استان های قرمز کرونا

استان های قرمز کرونا
استان های قرمز کرونا

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

روحانی می‌گوید باید برای ادامه سبک زندگی ناشی از محدودیت‌ها تا یک سال دیگر برنامه‌‌ریزی شود. ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به استان‌های قرمز و نارنجی را ممنوع کرد و سفر ضروری به مناطق آبی و زرد را مستلزم سخت‌گیری دانست.

حسن روحانی در تازه‌ترین جلسه ستاد مقابله با کرونا  ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی را گوشزد کرد و از مردم خواست در جنب‌و جوش‌های مربوط به خرید شب عید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استان های قرمز کرونا

روحانی گفت باید برنامه‌ریزی شود که سبک زندگی ناشی از محدودیت‌های کرونا تا یک سال دیگر ادامه یابد. او افزود: «ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.»

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت همه استان‌ها به غیر از خوزستان را “نسبتا خوب” خواند. او موضوع را به ویروس جهش‌یافته و هم‌جواری با کشورهای دیگر مرتبط دانست و هم‌زمان گفت که شرایط چهارمحال و بختیاری هم نگران‌کننده است. 

با وجود تاکید بر ممنوعیت سفر، روحانی  پیشنهاد کرد در مقاصد سفرهای نوروزی مانند مشهد، اصفهان، شیراز، شمال و جنوب ایران، یک بسیج گسترده برای رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌ها به راه بیفتد. او از مسئولان فضای مجازی و صداوسیما خواست برای اوقات فراغت مردم برنامه‌سازی کنند تا آنها بتوانند در تعطیلی‌های نوروزی “نفس راحتی” بکشند.

وزیر بهداشت ایران پیشتر نسبت به سفرهای نوروزی هشدار داده و افزایش مسافرت در این ایام را یکی از دغدغه‌های کادر درمان خوانده است. 

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در حاشیه شصتمین نشست ستاد، روند بیماری در ایران را “باثبات” توصیف کرد .علیرضا رئیسی گفت منحنی ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونای انگلیسی در خوزستان صعودی است. با این همه او از سیر نزولی ابتلا به کرونای انگلیسی در شادگان نیز ابراز خشنودی کرد. وزارت بهداشت می‌گوید در حال حاضر ۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز و ۳۲ شهر در استان‌های دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

هم‌زمان، رئیس پلیس راه خوزستان اعلام کرد که از ورود و خروج خودرو در شهرهای قرمز و نارنجی این استان جلوگیری می‌شود. چند روز قبل، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده بود که سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به آنها ممنوع است. 

علیرضا رئیسی نیز مانند روحانی از افزایش موارد کرونای جهش یافته در چهارمحال و بختیاری ابراز نگرانی کرد و خواهان مراقبت بیشتر از شیوع ویروس در استان‌های قزوین و البرز شد. او گفت استان‌های شمالی توانسته‌اند سرایت بیماری را مدیریت کنند اما سفرهای نوروزی می‌توانند ثبات این استان‌ها را مختل کنند.

بحث در باره عید نوروز و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دید و بازدیدها، خریدها و سفرهای مربوطه در حالی ادامه دارد که چشم‌انداز واکسیناسیون و تامین واکسن‌ مورد نیاز روشن نیست.

طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در دو روز گذشته ۲۰۰هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه و ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین وارد شده است. 

ایران برای مصون‌سازی فراگیر، به ده‌ها میلیون دوز واکسن نیاز دارد. واکسیناسیون شهروندان در ایران با ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا آغاز شد، اما درباره ادامه و خاتمه آن ابهام‌های جدی وجود دارد. برآوردها درباره زمان مورد نیاز برای واکسینه کردن ۶۰ درصد شهروندان از یک سال تا سی ماه متفاوت است.

 طبق اعلام مقامات وزارت بهداشت تنها ۳۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است. ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن خریداری‌شده از سبد کوواکس نیز تنها برای مصون سازی ۸ میلیون و ۴۰۰هزار نفر کافی است. .

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۹ دی ماه در یک سخنرانی واردات “واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا” را ممنوع اعلام کرد. این فرمان خامنه‌ای کار تامین واکسن مورد نیاز برای تحقق وعده پایان واکسیناسیون تا اسفند سال آینده را دشوارتر کرده است.

وزیر بهداشت می‌گوید مسافرت اصلی‌ترین عامل گردش ویروس است و سفرهای نوروزی به شدت نگران‌کننده هستند. رهبر جمهوری اسلامی هم گفته اگر ستاد ملی مقابله با کرونا سفر را ممنوع کرد مردم نباید به مسافرت بروند.
 

بسیاری از شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. ورود و خروج به این استان ممنوع اعلام شده است. وضعیت مشابهی در شهرهای گردشگری و زیارتی حاکم است. از ممنوعیت سفر به چند استان دیگر نیز سخن می‌رود.
 

وزیر بهداشت می‌گوید مسافرت اصلی‌ترین عامل گردش ویروس است و سفرهای نوروزی به شدت نگران‌کننده هستند. رهبر جمهوری اسلامی هم گفته اگر ستاد ملی مقابله با کرونا سفر را ممنوع کرد مردم نباید به مسافرت بروند.

وزارت بهداشت ایران در حال رسیدگی به محدودیت‌ها یا تسهیل سفرهای نوروزی است، آن هم در شرایطی که میزان ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در سنین ۵ تا ۱۷ سال در حال افزایش است. این نوع جهش‌یافته بسیار مسری‌تر است. 

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار داده و گفته است «در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم». دولت به دنبال ایجاد محدودیت تردد در رابطه با سفرهای نوروزی است.

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها در سه استان کشور و شیب تند بیماران بستری در خوزستان هشدر داد.  

با رشد شهرها و شهرنشینی بر اهمیت فضاهای عمومی همچون پارک‌ها و کافه‌ها نیز افزوده شده است. کافه‌نشینی در ایران حالا دیگر یک “پدیده روشنفکری” نیست و طیف وسیع‌تری به آن روی آورده‌اند. در این گزارش تصویری:
 

به دنبال محدودیت‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، استان سِویل در اسپانیا با معرفی رمزارز جدیدی به نام “الیو” توانسته اقتصاد محلی را تقویت و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را از ورشکستگی نجات دهد. هر الیو معادل یک یورو است.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

تاریخ

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و۶۶۵ هزار و۱۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۴۳۱  نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور افزود: از دیروز تا امروز ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۴۰۴‌نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۹‌ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۱۰۳‌ نفر رسید.

وی توضیح داد: ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ نفر بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۴۳۱‌ نفر رسید.

استان های قرمز کرونا

لاری گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۲۰ ‌هزار و ۹۵۸ ‌نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۷۶۰ ‌ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۱ میلیون و ۹۲ هزار و ۹۰۰‌آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

 

تلاش برای کاهش شیوع ویروس کرونا با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد اما اوج گرفتن دوباره این ویروس باعث شده تا برخی استان ها تصمیم قاطعی گرفته و ممنوعیت سفرهای نوروزی را به منظور کاهش تردد در این ایام اعمال کنند.

از آنجا که ستاد مقابله با کرونا در هر استان با توجه به شرایط و وضعیت موجود درباره میزان و نحوه محدودیت ها تصمیماتی اتخاذ می کند، این استاد در هرمزگان امروز اعلام کرد که از بیستم اسفندماه نظارت بیشتری بر مبادی ورودی استان اعمال می شود و اجازه ورود خودروها با پلاک غیربومی به هرمزگان داده نخواهد شد.

علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این رابطه گفت: امسال علاوه بر تشکیل نشدن ستاد اسکان نوروزی، در صورت ورود مسافران فرهنگی به شهرهای هرمزگان، به آن‌ها خدماتی در اقامتگاه‌ها و مدارس استان ارائه نمی‌شود.

درباره شمار مبتلایان این استان به ویروس کرونا نیز بر اساس آخرین آمار در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست داد و شمار فوتی های قطعی کرونا در استان به یک هزار و ۲۸ نفر تا روز ۱۳ اسفندماه رسیده است.

هم اکنون شهرستان‌های بندرخمیر، بندر لنگه، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، بستک، میناب و جزایر کیش، قشم و هرمز در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و از ۱۰۴ فرد بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان ، ۲۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده است که هرچند میانگین هفتگی فوتی های کرونا در هرمزگان کمتر از متوسط کشوری است، اما روند مراجعان سرپایی به مراکز درمانی رو به افزایش است و این خود نشان دهنده وضعیت ناپایدار هرمزگان و چرخش ویروس در آن است.

در پایتخت نیز که شناسایی نوع جدید ویروس انگلیسی در حال افزایش است استاندار اظهار داشت: باید مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را بیشتر کنیم و پروتکل‌ها، محدودیت‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را تعمیق ببخشیم.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: هر تصمیمی که در رابطه با کرونا برای ایام نوروز گرفته شود، ملی است و شهرها با توجه به وضعیتی که دارند، ‌ تعیین تکلیف می‌شوند. شهرهای قرمز و نارنجی ممنوعیت سفر دارند و شهرهای زرد و مسافرپذیر هم با محدودیت‌هایی مواجه هستند که هنوز نهایی نشده و شنبه نهایی می شود.

وی اضافه کرد: در استان تهران با توجه به تراکم جمعیت در آستانه سال نو شرایطی را می بینیم که ازدحام جمعیت و شلوغی در حمل و نقل عمومی و مترو مسائل نگران کننده‌ای در کنترل بیماری کرونا در تهران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی و ضرورت به کارگیری مراقبت‌های بهداشتی، این استان در نوروز امسال پذیرای مسافران نوروزی نیست و خدماتی در این خصوص ارائه نمی‌شود.

جعفر مردانی افزود: در همین راستا ارائه هرگونه خدمات به مسافران نوروزی در استان ممنوع است و توصیه می‌شود مردم استان نیز از سفر به مناطق پرخطر از جمله استان خوزستان به جد پرهیز کنند.

وی بر ضرورت تشدید مبادی ورودی و خروجی استان به ویژه در مرزهای مشترک با استان خوزستان تاکید کرد و گفت: برای کنترل وضعیت استان تا ۲۵ اسفند هرگونه تجمع، همایش، جشنواره و مراسمات عروسی و ترحیم ممنوع است و در همین رابطه باید نظارت بیشتری بر چاپخانه‌ها در خصوص ممنوعیت چاپ دعوتنامه‌های عروسی و تجمعات صورت گیرد.

 

در ادامه مروری داریم بر آخرین وضعیت کرونایی دیگر استان ها:

در حالی که قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، آمار بستری ها و فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ترتیب به یکهزار و ۷۰۰ نفر و ۸۰ نفر می رسید، در زمان حاضر ۴۰۰ بستری کرونایی در استان وجود دارد و تعداد فوتی های ناشی از کوید ۱۹ نیز تک رقمی است.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: هر چند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی و آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از آن در هفته های اخیر در استان به وضعیت پایداری رسیده است، اما هر گونه کم توجهی یا بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند به آغاز موج جدید از شیوه این ویروس مرگ بار منجر شود. 

تاکنون ۱۸ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان های اهر، مرند، شبستر و بستان آباد واقع در آذربایجان‌شرقی تایید شده است.

وضعیت پایدار و امیدوارکننده شیوع کرونا در استان اردبیل با کاهش مجموع افراد بستری و به صفر رسیدن آمار جان‌باختگان در شبانه روز گذشته ادامه یافت.  

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در ادامه کاهش شدت شیوع کرونا در استان، آمار جان‌باختگان شیوع سه موج بیماری کرونا در این استان برای نهمین بار طی ۲ ماه اخیر صفر شد.

بنا به گزارش رسمی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۲ نفر بوده است.

در ادامه وضعیت پایدار و روند نزولی آرام شیوع کرونا در استان اردبیل، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۱۴۷ نفر افت کرد.

با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل طی روزهای اخیر وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا شکننده عنوان کرده و نسبت به شیوع موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند.

هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره وضعیت کرونایی این استان اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ مورد مثبت جدید کرونا در استان شناسایی و مجموع مبتلایان به ۲۶ هزار و ۱۲۰ نفر رسیده اما در عین حال هیچ فوتی ناشی از کرونا در این مدت ثبت نشده است.

اکنون شهرستان دهلران در وضعیت نارنجی، ایلام، چوار، دره شهر و آبدانان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارد.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز، پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است و رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرده است که ۳۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی گفت : اکنون ۲۹۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و با مرگ یک بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزارو ۷۵۱ نفر رسیده است.

استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر ازدحام مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم است.

استان خوزستان این روزها شرایط خوبی ندارد و چندین روز است که ۱۱ شهرستان آن در وضعیت قرمز و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد به همین دلیل محدودیت ها و ممنوعیت هایی اعمال شده تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا گرفته شود.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز ضمن توصیه به مسافران برای خودداری از ازدحام در فرودگاه اهواز برای انجام تست کرونا گفت: مسافران ۲۴ ساعت قبل از پرواز برای انجام تست کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

امراله مردانی اظهار داشت: افرادی که قصد سفر هوایی دارند ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به فرودگاه به مراکز منتخب نمونه گیری شهرستان های خود مراجعه و جواب تست کرونا را دریافت کنند.

استان های قرمز کرونا

وی افزود: مرکز نمونه گیری مستقر در فرودگاه اهواز بیشتر برای مسافرانی است که به یکباره مجبور به سفر می شوند و فرصت لازم برای رفتن به مراکز درمانی را ندارند لذا برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، بهتر است مسافران به مراکز منتخب شهرستان های خود مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۱۰۰ تست سریع و pcr در منطقه شرق اهواز انجام شد که در نوع خود یک رکورد است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر مناطق پاداد، باهنر، کوی ملت و زیتکن کارمندی آلوده ترین نقاط شرق اهواز هستند که ۵۰ درصد بیماران کرونایی را به خود اختصاص می دهند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز با بیان اینکه خروج وسایل ناوگان عمومی مسافربری از این استان محدودیت ندارد، گفت: ارائه گواهی تست منفی پی سی آر برای انجام سفر از سوی مسافران ناوگان حمل ونقل عمومی الزامی است.

غلامعباس بهرامی نیا اظهار داشت: با توجه به شرایط حاد شیوع نوع جهش یافته کرونا در خوزستان و ضرورت اعمال مراقبت‌های لازم مطابق تدابیر اتخاذی وزارت بهداشت، تا اطلاع ثانوی فروش بلیت و ارائه خدمات به مسافران تمامی وسایل نقلیه عمومی مسافربری اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه به مقاصد خارج از خوزستان علاوه بر رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی قبل، مستلزم ارائه تست منفی PCR است.

 وی با عنوان اینکه خروج وسایل ناوگان عمومی مسافربری از خوزستان با محدودیت همراه نیست، افزود: تیم های بهداشتی برای انجام تست سریع رایگان قبل از سفر در محل پایانه های مسافربری خوزستان مستقر هستند و پاسخ این تست ها در کمتر از نیم ساعت آماده می شود.

در شهرستان دزفول نیز که اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تاکنون ۲ مورد مثبت کرونای انگلیسی در این شهرستان تایید شده است معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری این شهرستان با اعلام بسته شدن مسیر ورودی مناطق گردشگری گفت: سفر به مناطق گردشگری سردشت و شهیون دزفول به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع است.

علی قلطاغ ساز افزود: به علت شیوع کرونا و قرمز بودن وضعیت دزفول، برای جلوگیری از سفر گردشگران به مناطق گردشگری این شهرستان تیم های بازرسی در مبادی ورودی بخش های سردشت و شهیون مستقر شدند.

وی همچنین افزود: ورودی آرامستان‌های دزفول نیز مسدود شده است ضمن اینکه آیین نماز جمعه نیز این هفته در شهرستان دزفول برگزار نمی شود و مساجد نیز تا اطلاع ثانوی امکان برگزاری نماز جماعت و هرگونه مراسم را ندارند.

کرونای انگلیسی که هفته گذشته با ابتلای مردی ۷۰ ساله به استان خراسان رضوی رسیده بود امروز و با انتشار آخرین آمار، به ۱۴ نفر افزایش یافت البته دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت این افراد اعلام کرد که حال عمومی مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در خراسان رضوی رو به بهبود است و ۲ نفر از آنان در بیمارستان تحت معالجه قرار دارند و بقیه در منزلشان قرنطینه هستند.

این دانشگاه همچنین توصیه کرده است که با توجه به در گردش بودن ویروس کرونای انگلیسی تنها راهکار پیشگیری از آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی شامل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در دورهمی‌ها و بهداشت دست است.

پس از چندین ماه‌ که شمار بیماران کووید ۱۹ به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود امروز با اعلام سه رقمی شدن بیماران بد حال زنگ خطر شیوع این بیماری بار دیگر به صدا درآمد.

هم اکنون مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان‌های این استان، ۵۳۵ نفر است که از این تعداد، ۱۰۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین با جان باختن سه نفر دیگر در اثر این بیماری در روز گذشته (سیزدهم اسفندماه ۹۹) تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان فارس به سه هزار و ۲۶۶ نفر رسیده است.

مسوولان هشدار داده اند که حضور در میهمانی و تجمع‌ها به ویژه دورهمی‌های خانوادگی، مراکز خرید و پُرتردد و نیز رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی موجب افزایش این بیماری می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلای به ویروس کرونا انگلیسی در شهرستان بروجرد مشاهده و گزارش نشده است.

تاکنون ۱۱ هزار و ۲۳۵ نفر در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۰۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‎‌اند.

شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز بار دیگر تاکید کرده است که با توجه به افزایش محسوس موارد ابتلا در شهرستان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مهمترین راه پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است و برای جلوگیری از تشدید کرونا ویروس از هرگونه تجمع، ترددهای غیرضروری اجتناب و در محیط‌های مسقف از تهویه مناسب فضا استفاده شود.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند. 

از استان همدان هم خبری منتشر شده مبنی بر اینکه با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۳۰ نفر رسید.

همچنین با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۵۱۴ نفر رسیده است.

اکنون شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان همدان شرکت در اجتماعات با ۶۱.۴ درصد، تماس درون خانگی ۳۲ درصد، مسافرت چهار درصد و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی در محیط کاری ۲.۶ درصد عامل  شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در این استان است.

 

عناوین دیگر خبرهای کرونایی امروز 

–  ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا در خوزستان اختصاص یافت.

–  ۲۵۰ دوز واکسن کرونا برای سالمندان مقیم مراکز زیرپوشش بهزیستی به استان خراسان رضوی رسید.

– حدود ۱۰ هزار نفر از جانبازان و جامعه ایثارگری استان خراسان رضوی در گروه‌های پرخطر در صف دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.

– تاکنون یکهزار و ۷۰۰ دُز واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی تزریق شده است.

– واکسن کرونا به جانبازان قزوینی تزریق می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان خراسان رضوی به ۱۴ نفر افزایش یافت.

دکتر مهدی قلیان اول روز پنجشنبه افزود: نخستین مورد کرونای انگلیسی هفته گذشته در استان خراسان رضوی در مردی ۷۰ ساله شناسایی شد.

وی اضافه کرد: با مجهز شدن دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آزمایش تشخیص کرونای انگلیسی تاکنون  حدود ۶۰ آزمایش بر روی مبتلایان مشکوک انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه حال عمومی مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در خراسان رضوی رو به بهبود است و ۲ نفر از آنان در بیمارستان تحت معالجه قرار دارند و بقیه در منزلشان قرنطینه هستند.

قلیان افزود: ویروس کرونای انگلیسی در سطح جامعه در حال گردش است و علائم آن از نظر بالینی تفاوتی با نوع چینی ندارد، لذا تنها راهکار پیشگیری از آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی شامل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در دورهمی‌ها و بهداشت دست است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و  به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و  ۶۵۶ هزار و  ۶۹۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۶ تن از مبتلایان به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۰ هزار و  ۳۵۳ تن رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ بیمار بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی،  ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و  ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند

پاندمی کرونا” تاکنون در جهان ۱۱۵ میلیون و  ۳۹۷ هزار و  ۷۴۰   نفر را بیمار کرده و جان ۲ میلیون و  ۵۶۲  هزار و  ۶۳۷ نفر  را در ۲۳۰ کشور مبتلا کرده  است.

۹۱   میلیون و ۱۹۳ هرار   و  ۱۶۶  نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با  ۲۹  میلیون و  ۳۷۰   هزار و  ۷۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و   ۵۲۹ هزار و  ۶۶۹  قربانی این بیماری، بیشترین تعداد ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

 

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۴۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گدشته چهار نفر افزایش یافته است.

مهدی محمدی روز پنجشنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۵۲ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری و ۴۰ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

محمدی گفت: ۶ بیمار مثبت بستری و ۳۴ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه  افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است. 

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سه رقمی شدن بیماران بدحال کرونایی‌ در فارس، خطر در کمین برای ساده انگاران شرایط کنونی است، گفت: پس از چندین ماه‌ که شمار این بیماران به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود متاسفانه دوباره شاهد سه رقمی شدن آن و افزایش شمار بیماران بد حال هستیم.

دکتر سید روح‌الله حسینی، پنجشنبه با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس افزود: هم اکنون مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان‌های این استان، ۵۳۵ نفر است که از این تعداد، ۱۰۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند و این موضوع به معنای خطر در کمین برای ساده انگاران است در حالیکه مردم باید از هرگونه ساده پنداری و عادی انگاری در این بحران بپرهیزند.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۴۹ هزار و ۷۲۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۷۶ هزار و ۹۶۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

حسینی اظهار داشت: همچنین از آغاز اجرای طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۴۰ هزار و ۳۳۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، سه هزار و ۲۵۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۸۰ هزار و ۲۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با جان باختن سه نفر دیگر در اثر این بیماری در روز گذشته (سیزدهم اسفندماه ۹۹) تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان فارس به سه هزار و ۲۶۶ نفر رسیده است.

حسینی ادامه داد: از ابتدای شیوع این بیماری تا به حال ۱۷۱هزار و ۴۵۲ نفر در این استان بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

وی، با این هشدار که حضور در میهمانی و تجمع‌ها به ویژه دورهمی‌های خانوادگی، مراکز خرید و پُرتردد و نیز رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی موجب افزایش این بیماری می‌شود، از مردم خواست با جدی گرفتن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از خود و اطرافیانشان در مقابل این ویروس خطرناک مراقبت کنند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ مورد مثبت جدید کرونا در استان شناسایی و مجموع مبتلایان به ۲۶ هزار و ۱۲۰ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و تعداد فوتی ها استان تاکنون ۶۶۴ نفر است.

وی افزود: ۹ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود ۴۱ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: سه مورد از بستری های جدید مربوط به ایلام، ۲ مورد دهلران، ۲ مورد بدره، یک مورد ایوان و یک مورد دره شهر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: شهرستان دهلران در وضعیت نارنجی، ایلام، چوار، دره شهر و آبدانان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارد.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۳۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۵۱۴ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۷ مورد بود که از این تعداد ۴۵ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۰، بهار ۶۱۹، تویسرکان ۶۷۰، رزن ۴۵۷، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۴ و کبودراهنگ ۶۶۹ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۲۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۵۸ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۸۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته رشید حیدری مقدم، شرکت در اجتماعات با ۶۱.۴ درصد، تماس درون خانگی ۳۲ درصد، مسافرت چهار درصد و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی در محیط کاری ۲.۶ درصد عامل  شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در استان همدان هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۸ هزار و ۱۶۹نفر رسیده است.

“مریم کوشکی” روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد:تاکنون در مجموع ۲۲۵ هزار و ۲۱ نمونه به آزمایشگاه‌ها ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جواب ۲۲۳ هزار و ۸۸۶ نمونه داده شده است، عنوان کرد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در استان تا کنون ۶۸ هزار و ۱۶۹ مورد بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد نمونه‌های منفی را ۱۵۵ هزار و ۷۱۷ مورد بیان کرد و گفت: در مجموع تا کنون یک هزار و ۳۵۰ نفر به علت ابتلای به این بیماری در استان جان خود را از دست داده‌اند.

کوشکی با اشاره به افزایش محسوس موارد ابتلاء به کرونا در استان، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری کرونا است.

وی گفت: اکنون موارد بستری مثبت و مشکوک کرونا در استان به ۱۸۴ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می‌شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۳۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت : اکنون ۲۹۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۳۲ هزارو ۸۲ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۲۹ هزارو ۲۹ نفر آنان بهبود یافته اند.

فتحی ادامه داد: با مرگ یک بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزارو ۷۵۱ نفر رسیده است.

استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر ازدحام مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است.

 

وضعیت پایدار و امیدوارکننده شیوع کرونا در استان اردبیل با کاهش مجموع افراد بستری و به صفر رسیدن آمار جان‌باختگان در شبانه روز گذشته ادامه یافت.  

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در ادامه کاهش شدت شیوع کرونا در استان، آمار جان‌باختگان شیوع سه موج بیماری کرونا در این استان برای نهمین بار طی ۲ ماه اخیر صفر شد.

بنا به گزارش رسمی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۲ نفر بوده است.

در ادامه وضعیت پایدار و روند نزولی آرام شیوع کرونا در استان اردبیل، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۱۴۷ نفر افت کرد.

با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل طی روزهای اخیر وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا شکننده عنوان کرده و نسبت به شیوع موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل افزود: با توجه به شرایط جدید و احتمال شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های کنترلی بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز در شرایط ثابت ۳۵ فرد بستری قرار دارد که پایین ترین آمار طی چهار ماه اخیر محسوب می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به ترخیص ۳۱ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت مقررات مقابله با کرونا، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر حبیب‌زاده، علت نوسان در تعداد مبتلایان کرونا در این استان طی روزهای اخیر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و افزود: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

وی افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به شروع مرحله سوم واکسیناسیون در استان اردبیل اظهار کرد: در مجموع سه مرحله، یک هزار و ۵۳۰ نفر از کارکنان بخش درمان و جامعه هدف تعریف شده در استان، واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت می کنند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۲ ماه گذشته ۹ بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون ۱۸ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان‌شرقی تایید شده است.

عباسعلی درستی افزود: خوشبختانه همه مبتلایان به نوع جهش یافته کرونا، موسوم به «کرونای انگلیسی»، به شکل سرپایی درمان شده اند و نیازی به بستری شدن نداشته اند. 

وی اضافه کرد: موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان های اهر، مرند، شبستر و بستان آباد بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به کرونای انگلیسی دارید، گفت: دستورالعمل های پیشگیری از شیوع این ویروس نیز مانند کرونای معمولی است.

در حالی که قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، آمار بستری ها و فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ترتیب به یکهزار و ۷۰۰ نفر و ۸۰ نفر می رسید، در زمان حاضر ۴۰۰ بستری کرونایی در استان وجود دارد و تعداد فوتی های ناشی از کوید ۱۹ نیز تک رقمی است.

مقام های دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گویند هر چند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی و آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از آن در هفته های اخیر در استان به وضعیت پایداری رسیده است، اما هر گونه کم توجهی یا بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند به آغاز موج جدید از شیوه این ویروس مرگ بار منجر شود. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ۷۳ بیمار مبتلا به کرونای دیگر در استان بستری شدند که ۴۵ درصد این تعداد، مربوط به ارومیه است.

دکتر جواد آقازاده روز پنجشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۶ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که حدود یک چهارم از این تعداد بستری شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن این تعداد، ۴۹۷ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند که از این تعداد، ۲۳۵ نفر مشکوک و ۲۶۲ نفر مبتلای قطعی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر تعداد بستری شدگان در بخش های مراقبت های ویژه استان به ۱۳۹ نفر افزایش یافته که از این تعداد نیز ۲۸ نفر با وضعیت بسیار بدتر به ونتیلاتور متصل هستند.

دکتر آقازاده با اشاره به فوت چهار نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: با اضافه شدن این افراد در شهرهای ارومیه، چایپاره، سلماس و نقده، تعداد کل فوت شدگان به سه هزار و ۶۵۳ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۱۴ هزار و ۹۳۳ نفر درآذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده است.

سهم آذربایجان‌‎غربی از تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در کشور به ترتیب ۶.۹ و ۶.۱ درصد است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم اسفندماه ۳۰ بیمار با علائم ویروس کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر افزود: دراین رابطه ۲۷ نفر بستری  و ۱۶ نفر نیز از بیماران کرونایی پس از بهبودی از بیمارستانهای قم مرخص شدند.

وی گفت: طی ۲۴ سال گذشته یک نفر از بیماران کرونایی نیز فوت کرد.

وی اظهار داشت: درحال حاضر ۱۱۰ نفر از بیماران کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال پنج نفر آنها بدحال است.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

 

فرماندار شهرستان فیروزکوه اعلام کرد: با توجه به اینکه وضعیت این شهرستان زرد است فعلا محدودیتی برای سفرهای نوروزی نداریم.

ابوالقاسم مهری عصر پنجشنبه در جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه امیدواریم در ایام نوروز تردد ها و سفرها مانند سال گذشته با همکاری مردم کاهش پیدا کند، افزود: با توجه به اینکه وضعیت شهرستان فیروزکوه زرد است و ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی را در این خصوص هنوز ابلاغ نکرده است، فعلا محدودیتی در سفرهای نوروزی نداریم.

وی مهمترین برنامه‌های ایام نوروز رو بر سه محور مراقبت، نظارت و حمایت عنوان کرد و گفت: اکیپ هایی که از ابتدای زمان اجرای محدودیت ها در ورودی و خروجی شهر مستقر شدند همچنان حضور داشته و در ایام نوروز تحت عنوان نظارت بر سفر اقدامات مراقبتی و نظارتی را اعمال خواهند کرد.

مهری خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه های اجرایی، خدمات رسان، امدادی و انتظامی با آمادگی کامل در ایام نوروز در صحنه حضور داشته باشند و ارزیابی عملکرد مدیران در پایان این ایام سنجیده خواهد شد.

فرماندار فیروزکوه تاکید کرد: شهرداری ها و دهیاری ها باید بمنظور گرامیداشت ایام نوروز باستانی و ایجاد شور و نشاط در سطح شهرستان، نسبت به فضا سازی محیطی و نظافت شهر و روستا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نباید وزن خدمات دولت در شهرستان کاهش پیدا کند، تصریح کرد: اعضای ستاد تنظیم بازار نیز باید در خصوص معیشت مردم و تأمین اقلام اساسی با نظارت و مدیریت قوی تری عمل کند و با احساس مسئولیت بیشتر در ایام نوروز در سطح شهرستان حضور داشته باشند.

نماینده عالی دولت در شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: در بخش زراعت، باغات، طبیعت و مراتع دستگاه های متولی به منظور کنترل ساخت و ساز های غیر مجاز و مدیریت حضور مسافران اکیپ های گشت زنی خود را فعال تر کنند.

مهری با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با کرونا استان مازندران گفت: فقط ورودی های استان مازندران کنترل می شود و خروجی‌ این استان رها شده است؛ در چند وقت اخیر انتقال ویروس کرونا از استان مازندران بسیار زیاد بوده و امیدوارم کنترل های محور های مواصلاتی این استان در مبادی ورودی و خروجی بصورت دو طرفه برقرار شود.

وی همچنین در خصوص صدور مجوز تردد وسایل نقلیه شخصی با پلاک غیر بومی به استان های با وضعیت قرمز و نارنجی بیان کرد: صدور مجوز تردد به این مناطق ممنوع است و فقط در شرایط خاص با نظر مراجع قضایی و بهداشتی مجوز صادر می شود.

شهرستان فیروزکوه با ۳۴ هزار نفر جمعیت در شمال شرق تهران قرار دارد که این شهرستان نقطه اتصال استان های تهران، مازندران و سمنان است.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان سرعت گسترش ویروس کرونا در شهرستان‌های شادگان ، خرمشهر و آبادان را نگران کننده اعلام کرد و گفت: ۲۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

شکراله سلمان‌زاده پنجشنبه اظهار داشت:در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۸۹ نمونه آزمایش کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ابتلای ۱۷۸ بیمار به کووید۱۹ تایید شد.

وی آمار ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان خرمشهر را ۶۰ بیمار و بیشترین تعداد در جنوب غرب خوزستان اعلام کرد و افزود: ۴۳ بیمار هم در آبادان و ۵۰ بیمار در شادگان با این بیماری درگیر هستند.

سلمان‌زاده گفت: از موارد مثبت کرونای جدید ۱۵۳ نفر به صورت سرپایی پذیرش و خدمات درمانی دریافت کردند  ضمن اینکه در روز گذشته ۴۹ بیمار حادتنفسی در بیمارستان بستری و ۳۸ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: در ۲۴ساعت گذشته سه بیمار کرونایی در خرمشهر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان، شهرستان‌های  شادگان ، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا ، آلوده ترین و خطر خیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و موارد مثبت ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

 

بخشدار صیدون از توابع شهرستان باغملک گفت: ۲ مداح و مرثیه سرا که در یک مجلس ترحیم در این بخش به اجرای برنامه پرداختند روانه بازداشتگاه شدند.

ابراهیم سپاس زاده پنجشنبه اظهار داشت: بعد از فوت یکی از ساکنان روستای سر دره بخش صیدون، در چند مرحله به خانواده وی توصیه شد تا با توجه به شرایط ویژه خوزستان از حیث شیوع کرونا و در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، از برگزاری مراسم عمومی پرهیز کرده و مراسم تشییع را خانوادگی و با حضور حداکثر ۵۰ نفر برگزار کنند.

وی افزود: از پسر این مرحوم نیز تعهد گرفته شد تا شاهد برگزاری یک مراسم شلوغ نباشیم.

بخشدار صیدون گفت: متاسفانه روز گذشته این خانواده جسد فرد متوفی را ساعت ۶ صبح از سردخانه تحویل گرفتند و تا حدود ساعت ۹ مراسم تشییع را به تاخیر انداختند تا جمعیت زیادی در مراسم حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این مراسم با حضور ۲ مداح محلی برگزار شد افزود: شب گذشته یکی از این مداحان بازداشت شد و فرد دیگر نیز امروز دستگیر و روانه بازداشتگاه گردید.

سپاس زاده از صدور حکم بازداشت برای پسر متوفی نیز خبرداد و اضافه کرد: در اولین فرصت این فرد نیز بازداشت خواهد شد تا دادگاه در مورد تخلفات وی تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: سلامت مردم خط قرمز ماست و با کمک دستگاه قضا با تمام کسانی که اقدام به برگزاری مراسم ترحیم کنند و خوانندگان این مراسم برخورد قانونی می شود.

بخشدار صیدون در پایان گفت: خواننده ای که چند روز پیش به دلیل اجرای برنامه در یک جشن عروسی بازداشت شده بود نیز تفهیم اتهام شده‌است.

صیدون یکی از بخش‌های سه گانه شهرستان باغملک در شرق خوزستان است.

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

© کلیه حقوق مادی و معنوی برای

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

تاریخ

امروز دوازدهم اسفند 1399، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۷۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسید.

استان های قرمز کرونا

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۰ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۱۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: همان طور که می‌دانیم استفاده از ماسک به عنوان مهمترین عامل بازدارنده از ابتلا به کووید ۱۹ شناخته می‌شود. ولی باید توجه داشت که اگر ماسک‌ مورد استفاده به‌درستی روی صورت قرار نگیرد، با عبور احتمالی ویروس از کناره‌های ماسک، خطر ابتلا به کووید ۱۹ افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود در صورتی که از دو ماسک استفاده می‌کنید، از یک ماسک سه لایه از زیر و یک ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده شود.

لاری اظهار کرد: مجدد تاکید می‌کنیم که ماسک سه لایه زیرین باید به صورت کامل روی صورت قرار گرفته و از عدم ایجاد هرگونه شکاف بین ماسک زیرین و صورت اطمینان حاصل شود. مطمئناً ماسک دوم هم می‌تواند به بستن درزهای موجود در ماسک اول کمک کند.

 

افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در روزهای گذشته این موضوع را گوشزد کرد که با نزدیک شدن به سال نو و مشغله های این روزها، نباید از خطرات این ویروس خود و اطرافیان را در امان بدانیم.

گزارش ها و آمارهای منتشره از سراسر کشور بیانگر آن است که اگر از بیماری کووید ۱۹ در لابلای کارهای پایانی سال غفلت کنیم سال ۱۴۰۰ را هم باید با دلشوره و ترس از این بیماری آغاز کرده و ادامه دهیم.

هرچند واکسیناسیون عمومی به طور گسترده در نقاط مختلف و برای گروه های هدف آغاز شده اما این مسئله دلیلی بر کم توجهی و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی نیست، موضوعی که این روزها در سطح شهرها و مراکز خرید بسیار مشاهده می شود.

اطلاع از وضعیت کرونا در استان های مختلف شاید شما مخاطب گرامی را بیشتر در جریان قرار دهد تا با درایت بیشتری بتوانید فعالیت روزمره خود در پایان سال را مدیریت کنید به همین منظور کلیاتی از این شرایط در ادامه آورده می شود:

آذربایجان غربی

سهم آذربایجان غربی از مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در کشور، به ترتیب هفت و ۶ درصد است و وضعیت کرونا در این استان مناسب نیست به گونه ای که ۹ مورد فوتی و حدود ۱۰۰ نفر بستری نشان‌دهنده افزایش محسوس نسبت به روزهای گذشته است.

کل فوتی های ناشی از این ویروس در استان به سه هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است و اکنون ۴۹۰ نفر در مراکز درمانی استان بر اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی بستری بوده که از این تعداد ۲۵۲ نفر مشکوک و ۲۳۸ نفر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ هستند.

آذربایجان شرقی

در طول یک هفته گذشته پنج مورد مثبت در شهرستان هشترود گزارش شده که از این تعداد یک نفر فوت کرده، یک نفر دیگر از بیمارستان ترخیص شد و سه نفر هم در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند.

اردبیل

مجموع جان‌باختگان شیوع سه موج بیماری کرونا در استان اردبیل در یک سال گذشته به یک هزار و ۴۰۲ نفر رسیده و وضعیت پایدار شیوع کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت با جان باختن یک نفر مبتلا و بستری شدن ۲۲ بیمار جدید در مراکز درمانی ادامه دارد.

همچنین روند آرام نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر هم ادامه یافت به طوری که در یک هفته اخیر آمار بستری روزانه مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در نوسان بود و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز از ۱۸۵ نفر به ۱۶۶ نفر افت کرد.

با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل طی روزهای اخیر وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا شکننده عنوان کرده و نسبت به شیوع موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند.

هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

ایلام

به دلیل شرایط خاص استان ایلام، محدودیت‌های کرونایی در مرز بین‌المللی مهران با جدیت دنبال می‌شود و تاکنون از تعداد ۴۴۴ رپیدتست از افرادی که در این مرز تردد داشته‌اند، هشت مورد مثبت ابتلا به کرونا ثبت شده است.

بیشترین درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در ماه های بهمن و اسفند در شهرستان بدره و کمترین درصد نیز در شهرستان ملکشاهی ثبت شده است.

بوشهر

میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در استان بوشهر که اکنون ۶ شهرستان آن به رنگ زرد و چهار شهرستان به رنگ آبی هستند ۸۵.۸ درصد مطلوب و ۱۴.۲ درصد نامناسب است.

همچنین میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌های این استان ۹۵.۵ درصد، بانک‌ها ۹۴ درصد، اصناف، اماکن و کارگاه‌ها ۸۲ درصد، مدارس ۹۸ درصد، شرکت‌ها و کارخانه‌ها ۷۱ درصد، بیمارستان‌ها ۱۰۰ درصد، مطب‌ها ۹۷.۵ درصد و در داروخانه‌ها ۹۵.۵ درصد است و نانوایی‌ها، دفاتر پیشخوان، پاساژها از مراکزی هستند که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آنها کمتر است.

اکنون ۸۷ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این تعداد ۱۲ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارند و پنج نفر با کمک دستگاه نفس می‌کشند.

کل موارد مثبت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر تاکنون ۲۰هزار و ۳۰۹ نفر و شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز  ۸۸۹ نفر گزارش شده است.

زنجان

وضعیت ویروس کرونا در بخش سرپایی و بستری استان زنجان نیز پایدار است به گونه ای که مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کووید- ۱۹ نیز نسبت به هفته آخر بهمن‌ تغییر معناداری نداشته‌ است.

هم اکنون بیش از ۲۴ درصد زنجانی‌ها در برابر کرونا ایمن هستند و بنابر بر تاکید مسوولان مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس آمار از هشتم  اسفندماه تاکنون شهرستان‌های زنجان، خدابنده، طارم، خرمدره و ابهر در وضعیت زرد کرونا و شهرستان‌های سلطانیه، ایجرود وماهنشان در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته اند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۶ هزار و ۸۲۹ مورد مثبت کرونا در این استان شناسایی شده و بستری تجمعی بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان ۱۹  هزار ۸۷۶ نفر بوده است.

چهارمحال و بختیاری

استان های قرمز کرونا

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

هم اینک ۱۰۵ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد ۷۳ نفر قطعی مثبت و مابقی در انتظار نتایج آزمایشات هستند.

همچنین با توجه به قرار گرفتن بروجن در مسیر تردد استان‌های خوزستان و اصفهان و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی در شهرستان بروجن از جمله ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع، همایش، مراسم عروسی و ختم، سمینار و جشنواره‌ها، جلوگیری از پذیرش هرگونه مهمان به‌ویژه از استان خوزستان، کنترل پایانه‌های بار و مسافر، نظارت بیشتر بر ناوگان حمل مسافر و بار و جلوگیری از ادامه سفر افراد مشکوک و مبتلا ظرف ۲ هفته در نظر گرفته شده است.

خوزستان

استان خوزستان که این روزها بیش از سایر استان ها درگیر مبارزه با ویروس کرونا است مسوولان استان اعلام کرده اند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر اعمال محدودیت‌های کرونایی تا زمانی که از شرایط اضطراری خارج شویم همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنان بار مراجعات به مراکز درمانی بالا بوده و اکنون ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمزشیوع کرونا و هشت شهرستان نیز نارنجی هستند.

شرایط خاص کرونایی در استان خوزستان احتمال ممنوعیت سفرهای نوروزی را تشدید کرده و در صورتی که وضعیت شهرهای استان قرمز، نارنجی و زرد باشد این محدودیت اعمال خواهد شد البته ستاد مقابله با کرونا تصمیم گیری در این زمینه را به روزهای پایانی سال و به مهار روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ منوط کرده است.

اکنون به ازای هر بیمار کرونایی در استان، ۱۲۳ بیمار تولید می شود و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا زمانی که این عدد به کمتر ۱۰۰ نرسد، شیب بیماری در خوزستان نزولی نمی‌شود.

از مردم این استان خواسته شده از آنجا که ۲۵ درصد موارد ابتلا به بیماری در خانواده ها است به محض بروز کوچکترین علائمی همچون بدن درد، تب و گلودرد افراد ابتدا باید خود را قرنطینه کرده و سپس به مراکز بهداشتی ما در سطح استان مراجعه کنند.

از آبادان هم خبر رسیده که چهار فرد مبتلا به کرونا در شادگان، خرمشهر و آبادان در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته با انجام ۴۵۲ مورد آزمایش کرونا تعداد  ۲۲۵ فرد مبتلا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان شناسایی شدند و با استناد به آمار دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرده است که شمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های خرمشهر، شادگان و آبادان همچنان صعودی است.

از اهالی ساکن در منطقه جنوب غرب خوزستان خواسته شده ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی از حضور در اجتماعات و مراسم عزاداری و عروسی خودداری کنند.

سیستان و بلوچستان

از سیستان و بلوچستان هم خبر رسیده که با افزوده شدن ۲۹ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۸۳۲ نفر افزیش یافته است و هم‌اینک ۶۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

همچنین ۱۳ ‌بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۶۶ نفر رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از شهرهای درگیر با کرونا و در وضعیت زرد قرار دارد که تاکنون پنج هزار و ۳۵۲ مورد تست کرونا از افراد با علائم مشکوک گرفته شده و نمونه آزمایشی ۲۰درصد از این تعداد مثبت بوده است.

گردشگرپذیر بودن منطقه از مهمترین نگرانی های مسئولان برای انتشار ویروس کرونا است و بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان در مجالس ختم به بیماری مبتلا شده اند که این امر به حداقل رساندن آیین های ختم را ضروری کرده است.

کرمان

 هر چند استان کرمان ۲ پیک بیماری را تجربه کرده، اما بدان معنی نیست که خطر این استان را تهدید نمی‌کند و مسوولان همچنان بر رعایت کردن اصول مراقبتی استفاده از ماسک، فاصله گذاری و تغذیه مناسب اصرار دارند.

این استان از ۲۹ آذر ماه به بعد شهر قرمز کرونایی نداشته و در مجموع وضعیت دی ماه و اوایل اسفند ماه استان به لحاظ بیماری تثبیت شده است و تنها نگرانی ورود کرونای انگلیسی است که درگیری در سنین پایین و قدرت ابتلا و فوت بیشتری دارد.

از مجموع ۲ هزار تخت بیمارستانی استان در زمان حاضر ۴۰۰ مورد آن اشغال است که ۱۲۴ مورد قطعی کووید ۱۹ و ۲۷۷ مشکوک به بیماری هستند تعدادی هم در آی سی یو و تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند.

لرستان

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند و شمار مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۱۸7بیمار جدید تا دهم اسفندماه به ۶۷ هزار و 761 نفر رسیده است.

با توجه به این شرایط از مردم خواسته شده  باتوجه به قدرت سرایت و میزان کشندگی بالای ویروس جدید و از طرفی امکان بسیار زیاد انتقال بیماری از سمت استان خوزستان برای جلوگیری از ابتلای خود و اطرافیان به این ویروس نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتی المقدور از تردد در بازار، معابر و مکان‌های عمومی و همچنین شرکت در اجتماعات شادی و عزا و دورهمی ها خودداری کنند.

هرمزگان

استان هرمزگان که از دیگر استان های درگیر با کرونا است در ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت یک نفر بوده و اکنون ۱۰۳ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند که حال ۶ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

شمار جان باختگان این ویروس در استان به یک هزار و ۲۷ نفر رسیده و هم اکنون یک هزار و ۲۹۵ مبتلا به کرونا در هرمزگان در قرنطینه خانگی به سر می برند و وضعیت آنها به صورت مستمر از طریق کارشناسان شبکه های بهداشت و درمان رصد می شود.

شرایط کرونایی استان هرمزگان هر چند این روزها با کاهش مبتلایان همراه بوده اما مسوولان این وضعیت را شکننده و حساس دانسته و همچنان خواستار رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم هستند.

طی هفته اخیر بستک، بندرخمیر و پارسیان بیشترین میزان ابتلا به کرونا را داشته اند و پس از آن در بندرلنگه، بندرعباس، کیش، جاسک و سیریک هم تا حدودی افزایش موارد مثبت کرونا گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه وضعیت استان بسیار شکننده و حساس است، گفت: تاکنون ۱۳ فرد مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شده است و متاسفانه سن مبتلایان مراجعه کننده به مراکز درمانی در هرمزگان رو به کاهش است که این نشانه خوبی نبوده و حاکی از گسترش کرونای جهش یافته در استان است.

این مقام مسوول با اشاره به سرعت و عوارض بیشتر کرونای جهش یافته از مردم خواست با مشاهده اولین علائم بیماری در خود یا اطرافیان بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر سه شنبه اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۷۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۰ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۱۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. 

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

امروز (۱۲ اسفندماه) محموله واکسن کرونا برای تزریق به کادر درمانی به شهرستان هشترود در مراغه رسید و نخستین واکسن نیز در بیمارستان امام حسین (ع) تزریق شد.

این محموله شامل ۴۵ دوز است که ۳۰ دوز آن در بیمارستان امام حسین (ع) به کادر درمان و ۱۵ دوز دیگر نیز به کارکنان مراکز ۱۶ ساعته تزریق می‌شود.

همچنین امروز نخستین محموله واکسن کرونا در عجب‌شیر با ۴۵ دوز ، یکی دیگر از شهرستان‌های جنوبی آذربایجان‌شرقی رسید و قرار است۳۸ دوز آن به کادر بیمارستانی و هفت دوز به کادر بهداشتی تزریق ‌شود. 

بر اساس اعلام مسوولان تاکنون هیچ عارضه و مشکلی به تزریق شدگان واکسن روسی اسپوتنیک در استان هرمزگان در مرحله اول گزارش نشده است و مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در این استان آغاز شده است.

در مرحله دوم واکسیناسیون کرونا  ۲هزار و ۲۰۰دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شده که بر اساس اولویت های تعیین شده و ابلاغی به ۲۲۰۰نفر از جمله نیروهای بهداشتی، نیروهای اورژانس، بهورزان با بیماری زمینه ای و دیگر گروه های هدف تزریق می شود.

امروز همچنین ۱۰۵ نفر از کادر درمانی شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند.

واکسن تزریق شده در سیستان و بلوچستان از نوع اسپوتنیک وی و محصول کشور روسیه بوده و گزارشات علمی و اپیدمیولوژیک تا این لحظه در مجموع بیانگر بی‌خطر بودن این واکسن و اثر بخشی بیش از ۹۰ درصدی آن است.

همچنین از آغاز فار دوم این طرح کادر درمان و مدافعان سلامت شاغل در بیمارستان‌ها، بخش اورژانس، بخش عمومی، مراکز ۱۶ ساعته، کادر آزمایشگاه و تعداد محدودی از گروه‌های آسیب پذیر شامل سالمندان بالای ۶۵ سال و جانبازان بالای ۵۰ درصد علیه کووید ۱۹ بوسیله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» واکسینه خواهند شد.

مرحله دوم واکسیناسیون برای ۶۴۰ نفر در استان اردبیل شروع شده است و در مرحله نخست نیز ۱۲۰ نفر از کارکنان بخش درمان واکسن روسی اسپوتنیک را دریافت کردند.

 

دانشگاه های علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان های مختلف با گذشت یک سال از ورود ویروس کرونا به کشور همواره توصیه هایی برای در امان ماندن از ابتلا به این ویروس داشته اند و امروز نیز در خبرهای منتشره باز هم بر این موارد تاکید کرده اند و علائم ابتلا را تشریح کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود: 

– رعایت فاصله ۲ متری و استفاده از ۲ ماسک از موثرترین راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به ویژه نوع جهش یافته انگلیسی به شمار می‌رود.

– مردم جز برای کارهای ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند و در تجمعات حضور پیدا نکنند.

– شهروندان ضمن رعایت نکات بهداشتی از تردد غیر ضرور در خیابان‌ها و بازار پرهیز کنند.

– روش های انتقال ویروس در گونه جهش یافته انگلیسی تغییر نکرده و لازم است مردم همان چهار اصل رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر، شستن دست و ضد عفونی کردن آن، ماسک زدن و قرنطینه کردن افراد مبتلا را رعایت کنند.

– گزارشات از درگیری بالای گروه‌های سنی جوان با این ویروس حکایت دارد.

– ویروس جهش یافته نیز دستگاه تنفسی را به شدت درگیر می‌کند اما با این تفاوت که مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا طولانی‌تر است و ویروس جهش‌یافته بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت خود را نشان می‌دهد.

– علائم ویروس انگلیسی در کودکان نیز با اسهال و استفراغ همراه است و قدرت سرایت ویروس انگلیسی ۸۰ درصد و قدرت کشندگی آن ۳۰ درصد بیشتر از ویروس معمولی کرونا است.

– شانس ابتلای افراد پنج تا ۱۷ ساله به ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به نوع معمولی آن بیشتر است.

– تب، سر درد، لرز، بدن درد، خستگی، ضعف، سُرفه، تنگی نفس و اختلال بویایی از جمله علائم بالینی ویروس جهش یافته انگلیسی و کرونای قبلی است.

– استعمال قلیان باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود.

– افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است دوباره هم مبتلا شوند ضمن اینکه قابلیت‌های کرونای انگلیسی بالا رفته و ممکن است واکسن‌های موجود را نیز دور بزند.

در پایان هم گزارشی بخوانید از مرکز اهواز با عنوان پرسه مرگ در سایه سیاه کرونا هر چند با خواندن این گزارش غم و اندوه بر دل می نشیند اما در هر صورت گریزی از واقعیت ها نیست و اطلاع از وضعیت موجود کرونا در استان خوزستان می تواند به تغییر رفتار درست کمک کند.

گزارش با این مقدمه شروع شده است: ویروس کرونا کابوس یکساله مردم جهان، این روزها در سایه کم‌توجهی و بی‌تفاوتی مردم خوزستان نسبت به این میهمان ناخوانده و به رغم نگرانی مسوولان و کادر درمان ، این استان را از مرز قرمز عبور داده است.

غسالخانه باغ فردوس اهواز این روزها پذیرای پیکرهای زیادی است که هیچگاه فکر نمی کردند به این زودی در سایه سیاه کرونا مرگ را به آغوش بکشانند. زنان و مردانی که تا هفته پیش در کنار خانواده خود زندگی می کردند در سایه بی تفاوتی امروز میهمان زودهنگام باغ فردوس اهواز شده اند و در  نوبت تغسیل برای سفری ابدی قرار گرفته اند.

شهروندان بی تفاوت و پرسه در خیابانهای شلوغ، کرونا مانع شلوغی خیابانهای اهواز نشده است، بازارچه کیان کانون بیماری کرونا در غرب اهواز،  ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اهواز تکمیل شد، ۱۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان سینای کارون بستری هستند، افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان، یک هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند، اعمال محدودیت‌ها در خوزستان تا زمان خروج از شرایط اضطراری ادامه دارد، برای مهار کرونا، هرخانه به یک پایگاه بهداشتی تبدیل شود و ۱۴ نفر کرونایی حاصل برپایی جشن عروسی در ایذه، برخی از مهمترین موضوعاتی است که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۸۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر«محمد جمالیان» روز چهارشنبه افزود: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان چهار نفر دیگر را در این استان گرفت.

وی بیان کرد: با ثبت این تعداد فوتی در ۲۴ ساعت اخیر، شمار جانباختگان کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون به یک‌هزار و ۴۶۶ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۳۷ هزار و ۳۳۸ نفر رسیده است.

جمالیان افزود: از تعداد ۸۹ مورد جدید در استان ۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: ۸۰ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده نیز به صورت سرپایی تحت درمان هستند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه هرچه تعداد تست‌گیری کرونا بیشتر باشد، تعداد بیشتری از بیماران شناسایی خواهند شد گفت: رکورد تست‌گیری کرونا در خوزستان شکسته شد..

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز سه‌شنبه بیان کرد: ۱۴ هزار تست در خوزستان از افراد مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خوزستان گرفته شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه اکنون در فرودگاه‌ها ، راه‌آهن و مرزهای خوزستان، بیماریابی افراد مبتلا به کرونا در حال انجام است افزود: هرچه مشارکت مردم در این زمینه بیشتر باشد زنجیره انتقال بیماری بهتر قطع می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی هم اکنون در خوزستان در حال انجام است که به شناسایی مبتلایان به کرونا و قرنطینه آنها کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: همکاران ما در مراکز بمارستانی و بهداشت و درمان خوزستان شبانه روز در حال فعالیت هستند تا پیک بیماری در این استان کنترل شود.

ابول نژادیان گفت: در مرحله دوم واکسیناسیون کرونا ، حدود ۷۰۰ دوز واکسن برای جانبازان نخاعی، شیمیایی، نابینا و تنفسی خوزستان در نظر گرفته شده که کار تزریق آن از امروز در اهواز شروع شده است.

وی بیان کرد: همچنین حدود سه هزار دوز واکسن در این مرحله برای کادر درمان خوزستان لحاظ شده که به کارکنان بخش آی.سی.یو و اورژانس بیمارستان‌های کرونایی استان تزریق خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: بار مراجعه به بیمارستان های استان ازجمله شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، دزفول و شوشتر همچنان روند صعودی دارد که انتظار داریم مردم پروتکل ها را رعایت کنند.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه عوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: دومین عامل فوت در استان ایلام پس از بیماری های قلبی و سرطان شیوع کرونا است که تاکنون ۶۶۴ نفر را در ایلام به کام مرگ کشانده است.

جمیل صادقی فر  روز سه شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ایلام اظهار داشت: وضعیت استان بدلیل همجواری با کشور عراق و استان خوزستان و ترددهای زیاد نگران کننده است.

وی افزود: ۶۶ مورد مثبت جدید کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است و تعداد مبتلایان به ۲۶ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

صادقی فر یادآور شد: هفت بستری جدید نیز به مجموع بستری های مراکز درمکانی استان اضافه شده و به ۴۱ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶ نفر از بستری های امروز مربوط به ایلام و یک نفر نیز مربوط به شهرستان دره شهر است.

صادقی فر ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا در ایتان ثصبت نشده است و تعداد فوتی ها تا این لحظه ۶۶۴ نفر است.

وی تصریح کرد: شهرستان دهلران در وضعیت آبی، ایلام، چوار، دره شهر و آبدانان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به رعایت ضعیف پروتکل ها در بانک های ایلام اشاره کرد و افزود: بانک ها پس از مراکز درمانی پرخطرترین مکان انتشار کرونا هستند اما تبلیغات محیطی در این اماکن بسیار ضعیف است.

وی افزود: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی ایلام تا آخر هفته فایل مناسب تبلیغات را طراحی و با لوگوی هر بانک در اختیار آنها قرار می دهد و بانک ها ملزم به اجرای آنها هستند.

صادقی فر تاکید کرد: از ارائه خدمت به مشتریان بدون ماسک خودداری شود و بانک ها باید در پایان وقت اداری ضدعفونی شوند.

 

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، مجموع جانباختگان استان به هزار و ۴۸۵ نفر رسید.

مهدی محمدی روز سه شنبه افزود: این فرد در شهرستان کرمانشاه فوت کرده است.

وی اظهارداشت: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۳۲ بیمار جدید و ترخیص ۴۳ نفر دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا به ۱۳۶ نفر رسید.

محمدی گفت: ۱۱ بیمار مثبت بستری و ۶۱ بیمار مثبت سرپایی هم در شبانه روز گذشته در استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی در ادامه  افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است. 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

وی با بیان اینکه با افزایش روند مبتلا به کرونا مواجه هستیم اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۳ مورد بود که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۰، بهار ۶۱۶، تویسرکان ۶۶۸، رزن ۴۵۵، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۴ و کبودراهنگ ۶۶۷ نفر است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۵۶ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۷۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

شهرستان اسدآباد در وضعیت آبی و ۹ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته رشید حیدری مقدم، شرکت در اجتماعات با ۶۱.۴ درصد، تماس درون خانگی ۳۲ درصد، مسافرت چهار درصد و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی در محیط کاری ۲.۶ درصد عامل  شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در استان همدان هستند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۳۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۸۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز  بیان داشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۱ هزارو ۹۷۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته که ۲۸ هزارو۹۳۹ نفر آنان بهبود یافته اند.

فتحی افزود: با مرگ یک بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شماره جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزارو ۷۵۰ نفر در البرزثبت شده است.

استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از سفر به مکان های پرازدحام  از توصیه های دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی هستند. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۱۰۸ بیمار کرونایی در این استان بستری هستند، گفت: وضعیت عمومی هشت تن از این بیماران وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم اسفند ماه ۹۹، ۱۸ تن با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این بین ۱۶ تن در یکی از مراکز درمانی قم بستری شدند و ۱۸ بیمار کرونایی نیز با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوت بر اثر کرونا مثبت در قم ثبت نشده است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.»

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

© کلیه حقوق مادی و معنوی برای

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

فهرست اسامی مناطق، شهرستان‌ها و شهرهای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد و آبی کرونا

مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، کاهش حضور کارکنان در سراسر کشور بر حسب وضعیت قرمز و نارنجی پیش‌بینی شده است. همچنین، محدودیت‌هایی در خصوص فعالیت مشاغل سطوح یک تا چهار ابلاغی اِعمال می‌شود. در هر حال مشاغل گروه یک و مشاغل ضروری در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند. 

⭕️ ۱۱ شهرستان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز: رنگ جدید شهرستانها که از ۷ اسفند اعمال می‌شود بر اساس شیوع کرونا در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت

⭕️ هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

برای مشاهده نقشه رنگ‌بندی قرمز، زرد و نارنجی و آبی شهرستان‌ها به تفکیک، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

استان های قرمز کرونا

همچنین ببینید:

– مشاغل گروه شغلی سطح یک، دو، سه و چهار کرونا 

– بخشنامه دورکاری و کاهش حضور کارکنان در مناطق قرمز، نارنجی و زرد

 

⭕️ رنگ‌بندی جدید شهرستانها که از روز پنجشنبه ۷ اسفند‌ماه در سراسر کشور اعمال خواهد شد.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» به وضعیتها افزوده شد. آمار مبتلایان در شهرستان‌های آبی کمتر از شهرستان‌های زرد است. فعلا قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد است.

شاخص: در طرح جدید شاخص تعداد بستریها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند.



© 2021 شناسنامه | مقررات اداری، استخدامی و مالی

ایران

هم‌رسانی این مطلب:

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بامداد شنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) در جریان نشست ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، نسبت به عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی در آستانه سال جدید شمسی ابراز نگرانی کرد و از ممنوعیت سفر به شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی در ایام نوروز خبر داد.

بنا بر اعلام ایرنا، او گفت: «ما اکنون با دو ویژگی مواجه هستیم؛ یکی اسفند… بویژه در ۱۵ روز آخر و دیگری فرارسیدن عید نوروز. اسفند جنبش و جوش خاص خود را دارد و معروف به شب عید است و خرید و فعالیت مردم بیشتر می‌شود. رسومات مردم موجب تردد بیشتر می‌شود که علامت هشداردهنده‌ای برای ما است و اسفند با ماه‌های دیگر متفاوت است.»

او همچنین به برنامه‌های سفر و دید و بازدیدها در دو هفته اول سال جدید اشاره کرد و با ابراز نگرانی از احتمال وقوع موج چهارم شیوع کرونا گفت: «از مردم خواهش می‌کنیم از سفر صرف نظر کنند. البته درک می‌کنیم آنها سال ۹۹ نتوانستند سفر کنند. قبلش هم ۲۵ استان سیلاب بود اما هرچه گفته می‌شود، به خاطر سلامت آنها است.»

استان های قرمز کرونا

حسن روحانی در ادامه، از مصوبه‌ای برای ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی خبر داد و گفت: «اگر سفری انجام گیرد حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباشد… کسی برنامه‌ریزی نکند، نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع شده عمل می‌کنند و مردم توجه کنند.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۱ شهر در وضعیت قرمز، ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

حسن روحانی در ادامه با اشاره به اینکه «توان نظام سلامت محدود است» افزود: «از نظر تخت محدودیت‌هایی داریم. تخت آی سی یو محدودیت‌های بیشتری دارد. نیروی انسانی که مراقبت‌ها را انجام می‌دهد، این نیروی ماهر توانی دارد و یک شیفت می‌تواند کار کند. نمی‌شود ما بگوییم این نیرو دو شیفت بدون مرخصی در روز کار کند؛ این شدنی نیست.»

او گفت: «شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می‌شود. اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازۀ جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. ضمن اینکه عدالتی هم در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند و کشورهایی که مشکلات مالی دارند آنها عقب می‌افتند…. [علاوه بر این] ما نمی‌توانیم بگوییم که چون واکسن به بازار آمده است از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم.»

حسن روحانی افزود: «اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد خیالمان راحت بود و امیدوار بودیم که زودتر تمام شود اما متاسفانه به سمت جهش یافتگی رفت و هر روز یک نوع آن در دنیا شایع می‌شود. یک روز می‌گویند ویروس ووهان، یک روز انگلیسی، بعد گفتند بدتر از آن آفریقایی و بعد گفتند از آن هم بدتر ویروس برزیلی است؛ یعنی هر روز یک نوع ویروسی با جهش‌های خاصی در دنیا شایع می‌شود و متاسفانه مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.»

سخنان آقای روحانی در حالی ایراد شد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در نیمروز شنبه، تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید به شمار مبتلایان به کووید۱۹ در ایران اضافه شده و به این ترتیب رقم کل مبتلایان به ۱ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر رسیده است.

از این تعداد، تعداد ۳ هزار و ۷۸۴ بیمار نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و در بیمارستان‌ها تحت مراقبت هستند.

در شبانه‌روز گذشته ۸۲ نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند که به این ترتیب شمار کل قربانیان کرونا در ایران به رقم ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر می‌رسد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ۱۱ شهر در وضعیت قرمز، ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

او نام شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه را در فهرست مناطق قرمز اعلام کرد و افزود که شمار مبتلایان در استان خوزستان همچنین در استان‌های چهارمحال و بختیاری و البرز رو به افزایش است.

هم‌رسانی این مطلب:

مطالب بیشتر درباره

مطالب بیشتر درباره

استان ها – ایرنا – این روزها که پای کرونای انگلیسی یا نوع جهش یافته این ویروس به کشور باز شده و مواردی از ابتلا و فوتی ناشی از آن در نقاط مختلف استان ها به ثبت رسیده، خطرات انتقال سریع آن از سوی متولیان به کرات هشدار داده می شود اما اینک عادی انگاری، شعله‌ورتر شدن شیوع آن را افزایش می‌دهد.

کارشناسان از ابتدای شیوع کرونا همواره عموم مردم را به رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه کرونایی از قبیل ماسک زدن صحیح، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی منظم دست ها و از همه مهمتر اجتناب از دورهمی تاکید می کنند، اما اکنون ورود ویروس جهش یافته در کشور به چالش مهمی تبدیل شده که مقابله با آن در گرو همکاری و همدلی عموم مردم است.

به عقیده آنان ، اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ خواهد داد و این یعنی روزهای سختی در انتظار مردم خواهد بود.

با وجود نشانه هایی از خیز موج چهارم کرونا در بسیاری از نقاط کشور و عادی انگاری افرادی از وضعیت انتشار ویروس کرونا و بیم افزایش تعداد بستری شدگان و فوتی های ناشی از شیوع کرونای انگلیسی اما حال خوش دریافت کنندگان واکسن کرونا نوید بخش روزهای خوش قطع زنجیره ابتلا به کرونا است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. 

استان های قرمز کرونا

 شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

ویروس انگلیسی علت تاخیر تصمیم‌گیری درباره سفرهای نوروزی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا علت تاخیر در تصمیم گیری این ستاد برای سفرهای نوروزی را چرخیدن ویروس انگلیسی کرونا در تمام استان‌های کشور اعلام کرد و گفت که تاکنون تصمیمی در ستاد برای این موضوع اتخاذ نشده است.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای مازندران در ساری گفت که از ۲ هفته پیش موضوع سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا  مطرح شد ، اما بحث اصلی این است که با توجه به چرخشی که ویروس انگلیسی در همه مناطق کشور پیدا کرده است ، از هم اکنون نمی توان برای سفر نوروزی تصمیم گیری کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی نقاط کشور توسط مردم و تداوم ثبات در روند کاهشی شیوع کرونا را لازمه تصمیم گیری در باره سفرهای نوروزی دانست و تاکید کرد : اگر مردم و کسبه پروتکل های بهداشتی را بدرستی رعایت کنند ، می توانیم شب عید و ایام نوروز آرامی داشته باشیم و بر اساس آن طبق شرایط سفر نوروزی هم داشته باشیم.

وی سفر نوروزی را تنها مربوط به شهرهای دارای وضعیت آبی و زرد کرونایی اعلام کرد و توضیح داد : البته طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در حال حاضر سفر به شهرهای گردشگر پذیر دارای وضعیت زرد کرونایی از جمله شهرهای استان های مازندران ، گیلان ، گلستان ، اصفهان ، فارس ، بوشهر و خوزستان و همچنین مشهد مقدس ممنوع است.

رئیسی از شهروندان خواست تا مدیریت شده خرید نوروزی را انجام دهند و گفت : اگر پروتکل های بهداشتی همزمان با خرید شب عید رعایت نشود ، حرکت شیوع کرونا تند می شود و با تغییر رنگ بندی و وضعیت کرونایی کشور ، مسافرت های نوروزی هم به طور کلی ممنوع خواهد شد.

وی در باره سفر به جزایر قشم و کیش هم گفت که در حال حاضر سفر به این مناطق هم در صورت منفی بودن تست کرونای مسافران و گردشگران قابل انجام است.

قید فوریت در تامین سهمیه خاص واکسیناسیون کرونا برای خوزستان

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس خطاب به رییس جمهوری گفت : شرایط خوزستان به لحاظ شیوع بیماری کرونا خاص است لذا مجمع نمایندگان استان با ارسال نامه ای به ریاست جمهوری خواستار قید فوریت در تامین سهمیه خاص برای خوزستان درچارچوب طرح سراسری واکسیناسیون کرونا شد.

سیدکریم حسینی اظهار داشت: نمایندگان مجلس خوزستان از رئیس جمهور درخواست سهمیه ویژه واکسن کرونا برای استان را دارند زیرا وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، یک جو روانی منفی برای مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خوزستان باید در اولویت سهمیه واکسن کرونا قرار گیرد افزود: با توجه به اینکه همه ۱۱ شهر قرمز کشور در خوزستان هستند ضروری است که برای رفع نگرانی مردم نگاه ویژه تری به این استان شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری در استان خوب نیست و ظرفیت تخت های مراکز درمانی تکمیل است افزود: شرایط خوزستان به لحاظ شیوع کرونا با دیگر استان های کشور  متفاوت است و با توجه به ورود گونه جهش یافته این ویروس به منطقه که دارای قدرت سرایت بیشتری است از رییس جمهوری تقاضا کردیم که در راستای برون رفت از شرایط موجود، سهمیه خاص واکسن برای خوزستان در نظر گرفته شود.

وضعیت کرونا در استان ها

درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استانها از رشت خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته به دلیل گستردگی خاص و شرایط صعب العبور شهرستان های رودسر و رودبار به عنوان دو شهرستان با وضعیت نارنجی کرونایی، شاهد خوشه هایی از بیماری کووید ۱۹ و انتقال گسترده کرونا در این مناطق هستیم.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود : نوع خاصی از انتقال بیماری را در این دو شهرستان تجربه می کنیم که حالت همه گیری در درون خانواده ها و نیز همسایگان آنها رخ می دهد.

وی بیان داشت: برای پیشگیری از قرمز شدن این شهرستان ها مسئولان در کل ادارات باید توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را بیشتر رعایت کنند ضمن اینکه بر رعایت توصیه ها نیز نظارت جدی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از مردم این ۲ شهرستان نیز درخواست می شود ۲ اقدام مهم را انجام دهند نخست اینکه با مشاهده علایم سرماخوردگی بلافاصله به مراکز جامع سلامت فعال در رودبار و رودسر مراجعه کنند دیگر اینکه دستورات ارایه شده را دقیق و جدی مراعات نمایند.  

تداوم وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با جان باختن ۲ نفر مبتلا و بستری شدن ۲۹ بیمار جدید در مراکز درمانی این استان در ۲۴ ساعت گذشته ادامه یافت.

روند آرام نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر ادامه یافت به طوری که طی یک هفته اخیر آمار بستری روزانه مبتلایان به کووید.۱۹ در این استان فراتر از ۳۰ نفر نبود و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز از ۱۸۵ نفر به ۱۶۳ نفر افت کرد.

با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل طی روزهای اخیر وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا شکننده عنوان کرده و نسبت به شیوع موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

در کرمانشاه رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته در هر ۲۷ دقیقه یک بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شد، گفت: اکنون ۵۰ نفر از بیماران بستری با حال نامساعد در بخش‌های ویژه بستری هستند.

«مهدی محمدی» افزود: تعداد هفت نفر از بیماران با حال وخیم و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.

وی با بیان اینکه تقریبا یک سوم بیماران در شهرستان‌های استان بستری هستند، گفت: بیمارستان‌های فارابی با ۳۱ بیمار کرونایی و بیمارستان گلستان با ۲۷ بیمار کرونایی بیشترین تعداد موارد بستری بیمار در استان را دارند.

او گفت: بیشترین موارد بستری بیماران کرونایی در شهرستان‌ها مربوط به بیمارستان اسلام آباد غرب است.

محمدی در ادامه افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین از ۲.۵ برابر شدن شمار بیماران بستری مبتلا به کووید۱۹ در این شهرستان در بهمن نسبت به ماه قبل از آن خبر داد و گفت: این افزایش نشان می‌دهد که زنگ خطر خیز چهارم کرونا در این شهرستان به صدا در آمده است.

دکتر «مجتبی دیده‌دار»  افزود: ۱۱ بیماری مبتلا به کووید ۱۹ در دی ماه سال جاری در بیمارستان این شهر بستری بوده‌اند که این رقم در بهمن به ۲۵ نفر افزاییش یافته است.

وی بر رعایت دقیق ضوابط بهداشتی در همه سنین تاکید و اضافه کرد: در بهمن ماه در گروه سنی زیر ۱۰ سال ۲ بیمار مبتلا کووید۱۹ در شهرستان شناسایی و کمترین سن بیمار به پنج سال رسیده است.

استان های قرمز کرونا

وی با بیان اینکه میانه سن مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در خمین به ۴۵ سال رسیده، اظهار داشت: بررسی آمارها نشان می‌دهد میانه سنی مبتلایان به کرونا در بهمن ماه ۲ سال کاهش یافته و بیشتر مبتلایان در گروه سنی ۳۰تا ۳۹ سال بوده است. شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی، در رنگ بندی وضعیت کرونا نارنجی(پر خطر) است.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن هشت کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۷۲ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.  همچنین ۱۲‌بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۶۶ نفر رسیده است.

خبر خوب دیگر  اینکه در مرحله اول اجرای این طرح ۵۰ نفر از پزشکان، پرستاران و پرسنل خط مقدم مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در جزیره کیش واکسینه می شوند. در مرحله نخست تزریق واکسن کرونا در استان هرمزگان نیز ۸۰ دوز واکسن در بندرعباس و میناب به کادر درمان تزریق شد. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مرحله دوم این طرح، دو هزار و ۲۰۰ نفر در استان علیه بیماری کرونا واکسینه می‌شوند.

 علاوه بر کادر بهداشت و درمان، نیروهای مرکز فوریت‌های پزشکی، ایثارگران و سالمندان زیر پوشش بهزیستی، بهورزان، کارکنان شاغل در مراکز ۱۶ ساعته و کارشناسان بهداشت محیط ناظر بر دفن اجساد، در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. 

همچنین عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تثبیت شیوع کرونا ویروس در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:  شیوع بیماری کرونا در استان در هفته های اخیر شرایط پایداری داشته است. آمار بستری و فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی افزایش ندارد.

وی تاکید کرد: مشاهده نوع جهش یافته ویروس کرونا (انگلیسی) در چند شهرستان آذربایجان شرقی در روزهای گذشته نگران کننده است و اگر مردم در هفته های آتی دستورالعمل های کرونایی را به طور جدی رعایت نکنند، با تهدید کرونای انگلیسی مواجه خواهیم بود.

در روزهای گذشته ۱۲ مورد از ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا، موسوم به «کرونای انگلیسی» در شهرستان های تبریز، شبستر، اهر و مرند در آذربایجان شرقی گزارش شده است. 

خبر دیگر اینکه دومین محموله واکسن کرونا با سهمیه ۶۴۰‌ دُز برای سه گروه هدف به خراسان جنوبی رسید و مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در این استان آغاز شد.

محمد دهقانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در این مرحله علاوه بر کادر درمان ۲۴۵ دز برای مراکز سالمندان زیر مجموعه بهزیستی همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

وی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: روند کاهشی واضحی را در استان نداریم و در روزهای گذشته روند ثابتی داشته‌ایم که از حدی پایین‌تر نرفتیم؛‌ نمونه‌ها ادامه دارد اما نوسان مختصر قابل توجه نیست و امیدواریم موارد افزایش پیدا نکند.

دهقانی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۳۲ آزمایش پی سی آر انجام شد که ۱۲ مورد مثبت و ۴۰۲ تست سریع بوده که از این تعداد ۳۲ بیمار جدید شناسایی شدند.

وی گفت: آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در استان به ۱۵ نفر افزایش پیدا کرده که ۱۳ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و ۲ مورد مربوط به شهرستان قاینات بوده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۲۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی دیروز تا صبح امروز دوشنبه در بیمارستان های استان پذیرش و به تخت های مراقبت ویژه انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۲۸۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند.  مجموع کل بستری شدگان کووید ۱۹  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۳۱ هزار و ۹۱۸ نفر ثبت شده است.

خبر دیگر از لرستان اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد:  تاکنون یک هزار و ۳۴۹ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

مریم کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان قرار دارد و اکنون ۲۱۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان استان بستری هستند ادامه داد: مردم استان با دوری از تجمعات، دورهمی و رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

وی یادآور شد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند. 

از سنندج خبر رسیده که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد : نتیجه آزمایش یک نفر از سه بیمار مشکوک مبتلا به کرونا جهش یافته( انگلیسی) در استان که به تهران ارسال شده بود، مثبت اعلام شد.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: نمونه آزمایش ۲ نفر مشکوک دیگری در حال بررسی قرار دارد و در حال حاضر وضعیت عمومی بیماری که نتجیه آزمایش وی مثبت اعلام شده، خوب است.

وی افزود: افراد در تماس نزدیک با این بیماران شناسایی و در حال انجام تست کرونا از آنها هستیم و تعدادی بیمار مشکوک دیگر به این نوع از ویروس جهش یافته در استان شناسایی شده است.

به گفته وی در حال حاضر استان از لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت باثباتی به سر می برد که در برخی روزها شاهد افزایشهای نگران کننده ای در برخی شهرستانها از جمله سنندج هستیم و اگر مردم رعایت نکنند، روزهای سختی در پیش خواهیم داشت.

همچنین امروز سرپرست فرمانداری ایذه از تکمیل ظرفیت بخش‌های آی‌سی‌یو و داخلی ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای این شهرستان خبر داد.

حسن نبوتی اظهار داشت: بیمارستان شهدا تنها بیمارستان ایذه است که ۲ بخش مراقبت‌های ویژه و داخلی برای بیماران کرونایی در آن وجود دارد.  متاسفانه با افزایش شیوع کرونا در ایذه، تمام ظرفیت این ۲ بخش تکمیل شده‌است و دیگر جایی برای بستری بیماران وجود ندارد.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان  گفت:نمونه‌گیری تست کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان به منظور شناسایی سریع بیماران و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا افزایش یافت.

بنا بر اعلام دانشکده علوم پزشکی آبادان با توجه به قرمز شدن وضعیت شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان با پیگیری از طریق وزارت بهداشت، کیت تشخیص کرونای جهش یافته انگلیسی در اختیار دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار گرفته است.

آزمایشگاه مولکولی تست کووید ۱۹ که با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال اردیبهشت امسال با مشارکت دانشکده علوم پزشکی آبادان و سازمان منطقه آزاد به بهره‌برداری رسید امکان انجام ۲۰۰ تست سریع ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان را دارد.

آزمایشگاه مولکولی “کرونا” دانشکده علوم پزشکی آبادان برای ارائه خدمات به بیماران منطقه آزاد اروند و شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان راه اندازی شده است.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و مواردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

افزایش محدودیت کرونایی در استان ها  

به گفته مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد ارائه آزمایش پی. سی. آر برای تمامی مسافران مسیر پروازی مشهد- آبادان و مشهد- اهواز الزامی و اجباری شد.

حسن جعفری افزود: با توجه به وضعیت قرمز اهواز و آبادان از لحاظ شیوع ویروس کرونا، تمهیدات ویژه‌ای در این مسیر پروازی اندیشیده شده‌است. وی اضافه کرد: مسافران از مقصد اهواز و آبادان با ارائه آزمایش به مشهد سفر می‌کنند و از مسیر مشهد به این ۲ مقصد نیز از ۱۶ اسفند ماه ارائه تست پی. سی. آر اجباری شده ‌است. مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد گفت: این آزمایش فقط تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز باید انجام شود و قبل از آن اعتبار ندارد. در حالت عادی و پیش از شیوع کرونا روزانه ۴۰ هزار مسافر ازطریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد جابه‌جا می‌شدند و به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می‌شد.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی،  ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و  ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

در همین رابطه معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه، روند فعالیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در استان با نظارت بیشتری همراه شده است.

حسین مالکی افزود: اگرچه از ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در استان روند نظارت بر فعالیت پایانه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی برون استانی در دستور کار قرار گرفت اما با شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی این اقدامات تشدید می‌شود و مقرر شده است یک گروه از مرکز بهداشت در محل پایانه‌ها مستقر شود.

مالکی همچنین از بسته شدن سالن‌های انتظار ناوگان حمل بار خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از تجمع رانندگان در سالن انتظار، علاوه‌بر تعطیل کردن سالن، ساعت اعلام بار رانندگان به صورت مجازی انجام می‌گیرد و از طریق بلندگو در سطح محوطه نوبت‌دهی رانندگان اعلام می‌شود.

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان پلدشت با اشاره به اینکه این شهرستان در وضعیت آبی کرونا قرار دارد، گفت: در قالب اجرای مصوبات ستاد کرونا، ۲ تالار پذیرایی به دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان پلمب شد.

دکتر مهدی شاهی اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان پلدشت، نیاز است محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی بیش از این رعایت شود.

وی افزود: در قالب اجرای مصوبات ستاد کرونا، ۲ تالار پذیرایی متخلف در این شهرستان پلمب و مدیران تالارها به همراه میزبانان مراسم به مراجع قضایی معرفی شدند.

از زنجان خبر رسیده که استاندار زنجان اعلام کرد : این استان با توجه به شرایط کرونایی کنونی در نوروز ۱۴۰۰ پذیرای هیچ مسافری نیست و دستگاه های اجرایی نیز به هیچ عنوان حق پذیرش میهمان را ندارند.

فتح الله حقیقی با تاکید بر اینکه در هفته سوم اسفند سایت ویژه برای تردد مسافران در استان راه اندازی شود، افزود: این افراد پس از ثبت نام باید پی سی آر منفی ۴۸ ساعت قبل از سفر را داشته باشند، در غیر اینصورت تست به قیمت تمام شده از آنها انجام می گیرد و در صورت مثبت بودن از استان خارج خواهند شد.

وی اضافه کرد: هتل ها، مسافرخانه ها و اماکن وظیفه دارند غیر از شرایط یاد شده مسافر پذیرش نکنند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخگو بوده و بر این مبنا بهداشت استان در این زمینه توجیهات لازم را انجام خواهد داد.

خبر  دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته که شرط تردد هوایی مسافران از خوزستان انجام تست سریع تشخیص کروناست که انجام آن هم کاملا رایگان است‌.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: برای اینکه ویروس به سایر نقاط کشور منتشر نشود مصوب شده افرادی که از طریق پرواز ، قصد خروج از استان را دارند باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از سفر به مراکز بهداشتی ما مراجعه کرده و تست سریع انجام دهند و هیچ الزامی به انجام تست pcr  نیست. 

وی افزود: اگر فردی علائم بیماری را داشت یا همکاران ما در فرودگاه تشخیص دادند که او حتما باید تست pcr انجام دهد، هیچ الزامی به پرداخت هزینه سه میلیون ریالی نخواهد داشت، این افراد می توانند به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و با ارائه نسخه پزشک تست pcr انجام دهند.

وی افزود: بار مراجعه به بیمارستان های استان مخصوصا در شهرهای اهواز، ماهشهر،  دشت آزادگان، شوشتر و دزفول در روزهای اخیر زیادتر شده تا حدی که بیمارستان‌های ما تحت فشار هستند.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

شیرینی همبستگی مردم کرمان در روزهای تلخ کرونا

طاقت بیار و مرد باش

پیشروی کرونای انگلیسی در اصفهان و لزوم نظارت‌ها و رعایت‌های بهداشتی

سفرهای نوروزی با دغدغه کرونا به مازندران

رنگ رخساره خبر می‌دهد از پیکِ شیوع

تلفات کرونا باز هم ۳ رقمی شد/۱۰۸ نفر دیگر جان باختند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۰ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونای جهش یافته

لاری گفت: ویروس جهش یافته کرونا انگلیسی که اکنون در بسیاری از استان‌های کشور در حال گردش است، چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد. مهمترین سد مقابله با ویروس جهش یافته تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده جدی‌تر از ماسک، پرهیز از ترددهای غیر ضروری و محدود شدن جمع‌های خانوادگی است.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۲۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۳۷۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

استان های قرمز کرونا

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۹ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند صعودی به خود گرفته و متاسفانه در هفته جاری شاهد ایجاد وضعیت قرمز در ۹ شهرستان استان خوزستان شامل شهرستان‌های اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر، کارون، دشت آزادگان و هویزه هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی کرونا در کشور از ۳۶ شهرستان در هفته گذشته به ۳۹ شهرستان در هفته جاری و شهرستان‌های دارای وضعیت زرد از ۱۷۸ شهرستان در هفته گذشته به ۲۲۸ شهرستان در هفته جاری افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر ۱۷۲ شهرستان با وضعیت آبی در کشور داریم.

لاری اظهار کرد: در هفته گذشته بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های مازندران، سمنان و گیلان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه به دنبال عادی انگاری شرایط بیماری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و میزان استفاده از ماسک در کشور طی روزهای اخیر با کاهش مواجه شده است.

وی اظهار کرد: همان طور که بارها به اطلاع مردم کشور رسانده‌ایم، میان کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن افزایش موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. بنابراین با توجه به وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده حال حاضر بیماری در کشور، در صورت تداوم روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت بیماری در کشور دوباره با خیز جدید و سخت مواجه خواهد شد.

لاری گفت: امیدواریم با پرهیز از هرگونه اهمال در رفتارهای فردی و اجتماعی در هموطنان عزیز، شاهد پیشگیری از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته و جلوگیری از ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور باشیم.

مسوولان وزارت بهداشت با اشاره به نشانه های جدید از خیز دوباره کرونا در کشور اعلام کردند که نگرانی از آغاز پیک چهارم کرونا جدی‌تر و بیشتر از گذشته خودنمایی می کند.

بررسی ها نشان می‌دهد که با توجه به رشد تعداد مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و همچنین روند صعودی تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ ، رنگ‌بندی کرونایی نقشه کشور تغییرات معناداری را به خود دیده است .

با قرمز شدن وضعیت کرونا در هفت شهر اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان، رنگ قرمز از امروز (شنبه ۲۵ بهمن) به نقشه کشور بازگشت.به‌صورتی که هم اکنون ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۸ شهرستان زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند .

تأکید مسوولان بهداشت و درمان کشور به رعایت پروتکل‌ها بر این اساس است که علی‌رغم ورود واکسن به کشور و احتمال آغاز واکسیناسیون همگانی در آینده نزدیک همچنان تنها راه مؤثر و قابل اعتماد در مقابله با این ویروس منحوس رعایت پروتکل‌ها و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و بازگشت برخی شهرها و مناطق کشور به وضعیت قرمز و در عین حال کاهش تعداد شهرهای آبی در هفته جاری نشان از شکننده بودن شرایط کرونایی در کشور است و نباید با اقدام های سهل انگارانه این بیماری را به یک فاجعه تبدیل کرد .

به گفته مقامات بهداشتی در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور شیب نزولی پیدا کرده و به ۷۴.۹۳ درصد رسیده است. این میزان در هفته‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد بود. شرایط حال حاضر تقریبا مشابه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اواسط آبان ماه است.

بر اساس گزارش ها کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون روند فوت در کشور نزولی است اما خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است.

علیرضا رییسی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و حتما نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد.

رییسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می‌شود، از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز وضعیت کنونی استان خوزستان از نظر شیوع کرونا را ناگوار و بسیار نگران کننده دانست و اظهار داشت:خروج از این وضعیت نیازمند اقدام فوری و جدی دارد لذا از عموم مردم تقاضا داریم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز در این باره گفت: موارد ابتلا به کرونا در این استان سیر صعودی به خود گرفته و همین امر موجب شد تا مجددا محدودیت‌های جدیدی در شهرستان‌ها اعمال شود.

استاندار قم نیز با اشاره به آغازخیز جدید کرونا در اکثر استان‌های کشور گفت: مبادا در سایه عادی انگاری و سهل انگاری، در قم نیز با موج جدید این بیماری مواجه شویم.

بهرام سرمست اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده ویروس جهش یافته انگلیسی دریک یا دو استان کشور مشاهده شده و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با شیوع این بیماری را بیشتر کرده‌است.

از استان آذربایجان غربی نیز خبر رسیده در حالیکه تا ۲۰ روز گذشته تعداد بستری شدگان کرونایی در این استان  ۳۳۳ نفر بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: طبق آخرین آمار، ۴۴۳ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر همچنین با افزایش ۲۹ نفری نسبت به ۲۰ روز گذشته، ۱۳۵ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه و با رشد ۱۲ نفری در این مدت، ۳۸ نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان آذربایجان‌غربی به صورت نارنجی درآمده است.

علی مصطفوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت : نارنجی شدن وضعیت برخی شهرستان های این استان نشان دهنده کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان های خوی و سلماس در شمال و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی نارنجی است.

ارومیه به همراه شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز وضعیت زرد دارند ولی وضعیت آنها بسیار شکننده بوده و با کمی سهل انگاری احتمال حرکت به سمت وضع نارنجی را دارند.

طی ۲ هفته گذشته، ۱۲ شهرستان آذربایجان غربی وضعیت آبی داشت که با بی توجهی مردم به رعایت موارد بهداشتی، این روند به سمت وضع بدتر سوق یافته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش شمار افراد مشکوک و یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت که هم اکنون ۱۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این شهرستان بستری هستند که ۲۰ نفر بیشتر از اوایل هفته قبل است.

استان های قرمز کرونا

فرهاد بدیعی اظهارداشت: درصورت استمرار روند صعودی شمار مبتلایان به کرونا در گنبدکاووس احتمال تغییر وضعیت کرونایی شهرستان از رنگ زرد به نارنجی در پایان هفته جاری وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اضافه کرد: باتوجه به نظارت مستمر کارشناسان بهداشت بر نحوه رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در تالارها، شماری از مردم، مراسم عروسی را در منازل خود برگزار می‌کنند که آمار برگزاری این مراسم‌ها در چند هفته اخیر در سطح شهرستان افزایش یافته است.

بدیعی تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی با تعداد زیاد مهمان در منازل با کمترین رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، مهمترین علت افزایش آمار بیماران کرونایی در گنبدکاووس است.

 استاندار اصفهان نیز گفت: تغییر وضعیت رنگ کرونایی در شهرستان‌های نطنز و اردستان زنگ خطر موج چهارم این بیماری را در استان به صدا در آورده و این هشدار جدی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به اوائل بهمن حدود ۱۵ درصد رشد یافت و با خیز ملایم در حال افزایش است.

آرش نجیمی به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان از بیست و پنجم بهمن اشاره و اضافه کرد: در رنگ بندی جدید، ۲ شهرستان اردستان و نطنز در وضعیت نارنجی (پر خطر) قرار گرفته است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هفته قبل فقط یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت، خاطرنشان کرد: این هفته تعداد شهرستان های نارنجی و زرد در استان اصفهان افزایش و آبی، کاهش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافت.

“محمد طاهری” روز شنبه افزود: همچنین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۹ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی خبرداد و افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۳ مورد بود که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۵  بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۸، بهار ۵۹۳، تویسرکان ۶۵۹، رزن ۴۴۵، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۹ و کبودراهنگ ۶۵۷ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۳ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد مقابله با کرونا استان گفت که هم اینک سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودرآهنگ در شرایط آبی  و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

رشید حیدری مقدم افزود: تدبیر مسئولان و همراهی مردم سبب خروج این استان از وضعیت نارنجی کرونایی شد و این در حالیست که هفته دوم بهمن سالجاری چهار شهرستان «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» نارنجی بودند و هم اینک زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که وضعیت هفت تَن از آنها وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و پنجم بهمن ماه ۱۷ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به بستری شدن ۱۴ بیمار جدید کرونایی افزود: ۱۳ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: در این مدت هیچ مورد فوتی کرونا مثبت نداشتیم.

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت رعایت مداوم شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در استان گفت که با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس وضعیت شیوع کرونا در علی‌آبادکتول، گرگان و بندرگز نارنجی شد.

هادی حق‌شناس روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: به جز این سه شهرستان، کردکوی، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، کلاله و آق‌قلا در وضعیت زرد و گمیشان، بندرترکمن، رامیان، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

وی بیان کرد: سهل انگاری در رعایت شیوه نامه ها و ساده انگاری آن می تواند ورود گلستان به موج چهارم شیوع این بیماری را تسریع کند.

استاندار گلستان با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در استان افزود: به دلیل محدودیت در تزریق، تا زمان پوشش کامل این طرح، رعایت شیوه‌نامه‌ها همچنان باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۴۳۲ تخت در استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته در حالی که هفته قبل این تعداد ۳۸۰ تخت بود.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری، ۹۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۳۹ نفر از آنان وخیم است.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار کرونایی در گلستان جان خود را از دست دادند.

وی همچنین به اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: تا روز گذشته واکسن کرونا به ۱۷۵ نفر تزریق شد و این روند همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شهرستان های دشت آزادگان و خرمشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند که به این ترتیب تعداد شهرهای با وضعیت حاد شیوع دراستان به ۱۰ شهر رسیده است.

فرهاد ابول نژادیان روز شنبه اظهار داشت: با تداوم روند صعودی شیوع کرونا در خوزستان، این شهرستان ها نیز در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفتند که این شرایط بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه خطر ویروس بسیار جدی است و هیچ نقطه کم خطری در استان وجود ندارد افزود: باید با هوشیاری و توجه به توصیه ها ، روند روبه افزایش ابتلا به کرونا را کنترل کنیم لذا انتظار داریم مردم دید و بازدیدها، دورهمی ها و ترددهای درون شهری را کاهش دهند تا بتوان شیوع این بیماری را مهار کرد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعین به بیمارستان ها در حال افزایش است و همین امر موجب شده  در بیمارستان های گلستان، امیرالمومنین و سینا اهواز نیز شاهد پذیرش بیماران کرونایی باشیم.

در حال حاضر ۱۰ شهر استان در حالت قرمز، چهار شهر نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

در ادامه رضا نجاتی سخنگوی ستاد کرونا در خوزستان گفت: از امروز در ۱۰ شهرستانی که وضعیتشان قرمز بوده، تنها مشاغل گروه‌های یک مجاز به فعالیت هستند و فعالیت مشاغل ۲، سه و چهار ممنوع است.

وی با بیان اینکه نحوه حضور کارکنان ادارات در این ۱۰ شهرستان، به صورت یک‌سوم در محیط کار و ۲ سوم نیز دورکاری خواهد بود افزود: تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع می باشد.

استاندارقم با اشاره به آغازخیز جدید کرونا در اکثر استان‌های کشور گفت: مبادا در سایه عادی انگاری و سهل انگاری، در قم نیز با موج جدید این بیماری مواجه شویم.

بهرام سرمست روز شنبه درپایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، درگفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده ویروس جهش یافته انگلیسی دریک یا دو استان کشور مشاهده شده و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با شیوع این بیماری را بیشتر کرده‌است.

وی افزود: در قم که یکی از استان‌های پر تردد به شمار می‌آید نگران این ترددها هستیم و در عین حال که وضعیت کرونایی استان آبی است انتظار داریم روند این بیماری سیر نزولی خود را حفظ کند و به مرحله سفید برسیم.

وی افزود: امیدوارم صدا وسیما و اصحاب مطبوعات اطلاع رسانی‌های خود را کما فی سابق ادامه دهند تا بتوانیم از این موجی که احتمالا در راه است پیشگیری کنیم و از گزند آن در امان باشیم.

استاندارقم تصریح کرد: در این جلسه ستاد ملی کرونا همچنین بحث‌هایی در رابطه با واکسیناسیون کرونا و مرحله دوم آن که قرار است شروع بشود نیز مطرح شد.

وی افزود: با مراقبت و دقتی که انجام می‌شود طرح واکسیناسیون کرونا با هدف گذاری‌ها و اولویت بندی‌های صورت گرفته پیش خواهد رفت.

سرمست یادآور شد: کادر بهداشت و درمان از اولویت‌های واکسیناسیون کرونا هستند که تزریق واکسن به این گروه از افراد درقم نیز شروع شده و ادامه خواهد داشت.

وی همچنین درادامه افزود: با توجه به اینکه درآستانه سال جدید هستیم قرار شد پروتکل هایی نیز برای مراکز خرید شب عید و همچنین مناسبت های نوروزی تدبیر شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش در مورد ورود مسافران خارجی گفت: تاکید ستاد ملی بر این بود که از این مسافران به صورت کامل آزمایش کرونا گرفته شود و آنهایی که مثبت هستند نیز در حالت قرنطینه به سر ببرند تا امکان وارد شدن ویروس‌های جهش یافته از خارج کشور به حداقل برسد.

سرمست تصریح کرد:افزایش آزمایش کرونایی و رهگیری و نظارت‌هایی که درقالب طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و نیاز است در این ایام بیشتر شود نیز از جمله موضوع‌هایی بود که بر دقت بیشتر بر آن تاکید شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درخصوص تزریق دومین دوز واکسن کرونا در قم  بیان کرد: در این زمینه شورای سیاستگذاری را برای هماهنگی بیشتر تشکیل دادیم و مسائل اجرایی آن را نیز دانشگاه علوم پزشکی دنبال و اطلاع رسانی می کند.

۳۸۰ دوز واکسن کرونا وارد قم شده که در ۲ مرحله به ۱۹۰ تَن از کادر درمان تزریق می‌شود.

استاندار اصفهان گفت: تغییر وضعیت رنگ کرونایی در شهرستان‌های نطنز و اردستان زنگ خطر موج چهارم این بیماری را در استان به صدا در آورده و این هشدار جدی است.

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه حضور ویدیو کنفرانسی خود در جلسه ستاد ملی کرونا، گفت: نگران بی‌تفاوتی‌ها هستیم زیرا برخی گمان می‌کنند ورود واکسن به معنای پایان کروناست و حال اینکه چنین نیست.

استاندار اصفهان افزود: برخی شهرهای استانخوزستان درروزهای اخیر به وضعیت قرمز تغییر پیدا کرده است و حتی ۲شهرستان نطنز و اردستان استان اصفهان نیز از وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این تبدیل وضعیت‌ها زنگ هشداری برای ورود به موج چهارم است و ضروری است کماکان دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله کاهش تجمعات، کاهش ترددها، رعایت فاصله‌گذاری، رعایت نظافت شخصی را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: یک سال اخیر از شروع بیماری کرونا تاکنون داروهای متعددی مطرح شده است ولی هیچکدام نتیجه بخشی قطعی نداشته است ؛گر چه واکسن خریداری شده است و برخی شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی نیز در این زمینه اقدامات خوبی داشته‌اند ولی باید توجه داشت که میزان ایمن‌سازی، میزان‌پایداری آن و برخی مسائل مرتبط با واکسن هنوز به خوبی مشخص نیست و لذا باید این نگرش در جامعه تاکید شود که کرونا تمام نشده است و تمهیدات زندگی با کرونا را رعایت کنیم و گرنه با موج چهارم کرونا مواجه خواهیم شد.

رضایی ادامه داد: واکسن به اصفهان وارد شده و با اولویت کادر بهداشت به‌ویژه افرادی که در مراقبت‌های ویژه فعال هستند واکسیناسیون آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سلامت از هر مساله دیگری مهم‌تر است، ادامه داد: کادر درمان امروز با جدیت پیگیر است و از سوی دیگر دولت نیز در تامین واکسن اقدامات خوبی انجام داده است ولی برون رفت از وضعیت کرونایی و کاهش اثرات آن نیازمند هماهنگی و همدلی آحاد جامعه است.

وی با اشاره به ورود برخی پروازهای خارجی به اصفهان تاکید کرد: غربالگری و قرنطینه مسافران بر اساس قوانین و تاکیدات ستاد ملی کرونا با قاطعیت و جدیت دنبال خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون روند فوتی در کشور نزولی است، گفت: خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است.

 علیرضا رییسی روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به اوائل بهمن حدود ۱۵ درصد رشد یافت و با خیز ملایم در حال افزایش است.

آرش نجیمی روز شنبه افزود: تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری شده در بیمارستان های استان تا دهه نخست بهمن امسال کمتر از ۴۰۰ نفر بود اما پس از آن روند افزایشی به خود گرفت و در زمان حاضر دست کم به ۴۵۰ نفر رسیده است.

وی به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان از بیست و پنجم بهمن اشاره و اضافه کرد: در رنگ بندی جدید، ۲ شهرستان اردستان و نطنز در وضعیت نارنجی (پر خطر)، ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هفته قبل فقط یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت، خاطرنشان کرد: این هفته تعداد شهرستان های نارنجی و زرد در استان اصفهان افزایش و آبی، کاهش یافت.

رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در بیمارستان بقیه الله(عج)، مردان ایرانی در یک سال گذشته ۲ برابر بیش از زنان بر اثر ویروس کرونا فوت کردند.

دکتر عباس بصیری روز شنبه در نشست خبری انجمن اورولوژی که در آستانه هفته ملی سلامت مردان (اول تا ۶ اسفند) برگزار شد، افزود: بر اساس این تحقیقات، مردان مبتلا به کرونا سه برابر بیش از زنان نیازمند بخش مراقبت های ویژه بوده و حال آنها وخیم تر از زنان بوده است.

وی با بیان این که سیستم دفاعی زنان قوی تر از مردان است، اظهار داشت: زنان مبتلا به کرونا مقاومت بیشتری در مقایسه با مردان در برابر این بیماری دارند و مردان مبتلا به این ویروس زودتر دچار آسیب این بیماری می شوند، این در حالی است که حدود ۸۹ درصد مردان ادعا می کنند، سالم تر هستند  اما طبق بررسی ها این رقم درست نیست.

این اورولوژیست به میزان شیوع بیماری ها در مردان اشاره کرد و ادامه داد: شیوع بیماری ها در مردان زیاد است، ۳۵ درصد سرطان کولون در آنها بیش از زنان است و آقایان در مراحل پیشرفته تر بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند، به همین دلیل زودتر از زنان جان خود را از دست می دهند.

بصیری با یادآوری این که اقدام به خودکشی که در مردان منجر به مرگ شود، بیشتر از زنان است، تصریح کرد: مردان نیز مانند زنان دوران یائسگی دارند و از سن ۶۰ سالگی آغاز می شود و مرگ و میر در آنها سه برابر بیشتر از زنان بوده است.

وی تاکید کرد: مردان باید به سلامت خود اهمیت زیادی بدهند و لازم است معاینات دوره ای انجام دهند چراکه بی توجهی به بیماری خانواده آنها نیز دچار آسیب های روحی و روانی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امید به زندگی زنان را بیشتر از مردان دانست و گفت: مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب های اجتماعی، شغلی و صنعتی قرار دارند و  تحمل درد در زنان بیشتر بوده به همین خاطر امید به زندگی در آنها بالا می رود.

بصیری به اختلالات جنسی در مردان اشاره کرد و افزود: برخی از مردان به خصوص جوانان به دلیل رفتار ناشایست جنسی و رعایت نکردن بهداشت فردی دچار بیماری های مختلف می شوند و ضرورت دارد به سلامت خود و تشخیص و درمان به موقع بیماری اهمیت دهند.

وی هفته ملی سلامت مردان را فرصتی دانست تا با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی و آموزش به آنها کیفیت زندگی و سلامت جسمی مردان ارتقا یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طبق بررسی های آماری میزان ابتلا و بستری شدگان کووید ۱۹ در این استان روند افزایشی دارد.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون‌ ۲۹۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند  که ۳۹ بیمار آنان طی ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

وی بیان داشت: ۳۱ هزار و سه نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان بستری شده اند که ۲۷ هزار و ۹۹۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

فتحی ‌اظهار داشت: پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع تا کنون به ۲ هزارو ۷۱۲ نفر رسید.

توصیه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی، ‌حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است.

وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با کاهش جزئی در آمار مبتلایان و فوتی ها ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته یک بیمار کرونایی جان باخته و ۱۷ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز شنبه اعلام کرد: از روز گذشته شهرستان پارس‌آباد در شمال استان برابر شاخص‌های وزارت بهداشت بار دیگر در وضعیت زرد قرار گرفته و هم اکنون چهار شهرستان استان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: با وجود پایداری نسبی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان به ۱۵۷ نفر رسیده که ۳۴۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۶ فرد بستری رسیده است.

وی بیان کرد: وضعیت شیوع کرونا در همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی با اشاره به ترخیص ۱۳ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل افزود: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

وی مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی ۱۱ ماه گذشته را با جان باختن یک فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته، یک‌هزار و ۳۷۷ نفر اعلام کرد.

دکتر حبیب‌زاده با تاکید بر ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در این استان افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به شروع واکسیناسیون کارکنان درمان بخش‌های مربوط به بستری بیماران کرونایی استان اردبیل از سه روز گذشته، اظهار کرد: در مرحله نخست، ۱۲۰ نفر از کارکنان بخش درمان واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت می‌کنند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته چهار بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

استان های قرمز کرونا
استان های قرمز کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *