ارزش غذایی تخم کدو

ارزش غذایی تخم کدو
ارزش غذایی تخم کدو

اللب(بالإنجليزية: Pumpkin Seeds)‏ وتعني «بذر القرع» (بالإسبانية: pepita de calabaza)‏ وتعنى «بذر الكوسة» البذور القابلة للأكل من نبات القرع أو أي حاصلة أخرى من العائلة القرعية، وتكون البذور في شكل بيضاوي غير متماثل ويختلف لون القشرة الخارجية باختلاف ثمرة المصدر، وتستخدم هذه البذور في عمل بعض وصفات الطبخ كما في دولة المكسيك، هذا بالإضافة لاستخامها كتسالي بعد تجهيزها بالتحميص ثم التمليح.

اللب هو نوع من أنواع التسالى التي نشأت في المكسيك، وهو بمثابة وجبة خفيفة، ويعتبر اللب التسالى الأفضل في أرياف الولايات المتحدة الأمريكية في فصل الخريف، ولكنه متوافر على مدار العام، ومن أهم البذور المستخدمة في صناعة اللب عباد الشمس ويؤكل أحيانا محمصا أومملح أومتبل، ويرجع تاريخ اللب من زمن الأزتيك الذين سكنوا القارة الأمريكية، أو ربما يرجع تاريخ اللب قبل الأزتيك

القيمة الغذائية
تلك البذور مصدر جيد للبروتين وأملاح الحديد الضرورية، حيث أن كمية 25 جرام كافية لإمداد الجسم بأكثر من 20% من الحاجة اليومية من هذه الأملاح.
هذا بالإضافة لعناصر الزنك والمنجنيز والماغنسيوم والفوسفور والنحاس والبوتاسيوم.

تخم کدو یک دانه خوراکی است که از کدوی تخمه کاغذی که از خانواده کدوی تنبل است به دست می آید و معمولا پیش از مصرف بوداده می‌شود. از مواد مورد استفاده معمول آن در آشپزی مکزیکی است و اغلب به عنوان یک میان‌وعده سالم خورده می‌شود. گاهی به آن پپیتاس هم می‌گویند که در زبان اسپانیایی به معنی «تخم کوچک کدوحلوایی» است.

این مقاله به فواید تخم کدو برای سلامتی، مواد مغذی آن و چگونگی استفاده از این تخمه‌ها در رژیم غذایی و خطرات احتمالی آن‌ها می‌پردازد.

اگر هوس یک خوراکی جویدنی کرده‌اید که از لحاظ ارزش غذایی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد بدون شک تخم کدو را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی از منیزیم و منگنز گرفته تا مس، پروتئین و روی است. این دانه‌ها در پوسته‌ای کوچک پیچیده شده‌اند. آنها همچنین شامل ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول یا استروییدهای گیاهی هستند و آنتی اکسیدان‌هایی دارند که مانع آزاد سازی رادیکال های آزاد در بدن می‌شوند.

 

ارزش غذایی تخم کدو

طبق اطلاعات پایگاه‌داده ملی مواد غذایی وزارت کشاورزی آمریکا، ۱۰۰ گرم تخم کدوی ارگانیک حاوی مواد زیر است:

۱۰۰ گرم تخم کدوی با پوست بودداده شور حاوی مواد زیر است:

تخم کدو همچنین منبع منیزیم، روی، مس و سلنیم است. تخم کدو منبع خوبی از روغن‌های سالم، منیزیم و مواد مغذی دیگری است که به سلامت قلب، استخوان‌ها و عملکردهای دیگر بدن کمک می‌کند. تخم‌ها بطور کلی منبع فوق‌العاده‌ای از پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. تخم‌ها همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب چنداشباع‌نشده و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

اسیدهای چرب تخم کدو حاوی دامنه‌ای از مواد مغذی مفید است از جمله استرول‌ها، اسکوآلن و توکوفرول‌ها. محققان پروفایل اسید چرب تخم‌ها، غلات و حبوبات را «مفید» توصیف کرده‌اند. تخم کدو منبع خوبی از منیزیم است که برای تشکیل استخوان مهم محسوب می‌شود. مصرف مقدار زیاد منیزیم باعث تراکم بیشتر استخوانی می‌شود و نشان داده است که خطر پوکی استخوان را پس از یائسگی کاهش می‌دهد.

 

این دانه ها از فیبر بالایی برخوردار هستند. به همین منظور در هر ۱۰۰۰ کالری که مصرف می‌شوند شما ۵۰ گرم فیبر به دست می‌آورید. مزیت آنها قابل حمل بودن است. هرکجا بخواهید می‌توانید همراه داشته باشید بدون اینکه نیاز به یخچال باشد. یک خوراکی سبک که می‌توانید در خانه میل کنید.

یک چهارم پیمانه تخم کدو تقریبا نیمی از نیاز روزانه منیزیم بدن را تامین می‌کند. منیزیم نقش مهمی در عملکرد اندام های بدن دارد. مثل تولید ATP ( دنوسین تری فوسفات، انرژی مولکولی در بدن)، ترکیب RNA و DNA، عملکرد قلب، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، آرامش رگ‌های خونی و عملکرد بهتر روده.

ثابت شده که منیزیم فشار خون را کنترل کرده و از ایجاد ایست و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از مردم آمریکا دچار کمبود این ماده معدنی مهم هستند.

تخم کدو منبع غنی از روی است. در هر وعده این دانه‌ها، دو میلی‌گرم روی وجود دارد. وجود روی در بدن اهمیت بسیار دارد. مثل بالا بردن سیستم ایمنی بدن، رشد و تقسیم سلولی، بهبود کیفیت خواب و روحیه، حس بویایی و چشایی، سلامت چشم و پوست، تنظیم انسولین و عملکرد جنسی مردان.

کمبود روی در بدن به دلایل مختلف به وجود می‌آید از جمله فقر خاک از مواد معدنی، تاثیرات دارویی، رژیم‌های گیاهی و دیگر رژیم‌هایی که در آنها غلات زیاد استفاده می‌شود. این کمبودها در بدن منجر به سرماخوردگی و آنفولانزا، خستگی‌های مزمن، افسردگی، آکنه، زایمان زودرس و مشکلات یادگیری در مدرسه می‌شود.

آجیل‌های خام و دانه‌هایی مثل تخم کدو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی هستند (اسید آلفا لینولنیک یا ALA). همه ما به ALA نیاز داریم و این اسید چرب باید به اسیدهای چرب امگا ۳ دیگری به نام‌های EPA  و DHA تبدیل شوند و این کار توسط فرآیند های آنزیمی صورت می‌گیرد.

تخم کدو سالیان سال به عنوان یک ماده ارزشمند برای سلامتی مردان شناخته شده است. بخشی از آن به خاطر وجود روی است که برای سلامتی پروستات بسیار اهمیت دارد (که بیشترین تمرکز آن در بدن است). تحقیقات نشان داده است که تخم کدو و روغن تخم کدو اثر زیادی در سلامت پروستات دارد.

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که تخم کدو به تنظیم میزان انسولین در بدن کمک می‌کند و با کاهش استرس اکسیداتیو از مشکلات دیابتی جلوگیری بعمل می‌آورد.

روغن تخم کدو سرشار از استروژن گیاهی است و مطالعات نشان داده‌ است که کلسترول خوب (HDL) دارد و همچنین فشار خون را پایین می‌آورد، احساس گرگرفتگی، سردرد، دردهای مفاصل و سایر علاِئم یائستگی را در زنان بهبود می‌بخشد.

تخم کدو منبع غنی از چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر است. برای سلامت قلب و کبد بسیار توصیه می‌شود. مخصوصا وقتی با تخم کتان ترکیب می‌شوند.

تخم کدو سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک آمینواسید است که در ساختار پروتئین‌ها وجود دارد. سروتونین از مشتقات تریپتوفان است. این ماده به عنوان منشاء «احساس خوب» شناخته شده است و همچنین تولید ملاتونین که «هورمون خواب» است از دیگر مزایای این آمینواسید در بدن است. خوردن تخم کدو با مقدار کمی کربوهیدرات مثل تکه‌ای میوه کمی قبل از خواب، کمک می‌کند تریپتوفان مورد نیاز بدن تامین شود و این دو هورمون ترشح خود را به خوبی انجام دهند و خواب آرام و راحتی را برایتان به ارمغان آورند.

روغن تخم کدو خواص ضدالتهابی دارد. با مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده، نشان می‌دهد که خاصیت ضدالتهابی روغن تخم کدو بر روی مفاصل بسیار موثر و بدون هیچ عوارض است.

 

مطالعه بیشتر:

1- فواید و عوارض جانبی خوردن پسته در بارداری

2- فواید خوردن کشمش در دوران بارداری

3- خوردن تخم کدو در دوران بارداری

4- ۱۱ فایده تخم کدو برای بانوان باردار

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

وقتی کدو تنبل می‏ خورید، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه‏ ها علاوه بر مزه‏ ی خوبی که دارند، برای سلامتی نیز بسیار سودمندند.کدوتنبل به طور گسترده برای تهیه دستور العمل های زیبایی برای مدت طولانی استفاده شده اند. خوش مزه و سالم است.

حتی بذرهای این میوه شگفت انگیز سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی مانند مس, روی, پروتئین, منگنز, آهن, منیزیم و غیره هستند. بسیاری از مردم این دانه های خوش مزه را مصرف می کنند, اما از این واقعیت که آن ها فواید سلامتی و زیبایی متعددی دارند, آگاهی ندارند.

با توجه به تحقیقات بخش کشاورزی، در ادامه ارزش غذایی تهیه شده برای یک فنجان تخم کدو تنبل تعیین شده است.

1 فنجان تخم کدو تنبل (64 G) دارای :

1.مانند آنتی اکسیدان عمل می کند:

ارزش غذایی تخم کدو

تخم کدو تنبل شامل ویتامین E ،که یک آنتی اکسیدان قوی است. علاوه بر آن, بسیاری از آنتی اکسیدان ها مانند فنول ها, اتانول, روی و منگنز در آن وجود دارند.التهاب و فشار اکسیداتیو مسئول ایجاد بسیاری از بیماری ها هستند که می توانند توسط آنتی اکسیدان های موجود در این دانه های روغنی درمان شوند.

2.خواص تخم کدو تنبل برای تقویت بازیابی سلولی:

وجود ویتامین A در تخم کدو تنبل به ترمیم و بازیابی سلول ها کمک می کند. نقش مهمی در تقسیم و تمایز سلولی ایفا می کند. مقدار کافی ویتامین A در بدن برای بهبود زخم ضروری است.ویتامین A به طور فعال در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه, آسیب uv و سوختگی ها استفاده می شود.

3. خواص تخم کدو تنبل برای حفاظت از آلاینده ها:

روی و سلنیوم موجود در تخم کدو تنبل تولید کلاژن را افزایش می دهند و مانع عبور آلاینده ها می شوند. کلاژن یک محافظ اضافی برای پوست از اشعه های مضر uv می باشد.

4.خواص تخم کدوتنبل برای کاهش کلسترول:

این یکی از مهم ترین فواید سلامتی تخم کدو تنبل است. بذرها موهبتی برای کسانی هستند که کلسترول بالا را تجربه می کنند. این بذرها از سطوح کلسترول پایین تری در بدن تشکیل شده اند. کاهش سطح هموگلوبین باعث کاهش سلامت قلبی و عروقی می شود. فیتواسترول همانند کلسترول در ساختار است که باعث کاهش جذب پروتیین (پروتئین با چگالی کم) در روده می شود. مس شمارش گلبول های قرمز خون را افزایش و عبور اکسیژن خون را افزایش می دهد. بذرها حاوی سطوح پایین سدیم هستند که فشار خون را کاهش می دهند و سلامت قلب را افزایش می دهند.

5. تخم کدو تنبل برای تقویت عملکرد مجاری ادراری:

تخم کدو تنبل به عنوان یک روش برای درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد ادراری استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که بخش محلول در تخم کدو تنبل در کاهش مشکلات مجاری ادراری موثر است و به راحتی در جریان خون جذب می شود. عصاره کدوتنبل محلول در آب اثر آنابولیک (ساختمان بافتی) بر روی ماهیچه های لگن دارد. این آنزیم, آنزیم آروماتاز را مهار می کند و باعث قوی شدن قدرت عضلات لگن می شود. علاوه بر این, محتوای محلول آب به گیرنده آندروژن موجود در ماهیچه های لگن متصل می شود و بیشتر آن ها را تقویت می کند. در این روش تخم کدو تنبل نقش حیاتی در کاهش عفونت های مجاری ادراری دارند.

براساس تحقیقی که در نیوزیلند صورت گرفته, تعداد افرادی که از افسردگی رنج می برند به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تخم کدو تنبل به استراحت ذهن کمک می کند. تخم کدو تنبل حاوی ال – تریپتوفان است که در کاهش افسردگی و بالا بردن حالت ذهن نقش دارد به سنتز گابا کمک می کند که اضطراب را کاهش و حالت روحی را تقویت می کند.

پوکی استخوان عمدتاً ناشی از کمبود روی است. تخم کدو تنبل بدن شما را با مقدار کافی روی محافظت می کند. عمدتاً کلسیم مسئول استخوان ها است, اما روی نیز تشکیل استخوان را افزایش می دهد. روی نیمی از وزن استخوان ها را تشکیل می دهد. برای تشکیل استخوان ها و توده های استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. هم چنین به ترمیم شکستگی و آسیب استخوان به میزان سریع تر کمک می کند.

8.تخم کدوتنبل برای تقویت سلامت پروستات:

تخم کدو تنبل بعنوان یک خوراکی سالم مورد استفاده قرار می گیرد. برای سالم نگه داشتن پروستات از زمان های قدیم استفاده می شوند. این دانه ها در کاهش خطرات مرتبط با سرطان با برداشتن اثرات خطرناک بر روی سلول های پروستات، موثر هستند. روغن دانه های کدوتنبل در درمان BPH خوب است.

9. خواص تخم کدو تنبل برای تقویت حافظه :

مقدار زیادی از منیزیم موجود در تخم کدو تنبل، این گیاه را در درمان مشکلات یادگیری مفید می سازد. دانه هایش همچنین به عنوان غذای مغزی شناخته می شوند. آن ها حافظه را افزایش می دهند و تمرکز را به خاطر حضور روی افزایش می دهند که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و سلامت کلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

10.خواص تخم کدو تنبل برای افزایش منیزیم:

یک فنجان تخم کدو تنبل حاوی بیش از نصف مقدار منیزیمی است که باید توسط یک زن در یک روز مصرف شود. منیزیم یک عنصر اساسی است که به تنظیم ماهیچه و عملکرد عصبی کمک می کند، پروتیین و DNA را کنترل می کند، سطح گلوکز خون را کنترل می کند و ریتم عادی قلب را حفظ می کند.

11. تخم کدو تنبل غنی از پتاسیم است:

پتاسیم، نقش مهمی در انقباض ماهیچه ها، تنظیم مایعات، کنترل فشار خون و تعادل مواد معدنی دارد. پتاسیم بیماری دردناک سنگ کلیه و از دست رفتن استخوان به دلیل پیری را درمان میکند. تخم کدو تنبل (261 میلی گرم) تقریباً مقدار معادل پتاسیم موز (268 میلی گرم) است که به عنوان منبع غنی پتاسیم در نظر گرفته می شود.

12. خواص تخم کدو تنبل برای درمان دیابت:

این دانه ها دارای اثر ضد دیابتی هستند. یک تحقیق نشان داده است که تخم کدو تنبل و عصاره آنها سطوح انسولین را ارتقا داده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند. اثر ضد دیابتی آنها می تواند به حضور فنول ها، فلانویید، و ساپونین ها کمک کند. مطالعات نشان داده اند که ترکیب تخم کدو تنبل در رژیم غذایی منجر به سطح پایین دیابت می شود.

13. تخم کدو تنبل برای تقویت سیستم ایمنی:

روی، برای بهبود ایمنی بدن یک ماده معدنی حیاتی است. توصیه برای مصرف روی 6.8 میلی گرم برای زنان بالغ است. یک فنجان آب کدو 6.59 میلی گرم تقریباً همان مقدار را تامین می کند.

14. تخم کدو تنبل برای کمک به خواب راحت:

تریپتوفان که در تخم کدو تنبل یافت می شوند به “ملاتونین” تبدیل می شوند که یک هورمون خواب است و بی خوابی مزمن را درمان می کند. قبل از رفتن به رختخواب، یک مشت تخم کدو تنبل بخورید. حتی مقدار کمی از 1 گرم تریپتوفان می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. علاوه بر آن، منیزیم موجود در دانه ها، تاخیر خواب را افزایش می دهد.

15. اطمینان از بارداری سالم:

فواید مختلفی در تخم کدو تنبل در طول دوران بارداری به خاطر حضور روی وجود دارد. اکثریت زنان از کمبود روی رنج می برند. کاهش سطح روی، می تواند منجر به اختلال در هورمون های مختلف مسئول شروع کار شود. نشان داده شده است که فقدان روی در حیوانات بر رشد فرزندانشان اثر می گذارد.

16.تخم کدو تنبل یک عامل ضد التهابی موثر:

مطالعات نشان داده اند که تخم کدو تنبل فعالیت های ضد التهابی در بدن دارند. گاهی التهاب به خاطر کمبود مواد معدنی و پروتئین ها رخ می دهد.خوردن دانه ها، مقادیر کافی از پروتئین ها را برای جلوگیری از وقوع التهاب حفظ خواهند کرد. این دانه ها ورم مفاصل را تسکین می دهند. دانه های کدوتنبل به خاطر حضور کلروفیل در آن ها سبز به نظر می رسد. کلروفیل بدن و خون را با تمیز کردن آنها آلکالیز می کند. این کار از هر گونه التهاب ناشی از اسیدی شدن جلوگیری می کند.

ارزش غذایی تخم کدو

17. تخم کدو تنبل برای افزایش تستوسترون:

تخم کدو تنبل یک منبع مواد مغذی است که به همراه بسیاری از مواد معدنی دیگر ویتامین K، C و D است. وجود روی، میزان تستوسترون را کاهش می دهد. فقدان روی می تواند منجر به افزایش غلظت DHT شود که منجر به کچلی زودرس و پروستات بزرگ می شود. سرشار از روی، منیزیم و چربی سالم هستند، یکی از بهترین غذاها برای افزایش میزان تستوسترون می باشد.

18. تخم کدو تنبل برای حفظ متابولیسم بدن:

آمینو اسیدها به عملکردهای متابولیکی که می توانند در بسیاری از واکنش های متابولیکی و آنزیمی مورد استفاده قرار می گیرند، کمک می کنند. 30 درصد تخم کدو تنبل از پروتئین ساخته شده اند. بنابراین، مصرف تخم کدو تنبل، مقدار زیادی پروتئین به بدن می دهد که باعث تقویت متابولیک می شود.

19. تخم کدو تنبل برای کمک به کاهش وزن:

به منظور کاهش وزن، غذاهای مختلفی با چربی بالا را کاهش می دهیم.تخم کدو تنبل، قدرت پر شده ای از مواد مغذی مانند یک اسنک غذایی بسیار متنوع است. بدن را با ویتامین ها و مواد معدنی تامین می کند. علاوه بر آن، بدن را با فیبری تامین می کند که نقش کلیدی در کاهش گرسنگی و سیر نگه داشتن ایفا می کند و کمک به کاهش چاقی دارد و آهن را جذب می کند.

20. تخم کدو تنبل ضد انگل و ضد میکروب است:

کدوتنبل طبیعتا ضد انگل است. آن ها برای بیرون کردن کرم های کدو و انگل های دیگر موجود در بدن به کار می روند. کدوتنبل در مورد کودکانی که در برابر کرم آسیب پذیر هستند به طور خاص مفید است. تخم کدو تنبل در برابر کرم ها و میکروب های مضر یک سیستم دفاعی خوب ایجاد می کند که می تواند منجر به سو تغذیه و الگوهای رشد نادرست شود. علاوه بر آن، جلوگیری از عفونت های قارچی مفید است و رشد آن ها را مختل می کند.

21. تخم کدو تنبل برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان:

تخم کدو تنبل احتمال ابتلا به سرطان معده، روده، سینه، ریه و سرطان پروستات را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داده است که خوردن منظم دانه های کدوتنبل به رهایی از سرطان پستان در زنان یائسه کمک می کند. تحقیقات دیگر ثابت کرده اند که لیگناهای موجود در تخم کدو تنبل نقش حیاتی در درمان سرطان پستان ایفا می کنند. مطالعات لوله آزمایشی ثابت کرده است که مکمل های حاوی عصاره تخم کدو تنبل برای تقویت تسکین سرطان پروستات پیدا شده است.

22. تخم کدو تنبل غنی از فیبر است:

تخم کدو تنبل غنی از فیبر هستند. فیبر برای حفظ سیستم گوارشی مناسب ضروری است. برای داشتن فیبر بیشتر، دانه ها را با صدفشان مصرف کنید. یک رژیم غذایی با فیبر بالا یبوست را از بین می برد و اختلالات شکم را درمان می کند.

23. تخم های کدو تنبل مفید برای زنان یائسه:

مقدار زیادی از فیتو – استروژن گیاهی منجر به افزایش سطح کلسترول HDL می شود و فشار خون، گر گرفتگی، درد مفاصل و سایر علایم دردآور ناشی از یائسگی را کاهش می دهد.

24. خواص تخم های کدو تنبل برای محافظت از کبد:

محتوای پروتئین تخم کدو تنبل به کاهش سمیت کبد کمک می کند. تخم کدو تنبل در محافظت از بدن در برابر آسیب ناشی از کربن در کبد موثر بوده اند. یک مطالعه نشان داد که بذرهای کدوتنبل به نفع آنزیم های کبد و کاهش سطح سمیت در کبد خواهد بود.

25. تخم کدو تنبل مفید برای دید چشم:

تخم کدو تنبل حاوی مقدار بالایی از ویتامین A است که دید را بهبود می بخشد، به خصوص در نور کم.

علاوه برآن، روی به ویتامین A اجازه می دهد تا شبکیه چشم را از کبد بگیرد و ملانین ایجاد کند که چشم را محافظت می کند. مطالعات نشان داده اند که مشکلات از دست دادن بینایی عمدتاً به خاطر کمبود روی رخ می دهد.

26. آلکالیز بدن:

وقتی بدن تحت تاثیر ماهیت اسیدی قرار می گیرد، ممکن است بیماری هایی مثل پوکی استخوان، سرطان و دیابت را توسعه دهد. برای کاهش اسیدیته در بدن، مهم است که چنین غذاهایی را که خاصیت قلیایی هستند را در بدن افزایش می دهد. pH ایده آل خون برای بدن 7.35 – 7.45 است. تخم کدو تنبل یکی از بهترین غذاها برای حفظ چنین pH قلیایی در بدن هستند.

27. خواص تخم کدو تنبل برای درمان کم خونی:

کم خونی، ناشی از کمبود آهن در بدن است. تخم کدو تنبل منبع خوبی از آهن است. طبق یک مطالعه، مصرف منظم تخم کدو تنبل باعث افزایش غلظت آهن در زنان و نوجوانان می شود.

28. مرطوب کننده پوست:

این یکی از مزایای اصلی تخم کدو تنبل برای پوست است. سبوم، ترشحات چربی است. تولید چربی اضافی منجر به پوستی چرب و کدر می شود که در معرض جوش و آکنه است. از طرف دیگر، مقدار کمتری چربی، پوست را خشک و شکننده می کند. بنابراین، حفظ مقدار صحیح چربی بر روی پوست بسیار مهم است. اسیدهای چرب ضروری موجود در دانه ها مقدار صحیح روغن و رطوبت را حفظ می کنند. برای داشتن یک پوست بی نقص، خمیر تخم کدو تنبل له شده را روی صورت خود بمالید. تخم کدو تنبل سالم خیلی بهتر از کرم و لوسیون های سمی هستند. کدوتنبل حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که پوست را تغذیه و انعطاف پذیر می سازد. یک فنجان تخم کدو تنبل و یک تخم مرغ زده شده و مقداری روغن را به صورت خمیر ضخیمی در آورید. به مدت 15 دقیقه روی صورت خود بمالید و با آب بشویید تا یک پوست صاف و درخشان به دست آورید.

29. تخم کدو تنبل مفید برای مو:

ریزش مو می تواند به خاطر التهاب مزمن صورت بگیرد. تخم کدو تنبل با ویتامین A، K، روی و اسیده ای چرب امگا 3 غنی هستند. تمام اینها برای سلامتی مو و پوست سر عالی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 در رشد مو مفید است چون التهاب را کاهش می دهد. به جای استفاده از مکمل های روی برای مو، تخم کدو تنبل را مصرف کنید که مقدار زیادی از مواد معدنی را برای تغذیه موی شما دارند. کدوتنبل موهای شما را محکم تر و درخشان تر و ضخیم تر می کند.

30. فواید تخم کدو تنبل برای درمان جوش:

تخم کدو تنبل با روی که دارای خواص ضد التهابی است، غنی هستند. روی با کاهش قرمزی و زخم روی صورت به درمان آکنه کمک می کند. خاصیت ضد باکتری روی، بر روی غدد چربی پرفعال تاثیر دارد و فعالیت آنها را کاهش می دهد، در نتیجه ترشح چربی و احتمال وقوع آکنه را کاهش می دهد.

31. تخم کدو تنبل برای توقف پیری زودرس:

هیچ کس نمی خواهد پیر شود و بمیرد. مردم مبلغ هنگفتی پول برای درمان ضد پیری خرج می کنند. تخم کدو تنبل، توانایی این را دارد که فرآیند سالخوردگی را معکوس کرده و درخشندگی جوانی پوست را حفظ کند. اشعه UV و سبک زندگی ما از یک استرس اکسیداتیو پیروی می کنیم که منجر به شکل گیری چین و چروک و تجمع رنگ دانه ها می شود. این آنتی اکسیدان های قوی در مبارزه با رادیکال های آزاد وجود دارند. رویباعث حفظ کلاژن می شود و رشد پوست را ترویج می کند.

روی، یک جز فعال شامپو است که برای شوره سر به کار می رود. روی از خارش پوست سر، سوزش و تحریک پذیری به خاطر خواص ضد قارچی جلوگیری می کند. هر روز تعدادی تخم کدو تنبل بخورید و یا موهایتان را با روغن آن ماساژ دهید. علاوه بر این، دانه های کدوتنبل منابع غنی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن وقتی مصرف می شود به ویتامین A تبدیل می شود. عدم وجود ویتامین A در بدن می تواند منجر به موی خشک و کدر شود.

پوست سر خشک منجر به خارش و رشد شوره سر می شود.

1. تخم کدو تنبل ماده ای آلرژی زا نیست، اما هنوز برخی افراد ممکن است احساس خارش، گرفتگی بینی، تورم و یا مشکل تنفس داشته باشند.

2. دانه های کدوتنبل غنی از فیبر هستند. اما جویدن آن ها می تواند منجر به سوهاضمه شود که با خوردن آب از آن ها اجتناب می شود.

3. وجود بیش از حد فیبر در این دانه ها ممکن است به خوبی توسط بدن کنترل نشود و ممکن است منجر به رشد اسهال شود.

4. افرادی که مبتلا به میگرن می شوند، باید قبل از مصرف این دانه ها با پزشک مشورت کنند. 5.دسترسی به تخم کدوتنبل باید قبل از مصرف به درستی چک شود و این امر ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود.

6. برای کودکان و حیوانات خانگی که ممکن است آن ها را خفه کند،دانه کدوتنبل را در دسترس آنها قرار ندهید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که شما باید قبل از اینکه تخم کدو تنبل را مصرف کنید، در ذهن خود داشته باشید:

خطر ایجاد آلرژی با مصرف تخم کدو تنبل:

اگرچه آلرژی تخم کدو تنبل نادر است، اما وقوع آن ها هنوز امکان پذیر است. اگر علائمی مانند ورم, خارش پوست, گرفتگی بینی و یا مشکل تنفسی در مصرف تخم کدو تنبل را تجربه کردید, فوراً با پزشک مشورت کنید.

احتمال سو هاضمه و معده درد با مصرف تخم کدو تنبل:

هر چند تخم کدو تنبل میزان فببر بالایی دارد، اما جویدن آن ها می تواند کمی سخت باشد و در نتیجه می تواند باعث سو هاضمه شود. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سوهاضمه, ترکیب کردن مصرف آن ها با مقدار زیادی آب است.

آب به تحریک فیبر محلول در روده شما کمک می کند در نتیجه در حرکات روده و جلوگیری از سوهاضمه تاثیرگذار است.

میگرن:

میگرن, سردردهای دردناکی هستند که اغلب با سبک زندگی و انتخاب های غذایی شروع می شوند. مواردی از افرادی وجود دارند که تخم کدو تنبل را به عنوان محرک سردردهای میگرنی گزارش می کنند. اگر مستعد میگرن هستید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. با این حال بعید است که میگرن ناشی از مصرف بذر کدوتنبل باشد.

افزایش اسهال با خوردن زیاد تخم کدو تنبل:

از آنجا که تخم کدو تنبل غنی از فیبر است, خوردن بیش از حد آن ها می تواند منجر به اسهال شود.

 

مسمومیت غذایی:

خوردن تخم کدو تنبل پوسیده می تواند باعث افزایش تشکیل رادیکال های آزاد در بدنتان شود. در مورد مصرف تنها دانه ای تازه بسیار محتاط و مراقب باشید.

خطر خفگی برای نوزادان و حیوانات خانگی:در دسترس آنها قرار ندهید.

انتخاب و ذخیره سازی بذرهای کدوتنبل:

شما می توانید تخم کدو تنبل را از بخش غذاهای طبیعی در هر هایپرمارکت بخرید. تخم کدو تنبلها به رنگ سبز تیره هستند و در گونه های سرخ شده, نمک سود یا خام موجود هستند.

تخم کدو تنبل تازه و سالم را انتخاب کنید. انواع ارگانیک را انتخاب کنید چون آن ها عاری از آفت کش های مضر هستند.

ذخیره سازی تخم کدو تنبل:

شما می توانید تخم کدو تنبل بو داده و خشک شده را در یک بطری محفوظ از هوا در مکانی سرد و تاریک برای چند روز نگهداری کنید. اگر می خواهید بذرها را طولانی تر نگه دارید, آن ها را در فریزر نگهداری کنید.

مصارف تخم کدو تنبل:

در این جا تعدادی از بهترین استفاده ها از تخم کدو تنبل را بررسی کنید.

تخم کدو تنبل را خام بخورید:

اگر می خواهید از تمام مواد مغذی آن بهره مند شوید، آنها را بعد از تمیز کردن و شستن خام بخورید.

شما می توانید از دانه ها پس از بو دادنشان لذت ببرید.می توانید کمی چاشنی مانند مرزنجوش, سیر, پودر دارچین و چیلی برای طعم آن ها اضافه کنید.

یک روش سالم دیگر برای لذت بردن از دانه های کدو تنبل، جوانه آن ها است. انجام این کار به دریافت مواد غذایی مانند اسید فیتیک که در تمام بذرها وجود دارد, کمک می کند.

این مواد مغذی, جذب مواد غذایی ضروری موجود در بذرهای کدوتنبل چون منیزیم, آهن, مس و روی را با اتصال آن ها به آن ها مشکل می سازد.

تمامی اطلاعات مربوط به ریز مغذی های غذایی تخمه کدو کاملا معتبر بوده و از سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) استخراج شده است.

خانه » تغذیه » بانک اطلاعات مواد غذایی » خواص کدو

فهرست مطالب این مقاله

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. کدوتنبل حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام (کیوکربیتاسین) می‌باشند که از تبدیل‌شدن تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند. بدون دی‌هیدروتستوسترون، تولید سلول‌های پروستات دشوارتر و در نتیجه از بزرگ‌تر شدن پروستات جلوگیری می‌شود. گروهی از دانشمندان از این تخم‌ها برای کاهش اندازه پروستات استفاده می‌کنند.

کدو برای کسانی كه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچارند نيز مفيد است، به خصوص در فصول سرد كه اين بيماري شيوع بيشتری دارد، زيرا منبع مناسب ويتامين C ،E و بتاكاروتن است که همه آنها خاصيت آنتي‌اكسيدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگيری مي‌كنند. همچنين به علت داشتن اين آنتي‌اكسيدان‌ها، از تخريب ديواره عروق كه در اثر تجمع LDL  شكل مي‌گيرد ، جلوگيري مي کند و در نتيجه احتمال ابتلا به بيماري‌های قلبی را كم مي نمايد.ارزش غذایی تخم کدو

همچنین کدو برای سالمندانی كه ميزان بتا‌كاروتن خون‌شان پايين است مفید می باشد، زیرا این افراد بيشتر احتمال دارند  به مشكلات چشمی مانند آب مرواريد دچار شوند و ديده شده با افزودن اين سبزي به برنامه‌غذايي‌شان، احتمال ابتلا به اين بيماری در سال‌هاي بعدي زندگی به حداقل مي‌رسد. بنابراين چه بهتر كه اين سبزی را از همين حالا در سوپ و يا خورش خود اضافه كنيد.

كدو، تقویت كننده دستگاه گوارش، ملین و برطرف كننده یبوست است.

كدو، تقویت كننده كبد، فرو نشاننده حرارت درونی و تنظیم كننده فعالیت حیاتی كبد است.

سوخته پوست كدوی سبز، قطع كننده خون ریزی و تسكین دهنده درد و سوزش ناشی از جراحات است.

یک) خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها موثر است.

دو) تخم‌های کدو تنبل، تأثیر زیادی در کاهش التهاب مفاصل دارند.

سه) از کدو در درمان بیماری های روده ای مخصوصاً از بین بردن کرم و انگل های روده ای استفاده می شود.

چهار) همچنین جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است. خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود.

پنج) کدو طبیعتی سرد دارد. وصفرا را تسکین می دهد.

شش) از کدو می توان به عنوان مسهل در درمان بیماری یبوست و بواسیر استفاده کرد.

هفت) همجنین وجود اسيد آمينه ای، خاصيت ضدافسردگی کدو را توجيه مي‌کند.

هشت)همچنین کدو در کاهش فشار خون و چاقی نیز تاثیر بسزایی دارد.

نه) کدو دارای فیبر غذایی نیز می باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می توان در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً افزایش وزن، یبوست، افزایش چربی خون، و دیابت استفاده نمود.

ده) همچنین کدو سرشار از پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی کلیوی مناسب نمی باشد.

 

 

آخرین مقالات و پژوهش های مرتبط با این موضوع را در مرکز تحقیق و توسعه فیت شیپ مطالعه کنید.

 

مجله فیت شیپ

همه چیز در رابطه با کرونا

ویروس کرونا (COVID-19)، یک بیماری عفونی است که توسط ویروسی تازه شناخته شده ایجاد شده…

مجله فیت شیپ

پنیر ریکوتا نوعی پنیر ایتالیایی است که در تهیه بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می‌شود. پنیر ریکوتا بافتی نرم…

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

مطلب مفید و جامعی بود
ممنون از سایت خوبتون

سپاس از شما
لطفا ایمیل خود را بررسی کنید

دیدگاه شما

نام *

آدرس ایمیل *

وبسایت

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ

ارزش غذایی تخم کدو


با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.




خرید جواهرات بسیار زیبا و کمیاب

خریدمستقیم جدیدترین مدلهای میزاتو ازتولیدی

 

 

ارزش غذایی تخم کدو

 

 

تاریخچه کدو

کدو اولین بار در مکزیک در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکای لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، بذر کدو اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

کدو یکی از محصولات جالیزی است که برای افراد خام خوار جزء منابع اصلی غذا محسوب می شود. مردمان مایا( maya ) از کدو و تخم کدو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می گرفتند. پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال 1492 میلادی کریستف کلمب در سفرنامه خود از کاشت کدو به صورت جالیزی گزارش نمود. سپس 27 سال بعد کاسپرد اسپینوز در سفرنامه به پاناما از کاشت کدو در آن کشور گزارش نمود و آن را هندوانه ایندوها نام برد که بسیار خوشمزه بوده و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرده اند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریورماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو 8 کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی 150-200 گرم تخم کدو می باشد.

 

 

مواد مغذی کدوكدو حلوایی دارای مقدار كمی كالری است ( 20 كالری انرژی در 100 گرم ) و مصرف آن در غذا برای كسانی كه وزن خود را كنترل می كنند، مناسب است.

 

همچنین منبع غنی پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی كلیوی مناسب نمی باشد. جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است.

 

كدو حلوایی منبع غنی بتاكاروتن است و رنگ نارنجی آن به دلیل وجود همین تركیب است. بتاكاروتن پیش ساز ویتامینA و یك آنتی اكسیدان مهم در بدن می باشد كه بدن را از حمله رادیكال های آزاد و اثر تخریبی آنها حفظ می كند.

 

کدو دارای فیبر غذایی نیز می باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می توان در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً افزایش وزن ( چاقی )، یبوست، افزایش چربی خون، و دیابت استفاده نمود.WHO* ( سازمان بهداشت جهانی ) توصیه می کند هر فرد در روز به 30 گرم فیبر نیاز دارد که می تواند فیبر موردنیاز خود را از حبوبات، سبزیجات، انجیر، خرمای خشک، نان های سبوس دار و به خصوص کدو تأمین نماید.

 

 

مواد مغذی تخم کدواز 5/2 کیلوگرم تخم کدو خشک شده می توان یک لیتر روغن استخراج نمود. از تخم کدو به روش فشردن ( پرس سرد ) روغن استخراج می شود. با استفاده از این روش کیفیت روغن یا به عبارتی خواص درمانی آن حفظ می گردد.

 

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا-6 (ω6) و امگا-9 (ω9)در بدن انسان به پروستاگلاندین ها rostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوکزان ( thromboxan ) تبدیل می گردد. این هورمون از یک طرف باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شده و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگ ها و ایجاد پلاکت جلوگیری می کند. به عبارتی می توان گفت که امگا- 6 و امگا-9 از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان ( سکته قلبی ) جلوگیری می کنند. در ضمن تخم کدو حاوی فیبر و املاح، و سرشار از ویتامین های محلول در چربی ( ویتامین هایA,D,E ) می باشد. هر100 میلی لیتر روغن تخم کدو حاوی 50 میلی لیتر ویتامین است.

 

ویتامین های E ( توکوفرول ) و A ( رتینول ) از یک طرف آنتی اکسیدان هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را می گیرند و از طرف دیگر از ایجاد پلاکت یا گرفتگی رگ ها، که می تواند از رسوب چربی در شریان به وجود آید، جلوگیری می کنند. محققان علم تغذیه گزارش کرده اند، ویتامین هایA وE جزء ویتامین های پیشگیری کننده از سرطان به خصوص سرطان پروستات هستند. تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم ، فسفر ، منیزیوم ، روی و سلنیوم می باشد. هرکدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری های عفونی روده ای و عفونت های مثانه دارند.تخم کدو حاوی فیتواسترول ها و سیتواسترول ها هستند. این ترکیبات از یک طرف از رسوب چربی در سرخرگ جلوگیری می کنند و از سوی دیگر خاصیت ضد سرطانی دارند.

 

خواص درمانی کدو- از کدو در درمان بیماری های روده ای مخصوصاً از بین بردن کرم و انگل های روده ای استفاده می شود.

 

– از کدو می توان به عنوان مسهل در درمان بیماری یبوست و بواسیر بهره گرفت.

 

– در درمان عفونت های مثانه ای نیز می توان از کدو استفاده نمود.

 

خواص درمانی تخم کدو- از مخلوط تخم کدو به میزان 2 تا 3 قاشق غذاخوری با ماست در پیشگیری از رسوب چربی در سرخرگ ها و انسداد عروق می توان استفاده کرد.

 

– با استفاده از تخم کدو در تهیه نان های تیره ( نان های سبوس دار ) از پروستات در مردان و عفونت های مثانه ای در زنان جلوگیری می شود.

 

ارزش غذایی تخم کدو

– تخم کدو از سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات جلوگیری می نماید.

 

روش های استفاده از کدو و تخم کدواز کدو می توان در تهیه سوپ و خورش استفاده نمود. می توان آن را به عنوان ته دیگ در ته پلو استفاده کرد. می توانید آن را چند قطعه کرده و با پوست آب پز کنید ( حفظ بهتر خواص آن ) و در صورت تمایل آن را با مقدار کمی شکر میل کنید که بسیار لذیذ است.همچنین کدو در تهیه نان های حجیم نیز استفاده می شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی از کدو در تهیه نان استفاده می کنند.

 

تخم کدو را می توان در تولید نان سبوس دار مصرف کرد. در ضمن می توان از آن در تهیه شیرینی رژیمی استفاده نمود. روغن تخم کدو را می توان به عنوان روغن سالاد مصرف کرد.

 

بزرگ ترین کشور تولید کننده روغن تخم کدو، چین و کشورهای اروپای شرقی هستند. از نظر قیمت، روغن تخم کدو در مقایسه با روغن های گیاهی ارزان تر است.

خوراکی های پرخاصیت


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

لذت تماشای فیلم باجزییات وکیفیت بالای نور


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


ترک سیگار آسان با هیپنوتیزم!


حراج سنگهای لوکس و قیمتی


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


نتیجه بخش ترین شیوه های ترک سیگار


لاغری موضعی با لیزر

قطعات یدکی انواع لوازم خانگی رواینجاپیداکن


طراحی و اجرای مدرن سالن زیبایی


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

در مورد خواص کدو تنبل که صحبت کرده بودیم، گفتیم خواص تخمه کدو تنبل به اندازه میوه آن زیاد و مهم است. لذا بر همین اساس امروز قصد داریم که شما را با خواص تخمه کدو تنبل بیشتر آشنا کنیم تا دفعه بعد که خواستید کدو تنبل بخورید، تخمه‌های آن را جمع و خشک کنید. همراه ما بمانید.

 

تخمه کدو به عنوان یک فراورده جانبی حاصل از کدو تنبل محسوب می‌شود که بیشتر در میان خانواده‌های ایرانی در کنار دیگر تخمه‌ها از آن در آجیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که خواص تخمه کدو بسیار بیشتر از انواع تخمه‌ها است و اگر بتوانید آن را با تخمه آفتابگردان یا تخمه‌های نمکی جایگزین کنید، مسلماً فواید سلامتی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

تخمه کدو را به صورت بو داده و همچنین خام مصرف می‌کنند. بو دادن تخمه کدو می‌تواند خواص تخمه کدو را تغییر دهد به همین دلیل ابتدا ما قصد داریم به شما در مورد ارزش غذایی تخمه کدو به صورت بو داده و همچنین خام توضیح دهیم و سپس شما خود خواهید توانست نتیجه‌گیری کنید که مصرف کردن تخمه کدو به چه صورتی برای شما مفیدتر است.

 

ارزش غذایی تخم کدو

همان‌طور که اشاره کردم ارزش غذایی تخمه کدو فراوری شده با نمک به مقدار زیادی با تخمه کدو خام تفاوت دارد. ابتدا به بررسی ارزش غذایی تخمه کدو خام خواهیم پرداخت.

 

در هر ۱۰۰ گرم از تخمه کدو خشک شده داریم:

در مورد ویتامین‌های موجود داخل ۱۰۰ گرم تخمه کدو خشک شده می‌توان گفت:

همچنین مواد معدنی و مغذی که در ۱۰۰ گرم تخمه کدو خشک شده وجود دارد به شرح زیر است:

اما در مورد ارزش غذایی تخمه کدو فراوری شده با نمک چه می‌توان گفت؟

 

مسلماً شما مزه تخمه کدو فراوری شده را بیشتر دوست دارید اما برای رسیدن به فواید و خواص تخمه کدو آیا خوردن تخمه کدو فراوری شده می‌تواند مناسب باشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال نیاز است که نگاهی به ارزش غذایی تخمه کدو فراوری شده داشته باشیم.

در هر ۱۰۰ گرم از تخمه کدو فراوری شده داریم:

همچنین در مورد ویتامین‌های ۱۰۰ گرم تخمه کدو فراوری شده باید گفت:

همچنین مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم تخمه کدو فراوری شده و تفت داده شده در نمک و روغن به شرح زیر است:

 

با مقایسه ارزش غذایی تخمه فراوری شده و خام به این نتیجه می‌توان رسید که فراوری کردن تخمه کدو باعث خواهد شد تعداد زیادی از ویتامین‌های مغذی موجود در تخمه کدو که خواص تخمه کدو به آن‌ها وابسته است در اثر حرارت از بین بروند. به واسطه همین اتفاق ترکیبات معدنی نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای طی فرایند فراوری کاهش پیدا می‌کند.

لذا اگر شما به دنبال استفاده از خواص تخمه کدو هستید توصیه می‌کنیم که استفاده کردن از تخمه کدو به صورت خام را جایگزین تخمه کدو فراوری شده کنید. اما خواص تخمه کدو چیست؟

 

آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی موجود در بدن است. متأسفانه بدن ما به خودی خود نمی‌تواند این ترکیب که بیشتر شامل انواع ویتامین‌ها است را تولید کند. لذا ما مجبور هستیم که آنتی‌اکسیدان بدن خود را با استفاده از مصرف مواد غذایی تأمین کنیم.

آنتی‌اکسیدان در بدن وظیفه دارد که واکنش‌های رادیکالی که موجب بروز نواقص سلولی و مشکلات بزرگ مانند سرطان می‌شوند را کنترل کند. از جمله خواص تخمه کدو دارا بودن مقدار زیادی ویتامین یا همان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است.

خواص تخمه کدو در آنتی‌اکسیدان بودن آن بیشتر به واسطه وجود ویتامین E است. علاوه بر این، تخمه کدو ترکیبات دیگری نظیر فنول، اتانول، روی و منگنز هم در خود دارد که می‌توانند واکنش‌های اکسیداتیو منجر به التهاب‌ها را کاهش دهند.

به این دلیل است که توصیه شده از تخمه کدو به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از خواص تخمه کدو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، باید از خیر فراوری و نمکی کردن بگذرید.

تقسیم سلولی یکی از مهم‌ترین فرایندهای زیستی است که در بدن همه جانداران زنده روزانه اتفاق می‌افتد. اگر تقسیم سلولی به خوبی انجام نشود ممکن است باعث بروز تومور و همچنینی سلول‌های سرطانی شود. وجود مواد رادیکال آزاد در بدن یکی از عوامل بروز اختلال در رشد سلول است.

ویتامین آ، در تخمه کدو به مقدار فراوان وجود دارد. خاصیت این ویتامین در کنترل رشد و تکثیر سلولی و مقابله با عوامل مخرب آن است. بنابراین می‌توان گفت یکی دیگر از خواص تخمه کدو کمک به تقسیم سلولی سالم در بدن است.

تقسیم سلولی سالم در بدن نه تنها به کاهش خطراتی مانند سرطان کمک می‌کند بلکه باعث خواهد شد که جراحت‌های پوستی نیز به سرعت ترمیم شوند. همچنین گفته شده است که تخمه کدو به واسطه همین عوامل؛ باعث کاهش مشکلات پوستی به مانند آکنه و آسیب‌های نور خورشید می‌شود.

 

اهمیت خواص تخمه کدو در مبارزه با سرطان به قدری است که نیاز دیدیم آن را به صورت شفاف‌تر بیان کنیم. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی از خواص تخمه کدو می‌تواند کاهش احتمال بروز سرطان‌های معده، پستان، ریه، پروستات و همچنین روده بزرگ باشد. در یکی از مطالعات به وضوح مشخص شد که تخمه کدو و همچنین پوست موجود در آن‌که از ترکیب لیگنین است، می‌تواند سرطان پستان در زنان یائسه را به مقدار زیادی کنترل و عوامل بروز دهنده آن را کاهش دهد. همچنین با انجام آزمایش‌های حیوانی مشخص شده است که عصاره حاصل از تخمه کدو می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی پرستات را به مقدار زیادی کاهش دهد.

به این ترتیب چه خوب است که روی میز شما به جای شکلات و دیگر تنقلات غیرسالم، تخمه آفتاب‌گردان وجود داشته باشد تا هر چند وقت یک مشت از آن را مصرف کنید. البته باز هم تأکید داریم که مطالعات بر روی تخمه کدو فراوری نشده انجام شده است.

 

یکی از مهم‌ترین خواص تخمه کدو که نمی‌توان آن را انکار کرد، توانایی آن در کاهش علائم مربوط به افزایش حجم غده پروستات در مردان است. بروز این اختلال باعث می‌شود که مردان دچار تکرر ادرار و همچنین در برخی موارد بی‌اختیاری ادرار شوند.

مطالعات انجام شده روی تخمه کدو نشان داد که مصرف کردن آن می‌توان باعث کاهش علائم مربوط به هایپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان شود. این مطالعه بر روی ۱۴ هزار مرد انجام شده است و می‌توان به آن اطمینان داشت. البته دوره استفاده از تخمه کدو یک ساله بوده است و شما نباید انتظار معجزه از تخمه کدو داشته باشید.

همچنین در تحقیقات دیگری بیان شد که مکمل‌های حاصل از تخمه کدو می‌توانند در درمان علائم سندروم مثانه بیش فعال مؤثر واقع شوند. استفاده کردن ۱۰ گرم از عصاره تخمه کدو در این مطالعه، نشان داد که عملکرد دستگاه ادراری افراد حاضر در این مطالعه چه مرد یا زن، با مصرف تخمه کدو بهبود یافته است.

شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردید که خواص تخمه کدو می‌تواند به این اندازه گسترده و وسیع باشد. اما این همه خواص تخمه کدو نبود و باز هم این دانه ریز، خواص بیشتری دارد. از جمله:

 

کلسترول فاکتوری است که وجود بیش از حد آن در برگه آزمایش شما نشان از مشکلات آتی باشد بنابراین باید هرچه زودتر دست به کار شوید و مقدار کلسترول خون خود را کاهش دهید. خوشبختانه یکی از خواص تخمه کدو کاهش کلسترول خون است.

استفاده کردن از روغن تخمه کدو به جای روغن‌های دیگر گزینه خوبی برای افرادی است که تجربه کلسترول خون بالا دارند. میزان کلسترول موجود در تخمه کدو به نسبت دیگر بذرها اندک است. همچنین تخمه کدو به مقدار کافی در خود فیبر ذخیره کرده است که خود به تنهایی می‌تواند عامل کاهش دهنده کلسترول باشد.

 

ارزش غذایی تخم کدو

مشکلات ادراری می‌تواند به واسطه اختلال در کلیه‌ها و همچنین مجاری ادراری پیش آید. مطالعاتی وجود دارد که نشان داده است استفاده کردن از تخمه کدو می‌تواند علائم و همچنین نشانه‌های مربوط به بیماری‌های کلیوی و مشکلات مثانه از جمله انسداد مجاری ادراری را کاهش دهد.

علاوه بر این، تخمه کدو باعث افزایش خون در مجاری ادرار می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که عصاره تخمه کدو تنبل حاوی ماده مؤثری است که باعث می‌شود عضلات لگن از قدرت کافی برای دفع مواد زائد برخوردار شوند.

برای درک بهتر باید گفت که آنزیم آروماتاز یکی از عوامل تعیین کننده در تقویت عضلات لگن است که تخمه کدو به واسطه داشتن عوامل مهار کننده این آنزیم به رشد و افزایش قدرت عضلات لگن کمک می‌کند. از سوی دیگر، برخی از مواد مغذی موجود در تخمه کدو با گیرنده‌های اندروژن واکنش داده و ماهیچه لگن را بیش از پیش تقویت می‌کنند.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی، تخمه کدو یکی از مهم‌ترین منابع دریافت منیزیم برای انسان است. کمبود منیزیم به عنوان یک ماده معدنی باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود. کاهش سطح منیزیم در همه کشورهای دنیا حتی کشورهای توسعه یافته نیز به چشم می خورد. از جمله واکنش‌هایی که با منیزیم در بدن شروع یا کنترل می‌شوند می‌توان به:

بنابراین اکنون به خوبی متوجه خواص تخمه کدو در تأمین منیزیم بدن شدید. لذا این بار که کدو تنبل خوردید برای استفاده بیشتر از مواد مغذی آن، تخمه‌هایش را هم برای خشک کردن و استفاده مجدد جمع‌آوری کنید.

جالب است بدانید تخمه کدو منبع غنی از ترکیبات مورد نیاز برای سلامتی قلب از جمله انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب سالم است. مطالعات انجام شده به صورت آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف کردن تخمه کدو باعث کاهش فشارخون و همچنین کلسترول مضر در بدن می‌شود که هر دو این عوامل در نهایت به سلامتی قلب و عروق کمک می‌کند.

تحقیق انجام شده روی تعداد زن یائسه نشان داد که استفاده کردن از تخمه کدو در بازه زمانی ۱۲ هفته، می‌تواند فشارخون و همچنین کلسترول خوب در بدن را کنترل و بهبود ببخشد. همچنین تحقیقات میدانی وجود دارد که بیان می کند، آنزیم‌های نیتریک اسید در تخمه کدو، مسئول تأثیر مثبت آن روی سلامت قلب هستند. نیتریک اسید به واسطه افزایش حجم رگ‌ها در هنگام خون رسانی، فشارخون و فشار روی قلب را به مقدار کافی کاهش می‌دهد.

 

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی جانوران آزمایشگاهی نشان از این دارد که استفاده کردن از تخمه کدو به صورت روغن، عصاره و همچنین محلول حاصل از خیساندن آن، می‌تواند به کاهش قند خون آزمونه‌ها کمک زیادی کند. این واقعیت می‌تواند خبر خوبی برای دیابتی‌ها باشد. این دوستان همیشه در تلاش هستند تا قند خون خود را با استفاده از تزریق انسولین ثابت نگه دارند.

از نتایج دیگر مطالعات انجام شده روی خواص تخمه کدو می‌توان به شواهدی اشاره کرد که در آن مصرف کردن تخمه کدو باعث بهبود دیابت نوع دو شده است. همچنین در تحقیق دانشگاهی دیگر که روی ۱۲۷ هزار نفر انجام شد مشخص شد، داشتن رژیم غنی از منیزیم می‌تواند احتمال بروز دیابت نوع دو را در مردان و زنان به نسبت‌های تقریباً یکسان کاهش دهد.

منیزیم یکی از ترکیبات اصلی است که در تخمه کدو می‌توانید به وفور پیدا کنید.

 

فیبر در بدن شما عملکردهای متفاوت و زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود دفع مواد زائد و همچنین حذف مقدار قابل توجهی از سطح کلسترول مضر اشاره کرد. خوشبختانه دانه‌های ریزی به مانند تخمه کدو دارای مقدار کافی فیبر به صورت محلول و نامحلول هستند.

بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده در یک وعده مصرفی متوسط از تخمه کدو شما شاهد ۵٫۲ گرم فیبر هستید. این مقدار فیبر در صورتی که شما پوست تخمه کدو را از آن جدا کنید به مقدار ۱٫۷ گرم کاهش خواهد داشت. اما علیرغم این کاهش همچنان مقدار فیبر آن به اندازه‌ای است که شما بتوانید به چشم یکی از خواص تخمه کدو به آن نگاه کنید.

همان‌طور که مطالعه کردید یک رژیم غنی از فیبر به سلامت دستگاه گوارشی و همچنین مشکلات دیگری از جمله دیابت نوع دو و چاقی کمک زیادی می‌کند.

 

روی یکی از ترکیبات اساسی در مورد بررسی قدرت اسپرم مردانه است. هر چقدر مقدار روی در بدن مردان زیاد باشد، قدرت اسپرم برای باروری تخمک و همچنین حرکت آن به سمت تخمک افزایش پیدا می‌کند. بر اساس بررسی‌های انجام شده روی تخمه کدو مشاهده شده است که مقدار اندک روی موجود در تخمه کدو می‌تواند به افزایش قدرت اسپرم در مردان کمک زیادی کند.

البته این تحقیق که روی موش‌های مذکر انجام شده است، قابل تعمیم به انسان نیز هست. همچنین مشاهده شده است که تخمه کدو به دلیل داشتن مقادیر کافی از مواد مغذی و همچنین ویتامین‌ها سطح هورمونی مردانه و زنانه را تا حدودی متعادل و به سلامت عمومی کمک می‌کند.

 

قبل از خواب یک مشت تخمه کدو بخورید تا راحت بخوابید! باورش سخت است اما تخمه کدو دارای مقدار زیادی تریپتوفان، نوعی اسید آمینه است. وظیفه این اسید آمینه در بدن کنترل کیفیت خواب است و شما با مصرف کردن تخمه کدو به افزایش آن کمک خواهید کرد. از سوی دیگر ترکیب روی نیز می‌تواند به بهبود خواب شما کمک کند. روی در واکنش با تریپتوفان تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین نیز در یک واکنش دیگر شرکت کرده و در نهایت ملاتونین تولید می‌شود.

ملاتونین عامل مهم و تأثیرگذار در تنظیم چرخه خواب است. با این حساب حتی اگر خواب ناکافی دارید یا صبح زود بیدار و شب دیر وقت می‌خوابید، خوردن تخمه کدو به شما کمک شایانی خواهد کرد تا به روال عادی زندگی برگردید.

 

خواص تخمه کدو به این چند مورد ختم نمی‌شود و می‌توان خواص دیگر تخمه کدو را به صورت زیر لیست کرد:

 

همان‌طور که مطالعه کردید خواص تخمه کدو بیش از آن است که بتوانید نادیده بگیرید. لذا توصیه اول ما این است که تخمه کدو را به هر نحو ممکن وارد رژیم غذایی خود کنید و در گام بعدی سعی کنید از تخمه کدو خام به جای تخمه کدو فراوری شده استفاده کنید.

 

عالی بود ممنون از سایت خوبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

تخم کدو دانه مفید و پر فایده ای است که خواص بسیاری داشته و همه ی این خواص را نمی توان در یک مقاله گنجاند . در این مقاله ، خلاصه ای خواص  تخم کدو را برایتان جمع آوری کرده ایم . برای شناخت بیش تر خواص تخم کدو در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید .

تخم کدو برخلاف اندازه کوچک ، یکی از تخمه های مفید است .  وقتی کدو تنبل مصرف می کنید ، تخمه های آن  را دور نریزید . تخمه ی کدو علاوه بر طعم خوب ، بسیار سودمندند و به طور گسترده برای تهیه دستور العمل های زیبایی برای مدت های طولانی استفاده شده اند . بذر این ماده شگفت انگیز ، سرشار از مواد مغذی ای مانند مس ، روی ، پروتئین ، منگنز ، آهن ، منیزیم و … است . بسیاری از مردم این دانه را مصرف می کنند اما از فواید سلامتی و زیبایی آن آگاهی ندارند . از جمله خواص این دانه برای بدن  می توان به سلامتی قلب ، خواص ضد سرطان و سلامت پوست و مو اشاره کرد .

یک اونس تخم کدو ( حدود 28 گرم ) حاوی مواد زیر است :

کالری : ۱۵۱ کالریفبیر : ۱/۷ گرمکربوهیدرات : ۵ گرمپروتئین : ۷ گرمچربی : ۱۳ گرم ( ۶ گرم آن امگا ۶ است )ویتامین کا : ۱۸ درصد از نیاز روزانه ی بدنفسفر : ۳۳ درصد از نیاز روزانه ی بدنمنگنز : ۴۲ درصد از نیاز روزانه ی بدنمنیزیم : ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدنآهن : ۲۳ درصد از نیاز روزانه ی بدنزینک : ۱۴ درصد از نیاز روزانه ی بدنمس : ۱۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن

1 . تخمه کدو برای پوست

ارزش غذایی تخم کدو

پیش از مصرف هر گونه ماسک برای صورت یا نواحی مختلف بدن ، ابتدا کمی از آن را روی پوست دستتان بمالید . حداقل به مدت 20 دقیقه صبر کنید و از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید .

تخمه کدو برای مرطوب کردن پوست :  تخمه کدو به علت دارا بود اسید های چرب اشباع نشده مانند امگا 3 ، باعث مرطوب شدن دست می شود . شما می توانید به جای خرید لوسیون های شیمیایی ، از تخم کدو برای مرطوب کردن پوست تان استفاده کنید . یک فنجان تخم کدوی آسیاب شده را همراه با یک عدد تخم مرغ و یک قاشق غذا خوری کره را باهم مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید . 10 تا 15 دقیقه بگذارید روی پوست تان خشک بشود و سپس با آب سرد ، صورت تان را بشویید .

تخمه کدو برای آکنه و جوش صورت : تخم کدو به علت دارا بودن مقادیر بالای روی ، برای درمان جوش صورت ، آکنه و جای جوش بسیار مناسب می باشد . همچنین به علت خواص ضد التهابی ، می تواند از قرمزی و زخم ناشی از آکنه پیشگیری کند . مقداری تخم کدو را آسیاب و پودر کرده و با آب ترکیب کنید و بنوشید .

تخمه کدو برای درمان زخم : تخمه کدو به علت حاوی بود مقادیر بالای روی و ویتامین A ، برای درمان زخم بسیار مناسب است .

تخمه کدو برای جوانسازی پوست : تخمه کدو به دلیل دارا بودن ویتامین هایی مانند A , C باعث می شود تا مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و برای پوست تان مانند یک محافظ قوی باشد . مصرف تخمه کدو به میزان کافی می تواند باعث از بین رفتن چین و چروک صورت شده و برای جوان سازی پوست بسیار نتیجه بخش باشد .

تخمه کدو برای سرطان پوست : امگا3 موجود در تخمه کدو برای پیشگیری و درمان سرطان پوست بسیار مفید است . بهتر است کسانی که زیاد در معرض نور خورشید هستند ، از تخمه کدو به میزان کافی مصرف کنند .

2 . تخمه کدو برای مو

تخمه کدو برای سلامت مو : تخمه کدو حاوی مواد مغذی مانند اسید های چرب امگا 3 ، پروتئین ، آ]هن و وی است که همگی از مواد ضروری برای رشد و سلامت مو است .

تخمه کدو برای ریزش مو : مصرف تخم کدو به صورت خام و یا برشته ، به دلیل وجود آهن و ال لیزین فراوان ، از ریزش موی شدید جلوگیری کرده و مواد مغذی موجود در آ« موهایتان را تقویت می کند . همچنین می توانید ، روغن تخم کدو را شب ها روی پوست سر و موهایتان بمالید و صبح روز بعد بشویید .

تخم کدو برای شوره سر : روی موجود در تخمه کدو آن را به یک ضد شوره ی قوی تبدیل کرده است . اگر می خواهید از شوره ی سرتان جلوگیری کنید ، بهتر است تخم کدو را در رژیم غذایی تان جای دهید . همچنین برای درمان شوره ی سر ، روغن تخم کدو را روی پوست سر و موهای تان بمالید و بعد از گذشت یک شب ، آن را بشویید .

3 . تخمه کدو و دستگاه گوارش

تخمه کدو به دلیل داشتن فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است . مصرف مقدار مناسب تخمه کدو برای اسید معده ، ریفلاکس معده ، سوزش سر دل و معده درد بسیار مفید است . اگر به دنبال منبع عالی برای فیبر هستید ، از تخم کدو استفاده کنید .

4 . تخمه کدو و سلامت کلیه

در تخمه کدو مولکول های فیتو شیمیایی وجود دارد که باعث جلوگیری از انباشت مواد مضر در کلیه ها می شود . تخمه کدو با جلوگیری از تجمع مواد سمی در کلیه ، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کرده و می تواند برای درمان سنگ کلیه نیز مفید باشد . اگر می خواهید از سنگ کلیه در امان باشید ، تخمه کدو میل کنید تا خون شما قبل از ورود به کلیه مجدد تصفیه شود .

5 . تخم کدو و درمان التهاب

مصرف تخم کدو علاوه بر افزایش آنتی اکسیدان های بدن ، باعث کاهش مواد شیمیایی در بدن نیز می شود . بنابراین شما می توانید برای کاهش التهابات بدن ، از این دانه پر فایذه استفاده کنید . بیماری های امروزی مانند بیماری های قلبی عروقی ، بیماری دیابت و تصلب شرایین می توانند تا حدودی با مصرف تخمه کدو قابل کنترل شوند .  همچنین می توانید برای مبارزه با التهابات از تخمه کدو استفاده کنید .

6 . تخمه کدو و فشار خون

تخمه کدو منبع بسیار غنی ای از آنتی اکسیدان ها ، منیزیم ، اسید های چرب مفیدی است که مصرف آن می تواند موجب کاهش فشار خون شده و کلسترول بالا را درمان می کند که این امر می تواند از بیماری های قلبی پیشگیری کند . آنزیم نیتریک اسید موجود در تخمه کدو ، اثرات مثبتی روی سلامت قلب می گذارد . نیتریک اسید ، عروق خونی را بهبود می بخشد و جریان خون را بالا می برد و این امر موجب کاهش خطر ابتلا به انسداد شریان ها می شود .

7 . تخم کدو و دید چشم

تخمه کدو تنبل حاوی مقدار بالایی از ویتامین A است که دید را بهبود می بخشد ، این تخمه دید را به خصوص در نور کم بهبود می بخشد . همچنین روی به ویتامین A اجازه می دهد تا چشم آن را از کبد بگیرد و با این کار از چشم محافظت می کند . مطالعات نشان می دهد که از دست دادن بینایی عمدتا بخاطر کمبود روی ، رخ می دهد .

8 . تخمه کدو و لاغری

چربی موجود در تخمه کدو می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده ، میزان تعادل هورمونی را حفظ کرده و باعث کاهش اشتها می شود و در نهایت لاغری و کاهش وزن شما را همراه می آورد . مصرف یک مشت تخم کدو به صورت ناشتا می تواند برای کاهش وزن تان مناسب باشد . البته مصرف بیش از حد تخم کدو ، برای افرادی که فعالیت زیادی ندارند ، چاق کننده است .

9 . تخم کدو و تقویت اعصاب

تخم کدو به علت داشتن مقادیر زیادی از منیزیم ، تاثیرات  بسیار زیادی روی اعصاب شما خواهد گذاشت و همچنین می تواند استرس شما را نیز کنترل کند . تخمه کدو باعث می شود تا سیگنال های انتقال دهنده عصبی بر روی مغز شما تاثیر گذاشته و باعث شود تا شما احساس راحت تری داشته باشید .

10 . تخم کدو و افزایش حافظه

مقدار زیاد منیزیم موجود در تخمه کدو ، باعث می شود تا این گیاه در درمان مشکلات یادگیری ، مفید واقع شود . دانه های کدو به عنوان غذایی مغذی شناخته شده است . این دانه ها حافظه و تمرکز را افزایش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد .

11 . تخم کدو و دیابت

تخمه کدو می تواند از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کند . شما به راحتی می توانید با مصرف این دانه پر فایده ، سطح قند خون خود را تنظیم کنید . تخمه کدو ، دارای موادی مانند تریگونلین و اسید نیکوتین است که این مواد قند خون شما را ثابت نگه می دارد .

12 . تخم کدو و کاهش اضطراب

سبک زندگی امروزه به گونه ای پیش رفته است که اضطراب بخش جدایی ناپذیر آن محسوب می شود . شما می توانید با تخمه کدو به راحتی اضطراب و استرس را از خود دور کنید و به آرامش برسید .

13 . تخم کدو و تقویت استخوان ها

ارزش غذایی تخم کدو

تخمه کدو به دلیل داشتن کلسیم زیاد باعث می شود تا استحکام توده بدنی شما به شکل ویژه ای حفظ شود . تخمه کدو به دلیل داشتن کلسیم زیاد برای افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند بسیار مفید و مناسب است .

14 . خواص تخم کدو برای مردان

تخم کدو منبع غنی ای از روی بوده که باعث بهبود کیفیت اسپرم و افزایش میزان باروری می شود . علاوه بر این تخمه کدو دارای آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که سطح تستوسترون را در مردان افزایش می دهد و این امر موجب بهبود تولید مثل در مردان می شود .

فواید تخم کدو برای پروستات : تخمه کدو علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا وضعیتی که در آن غده پروستات بزرگ شده و می تواند باعث مشکلات ادراری شود را کاهش می دهد . همچنین محققان می گویند که که مصرف تخمه کدو می تواند به درمان بیماری های مثانه کمک کند .

15 . خواص تخم کدو برای زنان باردار

تخمه کدو منبع غنی از آهن است که برای درمان کم خونی در زنان باردار بسیار مفید است . شواهدی برای این که تخمه کدو در دوران بارداری و شیر دهی برای زنان مضر باشد ، وجود ندارد . با این حال برای مصرف تخمه کدو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید . دانه های کدو دارای آهن و پروتئین فراوان اند که می توانند برای نوزادان نیز مفید باشند اما ممکن است باعث معده درد ، استفراغ و اسهال در آن ها بشود .

16 . تخم کدو و خواص ضد سرطان

تخم کدو به دلیل مواد مغذی ای که دارد می تواند به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان استفاده شود . تخمه کدو حاوی فیتو استروژن است که این ماده در برخی گیاهان یافت می شود .  این ماده در تخمه کدو به وفور یافت می شود که این امر باعث می شود تا در پیشگیری از سرطان پستان مفید باشد . شما می توانید تخمه کدو را برای جلوگیری از سرطان پستان میل کنید . همچنین شما برای مصرف تخمه کدو می توانید آن را در سالاد یا مخلفات غذا میل کنید . مصرف ماهانه تخمه کدو باعث می شود تا از بیماری های مختلف در امان باشید .

17 . خواص روغن تخمه کدو

روغن تخمه کدو ، حاوی اسید لینولئیک و اولئیک است که برای سلامتی کلیه و قلب بسیار مفید است . همچنین این روغن برای بهبود خلق و خو و درمان افسردگی نیز مفید است . روغن تخمه کدو برای ریزش مو و افزایش رشد مو نیز مفید است . روغن تخمه کدو به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کرده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند . همچنین این روغن برخی علائم مانند یائسگی ، گر گرفتگی ، درد مفاصل و سر درد را کاهش می دهد .

18 . خواص تخم کدو برای مجاری ادراری

تخم کدو تنبل به عنوان یکی از روش ها برای درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد ادراری استفاده می شود . بخش محلول در آب آن در کاهش مشکلات مجاری ادراری موثر است و به راحتی در جریان خون جذب می شود . عصاره کدوتنبل محلول در آب اثر آنابولیک (ساختمان بافتی) بر روی ماهیچه های لگن دارد . این آنزیم , آنزیم آروماتاز را مهار کرده و باعث قوی شدن قدرت عضلات لگن می شود . علاوه بر این , محتوای محلول آب به گیرنده آندروژن موجود در ماهیچه های لگن متصل می شود و بیشتر آن ها را تقویت می کند . در این روش تخم کدو تنبل نقش حیاتی در کاهش عفونت های مجاری ادراری دارند .

19 . خواص تخم کدو برای خواب راحت

تریپتوفان که در تخم کدو تنبل یافت می شوند به ملاتونین تبدیل می شوند که یک هورمون خواب است و می تواند بی خوابی مزمن را درمان کند . قبل از رفتن به رختخواب یک مشت تخم کدو  میل کنید . حتی مقداری کم تر از 1 گرم از تریپتوفان می تواند کیفیت خواب تان را بهبود بخشد . علاوه بر این ، منیزیم موجود در آن تاخیر خواب را افزایش می دهد .

20 . خواص ضد انگل و میکروب تخم کدو

کدوتنبل طبیعتا ضد انگل است. آن ها برای بیرون کردن کرم های کدو و انگل های دیگر موجود در بدن به کار می روند . کدوتنبل در مورد کودکانی که در برابر کرم آسیب پذیر هستند به طور خاص مفید است . تخم کدو تنبل در برابر کرم ها و میکروب های مضر یک سیستم دفاعی خوب ایجاد می کند که می تواند منجر به سو تغذیه و الگوهای رشد نادرست شود . علاوه بر آن، جلوگیری از عفونت های قارچی مفید است و رشد آن ها را مختل می کند .

زیاده روی در مصرف تخمه کدو ممکن است باعث عوارضی از جمله معده درد ، سو هاضمه ، تجمع گاز در روده ها ، اسهال و یبوست و افزایش حملات میگرنی و کاهش شدید فشار خون در افرادی که داروی فشار خون مصرف می کنند ، شود . همچنین احتمال واکنش های آلرژیک مانند سردرد ، سرفه و تنگی نفس در افراد حساس به تخمه کدو تنبل و کدو حلوایی وجود دارد . بنابر این بهتر است در مقدار مصرف این ماده غذایی نیز دقت نمایید . از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید متشکریم .

سایت پزشکا یکی از برترین و پر بازدیدترین وب سایتهای تخصصی در زمینه آرایشی و بهداشتی،‌ سلامتی و زیبایی می باشد. علاوه بر این سایت پزشکا جدید ترین کالاهای حوزه های آرایشی و بهداشتی،‌ سلامتی و زیبایی رو نقد و بررسی می کند

   

سلام ممنون از شما خواهش میکنیم اگر نظر یا پیشنهادی دارید بفر…

خیلی خوبه که دکترای خوب رو جمع کردین و آدم راحت میتونه بهشون…

من از طریق این مقالتون با یکی از پزشکا آشنا شدم و کاشت مو ان…

ممنون از لیستی که درست کردین خیلی به دردم خورد واقعا ممنونم…

سلام اطلاعات دکتر غزاله موسوی زاده تو بهترین دکتر ناباروری و…

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

چیزی خاص را وارد کنید:

کدوتنبل با نام علمی (Cucurbita maxima) از خانواده کدوئیان و بومی امریکا است. این گیاه یکساله در کشور چین بیش از هر کشور دیگری تولید می‌شود. هند، روسیه، اوکراین، مکزیک و ایالات‌متحده نیز تولیدکننده‌های اصلی محصولات کدوتنبل و دانه کدو هستند

کدوتنبل یکی از سبزیجات بسیار کم‌کالری است. در 100 گرم کدو فقط 26 کالری وجود دارد. این سبزی، غنی از فیبرهای رژیمی، آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. کدوها یکی از مهم‌ترین مواد غذایی هستند که توسط متخصصان تغذیه در برنامه‌های کنترل کلسترول و کاهش وزن توصیه می‌شوند.

میزان ترکیبات موجود در 100 گرم کدوتنبل در جدول زیر قابل‌مشاهده است.

 

کدوتنبل منبع بسیاری از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است.ارزش غذایی تخم کدو

 

ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان طبیعی قوی است که برای حفظ یکپارچگی پوست، دید بهتر، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و دهان و پیری زودرس مفیداست

 

ترکیبات فلاونوئید پلی فنلی مانند α و β-کاروتن، کریپتورانتین، لوتئین و زاکستین در کدو فراوان هستند. کاروتن ها در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شوند. کریپتورانتین، لوتئین و زاگزانتین از شبکیه چشم در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنند.

 

خوردن کدو برای قلب مفید است. محتوای فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در کدوتنبل به حمایت از سلامت قلب کمک می‌کند. افزایش مصرف پتاسیم با کاهش خطر سکته مغزی، حفظ توده عضلانی و حفظ تراکم معدنی استخوان نیز همراه است.

 

دانه کدو یک منبع عالی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و نه‌تنها به‌عنوان میان وعده خوش‌طعم استفاده فراوان دارد، بلکه در بخش‌هایی از آسیا (هند)، اروپای شرقی و مدیترانه (یونان) به بخشی از غذای روزمره تبدیل‌شده و جایگاه ویژه‌ای در آشپزی و صنعت پزشکی دارد.

میزان ترکیبات موجود در 100 گرم دانه کدو در جدول زیر قابل‌مشاهده است.

 

 

دانه کدوتنبل منبع خوب منیزیم است که برای تشکیل استخوان مهم است. مصرف زیاد منیزیم با تراکم استخوان بیشتر مرتبط است و خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه را کاهش می‌دهد.

 

دانه‌های کدو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، منیزیم و استرول برای قلب و کبد مفید هستند.

اسیدهای چرب در دانه کدوتنبل حاوی مواد مغذی مفید مانند استرول، اسکالن و توکوفرول هستند. در هر 100 گرم دانه کدو، 265 میلی‌گرم استرول وجود دارد. استرول‌های گیاهی و فیتواسترول‌ها به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کنند.

 

فیبر موحود در دانه کدوتنبل به کاهش مقدار کلسترول کل در خون کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر شواهدی که در مورد دانه‌های کدو و پیشگیری یا درمان دیابت دیده‌شده است از مطالعات حیوانی به دست آمده است و توانایی دانه، عصاره و روغن دانه کدوتنبل در بهبود تنظیم انسولین در حیوانات دیابتی و جلوگیری از برخی پیامدهای ناخواسته دیابت بر عملکرد کلیه را نشان داده است. کاهش استرس اکسیداتیو در این خصوص نقش کلیدی ایفا کرده است.

دانه‌ها منبع خوبی از منیزیم هستند. مصرف روزانه 100 میلی‌گرم منیزیم در روز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 15 درصد کاهش می‌دهد. کمبود منیزیم در بدن با مقاومت بالا به انسولین رابطه مستقیم دارد.

 

محتوای کافی فیبر دانه کدو علاوه بر بهبود حرکات منظم روده و هضم غذا، موجب احساس سیری طولانی‌مدت و کاهش اشتها می‌گردد.

 

دانه کدوتنبل یک منبع غنی از روی است.(28 گرم دانه کدو حاوی بیش از 2 میلی‌گرم روی است). روی در بسیاری از موارد برای بدن مهم است، ازجمله: ایمنی، رشد و تقسیم سلولی، خواب، خلق‌وخوی، حس چشایی و بویایی، سلامت چشم و پوست، تنظیم انسولین و عملکرد جنسی آقایان.

 

کدوتنبل به‌واسطه داشتن آمینواسید تریپتوفان موجب آرامش بدن، خواب راحت و اعصاب آرام می‌گردد. تریپتوفان در بدن به سروتونین و سروتونین به ملاتونین تبدیل می‌شود. ملاتونین، هورمون خواب است. خوردن تخم کدوتنبل چند ساعت قبل از خواب و همراه با کربوهیدرات مانند یک میوه کوچک، ممکن برای تولید ملاتونین و سروتونین و خوابی آرام مفید واقع شود.

برای دریافت رژیم ویژه خودت همین حالا تماس بگیر

031-36206660

واتساپ

09332222891

سبک زندگی دکتر دقوقی چیست؟سبکی است که در آن برای رسیدن به وزن مطلوب و سالم مهارتهایی را به قرار زیر فرا میگیرید:۱- برقراری ارتباط سالم با غذا ۲- مهارت های لازم برای مقابله با شرایط وسوسه انگیز۳- مهارت شناسایی محرکها و افکار مخربی که منجر به پرخوری میشود۴- مهارت حفظ وزن پس از رسیدن به وزن مطلوب۵- مهارت انتخاب برنامه غذایی و سالم غذا پختن۶- مهارت نحوه شروع و ادامه ورزش حتی با امکانات بسیار محدود.7- دریافت حمایت دایمی از دکتر دقوقی و تجربیات سایر بیماران

این سیستم با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و تحلیل اطلاعات بدن شما، بهترین رژیمی که برای رسیدن به یک بدن خوش فرم نیاز دارید رو بهتون معرفی میکنه. چه بخواید لاغر بشید و چه بخواید وزن اضافه کنید.




سبد خرید من

سبد خرید شما خالی است!

ارزش غذایی تخم کدو

در خبرنامه بذرام مشترک شوید تا آخرین محصولات و اطلاعیه ها برای شما ارسال شود.

‘ + data.message + ‘

خطای اتصال. لطفا دوباره امتحان کنید.

کدو تنبل نه تنها در پخت و پز، لوازم آرایشی و داروها استفاده می شود حتی به عنوان ظرف های تزیینی نیز بکار می رود. کدو تنبل بومی آمریکای مرکزی است و قدیمی ترین دانه کدو تنبل در مکزیک یافت شده که به 6000-7000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در شمال آمریکا کدو تنبل غذای اصلی سرخ پوستان است که مردم بومی این منطقه کاملا به چگونگی پرورش کدو تنبل آگاه هستند. بعد از سیب زمینی و گوجه فرنگی، کدو تنبل یکی از اولین سبزیجاتی بود که از آمریکا صادر می شد. کدو تنبل گونه های زیادی دارد که شکل های آن ها نیز متفاوت می باشند. کدو تنبل ماکسیما کوکوربیتا (برای مثال کدو تنبل شیرین و کدو تنبل سبز) و کدو تنبل کوکوربیتا موسچاتا (برای مثال کدو مسمایی) شایع ترین انواع کدو تنبل هستند.



چگونگی انتخاب یک کدو تنبل خوب

کدو تنبل را در بهار می کارند و در اواخر تابستان برداشت می کنند. در زمان خرید کدو تنبل باید آن را بررسی کرد که تازه، سفت و رسیده باشد. با دست به کدو تنبل ضربه بزنید و مطمئن شوید که صدای توخالی داشته باشد. ساقه باید به کدو تنبل متصل باشد و پوست آن نیز باید تمیز و عاری از هر چیزی باشد. 


چگونگی حفظ کدو تنبل

یک کدو تنبل را می توان در تمام زمستان در یک جای خشک و تاریک نگه داشت. قطعات برش داده شده کدو تنبل را باید در محفظه سبزیجات در یخچال نگه داری کرد و باید در عرض چند روز خورده شود زیرا به راحتی خشک می شوند. اگر شما مایل به حفظ کدو تنبل در فریزر هستید باید پوست آن را بکنید، آن را قطعه قطعه کنید و بعد نیمه پز کرده و سپس آن ها را در فریزر قرار دهید.


فواید و خواص گوشت و دانه کدو تنبل

یک کدو تنبل می تواند یک منو غذایی را پر کند، از پیش غذا تا دسر. کدو تنبل کاربرد بسیاری دارد و بسیار خوشمزه و سالم می باشد. خواص تغذیه ای کدو تنبل در زیر گفته شده است:

کدو تنبل خواص زیادی دارد، اول از گوشت آن شروع می کنیم. گوشت کدو تنبل دارای چندین عنصر فعال از جمله کارتنوئیدها است، همچنین مواد لعابی و پکتینی هم در آن وجود دارد. کدو تنبل یکی از گیاهانی است که فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان های حیاتی و ویتامین هاست. هرچند گوشت کدو تنبل کالری کمی دارد ولی میزان زیادی ویتامین A، فلاونوئید پلی فنلی آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین، گزانتین و کاروتن در آن وجود دارد. 100 گرم از گوشت کدو تنبل تنها 26 کالری دارد و هیچ گونه چربی اشباع و کلسترول در آن وجود ندارد. با این حال سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. کدو تنبل یکی از موادی است که توسط متخصصان تغذیه برای کنترل کلسترول و برنامه های کاهش وزن توصیه می شود. 

کدو تنبل سرشار از ویتامین های A، E و C می باشد و یکی از سبزیجاتی است که در خانواده کوکوربیتاسه آ، بالاترین سطح ویتامین A را دارد. ویتامین A یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی است که برای حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی مورد نیاز است. همچنین برای افزایش قدرت بینایی نیز ضروری می باشد. مطالعات پژوهشی نشان داده اند که با مصرف غذاهای طبیعی غنی از ویتامین A از ابتلا به سرطان های ریه و دهان جلوگیری می شود.

کدو تنبل یک منبع عالی از بسیاری از ترکیبات طبیعی فلاونوئید پلی فنلی مانند بتا کاروتن ها، کریپتوگزانتین، لوتئین و zea-گزانتین می باشد. کاروتن در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می شود. Zea گزانتین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که از ابتلا به بیماری ماکولای وابسته به سن (ARMD) در سالمندان جلوگیری می کند.

کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین های گروه B مانند فولات، نیاسین، پیریدوکسین(ویتامین B6)، تیامین و اسید پانتوتنیک می باشد. کدو تنبل همچنین یک منبع غنی از مواد معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر است.

دانه ها نیز مهم هستند زیرا آن ها حاوی فیتواسترول ها، روغن های گیاهی، فیتولکتین و ملین می باشند. علاوه بر این دانه های تازه و خرد شده کدو تنبل یک روغن تیره رنگی تولید می کنند. 

دانه های کدو تنبل از نظر پزشکی نیز مهم می باشند زیرا آن ها می توانند با کرم اکینوکوکوس تنیا (کرم نواری) مبارزه کنند. این ویژگی به دلیل وجود یک اسید آمینه است که باعث می شود کرم توانایی حرکت کردن را از دست بدهد و باعث می شود کرم به سمت خارج از دیواره روده برود. این دانه ها به عنوان یک ماده کرم کش شناخته شده اند و به طور کلی استفاده از دانه های کدو تنبل به این منظور به خوبی جواب داده و تا کنون خلاف این دیده نشده است. 

علاوه بر این، دانه ها خواص مفید دیگری هم دارند. آن ها همچنین می توانند التهاب پوست را کاهش دهند و از ایجاد اختلالات دستگاه ادراری نیز جلوگیری می کنند. گوشت کدو تنبل و حتی آب آن را می توان به عنوان یک داروی ادرار آور استفاده کرد، کارشناسان به کسانی که در ادرار کردن مشکل دارند توصیه می کنند که صبح زود با معده خالی یک لیوان آب کدو تنبل استفاده کنند.

دانه های کدو تنبل در واقع یک منبع عالی از فیبر، اسیدهای چرب تک اشباعی هستند که برای سلامت قلب مفید می باشند. علاوه بر این غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. به عنوان مثال در 100 گرم دانه کدو تنبل، 30 گرم پروتئین وجود دارد که کالری 100 گرم دانه 559 می باشد. دانه ها غنی از آهن، روی، سلنیوم و ویتامین نیاسین هستند اما کلسترول ندارند. علاوه بر این دانه ها سرشار از اسید آمینه تریپتوفان می باشند. تریپتوفان در مغز به GABA تبدیل می شود.

عصاره آب کدو تنبل اگر با شیر مخلوط شود برای مشکلات معده و بیماری های پروستات بسیار مفید می باشد.

استفاده از کدو تنبل در لوازم آرایشی و بهداشتی

گوشت کدو تنبل را می توان به عنوان یک ماسک زیبایی پوست مورد استفاده قرار داد که می تواند پوست صورت را روشن کند. درست کردن ماسک به این صورت است: یک تکه از گوشت کدو تنبل به همراه دانه های آن را له کرده و آن را با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط نمود. این ترکیب را باید روی صورت مالید و اجازه داد که چند دقیقه روی صورت قرار بگیرد، این ماسک برای انواع پوست ها به خصوص پوست های چرب به طور معجزه آسایی عمل می کند و جوش های سر سیاه و سر سفید را از بین می برد و باعث پاکسازی و صاف شدن پوست می شود.


استفاده از کدو تنبل در آشپزی

با استفاده از یک کدو تنبل می توان یک وعده غذایی کامل داشت، پیش غذا(مانند پای کدو تنبل)، غذای اصلی (مانند تورتلینی کدو تنبل) و دسر(مانند کیک کدو). معمول ترین روش استفاده از کدو تنبل قطعه قطعه کردن آن است که آن را می پزند و سپس با کمی کره و نمک سرو می کنند.


 


 


 


 


 


 

آموزش ثبت نام و خريد از سايت بذرام

ارزش غذایی تخم کدو

جهت ارتباط از طریق تلگرام با کارشناس فروش کلیک کنید.

اگر این مطلب مفید است، شاید یکی از دوستان شما نیز به آن احتیاج داشته باشد. آن را به اشتراک بگذارید.

6,800تومان

5,600تومان

14,500تومان

900تومان

6,800تومان

6,250تومان

مشاوره : سوالی دارید؟ (کلیک کنید)

   

بذرام در لغت به معنی جای خرم و با طراوت است. در
بذرام یک اصل بسیار مهم وجود دارد، اینکه باغ، باغچه یا حتی گل آپارتمانی شما حس
طراوت و شادی را داشته باشد. بدون شک یک گل پژمرده یا گیاه ناسالم آراسته و زیبا
نخواهد بود. در بذرام بذر سبزیجات، بذر
صیفی جات و بذر درختان میوه عرضه می‌شود تا با تولید محصولات کشاورزی سالم،
سلامتی جسمی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین کاشت بذر گیاهان دارویی که سبب افزایش سطح سلامتی خواهد شد. اما در
دکوراسیون فضای سبز همیشه کاشت انواع گل و چمن ضروری است. لذا بذر چمن و بذر گل در
فروشگاه بذرام عرضه می‌شود. لوازم باغبانی، کود
و سموم ارگانیک، انواع خاک و گلدان و دیگر ملزومات
باغبانی که شاید تهیه آن
برایتان کمی دشوار باشد، با تنوع و کیفیت بالا در فروشگاه بذرام وجود دارند.

USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

کوکا : تخمه کدو به انگلیسی (pumpkin seed)، که به عنوان pepita هم شناخته می شوند دارای اندازه ی کوچک و پر از مواد مغذی ارزشمند برای سلامتی می باشند. خوردن فقط مقدار کمی از آنها می تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی مورد نیاز شما را فراهم کند.

تخمه کدو تنبل و تخمه کدو حلوایی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب اشباع نشده، پتاسیم، ویتامین B2 و فولات می باشد.

کدو تنبل میوه‌ ای است به رنگ نارنجی اما کدو حلوایی شیرین و به رنگ زرد یا نارنجی است و یک طرف آن بزرگتر و پهن تر از طرف دیگر می باشد، تخمه کدو از هر دو نوع این کدو ها به دست می آید.

طبع تخمه کدو سرد و تر می باشد. امروزه تخمه کدو را به صورت تخمه کدو خام و یا تخمه کدو بوداده مصرف می کنند.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.ارزش غذایی تخم کدو

تخمه کدو دارای اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا 3 می باشد که پوست را مرطوب نگه می دارند.

یک فنجان تخمه کدوی آسیب شده، یک عدد تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری کره را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید، 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا خشک شود و سپس با آب سرد بشویید.

تخمه کدو مقادیر بالایی روی دارد که برای درمان جوش صورت، آکنه و جای جوش مناسب می باشد.

مقداری تخمه کدو را پودر کرده و با آب ترکیب کنید و بنوشید.

تخمه کدو تنبل حاوی مقادیر بالای روی و ویتامین A می باشد که برای درمان زخم مناسب می باشد.

مصرف تخمه کدو چروک پوست صورت را از بین برده و باعث جوان سازی پوست می شود.

امگا -3 موجود در تخم کدو ی تواند برای پیشگیری و درمان سرطان پوست مفید باشد.

تخمه کدو تنبل دارای مقادیر بالایی آهن می باشد که برای جلوگیری از ریزش مو شوند و افزایش رشد مو مفید می باشد.

روغن تخمه کدو را بر روی پوست سر و مو های خود بمالید، بگذارید یک شب بماند و سپس بشویید.

روی موجود در تخمه کدو برای درمان شوره سر مفید می باشد.

روغن تخمه کدو را بر روی پوست سر و مو های خود بمالید، بگذارید یک شب بماند و سپس بشویید.

چربی های موجود در تخمه کدو می توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند، میزان تعادل هورمونی را حفظ کنند و همچنین باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن شما شوند.

مصرف یک مشت تخمه کدو صبح ناشتا می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد.

تخمه کدو چاق کننده است؟

مصرف بیش از حد تخمه کدو می تواند برای افرادی با فعالیت کم چاق کننده باشد.

آهن فراوان موجود در تخمه کدو برای درمان کم خونی در زنان باردار مفید است و هیچ شواهدی علمی وجود ندارد که مصرف تخمه کدو در دوران بارداری و شیردهی برای زنان مضر باشد با این وجود بهتر است که در مصرف تخمه کدو در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید و یا حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

دانه های کدو تنبل حاوی پروتئین و آهن فراوان هستند و می توانند برای نوزادان هم مفید باشند اما ممکن است باعث معده درد، استفراغ و حتی اسهال در آن ها شود.

تخمه کدو منبع غنی از روی بوده که به بهبود کیفیت اسپرم و افزایش میزان باروری مردان کمک می کند، علاوه بر این تخمه کدو تنبل دارای آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که سطح تستوسترون در مردان را افزایش داده و باعث بهبود تولید مثل مردان می شود.

تحقیقات نشان داده که تخمه کدو علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا وضعیتی که در آن غده پروستات بزرگ شده و می تواند باعث مشکلات ادراری شود را کاهش می دهد. همچنین محققان می گویند که که مصرف تخمه کد می تواند به درمان بیماری های مثانه کمک کند.

مطالعات نشان داده که منیزیم موجود در تخمه کدو می تواند قند خون را کاهش دهد و به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

قبل از مصرف تخمه کدو بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف مقدار مناسب تخمه کدو می تواند برای درمان اسید معده، ریفلاکس معده، سوزه سردل و معده درد مفید باشد.

تخمه کدو تنبل غنی از چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها می باشد که برای سلامت کبد مفید می باشد، ترکیب تخمه کدو و تخم کتان برای درمان کبد چرب مفید می باشد.

تخمه کدو از تجمع مواد سمی در کلیه که باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند جلوگیری کرده و می تواند برای درمان سنگ کلیه مفید باشد.

تخمه کدو تنبل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، منیزیم، روی و اسیدهای چربی است که می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بالا کمک کرده و از بیماری قلبی پیشگیری کند.

مطالعات نشان می دهد که آنزیم نیتریک اکسید موجود در روغن تخمه کدو می تواند منجر به اثرات مثبت بر روی سلامت قلب شود، نیتریک اکسید عروق خونی را بهبود بخشیده، جریان خون را بالا می برد و خطر ابتلا به انسداد شریان ها را کاهش دهد.

تخمه کدو غنی از چربی اشباع نشده، فیبر و مواد مغذی شامل منیزیم و اسیدهای آمینه است که به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند. تخمه کدو همچنین حاوی اسید آمینه لوسین است که برای کاهش چربی بدن مفید بوده و بنابراین یک مکمل غذایی محبوب برای بدنسازی در بین ورزشکاران و بدنسازان می باشد.

روغن تخمه کدو تنبل و تخمه کدو حلوایی حاوی اسید لینولئیک و اولئیک می باشد که برای سلامت کلیه و قلب مفید است.

روغن تخمه کدو تنبل برای بهبود خلق و خو و درمان افسردگی مفید می باشد.

روغن تخمه کدو برای افزایش رشد مو مفید است.

روغن تخمه کدو به کاهش فشار خون و کلسترول خون کمک کرده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

روغن تخمه کدو به کاهش برخی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، درد مفاصل و سردرد کمک می کند.

از جمله تخمه های آجیلی و با ارزشی که امروزه به میزان قابل توجهی به فروش می رسد، تخمه کدو مرمری است. این محصول بر خلاف اکثر تخمه های دیگر، در کشور ما کشت نشده و همه ساله در حجم انبوهی به ایران وارد می گردد.
از جمله خواص درمانی ارزشمندی که می توانید برای این تخمه نام برد، کمک به درمان بیماری دیابت، افزایش استحکام استخوان ها و همچنین افزایش ایمنی بدن می باشد.

تخمه های کدو انواع مختلفی دارند که از جمله مرغوب ترین آن ها، نوع تخمه کدو گوشتی است. شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، مرکز اصلی کشت این محصول بوده و همه سالانه علاوه بر عرضه به سراسر کشور، به کشورهای همسایه نیز صادر می گردد.

زیاده روی در مصرف تخمه کدو ممکن است باعث عوارضی از جمله معده درد، سو هاضمه، تجمع گاز در روده ها، اسهال و یبوست و افزایش حملات میگرنی و کاهش شدید فشار خون در افرادی که داروی فشار خون مصرف می کنند، شود.ارزش غذایی تخم کدو

همچنین احتمال واکنش های آلرژیک مانند سردرد، سرفه و تنگی نفس در افراد حساس به تخمه کدو تنبل و کدو حلوایی وجود دارد.

کالری : 446

فیبر : 18 گرم

کربوهیدرات : 54 گرم

پروتئین : 19 گرم

چربی: 19 گرم

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

ارزش غذایی تخم کدو
ارزش غذایی تخم کدو
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *