تعبیرخواب

تعبیرخواب
تعبیرخواب

 

 

 

تعبیرخواب

 

 


روتختی عروس در طرح های بی نظیر


پوکی استخوان را جدی بگیرید


فروش ویژه کره گیرصنعتی/ گارانتی 1ساله

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


افزایش دنبال کنندگان اینستاگرام/تضمینی


همۀ ما وظیفه داریم!

رو تختی های لطیف و پنبه ای باقیمت استثنایی


آکادمی تخصصی زبان| مبتدی تا پیشرفته


پیشنهاد خرید آنلاین کفش زنانه

خرید کفش چرم با امکان تعویض بدون محدودیت


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!


آموزش جامع نرم افزار اکسل/فروش ویژه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

 

 

تعبیرخواب

 

 

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی


وسایل کاربردی در پارس تینا


خرید آنلاین ست کیف طرحدار با تخفیف ویژه


ای که دستت می رسد؛ دستی بگیر


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


بهترین موسسه آموزش زبان کدام است؟

اعتبار کسب کنید ودرآمدتان را چندبرابر کنید

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


برای هر خونه داشتن فشارسنج ضروریه


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


قیمت و خرید جدیدترین مدل روتختی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

 

 

تعبیرخواب

 

 

داروخانه آنلاین شبانه روزی | ارسال رایگان


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


ست روسری و ساق دست گلدار

جدیدترین مدلهای تلویزیون سامسونگ و ال جی


ثبت درخواست های بانکی در سریعترین زمان

دستگاه خانگی ماست ساز با قیمت فوق العاده


آیا ال آرژنین باعث افزایش قد می شود؟

این کاغذدیواری چسبدارو برای عیدسفارش بده


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


نیرو ماهر جهت اسباب کشی/الهی شرقی زمین

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

 

 

تعبیرخواب

 

 


درخواست وکیل ملکی با مشاوره رایگان


با این محصول میزترو مرتب بچین


ساده ترین روش افزایش فالوور


محصولات کامان اورجینال با بهترین قیمت


جذب فالوور واقعی وفعال در اینستاگرام


کسب درآمد با سرمایه کم در خانه


زیباترین ساعت های مچی با تخفیف ویژه


صدور آنلاین بلیط با ارزانترین نرخ


خرید آنلاین ست کیف طرحدار با تخفیف ویژه


وسایل کاربردی در پارس تینا


چگونه ناخن جویدن کودکان را ترک دهیم؟


ست کیف سگکدار خالدار

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 

 

 

تعبیرخواب

 

 


قرص خواب گیاهی بدون عوارض


جدیدترین تکنیک اثبات شده برای افزایش قد


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

رو تختی های لطیف و پنبه ای باقیمت استثنایی


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟


خرید آنلاین گوشی / ارسال سریع


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


دیگه وقتت رو با مراجعه به بانک تلف نکن!


خریدسیسمونی بالای 500هزار/ارسال رایگان

سریع ترین روش افزایش فالوور در اینستاگرام


صندل چرم رنگ سال رو آنلاین بخر

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

یوتاب گلچینی از بهترین ها

برچسب های مرتبط

شما می توانید تعبیر خواب خود را از ما سوال کنید. برای پرسش لطفا خواب خود را در صفحه مرتبط با تعبیر خواب های نوشته
شده در سایت در قسمت دیدگاه مطرح کنید.

خواب و عوامل مربوط به آن ، قسمت بزرگی از شبانه روز عمر ما را در بر می گیرد. برای اغلب ما اتفاق افتاده که خوابی دیده ایم که روزها و هفته های متمادی، فکرمان را مشغول کرده و دسترسی به منبع و مرجعی که بتواند روشنگر و راهنمای ما در تعبیر خواب باشد، می تواند این آشفتگی ذهنی مان را از بین ببرد.

تعبیر خواب و عوامل موثر بر آنعوامل گوناگونی در تعبیر خواب موثر هستند. زمان خواب ، مکان خوابیدن و حتی حالت خوابیدن و شغل بیننده خواب بر خواب‌هایی که انسان می‌بیند تأثیر می‌گذارند.
مثلاً اگر یک نفر کاسب خواب ببیند شیر می‌نوشد تعبیر آن کسب ثروت است ولی اگر یک دانشجو چنین خوابی ببیند، می تواند دلالت به تحصیل علم باشد. همچنین اکثر روياها (خواب ها) تحت تاثير تخيلات نفساني هستند و آن تخيلات شديداً تحت تاثیر عوامل خارجي مثل گرما و سرما و يا عواملي مثل بيماري و پر بودن معده قرار می گیرند.
همینطور بعضی صفات اخلاقی مانند حسادت ، دشمنی، تکبر، حرص، مهربانی می توانند در خیالات و رویای افراد موثر باشند

تعبیرخواب

هنوز علت دقیق این که چرا زمان در تعبیر خواب نقش دارد، برای ما روشن نیست و تنها می توانیم به زمان‌هایی که در روایات آمده است رجوع کنیم. به عنوان نمونه، در کتاب حلیه المتقین از علامه محمد باقر مجلسی (قم، انتشارات هجرت، ۱۳۷۳ ص ۲۴۶)، آمده است که خواب راست ، در ثلث (یک سوم) آخر شب دیده می شود و خواب های بعد از نماز صبح معمولا قابل تعبیر نیستند.

اما این به این معنی نیست که فقط در این زمانها است که رویا صادق است بلکه بیشتر خواب های صادق در این زمانها دیده می شود. حتی در بعضی متون آمده است که شب‌هایی از ماه خواب باطل ، شب‌هایی خواب کاملاً درست ، شبهایی درست است اما با تأخیر به وقوع می‌پیوندند و بعضی شب‌ها خواب،تعبیر برعکس دارد.

انواع خواب”چرت ” حالتی است بین خواب و بیداری و زمان کوتاهی دارد. این حالت در همه جا از جمله در اتوبوس، پشت میز کار و … پدید می آید که گهگاه رویایی نیز در پی دارد و جالب است که در هنگام بیداری با خود می گوییم، در این مدت کوتاه، من چگونه به این مکانها رفتم و مسائل بسیاری برایم اتفاق افتاد؟ که این موضوع هم از شگفتیهای عالم خواب است.

“خلسه” نوع دیگری از خوابهای کوتاه مدت است. پیدا شدن این حالت در افراد مختلف معنا و مفهوم گوناگون دارد . مردان خدا در هنگام ذکر و توجه به مبدا آفرینش، لحظات و گاه دقایقی کوتاه در این حالت قرار می گیرند. آنها در اثر جدا شدن از عالم ماده، در عالم روحانی، مشاهداتی دلپذیر دارند که بعد از بیدار شدن، قادر هستند تا سخنان الهام گونه ای را که در آن مدت خلسه به گوش جان شنیده اند، یادآور شوند.

اما خود خواب چیست؟در قران در سوره مبارکه انعام (آیه 59) آمده است : (و اوست خدائی که چون شب به خواب می روید، جان شما را نزد خود برده و شما را می میراند و کردار شما را در روز می داند، پس از آن مرگ موقت (خواب) شما را بر می انگیزد تا به اجلی که در قضا و قدر معین است برسید.)

همه ما حالت فیزیکی خواب را می شناسیم. زیرا برای برآورده شدن نیاز جسمانی به خواب احتیاج داریم. جسم ما به هنگام خواب در محل استراحت بی حرکت می ماند ، در حالی که تحرکات بیداری را نداریم، ولی اجزای بدن در همان حالت سکون نیز فعالند. قلب در تپش، خون در جریان و تنفس برقرار است. وقتی به خواب می رویم، روحمان در عالم خواب سیر داده می شود. در عالمی که همه معیارهای آن با معیارهای عالم بیداری، از نظر زمان و سرعت متفاوت است.

خواب، بشارت دهنده، پند آموز وگاهی هشدار دهنده است. آنچه در گذشته انجام داده ایم، چه خوب و چه بد نتایجش را به ما نشان می دهد و به آنچه در آینده باید انجام دهیم، آگاهمان می کند. تا قبل از آن که در آخرت به حسابمان برسند، خود اعمالمان را محاسبه کنیم و در اصلاح کجرویها بکوشیم.

ارسطاطالیس در کتاب (حاس و محسوس) این قدرت عقلی را “عقل فعال” نامیده و می گوید: رویای راست و مطابق واقعیت، عبارت است از اینکه عقل کلی صورتی را به عقل جزیی در خواب بنمایاند و آنکه هر گاه خدای متعال چیزی را برای انسان مقدر فرماید، وی را خبر می دهد و صورت آن چیز را در خواب به او می نمایاند، تا آگاهی باشد به آنچه در آینده پیش می آید.

در بخشی از کتاب تفاسیر از انتشارات (برادران گارنیه پاریس) به ترجمه خانم منیژه کیافر، آمده است: رویا اغلب گویای حوادث آینده است، یعنی دارای نیروی پیش آگاهی است.
مون کوک در این کتاب می نویسد: آبراهام لینکن خواب دید که مرده است ، فقط صدای هق هق گریه مردم سکوت را می شکند. از جا برخاست از چندین تالار کاخ سفید بازدید کرد، سرانجام در وسط یک اتاق تابوتی دید که جنازه ای با پوششی در آن قرار داشت و عده ای سرباز اطراف آن نگهبانی می دادند.
لینکلن از جماعت پرسید: چه کسی مرده است ؟
سربازی جواب داد: رئیس جمهور، او را کشته اند!
مورد ذکر شده بر اساس آگاهی به آینده و هشدار در عالم خواب ذکر شده است. قابل ذکر است که بسیاری از مخترعان و مکتشفان در عالم خواب، به اختراع و کشف خود نائل آمده اند و این موضوع اهمیت این عالم را می رساند.

علم تعبیر خواب، علمی بزرگ و شریف است و حق تعالی این علم را به یوسف (ع) داد و بر وی منت نهاد، چنانکه در کلام مجید فرموده است: ( و کذالک مکنالیوسف فی الارض ولتعلمه من تآویل الاحادیث).
از ابوذر نقل است که پیغمبر فرمود: (الرویا الصالحه جزء من سته واربعین جزءمن النبوه) یعنی خواب دیدن مرد صالح جزئی است از چهل و شش جزء از پیغمبری، و همچنین نقل است از عبدالله عباس به نقل از سلیمان که فرمود: خواب راست “وحی” است از خدای تعالی بر بنده مومن که او را از خیر و شری که به او خواهد رسید، آگاهی دهد پیش از آنکه خیر و یا شر به او رسد، تا بنده به دنیا مغرور نشود و از امر پروردگار غافل نماند.

امیر المومنین علی (ع) فرمود: چون مومنی خواب بیند واجب است که تعبیر آنرا بداند تا از آن بهره نیکو برد و شادی برگیرد. اما اگر کسی خواب بد ببیند باید آن خواب را به کسی نگوید و از خواب بد حذر کند و دعا و صدقات دهد.

محمد ابن سیرین می گوید: معبر باید علم تعبیر قرآن داند و زیرک و عارف باشد. و بر زبانش ثواب و صلاح جاری گردد و ایزد متعال به کسی تعبیر خواب می آموزد که طبعش پاک بوده، از لقمه حرام خوردن و از گفتن سخن های نابکار اجتناب کند.

تعبیر روزهای ماه در مورد تعبیر خواب هر روز ماه منقول است از حضرت امام جعفرصادق (ع) که :
خواب دیدن اول ماه ، باطل است!
دوم و سوم ، برعکس بود.
چهارم و پنجم ، به تأخیر افتد.
ششم و هفتم و هشتم و نهم ، آنچه را بیند، راست بود.
دهم و یازدهم و دوازدهم ، به تأخیر افتد.
سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ، نه خیر باشد و نه شر ، باطل است.
شانزدهم و هفدهم ، به تأخیر افتد.
هجدهم و نوزدهم ، درست باشد.
بیستم و بیست و یکم ، دروغ باشد.
بیست و دوم و بیست وسوم ، فرح و شادی باشد.
بیست و چهارم و بیست و پنجم ، برعکس باشد.
بیست و ششم و بیست و هفتم نیز برعکس باشد.
بیست و هشتم ، درست باشد.
بیست و نهم و سی ام ، راست باشد.

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب ساعت
ساعت ۶ تا ۱۰ شب :
خواب نزدیک مغرب درست نیست و تعبیر ندارد، زیرا شکم انسان پر است تا یک سوم از شب هم بی تعبیر است.
ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح:
در نیمه شب اگر کسی که خواب می بیند، دچار امتلاء نباشد، خواب از یک سال تا پنجاه سال تعبیر می شود.
ساعت ۲ صبح تا ۵ صبح:
در یک سوم آخر شب خواب صحیح است و از پانزده روز تا دو ماه و تا یک سال تعبیر می شود.
ساعت ۵ صبح در سپیده دم :
از یک هفته تا یک ماه تعبیر می شود.
ساعت ۵ تا ۶ صبح پس از سپیده دم:
از یک روز تا یک هفته تعبیر می شود.
ساعت ۶ صبح:
در بر آمدن خورشید همان روز تعبیر شود.
ساعت ۱۰ صبح تا پانزده روز و در هنگام اذان ظهر تا یکی دو روز تعبیر می شود.

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب روز های ماه شمسی
در روایت ازسلمان فارسی (ره)
روز ۶ ام ماه : بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.
روز ۹ ام ماه : همان روز تعبیر ش ظاهر می شود.
روز ۱۱ ام ماه شمسی : بعد از بیست روز.
روز ۱۳ ام ماه : بعد از نه روز تعبیر می شود.
در روز ۱۴ ام ماه بعد از 26 روز.
در روز ۱۵ ام ماه : بعد از سه روز.
در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی ، تعبیرش در همان روز پیدا می شود

خواب خوب و بد در ماه های قمری
ماه ربیع الاول : برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.
ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.
جمادی الاول خریدو فروش نکند.
جمادی دوم : خواب خوب دیر تعبیر می شود.
ماه رجب : گشایش ابواب خیر است و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.
ماه شعبان : رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.
رمضان : در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.
شوال : خواب بد و غم زود تعبیر می شود ، از آن بر حذر باش.
ذیقعده : فقط خواب سفر را سفر نکن .
ذیحجه : خواب سفر را سفر کن. دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است.

ما در بخش تعبیر خواب، عقیده و نتیجه تحقیق خود را با آنچه معبرین محترم در گذشته بیان کرده اند، به روشی ساده و قابل فهم تر برای شما عزیزان مطرح می کنیم و هیچ گونه سخن و تعبیری را وحی منزل نمی دانیم و ادعایی نداریم تا خدای ناخواسته حمل بر اظهار فضل و خود بزرگ بینی نشود. تعبیر خواب می تواند شامل اعضای بدن مانند تعبیر خواب دندان، تعبیر خواب مو یا حیوانات مانند تعبیر خواب مار، تعبیر خواب سگ و غیره باشد. امیدواریم تعبیر خوابهای نوشته شده در وب سایت یوتاب باعث خشنودی خداوند و مورد رضایت شما کاربران عزیز قرار گیرد.

فهرست منابع :

کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

یوتاب گلچینی از بهترین ها

برچسب های مرتبط

کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

یوتاب گلچینی از بهترین ها

برچسب های مرتبط

کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

یوتاب گلچینی از بهترین ها

برچسب های مرتبط

کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

تعبیر خواب به فرایند معنادهی به رویاهایی که در خواب دیده می شود، گفته می شود. در بسیاری از تمدن های باستانی خواب دیدن به عنوان یک ارتباط فراطبیعی یا وسیله ای برای مداخلات نیروهای غیبی در نظر گرفته می شد که افرادی با نیروهای ویژه قادر به گره گشایی از مفهوم آن هستند. [ویکی پدیا]

تعبیر خواب آلامتو یکی از جامع ترین مراجع تعبیر خواب آنلاین است که با گردآوری تعابیر خواب متنوع از منابع مختلف و معبرین سرشناس ایران و جهان سعی در پوشش کامل خواب های شما عزیزان دارد.

در صورتی که در بخش تعبیر خواب آنلاین موفق به یافتن تعبیر خواب خود نشدید، می توانید با درج مشخصات خوابی که دیده اید تعبیر آن خواب را به صورت انلاین دریافت کنید.

دیدن گز در خواب خوب است و مالی تعبیر می شود که با رنج و…

مرغ و جوجه در خواب های ما سود و نتیجه خدمت و محصول کار و…

تعبیرخواب

دیدن مار در خواب، خطر یا دشمن خانگی است. خطری که بدون اطلاع قبلی و…

مارمولک گونه ای خزندگان است که در سراسر جهان می‌توان آن‌ها را یافت. دیدن مارمولک…

جیب و پول مترادف یک دیگرند و جیب نمایانگر درآمد مستمر شما است. چنانچه کارمند…

اگر در خواب ببینید که کسی دارد برای شما فال می گیرد به دوستی اعتماد…

تعبیر خواب شکر دیدن شکر اندک در خواب نیکو است و شیرین کامی و توفیق…

تعبیر خواب پیاله نوشته اند که پیاله کنیزک است ولی پیاله نماینده سهم و بخشی…

حکم کلی در خواب دیدن پیغمبران این است که رویای انبیا و اولیا میمنت و…

اگر در خواب ببینید که شراب می نوشید دو حالت دارد. چنانچه شراب را به…

عموم بوهای خوش در خواب تعبیر خوب دارند و بوهای بد تعابیر نامطلوب. حتی اگر…

تریبون در خواب تجسمی است از غرور و خود خواهی و تفاخر و زیاده طلبی.…

عصبانیت در خواب معولاً با دعوا همراه است که تعبیری دیگر دارد اما اگر بدون…

گلاب اشک است و می دانیم که گلاب را تقطیر می کنند و از گل…

تخت خواب بدون هیچ تردید برای مرد به زن بر می گردد و برای زن…

آبادی دو مفهوم را تداعی می کند. اول عمران و آبادی و دوم ده و…

ساعد قسمتی از دست است که بین مچ و آرنج قرار گرفته و معبران معتقدند…

چرخ در خواب گردونه زندگی است. چرخ و گردونه نظام کارند و بالاخره چرخ در…

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کرهٔ شمالی زمین است. این شب…

قرص خوردن در خواب تصاحب مال اندک است، اگر در خواب ببینید بیمار هستید و…

دارو در خواب چاره است و دارو خوردن چاره جویی. اگر دیدید دارو به دیگری…

سینی زنی است که به شما خدمت می کند و خیلی هم نزدیک است. او…

تشت زنی است نزدیک به بیننده خواب که جوابگوی نیازهای او می تواند باشد. او…

دیدن سیرابی در خواب نیکو است به خصوص اگر بیننده خواب بیمار باشد و تعبیر…

پرنده در خواب مراد است مگر پرندگان مکروه مثل کلاغ، جغد، خفاش، کرکس و یکی…

سیمرغ مرغی است افسانه ای که وجود ندارد لیکن در ادبیات بسیاری از ملت ها…

گاهی اوقات در خواب هایمان حیواناتی را میبینیم که ممکن است هیچگاه آنها را از…

تعبیر خواب ضریح و حرم از دید حضرت امام جعفر صادق (ع) تعبیر خواب رفتن…

خلال دندان در خواب دیدن زدودن غم ها و ناراحتی های کوچک خانوادگی است. تعبیر…

ناقوس در خواب دیدار و برخورد در آینده است با مردی پر سر و صدا…

زیگموند فروید، روانشناس مشهور، معتقد بود که خواب ها پنجره ای به ناخودآگاه ما است و خواسته های ناخودآگاه، اندیشه ها و انگیزه های ما را فاش می کنند.

درست همانطور که نظرات مختلفی در مورد اینکه چرا می خوابیم وجود دارد، نظرات مختلفی در مورد معنا یا تعبیر خواب ها وجود دارد. برخی از کارشناسان می گویند خواب هایی که می بینیم هیچ ارتباطی با احساسات یا افکار واقعی ما ندارند، آن ها فقط داستان های عجیب و غریبی هستند که مربوط به زندگی عادی نیستند.

برخی دیگر می گویند خواب های ما می توانند منعکس کننده افکار و احساسات ما، عمیق ترین خواسته ها، ترس ها و نگرانی های ما باشند به خصوص خواب هایی که بارها و بارها برایمان تکرار می شوند. با تعبیر خواب می توانیم به درک بهتری از زندگی و خودمان برسیم. بسیاری از مردم می گویند بهترین ایده هایی که تا به حال ارائه داده اند را در خواب دیده اند و یا تاثیر خوابی که دیده اند بوده است.

بعضی از خواب ها مانند سقوط از بلندی یا تحت تعقیب بودن بسیار رایج هستند. دیدن سقوط یا افتادن از بلندی در خواب، را کمتر کسی است که تجربه نکرده باشد. این نوع خواب ها احتمالاً ناشی از استرس پنهان یا اضطراب است. شاید فکر کنید که خواب های مشابه احتمالا تعابیر یکسانی هم دارند، اما کارشناسان می گویند معنای پشت هر خواب برای هر شخص منحصر به فرد و متفاوت است.

خواب هایی که می بینیم می تواند سرگرم کننده، آزاردهنده و یا کاملا عجیب و غریب باشند. ما همه خواب می بینیم و تجربه خواب دیدن در موضوعات مختلف را داریم، حتی اکر روز بعد و بعد از بیدار شدن آن را به خاطر نیاوریم. اما چرا خواب می بینیم؟ و هر کدام از این خواب ها به چه معنایی هستند؟

بعضی اوقات، خواب ها به حقیقت می پیوندند یا از یک رویداد در آینده خبر می دهند. اما گاهی اوقات، خواب هایی که می بینید می توانند به شما انگیزه دهند تا به روشی خاص عمل کنید، در نتیجه قادرند آینده را تغییر بدهند.


تعبیر خواب چیست؟Downloads-icon

ابوبکر محمد بن سیرین (۳۳ ق. در بصره – ۹ شوال ۱۱۰ ق. بصره) از نامدارترین خواب‌گزاران مسلمان در سده‌های میانه بود.

محمد بن سیرین بصری یکی از مشاهیر اهل علم و ادب می‌باشد، پدر او برده انس بن مالک بود، ابن سیرین در تعبیر خواب در جامعه بسیار شهرت داشت و مردم برای تعبیر خوابهای خود به او رجوع می‌کردند، و در این باب داستانهایی از او در کتاب‌ها نقل شده‌است.

در این بخش لیست تعبیر خواب آنلاین ابن سیرین را مشاهده میکنید.

دیدن مار در خواب، خطر یا دشمن خانگی است. خطری که بدون اطلاع قبلی و…

اگر در خواب ببینید که شراب می نوشید دو حالت دارد. چنانچه شراب را به…

تعبیرخواب

عصبانیت در خواب معولاً با دعوا همراه است که تعبیری دیگر دارد اما اگر بدون…

آبادی دو مفهوم را تداعی می کند. اول عمران و آبادی و دوم ده و…

ساعد قسمتی از دست است که بین مچ و آرنج قرار گرفته و معبران معتقدند…

پرنده در خواب مراد است مگر پرندگان مکروه مثل کلاغ، جغد، خفاش، کرکس و یکی…

تعبیر خواب ضریح و حرم از دید حضرت امام جعفر صادق (ع) تعبیر خواب رفتن…

در تعابیر خواب تجاوز کردن یا مورد تجاوز وارد شدن همان معنی تعبیر خواب جماع…

برهنگی در خواب آشکار شدن مکنونات قلبی بیننده خواب است. چنانچه کسی در خواب خویشتن…

در جایی دیگر نوشته ام که دندان ها افراد خانواده ما هستند. معبران سنتی اعتقاد…

بیابان و صحرا و دشت وسیع یا نا هموار خشک بدون آبادانی همه یک تعبیر…

زنجبیل یکی از سوس های تند غذایی است و در خواب تلخ کامی تعبیر شده.…

تعبیر خواب سردابه منوچهر مطیعی اگر خواب ببینید در سردابی زندگی می کنید، علامت آن…

باد انواع و جهات مختلف دارد که هر یک دارای تعبیری خاص است. محمد بن…

تعبیر خواب دشمن، منوچهر مطیعی دشمن قیافه مشخص و معینی ندارد که در خواب بتوان…

دیدن لباس در خواب بسیار رایج است و تقریباً هر فردی در خواب‌های خود لباس…

ابن سیرین نوشته زن جوان در خواب شادی و مقصود مرد است و گرفتاری های…

نامزدم به من خیانت کرد! خیانت در خواب اغلب آنقدر محسوس به نظر می‌رسد که…

بینی در خواب جاه و منزلت است و غرور و عزت نفس. اگر بینی خود…

بخور یا اسپند دود کردن – در زندگی امروز ما کمتر بخور می کنیم مگر…

ماست  در خواب نعمت و برکت و سود و بهره است بخصوص اگر از شیر…

تعبیر عقرب از نظر محمدبن سیرین دیدن عقرب به خواب، دلیل بر دشمنی ضعیف است.…

جامه معنی عام دارد. به قبای بلند و گشاد و دراز اطلاق نمی شود بل…

دیدن خواستگاری در خواب تقریبا تعبیری همانند عروسی دارد در مورد خواستگاری رفتن در خواب…

صندوق و صندوقچه در خواب همسر است یا دوست رازدار و یک رنگ. ابن سیرین…

دیدن گاو صندوق در خواب به طور کلی خوب است مگر آنکه گاو صندوقی که…

دیدن آب در خواب خوب است و نشان روشنایی و صفاست اما باید دید آب…

درخت گل در خواب های ما زنی خوب است که به تعداد گلهایش فرزندان خوب…

در کتاب فرهنگ تفسیر رویا در مورد تعبیر نمک آمده است: نمک: ویژگی‌های نامحسوس و…

ابن سیرین معتقد است که درخت یاسمین زنی است که توانگر و بدخو و در…

Traumdeutung bzw. Oneirologie (griechisch ὄνειρος .mw-parser-output .Latn{font-family:”Akzidenz Grotesk”,”Arial”,”Avant Garde Gothic”,”Calibri”,”Futura”,”Geneva”,”Gill Sans”,”Helvetica”,”Lucida Grande”,”Lucida Sans Unicode”,”Lucida Grande”,”Stone Sans”,”Tahoma”,”Trebuchet”,”Univers”,”Verdana”}oneiros, deutsch ‚der Traum‘) bezeichnet jene Tätigkeiten und weltanschaulichen Konzepte, die hinter den im Traum erlebten Bildern, Handlungen und Gefühlen jeweils eine bestimmte, meist wichtige symbolische Botschaft vermuten und versuchen, sie methodisch zu deuten.

Die moderne Traumdeutung beruht auf den Forschungen Sigmund Freuds, dessen psychoanalytische Theorie das Traumgeschehen als wichtige Informationsquelle über unbewusste Erlebensweisen des Menschen auffasst. In zahlreichen Publikationen legt sie eine Theorie dar, welche die Entstehung und Bedeutung der Träume sowie ihre Deutung systematisiert. In seinem Werk Die Traumdeutung bezeichnet Freud solche Arbeit deswegen auch als Traumanalyse.

Dokumente ältester Schriftkulturen enthalten auch Träume und Traumdeutungen. In der Antike wurde den Träumen eine göttliche oder dämonische Quelle zugeschrieben, die dem Menschen auf diesem Wege eine Botschaft übermittelte oder ihn in Versuchung geführt haben soll. Bereits der altägyptische König Merikare sah um 2170 v. Chr. den Traum als Hinweis auf zukünftige Ereignisse. Aus der Zeit des Mittleren Reiches ist eine Liste von 200 Traumdeutungen überliefert.[1] Der älteste Hinweis auf ein Ritual zur Erlangung eines Traums als göttlicher Botschaft und damit der älteste schriftliche Hinweis auf Träume überhaupt, findet sich wahrscheinlich schon auf der Geierstele des sumerischen Königs E-ana-tum von Lagaš, ca. 2450 v. Chr. Es heißt der Gott sei zu Häupten des liegenden Königs hingetreten, was aufgrund jüngerer Parallelen wohl als Traumritual zu deuten ist.[2] Der Stadtfürst Gudea von Lagaš (ca. 2130 v. Chr.) berichtet von Träumen in denen er angewiesen wird einen Tempel zu bauen. Für die Deutung der Traumbilder holt er sich Rat bei einer Göttin, die als professionelle Traumdeuterin bezeichnet wird.[3] In der altbabylonischen Zeit (ca. 2000 bis 1600 v. Chr.) sind zahlreiche literarische Träume sowohl in sumerischer als auch in akkadischer Sprache überliefert. Hinzu kommen auch Berichte über Träume aus Briefen.[4] Insbesondere in der altbabylonischen Fassung des Gilgamesch-Epos werden viele sehr lebhafte Träume geschildert. Z. B. berichtet Gilgamesch seiner Mutter über einen Traum: „Da lag eine Axt und die Leute sammelten sich darum. Das Aussehen der Axt war seltsam. Ich sah sie und wurde froh. Ich liebte sie wie eine Ehefrau, liebkoste über ihr. Ich nahm sie und tat sie an meine Seite“.[5] Seine Mutter deutet den Traum als Hinweis auf die Ankunft seines späteren Freundes Enkidu. Zahlreiche weitere literarische Traumberichte finden sich in der mesopotamischen Literatur bis zum letzten babylonischen König Nabonid 556–539 v. Chr.[6] Daneben gab es auch Sammlungen von Traum-Omina, in denen aus bestimmten Träumen auf zukünftige Ereignisse geschlossen wird. Die umfangreichste Sammlung ist das heute so genannte „Assyrische Traumbuch“, das 11 Tafeln umfasste und in der Bibliothek des Königs von Assyrien Assurbanipal (669 bis 631/27 v. Chr.) gefunden wurde.[7] Notiert wurde auch zu welcher Zeit in der Nacht der Traum erschienen war und entsprechend wurde ihm mehr oder weniger Bedeutung beigemessen.

Das Alte Testament der Bibel enthält rund 20 Träume, von denen Jakobs Traum von den Engeln auf der Himmelsleiter (Gen 28,12 EU) und die Traumdeutungen durch Joseph besonders bekannt sind[8]. Wobei die gottgesandten Träume im AT meist ein Privileg der Propheten sind; so spach Jahwe aus der Wolkensäule zu Aaron und Mirjam: „Wenn es bei euch einen Propheten gibt, so gebe ich mich ihm in Visionen zu erkennen und rede mit ihm im Traum“ (Num 12,6 EU). Zugleich wird im AT auch vor Missbrauch gewarnt (z. B. Jer 27,9 EU). Im Talmud und allgemein der jüdischen religiösen Tradition spielten Traum und Traumdeutung eine große Rolle. Im 3. Jh. z. B. lehrte Rabbi Chisda: Ein ungedeuteter Traum gleicht einem ungelesenen Brief.[9]

Im Neuen Testament sind Träume entscheidend im Ablauf der Heilsgeschichte: Jesus’ Vater Josef träumt, er solle den Sohn seiner Verlobten Maria annehmen, wenngleich nicht von ihm gezeugt (Matthäus 1,20 EU); Die Sterndeuter verrieten das Jesuskind aufgrund eines Warntraumes nicht an Herodes (Mt 2,12 EU), während Josef aufgrund eines Traumes mit Frau und Kind nach Ägypten floh (Mt 2,13 EU) und aus gleichem Anlass später wieder zurückkehrte (Mt 2,19 EU). Auch der Apostel Paulus ließ sich später durch einen Traum leiten (Apg 16,9 EU). Trotzdem stand das frühe Christentum der Traumdeutung überwiegend ängstlich und verdammend gegenüber, nur Heiligen wurde ihr Sinn zugestanden. Dies änderte sich im Hochmittelalter hin zu mehr Anerkennung, bevor die kirchlich akzeptierte Traumdeutung wieder in den Wirren der Hexenverfolgung unterging.[10]

تعبیرخواب

Eine Besonderheit bildeten im griechischen Asklepioskult die erwarteten Heilbehandlungsvorschläge aus der Trauminkubation während eines Tempelschlafs: Die Patienten müssen sich reinigen, ein Opfer bringen und sich dann vor den Götterstatuen im Allerheiligsten schlafen legen. Der Tempelschlaf war bereits im Alten Ägypten gängige Praxis, von Priestern als Traumdeutungsspezialisten betreut; so wurde der spätägyptische Gott Serapis, der die Träume schickte, dem Asklepios gleichgesetzt.[11] Volkstümliche Auffassungen bildeten die Grundlage der Oneiromantie und sollen von biblischen Propheten wie Daniel praktiziert worden sein. Der wichtigste Traumdeuter der griechischen Antike war Artemidor von Daldis (2. Jh. n. Chr.). Die Geschichte der Traumdeutung oder „Traumdeuterey“[12] lässt sich in Europa vor allem durch die sogenannten Traumbücher nachvollziehen, in denen Traumsymbolen zukunftsweisende Bedeutungen zugemessen wurden. Auch diese standen in langer Tradition: Als ältestes Traumlexikon ist das des Antiphon von Rhamnus (480-411) bekannt.[13]

Die arabischsprachigen Traumhandbücher des mittelalterlichen islamischen Kulturraumes benutzen die gleichen Formeln wie altägyptische und babylonische Omen-Texte: „Wenn ein Mann das und das im Traum sieht“, dann passiert dies und das.[14] Sie lehnten sich zum Teil an Artemidor an, machten in ihren Einleitungen aber den Bezug der Träume zum Göttlichen deutlich.[15] Der bekannteste Traumdeuter der islamischen Tradition war Ibn Sīrīn (gest. 728), dem zahlreiche Traum-Handbücher zugeschrieben worden sind. Bei den meisten dieser Handbücher handelt es sich allerdings um Fehlzuschreibungen.[16] Im frühen 11. Jahrhundert verfasste Abū Saʿd ad-Dīnawarī ein umfassendes Traumhandbuch für den abbasidischen Kalifen al-Qādir bi-‘llāh (reg. 991–1031), in dem er die muslimische und die griechische Traumdeutungstradition zum Ausgleich zu bringen versuchte. Seine Einleitung schloss er mit einer langen Liste von Namen muslimischer und nicht-muslimischer Traumdeuter. Seine Hauptautorität war allerdings Artemidor.[17] Eine der klassischen Methoden in der muslimischen Traumdeutung war es, eine etymologische oder scheinetymologische Verbindung zwischen dem Traum und seiner Bedeutung herzustellen. Ad-Dīnawarī meinte zum Beispiel, dass das Vorkommen eines Christen (naṣrānī) in einem Traum dem Träumenden Sieg (naṣr) verheiße.[18] – Auch im Koran werden zahlreiche Träume berichtet.[19] Der islamische Gebetsruf und sein Text gehe auf den Traum eines Gefolgsmannes des Propheten Mohammed zurück.[20]

Seit dem Zeitalter der Aufklärung wird der Charakter des Traums als Überbringer von Botschaften philosophisch bezweifelt. Im 18. Jh. wurden sämtliche Formen von Wahrsagerei wie auch die Träume zunehmend des Aberglaubens und der Scharlatanerie verdächtigt. Der Traum stellte Philosophen und Wissenschaftler vor ein Rätsel. Einerseits sollte eine klare Abgrenzung von Traum und (äußerer) Wirklichkeit vollzogen werden, andererseits wurde versucht, verschiedene Arten von Träumen deutend zu systematisieren. Beispielsweise wurden neben angenommenen übernatürlichen Ursachen (göttliche oder teuflische Einwirkungen) natürliche Ursachen wie Erinnerungen, Gefühlslagen oder Krankheiten diskutiert.[21] Somit fand im 18. Jahrhundert eine Säkularisierung und Psychologisierung bei der Interpretation von Träumen statt.[22] “Träume wurden als verworrene Funktion der Einbildungskraft abgetan. Gottgesandte Träume wurden nicht mehr benötigt. Träume entstanden im Schlaf, als die Vernunft vorübergehend ausgeschaltet war”; eine “romantische” Gegenbewegung zum Rationalismus begann bezüglich Träumen aber bereits mit Johann Gottfried Herder in seiner Adreastea (1801–1803), wo der Traum zum Vorbild von Dichtung, besonders Märchen und Roman, dargestellt wurde.[23] 1814 erschien Gotthilf Heinrich von Schuberts einflussreiches Werk Die Symbolik des Traumes, in dem – zurückgreifend auf vor-aufklärerische Konzepte – den „Traumbildern“ wiederum eine „prophetische Combinationsgabe“ (S. 11) zugeschrieben wurde.

Freud begründete die moderne Traumdeutung und zeigte in seinem Werk Die Traumdeutung Wege zur Aufdeckung des Traumsinns auf. Freud stellte eine Theorie auf, wonach Träume keine Produkte einer bloßen Verarbeitung vorheriger Tageserlebnisse seien. Ihnen wohne auch kein prophetischer Gehalt inne. Vielmehr sei der Traum eine Befriedigung eines verdrängten Triebwunsches und enthalte eine höchst intime „Botschaft“ über die von den Erfahrungen der Kindheit maßgeblich bedingte Situation des Träumenden. In der Tiefenpsychologie steht daher die systematische „Entschlüsselung“ der Träume im Dienste der Selbsterkenntnis und hat darüber hinaus eine existentielle Bedeutung für die psychische Diagnostik, die Voraussetzung einer fundierten Therapie.

Aus den Ergebnissen seiner Methode der Traumdeutung leitete Freud ab, dass es psychische Inhalte gebe, die aktiv daran gehindert werden, das Bewusstsein zu erreichen. Den dafür maßgeblichen Verdrängungs-Mechanismus bezeichnete er in Anlehnung an eine Maßnahme der Machtpolitik als „Zensur“. Der Vorgang der Traumgestaltung wird als „Primärprozess“ bezeichnet. Dieser Vorgang spielt sich im Unbewussten ab. Der Schlaf setze jedoch die kognitive Hemmung herab, die den Übergang unbewussten Materials zum Bewusstsein im Wachzustand verhindert, und ermögliche so den ins Unbewusste verdrängten Inhalten, sich zu Träumen zu gestalten und in dieser neuen Form das Vorbewusste und das Bewusstsein wieder zu erreichen als manifeste Trauminhalte (s. u.). Die Inhalte des Unbewussten – bei denen es sich immer um Bedürfnisse wie Hunger, Lust usw. handele (s. u.) – mit den Erlebnissen der vorherigen Tage (sogenannten Tagesresten), Eindrücken aus dem Langzeitgedächtnis und selbst Anteilen bewusster Erwägungen vermischt, alles „verdichtet“ zu primitiv oder auch höchst komplex anmutenden „filmischen“ Sequenzen und ohne Rücksicht gegen den im Wachzustand gewohnten Zeitverlauf „verschoben“.[24] Ebenfalls scheinen gelegentlich die anderen Naturgesetze wie die Schwerkraft aufgehoben, was insgesamt dazu führe, dass sich der Sinn eines Traumes erst über den Umweg der Analyse erschließen lasse. Hauptverantwortlich dafür, dass die „Botschaft“ eines Traumes nicht unmittelbar nachvollzogen werden könne, sei aber die Zensur, die während des Schlafes zwar herabgesetzt, jedoch nicht gänzlich aufgehoben werde.

Die „tiefsten“ Inhalte der Träume entstammen Freuds Theorie zufolge dem Es, das weitreichend mit dem Unbewussten identisch sei – also triebhaften Bedürfnissen, die befriedigt werden sollen: teils, weil sie für die Erhaltung des Organismus unabdingbar seien (z. B. der Drang nach Ernährung), teils, weil erforderlich für seine Vermehrung (sexuelle Bedürfnisse).

Diese biologisch verankerten Wünsche, denen die der Neugierde und solche sozialer Natur hinzukommen – die Mutter-Kind- und die Gruppenbindungsbedürfnisse – bilden nach Freud das Hauptreservoir der psychischen Energie, der so genannten Libido. Aus ihrer Quelle gestalte sich der gesamte biologische Organismus und die von Freud nach drei Instanzen unterschiedene Struktur der Psyche: das Es, das Ich und das Über-Ich. Alle drei Instanzen seien verbunden mit spezifischen, auch organisch repräsentierten Funktionen, die im Zustand der psychischen Gesundheit konfliktfrei kooperieren. Erst die Erziehung zu Moral und Reinlichkeit, deren Vorschriften und Verhaltensnormen während der Kindheit vom Über-Ich verinnerlicht werden, seien dafür verantwortlich, dass diese Kooperation gestört wird und etliche Anteile der dem Es eigenen Triebwünsche das Ich-Bewusstsein nicht mehr erreichen. Dennoch blieben sie im Unbewussten erhalten, und so stelle jeder Traum einen Versuch des Es dar, diese Triebwünsche dem Ich, entgegen den Forderungen des Über-Ichs, bewusst zu machen. Aus diesen einander widerstrebenden Forderungen ergebe sich der sogenannte latente Inhalt des Traumes, seine in Symbolen verkleidete, einer Deutung bedürfenden Botschaft. Die latenten Trauminhalte werden von Freud auch Traumgedanken genannt.

Im Gegensatz hierzu stelle der manifeste Traum dar, was dem Träumer in Gestalt der ihm meist unverständlichen Symbole beim Erwachen im Gedächtnis haften blieb; er entspricht also nicht der „unter“ der bewusst erinnerten Oberfläche „latent“ vorliegenden, erst durch die analytische Arbeit aufzudeckenden Botschaft. Zu ihr gelange der Psychoanalytiker vor allem über die freien Assoziationen, die sein Klient über jedes erfragte Symbol seines Traumes anfertigen soll.[25] Für die freie Assoziation wird der Träumer aufgefordert, sowohl spontane, unkritische als auch gezielt beschreibende Einfälle über die Symbole seines Traumes zu gewinnen. Mit Hilfe dieser zusätzlichen Informationen könne dann die unter der erinnerten Traumoberfläche verborgen gebliebene (latente) Botschaft ausfindig gemacht werden. Mit Hilfe der hier z. T. genannten Mechanismen der Traumarbeit wie Verschiebung, Verdichtung, Verbildlichung und Symbolbildung kann der Traum leichter entschlüsselt werden.[24] Diesen Mechanismen kann man noch die Mechanismen der sekundären Verarbeitung hinzufügen, also der natürlichen Tendenz des Träumers, eine Form von „Sinn“ oder „Geschichte“ aus den verschiedenen Elementen des manifesten Inhalts zu erstellen.[26]

Carl Gustav Jung verstand den Traum als unmittelbar deutlich werdende Darstellung der inneren Wirklichkeit des Träumenden, d. h., es bedürfe von diesem keiner freien Assoziationen, um den Traum verstehen zu können. Jung stellte fest, dass man durch freie Assoziation von jedem beliebigen Objekt gleichermaßen zu den eigenen Komplexen gelange. Eine Untersuchung nach den Methoden Freuds führe jeweils zu den persönlichen Komplexen und damit weg vom spezifischen Traumsinn. Das besondere an Träumen seien jedoch die im Traum spezifisch verwendeten Symbole. Um den spezifischen Traumsinn zu verstehen, schlägt Jung statt der freien Assoziationen, die vom Traummaterial wegführen, eine „Umkreisung, deren Zentrum das Traumbild bleibt“,[27] als Methode zur Traumdeutung vor. Indem man jedes einzelne Symbol eines Traumes mit direkt dazugehörigen persönlichen Assoziationen anreichert, sowie mit den unpersönlichen Amplifikationen, könne der Traumsinn deutlich werden.

Jung prägte auch den Begriff des kollektiven Unbewussten, ein Bereich, aus dem Kultur-unabhängig gleiche Motivbilder entstehen[28] – z. B. Animus und Anima als „Personifikationen des Unbewussten“, als Bild der Seele, das sich in Träumen meist in weiblicher Gestalt im Manne und als männliche Gestalt in der Frau zeigt.[29]

Jung teilte Freuds Auffassung, dass Träume ein „Königsweg zum Unbewussten“ seien. Jedoch unterscheiden sich die Ansätze Jungs und Freuds wie oben angedeutet folgendermaßen:

Calvin Hall begründete 1953 eine Theorie, wonach Träume als ein kognitiver Prozess betrachtet werden sollen. Hall argumentierte, dass ein Traum ein Gedanke, oder eine Serie von Gedanken darstelle, die einem im Traum widerfahren.[36] Die Traumbilder sind in diesem Sinne visuelle Repräsentationen der persönlichen Vorstellung dieser Gedanken. Nach Calvin Halls Theorie wäre beispielsweise ein Traum, in dem der Träumer von einem Freund angegriffen wird, als Angst vor Freundschaft zu interpretieren.

Ann Faraday war in den 1970er Jahren mitverantwortlich für die steigende Popularität der Traumdeutung. Sie veröffentlichte Bücher zur Trauminterpretation und organisierte Gruppen, in denen Träume erzählt und analysiert wurden. Faraday konzentrierte sich dabei auf die Umlegung der Träume auf bestimmte Lebensereignisse. Im Besonderen stellte Faraday fest, dass die Mehrzahl der Träume auf Ereignisse zurückzuführen sei, die dem Träumer in den letzten ein oder zwei Tagen widerfahren seien.[37]

In den 1980er und 1990er Jahren untersuchten Wallace Clift und Jean Dalby Clift den Zusammenhang zwischen Bildern, die im Traum produziert werden, und dem Wachleben des Träumers. In ihren Publikationen beschrieben sie Muster beim Träumen und Methoden, diese Muster zu analysieren.[38][39]

In der Gestalttherapie werden Träume als existenzielle Botschaften des Träumenden betrachtet. Die bekannte psychoanalytische Traumdeutung (rein verbale Arbeit mit den Symbolen und Erforschen des latenten Trauminhalts) wird ersetzt durch die szenische Darstellung des Traumes sowie durch Dialoge mit ausgewählten Traumteilen. Der Träumer kann die vorkommenden Personen und Gegenstände als enteignete Teile von sich und seiner Umwelt erforschen, erkennen und integrieren.

Entsprechend der Daseinsanalyse ist Träumen eine Art In-der-Welt-sein (siehe Heidegger) wie der Wachzustand. Der Unterschied zeichnet sich dadurch aus, dass dem Träumer nur das erscheint, was seiner stimmungsgemäßen Befindlichkeit in hohem Maße entspricht. Träume geben Aufschluss über Offenheit und Verschlossenheit gegenüber den eigenen Seinsmöglichkeiten. Es gibt keine Sinnsuche hinter der erinnerten Traumoberfläche, es werden nur die erkennbaren Bedeutungsgehalte erfragt. Bei der Interpretation des Manifesten (Erinnerten) werden Analogien zwischen Traumgeschehen und Verhaltensweisen, Emotionen und Konflikten in der Wachwelt gesucht. Im Gegensatz zu Freud, der das Unbewusste in Triebwünschen verwurzelt sieht, lehnt Binswanger diese Sicht und Herangehensweise ab und setzt dem eine Ganzheit der Person entgegen, die er mit der Terminologie Heideggers und der Methode Husserls fundiert.

Die Klientenzentrierte Psychotherapie orientiert sich am manifesten Trauminhalt. Bei der Interpretation werden Traumstimmung, -wahrnehmung und -handlung aufgegriffen und als Möglichkeit zur Selbstaktualisierung eingesetzt. Als Selbstaktualisierung wird die innere Kraft zum Wachstum und zur Selbstverwirklichung verstanden.

Der Begründer des Focusing, Eugene T. Gendlin, sieht in der Traumarbeit einen Zugang zu bewusstseinsfernen Persönlichkeitsanteilen. Gedeutet werden körperliche Reaktionen, wenn der Träumer im Wachzustand ein weiteres Mal in die Traumbilder eintaucht. Die Befragung über die körperliche Resonanz, dem sogenannten Felt Sense, ermöglicht dabei neue Bedeutungsaspekte. Der Träumer kann auch die Rolle von Teilen seines Traums einnehmen, ähnlich wie bei der Traumarbeit in der Gestalttherapie.


In den Neurowissenschaften sind der Stellenwert und die Sinnhaftigkeit einer tiefenpsychologischen Traumdeutung umstritten. Crick und Mitchison beispielsweise führen das Traumphänomen auf neuronale und kognitive Prozesse des Gehirns zurück, in deren Verlauf unwichtige Verhaltensmodi gelöscht würden; eine Deutung der Träume sei deswegen nicht erforderlich. Andere Wissenschaftler interpretieren bestimmte Befunde ihrer experimentellen Forschung als Bestätigung einiger der Grundannahmen der psychoanalytischen Traumdeutung. Unter anderen sehen Gerhard Roth und Mark Solms eine mögliche Parallele zwischen dem freudschen Unbewussten einerseits und einem speziellen Phänomen andererseits, das sie durch den Vergleich der durch die Tomografie sichtbar gemachten Gehirnprozesse mit den bewussten Denkinhalten der während des Versuchs befragten Probanden entdeckten: Die neuronale Aktivität eines mit einem Bild oder einer zu lösenden Aufgabe konfrontierten Gehirns nimmt eine Weile zu, ohne dass dem Probanden währenddessen ein Gedanke oder Gefühl schon bewusst würde, so scheinen z. B. auch die „Entscheidungen“ bereits lange vor ihrer Bewusstwerdung „gefällt“ zu werden. Roth erachtet dieses Phänomen als indirekten Beleg für das von Freud angenommene Strukturmodell der Psyche, das von wesentlicher Bedeutung für die Traumanalyse ist.


DigitalisatDownloads-icon


XI. Vorlesung – Die Traumarbeit.Downloads-icon

تعبیر خواب فرایند اختصاص و معنادهی به رویاهایی که در خواب دیده می‌شود است، اگرچه با برخی از اشکال روان درمانی همراه است، اما هیچ شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد که درک یا تعبیر خواب تأثیر مثبت بر سلامت روان فرد داشته باشد.

در بسیاری از جوامع باستانی، مانند مصر و یونان، خواب دیدن یک ارتباط فراطبیعی یا وسیله ای برای مداخله الهی قلمداد می‌شد، که پیام آنها توسط افرادی با این قدرت‌های معنوی مرتبط قابل تفسیر بود. در دوران مدرن، مکاتب مختلف روانشناسی و عصب‌شناسی نظریه‌هایی را در مورد معنی و هدف رؤیاها ارائه داده‌اند. بر اساس مطالعه ای که در این کشورها انجام شده، به نظر می‌رسد در حال حاضر اکثر افراد محتوای خواب را طبق روانکاوی فرویدی در ایالات متحده، هند و کره جنوبی تفسیر می‌کنند.[۱]

به نظر می‌رسد مردم اعتقاد دارند که رؤیاها به ویژه معنی دار هستند: آنها بیشتر از اینکه به افکار بیدار شبیه باشند، به رؤیاها معنی می‌دهند. به عنوان مثال، مردم گزارش می‌کنند که اگر خواب شب گذشته هواپیماسقوط کند، احتمال اینکه مسافرتی را که برنامه‌ریزی کرده بودند و با پرواز هواپیما بود را لغو کنند، پیش از اینکه وزارت امنیت داخلی یک هشدار فدرال صادر کند.

با این حال، مردم به همه رؤیاها اهمیت یکسانی نمی‌دهند. به نظر می‌رسد افراد هنگام تعبیر خواب خود از استدلال با انگیزه استفاده می‌کنند. آنها به احتمال زیاد رویاهایی را که اعتقادات و خواسته‌های بیداری آنها را تأیید می‌کنند معنادارتر از رویاهایی که با اعتقادات و خواسته‌های بیداری آنها مغایرت دارد، می‌بینند.

به نظر می‌رسد همه‌گیری COVID-19 رویاهایی را به وجود آورده‌است که علاقه تعدادی از سازمان‌های تحقیقاتی، به ویژه موزه لندن را با همکاری دانشگاه وسترن کانادا برانگیخته است. این پروژه شامل جمع‌آوری رؤیاها از مردم و تحویل مواد به تجزیه و تحلیل است.

تعبیرخواب

مقاله ای در سال ۲۰۰۹ توسط کری موروجج و مایکل نورتون در مجله روانشناسی شخصیت و اجتماعی نشان داد که بیشتر مردم معتقدند که «رویاهای آنها حقایق پنهان معناداری را آشکار می‌کند». در یک مطالعه که در ایالات متحده، کره جنوبی و هند انجام شد، آنها دریافتند که ۷۴٪ از هندی‌ها، ۶۵٪ از کره جنوبی و ۵۶٪ از آمریکایی‌ها معتقدند که محتوای رؤیایی آنها بینش معنی داری در مورد عقاید و خواسته‌های ناخودآگاه آنها فراهم می‌کند. این دیدگاه فرویدی در مورد خواب دیدن بیش از تئوری‌های رویاپردازی که محتوای رؤیا را به تلفیق حافظه، حل مسئله یا فعالیت تصادفی مغز نسبت می‌دهند، تأیید شد. به نظر می‌رسد این باور مردم را به سمت اهمیت دادن به محتوای رؤیا نسبت به محتوای فکری مشابهی که در هنگام بیداری اتفاق می‌افتد، سوق می‌دهد. در یک مطالعه در این مقاله، آمریکایی‌ها بیشتر گزارش دادند که اگر خواب سقوط هواپیمای خود را ببینند، پرواز خود را از دست می‌دهند تا اینکه تصور کنند هواپیمای آنها شب قبل از پرواز سقوط می‌کند (در حالی که بیدار است)، و احتمال اینکه اگر خواب خوابیدن هواپیمای خود را قبل از پرواز ببینند، انگار که در مسیری که قصد داشتند طی آن سقوط کنند، پرواز خود را از دست بدهند. همه مطالب رؤیایی به یک اندازه مهم تلقی نمی‌شدند. هنگامی که محتوای رؤیاها مطابق با اعتقادات و خواسته‌های آنها در هنگام بیداری باشد، شرکت کنندگان در مطالعات خود بیشتر معنادار را درک می‌کنند. افراد به عنوان مثال رؤیای مثبت درمورد یک دوست معنادار بودند تا خواب مثبت درمورد شخصی که دوستش نداشتند و خواب منفی راجع به شخصی که دوستش نداشتند معنادار بودند تا خواب منفی درمورد یک شخص. آنها دوست داشتند

در روان‌شناسی تحلیلی شیوه‌های تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیان‌گذار مکتب روان‌کاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه داده‌است. فروید در این کتاب تئوری خود را در مورد کارکردهای خواب تشریح کرده‌است. بخش عمده‌ای از کتاب به شرح رویاهای شخصی خود فروید، نزدیکان و آشنایان و بیماران می‌پردازد. از نظر وی معنای هر خوابی در مورد تحقق یکی از آرزوهای و خواسته‌های انسان است. آرامشی که در خواب به شخص خفته عارضه شده به وی اجازه بیان خواسته‌های سرکوب‌شدهٔ خود را می‌دهد. البته تعارض‌هایی که در ارضای خواسته‌ها و تحقق آنها وجود دارد ممکن است آن را تبدیل به یک رؤیای ناخوشایند سازد.[۲]

فروید چهار قاعده را در رؤیاها شناسایی کرده‌است؛ اول عامل تراکم که به معنی فشرده‌سازی و خلاصه‌کردن خواسته‌هاست. دوم عامل تغییر مکان یا انتقال و جابجایی که بر اساس آن بار عاطفی و احساسی از هدف اصلی به یک هدف غیرواقعی منتقل می‌شود. عامل سوم ویژگی نمایشی رویاست که مفاهیم انتزاعی و مجرد ذهنی را به صورت تصاویر درمی‌آورد. چهارمین عامل نیز خاصیت کنایه‌آفرینی و تمثیل‌سازی خواب است. پلکان، خندق، خیابان، خانه، اتاق، اتومبیل، آشپزخانه، زردچوبه، دندان، املت، بادنجان، بادکنک، دست‌ها و پاها و همه و همه نماد و رمزی هستند که می‌توان آنها را کشف کرده و به کمک آن راز خواب را گشود.[۳]

از دیدگاه اسلام اصل علم تعبیر خواب یک علم الهی بوده و از هر کسی ساخته نیست، بلکه اولیای تراز اول می‌توانند خواب‌های ما را دقیق تعبیر کنند البته یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد و علمایی هم که در سطح متوسط هستند، می‌توانند نشانه‌هایی را نیز احتمال بدهند.
احتمال رؤیای صادقه در نزدیکی اذان صبح بیشتر است، اما این‌طور نیست که کسی اول شب بخوابد و رؤیای صادقانه نبیند.[۴]

تعبیر خواب هایی که می بینیم گاهی می تواند نشان دهنده حالات روحی ما باشد. تفسیر رویاها می تواند بینش ما را به ناخوداگاهمان بگشاید و وضعیت احساسی ترس ها و تجربیاتمان را به ما نشان دهد

از اعضای خانواده گرفته تا همکاران …تفسیر رویاها می تواند بینش ما را به ناخوداگاهمان بگشاید و وضعیت احساسی ترس ها و تجربیاتمام را به ما نشان دهد.رمزگشایی تصاویر و شخصیت های رویایمان می تواند مار ا با معانی جدیدی از خوابهایمان آشنا کند که از آن ها آگاه نبوده ایم. در این مقاله معنای خوابهایی که در مورد اشخاصی خاص را می بینیم برایتان اشکار می کنیم.

خواب دیدن در مورد اعضای خانواده با هویتتان در ارتباط است زیرا خانواده نشان دهنده نگرش، ارزش ها و پاسخ های احساسی ماست.خواب دیدن در مورد مادر می تواند نشان از غرایز مادریتان داشته باشد. در حالی که دیدن خواب پدر می تواند نشان دهنده توانایی های شما باشد که البته به شرایط رویای شما بستگی دارد.احتمال دیگر این است که رویدادهای ذهن ناخوداگاهتان باشد چه شادی و چه غم. خواب دیدن می تواند راهی برای مغزتان باشد که از این مشکلات عبور کرده و به آن ها معنا ببخشد.

به طور سنتی رویای مرگ در مورد یک نفر نشانه ای خوب در نظر گرفته می شود و به این معنی است که آن شخص قرار نیست در آینده ای نزدیک بمیرد یا دچار بیماری شود.ولی اخیرا به این معنی تعبیر می شود که این نوع خواب ها نشان دهنده ترس است. اگر رویای مرگ شخصی که دوستش دارید را ببینید ممکن است به این معنا باشد که نگران چیزی هستید که در آینده ممکن است برای آن شخص اتفاق بیوفتد یا نگران رابطه بین خودتان هستید.

تعبیرخواب

خواب دیدن در مورد کسی که به شما نزدیک است یا عاشقش هستید ممکن است به سادگی نشان دهنده اهمیت آن شخص برای شما و موقعیت خاصی داشته باشد که در در زندگیتان دارد. اگر رویا مثبت باشد نشانه خوبی است و به این معنی است که با آن شخص احساس امنیت دارید.با این حال اگر خواب خیانت آن شخص را ببینید نشان دهنده این است که نگران اعتماد متقابل بین خودتان هستید.

گاهی اوقات شخصی که نقش بسزایی در زندگی بیداری ما دارد ممکن است در رویاهایمان ظاهر شود. اگر رویا مرتبط با کار باشد، نشان دهنده اضطراب و نگرانی درباره مشکلات کاری از قبیل پروژه ها یا ارتباط با رئیستان است.اگر رویایی عاشقانه در مورد رئیس یا همکارتان ببینید به طور خودکار نشان دهنده تمایل شما برای داشتن چنین رابطه ای نیست بلکه به این معناست که مایل به افزایش مهارت خود به صورت حرفه ای و به اندازه آن شخص هستید.رویاها نمی توانند آینده را پیش بینی کنند ولی می توانند در سازماندهی تفکرات و احساسات روزمره به ما کمک کنند. اگر رویاهایی دردسر ساز دارید، یادداشت آن ها در یک دفترچه ایده خوبی است، به این شکل می توانید علت ایجاد این مشکل را پیدا کنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : تعبیر خواب از نظر علمی صحت دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواب های تان می خواهند به شما چه بگویند؟ 

بیشتر بدانید : در خواب چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟

بیشتر بدانید : در هنگام خواب چه اتفاقاتی در مغز ما می افتد؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

تعبیرخواب
تعبیرخواب
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *