ازدواج با همسن

ازدواج با همسن
ازدواج با همسن



يكي از مسائلي كه در ازدواج بايد به آن توجه شود، تفاوت سني دختر و پسر است

 

همان طور كه مي دانيد ازدواج يكي از مسایل مهم زندگي هر انساني است زيرا در تمامی ابعاد زندگي تأثير دارد. ازدواج موفق مي تواند سبب پيشرفت انسان در زمينه هاي مختلف شود كما اينكه چنانچه ازدواج ناموفق باشد مشكلات زيادي را برای انسان بوجود مي آورد و مانع رشد و ترقي مي شود پس بايد با اين امر مهم سنجيده برخورد كرد و از هر گونه شتابزدگي، يك جانبه گرايي، ظاهر بيني و سطحي نگري پرهیز كرد.

 

ازدواج با همسن

برای انتخاب همسر پيروي از نقشه راه و الگوي ازدواج مي تواند ضامن پايداري وثبات درزندگي مشترك دختر وپسر باشد. مطمئنا با پيروي از اين مدل اخلاقي وديني كه طبق تجربيات تلخ و شيرين هزاران نفر طراحي شده است مي توانيد خود را از آفت ها وآسيب هاي موجود در اين مسير ايمن كنيد.

 

يكي از مسائلي كه در ازدواج بايد به آن توجه شود، تفاوت سني دختر و پسر است. درست است كه كمتر بودن سن دختر يك معيار صد در صدي نيست و ممكن است مواردي هم وجود داشته باشد كه با وجود كوچكتر بودن پسر از لحاظ سني، دختر و پسر با هم ازدواج كرده اند و الآن هم مشكلي ندارند، ولي معمولاً توصيه جدي مشاورين خانواده اين است كه سن پسر چند سالي بزرگتر از دختر باشد( سه تا شش سال) چنين توصيه اي هم بي دليل نيست.

 

ممکن است کسی در کنار همسری کم سنّ تر از خود ارامش یابد – کسی در کنار همسری هم سنّ خود ارامش یابد و کسی در کنار همسری بزرگتر از خود هم ارامش یابد.

 

آری، بهتر این است که سنّ دختر کم تر از پسر باشد؛ و این هم دلایلی منطبق با جسم، روح و روان هر دو طرف دارد.

 

فواید اختلاف سنی کم در ازدواج

در این باره به بعضی موارد اشاره می کنیم:

 

– درک بیش تر

زندگی زناشویی کم تر دچار مشکل خواهد شد، تفاهم عاطفی، روحی، فکری، اجتماعي و جنسی بیش تر خواهد بود و هم ديگر را بهتر درک خواهند کرد؛ برای این که سن بلوغ جنسی و رشد اجتماعي ـ عاطفی دختران کمی سریعتر است.

 

– توقع کم در فعالیت جسمی

هم چنين اختلاف سنی کم، باعث تناسب بیش تر در قابلیت های جسمی خواهد بود و این امر سبب ميشود که توقع بیش از حد از هم ديگر در خصوص فعالیت های جسمی نداشته باشند.

 

– انعطاف پذیری بیش تر

معمولاً افرد مسن‌تر قابلیت انعطاف پذیری کم تری دارد. اگر دو نفر جوان با اختلاف سنی کم تر ازدواج ميکنند ، براي دست پیدا کردن به سازگاری سعی ميکنند ، به نظر هم ديگر توجه نمایند و خود را طوری تطبیق می‌دهند که مقبول دیگری واقع شوند و بدین ترتیب رضایت طرف مقابل را جلب نمایند. حال آن که با افزایش سن، انعطاف آدمی کاهش می یابد و همین امر در زندگانی مشترک معضل افرین است.

 

– دوست بودن با یک ديگر

فایده چهارم این است که تلاش ميکنند بصورت دو دوست با هم ديگر برخورد کنند، نه اینکه یکی که بزرگتر است پیوسته دیگری را امر و نهی نماید.

 

– بیان مشکلات

فایده پنجم این است که دختر و پسر زیرا فاصله سنی کمی دارند، از هم ديگر رودربایستی نداشته باشند و مشکلات و خواسته های خود را راحت تر به هم ديگر منتقل کنند .

 

– امتیاز دادن فرد بزرگتر 

فایده ششم اینکه چنانچه فاصله سنی زیاد باشد، فرد بزرگتر باید براي جذب فرد کوچک تر امتیازهای زيادي بدهد و این براي فرد بزرگتر همیشه میسر نمی باشد و سبب اختلاف خواهد شد؛ ولی چنانچه فاصله کم باشد، ديگر لزومی ندارد فرد بزرگتر امتیاز دهد.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی

 

چند توصیه براي مدیریت این چالش

اول آن که اگر در آغاز دوران جوانی هستید و قصد ازدواج با شخصی هم سال را دارید یا ازدواج نموده اید ، لازم نیست نگران باشید. این مسئله میتواند چالش های اضافه تری به همراه داشته باشد ولی نمی توان آن را بعنوان نکته منفی در نظر گرفت. جدای از این مسأله، یادتان باشد بانوان جوان همسن لازم است در کنار صبر و بردباری، انتظاراتی واقع بینانه از هم‌دیگر داشته باشند و تحت‌تأثیر توقعات اطرافیان به همسر خود فشار اضافه وارد نکنند. در کنار آن به خانواده ها هم توصیه ميشود در عین حال که به مستقل شدن جوانان کمک ميکنند ، در سال های آغازین ازدواج به حمایت و پشتیبانی از همسران جوان ادامه دهند.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی

ازدواج با همسن

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی مشکلی ندارد و بیش تر به ديگر شرایط وابسته است.

براي ازدواج با همسن بهتر است اول بلوغ عقلی و فکری دختر و پسر سنجیده شود تا با در نظر گرفتن شرایط دریابند که آیا مناسب براي یکدیگر هستند یا خیر. که براي یافتن این مسئله بهترین کار مراجعه به مشاوره ازدواج است که با اگاهی و تجربه تشخصیص می‌دهند زوج از لحاظ طرز تفکر و فرهنگ و اخلاقیات تا چه میزان به یکدیگر نزديک هستند.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی اسیب شناخته نمی شود ولی معمولاً ترجیح این است که دختر به علت بلوغ عقلی و منطقی زود تر نسبت به پسر کوچک تر باشد تا از لحاظ فکری در یک سطح قرار بگیرند ولی زوج های همسن را هم اسیب تلقی نمی کنند چرا که بسته به اشخاص ممکن است تمام این شرایط تغيير کنند. و اکنون تنها ازدواجی که جزء ازدواج های نامتعارف در جامعه شناخته ميشود ازدواج با زن بزرگتر از مرد هم است

 

محاسن ازدواج با همسن

محاسن ازدواج با همسن براي افردی که تصمیم ازدواج با همسن خود را دارند شنیدنی است.

 

– هنگامی که انتخابتان براي یک زندگی مشترک شخصی ميشود که همسن و سال خودتان است حس صمیمیت بیشتری با وی می کنید خواسته هایتان را راحت تر بیان می کنید و هنگامی که با وی درد و دل می کنید حس می کنید بهتر از هرفرد دیگری شما را درک ميکند و لازم است یادآوری کنم تجربه ی این حس در یک زندگی مشترک یکی از محاسن ازدواج با همسن است که ممکن است هرکسی آن را تجربه نکند.

 

از جمله محاسن ازدواج با همسن به موردهای زیر میتوان اشاره نمود :

– مرد حس مدیر بودن نمی کند و زن حس بهتری را تجربه ميکند .

– با هم تجربه کسب می کنید و این برایتان طراوت و جذابیت دارد.

– توقعات نزديک تری دارید برای این که بلوغ فکری، عقلی نزديک تری دارید و حتی جهانبینی های شبیه تری دارید.

 

– راحت تر با یکدیگر مشورت می کنید و با هم یک تصمیم می گیرید.

– بهترین تعریف از محاسن ازدواج با همسن این است که بگوییم در یک کلام بهتر حرف هم‌دیگر را میفهمید و درک بهتری از شرایط روحی و جسمی یکدیگر دارید.

 

– تحقيقات نشان ميدهد زوج های همسن معمولاً هیجان بیشتری را در زندگی مشترک رغم ميزنند میتوان گفت در این زندگی مشترک سفر های غیرمنتظره و بی برنامه و یا تغییرهای ناگهانی مانند تغيير محل زندگی و … بیش تر از بقیه ممکن است رخ بدهد و نکته این است که تمام این حوادث بدون نگرانی و حتی با رضایت کامل آن ها انجام می شود .

 

– زوج های همسن با انرژی که از همدلی و همراهی دونفره شان به دست می آورند میتوانند هر اتفاق بزرگی را رقم بزنند.

 

معایب ازدواج با همسن

 

معایب ازدواج با همسن

معایب ازدواج با همسن درست زمانی اتفاق می افتد که این زوج خوشبخت وارد لج بازي بشوند. یکی از حوادث تلخی که امکان دارد زندگی یک زوج همسن را از هم بپاشد بوجود آمدن اختلافاتی است که باعث شود این زوج نسبت به هم بی عاطفه شوند که علل آن را در زیر یادآوری خواهیم کرد:

 

– یکی از بدی ها ازدواج با همسن که درست نقطه مقابل محاسن این نوع ازدواج هم است این است که این همسن بودن و صمیمت زیاد باعث شود حرمت ها بین زوجین از بین برود.

 

– معمولاً زنان از نظر رابطه جنسی زود تر از مردان پیر میشوند و زمانیکه زوج همسن باشند این نکته در آينده میتواند مسئله ساز شود برای این که در ازدواج هایی که مرد بزرگتر است این تعادل به واسطه تفاوت سنی حل ميشود ولی در زوج های همسن اینطور نیست.

 

– یکی ديگر از معایب ازدواج با همسن این است که مرد به علت ناپختگی و یا تجربه ای به اندازه ی زن، قادر به مدیریت خانواده نباشد و این باعث شود زن، که پیوسته به دنبال پشتوانه ای در زندگی مشترک است حس خلع کند.

 

– وقتى سن زن چند سالى كمتر از مرد باشد اطاعت پذيرى وی از مرد بعنوان سرپرست خانواده بيشتر و راحت تر خواهد بود مضافا بر اينكه زن هميشه دوست دارد همسرش فردى، توانا، قدرتمند و پناه‌گاه مطمئنى براى وی باشد و چنانچه زن و مرد از نظر سنى در يك سطح باشند هيچ گاه زن چنين تصورى را از شوهرش ندارد و وی را در حد خود مى بيند ولی چنانچه شوهر چند سالى بزرگتر باشد و از تجارب بيشترى بهره مند باشد زن حس مى كند همسر وی كسى است كه شايستگى هاى لازم را براى اداره منزل دارد و مى تواند در پناه وی يك زندگى ارامش بخش داشت.

 

– زن به دليل زايمان، شير دادن و… زودتر از مرد شكسته مى شود و هم سال بودن زن و شوهر سبب مى شود پس از يك دهه زندگى و آوردن چند فرزند شادابى زن در حد شادابى و نشاط مرد نباشد و حتی مطلوبيت وی نزد شوهر كم شود بنابراين براى پيشگيرى از مسأله كاملا طبيعى و زيستى بهتر است اين اختلاف سنى همواره بين زن و شوهر باشد تا همواره زن از نشاط كافى بهره مند باشد و مطلوبيت وی پیش شوهرش كاسته نشود.

 

ممكن است بگوييد مرد هم بايد براى همسرش مطلوبيت داشته باشد، آری اين حرف درست است ولی همانطور كه در بالا متذكر شديم مردها به دليل عدم زايمان و متحمل نشدن فرزند دارى و فرزندپرورشى ديرتر از زنان دچار شكستى و چين و چروك صورت و بدن مى شوند.

 

بهترین سن ازدواج

 

– نسبي بودن سن ازدواج

سن ازدواج امری است نسبي و متغیر که در اشخاص گوناگون، تفاوت ميکند . امکان دارد شخصی در هفده سالگی آماده ازدواج باشد، ولی شخصی در۲۵ سالگی هم قابلیت اداره خانواده را نداشته باشد.

 

– تعریف سن ازدواج

سن ازدواج، سنی است که جوان حس نیاز به ازدواج ميکند و تقدیر الهي در وجودش این حس نیاز را به جوشش می آورد.

 

– مستحب یا واجب بودن ازدواج

قانون تشریعی اسلام در این باره این است که ازدواج« مستحب مؤکد» است و بر انسان واجب نیست؛ ولی هر موقع نیاز به همسر در انسان سربرآورد و خواست که طغیان کند و انسان را به حرام بیندازد، ازدواج،« واجب» ميشود و عقب انداختن آن« حرام» است.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه

ارسال محرمانه محصولات جنسی

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

سن یکی از فاکتورهای اولیه‌ای است که افراد برای ازدواج در نظر می‌گیرند. تعدادی از افراد اعتقاد دارند که ازواج با همسن شرایط بهتری را نسبت به هنگامی است که زوجین فاصله سنی داشته باشند به وجود می‌آورد. اما این باور تا چه میزان صجت دارد؟ درست است که ملاک‌های افراد در مورد ازدواج تا حد بسیار زیادی می‌تواند شخصی و برآمده از ویژگی‌های شخصیتی باشد. با این حال تحقیقات روانشناسی می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم بیشتر زوج‌هایی که احساس رضایت بالایی از زندگی خود دارند چه فاصله سنی با یکدیگر دارند. ما در این مقاله به توضیحات بیشتر در این باره پرداخته‌ایم. همچنین مشاوره قبل از ازدواج نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

تحقیقات روانشناسی در مورد بهترین بازه تفاوت سنی نشان می‌دهد که معمولاً زوج‌های موفق از فاصله سنی بین 3 تا 4 سال با یکدیگر برخوردارند. به این صورت که مرد حدود 3 یا 4 سال از همسرش بزرگ‌تر است. با این حال تفاوت سنی تنها عامل تأثیرگذار در رضایت زناشویی نیست. عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا زوجین رضایت را در زندگی زناشویی خود تجربه کنند. در صورتی که افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی و درونی با یکدیگر سازگاری کافی داشته باشند می‌توانند بدون داشتن این تفاوت سنی نیز زندگی موفقی را تجربه کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه رضایت زناشویی کلیک کنید.

 

ازدواج با همسن

بسیاری از افراد در جلسات مشاوره پیش از ازدواج این مسئله را مطرح می‌کنند که آیا ازدواج با همسن درست است یا خیر. جواب این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول از همه اینکه سن تنها نباید به صورت تقویمی در نظر گرفته شود. در حقیقت ممکن است مطابق با تقویم، فرد در سن کمی باشد اما تجربیات او باعث شده که شخصیت پخته‌تری را نسبت به سنش بسازد. عکس این موضوع نیز صادق است. بسیاری از افراد با وجود بالا رفتن سن به دلایلی مثل پایین بودن هوش هیجانی در روابط ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را هم ردیف سایر هم سن و سالانشان دانست. 

این مسئله به ما نشان می‌دهد که لزوماً نباید زوجین دارای فاصله سنی مذکور باشند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر سن عقلی و هوشی به یکدیگر نزدیک باشند و بتوانند ارتباط درستی باهم برقرار کنند. برای آنکه در این زمینه اطلاعات بیشتری از فرد مقابلتان به دست بیاورید و به تصمیم‌گیری درستی برسید کمک گرفتن از یک روانشناس و انجام برخی تست‌های روانشناسی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای شناخت بیشتر در زمینه فاصله سنی در ازدواج کلیک کنید.

 

برخی افراد از لحاظ شخصیتی دارای ویژگی‌هایی هستند که نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای برتری طرف مقابل خود را تحمل کنند. این گونه افراد چه زن و چه مرد هنگام ازدواج بیشتر به دنبال کسی هستند که همسن یا کوچک‌تر از آن‌ها باشد. ازدواج با همسن برای این گونه افراد که معمولاً شخصیت‌های برتری طلب نامیده می‌شوند مناسب‌تر از ازدواج با افراد بزرگ‌تر است. هرچقدر که تفاوت سنی بالاتر برود این افراد در رابطه احساس آزردگی بیشتری می‌کنند و روابطشان بیشتر دستخوش تنش می‌شود. برای سنجش این گونه موارد نیز مشاوره پیش از ازدواج ضرورت دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

صمیمیت یکی از فاکتورهای اساسی در عشق است که وجود آن برای هر زندگی مشترکی ضروری است. آنچه صمیمت بین زوجین را بیشتر می‌کند، رفاقت و دوستی میان زوجین است. این رفاقت و دوستی باید به‌گونه‌ای باشد که شما بتوانید مشکلات و مسائلتان را با یکدیگر در میان بگذارید. معمولاً افراد هرچقدر از نظر سنی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، به دلیل کاهش اختلافات نسلی و بیشتر بودن تجارب مشترک صمیمت بیشتری بین خود احساس می‌کنند. درنتیجه می‌توان گفت ازدواج با همسن می‌تواند شانس شما را برای داشتن یک زندگی صمیمانه بیشتر کند.

این مسئله بسیار نسبی است و در حقیقت نمی‌توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. با این حال از آنجایی که زنان قدرت باروری و توان جنسی محدودتری نسبت به مردان دارند، ممکن است در میانسالی مشکلات بیشتری را تجربه کنند. به همین دلیل است که بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند با مردان بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه انتخاب همسر مناسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مزایا و معایب ازدواج با همسن چیست؟

ازدواج با همسن

فاکتور ها و پیش بینی های کننده های زیادی در مشاوره قبل ازدواج برای ادامه یک زندگی مشترک وجود دارد و باعث موفقیت زندگی می شود. عواملی مثل پول، داشتن فرزند، مدت زمانی که افراد قبل از ازدواج با هم می گذرانند و …..اما یکی دیگراز این پیش بینی کننده ها سن است.

روانشناسان معمولا فاصله سنی معقول و منطقی برای ازدواج را بین 4  تا 5 سال بیان می کنند. به این معنا که بهتر است مرد از همسر خود حدود 4 تا 5 سالی بزرگتر باشد. اما در حال حاضر با توجه به رشد ازدواج هایی که در دانشگاه ها اتفاق می افتد ازدواج با همسن در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

براساس مطالعات اخیری که در کشور آمریکا انجام شد پژوهشگران دریافتند ازدواج با هم سن پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت در زندگی مشترک بود. براساس این پژوهش ها در بین زوج هایی که فاصله سنی آنها یک سال بود نسبت به همتایان هم سن اشان احتمال طلاق 3 درصد بیشتر بود. این در حالی است که احتمال طلاق دربین زوج هایی که فاصله سنی شان 5 سال بود، حدود 18 درصد و دربین افرادی که تفاوت سنی شان 10 سال بود احتمال وقوع طلاق تقریبا 39 درصد بیشتر بود.

اختلاف سنی در حقیقت به معنای تفاوت در تجربیات زندگی و نقاط مرجع فرهنگی است. مساله اختلاف سنی یک مساله وابسته به فرهنگ است و شاید نتوان آن را بصورت یک نسخه صد در صدی برای همگان تجویز کرد، اما در این مقاله می خواهیم  به بیان مزایا و معایب ازدواج با هم سن بپردازیم.

در خانواده هایی که زنان با مردان یک سن اند ، اطاعت پذیری زن از مرد کمتر خواهد بود . مرد آن اقتدار و تکیه گاه بودن را نزد همسر خود ندارد و این می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. البته باید ذکر کنیم که رسیدن به شایستگی و اقتدار در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و این امر بستگی به ویژگی های شخصیتی و محیط تربیتی هر فرد نیز دارد.چه بسیار مردانی که با وجود سن پایین نمی توانند شایستگی و اقتدار لازم برای مدیریت فضای خانواده را داشته و درمقابل مردانی که با وجود سن پایین می توانند کانون خانواده را به خوبی اداره کنند؛ و زن نیز می تواند به عنوان یک مرجع قدرت به همسرش تکیه کند.

زمانی که زن و شوهر با هم در یک سن هستند طبیعتا تجربیات زندگی آنها یک سان است. این افراد وقایع و رویدادهای تاریخی و اجتماعی یکسانی را تجربه کرده اند مخصوصا زمانی که زن و شوهر اهل یک اقلیم و جغرافیا باشند و فرهنگ و مذهب یکسانی را نیز داشته باشند. در این شکل زندگی مرد و زن نمی توانند زیاد رشد دهنده باشند و باعث تعالی و پیشرفت یکدیگر بشوند.

زن نبض زندگی است و شادی او ضامن شادی خانه و خانواده است. شادابی زن جریان شادی را درخانه و بین دیگر اعضای خانواده  در ازدواج هایی که همسران هم سن هستند معمولا زنان به دلیل زایمان، بارداری، شیردادن و …زودتر از مرد شکسته شده و طراوت و جوانی خود را سریع تر از مرد از دست می دهد و چه بسا مطلوبیت و محبوبیت خود را نزد همسرش از دست بدهد و این شکستگی ظاهری باعث بروز مشکلات در زندگی زنا شوهری شود.

وقتی زوج ها با هم هم سن هستند بیان مشکلات زندگی برایشان راحت تر است. آنها بدون داشتن رو دربایستی می توانند به بیان مشکلات و به دنبال آنها پیدا کردن راهی برای حل مشکلات باشند.

همیشه بهترین رابطه های بین فردی در میان دوستان مدرسه اتفاق می افتد. دوستی هایی عمیق و ماندگار که صمیمت و یکرنگی در این رابطه حرف اول را می زند. دوستان مدرسه معمولا یک سن اند. زوج هایی که از لحاظ سنی یک سن هستند این حس دوستی و صممیت در بین شان حکمفرما می شود و می توانند رابطه ایی دوستانه و صمیمانه را با یکدیگر داشته باشند.

در بین زوج های هم سن حس انعطاف پذیری بیشتر حکم فرماست. تصمیم گیری ها مستبدانه و قلدرمابانه نیست و طرفین این قابلیت را دارند که در سختی ها و تصمیم گیری های زندگی انعطاف پذیری بیشتری داشته و خود را با شرایط موجود وفق دهند.

زن ومردی که با یکدیگر هم سن هستند در انجام فعالیت های جسمی توقع واقع بینانه از یکدیگر دارند چرا که فرسودگی های جسمی برای هر دو به یک شکل صورت می گیرد. این زوج ها انتظاراتشان فراتر از حد توانمندی های جسمی طرف مقابل نیست.

زنان و مردانی که در یک سن با هم ازدواج می کنند ازلحاظ تفاهم عاطفی، روحی، فکری،اجتماعی و جنسی بیشتر با هم تفاهم دارند. این افراد یکدیگر را بهتر درک می کنند و زندگی زنا شوهری آنان کمتر دچار مشکل می گردد.

در زندگی های امروزی که مردسالاری یا زن سالاری مطلوب شمرده نمی شود بلکه سعی در تفاهم و توافق است، دیگر ازدواج با همسر هم سن عیب حساب نمی شود بلکه می تواند در ایجاد خوشبختی کمک کننده و مفید هم باشد.

در پایان لازم است ذکر گردد که آنچه گفته شد بر اساس ویژگی های فردی و شخصیتی هر فرد متفاوت است چرا که هر فرد دنیای روانی و عاطفی خاص خودش را دارد. اگر در بحث ازدواج مساله سن وسال بیان می شود بر اساس پژوهش های موجود است. سن و سال نمی تواند یک معیار قطعی برای شاد بودن و تداوم زندگی باشد چه بسیارند زوج هایی که با وجود اختلاف سنی زیاد زندگی  شاد و موفقی داشته اند و توانسته اند عشق را جایگزین دیگر فاکتور های لازم برای ادامه یک زندگی شاد و آرام نمایند.

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی مشکلی ندارد و بیشتر به دیگر شرایط وابسطه است .

برای ازدواج با همسن بهتر است ابتدا بلوغ عقلی و فکری دختر و پسر سنجیده شود تا با در نظر گرفتن شرایط دریابند که آیا مناسب برای یکدیگر هستند یا خیر. که برای یافتن این موضوع بهترین کار مراجعه به مشاوره ازدواج است که با آگاهی و تجربه تشخصیص می دهند زوج از لحاظ طرز تفکر و فرهنگ و اخلاقیات تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند .

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی آسیب شناخته نمی شود اما معمولا ترجیح این است که دختر به دلیل بلوغ عقلی و منطقی زود تر نسبت به پسر کوچک تر باشد تا از لحاظ فکری در یک سطح قرار بگیرند اما زوج های همسن را نیز آسیب تلقی نمی کنند چرا که بسته به افراد ممکناست تمام این شرایط تغییر کنند . و در حال حاضر تنها ازدواجی که جزو ازدواج های نامتعارف در جامعه شناخته می شود ازدواج با زن بزرگتر از مرد نیز است .

توصیه هایی برای ازدواج با همسن برای کسانی که قصد این نوع ازدواج را دارند بسیار ضروری است . اولین و مهم ترین نکته در این امر این است که مطمئن شوید از نظر فکری با همسرتان در یک سطح قرار دارید و در آینده به مشکل برنمی خورید ؛ همانطور گه پیش تر گفتیم برای آگاهی از این امر بهترین کار راهنمایی از مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده می باشد .

از د یگر توصیه ها برای ازدواج با همسن این است که بدانید آیا شما می توانید یک مرد همسن خودتان را برای زندگی انتخاب کنید . زیرا این احساس کاملا شخصی است و بعضی از زن ها به طور ذاتی نمی توانند مرد همسن خودشان را به عنوان یک شریک زندگی قبول کنند زیرا ترجیح می دهند همسرشان از خودشان بزرگ تر باشد تا احساس بهتری داشته باشند و می توانند در زندگی به آنها تکیه کنند و احساس امنیت بیشتری داشته باشند ؛ اما این احساس ها کاملا فردی است و ممکن است در هرکس به نحوی باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.  

منبع : Will the marriage between a same-aged boy and girl make …

براي مشاوره در زمينه ازدواج با همسن چه مزایا و معایبی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

ازدواج در سن پایین | بررسی مزایا و معایب

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

ازدواج بدون عشق | آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ازدواج با همسن

وب‌ سایت

avijeee@ 

info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران – میرداماد

021-62999066 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

در سریع ترین وقت ممکن

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید

مشاهده

برای طرح سوالات خود ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شروع گفتگو

مشاوره برای هموطنان خارج از کشور

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مزایا و معایب ازدواج با همسن چیست؟

ازدواج با همسن

فاکتور ها و پیش بینی های کننده های زیادی در مشاوره قبل ازدواج برای ادامه یک زندگی مشترک وجود دارد و باعث موفقیت زندگی می شود. عواملی مثل پول، داشتن فرزند، مدت زمانی که افراد قبل از ازدواج با هم می گذرانند و …..اما یکی دیگراز این پیش بینی کننده ها سن است.

روانشناسان معمولا فاصله سنی معقول و منطقی برای ازدواج را بین 4  تا 5 سال بیان می کنند. به این معنا که بهتر است مرد از همسر خود حدود 4 تا 5 سالی بزرگتر باشد. اما در حال حاضر با توجه به رشد ازدواج هایی که در دانشگاه ها اتفاق می افتد ازدواج با همسن در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

براساس مطالعات اخیری که در کشور آمریکا انجام شد پژوهشگران دریافتند ازدواج با هم سن پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت در زندگی مشترک بود. براساس این پژوهش ها در بین زوج هایی که فاصله سنی آنها یک سال بود نسبت به همتایان هم سن اشان احتمال طلاق 3 درصد بیشتر بود. این در حالی است که احتمال طلاق دربین زوج هایی که فاصله سنی شان 5 سال بود، حدود 18 درصد و دربین افرادی که تفاوت سنی شان 10 سال بود احتمال وقوع طلاق تقریبا 39 درصد بیشتر بود.

اختلاف سنی در حقیقت به معنای تفاوت در تجربیات زندگی و نقاط مرجع فرهنگی است. مساله اختلاف سنی یک مساله وابسته به فرهنگ است و شاید نتوان آن را بصورت یک نسخه صد در صدی برای همگان تجویز کرد، اما در این مقاله می خواهیم  به بیان مزایا و معایب ازدواج با هم سن بپردازیم.

در خانواده هایی که زنان با مردان یک سن اند ، اطاعت پذیری زن از مرد کمتر خواهد بود . مرد آن اقتدار و تکیه گاه بودن را نزد همسر خود ندارد و این می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. البته باید ذکر کنیم که رسیدن به شایستگی و اقتدار در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و این امر بستگی به ویژگی های شخصیتی و محیط تربیتی هر فرد نیز دارد.چه بسیار مردانی که با وجود سن پایین نمی توانند شایستگی و اقتدار لازم برای مدیریت فضای خانواده را داشته و درمقابل مردانی که با وجود سن پایین می توانند کانون خانواده را به خوبی اداره کنند؛ و زن نیز می تواند به عنوان یک مرجع قدرت به همسرش تکیه کند.

زمانی که زن و شوهر با هم در یک سن هستند طبیعتا تجربیات زندگی آنها یک سان است. این افراد وقایع و رویدادهای تاریخی و اجتماعی یکسانی را تجربه کرده اند مخصوصا زمانی که زن و شوهر اهل یک اقلیم و جغرافیا باشند و فرهنگ و مذهب یکسانی را نیز داشته باشند. در این شکل زندگی مرد و زن نمی توانند زیاد رشد دهنده باشند و باعث تعالی و پیشرفت یکدیگر بشوند.

زن نبض زندگی است و شادی او ضامن شادی خانه و خانواده است. شادابی زن جریان شادی را درخانه و بین دیگر اعضای خانواده  در ازدواج هایی که همسران هم سن هستند معمولا زنان به دلیل زایمان، بارداری، شیردادن و …زودتر از مرد شکسته شده و طراوت و جوانی خود را سریع تر از مرد از دست می دهد و چه بسا مطلوبیت و محبوبیت خود را نزد همسرش از دست بدهد و این شکستگی ظاهری باعث بروز مشکلات در زندگی زنا شوهری شود.

وقتی زوج ها با هم هم سن هستند بیان مشکلات زندگی برایشان راحت تر است. آنها بدون داشتن رو دربایستی می توانند به بیان مشکلات و به دنبال آنها پیدا کردن راهی برای حل مشکلات باشند.

همیشه بهترین رابطه های بین فردی در میان دوستان مدرسه اتفاق می افتد. دوستی هایی عمیق و ماندگار که صمیمت و یکرنگی در این رابطه حرف اول را می زند. دوستان مدرسه معمولا یک سن اند. زوج هایی که از لحاظ سنی یک سن هستند این حس دوستی و صممیت در بین شان حکمفرما می شود و می توانند رابطه ایی دوستانه و صمیمانه را با یکدیگر داشته باشند.

در بین زوج های هم سن حس انعطاف پذیری بیشتر حکم فرماست. تصمیم گیری ها مستبدانه و قلدرمابانه نیست و طرفین این قابلیت را دارند که در سختی ها و تصمیم گیری های زندگی انعطاف پذیری بیشتری داشته و خود را با شرایط موجود وفق دهند.

زن ومردی که با یکدیگر هم سن هستند در انجام فعالیت های جسمی توقع واقع بینانه از یکدیگر دارند چرا که فرسودگی های جسمی برای هر دو به یک شکل صورت می گیرد. این زوج ها انتظاراتشان فراتر از حد توانمندی های جسمی طرف مقابل نیست.

زنان و مردانی که در یک سن با هم ازدواج می کنند ازلحاظ تفاهم عاطفی، روحی، فکری،اجتماعی و جنسی بیشتر با هم تفاهم دارند. این افراد یکدیگر را بهتر درک می کنند و زندگی زنا شوهری آنان کمتر دچار مشکل می گردد.

در زندگی های امروزی که مردسالاری یا زن سالاری مطلوب شمرده نمی شود بلکه سعی در تفاهم و توافق است، دیگر ازدواج با همسر هم سن عیب حساب نمی شود بلکه می تواند در ایجاد خوشبختی کمک کننده و مفید هم باشد.

در پایان لازم است ذکر گردد که آنچه گفته شد بر اساس ویژگی های فردی و شخصیتی هر فرد متفاوت است چرا که هر فرد دنیای روانی و عاطفی خاص خودش را دارد. اگر در بحث ازدواج مساله سن وسال بیان می شود بر اساس پژوهش های موجود است. سن و سال نمی تواند یک معیار قطعی برای شاد بودن و تداوم زندگی باشد چه بسیارند زوج هایی که با وجود اختلاف سنی زیاد زندگی  شاد و موفقی داشته اند و توانسته اند عشق را جایگزین دیگر فاکتور های لازم برای ادامه یک زندگی شاد و آرام نمایند.

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی مشکلی ندارد و بیشتر به دیگر شرایط وابسطه است .

برای ازدواج با همسن بهتر است ابتدا بلوغ عقلی و فکری دختر و پسر سنجیده شود تا با در نظر گرفتن شرایط دریابند که آیا مناسب برای یکدیگر هستند یا خیر. که برای یافتن این موضوع بهترین کار مراجعه به مشاوره ازدواج است که با آگاهی و تجربه تشخصیص می دهند زوج از لحاظ طرز تفکر و فرهنگ و اخلاقیات تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند .

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی آسیب شناخته نمی شود اما معمولا ترجیح این است که دختر به دلیل بلوغ عقلی و منطقی زود تر نسبت به پسر کوچک تر باشد تا از لحاظ فکری در یک سطح قرار بگیرند اما زوج های همسن را نیز آسیب تلقی نمی کنند چرا که بسته به افراد ممکناست تمام این شرایط تغییر کنند . و در حال حاضر تنها ازدواجی که جزو ازدواج های نامتعارف در جامعه شناخته می شود ازدواج با زن بزرگتر از مرد نیز است .

توصیه هایی برای ازدواج با همسن برای کسانی که قصد این نوع ازدواج را دارند بسیار ضروری است . اولین و مهم ترین نکته در این امر این است که مطمئن شوید از نظر فکری با همسرتان در یک سطح قرار دارید و در آینده به مشکل برنمی خورید ؛ همانطور گه پیش تر گفتیم برای آگاهی از این امر بهترین کار راهنمایی از مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده می باشد .

از د یگر توصیه ها برای ازدواج با همسن این است که بدانید آیا شما می توانید یک مرد همسن خودتان را برای زندگی انتخاب کنید . زیرا این احساس کاملا شخصی است و بعضی از زن ها به طور ذاتی نمی توانند مرد همسن خودشان را به عنوان یک شریک زندگی قبول کنند زیرا ترجیح می دهند همسرشان از خودشان بزرگ تر باشد تا احساس بهتری داشته باشند و می توانند در زندگی به آنها تکیه کنند و احساس امنیت بیشتری داشته باشند ؛ اما این احساس ها کاملا فردی است و ممکن است در هرکس به نحوی باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.  

منبع : Will the marriage between a same-aged boy and girl make …

براي مشاوره در زمينه ازدواج با همسن چه مزایا و معایبی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

ازدواج در سن پایین | بررسی مزایا و معایب

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

ازدواج بدون عشق | آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ازدواج با همسن

وب‌ سایت

avijeee@ 

info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران – میرداماد

021-62999066 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

در سریع ترین وقت ممکن

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید

مشاهده

برای طرح سوالات خود ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شروع گفتگو

مشاوره برای هموطنان خارج از کشور

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مزایا و معایب ازدواج با همسن چیست؟

ازدواج با همسن

فاکتور ها و پیش بینی های کننده های زیادی در مشاوره قبل ازدواج برای ادامه یک زندگی مشترک وجود دارد و باعث موفقیت زندگی می شود. عواملی مثل پول، داشتن فرزند، مدت زمانی که افراد قبل از ازدواج با هم می گذرانند و …..اما یکی دیگراز این پیش بینی کننده ها سن است.

روانشناسان معمولا فاصله سنی معقول و منطقی برای ازدواج را بین 4  تا 5 سال بیان می کنند. به این معنا که بهتر است مرد از همسر خود حدود 4 تا 5 سالی بزرگتر باشد. اما در حال حاضر با توجه به رشد ازدواج هایی که در دانشگاه ها اتفاق می افتد ازدواج با همسن در بین جوانان رواج پیدا کرده است.

براساس مطالعات اخیری که در کشور آمریکا انجام شد پژوهشگران دریافتند ازدواج با هم سن پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت در زندگی مشترک بود. براساس این پژوهش ها در بین زوج هایی که فاصله سنی آنها یک سال بود نسبت به همتایان هم سن اشان احتمال طلاق 3 درصد بیشتر بود. این در حالی است که احتمال طلاق دربین زوج هایی که فاصله سنی شان 5 سال بود، حدود 18 درصد و دربین افرادی که تفاوت سنی شان 10 سال بود احتمال وقوع طلاق تقریبا 39 درصد بیشتر بود.

اختلاف سنی در حقیقت به معنای تفاوت در تجربیات زندگی و نقاط مرجع فرهنگی است. مساله اختلاف سنی یک مساله وابسته به فرهنگ است و شاید نتوان آن را بصورت یک نسخه صد در صدی برای همگان تجویز کرد، اما در این مقاله می خواهیم  به بیان مزایا و معایب ازدواج با هم سن بپردازیم.

در خانواده هایی که زنان با مردان یک سن اند ، اطاعت پذیری زن از مرد کمتر خواهد بود . مرد آن اقتدار و تکیه گاه بودن را نزد همسر خود ندارد و این می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. البته باید ذکر کنیم که رسیدن به شایستگی و اقتدار در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و این امر بستگی به ویژگی های شخصیتی و محیط تربیتی هر فرد نیز دارد.چه بسیار مردانی که با وجود سن پایین نمی توانند شایستگی و اقتدار لازم برای مدیریت فضای خانواده را داشته و درمقابل مردانی که با وجود سن پایین می توانند کانون خانواده را به خوبی اداره کنند؛ و زن نیز می تواند به عنوان یک مرجع قدرت به همسرش تکیه کند.

زمانی که زن و شوهر با هم در یک سن هستند طبیعتا تجربیات زندگی آنها یک سان است. این افراد وقایع و رویدادهای تاریخی و اجتماعی یکسانی را تجربه کرده اند مخصوصا زمانی که زن و شوهر اهل یک اقلیم و جغرافیا باشند و فرهنگ و مذهب یکسانی را نیز داشته باشند. در این شکل زندگی مرد و زن نمی توانند زیاد رشد دهنده باشند و باعث تعالی و پیشرفت یکدیگر بشوند.

زن نبض زندگی است و شادی او ضامن شادی خانه و خانواده است. شادابی زن جریان شادی را درخانه و بین دیگر اعضای خانواده  در ازدواج هایی که همسران هم سن هستند معمولا زنان به دلیل زایمان، بارداری، شیردادن و …زودتر از مرد شکسته شده و طراوت و جوانی خود را سریع تر از مرد از دست می دهد و چه بسا مطلوبیت و محبوبیت خود را نزد همسرش از دست بدهد و این شکستگی ظاهری باعث بروز مشکلات در زندگی زنا شوهری شود.

وقتی زوج ها با هم هم سن هستند بیان مشکلات زندگی برایشان راحت تر است. آنها بدون داشتن رو دربایستی می توانند به بیان مشکلات و به دنبال آنها پیدا کردن راهی برای حل مشکلات باشند.

همیشه بهترین رابطه های بین فردی در میان دوستان مدرسه اتفاق می افتد. دوستی هایی عمیق و ماندگار که صمیمت و یکرنگی در این رابطه حرف اول را می زند. دوستان مدرسه معمولا یک سن اند. زوج هایی که از لحاظ سنی یک سن هستند این حس دوستی و صممیت در بین شان حکمفرما می شود و می توانند رابطه ایی دوستانه و صمیمانه را با یکدیگر داشته باشند.

در بین زوج های هم سن حس انعطاف پذیری بیشتر حکم فرماست. تصمیم گیری ها مستبدانه و قلدرمابانه نیست و طرفین این قابلیت را دارند که در سختی ها و تصمیم گیری های زندگی انعطاف پذیری بیشتری داشته و خود را با شرایط موجود وفق دهند.

زن ومردی که با یکدیگر هم سن هستند در انجام فعالیت های جسمی توقع واقع بینانه از یکدیگر دارند چرا که فرسودگی های جسمی برای هر دو به یک شکل صورت می گیرد. این زوج ها انتظاراتشان فراتر از حد توانمندی های جسمی طرف مقابل نیست.

زنان و مردانی که در یک سن با هم ازدواج می کنند ازلحاظ تفاهم عاطفی، روحی، فکری،اجتماعی و جنسی بیشتر با هم تفاهم دارند. این افراد یکدیگر را بهتر درک می کنند و زندگی زنا شوهری آنان کمتر دچار مشکل می گردد.

در زندگی های امروزی که مردسالاری یا زن سالاری مطلوب شمرده نمی شود بلکه سعی در تفاهم و توافق است، دیگر ازدواج با همسر هم سن عیب حساب نمی شود بلکه می تواند در ایجاد خوشبختی کمک کننده و مفید هم باشد.

در پایان لازم است ذکر گردد که آنچه گفته شد بر اساس ویژگی های فردی و شخصیتی هر فرد متفاوت است چرا که هر فرد دنیای روانی و عاطفی خاص خودش را دارد. اگر در بحث ازدواج مساله سن وسال بیان می شود بر اساس پژوهش های موجود است. سن و سال نمی تواند یک معیار قطعی برای شاد بودن و تداوم زندگی باشد چه بسیارند زوج هایی که با وجود اختلاف سنی زیاد زندگی  شاد و موفقی داشته اند و توانسته اند عشق را جایگزین دیگر فاکتور های لازم برای ادامه یک زندگی شاد و آرام نمایند.

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی مشکلی ندارد و بیشتر به دیگر شرایط وابسطه است .

برای ازدواج با همسن بهتر است ابتدا بلوغ عقلی و فکری دختر و پسر سنجیده شود تا با در نظر گرفتن شرایط دریابند که آیا مناسب برای یکدیگر هستند یا خیر. که برای یافتن این موضوع بهترین کار مراجعه به مشاوره ازدواج است که با آگاهی و تجربه تشخصیص می دهند زوج از لحاظ طرز تفکر و فرهنگ و اخلاقیات تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند .

ازدواج با همسن از نظر روانشناسی آسیب شناخته نمی شود اما معمولا ترجیح این است که دختر به دلیل بلوغ عقلی و منطقی زود تر نسبت به پسر کوچک تر باشد تا از لحاظ فکری در یک سطح قرار بگیرند اما زوج های همسن را نیز آسیب تلقی نمی کنند چرا که بسته به افراد ممکناست تمام این شرایط تغییر کنند . و در حال حاضر تنها ازدواجی که جزو ازدواج های نامتعارف در جامعه شناخته می شود ازدواج با زن بزرگتر از مرد نیز است .

توصیه هایی برای ازدواج با همسن برای کسانی که قصد این نوع ازدواج را دارند بسیار ضروری است . اولین و مهم ترین نکته در این امر این است که مطمئن شوید از نظر فکری با همسرتان در یک سطح قرار دارید و در آینده به مشکل برنمی خورید ؛ همانطور گه پیش تر گفتیم برای آگاهی از این امر بهترین کار راهنمایی از مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده می باشد .

از د یگر توصیه ها برای ازدواج با همسن این است که بدانید آیا شما می توانید یک مرد همسن خودتان را برای زندگی انتخاب کنید . زیرا این احساس کاملا شخصی است و بعضی از زن ها به طور ذاتی نمی توانند مرد همسن خودشان را به عنوان یک شریک زندگی قبول کنند زیرا ترجیح می دهند همسرشان از خودشان بزرگ تر باشد تا احساس بهتری داشته باشند و می توانند در زندگی به آنها تکیه کنند و احساس امنیت بیشتری داشته باشند ؛ اما این احساس ها کاملا فردی است و ممکن است در هرکس به نحوی باشد .

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.  

منبع : Will the marriage between a same-aged boy and girl make …

براي مشاوره در زمينه ازدواج با همسن چه مزایا و معایبی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

ازدواج در سن پایین | بررسی مزایا و معایب

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

ازدواج بدون عشق | آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

ازدواج با همسن

وب‌ سایت

avijeee@ 

info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران – میرداماد

021-62999066 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

در سریع ترین وقت ممکن

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید

مشاهده

برای طرح سوالات خود ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شروع گفتگو

مشاوره برای هموطنان خارج از کشور

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از پارسینه،جدیدترین آمار های تفاوت سنی زوج ها نشان می دهد بیشترین فراوانی ازدواج بین دختر و پسر هایی با فاصله سنی صفر است.

فاصله سنی زوج ها، یکی از موضوعاتی است که وابستگی زیادی به فرهنگ دارد. زمانی اختلاف سنی بیشتر از ۳-۴ سال، مطلوب و معمول بود، اما حالا فاصله کم سنی همسران رواج بیشتری یافته است. نمودار های فاصله سنی همسران در ازدواج های بین سال های ۹۰ تا ۹۶ در سایت ثبت احوال نشان می دهد بالاترین فراوانی ازدواج با حدود ۱۲ درصد در فاصله سنی زیر یک سال، اتفاق افتاده است. همسن بودن همسران با همدیگر به خودی خود، ایرادی ندارد، اما بی توجهی به برخی نکات در این شرایط می تواند مشکلات این گروه از همسران را افزایش دهد. در ادامه این مطلب، نکات مهمی در این باره مطرح خواهد شد که مطالعه شان به دختر و پسر های دم بخت و حتی زوج هایی که همسن هستند و به تازگی ازدواج کرده اند، توصیه می شود.

مسئله همسن بودن زوج ها پیچیده است!

درباره اختلاف سنی زن و شوهرها، نمی توان هیچ باید و نباید کلی و عمومی در نظر گرفت. هرچند بزرگ تر بودن مرد بهتر است، اما نمی توان برای تمامی زوج ها گفت که حتما باید سن آقا از خانم بیشتر باشد یا این که اختلاف سنی مطلوب به عنوان مثال فقط ۳ تا ۵ سال است و اگر غیر از این باشد، به هیچ عنوان خوب نیست. بلکه موضوعی که در خصوص اختلاف سنی همسران وجود دارد، بحث چالش های بیشتر یا کمتر در حالت های مختلف فاصله سنی است. به عنوان مثال تجربه نشان می دهد در اختلاف سنی بالای ۱۰ سال، همسران با چالش های بیشتری روبه رو هستند، اما این موضوع به آن معنا نیست که هر کسی به این سبک ازدواج کند، بعد از چند سال، حتما ازدواجش با مشکلات جدی روبه رو می شود. درباره ازدواج با همسن، اما مسئله کمی پیچیده تر است. به آن معنا که بسته به سن همسران، این وضعیت می تواند چالش های بیشتر یا کمتری را به دنبال داشته باشد و نتیجه گیری کلی درباره آن اصلا وجود ندارد، اما منظور از وابستگی این موضوع با سن همسران چیست؟

گروه هایی بدون چالش اضافه

بگذارید ابتدا درباره گروه هایی صحبت کنیم که همسن بودن خانم و آقا در آن ها، چندان چالش برانگیز نیست. اولین گروه، افرادی هستند که در سنین میان سالی با فردی همسن ازدواج می کنند. در چنین ازدواج هایی به صورت معمول، همسن بودن همسران موضوع چندان مهمی نیست و کمتر چالش های مجزایی ایجاد می شود. گروه دیگری که ازدواج با افراد همسن بین آن ها کمتر به چالش های خاص منجر می شود، افراد بالای ۳۰ سال هستند. چرایی این موضوع نیز بیشتر به جا افتادن دختران و پسران در نقش های اجتماعی خود در این سنین مربوط است. اما در مقابل، گروه سنی دیگری هست که همسن بودن زوج در آن می تواند چالش برانگیز باشد.

وقتی احتمال دردسر افزایش می یابد

افراد وقتی در اوایل جوانی یا به عبارتی دیگر زیر ۲۵ سال ازدواج می کنند، با چالش های متفاوتی نسبت به ازدواج در سنین بالاتر روبه رو می شوند. البته ازدواج در این سنین مزیت های خاص خود را هم دارد، اما بی توجهی به چالش های ویژه این سنین، می تواند میزان اختلاف و البته جدایی و طلاق را افزایش دهد. یکی از موضوعاتی که می تواند به اختلاف بین همسران زیر ۲۵ سال دامن بزند، همین همسن بودن آن هاست، اما چرا چنین است؟ هم اکنون انتظارات جامعه از یک پسر جوان ۲۲-۲۳ ساله با انتظاراتی که از یک دختر جوان همسن دارد، متفاوت است. این که چقدر از این انتظارات، درست و به جاست، محل بحث فعلی ما نیست؛ بلکه بحث بر سر تفاوت هایی است که در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال از یک پسر در این سن انتظار می رود توان کسب درآمد داشته باشد و مسیر زندگی اش را تا حد زیادی مشخص کند و بداند می خواهد طی سال های بعد در چه زمینه ای کار کند. این انتظارات وقتی که پسر ازدواج می کند البته تشدید می شود. جنس این انتظارات به گونه ای است که امکان دستیابی به آن ها در ابتدای جوانی در غالب موارد میسر نیست، اما در مقابل دختری در همین سن و سال، به ویژه اگر قصد ازدواج داشته باشد، با انتظارات متفاوتی روبه رو می شود؛ انتظاراتی که بسیاری از دختران نیز در همان اوایل جوانی می توانند به آن برسند. انتظارات، متفاوت و البته میزان تسلط متفاوت دختران و پسران بر نقش های اجتماعی شان در ابتدای جوانی، می تواند شرایط خاصی را ایجاد کند. به این معنی که دختر در این سن، بعد از ازدواج شانس بیشتری دارد که بتواند مطابق انتظار جامعه و همسر خود عمل کند، اما در مقابل پسر به واسطه نرسیدن به انتظارات، ممکن است تحت فشار زیادی از سوی خانواده و همسر خود باشد. همین نداشتن توازن در انتظارات و میزان تسلط بر آن ها می تواند به منبعی مهم برای اختلاف بین همسران تبدیل شود.ازدواج با همسن

چند توصیه برای مدیریت این چالش

اول آن که اگر در ابتدای دوران جوانی هستید و قصد ازدواج با فردی هم سن را دارید یا ازدواج کرده اید، لازم نیست نگران باشید. این موضوع می تواند چالش های اضافه تری به همراه داشته باشد، اما نمی توان آن را به عنوان نکته منفی در نظر گرفت. جدای از این مسئله، یادتان باشد همسران جوان همسن لازم است در کنار صبر و بردباری، انتظاراتی واقع بینانه از همدیگر داشته باشند و تحت تاثیر انتظارات اطرافیان به همسر خود فشار اضافه وارد نکنند. در کنار آن به خانواده ها نیز توصیه می شود در عین حال که به مستقل شدن جوانان کمک می کنند، در سال های ابتدایی ازدواج به حمایت و پشتیبانی از همسران جوان ادامه دهند.

در حال حاضر تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سنی بیشتر است ولی تعداد دختران از پسران در یک رده سنی پایین تر کمتر است و راه حل جلوگیری از تجرد قطعی این تعداد دختر همسن گزینی پسران در ازدواج است.

بعد از آنکه، در روزهای اول بعد از تعطیلات نوروز امسال، از سوی مسئولان سازمان ثبت احوال اعلام شد که طلاق در سال گذشته 16 درصد افزایش و ازدواج به میزان زیادی کاهش داشته اشت، بسیاری از کارشناسان به تکاپو افتاده اند تا دلایل آن را بررسی کنند.

یکی از این کارشناسان شهلا کاظمی پور، معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه است که با اعلام اینکه اختلاف میانگین سنی دختران و پسران در ازدواج همچنان پنج سال باقی مانده است گفته است که تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت تجرد قطعی کشور افزوده می شود.

او اظهار داشته است: استاندارد بین المللی این است که از بین هر 205 نوزاد متولد شده در دنیا 100 نوزاد دختر و 105 نوزاد پسر باشد و این ترکیب در ایران نیز مستثئی نیست چرا که مرگ و میر پسرها در بدو تولد بیشتر است و این تعداد دختر و پسر معمولا در سنین جوانی به تعادل می رسند و در ایران هم معمولا در سالهای مختلف تفاوت جمعیت زنان و مردان اختلافی در حدود یک میلیون نفر داشته که طبیعی است.

کاظمی پور با بیان این که هم اکنون تعداد دختران مجرد 15 تا 19 ساله از میزان پسرهای مجرد 15 تا 19 ساله کمتر است، ادامه داد: در تمامی رده های سنی تعداد دختران مجرد همان رنج سنی از میزان پسران مجرد کمتر است.ازدواج با همسن

وی تاکید کرد: ولی به دلیل این که بین سن ازدواج دختران و پسرها به طور متوسط پنج سال فاصله وجود دارد در مقایسه تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله با پسرهای مجرد 20 تا 40 ساله، تعداد دختران حدود یک میلیون نفر بیشتر است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در مورد علت این مسئله توضیح داد: به دلیل افزایش تعداد موالید در دهه اول انقلاب کشور ما دارای یک هرم سنی با قاعده وسیع بوده و تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله کشور از جمعیت 20 تا 24 ساله بیشتر بود و زمانی که تعداد دختران را یک رنج سنی پایین تر می گیریم این قاعده سنی متورم تر است و تعداد دخترهایی بیشتری در این رده قرار دارد. 

وی با بیان این که با کاهش تعداد موالید قاعده هرم سنی در ایران در حال کوچک شدن است ادامه داد: با جمع شدن این قاعده هرم سنی، تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله از 20 تا 24 ساله کمتر شده و تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله از پسرهای 20 تا 40 ساله کمتر می شود و در یک دهه آینده پسرهای در معرض ازدواج از دخترهای در معرض ازدواج بیشتر می شوند.

کاظمی پور تصریح کرد: این مسئله منجر به مجرد ماندن یک میلیون دختر تا ده سال آینده می شود.

وی با بیان این که این مشکل از سوی کارشناسان از دهه 70 گوشزد شده است گفت: در حال حاضر تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سنی بیشتر است ولی تعداد دختران از پسران در یک رده سنی پایین تر کمتر است و راه حل جلوگیری از تجرد قطعی این تعداد دختر همسن گزینی پسران در ازدواج است. 

 ازدواج، اولویت پنجم زندگیپدیده تاخیر در ازدواج یکی از پیامدهای دهه های نخست ورود زنان به عرصه کار و اجتماع است. این پدیده منحصر به ایران نیست و در دوره گذار از سنت به مدرنیته در همه جوامع مشاهده می شود. پژوهشی در این زمینه از سوی مرکز مشارکت زنان در ایران نشان می دهد که ازدواج در طبقه بندی آرزوها و برنامه های جوانان، در اولویت پنجم  قرار دارد. نمودارهای رسمی نشان می دهند که گزینه های نخستین پسران و دختران به ترتیب اشتغال و تحصیل هستند. گزینه هایی که برای برخی جوانان، به آرزوهایی دور از دسترس تبدیل شده اند. اما آیا در میان مجموعه ای دلایل فرهنگی و اجتماعی، عامل نهایی تاخیر در ازدواج جوانان، بالا رفتن آمار دختران دانشگاه رفته است؟

دکتر نوشین یاوری، جامعه شناس و همکار سازمان ملل در امور زنان، در این خصوص می گوید: «تحصیلات فاکتور مهمی است، اما دلایل تعیین کننده دیگری نیز وجود دارند. روند تحصیلات در ایران به تحولات اجتماعی پس از آغاز مدرنیزاسیون بازمی گردد. تحصیلات در ایران راهی بود برای کسب موفقیت و ارتقای جایگاه اجتماعی برای کسانی که پشتوانه قوی خانوادگی نداشتند. این روند از زمان رضا شاه شروع شد و با تقسیم اراضی و رشد طبقه متوسط به شکلی محدود ادامه یافت. در این روند، همیشه تعداد دختران دانشجو از پسران کمتر بود و تحصیلات بالا برای آنها در غالب موارد به منظور سرمایه گذاری برای ازدواجی بهتر صورت می گرفت. اما پس از انقلاب که درهای جامعه و دانشگاه به دلیل اسلامی شدن، خواسته یا ناخواسته، روی دختران خانواده های سنتی و شهرستانی باز شد، گروه عظیمی  تازه مزه در اجتماع بودن و تحصیل را چشیدند. این موجب بالا رفتن مطالبات  و نقش دیگری برای آنها شد. آنها می خواستند مستقل باشند؛ کار، درآمد و مسئولیت داشته باشند. همه ی این ها، نظم و تعریف جدیدی را بین زن و مرد و روابط اجتماعی آنها ایجاد کرده اند.»

همسن گزینی، راه حل یا مشکل؟از طرفی کارشناسان جامعه شناسی ازدواج پسران با زنان بزرگتر از خود را یک معضل اجتماعی- فرهنگی می‌دانند و می‌گویند: این که دختران بهتر است در زمان ازدواج کوچکتر باشند حرف نادرستی نیست. همسن بودن هم در صورتی که بیشتر از لحاظ فرهنگی – اجتماعی و تحصیلی با هم به نتیجه رسیده باشند مشکل آفرین نیست. اما اختلاف سن 10 تا 20 سال یک پدیده اجتماعی است که راهکار مقابله با آن فرهنگ‌سازی است.به گفته آنان زنان و مردان با این اختلاف سنی از نظر جسمانی با هم هماهنگ نیستند پس وقتی مردان همسرانی 10 تا 20 سال بزرگتر می‌گیرند بعد از مدت کوتاهی این حس و علاقه از یک طرف کمرنگ می شود. سپس در ادامه مشکلاتی را به وجود می آورد از طرفی این زنان برای اینکه بتوانند جوانان را در کنار خود داشته باشند به دلیل اینکه اکثرا از شرایط مالی خوبی برخوردارند حاضر به انجام هر هزینه‌ای هستند که این وضعیت سبب می شود مردان متوقع و تنبل شوند. چون هر چیزی را اراده کنند بدست می‌آورند. در صورت بروز مشکل هم، جدایی راهی است که انتخاب می‌شود و این یعنی افزایش آمار طلاق در ایران و مسایل بعدی آن.

در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد، روستایی در قلب کویر جای گرفته است که دنیای آن شما را به حال متفاوتی خواهد برد.

با وجودیکه فوتبال در قاره ی کهن به اندازه ی اروپا جذاب و دیدنی نیست، در طی سال های گذشته به خصوص در سال ۲۰۲۰ پیشرفت های زیادی داشته و به لطف تلاش های بازیکنان و مربیان به خصوص ستارگان آسیا در ۲۰۲۰، طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

ازدواج با همسن

نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگ…نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگونه مي توانيم اين عمل را ترك كنيم؟در جواب به اين سؤال مناسب است به سه مطلب اش…

چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟چگونه مي‌توانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟مقدمه:يكي از مشكلات اصلي خانواده‌ها، تعارضات و درگيري‌هاي بين والدين و فرزندان است. والد…

بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين متر…بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن کريم چه كسى است و بهترين خط آن از كيست؟براى حفظ قرآن كريم، روش هاي گو…





مقدّمه: ازدواج پيوند بين دو انسان و دو خانواده است كه اجزاء اصلي و اساسي آن. زن و مرد مي باشند و هر قدر بين اين اجزاء و عناصر هماهنگي، تناسب و سنخيّت (از جهت تدين، اخلاق، فرهنگي، اقتصادي، اصالت خانوادگي، زيبائي و سن و…) بيشتري باشد، آن پيوند استوارتر، مستحكم تر، پرثمرتر و لذّت بخش تر خواهد بود. علم و تجربه گوياي آنست كه علّت اساسي بيشتر ناهنجاريها و ناسازگاريهاي زندگي زناشويي، عدم تناسب و ناهماهنگي بين زن و شوهر است، بنابراين شناخت اموري كه موجب هماهنگي و تناسب بين زوجين است ضروري و لازم مي باشد. يكي از اموري كه در آن هماهنگي و تناسب لازم است سنّ زوجين است. از طرف ديگر بهترين سنّ ازدواج براي دختر و پسر چيزي نيست كه براي آن مقداري ثابت مشخّص كرد و گفت قانون اين است، بلكه سنّ ازدواج با توجّه به شرايط مختلف فرق مي كند در بحث ذيل در قسمت نخست بحث همسنّ بودن در ازدواج بررسي مي شود و در قسمت دوّم بحث بهترين سنّ ازدواج و شرايط آن.همسنّ بودن در ازدواج آري يا نه؟كارشناسان روان شناسي در مسأله تناسب سنّ زوجين مي گويند كه بهتر است دختر بزرگتر از پسر نباشد و همچنين اگر زوجين بيشتر از 6 سال تفاوت سنّي داشته باشند ممکن است زمينه براي بروز برخي مشكلات فراهم شود كه حلاوت زندگي زناشويي را از بين خواهد برد. امّا اگر دختر همسنّ يا كوچكتر از پسر باشد فوائدي بر آن مترتب است[1] 1. زندگي زناشويي كمتر دچار مشكل خواهد شد، تفاهم عاطفي، روحي، فكري، اجتماعي و جنسي بيشتر خواهد بود و همديگر را بهتر درك خواهند كرد.[2]زيرا سن بلوغ جنسي و رشد اجتماعي – عاطفي دختران کمي زودتر است 2. همچنين تفاوت سنّي كم موجب تناسب بيشتر در توانايي هاي جسمي خواهد بود و اين امر باعث مي شود كه توقع بيش از حدّ از همديگر در مورد فعاليت هاي جسمي نداشته باشند. 3. معمولاً افرد مسن تر قابليت انعطاف پذيري كمتري دارد. وقتي كه دو نفر جوان با تفاوت سنّي كمتر ازدواج مي كنند براي دست يافتن به سازگاري تلاش مي كنند به نظر همديگر توجه مي نمايند و خود را طوري تطبيق مي دهند كه مورد پسند ديگري واقع شوند و بدين ترتيب رضايت طرف مقابل را جلب نمايند. حال آنكه با افزايش سنّ، انعطاف آدمي كاهش مي يابد و همين امر در زندگاني مشترك معضل آفرين است. 4. فايدة چهارم اين است كه سعي مي كنند به صورت دو دوست با همديگر برخورد كنند نه اينكه يكي كه بزرگتر است پيوسته ديگري را امر و نهي نمايد. 5. فائدة پنجم اين است كه دختر و پسر چون فاصلة سنّي كمي دارند از همديگر رو در بايستي نداشته باشند و مشكلات و خواسته هاي خود را راحتر به همديگر منتقل كنند. 6. فائده ششم اينكه اگر فاصلة سنّي زياد باشد شخص بزرگتر بايد براي جذب فرد كوچكتر امتيازات زيادي بدهد و اين براي شخص بزرگتر هميشه ميسّر نمي باشد و باعث اختلاف خواهد شد. ولي اگر فاصله كم باشد ديگر لزومي ندارد شخص بزرگتر امتياز دهد، مي توان از مطالب گفته شده چنين نتيجه گرفت كه پس از بررسي در معيارههاي ديگر همسرگزيني، در مرحله تصميم گيري نهايي نمي توان همسنّ بودن را مشكل آفرين دانست و لزومي ندارد از اين مسأله نگران باشيد. گرچه اگر دختر چند سال از پسر كوچكتر باشد بهتر است. در ازدواج بيشتر معيارهايي چون تديّن، اخلاق خوب، شرافت خانوادگي، عاقل بودن، سلامتي جسم و روح و همچنين تناسب و همتايي در جهات مختلف، بايد مدّنظر باشد.[3]بهترين سنّ ازدواج:براي اينكه بهترين سن ازدواج را بررسي كنيم بايد به نكاتي چند توجّه كنيم:1. سنّ ازدواج امري است نسبي و متغيّر كه در افراد مختلف، فرق مي كند. ممكن است فردي در 17 سالگي آمادة ازدواج باشد ولي شخصي در 25 سالگي هم توانايي ادارة خانواده را نداشته باشد.2. سن ازدواج آن سنّي است كه جوان احساس نياز به ازدواج مي كند و تقدير الهي در وجودش اين احساس نياز را به جوشش مي آورد.[4]3. قانون تشريعي اسلام در اين باره اين است كه: ازدواج «مستحبّ‌ مؤكّد» است و بر انسان واجب نمي باشد امّا هرگاه نياز به همسر در انسان سر برآورد و خواست كه طغيان كند و انسان را به حرام بيندازد، ازدواج، «واجب» مي شود و عقب انداختن آن «حرام» است.[5]4. براي رسيدن يك دختر و پسر به سن ازدواج شرايطي لازم است: كه در زير به طور اختصار به آنها اشاره مي شود: (اين شرائط بايد در كنار هم ديگر لحاظ شود و يك بعدي به آن نگاه نكرد)الف) رشد جسمي: اولين شرط براي آمادگي دختر و پسر براي ازدواج رشد جسمي مي باشد منظور از رشد جسمي آمادگي دختر و پسراز لحاظ جنسي براي زناشويي مي باشد.ب) رشد عقلي: رشد عقلي بعد از رشد جسمي مطرح مي شود و بعد از بلوغ جسمي رشد فكري رو به تكامل مي رود و شخص استعدادها و توانائيها و امكانات محيطي خود را بهتر مي شناسد، و نسبت به شخصيت خود بيشتر آگاهي مي يابد. اگر رشد فكري حاصل نشود شخص نمي تواند زندگي زناشويي را اداره كند چه دختر و چه پسر.[6]ج) رشد عاطفي: رشد عاطفي هم به ميزان رشد فكري براي ازدواج لازم و ضروري مي نمايد. شخصي كه رشد عاطفي لازم را داشته باشد مهار احساسات منفي و مثبت خود را در دست دارد و…د) رشد اجتماعي: دختر و پسر بايد از لحاظ مسائل اجتماعي پختگي لازم را داشته باشند و افراد مختلف را بشناسند و بدانند كه با چه كسي رفت و آمد داشته باشند يا نداشته باشند و چه كارهاي اجتماعي انجام دهند يا نه.[7]اگر براي دختر و پسري چنين شرايطي حاصل شد بهترين زمان مي باشد تا تشكيل خانواده دهد. البته اگر شرايط الف و ب در شخص به طور متعارف موجود باشد و احساس نياز به جنس مخالف بكند مي تواند ازدواج كند و مشكلاتي كه احتمال دارد پيش آيد كمتر از مشكلاتي است كه مجرّد بماند و به فساد و انواع مشكلات رواني و جنسي دچار شود.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. جوانان و انتخاب همسر، علي اكبر مظاهري، انتشارات پارسايان.2. انتخاب همسر، ابراهيم اميني، نشر و چاپ بين الملل سازمان تبليغات اسلامي.3. جوان و تشكيل خانواده، استادان طرح جامع آموزش خانواده، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.پي نوشت ها:[1] . مروري بر مشكلات ناشي از تفاوت سني زياد زوجين، واحد مشاوره و راهنمايي، ناشر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم.[2] . همان، ص 8-2.[3] . مظاهري، علي اكبر، جوانان و انتخاب همسر، انتشارات پارسايان، چاپ بيست و دوم، 1383، ص 106 تا 148.[4] . حسيني، علي اكبر، خانوادة پويا، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، ج 2، جزوة تربيتي.[5] . جوانان و انتخاب همسر، ص 23.[6] . رجبيان، زهره، آيت اللهي، زهرا، گدازگر، مريم، سن ازدواج دختران، نشر سفير صبح، چاپ اول، 1380، ص 165.[7] . استادان طرح جامع آموزش خانواده، جوان و تشكيل خانواده، انتشارات انجمن اولياء و مربيان، چاپ سوّم. 1376، ص 133-137.

ازدواج با همسن
ازدواج با همسن
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *