بیوگرافی شاهرخ خان

بیوگرافی شاهرخ خان
بیوگرافی شاهرخ خان

شاهرخ خان’ (هندی:शाहरुख़ान، انگلیسی: Shah Rukh Khan) (زادهٔ 2 نوامبر1965)(قد 174) بازیگر مسلمان ،تهیه‌کننده، مجری، خواننده در بالیوود است. او در دهلی‌نو، پایتخت هندوستان، متولد شد. با نام مستعار پادشاه بالیوود، که بیش از ۷۰ فیلم و مجموعه تلویزیونی در کارنامهٔ خود دارد.
اولین فیلم او یک کار تلویزیونی با نام آنی جیوس آیت توس آنس این ویچ بود.

شاهرخ خان در سال ۱۹۶۵ در یک خانوادهٔ مسلمان[۲] در دهلی به دنیا آمد.[۳] او خود در یک مصاحبه تلویزیونی نام اصلی خود را عبدالرحمن بیان کرده‌است البته پیش از او شهناز لاله‌رخ پا به این خانه گذاشته بود و پنج سال تمام تنها فرزند و دختر یکدانه پدر و مادر بود. پدر شاهرخ از فعالان استقلال هندوستان در پیشاور (پاکستان کنونی) بود که پیش از تقسیم هندوستان (جدایی پاکستان) به دهلی آمد. مادرش لطیف فاطمه هم دخترخوانده شاه‌نواز خان از فرماندهان ارتش هند و اهل راولپندی در پنجاب (پاکستان کنونی) بود. خانواده آن‌ها وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند اما در حال حاضر او گرانقیمت‌ترین ستارهٔ سینمای هند با دستمزد افسانه‌ای است. شاهرخ خان علاقه‌مند به تحصیل و ورزش روزی می‌رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود. اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی‌نو به تحصیل پرداخت لیسانسش را گرفت و وارد رشته فیلمسازی شد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته گرفت.
در سن ۱۸ سالگی در یک مهمانی با گوری چیبر، دانش‌آموخته مدرن‌اسکول که در آن زمان ۱۴ ساله بود آشنا شد و این آشنایی در نهایت پس از چند سال به ازدواج ختم شد. گوری شدیداً با بازیگری وی مخالف بود و اصلاً نمی‌خواست تا شاهرخ خان در سینما پا بگیرد اما پس از موفقیت اولین فیلم وی و تکرار این موفقیت در کارهای بعدی، آن‌ها در بمبئی مستقر گشتند.
شاهرخ خان سه فرزند دارد: پسر بزرگش آریان نام دارد و دخترش سوهانا. برای تولد فرزند سوم به نام آبرام از یک مادر میانجی استفاده کردند.
وی در جریان سفر مقامات اسرائیلی به هند در سال ۲۰۱۸ حاضر به دیدار با آنان نشد.[۴][۵][۶][۷]

شاهرخ که در تلویزیون به موفقیت دست یافته بود در سال ۹۱ با یکی از دوستانش وارد بمبئی می‌شود و مورد توجه هما مالینی ستاره زن آن زمان روزگار قرار می‌گیرد هیما می‌خواهد تا او بازیگر اولین فیلمی باشد که کارگردانی می‌کند. ۱۲ سال بعد پس از آن فیلم شاهرخ خان به سوپراستار سینمای هند بدل می‌شود. نام این فیلم «دل آشناهه» بود.
در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ با گوری خان ازدواج می‌کند. در ومدرسه سنت کلمبا در دهلی نو برنده جایزه شمشیر افتخار می‌شود این جایزه مخصوص بهترین شاگرد بود. سال ۱۹۹۰ بهترین ستاره هند شد. در فیلم‌های آدیتا چو پرا بدون خواندن فیلم‌نامه بازی می‌کند. زوج سینمایی وی کاجول بود.

در سال ۲۰۰۹ وی درحالی که به تازگی از هواپیما پیاده شده تا به جمع طرفدارانش در آمریکا برود دستگیر شد و ۶۶ دقیقه مورد باز جویی قرار گرفت.

هم‌اکنون شاهرخ پرطرفدارترین بازیگر بالیوودیِ جهان است.
بیوگرافی شاهرخ خان

شاهرخ خان یک کمپانی تولید فیلم به نام دریمز آنلیمیتد را اداره می‌کند. البته در ادارهٔ آن با جوهی چاولا و عزیز میرزا همکار و شریک است. آن‌ها تاکنون ۴ فیلم با نام‌های: پهیربهی دل‌های هندوستانی، آشوکا، یک دو کا چهار و چلته چلته تولید کرده‌اند. سال ۲۰۰۴ از سوی مجلهٔ تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت. در فیلم گاهی خوشی گاهی غم، پسرش «آریان» نقش کودکی شاهرخ خان را بازی می‌کند. او در سال ۲۰۰۳، در جریان فیلمبرداری فیلم شاکتی:د پاور ستون فقراتش صدمه دید و بعداً جراحی شد. این مشکل باعث شد که او دچار مشکلاتی مانند خشونت صدا شود.

۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲: شروع کار

درسال۱۹۹۱، شاهرخ به بمبئی رفت و اولین پیشنهاد سینمایی اش راازهما مالینی برای فیلم دل آشناهه (دل می‌داند) دریافت کرد. اما به دلیل تأخیر در تولید فیلم، دومین فیلم او به نام دیوانا (۱۹۹۲) در مقابل ریشی کاپور و دیویا بهاراتی اولین فیلم اکران‌شده از او بود. فیلم با نقدهای خوبی روبه رو شد ودومین فیلم پرفروش سال شناخته شد. او در این فیلم نقش مکمل را داشت با این حال جایزهٔ بهترین بازیگر تازه‌وارد را از جوایز فیلم فیر گرفت. وی سپس دراقتباس مانی کال ازکتاب «احمق»داستایوفسکی ظاهرشد. این فیلم دراصل برای تلویزیون بوداما در تئاتر اکران شد و همچنین در «نیویورک فیلم فستیوال» در۸اکتبر۱۹۹۲ظاهرشد. سال بعد او در فیلم کمدی راجو بن گایا جنتلمن (راجو آقا می‌شود) در نقش اصلی حضور یافت. این فیلم نخستین همکاری او با جوهی چاولا بود که اکنون بهترین دوست شاهرخ به حساب می‌آید و پس از آن چند فیلم دیگر هم با هم بازی کردند. این فیلم درباکس آفیس خوب عمل کرد. سپس درفیلم مایا ممساب (مایا خانم) ساختهٔ کتان مهتا بازی کرد که اقتباسی از مادام بواری بود.

۱۹۹۳تا۱۹۹۷:موفقیت‌های انتقادی وتجاری

درسال۱۹۹۵، شاهرخ در دوفیلم بلاک باستر بازی کرد.
اولین اکران او فیلم ملودرام و هیجان انگیز «کاران آرجون» ساختهٔ راکش روشن بود؛ که در آن بازیگران مطرح دیگری چون:سلمان خان، آمریش پوری، راکی، کاجول و مامتاکولکارنی هم بودند. این فیلم که به مفهوم تناسخ در جسم تازه پرداخته بود، نامزد بهترین فیلم ودومین فیلم پرفروش سال هندشد. فیلم دیگر شاهرخ، نخستین
کارگردانی آدیتیاچوپرابه نام «دیلواله دولهنیاله جاینگه»(دلشکسته شجاع عروس را می‌برد) و نخستین باری بود که شاهرخ نقش یک جوان به شدت عاشق و بدون رگه‌های منفی را بازی می‌کرد. فیلم با نقدهای مثبت منتقدان رو به رو شد و فروش عالی داشت و پرفروش‌ترین فیلم درهند و خارج ازهند وبهترین فیلم سال هندشد. فیلم به عنوان «بلاک باستر همیشگی» شناخته شد. این فیلم دارای رکورد طولانی‌ترین مدت اکران در هند است. این فیلم بیشتر از۱٫۲بیلیون در سراسرجهان فروش کرد. ۱۰
جایزهٔ فیلم فیر را برنده شد و اجرای خان تحسین منتقدان را دربرداشت و برای دومین بار برندهٔ جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد از فیلم فیرشد. درسال۲۰۰۵، ایندیاتایمزموویز این فیلم در بین۲۵فیلم هندی که بایددید قرارداد. راجاسن گفت: «خان یک بازی شگفت‌انگیز داشته‌است.»

سال۱۹۹۶ یک سال مأیوس‌کننده برای شاهرخ به حساب می‌آید. او در دو فیلم که از نظر انتقادی و تجاری ناامیدکننده بودند حضور یافت. “انگلیش بابو
دسی مام” (آقای انگلیسی خانم هندی) و “چهت” (تمنا).

به هر حال در سال ۱۹۹۷، نقش او در فیلم درام اجتماعی «پردس»(سرزمین بیگانه)ساختهٔ سوبهاش گای برای او
موفقیت تجاری به دنبال داشت. (سومین فیلم پرفروش سال و نامزد بهترین فیلم) سپس اودرفیلم کمدی رمانتیک
عزیزمیرزا به نام «یس باس» (بله قربان) حضور یافت. این دومین همکاری او با جوهی چاولا بود. فیلم درباکس آفیس نسبتاً خوب عمل کرد. آخرین اکران او، بلاک باستررمانتیک موزیکال «دل تو پاگل هه»(دل دیوانه است) ساخته یاش چوپرا بود که بهترین فیلم ودومین فیلم پرفروش سال شد؛ و شاهرخ برای سومین بار برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از فیلم فیرشد.

۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲: شناخته شدن بین‌المللی

تنها فیلم سال۱۹۹۹او که فروش متوسطی داشت، فیلم «پادشاه» درمقابل توئینکل کانا بود. شاهرخ بااین فیلم نامزد بهترین
بازیگر در نقش کمدی از فیلم فیر شد.

درسال۲۰۰۰،
شاهرخ اولین فیلم کمپانی اش را با بازی خودش وجوهی چاولا و کارگردانی عزیزمیرزا اکران کرد. «پهیربهی دل‌های هندوستانی» (بااین حال دل همچنان هندوستانی است) نقدهای مختلفی از منتقدان دریافت کرد و در مقایسه با دو فیلم پیشین یعنی:راجو بن گایاجنتلمن
ویس باس شکست تجاری خورد. فیلم بعدی شاهرخ، فیلم اکشن درام «جاش» بودکه در آن آیشواریا رای نقش خواهر
دوقلوی او را بازی می‌کرد. فیلم نامزد بهترین فیلم سال شد و توانست در فروش چه درداخل وچه خارج هند موفق عمل کند. نقش بعدی او، نقش یک مسلمان باستان‌شناس درفیلم «هی رام» بود. این فیلم ستایش منتقدان را در پی داشت و نمایندهٔ هند در اسکار بود. آخرین فیلم او، فیلم رمانتیک درام آدیتیاچوپرابه نام «محبتین»(محبت‌ها)(نامزد بهترین فیلم) بود. او در این فیلم همکارآمیتاب باچان بود و نقش یک معلم موسیقی را ایفا می‌کرد. فیلم ستایش منتقدان و موفقیت عظیم تجاری را دربرداشت واجرای خان باعث ستایش منتقدان شد. او نامزد فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد و برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان فیلم فیرشد.

درسال۲۰۰۱، خان تهیه‌کننده فیلمی به نام”آشوکا”(نامزد بهترین فیلم) شد و در آن نقش تاریخی رزمی داشت. این فیلم به قسمتی از زندگی آشوکابزرگ می‌پرداخت. این فیلم در”ونیز فیلم فستیوال”و”۲۰۰۱تورنتو اینترنشنال فیلم فستیوال”به نمایش درآمد و پاسخ مثبتی گرفت. اجرای کرینا کاپور عموماً پاسخ مثبتی داشت و بازی شاهرخ هم عکس العمل رضایت بخشی داشت. همکاری بعدی شاهرخ باکارن جوهر در درام خانوادگی”گاهی خوشی گاهی غم”(نامزد بهترین فیلم) بود. فروش این فیلم ۱٫۱۷ کروربود. شاهرخ در مورد شخصیت راهول در این فیلم می‌گوید:من عاشق آسیب‌پذیری و درستی درون چشم‌های راهول هستم. علاوه بر این توانایی‌های او برای انتقال احساسات بدون کلمات شگفت انگیزاست.”او برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر مرد از فیلم فیرشد. همچنین شاهرخ ازاین فیلم به عنوان نقطهٔ عطفی درزندگی حرفه ایش یادمی کند.

درسال۲۰۰۲، شاهرخ درفیلم «دوداس» ساختهٔ سانجی لیلا بهانسالی بازی کرد؛ که این فیلم هزینه برترین فیلمی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. نقش‌های مقابل شاهرخ، مدوری دیکشیت وآیشواریا رای بودند. نقش اوبه عنوان یک الکلی سرکش، تحسین‌برانگیز بود و شاهرخ بازهم برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از فیلم فیرشد. دوداس۱۰جایزهٔ فیلم فیر برد و نامزد بافتا برای بهترین فیلم خارجی زبان هم بود. فیلم در خود هند و خارج هند بسیار پرفروش شد. خان همچنین درفیلم «هم تومهاره صنم» (من متعلق به توأم عزیزم) در مقابل سلمان خان و مدوری دیکشیت بازی کرد. این فیلم ششمین فیلم پرفروش سال شد.

۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰: ستاره شدن و تحسین منتقدان

سال ۲۰۰۴ هم از نظر تجاری وهم از نظر انتقادی سال خوبی برای شاهرخ بود. اودر
آن سال سه فیلم داشت که هرسه نامزد بهترین فیلم شدند و شاهرخ هم برای هرسه نامزد بهترین بازیگر مرد از فیلم فیرشد. اولین فیلم، کمدی”من هونا”(من که هستم)بود. فیلمی به تهیه کنندگی شاهرخ و اولین تجربه کارگردانی فرح خان. با بازی:زایدخان، سونیل شتی، سوشمیتاسن و آمریتارائو. فیلم یک موفقیت عظیم تجاری داشت ودومین فیلم پرفروش سال بود. شاهرخ در این فیلم نقش سرگرد رام پرسادشرما را داشت که به عنوان دانشجو وارد دانشگاهی می‌شود تا هم برادر ناتنی خودش را بیابد و هم مواظب دختری باشد که ممکن بود او را بکشند.
سپس او در فیلم عاشقانه ویر-زارا در کنار پریتی زینتا به کارگردانی آدیتیاچوپرادرنقش ویرپرتاب سینگ بازی کرد. فیلم بهترین فیلم و پرفروش‌ترین فیلم سال شد و در مجموع۹۴ کرور فروش کرد. این فیلم در۵۵فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد. دردسامبر۲۰۰۴، خان نقدهای ستایش‌آمیز عمومی برای حضورش در نقش مهان بارگاوا در فیلم سودس(سرزمین مادری) دریافت کرد؛ و باز هم برنده جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مردشد. این فیلم داستان یک مهندس ناساست که به هند برمی گردد تا ریشه‌های ملی اش را بهتر درک کند. نقش مقابل شاهرخ در این فیلم گایاتری جوشی بود. بسیاری از منتقدان معتقدند این بهترین بازی شاهرخ تا آن زمان بوده. منتقد جیتش پیلای می‌گوید:
شاهرخ به بازیش شگرف‌ترین اجرا را می‌دهد. فیلم فیر اجرای او را طبق موضوع سال۲۰۱۰ به عنوان یکی از۸۰اجرای برتر نمادین انتخاب کرد. این فیلم در لیست ردیف جزو۱۰فیلم برتر بالیوودی دهه محسوب می‌شود. به هرحال متأسفانه سودس فروش چندان خوبی در هند نداشت. تنها اکران

او در سال۲۰۰۵، «پهلی»(معما (فیلم ۲۰۰۵))درمقابل رانی موکرجی بودکه نماینده هند در اسکار به حساب می‌آمد. گرچه فیلم شکست تجاری خورد، اما ستایش منتقدان را دربرداشت. راجاسن در خصوص عملکرد خان می‌گوید: عملکرد درجه یک که از برتری او در جهان سینما حمایت می‌کند.

در سال ۲۰۰۶، او به سومین فیلم کارن جوهر که درام بزرگسالان بود به نام «کبهی الویداناکهنا» (هرگز نگو خداحافظ) پیوست. بازی شاهرخ به عنوان دو ساران، ستایش برانگیزبود؛ که یک نامزدی دیگر از فیلم فیر به عنوان
بهترین بازیگر مرد برای اوبه دنبال داشت و فیلم هم نامزدی بهترین فیلم را به دست آورد. فیلم نقدهای مختلفی دریافت کرد اما یک موفقیت بزرگ تجاری بود؛ و مهم‌ترین امتیاز فیلم بازی عالی بازیگران بود. فیلم بعدی او، «دان: تعقیب دوباره آغاز می‌شود» (نامزد بهترین فیلم) بود؛ که از روی فیلمی به همین نام و با بازی آمیتاب باچان درسال۱۹۷۸ساخته شده بود. فیلم و بازی خان نقدهای مختلفی به دست آوردند
بازی او مدام با بازی آمیتاب باچان مقایسه می‌شد. تاران آدارش می‌نویسد: «خان به خوبی در نقش دان ظاهرشد. اما در نقش ویجی (شخصیت دیگر او در فیلم) شکست خورد. ساختگی است و به هیچ عنوان طبیعی به نظر نمی‌آید.» در
حالیکه درک الی استدلال می‌کنه: «سخت است که اورا (خان) به عنوان شخصیت عنوان (دان) قبول کنیم. اوبه عنوان ویجی بسیار قانع‌کننده تراست.» فیلم پنجمین فیلم پرفروش سال هندشد. خان برای این فیلم نه تنها نامزد بهترین بازیگر مرد از فیلم فیر، بلکه نامزد بهترین بازیگر مرد در آسیا هم شد.

درسال۲۰۰۷، خان درفیلم جدیدیاش راج به نام «چاکده ایندیا» (برو هند!)حضور یافت. فیلم نامزد بهترین فیلم از فیلم فیر و برندهٔ بهترین فیلم از دید منتقدان فیلم فیرشد. خان در این فیلم نقش یک مربی هاکی به نام کبیرخان را دارد. شاهرخ در دوران کالج، یک بازیکن هاکی بود و پیش از آسیب پشتش آرزو داشت هاکی را تا حد حرفه‌ای ادامه دهد. چاکده ایندیا هم ازنظر تجاری وهم انتقادی خیلی موفق بود. این فیلم سومین فیلم پرفروش سال۲۰۰۷هند بود و خان یک بار دیگر جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از فیلم فیر را برنده شد. فیلم فیر اجرای او را طبق موضوع سال۲۰۱۰ به عنوان یکی از۸۰اجرای برتر نمادین انتخاب کرد. در همان سال، خان درفیلم دوم فرح خان به نام «ام شنتی ام»
(نامزد بهترین فیلم) بازی کرد. اجرای او عموماً نقدهای مثبت منتقدان را به همراه داشت. او در این فیلم در دو نقش متفاوت بازی می‌کند.

درسال۲۰۰۸، خان بازهم با آدیتیاچوپرا در فیلم درام عاشقانه «رب نه بنادی جودی»(خداوند زوج‌ها را می‌سازد)همکاری کرد. او در این فیلم نقش مردی به اسم سوریندرساهنی را بازی می‌کندکه خجالتی وکم رواست و با دختر جوانی ازدواج می‌کنداما دختر اهمیتی به او نمی‌داده و سوریندر ظاهر خود را عوض
کرده و به نام شخصیتی دیگر و کاملاً متفاوت وارد زندگی دختر می‌شود. نقش مقابل اوانوشکاشرما بود. فیلم نقدهای
مثبتی دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم شد. همچنین فروش خیلی خوبی داشت. این فیلم با۱۵۸کرور فروش، دومین فیلم پرفروش سال هند (پس از فیلم گاجینی)و پرفروش‌ترین فیلم شاهرخ با کمپانی یاش راج تا آن زمان بوده‌است که البته بعداً این عنوان جای خود را به مادامیکه زنده‌ام داد. رب نه بنا دی جودی پرفروش‌ترین فیلم هند در خارج از کشور و در آن زمان نهمین فیلم پرفروش هند درخارج از هند شد. بازی خان در این فیلم بازهم توسط منتقدان تحسین شد و یک نامزدی دیگر از فیلم فیر برای او به همراه داشت. ریچل سالتز از نیویورک تایمز می‌نویسد:نقش دوگانهٔ سوریندر/راج احتمالاً برای آقای خان سفارشی است تا استعدادهای دوقلوی خود را نشان دهد:او شرافتمندانه رنج
می‌برد و با خودنمایی اش سرگرم می‌کند. در دسامبر همان سال، خان در حین فیلمبرداری دچار آسیب جدی شانه شد.
او در فیزیوتراپی شرکت می‌کرد اما به دلیل درد زیاد تقریباً بی حرکت بود و در فوریه۲۰۰۹تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرارگرفت.

خان سپس شروع به بازی و تهیه‌کنندگی فیلم من خان هستم (نامزد بهترین فیلم) کرد. این فیلم چهارمین همکاری او با کارن جوهر و ششمین همکاری اوباکاجول است. فیلم داستان مرد مسلمان مبتلابه سندروم اسپارگر بود که سعی می‌کرد تا رئیس‌جمهور آمریکا را ملاقات کند. خان چندماه مطالعه کرد، فیلم تماشا کرد و با افراد مبتلا به این بیماری صحبت کرد تا بتواند نقش خود را به خوبی اجرا کند. فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و دومین فیلم پرفروش تاریخ هند در خارج ازکشورشد (پس از فیلم سه احمق). اجرای خان در نقش رضوان خان قدردانی بیشتر منتقدان را به دنبال داشت. جی وسیسبرگ می‌گوید:خان رفتار بیماران اسپارگر را انجام داده‌است. چشم‌های برگردان، قدم‌های جهنده، لکنت و تکرار هنگام حفظ کردن متون. شاهرخ با این فیلم هشتمین جایزهٔ فیلم فیر بهترین بازیگر را گرفت و توانست به رکورد دیلیپ کومار برسد.

۲۰۱۱ تاکنون: ادامهٔ بقیهٔ ریسک‌ها

تنها اکران او در سال۲۰۱۲، فیلم درام عاشقانه جب تک هی جان (مادامیکه زنده‌ام) آخرین ساخته یاش چوپرا بود. یاش چوپرا۴فیلم آخرش را با حضور شاهرخ به عنوان نقش اصلی ساخته بود. شاهرخ در این فیلم درمقابل کاترینا کایف و انوشکاشارما بازی کرد. یاش چوپرا پس از۸سال دوری از سینما و آخرین ساخته‌اش ویر-زارادرسال۲۰۰۴این فیلم را اکران کرد. فیلم نقدهای مثبت متمایل به مخلوط از منتقدان داخل هند و نقدهای مثبتی از منتقدان خارج هند دریافت کرد و۲۱۱کرور فروخت. شاهرخ برای این فیلم یک نامزدی فیلم فیر دیگر به دست آورد.

درژانویه۲۰۱۳ فیلم اکشن
کمدی چنای اکسپرس ساخته جدید روهیت شتی درمقابل دیپیکا پادوکن اکران شد و فروش فوق‌العاده‌ای داشته به‌طوری‌که رکوردهای بسیاری را شکسته‌است و اکنون سومین فیلم پرفروش تاریخ هنداست.

فیلم کمدی سال نو مبارک به کارگردانی فرح خان سال ۲۰۱۴رکورد پرفروش‌ترین اکران در روز اول را در دست دارد و پنجمین فیلم پرفروش تاریخ هند می‌باشد. این فیلم سومین کار مشترک بین شاهرخ خان و دیپیکا پادوکن است.

وی در سال ۲۰۱۵ فیلم دلداده را داشت که از فروش نسبتاً خوبی ارائه کرد اما از سمت منتقدین شکست خورد. این فیلم هفتمین همکاری زوج هنری شاهرخ خان کاجول بود و کارگردانی آن برعهده روهیت شتی بود.

در ۲۰۱۶ فیلم بسیار شکست خورده طرفدار در گیشه را داشت که بسیار عجیب بنظر می‌رسید. فیلم نمره‌های مثبت فراوان دریافت کرد و در سراسر جهان تحسین شد اما فروش آن بشدت کم بود.

در ۲۰۱۷ فیلم جذاب رئیس را داشت که راهول دولاکیا کارگردان آن بود. این فیلم در گیشه فروش خوبی ارائه کرد و همچنین نمره منتقدین به این فیلم نسبتاً خوب بود. در این سال فیلم وقتی هری سجال را دید را بازی کرد که هم در لاکس آفیس و هم از دید منتقدین یک فاجعه نامگذاری شد و بسیاری معتقدند این فیلم بدترین فیلم دوران کاری شاهرخ خان بوده‌است.

در ۲۰۱۸ فیلم زیرو یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را (با بودجه ۲۰۰ کروری) ساخت اما فروش این فیلم بسیار ضعیف بود و نمرات منتقدین به فیلم پایین بود اما نوع ایفای نقش شاهرخ خان در این فیلم تحسین شد و جوایز مختلف بین‌المللی دریافت کرد.

خان در سال ۱۹۹۹ به همراه جوهی چاولا (بازیگر) و عزیز میرزا (کارگردان) شرکت فیلمسازی به نام Dreamz Unlimitedراه‌اندازی کرد. در سال۲۰۰۴، این کمپانی را به Red Chillies Entertainment تغییر
داد و همسرش گوری خان نیز تهیه کنندگی را بر عهده گرفت. در کمپانی اول، فیلم «پهیر بهی دل‌های هندوستانی» را با بازی خودش وجوهی چاولا و کارگردانی عزیز میرزا تولید کرد که یک شکست انتقادی وتجاری بود. سال بعد فیلم «آشوکا» را تولید کرد که اگرچه شکست تجاری خورد اما ازنظر انتقادی موفق بود و نامزد
جایزهٔ فیلم فیر برای بهترین فیلم شد. فیلم «یک دو کاچهار» هم موفق نبود. اما فیلم آخر این کمپانی «چلته چلته» بود ه علاوه بر موفقیت انتقادی، موفقیت تجاری هم به دست آورد.

اولین فیلم تولید شده توسط Red Chillies Entertainment، «من هون نا»(من که هستم)نام داشت که اولین تجربهٔ کارگردانی رقص آرای موفق فرح خان، بود. این فیلم نامزد ده جایزهٔ فیلم فیر از جمله بهترین فیلم شد و جایزهٔ بهترین کارگردانی موسیقی را دریافت کرد و همچنین یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بود. سال بعد او فیلم تخیلی «پهلی»(معما)را ساخت که با تحسین منتقدان مواجه شد و نمایندهٔ هند برای شرکت در اسکار بود. در سال ۲۰۰۵ خان همچنین یکی از تهیه‌کنندگان فیلم ترسناک «کال» به همراه کاران جوهر بود. کال تاحدی درگیشه موفق بود.

در سال ۲۰۰۷، خان فیلم موفق”ام شنتی ام”به کارگردانی فرح خان را تولید کرد. این فیلم پرفروشترین فیلم
سال و نامزد بهترین فیلم از فیلم فیرشد. کمپانی او فیلم “بیلو”(۲۰۰۹)و”آلویز کبهی کبهی”(همیشه گاهی) در سال ۲۰۱۱ را تولید کرد. هنگام فیلمبرداری من خان هستم کاران جوهر که رئیس شرکت Dharma Productions بود، از خان خواست تا فیلم را هر دو کمپانی به‌طور مشترک تولید کنند. این دو کمپانی در سال
۲۰۱۲ درساخت کارگردانی بعدی کاران جوهر به نام”دانش آموز سال” دوباره باهم همکاری کردند. در سال۲۰۱۱،
کمپانی فیلم تخیلی”راوان”را ساخت که در آن جلوه‌های ویژه بسیاری به کاررفته بود. خان همچنین یکی از
تهیه کنند گان”دان۲”به همراه استودیوی Excel Entertainment درسال۲۰۱۱ بود. فیلم یک موفقیت بزرگ درهند و خارج هندبود. در سال ۲۰۱۳ خان فیلم”چنای اکسپرس” را تهیه کنندگی کرد که بسیار موفق بود و رکوردهای بسیاری را شکست و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ هندشد..

وی تا به حال برندهٔ ۸ بار جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنوارهٔ فیلم فیر شده‌است. او تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده‌است. اولین جایزهٔ دوران سینمایی اش، جایزه «بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد» برای فیلم «دیوانا» در سال ۱۹۹۳ از جشنواره فیلم فیر است. برخی جوایز شاهرخ خان:

جوایز فیلم فیر:

جوایز استار اسکرین:

جوایز آیفا:

جوایز زی سینه:

بیوگرافی شاهرخ خان

بالیوود مووی اواردز:

جوایز آپسارا:

===”dil ashna hai 1992 sortable” width=”100%”
|-
! سال
! class=”unsortable”|فیلم
! نقش
! بازیگر زن نقش مقابل
! نکات
|-
| rowspan=”5″ | ۱۹۹۲
| دیوانه
| راجاساهی
| دیویا بهاراتی
| جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد
|-
| معجزه
|سوندرسری واستاوا
| اورمیلا ماتوندکار
|
|-
| دل می‌داند
| کاران سینگ
|دیویا بهاراتی
|
|-
| راجو ثروتمند می‌شود
| راجو/راج ماتور
|جوهی چاولا
|

|-
|دل آشنا
|کاران
|دیویا بهارتی
|
|-
| rowspan=”6″ | ۱۹۹۳
| مایا خانم
| لالیت کومار
|دیپا ساهی
|
|-
| عموی شاه
| آنیل باسال
|ناگما
|
|-
| بازیگر
| ویکی ملهوترا / آجای شرما
| کاجول، شیلپا شتی
| جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| نخستین سرمستی در عشق
| سونیل
|
|
|-
| ترس
| راهول مهرا
|جوهی چاولا
| نامزد فیلم فیر بهترین بازیگر در نقش منفی
|-
| گاهی آره گاهی نه
| سونیل
| سوچیترا کریشنامورتی
| فیلم فیر جایزه بهترین اجرا از دید منتقدان— نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۱۹۹۴
| انجام
| ویجی آگنیهوتری
| مدوری دیکشیت
| جایزه فیلم فیر برای بهترین اجرا در نقش منفی
|-
| rowspan=”7″ | ۱۹۹۵
| کاران آرجون
| آرجون سینگ/ ویجی
|کاجول
|
|-
| دنیای دیوانه
| راهول سینگ
|راوینا تاندون
|
|-
| گودو
| گودوبهادر
|مانیشا کویرالا
|
|-
| اوه عزیزم! اینجا هند است
| قهرمان
|دیپا ساهی
|
|-
| دلشکستهٔ شجاع عروس را می‌برد
| راج ملهوترا
|کاجول
| جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| رام می‌داند
| رام جانه
|جوهی چاولا
|
|-
| سه گانگی
| رمی سینگ
|
|-
| rowspan=”3″ | ۱۹۹۶
| آقای انگلیسی، خانم هندی
| ویکرام/هری/گوپال مایور
|سونالی بندره
|
|-
| آرزو
| روپ راتوره
|پوجا بات
|
|-
| ارتش
| آرجون
|سری دوی
|
|-
| rowspan=”4″ | ۱۹۹۷
| کویلا
| شانکر
|مدوری دیکشیت
|
|-
| بله قربان
| راهول جشی
|جوهی چاولا
| نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| سرزمین بیگانه
| آرجون ساگار
|ماهیما چودری
|
|-
| دل دیوانه است
| راهول
|مدوری دیکشیت، کاریسما کاپور
| جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”3″ | ۱۹۹۸
| همشکل
| بابلوچودری /منو دادا
|جوهی چاولا، سونالی بندره
| نامزد فیلم فیر برای بهترین اجرا در نقش منفی
|-
| ازاعماق دل…
| امارکانت ورما
|مانیشا کویرالا، پریتی زینتا
|-
| داره یه اتفاقایی میفته
| راهول کانا
|کاجول، رانی موکرجی
| جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۱۹۹۹
| پادشاه
| راج/پادشاه
|توینکله خانا
| نامزد فیلم فیر برای بهترین اجرا در نقش کمدی

|-
| rowspan=”6″ |۲۰۰۰
|گاجا گمینی
|شاهرخ
|مادهوری دیکسیت
|حضور افتخاری
|-
| دل همچنان هندوستانی است
| آجای بخشی
|جوهی چاولا
|

|-
|هی رام
|امجد علی خان
|رانی موکرجی
|
|-
| جنون
| مکس دیاس
|
|-
| هر دلی که عاشق بشه
| راهول
|
|-
| محبت‌ها
| راج آریان ملهوترا
|آیشواریا رای
| فیلم فیر جایزه بهترین اجرا از دید منتقدان— نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”3″ | ۲۰۰۱
| یک به‌علاوه دو می‌شه چهار
| آرون ورما
|جوهی چاولا
|
|-
| آشوکا
| آشوکا
|کارینا کاپور
|
|-
| گاهی خوشی گاهی غم
| راهول ریچاند
|کاجول
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد

|-
| rowspan=”4″ |۲۰۰۲
|ساتیا
|یشوانت رائو
|رانی موکرجی
|
|-
| من مال تو هستم، عزیزم
| گوپال
|مدوری دیکشیت
|
|-
| دوداس
| دوداس موکرجی
|آیشواریا رای، مدوری دیکشیت
| جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| قدرت
| جی سینگ
|کاریسما کاپور
|
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۰۳
| رفته رفته
| راج ماتور
|رانی موکرجی
|
|-
| شاید فردایی نباشد
| آمان ماتور
|پریتی زینتا
|نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”4″ | ۲۰۰۴
| یک لحظه جدایی
| دوشانت
|راوینا تاندون
| با تأخیر اکران شد
|-
| من اکنون اینجایم
| سرگرد رام پرساد شرما
|سوشمیتا سن
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ویر-زارا
| ویر پرتاب سینگ
|پریتی زینتا
| نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| سرزمین مادری
| مهان بارگاوا
|گایاتری جاشی
|جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۰۵
| معما
| کیشنلال/روح
|رانی موکرجی
|
|-
| زمان عذاب
| چهره ویژه
|
|
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۰۶
| هرگز نگو خداحافظ
| دوساران
|رانی موکرجی، پریتی زینتا
| نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| دان: تعقیب دوباره آغاز می‌شود
| دان/ویجی
|پریانکا چوپرا، ایشا کوپیکار
|نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۰۷
| هند، به پیش!
| کبیرخان
|
|جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ام شنتی ام
| ام پرکاش ماکیجا/ام کاپور
|دیپیکا پادوکن
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۲۰۰۸
| خداوند زوج‌ها را می‌سازد
| سوریندرساهنی / راج
|انوشکا شرما
| نامزدجایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
|۲۰۰۹
| بیلوی آرایشگر
| ساحرخان
|
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۱۰
| داماد پیدا شد
| پاوان راج
|سوشمیتا سن
|
|-
| من خان هستم
| رضوان خان
|کاجول
| جایزه فیلم‌فیر بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”2″ | ۲۰۱۱
| را. وان
| جی وان/شیکر
|کارینا کاپور
|
|-
| دان۲: تعقیب ادامه می‌یابد
| دان
|پریانکا چوپرا
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۲۰۱۲
| تا وقتی که زنده‌ام
| سرگرد سمر آناند
|کاترینا کایف، انوشکا شرما
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۲۰۱۳
| قطار چنای
| راهول
|دیپیکا پادوکن
|نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| ۲۰۱۴
| سال نو مبارک
|چاندراموهان «چارلی» شرما
|دیپیکا پادوکن
|-
| ۲۰۱۵
| دلداده
| راج «کالی» راندیربخشی
|کاجول
|نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد
|-
| rowspan=”3″ |۲۰۱۶
| طرفدار
| گاراو چاندنا/آریان کانا
|
| نامزد جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد

|-
|قلب سخت
|طاهر تالیار خان
|آیشواریا رای
|حضور افتخاری
|-
| زندگی عزیز
|دکتر جهانگیر خان
|آلیا بهات
|
|-
| rowspan=”3″ | ۲۰۱۷
| رئیس
|رئیس امر|ماهیرا خان
|
|نامزد جایزه فیلم‌فیر بهترین بازیگر مرد
|-
| تیوبلایت
|حضور افتخاری
|سلمان خان
|
|-
|وقتی هری سجال را دید
|هری سینگ نهرا
|آنوشکا شارما
|

|-
|۲۰۱۸
|زیرو
|بایوآ سینگ
|کاترینا کایف – آنوشکا شارما
|نامزد جایزه فیلم‌فیر بهترین بازیگر مرد

|}

توجه: عنوان فیلم‌ها با توجه به ترجمهٔ انگلیسی آن‌ها به فارسی برگردانده شده‌است و لزوماً با نام دوبله‌شدهٔ اثر یکسان نیست؛ و همچنین فیلمهایی که شاهرخ خان در آن حضور افتخاری داشته عمدتاً درلیست بالا نیست.

گوری خان (انگلیسی: Gauri Khan‎؛ زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۷۰) یک تهیه‌کننده اهل هند است.

او از سال ۱۹۹۱ تاکنون همسر شاهرخ خان ستاره بالیوود است.

این ۲ صفحه در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۲ صفحه است.

دل دیوانه است (به هندی: दिल तो पागल है(دل توپاگل هه))نام یک فیلم موزیکال رمانتیک مرتبط با سن بلوغ هندی به کارگردانی یاش چوپرا است. این فیلم داستان عده‌ای
رقاص است که خود را برای اجرای برنامه‌ای آماده می‌کنند. بازیگران اصلی فیلم شاهرخ خان، مدوری دیکشیت، کاریسما کاپور هستند واکشی کومار هم در نقش مکمل حضور دارد. این
سومین همکاری خان با کمپانی یاش راج فیلمز پس از فیلم‌های ترس (فیلم ۱۹۹۳) ودلشکسته ی شجاع عروس را می‌برد است.

این اولین فیلم بالیوود است که در بادن-بادن واروپا-پارک فیلمبرداری
شده‌است که هردو از جاذبه‌های آلمان هستند. این فیلم دومین فیلم پرفروش سال بود و به دلیل داستان و موسیقی اش بسیار تحسین شدوسه جایزه نشنال فیلم اواردز وهفت جایزه از جوایز فیلم فیر
را از آن خود کرد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های یاش چوپرا در نظر گرفته می‌شود.

راهول(شاهرخ خان)ونیشا(کاریسما کاپور) اعضای یک گروه بزرگ رقص هستند. آن دو بهترین دوستان یکدیگر هستند اما نیشا مخفیانه به راهول علاقه دارد. راهول در موردآرزویش برای کارگردانی موزیکالی به نام مایا با آن‌ها صحبت می‌کند. اعضای گروه وقتی راهول نمی‌تواند مایا را برای آنان توصیف کند،
به عنوان کاراکتر شک می‌کنند. پوجا(مدوری دیکشیت)یک دختر زیبا و مشتاق رقص است که در کودکی پدرومادرش را
از دست داده‌است و به دست دوستان آن‌ها بزرگ شده‌است.

راهول ونیشا برای خریدمی روند وهنگامیکه راهول داشت لباسش را پرو می‌کرد زیر لب سوت زد وپوجا هم
که در اتاق دیگری بود توجهش جلب شد. درروز تولد سرپرست پوجا، یک جابه جایی پیش می‌آید. پوجا وخانواده
اش ساندویچ‌هایی که گروه رقص سفارش داده بود دریافت می‌کنند وگروه رقص هم کیک تولدرا دریافت می
کنند. راهول به خانه پوجا می‌رود تا کیک را پس بدهد ودوباره همان سوترا می‌زند وبازهم توجه پوجا راجلب می‌کند. درروز ولنتاین، راهول ونیشا به همراه گروه یک مهمانی می‌گیرند وراهول بی اعتقادی اش به عشق را بیان می‌کند. نیشا به دلیل این اعتقادراهول ناراحت می‌شود. راهول تصادفاً به خانه پوجا
زنگ می‌زند وهنگامیکه پوجا می‌خواهد تلفن را قطع کند بازهم راهول سوت می‌زند و توجه پوجا جلب می‌شود. در روز تولد نیشااومست می‌کند و به راهول می‌گوید که دوستش دارد. اما راهول به او نمی‌گوید که
علاقه‌ای به او ندارد. از طرفی پسر سرپرست پوجا، آجی(اکشی کومار) از او خواستگاری می‌کند وپوجا
هم می‌پذیرد.

هنگام تمرین برای رقص، مچ پای نیشا آسیب می‌بیند ودکتر می‌گوید که برای چندماه نمی‌تواند برقصد و گروه به دنبال رقاص جدید است تا اینکه راهول پوجا را می‌بیند و از او درخواست می‌کند تا به عنوان رقصنده در تیم آنها باشد…
بیوگرافی شاهرخ خان

این فیلم دومین فیلم از چهار همکاری شاهرخ خان با یاش چوپراست و همچنین سومین همکاری خان با
مدوری دیکشیت به حساب می‌آید. نقش نیشا به بازیگران زیادی (شیلپا شتی، منیشا کیرالا،
کاجول، راوینا تاندون وجوهی چاولا)پیشنهاد شد اما همه نقش را رد کردند تا در نهایت کاریسما کاپور پذیرفت.

فیلم با نقدهای بسیار مثبتی روبه رو شد ومنتقدان موسیقی وداستان را تحسین کردند. سنبور پاتل از
بیزآسیا شوبیز نوشت:”دل تو پاگل هه از فیلم‌هایی است که شما نمی‌توانید کمک کند اما هربار که آنرا
می‌بینید عاشق می‌شوید. یاش چوپرا درخشش خود را با جمع کردن عده‌ای ستاره بزگ در کنار هم نشان داده
است که شما عاشق آن‌ها می‌شوید. یک فیلم فراموش نشدنی با شخصیت‌های شگفت‌انگیز وموسیقی حتی بهتر…
این چیزی است که فیلم را به یک فیلم سرتاسر کلاسک تبدیل می‌کند.” Apunkachoice.com به فیلم۴ از۵
ستاره دادونوشت:”اگرچه یاش چوپرا دیگر نمی‌تواند به طرفداران سرسختش فیلمی ماننددلشکستهٔ شجاع عروس را می‌برد بدهد، اما این فیلم ارزش دیدن را دارد به دلیل مکان‌های غریب خوش آب ورنگش و
رقص آرایی عالیش به وسیله فرح خان وشیمک دیوار.”آویناش رام چاندنی از پلانت بالیوود عقیده دارد
که فیلم ارزش یک باردیدن رادارد. او نوشت:”شاهرخ، مدوری، کاریسما و حتی اکشی کارشان را به خوبی انجام داده اندوکارگردانی خوب یاش چوپراچندتا از دلایلی هستند که باید فیلم را دید”

دل توپاگل هه در سراسر جهان۵۸کرور فروخت و دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۷شد. این فیلم هم در هند وهم
در خارج هند یک «بلاک باستر» نامیده شد.

این فیلم تنها فیلم شاهرخ خان واکشی کومار در کنار یکدیگر است.

عبارت «دلنا» که نام یکی ازاهنگ هاست، همه رادرسینما گیج کرده بود بجز اهالی پنجاب. دلنا اصطلاح
عامیانه پنجابی‌ها برای واژه «معشوق» است.

داره یه اتفاقایی میفته (به هندی: कुछ कुछ होता है «کوچ کوچ هوتاهه») یا معجزهٔ احساس نام یک فیلم کمدی رمانتیک درام مربوط به سن بلوغ به کارگردانی کاران جوهر و بازی زوج محبوب بالیوود، شاهرخ خان و کاجول درنقش‌های اصلی پس از فیلم‌های بازیگر، کاران آرجون، دلشکستهٔ شجاع عروس را می‌برد است. رانی موکرجی در نقش مکمل بازی می‌کند و سلمان خان تا حدی حضور افتخاری دارد. اما این فیلم به اعتقاد بسیاری از منتقدان از روی فیلم دام والدین ساخته شده‌است.

این فیلم درهند، اسکاتلند و موریس فیلمبرداری شده‌است و یکی از اهداف کاران جوهر در فیلم اولش این بود که سطح جدیدی را در استایل فیلم‌های هندی به وجودبیاورد. این فیلم ترکیب دو مثلث عشقی با سال‌ها اختلاف و همچنین تلاش دختری است که می‌خواهد پدرش با دوست دوران کالجش ازدواج کند.

این فیلم به شدت در هند و خارج آن موفق بود و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم هندی سال شد و همچنین اولین فیلم بالیوودی بود که وارد ده فیلم برتر در بریتانیا شد. آلبوم موسیقی فیلم بیشترین فروش را در سال داشت و فیلم جوایز زیادی از جوایز فیلم فیر و سایر جشنواره‌ها گرفت، همچون؛ بهترین فیلم از جشنواره‌های فیلم فیر، نشنال فیلم اواردز، زی سینه اواردز، اسکرین اواردز و بالیوود مووی اواردز.

راهول کانا (شاهرخ خان) و آنجلی شرمای تام‌بوی (کاجول) بهترین دوستان یکدیگر در کالج هستند. دختر زیبای مدیر مدرسه آقای ملهوترا (انوپم کهیر) که تینا (رانی موکرجی) نام دارد، از دانشگاه آکسفورد در لندن به آنجا می‌آید تا مدرکش را بگیرد. او با راهول و آنجلی دوست می‌شود. آنجلی می‌فهمد که راهول را دوست دارد. می‌خواهد به او بگوید اما پیش از آنکه آنجلی حرفی بزند راهول به او می‌گوید تینا را دوست دارد. آنجلی شرما دلشکسته از راهول خداحافظی می‌کند و برای همیشه از زندگی آن دو بیرون می‌رود و تینا برای اولین بار احساس می‌کند بین آن دو قرار گرفته. پس از پایان کالج، تینا و راهول با هم ازدواج می‌کنند و پس از یک سال صاحب یک فرزند دختر می‌شوند. تینا که به دلیل عوارض بعد از بارداری در آستانهٔ مرگ است و وقت کمی دارد برای دخترش هشت نامه می‌نویسد تا هر سال در تولدش یکی از نامه‌ها را بخواند. تینا همچنین قبل از مرگ از راهول می‌خواهد اسم دخترشان را آنجلی بگذارند.

هشت سال بعد، راهول هنوز مجرد است و همراه دختر و مادرش (فریده جلال) زندگی می‌کند. آنجلی کوچک در هشتمین سالگرد تولدش، آخرین و مهم‌ترین نامهٔ مادرش را می‌خواند که از او خواسته آنجلی شرما را به زندگی پدرش برگرداند. از طرفی آنجلی پس از سال‌ها رفتار و پوشش پسرانه را کنار گذاشته و با امن مهرا (سلمان خان) نامزد کرده‌است. آنجلی شرما به مادرش توضیح می‌دهد که در واقع امن را دوست ندارد و به عنوان تنها راه، با او ازدواج می‌کند و در واقع بعد از ازدست‌دادن راهول به کس دیگری علاقه‌مند نمی‌شود. آنجلی کوچک و مادربزرگش می‌فهمند که آنجلی شرما به یک اردوی تابستانی می‌رود. آن‌ها هم به آنجا می‌روند و دو آنجلی با هم ملاقات می‌کنند. آنجلی شرما به‌طور اتفاقی متوجه می‌شود که تینا مرده‌است و آنجلی دختر راهول است. راهول که به دنبال دخترش به اردوگاه آمده، پس از سال‌ها آنجلی را می‌بیند و پس از مدتی با نقشهٔ آنجلی کوچک، ناخواسته به او علاقه‌مند می‌شود. اما آنجلی که به خاطر آورده نامزد دارد، احساس گناه کرده و علاقه‌اش را باز هم اعتراف نمی‌کند و راهول هم این فرصت را پیدا نمی‌کند چون امن به دنبال آنجلی آمده و راهول به آنجلی برای نامزدی‌اش تبریک می‌گوید. آنجلی که فکر می‌کند راهول دوباره او را پس زده، ازدواجش را جلو می‌اندازد و از اردوگاه می‌رود.
بیوگرافی شاهرخ خان

راهول در رویایش تینا را می‌بیند که آنجلی را به او نشان می‌دهد پس به همراه دختر و مادرش به عروسی آنجلی می‌رود و در سکوت به آنجلی اعتراف می‌کند که دوستش دارد. هنگام آمدن برای مراسم عروسی، امن متوجه تردید و اشک درون چشم‌های آنجلی می‌شود و می فهمد او همیشه راهول را دوست داشته پس آن دو را به هم می‌رساند. در طول مراسم عروسی، آنجلی کوچک چشم‌اندازی از مادرش را می‌بیند که به او لبخند می‌زند و شستش را به نشانهٔ آفرین بالا آورده‌است.

عوامل

کاران جوهر از همان زمان که در کنار شاهرخ خان و کاجول در فیلم دلشکستهٔ شجاع عروس را می‌برد به کارگردانی آدیتیا چوپرا نقش کوتاهی داشت، تصمیمش را برای بازیگران اصلی گرفته بود اما پیدا کردن بازیگر برای نقش تینا طول کشید. او این نقش را در ذهنش برای توئینکل کانا نوشته بود اما او نقش را رد کرد. بازیگران دیگری مانند تابو، شیلپا شتی، اورمیلا ماتندکار، آیشواریا رای، راوینا تاندون وکاریسما کاپور هم نقش را رد کردند. در نهایت به پیشنهاد شاهرخ خان و بدون اینکه کارگردان از رانی موکرجی بخواهد، فیلمنامه را خواند و قبول کرد در فیلم بازی کند چون می‌خواست یک ستاره باشد. نقش امن مهرا را هم سیف علی‌خان رد کرد.

در حین فیلمبرداری آهنگ «یه لرکاهه دیوانا» کاجول که سوار دوچرخه بود، کنترلش را از دست داد و با صورت زمین خورد و علاوه بر از دست دادن هوشیاری‌اش، زانویش هم زخمی شد. کاجول در تلویزیون اظهار داشت که این حادثه به یادماندنی‌ترین بخش فیلم کوچ کوچ هوتاهه برای اوست چون آن را به خاطر نمی‌آورد! همچنین هنگامی‌که کارگردان می‌خواست صحنهٔ ملاقات راهول و آنجلی پس ازسال‌ها را فیلمبرداری کند، از آنها خواست واکنش‌هایشان را تمرین کنند و مخفیانه از تمرین آن دو فیلم گرفت و همان صحنه را در فیلم گذاشت.

در مقایسهٔ این فیلم با فیلم دل دیوانه است در سال ۱۹۹۷، نیکات کاظمی از تایمز آف ایندیا ۳٫۵ ستاره از ۵ ستاره به فیلم داد. او به خصوص اجرای کاجول را پسندید و فکر می‌کرد که جذابیت فیلم برای بینندگان رومانتیک و جوان به دلیل «محیط ام تی وی» و «چاشنی‌های روز ولنتاین» فیلم است. اما در جنبهٔ منفی فیلم نوشت: «فیلم در قسمت دوم به درون دریایی از احساسات فرومی‌رود. مردم زیادی کمی بیش از حد گریه می‌کنند.» انیش کانا از پلانت بالیوود به فیلم ۹٫۵ از ۱۰ ستاره داد و آن را «سینمای تماماً رؤیایی در بهترین حالت آن» خواند. او فیلمبرداری، رقص آرایی، دکوراسیون و اجرای کاجول و همچنین زوج قدرتمند شاهرخ خان و کاجول را تحسین کرد. در کل گفت: «کاران جوهر کارگردانی تأثیرگذاری در اولین اثرش داشته‌است. فیلمنامهٔ خوبی دارد و می داند چگونه یک فیلم با سبک بسازد.»

ویکی‌پدیای انگلیسی


درگاه اسلام

مُسَلمان کسی است که دین اسلام را باور دارد. اسلام آخرین و یکی از سه دین ابراهیمی بزرگ است. مسلمانان به دو گروه مذهبی کلی سنی و شیعه تقسیم می‌شوند. مسلمان بودن داشتن اعتقاد به سه اصل دینی؛ توحید، نبوت و معاد است و اسلام آوردن با اقرار شهادتین است. در مذهب شیعه علاوه بر اینها در توحید برای عدل خدا معنایی متمایز وجود دارد و اعتقاد بر امامت نیز ادامه پذیرش نبوت دانسته می‌شود و این دو را علاوه بر اصول دین، اصول مذهب خود می‌دانند.

واژهٔ «مسَلمان» یک صفت فارسی است که در اصل جمع فارسی واژهٔ عربی «مُسلِم» به‌صورت «مُسلِم‌مان» بوده، که در گذر زمان با تغییرِ حرکات و حذف یکی از میم‌ها به‌صورت صفت مفرد کاربرد یافته و جمع کاربردی آن مسلمانان شده‌است.[۱][۲] تلفظ واژهٔ «مُسلِم» در لهجهٔ اصیل عربستانی به‌صورت «موسلیم» است.[۳]

پس از شخص محمد (پیامبر اسلام)، اولین زن، خدیجه همسر وی، و اولین مرد، علی بن ابی‌طالب، و سپس ابوبکر، زید بن حارثه، ابوذر غفاری، سعد بن ابی‌وقاص، لبابه بنت حارث، عبدالرحمن بن عوف، ابوعبیده جراح، عبدالله بن مسعود، عمار بن یاسر و سمیه مادر وی، در منابع با اختلاف در پسی و پیشی ذکر شده‌اند.[۴]
بیوگرافی شاهرخ خان

جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۱۷ (میلادی)، حدود ۲۴٪ جمعیت ۷/۶ میلیاردی جهان، یعنی ۱/۸ میلیارد نفر بود. نزدیک به ۶۰٪ از مسلمانان جهان در آسیا زندگی می‌کنند. از این شمار نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر شیعه و بقیه سنی هستند. (۸۵درصد شیعه ۱۲ امامی) همچنین ۰٫۸٪ از جمعیت کشور آمریکا را مسلمانان تشکیل می‌دهند.[۵]

جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۰۷، ۲۰٫۱۲٪ از جمعیت ۶٫۶ میلیاردی جهان، یعنی ۱٫۳۲ میلیارد نفر بود که در رتبه دوم دین‌های جهان و ادیان ابراهیمی پس از مسیحیت که ۲٫۲میلیارد پیرو دارد، قرار دارد.[۶]

آلن کوپرمن مدیر بخش تحقیقات دینی در مرکز تحقیقاتی پیو گفت: یک طرز تفکر این است که مسیحیت هفت قرن جلوتر از اسلام بوده‌است و اکنون پیروان اسلام با مسیحیت در حال رسیدن به یک میزان مساوی هستند.

درحال حاضر مسیحیت پرجمعیت‌ترین دین دنیا است و یک سوم از جمعیت ۲٫۲ میلیاردی پیروان ادیان جهان را به خود اختصاص داده‌است. تحقیقات پیو نشان می‌دهد که سرعت رشد اسلام با هیچ‌کدام از ادیان دیگر برابری نمی‌کند و از همهٔ آن‌ها بیشتر است.

براساس این تحقیق، گروه‌های دینی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که گروه‌های دینی در سال ۲۰۱۰ تنها ۲۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دادند. این بدان معناست که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۵۰ تقریباً برابر با تعداد مسیحیان برابر یا از آن‌ها بیشتر خواهد شد.

اگر رشد اسلام با همین میزان پیش برود، تعدد مسلمانان تا سال ۲۰۷۰ از مسیحیان بیشتر خواهد شد.

این آمار بیان‌کننده این مطلب نیست که تعداد مسیحیان در حال کاهش است، مسئله مهم اینجاست که سرعت رشد مسیحیت به اندازه اسلام نیست. این درحالی است که تعداد مسیحیان از ۲٫۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به ۲٫۹ میلیارد نفر می‌رسد. اما افزایش تعداد مسلمانان از ۱٫۶ میلیارد نفر به ۲٫۸ میلیارد نفر می‌رسد.

این رشد هم به سن نسبتاً جوان جمعیت مسلمان ارتباط دارد و هم به نرخ باروری میان آنها. سایر گروه‌های دینی دارای جمعیتی سالخورده هستند. برای مثال نیمی از پیروان بودا بیش از ۳۰ ساله هستند و نرخ باروری میان آن‌ها ۱٫۶ است. در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۰، یک سوم از جمعیت مسلمانان زیر ۱۵ سال داشتند و نرخ تولد به ازای هر زن مسلمان ۳٫۱ کودک است درحالی که این رقم برای زنان مسیحی ۲٫۷ کودک است.[۷]

نام‌ها و صفات بیان شده در قرآن

اِسرافیل • جَبرَئیل (جِبریل، روح‌الأمین) و روح‌القُدُس • عِزرائیل (مَلَک‌ُالموت) • میکائیل (میکال) • هاروت و ماروت • فرشته روح

اِبلیس یا شَیطان • عِفریت

حورٌ عین • غِلمان و وِلدان

آدم • اِبراهیم (خلیل‌الله) • اِدریس • اِسحاق • اِسماعیل (ذبیح‌الله) • اِلیاس (اِلیاسین) • اَلْیَسَع • اَیّوب • داوود • ذوالکِفل • زَکریّا • سُلیمان • شُعیب • صالِح • عُزَیر • عِمران بن ماثان (پدر مریم) • عیسیٰ مَسیح (روح‌الله) • لوط • محمّد یا احمد • موسیٰ (کلیم‌الله) • نوح • هارون • هود • یَحییٰ • یَعقوب (اسرائیل) • یوسُف • یونُس (ذو النّون، صاحِبِ الحوت)

اِرمیا بن حلقیّا • سَموئیل (اُشْموئیل) • یوشَع بن نون

ذو القَرنَین • طالوت • لُقمان • مَریَم

آسیة بنت مزاحم (همسر فرعون‏) • آصِف بن بَرخیا • بِلقیس (ملکه سَبَأ) • بِنیامین • جادوگران فرعون • حَبیب نَجّار (مؤمن آل‌یاسین‏) • خِضر • شَمعون الصَّفا (شمعون فطرس) • کالِب بن یوفَنّا (همراه یوشع) • مؤمن آل‌فرعون (حزبیل/حزقیل بن صبورا)

آزَر (عموی ابراهیم) • جالوت • سامِریّ • فِرعون • قارون • هامان

ابرهه • بُختُ‌نَصَّر • بَرصیصا • بَلعَم باعورا • پوتیفار (عزیز مصر) • پولس • زُلِیخا یا راعیل (زن عزیز مصر) • شَدّاد • شَمعون بن یعقوب‏ • قاتلان ناقه صالح (قدار بن سالف و مصدع بن دهر (مصدع بن مهرج)) • نمرود • ولید بن ریّان یا آمنحوتپ چهارم آخِناتون (پادشاه مصر زمان یوسف)

ابولَهَب • زید بن حارثه

اِلیصابات یا ایشاع (همسر زکریّا) • حَوّا (همسر آدم) • ساره (همسر ابراهیم، مادر اسحاق) • صَفورا (همسر موسی) و لیّا (خواهر صفورا) • کُلثُم یا کُلثوم (خواهر موسی) • هابیل (پسر آدم) • یوکابِد (مادر موسی) • دختران لوط (ریثا، زعورا و…)

ابیونا (مادر ابراهیم) • پسر لقمان • تارَح یا تارَخ (پدر ابراهیم) • حَنّة (حَنّا) بنت فاقوذ (مادر مریم) • دختران محمد • راحیل (همسر یعقوب) • رَحمه (همسر ایّوب) • شمخا بنت أنوش (مادر نوح) • عِمران (پدر موسی) • لمِک بن مَتْوشَلَخ (پدر نوح) • هاجَر (همسر ابراهیم، مادر اسماعیل)

آزَر (پدر ابراهیم) • اُمّ‌جَمیل (زن ابولهب) • قابیل (پسر آدم) • کنعان یا یام (پسر نوح) • والِهه یا واهِله (همسر لوط) • والِعه یا واعِله (همسر نوح) • همسران محمد • برادران یوسُف • فرزند سلیمان (جسد مرده) • فرزندان ایّوب

اصحاب رَسّ • رومیان • قُریش • بنی‌اسرائیل • عرب و عجم • قوم اِلیاس (اِلیاسین) • قوم ابراهیم • قوم تُبَّع • قوم ثَمود (قوم صالح، اصحاب حِجر) • قوم شُعیب (اصحاب مَدیَن (اهل مدین) و اصحاب اَیکه) • قوم سَبَأ • قوم عاد (قوم هود) • قوم لوط (مؤتفکات) • قوم نوح • قوم یونُس • یأجوج و مأجوج

ایرانیان • بنی امیه • بنی قُریظه • بنی قَینُقاع • بنی نَضیر • بنی‌هاشم • عمالقه

اسباط • اسباط بنی‌اسرائیل • اصحاب اخدود • اصحاب الجنة (صاحبان باغ سوخته) • اصحاب سبت • اصحاب سفینه نوح • اصحاب فیل • اصحاب القریة (اصحاب یاسین) • اصحاب کهف و رقیم • اهل‌بیت • اهل یَثرب یا اهل مدینه • حواریان (انصار عیسی) • نقبای بنی‌اسرائیل
آل‌ابراهیم • آل‌داوود • آل‌عمران • آل‌لوط • آل‌موسی و آل‌هارون • آل‌یعقوب • اهل نوح • پیامبران اولوا العَزْم

اصحاب صُفّه • اصحاب عقبه • اهل قبا • اهل مکّه • امت اسلام (امت محمد) • اوس و خزرج • مهاجرین و انصار • حزب‌الله • قبطیان (آل‌فرعون، قوم فرعون)

اهل ذِمّه • اهل کتاب • صابئان • کافران • مَجوس (زرتشتیان) • مسلمانان • مشرکان • منافقان • نصاری (اهل انجیل، مسیحیان) • یهود • اَحبار (عالمان یهود) • رَبّانیّون (عالمان دین) • رَهبان (عابدان و زاهدان مسیحی) • قِسّیسین (عالمان مسیحی)

اَحقاف • ارض مقدس(فلسطین و شام) • ارم • باب حطه • بابِل • بَدر • حِجر • حُنَین • رَسّ • سَبَأ • طور سینا (طور سینین، کوه طور) • عرفات و مشعر الحرام • کعبه (بیت الحرام، بیت العتیق) • کوه جودی • کوه صفا و مروه • مجمع البحرین • مَدیَن • مدینه (پیشتر یَثرب) • مسجد الأقصیٰ • مسجد الحرام • مسجد ضِرار • مِصر • مقام ابراهیم • مَکّه (بَکّه، بَلَد الأمین، اُمّ‌القریٰ) • مؤتفکة (سدوم) • وادیِ طُویٰ

انطاکیه (انتاکیه) • ایله • بهشت شَدّاد • بیت المقدس و اریحا • بین‌النهرین • حِجْرِ اِسماعیل و حَجَرُ الأسوَد • حُدَیبیّه • دار الندوة • رود اردن • رود فلسطین • رود نیل • سدِّ ذو القَرنین • سدّ مَأرِب • صحرای سینا و تیه • طائف • غار حَرا و غار ثور • غار اصحاب کهف • مسجد قُبا و مسجد النبی • نینوا • کنعان

بیعه (کلیسا) • صَلات (کنیسه، کنشت) • صومعه (دِیر) • مِحراب • مسجد

اِنجیل عیسی • تورات (صُحُف موسی) • زَبور داوود • صُحُف ابراهیم • قَرآن محمّد

ابابیل • سگ اصحاب کهف • شتر صالح • گاو بنی اسرائیل و گوساله سامری • ماهی یونس • هدهد سلیمان

الواح موسی • تابوت بنی اسرائیل (صندوق عهد) • تخت بلقیس • درخت ممنوعه آدم • صور اسرافیل • عصای موسی • کشتی نوح • مائده آسمانی حواریون

بَعل • لات، عُزّیٰ و مَنات • وَدّ، سُواع، یَغوث، یَعوق و نَسر • (جِبت و طاغوت • اَنصاب)

حجةالوداع • صلح حدیبیه • عمرةالقضا • غدیر خم • غزوه اُحُد • غزوه اَحزاب (خندق) • غزوه بَدر • غزوه تبوک • غزوه حُنَین • غزوه خیبر • فتح المبین • فتح مکه • لیلةالمبیت • ماجرای افک • مباهله • یوم‌الدار

گوری خان (انگلیسی: Gauri Khan‎؛ زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۷۰) یک تهیه‌کننده اهل هند است.

او از سال ۱۹۹۱ تاکنون همسر شاهرخ خان ستاره بالیوود است.

Shah Rukh Khan (Hindi .mw-parser-output .Deva{font-size:120%}@media all and (min-width:800px){.mw-parser-output .Deva{font-size:calc(120% – ((100vw – 800px)/80))}}@media all and (min-width:1000px){.mw-parser-output .Deva{font-size:100%}}शाहरुख़ ख़ान .mw-parser-output .Latn{font-family:”Akzidenz Grotesk”,”Arial”,”Avant Garde Gothic”,”Calibri”,”Futura”,”Geneva”,”Gill Sans”,”Helvetica”,”Lucida Grande”,”Lucida Sans Unicode”,”Lucida Grande”,”Stone Sans”,”Tahoma”,”Trebuchet”,”Univers”,”Verdana”}Shāhrukh Khān; Urdu .mw-parser-output .Arab a,.mw-parser-output a bdi.Arab{text-decoration:none!important}.mw-parser-output .Arab{font-size:120%}شاه رخ خان, Aussprache [‘ʃaːɦrʊx ˈxaːn]; von seinen Fans oft SRK abgekürzt; * 2. November 1965 in Neu-Delhi) ist einer der erfolgreichsten indischen Filmschauspieler. Neben seiner Karriere als Darsteller ist er seit der Jahrtausendwende auch erfolgreicher Produzent in der Bollywood-Filmindustrie.

Shah Rukh Khan wurde in Neu-Delhi geboren und wuchs dort auf. Seine muslimische Familie stammt aus Peschawar[1]; der Namenszusatz „Khan“ deutet auf seine afghanisch-paschtunische Herkunft hin.[2] Seine Mutter Fatima war Sozialarbeiterin in Delhi und starb 1991 an einer Sepsis. Sein Vater Taj Mohammed war Anwalt und starb 1981 an Krebs. Shah Rukh hat eine ältere Schwester namens Shehnaz (Spitzname: Lala Rukh).

Shah Rukh Khan ist seit 1991 mit der aus einer Hindu-Familie stammenden Gauri (* 8. Oktober 1970) verheiratet und hat mit ihr drei Kinder: zwei Söhne, Aryan und AbRam (* 1997 und * 2013), sowie eine Tochter, Suhana (* 2000). Aryan hat schon Filmerfahrung. Er spielte in Kabhi Khushi Kabhie Gham die von seinem Vater verkörperte Figur Rahul als kleiner Junge. AbRam ist in dem Abspann von Happy New Year, zusammen mit seinem Vater, zu sehen. AbRam kam per Leihmutterschaft zur Welt, da das Risiko einer erneuten Schwangerschaft für Gauri Khan zu groß war.

Seine erste Rolle hatte er in der Fernsehserie Fauji, in der er den Soldaten Abhimanyu Rai spielte. Danach spielte er eine kleine Rolle in der Serie Circus (1989), welche von dem Leben von Zirkusartisten handelt. Im selben Jahr spielte er seine erste Filmrolle in Pradip Krishens Fernsehfilm In Which Annie Gives It Those Ones. Nach dem Tod seiner Eltern zog Khan von Neu-Delhi nach Mumbai. Dort gab er sein Bollywood-Debüt mit dem Film Deewana – Im Zeichen der Liebe (1992), welcher ein Hit wurde. Nachdem er anfänglich den Liebhaber spielte, wurde er bald in Schurkenrollen besetzt. In den Filmen Darr und Baazigar spielte er den Anti-Helden und obsessiven Liebhaber. Der später vollzogene Wechsel vom Bösewicht zurück zum romantischen Helden ist in Bollywood eher ungewöhnlich und macht Shah Rukh zu einer Ausnahmeerscheinung.

Besonders als Filmpaar mit Kajol avancierte er zum romantischen Helden des kommerziellen Hindi-Films der 1990er Jahre. Mit Baazigar (1993), Karan Arjun (1995), Dilwale Dulhania Le Jayenge – Wer zuerst kommt, kriegt die Braut (1995), Kuch Kuch Hota Hai (1998), Kabhi Khushi Kabhie Gham (2001), My Name Is Khan (2010) und Dilwale (2015) waren beide in Indien sehr erfolgreich. My Name ist Khan ist der im Ausland bislang erfolgreichste Bollywood-Film. Khan und Kajol gelten als das erfolgreichste und beliebteste indische Filmpaar aller Zeiten.
بیوگرافی شاهرخ خان

2014 spielte Khan in Farah Khans Happy New Year mit, welches die höchsten Einnahmen am ersten Tag, in der Geschichte der indischen Filme, hatte. Zudem läuft der Film Dilwale Dulhania Le Jayenge – Wer zuerst kommt, kriegt die Braut seit mehr als 1000 Wochen ununterbrochen im indischen Kino.[3]

Shah Rukh Khan ist im Besitz mehrerer eigenen Produktionsfirmen (Dreamz Unlimited/Red Chillies) und einem Cricketteam namens Knight Riders. In Indien ist er auch Werbeträger für Colahersteller, Uhrenhersteller, Handynetzbetreiber und Hautaufhellungscreme.[4]

Khan wurde 2006 mit dem Padma Shri ausgezeichnet. Seit März 2007 gibt es eine Wachsfigur von Khan im Madame Tussauds in London und seit 2014 eine in Kalkutta. 2007 war er für drei Monate Moderator von „Kaun Banega Crorepati“, der indischen Ausgabe von „Who Wants to Be a Millionaire?“. Als Fernsehmoderator leitete er auch „Kya Aap Paanchvi Pass Se Tez Hain?“ ähnlich wie „Das weiß doch jedes Kind!“.

2018 wurde er in die Academy of Motion Picture Arts and Sciences berufen, die jährlich die Oscars vergibt.[5]

Khan wurde bis auf ganz wenige Ausnahmen durchgehend von Pascal Breuer synchronisiert; angeblich sei Khan von Breuers Stimme begeistert. Ein anderer Synchronsprecher, der ihn in drei Filmen synchronisierte, war Philipp Moog.[6][7]



شاهرخ خان در سال ۱۹۶۵ در یک خانوادهٔ مسلمان و پشتون در دهلی به دنیا آمد

 

 شاهرخ خانزادروز :   ۲ نوامبر ۱۹۶۵ایندور  هندمحل زندگی : بمبئی (Mumbai)ملیت : هندوستانیتبار : هندیتابعیت : هندپیشه : بازیگر، تهیه‌کننده، مجری، مدیر تیم کریکت هند، خوانندهسال‌های فعالیت : ۱۹۸۸ تاکنونلقب : سلطان خان (king khan)، اس آر کِی (SRK)، شاه بالیوود (Baadshah of Bollywood)دین : اسلام – حنفیمذهب : تسننهمسر : گوری خان (۱۹۹۱ تاکنون)بیوگرافی شاهرخ خان

 

شاهرخ خان  (زادهٔ ۲ نوامبر ۱۹۶۵)، بازیگر هندی در بالیوود است

  شاهرخ خان (هندی:शाहरुख़ ख़ान، انگلیسی: Shahrukh Khan) (زادهٔ ۲ نوامبر ۱۹۶۵)، بازیگر هندی در بالیوود است.او در دهلی‌نو، پایتخت هندوستان، متولد شد. با نام مستعار سلطان خان و با قد ۱۷۵ سانتی‌متر، که بیش از ۵۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی در کارنامهٔ خود دارد. اولین فیلم او یک کار تلویزیونی با نام آنی جیوس ایت توس آنس این ویچ بود.شاهرخ خان در سال ۱۹۶۵ در یک خانوادهٔ مسلمان و پشتون در دهلی به دنیا آمد. البته پیش از او شهناز لاله‌رخ پا به این خانه گذاشته بود و پنج سال تمام تنها فرزند و دختر یکدانه پدر و مادر بود. پدر شاهرخ از فعالان استقلال هندوستان در پیشاور (پاکستان کنونی) بود که پیش از تقسیم هندوستان (جدایی پاکستان) به دهلی آمد. اصلیت خانوادگی او به افغانستان می‌رسد. مادرش لطیف فاطمه هم دخترخوانده شاه‌نواز خان از فرماندهان ارتش هند و اهل راولپندی در پنجاب (پاکستان کنونی) بود. خانواده آن‌ها وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند اما در حال حاضر او گرانقیمت‌ترین ستاره ی سینمای هند با دستمزد افسانه‌ای است. شاهرخ خان علاقه‌مند به تحصیل و ورزش روزی می‌رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود. اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی‌نو به تحصیل پرداخت لیسانسش را گرفت و وارد رشته فیلمسازی شد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته گرفت. در سن 18 سالگی در یک مهمانی با گوری چیبر دانش‌آموخته مدرن‌اسکول که در آن زمان 14 ساله بود آشنا شد و این آشنایی در نهایت پس از چند سال به ازدواج ختم شد. گوری شدیداً با بازیگری وی مخالف بود و اصلاً نمی‌خواست تا شاهرخ خان در سینما پا بگیرد اما پس از موفقیت اولین فیلم وی و تکرار این موفقیت در کارهای بعدی ، آنها در بمبئی مستقر گشتند. شاهرخ خان سه فرزند دارد: پسر بزرگش آریان نام دارد و دخترش سوهانا. برای تولد فرزند سوم به نام آبرام ازیک مادر میانجی استفاده کردند.

زندگی حرفه‌ای شاهرخ خانشاهرخ که در تلویزیون به موفقیت دست یافته بود در سال ۹۱ با یکی از دوستانش وارد بمبئی می‌شود و مورد توجه هما مالینی ستاره زن آن زمان روزگار قرار می‌گیرد هیما می‌خواهد تا او بازیگر اولین فیلمی باشد که کارگردانی می‌کند. ۱۲ سال بعد پس از آن فیلم شاهرخ خان به سوپراستار سینمای هند بدل می‌شود. نام این فیلم “دل آشناهه”بود. در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ با گوری خان ازدواج می‌کند. در ومدرسه سنت کلمبا در دهلی نو برنده جایزه شمشیر افتخار می‌شود این جایزه مخصوص بهترین شاگرد بود. سال ۱۹۹۰ بهترین ستاره هند شد. در فیلمهای آدیتا چو پرا بدون خواندن فیلمنامه بازی می‌کند. زوج سینمایی وی کاجول بود.هم اکنون شاهرخ پرطرفدارترین بازیگر بالیوودیِ جهان است و در رده‌بندی قدرتمندترین مردان جهان (سیاسی، اجتماعی) ردهٔ ۴۲ را داراست. شاهرخ خان در سال ۲۰۰۴ از سوی مجلهٔ تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت. در فیلم گاهی خوشی گاهی غم، پسرش «آریان» نقش کودکی شاهرخ خان را بازی می‌کند. او در سال ۲۰۰۳، در جریان فیلمبرداری فیلم شاکتی:د پاور ستون فقراتش صدمه دید و بعداً جراحی شد. این مشکل باعث شد که او دچار مشکلاتی مانند خشونت صدا شود، و برای اینکه روی خودش فشار نیاورَد تعداد فیلم‌هایش در هر سال کم شده‌است.

 

شاهرخ خان در دهلی‌نو، پایتخت هندوستان، متولد شد

   

گفتگو با شاهرخ خان

شاهرخ‌خان بازیگر مسلمان سینمای هند، یکی از سه خان بزرگ بالیوود است که در کنار عامرخان و سلمان‌خان، بیش از دو دهه است لقب بزرگترین بازیگر جوان سینمای این کشور آسیایی را به خود اختصاص داده است. این بازیگر فعالیت هنری خود را از سال 1988 و با حضور در مجموعه‌های تلویزیونی شروع کرد.شاهرخ خان در گفت‌وگو با نشریه تایمز ایندیا درباره صنعت سینمای هند، حضور مسلمانان در بالیوود و دیدگاههایش درباره فیلم‌سازی صحبت می‌کند. از رقابت با بازیگران جوان نمی‌ترسید؟ـ سینما جایی است که هر روز بازیگران تازه در آن از راه می‌رسند. همه ما یک روز کار هنری‌مان را شروع کردیم و بعدها تبدیل به چهره‌های مشهور شدیم. از ورود بازیگران جوان و تازه کار نباید ترسید. جلوی ورودشان را هم نمی‌توان گرفت. به عنوان یک بازیگر با سابقه، سعی می‌کنم در فیلم‌های بهتری بازی کنم تا همچنان مورد توجه تماشاگران و مردم باشم. البته فراموش نکنید که ما قدیمی‌ترها هم جایگاه خودمان را داریم و به راحتی نمی‌شود با ما رقابت کرد. نکته‌ای که بازیگران جوان باید به آن توجه کنند این است که تلاش کنند در فیلم‌های بهتری ظاهر شوند و همیشه به بزرگترها و هنرمندان قدیمی احترام بگذارند.دوستان زیادی دارید یا ترجیح می‌دهید در سکوت زندگی کنید؟ـ داشتن تعداد محدودی دوست خوب، خیلی بهتر از دوستان زیادی است که در کنار آدم نیستند. آدم خوش‌شانسی هستم که دوستان خوبی دارم. آن‌ها خیلی به من و خانواده‌ام نزدیک هستند و در مواقع خاص که نیازمند کمک و یاری آنها هستم، به یاری‌ام می‌‌آیند. شما در طول روز با آدم‌های مختلفی برخورد می‌کنید و با آنها همراه و هم صحبت می‌شوید، اما تعداد اندکی از آنها تبدیل به دوستان صمیمی و نزدیک می‌شوند. در سالهای اخیر نقش‌های متفاوتی را در فیلم‌های متفاوت بازی کرده‌اید. متفاوت بودن را دوست دارید؟ـ این روزها همه سعی می‌کنند متفاوت باشند و شما می‌بیند که فیلم‌های کاملا متفاوتی تهیه و تولید می‌شود. من هم تلاش دارم با این روند همراه باشم. مردم و تماشاگران امروزی خواهان چیز‌های تازه و متفاوت هستند. برای من هم خیلی مهم است که در فیلم‌ها و نقش‌های متفاوتی بازی کنم.  با طرفدارانتان دیدار و نشست دارید؟ـ همیشه این کار را انجام می‌دهم. به عنوان یک بازیگر باورم این است که بدون طرفدارانم هیچ چیزی نیستم. فکر نمی‌کنم تا به امروز توانسته باشم زحمات آنها را جبران کرده باشم. به آنها بدهکار و خودم این نکته را خیلی خوب می‌دانم.اگر هنوز هم فعال هستم و بدون خستگی کار می‌کنم، به دلیل عشق و محبتی است که آنها نثارم می‌کنند. بدون تماشاگران سینما و طرفدارانم نمی‌توانستم موقعیت درجه یکی را که اکنون دارم، به دست بیاورم. شاید یکی از راه‌های مهمی که می‌توانم آنها را راضی و خشنود کنم، این است که دست از کار نکشم و در فیلم‌های بهتری بازی کنم.   

شاهرخ‌خان بازیگر مسلمان سینمای هند، یکی از سه خان بزرگ بالیوود است

   بازیگران مورد علاقه‌تان کدام‌ها هستند؟ـ آمیتاب باچان، نصیرالدین‌شاه و نانا پاتکار همیشه به آنها گفته‌ام دوست دارم به موقعیتی که آنها قرار دارند برسم. کمال حسن و راجش کانا هم در این فهرست قرار می‌گیرند. اینها اسطوره‌های بازیگری‌اند به همین خاطر وقتی رسانه‌ها و طرفدارانم از من به عنوان اسطوره بازیگری اسم می‌برند، خجالت می‌کشم. هنوز راه زیادی پیش رو دارم تا بتوانم به آنها برسم. باور خودم این است که هیچ وقت هم به موقعیت آنها نمی‌رسم. خیلی‌ها می‌گویند فیلم‌های هندی رویا پرداز و غیرواقعی هستند. نظر شما چیست؟ـ من هم این چیزها را شنیده‌ام که می‌گویند فیلم‌های ما از واقعیت‌های روز فرار می‌کنند و تماشاگران برای این به دیدن فیلم‌های ما می‌آیند، که از واقعیت‌های روز خلاصی پیدا کنند و دقایقی خوش بگذرانند. اما من این را قبول ندارم. اتفاقا فیلم‌های ما خیلی واقعی هستند. ما رئیس‌جمهوری نداریم که در هواپیمای ویژه حامل خود گرفتار شود و با تروریست‌ها بجنگد، ما مردمی نداریم که با هیولاهای گوناگون فضایی مقابله کنند. پس فیلم‌هایی هم نمی‌سازیم که چنین چیزهایی را نمایش دهند. آن چه که از آن به عنوان فانتزی و رویا‌پردازی هندی اسم می‌برند، کاملا واقعی هستند.مردم ما تقریبا همان کسانی هستند که در فیلم‌هایمان به تصویر کشیده می‌شوند.تا به حال به بازی در محصولات بین‌المللی فکر کرده‌اید؟فکر نمی‌کنم استیون اسپیلبرگ با یک فیلم‌نامه منتظر من باشد! اصلاً فکر نمی‌کنم قرار باشد یک فیلم خارجی و بین‌المللی به من پیشنهاد شود و از من بخواهند نقش اصلی آن را بازی کنم. در کل زندگی‌ام چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. به همین دلیل، ترجیح می دهم پادشاه صنعت سینمای هند باشم. در عین حال، از این بابت که در فیلم‌های بین‌المللی بازی نمی‌کنم، ناراضی نیستم.ما در هند بزرگترین صنعت سینمای جهان را داریم. الیته در دوران اقامت چند ماهه‌ام در نیویورک و لس آنجلس فهمیدم در فیلم‌های ما کمی اغراق وجود دارد. اگر بازیگران هندی بخواهند در محصولات بین‌المللی بازی کنند باید به سطح کار بازیگران خارجی برسند، بدون اینکه هویت و فرهنگ خود را از دست داده و فراموش کنند. حقیقت امر را بخواهید، نمی‌خواهم در فیلم‌های هالیوودی بازی کنم. ترجیح می‌دهم در یک فیلم بین‌المللی بازی کنم که قصه‌ای عمومی و جهانی دارد و مناسب حال عموم تماشاگران در همه جای دنیا است.   

هم اکنون شاهرخ پرطرفدارترین بازیگر بالیوودیِ جهان است

 زندگی خانوادگی هنرمندان هندی شباهت زیادی به همکاران غربی خود ندارد و از ثبات بیشتری برخوردار است. چرا؟خب، ما شرقی هستیم و آن‌ها غربی. ما فرهنگ خاص خودمان را داریم و خانواده برایمان از ارزش ویژه و بالایی برخوردار است. البته نمی‌خواهم به زندگی خانوادگی همکاران غربی ایراد  بگیرم . در بین آن‌ها کسانی هستند که زندگی خانوادگی گرمی دارند. ولی به طور کل، نگاه ما مردمی که در شرق زندگی می‌کنیم، نسبت به خانواده، پدر و مادر و مسائلی از این است متفاوت است. برای مثال، رابطه پدر و فرزندی که در بین ما شرقی‌ها رواج دارد به هیچ وجه شبیه رابطه‌ای نیست که یک پدر غربی با فرزندانش دارد. من همسرم را از زمانی که هجده سالم بود می‌شناسم. او سر صحنه مجموعه‌ای کار می‌کرد که من بازیگرش بودم. سال‌هاست که در کنار هم زندگی می‌کنیم و هر دوی ما احساس می‌کنیم آدم‌های خوشبختی هستیم. دو فرزندمان هم کانون گرم خانوادگی‌مان را گرم‌تر می‌کنند.در مدرسه و کالج چه جور آدمی بودید؟شیطان و سرکش! در مدرسه بیشتر اوقاتم را با ورزش سر می کردم. مقررات مدرسه ای که در ان درس می‌خواندم خیلی سخت بود. با آن که قوانین مدرسه سخت‌گیرانه بود، ولی به تدریج فهمیدم خیلی خوب هستند و کمک خیلی زیادی به من کردند تا انضباط و زندگی اجتماعی را یاد بگیرم.اگر بازیگر نمی‌شدید چه حرفه‌ای را انتخاب می‌کردید؟شاید وارد کار تبلیغات می‌شدم و آگهی تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی را می‌ساختم. معلمی را هم خیلی دوست داشتم. خیلی دوست دارم تعلیم بدهم و کمک کنم تا بچه‌ها چیزهای تازه ای یاد بگیرند.بازیگری به جز شهرت چه چیز دیگری به شما داده است؟برای چیزی حدود دو ساعت و نیم می‌توانم کنترل احساسات و عواطف مردم را دست‌های خودم بگیرم. آن ها را می‌خندانم و یا به گریه می‌اندازم. مردم در طول زمانی که مشغول تماشای فیلمی از من هستند، ارتباطشان را با دنیای بیرون قطع می‌کنند و فقط متوجه کارهایی هستند که من انجام می‌دهم. این یک موهبت بزرگ است. شما به جز بازیگران چه کسانی را سراغ دارید که بتوانند چنین تاثیر عظیمی بر روی مردم عادی بگذارند. در گذشته بازیگران مسلمانی مثل دیلیپ کومار و مینا کومار نام‌های اصلی خود را تغییر دادند تا هویت مذهبی خودشان را پنهان کنند. اما امروزه بازیگران درجه یک مسلمان سینمای هند علناً درباره دین خود صحبت کرده و می‌گویند مسلمان هستند. آیا فکر می‌کنید فیلم‌های سینمایی عامل مهمی در این تغییر روش بوده‌اند.البته من فکر نمی‌کنم آن‌ها نامشان را به این دلیل تغییر دادند که هویت مذهبی خود را پنهان کنند. این تغییر نام برای این بود که نام‌های هنری شان زیباتر از نام واقعی خودشان بود. بازیگران غیر مسلمانی مثل استاد جیتندرا و آشوک کومار هم وقتی بازیگر شدند، نام‌های اصلی خود را تغییر دادند و نام‌ هنری انتخاب کردند. یک زمانی، بسیاری از بازیگران با مذاهب گوناگون نام خود را تغییر داده‌ و از نام‌ هنری استفاده می‌کردند. این مثل یک عادت شده بود.صنعت سینمای ما همیشه احترام ویژه‌ای به تمام مذاهب گذاشته و بازیگران مختلفی از مذاهب مختلف در این صنعت کار و فعالیت می کنند و شهرت و محبوبیت بسیاری هم در بین عموم تماشاگران (از هر مذهب و مسلکی که هستند) دارند. ما بازیگران مسلمان هم جزئی از این سیستم و صنعت هستیم و کمک بسیار زیادی به آن کرده‌ایم. صنعت سینمای هند به مقدار زیادی مدیون کار و فعالیت هنرمندان مسلمان هندی است. خوبی هنر این است که تمام آدم‌ها را فارغ از هر مذهب و مسلکی که دارند، جذب خود می‌کند.    

شاهرخ خان در سال ۲۰۰۴ از سوی مجلهٔ تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت

 شما همیشه با احترام درباره ادیان دیگر صحبت کرده‌اید. آیا این موضوع نتیجه نصایح والدین تان است؟بله . آن‌ها تعلیمات اسلامی را به من آموختند و گفتند همه ما یک خدای واحد داریم. به عنوان یک مسلمان، به اعتقادات مذهبی همه آدم‌های دیگر احترام می‌گذارم. همراه دوستانم به معبد می‌روم و در جشن‌های مذهبی‌شان شرکت می‌کنم.این نکته باعث می شود آن ها هم به مذهب و دیدگاه های من احترام بگذارند.زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوید، به سراغ چه کسی می‌روید؟به الله پناه می‌برم. با او صحبت و راز و نیاز می‌کنم. نماز می‌خوانم و دعا می‌کنم. همیشه امیدوارم به کمک او مشکلاتم حل شود و به این مسئله ایمان دارم.اطرافیانتان می گویند وقتی مادرتان فوت کرد، دعا و نماز را برای مدتی قطع کردید . چه عاملی باعث وحدت دوباره‌تان با خدا شد؟مثل هر آدم داغدیده و عزاداری در آن زمان بسیار غمگین و ناراحت بودم. مادرم را که یکی از عزیزترین کسانم بود، از دست داده بودم و بابت این مسئله از دست خدا عصبانی بودم. ولی خیلی زود فهمیدم که اگر همچنان از دست خدا عصبانی و ناراحت باشم، شانس کمی برای دیدار دوباره با مادرم را خواهم داشت. اگر با خدا دوست نباشی، خبری هم از بهشت نیست. شما وقتی خیلی ناراحت هستید ممکن است از سر خشم حرفی بزنید یا کار غلطی انجام دهید، اما خیلی زود متوجه اشتباه خود شده و آن را جبران می‌کنید. خدا بهترین دوست ،یار و همدم آدم‌هاست.   

 

  فیلم شناسی شاهرخ خان

 

 

  تصاویر شاهرخ خان

 شاهرخ خان

    

تصاویر  شاهرخ خان

    

عکس  شاهرخ خان

 

گردآوری:بخش سرگرمی بیتوته

 

منابع:

fa.wikipedia.orgfarsnews.com

بیوگرافی شاهرخ خان

 

از بازیگران بیشتر بدانید

مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

تور هیجان انگیز کیش با تخفیف استثنائی

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

تا 70% تخفیف تور کیش

بالاترین سود سرمایه در کدام بازار است؟

خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

برای خرید این ست 3تکه دخترونه کلیک کن

پوشاک برند و شیک دخترانه و پسرانه

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

این بار دیگه میتونی راحت ازسیگارخلاص بشی

برنامه آخر هفته رو اینجا فوق العاده بچین!

با پول کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

هوشمند سرمایه گذاری کنید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

شاهرخ خان روزی بعنوان یک ورزشکار حرفه ای فعالیت می کرد و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود و الان بعنوان مدیر تیم هر از گاهی فعالیتی دارد.

شاهرخ خان یک کمپانی تولید فیلم به نام دریمز آنلیمیتد را اداره می کند. البته در ادارهٔ آن با جوهی چاولا و عزیز میرزا همکار و شریک است. آن ها تاکنون ۴ فیلم با نام های: پهیربهی دل های هندوستانی، آشوکا، یک دو کا چهار و چلته چلته تولید کرده اند. سال ۲۰۰۴ از سوی مجلهٔ تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت.

او در سال ۲۰۰۳، در جریان فیلمبرداری فیلم شاکتی، پاور ستون فقراتش صدمه دید و بعداً جراحی شد. این مشکل باعث شد که او دچار مشکلاتی مانند خشونت صدا شود.

آمیتاب باچان، نصیرالدین شاه و نانا پاتکار همیشه به آنها گفته ام دوست دارم به موقعیتی که آنها قرار دارند برسم. کمال حسن و راجش کانا هم در این فهرست قرار می گیرند. اینها اسطوره های بازیگری اند به همین خاطر وقتی رسانه ها و طرفدارانم از من به عنوان اسطوره بازیگری اسم می برند، خجالت می کشم. هنوز راه زیادی پیش رو دارم تا بتوانم به آنها برسم. باور خودم این است که هیچ وقت هم به موقعیت آنها نمی رسم.

در سال های اولیه زندگی، گوری به شدت با بازی کردن شاهرخ مخالف بود و هیچ تمایلی نداشت که شاهرخ خان به دنیای بالیوود وارد شود؛ اما شاهرخ خان همچنان مصمم به راه خود ادامه داد و گوری پس از مشاهده موفقیت های روز افزون شاهرخ از موضع خود کوتاه آمد.بیوگرافی شاهرخ خان

شاهرخ خان از اسب ها می ترسد و ترس از اسب سواری دارد اما این ترس باعث نشده که در بعضی از صحنه های فلم سوار بر اسب نشود.

هم اکنون شاهرخ پرطرفدارترین بازیگر بالیوودیِ جهان است و در رده بندی قدرتمندترین مردان جهان از نظر سیاسی، اجتماعی رده ۴۲ را داراست همچنین سال ۲۰۰۴ از سوی مجله تایمز آمریکا یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت.

بنا بر آمار مجله تایم، شاهرخ خان در آسیا سه میلیارد طرفدار دارد که این رقم برابر نصف جمعیت کره زمین است !

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

بیوگرافی شاهرخ خان

پادکست زندگینامه شاهرخ خان بازیگر

بیوگرافی شاهرخ خان (زندگینامه هنرمندان)

اگر به دنیای بالیوود علاقه داشته باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که پس از «آمیتا باچان» و همچنین خانواده کاپورها، هیچ کس نمی تواند منکر این قضیه شود که شاهرخ خان نیز از جمله بزرگترین بازیگران سینمای هند به حساب می آید. در واقع این بازیگر مسلمان سینمای هند در کنار عامرخان و سلمان خان، جزو سه خان بزرگ بالیوود لقب گرفته است.

با اطمینان می توان گفت که همه ی دنیا او را می شناسند، اما شاید کمتر کسی بداند که او از بازیکنان مطرح کریکت تیم ملی هندوستان بوده است. همچنین فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه دهلی نو و فوق لیسانس فیلمسازی نیز می باشد. و به صورت کاملا اتفاقی وارد دنیای بازیگری شده است. این بازیگر معروف که اکثرا او را با نام سلطان خان می شناسند ۱۷۵ سانتی متر قد دارد و توانسته ایفای نقش در بیش از ۵۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود جای دهد. جالب است بدانید که اولین فیلم سلمان خان نیز یک کار تلویزیونی با نام آنی جیوس ایت توس آنس این ویچ نام داشت.

دوستان عزیز سایت پرورش افکار اگر در نظر دارید اطلاعات بیشتری از زندگی نامه شاهرخ خان این بازیگر دوست داشتنی و مشهور سینمای هند به دست آورید، به شما توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دوران کودکی و نوجوانی شاهرخ خان

شاهرخ خان در ۲ نوامبر ۱۹۶۵ در دهلی نو در خانواده ای ۴ نفره چشم به جهان گشود. خواهر بزرگتر او شهناز لاله رخ نام دارد که حدود ۵ سال از خودش بزرگتر است و شاهرخ خان همواره احترام بسیار زیادی برای ا قائل بوده است.

پدر شاهرخ خان اهل کشور پاکستان و از فعالان استقلال هند در این کشور بوده است و مادرش نیز لطیف فاطمه نام دارد و دختر خوانده شاهنواز خان از فرماندهان ارتش هند در پاکستان می باشد که طی یک مراسم کاملا سنتی با یکدیگر ازدواج کردند.

خانواده شاهرخ خان از ابتدا جزو قشر متوسط جامعه محسوب می شدند، اما با این حال کمتر کسی می تواند ثروت این خانواده را برآورد کند و در آن زمان شاید کمتر کسی به این فکر می کرد که شاهرخ خان روزی به این درجه از محبوبیت و معروفیت دست پیدا کند.

در سنین نوجوانی علاقه شدید شاهرخ خان به ورزش باعث شد تا او در کنار تحصیل به ورزش بپردازد و شاید کمتر کسی بداند که او روزی کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بوده است. هر چند که او هیچ گاه تحصیل را رها نکرد و بنا به خواسته والدینش در دانشگاه هنسراج دهلی نو، در رشته اقتصاد به ادامه تحصیل پرداخت و پس از آن در مقطع فوق لیسانس به فیلمسازی روی آورد.

قرار گرفتن در این مسیر باعث شد تا او پس از طی کردن مسیر موفقیت در عرصه فیلمسازی به سمت بازیگری سوق پیدا کند و انقدر در این مسیر پیشرفت کند تا سرانجام به یکی از سرشناس ترین بازیگران دنیای بالیوود تبدیل شود. 

آغاز فعالیت حرفه ای شاهرخ خان

شاید برایتان جالب باشید که بدانید شاهرخ خان فعالیت خود را در عرصه بازیگری از تلویزیون آغاز کرد. در واقع او در سال ۱۹۹۱ به همراه یکی از دوستانش به بمبئی می رود و مورد توجه یکی از ستارگان زن دنیای بالیوود به نام «هما مالینی» قرار می گیرد. هما از شاهرخ خان می خواهد که بازیگر نقش اول فیلمی شود که او برای اولین بار کارگردانی آن را بر عهده دارد. و حتی شاید خود هما در آن زمان فکرش را هم نمی کرد که شاهرخ خان تا سوپر استار شدن تنها ۱۲ سال فاصله داشته باشد.

شاهرخ خان در ۲۳ سالگی زیر نظر کارگردان مشهور تئاتر هنر به نام بری جان به نمایش گروه اکشن پرداخت و برای اولین بار، بازی در یک سریال تلویزیونی به نام «دل دریا» را تجربه نمود؛ اما به دلیل طولانی شدن تولید آن در سال ۱۹۸۸ با سریال فاوجی وارد تلویزیون شد. این سریال در نهایت توانست تحسین بسیاری از منتقدان را به دست آورد و بسیاری از منتقدان شاهرخ خان را به عنوان یک جوان تازه کار بشناسند.

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «دیوانا» علاوه بر این که توانست عنوان دومین فیلم پرفروش سال را به دست آورد، موفق شد جایزه نقش مکمل بهترین بازیگر تازه وارد را نیز از آن خود کند. وی در سال ۲۰۰۴ نیز توانست لقب بهترین بازیگر هند را از سوی مجله تایم برای خود دست و پا کند.

در فیلم پرطرفدار و معروف «گاهی خوشی گاهی غم»، پسرش «آریان» نقش کودکی شاهرخ خان را بازی کرد. در سال ۲۰۰۳ در جریان فیلمبرداری به دلیل صدمه در ستون فقرات یک آسیب جدی به وی وارد شد که در نهایت منجر به عمل گردید، و همین مسئله در کاهش فیلم های او نقش بسیار زیادی داشت.

نکته بسیار جالب در رابطه با شاهرخ خان این است که همواره در فیلم های آدیتیا چوپرا بدون خواندن فیلمنامه بازی می‌کند و غالبا زوج سینمایی او کاجول می باشد. در طی چندین سال گذشته نقش های بسیار کمی را از شاهرخ خان شاهد هستیم که یکی از اصلی ترین دلایل آن را می توان اداره کردن کمپانی تولید فیلم «دریمز آنلیمیتد» دانست. البته او در اداره آن با جوهی چاولا و عزیز میرزا همکار و شریک است. آن ها تاکنون ۴ فیلم با نام های: پهیربهی دل های هندوستانی، آشوکا، یک دو کا چهار و چلته چلته تولید کرده اند. شاید لازم باشد که بدانید شاهرخ خان تا به حال ۸ بار برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشواره فیلم فیر شده ‌است.

زندگی خصوصی شاهرخ خان

شاهرخ خان عشق را تنها زمانی که ۱۸ سال داشت، تجربه کرد. در واقع او به پیشنهاد یکی از دوستانش به یک میهمانی مفصل دعوا شده بود که در آنجا با «گوری چیبر» که دانش آموخته مدرن اسکول بود، آشنا شد. آشنایی آن ها سرانجام پس از گذشت ۸ سال و زمانی که شاهرخ خان ۲۶ سال سن داشت، به ازدواج انجامید.

در سال های اولیه زندگی، گوری به شدت با بازی کردن شاهرخ مخالف بود و هیچ تمایلی نداشت که شاهرخ خان به دنیای بالیوود وارد شود؛ اما شاهرخ خان همچنان مصمم به راه خود ادامه داد و گوری پس از مشاهده موفقیت های روز افزون شاهرخ از موضع خود کوتاه آمد. لازم به ذکر است که حاصل ازدواج آن ها سه فرزند به نام های آریان، سوهانا و آبرام می باشد.


قانون جذب از زبان برایان تریسی


زندگینامه اد هریس – بازیگر


زندگینامه جیسون کلارک – بازیگر


زندگینامه متیو مک کانهی – بازیگر


زندگینامه جیک جیلنهال – بازیگر


زندگینامه مایکل کین – بازیگر

عکس های شاهرخ خان

بیوگرافی شاهرخ خان

لیست جوایز و افتخارات شاهرخ خان

شاهرخ خان تاکنون موفق به دریافت جوایز و افتخارات زیادی از جشنواره های متعددی شده است. در این جا تنها به تعدادی از مهمترین این جوایز اشاره می کنیم:

کسب جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فیلم گاهی آره گاهی نه در سال ۱۹۹۵

کسب جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فیلم دل دیوانه است در سال ۱۹۹۸

کسب جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فیلم محبت ها در سال ۲۰۰۱

کسب جایزه ویژه آیفا به عنوان بهترین بازیگر محبوب در سال ۲۰۰۱

کسب جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فیلم دوداس در سال ۲۰۰۳

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فیلم دوداس در سال ۲۰۰۳

کسب جایزه زی سینه به عنوان سوپر استار مرد سال ۲۰۰۴

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فیلم ویرزارا در سال ۲۰۰۵

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فیلم برو هند در سال ۲۰۰۸

کسب جایزه آیفا به عنوان ستاره مرد دهه در سال ۲۰۰۹

کسب جایزه آپسارا برای بهترین بازیگر مرد در فیلم خداوند زوج ها را می سازد در سال ۲۰۱۰

کسب جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد فیلم من خان هستم در سال ۲۰۱۱

کسب جایزه زی سینه به عنوان چهره بین المللی مرد در فیلم مادامی که زنده ام در سال ۲۰۱۳

کسب جایزه استار اسکرین برای بهترین بازیگر مرد فیلم چنای اکسپرس در سال ۲۰۱۴

مطلب قبلی

پاسخ امیر شریفی به سوالات قانون جذب – سری چهاردهم

مطلب بعدی

چگونه با اعتماد به نفس در جمع صحبت کنیم

زندگینامه تیلور کیچ – بازیگر

زندگینامه اولگا کوریلنکو – بازیگر و مدل

زندگینامه الن پیج – بازیگر

زندگینامه آنتونی هاپکینز – بازیگر

Ilove you shah ro kgan

واای خدا. عاشقشم😍

بسیار عالی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


زندگینامه امیلیا کلارک – بازیگر


زندگینامه عامر خان – بازیگر


زندگینامه جودی فاستر – بایگر

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

 

بیوگرافی شاهرخ خان

بدون شك پس از «آمیتا باچان» و خانواده كاپورها، بزرگ‌ترین هنرپیشه سینمای هند كسی نیست جز شاهرخ‌خان. او به طور خلاصه از زندگی‌اش می‌گوید:

 دوم نوامبر 1965 در مركز پرستاری تالوار در دهلی‌نو، یه اتفاق خیلی معمولی افتاد. مثل خیلی از نوزادان تازه به دنیا اومده، من هم موقع تولد با مشكل بندناف مواجه شدم، یعنی بند نافم دور گردنم پیچیده شده بود! پرستارها می‌گفتند لطف خدا و شانس خوبم بوده كه زنده موندم و این تنها چیزیه كه پدر و مادرم در مورد تولدم بهم گفتن. ما در محله «راجیندرناگار» زندگی می‌كردیم. حتی دقیقا یادمه كه شماره ساختمون‌مون اف – 442 بود. روزهای دبستانم دقیق یادمه، مدرسه‌مون درست كنار خونه‌مون بود. بعد از اون، تحصیلات متوسطه رو در دبیرستان كلمبیا شروع كردم كه خیلی دبیرستان منظم و دقیق و یكی از مدرسه‌های رده بالای دهلی بود. روز اول مدرسه دقیقا یادمه كه خانمی به اسم «بالا» با من مصاحبه كرد و ازم پرسید شغل پدرم چیه. اون زمان پدرم در كار حمل و نقل بود و مدام با ماشین و كامیون و… كار می‌كرد و یك شركت حمل و نقل داشت. منم اینقدر می‌دونستم كه هر كسی با وسایل حمل و نقل سر و كار داشته باشه، راننده ‌است و برای همین گفتم پدرم راننده‌ است! برای رفتارمون و نمره‌های امتحانی‌مون بهمون ستاره‌های سیاه و طلایی می‌دادند. اگه پنج ستاره سیاه می‌گرفتیم توسط خانم معلم تنبیه می‌شدیم! از اون‌جا كه من بچه شیطونی بودم خیلی تنبیه شدم! دلم می‌خواست چنین تنبیهاتی الانم برام وجود داشت! وقتی به گذشته نگاه می‌كنم می‌بینیم چیزی كه اون موقع تنبیه به چشم می‌اومد، خیلی هم مفید بود! در كل، روزهای مدرسه‌ام خیلی خوب بود. خیلی تنبیه می‌شدم و خیلی هم مجبورم می‌كردن كنار تخته سیاه بایستم. معلم‌مون مجبورم می‌كرد شنا كردن رو یاد بگیرم. اون منو به زور توی استخر می‌انداخت و انتظار داشت در حالی كه یه عالمه آب توی چشم و حلقم جمع شده، دست و پا بزنم و خودمو نجات بدم. هنوزم شنا كردن و اون معلمم رو كه اون‌جوری تنبیهم می‌كرد دوست ندارم! در مدرسه، فوتبال رو خیلی دوست داشتم. الكترونیك درس مورد علاقه‌ام بود و همیشه هم بیشترین نمره رو در این درس می‌گرفتم. توی ریاضی خیلی ضعیف بودم و حتی هنوزم با اعداد مشكل دارم! تا حدی كه وقتی كسی بهم شماره تلفنی رو می‌ده باید چندین بار بپرسم و برام تكرار كنن تا بتونم روی كاغذ بنویسمش!

در كالج هم فوتبال، كریكت و هاكی رو ادامه دادم. در حالی كه دلم می‌خواست در ورزش جدی كار كنم ولی مشكل كمرم و درد زانوهام بهم اجازه نمی‌داد و این زمانی بود كه اولین سریال‌های تلویزیونیم، فاوجی و دیل دریا رو بازی كردم. درسم رو برای فوق‌لیسانس رشته ارتباطات در مركز علمی جامیا میلیا اسلامیا ادامه دادم كه در مورد فیلمسازی و روزنامه‌نگاری بود. سال اول رو خیلی خوب تموم كردم و خیلی هم در اون رشته موفق بودم چون همیشه عاشق ساختن فیلم‌های تبلیغاتی بودم اما مدیر كالج از این‌كه به جز كالج كارهای متفرقه زیادی هم می‌كردم خوشش نیومد، یه روز بهم گفت چون غیبت زیاد داشتم نمی‌تونم در امتحانات پایان ترم شركت كنم. حضور غیاب سر كلاس مسئله بزرگی نبود چون من به جاش پروژه‌های اضافی به دانشگاه تحویل داده بودم. من هم تصمیم گرفتم از اون كالج بیرون بیام و فیلمسازی رو در حد حرفه‌ای یاد بگیرم و فقط وقتی به اون كالج برگردم كه ازم دعوت كنن به عنوان استاد مهمان براشون كلاس فیلمسازی بذارم!

خانواده  پدرم، «میرتاج محمد»، ده سال بزرگ‌تر از مادرم «فاطیما» بود. لیسانس حقوق و فوق‌لیسانس علوم انسانی داشت و به شش زبان فارسی، سانسكریت، پشتو، پنجابی، هندی و انگلیسی تسلط داشت. پدر هیچ وقت سر من و خواهرم فریاد نزد، اما مادرم چرا. پدر كارهای مختلفی می‌‌كرد، او یك تجارت موفق مبلمان داشت و سپس وارد كار حمل و نقل شد. 51 سال بیشتر نداشتم كه او مرد، پس از مرگش مدتی به لاهور در پاكستان رفتیم، اما دوباره به هندوستان بازگشتیم. مادر من در حیدرآباد متولد شد، او زنی زیبا بود. پدرم هم بی‌اندازه خوش‌تیپ. اولین ملاقات اتفاقی‌شون باعث شد كه اونها عاشق هم بشن. مادرم در یك تصادف اتومبیل، صدمه دید و به خون نیاز داشت. پدرم خیلی اتفاقی به بیمارستان رفته بود تا خون اهدا كنه، در همین مدت، كمك پدرم باعث نجات مادرم شد و اونها عاشق هم شدند. اگرچه پدرم 11 سال از مادرم بزرگ‌تر بود، اما خانواده مادرم كه نجات دخترشون رو مدیون او می‌دیدند، این مسئله را نادیده گرفتند.احساس می‌كردم خواهرم «شهناز» به پدر و مادرم نزدیك‌تره چون به هر حال شش سال بزرگ‌تر و بچه اول بود. آن زمان كه من به دنیا آمدم، پدرم یك سرمهندس بود و مادرم در یك دفتر درجه یك قضایی، مددكار اجتماعی بود. او در آكسفورد تحصیل كرده و جزو زنان مسلمان هندی محسوب می‌شد كه تا این حد به موفقیت رسیده بود. او برای مدتی طولانی دستیار قاضی بود و به بزهكاری نوجوانان رسیدگی می‌كرد. خواهرم شهناز یك دختر تحصیل كرده است، دوره‌های مدیریت را گذرانده و سابقا به عنوان مدیر برای شركت «یادمان ایندراگاندی» كار می‌كرد. او فوق‌لیسانس را در روان‌شناسی گرفته است. مرگ پدر و مادرمان بی‌اندازه روی او تاثیر گذاشت، من جوان‌تر بودم، بنابراین فكر می‌كنم زودتر از حالت مرگ پدرم بیرون آمدم. او تنها رشته ارتباطی‌ من با والدینم است، من پدر و مادرم را در وجود او می‌بینم، همیشه به او می‌گویم: «تو عین مامان هستی!» حتی وقتی كه آماده خشم است. هرگاه غمگین هستم تنها به بالكن می‌روم و گریه می‌كنم و می‌دانم او از جایی به من نگاه می‌كند، چون نمی‌توانستم آنچه هستم، باشم، مگر این‌كه مورد دعاهای خیر او قرار گرفته باشم.

ازدواج نام همسر من «گوری» است، پدر و مادر گوری به شدت مخالف ازدواج‌مان بودند. مادرش تهدید كرده بود كه خودكشی می‌كند! یه بار من با یه قیافه دیگه به تولدش رفتم! اسمی رو به كار بردم كه تو سریال فاوجی صدام می‌كردن، ولی وقتی اونا منو شناختن جهنمی به پا شد! اونا یه خونواده پنجابی خیلی اصیل هستن. منو از همه اعضای خونواده‌ش ترسونده بودن. مجبور بودم دل تك‌تك اعضای خونواده‌شو یكی یكی به دست بیارم. با یكی از دایی‌هاش كه پشت تلفن حرف زدم بهم گفت: به خواهرزاده من نزدیك نشو وگرنه…! ولی بعد كه دیدمش دیدم خیلی مهربونه! پسرخاله‌هاشو با خودم می‌بردم تفریح، كم‌كم همه‌شون ازم خوش‌شون اومد و بهم امیدواری ‌‌دادن كه پدر و مادر گوری رو راضی می‌كنن، ولی اونا قبول نمی‌كردن… گوری توی خونه حبس شده بود! همیشه به من می‌گفت: : شاهرخ تو مامان بابای منو نمی‌شناسی… تو خیلی همه چیزو ساده می‌گیری! و من همیشه بهش می‌گفتم: همه چیز درست می‌شه…! ده سال دیگه به همه این روزا می‌خندیم…! و این دقیقا كاریه كه الان می‌كنیم! بعضی شب‌ها كه می‌شینیم و درباره گذشته فكر می‌كنیم، حسابی می‌خندیم… یه بار گوری حسابی قاطی كرد!! فكر می‌كرد من با غیرتی كه دارم اذیتش می‌كنم! راست می‌گفت، یه زمانی بود كه من خیلی روی گوری حساسیت نشون می‌دادم… اینا به خاطر این بود كه زیاد همدیگه رو نمی‌دیدم. اما اون نتونست تحمل كنه. این بود كه سال 1989 منو ول كرد و بدون این‌كه بهم بگه با دوستاش اومد بمبئی. وقتی فهمیدم حسابی قاطی كردم! روز قبل از این‌كه بره، اومد پیشم. اون روز تولدش بود و من اتاقمو با یه عالمه بادكنك تزئین كرده بودم و كلی هم كادو براش خریده بودم. وقتی اتاقمو دید خیلی گریه كرد. من فكر كردم به خاطر ناراحتیه زیادیه كه خانواده‌ش بهم وارد می‌‌كنن، ولی بهم نگفت كه می‌خواد بره… وقتی فهمیدم رفته، به مادرم گفتم. اون بهم گفت برم و دختری كه دوستش دارم رو برگردونم. بهم ده هزار روپیه داد و من با دوستام اومدم بمبئی دنبالش. چند روز مدام دنبالش ‌گشتیم، شب‌ها هم مجبور بودیم تو خیابون كنار ساحل هتل تاج بخوابیم! همه جا رو دنبالش گشتیم به خصوص ساحل‌ها. گوری عاشق ساحل بود. پول‌هامون تقریبا تموم شده بود، مجبور شدم دوربینم رو بفروشم. من قیافه گوری رو برای مردم توضیح می‌دادم، به همه می‌گفتم یه دوسته و گمش كردم. همه جا رو گشتیم تا این‌كه یه بار یكی ما رو برد به یه ساحل خصوصی. رفتیم توی ساحل… و گوری اون‌جا بود! ایستاده بود توی آب، با دیدن هم گریه كردیم. اون موقع بود كه فهمیدم بی‌دلیل حساسیت نشون می‌دادم. همین طور فهمیدم كه هیچ‌كس بیشتر از من نمی‌تونه گوری رو دوست داشته باشه و این بهم اعتماد به نفس خیلی زیادی داد.

وقتی تصمیم گرفتیم ازدواج كنیم قبلش از خونه خاله گوری به پدر و مادرش زنگ زدیم و بهشون گفتیم كه ما ازدواج كردیم! خیلی عصبانی شدن. مادرش غذا خوردنو گذاشت كنار. وضع خونه‌شون حسابی ریخته بود به هم. رفتم كه پدرشو ببینم، احساس گناه می‌كردم. وقتی باهاشون صحبت كردم فكر می‌كنم چاره دیگه‌ای نداشتن جز این‌كه قبول كنن. الان می‌تونم احساس پدر مادر گوری رو درك كنم، اونا یه خونواده 15 نفری سفت و سخت پنجابی بودن كه گوری جوان‌ترین‌شون بود. تصور كنین كه اون بگه می‌خواد با یه پسر با یه دین دیگه، با یه فرهنگ و رفتار دیگه با یه شغل متفاوت ازدواج كنه… هیچ نقطه مثبتی برای من نبود. اونا رو سرزنش نمی‌كنم. اونا حتما فكر می‌كردن می‌تونن شوهر خیلی بهتری برای دخترشون پیدا كنن. ما هیچ وقت نمی‌خواستیم كاری برخلاف خواسته خونواده‌هامون بكنیم. فكر فرار حتی یه بارم هم به سرمون نزد اما مطمئن بودیم كه حتما با هم عروسی می‌كنیم…وقتی كه من، پدر و مادر گوری رو دیدم اصلا روی زبونم نمی‌‌اومد بگم: «من دخترتونو دوست دارم!» به نظرم خیلی احمقانه می‌اومد! به خاطر این‌كه من هیچ وقت نمی‌تونستم گوری رو بیشتر از اونا دوست داشته باشم. اونا گوری رو به دنیا آورده بودن و بزرگش كرده بودن. عشق من هیچ وقت نمی‌تونست جانشینی برای عشق اونا باشه…

عبدالرحمن شاهرخ خان که به نام هنری شاهرخ خان شناخته می‌شود، مشهورترین بازیگر، تهیه کننده، مجری و خواننده کشور هندوستان می‌باشد. کارنامه هنری پادشاه بالیوود هندوستان بیش از ۶۵ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را در خود جای داده است. اولین تجربه بازیگری شاهرخ خان به بازی در فیلم تلویزیونی “آنی جیوس آیت توس آنس این ویچ” باز می‌گردد. شاهرخ خان که در حال حاضر به عنوان سوپر استار بالیوود هند شناخته می‌شود، جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی را از آن خود کرده است و با داشتن ۱۴ جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی جشنواره فیلم فیر رکورددار این جایزه می‌باشد. با مالتینا همراه باشید تا با زندگینامه جذاب و خواندنی شاهرخ خان بیشتر آشنا شده و بهترین فیلم‌های او را بشناسید.

شاهرخ خان متولد سال ۱۹۶۵در شهر دهلی نو می‌باشد. او در یک خانواده مسلمان بدنیا آمد و دارای یک خواهر به نام شهناز می‌باشد. پدر شاهرخ به عنوان یکی از فعالان استقلال هندوستان در شهر پیشاور فعالیت می‌کرد و مادرش دختر خوانده یکی از فرماندهان ارتش پاکستان بود که پس از تقسیمات هندوستان و پاکستان به شهر دهلی نو مهاجرت نمودند. خانواده شاهرخ وضعیت مالی متناسبی داشتند و او از همان دوران کودکی به ورزش و تحصیل علاقمند بود و رویای بازیگری در سر نداشت. به درخواست خانواده در دانشگاه رشته اقتصاد را انتخاب کرد و پس از دریافت مدرک لیسانس خود از این رشته، در رشته فیلم سازی مدرک فوق لیسانس خود را گرفت.

شاهرخ خان در سن ۱۸ سالگی با دختری به نام گوری چیبر که در آن زمان ۱۴ ساله بود آشنا شد و این دو پس از ملاقات‌هایی چند آشنایی‌های لازم را بدست آوردند و در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ با یکدیگر ازدواج نمودند. در اوایل ازدواج این زوج، گوری با بازیگری شاهرخ موافق نبود اما پس از موفقیت‌هایی که شاهرخ خان در اولین فیلمش بدست آورد، نظرش تغییر کرد و به شهر بمبئی آمدند. آنها در حال حاضر دارای سه فرزند به نام‌های آریان، سوهانا و آبرام می‌باشند.

فعالیت‌های شاهرخ خان در عرصه بازیگری با یادگیری تئاتر زیر نظر بری جان در تئاتر گروه اکشن شروع شد. اولین نقش آفرینی او به عنوان یک بازیگر در عرصه تلویزیون با مجموعهٔ “دل دریا” به کارگردانی لک تاندون صورت گرفت. تاخیراتی در زمینه تولید این مجموعه صورت گرفت و همزمان با این فیلم شاهرخ خان به هنرنمایی در مجموعهٔ تلویزیونی “فاوجی” در سال ۱۹۸۸ پرداخت و این اثر به عنوان اولین فعالیت هنری او شناخته شد.

در این فیلم شاهرخ خان نقش اصلی کماندو آبهیمانیو رأی را به عهده داشت که پس از انتشار این مجموعه مورد تحسین بسیاری از منتقدان را قرار گرفت و از این طریق به شهرت نسبی دست یافت. یک سال پس از این نشر این دو مجموعه تلویزیونی، شاهرخ خان پیشنهاد بازی در سریال “سیرک” عزیزمیرزا را دریافت کرد و پس از آن به بازی درفیلم In Which Annie Gives It Those Ones پرداخت. از نظر منتقدان آن زمان سبک بازی شاهرخ خان تا حدودی به یکی از بازیگران معروف هند به نام “دیلیپ کومار” شباهت داشت که وی یکی از دوستان پدر شاهرخ بود.بیوگرافی شاهرخ خان

پس از مهاجرت شاهرخ خان و خانواده‌اش به بمبئی درسال۱۹۹۱، وی اولین پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی را از سوی رازهما مالینی برای فیلم “دل می‌داند” دریافت کرد. همزمان تأخیراتی که در زمینه تولید فیلم وجود داشت، شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “دیوانه” به همراهی ریشی کاپور و دیویا بهاراتی پرداخت. این فیلم با نظرات مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و لقب دومین فیلم پرفروش سال را بدست آورد. بازی شاهرخ خان در این فیلم، جایزهٔ بهترین بازیگر تازه‌وارد را از جوایز فیلم فیر را برایش به ارمغان آورد. وی سپس فیلم “مانی کال” که برگرفته از کتاب “احمق” داستایوفسکی بود، هنرنمایی کرد.

این فیلم در تئاتر اکران شد و همچنین در “نیویورک فیلم فستیوال” در۸ اکتبر۱۹۹۲ برگزار شده بود، به نمایش درآمد. یک سال بعد شاهرخ خان برای اولین بار به همکاری با جوهی چاولا پرداخت و با هنرنمایی در فیلم کمدی “راجو جنتلمن می‌شود” در عرصه سینما حاضر شد. این دو در حال حاضر رابطه‌ای بسیار دوستانه دارند و به مدد همان آشنایی، چند فیلم دیگر هم با هم بازی کردند. اندکی بعد شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “مایا خانم” پرداخت که اقتباسی از کتاب مادام بواری بود.

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۳ چندین نقش منفی را بازی کرد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت. فیلم‌های یک عاشق عقده‌ای، یک جنایتکار، ترس (سومین فیلم پروفروش سال) و بازیگر(چهارمین فیلم پرفروش سال و نامزد بهترین فیلم) از این دسته فیلم‌ها بودند. شاهرخ خان با نقش آفرینی در فیلم بازیگر برای اولین بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی فیلم فیر شد. وی در سال ۱۹۹۵ به هنرنمایی در دو فیلم بلاک باستر به نام‌های “کاران آرجون” و “دلشکسته شجاع عروس را می‌برد” پرداخت. او در این فیلم در کنار سلمان خان، آمریش پوری، راکی، کاجول و … قرار گرفت و این فیلم نامزد بهترین فیلم شد و عنوان دومین فیلم پرفروش هند را بدست آورد.

فیلم “دلشکسته شجاع عروس را می‌برد”، با نقد‌های مثبتی از سوی منتقدان روبرو شد و لقب پرفروش‌ترین فیلم در هند و خارج از این کشور را بدست آورد. این فیلم با فروشی بیش از۱٫۲ بیلیون دلار در سراسر دنیا، عملکرد موفقیت آمیزی داشت و رکورد طولانی‌ترین مدت اکران در هند را به نام خود ثبت کرد و جوایز متعددی از سوی جشنواره فیلم فیر دریافت نمود. شاهرخ خان با هنرنمایی در این فیلم دومین جایزه بهترین بازیگر مرد را از سوی جشنواره فیلم فیر دریافت کرد.

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۶ بر خلاف موفقیت‌هایی فراوانی که در سال ۱۹۹۵ بدست آورده بود، عملکرد خوبی نداشت و در دو فیلم “آقای انگلیسی و خانم هندی” و “تمنا” حضور یافت که چندان موفقیت‌آمیز نبود. سال ۱۹۹۷ برای شاهرخ خان با بازی در فیلم “سرزمین بیگانه” همراه بود که این فیلم عنوان سومین فیلم پرفروش سال و بهترین فیلم را دریافت کرد. اندکی بعد، او در فیلم کمدی رمانتیک “قربان” به نقش آفرینی پرداخت و این فیلم دومین کار مشترک شاهرخ خان و جوهی چاولا بود که در بخش باکس آفیس نسبتا موفقیت آمیز بود.

“دل دیوانه” فعالیت بعدی وی بود که شاهرخ خان برای سومین بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر فیلم فیر شد. سال ۱۹۹۸ سال پرکاری برای شاهرخ خان بود و او در سه فیلم نقش‌های متفاوتی را بازی کرد. فیلم کمدی “هم‌شکل” که بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرد و شاهرخ خان برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش منفی از جشنواره فیلم فیر شد.

فیلم “از اعماق دل” دومین فیلم شاهرخ خان در همین سال بود که در هندوستان به موفقیت چندانی دست نیافت ولی در خارج از هند فروش خوبی را داشت. فیلم بعدی شاهرخ خان به نام “داره یه اتفاقایی میوفته” لقب بهترین فیلم سال در هند را گرفت و به عنوان بلاک باستر همیشگی شناخته شد و شاهرخ خان جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۹ شاهرخ خان در فیلم “پادشاه” حضور یافت که توانست جایزه بهترین بازیگر در نقش کمدی را از آن خود کند.

شاهرخ خان پس از تاسیس اولین کمپانی فیلم سازی خود، فیلم “دل همچنان هندوستانی است” را با بازی خودش و جوهی چاولا اکران نمود که به نسبت دو فیلم قبلی‌اش چندان موفقیت آمیز نبود. کمی بعد فیلم اکشن درام جاش با بازی شاهرخ خان و ایشواریا رای منتشر شد که عملکرد موفقیت آمیزی داشت و فروش داخلی و خارجی خوبی را بدست آورد.

همکاری شاهرخ خان و آمیتاپاچان در فیلم “محبت‌ها” ستایش اکثر منتقدان را برانگیخت و فروش فوق‌العاده‌ای در سرتاسر دنیا داشت. در سال ۲۰۰۱ شاهرخ خان برای اولین بار به تهیه‌کنندگی فیلم “آشوکا” پرداخت که مضمونی تاریخی داشت و جوایز متعددی را کسب کرد. در سال ۲۰۰۲ شاهرخ خان در فیلم “دوداس” نقش آفرینی کرد که این فیلم عنوان پرهزینه‌ترین فیلم هند را از آن خود کرد و جوایز زیادی را نصیب عوامل فیلم و شاهرخ خان نمود. فیلم “من متعلق به توام عزیزم” دیگر فیلم شاهرخ خان در سال ۲۰۰۲ بود.

شاهرخ خان در سال ۲۰۰۳ با هنرنمایی در فیلم‌های “رفته رفته” و “شاید فردایی نباشد”، باز هم تحسین منتقدان را برانگیخت و جوایز خوبی را دریافت کرد. فیلم “رفته رفته” به تهیه کنندگی شاهرخ خان و کارگردانی عزیزمیرزا فروش خوبی در هند و خارج از این کشور داشت. فیلمبرداری “شاید فردایی نباشد” در شهر نیویورک صورت گرفت و دومین فیلم پرفروش سال شد که منتقدان از هنرنمایی شاهرخ خان در نقش آمان ماتور تمجید فراوانی کردند. در سال ۲۰۰۴ شاهرخ خان در سه فیلم بازی کرد که همه نامزد بهترین فیلم شدند و شاهرخ خان نامزد بهترین بازیگر مرد فیلم فیر شد.

فیلم “من کی هستم” به تهیه کنندگی شاهرخ خان عنوان دومین فیلم پرفروش هند را دریافت کرد. “ویر زارا” دومین فیلم شاهرخ خان در آن سال بود که لقب بهترین و پرفروش‌ترین فیلم سال را گرفت و در ۵۵ فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد. “سرزمین مادری” دیگر فیلم شاهرخ خان بود که به نظر بسیاری از منتقدان بهترین فیلم شاهرخ خان تا آن زمان بوده است و نام این فیلم در لیست ده فیلم برتر بالیوودی به چشم می‌خورد.

در سال ۲۰۰۵ شاهرخ خان نسبت به سال‌های قبل کم کار بود و تنها در فیلم “معما” به نقش آفرینی پرداخت که فروش خوبی نداشت اما منتقدان نظرات مثبتی درباره فیلم ارائه کردند. سال ۲۰۰۶ با همکاری شاهرخ خان و کارن جوهر در فیلم “هرگز نگو خداحافظ “همراه بود که جوایز متعدد و نقدهای مختلفی را دریافت کرد. فیلم بعدی شاهرخ خان “دان۱” بود که تا حدودی به فیلمی با همین نام و بازی آمیتاپاچان شباهت داشت و توسط منتقدان مختلفی به مقایسه گذاشته شد. این فیلم پنجمین فیلم پرفروش هند شد و شاهرخ خان عنوان بهترین بازیگر مرد آسیا و جشنواره فیلم فیر را گرفت.

سال ۲۰۰۷ با هنرنمایی در فیلم “برو هند” به تهیه کنندگی جاش راج همراه بود که به لحاظ فروش و انتقادات بسیار موفق عمل کرد و عنوان سومین فیلم پرفروش سال و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای شاهرخ خان به همراه داشت. در همان سال شاهرخ خان در فیلم “ام شانتی ام” بازی کرد که دو نقش متفاوت را به عهده داشت و این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال شد.

در سل ۲۰۰۸ شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “خداوند زوج‌ها را می‌سازد” پرداخت که فیلم با نقدهای خوبی همراه بود و علاوه بر فروش بالا، نامزد بهترین فیلم سال شد. فیلم بعدی به نام “مادامیکه زنده‌ام” عملکرد فوق العاده‌ای داشت و عنوان پرفروش‌ترین فیلم هند در خارج از این کشور را بدست آورد. منتقدان نظرات مثبتی درباره فیلم داشتند و شاهرخ خان نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فیر شد.

در سال ۲۰۰۹ همکاری دیگری بین شاهرخ خان و کارن جوهر صورت گرفت و شاهرخ خان به تهیه‌کنندگی و بازی در فیلم “من خان هستم” پرداخت. در این فیلم شاهرخ خان نقش فردی مسلمان که مبتلا به سندرم است و در تلاش برای دیدن رئیس جمهور آمریکاست، را به عهده دارد. او در این زمینه مطالعات زیادی انجام داد و با بیمارانی از این قبیل ملاقات کرد تا این فیلم کار خوبی از آب در بیاید. این فیلم پس از سه احمق دومین فیلم پرفروش سال بود و نقدهای مثبتی نسبت به این فیلم وجود داشت. شاهرخ خان برای بازی در این فیلم موفق به دریافت هشتمین جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی جشنواره فیلم فیر شد و رکورد دیلیپ کومار را شکست.

در اوایل سال ۲۰۱۱ شاهرخ خان در فیلم “راوان” با نقش منفی حضور پیدا کرد که پرهزینه ترین فیلم هند تا آن زمان بود و فروش فوق‌العاده‌ای داشت. فیلم بعدی “دان۲ ” بود که شاهرخ خان برای ایفای این نقش تمرینات زیادی را انجام داد و بیشتر بدل‌کاری فیلم را به عهده داشت. این فیلم علاوه بر فروش بالا و نقدهای مثبتی که داشت، در شصت و دومین جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته شد.

فیلم “قطار چنای” دیگر فیلم شاهرخ خان بود که در سال ۲۰۱۳ تولید شد و سومین فیلم پر فروش هند در همان سال بود. در سال ۲۰۱۴ شاهرخ خان با فیلم “سال نو مبارک” حضور یافت و این فیلم به قدری خوب عمل کرد که عنوان پرفروش‌ترین فیلم در اولین روز از اکران را بدست آورد. فیلم “دلداده” که زوج شاهرخ خان و کاجول در آن به ایفای نقش پرداخته بودند، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، علی رغم فروش خوبی که داشت، نظر منتقدین را به خود جلب نکرد. سال ۲۰۱۶ شاهرخ خان در فیلم “طرفدار” به ایفای نقش پرداخت که با وجود نقدهای مثبتی که درباره فیلم بیان شد، فروش خوبی بدست نیاورد.

فیلم “رئیس” به کارگردانی راهول دولاکیا و هنرنمایی شاهرخ خان در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که فروش خوب و نظرات مثبتی را دریافت کرد. “وقتی هری سجال را دید” دومین فیلم شاهرخ خان در همین سال بود که از نظر بسیاری از منتقدان بدترین فیلم دوران کاری شاهرخ خان بوده است. در سال ۲۰۱۸ شاهرخ خان فیلم “زیرو” را با هزینه بسیار بالایی تولید کرد. اگرچه شاهرخ خان برای بازی در این فیلم جوایز بین‌المللی متعددی دریافت کرد و از نقش‌آفرینی او در این فیلم تقدیر و تمجید به عمل آورده شد، اما فیلم فروش خوبی نداشت و نظرات خوبی را دریافت نکرد.

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۹ به همراهی جوهی چاولا و عزیز میرزا اقدام به ساخت اولین کمپانی فیلم‌سازی خود به نام Dreamz Unlimited نمود که بعدها در سال ۲۰۰۴ به Red Chilies Entertainment تغییر نام داد و همسر شاهرخ خان نیز در کنار همسرش وارد عرصه تهیه کنندگی شد. “من کی هستم” اولین فیلم تهیه شده توسط این کمپانی بود که علاوه بر دریافت عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال، نامزد ده جایزه جشنواره فیلم فیر شد و جایزه بهترین کارگردانی موسیقی را گرفت.

فیلم بعدی به نام معما نیز عملکرد خوبی داشت و از این فیلم به عنوان نمایند هند در مراسم اسکار یاد می‌شود. از جمله فیلم‌های تهیه شده توسط این کمپانی می‌توان به دل‌های هندوستانی، من کی هستم، معما، آشوکا، یک به علاوه دو میشه چهار و … اشاره کرد.

من به عنوان نویسنده این مطلب یکی از طرفداران پروپا قرص شاهرخ خان هستم و به شخصه نقش‌‌آفرینی او را در آثار مختلف ستودنی می‌دانم. هنرنمایی او از دیرباز خیلی از فیلم‌دوستان را به سینمای بالیوود علاقه‌مند کرده است. پنج اثر از بهترین فیلم های شاهرخ خان را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه می خوانیم:

فیلمی عاشقانه که روابط دو طرف تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور هند و پاکستان قرار گرفته است. درامی که اشکتان را در می‌آورد، داستان دلدادگی که از شیرینی به تلخی می‌گراید و در آخر دو معشوق را بهم می رساند. خلبان نیروی هواپیمایی هند دل به دختر پاکستانی می‌بندد که قبل از دیدار آن تحت تاثیر نفر سومی وجود داشته است. سرانجام پاپوشی برای وییر ساخته می‌شود و به جرم جاسوسی برای هند در خاک پاکستان به زندان می‌افتد. یک وکیل پاکستانی جوان به دنبال اثبات بی‌گناهی او با داستان غم‌انگیزعشق وییر و زارا آشنا می‌شود.

قصه زندگی بازیکن هاکی می‌که پس از شهرت، زندگی حرفه‌ای در پیش نمی‌گیرد و در نهایت بدنام می‌گردد. سپس از دنیای ورزش دور می‌شود تا اینکه یک تیم هاکی دختران از او درخواست کمک می‌کنند. او این بار قدر فرصت پیش آمده را می‌داند با آموزش این تیم به شهرت بالایی می‌رسد.

مردی ۳۸ ساله و خوش قلب که در یافتن شریک زندگی خود دچار مشکل شده است. البته مشکل کوتاه قد بودن زیرو در این اتفاق بی تاثیر نیست اما نگاه او برای اهداف زندگیش جذابیت زیادی برای بیننده دارد. با اینکه این فیلم آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و فروش چندانی نداشت اما طرفداران به خوبی از این فیلم استقبال نمودند.

کالی داستان ما فرزند ارشد یک خانواده خلافکار بوده که در کار خود تبحر ویژه‌ای هم داشته است. اما رییس گروه مافیای دوم شهر دختری دارد که در یک جریان تصادفی به دل کالی راه پیدا می کند. زیاده خواهی پدران این دو جوان آنها را ابزاری برای پیشبرد اهدافشان تبدیل کرد و در نهایت سرنوشت آنها را دوباره کنار هم قرار داد.

فردی مسلمان که هزاران کیلومتر را طی کرده تا خود را به آمریکا و رییس جمهور این کشور برساند تا اعلام کند مسلمانان تروریست نیستند. یکی از چالش برانگیزترین نقش‌های شاهرخ خان همین فیلم بود که نقش یک فرد مبتلا به سندروم آسپرگر ا بازی می کرد. او توانست به خوبی جنبه های مثبت این مشکل را نشان دهد و اثری فاخر به کارنامه خود اضافه نماید.

 فیلم دیوانه در نقش راجا ساهی سال ۱۹۹۲  فیلم معجزه در نقش سوندرسری واستاوا سال ۱۹۹۲  فیلم دل می‌داند در نقش کاران سینگ سال ۱۹۹۲  فیلم راجو ثروتمند می‌شود در نقش راج سال ۱۹۹۲  فیلم دل آشنا در نقش کاران سال ۱۹۹۲  فیلم مایا خانم در نقش لالیت کومار سال ۱۹۹۳  فیلم عموی شاه در نقش آنیل باسال سال ۱۹۹۳  فیلم بازیگر در نقش ویکی ملهوترا و آجای شرما سال ۱۹۹۳  فیلم نخستین سرمستی در عشق در نقش سونیل سال ۱۹۹۳  فیلم ترس در نقش راهول مهرا سال ۱۹۹۳  فیلم گاهی آره گاهی نه در نقش سونیل سال ۱۹۹۳  فیلم آنجا در نقش ویجی آگنیهوتری سال ۱۹۹۴  فیلم کاران آرجون در نقش آرجون سینگ سال ۱۹۹۵  فیلم دنیای دیوانه در نقش راهول سینگ سال ۱۹۹۵  فیلم گودو در نقش گودو بهادر سال ۱۹۹۵  فیلم اوه عزیزم اینجا هند است در نقش قهرمان سال ۱۹۹۵  فیلم دلشکسته شجاع عروس را می‌برد در نقش راج ملهوترا سال ۱۹۹۵  فیلم رام می‌راند در نقش رام جانه سال ۱۹۹۵  فیلم سه گانگی در نقش رمی سینگ سال ۱۹۹۵  فیلم آقای انگلیسی خانم هندی در نقش ویکرام سال ۱۹۹۶  فیلم آرزو در نقش روپ راتوره سال ۱۹۹۶  فیلم ارتش در نقش آرجون سال ۱۹۹۶  فیلم کویلا در نقش شانکر سال ۱۹۹۷  فیلم بله قربان در نقش راهول جشی سال ۱۹۹۷  فیلم سرزمین بیگانه در نقش آرجون ساگار سال ۱۹۹۷  فیلم دل دیوانه است در نقش راهول سال ۱۹۹۷  فیلم هم شکل در نقش بابلو چودری سال ۱۹۹۸  فیلم از اعماق دل در نقش امارکانت ورما سال ۱۹۹۸  فیلم داره یه اتفاقایی میوفته در نقش راهول کانا سال ۱۹۹۸  فیلم پادشاه در نقش راج سال ۱۹۹۹  فیلم گاجا گمینی در نقش شاهرخ سال ۲۰۰۰  فیلم دل همچنان هندوستانی است در نقش آجای بخشی سال ۲۰۰۰  فیلم هی رام در نقش امجد علی خان سال ۲۰۰۰  فیلم جنون در نقش مکس دیاس سال ۲۰۰۰  فیلم هر دلی که عاشق بشه در نقش راهول سال ۲۰۰۰  فیلم محبت‌ها در نقش راج آریان ملهوترا سال ۲۰۰۰  فیلم یک به علاوه دو میشه چهار در نقش آرون ورما سال ۲۰۰۱  فیلم آشوکا در نقش آشوکا سال ۲۰۰۱  فیلم گاهی خوشی گاهی غم در نقش راهول ریچاند سال ۲۰۰۱  فیلم ساتیا در نقش یشوانت رائو سال ۲۰۰۲  فیلم من مال تو هستم عزیزم در نقش گوپال سال ۲۰۰۲  فیلم دوداس در نقش دوداس موکرجی سال ۲۰۰۲  فیلم قدرت در نقش جی سینگ سال ۲۰۰۲  فیلم رفته رفته در نقش راج ماتور سال ۲۰۰۳  فیلم شاید فردایی نباشد در نقش آمان ماتور سال ۲۰۰۳  فیلم یک لحظه جدایی در نقش دوشانت سال ۲۰۰۴  فیلم من اکنون اینجایم در نقش رام پرساد شرما سال ۲۰۰۴  فیلم ویر زارا در نقش ویر پرتاب سینگ سال ۲۰۰۴  فیلم سرزمین مادری در نقش مهان بارگاو سال ۲۰۰۴  فیلم معما در نقش کیشنلال سال ۲۰۰۵  فیلم زمان عذاب در نقش چهره ویژه سال ۲۰۰۵  فیلم هرگز نگو خداحافظ در نقش دوساران سال ۲۰۰۶  فیلم دان ۱ در نقش دان سال ۲۰۰۶  فیلم هند به پیش در نقش کبیرخان سال ۲۰۰۷  فیلم ام شانتی ام در نقش ام پرکاش ماکیجا سال ۲۰۰۷  فیلم خداوند زوج‌ها را می‌سازد در نقش سوریندر ساهنی سال ۲۰۰۸  فیلم بیلوی آرایشگر در نقش ساحرخان سال ۲۰۰۹  فیلم داماد پیدا شد در نقش پاوان راج سال ۲۰۱۰  فیلم من خان هستم در نقش رضوان خان سال ۲۰۱۰  فیلم را وان در نقش جی وان سال ۲۰۱۱  فیلم دان ۲ در نقش دان سال ۲۰۱۱  فیلم تا وقتی که زنده‌ام در نقش سمر آناند سال ۲۰۱۲  فیلم قطار چنای در نقش راهول سال ۲۰۱۳  فیلم سال نو مبارک در نقش چاندرا موهان سال ۲۰۱۴  فیلم دلداده در نقش کالی سال ۲۰۱۵  فیلم طرفدار در نقش گاراو چاندنا سال ۲۰۱۶  فیلم قلب سخت در نقش طاهر تالیان خان سال ۲۰۱۶  فیلم زندگی عزیز در نقش جهانگیر خان سال ۲۰۱۶  فیلم رئیس در نقش ماهیرا خان سال ۲۰۱۷  فیلم تیوبلایت با حضور افتخاری سال ۲۰۱۷  فیلم وقتی هری سجال را دید در نقش هری سینگ نهرا سال ۲۰۱۷  فیلم زیرو در نقش بایوا سینگ سال ۲۰۱۸

 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دیوانه در سال ۱۹۹۳  دریافت جایزه برای بهترین بازیگر مرد برای فیلم بازیگر در سال ۱۹۹۴  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر در نقش منفی برای فیلم ترس در سال ۱۹۹۴  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان برای فیلم گاهی آره گاهی نه در سال ۱۹۹۵  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم گاهی آره گاهی نه در سال ۱۹۹۵  دریافت جایزه بهترین اجرا در نقش منفی برای فیلم انجام در سال ۱۹۹۵  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دلشکسته شجاع عروس را می‌برد در سال ۱۹۹۶  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم بله قربان در سال ۱۹۹۸  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دل دیوانه است در سال ۱۹۹۸  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم داره یه اتفاقایی میوفته در سال ۱۹۹۸  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش منفی برای فیلم هم شکل در سال ۱۹۹۹  نامزد دریافت جایزه بهترین کمدین برای فیلم پادشاه در سال ۲۰۰۰  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان برای فیلم محبت‌ها در سال ۲۰۰۱  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم محبت‌ها در سال ۲۰۰۱  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم گاهی خوشی گاهی غم در سال ۲۰۰۲  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دوداس در سال ۲۰۰۳  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم شاید فردایی نباشد در سال ۲۰۰۴  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم من کی هستم در سال ۲۰۰۵  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم ویر زارا در سال ۲۰۰۵  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم سرزمین مادری در سال ۲۰۰۵  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم هرگز نگو خداحافظ سال ۲۰۰۷  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دان ۱ سال ۲۰۰۷  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم هند به پیش در سال ۲۰۰۸  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم ام شانتی ام در سال ۲۰۰۸  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم خداوند زوج‌ها را می‌سازد در سال ۲۰۰۹  دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم من خان هستم در سال ۲۰۱۱  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دان ۲ در سال ۲۰۱۲  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم مادامیکه زنده‌ام در سال ۲۰۱۳  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم قطار چنای در سال ۲۰۱۵  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دلداده در سال ۲۰۱۶  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم طرفدار در سال ۲۰۱۷  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم رئیس در سال ۲۰۱۸

لطفا برای مشاهده موضوعات بیشتر از قسمت های مختلف وبلاگ مالتینا دیدن نمایید. بخش هنر و سینمای جهان مملو از مطالب مشابه‌ای است که مدت زیادی می‌تواند شما را سرگرم نماید و بر اطلاعات شما بیافزاید. علاقه مندان به دنیای سینمای هندوستان کم نیستند، پس با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی موجب خوشحالی آنها شوید. در پایان نظرات و سوالات خود را از طریق درج کامنت با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی:

بیوگرافی شاهرخ خان

بهترین فیلم های هندی که باید ببینید + دانلود آهنگ فیلم

۱۰ فیلم سینمای بالیوود که در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند!

دانلود ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما جهان

سلام بنده حسین شهرکی هستم؛ توسعه دهنده وب. سال های زیادی در زمینه توسعه ایده های وب به فعالیت مشغول بودم و امروز خوشحالم از این که تجاربمو در اختیار بقیه قرار میدم. تولید محتوا و بهینه سازی و سئو سایت هم جزو مهارت های من محسوب میشه که می تونیم در موردش صحبت کنیم!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

برنامه های ما

تلفن تماس: 02636164000 ساعت تماس: هفت روز هفته، ۸:۳۰ تا ۲۳ ایمیل: shop@malltina.com

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید !

درباره ما

مالتینا واسطه خرید از فروشگاه اینترنتی Amazon.com در ایران است و دروازه قانونی ورود کالاهای خاص و اصیل (اورجینال) به کشور محسوب می‌شود. مشتریان مالتینا به تنوع کالایی بی‌نظیری از ۶۰۰ میلیون نوع قلم کالای باکیفیت دسترسی دارند.

 

از تخفیف های مالتینا زودتر از همه با خبر شوید

 

شاهرخ خان در سال 1965 در خانوادهٔ مسلمان و پشتون در دهلی به دنیا آمد البته پیش از او شهناز پا به این خانه گذاشته بود و پنج سال تمام تنها فرزند و دختر یکدانه پدر و مادر بود.

پدر شاهرخ از فعالان استقلال هندوستان در پیشاور (پاکستان کنونی) بود که پیش از تقسیم هندوستان (جدایی پاکستان) به دهلی آمد.

اصلیت خانوادگی پدربزرگ او به افغانستان می رسید.

مادرش لطیف فاطمه هم دخترخوانده شاه نواز خان از فرماندهان ارتش هند و اهلراولپندی در پنجاب (پاکستان کنونی) بود.بیوگرافی شاهرخ خان

خانواده آن ها وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند اما در حال حاضر او یکی از گرانقیمت ترین ستارگان سینمای هند با دستمزد افسانه ای است.

شاهرخ خان علاقه مند به تحصیل و ورزش روزی می رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود.

اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی نو به تحصیل پرداخت لیسانسش را گرفت و وارد رشته فیلمسازی شد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته گرفت.

یک شب به پیشنهاد یکی از دوستانش به یک مهمانی مفصل دعوت شد و در آنجا ستاره اقبالش در چشمان گوری چیبر دانش آموخته مدرن اسکول، گره خورد این آشنایی در اندک زمانی به ازدواج ختم شد.

بیوگرافی شاهرخ خان
بیوگرافی شاهرخ خان
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *