ارز دیجیتال pi

ارز دیجیتال pi
ارز دیجیتال pi

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

پاسخ نهایی این پرسش می‌تواند شدیدا بستگی به این داشته باشد که از چه رویکردی به مسئله نگاه کنید؛ اما نظر نگارنده با توجه به اینکه بنده مدت‌هاست که در مورد ارزهای دیجیتال مطالعه می‌کنم و مقاله می‌نویسم این است که می‌توان به ارز دیجیتال شبکه پای و بنیان‌گذاران آن اعتماد کرد.

بگذارید این‌گونه توضیح دهیم.

من اولین بار چند ماه پیش با ارز دیجیتال پای نتورک (Pi Network) آشنا شدم. این آشنایی بدین‌صورت بود که یکی از دوستانم پیامی را برایم فرستاد که از او دعوت می‌کرد با نصب اپلیکیشن این ارز دیجیتال و با استفاده از کد معرفی فرستنده، وارد این شبکه شود و ارز دیجیتال رایگان بگیرید. از این طریق کسی که وی را به این شبکه معرفی کرده است نیز مقداری ارز دیجیتال می‌گرفت.

سؤال او این بود که آیا این شبکه قابل‌اعتماد است یا نه؟ نصب اپلیکیشن برای وی هزینه‌ای نداشت اما چون این دوست من پیش از آن چند بار قربانی برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش شده بود، از این می‌ترسید که استفاده از اپلیکیشن باعث شود اطلاعات بانکی و خصوصی وی سرقت شوند و در نهایت او از این قضیه ضربه ببیند.ارز دیجیتال pi

در نتیجه او به من به‌عنوان کسی که می‌دانست احتمالا دانشی در این زمینه دارم مراجعه کرد تا ببینید این ارز دیجیتال قابل‌اطمینان است یا نه؟ من در آن زمان برای پاسخ به این سوال، تحقیقاتی انجام دادم. نتیجه این تحقیقات مختصرا این بود که این ارز دیجیتال قابل‌اطمینان نیست. دلایل متعددی هم برای آن وجود داشت.

بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال که ۳ دانشجوی دکترای کامپیوتر در استنفورد با نام نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis)، چنگدایو فن (Chengdiao Fan) و وینسنت مک‌فیلیپ (Vincent McPhillip) بودند پروفایل لینکدین قابل‌اعتمادی نداشتند. مهارت‌های آن‌ها توسط تعداد معدودی تایید شده بود.

در سایت دانشگاه استنفورد فقط نام و عکس نیکولاس کوکالیس وجود داشت. چنگدایو فن که دیگر برنامه‌نویس این تیم بود، صرفا یک پروفایل بدون عکس و بدون مشخصات دیگر مثل رزومه بود.

عکس‌هایی که در سایت رسمی ارز دیجیتال پای نتورک وجود داشت، صرفا عکس‌‌های بودند و هستند که از عکس دسته‌جمعی بالا در مقاله‌ای که در نشریه رسمی دانشگاه استنفورد منتشر شده، کراپ شده‌اند.

اکانت توییتر ارز دیجیتال پای نتورک خالی بود و هیچ پستی نداشت. صفحه اینستاگرام پای نتورک فقط عکس‌ها و پست‌های وینسنت مک‌فیلیپ بود که کارش همین مدیریت شبکه‌های اجتماعی بود.
همین دلایل باعث انتقاد و شک بسیاری متخصصین این حوزه شده بود؛ زیرا چنین وضعیتی نشان‌دهنده نبود شفافیت کافی در مورد ارز دیجیتال پای نتورک بود.

مشکلاتی که در پاراگراف بالا گفتیم امروز تا حدی برطرف شده است. اکانت توییتر ارز دیجیتال پای نتورک فعال است. صفحه اینستاگرام آن نیز پر از ویدئوهایی است که این سه نفر با هم و تنها در مورد مراحل اجرای کار و مثلا منتشر شدن نسخه بتا یکی از نرم‌افزارهای موردنیاز در شبکه توضیح می‌دهند.

وقتی به لباس‌ها و قیافه‌ ایشان خصوصا دو نفر برنامه‌نویس این تیم یعنی نیکولاس کوکالیس و چنگدایو فن توجه کنید، تصویر دانشجویان دکترای نردی را می‌بینید که حتی شاید موهایشان را نیز شانه نمی‌کنند و احتمالا سرشان خیلی هم شلوغ است.

من می‌دانم که باز هم هیچ‌کدام این‌ها دلیل قطعی نیست که بتوان گفت ارز دیجیتال پای نتورک قابل‌اعتماد است؛ اما این تغییرها باعث شد من وایت‌پیپر این ارز دیجیتال را بخوانم. وایت‌پیپر ارز دیجیتال پای نتورک با اینکه از نظر برخی کلی‌گویی است اما وقتی آن را دقیق می‌خوانید به جزئیات جالبی در مورد این ارز دیجیتال پی‌ می‌برید.

طبق چیزهایی که در وایت‌پیپر ارز دیجیتال پای نتورک نوشته‌شده، این ارز دیجیتال درصد حل مشکلات مهمی در دنیای ارزهای دیجیتال است. ازاین‌روی به نظر من ارز دیجیتال پای نتورک می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

دلیل اینکه بسیاری از متخصصین از روزهای ابتدایی معرفی پای نتورک به آن بی‌اعتماد بودند، نحوه معرفی آن از طرف بنیان‌گذارانش بود. لااقل معرفی و ایجاد سروصدای زیاد پیش از آنکه نسخه اولیه نرم‌افزارهای آن نیز نوشته شوند، بی‌تدبیری بود.

کاربرانی که پیش‌ازاین تجربه کلاهبرداری ارز دیجیتال وان‌کوین (One Coin) را داشتند و دیده بودند که چگونه می‌توان صرفا با برپایی نمایش‌های فریبنده و سخنان شورانگیز، کاربران را فریب داد و پول‌های آن‌ها را گرفت و در نهایت با ۴ میلیارد دلار شد غیب شد، می‌ترسیدند که دوباره چنین بلایی سرشان بیاید.

به همین دلیل تصویر کلی در شبکه‌های اجتماعی یا لااقل در نظر کسانی که دانشی در مورد ارزهای دیجیتال داشتند این بود که احتمالا ارز دیجیتال پای نتورک نیز یک کلاه‌برداری است.

در نهایت به نظر من احتمالا می‌توان آینده قبول قابل قبولی برای ارز دیجیتال پای نتورک در نظر گرفت. البته در دنیایی که بیش از ۵۰۰ نوع ارز دیجیتال وجود دارد که هرکدام نقاط قوت و ضعف مخصوص خود را دارند، سر بلند کردن و یافتن یک جایگاه مناسب کار سختی است.

هدف اصلی من از نوشتن این مقاله این بود که تمام جزئیات مربوط به ارز دیجیتال پای نتورک را توضیح دهم. جزئیاتی شامل مسائل فنی، تفاوت آن با دیگر ارزهای دیجیتال و اینکه ارز دیجیتال پای نتورک قرار است دقیقا چه‌کار کند.

اما در میانه نوشتن متوجه شدم اگر بخواهم تمام این مطالب را در یک مقاله بیاورم، بحث بسیار طولانی می‌شود. در نتیجه تصمیم گرفتم که چگونگی کارکرد ارز دیجیتال پای نتورک و جزئیات فنی آن را به مقاله بعدی موکول کنم.

اما بااین‌همه ما تا بدین جا گفتیم که می‌توان به ارز دیجیتال و بنیان‌گذاران آن اعتماد کرد؛ اما هنوز نگفته‌ایم قرار است ارز دیجیتال پای نتورک چه‌کار کند؟ به بیانی هنوز نمی‌دانیم این ارز دیجیتال جدید می‌خواهد چه چیزی را به دنیا اضافه کند.

برای اینکه به این پرسش پاسخ دهیم بگذارید به این بپردازیم که مهم‌ترین ارزهای دیجیتال در دنیا یعنی بیت‌کوین و اتریوم چه ایرادهایی دارند؟

ایراد اول، مسئله تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و اتریوم است. این دو ارز دیجیتال مهم برای تایید تراکنش‌ها و حل مسئله «خرج کردن دوباره» (Double spent) از الگوریتم اثبات کار (Proof of work) استفاده می‌کنند. ما پیش از در مقاله نحوه عملکرد شبکه بیت‌کوین کل این فرآیند را توضیح داده‌ایم.

چون اجرای الگوریتم اثبات کار در طول زمان سخت‌تر و انرژی‌برتر می‌شود و همچنین در ازای انجام آن و تولید بلاک‌های جدید و اتصال به بلاک‌چین، شبکه به کسی که فرآیند اثبات کار را به نتیجه رسانده پاداش می‌دهد، این کار به چیزی مثل استخراج یک فلز گران‌بها از معدن تشبیه شده است و در نتیجه به آن ماینینگ (Mining) یعنی استخراج گفته می‌شود.

در صورتی کل این فرآیند در اصل تلاشی برای تایید تراکنش‌ها در چهارچوب معیارهای شبکه است. معیارهایی که در طول زمان سخت‌تر شده‌اند.

این مسئله باعث شده است اگر امروز شما بخواهید به شبکه کمک کنید و تراکنش‌های آن را تایید کنید و شاید پاداشی هم بگیرید، عملا نتوانید. چون فرآیند اثبات کار یک رقابت تسهیلاتی بین ماینرها ایجاد کرده است؛ زیرا هر چه ابزارهای شما قوی‌تر و توان پردازشی شما بیشتر باشد، بیت‌کوین‌های بیشتری به دست خواهید آورد.

اگر شما هم بخواهید تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین یا اتریوم را تایید کنید و کمی پاداش بگیرید، باید کلی هزینه بابت تجهیزات و البته برق مصرفی بپردازید.

این در حالتی است که روش‌های دیگر تایید تراکنش‌ها مثل اثبات دارایی (Proof of Stack) یا اثبات صلاحیت (Proof of Authority) که در ارزهای دیجیتال دیگری مثل گرم شرکت تلگرام (اخیرا پروژه متوقف شده است) و ارز دیجیتال لیبرای فیس‌بوک استفاده می‌شوند، نیازمند چنین توان پردازشی و مصرف انرژی بالا نیستند.

ارز دیجیتال پای نتورک الگوریتمی برای تایید تراکنش‌ها دارد که از الگوریتم مورداستفاده در ارز دیجیتال stellar بهره می‌برد و بر پایه پروتکل توافق استلار (Stellar Consensus Protocol) یا SCP ساخته شده که باز هم نیازمند توان پردازشی کمی است و یک کاربر می‌تواند با استفاده از گوشی هوشمند خود نیز به تایید تراکنش‌ها بپردازد و پاداش بگیرد.

خود بنیان‌گذاران ارز دیجیتال پای نتورک توضیح داده‌اند که این‌ها صرفا فرآیند‌های تایید تراکنش هستند که به‌طورمعمول در دنیای ارزهای دیجیتال به فرآیند تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش از بابت آن، ماینینگ گفته می‌شود.

در نتیجه با اینکه در این اتفاق‌ها چیزی استخراج نمی‌شود، بنیان‌گذاران پای نتورک نیز به این فرآیند تایید تراکنش، ماینینگ می‌گویند هر چند خود اذعان دارند که این کلمه درباره همه ارزهای دیجیتال عبارتی نادرست است.

این مسئله یکی از محل‌های ایرادی بود که بسیاری منتقدین نسبت به ارز دیجیتال پای نتورک مطرح می‌کردند؛ زیرا تایید تراکنش‌های در این سیستم توان پردازشی زیادی لازم ندارد و در نتیجه آن‌ها معتقد بودند که نمی‌توان به آن ماینینگ گفت و ازاین‌روی در مورد درستی کل ارز دیجیتال پای نتورک شک می‌کردند.

مشکل بعدی ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین این است که هر چه زمان می‌گذرد و انرژی بیشتر صرف ماینینگ آن‌ها می‌شود، بیت‌کوین کمتری نصیب ماینرها می‌گردد؛ زیرا هم رقابت بیشتر می‌شود، هم توان پردازشی واحدهای مختلف زیاد می‌گردد و هم بیت‌کوین‌هایی که به‌عنوان پاداش به ماینر داده می‌شوند کاهش می‌یابند؛ مثلا در ۱۱ می ۲۰۲۰ تعداد بیت‌کوین‌های پاداش ماینینگ نصف و به ۶.۲۵ بیت‌کوین رسید.

به همین دلیل حدود ۸۷ درصد کل بیت‌کوین‌هایی که تا الان استخراج شده‌اند عملا بدون هزینه و تجهیزات خاصی در روزهای ابتدایی ظهور بیت‌کوین که کسی اصلا نمی‌دانست بیت‌کوین یعنی چه، استخراج شده‌اند و در تنها اختیار تنها ۱ درصد از ماینرها هستند.

ازآنجایی‌که قیمت بیت‌کوین هم احتمالا دوباره بالا می‌رود این ماینرها دارایی خود را نمی‌فروشند و نگه می‌دارند. در نتیجه تعداد بیت‌کوین‌هایی که عملا در گردش هستند بسیار کمتر می‌شود. همه این‌ها در حالتی است که حداکثر ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌تواند استخراج شود و مشخصا این رقم بسیار کمتر از رقم ۸ میلیاردی جمعیت کره زمین است.

در شبکه پای تعداد ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج یا قابل دریافت به‌عنوان پاداش، متناسب با تعداد کاربران شبکه تنظیم می‌شوند. یعنی تعداد مشخصی برای هر کاربر در نظر گرفته می‌شود که اگر وی به تایید تراکنش‌ها بپردازد به او پاداش داده خواهد شد. در نتیجه هیچ‌کسی نمی‌تواند بخش عمده از ارزهای دیجیتال پای نتورک موجود را در اختیار بگیرد.

مشکل دیگر همین برق مصرفی زیاد برای تایید تراکنش‌ها مثلا در شبکه بیت‌کوین ایجاد می‌شود، گرمایش زمین و آسیب به سیاره است. در مقاله عوامل موثر بر قیمت بیت‌کوین گفتیم که توان مصرفی شبکه بیت‌کوین در رتبه ۶۲‌ام رتبه‌بندی برق مصرفی کشورهای دنیا، بعد از کشور فنلاند و قبل از کشور بلغارستان قرار دارد. یعنی اگر کل شبکه بیت‌کوین را یک کشور در نظر بگیریم، برق مصرفی این کشور کمی کمتر از برق مصرفی کشور فنلاند خواهد بود. البته این اعداد مربوط به چندین ماه قبل است و احتمالا میزان برق مصرفی شبکه بیت‌کوین امروزه از این هم بزرگتر است.

یعنی اگر کل شبکه بیت‌کوین خاموش شود، برق مصرفی در دنیا به حد چشم‌گیری کاهش می‌یابد. برق مصرفی بیشتر هم یعنی تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر، گرمایش زمین و آسیب به محیط‌زیست.

یکی از دلایل وجودی بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال این است که مثل ارزهای رایج یک مرکز کنترل برای آن وجود ندارد و قرار است کنترل آن در دست همه کاربران باشد؛ اما الگوریتم اثبات کار در آن و رقابت ماینرها برای کسب پاداش بیت‌کوین ماینینگ عملا باعث شده است که بخش عمده کنترل شبکه در دست گروه‌های کمی بیفتد.

ازآنجایی‌که توان پردازشی موردنیاز برای ماینینگ چه در شبکه بیت‌کوین و چه در شبکه اتریوم بسیار زیاد است، ماینرها دورهم جمع می‌شوند، توان پردازشی سیستم‌های خود را کنار هم می‌گذارند و در یک استخر (Pool) شروع به بیت‌کوین ماینینگ می‌کنند.ارز دیجیتال pi

در این حالت لاجرم باید یک نود یا یک گروه خاص کنترل کل استخر و کامپیوترهای آن را در دست بگیرند. با چنین کاری کنترل شبکه عملا در دست گروه‌های محدودی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بیشتر در این مورد بدانید به مقاله برندگان واقعی بیت‌کوین ماینینگ مراجعه کنید.

درصورتی‌که یک گروه بتواند بیش از نصف توان پردازشی شبکه بیت‌کوین را به دست بگیرد، این گروه عملا کنترل شبکه در دست خواهد گرفت. اتفاقی که به آن حمله ۵۱ درصد می‌گویند.

الگوریتم تایید تراکنش‌هایی که قرار است در پای نتورک استفاده شود، عملا به‌صورت پیش‌فرض از بروز چنین رخدادی و دادن کنترل شبکه به دست گروه‌های معدود جلوگیری می‌کند.

مطالبی که در این مقاله گفتیم حاصل بررسی شخصی خود من و همچنین مطالعه وایت‌پیتر ارز دیجیتال پای نتورک بود. من شخصا با بررسی این ارز دیجیتال نوظهور به این رسیدم که می‌توان به این ارز دیجیتال و بنیان‌گذاران آن اعتماد کرد.

از آنجایی هم که توضیح جزئیات فنی درباره نحوه عملکرد پای نتورک، این مقاله را بسیار طولانی می‌کرد، ترجیح دادم که این مسئله را به مقاله بعدی موکول کنم. در نتیجه اگر می‌خواهید در مورد این جزئیات فنی ارز دیجیتال پای نتورک اطلاعاتی کسب کنید، مقاله بعدی ما در مورد نحوه عملکرد شبکه پای یا ارز دیجیتال پای نتورک را از دست ندهید.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام من به درخواست دوستان و از سر کنجکاوی اقدام به نصب کردم که در همان ابتدای نصب برای فعال سازی یک کد را باید به یکی از سه شماره پیامک میکردم که هر سه شماره مربوط به دشمنان ما یعنی آمریکا اسراییل و انگلیس بود بعد از فعال کردن و بعد از چند روز کلنجار رفتن با برنامه متوجه استخراج اطلاعا ت گوشی توسط برنامه مذکور شدم که فایلهای استخراح شده روهر بار به اینترنت وصل میشدم به سایتهای کشورهای سازنده و یا جای دیگر مخابره میکنه و هدفش دسترسی به اطلاعات گوشی و حسابهای بانکی و چیزای دیگه کاربران ایران و خاورمیانه هست با ترفندهای پوچ افزایش پای وسهم و غیره ما رو فریب میدن تا اعتماد کنیم به همچین برنامه هایی تا آنها اقدام به جاسوسی از کاربرانشان بکنن. شاید خیلیها قبول نداشته باشن حرفهای اینجانب رو. خیلی ساده شما میتونید برید داخل پوشه مموری اگر دارید بعد پوشه DCIM بعد یک پوشه میبینید ساخته شده که قبل از نصب برنامه نبود بنام thumbnails که داخلش یکسری فایلهای سنگین و کوچک هست که ناخوانا هست و یکسره هم افزایش پیدا میکنه که وقتی به اینترنت وصل میشین این اطلاعات به سرور سازنده ش ارسال میشه برای همین گفته شده شما باید هر ۲۴ ساعت به اینترنت وصل بشین و نرم افزار رو اجرا کنید و یا پوشه Huawei تو گوشیهای هوواوی بعد پوشه CloudDrive یک پوشه ساخته شده به همون نام یعنی thumbnail یک پوشه داخلش هست بنام category که داخلش اطلاعات گوشی شما بصورت رمز گذاری شده ذخیره میشه و در هنگام اتصال به اینترنت ارسال میشه به ناکجاآباد.که اگر پاک هم بکنید دوباره بعد از اجرای برنامه درست میشه یکسری از فایلهای داخلش خوانده شده که مربوط به عکسهای گرفته شده با دوربین بود ولی مابقی فشرده شده بود و غیر خوانا و تنها راه خلاصی از شر برنامه خروج از برنامه و حذف نصب و ریست فکتوری کردن گوشی هست و فرمت مموری گوشی اگر دارید.این تجربه سه روز کار من با نرم افزار جاسوسی دشمنان . یا حق.

سلام برادر تو کاملا در اشتباهی اون پوشه ای که تو میگی برای پیش نمایش عکس های تو گالریت هست و هیچ ربطی به هیچ برنامه ای نداره . من درباره جاسوسی بودن این برنامه اطلاعی ندارم ولی میدانم این چیزی که تو میگی هم نیست . اگر اون پوشه رو پاک کنی عکس های تو گالری با اندکی تاخیر لود میشن. زود قضاوت کردن و قضاوت کردن در کل از گناهان کبیره هستند. حاج اقا!

چهارتا احمق مث تو کشور رو به این روز آوردن!
یخورده مطالعه کن بزار اون دنیا نری جهنم بخاطر حماقتت!

این پوشه ها بدون برنامه پای هم به وجود میاد😐اطلاعات ما همین الان دست اینستاگرام و فیسبوک و یوتوپ و …. هست😐افرین به تو که گوگل پلی ۱.۵ سال نفهمید که برنامه جاسوسیه ولی شما ۳ روزه فهمیدی😐 تا حالا حساب های بانکی چه کسی هک شده؟ پای نتورک سر کی رو کلاه گذاشته؟ خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی یا بقیه هم کمکت کردن ؟!

من گشتم این پوشه نبود شاید چون نزاشتم کد رو بفرستند اینطوریه نمیدونم دقیقا

تشکر از معلومات تان
من نزدیک به یک سال میشه به این شبکه آشنا شدم و الان دارم استخراج میکنم 😍

چجوری استخراج میکنی؟!

ب راحتی

استخراج پای نتورک چجوریه؟؟من الان ۲ماهه این برنامه رو دارم ولی راه استخراجشو بلد نیستم…یه چند جا خودندم ک میگن با ۲ میلیون پول میشه کلی پول دراورد تو نتورک..چجوری ممکنه؟؟

سلام از کدمعرف استفاده کنید که هر دو نفع ببریم

۱٫۰۳۸۰پای میده

hasan1249

معرف=hasan1249

دیدم دوستانی به دنبال مد معرف میگشتن
minepi.com/hosseinghalteh

کد معرف hiripton بزنید
بسیار پر جمعیت و فعاله

برنامه خوبیه و موفق آمیز، استفاده کنید….

با اجازتون ورژن ویندوزش هم اومده

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

بهترین و شیک ترین باکس گل و دسته گل در تهران !

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، PCHAIN با نماد اختصاری PI یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود 2.74 میلیون دلار، در رتبه 610 بازار قرار داشته و سهم 0.001 درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از PCHAIN در این لحظه با قیمت 0.003 دلار، با احتساب نرخ دلار 15,700 تومان معادل 55 تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن 9.67 هزار دلار است. قیمت در 24 ساعت اخیر %-3.84 کاهش یافته است. بالاترین قیمت PCHAIN در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸(17 November 2019) معادل 0.01 دلار بوده که همینک 70.06% پایین تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش PCHAIN 772.58 میلیون و تعداد کل واحدهای آن 2.1 میلیارد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن PCHAIN معامله می شود، صرافی Bithumb Global با سهم 48.73% از حجم معاملات روزانه است.

در دنیای ارزهای دیجیتال همواره ارزهایی نوظهور وجود دارند که به دنبال معرفی و کسب ارزش هستند. ارزهای جدید برای اینکه بتوانند خودشان را در بین دیگر ارزها معرفی کنند تحت یک سایت یا اپلیکیشن موبایلی به صورت رایگان به کاربران ارائه می شوند.
یکی از این ارزهای تازه تاسیس ارز دیجیتال pi است که قصد داریم در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم.

پای نتورک یک ارز دیجیتال جدید است که توانسته سود استخراج ارز دیجیتال را بار دیگر به افراد معمولی جامعه برگرداند. اما چطور؟
در گذشته بیت کوین قابل استخراج با یک سیستم معمولی بود ولی این ارز دیگر این امتیاز را ندارد و فقط افرادی که تراشه های تخصصی asic دارند می توانند به استخراج یا ماینینگ این رمزارز بپردازند. ولی شبکه ی پای دوباره این امکان را به جامعه برگردانده که هر فرد با داشتن یک گوشی معمولی بتواند سود کند.
pi رمزارزی است که به تازگی لانچ شده و کسب آن کاملا رایگان است و از طریق اپلیکیشن پای نتورک صورت می گیرد. این ارز که اولین ارز دیجیتال با امکان استخراج توسط گوشی موبایل می باشد توسط سه تن از دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد طراحی و ارائه شده است.
اگر بخواهیم ویژگی ها و مزایای این رمزارز نوظهور را به اختصار بیان کنیم اشاره به موارد زیر ضروری است:

از این برنامه استقبال بی نظیری در سراسر دنیا صورت گرفته است و تا پایان ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از سه میلیون و پانصد هزار کاربر در این برنامه عضو شده اند. این کاربران می توانند با دعوت از دوستان خود برای نصب این اپلیکیشن توکن رایگان دریافت کنند. جذب این تعداد کاربر نشان از آینده ی درخشان این ارز دیجیتال دارد.
این برنامه قابل نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و ios می باشد.
هرچند طریقه ی نصب اپلیکیشن pi network بسیار ساده است با این حال توضیح مختصری نیز در این باب ارائه می کنیم.

ارز دیجیتال پای دارای وایت پیپر یا همان شناسنامه هست ولی هنوز در صرافی های معتبر خرید و فروش نمی شود. اما شما می توانید امید داشته باشید با حمایت از این شبکه و دریافت پاداش به پیشرفت آن کمک کنید. هیچ کس فکر نمی کرد بیت کوین یک دلاری امروز ۱۰۰۰۰ دلار ارزش داشته باشد پس می توان به آینده ی این ارز نوظهور خوشبین بود.ارز دیجیتال pi

پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری مطالعات و ملاحظات لازم را انجام دهید. پای نتورک چیست | قیمت پای نتورک | فروش پای نتورک | خرید پای نتورک | ارز پای نتورک | ارز pi

تنها در صورت تمایل به خرید و فروش ارزهای دیجیتال دیگر وارد شوید.

پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری مطالعات و ملاحظات لازم را انجام دهید. پای نتورک چیست | قیمت پای نتورک | فروش پای نتورک | خرید پای نتورک | ارز پای نتورک | ارز pi

تنها در صورت تمایل به خرید و فروش ارزهای دیجیتال دیگر وارد شوید.

بر خلاف معمول، ابتدا سوالات رایجی که درباره ارز pi پرسیده می‌شود را می‌آوریم تا شاید توجه شما به موارد مشکوک این ارز بیشتر جللب شود. در ادامه نیز به دو موضوع پای چیست و موارد مشکوک مربوط به پای می‌پردازیم.ارز دیجیتال pi

۰. سوالات متداول | قیمت ارز دیجیتال pi چه قدر است ؟ از کجا پای نتورک بخرم؟ پای نتورک را در چه کیف پولی می‌توانم نگهداری کنم؟ ۱. مقدمه | پس از فوین، TBC و کینگ‌مانی، ارز دیجیتال مشکوک دیگری به میان ایرانیان آمده است … ۲. پای نتورک چیست |  اولین ارز دیجیتالی که می‌توان آن را با گوشی‌های همراه استخراج کرد (به ادعای سایت minepi.com) ۳. موارد مشکوک درباره پای نتورک | استخراج بدون اتصال به اینترنت، هدف اصلی: تسهیل استخراج، مقاله‌ای بدون شباهت به مقاله، دانشگاه استنفورد به عنوان یک پوشش

در حال حاضر قیمت ارز pi صفر دلار است. در واقع این ارز تا کنون به بازار عرضه نشده است. برای همین قیمت آن هنوز مشخص نیست. در برخی از سایت‌ها مانند beincrypto.com قیمتی را برای پای نشان می‌دهند که البته قابل استناد نیست. چرا که این ارز هنوز در بازار وجود ندارد.

این اعداد صرفا نشان می‌دهند که شما چه مقدار ارز pi دارید. اینکه آیا واقعا این ارزها استخراج می‌شوند جای سوال دارد! به نظر نمی‌رسد که در واقعیت شما چیزی استخراج کنید. صرفا اپلیکیشن پای نتورک به شما یک عدد نشان می‌دهد و می‌گوید اینقدر استخراج کرده‌اید. و هر بار که به اپلیکیشن سر بزنید یا آن را به دیگران معرفی کنید، فلان قدر بیشتر استخراج می‌کنید. اما اینکه آیا در واقعیت هم اتقافی می‌افتد، جای بحث دارد.

این ارز تاکنون عرضه نشده است. هیچ کیف پولی نیز برای نگهداری از آن وجود ندارد. بنابراین خرید پای نتورک یا فروش آن غیر ممکن است. به طور کلی، نه می‌توان پای نتورک خرید کرد، نه می‌توان آن را از یک کیف پول به دیگری انتقال داد، نه اصلا این ارز وجود دارد که بخواد در کیف پولی باشد که انتقال داده شود و نه قیمت آن مشخص است. صرفا اپلیکیشن پای نتورک به شما می‌گوید چه مقدار پای استخراج کرده‌اید.

بله. بر روی کاغذ، هر دستگاهی که توانایی پردازش اطلاعات و محاسبه دارد، می‌تواند استخراج را انجام دهد. اما در عمل، این کار با استفاده از گوشی همراه بی فایده خواهد بود. چرا که قدرت پردازش گوشی‌های همراه نسبت به دستگاه‌های مخصوص استخراج، بسیار بسیار کمتر است. و شاید سال‌ها زمان ببرد تا شما با استفاده از گوشی همراهتان ۱ بیت کوین را استخراج کنید.

ادعای پای نتورک پای نتورک ادعا می‌کند که بدون مصرف باطری گوشی (برق) و بدون پردازش دیتا (!) استخراج را بر روی گوشی همراه انجام می‌دهد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟!

نکته: البته تکنولوژی ثابت کرده است که همواره کارهای ناممکن را ممکن می‌کند. زمانی نگهداری این مقدار اطلاعات تنها بر روی یک گوشی همراه کوچک غیر ممکن به نظر می‌رسید. مطمئنا تکنولوژی می‌تواند به جایی برسد که با گوشی همراه (یا شبکه‌ای از گوشی‌های همراه، همانطور که پای ادعا می‌کند) کارهای بسیار بسیار بزرگتری کرد. اما آیا پای نتورک واقعا به چنین تکنولوژی‌ای رسیده است؟ چگونه می‌توانند افراد زمانی که در برنامه نیستند، یا گوشیشان خاموش است استخراج کنند؟! آیا در مقاله خود به طور علمی و فنی به آن پرداخته است؟

باید گفت که هدف این ارز مشخص نیست. در حال حاضر این ارز به اطلاعات میلیون‌ها نفر دسترسی دارد. و باید گفت که ارزش اطلاعات از پول هم بیشتر است. شما با نصب برنامه پای نتورک، سخت افزار و اطلاعات شخصی خود و دوستانتان را در اختیار این برنامه قرار می‌دهید. نمی‌توان پیش بینی کرد که چه هدفی این سایت می‌تواند داشته باشد!

ممکن نیست! اگر ارز pi را می‌توان استخراج کرد، پس این ارز یک کوین (coin) است. در نتیجه بلاکچین خودش را دارد. این بلاکچین باید در بستر اینترنت بالا آورده شده باشد تا تمامی افراد در کل جهان به آن دسترسی داشته باشند. حال اگر گوشی همراه شما بخواهد استخراج کند، باید به دفتر کلی که در این بلاکچین قرار دارد متصل شود (تا تاریخچه افراد را در آن ببیند و بتواند تراکنش‌های جدید را تایید یا رد کند). این در حالی است که پای می‌گوید زمانی که به اینترنت متصل نباشید، استخراج همچنان ادامه دارد!!! چنین چیزی ممکن نیست.

پای نتورک چیست ، قیمت پای نتورک ، خرید پای نتورک ، فروش پای نتورک ، ارز pi

با ظهور هر تکنولوزی جدیدی، شیوه های کلاهبرداری جدیدی نیز به وجود میاید. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز ارزهای دیجیتال کلاهبرداری فراوانی به وجود آمده‌اند. به نقل از بیت کوین نیوز، ۸۰ درصد از ICOها کلاهبرداری هستند! ارزهای کلاهبرداری که به یکباره به دل یک جامعه نفوذ می‌کنند پس از مدتی ناپدید می‌شوند. به تازگی نیز ارز دیجیتال pi نتورک در بین ایرانیان محبوب شده است. ارزی که که در حال حاضر به مانند سایر ارزهای کلاهبرداری، هنوز پول و سرمایه افراد را نشانه نگرفته است! معلوم نیست هدف این پروژه در نهایت چه چیزی است، اما چیزی که مشخص است آن است که باید از آن دوری کرد. خوشبختانه خرید پای نتورک در حال حاضر ممکن نیست. چرا که این ارز عرضه نشده است. بنابراین از نظر خرید ارز pi نتورک و وارد شدن سرمایه به این پروژه، حدافل خیالمان راحت است!

در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع درباره کلاهبرداری بودن ارز دیجیتال pi نتورک نظری داد. اما چیزی که مشخض است، لزوم در نظر گرفتن موارد مشکوک به این ارز است. برخی استدلال می‌کنند که:

نصب یک برنامه بر روی گوشی ضرری برای هیچ کسی ندارد، پولی هم که قرار نیست خرج شود. بنابراین حتی اگر پای نتورک کلاهبرداری هم باشد، نصب برنامه آن بر روی گوشی همراه ضرری نخواهد داشت.

اما باید گفت که کلاهبرداری همیشه مالی نیست. دسترسی به میلیون‌ها گوشی همراه و اطلاعات شخصی شاید از پول هم ارزشمندتر باشد!

به هر حال، این نوشته به هیچ عنوان به دنبال اثبات هیچ چیزی نیست! هدف این نوشته تنها این موضوع است که پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری، مطالعات و ملاحظات لازم را انجام دهید. 

پیش از آنکه به سراغ نکات مشکوک پای نتورک برویم، به طور اجمالی به بررسی سایت این ارز و مقاله آورده شده در آن می‌پردازیم. تمامی مطالب آورده شده صرفا ادعای سایت minepi.com است. رابکس هیچکدام از این ادعاها را تایید نمی‌کند. در قسمت بعدی به بررسی نکات مشکوک پای نتورک می‌پردازیم.

اگر به وبسایت رسمی این ارز بروید، در اولین نگاه با این جمله رو به رو می‌شود:

The First Digital Currency You Can Mine On Your Phone …

پای نتورک، خود را به عنوان اولین ارز دیجیتالی معرفی می‌کند که می‌توان آن را گوشی‌های همراه استخراج کرد.

در ادامه‌ی این صفحه با چنین جملاتی رو به رو می‌شویم:

استخراج ارزهای دیجیتال سخت است. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال پرخطر است. بسیاری از ما از انقلاب ارزهای دیجیتال جا مانده‌ایم.

پای، استخراج ارزهای دیجیتال را آسان می‌کند تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد تا بدون آنکه باطری گوشیتان مصرف شود، استخراج کنید.

در این جا، سایت کاربر را به خواندن درباره این تکنولوژی، یا در واقع همان مقاله پای نتورک هدایت می‌کند. در ادامه به طور خیلی خلاصه و کلی به مطالب آورده شده در این مقاله می‌پردازیم. 

 

فهرست مطالب این مقاله به این شکل است:

پای نتورک چیست ، قیمت پای نتورک ، خرید پای نتورک ، فروش پای نتورک ، ارز pi

نویسندگان در پیشگفتار به بیان ماموریت و چشم انداز این ارز پرداخته‌اند:

ماموریت: ساخت یک ارز دیجیتال و پلفترم قراردادهای هوشمند، که اداره و برقراری امنیت آن توسط خود افراد انجام شود. چشم انداز: ساخت فراگیرترین بازار همتا به همتای جهان، که در آن پای (pi)، رایج‌ترین ارز دنیا، به عنوان سوخت این بازار استفاده می‌شود.

 

ارز دیجیتال pi

در مقدمه، نویسندگان درباره اهمیت ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. آن‌ها ابتدا محدودیت‌ها و مشکلات انواع دیگر پول‌ها (مثلا متمرکز بودن، دسترسی به اطلاعات شخصی افراد، هزینه انتقال پول، زمان بر بودن انتقال پول و غیره) را بیان می‌کنند. سپس از بیت کوین به عنوان یک راه حل مناسب برای از بین بردن این محدودیت‌ها صحبت می‌کنند. به طور خاص مطالبی درباره دفتر کل و مزیت‌های آن آورده می‌شود.

 

در این قسمت نویسندگان توضیح می‌دهند که در کنار آنکه بیت کوین، مشکلات زیادی را حل کرده است. اما به طور ناخواسته یک محدودیت و مشکل دارد. آن‌ها می‌گویند که:

 

ارز pi می‌گوید که برای از بین بردن چنین محدودیتی می‌توان استحراج را بر روی گوشی‌های همراه انجام داد. (در واقع هدف وجودی خود را این می‌داند). همانطوری که می‌دانید، دو موضوع اجماع و گره، عضوهای جدایی ناپذیر ارزهای دیجیتال هستند. بنابراین مقاله باید این دو موضوع را توضیح دهد. برای توضیح الگوریتم اجماع، مقاله ابتدا به طور کلی توضیح می‌دهد که الگوریتم‌های اجماع (A Simplified Introduction To Consensus Algorithms) چه هستند؟ سپس به توضیح الگوریتم اجماع استلار (A Simplified Introduction To Stellar Consensus Protocol) می‌پردازد. در آخر نیز ارز pi می‌گوید که الگوریتم اجماع آن، بر روی الگوریتم اجماع استلار بنا شده است.

الگوریتم اجماع پای: ارز pi ادعا می‌کند که بر خلاف استلار، که اعلب نودهای آن موسسات و سازمان‌ها هستند،‌ تمایل دارد که این افراد واقعی باشند که در پروتکل آن فعالیت می‌کنند و پاداش می‌گیریند. 

چهار نقش برای کاربران Pi به عنوان ماینرهای Pi وجود دارد:

در ادامه نیز به توضیح گره‌ها، کاربران گوشی همراه، پاداش استخارج و هزینه انتقال پرداخته می‌شود.

باقی مقاله نیز به توضیح مدل اقتصادی، حاکمیت و نقشه راه پرداخته می‌شود.

توسعه‌دهندگان این ارز به شرح زیر هستند:

پای نتورک چیست ، قیمت ، خرید پای نتورک ، فروش پای

و اما موارد مشکوک …

ارز pi، خود را به عنوان اولین ارز دیجیتالی معرفی می‌کند که می‌توان آن را گوشی‌های همراه استخراج کرد. در حالی که اینگونه نیست. شما می‌توانید هر ارز دیجیتالی را با گوشی همراهتان ماین یا استخراج کنید! در واقع، هر دستگاهی که توانایی پردازش اطلاعات و محاسبه داشته باشد، می‌تواند فرایند استخراج را انجام دهد. اما در عمل، این کار با استفاده از گوشی همراه بی فایده است. چرا که قدرت پردازش گوشی‌های همراه پایین است (نسبت به دستگاه‌های مخصوص استخراج). و سال‌ها زمان می‌برد تا به اندازه یک دستگاه ماینر استخراج انجام دهید.

حتی اگر از این موضوع هم بگذریم، بیاد بگوییم که ارزهایی مانند الکترونیوم (Electroneum)، ارزهایی هستند که پیش از پای ایده‌ی استخراج با استفاده از گوشی همراه را مطرح کرده‌اند.

هدف بیت کوین حل مشکل دو بار خرج کردن پول، سریع کردن انتقالات، افزایش حریم شخصی افراد و در عین حال شفافیت بوده است. در یک کلام هدف بیت کوین، ذخیره و انتقال امن پول است. هدف اتریوم تبدیل شدن به یک کامپیوتر جهانی است. این ارز به دنبال حذف تمرکز از تمام فرایندهاست. هدف اصلی ریپل را می‌توان ارائه یک راه‌حل برای انتقال بین بانک‌های سر تا سر جهان، و هدف استلار را می‌توان تسهیل پرداخت‌های بین افراد در سر تا سر جهان دانست.

اما هدف پای، تسهیل استخراج است! استخراج به تنهایی چه فایده‌اید خواهد داشت؟ در شبکه بیت کوین هم استخراج انجام می‌شود. اما این استخراج با هدف تامین امنیت شبکه است. هدف استخراج در شبکه پای چیست؟

۱. مقاله پای هیچ شباهتی به مقاله ندارد! با نگاهی به فهرست این مقاله متوجه این موضوع خواهید شد. نبود بخش جمع بندی، وجود بخش نقشه راه در آخر مقاله (!) و عجیب‌تر از آن بسیار کلی بودن این نقشه (نقشه راه پای به این شکل است: طراحی، آزمایش و پیاده‌سازی!)، نبود بخش منابع و مآخذ، عدم توضیح علمی و تکنیکی مفاهیم آورده شده و عدم توضیح برخی از پارامترها و توابع ریاضی آورده شده چند مورد از موارد عجیب درباره مقاله است.

۲. پای استقلال ندارد! در طول مقاله مدام از مفاهیم مربوط به بیت کوین و استلار وام گرفته می‌شود. پای تنها تفاوت خود نسبت به بیت کوین و استلار را در تسهیل استخراج اعلام می‌کند. هیچ مفهوم علمی جدید و با ارزشی در این مقاله ارائه نشده است.

۳. مقاله بسیار بسیار کلی است. تا جایی که به یک مطلب آموزشی برای کسانی که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال آشنا شوند بیشتر شبیه است تا یک مقاله.

۴. هیچ سورس کدی (حتی تیکه‌هایی از آن) در هیچ جایی از سایت یافت نمی‌شود. نه تنها پروژه پای متن باز نیست بلکه حتی تیکه‌هایی از آن نیز در دسترس نیست.

۵. در جایی از مقاله پارامتیر با نام M معرفی شده است. برای محاسبه این پارامتر، مقاله از تابعی به اسم f استفاده کرده. اما در هیچ جایی نگفته که این تابع چه تابعی است!

 

پای نتورک چیست ، قیمت پای نتورک ، خرید پای نتورک ، فروش پای نتورک ، ارز pi

۱. در مقاله پای اشاره‌ای به بلاک چین آن نشده است! نمی‌دانیم این ارز یک کوین است که بلاکچین مخصوص به خود را دارد، یا صرفا یک توکن است (و تنها از طریق برنامه موبایل در حال توزیع این توکن‌ها است).

۲. اما منطقا باید گفت که پای باید یک کوین باشد. چرا که می‌توان آن را استخراج کرد. و یک کوین باید بر روی بلاکچین خود بالا آورده شود و کار کند.

۳. یک بلاکچین برای کار کردن نیاز به یک شبکه دارد. از آنجایی که ارز pi در سطح جهانی می‌خواهد فعالیت داشته باشد، این شبکه باید جهانی باشد. و تنها راه تشکیل که شبکه جهانی، بالا آوردن آن بر بستر اینترنت است. بنابراین منطقا باید بلاکچین پای بر بستر اینترنت باشد.

بنابراین ارز pi یک کوین است. چرا که می‌توان استخراجش کرد. ه رکوین باید یک بلاکچین داشته باشد. در سطح جهانی این بلاکچین باید بر بستر اینترنت بالا آورده شود. تا تمامی افراد در دنیا به آن دسترسی داشته باشند.

حال پای ادعا می‌کند که زمانی که گوشی شما به اینترنت، و در نتیجه بلاکچین پای متصل نیست، می‌تواند فرایند استخراج را انجام دهد !!!!!!! اصلا بلاکچین پای کجاست؟ تراکنش‌ها در کجا ثبت می‌شود؟ اگر گوشی‌های همراه فرایند استخراج را انجام می‌دهند، پس باید اطلاعاتی از تراکنش‌های ثبت شده را در خود نگهداری کنند (که بتوانند تراکنش‌ها را تایید یا رد کنند و از دوبار خرج شدن آن جلو گیری کنند). این اطلاعات (که حجم آن نمی‌تواند کم باشد) در کجا ذخیره می‌شود؟‌ حتی اگر فرض کنیم که کل این اطلاعات را در یک مگا بایت ذخیره کنیم، زمانی که گوشی همراه به اینترنت و بلاکچین متصل نیست، چگونه می‌تواند تراکنشی که در جایی دیگر از این جهان انجام شده است را تایید یا رد کند ؟!!

۱. پای را دانشگاه استنفورد بالا نیاورده است. سه دانشجویی که در دانشگاه استنفورد تحصیل می‌کردند بالا آورده‌اند.

۲. بسیاری از کلاه‌برداری‌ها با بهره‌برداری از نام‌های معروف انجام می‌گیرید.

۳. مقاله‌ی آورده شده در سایت (که شبیه به مطالب آموزشی است) از سطح دانشگاه استفورد بسیار فاصله دارد.

۴. تاکنون هیچ منبع معتبری این ارز را تایید نکرده است.

۱. ارز دیجیتال بیت کوین ۲. ارز دیجیتال اتریوم ۳. ارز دیجیتال تتر ۴. ارز دیجیتال ترون ۵. ارز دیجیتال کاردانو ۶. ارز دیجیتال وی چین

پای نتورک چیست ، قیمت ، خرید پای نتورک ، فروش پای ، ارز pi

فروش تتر

خرید تتر

فروش بیت کوین

خرید بیت کوین

قیمت جهانی بیت کوین

خرید بیت کوین

فروش بیت کوین

قیمت بیت کوین

نام این ایردراپ از عدد PI ( ∏ ) گرفته شده است.

minepi پای نتورک یک ارز دیجیتال قابل استخراج یا  ماین با گوشی موبایل است که توسط ۳ نفر از دانشجوهای دکترای دانشگاه استنفورد با نام های Dr. Nicolas Kokkalis و Dr. Chengdiao Fan و Vincent McPhillip طراحی و توسعه داده شده است.

شعار اصلی آن استخراج ارز دیجیتال با گوشی موبایل به صورت آسان بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاص و پردازشهای سنگین می باشد.

و به گفته توسعه دهندگانش جزو اولین پروژه های ارز دیجیتال است که بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت و فقط توسط یک گوشی امکان بدست آوردن ارز دیجیتال رایگان را برای کاربران خود فراهم می کند.

نکته بسیار مهم این است که استخراج ارز PI با گوشی پردازش سنگینی ( مثل استخراج سایر ارزهای دیجیتال ) ندارد و فشاری بر سخت افزار موبایل وارد نمی کند و همچنین مصرف اینترنت بالایی نیز ندارد. حتی نیاز ندارد گوشی شما همیشه روشن و فعال باشد.ارز دیجیتال pi

در حال حاضر ارز Pi قیمت گذاری نشده ، پس تا قیمت نگرفته و به دست آوردن آن آسان است،تلاش خود را انجام دهید.

همه ما از زمانی که علم ریاضیات را یاد گرفتیم ، با عدد پی ∏ ( تلفظ صحیح انگلیسی آن پای است ) آشنا شده ایم. پی ( ۳٫۱۴ )یکی از اعداد جادویی ریاضیات است که کاربردهای زیادی در محاسبات مثلثات ریاضی دارد.

ایردراپ نیز به معنای تقسیم ارز دیجیتال رایگان بین مردم به مدت محدود برای آشنایی هرچه بیشتر افراد با ارز مورد نظر می باشد. پس از جذب مخاطبان ، ارز دیجیتال در صرافی های بین المللی لیست و قیمت گذاری شده و قابلیت خرید و فروش پیدا می کند.

ایردراپها در صورتی که بتوانند در جذب تعداد مخاطبان بیشتر و توسعه بازار خود موفق شوند و پس از ارزش گذاری ، قیمتشان افزایش پیدا کند پتانسیل درآمدزایی بالایی خواهند داشت و  یکی از بهترین روشهای کسب درامد دلاریاز اینترنت هستند.

و بیشترین سود را کسانی می کنند که صبر داشته باشند و در زمان ارائه رایگان ارز آنها ، سکه یا توکن بیشتری جمع آوری نمایند.

امروزه ارزهای مختلفی در بازار ارز دیجیتال معرفی می شوند که سعی دارند با معرفی خود، اعتبار و ارزش آن را بالاتر ببرند. ارز جدیدی که قصد معرفی آن را داریم Pi است. که تحت اپلیکیشن Pi Network مانند یک ایردراپ، روزانه به اعضای خود Pi رایگان می دهند، اما چرا ایردراپ ها باید ارز رایگان بین افراد مختلف پخش کنند. با ما همراه باشید تا به معرفی کامل و آموزش استفاده از آن بپردازیم.

 

اونا رو پولاشون به هم نزدیک کرد ما رو باورامون

اخیرا تعداد زیادی از کاربران از ما در مورد ارز دیجیتال پای که به صورت PI نوشته میشه سوال می پرسن، پای نتورک یا PI Network اولین ارز دیجیتال است که با گوشی همراه قابل ماین کردن است. این توضیحی است که در وبسایت رسمی پای نوشته شده، البته قبل از توضیح دادن در مورد پای نتورک باید بگم که قبلا هم ارزهایی بودن که با گوشی همراه قابلیت استخراج داشتن ولی حتما تفاوت هایی در پای وجود داره که با وجود پروژه های مشابه باز هم خودش رو اولین میدونه.

برای خود من خیلی جالب بود که اکثر کاربران سوالشون اینه که پروژه پای کلاهبرداریه یا نه؟ سوال جالبی که شاید چند سال قبل کمتر پرسیده میشد ولی با توجه به کلاهبرداری های گسترده ای که در حوزه ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد، این سوال رو اخیرا خیلی زیاد میپرسن مخصوصا وقتی که یک پروژه در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی کاربر جذب میکنه. قطعا در ادامه در مورد اینکه این پروژه چطور تونسته در مدت زمان کمی، کاربران زیادی جذب بکنه توضیح میدیم ولی قبلش به سایت این پروژه نگاهی بندازیم. دوست خوبم جادی در یک ویدیو توضیح داده که چرا پای نتورک کلاهبرداری هستش

ارز دیجیتال pi

اگه نگاهی به سایت پای نتورک (Pi Network) بندازین، جملاتی خواهید دید شامل استخراج ارزهای دیجیتالی سخت شده، سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی پر ریسک هستش، تعداد خیلی زیادیمون از انقلاب ارزهای دیجیتالی جا موندیم، پای استخراج ارز دیجیتال رو آسون میکنه، با گوشی موبایلتون بدون مصرف کردن باتری، ماین کنین.

بعد از دیدن این جملات با ویژگی های پای آشنا میشیم که شامل غیر متمرکز بودن، دوستدار محیط زیست و قابلیت ماین با گوشی موبایل، البته یه گزینه explore more هم هست که اگه واردش بشین whitepaper این پروژه رو میتونین مشاهده کنین.

در صفحه اول سایت یک دروغ بزرگ نقش بسته و پای نتورک خود را اینگونه معرفی کرده است: اولین ارز دیجیتالی که می‌توانید با گوشی خود، آن را استخراج کنید.

از نظر تئوری و روی کاغذ، از هر سخت‌افزاری که دارای توان پردازشی باشد می‌توان برای ماینینگ همه ارزهای دیجیتال، حتی بیت کوین استفاده کرد. اگر در نرم‌افزار و سخت‌افزار تخصص داشته باشید، حتی می‌توانید بیت کوین و اتریوم را هم با تلفن همراه استخراج کنید. البته ماینینگ با تلفن‌ همراه به‌هیچ‌ عنوان سودآوری ندارد اما فقط بدانید که روی کاغذ همه ارزهای دیجیتال را می‌توان با تلفن همراه استخراج کرد.

همچنین، افراد باسابقه در این حوزه، احتمالاً با ارز دیجیتال الکترونیوم آشنا هستند. الکترونیوم و چند پروژه دیگر هم از مدت‌ها قبل ایده ماینینگ با تلفن همراه را ارائه کرده بودند. پس، این ادعای وب‌سایت پای نتورک دروغی بیش نیست.

با بررسی بیشتر این سایت متوجه می‌شویم که هدف از موجودیت پای، آسان‌‌تر کردن فرایند استخراج است. پای نتورک، ماینینگ را کار سختی می‌داند که انرژی بسیاری برای آن تلف می‌شود و هدف خود را تسهیل این فرایند می‌داند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ماینینگِ آسان، نمی‌تواند هدف باشد. حتی کل فرایند ماینینگ نیز هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است برای تأمین امنیت شبکه‌ای که اهداف دیگری دارد. برای مثال، هدف بیت کوین ارائه روشی برای پرداخت‌های همتابه‌همتا و غیرمتمرکز است که در آن مشکل دوبار خرج کردن نیز وجود نداشته باشد. هدف اتریوم ارائه قراردادهای هوشمند بر بستری غیرمتمرکز است. هدف آیوتا، فعالیت در حوزه اینترنت اشیاست. اما هدف غایی پای چیست؟

هر کس که تا به حال فقط نگاهی سریع به وایت پیپر پروژه‌های بزرگ بلاک چینی انداخته باشد، متوجه غیرحرفه‌ای بودن و جنبه تبلیغاتی آن می‌شود. برای بررسی وایت‌پیپر پای نتورک، نیازی نیست در این‌ باره دانش فنی داشته باشید. کافیست آن را ورق بزنید و با وایت‌پیپر پروژه‌هایی مانند کاردانو مقایسه کنید. با یک نگاه سریع می‌توان تفاوت بین یک پروژه خوب با یک طرح کلاهبرداری ناشیانه را متوجه شد.

این موضوع که هرچه تعداد زیر مجموعه هاتون بیشتر باشه سرعت استخراجتون بیشتره باعث شده که هر کسی که این برنامه رو نصب میکنه به دوستان و آشنایان خودش معرفی میکنه که بتونه پای بیشتری به دست بیاره و یه روزی میلیون دلاری سرمایه داشته باشه! جالب اینجاست که وقتی میخوان این پروژه رو به دوستان و آشنایان خودشون معرفی کنن با بیت کوین مقایسه اش میکنن و میگن اگر چند سال پیش بیت کوین خریده بودی الان سرمایه ات چندین میلیون دلار بود ولی نمیگن که بیت کوین حرف اصلیش انتقال ارزش بین افراد بدون استفاده از سیستم مرکزی (مثل بانک) بود و تونست این ادعای خودش رو ثابت کنه و مردم ازش استفاده بکنن و ارزشمند بشه.

بیت کوین به عنوان یک راه حل برای مسئله ای که تا قبل از بیت کوین حل نشده بود ارائه شد ولی پای صرفا خودش را با بیت کوین مقایسه میکنه ؟ چون بیت کوین از ارزش صفر به ۲۰ هزار دلار رسید پس هر پروژه دیگه ای اومد گفت منم مثل بیت کوین هستم و هیچ حرف جدیدی ندارم باید به ۲۰ هزار دلار یا بیشتر برسه ؟!!!

ممکنه پروژه دیگه ای با حرف بیت کوین خودش رو معرفی کنه و حتی موفق تر از بیت کوین باشه ولی راه خیلی سخته رو در پیش خواهد داشت چرا که بیت کوین در حال حاضر خیلی شناخته شده هستش. ولی آیا واقعا پای میتونه جایگزینی برای بیت کوین باشه ؟

اگه وایت پیپر بیت کوین رو مطالعه کنین متوجه میشین که نویسنده داره از یه تکنولوژی جدید با جزئیات صحبت میکنه ولی وقتی وایت پیپر پای رو مطالعه میکنین، همش داره از پروژه های معروف مثل پیپال، استلار، بیت کوین و …. صحبت میکنه و کلیات رو میگه و هیچ اشاره ای به جزئیات پروژه پای نمیکنه!

شبکه بیت کوین برای اینکه امنیت شبکه اش تضمین بشه نیاز داره که عملیات ریاضی که در نظر گرفته شده توسط ماینرها حل بشه و هرچه تعداد ماینرها بیشتر بشه امنیت این شبکه بیشتر میشه، ماینرها در ازای حل کردن این مسئله ریاضی پاداش دریافت میکنن، در واقع این پاداش انگیزه ای هستش برای ماینرها که به شبکه بیت کوین خدمت کنن ولی در پای هیچ اطلاعاتی از شبکه و فرایند ماینینگ داده نشده، صرفا اشاره شده که با نصب اپلیکیشن موبایل میتونین ماین کنین. جالب اینجاست که بدون مصرف اینترنت و بدون مصرف باتری! نیاز نیست شما به اینترنت متصل باشید!

اگه فنی بخوایم نگاه کنیم باید اشاره کنیم که هر بلاکچینی نیاز به شبکه داره و اگه این بلاکچین در ابعاد جهانی داره فعالیت میکنه قاعدتا باید بر بستر اینترنت سوار شده باشه. چطور ممکنه که موبایل شما فرایند ماینینگ رو در حالتی که به اینترنت متصل نیست انجام بده ؟ چرا هیچ جایی در این رابطه صحبت نشده ؟ اصلا پای بلاکچین مجزا داره ؟ کوین هستش یا توکن ؟ مکانیزم اجماع در این شبکه چیه ؟

طبق وایت پیپر اطلاعاتی در این مورد که پای نتورک بلاکچین مجزا داره رو نداریم و با توجه به اینکه بدون اتصال به اینترنت هم میتونین پای به دست بیارین منطقا باید پای توکن باشه بر بستر یکی از بلاکچین های موجود راه اندازی شده باشه و صرفا از طریق اپلیکیشن داره توکن های خودش رو توزیع میکنه!

یه لحظه صبر کنین، گفتیم منطقا باید توکن باشه چون همینجوری داره توکن های خودش رو توزیع میکنه، جالب اینجاست که قابل ماین هستش !!

پس اشتباه نکنیم، پای باید کوین باشه، هر کوین بلاکچین خودش رو داره و تراکنش های شبکه خودش رو با مکانیزم اجماعی  که در نظر گرفته در بلاک ها ثبت میکنه، حالا سوال اینجاست که بلاکچین شبکه پای کجاست ؟ تراکنش ها در کجا ذخیره میشن ؟ چه فضای ذخیره سازی برای بلاکچین پای در نظر گرفته شده ؟ ماینرهای پای در واقع گوشی های موبایل هستن، یعنی هر گوشی موبایل باید اطلاعات زیادی رو ذخیره بکنه که کسی نتونه در این شبکه تقلب کنه و دوبار خرج کردن انجام بده؟!

حتما میدونین که بیت کوین برای تمامی مشکلاتی که ارزهای دیجیتالی قبل از اون داشتن راه حل ارائه داده یکی از این مشکلات، حمله دوبار خرج کردن بود که بیت کوین این مشکل رو حل کرد، پای چطور این مشکل رو حل میکنه؟ آیا گوشی های موبایل توانایی ذخیره سازی حجم زیاد تراکنش ها رو دارن ؟ واقعا گوشی های موبایل دارن فرایند ماینینگ انجام میدن؟

بیشتر به نظر میرسه که این نرم افزار داره یه عدد به کاربران نشون میده و با عضو گیری سرعت زیاد شدن این عدد بیشتر میشه. توقع ما اینه که در وایت پیپر در مورد این مسائل صحبت میکردن ولی وقتی با طرفداران این ارز دیجیتالی صحبت میکنیم بلافاصله میرن سمته اینکه داشجویان دانشگاه استنفورد این ارز دیجیتالی رو ساختن، دانشگاه استنفورد پشت این قضیه است!

hولا که ربطی به صحبت های ما نداره این موضوع، ما گفتیم زیر ساخت این شبکه رو بیشتر توضیح بدین نه سازندگانش رو، دوما که قرار نیست هر کسی که فارغ التحصیل دانشگاه معتبری هستش، کلاهبرداری نکنه! البته ما نگفتیم پای کلاهبرداره، تیتر این پست هم نوشتیم که پای داره بستری برای کلاهبرداری آماده میکنه! سوما این پروژه توسط چند نفر که در این دانشگاه درس خوندن ساخته شده نه توسط این دانشگاه و خود

دانشگاه هیچ ادعایی در این زمینه نداره! حتی خود سازندگان پای هم انقدر در موردش صحبت نمیکنن و ازش طرفداری نمیکنن که الان افرادی که با این پروژه آشنا شدن دارن ازش طرفداری میکنن!!!!

در حال حاضر تعداد کاربران پای خیلی زیاد هستش و همه دارن پای استخراج میکنن و به دست میارن، این توکن یا کوین داره فقط عرضه میشه، چه تقاضایی براش هست ؟ واقعا فکر میکنین که فردا به اکسچنجی اضافه بشه شما میلیونر میشین؟

وقتی هیچ تقاضایی براش وجود نداره و همه فروشنده هستن قیمت به صفر میرسه! حالا چه فرقی میکنه که شما یه دونه پای داشته باشی یا 10 میلیون پای! کلاهبرداری فقط این نیستش که شما پول خودتون رو از دست بدین، بله پول سرمایه شما هستش ولی آیا زمان سرمایه شما نیست ؟ حتی اگه هیچ ضرری هم برای موبایلتون نداشته باشه، شما وقتتون رو دارین در این پروژه سرمایه گذاری میکنین و هدر میدین، آیا این خودش کلاهبرداری نیست؟

تمام پروژه‌های معتبر، در وب‌سایت رسمی خود بخشی را به توسعه‌دهندگان و ارائه دستورالعمل‌های لازم برای فعالیت آن‌ها اختصاص داده‌اند، اما در این پروژه که هدفش چیزی جز جذب مخاطب نیست، هیچ بخشی به توسعه‌دهندگان اختصاص نیافته است. تمام پروژه‌های بلاک چینی معتبر، کاملاً متن باز (Open Source) یا حداقل در بخشی‌هایی متن باز هستند.

اما مشخص نیست که پای نتورک روی چه کد یا چه بلاک چینی پیاده شده است. هیچ اطلاعاتی در مورد کد بلاک چین در وایت پیپر و هیچ لینکی نیز برای دسترسی به کد وجود ندارد. می‌دانیم که تمام پروژه‌های معتبر در حوزه ارز دیجیتال، کد بلاک چین یا قرارداد هوشمند خود را در سایت «گیت‌هاب» ثبت می‌کنند. اما پای نتورک کد بلاک چین خود را در جایی ثبت نکرده است، البته اگر کدی وجود داشته باشد.

در قسمتی از وایت‌پیپر در مورد میزان عرضه این کوین (یا توکن!) صحبت شده است. در ادامه به بررسی این مورد خواهیم پرداخت.

میزان عرضه نهایی این توکن از مجموع سه عدد M ،R و D به دست می‌آید. R پاداش ریفرال‌ها (دعوت از دیگران) است که خود، درصدی از M است. D نیز پاداش توسعه‌دهندگان است که درصدی از مجموع M و R است. پس برای محاسبه R و D ابتدا باید M را داشته باشیم. در این مقاله فرمولی برای محاسبه M آورده شده است:

M=∫f(p)dx

در این رابطه، P تعداد افرادی است که در فرایند ماینینگ مشارکت می‌کنند. f نیز بیانگر تابعی است که متغیرِ آن P است. اولین ایراد فرمول این است که هیچ اطلاعاتی درباره تابع f وجود ندارد و عملا نمی‌دانیم قرار است از چه چیزی انتگرال گرفته شود. دومین ایراد این است که متغیرِ تابع با متغیر انتگرال متفاوت است. البته این موضوع ایرادی در روند انتگرال‌گیری به وجود نمی‌آورد،

اما پاسخ انتگرال یک تابع دومتغیره از x و p خواهد بود. که کران بالا و پایین هیچ‌کدام از آن دو را نمی‌دانیم! در واقع، M به جای اینکه عدد باشد، یک تابع دومتغیره به علاوه یک عدد ثابت است که نه کران‌های هیچکدام از متغیرها را می‌دانیم و نه عدد ثابت را.ارز دیجیتال pi

ما قیمت های ارز دیجیتال رو از سایت Coingecko دریافت میکنیم و در این سایت ذکر شده که ارز دیجیتال پای در اکسچنج FUBT با قیمت حدود ۰.۳۵ دلار داره معامله میشه، به همین دلیل به اکسچنج FUBT مراجعه کردیم و متوجه شدیم که واریز و برداشت پای در دست تعمیر هستش و شما در تصویر بالا میتونین مشاهده بکنین. با توجه به اینکه پای که شما کاربران از طریق اپلیکیشن به دست میارین هم قابلیت برداشت و انتقال نداره، پس میشه به راحتی به این نتیجه رسید که این قیمتی که در حال حاضر داره معامله میشه ساختگی هستش و هیچ کدوم از کاربران پای خودشون رو معامله نکردن. پس این قیمت قابل استناد نیست. قیمت معامله پای در FUBT حدود ۰.۳۵ دلار هستش ولی تراکنش های پای معلوم نیست که کجا ثبت میشه، شایدم جایی ثبت نمیشه و بلاکچینی وجود نداره که به نظرم خیلی احتمالش بیشتره! به نظر میاد که پای توسط کاربران معامله نمیشه و دست های پشت پرده در حال معامله این ارز دیجیتالی هستن.

با افراد زیادی که دارن این پروژه رو تبلیغ میکنن صحبت کردم، جالب اینجاست که اکثرا حرفشون اینه که چیزی که از دست نمیدیم، نه پول میخواد بذاریم نه باتری مصرف میکنه نه اینترنت میخوره، فقط یکم وقت میذاریم که چند سال بعد میلیاردر بشیم!

دوست عزیز، در نظر داشته باش که نصب برنامه ها میتونه برای شما مشکلاتی ایجاد بکنه، مثلا از این برنامه ها در آینده میشه برای جاسوسی استفاده کرد یا برای اینکه تبلیغات به شما نشون بدن مثلا نوتیفیکیشن های تبلیغاتی رو موبایل براتون بیاد یا مشکلات دیگه ای که ممکنه اتفاق بیفته.

خیلی بهمون پیام دادن که کدوم جاسوسی وقتی این برنامه هیچ دسترسی به گوشی رو از ما نگرفته پس نمیتونه اطلاعات مارو جاسوسی کنه، بله در حال حاضر شاید نتونه ولی این امکان وجود داره که در آینده این دسترسی هارو از شما بگیره و جاسوسی شمارو بکنه.

یکی از خطرات احتمالی دیگه ای که میتونه نصب این نرم افزار داشته باشه اینه که شما با نصب این برنامه در واقع سرباز یک سیستم مرکزی میشین! بله سرباز میشین که وقتی خواستن به یک سروری حمله DDOS انجام بدن شما که این نرم افزار رو دارین در واقع خط مقدم این حمله هستین و بهشون کم میکنین تا به هدفی که دنبالش هستن برسن. وقتی میلیون ها نود در کل دنیا داشته باشه میتونه به راحتی حملاتی شبیه DDOS رو تدارک ببینه و از دستگاه های شما بدون هیچ هزینه ای به هرجایی که خواست بدون رد و نشونی حمله کنه!

دقت بکنین که فروش اطلاعات هم ممکنه، مثلا گوگل سرویس های رایگانی به شما میده از جمله، ایمیل، موتور جستجو و جالب اینجاست که این سرویس ها برای کاربران رایگان هستش ولی از تمامی اطلاعات کاربران برای درآمد زایی خودش استفاده میکنه.

پای نتورک (Pi Network) هم اگرچه رایگانه ولی قطعا صاحبانش پول های خیلی زیادی از طریق فروش اطلاعات کاربرانشون میتونن به جیب بزنن، هر چقدر تعداد کاربرانشون بیشتر باشه، پول بیشتری میتونن به دست بیارن. حتی میتونن پول زیادی دریافت کنن تا بدون رد و نشون حمله DDOS انجام داد!

البته فروش اطلاعات کاربران یه مثال بود، راه های دیگه ای هم هست مثل برگزاری ICO برای بقیه پروژه ها، وقتی شما تعداد زیادی کاربر داشته باشین که هر روز به نرم افزار شما سر میزنن، می تونین به راحتی برای پروژه های دیگه تبلیغات کنین و کسب درآمد کنین یا حتی پورسانت بگیرین از سرمایه گذاری این همه کاربری که دارین…

اخبار بیت کوین,خرید و فروش بیت…

اونا رو پولاشون به هم نزدیک کرد ما رو باورامون

اخبار بیت کوین,خرید و فروش بیت کوین,اموزش استخراج بیت کوین,کیف پول بیت کوین,اموزش بیت کوین,سرمایه گذاری در بیت کوین

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این انتشارات


مطلبی دیگر از این انتشارات


مطلبی دیگر از این انتشارات

ارز دیجیتال pi
ارز دیجیتال pi
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *