آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش
آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

منبع تصویر، Getty Images

آیا ویروس کرونا به از طریق روابط جنسی نیز منتقل می‌شود؟ شاید خیلی‌ها به این پرسش فکر کرده باشند، اما از طرح آن خجالت می‌کشند.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا پرسش‌های شما را با کارشناسان مطرح کنیم و حقایق را در اختیارتان بگذاریم.

دکتر الکس جورج پزشک اورژانس است و الیکس فاکس خبرنگار مسائل جنسی که مجری شبکه یک رادیو بی‌بی‌سی و پادکست “مان مدرن”.

منبع تصویر، Paul Cochrane/Jessie Whealey

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

الکس جورج و الیکس فاکس به برخی از پرسش‌ها درباره روابط جنسی و ویروس کرونا پاسخ دادند

دکتر الکس جورج: اگر با کسی رابطه دارید و با او زندگی می‌کنید، و محیط مشترکی دارید، قاعدتا نباید تفاوتی ایجاد کند. اما اگر یکی از شما علائم کووید-۱۹ دارد باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و از یکدیگر دوری کنید، حتی در خانه خودتان. در شرایط ایده‌آل، بهتر است که همه فاصله دو متری را رعایت کنند – حتی در خانه خودشان، اما واقعیت این است که همیشه ممکن نیست.

الیکس فاکس: مساله مهم دیگر این است که شاید شما علائم خفیفی داشته باشید، اما ویروس کرونا می‌تواند برای شریکتان خطرناک باشد. لذا حتی اگر علائمتان بسیار خفیف است نیز سعی کنید از شریکتان فاصله بگیرید.

دکتر جورج: راستش توصیه من این است که در شرایط فعلی بی‌خیال روابط جنسی جدید شوید، چرا که ممکن است ویروس را منتقل کنید.

خانم فاکس: مساله مهم دیگر این است که بعضی‌ها ممکن است ناقل ویروس باشند اما هیچ علامت خاصی از خود بروز ندهند. برای همین حتی اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشید، ممکن است بیماری را به شخص دیگری منتقل کنید و او هم به خاطر تماس نزدیک با دیگران بیماری را به آن‌ها منتقل کند.

دکتر جورج: اگر کسی را بوسیده‌اید یا با کسی تماس داشته‌اید و فکر می‌کنید که حالا علائم بیماری در آن‌ها دیده می‌شود، قطعا باید خود را قرنطینه کنید.

مراقب سلامت خود باشید. اگر علائم در شما نیز بروز کرد، بیش از پیش مواظب باشید و اگر حالتان خیلی بد شد خود را به مراکز درمانی معرفی کنید.

خانم فاکس: ما باید نسبت به خودمان و شریکمان احساس مسئولیت کنیم. اگر علائم این بیماری را دارید و اخیرا نیز کسی را بوسیده‌اید، باید حتما او را در جریان بگذارید. و اگر کسی را بوسیده‌اید که علائم دارد و خودتان هیچ علائمی ندارید، باز هم باید خود را قرنطینه کنید.

خانم فاکس: پاسخ این سوال به دلایل استفاده نکردن از کاندوم بستگی دارد.

اگر دلیلش این باشد که هر دو نفر آزمایش داده‌اید و می‌دانید که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا نیستید، یا برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته از روش‌های پیشگیری دیگری استفاده می‌کنید، مشکلی نیست. اما اگر از کاندوم استفاده نمی‌کنید، استفاده از کاندوم حالا از همیشه مهمتر است.

دکتر جورج: اگر قرار باشد به آلت جنسی یکدیگر دست بزنید، به احتمال خیلی زیاد همدیگر را بوس هم می‌کنید – و ما می‌دانیم که ویروس از راه بزاق دهان منتقل می‌شود. اساسا هر گونه احتمال انتقال ویروس کرونا – از دهان به دست، به آلت تناسلی، و بینی و دهان شخص دیگری – احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد. هدف ما کاهش حداکثری این احتمال است. برای همین اگر با شریکتان زندگی نمی‌کنید، مهم است که هیچ تماسی با یکدیگر نداشته باشید.

در این شرایط چطور می‌توان رابطه را حفظ کرد؟ من نمی‌خواهم در این زمان مجرد باشم.

خانم فاکس: این همه‌گیری باعث شده است که خیلی‌ها از نو به معیارهای یک رابطه جنسی خوب و مؤلفه‌های یک تعامل جذاب و لذت‌بخش فکر کنند. از بعضی‌ها شنیده‌ام که داستان‌های شهوانی برای هم می‌نویسند، یا زوج‌هایی هستند که در یک محل زندگی نمی‌کنند و حالا دارند از این زمان و فاصله ایجاد شده برای کارهای دیگر استفاده می‌کنند. خیلی‌ها به خلاقیت روی آورده‌اند. اگر از تخیلات خود استفاده کنید، قطعا راه‌های زیادی برای لذت بردن از رابطه حتی از راه دور پیدا می‌کنید.

مساله دیگری که در حال حاضر اهمیت دارد این است که بعضی‌ها شاید برای بار اول باشد که متوجه تفاوت امیال جنسی خود و شریکشان می‌شوند. شاید تا پیش از این فقط هفته‌ای یک بار همدیگر را می‌دیدید و حالا خیلی ناگهانی دارید زیر یک سقف زندگی می‌کنید. شاید متوجه شوید که شریکتان لزوما همزمان با شما دلش رابطه جنسی نمی‌خواهد. زندگی زیر یک سقف به این معنی نیست که شما می‌توانید هر وقت که دلتان خواست رابطه جنسی داشته باشید. و اگر حس می‌کنید که به اجبار باید تن به رابطه جنسی بدهید، بهتر است از مراجع ذی صلاح کمک بگیرید.

خانم فاکس: دکتر مایکل بردی، عضو خیریه ایدز ترنس هیگینز، توصیه‌های بسیار خوبی در این باره کرده است. اگر برای کنترل اچ‌آی‌وی دارو مصرف می‌کنید، و تعداد گلبول‌های سفید خونتان نیز خوب است و میزان ویروس اچ‌آی‌وی موجود در خونتان نیز کم است، شما جزو کسانی نیستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. لذا در این زمنیه فرق خاصی با دیگران ندارید. مبتلایان به اچ‌آی‌وی باید مثل همیشه داروهای خود را مصرف کنند و مثل بقیه افراد قواعد مربوط به قرنطینه و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

© 2020 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

تاکنون ثابت نشده است که کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. اما مسلم است که تماس فیزیکی دو نفر با ریسک بالای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ همراه است.

هنوز صددرصد معلوم نیست که ویروس کرونا به مرور زمان چه تغییراتی خواهد کرد و اینکه آیا داده‌های امروز برای آینده هم معتبر هستند یا نه. 

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون سازمان جهانی بهداشت در باره ویروس کرونا (سارس کوو-۲) منتشر کرده، این ویروس در اسپرم مرد و ترشحات جنسی زن موجود نیست. به این ترتیب امکان انتقال آن از طریق رابطه جنسی تاکنون برابر صفر است.

اما آنچه که کارشناسان تاکید می‌کنند، پرهیز از تماس نزدیک است که هنگام رابطه جنسی تقریباً اجتناب‌نا‌پذیر است.

وبسایت شبکه خبری آلمانی “ان تی وی” در این باره گزارشی منتشر کرده که در آن به جزوه‌ای از اداره بهداشت شهر نیویورک اشاره شده است. 

در این جزوه آمده است: «شما خودتان امن‌ترین شریک جنسی خود هستید.» 

در واقع توصیه این اداره در وهله نخست خودارضایی است. در این راستا تاکید شده است که باید به بهداشت دست یا آلت‌هایی که برای خودارضایی استفاده می‌شود توجه کرد.  

دستورالعمل برای رابطه جنسی دو نفره

ويروس كرونا از طریق لمس اشیا و همچنین قطره‌های تنفسی منتقل می‌شود. قطره‌های میکروسکوپی تنفسی از طریق سرفه، عطسه یا گفت‌وگو، با ترشحات تنفسی بیمار خارج می‌شوند و در صورت تماس مستقیم با غشاهای مخاطی باعث آلودگی دیگران می‌شوند. 

بنابراین احتمال انتقال ویروس در رابطه جنسی، صرف نظر از این که چه عملی انجام می‌شود، فقط به دلیل تماس بدنی با شریک زندگی وجود دارد؛ حتی اگر این نزدیکی تنها نوازش یکدیگر باشد.

به همین دلیل الكساندر ككوله، ويروس شناس آلمانی در پادكست  شبکه تلویزیونی “ام د ار” (MDR) توصیه می‌کند: «فقط کسی را در آغوش بگیر که مایلی ویروست را به او انتقال بدهی یا از او ویروس دریافت کنی!»

کرونا باعث رشد زاد و ولد می‌شود؟

در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این پرسش مطرح شده است: آیا در شرایطی که تقریبا ساکنان تمامی کشورها در قرنطینه‌های خودخواسته به‌سر می‌برند، شمار زایمان‌ها در نه ماه آینده سرسام‌آور بالا می‌رود؟ 

در مقابل بسیاری از کارشناسان، از جمله الکساندر ککوله معقتدند که ماندن اجباری در خانه و ترس از ویروس کرونا حال و هوایی برای لذت بردن از رابطه جنسی نمی‌گذارد.

آمارهایی که تاکنون از شهر ووهان چین منتشر شده گواهی بر ادعای این کارشناسان است، زیرا در این شهر که حدود ده هفته در قرنطینه بود، افزایش شمار حاملگی به‌چشم نمی‌خورد. درعوض، خودکشی و خشونت خانگی بسیار زیاد شده است.

روانشناسان آمریکایی می‌گویند، آنجا که امیدی به برقراری رابطه جنسی با طرف مقابل هست، انسان بیمی از این ندارد که در برابر شریک جنسی احتمالی، همه واقعیت را نگوید تا آنجا که برای جلب رضایت طرف مقابل، حتی دروغ  هم بگوید. (08.11.2019)
 

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که در ایام کریسمس و عید فطر تمایل به رابطه جنسی بیشتر می‌شود و ۹ ماه پس از کریسمس یعنی در ماه سپتامبر، نرخ تولد بالا می‌رود. نتایج این تحقیق در مجله ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است. (25.12.2017)
 

محققان آلمانی می‌گویند تمایلات جنسی با بالارفتن سن به ندرت کاهش پیدا می‌کند. بر پایه داده‌های یک نظرسنجی که مبنای این پژوهش است، یک سوم گرو ه مسن‌ترها در مقایسه با میانگین گروه جوان‌ترها، از نظر جنسی فعال‌تر هستند. (17.05.2019)
 

کرونا تحولات عجیبی در جهان پدید آورده است. یکی از عجیب‌ترین این تحولات رونق بخشیدن به بازار کالاهای جنسی است. تولید عروسک‌ها و ربات‌های مربوط به خدمات جنسی افزایش یافته است. ربات‌هایی با چهره‌و رفتاری شبیه به انسان.

ارائه خدمات جنسی از رشته‌هایی بود که کرونا آن را تعطیل کرد و به کسب و کار هزاران نفر آسیب زد. این مراکز به زودی در هفت ایالت آلمان دوباره شروع به کار می‌کنند؛ البته با رعایت مقررات کرونایی. 

از برنامه استندآپ کمدی محمود فرجامی در تئاتر اورانيا شهر كلن با وجود پرهيز مردم از گردهمایی‌ها به خاطر شیوع ويروس كرونا استقبال شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران گفت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن از کواکس و چهار میلیون دوز واکسن از چین خریداری خواهد شد.
 

سال جاری میلادی در بسیاری کشورها سال خشکسالی و سوختن جنگل‌ها بود و در آلمان دومین سال گرم از ۱۸۸۱ به این سو.  

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2020 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

%PDF-1.7
%
1 0 obj
>/Metadata 639 0 R/ViewerPreferences 640 0 R>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/Annots[ 37 0 R] /MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x}[q

تهران – ایرنا – عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه ویروس کرونا در همه بدن فرد مبتلا رسوخ می‌کند، گفت: به همین دلیل امکان انتقال آن از طریق رابطه زناشویی وجود دارد.

شیوع ویروس کرونا و راه های انتقال آن، بیشترین دغدغه فکری مردم شده و همواره تلاش می کنند تا با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و بسیاری موارد دیگر این خطر را از خود دور سازند.

اما انتشار خبری از سوی محققان چینی مبنی بر وجود ویروس کرونا در اندام تناسلی افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹، به نگرانی ها در زندگی زناشویی افزوده شده است.   

براساس این تحقیق که تارنمای «مدیکال اکسپرس» آن را منتشر کرده، محققان این ویروس را در اسپرم ۶ نفر از ۳۸ مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم و دو نفر دیگر در حال بهبودی بود.

موضوعی که انجمن پزشکی دارو و درمان باروری آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده که با توجه به انجام تحقیقات درباره امکان انتقال ویروس کرونا از راه رابطه جنسی هنوز دقیقا مشخص نیست که میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است اما عاقلانه است که برای رعایت ایمنی، از تماس زناشویی با مردان یا زنان دارای علائم، تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود.

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

موضوعی که خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا را بر آن داشت تا در جهت رفع نگرانی خانواده های ایرانی از این موضوع و موضوع های مرتبط و جویا شدن پاسخ پرسش ها با مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت وگو بپردازد.

محرز با بیان اینکه شواهد نشان داده که سایر ویروس‌های عفونی از جمله «زیکا» و «ابولا» با رابطه جنسی منتقل می شوند، خاطرنشان کرد: با این مطالعه جدید و یافته های پیشین، می توان گفت امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی امکانپذیر است.

وی  با تاکید بر اینکه رعایت فاصله فیزیکی به عنوان اصلی ترین راه برای مقابله با کرونا در تمامی صحنه های زندگی باید رعایت شود، افزود: وقتی یک بیماری در خون و همه جا وجود دارد، در ترشحات واژینال و اچ ای وی و بقیه موارد هم خواهد بود. بنابراین اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد به طور حتم انتقال دهنده ویروس هم خواهد بود.

عضو کمیته مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی که مبتلا است نباید در زمان مسری بودن رابطه زناشویی برقرار کند، تصریح کرد: در مورد افرادی که نمی دانند مبتلا به ویروس کرونا هستند یا نه، می توان یادآور شد در صورت ناقل بودن، از طریق نزدیک بودن به هم انتقال می دهد چرا که این ویروس بیشتر در حلق و بینی نهفته است.

کرونا ناباروری نمی آورد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی دیگر از این گفت وگو، به پرسش های متداول از ابتلا به ویروس کرونا و ترس از ناباروری هم پاسخ داد.

وی ضمن بی ربط خواندن ابتلا به کرونا و احتمال افزایش ناباروری خاطرنشان کرد: تحقیقات و مشاهدات عینی هم ثابت کرده که کرونا از مادر مبتلا به ویروس به جنین هم منتقل نمی شود و گزارشی نداشتیم که ناباروری بیاورد.

محرز تاکید کرد: البته این نیاز به بررسی طولانی مدت دارد و از زمان شیوع این بیماری زمانی نگذشته که احتمال ناباروری مشخص شود. اما قانونا خانواده ها نباید از این موضوع نگران باشند زیرا اگر این احتمال وجود داشت، احتمال ابتلا ویروس کرونا از مادر به جنین هم باید دیده می شد که خوشبختانه تاکنون شاهد این مساله نبودیم.

احتمال ابتلای ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز کمتر از افراد عادی است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انتقال ویروس کرونا به افراد مبتلا به ایدز هم تصریح کرد: افراد مبتلا به ایدز که تحت درمان هستند، به دلیل اینکه سه نوع داروی ضدویروسی مصرف می کنند از ابتلا به ویروس کرونا مصون هستند.

محرز یادآور شد: ضمن اینکه در درمان اولیه کرونا هم به دلیل اینکه در تحقیقات مشخص شد به نوعی بخشی از ویروس اچ آی وی در ترکیب ویروس کرونا دیده شده از همین نوع داروهای اچ آی وی مثبت تجویز می شد.

وی ادامه داد: در مطالعه ای که در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران هم داشتیم و بیش از ۲۰ هزار مریض مبتلا به کرونا بستری و ۱۸ هزار مراجعه کننده سرپایی داشتیم، تنها سه مورد اچ آی وی مثبت بودند که از آنها دو نفر اصلا از این موضوع خبر نداشتند و یک نفر آگاه به اچ آی وی خود بود که تست کرونای آنان منفی اعلام شد.

محرز توضیح داد: این افراد چون تحت درمان هستند نقص ایمنی بدن ندارند ضمن این که به علت داروهای ویروسی که مصرف می کنند عملا دیده شده که ویروس کرونا نگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد ناقل هم نیستند زیرا تست کرونای آنان همواره منفی است اما این به معنای رعایت نکردن نکات ایمنی نیست بلکه باید در کنار رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی، مراقبت های سلامتی بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشند.

تهران – ایرنا- سازمان قضایی نیروهای مسلح از دستور بررسی برخورد مأمور…

تهران – ایرنا- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در راستای اجرای طرح کاهش…

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت…

تهران – ایرنا- وزیر بهداشت گفت: رصدخانه وزارت بهداشت به صورت برخط…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است


  
۱۳۹۸/۱۲/۲۴

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

مقدمه

با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، مردم به دنبال پاسخ سوال‌هایی هستند که از آن‌ها درمقابل خطر ابتلا به این بیماری محافظت کند. یکی از راه های مهم و اصلی مقابله با ویروس، قطع زنجیره‌ی انتقال می‌باشد. یکی از سوالات مطرح شده در این زمینه این است که آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود یا خیر؟

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

شواهد موجود نشان می دهد این بیماری می تواند از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به بیماری کووید 19 گسترش می یابد. قطرات آغشته به ویروس بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد بیمار باقی می ماند و سایر افراد در صورت تماس با این سطوح و عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است آلوده شوند. در مورد پایداری ویروس کووید 19 در دستگاه تناسلی، اطلاعات معتبری موجود نیست اما برخی مطالعات موردی بر روی سایر کروناویروس ها، نمونه های مثبت از دستگاه تناسلی خانم های مبتلا را نشان داده اند. 

نتیجه‌گیری

در مورد پایداری ویروس در دستگاه تناسلی زنان و مردان اطلاعات معتبری در دسترس نمی باشد اما با توجه به راه های ساده‌ی انتقال ویروس، انتقال این ویروس در رابطه جنسی، با توجه به نزدیکی بدنی دو نفر با هم می تواند از طریق انتقال تنفسی قطرات از فرد مبتلا یا ناقل صورت گیرد لذا در موارد ابتلا یا مشکوک به ابتلا از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

منابع

Copyright © NIHR. Tehran University of Medical Sciences. 2020

.

.

.

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

برای شروع درمان مشکلات باروری، لازم است بدانید که چه کسانی و در چه زمانی باید برای درمان این مشکلات اقدام کنند. در این ویدیو، دکتر مهراندخت عابدینی…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نوزادان به سختی می‌توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند و همین موضوع دلیل کوتاهی چرخه‌های خواب آنها را در شبانه‌روز توضیح می‌دهد. اما چهار هفته…

کلسیم یک مادهٔ معدنی حیاتی و مهم برای سلامت و رشد بدن کودکان است. در این مطلب با اهمیت کلسیم و نقش آن در سلامت کودک، مقدار کلسیم مورد نیاز بچه‌ها،…

حتی در خانواده‌هایی که به دخترهایشان تراکتور و کامیون اسباب‌بازی می‌دهند و پسرها را به بغل کردن عروسک‌ها تشویق می‌کنند، بیشتر اوقات دخترها اسب…

معاینات چشم برای کودک شما یکی از مراقبت‌های پزشکی مهم به شمار می‌آید. در این مطلب می‌توانید با پاسخ برخی سؤالات والدین در مورد معاینات چشم کودک و…

اگر نوزاد شما هم تازه به دنیا آمده است یا منتظر تولد کودکتان هستید، شاید بهتر باشد بدانید چطور ریفلاکس کودک را تشخیص دهید و عوارض آن را بشناسید تا…

انواع شیر خشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیر خشک می‌تواند دارای دیگر مواد…

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید.

هر تماس نزدیکی کمتر از فاصله‌ٔ دو متری با فرد آلوده به ویروس کرونا شما را در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار می‌دهد. ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا به ویروس منتقل می‌شود. این قطرات می‌تواند توسط شخص تنفس شود یا روی بینی و دهان او قرار بگیرد.

تماس با بزاق شخص بیمار از طریق بوسیدن یا هر نوع از رابطهٔ جنسی، شما را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌‌دهد. همچنین ممکن است قطرات تنفسی فرد مبتلا به کرونا، به پوست و وسایل شخصی او هم سرایت کند و شریک جنسی به ‌واسطهٔ لمس این سطوح و دست زدن به دهان، بینی یا چشمش به ویروس مبتلا خواهد شد. به‌ علاوه، ویروس کووید-۱۹ از طریق تماس با مدفوع هم منتقل می‌‌شود. بنابراین، این احتمال که از طریق رابطه‌ٔ جنسی مقعدی که شما را در معرض مدفوع شخص آلوده قرار می‌دهد به ویروس کرونا دچار شوید هم وجود دارد.

هنوز مدرکی در این مورد‌که ویروس کرونا از طریق مایع منی یا ترشحات واژن منتقل می‌شود یا خیر وجود ندارد اما این ویروس در منی افرادی که به این بیماری دچار شده یا در حال بهبود بودند، مشاهده شده است. برای اطمینان و تأیید این نکته که آیا ویروس کووید-۱۹ از طریق رابطهٔ جنسی منتقل می‌شود یا خیر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

از آنجا ‌که بعضی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ بی‌علامت هستند، لازم است در شرایط فعلی فاصلهٔ دو متری بین خود و دیگران را رعایت کنید. این مورد شامل پرهیز از برقراری رابطهٔ جنسی با فردی که با شما زندگی نمی‌‌کند هم خواهد شد. اگر شما یا همسرتان احساس ناخوشی می‌‌کنید یا فکر می‌‌کنید ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید، تا زمانی‌ که حال هر دو نفرتان خوب نشده است، یکدیگر را نبوسید یا رابطه‌‌ٔ نزدیک برقرار نکنید. به ‌علاوه، اگر شما یا شریکتان به‌ دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای درصورت ابتلا به کرونا در معرض خطر بیماری جدی قرار می‌ گیرید، بهتر است فعلاً از برقراری رابطه‌ٔ جنسی بپرهیزید. به‌طورکلی موارد زیر را در مورد برقراری رابطهٔ جنسی در نظر بگیرید:

ویروس جدید کرونا به نام کووید-۱۹ یا سارس-کوو۲ (SARS-CoV-2)، حالا در تمام دنیا وجود دارد. CDC گزارش داده است که همچنان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان…

آیا زنان باردار در مقایسه با دیگر افراد، بیشتر مستعد ابتلا به کروناویروس کووید-۱۹ هستند؟ آیا زنان باردار ریسک بالاتری برای شدید بودن بیماری، یا مرگ…

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

ایالات متحده امریکا

هم‌رسانی این مطلب:

متخصصان توصیه می‌کنند، آن دسته از شرکای جنسی که جدای از هم زندگی می‌کنند و یا یکی از آنها در زمره افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا قرار می‌گیرد، باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنند.

پزشکان معتقدند در دوران شیوع ویروس کرونا افراد برای برقراری رابطه جنسی امن باید از آمیزش با کسانی که دارای علائم اولیه ابتلا به بیماری کوید-۱۹ هستند، حداقل به مدت یک هفته اجتناب کند؛ این علائم شامل تب و سرفه می‌شود.

آنها همچنین تاکید دارند که زوج‌هایی که با هم زندگی می‌کنند و در شرایط فعلی نیز با هم در قرنطینه به سر می‌برند، در صورتی که یکی از آنها جزء افراد دارای بیماری زمینه‌ای قرار می‌گیرد، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. بیماری زمینه‌ای از نظر پزشکان شامل بیماری ریوی، قلبی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌هایی است که همچون ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که افراد پرخطر دیگر شامل زنان باردار و کسانی که بیش از ۷۰ سال سن دارند نیز فعلا از نزدیکی با شرکای جنسی خود دوری کنند.

پزشکان همچنین پیش شرط‌های برقراری رابطه جنسی امن را در دوران شیوع ویروس کرونا مستلزم شستشوی دست‌ها و وسایل آمیزشی مورد استفاده با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه می‌دانند. آنها تاکید دارند که در طول رابطه افراد باید از تماس چهره به چهره و بوسیدن اجتناب کنند تا از خطر انتقال احتمالی ویروس از طریق لمس چهره، بوسیدن و انتقال ترشحات بزاق دهان در امان بمانند. متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که برای کاهش تماس مستقیم با مخاط مجاری جنسی، شرکای جنسی حتما از کاندم استفاده کنند.

پزشکان در پایان از افراد پرخطر که معمولا با چندین نفر رابطه جنسی دارند، درخواست می‌کنند که در شرایط فعلی از خانه‌های خود خارج نشوند و تحت هیچ عنوان رابطه جنسی گروهی برقرار نکنند.

تاکنون بیش از ۳۱۸ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آنها بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن جان باخته‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلب:

مطالب بیشتر درباره

مطالب بیشتر درباره

هرگونه تماس نزدیک (در فاصله­ ی 2 متر) با شخص آلوده – چه از طریق رابطه­ ی جنسی و غیره – شما را در معرض ابتلا به ویروسی که باعث بروز بیماری 2019 ویروس کرونا (کووید-19) می ­شود، قرار می ­دهد. برای تخمین ابتلا به کرونا، در تست هوشمند کرونا شرکت کنید.

ویروس از طریق قطرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا به ویروس منتقل می­ شود. این قطرات می­ تواند توسط شخص نزدیک تنفس شود یا روی بینی و دهان او قرار بگیرد. تماس با بزاق شخص بیمار از طریق بوسیدن یا هرگونه رابطه­ ی جنسی دیگر، شما را در معرض ابتلا به ویروس قرار می­ دهد. همچنین ممکن است قطرات تنفسی فرد مبتلا به کرونا به پوست و وسایل شخصی او  سرایت کند. تلاش برای یافتن واکسن کرونا همچنان ادامه دارد، اما فعلا هنوز واکسنی به تولید انبوه نرسیده است. شریک جنسی به ­واسطه­ ی لمس این سطوح و دست زدن به دهان، بینی یا چشم به ویروس مبتلا می­ شود. به­ علاوه، ویروس کووید-19 از طریق تماس با مدفوع هم منتقل می­ شود. بنابراین، احتمال این­که از طریق رابطه­ ی جنسی که شما را در معرض مدفوع قرار می ­دهد به ویروس کرونا دچار شوید، وجود دارد.

هنوز مدرکی دال بر این­که ویروس کرونا از طریق منی یا ترشحات واژن منتقل می­ شود یا خیر وجود ندارد اما ویروس در منی افرادی که به این بیماری دچار شده بودند یا در حال بهبودی هستند، مشاهده شده است. برای اطمینان و تایید این نکته که آیا ویروس کووید-19 از طریق رابطه­ ی جنسی منتقل می­ شود یا خیر به تحقیقات بیشتر نیاز است.

از آن­جایی ­که بعضی از افراد مبتلا به کووید-19 علامت ندارند، لازم است درصورت شیوع کرونا در جامعه فاصله­ ی بین خود و دیگران را رعایت کنید. این مورد شامل پرهیز از برقراری رابطه­ ی جنسی با کسی که با شما زندگی نمی­ کند می­ شود. اگر شما یا شریکتان احساس ناخوشی می ­کنید یا فکر می ­کنید ممکن است به کووید-19 مبتلا شده باشید، تا زمانی­ که حال هردو نفر خوب نشده همدیگر را نبوسید یا رابطه برقرار نکنید. به ­علاوه، اگر شما یا شریکتان به­ دلیل داشتن بیماری زمینه­ ای درصورت ابتلا به کرونا در معرض خطر بیماری جدی قرار می­ گیرید، بهتر است از برقراری رابطه­ ی جنسی بپرهیزید.

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش

اگر با کسی خارج از فضای خانه رابطه ­ی جنسی داشتید، اقدامات زیر را انجام دهید تا خطر ابتلا به ویروس کرونا کاهش یابد:

منبع

سلام اقای دکتر نامزدم ۱۵روزه ک ازروز قرنطینه ش گذشته و هیچ علائمی نداره،و دوسه روز قبل از علائم شدیدش قفسه سینش درد میکرد و گفتن واسه قلبه ک قلبش هم مشکلی نداشت.از روزی ک قفسه سینش درد گرفت ۱۸،روز میگذره الان میتونه الان از قرنطینه خارج شه و رابطه برقرار کنیم؟!امکان داره ک من ازشون کرونا بگیرم؟؟ممنونم

سلام
وقت بخیر
اگر بعد گذشت قرنطینه، سه روز متوالی تب و علائم تنفسی نداره می تونه از قرنطینه خارج بشه و برقراری رابطه ی جنسی مشکلی نداره ولی حتما از کاندوم استفاده بشه.

سلام وقت بخیر من تست pcrدادم مثبته ولی هیچ علاعمی ندارم فقط یکم صدام دورگه شده الان ۷ روز ازش میگذره ایا امکانش هست حالم وخیم بشه یا اینکه جوتب ازمایش اشتباه باشه چون هیچ علائمی ندارم

سلام
وقت بخیر
حتی اگر هیچ علائمی هم ندارید و تست مثبت شده، باید تا 10 روز بعد انجام تست قرنطینه رو رعایت کنید.

سلام وقت بخیر
دکتر جان سوالم اینه از زمانی که علائم رو داشتیم روزهایی کروناییمون رو حساب کنیم یا از روزی ک جواب ازمایشمون مثبت شد ؟
اگ از زمانی ک من علایم داشتم حساب کنم ۱۴ روزه هست ولی از زمانی ک تستو گرفتم ۱۰ روز حالا کدوم و جزو قرنطینه حساب کنم

سلم
وقت بخیر
از وقتی که علائم شروع شده.
بعد از این 14 روز هم، سه روز متوالی نباید تب یا علائم تنفسی داشته باشید تا بتونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام خسته نباشین من امروز دو هفته قرنطینه رو تموم میکنم الان سه روزه که حالم خوبه علایم خاصی هم ندارم باید دوباره ادامه بدم قرنطینه رو یا نه تمومه در کل ۵ روز علایم داشتم بین روز ۶ تا ۱۰ بعدش حالم در کل خوب بودمیشه لطفا یه توضیح بدین

سلام
وقت بخیر
اگر تا سه روز بعد اتمام 14 روز، مشکلی نبود، می تونید از قرنطینه خارج بشید.

با سلام خدمت آقای دکتر
اگر زن و مرد هردو کرونا داشته باشند می‌توانند اقدام به بارداری کنند؟ آیا برای جنین مضر نیست؟؟

سلام
به دلیل ضعف بدن هر دوتون بهتره که فعلا تا بهبودی کامل اقدام به بارداری نشه. ولی رابطه ی جنسی مشکلی نداره.

سلام دکتر جان،من pcr مثبت شد،علایم درد شدید و خستگی،چرک سینوس و پشت حلق دارم،همسرم هم علایم داره،سرفه و کهیر شدید،البته سابقه کهیر مزمن هم دارن،ما دوتا بچه ۳و ۴ ساله داریم احتمال ابتلای اونا چقره؟

سلام
وقت بخیر
بچه ها حتما در اتاق جدا باشن و خودتون خیلی دقیق شرایط قرنطینه رو رعایت کنید. احتمال ابتلای بچه ها اصلا کم نیست و اگر براتون ممکنه تا بهبودی کاملتون، بچه ها برن منزل یکی از نزدیکانتون.

سلام ببخشید با بیماران کرونایی که بهبود یافته اند میشود روابط جنسی داشته باشیم

سلام
وقت بخیر
بله اگر دوره ی قرنطینه رو کامل کرده و بهبودی حاصل شده، مشکلی برای برقراری رابطه ی جنسی نیست.

سلام با تشکر از زحمات شما اقای دکتر
من ۹ روز هست که قرنطینه هستم و چند روز قبل هم علایم کرونارا داشتم یعنی الان حدود ۱۲ روز هست ک کرونا گرفتم
خواستم بدونم من دو روز بعد میتونم از قرنطینه خارج بشم یا ن
و اینکه چه زمانی میتونم کنار همسرم باشم ؟و رابطه داشته باشم

سلام
وقت بخیر
14 روز قرنطینه رو کامل کنید و بعدش اگر سه روز متوالی تب و علائم تنفسی نداشتید می تونید از قرنطینه خارج بشید و رابطه داشته باشید.
ولی همچنان تا دو هفته بعدش هم پروتکول های بهداشتی رو جدی رعایت کنید و ماسک بزنید.

سلام وقت بخیر جناب دکتر بنده ۱۵ روز پیش اولین علایم مثل بدن درد رو داشتم و قرنطینه خانگی شدم تب اصلا نداشتم اما دو روز بدن درد و چند روزی قطع بویایی و تهوع و احساس خستگی داشتم امروز ۱۵ روز از اولین علایم میگذره و حالم خوبه و هیچ علایمی ندارم ‌. با توجه به اینکه همسرم باردار هستن میخاستم بدون از چ زمانی میتونم بدون نگرانی با همسرم در ارتباط باشم .ممنون

سلام
وقت بخیر
اگر در حال حاضر سه روز متوالی تب و علائم تنفسی ندارید می تونید از قرنطینه خارج بشید. ولی تا دو هفته ی بعدش همچنان پروتکول های رو سفت و سخت رعایت کنید.
انشاالله مشکلی پیش نمیاد.

سلام وقت بخیر
آقای دکتر خولستم بدونم از روزی که علایم رو داشتیم حساب کنیم یا از روزی ک قرنطینه شدیم
چون من ۵ روز بعد فهمیدم کرونا گرفتم

سلام
وقت بخیر
به مدت 14 روز بعد شروع علائم
بعد این 14 روز هم اگر سه روز متوالی تب و علائم تنفسی نداشتید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام
من و همسرم‌ هر دو حس بویایی خود را از دست داده ایم و فک میکنم کرونا گرفته ایم
آیا در خانه نیاز هست ماسک بزنیم جز خودمان کسی در خانه نیست

سلام
وقت بخیر
نه مشکلی نیست.
ولی حتما منزلتون ، تهویه ی مناسب در طی روز داشته باشه.

سلام دکتر جان همسر من تقریبا ۱۵روزی هس که خودشو قرنطینه کرده و حالا میخواهیم باهم رابطه جنسی داشته باشیم آیا امکانش هس یا نه هنوز

سلام
وقت بخیر
اگر سه روز متوالی تب و علائم تنفسی ندارن، مشکلی برای رابطه ی جنسی نیست.
ولی تا دو هفته ی اینده هم برای رابطه ی جنسی همچنان ماسک بزنن و از کاندون استفاده کنید.

سلام آقای دکتر بخدا من شرمنده این همه مزاحم میشم سوال میپرسم راستش بنده توی یک شرکت کار میکردم تست pcrکه دادم مثبت شدم گفتن سر کار نیا بچه شهرستان هستم دیگه بخاطر خانوادهام نرفتم ولایت الان پیش یکی از دوستان جای نگهبان هست دوتا اتاق داره منم رفتم پیش دوستم فقط بخاطر این است که سوال میپرسم چون واقعا میترسم امروز ۱۱ روز از قرنطینه داره میگذره تا به امروز خوب بودم علائم نداشتم ولی امروز سرم احساس سنگینی میکنه نمیشه گفت درد میکنه فقط خیلی احساس سنگینی میکنه سرم را میارم پائین چیزی بخورم یا ببینم احساس سنگینی میکنه دیگه مجبورم دراز بکشم میشه لطف کنی بگی چی بخورم چکار کنم البته دیگه سرخود یدانه قرص استامینو فن خالی ن کدوئین دار خوردم ممنون میشم کمکم کنی

سلام
خواهش می کنم
قرنطینه رو تا روز 14 ادامه بدید. برای سردرد اگر با استامینوفن کنترل نشد میتونید از ناپروکسن 500 استفاده کنید.
مایعات هم زیاد مصرف بشه.
اگر بعد 14 روز، سه روزم متوالی هیچ علامت تنفسی و تب نداشتی می تونی از قرنطینه خارج بشی و نگران نباش.

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش
آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می ش
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *