با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم
با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

مرکز مشاوره زندگی خوب در کنار شماست تا در صورت نیاز شما را راهنمایی کند

در این مقاله در مورد موضوع دلتنگی بعد از طلاق عاطفی صحبت خواهیم کرد و به جواب سوال با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم می پردازیم.

طلاق عاطفی یکی از تلخ ترین اتفاق های زندگی هر فردی است و دلتنگی بعد از طلاق عاطفی یکی از شایع‌ترین حالت‌هایی است که به فرد دست می‌دهد. بعضی افراد بعد از مدتی پشیمان می شوند و می خواهند به زندگی گذشته خود بازگردند کمتر به سلامت فردی خود اهمیت می‌دهند و دیگر زمانی را به دوستان و خانواده خود اختصاص نمی دهد و ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را به گذشته فکر کند.

این افراد به حدی رسیده اند که نیاز به یک مشاور دارند تا مسئله را به صورت تخصصی بررسی کند. مشاور راهکارهایی برای رفع دلتنگی بعد از طلاق ارائه می کند.

 

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

اطلاعات تکمیلی در مورد طلاق

دو نفر در ارتباط بین فردی خود ممکن است روزهای بسیار خوبی را تجربه می کنند و بعد از مدتی که دچار تنش و ناراحتی و احساس ترس و تنهایی می شوند رابطه سراسر از عشق آن ها به طلاق عاطفی منجر می شود. ممکن است در ابتدای طلاق عاطفی با توجه به خاطرات بد اواخر رابطه چندان ناراحت نباشند اما بعد از گذشت مدتی با یادآوری خاطرات خوش دچار احساس دلتنگی و افسردگی و بی قراری می شوند.

به طور کلی می توان گفت طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین در تامین نیازهای عاطفی یکدیگر ناتوان هستند. نسبت به یکدیگر بی توجه بوده و  همدلی و همراهی بین زوجین وجود ندارد و همچنین بی اعتمادی و دروغ افزایش یافته و نارضایتی جنسی بیشتر می شود.
در واقع طلاق عاطفی به دنبال یک انتخاب نادرست و نداشتن مهارت های لازم به وجود می آید. با توجه به اینکه طلاق عاطفی تاثیرات مخربی روی سلامت فردی و اجتماعی می گذارد باید نزد یک مشاوره خانواده رفت علت را شناسایی کرد و به آموزش مهارتهای زندگی پرداخت.

از همه مهمتر مشاوره‌های قبل از ازدواج می تواند تا حد زیادی از طلاق عاطفی جلوگیری کند. شاید فکر کنید دلتنگی بعد از طلاق عاطفی تنها زنان را درگیر می کند و مردان از این مسئله رنج نمیبرند. اما یکی از دغدغه های مردان نیز این است که با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم. بهتر است بدانید مردان تا دقیقه آخر آرزو می کنند راهی برای آشتی کردن وجود داشته باشد و حاضرند تمام خاطرات تلخ را کنار بگذارند و همسرشان را به زندگی مجدد بازگردانند.
در واقع دلتنگی بعد از طلاق عاطفی یک امر کاملاً طبیعی است و به مرور زمان با بهره‌گیری از یک سری راهکارها می‌توانید این دلتنگی را کاهش دهید.

زمان تا حد زیادی می تواند دلتنگی بعد از طلاق عاطفی را التیام بخشد. در وهله اول به رفتارهای غلط و دلایل به وجود آمدن طلاق عاطفی بیندیشید و در جهت تغییر دادن آن ها تلاش کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که مشکلات حل نشده باشد و با عجله به فکر بازگرداندن شریک عاطفی خود باشید مشکلات قبلی تشدید شده و ضربه روحی بدتری به شما و همسرتان وارد می شود.

 

عامل اصلی شادی به روابط خانوادگی و دوستانه برمی‌گردد. به همین دلیل وقتی روابط اجتماعی و خویشاوندی و فامیلی کم می‌شود، فرد احساس تنهایی می‌کند و بر سلامت جسمی و روحی او تاثیر می گذارد.
گاهی فرد احساس تنهایی دارد که به معنای تنها بودن نیست. شما ممکن است مشغول به کاری باشید یا حتی ازدواج کرده باشید ولی دچار احساس تنهایی شوید. در واقع تنهایی یک حالت ذهنی دردناک از عدم ارتباط است. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که احساس تنهایی در افرادی که درون خانواده هستند و مشغول به کار بوده و در کار خود موفق هستند و یا ازدواج کردند شایع‌تر است.

تجربه تنهایی یک احساس شایعی است که ممکن است یه دوره گذرا و کوتاه داشته باشد. گاهی تنهاییبه دلیل تغییر وضعیت زندگی است، یعنی فرد در گذشته شرایط زندگی بهتری داشته و موفق تر بوده حالا طلاق گرفته و شرایط تغییر کرده و دچار احساس تنهایی می شود. تنهایی می‌تواند به علت های مختلفی باشد، مثل عوامل ذهنی، اجتماعی و احساسی.

هنگامی دچار احساس تنهایی می شوید که اتفاق هایی مثل طلاق عاطفی و جدایی برای شما اتفاق بیفتد. کیفیت یک رابطه در عزت نفس نیز موثر است، به این صورت که گاهی کیفیت پایین روابط عزت نفس فرد را کاهش می‌دهد. وقتی در یک رابطه افراد دچار طلاق عاطفی می شوند دیگر احساسات و افکار خود را با یکدیگر به اشتراک نمی‌گذارند و دچار احساس تنهایی و انزوا می شود.

یک رابطه عاطفی بد عزت نفس و اعتماد به نفس زوجین را کاهش می دهد. عزت نفس اعتقادی است که فرد نسبت به ارزش‌ها و معیارهای خود دارد. ب عبارت دیگر عزت نفس یعنی احساس مهم بودن و ارزشمند بودن. معمولا زنان بیشتر از مردان بعد از طلاق عاطفی دچار کمبود عزت نفس می شوند. به طور کلی می توان گفت خانواده و جامعه نقش موثری در تقویت عزت نفس دارد.

در دورانی که زوجین دچار طلاق عاطفی می شوند، زنان با این تفکر که عمر و جوانی خود را هدر داده اند و مردان نیز با احساس بی کفایتی و کاهش عزت نفس دچار افسردگی و انزوا طلبی می شوند. باید به این مسئله توجه داشته باشید که با این اتفاق ناگوار زندگی به پایان نرسیده و سعی در جبران رفتارها و اخلاق های بد خود داشته و هرچه سریع تر به زندگی عادی خود بازگردند. در این دوران افکار منفی را از خود دور کرده و سعی کنند به خاطرات بد گذشته فکر نکنند.

وقتی که زوجین زخم‌های رابطه قبلی را تسکین بخشیده و از نظر روحی به حالت نرمال سابق برگشتند می‌توانند زیر نظر مشاور وارد یک رابطه عاطفی جدید شوند. اما در نظر داشته باشید که برای ازدواج مجدد به هیچ عنوان عجله نکنند. به گفته روانشناسان یک سال زمان لازم است تا افراد بعد از تجربه طلاق عاطفی به زندگی عادی بازگردند. بنابراین ازدواج در زمان کمتر از روی احساسات و هیجانات بوده و احتمال زیادی وجود دارد که دوباره با شکست مواجه شود.

برای رسیدن به این مسئله که با دلتنگی بعداز طلاق عاطفی چه کنیم باید عوامل موثر را بررسی کنیم که در این بخش به آن می پردازیم.
اکثر مواقع زن و مرد به علت شرایط اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و فردی از هم جدا نمی شوند و به اجبار در یک خانه زندگی میکنند و خانه به جای شور و شادی به یک مکان پر تلاطم و آشفته تبدیل می شود.
طلاق عاطفی نام جدید بسوز و بساز قدیم است. زن و مرد اعتمادشان را نسبت به یکدیگر از دست داده اند و به جای حمایت از یکدیگر اعتماد به نفس همدیگر را پایین می آورند.
طلاق عاطفی یک طلاق پنهان است که خیلی شبیه به طلاق قانونی است ولی به دلیل یک سری شرایط فردی و اجتماعی آشکار نمی شود.
در طلاق عاطفی بعد از مدت طولانی بحث قهر و دعوا زوجین از یکدیگر متنفر می‌شوند و دیگر بود و نبود همسر برایشان فرقی ندارد. کاهش روابط خانوادگی، فامیلی، آگاهی نداشتن از مهارتهای زندگی از علل اصلی طلاق عاطفی هستند.
ازدواج احساسی را می توان یکی از دلایل اصلی طلاق عاطفی دانست. زوجین از روی احساسات تصمیم به ازدواج می‌گیرند و به مسائل مهم تر توجهی  نداشته و در طول دوران زندگی به دلیل کاهش احساس و هیجان این مسائل دارای اهمیت می شوند. با بروز طلاق عاطفی روابط خارج از خانواده زوجین زیاد می شود که منجر به آسیب های دیگری می گردد.
از دیگر علت‌های بروز طلاق عاطفی تفاوت های شخصیتی زوجین، داشتن اختلال شخصیت، ناتوانی در مهارتهای زندگی، ناتوانی در همدلی و همراهی، فقر و مشکلات اقتصادی، ازدواج با انتخاب غلط و ازدواج در سنین پایین است. کمرنگ شدن ایمان و اعتقادات مذهبی نیز می تواند علت به وجود آمدن طلاق عاطفی باشد.
از بین رفتن احساسات و عواطف و عدم ارضای نیازهای عاطفی یکدیگر منجر به طلاق عاطفی می گردد.

با اینکه به دنیا آمدن نوزاد می تواند زندگی را بسیار شیرین تر و لذت بخش تر کند و همراهی زوجین را در پی داشته باشد، اما در صورت رعایت نکردن مسائل بین فردی می تواند موجب غفلت زن و مرد از یکدیگر شود.

کاهش ابراز علاقه زوجین به یکدیگر با این تصور غلط که دوست داشتن را در عمل نشان می‌دهیم عاملی دیگر برای بروز طلاق عاطفی است. آماده نبودن فرد برای ازدواج و ازدواج تحمیلی نیز در بروز طلاق عاطفی بی‌تأثیر نیست.
اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل، نازایی زنان، تعارضات جنسی، عدم رعایت اصول اخلاقی و عدم تعهد، دخالت خانواده ها در زندگی مشترک، اختلاف طبقاتی بین زوجین، عدم رعایت بهداشت فردی از دیگر دلایل بروز طلاق عاطفی می باشند.

 

ازدواج بدون عشق هم عواقبی دارد.

برای اینکه بدانیم با دلتنگی بعداز طلاق عاطفی چه کنیم یا قبل از بروز آن پیشگیری کنید باید نشانه های آن را بدانیم که در ادامه به این موضوع می پردازیم.
طلاق عاطفی وضعیت نابسامانی است که زوجین فکر می‌کنند باید یکدیگر را تحمل کنند از این رو به فکر درست کردن شرایط و تغییر آن نیستند.
برای پیشگیری از طلاق عاطفی زوجین باید دست از تغییر دادن یکدیگر بر دارند زیرا که انسان ها فقط به خواست خود می توانند تغییر کنند.
زوجین هنگام دعوا نباید به دنبال مقصر باشند بلکه باید به دنبال حل مسئله باشند.
طلاق عاطفی ممکن است به خاطر نارضایتی جنسی، دروغگویی، بی اعتمادی، عدم ارضای نیازهای عاطفی، بی‌مسئولیتی رخ دهد

 

اگر زوجین در مراحل اولیه طلاق عاطفی باشند برقراری ارتباط زناشویی و جنسی می تواند مانع شود و رابطه را تقویت کند اما وقتی زمان زیادی از طلاق عاطفی می گذرد برقراری ارتباط زناشویی دشوار می‌شود.
ازدواج پیوند عاطفی بین زن و مرد است و دین اسلام نیز ازدواج را بر مبنای مودت و رحمت می داند که در غیر این صورت به سمت نابودی کشیده می شود.
یکی از روش های جلوگیری از طلاق عاطفی احترام گذاشتن و رعایت اصول اخلاقی است که خیلی از مسائل را حل میکند. بنابراین سعی کنید جملات تاثیرگذار و مثبت به همسرتان بگویید.
هیجان را به زندگیتان وارد کنید زیرا که اتفاقاتی که انتظارش را ندارید باعث بروز هیجانات شده و از طلاق عاطفی و دوری جلوگیری میکند.
مهارت های ارتباطی را تقویت کنید.
در ابتدای انتخاب همسر سعی کنید فردی که از لحاظ فرهنگی با شما همسان است را انتخاب کنید و در نشان دادن خودتان تظاهر نکنید.

طبق آخرین آمار جهان و کشور ۲۴ درصد طلاق قانونی وجود دارد. یعنی ۱/۴ از هر ازدواج به طلاق ختم می می‌شود و به همان میزان طلاق عاطفی نیز افزایش یافته است که به علت شرایط اجتماعی و فرهنگی زوجین می توانند از یکدیگر جدا شوند.
بهترین روش برای پیشگیری از طلاق عاطفی انتخاب درست شریک زندگی است. در صورت بروز طلاق عاطفی فرزندان نیز آسیب‌های شدیدی می بینند،
زیرا آنها اولین شاهد بحثهای شما بوده و هستند و مهر و محبت در زندگی این فرزندان جایی ندارد.
بهترین راه برای درمان طلاق عاطفی این است که نزد یک مشاوره خانواده و درمانگر بروید و مسئله را به صورت تخصصی بررسی کرده و تکنیک های لازم مهارتهای زندگی را آموزش ببینید.
موضوع این مقاله ” با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم ” است و به موضوع دلتنگی بعد از طلاق عاطفی و عوامل بروز طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از طلاق عاطفی پرداختیم. سعی کردیم با خواندن این مقاله به جواب سوال “با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم “برسید.

محمد حسین کرمانی

09/26/2020

وبلاگ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

مرکز مشاوره شمال تهران

متخصص زوج درمانی

مرکز مشاوره نوجوانان شرق تهران

بهترین روانشناس تهران

اختلاف سنی معکوس 

مرکز مشاوره خوب در تهران

Your Name (required)

Your Email (required)

Subject

Your Message

قطعا جدایی و طلاق اتفاق ساده‌ای در زندگی یک شخص نیست و پیامدهای بعد از آن نیز مانند دلتنگ شدن برای شوهر بعد از جدایی و غصه خوردن برای عشق از دست رفته کاملا طبیعی هستند. گاهی بعضی از افراد حتی تحت تاثیر این احساسات شدید قرار گرفته و تصمیم به بازگشت می‌گیرند. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید در این شرایط سخت قرار گرفته‌اید و بدنبال راه حل برای غلبه بر مشکلتان هستید. ما شرایط شما را به خوبی درک می‌کنیم و سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا بتوانید به نحو احسن با این احساسات ناخوشایند کنار بیایید.

فهرست مطالب

وقتی دو نفراز هم جدا می‌شوند، روزهای بدی که پشت سر گذاشته‌اند، به جدیدترین خاطره‌ای که از هم دارند، تبدیل می‌شود، اما لحظاتی نیز وجود دارد که هر کدام از طرفین از تغییراتی که در زندگیش ایجاد شده است، احساس تنهایی، آسیب‌پذیری و ترس می‌کند. در چنین لحظاتی است که یاد روزهای خوش گذشته زنده می‌شود. سعی نکنید احساسات و هیجاناتتان را سرکوب کنید، لازم است احساساتتان را در مراحل هیجانی بعد از طلاق تخلیه کنید. دوران بعد از جدایی سخت است، پس خودتان را برای تحمل این سختی‌ها آماده کنید.

 

متوجه باشید که طلاق زندگیتان را تغییر می‌دهد و کنار آمدن با این تغییرات همواره آسان نیست. لحظاتی پیش می‌آید که وسوسه می‌شوید به عقب برگردید، چون زندگی کردن در گذشته از روبه‌رو شدن با این واقعیت که باید زندگیتان را از نو بسازید، آسان‌تر است. به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که می‌توانید این شرایط را کنترل کنید؛ مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای جدا شدن از همسرتان و به پایان رساندن یک زندگی ناموفق گرفته‌اید. اجازه ندهید که ترس قضاوتتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات ناخوشایند و دلتنگی‌های شدید تصمیم به بازگشت می‌گیرند. آن‌ها تمام دلایلی که باعث جدایی آن‌ها از همسر سابقشان شده است را فراموش می‌کنند و فقط به فکر خاطرات خوش گذشته هستند. به همین خاطر بهتر است عجله نکنید و کمی دست نگه دارید و به خودتان فرصتی برای فکر کردن بدهید. با او در تماس نباشید و سعی نکنید به بهانه‌های مختلف به او پیام بدهید.

حتما بخوانید: دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی) در زنان و مردان

تهیه کردن فهرستی از دلایل جدایی و اختلافاتی که با هم داشتید، می‌تواند فکر خوبی باشد. همچنین ویژگی‌های مثبت رابطه سابقتان را هم فهرست کنید. بسیاری از همسرانی که تازه از هم جدا شده‌اند، آن‌قدر روی ویژگی‌های منفی رابطه‌شان تمرکز می‌کنند که نفرت تمام وجودشان را فرامی‌گیرد و قلبشان مملو از کینه نسبت به همسر سابقشان می‌شود. به این ترتیب کنار آمدن با غم جدایی و فراموش کردن زندگی گذشته سخت‌تر می‌شود. از یاد نبرید که هر فردی محاسن و معایب خود را دارد.

هیچ چیز آسان‌تر از این نیست که از همسر سابقتان یک دیو بسازید، اما برای موفق شدن در زندگی و رابطه آینده‌تان باید سهم خودتان را هم در این شکست عشقی قبول کنید. در اکثر طلاق‌ها هر دو نفر مقصرند و زندگی مشترک فقط به خاطر اشتباه‌های یک نفر به پایان نمی‌رسد. بنابراین خشمتان را به روشی سازنده مدیریت کنید.

گاهی اوقات به سنگ صبور و یک جفت گوش شنوا نیاز پیدا می‌کنید، در چنین شرایطی از درخواست کمک و تایید گرفتن از دوستان و خویشاوندانتان خجالت نکشید. اگر احساس کردید برایتان لازم است، برای سرو سامان دادن به افکارتان و رفع استرس به مشاور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چیست؟

تحمل کردن سیل احساسات منفی و ناخوشایند بعد از جدایی سلامتیتان را به خطر می‌اندازد، بنابراین سعی کنید در این دوران سخت به خودتان برسید و از خودتان مراقبت کنید. خوب بخوابید، حتی‌الامکان از استرس دوری کنید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید و تغذیه سالمی داشته باشید. مراقبت از خود در دوران طلاق و بعد از آن برای حفظ سلامتیتان لازم است.

مدتی طول می‌کشد تا از آسیب عاطفی و هیجانی بعد از جدایی بهبود پیدا کنید. گذراندن روزها مانند دوران قبل از جدایی فکر خوبی نیست، چون عادت‌های گذشته روزهای با هم بودن را به یادتان می‌آورد. برای این که فکرتان دائماً مشغول خاطرات دردناک گذشته نباشد، بهتر است خودتان را مشغول نگه دارید. بعضی افراد با غرق شدن در کار حواسشان را پرت می‌کنند. عده‌ای هم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید را شروع می‌کنند تا به این ترتیب فرصتی هم برای آشنا شدن با اشخاص جدید و تجربه‌های تازه پیدا کنند. هر کاری که دوست دارید برای منحرف کردن فکرتان از اتفاق دردناک جدایی انجام بدهید.

اکثر افراد وقتی در حال طلاق گرفتن از همسرشان هستند، تک‌تک لحظات روزشان را به تمام شدن این فرآیند دردناک فکر می‌کنند و به جز رهایی از این زندگی ناموفق به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. کمی هم برای کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و کاری انجام بدهید که باتریتان را دوباره شارژ کند. مثلاً می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید یا با خودتان خلوت کنید و کتاب بخوانید. وقتی احساس کلافگی کردید و فکر کردید که دیگر نمی‌توانید انبوه احساسات ناخوشایند را تحمل کنید، بگذارید ذهنتان روی موضوع دیگری به جز طلاق متمرکز شود.

تغییر محیط کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق را برایتان آسان‌تر می‌کند، بنابراین اگر امکان مسافرت کردن را دارید، برای یک تعطیلات کوتاه یا اقامت طولانی مدت به سفر بروید. اگر امکان نقل مکان به یک شهر یا کشور دیگر را دارید، دوران بعد از طلاق بهترین زمان برای این کار است که فرصتی طلایی را برای شروع جدید در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوران بعد از طلاق وقت مناسبی برای تنها ماندن نیست. تصمیم‌هایی که در این دوران باید بگیرید، بسیار مهم و بزرگند. اکنون باید برای به سلامت گذراندن دوران بعد از طلاق سرمایه‌گذاری کنید و خودتان را در حلقه افرادی قرار بدهید که در کمک کردن به شما مهارت دارند.

یادتان باشد که هرچقدر اطراف شما با اشخاص مورد علاقه‌تان شلوغ‌تر باشد کمتر دلتنگ عشق سابقتان می‌شوید.

حتما بخوانید: احساس مرد بعد از جدایی( پسرها بعد از جدایی چه حالی دارند؟)

به جای آن که خودتان را در خشم و نفرت غرق کنید، سعی کنید توجهتان را معطوف به اموری کنید که در حال حاضر برایتان اهمیت دارد. اگر فرزند دارید، تلاش کردن برای فرزندتان و رفع نیازهایش را به انگیزه اصلی خودتان تبدیل کنید. اگر فرزند ندارید، می‌توانید روی هدفی تمرکز کنید که مدت‌ها است می‌خواهید به آن برسید و تاکنون فرصتش را نداشته‌اید.

بعید نیست که بالغانه رفتار کردن و تاب‌آوری فرزندانتان گاهی اوقات متعجبتان کند. اما احتمالاً زمان‌هایی هم پیش می‌آید که خشم یا گوشه‌گیری فرزندانتان نگرانتان می‌کند. درک کنید که مسیر بهبود فرزندانتان مانند شما نیست و احساسات و مشاهدات آن‎ها با شما فرق دارد. برای خودتان و آن‌ها کتاب بخوانید. برای این که بهتر بتوانید سازو کارهای مقابله‌ای فرزندانتان را در دوران طلاق درک کنید، از منابع بیشتری مانند مشاور کودکان یا مربی مدرسه کمک بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه رفتارها و واکنش‌هایی مناسب این دوران است و چه رفتارهایی نیاز به توجه فوری دارد.

حتما بخوانید: آثار طلاق بر فرزندان: اضطراب، افسردگی، دوری از اجتماع و افت تحصیلی

درباره احساساتتان با خودتان صادق باشید. نوشتن خاطرات برای اکثر افرادی که در حال تجربه تغییر مهمی در زندگیشان هستند، مفید است. اگر نوشتن خاطرات کمکی نکرد، بهتر است برای مدیریت احساساتتان به یک مشاور مراجعه کنید. تصور این که می‌توانید درونی‌ترین احساساتتان را با یک متخصص حرفه‌ای در میان بگذارید که بعد از اتمام دوره مشاوره دیگر مجبور نیستید او را ببینید، آرامتان می‌کند.

چه ترس‌هایی دارید؟ از تنها ماندن می‌ترسید؟ نگرانید که مبادا جدا شدن از همسرتان به فرزندانتان آسیب بزند؟ از این واهمه دارید که چون بعد از طلاق به انسان دل شکسته و بداخلاقی تبدیل شده‌اید، تمام دوستانتان را فراری بدهید؟ نگرانی‌هایتان را بنویسید و سعی کنید جواب و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

می‌گویند زمان حلال تمام مشکلات است، هرچند برخی معتقدند که قلب شکسته هرگز ترمیم نمی‌شود و فقط به مرور زمان یاد می‌گیرید که چطور با غم جدایی کنار بیایید. درهر حال به خودتان فشار نیاورید، سرانجام روزی فرامی‌رسد که متوجه می‌شوید می‌توانید این غم را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

نفرت و کینه‌توزی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. طبیعی است که وجودتان بعد از جدایی مملو از احساسات منفی شود، اما سعی کنید پیش از هر چیز خودتان را ببخشید. خودتان را به خاطر شکست در ازدواج سرزنش نکنید. دلایل بسیاری برای فروپاشی زندگیتان وجود دارد، حسرت خوردن و پشیمانی جز آن که روحیه‌تان را ضعیف کند، ثمری ندارد.

وقتی از غم شکست در عشق و جدایی بهبود یافتید، در قلبتان را به روی عشق نبندید و کلید آن را دور نیاندازید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از خودتان سلب نکنید و خودتان را برای دوباره عاشق شدن آماده کنید. طلاق پایان دنیا نیست. نگذارید ترس‌هایتان مانع خوشبخت شدنتان بشود.

دلتنگی برای عشق از دست رفته بعد از جدایی و طلاق امری کاملا طبیعی است. شما می‌توانید به مرور زمان و با بکار بردن برخی از تکنیک‌ها این دلتنگی را کم و کمتر کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که باید به خودتان زمان بدهید و برای هیچ اقدامی عجله نکنید. احساساتی که اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنید نه خوب هستند و نه بد بلکه تنها احساسات طبیعی ناشی از نبود شخص موردعلاقه در زندگیتان است. پس یادتان باشد که جدایی به معنی تغییر است و شما باید خودتان را با آن تطبیق بدهید. گرفتن تصمیمات عجولانه مانند تلاش برای بازگشت به رابطه می‌تواند به ضرر شما باشد. لیستی از دلایلی که برای جدایی از عشقتان داشتید تهیه کنید و هرگاه دلتنگ شدید به آن مراجعه کنید. کسی را به خاطر شرایط موجود سرزنش نکنید بلکه برای بهتر شدن حالتان سر خود را به کارها و تفریحات مختلف مانند سفر و دوستان گرم کنید و در صورت نیاز حتما با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. مراقب سلامت روان خودتان و فرزندانتان باشید (البته اگر صاحب فرزند هستید). به شرایط موجود زمان بدهید و سعی کنید بخشش را بیاموزید. تمام این موارد دست به دست هم می‌توانند روحیه شما را بهتر کنند و موقعیت‌های عالی‌تری را بر سر راه شما قرار دهند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

12 بازدید

65 بازدید

298 بازدید

321 بازدید

269 بازدید

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من هفت ساله ازدواج کردم و الان ۲۸ سالمه و تو این مدت فقط سال اول ازدواجمون همسرم رفت سرکار و بعداز اون دیگه نرفت ومن هر کاری میکنم که شوهرم بره سرکار قبول نمیکنه و هربار که صحبت میکنم جز دعوا و فحاشی چیزی نصیبم نمیشه خسته شدم خودمم هیچ درآمدی ندارم وخرجی زندگیمونو پدرشوهرم میده همسرم میگه اگه یه کار اداری پیدا نکنم نمیرم سرکار منم دیگه نمیدونم چی بهش بگم وهرکاری از دستم براومده انجام دادم خودم افسردگی گرفتم و زندگیم بی معنی شده لطفا کمکم کنید

سلام دوست گرامی سرکار نرفتن همسرتان قطعاً برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته است. چون اشاره کردید خرج زندگی‌تان را پدرهمسرتان می‌دهد، با ایشان صحبت کنید تا این کار را انجام ندهد و به همسر شما اعلام کند که باید خودش سرکار برود. در صورتی که امکانش وجود دارد، همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

قطعا جدایی و طلاق اتفاق ساده‌ای در زندگی یک شخص نیست و پیامدهای بعد از آن نیز مانند دلتنگ شدن برای شوهر بعد از جدایی و غصه خوردن برای عشق از دست رفته کاملا طبیعی هستند. گاهی بعضی از افراد حتی تحت تاثیر این احساسات شدید قرار گرفته و تصمیم به بازگشت می‌گیرند. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید در این شرایط سخت قرار گرفته‌اید و بدنبال راه حل برای غلبه بر مشکلتان هستید. ما شرایط شما را به خوبی درک می‌کنیم و سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا بتوانید به نحو احسن با این احساسات ناخوشایند کنار بیایید.

فهرست مطالب

وقتی دو نفراز هم جدا می‌شوند، روزهای بدی که پشت سر گذاشته‌اند، به جدیدترین خاطره‌ای که از هم دارند، تبدیل می‌شود، اما لحظاتی نیز وجود دارد که هر کدام از طرفین از تغییراتی که در زندگیش ایجاد شده است، احساس تنهایی، آسیب‌پذیری و ترس می‌کند. در چنین لحظاتی است که یاد روزهای خوش گذشته زنده می‌شود. سعی نکنید احساسات و هیجاناتتان را سرکوب کنید، لازم است احساساتتان را در مراحل هیجانی بعد از طلاق تخلیه کنید. دوران بعد از جدایی سخت است، پس خودتان را برای تحمل این سختی‌ها آماده کنید.

 

متوجه باشید که طلاق زندگیتان را تغییر می‌دهد و کنار آمدن با این تغییرات همواره آسان نیست. لحظاتی پیش می‌آید که وسوسه می‌شوید به عقب برگردید، چون زندگی کردن در گذشته از روبه‌رو شدن با این واقعیت که باید زندگیتان را از نو بسازید، آسان‌تر است. به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که می‌توانید این شرایط را کنترل کنید؛ مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای جدا شدن از همسرتان و به پایان رساندن یک زندگی ناموفق گرفته‌اید. اجازه ندهید که ترس قضاوتتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات ناخوشایند و دلتنگی‌های شدید تصمیم به بازگشت می‌گیرند. آن‌ها تمام دلایلی که باعث جدایی آن‌ها از همسر سابقشان شده است را فراموش می‌کنند و فقط به فکر خاطرات خوش گذشته هستند. به همین خاطر بهتر است عجله نکنید و کمی دست نگه دارید و به خودتان فرصتی برای فکر کردن بدهید. با او در تماس نباشید و سعی نکنید به بهانه‌های مختلف به او پیام بدهید.

حتما بخوانید: دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی) در زنان و مردان

تهیه کردن فهرستی از دلایل جدایی و اختلافاتی که با هم داشتید، می‌تواند فکر خوبی باشد. همچنین ویژگی‌های مثبت رابطه سابقتان را هم فهرست کنید. بسیاری از همسرانی که تازه از هم جدا شده‌اند، آن‌قدر روی ویژگی‌های منفی رابطه‌شان تمرکز می‌کنند که نفرت تمام وجودشان را فرامی‌گیرد و قلبشان مملو از کینه نسبت به همسر سابقشان می‌شود. به این ترتیب کنار آمدن با غم جدایی و فراموش کردن زندگی گذشته سخت‌تر می‌شود. از یاد نبرید که هر فردی محاسن و معایب خود را دارد.

هیچ چیز آسان‌تر از این نیست که از همسر سابقتان یک دیو بسازید، اما برای موفق شدن در زندگی و رابطه آینده‌تان باید سهم خودتان را هم در این شکست عشقی قبول کنید. در اکثر طلاق‌ها هر دو نفر مقصرند و زندگی مشترک فقط به خاطر اشتباه‌های یک نفر به پایان نمی‌رسد. بنابراین خشمتان را به روشی سازنده مدیریت کنید.

گاهی اوقات به سنگ صبور و یک جفت گوش شنوا نیاز پیدا می‌کنید، در چنین شرایطی از درخواست کمک و تایید گرفتن از دوستان و خویشاوندانتان خجالت نکشید. اگر احساس کردید برایتان لازم است، برای سرو سامان دادن به افکارتان و رفع استرس به مشاور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چیست؟

تحمل کردن سیل احساسات منفی و ناخوشایند بعد از جدایی سلامتیتان را به خطر می‌اندازد، بنابراین سعی کنید در این دوران سخت به خودتان برسید و از خودتان مراقبت کنید. خوب بخوابید، حتی‌الامکان از استرس دوری کنید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید و تغذیه سالمی داشته باشید. مراقبت از خود در دوران طلاق و بعد از آن برای حفظ سلامتیتان لازم است.

مدتی طول می‌کشد تا از آسیب عاطفی و هیجانی بعد از جدایی بهبود پیدا کنید. گذراندن روزها مانند دوران قبل از جدایی فکر خوبی نیست، چون عادت‌های گذشته روزهای با هم بودن را به یادتان می‌آورد. برای این که فکرتان دائماً مشغول خاطرات دردناک گذشته نباشد، بهتر است خودتان را مشغول نگه دارید. بعضی افراد با غرق شدن در کار حواسشان را پرت می‌کنند. عده‌ای هم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید را شروع می‌کنند تا به این ترتیب فرصتی هم برای آشنا شدن با اشخاص جدید و تجربه‌های تازه پیدا کنند. هر کاری که دوست دارید برای منحرف کردن فکرتان از اتفاق دردناک جدایی انجام بدهید.

اکثر افراد وقتی در حال طلاق گرفتن از همسرشان هستند، تک‌تک لحظات روزشان را به تمام شدن این فرآیند دردناک فکر می‌کنند و به جز رهایی از این زندگی ناموفق به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. کمی هم برای کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و کاری انجام بدهید که باتریتان را دوباره شارژ کند. مثلاً می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید یا با خودتان خلوت کنید و کتاب بخوانید. وقتی احساس کلافگی کردید و فکر کردید که دیگر نمی‌توانید انبوه احساسات ناخوشایند را تحمل کنید، بگذارید ذهنتان روی موضوع دیگری به جز طلاق متمرکز شود.

تغییر محیط کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق را برایتان آسان‌تر می‌کند، بنابراین اگر امکان مسافرت کردن را دارید، برای یک تعطیلات کوتاه یا اقامت طولانی مدت به سفر بروید. اگر امکان نقل مکان به یک شهر یا کشور دیگر را دارید، دوران بعد از طلاق بهترین زمان برای این کار است که فرصتی طلایی را برای شروع جدید در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوران بعد از طلاق وقت مناسبی برای تنها ماندن نیست. تصمیم‌هایی که در این دوران باید بگیرید، بسیار مهم و بزرگند. اکنون باید برای به سلامت گذراندن دوران بعد از طلاق سرمایه‌گذاری کنید و خودتان را در حلقه افرادی قرار بدهید که در کمک کردن به شما مهارت دارند.

یادتان باشد که هرچقدر اطراف شما با اشخاص مورد علاقه‌تان شلوغ‌تر باشد کمتر دلتنگ عشق سابقتان می‌شوید.

حتما بخوانید: احساس مرد بعد از جدایی( پسرها بعد از جدایی چه حالی دارند؟)

به جای آن که خودتان را در خشم و نفرت غرق کنید، سعی کنید توجهتان را معطوف به اموری کنید که در حال حاضر برایتان اهمیت دارد. اگر فرزند دارید، تلاش کردن برای فرزندتان و رفع نیازهایش را به انگیزه اصلی خودتان تبدیل کنید. اگر فرزند ندارید، می‌توانید روی هدفی تمرکز کنید که مدت‌ها است می‌خواهید به آن برسید و تاکنون فرصتش را نداشته‌اید.

بعید نیست که بالغانه رفتار کردن و تاب‌آوری فرزندانتان گاهی اوقات متعجبتان کند. اما احتمالاً زمان‌هایی هم پیش می‌آید که خشم یا گوشه‌گیری فرزندانتان نگرانتان می‌کند. درک کنید که مسیر بهبود فرزندانتان مانند شما نیست و احساسات و مشاهدات آن‎ها با شما فرق دارد. برای خودتان و آن‌ها کتاب بخوانید. برای این که بهتر بتوانید سازو کارهای مقابله‌ای فرزندانتان را در دوران طلاق درک کنید، از منابع بیشتری مانند مشاور کودکان یا مربی مدرسه کمک بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه رفتارها و واکنش‌هایی مناسب این دوران است و چه رفتارهایی نیاز به توجه فوری دارد.

حتما بخوانید: آثار طلاق بر فرزندان: اضطراب، افسردگی، دوری از اجتماع و افت تحصیلی

درباره احساساتتان با خودتان صادق باشید. نوشتن خاطرات برای اکثر افرادی که در حال تجربه تغییر مهمی در زندگیشان هستند، مفید است. اگر نوشتن خاطرات کمکی نکرد، بهتر است برای مدیریت احساساتتان به یک مشاور مراجعه کنید. تصور این که می‌توانید درونی‌ترین احساساتتان را با یک متخصص حرفه‌ای در میان بگذارید که بعد از اتمام دوره مشاوره دیگر مجبور نیستید او را ببینید، آرامتان می‌کند.

چه ترس‌هایی دارید؟ از تنها ماندن می‌ترسید؟ نگرانید که مبادا جدا شدن از همسرتان به فرزندانتان آسیب بزند؟ از این واهمه دارید که چون بعد از طلاق به انسان دل شکسته و بداخلاقی تبدیل شده‌اید، تمام دوستانتان را فراری بدهید؟ نگرانی‌هایتان را بنویسید و سعی کنید جواب و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

می‌گویند زمان حلال تمام مشکلات است، هرچند برخی معتقدند که قلب شکسته هرگز ترمیم نمی‌شود و فقط به مرور زمان یاد می‌گیرید که چطور با غم جدایی کنار بیایید. درهر حال به خودتان فشار نیاورید، سرانجام روزی فرامی‌رسد که متوجه می‌شوید می‌توانید این غم را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

نفرت و کینه‌توزی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. طبیعی است که وجودتان بعد از جدایی مملو از احساسات منفی شود، اما سعی کنید پیش از هر چیز خودتان را ببخشید. خودتان را به خاطر شکست در ازدواج سرزنش نکنید. دلایل بسیاری برای فروپاشی زندگیتان وجود دارد، حسرت خوردن و پشیمانی جز آن که روحیه‌تان را ضعیف کند، ثمری ندارد.

وقتی از غم شکست در عشق و جدایی بهبود یافتید، در قلبتان را به روی عشق نبندید و کلید آن را دور نیاندازید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از خودتان سلب نکنید و خودتان را برای دوباره عاشق شدن آماده کنید. طلاق پایان دنیا نیست. نگذارید ترس‌هایتان مانع خوشبخت شدنتان بشود.

دلتنگی برای عشق از دست رفته بعد از جدایی و طلاق امری کاملا طبیعی است. شما می‌توانید به مرور زمان و با بکار بردن برخی از تکنیک‌ها این دلتنگی را کم و کمتر کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که باید به خودتان زمان بدهید و برای هیچ اقدامی عجله نکنید. احساساتی که اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنید نه خوب هستند و نه بد بلکه تنها احساسات طبیعی ناشی از نبود شخص موردعلاقه در زندگیتان است. پس یادتان باشد که جدایی به معنی تغییر است و شما باید خودتان را با آن تطبیق بدهید. گرفتن تصمیمات عجولانه مانند تلاش برای بازگشت به رابطه می‌تواند به ضرر شما باشد. لیستی از دلایلی که برای جدایی از عشقتان داشتید تهیه کنید و هرگاه دلتنگ شدید به آن مراجعه کنید. کسی را به خاطر شرایط موجود سرزنش نکنید بلکه برای بهتر شدن حالتان سر خود را به کارها و تفریحات مختلف مانند سفر و دوستان گرم کنید و در صورت نیاز حتما با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. مراقب سلامت روان خودتان و فرزندانتان باشید (البته اگر صاحب فرزند هستید). به شرایط موجود زمان بدهید و سعی کنید بخشش را بیاموزید. تمام این موارد دست به دست هم می‌توانند روحیه شما را بهتر کنند و موقعیت‌های عالی‌تری را بر سر راه شما قرار دهند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

12 بازدید

65 بازدید

298 بازدید

321 بازدید

269 بازدید

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من هفت ساله ازدواج کردم و الان ۲۸ سالمه و تو این مدت فقط سال اول ازدواجمون همسرم رفت سرکار و بعداز اون دیگه نرفت ومن هر کاری میکنم که شوهرم بره سرکار قبول نمیکنه و هربار که صحبت میکنم جز دعوا و فحاشی چیزی نصیبم نمیشه خسته شدم خودمم هیچ درآمدی ندارم وخرجی زندگیمونو پدرشوهرم میده همسرم میگه اگه یه کار اداری پیدا نکنم نمیرم سرکار منم دیگه نمیدونم چی بهش بگم وهرکاری از دستم براومده انجام دادم خودم افسردگی گرفتم و زندگیم بی معنی شده لطفا کمکم کنید

سلام دوست گرامی سرکار نرفتن همسرتان قطعاً برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته است. چون اشاره کردید خرج زندگی‌تان را پدرهمسرتان می‌دهد، با ایشان صحبت کنید تا این کار را انجام ندهد و به همسر شما اعلام کند که باید خودش سرکار برود. در صورتی که امکانش وجود دارد، همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

قطعا جدایی و طلاق اتفاق ساده‌ای در زندگی یک شخص نیست و پیامدهای بعد از آن نیز مانند دلتنگ شدن برای شوهر بعد از جدایی و غصه خوردن برای عشق از دست رفته کاملا طبیعی هستند. گاهی بعضی از افراد حتی تحت تاثیر این احساسات شدید قرار گرفته و تصمیم به بازگشت می‌گیرند. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید در این شرایط سخت قرار گرفته‌اید و بدنبال راه حل برای غلبه بر مشکلتان هستید. ما شرایط شما را به خوبی درک می‌کنیم و سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا بتوانید به نحو احسن با این احساسات ناخوشایند کنار بیایید.

فهرست مطالب

وقتی دو نفراز هم جدا می‌شوند، روزهای بدی که پشت سر گذاشته‌اند، به جدیدترین خاطره‌ای که از هم دارند، تبدیل می‌شود، اما لحظاتی نیز وجود دارد که هر کدام از طرفین از تغییراتی که در زندگیش ایجاد شده است، احساس تنهایی، آسیب‌پذیری و ترس می‌کند. در چنین لحظاتی است که یاد روزهای خوش گذشته زنده می‌شود. سعی نکنید احساسات و هیجاناتتان را سرکوب کنید، لازم است احساساتتان را در مراحل هیجانی بعد از طلاق تخلیه کنید. دوران بعد از جدایی سخت است، پس خودتان را برای تحمل این سختی‌ها آماده کنید.

 

متوجه باشید که طلاق زندگیتان را تغییر می‌دهد و کنار آمدن با این تغییرات همواره آسان نیست. لحظاتی پیش می‌آید که وسوسه می‌شوید به عقب برگردید، چون زندگی کردن در گذشته از روبه‌رو شدن با این واقعیت که باید زندگیتان را از نو بسازید، آسان‌تر است. به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که می‌توانید این شرایط را کنترل کنید؛ مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای جدا شدن از همسرتان و به پایان رساندن یک زندگی ناموفق گرفته‌اید. اجازه ندهید که ترس قضاوتتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات ناخوشایند و دلتنگی‌های شدید تصمیم به بازگشت می‌گیرند. آن‌ها تمام دلایلی که باعث جدایی آن‌ها از همسر سابقشان شده است را فراموش می‌کنند و فقط به فکر خاطرات خوش گذشته هستند. به همین خاطر بهتر است عجله نکنید و کمی دست نگه دارید و به خودتان فرصتی برای فکر کردن بدهید. با او در تماس نباشید و سعی نکنید به بهانه‌های مختلف به او پیام بدهید.

حتما بخوانید: دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی) در زنان و مردان

تهیه کردن فهرستی از دلایل جدایی و اختلافاتی که با هم داشتید، می‌تواند فکر خوبی باشد. همچنین ویژگی‌های مثبت رابطه سابقتان را هم فهرست کنید. بسیاری از همسرانی که تازه از هم جدا شده‌اند، آن‌قدر روی ویژگی‌های منفی رابطه‌شان تمرکز می‌کنند که نفرت تمام وجودشان را فرامی‌گیرد و قلبشان مملو از کینه نسبت به همسر سابقشان می‌شود. به این ترتیب کنار آمدن با غم جدایی و فراموش کردن زندگی گذشته سخت‌تر می‌شود. از یاد نبرید که هر فردی محاسن و معایب خود را دارد.

هیچ چیز آسان‌تر از این نیست که از همسر سابقتان یک دیو بسازید، اما برای موفق شدن در زندگی و رابطه آینده‌تان باید سهم خودتان را هم در این شکست عشقی قبول کنید. در اکثر طلاق‌ها هر دو نفر مقصرند و زندگی مشترک فقط به خاطر اشتباه‌های یک نفر به پایان نمی‌رسد. بنابراین خشمتان را به روشی سازنده مدیریت کنید.

گاهی اوقات به سنگ صبور و یک جفت گوش شنوا نیاز پیدا می‌کنید، در چنین شرایطی از درخواست کمک و تایید گرفتن از دوستان و خویشاوندانتان خجالت نکشید. اگر احساس کردید برایتان لازم است، برای سرو سامان دادن به افکارتان و رفع استرس به مشاور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چیست؟

تحمل کردن سیل احساسات منفی و ناخوشایند بعد از جدایی سلامتیتان را به خطر می‌اندازد، بنابراین سعی کنید در این دوران سخت به خودتان برسید و از خودتان مراقبت کنید. خوب بخوابید، حتی‌الامکان از استرس دوری کنید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید و تغذیه سالمی داشته باشید. مراقبت از خود در دوران طلاق و بعد از آن برای حفظ سلامتیتان لازم است.

مدتی طول می‌کشد تا از آسیب عاطفی و هیجانی بعد از جدایی بهبود پیدا کنید. گذراندن روزها مانند دوران قبل از جدایی فکر خوبی نیست، چون عادت‌های گذشته روزهای با هم بودن را به یادتان می‌آورد. برای این که فکرتان دائماً مشغول خاطرات دردناک گذشته نباشد، بهتر است خودتان را مشغول نگه دارید. بعضی افراد با غرق شدن در کار حواسشان را پرت می‌کنند. عده‌ای هم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید را شروع می‌کنند تا به این ترتیب فرصتی هم برای آشنا شدن با اشخاص جدید و تجربه‌های تازه پیدا کنند. هر کاری که دوست دارید برای منحرف کردن فکرتان از اتفاق دردناک جدایی انجام بدهید.

اکثر افراد وقتی در حال طلاق گرفتن از همسرشان هستند، تک‌تک لحظات روزشان را به تمام شدن این فرآیند دردناک فکر می‌کنند و به جز رهایی از این زندگی ناموفق به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. کمی هم برای کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و کاری انجام بدهید که باتریتان را دوباره شارژ کند. مثلاً می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید یا با خودتان خلوت کنید و کتاب بخوانید. وقتی احساس کلافگی کردید و فکر کردید که دیگر نمی‌توانید انبوه احساسات ناخوشایند را تحمل کنید، بگذارید ذهنتان روی موضوع دیگری به جز طلاق متمرکز شود.

تغییر محیط کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق را برایتان آسان‌تر می‌کند، بنابراین اگر امکان مسافرت کردن را دارید، برای یک تعطیلات کوتاه یا اقامت طولانی مدت به سفر بروید. اگر امکان نقل مکان به یک شهر یا کشور دیگر را دارید، دوران بعد از طلاق بهترین زمان برای این کار است که فرصتی طلایی را برای شروع جدید در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوران بعد از طلاق وقت مناسبی برای تنها ماندن نیست. تصمیم‌هایی که در این دوران باید بگیرید، بسیار مهم و بزرگند. اکنون باید برای به سلامت گذراندن دوران بعد از طلاق سرمایه‌گذاری کنید و خودتان را در حلقه افرادی قرار بدهید که در کمک کردن به شما مهارت دارند.

یادتان باشد که هرچقدر اطراف شما با اشخاص مورد علاقه‌تان شلوغ‌تر باشد کمتر دلتنگ عشق سابقتان می‌شوید.

حتما بخوانید: احساس مرد بعد از جدایی( پسرها بعد از جدایی چه حالی دارند؟)

به جای آن که خودتان را در خشم و نفرت غرق کنید، سعی کنید توجهتان را معطوف به اموری کنید که در حال حاضر برایتان اهمیت دارد. اگر فرزند دارید، تلاش کردن برای فرزندتان و رفع نیازهایش را به انگیزه اصلی خودتان تبدیل کنید. اگر فرزند ندارید، می‌توانید روی هدفی تمرکز کنید که مدت‌ها است می‌خواهید به آن برسید و تاکنون فرصتش را نداشته‌اید.

بعید نیست که بالغانه رفتار کردن و تاب‌آوری فرزندانتان گاهی اوقات متعجبتان کند. اما احتمالاً زمان‌هایی هم پیش می‌آید که خشم یا گوشه‌گیری فرزندانتان نگرانتان می‌کند. درک کنید که مسیر بهبود فرزندانتان مانند شما نیست و احساسات و مشاهدات آن‎ها با شما فرق دارد. برای خودتان و آن‌ها کتاب بخوانید. برای این که بهتر بتوانید سازو کارهای مقابله‌ای فرزندانتان را در دوران طلاق درک کنید، از منابع بیشتری مانند مشاور کودکان یا مربی مدرسه کمک بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه رفتارها و واکنش‌هایی مناسب این دوران است و چه رفتارهایی نیاز به توجه فوری دارد.

حتما بخوانید: آثار طلاق بر فرزندان: اضطراب، افسردگی، دوری از اجتماع و افت تحصیلی

درباره احساساتتان با خودتان صادق باشید. نوشتن خاطرات برای اکثر افرادی که در حال تجربه تغییر مهمی در زندگیشان هستند، مفید است. اگر نوشتن خاطرات کمکی نکرد، بهتر است برای مدیریت احساساتتان به یک مشاور مراجعه کنید. تصور این که می‌توانید درونی‌ترین احساساتتان را با یک متخصص حرفه‌ای در میان بگذارید که بعد از اتمام دوره مشاوره دیگر مجبور نیستید او را ببینید، آرامتان می‌کند.

چه ترس‌هایی دارید؟ از تنها ماندن می‌ترسید؟ نگرانید که مبادا جدا شدن از همسرتان به فرزندانتان آسیب بزند؟ از این واهمه دارید که چون بعد از طلاق به انسان دل شکسته و بداخلاقی تبدیل شده‌اید، تمام دوستانتان را فراری بدهید؟ نگرانی‌هایتان را بنویسید و سعی کنید جواب و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

می‌گویند زمان حلال تمام مشکلات است، هرچند برخی معتقدند که قلب شکسته هرگز ترمیم نمی‌شود و فقط به مرور زمان یاد می‌گیرید که چطور با غم جدایی کنار بیایید. درهر حال به خودتان فشار نیاورید، سرانجام روزی فرامی‌رسد که متوجه می‌شوید می‌توانید این غم را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

نفرت و کینه‌توزی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. طبیعی است که وجودتان بعد از جدایی مملو از احساسات منفی شود، اما سعی کنید پیش از هر چیز خودتان را ببخشید. خودتان را به خاطر شکست در ازدواج سرزنش نکنید. دلایل بسیاری برای فروپاشی زندگیتان وجود دارد، حسرت خوردن و پشیمانی جز آن که روحیه‌تان را ضعیف کند، ثمری ندارد.

وقتی از غم شکست در عشق و جدایی بهبود یافتید، در قلبتان را به روی عشق نبندید و کلید آن را دور نیاندازید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از خودتان سلب نکنید و خودتان را برای دوباره عاشق شدن آماده کنید. طلاق پایان دنیا نیست. نگذارید ترس‌هایتان مانع خوشبخت شدنتان بشود.

دلتنگی برای عشق از دست رفته بعد از جدایی و طلاق امری کاملا طبیعی است. شما می‌توانید به مرور زمان و با بکار بردن برخی از تکنیک‌ها این دلتنگی را کم و کمتر کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که باید به خودتان زمان بدهید و برای هیچ اقدامی عجله نکنید. احساساتی که اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنید نه خوب هستند و نه بد بلکه تنها احساسات طبیعی ناشی از نبود شخص موردعلاقه در زندگیتان است. پس یادتان باشد که جدایی به معنی تغییر است و شما باید خودتان را با آن تطبیق بدهید. گرفتن تصمیمات عجولانه مانند تلاش برای بازگشت به رابطه می‌تواند به ضرر شما باشد. لیستی از دلایلی که برای جدایی از عشقتان داشتید تهیه کنید و هرگاه دلتنگ شدید به آن مراجعه کنید. کسی را به خاطر شرایط موجود سرزنش نکنید بلکه برای بهتر شدن حالتان سر خود را به کارها و تفریحات مختلف مانند سفر و دوستان گرم کنید و در صورت نیاز حتما با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. مراقب سلامت روان خودتان و فرزندانتان باشید (البته اگر صاحب فرزند هستید). به شرایط موجود زمان بدهید و سعی کنید بخشش را بیاموزید. تمام این موارد دست به دست هم می‌توانند روحیه شما را بهتر کنند و موقعیت‌های عالی‌تری را بر سر راه شما قرار دهند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

12 بازدید

65 بازدید

298 بازدید

321 بازدید

269 بازدید

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من هفت ساله ازدواج کردم و الان ۲۸ سالمه و تو این مدت فقط سال اول ازدواجمون همسرم رفت سرکار و بعداز اون دیگه نرفت ومن هر کاری میکنم که شوهرم بره سرکار قبول نمیکنه و هربار که صحبت میکنم جز دعوا و فحاشی چیزی نصیبم نمیشه خسته شدم خودمم هیچ درآمدی ندارم وخرجی زندگیمونو پدرشوهرم میده همسرم میگه اگه یه کار اداری پیدا نکنم نمیرم سرکار منم دیگه نمیدونم چی بهش بگم وهرکاری از دستم براومده انجام دادم خودم افسردگی گرفتم و زندگیم بی معنی شده لطفا کمکم کنید

سلام دوست گرامی سرکار نرفتن همسرتان قطعاً برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته است. چون اشاره کردید خرج زندگی‌تان را پدرهمسرتان می‌دهد، با ایشان صحبت کنید تا این کار را انجام ندهد و به همسر شما اعلام کند که باید خودش سرکار برود. در صورتی که امکانش وجود دارد، همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

قطعا جدایی و طلاق اتفاق ساده‌ای در زندگی یک شخص نیست و پیامدهای بعد از آن نیز مانند دلتنگ شدن برای شوهر بعد از جدایی و غصه خوردن برای عشق از دست رفته کاملا طبیعی هستند. گاهی بعضی از افراد حتی تحت تاثیر این احساسات شدید قرار گرفته و تصمیم به بازگشت می‌گیرند. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید در این شرایط سخت قرار گرفته‌اید و بدنبال راه حل برای غلبه بر مشکلتان هستید. ما شرایط شما را به خوبی درک می‌کنیم و سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا بتوانید به نحو احسن با این احساسات ناخوشایند کنار بیایید.

فهرست مطالب

وقتی دو نفراز هم جدا می‌شوند، روزهای بدی که پشت سر گذاشته‌اند، به جدیدترین خاطره‌ای که از هم دارند، تبدیل می‌شود، اما لحظاتی نیز وجود دارد که هر کدام از طرفین از تغییراتی که در زندگیش ایجاد شده است، احساس تنهایی، آسیب‌پذیری و ترس می‌کند. در چنین لحظاتی است که یاد روزهای خوش گذشته زنده می‌شود. سعی نکنید احساسات و هیجاناتتان را سرکوب کنید، لازم است احساساتتان را در مراحل هیجانی بعد از طلاق تخلیه کنید. دوران بعد از جدایی سخت است، پس خودتان را برای تحمل این سختی‌ها آماده کنید.

 

متوجه باشید که طلاق زندگیتان را تغییر می‌دهد و کنار آمدن با این تغییرات همواره آسان نیست. لحظاتی پیش می‌آید که وسوسه می‌شوید به عقب برگردید، چون زندگی کردن در گذشته از روبه‌رو شدن با این واقعیت که باید زندگیتان را از نو بسازید، آسان‌تر است. به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که می‌توانید این شرایط را کنترل کنید؛ مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای جدا شدن از همسرتان و به پایان رساندن یک زندگی ناموفق گرفته‌اید. اجازه ندهید که ترس قضاوتتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات ناخوشایند و دلتنگی‌های شدید تصمیم به بازگشت می‌گیرند. آن‌ها تمام دلایلی که باعث جدایی آن‌ها از همسر سابقشان شده است را فراموش می‌کنند و فقط به فکر خاطرات خوش گذشته هستند. به همین خاطر بهتر است عجله نکنید و کمی دست نگه دارید و به خودتان فرصتی برای فکر کردن بدهید. با او در تماس نباشید و سعی نکنید به بهانه‌های مختلف به او پیام بدهید.

حتما بخوانید: دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی) در زنان و مردان

تهیه کردن فهرستی از دلایل جدایی و اختلافاتی که با هم داشتید، می‌تواند فکر خوبی باشد. همچنین ویژگی‌های مثبت رابطه سابقتان را هم فهرست کنید. بسیاری از همسرانی که تازه از هم جدا شده‌اند، آن‌قدر روی ویژگی‌های منفی رابطه‌شان تمرکز می‌کنند که نفرت تمام وجودشان را فرامی‌گیرد و قلبشان مملو از کینه نسبت به همسر سابقشان می‌شود. به این ترتیب کنار آمدن با غم جدایی و فراموش کردن زندگی گذشته سخت‌تر می‌شود. از یاد نبرید که هر فردی محاسن و معایب خود را دارد.

هیچ چیز آسان‌تر از این نیست که از همسر سابقتان یک دیو بسازید، اما برای موفق شدن در زندگی و رابطه آینده‌تان باید سهم خودتان را هم در این شکست عشقی قبول کنید. در اکثر طلاق‌ها هر دو نفر مقصرند و زندگی مشترک فقط به خاطر اشتباه‌های یک نفر به پایان نمی‌رسد. بنابراین خشمتان را به روشی سازنده مدیریت کنید.

گاهی اوقات به سنگ صبور و یک جفت گوش شنوا نیاز پیدا می‌کنید، در چنین شرایطی از درخواست کمک و تایید گرفتن از دوستان و خویشاوندانتان خجالت نکشید. اگر احساس کردید برایتان لازم است، برای سرو سامان دادن به افکارتان و رفع استرس به مشاور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چیست؟

تحمل کردن سیل احساسات منفی و ناخوشایند بعد از جدایی سلامتیتان را به خطر می‌اندازد، بنابراین سعی کنید در این دوران سخت به خودتان برسید و از خودتان مراقبت کنید. خوب بخوابید، حتی‌الامکان از استرس دوری کنید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید و تغذیه سالمی داشته باشید. مراقبت از خود در دوران طلاق و بعد از آن برای حفظ سلامتیتان لازم است.

مدتی طول می‌کشد تا از آسیب عاطفی و هیجانی بعد از جدایی بهبود پیدا کنید. گذراندن روزها مانند دوران قبل از جدایی فکر خوبی نیست، چون عادت‌های گذشته روزهای با هم بودن را به یادتان می‌آورد. برای این که فکرتان دائماً مشغول خاطرات دردناک گذشته نباشد، بهتر است خودتان را مشغول نگه دارید. بعضی افراد با غرق شدن در کار حواسشان را پرت می‌کنند. عده‌ای هم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید را شروع می‌کنند تا به این ترتیب فرصتی هم برای آشنا شدن با اشخاص جدید و تجربه‌های تازه پیدا کنند. هر کاری که دوست دارید برای منحرف کردن فکرتان از اتفاق دردناک جدایی انجام بدهید.

اکثر افراد وقتی در حال طلاق گرفتن از همسرشان هستند، تک‌تک لحظات روزشان را به تمام شدن این فرآیند دردناک فکر می‌کنند و به جز رهایی از این زندگی ناموفق به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. کمی هم برای کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و کاری انجام بدهید که باتریتان را دوباره شارژ کند. مثلاً می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید یا با خودتان خلوت کنید و کتاب بخوانید. وقتی احساس کلافگی کردید و فکر کردید که دیگر نمی‌توانید انبوه احساسات ناخوشایند را تحمل کنید، بگذارید ذهنتان روی موضوع دیگری به جز طلاق متمرکز شود.

تغییر محیط کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق را برایتان آسان‌تر می‌کند، بنابراین اگر امکان مسافرت کردن را دارید، برای یک تعطیلات کوتاه یا اقامت طولانی مدت به سفر بروید. اگر امکان نقل مکان به یک شهر یا کشور دیگر را دارید، دوران بعد از طلاق بهترین زمان برای این کار است که فرصتی طلایی را برای شروع جدید در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوران بعد از طلاق وقت مناسبی برای تنها ماندن نیست. تصمیم‌هایی که در این دوران باید بگیرید، بسیار مهم و بزرگند. اکنون باید برای به سلامت گذراندن دوران بعد از طلاق سرمایه‌گذاری کنید و خودتان را در حلقه افرادی قرار بدهید که در کمک کردن به شما مهارت دارند.

یادتان باشد که هرچقدر اطراف شما با اشخاص مورد علاقه‌تان شلوغ‌تر باشد کمتر دلتنگ عشق سابقتان می‌شوید.

حتما بخوانید: احساس مرد بعد از جدایی( پسرها بعد از جدایی چه حالی دارند؟)

به جای آن که خودتان را در خشم و نفرت غرق کنید، سعی کنید توجهتان را معطوف به اموری کنید که در حال حاضر برایتان اهمیت دارد. اگر فرزند دارید، تلاش کردن برای فرزندتان و رفع نیازهایش را به انگیزه اصلی خودتان تبدیل کنید. اگر فرزند ندارید، می‌توانید روی هدفی تمرکز کنید که مدت‌ها است می‌خواهید به آن برسید و تاکنون فرصتش را نداشته‌اید.

بعید نیست که بالغانه رفتار کردن و تاب‌آوری فرزندانتان گاهی اوقات متعجبتان کند. اما احتمالاً زمان‌هایی هم پیش می‌آید که خشم یا گوشه‌گیری فرزندانتان نگرانتان می‌کند. درک کنید که مسیر بهبود فرزندانتان مانند شما نیست و احساسات و مشاهدات آن‎ها با شما فرق دارد. برای خودتان و آن‌ها کتاب بخوانید. برای این که بهتر بتوانید سازو کارهای مقابله‌ای فرزندانتان را در دوران طلاق درک کنید، از منابع بیشتری مانند مشاور کودکان یا مربی مدرسه کمک بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه رفتارها و واکنش‌هایی مناسب این دوران است و چه رفتارهایی نیاز به توجه فوری دارد.

حتما بخوانید: آثار طلاق بر فرزندان: اضطراب، افسردگی، دوری از اجتماع و افت تحصیلی

درباره احساساتتان با خودتان صادق باشید. نوشتن خاطرات برای اکثر افرادی که در حال تجربه تغییر مهمی در زندگیشان هستند، مفید است. اگر نوشتن خاطرات کمکی نکرد، بهتر است برای مدیریت احساساتتان به یک مشاور مراجعه کنید. تصور این که می‌توانید درونی‌ترین احساساتتان را با یک متخصص حرفه‌ای در میان بگذارید که بعد از اتمام دوره مشاوره دیگر مجبور نیستید او را ببینید، آرامتان می‌کند.

چه ترس‌هایی دارید؟ از تنها ماندن می‌ترسید؟ نگرانید که مبادا جدا شدن از همسرتان به فرزندانتان آسیب بزند؟ از این واهمه دارید که چون بعد از طلاق به انسان دل شکسته و بداخلاقی تبدیل شده‌اید، تمام دوستانتان را فراری بدهید؟ نگرانی‌هایتان را بنویسید و سعی کنید جواب و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

می‌گویند زمان حلال تمام مشکلات است، هرچند برخی معتقدند که قلب شکسته هرگز ترمیم نمی‌شود و فقط به مرور زمان یاد می‌گیرید که چطور با غم جدایی کنار بیایید. درهر حال به خودتان فشار نیاورید، سرانجام روزی فرامی‌رسد که متوجه می‌شوید می‌توانید این غم را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

نفرت و کینه‌توزی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. طبیعی است که وجودتان بعد از جدایی مملو از احساسات منفی شود، اما سعی کنید پیش از هر چیز خودتان را ببخشید. خودتان را به خاطر شکست در ازدواج سرزنش نکنید. دلایل بسیاری برای فروپاشی زندگیتان وجود دارد، حسرت خوردن و پشیمانی جز آن که روحیه‌تان را ضعیف کند، ثمری ندارد.

وقتی از غم شکست در عشق و جدایی بهبود یافتید، در قلبتان را به روی عشق نبندید و کلید آن را دور نیاندازید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از خودتان سلب نکنید و خودتان را برای دوباره عاشق شدن آماده کنید. طلاق پایان دنیا نیست. نگذارید ترس‌هایتان مانع خوشبخت شدنتان بشود.

دلتنگی برای عشق از دست رفته بعد از جدایی و طلاق امری کاملا طبیعی است. شما می‌توانید به مرور زمان و با بکار بردن برخی از تکنیک‌ها این دلتنگی را کم و کمتر کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که باید به خودتان زمان بدهید و برای هیچ اقدامی عجله نکنید. احساساتی که اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنید نه خوب هستند و نه بد بلکه تنها احساسات طبیعی ناشی از نبود شخص موردعلاقه در زندگیتان است. پس یادتان باشد که جدایی به معنی تغییر است و شما باید خودتان را با آن تطبیق بدهید. گرفتن تصمیمات عجولانه مانند تلاش برای بازگشت به رابطه می‌تواند به ضرر شما باشد. لیستی از دلایلی که برای جدایی از عشقتان داشتید تهیه کنید و هرگاه دلتنگ شدید به آن مراجعه کنید. کسی را به خاطر شرایط موجود سرزنش نکنید بلکه برای بهتر شدن حالتان سر خود را به کارها و تفریحات مختلف مانند سفر و دوستان گرم کنید و در صورت نیاز حتما با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. مراقب سلامت روان خودتان و فرزندانتان باشید (البته اگر صاحب فرزند هستید). به شرایط موجود زمان بدهید و سعی کنید بخشش را بیاموزید. تمام این موارد دست به دست هم می‌توانند روحیه شما را بهتر کنند و موقعیت‌های عالی‌تری را بر سر راه شما قرار دهند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

12 بازدید

65 بازدید

298 بازدید

321 بازدید

269 بازدید

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام من هفت ساله ازدواج کردم و الان ۲۸ سالمه و تو این مدت فقط سال اول ازدواجمون همسرم رفت سرکار و بعداز اون دیگه نرفت ومن هر کاری میکنم که شوهرم بره سرکار قبول نمیکنه و هربار که صحبت میکنم جز دعوا و فحاشی چیزی نصیبم نمیشه خسته شدم خودمم هیچ درآمدی ندارم وخرجی زندگیمونو پدرشوهرم میده همسرم میگه اگه یه کار اداری پیدا نکنم نمیرم سرکار منم دیگه نمیدونم چی بهش بگم وهرکاری از دستم براومده انجام دادم خودم افسردگی گرفتم و زندگیم بی معنی شده لطفا کمکم کنید

سلام دوست گرامی سرکار نرفتن همسرتان قطعاً برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته است. چون اشاره کردید خرج زندگی‌تان را پدرهمسرتان می‌دهد، با ایشان صحبت کنید تا این کار را انجام ندهد و به همسر شما اعلام کند که باید خودش سرکار برود. در صورتی که امکانش وجود دارد، همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

‘;
$conf[‘doc’][‘blocks’][29] = ‘{TOP_DOCS_VISIT_MAIN_BLOCK}’;
?>

می 1, 2020 مشاوره ازدواج, مشاوره طلاق

مبارزه با احساس تنهایی و دلتنگی بعد از جدایی دشوار است. چه رابطه شما دو ماه طول کشیده، چه دو سال. این احساس دلتنگی ممکن است شما را دچار خستگی جسمی، عاطفی و ذهنی کند. این امر کاملاً طبیعی است و در دوران بعد از جدایی با خود مدارا کردن حائز اهمیت است.

حس دلتنگی و علایم افسردگی پس از جدایی غیرعادی نیست. بسیاری از مردم نگران انتخاب‌هایشان و اینکه آینده چه چیزی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد هستند: آیا هرگز عشق دیگری وجود خواهد داشت؟ اگر وجود دارد به همان اندازه خوب خواهد بود؟ آیا هرگز کسی من را آن‌گونه که او درک می‌کرد، درک خواهد کرد؟

دیگر پرسش‌هایی که ممکن است از خود بپرسید عبارت‌اند از: ” اگر تا همیشه چنین حسی داشته باشم چه؟ آیا بهتر است پیش عشق سابقم بازگردم؟” این نوع تفکرات کاملاً طبیعی هستند. اگرچه بعد از جدایی به دنبال تسکین فوری احساسات و تفکرات ناراحت‌کننده بودن طبیعی است، اما درواقع این دوران برای درون‌گرایی و درون اندیشی زمان مناسبی است.

 به‌جای ارتباط فوری با عشق سابق خود، گامی به عقب بردارید و با خود صادق باشید. در مورد جدایی با او حتماً دلیلی وجود دارد. مطمئناً در این رابطه چیزهایی وجود داشته که شما دوست داشتید اما دلیلی هم برای پایان رابطه وجود دارد و این یک شکست نیست، بلکه یک جدایی است.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

در همه ادوار مردم با جدایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شما اولین کسی نیستید که به یک رابطه عاشقانه پایان می‌دهید. دلیلی برای پایان رابطه وجود داشته و شما از این جدایی درس خواهید گرفت.

شاید اکنون نمی‌دانید علت جدایی چه بوده و عیبی هم ندارد. نیازی نیست که بدانید. باید پذیرش خود را در این مورد بالا ببرید. شما در روند بهبودی هستید و این بهبودی از طریق درون‌گرایی آغاز می‌شود. هنگامی‌که تفکرات منفی مانند ” چه می‌شود اگر؟” در ذهن شما شروع می‌شود، اندک زمانی را صرف کنید تا خود را به زمان حال بازگردانید. بر روی زمان حال تمرکز کنید. امروز چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ قطعاً تمرین ذهن آگاهی می‌تواند در کاهش دلتنگی بعد از جدایی مفید باشد.

اگرچه برای کاهش احساس دلتنگی بعد از جدایی شاید تصمیم فوری برای شروع رابطه دوستی جدید و گذاشتن قرار ملاقات وسوسه انگیز باشد، اما این همیشه بهترین ایده نیست. صرف وقت برای تأمل در مورد شروع رابطه، بهترین روش برای خودشناسی است. همچنین، این وقت گذاشتن‌ها به شما کمک می‌کند تا در مورد انتظارات و خواسته‌های خود برای شروع رابطه جدید بیشتر فکر کنید. این زمان تنهایی، فرصت مناسبی برای رسیدگی به کارهایی است که قبل از پایان رابطه فرصت پرداختن به آن‌ها را نداشتید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید دوباره به باشگاه بروید تا میزان استرس خود را کم کنید و زمان را صرف سرگرمی‌های لذت‌بخش و بودن در کنار دوستان صمیمی تان کنید. ممکن است زمان مناسبی برای آغاز رفتن به یک کلاس یا دوره‌ی آموزشی، نوشتن یک کتاب و راه‌اندازی یک وبلاگ باشد. به‌جای پرداختن به روابط گذشته، سرگرم شدن به کارهای جدید، شما را یاری خواهد کرد که آینده را بدون یار سابقتان تصور کنید.

دوستانتان ممکن است شما را وادار به بیرون رفتن، خوش گذراندن و “فراموش کردن” عشق سابقتان کنند. در این مورد مراقب باشید. بیرون رفتن با دوستان و خوش گذراندن خوب است اما دوران بعد از جدایی می‌تواند شما را وارد مرحله آسیب‌پذیری سازد. ممکن است تصمیماتی بگیرید که بعداً پشیمان شوید. به‌علاوه شما این فرصت را به خود نخواهید داد که در مورد این رابطه تازه تمام‌شده تأمل‌کنید و آن را بسنجید و بهبود دهید.

در ابتدا به علت غوطه‌ور شدن در احساس دلتنگی بعد از جدایی ، فکر کردن یا برنامه‌ریزی در مورد آینده، کاری دشوار است. به همین خاطر، دید تونلی شما ممکن است به شما فقط اجازه دیدن نقاط منفی زندگی را دهد. به‌جای تمرکز بر روی دلایل جدایی، انرژی دوباره خود را برای قدردانی ازآنچه دارید معطوف کنید.

می‌توانید برای چیز کوچکی شکرگزار باشید. ممکن است این‌گونه باشد که به خاطر یک دوست خوب یا شاید به خاطر توانایی‌هایی که دارید و به دیگران اختصاص می‌دهید شکرگزار باشید.

گاهی اوقات که از دلتنگی بعد از جدایی رنج می‌برید، انجام کاری خیر برای یک دوست یا یک عزیز می‌تواند در دور کردن حواستان مؤثر باشد. یا اینکه قرار ملاقاتی با خودتان داشته باشید و کاری مهربانانه برای خودتان انجام دهید تا روحیه‌تان را بهتر کند.

شما یک زندگی کامل و چیزهای زیادی برای کشف کردن پیش روی خوددارید که شما را شاد خواهند کرد. فهرستی از چیزهایی که شما قدردان آن هستید را تهیه کنید. یادآوری داشته‌های خود، سطح بهبودی جسمی و ذهنی شما را ارتقا می‌بخشد.

لازم نیست این لیست سپاسگزاری پر از چیزهای خارق‌العاده و یا منحصربه‌فرد باشد. در حقیقت، بهترین چیزها برای قدردانی ممکن است مواردی باشند که هرروزه آن‌ها را می‌بینید. ممکن است شما برای لذت بردن از نور آفتاب یک روز گرم، ساعتی دیرتر خوابیدن و یا خوردن یک بیسکویت شکلاتی خوشمزه سپاسگزار باشید.

بعد از جدایی ممکن است ایده بازگشت به سمت یار سابقتان تسلی‌دهنده باشد، اما این امر با تلاش‌هایتان برای ادامه حرکت روبه‌جلو در تضاد است. زمانی که شما به گذشته‌تان چسبیده‌اید حرکت به سمت جلو دشوار است. مهم است به یاد داشته باشید که رابطه به هر دلیلی پایان یافته و فکر کردن راجع به گذشته قرار نیست حال شما را خوب کند یا تأثیری در زندگی آینده شما داشته باشد.

البته در این مورد امیدهایی نیز وجود دارد و دوباره با عشق سابقتان بودن غیرممکن نیست، اما برای بهبود اوضاع، هردوی شما به زمان تنهایی نیاز دارید تا راجع به اشتباهات گذشته خود فکر کنید و ببینید در صورت برگشت به رابطه قبلی چگونه رفتار بهتری خواهید داشت.

حفظ یک دید متعادل در مورد رابطه مهم است. به یادآوردن تمام خوشی‌ها آسان است و شما بابت اینکه آن لحظات خوش را هرگز دوباره نخواهید داشت اذیت می‌شوید. بعضی از افراد تنها بر روی جنبه‌های منفی جدایی تمرکز می‌کنند. اما در هر رابطه ای خوشی و ناخوشی وجود دارد.

اصولاً هنگام رنج بردن از دلتنگی پس از جدایی تمایل داریم اتفاقات گذشته را مطلوب‌تر از واقعیت حقیقی آن ببینیم. به خاطرات خوش گذشته رابطه به نیکی یاد کنید نه به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه شما دوباره باهم خواهید بود.

نیازی نیست برای اینکه بتوانید از عشق قبلی‌تان دست بکشید از او یک شخص ترسناک بسازید، فقط لازم است به خود اجازه دهید، به یاد داشته باشید خصوصیات رابطه شما چگونه بود که درنهایت منجر به پایان رابطه شد.

درمان دلتنگی پس از جدایی ممکن است یک فرایند پرزحمت و طولانی باشد اما با درخواست کمک از یک دکتر روانشناس به خوبی می‌توانید با شکست عشقی خود مقابله کنید. از گام‌های بالا پیروی کنید تا بتوانید به همان اندازه حس بهتری داشته باشید. تلاش شما برای بهبود رابطه پایان یافته گذشته، فرایند بهبود دلتنگی بعد از جدایی را به تأخیر می‌اندازد . پس به دام این تله گرفتار نشوید.

برای اینکه فردی پس از جدایی به حالت سلامت روان بازگردد، زمان مشخصی وجود ندارد. بنابراین با احساساتی مانند: حال شما باید تا آلان خوب می‌شد، خود را تحت‌فشار قرار ندهید. هیچ ” بایدی” در طول این فرایند به شما کمک نخواهد کرد.

 ممکن است هر زمان که به عشق سابقتان فکر کنید دچار  احساس دلتنگی و پشیمانی شوید و این حس کاملاً طبیعی است. اگر شما به این احساسات توجه نکنید، به‌مرورزمان کم می‌شوند و شما به سمت جلو و بهبود حرکت خواهید کرد.

اگر برای رفع دلتنگی بعد از جدایی خود تصمیم به مشاوره با یک مشاوره ازدواج را دارید، از طریق سایت مشاوره باما می‌تواند با یک مشاور خوب ارتباط برقرار کنید.

مشاور می‌تواند به شما در بررسی دلایل قطع رابطه و ارائه راهکارهایی برای تصمیم گیری در مورد زندگی و بهبود روابط آینده به شما کمک کند.

قطع رابطه یا شکست عشقی یک تجربه سخت و دشوار است. لازم نیست شما به تنهایی متحمل رنج شوید.

کمک از مشاور روانشناس خصوصاً در هنگام مقابله با جدایی می‌تواند مفید واقع شود، زیرا می‌توانید بینش جدیدی به دست آورید. همچنین می‌توانید کسی را داشته باشید که از شما حمایت کند. همچنین می‌توانید به مشاور خود در هرزمانی دسترسی داشته باشید. استفاده از خدمات مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی از طریق سایت مشاوره باما مقدور است.

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144804164

3 هفته پیش

3 هفته پیش

دسامبر 18, 2020

نوامبر 13, 2020

اکتبر 27, 2020

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

مشکل در عملکرد سیستم


بازگشت به صفحه اصلی

بسیاری گمان می‌کنند مردان بعد از جدایی به اندازه‌ی خانم‌ها متحمل درد و رنج نمی‌شوند و اندوه زیادی تجربه نمی‌کنند. در صورتی که مردان نیز به اندازه خانم‌ها دوره‌هایی از غم و اندوه را تجربه می‌کنند اما نوع واکنش و رفتارهای سازگارانه‌ی آن‌ها در مقابل این اندوه با واکنش‌های خانم‌ها تفاوت زیادی دارد. جدایی و طلاق از نظر عاطفی و حتی جسمانی بر هر کسی تاثیرات مختلفی می‌گذارد. اما اینکه چرا و چه میزان تفاوت بین زن و مرد بعد از جدایی وجود دارد، مسئله‌ای است که با دانستن آن، هم می‌توانید به خودتان و هم به دیگران در بحران‌ها کمک کنید و زندگی بهتری بعد از جدایی داشته باشید. برای کاهش آسیب‌های طلاق و برگشت به زندگی بعد از جدایی می‌توانید از مشاوره طلاق کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق کلیک کنید.

ممکن است عوامل مختلفی واکنش مردان بعد از جدایی را تحت تأثیر قرار دهد، مردان با توجه به عواملی که در ادامه شرح داده‌ایم واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند:

مدت زمان بودن دو نفر کنار هم، در میزان وابستگی آن‌ها به یکدیگر نقش دارد. البته این اصل همیشه صدق نمی‌کند و زمان ممکن است میزان علاقه دو طرف را کم کند. بنابراین طول رابطه و مدت زمان بودن دو نفر کنار هم، بر واکنش مردان بعد از جدایی تاثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است یک رابطه طول کمی داشته باشد اما عمق زیادی پیدا کند. همین شرایط جدایی را سخت‌تر از شرایط عادی می‌کند. این مسئله در طلاق‌های زناشویی بسیار شدیدتر دیده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آثار طلاق بر مردان را بخوانید.

نگاه مردها به رابطه و هدف آن‌ها از بودن کنار یک زن، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، رابطه‌ای که در آن مرد به قصد ازدواج وارد شده یا قصد داشتن رابطه‌ای طولانی مدت دارد، جدایی را بسیار سخت‌تر و عذاب آور‌تر می‌کند.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

عامل دیگری که روی واکنش مرد بعد از جدایی تاثیر می‌گذارد، سن و تجربیات او از روابط و جدایی‌های قبلی است. جدایی برای اولین بار و در سنین پایین‌تر، سخت‌تر است.

واکنش مردان بعد از جدایی، بسیار تحت تاثیر دلیل جدایی است. اگر مرد اشتباهی کرده باشد و شریکش او را ترک کرده باشد، شرایط برایش سخت‌تر از زمانی است که خودش تصمیم به جدا شدن به هر دلیلی گرفته باشد و پایان دهنده‌ی رابطه باشد.

برخی از مردان در طول رابطه عاطفی احساس می‌کنند که از لذت‌های زندگی دوره شده اند و همسر یا دوست دخترشان آن‌ها را محدود کرده است. به همین دلیل معمولا پس از اتمام رابطه احساس رهایی و خلاصی می‌کنند. در اکثر مواقع آن‌ها از مدت‌ها قبل در این مورد فکر کرده و به همین دلیل تصمیمشان کاملا جدی و قاطعانه است. البته به طور معمول مردان از این جدایی ناگهانی عذاب وجدان نیز پیدا می‌کنند اما وسوسه بازگشت به احساس آزادی و زندگی بدون مسئولیت برای شان مهم تر است.

تمام کردن رابطه احساس غرور و قدرت بسیار زیادی در مردان ایجاد می‌کند. آنان با خود فکر می‌کنند که چون یک رابطه را تمام کرده و تصمیم نهایی را گرفته‌اند، بسیار توانا و قدرتمند هستند. مخصوصا این احساس در جمع دوستان بسیار شدیدتر می‌شود و با افتخار بسیار زیادی از این کار خود تعریف می‌کنند. زمانی که طرف مقابل اصرار زیادی بر عدم اتمام رابطه دارد و یا می‌خواهد که دوباره رابطه را شروع کنند، احساس غرور مرد شدیدتر می‌شود.

با گذشت مدتی از جداشدن و اتمام رابطه شک و تردید به سراغ مردان می‌آید. شروع این حس زمانی است که غرور آن‌ها ارضا شده و تفریحاتی که می‌خواستند را انجام داده اند. سپس این شک درشان ایجاد می‌شود که نکند من برای جدایی اشتباه کرده ام؟ نکند خیلی زود این تصمیم را گرفته ام؟ البته در اکثر موارد شک و تردید در مرحله فکر و خیال باقی می‌ماند و کاری برای از بین بردن شک خود انجام نمی‌دهند.

برخی از مردان نیز پس از جدایی دچار غم و ناراحتی می‌شوند. خوشگذرانی‌های دوستانه فقط برای مدتی برای مردان لذت بخش است و پس از مدتی از این کار خسته شده و در پی داشتن یک رابطه جدی عاطفی برمی‌آیند. عذاب وجدان مرد در حین جدایی می‌تواند منجر به ناراحتی پس از جدایی بشود. افرادی که رابطه طولانی مدتی داشته‌اند و احساس و انرژی زیادی صرف رابطه شان کرده‌اند، ناراحتی بیشتری را تجربه می‌کنند.

معمولا مردان پس از مدتی بی خبری نسبت به عشق سابق خود کنجکاو شده و سعی می‌کنند از طریق راه‌های مختلف از احوال او آگاه شوند. مثلا ممکن است او را در صفحات مجازی دنبال کرده یا از طریق دوستان کسب اطلاع کنند. این کنجکاوی زمانی شدیدتر می‌شود که هیچ خبری از طرف مقابل خود نداشته و درخواستی برای رابطه مجدد دریافت نکرده باشند.

زمانی که تمام مراحل ذکر شده پشت سر گذاشته شوند احساس پشیمانی از اتمام رابطه به سراغ مرد می‌آید. تمام مردان پشیمانی را تجربه نمی‌کنند اما این اتفاق برای اکثر آنان پیش می‌آید. در این مرحله مردان همچنان به فکر حفظ غرور خود هستند و به صورت مستقیم پا پیش نمی‌گذارند. پس به احتمال زیاد از روش‌های غیر مستقیمی مانند فرستادن یک واسطه برای درخواست خود استفاده می‌کنند. اما توصیه می‌شود که خانم‌ها این درخواست‌ها را نپذیرند تا زمانی که خود مرد شخصا عذرخواهی کرده و درخواست بازگشت به رابطه را بدهد.

خشم اولین حس مردان پس از پایان رابطه است آن هم زمانی که از جانب طرف مقابل طرد شده‌اند و دیگری پایان دهنده رابطه بوده‌است. چرا که مردان احساس غرور شدیدی دارند و طرد شدن برایشان بسیار سنگین است. آن‌ها احساس می‌کنند که در طول رابطه مورد تمسخر فرد مقابلشان قرار گرفته‌اند و در نتیجه خشم خود را به صورت‌های مختلف کلامی و غیر کلامی ابراز می‌کنند.

اکثر مردان پس از جدایی نسبت به خودشان احساس منفی پیدا می‌کنند. مثلا با خود می‌گویند که من مشکلی داشته‌ام که او مرا نخواسته است. یا من نتوانستم مثل یک مرد برای او جذاب باشم و عشق او را به دست آورم. طرد شدن برای مردان بسیار سخت و طاقت فرسا است و معمولا به احساس بی کفایتی و بی ارزشی منجر می‌شود.

در طول تاریح این مردان بوده‌اند که همواره انتخاب کرده‌اند و در صورت لزوم به یک رابطه پایان داده‌اند. آن‌ها به این ویژگی خود بسیار افتخار می‌کنند و به طور ناخوداگاه به آن نیاز دارند. اما زمانی که در یک رابطه، مردی از طرف زن طرد شود برایش شکست بزرگی محسوب می‌شود. او به طور مداوم احساس گناه کرده و به خاطر ناتوانی در حفظ رابطه و تشکیل خانواده خود را سرزنش می‌کند.

احساس بی کفایتی و بی ارزشی به ناراحتی و اندوه منجر خواهد شد. مرد به دلیل حس منفی که نسبت به خود پیدا کرده و کاهش اعتماد به نفسش، دچار ناراحتی بسیار می‌شود.

واکنش مردان به جدایی، بنابر برخی از ملاک‌هایی که در بالا ذکر شده متفاوت است. مردان نیز مثل زنان بعد از جدایی غمگین‌اند و ممکن است کارهای اشتباهی از آنان سر بزند. آن‌ها پس از طلاق و جدایی معمولا واکنش‌های زیر را نشان می‌دهند:

گرایش مردان به دوستان و رفقای خود، باعث می‌شود این طور به نظر برسد که آن‌ها بعد از جدایی خیلی راحت با شرایط زندگی خود کنار آمده و خوشحال‌اند. اما به طور کلی مردان بعد از جدایی تنها‌تر هستند. زیرا معمولا از احساسات درونی، حال و روز، افکار و غم‌های خود کمتر با دیگران، حتی دوستان صمیمی سخن می‌گویند و اگر هم بگویند، معمولا پذیرش و همدلی اتفاق نمی‌افتد. اما زنان بعد از جدایی حمایت عاطفی بیشتری خواهند داشت. به همین دلیل مردان برای نادیده گرفتن تنهایی خود، معمولا به جمع دوستان و شلوغ کاری روی می‌آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واکنش‌های زنان بعد از جدایی کلیک کنید.

به دلیل طبیعت و شرایط مردان در جامعه، آن‌ها معمولا تحمل شکست را نداشته و راه سازگاری با این شرایط را بلد نیستند. بنابراین به رفتار جنسی پرخطر، مصرف دخانیات و مواد مخدر، مشروبات الکلی، رانندگی پرخطر و… روی می‌آورند.

یکی از بارزترین واکنش‌های مردان به جدایی، بی توجهی و بی محلی کامل به جدایی است. انگار نه انگار که همین دیروز از یک رابطه عمیق بیرون آمده یا طلاق گرفته‌اند. آن‌ها ممکن است شدیدا به کارهای خود برسند، تفریح کنند، ولخرجی کنند و خوش بگذرانند و هر چیزی که ازدواج یا رابطه آن‌ها را محدود کرده بود انجام می‌دهند.

اکثر مردان پس از جدایی بالغ‌تر می‌شوند. به خصوص اگر به میزان زیادی با اشتباهات خود باعث از بین رفتن رابطه شده‌باشند، سعی می‌کنند ضعف‌هایشان را اصلاح کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند و به طور کلی مردان بهتری از قبل می‌شوند.

تحقیقات نشان داده که اکثر مردان، تمام روابط و افرادی که در زندگیشان بوده را همچنان نگه داشتند و به آن‌ها علاقه دارند. خاطراتشان زنده است و از مرور آن‌ها لذت می‌برند. بنابراین بعد از تمام شدن رابطه، بسیار بیشتر به خاطره بازی یا نزدیک شدن به روابط گذشته می‌پردازند. برای کسب اطلاعات بیشت در زمینه زندگی بعد از طلاق کلیک کنید.

تفاوت جالب مردان و زنان بعد از جدایی به این شکل است که زنان بلافاصله بعد از جدایی و در روزهای اول، بسیار اذیت می‌شوند و معمولا واکنش‌های شدید نشان می‌دهند، اما به مرور زمان جدایی برای آن‌ها حل شده و به زندگی سالم خود بر می‌گردند. اما در مردان این مسیر برعکس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت بین زن و مرد کلیک کنید.

مردان بلافاصله بعد از جدایی و در روزهای اول مجردی مجدد، بسیار سرخوش و مثبت هستند، انگار نه انگار که چیزی فرق کرده، اما به مرور زمان دلتنگی و غم‌ها بر آن‌ها چیره شده و وضعیتی شبیه زنان در اوایل جدایی پیدا می‌کنند. بنابراین پشیمانی زنان اوایل جدایی و پشیمانی مردان از جدایی بعد از مدتی ممکن است اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پشیمانی بعد از طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جدایی و زندگی پس از آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!

طلاق پیامدهایی در ابعاد فرهنگی ، خانوادگی ، اجتماعی ، اقتصادی را به همراه خواهد داشت

 

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

در اینکه طلاق پدیده شومی است که این روزها گریبان جامعه را گرفته است حرفی نیست ولی در بعضی مواقع این امر اجتناب ناپذیر است و این نشان از حکمت دین اسلام دارد که با اینکه طلاق را مذموم می دارد ولی آن را ممنوع نمی سازد. برخلاف برخی از ادیان که طلاق در آن حرام است و زوجی که هیچ سازشی با یکدیگر ندارند باید بسوزند و بسازند و یا اینکه به راههایی کشیده شوند که به هیچ وجه قابل قبول نیست. حال اگر هر دوی زوجین به این نتیجه رسیده باشند که طلاق به نفع آنهاست و راضی به جدایی باشند نمی توان از پیامدهایی که هر کدام از آنها را درگیر خواهد کرد به راحتی گذشت . غالباً طلاق پیامدهایی در ابعاد فرهنگی ، خانوادگی ، اجتماعی ، اقتصادی را به همراه خواهد داشت که در این میان سهم زنان از این پیامدها و ناخوشی ها بیشتر خواهد بود.پیامدهای طلاق برای زنانزنان پس از طلاق در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند ، زنی که با هزار امید و آرزو پا در خانه مردی می گذارد هیچ گاه تصور پاشیده شدن کانون زندگیش را ندارد ولی زمانی که با این مسئله مواجه می شود یأس و ناامیدی است که با اینگونه زنان همراه خواهد شد و در بعضی از موارد آنها را تا مرز افسردگی نیز خواهد کشاند. اضطراب و نگرانی از بازگشت به منزل پدری ، نوع برخورد اطرافیان ، ترس از سرزنش شدن در مورد عدم توانایی اداره زندگی ، و در بعضی مواقع عذاب وجدان و پشیمانی مشکلات روحی دیگری است که زنان مطلقه را با خود درگیر می سازد.

اگر زنی که طلاق گرفته است دارای فرزند باشد مشکلات بیشتری در انتظار اوست به دلیل اینکه حق حضانت زنان بر کودکان با توجه به قانون مدنی تا هفت سالگی می باشد . جدایی از فرزند نیز از مشکلات است که به شدت زنان را رنج خواهد داد و از سوی دیگر این مورد تبدیل به حربه ای شده است برای برخی از مردان سود جو که با دادن حق حضانت به زنان در قبال گذشتن از حقوق مالی خویش آنها را از حقوق حقه خویش محروم می کنند و برخی دیگر از کودکان به عنوان ابزاری برای انتقام ازهمسران سابق خود استفاده می کنند و آنها را از دیدار کودکان خود محروم می سازند.

پیامدهای اجتماعی مسئله بعدی زنان مطلقه است . عدم پذیرش فرزندان زنان مطلقه در ازدواج های بعدی ، ترس از ازدواج با اینگونه از زنان با تصور داشتن مشکلات شخصیتی و وقوع طلاق مجدد ، انتخاب به عنوان همسر دوم و صیغه ای ، در امان نبودن از طعنه ها و کنجکاوی های اطرافیان ، سرخوردگی اجتماعی و بسیاری دیگر از این دست امور که زنان مطلقه را با چالشی سخت رو به رو خواهد کرد.

اگر زنی که مطلقه شده است به هر دلیلی نتواند به خانه پدری بازگردد و از حمایت آنها بهره مند شود باید با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کند ، زنانی که دارای درآمد و سرمایه مالی نیستند بعد از طلاق اگر از جانب فرد دیگری حمایت نشوند برای تأمین مسکن و مایحتاج زندگی خود نیز دچار مشکلاتی خواهند شد و اگر حضانت فرزندان را هم بر عهده گرفته باشند اوضاع به مراتب سختتر خواهدبود. و متاسفانه در بعضی از موارد دیده شده است که این زنان برای تأمین نیازهای اقتصادی خود به سمت فعالیت های بزهکارانه کشیده شده اند.

طلاق برای کودکان و زنان پیامدهای ناگواری را به همراه دارد

 

پیامدهای طلاق برای مردانطلاق برای کودکان و زنان پیامدهای ناگواری را به همراه دارد ولی نباید فراموش کرد که این مسئله عواقب ناگوار و آسیبهایی را نیز برای مردان به وجود خواهد آورد. مردان نیز با مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی یأس ، ناامیدی ، کاهش اعتماد به نفس بعد از طلاق مواجه می شوند مردان همانند زنان در این دوران مستعد ابتلاء به افسردگی هستند.

مردان به دلیل تفاوت در مکانیزم های دفاعییشان با زنان و بسته به شخصیتی که دارند ممکن است بعد از طلاق دچار مشکلاتی نظیر ناراحتی های قلبی و عروقی ، بیماریهای ریوی و گوارشی و ریزش موی سر شوند. نکته دیگری که وجود دارد این است که مردان به دلیل داشتن مشغله های بیرون از منزل به راحتی توانایی اداره خانه و زندگی خود و نگهداری و تربیت فرزندان را ندارند و این مسئله آنها را در تنگنایی شدید قرار خواهد کرد.

در مورد آسیبهای اجتماعی مردان بعد از طلاق ( با اینکه نسبت به زنان با آسیب های کمتری مواجه اند.) می توان گفت مردان هم از این آسیب ها در امان نیستند . افزایش بزهکاری در مردان مطلقه ، اختلالات و انحرافات جنسی ، تمایل به زندگی مجردی و .. از جمله آسیبهایی است که این  مردان را تهدید می کند.

در مورد آسیبهای اقتصادی باید گفت مردان با کابوسی به عنوان مهریه های سنگین مواجه هستند ، مهریه هایی که در هنگام تعیین آن با خیال چه کسی داده و چه کسی گرفته آن را پذیرفته اند و حال به دلیل وقوع طلاق مجبور به پرداخت آن هستند مهریه های نجومی که یا باید به خاطر آن بهترین سالهای زندگی را به دلیل عدم توان پرداخت در پشت میله های زندان بگذرانند و یا با پرداخت قسمتی آز آن و یا تمام آن کل سرمایه زندگی خود را از دست بدهند. طلاق با این که در بعضی مواقع راه گشاست ولی به نظر می رسد مانند طوفانی عمل می کند که کسی از آسیبهای آن در امان نیست .منبع: تبیان

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


سینما رو به خونت بیار!


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


درمان اختلالات گفتاری کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

طلاق عاطفی صدمات جبران ناپذیری را بر اعضای خانواده می گذارد و آنها را مستعد انواع مشکلات روحی و روانی می کند که البته عدم شناخت زوجین، شرایط نامساعد اقتصادی، روند رو به افزایش بیکاری، افزایش آمار طلاق و … از جمله علل طلاق های عاطفی است.

زمانی یک ارتباط و پیوند از “ما” بودن به “من” می رسد که حس جدا شدن کامل عاطفی میان زوجین اتفاق بیفتد و این همان طلاق عاطفی است این موضوع زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد در یک خانه زندگی می کنند از یک ظرف غذا می خورند، ولی هیچ تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند از آنجا که بالاترین دلیل ازدواج انگیزه” است؛ اگر زن و مرد تمایلات خود را در نظر نگرفته و به ازدواج تن بدهند، سرانجام نتیجه ای جز سردی و بی تفاوتی نخواهند دید.

این افراد با فاصله ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند و هرکدام در خلوت خود دیگری را متهم می کند درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود همه و همه دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد هیچ آمار دقیقی از میزان وجود طلاق عاطفی در دست نیست.

طلاق عاطفی پدیده ای دقیقا اجتماعی است، از این رو هرگز نه با یک عامل پدید می آید و نه با یک عامل از بین می رود از سویی پدیده ای چند بعدی است به ظاهر پس از یک اختلاف ساده و یا بگو مگوی دو طرف روابط دچار انفجار شده و باعث از هم پاشیدگی پیوندهای عاطفی میان هر دو خواهد شد در صورتی که گرد آمدن مجموعه ای از عوامل نیاز به کبریتی برای احتراق داشته و همان اختلاف به ظاهر پیش پا افتاده باعث حریق می شود.

جدایی یا طلاق می تواند یکی از پر استرس ترین و عاطفی ترین تجربیات زندگی باشد. دلیل جدایی چیست – و چه بخواهید و چه نه – جدایی یک رابطه ای است که می تواند کل دنیا را وارونه کند و تمام انواع احساسات دردناک و ناراحت کننده را تحریک کند. و همچنین غصه از دست دادن رابطه تان، ممکن است احساس سردرگمی، انزوا و ترس از آینده داشته باشید اما همانطور که در این بخش از نمناک توضیح خواهیم داد کارهای زیادی هست که می توانید انجام دهید تا با درد آن مقابله کنید، این زمان دشوار را طی کنید و با یک حس امید و خوش بینی جدید حرکت کنید.

حتی زمانی که یک رابطه خوب نیست، طلاق یا جدایی می تواند بسیار دردناک باشد، زیرا نمایانگر زیان است، نه تنها در رابطه بلکه همچنین برای رویاها و تعهداتی که به اشتراک گذاشته بودید. روابط رمانتیک از هیجان و امیدهای آینده شروع می شود. وقتی یک رابطه شکست می خورد، ما ناامیدی عمیق، استرس و اندوه را تجربه می کنیم ؛ جدایی یا طلاق شما را به قلمرویی ناشناخته می برد.

همه چیز خراب می شود:کارهای روتین و مسئولیت های شما، خانه، روابط شما با خانواده و دوستان، و حتی هویتتان. جدایی نیز عدم قطعیت را در مورد آینده به ارمغان می آورد.

کس دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا شما تنها خواهید ماند؟ این افکار ناشناخته اغلب به نظر بدتر از بودن در یک رابطه ناخوشایند به نظر می رسند. این درد، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی از جدایی یا طلاق می تواند مشکل باشد و زمان ببرد. با این حال، مهم است که به خودتان یادآوری کنید که می توانید با این تجربه دشوار کنار بیایید و زندگی خود را به عنوان یک فرد قوی تر و عاقل تر درست کنید.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

بدانید که داشتن احساسات متفاوت خوب است. طبیعی است که احساس ناراحتی، عصبانیت، خستگی، ناامیدی، و سردرگمی داشته باشید – و این احساسات می تواند شدید باشد. همچنین ممکن است نگران آینده باشید. این واکنش ها را قبول کنید چون این واکنش ها در طول زمان کم می شوند. حتی اگر رابطه ناسالم بود، جرات وارد شدن به ناشناخته ها ترسناک است اما اگر به هر حال در مرحله بعد از طلاق هستید برای کنار آمدن با مشکلات روانی این مرحله سخت ادامه این بخش از نمناک را بخوانید.

به خودتان استراحت بدهید:

به خودتان اجازه دهید که احساس کنید و کم تر از حالت عادی کار کنید. ممکن است ن توانید به اندازه کافی برای شغل حود مفید باشید و یا به دیگران توجه کنید. هیچ کس سوپرمن نیست؛ التیام، تجدید قوا و تجدید قوا زمان می برد.

تنها نباشید:

سهیم کردن احساسات با دوستان و خانواده می تواند به شما در تمام کردن این دوره کمک کند. در نظر بگیرید که به یک گروه پشتیبان که در آن می توانید با افرادی با شرایط مشابه صحبت کنید، ملحق شوید. تنها و ایزوله ماندن می تواند سطح استرستان را بالا ببرید، تمرکزتان را کاهش دهید، و همچنین به کار، روابطتان با بقیه و سلامت کلیتان صدمه بزند.

به خودتان اجازه دهید که برای جدایی تان غصه بخورید:

غصه یک واکنش طبیعی برای از دست دادن است و جدایی یا طلاق یک رابطه عاشقانه شامل تلفات چند گانه است.از دست دادن همکاری و تجربه های مشترک (که ممکن است به طور مداوم لذت بخش باشد)

فقدان پشتیبانی، مالی، عقلانی، اجتماعی و یا عاطفی:

فقدان امید، طرح ها، و رویاها (که حتی می تواند دردناک تر از ضررهای عملی باشد)

به خودتان اجازه دهید احساس کنید که درد این زیان ها ممکن است ترسناک باشد:

ممکن است بترسید که احساسات شما بیش از حد قوی باشد، و یا اینکه شما برای همیشه در یک مکان تاریک گرفتار خواهید شد. فقط به خاطر داشته باشید که غصه خوردن برای فرآیند التیام ضروری است.درد اندوه دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می کند رابطه قدیمی را رها کنید و حرکت کنید و مهم نیست که چقدر غم و اندوه دارید، این تا ابد دوام نمی آورد.

با احساسات خود مبارزه نکنید – این طبیعی است که فراز و نشیب های بسیاری داشته باشید و احساسات متضاد بسیاری از جمله عصبانیت، خشم، ناراحتی، آسودگی، آسودگی، ترس و سردرگمی داشته باشید. شناسایی و تصدیق این احساسات مهم است. در حالی که این احساسات اغلب دردناک خواهد بود، تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن آن ها تنها روند غم و اندوه را طولانی تر می کند.

در مورد این که چه احساسی دارید صحبت کنید :

حتی اگر برای شما مشکل است که در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید، یافتن راهی برای انجام این کار در زمان غصه خوردن بسیار مهم است. دانستن اینکه دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود که شما تنها با درد خود احساس تنهایی نکنید و به شما کمک می کند بهبود یابید.

به یاد داشته باشید که حرکت به سمت هدف نهایی است :

بیان احساسات شما را به طریقی آزاد خواهد کرد، اما مهم است که به احساسات منفی تکیه نکنید و یا وضعیت را زیاد تحلیل نکنید. گیر کردن در احساسات مضر مثل سرزنش، عصبانیت و خشم شما را از انرژی هاب ارزشمند محروم می کند و از بهبود و حرکت به جلو جلوگیری می کند.

به خودتان یادآوری کنید که هنوز هم آینده را دارید:

زمانی که به فرد دیگری متعهد می شوید, امیدهای بسیاری برای یک زندگی با هم ایجاد می کنید. بعد از شکست, رها کردن این آرزوها دشوار است. همانطور که شما از دست دادن آینده ای که زمانی پیش بینی می کردید برایتان آزرده می شوید, به این واقعیت تشویق شوید که امیدهای جدید و رویاها در نهایت جایگزین آشنایان قدیمی شما خواهند شد.

تفاوت بین یک واکنش طبیعی به جدایی و افسردگی :

ناراحتی بعد از یک شکست می تواند فلج کننده باشد, اما پس از مدتی, ناراحتی شروع به بلند شدن می کند. روز به روز و کم کم شروع به حرکت می کنید. اما اگر حرکت رو به جلویی در خود احساس نکنید, ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

اگر خواستید بیرون بروید تا کمکتان کند:

اگر ارتباط دیگران کار نکرد, دیدن مشاور یا پیوستن به یک گروه حمایتی را در نظر بگیرید. مهم ترین چیز این است که حداقل یک مکان دارید که احساس راحتی می کنید.

پشتیبانی از طرف دیگران:

حمایت از طرف دیگران برای درمان پس از جدایی یا طلاق حیاتی است. ممکن است احساس تنهایی بکنید, اما ایزوله کردن خودتان تنها این زمان را سخت تر می کند. سعی نکنید این کار را بکنید.

وقت خود را صرف افرادی کنید که از شما حمایت می کنند, ارزش دارند و به شما نیرو می دهند:

همانطور که فکر می کنید چه کسی را انتخاب می کنید، عاقلانه انتخاب کنید. به سمت افرادی بروید که مثبت هستند و واقعاً به شما گوش می دهند. مهم است که بدون نگرانی از داوری, مورد انتقاد قرار بگیرید, یا به آن ها بگویید که چه کار کنید.

با دوستان و اعضای خانواده خود رو در رو ارتباط برقرار کنید:

افرادی که دچار جدایی یا طلاق دردناک شده اند می توانند بسیار مفید باشند. آن ها می دانند که چه شکلی است و می توانند به شما اطمینان دهند که امید برای بهبود و روابط جدید وجود دارد. تماس رو در رو مکرر یک راه عالی برای تسکین تنش یک فروپاشی و بازیابی تعادل در زندگی است.

ایجاد دوستی جدید:

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

اگر احساس می کنید به یک گروه شبکه یا کلوپ علاقه ویژه بپیوندید, یک کلاس بگیرید, در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید, یا در مدرسه, محل عبادت یا سایر سازمان های اجتماعی داوطلب شوید.

مراقب خودتان بعد از جدایی باشید:

طلاق یک رویداد بسیار پر استرس و متغیر است. وقتی این را تجربه می کنید و با تغییرات بزرگ زندگی سر و کار دارید, اهمیت بیشتری دارید. فشار و ناراحتی از فروپاشی یک اتفاق بزرگ می تواند شما را از نظر روانی و جسمی آسیب پذیر کند.

با خودتان طوری رفتار می کنید که انگار سرما خوردید:

استراحت کافی داشته باشید, منابع دیگر استرس را در زندگی خود به حداقل برسانید و در صورت امکان کار خود را کاهش دهید. یاد گرفتن مراقبت از خودتان می تواند یکی از ارزشمندترین درس های پس از شکست باشد.

هر روز برای پرورش خودتان وقت بگذارید:

به خودتان کمک کنید با زمانبندی روزانه برای فعالیت هایی که آرامش پیدا می کنید تا درمان شوید. زمانی را با دوستان خوبتان سپری کنید, به دنبال پیاده روی در طبیعت باشید, به موسیقی گوش دهید, از حمام داغ لذت ببرید, ماساژ بگیرید, به کلاس یوگا بروید, یا مزه یک فنجان قهوه گرم را بچشید.

به آنچه که در هر لحظه نیاز دارید توجه کنید و برای بیان نیازهای خود صحبت کنید:

احترام به چیزی که به نظر شما درست است، بهتر است, اگرچه ممکن است با آنچه قبلاً و یا دیگران می خواهند متفاوت باشد. بدون احساس گناه و ترس، نه بگویید.

کارهای روتین خود را انجام دهید:

جدایی روابط می تواند باعث ایجاد اختلال در زندگی, تقویت استرس, عدم قطعیت و هرج و مرج شود. بازگشت به یک روتین روزمره می تواند حس آسودگی و آرامش را ایجاد کند.

مرخصی بگیرید:

سعی کنید در چند ماه اول پس از جدایی یا طلاق, مانند شروع کار یا نقل مکان به یک شهر جدید, تصمیمات مهمی نگیرید. اگر می توانید صبر کنید تا زمانی که احساس بد کمتری داشته باشید تا بتوانید تصمیم گیری کنید.

از استفاده از دارو، مواد مخدر و یا مواد غذایی برای مقابله با آن اجتناب کنید:

زمانی که در وسط فروپاشی هستید، ممکن است وسوسه شوید هر کاری انجام دهید تا احساس خود از درد و تنهایی را تسکین دهید. اما استفاده از داروها و یا مواد غذایی به عنوان یک فرار، در طولانی مدت مضر و مخرب است. پیدا کردن راه های سالم مقابله با احساسات دردآور ضروری است ، یک جعبه ابزار اطلاعاتی عاطفی آزاد می تواند به آن کمک کند.

کاوش کردن علایق جدید :

جدایی یا طلاق هم شروع و هم پایان است. این فرصت را داشته باشید که علایق و فعالیت های جدیدی را کشف کنید. در پی سرگرمی، فعالیت های جدید به شما فرصتی می دهد تا از زندگی در اینجا لذت ببرید – و حالا، به جای اینکه در گذشته زندگی کنید.

انتخاب گزینه های سالم:

خوب بخورید، خوب بخوابید و ورزش کنید. زمانی که از استرس طلاق یا جدایی رنج می برید، عادت های سالم به راحتی کنار راه می افتند. شما ممکن است در تمام یا پر خوری کنید غذاهای مورد علاقه خود را نخورید. ممکن است ورزش کردن سخت تر باشد چون فشار اضافه شده در منزل و خواب ممکن است دست نیافتنی باشد. اما تمام کاری که شما برای حرکت به سمت جلو در یک روش مثبت انجام می دهید، انتخاب زندگی سالم است. ببینید:تغذیه سالم، نحوه خواب بهتر، و چگونه ورزش کردن را شروع کنید و به آن بچسبید.

یاد گرفتن درس های مهم از جدایی یا طلاق:

وقتی از یک فروپاشی دردناک عبور می کنید، دیدن آن دشوار است، اما در زمان بحران احساسی، فرصت هایی برای رشد و یادگیری وجود دارد. شما ممکن است چیزی جز خلا و ناراحتی در زندگی خود احساس نکنید، اما این به این معنا نیست که مسائل هرگز تغییر نخواهند کرد. سعی کنید این دوره را در زندگی خود برای کاشتن دانه ها برای رشدی جدید در نظر بگیرید. شما می توانید از این تجربه که خود را بهتر بشناسید و احساس قوی تر و عاقل تری کنید، استفاده کنید.

برای قبول کامل یک جدایی و حرکت، باید بدانید چه اتفاقی افتاده و بخشی که بازی کردید را تایید کنید. هر چه بیشتر درک کنید که انتخاب هایی که بر روی این رابطه دارید، بهتر است از اشتباه ات خود یاد بگیرید – و از تکرار آن ها در آینده اجتناب کنید.

سوالاتی از خودتان بپرسید:

برگردید و به تصویر بزرگ نگاه کنید. چطور به مشکلات این رابطه کمک کردید؟

آیا می خواهید همان اشتباهات را تکرار کرده یا فرد اشتباهی را در رابطه پس از جدایی انتخاب کنید؟

در مورد نحوه واکنشتان به استرس و مقابله با چالش ها و اتفاقات فکر کنید. آیا می توانید به روش سازنده تری عمل کنید؟

این مساله را در نظر بگیرید که آیا شما دیگران را به روشی که هستند، قبول نمی کنید، نه روشی که آن ها می توانند.

احساسات منفی خود را به عنوان نقطه شروع برای تغییر بررسی کنید. آیا کنترل احساسات خود را در دست دارید و یا احساساتتان کنترل شما را برعهده دارند؟

در طی این بخش از روند درمان باید با خودتان صادق باشید. سعی کنید در مورد اینکه چه کسی مقصر است فکر نکنید و یا خود را به خاطر اشتباه ات خود مقصر ندانید. وقتی به رابطه خود نگاه می کنید، یک فرصت برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان، نحوه ارتباط شما با دیگران و مشکلاتی که باید روی آن کار کنید را دارید. اگر شما می توانید به طور عینی انتخاب ها و رفتار خود را بررسی کنید، دلایل انتخاب شریک سابق تان را می توانید ببینید که اشتباه کرده اید و دفعه بعد انتخاب های بهتری خواهید کرد.

 

آشتی بعد از جدایی : در این مطلب از فالوده می خواهیم درباره آشتی بعد از جدایی صحبت کنیم. آیا آشتی بعد از جدایی اتفاق می افتد پرسش بسیاری از افرادی است که از عشق خود جدا شده اند. طلاق و جدایی یکی از معضلات بزرگ جوامع امروز است. زن و مردی که با هم رابطه عاطفی برقرار می کنند ممکن است خیلی سریع با مواجهه با مشکلات تصمیم به جدایی بگیرند.

اما کمی بعد به دلایلی از جمله دلتنگی، پشیمانی و یا شرایط زندگی بعد از جدایی شان نظرشان تغییر می کند و به دنبال آشتی بعد از جدایی هستند. به همین دلیل برای تصمیم گیری درباره چنین امر مهمی زن و مرد بایستی خوب فکر کنند و تمام جوانب را در نظر بگیرند، سپس اقدام کنند. مواردی که در این مطلب مورد بحث قرار می گیرند شامل آمار ازدواج با همسر سابق، احتمال برگشت بعد از طلاق، دلتنگی بعد از جدایی، پشیمانی پسران بعد از جداییو آشتی بعد از جدایی می باشد.

آمار ازدواج با همسر سابق
در این قسمت از مطلب آیا آشتی بعد از جدایی اتفاق می افتد یا نه می خواهیم به آمار ازدواج با همسر سایق بپردازیم. ببینیم طبق آماری که تا کنون بدست آمده است آیا بازگشت به رابطه تمام شده درست است؟ در بازگشت به رابطه قبلی آمار بر علیه زن و شوهرهایی است که یکبار طلاق گرفته اند و می خواهند دوباره با هم ازدواج کنند. تقریباً بیشتر ازدواج های دوم مثل ازدواج اول به طلاق ختم می شود. مجله روانشناسی امروز نوشته است، “تقریباً ۶۰ درصد از ازدواج های دوباره شکست می خورد و این اتفاق حتی سریعتر از طلاق اول می افتد. بعد از گذشت متوسط ۱۰ سال، ۳۷ درصد از ازدواج های دوباره شکست می خورد این درحالی است که این آمار برای ازدواج اول ۳۰ درصد است.”

احتمال برگشت بعد از جدایی
اگر بخواهیم در مورد آشتی بعد از جدایی و احتمال برگشت بعد از طلاق در زنان و مردان صحبت کنیم باید بگوییم که زنان بعد از جدایی احساساتی تر عمل کرده و بسیار گریه می کنند و ناراحت می شوند. اما به مرور زمان این تخلیه احساسات به آن ها کمک می کند تا به زندگی عادی خود برگردند.

در مورد مردان قضیه متفاوت است. آن ها در ابتدا سعی می کنند با بیرون رفتن و تفریح با دوستانشان خود را بی توجه به جدایی نشان دهند و در اثر درد و دل نکردن در این باره تمام احساس درد و رنج را در خود نگه داشته و به مرور زمان جدایی برای آن ها سخت تر خواهد بود و احساس دلتنگی مردان بعد از جدایی با گذشت زمان بیشتر از خانم ها می شود. به صورت کلی احتمال برگشت بعد از طلاق در زن و مرد می تواند به یک میزان باشد و آشتی بعد از جدایی آن ها بستگی به این دارد که در طول مدت رابطه عاشقانه خود تا چه حد از خود خاطرات خوب به جا گذاشته و تا چه حد سیگنال های منفی ارسال کرده باشند. سپس می توانند برای ترمیم رابطه عاشقانه خود تلاش کنند.

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم

دلتنگی بعد از جدایی
گاهی اوقات بعضی افراد بیش از حد بر حفظ یک رابطه اصرار می کنند در صورتی که گاهی اوقات بهترین راه برای بهبود رابطه، جدایی است. اگر به درستی و با سیاست جدایی صورت بگیرد می توانید باعث ایجاد دلتنگی بعد از جدایی در فرد مقابل شوید. در این صورت حتی افرادی که خودشان رابطه را تمام می کنند ممکن است تا چند ماه بعد از جدایی هنوز نسبت به طرف مقابل خود دلتنگ شوند. هر چقدر اقدامات و عملکرد شما قبل از جدایی، هنگام جدایی و حتی پس از آن بیشتر تحت کنترل شما باشد بیشتر احتمال دارد باعث دلتنگی بعد از جدایی در معشوقتان شوید. در نتیجه آشتی بعد از جدایی و برگشت به رابطه قبلی نیز راحت تر صورت خواهد گرفت.

پشیمانی پسران بعد از جدایی
پشیمانی پسران بعد از جدایی مبحث دیگری است که در این مقاله آشتی بعد از جدایی به آن پرداخته خواهد شد. البته قبل از هر چیز بهتر از یادآوری کنم که پشیمانی بعد از جدایی منحصر به دختر یا پسر نخواهد شد و در هر دو جنس رخ می دهد. شرایط طلاق هرچه که باشد، مواقعی پیش می‌آید که از قرار دادن خود و دیگران در این موقعیت زجرآور پشیمان می‌شوید.

حتی اگر شما مقصر اصلی طلاق نباشید، باز هم خودتان را با پرسیدن سوال‌های بی‌پایان آزار می‌دهید، از خودتان می‌پرسید که “آیا برای نجات زندگیمان کوتاهی کرده‌ام؟” و بعد این فکر حسرت‌بار ذهن‌تان را اشغال می‌کند که “ای کاش بیشتر تلاش کرده بودم.” و یا حتی به فکر آشتی بعد از جدایی خواهید افتاد.

البته باید بدانید که پشیمانی بعد از طلاق تاحدی طبیعی و قابل درک است، از آنجایی که طلاق درد طاقت‌فرسایی را به افراد بسیاری، شامل خودتان، همسر سابقتان و فرزندانتان، تحمیل می‌کند و چون طلاق وادارتان می‌کند که همه چیز را از صفر شروع کنید، بدیهی است که این حجم از فشار باعث شود از پا دربیابید.

هر تصمیم سرنوشت‌سازی، حتی مثبت، موجب می‌شود که هر از گاه به عقب برگردید. بهترین راه برای غلبه بر این احساسات زجرآور این است که به خودتان زمان بدهید، بسته به وضعیت روحی و شرایط زندگی مشترکتان ممکن است به چند ماه یا حتی چند سال فرصت نیاز داشته باشید. قبل از اینکه مجددا برای آشتی بعد از جدایی و یا گرم کردن رابطه سرد شده عجله کنید به خودتان فرصت سوگواری بدهید، تا با تخلیه کردن اندوه خود خشم و عصبانیت‌تان نیز تخلیه شود و با فراموش کردن گذشته بتوانید از نو شروع کنید. 

آشتی بعد از جدایی
اگر به دنبال آشتی بعد از جدایی هستید قبل از هرچیز از خود بپرسید بازگشت به رابطه قبلی بله یا خیر؟ مطمئن شوید برگشت شما به عشق سابقتان ارزشش را دارد و مجددا منجر به رنج و نارحتی تان نخواهد شد. در زیر لیستی از مواردی که در این شرایط نباید به ازدواج قبلی خود برگردید آورده شده است:
– اطرافیان (برادر یا خواهر همسر، والدین، برادر و خواهر، دوستان، همکاران و …) شما را برای بازگشت به رابطه تحت فشار می گذارند.
– غرایز درونی به شما می گویند که با عشق خود آشتی نکنید.
– شما بدون او احساس بهتری خواهید داشت.
– احساس می کنید از لحاظ عاطفی تحت کنترل او هستید.
– شما زندگی‌تان را بدون عشق سابقتان و همانطور که هست، دوست دارید.
– عشقتان بسیار تنوع طلب است و همواره از یک رابطه به رابطه دیگری می رود.
– عشقتان به شما زمان کافی برای فکر کردن نمی دهد.

در چنین شرایطی که در بالا به آن ها اشاره شد ازدواج مجدد یا برگشتن به رباطه با عشق سابق و آشتی بعد از جدایی توصیه نمی شود. اگر در نظرتان برگشتن به همسر سابق به صلاحتان است عجله نکنید. ابتدا احساسات را کمی رها کنید. به گذشته و اتفاقاتی که بین شما رخ داده است برگردید. همه موارد را به خوبی زیر و رو کنید. ببینید دلیل اصلی جدایی تان چه بوده است. برخی از زوج ها به دلیل اختلافات حل نشدنی یا مشاجرات غیر قابل قبول، رابطه خود را تمام می کنند.

دیگران فقط بخاطر اینکه برای فکر کردن نیاز به زمان و مکان دارند تصمیم به جدایی می گیرند. اگر مسائل مالی باعث آن شده، نحوه هزینه کردن پول هایتان را شفاف سازی کنید. اگر مسائل زن و شوهری باعث بروز جدایی شده است، ابتدا این مسئله را حل کنید و به مشاوره متخصص در این زمینه مراجعه کنید. اگر جدایی به خاطر خیانت بوده است، به آن پایان داده، آن را فراموش کنید و اعتماد دوباره ایجاد کنید (البته با خود فکر کنید آیا واقعا توانایی فراموش کردن این موضوع را دارید یا خیر).

زمانی که دلیل اصلی جدایی تان و نحوه کنار آمدن با آن را به خوبی متوجه شدید حال می توانید برای شروع دوباره رابطه تمام شده بر اساس روانشناسی عشق اقدام کنید. برای آشتی بعد از جدایی با عشقتان مراقب باشید مرتکب اشتباهات رایج در این زمینه از جمله التماس و گریه و تماس های مکرر نشوید. کمی به هم فرصت دهید. پس از مدتی می توانید از مقاله های برگشت به رابطه و تکالیف برای برگرداندن عشق در این زمینه استفاده کنید تا برگشتن شما موفقیت آمیز باشد.

پس از برقراری ارتباط سریع ترین راه برای برگرداندن عشق همین بیان کردن احساسات به صورت صادقانه و صحبت منطقی راجب مشکلاتی است که داشته اید. سپس راهی برای حل مشکلات در کنار هم بیابید و در صورتیکه برگشتتان به هم عاقلانه است، پاسخ سوال آیا آشتی بعد از جدایی اتفاق می افتد هم مثبت خواهد بود. 

با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم
با دلتنگی بعد از طلاق عاطفی چه کنیم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *