ارضا شدن مردان

ارضا شدن مردان
ارضا شدن مردان

در رابطه جنسی از زمان شروع نوازش تا زمانی که ارضا در مردان رخ دهد، نیاز به طی مراحلی برای به ارگارسم رسیدن است. زنان نیز برای آن که همسرشان از رابطه لذت کافی را ببرند باید کارهایی را انجام دهند. ناآگاهی زوجین از تفاوت‌ها و نیازهای یکدیگر باعث می‌شود هر دو طرف نتوانند یک رابطه لذت بخش را تجربه کنند که این مسئله تاثیرات خود را بر تمام جنبه‌های زندگی افراد می‌گذارد. تظاهر به ارگاسم دروغین از جانب مردان نیز راحت‌تر رخ می‌دهد، چراکه ظاهرا انزال و ارگاسم در مردان تفاوتی ندارد. با این حال باتوجه به اهمیت این موضوع در ادامه قصد داریم درباره چرخه به ارگاسم رسیدن مردان صحبت کنیم پس همراه ما باشید. 

در مورد مردان دو حالت انزال و ارگاسم قابل تصور است. انزال به معنای خروج مایع منی از آلت تناسلی است و ارگاسم به معنای انقباض ماهیچه‌های لگنچه می‌باشد. ارگاسم در مردان همیشه با انزال همراه است، اما انزال مردان همیشه به معنای وقوع ارگاسم نيست. ممكن است مرد پس از قدری تحريک جنسی به انزال برسد، اما اگر اين انزال با انقباض ماهيچه‌های لگنچه همراه نباشد، ارگاسم در وی اتفاق نيفتاده است.

 

لذت ارگاسم در مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد، اما شكل ظاهری آن در مردان و زنان با هم تفاوت دارد. مردان قبل از رسيدن به ارگاسم، نقطه‌ای تحت عنوان نقطه بدون برگشت را پشت سر می‌گذارند. در اين نقطه، مردان ناگزير از انزال هستند و ديگر نمی‌توانند جلوی آن را بگيرند، در حالی كه در زنان چنین نیست و زنان هرموقع که بخواهند می‌توانند از وقوع ارگاسم جلوگیری كنند.

ارضا شدن مردان

در نقطه بدون برگشت، منی (مایع سفید رنگ) از داخل مجرای ادرار به سمت سر آلت تناسلی پمپ شده و با جهش از آن خارج می‌شود. مردان وقتي به ارگاسم می‌رسند، ديگر نمی‌توانند از آن برگردند و پس از این مرحله حتما انزال صورت می‌گیرد. پس ارگاسم در مردان با جهش منی از آلت آن‌ها همراه است كه تشخيص ارگاسم مردان را بسيار ساده می‌نمايد.

 

ارضا در مردان شامل چهار مرحله اصلی است که تعداد مراحل و علائم هر کدام در زیر به اختصار به آن پرداخته شده است.

-گرفتگی رگ‌های پا و قلب

-نعوظ آلت تناسلی

-بالا رفتن ضربان قلب

-بلند شدن نسبی بیضه‌ها

-افزایش سایز بیضه‌ها

-بزرگ شدن بیشتر سر آلت تناسلی و بیضه‌ها

-بلند شدن کامل بیضه

-بنفش شدن سر آلت تناسلی

-نفس نفس زدن تند

-دفع مایع منی (مایع سفید رنگ)

-خارج شدن اسپرم و مایعات از رگ کنار بیضه

-کشیده شدن ماهیچه‌های لگنچه

-افزایش ضربان قلب و نفس زدن

-بسته شدن عضله تنگ کننده مجاری ادرار

-سفت شدن پروستات

-از بین رفتن تحریک جنسی

-خوابیدن آلت تناسلی بعد از ارضا در مردان

-جمع شدن پوست بیضه

-شل شدن عضلات

-کاهش ضربان قلب

 

نقص در عملکرد جنسی در مردان می‌تواند منجر به زود انزالی، دیر انزالی و یا ناتوانی جنسی شود؛ اما به ندرت از انزال بدون ارگاسم صحبتی شده است. در مردانی که این مشکل را دارند، میل جنسی و قدرت نعوظ در آن‌ها طبیعی است. فعالیت جنسی این افراد عادی است تا زمانی که رابطه‌ جنسی به اوج خود می‌رسد و مرد اسپرم آزاد می‌کند و انزال اتفاق می‌افتد، بدون اینکه ارگاسم را احساس کند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه زودانزالی و دیرانزالی کلیک کنید. 

هم مردها و هم زن‌ها می‌توانند با منقبض کردن ارادی عضلات لگن، میان‌تنه خود را قوی کنند. تقویت این عضله در بهبود بدکاری انزال، انزال زودرس و همچنین ارگاسم بدون انزال بسیار موثر است. این همان عضله‌ای است که برای متوقف کردن جریان ادرار از آن استفاده می‌کنید و در مواقع عادی می‌توانید با منقبض کردن و سپس رها کردن این عضله آن را تقویت کنید.

بعد از اینکه انزال اتفاق می‌افتد، یک دوره بازسازی و ریکاوری وجود دارد که در آن مرد قادر به انزال دوباره نیست. البته توانایی نعوظ وجود داشته اما یک دوره وقفه وجود دارد که در هر مردی متفاوت است. اما اگر زمان انزال بسیار کوتاه است، پیش از مصرف هر دارویی برای درمان زود انزالی کلیک کنید.

 

در توضیح این پدیده باید گفت که مغز مهمترین عضو جنسی بدن است. ارگاسم یکی از فرایندهای مغز است، درحالی که انزال یک واکنش کاملاً جسمی است. ازاین رو مغز در سیستم جنسی نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل است که اکثر آسیب‌های عصب نخاعی و جراحی‌های لگن، باعث انزال بدون ارگاسم در مردان می‌شود و تحت تاثیر عوامل روحی روانی قرار دارد. در چنین مواردی مشاوره جنسی بهترین گزینه درمانی می‌باشد.

در این راستا مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف روانشناسی جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی است که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. همچنین مرکز حامی هنر زندگی با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد و امکان مشاوره حضوری و تلفنی را برای افراد امکان پذیر کند. کافی است که با انجام یک کلیک از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی بهره مند شوید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

به طور کلی مردان نمی‌توانند به مانند زنان ارگاسم چندگانه را تجربه کنند و معمولا مردان بعد از ارضا شدن نسبت به رابطه تا چند ساعت بی علاقه می‌شوند. با این حال تنها می‌توان با تقویت ماهیچه‌ها باعث کنترل انزال گردید تا رابطه طولانی تری را تجربه نمایید. 

بسیاری تصور می‌کنند که ارگاسم دروغین فقط در خانم‌ها است در صورتی که این امر می‌تواند در مردان نیز رخ دهد و به دلایل مختلفی از جمله طولانی بودن زمان رابطه جنسی، خودارضایی، دردناک بودن رابطه و… اتفاق می‌افتد. برای حل این مسئله بهتر است صداقت به خرج داده و با همسرتان در این باره صحبت کنید. همچنین خواندن مقاله ارگاسم دروغین می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

ارضا شدن مردان

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات انزال و ارضا در مردان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.



آموزش ارضا شدن

 

ارگاسم چند گانه (ارضا شدن جنسی به دفعات متوالی و در یک رابطه جنسی) امری است که هم برای خانم‌ها و هم آقایان امکان پذیر است بدون اینکه فرد در رابطه جنسی تمایل خود را به ادامه رابطه از دست بدهد. در زنان، ارگاسم چندگانه به معنای آن است که آنان می‌توانند مدت زمان کوتاهی بعد از اولین ارگاسم، با یک تحریک جنسی ساده میل خود را باز یابند، که معمولاً این فرایند بلافاصله یا بعد از چند دقیقه کوتاه اتفاق می‌افتد.

 

ارضا شدن مردان

اما در مورد آقایان این تصور وجود دارد وقتی بتوانند بعد از انزال و ارضا شدن دوباره تحریک شوند و به یک انزال دیگر دست پیدا کنند، یعنی ارگاسم چندگانه داشته‌اند. اما این تصور اشتباه است. سکس چند ارگاسمه مردانه به رابطه جنسی‌ای گفته می‌شود که در طی ارگاسم‌ها، نعوظ یا تحریک جنسی از بین نرود. پس بنابراین ارگاسم چندگانه فقط شامل ارگاسم است نه انزال. مگر زمانی که انزال با آخرین ارگاسم همراه می‌شود.

 

ارضا شدن

 

قبل از توضیح بیشتر بد نیست که با فرآیند تکنیکی “چرخه تحریک جنسی” اشنا شوید.

چرخه تحریک جنسی چگونه است؟

۱- مرحله تحریک· گرفتگی عروق· نعوظ· بالا رفتن ضربان قلب· بلند شدن نسبی بیضه و افزایش سایز· سفت شدن نوک سینه ها

 

2-مرحله پایا 

شامل بزرگ شدن بیشتر سر آلت تناسلی و بیضه ها

بلند شدن کامل بیضه،

بنفش شدن سر آلت تناسلی

ترشح غدد کوپر 

نفس نفس زدن

 

3- مرحله ارگاسم

دفع مایع

اسپرم و مایعات از رگ وابران، کیسه‌های مایع منی و غده پروستات خارج شده و در ته مجرای پیشاب در نزدیکی پروستات جمع می‌شوند.

کشش ماهیچه‌ای درست قبل از رها شدن فشار و تنش

بالا رفتن بیشتر ضربان قلب و تنفس

ضرورت انزال: هوشیاری از انزال قریب الوقوع

انزال

عضله تنگ کننده ادرار محکم بسته می‌شود

انقباضات ریتمیک پروستات، عضلات میان‌ دوراهی و آلت تناسلی و خارج شدن مایع منی

تیرگی جزئی هوشیاری

 

 

4. مرحله تحلیل

از بین رفتن تحریک

خوابیدن آلت تناسلی و جمع شدن پوست بیضه

برگشت کشش عضلانی

پایین آمدن ضربان قلب و فشارخون

 

زن چگونه به ارگاسم چندگانه میرسد؟

برای رسیدن به این مرحله ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و سپس بعد از تثبیت موقعیت، منطقه واژینال زن توسط مرد تحریک گردد. تحریک مستقیم کلیتوریس تا ایجاد حس برانگیختگی در زن توصیه می گردد. لذا توصیه می شود مرد برای این کار از انگشت و یا دستگاههای ایجاد لرزش(که برای همین کار طراحی شده) استفاده نماید.

ارضا شدن مردان

 

البته مطالعات نشان داده که استفاده از این نوع دستگاهها چندان مورد علاقه زنان نمی باشد چون به رابطه جنسی جنبه مکانیکی می بخشد. ضمنا توصیه می شود که برای رسیدن به ارگاسم چندگانه، زن در وضعیت غالب(بالا) قرار گیرد چرا که عمدتا در روابط جنسی کلاسیک این مردان هستند که عمدتا تعیین کننده شکل رابطه جنسی بوده و شکل غالب می گیرند در حالیکه برای ایجاد ارگاسم چند گانه، این تغییر نقش لازم است.

 

چگونه ارضا شویم

 

چگونه مردان می توانند ارگاسم چندگانه را تجربه کنند؟

به طور کلی مردان نمی توانند مانند زنان ارگاسم چندگانه را تجربه کنند چرا که وقتی یک مرد به مرحله انزال(ارگاسم) می رسد ممکن است تا چند دقیقه و یا حتی چند ساعت نسبت به برقراری رابطه جنسی مجدد بی علاقه باشد که این ویژگی خود خلاف تعریف ارگاسم چندگانه است در حالیکه اگر یک زن به مرحله ارگاسم برسد مرد می تواند با ادامه دادن تحریک نواحی تناسلی مجددا به ارگاسم برسد.

 

رشد و تقویت ماهیچه های آلت تناسلی می تواند باعث کنترل بیشتر مردان و جلوگیری از انزال گردد. مردان می توانند این کار را از طریق تقویت ماهیچه های داخلی و توانایی یافتن بر کنترل ماهیچه های آلت تناسلی کسب کنند.

 

روش دیگری که مردان می توانند به کار ببرند آن است که در هنگام برقراری رابطه جنسی اجازه تحریک به خود را بدهند(تا به مرحله ارگاسم نزدیک شوند) و سپس مانع از انزال گردند این اقدام می تواند از طریق فشار دادن آلت بوسیله انگشت شست و سبابه صورت گیرد تا مانع از انزال شود.

 

مردان می توانند این کار را چندین مرتبه تکرار کنند تا بتوانند ارگاسم چندگانه را تجربه کنند؛ چرا که مردان بعد از رسیدن به انزال تا مدت طولانی احساس خستگی و بی علاقگی به رابطه جنسی می کنند لذا جلوگیری کردن از انزال می تواند به مردان کمک کند تا ارگاسم چندگانه را تجربه کنند.

 

چگونه ارضا شدن همزمان را تجربه کنیم؟

« زن» مي بايست براي رسيدن به ارگاسم، كارهاي زير را انجام دهد:

« زن» مي بايست در اين مرحله، شوهرش را از اين عجله باز دارد وفرايند روابط جنسي را بايكديگر مديريت كنند . مشكل اين جاست كه بعضي از خانم ها بر باورهاي نادرستي هستند كه اولاً : حجب وحياي زنانه مانع مي شود به شوهر بگويد كه او به چه چيزي نياز دارد و از شوهرش تقاضايي براي آماده شدن خودش بكند !! ثانياً :« زن» موجودي است « مطلوب » نه « طالب» ، پس اين نادرست است كه « زن» از « مرد » تقاضايي كند و ثالثاً : « مرد » بايد خودش به اين نكته برسد و توجه به روحيه « زن» داشته باشد .

 

بعضي از زنان به خاطر خجالت كشيدن ،به صورت منفعل در اختيار مرد قرار مي گيرند ، اين حالت مورد مقبول مرد نيست و از اين همسر به صورت منفعل عمل مي كند وهيچ گونه عشوه وحركت عشقي ندارد، احساس انزجار مي نمايند و به لذت لازم جنسي از همسر نمي رسند.

 

بسياري از مردان ، از اين كه همسران آنها به صورت منفعل است ( فقط جسم خالي او در اختيار اوست )، ناراحت هستند؛ حتي گاهي اوقات همين حالت همسرش كه او را ارضاء نمي كند، عصباني مي نمايد ،و مرد با زن ديگري براي ارضاي روحي خود ارتباط برقرار مي كند و از همسرش مي برد و اين امر موجب ايراد گيری از همسرش مي شود.

 

 زن ، بايد «مرد » را از نقاط حساس بدن خود كه اورا به اُرگاسم مي رساند ، باخبر نمايد . از همسرش بخواهد كجاي بدنش را لمس كند ويا آن كه دست بكشد ويا آن كه گاز هاي خفيف بگيرد ويا هر كاري فكر مي كند او را به اُ رگاسم نزديك مي كند با آرامي و محبت به « شوهر » خود بگويد .

 

در تمام فرايند روابط جنسي « زن » ، نبايد در مورد ضعف وعدم ارضاء نكردن « مرد » فكر كند ؛ زيرا اين « تفكرات » مانع بزرگي براي آماده شدن و به ارگاسم رسيدن « زن » مي باشد.

 

ازاين رو « زن » ، با حفظ غرور « مرد » ، با محبت از او مي خواهد كه اولاً نقاط حساس جنسي را لمس و بازي كردن او را آماده براي همبستري كند ، .ثانياً با محبت به او بگويد « هنوز آماده نشده است. »

 

نكته مهم آن است كه بي هيج عنوان اين جملاتي را به گونه اي نگوييد كه « مرد » احساس ضعف و ناتواني كند؛ بلكه احساس « عشق » و « طنازي »كند . سپس هر گاه آماده نزديكي شديد با محبت به اوخبر دهيد .

 

« مرد » ، با حركت آلت جنسي خود در « واژن » زن به انزال وارگاسم مي رسد ؛ چنانچه « زن » هنوز به ارگاسم نرسيده است مي تواند با كمك « مرد » حركات آلت جنسي او را كنترل نمايد تا با هم به ارگاسم برسند .

 

بسیاری از زوج ها تمایل دارند تا تجربه ی یک رابطه جنسی مناسب و لذت بخش را داشته باشند. صرفا برقراری یک رابطه جنسی مناسب به مدت زمان آن بستگی ندارد، بلکه کیفیت آن نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار تلقی می شود. در این مطلب سعی بر این است تا کلیه روش های دیر ارضا شدن در رابطه جنسی مورد بررسی قرار گیرد.

 

چرا رابطه جنسی باید طولانی باشد؟

لذت جنسی یک لذت بسیار تاثیر گذار و مفرح است که رابطه مستقیمی با سلامت روح و جسم دارد. هرچه رابطه جنسی زوجین با کیفیت بیشتر و لذت بیشتری همراه باشد، نشاط و روحیه افراد در زندگی روزمره نیز بالا می رود. از این رو رابطه جنسی نباید کوتاه و فقط در حد رفع نیاز غریزی صورت گیرد. در واقع طولانی و مسرت بخش بودن نزدیکی از نشانه های رضایت جنسی است.

 

متنوع کردن فعالیت های جنسی موجب طولانی تر شدن رابطه خواهد شد. در بسیاری از اوقات ممکن است حوصله  یک رابطه جنسی طولانی را نداشته باشید اما بعد از نوازش ها و تحریکات اولیه این حوصله و میل جنسی هم ایجاد خواهد شد.

 

ارگاسم مردان

 

چطور دیر ارضا شویم

 

تکنیک فشردن، راهی برای دیر ارضا شدن 

برای افزایش زمان نزدیکی و کنترل انزال زودرس روشی موثر توسط مسترز و جانسون در دهه ی 60 میلادی ارائه شد که در آن فرد زمان نزدیک شدن به ارگاسم باید با انگشتهای نشانه و شصت حلقه ای به دور آلت درست کند و به آن فشار آورد تا زمانی که تحریک جنسی او به پایان رسد. این کار باید سه مرتبه تکرار گردد و در مرتبه سوم انزال صورت پذیرد . تکنیک فشردن باعث رهایی از زود انزالی می شود و با تکرار این روش 1 تا 2 مرتبه در هفته می توانید توانایی کنترل انزال را به دست آورید و از لذت جنسی بیشتری برخوردار شوید.

 

انجام تمرینات کگل برای دیر ارضا شدن

آرنولد هِنری کیگِل، دانشمند آمریکایی و متخصص زنان بود که “تمرینات کیگل” را برای تقویت عضلات لگن بنیان‌گذاری کرد. همچنین وی دستگاهی بنام “مانومتر واژن” که برای اندازه‌گیری قدرت انقباض اختیاریِ ماهیچه‌هایِ کفِ لگن بکار می‌رود را اختراع کرد.

 

تمرینات کیگل شامل منقبض و شل کردن پیاپی عضلات قسمت تحتانی لگن می‌باشد و امروزه به طور گسترده به عنوان اولین گزینه در جهت درمان بی‌اختیاری ادرار و کاهش افتادگی آلت تناسلی زنان، درمان زود انزالی در مردان و و همچنین افزایش اندازه و سفتی آلت تناسلی مردان در هنگام نعوظ (که خود به دلیل ضعف در عضلات تحتانی لگن ایجاد شده‌اند)  به کار گرفته می‌شود. اگر این عضلات (عضلات قسمت تحتانی لگن) از سلامت و قدرت کافی برخوردار باشند، مدت زمان معاشقه و آمیزش افزایش یافته و لذت ناشی از رابطه زناشویی نیز بیشتر می‌شود.

 

استفاده برخی از داروها سبب پیدایش انزال زودرس مي شود

اما آنچه مسلم است، اين است كه زنان معمولاً ديرتر از مردان ارضا مي شوند و عدم آگاهي زوجين از چگونگي ايجاد تطبیق، زمان طولاني ارضا شدن زوجه و زمان كوتاه تر زوج، سبب نمود بيشتر و عذاب آورتر اين مشكل مي شود. در حالي كه مي توان با يك اموزش درست در اين زمينه از حس نارضايتي زوجين جلوگيري كرد.

 

مشكلات رواني كه به اشكال گوناگون مي توانند سبب ايجاد انزال زودرس شوند زيادند. به عنوان مثال استرس، هيجان و استرس هاي رواني كه فرد در زندگي روزانه خود دچار آن ها مي شود در پیدایش بيماري انزال زودرس نقش مهمي ايفا مي كنند.

 

معمولاً اين هيجانات و استرس ها سبب مي شوند تا فرد در حين نزديكي توانايي خود را در راحتي و تمركز روي روابط جنسي از دست داده و انزال زودرس رخ دهد. يكي ديگر از مسايلي كه از طريق ايجاد مشكل رواني سبب پیدایش انزال زودرس مي شود، ترس از پیدایش اختلا ل نعوظ است. در واقع ترسي كه فرد نسبت به از دست دادن نعوظ دارد سبب مي شود تا بصورت ناخود آگاه انزال زودتر از هنگام رخ دهد. اما در موردهای نادري هم استفاده برخي داروها مانند بعضي از دارو هاي اعصاب سبب پیدایش انزال زودرس مي شود.

 

استفاده از روش شروع و توقف برای دیر ارضا شدن

یکی از روشهای موثر برای رهایی از انزال زودرس یا دیرارضا شدن روش start & stop نام دارد. در این روش شما به فعالیت جنسی پرداخته و بعد از آنکه تحریک شما به حداکثر رسید و درست پیش از آن که ارگاسم شوید، دست از فعالیت برداشته و برای مدت کوتاهی هیچ تحریکی انجام نمی دهید. هرچه تمرین این روش بیشتر صورت گیرد، مدت زمان رابطه جنسی نیز افزایش خواهد گرفت. به این صورت که سیستم جنسی به طور ناخودآگاه یاد می گیرد که دیرتر تحریک شده و ارگاسم صورت گیرد.

 

دیر ارضا شدن

 

خود ارضایی

خود ارضایی در میان دختران و پسران و متأسفانه حتی در میان زنان و مردان آمار تلخی دارد و تلخ تر از آن عوارض بسیار بد این مشکل است .

افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند و بعد همه چیز برعکس می شود مثبت ها منفی و خوب ها بد می شوند.

 

عوارض خود ارضایی

افسردگی شدید

عصابنیت مزمن

سرگیجه و سردرد

ضعیف شدن حافظه

لرزش دست و نداشتن تمرکز

شادی و عشق کمتر

از بین رفتن زیبایی 

از بین رفتن براقیت و زیبایی چشم ها

به هم خوردن تناسب اندام و زشتی هیکل

ریزش موهای سر

ایجاد مشکلات جدی روحی مثل بدبینی و تندخویی و..

دفع بی اختیار منی

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری در کنترل منی

ضعف در قوای جسمی و جنسی

سرطان پروستات

سرطان پستان

ضعف در بینایی و شنوایی همچون شنیدن صدای وزوز در گوش

مریض شدن پی در پی

بی حالی و ضعف همیشگی

 

درمان های خود ارضایی 

ورزش کردن

آغاز یک دوره یادگیری و شرکت در کلاس های مورد علاقه

نپوشیدن لباس های تنگ و جذب

خواندن کتاب و مجله

با خستگی کامل به رختخواب رفتن

نماندن در حمام و زیر دوش

تماشا کردن فیلم های شاد و طنز به جای فیلم های محرک

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

بهترین روش شستوشوی لباس های مشکی و تیره

شانست رو برای مهاجرت به آمریکا از دست نده

تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

در شرف ازدواج هستید و دچار سردرگمی؟

باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

عوارض خطرناک لیزر موهای زائد

مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



 ارضاشدن لذت‌بخش‌ترین مرحله احساس جنسی است

 

 ارگاسم یا ارضا شدن چیست؟

ارضا شدن مردان

ارضا شدن (ارگاسم)، یک احساس‌ گذرای حداکثر لذت است که با برخی تغییرات فیزیولوژیک در بدن همراه است. در مردان ارضا شدن معمولا با انزال همراه است بنابراین تشخیص آن آسان است اما تشخیص ارضا شدن در زنان گاهی کمی مشکل است. مرحله ارگاسم یا ارضا شدن به صورت تخلیه ناگهانی فشاری که در مرحله برانگیختگی و کفه به وجود آمده درک می‌شود.

 

اوج لذت جنسی در مردان و زنان

اوج لذت جنسی حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که در اثر تحریک جنسی به دست می‌آید و با انزال، سرخ شدن یا تشنج همراه است. در زنها و مردها هنگام رسیدن به اوج لذت جنسی و ارضا شدن عوارضی بروز می‌‌کند. برای مثال ضربان قلب بیشتر می‌شود بدن گرم می‌شود و گهگاه در بدن لرزش هائی بوجود می‌‌آید. و به طور معمول شخص احساس سرما می‌کند ( که البته این حالت معمولا در شروع عمل جنسی و معاشقه رخ می دهد).

 

نشانه های فیزیولوژیک اختصاصی در ارگاسم یا ارضا شدن زن :

ارضا شدن لذت‌بخش‌ترین مرحله احساس جنسی است. در مرحله ارگاسم انقباضات ریتمیک و ریفلاکسی در عضلات کف لگن و اطراف واژن، پرینه و مقعد و همین‌طور در رحم ایجاد می‌شود. ارگاسم یا ارضا شدن از طریق اثر روانی ( از بین رفتن مرزها و جدایی ) و اثر فیزیولوژیک (آزادسازی اکسی‌توسین) باعث نزدیکی زوج می‌شود. تغییر سریع رنگ لب‌‌های فرج (لبیا)، انقباض واژن، رحم و اسفنکتر مقعد، رفع احتقان آرئول، افزایش شدت نبض واژن و افزایش سطح پرولاکتین از نشانه های ارگاسم یا ارضا شدن در زنان است.

 

عوامل ارضا شدن زنان چیست؟

ارضاع شدن می‌تواند طی تحریک جنسی مکان‌ های متنوعی در نواحی جنسی یا غیرجنسی ایجاد شود. کلیتوریس و دیواره قدامی واژن شایع‌ترین مکان‌های تحریک هستند. تحریک غدد دور مجرای ادرار، سینه، نوک سینه، رویاپردازی یا هیپنوز نیز منجر به بروز ارگاسم می‌شود.

 

نشانه های ارضا شدن زنان:

زن ها در هنگام ارضا شدن مقداری قطر رحمشان افزایش یافته مایعی لزج از آن بیرون می آید. این مایع غالبا بیرنگ است که موجب می شود عمل دخول آسانتر صورت گیرد. در زن ها قسمت داخلی رحم کمی تنگ تر شده، نوک سینه ها کمی سفت می شود. احساس گرمایی که به زن دست می دهد برای این است که منی کاملا گرم وارد بدن زن شود زیرا سرما اسپرم ها را می کشد و منی با پرش به بیرون پرتاب می‌شود در زن ها معمولا بعد انزال مرد و تمام شدن شهوت او شهوتشان می خوابد.

 

این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که چون در خلال عمل جنسی به دلیل شور و هیجان حواس انسان زیاد متمرکز به اطراف خود نیست بر اثر شدت شور جنسی گه گاه به یکدیگر فشارهائی وارد می‌کنند که بعد از عمل جنسی درد زیادی احساس می‌شود. مثلا در بعضی موارد پای ایشان به فرش و مانند آن مالیده می‌‌ شود و یا بر اثر فشار زیاد هنگام دخول حوالی آلت تناسلی ملتهب می‌‌ گردد.

 

حد و میزان مطلوب برانگیزش جنسی زن، به اندام فیزیولوژیکی و واکنشهای آموخته شده به وی بستگی دارد. برای رسیدن به اوج لذت جنسی چه از لحاظ روانی و چه جسمی، تحریک جنسی لازم است. بعضی زنان با خیال پردازی و بدون تحریک اندام جنسی به ارگاسم می‌‌رسند. درصد کمتری تنها با لمس و باز هم بدون تحریک اندام جنسی اوج لذت جنسی را تجربه می‌‌کنند. برخی هم ارگاسمهای خود به خودی دارند و بعضی ارضا شدن در خواب را تجربه میکنند. بر خلاف این استثنائات اغلب زنها برای رسیدن به اوج لذت جنسی به تحریک زیاد و طولانی مدت اندامهای جنسی نیاز دارند.

 

عوامل روانی مرتبط با ارگاسم زنان

 

بعضی از افراد ارضا شدن در خواب را تجربه میکنند

 

سن، تحصیلات، کلاس اجتماعی، مذهب، شخصیت و ارتباطات بین فردی عوامل روانی اجتماعی هستند كه روی توانایی ارگاسم تاثیر دارند.

 

شایع‌ترین علت روانی برای اختلال ارگاسم پایش وسواس‌گونه خویشتن در مرحله تحریک است که غالبا با اضطراب و افکار گیج‌کننده و منفی و خودشکن همراه است. این زنان به حدی در مورد رابطه جنسی خود نگران شکست هستند که قادر به کسب آرامش به منظور بروز بازتاب عصبی طبیعی برای ایجاد ارگاسم نیستند و ناخودآگاه خودشان باعث مهار این عملکرد طبیعی می‌شوند. این نوع اضطراب، اضطراب نمایشی نامیده می‌شود.

 

عوامل فردی مانند احساس ضعف عمومی و کمبود احساس سلامت جسمی، تجارب منفی جنسی قبلی و استرس‌های زندگی، بیکاری و خصومت‌های روزانه، احساس منفی نسبت به همسر، کیفیت بد ارتباط زن و شوهر، فقدان صمیمیت و تفاهم جنسی باعث کاهش ارتباط جنسی و اختلال عملکرد تمام مراحل جنسی و همچنین اختلال ارگاسم می‌شود.

 

اختلالات مربوط به دوران کودکی، اختلال در مرحله اجتماعی شدن و وجود یک تفکر غلط در مورد رابطه جنسی و نگرش منفی در مورد لذت جنسی، جهت‌گیری جنسی یا هویت جنسی تاثیر منفی روی عملکرد جنسی و ارگاسم در بزرگسالی دارد. این سوابق در دوران کودکی مربوط به نگرش والدین نسبت به رابطه جنسی است.

 

وجود سابقه سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی و احساسات منفی در مورد تمایلات جنسی، مشکلات ارتباطی با همسر و کاهش اعتمادبه‌نفس، احساس منفی زن در مورد خودش از نظر شکل بدن، زیبایی و ترس از، از دست دادن کنترل اثر عمیقی بر عملکرد جنسی و به‌خصوص ارگاسم دارد. اضطراب نیز نقش مخربی بر عملکرد جنسی و به خصوص ارگاسم دارد.

برنامه‌های متعددی برای درمان اختلال ارگاسم پیشنهاد می‌شود از جمله بررسی و درمان اختلالات طبی، روانی و سوءمصرف مواد، آموزش جنسی و ایجاد مهارت ارتباط و مهارت‌های جنسی، مشاوره برای کاهش اضطراب جنسی و عملکردی. ورزش ایروبیک منظم، افزایش احساس مثبت، نشاط با کنترل وزن بدن، ورزش‌های مفرح، افزایش صمیمیت جنسی و تغییر در روش‌های روتین و کلیشه‌ای ارتباط جنسی با همسر نیز به ارگاسم در زنان کمک می‌کند.

 

نشانه های ارضا شدن مردان:

ارضا شدن مردان

در مردها آلتشان سفت می‌شود و مردها بعد از ارضا شدن مایعی لزج از آلتشان بیرون میاید. مردها پس از ارضا شدن آب دهان ترشح و میزان تنفس افزایش می‌‌یابد. در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولا چشمانشان را می‌‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی گیرد. زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌ شود.

 

چرخه واکنشهای جنسی می‌‌تواند به چهار مرحله تقسیم شود:

 

ارگاسم یا ارضا شدن از طریق اثر روانی و اثر فیزیولوژیک باعث نزدیکی زوج می‌شود

 

تحریک، پلاتو، اوج لذت جنسی و مرحله آرامش. این مراحل تفکیک‌ پذیر نیستند. یعنی یک مرحله، کاملا تمام نمی‌ شود تا بعد مرحله دیگری شروع شود. در حقیقت این مرحله بندی فقط برای توصیف ترتیب عکس العمل جنسی است که معمولا در یک روند پیوسته واقعی اتفاق می‌‌ افتد.

 

1- مرحله انگیزش (تحریک):وقتی بر اثر تحریک، خون در اندام جنسی جمع می‌‌شود کلیتوریس سفت می‌‌شود و در همان لحظه مهبل شروع به ترشح مقداری ماده لیز کننده می‌‌کند، همچنین سطح داخلی دیوار لوله واژن بر اثر نوعی فرآیند تعریق، با یک ماده لیز کننده پوشیده می‌‌شود. سیاهرگ مهبل گشادتر و پر از خون شده، رنگ مهبل تیره تر می‌‌شود. در همین زمان میزان ضربان نبض و فشار خون به طور قابل ملاحظه‌ای بالا رفته، در اندامهای جنسی حرارت و تورم احساس شده و برانگیختگی زن از مرحله تحریک به مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی) پیش می‌‌رود.

 

2- مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی):بافت دیواره یک سوم خارجی واژن به علت پرخون شدن، متورم می‌‌ شود که در نتیجه، موجب تنگی ورودی دهانه مهبل می‌‌ گردد. به این مرحله سکوی ارگاسم می‌‌ گویند.

 

در این مرحله به نظر می‌‌ رسد (کلیتوریس) در زیر یک کلاهک رفته یا به داخل کشیده می‌‌ شود اما در حقیقت، کلیتوریس به عنوان یک گیرنده تحریکات، درجهت پاسخ به تحریک مستقیم نواحی مجاور کمک می‌‌ کند. رحم، لوله رحم و تخمدان بزرگتر شده و تنفس، ضربان نبض و حرکات زن سریعتر می‌‌ شود.

 

3- مرحله اوج لذت جنسی:لوله واژن به طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش می‌‌ آید. تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌‌ رود. افزایش انقباض عضلات و مملو از خون شدن سیاهرگ موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌‌ شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم یا به طور مثال عکس العمل طبیعی زانو نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتابها به طور طبیعی اتفاق می‌‌ افتند.

 

4- مرحله آرامش:در این مرحله، احتقان یک سوم خارجی واژن و احتقان عروقی تغییر کرده و از بین می‌‌ رود. ضربان نبض کاهش یافته و بافت ها از تورم خارج می‌‌ شوند. رنگ تیره واژن به رنگ اولیه باز گشته و اندام های جنسی به حالت طبیعی اولیه خود بر می‌‌ گردند. بدن آرام و سست شده و گاهی عرق می‌‌ کند.

 

قابل ذکر است در پاسخ فیزیولوژیکی زن به تحریکات جنسی، اعضاء غیر تناسلی بدن نیز واکنشهایی دارند از جمله: تغییراتی در پستان، در بعضی موارد احساس اجبار در دفع ادرار در طول آمیزش یا پس از آن، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد دم و بازدم و نفسهای عمیق، تعریق ( این واکنش در افراد متفاوت است، در مرحله رسیدن به آرامش بعضی احساس گرمای شدید می‌کنند و بعضی احساس سرما. در بسیاری موارد در قسمت های مختلف بدن قطرات عرق جاری می‌‌ شود.)

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

منابع :

 Seemorgh.com

fa.parsiteb.com

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

ارسال محرمانه محصولات جنسی

شانست رو برای مهاجرت به آمریکا از دست نده

خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

خاص ترین باغ رستوران فشم برای دورهمی ها

بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

مرکز تخصصی کاشت ابرو در کرج

ماندگاری و بور نشدن لباس های تیره

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

اوج لذت جنسی، رَبوخه، اوج‌کامش[۱]، اُرگاسم (به انگلیسی: orgasm)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت می‌شود، سوراخ مقعد زنان سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله ارگاسم پایان می‌یابد.[۲]
پس از ارگاسم مرحلهٔ آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست می‌شود و به حالت عادی بازمی‌گردد.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیلهٔ سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد.[۳] تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شود.

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریعتر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. همچنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمونهایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و برانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند.
این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد.
در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.

ارگاسم مردانه همراه دفع مایع منی از اعضای تناسلی فرعی (پروستات، کیسه‌های منی، مجرای انزال و غیره) به داخل پیشابراه پروستات، و پیشروی زیر فشار این مایع در سرتاسر پیشابراه آلت مردانه به طرف میتوس پیشابراهی بیانگر فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد است. عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

ارضا شدن مردان

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود.
وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات است. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.[۴]

مرحله اول فرایند انزالی به واسطه انقباضات اعضای تناسلی فرعی صورت گرفته و توسط مجرای وابران بیضه‌ها آغاز می‌گردد. این انقباضات ثانویه در طی اپیدم‌ها (Epidimys) به طرف مجرای دفران ادامه پیدا می‌کنند؛ که در نهایت انقباضات مجرای دفران به موازات انقباضات کیسه‌های منی صورت می‌گیرند. انقباضات رجعتی و منظم پروستات افراد مورد مطالعه، از طریق راست روده لمس شده‌است.
حدوداً شش عملکرد مایع منی مشخص شده‌است. اول اینکه، محتوی مایع منی از طریق دفع شدن مایع پروستاتی به داخل پیشابراه پروستاتی به وجود می‌آید. سپس محتویات قسمت خروجی مجرای دفران به داخل پیشابراه پروستاتی تخلیه می‌شود، که اینکار همراه با دفع هم‌زمان محتوای کیسه منی صورت می‌گیرد. در طی دوره انزال مایع پروستاتیک به‌طور مکرر و به واسطه انقباضات رجعتی و منظم به داخل محتویات مایع منی توزیع می‌گردد. این انقباضات دفعی پروستات از طریق راست روده قابل لمس می‌باشد.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
در شروع تجربه انزالی اسفنکتر داخلی مثانه به‌طور نرمال بسته شده و به صورت آب‌بند و بدون درز باقی می‌ماند. بدین وسیله از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌گردد. وظیفه این انقباضات ویژه اسفنکتر داخلی نیز ادرار در داخل مثانه و جلوگیری از اختلاط ادرار و مایع منی است.[۵]

مرحله دوم فرایند انزال با استراحت اسفنکتر خارجی مثانه که طی آن مایع منی می‌تواند به داخل پیاز متسع و پیشابراه آلت مردانه جریان یابد، آغاز می‌شود. پلاسمای منی در طول پیشابراه آلت مردانه به واسطه عضلات میاندوراهی، عضلات پیازی-اسفنجی، غاری-ورکی و اسفنکتر پیشابراهی به جلو رانده می‌شود. پیاز پیشابراهی نیز به‌طور منظم منقبض شده و به سازوکار راننده مایع منی کمک می‌نماید. دو یا سه انقباض اولیه انزال تحت چنان فشاری صورت می‌گیرد که اگر آلت مردانه در داخل مهبل نبوده و آزاد باشد، قسمت‌های اولیه مایع منی ممکن است دوازده تا بیست و چهار اینچ به دور از میتوس پیشابراهی پرت شوند.
خیلی از مردان زیر سی سال و تعداد نسبتاً کمی از مردان بالای سی سال قادرند به‌طور مکرر انزال کنند. در این افراد دوره‌های ناگدازی در طی مرحله فرونشینی خیلی کوتاه است.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
در بسیاری از مردان تحریک حشفه (سر آلت) پس از خروج مایع منی تا حد زیادی رنج‌آور است. به عنوان مثال اگر فرد در حال آمیزش با شریک جنسی ارضا شود دیگر قادر به ادامه رابطه حتی به منظور ارضای شریک خود نخواهد بود؛ این مسئله معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی می‌شود.
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد، از طریق فرایندهای احتقان عروقی و میوتونی کل بدن را در بر می‌گیرد. موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که تجربه ارگاسمی هم در مرد و همر در زن دارای اهمیت متغیر است.[۶]

یک احساس اجتناب ناپذیری انزالی به‌طور لحظه‌ای و بلافاصله قبل از اولین مرحله فرایند انزالی ظاهر شده و سپس از نظر زمانی با آن (مرحله اول فرایند انزالی) انطباق پیدا می‌کند. این احساس از انقباضات اعضای تناسلی فرعی ناشی می‌شود. این تجربه ذهنی به واسطه خیلی از مردان و به نام «احساس آمدن منی» توصیف شده‌است. این احساس ویژه که طی آن مرد دیگر نمی‌تواند جلوی آمدن منی خود را گرفته یا آن را به تأخیر اندازد دو تا سه ثانیه طول می‌کشد.
این تجربه ذهنی مربوط به اجتناب‌ناپذیری انزال به محض جمع شدن پلاسمای منی در پیشابراه پروستات ولی قبل از آغاز خروج واقعی انزال به وجود می‌آید.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.[۷]

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است.
موقع ارگاسم، ظاهر چین و شکنج دار صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند.
شروع فیزیولوژیکی ارگاسم بواسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند.[۸]

ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.[۹]

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد (به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه). ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری‌که زمان خاصی برای به‌وجودآمدن آن نمی‌توان مشخص کرد و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. درحالی که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت بخش بوده و بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستانها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد، به شکلی که مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است.

لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.[۱۰]

در مرحله اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است ولی بعداً از کلیتوریس به طرف بالا یعنی به داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه درجه شدت از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (به انگلیسی: sensory acuity) کلی به نسبت درجه شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌است. طی اولین وهله از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به وجود یک احساس گشاد شدگی پذیرشی اشاره شده‌است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.[۱۱]

مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.[۱۲]

بالاخره در سومین مرحله پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌است.[۱۲]

مهمترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌باشد. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آنچه که به اثبات رسیده‌است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیشترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند)

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه خوبی برای ارضا کامل باشد.

امکان انزال در مردان و زنان وجود دارد، در حالی که وجود انزال زنان مورد اختلاف بوده و کمتر صورت می‌گیرد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال در مردان با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوهها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.[۱۳]

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمانشان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد، زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.

* Commons

اوج لذت جنسی، رَبوخه، اوج‌کامش[۱]، اُرگاسم (به انگلیسی: orgasm)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت می‌شود، سوراخ مقعد زنان سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله ارگاسم پایان می‌یابد.[۲]
پس از ارگاسم مرحلهٔ آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست می‌شود و به حالت عادی بازمی‌گردد.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیلهٔ سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد.[۳] تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شود.

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریعتر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. همچنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمونهایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و برانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند.
این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد.
در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.

ارگاسم مردانه همراه دفع مایع منی از اعضای تناسلی فرعی (پروستات، کیسه‌های منی، مجرای انزال و غیره) به داخل پیشابراه پروستات، و پیشروی زیر فشار این مایع در سرتاسر پیشابراه آلت مردانه به طرف میتوس پیشابراهی بیانگر فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد است. عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

ارضا شدن مردان

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود.
وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات است. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.[۴]

مرحله اول فرایند انزالی به واسطه انقباضات اعضای تناسلی فرعی صورت گرفته و توسط مجرای وابران بیضه‌ها آغاز می‌گردد. این انقباضات ثانویه در طی اپیدم‌ها (Epidimys) به طرف مجرای دفران ادامه پیدا می‌کنند؛ که در نهایت انقباضات مجرای دفران به موازات انقباضات کیسه‌های منی صورت می‌گیرند. انقباضات رجعتی و منظم پروستات افراد مورد مطالعه، از طریق راست روده لمس شده‌است.
حدوداً شش عملکرد مایع منی مشخص شده‌است. اول اینکه، محتوی مایع منی از طریق دفع شدن مایع پروستاتی به داخل پیشابراه پروستاتی به وجود می‌آید. سپس محتویات قسمت خروجی مجرای دفران به داخل پیشابراه پروستاتی تخلیه می‌شود، که اینکار همراه با دفع هم‌زمان محتوای کیسه منی صورت می‌گیرد. در طی دوره انزال مایع پروستاتیک به‌طور مکرر و به واسطه انقباضات رجعتی و منظم به داخل محتویات مایع منی توزیع می‌گردد. این انقباضات دفعی پروستات از طریق راست روده قابل لمس می‌باشد.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
در شروع تجربه انزالی اسفنکتر داخلی مثانه به‌طور نرمال بسته شده و به صورت آب‌بند و بدون درز باقی می‌ماند. بدین وسیله از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌گردد. وظیفه این انقباضات ویژه اسفنکتر داخلی نیز ادرار در داخل مثانه و جلوگیری از اختلاط ادرار و مایع منی است.[۵]

مرحله دوم فرایند انزال با استراحت اسفنکتر خارجی مثانه که طی آن مایع منی می‌تواند به داخل پیاز متسع و پیشابراه آلت مردانه جریان یابد، آغاز می‌شود. پلاسمای منی در طول پیشابراه آلت مردانه به واسطه عضلات میاندوراهی، عضلات پیازی-اسفنجی، غاری-ورکی و اسفنکتر پیشابراهی به جلو رانده می‌شود. پیاز پیشابراهی نیز به‌طور منظم منقبض شده و به سازوکار راننده مایع منی کمک می‌نماید. دو یا سه انقباض اولیه انزال تحت چنان فشاری صورت می‌گیرد که اگر آلت مردانه در داخل مهبل نبوده و آزاد باشد، قسمت‌های اولیه مایع منی ممکن است دوازده تا بیست و چهار اینچ به دور از میتوس پیشابراهی پرت شوند.
خیلی از مردان زیر سی سال و تعداد نسبتاً کمی از مردان بالای سی سال قادرند به‌طور مکرر انزال کنند. در این افراد دوره‌های ناگدازی در طی مرحله فرونشینی خیلی کوتاه است.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
در بسیاری از مردان تحریک حشفه (سر آلت) پس از خروج مایع منی تا حد زیادی رنج‌آور است. به عنوان مثال اگر فرد در حال آمیزش با شریک جنسی ارضا شود دیگر قادر به ادامه رابطه حتی به منظور ارضای شریک خود نخواهد بود؛ این مسئله معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی می‌شود.
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد، از طریق فرایندهای احتقان عروقی و میوتونی کل بدن را در بر می‌گیرد. موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که تجربه ارگاسمی هم در مرد و همر در زن دارای اهمیت متغیر است.[۶]

یک احساس اجتناب ناپذیری انزالی به‌طور لحظه‌ای و بلافاصله قبل از اولین مرحله فرایند انزالی ظاهر شده و سپس از نظر زمانی با آن (مرحله اول فرایند انزالی) انطباق پیدا می‌کند. این احساس از انقباضات اعضای تناسلی فرعی ناشی می‌شود. این تجربه ذهنی به واسطه خیلی از مردان و به نام «احساس آمدن منی» توصیف شده‌است. این احساس ویژه که طی آن مرد دیگر نمی‌تواند جلوی آمدن منی خود را گرفته یا آن را به تأخیر اندازد دو تا سه ثانیه طول می‌کشد.
این تجربه ذهنی مربوط به اجتناب‌ناپذیری انزال به محض جمع شدن پلاسمای منی در پیشابراه پروستات ولی قبل از آغاز خروج واقعی انزال به وجود می‌آید.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.[۷]

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است.
موقع ارگاسم، ظاهر چین و شکنج دار صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند.
شروع فیزیولوژیکی ارگاسم بواسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند.[۸]

ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.[۹]

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد (به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه). ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری‌که زمان خاصی برای به‌وجودآمدن آن نمی‌توان مشخص کرد و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. درحالی که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت بخش بوده و بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستانها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد، به شکلی که مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است.

لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.[۱۰]

در مرحله اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است ولی بعداً از کلیتوریس به طرف بالا یعنی به داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه درجه شدت از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (به انگلیسی: sensory acuity) کلی به نسبت درجه شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌است. طی اولین وهله از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به وجود یک احساس گشاد شدگی پذیرشی اشاره شده‌است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.[۱۱]

مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.[۱۲]

بالاخره در سومین مرحله پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌است.[۱۲]

مهمترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌باشد. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آنچه که به اثبات رسیده‌است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیشترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند)

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه خوبی برای ارضا کامل باشد.

امکان انزال در مردان و زنان وجود دارد، در حالی که وجود انزال زنان مورد اختلاف بوده و کمتر صورت می‌گیرد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال در مردان با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوهها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.[۱۳]

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمانشان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد، زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.

* Commons

اوج لذت جنسی، رَبوخه، اوج‌کامش[۱]، اُرگاسم (به انگلیسی: orgasm)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت می‌شود، سوراخ مقعد زنان سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله ارگاسم پایان می‌یابد.[۲]
پس از ارگاسم مرحلهٔ آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست می‌شود و به حالت عادی بازمی‌گردد.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیلهٔ سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد.[۳] تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شود.

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریعتر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. همچنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمونهایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و برانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند.
این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد.
در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.

ارگاسم مردانه همراه دفع مایع منی از اعضای تناسلی فرعی (پروستات، کیسه‌های منی، مجرای انزال و غیره) به داخل پیشابراه پروستات، و پیشروی زیر فشار این مایع در سرتاسر پیشابراه آلت مردانه به طرف میتوس پیشابراهی بیانگر فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد است. عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

ارضا شدن مردان

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود.
وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات است. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.[۴]

مرحله اول فرایند انزالی به واسطه انقباضات اعضای تناسلی فرعی صورت گرفته و توسط مجرای وابران بیضه‌ها آغاز می‌گردد. این انقباضات ثانویه در طی اپیدم‌ها (Epidimys) به طرف مجرای دفران ادامه پیدا می‌کنند؛ که در نهایت انقباضات مجرای دفران به موازات انقباضات کیسه‌های منی صورت می‌گیرند. انقباضات رجعتی و منظم پروستات افراد مورد مطالعه، از طریق راست روده لمس شده‌است.
حدوداً شش عملکرد مایع منی مشخص شده‌است. اول اینکه، محتوی مایع منی از طریق دفع شدن مایع پروستاتی به داخل پیشابراه پروستاتی به وجود می‌آید. سپس محتویات قسمت خروجی مجرای دفران به داخل پیشابراه پروستاتی تخلیه می‌شود، که اینکار همراه با دفع هم‌زمان محتوای کیسه منی صورت می‌گیرد. در طی دوره انزال مایع پروستاتیک به‌طور مکرر و به واسطه انقباضات رجعتی و منظم به داخل محتویات مایع منی توزیع می‌گردد. این انقباضات دفعی پروستات از طریق راست روده قابل لمس می‌باشد.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
در شروع تجربه انزالی اسفنکتر داخلی مثانه به‌طور نرمال بسته شده و به صورت آب‌بند و بدون درز باقی می‌ماند. بدین وسیله از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌گردد. وظیفه این انقباضات ویژه اسفنکتر داخلی نیز ادرار در داخل مثانه و جلوگیری از اختلاط ادرار و مایع منی است.[۵]

مرحله دوم فرایند انزال با استراحت اسفنکتر خارجی مثانه که طی آن مایع منی می‌تواند به داخل پیاز متسع و پیشابراه آلت مردانه جریان یابد، آغاز می‌شود. پلاسمای منی در طول پیشابراه آلت مردانه به واسطه عضلات میاندوراهی، عضلات پیازی-اسفنجی، غاری-ورکی و اسفنکتر پیشابراهی به جلو رانده می‌شود. پیاز پیشابراهی نیز به‌طور منظم منقبض شده و به سازوکار راننده مایع منی کمک می‌نماید. دو یا سه انقباض اولیه انزال تحت چنان فشاری صورت می‌گیرد که اگر آلت مردانه در داخل مهبل نبوده و آزاد باشد، قسمت‌های اولیه مایع منی ممکن است دوازده تا بیست و چهار اینچ به دور از میتوس پیشابراهی پرت شوند.
خیلی از مردان زیر سی سال و تعداد نسبتاً کمی از مردان بالای سی سال قادرند به‌طور مکرر انزال کنند. در این افراد دوره‌های ناگدازی در طی مرحله فرونشینی خیلی کوتاه است.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
در بسیاری از مردان تحریک حشفه (سر آلت) پس از خروج مایع منی تا حد زیادی رنج‌آور است. به عنوان مثال اگر فرد در حال آمیزش با شریک جنسی ارضا شود دیگر قادر به ادامه رابطه حتی به منظور ارضای شریک خود نخواهد بود؛ این مسئله معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی می‌شود.
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد، از طریق فرایندهای احتقان عروقی و میوتونی کل بدن را در بر می‌گیرد. موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که تجربه ارگاسمی هم در مرد و همر در زن دارای اهمیت متغیر است.[۶]

یک احساس اجتناب ناپذیری انزالی به‌طور لحظه‌ای و بلافاصله قبل از اولین مرحله فرایند انزالی ظاهر شده و سپس از نظر زمانی با آن (مرحله اول فرایند انزالی) انطباق پیدا می‌کند. این احساس از انقباضات اعضای تناسلی فرعی ناشی می‌شود. این تجربه ذهنی به واسطه خیلی از مردان و به نام «احساس آمدن منی» توصیف شده‌است. این احساس ویژه که طی آن مرد دیگر نمی‌تواند جلوی آمدن منی خود را گرفته یا آن را به تأخیر اندازد دو تا سه ثانیه طول می‌کشد.
این تجربه ذهنی مربوط به اجتناب‌ناپذیری انزال به محض جمع شدن پلاسمای منی در پیشابراه پروستات ولی قبل از آغاز خروج واقعی انزال به وجود می‌آید.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.[۷]

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است.
موقع ارگاسم، ظاهر چین و شکنج دار صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند.
شروع فیزیولوژیکی ارگاسم بواسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند.[۸]

ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.[۹]

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد (به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه). ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری‌که زمان خاصی برای به‌وجودآمدن آن نمی‌توان مشخص کرد و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. درحالی که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت بخش بوده و بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستانها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد، به شکلی که مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است.

لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.[۱۰]

در مرحله اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است ولی بعداً از کلیتوریس به طرف بالا یعنی به داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه درجه شدت از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (به انگلیسی: sensory acuity) کلی به نسبت درجه شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌است. طی اولین وهله از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به وجود یک احساس گشاد شدگی پذیرشی اشاره شده‌است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.[۱۱]

مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.[۱۲]

بالاخره در سومین مرحله پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌است.[۱۲]

مهمترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌باشد. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آنچه که به اثبات رسیده‌است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیشترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند)

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه خوبی برای ارضا کامل باشد.

امکان انزال در مردان و زنان وجود دارد، در حالی که وجود انزال زنان مورد اختلاف بوده و کمتر صورت می‌گیرد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال در مردان با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوهها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.[۱۳]

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمانشان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد، زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.

* Commons

اوج لذت جنسی، رَبوخه، اوج‌کامش[۱]، اُرگاسم (به انگلیسی: orgasm)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت می‌شود، سوراخ مقعد زنان سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله ارگاسم پایان می‌یابد.[۲]
پس از ارگاسم مرحلهٔ آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست می‌شود و به حالت عادی بازمی‌گردد.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیلهٔ سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد.[۳] تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شود.

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریعتر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. همچنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمونهایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و برانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند.
این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد.
در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.

ارگاسم مردانه همراه دفع مایع منی از اعضای تناسلی فرعی (پروستات، کیسه‌های منی، مجرای انزال و غیره) به داخل پیشابراه پروستات، و پیشروی زیر فشار این مایع در سرتاسر پیشابراه آلت مردانه به طرف میتوس پیشابراهی بیانگر فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد است. عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

ارضا شدن مردان

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود.
وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات است. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.[۴]

مرحله اول فرایند انزالی به واسطه انقباضات اعضای تناسلی فرعی صورت گرفته و توسط مجرای وابران بیضه‌ها آغاز می‌گردد. این انقباضات ثانویه در طی اپیدم‌ها (Epidimys) به طرف مجرای دفران ادامه پیدا می‌کنند؛ که در نهایت انقباضات مجرای دفران به موازات انقباضات کیسه‌های منی صورت می‌گیرند. انقباضات رجعتی و منظم پروستات افراد مورد مطالعه، از طریق راست روده لمس شده‌است.
حدوداً شش عملکرد مایع منی مشخص شده‌است. اول اینکه، محتوی مایع منی از طریق دفع شدن مایع پروستاتی به داخل پیشابراه پروستاتی به وجود می‌آید. سپس محتویات قسمت خروجی مجرای دفران به داخل پیشابراه پروستاتی تخلیه می‌شود، که اینکار همراه با دفع هم‌زمان محتوای کیسه منی صورت می‌گیرد. در طی دوره انزال مایع پروستاتیک به‌طور مکرر و به واسطه انقباضات رجعتی و منظم به داخل محتویات مایع منی توزیع می‌گردد. این انقباضات دفعی پروستات از طریق راست روده قابل لمس می‌باشد.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
در شروع تجربه انزالی اسفنکتر داخلی مثانه به‌طور نرمال بسته شده و به صورت آب‌بند و بدون درز باقی می‌ماند. بدین وسیله از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌گردد. وظیفه این انقباضات ویژه اسفنکتر داخلی نیز ادرار در داخل مثانه و جلوگیری از اختلاط ادرار و مایع منی است.[۵]

مرحله دوم فرایند انزال با استراحت اسفنکتر خارجی مثانه که طی آن مایع منی می‌تواند به داخل پیاز متسع و پیشابراه آلت مردانه جریان یابد، آغاز می‌شود. پلاسمای منی در طول پیشابراه آلت مردانه به واسطه عضلات میاندوراهی، عضلات پیازی-اسفنجی، غاری-ورکی و اسفنکتر پیشابراهی به جلو رانده می‌شود. پیاز پیشابراهی نیز به‌طور منظم منقبض شده و به سازوکار راننده مایع منی کمک می‌نماید. دو یا سه انقباض اولیه انزال تحت چنان فشاری صورت می‌گیرد که اگر آلت مردانه در داخل مهبل نبوده و آزاد باشد، قسمت‌های اولیه مایع منی ممکن است دوازده تا بیست و چهار اینچ به دور از میتوس پیشابراهی پرت شوند.
خیلی از مردان زیر سی سال و تعداد نسبتاً کمی از مردان بالای سی سال قادرند به‌طور مکرر انزال کنند. در این افراد دوره‌های ناگدازی در طی مرحله فرونشینی خیلی کوتاه است.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
در بسیاری از مردان تحریک حشفه (سر آلت) پس از خروج مایع منی تا حد زیادی رنج‌آور است. به عنوان مثال اگر فرد در حال آمیزش با شریک جنسی ارضا شود دیگر قادر به ادامه رابطه حتی به منظور ارضای شریک خود نخواهد بود؛ این مسئله معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی می‌شود.
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد، از طریق فرایندهای احتقان عروقی و میوتونی کل بدن را در بر می‌گیرد. موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که تجربه ارگاسمی هم در مرد و همر در زن دارای اهمیت متغیر است.[۶]

یک احساس اجتناب ناپذیری انزالی به‌طور لحظه‌ای و بلافاصله قبل از اولین مرحله فرایند انزالی ظاهر شده و سپس از نظر زمانی با آن (مرحله اول فرایند انزالی) انطباق پیدا می‌کند. این احساس از انقباضات اعضای تناسلی فرعی ناشی می‌شود. این تجربه ذهنی به واسطه خیلی از مردان و به نام «احساس آمدن منی» توصیف شده‌است. این احساس ویژه که طی آن مرد دیگر نمی‌تواند جلوی آمدن منی خود را گرفته یا آن را به تأخیر اندازد دو تا سه ثانیه طول می‌کشد.
این تجربه ذهنی مربوط به اجتناب‌ناپذیری انزال به محض جمع شدن پلاسمای منی در پیشابراه پروستات ولی قبل از آغاز خروج واقعی انزال به وجود می‌آید.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.[۷]

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است.
موقع ارگاسم، ظاهر چین و شکنج دار صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند.
شروع فیزیولوژیکی ارگاسم بواسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند.[۸]

ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.[۹]

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد (به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه). ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری‌که زمان خاصی برای به‌وجودآمدن آن نمی‌توان مشخص کرد و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. درحالی که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت بخش بوده و بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستانها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد، به شکلی که مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است.

لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.[۱۰]

در مرحله اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است ولی بعداً از کلیتوریس به طرف بالا یعنی به داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه درجه شدت از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (به انگلیسی: sensory acuity) کلی به نسبت درجه شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌است. طی اولین وهله از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به وجود یک احساس گشاد شدگی پذیرشی اشاره شده‌است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.[۱۱]

مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.[۱۲]

بالاخره در سومین مرحله پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌است.[۱۲]

مهمترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌باشد. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آنچه که به اثبات رسیده‌است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیشترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند)

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه خوبی برای ارضا کامل باشد.

امکان انزال در مردان و زنان وجود دارد، در حالی که وجود انزال زنان مورد اختلاف بوده و کمتر صورت می‌گیرد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال در مردان با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوهها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.[۱۳]

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمانشان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد، زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.

* Commons

اوج لذت جنسی، رَبوخه، اوج‌کامش[۱]، اُرگاسم (به انگلیسی: orgasm)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت می‌شود، سوراخ مقعد زنان سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله ارگاسم پایان می‌یابد.[۲]
پس از ارگاسم مرحلهٔ آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست می‌شود و به حالت عادی بازمی‌گردد.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت مردی و آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیلهٔ سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد.[۳] تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شود.

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریعتر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. همچنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمونهایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و برانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند.
این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد.
در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد.
زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاهتر از زنان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند.

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن یا مقعد یا تحریکاتی که به وسیله شریک جنسی روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به سزایی دارد.

ارگاسم مردانه همراه دفع مایع منی از اعضای تناسلی فرعی (پروستات، کیسه‌های منی، مجرای انزال و غیره) به داخل پیشابراه پروستات، و پیشروی زیر فشار این مایع در سرتاسر پیشابراه آلت مردانه به طرف میتوس پیشابراهی بیانگر فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد است. عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

ارضا شدن مردان

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود.
وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات است. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.[۴]

مرحله اول فرایند انزالی به واسطه انقباضات اعضای تناسلی فرعی صورت گرفته و توسط مجرای وابران بیضه‌ها آغاز می‌گردد. این انقباضات ثانویه در طی اپیدم‌ها (Epidimys) به طرف مجرای دفران ادامه پیدا می‌کنند؛ که در نهایت انقباضات مجرای دفران به موازات انقباضات کیسه‌های منی صورت می‌گیرند. انقباضات رجعتی و منظم پروستات افراد مورد مطالعه، از طریق راست روده لمس شده‌است.
حدوداً شش عملکرد مایع منی مشخص شده‌است. اول اینکه، محتوی مایع منی از طریق دفع شدن مایع پروستاتی به داخل پیشابراه پروستاتی به وجود می‌آید. سپس محتویات قسمت خروجی مجرای دفران به داخل پیشابراه پروستاتی تخلیه می‌شود، که اینکار همراه با دفع هم‌زمان محتوای کیسه منی صورت می‌گیرد. در طی دوره انزال مایع پروستاتیک به‌طور مکرر و به واسطه انقباضات رجعتی و منظم به داخل محتویات مایع منی توزیع می‌گردد. این انقباضات دفعی پروستات از طریق راست روده قابل لمس می‌باشد.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
در شروع تجربه انزالی اسفنکتر داخلی مثانه به‌طور نرمال بسته شده و به صورت آب‌بند و بدون درز باقی می‌ماند. بدین وسیله از برگشت مایع منی به داخل مثانه جلوگیری می‌گردد. وظیفه این انقباضات ویژه اسفنکتر داخلی نیز ادرار در داخل مثانه و جلوگیری از اختلاط ادرار و مایع منی است.[۵]

مرحله دوم فرایند انزال با استراحت اسفنکتر خارجی مثانه که طی آن مایع منی می‌تواند به داخل پیاز متسع و پیشابراه آلت مردانه جریان یابد، آغاز می‌شود. پلاسمای منی در طول پیشابراه آلت مردانه به واسطه عضلات میاندوراهی، عضلات پیازی-اسفنجی، غاری-ورکی و اسفنکتر پیشابراهی به جلو رانده می‌شود. پیاز پیشابراهی نیز به‌طور منظم منقبض شده و به سازوکار راننده مایع منی کمک می‌نماید. دو یا سه انقباض اولیه انزال تحت چنان فشاری صورت می‌گیرد که اگر آلت مردانه در داخل مهبل نبوده و آزاد باشد، قسمت‌های اولیه مایع منی ممکن است دوازده تا بیست و چهار اینچ به دور از میتوس پیشابراهی پرت شوند.
خیلی از مردان زیر سی سال و تعداد نسبتاً کمی از مردان بالای سی سال قادرند به‌طور مکرر انزال کنند. در این افراد دوره‌های ناگدازی در طی مرحله فرونشینی خیلی کوتاه است.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
در بسیاری از مردان تحریک حشفه (سر آلت) پس از خروج مایع منی تا حد زیادی رنج‌آور است. به عنوان مثال اگر فرد در حال آمیزش با شریک جنسی ارضا شود دیگر قادر به ادامه رابطه حتی به منظور ارضای شریک خود نخواهد بود؛ این مسئله معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی می‌شود.
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی تجربه ارگاسمی مرد، از طریق فرایندهای احتقان عروقی و میوتونی کل بدن را در بر می‌گیرد. موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که تجربه ارگاسمی هم در مرد و همر در زن دارای اهمیت متغیر است.[۶]

یک احساس اجتناب ناپذیری انزالی به‌طور لحظه‌ای و بلافاصله قبل از اولین مرحله فرایند انزالی ظاهر شده و سپس از نظر زمانی با آن (مرحله اول فرایند انزالی) انطباق پیدا می‌کند. این احساس از انقباضات اعضای تناسلی فرعی ناشی می‌شود. این تجربه ذهنی به واسطه خیلی از مردان و به نام «احساس آمدن منی» توصیف شده‌است. این احساس ویژه که طی آن مرد دیگر نمی‌تواند جلوی آمدن منی خود را گرفته یا آن را به تأخیر اندازد دو تا سه ثانیه طول می‌کشد.
این تجربه ذهنی مربوط به اجتناب‌ناپذیری انزال به محض جمع شدن پلاسمای منی در پیشابراه پروستات ولی قبل از آغاز خروج واقعی انزال به وجود می‌آید.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.[۷]

ارگاسم زنان یا تجربه اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است.
موقع ارگاسم، ظاهر چین و شکنج دار صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند.
شروع فیزیولوژیکی ارگاسم بواسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند.[۸]

ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.[۹]

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد (به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه). ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری‌که زمان خاصی برای به‌وجودآمدن آن نمی‌توان مشخص کرد و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. درحالی که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت بخش بوده و بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستانها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد، به شکلی که مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است.

لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.[۱۰]

در مرحله اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است ولی بعداً از کلیتوریس به طرف بالا یعنی به داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه درجه شدت از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (به انگلیسی: sensory acuity) کلی به نسبت درجه شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌است. طی اولین وهله از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به وجود یک احساس گشاد شدگی پذیرشی اشاره شده‌است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.[۱۱]

مرحله دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌است.[۱۲]

بالاخره در سومین مرحله پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌است.[۱۲]

مهمترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه جنسی می‌باشد. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آنچه که به اثبات رسیده‌است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیشترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند)

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه خوبی برای ارضا کامل باشد.

امکان انزال در مردان و زنان وجود دارد، در حالی که وجود انزال زنان مورد اختلاف بوده و کمتر صورت می‌گیرد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال در مردان با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوهها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.[۱۳]

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمانشان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد، زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.

* Commons

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از راستینه،

حتما سعی کنید عوامل تحریک همسرتان را بشناسید . نسبت به رنگ ها حساس باشید . مثلا بدانید که لباس خواب شما چه طرحی و چه رنگی باید باشد تا همسرتان را تحریک کند . حتما از او بخواهید که برایتان شرح دهد .

حتی اجازه بدهید که او برایتان خرید لباس را انجام دهد

یا مثلا بدانید که جوراب زنانه یا اسپرت شما در شوهرتان چه تاثیری دارد . شاید حتی او پاهای برهنه را بیشتر دوست داشته باشد . تمام این موارد ریز را شناسایی کنید . اینها چیزهای کوچکی هستند که تاثیرات بزرگی دارند .

گردنبند ، رنگ تل سر ، گوشواره ، لاک ، جوراب شلواری ، دامن کوتاه و تمام زیور آلات شما حتی بدلی می توانند عامل کشش همسرتان بشوند .

ارضا شدن مردان

نکته : مرد شما هیچوقت اینها را برایتان شرح نخواهد داد بلکه شما باید تمامی آن را شناسایی کنید و از آن برای تهییج همسرتان استفاده کنید .

در این قسمت یاد خواهید گرفت که چگونه شوهرتان رابه طرز باورنکردنی از سر تا پا غرق شادی و هیجان کنید . هدف از این آموزش به دست آوردن مهارت و دانش احیای زندگی جنسی و تقویت تحریک کنندگی شما می باشد .

این مرحله به تحریک همسرتان و چگونه ارضا کردن مرد اختصاص دارد . بله شاید بگویید این وظیفه ی خود اوست ! بله ، اگر شما فکر می کنید که در یک رابطه جنسی ، هر شخص مسئول تحریک شدن خودش می باشد حق با شماست اما طرفین چنین رابطه ای موظفند برای تحریک یکدیگر نیز تلاش کنند . به نظر کار ساده ای می رسد اما حقیقت این است که در عمل هر کسی متفاوت از دیگران تحریک می شود . وقتی شما واقعا امیال منحصر به فرد یکدیگر را بشناسید حقیقتا از با هم بودن در کنار یکدیگر لذت خواهید برد .

یکی از اولین مراحل ارضا کردن مرد ، برانگیختگی می باشد . برای اینکه همان زن دلربایی باشید که شوهرتان نمی تواند در برابرش مقاومت کند ، در مورد آنچه باعث تحریک او می گردد با احترام و صمیمی صحبت کنید .

مجله سلامتی راستینه برای آمادگی ذهنی ، چک لیستی را به عنوان مشاور ، در اختیار شما قرار می دهد تا اعمالی را که برای بهبود ارضای جنسی لازم است ، تعیین گردد .

در هنگام صرف چای ، یا بعد از شام می توانید درباره ی موارد این لیست با همسرتان صحبت کنید . هدف ما این است که دیدگاه روشنی از آنچه که برای تحریک کردن او باید انجام دهید و آنچه نباید انجام دهید ، به دست آوریم . بدین ترتیب شانس این را خواهید داشت که چیزهایی که شوهرتان دوست دارد و آنچه که باعث تحریک وی می گردد را بفهمید .

فرم معاشقه

آماده اید آنچه را که همسرتان در معاشقه و قبل از آن دوست دارد ، بدانید ؟ از او بخواهید جاهای خالی را پر کند یا اینکه هر جمله را با صدای بلندبخوانید و از او بخواهید آن را تکمیل کند . ممکن است از پاسخ های او شگفت زده شوید ، امّا قطعاً تفریح خوبی برایتان خواهد بود !

۱ – جائی را که دوست دارم همسرم آنجا را ببوسد : ………
۲ – آواز یا موسیقی که واقعاً مرا سرحال می کند : ………
۳ – وقتی همسرم …….. می پوشد نمی توانم چشم از او بردارم .
۴ – بهترین قسمت بدن همسرم : ……..
۵ – شاید مسخره بنظر برسد ، امّا وقتی همسرم ……. ، من از شدّت تحریک دیوانه می شوم !

حالا که تصمیم دارید اولویّت های جنسی خود را با یکدیگر در میان بگذارید ، از شوهرتان بخواهید قسمت های مربوط به خود را علامت بزند . می توانید این موارد را تک تک نیز بپرسید و حتی از کاغذ و قلم نیز استفاده نکنید .

گزینه های زیر مرا برای رابطه جنسی با همسرم سرحال می کند :

…… در آغوش گرفتن همسرم
…… رقصیدن با همسرم
…… گذراندن یک غروب عاشقانه با همسرم
…… ارتباط با همسرم به روش غیر جنسی ( آشپزی با یکدیگر ، گفتگو ، نوشیدن آبمیوه در مرکز خرید ، با هم در پارک قدم زدن ، و غیره )
…… اینکه بدانم همسرم حال و حوصله معاشقه دارد .
…… وقتی همسرم بدن مرا می بوسد ( شانه ها ، گردن ، شکم ، و غیره )
…… فقط فکر اینکه با همسرم در تختخواب باشم .
…… ماساژ دادن بدن همسرم .
…… اینکه همسرم پشت مرا ماساژ دهد .
…… لخت دیدن همسرم
…… حمام کردن با همسرم
…… گفتن امیال جنسی ام با او
…… اینکه ببینم همسرم تحریک شده و هیجان زده است .
…… احساس کردن بدن همسرم در کنار خود
…… شنیدن ” کلمات تحریک کننده ” از جانب همسرم
…… بوسیدن همسرم
…… لمس کردن سینه های همسرم
…… لمس کردن آلت تناسلی همسرم
…… لمس شدن یا تحریک شدن آلتم توسط دست همسرم
…… لمس شدن یا تحریک شدن آلتم توسط دهان همسرم
…… تقریباً همه چیز

همانطور که می بینید ، این لیست می تواند بی پایان باشد ، زیرا ظرفیّت انسان برای لذّت و تحریک به گستردگی تخیّل شماست .

تعجّبی ندارد که اغلب مشکل است امیال شوهرتان را حدس بزنید امّا وقتی چک لیستی داشته باشید که موارد تحریک شدن او را بیان می کند ، تصمیم بگیرید که به عنوان یک همسر چگونه رفتار کنید . شما حتّی ممکن است بخواهید برخی از موارد چک لیست را که او علامت نزده است و شما نیز تا بحال انجامش نداده اید ، امتحان کنید .

این هفته کمی وقت بگذارید تا لیست تمایلات تحریک کننده شوهرتان را تهیه کنید . در مورد آنها گفتگوی باز و صریحی با یکدیگر ترتیب دهید ، و وقتی که به تمام اسرار برانگیختگی او که در لیست به آنها اشاره کرده پی بردید ، هر یک را روی یک تکه کاغذ بنویسید و در جعبه بیندازید تا وقتی که هر دو سرحال هستید قرعه کشی کنید . مرحله بعدی در این درس بسیار ساده است .

یا دو تا قرعه از جعبه انتخاب کنید یا به راحتی به لیست خود نگاه کنید تا تصمیم بگیرید کدام جفت از آنها را دوست دارید که در طی روزهای آینده امتحان کنید .

اگر می خواهید که در این درس یک گام جلوتر بروید ، مجدداً سراغ فرم و چک لیست فوق بروید . فقط این بار تمایلات خودتان را در نظر بگیرید نه شوهرتان .

مهم نیست که کدام حرکت شما را سر ذوق می آورد ، اوّلین گام در ارضای جنسی این است که آنچه از شریک جنسی تان می خواهید به او بگویید . این شاید فقط آن چیزی باشد که شما به عنوان یک همسر نیاز دارید تا رؤیاهایتان را جامعه عمل بپوشانید !

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از پارسینه،ارگاسم بین زنان و مردان به طرز شگفت انگیزی متفاوت است، هر دو اثرات بسیار مشابهی در مغز دارند و هورمون های یک شکل در سطوح مشابه ارگاسم، آزاد می کنند، اما در کل برخی تفاوت های کلیدی در این بین وجود دارد که در این بخش از سلامت جنسی نمناک تفاوت ارگاسم بین زن و مرد و راه هایی برای مقایسه ارگاسم در زنان و مردان وجود دارد.

زنان و مردان در ارگاسم چگونه اند؟
۱. زمان رسیدن به ارگاسم:

زنان در طول مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به ارگاسم می رسند، در صورتی که در مردان معمولا بین ۷ تا ۱۴ دقیقه زمان می برد با این حال این زمان، در طول داشتن مقاربت مستقیم، ممکن است که به زیر ۵ دقیقه برسد. بسیاری از زنان درباره مدت طولانی رسیدن به ارگاسم در حین رابطه جنسی، بخصوص رابطه دهانی احساس ناراحتی می کنند، در مقابل، از هر ۳ مرد، یک نفر دچار زود انزالی می باشد.

مقایسه ارگاسم در زنان و مردان
۲. انزال:

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین زنان و مردان، نوع انزال های آنهاست. در مردان معمولا ارگاسم همراه با مایع منی که رنگ روشنی دارد و از سلول های اسپرم تشکیل شده است، همراه است.

با این حال، در برخی زنان نیز انزال همراه با مایع در طول ارگاسم گزارش شده است. با توجه به برخی مطالعات نشان می دهد که بین ۱۰ تا ۵۴ درصد زنان تجربه ارگاسم همراه با مایع سفید رنگ را دارند، اما بقیه افراد این نوع انزال را تجربه نمی کنند، که مساله مهمی نیست و به سلامتی مربوط نمی شود.

بعضی از مردان همچنین، ارگاسم بدون انزال را تجربه می کنند که بعنوان ارگاسم خشک شناخته شده است، این اتفاق در بین افراد سالم یا حتی مبتلا به بیماری های مثانه رخ می دهد و یا پس از اینکه برخی از پروستات آن ها به علت سرطان یا شرایطی مانند مولتیپل اسکروزیس برداشته شده است.

ارگاسم در زنان و مردان به چه صورت اتفاق می افتد؟
۳. انقباضات در طول ارگاسم:

در زنان و مردان، هر دو یک سری انقباضات عضلانی وجود دارد که حدود ۰/۶ یا ۰.۸ ثانیه به طول می انجامد. در هر دو آن ها عضلات لگنی به خصوص عضلات بالا برنده مقعد منقبض می شوند.

۴. تکاملات ضروری:

در انسان های مدرن، ارگاسم مرد معمولا برای رسیدن به تخمک مورد نیاز است، اگر چه در بعضی موارد مایع قبل از ارگاسم نیز حاویاسپرم است و منجر به باردار شدن، می شود با این حال، هرگز ارگاسم زن برای رسیدن به تکامل، لازم و ضروری نیست. طی مطالعات اخیر نشان می دهد که عملکرد به ارگاسم رسیدن زن، در اصل فقط برای تحریک بیشتر تخمک گذاری است.

ارضا شدن مردان

همه چیز درباره موضوع مهم ارگاسم در زنان و مردان
۵. محتوای ارگاسم:

مطالعات نشان می دهد که زنان در صورت احساس راحتی در یک رابطه می توانند به ارگاسم برسند؛ هم چنین نشان می دهد که داشتن رابطه جنسی بیشتر موجب ارگاسم بیشتر در زنان نمی شود، اما بالا بودن عزت نفس، توانایی صحبت کردن در حین رابطه با شریک زندگی، همگی باعث افزایش ارگاسم در زنان می شوند.

زنان به طور معمول در دستیابی به ارگاسم نسبت به مردان سختی بیشتری می کشند و این نشان می دهد که زنان نقش بیشتری رادر یک رابطه جنسی ایفا می کنند. مطالعات نشان می دهد، زمانی که مردان در حال رسیدن به اوج لذت جنسی هستند، زنان حدود ۶۹ درصد از آن را حس کرده اند.

آمادگی های قبل ارگاسم در زنان و مردان
6.تحریک مغز:

تحریک زنان و مردان از راه های مختلفی صورت می گیرد و بخش های مختلف مغز هنگامی که تصاویر جنسی را اسکن می کنند، نشان می دهد. در طول تحریک برای رسیدن به ارگاسم همه چیز متفاوت است اما شرایط مغز در هنگام رسیدن به اوج لذت جنسی در هر دو جنسیت یکسان و مشابه است.

بخشی از مغز استخوان مخچه، که در بسیاری از کارهای ناخودآگاه ما دخیل است، در طول ارگاسم فعال می شود و این قسمت، تحریک احساسی را از بدن دریافت می کنند و در کل نقش مهمی در شناخت دارند ؛ بخشی از مغز که قشرمغزی نامیده می شود، در طول ارگاسم متوقف می شود.

واقعیت های جالب درمورد ارگاسم در زنان و مردان

۷. واکنش هورمونی:

یکی از اصلی ترین تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می شود، افزایش قابل توجه میزان اکسیتوسین است که به عنوان هورمون عشق شناخته می شود. در طول ارگاسم، میزان این هورمون در خون زنان و مردان افزایش می یابد و این اتفاق در مورد هورمون پرولاکتین نیز می افتد، اما به میزان کمتر.

۸. بازیابی پس از ارگاسم:

یکی از تفاوت های عمده بین زن و مرد، طول ریکاوری مجدد بعد از رسیدن به ارگاسم است. بسیاری از زنان توانایی چندین بار به ارگاسم رسیدن در طول روز را دارند، برخی از مطالعات نشان می دهد که زنان می توانند در ۱۶ دقیقه، ۷ بار به ارگاسم برسند.

تفاوت های دیگر در اوج لذت جنسی و ارگاسم در زنان و مردان

نشانه های فیزیولوژیک اختصاصی در ارگاسم یا ارضا شدن زنان :

لذت بخش ترین مرحله احساس جنسی ارضا شدن است که نشانه های آن در زنان و مردان متفاوت می باشد . ارگاسم یا ارضا شدن از طریق اثر فیزیولوژیک (آزادسازی اکسی توسین) و اثر روانی سبب نزدیکی زوج می شود .

عوامل ارضا شدن زنان چیست؟

طی تحریک جنسی نواحی جنسی یا غیر جنسی ، ارضا شدن صورت می گیرد . شایع ترین مکان های تحریک کلیتوریس و دیواره قدامی هستند. از عواملی که سبب رسیدن به ارگاسم می گردد ، تحریک غدد دور مجرای ادرار، سینه، نوک سینه، رویاپردازی یا هیپنوز است.

تفاوت های مهم ارگاسم در زنان و مردان

نشانه های ارضا شدن زنان:

قطر رحم زنان هنگام ارضا شدن افزایش می یابد و از آن مایع لزجی بیرون می آید . این مایع بی رنگ است و موجب دخول راحت تر می شود . در زن ها هنگام ارضا شدن قسمت داخلی رحم کمی تنگ و نوک سینه ها سفت می شود .

از دیگر نشانه های ارگاسم یا ارضا شدن در زنان تغییر سریع رنگ لب های فرج (لبیا)، انقباض واژن، رحم و اسفنکتر مقعد، رفع احتقان آرئول، افزایش شدت نبض واژن و افزایش سطح پرولاکتین است.

احساس گرمایی که درزن هنگام ارگاسم به وجود می آید به علت گرمای منی است که وارد بدن زن می شود زیرا سرما اسپرم ها را می کشد و منی با پرش به بیرون پرتاب می شود .

حد و میزان برانگیزش جنسی زن، بستگی به اندام فیزیولوژیکی و واکنشهای آموخته شده او دارد. تحریک جنسی برای رسیدن به اوج لذت جنسی از لحاظ روانی و جسمی لازم است .

بعضی از زنان با خیال پردازی و بدون تحریک اندام جنسی به ارگاسم می رسند اما برخی دیگر ارگاسمهای خود به خودی و ارضا شدن در خواب را تجربه می کنند .

جمعیت اندکی از زنان نیز با لمس و بدون تحریک اندام جنسی به ارگاسم می رسند.

عوامل روانی مرتبط با ارگاسم زنان
ارضا شدن در خواب

عوامل روانی اجتماعی مانند سن، تحصیلات، کلاس اجتماعی، مذهب، شخصیت و ارتباطات بین فردی روی توانایی ارگاسم تاثیرگذار هستند.

همچنین برخی از عوامل فردی مانند احساس ضعف عمومی و کمبود احساس سلامت جسمی، تجارب منفی جنسی قبلی و استرس های زندگی، بیکاری و خصومت های روزانه، احساس منفی نسبت به همسر، کیفیت بد ارتباط زن و شوهر، فقدان صمیمیت و تفاهم جنسی بر کاهش ارتباط جنسی و اختلال عملکرد تمام مراحل جنسی و همچنین اختلال ارگاسم تاثیر گذار است.

برخی از زنان به نوعی اضطراب به نام اضطراب نمایشی دچارند که قادر به کسب آرامش به منظور بروز بازتاب عصبی طبیعی برای ایجاد ارگاسم نیستند و خود سبب مهار این عملکرد طبیعی می شوند.

از عواملی تاثیر بسیار منفی بر روی عملکرد جنسی و ارگاسم دارد، اختلالات مربوط به دوران کودکی، اختلال در مرحله اجتماعی شدن و وجود یک تفکر غلط در مورد رابطه جنسی و نگرش منفی در مورد لذت جنسی، جهت گیری جنسی یا هویت جنسی است.

ارگاسم در هنگام خواب در زنان و مردان

از دیگر عواملی که نقش مخربی بر عملکرد جنسی و به خصوص ارگاسم دارد ،وجود سابقه سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی و احساسات منفی در مورد تمایلات جنسی، مشکلات ارتباطی با همسر و کاهش اعتمادبه نفس، احساس منفی زن در مورد خودش از نظر شکل بدن، زیبایی و ترس از دست دادن کنترل و اضطراب است.

برای درمان اختلال ارگاسم برنامه های متعددی مانند بررسی و درمان اختلالات طبی، روانی و سوءمصرف مواد، آموزش جنسی و ایجاد مهارت ارتباط و مهارت های جنسی، مشاوره برای کاهش اضطراب جنسی و عملکردی. ورزش ایروبیک منظم، افزایش احساس مثبت، نشاط با کنترل وزن بدن، ورزش های مفرح، افزایش صمیمیت جنسی پیشنهاد می شود.

علائم متفاوت ارگاسم در زنان و مردان

نشانه ارضا جنسی در مردان

از نشانه های ارضا شدن در مردان سفت شدن آلت جنسی و خروج مایع لزج از آلتشان است . مردها پس از ارضا تعداد تنفسشان افزایش می یابد و بدن سست شده و آب دهانشان بیشتر ترشح می شود همچنین بعد از ارضا نمی توانند به خوبی ادرار کنند زیرا دریچه پروستات به شکل خودکار کمی باز و بسته می شود.

چهار مرحله چرخه واکنشهای جنسی

1- مرحله انگیزش (تحریک):

بر اثر تحریک، خون در اندام جنسی جمع می شود و کلیتوریس سفت شده و مهبل ماده لیز کننده ای ترشح می کند، همچنین بر اثر نوعی فرآیند تعریق سطح داخلی دیوار لوله واژن با یک ماده لیز کننده پوشیده می شود.

در این زمان سیاهرگ مهبل گشادتر و پر از خون شده، رنگ مهبل تیره تر و میزان ضربان نبض و فشارخون به طور بالا می رود و حرارت و تورم در اندامهای جنسی احساس شده و برانگیختگی زن از مرحله تحریک به مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی) پیش می رود.

2- مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی):

به علت پرخون شدن بافت دیواره یک سوم خارجی واژن ، متورم می شود و سبب تنگی ورودی دهانه مهبل می شود که به این مرحله سکوی ارگاسم می گویند.

در این مرحله (کلیتوریس) به داخل کشیده شده و زیر یک کلاهک می رود .رحم، لوله رحم و تخمدان بزرگتر و تنفس، ضربان نبض و حرکات زن سریعتر می شود.

ارضا شدن مردان

3- مرحله اوج لذت جنسی:

در این محله تعداد نبض و میزان فشار خون بالا رفته و لوله واژن و اسفنکتر مقعد شروع به منقبض شدن می کند. افزایش انقباض عضلات و مملو از خون شدن سیاهرگ سبب رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.ارگاسم به طور طبیعی اتفاق می افتد.

4- مرحله آرامش:

در این مرحله ضربان نبض کاهش یافته و احتقان یک سوم خارجی واژن و احتقان عروقی تغییر کرده و بافت ها از تورم خارج می شوند. بدن آرام و سست شده و در برخی مواقع عرق می کند و رنگ تیره واژن به رنگ اولیه باز می گردد.

نشانه های ارضا شدن در مردان متفاوت از انزال آن ها می باشد.انزال در مردان یک امر جسمی اما ارضا در آن ها مربوط به فرایندهای مغز می باشد.

برای داشتن یک رابطه جنسی موفق و رضایت بخش ضروری است زن و شوهر نیازها و تفاوت های
یکدیگر را به خوبی بشناسند.اغلب زوجینی که درباره مسائل جنسی و نیازهای خود با یکدیگر صحبت
نمی کنند دچار نارضایتی جنسی می شوند.باید بدانید مردان هم مانند زنان می توانند به راحتی تظاهر
به ارگاسم دروغین کنند زیرا فرایند ارگاسم و ارضا در مردان متفاوت است.در برخی موارد ممکن است انزال بدون ارگاسم صورت گیرد.
در این مطلب در Niksalehi به نشانه های ارضا شدن مرد و اختلالات جنسی مردان پرداخته ایم.

بسیار راحت میتوان فهمید که شوهر شما چه زمان به ارگاسم میرسد اما دقیقا همه ما در اشتباه هستیم آیا
مردانی که پس ار دقایقی کوتاه اسپرم از آنها خارج میشود ارضاء شده اند ؟
لابد فکر میکنید جواب مثبت
میباشد این افراد ارضاء میشوند اما لذتی حس نکرده اند همه ما فکر میکنیم رابطه زناشویی حتما باید یک
مسیر را طی کند این طرز فکر اشتباه میباشد غدد اسپیرون در مرد تحت سه حالت فعال شده و عمل
خروج اسپرم را انجام میدهند

حالت اول : ممکن است بعضی مردان در مرحله تحریک شدن اسپرم از آنها خارج
شود و تمایل خودرا برای انجام رابطه از دست بدهند

حالت دوم : بعد از انجام اعمال فیزیکی خاص در
مدت زمان کوتاه

ارضا شدن مردان

حالت سوم : حالت نرمال حالتی که شامل دو حالت قبل میشود یعنی مرد تحریک شده و
پس از انجام اعمال خاص اما در مدت زمانی متفاوت اسپرم از آلت خارج شود متاسفانه مردان ایرانی حاشیه در
رابطه جنسی را در نظر نمیگیرند و تنها قصد دارند با عمل دخول به ارضاء شدن دست یابند

این اصلا درست نیست شما میتوانید با اجرای حاشیه در رابطه جنسی مدت زمان ارضاء شدن خود را
طولانی کنید و لذت بیشتری ببرید در اینصورت زوج شما احساس بهتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد.

در مورد مردان دو حالت انزال و ارگاسم قابل تصور است. انزال به معنای خروج مایع منی از آلت تناسلی است و ارگاسم به معنای انقباض ماهیچه‌های لگنچه می‌باشد. ارگاسم در مردان همیشه با انزال همراه است، اما انزال مردان همیشه به معنای وقوع ارگاسم نیست. ممکن است مرد پس از قدری تحریک جنسی به انزال برسد، اما اگر این انزال با انقباض ماهیچه‌های لگنچه همراه نباشد، ارگاسم در وی اتفاق نیفتاده است.

ارگاسم در مردان چگونه است؟

لذت ارگاسم در مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد، اما شکل ظاهری آن در مردان و زنان با هم تفاوت دارد. مردان قبل از رسیدن به ارگاسم، نقطه ای تحت عنوان نقطه بدون برگشت را پشت سر می‌گذارند. در این نقطه، مردان ناگزیر از انزال هستند و دیگر نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند، در حالی که در زنان چنین نیست و زنان هرموقع که بخواهند می‌توانند از وقوع ارگاسم جلوگیری کنند.

در نقطه بدون برگشت، منی (مایع سفید رنگ) از داخل مجرای ادرار به سمت سر آلت تناسلی پمپ شده و با جهش از آن خارج می‌شود. مردان وقتی به ارگاسم می‌رسند، دیگر نمی‌توانند از آن برگردند و پس از این مرحله حتما انزال صورت می‌گیرد. پس ارگاسم در مردان با جهش منی از آلت آنها همراه است که تشخیص ارگاسم مردان را بسیار ساده می‌نماید.

نشانه های ارضا شدن مرد چهار مرحله اصلی است که تعداد مراحل و علائم هر کدام در زیر به اختصار به آن پرداخته شده است:

۱٫مرحله تحریک شدن

-گرفتگی رگ‌های پا و قلب

-نعوظ آلت تناسلی

-بالا رفتن ضربان قلب

-بلند شدن نسبی بیضه‌ها

-افزایش سایز بیضه‌ها

۲٫مرحله اوج

-بزرگ شدن بیشتر سر آلت تناسلی و بیضه‌ها

-بلند شدن کامل بیضه

-بنفش شدن سر آلت تناسلی

-نفس نفس زدن تند

۳.مرحله ارگاسم (ارضا شدن)

– از نشانه های ارضا شدن مرد دفع مایع منی (مایع سفید رنگ)

-خارج شدن اسپرم و مایعات از رگ کنار بیضه

-کشیده شدن ماهیچه‌های لگنچه از نشانه های ارضا شدن مرد است

-افزایش ضربان قلب و نفس زدن

-بسته شدن عضله تنگ کننده مجاری ادرار

-سفت شدن پروستات

۴.مرحله فروکش (پس از انزال)

-از بین رفتن تحریک جنسی

-خوابیدن آلت تناسلی

-جمع شدن پوست بیضه

-شل شدن عضلات

-کاهش ضربان قلب

اختلالات انزال و ارگاسم در مردان

نقص در عملکرد جنسی در مردان می‌تواند منجر به زود انزالی، دیر انزالی و یا ناتوانی جنسی شود؛ اما به ندرت از انزال بدون ارگاسم صحبتی شده است. در مردانی که این مشکل را دارند، میل جنسی و قدرت نعوظ در آن‌ها طبیعی است. فعالیت جنسی این افراد عادی است تا زمانی که رابطه‌ جنسی به اوج خود می‌رسد و مرد اسپرم آزاد می‌کند و انزال اتفاق می‌افتد، بدون اینکه ارگاسم را احساس کند.

در توضیح این پدیده باید گفت که مغز مهمترین عضو جنسی بدن است. ارگاسم یکی از فرایندهای مغز است، درحالی که انزال یک واکنش کاملاً جسمی است. ازاین رو مغز در سیستم جنسی نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل است که اکثر آسیب‌های عصب نخاعی و جراحی‌های لگن، باعث انزال بدون ارگاسم در مردان می‌شود و تحت تاثیر عوامل روحی-روانی قرار دارد. در چنین مواردی مشاوره جنسی بهترین گزینه درمانی می‌باشد.

راه های بهبود انزال و کنترل بر اندام‌های جنسی

ارضا شدن مردان

هم مردها و هم زن‌ها می‌توانند با منقبض کردن ارادی عضلات لگن، میان‌تنه خود را قوی کنند. تقویت این عضله در بهبود بدکاری انزال، انزال زودرس و همچنین ارگاسم بدون انزال بسیار موثر است. این همان عضله‌ای است که برای متوقف کردن جریان ادرار از آن استفاده می‌کنید و در مواقع عادی می‌توانید با منقبض کردن و سپس رها کردن این عضله آن را تقویت کنید.

بعد از اینکه انزال اتفاق می‌افتد، یک دوره بازسازی و ریکاوری وجود دارد که در آن مرد قادر به انزال دوباره نیست. البته توانایی نعوظ وجود دارد اما یک دوره وقفه وجود دارد که در هر مردی متفاوت است.

منبع:‌پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده – هنر زندگی

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

انزال زودرس از شایع ترین مسائل جنسی که امروزه گریبان گیر بسیاری از مردها است . ارضا شدن و ارگاسم در مردان با توجه به سن و مکانیسم بدنی متفاوت است و این تفاوت ها سبب ابتلا به انزال زودرس خواهد شد . انزال زودرس برای زن و مرد بسیار آزار دهنده است و سبب نرسیدن آنها اوج لذت جنسی می شود .

در این بخش از سلامت جنسی نمناک شما را با مدت زمان ارگاسم طبیعی مردانو دلایل ایجاد انزال زودرس و دیر رس در مردان آشنا خواهیم کرد.

مدت زمان رسیدن به ارگاسم در مردان بسته به سن و شرایط جسمی آنها متغیر است اما برای مردان جوان 5 دقیقه و به طور طبیعی برای یک مرد بین 3 تا 10دقیقه است. بسیاری از آقایان تمایل دارند تا رسیدن به ارگاسم مدت زمان بیشتری داشته باشند اما کیفیت ارگاسم از زمان ارگاسم اهمیت بیشتری دارد.

ارضا شدن مردان

راهکار

سکس موفق زمانی اتفاق خواهد افتاد که در زن و مرد به صورت همزمان در زمان مقاربت به ارگاسم برسند . از عواملی که سبب ایجاد تنش در رابطه جنسی می شود و انزال زودرس را تشدید می کند ، بی توجهی مردان به معاشقه قبل از انجام عمل نزدیکی و به ارگاسم رسیدن شریک جنسی بعد از خودشان است.

 

دلایل ایجاد انزال زودرس در مردان

چنانچه پیش از این در بخش سلامت جنسی نمناک و در مطلب بررسی علل انزال زودرس مردان توضیح دادیم این مشکل جنسی دلایلی دارد شامل :

 

ما با مشورت مشاوران جنسی سعی کرده ایم بهترین نکات که به مردان کمک می کند ارگاسم لذت بخش تری را تجربه کنند با شما درمیان بگذاریم.

وقتی صحبت از عملکرد جنسی مردان در اتاق خواب می شود معمولا همه خودشان را بهترین می دانند و هیچ گونه ضعفی از خود بروز نمی دهند یا برای راهنمایی گرفتن به سراغ کسی نیم روند. ما با مشورت مشاوران جنسی سعی کرده ایم بهترین نکات که به مردان کمک می کند ارگاسم لذت بخش تری را تجربه کنند با شما درمیان بگذاریم.

اگر تا به حال امتحان نکرده اید پس باید حتما آن را تجربه کنید. فاصله بین بیضه ها و مقعد یکی از حساس ترین نقاط تحریک پذیر در مردان است. با فشار این منطقه میتوانید ارگاسم چندگانه داشته باشید. احتمالا دلیلش وجود غده پروستات در زیر ناحیه پرینه است. در طول رابطه جنسی ریا اورال از شریک خود بخواهید با انگشت ناحیه پرینه را فشار داده و لمس کند.

حتما شنیده اید که ورزش کگل باعث قوی تر شدن ارگاسم واژینال در زنان می شود. مردها هم می توانند همین کار را انجام دهید. ورزش کگل بهترین راه برای تقویت عضلات کف لگن است و به شما کمک می کند کنترل بهتری روی انزال و شدت آن داشته باشید. سعی کنید با انقباض عضلات کف لگن آلت خود را بالا و پایین ببرید.

ارضا شدن مردان

بیشتر بدانید : تمریناتی برای بهبود عملکرد جنسی مردان

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در زندگی جنسی کنترل رژیم غذایی است. با سبزیجات شروع کنید. اسفناج به انعطاف پذیری عروق خونی کمک می کند در نتیجه جریان خون به ناحیه تناسلی افزایش پیدا می کند. کلم کیل و کلم منابع خوب فولات هستند که به سلامت تولید مثل کمک می کند.مطمئن شوید که تخم مرغ می خورید. تخم مرغ غنی از ویتامین های گروه B است که باعث کاهش استرس می شوند که برای داشتن یک میل جنسی سالم و ارگاسم بهتر الزامی است.در نهایت بلغور جو دوسر و سایر غلات که باعث افزایش تستوسترون در جریان خون شما می شود که معنی ان داشتن انزال شدیدتر است.

بیشتر بدانید : غذاهایی برای داشتن رابطه جنسی بهتر

کنترل انزال می تواند کار سختی باشد ولی تمرینش ارزش دارد. در مطالعه اخیر که در مجله تحقیقت جنسی منتشر شده نشان داد اگر مردان در مرحله 90 درصد ارضای جنسی کمی توقف نمایند و انزال را به عقب برانند ارگاسمی که تجربه می کنند قوی تر خواهد بود.پس زمانی که نزدیک به انزال هستید دخول را متوقف کرده به کار دیگری مشغول شوید تا انزال به عقب برگردد سپس دوباره شروع کنید. سعی کنید این کار را 2 تا 3 بار تکرار کنید.

بیشتر بدانید : به تاخیر انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

هورمون مردانه تستوسترون به ارگاسم کمک می کند. یکی از هورمون هایی که برای ترمیم عضلات بعد از ورزش های قدرتی تولید می شود تستوسترون است. بنابراین ورزش باعث می شود میزان تستوسترون خون شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه ارگاسم قوی تری را تجربه کنید.

بیشتر بدانید : افزایش هورمون تستوسترون در مردان

درست قبل از انزال بیضه ها بالا امده و به بدن نزدیک می شوند تا قدرت بیشتری برای انزال داشته باشید اگر در این هنگام بیضه ها را به آرامی به سمت بالا فشار دهید ارگاسم لذت بخش تری را تجربه خواهید کرد.از شریک خود بخواهید که کف دستش را به سمت بالا روی بیضه ها گذاشته و آن ها را کمی به بدن نزدیک تر کند. این کار شدت ارگاسم و تحریک شما را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید : بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟

نگه داشتن تنفس هنگام ارگاسم باعث می شود که اکسیژن در جریان خون کاهش پیدا کند بنابراین در حین رابطه جنسی تنفس منظم دشته باشید تا ارگاسم بهتری را تجربه کنید.

هر مردی با توجه به شرایط جنسی و سنی بین دو نعوظش یک دوره مقاومت و فاصله  دارد اگر می خواهید رابطه جنسی مجدد را تجربه کنید باید با نوازش آلت تناسلی و صحبت های کثیف و تحریک کننده این زمان را کاهش دهید تا در دور بعدی ارگاسم لذت بخش تری را تجربه کنید.

 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

مشاوره تلفنی و خصوصی

آدرس مطب و برنامه هفتگی

مشاورۀ خانواده و ازدواج

استخدام پرستار

مرکز تخصصی مشاوره خانواد

ارضا شدن مردان

درمان اعتیاد

مطالب ویـژه

نوروفیدبک

نشانهای جسمی روانپزشکی

روان پریشیها

خواب

اختلالات خلقی

شناخت شخصیت افراد

اعتیاد

اختلالات اضطرابی

اختلالات جنسی

اختلالات رفتاری کودکان

مطالب و مقالات

ارضا شدن مردان
ارضا شدن مردان
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *