تفاوت رم با رام

تفاوت رم با رام
تفاوت رم با رام

فرق حافظه رام با حافظه رم یکی از مهمترین سوالاتیه که هم توی علم فردا مطرح شده و هم در فوروم ها و سایت های دیگه . بخاطر تشابه اسمی که ROM و RAM به هم دارن خیلی ها گیج میشن و نمی دونن که تفاوت رام و رم چیه . تو این پست به صورت کوتاه در مورد تفاوت حافظه رام ROM و رم RAM صحبت میکنم .

حافظه رم RAM رو قبلا مفصل توضیح دادم . فکر کنم حافظه RAM جزء معدود قطعاتی باشه که تقریبا به طور کامل در علم فردا تشریح کردم . برای اینکه اطلاعات خوبی در مورد حافظه رم بدست بیارید ، حتما لینک روبرو رو بخونید : حافظه RAM

حافظه رم RAM کامپیوتر

اما اگه حوصله خوندن اون لینک رو ندارید میگم که حافظه رم در کنار پردازنده استفاده میشه تا سرعت پردازش اطلاعات توسط پردازنده بیشتر بشه . بارها گفتم که اطلاعات در هارد ذخیره میشه اما سرعت هارد از سرعت پردازنده اصلی خیلی کمتره و پردازنده تا بخواد یه سری اطلاعات رو از روی هارد بیرون بکشه کلی زمان از دست میره . واسه همین یه حافظه رم RAM طراحی کردن که سرعتش از هارد بیشتره و در هر لحظه هم می تونه اطلاعات خودش رو تغییر بده . داخل حافظه رم ، اطلاعاتی از برنامه در حال اجرا کپی میشه . مثلا موقعی که شما برنامه فتوشاپ رو باز میکنید ، یه سری اطلاعات از برنامه فتوشاپ که روی هارد هست ، داخل رم کپی میشه تا پردازنده بتونه با سرعت بیشتر اونارو بخونه و پردازش کنه . حافظه رم انواع مختلفی داره که معروفترین شون SRAM و DRAM هست . تفاوت بین DRAM و SRAM رو حتما بخونید .

واژه ROM مخفف Read Only Memory هست به معنی حافظه فقط خواندنی . همونطور که از اسمش هم مشخصه ، نمی تونید روی این حافظه چیزی بریزید . درواقع حافظه رام فقط در کارخونه سازنده پر از اطلاعات میشه و دیگه نمیشه تغییرش داد . حافظه ROM مدل های مختلفی داره مثل PROM ، EPROM و EEPROM که EPROM مخفف  Erasable Programmable ROM هست و اون EEPROM هم مخفف Electrically Erasable Programmable ROM هست . این دوتای آخر با روش هایی مثل اعمال اشعه فرابنفش و یا اعمال ولتاژ بالا ، می تونن به تعداد محدود ، پاک بشن و دوباره دیتا بگیرن . پاک کردن اطلاعات موجود در حافظه رام کار زمان بر و سختی هست . حافظه رام رو با دستگاهی به نام پروگرمر دیتا می زنن .

تفاوت رم با رام

حافظه رام ( بایوس ) روی مادربورد کامپیوتر

از حافظه رام برای ذخیره کردن اطلاعات بایوس و یا فرمور دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنن . موقعی که شما دستگاهی الکترونیکی رو روشن می کنید ، یه سری اطلاعات مربوط به بالا اومدن اون دستگاه ، باید لود بشه ، این اطلاعات همیشه ثابت هستن . مثلا تو کنسول های بازی مثل اکس باکس ، پلی استیشن ، سگا یا نینتندو ، یه حافظه ROM وجود داره که اطلاعات برنامه نویسی بازی ها رو توی خودش جا داده و وقتی شما بازی رو اجرا می کنید ، این حافظه رام بکار گرفته میشه .

اما تو بعضی از دستگاه ها باید این فرمور آپدیت بشه ، واسه همین از سال 2008 به اینور ، اکثر آی سی های ROM رو بر اساس تکنولوژی فلش می زنن که بتونن آپدیتشون کنن . حافظه فلش هم مثل رم میمونه هم مثل رام یعنی هم می تونه اطلاعات رو دائم ذخیره کنه ( رام ) و هم اطلاعات می تونن پاک بشن و دوباره نوشته بشن ( رم ) .  احتمالا شنیدید که میگن فلان فرمور مودم یا کامپیوترت رو آپدیت کن . منظور همین حافظه رام هست که از نوع فلش طراحی شده . اما تو جاهایی که نیاز به آپدیت نیست مثل کیبورد کامپیوتر ، حافظه ROM معمولی استفاده میشه . حافظه رام از ماتریکس دیود و یا ترانزیستور ساخته میشه و هر دیود یا ترانزیستور حاوی یه اطلاعاتی هست . حالا بعدا بیشتر توضیح میدم .

پس تا اینجا فهمیدیم که حافظه RAM و ROM هیچ ربطی به هم ندارن و هر کدوم کار خودشونو می کنن و انواع خودشون رو دارن .

■ واژه RAM مخفف Random Access Memory هست به معنی حافظه با دستیابی تصادفی ولی واژه ROM مخفف Read Only Memory هست به معنی حافظه فقط خواندنی

■ حافظه RAM برای نگهداری موقت اطلاعات و افزایش سرعت پردازش دیتا استفاده میشه اما حافظه ROM برای نگهداری بلندمدت و بدون تغییر دیتا مثل فرمور استفاده میشه .

■ اطلاعات حافظه رم در هر لحظه می تونه تغییر بکنه اما در حافظه رام اطلاعات همیشگی هستن و فقط چندبار و اونم با دستگاه و روشهای مخصوص می تونن تغییر بکنن .

■ حافظه RAM تا زمانی که برق بهش می رسه ، اطلاعات رو داخل خودش نگه میداره و به محض اینکه برق بره اطلاعات هم ریست میشه . دلیلش رو توی لینک روبرو گفتم : چرا اطلاعات حافظه رم با قطع برق از بین میره ؟  اما حافظه ROM حافظه ماندگاره و با قطع برق هم اطلاعات داخلش هست ، یه جورایی مثل فلش مموری می مونه .

■ سرعت حافظه RAM بیشتر از ROM هست . بخاطر همین ، یه وقتایی اطلاعات رام داخل رم کپی میشه .

■ ظرفیت حافظه RAM خیلی خیلی بیشتر از ROM هست . حافظه RAM تا چندین گیگابایت هم موجوده اما حافظه ROM در حد چند کیلوبایت یا نهایتا چند مگابایت هست .

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم .
حمایت مالی از علم فردا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سوال امنیتی *

 + 
شش
 = 
7

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بی نظیر

خیلی خیلی ممنونم از اطلاعات خوبتون

عالی ممنون

سلام بسیار مفید بود ممنون

کاش یا معلم یا استادی میشدی ک به این راحتی و روونی همه چیز رو یاد میگرفتیم

با سلام
اینجوری که شما توضیح دادید بعید می دونم تا عمر دارم فراموش کنم.

باسلام.
من بخاطر پرسشی که در مورد تفاوت رم و رام داشتم اومدم اینجا و خیلی از مدل پاسخگویی و ارتباط حرفه ای شما خوشم اومد. خواستم به این وسیله از شما تشکر کنم. امیدوارم موفق باشید همیشه

درود بر شما
زنده باشید عزیز محبت دارید

آقا سلام !
یه سوال ذهنمو درگیر کرده؟ ممنون میشم جواب بدین
سی دی رام که میگن منظور خود سی دیه ؟ یا درایورش؟ مگه رام معنیش نمیشه حافظه فقط خواندنی پس چرا به درایور سی دی میگیم سی دی رام؟؟ :l

سلام من میخواستم به رم 4 گیگ برای سیستمم بخرم اما باسش نمیدونم چنده رو رمی که رو سیستممه نوشته 10600 میخواستم بدونم این ینی باسش چقده ممنون میشم کمکم کنید درضمن رمم اچ پی هستش و البته دی دی ای تری

سلام مطالب بسیار عالی هستند

واقعا عالی بود. کامل و واضح توضیح دادید طوری ک هر کسی حتی با سطح علمی پایین هم میتونه راحت بفهمه. ممنون

مثل همیشه عالی بود ولی زیاد جا نیوفتاد بخاطر framware
اگه میشه یه مقاله راجب framware بدید
ممنون

عالی بود !!

تفاوت رم با رام

ممنون

استادی استاد.

سلام یاشار جان

مثلا برای این که بخوای یه بازی بکنی باید سرعت بازی بالا باشه و از اونجایی که هارد نمی تونه اون اطلاعات رو با سرعت جا به جا کنه یه مقدار از اطلاعات هارد میاد روی رم که اطلاعات سریع تر به پردازنده برسه

سلام
اینو می دونستم ولی کاش میشد که این موضوع رو بنر کرد و بزار وسط تمام میدان ها تا همه بفهمن

بخدا خسته شدم انقدر بشینم برا یکی فرقشونو توضیح بدم بعدشم مثه گاو بازم بگه رام گوشیم سه هست?

حتی خیلی از فروشنده ها هم میگن رام یه سری باهاشون دعوام شد?

دمتون گرم، خیلی کمکم کردید
امیدوارم همه عوامل این وب همیشه شاد و سرزنده و موفق باشن

سپاس

با سلام
اطلاعات سایتتون خیلی خیلی عالی بود متشکر

سلام من ی گوشی اچ تی سی وان A9, دارم،ی موقعا یهو خاموش میشه و وقتی میام روشنش کنم،اعلامت اچ تی سی رو ال سی دی میاد،و باز خاموش میشه،هی باید اینکارو تکرار کنم تا موفق ب روشن کردنش بشم. خودم تو نت سرچ کردم،نوشته بود این مشکل بخاطر ویروسی شدنه گوشیه و باید فلش شه. به نمایندگی ک زنگ زدم،گف مشکل از هارد یا رامش هست و هزینه خیلی بالانری نسبت به هزینه ای ک برای فلش گوشی لازمه،بمن گفت،میگم شاید اینجوری گفته ک براش بصرفه!!هزینه بالاتر بگیره و درنهایتم اصلا شاید همون فلش بکنه و منم نفهمم. حالا بنظرتون کدوم یکی ،دقیقا مشکل گوشی منه?ممنون میشم راهنماییم کنین

عالی بود
خیلی ممنون

اطلاعات عالیه ولی اون دیتایی ک میگید رو رم میزنن دقیقن چیه

آره عزیزم مفید بود کرتیم مشدی

سلام
لطفا در مورد حافظه فلش هم توضیح بدید
ممنون

با سلام یه سوال داشتم:
میشه بگید رام گلوبال بهتره یا غیر گلوبال برای مثال رام چین که تو برخی از گوشی ها موجوده باتشکر .

با سلام ممنونم از کادر محترم و دوست داشتنی سایت علم فردا . میخواستم بگم سایتتون فوق العاده است . کمتر مطلبی تو کانال تلگرام علم فردا هست که من دنبال نکنم .

سلام ممنون از لطف شما . سلامت باشید

والا دوستای منم هعی میگن رام هعی بهشون میگم رم میگن رم کدوم رم میگم رم سی پی یو اخر سر میفهمن وگرنه یه بار نگفتم به حافظه داخلی و میکرو اس دی کشیدنش 😐

سلام مهندس
یه سوال من 99 درصد موبایل فروشیا رو دیدم که به رم میگن رام !!!
انقدر گفته بودن که خودمم نمی گفتم رام زایع می شدم
می دونسنم رام و رم چیه دو ساعتم برای فروشنده ها توضیح می دادم نمی فهمن
تازشم سه سال پیش ، پیش یه موبایل فروشی رفتم گفتم رم نوت 3 چنده گفت 12 !!!
با خودم گفتم شاید داره ورژن رامی چیزی و میگه چون که خودش گفت رامش 12 هست
هرچی گفتم رم دیدم منظورش اینه که رمش 12 !
حتی رفتم s5 از نمایندگی سامسونگ بگیرم رم و گفتن رام
اینم مثل حکایت حافظه ی گوشی و رم هست که کم کم داره درست میشه البته تقریبا
مهندس اسید خوبم می تونی معرفی کنی ؟

سلام
بله متاسفانه این مشکل وجود داره . خدا همه رو به راه راست هدایت کنه
کار از اسید گذشته دیگه …

دانلود فیلم

دانلود فیلم هندی جدید

عروسی

خرید فالوور واقعی

خرید فالوور اینستاگرام

 

دو واژه RAM و ROM را بسیار شنیده ایم، اما برای بسیاری از ما این ابهام وجود دارد که هر یک از حافظه ها چه هستند؟ یا تفاوت RAM و ROM چیست؟ به طور کلی می تواند گفت RAM که مخفف random-access memory یک حافظه خواندنی و نوشتنی است که به طور همزمان می تواند اطلاعات را ذخیره و فراخوانی کند. در مقابل ROM یا Read-only memory یک حافظه فقط خواندنی است که اطلاعات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم روی آن ذخیره می شود. اگر کاربرد و تفاوت ROM و RAM برای شما هم جذاب است، با ما همراه باشید در این مطلب به تفاوت ها و کاربردهای این دو نوع حافظه می پردازیم.

هر رایانه دارای چند نوع فضای ذخیره سازی است که داده ها و کد های در حال اجرا را ذخیره می کنند. یک حافظه رم که یک حافظه با دسترسی تصادفی است، امکان خواندن و نوشتن اطلاعات به صورت همزمان را دارد. RAM یک حافظه موقت است، به این معنا که با قطع برق، اطلاعات روی آن از بین می رود. البته امروزه برخی از تولید کنندگان مشغول توسعه رم های دائمی هستند تا بتوانند اطلاعات را حفظ کنند.

در حال حاضر دو نوع RAM وجود دارد که در دنیا به طور گسترده ای به کار می روند، SRAM که مخفف (static RAM) و DRAM که مخفف (dynamic RAM) است. تولید SRAM ها هزینه بسیاری دارد، این رم ها با استفاده از یک سلول حافظه ترانزیستور قادر هستند اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. به علاوه این رم ها سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. بنابراین در تولیدات مدرن رایانه ها به عنوان حافظه cache (حافظه نهان پردازنده) به کار می روند.

در مقابل DRAM با استفاده از یک جفت ترانزیستور و خازن مقدار کم تری از داده ها را می تواند ذخیره کند. از آنجا که تولید آن ارزانتر است، از آن ها به طور گسترده در رایانه ها استفاده می شود. هم SRAM و هم DRAM از نظر ماهیتی حافظه های موقت به شمار می آیند و در صورت قطع برق اطلاعات خود را از دست می دهند. این رم ها به صورت ویژه، مسئول تامین حافظه اصلی در سیستم هستند.

حافظه های ROM به راحتی قابل اصلاح نیستند، بنابراین آن ها برای ذخیره داده هایی که برای مدت طولانی نیاز به اصلاح ندارند، مناسب هستند. اخیرا یک نسخه جدید از ROM وارد بازار شده که حاوی یک حافظه فقط خواندنی و قابل برنامه ریزی نیز است. این نوع حافظه EPROM نام دارد، این نام مخفف عبارت Erasable programmable read-only memory است. اگرچه این نوع حافظه را می توان مجددا برنامه ریزی کرد، اما این فرآیند زمانبر است.

تفاوت رم با رام

هنگامی که یک رایانه روشن می شود، برای راه اندازی یا به اصطلاح بوت شدن به مقداری حافظه نیاز دارد. این حافظه ROM است. به بیان دیگر در رایانه ها برنامه های مورد نیاز پردازنده برای راه اندازی سیستم در ROM ذخیر می شود. ROM برنامه ریزی شده به صورت فیزیکی داده های مورد نیاز برای ذخیره سازی را کدگذاری می کند. آن ها مدار های یکپارچه ای هستند که تغییر محتوای شان غیرممکن است. البته همانطور که گفته شد دسته دیگری از رام شامل PROM، EPROM، EEPROM نیز وجود دارد که قابل اصلاح هستند.

یک مثال خوب از ROM بایوس رایانه است، که یک تراشه PROM است و برنامه نویسی لازم برای شروع مراحل اولیه راه اندازه رایانه را ذخیره می کند. استفاده از یک فضای ذخیره سازی غیرفرار، تنها روش ممکن برای شروع این فرایند برای رایانه ها است. ROM همچنین در کنسول های بازی مانند Nintendo، Gameboy ، Sega Genesis و غیره به کار رفته است

عمده ترین تفاوت RAM و ROM این است که رام پس از قطع جریان انرژی نیز اطلاعات را حفظ می کند، اما رم این توانایی را ندارد. به عبارت دیگر ROM برای ذخیره سازی دائمی اطلاعات و RAM برای ذخیره سازی موقت است.


تراشه ROM یک وسیله ذخیره سازی غیر فرار است، یعنی برای حفظ اطلاعات ذخیره شده روی آن به منبع برق ثابت نیازی نیست. در مقابل یک تراشه RAM فرار است و هنگام قطع جریان برق هرگونه اطلاعاتی که روی آن ثبت شده است، از بین می رود.

همچنین رام در درجه اول، هنگام راه اندازی یک کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد درحالی که رم تنها زمانی که سیستم عامل بارگیری شد در عملیات های عادی به کار می رود. تراشه RAM می تواند بسته به ظرفیتی که دارد از ۱ تا ۲۵۶ گیگابایت اطلاعات را ذخیره کند، اما تراشه ROM تنها می تواند چند مگابایت، معمولا بین ۴ تا ۸ مگابایت را در هر تراشه ذخیره می کند.

RAM

ROM

داده ها

نمی تواند بدون برق اطلاعات را نگه دارد.

می تواند بدون برق داده ها را حفظ کند.

ذخیره سازی

یک حافظه ذخیره سازی موقت است.

یک حافظه ذخیره سازی دائمی است.

عملکرد

یک چیپ است که برای اجرای نرم افزارها و تمام اعمال کامپیوتر به کار می رود.

هنگام روشن شدن کامپیوتر پردازنده برای راه اندازی سیستم از آن استفاده می کند..

سرعت

نوشتن داده ها روی RAM سریعتر است.

نوشتن روی ROM کندتر بوده و فقط در بعضی از انواع آن امکان پذیر است.

مثال

یک چیپ RAM می تواند اطلاعات را ذخیره کند، برنامه ها را اجرا نماید و به سرعت میان فرامین مختلف سوئیچ کند.

برنامه ای که هنگام روشن سیستم نیاز است را ذخیره می کند.

سخن آخر

با توجه به کاربردهای ROM و RAM، یک کامپیوتر به هر دو نوع حافظه نیاز دارد. در حقیقت الان که مشغول خواندن این مطلب هستید حافظه RAM مشغول کار است، اما زمانی که کامپیوتر شخصی خود را روشن می کنید، سیستم برای راه اندازی خود از حافظه ROM استفاده می کند.

همه کامپیوترها، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی و … دارای 2 قسمت خیلی مهم با نام رم (Ram) و رام (Rom) هستند. بسیاری از کاربران تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند و گاهی نیز آن‌ها را یک چیز در نظر می‌گیرند. بعضی دیگر گمان می‌کنند رام همان اسم دیگر رم است. اما تمامی این تفکرات اشتباه بوده و این 2 بخش از یکدیگر مجزا و دارای کارایی متفاوت‌اند. در ادامه برای پاسخ به سؤال ” تفاوت رم و رام (Ram & ROM) در چیست؟ ” ابتدا هر کدام را معرفی کرده و سپس تفاوت‌هایشان را ذکر می‌کنیم.

رم یا RAM مخفف عبارت Random Access Memory است. این قطعه سخت افزاری به منظور افزایش سرعت سیستم‌ها و کارایی بیشتر پردازنده تولید شد. اطلاعات یک کامپیوتر روی هارد آن ذخیره می‌شود. اما خواندن و نوشتن اطلاعات از هارد بسیار زمان بر است. اگر رم وجود نداشت، پردازنده برای اجرای هر دستور باید به هارد مراجعه می‌کرد و زمان زیادی صرف خواندن یا نوشتن اطلاعات از هارد تلف می‌شد. برای بهبود این وضعیت حافظه‌های اصلی یا همان رم‌ها معرفی شدند. رم ها حافظه‌هایی هستند که بین پردازنده و هارد قرار می‌گیرند. اطلاعات لازم در هر مرحله از هارد بر روی رم آمده و پردازنده فقط با رم ارتباط دارد. وقتی برای بار اول برنامه‌ای اجرا شود، آن اطلاعات برنامه از هارد بر روی رم قرار می‌گیرد و بعد از آن هر مرتبه پردازنده اطلاعات را از روی رم خوانده یا روی رم می‌نویسد. اگر علاقه‌مند هستید بیشتر درباره رم بدانید مقاله حافظه رم (RAM) چیست و چه انواعی دارد؟ را مطالعه فرمایید.

دلایل افزایش سرعت خواندن و نوشت بر روی رم‌ها نسبت به هارد بسیار زیاد است اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان کمتر بودن حافظه رم نسبت یک هارد و تفاوت در ساختار این حافظه ها اشاره کرد. البته این فرآیند نیز مشکل تلف شدن وقت پردازشگر برای خواندن یا نوشتن اطالاعات را به طور کامل برطرف نکرد. مهندسان برای بهبود این قضیه، بین رم و پردازشگر حافظه دیگری با عنوان کش (Cache) قرار دادند. در مقاله (هر آنچه درباره کش لازم است بدانید) به طور مفصل درباره کش صحبت شده است.

پس در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت رم‌ها حافظه‌هایی هستند که بین هارد و پردازنده قرار می‌گیرند تا سرعت پردازش سیستم را افزایش دهند و از بیکار ماندن پردازشگر جلوگیری کنند. این حافظه‌ها حجم بسیار کمتری در برابر حافظه‌هایی با عنوان هارد دارند . سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در آن‌ها بسیار بالاتر از هاردها است.

تفاوت رم با رام

حافظه رام (Rom) مخفف عبارت Read Only Memory به معنای حافظه فقط خواندنی است. همانطور از اسم این حافظه پیداست این حافظه‌ها تنها برای خواندن از روی آن‌ها ساخته شدند و نمی‌توان اطالعات روی آن‌ها را تغییر داد. اطلاعات موجود در این نوع حافظه‌ها در کارخانه سازنده نوشته می‌شود و دیگر امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. درون رام‌ها دیودها و ترانزیستورهایی هستند که این اطلاعات‌ را ذخیره می‌کنند. البته این موضوع مخصوص نسل‌های اولیه رام است. رام‌ها انواع مختلفی مثل EPROM، EEPROM و PROM دارند. حافظه‌های EEPROM و EPROM را می‌توان توسط روش‌های خاصی مانند اعمال ولتاژ بالا پاک کرد و دوباره به آن‌ها اطلاعات داد. رام‌ها را در کارخانه‌ها توسط دستگاهایی با نام پروگرمر دیتا (Programer Data) می‌سازند.

از حافظه رام برای دخیره کردن اطلاعات بایوس استفاده می‌شود. وقتی شما به عنوان مثال کامپیوتر و یا حتی تلفن همراه خود را روشن می‌کنید، برای روشن شدن و بالا آمدن سیستم عامل نیازمند یک سری دستورات خاص هستید. این مجموعه اطلاعات در رام ذخیره می‌شوند. از سال 2008 به بعد رام‌ها به شکلی ساخته شد که بتوانند علاوه بر ذخیره دائمی اطلاعات، اطلاعات قبلی را حذف و اطالعات جدیدی بپذیرند. این کار به منظور ایجاد امکان آپدیت (Update) در رام‌ها اعمال شد. بعد از آپدیت رام باز هم اطلاعات موجود در آن برای همیشه در آن ذخیره می‌ماند مگر آنکه خودتان اطلاعات قبلی را حذف و اطلاعات جدیدی بر روی آن بریزید.

تا اینجا با مفهموم کلی رم (Ram) و رام (Rom) آشنا شدید و نحوه کارکرد هرکدام را ملاحظه فرمودید. اکنون به بیان تفاوت‌های میان آن‌ها می‌پردازیم :

در صورت بروز هرگونه ابهام یا سوالی در فهم این مقاله، از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنیم.

وقتتون بخیر

ممنون از توضیح مفید شما در ارتباط با حافظه. سوالی که من رو همیشه در گیر خودش کرده این هست که، اگر از پشت صحنه بیرون بیاییم و بخواهیم از دید یک کاربر با اطلاعات محدود تر به حافظه نگاه کنیم، چه مثال حقیقی برای رم و رام میشود توضیح داد. در تکمیل سوالم، مثلا وقتی من در یک زمان مرور گر خودم را باز کردم و از سایت یوتیوب مشغول گوش دادن به موسیقی دلخواه هستم و همزمان مشغول نوشتن کد در یکی از زبان های برنامه نویسی هستم، در این سناریو رم و رام مشغول چه وظیفه ای هستن؟ ممنون میشم به راهنمایی بفرمایید. با سپاس

وقت شما هم بخیر، به طور کلی رام اطلاعاتی رو ذخیره می کنه که موقع بالا اومدن سیستم به اون نیاز داریم (مثل firmware سی پی یو یا اطلاعات Bios)، بعد که سیستم بالا اومد دیگه نیازی به رام نداریم. رام اطلاعاتی رو ذخیره می کنه که یک بار نوشته می شن و در تمام طول عمر سیستم تغییر نمی کنن مگر در موارد معدود. رم (RAM) اما اطلاعات موقتی رو ذخیره می کنه، یه مثال ساده، مثلاً شما می خواید یک فایل رو کپی کنید، برای کپی کردن لازمه که اطلاعات در جایی ذخیره بشن و بعد به جای دیگه منتقل بشن، و خب در رم ذخیره میشن! به طور دقیق تر، در برنامه نویسی شما باید برخی متغیرها رو ذخیره کنید تا در دستورات بعدی از اون استفاده کنید، این متغیرها در رم ذخیره می شن! با خاموش شدن سیستم اطلاعات رم پاک میشن، مثلاً وقتی یه فایل رو کپی می کنید و کامپیوتر خاموش میشه، بعد از روشن شدن نمی تونید Paste کنید! امیدوارم تونسته باشم راهنمایی کنم

باسلام پس میشه گفت که حافظه رم ناپایدار و حافظه رام پایداره. درسته؟

سلام خیر نمیشه چنین چیزی گفت، چون رم در هنگام روشن بودن کامپیوتر پایدار هست، میشه گفت “رم فرار است”

سلام ببخشید کدام حافظه است که ویروسی نمی‌ شود؟

سلام دوست عزیز هر دو حافظه ممکنه ویروسی بشن، ولی از اونجایی که با خاموش شدن کامپیوتر، حافظه رم هم به کلی پاک میشه، پس اگر ویروسی هم بشه ویروس پاک میشه! مثل این میمونه که هر روز خودش رو پاک سازی می کنه

سلام

خیلی از سایت ها تکنولوژی و موبایل و یا پشت کارتن گوشی، کلمه ROM رو برای حافظه داخلی موبایل استفاده میکنند مثلاً تو مشخصات یه گوشی زده ROM 128 – RAM 6

اگه بگیم اشتباه میکنن که با عقل جور در نمیاد دلیلش چیه؟

یه سوال، مگه خود اندروید در حافظه داخلی (که حافظه سیستم در تنظیمات نوشته) ذخیره نشده? پس چرا خود تعمیرکارا میخوان فلش بکنن میگن میخواهیم رام بزنیم؟ درحالیکه از اون جاییکه این متنو خوندم فهمیدیم که رام یه چیزای کلی و اطلاعات دائمی هست، مثلا نحوه روشن شدن گوشی که چطور اطلاعات بالا میان… حالا نگاه کنید، تو فلش کردن، مثلا اگر فلش چهار فایل بزنیم و اندروید ارتقا پیدا کنه، این اطلاعاتم تغییر میکنه دیگه مثلا گوشی با یه حالت دیگه ای روشن میشه. خب پس تو فلش رام هم انگاری اطلاعاتش پاک میشه و بروز میشه؟ و سوال اخر اینکه این بوت گوشی همون رام هست؟

سلام، دوست عزیز غیر فرار بودن رام به این معنی نیست که هیچ وقت تغییر نمی کنه بلکه بیشتر منظور این هست که هنگام قطع جریان برق اطلاعات از بین نمی رن! ممکنه در طول تغییر سیستم عامل و رام اندروید قسمتی از حافظه رام تغییر کنه! اما حافظه رام الزاماً همون کاستوم رام توی اندروید نیست و در واقع firmware دستگاه هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

حافظه های RAM و ROM دو نوع کاملا متفاوت از حافظه ها هستند که در کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند اما هر دوی انها برای ذخیره سازی داده ها و دسترسی سریعتر به داده های موجود بر روی کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند. در خصوص انواع حافظه های RAM و همچنین تفاوت حافظه های SRAM و DRAM و همچنین تفاوت Buffering و Caching در سیستم قبلا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کردیم اما اینبار می خواهیم تفاوت بین RAM و ROM را بررسی کنیم. هر کامپیوتر با تعدادی حافظه فیزیکی به شما ارائه داده می شود تا بتوانید داده ها را در آن ذخیره کنید ، این حافظه ها معمولا در قالب چیپ های سخت افزاری بر روی سیستم وجود دارند. البته ما حافظه های مجازی نیز داریم که مبحث امروز ما نیست و پیشنهاد می کنم مقاله بنده با عنوان تفاوت حافظه های فیزیکی و مجازی را مطالعه کنید. به هر حال این حافظه های سخت افزاری که برای نگهداری داده های شما بصورت موقت مورد استفاده قرار می گیرند و در قالب چیپ های سخت افزاری وجود دارند به عنوان حافظه های با دسترسی تصادفی یا Random Access Memory شناخته می شوند که بصورت خلاصه آنها را RAM نامگذاری می کنند.

RAM در واقع قسمتی از سخت افزار سیستم محسوب می شود که داده های مربوط به نرم افزارهای سیستم عامل را در خود به همراه پردازش های سیستم نگهداری می کند تا در صورت نیاز CPU بتواند به سرعت به این داده ها دسترسی پیدا کند. داده های موجود در حافظه RAM سیستم فقط در زمانی قابل استفاده هستند که سیستم روشن باشد و در صورت خاموش شدن سیستم طبیعتا اطلاعات موجود در RAM سیستم شما نیز از بین خواهد رفت. RAM ها معمولا در قالب Microchip با ظرفیت های مختلفی به بازار ارائه داده می شوند که امروزه RAM هایی با ظرفیت های 2 ، 4 ، 8 و حتی خیلی بیشتر از اینها را شما می توانید از بازار برای کامپیوتر منزل خود خریداری کنید. میزان RAM ای که روی سیستم شما می تواند قرار بگیرد کاملا متناسب با نوع سیستم عاملی است که شما از آن استفاده می کنید ، برای مثال سیستم عامل های 32 بیتی ویندوز توانایی استفاده حداکثر 4 گیگابایت از حافظه RAM سیستم را دارند و این در حالی است که سیستم عامل های 64 بیتی یا سرور می توانند مقدار بسیار بیشتری RAM را پشتیبانی کنند.

حافظه ROM مخفف کلمات Read Only Memory یا حافظه فقط خواندنی است و همانطور که از نامش هم پیداست برای نوشتن داده ها طبیعتا از این نوع حافظه استفاده نمی شود. هر کامپیوتر برای اینکه بتواند به درستی فرآیند Startup را انجام دهد و سیستم عامل را Load کند به یک فضا نیاز دارد تا دستورالعمل های مربوط به Startup سیستم را در آن نگهداری کند و حافظه ROM دقیقا همین محل است. اطلاعات موجود روی حافظه ROM فقط یکبار توسط شرکت تولید کننده چیپ سخت افزاری بر روی آن نوشته می شود و فقط و فقط از آن به بعد قابل خواندن خواهد بود و هیچ داده ای بر روی این حافظه نمی توان نوشت. البته برخی از انواع حافظه های ROM وجود دارند که تحت شرایط خاصی می توان بر روی آنها داده یا اطلاعاتی نوشت اما دیگر به آنها ROM گفته نمی شود. برای مثال حافظه های Erasable Programmable Read Only Memory که به EPROM معروف است از انواع حافظه های ROM قابل نوشتن است ، البته توجه کنید که نوشتن بر روی این نوع از حافظه ها نیز توسط دستگاه های خاص انجام می شود و نه در حالت عادی ، هرگاه خواستید ساختار ROM را به کسی توضیح دهید کافیست آن را به شکل یک CD یا DVD در نظر بگیرید که اطلاعات از روی آن خوانده می شود و برای اجرا کردن بر روی حافظه RAM سیستم قرار می گیرد. بنابراین تنها تشابهی که در بین حافظه RAM و حافظه ROM سیستم وجود دارد این است که هر دو اسم حافظه را یدک می کشند و هر دوی آنها سخت افزاری هستند ، بصورت خلاصه تفاوت های این دو نوع حافظه با توجه به مقاله به شکل زیر می باشد :

نویسنده : محمد نصیری

تفاوت رم با رام

منبع : جزیره سخت افزار و تجهیزات دیجیتال وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد

ثبت نام شما تکمیل شد. اکنون می توانید با نام کاربری و کلمه عبور خود به سایت وارد شوید.

یک پیام به پست الکترونیکی شما ارسال شد. بر روی لینک ارسال شده کلیک کنید تا ثبت نام شما کامل شود.

از ثبت نام شما ممنونیم. کد اعتبار سنجی به شماره موبایل شما ارسال شد.

بعد از ثبت نام، کلمه عبور و کد فعال سازی به شماره وارد شده ارسال خواهد شد.

شماره های تماس با + شروع شده، سپس کد کشور به همراه شماره تماس بدون صفر

کد اعتبار سنجی دو مرحله ای به شماره همراه یا پست الکترونیک شما ارسال شد.


Downloads-icon

تولید SRAM‌ ها هزینه بسیاری دارد، این رم‌ها با استفاده از یک سلول حافظه ترانزیستور قادر هستند اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. به علاوه این رم‌ ها سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. بنابراین در تولیدات مدرن رایانه‌ها به عنوان حافظه‌ cache (حافظه نهان پردازنده) به کار می‌روند.

یک مثال خوب از ROM بایوس رایانه است، که یک تراشه‌ PROM‌ است و برنامه‌نویسی لازم برای شروع مراحل اولیه راه‌اندازه رایانه را ذخیره می‌کند. استفاده از یک فضای ذخیره‌سازی غیرفرار، تنها روش ممکن برای شروع این فرایند برای رایانه‌ها است. ROM همچنین در کنسول‌های بازی مانند Nintendo، Gameboy ،‌Sega Genesis و غیره به کار رفته است.

عمده‌ترین تفاوت RAM‌ و ROM این است که رام پس از قطع جریان انرژی نیز اطلاعات را حفظ می‌کند، اما رم این توانایی را ندارد. به عبارت دیگر ROM برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات و RAM برای ذخیره‌سازی موقت است.

تراشه‌ ROM یک وسیله‌ ذخیره‌سازی غیر فرار است، یعنی برای حفظ اطلاعات ذخیره شده روی آن به منبع برق ثابت نیازی نیست. در مقابل یک تراشه RAM فرار است و هنگام قطع جریان برق هرگونه اطلاعاتی که روی آن ثبت شده است، از بین می‌رود.

 

تفاوت رم با رام

 

با توجه به کاربردهای ROM و RAM، یک کامپیوتر به هر دو نوع حافظه نیاز دارد. در حقیقت الان که مشغول خواندن این مطلب هستید حافظه RAM مشغول کار است، اما زمانی که کامپیوتر شخصی خود را روشن می‌کنید، سیستم برای راه اندازی خود از حافظه ROM استفاده می‌کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


حافظه دسترسی تصادفی (RAM) یک نوع فضای ذخیره سازی داده در رایانه است که عموما در مادربرد قرار دارد. این نوع حافظه موقتی است و تمام اطلاعاتی که در حافظه RAM ذخیره می شود، زمانی که کامپیوتر خاموش است، از دست می رود. تفاوت اصلی حافظه رم با رام این است که برخلاف RAM، در ROM (حافظه فقط خواندنی) زمانی که برق خاموش است، داده ها به طور دائمی نگهداری می شوند.

تراشه RAM ممکن است به صورت جداگانه بر روی مادربرد و یا مجموعه ای از چند تراشه در یک مدار کوچک متصل به مادربرد نصب شده باشد. امروزه، اکثر حافظه ها به شکل یک ماژول یا یک مدار متصل به مادربرد هستند. سه مدار اصلی حافظه عبارتند از: RIMM ها، DIMM ها و SIMM ها. اکثر مادربردهای امروزی از DIMM ها استفاده می کنند.

دو نوع اصلی RAM وجود دارد: حافظه رم با دسترسی تصادفی پویا (DRAM)، یا RAM پویا و حافظه رم با دسترسی تصادفی استاتیک (SRAM).

نوع حافظه رم در اکثر رایانه های شخصی RAM پویا است. حافظه ثابت (SRAM) حافظه موقتی است و اغلب در حافظه نهان یا کش استفاده می شود. تفاوت رم پویا و رم ثابت سرعت آن هاست. سرعت حافظه های ایستا یا ثابت نسبت به رم پویا بسیار سریعتر است.

حافظه رم پویا، حافظه ای است که نیاز به Refreshing دارد. Refreshing توسط کنترل کننده حافظه که بخشی از چیپ ست مادربرد است انجام می شود. حافظه استاتیک (SRAM) نیازی به Refreshing ندارد و در حافظه پنهان در واحد پردازش مرکزی (CPU) استفاده می شود.

تفاوت رم با رام

حافظه فقط خواندنی (ROM) نوعی رسانه ذخیره سازی است که به صورت دائمی اطلاعات را در رایانه های شخصی (رایانه) و سایر دستگاه های الکترونیکی ذخیره می کند. این اطلاعات شامل برنامه های مورد نیاز برای شروع یک کامپیوتر است، که برای بوت شدن ضروری است. کاربرد اصلی آن انجام وظایف عمده ورودی/خروجی وذخیره سازی برنامه ها و یا دستورالعمل های نرم افزار است.

از آنجا که ROM فقط خواندنی است، نمی توان آن را تغییر داد. این نوع حافظه دائمی و غیر قابل تغییر است، به این معنی که حافظه آن حتی زمانی که برق قطع شود، ذخیره باقی می ماند. همانظور که گفته تفاوت حافظه رم و رام در همین است، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) موقتی است و زمانی که برق قطع شود اطلاعات از بین می رود.

تراشه های ROM متعددی بر روی مادربرد وجود دارد. تراشه ها برای سیستم های ورودی / خروجی پایه (BIOS)، بوت شدن، خواندن و نوشتن در دستگاه های جانبی، مدیریت پایگاه داده و نرم افزار برای فرآیندهای اساسی، ضروری هستند.

از آنجایی که ROM نمی تواند تغییر کند و فقط حافظه خواندنی است، عمدتا برای سیستم عامل استفاده می شود.

البته باید توجه داشته باشید با اینکه عمدتا ROM ها غیر قابل تغییر هستند اما می توانند برنامه ریزی شوند.

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و حافظه فقط خواندنی (ROM) را می توان به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفت زیرا، همانطور که از نام آنها پیداست، هر دو نوعی حافظه کامپیوتر هستند. اما همانطور که در بالا گفته شد برخی از تفاوت های کلیدی وجود دارد که این دو را از هم جدا می کنند.

RAM اشاره به حافظه موقت است که می تواند بارها و بارها مورد دسترسی و تغییر قرار گیرد. هم چنین می تواند توسط هر برنامه ای که نیاز به ذخیره اطلاعات را به طور موقت به عنوان بخشی از عملیات خود داشته باشد، قابل دسترسی باشد.

اطلاعات ذخیره شده بر روی RAM پس از اتمام کار برنامه و یا زمانی که برق کامپیوتر قطع شود، پاک می شود.

ROM یک حافظه دائمی است که می تواند توسط یک دستگاه خوانده شود، اما بر روی آن نوشته نشود. تفاوت دیگر بین رم ورام این است که بر خلاف RAM، اطلاعات ذخیره شده روی ROM همچنان وجود دارد. یکی از نمونه های آشنا یک CD-ROM است. هنگامی که بر روی اطلاعات رایت شوند، داده ها در CD را نمی توان دیگر تغییر داد.

ROM یک حافظه دائمی است که می تواند توسط یک دستگاه خوانده شود، اما بر روی آن نوشته نشود. تفاوت دیگر بین رم ورام این است که بر خلاف RAM، اطلاعات ذخیره شده روی ROM همچنان وجود دارد. یکی از نمونه های آشنا یک CD-ROM است. هنگامی که بر روی اطلاعات رایت شوند، داده ها در CD را نمی توان دیگر تغییر داد.

به سادگی، تفاوت بین رم و رام این است که ROM فقط یک بار نوشته شده و پس از آن تنها می تواند خوانده شود، در حالی که RAM می تواند بارها نوشته شود، خوانده شود و به همین صورت ادامه یابد.

تفاوت کلی بین رم (حافظه فقط خواندنی) و رام (حافظه دسترسی تصادفی) عبارتند از:

تخفیف: 1.7%

تخفیف: 1.8%


تماس:31072101-051

طراحی توسط آییژ – کلیه حقوق محفوظ است

تفاوت بین RAM و ROM عبارتند از:

1. حافظه دسترسی تصادفی

2. فرار

(داده های خود را در هنگام تغذیه دستگاه حفظ می کند)

3. اطلاعات موقت را ذخیره می کند

تفاوت رم با رام

4- برای حفظ داده نیاز به جریان برق دارد

5- اندازه بزرگ با ظرفیت بالاتر

6. برای خواندن و نوشتن هم استفاده می شود

7. گرانتر

8- بسیار سریع است اما از انرژی زیادی استفاده می کند

9. مورد استفاده در حافظه نهان CPU ، حافظه اولیه

1. فقط حافظه را بخوانید

2. غیر فرار

(با از دست دادن محتوا محتوای خود را از دست نمی دهد)

3. اطلاعات را به طور دائم ذخیره می کند

4- برای حفظ داده ها نیازی به جریان برق نیست

5- اندازه کوچک با ظرفیت کمتر

6. فقط برای خواندن استفاده می شود

7. ارزان تر از RAM

8- سریع اما از قدرت بسیار کمی استفاده می کند

9. مورد استفاده در سیستم عامل ، میکروکنترلرها

حافظه دسترسی تصادفی (RAM):

بعد از هارد دیسک مغناطیسی یا SSD ، RAM بزرگترین حافظه است که در سخت افزار رایانه وجود دارد. RAM برای ذخیره برنامه ها و داده های مورد استفاده توسط CPU در زمان واقعی استفاده می شود. داده های مربوط به حافظه دسترسی تصادفی را می توان در هر تعداد بار خوانده ، نوشت و پاک کرد.

این یک حافظه فرار است به این معنی که داده های ذخیره شده در RAM در لحظه قطع برق تبخیر می شوند. این یکی از دلایلی است که حافظه دسترسی تصادفی نمی تواند به عنوان یک حافظه دائمی مورد استفاده قرار گیرد با وجود این واقعیت که این سرعت سریعتر از هارد دیسک های مغناطیسی سنتی است.

انواع رم:

SRAM (RAM استاتیک):

این مقدار کمی از داده ها را با استفاده از وضعیت شش سلول حافظه ترانزیستور ذخیره می کند. SRAM سریعتر از DRAM است ، اما پرهزینه تر است.

DRAM (RAM پویا):

اطلاعات کمی را با استفاده از یک جفت ترانزیستور و خازن که یک سلول حافظه DRAM را تشکیل می دهند ، ذخیره می کند.

حافظه فقط خواندنی (ROM):

یکی دیگر از انواع قابل توجه حافظه موجود در رایانه ، ROM است. همانطور که از نام آن پیداست ، داده های موجود در حافظه فقط توسط رایانه قابل خواندن است. بنابراین ، چه دلیلی در استفاده از تراشه های حافظه فقط خواندنی در هنگام داشتن تراشه های RAM داریم؟

ROM یک حافظه غیر فرار است ، حتی اگر منبع تغذیه برداشته شود ، داده را فراموش نمی کند. ROM برای ذخیره سازی سیستم عامل برای سخت افزاری که به سختی به روزرسانی های معمولی می شود ، به عنوان مثال ، BIOS به کار می رود.

داده های مربوط به فرم سنتی ROM برای آن سخت است ، یعنی در زمان تولید نوشته شده است. با گذشت زمان ، حافظه فقط خواندنی برای پشتیبانی از پاک کردن و بازنویسی داده ها ایجاد شده است ، اگرچه ، نمی تواند به سطح کارایی یک حافظه دسترسی تصادفی دست یابد.

انواع ROM:

ماسک ROM:

این نوع ROM است که داده ها در طی ساخت تراشه حافظه نوشته شده اند.

PROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی):

داده ها پس از ایجاد تراشه حافظه نوشته می شوند. غیر فرار است.

EPROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک کردن):

داده های این تراشه حافظه غیر فرار را می توان با قرار گرفتن در معرض نور UV با شدت زیاد پاک کرد.

تفاوت رم با رام

EEPROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی قابل پاک کردن با برق):

داده های موجود در این تراشه حافظه غیر فرار را می توان با استفاده از انتشار الکترون میدان (تونل سازی فاولر – نوردیم) از طریق الکتریکی پاک کرد. EEPROM های مدرن از نظر قابلیت خواندن و نوشتن کاملاً کارآمد هستند.

انواع فوق الذکر ROM مبتنی بر نیمه هادی بود. رسانه های ذخیره سازی نوری مانند CD-ROM نیز نوعی حافظه فقط خواندنی است.

با تشکر از A2A ..

تفاوت بین رم و رم به شرح زیر است

شکل زیر شکل ظاهری چیپ های RAM و ROM را نشان می دهد

با تشکر از A2A.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

بعد از هارد دیسک مغناطیسی یا SSD ، RAM بزرگترین حافظه است که در سخت افزار کامپیوتر وجود دارد. RAM برای ذخیره برنامه ها و داده های مورد استفاده توسط CPU در زمان واقعی استفاده می شود. داده های مربوط به حافظه دسترسی تصادفی را می توان در هر تعداد بار خوانده ، نوشت و پاک کرد.

این یک حافظه فرار است به این معنی که داده های ذخیره شده در RAM در لحظه قطع برق تبخیر می شوند. این یکی از دلایلی است که حافظه دسترسی تصادفی نمی تواند به عنوان یک حافظه دائمی مورد استفاده قرار گیرد با وجود این واقعیت که این سرعت سریعتر از هارد دیسک های مغناطیسی سنتی است.

ROM (حافظه فقط خواندنی) چیست؟

یکی دیگر از انواع قابل توجه حافظه موجود در رایانه ، ROM است. همانطور که از نام آن پیداست ، داده های موجود در حافظه فقط توسط رایانه قابل خواندن است. بنابراین ، چه دلیلی در استفاده از تراشه های حافظه فقط خواندنی در هنگام داشتن تراشه های RAM داریم؟

ROM یک حافظه غیر فرار است ، حتی اگر منبع تغذیه برداشته شود ، داده را فراموش نمی کند. ROM برای ذخیره سازی سیستم عامل برای سخت افزاری که به سختی به روزرسانی های معمولی می شود ، به عنوان مثال ، BIOS به کار می رود.

داده های مربوط به فرم سنتی ROM برای آن سخت است ، یعنی در زمان تولید نوشته شده است. با گذشت زمان ، حافظه فقط خواندنی برای پشتیبانی از پاک کردن و بازنویسی داده ها ایجاد شده است ، اگرچه ، نمی تواند به سطح کارایی یک حافظه دسترسی تصادفی دست یابد.

امیدوارم که من کمک کرده ام.

RAM و ROM تقریباً یکسان هستند … فرض کنید شما آلبوم عکس سینه دارید. 50 آلبوم وجود دارد و هر کدام 500 عکس دارند و شما می خواهید یک عکس خاص را ببینید. پس چه کار خواهید کرد؟ فقط سینه را باز کنید ، آلبوم خاص را مرتب کنید و از هر یک از آنها نگاهی بیندازید تا اینکه آن عکس خاص را پیدا کنید.

این باعث می شود زمان زیادی جهنم شود … اما اگر آن آلبوم را بیرون بیاورید و تمام عکس ها را روی یک میز پخش کنید ..؟ من مطمئن هستم که به راحتی می توانید آن را بیابید … اینطور نیست …. ؟؟ بنابراین بیشترین آلبوم ها ROM ، آلبوم ها FOLDERS و عکس ها FILES هستند. و جدول RAM است.

ما رسانه ها و نرم افزارهای خود را در ROM ذخیره می کنیم. وقتی یک نرم افزار خاص را باز می کنیم ، تمام اجزاء و پرونده های آن به RAM منتقل می شوند بنابراین استفاده از آن نرم افزار یا نرم افزار سریعتر است. به این دلیل است که یک هارد دیسک معمولی دارای سرعت 40-50 Mbps است اما RAM با سرعت 10-20 بسیار سریع است. پهنای باند Gbps. با توجه به این تفاوت بزرگ ، رایانه ای دارای دو خاطره است. مهم (RAM) و ثانویه (ROM) .. امیدوارم روشن باشد ..

حافظه دسترسی تصادفی = RAM

فقط حافظه را بخوانید = ROM

تراشه های RAM به گونه ای طراحی شده اند که داده ها را فقط در هنگام استفاده از برق نگه داشته و به گونه ای طراحی شده اند که قادر به عملکرد بسیار سریع باشند. RAM باید بتواند از پردازنده های مختلف برخوردار باشد که هزاران میلیون چرخه در ثانیه را اجرا می کنند.

با این حال ، کامپیوتر شما همچنین به کدی در داخل آن احتیاج دارد که می داند چگونه آن را بیدار کند. برای رایانه های شخصی ، کد Awup ذخیره شده در ROM به BIOS معروف است. اگر آن کد بیداری در RAM باشد ، به محض حذف برق ناپدید می شوند.

تراشه های ROM از پیش تولید شده از پیش تولید شده اند.

تراشه های PROM طوری طراحی شده اند که توسط کاربر نهایی پر شود ، اما فقط یک بار.

EPROM ها ، PROM های قابل پاک کردن هستند و این تراشه ها زندگی را برای توسعه دهنده آسان تر می کنند ، زیرا در صورت نیاز می توان آنها را پاک و مجددا رمزگذاری کرد.

با قرار گرفتن در معرض نور UV ، EPROM پاک می شوند.

وقتی جوان بودم ، به یاد دارم تراشه های EPROM را پاک کردم. ما می خواهیم از برچسب های شناسایی شده ای که پنجره کوارتز دور کوچک را در بالای EPROM پوشانده است ، بیرون بیاوریم و آنها را به داخل یک اجاق گاز کوچک پیتزا که به نظر می رسد پاک کنیم ، بکشیم. در آن زمان اندازه آنها در حدود 5 x 5/5 اینچ بود.

حافظه رم حافظه فرار است. در واقع آنقدر بی ثبات است که دو ویژگی فوق العاده برجسته دارد.

رم

RAM حافظه فرار است ، بدین معنی که هنگام راه اندازی مجدد یا خاموش کردن رایانه ، اطلاعات موقت ذخیره شده در ماژول پاک می شوند. از آنجا که اطلاعات به صورت الکتریکی روی ترانزیستورها ذخیره می شوند ، هنگامی که جریان الکتریکی وجود ندارد ، داده ها از بین می روند. هر بار که پرونده یا اطلاعاتی را درخواست می کنید ، از دیسک ذخیره کامپیوتر یا اینترنت بازیابی می شود. داده ها در RAM ذخیره می شوند ، بنابراین هر بار که از یک برنامه یا صفحه به برنامه دیگر تغییر می کنید ، فوراً اطلاعات در دسترس است. هنگامی که کامپیوتر خاموش است ، حافظه پاک می شود تا این روند دوباره شروع شود. حافظه فرار به راحتی توسط کاربران قابل تغییر ، ارتقا یا گسترش می یابد.

رام

ROM حافظه غیر فرار است ، به این معنی که اطلاعات بطور دائم در تراشه ذخیره می شوند. حافظه برای صرفه جویی در داده ها به یک جریان الکتریکی بستگی ندارد ، در عوض ، داده ها برای سلول های فردی با استفاده از کد دودویی نوشته می شوند. حافظه غیر فرار برای قسمتهایی از رایانه که تغییر نمی کنند ، استفاده می شود ، مانند قسمت اولیه بوت شدن نرم افزار یا دستورالعمل های مربوط به سیستم عامل که باعث می شود چاپگر شما کار کند ، استفاده می شود. خاموش کردن رایانه هیچ تاثیری در ROM ندارد. حافظه غیر فرار را نمی توان توسط کاربران تغییر داد.

تفاوت بین ROM و RAM چیست؟

یک تفاوت عمده بین یک حافظه فقط خواندنی (ROM) و یک تراشه با حافظه دسترسی تصادفی (RAM) وجود دارد: ROM می تواند داده ها را بدون قدرت نگه داشته و RAM قادر به نگه داشتن آن نیست. در اصل ، ROM برای ذخیره سازی دائمی در نظر گرفته شده است ، و RAM برای ذخیره سازی موقت است.

توضیحات جایگزین

تراشه ROM است

غیر فرار

محیط ذخیره سازی ، به این معنی که برای حفظ اطلاعات ذخیره شده روی آن ، به منبع قدرت ثابت نیازی نیست. در مقابل ، یک تراشه رم است

فرار

، این بدان معناست که هنگام خاموش کردن هرگونه اطلاعاتی که در اختیار دارد از دست می دهد.

تفاوت های دیگر بین یک رام و یک رم

ROM رایانه ای

مثال خوب ROM کامپیوتر است

بایوس

، آ

PROM

تراشه ای که برنامه نویسی لازم را برای شروع فرآیند راه اندازی رایانه اولیه ذخیره می کند. استفاده كردن

غیر فرار

رسانه ذخیره سازی تنها راهی برای شروع فرآیند راه اندازی رایانه ها و دستگاه های دیگر است. تراشه های ROM همچنین در کارتریج های سیستم بازی مانند Nintendo ، Gameboy ، Sega Genesis و تعدادی دیگر استفاده می شود.

قدیمی ترین وسیله ذخیره سازی از نوع ROM را می توان به سال 1932 با حافظه درام برمی گردد. ذخیره سازی از نوع ROM هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و همچنان برای عملکرد بهتر و ظرفیت ذخیره سازی بهبود می یابد.

رم کامپیوتر

از تراشه های RAM نیز در رایانه ها و همچنین سایر دستگاه ها برای ذخیره اطلاعات و اجرای برنامه ها استفاده می شود. RAM یکی از سریعترین انواع حافظه در رایانه شما است و می تواند به سرعت بین کارها جابجا شود. به عنوان مثال ، مرورگر اینترنتی که برای خواندن این صفحه از آن استفاده می کنید ، در RAM بارگذاری شده است و از آن استفاده می شود.

با تشکر 🙂

 گوشی های هوشمند بی شک یکی از بزرگترین و مهم ترین اختراعات بشر در طول سالیان گذشته بوده است که توانسته است نیازهای بسیار زیادی از انسان ها را که در طول گذشته خودشان را نشان داده اند، تا حدود زیادی برطرف کنند و این در نوع خود واقعا منحصر بفرد است. از این رو اصلی ترین و مهم ترین قابلیت گوشی های هوشمند، قابلیت تماس تلفنی و پیامک می باشد.

از طرفی گوشی های امروزی یک قابلیت دیگر را نیز به خودشان اضافه کرده اند که این قابلیت همان حافظه داخلی و خارجی می باشد که شاید برای شما سوال شود که اصلا فرق بین حافظه داخلی و رم (حافظه خارجی) چیست؟! استفاده از کدامیک از این حافظه ها مناسب است؟! این در حالی است که بیشتر افراد حافظه های خارجی را SD card یا هارد دیسک های خارجی می دانند که این کاملا درست نیست!

با این وجود در ادامه این مطلب از بخش تکنولوژی نمناک شما را با تفاوت های واقعی بین این دو نوع حافظه ذخیره ساز و زمانی که باید از آنها استفاده کنید را خواهیم گفت تا بهتر بتوانید آنها را درک کنید. همراه ما باشید.

تمام فایل ها و اسناد اندرویدی که بر روی گوشی شما نصب می شوند، همگی آنها در حافظه داخلی ( internal storage ) ذخیره می شوند. از این رو شما هر برنامه ای را که تصمیم به نصب آن دارید، وقتی شروع به نصب آن می کنید، یک پوشه کاملا خصوصی برای برنامه مدنظر در گوشی ایجاد خواهد شد که دیتا این برنامه در آن پوشه ذخیره خواهند شد.

تفاوت رم با رام

با این وجود تمام اطلاعات مختص به برنامه ها در حافظه داخلی ذخیره خواهند شد و دسترسی به آنها ناممکن می باشد و مگر آنکه اقدام به روت کردن اندروید خود کنید تا بتوانید کمی دسترسی به برنامه های گوشی خود پیدا کنید که این فرآیند به خودی خود می تواند به گوشی شما آسیب برساند.

 بطور کلی دو نوع حافظه خارجی داریم که یکی از آنها مموری کارت ها یا کارت های SD می باشد که بصورت دستی به گوشی اضافه می کنیم. این نوع حافظه های خارجی از سایر حافظه های خارجی دیگر مانند Dropbox و icloud و… محبوبیت بیشتری دارند. از این رو حافظه های ابری نیز حافظه خارجی یا حافظه ثاویه نیز نامیده می شوند. اما حافظه اولیه چیست؟!

حافظه اولیه به حافظه داخلی گفته می شود که میزان زیادی از داده های آن توسط کاربر قابل مشاهده هستند و میزان اندکی از آن نیز غیر قابل مشاهده! لذا شما حتی اگر از حافظه های خارجی نیز استفاده نکنید می توانید برنامه ها، فایل ها و سایر داده های خود را در آن ذخیره کنید و در کل خواهیم داشت که حافظه گوشی ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم ی شوند.

 ram همان حافظه داخلی دیوایس و rom همان حافظه خارجی است که حافظه ram برای برنامه های نصبی مورد استفاده قرار می گیرند که یک لایه امنیتی بر روی آن قرار دارد و اجازه دسترسی به فایل های اصلی را به شما نمی دهد. هدف از نصب برنامه ها در حافظه داخلی، محافظت از صدمات عمدی و غیر عمدی آنها می باشد. همچنین فایل های ذخیره شده یک برنامه در حافظه داخلی دیوایس نیز توسط سایر برنامه ها غیرقابل دسترس می باشند.

از این رو در این زمان مجوزهای دسترسی وارد عمل می شوند که وقتی برنامه ها را نصب می کنید، به آنها اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به پوشه ها و فایل های مختلف می دهد که اگر این دسترسی بی ربط باشد، می توانند همانند یک بدافزار عمل کنند و تمام اطلاعات شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما این در همه برنامه ها صدق نمی کند و اساس برنامه های پایه و بیسی وجود دارند که هیچ آسیبی به اطلاعات گوشی شما نمی رسانند و می توانید با خیالی راحت آنها را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید.

اکنون می دانیم که از حافظه داخلی برای ذخیره فایل های سیستم اندروید و سایر برنامه ها استفاده می شود که این اطلاعات توسط سایر برنامه ها قابل دسترسی نیستند و همچنین می دانیم دو نوع حافظه خارجی داریم. حافظه خارجی نوع اول که همان مموری کارت ها هستند، قابلیت حذف بصورت دستی را دارا هستند و اما حافظه خارجی نوع دوم یک فضای ابری می باشد که می توانید از منو تنظیمات برنامه هایتان، دسترسی آپلود و ذخیره اتومات و یا دستی (انتخابی) را دهید.

همچنین می توانید گوشی را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر و سایر دستگاه های سازگار متصل کنید که در این روش می توانید به فایل های حافظه داخلی و حافظه خارجی (مموری کارت) دسترسی پیدا کنید و دسترسی به فضای ابری امکان پذیر نخواهد بود. اما با وارد کردن اطلاعات کاربری می توانید از هر دستگاهی به این اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کنید.

همچنین برخی از برنامه های روتین و عادی که بر روی گوشی نصب می کنید را می توانید بصورت دستی به حافظه خارجی یا همان مموری کارت ها انتقال دهید. با این وجود زمانیکه شما یک برنامه را در گوشی خود نصب می کنید، در صورت امکان می توانید حافظه آن را به حافظه مموری کارت تغییر دهید. لازم به ذکر است که این قابلیت از منو کاربری و باز کردن Apps می باشد که در قسمت Storage هر برنامه می توانید در صورت امکان محل ذخیره برنامه های مدنظر خود را تغییر دهید.

 قیمت حافظه های خارجی از نوع اول یعنی مموری کارت ها، به دلیل نوسانات قیمت دلار و ارزهای خارجی در بازار قیمت پایه ای ندارند. اما قیمت پایه و حدودی مموری 16 گیگ از 30 هزار تومان، 32 گیگ از 60 هزار تومان، 64 گیگ از 90 هزار تومان، 128 گیگ از 190 هزار تومان و 256 گیگ از 580 هزار تومان آغاز می شود. 

✅تفاوت حافظه های Ram و Rom (رم و رام)

رم یک حافظه موقت است که با قطع برق اطلاعات روی آن از بین می‌رود.

تفاوت رم با رام

حافظه رم انواع مختلفی دارد که معروفترین آنها SRAM و DRAM است.

حافظه Ram در کنار پردازنده استفاده می‌شود تا سرعت پردازش اطلاعات توسط پردازنده بیشتر بشود.

🔰حافظه Ramچیست؟

اطلاعات در هارد ذخیره می شود اما سرعت هارد از سرعت پردازنده اصلی خیلی کمتر است و پردازنده تا بخواهد یک سری اطلاعات را از روی هارددیسک استخراج کند زمان زیادی از دست می‌رود و برای همین دلیل یک حافظه رم طراحی شده که سرعتش از هارد بیشتر و در لحظه هم میتونه اطلاعات خودش رو تغییر بده.

🔰حافظهRom چیست؟

هنگامی که یک رایانه روشن می شود برای راه اندازی یا به اصطلاح بوت شدن به مقداری حافظه نیاز دارد این حافظه رام است.

به بیان دیگر در رایانه ها برنامه های مور نیاز پردازنده برای راه اندازی سیستم درRomذخیره می شوند.

حافظه هایRomمدل های مختلفی دارند مثلEprom,prom و …

🔰تفاوت حافظه های RAM و ROM

◀️واژه RAM مخففRandom Access Memoryهست به معنی حافظه با دسترسی تصادفی

◀️اماRomمخفف Read Only Memoryاست به معنی حافظه فقط خواندنی.

◀️حافظه RAM برای نگهداری موقت اطلاعات و افزایش سرعت پردازش دیتا استفاده میشه اما حافظه ROM برای نگهداری بلند مدت بدون تغییر دیتا استفاده میشه

◀️سرعت و ظرفیت حافظه RAM بیشتر از ROM است

◀️اطلاعات حافظه RAM در هر لحظه می‌تواند تغییر کند اما در حافظه ROM اطلاعات همیشگی هستند و فقط چند بار آن هم با دستگاه و روش های مخصوص می توانند اطلاعات آن را تغییر بدهند.

www.teknosam.ir

◀️حافظه RAM تا زمانی که برق به آن برسد اطلاعات را درون خودش نگه می‌دارد و به محض این که برق برود اطلاعات هم ریست می‌شوند اما در حافظه ROM حافظه ماندگار است و با قطع برق هم اطلاعات درون آن حفظ می‌شود

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع

تفاوت رم با رام


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

تفاوت رم با رام
تفاوت رم با رام
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *