تست مخاط کرونا

تست مخاط کرونا
تست مخاط کرونا

آزمایش ابتلا به این بیماری

چه کسی باید آزمایش کووید 19 بدهد؟

کسانی که علائم بیماری کووید 19 را دارند، باید بر اساس قوانین و مقررات بهداشتی محلی، مورد آزمایش قرار گیرند.

به علاوه، حتی با وجود نداشتن هیچ نشانه ای از بیماری، ممکن است نیاز به تست کووید 19 داشته باشید اگر:

برای تشخیص ابتلا به ویروس کووید 19 چه نوع آزمایشی استفاده می شود؟

تست مخاط کرونا

با دو آزمایش می توان تشخیص داد که آیا شما در حال حاضر مبتلا به کووید 19 هستید یا نه؟

اگر حق انتخاب دارید، آزمایش RT-PCR را انتخاب کنید زیرا نتیجه ی دقیق تری به شما می دهد. 

در برخی از کشورها تست آنتی بادی نیز در دسترس است. این تست به شما می گوید که آیا شما در گذشته به کووید 19 مبتلا شده اید یا خیر؟ بنابراین از این تست برای ارزیابی اینکه آیا در حال حاضر به این ویروس مبتلا هستید، نباید استفاده شود. تست آنتی بادی پروتئین ویژه ای که در زمان ابتلا به ویروسی مانند کووید 19 در گذشته، در خون شما تولید شده است را، نشان می دهد.

در حالی که آنتی بادی ها به طور معمول شما را از ابتلای مجدد به همان عفونت محافظت می کنند، هنوز اطلاعات کافی برای تشخیص اینکه آنتی بادی های کووید 19 ممکن است به چه میزان شما را از ابتلای مجدد به بیماری محافظت کنند، وجود ندارد.  هم چنین آزمایش آنتی بادیها اینکه آیا شما ناقل بیماری کووید 19 هستید یا خیر را تأیید نمی کنند، بنابر این بسیار حائز اهمیت است که با ماندن در خانه، حفظ   فاصله ی اجتماعی از دیگران، استفاده از ماسک و قرنطینه کردن خود در صورت بروز علائم، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

آزمایش چگونه انجام می شود؟ آیا این آزمایش دردناک است؟

برای آزمایشهای RT-PCR و آنتی ژن ، پزشک ، پرستار یا تکنسین آزمایشگاهی یک چوب نازک و انعطاف پذیر را که نوک آن پنبه دارد ( سواب) در بینی شما قرار می دهد تا نمونه کافی از مخاط بینی شما جمع شود. سواب قبل از اینکه برای خروج از بینی به آرامی چرخانده شود، برای چند ثانیه داخل بینی نگه داشته می شود سپس داخل یک لوله ی آزمایش در بسته قرار داده می شود تا برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال شود. ممکن است برای جمع آوری مخاط کافی برای آزمایش بیش از یک سواب، برای نمونه گیری از دو سوراخ بینی لازم باشد. گاهی اوقات این مسأله می تواند ناراحت کننده باشد اما بیش از اندازه دردناک نیست.

برای آزمایش آنتی بادی، نمونه ی خون لازم است. 

ارائه ی نتیجه ی آزمایش چقدر زمان می برد؟

زمان ارائه ی نتیجه ی آزمایش، به نوع آزمایش استفاده شده بستگی دارد. برخی از مراکز آزمایش و کلینیک ها تست های آنتی ژن را ارائه می دهند که بدین معنی است که نتیجه ی آزمایش شما در طول یک ساعت یا در همان روزی که آزمایش داده اید،  مشخص می شود. برخی دیگر از مراکز از تست های RT-PCR استفاده می کنند که ممکن است لازم باشد که نمونه های آزمایشگاهی به یک آزمایشگاه خارجی برای تجزیه و تحلیل ارسال شوند. در این صورت، نتیجه ی آزمایش شما ممکن است برای چند روز در دسترس شما نباشند. صرف نظر از نوع آزمایش استفاده شده، شما باید تا زمانی که منتظر ارائه ی نتیجه ی آزمایشتان هستید، خودتان را قرنطینه کنید. 

در صورت مثبت بودن نتیجه ی آزمایش، چه باید بکنیم ؟

نتیجه ی آزمایش مثبت به این معنی است که شما به احتمال زیاد اکنون مبتلا به کووید 19 هستید و باید خودتان را قرنطینه کنید: در خانه بمانید، خودتان را از دیگران جدا کنید و اقدامات احتیاطی شامل استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و حفظ فاصله ی اجتماعی را برای کاهش خطر گسترش ویروس، انجام دهید. اگر علائم بیماری بدتر شد، باید با مراکز ارائه ی خدمات بهداشتی محلی خود از طریق تلفن تماس بگیرید.

هر زمان که تمامی علائم بیماری برطرف شد و دوره ی قرنطینه را طبق راهنمای مراکز ارائه ی خدمات بهداشتی خود، به اتمام رساندید، دیگر نیازی به آزمایش مجدد نیست.

اگر در خانه ای با سایر اعضای خانواده زندگی می کنید، بسیار مهم است که اعضای خانواده ی شما نیز اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطر سرایت بیماری و گسترش بیشتر ویروس انجام دهند. همه ی اعضای خانواده که علائم بیماری کووید 19 را دارند، باید مورد آزمایش قرار گیرند و خودشان را تا زمانی که علائم بیماری برطرف نشده است، قرنطینه کنند.

در صورت منفی بودن نتیجه ی آزمایش، چه باید بکنیم ؟

یک نتیجه ی آزمایش منفی به احتمال زیاد به این معنی است که شما کووید 19 ندارید. شما همچنان باید به رعایت بهداشت دست، حفظ فاصله ی اجتماعی و استفاده از ماسک ادامه دهید. این امر به ویژه اگر علائم بیماری در بدن شما بروز کرده، بسیار مهم است، زیرا ممکن است که شما به این ویروس مبتلا شده باشید اما آزمایش آن را تشخیص نداده باشد. اگر معتقدید که علی رغم نتیجه ی منفی آزمایش در حقیقت به این ویروس مبتلا شده اید، با مرکز ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی خودتان برای انجام مجدد آزمایش، صحبت کنید. 

آیا اگر که تست کووید 19 کسی منفی باشد، ممکن است که این تست برای او در آینده مثبت شود؟

بله، یا به این دلیل که آزمایش نتوانسته وجود ویروس را نشان دهد یا اینکه بعد از انجام تست به این ویروس مبتلا شده اید.

آیا ممکن است نتیجه ی آزمایش فردی اشتباهاً مثبت باشد؟

به ندرت پیش می آید که نتیجه ی تست تشخیصی فردی از تست RT-PCR و تست آنتی ژن مثبت کاذب باشد. در صورت مثبت بودن آزمایش، بسیار حیاتی است که خودتان را قرنطینه کنید تا از عدم انتقال ویروس به سایر افراد اطمینان حاصل کنید.

برای انجام آزمایش کووید 19 باید به کجا مراجعه کنید؟

در بیشتر کشورها مراکز آزمایش کووید 19 وجود دارد تا تشخیص آن برای افراد آسان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امکانات آزمایشگاهی در منطقه خود، با برد بهداشت انجمن کشوری منطقه ی خود یا مراکز بهداشت دولتی تماس حاصل نمایید.

آیا در حال حاضر در دنیا کمبود امکانات آزمایشی وجود دارد؟

با توجه به گسترش همه گیر کووید 19 در جهان، امکانات و تجهیزات لازم برای انجام آزمایش RT-PCR با کمبود مواجه شده است. به همین دلیل، مقامات محلی ممکن است افرادی که نیاز به دسترسی به آزمایش دارند را اولویت بندی کنند.

هزینه آزمایش کووید 19 چقدر است؟

این هزینه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. پزشک یا کلینیک محلی شما می تواند اطلاعات دقیق تری در مورد هزینه آزمایش کووید 19 در منطقه به شما ارائه نماید.

آیا آزمایش کودکان مانند آزمایش بزرگسالان است؟

تفاوتی بین آزمایش تشخیصی کووید 19 که برای بزرگسالان و کودکان استفاده می شود، وجود ندارد.  

آیا این آزمایش عوارض جانبی دارد؟هیچ مدرکی دال بر وجود عوارض جانبی آزمایش تشخیصی کووید 19 وجود ندارد.

© 2020 Aga Khan Foundation, an agency of the Aga Khan Development Network. All rights reserved.

Terms & Conditions • Privacy Policy


Fact sheetDownloads-icon

مدتی است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده جهان شده و زندگی تمام مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. مطمئن ترین راه تشخیص ویروس کووید-۱۹ آزمایش کرونا است. افراد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا مثل تب، سرفه، خستگی و کوفتگی بدن، تنگی نفس و همچنین از دست دادن حس بویایی و چشایی یا تماس با فرد بیمار نیاز به تست کرونا دارند. همچنین کسانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند ملزم به انجام این آزمایش هستند. شما می توانید آزمایش کرونا را در آزمایشگاه انجام دهید و یا همچنین بدون مراجعه حضوری در منزل یا محل کارتان تست کرونا دهید.

آزمایش کرونا به دو صورت تست PCR و آزمایش آنتی بادی انجام می شود که می توانید یکی از آن ها یا هردو را باهم درخواست دهید.

آزمایشگاه عاطفه ضمن معرفی این دو آزمایش، آماده ارائه خدمات و پرستاری از عزیزان می باشد.

آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که در حال حاضر انجام می شود. آزمایش پی سی آر نشان می دهد که در حال حاضر ویروس در بدن شما فعال هست یا نه؟ که در صورت مثبت بودن تست، فرد باید قرنطینه شود و کمترین میزان تماس با دیگران را داشته باشد. در تست PCR از مخاط حلق یا بینی نمونه گیری می شود و ظرف یک تا چند روز نتیجه تست مشخص خواهد شد.

توجه داشته باشید اگر با فرد بیمار ملاقات کردید بلافاصله پس از آن نسبت به انجام تست کرونا اقدام نکنید زیرا احتمال خطا بسیار زیاد خواهد بود. بهتر است چند روز تا یک هفته صبر کرده و سپس آزمایش دهید و در این مدت تماس خود با دیگران را محدود کنید.

تست مخاط کرونا

پزشک از یک گوش پاک کن استریل شده برای نمونه گیری مخاط از حلق یا بینی استفاده می کند. در صورتی که آزمایش در منزل یا محل کار انجام شود نمونه تست شده را در ظرف استریل شده می گذارد. گوش پاک کن باید ظرف مدت ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد و طی این مدت در دمای مخصوص نگهداری شود تا ویروس ها زنده بمانند. سپس تکنسین آزمایشگاه وجود ویروس را به وسیله دستگاه های مخصوص بررسی خواهد کرد.

علائم و نشانه های کووید-۱۹ در همه افراد یکسان نیست. سیستم ایمنی بدن و سابقه بیماری های زمینه ای از مهمترین عواملی هستند که باعث می شوند، ویروس کرونا در افراد مختلف به طور گوناگون ظاهر شود. بعضی از افراد علائم ندارند. در بعضی دیگر نشانه هایی مثل علائم سرما خوردگی دیده می شود. عده ای از مردم هم نشانه هایی مثل تنگی نفس، خستگی و کوفتگی بدن و … را تجربه می کنند. نکته مهم این است که بدن همه آن ها آنتی بادی می سازد زیرا بدن در مقابل عوامل خارجی مانند ویروس و میکروب واکنش های مختلفی نشان می دهد یکی از آن ها تولید آنتی بادی در خون می باشد که این آنتی بادی ها در تمام خون و بافت های بدن وجود دارد. البته اگر فرد برای مدت کوتاهی به ویروس آلوده شده باشد ممکن است نتیجه منفی باشد.

آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی با نمونه گیری از خون انجام می شود. حداقل ۲۱ روز پس از اولین علائم نمونه خون گرفته می شود یعنی پس از بهبودی کامل فرد مبتلا به ویروس کرونا. افرادی که مایلند بدانند قبلا دچار ویروس شده اند یا خیر می توانند آزمایش آنتی بادی بدهند. انجام این آزمایش به دولت ها کمک بزرگی خواهد کرد زیرا آنها متوجه می شوند چند درصد از مردم مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده اند و برنامه ریزی لازم برای مواجهه با روزهای پیش رو را خواهند کرد.

این آزمایش وجود ویروس را در حال حاضر در بدن مشخص نمی کند بلکه با انجام آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی متوجه خواهید شد که قبلا به این ویروس مبتلا شده اید یا نه؟ در صورت داشتن علائم کرونا یا سرماخوردگی و اطلاع از وضعیت کنونی خود در مقابل ویروس کرونا باید آزمایش کرونا یا همان تست PCR بدهید.

همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده اند می توانند پس از بهبودی کامل نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند تا بتوانند در صورت لزوم پلاسمای خون خود را اهدا کنند. همچنین افرادی که هیچ گونه علائم ویروس کرونا نداشته اند هم می توانند با انجام این آزمایش متوجه شوند قبلا به این ویروس متبلا شده اند یا نه؟

بهترین زمان حدود سه الی چهار هفته پس از نشانه های اولیه بیماریست، در واقع پس از بهبودی کامل ویروس کرونا. مدت زمان جوابدهی آزمایش ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

معمولا آزمایش کرونا از دقت بالایی برخوردار است اما با این حال ممکن است در مواقعی به علت های مختلف خطا داشته باشد.

در صورت داشتن نشانه های ویروس کرونا حتما برای تست کرونا در منزل اقدام کنید.


دیدگاه ها بسته شده است

آدرس دفتر مرکزی: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان اعتمادیان شرقی، پلاک 30 ، طبقه 3،  واحد7

تلفن:

021-44960071
021-44960072
021-44977981
021-44033849
021-44033850
021-44059651

شماره تماس فوری و پشتیبانی 24 ساعته :
(صرفا جهت شرایط اضطراری)
53 88 236 0912

مرکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل عاطفه با بیش از 20 سال سابقه و کارنامه‌ای درخشان از رضایتمندی مشتری آماده عقد قرارداد و ارائه کلیه خدمات مراقبتی و نگهداری از سالمند، کودک و بیمار در منزل در سر تا سر ایران عزیز می‌باشد.

 

***عشق به سالمندان و کودکان در قلب ما جاریست.***

احتمالا اخیرا اخبار زیادی درمورد تست ویروس کرونا به گوشتان خورده است. اگر فکر می­کنید به بیماری ۲۰۱۹ ویروس کرونا (کووید-۱۹) مبتلا شده ­اید، برای بررسی احتمال ابتلا به تست آنلاین کرونا درمانکده سر بزنید. برای تشخیص قطعی کرونا در تهران هم می توانید اینجا درخواست آزمایش در محل بدهید.

در ادامه اطلاعاتی درمورد انواع و مراحل تست های تشخیصی کرونا آمده است./ک

گ۱چ۴۲

پ۰گ۵ج.

دو نوع تست مختلف وجود دارد: تست تشخیص عفونی و تست آنتی بادی

تست مخاط کرونا

وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­ دهد و باید مراحل قرنطینه یا قرنطینه خانگی را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR یا پی سی آر که مواد ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی ژن که پروتئین­ های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند. برای انجام آزمایش PCT در محل، کلیک کنید.

تست سرولوژی یا آنتی بادی کرونا به دنبال پادتن ­هایی می­ گردد که توسط سیستم ایمنی در واکنش به عامل تهدید، مانند نوع خاصی از ویروس، تولید می­ شود. آنتی بادی به دفع عفونت کمک می­ کند، چند روز یا چند هفته بعد از بروز عفونت ساخته می­ شود و تا چند هفته بعد از بهبود در بدن باقی می­ ماند. به همین دلیل، نباید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده کرد. محققان در حال حاضر نمی ­دانند حضور آنتی بادی به معنی مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر. درمانکده آزمایش آنتی بادی در محل را برای شما انجام می دهد.

بزاق (تعداد کمی از تست ­ها)

بسیاری از شرکت­ ها و آزمایشگاه ­ها براساس تعیین مواد ژنتیک ویروس در نمونه­ حلق یا بینی بیمار آزمایش­ هایی برای تشخیص کووید-۱۹ ایجاد کرده اند. مراحل عادی در این نوع تست تشخیص عفونی ویروس کرونا عبارتند از:

معمولا از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می ­کند برای تشخیص کووید-۱۹ یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می شود. اما هیچ تستی همیشه ۱۰۰% دقیق نیست. موارد زیر روی میزان صحت تست تاثیر می­ گذارد:

سلام من ۱۴ روز قبل آزمایش پی سی آر دادم و جواب مثبت بود ۱۴ روز در قرنطینه بودم و استراحت کردم از روز پنجم به بعد حالم خوب بود ولی در قرنطینه موندم الان کدوم آزمایش رو انجام بدم تا معلوم بشه کرونا ندارم و میتونم از قرنطینه خارج بشم .
با تشکر

سلام
وقت بخیر
اگر ۱۴ روز قرنطینه رو پشت سر گذاشتید و بعدش سه روز متوالی تب یا علائم تنفسی نداشتید می تونید از قرنطینه خارج باشید یا دوتا تست pcr منفی به فاصله ۲۴ ساعت داشته باشید.

سلام من حس بویایی و چشاییم رفت بعدش سر درد و چشم درد و بعد چند روز یکم سینه درد و تنگی نفس که با سرفه همراه بود بعد از ۱۴ رو قرنطینه تست دادم جواب igm 1.1 و جواب igg 1.2 بود میشه راهنمایی بفرمایید.ممنون

سلام
وقت بخیر
تست انتی بادی نشون میده شما یه ایمنی سطح پایینی به بیماری پیدا کردید ولی همچنان باید پروتکول های بهداشتی رو رعایت کنید.
اگر ۱۴ روز قرنطینه رو پشت سر گذاشتیدو سه روز متوالی بت و علائم تنفسی ندارید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام.روزتون بخیر.
ببخشید من الان ۲روز هست که سرگیجه شدید دارم و گاهی اوقات استفراغ میکنم.هیچ علامت دیگه ای هم ندارم.
اینها میتونه نشانه کرونا باشه؟
آزمایش خون بدم چیزی مشخص میشه؟؟؟
ممنون میشم اگر پاسخ بدید

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید. بهتر از تست انتی بادیه.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:http://bit.ly/med-faq2
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:http://bit.ly/med_faq

سلام بعد ۳ روز سرماخوردگی و بهبودی، ۵ روزی هست حس بویایی و چشایی ندارم و کمی حس چشاییم نسبت به دو روز اول برگشته و بعضی وقتا سردرد دارم بدون مشکل دیگری. نیاز به ازمایش کرونا هست؟

سلام
وقت بخیر
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتید؟
علائمی که گفتید احتمال زیاد می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید ولی واجب نیست.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:http://bit.ly/med-faq2
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:http://bit.ly/med_faq

سلام وقت بخیر
اگه تست pcr و پادتن و اسکن سینه همه منفی باشه(پادتن یک هفته قبل از بقیه تستها و با شروع تنگی نفس گرفته شده) باز هم احتمال ابتلا به کرونا هست؟

سلام
در صورتی که علائم داشته باشید، اگر همه ی اینها هم منفی باشن، رد کننده ی کرونا نیستن.

سلام من مادرم کرونا گرفته و من با وجود اینکه فضا خونه آلوده است و ١۶ روز هم گذشته
کرونا نگرفتم و هیچ علامتی ندارم حالم خوبه و
ممکنه من ناقل باشم

سلام
وقت بخیر
چون با فرد کرونا مثبت برخورد داشتید، امکان ناقل بودنتون هست و ایشون باید قرنطینه باشن.
شما هم به مدت دوهفته بعد از آخرین تماستون با ایشون در منزل باشید و روزانه از نظر تب(۳۷.۵ و بیشتر) بررسی بشید.

سلام،من قبلا سابقه ی مشکل ریوی داشتم،خس خس و سرفه داشتم که با دارو خیلی بهتر شدم و تقریبا دیگه علائمی نداشتم،ولی چند روزه که دوباره اوایل صبح خیلی سرفه میکنم و به خاطر سرفه از خواب میپرم و صدای خس خس رو خودم میشنوم،احتمال داره که کرونا گرفته باشم؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ولی قطعی نمیشه گفت.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتین؟
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر ۳۵ ساله هستم حدود ۳ روز است سردردهای شدید دارم به حدی که باعث تهوع میشود و وقتی از جایم بر میخیزم سر گیجه دارم و فشارم ۹ است و مزه دهانم تلخ است ایا احتمال کرونا است؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام من حس بویایی و چشاییم رفت بعدش سر درد و چشم درد و بعد چند روز یکم سینه درد و تنگی نفس که با سرفه همراه بود بعد از ۱۴ رو قرنطینه تست دادم جواب igm 1.1 و جواب igg 1.2 بود میشه راهنمایی بفرمایید

سلام
وقت بخیر
آزمایش آنتی بادی شما مثبته و به این معنیه که بدن شما فعلا به یه ایمنی نسبی در برابر کرونا رسیده ولی باز هم بطور قطع نمیشه گفت.
اگر بعد ۱۴ روز قرنطینه، سه روز متوالی تب یا علائم تنفسی ندارید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام
وقت بخیر
همسرم چهارشنبه هفته پیش تست کرونا دادن pcr
و تو ازمایش گزینه screening/first line نتیجه detected شده
ولی گزینه confirmatory/second line چیزی تیک نخورده
ممنون میشم تفاوت این دو رو بفرمایید و اینکه ایشون حتما مبتلا هستن؟

سلام
تست در نهایت مثبت نشده.ولی تست منفی رد کننده ی قطعی ابتلا به کرونا نیست.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتین؟
اگر علائمی ندارین تا ۱۰ روز و اگر علامت دار شدین تا ۱۴ روز قرنطینه بمونید.

با سلام بنده الان سه روز هست که حس بویایی رو از دست دادمو هیچ علامت دیگری تا کنون ندارم و آزمایش pcr دو روز پیش دادم امروز زنگ زدند که آزمایشت باید تکرار بشه به نظر شما حالم از این بدتر میشه اگه حال تست مثبت باشه

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه.
جهت آزمایش مجدد مراجعه کنید.
معمولا اوج علائم طی روزای سه و چهاره ولی قعی نمیشه گفت که بعد اون بدترش نمیشه.
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر.آزمایش پی سی آر برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان،هم انجام میشود؟آیا نتیجه به طور قطع از وجود این ویروس خبر میدهد؟چون همسر من هیچ زگیلی روی سطح پوست نداره جز خارش

سلام
وقت بخیر
آزمایش pcr می تونه برای ویروس های مختلفی انجام بشه و اون ویروس رو شناسایی کنه.
ولی هیچ وقت قطعیت صد در صد ندارد.

تست مخاط کرونا

سلام من هیچ علائمی مثل تب و تنگی نفس و سرفه خشک ندارم… ولی آب ریزش بینی و تست PCR مثبت دارم ، آیا قطعا کرونا دارم؟

سلام
وقت بخیر
با توجه بعه علائمی که گفتید و تست مثبت pcrT می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.

شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام
وقت بخیر من با کسی که کرونا داشته در ارتباط بودم اما هیچ علائمی ندارم نه تب نه سردرد نه سرفه
فقط گاهی احساس میکنم که قفسه سینه ام درد میکنه
باید چکار کنم،احتیاج هست به جای مراجعه کنم و آزمایش بدم وباید چند روز در قرنطینه باشم؟

سلام
وقت شما هم بخیر
ترجیحا تا ۱۴ روز بعد آخرین تماستون با ایشون، حتی اگر علائمی هم ندارید، در منزل باشید و روزانه از نظر تب(بالای ۳۷.۵ درجه) و علائم تنفسی بررسی بشید.
و این که چون احساس درد قفسه سینه از علائم مهمه، بهتره به مرکز درمانی مراجعه کنید تا هم معاینه بشید هم اکسیژن خونتون اندازه گیری بشه.

سلام
آیا ممکن کرونا داشته باشیم ولی با آزمایش خون معلوم نشه

سلام
وقت بخیر
بله
دقت تست آنتی بادی زیاد بالا نیست و ترجیحا اگر مشکوک هستید بهتره تست pcr انجام بشه.

سلام من جراحی دندون کردم ۱ هفته انتی بیوتیک میخوردم .
خیلی مراعات واسه کرونا میکنم چون یک بار مبتلا شدم شدید . ۳ ماه پیش تقریبا .
الان همش ببحالم و لرز دارم گاهی اوقات تست پی سی ار هم دادم منفی بوده .
ولی واقعیت ذهنمو درگیر کرده . ممکنه کرونا باشه؟؟

سلام
وقت بخیر
با توجه به مراجعه به دندان پزشکی و ضعف و بیحالی که دارید ممکنه کرونا باشه. و چون سه ماه باز ابتلای قبلی گذشته، امکان ابتلای مجدد هست.
تست منفی هم رد کننده ی ابتلا به کرونا نیست.
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم مجدد انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام خسته نباشین…من حدود ۳ یا چهار روزه احساس میکنم گلوم میخاره بعد احساس میکنم داخل ریه هام اتفاقاتی میفته
بعد تا اینکه دیروز خبر دار شدم که دوستم گرفته و منم حدود ۹ روز پیش پیشش بودم…و میگفت حس بویایم چشاییم ضعیف شده و…ولی خب برای من چیزی نشان نداده تا به الان ب جز خاریدن گلو
نه تب نه سرفه نه ابریزش بینی نه تنگیه نفس نع علائم دیگه
فقط گلوم در حد خیلی کم میخاره
چیکار باید بکنم…
هنوز مطمئن نیستم گرفتم یانه

سلام وقت بخیر
اگر علائم دوستتون سه چهار روز بعد اخرین ملاقاتتون یا زودتر شروع شده، احتمالا همون موقع که باهاش تماس داشتید ناقل بوده. شما هم بهتره تا دوهفته بعد آخرین تماستون در منزل باشید و روزانه از نظر تب(۳۷.۵ به بالا) و علائم تنفسی بررسی بشید.

سلام
من دیروز صبح لرز داشتم و اینکه سردرد خیلی وحشتناکی از ناحیه پیشونی داشتم از سردرد زیاد حالت تهوع داشتم دیروز غروب مراجعه کردم به دکتر گفتن تب مختصری هم دارید ولی تنگی نفس ندارم تک وتوک هم سرفه میکنم دارو بهم دادن امپول که زدم دیشب تبم قطع شد ولی امروز احساس میکنم باز تب دارم احتمال کرونا وجود داره؟
و اینکه حتما باید تست psr بدیم ؟انتی ژن کفایت نمیکنه ؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه.ولی قعطی نمیشه گفت.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد نداشتین؟
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست هم انجام بدید. ولی خب برای شما لزومی به انجام تست نیست فعلا. و تست pcr ارجحه.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام تقریبا ۱۴ روز گذشته بدن درد و تب و سرفه و غیره داشتم ۲ روز بعد آکی شدم ولی حس بویایی و چشایی ندارم CT اسکن جوابش مثبت بوده ولی ازمایش منفی الان هم هیچ علائمی ندارم فقط گاهی سرفه میکنم تا کی باید تو قرنطینه بمانم و چی بخورم حسم برگرده؟

سلام
وقت بخیر
تا ۱۴ روز بعد شروع علائم باید قرنطینه رعایت بشه، بعدش اگر سه روز متوالی علائم تنفسی و تب نداشتی می تونی قرنطینه رو تموم کنی.
حس بویایی و جشایی هم چند هفته بعد بهبودی به تدریج برمیگرده.
برای بهبودی سریع تر حس بویایی می تونی روزانه سه نوبت هر بار ۲۰ ثانیه بوهای قوی رو استشمام کنی.

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث بروز مشکلات تنفسی در انسان و حیوانات می‌شوند. مشکلات تنفسی ایجاد شده در اثر این نوع ویروس‌ها می‌تواند به سادگی یک سرماخوردگی خفیف یا به شدت ذات‌الریه باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مشورپ، ویروس کرونا از زمستان سال گذشته مانند بسیار از کشورهای جهان به ایران هم وارد شد و تا به امروز تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

راه تشخیص کرونا چیست؟

تنها راه تشخیص قطعی ویروس کرونا، سی تی اسکن از ریه، انجام آزمایش تشخیصی PCR و تست آنتی بادی است. اما این تست‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

آزمایش تشخیصی  (PCR)

تست مخاط کرونا

آزمایش تشخیصی می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستید یا خیر. در واقع این آزمایش نشان می‌دهد که هم اکنون ویروس کرونا در بدن شما فعال است. این آزمایشی است که در صورت ارجاع پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ بر اساس علائم موجود، باید انجام دهید.

آزمایش PCR به کمک نمونه‌گیری از مخاط بینی یا گلوی فرد، به وسیله یک سواب و در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و نیازی به آزمایش خون نیست. در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایش، فرد باید مراحل اجرای قرنطینه و جدا ماندن از سایرین را انجام دهد.

آزمایش آنتی بادی (سرولوژی)

آزمایش آنتی بادی می­ تواند نشان دهد که آیا قبلا در معرض ویروس عامل کووید ۱۹ بوده­ اید و به آن آلوده شده­ اید یا خیر. در واقع آزمایش آنتی بادی، به دنبال آنتی بادی­ هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن انسان در پاسخ به یک تهدید خارجی مانند وجود یک ویروس ساخته می­ شود.

آنتی بادی­ ها می­ توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. تولید آنتی بادی­ ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و پس از بهبودی هم تا چند هفته یا بیشتر در خون باقی بماند.

حداقل ۱۲ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، آنتی بادی­ های کافی در بدن وجود دارد که در آزمایش نشان داده می­ شود. این آزمایش مانند سایر آزمایش‌های سرولوژی با نمونه خون انجام می‌شود.

هزینه تست کرونا

هزینه تست PCR در اغلب مراکز خصوصی حدود ۶۰۰ هزار تومان و هزینه آزمایش آنتی بادی نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان است. مجموع این دو آزمایش با رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان انجام می‌شود.

تست کرونا در محل با مَشوِرپ

گروه مَشوِرپ به منظور خدمت‌رسانی در این دوران،  خدمات تست کرونای خود را صد هزار تومان زیر قیمت مصوب به کاربران ارائه می‌دهد.

اگر در این روزها ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید، با مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن مَشوِرپ یا اپلیکیشن آپ می‌توانید تنها با چند کلیک درخواست آزمایش کرونای خود را ثبت کنید تا همکاران مَشوِرپ با حضور در محل و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، آزمایش شما را انجام دهند.

جواب تست نیز نهایتا ۲۴ تا ۳۰ ساعت بعد از نمونه‌گیری آماده شده و از طریق سایت و اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

همچنین آزمایشات گروهی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها با تخفیف و شرایط ویژه در محل سازمان شما انجام می‌شود.

برای بررسی و تحلیل نتیجه آزمایش کرونای خود نیز می‌توانید به‌طور رایگان با پزشکان مَشوِرپ تماس گرفته و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

با کمک رسا همین امروز در محل مورد نظر خود تست pcr و تست آنتی بادی
دهید. تست کرونا در منزل رسا توسط معتبر ترین آزمایشگاه های هر شهر با
رعایت کلیه ی پروتکل های بهداشتی ظرف کمتر از 24 ساعت پس از درخواست شما
انجام می شود.

اگر هر یک از این علائم را دارید می توانید با تست در منزل از سلامت یا
ابتلای خود مطلع شوید

یکی از اولین علائمی که در کرونا شناسایی شد و در عموم مبتلایان دیده شده است تب 38 تا 40 درجه است.

سرفه ها می تواند بسته به شخص کم یا زیاد باشد اما عموما بدون مخاط در گلو و بعضا همراه با سوزش هستند.

مشکل و سنگینی در هنگام نفس کشیدن خصوصا در هنگام خواب که ممکن است با حساسیت فصلی اشتباه گرفته شود.

تست مخاط کرونا

خستگی مفرط بدون ارتباط به حجم فعالیت روزانه ی شما از علائمی است که برای بی علامت ترین افراد هم اتفاق افتاده است.

کوفتگی و درد بدن در پهلوها، کمر، پاها و استخوان ها می تواند از علائم کرونا باشد.

در روزهای اول ممکن است سردرد و درد پشت چشم تجربه کنید که ممکن است با سرماخوردگی فصلی و سینوزیت اشتباه بگیرید.

این تست برای کسانی است که میخواهند بدانند همین حالا به ویروس کرونای
جدید مبتلا هستند یا خیر.

برای این آزمایش از مخاط بینی و گلوی شما نمونه برداری می شود و نمونه پس
از انتقال به آزمایشگاه برای یافتن RNA ویروس بررسی می شود در صورت
مشاهده ی بقایای ژنتیکی ویروس آزمایش مثبت اعلام می شود.

با این تست نمی توانید بفهمید که آیا قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده اید
یا خیر لذا برای انجام این تست از روز اول بروز علائم تا نهایتا سومین
هفته ی بیماری می توانید اقدام کنید. این تست به شما کمک می کند بدانید
مبتلا و از آن مهم تر ناقل کرونا هستید یا نه و با نتیجه ی آن می توانید
در مورد قرنطینه یا فاصله گذاری اجتماعی با خانواده و دوستان تصمیم
بگیرید.

۱- آیا نیاز است من تست کرونا بدهم؟

۲- کدام یک از تست های کرونا مناسب من است؟

۳- آیا بهتر نیست در بیمارستان تست بدهم؟

۴- آیا اسکن ریه روش بهتری برای تشخیص کرونا نیست؟

۵- آیا تست کرونا در منزل خطر ابتلا ندارد؟

در صورتی که بر اساس علائم ذکر شده حس می کنید که ممکن است به کرونا مبتلا شده باشید به دلایل زیر تست دادن فکر خوبی است:

درباه رِسا

رِسا
اولین سامانه ارتباط پزشک با بیمار در کشور است و بیماران عزیز
براحتی و بدون نیاز به حضور در مطب پزشک می توانند با پزشک خوب
از هر جایی در ارتباط باشند. پزشکان گرامی نیز می توانند تماس
های بیماران خود را در سامانه رِسا مدیریت کنند.

کاربری

دسترسی سریع

با ما تماس بگیرید

پشتیبانی بیماران :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۳ ۰۰

ثبت نام پزشکان :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۲ ۰۰

info@resaa.net

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به شرکت رسالت سلامت ایرانیان (برگ های سبز و نقره ای سابق) تعلق
دارد © ۱۳۹۹

منبع تصویر، Getty Images

آزمایش کرونا تفاوت چندانی با آنفلوآنزای معمولی ندارد؛ اول نمونه‌برداری بعد بررسی وجود ویروس در آن. چیزی که تست‌های مرسوم در بیمارستان‌ها نشان می‌دهند این است که فرد در حال حاضر به بیماری کرونای ۲۰۱۹ مبتلا هست یا نه.

برای این کار، مقداری از ترشحات بینی و حلق را جمع می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند تا ببینند مواد ژنتیکی ویروس در آن یافت می‌شود یا نه.

دو شیوه تشخیص کرونا: بزاق و پادتن

نمونه را از جایی در حلق که پشت بینی است برمی‌دارند و محتوای آن ترکیبی از بزاق و مخاط است.

تست مخاط کرونا

اما دولت بریتانیا می‌خواهد تست دیگری را نیز وارد چرخه کند – تست پادتن. این تست مشخص می‌کند که فرد قبلا به کرونا مبتلا بوده است یا نه.

در تست‌ بزاق، مواد ژنتیکی موجود در نمونه را با رمز ژنتیکی ویروس کرونا مقایسه می‌کنند.

نمونه‌ها را بعد از برداشت در کیسه می‌گذارند و می‌بندند، به آزماشگاه می‌فرستند و در آنجا با تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌‌ای پلیمراز آن را تکثیر و بررسی می‌کنند.

البته آزمایش خون هم می‌توان نشان دهد که شخص پیش از این به کرونا مبتلا بوده است یا نه. خوبی تست خون این است که مشخص می‌کند فرد در برابر این بیماری مصونیت پیدا کرده است یا نه.

هدف این تست یافتن نشانه‌های مصونیت است که با گرفتن یک قطره خون و کمابیش مثل تست حاملگی انجام می‌شود.

دولت بریتانیا سه و نیم میلیون تست پادتن خریده است، اما مطمئن نیست این تست‌ها درست کار می‌کنند یا نه.

در بعضی از کشورها، خیلی از کسانی که علائم خفیف دارند به احتمال زیاد تست نمی‌شوند، چرا که عمدتا کیت تست به اندازه کافی در دسترس نیست.

در بیشتر کشورها، تست ویروس کرونا عمدتا در آزمایشگاه‌های تخصصی و مجموعه‌های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه انجام می‌شود.

دو دلیل عمده برای گرفتن تست از مردم وجود دارد – تشخیص بیمار و اطلاع از میزان پخش ویروس.

آگاهی از مورد دوم می‌تواند به نظام‌های درمانی کمک کند برای تقاضای بیشتر در آینده برنامه‌ریزی کنند، از جمله افزایش ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه.

گرفتن تست در عین حال می‌تواند به تصمیم‌های آگاهانه درباره فاصله‌گیری اجتماعی کمک کند. برای مثال، اگر مشخص شود که عده زیادی به این ویروس مبتلا شده‌اند، شاید خانه‌نشینی دیگری خیلی لازم نباشد.

نگرفتن تست بیشتر به این معنی است که خیلی‌ها شاید بی‌دلیل خود را قرنطینه کرده باشند، از جمله اعضای کادر درمانی.

در حال حاضر، از همه تست ویروس کرونا گرفته نمی‌شود و به موارد وخیم بیماری در بیمارستان و برخی از کادرهای درمانی محدود می‌شود.

دقت تست‌های تشخیصی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود بسیار زیاد است.

اما این لزوما به این معنی نیست که همه موارد ابتلا به کرونا را تشخیص می‌دهند. اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن در بدن کم باشد، جواب تست ممکن است منفی شود.

نمونه برداشته شده از ته حلق هم شاید به اندازه کافی ویروس نداشته باشد و تست به همین دلیل منفی شود.

تست‌های پادتنی تا به امروز قابل اتکا نبوده‌اند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته است که تا امروز ۱۵ تست‌ پادتن بررسی شده‌اند اما هیچ کدام به اندازه کافی دقیق نبوده‌اند.

پروفسور جان نیوتن، مقام مسئول امور آزمایشگاهی می‌گوید عملکرد تست‌های پادتن وارداتی از چین برای تشخیص مبتلایانی که شدیدا بیمار بوده‌اند خوب بوده است اما به درد موارد خفیفتر نمی‌خورند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، Getty Images

دانشمندان می گویند که تست اصلی تشخیص ویروس کرونا آنقدر حساس است که می تواند قطعات ویروس مرده به جا مانده از عفونت قدیمی را تشخیص دهد.

اکثر افراد فقط برای یک هفته گرفتار عفونت هستند اما ممکن است برای چند هفته بعد هم تستشان مثبت شود.

محققان می گویند که ممکن است این به ارزیابی بیش از اندازه ابعاد شیوع منجر شود.

اما بعضی کارشناسان می گویند که معلوم نیست که چگونه می توان یک تست را ابداع کرد که موارد ابتلا را نادیده نگیرد.

تست مخاط کرونا

پرفسور کارل هنگان، یکی از نویسندگان گزارش گفته که به جای اینکه نتیجه تست “آری/نه” باشد باید یک مقطع مشخص را در نظر بگیرد که مقادیر کم ویروس باعث مثبت شدن نتیجه نشود.

او معتقد است که تشخیص بقایای ویروس قدیمی ممکن است دلیل آن باشد که چرا آمار مبتلایان بیشتر می شود اما تعداد بیماران بستری در بیمارستان ثابت است.

مرکز مطالعات پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه آکسفورد شواهد ۲۵ مطالعه را بررسی کرد که در آنها نمونه ویروس از تست های مثبت در یک پتری دیش قرارداده شد تا ببینند آیا رشد می کنند.

این روش تکثیر ویروس می تواند نشان دهد که آیا تست ویروسی توانسته فقط ویروس فعال را که قادر به رشد و تکثیر است تشخیص دهد یا اینکه قطعات ویروس قدیمی را هم نشان می دهد که قادر به رشد در شرایط آزمایشگاهی و بدن انسان نیست.

منبع تصویر، EPA

در تست پی سی آر با استفاده از سواب که تست متداول تشخیص این ویروس است مواد شیمیایی به کار می رود تا مواد ژنتیکی ویروس بزرگ و قابل تشخیص شود.

نمونه گرفته شده از فرد از تعدادی سیکل آزمایشگاهی عبور می کند که برای بازیافت ویروس کافی است.

تعداد سیکل ها نشان می دهد که چه مقدار از ویروس وجود دارد یعنی اینکه آیا مقدار زیادی ویروس زنده وجود دارد یا قطعات کوچک ویروس غیرفعال برجا مانده است.

نتیجه مشخص می کند که ویروس موجود تا چه حد قادر به مبتلا کردن فرد است. تست هایی که سیکل بیشتر دارند در تکثیر آزمایشگاهی کمتر تکثیر می شوند.

خطر مثبت کاذب

اما وقتی شخص تست ویروس کرونا می دهد، جواب او مثبت یا منفی است و مشخص نیست که چه مقدار ویروس در نمونه سواب وجود داشته و چه مقدار آن فعال است.

نتیجه تست برای فردی که مقدار زیادی ویروس زنده پخش می کند و شخصی که قطعات ویروس باقی مانده از ابتلای قبلی در او وجود دارد مثبت است.

اما پروفسور هنگان که متوجه نابهنجاری هایی در مورد آمار مرگ و میر شد و رهبری اصلاحات در سازمان بهداشت عمومی انگلستان را بر عهده داشت می گوید شواهد حاکی از آن است که “عفونت زایی ویروس بعد از حدود یک هفته کم می شود”.

او می گوید که درحالیکه امکان ندارد که تمام تست ها را بررسی کرد و دید که آیا ویروس ها فعال بودند یا نه، اگر دانشمندان مقطع تشخیصی را مشخص کنند احتمال نتیجه مثبت اشتباه کاهش می یابد.

به این ترتیب، نتیجه تست افرادی که در گذشته مبتلا شده بودند مثبت نخواهد بود.

و پرفسور هنگان گفته که در این صورت لازم نیست همه اشخاص مظنون را قرنطینه یا ردگیری کنیم و ابعاد همه گیری هم بهتر معلوم می شود.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان هم قبول دارد که تکثیر ویروسی روش مفیدی برای ارزیابی نتیجه تست ویروس کرونا است و اخیرا بررسی هایی را در این راستا انجام داده است.

این سازمان گفته است که با آزمایشگاه ها تماس دارد تا احتمال بروز نتایج مثبت غلط را کاهش دهد و اینکه “آستانه سیکل” و “نقطه مقطع” کجا باید باشد.

اما این سازمان گفته است که کیت های مختلفی برای تشخیص مورد استفاده است که آستانه متفاوت و شیوه های متفاوت خواندن نتیجه را به کار می برند و به این ترتیب تعیین دامنه برای مقطع را دشوار می کنند.

اما پروفسور بن نیومن استاد دانشگاه ردینگ می گوید که تکثیر ویروس از نمونه گرفته شده از یک بیمار “کم اهمیت نیست.”

او می گوید: “این بازنگری ممکن است باعث شود که به طور اشتباه دشواری تکثیر ویروس سارس-کو-۲ از نمونه بیمار را با احتمال انتشار آن مرتبط کنیم”.

پرفسور فرانچسکو ونتورلی، متخصص میکروب شناسی منطقه امیلیا-رومانیا در ایتالیا که در ماه مارس شاهد شیوع شدید ویروس کرونا بود گفته است که در این مورد که در زمان بهبود بیمار ویروس تا چه مدت عفوت زا باقی می ماند “قطعیت لازم وجود ندارد”.

بعضی مطالعات مبتنی بر تکثیر ویروسی به این نتیجه رسیدند که در ۱۰ درصد بیماران پس از هشت روز همچنان ویروس فعال بود.

در ایتالیا که اوج بیماری زودتر از بریتانیا بروز کرد، برای چند هفته تعداد مبتلایان بیش از میزان واقعی گزارش شد زیرا تست افرادی که چند هفته پیش مبتلا شده بودند مثبت بود.

اما با عبور از اوج بیماری، این پدیده کم می شود.

پرفسور پیتر اوپنشو، استاد امپریال کالج دانشگاه لندن، گفته است که پی سی آر “یک روش بسیار حساس تشخیص بقایای ماده ژنتیکی ویروسی است.”

او می گوید که “این به منزله شواهدی از عفونت زایی نیست”. اما نظر عمومی پزشکان این است که بیماران “به احتمال زیاد بعد از ده روز پس از ابتلا هم همچنان ویروس را منتقل می کنند.”

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

تست مخاط کرونا
تست مخاط کرونا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *