اوج کرونا در ایران

اوج کرونا در ایران
اوج کرونا در ایران

اسناد شیوع کرونا در ایران؛ اختلاف فاحش نسبت جانباختگان به مبتلایان

بررسی داده‌هایی که درباره مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا به بی‌بی‌سی فارسی درز کرده، از تفاوت‌های قابل توجهی در نحوه شیوع بیماری و زمان اوج آن در مناطق مختلف کشور و نیز احتمال زنده ماندن مبتلایان پرده برمی‌دارد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که بعضی از استان‌های کشور توانسته‌اند پس از موج اول مرگ و میر ناشی از کرونا در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹، بیماری را کنترل کنند؛ در صورتی که استان‌های دیگری شاهد بالا رفتن دوباره شمار بیماران و جان‌باختگان بوده‌اند.

در کنار این، اختلاف قابل توجهی در احتمال زنده ماندن افراد مبتلا در استان‌های مختلف ایران وجود دارد.

این داده‌ها موارد قطعی و مشکوک به کووید-۱۹ در مراکز درمانی ایران از ۲ بهمن ۱۳۹۸ تا ۳۰ تیر ۱۳۹۹ را دربرمی‌گیرد و بی‌بی‌سی از منابع و روش‌های مختلف تلاش کرده تا حد امکان، آن‌ها را راستی‌آزمایی کند.

اوج کرونا در ایران

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد زمان‌بندی شیوع در استان‌های مختلف با هم تفاوت‌های مهمی دارد.

در استان‌هایی مانند قم، گیلان و مازندران، نرخ مرگ و میر روزانه در اسفندماه به اوج خود رسیده، ولی از فروردین رو به کاهش گذاشته و تا اواخر تیرماه پایین هم مانده است.

استان‌های دیگری از جمله خوزستان، کردستان و هرمزگان که شیوع ویروس در آن‌ها در موج اول نسبتاً کم بوده، در اواخر خرداد و تیر شاهد افزایش قابل توجه شمار جان‌باختگان بوده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهد بعضی استان‌هاپس از عبور از موج اول بیماری در اوایل بهار، نتوانسته‌اند آن را تحت کنترل نگه دارند و شاهد اوج‌گیری دوباره موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در آخر بهار و اوایل تابستان بوده‌اند. در بعضی از استان‌ها از جمله تهران ظاهراً موج اول شدیدتر از موج دوم بوده است.

در استان‌های دیگری نظیر البرز، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی موج دوم شیوع کرونا از موج اول شدیدتر بوده است.

دکتر گودرز دانایی، متخصص همه‌گیرشناسی در دانشگاه هاروارد می‌گوید اختلاف زمانی در نقطه اوج در استان‌های مختلف دو دلیل دارد: یکی این‌که شیوع بیماری از استان‌هایی نظیر قم و تهران شروع شده و به تدریج به بقیه کشور سرایت کرده است. دلیل دیگر این اختلاف، دشواری‌های اعمال سیاست‌های بهداشتی برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس در شهرهای بزرگ‌تر است.

به گفته دکتر دانایی، خستگی جمعیت و ازسرگیری فعالیت ادارات و کسب و کارها باعث شده بعضی استان‌ها شاهد موج دوم باشند و تضمینی نیست که استان‌های دیگری که تا این مقطع با موج دوم روبه‌رو نشده‌اند، آن را در آینده تجربه نکنند.

اگرچه استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بالاترین شمار جان‌باختگان را داشته‌اند، با مقایسه این آمار با جمعیت استان‌ها مشخص می‌شود که این استان‌های قم، گیلان و گلستان هستند که تا سی‌ام تیر ۱۳۹۹ بالاترین سرانه مرگ‌ومیر بر اثر کووید-۱۹ یا مشکوک به آن را تجربه کرده‌اند.

منبع: اطلاعات دریافتی بی‌بی‌سی

ولی توزیع جغرافیایی بیماری تفاوت‌های عمده‌ای با مرگ‌های ناشی از آن دارد. در شش استان خوزستان، مازندران، قم، زنجان، یزد و تهران تا پایان تیرماه در هر ۱۰ هزار نفر، بیش از ۷۰ مورد قطعی یا مشکوک به ابتلا به ویروس پیدا شده است. در صورتی که سه استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، و سیستان و بلوچستان از هر ۱۰ هزار نفر، کمتر از ۳۵ نفر با علائم ابتلا به ویروس به مراکز درمانی رفته‌اند.

منبع: اطلاعات دریافتی بی‌بی‌سی

با مقایسه موارد ابتلا با شمار جان‌باختگان مشخص می‌شود که ظاهراً اختلاف شدیدی در احتمال درگذشت مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی استان‌های مختلف ایران وجود داشته است.

در گیلان، قم، قزوین، گلستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از هر کمتر از هشت مبتلا، یکی فوت کرده است. در صورتی که در بعضی استان‌ها از جمله فارس و بوشهر، از هر بیشتر از ۱۸ مبتلا، یک نفر درگذشته است.

منبع: اطلاعات دریافتی بی‌بی‌سی

به گفته دکتر گودرز دانایی، این اختلاف‌ها بیش از هر چیز ناشی از تفاوت‌های ظرفیت تشخیص در استان‌های مختلف، و نیز ترکیب سنی مبتلایان آن‌هاست.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفت: ‘مسأله این است که جوان‌ترها مبتلا می‌شوند یا پیرترها؟ نشان داده شده که بیشتر مبتلایان در بعضی از استان‌ها جوان هستند که این باعث کاهش درصد موارد فوت می‌شود.’

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، Sobhe_no

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفته است که “از مرحله پیک بیماری کرونا عبور کرده‌ایم” و “آمارها و ارقام روند مبارزه با بیماری کرونا امیدوارکننده است؛ اما توصیه می‌کنم مردم همچنان در خانه بمانند”.

آقای روحانی گفت که: “وزارتخانه‌های بهداشت و کشور از فردا در خروجی‌های جاده‌هایی که اعلام می کنند، مردم را از لحاظ تب سنجی کنترل می‌کنند”.

وی همچنین از مردم خواسته دولت را در مبارزه با ویروس شایع شده کرونا کمک کنند.

آقای روحانی به مردم توصیه کرد که از خانه های خود خارج نشوند و “همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند”.

اوج کرونا در ایران

پیشتر و براساس نتایج یک نظرسنجی که ‘مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ‘ بین تاریخ های ۲۱ تا ۲۵ اسفند انجام داده بیش از ۸۹ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شهرهای کانون شیوع کرونا هستند.

خبرگزاری ایسنا نوشته که در این نظرسنجی بیش از ۷۵ درصد شرکت کنندگان “به میزان زیاد و خیلی زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده شان به ویروس کرونا” بوده اند.

همچنین با توجه به نتایج مقایسه‌ای داده‌ها زنان با حدود ۷۸ درصد، بیش از مردان با حدود ۷۳ درصد، نگران ابتلا به کرونا هستند.

از دیگر نتایج این نظرسنجی این است که افراد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال بیشتر از افراد در گروه سنی بالا ۵۰ سال نگران ابتلای خود و یا اعضای خانواده شان به کرونا هستند.

منبع تصویر، Isna

در همین حال ۸۹.۴ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهرهایی که ویروس کرونا در آنها شیوع بیشتری دارند هستند.

و طبق نتایج مقایسه‌ای داده‌ها، زنان با ۹۲.۶ درصد، بیش از مردان با ۸۷.۱ درصد، موافق قرنطینه شهرهای با شیوع بالا هستند.

این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرده بود “چیزی به نام قرنطینه نه امروز و نه در ایام عید نداریم و خدمات طبق روال به مردم ارایه می شود”. او همچنین گفته بود “هر گونه محدودیت در ستاد ملی مبارزه کرونا در تهران تصمیم‌گیری می‌شود”.

وزارت بهداشت ایران، یکشنبه ۲۵ اسفند اعلام کرد که شمار مبتلایان به بیماری کرونای ۲۰۱۹ به ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر رسیده است. همچنین بنابر اعلام این وزارتخانه، تعداد افرادی که جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده ۷۲۴ نفر است.

ایران اوایل اسفندماه، پس از تایید رسمی مرگ دو نفر بر اثر کرونا، با دستور حسن روحانی برای مقابله با ویروس کرونا ۲۰۱۹ یک ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل داد.

اما اخیرا آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده یک “قرارگاه بهداشتی و درمانی” تشکیل شود. این قرارگاه پس از ایجاد “ستاد ملی مقابله با کرونا” و “شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا” تشکیل شد.

پس از ایجاد این نهاد تازه، محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفت خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد.

مشخص نیست که منظور از “خلوت کردن” دقیقا چیست و آیا این به معنی بستن اماکن عمومی و راه‌ها است، یا قرار است محدودیت‌های دیگری اعمال شود.

مخالفت مقامات ایرانی با قرنطینه شهرها به خصوص قرنطینه شهر قم که کانون شیوع کرونا در ایران بوده، انتقادات زیادی را برانگیخته است. تا کنون چندین تن از نمایندگان مجلس خواستار قرنطینه برخی شهرها و استان‌ها از جمله تهران، قم و گیلان شده بودند.

در چین اولین کشوری که با قرنطینه گسترده مواجه بود شیوع ویروس کرونا موجب کاهش مبتلایان این بیماری شد و هم اکنون کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه هم برای کنترل شیوع کرونا از این روش استفاده می کنند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با ذکر این‌که «هنوز به پیک بیماری کووید-۱۹ نرسیده‌ایم» گفت که آمار ابتلای به بیماری کووید-۱۹ «قطعاً» بیشتر از آماری است که توسط وزرات بهداشت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا ظفرقندی افزود که «بعضی مسئولین اعلام کردند که به پیک این بیماری رسیده‌ایم ولی این گفته صحیح نیست. مطالعات همکاران ما در مورد اپیدمیولوژی نشان می‌دهد ما هنوز در شیب صعودی قرار داریم و همه چیز به رفتار مسئولین و مردم بستگی دارد.»

دو روز پیش از این، دوشنبه ۲۶ اسفند، رسانه‌های دولتی از جمله خبرگزاری ایرنا و پاد (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت) گزارش دادند که حسن روحانی در مورد کرونا گفته است «از پیک [نقطه اوج] عبور کردیم».

با این حال ساعاتی بعد و در پی انتشار این اظهارات، مقام‌های دولتی آن را تکذیب کردند.

با این وجود حسن روحانی، امروز چهارشنبه در سخنان خود مدعی شد که در دو استان قم و گیلان «از پیک عبور کرده‌ایم.»

اوج کرونا در ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران امروز در ادامه سخنانش در مورد مسئله عبور از نقطه اوج گفت: «اینکه چه موقع به پیک بیماری برسیم، بر اساس فرمول‌های اپیدمیولوژی اگر بتوانیم میزان ایزوله کردن و در خانه ماندن را حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش بدهیم خیلی سریع‌تر می‌توانیم از مرحله پیک عبور کنیم و پیش‌بینی این است که تا آخر هفته اول فروردین این اتفاق بیفتد.»

او اضافه کرد: «اما اگر رعایت نشود و با شیوه فعلی مسیر را ادامه بدهیم و کنترل و خودکنترلی و ایزوله کردن‌ها بهبود پیدا نکند امکان دارد این بیماری حتی تا آخر اردیبهشت و بیشتر از آن هم ادامه پیدا کند.»

محمدرضا ظفرقندی با تأکید بر اینکه «آمار ابتلای به بیماری کووید ۱۹ قطعاً بیشتر از آماری است که توسط همکاران ما در وزرات بهدشت ارائه می‌شود»، اظهار کرد: «این امر بدیهی است؛ چون آماری که توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود بر اساس پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و بر اساس آمار ثبت بیماران دارای آزمایش مثبت است. همکاران ما مکرر تأکید دارند که این آمار ابتلای قطعی بر اساس ثبت و آزمایش‌هایی است که توسط آزمایشگاه‌های معتبر اعلام شده‌است. همچنین آمار مرگ و میر هم بر اساس ثبت قطعی و مسجل است. اما می‌دانیم بسیاری از بیماران به دلیل علائم کلینیکی بستری می‌شوند و بسیاری هم بر اساس یافته‌های سی‌تی‌اسکن ریه بستری می‌شوند یا خود را در خانه قرنطینه می‌کنند و عده دیگری هم مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند.»

بر اساس آمار رسمی که امروز، ۲۸ اسفند، از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام شد با درگذشت ۱۴۷ نفر دیگر در ایران به خاطر ویروس کرونا، جمع کل آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۱۳۵ نفر رسیده است.

اما بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌دست آورده است، دست کم ۱۷۷۴ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بازداشت شهردار بابل، روز شنبه ۹ اسفند از طرف مراجع قضایی تایید شد.

روز شنبه اخباری پیرامون بازداشت مجتبی حکیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، اما ساعاتی طول کشید تا این اخبار به طور رسمی تایید شد.

آقای حکیم روز ۱۶ بهمن ۹۷ پس از تغییر ترکیب شورای شهر به دنبال بازداشت پنج عضو این شورا و ورود اعضای علی البدل به عنوان شهردار بابل انتخاب شده بود.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که علت یازداشت وی، مسائل مالی بوده است.

این گزارش می‌افزاید گمانه‌زنی درباره احضار و دستگیری شهردار بابل از اواخر آذر ماه و زمانی که دو عضو شورای شهر به همراه چند کارمند و پیمانکار شهرداری دستگیر شده بودند، در فضای مجازی و حقیقی وجود داشت، ولی از سه‌شنبه هفته پیش به صورت جدی مطرح شد.

شهردار بابل دومین شهردار در مازندران است که در نیمه دوم امسال بر سر مسایل مالی بازداشت می‌شود. شهردار ساری مرکز مازندران هم آبان ماه امسال پس از تکمیل دستگیری تمامی ۹ عضو شورای شهر دستگیر شده بود.

مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۹ اسفند رای به ۲.۵ برابر کردن تعرفه‌ گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار داد.

بدین ترتیب، تعرفه گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار از ۵ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافت.

با این مصوبه، سود بازرگانی واردات تجاری موبایل بالای ۶۰۰ دلاری از یک به هشت درصد افزایش یافته و با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه واردات از ۵ به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.

انجمن واردکنندگان تلفن همراه روز شنبه اعلام کرد مصوبه‌ مجلس برای افزایش عوارض واردات تلفن همراه، باعث گرانی این کالا خواهد شد.

تابستان امسال اعلام شد واردات گوشی‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شده است، اما با افزایش ناگهانی و شدید قیمت موبایل این طرح لغو شد.

آخرین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی حدود ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که نسبت به دور مشابه پارسال افزایشی ۲۲ درصدی داشته است.

طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ارزش گوشی‌های همراه که از گمرک و به صورت قانونی وارد کشور شده، به یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است.

آمارهای رسمی اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی واردات گاز ترکیه از ایران با کاهشی ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مکعب رسید.

آذربایجان و روسیه به همراه برخی تولیدکننده‌های گاز مایع مانند آمریکا و قطر، افت واردات گاز ترکیه از ایران را جبران کرده‌اند.

این گزارش که روز شنبه ۹ اسفند در وبسایت اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه منتشر شده است، می‌گوید آذربایجان طی سال گذشته فروش گاز به ترکیه را ۲۱ درصد افزایش داده و به ۱۱ میلیارد و ۵۴۳ میلیون متر مکعب رسانده است.

روسیه نیز صادرات گاز به ترکیه را با افزایشی ۷ درصدی به بالای ۱۶ میلیارد متر مکعب رسانده است. واردات گاز ترکیه از روسیه و آذربایجان در سال گذشته رکورد تاریخی زده است.

ترکیه از طریق خطوط لوله از ایران، آذربایجان و روسیه گاز وارد می‌کند. بقیه واردات گاز ترکیه هم از طریق گاز مایع (ال ان جی) تامین می‌شود.

ترکیه در سال گذشته میلادی واردات گاز مایع از آمریکا را ۱۴۴ درصد افزایش داده و به ۳ میلیارد متر مکعب رسانده است. واردات گاز مایع از قطر نیز با افزایشی ۳۱ درصدی به ۳.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است. بقیه واردات گاز مایع ترکیه از کشورهای دیگر بوده است.

این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۸ میلیارد متر مکعب گاز در مجموع وارد کرده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

ترکیه از ماه مه سال ۲۰۱۹ خرید نفت از ایران را نیز متوقف کرده و یک سال قبل آن نیز خرید برق از ایران را متوقف کرد.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس ایران از تائید حکم ۱۱ ماه حبس خود بابت اتهامات «اهانت به رییس سابق قوه قضاییه» و «تمرد در برابر مأموران دادستانی» خبر داد و گفت که تقاضای اعاده دادرسی خواهد کرد.

اوج کرونا در ایران

آقای صادقی روز شنبه نهم اسفند ماه در توئیتی نوشت که دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ضمن تأیید حکم قبلی، مجازات‌ها را کاهش داده و او را بابت اهانت به صادق لاریجانی، رییس سابق قوه قضاییه به ۳ ماه و از بابت تمرد در برابر مأموران دادستانی به ۸ ماه حبس محکوم کرده است.

او همچین گفت که بر اساس حکم صادره، بابت نشر اکاذیب هم به پرداخت ۴ میلیون جزای نقدی محکوم شده است.

آقای صادقی اواخر اردیبشت ماه امسال اعلام کرده بود که شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تجدیدنظر خواهی‌ او از رأی دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت را رد کرده و رأی دادگاه بدوی مبنی بر ده میلیون تومان جزای نقدی و ۲۱ ماه حبس را عیناً تأیید کرده است.

آقای صادقی آذر سال ۹۵ و پس از مجادلات لفظی رسانه‌ای با صادق لاریجانی درباره حساب‌های قوه قضاییه، طی یک سخنرانی در دانشگاه شیراز گفت که پاسخ لاریجانی درباره ابهامات مربوط به این حساب‌ها «مزخرفات» بوده است. صادق لاریجانی در آن زمان رئيس قوه قضاییه بود.

صادقی پس از طرح شکایت از سوی صادق لاریجانی به ۷ ماه حبس و به دلیل «تمرد در برابر عوامل امنیت دادستانی تهران» به ۱۴ ماه حبس محکوم شد.

در آذرماه ۹۵، ماموران امنیتی برای بازداشت محمود صادقی به مقابل منزل او رفتند ولی پس از این که او در این باره اطلاع‌رسانی کرد و برخی از نمایندگان مجلس و حامیان این نماینده مقابل منزلش تجمع کردند، ماموران موفق به بازداشت او نشدند.

نماینده مجلس دهم روز شنبه، در توئیت دیگری از اعتراض خود نسبت به حکم صادره خبر داد و نوشت: «باتوجه به اینکه حکم صادره هم با قانون جرم سیاسی هم با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مغایرت دارد نسبت به آن تقاضای اعاده دادرسی خواهم کرد.»

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، اظهارات نایب رئیس مجلس درباره شواهدی مبنی بر وجود «کرونای جهش‌یافته ایرانی» را رد کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه، نهم اسفندماه گفته بود که شواهدی مبنی بر وجود «کرونای جهش‌یافته ایرانی» در قزوین و نواحی اطراف آن به دست آمده اما «این موضوع هنوز کاملا تائید نشده است».

تنها چند ساعت پس از این اظهارات، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران با رد این موضوع گفت: «از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که تا امروز هیچ کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت جدید به آنها درست نیست.»

آقای جهانپور با تاکید بر این که اعلان مصوبات و اطلاعات ستاد ملی مقابله با کرونا منحصر به سخنگوی این ستاد است، گفت: «اصطلاح موتاسیون ایرانی که به نقل از نائب رییس محترم مجلس نیز منتشر شده است، درست نیست و صحت ندارد و تا امروز از میان واریانت‌های شناخته‌شده با مبدا انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا صرفا واریانت انگلیسی در ایران مشاهده شده است.»

در همین حال سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت ایران روز شنبه، در جلسه‌ای در قم گفت که «باید همواره درون مرزها منتظر جهش ویروس باشیم».

آقای نمکی در ادامه با اشاره این که هر استان ایران به اندازه یک کشور اروپایی است،‌ افزود که «تنوع ژنتیکی» کشور می‌تواند بستری برای «جهش ویروس» باشد.

وزیر بهداشت ایران روز جمعه، هشتم اسفندماه هم در پاسخ به سوالی درباره وجود گونه «ایرانی» ویروس کرونا، وجود این نوع ویروس در کشور را رد نکرد و تنها گفت: «هنوز جهش داخلی قابل توجهی که آن را به عنوان جهش ملی اعلام کنیم، نداشته‌ایم.»

در روزهای گذشته وزارت بهداشت ایران به طور رسمی وجود ویروس جدید را در ۱۱ استان کشور تائید کرده بود.

بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تا تاریخ پنجم اسفندماه ۱۱۲ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته و جان باختن هشت نفر از جمله چند کودک به دلیل ابتلا به این ویروس تائید شده است.

نایب رئیس اول مجلس ایران از وجود شواهدی مبنی بر وجود «کرونای جهش‌یافته ایرانی» در قزوین خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم است، روز شنبه، نهم اسفندماه ضمن اعلام این خبر گفت که «این موضوع هنوز کاملا تائید نشده، ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران هم روز جمعه، هشتم اسفندماه در پاسخ به سوالی درباره وجود گونه «ایرانی» ویروس کرونا، وجود این نوع ویروس در کشور را رد نکرد و تنها گفت: «هنوز «جهش داخلی قابل توجه» که آن را به عنوان «جهش ملی» اعلام کنیم نداریم، اما هر لحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشور دچار جهش جدید ویروس شویم.»

در روزهای گذشته وزارت بهداشت ایران به طور رسمی وجود ویروس جدید را در ۱۱ استان کشور تائید کرده بود.

بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تا تاریخ پنجم اسفندماه ۱۱۲ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته و جان باختن هشت نفر از جمله چند کودک به دلیل ابتلا به این ویروس تائید شده است.

ویروس کرونا از یک سال پیش که به یک همه‌گیری جهانی دامن زد تاکنون بارها جهش داشته است. علاوه بر گونه‌ای که اولین بار در کنت در بریتانیا مشاهده شد، در حال حاضر از دست‌کم دو گونه جهش‌یافته دیگر با عنوان آفریقایی و کالیفرنایی نیز گزارش‌هایی منتشر شده است.

گونه متعلق به بریتانیا قدرت و سرعت بیشتری برای سرایت دارد، اما هنوز ثابت نشده است که از ویروس کرونا مرگبارتر است.

همزمان با تائید گردش ویروس جهش‌یافته در ایران،‌ مقامات محلی خوزستان از مردم اهواز خواستند تا از خانه بیرون نیایند و مقامات بهداشتی خراسان رضوی هم درباره همه‌گیری ویروس جدید در این استان هشدار دادند.

با بحرانی شدن وضعیت کرونا در خوزستان در روزهای گذشته و تائید شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در این استان، مقامات محلی در چند مرحله خواستار تعطیلی کامل و قرنطینه استان شدند، درخواستی که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون به آن پاسخ نداده است.

در همین حال دبیر شورای سلامت اهواز روز شنبه به شهروندان این شهر توصیه کرد در شرایط فعلی تا می‌توانند از خانه خارج نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم روز شنبه،‌ نهم اسفند، با اعلام خبر شناسایی شش مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان خراسان رضوی درباره خطر همه‌گیری این نوع ویروس جهش‌یافته در استان هشدار داد.

مهدی قلیان با بیان این که نمونه‌های مبتلا به ویروس جدید در این استان به صورت تصادفی شناسایی شده و تنها یک مورد از آن‌ها با فرد مبتلا به این ویروس تماس مستقیم داشته، گفت: «این نشان می‌دهد نوع جهش‌یافته کرونا در مشهد و خراسان رضوی در حال گردش است.»

معاون وزارت بهداشت ایران روز گذشته از ۱۱ استان نام برد که موارد ابتلا به ویروس جدید در آن تائید شده است، اما در میان استان‌های نام برده‌شده، استان خراسان رضوی دیده نمی‌شد.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز شنبه، نهم اسفند، از شناسایی حدود هشت‌ هزار بیمار جدید مبتلا کرونا و جان باختن ۸۱ نفر دیگر بر اثر این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی کل مبتلایان به کرونا تا امروز به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری، سه ‌هزار و ۷۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به سر می‌برند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده بود.

علی خاتمی، برادر محمد خاتمی، رئيس‌ جمهور پیشین ایران با اشاره به برخی خبرهای منتشره درباره نامه خاتمی به رهبر جمهوری اسلامی گفت «آن چه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود، ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است».

او توضیح بیشتری درباره محتوای این نامه نداده است.

وب‌سایت رویداد ۲۴ گزارش داده بود که محمد خاتمی نامه مفصلی به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و از او خواسته که «مشکلات موجود در کشور را حل کند».

بر اساس این گزارش، او در نامه تاکید کرده که «هیچگاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت» نیست و «اصلاح‌طلبان نیروهای وفادار به رهبر و نظام» هستند که «توان خود را برای حفظ نظام گذاشته‌اند».

در این نامه به مواردی چون «مذاکرات با آمریکا و انتخابات ۱۴۰۰ و حصر» رهبران جنبش سبز نیز اشاره شده و گفته شده که اگر برخی از این مسائل «به صورت حل نشده به آینده موکول شود، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهد گذاشت».

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران نیز ارسال این نامه را تایید کرده و به خبرگزاری ایلنا گفته است این نامه ۳۷ صفحه بوده و «تقریباً‌ برای دو ماه گذشته است».

به گفته آقای حق‌شناس، خاتمی در این نامه «در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور» مطالب و راه‌حل‌هایی نوشته است.

محمد خاتمی پس از رویدادهای مربوط به انتخابات سال ۸۸، اجازه دیدار با رهبر جمهوری اسلامی را ندارد.

او در طول این مدت نامه‌هایی به علی خامنه‌ای نوشته یا درخواست ملاقات کرده است که بر اساس اخبار منتشره، بی‌پاسخ مانده‌اند.

مقامات محلی نیجریه روز شنبه، نهم اسفند، از آزادی ۴۲ دانش‌آموز از میان ۳۱۷ دانش‌آموز دختری خبر دادند که روز گذشته ربوده شده بودند.

پلیس نیجریه روز جمعه ۸ اسفند اعلام کرد که مردان مسلحی که هویت آن‌ها هنوز مشخص نشده شبانه با حمله به یک مدرسه در شمال غربی این کشور بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز دختر را ربوده و احتمالا به نواحی جنگلی این منطقه برده‌اند.

ابوبکر سانی بلو، فرماندار استانی که این آدم‌ربایی دسته‌جمعی در آن اتفاق افتاده، روز شنبه در توئیتر خبر آزادی تعدادی از دانش‌آموزان و کارمندان کالج دولتی کاگارا در شهر «جانگبه» را تائید کرد،‌ اما نگفت که چه گروهی اقدام به ربودن این دانش‌آموزان کرده است.

این دومین گروگانگیری مسلحانه طی هفته اخیر و سومین مورد از این حوادث از ماه دسامبر گذشته در نواحی ناامن شمال نیجریه است که در سال‌های اخير به کانون فعالیت گروه‌های مسلح و باندهای تبهکار تبدل شده است.

در سال‌های اخیر گروه‌های مسلح اسلام‌گرا از جمله «بوکوحرام» و شاخه «خلافت اسلامی» در غرب آفریقا به ربودن و گروگانگیری دختران محصل دست می‌زدند، ولی اکنون گروه‌های مسلح و خشونت‌طلب دیگر نیز که هویت و اهداف آنها مشخص نیست این روش را به کار می‌برند.

رئیس جمهور نیجریه، محمدو بوهاری روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آدم‌ربایی اخیر گفته بود که دولت او تسلیم سیاه‌‌نمایی راهزنانی نمی‌شود كه دانش‌آموزان بی‌گناه مدارس را با هدف باج‌گیری گروگان می‌گیرند.

روز گذشته یک مقام دولتی که حاضر نشد نامش فاش شود، گفته بود پرداخت باج‌های هنگفت از سوی دولت برای آزادی گروگان‌ها به عاملی برای تشویق این حملات در نواحی شمالی نیجریه بدل شده که از امنیت کافی برخوردار نیست.

این در حالی است دولت نیجریه همواره پرداخت پول برای آزادی گروگان‌ها را تکذیب کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل به همراه سه گروه حقوق‌ بشری «آرتیکل ۱۹، اکسس نا و گروه میان» در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اعتراضات سراوان و «قطعی تقریبا کامل اینترنت در استان سیستان و بلوچستان» نوشته‌اند این اقدام برای «پنهان کردن ارتکاب نقض جدی حقوق بشر و جرائم بین‌المللی مانند قتل‌های فراقضایی» انجام می‌شود.

در این بیانیه،‌ با اشاره به کشته ‌شدن حداقل ده نفر از جمله یک کودک در حوادث چند روز اخیر سراوان تاکید شده است که قطع اینترنت در این مناطق در حالی رخ داد که «این استان زیرساخت‌های اینترنتی ضعیفی دارد و تعداد کمی از مردم آن قادر به دسترسی یا اتکا به اینترنت پرسرعت در خانه‌هایشان هستند».

در بخش دیگری از این گزارش‌ با اشاره به قطع دسترسی به تلفن همراه آمده است که بیش از ۹۵ درصد کاربران در این مناطق برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراه استفاده می‌کنند و قطع تلفن همراه «برابر با قطع تقریبا کامل هرگونه دسترسی به اینترنت است».

مسئولان دولت ایران در جریان اعتراض‌های اخیر سراوان دسترسی کاربران به شبکه ملی اطلاعات را نیز مسدود کرده بودند.

حکومت ایران به طور معمول در جریان اعتراض‌های سال‌های اخیر با افزایش حضور معترضان اقدام به قطع اینترنت می‌کند که در برخی رویدادها مثل اعتراض‌های آبان ۹۸ به قطع چند روزه اینترنت منجر شد.

در اعتراض‌های آبان ۹۸،‌ اینترنت در سیستان و بلوچستان نیز قطع شده و به گفته این نهادهای حقوق بشری «در آن برهه، با توجه به ادامه اعتراضات در سیستان و بلوچستان این استان یکی از آخرین مناطقی بود که اینترنت به آن بازگشت».

ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند، ماموران حکومت به سوی سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آنها کشته و زخمی شدند.

روز ۵ اسفند برخی از مردم شهر سراوان در اعتراض به کشته شدن سوخت‌برها به فرمانداری شهر سراوان حمله کردند که با دخالت پلیس و برخورد با معترضان روبه‌رو شد.

تاکنون از تعداد افراد کشته و مجروح‌شده در این حوادث گزارش دقیقی منتشر نشده است.

کمپین فعالان بلوچ می‌گوید در این اعتراض‌ها حداقل ۱۵ نفر کشته شدند، ولی مقام‌های دولتی تاکنون کشته شدن چهار نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی را پذیرفته‌اند.

ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که روز شنبه، نهم اسفند،‌ ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی وارد ایران خواهد شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد، ضمن اعلام این خبر از واردات واکسن کرونا از هند در آینده نزدیک خبر داد و گفت که تاریخ واکسن سبد کوواکس به کشور نیز امروز یا فردا [یک‌شنبه]‌ مشخص خواهد شد.

ایران قرار است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس دریافت کند. پیشتر نیز وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ۶۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در دو محموله جداگانه در بهمن‌ماه وارد کشور شده است.

آقای رئیسی روز ۳۰ بهمن‌ماه گفته بود که اگر واکسن چینی و واکسن سبد کوواکس تا قبل از پایان سال وارد شود، واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در سال جاری در اولویت‌ قرار دارند، انجام خواهد شد.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که ۲۰ دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید، واکسیناسیون شهروندان در چهار فاز بر اساس اولویت صورت می‌گیرد.

در فاز نخست واکسیناسیون عمومی کرونا که از ۲۱ بهمن امسال آغاز شده است، کارکنان بهداشت و درمان،‌ همچنین سالمندان، معلولان و جانبازان واکسن دریافت خواهند کرد و در فاز دوم که از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود، افراد بالای ۶۵ سال، شهروندانی که به دلیل شغل‌شان بیشتر با مردم در تماس‌اند، و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسن می‌زنند.

مقامات وزارت بهداشت ایران بارها اعلام کرده‌اند که برای واکسیناسیون جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران به بیش از ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه اعلام کرد که «برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم و ممکن است شش ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند.»

آقای روحانی با اشاره به این که محدودیت‌ها شاید تا کل سال آینده ادامه داشته باشد بر لزوم «اقدامات تنبیهی» برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور ایران به طور مشخص در مورد «اقدامات تنبیهی» توضیحی نداد، اما او مهرماه امسال با اوج‌گیری کرونا در کشور گفته بود که اگر فرد مبتلا به کرونا از قرنطینه خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان و کسی که در سطح جامعه ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

سخت‌گیری‌ها در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تدریج کاهش یافت و مقامات وزارت بهداشت در روزهای گذشته مهم‌ترین دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور به ویژه خوزستان را بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌ بهداشتی از جمله کاهش استفاده از ماسک از سوی شهروندان اعلام می‌کنند.

یک شعبه دادگاه عمومی حقوقی «مجتمع شهید باهنر تهران» رای داد که صدور گواهی فوت برای ۹ نفر از خدمه نفتکش ​سانچی «خلاف قانون» بوده و باطل است.

روزنامه شرق، چاپ تهران، روز شنبه، ۹ اسفند، با اشاره به این رای نوشت که دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده «ادله و دلایل» سه نهاد دولتی «شرکت ملی نفت‌کش، سازمان ثبت ‌احوال و وزارت تعاون» درباره مرگ این افراد را نپذیرفته و در مقابل «دلایل قانونی وکلای خانواده‌های خدمه سانچی را پذیرفت».

در رای دادگاه تاکید شده است که این افراد «مفقودالاثر هستند». بر اساس این گزارش رای دادگاه روز ۲۳ بهمن صادر شده و «اکنون قطعی و لازم‌الاجرا» است.

علی هِریسچی، وکیل شماری از خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی در واشینگتن پیش از این به رادیوفردا گفته بود: «ادله‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سرنشینان کشتی سانچی نمرده‌اند، اما مقامات جمهوری اسلامی سعی بر نشان دادن کشته شدن آنان دارند.»

او تاکید کرده بود که طبق قوانین بین‌الملل «تا ۵ سال» این افراد باید مفقود اعلام شوند و حقوق دریافت کنند ولی مقام‌های حکومت ایران حاضر به پرداخت این مبالغ نیستند.

در گزارش روزنامه شرق هم آمده است که خانواده‌ها می‌گویند «بیش از هزار و ۲۰۰ تماس» در طول سال‌های اخیر داشته‌اند که به آنها گفته شده خدمه کشتی زنده هستند.

نفتکش سانچی با پرچم پاناما که تحت اجاره ایران بود روز ۱۶ دی ۹۶ در دریای شرقی چین با کشتی کریستال که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده‌ است، تصادف کرد و پس از یک هفته آتش‌سوزی در نهایت به‌طور کامل غرق شد.

به گفته مقامات ایران، تمام خدمه آن شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی کشته شدند.

دادگاه تجدیدنظر محکومیت نوید میهن‌دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما و تلویزیون به سه سال و نیم حبس را تائید کرد.

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل آقای میهن‌دوست، با انتشار توئیتی ضمن اعلام این خبر نوشت که حکم حبس موکل او که پیشتر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، ظرف دو روز عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران تائید شده است.

نوید (رضا) میهن‌دوست آذرماه پارسال از سوی وزارت اطلاعات با اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» بازداشت شد.

تاکنون دلیل بازداشت و دادگاهی این کارگردان به صورت مشخص اعلام نشده است، اما پیشتر در زمان بازداشت، خانواده او این اقدام را «احتمالاً» مرتبط با اعتراضات آبان ۹۸ اعلام و برخی منابع دیگر این اقدام را به دلیل مشارکت آقای میهن‌دوست در ساخت یک فیلم مستند درباره زندگی یک خبرنگار بیان کرده‌ بودند.

نوید میهن‌دوست، علاوه‌ بر نویسندگی یا کارگردانی چند سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی «هرچی خدا بخواد» را نیز در سال ۱۳۸۹ کارگردانی کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین ساعات روز شنبه بسته ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن برای مبارزه با بحران ویروس کرونا را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیچ یک از اعضای جمهوری‌خواه این مجلس به لایحه بودجه رای نداد و دموکرات‌ها تنها با اتکا به اکثریت خود در این مجلس توانستند آن را به تصویب برسانند.

محورهای اصلی اين بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری تسریع واکسیناسیون در سراسر کشور، تمدید کمک هزینه‌های بیکاری بعد از ماه مه و مشوق‌های مالی برای احیای اقتصاد آمریکاست.

کنگره آمریکا پارسال یک بودجه چهار تریلیون دلاری برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا تصویب کرد. جمهوری‌خواهان می‌گویند بخشی از این بودجه هنوز هزینه نشده و دولت بایدن در اختصاص بودجه بیشتر باید احتیاط کند.

بسته کمکی دولت بایدن برای مبارزه با بحران کرونا چهار روز پس از آن در مجلس نمایندگان رای مثبت گرفت که تعداد قربانیان همه‌گیری در ایالات متحده از مرز ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت.

بسته ۱.۹ تریلیون دلاری هفته آینده در سنای آمریکا به رای گذاشته خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایالات متحده هرگز الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.

جو بایدن در بیانیه‌ای به مناسبت هفتمین سالگرد حمله روسیه به شبه جزیره کریمه و اوکراین گفته است، ایالات متحده الحاق ادعایی شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته و هرگز هم به رسمیت نخواهد شناخت و در برابر اقدامات تجاوزکارانه روسیه ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: ایالات متحده همانند روزهای نخست این درگیری، همچنان در کنار اوکراین و متحدان و شرکای آن ایستاده است. ما در این سالگرد غم‌انگیز، بر یک حقیقت ساده تاکید می‌کنیم: کریمه، اوکراین است.

روسيه در سال ۲۰۱۴ با نادیده گرفتن توافق سال ۱۹۹۵ و با اعزام نیروهای نظامی، شبه جزیره کریمه را که قبلا جزو خاک اوکراين بود، تصرف کرد.

نیروهای روسی در جریان این حمله ضمن تصرف کشتی‌های جنگی اوکراینی، کنترل پایگا‌ه‌های نظامی در این شبه جزیره را در دست گرفتند.

روسیه پس از تصرف نظامی شبه جزیره کریمه، در ماه مارس سال ۲۰۱۴ در این شبه جزیره یک همه پرسی برگزار کرد.

روسیه بعدا اعلام کرد٬ ۹۶.۷ مردم این شبه جزیره از پیوستن کریمه به روسیه حمایت کردند.

آمریکا و کشورهای غربی این همه پرسی را مخدوش و غیر قانونی دانستند.

طی سال‌های گذشته آمریکا و کشورهای غربی ضمن به رسمیت نشناختن الحاق کریمه به روسیه و به خاطر آنچه نقش مخرب مسکو در به آشوب كشيدن اوکراين عنوان می‌کنند، تحريم‌هايی را عليه افراد و نهادهای روسي اعمال کرده‌اند.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و پس از آن که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، اعضای گروه هشت در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند عضویت روسیه در این گروه را تعلیق کنند.


بیشتر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

«جهان فهمید ایران سرزمینی نیست که فساد داشته باشد و این دارایی [بانک جهانی] را حیف و میل نمی‌کند.»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

نسخه چاپی

در حالی که آمار رسمی قربانیان روزانه کرونا در ایران، برای روز جمعه ۱۴۲ نفر و برای روز شنبه ۱۸۸ نفر اعلام شده بود، وزارت بهداشت این رقم را برای امروز، یک‌شنبه، ۱۹۴ نفر اعلام کرد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن اعلام این روند افزایشی مرگ‌ومیرها، روز یک‌شنبه از شناسایی دو هزار و ۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته نیز خبر داد.

او افزود: به این ترتیب مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور به ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر رسیده است.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۳۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

اوج کرونا در ایران

به گفته او، مجموع تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران نیز اکنون به ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است.

اعلام آمار روزانه کرونا در ایران در حالی صورت می‌گیرد که تردیدهای جدی نسبت به صحت این آمار وجود دارد و منابع مستقل، بر اساس آمار ثبت احوال و آرامستان‌ها، شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران را چند برابر آمار رسمی می‌دانند.

وزارت بهداشت ایران و نهادهای مسئول در زمینه بیماری کرونا، آمار تفکیکی استان‌های مختلف را منتشر نمی‌کنند و این موضوع باعث ایجاد ابهام و تردید دربارهٔ گزارش‌های منتشرشده از سوی این نهادها شده است.

خانم لاری روز یک‌شنبه همچنین گفت که استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

او افزود: استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی هم در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت امروز تنها از چهار استان به عنوان استان‌های دارای وضعیت قرمز یاد کرد، تازه‌ترین گزارش کمیته اپیدمولوژی بیماری کرونا که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، می‌گوید که شیوع بیماری کرونا در ۹ استان ایران به اوج رسیده است.

این گزارش که تا هفته منتهی به ۲۰ تیرماه را در بر می‌گیرد می‌گوید در ۹ استان کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران، بیماری صعودی است و به نقطه اوج رسیده.

در حالی که مقام‌های وزارت بهداشت ایران به طور مکرر، عملکرد مردم را عامل اصلی اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور معرفی می‌کنند، روز شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، سهم دولت در این ماجرا را بیشتر عنوان کرد.

رادیو فردا یکی از بخش‌های رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که در تلاش است اخبار و گزارش‌های دقيق و عينی و بی‌طرفانه را با هدف گردش آزاد اطلاعات در چارچوب اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

«جهان فهمید ایران سرزمینی نیست که فساد داشته باشد و این دارایی [بانک جهانی] را حیف و میل نمی‌کند.»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

ایران

هم‌رسانی این مطلب:

در حالی که مسئولان درباره وضعیت شیوع کرونا در تهران هشدار می‌دهند و آن را «کاملا قرمز» توصیف می‌کنند، آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران هم نشان می‌دهد که شمار ابتلاهای روزانه کووید-۱۹ در کل کشور نیز به بالاترین میزان در ماه‌های اخیر رسیده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ در تهران کاملا قرمز است، افزود: «اگر مداخله‌های جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت.»

وی تاکید کرد که طی یک نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها از جمله دورکاری مطرح شده است.

اوج کرونا در ایران

وی افزود: «آمار روزهای اخیر نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به گونه ای که فاصله‌ بین موج دوم و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود. با توجه به این که از روز شنبه تا به امروز در حال رصد وضعیت هستیم، به نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتاً این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.»

رییس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه الان میزان بالایی از مراجعات و بستری کرونا در کشور و تهران به مراکز درمانی افرادی هستند که قبلا یک بار مبتلا شده و مجددا دچار عفونت شده‌اند، گفت: «بنابراین بحثی که در رابطه با ایمنی جمعی داشتیم حتماً بحث غلط و پندار نادرستی است و اینکه بگوییم اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تهران و یا ایران مبتلا شوند، ایمنی ایجاد می شود، بحث درستی نیست.»

از سوی دیگر، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام آمار روزانه کرونا گفت: «با فوت ۱۸۳ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید و ۲۴ استان در وضعیت قرمز هستند.»

این آمار رسمی نشان می‌دهد که شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است.

خانم لاری افزود: «در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۳۰ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۷۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید.»

گرچه ابتلای روزانه بالای سه هزار نفر، دو روز پیش نیز با رقم ۳ هزار و ۴۹ ابتلا در آمار رسمی وزارت بهداشت ایران ثبت شده بود اما آمار ۲۴ ساعت اخیر و ثبت ۳ هزار و ۹۷ مورد ابتلای جدید بالاترین آمار در چند ماه اخیر ایران است. با این حال بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که آمار واقعی ابتلاهای روزانه بسیار بیشتر از آمارهای رسمی اعلام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار گفت: «استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گلستان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند.»

هم‌رسانی این مطلب:

مطالب بیشتر درباره

مطالب بیشتر درباره

میناوند پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان درگذشت.

آغاز مرحله نخست آزمایش انسانی واکسن کرونای تولیدی داروسازی شفا با مشارکت دختر رئیس نهاد مالک این شرکت داروسازی، هر چند با هدف اعتمادسازی عمومی به این واکسن صورت گرفته ولی به این گمانه‌زنی دامن زده که مایع تزریق شده به خانم مخبر واکسن و اساسا دارو نبوده؛ این ادعا تا چه حد قابل تایید است؟

واکسن کرونایی که ایران روز سه‌شنبه مرحله آزمایش انسانی آن را آغاز کرد یکی از پنج پروژه ایرانی ساخت واکسن کووید-۱۹ که در فهرست سازمان جهانی بهداشت ثبت شده و روش ساخت آن همانند دو واکسن چینی ساخت شرکت‌های «سینوفارم» و «سینوواک» است.

همه درباره بیماری ویروس کرونای ۲۰۱۹ (COVID-19) صحبت می‌کنند و هر سمتی که می‌نگرید اطلاعاتی درباره ویروس و چگونگی محافظت در برابر آن منتشر شده است. دانستن واقعیت برای آمادگی مناسب و محافظت از خود و عزیزان‌تان اهمیتی کلیدی دارد. متأسفانه، اطلاعات بسیاری وجود دارد که نادرست است. اطلاعات نادرست در زمان بروز یک بحران سلامت، مردم را در برابر ویروس کرونا، اشاعه ترس و انگ بیماری آسیب‌پذیر می‌سازد.

مطمئن شوید که واقعیات را از منابع قابل اطمینان به مانند یونیسف یا سازمان جهانی بهداشت دریافت می‌کنید. یونیسف با کارشناسان بین‌المللی سلامت و بهداشت همکاری می‌کند تا اطلاعات دقیق را فراهم کند. اطلاعاتی که شما بدان‌ اعتماد می‌کنید ریشه در آخرین تحقیقات اثبات‌شده علمی دارد. ما به ارائه آخرین اطلاعات ادامه خواهیم داد، بنابراین از این صفحه ما همیشه بازدید کنید تا از بهترین روش‌ها برای مراقبت از خود و خانواده‌تان آگاه شوید.

لطفا به ما کمک کنید تا با اطلاعات نادرست درباره بیماری ویروس کرونای ۲۰۱۹ مبارزه کنیم. این اطلاعات را با خانواده، دوستان و همکاران‌تان در میان گذاشته و اطمینان حاصل کنید که مردم واقعیات را درباره ویروس کرونا دانسته و می‌توانند از سلامتی‌شان محافظت کنند.

ایده‌هایی برای کمک به والدین و مراقبین که مهم‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهند

هشت نکته برای کمک به آسودگی خاطر کودکان و محافظت از آنها

اوج کرونا در ایران

آنچه باید درباره ماسک و نحوه آشنایی خانواده با آن بدانیم.

نکات غذایی آسان، به‌صرفه و سالم در دوران شیوع بیماری کرونا

توضیحات یک مامای متخصص درباره این که چطور از خود و فرزندتان محافظت کنید

۵ راهکار برای ایمن نگه داشتن فرزندتان در فضای مجازی

از شستشوی لبا‌س‌ها تا آماده‌سازی غذا – تمهیدات روزمره برای کمک به محافظت از خانواده‌تان

چگونه به کودک‌تان بر اساس دستورالعمل‌های تخصصی کنونی شیر دهید.

بازگشت به مدرسه در دوران همه گیری کرونا چگونه خواهد بود؟

بیماری کرونا: انتشار دستورالعمل مشترک فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی برای حمایت از کودکان و پشتیبانی از ادامه کار مدارس به شکل ایمن (در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا)

چگونه با شستشوی دست از خود و عزیزان‌مان محافظت کنیم


با عشق و محبت این فاصله‌ها را پر کنیم

چگونه خانواده‌های دارای فرزند می‌توانند خانه‌های خود را در هنگام شیوع ویروس کرونا سالم و ایمن نگه‌دارند؟

شش راهکار برای نوجوانانی که در حال تجربه یک وضعیت جدید و موقتی هستند

محل کار خود را برای مقابله با ویروس کرونا آماده کنید

اطلاعات درست و نادرست درباره ویروس کرونای جدید

کمک به کودکان برای مقابله با استرس به هنگام شیوع ویروس کرونا

شش روش برای اینکه بدن و ذهن خود را سالم و قوی نگه‌ دارید


بایدها و نبایدها درباره ویروس کرونا

چگونه از خود و کودکان‌مان در برابر کرونا محافظت کنیم

چطور به فرزندان‌تان کمک کنید تا با احساسات متفاوتی که در حال حاضر تجربه می‌کنند، کنار بیایند.

واکسن‌ها می‌توانند هم‌ اکنون و نیز در آینده از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

پاسخ به شایع‌ترین پرسش‌ها درباره واکسیناسیون کودکان در دوران همه‌گیری کرونا

بیماری ویروس کرونا، آنچه والدین بایستی بدانند

یونیسف بیش از ۱۸۲ هزار کیت تشخیص برای کمک به مقابله با همه‌گیری کرونا در ایران تهیه کرد

یونیسف سومین محموله کیت‌های تشخیص کرونا را تحویل انستیتو پاستور داد

اقلام کمکی یونیسف برای کودکان آسیب‌پذیر در دوران همه‌گیری کرونا با همکاری وزارت کشور در ۳۱ شهر توزیع می‌شود

یونیسف ۱۸.۵ تن تجهیزات محافظت فردی با هدف مهار شیوع کرونا به ایران ارسال کرد

اعلام برندگان مسابقه آثار هنری کودکان و نوجوانان درباره کرونا از سوی وزارت کشور و یونیسف در آستانه هفته ملی کودک

بیانیه هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، درباره اخلال در واکسیناسیون کودکان و خدمات اولیه سلامت به دلیل همه‌گیری جهانی بیماری کرونا

با بالا رفتن آمار موارد ابتلا به کرونا و علیرغم چالش‌های موجود، یونیسف همچنان به ارسال کالاهای حیاتی به کشورهای درگیر کرونا ادامه می‌دهد

توضیح یونیسف درباره تصاویر ماسک‌های منتسب به این سازمان در شبکه‌های اجتماعی

اوج کرونا در ایران
اوج کرونا در ایران
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *