امام زمان کرونا

امام زمان کرونا
امام زمان کرونا

کلید واژه ها:
علم و دانش ویروس کرونا امام زمان (ع)

برنامه «بشارت» در رادیو معارف به تبیین سیاستهای اجتماعی امام زمان (عج) از منظر روایات می پردازد

در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، مسیح (ع) نزول خواهند کرد و در رکاب آن بزرگوار و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود.

کلید واژه انتظار ارتباط تنگاتنگی با امیدبخشی در یک حرکت راهبردی و استراتژیک دارد، کما اینکه با کمی دقت و تأمل در معنا و مفهوم انتظار می‌توان رابطه این دو عنصر مهم را با هم بدست آورد.

در این فیلم حجت الاسلام عالی به تبیین یاران حضرت مهدی (عج) پرداخته است.

از جمله ویژگی های حکومت مهدوی(عج) توسعه صنعت و فناوری است.در روایات مربوط به دوران حکومت حضرت مهدی (عج) به مسائلی اشاره شده که هریک حکایت از پیشرفت فوق العاده فناوری و صنعت در آن زمان دارد.

امام زمان کرونا

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت به تغییر سبک زندگی منتظرانه در عصر پساکرونا اشاره کرد و گفت: کرونا با علائم حتمی و غیر حتمی ظهور و آخرالزمان هیچ ارتباطی ندارد.

آنچه در روایت امام باقر (علیه السلام) آمده این است که آمدن حضرت مهدی (علیه السلام) زمینه ترقی و تکامل عقل و خرد مردم است.

علت اینکه جمعه را یکی از عیدهای چهارگانه شمرده اند در حقیقت به خاطر زمان ظهور امام زمان است که در آن هنگام زمین را از آلودگی شرک و کفر پاکیزه می گرداند.

مسجد مقدس جمکران این هفته با برنامه‌های «توسل به حریم کبریا» و «کمیل عارفانه» به استقبال جمعه می‌رود.

کتاب «چهارفانوس» نوشته سعید تشکری درباره چهار نایب خاص امام زمان (عج) توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد.

اراک- حضور نبی اکرم و ظهور منجی یعنی خدا نمی خواهد عائله‌اش را در برهوت گمراهی رها کند و تمام حکمت آن حضور و این ظهور صبر و پایداری انسان‌هاست که در توفان ابتلائات به چالش کشیده می‌شود.

برنامه «کاش بیاید دیگر» با محوریت حضرت امام زمان (عج) هر جمعه از شبکه رادیویی نمایش پخش می شود.

خرم‌آباد- مدیر حوزه های علمیه لرستان با تاکید بر اینکه دستاوردهای جامعه مهدوی به دنیا معرفی شود، گفت: در این راستا باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد.

«عطر عاشقی» با موضوع تبیین حکومت مهدوی و سعادت بشری روی آنتن می رود.


رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جامعه نباید شاهد ظلم باشیم و هرچه این شاخص و معیار در جامعه ما بیشتر تقویت شود، بیشتر در انتظار فرج و مهدوی هستیم.

مشهد _ جشن بیعت با امام زمان(عج) و آغاز امامت ایشان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.

مشهد- مراسم جشن آغاز امامت امام زمان(عج) تحت عنوان تجدید بیعت با امام عصر(عج) در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

مشهد – امام جمعه موقت تهران گفت: خدا هر نیازی که در وجود ما قرار داد پاسخ آنها را هم قرار داده، برای برآوردن عطش امنیت، عشق، پرستش و عدل، چشمه مهدویت را قرار داده است.

بوشهر – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، نگاهی تحلیلی به آغاز امامت دوازدهمین امام شیعیان ارائه کرد.

حجت الاسلام متوسل گفت: نهم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان و نوعی تجدید بیعت با حضرت و بهترین راه برای این بیعت، خواندن دعای عهد است.

سمنان- مردم متدین و خداجوی استان سمنان فرارسیدن سالروز امامت امام عصر(عج) با وجود محدودیت‌های کرونایی در منازل خود جشن گرفتند و برای شفای عاجل بیماران دعا کردند.

قم- امام عسکری (ع) شب پیش از شهادت به دور از چشم مأموران خلیفه، نامه‌های بسیاری درباره ولایت فرزندش به شهرهای گوناگون فرستاد و توطئه خلیفه عباسی برای قطع سلسله امامت را خنثی کرد.

ویژه برنامه «به خانه بر می گردیم» شبکه پنج سیما یکشنبه ۴ آبان به مناسبت شب نهم ربیع الاول آغاز امامت حضرت مهدی (عج) روی آنتن می رود.

یک پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی معتقد است که «مناقب‌خوانی» یکی از مهمترین گونه‌های موسیقی آیینی کشورمان است که ای‌کاش قبل از درگذشت بزرگان این حوزه، بیشتر موردتوجه قرار می‌گرفت.

اردبیل-مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل مهیاسازی جامعه برای عصر غیبت را پیام مهم امام حسن عسکری(ع) عنوان کرد و گفت: ولایت امام زمان (عج) رکن دین و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دین است.

حجت الاسلام جباری، استاد تاریخ اسلام گفت: امام عسکری(ع) برای ادامه جریان امامت باید هم جان حضرت مهدی(عج) را حفظ می کردند هم شیعیان را از وجود و متولد شدن حضرت مهدی(عج) آگاه می ساختند.

بوشهر – مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: زمینه‌سازی برای غیبت حضرت ولی عصر (عج) از اهم ویژگی‌های حضرت امام حسن عسکری (ع) است.

کتاب «حضرت بقیة‌الله» نوشته آیت‌الله محمد شجاعی توسط انتشارات سروش به چاپ هفتم رسید.

مشهد ـ دبیر مجموعه عهد همدلی مجموعه تشکل‌های مهدوی خراسان رضوی گفت: ویژه برنامه عید بیعت، ۵ آبان‌ماه در رواق امام خمینی حرم ثامن‌الحجج(ع) برگزار می‌شود.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

علائم غیرحتمی با ظهور ارتباط شدیدی ندارند، زیرا ممکن است برخی از آن‌ها اصلاً واقع نشود، ولی ظهور تحقق یابد و احتمال دارد برخی از نشانه‌ها حادث شود، ولی ظهور توأم و همزمان با آن‌ها شکل نگیرد.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

تهران- ایرنا- یک کارشناس حوزه مهدویت گفت: عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و آمادگی دنیا شرط ظهور امام زمان (عج) است و بیان علائم ظهور و تطبیق آن با حوادث یکی از آسیب‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل درباره ارتباط دادن مساله شیوع ویروس کرونا با علائم ظهور امام زمان (عج) که از سوی برخی افراد مطرح شده به خبرنگار معارف ایرنا گفت: علائم ظهور را نمی‌توان به عنوان مقدمه و شرط ظهور دانست و هر اتفاقی را نمی‌توان به ظهور حضرت حجت (عج) ارتباط داد.

وی افزود: ظهور به شرایطی همچون عدالت خواهی، ظلم ستیزی و آمادگی دنیا ارتباط دارد. یعنی دنیا باید امام زمان (عج) را بخواهد و دنیا باید تشنه عدالت و ظلم ستیز باشد. بر همین اساس حرکت امام خمینی(ره) و انقلابی که در کشور رخ داد و این جریانی که آغاز شده بر اساس بسترسازی شرط ظهور بوده است ولی حضرت امام(ره) هیچ‌گاه در ادبیات گفتاری خود یا درشروع انقلاب اشاره ای بر اساس علائم ظهور نکردند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) افزود: استفاده از روایات علائم ظهور یکی از آسیب‌هایی است که در این حوزه وجود دارد ولی آسیب بدتر تطبیق حوادث با علائم است. یعنی اگر روایتی صحیح باشد و از سوی امام معصوم نیز صادر شده باشد، تطبیق آن روایت با یک موضوع اشکال دارد.

علائم ظهور نقشی در ظهور امام زمان ندارد

امام زمان کرونا

کفیل اضافه کرد: مشکل بعدی و جدی تر این است که علائم به طور معمول نقشی در ظهور حضرت مهدی (عج) ندارد. یعنی بر فرض صحت روایت و صدور آن از سوی امام  و بر فرض این که علامت مورد نظر با موضوعی که ما تطبیق می کنیم درست باشد. مثلا اگر در روایت از مرگ سفید یاد شده و تطبیق مرگ سفید نیز درست باشد، این علامت نقشی در ظهور ندارد.

آیا از انتشار کرونا خوشحال می شوید؟

وی ادامه داد: آسیب بدتری که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی علائم ظهور را این‌گونه مطرح می‌کنیم و حوادث مختلفی را به آن ارتباط می‌دهیم، معنای آن این است که باید از این وقایع خوشحال شویم. بنابراین وقتی از کرونا به عنوان علامت ظهور نام می بریم باید از انتشار این ویروس خوشحال شویم و بگوییم ظهور نزدیک است.

کسانی که به چنین مسائلی دامن می زنند، متوجه این آسیب نیستند که طرح چنین مسائلی باعث می شود جامعه از امام فاصله بگیرد. چون وقتی می گوییم آمدن امام زمان (عج) با چنین ضربه ها و سختی هایی همراه است، به طور طبیعی مردم می گویند ای کاش امام در زمان ما نمی آمدند.

کفیل اضافه کرد: برخی فکر می کنند با بیان این اتفاق ها امید را در میان مردم ایجاد می کنند و مردم به امام زمان عشق پیدا می کنند در حالی که فکر نمی کنند تطبیق این علائم و بیان این جملات سبب زدگی مردم از حضرت مهدی (عج) می شود و مردم می گویند اگر قرار است دچار چنین بدبختی هایی شویم، بهتر است که زمان ما دوران ظهور امام زمان نباشد.

بزرگان دین سرگرم علائم ظهور نشدند

وی اضافه کرد: مشکلی که وجود دارد، تطبیق دادن علائم از سوی افراد است یا این که با علائم ظهور می خواهند تعیین وقت کنند؛ به همین دلیل وقتی باران فراوانی می بارد، برخی می گویند این باران یکی از علامت های ظهور است و هر اتفاقی را به علامت ظهور ارتباط می دهند. بزرگان و اندیشمندان ما هیچگاه در طول تاریخ سرگرم علائم ظهور نشدند بلکه گفتند باید برای ظهور آماده شویم و جامعه باید مهیا شود تا ظهور رخ دهد.

کفیل اضافه کرد: مهیا شدن برای ظهور امام زمان (عج) به معنای فرار از ظلم نیست بلکه شناخت عدل است. یعنی کسی که حرم امام معصوم را بشناسد، به سوی آن می رود نه این که هنگام بیماری به حرم برود. برخی تصور می کنند هنگام بیماری و گرفتاری باید به سوی خدا رفت درحالی که باید خدا را شناخت تا به سوی درگاه الهی رفت و زمانی که ما برکات ظهور را بدانیم به سوی آن حرکت می کنیم و لذا لازم نیست به ستوه بیاییم آنگاه به سوی ظهور حرکت کنیم.

اگر در منابع دینی علائمی به عنوان علامت های ظهور مطرح شده یکی از دلایل مهم آن جلوگیری از حرکت مدعیان و مقابله با آنان بوده است تا مردم دچار آسیب ها و انحراف ها نشوند؛ نه این که خود این روایات ایجاد انحراف کند.

این پژوهشگر مذهبی افزود: درخصوص روایاتی که درباره علائم ظهور مطرح شده باید به موضوع هایی همچون زمان بیان روایت و چگونگی بیان آن از سوی امام و این که روایت را برای چه کسی گفته، توجه کنیم ولی نکته دیگر این است که معمولا روایات علائم ظهور روایاتی ضعیف هستند.

کرونا و آخرین اطلاعات پیرامون آن

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وی درباره موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها نیز اظهار کرد: تهران ۳۰۳ نفر، قم ۴۲ نفر، گیلان ۷۱ نفر، اصفهان ۱۱۰ نفر، البرز ۶ نفر، مازندران ۱۹۲ نفر، مرکزی ۴۸ نفر، قزوین ۱۲ نفر، سمنان ۳۸ نفر، گلستان ۲۱ نفر، خراسان رضوی ۱۱۰ نفر، فارس ۳۳ نفر، لرستان ۲۵ نفر، آذربایجان شرقی ۹۷ نفر، خوزستان ۱۵ نفر، یزد ۴۶ نفر، زنجان ۲۰ نفر، کردستان ۹ نفر، اردبیل ۱۵ نفر، کرمانشاه ۱۵ نفر، کرمان ۱۲ نفر، همدان ۱۰ نفر، سیستان و بلوچستان ۲ نفر، هرمزگان ۴ نفر، ایلام ۸ نفر، آذربایجان غربی ۲۵ نفر و استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بودن موارد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا جدید گزارش شده‌اند.

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه «شهربازی» به کارگردانی کاوه مظاهری یکی از…

تهران- ایرنا- پخش سریال جدید «رد پول را بگیر» و سینمایی «به تو اعتماد…

تهران- ایرنا- تفاهم‌نامه مشترک سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و بانک…

تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «سرزمین آبی» به کارگردانی علی فخرموسوی…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعتمادآنلاین| سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز جمعه در متنی که در پایگاه اطلاع رسانی وی با عنوان خطبه مکتوب نماز جمعه منتشر شد، بیان کرد: مردم ایران در این جریان از همه اقشار در حوزه درمان و پزشکی مجاهدانه فعالیت کردند و با حرکت‌های جهادی وارد عرصه شدند، تمام مشاغل، کار و فعالیت‌های روزانه خود را در خدمت درمان و پیشگیری از این بیماری قرار دادند که بی‌نظیر بود.

 

وی ادامه داد: اگر مجموعه این قضایا را که به‌ عنوان علائم ظهور است بررسی کنیم، جوهره‌اش یک واقعیت است و آن این است که حوادث آخرالزمان، مردم را بیشتر متوجه خدا می‌کند و افراد متوجه اسلام و امتیازات آن می‌شوند.

 

وی گفت: در این جریان بسیاری از بت‌پرستان به خاطر ناامیدی از خداهای سنگی و چوبی خود، بت‌ها را در دریا ریختند و به خدا توجه کردند که این وقایع یکی از علائم ظهور امام زمان (عج) است.

امام زمان کرونا

 

امام جمعه مشهد همچنین با اشاره به سالروز ولادت امام زمان (عج) افزود: این هیجاناتی که در شب نیمه شعبان از درون خانه‌ها و منازل و پشت‌بام‌ها با چشمان اشکبار بلند شد و جشن‌های خیابانی پرهیجان که طی چند شب در خیابان‌های مشهد به مناسبت این ایام برگزار شد، از یک شیرینی و حلاوت و جلوه عشقی برخوردار بود و این نیمه شعبان خاص شاید بیش از دیگر سال‌ها در این شهر و کشور جلوه داشت.

 

وی با بیان اینکه در بین تمام این مناظر، یک منظره تلخ و شیرین در مشهد داشتیم که از یک‌ طرف دل‌خراش بود و از یک‌ طرف جلوه عاشقانه خاصی داشت گفت: در نزدیکی نیمه‌های شب و نزدیک به سحر، مردم دل آکنده از عشق به امام زمان (عج) و مردم متدین و متعبد پناهنده به حریم مقدس امام هشتم (ع)، در حالی‌که درجه سرما زیرصفر بود و بارش برف نرم هم وجود داشت، در خیابان‌های مشرف به حرم مطهر رضوی ایستاده بودند و با چشم گریان این میلاد مسعود را به محضر مقدس امام هشتم (ع) تبریک می‌گفتند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: این منظره از این‌ جهت تلخ بود که متولیان مجبور بودند برای حفظ سلامت مردم، در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را ببندند و مردم برای عرض تبریک ولادت حضرت مهدی (عج) به امام هشتم (ع) در خیابان، در دل سرما و زیر بارش برف نرم قرار بگیرند اما از این جهت شیرین بود که دلدادگی مردم به ولایت امام هشتم (ع) و امام زمان (عج) و عشق و عبودیت خاص مردم در شب نیمه شعبان که شب احیا بود، به این شکل جلوه پیدا کرد و این امر عشق و اعتقاد و عبودیت خاص دلدادگان حضرت امام رضا (ع) را نمایش داد.

 

وی ادامه داد: امیدواریم عزیزان ما در ستاد ملی مقابله با کرونا با آن اعتقادی که خودشان دارند و ایمان و عشقی که به اهل‌ بیت (ع) دارند، برای بازگشایی حرم مطهر رضوی فکر کنند، شاید با پروتکل‌های خاصی که در نظر می‌گیرند، بشود در بارگاه امام هشتم (ع) به روی شیعه باز شود و مردم از نزدیک در این عتبه مقدسه، عشق و دلدادگی خود را به حضرت امام رضا (ع) ارائه دهند.

 

وی گفت: آستان قدس رضوی از یک تولیت با تدبیر و مسوولان با مدیریت قوی برخوردار است که هر نوع دستورالعملی که برای این آستان از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود با هر محدودیتی در حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و برقراری لوازم پیشگیری از این بیماری، بسیار لذت‌بخش است.

 

امام جمعه مشهد افزود: به برکت امام زمان (عج)، این بیماری در سراسر کشور رو به نزول گذاشته و در این استان و شهر مشهد نیز آمار فوتی‌ها و مبتلایان در حال کاهش است.

 

وی ادامه داد: امام عصر (عج) به‌ شیعیان و عاشقان خود توجه دارند و آنان را در دنیا و آخرت از چنگ بلیات و گرفتاری رها خواهند کرد، امیدواریم عنایات امام زمان (عج) از ما قطع نشود.

 

به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، نماز جمعه از نهم اسفند پارسال تاکنون در شهرهای خراسان رضوی اقامه نشده است و به همین دلیل امام جمعه مشهد خطبه‌های نماز جمعه را با عنوان خطبه مکتوب منتشر می‌کند.

 

منبع: ایلنا 

 

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیو به نقل از ایبنا، حجت‌الاسلام دکتر قاسم ترخان، مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه، در آستانه ولادت امام زمان (عج) در یادداشتی به این سوال پاسخ داده است که «در این بلای عمومی (بیماری کرونا) امام زمان (عج) کجاست و چه نقشی دارد».

گاهی گفته می‌شود که در این بلای عمومی (بیماری کرونا) امام زمان (عج) کجاست و چه نقشی دارد؟ این پرسش را می‌توان دو گونه مطرح کرد: گاهی پرسش ناظر به نقش خود امام زمان (عج) است و زمانی ناظر به نقش باورمندی به آن حضرت. الان بحث ما در قسمت اول است؛ در این باره باید نکاتی را مد نظر قرار داد:

۱- قرار نیست امام زمان (عج)، نظام اسباب و مسببات را به هم بریزد، همان‌گونه که سنت خدا نیز چنین چیزی نیست. عالم بر اساس نظام اسباب و مسببات اداره می‌شود، لذا ممکن است خود امام نیز که جزئی از همین عالم است، به بیماری مبتلا شود و از ما خواسته شود که برای سلامتی آن حضرت دعا کنیم.

۲- حوادث و پدیده‌هایی که در این عالم رخ می‌دهد، اسباب گوناگونی دارد، گاهی سبب و عامل بیماری، گناهی است که بشر مرتکب می‌شود؛ همانگونه که بسیاری از ابتلائات و مشکلات زیستی از ناحیه عملکرد نادرست بشر بوده است.

الان این بحث به صورت جدی مطرح است که آیا در پیدایش این بیماری اغراض شیطانی و دستکاری خود بشر دخیل بوده است یا خیر؟ بر این اساس آثار وضعی برخی از گناهان دامنگیر انسان‌ها می‌شود. این یک سنت و قانون الهی است.

امام زمان کرونا

در چنین مواردی نقش امام زمان (عج) چیست؟ آیا بناست آن‌ حضرت جلوی نتیجه‌ کار ناشایست بشر را بگیرد که اگر این بود، غیبتش اتفاق نمی‌افتاد. با غیبت آن حضرت بشر از فیوضات بسیاری محروم شد و در واقع بلائی را نمی‌توان مهم‌تر از آن شمرد، عامل این بلاء عظیم چه چیزی بوده است؟‌ یقینا یکی از مهمترین عوامل به عدم آمادگی و گناه بشر بر می‌گردد.

۳- نقش امام زمان (عج) در این عالم نقش فاعلی است؛ یعنی امام واسطه در نزول فیض از طرف خداوند بر بندگانش است و از این جهت در سلسله اسباب و علل فاعلی این عالم قرار دارد. این نقش فیض‌رسانی عام است و به زمان حضور، همچنین به انسان‌ها و مؤمنان اختصاص ندارد. در روایات آمده است که اگر حجت نباشد، زمین واژگون می‌شود یا از سر صدقه امام و مؤمنین است که به کافر هم روزی داده می‌شود. البته این مطلب استدلال عقلی هم دارد و صرفا به دلیل درون دینی تکیه نمی‌کند.

۴- لطف ویژه آن حضرت (عج) در قالب سنت مشروط تحقق می‌پذیرد؛ همانگونه که شرط گشایش و نزول برکات، ایمان و تقوای جوامع دانسته شده است. این لطف ویژه می‌تواند سبب‌سازی یا سبب‌سوزی باشد.

اگر تلاشی در جهت حصول این شرایط از سوی جوامع تحقق پیدا نکند، خود از لطف خاص محروم خواهند و باید خود را ملامت و سرزنش کنند. شفابخشی این دارو در گرو انجام برخی کارها است که با عدم تحقق شرط، جزاء هم تحقق نمی‌پذیرد. این قانون یک قانون مشروط است که تخلف‌ناپذیر است.

۵- جریان برخی بلاها بر اساس برخی از سنت‌های دیگر خداوند مثل سنت امتحان و ابتلا است. خداوند با ابتلای بشر، وی را در مسیر رشد قرار می‌دهد. انسان با این ابتلائات به ضعف خود پی می‌برد و به تضرع و زاری رو می‌آورد. این گریه‌ها‌ و دعا کردن‌ها، همان لبیک خدا است. ما باید کل‌نگر باشیم نه جزء نگر.

گاهی بلا از سوی امام زمان (عج) دفع نمی‌شود؛ زیرا به صلاح بشریت نیست. البته معنای حرف ما این نیست که ما نباید کاری در دفع بلاها انجام دهیم؛‌ حساب ما با آن‌ها جداست. اینکه خدا می‌گوید من به قدر و اندازه می‌دهم تا انسان طغیان نکند به معنای این نیست که ما هم باید مردم را فقیر نگه داریم.

ساختمان مرکزی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، خیابان پژوهشگاه(دوم)، شماره ۲
تلفن: ۸۸۵۳۱۲۴۵ نمابر: ۸۸۷۶۴۷۹۲

دفتر قم: میدان جهاد، بلوار پانزده خرداد (شاه سیدعلی)،
خیابان شهید میثمی، کوی ۱۰
تلفن: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ نمابر: ۰۲۵۳۷۶۰۲۹۹۷
پست الکترونیکی: info@iict.ac.ir

حوزه/ اگر امام زمان (عج) از پنج سالگی همه علوم را می‌داند، چرا درمان ویروس کرونا و واکسن او را به مردم تعلیم نداد تا مردم دنیا و بلاد مسلمین و شیعه گرفتار این مصیبت نشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، انتشار ویروس شبهات علیه دین، شهر مقدس قم و روحانیت نیز شتاب بالایی پیدا کرد و ماهی گیران آب گل آلود، فرصتی مجدد برای نفوذ در اعتقادات مردم پیدا کردند که تمام این شبهات، پاسخ داشته و در شماره های گوناگون به انتشار این پاسخ ها خواهیم پرداخت.

– شبهه

اگر امام زمان (عج) از پنج سالگی همه علوم را می‌داند، چرا درمان ویروس کرونا و واکسن او را به مردم تعلیم نداد تا مردم دنیا و بلاد مسلمین و شیعه گرفتار این مصیبت نشود.

امام زمان کرونا

– پاسخ

البته این اشکال را کلی‌تر هم می‌شود مطرح کرد به طوری که کل تاریخ را در بربگیرد، آیا امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) درمان وبا و طاعون را می‌دانست یا نه؟ آیا راز رفع قحطی در ایران را می‌دانست یا نه و هزاران مثال دیگر، پس چرا به شیعیان خود کمک نکرده است؟

 

در پاسخ می‌گوییم:

اولا: امام معصوم، امام و حجت خدا بر روی زمین است و وظیفه اصلی او هدایت جامعه به سمت رستگاری و رسیدن انسان به مقامات معنوی و بیان احکام الهی و رشد و تعالی انسان است، نه پزشکی و درمان بیماری‌ها؛ پس از حیث عقلی اگر امام جامعه هیچ کمکی به درمان بیماری نکند، هیچ خللی به مقام امامت ایشان وارد نمی‌آید.

او می‌تواند امام جامعه باشد، اما در امور پزشکی، خود او به پزشک مراجعه کند، کما اینکه در مورد انبیاء الهی نیز چنین سیره‌ای را می‌توان دید؛ لذا از شرایط امامت این نیست که این‌گونه بلاهای طبیعی را برطرف کند، یا مثلا جلوی سیل یا زلزله را بگیرد، بلکه وظیفه امام معصوم هدایت مردم و رشد و تعالی آن‌ها در امور معنوی است.

ثانیا: امام معصوم اگر علمی دارد و اتفاقات آینده را می‌داند، به خاطر تعلیم خداوند متعال است و این‌که علم او متصل به علم الهی است، همان‌گونه که خدا می‌داند در آینده چه می‌گذرد و چه چیزی پیش خواهد آمد، امام نیز امور عالم را می‌داند. [۱] اما این علم او نسبت به همه امور تکلیف آور نیست و امام وظیفه ندارد بر طبق آن عمل کند، بلکه از آن علم نیز برای هدایت مردم و راهنمایی مردم به سمت رشد و تعالی استفاده می‌کند و این‌که مثلا کسی نتواند او را در امر دین بفریبد، او باید بداند فردا چه اتفاقی می‌افتد تا بتواند جامعه اسلامی و جامعه شیعی را حفظ کند.

ثالثا: خداوند متعال نظام عالم را نظام اسباب و مسببات قرار داده و برای هر کاری علل و اسبابی مقرر فرموده است، و اراده کرده نظام عالم ماده از راه طبیعی و عادی طی شود و هیچ چیز غیر عادی در آن انجام نشود، لذا در حدیث آمده: «أَبَی اَللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ اَلْأَشْیَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ سَبَباً: خدا خودداری و امتناع فرموده که کارها را بدون اسباب فراهم آورد پس برای هر چیزی سبب و وسیله‌ای قرار داد».[۲] این حدیث به این معناست که در غالب موارد، خداوند متعال اجازه می‌دهد امور عالم به صورت طبیعی و بر مسیر اسباب و مسببات پیش رود و جلوی آن را نمی‌گیرد.

از طرفی یکی از سنت‌های الهی این است که انسان را مختار آفرید که راه خود را در حالت اختیار انتخاب کند. این سنت الهی، در مورد جامعه نیز جاری است، یعنی این خود مردم هستند که تعیین می‌کنند، جامعه آنان در چه مسیری قرار گیرد، مسیر توحید و بندگی خداوند متعال، یا مسیر طاغوت و بندگی شیاطین. قرآن نیز در این باره می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ [رعد/۱۱] خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آن که آن‌ها خود را تغییر دهند». این آیه یک قانون کلی و عمومی را بیان می‌کند، قانونی سرنوشت ‏ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده، این قانون که یکی از پایه‌های اساسی جهان‌بینی و جامعه‌شناسی در اسلام است، بیان می‌کند، مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شما است، و هرگونه تغییر و دگرگونی در خوش‌بختی و بدبختی ملت، در درجه اول به خود آن ملت، بر می‌گردد. شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثیر اوضاع فلکی و مانند آن، هیچ‌کدام در تغییر سرنوشت ملت‌ها تاثیری ندارد؛ آن چه اساس و پایه است، این است که ملتی خود بخواهد سربلند و سرفراز و پیروز باشد، و یا به عکس، خودش تن به ذلت و زبونی و شکست دهد.

با توجه به این چند نکته می‌گوییم: امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) همه امور را می‌داند، اما دخل و تصرف او در اموری که مربوط به آینده است، چون خارق‌العاده بوده و به نوعی معجزه محسوب می‌شود و از مسیر طبیعی که بنابر تدبیر الهی در قریب به اتفاق امور می‌بایست جاری باشد خارج می‌گردد، صورت نگرفته و اجازه می‌دهد روند طبیعی پیش رود، یعنی خود پزشکان باید تلاش کرده و درمان بیماری را کشف کنند تا روند طبیعی به هم نخورد، البته اگر امام زمان حضور می‌داشت بدون شک به پزشکان کمک می‌کرد، اما بازهم ممکن بود پاسخ و درمان کامل را بیان نفرماید.

جدای از این که این احتمال هم وجود دارد که کرونا و بیماری‌های واگیردار عمومی دیگر مانند طاعون و وبا، غضب الهی و خشم خداوند بر بندگان باشد، چرا که امام رضا(علیه‌السلام) در حدیثی فرمود:‏ «کُلَّمَا أَحْدَثَ‏ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ/ هرچه بندگان، گناهان تازه و ناکرده انجام دهند خداوند هم برایشان بلاهای تازه و ناشناخته به وجود خواهد آورد».[۳] و امروزه متاسفانه شاهد این هستیم که بی‌حیایی‌های جنسی و اخلاقی در مجامع عمومی بدون هیچ حیا و شرمی انجام و حتی به بازیگران آن جایزه هم داده می‌شود.

در نتیجه: بین علم امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به همه امور و همه مسائل و کمک نکردن به بشر در درمان بیماری‌ها، هیچ منافاتی وجود ندارد، چون این انسان‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند و عمل کنند و جامعه را تغییر دهند، حتی بودن یا نبود امام معصوم نیز در دست مردم است؛ اگر مردم بخواهند امام در راس قرار می‌گیرد و اگر نخواهند، امام کناره می‌گیرد.

امام زمان کرونا
امام زمان کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *