ارز دیجیتال به زبان ساده

ارز دیجیتال به زبان ساده
ارز دیجیتال به زبان ساده

گروه رسانه‌ای اقتصاد برتر از تیم‌های رسانه‌ای پیشرو در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی در ایران است. با روزنامه، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما هستیم.

شاید شما هم واژه «ارز دیجیتال» را در رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی شنیده باشید. اما ارز دیجیتال چیست ؟ چه تفاوت‌هایی با پول معمولی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستید، مطلب زیر می‌تواند برایتان سودمند باشد.

به گزارش #اقتصادبرتر واژه «ارز دیجیتال» ترجمه فارسی عبارت انگلیسی «cryptocurrency» است. این کلمه انگلیسی از دو عبارت crypto‌ به معنای رمز و currency به معنای ارز تشکیل شده است. به همین دلیل گاهی از معادل «رمزارز»، «ارز رمزگذاری شده» یا «ارز رمزینه» برای این مفهوم نیز استفاده می‌شود. ارز دیجیتال در واقع یک شکل الکترونیکی از پول است که به صورت رمزنگاری شده در اینترنت از یک نفر به فردی دیگر متصل می‌شود. رمزارزها غیرقابل هک هستند.

اطلاعات مربوط به مالکیت ارز دیجیتال و تراکنش‌ها بر روی شبکه‌ای که بلاک چین نامیده می‌شود قرار دارد. این شبکه اطلاعات مذکور را در اختیار عموم قرار می‌دهد و همه کاربران می‌توانند سابقه تراکنش‌ها را ببینند.

از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت کوین، اتریوم،ریپل، لایت کوین و مونرو اشاره کرد.ارز دیجیتال به زبان ساده

پول معمولی یا همان ارزهای رسمی (مثل ریال، دلار یا یورو) توسط بانک مرکزی هر کشور منتشر می‌شود. بانک مرکزی باید مقداری شیء با ارزش (نظیر طلا) را به عنوان پشتوانه این پول منتشر شده در اختیار داشته باشد. اما ارز دیجیتال این گونه نیست و بیشتر آنها بدون هر نوع پشتوانه فیزیکی منتشر می‌شوند. البته استثناهایی نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه ارز دیجیتال «وان‌گرم» که توسط یک استارتاپ اماراتی عرضه شده و منطبق با قوانین شرعیت اسلامی است، دارای پشتوانه طلا است.

دومین تفاوت پول معمولی با ارز دیجیتال به ساختار تراکنش‌ آنها مربوط می‌شود. در تراکنش‌های آنلاین بین دو نفر، یک واسطه (معمولا) بانک وجود دارد که بر آن نظارت می‌کند. اما نقل‌وانتقال ارز دیجیتال بین دو نفر به صورت همتا به همتا صورت می‌گیرد. به جای وجود یک نهاد واسطه مرکزی (مثل بانک) درستی تراکنش در ارز دیجیتال توسط شبکه‌ای از کاربران که بر روی شبکه بلاک چین حضور دارند تایید می‌شود.

ارز دیجیتال تفاوت‌هایی اساسی با پول رسمی دارد. بازگشت ناپذیری تراکنش‌های ارز دیجیتال سومین تفاوت است. در حالت عادی و در خریدهای آنلاین، در صورت بروز مشکل و یا اعتراض پرداخت‌کننده، ‌امکان پیگیری و کنسل کردن تراکنش وجود دارد. اما تراکنش در ارزهای دیجیتال این طور نیست و در صورت انجام دیگر بازگشت‌پذیر نخواهد بود.

حفظ هویت کاربر تفاوت بعدی است. در تراکنش‌های معمول آنلاین، هویت کاربر احراز می‌شود، اما در ارزهای دیجیتال هویت کاربر محفوظ می‌ماند. البته هر از گاهی اخباری در زمینه احتمال شناسایی هویت کاربران در این فضا نیز منتشر می‌شود. همچنین کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال پایین‌تر از شیوه معمول بوده و یا حتی گاهی صفر است.

همان طور که گفته شد ، حفظ هویت کاربر، عدم نیاز به واسطه، کارمزد پایین و سرعت بالای انجام تراکنش از مهم‌ترین مزایای ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند.

شاید شنیدن داستان افرادی که با خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با قیمتی پایین و فروش آن در هنگام افزایش قیمت به ثروت بالایی رسیدند شما را به فکر سرمایه‌گذاری بر روی آن بیاندازد. بازار ارزهای دیجیتال بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان از سراسر دنیاست. با این وجود، یکی از مشکلات اصلی این بازار، نوسانات شدید قیمتی در آن است.

چون این نوسانات بخشی طبیعی از این بازار است، این سرمایه‌گذاری مخاطره به نسبت بالایی داشته و البته احتمال کسب سود قابل توجه نیز در آن وجود دارد.

ارزهای دیجیتالی یا رمزنگاری شده یک پول صد در صد مجازی است. برخلاف تقریباً تمامی پول‌های دیگر در جهان، هیچ حکومتی روی این پول نظارت و کنترل ندارد، در عوض، کاملاً مجازی است. ارزهای دیجیتالی‌هایی که مالک آن هستید، در کامپیوتر شما ذخیره می‌شوند. می‌توانید این ارزهای دیجیتالی را بفروشید و یورو یا ریال دریافت کنید. پول کامپیوتری یا پول دیجیتال یا پول اینترنتی نام‌هایی هستند که به این پول مجازی داده شده و گفته می‌شود یکی از بزرگترین علاقه‌مندی‌های گیک‌ها و خوره‌های دنیای دیجیتال است. عده‌ای دیگر هم آن را ابزاری برای مبارزه بر ضد نظام سرمایه داری جهانی و بانک‌های بزرگ می‌دانند. شرکت‌ها و افرادی که کارهای تجاری و بازرگانی انجام می‌دهند، اغلب به دنبال راه حل‌هایی برای دریافت پول و سود بیشتر هستند، مشتریان هم در مقابل خدمات مناسب و شیوه‌های پرداختی معقول و مطمئنی را طلب می‌کنند. شاید ایده‌های مختلفی برای جابجا کردن پول و اعتبار به صورت اینترنتی به ذهن شما هم رسیده باشد. بانکداری الکترونیکی و استفاده از روش‌های سنتی تر هم مشکلات و محدودیت‌های فیزیکی و قانونی متعددی دارند؛ بنابراین تلاش‌ها برای آفریدن نوعی پول دیجیتال از همان آغاز کسب و کارهای الکترونیک شکل گرفته بود.

شاید فقط بیت کوین را به عنوان ارز دیجیتال یا رمزنگاری شده میشناسید ولی در اینجا لیستی از سایر ارزهای دیجیتالی تهیه شده، البته که بیت کوین و لایت کوین بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار گرفته‌اند.

نام ارز دیجیتال، الگوریتم، تعداد کل موجودی و همچنین نام وب سایت اصلی:

Bitcoin Bitcoin SHA-256 21 Million

Litecoin Litecoin Scrypt 84 Million

Peercoin Peercoin SHA-256 No Limit

Dogecoin Dogecoin Scrypt 100 Billion

Namecoin Namecoin SHA-256 21 Million

Coin Scrypt 1.2 Billion

Litebar Scrypt 1.35 Million

Earthcoin Scrypt 13.5 Billion

YbCoin Multi-Algo 200 Million

Protoshares Momentum 2 Million

برای تمیز دادن این دو مفهوم افزودن پسوند اقتصاد به الفاظ دیجیتال و مجازی تاحدودی می‌تواند مشکل را حل نموده و مفاهیم را تبیین نماید.

اقتصاد دیجیتال تمام تجارت‌ها، افراد و خدماتی را توصیف می‌کند که در یک حالت دیجیتال فعالیت می‌کنند. این تجارت‌ها می‌توانند آنلاین باشند و یا خدمات ساخت نرم‌افزار باشد. در مقابل، اقتصاد مجازی عبارتند از اقتصاد غیر واقعی همانند اقتصادهای خرد درون بازی فارم وایل یا اجتماعات دنیای وارکرفت.

از این رو تفاوت بین ارز مجازی و ارز دیجیتال نیز با همین روش قابل درک است. ارزهای دیجیتال در واقع نماد غیرفیزیکی همان ارزهای رایج هستند و ارزهای مجازی نماد سرمایه‌های آنلاین هستند که تنها در دنیای دیجیتال ارزش‌گذاری می‌شوند و نه خارج از آن.

مثال بارز ارز مجازی همان اعتبارات فیس‌بوک است که برای تبلیغات و بازی‌های درون پلتفرمی استفاده می‌شوند. در این مثال ارز رایج در فرم دیجیتال آن بایستی تبدیل به ارز مجازی شود و نکته قابل توجه در این حالت گردش یک‌طرفه پول می‌باشد، زیرا توسط اعتبارات فیس‌بوک شما امکان خرید ماشین نخواهید داشت. بنابراین ارزش ارز مجازی تنها درون پلتفرمی است که در آن شکل گرفته است. در واقع ارز دیجیتال نماد دیجیتال یک سرمایه فیزیکی است مانند پولی که در کیف پول پی پال و یا در حساب بانکی آنلاین شماست که بوسیله آن اعتبارات فیس‌بوک خریداری می‌کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این دو ارز سطح متمرکز بودن و مالکیت آن است. درحالی‌که ارز دیجیتال تحت مالکیت و کنترل بانک‌‌های مرکزی و حکومت‌ها می‌باشد، ارز مجازی غیرمتمرکز بوده و می‌تواند توسط هر شرکتی همانند فیس‌بوک یا سازندگان اپلیکیشن‌ها و افراد ساخته شوند.

به طور عام، ارزهای رمزنگاری شده را نمی‌توان در هیچ‌کدام از این دو گروه دسته‌بندی کرد چرا که شباهت‌هایی به هر دو گروه دارد. از آن جهت به ارزهای مجازی شباهت دارند که غیرمتمرکز هستند و تحت مالکیت و کنترل هیچ بانک یا دولتی نیستند و وابستگی به هیچ ارز رایجی به عنوان سرمایه پشتیبان ندارند. اما همانند ارز دیجیتال می‌توان از آن‌ها برای خرید کالای واقعی نظیر اتومبیل استفاده کرد.

بسیاری از ارائه‌دهندگان محصولات در حال حاضر پرداخت با بیت کوین یا برخی ارزهای رمزنگاری شده دیگر را جهت خرید محصولات‌شان می‌پذیرند. همچنین ارزهای رمزنگاری شده محدود به پلتفرم یا نرم‌افزار خاصی نیستند و همین امر تنظیم مقررات را برای ارزهای رمزنگاری شده سخت کرده است.

در حال حاضر برخی کشورها نظیر سوئیس و ژاپن ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت قانونی پذیرفته‌اند.

*مریم رهنما

منبع: بخش زبان ساده اقتصاد برتر

گروه رسانه‌ای اقتصاد برتر از تیم‌های…

گروه رسانه‌ای اقتصاد برتر از تیم‌های رسانه‌ای پیشرو در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی در ایران است. با روزنامه، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما هستیم.

گروه رسانه‌ای اقتصاد برتر از تیم‌های رسانه‌ای پیشرو در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی در ایران است. با روزنامه، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما هستیم.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این انتشارات

ارز دیجیتال به زبان ساده


مطلبی دیگر از این انتشارات


مطلبی دیگر از این انتشارات

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال
http://arzdigital.com

در حال حاضر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بهترین نوع سرمایه گذاری محسوب می شود.

به دلایل زیر:

۱- حفظ ارزش. از دست دادن رفتن ارزش پول به دلیل تورم این هشدار را به مردم می دهد که از ارزش پول خود محافظت کنند. یکی از راه های خوب جلوگیری از این مشکل، تبدیل آن به ارزهای دیجیتال معتبر است.ارز دیجیتال به زبان ساده

۲- فناوری ارزهای دیجیتال شگفت انگیز است. فناوری بلاک چین به شما کمک می کند که محدود به زمان و مکان جغرافیایی خاصی نباشید و واسطه ها را از زندگی خود حذف کنید بنابراین باعث ایجاد تقاضا خواهد شد و تقاضا هم باعث افزایش قیمت می شود.

۳- در مسیر رکورد. از زمان معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۸ تا به امروز سرمایه گذاران بیت کوین به شدت از افزایش قیمت این ارز در طول زمان سود برده اند. بنابراین، سرمایه گذاری در چنین دارایی هایی که کمیاب هستند و باعث تقاضا می شوند، به شما امکان می دهد تا در طول زمان به سود برسید.

برخی از مسائل و مشکلات احتمالی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال:

۱- حباب اقتصادی. برخی از کارشناسان کسب و کار معتقدند که ارزهای دیجیتال یک حباب هستند و پس از رشد تا زمان مشخص نابود می شوند. جیمی دیمون مدیر عامل بانک JP Morgan یکی از آن ها است، این افراد عقیده دارند از آنجایی که ارزهای دیجیتال مورد حمایت هیچ فرد یا موسسه ای نیستند و نوسان خیلی بالایی دارند، نمی توانند با پول های سنتی رقابت کنند و بنابراین هرگز جایگزین آن نخواهند شد.

۲- نوسان. این نکته بسیار مهم است. با نوسانت مثبت ممکن است سود زیادی کسب کنید، اما به این نکته توجه داشته باشید که هیچ چیز ۱۰۰ درصد نیست و ممکن است پول اولیه تان هم از دست بدهید.

۳- سیاست های قانونی. هنوز بیشتر کشورهای جهان به طور رسمی ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ارز نمی پذیرند. بنابراین ممکن است دولت ها با آن موافق نباشند و یا قوانینی محدود کننده برای آن وضع کنند. البته برای مثال دولت چین چندین بار سعی در جلوگیری از بیت کوین را داشته است که خیلی موفق نبود.

سوالی با پاسخ مبهم

عوامل مهمی در افزایش قیمت یک ارز دیجیتال وجود دارد. مهمترین آن ها عبارتند از :

مهمترین ارزهایی که سرمایه گذاری در آن از چند سال گذشته سود خوبی داشته است:

بیت کوین: خیلی وقت است که ثابت کرده است ارزشمندترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است. با بررسی نمودار های سال های گذشته می توانید افزایش قیمت فوق العاده آن را بررسی کنید. البته، همانطور که قبلا ذکر شد، به دلیل نوسانات ریسک هایی هم دارد.

?

نمودار رشد بیت کوین از سال گذشته تاکنون- حدود ۸۰۰ درصد سود سالانه

اتریوم: دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار که از سال گذشته تا کنون حدود ۳۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اتریوم به دلیل ویژگی هایی به جز استفاده به عنوان ارز، آینده درخشانی دارد.

?

نمودار رشد اتریوم از سال گذشته تاکنون- حدود ۳۰۰۰ درصد سود سالانه

لایت کوین: یکی از قویترین ارزهای دیجیتال است. امنیت بالای پروتکل آن و تفاوت استخراج آن نسبت به بیت کوین، از نقاط قوت این ارز هستند.

?

نمودار رشد لایت کوین از سال گذشته تاکنون-حدود ۸۰۰ درصد سود سالانه

مونرو: مونرو به تازگی رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. ویژگی اصلی مونرو این است که واقعا ناشناس است و مشاهده تراکنش های یک کیف پول برای عموم ممکن نیست.

?

نمودار رشد مونرو از سال گذشته تاکنون- حدود ۱۵۰۰ درصد سود سالانه

مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ارز مورد نظر را انتخاب کنید. اولین قدم این است که تصمیم بگیرید روی چه ارزی سرمایه گذاری کنید. درباره ارز مورد نظر به خوبی تحقیق کنید و اخبار منتشر شده از ارز مورد نظر را پیگیری کنید.

۲- کنار گذاشتن پول برای سرمایه گذاری. همه چیز نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری نیاز دارد. مبلغ سرمایه و دوره سرمایه گذاری را مشخص کنید. با توجه به ریسک هایی که در بالا گفته شد مبلغ مناسبی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید و یا می توانید به عنوان مثال هر ماه به سرمایه خود اضافه کنید. دوره سرمایه گذاری خیلی مهم است. پیشنهاد می شود حداقل شش ماه در سرمایه گذاری بمانید.

۳- کیف پول ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما به یک کیف پول نیاز دارید که ارزهای خریداری شده را در آن نگهداری کنید. کیف پول های زیادی برای ارزها وجود دارد. تا حد امکان سعی کنید که از کیف پول های سرد (آفلاین مانند موبایل یا دسکتاپ) استفاده کنید.

۴- فروش ارز مورد نظر در صرافی. پس از دوره سرمایه گذاری می توانید ارز خود را در صرافی های معتبر به فروش برسانید.

bitcoinCryptocurrencyاتریومارزبیت کوینبیتکوینرمزپایهسرمایه گذاریکریپتوکارنسی

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال
http://arzdigital.com

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، سال هاست که ارزهای دیجیتال سعی دارند خود را به عنوان واحد پول جدید سیستم های مالی و اقتصادی به همه معرفی کنند. معروف ترین ارز دیجیتال بیت کوین نام دارد که در سال 2009 توسط فردی نا شناس با نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد. ارز دیجیتال به زبان ساده پولی است که به صورت مجازی و در کیف پول های مجازی نگهداری می شود و افراد می توانند تراکنش های خود را از طریق این رمزارز دیجیتالی انجام دهند.

پیش از این که بخواهیم به طور کامل تری به مبحث ارزهای دیجیتال بپردازیم ابتدا باید بدانیم بلاک چین چیست و چه ارتباطی با ارز دیجیتال دارد. بلاک چین را می توان یک سیستم ثبت اطلاعات معرفی کرد. مانند یک دفتر بزرگ که همه ی اطلاعات مربوط به تراکنش هارا در خود نگهداری می کند. تفاوتی که بلاک چین با دیگر سیستم های ثبت اطلاعات دارد این است که امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده در آن وجود ندارد. کارکرد این شبکه به گونه ای است که هر اطلاعاتی در بلاک مختص به خودش ذخیره می شود و نمی تواند به بلاک دیگری تجاوز کند. این بلاک ها ماند حلقه های یک زنجیر به هم متصل می شوند و شبکه ی بزرگ بلاک چین را می سازند. امروزه اکثر ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین توسعه می یابند.

رمزارز یا همان کریپتوکارنسی (CryptoCurrency) پولی دیجیتالی است که شما هیچ گاه نمی توانید آن را مثل پول های رایج لمس کنید زیرا اصلا ماهیت فیزیکی ندارند. این ارزها یک سری کد صفر و یک هستند که در دنیای مجازی و کامپیوترها قابل دسترس اند. اما اگر بخواهیم دلیلی برای محبوبیت ارز دیجیتال به زبان ساده را بیان کنم باید اشاره ای داشته باشیم به ویژگی های اساسی این رمزارزها که پایه و بنای تاسیس آن ها بوده است. مهم ترین ویژگی کریپتو کارنسی غیر متمرکز بودن آن است. این غیرمتمرکز بودن به این معنی است که هیچ نهاد ، سازمان یادولتی آن را کنترل نمی کند. مبادلات با ارزهای دیجیتال بدون هیچ واسطه ای صورت می گیرد و دیگر سیستمی همانند بانک در این میان وجود ندارد. در معاملات رایج با ارزهای سنتی اگر شما قصد حواله ی پول به یک کشور دیگر را داشتید نیاز بود تا از ارزهایی استفاده کنید که مورد تایید کشور مقصد باشند اما با روی کار آمدن ارزهای رمزنگاری شده تمام مردم جهان فارغ از ملیتشان می توانند به معاملات همتا به همتا بپردازند. رمزارزها با کدهای پیچیده ای که بر روی آن ها پیاده شده امنیت بالایی را برای دارایی های شما فراهم می کنند. باید بدانید اکثر ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات (ارزهای بدون پشتوانه ) پشتوانه ای مانند طلا ندارند و پشتوانه ی آن ها به نوعی تقاضا ، پذیرش و اعتماد مردم است.

به شکل عامیانه این دو واژه خیلی به جای هم به کار می روند اما در توضیح ارز دیجیتال به زبان ساده باید گفت که این کلمه به طور کلی به همه ی دارایی های پولی گفته می شود که به شکل دیجیتالی وجود دارند. رمزارزها نوعی ارز دیجیتال به شمار می روند. برای مثال بانک مرکزی می توانند شکلی دیجیتالی از اسکناس های ارزی خودرا تولید کند اما این رمزارز به شمار نمی رود زیرا همچنان تحت کنترل بانک مربوطه است. رمزارزها تحت کنترل هیچ دولت یا شخصی نیستند و برای امنیت خود از علم رمزنگاری استفاده می کنند.

برای ذخیره و نگهداری ارزهای رمزنگاری شده از تکنولوژی به نام کیف پول ارزدیجیتال استفاده می شود که در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری یافت می شوند. شما با نگهداری رمزارز خود روی این کیف پول ها می توانید اقدام به پرداخت های خود برای هر فرد یا سازمانی که این ارزهارا می پذیرد بکنید. امنیت کیف پول های سخت افزاری بیشتر از انواع نرم افزاری آن می باشد.ارز دیجیتال به زبان ساده

از هنگام پیدایش رمزارزها تا کنون تعداد بسیار زیادی از آن ها وارد بازار شده اند و سعی در مطرح کردن خود داشته اند. بعضی از آن ها پس از مدت کوتاهی از این چرخه حذف شده و بعضی ماندگار شدند تا به رقابت ادامه دهند. حتی افراد سودجوی زیادی نیز سعی کردند سوء استفاده هایی در این حرفه انجام دهند. پس باید با اطلاعات کافی وارد این حوزه شوید تعدادی از ارزهای رمزنگاری شده ی محبوب که می توانید روی آن ها سرمایه گذاری کنید عبارت اند از: بیت کوین ، اتریوم ، لایت کوین ، زی کش ، دش ، ریپل ، مونرو و…



شروع جشنواره پاییز خانه سرمایه با ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی

ورود به جشنواره

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

این روزها مدام از ارزهای دیجیتالی صحبت می‌شود. اما با وجود شهرتی که پیدا کرده‌اند هنوز هم عده زیادی از افراد دقیقا نمی‌دانند که منظور از ارز دیجیتال چیست و این ارزها دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارند. ارزهای دیجیتالی در حقیقت ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند و هدف‌شان کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاه‌برداری ارزی است. اگر شما هم کنجکاو هستید که درباره هویت و کارکرد این ارزهای تازه‌وارد، بیشتر بدانید، بهتر است تا پایان این مقاله با خانه سرمایه همراه باشید.ارز دیجیتال به زبان ساده

سرفصل های این مقاله

مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است. یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد. در نتیجه، دیگر خبری از دخالت دولت‌ها در مدیریت و پیشبرد پروژه‌های موجود در شبکه بلاک‌چین نیست. شبکه بلاک چین، شبکه‌ای وسیع و گسترده است که ارزهای دیجیتالی در بستر آن تبادل می‌شوند.

استفاده از انواع ارز دیجیتال برای تراکنش‌های مالی مختلف از نقاط گوناگون دنیا مقدور است. برای انجام هرگونه تراکنش با ارز دیجیتالی در بستری گسترده نیاز به کلید‌های عمومی و خصوصی وجود دارد. این کلیدها، امنیت فعالیت با رمزارزهای دیجیتالی را بالا می‌برند. در واقع، عملیات تراکنش با ارزهای دیجیتال به کمک فرایندهای رمزگذاری مسیر تراکنش انجام می‌شود.

در روش‌های قبلی که نسبت به تراکنش با ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین، سنتی محسوب می‌شوند، مبلغ زیادی به عنوان کارمزد در جابجایی ارزها و معاملات از سوی موسسات مالی واسطه و بانک‌ها دریافت می‌شود. اما انجام فعالیت‌های گوناگون با انواع ارز دیجیتال دیگر چنین مشکلی ندارد. یعنی به ازای مبلغ بسیار اندکی از کارمزد، امکان تراکنش‌های مالی وجود دارد.

این روزها که اوضاع ارزهای دیجیتال مطلوب است و به عنوان پدیده‌ای نوظهور با کاربردهای فراوان از آنها یاد می‌شود، نیاز به شناخت و کسب آگاهی درباره‌شان بیش از هر زمانی است. بانک‌ها، موسسات مالی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران زودتر از باقی افراد، متوجه این ارزها شده‌اند. اینها علاوه بر اینکه به اهمیت و ظرفیت ارز دیجیتال پی برده‌اند، از حضور این بازیگر تازه‌وارد در بازار کمی احساس ترس و دل‌نگرانی هم پیدا کرده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، تبادلات مالی و انجام تراکنش‌های مختلف با رمزارزهای دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی گذشته است. در نتیجه، بدیهی خواهد بود که موسسات مالی و بانک‌ها کمی احساس خطر کنند. البته با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای حقیقی مطرح می‌شود، همچنان، همه چیز درباره این ارزها در حد حدس و گمان است و حتی دولت‌ها، مهندسان، کارشناسان و افراد خبره در دنیای اقتصاد، تجارت و بازارهای مختلف از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند.

یکی از دلایل عمده‌ این موضوع، تخصصی بودن بیش از حد ساز و کار انواع ارز ها است. در واقع، دانش دولت‌ها، کارشناسان و… بسیار کمتر از آن است که بتوانند این پدیده تازه را به خوبی تحلیل کنند.

عده اندکی از افراد از پیدایش انواع ارز دیجیتال اطلاع دارند. این پدیده، در واقع به عنوان اختراعی در کنار یک اختراع دیگر، پا به دنیای ارزها گذاشت. بیت‌کوین، معروف ترین ارز دیجیتالی است که خالق آن، فردی ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو است. هویت این فرد کاملا مشخص نیست و فرضیه‌هایی وجود دارد که شاید این فرد، نامی جعلی برای گروهی از افراد باشد که اقدام به تولید و طراحی نخستین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین کرده‌اند که نخستین و مهم‌ترین پول دیجیتال است و از سایر انواع این ارز بیشتر در معرض قضاوت و تحلیل قرار می‌گیرد.

به عبارت دقیق‌تر، در دنیای دیجیتال به بیت‌کوین توجه زیادی می‌شود. این ارز، قیمت‌ ارزهای دیگر را تعیین می‌کند و روی مسیری که ارزهای دیگر دیجیتالی طی می‌کنند، اثرات فوق‌العاده‌ای دارد. قبل از اینکه ایده طراحی و تولید اسکناس‌های دیجیتالی به عرصه ظهور برسد، بیت‌کوین به عنوان ارزی به بازار عرضه شد که برای معامله و انجام تراکنش‌های مختلف با آن، هیچ واسطه‌ای میان دریافت‌کننده و گیرنده وجود نداشت. در واقع، ارز دیجیتال بیت کوین در بستری کاملا غیرمتمرکز، امکان معامله میان دو فرد را بدون نیاز به بانک‌ها و موسسات فراهم می‌کند. در واقع، بیت کوین و شیوه جذاب تراکنش با آن، قبل از اینکه ایده پول دیجیتالی به منصه ظهور برسد، پا به دنیا گذاشت.

همان‌طور که عنوان شد، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به عنوان اختراعی جانبی در حین کار کردن روی پروژه پول دیجیتالی به وجود آمدند. این پروژه به دنبال تولید روشی بود که طی آن در بسترهای دیجیتالی، امکان تبادل و تراکنش مالی مقدور شود اما این سیستم، سیستمی متمرکز بود. در‌حالی‌که بیت‌کوین و انواع ارز دیجیتال در بستری کاملا غیرمتمرکز قابل‌استفاده هستند و این دستاوردی تصادفی است که در طی کار کردن روی تولید پول دیجیتالی به دنیا معرفی شد.

از مزایای سیستم و شبکه غیرمتمرکز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین و شبکه‌ای که ارزهای دیجیتال در آن رد و بدل می‌شوند مانند یک دفتر کل حسابداری بسیار بزرگ است. در این دفتر کل بزرگ، تمام تراکنش‌هایی که از سوی کاربران صورت می‌گیرد، کاملا در شبکه ثبت می‌شود و همه از آن خبر دارند. در این صورت، امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت‌شده در سیستم و دستکاری آنها وجود نخواهد داشت. هر تراکنش جدیدی که قرار است در سیستم به ثبت برسد باید مورد تایید تمام کاربرانی باشد که در شبکه بلاک چین و شبکه‌های مشابه آن با عنوان گره شناخته می‌شوند.

انواع ارزهای دیجیتال از طریق استخراج کردن از سوی کارشناسانی تولید می‌شوند که آنها را با روش‌هایی پیچیده و رایانه‌هایی مجهز، تولید یا به عبارت بهتر استخراج می‌کنند. در مسیر استخراج ارز دیجیتال، چیزی به نام هَش وجود دارد. هَش، در واقع نوعی مکانیزم است که هر بلوک اطلاعاتی در شبکه بلاک چین را به بلوک قبلی خود مرتبط می‌کند. استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی با تولید هر بلوک و اضافه کردن آن به بلاک‌چین، کار خود را پیش می‌برند. برای اینکه بتوان، ارزهای دیجیتال را استخراج کرد نیاز به رایانه‌های پیشرفته وجود دارد. ضمن اینکه این فرایند، برق بسیار زیادی هم مصرف می‌کند.

مصرف برق زیادی که در حین استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شود، باعث شده تا دلمشغولی بزرگی برای ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان پول دیجیتال به وجود آید. برخی از دولت‌ها هم معتقدند که این حجم از الکتریسیته برای هر کشوری، هزینه زیادی به همراه خواهد داشت.

ارزهای دیجیتال از تنوع زیادی برخوردار هستند. بیشتر آنها کارکرد و ویژگی‌های مشابهی دارند. معروف‌ترین آنها بیت کوین است. اما موارد و گزینه‌های مشهور دیگری هم در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد که از آنها می‌توان به ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin) و مونِرو (Monero) اشاره کرد. این ارزهای دیجیتالی، مشهورتر از گزینه‌های دیگر بازار هستند و به نوعی رهبران بازار ارزهای دیجیتالی به شمار می‌روند. شاید برای‌تان این سوال به وجود آمده باشد که وضعیت ارز دیجیتال در ایران به چه ترتیب است؟

در ایران هم مانند سایر نقاط دنیا، ارزهای دیجیتال مورد بررسی افراد خبره‌ای مانند مهندسان، سرمایه‌گذاران و از همه مهم‌تر دولت قرار گرفته‌اند. البته فعلا به شکل رسمی و قانونی، خبری درباره استفاده و کاربرد این ارزها مطرح نشده است. اخباری درباره اینکه دولت، به زودی، ارز دیجیتال مخصوص به خود را راهی بازار می‌کند هم در میان اخبار منتشر شده بود اما اینکه چنین قضیه‌ای تا چه اندازه جدی باشد، چندان مشخص نیست. در هر حال، نخبگان و کارشناسان زیادی در ایران هم در حال بررسی ارزهای دیجیتال و کارکردهای آن هستند.

ارزهای دیجیتالی به شدت در حال گسترش هستند. حدود ۱۰ سال از ظهور آنها در دنیا می‌گذرد و در این مدت کوتاه به اندازه کافی جنجال و خبر آفریده‌اند. در سال ۲۰۱۸، ارزهای دیجیتالی، وضعیت چندان مطلوبی را پشت سر نگذاشتند و علیرغم پیش‌بینی‌ها، ارزش‌شان به اندازه‌ای تغییر نکرد که پیش‌بینی می‌شد. اما در سال ۲۰۱۹، همه چیز با تغییرات مثبتی رو به رو شد. تغییراتی که تمام ذی‌نفعان در بازار ارزهای دیجیتال را به آینده درخشان آنها امیدوار کرده است. واقعیت این است که ساز و کار و بستری که ارزهای دیجیتال در آن فعالیت می‌کنند از ظرفیت بسیار زیادی برای رشد و فعالیت در صنایع و عرصه‌های مختلف برخوردار است. در نتیجه به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، بیشتر و بیشتر از رمزارزها خواهیم شنید.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.4 / 5. تعداد امتیاز: 63

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام.یه شرکت در زمینه ارز دیجیتال از من خواسته که کارت بانکی دراختیارشون بزارم تا مشتریاشون پول واریزکنند و اینها ارز دیجیتال خرید کنند و سود منو بهم بدن. بنظر شما امکان کلاهبرداری با استفاده از کارت بانکی من وجود داره؟ ممنون

باسلام دوست عزیز اگر کلاهبرداری انجام نشود باید آمادگی پاسخگویی به مراجع ذیصلاح در خصوص پولشویی را داشته باشید

سلام خسته نباشد ممنون میشم یه کیف پول خوب فارسی بهم معرفی کنید

سلام ثبت نام از طریق صدافیهای بیرون هم انجام میشود؟

باسلام دوست عزیز درگاههای غیرحضوری برخی از صرافی ها این امکان را برای شما فراهم آورده اند

کار کردن با کیف پول چگونه است ؟

باسلام دوست عزیز کیف پول ارز دیجیتال ساخت کیف پول بیت کوین در بلاک چین چگونه انجام می شود؟

سلام من میخوام آموزش ببینم وثبت نام کنم باید چکاری انجام بدم

با سلام و احترام لطفاً طی ساعات اداری با بخش پشتیبانی آموزشگاه ۰۲۱۹۱۰۰۷۵۹۰ تماس بگیرید، تا مشاوران مربوطه شما را راهنمایی کنند.

سلام هر ماه من ی مقدار از پولم رو بجای پس انداز ارز میخرم برای آینده آیا معتبره؟و از اینکه با گوشی خریداری میشه مشکلی برای گوشی پیش بیاد همه چی از دست میره؟

باسلام دوست عزیز باید حتما بکاپ از دارایی دیجیتال خود داشته باشید تا امکان بازیابی آنرا داشته باشیدارز دیجیتال به زبان ساده

با سلام . طریقه گرفتن ارز دیجیتال چگونه هستش امنیت داره چند نمونه ارز دیجیتال معرفی کنید که کم ارزش و داری رشد باشند دید خودتون درباره گرفتن ارز دیجیتال و نگهداری ب صورت طولانی مدت چگونه هست باتشکر

باسلام دوست عزیز ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

سلام لطفا درباره ارز ATC یکم توضیح بدین آیا معتبره؟

باسلام دوست عزیز ATC Coin با نماد اختصاری ATCC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۱٫۳۴ میلیون دلار، در رتبه ۹۸۷ بازار قرار داشته و سهم ۰٫۰۰۰۳ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . تعداد واحدهای در گردش ATC Coin 403.21 میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۴۱۰ میلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن ATC Coin معامله می‌شود، صرافی Trade Satoshi با سهم ۶۴٫۴۳% از حجم معاملات روزانه است.

سلام نحوه استفاده و سرمایه گذاری در این حوزه چگونه است

باسلام دوست عزیز رمز ارز چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

باسلام من یه معامله دارم طرف میگه بیت کوین بهت میدم ایابه این کاراعتمادکنم فردامیتوانم به راحتی پولش کنم مشکلی برام پیش نمیادممنون

در کل بیت کوین رسمیت دارد ولی در ایران باید پرس و جو کنید که غیر قانونی نباشه

سلام میخواستم بدونم که میشه فقط خرید و فروش کرد و استخراج نکرد و اگه میشه، با گوشی هم میشود انجام داد

باسلام دوست عزیز بله. با گوشی هم می شود

سلام خسته نباشید یه سوال داشتم از کجا بفهمیم دوتا آدرس بیتکویین مربوط به یک کیف پول هست

با سلام دوست عزیز وبسایت‌های بسیاری برای مشاهده بلاک‌چین وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به blockchain.info و btc.com اشاره کرد. استفاده از این ابزارهای آنلاین بسیار آسان است و فقط کافیست یک آدرس و یا تراکنش را درون آن‌ها سرچ کرده و تمام جزییات مربوط به آن را مشاهده کنید. بعد از این‌کار می‌توانید آدرس‌ها و تراکنش‌های ثبت شده قبل و بعد از تراکنش مورد نظر خودتان را نیز ببینید و در واقع به تمام بلاک‌چین دسترسی خواهید داشت.

باسلام مطلب خوب ارائه شده ولی سوالی برای من مطرح هست و آن اینکه هزینه ای که استخراج کننده باید در مقابل استخراج ارز دیجیتالی بپردازد چیست و چگونه و بکجا و کی پرداخت می شود. درضمن چگونه می توان حساب ارز دیجیتالی بدست آورد؟باتشکر.

با سلام دوست عزیز برای اینکه بتوان، ارزهای دیجیتال را استخراج کرد نیاز به رایانه‌های پیشرفته وجود دارد. ضمن اینکه این فرایند، برق بسیار زیادی هم مصرف می‌کند. مصرف برق زیادی که در حین استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شود، باعث شده تا دلمشغولی بزرگی برای ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان پول دیجیتال به وجود آید. برخی از دولت‌ها هم معتقدند که این حجم از الکتریسیته برای هر کشوری، هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. معرفی بهترین ارزهای دیجیتال به تفکیک سهم بازار کیف پول ارز دیجیتال آموزش ترید در بایننس (Binance) ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

امممم یه سوال وقتی که با استخراج تولید میشن ، پس این حجمی که تو بازار وجود داره چی اینجوری که محدودیتی وجود نخواهد داست میشه توضیح بدید

با سلام دوست عزیز پاسخ کامل در مطلب داده شده است https://www.khanesarmaye.com/digital-cryptocurrency/

خیلی عالی و حرفهای بجا و منطقی

خیلی عالی مچکرم?

عالی بود

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

هدف از تهیه این مقاله، بیان اطلاعات در خصوص ارز دیجیتال، به زبان ساده و بسیار مختصر برای افرادی که تازه قصد ورود به این صنعت را دارند .

به همین خاطر از بیان اصطلاحات تخصصی ارز های دیجیتال پرهیز شده است‌. در سایر مقالات این سایت به تفکیک به موضوعات ارز‌های دیجیتال به صورت مبسوط پرداخته خواهد شد.

ارز دیجیتال به زبان ساده

ارز‌های دیجیتال ارز‌های است برای عصر دیجیتال.

در عصر دیجیتال همه چیزهایمان در حال تبدیل شدن به شکل دیجیتال است ( مثل ارسال نامه، پالس های تلفنی، امواج تلوزیونی و…).

بنابراین پول ها هم، در حال دیجیتال شدن است.

البته هم اکنون وقتی شما با موبایلتان پول جابجا می کنید یعنی در اصل شما دیجیتالی، پول انتقال داده اید.

غیر از انتقال دیجیتالی، اگر اصل پول هم به صورت دیجیتالی باشد و به صورت اسکناس وجود نداشته باشد به آن،  پول دیجیتالی گفته می شود.ارز‌های دیجیتال شبیه پول معمولی دارای ارزش است. مثل دلار و یورو اما فقط به صورت دیجیتالی است‌.

الان شما تصور کنید ، یک بیت کوین یازده هزار دلار است در صورتی که یک گرم طلا ،حدود دو هزار دلار است. یعنی بیت کوین ۵.۵ برابر یک گرم طلا ارزش دارد.

در دنیای دیجیتال هیچ اسکناس یا سکه‌ای برای حمل وجود ندارد . بنابراین نگهداری و یا خرید و فروش آنها نیز به صورت دیجیتال انجام می‌شود. این ارز‌ها در مقالات و تجارت جهانی به نام کریپتوکارنسی (‌Cryptocurrency) به معنای ارز‌های رمز نگاری شده معرفی شده اند.

در ایران کریپتوکارنسی به اشتباه، “ارز‌ دیجیتال” ترجمه شده که این موضوع، یک غلط مصطح است‌. 

از آن‌جایی که این ارز‌ها از کد‌های صفر و یک استفاده می‌کنند، به ارز دیجیتال معروف شده‌اند ولی ترجمه صحیح آن” ارز‌های رمز گذاری شده “یا ” رمز ارز‌ها” می‌باشد‌. استفاده از اطلاعات مشاوره رایگان بیت کوین برای ورود مطمئن شما به دنیای ارزهای دیجیتال، قطعاً مفید خواهد بود.

ارز دیجیتال ویژگی‌های منحصر به فردی متعددی دارند.از ویژگی بارز این ارز‌ها می‌توان به امنیت بالا و غیر متمرکز بودن آن اشاره کرد‌. امنیت بالا به خاطر این است که این ارزها‌، رمز گذاری شده اند. به همین دلیل امکان جعل آن وجود ندارد.

غیر متمرکز بودن به معنای این‌ که از هیچ بانک‌، یا دولتی ویا هیچ مرجع مرکزی نظارت و یا از سوی هیچ مرجعی متمرکزی (مثل بانک یا دولت) کنترل نمی شود.

پس چه کسی بر صحت معاملات ارز های دیجیتال نظارت و کنترل دارد؟

در ارز های دیجیتال بعضی از کاربران دارای توانایی بررسی صحت معاملات هستند، به این افراد نُود(NOD) یا گِره می گویند.

همچنین بدون نیاز به بانک و دولت‌ها امکان پرداخت مستقیم بین افراد (p2p ) فراهم است. 

ارزهای رمزنگاری شده از سیستم‌های غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین (‌blockchain‌) استفاده می‌کنند.

بلاکچین هم یک شبکه کامپیوتری است.

ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین فعالیت می کنند. مثل کسب و کار های دیجیتالی که بر بستر اینترنت فعالیت می کنند.

هر ارزی با توجه به هدف و قوانین خودش یک بلاکچین  اختصاصی دارد.

اگر ارزی بلاکچین اختصاصی نداشته باشد از بلاکچین سایر ارزها استفاده می کند که به این ارزها “توکن” گفته می شود.

بنابراین سکه ها بلاکچین اختصاصی دارند و توکن ها از بلاکچین سایر ارزها استفاده می کنند.

مجموعه متخصص فیس ارز به سوالات متداول شما در حوزه ارز های دیجیتال پاسخ می دهد.

بسیاری از مردم، مخصوصا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه را دارند دانستن رویکرد و شرایط مقرراتی ایران در قبال ارزهای دیجیتال امری مهم است.

وضعیت فعالیت‌های ارز‌های دیجیتال به دلیل نوپا بودن و عدم وجود زیرساخت‌‌ها در کشور‌، هنوز شفاف و قطعی نیست.

ولی بر اساس گزارشات و اظهار نظرهای مسئولین که در دو سال اخیر، مشخص شده است که رویکرد کلی نهادهای اجرایی و قانون‌گذار درباره فضای ارزهای دیجیتال در حال شکل گیری و تصمیم‌گیری است‌.به عنوان مثال برخی قوانین حوزه ارزهای دیجیتال ایران تهیه و ابلاغ شده و اخیراً فعالیت استخراج رمز ارز‌ها در ایران قانونی شده است.ما با استفاده از بیت کوین و تراکنش‌های که در شبکه بیت کوین انجام می‌شود، می‌توانیم به راحتی تبادلات ارزی بین المللی را انجام دهیم، بدون آنکه کسی از وجود آنها باخبر شود.

اصطلاح استخراج مربوط به معادن است که انسان‌ها از هزاران سال پیش تاکنون آن را انجام می‌دهند و بهترین راه رسیدن به مواد معدنی ارزشمند است. از آنجایی که دنیا در حال دیجیتالی شدن است و در آستانه طلوع یک انقلاب اقتصادی جدید هستیم، دیگر نیازی نیست که برای به دست آوردن طلا و مواد معدنی ارزشمند شروع به استخراج معادن کنیم.

اصطلاح «استخراج ارز دیجیتال» کمی گمراه‌ کننده است، چرا که شما صرفا ارزهای دیجیتال را پیدا نمی‌کنید.بلکه در طی یک فرآیند پیچیده به تامین امنیت شبکه بلاک چین نیز کمک می‌کنید. زمانی فرایند پردازش یک بلاک تمام می‌شود و آن بلاک به اصطلاح استخراج می‌شود که کسی موفق به پردازش بلاک شده پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward) دریافت کند که همان ارز دیجیتال است‌.

ارز دیجیتال به زبان ساده

خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق سایت‌های معتبر (صرافی) و پس از احراز هویت افراد (KYC) انجام می‌شود. قیمت‌های این ارزهای بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، به همین خاطر با تغییر در عرضه و تقاضا قیمت این ارزها دارای نوسانات شدیدی می‌شود.برای شناسایی محرک‌های اصلی قیمت ارزهای دیجیتال، تحقیقات زیادی انجام شده است که در قسمت صرافی ارز دیجیتال سایت فیس ارز به صورت مفصل به آن پرداخته خواهد شد‌.

شما جهت خرید و فروش ارز‌های دیجیتال به یک کیف پول الکترونیکی نیاز دارید که به اصطلاح wallet گفته می‌شود‌. این کیف پول‌ها بخشی از یک نرم افزار است که شما را قادر می‌سازد ارزهای رمزنگاری شده را ارسال و دریافت کنید.کیف پول‌ها به اشکال مختلفی عرضه می‌شوند‌. هم نرم افزاری اش وجود دارد و هم سخت افزاری.

این کیف پول‌ها از یک کد بلند به نام کلید خصوصی که تنها برای کیف پول شما ایجاد شده است، استفاده می‌کنند.ارقام این کد باید با یک کلید عمومی مطابقت کنند تا شما بتوانید پول‌تان را خرج و تبدیل کنید.کلید عمومی شبیه شماره کارت بانکی است و کلید خصوصی شبیه رمز عابر بانک است‌.نکته خیلی مهم این‌ که اگر شما کلید خصوصی را گم کنید و یا در اختیار سایر افراد قرار دهید، به هیچ عنوان امکان بازگشت و یا دسترسی به ارز‌های دیجیتالی که در کیف پول شما قرار دارد، وجود ندارد لذا می‌بایست در حفظ و نگهداری کلید خصوصی بسیار دقت نمود‌.برای این منظور کیف پول‌های الکترونیکی (سخت افزاری) برای ذخیره و نگهداری این رمزهای کامپیوتری و برای آسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن زندگی روزمره‌‌‌‌ی ساخته شده‌‌‌اند.

این مدل از کیف پول‌های سخت افزاری قیمت بسیار زیادی دارند و چنانچه قصد دارید حجم بسیار زیادی از رمز ارزی را در خود ذخیره و نگهداری کنید لازم است ارزش دارد که هزینه نگهداری آن را تقبل کنید.

امروزه هزاران ارز رمزگذاری شده متناوب با کارکردها متفاوت ایجاد شده و هر روز نیز شاهد ایجاد یک ارز جدید هستیم که هر کدام دارای مشخصات مختلفی هستند. در زمان ویرایش مجدد این مقاله تعداد  ۷۳۹۲ ارز دیجیتال در دنیا ایجاد شده است‌. بیت کوین Bitcoin اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر فناوری بلاکچین است که هنوز محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال در دنیا است‌.یک تعریف از ارز دیجیتال به زبان ساده و آسان این است که بیت کوین همان پول به صورت دیجیتال است.

شما می‌‌توانید با داشتن ارزهای دیجیتال کالاها و محصولات مورد نیاز خود را از طریق‌ اینترنت به صورت آنلاین سفارش دهید و به همین صورت هزینه‌ی آن را پرداخت کنید.یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن نیز امنیت فوق العاده‌ی آن است که می‌‌توانید ارزهای خود را برای سرمایه گذاری در بیت کوین نگهداری کنید.یکی از مهم‌ترین و مشخص‌ترین بیت کوین‌ها غیر متمرکز بودن آن است که بیت کوین‌ها توسط هیچ نهاد یا ارگانی یا فردی کنترل نمی‌شود.ویژگی غیر متمرکز بودن بیت کوین به این معنا است که قدرت در شبکه در میان افراد منتشر شده است و از دلایل اصلی که باعث ارزشمند شدن تراکنش‌های بیت کوین در طول زمان و یا به عبارت دیگر افزایش قیمت آن شده است.با وجود این که تراکنش‌های بیت کوین شفاف و واضح هستند و هر تراکنش که در شبکه انجام می‌شود باید مشخص و قابل مشاهده باشد هر کسی می‌تواند یک تراکنش انجام دهد و اطلاعات هویتی افراد را تعیین کند.

امروزه از بیت کوین‌ها به دلیل این که جزء ارزهای بسیار پرطرفدار است، استفاده فراوان می شود. حتی در برخی از کشورها دستگاه” خودپرداز بیت کوین” وجود دارد.

قوانین کشورها در خصوص فعالیت ارزهای دیجیتال متفاوت است . برخی از کشورها ارزهای دیجیتال را مجاز و برخی هم غیر محاز می دانند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

با توجه به ایجاد رمز ارزها و دگرگونی در اقتصاد جهانی و همچنین وجود بستر‌های گسترده فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار سرمایه، جامعه نیازمند تعمیق دانسته‌ها و حرکت همگام با مباحث روز دنیا است. برای انجام این پیشرفت با فیس ارز همگام باشید.

ارز دیجیتال[۱] (به انگلیسی: Digital currency) ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است.[۱] همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. ارز دیجیتال ویژگی‌هایی مشابه با ارزهای فیزیکی دارد، اما معمولاً تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است. ارزهای مجازی و رمزارزها (به انگلیسی: cryptocurrency) هر دو از نمونه‌های ارزهای دیجیتال هستند اما هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست.[۱] پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند. مثلاً می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکهٔ اجتماعی داشت.[۲] پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و آتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولیداین پول وجود ندارد.

بیت کوین اولین پول دیجیتال، یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به وجود آورده‌است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه غیر متمرکزی هست که توسط کاربرانش بدون هیچگونه واسطه ای، قدرت یافته‌است.

ارز دیجیتال به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (جدا از واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه) برپایهٔ اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست،اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد.[۱] پول‌های مجازی و ارز رمزی هر دو از نمونه‌های پول‌های دیجیتال هستند اما برعکس این عبارت صحیح نیست. در واقع نمی‌توان پول دیجیتال را به این دو گروه محدود کرد.[۳]

ریشه‌های ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.[۴]

یکی از اولین ای-گلدها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر رزرو آزادی (به انگلیسی: Liberty Reserve) بود که در سال ۲۰۰۶ به‌وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویس‌ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی شهرت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند. علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش داده‌است. این امر با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد. از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود. همچنین بیت کوین یک راه جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مبادله نمایند.
ارز دیجیتال به زبان ساده

در ۲۰ مارس سال ۲۰۱۳ شبکهٔ اجرایی جرائم مالی (به انگلیسی: Financial Crimes Enforcement Network) رهنمودی را برای روشن‌سازی روش اجرای قانون پنهان‌کاری بانک‌ها (به انگلیسی: Bank Secrecy Act) در مقابله با افرادی که پول مجازی تولید، رد و بدل یا انتقال می‌دهند، تصویب کرد.[۵]

در ماه مه سال ۲۰۱۴ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مورد مخاطرات بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی هشدار داد.[۶]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا ترید کردن، یکی از مواردی است که می تواند منجر به سودآوری برای کاربران گردد، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، کاربران می بایست به صرافی های آنلاین مراجعه نمایند تا بتوانند به استفاده از خدمات تبدیل ارزهای دیجیتال به دیگر ارزها و یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول نقد بپردازند.

در ماه ژانویه سال 2020 بورس کالای شیکاگو CME ابزار معاملاتی اختیار معامله بیت کوین را ایجاد کرد.[۷]

تاکید دارد که گسترش استفاده از رمزارزها تأثیرات بالقوهای بر سیاستهای پولی و ارزی کشور خواهد داشت و همراه ایجاد فرصتهای جدید، تهدیدهایی را متوجه عموم مردم و سازمانهای استفاده کننده از آن خواهد نمود. لذا بانک مرکزي جمهوري اسلامی ايران به منظور ممانعت از بروز صدمات، حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تسهیل کسب و کار در این حوزه، چارچوب اولیه مقررات مرتبط با رمزارزها را که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است اعلام مینماید.

بانک مرکزی بنابر وظایف مشخص شده در حوزه پولی و بانکی، برای آن بخش از حوزههایی که میتوانند بر سیاستهای پولی و مالی کشور تاثیرگذار باشد، سیاستهای مربوطه را در این سند تدوین نموده است. این حوزه ها شامل و نه محدود به موارد زیر است:

امروزه همه جا صحبت از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال و استخراج یا ماین کردن آن‌ها است. اگر شما هم به استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از آن که دست به این کار بزنید، ‌این راهنما را به دقت مطالعه کنید تا با روش استخراج بیت کوین و مزیت‌ها و معایب آن آشنا شوید.

ما در این راهنما تمرکز خود را روی بیت کوین گذاشته‌ایم، اما دیگر رمزپول‌ها دیجیتال از قبیل مونرو و اتریوم نیز فرایند استخراج نسبتاً مشابهی دارند. هدف اغلب ماینرهای بیت کوین به دست آوردن توکن‌های ارزشمند بیت کوین است. البته امکان خرید بیت کوین با استفاده از پول نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید آن را در بازارهای آنلاینی که به این منظور وجود دارد خرید و فروش کنید. همچنین با تائید اعتبار تراکنش‌های بیت کوین می‌توانید بیت کوین دریافت کنید.

البته برای این که با بررسی اعتبار تراکنش‌ها بتوانید بیت کوین دریافت کنید باید دو شرط را داشته باشید که یکی از آن‌ها نتیجه تلاش شما و دیگری نتیجه شانس است. به این منظور باید اعتبار 1 مگابایت از تراکنش‌های بیت کوین را تائید کنید و این بخش آسان کار است. اما بخش دوم که به شانس مربوط است این است که باید نخستین ماینری باشید که پاسخ صحیح یک مسئله عددی را به دست می‌آورید. این فرایند به نام «اثبات انجام کار» (Proof of Work) شناخته می‌شود.

برای حل این مسئله عددی که اشاره کردیم، نیاز به دانستن ریاضیات یا محاسبات پیچیده نیست. شاید شنیده باشید که ماینرها مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند، اما این مسئله به طرز دقیقی واقعیت را بیان نمی‌کند. ماینرها در عمل تلاش می‌کنند تا نخستین افرادی باشند که به یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی که «هش» (Hash) نام دارد، ‌دست پیدا کنند. این کار در واقع بیشتر شامل فرایند حدس زدن است.ارز دیجیتال به زبان ساده

خبر بد این است که این محاسبه نیاز به یک فرایند طولانی حدس زدن دارد که تعداد کل حدس‌ها در حد تریلیون‌ها است و کار بسیار دشواری محسوب می‌شود. برای این که بتوانید یک مسئله را به عنوان اولین نفر حل کنید، باید از توان محاسباتی زیادی استفاده کنید. برای ماین کردن به روش موفق باید یک «نرخ هش» (Hash Rate) در حد مگاهش بر ثانیه (MH/s)، گیگاهش بر ثانیه (GH/s) یا تراهش بر ثانیه (TH/s) ‌داشته باشید. این اعداد حجم بالایی از هش محسوب می‌شوند.

اگر می‌خواهید تخمین بزنید که با استفاده از نرخ هش کنونی‌تان، چه مقدار بیت کوین می‌توانید استخراج کنید، می‌توانید از این ماشین حساب آنلاین (+) استفاده کنید.

سرورهای بیت کوین علاوه بر پر کردن جیب ماینرها و حمایت از اکوسیستم بیت کوین، یک وظیفه مهم دیگر نیز بر عهده دارند. استخراج بیت کوین تنها روش به گردش درآوردن بیت کوین‌های جدید است. به بیان دیگر، ماینرها اساساً پول را استخراج می‌کنند. برای نمونه در اواخر تیرماه 1399 تعداد 18،481،837 بیت کوین در گردش بوده است. به جز بیت کوین‌های استخراج شده در بلوک پیدایش (نخستین بلوک که از سوی مؤسس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو استخراج شده‌اند) هر یک از بیت کوین‌های بقیه به وسیله ماینرها به دست آمده‌اند.

بدون وجود ماینرها، شبکه بیت کوین هرگز نمی‌توانست بیت کوین دیگری استخراج کند. در نهایت زمانی فرا خواهد رسید که امکان استخراج بیت کوین وجود نخواهد داشت، زیرا بر اساس پروتکل بیت کوین، تعداد کامل بیت کوین‌ها 21 میلیون عدد خواهد بود. با این حال به دلیل این که تعداد بیت کوین‌های ماین شده در طی زمان کاهش می‌یابد، بیت کوین آخر تا مدت‌های بسیار دوری امکان استخراج نخواهد داشت.

استخراج بیت کوین علاوه بر منافع مادی که به همراه دارد، به ماینر قدرت تصمیم‌گیری در مورد تغییرهای پیشنهادی در پروتکل شبکه بیت کوین می‌دهد. به بیان دیگر یک ماینر موفق روی فرایند نصمیم گیری در مورد موضوع‌های مهمی از قبل فورک کردن شبکه تاثیرگذار است.

پاداش استخراج بیت کوین حدوداً هر چهار سال یک بار نصف می‌شود. زمانی که برای نخستین بار بیت کوین در سال 2019 استخراج شد، ماین کردن یک بلوک پاداشی به میزان 50 بیت کوین داشت. در سال 2012 این مقدار نصف شده و به 25 بیت کوین رسید. در سال 2016 یک بار دیگر این مقدار نصف شده و به 12.5 بیت کوین رسید. در اوایل سال 2020 این نصف شدن بار دیگر رخ داد و اینک پاداش هر ماینر برای استخراج یک بلوک برابر با 6.25 بیت کوین است. پیش‌بینی می‌شود فرایند نصف شدن بعدی در اواخر فوریه سال 2024 صورت بگیرد. برای مشاهده تایمری که این تاریخ را با دقت پیش‌بینی می‌کند به این صفحه (+) مراجعه کنید.

نکته جالب اینجا است که قیمت بیت کوین در طی تاریخ خود طوری تغییر یافته است که همواره علی رغم این فرایند نصف شدن، یک حاشیه سود برای ماینرها داشته باشد. برای این که ببینید چه تعداد بلوک تا کنون استخراج شده‌اند به این وب‌سایت (+) مراجعه کنید.

در ابتدای معرفی بیت کوین، افراد مختلف می‌توانستند با یک رایانه معمولی خانگی اقدام به استخراج بلوک‌های بیت کوین بکنند، اما چند سالی است که دیگر این امکان وجود ندارد. دلیل این امر آن است که دشواری استخراج بیت کوین در طی زمان تغییر می‌یابد. برای اطمینان یافتن از روانی کارکرد شبکه بلاکچین و امکان پردازش و تائید تراکنش‌ها، شبکه بیت کوین باید در حدود هر 10 دقیقه یک بار یک بیت کوین استخراج کند. با این حال، اگر یک میلیون گره استخراج‌کننده با یکدیگر همکاری کنند تا یک مسئله را حل کنند، بی‌شک این کار را بسیار سریع‌تر از زمانی که یک میلیون رایانه به صورت مستقل از هم روی آن مسئله کار کنند، حل خواهند کرد. به همین جهت، بیت کوین طوری طراحی شده که دشواری مسئله را پس از هر 2016 بلوک یا تقریباً دو هفته یک بار افزایش دهد.

زمانی که توان محاسباتی جمعی بیشتری برای ماین کردن بیت کوین وجود داشته باشد، سطح دشواری ماین کردن افزایش می‌یابد تا نرخ تولید بیت کوین ثابت بماند. توان محاسباتی کمتر موجب می‌شود که دشواری مسائل کاهش یابد. برای این که درکی از میزان توان محاسباتی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در اوایل معرفی آن در سال 2009 داشته باشید، باید اشاره کنیم که اگر این دشواری در آن زمان برابر با یک بوده باشد، امروز به 13 تریلیون واحد رسیده است.

معنای همه گفته‌های فوق این است که امروزه ماینرها برای این که بتوانند دست به استخراج بیت کوین بزند باید روی تجهیزات رایانه‌ای قدرتمندی از قبیل GPU، یا مدارهای یکپارچه با کاربرد خاص (ASIC) سرمایه‌گذاری کنند. این تجهیزات از 550 دلار تا صدها هزار دلار ممکن است قیمت داشته باشند. برخی ماینرها به خصوص ماینرهای اتریوم، کارت‌های گرافیکی منفرد را با هزینه پایین می‌خرند تا به هم وصل کرده و عملیات ماین کردن را اجرا کنند. تصویر زیر یک دستگاه استخراج خانگی را نشان می‌دهد.

به بندهای پلاستیکی که برای اتصال کارت‌های گرافیکی به میله فلزی استفاده شده توجه کنید. این شاید بهینه‌ترین روش برای استخراج رمزپول نباشد، اما چنان که می‌توان حدس زد بسیاری از ماینرها از چنین روش‌هایی برای سرگرمی و چالش کسب پول استفاده می‌کنند.

درک ورودی و خروجی عملیات استخراج بیت کوین کار دشواری است. در این بخش یک مثال گویا را برای درک مسئله هش مطرح می‌کنیم. فرض کنید ما به سه تن از دوستان خود می‌گوییم که یک عدد را بین 1 تا 100 در ذهن داریم و آن را روی یک تکه کاغذ بنویسیم و داخل پاکتی قرار داده مهروموم کنیم. دوستان ما لزومی ندارد آن عدد را دقیقاً حدس بزنند، بلکه باید نخستین فردی باشند که عددی را کمتر یا برابر با عددی که نوشته‌ایم بیان کنند. همچنین هیچ محدودیتی در مورد تعداد حدس‌هایی که می‌توانند بزنند وجود ندارد.

فرض کنید ما عدد 19 را روی کاغذ نوشته‌ایم. اگر دوست اول عدد 21 را حدس بزند، بازنده است، زیرا 21 بزرگ‌تر از 19 است. اگر دوست دوم عدد 16 و دوست سوم عدد 12 را حدس بزنند، در این صورت هر دو برنده هستند، زیرا هر دو این اعداد از 19 کمتر هستند. البته در این حالت دوست دوم به جهت این که عدد نزدیک‌تری را حدس زده هیچ اعتبار بیشتری کسب نمی‌کند.

اینک فرض کنید این سؤال را نه از چند دوست محدود، بلکه از میلیون‌ها ماینر بپرسیم و عدد مورد نظر ما نیز بین 1 تا 100 نباشد، بلکه یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی باشد. چنان که می‌توانید ببینید، حدس زدن این عدد کار بسیار دشواری است.

احتمالاً اینک این سؤال به ذهن‌تان رسیده است که اگر دو نفر هم‌زمان عدد صحیح را حدس بزنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این حالت قیاس ساده ما دیگر کار نمی‌کند. در محیط بیت کوین پاسخ‌های هم‌زمان به طور مکرر رخ می‌دهند، اما در نهایت، تنها یک پاسخ برنده می‌تواند وجود داشته باشد. زمانی که چند پاسخ هم‌زمان به صورت برابر یا کمتر از مقدار مورد نظر ارائه می‌شوند، شبکه بیت کوین بر اساس رأی اکثریت یعنی 51% عمل می‌کند. به طور معمول برنده آن ماینری است که بیشتر کار را انجام داده است یعنی فردی که بیشترین تراکنش‌ها را تائید کرده است برنده می‌شود.

از سوی دیگر بلوک‌هایی که ماینرهای دیگر تائید کرده‌اند به «بلوک‌های یتیم» تبدیل می‌شوند. منظور از بلوک‌های یتیم، بلوک‌هایی هستند که به بلاکچین اضافه نشده‌اند. ماینرهایی که با موفقیت مسئله هش را حل کرده‌اند، اما بیشترین تراکنش‌ها را تائید نکرده‌اند، پاداشی به صورت بیت کوین دریافت نمی‌کنند.

در این بخش مثالی از یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی را می‌بینید:

عدد فوق دقیقاً 64 رقم دارد و علاوه بر ارقام معمولی شامل برخی حروف نیز هست. برای این که بدانیم نقش این حروف در عدد فوق چیست، ابتدا باید با مفهوم اعداد هگزادسیمال آشنا باشیم.

همچنان که می‌دانید ما در محاسبات روزمره خود از سیستم اعداد ده‌دهی استفاده می‌کنیم که مبنای آن عدد 10 است. معنی این حرف آن است که این اعداد همگی از 9 رقم تشکیل یافته‌اند که ارقام آن از صفر تا 9 هستند.

از سوی دیگر اعداد «شانزده‌شانزدهی» (Hexadecimal) دارای مبنای 16 هستند. کلمه hex دارای ریشه یونانی به معنی شش و decimal نیز از کلمه deca به معنی 10 مشتق شده است. در سیستم هگزادسیمال اعداد می‌توانند دارای 16 رقم باشند. از آنجا که سیستم عدی ما تنها 10 رقم دارد، به جای 6 رقم باقیمانده از حروف الفبا به صورت a،‌b،‌c،‌d، e و f استفاده می‌کنیم.

توجه کنید که ما در زمان ماین کردن بیت کوین نیازی به محاسبه مقدار این عدد شانزده رقمی (هش) نداریم.

در بخش قبل یک مثال از نوشتن عدد 19 روی کاغذ و قرار دادن آن درون پاکت زدیم. اگر آن را با بیت کوین مقایسه کنیم، این عدد محرمانه استعاری در پاکتی به نام «هش هدف» (target hash) قرار می‌گیرد.

کاری که ماینرها با آن تجهیزات رایانه‌ای عظیم و ده‌ها فن خنک‌کننده انجام می‌دهند، این است که هش هدف را حدس بزنند. ماینرها این حدس‌ها را از طریق تولید مکرر اعدادی تصادفی که nonce نام دارند انجام می‌دهند و این کار را با بالاترین سرعتی که در توان دارند، انجام می‌دهند. کلمه nonce اختصاری برای عبارت «عددی که تنها یک بار استفاده می‌شود» (Number Only Used Once) است و یک کلید برای تولید این اعداد هگزادسیمال 64 رقمی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم محسوب می‌شود.

در فرایند استخراج بیت کوین یک nonce اندازه‌ای به مقدار 32 بیت دارد که بسیار کوچک‌تر از هش با اندازه 256 بیت دارد. نخستین ماینری که nonce مربوط به وی یک هش کمتر یا برابر با هش هدف تولید کند، اعتبار تکمیل کردن بلوک را به عنوان پاداش به دست می‌آورد که این مقدار امروزه برابر با 6.5 بیت کوین است. به صورت نظری این کار با انداختن یک تاس 16 وجهی به تعداد 64 بار برای دست‌یابی به یک عدد تصادفی قابل انجام است.

در تصویر زیر که از وب‌سایت Blockchain.info تهیه شده است، می‌توانید همه اطلاعاتی که تا اینجا مطرح شد را در یک نگاه ببینید. در این تصویر همه واقعی که در زمان استخراج بلوک شماره ‎#490163 رخ داده است را می‌بینید. آن nonce که برای هش برنده تولید شده، برابر با 731511405 بوده است. هش هدف نیز در بالا دیده می‌شود. اصطلاح Relayed by Antpool به این واقعیت اشاره دارد که بلوک خاصی از سوی AntPool کامل شده است که یکی از استخرهای استخراج موفق بوده است. در مورد استخرهای استخراج در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. چنان که در این تصویر می‌بینید، این استخر در جامعه بیت کوین مشارکت دارد و 1768 تراکنش موفق را برای این بلوک تائید کرده است. اگر می‌خواهید همه این 1768 تراکنش در بلوک مربوطه را ببینید می‌توانید به این صفحه (+) بروید و به سمت پایین تا بخش Transactions اسکرول کنید.

همه هش‌های هدف با چند صفر آغاز می‌شوند که می‌تواند بین هشت تا 63 صفر باشد. هیچ هدف کمینه‌ای وجود ندارد، اما پروتکل بیت کوین بیشینه هش هدف را برابر با عدد زیر تعیین کرده است:

در ادامه برخی مثال‌ها از هش‌های تصادفی و معیارهایی برای این که منجر به موفق شدن ماینر می‌شوند یا نه ارائه شده است:

به این منظور شما باید سخت‌افزار سریعی برای ماین کردن داشته باشید. اما واقع‌گرایانه‌تر این است که به یک استخر ماین کردن ملحق شوید. منظور از «استخر ماین» (Mining Pool)، گروهی از ماینرها هستند که توان محاسباتی خود را با هم متحد ساخته‌اند و بیت کوینی که استخراج می‌شود را با هم تقسیم می‌کنند. تعداد زیادی از بلوک‌ها توسط همین استخرها و نه استخراج‌کنندگان منفرد به دست می‌آیند.

به بیان دیگر، ماین کردن یک بازی اعداد است. امکان حدس زدن هش‌ها بر مبنای هش‌های هدف قبلی وجود ندارد. سطح دشواری آخرین بلوک در زمان نگارش این مقاله در حدود 15.76 تریلیون بوده است. یعنی احتمال این که یک nonce ایجاد شده تصادفی بتوان هش هدف را تولید کند برابر با 1 در 15.75 تریلیون است. این احتمال در صورتی که به تنهایی کار کنید، حتی با وجود قوی‌ترین سخت‌افزارها نیز به هیچ وجه عدد بزرگی محسوب نمی‌شود.

ماینرها نه تنها باید هزینه سخت‌افزارهای گران قیمت که برای استخراج استفاده می‌شود را در نظر بگیرند، بلکه باید هزینه برق مصرفی برای به راه انداختن این دستگاه‌ها را نیز در نظر داشته باشند. در زمان نگارش این مقاله، استخراج بیت کوین با توجه به هزینه برق مصرفی برای اغلب ماینرهای سراسر دنیا سودآور نیست. سایت Cryptocompare (+) یک ماشین حساب مفید ارائه کرده است که در آن می‌توانید اعدادی مانند سرعت هش و هزینه برق مورد نیاز را وارد کرده و میزان هزینه و درآمد خود را از استخراج بیت کوین برآورد کنید.ارز دیجیتال به زبان ساده

پاداش استخراج بیت کوین به ماینری تعلق می‌گیرد که به عنوان نخستین فرد یک راه‌حل برای معمای طرح شده بیابد. احتمال این که فرد مشارکت‌کننده کسی باشد که راه‌حل را کشف می‌کند، برابر با نسبت توان محاسباتی مورد استفاده وی به قدرت محاسباتی کل شبکه است. مشارکت‌کنندگانی که توان محاسباتی کمی دارند، شانس بسیار کمی برای کشف مستقل بلوک بعدی دارند. برای نمونه یک کارت گرافیکی که با قیمت چند هزار دلار خریداری می‌شود، کمتر از 0.001% از توان محاسباتی استخراج شبکه را تشکیل می‌دهد. با وجود چنین احتمال اندکی برای یافتن بلوک بعدی، ممکن است مدت زیادی طول بکشد که فرد بتواند نخستین بلوک را کشف کند و افزایش سطح دشواری مسائل نیز موجب بدتر شدن این اوضاع می‌شود.

راه‌حل این مشکل، ملحق شدن به استخرهای استخراج است. استخر‌های استخراج از سوی اشخاص ثالث مدیریت می‌شوند و عملیات محاسباتی ماینرهای مستقل را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند. بدین ترتیب ماینرها با همکاری هم در یک استخر و اشتراک مبلغ پاداش بین همه مشارکت‌کنندگان می‌توانند از نخستین روز فعال شدن خود مبالغی را دریافت کنند. آمارهای استخر‌های مختلف استخراج را می‌توانید در این صفحه (+) ملاحظه کنید.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، آسان‌ترین روش برای به دست آوردن بیت کوین این است که آن را در وب‌سایت‌های مبادله‌ای مانند Coinbase.com بخرید. به طور جایگزین می‌توانید از «راهبرد بیل‌فروشی» استفاده کنید. این راهبرد بر مبنای یک واقعه تاریخی است. در طی موج کشف طلا در سال 1849 در کالیفرنیا، افراد متوجه شدند که یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه این نیست که اقدام به عملیات معدن‌کاری بکنید، بلکه شرکت‌های هوشمند آن‌هایی بودند که اقدام به فروختن بیل به موج افرادی کردند که به دنبال کشف طلا بودند. در محیط رمزپول‌ها نیز راهبرد بیل‌فروشی می‌تواند معادل شرکتی باشد که تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین را به فروش می‌رساند. به این منظور می‌توانید روی سهام شرکت‌هایی که تجهیزات ASIC یا GPU-ها را تولید می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

میثم لطفی (+)

«میثم لطفی» دانش‌آموخته ریاضیات و شیفته فناوری به خصوص در حوزه رایانه است. وی در حال حاضر علاوه بر پیگیری علاقه‌مندی‌هایش در رشته‌های برنامه‌نویسی، کپی‌رایتینگ و محتوای چندرسانه‌ای، در زمینه نگارش مقالاتی با محوریت نرم‌افزار نیز با مجله فرادرس همکاری دارد.

بر اساس رای 10 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله فرادرس تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹. تمامی حقوق محفوظ است.

ارز دیجیتال به زبان ساده
ارز دیجیتال به زبان ساده
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *