تفاوت تعداد و حجم در بورس

تفاوت تعداد و حجم در بورس
تفاوت تعداد و حجم در بورس

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

یکی از فاکتورهای مهم در تابلوخوانی و بازارخوانی بورس تعداد معاملات و حجم معلاملات است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. در بازار سرمایه بطور روزانه معاملاتی بین سهام­دارن صورت می‌گیرد و این معاملات، حجم را تشکیل می‌دهند، در واقع حجم تعداد سهام خرید و فروش رفته در یک بازه زمانی خاص است که این بازه می‌تواند یک روزه یا چند روز در نظر گرفت.

تعداد معاملات در بورس تعداد دفعات انجام معامله دریک نماد را نشان می‌دهد. در واقع تعداد معاملات، نشان می‌­دهد که یک نماد چندبار تعداد سهامش خرید و فروش شده است. باید در نظر گرفت این فاکتور به تنهایی عامل دقیق و قابل استنادی برای نوسان گیری نیست زیرا این فاکتور بسیار فریب دهنده است و نمی‌توان به این فاکتور اعتماد کرد.

همانطور که در شکل بالا مشاهده می­‌کنید تعداد معاملات، تعداد دفعات تراکنش‌های خرید و فروش است که عدد آن‌ها مشخص شده است و  همان طور که می‌دانیم عدد حجم معاملات بیانگر تعداد سهام معامله شده است. از منظر تحلیلگر حجم و تعداد معاملات در بورس معمولا به صورت روزانه مورد برسی قرار می‌گیرند، هم چنین ثبت حجم بالا در نقاط حمایتی و مقاومتی است که اهمیت پیدا می‌کند نه تعداد معاملات بالا. حجم معاملات در سهم در واقع فاکتور قابل اعتماد‌تری است که میزان ورود و خروج پول را در سهم نشان می‌دهد. بطور کلی در دو محدوده حمایت و مقاومت معمولا حجم و تعداد معاملات افزایش می‌یابد، به عبارت دیگر در روندهای صعودی حجم و تعداد تقاضا برای سهم بالا می­‌رود و در روندهای نزولی ادامه دار حجم معاملات در جهت عرضه سهم بالا می‌رود که این نشانه خوبی نیست. تعدادمعاملات بالا در یک نماد می‌تواند نشانه اقبال عمومی بازار به این نماد باشد که تا حدودی نشانگر میزان نقدشوندگی یک نماد است ولی حجم بالای معاملات در یک نماد است که ملاک اصلی قدرت نقد شوندگی نماد را نشان می­‌دهد، پس می‌توان نتیجه گرفت که تعداد معاملات به تنهایی کاربردخاصی ندارند و با ترکیب حجم می‌تواند به ما اطلاعات کاملی در مورد ورود و خروج سهم و هم چنین شکست مقاومت یا حمایت بدهند.تفاوت تعداد و حجم در بورس

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3 / 5. تعداد امتیاز: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

با سلام یک سوال درباره روند خرید و فروش داشتم. سوال من اینه که متوجه نمی‌شم چطور به یک نفر که قصد خرید سهم دارد سهم تخصیص پیدا می‌کند. آیا تمام سهم‌هایی که درخواست فروش داده‌اند (که حجم نمایانگر آن‌ها است) به ترتیب به متقاضیان خرید تخصیص پیدا می‌کند؟ در این صورت ممکن است فردی که X سهم برای فروش گذاشته تعدادی کمتر از X برایش به فروش رود؟ مثال: شخص الف ۱۰۰ سهم برای فروش ثبت می‌کند و در صف ردیف دوم می‌شود. در ردیف اول شخص دیگری ۵۰ سهم برای فروش گذاشته (هر دو پایین‌ترین قیمت بازه). حالا شخص ب که تقاضای خرید داره تعداد ۸۰ سهم برای خرید ثبت می‌کنه. در این شرایط آیا ۵۰ سهم از ردیف اول و ۳۰ سهم از ردیف دوم برداشته می‌شود و به ب می رسد؟ در این صورت تکلیف ۷۰ سهم دیگر شخص الف چه می‌شود. ممنون.

باسلام دوست عزیز هر تعداد سهم به خریدار داشته باشد به فروش می شود و باقیمانده برای فروشنده می ماند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

با نگاهی به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com)، به عنوان یک معامله­‌گر در بازار سرمایه قطعا آن چه بعد از مقدار شاخص کل و تغییرات آن، برای واکاوی بازار سرمایه نظر ما را بخود جلب می‌­نماید؛ حجم معاملات انجام شده در بازار است. به علاوه در بررسی هر سهم فعال در بازار سرمایه، بعد از بررسی قیمت سهم، بررسی حجم معاملا‌ت انجام گرفته بر روی آن سهم از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین در بحث تحلیل تکنیکال، از بررسی تغییرات حجم معاملات در شناسایی روند آتی قیمت یا شاخص‌­ها و پیش بینی تغییرات آینده قیمت‌ها استفاده موثری می­‌گردد. حال می‌خواهیم بدانیم حجم معاملا‌ت چیست و تغییرات آن چگونه در روند آتی یک سهم و یا کل بازار مورد تفسیر قرار می‌­گیرد.

به تعداد معاملات خرید و فروشی که در یک بازه زمانی بر روی یک سهم انجام می­‌پذیرد، حجم معاملا‌ت آن سهم و به تعداد معاملات خرید و فروش کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی، حجم معاملات بازار گفته می­­‌شود؛ لازم به ذکر است که بازه زمانی را می­توان روزانه، هفتگی و یا ماهانه در نظر گرفت. حجم معاملا‌ت را می‌توان برای تمام بخش‌های بازار مانند شاخص بورس، شاخص صنعت و یا سهم خاص مورد بررسی قرار داد.

یکی از نکات قابل توجهی که در مورد حجم معاملا‌ت وجود دارد این است که حجم معاملا‌ت باید تایید کننده روند معاملات باشد و این مهمترین کاربردی است که حجم معاملات می تواند در تحلیل سهام داشته باشد. در توضیح این مطلب باید بیان کرد؛ حجم معاملا‌ت سنگین‌­تر حاکی از تمایل خریداران به سهم و یا فشار فروش بیشتر بر روی یک سهم است که همراستا با روند حرکتی سهم است. اگر روند قیمتی یک سهم صعودی باشد، برای تداوم این صعود لازم است حجم در روزهای مثبت سنگین­تر و بالعکس اگر روند نزولی بر سهم حاکم باشد، تا زمانی که حجم معاملات در روزهای منفی سنگین‌تر است، روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت. از این رو گفته می شود که باید حجم معاملات تایید کننده روند باشد.تفاوت تعداد و حجم در بورس

براساس آنچه گفته شد این نکته را نیز باید بدانیم که روند صعودی با حجم معاملات بالا بر روند صعودی با حجم معاملا‌ت پایین ارجح‌تر است. ساده‌­ترین، معروف­ترین و یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای حجم مورد استفاده برای معامله گران تکنیکال، اندیکاتور حجم معاملا‌ت (volume) است که در نمودارها به صورت میله­‌های سبز و قرمز نشان داده می­‌شود. میله های سبز نشان دهنده افزایش حجم در بازه زمانی مورد نظر و میله­‌های قرمز نشان دهنده کاهش حجم در آن بازه زمانی نسبت به قبل است.

همانطور که قبلا نیز بدان اشاره داشتیم این حجم باید با روند حرکت نماید تا آنجا که اگر قیمت‌ها در یک روند رو به بالا حرکت نمود، حجم نیز باید افزایش یابد و بالعکس. لذا اگر رابطه بین حجم و قیمت رو به زوال رفت، معمولا نشانه ضعف در روند است و در اصطلاح بدان واگرایی گفته می‌شود. تایید و تثبیت الگوهای کلاسیک در بحث تکنیکال از دیگر کاربردهای حجم معاملات است؛ الگوهای قیمتی مانند دو قلوی کف یا سقف، سر و شانه، مثلث، پرچم و یا کانال را می­توان با استفاده از حجم معاملا‌ت مورد تایید قرار داد زیرا اگر افزایش انجام شده در نقاط حساس این الگوها، شکل گیری و تشکیل چنین الگوهایی را تایید نکند، کیفیت الگوهای تشکیل شده پایین می‌آید و تضعیف می‌گردد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که صرف نظر از نوع روندی که سهم در پیش دارد؛ حجم معاملا‌ت بالا در یک سهم نشان دهنده قدرت نقدشونگی آن سهم است و قدرت نقد شوندگی سهم از آن جهت دارای اهمیت است که این تعهد را به ما خواهد داد که این سهم در هر نوع روندی، صعودی یا نزولی از قابلیت خرید و فروش مناسبی برخوردار می‌باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 2.6 / 5. تعداد امتیاز: 22

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

آیا الزاما حجم خرید در یک قیمت با حجم فروش در همان قیمت یکی است؟ اگر نه پس سهم‌ها چطور به خریداران اختصاص می‌یابد؟

باسلام دوست عزیز شرط انجام معاملات در بورس وجود خریدار و فروشند در یک قیمت است پس تساوی آن متصور است

سلام خلاصه و دقیق تشکر

باسلام دوست عزیز موفق باشید

سلام معمولا واحد حجم چیه ؟؟؟ اخه گاهی m کنار حجم قرار داده میشه منظورشون چیه ؟؟؟؟؟

باسلام دوست عزیز حرف m به منزله میلیون سهم می باشد.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

بورس، سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

در بازار سرمایه به صورت روزانه معاملاتی بین سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و این معاملات، حجم را شکل می‌دهد. در واقع حجم معاملات در سهم تعداد سهام یا اوراق بهادار خرید و فروش شده در یک بازه زمانی خاص است. حال می‌توان بازه زمانی را یک روز و یا چند روز در نظر گرفت. اما نکته اصلی اینجاست که کارکرد حجم معاملات در بازار سرمایه چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، در این مطلب از بورسینس قصد داریم به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم.

حجم معاملات هر سهم را به صورت روزانه می‌توان در صفحه سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس tsetmc.com مشاهده کرد. به عنوان مثال در شکل زیر حجم معاملات سهام شرکت سایپا نشان داده شده است.

 

تفاوت تعداد و حجم در بورس

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید حجم معاملات سهام این شرکت حدودا 19,512,000 سهم بوده است. این حجم به صورت روزانه نشان داده می‌شود و زمانی که قصد دیدن حجم معاملات سهم را در یک بازه زمانی چند روزه و یا چند ماهه داشته باشیم باید از طریق نمودار سهم آن را مشاهده کرد.

حجم معاملات در نمودارها در انتهای نمودار و به صورت هیستوگرام نشان داده می‌شود. شکل زیر نمودار سهام شرکت سایپا را نشان می‌دهد که حجم معاملات آن نیز در طی چند ماه گذشته مشاهده می‌کنید.


اما نکته اصلی اینجاست که کارکرد استفاده از حجم معاملات در بازار سرمایه چیست و چگونه می‌توان از آن در معاملات بازار سهام استفاده کرد که سعی می‌کنیم با یک مثال آن را به بیان ساده توضیح دهیم. فرض کنید حجم معاملاتی سهمی به صورت میانگین همواره بین 400 تا 600 هزار سهم است. در یک روز خاص مشاهده می‌کنیم که حجم معاملات سهم به یکباره افزایش پیدا کرده و به 1200000 هزار سهم رسیده است.

تا اینجای کار سرمایه‌گذار به این نتیجه می‌رسد که حجم معاملات سهم به صورت غیر عادی افزایش پیدا کرده و باید به دنبال دلیل آن و بررسی سهم باشد. تا به اینجای کار افزایش یکباره حجم معاملات صرفا یک هشدار برای سرمایه گذار به حساب می‌آید. حال باید بررسی کرد که افزایش حجم معاملات همگام با افزایش قیمت سهم بوده است یا کاهش قیمت سهم.

افزایش حجم معاملات در جهت مثبت، می‌تواند انتظار برای حرکت صعودی سهم در روزهای آینده باشد و حرکت نزولی هم نشان از احتمال انتشار خبر منفی در سهم هست که عده‌ای از این موضوع مطلع هستند و زودتر به فروش سهام اقدام کردند.

البته افزایش حجم معاملات در محدوده‌های حمایت و مقاومت تکنیکالی، نکته مهمی هست که باید مد نظر قرار گیرد. از نظر تکنیکالی با رسیدن قیمت به حمایت‌های معتبر در سهم، انتظار افزایش تقاضا و حجم معاملات را داریم و در مقاومت‌ها هم شاهد افزایش حجم فروش و عرضه‌های فراوان هستیم.

بنابراین ممکن است در سهمی افزایش یکباره حجم معاملات را داشته باشیم و قیمت سهم هم مثبت شود ولی با مشاهده نمودار سهم می‌بینیم که سهم در محدوده مقاومتی خود در حال معامله می‌باشد و احتمال کاهش قیمت بعد ازآن وجود دارد و این به عنوان یک سیگنال خرید در سهم به حساب نمی‌آید.

از طرفی ممکن است در سهمی افزایش یکباره حجم معاملات را داشته باشیم و این افزایش سهم در محدوده حمایت تکنیکالی اتفاق افتاه باشد. در این حالت می‌توان گفت که با افزایش یکباره حجم معاملات و آن هم در محدوده مثبت انتظار رشد قیمت سهم وجود دارد.

البته با وجودیکه افزایش یکباره حجم معاملات و همزمان تغییر قیمت در سهم، به عنوان یکی از نشانه‌ها در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید، نباید صرفا به خاطر افزایش حجم معاملات، تصمیم به خرید و فروش گرفت.

نویسنده: مهدی افضلیان، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

در بورسینس با مقالات آموزشی، دوره‌های آنلاین و کتاب‌ها و… به شما کمک می‌کنیم درآمد بیشتری داشته باشید و سود بیشتری از سرمایه‌گذاری کسب کنید.
در توئیتر فالو کنید:
https://twitter.com/jahandide

سلام. با سپاس از توصیحات مفیدتون.
سئوال: آیا میتوان گفت که حجم معاملات در سایت فن آوری بورس مجموع سهام خریداری شده و فروخته شده است؟ واگر جواب بله است پس چطور میتوانیم بفهمیم وقتی سهم منفی است ولی خریدار زیادی دارد؟

سلام وقت بخیر
بله حجم معامللات یعنی تعداد سهامی که بین خریداران و فروشندگان دست به دست شده.
بحث تشخیص قدرت خریداران یا فروشنده ها رو میتونید در دوره های تابلوخوانی و روانشناسی بازار که توسط کارگزاری آگاه برگزار میشه ببینید >> لیست کلاس ها

سلام
حجم یک سهم را در یک مدت معین به چه شکلی میشه محاسبه کرد.

سلام وقت بخیر
حجم معاملات روزانه سهم در سایت tsetmc.com مشخصه. برای یک دوره چندروزه میتونید حجم ها رو با هم جمع کنید.

سلام جناب جهاندیده …گاهی اوقات سهمی که صف فروش شده و تو قسمت خرید هم اردری نیست اما تو جدول میبینیم که تعدادی خرید ثبت شده و امار بالاتر هم میره بدون اینکه صف تغییری بکنه یا حتی قیمت بالا یا پایین بشه؟دلیلش چی میتونه باشه

سلام وقت بخیر
اینها سفارشات خارج از بازه مجاز هستن.
اگه موس رو روی اینگونه سفارشات نگه دارید توضیح داده:
سفارش خارج از بازه مجاز – این سفارشات بصورت معتبر تا لغو یا معتبر تا تاریخ X وارد سامانه معاملات شده و با توجه به بازه مجاز روز، قابل اجرا نمی‌باشند.

سلام و عرض ادب
مگر حجم معاملاتی که درج می شود، معاملات انجام شده نیست!؟

سلام وقت بخیر
حجم معاملات به معنای تعداد سهامی هست که معامله شده.

سلام
چه طوری میتونم کل سهام پالایش یکم رو با اپلیکیشن بفروشم؟ ۵ میلیونی خریدم، حجم فروش و قیمت و با توجه به چی باید بزنم ؟
ممنون میشم پاسخ بدین

حجم مانده بچه معناست؟

حجم مانده در چه قسمتی؟
اگه در لیست سفارشات ارسالی خودتون میبینید، به معنای حجمی از سفارش هست که هنوز انجام نشده

عالی پاسخ دادین. سلامت باشین انشاالله.

حجم معاملات و ارزش معاملات چقدر باید باشد تا بگوییم یک سهام، سهامِ خوبی هست؟

رقم دقیق و مشخصی وجود نداره
حجم و ارزش معاملات رو با مقایسه کردن بهتر میشه سنجید
مثلا حجم معاملات نسبت به متوسط حجم در یکماه گذشته

سلام
من سیصد هزار سهم از یک سهام دارم که مبلغ قابل توجهی میشه میخواستم بدونم یک جا برای فروش بزارم یا تعداد کم فرقی داره و کدوم باشه بهتره

سلام وقت بخیر
بستگی به حجم معاملات سهم داره
اگه حجم معاملات پایین است و بازار کشش لازم رو نداره در چندین سفارش تقسیم کنید
در سهام شرکتهایی که معاملات چندین برابر حجم مبناست مثل وتجارت، فولاد، فملی و موارد مشابه میتونید یکجا هم برای فروش بذارید
گاهی با تقسیم کردن سفارش، میتونید با قیمت بهتری سهم رو بفروشیدش

سلام.من سهام عدالت داشتم و ازاد کردم و ارزش سهام من در حال حاضر9میلیون هس سوالی که برام پیش اومده اینه چرا در حساب کاربری که در کارگزاری اگاه دارم دارایی منو زده صفر؟وقتی میخوام معامله کنم مثلا خرید کنم نمیتونم؟پس این 9 میلیون به چه دردی میخوره دقیقا؟جواب بدین ممنون میشم چون گیج شدم به کل

سلامدر مورد آزادسازی سهام عدالت این مطلب رو بخونید
کل سهام که قابل فروش نیست و 30 درصدش رو میتونید بفروشید

سلام وقت بخیر. ممنون میشم کمکم کنید.
من سهام بانک ملت رو بدون کدبورسی و با کد ملی خریدم حالا امروز کد بورسی کارگزاری مفید رو گرفتم. حالا چطور میتونم بیارمش تو لیست سهام کارگزاری مفید؟؟

سلام وقت بخیر
باید در کارگزاری مفید درخواست تغییر کارگزار ناظر رو برای نماد وبملت ثبت کنید.
با کارگزاری مفید تماس بگیرید تا راهنمایی کنن.

سلام وقتتون بخیر
در نمودار برخی سهام با این که سهم معامله ای نداره و با همون قیمتی که باز شده در انتهای ساعت معاملاتی بسته میشه ،قمیت پایانی در روز بعد میبینیم که بالا تر از قیمت بسته شدن امروز بوده و بصورت پلکانی رشد میکنه .دلیل چیه؟
مگر قیمت پایانی مرتبط با نسبت حجم معاملات به حجم مبنا نیست؟حجم معاملات اگر صفر باشه ،چرا این رشد اتفاق می افتد؟

موقع ریزش اگر سهم خوب حجم بخوره احتمال برگشت داریم چرا که سرمایه گذارای جدید وارد شدن و به احتمال قوی سهم حمایت خواهد شد. برعکس اگه موقع ریزش حجم معملات کم باشه یعنی خریدار پیدا نمیشه یا برداشت سرمایه گدارا اینه که سهم ریزش بیشتری خواهد داشت.تفاوت تعداد و حجم در بورس

ممنون بابت نکته ای که اشاره کردید

سلام، من تازه وارد بورس شدم،تو دیده بان من یک سهام نوشته به اسم عیار که من این رو نه در کدال پیدا کردم نه در سایت شاخص که البته حجم معاملاتبشو هم صفر نوشته منظور از صفر یعنی چی؟

وقت به خیر.
چطور میشود سرانه خرید و فروش در کل بازار را بدست آورد و فهمید نسبت فروشنده قوی تر هست یا خریدار؟ منظورم نسبت های خریدار به فرو شنده یک نماد نیست .کل بازار منظورم هست. هرچی سرچ کردم همان توضیحات محاسبه خریدار به فروشنده نماد را توضیح داده اند.سپاس

سلام در پاسخ قبلی گفتید که “متوجه منظورتون نمیشم. لینک صفحه رو بدید:

دوباره لینک صفحه را برای شما می فرستم. به فرمایید در این صفحه EPS های هر نماد روزانه تغییر می کند یا نه؟ با تشکرhttp://www.tsetmc.com/Loader.aspx?ParTree=151311&i=45392752356003555

سلام
p/e براساس قیمت روز و eps نمایش داده شده محاسبه میشه
eps رو گاهی با تاخیر بروزرسانی میکنن
کنارش هم نوشته که ” برای اطلاعات بیشتر به کدال مراجعه کنید.”

سلام بزرگوار
من تازه وارد بورس شدم فروش عرضه اولیه رو فراموش کردم.
تو قسمت فروش عرضه نوشته قیمت و حجم برای فروش باید بالاترین قیمت رو وارد کرد و حجم هم همین طور؟؟؟؟

سلام خسته نباشید استاد: در ابتدای صفحه بورسینه یک جدول آموزشی درج شده است و من از روی آن سئوال خود را در خصوص EPS و EP مطرح کردم و شما جواب قسمت اخر سئوال را درست دادید.
لکن منظورم این بود که آیا ارقام این دو شاخص برای هر نماد به صورت روزانه و برخط در سامانه TSEمحاسبه و نمایش می یابد یا اینکه هفتگی یا ماهانه است؟ با تشکر

سلام وقت بخیر
متوجه منظورتون نمیشم. لینک صفحه رو بدید

سلام خسته نباشید امروز ها سرتان خیلی خیلی شلوغ تر شده است.
EPS و P/E هر نماد روزانه و به صورت لحظه ای محاسبه می شود و در بورسینه نمایش می یابد؟ متشکرم از پاسخی که خواهید داد.

سلام وقت بخیر
در حال حاضر چنین اطلاعاتی در بورسینس نمایش داده نمیشه.

سلام سهامی خریدم به حجم ۷۲۰ و الان میخام همون ۷۲۰ حجم رو به قیمت روز بفروشم دلیل چیه خطا میده اولیه میگه بورس تایید کرد اما دومی میگه حجم شما کمتز است ولی ۷۲۰ هستش؟ ممنون میشم سریع پاسخ بدید.

سلام چرا توی جدول عرضه و تقاضا بعضی نمادها در قسمت فروش، قیمت بیشتر از بازه درج شده؟ولی ما که سهام داریم بخوایم اینکارو بکنیم اخطار میده قیمت بیشتر از بازه هست؟

سلام
حجم معاملات کلی روچطوری حساب میکنن

مثلا میگن امروز ۹ هزارملیارد تومن درصف خرید بودن

درود
اگر یک کد در یک روز معاملاتی روی یک سهام فرضن 10 معامله خرید انجام بده، تابلو چند تعداد معامله ثبت می کنه؟ یکی یا ده تا؟

سلام و درود
فکر میکنم 10 معامله ثبت میکنه، چون تعداد معامله ملاک هست

سلام و درود
چرا روز بعد از عرضه اولیه سهام منفی میخره ؟؟

1.43درصد منفی میخوره و پولکارمزد

سلام حجم به معنای چی هستش در سهام

حجم در بورس چه جوری هست مثلا ۶۴ سهم یعنی چی از کجا میگن برا فلان قدر پول اینقدر سهم لازمه

ضرب و تقسیم ساده است.
64 تا سهم بخواید بخرید قیمت هر سهم مثلا 300 تومن باشه، 64 رو ضربدر 300 میکنن میشه کل مقدار پولی که برای خریدش لازم دارید (به علاوه حدود نیم درصد کارمزد معاملات خرید)

ممنون خیلی کاربردی و عالی بود

ببخشید فرمول خاصی داره برای تعیین حجم،از کجا بدونیم‌مثلا برای ۱۲۰ هزار تومان چقدر حجم لازمه؟میشه لطفا جواب بدید ممنون میشم

متوجه سوالتون نشدم، برای تعیین چه حجمی؟ حجم سفارش؟

سلام چرا توی جدول عرضه و تقاضا بعضی نمادها در قسمت فروش، قیمت بیشتر از بازه درج شده؟ولی ما که سهام داریم بخوایم اینکارو بکنیم اخطار میده قیمت بیشتر از بازه هست؟

سلام خسته نباشید: سوالی را قبلا پرسیدم جواب ندادید. خلاصه سئوال ام این است ارقام مندرج در حساب سود و زیان یا ترازنامه شرکتهای بورسی به ریال است یا هزار ریال. بطور خاص سرمایه شرکتها در این حساب ها به ریال است یا به هزار ریال یا میلیون ریال و یا چیز دیگر. لطفا جواب بدهید

سلام وقت بخیر
ارقام به میلیون ریال هست.

سلام روزتون بخیر قبلا این سوال رو پرسیده بودم ولی جوابشو ندادید
دلیل اینکه گاهی اوقات حجم پایین نمودار رنگش با کندل متفاوته چیه مثلا کندل سبز و حجم قرمزه یا بالعکس

سلام، نمیدونم 🙂

حجم پايين نمودار نسبت به روز قبلش سنجيده ميشه اگر بيشتر باشه سبزه اگر حجم كمتري خورده باشه قرمزه

سلام حجم زیر نمودار بیانگر مجموع معاملات در همان کندل است .اگربرایند معاملات فروشندگان بیشتر از خریداران باشه هیستوگرام قرمز و اگر برایند معاملات خریداران از فروشندگان بیشتر باشد هیستوگرام سبز…..این که کندلی صعودی بسته میشود اما هیستوگرام قرمز است علتش این است که فروشندگان درخاست pendingخریداری با حجم xرا نتوانستند با فروش هایشان براورده کنند …لذا قیمت را نمیتوانند بایین بکشند ….چون شرط بایین اومدن قیمت این است درخاست pendingخریدی کامل شود ودرخاست بعدی صف فروش معلومشود که قیمت بایینتری است ….بس کندل صعودی بسته میشود اما فروشندگان معامله ی زیادی کردند اما حجم خریدار را براورده نکردند

ممنون از پاسخ های جامع و کاملتون

خیلی خیلی زیبا و روان توضیح دادید … واقعا ممنون

سلام ،وقت بخیر،عرضه حجم برابر صفر هست ،یعنی چی ؟

سلام خسته نباشید من فارس تعداد ۱۹۸ خرید کردم الان تعداد خرید منو ۳۱۰ نشون میده لطف میکنید علت رو به من بگین گیج شدم ممنون میشم

سلام، فارس افزایش سرمایه داشتهجزییات بیشتر در مورد افزایش سرمایه

سلام خسته نباشید
در دیدبان بورس من از یه شرکت یه تعداد سهام زده شده اما قابل فروش نیست
علت وجود اون تعداد سهام در دیدبان من چیه؟؟؟؟

سلام، وضعیت نماد رو بببنید

سلام .منظور از عرضه حجم که در صفحه دیدبان ها هست چیه.ممنون

عرض سلام و خسته نباشید.اینکه گاهی اوقات حجم قرمز هست ولی کندل سبز به چه معناست؟

سلام و خسته نباشید.
1-حدود نرخ بازدهی(IRR) معقول برای یک سهم در شرایط اقتصادی ایران باید چقدر باشد ؟ و2-برای رشد سالانه EPS معمولا چه نرخی را باید در نظر گرفت. خواهشمند است حد اقل حدود این نرخ را بفرمایید.

سلام وقت بخیر
بازدهی معقول به نظر من باید بیش از تورم باشه که حداقل ارزش پول حفظ بشه!
رشد سالانه EPS نمیشه نرخ مشخص و ثابتی در نظر گرفت چون به بزرگی و کوچکی شرکت، صنعت و چیزهای دیگه وابسته هست

سلام ممنون استاد سالم وسلامت وبا مطالب بیشتر به ما تازه واردها

سلام، ممنون از لطف شما

استاد ارجمندوگرامی جناب آقای شجاالدین جهاندیده از اینک با صبربردباری پاسخگویی پرسش هایمان هستید سپاسگزارم گوهر موجودارزشمند شما موجب دلگرمی ماست با آرزوی توفیق سربلندی برای شما

سلامت و پیروز باشید، خوشحالیم که استفاده میکنید.

سلام ،وقت بخیر،عرضه حجم برابر صفر هست ،یعنی چی ؟

سلام
حجم معاملات بلوکیو از کجا میشه دید؟ممنون

سلام، منبع خاصی سراغ ندارم جز این صفحه که میشه افزایش و کاهش سهام سهامداران عمده رو مشاهده کرد:http://www.tsetmc.com/Loader.aspx?ParTree=15131I

اگه سهمی تو صف خرید دراز مدتیه، حجم معاملات بالا بره احتمال ریزش سهم زیاد میشه؟

معمولا همینطوره.

با سلام
در مورد شکست ها میشه یه توضیحی بدید؟؟

سلام، در مطالب آینده بهش می پردازیم.

سلام
سیود سود چیست.؟ مثال بزنید

سلام، سیو سود یعنی وقتی به مقدار سود مشخص شده در معامله دست پیدا کردید، بخش یا کل دارایی رو بفروشید
هدف از سیو سود اینه که سودهایی که بدست اوردید به دلیل کاهش مجدد قیمت سهم از بین نره

سلام من میخواستم یه راهنمایی بهم بکنید من هم تازه وارد هستم و کمی سهام خریدم تا حدودی مطالعه هم کردم ممنون میشم راجع تمام گزینه های نمای بازار بورس یه توضیح مختصری بدید “در واقع همون تابلو خوانی”حس میکنم خیلی ها با این اعداد و ارقام و درصد ها و اصطلاحاتش مشکل داشته باشند

سلام، در مورد این اطلاعات در صفحات زیر بخونید:صفحه قیمت سهام شرکت ها در بورسمعرفی سایت tsetmc

سلام. در مورد رنگها توضیح ندادین؟ چرا بعضی ها قرمزن و بعضی سبز؟

سلام، رنگ قرمز به معنای افت حجم معاملات هست و رنگ سبز به معنای رشد حجم معاملات.

فکر میکنم حجم های سبز به دلیل بیشتر بودن قیمت close از open میباشد و برای حجم های قرمز بالعکس.

سلام
امکانش هست بیشتر توضیح بفرمایید
اگر شهریور ماه رو ببینید با اینکه حجم افزایش پیدا کرده ولی رنگش قرمز هست ؟؟؟!!!!

سلام، اشتباه از من بود
همونطور که آقای شیرالی اشاره کرد:
حجم های سبز به دلیل بیشتر بودن قیمت بسته شدن از باز شدن میباشد و برای حجم های قرمز بالعکس.

سلام جناب وقت بخیر
لطفا در مورد بخشنامه جدید درباره حجم مبنا توضیح بفرمایید . ممنون

سلام

بر اساس مصوبه هفتم اسفندماه سازمان بورس مقرر کرد قانون حجم مبنا در بازارهای اول، دوم و بازار پایه فرابورس اجرا شود، درحالی‌که تاکنون حجم مبنا در فرابورس ایران عدد یک بود و عملا حجم مبنا اجرا نمی‌شد.

بر اساس این مصوبه سازمان و طبق فرمول اجرای حجم مبنا در بورس تهران، حجم مبنا برای شرکت‌های فرابورسی نیز معادل 4 در 10,000 تعداد سهام هر شرکت -که سرمایه ثبت شده هر شرکت ملاک است- اعمال شود.

حداقل ارزش مبنا در بازارهای اول و دوم فرابورس عدد 50 میلیارد ریال و در بازار پایه در تابلو زرد عدد 20 میلیارد ریال، در تابلو نارنجی عدد 10 میلیارد ریال و در تابلو قرمز عدد 5 میلیارد ریال به عنوان حداقل ارزش مبنا در نظر گرفته و اعمال می‌شود.

حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌ها با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال یا بالاتر، عدد 120 میلیارد ریال محاسبه می‌شود و برای شرکت‌هایی با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال، عدد 100 میلیارد ریال به عنوان حداکثر ارزش مبنا تعیین خواهد شد.

چگونگی تعیین قیمت‌ها و ارزش حجم مبنا:

در پایان چهارشنبه هر هفته و براساس آخرین قیمت پایانی در آخرین روز معاملاتی هفته، اعداد مربوط به حداقل و حداکثر حجم مبنا مورد محاسبه قرار می گیرد و به نسبت قیمت پایانی و برای هفته بعد نیز اعمال می شود.

البته استثنائا از این هفته که حجم مبنا در روز دوشنبه اعمال می‌شود، مبنای قیمت پایانی نماد معامله در روز چهارشنبه هفته گذشته ملاک حجم مبنا قرار می‌گیرد و در سامانه معاملاتی اعمال می‌شود و از فردا معاملات بر مبنای حجم مبنای اعمال شده خواهد بود تا پایان روز چهارشنبه که مجدد بر اساس شرایط برای هر نماد، به‌روزرسانی برای هفته بعد صورت می گیرد.

منبع کانال بورس فوری
@boursefouri

باسلام
بهترین روش آموزش نمودار شمعی رو از کجا تهیه کنم ؟ ممنون میشم اطلاعاتی داشته باشین بگین؟
و اینکه آقای جهاندیده شما روزی چند ساعت وقت خودتون رو به بورس میزارین و چقد طول می کشه تا یک معامله گر خوبی باشیم ؟ میدونم که جواب این سوال نامشخص و بستگی به خیلی چیزا داره ولی حدودی بفرمایین ممنون میشم

سلام، برای آموزش نمودارهای شمعی بهتره تحلیل تکنیکال رو هم یاد بگیرید:دوره آنلاین آموزشی برای یادگیری مقدماتی تا پیشرفته تحلیل تکنیکال

اگه میخواید کتاب بخونید یه کتاب هست با اسم “آموزش نمودارهای شمعی با استیو نیسون“

سلام دوست عزیز شما می تونید آموزش کامل کندل ها و فیبوناچی به علاوه الگوهای هارمونیک و پرایس اکشن و الیوت رو که باید ملیون ها تومن هزینه کنید رو به صورت رایگان از آپارات دانلود کنید که مدرس دوره هم آقای احسان کامیابی هستند خودشون بورس باز هستند.داخل آپارات اسم کارگزاری مبین سرمایه رو سرچ بزنید آموزش ایشون بالا میاره که در قالب300 فایل 10 دقیقه ای تهیه شده

باسلام- آقای جهان دیده کد معرف سایت همفکران رو بنده چی بزنم تخفیفش منو هم شامل بشه؟

سلام، اطلاعی ندارم دوست عزیز

ببخشین مگه یک نماد حداکثر و حداقل 5درصد رشد نمیکنه پس چرا نماد سدشت در بازار دوم بورس قیمت پایانی اش 23 درصد رشد داشته است؟
از 4344 به 5379 رسیده است؟

در روز بازگشایی نمادها در بورس، دامنه نوسان وجود نداره و سهم میتونه بیش از 5 درصد نوسان داشته باشه
روز بازگشایی، منظور روزی هست که معامله در نماد پس از چندمدت دوباره مجاز میشه

در سایت باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه یه بخشی هست به نام کد معرف، اگه اون رو فعال کنیم 25 درصد تخفیف کارمزد میده من کد معرف رو از کجا پیدا کنم ممنون

میتونید این کدمعرف رو وارد کنید: AA2791

سلام
کارمزد معاملات بورس اوراق بهادار تهران در سال 98 چقدر هست؟
و طریقه محاسبه آن چطوری انجام میشه ممنون میشم توضیح روشنی بفرمایین بنده اطلاعات بورسی ام کم هست

سلام،
دوست عزیز جدول کارمزد معاملات رو در زیر ببینید:

بطور مثال اگه شما 1 میلیون تومان سهام بخرید حدودا 4700 تومان کارمزد از مبلغ معامله کسر میشه
اگه شما به اندازه 1 میلیون تومان سهام بفروشید حدودا 9800 تومان کارمزد و مالیات از مبلغ معامله کسر میشه
برای محاسبه کارمزد سایر رقم ها، مقدار معامله رو در اعدادی که روبروی ردیف «جمع کل» هست ضرب کنید.

باسلام
بنده چطوری می تونم در صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه گذاری کنم ضمنا کد بورسی دارم و عضو کارگزاری آگاه هستم ولی تازه به بورس اومدم و معامله ای انجام نداده ام
ممنون

سلام، وارد سایت صندوق مدنظرتون بشید و باهاشون تماس بگیرید تا راهنمایی کنن.
نام صندوق رو نگفتید.
برای خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیازی به کدبورسی نیست.
نوع دیگه ای از صندوق ها هستن با نام ETF که در بورس معامله میشن و مثل سهام میشه اونها رو خرید یا فروخت.
برای پیدا کردن این صندوق های قابل معامله، در سایت tsetmc.com کلمه “صندوق” رو جستجو کنید

باسلام مجدد آقای جهان دیده سود صندوق های مختلط چطوری محاسبه میشه
مثلا در سایت fipiran نوشته بازدهی ماه 19 درصد – سه ماهه 55 ، و سالانه 123 درصد
مثلا با سرمایه گذاری 10 میلیون تومانی؟
و مدت پرداخت سودهاش ماهانه هست یا سه ماهه یا چی؟
ممنون و مچر از پاسخگویی تان

سلام، خود شما نوشتید بازدهی ماه 19 درصد، سه ماهه 55 و…
یعنی در یکماه اخیر 19 درصد بازدهی داشته
سه ماه گذشته 55 درصد و…
این بازدهی ها مربوط به گذشته است و اگه مثلا 10 میلیون سرمایه گذاری میکردید در یک ماه میشد 11 میلیون و 900 هزارتومن
در مورد نحوه پرداخت سود باید با صندوق تماس بگیرید

باسلام
در سایت بورس در قسمت سفارش، خریدهای درلیست انتظار سفارشی و فروش های سفارشی درج شده است مثلا در بخش فروش نوشته تعداد 2 – حجم 50 – قیمت 5450
میخواستم بدونم آیا میشه مثلا از این حجم 25 واحد آن را بخریم یا باید همه سهم اون فروشنده که حجم آن 50 عدد هست را بخریم؟

سلام، میشه بخشی از اون سفارشات رو خریداری کرد
بنابراین نیازی نیست حتما کل حجم ارسال شده در سفارش انجام بشه
اگه حجم سفارش 200 سهم هست، میتونه 50 تا یا هرتعدادیش معامله بشه و از حجم سفارش کسر بشه

با سلام.
بنده در بورس تازه وارد هستم. یه سوال که ذهنمو مشغول کرده اینه که مگه همیشه مقدار سهام فروخته شده با مقدار سهام خریداری شده در یک نماد برابر نیستند؟ یعنی اینکه اگه 200 هزار سهم توسط افرادی فروخته بشه این 200 هزارتا توسط افراد دیگری هم خریده میشه. درسته؟ پس چطور گفته میشه که در محدوده حمایت سهم اگر حجم معاملات بالا بره و قیمت سهم هم بالا بره نشان دهنده ورود پول به سهم بوده و در واقع فشار خرید زیاد شده. خوب یعنی چی؟ مگه میشه خرید بیشتر از فروش بشه. یعنی اگه کسی نباشه بفروشه پس خریدار سهم رو از کی میخره که باعث میشه حجم خرید از فروش بیشتر باشه؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدید. با تشکر

سلام،
وقتی گفته میشه فشار خرید افزایش پیدا میکنه یعنی تعداد خریداران بیشتر میشه
یا اینکه خریداران با حجم بالاتری خرید میکنن
یعنی افزایش تقاضا به وجود میاد و وقتی افزایش تقاضا بیشتر از عرضه باشه، خریداران حاضر میشن قیمت بالاتری برای سهام بپردازن و همین موجب رشد قیمت میشهقانون عرضه و تقاضا ساده است، در این مطلب بیشتر توضیح دادیم

با سلام و خسته نباشید.
اگه در عرضه اولیه،حجم معاملات به یکباره زیاد بشه یعنی داره صف فروش تشکیل میشه.درسته؟؟؟

سلام، در عرضه اولیه چیزی به عنوان صف فروش وجود نداره.
در عرضه اولیه، سهام فقط توسط سهامدار عمده بفروش میرسه و اگر کسی خریدار نبود، ضامنی که تعیین شده کلیه سهام باقیمانده رو خریداری میکنه.
البته با توجه به تجربه های فعلی، در عرضه های اولیه معمولا همه سهام تعیین شده برای فروش، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی خریداری میشه.
در روزهای معاملاتی بعد، معاملات آزاد بین خریداران و فروشندگان جریان پیدا میکنه و ممکنه صف خرید یا فروش تشکیل بشه.

چگونه میتوان جهت گرفتن مقاله در این سایت عضو شد.

شرکتهای کوچک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ما در بورسینس به شما کمک می‌کنیم:

• منابع درآمد دیگری برای خودتان بسازید
• کسب‌وکارتان را رشد دهید
• ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
• از سرمایه‌تان برای کسب سود استفاده کنید
• سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بدانید

ایمیل‌تان را وارد کنید تا جدیدترین مطالب به ایمیل‌تان ارسال شود:

بعد از ثبت ایمیل لینک تایید برایتان ارسال می‌شود، لطفا روی آن کلیک کنید

سلب مسئولیت: در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار، بازار آتی، طلا و ارز و…) ارزش دارایی‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند و ریسک از دست رفتن سرمایه وجود دارد. محتوای موجود در سایت بورسینس صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و نظرات شخصی نویسنده را منعکس می‌کند. بورسینس هیچ منفعت یا مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد و مسئولیت استفاده از تمامی مطالب و محتوای سایت بر عهده کاربران است.

Copyright © Bourseiness 2013-2019

کپی‌برداری از مطالب این سایت به هرشکل، غیرمجاز و غیرقانونی است.

بورس، سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

برای شروع کار در هر زمینه‌ای نیاز به یادگیری یک سری مفاهیم و اصطلاحات اولیه و پایه‌ای وجود دارد.

در بورس و سرمایه‌گذاری در سهام، اگر شخصی این اصطلاحات و مفاهیم بورسی را فرا نگیرد ممکن است در سرمایه‌گذاری خود دچار اشتباه شود و یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای هرگز خود را در معرض اشتباه قرار نمی‌دهد.

در ادامه این مطلب از بورسینس قصد داریم 45 مورد از مفاهیم اساسی را با هم مرور کنیم. لینک‌هایی در برخی از مفاهیم وجود دارد که شما را به صفحه توضیحات بیشتر درباره آن مفهوم هدایت می‌کند.

بازار اولیه

تفاوت تعداد و حجم در بورس

بازار اولیه (به انگلیسی primary market) زمانی شکل می‌گیرد که دارایی برای بار اول مورد معامله قرار می‌گیرد.

بنابراین بازاری که در آن اوراق بهادار شرکت‌ها برای اولین بار عرضه و فروخته می‌شود، بازار اولیه نام دارد.

در این بازار شرکت‌ها به‌طور مستقیم سرمایه مورد نیاز خود را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند که این کار در قالب پذیره‌نویسی صورت می‌گیرد. پذیره‌نویسی از طریق بانکی که نماینده شرکت است یا سایر مؤسسات مجاز صورت می‌پذیرد. در این بازار فروشنده اوراق، همواره خود شرکتی است که سهامش در حال عرضه است.

بازار ثانویه

دارایی هایی که ابتدا در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفته است در بازار ثانویه مورد معامله مجدد قرار می گیرد و نماد آن در کشور ما بورس است. همانطور که اشاره شد بازار بورس بازار ثانویه محسوب می شود یعنی آن که در بورس شرکتی تأسیس نمی شود و فقط سهام شرکت های پذیرفته شده مورد معامله قرار می گیرد.

مطلب مرتبط: پیام ناظر بازار چیست؟

قیمت اسمی همان قیمت اولیه سهم در بازار اولیه است که در بازار بورس تهران برابر 100 تومان است.

همانطور که از عنوان آن پیداست، این فقط قیمت اسمی سهم است و بدین معناست که شرکت در روز نخست، قیمت هر سهم خود را 100 تومان تعیین نموده است و سهامداران روز نخست برای خرید سهام این شرکت مبلغ 100 تومان پرداخت نموده اند.

عدد 100 تومان مبنای محاسبات زیادی در افزایش سرمایه‌ها می باشد. معمولاً سرمایه یک شرکت در بازار بورس تهران از ضرب تعداد سهام آن در عدد 100 تومان به دست می آید. همچنین برای تعیین تعداد سهام یک شرکت، سرمایه آن را تقسیم بر عدد 100 تومان می کنند.

پرتفو عبارتست از سبدی از سهم شرکتهای مختلف که با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاری تهیه می شود.

کارشناسان اقتصادی حتی در بهترین حالتهای تحلیلی خرید تنها یک سهم (اصطلاحاً تک سهم شدن) را توصیه نمی کنند و پیشنهاد خرید چند سهم متنوع را می دهند. این کار برای آن است که ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

فرض کنید صنعتی با رشد قیمت ارز شکوفا می شود (این صنعت احتمالاً در کار صادرات است) و صنعتی دیگر با رشد قیمت ارز متضرر می شود (مواد اولیه این صنعت وارد می شوند).

حال اگر در سبد ما از هر دوی این صنایع سهام خریداری شود، در حقیقت خود را نسبت به تغییرات قیمت ارز مصون کردیم و تغییرات ناشی از قیمت ارز باعث رشد یکی و کاهش دیگری می شود. به بیان دیگر با تشکیل سبد سهام، ضرر ناشی از کاهش قیمت یک یا چند سهم را با سود حاصل از افزایش قیمت سهم های دیگر پوشش می دهیم.

مطلب مرتبط :سبدگردان کیست و مدیریت پرتفوی چیست؟

عبارتست از کدی ثابت که به سهامداران اختصاص داده می شود تا در هنگام خرید و فروش سهام از آن استفاده کنند. این کد متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است که در معاملات سهام کارکردی مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد.

مثلاً فردی که نام خانوادگی او میرزایی است ممکن است کدی به صورت میر06521 دریافت کند.

برای خرید و فروش سهام، دریافت کد معاملاتی الزامی است. سازمان بورس این کار را برای سهولت در امر خرید و فروش سهام انجام می دهد. یعنی یک بار مدارک شناسایی شما را می گیرد و به جای آن به شما کدی می دهد که در معاملات همواره با آن کد شناسایی می شوید.

برای دریافت این کد باید به یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس مراجعه کنید. برای یافتن آدرس و مشخصات کارگزاری های فعال می توانید به سایت سازمان بورس به آدرس www.seo.ir مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای دریافت کد بورسی غیرحضوری

کارگزاری ها بنگاه‌های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام از طریق آنها صورت می گیرد. در این خرید و فروش آنها وکیل تام الاختیار فروشنده و خریدار هستند.

به بیان دیگر، کارگزاری ها واسطه بین سهامداران و سازمان بورس محسوب می شوند. همانطور که برای انجام امور مربوط به دارایی های پولی به بانک مراجعه می کنیم، برای انجام امور مربوط به دارایی سهام خود نیاز داریم به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنیم.

کارگزاری ها طبق ضوابط سازمان بورس عمل کرده و توسط آزمون با شرایط خاص انتخاب می شوند. برای فعالیت در هر یک از زمینه های بورس اوراق بهادار، کالا و انرژی، کارگزاران نیاز به اخذ مجوز مربوطه از سازمان بورس را دارند.

کارگزاران علاوه بر خدمات معاملات سهام، خدمات دیگری همچون صندوق سرمایه گذاری، سبدگردانی، مشاوره و آموزش را به سهامداران ارائه می دهند. حدود 107 شرکت کارگزاری بورس در ایران فعالیت می کنند که اسامی و اطلاعات تماس آنها را می توان در سایت سازمان بورس به آدرس www.seo.ir یافت.

مطلب مرتبط: کارگزاری چیست + لیست کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار

عبارتست از کد شرکت ها که برای سهولت شناسایی آنها و دسته بندی شان در بورس مورد استفاده قرار می گیرد. نماد یک شرکت به طور معمول از حرف اول گروه صنعتی آن به علاوه بخشی از نام شرکت تشکیل می شود.

برای مثال سیمان خاش که مربوط به گروه شرکت های سیمانی است با نماد سخاش (س حرف اول سیمان + نام شرکت) شناخته می شود. در ادامه برخی از گروههای مختلف فعال در بورس و نماد شرکتها معرفی شده اند:

گروه واسطه گری های مالی: شرکتهای سرمایه گذاری، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و بانکها در این گروه قرار دارند. حرف اختصاری آن «و» است مانند وخارزم (شرکت سرمایه گذاری خوارزمی)، وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر)، وبصادر (بانک صادرات) و …

گروه شرکتهای سیمانی: حرف اختصاری آن «س» است. مانند سفارس (سیمان فارس و خوزستان)، ستران (سیمان تهران)، سشرق (سیمان شرق) و …

گروه فلزات: حرف اختصاری آن «ف» است. مانند فاراک (ماشین سازی اراک)، فلوله (لوله و ماشین سازی ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و …

گروه شرکتهای قندی: حرف اختصاری آن «ق» است. مانند قپارس (قند پارس)، قزوین (کارخانجات قند قزوین)، قشیر (قند شیروان قوچان و بجنورد) و …

گروه صنایع شیمیایی و نفت: شرکتهای پالایشگاهی و پتروشیمی در این دسته اند. حرف اختصاری آن «ش» است. مانند شاراک (پتروشیمی اراک)، شصفها (پتروشیمی اصفهان)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و …

گروه خودرویی: حرف اختصاری آن «خ» است. مانند خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا)، خپارس (پارس خودرو) و …

گروه صنایع غذایی به غیر از قند و شکر: حرف اختصاری آن «غ» است. مانند غبشهر (صنعتی بهشهر)، غشان (شیر پاستوریزه پگاه خراسان)، غپینو (پارس مینو) و…

گروه محصولات دارویی: حرف اختصاری آن «د» است. مانند دلر (داروسازی اکسیر)، دکیمی (کیمیدارو)، دجابر (داروسازی جابر ابن حیان) و …

لازم به ذکر است نماد برخی از شرکتهای بورسی از قاعده کلی فوق (حرف اختصاری + نام شرکت) پیروی نمی کند. مثلاً نماد «ذوب» از گروه فلزات که مربوط به شرکت ذوب آهن اصفهان است یا نماد «مداران» از گروه رایانه که مربوط به شرکت داده پردازی ایران است. نماد کلیه شرکتهای فعال در بازار بورس و فرابورس از سایت شرکت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com قابل مشاهده می باشد.تفاوت تعداد و حجم در بورس

عبارتست از یک سال که ابتدای آن شروع فعالیت مالی و انتهای آن پایان فعالیت مالی است و ممکن است بر سال شمسی منطبق باشد.

برای محاسبه سود و زیان یک شرکت یک دوره خاص تعیین می شود که در پایان آن دوره، اعضای هیئت مدیره موظف به گزارش دهی راجع به عملکرد خود در آن دوره و ارائه پیش بینی از عملکرد آتی شرکت هستند. این دوره بر اساس موافقت اکثر سهامداران تعیین می شود.

آنچه در کشور ما و بورس ما مرسوم است قرار دادن یک سال کامل به عنوان سالی مالی است، هر چند در برخی از بورس های جهانی مشاهده می شود که از دوره های مالی کوتاهتر از سال نیز استفاده شده است.

ایام مالی طولانی تر باعث اعمال تعدیلات بیشتر در سودهای اعلامی در ابتدای دوره توسط شرکت ها می شود و در بازارهای کارا تأثیر خاصی بر روند قیمتی ندارد.

مطلب مرتبط: مهمترین دلیل زیان در بورس چیست؟

اعدادی هستند که نمایانگر وضعیت بازار طی دوره های قبل و جاری می باشند. برای سرمایه گذاری در هر بازار بورسی، ابتدا باید وضعیت آن بررسی شود. برای بررسی وضعیت بازار شاخص های مختلفی وجود دارند.

شاخص کل

عددی است که بازدهی کل بازار را نشان می دهد و تغییرات مثبت و منفی آن نشان دهنده تغییرات مثبت یا منفی کل بازار است. مثلاً برای محاسبه بازدهی بازار طی ماه گذشته می توان درصد رشد شاخص را از ابتدا تا انتهای ماه در نظر گرفت.

رشد یا نزول شاخص کل، تابع رشد یا نزول قیمت سهام صنایع مختلف است که البته تأثیرگذاری آنها متفاوت است.

شاخص مالی

عبارتست از روند بازدهی شرکت های سرمایه گذاری.

شاخص صنعتی

عبارتست از روند بازدهی شرکت های غیرسرمایه گذاری یعنی شاخص کل منهای شاخص مالی.

شاخص 50 شرکت فعالتر

سازمان بورس هر چند وقت یکبار (معمولاً به صورت فصلی) براساس وضعیت معامله شرکت ها و نقدشوندگی آنها 50 شرکت فعالتر یا برتر را اعلام می کند که این شاخص بازگوکننده روند رشد این شرکت هاست.

شاخص بازده نقدی

عبارتست از بازدهی شرکتها به جهت بازده سود خالص.

شاخص بازده نقدی و قیمت

عبارتست از بازدهی شرکت‌ها به جهت بازده سود خالص و قیمت.

مطلب مرتبط: شاخص بورس تهران دقیقا چیست؟

عبارتست از سود عایدی شرکت به ازای هر سهم که توسط شرکت پیش بینی می شود.

در ابتدای سال مالی، هر شرکت سود تخمینی خود را براساس نظر هیئت مدیره شرکت تخمین می زند و به سهامداران اعلام می کند. معمولاً این اعلام سود با محافظه کاری صورت می گیرد. سود پیش بینی شده در قیمت سهم تأثیر مستقیم دارد.

برای به دست آوردن EPS باید سود خالص شرکت (پس از کسر مالیات) را بر تعداد سهام شرکت تقسیم نمود. عدد EPS را می توان در صورت سود و زیان شرکت‌ها با عنوان «سود هر سهم پس از کسر مالیات» پیدا کرد.

مطلب مرتبط :مفهوم EPS و DPS و پیش‌بینی درآمد هر سهم چیست ؟

تغییرات سود پیش بینی شده (EPS) شرکتها طی سال مالی را تعدیل می گویند.

پس از آن که سال مالی شروع شد، بسته به روند عملکردی شرکت، هیئت مدیره تخمینی که از مقدار EPS ارائه داده بودند رابه رقمی واقعی نزدیک تر می کنند یا اصطلاحاً آن را تعدیل می کنند.

تعدیل به دو صورت می باشد. تعدیل مثبت که به افزایش EPS منجر می شود و تعدیل منفی که به کاهش EPS می انجامد. تعدیل مثبت و منفی بر روی قیمت معاملاتی سهم نیز تاثیر مثبت و منفی می گذارد.

هر گونه تغییر، اعم از تغییر در اصول اساسی شرکت به مانند تغییر محل، تعدیل EPS، افزایش سرمایه و تعیین اعضای هیئت مدیره و …تنها در صورتی امکان پذیر است که نماد معاملاتی شرکت بسته شود.

یعنی معاملات سهام شرکت تا زمان تصمیم گیری در خصوص موارد فوق تعطیل خواهد شد و نماد شرکت در تابلوی بورس به وضعیت متوقف در خواهد آمد.

لازم به ذکر است، بعد از تصمیم گیری در خصوص موارد فوق و با اجازه سازمان بورس، سهام شرکت مورد نظر با قیمت جدید وارد تابلو خواهد شد یا اصطلاحاً نماد بازگشایی می شود و در اولین روز باز شدن، سهام از قانون حجم مبنا پیروی نکرده و مانند روزهای دیگر سقف و کف قیمتی مجاز نخواهد داشت.

مجمع سالیانه، گردهمایی سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت ها برای ارائه وضعیت عملکرد شرکت و تعیین سود است که مطابق قانون سازمان بورس باید حداکثر چهار ماه بعد از پایان سال مالی شرکت ها تشکیل شود.

در مجمع سالیانه که به آن مجمع عادی هم گفته می شود هیئت مدیره گزارش خود را به سهامداران ارائه می کند و در مورد میزان سود تقسیمی بین سهامداران تصمیم گیری انجام می شود.

مطلب مرتبط :سوالات متداول درباره مجمع عادی و مجمع فوق‌العاده شرکت‌ها

یکی از مسائلی که در مجمع در مورد آن تصمیم گرفته می شود، تعیین روزنامه رسمی شرکت است. شرکت موظف می شود کلیه اخباری که سهامداران لازم است از آن مطلع شوند از قبیل تاریخ برگزاری مجمع، افزایش سرمایه، زمان پرداخت سود و … را در روزنامه رسمی درج کنند.

عبارتست از سود پس از کسر مالیات به ازاء هر سهم که توسط شرکت ها به سهامداران پرداخت می گردد.

معمولاً به علت بلاتکلیف بودن برخی طلب ها و بدهی ها، وجود برخی حسابهای مشکوک در شرکت یا وجود برنامه های توسعه ای، همه سود حاصله (EPS) را بین سهامداران تقسیم نمی کنند و مقداری از آن را به صورت اندوخته در شرکت باقی می‌گذارند که در سالهای بعد در مورد آن تصمیم گیری به عمل می آید.

در اغلب موارد DPS کوچکتر از آخرین EPS شرکت می باشد. در بعضی موارد خاص نیز DPS بیشتر از EPS است که این مبلغ اضافی معمولا” از محل سود انباشته سالهای قبل تامین می شود.

رقم اختلاف بین DPS و آخرین EPS به صورت اندوخته در شرکت باقی می ماند که می تواند از نوع اندوخته قانونی یا عادی باشد. اندوخته قانونی سهمی از سود است که طبق قانون بورس باید در شرکت باقی بماند.

طبق قانون بورس اوراق بهادار شرکت ها موظفند هر دوره 5 درصد از سود خود را اندوخته کنند تا زمانی که جمع مبالغ اندوخته به 10 درصد سرمایه شرکت برسد که پس از آن نیازی به انباشته کردن سود نیست.

چون شرکت های بورسی دائماً در حال توسعه و افزایش سرمایه هستند، این باعث می شود هیچگاه اندوخته قانونی به حداکثر مقدار خود نرسد. اندوخته عادی، مقداری از سود است که بر اساس نظر هیئت مدیره در شرکت انباشته می شود و هیئت مدیره باید علت و طرح توجیهی خود در این خصوص را به سهامداران اعلام کند.

طبق ماده 90 اصلاحیه قانون تجارت، شرکتهای بورسی موظفند حداقل 10 درصد سود خالص (EPS) را بین سهامداران تقسیم کنند. همچنین براساس قانون تجارت در صورت تصویب در مجمع عمومی عادی سالانه، سود تقسیمی مصوب باید حداکثر ظرف 8 ماه از تاریخ تصویب به سهامداران پرداخت شود. البته سود تقسیمی تنها به سهامدارانی پرداخت می شود که درتاریخ برگزاری مجمع مالک آن میزان سهم باشند.

مطلب مرتبط : مفهوم EPS و DPS چیست ؟

گردهمایی سهامداران و هیئت مدیره شرکت ها که برای تغییرات اساسی در اساسنامه شرکت مانند تغییر سال مالی، تغییر محل شرکت یا تصویب طرح توجیهی افزایش سرمایه تشکیل می شود را مجمع فوق العاده گویند.

هر مجمعی به غیر از مجمع عادی سالیانه، فوق العاده نام دارد که شرکتها در مواقعی خاص، ملزم به تشکیل مجمع فوق العاده هستند. یکی از این موارد تغییرات در هیئت مدیره است که هر زمان لازم شد، سهامداران شرکت باید در محل مقرر حاضر شوند و برای انتخاب هیئت مدیره جدید رأی گیری انجام شود.

مورد دیگر از فعالیت‌های مجمع فوق العاده، تصویب افزایش سرمایه است که هیئت مدیره باید طرح توجیهی خود در این رابطه را قرائت کند و در صورت تصویب سهامداران، افزایش سرمایه اجرا می شود.

شرکت ها به منظور تأمین منابع موردنیاز برای اجرای طرح‌های توسعه ای و رشد سرمایه‌گذاری‌ها، تأمین سرمایه در گردش، اصلاح ساختار سرمایه و … اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند.

مطلب مرتبط: افزایش سرمایه چیست؟

شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا معمولا مدارک و مستندات افزایش سرمایه را روی سامانه کدال ارسال می‌کنند. همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه، آگهی برگزاری مجمع روی سایت کدال قرار می‌گیرد.

افزایش سرمایه به سه روش انجام می‌شود:

در روش اول، افزایش سرمایه و سهام از محل اندوخته های شرکت انجام می شود که در آن نیازی به پرداخت وجه از سوی سهامداران نیست.

در روش دوم، شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم (به قیمت اسمی سهم) به سهامداران می‌فروشد. به بیان دیگر شرکت به منظور افزایش سرمایه ابتدا به سهامداران خود این حق را می‌دهد تا افزایش سرمایه دهند و این حق را به صورت برگه‌هایی با نام حق‌تقدم به سهامداران خود اعلام می‌کند.

در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره‌نویسی کلیه متقاضیان قرار می‌گیرد. در این روش منافع سهامدار قدیمی از مابه التفاوت قیمت اسمی و قیمت بازار تأمین می شود.

لازم به ذکر است، افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.

برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهم‌ها و تلاطم بازار، سازمان بورس اوراق بهادار تهران حداکثر میزان نوسان قیمت سهم را به مثبت و منفی 5 درصد محدود کرده است.

این به آن معنی است که قیمت یک سهم نسبت به قیمت پایانی روز قبل حداکثر می تواند 5 درصد افزایش یا کاهش یابد. برای مثال اگر قیمت پایانی سهم در روز قبل 200 تومان باشد، پس از بازگشایی بازار در روز بعد قیمت سهم حداکثر می‌تواند به 210 تومان افزایش یا به 190 تومان کاهش پیدا کند.

دامنه نوسان در فرابورس نیز مثبت و منفی 5 درصد است. در مورد حق تقدم سهم ها، دامنه نوسان دو برابر مقدار نوسان سهم ها یعنی مثبت و منفی 10 درصد است.

در زمان عرضه اولیه سهام و روز بازگشایی نماد معاملاتی مطابق شرایطی که در دستورالعمل معاملات ذکر شده است، سهام بدون محدودیت در مقدار نوسان قابل معامله خواهد بود.

سهام شرکتهایی که در بازار معاملات توافقی پایه فرابورس عرضه می شوند، دارای محدودیت نوسان قیمتی نیستند. در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران راجع به سهام این شرکت‌ها اینگونه توضیح داده شده است: «سهام این شرکتها جزء سهام شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس ایران نبوده و صرفا معاملات آن بر اساس مفاد بند ب ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در این بازار انجام می پذیرد.

همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 11 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران، خریدار و فروشنده با علم و آگاهی نسبت به وضعیت مالی شرکت بر اساس اطلاعات منتشره موجود اقدام به خرید و فروش می‌نمایند».

عرضه (فروشنده) و تقاضا (خریدار)، طرفین اصلی برای انجام معامله بر سر یک کالا یا خدمت به شمار می‌آیند. در فرآیند معامله در بازار بورس اوراق بهادار نیز همانند سایر بازارها، طرف عرضه همان فروشندگان هستند که تمایل دارند سهام خود را بفروش برسانند و طرف تقاضا نیز خریداران یک سهم هستند که تمایل دارند آن سهم را بخرند.

در شرایط عادی و در زمان فعالیت بازار (۹ الی ۱۲:۳۰)، همواره تعدادی خریدار و تعدادی فروشنده در حال داد و ستد و انجام معامله هستند که اطلاعات (تعداد و حجم) مربوط به ۳ قیمت نخست هر بخش (خرید و فروش) در تابلو معاملات قابل مشاهده است. اما گاهی ممکن است معاملات یک سهام از شرایط عادی خارج شود، مثلاً عرضه کنندگانی باشند و خریدارانی وجود نداشته باشد یا بالعکس.

مطلب مرتبط: صف خرید و فروش در سهم؟

زمانی ممکن است به دلایل مختلف سهام یک شرکت ارزنده تر شود و تقاضا برای یک سهم بالا برود، در این هنگام عرضه کنندگان به منظور افزایش قیمت آن سهم، از فروش خودداری می‌کنند و صفی از خریداران تشکیل می‌شود بدون آنکه فروشنده ای حاضر به فروش شود. چنین حالتی را صف خرید آن سهم گویند.

از دیگر سو و در شرایطی متفاوت ممکن است عکس موارد ذکر شده رخ دهد، به این معنی که به دلایل مختلف نظیر انتشار اخبار منفی، تعدیل منفی یا زیانده بودن یک شرکت، عرضه سهام آن شرکت با افزایش مواجه شود.

در این صورت متقاضیان خرید آن سهم برای کاهش قیمت بیشتر، از خرید خودداری می‌نمایند. در این شرایط در طرف عرضه صفی از فروشندگان ایجاد می‌شود و در طرف تقاضا، خریداری تمایل ندارد تا آن سهم را خریداری کند. چنین حالتی را صف فروش برای سهم مورد نظر گویند.

این نسبت بیان کننده نسبت قیمت (Price) یک سهم به پیشبینی سود سهام (EPS) آن است. به لحاظ تئوریک، پی به ای یك سهم به ما می گوید كه سرمایه گذاران حاضرند به ازای دریافت هر ریال سود یك شركت، چند ریال برای خرید آن بپردازند.

نسبت پی به ای، با سود با حداقل ریسک (شامل سود بانکی و سود اوراق مشارکت) مورد مقایسه قرار می گیرد و ملاکی از دوره بازگشت سرمایه است.

بطور مثال سود بانکی ۲۰%، به این معناست که دوره بازگشت سرمایه‌گذاری در بانک ۵ سال است. یعنی سرمایه‌گذار بعد از گذشت ۵ سال، با سودهای به‌دست آمده، سودی برابر با اصل سرمایه خود کسب کرده است.

از نسبت پی به ای برای ارزش‌گذاری سهام استفاده می شود. با فرض آن که سود بانکی 20 درصد باشد، پی به ای مورد انتظار بازار می‌تواند ۵ باشد.

اگر سود بانکی و سود بدون ریسک کاهش یابد در طرف مقابل پی به ای بازار رشد خواهد کرد چرا که انتظار زمان بازگشت سرمایه بیشتر می شود.

به این صورت چنانچه شرکتی سود سهام (EPS) خود را ۱۰۰ تومان اعلام کند، با فرض پی به ای برابر 5، قیمت تعادلی این سهم برابراست با 500 تومان.

مطلب مرتبط: نسبت p/e سهام چیست؟

یكی از رایج ترین اشتباهاتی كه سرمایه گذاران مبتدی انجام می دهند خرید سهام صرفا” بر مبنای نسبت پی به ای است. پی به ای بالا ممكن است به معنی بیش نمایی ارزش سهم باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد كه بعدا” به سرعت پایین نیاید.

از طرفی پی به ای پایین لزوما” به این معنی نیست كه ارزش یك شركت كم نمایی شده، بلكه به معنای آن است كه بازار معتقد است شركت در آینده‌ی نزدیك با مشكل روبرو خواهد شد. عامل مهم تر که باید در خرید سهم مورد توجه قرار بگیرد، روند تغییرات پی به ای و توانایی شرکت برای افزایش سوددهی در طول زمان است.

صورت‌های مالی عبارتست از «بازنمایی اطلاعات خلاصه و طبقه‌بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری، به گونه ای که برای طیف گسترده ای از ذینفعان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی سودمند واقع شود».

به بیان دیگر، صورتهای مالی گزارشهایی خلاصه و استاندارد هستند که براساس آنها می توان راجع به وضعیت مالی یک شرکت (سوددهی، زیان دهی، میزان گردش نقدینگی و …) قضاوت نمود.

سه صورت مالی اساسی و مهم عبارتند از ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد.

ترازنامه «گزارشی است که در آن وضعیت مالی یک بنگاه اقتصادی در یک زمان مشخص ترسیم می‌شود و براساس آن می توان به سطح و ترکیب داریی‌ها و بدهی‌های شرکت دست پیدا نمود و از تفاضل این دو، حقوق صاحبان سرمایه حاصل می شود».

صورت سود و زیان «گزارشی است که در آن ترکیب عناصر درآمدی و هزینه ای که در طی یک دوره مالی حاصل شده و همچنین سهم دولت از عملیات واحد تجاری (مالیات) را به نمایش می‌گذارد».

صورت جریان وجوه نقد «بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن واحد، جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است». به تعبیری دیگر صورت جریان وجوه نقد به بررسی تغییرات وجوه نقد یک شرکت در فاصله زمانی بین دو صورت مالی می پردازد.

شرکت‌های بورسی موظفند در پایان سال مالی و همچنین در پایان بازه های سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه، صورتهای مالی خود را که مطابق استانداردهای حسابداری پذیرفته شده توسط سازمان بورس، تهیه شده اند در سایت سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران سازمان بورس اوراق بهادار (کدال) به آدرس www.codal.ir منتشر کنند.

این صورت‌های مالی پس از آن که توسط موسسات حسابرسی رسمی مورد تایید قرار گرفت با عنوان «حسابرسی شده» مجدداً در سایت کدال قرار می گیرند و برای عموم افراد قابل استفاده خواهند بود.

براساس صورت‌های مالی یک شرکت، می توان نسبت های مالی مهم را محاسبه نمود و در مورد عملکرد مالی یک شرکت تصمیم گیری کرد. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی مبنای تحلیل بنیادی در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

از این رو، آشنایی با نحوه مطالعه و تفسیر صورت‌های مالی برای افرادی که قصد دارند از روش تحلیل بنیادی برای خرید سهام شرکت‌های بورسی استفاده کنند، ضروری است.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال رویکردی برای پیش بینی وضعیت آتی بازارهای مالی بر اساس اخبار و اطلاعات دریافتی از اقتصاد ملی و جهانی، صنعت و صورتهای مالی شرکت‌ها است.

افرادی که از رویکرد بنیادی در تحلیل سهام شرکتها استفاده می کنند به دنبال آن هستند تا ارزش واقعی (ذاتی) سهم را براساس عوامل مختلف تعیین کنند.

در تحلیل بنیادی، عوامل مختلفی که بر قیمت سهام شرکتها تاثیر می گذارد مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.

از جمله این که آیا شرایط ‌کلی برای بازار سهام مناسب است یا نه؟

نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چه وضعیتی است؟

نرخ‌های ‌بهره بانکی در حال افزایش هستند یا کاهش؟

تقاضای داخلی و جهانی برای کالاهای تولیدی شرکت در چه وضعیتی است؟ قیمت جهانی نفت، اونس طلا، فلزات و… به چه صورت در حال تغییر است؟

آیا چشم انداز صنعتی که شرکت در آن حوزه فعالیت می کند مثبت و رو به رشد است یا خیر؟

عملکرد مالی شرکت از نظر نسبت های مالی مهم مانند نسبت های سودآوری، نقدینگی، فعالیت و اهرمی چگونه است؟

برای آن که بتوان تحلیل بنیادی صحیحی داشت، نیاز است فرد تحلیلگر شناخت مناسبی از بازار، اقتصاد خرد و کلان، مدیریت مالی، سیاست و صنایع مورد بررسی داشته باشد.

به طور معمول افرادی که با دیدگاه سرمایه گذاری بلندمدت و سهامداری در بازار سرمایه فعالیت دارند، بیشتر از تحلیل بنیادی استفاده می کنند.

مطلب مرتبط : تحلیل بنیادی چیست

تحلیل تکنیکال رویکردی برای پیش بینی وضعیت آتی بازارهای مالی مبتنی بر مطالعه وضعیت گذشته بازار است.

تحلیل تکنیکال بر چهار فرض اساسی بنیان نهاده شده است . اول این که هر آنچه که در مورد اوراق یا کالای مورد معامله (سهام، ارز، سکه طلا و …) حائز اهمیت می باشد، در قیمت آن گنجانده شده است و نیازی به بررسی اخبار و وقایع مربوط به آن نیست.

دوم این که تغییرات قیمت اوراق یا کالای مورد معامله تصادفی نیست، بلکه از روندهای مشخصی پیروی می کند که با شناسایی آن روندها، می توان قیمت آتی را پیش بینی نمود.

سوم این که در بررسی قیمت اوراق یا کالای مورد معامله، «چگونگی» از «چرایی» بیشتر اهمیت دارد. در تحلیل تکنیکال به جای این که به دنبال آن باشیم بفهمیم چرا قیمت تغییر کرد، می‌خواهیم بدانیم چگونه تغییر می‌کند.

چهارم این که تاریخ خودش را تکرار می‌کند، یعنی روانشناسی جمعی سرمایه گذاران در دوره های مختلف، یکسان است بنابراین نوسانات آینده بازار شبیه نوسانات گذشته است.

در تحلیل تکنیکال از مجموعه ای از روش‌های ریاضی و هندسی استفاده می شود تا براساس نمودار تغییرات قیمتی اوراق یا کالای مورد معامله، قیمت آن در آینده تخمین زده شود. به دلیل آن که تحلیلگران تکنیکال با نمودار (چارت) سر و کار دارند، به آنها چارتیست نیز گفته می شود.

محصول مرتبط : آموزش تحلیل تکنیکال در بورس ایران

عموماً افرادی از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند که با دیدگاه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت و با هدف کسب سود از نوسانات قیمتی در بازار به فعالیت می‌پردازند.

افراد به دو طریق می‌توانند در بازار سرمایه، سرمایه گذاری نمایند. روش اول، روش مستقیم است که شخص خود راسا اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌کند.

روش دوم، روش غیرمستقیم است که بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر یک موسسه مالی به عنوان واسطه عمل می‌کند. صندوقهای سرمایه گذاری مشترک نمونه ای از این موسسات مالی واسطه هستند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نهادی است که منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری را از مردم جمع آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند.

مطلب مرتبط :همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

در معاملاتی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد به مبنای حجم خرید و فروش، واحد یا Unit گفته می‌شود. افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در صندوق‌ها هستند می‌توانند با مراجعه به صندوق‌ها و تکمیل فرم‌های مربوطه، اقدام به خرید واحدهای صندوق نمایند.

رایج‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک عبارتند از صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری مختلط.

صندوق سرمایه گذاری در سهام، صندوقی است که بخش عمده منابع خویش را به سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام اختصاص می‌دهد.

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوقی است که بخش عمده منابع خود را به سرمایه گذاری در سهام و یا اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می دهد و معمولاً دارای حداقل سود تضمینی است.

صندوق سرمایه گذاری مختلط صندوقی است که منابع خویش را به سرمایه گذاری در سهام و یا اوراق بهادار با درآمد ثابت و اوراق مشارکت اختصاص می دهد و در واقع ترکیبی از دو صندوق فوق است.

بورس کالا یک بازار سازمان یافته برای انجام معامله کالاهای مشخص با استفاده از روش های معین است. معامله محصولات کشاورزی، فلزات و موادمعدنی (کانی‌های فلزی)، محصولات شیمیایی و پتروشیمی و معاملات سکه آتی از جمله مواردی است که در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد.

در بورس کالا نیز همچون بورس اوراق بهادار دو طرف عرضه (فروشندگان) و تقاضا (خریداران) وجود دارد که به مبادله کالایی خود در قالب یکی از انواع قراردادهای این بورس می‌پردازند و کالاهای فرآوری نشده و خام از قبیل گندم، پنبه، انواع فلزات، مواد مورد نیاز پتروشیمی و … در این بورس خرید و فروش می‌شود.

انواع قراردادهای بورس کالا شامل نقد، نسیه، سلف و آتی است.

قرارداد نقدی قراردادی است که براساس آن پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن در هنگام معامله و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای انجام می شود.

قرارداد نسیه قراردادی است که براساس آن کالا در هنگام معامله تحویل و بهای آن در تاریخ سررسید و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای آن پرداخت می شود.

قرارداد سلف قراردادی است که براساس آن، کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل گردیده و بهای آن در هنگام معامله و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای پرداخت می شود.

قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده براساس آن متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند و برای جلوگیری از امتناع طرفین از انجام قرارداد، طرفین به صورت شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بگذارند.

طرفین همچنین متعهد می‌شوند متناسب با تغییرات قیمت آتی، وجه تضمین را تعدیل کنند و اتاق پایاپای از طرف آنان وکالت دارد، متناسب با تغییرات، بخشی از وجه تضمین هر یک از طرفین را به عنوان اباحه تصرف در اختیار دیگری قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سررسید با هم تسویه کنند.

مطلب مرتبط : بورس کالا چیست؟

ضریبی است که وابستگی بین یک سهم و بازار را نشان می دهد.

تعریف دقیق ضریب بتا عبارتست از ریسک سیستماتیک یک سرمایه‌گذاری یا مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی، نسبت به ریسک پرتفوی بازار. در واقع ضریب بتا یک ضریب همبستگی است، که نشان‌گر نوسان قیمتی سهم، در مقایسه با بازار کلی فعال در آن، می‌باشد.

با محاسبه ضریب بتا میتوان به این پرسش پاسخ داد که آیا تغییرات بازار بر روی سهام شرکت مورد نظر تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ و اگر بلی، میزان و شدت این تاثیر چگونه است؟

ضریب بتا نسبت به مقدار ۱ سنجیده می‌شود، بدین معنا که ضریب بتای یک، بزرگتر از یک و کوچکتر از یک، به ترتیب نشان‌دهنده هم شدت بودن، شدیدتر بودن و ملایم‌تر بودن نرخ بازده شرکت مورد نظر، با بازده شاخص کل می‌باشند. ضریب بتای صفر نیز نشان‌دهنده بی‌تفاوتی و استقلال تغییرات بازده شرکت مورد نظر، نسبت به بازده شاخص کل می‌باشد.

سهم های با بتای بالا ریسکی ترند اما پتانسیل بالاتری برای بازدهی دارند و سهم های با بتای پایین ریسک کمتر و بالطبع بازدهی کمتری هم خواهند داشت.

در فرمول بتا، بازدهی هر سهم و بازدهی بازار با هم سنجیده می شود. برای بازدهی سهم از نوسان روزانه قیمت و برای بازدهی بازار از درصد تغییر روزانه شاخص کل استفاده می شود.

اهرم در علم مدیریت مالی به معنای روشی برای تکثیر کردن سود یا زیان است. به عبارت دقیق‌تر اهرم به معنی قرض کردن پول به منظور چندبرابر کردن درآمد حاصل از دادوستد است.

مثلاً فرض کنید ۱۰ سکه دارید و با آن معامله‌ای می‌کنید که یک سکه سود خالص برای شما به ارمغان می‌آورد. سپس به یک کارگزار رجوع کرده و ۹۰ سکه از او قرض می‌گیرید.

این‌بار معامله مشابهی انجام می‌دهید اما این‌بار ۱۰۰ سکه وارد معامله می‌کنید و از این طریق ۱۱۰ سکه به‌دست می‌آورید. سپس ۹۰ سکه‌ای که قرض کرده بودید را به کارگزار پس می‌دهید، ۱۰ سکه اولیه‌تان را هم به جیب بازگردانده و ۱۰ سکه سود خالص در دست خواهید داشت. با این روش برای خود یک اهرم مالی ایجاد کرده‌اید.

روش‌های معمول کسب اهرم، قرض گرفتن پول، خریدن دارایی ثابت و استفاده از ابزار مشتقه است.

یک شرکت تجاری به اشکال مختلف (مثلاً در قالب فروش سهام)، برای موجودی اش اهرم می‌سازد. شرکتهایی که نسبت بدهی ها در آنها نسبت به دارایی ها عدد بزرگتری است، نسبت بدهی بزرگتری دارند و اصطلاحاً اهرمی تر هستند. از دیدگاه سرمایه گذاران هر چه یک شرکت اهرمی تر باشد، پرریسک تر محسوب می شود.

ارزش خالص دارایی‌ها یا NAV یک شرکت سرمایه‌گذاری با ویژگی‌های یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (Unit Trust)، حاصل تفاوت کل دارایی‌ها منهای کل بدهی‌های آن است. در ارزشیابی شرکت‌ها،NAV را از طریق تفاوت ارزش دفتری دارایی‌ها و بدهی‌ها محاسبه می‌کنند و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک،NAV را از طریق کسر بدهی صندوق از ارزش روز کل پرتفوی به دست می‌آورند.

به عنوان مثال اگر ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها و سایر دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری 2000 میلیارد ریال قیمت داشته باشد و بدهی‌های آن 1200 میلیارد ریال باشد، در این تاریخNAV این شرکت سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریال خواهد بود.

چون دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری به طور روزانه تغییر می‌کند، NAV آن نیز روزانه باید محاسبه مجدد شود. به همین دلیل در کشورهای دیگر عموماً صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (شرکت سرمایه‌گذاری با سرمایه متغیر) و «یونیت ‌تراست» NAV خود را حداقل یک بار در روز و پس از خاتمه معاملات بورس محاسبه و در روزنامه‌ها گزارش می‌کنند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مذکور NAV هر سهم خود را از طریق تقسیم NAV به تعداد سهام جاری خود محاسبه می‌نمایند. به‌عنوان نمونه در مثال فوق اگر تعداد سهام جاری شرکت 400 میلیون سهم باشد NAV هر سهم 2000 ریال محاسبه خواهد شد.

با منطق پیش گفته،NAV هر سهم نیز باید روزانه محاسبه شود. بایست توجه داشت که تعداد سهام جاری چنین شرکت‌هایی نیز غالباً روزانه تغییر می‌کند. چون سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ویژگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا یونیت‌تراست در هر زمان قابل بازخرید است.

حاشیه سود عبارتست از نسبت سود پس از کسر مالیات به فروش خالص و یکی از نسبت های مالی مهم محسوب می شود. به زبان ساده شرکت به ازای هر فروش به اندازه حاشیه سود، سود دریافت می کند.

حاشیه سود را می توان براساس اطلاعات مندرج در صورت سود و زیان شرکت محاسبه نمود.

حاشیه سود یکی از شاخص های مهم برای افرادی است که با دیدگاه بلندمدت یا اصطلاحاً سهامداری به فعالیت در بازار سرمایه می پردازند. وارن بافت معتقد است شرکت هایی که چندین سال متوالی حاشیه سود بالای 20 درصد را ایجاد می کنند از یک یا چند مزیت رقابتی ماندگار برخوردارند و سهام آنها ارزش خریداری و نگهداری در بلندمدت را دارد.

منظور از سهام شناور آزاد مقدار سهمی است که انتظار می‌رود در آینده نزدیک، قابل معامله باشد. یعنی در مالکیت دارندگانی است که آماده‌اند در صورت پیشنهاد قیمت مناسب از سوی خریداران آن را برای فروش ارائه کنند.

به بیان دیگر سهام شناور آزاد همان نسبتی از سهام یک شرکت است که در بازار قابل معامله است و در فرآیند معاملات بین سهامداران مختلف جابجا می شود.

عرضه و تقاضای این بخش از سهام است که قیمت سهام شرکت را تعیین می‌کند و قابلیت نقدشوندگی سهام را نشان می‌دهد و بخش بلوکه شده به‌دلیل عدم حضور در فرآیند عرضه و تقاضای روزانه، در نوسان و تعیین قیمت سهام تاثیری ندارد.

معمولاً سهام شناور آزاد شرکت‌ها برای همیشه ثابت نمی ماند، بلکه در بازه های زمانی خاص سهامدار عمده یک شرکت با خرید یا فروش سهام، درصد سهام شناور شرکت را کاهش یا افزایش میدهد.

مطلب مرتبط: سهام شناور آزاد شرکتها به چه معناست؟

برای سرمایه‌گذاران خیلی مهم است میزان سهام شناور آزاد یک شرکت پذیرفته شده در بورس را بدانند؛ زیرا یک شاخص مهم در تعیین نقدشوندگی سهام آن شرکت است.

سهام با نقدشوندگی بالا می‌تواند با هزینه کمتر (منظور در محدوده‌نوسان کوچک‌تر) دادوستد شود، در حالی‌ که پایین بودن سهام شناور آزاد علامتی است از نقدشوندگی کم که هم بر خریداران و هم بر فروشندگان اثر می‌گذارد.

درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها را می توان در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (www.tsetmc.com) مشاهده کرد.

اوراق اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است. در اوراق اجاره حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می شود.

اوراق اجاره را با توجه به هدف انتشار به سه دسته شامل اوراق اجاره تأمین دارایی، اوراق اجاره تأمین نقدینگی و اوراق اجاره رهنی می توان تقسیم نمود.

اوراق اجاره را می توان یک ابزار سرمایه گذاری جدید و اسلامی دانست که همانند اوراق مشارکت، بازدهی مشخص و مطمئنی را نصیب سرمایه گذاران می کند، بنابراین ریسک این اوراق در مقایسه با سهام، بسیار کمتر است.

افرادی که پول مازاد دارند، می توانند با خرید اوراق اجاره که در بورس داد و ستد می شود، در فواصل زمانی مشخص (مثلا سه ماهه)، سود معینی را دریافت نموده و هر زمان که به پول نیاز داشتند نیز این اوراق را ازطریق بورس، به سایر متقاضیان بفروشند.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق اجاره، در واقع همان مبالغ اجاره‌بهایی است که خریداران اوراق، در طول دوره اجاره دریافت می‌کنند.

این مبلغ، معمولاحداقل معادل سود اوراق مشارکت و حتی بعضا، مقداری بیشتر تعیین می‌شود تا اوراق اجاره، جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند. همچنین سود حاصل از اوراق اجاره نیز همانند سود حاصل از اوراق مشارکت، از پرداخت مالیات معاف است.

اوراق قرضه اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشاردهنده متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند. دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.

اوراق قرضه جزو اوراق بهادار است و طبق آن صادر کننده به خریدار بدهکار می‌شود. این سند دارای سررسید است و مبلغ آن در زمان سررسید به وسیله صادرکننده پرداخت می‌شود. این اوراق دارای کوپن بهره هستند و بهره آن‌ها در فواصل زمانی معیّنی توسط بانک که نمایندگی صدور اوراق را دارد، پرداخت می‌شود.

از نظر سررسید، اوراق قرضه به سه دسته کوتاه مدّت، میان مدّت و بلندمدّت تقسیم می‌شوند. سررسید اوراق کوتاه مدّت بین یک تا پنج سال، سررسید اوراق میان مدّت بین پنج تا ده سال و سررسید اوراق بلند مدّت معمولاً بیش از ده سال است.

انتشار اوراق قرضه با هدف استقراض انجام می‌گیرد و بعضا شرکت‌ها برای تامین منابع مالی خود مجبور به قرض منابع مالی می‌شوند که این کار از طریق اوراق قرضه صورت می گیرد. و مخصوصا این اتفاق در مورد دولت‌ها رخ می‌دهد.

در اوراق مشارکت که برای تامین منابع مالی طرح های عمرانی و مانند آن مورد توجه است دولتها گوشه چشمی هم به کنترل تورم و وضعیت اقتصادی کشور دارند.

درباره اوراق قرضه بیشتر بخوانید

اوراق بهادار با نام یا بی‌نامی است که به موجب قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین ‌و برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌های عمرانی- انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کشور یا برای تأمین منابع مالی لازم برای تهیۀ مواد ‌اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط دولت، شرکت‌های دولتی، ‌شهرداری‌ها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و مؤسسات عام المنفعه و شرکت‌های ‌وابسته به دستگاه‌های مذکور، شرکت‌های سهامی عام و خاص و شرکت‌های تعاونی تولید منتشر می‌شود و به سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح‌های‌ یاد شده را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می‌گردد.

اوراق مشارکت بر دو نوع بورسی و غیربورسی است. اوراق مشارکت بورسی اوراقی اند که قابل معامله در بازار بورس و فرابورس هستند.

اوراق غیربورسی اوراقی اند که صرفاً با تایید بانک مرکزی حمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شوند و قابل معامله در شعب بانک‌های عامل (بازار پولی) هستند.

اوراق مشارکت دارای سود ثابت علی الحساب است، بنابراین معمولا به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سبد سهام در بازاهای ریسکی در نظر گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک پذیری و شرایط موجود بر بازار بخشی از سرمایه خود را به خرید اوراق مشارکت اختصاص می‌دهند.

با توجه به ثابت بودن سود اوراق مشارکت، این اوراق بر خلاف سهام های ریسکی موجود در بازار که نیازمند تحلیل های فاندامنتالی و تکنیکالی هستند به تحلیل خاصی نیاز ندارد.

برای خرید اوراق مشارکت، بهتر است به نکات زیر توجه شود:

1 – سود اعلامی اوراق مشارکت برای دوره یکساله معمولاً بین ۲۰ تا ۲۲ درصد است. هرچه درصد سود بیشتر باشد، خرید اوراق آن جذاب‌تر است.

2 – سررسید پرداخت سود یک ماهه یا سه ماهه است. هرچه دوره‌های پرداخت سود کوتاه‌تر باشد، برای سرمایه‌گذار از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

3 – در بعضی موارد بدلیل کمبود نقدینگی و رقابت برای جذب منابع با بانک‌ها برخی از ناشران اوراق علاوه برسود اعلامی، سود ۳ درصدی برای یکسال را بر روی تابلو معاملاتی تضمین می‌کنند.

4 – سود حاصل از اوراق مشارکت، برای سرمایه‌گذار معاف از پرداخت مالیات است و این جذابیت‌ دیگری برای سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت به حساب می‌آید.

5 – علیرغم اینکه اوراق مشارکت بازدهی تضمین شده دارند ولی ریسکی را متوجه سرمایه‌گذار نمی‌کند.

برای خرید و فروش اوراق مشارکت خارج از بورس، لازم است سرمایه‌گذار با مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) به یکی از شعب بانک‌های عامل مراجعه نماید و نسبت به خرید یا فروش اوراق مورد نظر اقدام نماید

در مورد معامله اوراق مشارکت بورسی، هر فردی که دارای کد معاملاتی آنلاین باشد، می‌تواند از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا ثبت سفارش اینترنتی اقدام به خرید نماد اوراق مشارکت کند. این اوراق بسته به بازاری که در آن منتشر می‌شوند ممکن است در سامانه آنلاین قابلیت معامله داشته باشد.

این نظریه به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین تئوری های اقتصادی بر مبنای اصول مالی و سرمایه گذاری توسط مارکوویتز (Markovits) در سال 1952 تحت عنوان انتخاب سبد سهام معرفی شد.

بر اساس این نظریه در انتخاب گزینه های مختلف برای سرمایه گذاری صرفا توجه به ریسک و بازده یک سهم کافی نیست و در حالتی که سرمایه گذاری در تعداد زیادی سهام صورت گیرد، می توان از توزیع دارایی در سهام مختلف برای کاهش ریسک و افزایش بازده بهره برد.

مبنای روش MPT بر پایه این استدلال استوار است که احتمال خطر از دست دادن سرمایه یا سود یک نوع سهام در بازار بسیار بیشتر از مجموعه یا ترکیب سهام است. لذا قاعدتاً سرمایه گذار حرفه ای نباید تمامی سرمایه خود را دریک قلم دارایی سرمایه گذاری کند ( و منطق اقتصادی نیز این را تایید می کند ).

بلکه بایستی آن را در مجموعه ای از سهام یا دارائیها سرمایه گذاری کند که این مجموعه به پرتفوی معروف است . پرتفوی یا سبد سهام متشکل از سهام متعدد شرکتهایی است که در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها تا حدودی به صفر نزدیک است .

برای اکثر سرمایه گذاران، ریسک خرید تک سهم، کسب بازدهی کمتر از انتظار است و یا به عبارت دیگر انحراف از بازدهی میانگین است (هر سهمی به نوبه خود دارای انحراف معیاری از میانگین است که در این تئوری به آن ریسک اطلاق می‌شود).

در حقیقت ریسک خرید سبد سهام با توزیع مناسب بسیار کمتر از ریسک خرید تک سهم است، به دلیل اینکه ریسک سهام مختلف مستقل از یکدیگر است.

به عنوان مثال فرض کنید سبد سهامی از دو سهم که یکی در حالت افزایش نرخ بهره بانکی و دیگری در حالت کاهش نرخ بهره سود می دهد، تشکیل شده باشد.

این سبد در هر حالتی فارغ از اینکه نرخ بهره افزایش یا کاهش یابد، سود می دهد. در واقع مارکوویتز نشان داد سرمایه گذاری تنها انتخاب سهام نیست بلکه انتخاب ترکیب مناسبی از سهام است.

در روش MPT مجموعه تلاشها معطوف به این است که بازده پرتفوی فرد سرمایه گذار به بازده بازار نزدیک گردد و در وضعیت مطلوب، بازدهی بیشتر از آن بدست آورد.

در این حالت پرتفوی کل بازار یک شاخص ارزیابی است که ریسک آن نیز با شاخص بتا (Beta)محاسبه می شود . این تحلیل کاربرد زیادی در آنالیز ریسک و تجزیه و تحلیل بازار دارد و مبنای کار سرمایه گذاران حرفه ای محسوب می شود.

مطلب مرتبط : نظریه جدید سبد سهام چیست؟

در علم مالی، فروش استقراضی عمل فروختن دارایی و معمولاً اوراق بهاداری است که از شخص ثالثی (معمولاً یک کارگزار) و با هدف خریدن مشابه همان دارایی در آینده جهت پس دادن آن به قرض دهنده، قرض گرفته می شوند.

فروشندگان استقراضی امیدوارند که از کاهش قیمت آن دارایی پس از فروش و تا قبل از خرید مجدد آن سود کنند، زیرا پس از کاهش قیمت بایستی بهای کمتری را هنگام خرید مجدد آن دارایی بپردازند.

همچنین درصورتی که قیمت افزایش یابد، فروشنده استقراضی متحمل ضرر می شود (چراکه مجبور است آن دارایی را در قیمتی بالاتر از آنچه که فروخته خریداری کند). این ضرر محدود به کل بهای دارایی فروخته شده است.

فرض کنید دوست شما مدتی قبل 100 سکه طلا خریده است. شما (که سکه ایی ندارید) طبق تحلیلی که انجام دادید، پیش بینی می‌کنید که قیمت سکه در بازار تا ده روز بعد تا 900 هزار تومان افت خواهد کرد. به دوست‌تان می‌گویید که 100 سکه طلایش را به شما قرض دهد. مثلا سکه امروز 1 میلیون تومان است. سکه‌ها را قرض گرفته و در بازار به قیمت 1 میلیون تومان می‌فروشید.

سکه طبق پیش بینی شما شروع به افت می‌کند و 10 روز بعد به 900 هزار تومان که هدف شما بود می‌رسد. شما به بازار میروید و با همان پول 100 سکه را خرید میکند و به دوست‌تان پس می‌دهید.

دوست‌تان نه سود کرده است و ضرر چرا که همان 100 سکه را پس گرفته است. اما شما چطور ؟

شما 100 سکه را 10 روز پیش 1 میلیون تومان فروختید جمعا به مبلغ 100 میلیون تومان و امروز که سکه افت کرده است 100 سکه را خریدید 900 هزار تومان جمعا به مبلغ 90 میلیون تومان و پس دادید.

پس شما با استفاده از روش فروش استقراضی، 10 میلیون تومان سود کردید. بدیهی است اگر تحلیل شما درست از آب در نمی آمد و پس از ده روز قیمت سکه به جای کاهش، افزایش می یافت شما متضرر می شدید.

فروش استقراضی در آن دسته از بازارهای مالی رایج است که اصطلاحاً دوطرفه می باشند. در بازارهای دوطرفه سرمایه گذاران علاوه بر افزایش قیمت ها، از کاهش قیمت ها نیز می توانند سود کسب کنند. بازار آتی سکه ایران نمونه ای از بازارهای دوطرفه است. بازار سهام ایران در حال حاضر یکطرفه است و امکان فروش استقراضی در آن وجود ندارد.

معامله گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه مدت و بعضاً میان مدت فعالیت می کنند برای تعیین زمان خروج خود از معاملات، عمدتاً از حد سود و حد ضرر استفاده می‌کنند.

این افراد که عموماً بر اساس تحلیل تکنیکال به خرید و فروش در بازارهای مالی مانند سهام، ارز و … اقدام می کنند، اغلب برای میزان سود و زیان خود محدوده هایی را تعیین می کنند.

حد سود به معنای هدف قیمتی است که معامله گر مورد نظر با رسیدن قیمت دارایی (سهام یا سایر اوراق بهادار) خود به آن مقدار، شناسایی سود نموده و با فروش دارایی از معامله خارج می‌شود.

در این حالت خروج از معامله، با هدف جلوگیری از کاهش سود انجام می شود. تعریف حد ضرر نیز مشابه حد سود است، با این تفاوت که در این حالت خروج از معامله با هدف جلوگیری از افزایش زیان انجام می شود.

فرض کنیم شخصی سهامی را در قیمت 200 تومان خریده است. او براساس نتایج تحلیلی که بر روی این سهام انجام داده (که عموماً از جنس تحلیل تکنیکال است)، تصمیم می‌گیرد با رسیدن قیمت به اولین سقف قیمتی مورد انتظار (مثلاً 220 تومان) سهام خود را به فروش برساند.

همچنین در صورتی که قیمت سهام به 180 تومان کاهش یابد نیز او سهام خود را خواهد فروخت. در این حالت حد سود این فرد 220 و حد ضرر او 180 تومان خواهد بود.

حد سود و حد ضرر از اجزای مهم یک سیستم معاملاتی به شمار می‌روند. تعیین صحیح این حدود به آشنایی کافی با بازار و دانش تحلیل تکنیکال نیاز دارد.

اکثر معامله گران حرفه ای در معاملات خود از حد سود و حد زیان استفاده می کنند تا جلوی از بین رفتن سرمایه خود را بگیرند و سودهای خود را بهتر مدیریت کنند. هر چند برخی از معامله گران که با دیدگاه سهامداری و بلندمدت اقدام به خرید سهام می کنند، اعتقادی به تعیین این حدود ندارند.

حقوق صاحبان سهام معرف علایق سهام‌داران و صاحبان اصلی شرکت، نسبت به خالص دارایی‌های شرکت است. حقوق صاحبان سهام، باقیمانده منافع مالکین شرکت را در دارایی‌های شرکت، که پس از کسر بدهی‌های آن شرکت، بدست آمده است، نشان می‌دهد.

در یک موسسه تجاری، حقوق صاحبان سهام در اصل منافع صاحبان اصلی موسسه را نشان می‌دهد. در حسابداری، حقوق صاحبان سهام، اهدافی چون تعیین سرمایه قانونی و ثبت شده، تعیین منابع سرمایه شرکت و تعیین سود سهامی که می‌تواند، بین صاحبان سهام توزیع شود، را دنبال می‌نماید.

در یک شرکت سهامی، حقوق صاحبان سهام مواردی چون: سود و زیان انباشته، سهام سرمایه، کسر سهام و اندوخته‌های شرکت را شامل می‌شود.

سهام خزانه، سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی است، که توسط همان شرکت، مجدداً خریداری گردیده است. به عبارت دیگر شرکت، سهام صادر شده خود را، مجدداً در بورس خریداری می‌نماید.

بر طبق استانداردهای حسابداری، سهام خزانه، یک دارایی محسوب نمی‌شود و سود حاصل از خرید و فروش آن میان سهام‌داران توزیع نمی‌شود. همچنین سهام خزانه از حقوقی نظیر حق رای، سود سهام، حق تقدم خرید سهام برخوردار نیست.

از آنجا که یکی از بهترین و شفاف‌ترین مکانیزم‌های قیمت گذاری محصولات، عرضه آنها در بورس می‌باشد، در اوایل دهه 80 ایده تاسیس بورسی برای انجام معاملات نفت طی فرآیندی مشترک میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد شکل گرفت. در فاز نخست برای محقق شدن این ایده در اواخر بهمن 1386 مبادلات فرآورده های نفت و پتروشیمی در بازار سرمایه آغاز گردید.

از سویی با وجود زیرساخت‌های موجود در صنعت برق کشور که آن را از کشورهای منطقه متمایز می‌سازد، همزمان با فعالیت‌ها در راستای شکل گیری بورس نفت، لزوم راه اندازی بورس برق در ادامه توسعه بازار برق کشور احساس شد.

در خرداد 87 شورای عالی بورس موافقت اصولی خود را با تاسیس بورس برق اعلام نمود. در این بین تشکیل بازاری منسجم برای در بر گیری همه کالاهای از جنس انرژی و تشکیل بورسی جامع و واحد برای معاملات انواع حامل‌های انرژی پیشنهاد شد.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه 30/3/1390 با تجمیع درخواست‌های جداگانه برای راه اندازی بورس نفت و برق به راه اندازی بورس انرژی رای داد. بر این اساس بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور جهت عرضه محصولات نفت و مشتقات نفتی ، برق، گاز طبیعی ، زغال سنگ ، حق آلودگی و سایر حامل‌های انرژی شکل گرفت.

بورس انرژی دارای سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی می‌باشد. بازار فیزیکی شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز، و تابلوی سایر حامل‌های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله می‌باشد.

مشتریان بورس انرژی اعم از خریداران و فروشندگان موظفند که قبل از انجام معاملات در بورس اقدام به اخذ کد معاملاتی از شرکت‌های کارگزاری نمایند.

سهام ممتاز یا ترکیبی، نوعی از سهام است که دارندگان آن ادعای معین و محدودی نسبت به دارایی های شرکت دارند و مانند اوراق قرضه سود ثابتی دریافت می‌کنند و از همین رو آن را سهام ترکیبی می‌نامند چرا که دارای ویژگی‌های سهام عادی و اوراق قرضه است.

این نوع سهام مانند سهام عادی فاقد زمان سررسید و هزینه مالیاتی است و از آنجا که سود ثابتی دارد، جزو اوراق بهادار با درآمد ثابت محسوب می‌شود.

زمانی که هزینه سهام عادی بالاتر باشد، شرکت اقدام به انتشار سهام ممتاز می‌کند. این سهام از آن رو به سهام ممتاز معروف است که در زمان تقسیم سود دارندگان این نوع سهام، از اولویت برخوردارند. سهام ممتاز با پذیره‌نویسی خصوصی وارد بازار شده و در بورس و بازار خارج از بورس قابل معامله است.

در زمان انحلال یا ورشکستگی شرکت و زمانی که کل دارایی‌های شرکت به فروش رسید، ابتدا حقوق این سهامداران به طور کامل پرداخت می‌شود و سپس از باقی مانده مبلغ دارایی‌های فروخته شده، حقوق سهامداران عادی پرداخت می‌شود.

ویژگیهای سهام ممتاز عبارتند از:

سهام ممتاز برای صاحبان آن دربردارنده نوعی حق مالکیت در شرکت است.

با توجه به اینکه سهامدار ممتاز دارای حق مالکانه در شرکت است، شرکت منتشرکننده سهام، الزام قانونی ندارد که دارایی‌های خود را در رهن این اوراق گذاشته یا وثیقه قرار دهد.

سهام ممتاز نیز همچون سهام عادی فاقد سررسید است.

به دارندگان این سهام سود پرداخت می‌شود. باتوجه به اینکه پرداخت سود مستلزم سود‌ده بودن شرکت است، از این رو شرکت پرداخت سود را تضمین نمی‌کند. به طور معمول به سهام ممتاز سود از پیش تعیین‌شده و ثابتی تعلق می‌گیرد.

بطور معمول سهام ممتاز فاقد حق رأی در مجمع عمومی است. به این معنی که دارندگان سهام ممتاز در زمان رای‌گیری برای انتخاب هیأت مدیره یا سایر امور مربوط به اداره شرکت، حق رأی ندارند.

با راه اندازی سامانه جدید معاملات، دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار گرفت که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود و از آن پس سهامداران، دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزاری ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند. هرچند سهامداران میتوانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند.

ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد. در زمان راه اندازی سامانه معاملاتی جدید، کارگزار ناظر بر اساس سوابق فعالیت سهامدار با کارگزاران مختلف در بورس اوراق بهادار تعیین گردید.

سهامداران برای آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، در زمان راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید می‌توانند به یکی از روش‌های زیر اقدام نماید:

مراجعه به بخش سرویس‌های الکترونیکی به سهامداران قسمت «مشاهده کارگزار ناظر» در سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی اینترنتی www.csdiran.com از تاریخ 1387/09/16 .

سهامداران حقیقی با ارائه شماره ملی و سهامداران حقوقی با ارائه کد سهامداری به این سامانه، می‌توانند در هر یک از نمادهای معاملاتی که در آن سهام دارند، کارگزار ناظر خود را مشاهده نمایند.

مطلب مرتبط: کارگزار ناظر کیست و روش تغییر آن؟

سهامداران می توانند جهت تغییر کارگزار ناظر خود در یک یا چند سهم به یکی روش‌های زیر اقدام نمایند:

مراجعه حضوری به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی

تکمیل درخواست غیرحضوری و اخذ گواهی امضاء از دفاتر اسناد رسمی (فرم این درخواست از سایت شرکت سپرده گذاری به نشانی www.csdiran.com قابل دریافت است) و ارسال آن از طریق پست سفارشی آن به دفتر مرکزی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه.

مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری که تمایل دارند در آن نماد معاملاتی به عنوان کارگزار ناظر فعالیت نمایند و تکمیل فرم تغییر کارگزار ناظر به همراه ارائه اصل برگه سهام ممهور به مُهر کارگزاری قبلی .

برای هر دارایی شرکت سهامی در ترازنامه شرکت، عددی به عنوان ارزش آن دارایی ثیت شده‌است. این عدد همان ارزش دفتری دارایی است.

اساس تعیین ارزش دفتری سهام یک شرکت، ارزش دفتری دارایی‌های آن شرکت پس از کسر بدهی‌هایش است. به بیان دیگر بدهی های شرکت را از دارایی‌های آن کم می‌کنیم. سپس تعداد سهام ممتاز را از این عدد کسر نموده و بر تعداد سهام عادی منتشر شده از سوی شرکت، تقسیم می کنیم.

ارزش دفتری سهم = تعداد سهام منتشر شده ÷ (تعداد سهام ممتاز – (بدهی‌ها – دارایی‌ها))

در زمان تاسیس شرکت سهامی، به طور معمول ارزش اسمی و ارزش دفتری سهام آن با هم برابرند، جز در مواردی که سهام به کسر یا به صرف فروخته شود. تفاوتی که بین ارزش اسمی و ارزش دفتری ایجاد می‌شود با گذشت زمان اتفاق می‌افتد و متاثر از عملکرد شرکت، عواملی از قبیل سود انباشته، اندوخته و امثالهم است.

چند نکته در خصوص ارزش دفتری سهم:

ارزش دفتری سهم بر پایه ارزش دارایی‌های ثبتی در ترازنامه است، ولی ارزش بازار سهم بر اساس ارزیابی سرمایه‌گذاران (خریداران و فروشندگان) از نحوه عملیات شرکت و ارزش عرفی دارایی‌های آن است. بتابراین به طور معمول ارزش دفتری سهام با ارزش بازار آن برابر نیست.

با توجه به استهلاک سالانه دارایی‌ها، ارزش دفتری نیز هر سال کاهش می‌یابد.

چنانچه شرکت منحل شده و یا ورشکسته شود، آنچه پس از از تسویه به سهامداران خواهد رسید، ارزش دفتری بروز رسانی شده سهام است.

صکوک جمع کلمه صک و به معنای اسناد است. این لغت در فارسی مترادف چک در نظر گرفته می شود.

ابزارهای مالی اسلامی یا همان صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند. این اوراق بر پایه یکی از قراردادهای مورد تایید اسلامی طراحی شده‌ و دارندگان آن به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند.

صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به‌کار گرفته می‌شود این اوراق مبتنی بر دارایی با درآمد ثابت یا متغیر قابل معامله در بازار ثانویه و بر اساس اصول شریعت است. اوراق صکوک باید خود دارای ارزش بوده و نمی‌توانند بر اساس فعالیت‌های سفته بازی باشند.

انواع اوراق بهادار مالی اسلامی (صکوک) عبارتند از:

✅ اوراق قرض الحسنه
✅ اوراق وقفی
✅ اوراق مرابحه
✅ اوراق اجاره
✅ اوراق استصناع
✅ اوراق سلف
✅ اوراق منفعت
✅ اوراق مشارکت
✅ اوراق مضاربه
✅ اوراق مزارعه
✅ اوراق مساقات
✅ اوراق مشتقه

تامین مالی به معنای فراهم آوردن سرمایه برای یک پروژه یا هر نوع موسسه دولتی یا خصوصی است. یکی از انواع رایج تامین مالی، اوراق قرضه است که در کشورهای اسلامی دارای ممنوعیت است.

صکوک به‌عنوان ابزار جدید برای تامین مالی جایگزین مناسبی برای اوراق قرضه در نظر گرفته شد. صکوک نوعی دارایی مطمئن است که در زمره اوراق بهادار تضمینی و قابل معامله طبقه‌بندی می‌شود.

انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از طریق كارگزاران انجام می‌شود. این کارگزاران که در انجام معاملات نقش نماینده خریدار و یا فروشنده را ایفا می‌کنند، دارای مجوز کارگزاری از سازمان و عضو بورس هستند.

همه کارگزاران موظف به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند برای معاملات اوراق بهادار کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و نحوه ارائه خدمات جانبی انتخاب نماید.

پس از دریافت سفارش خرید یا فروش، كارگزار سفارش‌های دریافتی را با حفظ نوبت وارد سامانه معاملات می‌كند.

اولویت‌بندی درخواست‌ها در صف تقاضای خرید (فروش) سهام ابتدا براساس قیمت‌های پیشنهادی خرید (فروش) صورت می‌گیرد و از بالاترین (پایین‌ترین) تا پایین‌ترین (بالاترین) قیمت اولویت‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر در صف تقاضای خرید (فروش) سهام، اولویت با سفارش‌هایی است که قیمت پیشنهادی بالاتری(پایین‌تری) دارند.

مطلب مرتبط : روش انجام معاملات و خریدوفروش اینترنتی سهام

در صورتی که قیمت‌های پیشنهادی خرید (فروش) در دو یا چند سفارش یکسان باشند صف تقاضا (عرضه) براساس زمان ورود سفارش خرید (فروش) به سامانه معاملات اولویت‌بندی می‌شود و سفارشی که زودتر از دیگر سفارش‌ها وارد سامانه معاملات شده باشد از اولویت برخوردار است.

در سامانه معاملات صف تقاضا و سفارش‌های خرید در مقابل صف عرضه یا سفارش‌های فروش قرار می‌گیرد و در صورتی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش برابر شوند، معامله به‌طور خودکار توسط سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و سفارش‌ها از صف عرضه و تقاضا حذف می‌شوند.

پایاپای و تسویه معاملات توسط شركت سپرده‌گذاری مركزی و سه روز بعد از انجام معامله(T + 3) صورت می‌گیرد.

کف حمایتی سطحی از قیمت است که انتظار می رود قدرت نیروی تقاضا به اندازه ای باشد که از کاهش بیشتر قیمتها جلوگیری نماید. به بیان ساده، حمایت جایی است که روند کاهش قیمت احتمالا در آنجا متوقف می‌شود.

این سطح برای خریداران از جذابیت خاصی برخوردار است و با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا رویرو هستیم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمتها میشود. در واقع در این سطوح میزان تقاضا بر میزان عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه می‌کند.

مطلب مرتبط : حمایت و مقاومت در نمودار با شکل

سقف مقاومتی سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید. به بیان ساده مقاومت جایی است که روند افزایش قیمت احتمالاً در آنجا متوقف می‌شود.

این سطح برای فروشندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و با رسیدن قیمت به این سطح معامله گرانی که قصد شناسایی سود دارند، عموماً اقدام به عرضه شدید می‌کنند.

در واقع در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش یافته و همین امر موجب کاهش قیمت و چرخش موج صعودی می‌شود.

شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی یکی از مباحث مهم تحلیل تکنیکال است و بسیاری از معامله‌گران کوتاه مدتی، سیستم معاملاتی خود را بر این اساس (خرید در کف و فروش در سقف) طراحی می‌کنند.

به فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد، پذیره‌نویسی می‌گویند.

پذیره‌نویسی ممکن است به دو روش انجام پذیرد: تعهد پذیره‌نویسی و بهترین کوشش.

تعهد خرید سهام یا تعهد پذیره نویسی فرآیندی است که در آن بانک های سرمایه گذاری یا مؤسسات تأمین سرمایه که وظایفی چون پذیره نویسی سهام جدید، ضامن خرید سهام فروش نرفته، عامل یا مشاور عرضه سهام بر عهده دارد، مبالغ مورد نیاز شرکت ها در فرآیند انتشار سهام را به نمایندگی از طرف شرکت یا دولت، از سرمایه گذاران جمع آوری می‌کند.

تعهد پذیره‌نویسی را کارگزار پذیره‌نویس یا معرف انجام می‌دهد. در این فرآیند کارگزار معرف، پس از بررسی سهام شرکت‌های متقاضی ورود به بازار بورس توسط کارشناسان خود، سهام را قیمت‌گذاری می‌کند و سپس ضمن معرفی شرکت برای عرضه اولیه، متعهد می‌شود که مابقی اوراق بهاداری که تا پایان دوره عرضه اولیه خریداری نشده است را خریداری کند.

مطلب مرتبط: چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟

کارگزار پذیره‌نویس باید با ارائه وثیقه و شواهد دیگر به سازمان بورس، این اطمینان را ایجاد کرده باشد که می‌تواند به تعهدات پذیره‌نویسی خود عمل نماید.

مزیت روش تعهد پذیره‌نویسی به روش‌های رایج دیگر عرضه اولیه در بورس در این است که می‌تواند باعث جلوگیری از رفتارهای سفته‌بازانه در هفته‌های آغازین عرضه سهام شرکت‌ها در بورس شود و با پشتوانه کارشناسی‌های انجام‌شده کمک می‌کند سهام زودتر به قیمت واقعی خود در بازار برسد.

با این کار درصدگیری های رایج در بازار کمتر می‌شود و خطرپذیری سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های تازه‌وارد به بورس کاهش یابد.

روند عملی این کار به این صورت است که پس از آنکه ناشر درخواست انتشار اوراق را از راه تعهد پذیره‌نویسی با شرکت تأمین سرمایه می‌دهد، مبلغی معادل ارزش کل اوراق مشارکت رهنی را از آن شرکت دریافت می‌کند و سپس شرکت تأمین سرمایه اوراق را به قیمت دلخواه خود منتشر خواهد کرد. تعهد پذیره‌نویسی در بند ۲۹ ماده ۱ قانون بورس اوراق بهادار ایران ذکر شده است

در روش بهترین کوشش، شرکت تأمین سرمایه پس از دریافت درخواست شرکت متقاضی، اوراق مشارکت رهنی را قیمت‌گذاری می‌کند و به فروش می‌رساند، اما بر خلاف روش تعهد پذیره‌نویسی ممکن است بخشی از اوراق به فروش نرسند.

زمانی که قدرت خرید پول کشورها کم شده وتورم در آن ها افزایش می یابد، شاهد افزایش تغییرات در قیمت نسبی کالا و خدمات هستیم. این امر خصوصا در زمان استفاده از سازوکار چند نرخی بودن ارز، سبب اختلاف شدید میان بهای تمام شده (ارزش تاریخی) دارایی‌های ثابت و سرمایه گذاری‌های بلند مدت با ارزش های جدید و جاری می‌شود.

ارزش‌های جاری در حقیقت نمایانگر واقعیت‌های اقتصادی هستند و این اختلاف ایجاد شده سبب خواهد شد تا اطلاعات موجود برای گرفتن تصمیم‌های اقتصادی، نارسا و غیرقابل توجیه شوند.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از روش‌هایی است که نقصان و نامربوط بودن اطلاعات را تا حدی رفع می‌کند. قیمتی که در تجدید ارزیابی برای ارزش ثبت شده یک دارایی تعیین می شود، مازاد تجدید ارزیابی نامیده می‌شود.

این مازاد محاسبه شده، به عنوان درآمد (عایدی) یا چیزی شبیه آن محسوب نمی‌شود. زیرا این روش (تجدید ارزیابی) فقط منتسب کردن ارزش‌های جدید به دارایی‌های موجود و اتفاقی است و مبنی بر ایجاد درآمد و یا عایدی نیست.

در این روش افزایش ارزش دفتری یک دارایی ثابت مشهود که به عنوان یک درآمد غیرعملیاتی تحقق نیافته از محل تجدید ارزیابی خواهد بود، به صورت مستقیم و با نام “مازاد تجدید ارزیابی” به ثبت می‌رسد. این “مازاد تجدید ارزیابی” به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سرمایه در ترازنامه آمده و در صورت سود و زیان نیز ذکر می‌شود.

 

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

در بورسینس با مقالات آموزشی، دوره‌های آنلاین و کتاب‌ها و… به شما کمک می‌کنیم درآمد بیشتری داشته باشید و سود بیشتری از سرمایه‌گذاری کسب کنید.
در توئیتر فالو کنید:
https://twitter.com/jahandide

بسیار مفید و آموزنده بود انشاالله موفق و مؤید باشید در همه امور زندگیتان.

سلام وقت شما بخیر. ممنون از انرژی مثبت شما.
موفق و سلامت باشین

بسیار عالی و آوزنده بود . دست مریزاد

سلامت باشین

با سلام و تقدیر از همکاری و راهنمایی های شما
جناب آقای جهاندیده
بهترین راهنمایی که شخص شما میتونید به سهامداران شرکتهایی که لغو پذیرش شده کنید چیست؟ متاسفانه خیلی از ما تازه کاران چون اطلاعی از سابقه بعضی شرکتهای بورسی نداریم به یکباره با این شرایط شرکتها مواجه میشویم. سپاسگزار میشوم راهنمایی کاملی بنمایید.

سلام وقت بخیر
در این صفحه میتونید شرکتهای لغو پذیرش شده و دلیل لغو پذیرش رو با سایر جزییات ببینید:https://tse.ir/cms/Page568.html
برخی شرکتها بعد از لغو پذیرش به بازار فرابورس منتقل میشن
اگه دلایل لغو پذیرش رو در لینک فوق ببینید، متوجه میشید اکثر شرکتها به دلیل زیان‌دهی طولانی مدت، عدم افزایش سرمایه و یا توقف طولانی مدت فعالیت لغو پذیرش شدند

باسلام. سوال
سهامی افزایش سرمایه دارد به نفع که به مجمع بریم یا نه؟ با تشکر

با سلام و تشکر
مطالب بسیار خوبی نوشتید.
منبعی که شما اصطلاحات را خصوصا اوراق اجاره و قرضه و مشارکت از آن آووردید میشه بفرمایید؟
جهت مراجعه و مطالعه عرض کردم
باتشکر

سلام سپاس از مطالب بسیار مفید و کاربردی که ارائه مینمایید.

سلام، ممنون از همراهی شما

سلام آقای جهاندیده،
با توجه به اینکه هر واحد اوراق با قیمت مشخصی به فروش میرسه آیا این قیمت ثابت و بدون ریسک هست یا همزمان با روند بورس و شرکت افزایش و کاهش پیدا میکنه؟
کدامیک از اوراق ریسک کمتر و بازدهی بیشتری داره؟
پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم

سلام وقت بخیر
قیمت اوراقی مثل اخزا در بورس بالا و پایین میشه و نوسان داره.
اخزا یا اسناد خزانه اسلامی کم ریسک ترین نوع در بازار هست که جزییاتش رو میتونید اینجا بخونید

سلام و خسته نباشید
من برای اولین بار میخوام تو بورس شرکت کنم
ولی نمیدونم کجا باید سرمایه گذاری کنم امکانش هس کمکم کنید ؟و اینکه اصلا الان زمان مناسبی برای سرمایه گذاری هست یا ن ؟!

سلام وقت بخیر
پیشنهاد میکنیم دوره مقدماتی ورود به بورس رو بگذرونید

مطالب بسیار مفید و خوب ولی اگر کمی واضح تر بیان می شد عالی بود

ممنون از همراهی شما

سلام در مورد تیک قیمتی از یک تومان به ده تومان افزایش پیدا کرده توضیح می دهید ممنون

سلام وقت بخیر من چجوری می تونم تومفید خرید عرضه اولیه آفلاین داشته باشم

c.emofid.com

سلام
غیر از تشکر چیزی نمیتونم بگم
چون مطالبتون واقعا کمک کننده ست.سربلند باشین

سلام وقت بخیر
ممنون از همراهی شما

مطالب بسیار آموزنده و مفید است. بیان مفاهیم از سیر trend بسیار مطلوبی برخوردار است بطوریکه هیچ کجا خواننده مطلب را گم نمیکند. سادگی و شیوایی بیان بسیار جذاب است

بسیار بسیار ممنونم از جزوه زیبایی که گذاشتید
بسیار عالی و جامع و زیبا بود.

ممنون از همراهی شما
سلامت و موفق باشید

ممنون از مطالب مفيد و ارزشمندتان

سلامت باشین

سلام و عرض ادب
بنده سهامی دارم که در پرتفوی لحضه ای نمایش داده میشه ولی در پرتفوی یا سبد نشون داده نمیشه و زمانی که برای فروشش اقدام میکنم مینویسه که موجودی سهام کافی نیست با این حال که من تعداد 1336 عدد از او سهام رو دارم
میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست.؟

سلام وقت بخیر
در این مواقع بهتره با کارگزارتون تماس بگیرید.

کار گزاری سهام این نماد رو فریز کرده یعنی اینکه شما بدهکار هستید به کارگزاری .معمولا کارگزاریها این کار رو میکنند تا شما نتوانید کار گزاریتون رو عوض کنید مثلا من در فارابی هستم باوجود نقدینگی که داشتم سفارش عرضه اولیه منو خرید کرده ولی از نقدینگی من برداشت نکرده و خودش پرداخت کرده و تمام من رو بدهکار کرده وسهامم رو فریز کرده تا نتوانم احیانا اگر ناراضی بودم کار گزاریم رو عوض کنم .ببینید در مملکتی که یه نهاد ناظر نیست از اینها بپرسه چه بر سر ملت میارن

واقعا زحمات شما و پاسخگویی شما جای تشکر داره، این مطلب و سوال و جواب ها خیلی برام مفید بود.

سلامت باشین. ممنون از همراهی شما

سلام
مطالب خیلی مفید و آموزنده بود ولی ای کاش یکم ساده تر و به زبان عامیانه تر توضیح داده میشد ، اگه منبعی برای اطلاعات با توضیحات ساده تر دارید معرفی کنید .
ممنون از آموزش مفاهیم

سلام وقت بخیر
سعی شده به ساده ترین شکل ارائه بشه

سلام و عرض ادب
بنده سهامی دارم که در پرتفوی لحضه ای نمایش داده میشه ولی در پرتفوی یا سبد نشون داده نمیشه و زمانی که برای فروشش اقدام میکنم مینویسه که موجودی سهام کافی نیست با این حال که من تعداد 1336 عدد از او سهام رو دارم
میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟

سلام
تشکر از مطالب مفید و جامع شما

سلام، ممنون از همراهی شما

سلام سبد گردانی چقد کارمزد دارد و حداقل سرمایش چقدر باید باشه . با تشکر از اطلاعات خوبتون .

سلام وقت بخیر
براساس توافق شما با شرکتهای سبدگردانی هست و شرایط در شرکتها متفاوته.
شرکتهای بزرگ معمولا کمتر از مبالغ میلیاردی قبول نمیکنن.

باسلام،
مطالب فوق بسیار رسا وجامع بود.
سپاسگذارم.

سلام وقت بخیر
ممنون از همراهی‌تون
موفق باشید

سلام مرسی بابت اطلاعات خوبتون ولی كاش تصویر داشت كه نشون میداد چی كجاس و چی به چیه

سلام دوست عزیز ، ممنون از باخورد مثبت و انتقادتون. ان شاءالله مدنظر قرار میدیم.

عرض ادب
بنده سهامی دارم که در پرتفوی لحضه ای نمایش داده میشه ولی در پرتفوی یا سبد نشون داده نمیشه و زمانی که برای فروشش اقدام میکنم مینویسه که موجودی سهام کافی نیست با این حال که من تعداد 1336 عدد از او سهام رو دارم
میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟

با سلام
لطفا بفرمایید حق تقدم سهام عدالت رو چجور میتونیم بخریم
ممنون

سلام وقت بخیر
سهام عدالت حق تقدم نداره.

با عرض سلام و صبح بخیر
من در لیست به روز آوری شده سهام عدالت فرزندم شش مورد حق تقدم خرید دیدم.

میشه بفرمایید چطوری این کار رو کردید؟

باسلام
سپاس از اطلاعات بسیار مفیدتان
یه سوال داشتم
منظور از ارزش تضمین نماد در کارگزاری آگاه چیه؟

سلام وقت بخیر
ارزش تضمین مقداری هست که میتونید از کارگزاری اعتبار بگیرید.
حداکثر به اندازه ارزش تضمین میتونید از کارگزاری اعتبار معاملاتی دریافت کنید.

سپاس بیکران از این همه لطف بدون تمنا ومتواضعانه برایتان بهترین موفقیتها وکامیابیها را آرزومندم

سلام دوست عزیز ، بسیار متشکریم از لطف و حسن نظر شما ، موفق باشید.

بسیار ممنونم از آموزش و مطالب آموزده

سلام جناب فرجی گرامی ، ممنون از بازخورد مثبت تون. موفق باشید

سلام خیلی ممنون بابت اومزش مفیدتان
ببخشید یک سوال داشتم ( قیمت تابلو یعنی چه؟)

سلام محمد علی عزیز ، خوشحالیم مورد پسندتون بوده مطلب.

قیمت خرید ، بهترین سفارش ثبت شده. قیمت معامله ، آخرین قیمت معامله‌ شده سهم.

با سلام و خدا قوت
حکشتی به من ۸۷ سهم جایزه داده
که میگن با ازای هر سهم باید صد تومن واریز کنم و..
که تبدیل به سهم بشه، اما من عملا نمی دونم چه مراحلی باید طی کنم
چون تازه وارد بورس شدم
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام وقت بخیر
اگر به شما حق تقدم تعلق گرفته در این صفحه درباره حق تقدم ها توضیح دادیم
اطلاعات کامل‌تر رو از امور سهام شرکت و همینطور اطلاعیه‌های شرکت که در سایت codal.ir ارسال شده بگیرید

چرا در برخی از صورتهای مالی ترازنامه نیست؟

با سلام و عرض خسته نباشید
وقتی که بخواهیم شرکتی رو تحلیل بنیادی انجام دهیم با فرض بر اینکه شرکت مذکور تا بحال تجدید ارزیابی نداده باشد.
دارایی های ثابت مشهود رو از روزی که شرکت در بورس پذیرفته شده تا الان باید به روز کرد یا از روزی که تاسیس شده؟
با سپاس فراوان

با سلام وخسته نباشید خدمت شما
تو تحلیل بنیادی وقتی که می خوایم ارزش واقعی یک سهم رو بررسی کنیم با فرض بر اینکه شرکت تجدید ارزیابی نداده باشد باید دارایی ثابت مشهود آن را از تاریخ تاسیس بروز کنیم یا از تاریخی که در بورس پذیرفته شده؟
با تشکر فراوان

با سلام خدمت استاد گرامی
یکی از دوستان من مرداد ۹۸ سی صد میلیون تومان سهام خرید الان خرداد ۹۹ میگه نزدیک به دو میلیارد تومان ارزش سهامم شده هیچ توضیحی هم نمی ده آیا صحت داره

سلام حسین عزیز ، از لحاظ تئوری احتمالا امکان پذیره اما چیز خیلی بعیدیه.

سلام ممنون از مطالبی که ارائه دادید بسیار مفید بود.

سلام
افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب چیست؟

سلام وقت بخیر
در این مطلب شرح دادیم:پیام ناظر و انواع آن چیست

سلام استاد.از سال ۸۷ سهام حکشتی دارم و بعد از اینکه آگاه رو به عنوان کارگزاری انتخاب کردم نماد حکشتی رو تونستم به پورتفوی اضافه کنم ولی سود و زیان و ریز معاملات رو نشون نمیده و مهمتر اینکه هفته گذشته حکشتی افزایش سرمایه داشت از نوع حق تقدم ،که انتظار داشتم این جایزه بعنوان نماد(حکشتیح)توی پورتفویم قابله مشاهده باشه ولی متاسفانه فقط ارزش تضمین رو میشه مشاهده کرد و سوال اینکه چطور میتونم حکشتیح رو به پورتفوی اضافه کنم…ممنون از راهنماییتون

ممنون از مطالب مفید تان. خیلی مفید بود

سلام دستتون درد نکنه خیلی جامع بود فقط نمیدونم چرا هر چی تو اینترنت میگردم در مورد (حجم بهترین تقاضا یا حجم بهترین عرضه) مطلبی پیدا نکردم ، میتونین برام توضیح بدین ؟ ممنون میشم

اقا دمتون گرم عجب اطلاعاتی بود واقا زحمت کشیدین خدا خیرتون بده

سلامت و موفق باشید

سلام آقای جهاندیده ببخشید سوال من درمورد سود مرکبه سود مرکب مگه به سود سود نمیگن مرکب؟یکی میگفت باید 70 روز سهمت مثبت بخوره از اون روز سود مرکب بهت تعلق میگیره جریانش چیه ؟سوال بعدیم اینه که سهمی دارم که رفته افزایش سرمایه سهام جایزه رو کی میشه فروخت؟ممنون از شما

سلام
کد خریدار یا سهامدار همون کد بورسیه؟
چون در برگه های تعداد سهامی که پدرم از شرکت وبشهر در دو زمان مختلف گرفته باهم فرق دارن
هم چنین در برگه شرکت وتوصا با قبلیا فرق داره

سلام
کد خریدار یا سهامدار همون کد بورسیه؟
ایا امکانش هست کد تغییر کنه؟چون پدر من برگه تعداد سهامی از شرکت وبشهر داره و در دو زمان مختلف که رفته بگیره ببینه چقدره متفاوت بوده کد ها
همچنین از شرکت وتوصا تعدادی سهام داره تو اون برگه باز کد فرق داره

سلام خسته نباشید
ببخشید تعدادحجم نمایشی یعنی چه؟
وبهترین برنامه برا کارگزاری مفید کدام است؟؟

مطالبتون خیلی خیلی مفید .با تشکر فراوان ????????????????????????????????????????????????????????

سلامت و موفق باشید

سلام وقتی میخواهم خریدی توی بورس بکنم پیم میده
طبقدستورالعمل سازمان بورس حداقل ارزش ریالی ناخالصی سفارش خرید شما میبایست ۵ میلیون ریال باشد منضور این پیام چیست

سلام، حداقل مبلغ سفارش باید 500 هزار تومان باشه.

باسلام وعرض خسته نباشید. سوال. برای خریدوفروش از قسمت کلاسیک بهتر یا از قسمت تکنیکال. البته با گوشی. ممنون

سلام وقت بخیر
فرقی نداره، با هرکدوم راحتتر هستید

باسلام. یه راهنمایی در مورد این اطلاعیه… اطلاعيه در خصوص عدم تاييد كليه معاملات نماد معاملاتي (غدام)99/2/29 18:01به اطلاع مي رساند، كليه معاملات نماد معاملاتي شركت خورام دام پارس(غدام)در روز جاري دوشنبه مورخ 1399/02/29 تاييد نگرديد.معاونت بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران.. حالا قیمت‌های دیروز ثبت میشه؟ باتشکر

سلام خوبین؟ روز بخیر
سوالی داشتم میخواستم بدونم در 2 کارگزاری میشه ثبت نام کرد مثلا هم مفید هم آگاه ؟
من تو مفید ثبت نام کردم میتونم تو آگاه ثبت نام کنم؟

سلام وقت شما بخیر
بله میتونید از طریق چندین کارگزاری معامله کنید

سلام. مطالب بسیار ارزشمندو با زبان ساده رو تدوین کردید ممنون و سپاسگزارم

سلام
استاد تو پرتفوی لحظه ای من نماد و دارایی داارم وفقط خریداری کردم و فروششی نداشته ام
ولی تو پرتفویسپرده گزاریم وجود نداره
ووقتی می خوام بفروشم
پیغام میده که شما موجودی ندارین
لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام
استاد تو پرتفوی لحظه ای من نماد و دارایی داارم وفقط خریداری کردم و فروششی نداشته ام
ولی تو پرتفویسپرده گزاریم وجود نداره
ووقتی می خوام بفروشم
پیغام میده که شما موجودی ندارین
و ازیین مطمعنم که نفروختمش
لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام، نمیدونم مشکلتون از کجاست
شاید سفارش فروش ارسال کردید و هنوز سفارش تکمیل نشده.
سفارشات فعالتون رو ببینید

سلام
خسته نباشین.
پس از تکمیل فرایند ثبت نام در سایت کارگزاری آگاه و دریافت کد ده رقمی سجام به دفاتر پیش خوان رفتم و احراز هویت انجام شد وظرف چند ساعت کد معاملاتی برام ارسال شداما وقتی وارد صفحه بورسی شرکت میشم اجازه معامله رو نمیده.
چرا؟

عاااالی

تشکرررررررررررر

سلامت باشید

سلام
واقعا ممنون از اینکه وقت گرانبهایتان را صرف پاسخ دادن به سوالهایم کردید. فقط نفرمودید تحلیل بنیادی و تکنیکال چقدر زمان میبره یادگیریش؟

سلام، خواهش میکنم
مثل یادگیری هر موضوع دیگه ای، بستگی به خود شخص داره
تحلیل بنیادی و تکنیکال هر دو خیلی گسترده هستن و واقعا نمیشه جوابی به این سوال داد

بدون یادگیری این دو تحلیل میشه وارد بورس شد؟ چقدر ریسک داره؟

فعالیت در بورس بدون یادگیری ریسک زیادی داره.

در اروپا و امریکا وبسایتهایی نظیر etoro این امکان را فراهم کرده اند که بدون داشتن دانش بورس و فقط با دنبال کردن بورس بازان موفق و کپی تصمیمات اونها در بازار بورس شرکت کنید.

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون از مطالب اموزنده و مفیدی که در اختیار ما تازه واردین بازار بورس قرار دادین.مطالب خیلی عالی و اموزنده بودن .????????????

سلام وقت بخیر
خوشحالیم که استفاده کردید

سلام به همه
عزیزان در ایتا یا سروش کانال و گروه خوب برای تبادل نظر و آموزش سراغ دارید؟
ممنون از راهنماییتان
به امید موفقیت

چند تا سوال دیگه هم دارم ممنون میشم جواب بدین
1. آیا این گفته درست است که سود در بورس از جیب تازه کارها به جیب متخصصان سرازیر می شود؟ اگر این طور است پس وای به حال ما تازه کارها
2. چرا قیمت اسمی تمامی سهام 100تومان است؟ مگر ارزش سهام شرکتها متفاوت نیست؟ پس چرا قیمت اسمیشان یکی است؟
3. در زمان عرضه اولیه سهام که سهام بدون محدودیت در مقدار نوسان قابل معامله است این خوبه یا بد؟ به عبارت بهتر چه سودی میشه ازش برد؟ به عبارت دیگه فرصته یا تهدید؟ ببخشید سیاسسی شد!!!خخخخخ
4. تحلیل بنیادی و تکنیکال را چجوری میشه یاد گرفت؟ چقدر زمان میبره؟
با آرزوی موفقیت

1. تا حد زیادی درسته.
2. ارزش اسمی هر سهم 100 تومان جز قوانین ایران هست، ارزش اسمی با ارزش بازار فرق میکنه. مفهوم ارزش اسمی، ارزش بازار رو اینجا بخونید
3. بدون محدودیت در دامنه نوسان؟ این اتفاق فقط در برخی زمانها در هنگام بازگشایی سهم میفته و نه در عرضه اولیه. مثلا زمانی که سهم یک شفاف سازی داده که تاثیر زیادی روی سود شرکت میذاره، محدودیت دامنه نوسان رو بر میدارند
4. ده ها راه هست: دوره آنلاین، کتاب، کلاس حضوری، ویدئوهای سایت آپارات و…
موفق باشید

با سلام
خدا قوت
تفاوت بورس و فرابورس در چیست؟
ممنون

سلام وقت بخیر
برای یه سرمایه گذار عادی مثل من و شما تفاوت چندانی نداره
در این مطلب بیشتر توضیح دادیم:https://www.bourseiness.com/mofidforums/topic/over-the-counter-vs-stock-exchange

با سلام
واقعا ممنون از اطلاعات مفیدتان
باآرزوی موفقیت برای همه عزیزان
شاد و پیروز باشید

سلام وقت شما بخیر
خوشحالیم که استفاده کردید
موفق و سلامت باشید

سلام خسته نباشین
بنده برای حد ضرر بر روی سهامی که خریداری کردم ۱ درصد از کل سرمایه را مد نظر قرار دادم و از طرفی سهام را با دید بلند مدت خریداری کردم. حالا اگر یک سهم بیش از ۱ درصد داخل ضرر رفت باید انرا ببندم یا با دید دراز مدت انرا نگه دارم تا دوباره به سوددهی برسد؟ زیرا بازار همیشه نوسان دارد و هر سعودی و نزولی اصلاحی دارد.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سلام وقت بخیر
تعیین حد ضرر به دید سرمایه گذاری و شرایط سهم و همینطور میزان ریسک پذیری شخص بستگی داره
کسی که با دید معامله کوتاه مدت سهامی رو میخره با کسی که با دید چندماهه یا چندساله خریده متفاوت هستدر مورد تعیین حدضرر در این مطلب توضیحات بیشتری دادیم

سلام . آیا میتوان در دو کارگزاری همزمان معاملات انجام داد ؟ آیا معاملات هر کدام جداست یا کلی حساب میشه مثلا اگر در هر دو کارگزاری یک نماد رو خریدم میتوانم در مجموع در یک کارگزاری بفروشم یا هر کدام رو جدا باید بفروشم . با سپاس از سایت خوبتون

سلام وقت بخیر
میتونید با هر دو بطور همزمان معامله داشته باشید
ولی بطور مثال اگه سهمی رو با آگاه خریدید، برای اینکه بتونید اون سهم رو در ایرانیان بفروشید باید در کارگزاری ایرانیان درخواست تغییر کارگزار ناظر رو برای اون سهم ثبت کنید
یعنی اگه سهمی رو از طریق یک کارگزاری خریدید، نمیتونید در کارگزاری دیگه ای بفروشیدش مگر اینکه درخواست تغییر کارگزار ناظر رو برای نماد موردنظر، در کارگزار دوم ثبت کنید

باسلام ایا سهامی را می توان باسفته خریداری نمود و به نام زد به طور که قابل خرید وفروش باشد و مبلغ سفته را 5 سال بعد پرداخت نمود. با تشکر

سلام، در بورس نه دوست عزیز

سلام خسته نباشید. براساس اطلاعات ای پی اس موجود در سایت بورس تهران، ارزش ذاتی چند سهم را با مفروضات نرخ بازدهی و رشد، در جدول اکسل محاسبه کرده ام. بغیر از ردیف اول که مثال است، بقیه موارد درست محاسبه شده است؟ تشکر اگر نظرتان را بفرمایید.
15/11/98
مثال ای پی اس نرخ بازدهی رشد ای پی اس ارزش ذاتی سهم ارزش فعلی مازاد ارزش
مثال: الفا 100 0.20 0.01 526 1500 974
خپویش 4,919 0.20 0.01 25,889 80,229 54,339
شسینا 4,370 0.20 0.01 23,000 107,983 84,983
فروی 2,484 0.20 0.01 13,074 17,015 3,942
کلر 2,332 0.20 0.01 12,274 29,500 17,226
شکبیر 1,735 0.20 0.01 9,132 50,020 40,888

سلام وقت بخیر
شناختی از این روش ندارم.

سلام
من موقع خرید سهم این پیام میاد چیکار کنم؟
مقدار معامله خارج از محدوده تعرف می باشد

سلام، قیمت سفارش رو درست وارد نمیکنیددر این مطلب در مورد قیمت سفارش توضیح دادیم

باسلام خدمت شما
آیا بورس از لحاظ شرعی اشکال داره یا نه؟ چون بعضی افراد میگن یه جور قماره
واینکه شرکتی میتونه از بورس خارج بشه و نهایتا سهام شرکت چی میشه؟ سپاس

سلام، بعضی شرکتها ممکنه در بورس لغو پذیرش بشن، در این صورت بستگی به شرایط داره ولی معمولا اول به بازار پایه فرابورس منتقل میشن و تا مدتها اونجا سهامشون معامله میشه
تا زمانی که مجدد واجد شرایط برگشت به بورس باشن

سلام
ارزش وافعی یا ذاتی یک سهام شرکت را چطوری می شود حساب کرد؟
متشکر

سلام وقت بخیردر خصوص ارزش ذاتی شرکتها این مطلب رو ببینید

با سلام و احترام وتشکر فراوان از پاسخهای بسیار مفید تون
۱-در پورتفویم در مقابل یکی از سهام مبلغی بعنوان آخرین سود تقسیمی درج شده ،این مبلغ بعد از فروش سهم به سرمایه م افزوده میشه یا باید از طریق کار گزاری اقدام کنم ؟که البته بخاطر تعطیلی، از طریق کار گزاریها هم نمیشود کاری کرد
۲-سهمی به پرتفویم اضافه شده (دیرانح)که در ۹۷درصد( زیان )سؤال من اینه که چه اقدامی از طرف من برای اون باید انجام بشه ؟در جایی خونده بودم که حق تقدمها اگر تا دوماه اقدام نکنید بشدت توی زیان خواهید بود .حقیقتش من اصلا سر در نمیارم (لازم به ذکر است حدود سه ماهه که وارد بورس شدم )از راهنماییتون سپاسگزارم

سلام وقت بخیر
1. اطلاعیه پرداخت سود شرکت رو از طریق سایت codal.ir بخونید تا روش و تاریخ دریافت سود رو متوجه بشید >>> جزییات بیشتر در مورد سود نقدی سهم
2. اگه نمیخواید حق تقدم رو تبدیل به سهم کنید، در مهلتی که حق تقدم معامله میشه میتونید بفروشیدش در غیراینصورت شرکت پس از پایان مهلت استفاده از حق تقدم، حق تقدم های استفاده نشده رو در بازار میفروشه و پس از کسر کارمزد و هزینه ها مبلغش رو به حساب سهامداران واریز میکنه. جزییات بیشتر در مورد حق تقدم ها

سلام
ممنون از مطالب مفید و آموزنده شما،
یه مشورتی خدمتتون داشتم؟اینکه بنده خیلی علاقمند به بازار بورس شدم و حدود 2ماه هست که پیگیر هستم و دارم کد بورسی هم گرفتم الان دارم مطالعاتم رو زیاد میکنم تو این زمینه ،بیشتر علاقه به معامله گری کوتاه مدت دارم نظرتون رو میخوام بدونم که چه زمانی حدودا طول میکشد البته باپشتکار و مطالعه که یه معامله گر خوب شد؟و یه درآمد معقول داشته باشی؟

سلام وقت بخیر
برای خوب شدن حدود یکسال به نظرم بازه معقولی هست، باز بستگی به صرف وقت و تمرکز داره.
حرفه ای شدن چند سال زمان میبره تا شرایط مختلف بازار رو درک و لمس کنید

به تعداد حق تقدمی که بهت داده شده، به ازای هر سهم 100 تومان به حساب شرکت واریز میکنی تا این حق تقدم ها تبدیل به سهم بشوند.اینطوری سود بیشتری در انتظار شماست.

باسلام خدمت استاد گرامی آقای جهاندیده. من تازه وارد بورس شدم فقط چند تا عرضه اولیه خرید کردم. اگر امکانش هست در قسمت خریدو فروش راهنماءی کنید. با تشکر.

سلام وقت بخیر
سیگنال خرید و فروش نمیدیم

باسلام وعرض تبریک سال نو.وتشکر از وقت گرانبهایی که در پاسخ به سوالات میگذارید. منظور من سیگنال نبود آموزش نحوه خریدوفروش بود. با تشکر فراوان

سلام وقت بخیر
سال نو شما هم مبارک
اگه منظور شما نحوه کارکرد با نرم‌افزار معاملاتی هست که بستگی به کارگزارتون داره
اگه نحوه سفارش‌گذاری صحیح و این موارد مد نظر هست در این مطلب یه سری توضیحات دادیم

با عرض سلام وخسته نباشید. ممنون از مطالب مفیدتان. خیلی عالی.. اجرتان با خدا..

سلام وقت بخیر
خوشحالیم که استفاده کردید

باسلام.وخسته نباشید. یکی از دوستان نام کاربری ورمزعبور مرا دارند. یعنی خودم دادم. اگر تقاضای وجه نماید به حساب من واریز خواهد شد؟ یا میتواند به حساب دیگری واریز نماید… تشکر از راهنماییهای ارزشمندتان

سلام، واریز وجه فقط به حسابی که معرفی شده و به نام دارنده کدبورسی هست انجام میشه.

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت آقای جهاندیده.. سازمان بورس اطلاعیه داده تمامی معاملات امروز نماد x باطل است. ارزش سهام این نماد امروز پایین آمده. حالا قیمت‌های دیروز ثبت میشه؟

سلام وقت بخیر
بله اگه کل معاملاتش باطل باشه، قیمت روز معاملاتی بعد براساس قیمت پایانی روز قبلتر خواهد بود (امروز که باطل شده حساب نمیشه)

سلام
سوال
ارزش شاخص کل رو به واحد بیان میکنن
این واحد رو چگونه محاسبه میکنن
مثلا میگن شاخص ۲۵۰۰ واحد رشد داشته

و مثلا تاثیر ۱۰۰۰ واحدی فملی تو شاخص کل

سلام وقت بخیردر مورد شاخص‌های بازار و روش محاسبه در این صفحه توضیح داده شده

سلام استاد
سوال
شرکت هایی که تو بورس هستن از
افزایش قیمت هر سهم چه بهره ای میبرند
مثلا ذوب از ۱۰۰ رسیده به ۳۰۰
الان ذوب ازین افزایش چه بهره ای برده

سلام، رشد ارزش بازار در سودآوری اون شرکت تاثیر مستقیمی نداره فقط شاید تامین مالی رو برای شرکت ساده تر کنه

سلام آقای جهاندیده مطالب سایت خیلی جالب وراهبردی است برای مبتدیانی همچون بنده
با تشکر

سلام، خوشحالیم که استفاده میکنید

درود و خسته نباشید
منظور از بازارگردانی در سهام یک شرکن چیست؟
با تشکر از زحمات شما

سلام وقت بخیرمفهوم بازارگردان رو در این صفحه شرح دادیم

سلام. منظور از حجم معاملات1.332M وارزش معاملات ۵۵.۶۹۹B چیه؟ MوBمخفف چی هستش. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

سلام، M یعنی میلیون
B یعنی میلیارد
حجم معاملات یعنی تعداد سهامی که معامله شده

سلام استاد
خیلی ممنون از این مقاله ی عالی که برای ما رایگان قرار گذاشتین, این سایت حرف نداره و خیلی از افراد برای همین مطالب از مردم پولهای زیادی میگیرن
من یک سوال داشتم به عنوان کسی که تازه وارد بورس شده, آیا سایتی یا نرم افزاری میشناسید که بتونم تاریخچه ی سهام یک نماد رو به صورت اعداد ببینم؟
مثلا این که در طول دو ماه بالاترین و پایینترین خرید و فروش یک سهم چقدر بوده در هر روز, امکانش هست که این اعداد رو از جایی دید یا به دست اورد در یک فایل اکسل؟
خیلی ممنونم

سلام، خوشحالیم که استفاده میکنید
روش بدست اوردن تاریخچه قیمت سهام رو در این صفحه توضیح دادیم

سلام استاد گرامی ،
ممنون از راهنماییهای ارزنده تون
لطفا در مورد سیو سود و اینکه بهترین موقع سیو سود کیه ؟
وهمچنین منظور از سرریز سود چیه ؟وزمان مناسب آن هم چه موقع میباشد ؟

سلام وقت بخیر
موقعیت و شرایط سهم فرق میکنه
اما بطور کلی در مواقعی که انتظار عرضه و فروش زیادی وجود داره (مثلا نزدیک محدوده های مقاومت) سیو سود انجام میدن.
مطلب مرتبط رو ببینید بد نیست: معامله براساس مقاومت و حمایت سهم
منظور از سرریز سود یعنی اینکه اگه 20 میلیون سهم خریدید و مثلا 30 درصد رشد داشت و کل ارزش سهام شما به 26 میلیون رسید، به اندازه 6 میلیون تومان از سهامتون رو بفروشید
اینها صرفا استراتژی شخصی افراد هست و ممکنه یک نفر ترجیح بده یک سهم رو تا مدتها به هیچ وجه نفروشه و بعد بطور کامل و یکجا فروش رو انجام بده.

سلام
از این مطلب عالی بسیار سپاسگزارم

سلام
خوشحالیم که استفاده کردید

سلام
چرا قیمت سر به سری که در جلوی سهم نوشته شده با قیمت سر به سری که هنگام ثبت سفارش فروش در کادر پایین نوشته میشود متفاوت است

سلام، قیمت سر به سر براساس قیمت متوسط خرید شما محاسبه شده
شاید سهم رو در چندین قیمت مختلف خرید کردید

سلام وقتتون بخیر
ممنون بابت سایت خوبتون
من تازه واردبورس شدم برای شروع چه مقدار پول لازمه وارد بورس کنم؟

سلام وقت شما بخیر
با مبالغ خیلی کم مثل 1 میلیون هم میشه سهام خرید.مقدمات سرمایه گذاری در بورس رو اینجا بخونید

سلام خسته نباشید
اولویت بندی درخواست ها (بازه) در صندوق هایی مانند آگاس هم معنی دارد

سلام وقت بخیر
درخواستهای خرید و فروش؟ بله، معاملات این صندوق ها مثل سهام انجام میشه.

با سلام و احترام
۱-منظور از ارزش تضمینی در سبد سهام چیست وچه ربطی به معاملات نا دارد ؟
۲-منظور از قیمت سربه سر در همان سبد سهام چیست ؟

سلام
1. ارزش تضمین برای گرفتن اعتبار کاربرد داره. حداکثر به اندازه ارزش تضمین میتونید اعتبار بگیرید
2. قیمت سر به سر اسمش مشخصه. یعنی قیمتی که اگه سهم رو در اون بفروشید نه زیان میکنید و نه سود (معامله شما سر به سر میشه)

سلام
من تازه واردم در بورس.
برای خرید چه قیمتی رو باید وارد کنیم؟ آستانه پایین و بالا و قیمت پایانی به چه معناست؟

سلام، نحوه ارسال قیمت مناسب رو در این مطلب بخونید

درود و خسته نباشید
منظور از حجم تجمیعی و حجم آزاد در سامانه اهنجام معاملات چیست؟

درود بر شما
بستگی به این داره که کجا نمایش داده میشه. از کدوم کارگزاری استفاده میکنید؟ در آگاه چنین چیزی ندیدم.

کارگزاری بانک پاسارگاد

سلام معنی اصلاحات عامی تو بورس رو از کجا میتونم بخونم مثل کاپ و یا چکش بزرگ سفید؟

سلام، اصطلاح کاپ و چکش مربوط به نمودارهاست
در این مورد میتونید آموزش های تحلیل تکنیکال رو بخونید:https://www.bourseiness.com/category/technical-analysis-training
مخصوصا این مطلب:https://www.bourseiness.com/41364/read-crypto-charts

منظور از پایان مشاوره در بورس چیست

سلام مهندس وقت بخیر
منظور از خرید بلوکی چیست؟

سلام، منظور معاملات عمده سهام هست
یعنی خرید تعداد زیادی سهام بصورت یکجا

سلام خسته نباشید من تو کارگزاری آگاه ثبت نام کردم و بعد ب دفتر پیشخوان رفتم احراز هویتمم تکمیل کردم و ی کد شامل یه حرف و پنج عدد هم ب عنوان کد معاملاتیم برام ارسال شد ولی هنوز هیچ رمزی برام ارسال نشده الان ۵ روز کاری هم گذشته اما هنوز ندادن خواستم بدونم کی میفرستم چیکار باید کنم ؟؟؟

سلام ببخشید منظور از تاگت سهام چیه ؟؟؟؟

سلام، تارگت یعنی هدف قیمت:https://www.bourseiness.com/dictionary/price-target

سلام.ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
ی سوال داشتم:
منظور از “لغو پذیرش شده” چیه دقیقا؟
آیا لغو پذیرش شده فقط برای شرکت‌های بازار پایه اتفاق میفته یا نه؟

سلام
لغو پذیرش شده به معنای شرکت‌هایی هست که قبلا در یکی از بازارهای اصلی بورس یا فرابورس حضور داشته‌اند اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای پذیرش، لغو پذیرش شده و به بازار پایه منتقل شده‌اند.
این شرکتها ممکنه دلایلی که باعث لغو پذیرش شده رو برطرف کنن و عنوان “لغو پذیرش شده” از کنار نام شون برداشته بشه.

ممکنه از بازار پایه‌ی زرد به بازار پایه‌ی نارنجی یا حتی قرمز منتقل بشن؟

همه چیز ممکنه.

با سلام و عرض خسته نباسید
منظور از پیش نویس در سامانه های معاملاتی چیست؟

سلام، پیش نویس یا پیش‌گشایش؟

ممنون

خواهش میکنم

سلام مهندس:
بابت مطالب خوب شما و پاسخ دادن شما کمال تشکر را دارم

سلام و درود
خوشحالیم که استفاده میکنید

سپاس از لطف شما که با ظرافت فوق العاده به تمامی پرسش های ذهنی بنده چه آنکه جویای آن بودم و چه آنکه مطالبی که از بعد کاری نیازمندش بودم ولی فکرش را هم تاکنون نکرده بودم هم پاسخ داده وهم راهنمایی فرمودید!

سلامت باشید، خوشحالیم که استفاده کردید.

سلام و عرض ادب خدمت شما
یک سوال داشتم وقتی گفته میشه حجم معاملات کمه و باید به ده هزار برسه که معاملات ابطال نشه منظور چی هست؟

سلام وقت بخیر
برای چه نمادی؟
منظور شما شاید گره معاملاتی هست که اگه سهم به مقدار خاصی در روزهای متمادی معامله نشه به گره معاملاتی میره.

سلام ممنون بابت مطلب خیلی خیلی مفیدتون . سوال داشتم. اصلاح بازار یعنی چی ؟ و چه مدت ممکنه طول بکشه

سلام، افت موقتی بازار را اصلاح میگن و ممکنه به اندازه 10 درصد یا بیشتر باشه.
مدت زمانش مشخص نیست.

سلام
مفهوم سيت چيه؟؟؟

سلام، واضح تر بگید یا توضیح بدید کجا دیدید

تو يكي از كانالهاي مربوط به بورس در تلگرام
من متن رو براتون كپي ميكنم
سلام سروران گرامی
🇮🇷 ما سهامداران شرکت گسترش صنایع پیام با نماد بازار پایه ای ( #لپیام ) در راستای تجمیع سهام و اخذ 3 سیت از 5 سیت هیئت مدیره رو داریم تا با برنامه ریزی بتوان پتانسیلهای بالفعل و بالقوه سهم ارزشمند وجامونده بازار را آزاد نمود از جمله خروج زیر مجموعه های ان از جمله شرکت ازمایش از زیان و ماده ۱۴۱ و …
در حال رایزنی با سهامدارن دیگه که در جریان نیستند جهت همسو شدن و کسب کرسی هستیم

منظورشون کرسی هیئت مدیره است یعنی 3 جایگاه از 5 جایگاه هئیت مدیره رو داشته باشن.

ممنون از مطالب پر سودتان
ببخشید منظور از مثلا خرید یک واحد سهم جیست؟

منظور خرید 1 سهم است. یک برگه سهم.

سلام
وقتی می گویند شاخص بورس به فلان عدد مثلا به صدوهفتاد واحد رسید یعنی چه؟ این واحد از کجا آمده و نشانه چیست؟

سلام، تعریف شاخص کل بورس و همینطور روش محاسبه آن در این مطلب شرح داده شده

سلام وقت بخیر منظور از دیدبان چیه؟

سلام، منظور نمایی کلی از نمادهای بورس هست که معامله میشن همراه با جزییات.

با سلام و احترام
خیلی از مطالب مفید شما بهره بردم. ممنون
یک سوال: خرید و فروش به روش ثبت سفارش در بازار سوم مثلا پذیره نویسی نماد “تماوند” هم مثل عرضه اولیه هست؟ یا خیر
کلا در مورد بازار سوم و معاملات آن مطلب بگذارید لطفا.
باز هم تشکر میکنم.
موفق باشید و برقرار

سلام، در این مورد امیدوارم بتونیم آموزشی تهیه کنیم

سلام آقای جهاندیده. سوالی داشتم.
توی سایت ها گفته میشه اگر فعلا قصد خرید سهام ندارید می تونید سهام خزانه بخرید و هر زمان خواستید مثل سود روزشمار بفروشید و سهام جدید بخرید. در صورتی که بنظرم اینطور نیست الان که بررسی کردم دیدم مثلا 811 در عرض 10 روز حدود 3 هزارم درصد سود داده !!! یعنی حتی کارمزد رو هم برنمی گردونه. آیا محاسبات من درست است؟
تو هیچ سایتی درباره تاثیر فرمول بازده مورد انتظار بازار رو قیمت این اوراق چیزی نگفتن.

سلام، این اوراق بصورت آزادانه معامله میشن و قیمتشون رو عرضه و تقاضا مشخص میکنه.
بنابراین سود کاملا ثابت روزشماری وجود نداره که بگیم مثلا ماهیانه حدود 1.7 درصد رو تقسیم بر 20 روز معاملاتی کنیم میشه روزی ‭0.085‬ درصد و باید روزانه انقدر سود بده.
ممکنه در یک روز، افزایش قیمت بیشتر و در روز دیگه افزایش قیمت کمتر باشه ولی در نهایت متوسط بازدهی شون تقریبا به یک محدوده میرسه.

سلام خسته نباشید اقای جهان دیده
اول لازم میدونم تشکر کنم بابت مطالب خوبتون تونستیم استفاده کنیم فقط یه سوال برام پیش اومده دربابت تحلیل تکنیکال مثلا تاریخ واسه یک سهم تکرار میشه ایا این فاصله زمانی برای کل سهم ها یکسان است این تاریخ تکرار شدنی یا نه هر سهمی یه بازه زمانی داره؟
واینکه این فاصله زمانی حداقل و حداکثرش چقدره ؟
ممنون ازتون بابت بررسیتون

سلام، خوشحالیم استفاده کردید.
بازه زمانی مشخصی وجود نداره، تحلیل تکنیکال رو نمیشه معادل قانون یا یک چیز ثابت دونست و بیشتر شبیه یک هنر هست که هرشخص میتونه دیدگاه متفاوتی بهش داشته باشه.

تا حدودی به این نتیجه خودم پی برده بودم واسه همین سوال شده بود واسم ممنون که جواب دادید

یه چیز خیلی ذهنم درگیر کرده،اونم اینه که،موقع ضرر وزیان یه شرکت،از اصل پول سهامدارکم میشع یا باید بری پول پرداخت کنی؟؟

سهامدار مسئول پرداخت زیان شرکت نیست و زیانی سهامدار که متحمل میشه صرفا از کاهش قیمت سهام هست.

سلام در کارگزاریها مثل مفید چرا حد اقل مفاهم مندرج در جداول نمایش شده را یک جایی در همان صفحه در دسترس فعالان بازار بورس قرار نمی دهند؟ مثلا سود وزیان مانده و سود زیان پایان دوره. سود زیان مانده من بر حسب تعداد سهم من درست نشان داده می شود، لکن رقم سود زیان پایان دوره همان سهم یک رقم دیگر و بیشتر است. راهنمایی بفرمایید

سلام
لطف میکنید انواع وضعیت نماد رو توضیح بدید
مثل مجاز؟مجاز محفوظ ؟ و بقیه؟
مرسی

سلام
در حالت کلی نمادها در بازار بورس و فرابورس دارای یکی از چهار وضعیت زیر هستند:

مجاز: در این وضعیت معاملات در سهم بصورت عادی انجام می‌شود.
مجاز-محفوظ: هنگامی که نماد مدتی است بسته شده ولی در حال بازگشایی است، قبل از بازگشایی نماد در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت ارسال سفارش در نماد قابل انجام است ولی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. به محض مجاز شدن نماد، سفارشاتی که در نماد موردنظر ثبت شده قابل معامله خواهد شد.
مجاز-متوقف: در این وضعیت، نماد غیرقابل معامله است. نماد شرکت‌ها زمانی در این وضعیت قرار می‌گیرند که یکی از دلایل بسته شدن نماد (که در ادامه ذکر می‌کنیم) را دارا باشند.
ممنوع: در این وضعیت سهم قابل معامله نیست (نماد طی همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد).
ممنوع-متوقف: در این وضعیت سهم قابل معامله نیست و هیچ معامله و دستوری در روز جاری بر روی سهم صورت نمی‌پذیرد (بازگشایی نماد معاملاتی در همان روز انجام نخواهد شد).

سلام مرسی بابت اطلاعاتی که گذاشتین
یه سوال داشتم تو تعریف بازار اولیه نوشتین نماد آن در کشور ما بانک است
میشه این جمله رو توضیح بدین؟

سلام، این جمله مبهم بود به همین خاطر تعریف بازار اولیه اصلاح شد.

سلام ، سهم بعد از مجمع فوق العاده برای تعیین هیت مدیره ، ایا بدون محدودیت دامنه باز میشه? ممنون

سلام، معمولا خیر.
با محدوديت نوسان قيمت باز میشه.

سلام دوسته عزیز شاخص یه شرکت یاقیمت سهامش تاچه حدمجازی میتونه کم بشه مثلا چاپنجاه درصد یابیشتر درطی ماه؟آیاقانونی تعریف شده غیرازقانون پنج درصددرروز؟مثلاطی ده روز منفی نصف بیشترسرمایه ازبین میره آیاقانونی هست جلوی ریزش یاافزایش بیش ازحدروبگیره؟

سلام وقت بخیر
در بورس زمانی که افت و رشد بیش از حد قیمت اتفاق بیفته معمولا از شرکت خواسته میشه شفاف سازی ارائه بده.
البته متاسفانه این موضوع بیشتر در زمان افزایش قیمت سهام اتفاق میفته و در زمان ریزش قیمت، خیلی کم پیش میاد که نماد رو برای شفاف سازی متوقف کنند.

سلام درباره‌ی اسناد پیش منتشره اطلاعاتی دارید؟

سلام
خسته نباشید
من تا حالا در بورس هیچ فعالیتی نداشتم
ولی حدود یه ماه درباره بورس و انجام فعالیت در بورس تحقیق کردم
حالا تا حدودی میدونم چکار کنم
و چندتا کانال دارم که پیشنهاد خریدو و فروش سهام هم میدن
ولی میخواستم برای ثبت نام در بورس چکار کنم و کد فعالیتم رو از کجا بگیرم.
با تشکر

سلام، وقت بخیر
برای شروع، مراحل دریافت کد رو در این صفحه تکمیل کنید
پیشنهاد میکنم در یک کلاس حضوری یا آنلاین ثبت نام کنید تا مفاهیم و قوانین اولیه رو بطور جامع یاد بگیرید

سلام من در کارگزاری آگاه کد بورسی گرفتم و با سامانه معاملاتی این کارگزاری مشغول معامله هستم اما میخوام با سامانه ی معاملاتی یک کارگزاری دیگه معامله کنم آیا این موضوع امکان پذیره؟؟؟؟؟ در صورت مثبت بودن جواب نحوه انجام اون رو توضیح بدید . ممنون

سلام، بله امکانپذیره
کار خاصی نیاز نیست انجام بدید
کافیه در کارگزاری جدید افتتاح حساب کنید
البته اگر از طریق کارگزاری آگاه سهام دارید، میتونید درخواست تغییر کارگزار ناظر رو به کارگزاری جدید بدید تا سهام شما به کارگزاری جدید منتقل بشه.

سلام وقت بخیر
شما مشاوره برای خرید سهام میدید ؟
از چه طریقی باید اقدام کنیم ؟هزینش چقدره؟

سلام، نه دوست عزیز.
مشاوره ارائه نمیدیم

مفید بود
مرسی

خوشحالیم که استفاده کردید

سلام وقت بخیر! آقای جهان دیده بعضی وقتها در قسمت خرید یا فروش عدد هست ولی کمرنگ هست، چرا اینجوری میشه؟

سلام، وقت شما بخیر
اگه موس رو روی سفارش های کم رنگ نگه دارید این شرح رو مشاهده می کنید:
سفارش خارج از بازه مجاز – این سفارش بصورت معتبر تا لغو یا معتبر تا تاریخ وارد سامانه معاملات شده و با توجه به بازه مجاز روز قابل اجرا نمی باشد

منظور اینه که قیمت این سفارشات در بازه قیمتی مجاز امروز نیست. یعنی یا پایین تر از قیمت مجازه یا بالاتر.
بازه مجاز قیمت امروز در بالای صفحه نماد در سایت tsetmc.com، جلوی “قیمت مجاز” نوشته شده.

سلام مهندس از نماد و حکمت قبلا برگه سهام داشتم الان که تو بورس فعالیت میکنم چجوری میتونم اون سهام بیارم تو داراییم

سلام، به کارگزارتون درخواست تغییر کارگزار ناظر برای سهامی که دارید رو ارائه بدید.
با کارگزارتون تماس بگیرید تا روش رو بگن.

سلام چه معیارهایی را باید در انتخاب بسته های اموزشی یا کلاسهای اموزشی ارایه شونده توسط موسسات مختلف برای مخاطبی که کارشناسی فنی دارد در نظر گرفت.میدانید موسسات و بسته های اموزشی فعال در بازار محتویات یا سیلابس متفاوتی با قیمتهای مختلف ارایه میدهند.بنظر شما استانداردترین بسته اموزشی برای یک کارشناس فنی مبتدی در بورس کدام است ؟

سلام، مفاهیم اولیه که برای سرمایه گذاری در بورس نیاز دارید تقریبا مشخص هست، با این حال برخی اموزش ها با شرح کاملتر و عمیق تری ارائه شده.
نمیشه گفت کدوم بسته استاندارد هست یا کدوم استاندارد نیست، چون استاندارد خاصی تعریف نشده
اگه توصیه ما رو قبول دارید، مطمئنم با دیدن بسته آموزشی ویژه ورود به بورس از تکمیل بودن آموزش ها راضی خواهید بود، علاوه بر اینکه مدرس این دوره بیش از 15 سال سابقه بورسی داره و چندین سال تدریس حضوری و انلاین انجام داده.
بنابراین به خوبی میتونه مفاهیم رو انتقال بده و تجربیات شخصی مدرس رو هم در بسته میتونید داشته باشید:لینک جزییات بیشتر

سلام
یک سوال دارم لطفا جواب بدهید.
قیمت اعلام شده سهام شرکت در بورس بر اساس واحد ریال است یا تومان؟
مثلا قیمت سهام را نوشته اند 412,3
آیا تومان است یا ریال؟
ممنون

سلام، همه قیمت ها در بورس به ریال هست.

عالی بود
تشکر

سلام باتشکر.میشه بفرمایید برای من مبتدی امسال چ نمادهایی در حال پیشرفت و صعود هستن مثلا خودروسازی

سلام، در این خصوص نظری نداریم

سلام
ممنون خیلی خیلی خوب بود
خیلی دنبال مطلبی مثل این گشته بودم
سپاس

سلام، خوشحالیم استفاده کردید

سلام لطفا میتونید تو جواب سوال پایین کمکم کنی؟

شرکت الف اقدام به تجزیه سهام 1 به 2 می نماید. شرکت ب اقدام به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته و اندوخته ها مینماید. در نتیجه این فعالیت ها…
1 ) حقوق صاحبان سهام و ارزش اسمی سهام هر دو شرکت بدون تغییر باقی میماند.
2 ) حقوق صاحبان سهام هر دو شرکت افزایش می یابد، اما ارزش اسمی سهام هر دو شرکت بدون تغییر باقی میماند.
3 ) حقوق صاحبان سهام هر دو شرکت تغییر نمی کند، ارزش اسمی هر سهم الف نصف میشود اما ارزش اسمی هر سهم ب بدون تغییر باقی میماند.
4 ) حقوق صاحبان سهام هر دو شرکت افزایش می یابد. ارزش اسمی هر سهم ب نصف میشود اما ارزش اسمی هر سهم الف بدون تغییر میماند.

سلام، فکر میکنم گزینه اول درست باشه.

ممنونم

سلام. لطفا کمک کنید. هر سهمی که سفارش خرید میزنم چه صد تا باشه چه هزار تا، انجام نمیگیره در قسمت وضعیت مینویسه منقضی شده، علت چیه؟ سفارش بین ساعت ۹ تا ۱۲ونیم انجام میدم.

سلام، احتمالا سفارش رو با قیمت مناسب درج نمیکنید
قیمت سفارش باید نزدیک به قیمت آخرین معامله باشه یا برابر با قیمت سفارشاتی باشه که در صف عرضه و تقاضا هست تا سفارش انجام بگیره

هم چین چیزی درست نیست هر سفارشی با هر قیمتی در رنج زور قابل ارسال است

بله درست میگید قیمت باید در محدوده مجاز روز ارسال بشه ولی سوال دوستمون این بود که چرا سفارش من انجام نمیگیره و من پیشنهاد دادم قیمت سفارش رو نزدیک به قیمت بازار ارسال کنید تا احتمال انجام شدن سفارش بالا بره.

سلام خسته نباشید
ببخشید می خواستم بدونم با دانستن ارزش دفتری و ارزش بازار ، چگونه باید از آنها استفاده کرد؟ یعنی مثلا چه نسبتی باید میان این دو باشد نا سهمی مناسب خرید گردد..‌‌. ‌برخوردی مثل ریسک به ریوارد با آن چگونه است؟

سلام وقت بخیر
نسبت خاصی بین این دو وجود نداره که بشه برای تحلیل ازش استفاده کرد.

اگر امکان دارد تفوت این دو مفهوم رو توضیح بدید : فرابورس نقدی مجاز و پایه فرابور مجاز

بازارهای فرابورس چند دسته هستن و در هر بازار، شرکت‌های خاصی پذیرفته و معامله میشن.در مورد انواع بازارهای فرابورس و ویژگی‌هاشون این مطلب رو بخونید

درود بر شما
خیلی ممنون بابت توضیحاتتون
من یه سوال داشتم
میشه توضیح بدید که کد به کد در یک سهام به چه صورت و چه دلیلی انجام می شود؟
با سپاس

سلام، درباره کد به کد اینجا میتونید بخونیدhttps://www.bourseiness.com/mofidforums/topic/34926

خداقوت استفاده کردم ممنون

خواهش میکنم

خیلی خوب، ساده و روان توضیح داده بودین. واقعا استفاده کردم. خیلی ممنونم

خواهش می کنم 🙂

مطالب ارزنده ای بود فقط اگر در بعضی موارد مانند نحوه تجدید ارزیابی داراییها و غیره ذکر می گردید که آیا ملاک کارشناسی روز داراییها برای تعیین میزان ارزش مازاد تجدید ارزیابی داراییها خواه بود یا خیر؟ ذهن کاربر را بیشتر منفعل می نمود.
فرزاد پیرترسا

باسلام خیلی خوب بودواستفاده کردم ممنون.

سلام، برای یک آدم مبتدی در حوزه بورس، اطلاعات جامع و بسیار مفیدی بود. ممنون

سلام و درود جناب جهاندیده.در وضعیت سفارش گیری چه اتفاقی میفته…یعنی باید قیمت اعلام کنی؟یا مثل خرید و فروش معمولی باید درخواست ارسال کنی؟یا اینکه باید تعداد بالاتر ی درخواست بدی؟!!!!!و یا در حراج باید قیمت بالاتر اعلام کنی؟ واینکه چه زمان(چند دقیقه یعنی ساعت خاصی داره) پس از اعلام بازگشایی نماد میشه خرید رو انجام داد..

سلام، در ارسال سفارش باید قیمت موردنظر برای خرید رو که یک محدوده مشخص داره در فیلد قیمت وارد کنید
ساعت شروع ارسال سفارش از 8:30 صبح هست. معاملات از 9 شروع میشه و تا 12:30 روزهای غیرتعطیل شنبه تا چهارشنبه ادامه داره.در مورد سفارش گذاری راهنمای کامل تر رو اینجا بخونید

باسلام وخسته نباشید خدمت آقای جهاندیده.. ممنون از پاسخهایی ارزشمندتان. سوال. اگر سهام یک شرکتی را داشته باشیم وان شرکت افزایش سرمایه کند آیا در سهام ما فرقی میکند یانه… هنگام افزایش سرمایه آن نماد چند روز توقف خواهد شد؟ باتشکر. اجرتان با خداوند متعال

سلام وقت بخیر
پس از افزایش سرمایه تعداد سهام شما (متناسب با درصد افزایش سرمایه) افزایش پیدا میکنه ولی در عوض قیمت سهم کم میشه
در نهایت از نظر تئوری نه سود میکنید و نه زیان و سود و زیان‌هایی که پس از افزایش سرمایه رقم میخوره حاصل افزایش یا کاهش قیمت سهم هست
گاهی اوقات افزایش سرمایه ها در قیمت سهم جذابیت ایجاد میکنه، مثلا زمانی که افزایش سرمایه سنگین باشه و قیمت تئوری سهم پس از افزایش سرمایه به زیر 100 تومان برسه (مثلا اتفاقی که اردیبهشت 99 برای خساپا افتاد)

مطالب بسیار ارزنده ای بود
ممنون از لطف شما.

سلام آقای جهاندیده ی گل…
من تو باشگاه مشتریان آگاه ثبت نام کردم…
میشه کد باشگاهتون رو بدید تا در قسمت معرف وارد کنم؟

پیشاپیش ممنون از پاسخ دهیتون🙏

سلام وقت شما بخیر 🙂
از این کد میتونید استفاده کنید: AA2791

مطلب بسیار پرمحتوایی بود. ممنون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ما در بورسینس به شما کمک می‌کنیم:

• منابع درآمد دیگری برای خودتان بسازید
• کسب‌وکارتان را رشد دهید
• ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
• از سرمایه‌تان برای کسب سود استفاده کنید
• سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بدانید

ایمیل‌تان را وارد کنید تا جدیدترین مطالب به ایمیل‌تان ارسال شود:

بعد از ثبت ایمیل لینک تایید برایتان ارسال می‌شود، لطفا روی آن کلیک کنید

سلب مسئولیت: در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار، بازار آتی، طلا و ارز و…) ارزش دارایی‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند و ریسک از دست رفتن سرمایه وجود دارد. محتوای موجود در سایت بورسینس صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و نظرات شخصی نویسنده را منعکس می‌کند. بورسینس هیچ منفعت یا مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد و مسئولیت استفاده از تمامی مطالب و محتوای سایت بر عهده کاربران است.

Copyright © Bourseiness 2013-2019

کپی‌برداری از مطالب این سایت به هرشکل، غیرمجاز و غیرقانونی است.

امروز: دوشنبه 6 بهمن 1399

تفاوت تعداد و حجم در بورس


تازه ها

موقعیت فعلی: بخش مطالب
و مطالب (برگشت
به لیست)


حجم چيست؟

حجم عبارت است از تعداد سهام و يا قراردادهايي كه در يك دوره زماني معين ، معمولا يكروزه ، معامله مي شوند. هر چه حجم بالاتر باشد، سهام فعالتر خواهد بود. براي تعيين حركت حجم (رو به بالا و يا پايين) تحليلگران به ميله هاي حجم (volume bars) نگاه مي كنند كه معمولا در قسمت پایینی هر نمودار قیمت يافت مي شوند.ميله هاي حجم ، نشاندهنده تعداد سهام معامله شده در هر بازه زماني است و با روشي مشابه قيمت، روند را نشان مي دهد.

چرا حجم مهم است؟

حجم يكي از جنبه های مهم تحليل فني است چون براي تاييد روندها و الگوهاي نموداري به كار مي رود. يك حركت قيمت به سمت بالا و يا پايين با حجم نسبتا بالا ،در مقايسه با يك حركت مشابه با حجم اندك،به عنوان يك حركت قويتر و مرتبط تر ديده مي شود. بنابراين، اگر شما به يك حركت قيمت بزرگ نگاه مي كنيد، شما بايد حجم آنرا نيز بررسي كنيد و ببينيد كه آيا حجم آن نيز نتيجه گيري هاي شما را تاييد مي كند يا خير.

به عنوان مثال ،فرض كنيد يك سهام پس از آنكه در يك روند رو به پايين دراز مدت قرار داشته ، در يك روزتجاري 5% افزايش قيمت داشته باشد . آيا اين مي تواند نشانه يك واژگوني روند باشد؟ اينجاست كه بررسي حجم به تجار كمك مي كند. اگر حجم در مقايسه با ميانگين حجم روزانه بالاتر باشد، مي تواند نشانه اي از يك واژگوني روند باشد. از سوي ديگر، اگر حجم پايينتر از ميانگين حجم روزانه باشد، اعتقاد راسخي مبني بر احتمال يك واژگوني روند واقعي ، وجود ندارد.

حجم بايد با روند حركت كند. اگر قيمتها در يك روند رو به بالا حركت كنند،حجم نيز بايد افزايش يابد(و بالعكس).اگر رابطه قبلي بين حجم و قيمت رو به زوال رفت ، معمولا نشانه ضعف در روند است. براي مثال ، اگر سهام يك روند رو به بالا داشته باشد، اما در روزهاي تجاري مثبت حجم پاييني مشاهده شود، نشانه اين است كه روند در حال تضعيف است و به زودي به پايان مي رسد.

وقتي كه حجم داستانی متفاوت از قیمت را بیان می کند ، یک حالت واگرايي (divergence) پديد مي آيد كه به تناقض بين دو شاخصه گفته مي شود. ساده ترين مثال واگرايي ،يك روند رو به بالا با حجم در حال كاهش است.

حجم معاملات و الگو هاي نموداري

استفاده ديگر حجم معاملات ، تاييد يا تثبيت كردن الگوهاي نموداري است. الگوهايي مانند سر و شانه، مثلث ، پرچم و ديگر الگو هاي قيمت را مي توان با استفاده از حجم معادلات و از طريق فرآيندي كه ما آنرا در مباحث بعدي اين مقاله با جزييات كاملتري تشريح خواهيم كرد، تاييد و تثبيت نمود. در الگوهاي نموداري چندين نقطه اساسي وجود دارند كه نقش كليدي در انتقال برخي مطالب به خواننده نمودار دارند. اساسا اگر حجم معادلات براي تاييد نقاط اساسي و محوري الگوي نموداري مورد نظر وجود نداشته باشد،كيفيت علائم تشكيل شده بوسيله اين الگوها پايين مي آيد و تضعيف مي گردد.

حجم معاملات مقدم بر قيمت سهام است

يك ايده مهم ديگر در تحليل فني اين است كه حجم معاملات بر قيمت سهام حق تقدم دارد. حجم معاملات به دقت توسط متخصصين و نمودارخوان ها (چارتیست ها – Chartists) بررسي مي شود تا ايده هايي براي پيش بيني روند تغييرات پيش رو، شكل گيرد. اگر در يك روند قيمت رو به رشد ، حجم معاملات كاهش يابد ،نشان مي دهد كه اين روند صعودي قيمت در حال توقف است. حالا كه ما به درك بهتري از برخي فاكتورهاي مهم در تحليل فني دست يافته ايم ، مي توانيم به مبحث نمودارها بپردازيم كه به ما در شناسايي فرصت هاي تجاري در حين تغييرات قيمت ها كمك مي كند.

منبع: برگرفته از سایت  بیمه میهن


آخرین اخبار و مطالب سایت

تفاوت تعداد و حجم در بورس


جستجو در سایت

جستجو:

اخبار و مطالبمقالاتتصاویرسایر

تابلو اعلانات

آخرین قیمت انس طلا

(1ثانیه پیش):

نظرسنجی

نمایش نتیجه

آمار سایت


 

 

 

 

 

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است..

یکی از فاکتورهای مهم در تابلوخوانی و بازارخوانی بورس تعداد معاملات و حجم معلاملات است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در بازار سرمایه بطور روزانه معاملاتی بین سهام­دارن صورت می گیرد و این معاملات، حجم را تشکیل می دهند، در واقع حجم تعداد سهام خرید و فروش رفته در یک بازه زمانی خاص است که این بازه می تواند یک روزه یا چند روز در نظر گرفت.

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، در مطالب جامع «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» و «بورس چیست ؟ آموزش بورس (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» با مفاهیم بورس و همچنین مباحثی مانند تابلوخوانی، نوسان‌گیری و شاخص بورس آشنا شدیم. در این آموزش، با حجم مبنا و قیمت پایانی آشنا می‌شویم و مثال‌هایی از محاسبه آن‌ها را بیان می‌کنیم.



حجم مبنا حداقل تعداد سهمی است که باید مورد معامله قرار گیرد تا سهم در دامنه نوسان کامل رشد کند یا کاهش یابد. طبق قانون، در یک سال باید حداقل ۲۰ درصد از کل سهام یک شرکت معامله شود. اگر تعداد روزهای کاری یک سال را ۲۵۰ فرض کنیم، حجم مبنای روزانه ۰٫۰۰۰۸ (هشت ده هزارم) کل سهم است. مثلاً اگر شرکتی ۱۰۰ میلیون سهم داشته باشد، حجم مبنای آن ۸۰ هزار سهم خواهد بود. بنابراین، باید حداقل ۸۰ هزار سهم معامله شود تا تغییرات قیمت آن روز در سهم اعمال شود.

برای شرکت‌هایی که در فرابورس فعالیت می‌کنند، حجم مبنا ۱ (یک) است؛ یعنی کافی است یک سهم در نماد مورد نظر معامله شود تا افزایش یا کاهش قیمت در سهم اعمال شود.تفاوت تعداد و حجم در بورس

حداکثر مبلغ حجم معاملات حجم مبنا یک میلیارد تومان است؛ بدین معنا که اگر ارزش ۰٫۰۰۰۸ تعداد سهم یک شرکت از یک میلیارد تومان بیشتر شود، عدد مورد نظر را کاهش می‌دهند، یعنی یک میلیارد تومان را با تعداد سهم شرکت مورد نظر معادل کرده و آن را مبنای محاسبه قرار می‌دهند. حداقل ارزش معادله نیز باید ۵۰ میلیون تومان باشد. این به آن دلیل است که شرکت‌هایی که سهم آن‌ها قیمت بالایی دارد، اگر بخواهند حجم مبنا را ۰٫۰۰۰۸ در نظر بگیرند، ممکن است ارزش معاملاتی‌شان خیلی زیاد باشد. به همین دلیل است که سقفی به عنوان حداکثر در نظر گرفته می‌شود.

البته این فرمول طی سال‌ها تغییر کرده و در سال ۹۳ به ۰٫۰۰۰۴ (چهار ده هزارم) کل سهام شرکت رسیده است.

در تابلوی معاملات، دو قیمت مشاهده می‌کنیم: قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله یا آخرین قیمت. شاید هنگام دیدن تابلوی معاملات یک سهم، این پرسش در ذهنتان ایجاد شده باشد که قیمت پایانی چیست و چگونه محاسبه می‌شود. قیمت پایانی یک سهم در یک روز، برابر با میانگین قیمت‌هایی است که سهم مورد معامله قرار گرفته است. اگر حجم معاملات یک روز حداقل برابر با حجم مبنا باشد، میانگین قیمت معاملات به عنوان قیمت پایانی در نظر گرفته می‌شود. اما اگر حجم معاملات کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبتِ افزایش یا کاهش سهم از قیمت کاسته شده و قیمت پایانی بر آن اساس محاسبه می‌شود.

در حقیقت، قیمت پایانی میانگین موزون معاملات است. برای مثال، فرض کنید در یک سهم، معامله‌ای انجام شده که با ۴ درصد افزایش قیمت همراه بوده، معامله دیگری با ۲ درصد افزایش، معامله‌ای با یک درصد کاهش و… .  با توجه به اینکه در هریک از این معاملات مربوط به سهم مورد نظر حجم چقدر بوده است، میانگین وزنی قیمت معاملات محاسبه شده و به عنوان قیمت پایانی در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال، فرض کنید سهمی در قیمت مثبت ۵ درصد معامله شود. اگر تعداد سهام معامله شده بیشتر از ۸۰ هزار باشد، این ۵ درصد اعمال شده و مبنای قیمت روز بعد معاملات قرار خواهد گرفت. اما اگر حجم معاملات کمتر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی بر اساس نسبت این حجم به حجم مبنا محاسبه می‌شود. برای مثال اگر حجم مبنای سهمی ۸۰ هزار باشد و ۴۰ هزار سهم با قیمت مثبت ۵ درصد معامله شود، مقدار افزایشِ قیمت ۲٫۵ درصد برای قیمت پایانی در نظر گرفته خواهد شد. البته این حجم مبنا که درباره آن بحث کردیم، مربوط به شرکت‌های ثبت شده در بورس است.

آخرین قیمت، قیمت آخرین معامله‌ای است که انجام شده است.

فرمول محاسبه قیمت پایانی به صورت زیر است:

$$ large P _ 2 = P _ 1 + left [ ( bar {P_2} – P_ 1 ) frac { N } { M} right ] $$

که در آن، پارامترها به صورت زیر هستند:

اگر $$frac{M}{N}$$ بزرگ‌تر یا مساوی با یک باشد، این نسبت را برابر با یک در نظر می‌گیریم. در غیر این صورت، همان مقدار کوچک‌تر از یک را می‌نویسیم.

قیمت پایانی یک سهم ۱۵,۰0۰ ریال است. میانگین وزنی قیمت سهمی را به دست آورید که اطلاعات معاملات آن به صورت زیر است:

پاسخ: میانگین وزنی قیمت به صورت زیر به دست می‌آید:‌

$$ large frac {10,000 times 5 + 15,000 times (-1)+ 22,000 times 2.5 + 50,000 times 0} {10,000+15,000+22,000+50,000} \
large = frac {90,000}{97,000} = 0.93$$

بنابراین، میانگین وزنی قیمت سهم، ۱,۵۰۰ به علاوه ۰٫۹۳ درصد، یعنی ۱۵,۱۳۹ ریال است.

فرض کنید تعداد سهام یک شرکت، ۲۰۰ میلیون باشد. حجم مبنای آن را محاسبه کنید.

پاسخ: همان‌طور که گفتیم، حجم مبنا برابر با ۲۰ درصد تعداد کل سهم تقسیم بر ۲۵۰ روز کاری است. بنابراین، داریم:

$$large frac {200,000,000 times 0.2}{250} = 160,000 $$ = حجم مبنا

بنابراین، حجم مبنای سهم مورد نظر، ۱۶۰,۰۰۰ است.

فرض کنید اطلاعات مربوط به معاملات سهام مثال قبل، به صورت زیر باشد:

قیمت پایانی روز جاری را حساب کنید.

پاسخ: طبق فرمولی که برای قیمت پایانی ارائه کردیم، مقادیر زیر را داریم:

همان‌طور که می‌بینیم،‌ حجم معاملات روز جاری کمتر از حجم مبنا است و نمی‌توانیم قیمت پایانی را برابر با میانگین وزنی قیمت معاملات قرار دهیم. قیمت پایانی روز جاری به صورت زیر محاسبه می‌شود:

$$ large P _ 2 = 20,000 + left [ ( 20,800 – 20,000 ) frac { 80,000} { 160,000} right ] = 20,400 $$

اطلاعات مثال قبل را در نظر بگیرید، با این تفاوت که در اینجا حجم معاملات ۲۰۰,۰۰۰ است. قیمت پایانی سهم را در روز جاری به دست آورید.

پاسخ: طبق آنچه در بالا گفتیم، با توجه به اینکه $$frac {M}{N} = frac {200,000}{160,000}= 1.25$$ بزرگ‌تر از یک است، آن را در فرمول برابر با یک در نظر می‌گیریم. بنابراین، قیمت پایانی سهم در روز جاری به صورت زیر به دست می‌آید:

$$ large P _ 2 = 20,000 + left [ ( 20,800 – 20,000 ) times1 right ] = 20,800 $$

بر اساس اعلام شرکت بورس اوراق بهادار، از تاریخ ۱۲ اسفند ۹۸، حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی (ماده واحده مصوب ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) ۴ در ۱۰ هزار سهام شرکت است، به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین باشد.

همچنین، تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم مربوط به آن و پاسخ به این سؤال که بورس چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد، می‌توانید به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بحث قرار گرفته است. موضوع درس دوم، شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است.

در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، امکانی جهت فیلترنویسی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از میان انبوه سهام مختلف، آن‌هایی را انتخاب کرد که دارایی ویژگی‌های مورد نظر ما باشد. به همین منظور، برای آشنایی با فیلترنویسی در بورس، فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس – ابزار شناسایی سهام پربازده ارائه شده است. در این آموزش ویدئویی ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه‌ای که شامل ۲۰ درس است، ابتدا مفاهیمی مانند دامنه نوسان و سقف و کف مجاز قیمت سهام، EPS و P/E سهام و حجم معاملات و خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بیان شده است. در ادامه، اصول اولیه فیلترنویسی ارائه شده و مباحثی مانند سابقه قیمت‌ها و معاملات، اطلاعات حقیقی و حقوقی، شناسایی سهام دارای صف خرید و یا صف فروش و توابع آماده در فیلترنویسی ارائه شده است. فیلم آموزش مذکور را می‌توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

شناسایی سهام مورد توجه و خرید حقوقی‌ها، شناسایی سهام با حجم معاملات زیاد نسبت به روزهای قبل، شناسایی سهام دارای افت و یا رشد زیاد در یک ماه اخیر، شناسایی سهام موجود در پایان روند نزولی و آماده شروع روند صعودی و شناسایی سهام جذب کننده نقدینگی هوشمند با استفاده از فیلترنویسی، از سایر دروس این فیلم آموزشی است که به طور کامل به آن پرداخته شده است.

در این مطلب به مفهوم حجم مبنا و نحوه محاسبه‌اش پرداختیم؛ سپس قیمت پایانی را شرح دادیم و روش محاسبه آن را نیز بیان کردیم. در همین رابطه، مثال‌هایی نیز جهت درک بهتر توضیحات شرح داده شدند. حال اگر پرسش و دیدگاهی در این زمینه دارید، از شما دعوت به عمل می‌آوریم تا آن را از طریق بخش نظرات در ادامه صفحه با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در میان بگذارید.

برای یادگیری بهتر مباحث بورس اوراق بهادار به شما توصیه می‌کنیم مطالب مجله فرادرس در این زمینه را به ترتیب زیر مطالعه کنید:تفاوت تعداد و حجم در بورس

اگر علاقه‌مند به یادگیری مباحث مشابه مطلب بالا هستید، آموزش‌هایی که در ادامه آمده‌اند نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

سید سراج حمیدی (+)

سید سراج حمیدی دانش‌آموخته مهندسی برق است و به ریاضیات و زبان و ادبیات فارسی علاقه دارد. او آموزش‌های مهندسی برق، ریاضیات و ادبیات مجله فرادرس را می‌نویسد.

بر اساس رای 81 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

باسلام .. وقت بخیر … لطفا مسئله ای که برام گنگ هست هنگام معاملات اینه که یک معامله چ زمانی شکل میگیره … وقتی مبلغ معامله یکسان هست اولویت با صف هست یا اولین مچینگ در تعداد درخواست؟؟ کلا صف خرید و فروش رو اگه توضیح بدید ممنون میشم … یه دنیاسپاس…

سلام.
در خرید سهام، اولویت خرید با کسانی است که بالاترین قیمت را ثبت کنند. اما در شرایطی که قیمت خرید متقاضیان برابر باشد، اولویت با کسانی است که زودتر سفارش خود را ثبت کرده‌اند. لزوماً همه سفارش نیز انجام نمی‌شود؛ گاهی ممکن است به دلیل عرضه کم، تنهای بخشی از سفارش انجام شود.
تندرست و موفق باشید.

با سلام و عرض ادب
من چند بار با همین فرمول حجم مبنا رو محاسبه کردم ولی مساوی حجم مبنای ثبت شده در سایت نشد!

سلام.
اخیراً قوانین محاسبه حجم مبنا از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تغییراتی کرده که در متن به آن اشاره شده است. دلیل این اختلاف نیز همین موضوع است.
از همراهی‌تان با مجله فرادرس خوشحالیم.

سلام وقتتون بخیر بنده۴۸ سالمه با مدرک تحصیلی سوم راهنمایی اما سواد مالیم بد نیست به نظرتون میتونم بورسو یاد بگیرم وتحلیل کنم سهام رو؟

بسیار عالی و با مثال های متنوع و مناسب مفهوم را خیلی راحت منتقل کردید.
ممنونم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

تفاوت تعداد و حجم در بورس

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

بورس فارسی – آموزش بورس – کلاس بورس بصورت خصوصی

 

حجم معاملات، تعداد خرید و فروشی است که در یک بازه زمانی صورت می گیرد. هر چه میزان حجم معاملات بالا باشد نشان دهنده تمایل بیشتری است. هر چه حجم معاملات سهام بالاتر باشد، سهام فعال‌تر خواهد بود. براي تعيين حركت حجم تحليلگران به ميله هاي حجم نگاه مي كنند كه معمولا در قسمت پایینی هر نمودار قیمت يافت مي شوند.نکته! ميله هاي حجم، نشان دهنده تعداد سهام معامله شده در هر بازه زماني است و با روشي مشابه قيمت، روند را نشان مي دهد.

اندیکاتور حجم یا volume: این اندیکاتور یکی از پرکاربردترین و ساده ترین نوع حجم برای معامله گران تکنیکال است که در نمودارها به صورت میله های سبز و قرمز نشان می دهند که میله های سبز نشان دهنده افزایش حجم معاملات در آن بازه زمانی و میله های قرمز نشان از کاهش حجم معاملات در آن بازه زمانی نسبت به روز قبلش را نشان می دهد.نکته! اندیکاتور حجم معاملات بسیار مهم و پرکاربرد است حتما از این اندیکاتور در تحلیل هایتان استفاده کنید و از آن برای تایید گرفتن از صحت تحلیل هایتان استفاده نمایید.

نکته! با استفاده از اندیکاتور volume می توان سود را افزایش داد و همچنین ریسک معاملات را به حداقل رساند.

اندیکاتور حجم متوازن یا OBV: این اندیکاتور شامل دو نوع ساده و پیچیده است و برای دسترسی به برخی از آنها باید از کامپیوتر استفاده کرد زیرا دارای محاسبات سنگینی هستند. این اندیکاتور ها با ترکیب قیمت و حجم معاملات میزان قدرت تغییر در معاملات را نشان می دهند.
نکته! اندیکاتور حجم متوازن بسیار دقیق می باشد.

یکی از ویژگی های استفاده از حجم معاملات در تاييد يا تثبيت كردن الگوهاي نموداري است. الگوهايي مانند سر و شانه، مثلث ، پرچم و ديگر الگو هاي قيمت را مي توان با استفاده از حجم معادلات تاييد و تثبيت نمود. در الگوهاي نموداري چندين نقطه اساسي وجود دارند كه نقش كليدي در انتقال برخي مطالب به خواننده نمودار دارند. اساسا اگر حجم معادلات براي تاييد نقاط اساسي و محوري الگوي نموداري مورد نظر وجود نداشته باشد،كيفيت علائم تشكيل شده بوسيله اين الگوها پايين مي آيد و تضعيف مي گردد.

افزایش یکباره حجم معاملات صرفا یک هشدار برای سرمایه گذار به حساب می‌آید.

هنگامی که افزایش حجم معاملات در جهت مثبت باشد در چنین حالاتی انتظار می رود که یک حرکت صعودی برای سهم در روزهای آتی رخ دهد.

هنگامی که افزایش حجم معاملات در جهت منفی باشد در چنین حالاتی انتظار می رود که یک حرکت نزولی برای سهم در روزهای آتی رخ دهد و باید در چنین شرایطی سرمایه گذار سریعا جهت فروش سهم اقدام کند.

امکان دارد یک سهم با افزایش ناگهانی حجم معاملات روبه رو شود و قیمت سهم هم مثبت شود ولی با مشاهده نمودار سهم متوجه شویم که سهم در محدوده مقاومتی خود در حال معامله می‌باشد در چنین شرایطی احتمال کاهش قیمت وجود دارد پس باید توجه داشته باشید در این حالت این یک سیگنال خرید محسوب نمی شود، اما اگر افزایش ناگهانی حجم معاملات یک سهم با افزایش سهم در محدوده حمایت تکنیکالی رخ دهد می‌توان گفت که با این افزایش انتظار رشد قیمت سهم وجود دارد واین حالت یک سیگنال خرید محسوب می شود.

نکته! افزایش حجم معاملات در محدوده‌های حمایت و مقاومت تکنیکالی، نکته مهمی هست که باید مد نظر قرار گیرد.

نکته! از نظر تکنیکالی با رسیدن قیمت به حمایت‌های معتبر در سهم، انتظار افزایش تقاضا و حجم معاملات را داریم و در مقاومت‌ها هم شاهد افزایش حجم فروش و عرضه‌های فراوان هستیم.

نکته! حجم معاملات هر سهم را می‌توانید به صورت روزانه در سایت مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده کنید.

نکته!وقتی قیمت کاهش پیدا می کند در صورتی که حجم معاملات هم پایین می باشد نمی تواند یک سیگنال قوی محسوب بشود. اما سیگنالی که حجم معاملات پایین همراه با افزایش قیمت صورت بگیرد، سیگنال مهم تری محسوب می شود.

نکته! بعد از بروز حجم معاملات باید بررسی کنید که افزایش حجم معاملات همگام با افزایش قیمت سهم بوده است یا کاهش قیمت سهم.

قرارداد آتی زعفران چیست؟ + نحوه انجام معاملات در بورس

سهام جایزه در بورس چیست؟ چگونه می توان سهام جایزه را فروخت؟

مرجع کامل عرضه اولیه سهام + جدول زمانبندی

آموزش الگوی قیمتی در تحلیل تکنیکال بورس

بهترین زمان برای خرید و فروش سهام در بورس

سرمایه گذاری در بورس بهتره یا بانک؟

بررسی مفاهیم و اصطلاحات مهم در معاملات سهام

چگونه بیت کوین را می توانیم بخریم

قراردادهای آتی سکه و کالا چیست؟

نسبت P/E چیست؟ چگونه می توان این نسبت را در یک سهم محاسبه نمود؟


نظرات بسته شده است.

var tgju_params = { type: “simple”, items: [“ons”,”geram18″,”sekeb”,”nim”,”rob”,”bourse”,”price_dollar_rl”,”price_eur”,”price_aed”,”price_try”], columns: [“diff”], placeholder: “tgju-data”, token: “webservice” };

پستهای اخیر

تفاوت تعداد و حجم در بورس

بررسی مفاهیم و اصطلاحات مهم در معاملات سهام

فروش تعهدی سهام و فروش استقراضی چیست ؟

بررسی حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

نکاتی برای حرفه ای شدن در معاملات بورس

سوالات آزمون آنلاین بورس معاملات برخط بهمراه پاسخنامه

مستند کد های وال استریت ( دوبله فارسی )

مرجع کامل عرضه اولیه سهام + جدول زمانبندی

ویدیو مستند تاریخ بورس ایران

آموزش اندیکاتور RSI یا Relative Strength Index

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

تفاوت تعداد و حجم در بورس
تفاوت تعداد و حجم در بورس
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *