بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟
بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

سرگیجه ،برای توصیف یک وضعیت بدن مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که احساس ضعف و یا حتی احساس عدم تعادل می کنید ، این وضعیتها نیز با سرگیجه همراه است، احساس اینکه که تمام جهان دور سر شما می چرخد، و حس می کنید که همین الان در حال افتادن هستید ؛

ولی علل این حالت چیست و چطور می توانیم سرگیجه را درمان کنیم ؟ برای پاسخ ادامه این بخش از سلامت نمناک را با دقت مطالعه کنید.

1. آب:

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

آب ،یکی از عناصر ضروری برای خلاص شدن از شر سرگیجه است از دست دادن آب بدن ،یکی از علل اصلی سرگیجه است و در نتیجه مصرف آب فراوان ،باعث رفع مشکل سرگیجه می شود.

2. زنجبیل:

زنجبیل، یکی دیگر از درمان های موثر سرگیجه است مطالعات ثابت کرده اند که زنجبیل ،در برابر این مشکل بسیار مؤثر است ، شما می توانید زنجبیل را خام بخورید یا آن را به شکل چای زنجبیل مصرف کنید، و این مشکل را درمان می کند. این کار با بهبود گردش خون در سراسر بدن در نتیجه درمان موثر سرگیجه کار می کند.

3. تنفس:

تنفس درست می تواند ،شما را از مشکل سرگیجه تسکین دهد از یک تا پنج در حال تنفس بشمارید، و باز هم از پنج تا یک در هنگام بازدم. در این فرایند، سعی کنید شکم خود را از هوا پر کنید، تصور کنید که یک مکان، زیر دیافراگم شما وجود دارد که باید آن را پر کنید.

این ،در واقع روند تنفس عمیق است و مقدار کافی اکسیژن را برای مغز فراهم می کند و بنابراین سیستم عصبی را شل می کند و برای سرگیجه مفید می باشد.

4. گاسبری و تخم گشنیز:

مواد تشکیل دهنده هردوی این گیاهان برای سرگیجه فوق العاده است ، گاسبری یک منبع غنی از ویتامین A و C است و سرگیجه را از بین می برد و از آن می کاهد.

این مخلوط ،سرگیجه را درمان می کند و از علل و نشانه های سرگیجه در آینده جلوگیری خواهد کرد.

5. پودر جوز و زیره سبز:

اگر به طور دوره ای از سرگیجه رنج می برید، این یکی باید مصرف شود. هر دو ماده تشکیل دهنده، پودر جوز و زیره سبز را خوب مخلوط کنید و سه بار در روز برای درمان سرگیجه، مصرف کنید.

6. تمرینات ورزشی :

تمرینات ساده ،می تواند در حل مشکل پیچیده سرگیجه مفید باشد. همه چیزی که باید انجام دهید، این است که صاف ایستاده و گردن خود را در هر دو جهت عقربه های ساعت و برعکس حرکت دهید.

به طور یکسان، شما می توانید ایستاده و متمرکز در یک نقطه ثابت و به سادگی چشم خود را باز و بسته کنید ، این ،سیستم تمرینی عملکرد ،سیستم هشدار و سیستم عصبی شما را حفظ خواهد کرد و باعث جلوگیری از بروز مشکلاتی، مانند سرگیجه و خستگی خواهد شد.

7. خردل و نمک :

این روش برای تصفیه ی خون موثر است ؛ خردل، نمک، سرکه و فلفل را با نسبت مساوی مخلوط کنید یک لیوان آب را به آن اضافه کنید و مصرف کنید تا به سرگیجه، «خدانگهدار» بگویید.

8. ماساژ:

ماساژ، خواص آرام بخشی برای خنثی کردن بیماری های مختلف دارد، و همچنین می تواند به همان میزان مشکل سرگیجه را نیز درمان کند ؛ ماساژ، گردش خون را در بدن افزایش می دهد، بنابراین سیستم عصبی را آرام می کند، که می تواند مشکل سرگیجه را نیز درمان کند ، برای ماساژ ،روغن اسطوخودوس را بخاطر خاصیت بیشتر استفاده کنید.

9. ماست:

ماست، نسبت به آسیب عصبی به بدن شما کمک می کند و به همین دلیل است که تحقیقات در درمان سرگیجه این را اثبات کرده است هر گاه احساس سرگیجه یا حتی شروع علائم سرگیجه داشتید، یک کاسه پر از ماست برای از بین بردن مشکل خود،بخورید ؛ همچنین ،می توانید برش های میوه ای تازه نیز به آن اضافه کنید.

10. بادام و دانه کدو تنبل:

اگر بخواهید یک درمان طولانی مدت در برابر سرگیجه داشته باشید، این یکی از بهترین فرمولها است.

11. تمرکز:

هنگامی که از سرگیجه رنج می برید و اختلال در تعادل بدن خود را تجربه می کنید، دراز کشیدن و تمرکز بر اشیای بی حرکت در اطراف خود، ذهن شما را از علائم سرگیجه، مانند:تهوع و غیره دور خواهد کرد علاوه بر این، می تواند تعادل بدن شما را به سطح عادی خود بازگرداند.

12. لیمو:

یکی از بهترین و معروف ترین داروهای خانگی برای سرگیجه، آب لیمو است ، این از ساده ترین درمانها است و سطح قند داخل بدن را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

فقط آب یک نصف لیمو را در یک لیوان آب بریزید.

آن را با 2 قاشق چای خوری شکر مخلوط کنید.

سپس مخلوط را بنوشید.

13. ریحان:

ریحان، یک درمان خانگی باستانی است و بسیاری از بیماری های پوست و بدن را درمان می کند ؛ چند برگ ریحان (3-4 برگ) را در آب جوش قرار دهید و برای مدتی با شیر بجوشانید . مصرف این معجون قبل از رفتن به رختخواب، مشکل شما را با سرگیجه برای همیشه رفع میکند.

14. سیر:

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

مقدار سیر بیشتری در رژیم غذایی خود اضافه کنید ، چند قاشق سیر خرد شده را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید اجازه دهید برای چند دقیقه در شیب بماند، سپس مخلوط را فشرده و عصاره آن را بنوشید.

15. آب کرفس:

اگر فشار خون پایین علت سرگیجه است، شما می توانید آن را با نوشیدن آب تازه کرفس درمان کنید.

16. سرکه سیب:

مخلوط 2 قاشق چایخوری از هر یک از سرکه سیر و عسل را در یک لیوان آب سرد یا گرم مخلوط نمایید. از این محلول سه بار در روز بنوشید. این راه درمان ،فشار خون را تنظیم می کند، به طوری که نشانه های سرگیجه را کاهش می دهد.

17. مکمل آهن:

افزایش مصرف اسفناج، لوبیا، عدس، سوپای پخته شده و شهد نیشکر سیاه ؛ همه این ها غنی از آهن هستند و کمک به غلبه بر مشکل کم خونی، کاهش خطر سرگیجه می نمایند. همچنین می توانید کپسول های آهن را در داروخانه ها دسترس داشته باشید.

18.کهن دار:

این، یک درمان گیاهی مناسب برای درمان سرگیجه است برگ درخت کهن دار با افزایش گردش خون به، برخی از مشکلات گوش داخلی را درمان می کند ، این گیاه در قالب برگ خشک شده، عصاره مایع و به شکل قرص در دسترس است.

19. گل مینا:

این ،یک درمان خوب دیگر برای سرگیجه است ، عناصر موجود در گل مینا ،به صورت عصاره مایع، قرص و کپسول موجود است به بهبود گردش خون کمک می کند تا سرگیجه را درمان کنید.

20. چای بابونه:

یک فنجان چای بابونه بنوشید، تا سبب کاهش علل سرگیجه، مانند:تنش روانی خود باشید.

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می تواند در بهبود بیماری هایی که سبب سرگیجه می شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

آنچه باید بخوریم:

زمانی که دنیای اطراف شما به طور مداوم در حال چرخش است زندگی بسیار مشکل می شود نمی توانید رانندگی کنید، نمی توانید کار کنید، و نمی توانید بدون ترس از سقوط دور بزنید در اغلب موارد، این احساس سرگیجه ناشی از مشکلات گوش داخلی شما است که در آن ذرات به خاطر حرکات شما تغییر می کنند اما اگر این ذرات را منظم نگاه دارید، قادر خواهید بود از سرگیجه خلاص شوید و احساس ثبات را به مغز خود برگردانید.

سرگیجه نوعی گیجی است که حتی وقتی در حال حرکت هم نیستید رخ میدهد این اتفاق فروپاشی مکانیسم دفاعی با گوش معبرهای عصب مغز ارتباط دارد این احساس وقتی در ارتفاعات بلند هستید و یک دفعه به پایین نگاه میکنیدهم ایجادمی شود در این بخش از سلامت نمناک می خواهیم به درمان سرگیجه در چند دقیقه بپردازیم ،این روش های منحصر بفرد تا بحال به میلیون ها نفر سراسر جهان کمک کرده است شما هم می توانید با دقت در مراحل انجام روش درمان در مواقع ضروری سرگیجه را فورا رفع کنید.

پیش از هرکاری ببینید کدام گوش باعث سرگیجه شما می شود

طوری دراز بکشید که سرتان کمی از لبه آویزان شود

سر رو به طرف راست برگردانید و بعد سریع دراز بکشیدبهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

یک دقیقه صبر کنید و ببینید آیا احساس سرگیجه دارید یا نه

به جایگاه نشست برگردید و در طرف دیگر آن را تکرار کنید

اگر وقتی به سمت راست هستید احساس سرگیجه می کنید، این به این معنی است که گوش راست شما مشکل دارد اگر سرگیجه زمانی که سمت چپ دراز می کشید اتفاق افتد، مشکل گوش چپ تان است.

8. مانور Semont را امتحان کنید:

صاف روی لبه تخت خواب بنشینید.

سر خود را با زاویه 45 درجه به شکل افقی به سمت گوش خوب خود بچرخانید.

سر خود را به زاویه 105 درجه بچرخانید و به طرف گوش بد خود با سر آویزان ، طوری که بینی رو به بالا باشد قرار دهید.

برای چند دقیقه در این موقعیت بمانید.

سر خود را در همان موقعیت و به سرعت سمت گوش دست نخورده قرار دهید طوری که بینی رو به زمین باشد.

چند دقیقه در این موقعیت بمانید و به آرامی به حالت نشسته اولیه خود بازگردید و آرام شوید.

 

با نشستن روی پاشنه پا شروع کنید و سرتان را مستقیم بالا نگه دارید تا به سقف نگاه کنید این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید.

سرتان را پایین نگه دارید، چانه را کمی به سمت زانوهای خود فشار دهید انگار می خواهید پشتک بزنید.

سر خود را به سمت راست یا آرنج چپ (نزدیک به گوش با زاویه 45 درجه بچرخانید صبر کنید یا تا 30 بشمارید

سر خود را برگردانید، به سرعت آن را جایی که شروع کردید برگردانید یک بار دیگر، صبر کنید تا چرخش به مدت 15 تا 30 ثانیه متوقف شود.

سر خود را کنار نگه دارید به سرعت پشت سر هم بنشینید ؛ اگر هنوز احساس سرگیجه دارید، 4 – 5 بار حرکت را تکرار کنید.

بنشینید روی یک میز پاهایتان را آویزان کنید.

به سرعت به سمت سالم خود خم شوید تا زمانی که سرتان به روی میز برسد و صبر کنید تا گیجی متوقف شود.

به سرعت سرتان را به سمت میز در زاویه 90 درجه بچرخانید و 30 ثانیه صبر کنید.

به موقعیت نشستن با حرکت سریع برگردید و این حرکت را 3 بار تکرار کنید تا سرگیجه شما رفع شود.

 

روی تخت خواب خود بنشینید و یک بالش پشت سر خود قرار دهید تا وقتی که بر پشت خود دراز بکشید، زیر شانه های شما خواهد بود.

سر خود را به طرف “بد” با زاویه 45 درجه بچرخانید و به سرعت دراز بکشید شانه های شما باید روی بالش باشند و سر شما باید خم شود

30 ثانیه در این موقعیت بمانید.

سر خود را به طرف دیگر بچرخانید و برای 30 ثانیه نگه دارید سپس بدن تان را در آن سمت بچرخانید.

30 ثانیه صبر کنید سپس به آرامی بلند شوید و برای چند دقیقه آرام بگیرید و این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

 

در یک موقعیت نشسته بر روی لبه تخت خواب خود شروع کنید.

به سرعت به سمت راست خود دراز بکشید و بینی خود را به زاویه 45 ° بالا بگیرید.

در این موقعیت برای 30 ثانیه بمانید و سپس به موقعیت اولیه برگردید.

همان کار را با سمت دیگر انجام دهید.

این تمرین را 3- 5 بار تکرار کنید.

فشار مچ یا P6 دقیقا همان نقطه ای که در این بخش از سلامت نمناک نشان داده شده است ، برون شامه قلب نقطه ای است که روی ساعد داخلی شما قرار دارد، 3 انگشت را زیر مچ شما بین دو تاندون ها برای رهایی از سرگیجه و حالت تهوع به مدت 4 تا 5 ثانیه این منطقه را تحت فشار قرار دهید.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

 

این نقطه کوچک در بالای پای شما بین انگشت چهارم و کوچک قرار دارد برای کاهش گیجی، این نقطه را روی هر دو پا با انگشت سبابه خود برای 30 ثانیه ماساژ دهید.

 

مستقیم به جلو نگاه کنید و بر روی یک مربع کوچک رنگی یا یک دکمه که در مقابل تان قرار دارد تمرکز کنید.

بر روی این نقطه تمرکز و صبر کنید تا متوقف شود.

نگاه خود را به هدف حفظ کنید و به آرامی سرتان را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید.

به تدریج سرعت حرکت سر خود را افزایش دهید اما اگر احساس سرگیجه می کنید آرام باشید و به حرکت سر خود برای یک دقیقه ادامه دهید.

هشدار:اگر سرگیجه دارید و در حین انجام این تمرین ها سرگیجه ی شما کمتر نشد و افزایش یافت، سریعا متوقف شوید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

سرگیجه، اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از احساسات به کار می رود، از جمله احساس ضعف و گیجی یا ناپایداری. سرگیجه حس غلطی را ایجاد می کند که شما یا محیط تان در حال چرخیدن یا حرکت کردن است و گیجی، یکی از دلایلی است که بزرگسالان به پزشکان مراجعه می کنند. سرگیجه مکرر می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی شما تاثیر بگذارد. اما سرگیجه به ندرت به شرایط تهدید کننده زندگی اشاره می کند. درمان سرگیجه به علت و علائم آن بستگی دارد و معمولاً موثر هستند، اما مشکل ممکن است تکرار شود.

افرادی که سرگیجه را تجربه می کنند، ممکن است آن را به عنوان هر یک از این احساسات شناسایی کند، مانند:

_حس کاذب حرکت یا چرخش (گیجی)

_احساس ضعف یا احساس سبک سری.

_از دست دادن تعادل

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

_احساس شناوری یا بی قراری

این احساسات می تواند با قدم زدن، ایستادن یا حرکت دادن سرتان ایجاد و یا بدتر شود.

گیجی شما ممکن است حالت تهوع و یا حالت ناگهانی و شدیدی را همراه داشته باشد که شما نیاز دارید بنشینید و یا بخوابید.

این اتفاق ممکن است چند ثانیه یا چند روز طول بکشد و دوباره تکرار شود.

به طور کلی، به پزشک خود مراجعه کنید اگر هر گونه سردرد مکرر، ناگهانی، شدید، یا غیرقابل توضیحی را تجربه کردید.

در این موارد باید مراقبت های پزشکی اورژانسی دریافت کنید:

_سردرد ناگهانی و شدید

_درد قفسه سینه

_سختی در تنفس

_بی حسی و یا فلج شدن و پاها و بازوها

_خستگی

_دید دوتایی

_ضربان قلب سریع یا نامنظم

_گیجی و یا صحبت کردن به صورت مبهم

_تلوتلو خوردن یا به سختی راه رفتن

_استفراغ مداوم

_تشنج

_تغییر ناگهانی در شنوایی

_بی حسی در صورت یا ضعف

سرگیجه دلایل احتمالی بسیاری دارد، از جمله اختلال گوش داخلی، بیماری حرکتی و اثرات دارویی. گاهی اوقات ناشی از مشکلات سلامتی اساسی مانند گردش ضعیف، عفونت و یا جراحت است.  این حالت گیجی شما را وادار می کند که احساس کنید و محرک های شما به دنبال علل احتمالی هستند.

اینکه سرگیجه چه مدت طول می کشد و علائم دیگری دارد یا خیر، به علت شما بستگی دارد.

_مشکلات گوش داخلی که باعث سرگیجه می شوند (گیجی).

_حس تعادل شما به ورودی ترکیبی از بخش های مختلف سیستم حسی بستگی دارد.

_چشم ها، که به شما کمک می کند مشخص کنید، بدنتان در کجا است و چگونه حرکت می کند.

_اعصاب حسی که پیام ها را به مغز شما درباره حرکات بدن و مواضع ارسال می کنند.

_گوش داخلی که خانه حسگرهایی هستند که به کشف حرکت جاذبه و عقب و جلو کمک می کنند

این حس غلطی است که محیط شما در حال چرخش و یا حرکت است. با اختلالات گوش داخلی، مغز شما سیگنال ها را از گوش داخلی دریافت می کند که با آنچه چشم های شما و اعصاب حسی دریافت می کنند، سازگار است و چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید این همان چیزی است که مغز برای رفع ابهام آن تلاش می کند.

این شرایط باعث ایجاد حس قوی و سریع اما نادرست می شود که شما در حال چرخش و یا حرکت هستید. این رویدادها با تغییر سریع در حرکت سر ایجاد می شوند، مانند زمانی که در رختخواب غلت می زنید، بلند می شوید و یا ضربه ای به سرتان زده می شود. BPPV شایع ترین علت سرگیجه است.

عفونت ویروسی اعصاب وستیبولا می تواند موجب سرگیجه شدید و مداوم شود.

اگر شما هم چنین فقدان شنوایی ناگهانی دارید، ممکن است لارجنتیت داشته باشید.

این بیماری شامل تجمع بیش از حد مایع در گوش داخلی شما است. با سرگیجه ناگهانی که تا چند ساعت طول می کشد، مشخص می شود. هم چنین ممکن است از دست دادن شنوایی و احساس خالی بودن یا شلوغی در گوش را نیز تجربه کنید.

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

افرادی که میگرن دارند، ممکن است دچار سرگیجه شوند، حتی زمانی که سردرد شدیدی ندارند. چنین حوادثی ممکن است چند دقیقه به طول بینجامد و ممکن است با سردرد و حساسیت نور و سر و صدا مرتبط باشد.

اگر قلبتان خون کافی به مغز شما نمی رساند، ممکن است احساس سرگیجه، ضعف یا عدم تعادل را داشته باشید.

افت چشمگیر در فشار خون سیستولیک ممکن است منجر به احساس ضعف شود. می تواند بعد از نشستن یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد. این شرط به نام فشار خون ارتواساتیک نیز نامیده می شود.

شرایطی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، بی نظمی قلب و حمله ایسکمی می تواند موجب گیجی و سرگیجه شود. و کاهش حجم خون ممکن است باعث عدم جریان خون کافی به مغز و یا گوش درونی شما شود.

برخی از اختلالات عصبی – مانند بیماری پارکینسون و اسکلروز چندگانه – می تواند منجر به از دست رفتن تدریجی تعادل شود.

سرگیجه می تواند یک عارضه جانبی از داروهای خاصی مثل داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد افسردگی و داروهای مسکن باشد. به طور خاص، کاهش فشار خون ممکن است باعث ضعف شود.

اختلالات تنشی خاصی ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی شوند و یا یک احساس گیجی که اغلب به آن سرگیجه گفته می شود را باعث شوند. اینها شامل حملات پانیک و غیره هستند.

علائم و نشانه های دیگری که ممکن است همراه با گیجی رخ دهد.

کم خونی داشته باشید، عبارتند از:خستگی، ضعف و پوست رنگ پریده.

این شرایط عموماً در افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند رخ می دهد.

سرگیجه ممکن است با عرق کردن و اضطراب نیز همراه باشد.

اگر در شرایط آب و هوای گرم، فعال هستید و یا اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، ممکن است از گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا کم آبی را بگیرید و احساس سرگیجه کنید. به خصوص اگر از داروهای قلبی استفاده می کنید.

عواملی که ممکن است ریسک ابتلا به سرگیجه را افزایش دهند، عبارتند از:

افراد مسن احتمال بیشتری دارند که مشکلات پزشکی داشته باشند که باعث سرگیجه می شوند، به ویژه عدم تعادل. آن ها همچنین به احتمال زیاد داروهایی را مصرف می کنند که می توانند باعث سرگیجه شوند.

داشتن یک اپیزود از گیجی در گذشته:اگر قبلا دچار سرگیجه شدید، در آینده هم دچار سرگیجه می شوید.

سرگیجه می تواند خطر افتادن و آسیب دیدن شما را افزایش دهد. گیجی متناوب در حین رانندگی می تواند احتمال تصادف را افزایش دهد. اگر یک وضعیت سلامتی موجود که موجب گیجی شما می شود، درمان نشود می تواند موجب عواقب بلند مدتی برایتان شود.

اگر پزشک برای شما مشکوک به سکته مغزی شده باشد، سریعاً یک اسکن MRI یا سی تی اسکن را برایتان تجویز می کند. بیشتر افرادی که به خاطر سرگیجه به پزشک مراجعه می کنند، ابتدا در مورد علائم و داروهای شما سوال می کنند و سپس معاینه فیزیکی انجام می دهد.

در طی این تست، پزشک نحوه راه رفتن و حفظ تعادل و اینکه چگونه اعصاب اصلی سیستم عصبی مرکزی شما کار می کنند را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است به یک تست شنوایی و تست تعادل نیاز داشته باشید، از جمله:

پزشک شما ممکن است زمانی که یک شی متحرک را دنبال می کنید، مسیر چشمان شما را نگاه کند.

این تست به پزشک می گوید که کدام بخش از سیستم تعادلی که شما بر روی آن ها تکیه می کنید، ممکن است دچار مشکل شده باشد.

شما با پاهای برهنه روی سکو می ایستید و سعی می کنید تعادل خود را تحت شرایط مختلف حفظ کنید.

در طی این تست، شما در یک صندلی تحت کنترل کامپیوتر قرار می گیرید که خیلی آهسته در یک دایره کامل حرکت می کند. با سرعت زیاد در یک قوس بسیار کوچک عقب و جلو حرکت می کند.

اگر پزشک مشکوک شود که سرگیجه شما ناشی از پاروکسیسمال خوش خیم است، می تواند یک آزمایش حرکتی ساده را انجام دهد به نام مانور دیکس – هالپیک برای تایید تشخیص.

اگر سرگیجه های مکرر دارید، این نکات را در نظر بگیرید:

از امکان از دست دادن تعادل خود آگاه باشید تا منجر به آسیب جدی نشوید. اگر لازم است از حرکت ناگهانی خودداری کنید و با یک عصا قدم بزنید.

اشیایی که امکان گیر کردن به آنها و افتادن توسط آنها وجود دارد را جمع کنید، مانند قالیچه ها و سیم های برق.

از زیر پایی های غیر سر خور در دستشویی و کف حمام استفاده کنید.

نور خوب داشته باشید.

وقتی احساس سرگیجه می کنید، فوراً بنشینید و یا بخوابید.

اگر احساس سرگیجه شدید دارید، با چشمان بسته در یک اتاق تاریک، دراز بکشید.

از رانندگی اجتناب کنید.

از مصرف کافئین، نمک و مواد مخدر پرهیز کنید.

استفاده بیش از حد از این مواد می تواند علائم و نشانه های شما را بدتر کند.

مایعات کافی بخورید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

به اندازه کافی استراحت کنید.

از استرس اجتناب کنید.

اگر گیجیتان ناشی از دارو است، با پزشک خود درباره حذف یا کاهش دوز آن صحبت کنید.

اگر گیجی شما با حالت تهوع همراه است از آنتی هیستامین، مانند مکلیزین یا دیمنهیدرینات استفاده کنید.

اینها ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند.

اگر سرگیجه شما ناشی از گرم شدن بیش از حد و یا کم آبی بدن است، در یک مکان خنک استراحت کنید و آب بنوشید یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید.

 

زمانی که دنیای اطراف شما به طور مداوم در حال چرخش است زندگی بسیار مشکل می شود نمی توانید رانندگی کنید، نمی توانید کار کنید، و نمی توانید بدون ترس از سقوط دور بزنید در اغلب موارد، این احساس سرگیجه ناشی از مشکلات گوش داخلی شما است که در آن ذرات به خاطر حرکات شما تغییر می کنند اما اگر این ذرات را منظم نگاه دارید، قادر خواهید بود از سرگیجه خلاص شوید و احساس ثبات را به مغز خود برگردانید.

سرگیجه نوعی گیجی است که حتی وقتی در حال حرکت هم نیستید رخ میدهد این اتفاق فروپاشی مکانیسم دفاعی با گوش معبرهای عصب مغز ارتباط دارد این احساس وقتی در ارتفاعات بلند هستید و یک دفعه به پایین نگاه میکنیدهم ایجادمی شود در این بخش از سلامت نمناک می خواهیم به درمان سرگیجه در چند دقیقه بپردازیم ،این روش های منحصر بفرد تا بحال به میلیون ها نفر سراسر جهان کمک کرده است شما هم می توانید با دقت در مراحل انجام روش درمان در مواقع ضروری سرگیجه را فورا رفع کنید.

پیش از هرکاری ببینید کدام گوش باعث سرگیجه شما می شود

طوری دراز بکشید که سرتان کمی از لبه آویزان شود

سر رو به طرف راست برگردانید و بعد سریع دراز بکشیدبهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

یک دقیقه صبر کنید و ببینید آیا احساس سرگیجه دارید یا نه

به جایگاه نشست برگردید و در طرف دیگر آن را تکرار کنید

اگر وقتی به سمت راست هستید احساس سرگیجه می کنید، این به این معنی است که گوش راست شما مشکل دارد اگر سرگیجه زمانی که سمت چپ دراز می کشید اتفاق افتد، مشکل گوش چپ تان است.

8. مانور Semont را امتحان کنید:

صاف روی لبه تخت خواب بنشینید.

سر خود را با زاویه 45 درجه به شکل افقی به سمت گوش خوب خود بچرخانید.

سر خود را به زاویه 105 درجه بچرخانید و به طرف گوش بد خود با سر آویزان ، طوری که بینی رو به بالا باشد قرار دهید.

برای چند دقیقه در این موقعیت بمانید.

سر خود را در همان موقعیت و به سرعت سمت گوش دست نخورده قرار دهید طوری که بینی رو به زمین باشد.

چند دقیقه در این موقعیت بمانید و به آرامی به حالت نشسته اولیه خود بازگردید و آرام شوید.

 

با نشستن روی پاشنه پا شروع کنید و سرتان را مستقیم بالا نگه دارید تا به سقف نگاه کنید این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید.

سرتان را پایین نگه دارید، چانه را کمی به سمت زانوهای خود فشار دهید انگار می خواهید پشتک بزنید.

سر خود را به سمت راست یا آرنج چپ (نزدیک به گوش با زاویه 45 درجه بچرخانید صبر کنید یا تا 30 بشمارید

سر خود را برگردانید، به سرعت آن را جایی که شروع کردید برگردانید یک بار دیگر، صبر کنید تا چرخش به مدت 15 تا 30 ثانیه متوقف شود.

سر خود را کنار نگه دارید به سرعت پشت سر هم بنشینید ؛ اگر هنوز احساس سرگیجه دارید، 4 – 5 بار حرکت را تکرار کنید.

بنشینید روی یک میز پاهایتان را آویزان کنید.

به سرعت به سمت سالم خود خم شوید تا زمانی که سرتان به روی میز برسد و صبر کنید تا گیجی متوقف شود.

به سرعت سرتان را به سمت میز در زاویه 90 درجه بچرخانید و 30 ثانیه صبر کنید.

به موقعیت نشستن با حرکت سریع برگردید و این حرکت را 3 بار تکرار کنید تا سرگیجه شما رفع شود.

 

روی تخت خواب خود بنشینید و یک بالش پشت سر خود قرار دهید تا وقتی که بر پشت خود دراز بکشید، زیر شانه های شما خواهد بود.

سر خود را به طرف “بد” با زاویه 45 درجه بچرخانید و به سرعت دراز بکشید شانه های شما باید روی بالش باشند و سر شما باید خم شود

30 ثانیه در این موقعیت بمانید.

سر خود را به طرف دیگر بچرخانید و برای 30 ثانیه نگه دارید سپس بدن تان را در آن سمت بچرخانید.

30 ثانیه صبر کنید سپس به آرامی بلند شوید و برای چند دقیقه آرام بگیرید و این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

 

در یک موقعیت نشسته بر روی لبه تخت خواب خود شروع کنید.

به سرعت به سمت راست خود دراز بکشید و بینی خود را به زاویه 45 ° بالا بگیرید.

در این موقعیت برای 30 ثانیه بمانید و سپس به موقعیت اولیه برگردید.

همان کار را با سمت دیگر انجام دهید.

این تمرین را 3- 5 بار تکرار کنید.

فشار مچ یا P6 دقیقا همان نقطه ای که در این بخش از سلامت نمناک نشان داده شده است ، برون شامه قلب نقطه ای است که روی ساعد داخلی شما قرار دارد، 3 انگشت را زیر مچ شما بین دو تاندون ها برای رهایی از سرگیجه و حالت تهوع به مدت 4 تا 5 ثانیه این منطقه را تحت فشار قرار دهید.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

 

این نقطه کوچک در بالای پای شما بین انگشت چهارم و کوچک قرار دارد برای کاهش گیجی، این نقطه را روی هر دو پا با انگشت سبابه خود برای 30 ثانیه ماساژ دهید.

 

مستقیم به جلو نگاه کنید و بر روی یک مربع کوچک رنگی یا یک دکمه که در مقابل تان قرار دارد تمرکز کنید.

بر روی این نقطه تمرکز و صبر کنید تا متوقف شود.

نگاه خود را به هدف حفظ کنید و به آرامی سرتان را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید.

به تدریج سرعت حرکت سر خود را افزایش دهید اما اگر احساس سرگیجه می کنید آرام باشید و به حرکت سر خود برای یک دقیقه ادامه دهید.

هشدار:اگر سرگیجه دارید و در حین انجام این تمرین ها سرگیجه ی شما کمتر نشد و افزایش یافت، سریعا متوقف شوید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

چاپ صفحه

انتشار: 01 خرداد 99

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دسته بندی ها: سلامت روان

هیچ نظر

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

فهرست مطالب

سرگیجه چیست و چه علائمی دارد؟ علت سرگیجه چیست؟ چرا همش سرگیجه دارم؟ درمان سرگیجه چه کنیم؟ برای سرگیجه درمان چه بخوریم؟ اگر دچار سرگیجه خفیف یا شدید هستید و می‌خواهید علت و علائم سرگیجه را بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

سرگیجه (Dizziness) یعنی احساس عدم تعادل، عدم ثبات در بدن و یا احساس ضعف یا مضطرب بودن. زمانیکه دچار سرگیجه می‌شوید، حرکت نمی‌کنید اما حس می‌کنید سرتان می‌چرخد! اگر سرگیجه ادامه‌دار باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد که باید توسط پزشک معاینه شوید. در این مطلب درباره دلایل و علائم سرگیجه و خستگی مزمن و همچنین چند روش برای کنترل و درمان سرگیجه بطور کامل توضیح داده‌ایم.

برای اینکه برای پزشک خود شرح دهید که چه حسی دارید، می‌توانید از این واژه‌ها هم استفاده کنید:

شرایط مختلفی ‌‌می‌تواند باعث احساس سرگیجه و خستگی شود. گاهی اوقات علائم سرگیجه موقتی هستند و ممکن است بیایند و بروند. سرگیجه و خستگی دراز مدت ‌می‌تواند باعث ضعف شود. اگر احساس می‌کنید دچار سرگیجه هستید، برای تشخیص دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه به خصوص سرگیجه‌ای که به طور خودبه خودی اتفاق می‌افتد، بدون هیچ علایم دیگر، به طور کلی بعید است که نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشد.

در ادامه 9 دلیلی که باعث سرگیجه و خستگی می‌شوند را توضیح داده‌ایم:

بدن شما برای تولید انرژی، به قند یا همان گلوکز نیاز دارد. هنگا‌‌می‌که سطح قند خون پایین باشد، احساس سرگیجخ، لرز و خستگی می‌کنید. قند خون پایین اغلب یک عارضه جانبی مصرف انسولین و سایر داروهای مورد استفاده در درمان دیابت است. ‌این داروها قند خون را پایین ‌‌می‌آورند‌‌، اما اگر دوز درست نباشد افت قند خون ناشی از آن ‌‌خطرناک می‌شود.

علائم دیگر قند خون پایین:

برای بالا بردن قند خون، یک لیوان آب میوه یا یک آب نبات بخورید. ‌این کار را با یک وعده غذایی مغذی‌تر هم می‌توانید انجام دهید تا قند خون خود را بالا ببرید. اگرهمیشه دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون به زیر شصت میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) ‌هستید‌‌، داروی دیابت خود را بررسی کنید. یا درطول روز وعده‌‌های غذایی کوچکتر و کمتری بخورید. به ‌این ترتیب سطح قند خون ثابت می‌ماند.

برای جریان خون در بدن، نیرویی به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌شود که به آن فشار خون می‌گویند. هنگا‌‌می‌که فشار خون، افت ‌‌می‌کند‌‌، ‌‌علائمی ‌مانند سرگیجه و خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر عبارتند از:

شرایط زیر ‌‌می‌تواند باعث افت فشار خون شود:

برای درمان فشار خون پایین، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

گلبول‌‌های قرمز خون، اکسیژن را به تمام اندام‌‌ها و بافت‌‌های بدن منتقل ‌‌می‌کند. وقتی دچارکم خونی هستید‌‌، بدن به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد‌‌، یا ‌این سلول‌‌ها درست کار نمی‌کنند. کمبود اکسیژن ‌‌سرگیجه یا خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر کم خونی عبارتند از:

خونریزی‌‌، کمبود مواد مغذی و نارسایی مغز استخوان همگی دلایل احتمالی کم خونی هستند.

میگرن؛ سردردهای شدید و فعالی است که از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد. در کنار سردرد‌‌، ممکن است علائمی زیر هم باشد:

افرادی که میگرن دارند حتی اگر سردرد نداشته باشند ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت سرگیجه داشته باشند. عدم مصرف الکل‌‌، کافئین و لبنیات یکی از راه‌‌های جلوگیری از‌این سردردها است.  در رابطه با سردردهای میگرنی، در مطلب دیگری درباره علت و نشانه‌های سردرد میگرنی توضیح داده‌ایم که برای خواندن آن، می‌توانید

همچنین ‌‌می‌توانید داروهای میگرنی مصرف کنید که به دو شکل تهیه ‌‌می‌شوند:

برخی از داروهای خاص به عنوان عوارض جانبی ‌‌می‌توانند باعث سرگیجه و خستگی شوند. به عنوان مثال:

اگر مصرف کننده یکی از‌این داروها هستید وسرگیجه دارید‌‌، از پزشک بخواهید تا دوز دارو را کاهش دهد یا دارویی دیگر مصرف کنید.

قلب با یک ریتم “تالاپ تلوپ” ‌‌می‌تپد. هنگا‌‌می‌که ضربان قلب یا آریتمی‌ نامنظم دارید‌‌، یعنی قلب درست کارنمی‌کند. علاوه بر سرگیجه و خستگی‌‌، علائم دیگر آریتمی‌شامل موارد زیر است:

پزشک ‌‌می‌تواند مشکلات اتریمی قلب را با داروهایی مانند رقیق کننده یا فشار خون درمان کند. ازمصرف موادی مانند کافئین‌‌، الکل و داروهای سرد خودداری کنید.‌این موارد موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود.

خستگی شدید حتی بعد از یک خواب خوب، یک سندرم خستگی مزمن (CFS) است. علائم این سندروم شامل سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل است. همچنین ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشید:

درمان سندرم خستگی مزمن بدلیل علت‌های مختلفی که دارد، دشوار است. پزشک علائم فردی را را بررسی و با دارو و مشاوره درمان ‌‌می‌کند.

نورنیت دهلیزی (Vestibular neuronitis) اختلال عصب دهلیزی است که با سرگیجه شدید اما شنوایی طبیعی مشخص می‌شود. علل آن ممکن است ویروس‌ها، بیماری‌های عروقی و دمیلینیزاسیون و سموم باشند. عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ‌‌می‌تواند عصب دهلیزی را در گوش داخلی تحریک کند. ‌این عصب با ارسال پیام‌‌های حسی به مغزتعادل بدن در حالت ایستاده را تضمین می‌کند. تورم عصب دهلیزی باعث سرگیجه وخستگی می‌شود.

علائم دیگر نورونییت دهلیزی شامل موارد زیر است:

برای درمان نورونییت دهلیزی استفاده ازآنتی بیوتیک‌‌ها بی‌فایده است‌، اما سرگیجه و علائم دیگر در به‌مرور از بین می‌روند.

وقتی بدن مایعات کافی نداشته باشد کم آبی پیش می‌آید یعنی آب کافی ننوشیده‌اید. بخصوص درهوای گرم یا ورزش در خارج از خانه و باشگاه.

علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

برای درمان کم آبی‌‌، همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و با فاصله زمانی کم آب بنوشید. در صورت کمبود آب شدید، مراجعه به بیمارستان و تزریق مایعات لازم است.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟


اغلب سرگیجه با علائم زیر همراه است:

تمام علائمی که در بالا عنوان کردیم، شاید نشانه سرگیجه نباشد و برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه شود. تشخیص سرگیجه معمولاً توسط معاینات بالینی و نورولوژیکی استفاده می‌شود. در بعضی مواقع ممکن است با تشخیص پزشک، به عکس‌برداری و آزمایش‌های خون نیاز داشته باشید. آزمایش‌های متداول که برای سرگیجه انجام می‌شوند عبارتند از:

برای درمان سرگیجه چه کنیم؟ مهمترین نکته برای درمان سرگیجه، آهسته حرکت کردن است. هنگامی که شما از حالت دراز کشیده بلند می‌شوید، به آرامی حرکت کنید. در ادامه سایر روش‌های درمانی سرگیجه را بخوانید (2):

اگر متخصص مغز و اعصاب، علت سرگیجه را بیماری منییر یا همان مشکل گوش میانی تشخیص دهد، روش‌های زیر برای درمان این مشکل تجویز خواهد کرد:

چند روش خانگی نیز برای درمان سرگیجه وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

هنگامی که سرگیجه دارید رعایت نکاتی مهم می‌تواند کمک بسیاری به کاهش شدت علائم سرگیجه کند. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی که سبب سرگیجه می‌شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

آنچه باید بخوریم:

چندراه‌ کاربرای جلوگیری از سرگیجه و خستگی وجود دارد:

اگرسرگیجه و خستگی مکرر دارید‌‌، به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی شرایط جسمانی، عامل سرگیجه و خستگی مشخص شود.

اگر یکی از علائم زیر را دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر دچار سرگیجه و خستگی می‌شوید و یکی از علائم گفته شده در این مطلب را دارید، توصیه می‌کنیم برای بررسی شرایط جسمانی، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با داروها و سایر روش‌‌های درمانی بتوانید این سرگیجه و خستگی مزمن را کنترل و درمان کنید.

منبع

zoomlife

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.

چاپ صفحه

انتشار: 01 خرداد 99

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دسته بندی ها: سلامت روان

هیچ نظر

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

فهرست مطالب

سرگیجه چیست و چه علائمی دارد؟ علت سرگیجه چیست؟ چرا همش سرگیجه دارم؟ درمان سرگیجه چه کنیم؟ برای سرگیجه درمان چه بخوریم؟ اگر دچار سرگیجه خفیف یا شدید هستید و می‌خواهید علت و علائم سرگیجه را بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

سرگیجه (Dizziness) یعنی احساس عدم تعادل، عدم ثبات در بدن و یا احساس ضعف یا مضطرب بودن. زمانیکه دچار سرگیجه می‌شوید، حرکت نمی‌کنید اما حس می‌کنید سرتان می‌چرخد! اگر سرگیجه ادامه‌دار باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد که باید توسط پزشک معاینه شوید. در این مطلب درباره دلایل و علائم سرگیجه و خستگی مزمن و همچنین چند روش برای کنترل و درمان سرگیجه بطور کامل توضیح داده‌ایم.

برای اینکه برای پزشک خود شرح دهید که چه حسی دارید، می‌توانید از این واژه‌ها هم استفاده کنید:

شرایط مختلفی ‌‌می‌تواند باعث احساس سرگیجه و خستگی شود. گاهی اوقات علائم سرگیجه موقتی هستند و ممکن است بیایند و بروند. سرگیجه و خستگی دراز مدت ‌می‌تواند باعث ضعف شود. اگر احساس می‌کنید دچار سرگیجه هستید، برای تشخیص دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه به خصوص سرگیجه‌ای که به طور خودبه خودی اتفاق می‌افتد، بدون هیچ علایم دیگر، به طور کلی بعید است که نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشد.

در ادامه 9 دلیلی که باعث سرگیجه و خستگی می‌شوند را توضیح داده‌ایم:

بدن شما برای تولید انرژی، به قند یا همان گلوکز نیاز دارد. هنگا‌‌می‌که سطح قند خون پایین باشد، احساس سرگیجخ، لرز و خستگی می‌کنید. قند خون پایین اغلب یک عارضه جانبی مصرف انسولین و سایر داروهای مورد استفاده در درمان دیابت است. ‌این داروها قند خون را پایین ‌‌می‌آورند‌‌، اما اگر دوز درست نباشد افت قند خون ناشی از آن ‌‌خطرناک می‌شود.

علائم دیگر قند خون پایین:

برای بالا بردن قند خون، یک لیوان آب میوه یا یک آب نبات بخورید. ‌این کار را با یک وعده غذایی مغذی‌تر هم می‌توانید انجام دهید تا قند خون خود را بالا ببرید. اگرهمیشه دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون به زیر شصت میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) ‌هستید‌‌، داروی دیابت خود را بررسی کنید. یا درطول روز وعده‌‌های غذایی کوچکتر و کمتری بخورید. به ‌این ترتیب سطح قند خون ثابت می‌ماند.

برای جریان خون در بدن، نیرویی به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌شود که به آن فشار خون می‌گویند. هنگا‌‌می‌که فشار خون، افت ‌‌می‌کند‌‌، ‌‌علائمی ‌مانند سرگیجه و خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر عبارتند از:

شرایط زیر ‌‌می‌تواند باعث افت فشار خون شود:

برای درمان فشار خون پایین، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

گلبول‌‌های قرمز خون، اکسیژن را به تمام اندام‌‌ها و بافت‌‌های بدن منتقل ‌‌می‌کند. وقتی دچارکم خونی هستید‌‌، بدن به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد‌‌، یا ‌این سلول‌‌ها درست کار نمی‌کنند. کمبود اکسیژن ‌‌سرگیجه یا خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر کم خونی عبارتند از:

خونریزی‌‌، کمبود مواد مغذی و نارسایی مغز استخوان همگی دلایل احتمالی کم خونی هستند.

میگرن؛ سردردهای شدید و فعالی است که از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد. در کنار سردرد‌‌، ممکن است علائمی زیر هم باشد:

افرادی که میگرن دارند حتی اگر سردرد نداشته باشند ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت سرگیجه داشته باشند. عدم مصرف الکل‌‌، کافئین و لبنیات یکی از راه‌‌های جلوگیری از‌این سردردها است.  در رابطه با سردردهای میگرنی، در مطلب دیگری درباره علت و نشانه‌های سردرد میگرنی توضیح داده‌ایم که برای خواندن آن، می‌توانید

همچنین ‌‌می‌توانید داروهای میگرنی مصرف کنید که به دو شکل تهیه ‌‌می‌شوند:

برخی از داروهای خاص به عنوان عوارض جانبی ‌‌می‌توانند باعث سرگیجه و خستگی شوند. به عنوان مثال:

اگر مصرف کننده یکی از‌این داروها هستید وسرگیجه دارید‌‌، از پزشک بخواهید تا دوز دارو را کاهش دهد یا دارویی دیگر مصرف کنید.

قلب با یک ریتم “تالاپ تلوپ” ‌‌می‌تپد. هنگا‌‌می‌که ضربان قلب یا آریتمی‌ نامنظم دارید‌‌، یعنی قلب درست کارنمی‌کند. علاوه بر سرگیجه و خستگی‌‌، علائم دیگر آریتمی‌شامل موارد زیر است:

پزشک ‌‌می‌تواند مشکلات اتریمی قلب را با داروهایی مانند رقیق کننده یا فشار خون درمان کند. ازمصرف موادی مانند کافئین‌‌، الکل و داروهای سرد خودداری کنید.‌این موارد موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود.

خستگی شدید حتی بعد از یک خواب خوب، یک سندرم خستگی مزمن (CFS) است. علائم این سندروم شامل سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل است. همچنین ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشید:

درمان سندرم خستگی مزمن بدلیل علت‌های مختلفی که دارد، دشوار است. پزشک علائم فردی را را بررسی و با دارو و مشاوره درمان ‌‌می‌کند.

نورنیت دهلیزی (Vestibular neuronitis) اختلال عصب دهلیزی است که با سرگیجه شدید اما شنوایی طبیعی مشخص می‌شود. علل آن ممکن است ویروس‌ها، بیماری‌های عروقی و دمیلینیزاسیون و سموم باشند. عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ‌‌می‌تواند عصب دهلیزی را در گوش داخلی تحریک کند. ‌این عصب با ارسال پیام‌‌های حسی به مغزتعادل بدن در حالت ایستاده را تضمین می‌کند. تورم عصب دهلیزی باعث سرگیجه وخستگی می‌شود.

علائم دیگر نورونییت دهلیزی شامل موارد زیر است:

برای درمان نورونییت دهلیزی استفاده ازآنتی بیوتیک‌‌ها بی‌فایده است‌، اما سرگیجه و علائم دیگر در به‌مرور از بین می‌روند.

وقتی بدن مایعات کافی نداشته باشد کم آبی پیش می‌آید یعنی آب کافی ننوشیده‌اید. بخصوص درهوای گرم یا ورزش در خارج از خانه و باشگاه.

علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

برای درمان کم آبی‌‌، همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و با فاصله زمانی کم آب بنوشید. در صورت کمبود آب شدید، مراجعه به بیمارستان و تزریق مایعات لازم است.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟


اغلب سرگیجه با علائم زیر همراه است:

تمام علائمی که در بالا عنوان کردیم، شاید نشانه سرگیجه نباشد و برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه شود. تشخیص سرگیجه معمولاً توسط معاینات بالینی و نورولوژیکی استفاده می‌شود. در بعضی مواقع ممکن است با تشخیص پزشک، به عکس‌برداری و آزمایش‌های خون نیاز داشته باشید. آزمایش‌های متداول که برای سرگیجه انجام می‌شوند عبارتند از:

برای درمان سرگیجه چه کنیم؟ مهمترین نکته برای درمان سرگیجه، آهسته حرکت کردن است. هنگامی که شما از حالت دراز کشیده بلند می‌شوید، به آرامی حرکت کنید. در ادامه سایر روش‌های درمانی سرگیجه را بخوانید (2):

اگر متخصص مغز و اعصاب، علت سرگیجه را بیماری منییر یا همان مشکل گوش میانی تشخیص دهد، روش‌های زیر برای درمان این مشکل تجویز خواهد کرد:

چند روش خانگی نیز برای درمان سرگیجه وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

هنگامی که سرگیجه دارید رعایت نکاتی مهم می‌تواند کمک بسیاری به کاهش شدت علائم سرگیجه کند. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی که سبب سرگیجه می‌شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

آنچه باید بخوریم:

چندراه‌ کاربرای جلوگیری از سرگیجه و خستگی وجود دارد:

اگرسرگیجه و خستگی مکرر دارید‌‌، به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی شرایط جسمانی، عامل سرگیجه و خستگی مشخص شود.

اگر یکی از علائم زیر را دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر دچار سرگیجه و خستگی می‌شوید و یکی از علائم گفته شده در این مطلب را دارید، توصیه می‌کنیم برای بررسی شرایط جسمانی، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با داروها و سایر روش‌‌های درمانی بتوانید این سرگیجه و خستگی مزمن را کنترل و درمان کنید.

منبع

zoomlife

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.

چاپ صفحه

انتشار: 01 خرداد 99

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دسته بندی ها: سلامت روان

هیچ نظر

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

فهرست مطالب

سرگیجه چیست و چه علائمی دارد؟ علت سرگیجه چیست؟ چرا همش سرگیجه دارم؟ درمان سرگیجه چه کنیم؟ برای سرگیجه درمان چه بخوریم؟ اگر دچار سرگیجه خفیف یا شدید هستید و می‌خواهید علت و علائم سرگیجه را بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

سرگیجه (Dizziness) یعنی احساس عدم تعادل، عدم ثبات در بدن و یا احساس ضعف یا مضطرب بودن. زمانیکه دچار سرگیجه می‌شوید، حرکت نمی‌کنید اما حس می‌کنید سرتان می‌چرخد! اگر سرگیجه ادامه‌دار باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد که باید توسط پزشک معاینه شوید. در این مطلب درباره دلایل و علائم سرگیجه و خستگی مزمن و همچنین چند روش برای کنترل و درمان سرگیجه بطور کامل توضیح داده‌ایم.

برای اینکه برای پزشک خود شرح دهید که چه حسی دارید، می‌توانید از این واژه‌ها هم استفاده کنید:

شرایط مختلفی ‌‌می‌تواند باعث احساس سرگیجه و خستگی شود. گاهی اوقات علائم سرگیجه موقتی هستند و ممکن است بیایند و بروند. سرگیجه و خستگی دراز مدت ‌می‌تواند باعث ضعف شود. اگر احساس می‌کنید دچار سرگیجه هستید، برای تشخیص دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه به خصوص سرگیجه‌ای که به طور خودبه خودی اتفاق می‌افتد، بدون هیچ علایم دیگر، به طور کلی بعید است که نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشد.

در ادامه 9 دلیلی که باعث سرگیجه و خستگی می‌شوند را توضیح داده‌ایم:

بدن شما برای تولید انرژی، به قند یا همان گلوکز نیاز دارد. هنگا‌‌می‌که سطح قند خون پایین باشد، احساس سرگیجخ، لرز و خستگی می‌کنید. قند خون پایین اغلب یک عارضه جانبی مصرف انسولین و سایر داروهای مورد استفاده در درمان دیابت است. ‌این داروها قند خون را پایین ‌‌می‌آورند‌‌، اما اگر دوز درست نباشد افت قند خون ناشی از آن ‌‌خطرناک می‌شود.

علائم دیگر قند خون پایین:

برای بالا بردن قند خون، یک لیوان آب میوه یا یک آب نبات بخورید. ‌این کار را با یک وعده غذایی مغذی‌تر هم می‌توانید انجام دهید تا قند خون خود را بالا ببرید. اگرهمیشه دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون به زیر شصت میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) ‌هستید‌‌، داروی دیابت خود را بررسی کنید. یا درطول روز وعده‌‌های غذایی کوچکتر و کمتری بخورید. به ‌این ترتیب سطح قند خون ثابت می‌ماند.

برای جریان خون در بدن، نیرویی به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌شود که به آن فشار خون می‌گویند. هنگا‌‌می‌که فشار خون، افت ‌‌می‌کند‌‌، ‌‌علائمی ‌مانند سرگیجه و خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر عبارتند از:

شرایط زیر ‌‌می‌تواند باعث افت فشار خون شود:

برای درمان فشار خون پایین، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

گلبول‌‌های قرمز خون، اکسیژن را به تمام اندام‌‌ها و بافت‌‌های بدن منتقل ‌‌می‌کند. وقتی دچارکم خونی هستید‌‌، بدن به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد‌‌، یا ‌این سلول‌‌ها درست کار نمی‌کنند. کمبود اکسیژن ‌‌سرگیجه یا خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر کم خونی عبارتند از:

خونریزی‌‌، کمبود مواد مغذی و نارسایی مغز استخوان همگی دلایل احتمالی کم خونی هستند.

میگرن؛ سردردهای شدید و فعالی است که از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد. در کنار سردرد‌‌، ممکن است علائمی زیر هم باشد:

افرادی که میگرن دارند حتی اگر سردرد نداشته باشند ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت سرگیجه داشته باشند. عدم مصرف الکل‌‌، کافئین و لبنیات یکی از راه‌‌های جلوگیری از‌این سردردها است.  در رابطه با سردردهای میگرنی، در مطلب دیگری درباره علت و نشانه‌های سردرد میگرنی توضیح داده‌ایم که برای خواندن آن، می‌توانید

همچنین ‌‌می‌توانید داروهای میگرنی مصرف کنید که به دو شکل تهیه ‌‌می‌شوند:

برخی از داروهای خاص به عنوان عوارض جانبی ‌‌می‌توانند باعث سرگیجه و خستگی شوند. به عنوان مثال:

اگر مصرف کننده یکی از‌این داروها هستید وسرگیجه دارید‌‌، از پزشک بخواهید تا دوز دارو را کاهش دهد یا دارویی دیگر مصرف کنید.

قلب با یک ریتم “تالاپ تلوپ” ‌‌می‌تپد. هنگا‌‌می‌که ضربان قلب یا آریتمی‌ نامنظم دارید‌‌، یعنی قلب درست کارنمی‌کند. علاوه بر سرگیجه و خستگی‌‌، علائم دیگر آریتمی‌شامل موارد زیر است:

پزشک ‌‌می‌تواند مشکلات اتریمی قلب را با داروهایی مانند رقیق کننده یا فشار خون درمان کند. ازمصرف موادی مانند کافئین‌‌، الکل و داروهای سرد خودداری کنید.‌این موارد موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود.

خستگی شدید حتی بعد از یک خواب خوب، یک سندرم خستگی مزمن (CFS) است. علائم این سندروم شامل سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل است. همچنین ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشید:

درمان سندرم خستگی مزمن بدلیل علت‌های مختلفی که دارد، دشوار است. پزشک علائم فردی را را بررسی و با دارو و مشاوره درمان ‌‌می‌کند.

نورنیت دهلیزی (Vestibular neuronitis) اختلال عصب دهلیزی است که با سرگیجه شدید اما شنوایی طبیعی مشخص می‌شود. علل آن ممکن است ویروس‌ها، بیماری‌های عروقی و دمیلینیزاسیون و سموم باشند. عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ‌‌می‌تواند عصب دهلیزی را در گوش داخلی تحریک کند. ‌این عصب با ارسال پیام‌‌های حسی به مغزتعادل بدن در حالت ایستاده را تضمین می‌کند. تورم عصب دهلیزی باعث سرگیجه وخستگی می‌شود.

علائم دیگر نورونییت دهلیزی شامل موارد زیر است:

برای درمان نورونییت دهلیزی استفاده ازآنتی بیوتیک‌‌ها بی‌فایده است‌، اما سرگیجه و علائم دیگر در به‌مرور از بین می‌روند.

وقتی بدن مایعات کافی نداشته باشد کم آبی پیش می‌آید یعنی آب کافی ننوشیده‌اید. بخصوص درهوای گرم یا ورزش در خارج از خانه و باشگاه.

علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

برای درمان کم آبی‌‌، همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و با فاصله زمانی کم آب بنوشید. در صورت کمبود آب شدید، مراجعه به بیمارستان و تزریق مایعات لازم است.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟


اغلب سرگیجه با علائم زیر همراه است:

تمام علائمی که در بالا عنوان کردیم، شاید نشانه سرگیجه نباشد و برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه شود. تشخیص سرگیجه معمولاً توسط معاینات بالینی و نورولوژیکی استفاده می‌شود. در بعضی مواقع ممکن است با تشخیص پزشک، به عکس‌برداری و آزمایش‌های خون نیاز داشته باشید. آزمایش‌های متداول که برای سرگیجه انجام می‌شوند عبارتند از:

برای درمان سرگیجه چه کنیم؟ مهمترین نکته برای درمان سرگیجه، آهسته حرکت کردن است. هنگامی که شما از حالت دراز کشیده بلند می‌شوید، به آرامی حرکت کنید. در ادامه سایر روش‌های درمانی سرگیجه را بخوانید (2):

اگر متخصص مغز و اعصاب، علت سرگیجه را بیماری منییر یا همان مشکل گوش میانی تشخیص دهد، روش‌های زیر برای درمان این مشکل تجویز خواهد کرد:

چند روش خانگی نیز برای درمان سرگیجه وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

هنگامی که سرگیجه دارید رعایت نکاتی مهم می‌تواند کمک بسیاری به کاهش شدت علائم سرگیجه کند. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی که سبب سرگیجه می‌شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

آنچه باید بخوریم:

چندراه‌ کاربرای جلوگیری از سرگیجه و خستگی وجود دارد:

اگرسرگیجه و خستگی مکرر دارید‌‌، به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی شرایط جسمانی، عامل سرگیجه و خستگی مشخص شود.

اگر یکی از علائم زیر را دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر دچار سرگیجه و خستگی می‌شوید و یکی از علائم گفته شده در این مطلب را دارید، توصیه می‌کنیم برای بررسی شرایط جسمانی، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با داروها و سایر روش‌‌های درمانی بتوانید این سرگیجه و خستگی مزمن را کنترل و درمان کنید.

منبع

zoomlife

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.

چاپ صفحه

انتشار: 01 خرداد 99

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دسته بندی ها: سلامت روان

هیچ نظر

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

فهرست مطالب

سرگیجه چیست و چه علائمی دارد؟ علت سرگیجه چیست؟ چرا همش سرگیجه دارم؟ درمان سرگیجه چه کنیم؟ برای سرگیجه درمان چه بخوریم؟ اگر دچار سرگیجه خفیف یا شدید هستید و می‌خواهید علت و علائم سرگیجه را بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

سرگیجه (Dizziness) یعنی احساس عدم تعادل، عدم ثبات در بدن و یا احساس ضعف یا مضطرب بودن. زمانیکه دچار سرگیجه می‌شوید، حرکت نمی‌کنید اما حس می‌کنید سرتان می‌چرخد! اگر سرگیجه ادامه‌دار باشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد که باید توسط پزشک معاینه شوید. در این مطلب درباره دلایل و علائم سرگیجه و خستگی مزمن و همچنین چند روش برای کنترل و درمان سرگیجه بطور کامل توضیح داده‌ایم.

برای اینکه برای پزشک خود شرح دهید که چه حسی دارید، می‌توانید از این واژه‌ها هم استفاده کنید:

شرایط مختلفی ‌‌می‌تواند باعث احساس سرگیجه و خستگی شود. گاهی اوقات علائم سرگیجه موقتی هستند و ممکن است بیایند و بروند. سرگیجه و خستگی دراز مدت ‌می‌تواند باعث ضعف شود. اگر احساس می‌کنید دچار سرگیجه هستید، برای تشخیص دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه به خصوص سرگیجه‌ای که به طور خودبه خودی اتفاق می‌افتد، بدون هیچ علایم دیگر، به طور کلی بعید است که نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشد.

در ادامه 9 دلیلی که باعث سرگیجه و خستگی می‌شوند را توضیح داده‌ایم:

بدن شما برای تولید انرژی، به قند یا همان گلوکز نیاز دارد. هنگا‌‌می‌که سطح قند خون پایین باشد، احساس سرگیجخ، لرز و خستگی می‌کنید. قند خون پایین اغلب یک عارضه جانبی مصرف انسولین و سایر داروهای مورد استفاده در درمان دیابت است. ‌این داروها قند خون را پایین ‌‌می‌آورند‌‌، اما اگر دوز درست نباشد افت قند خون ناشی از آن ‌‌خطرناک می‌شود.

علائم دیگر قند خون پایین:

برای بالا بردن قند خون، یک لیوان آب میوه یا یک آب نبات بخورید. ‌این کار را با یک وعده غذایی مغذی‌تر هم می‌توانید انجام دهید تا قند خون خود را بالا ببرید. اگرهمیشه دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون به زیر شصت میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) ‌هستید‌‌، داروی دیابت خود را بررسی کنید. یا درطول روز وعده‌‌های غذایی کوچکتر و کمتری بخورید. به ‌این ترتیب سطح قند خون ثابت می‌ماند.

برای جریان خون در بدن، نیرویی به دیواره رگ‌های خونی وارد می‌شود که به آن فشار خون می‌گویند. هنگا‌‌می‌که فشار خون، افت ‌‌می‌کند‌‌، ‌‌علائمی ‌مانند سرگیجه و خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر عبارتند از:

شرایط زیر ‌‌می‌تواند باعث افت فشار خون شود:

برای درمان فشار خون پایین، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

گلبول‌‌های قرمز خون، اکسیژن را به تمام اندام‌‌ها و بافت‌‌های بدن منتقل ‌‌می‌کند. وقتی دچارکم خونی هستید‌‌، بدن به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد‌‌، یا ‌این سلول‌‌ها درست کار نمی‌کنند. کمبود اکسیژن ‌‌سرگیجه یا خستگی بدنبال دارد.

علائم دیگر کم خونی عبارتند از:

خونریزی‌‌، کمبود مواد مغذی و نارسایی مغز استخوان همگی دلایل احتمالی کم خونی هستند.

میگرن؛ سردردهای شدید و فعالی است که از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد. در کنار سردرد‌‌، ممکن است علائمی زیر هم باشد:

افرادی که میگرن دارند حتی اگر سردرد نداشته باشند ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت سرگیجه داشته باشند. عدم مصرف الکل‌‌، کافئین و لبنیات یکی از راه‌‌های جلوگیری از‌این سردردها است.  در رابطه با سردردهای میگرنی، در مطلب دیگری درباره علت و نشانه‌های سردرد میگرنی توضیح داده‌ایم که برای خواندن آن، می‌توانید

همچنین ‌‌می‌توانید داروهای میگرنی مصرف کنید که به دو شکل تهیه ‌‌می‌شوند:

برخی از داروهای خاص به عنوان عوارض جانبی ‌‌می‌توانند باعث سرگیجه و خستگی شوند. به عنوان مثال:

اگر مصرف کننده یکی از‌این داروها هستید وسرگیجه دارید‌‌، از پزشک بخواهید تا دوز دارو را کاهش دهد یا دارویی دیگر مصرف کنید.

قلب با یک ریتم “تالاپ تلوپ” ‌‌می‌تپد. هنگا‌‌می‌که ضربان قلب یا آریتمی‌ نامنظم دارید‌‌، یعنی قلب درست کارنمی‌کند. علاوه بر سرگیجه و خستگی‌‌، علائم دیگر آریتمی‌شامل موارد زیر است:

پزشک ‌‌می‌تواند مشکلات اتریمی قلب را با داروهایی مانند رقیق کننده یا فشار خون درمان کند. ازمصرف موادی مانند کافئین‌‌، الکل و داروهای سرد خودداری کنید.‌این موارد موجب ضربان نامنظم قلب می‌شود.

خستگی شدید حتی بعد از یک خواب خوب، یک سندرم خستگی مزمن (CFS) است. علائم این سندروم شامل سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل است. همچنین ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشید:

درمان سندرم خستگی مزمن بدلیل علت‌های مختلفی که دارد، دشوار است. پزشک علائم فردی را را بررسی و با دارو و مشاوره درمان ‌‌می‌کند.

نورنیت دهلیزی (Vestibular neuronitis) اختلال عصب دهلیزی است که با سرگیجه شدید اما شنوایی طبیعی مشخص می‌شود. علل آن ممکن است ویروس‌ها، بیماری‌های عروقی و دمیلینیزاسیون و سموم باشند. عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ‌‌می‌تواند عصب دهلیزی را در گوش داخلی تحریک کند. ‌این عصب با ارسال پیام‌‌های حسی به مغزتعادل بدن در حالت ایستاده را تضمین می‌کند. تورم عصب دهلیزی باعث سرگیجه وخستگی می‌شود.

علائم دیگر نورونییت دهلیزی شامل موارد زیر است:

برای درمان نورونییت دهلیزی استفاده ازآنتی بیوتیک‌‌ها بی‌فایده است‌، اما سرگیجه و علائم دیگر در به‌مرور از بین می‌روند.

وقتی بدن مایعات کافی نداشته باشد کم آبی پیش می‌آید یعنی آب کافی ننوشیده‌اید. بخصوص درهوای گرم یا ورزش در خارج از خانه و باشگاه.

علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

برای درمان کم آبی‌‌، همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید و با فاصله زمانی کم آب بنوشید. در صورت کمبود آب شدید، مراجعه به بیمارستان و تزریق مایعات لازم است.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟


اغلب سرگیجه با علائم زیر همراه است:

تمام علائمی که در بالا عنوان کردیم، شاید نشانه سرگیجه نباشد و برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه شود. تشخیص سرگیجه معمولاً توسط معاینات بالینی و نورولوژیکی استفاده می‌شود. در بعضی مواقع ممکن است با تشخیص پزشک، به عکس‌برداری و آزمایش‌های خون نیاز داشته باشید. آزمایش‌های متداول که برای سرگیجه انجام می‌شوند عبارتند از:

برای درمان سرگیجه چه کنیم؟ مهمترین نکته برای درمان سرگیجه، آهسته حرکت کردن است. هنگامی که شما از حالت دراز کشیده بلند می‌شوید، به آرامی حرکت کنید. در ادامه سایر روش‌های درمانی سرگیجه را بخوانید (2):

اگر متخصص مغز و اعصاب، علت سرگیجه را بیماری منییر یا همان مشکل گوش میانی تشخیص دهد، روش‌های زیر برای درمان این مشکل تجویز خواهد کرد:

چند روش خانگی نیز برای درمان سرگیجه وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

هنگامی که سرگیجه دارید رعایت نکاتی مهم می‌تواند کمک بسیاری به کاهش شدت علائم سرگیجه کند. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی که سبب سرگیجه می‌شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

آنچه باید بخوریم:

چندراه‌ کاربرای جلوگیری از سرگیجه و خستگی وجود دارد:

اگرسرگیجه و خستگی مکرر دارید‌‌، به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی شرایط جسمانی، عامل سرگیجه و خستگی مشخص شود.

اگر یکی از علائم زیر را دارید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر دچار سرگیجه و خستگی می‌شوید و یکی از علائم گفته شده در این مطلب را دارید، توصیه می‌کنیم برای بررسی شرایط جسمانی، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با داروها و سایر روش‌‌های درمانی بتوانید این سرگیجه و خستگی مزمن را کنترل و درمان کنید.

منبع

zoomlife

نام، ایمیل و وبسایت من را برای دفعه بعد در مرورگر ذخیره کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید :

سرگیجه یکی از مشکلاتی است که احتمالاً برای اغلب شما رخ داده است. اکثر افراد در از این حالت با عنوان‌های «گیج رفتن سر» یا «چرخش سر» یاد می‌کنند.در صورت ابتلا به این مشکل احتمالاً به دنبال راه‌های درمان سرگیجه باشید؛ چرا که سرگیجه می‌تواند نگران کننده باشد یا شما را در انجام کارهای مهم روزمره ناکام کند.

سرگیجه و حالت تهوع می‌توانند با هم رخ دهند و رابطه دو سویه با هم دارند. سرگیجه در خواب، سرگیجه هنگام بلند شدن، سرگیجه و عدم تعادل از معمول‌ترین مشکلاتی است که ممکن است به دنبال این مشکل شما را درگیر خود کند.

با مطالعه این مطلب از دکتر نیم، ۱۲ راه درمان خانگی سرگیجه به همراه راه‌های دیگر درمان سرگیجه را خواهید شناخت و به راحتی می‌توانید این مشکل را درمان کنید.قبل از مطالعه راه‌های درمان سرگیجه، چند علت سرگیجه را که در پایین آمده است مطالعه کنید.

چند مورد از شایع‌ترین علل سرگیجه عبارتند از:

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

در اغلب موارد، گوش باعث سرگیجه می‌شود؛ پس برای درمان سرگیجه باید به دنبال رد پایی از مشکلات در گوش باشیم. مشکلاتی مانند ایجاد مایع در گوش، آسیب گوش میانی یا… ممکن است در گوش رخ دهند و به دنبال آن، سرگیجه ایجاد شود.در ادامه به ذکر راه‌هایی برای درمان سرگیجه می‌پردازیم.

زنجبیل از جمله گیاهان مفید برای درمان سرگیجه است؛ چرا که زنجبیل کمک زیادی به جریان مناسب خون در مغز و سایز اندام‌های بدن می‌کند.این ماده پر خاصیت می‌تواند علائم بیماری‌های حرکتی را تسکین دهد و همچنین برای درمان حالت تهوع بارداری موثر است.

شما می‌توانید زنجبیل را به اشکال مختلف مصرف کنید. برای درمان سرگیجه، زنجبیل تازه یا خرد شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا چای زنجبیل بنوشید. همچنین می توانید از مکمل‌های زنجبیل نیز استفاده کنید.

توجه:‌ همیشه قبل از مصرف هر نوع مکمل حتی از نوع طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از مکمل‌ها می‌توانند با سایر شرایط پزشکی شما یا داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرگیجه لیمو است؛ زیرا دارای ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و به کنترل بیماری کمک می‌کند.همچنین دارای چندین ماده غذایی دیگر است که عامل افزایش‌دهنده انرژی طبیعی است و به‌سرعت بدن در هضم غذا کمک می‌کند.

قندهای طبیعی عسل می‌تواند فوراً سطح انرژی بدن شمارا افزایش داده و از سرگیجه جلوگیری کند. علاوه بر این، عسل می‌تواند از کاهش قند خون که یکی از علل رایج سرگیجه است جلوگیری کند.

تنفس عمیق یکی از بهترین راه‌های مقابله با سرگیجه است زیرا کمک می‌کند مقدار کافی اکسیژن به مغز شما برسد و سیستم عصبی شمارا شل کند.

جینکو یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای درمان سرگیجه است؛ زیرا سبب به جریان افتادن خون در مغز می‌شود. علاوه بر این جینکو سبب از بین رفتن وزوز گوش شما می‌شود.این گیاه به‌راحتی در بازار به‌صورت قرص، عصاره مایع و برگ خشک‌شده یافت می‌شود.

دوز استاندار برای مصرف روزانه عصاره جینکو 120 تا 150 میلی‌گرم، سه بار در روز برای مدت چند ماه است.

توجه: قبل از مصرف جینکو (کهن‌دار) حتماً با پزشک مشورت کنید.

این گیاه یک روش خوب برای درمان سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ است و همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد.

هدف از ماساژ افزایش گردش خون در بدن است که سبب افزایش رسیدن اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن شما ازجمله مغز می‌شود.ماساژ همچنین سبب شل شدن سیستم عصبی مرکزی می‌شود و برای درمان خانگی سرگیجه می‌تواند مؤثر باشد.

کم آبی از مهمترین علل سرگیجه است. احساس خستگی و تشنگی که هنگام کار و فعالیت طولانی مدت، ورزش‌های سنگین یا فعالیت‌های روزانه رخ می‌دهد، از عوامل اصلی سرگیجه است.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C از جمله راه‌های آسان برای درمان سرگیجه است. بهتر است میوه‌جات و منابع خاوی ویتامین سی را در برنامه غذایی خود وارد کنید. برخی از مهمترین منابع ویتامین سی عبارتند از:

اگر شما دارای بیماری نشانگان منییر هستید مصرف ویتامین سی (C) می‌تواند سبب درمان سرگیجه شود. (این بیماری سبب ایجاد مایع در گوش داخلی می‌شود.)

ویتامین ای (E) به حفظ خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی شما کمک می‌کند که این امر سبب جلوگیری از مشکلات گردش خون خواهد شد. شایان ذکر است مشکلات گردش خون به عنوان علت سرگیجه شناخته می‌شوند. ویتامین ای را می توان در موارد زیر یافت:

نه تنها برای درمان سرگیجه بلکه برای پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های مختلف بهتر است منابع حاوی ویتامین ای را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

اگر پزشک شما به این نتیجه برسد که شما کم‌خونی دارید ممکن است شما به شما توصیه کند آهن بیشتری دریافت کنید؛ چرا که کمبود آهن و کم خونی از علل سرگیجه هستند. منابع غذایی زیر برای درمان سرگیجه و دریافت آهن کافی مناسب هستند:

سرگیجه می‌تواند ناشی از سطح قند خون پایین، به‌ویژه در افراد دیابتی باشد و همچنین گرسنگی می‌تواند شمارا در معرض سرگیجه قرار دهد؛ بنابراین هنگامی‌که دچار سرگیجه شدید سعی کنید چیزی مصرف کنید.

ورزش همیشه جهت درمان خانگی سرگیجه جزو بهترین گزینه هاست. شما می‌توانید با استفاده از تمرینات موثر، اقدام به درمان خانگی سرگیجه کنید. در ادامه از مهمترین تمریناتی که برای درمان سرگیجه مورد استفاده قرار می‌گیرد را ذکر خواهیم کرد.

مانور ایپلی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سرگیجه با ورزش است که به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید. این تمرین به ویژه برای سرگیجه موضعی خوش خیم پاروکسیسمال (BPPV) مفید است. تمرین ایپلی برای خارج کردن کریستال‌ها از مجرای گوش طراحی شده است و سبب درمان سرگیجه می‌شود.

مانور ایپلی مراحل زیر را در بر می‌گیرد:

بر روی تخت به پشت دراز بکشید و سر خود را به نیمه سمت راست خم کنید.در حالی که سر خود را به نیمه سمت راست خم کرده‌اید، یک بالشت زیر شانه‌های خود بگذارید تا سر شما کمی خم شود (زاویه بگیرد).این حالت را ۳۰ الی ۶۰ ثانیه نگه دارید.حال بدون اینکه بلند شوید یا بقیه اعضای بدن خود را جا به جا کنید، سر خود را به نیمه سمت چپ بدن‌تان بچرخانید و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه صبر کنید.حال بدون اینکه سر خود را بچرخانید و با حفظ چرخش سر، به پهلو و سمت چپ دراز بکشید (بدن خود را به سمت چپ بچرخانید) و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه صبر کنید.از سمت چپ خود بلند شوید.

ورزش‌های تعادلی از جمله راه‌های دیگر برای درمان سرگیجه و عدم تعادل است. انجام اینگونه تمرینات می‌تواند به درمان سرگیجه کمک کند:

پس از انجام مراحل بالا انتظار می‌رود سرگیجه شما تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

فیزیوتراپی و نمونه قدیمی‌تر آن که برای بیماری‌های مختلف و همچنین درمان سرگیجه در طب سنتی استفاده می‌شده یکی دیگر از راه‌های خوب برای رفع سرگیجه است.یک نوع خاص از فیزیوتراپی به نام توانبخشی دهلیزی است که به درمان سرگیجه کمک می‌کند. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند تعادل را بهبود بخشد و علائم سرگیجه را کاهش دهد.

سبک زندگی ناسالم از جمله مهمترین عوامل بروز سرگیجه است. به طور کلی شما نباید اعمالی نادرست در طول روز انجام دهید که احتمال بروز علل ایجاد سرگیجه را افزایش می‌دهد. از جمله اصلاحاتی که باید در سبک زندگی خود انجام دهید عبارتند از:

هنگامی که سرگیجه دارید رعایت نکاتی مهم می‌تواند کمک بسیاری به کاهش شدت علائم سرگیجه کند. بعضی از مهمترین این نکات عبارتند از:

داروهایی که برای درمان سرگیجه موجود است، اغلب بر روی درمان بیماری زمینه‌ای که باعث سرگیجه شده است تمرکز دارند.به عنوان مثال در صورت داشتن سرگیجه با میگرن معمولاً داروی پیشگیری از میگرن تجویز می شود. همچنین داروهای ضد اضطراب نیز می‌توانند برای کاهش شدت حملات اضطرابی که باعث سرگیجه می‌شوند، تجویز شوند.

داروهای دیگری که ممکن است برای درمان سرگیجه استفاده شوند عبارتند از:

قرص آمیلوراید (قرص آب) و قرص دیورتیک (ادرار آور) برای درمان وضعیت هایی مانند بیماری نشانگان منییر که علت ایجاد مایع در گوش میانی است استفاده می‌شود.آنتی هیستامین‌ها و آنتی کولینرژیک‌ها داروهای بدون نسخه‌ای هستند که به طور کامل بر درمان سرگیجه تمرکز دارند.

یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای درمان سرگیجه در طب سنتی، استفاده از روش طب سوزنی است. طب سوزنی تمرین درج سوزن‌های ریز و نازک در نواحی خاصی از پوست است.

به نظر می رسد که طب سوزنی علائم سرگیجه را کاهش می‌دهد. 

سرگیجه به عنوان علامت بعضی از مشکلات و بیماری‌های بدن بروز می‌کند. بنابراین برخی از شرایط و بیماری‌ها با سرگیجه ارتباط دارند که مهمترین آنها عبارتند از:بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

اگر دچار سرگیجه شدید که بعد از یک هفته به خودی خود برطرف نمی‌شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. سرگیجه ممکن است علامتی از وجود یک بیماری حساس و مهم باشد؛ بنابراین برای پزشک بسیار مهم است که علائم و علل مشکل شمار را بررسی کند.

به طور کلی در صورتی که علائم زیر را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

سرگیجه هنگام بلند شدن یکی از معمول‌ترین انواع این مشکل است که تقریباً برای مهم ما رخ می‌دهد؛ به طور کلی این نوع سرگیجه عادی است و اگر شدید نباشد، نیازی به نگرانی نخواهد بود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

عالی بود ممنونم

سلام من امروز وقتی که از خواب بیدار شدم احساس سر گیجه و سنگینی سر شدید پیدا کردم و حالت تهوع هم دارم لطفا راهنماییم کنید باتشکر

مترجم گرامی اون 911 رو به 110 یا 115 تغییر بده چون کسی که فارسی میخونه نیازی به شماره تلفن آمریکایی نداره !

با تشکر از نظر شما، 911 شماره اظطراریه جهانیه و تمام کشورا دارن، از جمله کشور خوبمون ایران

شاید باورتون نشه ولی جینکو خودش میتونه عامل سرگیجه باشه!البته شاید اون جینکورا بوده یا…

حامد عزیز مصرف طولانی مدت این گیاه ممکن است عوارضی مانند سرگیجه داشته باشه

مرسی ازمطالب خوبتون

سلام.حدودا یکماه پیش چند روز پشت سر هم دندان پزشکی رفتم و خیلی فشار اوردم بعد ۲ روز حالت سرگیجه و عدم تعادل در حرکت امد سراغم بعد یه سری آزمایشات گفتن مربوط به مایع گوش میانی هستش حالا دوبینی،تار بینی و وزوز گوش هم دارم میخواستم ببینم بجز قرص بتاسرک قرص دیگه اییم هست استفاده کنم چون واقعا خسته شدم از اینکه نمیتونم رانندگی کنم.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام ایا راهی پیدا کردین

شما در اسرع وقت به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و ضمن گزارش شرح حال، احتمالا پزشک جهت انجام تست های کامل سرگیجه و تعادل از جمله VNG شما را به متخصص شنوایی شناسی ارجاع خواهد داد.

سلام پدر من مثل شماست فقط قرص دپاکین حالشو بهتر کرد و غذاهاشو بی نمک و کم چرب خورد مصرف گوشت قرمز سمه

۸۰%ممکن هست شما تومور داشته باشید چون از علاعمش صحبت کردید این تومور خوش خیم هست سریعا به پزشک مراجعا کنید

ببخشید من هم اینطوریم میشه بهم بگید بعدش خوب شدین یانه چه دارووقرصی خوردین؟ من خیلی وقتها سبکی سر و عدم تعادل در ایستادن دارم ممنون ن

سلام خسته نباشید…من رزمی کار هستم ودرمواقع نرمشهام وقتی میچرخم و پشتک میزنم سرگیجه وضعف بدی سراغم میادبعد چنددقیقه خوب میشه اما بازهم کمی حالم یه جوریه.میخواستم بدونم آیا راهی هست برای کم شدن این اتفاق یا ازبین رفتنش .واقعا معضلی شده برام

سلام من حدود ۳ هفتس که حس سبکی توی سرم دارم و منگ هستم گاهی حالت تهوع و سرگیجه هم سراغم میاد واقعا بدنم بی حس و خستس خیلی ناگهانی اینجوری شدم اشتهامم کمتر شده خیلی کمممم شبها هم موقع خواب بدتر میشم چون سرگیجه میگیرم و نمیتونم بخوابم و کلافه هستم قبل از این عوارض مدام داخل سالن ورزشی حالم بد شد و سرگیجه و حالت تهوع‌‌‌ و چشمام سیاهی رفت این اولین اتفاق بود بعد از اون حال خوبی ندارم…

سلام من یه دمنوش درست کردم که سرگیجه منو خوب کرد انشااله برای دیگران هم مفید باشه نصف قاشق چایخوری زعفران یک قرچایخوری دارچین یک ق چایخوری زنجبیل 5 عدد هل و یک ق سوپخوری بابونه و یک قاشق سوپخوری چای سبز رو داخل یه فلاکس ریختم و پر از آب جوش کردم از صبح تا عصر چند فنجان خوردم

سلام خسته نباشید من بعد از عمل رینو پلاسی دچار سرگیجه شدید شدم به طوری که بعد 15 روز هنوز خوب نشدم با وجود اینکه قرص های ویتامین هم مصرف میکنم به نظر شما باید چکار کنم

سلام ببخشید من چند سال هست به محض اینکه حتی به اندازه 2دور میچرخم سرگیجه شدید میگیرم طوری که دنیا میچرخه دور سرم و وقتی می ایستم 20 ثانیه بعد خوب میشم

چکار باید انجام بدم تشکر

سلام من بیماری متیر دارم جز بتاهیستی داروی دیکه داره

سلام منم سرگیجه شدید دارم ونمیتونم اصلابلندبشم.قرص هم گرفتم تاثیری نداشت.بایدچیکارکنم؟؟

سلام «الناز» عزیز. شناسایی علت سرگیجه اولین قدم پیش روی شماست. سرگیجه شدید میتونه به دلایل مختلفی رخ بده در لینک زیر 15 علت سرگیجه رو ذکر کردیم که ممکنه کمکتون کنه:https://doctornim.ir/physical-health/dizziness-causes/ البته برای تشخیص نهایی و دقیق حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم مشکلتون هر چه زودتر حل بشه.

سلام ،من هنگام غذا خوردن و بعدش احساس سرگیجه و چرخیدن سر دارم علت و درمان چیست؟ممنون

سلام «حمید» عزیز. ممکنه این مشکل به دلیل کاهش فشار خون بعد از غذا خوردن رخ بده. در واقع بعد از غذا خوردن خون، خون زیادی به اندام‌های گوارشی وارد میشه (برای فرآیند هضم) و این افت فشار خون میتونه دلیل سرگیجه باشه. ضمن اینکه در لینک زیر 15 علت سرگیجه رو ذکر کردیم که میتونه کمکتون کنه:https://doctornim.ir/physical-health/dizziness-causes/

سلام.من همیشه سر گیجه دارم وقتی سرم بطرف پایین خم کنم چند ثانیه خوب نشوم دوباره همان طورم در زمن من رایحه نهایی گردنی هستم چه کنم

سلام خدمت شما. سرگیجه مداوم میتونه به دلایل مختلفی رخ بده. پورجاوید ایدولوژیست در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران ذکر کرده که مشکل یا اختلال در سیستم شنوایی میتونه از دلایل سرگیجه مداوم باشه. البته قطعاً برای تشخیص نهایی باید به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم مشکلتون هر چه زودتر حل بشه

سلام ..من ۴۵ سالمه و گاهی بعد از بلند شدن سرگیجه سیاهی چشم و احساس یخ کردن میکنم دوبار هم زمین خوردم که بعد از افتادن پرش بی اختیار دست و سر دارم که این سرگیجه ها مکرر و همیشگی نیست امروزم به پشت افتادم دو سه بی اختیارسرم رو به زمین زدم بعد چندثانیه که بلند شدم جای همون ضربه که پشت سرم بود به خاطر همون ضربه ها درد داشت لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه

نیمی از زندگی را با ما بیابید.

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

ایده آل شو


به‌روز‌ترین مطالب مرتبط را در دریافت کنید.


به‌روز‌ترین مطالب مرتبط را در دریافت کنید.


دریافت مشاوره پزشکی به صورت مستقیم از پزشک.


آدرس : خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﮑﺎﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﺩ‌ارند، ﺩ‌ﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼ‌ﺡ ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﮐﺎﺫﺏ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ؛ ﻣﺜﻼ‌ً ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺭﻓﺘﻦ ﭼﺸﻢ‌ﻫﺎ،  ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺳﺒﮑﯽ ﺩ‌ﺭ ﺳﺮ، ﺗﺎﺭﯼ ﺩ‌ﯾﺪ ﯾﺎ ﺩ‌ﻭﺑﯿﻨﯽ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺩ‌ﺳﺖ ﺩ‌ﺍﺩ‌ﻥ ﻣﻮﻗﺖ ﻫﻮﺷﯿﺎﺭﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

 علت سرگیجه و سبکی سر می تواند ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ باشد ﮐﻪ ﺑه ﺨﺼﻮﺹ ﺩ‌ﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﻻ‌ﻏﺮ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻗﺪ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﻭ ﻣﯽ‌ﺍﯾﺴﺘﻨﺪ، ﺩ‌ﯾﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﻓﺮﺩ‌ ﭼﻨﺪ ﻟﺤﻈﻪ ﺩ‌ﭼﺎﺭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻏﺶ ﯾﺎ ﺳﻨﮑﻮﭖ ﯾﺎ ﺳﺒﮑﯽ ﺳﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﺎﻣﻼً‌ ﺑﻬﺒﻮﺩ‌ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎﺭﺧﻮﻥ ﺣﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻓﺮﺩ‌ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻫﺴﺘﮕﯽ ﺍﺯ ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﺩ‌ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺘﺎﺏ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻧﺪﻫﺪ.

ﮔﺎﻫﯽ ﺣﻤﻼ‌ﺕ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ می تواند علت ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﺮﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﻭ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﮕﯽ ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺑﯿﺸ‌ﺘﺮ ﺩ‌ﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ‌.

ﻣﺜﻞ ﻧﺎﻣﻨﻈﻤﯽ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﯾﺎ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﺩ‌ﺭﯾﭽﻪﺍﯼ ﻗﻠﺐ.

ﺩ‌ﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ‌ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺪﺭﯾﺠﯽ ﻭ ﺑﺎ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ‌. ﺩ‌ﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ‌ ﻋﻼ‌ﺋﻢ ﺩ‌ﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ‌ ﺩ‌ﺍﺭﻧﺪ؛ ﻣﺜﻞ ﻋﺮﻕ ﮐﺮﺩ‌ﻥ، ﻟﺮﺯﺵ ﺩ‌ﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﺗﺤﺮﮎ‌ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺧﻠﻘﯽ.

ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺍﻧ‌ﭙﺰﺷﮑﯽ ﺧﻮﺩ‌ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻻ‌ﺕ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺧﻮﺩ‌ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺍﻧﮕﺎﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩ‌ﻫﺪ.

سرگیجه معمولاً می تواند به طور خاص به صورت یکی از احساسات زیر بیان شود:

احساس کاذب حرکت یا چرخش (Vertigo یا سرگیجه دورانی)
سبکی سر یا احساس غش
از دست دادن تعادل یا عدم تعادل
سایر احساسات مانند شناور بودن یا سنگینی سر

درمان BPPV یک روش ساده است که طی آن پزشک مانورهایی برای طرز قرار گرفتن سر انجام می دهد. این روش معمولاً بعد از یک یا دو بار درمان موثر است.

ورزش هایی وجود دارد که شما از یک متخصص کاردرمانی فرا گرفته و در منزل انجام می دهید. به منظور درمان سریع تهوع و سرگیجه ممکن است پزشک داروهایی مانند meclizine یا diazepam را برای شما تجویز کند یا مصرف dimenhydrinate را توصیه نماید که یک داروی بدون نسخه است. مصرف کوتاه مدت کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است در بهبود عملکرد دهلیز موثر باشد.

درمان بیماری منییر شامل کاهش احتباس آب در بدن از طریق مصرف داروهای مدر(دیورتیک) و پیروی از یک رژیم غذایی با مقدار نمک کم می باشد. ممکن است جراحی نیز توصیه شود.

به منظور مقابله با سرگیجه دورانی که مرتبط با میگرن وستیبولار است، پزشک احتمالاً تلاش می کند عواملی را که سبب شروع حملات شما می شوند، تعیین کرده و به رژیم غذایی، استرس، خواب و ورزش توجه کند. برخی داروها ممکن است در پیشگیری از میگرن وستیبولار موثر باشند یا به رفع تهوع و استفراغ کمک کنند. همچنین ممکن است به منظور کاهش حساسیت سیستم تعادلی شما نسبت به حرکت کردن ورزش های خاصی به شما آموزش داده شود.

پزشک ممکن است به منظور مقابله با اضطراب و مدیریت سرگیجه مصرف دارو و روان درمانی را به تنهایی یا همراه با هم توصیه نماید.

در بیمارانی که سرگیجه واقعی دارند باید علت سرگیجه از جمله مشکلات گوش مورد بررسی قرار گیرد و درمان بر اساس شرایط بیمار و علل سرگیجه انتخاب شود؛ هر چند گاهی این‌گونه سرگیجه‌ها درمان مشخصی ندارد.

بستگی دارد منظورتان از سرگیجه چه باشد! سرگیجه با سیاهی رفتن چشم و افتادن و غش کردن یکی نیست. خیلی از خانم های باردار این دو را یکسان می دانند و همین اشتباه باعث تشخیص و درمان نامناسب می شود. اگر فرد در حالت سکون احساس حرکت مداوم و پیگیر به شکل دوران یا چرخش یا تلوتلو خوردن کند، سرگیجه دارد اما سیاهی رفتن چشم، سبک شدن مغز یا بی اختیار افتادن به معنی سرگیجه نیست. سرگیجه با وزوز گوش همراه می شود و لازم است اگر فردی دچار این مشکل است، حتما بررسی و دقیقا معاینه شود زیرا این نشانه ها می تواند علامت بیماری منییر باشد.

مرکز تغذیه و رژیم درمانی ایده آل | رژیم لاغری | تناسب اندام | بدنسازی | فیتنس

? شریعتی | بالاتر از حسینیه ارشاد | ابتدای خیابان قبا | پلاک ۶ | طبقه پنجم |واحد ۱۳
☎ ۰۲۱۲۲۸۷۴۸۹۹

مقاله قبلی

13 نکته خواندنی درباره رژیم کاهش وزن

مقاله بعدی

سالمترین روش افزایش وزن برای افرادی که کمبود وزن دارند


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

چگونه چربی شکم را در 2 هفته آب کنیم؟

رژیم غذایی قلب سالم: 8 گام غذایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی

5 خوراکی فوق العاده برای تقویت قوای جنسی(کامل)

چه میوه هایی برای درمان زخم معده مفید است؟

جراحی لاغری


درمان انسداد روده کوچک با جراحی بای پس


بهترین روش های لاغری موضعی بدون جراحی


مراحل جراحی بای پس معده و عوارض آن

بدنسازی


مکمل bcaa چیست و زمان مصرف آن چه موقع است؟

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

تمرینات پیشرفته برای برجسته کردن عضلات دوسر بازو

11 رژیم غذایی لاغری [سریع، آسان، قابل اجرا]

رژیم غذایی قلب سالم: 8 گام غذایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی

درمان افسردگی با تناسب اندام

اختلال سرگیجه یکی از شایع‌ترین شکایات پزشکی است. در بسیاری از موارد علت سرگیجه دقیقا مشخص نیست. اما در حالت کلی سرگیجه، احساس حرکت کردن هنگامی است که واقعاً در حال حرکت نیستید. در اختلال سرگیجه ممکن است این احساس به فرد دست دهد که اجسام دور و بر وی در حال حرکت هستند، در حالی که واقعاً حرکت نمی کنند.

سرگیجه می تواند شبیه به بیماری حرکت باشد. افرادی که سرگیجه را تجربه می کنند، عموماً حس گیجی دارند یا احساس می‌کنند اتاق در حال چرخش است. اما اختلال سرگیجه همان سبکی سر نیست.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

درمان اختلال سرگیجه به علت آن بستگی دارد. درمان های رایج شامل مانورهای بدنی و داروهای ویژه ای به نام داروهای مسدود کننده های گوش داخلی که مسئول ایجاد تعادل در بدن هستند می شوند.

چشم انداز بیماری‌های مرتبط با اختلال سرگیجه (VAD) نیز به علت آن بستگی دارد. حملات سرگیجه با شروع حاد عموماً کمتر از 24 تا 48 ساعت به طول می انجامند. بیماری مینیر نیز درمانی ندارد، اما روش هایی برای مدیریت علائم آن وجود دارد.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

 

 

در حالت کلی دو دسته اختلالات سرگیجه وجود دارند. سرگیجه محیطی که در نتیجه مشکلی در گوش داخلی یا عصب تعادلی رخ می دهد. بخشی که عصب تعادلی گوش داخلی را به مغز متصل می کند. و سرگیجه مرکزی، هنگامی رخ می دهد که مشکلی در مغز به ویژه مخچه وجود داشته باشد. مخچه قسمتی از پس مغز است که هماهنگی حرکات و تعادل را کنترل می کند.

در حدود 93 درصد از موارد سرگیجه‌ها ناشی از سرگیجه محیطی هستند. در چنین شرایطی یکی از دلایل زیر ممکن است عامل ایجاد سرگیجه باشد:

دلایل دیگری نیز وجود دارند که سبب ایجاد سرگیجه محیطی می‌شوند. هر از گاهی این نوع از سرگیجه ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر نیز باشد:

در صورتی که سرگیجه از نوع سرگیجه مرکزی باشد، ممکن است ناشی از یکی از عوامل زیر باشد:

سرگیجه بسیار شبیه به بیماری حرکت یا حسی است. در این بیماری مانند این است که اتاق در حال چرخش است. علائم بیماری‌های مرتبط با سرگیجه عبارتند از:

تشخیص بیماری مرتبط با سرگیجه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از :

هر چند علائم بسیار مشابه هم است. اما پزشکان می توانند با پرسیدن یک سؤال ساده سرگیجه را از احساس سبکی در سر تفکیک کنند. آن سوال این است که “آیا دنیا دور سرتان می‌چرخد یا شما سرتان سبک است؟” اگر به نظر شما دنیا دور سرتان می‌چرخد، شما سرگیجه واقعی دارید. اما اگر سرتان سبک شده باشد، این احساس فقط حالت گیجی است.

انجام برخی از آزمایش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به موقع نوع سرگیجه را تعیین کنید. این آزمایش‌ها عبارتند از:

در این آزمایش بیمار به بینی آزمون‌گر نگاه می‌کند و آزمون‌گر سرش را به سرعت به طرفی حرکت می دهد. سپس به دنبال حرکت درست چشم می گردد.

در این آزمون بیمار باید با چشم‌های بسته و پاهای روی هم گذاشته بایستد. سپس چشم‌هایش را ببندد و سعی کند تا جای ممکن تعادل خود را حفظ کند.

در این آزمایش از بیمار خواسته می شود تا در حالی که چشم‌هایش بسته است، بدون این‌که به پهلوها حرکت کند، در جا بزند.

در این آزمون بیمار در حالی که روی میز معاینه قرار دارد، به سرعت از موقعیت نشسته به موقعیت خوابیده می‌رود. در حالی که سرش اندکی به سمت راست و یا اندکی به سمت چپ خم است. در این میان پزشک حرکات چشم‌ها را بررسی می کند تا بیشتر به علت سرگیجه پی ببرد.

در برخی مواقع آزمون‌های تصویربرداری بهترین گزینه برای تشخیص هستند. از جمله پرکاربردترین آزمون‌های تصویربرداری برای بیماری مرتبط با سرگیجه عبارتند از:

اگر با اختلال سرگیجه دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است علائم هشدار زیر را جدی بگیرید:

درمان بیماری‌های مرتبط با سرگیجه به علت پدید آمدن آن بستگی دارد. داروهای مسدود کننده گوش داخلی (VBAها) معروف ترین داروهایی هستند که استفاده می شود. عوامل مسدود کننده گوش داخلی عبارتند از :


در بسیاری از مواقع درمان علل خاص سرگیجه شامل موارد زیر است:

برخی از عوامل هستند که خطر ابتلا به سرگیجه را در فرد افزایش می‌دهند. عواملی که ریسک این بیماری را در شما افزایش می دهند عبارتند از:

همانگونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، چشم انداز اختلال سرگیجه به علت آن بستگی دارد. در این میان APV معمولاً کمتر از 24 تا 48 ساعت طول می کشد. بیماری Meniere هیچ درمانی ندارد، اما علائم آن قابل مدیریت است. بنابراین بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا یاد بگیرید چگونه به بهترین شکل علائم را مدیریت کنید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد آسیب های ورزشی می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان مغز و اعصاب یا متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از دکتر مغز و اعصاب و دکتر گوش و حلق و بینی تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب به درمانکده مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

سرگیجه یکی از رایج‌ترین شکایات پزشکی است. سرگیجه، احساس حرکت در حالی که ثابت هستید یا احساس حرکت چیزهای اطراف شما با وجود ثابت بودن آن‌هاست. سرگیجه می‌تواند مشابه با بیماری حرکت باشد. افراد مبتلا به سرگیجه عموما احساس خود را به صورت حس گیجی یا حس دوران اتاق توصیف می‌کنند. سرگیجه با احساس سبکی سر فرق دارد.

رایج‌ترین علل سرگیجه، سرگیجه‌ی وضعیتی حمله‌ای خوش خیم (BPPV)، بیماری مانییر و سرگیجه‌ی حاد است.

درمان به علت سرگیجه بستگی دارد. درمان‌های معمول، شامل مانورهای فیزیکی خاص و در صورت لزوم داروهای مخصوص به نام عوامل مهارکننده‌‌ی سیستم وستیبولار هستند.

دورنمای بیماری همراه با سرگیجه (VAD) به علت آن بستگی دارد. حملات سرگیجه‌ی حاد عموما کمتر از 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد. بیماری مانیر درمان ندارد ولی راه‌هایی برای مدیریت علائم بیماری وجود دارد.

دو گروه سرگیجه وجود دارد. سرگیجه‌ی محیطی، ناشی از مشکل در گوش درونی یا عصب وستیبولار است. عصب وستیبولار یا دهلیزی، گوش درونی را با مغز مرتبط می‌کند.بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

سرگیجه‌ی مرکزی زمانی رخ می‌دهد که در مغز، به خصوص در مخچه، مشکلی وجود داشته باشد. مخچه بخشی از مغز پسین است که هماهنگی حرکات و تعادل را کنترل می‌کند.

حدود 93 درصد موارد سرگیجه، محیطی هستند و به سبب یکی از عوامل زیر ایجاد می‌شوند:

در مواردی نادر، سرگیجه‌ی محیطی توسط علل زیر ایجاد می‌شود:

علل سرگیجه‌ی مرکزی عبارتند از:

علائم بیماری همراه با سرگیجه (VAD)

سرگیجه احساسی مشابه با بیماری حرکت یا احساس چرخش اتاق دارد.

علائم VAD شامل موارد زیر است:

تشخیص VAD به عوامل زیر بستگی دارد:

پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی می‌توانند با پرسیدن سوالات ساده‌ای هم‌چون ” آیا دنیا دور سر شما می‌چرخد یا شما احساس سبکی سر دارید؟” گیجی را از سرگیجه افتراق دهند.

اگر دنیا در اطراف شما ‌بچرخد، شما سرگیجه‌ی واقعی دارید. اگر احساس ‌کنید سرتان سبک است، شما احساس گیجی دارید.

 

 

آزمایش‌های تعیین نوع سرگیجه شامل موارد زیر است:

تست چرخش سر: شما به بینی فرد معاینه‌کننده زل می‌زنید و او سر خود را به صورت ناگهانی به طرفین حرکت می‌دهد و به حرکت صحیح چشمان شما دقت می‌کند.

تست Romberg: با چشمان باز و پاهای به‌هم چسبیده می‌ایستید، سپس چشمان خود را می‌بندید و سعی می‌کنید تعادل خود را حفظ کنید.

تست Fakunda-unterberger: از شما خواسته می‌شود تا در یک مسیر مشخص با چشمان بسته و بدون خم شدن به طرفین حرکت کنید.

تست Dix-Hallpike: در حالی‌که روی تخت معاینه نشسته‌اید، به سرعت از وضعیت نشسته به وضعیت طاقباز با گرفتن سر به راست یا چپ، در می‌آیید. پزشک گوش و حلق و بینی حرکات چشم شما را برای تشخیص سرگیجه‌ بررسی می‌کند.

تست‌های تصویربرداری برای VAD شامل موارد زیر است:

علائم هشداردهنده‌ی عوارض جدی عبارتند از:

درمان سرگیجه، به علت آن بستگی دارد. عوامل مهارکننده‌ی سیستم وستیبولار (VBAs) رایج‌ترین داروهای مورد استفاده هستند.

عوامل مهارکننده‌ی وستیبولار شامل موارد زیر هستند:

درمان علل خاص سرگیجه شامل موارد زیر است:

ریسک فاکتورهای بیماری همراه با سرگیجه

فاکتورهایی که خطر VAD را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

دورنمای VAD به علت آن بستگی دارد. APV یا وستیبولوپاتی محیطی حاد معمولا کمتر از 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد. بیماری مانییر درمانی ندارد ولی علائم آن می‌تواند مدیریت شود. برای یافتن بهترین راه برای مدیریت علائم خود، با دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

 


 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟
بهترین راه درمان سرگیجه چیست؟
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *