا کنون بر درمان بیمار متمرکز بود که حاصل این رویکرد این است که کادر درمان در شرایط بدی به سر می‌برند و روزانه تعداد زیادی از آنها “یا به دلیل بیماری یا فوت ناشی از عوارض آن، از چرخه خدمت خارج می‌شوند”.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

مشاور عالی وزیر بهداشت معتقد است این رویکرد باید به این شکل تغییر کند که تست گرفتن افزایش یابد و شناسایی مبتلا از روستا به شهرها پیگیری شود. او به “ایرناپلاس” گفت: «نظام غربالگری باید با کمک نظام شبکه بهداشت این کار را انجام دهد. اکنون تعداد نیروهای ما کم است و غربالگری را رها کرده‌ایم.»

کسری شدید بودجه، رکود شدید اقتصادی، سوءمدیریت و فساد از مهم‌ترین علت‌های ناکامی کارگزاران حکومتی ایران در مقابله با بیماری کووید۱۹ به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری، حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت اعلام کرد که با تقاضای وزارت بهداشت برای اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید ۳۰ میلیون کیت تشخیص موافقت شده تا پس از تهیه آنها آزمایش کرونا سریع‌تر و گسترده‌تر انجام شود.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به تازگی اعلام کرد که برای کمک به مقابله با همه‌گیری کرونا در ایران بیش از ۱۸۲ هزار کیت تشخیص در اختیار این کشور قرار داده است.

اولین اصل پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت، حفظ فاصله‌ یک و نیم الی دو متری (شش پا) و استفاده از ماسک است. محققان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج اما در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده، یادآوری می‌کنند که ذرات معلق در هوا به این سادگی دست از سر ما بر نمی‌دارند و توجه به نکات دیگر ضروری است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا قوانین فاصله فیزیکی در کلاس را نشان می‌دهد، اما معنای دقیق این کار چیست؟ آیا باید مابین نوک انگشت‌های او و یک فرد دیگر، باز یک مترونیم فاصله باشد؟ در واقع، درست همین است و در این حالت، فاصله‌ای مطلوب بین دو نفر ایجاد خواهد شد.

اتحادیه گوسفندداران ایسلند فاصله مناسب برای دور ماندن از سرایت کرونا را دو طول گوسفند تعیین کرده است. گویا این پسربچه سنگالی چیزی در این باره شنیده که می‌خواهد اندازه دستش بیاید. ایسلندی‌ها اما متراژ دقیق را می‌دانند: هر گوسپند صد سانتیمتر تمام.

طول قلاده سگ‌ها تقریبا برابر است با فاصله استاندارد تعیین شده برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا. آیا تصادفی است که در کشورهای انگلیسی زبان، قانون قلاده بستن سگ‌ها در زمان به گردش بردن آنها به “شش پا فاصله” موسوم است؟

دو متر فاصله، توصیه کارل فلوگه، پزشک آلمانی در سال ۱۸۹۷ است. اما گروه تحقیقاتی آکسفورد و کمبریج به سرپرستی پروفسور لیدیا بورویبا می‌گوید، این رهنمود قدیمی شده است. پژوهشی در سال ۱۹۴۸ نشان می‌داد که ۹۰درصد استرپتوکوک‌های موجود در قطرات سرفه، حداکثر تا یک متر و ۷۰ سانتیمتر پراکنده می‌شوند. بعدا مشخص شد که ترشحات ناشی از عطسه و سرفه، به شعاعی بیش از دو متر می‌رسند.

در مطالعه دیگری که ژورنال پزشکی آمریکا در سال ۱۹۴۸ منتشر کرد، تاکید می‌شد که ۱۰ درصد استرپتوکوک‌ها تا ۲ متر و ۹۰ سانتیمتر جهش می‌کنند. طبق نتایج مطالعه ۷۲ سال پیش، شاید آنها که در عکس با فاصله یک دایره از هم نشسته‌اند از ویروس در امان باشند. اما باید توجه کرد که استرپتوکوک‌ها باکتری هستند و ما الان درگیر ویروس هستیم.

ویروس‌ها به مراتب از باکتری‌ها کوچکترند؛ می‌توانند ساعت‌ها در هوا معلق بمانند و به تدریج در محیط پخش شوند. محققان بر همین اساس ملاک ایمنی را نه فقط حفظ فاصله بین دو نفر، بلکه رعایت عوامل دیگری چون تهویه اتاق می‌دانند. تازه کردن هوای اتاق هیچ ربطی به این ندارد که شما ماسک داشته باشید، با کسی حرف نزنید، آرام صحبت کنید یا آواز بخوانید… هوای محیط باید مدام عوض شود.

مطالعات متعدد نشان می‌دهند که ویروس‌ها در زمان سرفه می‌توانند تا هشت متر به اطراف پرتاب شوند. بلند صحبت کردن یا آواز خواندن هم به چرخش ذرات معلق هوا در محیط کمک می‌کنند. بر این اساس، اگر مثل وقتی که در کتابخانه هستید، آرام حرف می‌نید و اگر مثل مردم حاضر در تصویر، در فضای باز نشسته‌اید، می‌توانید فاصله را کم کنید.

زمان حضور در یک اتاق آلوده و تعداد افراد حاضر در زیر یک سقف هم می‌تواند عامل خطر باشد. پژوهشگران برای پیشگیری از چنین خطری توصیه می‌کنند که در اتاق‌های شلوغ فقط مدت کوتاهی بمانید. هوا را خوب تهویه کنید. ماسک بزنید ولی با صدای بلندحرف نزنید.

بله؛ خارج از خانه، وقتی دور و بر خلوت است، هوای آزاد جریان دارد و کسی با کسی در حال گفت‌وگو نیست، می‌توان بدون ماسک حرکت کرد. اما با همه تفاصیل آیا در میان جمعیت، فاصله یک متر و نیمی کافی خواهد بود؟ جواب تیم تحقیقاتی آکسفورد – کمبریج منفی است: این فاصله لازم است ولی کافی نیست.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان ماجرای کرونا در ایران را حکایت ناکارآمدی، ناکامی و پنهانکاری ارزیابی می‌کند. او می‌گوید ظاهرا بسیاری از شهروندان به دلیل آشفتگی و سردرگمی سیاست‌ها با حکومت همکاری نمی‌کنند.
 

بر پایه تحقیقات میدانی و پژوهش‌ها بین میزان سفر و میزان ابتلا به کرونا “ارتباطی کاملا معنادار و مستقیم” وجود دارد. با وجود اعلام محدودیت سفر در چند استان ایران، کارشناسان نسبت به تبدیل کرونا به سوغات سفر هشدار می‌دهند.
 

آمار جدید از کرونا در ایران

شمار مبتلایان کرونا در آلمان در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۵ هزار نفر نزدیک شده است. سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع کرونا در اروپا هشدار داد. تاکنون ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شدند.
 

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران شدت افزایش ابتلا به کرونا در تهران هنوز به اندازه خوزستان و سایر استان‌های بحرانی نیست. ویروس جهش یافته کرونا تا کنون ۲۰ قربانی گرفته و آمار روزانه قربانیان هم به ۱۰۸ نفر رسیده است.

در آستانه تعطیلات عید نوروز وزیر بهداشت جمهوری اسلامی به مردم “التماس” کرد که سفر نکنند. سعید نمکی سفر را “مهمترین عامل گسترش ویروس” کرونا دانست. او از مردم خواست، از سفر خودداری کنند تا “خوزستان‌های دیگری ایجاد نشود”.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار داده و گفته است «در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم». دولت به دنبال ایجاد محدودیت تردد در رابطه با سفرهای نوروزی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتقاد اخیر رئیس دفتر حسن روحانی، این شورا را یک نهاد فراقوه‌ای و حاکمیتی خواند.  

با رشد شهرها و شهرنشینی بر اهمیت فضاهای عمومی همچون پارک‌ها و کافه‌ها نیز افزوده شده است. کافه‌نشینی در ایران حالا دیگر یک “پدیده روشنفکری” نیست و طیف وسیع‌تری به آن روی آورده‌اند. در این گزارش تصویری:
 

رزان زیتونه، فعال حقوق بشر، برای تحقق دموکراسی و عدالت در کشورش مبارزه می‌کرد. فعالیت‌های او خاری بود در چشم رژیم اسد و شبه‌نظامیان اسلام‌گرا. رزان زیتونه در سال ۲۰۱۳ ربوده شد. از سرنوشت او هنوز هم هیچ اطلاعی در دست نیست.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

منبع تصویر، FARS

وزارت بهداشت ایران می‌گوید در ٢٤ ساعت گذشته ۵۰ نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند و یک هزار و ۹۵۸ مبتلای جدید شناسایی شده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، امروز (چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت) گفت آمار رسمی مبتلایان کرونا به ۱۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر و تعداد کل جان باختگان نیز به ۶ هزار و ۷۸۳ نفر رسیده است.

بنا به آمار رسمی، بیش از ۸۹ هزار نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و ۲ هزار و ۷۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

درباره درستی آمارهای رسمی کرونا در ایران هم منابع داخلی و هم منابع خارجی ابراز تردید کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس ایران آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان را چند برابر آمار رسمی دانسته اما وزارت بهداشت می‌گوید تفاوت آمار به دلیل محدودیت آزمایش است.

آمار جدید از کرونا در ایران

بر اساس آمار دولتی، در هفته گذشته آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران روند افزایشی داشته است و در برخی از استان‌ها مانند خوزستان و تهران میزان ابتلا به کووید-۱۹ مجددا بالا رفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران امروز گفت خوزستان همچنان در وضعیت قرمز به سر می برد و یک چهارم موارد بستری و سرپایی در استان خوزستان دیده می‌شود.

مسئولان محلی وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان را نگران‌کننده و “بحرانی” توصیف کرده‌اند.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان خوزستان گفت: “به دلیل افزایش بیماریابی و همچنین عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط برخی مردم، شرایط بویژه در ۹ شهرستان خوزستان نگران‌کننده است و همه ادارات، شرکت‌ها، دفاتر پیشخوان و بیمه، بانک‌ها و همه اصناف بجز اصناف ضروری در این شهرها باید تعطیل باشند.”

مقامات ایران می‌گویند افزایش شمار مبتلایان به خاطر طرح‌های بیماریابی است.

در ایران تا کنون بیش از ۶۲۹ هزار تست تشخیص کرونا انجام شده است.

در حال حاضر در ایالات متحده نزدیک ۱۰ میلیون، در روسیه حدود ۶ میلیون و در آلمان و ایتالیا نیز نزدیک دو و نیم میلیون تست تشخیص ویروس کرونا انجام شده است.

با کاهش محدودیت‌ها از هفته‌های پایانی فروردین‌ماه در ایران، کارشناسان و متخصصان و مقامات بهداشتی شهرهای مختلف نسبت به بروز موج دوم شیوع کرونا هشدار داده بودند اما با وجود همه هشدارها دولت ایران اقدام به برداشتن محدودیت‌ها کرد.

سازمان جهانی بهداشت در مورد خطر پیک دوم همه‌گیری بیماری عفونی کووید- ۱۹ هشدار داده است.

همزمان با کاهش محدودیت‌ها در بیشتر کشورها که با آزادی بیشتر برای مردم همراه شده، تا صبح امروز بیش از ۴ میلیون و ۳۵۷ هزار به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر نیز پس از ابتلا به کرونا بهبود یافته‌اند.

شمار افرادی که به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در جهان جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۲۹۳ هزار نفر رسید.

در شمار مبتلایان، ایالات متحده با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیشترین تعداد را دارد و پس از آن اسپانیا با بیش از ۲۶۹ هزار نفر، روسیه با ۲۴۲ هزار نفر، و بریتانیا با بیش از ۲۲۶ هزار نفر بیشترین تعداد مبتلایان را دارند.

ایالات متحده با نزدیک ۸۳ هزار نفر و پس از آن بریتانیا با بیش از ۳۲ هزار نفر بیشترین تعداد جان‌باخته را دارند. پس از این دو کشور، ایتالیا، اسپانیا، و فرانسه در رتبه بعدی بیشترین تعداد قربانیان قرار دارند.

گرچه به خاطر روش‌های مختلف کشورها در محاسبه و پایین بودن شمار تست‌های تشخیصی در برخی از کشورها، ممکن است آمار واقعی در بسیاری از نقاط جهان پنهان مانده باشد.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

موارد جدید ابتلای روزانه به کرونا در ایران رکورد شکست

وزارت بهداشت ایران می‌گوید در ٢٤ ساعت گذشته سه هزار و ۵۷۴ مورد جدید و قطعی ابتلا به کووید۱۹ را شناسایی کرده است.

طی چند روز اخیر، آمار وزارت بهداشت ایران از مبتلایان جدید کرونا، روند صعودی دارد و این، موجب نگرانی ازبروز موج دوم کرونا شده.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هشدار داده که اگر شیوع کرونا دوباره اوج بگیرد دولت ناگزیر خواهد شد محدودیت‌ها را برای مهار آن برقرار کند

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، امروز (پنجشنبه ۱۵ خرداد) گفت با احتساب مبتلایان جدید، شمار کل مبتلایان در ایران به ۱۶۴ هزار رسیده است.

آمار جدید از کرونا در ایران

بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت با جان باختن ۵۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران نیز به ۸۰۷۱ نفر رسید.

در سه روز گذشته، هر روز بیش از سه هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند. آخرین بار دو ماه پیش بود که بیش از سه هزار نفر مبتلا در یک روز ثبت شده بود.

وزارت بهداشت در آمارهای خود فقط مبتلایانی را اعلام می‌کند که تست کووید-۱۹ آنها در آزمایشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه مثبت اعلام شده باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس ایران اما می‌گوید آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان چند برابر آمار رسمی است.

وزارت بهداشت اما می‌گوید تفاوت آمار به دلیل محدودیت آزمایش است.

در ایران تا کنون بیش از یک میلیون و ۱۹ هزار تست تشخیص کرونا انجام شده است. در حال حاضر در ایالات متحده بیش از ۱۹ میلیون، در روسیه ۱۱ و نیم میلیون و در هند، آلمان، اسپانیا، بریتانیا و ایتالیا نیز نزدیک چهار میلیون تست تشخیص ویروس کرونا انجام شده است. امارات نیز بیش از دو میلیون تست کووید-۱۹ تا کنون انجام داده است.

با کاهش محدودیت‌ها از هفته‌های پایانی فروردین‌ماه در ایران، کارشناسان و متخصصان و مقامات بهداشتی شهرهای مختلف نسبت به بروز موج دوم شیوع کرونا هشدار داده بودند اما با وجود همه هشدارها دولت ایران اقدام به برداشتن محدودیت‌ها کرد.

اکنون حسن روحانی، رئیس جمهوری در تماس تلفنی با سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفته است چنانچه “شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسئولین ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود که این موضوع هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و هم آسیب‌های اقتصادی جدی به جامعه خواهد زد.”‎

در حال حاضر استان‌های هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت “هشدار جدی” قرار دارند. در خوزستان برخی محدودیت‌های دوباره اعمال شده است.

منبع تصویر، MEHR

سعید نمکی در تماس تلفنی با حسن روحانی گفته تیم‌هایی از کادر درمانی استان‌هایی که در مهار کرونا بهتر عمل کرده‌اند به برخی استان‌های جنوبی و غربی اعزام شده‌اند.

وزیر بهداشت ایران گفته با استفاده از تیم‌های کمکی که به استان‌های غربی و جنوبی رفته‌اند آزمایش بیشتری گرفته شده و پایین آوردن آمار بیماران بدحال بستری و نیز کاهش تعداد فوتی‌ها شده است.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

برای رفتن به هر بخش رو آیکون‌های بالا کلیک کنید

تا این لحظه، مردم 220 کشور در جهان درگیر بیماری
کرونا
شده‌اند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک است.

برخی بیماران ممکن است دردهای ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. این علائم عموما ملایمند و به‌تدریج آغاز می‌شوند.

آمار جدید از کرونا در ایران

ویروس ممکن است به بعضی از مردم سرایت کند، بدون آن‌که هیچ علامتی بروز دهد یا سبب بیماری شود.

اﮔﺮ ﺗﺐ، ﺳﺮﻓﻪ و دﺷﻮاري در ﺗﻨﻔﺲ دارﯾﺪ، به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای کاهش ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

در حدود 80٪ افراد بدون هیچ گونه اقدام خاص، به‌طور کامل بهبود می‌یابند اما در میان آن‌هایی که بیماري را بروز داده‌اند، تقریبا از هر شش بیمار یک نفر ناخوشی شدیدی را تجربه می‌کند و دچار تنگی نفس می‌شود.

افراد مسن و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای مانند پرفشاری خون، مشکلات قلبی یا دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماری هستند. تاکنون حدود 2٪ از این بیماران درگذشته‌اند.

کسانی که تب، سرفه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، اقدامات محافظتی همگانی: گوش به زنگ آخرین یافته‌هاي همه گیری بیماری که از طریق سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشور یا شبکه‌هاي محلی بهداشت منتشر می‌شوند باشید.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، قطرات ریزي که هنگام سرفه یا بازدم از دهان یا بینی فرد آلوده پرتاب می‌شوند می‌توانند موجب سرایت ویروس از یک فرد به فرد دیگري شوند و تولید بیماري کنند.
این قطرات همچنین ممکن روي اشیاء و سطوح نشسته و فرد دیگري پس از لمس آن اشیاء و سطوح سپس لمس چشم، بینی یا دهان خود دچار بیماري شود. فرد ممکن است مستقیما همان قطرات ریزي که دهان یا بینی فرد مبتلا هنگام سرفه یا بازدم به بیرون پرتاب می‌شوند را به درون دستگاه تنفسی خود کشیده و بیمار شود. به همین دلیل افراد سالم باید فاصله‌اي بیش از یک متر با فرد بیمار را رعایت کنند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی و از پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند بیشتر نمایانگر انتشار ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی است تا انتشار از طریق هوا

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد خطر سرایت از طریق مدفوع فرد آلوده پایین است. اگرچه بررسی‌هاي ابتدایی نشان داد که ممکن ویروس در مدفوع فرد آلوده هم وجود داشته باشد اما، انتشار از طریق مدفوع از مشخصات اصلی این همه‌گیري نبوده است. با این وجود، با توجه به این که انتقال ویروس از راه مدفوع هرچند ناچیز اما یک خطر محسوب می‌شود، این هم دلیل دیگري است که دست‌ها پس از توالت رفتن  و پیش از غذا خوردن شستشو شوند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، راه اصلی انتقال بیماري قطرات تنفسی بیرون جهیده از دهان و بینی فرديست که سرفه می‌کند. خطر ابتلا از فردي که هیچ علامتی ندارد بسیار پایین است. با این وجود، تعداد زیادي از این بیماران به خصوص در مراحل نخستین بیماري، علائم ملایمی تجربه می‌کنند. بنابراین این امکان وجود دارد که انسان بیماري را از فردي بگیرد که به عنوان نمونه فقط سرفه‌اي ملایم دارد اما احساس بدحالی نمی‌کند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

افراد مسن
مبتلایان به فشار خون بالا
سابقه بیماري قلبی
افراد دیابتی

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، هنوز خیر. تا به امروز، هیچ واکسن و داروي ضد ویروس خاصی براي جلوگیری و یا درمان کرونا وجود ندارد. واکسن‌هاي احتمالی و برخی از درمان‌هاي دارویی خاص در دست بررسی هستند.

با این حال، مبتلایان براي رفع علائم باید تحت مراقبت قرار بگیرند. افراد مبتلا به حالت شدید بیماري باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می‌یابند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: هرچند توصیه می‌شود میوه بخوریم تا ویتامین‌های بدن در سطح بالایی قرار داشته باشد اما ممکن است خود میوه‌ها عامل انتقال ویروس باشند. بنابراین توصیه می‌کنم با اسپری الکل میوه را تمییز و بعد بشوییم. درباره آجیل هم توصیه به نخوردن می‌کنم. در نظر داشته باشید که حتی با بو دادن هم این ویروس از بین نمی‌رود. 

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،

لزومی ندارد همه لباس‌هایی‌ که می‌پوشیم را بشوریم، بلکه حرارت شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آن‌ها را پاک می‌کند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، «دوره کمون» به معنی مدت زمان بین ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری است. بیشترین تخمین دوره نهفتگی براي  ویروس کرونا از 1 تا 14 روز است که معمولاً در حدود پنج روز تخمین زده شده است.

ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی‌شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است. پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید، فقط نباید دست‌های خود را به بینی و دهان خود بزنید.
با این وجود بهترین نوع دستکش برای مقابله با ویروس کرونا، دستکش‌های لاتکس هستند که قابلیت ضدعفونی کردن با الکل اتانول رو هم دارند و میتوان به مدت 16 ساعت از آنها استفاده کرد.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، اقدامات زیر بر ضد میروس کرونا مؤثر نیستند و می‌توانند مضر باشند:

سیگار کشیدن
مصرف داروهاي گیاهی سنتی (بدون تجویز تایید پزشک طب سنتی)
پوشیدن  چند ماسک روی هم
مصرف خودسر دارو مانند آنتیبیوتیک‌ها

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: برخی سوال می‌کنند که با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی ناشی از کرونا، چه کمکی از نظر روحی و روانی می‌توان به کاسبان و فعالان اقتصادی کرد؟

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): در واقع راهکاری نداریم و ناچاریم قبول کنیم که این مسائل به عنوان بخشی از مشکلات یک بحران، اجتناب‌ناپذیر است. مثلا کارگری که روی مزد روزانه خود حساب کرده و الان در این بحران بیکار شده، قطعا با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. این موارد ابعاد ناشناخته و ناپیدای این اپیدمی است و از عوارض غیرقابل تغییر و غیر قابل اجتناب آن است. اما همین که ما نسبت به آن آگاه باشیم مهم است و می‌تواند موثر باشد. تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که اگر امکان کمک داریم، حواسمان بیشتر به این آدم‌های زحمتکش و آبرومند باشد.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  باید در این شرایط به فکر خانواده‌های دیگر باشیم. مثلا موجران به فکر مستاجران باشند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): بله. مخصوصا با توجه به اینکه خیلی از کسانی که باید اجاره خانه یا مغازه یا کافی شاپ بدهند، الان کاسبی ندارند، موجران اگر می‌توانند اجاره یک ماه را ببخشند یا دریافت آن را به آینده موکول کنند.

به علت درشت بودن ویروس کرونا، هر ماسکی می‌تواند در محیط آلوده جلوی ویروس را بگیرد (پارچه‌ای، ویبریلی، با دستمال کاغذی و…) مشروط بر این‌که خشک باشد، یعنی باید ماسک‌ها را مرتبا عوض کرد.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): الان که مردم باید در خانه بمانند، افراد باید راه‌های جدید لذت بردن از زندگی و معنا بخشیدن به آن را پیدا کنند. ما همیشه شیوه زندگی خود را طوری تنظیم کرده بودیم که در بیرون باشیم و عادت به بیرون رفتن از خانه داشتیم، اما حالا باید تفریحات خانگی داشته باشیم. بیشتر کتاب بخوانیم، بیشتر فیلم و سریال ببینیم و به گونه‌ای با تنهایی خود مواجه شویم تا استرس ما کمتر شود. کتاب خواندن از آن لذت‌هایی است که شاید در شروع خواندن یک کتاب خسته‌کننده و سخت باشد، اما در ادامه فرد می‌تواند لذت بسیاری از آن ببرد.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  یکی از این توصیه‌ها خودداری از سفر است، اما بعضی می‌گویند ما می‌خواهیم خودمان را در ویلایی قرنطینه کنیم و به همین دلیل به سفر می‌روند اما این کار قطعا منطقی نیست. ما عادت کرده‌ایم خیلی از موضوعات را سطحی ببینیم، درحالی‌که باید جوانب عمیق‌تر را هم در نظر بگیریم. مثلا فکر کنیم که اگر در جاده تصادف کنیم یا در همان ویلا دچار بیماری قلبی شویم، باید به بیمارستان برویم، اما خیلی از بیمارستان‌های مناطق مختلف برای مردم خودشان هم ظرفیت ندارند و در شرایط فعلی امکان پذیرش مسافران در این بیمارستان‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر ممکن است فردی که برای مشکل دیگری به بیمارستان رفته است، در محیط بیمارستان به کرونا هم مبتلا شود. بنابراین مردم باید به محدودیت زیرساخت‌های مناطق مختلف کشور هم توجه کنند. به همین دلیل به نظر من، کسانی که این روزها خودشان جاده‌های شهر را می‌بندند تا مسافری وارد نشود، کاری منطقی انجام می‌دهند.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  اولین نکته این است که ترسیدن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، فقط مشکلی به مشکلات دیگر اضافه می‌کند. خطر کرونا به هر حال بیخ گوش ماست، ولی در نظر داشته باشید که تنها سه درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): اگر کسی علائمی مشاهده کرد بهتر است تست کرونا بدهد، ولی اگر امکان دادن تست نبود، نباید خودمان را ببازیم. البته باید موضوع را کاملا جدی بگیریم و مراقبت‌های لازم را انجام دهیم یعنی باید همه اعضای دیگر خانواده ماسک بپوشند، ترجیحا فرد مشکوک به بیماری، در اتاقی دیگر با تهویه مناسب بماند و اگر همزمان پدر و مادر مسنی در خانه داریم، بهتر است در صورت امکان آنها را به خانه‌ای دیگر منتقل کنیم تا کمتر در معرض خطر باشند.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): قطعا کرونا تاثیرهای جدی درازمدت خواهد داشت و من با ایده پساکرونایی موافق هستم. البته نگاه من قطعا بدبینانه نیست، ممکن است تاثیرات خوبی هم وجود داشته باشد. مثلا همین الان که ما از روابط نزدیک انسانی و دست دادن منع شده‌ایم و با تشدید ترس از دست دادن عزیزان خود مواجه شده‌ایم احتمالا این ترس و آن محدودیت باعث شده است که قدر خانواده و اقوام خود را بیشتر بدانیم. البته ترس از مرگ عزیزان، امکان دارد ریشه در ترس از مرگ خود داشته باشد به این معنی که فرد تصور می‌کند بعد از مرگ عزیزانش، نوبت به خودش می‌رسد، اما اگر تحلیل را خیلی عمیق نکنیم، به هر حال ترس از مرگ عزیزان باعث می‌شود که ما بیشتر قدر آنها و قدر روابط انسانی خود را بدانیم. یا اینکه یاد بگیریم که در عین حال که مشکل داریم خود را نبازیم. من فکر می‌کنم به هرحال احتمالا به‌زودی یک اپیدمی وسواس دامن‌گیر ما می‌شود.

مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب:  به نظر من، نگرانی‌های پس از کرونا، تا حدی طبیعی است اما نگران ماندن یک انتخاب است. می‌توانید انتخاب کنید شبانه‌روز نگران باشید یا اینکه همه موارد بهداشتی را رعایت کنید ولی کمتر نگران باشید. وقتی همه موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم دیگر نباید نگرانی آن چنانی داشت. رعایت نکات بهداشتی باید در حدی باشد که زندگی روزمره ما مختل نشود. در واقع توصیه این است که شرایط بهداشتی و قرنطینه خانگی را رعایت کنیم و سفر نرویم تا چرخه اپیدمی شکسته شود.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): برخی از مردم می‌پرسند ما کودک یا همسر خود را در آغوش بگیریم یا نه؟ جوابی که من به این نوع سوالات می‌دهم این است که ما نباید در رعایت نکات بهداشتی از عرف خارج شویم و زیاده‌روی کنیم. البته در این شرایط بحرانی، خیلی از تعاریف عوض شده است، اما در عین حال ما باید همچنان مراقب باشیم که به سمت وسواس نرویم. آنچه من به آن اعتقاد دارم این است که ما نباید خود را از موهبت روابط انسانی محروم کنیم. مثلا شاید یک پرستار مجبور باشد به دلیل شغلش بیشتر مراعات کند و مثلا فرزند خود را در آغوش نگیرد اما در بیشتر موارد اگر افراد توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. برخی حتی در ارتباط با پدر و مادر خود چنین مشکلی دارند و می‌ترسند که به دیدار آنها بروند. در مجموع می‌گویم که این همه سخت‌گیری لازم نیست. کسانی که در رعایت موارد بهداشتی سخت‌گیری می‌کنند، مسائل روان شناختی را جدی نمی‌گیرند. باید به این شرایط بحرانی همه جانبه‌تر نگاه کنیم. اگر حواسمان نباشد وارد بحران تنهایی، بحران اضطراب و بحران سلامت روان می‌شویم.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: شما وقتی می‌خواهید ماهی قرمز را به تنگ آب بیندازید ماهی قرمز را در دست می‌گیرید. بنابراین ممکن است آلودگی و انتقال رخ دهد. بنابراین توصیه ما این است که مردم ماهی قرمز نخرند. اما در مورد حیوانات دیگر این طور نیست. البته در هنگ‌کنگ در ترشحات بزاق یک سگ ویروس مشاهده شده، اما سگ ویروس را به موجود دیگری انتقال نداده است. بنابراین سگ و گربه در منزل از طریق ترشحات بزاق ویروس را انتقال نمی‌دهند اما اگر بیرون بروند و بعد به خانه بیایند ممکن است همراه خود ویروس را به خانه منتقل کنند.

آمار جدید از کرونا در ایران

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: توصیه پزشکان این است که وقتی افراد در قرنطینه منزل هستند در اتاق‌های جداگانه بخوابند و حداقل فاصله در کنار همدیگر نیز بیشتر از یک متر باشد و سیستم تهویه منزل را به صورت مناسبی فعال نگه دارند و در رابطه جنسی هم راه‌های انتقال مصداق پیدا نمی‌کند. معمولا از دهان و بینی است که ویروس منتقل می‌شود.

حافظ باجغلی، متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): برخی می‌پرسند که تا چه میزان از مواد شوینده مثل وایتکس استفاده کنیم؟ آیا این خودش عوارضی ندارد؟ باید بگویم استفاده بیش از حد از وایتکس عوارض جانبی دیگری دارد و ممکن است مشکلات ریوی و پوستی جدی ایجاد کند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: آرایشگاه‌ها می‌توانند عامل انتقال باشند. چرا که شما نمی‌دانید نفر قبل از شما آیا آلوده به ویروس بوده است یا نه. در استخر هم وضعیت همین طور است و توصیه می‌شود مردم استخر نروند.

رضا صادقی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با مهدی خواجوی، جراح مغز و اعصاب: درباره انگشتر و زیورآلات توصیه می‌کنم بهتر است استفاده نشود.


سوال شما

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام
شخصی که یکبار به ویروس کرونا آلوده شده بعد از بهبودی چقدر امکان ابتلای ممجد در وی وجود دارد؟

چه گروه خونی بیشترآسیب پذیرتراست

آیا از طریق هم بستر شدم وامیزش جنسی کرونا منتقل میشه

وضعیت استان البرز امروز

چه را کرونا ویروس نهمیرد

آیاویروس کروناازطریق سطوح وغذاقابل انتقال است؟

ببخشید الان مغازه ها تعطیل میشوند یانه ؟

چه کسی است

چرا رستوران نمیشه رفت

سلام
چه ماسکی را پیشنهاد می کنید ؟
ماسک چه تاثیری دارد ؟

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

زنجان-رئیس علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۱۳۹ بیمار به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان زنجان بستری هستند.

زنجان-سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا به همه ما ثابت کرد که بدون تعاملات بین‌المللی نمی‌توان زندگی کرد.

کرمانشاه- ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند که وضعیت ۴۶ بیمار بستری نامساعد است.

کرمانشاه- رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از روز بدون فوتی کرونایی دیگری در کرمانشاه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

قم- رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۱۳۳ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۱۴ نفر از آنها وخیم است.

آمار جدید از کرونا در ایران

اصفهان – سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی ۳۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان طی ۲۴ ساعت اخیر شناسایی شد.

آبادان- رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از ابتلای ۱۹۳ نفر دیگر به ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان خبر داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعلام اینکه ۳۱ شهر کشور در وضعیت نارنجی قرار دارند، گفت: ۹ شهر قرمز داریم که در استان خوزستان قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در شبانه روز گذشته پرداخت و گفت: در شبانه روز گذشته ۱۰۰ نفر دیگر از بیماران فوت شدند.

کاشان – رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شناسایی ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در منطقه کاشان خبر داد.

یاسوج- هنرمندان حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با تئاتر پلاکارد به جنگ پاندمی کرونا رفتند.

آخرین گزارش ها حاکی از آن است که شمار مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی به ۲۳۶ هزار و ۵۹۱ نفر رسیده است.

رشت- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعال بودن کرونا در شهرهای مختلف این استان، گفت: در حال حاضر ۶۰ بیمار کرونایی بد حال در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

زنجان – رئیس علوم پزشکی استان زنجان گفت: هفت نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان زنجان طی ۲۴ ساعت گذشته افزوده شده است.

تبریز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی ۱۳۱ مورد مثبت کرونای انگلیسی در آذربایجان‌شرقی خبرداد و گفت: این بالاترین آمار بیماران کرونای انگلیسی در کشور است.

تبریز- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه وضعیت استان از لحاظ کنترل کرونا نسبتاً پایدار است گفت: کوچک‌ترین عادی‌انگاری موجب شدت‌گرفتن این ویروس می شود.

اراک- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۳۸ هزار و ۴۸ نفر رسیده است.

بجنورد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از بستری ۲۰ بیمار دیگر در بیمارستان های استان خبر داد و گفت: طی شبانه روز گذشته هیچ فوتی بر اثر کرونا در استان به ثبت نرسیده است.

قم- رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به پذیرش ۲۵ نفر مشکوک به کرونا در اورژانس قم گفت: ۲۳ نفر از این افراد در بخش‌های درمانی بیمارستان های قم بستری شده‌اند.

وزیر بهداشت، از مسافرت و سفر به عنوان مهم ترین عامل انتقال ویروس نام برد.

کاشان – رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از بستری ۲۹ بیمار حاد تنفسی طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های منطقه کاشان خبر داد.

اصفهان – سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی ۳۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد.

سخنگوی وزارت بهداشت، از شناسایی ۷۵۹۳ بیمار جدید کووید ۱۹ و فوت ۸۸ بیمار دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد.

کرمانشاه- رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از روز بدون فوتی کرونایی دیگری در کرمانشاه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

ایلام-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طبق آمارها و بررسی های انجام شده، موارد ابتلا و بستری کرونا در استان ایلام در حال افزایش است.

اصفهان – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۷۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در ۵۸ مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند.

زنجان – رئیس علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۴ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان زنجان طی ۲۴ ساعت گذشته افزوده شده است.

بجنورد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از بستری ۲۷ بیمار دیگر در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اکنون ۱۴۳ بیمار دارای علائم کویید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری هستند.

کرمان – رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اجرای طرح جامع سلامت نوروزی در کرمان خبر داد.

بیرجند- معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۳۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که ۲۷ نفر آنها بیمار قطعی مبتلا به کرونا هستند.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

تهران – ایرنا – آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کووید ۱۹) در سراسر جهان که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد به نقل از رسانه‌های معتبر و گزارش‌های دفاتر ایرنا در خارج از کشور و گروه‌های خبری مناطق ایرنا، با دریافت آخرین گزارش‌ها به روز رسانی می‌شود.

این آمار با دریافت آخرین گزارش‌ها، به روز رسانی می‌شود.

۲۳.۸۴۸.۴۱۰

۸.۳۲۶.۱۱۵

۳.۲۶۰.۲۵۸

آمار جدید از کرونا در ایران

۸۶.۰۱۵

۲.۸۵۱.۶۷۰

۲.۳۳۶.۲۷۹

۲۳.۸۴۸.۴۱۰

آمریکای جنوبی

۲۰۷.۱۶۰

آسیا

نام کشور

۱۰.۵۲۸.۵۰۸

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن

**ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

**«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

**این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه “بیماری‌های عفونی بالینی” منتشر کرده‌اند.

این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

** شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

** شرکت “مادرنا”، که یک شرکت آمریکایی است روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

**دانشگاه آکسفورد نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود و در صورت بالا بردن دُز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش باشد.

این نتیجه نسبت به نتایج دو واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است.با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد ارزانتر ونگهداری آن ساده‌تر و براحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است.

بریتانیا اولین کشور در جهان بود که واکسن کرونا ساخت فایزر را برای استفاده عمومی تایید کرد و واکسیناسیون سراسری در این کشور آغاز شده است.
** واکسیناسیون عمومی در روسیه نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

**سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌ دی ‌ای، مجوز اضطراری برای تزریق واکسن تولیدی شرکت فایزر- بیوان ‌تک را تایید کرد تا زمینه قانونی برای استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی این کشور فراهم شود.

یک مقام مسئول آمریکایی روز شنبه ۲۲ آذرماه اعلام کرد، نخستین تزریق واکسن کرونای تولید شرکت فایزر و بیون ‌تکو روز دوشنبه(۲۴آذرماه) در ایالت‌های مختلف آغاز خواهد شد.

**مقام های بهداشتی بریتانیا می گویند،  افراد با سابقه واکنش شدید آلرژیک نباید واکسن فایزر/بیواِن‌تک را تزریق کنند.

**کانادا هم واکسن فایزر را تایید کرده و قرار است واکسیناسیون از هفته آینده در این کشور آغاز شود.

** رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مانع تراشی‌های دولت ترامپ درتامین نیازهای ضروری مردم از جمله واکسن در ذهن و خاطر جهانیان خواهد ماند،تاکیدکرد:ساخت واکسن با کمک دانشمندان ایرانی و خرید آن از خارج از کشور در دستور کار است.

روحانی گفت:ستاد ملی برای مهار کرونا تلاش‌های خود را با دو اولویت هدف گذاری کرده است. اولویت نخست، اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌های اجرایی در غربالگری و فاصله گذاری هوشمند به عنوان تضمین شده ترین راه است که علائم مثبت آن را در کنترل موج جدید شاهد بودیم.

روحانی اولویت دوم را تامین و تهیه واکسن دانست و افزود: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

**دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیز اعلام کرد که چهار شرکت ایرانی، مراحل پیشرفته فاز یک و دو را در زمینه تولید واکسن کرونا طی کرده‌اند.

وی افزود: در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان و محققان کار واکسن کووید ۱۹ را دنبال کردیم. این کار را از سه مسیر دنبال می کنیم اول خرید واکسن از منابعی که در دنیا تایید شدند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعیین و انتخاب منبع خرید با خودمان است و چهار منبع را تاکنون برای خرید واکسن انتخاب کرده ایم.

آمار جدید از کرونا در ایران

وزیر بهداشت ادامه داد: قرار است برای خرید ۱۸ میلیون دوز مذاکره مذاکره کنیم. مقداری هم از منابع دیگر واکسن سازان دنیا، مازاد بر آن مذاکره برای خرید کرده ایم. مسیر دومی که برای تامین واکسن دنبال می کنیم تامین واکسن از طریق قرارداد تولید مشترک و استفاده از دانش بیرون است که این کار را طی مذاکره با دو سه کشور دنبال می کنیم.

نمکی گفت: سومین روش تکیه بر دانش و توان داخلی است. خوشبختانه تاکنون چهار شرکت در این زمینه در ایران فعالیت می کنند و گزارش خود را به سازمان بهداشت جهانی داده اند و امیدواریم برای دو مورد آنها در جلسه ای که روز چهارشنبه داریم، اجازه آزمایش و کلینیکال ترایال بر روی مدل انسانی از روزهای آینده صادر می شود.

**مینو محرز، محقق پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز روز یکشنبه ۱۶ آذرماه گفت که واکسن کرونا ساخت ایران به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده و “اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیر ماه به تولید برسد”.
**در همین حال با اعلام مشاهده نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در باره پیدایش و بروز گونه تازه‌ای از ویروس کرونا با مقام‌های دولت بریتانیا در “ارتباط نزدیک” است. همزمان هلند اعلام کرده که با افزایش نگرانی در خصوص خطر شیوع این گونه تازه از ویروس کرونا، پروازهای ورودی را از بریتانیا ممنوع کرده است.

در همین حال کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون ضروری است.

**«جونگ نان شان» پزشک مشهور چینی که چندی پیش برای خدمات برجسته خود جهت مقابله با کرونا نشان افتخار ملی این کشور را دریافت کرد، گفت:می‌دانستیم که ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل می‌شود اما اکنون نمونه‌هایی از سرایت آن از محیط به انسان نیز پیدا شده است.

شان که ریاست مرکز ملی تحقیقات بالینی بیماری‌های تنفسی چین را هم بر عهده دارد، افزود: این کشف یک پدیده جدید برای همه ما به شمار می‌رود و باید نسبت به این مساله بیشتر توجه شود.

وی تاکید کرد: پژوهشگران باید در مورد این پدیده نوظهور، شیوه سرایت آن و چگونگی پیشگیری و مهار آن تحقیقات لازم را انجام و نتایج آن را در اختیار مردم و پزشکان قرار دهند.  

اظهارات جونگ در میان شیوع موارد زیادی از ویروس کرونا در شهرهای چین صورت گرفت که ناشی از آلودگی بسته بندی خارجی غذاهای وارداتی با زنجیره سرد بود.


https://www.worldometers.info/coronavirus/

تهران- ایرنا- مناطق مختلف لبنان بار دیگر شاهد اعتراض ها به افزایش…

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید از تلاش دولت بایدن برای گفت‌وگو با…

تهران- ایرنا- جنبش انصار الله یمن حزب الاصلاح را به کارشکنی در روند…

مسکو – ایرنا – هندریک دامس رییس مجمع پارلمانی شورای اروپا با ویچسلاو…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلا، بهبودیافته و جان باختگان ناشی از بیماری کرونا ویروس در کشور را تا تاریخ هشتم آذر ماه ۹۹ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیما سادات لاری در نشست خبری خود که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره آمار جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز _ شنبه هشتم آذر ماه_ اظهار کرد: در این بازه زمانی بر پایه جدیدترین نتایج آزمایش‌های کرونا در کشور ۱۳ هزار و ۴۰۲ نفر مبتلای جدید شناسایی شده است که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده است.

وی افزود: از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور تاکنون ۶۴۸ هزار و ۸۳۱ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت شمار جان باختگان بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در کشور را ۳۹۱ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این آمار از ابتدا تا کنون ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.

لاری تصریح کرد: از شمار مبتلایان شناسایی شده، یک هزار و ۸۲۴ نفر بستری‌های بیمارستان بشمار می‌روند و پنج هزار و ۸۶۵ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

آمار جدید از کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی یا زرد قرار دارند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلا، بهبودیافته و جان باختگان ناشی از بیماری کرونا ویروس در کشور را تا تاریخ پنجم آذر ماه ۹۹ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیما سادات لاری در نشست خبری خود که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره آمار جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز _ چهارشنبه پنجم آذر ماه_ اظهار کرد: در این بازه زمانی بر پایه جدیدترین نتایج آزمایش‌های کرونا در کشور ۱۳ هزار و ۸۴۳ نفر مبتلای جدید شناسایی شده است که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسیده است.

وی افزود: از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور تاکنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت شمار جان باختگان بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در کشور را ۴۶۹ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این آمار از ابتدا تا کنون ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.

لاری تصریح کرد: از شمار مبتلایان شناسایی شده، دو هزار و ۳۷۰ نفر بستری‌های بیمارستان بشمار می‌روند و پنج هزار و ۸۳۲ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

آمار جدید از کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی یا زرد قرار دارند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

آمار جدید از کرونا در ایران
آمار جدید از کرونا در ایران
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *