از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک
از پوشک گرفتن کودک



 

بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک معمولاً از 18 تا 24 ماهگی است

 

از پوشک گرفتن کودک

اکثر مادران نمی دانند چه زمانی بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک است، و نگران هستند که مبادا کودکشان گل های قالی را حسابی و به دفعات آب بدهند. بهتر است بدانبد بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک معمولاً از 18 تا 24 ماهگی است. با این حال پسران دیرتر از دختران یاد می گیرند که ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند. به همین خاطر بهتر است در مورد پسران پس از پایان دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن فرزند پسر خود کنید. معمولاً کودک کنترل مدفوع را زودتر از ادرار فرا می گیرد. برای اینکه بدانید چه زمانی می توانید برای از پوشک گرفتن کودک خود اقدام کنید، مطالب زیر را مطالعه کنید.

 اظهار ناراحتی کودک از پوشک آلوده خود، و درخواست تعویض آن با ایماء و اشاره تلاش کودک برای جدا و دور کردن پوشک آلوده از خودشخشک و تمیز نگه داشتن پوشک برای ساعات طولانی

 چگونه می توانید به کودکتان برای از پوشک گرفتن کمک کنید؟* حدود 1 الی 3 دقیقه بعد از هر وعده غذا او را روی لگن بنشانید.

* کودک را بیشتر از 5 الی 8 دقیقه روی لگن نگه ندارید. اجبار به نشستن طولانی مدت تأثیر منفی خواهد داشت.

* برای نشاندن کودک روی لگن به زور متوسل نشوید.

* نباید نشستن روی لگن برای کودک جنبه بازی و سرگرمی داشته باشد. چون کودک این کار را یک بازی قلمداد می کند و هدف اصلی از این کار را فراموش می کند.

* برای استفاده موفقیت آمیز از لگن به کودک جایزه دهید، اما باج نه! باج را پیش از انجام کار و جایزه را پس از انجام کار می دهند.

در مورد پسران پس از پایان دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن او کنید

* با زبان کودکانه فواید استفاده از لگن را برایش بازگو کنید.

* در مراحل اولیه گرفتن از پوشک، اگر فرزندتان در خانه دسته گلی آب داد هرگز او را تنبیه و یا سرزنش نکنید. تنها کافیست به او تذکر دهید و او را با مهربانی تمیز کنید.

* هر دو ساعت یک بار بین وعده های غذا فرزندتان را روی لگن بنشانید.

* یک اسم رمز یا علامتی را برای اعلام نیاز به دستشویی به کودکتان آموزش دهید.

* در این زمینه، کودکتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. هر کودک ویژگی ها و توانمندی های منحصر به فردی دارد و مقایسه کار درستی نیست.

* قبل و بعد از خواب روزانه و یا شبانه کودک را روی لگن بنشانید.

* بعد از 2 یا 3 بار استفاده موفقیت آمیز از لگن دیگر به او پوشک نپوشانید و فقط از شورت یا شلوار استفاده کنید.

* به خاطر داشته باشید که کودک در هوای سرد زودتر و بیشتر نیاز به دفع ادرار پیدا می کند.   * تا حد امکان قبل از خواب و یا حین خواب به کودک مایعات و شیر ندهید تا جای خود را خیس نکند.اگر کودک شلوارش را کثیف کرد چه کنم؟کثیف کردن شلوار در فرآیند از پوشک گرفتن کودک امری طبیعی است. پس صبر و شکیبایی پیشه کنید و آستانه تحمل خود را بالا ببرید تا از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنید. هر عکس العمل شما روی تربیت کودک و شکل گیری شخصیت کودک شما تأثیر گذار است.

پیامدهای تنبیه کردن کودک در صورت کثیف کردن شلوارش* ایجاد احساس تلخ گناهکار بودن در کودک

*  لطمه زدن به اعتماد به نفس او

* بدبین و بی اعتماد کردن کودک نسبت به شما

* تحریک کودک برای مقابله به مثل (ممکن است برای لجبازی با شما عمداً شلوار خود را کثیف کند.)

* فراهم ساختن زمینه های ابتلا کودک به بیماری های جسمانی نظیر یبوست، سنگ کلیه، و سنگ مثانهمنبع:

کتاب راهنمای گام به گام رابطه مادر و کودک

اوما

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

تشخیص و درمان اختلالات جنسی

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

درمان وسواس در دوران کرونا

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

از پوشک گرفتن کودک

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

از پوشک گرفتن موقعیتی استرس‌زا برای کودکان به شمار می‌رود. آموزش دستشویی رفتن یکی از مراحل حساس در زندگی کودک است که پیش نیاز آن داشتن آمادگی برای این مرحله می‌باشد. این دوره برای والدین نیز استرس و فشار زیادی را به همراه دارد و ناآگاهی از روش درست نیز، شرایط را بدتر می‌کند. زمان و شیوه رفتار شما هنگام از پوشک گرفتن کودکتان اهمیت زیادی دارد. اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است باعث مشکلات عاطفی در کودک شود که حتی سال‌های بزرگسالی زندگی او را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با آگاهی از زمان مناسب و بهترین شیوه از پوشک گرفتن، می‌توانید به راحتی فرزند خود را از این مرحله عبور دهید.

از پوشک گرفتن برای کودک امری استرس‌زا محسوب می‌شود. بسیاری از کودکان در طی آموزش‌های والدین برای رفتن به دستشویی احساس می‌کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند و ممکن است برای ابراز اضطراب‌ها و نگرانی‌های خود رفتارهای نامناسبی نظیر لجبازی، اصرار به استفاده از پوشک و یا ترس از رفتن به دستشویی را از خود نشان دهند. در این شرایط باید  بتوانید فرزندتان را درک کنید، به او آرامش دهید و از رفتارهای نامناسبی مثل سرزنش کردن کودک به خاطر ناتوانی در کنترل ادرار یا استفاده از تنبیه‌های کلامی و بدنی به خاطر این موضوع خودداری کنید. آموزش والدین به شما کمک می‌کند تا در زمینه رفتار با فرزند اطلاعات بیشتری به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نکات مربوط به تربیت کودک کلیک کنید.

با تکامل مغز و سیستم عصبی مرکزی، کودک به تدریح توانایی کنترل مثانه اش را کسب می‌کند. بیشتر کودکان بین 2 تا 3 سالگی آمادگی لازم برای از پوشک گرفتن را به دست می‌آورند، بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می‌رسند. این مرحله باید به درستی و در زمان مناسب سپری شود. شاید در ابتدا فکر کنید که پروسه ای طاقت فرسا است ولی نتیجه اش استقلال کودک و کم شدن مسئولیت خودتان است. به مجموعه رفتارهای فرزند خود توجه کنید تا متوجه آمادگی او بشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک دوساله کلیک کنید. 

از پوشک گرفتن کودک

بسیاری از مادران در مورد آغاز مسیر از پوشک گرفتن کودک سؤال می‌پرسند و نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. ابتدا بهتر است در فضای دستشویی تغییراتی متناسب با روحیه کودک ایجاد نمایید. برای این کار می‌توانید از برچسب‌های کودکانه استفاده کنید یا چند اسباب بازی را در فضای دستشویی بگذارید. هم چنین لازم است که یک لگن مناسب سن کودک تهیه کنید تا فرزندتان مجبور نباشد از توالت مخصوص بزرگسالان استفاده نماید و به این خاطر دچار مشکل یا نگرانی شود.

سپس لازم است در این باره با او صحبت کنید و از فرزندتان بخواهید قبل از خیس کردن پوشک از شما بخواهد او را به دستشویی ببرید. شما می‌توانید این کار را در قالب یک بازی انجام دهید و هر بار که کودک در این امر موفق می‌شود، او را تشویق کنید. هم چنین وقتی در مورد دستشویی رفتن و آداب آن به فرزندتان آموزش می‌دهید، اجازه دهید او نیز صحبت کند و افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. به این ترتیب شما فرصت پیدا می‌کنید تا از نگرانی‌های کودک با خبر شده و به او کمک کنید تا راحت‌تر از این مرحله عبور نماید.

در ابتدا لازم است فواصل زمانی مشخصی را تعیین کرده و در این زمان‌ها کودک را به دستشویی ببرید. در عین حال از کودک بخواهید که هروقت دستشویی دارد، از قبل شما را با خبر کند. مهم‌ترین کار در این دوران، داشتن صبر و حوصله کافی است.

در همین راستا وقتی کودک را در زمان‌های مشخص به دستشویی می‌برید، برای دستشویی کردن به او فشار نیاورید. می‌توانید کودک را روی لگن نشانده و در عین حال به کمک اسباب‌ بازی‌ها و وسایل دیگر او را در محیط نگه دارید. به مدت 10 دقیقه منتظر بمانید و سپس کودک را به بیرون ببرید. دعوا کردن و سرزنش کودک به خاطر اینکه نتوانسته در زمان مشخص شده کارش را انجام دهد باعث احساس فشار بر کودک شده و ممکن است در مقابل شما لجبازی بیشتری از خود نشان دهد.

در روند از پوشک گرفتن کودک لازم است که در روزهایی اول و در فواصل دستشویی بردن، او را پوشک کنید. این کار به فرزندتان می‌آموزد که تنها زمانی که پوشک ندارد باید برای دستشویی کردن اقدام کند. با گذر چند روز و آشنا شدن کودک با این روند دیگر می‌توانید تنها هنگام شب یا در حین خواب او را پوشک کنید. به تدریج زمانی که می‌بینید کودک بیشتر شب‌ها میتواند خود را کنترل کند و پوشک خشک می‌ماند این گزینه هم حذف شود. توجه داشته باشید که هر کودک سرعت مخصوص خود را دارد. برخی کودکان سریع‌تر و برخی دیگر ممکن است دیرتر به این موضوع پاسخ دهند.

در ابتدای فرایند از پوشک گرفتن کودک مادران شست و شوی کودک را خودشان انجام می‌دهند. اما به مرور وقتی کودک برای آمدن به دستشویی و کنار گذاشتن پوشک همکاری بیشتری با شما نشان داد، می‌توانید در مورد شست وشوی پس از دست شویی نیز به او آموزش دهید. در این زمینه نیز هرگز کودک را تحت فشار نگذارید و ذهن او را با استفاده افراطی از کلماتی نظیر ” تمیز”، ” کثیف”، “پاک” و ” نجس” پر نکنید. چرا که این کار اضطراب زیادی را به کودک منتقل کرده و زمینه ساز اختلالاتی نظیر وسواس می شود. 

زمانی به کودک آموزش دهید که  خود او هم برای این کار علاقه و تمایل نشان دهد. هم چنین به یک باره انتظار نداشته باشید که او این کار را به بهترین شکل انجام دهد در نتیجه باید مدتی با نظارت خود به فرزندتان اجازه شست و شو دهید. تشویق کودک پس از هر بار شست و شو به توانمندی هرچه بیشترش کمک کرده و احساس استقلال او را تقویت می‌نماید.

ممکن است به دلیل افزایش قیمت پوشک بخواهید پیش از آمادگی کودک، او را از پوشک بگیرید. در صورت عدم آمادگی، کودک مدفوع یا ادرار خود را حبس کرده و ‌دچار مشکلات جدی همچون یبوست می‌شود. همچنین اضطرابی شدیدی در او شکل می‌گیرد که تاثیر منفی بر شخصیت او در آینده خواهد گذاشت. پس به جای عجله به دنبال جایگزین کردن یک پوشک خوب باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوشک خوب کلیک کنید. 

تهدید، سرزنش و کتک زدن کودک به خاطر ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع و کثیف کردن خانه شرایط را بدتر کرده و نتیجه عکس دارد. در این حالت بعضی کودکان لجبازی می‌کنند و برخی دیگر دچار اضطراب شدید و وسواس می‌شوند. حتی اگر این اعمال باعث پیشرفت کودک در این زمینه شود آثار روانی منفی آن در آینده خودش را نشان می‌دهند. اگر کودک در این مرحله از زندگی آسیب ببیند، نمی‌تواند خود را برای بحران‌های آینده آماده کند.

در مدت زمان آموزش و باز کردن پوشک ممکن است کودک خودش را خیس کند و خانه کثیف شود. عصبانیت و پرخاشگری باعث شکی گیری تجربه بد در ذهن او شده در نتیجه کودک شروع به لجبازی می‌کند. از پوشک گرفتن کودک طی مراحلی انجام می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

در روزهای اول می‌توانید از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا کودک به این روند عادت کند. در این صورت هم خانه کثیف نمی‌شود و هم در صورت نیاز می‌توانید آن را سریع در بیاورید.

روزی که کودک شاد و خوشحال باشد، بهترین زمان برای شروع اولین روز یادگیری دستشویی رفتن است. در طول آموزش نباید به کودک فشار بیاورید. از روزی دو ساعت شروع کنید و این زمان را به تدریح افزایش دهید.

هیج وقت او را مجبور نکنید سر کاسه توالت بنشیند؛ فقط به او یاد داده و ازش بخواهید این کار را انجام دهد. هر زمان که کودک به شما می‌گوید دستشویی دارد یا به توالت می‌رود، به صورت زبانی او را تشویق کنید. به عنوان مثال بگویید بهت افتخار می‌کنم. در کنارش از تشویق‌های عملی هم استفاده کنید. برای اطلاع از روش‌های تشویق کودک کلیک کنید.

کودکان نمی‌توانند در مورد زمان دستشویی رفتن خود پیش بینی درستی داشته باشند. این توانایی را به تدریج در کودک ایجاد کنید. بین فواصل دستشویی رفتن و فعالیت‌هایی که برای او لذت بخش است، ارتباط ایجاد کنید. قبل از بیرون رفتن برای بازی کردن یا قبل از غذا خوردن و… از او بخواهید به دستشویی برود.

برای از بین بردن ترس کودک، می‌توانید از توالت‌های بچگانه در قسمتی از خانه استفاده کنید. اگر کودک دوست دارد عروسک یا اسباب بازی‌اش را با خود به دستشویی بیاورد مانع او نشوید. در فواصل زمانی مشخص مثلا هر نیم ساعت او را به دستشویی ببرید تا به این فضا عادت کند، در این زمان می‌توانید برایش قصه تعریف کنید.

داشتن صبر و حوصله از پارامترهای مهمِ از پوشک گرفتن کودک است. معمولا کودک بین 3 تا 6 ماه یاد می‌گیرد بدون کمک به توالت برود. عصبانی نشوید و براساس توانایی‌اش از او انتظار داشته باشید. اگر بعد از چند روز مقاومت کرد، دو سه روز به او زمان داده و دوباره آموزش را شروع کنید. از گفتن واژه‌های منفی مانند کثیف، نجس و… پرهیز کنید چرا که کودک احساس گناه می‌کند.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بسیار مهم است که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک فشار نیاورید. البته رعایت این امر چندان هم آسان نیست. برای مثال تقریباً همه کودکان حداقل یک بار محیط بیرون دست شویی را کثیف کرده و شاید نتوانند خود را کنترل کنند. در این شرایط بهتر است در محیط خانه روی فرش‌ها یا مبلمان‌ها روکشی قرار دهید که در صورت لزوم راحت‌تر آن را آبکشی نموده و کم‌تر از کودک عصبانی شوید.  

در اکثر مواقع اختلال‌های رفتاری کودک نظیر لجبازی از یک عامل استرس‌زا ناشی می‌شود. در نتیجه لجبازی برای دستشویی رفتن می‌تواند بازتاب فشار زیاد شما بر این مسئله یا نگرانی‌های خاص کودک در این مورد باشد.پس ملایمت بیشتری به خرج دهید و گاهی با زبان کودکانه در مورد این موضوع با فرزندتان صحبت کنید. بگذارید تا او احساساتش را در این باره بیان کند و ببینید چه چیزی مانع پیشرفت کودک در این زمینه می‌شود. اگر با استفاده از راهکارهای عمومی نمی‌توانید به لجبازی‌های کودک پایان دهید، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

اینکه کودکتان در چند روز یاد می‌گیرد که به دستشویی برود، یک موضوع بسیار فردی است. بعضی از کودکان مخصوصا دخترها زود تر یاد می‌گیرند. این بازه می‌تواند بین 10 روز تا چند ماه متغیر باشد. توجه داشته باشید که ممکن است کودک در پی یادگیری دوره‌هایی از افت نشان دهد و کنترل خود را از دست بدهد؛ در این مواقع او را سرزنش نکنید.

کنترل دفع ادرار در شب به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر فرزندتان یاد بگیرد در طول روز خود را خیس نکند، نیازی به پوشک نداشته باشد و خودش به تنهایی به دستشویی برود، می‌توانید برای گرفتن پوشک در شب برنامه ریزی کنید. معمولا بچه‌ها حدود 3 تا 6 ماه بعد از پوشک نشدن در روز، می‌توانند مثانه خود را در شب کنترل کنند. اگر در طول هفته، دوبار یا کمتر خود را خیس کرد، به تدریج می‌توانید پوشک شبانه او را هم حذف کنید. اما در مواقعی شب ادرای کودکان می‌تواند دلیلی بر یک مشکل باشد که نیازمند بررسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شب ادراری کودکان کلیک کنید.

اگر بعد از یک هفته آموزش تلاش‌هایتان بی ثمر بود و کودک علاقه‌ای برای رفتن به دستشویی نشان نداد، فعلا آموزش را متوقف کرده و یک یا دو ماه دیگر آموزش را شروع کنید. اگر فرزندتان بعد از سه سالگی به دلیل از پوشک گرفتن دچار اضطراب می‌شود یا پس از یک دوره یادگیری توالت رفتن دچار افت ناگهانی در عملکرد شده است، نیاز به بررسی است. برای این منظور می‌توانید از یک مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه از پوشک گرفتن کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

زمان از پوشک گرفتن بچه یکی از دغدغه‌های مادران امروزی می‌باشد. به گفته بسیاری از متخصصین در این زمینه، بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک و آموزش دستشویی رفتن به وی از سن 18 تا 24 ماهگی می‌باشد. لازم به ذکر است که بدانید کودکان دختر سریع‌تر از کودکان پسر تمایل به جدا کردن پوشک از خود نشان می‌دهند. در این فرایند کثیف کردن شلوار کودک امری کاملاً طبیعی و نرمال است. پس صبر و شکیبایی پیشه کنید و تحمل خود را در این زمینه بالا ببرید چرا که اگر به درستی با کودک خود در این دوران رفتار نکنید مطمئناً کار شما سخت‌تر می‌شود و روی شخصیت کودک تأثیر منفی و بدی می‌گذارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک روشا با شماره تلفن‌های 02166099693 – 09106646195 تماس حاصل فرمایید.

چنانچه کودک برای گرفته شدن از پوشک و آموزش رفتن به دستشویی آمادگی نداشته باشد، حتی بهترین روش‌های از پوشک گرفتن نیز مؤثر واقع نمی‌شوند. به همین جهت بایستی برای مشاهده موارد زیر و اطمینان از آمادگی کودک منتظر بمانید:

از پوشک گرفتن کودک

معمولاً کوکان تا پیش از سن 2 سالگی آمادگی گرفتن از پوشک و رفتن به دستشویی را ندارند. در برخی از کودکان این زمان تا سن 5/3 سالگی نیز ادامه دارد. والدین بایستی منتظر بمانند و کودک را مجبور به رفتن به دستشویی نکنند. کودکان از لحاظ روند رشد با یکدیگر متفاوت هستند.

رعایت نکات زیر جهت گرفتن کودک از پوشک و آموزش رفتن به دستشویی مفید می‌باشد:

پیش از گرفتن کودک از پوشک، مزایای استفاده از دستشویی را برای کودک بیان کنید. برای مثال به کودک بگویید : ” به زودی تو هم می‌توانی مانند پدر و مادرت از دستشویی استفاده کنی”. ولی در مورد استفاده از پوشک از کودک انتقاد نکنید؛ چرا که امکان دارد کودک حالت تدافعی به خود بگیرد.

برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که والدین از لغات و اصطلاحات عادی بزرگسالان مانند مدفوع و ادرار کردن استفاده کنند تا کودک به خاطر استفاده از گفتن کلمات کودکانه شرمگین نشود. همچنین والدین بایستی به طور مداوم از کلمات و اصلاحات مرتبط با رفتن به دستشویی استفاده کنند. هیچ‌گاه در مورد پوشک از کلمات منفی مانند کثیف استفاده نکنید تا کودک بتواند عمل دفع را به عنوان یک روند طبیعی در نظر بگیرد.

والدین بایستی رضایت خود را از رفتار کودک به طور آشکار ابزار کنند. برای مثال به خاطر نوشیدن از لیوان بدون ریختن محتویات لیوان و یا به خاطر شریک شدن در بازی با دوستان، کودک را تحسین کنید. البته بیش از حد انتظار رفتار مشابه افراد بزرگسال را از کودک خود نداشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت امکان دارد در آینده فرزندتان حسرت روزهای کودکی خود را بخورد.

بهتر است کودک جهت رفتن به دستشویی از لباس مناسب استفاده کند ( لباسی که به راحتی قابل استفاده باشد و دارای دکمه‌های اضافی نباشد). از کودک بخواهید که نحوه استفاده از شلوار خود جهت رفتن به دستشویی را تمرین کند.

کودکان عاشق تقلید کردن هستند؛ گرفته شدن از پوشک و استفاده از دستشویی نیز این قاعده مستثنی نیست. بنابراین می‌توانید نحوه استفاده از دستشویی، شستشو و استفاده از سیفون را برای کودک توضیح دهید. به این منظور می‌توانید کودک را به دستشویی برده و نحوه استفاده از دستشویی را به طور کامل و عملی به کودک نشان دهید. البته انجام این کار برای بسیاری از مادران دشوار است. بنابراین می‌توانید برای مدتی از آموزش رفتن به دستشویی به صورت عملی صرف نظر کنید.

در صورت امکان بهتر است تعویض پوشک کودک در اتاقی که لگن دستشویی در آن قرار دارد انجام شود. این کار باعث می‌شود تا کودک از رفتن به دستشویی احساس ناراحتی نکند و در نتیجه گرفتن کودک از پوشک راحت‌تر انجام می‌شود.

توصیه می‌شود از لگن دستشویی با کیفیت و ظرفیت مناسب استفاده شود. برخی از کودکان ترجیح می‌دهند که به جای لگن دستشویی مخصوص کودکان از توالت فرنگی استفاده کنند. در این صورت می‌توانید از لگن‌های دستشویی کودکان که بر روی توالت فرنگی نصب می‌شود استفاده کنید. به این منظور بایستی از لگن‌های محکم و با ثبات استفاده کنید؛ در غیر این صورت امکان دارد کودک تمایل داشته باشد که برای چندین هفته دوباره از پوشک استفاده کند.

گرفتن کودک از پوشک برای بسیاری از مادران یک رویداد مهم و کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود. تا به اینجا مواردی را برای آماده کردن کودک جهت گرفتن از پوشک آموخته‌اید. در این قسمت نحوه استفاده کودک از دستشویی به طور عملی توضیح داده می‌شود.

زمانی که کودک آماده استفاده از دستشویی است، ابتدا می‌تواند از شلوار تمرین دستشویی کودک استفاده کند. در صورتی که این شلوارها کثیف شوند، می‌توان آن را مانند پوشک تعویض کرد. پس از این که کودک برای چند بار موفق شد از این شلوار استفاده کند، می‌تواند از شلوار قابل شستشو استفاده کند.

جهت آموزش به کودک اجازه دهید تا خودش بدون کمک دیگران جهت دفع ادرار یا مدفوع از قسمت نیمه پایین بدن عریان شود و از دستشویی استفاده کند. بدون استفاده از پوشک، نگه داشتن ادرار برای کودک دشوار می‌باشد. لگن دستشویی را نزدیک کودک قرار دهید تا کودک بتواند بر اساس شدت ادرار یا مدفوع بدون کمک دیگران از آن به راحتی استفاده کند.

بهتر است در زمان عمل دفع ادرار یا مدفوع، با دقت حرکات کودک را بررسی کنید. در صورت مشاهده علائمی مانند بی‌قراری یا فشار وارد آوردن بیش از حد، در مورد راحت بودن عمل دفع از کودک سؤال کنید.

به کودک یادآوری کنید که استفاده از توالت به معنای بزرگ شدن او می‌باشد. در ابتدا می‌توانید پس از هر بار استفاده از دستشویی با قرار دادن برچسب در تقویم و یا انداختن یک سکه در قلک او را تشویق کنید. پس از هر بار دستشویی بهتر است به کودک اجازه داده شود تا بدون دریافت جایزه و تشویق و از روی انگیزه شخصی از دستشویی استفاده کند.

در صورت عدم استفاده از پوشک کودک بایستی بر روی عمل دفع کنترل داشته باشد. اگر کودک خود را کثیف نکرده باشد می‌توانید با بغل کردن او را تشویق کنید. ولی در صورتی که کودک موفق به کنترل خود نشود، از او انتقاد نکنید.

ممکن است که حتی مشتاق‌ترین کودکان نیز برای گرفته شدن از پوشک و آموزش رفتن به دستشویی به چند هفته زمان نیاز داشته باشند. در صورتی که از کودک انتظارات بیش از حد و نامعقول داشته باشید، امکان دارد اعتماد به نفس کودک کاهش پیدا کند. به این منظور بایستی از تنبیه کردن کودک خودداری کنید. هیچ کس از تمیز کردن شلوار کثیف کودک لذت نمی‌برد؛ با این حال بایستی صبور باشید.

به جای ایراد گرفتن و سرزنش کودک، بایستی به آرامی از کودک بخواهید که از دستشویی استفاده کند. همچنین کودک را وادار به استفاده از دستشویی نکنید. در نهایت کودک باید خودش تصمیم بگیرد که از دستشویی استفاده کند.

 بسیاری از والدین تصور می‌کنند که با کم کردن مصرف مایعات، احتمال این که کودک لباس خود را کثیف کند کاهش پیدا می‌کند. ولی این تصور نادرست می‌باشد و سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. در واقع بهتر است اجازه دهید تا کودک مصرف مایعات را افزایش دهد تا بتواند توانایی خود در کنترل ادرار را بررسی کند.

بحث و نزاع بر سر استفاده از دستشویی تنها باعث طولانی‌تر شدن مشاجره می‌شود. در صورتی که کودک برای استفاده از دستشویی از خود مقاومت نشان دهد، بهتر است صبور باشید و او را مجبور به رفتن به دستشویی نکنید. همچنین از مقایسه کودک با دوستان و همسالانش خودداری کنید.

معمولاً گرفتن کودکان از پوشک کاری دشوار می‌باشد و به زمان نیاز دارد. والدین بایستی پیش از گرفتن کودک از پوشک تا زمان آمادگی کودک برای استفاده از دستشویی منتظر بمانند. مجبور کردن کودک به استفاده از دستشویی می‌تواند در روحیه کودک تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش اعتماد به نفس او شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تهران، خیابان آزادی، تقاطع بهبودی، روبروی مترو شادمان، جنب اداره پست، ساختمان فجر، پلاک 340 ، طبقه 4

  02166099693

02166062238

 09106646195 

 09106646195 

 09106646195

 info@roshaclinic.com

 اینستاگرام مرکز توانبخشی روشا

کـلـیـنـیک توانـبخـشـی روشا بـا هــدف ارتـقـای سـطـح آموزشی و توانبخشی کودکان تاسیس شده و همواره سعی در جذب مجرب ترین تراپیست های گروه هـای مـخـتـلـف تـوانـبـخـشی نـمـوده است. این متخصـصان در کـنار یکدیگر به صورت تیمی به بررسی مشکلات مــراجعان و حــل آن مـی پـردازنـد.

پیوندها

انجمن اوتیسم ایران

از پوشک گرفتن کودک

انجمن اوتیسم آمریکا

رادیو عشق

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران ناز، برای شما مادران عزیز مطلبی بسیار اموزنده و مفید اماده کردیم با ما همراه باشید مثل یک رویا یا حقه است، نه؟ فکر این که کودک شما بتواند بی دردسر از توالت استفاده کند، آن هم فقط در چند روز یا حتی در طول یک بعدازظهر، به نظر باور نکردنی می آید. اغلب مادرها دست کم چند ماه به این موضوع (و همه سختی های مربوط به فرش و شلوار و آب کشی) فکر می کنند و حتی نزدیک شدن به لگن بچه هم آن ها را دچار تپش قلب می کند!

در این صفحات ما روش آموزش سریع را برای 3 روز به صورت یک ساختار گام به گام توضیح می دهیم تا مطمئن باشید چیزی را جا نینداخته اید. یادتان باشد استفاده از این روش یا هر روش دیگری، به این معنا نیست که کودک پس از آن دیگر مثل آدم های بزرگ از توالت استفاده می کند. موفقیت در این روش، یعنی کودک شما استفاده از توالت را به پوشک ترجیح بدهد، اما همچنان ممکن است

گاهی خراب کاری کند و شما باید کمکش کنید تا پیشرفت کند. کمک به کودک وقتی کامل می شود که امکان استفاده راحت از توالت برای کودک تان به صورت مستقل کاملا وجود داشته باشد.
چیزهایی هم هست که باید یادش بدهید؛ مثلا این که چطوری شلوارش را پایین بکشد و دوباره پایش کند، لگن توالت را خالی کند و دست هایش را با صابون بشوید.

این چیزها ممکن است چند ماه طول بکشد و شما مجبور باشید تا آن وقت خودتان همراهی اش کنید. برای همین است که بهتر است به این برنامه 3 روزه، به عنوان آخرین ضربه ای نگاه کنید که به توپ در حال پرواز به سمت دروازه می زنید. مهم ترین چیز این است که یادتان باشد هیچ روشی «درست و بی اشکال» نیست، مگر آن که برای خودتان و بچه تان درست از آب دربیاید!

تکنیک کودک بی پوشک یک روش «بدون پوشک» است. یعنی احتمال خرابکاری و آب کشی در این روش بیشتر از 100 درصد است! بنابراین باید از قبل خودتان را برای هر چیزی آماده کنید. اگر حوصله این طور کارها را ندارید، می توانید از شورت های آموزشی استفاده کنید، اما دیگر انتظار تمام شدن ماجرا در 3 روز را نداشته باشید.

از پوشک گرفتن کودک

روش هایی که همراه با پوشک هستند و مثلا مادر در ساعات معینی بچه را به دستشویی می برد، ممکن است ماه ها طول بکشند. اما این یک روش تضمینی چند روزه است. اگر واقعا می خواهید این روش برای تان کار کند، باید بچه تان را لخت رها کنید! اگر این موضوع برای تان غیرقابل تحمل است، از یک روش دیگر استفاده کنید.

در غیر این صورت، الان بهترین زمان برای شروع است. اگر از همین حالا خودتان را آماده کنید، می توانید تابستان را بدون پوشک سپری کنید! هورا!یک لگن آموزشی کودک که او خودش به تنهایی بتواند رویش بنشنید. اگر بتوانید برای هر جای خانه (مثلا اتاق خودش، هال، آشپزخانه، توالت و حمام) یکی تهیه کنید، فوق العاده است.

یک عالمه آب یا آبمیوه و مایعات دیگر برای نوشیدن جایزه برای هر بار استفاده مطلوب(!) از لگن (شکلات، چیپس یا هر چیز دیگری که کودک تان واقعا دوست داشته باشد و شما معمولا او را از خوردن اش محروم می کنید!)شلنگ یا ظرف آب و یک عالمه دستمال و سطل و این طور چیزها برای پاک کردن رخدادهای تصادفی در وسط خانه.

چند دست شلوار یا شورت راحت که فوری پایین بیایند؛ برای وقت هایی که بیرون از خانه هستید.چند دست زیرانداز جاذب آب یک بار مصرف (می توانید از داروخانه تهیه کنید) برای جاهای خاص که نمی خواهید احیانا کثیف شوند؛ مثلا روی صندلی ماشین یا مبلی که روی آن می نشینید. بهتر است آن را طوری پهن کنید که کودک تان متوجه آن نشود، مثلا زیر روکش اصلی صندلی.

کنترل کنید که کودک تان برای شروع برنامه آموزش توالت آماده است یا نه. آمادگی، یعنی این که کودک تان بعد از هر بار دستشویی برای 2 ساعت یا بیشتر خشک می ماند، از شما می خواهد که به توالت برود، دوست ندارد پوشکش کنید و در زمان های نسبتا مشخصی در روز مدفوع می کند. اگر کودک شما 28 ماهگی را پشت سر گذاشته باشد، به احتمال زیاد این نشانه ها را خواهد داشت.

هر چه سن بچه ها بیشتر از 28 ماه و نزدیک تر به 3 سالگی باشد، موفقیت این روش بیشتر تضمین می شود.برنامه کاری تان را خالی کنید و 3 روز را دربست کنار بگذارید و روی آموزش توالت تمرکز کنید. یک نفر دیگر (پدر، مادربزرگ یا پرستار) را هم کنار دست تان داشته باشید تا حداقل در 2 روز اول کمک تان کند.

یک جور «سرود توالت» اختراع کنید! هدف این است که با رقص و سرود و خوشحالی کودک را به خاطر موفقیتش تشویق کنید و برای ادامه دادنش به او انگیزه بدهید. بنابراین این سرود می تواند یک آواز باشد، یک هورای دسته جمعی یا یک رقص 3 نفره با کودکی که توی هوا پرت می شود! به این فکر کنید که کودک تان چطوری اش را دوست دارد.

2 تا 5 هفته قبل از شروع آموزش، کودک تان را با لگنش آشنا کنید. وقت هایی که خودتان، همسرتان یا نزدیکان دیگری که با آن ها رودربایستی ندارید، می خواهید به توالت بروید، به او اطلاع بدهید که دارید برای چه کاری می روید! می توانید مراحل توالت را از پایین کشیدن شلوار تا سیفون و شستن دست ها برایش توضیح بدهید.

حتی می توانید بعد از توالت، همراه با همسرتان برای خودتان سرود توالت را اجرا کنید! (اگر والدین این کار را برای خودشان بکنند، کودک حس می کند این یک تفریح خانوادگی است!) می توانید این کار را برای عروسک های کودک تان هم اجرا کنید و تمام مراحل توالت را به او نشان بدهید.

یک هفته قبل از شروع

یک بسته پوشک را به کودک تان نشان بدهید و بگویید که از چهارشنبه (یا هر روز دیگری که قرار است آغاز تعطیلات 3 روزه آموزش پوشک تان باشد) دیگر نیازی به این ها ندارید و او قرار است بی پوشک بگردد.

این را به عنوان یک ماجرای مفرح و هیجان انگیز معرفی کنید. به او بگویید هر وقت این بسته پوشک تمام شود، دیگر نیازی نیست او پوشک به پا کند و آزاد است!
یکی از علت های کارآمدی این روش (و علت این که به آن روش «کودک، بی پوشک» می گویند) این است که بچه ها عاشق این هستند که بی لباس بگردند!

اولین روز آموزش

همراه با کودک تان از خواب بیدار شوید. پوشکش را باز کنید. بهتر است کودک تان لباسی داشته باشد که مزاحم نشستن او روی لگن نشود. یک دامن کوتاه (بدون شورت) برای دخترها عالی است. برای پسرها هم فقط یک شورت راحت تر است. از حالا به بعد شما و همسرتان باید چشم بدوزید به بچه تان تا اگر نشانه هایی از نیاز به دستشویی دیدید، او را فوری به نزدیک ترین لگن برسانید.

در طول روز همگی (یعنی خودتان، همسرتان و کودک تان) را مجبور کنید میوه و چیزهای آبکی بخورند و کلی آب و شربت دم دست بگذارید که چیزی برای توالت داشته باشید! هر وقت خودتان خواستید به توالت بروید، به کودک تان بگویید و مراحل را برایش توضیح دهید. جای دقیق لگن را به او نشان بدهید و بگویید که چه انتظاری از او دارید.

اگر کودک تان روی لگن نشست و کارش را انجام داد، موفقیتش را به او تبریک بگویید، حتی اگر بیشترش روی زمین ریخته بود و فقط یک قطره اش به لگن رسیده بود! اگر این طوری شد، سرود توالت را با هم اجرا کنید و حتی می توانید به او جایزه هم بدهید. بعد از 10 تا 12 بار، معمولا بچه ها یاد می گیرند به صورت مستقل از لگن استفاده کنند.

اگر یک اتفاق ناخوشایند رخ داد (مثلا مبل یا فرش کثیف شد) نگویید «چیزی نیست!». به جایش با یک لحن ملایم و کمی ناراحت بگویید «جیش (یا پی پی) توی لگن!» و به کودک تان کمک کنید تا فرش و مبل را تمیز کنید. به هیچ عنوان سرش داد نزنید و به خاطر اتفاقی که افتاده، شرمنده اش نکنید. اتفاق، حتما می افتد!

قبل از زمان خواب بعدازظهر و خواب شبانه، به کودک تان بگویید که وقت توالت است (از او نپرسید که می خواهد برود یا نه، چون جوابش نه خواهد بود!) و بعد پوشکش کنید، مگر این که مطمئن باشید خشک می ماند.

روز دوم آموزش

روش روز اول را ادامه بدهید. تنها تفاوت این است که در روز دوم می توانید یک ساعت در بعدازظهر بیرون بروید. صبر کنید تا او در لگن کارش را بکند و بعد سریع از خانه بیرون بزنید! این طوری به او می فهمانید که بین زمان بیرون رفتن از خانه و دستشویی کردن، ارتباطی وجود دارد. ضمنا با این کار کودک تان را با «توالت درخواستی» هم آشنا می کنید، یعنی قبل از بیرون رفتن از او بخواهید که توالت کند.

موقع بیرون رفتن پای کودک تان یک شلوار راحت بکنید و برایش پوشک یا شورت آموزشی نپوشانید. قرار است برای هر رخدادی، داخل خانه یا بیرون آن کودک را آزاد بگذارید. با این حال چند دست لباس با خودتان بردارید؛ شاید خیلی هم خوش شانس نبودید!

بهتر است برای بیرون رفتن یک جای نزدیک را انتخاب کنید تا پیاده (بدون ماشین) بروید. قدم زدن در محله (حتی اطراف ساختمان خودتان) یا رفتن تا پارک نزدیک خانه، این امکان را مهیا می کند که یک لگن کوچک را هم با خودتان ببرید. در این مرحله، انتظار نمی رود که کودک بتواند خودش را یک ساعت نگه دارد.

روز سوم آموزش

همان روش روز اول را ادامه بدهید، اما می توانید صبح و عصر برای یک ساعت بیرون بروید. هر بار قبل از رفتن از کودک تان بخواهید توالت کند و بعد بیرون بروید.برای بیرون رفتن همان کارهای قبلی را بکنید؛ شلوار راحت، لگن کوچک همراه و لباس های اضافه.

بعـد از آمـوزش

بعد از این تعطیلات طولانی می توانید انتظار داشته باشید که کودک تان هر بار که لازم دارد، خودش را به لگن برساند یا به شما بگوید که کمکش کنید. اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، همچنان باید انتظار اتفاقاتی را داشته باشید.

برای 3 ماه آینده، به کودک تان اجازه بدهید با شورت یا با یک شلوار شل و ول در خانه بگردد. پوشک را فقط برای خواب شبانه استفاده کنید. بیرون از خانه هم شلوارهای راحت پای او کنید که پایین کشیدن شان ساده باشد.

شورت های آموزشی یا لباس های زیر تنگ برای بچه حس پوشک را دارند و استفاده از آن ها قبل از 3 ماه کودک تان را ترغیب می کند که توی همان ها کارش را انجام بدهد. بعد از 3 ماه بدون هیچ رخداد غیر منتظره، می توانید به او شورت بپوشانید.

وقتی بیرون می روید، لگن کوچک تان را همراه تان ببرید. در محیط های عمومی از آن در دستشویی های عمومی استفاده کنید یا از تبدیل های توالت فرنگی برای او استفاده کنید. حتما دست های خودتان و کودک تان را بعد از استفاده از توالت بشویید.

اگر کودک شما بعد از آموزش 3 روزه هیچ اشتیاقی برای استفاده از لگن نشان نداد، 6 تا 8 هفته وقفه ایجاد کنید و دوباره امتحان کنید. اگر کودک تان کمتر از 75درصد موفقیت نشان بدهد یا اصلا برایش اهمیتی نداشته باشد که زیر پایش خیس می شود، آموزش را متوقف کنید و به بعد موکول کنید.

از پوشک گرفتن کودک

چیزهای خوب

روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» یک روش آسان است که هر مادر و پدری می توانند آن را دنبال کنند. اگر به نظرتان آموزش توالت رفتن یک فرایند مخوف و پراضطراب است، یا فکر می کنید آموزش آن غیر ممکن است، این روش را انتخاب کنید!

این روش خیلی سریع جواب می دهد؛ در نتیجه برای مادرهای شاغل یا آن هایی که مجبورند در مدت مشخصی این ماجرا را تمام کنند (مثلا اگر انتظار فرزند دوم را می کشید یا یک سفر کاری در پیش دارید) مفید است. ضمنا کودک تان هم به خودش افتخار می کند و احساس استقلال به دست می آورد. علاوه بر این، شما می توانید پول هایی را که برای خریدن پوشک خرج می کرده اید، کنار بگذارید و به خاطر پوشک های کثیف تان هم کمتر به محیط زیست آسیب می زنید!

این روش به جایزه دادن متکی نیست و تشویق کودک در حد سرود توالت یا یک آواز تشویقی است. بنابراین لازم نیست نگران این باشید که کودک تان برای توالت به جایزه (مثلا شکلات) وابسته می شود. ضمنا با این روش شما توالت را به یک فعالیت مفرح و بامزه تبدیل می کنید و از تبدیل شدن کودک تان به یک موجود بیزار از توالت (که باید برای بردنش به دستشویی دنبالش بدوید و التماسش کنید) جلوگیری می کنید.

چیزهای بد

این که 3 روز در خانه بمانید و چشم های تان را به کودک تان بدوزید تا متوجه کوچک ترین نشانه و تحرک از او برای نیاز به توالت شوید، کمی سخت است. البته این موضوع معمولا پس از روز اول و با یادگیری کودک راحت تر می شود. اگر هر دو (شما و همسرتان) شاغل باشید، این موضوع سخت تر هم می شود و شاید نیاز به یکی دو روز مرخصی داشته باشید.

این که کودک تان بخواهد 3 روز در خانه لخت بگردد، شاید برای تان خوشایند نباشد. ممکن است شما این کار را غیراخلاقی بدانید، در حالی که خانواده های دیگری مشکلی با این که کودک شان را با خودشان به توالت ببرند و مراحل کار را نشانش بدهند هم نداشته باشند. این به وضعیت فرهنگی خودتان مربوط است و شما باید روشی را که خودتان می پسندید، انتخاب کنید.

اگر دوست ندارید کودک تان کاملا لخت باشد، می توانید یک دامن پای دخترتان کنید یا یک شورت شل و آویزان پای پسرتان. ضمنا، فصل سرما هم می تواند مانع اجرای این روش باشد. شاید لازم باشد دمای شوفاژهای خانه را کمی زیاد کنید یا برای اجرای برنامه تا تابستان صبر کنید.

چند تجربه واقعی برای اجرای برنامه «کودک بدون پوشک»

من این برنامه را در کمال ناامیدی شروع کردم! آن موقع کودک دومم را باردار بودم و ترجیح می دادم هر چه سریع تر این ماجرا تمام شود، اما امید نداشتم که واقعا این اتفاق رخ بدهد. روز اول بی نهایت تاسف بار و ناامید کننده بود. دخترم حتی متوجه نمی شد که دریاچه زیر پایش کاردستی خودش است! حتی تلاشی هم برای رسیدن به لگن نمی کرد.

وقتی روز اول به شب رسید، مطمئن بودم که اشتباه کرده ام و زود اقدام کرده ام. تعداد شورت های شسته شده روی بند 12 تا بود و آن قدر خانه را آب کشیده بودیم که دیگر هیچ حوله و دستمال خشکی نداشتیم. من دچار کمردرد شده بودم و همسرم تمام روز داشت حوله می شست.

روز دوم همه چیز خیلی بهتر بود. تعداد آب کشی ها به 3 بار رسید. دخترم سعی کرده بود خودش را به لگن برساند، اما در اغلب اوقات موفق نمی شد. با این حال انگار تازه دخترم فهمیده بود که قضیه از چه قرار است! روز سوم عالی بود. آبکشی تمام شد. ما موفق شده بودیم!قاطع باشید. به خودتان بگویید:همین است؛ 3 روز دیگر همه چیز تمام شده است! چشم های تان را به روی سختی ها ببندید و شروع کنید.

از کلی وقت قبل به ماجرا فکر نکنید و خودتان را نترسانید. ماجرا واقعا ساده تر از چیزی که فکرش را می کنید، پیش می رود. خیلی از مادرها بعد از این که کودک شان را از پوشک گرفتند، می گویند اگر می دانستم این قدر ساده است، زودتر می گرفتم!

اگر برای فرش ها یا مبل های تان نگرانید، جمع شان کنید! فرش های گران قیمت تان را لوله کنید و روی مبل های تان روکش بکشید تا نخواهید تمام مدت به آن ها فکر کنید. به هر حال آب کشیدن یک متر سرامیک راحت تر از شستن فرش 9 متری است.

اگر نمی خواهید همه جای خانه تان را شلنگ بکشید، یک جا در خانه تان را که آب کشیدنش آسان تر است (مثلا آشپزخانه یا راهروی جلوی حمام یا دستشویی) برای کودک تان جذاب کنید. خودتان همان جا بپلکید و اسباب بازی های او را هم همان جا بیاورید. شاید بهتر باشد 3 روز خانوادگی در همین محل اطراق کنید!می توانید به جای سرود توالت، از جایزه هایی مثل شکلات و چیپس استفاده کنید یا فقط قول یک سه چرخه را بدهید.

لگن را دم دست بگذارید! تجربه من نشان داد این که دخترم روز اول سراغ لگن نمی رفت، به خاطر دوری اش بود. عضلات بچه ها هنوز آن قدر سفت نیست که بتواند جلوی ریزش ادرار را تا رسیدن به لگن بگیرد. اگر لگن درست بغل دست بچه باشد، او می تواند فوری رویش بنشیند. اما رسیدن تا دستشویی، کار سختی است.

بهترین کار این است که همان جا، وسط خانه یا اتاق یا آشپزخانه (هرجا که کودک بیشتر حضور دارد) یک زیرانداز ضدآب بیندازید و لگن را رویش بگذارید. این طوری احتمال موفقیت و در نتیجه اعتماد به نفس کودک را بیشتر می کنید. من این کار را روز دوم انجام دادم و فوری نتیجه اش را دیدم!اگر کودک تان روی لگن نشست و کارش را انجام داد، موفقیتش را به او تبریک بگویید

چطور همه جا را تمیز کنیم؟

احتمال این که مجبور شوید چند جا را آب بکشید، قطعی است. پس از قبل خودتان را آماده کنید.برای آب کشیدن زمین، باید از آب جاری یا کر استفاده کنید. یک شلنگ که به شیر آب وصل شده، نجسی را تمیز می کند. اول عین نجاست (ادرار یا مدفوع) را با دستمال کاغذی خشک کنید. بعد روی آن آب بگیرید.

اگر در آن محل آب رو (چاه) وجود داشته باشد(مثل دستشویی یا حمام یا آشپزخانه)، کارتان خیلی راحت است. آب بگیرید و سعی کنید بدون پخش و پلا شدن آب، وارد راه آب شود.اگر آب رو ندارید (مثلا وسط هال یا پذیرایی یا اتاق نجس شده) بعد از تمیز کردن نجاست، دور تا دور محل نجاست را حوله یا دستمال بچینید؛ طوری که آب به بیرون محیط درز نکند.

روی نجاست آب بریزید. آب را با حوله ها کاملا جمع کنید (مواظب باشید به بیرون محیط دایره حوله ها درز نکند) و حوله ها را در یک لگن بیندازید. اگر از آب شلنگ استفاده می کنید با یک بار آب ریختن و کاملا جمع کردن، محل پاک می شود. اما اگر به آب جاری دسترسی ندارید و مثلا با پارچ آب، آب می ریزید، باید این کار را 3 بار تکرار کنید. با 3 بار آب ریختن و خشک کردن، محل پاک می شود.

برای شستن لباس های بچه (و احیانا حوله هایی که برای پاک کردن زمین استفاده کرده اید) کافی است آن ها را زیر شیر آب بگیرید و چند بار خیس کنید و بچلانید تا مطمئن شوید که آب داخلش بیرون آمده و تمیز شده.

برای شستن خود بچه، یک بار آب ریختن با شلنگ کافی است. زیاد بچه را نشویید. اذیت می شود.اگر وسیله ای مثل مبل و میز نجس شد، بهترین راه این است که آن را ببرید توی حمام و یک بار رویش آب شلنگ بگیرید. در غیر این صورت باید همان روش آب ریختن و خشک کردن را اجرا کنید..

گرفتن از پوشک برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. برای اینکه بتوانیم از این چالش به خوبی عبور کنیم باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. از جمله اینکه کودکان مراحل رشد یکسانی ندارند و بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می‌رسند. در این مقاله از کودکت قصد داریم ۶ گام اساسی برای گرفتن از پوشک کودک را مرور کنیم.

زبان اشاره را از متن فارسی راحت‌تر درک می‌کنید؟ ویدیوی ویژه ناشنوایان این مقاله را ببینید.

اولین و مهم‌ترین تصمیم در فرآیند از پوشک گرفتن کودک تعیین زمان مناسب برای شروع آموزش است. برای این کار، به کودک خود و توانایی‌های او دقت کنید، نه سنش. اگر نشانه‌های زیر را در فرزندتان مشاهده کردید، آموزش دستشویی رفتن را در برنامه خود قرار دهید:

همچنین، بروز نشانه‌های خارجی زیر نشان از وجود فشار درونی در کودک دارد:

از پوشک گرفتن کودک

هنگام نزدیک بودن ادرار یا مدفوع، نشانه‌هایی مانند پنهان شدن در مکانی دنج و ساکت، توقف بازی، ساکت شدن یا چمباتمه زدن از خود نشان می‌دهد. هنگام دفع به پوشک چنگ می‌زند، صدایی ناشی از ناخشنودی از خود در می‌آورد یا پاهایش را باز می‌کند. بعد از دفع، با کنجکاوانه نگاه کردن به برآمدگی پوشک، واکنش نشان دادن به حس متفاوت پوشک کثیف، از سر گرفتن بازی یا ایجاد سر و صدا اتمام کار را نشان می‌دهد. براساس چنین نشانه‌هایی، فرزندتان آنقدر رشد کرده است که بداند در بدنش چه اتفاقاتی می‌افتد.

گاهی با وجود اینکه فرزندتان نشانه‌های گفته شده را دارد، اما کودک در مرحله‌ای از رشد است که شروع آموزش دستشویی رفتن به او و از پوشک گرفتنش فکر خوبی نیست. توجه داشته باشید، اگر کودک به طور کلی در حالتی قرار دارد که مقابل همه مداخلات شما مقاومت می‌کند و اغلب ارتباطات کلامی‌اش به کلمه «نه» محدود می‌شود، شاید بهتر باشد تکنیک‌های از پوشک گرفتن کودک را چند هفته به تعویق بیندازید و تا رسیدن فرزندتان به آمادگی و پذیرش لازم صبر کنید.

برای گرفتن از پوشک زمانی را انتخاب کنید که خودتان گرفتار دغدغه‌ها و مسائل اساسی دیگری مانند نیاز شدید فرزند دیگرتان، فشار کاری، جابجایی منزل، نزدیکی زمان زایمان (حضور نوزاد در خانه موجب کند شدن آموزش دستشویی رفتن به کودک خواهد شد) و موارد دیگر نباشید. همچنین، فصل‌های گرم سال زمان‌های مناسب‌تری برای از پوشک گرفتن کودک هستند، چرا که در این ماه‌ها، دیگر مجبور به شستن لباس‌های سنگین زمستانی نخواهید بود.

شاید باور این موضوع برای شما دشوار باشد، اما واقعیت این است که ابزارهایی که در وهله نخست برای آموزش دستشویی رفتن به کودک نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

و با درجه اهمیت کمتر:

در این مرحله، بر یکی از علائق اصلی رشد کودک سرمایه گذاری کنید و از آن بهره بگیرید: تمایل به تقلید. می‌توانید درباره دستشویی رفتن و فرآیند آن صحبت کنید و با گفتگو و قصه، زمینه را برای تقلید کودک فراهم کنید.

بعضی از والدین، برای مدل سازی مراحل آموزش دستشویی رفتن و از پوشک گرفتن کودک، از عروسک استفاده می‌کنند. به کمک این عروسک، کودک می‌بیند ادرار از کجا خارج می‌شود، می‌تواند پوشک را عوض کند، عروسک را روی صندلی توالت بنشاند، کاسه صندلی را در توالت خالی کند و سیفون را بکشد. معمولا استفاده از قصه دستشویی رفتن یک مدل عروسکی فرآیند از پوشک گرفتن کودک را ساده‌تر می‌کند.

توجه داشته باشید، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که کودک می‌خورد بر عمل دفع او تأثیر می‌گذارد.

استفاده از کتاب داستان راهکار بسیار خوبی است. کتاب‌های جالبی در این باره وجود دارد که عکس‌هایی را از کودکان در حال آموزش نشان می‌دهد. نشان‌دادن این شخصیت‌ها به فرزندتان این پیام را به او می‌دهد: «اگر اون‌ها تونستن این کارو انجام بدن، پس من هم می‌تونم.» از کتاب داستان و قصه گویی غافل نشوید.

وقتی متوجه شدید فرزندتان از نظر مراحل رشدی آماده است و خودتان نیز می‌توانید انرژی و زمان کافی صرف از پوشک گرفتن کودک کنید، روند آموزش دستشویی رفتن به کودک شروع می‌شود.

تصمیم بعدی در روند آموزش دستشویی رفتن به کودک آن است که آیا باید برای او صندلی توالت مخصوص یا آداپتور توالت خریداری کنید یا خیر. اگر کودک نوع خاصی را ترجیح می‌دهد، از نظرات او استفاده کنید. بیشتر کودکان دوست دارند صندلی توالت مخصوص خود را داشته باشند، چرا که ترس از سیفون کشیدن را تسکین می‌دهد.

بیشتر کودکان، به صورت طبیعی، از مشاهده خارج شدن مدفوع در کاسه توالت بزرگسالان می‌ترسند، چرا که تصور می‌کنند قسمتی از خودشان از بدنشان خارج می‌شود. این در حالی است که صندلی توالت کودک را به صورت امنی در بر می‌گیرد، از یک اتاق به اتاق دیگر جابجا می‌شود و حتی می‌شود آن را در خودرو جا داد. از سوی دیگر، در صورت استفاده از صندلی توالت، امکان قرار گرفتن پاهای کودک بر زمین وجود دارد و دیگر مانند وقتی که بر توالت فرنگی می‌نشیند، پاهایش بین زمین و هوا معلق نیست.

آویزان بودن پاهای کودک در هوا، عضلات رکتال او را تنگ و عمل دفع را دشوار می‌کند. بنابراین، مطمئن شوید پاهای فرزندتان خیلی راحت روی زمین قرار گرفته‌اند و در صورت ترجیح او به استفاده از توالت فرنگی، یک زیر پایی برای او قرار دهید.

برای کودک بازی انتخاب صندلی توالت ترتیب دهید. او را به مغازه لوازم کودک ببرید و اجازه دهید صندلی توالتش را خودش انتخاب کند. وقتی کودکان صندلی توالت خود را انتخاب می‌کنند، تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهند داشت. انواع گوناگونی از صندلی‌های توالت برای کودکان وجود دارد که شما باید یکی از آن‌ها را عاقلانه انتخاب کنید. در وهله اول، کودک این اسباب بازی جدید را، مانند اولین ماشینش، بسیار عزیز می‌شمرد. هنگام خرید صندلی توالت کودک، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

۱. صندلی‌های موزیکال: برای جذب‌ کودکی پر جنب و جوش به نشستن بر صندلی توالت، این صندلی‌ها قابلیت پخش موسیقی دارند.

۲. صندلی‌های توالت چند کاره: این صندلی‌ها با طراحی هوشمندانه سه قسمت مجزا دارند. صندلی برای بچه‌های تازه‌کار، آداپتوری برای قرار گرفتن روی توالت بزرگسالان و زیر پایی برای کودکانی که مرحله آموزش را از سر گذرانده‌اند.

اسم قسمت‌های بدن و عملکرد آن‌ها را با کلمات مناسب به فرزند خود یاد دهید. نامگذاری و شناساندن آنچه کودک انجام می‌دهد یادگیری هرگونه مهارت رشدی را ساده‌تر می‌کند.

اندام‌های خصوصی فرزند خود (آلت تناسلی، بیضه‌ها، واژن) را با کلمات علمی و صحیح به کودک بیاموزید، اما از او انتظار نداشته باشید تا رسیدن به سه سالگی این واژه‌ها را دقیق و صحیح به کار ببرد. نام این اعضا را به راحتیِ نام بردن سایر اعضای بدن مانند بازو یا دست به زبان بیاورید تا کودک دچار این سوء برداشت نشود که شما نسبت به این اندام‌های رازآلود معذب هستید.

پس از گذراندن این مرحله، عبارت‌ها و کلمات ساده‌ای مانند «برو دستشویی» یا جزئی‌تر «برو پی پی» یا «جیش» را به کودک بیاموزید. از عباراتی که مفهوم خجالت را در خود دارند، مانند «بد بو» یا «پوشکتو کثیف کردی؟»، اجتناب کنید. به طور کلی، از عباراتی استفاده کنید که کودک به راحتی آن‌ها را درک کند و به کارشان بگیرد. به کار بردن عبارات ادرار کردن و مدفوع کردن از توانایی‌های بیانی کودک فراتر است.

حس شوخ طبعی در صدر فهرست ابزارهای لازم برای از پوشک گرفتن کودک قرار دارد. در این فرآیند، کودکان دوست دارند تکه‌هایی از دستمال توالت را روی آب شناور کنند یا به چیزهای شناور در آب ضربه بزنند. در مواجهه با این کارها، ذهنیت منفی خود را کنار بگذارید و با به کار بردن خلاقیت، از آن‌ها به نفع هدف خود بهره بگیرید.

هدف شما در این مرحله این است که پیش از آنکه دیر شود کودک بفهمد چه زمانی وقت دستشویی کردن است.

به فرزند خود کمک کنید بین آنچه احساس می‌کند و کاری که باید انجام دهد ارتباطی برقرار کند. وقتی کودک نشانه‌های نزدیک بودن دفع ادرار یا مدفوع را نشان می‌دهد (چمباتمه زدن، زور زدن و دست کشیدن از بازی)، به او یادآوری کنید: «نیاز به دستشویی داری؟» سعی کنید راهنما و تسهیلگر باشید، نه کسی که کودک را مجبور به دستشویی رفتن می‌کند. وقتی توانستید ارتباط احساس دستشویی را با رفتن به دستشویی در ذهن کودک ایجاد کنید، او یاد خواهد گرفت بدون هدایت و هشدار و در زمان لازم به دستشویی برود.

به کودک یاد دهید هنگام نیاز به دستشویی باید به شما چگونه اطلاع دهد. به محض اینکه نشانه‌های نزدیک بودن ادرار یا مدفوع را مشاهده کردید بگویید: «جیش داری؟ به مامان/بابا بگو!» با این کار شما ارتباط ذهنی دیگری نیز ایجاد می‌کنید که وقتی نیاز به دستشویی پیدا کرد، باید به شما خبر دهد.

وقتی فرزند شما در فهمیدن ارتباط این دو (نیاز به دستشویی و رفتن به دستشویی یا نیاز به دستشویی و درخواست کمک از یک بزرگتر) استاد شد، زمان پیشرفت او فرا رسیده است. در روند از پوشک گرفتن کودک، به این موضوع بسیار مهم در ایفای نقش‌ها توجه کنید؛ شما یک بازی ترتیب می‌دهید، اما بستگی به فرزندتان دارد که بخواهد بازی کند یا نه. اگر پس از تمرین و تکرارهای زیاد متوجه شدید کودک به کل پیام شما را دریافت نکرده است، مدتی دیگر صبرکنید و بعد دوباره امتحان کنید.

طوری به کودک لباس بپوشانید که امکان تعویض سریع آن‌ها وجود داشته باشد. اگر کودک هنگام نیاز به دستشویی تازه قرار باشد با لباس‌های پیچیده درگیر شود، احتمالا خود را پیش از باز کردن دکمه‌ها و سگک‌ها تخلیه خواهد کرد؛ در این هنگام، با به هم ریختگی دو چندانی مواجه خواهید بود: کودکی کثیف و لباس‌هایی کثیف.

شلوارهای کشی و لباس‌های بدون دکمه در این آموزش ضروری‌اند. در فصل‌های گرم سال و هنگام بیرون رفتن از خانه، شورت یا شلوارهایی به کودک بپوشانید که درآوردن آن‌ها در مکان‌های عمومی ساده باشد..

در مرحله بعدی از فرآیند گرفتن از پوشک باید تصمیم بگیرید از چه زمانی کودک را روی صندلی یا توالت بنشانید تا دستشویی کند. به این وضعیت رفلاکس مشروط گفته می‌شود، تلاش شما بی فایده است اگر کودک واقعا دستشویی نداشته باشد. راه حل این مشکل آن است که زمان تخلیه کودک را بفهمید و به موقع او را روی صندلی یا توالت بنشانید. پس از چند بار انجام این کار، کودک ارتباطی بین احساس دستشویی در بدن، نشستن روی توالت و دفع کردن برقرار خواهد کرد.

برای اینکه مجبور نشوید در تمام ساعات شبانه روز به دنبال کودک بدوید تا او را به دستشویی کردن در توالت یا روی صندلی وادار کنید، راه‌های میان بر زیر را امتحان کنید:

۱. جدول زمان بندی دستشویی درست کنید. به مدت یک یا دو هفته، زمان‌های مدفوع یا ادرار کردن کودک را ثبت کنید و اگر الگویی کشف کردید، برای مثال بعد از صبحانه، هر روز او را در همان زمان روی صندلی یا توالت بنشانید. خبر خوب این است که بسیاری از والدین می‌توانند این الگو را در دفع مدفوع یا حتی ادرار کودک خود پیدا کنند. هنگام نشستن کودک بر صندلی، یک راه جالب برای سرگرم کردنش پیدا کنید؛ کتاب و آواز بخوانید یا دست بزنید. اما اگر متوجه هیچ الگوی خاصی نشدید، کودک را هر دو ساعت یک بار یا هر وقت زمان و صبرتان مجال می‌دهد روی صندلی یا توالت ببرید.

۲. استفاده از دانش فیزیولوژی می‌تواند به شما در این پیش بینی کمک کند. به خاطر داشته باشید، معده پر، حدود بیست تا سی دقیقه بعد از غذا، روده را تحریک به تخلیه می‌کند. بنابراین، پس از هر وعده غذایی و اگر کودک صبوری نشان دهد، او را روی صندلی یا توالت بنشانید. بهترین و محتمل‌ترین وعده‌ای هم که می‌توانید از آن شروع کنید صبحانه است. مزیت دیگر این روال آموزش روزانه آن است که به کودک یاد می‌دهد به هشدارهای بدنش توجه کند. به خاطر داشته باشید این واقعیتی فیزیولوژیک است که روده هنگام نیاز به تخلیه به افراد هشدار می‌دهد. اگر به این هشدارها توجه نشود، فروکش می‌کنند و در نهایت یبوست اتفاق می‌افتد.

۳. حتی وقتی کودک در پوشک دستشویی کرده است، او را به توالت یا جایی که صندلی آنجاست ببرید و محتوای پوشک را در توالت خالی کنید. این کار دست کم به او می‌آموزد ادرار و مدفوعش کجا می‌رود. روند آموزش دستشویی رفتن به کودک معمولا به این شکل است که در ابتد باید کودک را به عمل وادارید تا بتوانید او را آموزش دهید که در نهایت خودش خودش را به عمل وادارد.

به خاطر داشته باشید در فرآیند خداحافظی با پوشک، پوشک‌ کردن کودک در آموزش او تأخیر ایجاد می‌کند. وجود پوشک مانع از برقراری ارتباط بین نیاز به تخلیه و رفتن به دست‌شویی می‌شود و آنچه کودک باید برای خود انجام دهد را آماده و راحت برایش انجام می‌دهد. راهبرد‌های زیر را در آموزش دست‌شویی‌رفتن همراه با بازکردن پوشک امتحان کنید:

از پوشک گرفتن کودک

۱. آموزش دست‌شویی‌رفتن به کودک در بیرون از خانه: اگر خانۀ شما حیاط یا بالکنی بزرگ با هوای گرم و مساعد دارد، راحت‌تر می‌توانید از این روش استفاده کنید. پوشک کودک را باز کنید و اجازه دهید در فضای بیرون بماند. وقتی کودک نیاز به دست‌شویی احساس کند، به احتمال زیاد متوقف می‌شود، ممکن است چمباتمه بزند و همان‌جا دست‌شویی کند. کودک به‌مرور متوجه می‌شود چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است و ممکن است حتی اعلام کند: «جیش دارم» یا «پی‌پی دارم» یا به شما نگاه کند به این معنا که «الان باید چیکار کنم؟»

۲. اکنون زمان حرکت شماست: به کاری که کودک می‌کند نگاه کنید. ممکن است احساساتی مانند گیجی، غرور یا حتی پریشانی به فرزندتان دست دهد، به‌خصوص اگر روی پای خود دست‌شویی کرده باشد. احساسات منفی از خود نشان ندهید و او را تمیز کنید. اگر نسبت به این روند اعتراض کرد، مدتی صبر کنید و دوباره شروع کنید. صندلی توالت کودک را در نزدیکی خودش بگذارید تا ببیند مدفوعش کجا خواهد رفت. هربار که برای دست‌شویی‌کردن چمباتمه زد، به او نشان دهید چگونه روی صندلی بنشیند. اگر کودک به مدفوع یا ادرار خود دست زد یا حتی با آن‌ها بازی کرد، حیرت‌زده و تسلیم نشوید. همچنین، نفرت خود را نشان ندهید، چراکه تنها نتیجۀ این رفتار در کودک این باور را ایجاد می‌کند که در آنچه از او خارج شده چیز بد یا نادرستی هست.

۳. آموزش دست‌شویی‌رفتن به کودک در درون خانه: با وجود اینکه به‌قطع ادرار و مدفوع کردن کودک روی فرش، سرامیک و موکت برای شما بسیاردشوار است، به خاطر داشته باشید پوشک نداشتن او موجب یادگیری سریع‌ترش خواهد شد. اگر برایتان امکان دارد، بهتر است اولین روزهای آموزش در خانه بر سطوح بدون فرش بگذرد، چراکه تشخیص ادرار، مدفوع و تمیزکردن آن برایتان راحت‌تر می‌شود. در این زمان نیاز است چند روز تمام توجه خود را به کودک بدهید و به الگوهای دست‌شویی‌رفتن او توجه کنید، چراکه لذت دویدن و راه‌رفتن بدون پوشک به احتمال زیاد موجب کم‌دقتی کودک در تشخیص زمان درست دست‌شویی‌کردن خواهد شد.

اکنون وقت گرفتن از پوشک کودک به صورت کامل فرارسیده است.

این شورت‌ها پدهای فوق‌ جاذب دارند و هنگام از پوشک‌ گرفتن کودک استفاده می‌شوند. شما حتی می‌توانید خودتان این لباس‌ها را، با دوختن تکه‌ای پوشک پارچه‌ای به یک شلوار بزرگ، درست کنید. در گذر از پوشک به شورت آموزشی، خودتان را علاقه‌مند و مشتاق نشان دهید، اما در استفاده از کلمات محتاط باشید. این لباس‌ها را شلوار مخصوص بنامید. شش یا هفت عدد از چنین شلوارهایی آماده کنید و مطمئن شوید به قدر کافی گشاد باشند.

در تمام نقاط آستانۀ رشد، کودکان دو قدم به جلو و یک قدم به عقب برخواهند داشت. بنابراین حتی پس از یادگیری کامل کودک، انتظار شلوارهای خیس و کثیف را داشته باشید. این موضوع هنگام آموختن مهارتی جدید به‌طور کامل طبیعی است. همچنین، آمادگی این را داشته باشید که کودک هنگام بازی و هیجان زیاد سیگنال‌های تخلیۀ مثانه یا روده را متوجه نشود، چراکه بسیار پیش می‌آید کودک آنقدر به اتفاقات بیرون توجه نشان دهد که از آنچه درون خودش می‌گذرد بی‌خبر بماند.

به کودکان خود بیاموزید پس از دست‌شویی‌کردن همۀ نواحی مرتبط را خشک کنند (این کار مانع بروز عفونت‌ در دستگاه تناسلی آن‌ها می‌شود). به‌طور کلی، کودکان در شست‌وشوی خود کند هستند و به‌طور معمول تنها به پاک‌کردن نقطۀ خروج ادرار یا مدفوع بسنده می‌کنند. بنابراین، آماده باشید تا سال‌ها بعد از آموزش دست‌ شویی‌ رفتن به کودک، همچنان آموزش‌های لازم را به هنگام نیاز به او بدهید.

سیفون کشیدن، در طول آموزش دستشویی رفتن، برای بعضی کودکان علاقه و برای بعضی دیگر چالش است. بعضی بچه‌ها از صدای بلند سیفون و ناپدید شدن مدفوعشان در یک سوراخ وحشت می‌کنند. برخی دیگر فرض را بر این می‌گذارند که سیفون کشیدن بخشی از فرآیند دستشویی کردن است و اصرار دارند خودشان این کار را انجام دهند. بنابراین، انتظار این را داشته باشید که کودک چندین بار در روز و بدون دلیل سیفون را بکشد و این کار به بازی و سرگرمی جدیدش تبدیل شود.

هیچ دلیلی برای خشمگین شدن یا تنبیه کودک در روند آموزش دستشویی رفتن وجود ندارد. با این حال، مشکلات دشوار مربوط به این فرآیند ممکن است موجب اوقات تلخی شما شود یا وادارتان کند نسبت به مقاومت‌های کودک و اتفاقاتی که افتاده‌اند نگرش تنبیهی را انتخاب کنید. اگر احساس کردید در آموزش دستشویی رفتن به کودک در حال درگیر شدن با او هستید یا احساساتی منفی نسبت به او دارید، با والدین دیگر، افراد با تجربه یا حتی مشاور صحبت کنید. فراموش نکنید هدف اساسی شما آموزش دستشویی رفتن به کودک و در عین حال، حفظ اعتماد به نفس اوست. تنها در این صورت است که کودک می‌تواند از عهده مرحله بعدی رشد هویت جنسی برآید و احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. بنابراین، در فرآیند آموزش دستشویی رفتن به کودک، سعی کنید آرام بمانید، چرا که هیچ اشکالی در پوشک کردن کودک حتی به مدت یک سال دیگر وجود ندارد.

اگر نکاتی در زمینه گرفتن از پوشک کودک خود تجربه کرده‌اید که فکر می‌کنید دانستن آن به والدین جوان کمک می‌کند تا از این چالش با موفقیت عبور کنند حتما از طریق وبسایت کودکت با ما به اشتراک بگذارید.

ناشنوایان عزیز از این قسمت می‌توانید ویدیو مربوط به این مقاله را مشاهده کنید.

 

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

یکی از دغدغه‌های اصلی همه پدر و مادرهایی که فرزند نوپا دارند، از پوشک گرفتن کودک است. این کار در ذهن همه یک فرایند طولانی و دردسر ساز است و همین مسئله باعث می‌شود تا جای ممکن آن را به تاخیر بیاندازند. این مسئله به ویژه در مورد خانواده‌هایی که نسبت به پاکیزگی منزل‌شان وسواس دارند، حادتر می‌شود.

آموزش از پوشک گرفتن بچه به صورت سنتی در همه خانواده‌ها وجود دارد و نسل به نسل منتقل می‌شود. بعضی از این روش‌های سنتی برای کودکان مضر هستند و آسیب‌هایی جدی به جسم و روح آنها وارد می‌کنند. در این مقاله شما را با بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آشنا می‌کنیم.

والدین برای این که فرایند از پوشک گرفتن بچه را راحت‌تر تحمل کنند، باید در مورد بهترین روش‌ها اطلاعات کافی داشته باشند. در غیر این صورت هم کودک و هم خانواده، دچار استرس می‌شوند. موضوعات : بهترین سن از پوشک گرفتن بچهعلائم آمادگی کودکآمادگی‌های لازم برای از پوشک گرفتن کودکوسایل لازم برای از پوشک گرفتن کودکآماده کردن کودکبهترین روش از پوشک گرفتن بچهمدت زمان نشستن کودک روی لگنآموزش شست‌وشو به کودکروش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!نکات مهم از پوشک گرفتن کودکسخن آخر پیرامون از پوشک گرفتن کودکبهترین سن از پوشک گرفتن بچهقبل از آغاز آموزش، باید بدانیم بهترین سن از پوشک گرفتن بچه دقیقا چه زمانی است. معمولا والدین بعد از پایان دو سالگی برای این کار اقدام می‌کنند. البته سن دقیق و مشخصی برای این کار وجود ندارد و وضعیت هر بچه نسبت به بچه دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که باید علائم آمادگی را در کودک مشاهده کنید.علائم آمادگی کودکاین علائم شامل موارد زیر می‌شود:کودک نسبت به پوشک مقاوت نشان می‌دهد و گریه می‌کند.نسبت به دستشویی رفتن دیگران کنجکاو است.در فعالیت های خود، می‌تواند دو کار را همزمان انجام دهد.می‌تواند در مدتی حدود، پنج دقیقه بنشیند.وقتی سر پا گرفته می‌شود بدون نیاز به گفتن والدین دستشویی می‌کند.با آموزش می‌تواند شلوارش را خودش دربیاورد.اگر این علائم را در فرزند خود مشاهده کردید، می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که این آموزش باید زمانی شروع شود که مزاج کودک سالم باشد. اگر فرزندتان به هر دلیلی دچار یبوست، اسهال یا تکرر ادرار شده است، شروع آموزش را تا زمان درمان کامل به تعویق بیاندازید. در غیر این صورت جدا شدن از پوشک برایش سخت‌تر خواهد بود. سن از پوشک گرفتن بچه دقیق مشخص نیست. قبل از اقدام به این کار باید آمادگی فرزند خود را بررسی کنید. آمادگی‌های لازم برای از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که استفاده از دستشویی یکی از مراحل رشد کودک شما است و مثل تمامی مراحل دیگر، به تدریج انجام می‌شود. برای این کار باید خود را از نظر ذهنی آماده کنید.شروع از پوشک گرفتن کودک به معنای این است که با حجم زیادی لباس برای شستن مواجه می‌شوید. ممکن است کار به کثیفی تشک و فرش نیز کشیده شود. نگران نشوید و آرامش خود را حفظ کنید.اجازه دهید کودک‌تان به تدریج استقلال خود را به دست بیاورد و در این مسیر به هیچ وجه او را سرزنش نکنید. مسئله مهم دیگر این است که کودک را با چند آموزش تحت فشار قرار ندهید. آموزشی مثل جدا شدن از پوشک به اندازه کافی فرزندتان را به چالش می‌کشد.اگر قرار است کودک از پوشک جدا شود، از شیر گرفتن و جدا کردن محل خوابش را به زمان دیگری موکول کنید.برنامه زمانی خود را طوری تنظیم کنید که آموزش دستشویی رفتن با مهمانی و مسافرت رفتن تداخل نداشته باشد. در این دوران باید آرامش کامل داشته باشید.در مراحل ابتدایی کار، می‌توانید شب‌ها کودک را پوشک کنید. این کار تا سن سه و نیم سالگی کودک اشکالی ندارد و باعث راحتی خیال شما نیز خواهد شد. زمانی که کودک‌تان به طور کامل دستشویی رفتن را یاد بگیرد، خودش در مقابل پوشک شدن مقاومت خواهد کرد. تا آن موقع، صبور باشید. وسایل لازم برای از پوشک گرفتن کودکاولین مرحله برای از پوشک گرفتن کودک ، خرید یک لگن مناسب است. بهتر است با کودک به فروشگاه بروید اجازه دهید رنگ مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. ابتدا چند روزی لگن را مثل یک وسیله بازی در اتاقش یا جلوی تلویزیون قرار دهید تا به آن عادت کند و نشستن روی آن را یاد بگیرد. سپس لگن را به دستشویی منتقل کنید.برخی از والدین در مراحل اولیه از شورت‌های آموزشی استفاده می‌کنند.این شورت‌ها معمولا چند لایه هستند و تا حدی از نشتی ادرار و مدفوع جلوگیری می‌کنند.کودک تفاوت این لباس را با پوشک متوجه می‌شود. بنابراین برایش توضیح دهید که دیگر پوشک نیست و باید هنگامی که احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. آماده کردن کودکقبلا نشانه‌های آمادگی کودک را ذکر کردیم. قاعدتا زمانی برای از پوشک گرفتن کودک اقدام می‌کنید که متوجه حرف‌های شما می‌شود و ضمنا احساس دستشویی را نیز می‌فهمد. در این زمان برایش توضیح می‌دهید که هر وقت احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. هر بار که به موقع این کار را کرد باید او را تشویق کنید.علاوه بر تشویق کلامی، یک تشویق مادی هم باید در نظر بگیرید. مثلا هر بار که با موفقیت به دستشویی رفت و لباسش کثیف نشد، یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را به عنوان جایزه به او بدهید. تشویق‌های مادی در ابتدای کار مهم هستند و به تدریج کم‌رنگ می‌شوند. لازم است در این دوران کودک شلوار و لباس راحتی بپوشد که بتواند خودش آن را دربیاورد.توجه داشته باشید که از پوشک گرفتن کودک یک فرایند استرس‌زا است. اگر شما نیز آرامش خود را از دست بدهید، این کار چند برابر سخت می‌شود.به خودتان یادآوری کنید که سلامتی روان فرزندتان بی‌نهایت ارزشمند است و کثیف شدن چند وسیله در خانه مطلقا اهمیتی ندارد.محیط دستشویی باید برای کودک خوشایند باشد. همیشه دستشویی را تمیز نگه دارید. می‌توانید برچسب‌های کارتونی مورد علاقه کودکتان را روی دیوار دستشویی یا حتی لگن دستشویی بچسبانید. اگر در این راه از خودش هم کمک بگیرید، برایش جذاب‌تر خواهد بود. می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را هم در فضای دستشویی قرار بدهید تا سرگرم شود. در نهایت هدف این است که، دستشویی رفتن برایش مثل تفریح باشد و کمی از فشار و استرس آن بکاهیم. بهترین روش از پوشک گرفتن بچهبهترین روش از پوشک گرفتن بچه این است که ریتم بدن کودک‌تان را با تجربه و آزمون و خطا بشناسید. در مرحله اول، صبح پس از بیدار شدن از خواب کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن بنشانید و با اسباب‌بازی‌ها سرگرمش کنید تا دستشویی کند. پس از شست‌وشو برای بیست دقیقه او را باز بگذارید و سپس دوباره پوشک کنید.بعد از دو ساعت، پوشک را بررسی کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را به دستشویی ببرید. اگر پوشک خیس باشد یعنی فرزندتان قبل از سه ساعت دستشویی می‌کند. با این آزمون‌ها می‌توانید ریتم بدن کودک را بشناسید و او را به موقع به دستشویی ببرید. در چند روز ابتدایی از پوشک گرفتن کودک باید در فاصله بین دو ادرار او را پوشک کنید. به این ترتیب متوجه می‌شود زمانی که پوشک باز شد باید دستشویی کند.پس از این که کودک به این وضعیت عادت کرد، دیگر در فاصله بین دستشویی رفتن‌ها او را پوشک نکنید.بیشتر بخوانید: بهترین مارک پوشک نوزادطبیعتا ممکن است در هفته‌های ابتدایی، ناهماهنگی‌هایی پیش بیاید. مثلا کودک نتواند به موقع دستشویی داشتنش را اعلام کند و لباس یا فرش اتاق را کثیف کند.این اتفاق‌ها طبیعی است و نباید باعث ناراحتی و عصبانیت شما شود. مدت زمان نشستن کودک روی لگندر طول فرایند از پوشک گرفتن بچه مواقعی پیش می‌آید که او را روی لگن می‌گذارید اما دستشویی نمی‌کند. در این مواقع نباید فرزندتان را تحت فشار بگذارید. ده دقیقه برای نشستن روی لگن کافی است. اگر دستشویی نکرد اجازه بدهید بلند شود و یک ساعت بعد دوباره او را به سرویس بهداشتی ببرید.همان طور که گفتم، برای مدتی باید کودک را شب‌ها پوشک کنید. زمانی که خواستید پوشک را شب‌ها هم حذف کنید، باید ببینید شب‌ها چطور دستشویی می‌کند.این کار باید بعد از دو سالگی انجام شود.اگر تمام شب پوشک خشک باشد و صبح خیس شود، یعنی باید صبح زود کودک را بیدار کنید و به دست‌شویی ببرید.اگر بعد از بررسی متوجه شدید که در طول شب هم پوشکش را خیس می‌کند باید دست نگه دارید. در این شرایط کودک برای این که شب‌ها پوشک نداشته باشد آماده نیست.بعد از مدتی که این کار را انجام دادید، بدن کودک عادت می‌کند. پس از این دوره شب ادراری نشانه مسائل دیگری است. استرس همیشه یک عامل موثر در این زمینه است. همچنین ممکن است کودک خسته باشد یا قبل از خواب بیش از حد مایعات نوشیده باشد. آموزش شست‌وشو به کودکهدف آموزش از پوشک گرفتن کودک این است که او استقلال خود را به دست بیاورد. بنابراین در فرایند آموزش از پوشک گرفتن بچه می‌توانید کم کم شست‌وشو را نیز به او یاد بدهید. این کار را به زمانی موکول کنید که خودش اظهار علاقه کرد. ابتدا با نظارت و کمک خودتان این کار را انجام می‌دهد و پس از مدتی خودش می‌تواند به تنهایی از عهده کارها برآید.در هر صورت باید شستن دست‌ها را هر چه زودتر به او آموزش دهید. برای این کار، یک چهارپایه کوچک در دست‌شویی بگذارید که دستش به شیر آب و صابون برسد. مایع و صابون خوشبویی در دستشویی قرار دهید و کمکش کنید دست‌هایش را صابون بزند. این کار را نیز به تدریج یاد می‌گیرد و به زودی دیگر به کمک شما نیازی نخواهد داشت. روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!مقاله‌های بسیاری با تیتر “روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!” دیده می‌شود. در این روش‌ها توصیه‌های متعددی می‌بینید از قبیل این که برای چند روز کودک را هر لحظه تحت نظر داشته باشید، به او مایعات زیاد بخورانید و زود به زود به دستشویی ببرید و  … . به نظر من چنین چیزی امکان ندارد! خود را درگیر این گونه راه‌های از پوشک گرفتن بچه نکنید. راه میان‌بری وجود ندارد. کافی است صبر و حوصله به خرج دهید و آرام باشید. اساسا نمی‌توان زمانی برای از پوشک گرفتن کودک معین کرد. شرایط هر بچه با بچه دیگر و هر خانواده‌ای با خانواده دیگر متفاوت است. نکات مهم از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که ممکن است، کودک چند روز اول را هیجان‌زده باشد و با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و به حالت قبل برگردد. در این شرایط فشار را زیاد نکنید. بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آهسته و پیوسته هستند. صبر داشته باشید و کمی به فرزندتان استراحت بدهید. پس از چند روز دوباره می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید.یک نکته مهم این است که در طول این مراحل، وسواسی نباشید. اگر بیش از حد نگران فرش‌ها هستید چند روزی آن‌ها را جمع کنید یا روی‌شان را بپوشانید. در هر صورت کثیفی ممکن است پیش بیاید و نباید خیلی سخت بگیرید.بیشتر بخوانید: ارزانترین پوشک بچهنکته بسیار مهم دیگر این است که در دوران از پوشک گرفتن کودک به هیچ وجه مایعات مصرفی او را کم نکنید. او باید مثل همیشه هر چقدر می‌خواهد آب و مایعات بنوشد. در غیر این صورت دچار یبوست می‌شود. یبوست همیشه با درد همراه است. کودک نمی‌داند این درد به چه علت ایجاد شده و آن را به تجربه جدید نشستن روی لگن ربط می‌دهد و از دستشویی رفتن فراری خواهد شد.توجه داشته باشید که آموزش‌ها باید یکسان باشند. اگر در مدت از پوشک گرفتن کودک او را به مهد می‌برید یا در خانه پیش نزدیکان‌تان می‌گذارید، روش شخصی خودتان را به آن‌ها یاد بدهید و بخواهید که همان روش را به کار ببرند. اگر این اتفاق زیاد تکرار می‌شود، وسایل مورد نیاز از قبیل لگن و چند اسباب بازی را همراه خود ببرید. سخن آخر پیرامون از پوشک گرفتن کودکدر نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت از پوشک گرفتن کودک فرایندی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت تنها کاری که باید بکنید این است که، آرامش خود را حفظ کنید و آموزش‌ها را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که داد و فریاد و عصبانیت علاوه بر از بین بردن سلامت روان کودک، کار را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک دیرتر به دست‌شویی رفتن عادت کند. از پوشک گرفتن کودک فرایندی تدریجی است که بسته به شرایط کودک ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد. آرامش و خوش خلقی والدین در این مدت، سرعت کار را بیشتر خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.پوشک مولفیکس نوزاداشراک گذاری در:دیگر مقالات:بهترین شامپو ضد شوره (رفع شوره در کمترین زمان)طرز تهیه چای ترش و زمان مصرف آنآموزش طرز تهیه برنج قهوه ای در کمترین زمان

 

از پوشک گرفتن کودک

موضوعات :

قبل از آغاز آموزش، باید بدانیم بهترین سن از پوشک گرفتن بچه دقیقا چه زمانی است. معمولا والدین بعد از پایان دو سالگی برای این کار اقدام می‌کنند. البته سن دقیق و مشخصی برای این کار وجود ندارد و وضعیت هر بچه نسبت به بچه دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که باید علائم آمادگی را در کودک مشاهده کنید.

این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

اگر این علائم را در فرزند خود مشاهده کردید، می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که این آموزش باید زمانی شروع شود که مزاج کودک سالم باشد. اگر فرزندتان به هر دلیلی دچار یبوست، اسهال یا تکرر ادرار شده است، شروع آموزش را تا زمان درمان کامل به تعویق بیاندازید. در غیر این صورت جدا شدن از پوشک برایش سخت‌تر خواهد بود.

سن از پوشک گرفتن بچه دقیق مشخص نیست. قبل از اقدام به این کار باید آمادگی فرزند خود را بررسی کنید. آمادگی‌های لازم برای از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که استفاده از دستشویی یکی از مراحل رشد کودک شما است و مثل تمامی مراحل دیگر، به تدریج انجام می‌شود. برای این کار باید خود را از نظر ذهنی آماده کنید.شروع از پوشک گرفتن کودک به معنای این است که با حجم زیادی لباس برای شستن مواجه می‌شوید. ممکن است کار به کثیفی تشک و فرش نیز کشیده شود. نگران نشوید و آرامش خود را حفظ کنید.اجازه دهید کودک‌تان به تدریج استقلال خود را به دست بیاورد و در این مسیر به هیچ وجه او را سرزنش نکنید. مسئله مهم دیگر این است که کودک را با چند آموزش تحت فشار قرار ندهید. آموزشی مثل جدا شدن از پوشک به اندازه کافی فرزندتان را به چالش می‌کشد.اگر قرار است کودک از پوشک جدا شود، از شیر گرفتن و جدا کردن محل خوابش را به زمان دیگری موکول کنید.برنامه زمانی خود را طوری تنظیم کنید که آموزش دستشویی رفتن با مهمانی و مسافرت رفتن تداخل نداشته باشد. در این دوران باید آرامش کامل داشته باشید.در مراحل ابتدایی کار، می‌توانید شب‌ها کودک را پوشک کنید. این کار تا سن سه و نیم سالگی کودک اشکالی ندارد و باعث راحتی خیال شما نیز خواهد شد. زمانی که کودک‌تان به طور کامل دستشویی رفتن را یاد بگیرد، خودش در مقابل پوشک شدن مقاومت خواهد کرد. تا آن موقع، صبور باشید. وسایل لازم برای از پوشک گرفتن کودکاولین مرحله برای از پوشک گرفتن کودک ، خرید یک لگن مناسب است. بهتر است با کودک به فروشگاه بروید اجازه دهید رنگ مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. ابتدا چند روزی لگن را مثل یک وسیله بازی در اتاقش یا جلوی تلویزیون قرار دهید تا به آن عادت کند و نشستن روی آن را یاد بگیرد. سپس لگن را به دستشویی منتقل کنید.برخی از والدین در مراحل اولیه از شورت‌های آموزشی استفاده می‌کنند.این شورت‌ها معمولا چند لایه هستند و تا حدی از نشتی ادرار و مدفوع جلوگیری می‌کنند.کودک تفاوت این لباس را با پوشک متوجه می‌شود. بنابراین برایش توضیح دهید که دیگر پوشک نیست و باید هنگامی که احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. آماده کردن کودکقبلا نشانه‌های آمادگی کودک را ذکر کردیم. قاعدتا زمانی برای از پوشک گرفتن کودک اقدام می‌کنید که متوجه حرف‌های شما می‌شود و ضمنا احساس دستشویی را نیز می‌فهمد. در این زمان برایش توضیح می‌دهید که هر وقت احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. هر بار که به موقع این کار را کرد باید او را تشویق کنید.علاوه بر تشویق کلامی، یک تشویق مادی هم باید در نظر بگیرید. مثلا هر بار که با موفقیت به دستشویی رفت و لباسش کثیف نشد، یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را به عنوان جایزه به او بدهید. تشویق‌های مادی در ابتدای کار مهم هستند و به تدریج کم‌رنگ می‌شوند. لازم است در این دوران کودک شلوار و لباس راحتی بپوشد که بتواند خودش آن را دربیاورد.توجه داشته باشید که از پوشک گرفتن کودک یک فرایند استرس‌زا است. اگر شما نیز آرامش خود را از دست بدهید، این کار چند برابر سخت می‌شود.به خودتان یادآوری کنید که سلامتی روان فرزندتان بی‌نهایت ارزشمند است و کثیف شدن چند وسیله در خانه مطلقا اهمیتی ندارد.محیط دستشویی باید برای کودک خوشایند باشد. همیشه دستشویی را تمیز نگه دارید. می‌توانید برچسب‌های کارتونی مورد علاقه کودکتان را روی دیوار دستشویی یا حتی لگن دستشویی بچسبانید. اگر در این راه از خودش هم کمک بگیرید، برایش جذاب‌تر خواهد بود. می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را هم در فضای دستشویی قرار بدهید تا سرگرم شود. در نهایت هدف این است که، دستشویی رفتن برایش مثل تفریح باشد و کمی از فشار و استرس آن بکاهیم. بهترین روش از پوشک گرفتن بچهبهترین روش از پوشک گرفتن بچه این است که ریتم بدن کودک‌تان را با تجربه و آزمون و خطا بشناسید. در مرحله اول، صبح پس از بیدار شدن از خواب کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن بنشانید و با اسباب‌بازی‌ها سرگرمش کنید تا دستشویی کند. پس از شست‌وشو برای بیست دقیقه او را باز بگذارید و سپس دوباره پوشک کنید.بعد از دو ساعت، پوشک را بررسی کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را به دستشویی ببرید. اگر پوشک خیس باشد یعنی فرزندتان قبل از سه ساعت دستشویی می‌کند. با این آزمون‌ها می‌توانید ریتم بدن کودک را بشناسید و او را به موقع به دستشویی ببرید. در چند روز ابتدایی از پوشک گرفتن کودک باید در فاصله بین دو ادرار او را پوشک کنید. به این ترتیب متوجه می‌شود زمانی که پوشک باز شد باید دستشویی کند.پس از این که کودک به این وضعیت عادت کرد، دیگر در فاصله بین دستشویی رفتن‌ها او را پوشک نکنید.بیشتر بخوانید: بهترین مارک پوشک نوزادطبیعتا ممکن است در هفته‌های ابتدایی، ناهماهنگی‌هایی پیش بیاید. مثلا کودک نتواند به موقع دستشویی داشتنش را اعلام کند و لباس یا فرش اتاق را کثیف کند.این اتفاق‌ها طبیعی است و نباید باعث ناراحتی و عصبانیت شما شود. مدت زمان نشستن کودک روی لگندر طول فرایند از پوشک گرفتن بچه مواقعی پیش می‌آید که او را روی لگن می‌گذارید اما دستشویی نمی‌کند. در این مواقع نباید فرزندتان را تحت فشار بگذارید. ده دقیقه برای نشستن روی لگن کافی است. اگر دستشویی نکرد اجازه بدهید بلند شود و یک ساعت بعد دوباره او را به سرویس بهداشتی ببرید.همان طور که گفتم، برای مدتی باید کودک را شب‌ها پوشک کنید. زمانی که خواستید پوشک را شب‌ها هم حذف کنید، باید ببینید شب‌ها چطور دستشویی می‌کند.این کار باید بعد از دو سالگی انجام شود.اگر تمام شب پوشک خشک باشد و صبح خیس شود، یعنی باید صبح زود کودک را بیدار کنید و به دست‌شویی ببرید.اگر بعد از بررسی متوجه شدید که در طول شب هم پوشکش را خیس می‌کند باید دست نگه دارید. در این شرایط کودک برای این که شب‌ها پوشک نداشته باشد آماده نیست.بعد از مدتی که این کار را انجام دادید، بدن کودک عادت می‌کند. پس از این دوره شب ادراری نشانه مسائل دیگری است. استرس همیشه یک عامل موثر در این زمینه است. همچنین ممکن است کودک خسته باشد یا قبل از خواب بیش از حد مایعات نوشیده باشد. آموزش شست‌وشو به کودکهدف آموزش از پوشک گرفتن کودک این است که او استقلال خود را به دست بیاورد. بنابراین در فرایند آموزش از پوشک گرفتن بچه می‌توانید کم کم شست‌وشو را نیز به او یاد بدهید. این کار را به زمانی موکول کنید که خودش اظهار علاقه کرد. ابتدا با نظارت و کمک خودتان این کار را انجام می‌دهد و پس از مدتی خودش می‌تواند به تنهایی از عهده کارها برآید.در هر صورت باید شستن دست‌ها را هر چه زودتر به او آموزش دهید. برای این کار، یک چهارپایه کوچک در دست‌شویی بگذارید که دستش به شیر آب و صابون برسد. مایع و صابون خوشبویی در دستشویی قرار دهید و کمکش کنید دست‌هایش را صابون بزند. این کار را نیز به تدریج یاد می‌گیرد و به زودی دیگر به کمک شما نیازی نخواهد داشت. روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!مقاله‌های بسیاری با تیتر “روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!” دیده می‌شود. در این روش‌ها توصیه‌های متعددی می‌بینید از قبیل این که برای چند روز کودک را هر لحظه تحت نظر داشته باشید، به او مایعات زیاد بخورانید و زود به زود به دستشویی ببرید و  … . به نظر من چنین چیزی امکان ندارد! خود را درگیر این گونه راه‌های از پوشک گرفتن بچه نکنید. راه میان‌بری وجود ندارد. کافی است صبر و حوصله به خرج دهید و آرام باشید. اساسا نمی‌توان زمانی برای از پوشک گرفتن کودک معین کرد. شرایط هر بچه با بچه دیگر و هر خانواده‌ای با خانواده دیگر متفاوت است. نکات مهم از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که ممکن است، کودک چند روز اول را هیجان‌زده باشد و با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و به حالت قبل برگردد. در این شرایط فشار را زیاد نکنید. بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آهسته و پیوسته هستند. صبر داشته باشید و کمی به فرزندتان استراحت بدهید. پس از چند روز دوباره می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید.یک نکته مهم این است که در طول این مراحل، وسواسی نباشید. اگر بیش از حد نگران فرش‌ها هستید چند روزی آن‌ها را جمع کنید یا روی‌شان را بپوشانید. در هر صورت کثیفی ممکن است پیش بیاید و نباید خیلی سخت بگیرید.بیشتر بخوانید: ارزانترین پوشک بچهنکته بسیار مهم دیگر این است که در دوران از پوشک گرفتن کودک به هیچ وجه مایعات مصرفی او را کم نکنید. او باید مثل همیشه هر چقدر می‌خواهد آب و مایعات بنوشد. در غیر این صورت دچار یبوست می‌شود. یبوست همیشه با درد همراه است. کودک نمی‌داند این درد به چه علت ایجاد شده و آن را به تجربه جدید نشستن روی لگن ربط می‌دهد و از دستشویی رفتن فراری خواهد شد.توجه داشته باشید که آموزش‌ها باید یکسان باشند. اگر در مدت از پوشک گرفتن کودک او را به مهد می‌برید یا در خانه پیش نزدیکان‌تان می‌گذارید، روش شخصی خودتان را به آن‌ها یاد بدهید و بخواهید که همان روش را به کار ببرند. اگر این اتفاق زیاد تکرار می‌شود، وسایل مورد نیاز از قبیل لگن و چند اسباب بازی را همراه خود ببرید. سخن آخر پیرامون از پوشک گرفتن کودکدر نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت از پوشک گرفتن کودک فرایندی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت تنها کاری که باید بکنید این است که، آرامش خود را حفظ کنید و آموزش‌ها را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که داد و فریاد و عصبانیت علاوه بر از بین بردن سلامت روان کودک، کار را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک دیرتر به دست‌شویی رفتن عادت کند. از پوشک گرفتن کودک فرایندی تدریجی است که بسته به شرایط کودک ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد. آرامش و خوش خلقی والدین در این مدت، سرعت کار را بیشتر خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.پوشک مولفیکس نوزاداشراک گذاری در:دیگر مقالات:بهترین شامپو ضد شوره (رفع شوره در کمترین زمان)طرز تهیه چای ترش و زمان مصرف آنآموزش طرز تهیه برنج قهوه ای در کمترین زمان

 

در نظر داشته باشید که استفاده از دستشویی یکی از مراحل رشد کودک شما است و مثل تمامی مراحل دیگر، به تدریج انجام می‌شود. برای این کار باید خود را از نظر ذهنی آماده کنید.شروع از پوشک گرفتن کودک به معنای این است که با حجم زیادی لباس برای شستن مواجه می‌شوید. ممکن است کار به کثیفی تشک و فرش نیز کشیده شود. نگران نشوید و آرامش خود را حفظ کنید.

اجازه دهید کودک‌تان به تدریج استقلال خود را به دست بیاورد و در این مسیر به هیچ وجه او را سرزنش نکنید. مسئله مهم دیگر این است که کودک را با چند آموزش تحت فشار قرار ندهید. آموزشی مثل جدا شدن از پوشک به اندازه کافی فرزندتان را به چالش می‌کشد.

زمانی که کودک‌تان به طور کامل دستشویی رفتن را یاد بگیرد، خودش در مقابل پوشک شدن مقاومت خواهد کرد. تا آن موقع، صبور باشید. وسایل لازم برای از پوشک گرفتن کودکاولین مرحله برای از پوشک گرفتن کودک ، خرید یک لگن مناسب است. بهتر است با کودک به فروشگاه بروید اجازه دهید رنگ مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. ابتدا چند روزی لگن را مثل یک وسیله بازی در اتاقش یا جلوی تلویزیون قرار دهید تا به آن عادت کند و نشستن روی آن را یاد بگیرد. سپس لگن را به دستشویی منتقل کنید.برخی از والدین در مراحل اولیه از شورت‌های آموزشی استفاده می‌کنند.این شورت‌ها معمولا چند لایه هستند و تا حدی از نشتی ادرار و مدفوع جلوگیری می‌کنند.کودک تفاوت این لباس را با پوشک متوجه می‌شود. بنابراین برایش توضیح دهید که دیگر پوشک نیست و باید هنگامی که احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. آماده کردن کودکقبلا نشانه‌های آمادگی کودک را ذکر کردیم. قاعدتا زمانی برای از پوشک گرفتن کودک اقدام می‌کنید که متوجه حرف‌های شما می‌شود و ضمنا احساس دستشویی را نیز می‌فهمد. در این زمان برایش توضیح می‌دهید که هر وقت احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. هر بار که به موقع این کار را کرد باید او را تشویق کنید.علاوه بر تشویق کلامی، یک تشویق مادی هم باید در نظر بگیرید. مثلا هر بار که با موفقیت به دستشویی رفت و لباسش کثیف نشد، یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را به عنوان جایزه به او بدهید. تشویق‌های مادی در ابتدای کار مهم هستند و به تدریج کم‌رنگ می‌شوند. لازم است در این دوران کودک شلوار و لباس راحتی بپوشد که بتواند خودش آن را دربیاورد.توجه داشته باشید که از پوشک گرفتن کودک یک فرایند استرس‌زا است. اگر شما نیز آرامش خود را از دست بدهید، این کار چند برابر سخت می‌شود.به خودتان یادآوری کنید که سلامتی روان فرزندتان بی‌نهایت ارزشمند است و کثیف شدن چند وسیله در خانه مطلقا اهمیتی ندارد.محیط دستشویی باید برای کودک خوشایند باشد. همیشه دستشویی را تمیز نگه دارید. می‌توانید برچسب‌های کارتونی مورد علاقه کودکتان را روی دیوار دستشویی یا حتی لگن دستشویی بچسبانید. اگر در این راه از خودش هم کمک بگیرید، برایش جذاب‌تر خواهد بود. می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را هم در فضای دستشویی قرار بدهید تا سرگرم شود. در نهایت هدف این است که، دستشویی رفتن برایش مثل تفریح باشد و کمی از فشار و استرس آن بکاهیم. بهترین روش از پوشک گرفتن بچهبهترین روش از پوشک گرفتن بچه این است که ریتم بدن کودک‌تان را با تجربه و آزمون و خطا بشناسید. در مرحله اول، صبح پس از بیدار شدن از خواب کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن بنشانید و با اسباب‌بازی‌ها سرگرمش کنید تا دستشویی کند. پس از شست‌وشو برای بیست دقیقه او را باز بگذارید و سپس دوباره پوشک کنید.بعد از دو ساعت، پوشک را بررسی کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را به دستشویی ببرید. اگر پوشک خیس باشد یعنی فرزندتان قبل از سه ساعت دستشویی می‌کند. با این آزمون‌ها می‌توانید ریتم بدن کودک را بشناسید و او را به موقع به دستشویی ببرید. در چند روز ابتدایی از پوشک گرفتن کودک باید در فاصله بین دو ادرار او را پوشک کنید. به این ترتیب متوجه می‌شود زمانی که پوشک باز شد باید دستشویی کند.پس از این که کودک به این وضعیت عادت کرد، دیگر در فاصله بین دستشویی رفتن‌ها او را پوشک نکنید.بیشتر بخوانید: بهترین مارک پوشک نوزادطبیعتا ممکن است در هفته‌های ابتدایی، ناهماهنگی‌هایی پیش بیاید. مثلا کودک نتواند به موقع دستشویی داشتنش را اعلام کند و لباس یا فرش اتاق را کثیف کند.این اتفاق‌ها طبیعی است و نباید باعث ناراحتی و عصبانیت شما شود. مدت زمان نشستن کودک روی لگندر طول فرایند از پوشک گرفتن بچه مواقعی پیش می‌آید که او را روی لگن می‌گذارید اما دستشویی نمی‌کند. در این مواقع نباید فرزندتان را تحت فشار بگذارید. ده دقیقه برای نشستن روی لگن کافی است. اگر دستشویی نکرد اجازه بدهید بلند شود و یک ساعت بعد دوباره او را به سرویس بهداشتی ببرید.همان طور که گفتم، برای مدتی باید کودک را شب‌ها پوشک کنید. زمانی که خواستید پوشک را شب‌ها هم حذف کنید، باید ببینید شب‌ها چطور دستشویی می‌کند.این کار باید بعد از دو سالگی انجام شود.اگر تمام شب پوشک خشک باشد و صبح خیس شود، یعنی باید صبح زود کودک را بیدار کنید و به دست‌شویی ببرید.اگر بعد از بررسی متوجه شدید که در طول شب هم پوشکش را خیس می‌کند باید دست نگه دارید. در این شرایط کودک برای این که شب‌ها پوشک نداشته باشد آماده نیست.بعد از مدتی که این کار را انجام دادید، بدن کودک عادت می‌کند. پس از این دوره شب ادراری نشانه مسائل دیگری است. استرس همیشه یک عامل موثر در این زمینه است. همچنین ممکن است کودک خسته باشد یا قبل از خواب بیش از حد مایعات نوشیده باشد. آموزش شست‌وشو به کودکهدف آموزش از پوشک گرفتن کودک این است که او استقلال خود را به دست بیاورد. بنابراین در فرایند آموزش از پوشک گرفتن بچه می‌توانید کم کم شست‌وشو را نیز به او یاد بدهید. این کار را به زمانی موکول کنید که خودش اظهار علاقه کرد. ابتدا با نظارت و کمک خودتان این کار را انجام می‌دهد و پس از مدتی خودش می‌تواند به تنهایی از عهده کارها برآید.در هر صورت باید شستن دست‌ها را هر چه زودتر به او آموزش دهید. برای این کار، یک چهارپایه کوچک در دست‌شویی بگذارید که دستش به شیر آب و صابون برسد. مایع و صابون خوشبویی در دستشویی قرار دهید و کمکش کنید دست‌هایش را صابون بزند. این کار را نیز به تدریج یاد می‌گیرد و به زودی دیگر به کمک شما نیازی نخواهد داشت. روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!مقاله‌های بسیاری با تیتر “روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!” دیده می‌شود. در این روش‌ها توصیه‌های متعددی می‌بینید از قبیل این که برای چند روز کودک را هر لحظه تحت نظر داشته باشید، به او مایعات زیاد بخورانید و زود به زود به دستشویی ببرید و  … . به نظر من چنین چیزی امکان ندارد! خود را درگیر این گونه راه‌های از پوشک گرفتن بچه نکنید. راه میان‌بری وجود ندارد. کافی است صبر و حوصله به خرج دهید و آرام باشید. اساسا نمی‌توان زمانی برای از پوشک گرفتن کودک معین کرد. شرایط هر بچه با بچه دیگر و هر خانواده‌ای با خانواده دیگر متفاوت است. نکات مهم از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که ممکن است، کودک چند روز اول را هیجان‌زده باشد و با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و به حالت قبل برگردد. در این شرایط فشار را زیاد نکنید. بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آهسته و پیوسته هستند. صبر داشته باشید و کمی به فرزندتان استراحت بدهید. پس از چند روز دوباره می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید.یک نکته مهم این است که در طول این مراحل، وسواسی نباشید. اگر بیش از حد نگران فرش‌ها هستید چند روزی آن‌ها را جمع کنید یا روی‌شان را بپوشانید. در هر صورت کثیفی ممکن است پیش بیاید و نباید خیلی سخت بگیرید.بیشتر بخوانید: ارزانترین پوشک بچهنکته بسیار مهم دیگر این است که در دوران از پوشک گرفتن کودک به هیچ وجه مایعات مصرفی او را کم نکنید. او باید مثل همیشه هر چقدر می‌خواهد آب و مایعات بنوشد. در غیر این صورت دچار یبوست می‌شود. یبوست همیشه با درد همراه است. کودک نمی‌داند این درد به چه علت ایجاد شده و آن را به تجربه جدید نشستن روی لگن ربط می‌دهد و از دستشویی رفتن فراری خواهد شد.توجه داشته باشید که آموزش‌ها باید یکسان باشند. اگر در مدت از پوشک گرفتن کودک او را به مهد می‌برید یا در خانه پیش نزدیکان‌تان می‌گذارید، روش شخصی خودتان را به آن‌ها یاد بدهید و بخواهید که همان روش را به کار ببرند. اگر این اتفاق زیاد تکرار می‌شود، وسایل مورد نیاز از قبیل لگن و چند اسباب بازی را همراه خود ببرید. سخن آخر پیرامون از پوشک گرفتن کودکدر نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت از پوشک گرفتن کودک فرایندی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت تنها کاری که باید بکنید این است که، آرامش خود را حفظ کنید و آموزش‌ها را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که داد و فریاد و عصبانیت علاوه بر از بین بردن سلامت روان کودک، کار را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک دیرتر به دست‌شویی رفتن عادت کند. از پوشک گرفتن کودک فرایندی تدریجی است که بسته به شرایط کودک ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد. آرامش و خوش خلقی والدین در این مدت، سرعت کار را بیشتر خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.پوشک مولفیکس نوزاداشراک گذاری در:دیگر مقالات:بهترین شامپو ضد شوره (رفع شوره در کمترین زمان)طرز تهیه چای ترش و زمان مصرف آنآموزش طرز تهیه برنج قهوه ای در کمترین زمان

 

اولین مرحله برای از پوشک گرفتن کودک ، خرید یک لگن مناسب است. بهتر است با کودک به فروشگاه بروید اجازه دهید رنگ مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. ابتدا چند روزی لگن را مثل یک وسیله بازی در اتاقش یا جلوی تلویزیون قرار دهید تا به آن عادت کند و نشستن روی آن را یاد بگیرد. سپس لگن را به دستشویی منتقل کنید.

 

قبلا نشانه‌های آمادگی کودک را ذکر کردیم. قاعدتا زمانی برای از پوشک گرفتن کودک اقدام می‌کنید که متوجه حرف‌های شما می‌شود و ضمنا احساس دستشویی را نیز می‌فهمد. در این زمان برایش توضیح می‌دهید که هر وقت احساس دستشویی داشت به شما اطلاع دهد. هر بار که به موقع این کار را کرد باید او را تشویق کنید.

علاوه بر تشویق کلامی، یک تشویق مادی هم باید در نظر بگیرید. مثلا هر بار که با موفقیت به دستشویی رفت و لباسش کثیف نشد، یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را به عنوان جایزه به او بدهید. تشویق‌های مادی در ابتدای کار مهم هستند و به تدریج کم‌رنگ می‌شوند. لازم است در این دوران کودک شلوار و لباس راحتی بپوشد که بتواند خودش آن را دربیاورد.

محیط دستشویی باید برای کودک خوشایند باشد. همیشه دستشویی را تمیز نگه دارید. می‌توانید برچسب‌های کارتونی مورد علاقه کودکتان را روی دیوار دستشویی یا حتی لگن دستشویی بچسبانید. اگر در این راه از خودش هم کمک بگیرید، برایش جذاب‌تر خواهد بود. می‌توانید یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را هم در فضای دستشویی قرار بدهید تا سرگرم شود. در نهایت هدف این است که، دستشویی رفتن برایش مثل تفریح باشد و کمی از فشار و استرس آن بکاهیم.

 

بهترین روش از پوشک گرفتن بچه این است که ریتم بدن کودک‌تان را با تجربه و آزمون و خطا بشناسید. در مرحله اول، صبح پس از بیدار شدن از خواب کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن بنشانید و با اسباب‌بازی‌ها سرگرمش کنید تا دستشویی کند. پس از شست‌وشو برای بیست دقیقه او را باز بگذارید و سپس دوباره پوشک کنید.

بعد از دو ساعت، پوشک را بررسی کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را به دستشویی ببرید. اگر پوشک خیس باشد یعنی فرزندتان قبل از سه ساعت دستشویی می‌کند. با این آزمون‌ها می‌توانید ریتم بدن کودک را بشناسید و او را به موقع به دستشویی ببرید. در چند روز ابتدایی از پوشک گرفتن کودک باید در فاصله بین دو ادرار او را پوشک کنید. به این ترتیب متوجه می‌شود زمانی که پوشک باز شد باید دستشویی کند.

پس از این که کودک به این وضعیت عادت کرد، دیگر در فاصله بین دستشویی رفتن‌ها او را پوشک نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک پوشک نوزاد

 

در طول فرایند از پوشک گرفتن بچه مواقعی پیش می‌آید که او را روی لگن می‌گذارید اما دستشویی نمی‌کند. در این مواقع نباید فرزندتان را تحت فشار بگذارید. ده دقیقه برای نشستن روی لگن کافی است. اگر دستشویی نکرد اجازه بدهید بلند شود و یک ساعت بعد دوباره او را به سرویس بهداشتی ببرید.

همان طور که گفتم، برای مدتی باید کودک را شب‌ها پوشک کنید. زمانی که خواستید پوشک را شب‌ها هم حذف کنید، باید ببینید شب‌ها چطور دستشویی می‌کند.

بعد از مدتی که این کار را انجام دادید، بدن کودک عادت می‌کند. پس از این دوره شب ادراری نشانه مسائل دیگری است. استرس همیشه یک عامل موثر در این زمینه است. همچنین ممکن است کودک خسته باشد یا قبل از خواب بیش از حد مایعات نوشیده باشد.

 

هدف آموزش از پوشک گرفتن کودک این است که او استقلال خود را به دست بیاورد. بنابراین در فرایند آموزش از پوشک گرفتن بچه می‌توانید کم کم شست‌وشو را نیز به او یاد بدهید. این کار را به زمانی موکول کنید که خودش اظهار علاقه کرد. ابتدا با نظارت و کمک خودتان این کار را انجام می‌دهد و پس از مدتی خودش می‌تواند به تنهایی از عهده کارها برآید.

در هر صورت باید شستن دست‌ها را هر چه زودتر به او آموزش دهید. برای این کار، یک چهارپایه کوچک در دست‌شویی بگذارید که دستش به شیر آب و صابون برسد. مایع و صابون خوشبویی در دستشویی قرار دهید و کمکش کنید دست‌هایش را صابون بزند. این کار را نیز به تدریج یاد می‌گیرد و به زودی دیگر به کمک شما نیازی نخواهد داشت.

 

مقاله‌های بسیاری با تیتر “روش از پوشک گرفتن بچه در سه روز!” دیده می‌شود. در این روش‌ها توصیه‌های متعددی می‌بینید از قبیل این که برای چند روز کودک را هر لحظه تحت نظر داشته باشید، به او مایعات زیاد بخورانید و زود به زود به دستشویی ببرید و  … . به نظر من چنین چیزی امکان ندارد! خود را درگیر این گونه راه‌های از پوشک گرفتن بچه نکنید. راه میان‌بری وجود ندارد. کافی است صبر و حوصله به خرج دهید و آرام باشید.

اساسا نمی‌توان زمانی برای از پوشک گرفتن کودک معین کرد. شرایط هر بچه با بچه دیگر و هر خانواده‌ای با خانواده دیگر متفاوت است. نکات مهم از پوشک گرفتن کودکدر نظر داشته باشید که ممکن است، کودک چند روز اول را هیجان‌زده باشد و با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و به حالت قبل برگردد. در این شرایط فشار را زیاد نکنید. بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آهسته و پیوسته هستند. صبر داشته باشید و کمی به فرزندتان استراحت بدهید. پس از چند روز دوباره می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید.یک نکته مهم این است که در طول این مراحل، وسواسی نباشید. اگر بیش از حد نگران فرش‌ها هستید چند روزی آن‌ها را جمع کنید یا روی‌شان را بپوشانید. در هر صورت کثیفی ممکن است پیش بیاید و نباید خیلی سخت بگیرید.بیشتر بخوانید: ارزانترین پوشک بچهنکته بسیار مهم دیگر این است که در دوران از پوشک گرفتن کودک به هیچ وجه مایعات مصرفی او را کم نکنید. او باید مثل همیشه هر چقدر می‌خواهد آب و مایعات بنوشد. در غیر این صورت دچار یبوست می‌شود. یبوست همیشه با درد همراه است. کودک نمی‌داند این درد به چه علت ایجاد شده و آن را به تجربه جدید نشستن روی لگن ربط می‌دهد و از دستشویی رفتن فراری خواهد شد.توجه داشته باشید که آموزش‌ها باید یکسان باشند. اگر در مدت از پوشک گرفتن کودک او را به مهد می‌برید یا در خانه پیش نزدیکان‌تان می‌گذارید، روش شخصی خودتان را به آن‌ها یاد بدهید و بخواهید که همان روش را به کار ببرند. اگر این اتفاق زیاد تکرار می‌شود، وسایل مورد نیاز از قبیل لگن و چند اسباب بازی را همراه خود ببرید. سخن آخر پیرامون از پوشک گرفتن کودکدر نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت از پوشک گرفتن کودک فرایندی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت تنها کاری که باید بکنید این است که، آرامش خود را حفظ کنید و آموزش‌ها را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که داد و فریاد و عصبانیت علاوه بر از بین بردن سلامت روان کودک، کار را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک دیرتر به دست‌شویی رفتن عادت کند. از پوشک گرفتن کودک فرایندی تدریجی است که بسته به شرایط کودک ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد. آرامش و خوش خلقی والدین در این مدت، سرعت کار را بیشتر خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.پوشک مولفیکس نوزاداشراک گذاری در:دیگر مقالات:بهترین شامپو ضد شوره (رفع شوره در کمترین زمان)طرز تهیه چای ترش و زمان مصرف آنآموزش طرز تهیه برنج قهوه ای در کمترین زمان

از پوشک گرفتن کودک

 

در نظر داشته باشید که ممکن است، کودک چند روز اول را هیجان‌زده باشد و با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و به حالت قبل برگردد. در این شرایط فشار را زیاد نکنید. بهترین راه های از پوشک گرفتن بچه آهسته و پیوسته هستند. صبر داشته باشید و کمی به فرزندتان استراحت بدهید. پس از چند روز دوباره می‌توانید فرایند آموزش را شروع کنید.

یک نکته مهم این است که در طول این مراحل، وسواسی نباشید. اگر بیش از حد نگران فرش‌ها هستید چند روزی آن‌ها را جمع کنید یا روی‌شان را بپوشانید. در هر صورت کثیفی ممکن است پیش بیاید و نباید خیلی سخت بگیرید.

بیشتر بخوانید: ارزانترین پوشک بچه

نکته بسیار مهم دیگر این است که در دوران از پوشک گرفتن کودک به هیچ وجه مایعات مصرفی او را کم نکنید. او باید مثل همیشه هر چقدر می‌خواهد آب و مایعات بنوشد. در غیر این صورت دچار یبوست می‌شود. یبوست همیشه با درد همراه است. کودک نمی‌داند این درد به چه علت ایجاد شده و آن را به تجربه جدید نشستن روی لگن ربط می‌دهد و از دستشویی رفتن فراری خواهد شد.

توجه داشته باشید که آموزش‌ها باید یکسان باشند. اگر در مدت از پوشک گرفتن کودک او را به مهد می‌برید یا در خانه پیش نزدیکان‌تان می‌گذارید، روش شخصی خودتان را به آن‌ها یاد بدهید و بخواهید که همان روش را به کار ببرند. اگر این اتفاق زیاد تکرار می‌شود، وسایل مورد نیاز از قبیل لگن و چند اسباب بازی را همراه خود ببرید.

 

در نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت از پوشک گرفتن کودک فرایندی است که ممکن است چند ماه طول بکشد. در این مدت تنها کاری که باید بکنید این است که، آرامش خود را حفظ کنید و آموزش‌ها را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که داد و فریاد و عصبانیت علاوه بر از بین بردن سلامت روان کودک، کار را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک دیرتر به دست‌شویی رفتن عادت کند.

از پوشک گرفتن کودک فرایندی تدریجی است که بسته به شرایط کودک ممکن است بین چند روز تا چند ماه طول بکشد. آرامش و خوش خلقی والدین در این مدت، سرعت کار را بیشتر خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.پوشک مولفیکس نوزاداشراک گذاری در:دیگر مقالات:بهترین شامپو ضد شوره (رفع شوره در کمترین زمان)طرز تهیه چای ترش و زمان مصرف آنآموزش طرز تهیه برنج قهوه ای در کمترین زمان

در صورتی که به فکر خرید پوشک فرزند خود را با قیمت مناسب هستید میتوانید این انواع پوشک بچه و پوشک مولفیکس را با اطمینان از کیفیت و اصالت آن از تیماپ خریداری نمایید.

برای مشاهده مشخصات و قیمت پوشک مولفیکس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

عالی بود. بسیار ممنون

اگر میخواهید کودک را به راحتی از پوشک بگیرید: باید زمان درست و نحوه انجام آن را بدانید تا مشکلی برای شما به وجود نیاد؛ چرا که اگر به درستی در این دوران با کودک رفتار نکنید مطمئنا کار شما سخت تر می‌شود و نتیجه نخواهد داد.  

به این خاطر که اگر ما در این زمان به روش صحیح با کودک رفتار نکنیم ؛ قطعا در آینده با مشکل مواجه می شویم و انجام آن برای ما مشکل ساز خواهد شد.  

برای اینکه کودک ما بتواند به توالت برود تا زمان تکمیل شدن مغز او باید حواسمان به او باشد چون برای اینکار سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. تا قبل از این کودک بدون اختیار ادرار می کند، چرا ؟! چون هنوز قسمت هایی از مغز کودک تکامل نیافته، در نتیجه مثانه یا روده‌ها به محض پر شدن، خالی می‌شوند. بهتر است بدانید که بعد از 28 ماهگی به بعد، کودک مغزش تکامل پیدا کرده و می‌تواند ادرارش را کنترل کند.    

اگر میخواهید بدانید بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک چه زمانیست، ما به شما میگوییم بهار. کودک خود را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، شما را با خبر کند و چند ساعت در روز او را باز بگذارید. برای شروع پوشک بهتره تو پاش باشه ( صرفا اطمینان ) و موقع دستشویی کودک باز کنید. کودک را در این فاصله در خانه حبس نکنید بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید. اگر از کودک‌تان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما 10 دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را خارج کنید و چند دقیقه بعد دوباره او را به توالت بازگردانید.

  برخی کودکان از مدفوع یا ادرار کردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.  

از پوشک گرفتن کودک

برای کودک‌تان یک صندلی توالت مناسب بخرید ترجیحا برای اندازه خودش و برایش توضیح دهید که هر وقت متوجه شد نیاز دارد، روی آن بنشیند. می توانید صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خواب کودک قرار دهید. برای آموختن  اصول پاکیزگی باید کودک را به این کار تشویق کرد.  

تشویق‌های زبانی مثل گفتن “تو بزرگ شده‌ای” و تو ” مایه افتخار هستی ” در کنار تشویق های عملی! مثلا هر بار که کودک‌تان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از اینکه امتیازش به حد خوبی رسید برایش هدیه بخرید. بعضی بچه‌های 2 تا 2/5 هم می ‌توانند خودشون پوشکشونو دربیاورند و با دستشویی بروند اما بعضی از انها نه.

در هر سنی 1 تا بالاتر ، کودک ، شاید زیاد متوجه نباشه و مجبور باشیم مدام رسیدگی کنیم. مراقب باشید تا با سرزنش او کار را خراب نکنید.   شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعد از آن دوباره نتواند خود را کنترل کند. در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت رفتن را به او یادآور شوید.  

در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه جا را کثیف نمی کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد. کودکان در 3 سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می آموزند اما باز هم کنترل این مسئله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند.

شب ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید.   شما با دانستن این نکات می‌توانید به راحتی کودکتان را از پوشک بگیرید فقط باید دقت کنید که :  

شما باید صبر کرده و به اندازه کافی حوصله داشته باشید. چند هفته یا چند ماه صبر کنید و سپس دوباره تکرار کنید.   هر ده دقیقه یک‌بار‌، دستشویی ببریدش و هر دفعه، بهش یاد بدهید هر وقت احساس دستشویی داشت بهتون اعلام کنه و باهاش با ملایمت و مهربانی رفتار کنید تا نتیجه منفی نده.

 اگر از دستشویی رفتن می‌ترسه ، بزارید گوشه‌ای بشینه و کارشو انجام بده ، سپس با شیلنگ آب بکشید و هر دفعه تشویقش کنید که به دستشویی بیاید. بعضی کودکان در حال ایستاده دستشویی می‌کنند و آنها کم کم به نشستن عادت می‌کنند. زمانی که در مهمانی حضور دارید مرتب از او سوال کنید و به دستشویی ببریدش.

هر بار که به کودک غذا یا مایعات می‌دهید به دستشویی ببرید تا خودش خبر کند. از یک لفظ خاص برای دستشویی کودک مثل جیش یا اه ( کارخرابی ) و … به کار ببرید تا کودک یاد گرفته و بتواند متوجه شود و شما را خبر کند.  

کلیه حقوق متعلق به داروخانه آنلاین دکترلوکس می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

از پوشک گرفتن کودک
از پوشک گرفتن کودک
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *