تحقیق کاربردی

تحقیق کاربردی
تحقیق کاربردی

Der Begriff Zweckforschung wird grundsätzlich in zweifacher Hinsicht gebraucht.

Einerseits bedeutet Zweckforschung im Unterschied zur Grundlagenforschung die wissenschaftliche Erforschung einer konkreten Nutzanwendung auf speziellem Gebiet mit bekanntem Ziel (einer zu beantwortenden Frage). In diesem Sinne der Angewandten Forschung wird der Begriff wertneutral verwendet.

Andererseits bedeutet Zweckforschung im wissenschaftlichen Bereich auch Forschungstätigkeiten, die das Ziel verfolgen, eine zuvor aufgestellte These um fast jeden Preis zu bestätigen oder zu widerlegen und dabei auch wissenschaftlich grundlegende Arbeitsweisen vernachlässigen. Häufig spielen hierbei politische oder wirtschaftliche Vorgaben und Interessen eine Rolle. Die Verwendung dieser negativ verwendeten Zuschreibung impliziert ein klares, diese Art der Forschung ablehnendes Werturteil.

In der Zeit des Nationalsozialismus gab es in Deutschland das Institut für wehrwissenschaftliche Zweckforschung des Deutschen Ahnenerbes, insofern wird der Begriff Zweckforschung seit 1945 als institutioneller Name nur noch selten geführt. Verbreitet sind hingegen die Begriffe Angewandte Forschung oder Anwendungsforschung, sowie in Teilbereichen Verfahrungs- oder Erzeugnisforschung.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ایران پژوهان: هر تحقیق از نظر هدفمندی مطالعه به یکی از انواع بنیادی (محض)، کاربردی و توسعه ای قابل تقسیم است.

این تحقیق از نوع تحقیقات نظری است که در آن محقق بدون داشتن یک هدف کاربردی خاص، صرفا برای توسعه دانش به مطالعه می پردازد. اساس تحقیق محض برای یکی از اهداف علوم انجام می شود که نوعی علم برای علم است (2 :2001 ,Goddard). این نوع از تحقیقات به دلیل آنکه راهگشای سایر مطالعات و بررسی هاست، مورد توجه است؛ بنابراین تحقیقات بنیادی از نوع مطالعات نظری هستند.

تحقیقات کاربردی برای یافتن راه حلی درباره یک مشکل مهم در جامعه، یک سازمان صنعتی یا اداری انجام می شود. البته منظور از مشکل در اینجا به مفهوم یک عیب یا ایراد نیست، بلکه به معنای افزودن به مجموعه دانشی ماست (7 :2008 ,Kumar). این تحقیقات اغلب ویژگی های تحقیقات بنیادی مانند استفاده از تکنیک نمونه گیری و استنتاج متعاقب آن در جامعه اصلی را دارند اما، هدف آنها توسعه یک محصول یا پروسه آزمایش و تبیین مفاهیم در شرایط واقعی است. اغلب تحقیقات آموزشی، تحقیقاتی کاربردی هستند (48 :2007 ,Dumar). معمولا بیان می شود که تحقیقات بنیادی به دلیل آنکه اساس تحقیقات کاربردی را تشکیل می دهند، از اهمیت بیشتری نسبت به تحقیقات کاربردی برخوردارند. به عبارت دیگر، ادعا می شود که تحقیقات کاربردی بدون پایه و اساس مناسب در تحقیقات بنیادی، نمی توانند پردازش شوند. با وجود این، از منظر دولت مردان، تحقیقات کاربردی به دلیل قابلیت پاسخ گویی به مشکلات فعلی اقتصادی و اجتماعی جامعه حتی به طور ناقص، نسبت به تحقیقات بنیادی،می گیرد؛ بنابراین با مطالعات تجربی می توان تاثیر واقعی یک عامل بر عامل دیگ را در نظر گرفتن دیگر عوامل محیطی پیش بینی نمود (9 :2008 ,Kumar). اغلب تحقیقات دانشجویان برای پایان نامه های خود انجام می دهند از نوع مطالعات تجربی است.

مطالعه موردی، یک تفحص تجربی است که یک پدیده معاصر (همزمان) را مطی زمینه های ۲ (مفاهیم) آن بررسی می کند؛ به ویژه زمانی که مرز میان پدیده و زمینه های آن به صورت واضحی مشهود نیست» (1 :2010 ,Woodside).
در یک مطالعه موردی، محقق اطلاعات را با مطالعه ویژگی های مردمی که در زمینه با ارتباطات مشترک هستند یا بوده اند، جمع آوری می کند. در این تعریف به جای واژه «مردم» می توان واژه های سازمان»، «وقایع»، «وضعیت ملی» یا هر هویت مستقلی را استفاده کرد (3 :2010 ,Swanborn). بنابر این مطالعه موردی نوعی از مطالعات تجربی است که یک مورد خاص را هم زمان بررسی می کند؛ مانند بررسی رابطه فعلی نقدینگی با تورم در کشور.
برای مثال فرض کنید می خواهیم به بیان و بررسی مفاهیم و تعاریف موجود در زمینه مدیریت دانش بپردازیم. در این صورت تحقيق ما یک مطالعه نظری است ولی چنانچه در یک مطالعه بخواهیم به تدوین الگوی مدیریت دانش برای کشورمان در برنامه پنجم توسعه مبادرت ورزیم، بررسی ما یک مطالعه تجربی است. به همین ترتیب چنانچه بررسی خود را به یک سازمان و مؤسسه محدود کنیم و بخواهیم بدانیم سازمان مورد بررسی در وضعیت فعلی در کدام سطح از سطوح هرم مدیریت دانش قرار دارد تا از طریق آن بتوانیم به ترسیم نقشه دانش در آن سازمان بپردازیم، بررسی ما یک مطالعه موردی خواهد بود.

پژوهش کاربردی یک نوع پژوهش است که در راستای عمل و نیازهای جوامع و بشریت به انجام می رسد. این نوع پژوهش در مقابل پژوهش بنیادی و پایه قرار دارد و به یک معنا مترتب بر آن است. یعنی هر پژوهشی کاربردی نیازمند پیش زمینه ای چون پزوهش بنیادی است. اما اینگونه نیست که هر پزوهش بنیادی لزوماً کاربردی باشد. همچنین این نوع پزوهش خود دارای انواعی است که به عقیده برخی پژوهش تطبیقی (Comparative research) در ذیل آن قرار می گیرد. موسسات علمی و پژوهشکده های ایران و خارج از ایران پزوهش های کاربردی را مهمتر از پزوهش های بنیادی می دانند.

انواع تحقیق

برای یافتن پایه و
اساس تحقیق، به ما اجازه بدهید تا به طور خلاصه تحقیق را بر اساس سر فصل های متنوع
طبقه بندی بکنیم. تحقیق ممکن است به طور گسترده طبقه بندی شود به عنوان 1) تحقیق
بنیادی یا تحقیق کاربردی 2)تحقیق توصیفی یا تحقیق تحلیلی 3) تحقیق کمی یا تحقیق
کیفی 4)تحقیق ذهنی یا تحقیق تجربی

1)تحقیق بنیادی و
تحقیق کاربردی

تحقیق بنیادی اساسا
با فرمول بندی تئوری مرتبط است. این وابسته به اصول و قوانین و مقررات است. این
هدف دستیابی به اطلاعات و حقایق است. تحقیق، تعدادی از پدیده های طبیعی را مطالعه
می کند یا روی مسائل ریاضی محض متکی است. این ها مثال هایی از تحقیق بنیادی است.
تحقیق بنیادی هدفش نتیجه گیری تئوری هاست. این ممکن است شامل بررسی تئوری اعدادیا
بنیان نهادن یک نوع جدید آن باشد. نیاز برای تحقیق هنگام ظهور مشکل جدید یا موقعیت
جدید جامعه افزایش می یابد. ویژگی پویایی پدیده های اجتماعی نیاز به این دارد که
که تئوری های قدیمی به طور ثابت تست شود. در حقیقت موقعیت های جدید و تغییرات لازم
در آن ها در جهت کامل کردن شان ایجاد می شود. تحقیقات بنیادی هدفش دست یابی و
تایید اطلاعات است. این امتحان می شود تا علت و اثرات روابط را در پدیده های
اجتماعی پیدا کند. تحقیق بنیادی اساسا مثبت است نه نرمال. بخاطر این، پدیده ها را  همان طور که باید باشند بررسی نمی کند.

تحقیقات کاربردی
مرتبط با حل مشکلات خاصی است. هدفش پیدا کردن یک راه حل برای یک مشکل فوری در
مواجه با یک جامعه و سازمان صنعتی است. تحقیقات کاربردی تجربی هستند و مرتبط با
جنبه های کاربردی زندگی است. تحقیق انجام می شود تا اقتصاد، جامعه و گرایش های
سیاسی خاصی که ممکن است یک نهاد خاص یا تحقیقات بازار و تحقیقات ارزیابی راشامل
شود مشخص کند. این موارد مثال هایی از تحقیقات کاربردی است. در زمینه تحقیق برنامه
ریزی گروهی هدف در کاربرد تعدادی از اصول است. به طور مشابه نشان دادن تعدادی از
اصول. به تحقیق کاربردی برای یافتن اساس تئوری ها لازم است. تحقیق کاربردی به طور
کلی وظیفه دارد فرم جامعه را سنجش کند در حالی که تحقیق بنیادی تاریخی است. تحقیق
کاربردی کاربرد عمل برای حل یک مشکل فردی است. در حالی که تحقیق بنیادی اصول و
قوانین را کشف می کند. تحقیق کاربردیکاربرد ان ها را در جهت حل مشکلات جامعه کشف
می کند. بخاطر این در حالی که هدف تحقیقات کاربردی کشف یک مشکل است. تحقیق کاربردی
در جهت یافتن اطلاعات اساسی یا کاربردی گسترده است  تحقیق بنیادی اساسی فراهم می کند که ساختار
تحقیقات کاربردی ایجاد شود.

تحقیق کاربردی

2) تحقیق توصیفی و
تحقیق تحلیلی

تحقیق توصیفی شامل
سنجش و روبرو شدن با حقایق مورد نیاز در انواع مختلف است. هدف عمده تحقیق توصیفی
توصیف حال کارها است. ویژگی اساسی این نوع تحقیق این است که محقق کنترلی بر روی
متغیرها ندارد. او می تواند فقط آنچه اتفاق افتاده است و آنچه در حال اتفاق افتادن
است را گزارش دهد. در تحقیق تحلیلی از حقایق و اطلاعات در دسترس استفاده می کند و
ان ها را تحلیل می کند تا یک ارزیابی اساسی را ایجاد کند.

3) تحقیق کمی و تحقیق
کیفی

تحقیق کمی کاربرد
دارد تا پدیده هایی که قابل اندازه گیری هستند را بررسی کند. بنابراین ان ها می
توانند در اصطلاح کمی بیان شوند. تحقیق کیفی مرتبط با پدیده های کیفی است. تحقیق
کیفی طراحی شده تا بفهمد که مردم چگونه احساس می کنند یا چه چیزی فکر می کنند
درباره ی موضوعات خاص. تحقیق کیفی اساس فهم در علومی است که هدفشان کشف موارد
اصولی یا رفتار انسانی است.

4)تحقیق ذهنی و تحقیق
تجربی

تحقیق ذهنی مرتبط است
با تعدادری ایده های انتزاعی و تئوری ها. این به طور کلی توسط فیلسوفان و متفکران
توسعه دهنده جنبه های جدید استفاده می شود تا انواع موجود را دوباره تغییر دهند.
تحقیق تجربی روی ازمایش یا مشاهده ان ها به تنهایی تکیه می کند. این ها براساس
داده ها نتیجه گیری می شود و توانایی تایید به وسیله مشاهده و آزمایش را دارد. این
می تواند تحقیق تجربی نامیده شود. در تحقیق تجربی محقق ابتدا یک فرضیه یا حدس را
برای نتایج احتمالی تنظیم می کند. او سپس در خارج کار می کند تا حقایق کافی برای
رد یا تایید فرضیه ها را به دست بیاورد.

مطالعات تجربی یک
پتانسیل بزرگی دارد تا به قیاس و نتیجه گیری منجر بشود. بنابراین تحقیق می تواند
تئوری ها و اصول را کشف کند تا به عمومیت دادن آن ها برسد. همان طور که تحقیق
براساس مشاهدات و رویدادهای تجربی است. این اطلاعات  فهم و ایجاد مهارت ها و توانایی های تصمیم را
بهبود می دهد.

انواع مختلف تحقیق
براساسی بررسی

براین اساس روش های
تحقیق ممکن است در روش های زیز طبقه بندی بشود 1)تحقیق تجربی 2)تحقیق توصیفی
3)تحقیق عملی 4)تحقیق میدانی 5)تحقیق ارزیابی 6) تحقیق کتابخانه ای

انواع دیگر تحقیق

ما هم چنین انواع دیگر تحقیق را براساس اهداف
تحقیق ، محیطی که در ان تحقیق انجام می شود و زمان مورد نیاز برای پایان تحقیق
داریم. از نقطه نظر زمانی ما می توانیم تحقیق را به عنوان تحقیق زمانی یا طولی در
نظر بگیریم/ براساس محیط تحقیق، تحقیق می تواند میدانی یا کتابخانه ای باشد. تحقیق
می تواند جهت دار یا تصمیم جهت داده شده باشد. در تحقیق جهت دارد محقق ازاد است تا
موضوعات را انتخاب کند. در تحقیق تصمیم جهت دار، محقق نمی تواند به راحتی یک تحقیق
را منطبق با میل خودش شروع کند. تحقیق عمیلیاتی یک مثال تحقیق تصمیم جهت دار است.
چون که این براساس کیفیت عملیات در نظر گرفته شده یک اندازه گیری مشخص می کند.

تمرین ها

روش های تحقیق

روش مطالعه موردی

معنی و مفهوم

روش تحقیق جامعه
تجربی ممکن است به طور گسترده به دو بخش آماری و مطالعه موردی تقسیم شود. روش
اماری براساس یک مقیاس بزرگ جمع اوری حقایق است در حالی که مطالعه موردی براساس
مطالعه قوی مقایسه ای موردهای کمتر است که گاهی اوقات به موردهای کوچک یا موردهای
خاص محدودمی شود. مطالعه موردی بیشتر بیشتر بررسی ماهیت طبیعت از طریق مشاهده یک
انسان است که از طریق تجربیات می تواند یاد گرفته شود. مطالعه جامع یک شخص یا یک
گروه مطالعه موردی نامیده می شود.

مطالعه موردی روشی
برای تحلیل زندگی یک واحد اجتماعی است. یک واحد اجتماعی مممکن است یک شخص باشد یا
یک خانواده یا یک نهاد یا یک سازمان یا حتی یک جامعه. مطالعه موردی یک روش جمع
اوری اطلاعات و تحلیل ان هاست. این یک مطالعه کیفی است. این یکی از بهترین تحقیقات
طراحی شده برای مطالعات اکتشافی است. از طریق مطالعه موردی یک شخص می تواند عوامل
و علت های یک پدیده مخصوص را بداند.

مطالعه مورردی یک
روش، یک تکنیک یا یک رویکرد بر واقعیت های جامعه و ایجاد داده های زمانی تعدادی از
واحدهای انتخاب شده است. این یک رده سازمان دهی داده های اجتماعی است تا ویژگی های
موضوع جامعه مطالعه شده را بررسی کند.

چگونه یک کیس استادی
انجام بدهیم؟

در روش کیس استادی،
محقق تلاش می کند تا بفهمد چگونه تجربیات در مراحل مختلف زندگی، افراد را تحت
تاثیر قرار می دهد. بنابراین داده های جمع اوری شده در جهت ترتیب زمانی است. انواع
مختلف تکنیک داده می تواند برای جمع اوری داده استفاده شود. مصاحبه ی عمقی یکی از
این تکنیک هاست. از مصاحبه شونده خاسته می شود تا زندگی اش را از گذشته تا حال
حاضر یا از حال حاضر تا گذشته بازگو کند و از این طریق جمع اوری اطلاعات صورت می گیرد.

در ادامه عواملی برای
مطالعه می اید 1) رابطه پاسخ دهنده با اعضای خانواده اش 2)عقیده، نگرش رفتار و
تطبیق با اعضای جامعه و علاقه مندی هایشان 3) تجربه پاسخ دهنده در مدرسه، گروه های
مذهبی، چرخه دوستان و علاقه مندی ها.

با استفلاده از این
تجربیات مهم و رویدادهای گذشته زندگی افراد، محقق می تواند الگوهای رفتاری حال
حاضر فرد را احیا کند و توسعه دهد. در کنار افراد، دوستان اجتماعی او ، معلم های
مدرسه ، اعضای خانواده و غیره می توانند مصاحبه شوند. روش مشاهده می تواند برای
مطالعه موردی استفاده شود. سندهایی مثل نامه ها و خاطرات روزانه از دیگر منابع جمع
اوری اطلاعات هستند. این ها مواردی هستند که مطالعه موردی یک شخص را برای محقق
ثابت می کند. بنابراین محقق عمده حقایق در دسترس را انتخاب می کند که فقط این
موارد وابسته و اصلی هستند. این موارد فرمول بندی، سازمان دهی و خلاصه می شود تا
اطلاعات و تلاش ها بررسی شود.

منابع مطالعه موردی

منابعی که از ان ها
برای جمع اوری داده ها در مطالعه موردی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

ویژگی های یک مطالعه موردی

مراحل مطاله موردی

مراحل زیر در مطلاعه
موردی دنبال می شود:

فروض مطالعه موردی

1)واحد انتخاب شده
تنها نماینده کل مطالعه است.

2) پدیده های کلی
پیچیدگی زیادی دارند. بنابراین تعداد کمی موارد در نظر گرفته شده برای مطلاعه کافی
و مفید هستند. یک مطالعه جامع واحد انتخاب شده ایجاد می شود.

3) پدیده های اجتماعی
تحت تاثیر فاکتور زمان است بنابراین تاریخ برای هر واحد مطالعه شده ضروری است.

4) همه انسان ها
اساسا فعال هستند. ان ها یک ماهیت کلی را تسهیم می کنند.

5) شرایط
اجتماعی  گرایش به تکرار دارند از یک زمان
به زمان دیگر با تغییرات حاشیه ای.

کاربردهای مطالعه
موردی

روش مطالعه موردی در
حال حاضر برای چندین نظام استفاده می شود و استفاده ان روز به روز گسترش می یابد.

تحقیق کاربردی

روش مطالعه موردی به
طور گسترده در جامعه شناسی استفاده می شود. این به عنوان یک تحقیق سیستماتیک در
جامعه شناسی در نظر گرفته شده است. این روش برای مطالعه جامعه گروه های مختلف
استفاده می شود. انسان شناسان از روش مطالعه موردی استفاده می کنند تا مشکلات
مرتبط را بررسی کنند. متخصصان مدیریت هم چنین برای راه حل یابی مشکلات مدیریتی شان
از این روش استفاده می کنند. این می تواند در فیزیک، کارگران اجتماعی، انسان
شناسی، روان شناسی و تعدادی زمینه های دیگر استفاده شود  ودانش موجود را گسترش دهد. روش مطلاعه موردی می
تواند استفاده شود نه فقط برای جمع اوری داده بلکه هم چنین برای عرضه ی دیگر روش
های تحقیقی.

مزیت های روش مطالعه
موردی( اهمیت روش مطالعه موردی)

1)مطالعه موردی به
دانش اضافه می کند، ایده تولید می کند و پیشنهادات و فرضیاتی درباره رفتار ارائه
می کند.

2) مطالعه موردی به
درستی از واحدهای تحت مطالعه محافظت می کند. این پیشنهادات چشم اندازی برای
راهنمایی تحقیقات اتی است.

3)مطالعه موردی
انعطاف پذیر است. ان ها می تواند در هر نوعی از تنظیمات اجتماعی نتیجه گیری شوند.

4) روش مطالعه موردی
براساس فرمول بندی و تست فرضیات مفید است.

5) این یک تکنیک خوب
برای بررسی کامل زمینه های جدید است هنگامی که نظری درباره طبقه بندی متغیرهایی که
نقش مهم را در موقعیت بازی می کند نداریم.

6) مطالعه موردی یک
ماهیت قوی دارد. این یک واحد را بطور کامل مطالعه می کند.

7) این یک کمک به
مطالعه مشکلات پیچیده است.

8) مطالعه موردی جامع
است.

9) مطالعه موردی یک
رویداد واقعی و یا شرایط را توصیف می کند.

10) روش مطالعه موردی
بهترین روش برای مطالعه جنبه های ذهنی و روانی است.

معایب ( یا محدودیت
های) روش مطالعه موردی:

روش پیمایش

تلفظ تحت الفظی
پیمایش، (بادید از بالا) یک یا چند چیز خاص از یک مکان بالا معنی می دهد.در علوم
طبعی پیمایش به اندازه گیری چیزها بر می گردد در حالی که در علوم اجتماعی بررسی
مشکلات جامعه را انجام می دهد. این یک تکنیک جمع اوری داده از طریق مشاهده،
مصاحبه، پرسشنامه، کتابخانه و غیره است. امروزه پیمایش فقط یک روش جمع اوری داده نیست.
این هم چنین تحلیل نتایج نیز می باشد.

مراحل پیمایش

شایستگی ها (یا مزیت های) روش پیمایش

محدودیت های روش
پیمایش

انواع پیمایش

تحقیق پیمایشی ممکن
است براساس موضوع مواد، زمینه مطالعه، هدف تکنیک و غیره طبقه بندی شود.براساس
موضوع مواد تحت مطالعه پیمایش می تواند تولید و تخصصی شود. پیمایش عمومی شامل
مطالعه تمام جامعه به صورت کلی است. یک پیمایش تخصصی شده مطالعه جنبه های مخصوص یک
جامعه است. بخش ها نیز می توانند تقسیم بندی شوند به عنوان 1) قوانین منظم یا حقوق
2) امار یا نمونه 3)اولیه یا ثانویه.

پیمایش منظم بعد از
یک وقفه منظم ایجاد می شود.برای هدف خاصی انجام می شود و برای همه توسعه داده می
شود. در سنجش اماری، کل جامعه مطالعه می شود. در پیمایش نمونه، فقط یک قسمتی از
جمعیت مطالعه می شود.. سنجش اولیه انجام شده به این دلیل است تا حقایق مرتبط را به
طور مستقیم به دست بیاوریم. پیمایش ثانویه بعد از پیمایش اولیه انجام می شود تا ان
را کامل کند. مطابق با زمینه مطالعه پیماش اجتماعی، پیمایش ارتباطی، سنجش تحصیلی و
غیره وجود دارد.

پیمایش اجتماعی

پیمایش اجتماعی یک
فرایند جمع اوری و تحلیل حقایق کمی درباره مشکلات جامعه، شرایط، ساختار و غیره
است. از یک گروه اجتماعی یا ارتباطی استفاده می کند تا محدودیت های جغرافیایی را
با یک دیدگاه درباره ی تغییرات بهتر گروه های اجتماعی و ارتباطی بیاورد.

اهداف پیمایش اجتماعی

روش تجربی

آزمایشی

آزمایش اساس تحقیقات علمی است. یک آزمایش براساس
فرضیه است. یک فرضیه محصول تفکر منطقی است. آزمایش ها انجام می شود تا فرضیه ها را
امتحان سپس رد یا تایید کند. تحقیق آزمایشی می تواند استفاده شود تا بر ماهیت و
رفتارهای گروه های اجتماعی و نهادها تمرکز کند. در علوم طبیعی همه چیزها بر اساس
ارمایش مطالعه می شود. در سال های اخیر ازمایش یک نقش مهمی  در جوامع اجتماعی مختلف ایفا می کند. ازمایشاتی
که در علوم اجتماعی انجام می شوند از ازمایشاتی که در علوم طبیعی انجام می شوند
متفاوتند. مطالعات ازمایشی فرض می کند که علت ها می توانند مسلم فرض شوند. مزیت و
معایبی که در تحقیق وجود دارد از شرایط و اثر گذاری ان ها ناشی می شود.

3 ویژگی اصلی تکنیک ازمایشگاهی شامل 1) جداسازی
عوامل 2) تکثیر ازمایش 3) اندازه گیری کمی نتایج

انواع روش های ازمایش

روش ازمایشگاهی تجربی

یک ازمایش ازمایشگاهی ممکن است به عنوان آنچه که
تحقیق موقعیت را با استخراج شرایط  ایجاد
می کند تعریف شود تا تعدادی از متغیرها را کنترل کند و دیگر متغیرها را دستکاری
کند.

به این دلیل، در این روش ازمایش، محقق شرایط را
در انچه که می خواهد مطالعه اش را از طریق دستکاری متغیرها ایجاد کند تعریف می
شود. در روش مدرن تحقیق اجتماعی، یک ازمایشگاه برای انجام این مهم طراحی شده است.
این به طور کلی به عنوان ازمایشگاه جامعه شناسی تعریف شده است. در این نوع
ازمایشگاه، ازمایشات به مشکلات اجتماعی مرتبط هستند که درحال پیشرفت مداومند. در
ازمایشگاه جامعه شناسی داده ها برای کسانی که تحقیق را انجام می دهند و دردسترس
هستند وجود دارد. کارکنان ازمون دیده ازمایشگاه کسانی هستند که دیگران را در روش
تحقیق تربیت می کنند. هم چنین جامعه شناسان متنوعی در ازمایشگاه وجود دارند که با
محقق پروژه همکاری می کنند.

اهداف ازمایش

تفاوت در متدهای آزمایشی

پیمایش و ازمایش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

تخفیف ترجمه بگیرید

نمونه های ترجمه انجام شده

مقایسه سطوح ترجمه

.

.

آدرس دفاتر و شعبات مرکزی:

میدان انقلاب-ابتدای کارگر شمالی- تقاطع نصرت-پلاک 1519-طبقه سوم . واحد 10 -خدمات ترجمه

انقلاب –خیابان انقلاب –روبروی درب اصلی دانشگاه تهران-خیابان فخر رازی-پلاک 22 تهرانسر- بلوار لاله-خیابان قباد- پاساژ گلستان-طبقه اول

44808581 -021 جنت آباد

66974562 -021 بلوار کشاورز

66924136 – 021 میدان انقلاب

09108681199      [email protected]

 

چگونه تحقیقات کاربردی در روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد

تحقیقات کاربردی به تحقیق و تحقیق علمی مربوط می شود که به دنبال حل مشکلات عملی است. این نوع تحقیق نقش مهمی در حل مسائل روزمره ای دارد که اغلب بر زندگی، کار، سلامت و رفاه عمومی تأثیر می گذارد. تحقیقات کاربردی برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات روزمره، درمان بیماری، و توسعه فن آوری های نوین استفاده می شود.

انواع مختلفی از روانشناسان وجود دارد که تحقیقات کاربردی انجام می دهند. برای مثال، روانشناسانی که در فاکتورهای انسانی یا زمینه های صنعتی / سازمانی کار می کنند اغلب این نوع تحقیق را انجام می دهند.

چند نمونه از تحقیقات کاربردی در زمینه روانشناسی عبارتند از:

همانطور که ممکن است متوجه شوید، تمام این نمونه ها موضوعاتی را کشف می کنند که مسائل دنیای واقعی را حل می کنند. این کاربرد فوری و عملی یافته ها، این است که تحقیقات کاربردی متمایز از تحقیقات بنیادی ، که به جای نگرانی های نظری متمرکز است.

تحقیق کاربردی

تحقیقات پایه تمایل دارد تا بیشتر بر روی موضوعات “تصویر بزرگ” تمرکز کند، مانند افزایش دانش علمی در مورد یک موضوع خاص. تحقیقات کاربردی به دنبال حل مشکالت خاصی است که مردم را در اینجا و اکنون تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال، یک روانشناس اجتماعی که تحقیقات پایه در مورد خشونت را انجام می دهد، ممکن است در مورد چگونگی تاثیر عوامل مختلف در خشونت به طور کلی کمک کند.

یک روانشناس انجام تحقیقات کاربردی می تواند به سوال از اینکه چه نوع برنامه هایی برای کاهش خشونت در محیط های مدرسه اجرا می شود، حل می شود.

با این حال، محققان همچنین معتقدند تحقیقات اولیه و تحقیقات کاربردی در حقیقت نزدیک به یکدیگر هستند. تحقیقات پایه اغلب تحقیقات کاربردی را اعلام می کنند و تحقیقات کاربردی اغلب به پژوهشگران پایه ای نظریه های خود را تسری می دهند. همانطور که در مثال بالا دیده می شود، اطلاعاتی که از تحقیقات اساسی یاد گرفته می شود، اغلب مبانی تحقیق کاربردی را تشکیل می دهد.

تحقیقات کاربردی معمولا با شناسایی یک مشکل که در دنیای واقعی وجود دارد شروع می شود. سپس روانشناسان کاربردی به منظور شناسایی یک راه حل تحقیق می کنند. نوع تحقیق که استفاده می شود می تواند بستگی به عوامل متعددی داشته باشد شامل ویژگی های منحصر به فرد وضعیت و نوع روانشناسان مشکل در حال تلاش برای حل. محققان ممکن است از مشاهدات طبیعت گرایانه استفاده کنند تا مشکلی را که در محیط دنیای واقعی اتفاق می افتد مشاهده کند. آنها ممکن است آزمایشاتی برای کمک به تعیین این که چرا این مشکل رخ می دهد و همچنین کشف راه حل های مختلف که ممکن است آن را حل کند، انجام دهد.

همانند سایر انواع تحقیق، هنگام انجام تحقیقات کاربردی در روانشناسی، چالش ها بوجود می آیند.

برخی از مشکلات بالقوه که ممکن است محققان هنگام انجام این نوع تحقیقات با آن روبرو شوند عبارتند از:

چالش های اخلاقی محققان ممکن است هنگام انجام تحقیقات کاربردی در محدوده طبیعی، نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و رضایت آگاهانه را بیابند. در برخی موارد، مانند مطالعات محل کار توسط روانشناسان صنعتی-سازمانی، شرکت کنندگان ممکن است احساس فشار و یا حتی به مشارکت به عنوان شرط اشتغال خود را مجبور کنند.

مشکل با اعتبار از آنجا که تحقیقات کاربردی اغلب در زمینه انجام می شود، محققان می توانند برای کنترل کامل بر تمام متغیرها دشوار باشد .

متغیرهای بیرونی همچنین می توانند نفوذ ظریفانه ای داشته باشند که ممکن است آزمایشی ها حتی بر روی نتایج تأثیری نداشته باشند. در بسیاری از موارد، محققان مجبور به تعادل بین اعتبار اکولوژیکی مطالعه (که معمولا در تحقیقات کاربردی بسیار زیاد است) و اعتبار داخلی مطالعه است.

از آنجاییکه تحقیقات کاربردی بر نتایج تحقیق علمی و استفاده از آن به طور مستقیم در شرایط دنیای واقعی تمرکز می کنند، کسانی که در این تحقیق کار می کنند بیشتر به اعتبار بیرونی کارشان اهمیت می دهند.

اعتبار خارجی به این معنی است که یافته های علمی را می توان به دیگر جمعیت ها تعمیم داد. محققان فقط نمی خواهند بدانند که آیا نتایج آزمایشات خود را به شرکت کنندگان در مطالعات خود اعمال می کنند. آنها می خواهند این نتایج را برای جمعیت های بزرگتر خارج از آزمایشگاه نیز اعمال کنند.

“از آنجایی که تحقیقات کاربردی در مورد مسائل واقع بینانه مورد بررسی قرار می گیرند، محققان کاربردی اغلب با اعتبار خارجی مطالعات خود نگران هستند؛ به این معنی که آنها تلاش می کنند رفتارهایی را که می توانند در شرایط واقعی زندگی کنند، مشاهده کنند”، توضیح می دهد Dawn M. McBride در فرآیند تحقیق در روانشناسی

“این مهم است زیرا این محققان می خواهند توانایی استفاده از نتایج خود را به یک مشکل که در مورد افرادی که در مطالعه خود شرکت نمی کنند (و همچنین به کسانی که در مطالعه مشاهده شده است. اعتبار خارجی نیز در نظر گرفته شده در تحقیقات پایه اما در بعضی موارد ممکن است کمتر اهمیت داشته باشد که در تحقیقات کاربردی باشد. ”

چند نمونه از چگونگی استفاده از تحقیقات برای حل مسائل دنیای واقعی چیست؟

تحقیقات کاربردی یک ابزار مهم در فرایند درک ذهن و رفتار انسانی است. با تشکر از این نوع تحقیق، روانشناسان قادر به بررسی مسائل مربوط به زندگی روزمره مردم هستند. در حالی که این نوع تحقیق به طور خاص به مسائل مربوط به دنیای واقعی اهمیت می دهد، همچنین به پایه دانش ما در مورد نحوه فکر کردن و رفتار مردم کمک می کند.

> منابع:

> بروکس، جی کینگ، N. تحقیقات کیفی کاربردی در روانشناسی. لندن: Palgrave؛ 2017

> گودوین، CJ تحقیقات در روش های روانشناسی و طراحی. نیویورک: جان ویلی و پسران؛ 2017

> McBride، DM. فرایند تحقیق در روانشناسی. لس آنجلس: SAGE انتشارات؛ 2013


© 2020 fa.reoveme.com

کلید واژه ها:
مدیریت مراکز پژوهشی کارشناس اثر بخشی وظایف مدیریت تحقیق و پژوهش پژوهشگر تحقیق توسعه ای تحقیق کاربردی تحقیق بنیادی

تحقیق عملی بیش از تحقیق تئوریکی، کاربردی است و بیشتر به سمت حل مساله جهت گیری دارد تا افزایش دانش برای آن منظور راه در واقع، برخی از محققان علمی می گویند تنها هدف قابل شناسایی از خواست مردم برای مشارکت در مطالعه تحقیق این است که نتایج مستقیما برای بهبود زندگی کسانی که مورد مطالعه قرار می گیرند، به کار برده شود. تحقیق ارزیابی بر ارزیابی کارآیی برنامه ای خاص یا روش انجام کار در حل مساله ای خاص متمرکز می شود. تحقیق ارزیابی، عمدتا در آموزش استفاده می شود که محققان کارآیی مدل های مختلف آموزش را مقایسه می کنند. تحقیق ارزیابی در دیگر علوم اجتماعی کمتر عمومیت دارد اما به عنوان یک روش تحقیق کاربردی، توجه زیادی را به خود جذب کرده است.

نقش محقق در تحقیق عملی و ارزیابی آن است که برای حل مسائل با مشارکت کنندگان تحقیق، همکاری نماید. با این روشهای خاص، مستمعین نامزد برای نتایج تحقیق، خود مشارکت کنندگان هستند.

در مقایسه با دیگر روشهای تحقیق کیفی که بحث شد، در این روش، تمرکز بر خروجی – که حل یک مساله یا ارزیابی یک برنامه است- می باشد تا مفهوم.

تحقیق کاربردی در جامعه محلی یا سازمانی که کانون مطالعه است، انجام می شود. محققان با مشارکت کنندگان در میدان تعامل برقرار می کنند و تا جایی که ممکن است در فرآیندها و تجارب مشارکت کنندگان درگیر می شوند.

تحقیق کاربردی

دیدگاه مسدود است.

شهرسازی (برنامه ریزی شهری و منطقه ای، طراحی شهری، مدیریت شهری) و معماری (منظر و مدیریت پروژه) از جمله رشته های دانشگاهی غیرقابل تفکیک هستند که موفقیت شان نیازمند حرکت همزمان در حوزه های نظر و عمل است. اگر این را بپذیریم که دستگاه های متولی مدیریت شهری غالبا در حوزه عمل (Act) فعالیت دارند پس به اتاق اندیشه ای نیاز دارند که بر اساس دانش پایه (KB) و نظریات روزآمد (BE) تصمیم سازی کرده و قدرت انتخاب را در اختیار تصمیم گیران و ذینفعان (3P) قرار دهد. نام این اتاق فکر مهندسان مشاور شهرسازی و معماری است که اعتلای جایگاه آن به معنای ارتقای کیفیت شهرنشینی خواهد بود.

برای مشاوره درباره طرح ها و پروژه ها و یا پیگیری تقاضای استخدام روزهای کاری از 8 تا 16 پاسخگوی شما هستیم: 

تلفن: 38514770-051

ایمیل: [email protected]

آدرس: مشهد، خیابان رازی، بین رازی 3 و سه راه همت، پلاک 81، واحد 4

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

 

تحقیق کاربردی
تحقیق کاربردی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *