تنظیم قرارداد نمایندگی

تنظیم قرارداد نمایندگی
تنظیم قرارداد نمایندگی

ماده 1: طرفین قرارداد

این قرارداد بین شرکت ………………….. به شماره ثبت …………………به نشانی،…………………………………………….  تلفن : ……………………که من بعد طرف اول نامیده می شود.

و شرکت…………………………………….به شماره ثبت……………. به مدیریت عاملی آقای …………………………….فرزند ………………..  به شماره ملی ………………………………..ه به موجب آگهی روزنامه رسمی شماره …………………….. ………….  مورخه …………………………… مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت می‌باشد و بر اساس ماده…………………………..اساسنامه شرکت حق امضاء کلیه اسناد تعهدآور را دارد (فتوکپی آخرین آگهی روزنامه رسمی و اساسنامه که مبین هویت شرکت و مدیرعامل و دارندگان حق امضاء باشد، و همچنین فتوکپی شناسنامه و کارت ملی دارنده ی حق امضا ضمیمه قرارداد خواهد شد.) به نشانی :………………………………………………………….که از این پس طرف دوم (نماینده فروش)  نامیده می‌شود از طرف دیگر مطابق با شرایط و مفاد ذیل منعقد می‌گردد.

تبصره-هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتیکه این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد،  همچنین کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه طرف دوم ضمیمه ی قرارداد می باشد.

ماده 2: موضوع قرارداد

تنظیم قرارداد نمایندگی

بازاریابی ، فروش و خدمات پس از فروش دستگاه ………………….. با نشان و علامت ثبت شده ……………….. محصول شرکت ……………………. با شرایط قیمت گذاری و ضمانت و خدمات پس از فروش تعیین شده از سوی طرف اول در استان / شهر ……………………..

ماده3: شرایط نمایندگی

1- تکمیل نمودن فرم تعهدنامه نظام نامه کیفی و اخلاقی شرکت .

2- تکمیل فرم های شناسایی و وجه التزام نمایندگی ذکر شده در قرارداد.

3- خرید حداقل ……… واحد طبق موضوع قرارداد ظرف مدت ……… روز و یا فروش …….. واحد ظرف مدت ………. ماه از تاریخ اعلام آمادگی جهت اخذ نمایندگی بر اساس بند تعهدات طرفین. ( در صورت عدم تعهد به این بند شرکت اقدام به اخذ نمایندگی موازی در استان مورد نظر می نماید و طرف دوم تنها عاملیت فروش می باشد، نه نماینده ی انحصاری)

ماده 4: مدت قرارداد

مدت این قرارداد پس از حصول شرایط نمایندگی توسط طرف دوم،  برای مدت زمان یک سال  منعقد می گردد وپس از اتمام مدت قرارداد با رضایت طرفین قرارداد قابل تمدید است. در صورت عدم رضایت طرفین قرارداد قابل فسخ می باشد.

ماده 5: تعهدات

الف- تعهدات طرف اول (تسهیلات نمایندگی فروش):

1- طرف اول متعهد می گردد در حوزه منطقه طرف دوم تنها ازطریق طرف دوم مبادرت  به فروش نماید.

2- پس از دریافت نمایندگی فروش، تسهیلات زیر جهت تسهیل امر فروش در اختیار نمایندگی قرار خواهد گرفت.

الف- تبلیغات شرکت :  کاتالوگ، بروشور و پوستر، تراکت تبلیغاتی و لیست محصولات جهت اطلاع رسانی بهتر.

ج-  پرداخت  مبلغ ………………..  درصد از قیمت محصول به ازای فروش هر دستگاه  به نمایندگی.

د- پرداخت مبلغ …………….. درصد از قیمت مواد مصرفی در هر بار شارژ عصاره بر مبنای درخواست خریدار دستگاه.

ه- معرفی متقاضیان خرید محصولات این شرکت به نزدیکترین نمایندگی با توجه به تبلیغات گسترده.

3- طرف اول مکلف است حداکثر  ظرف مدت زمان 72 ساعت نسبت به ارسال سفارش نماینده فروش پس از دریافت وجه محصول ، به مرکز استان مورد نمایندگی  (در محل باربری)  اقدام نماید.( شرایط پرداخت مبلغ دستگاه با نمایندگان فعال بصورت توافقی بصورت جداگانه تعیین می شود.)

4- طرف اول مکلف است در صورت معیوب بودن دستگاه ها طبق مفاد ذکر شده در ضمانتنامه  نسبت به تعویض یا رفع عیب آنها  ظرف مدت 48 ساعت اقدام نماید.

5- طرف اول مکلف به آموزش  نصب و راه اندازی دستگاه به   نماینده  طرف اول می باشد.

6- طرف اول حق انحصاری بازاریابی و فروش دستگاه های شرکت ……………………. را بر طبق بند 3 از ماده 2  به طرف دوم واگذار می کند.

7-طرف اول موظف است پس از پایان قرارداد کلیه مدارک و اوراق بهادار طرف دوم را به وی مرجوع نماید.

ب- تعهدات طرف دوم:

1-طرف دوم محق و مجاز نیست که به نام و به وکالت از طرف اول اقدامی انجام دهد مگر مواردی که قبلا و صریحا این اختیار به او تفویض شده باشد .

2- طرف دوم مکلف است در امر ارایه خدمات پس از فروش (تعویض مواد درخواستی و دستگاههای معیوب با سالم) ظرف مدت 24 ساعت پس از اعلام خریدار؛ نسبت به مطلع ساختن طرف اول اقدام نماید.

4- طرف دوم تنها مجاز است در حوزه ی مندرجات موجود در برگه ی اطلاعات فنی محصول اقدام به تبلیغات نماید و عواقب مربوط به اظهارات خارج از مشخصات فنی محصول به عهده ی طرف دوم می باشد.

5- طرف دوم مکلف است که تمامی سعی و کوشش خود را در جهت رعایت سیاست ، منافع، و حقوق مادی ومعنوی طرف اول محفوظ دارد و تنها می تواند با نظر طرف اول اقدام به قیمت گذاری و یا ایجاد تغییر در استراتژی های بازاریابی محصول نماید.

6- در صورت فسخ قرارداد و قطع همکاری، طرف دوم می‌بایست کلیه اسناد و مدارک مبادله شده را به طرف اول عودت نماید.

7 –  چنانچه نماینده فروش به دلایلی نیاز به فروش به نحوی خاص از قبیل فروش فوق العاده با تخفیف ویژه داشته باشد، بایستی مراتب را کتباً به شرکت اعلام و مجوز لازم را اخذ نماید. قیمت فروش محصولات توسط نماینده فروش و با هماهنگی شرکت ……………… اعلام می گردد.

8- نماینده فروش موظف است در هرماه  فهرست کلیه مشتریان خود را که طی همان ماه از او خرید نموده‌اند را با ذکر نام و نشانی اعلام نماید.

9- در صورتیکه سقف محصول درخواستی نماینده فروش از میزان تضمین پیش پرداخت مندرج در ماده 7 این قرارداد بیشتر شود، شرایط فروش طبق توافق جداگانه و خارج از این قرارداد تعیین خواهد شد.

10- در صورت تخلف نماینده فروش از تعهدات مندرج در بند ب ماده 5 ، شرکت حق فسخ یکطرفه قرارداد را خواهد داشت و نماینده فروش حق هیچگونه اعتراضی نخواهد داشت. در این صورت خسارات متوجه به شرکت از محل تضمین، قابل کسر و وصول می‌باشد.

11- طرف دوم حق اعطای نمایندگی به غیر و یا فروش دستگاه در خارج از حوزه ی جغرافیایی تعیین شده در موضوع قرارداد را ندارد مگر با کسب اجازه ی کتبی از طرف اول.

12- طرف دوم تنها مجاز است جهت خرید مواد مصرفی ، از طریق طرف اول اقدام نماید و خرید مواد مصرفی از غیر؛ موجب ابطال قرارداد و ضمانتنامه ی دستگاه های نصب شده توسط طرف دوم می شود.

13 –  شرکت …………………در طول مدت قرارداد حق واگذاری نمایندگی، به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر را ندارد.

ماده 6-تسویه حساب:

طرف دوم موظف به تسویه حساب کامل نقدی ظرف مدت 30 روز از طریق واریز به حساب شرکت …………………….. و ارسال تصویر فیش واریزی به شرکت می باشد. تنظیم قرارداد نمایندگی

ماده 7) وجه التزام و تضمین حسن انجام کار

نماینده فروش یک فقره  چک  به مقدار  ……………………  ریال   به شماره ی ………………………………….نزد بانک ………………………. به تاریخ …………………………………. در وجه شرکت …………………… برای تضمین پیش پرداخت محصولات موضوع قرارداد و حسن انجام قرارداد به شرکت تحویل نمود. ( امکان تغییر نوع و میزان وجه ضمانت از طریق مذاکرات حضوری وجود دارد.) 

ماده 8)شرایط حل اختلاف:

کلیه موارد اختلاف ناشی از این قرارداد در مرحله اول از طریق داور مرضی الطرفین حل خواهد شد و در صورت عدم توافق طرفین، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به دادگاه ذیصلاح ارجاع داده خواهد شد. 

ماده 9) این قرارداد به استناد ماده 10 قانون مدنی و مواد 454 و 455 قانون آیین دادرسی مدنی و سایر مقررات جمهوری اسلامی ایران در 9 ماده در دو نسخه ی متحدالمتن و الاعتبار در تاریخ   /    /1387  تنظیم و پس از امضاء مبادله گردید.

                         محل امضای مدیرعامل شرکت                                         محل امضای نماینده فروش

 

نمونه سند حقوقی که به رایگان در اختیار دارید توسط متخصصین رشته حقوق تهیه شده و یصورت دوره ای ویرایش می شود. شما می توانید فایل ورد و پی دی اف سند فوق را دانلود کرده و پس از اعمال تغییرات ضروری مورد استفاده قرار دهید. بدیهی است که صلح؛ مرجع حقوقی ایران هیچ گونه مسوولیتی در مورد استفاده شما از این سند بر عهده نمی گیرد. پیشنهاد ما همواره این است که در انجام امور حقوقی خود از متخصصین یاری بگیرید، شما می توانید برای یافتن وکیل، کارشناس رسمی و یا دفتر اسناد رسمی مناسب در سراسر کشور از لینک های زیر استفاده کنید.

دسترسی سریع

قرارداد

قوانین

کتاب

متخصصین

دفـاتر

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

مشاهده همه >>

تنظیم قرارداد نمایندگی

یکی از خدماتی که افراد در دنیای امروز به آن بسیار احتیاج دارند خرید و فروش کالا است. در واقع با پیشرفت روابط تجاری این سهولت نیز به ‌مرور زمان کاهش یافته است و تولیدکننده یا واردکننده‌ در شهر یا منطقه‌ خاصی حضور دارد اما تمایل دارد که محصول خود را در اقصی نقاط کشور یا حتی جهان به فروش برساند و از این طریق کسب سود نماید. اگر او بخواهد به‌تنهایی اقدام به فروش محصول خود کند با گرفتاری‌های مختلفی روبه‌رو می‌گردد؛ بنابراین بهترین کار این است که اقدام به اعطای نمایندگی نماید. به عبارت بهتر، فروشنده با شخص دیگری که امکانات فروش کالا در منطقه موردنظر را دارد، قراردادی منعقد می‌کند. با تنظیم قرارداد نمایندگی و با امضای آن قرارداد نماینده مأمور فروش کالا در محل معین شده می‌گردد.

نمایندگی عبارت است رابطه‌ بین دو طرف که نماینده به نیابت از طرف اول که اصیل نامیده می‌شود، کاری را انجام می‌دهد. این کار اعم است انجام فعالیت، فروش کالا یا خدمات و … .

در کنار این تعریف از نمایندگی در قانون تجارت نیز ما با مفهوم نمایندگی روبه‌رو هستیم که عبارت است از رابطه‌ قراردادی بین نماینده و اصیل که نماینده به نام و حساب اصیل اقدام به فعالیت و در قبال فعالیت خود اجرت یا کمیسیون دریافت می‌کند.

نمایندگی انواع مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به نمایندگی فروش، توزیع، ساخت و … اشاره کرد.

در کنار عنوان نمایندگی فروش ما با عنوان دیگری تحت نام عاملیت فروش مواجه هستیم. در قرارداد عاملیت فروش عامل برای فروش به استخدام اصیل در می‌آید و برخلاف قرارداد اعطای نمایندگی با سرمایه خود اقدام به خرید تعدادی کالا کرده و سپس اقدام به فروش می‌نماید.

شرکت‌ها و مؤسسات پس از ثبت و شروع فعالیت خود برای فعالیت در نقاط مختلف اقدام به اخذ نمایندگی می‌نمایند. برای شروع روابط بین افرادی که به‌عنوان نماینده به فعالیت می‌پردازند باید قراردادی منعقد شود که از آن به قرارداد نمایندگی یاد می‌شود.

در این حالت برای بیان تعهدات طرفین و سایر شرایط قراردادی منعقد می‌شود. تنظیم قرارداد نمایندگی معمولاً شکل ثابتی ندارد و متناسب با شرایط و اقتضائات طرفین قرارداد است.

نمایندگی بر اساس تعداد نماینده‌ها به دو دسته‌ی نمایندگی انحصاری و نمایندگی غیر انحصاری تقسیم می‌شود.

نمایندگی انحصاری نوعی از نمایندگی است که در آن نماینده در منطقه مورد توافق به‌تنهایی از طرف اصیل اقدام به فعالیت می‌کند.

در مقابل نمایندگی انحصاری، نمایندگی غیر انحصاری قرار دارد که در آن اصیل فعالیت خود را در یک منطقه مخصوص به افراد متعددی تحت عنوان نماینده واگذار می‌نماید.

در تنظیم هر قراردادی باید مواد مختلف در کنار هم چیده شود تا به هدف موردنظر از قرارداد خود برسیم. ما در این قسمت صرفاً به نکاتی که مربوط به قرارداد اعطای نمایندگی می‌پردازیم اما فهم بهتر این مواد مستلزم آگاهی با مواد عمومی است که در هر قراردادی وجود دارد. برای آشنایی بهتر با این موارد شما می‌توانید به مطلب تنظیم قرارداد کتبی مراجعه نمایید.

طرفین قرارداد

به طرفین قرارداد نمایندگی نماینده و شرکت گفته می‌شود که مشخصات آن‌ها باید در قرارداد بر اساس اسناد هویتی طرفین درج گردد. توجه داشته باشید که درصورتی‌که طرف قرارداد شرکت باشد باید اطلاعات هویتی وی با توجه به اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات شرکت درج گردد.

موضوع قرارداد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های قراردادی و به نوع تکمیل‌کننده تعهدات قراردادی بحث موضوع قرارداد است که باید واضح و بدون ابهام درج گردد. هرگونه ابهام در قرارداد می‌تواند منشأ اختلافات متعددی در آینده بین طرفین قرارداد باشد. برای مثال یکی از مواردی که در موضوع قرارداد نمایندگی باید درج گردد بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن قرارداد است.

تضامین قراردادی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در قرارداد نمایندگی باید به آن توجه شود اخذ تضمین است چراکه ممکن است رقبای یک شرکت برای ضربه زدن به رقیب خود اقدام به اخذ نمایندگی نمایند ولی با کم‌کاری و عدم رعایت شرایط شرکت درصدد ضربه زدن به شرکتی که نمایندگی آن را اخذ کرده‌اند، برآیند.

در تنظیم هر قراردادی باید نکات مختص آن قرارداد را رعایت نمایید تا قرارداد خود را به بهترین شکل تنظیم نمایید. در ادامه مهم‌ترین نکات در قرارداد نمایندگی بیان می‌شود که عبارت است از:

توجه به ابهامات قراردادی

از ذکر موارد مبهم در قرارداد خودداری نمایید. درصورتی‌که جمله یا عبارتی در قرارداد ابهام داشته باشد می‌تواند سرمنشأ مشکلات و اختلافات متعددی در آینده گردد و این برای آینده شغلی شما بسیار خطرناک است.

پرداخت کمیسیون

یکی از بهترین راه‌ها در درج مبلغ قرارداد استفاده از پرداخت کمیسیونی است؛ به‌عبارت‌دیگر نماینده در این حالت از محل درآمد حاصل از فروش هر محصول درصدی را به‌عنوان کمیسیون برداشت می‌کند.

نحوه ارسال

نحوه ارسال و شرایط آن را در قرارداد به‌دقت درج نمایید. این بند در قرارداد نمایندگی بسیار حائز اهمیت است چراکه ممکن است در حین حمل و بارگیری کالا دچار نقص شود و باید مسئول این امر مشخص گردد.

در کنار تضمینی که از نماینده برای فروش محصول اخذ می‌شود باید تضمینی نیز از اصیل یا شرکت اخذ شود که کالای مورد نیاز نماینده را در زمان‌های خواسته شده تأمین نماید.

لیست قیمت‌ها

در خصوص لیست قیمت و تخفیف‌های در نظر گرفته شده در قرارداد توافق صورت گیرد. هرگونه تخلف از این بند قرارداد می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود.

ما در این مطلب شما را با یکی از جدیدترین خدماتی که اقتضای زندگی در عصر حاضر است آشنا کردیم. همان‌طور که بیان شد با توسعه بازار تجاری، فروش محصولات به سهولت قبل انجام نمی‌شود و تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود در اقصا نقاط مجبور به اعطای نمایندگی می‌شوند. برای تبیین روابط طرفین در این عرصه قراردادی منعقد می‌شود که از آن به قرارداد نمایندگی یاد می‌شود که ما مهم‌ترین نکات تنظیم آن را برای شما بیان کردیم. شما می‌توانید برای سهولت کار خود تنظیم قرارداد را به کارشناسان قراردادی ثبت‌یار بسپارید و برای اطلاع از هزینه‌های تنظیم هر قراردادی یا به مطلب هزینه‌های قراردادی ثبت‌یار مراجعه یا با تیم پشتیبانی تماس حاصل نمایید.

شماره تماس واحد پشتیبانی:۰۲۱-۷۴۳۱۸۷۰۰

در نمایندگی انحصاری اگر سفارش دهنده هم حق انجام موضوع قرارداد را دارد ولی دو طرف می‌توانند در قرارداد بر این مورد توافق کنند و حق سفارش دهنده سلب شود.

نماینده با سرمایه شخصی خود فعالیت می‌کند ولی عامل فروش به استخدام سفارش دهنده در می‌آید.

در این مورد دو طرف قرارداد باید توافق کنند و بندی را در قرارداد به آن اختصاص دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notify me via e-mail if anyone answers my comment.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.تنظیم قرارداد نمایندگی

اعطای نمایندگی به همان میزان که می‌تواند پر سود و مقرون به صرفه باشد، خطرات و مشکلات زیادی را هم با خود به همراه خواهد داشت اگر به درستی تبیین نشود. برای حل این مسأله بهترین راهکار، تنظیم و امضای یک قرارداد نمایندگی فروش انحصاری است. زمانی که یک شخص نماینده انحصاری یک کسب‌وکار می‌شود بدین معنی است که کسب‌وکار نمی‌تواند نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد. اما این انحصار در چه وسعتی اجرا خواهد شد؟ قطعا نیاز است که برای شرط انحصار در قرارداد نمایندگی، محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفته شود.

برای طرف دیگر قرارداد ارسال کنید و همیشه به آن دسترسی داشته باشید

با امضای الکترونیک لامینگو آن را امضا نمایید

قرارداد خود را دانلود کنید

اعطای نمایندگی به همان میزان که می‌تواند پر سود و مقرون به صرفه باشد، خطرات و مشکلات زیادی را هم با خود به همراه خواهد داشت اگر به درستی تبیین نشود. برای حل این مسأله بهترین راهکار، تنظیم و امضای یک قرارداد نمایندگی فروش انحصاری است. زمانی که یک شخص نماینده انحصاری یک کسب‌وکار می‌شود بدین معنی است که کسب‌وکار نمی‌تواند نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد. اما این انحصار در چه وسعتی اجرا خواهد شد؟ قطعا نیاز است که برای شرط انحصار در قرارداد نمایندگی، محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفته شود.تنظیم قرارداد نمایندگی

هر کسب‌وکاری در مراحل پیشرفت، نیازمند توسعه و گسترش ابعاد مختلف تجارت خود است. شاید راه‌های زیادی برای توسعه کسب‌وکار وجود داشته باشد. راه‌های بسیاری که در نهایت منجر به افزایش فروش و سود می‌گردد اما یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌های گسترش یک تجارت، اعطای نمایندگی به دیگران است. اعطای نمایندگی به همان میزان که می‌تواند پر سود و مقرون به صرفه باشد، خطرات و مشکلات زیادی را هم با خود به همراه خواهد داشت اگر به درستی تبیین نشود. برای حل این مسأله بهترین راهکار، تنظیم و امضای یک قرارداد نمایندگی است. در این نوشتار بیشتر به شرح و توصیف قرارداد نمایندگی فروش می‌پردازیم.

هر زمان که برای گسترش کسب‌وکار خود تصمیم گرفتید روی پتانسیل دیگران حساب کنید و با کمک آن‌ها محصولات خود را بفروشید، قطعا جای خالی یک قرارداد نمایندگی فروش در رابطه شما خودنمایی می‌کند.

در قرارداد نمایندگی فروش به شرح روایط میان نماینده و اعطا کننده حق نمایندگی پرداخته می‌شود. درواقع شروع این رابطه بدون داشتن قرارداد، امری محال و غیر قابل تصور است. در ادامه بیشتر به نکات مهم قرارداد نمایندگی فروش می‌پردازیم.

1-     نماینده و پتانسیل‌های وی را به دقت در قرارداد توضیح دهید.

2-     چه کالاها و خدماتی جهت فروش به نماینده ارائه می‌شود.

3-     طول مدت همکاری و راه‌های تمدید آن نوشته شود.

4-     نماینده برای دارا شدن شرایط نمایندگی چه اقدامات و کارهایی باید انجام دهد.

5-     شرح نحوه قیمت‌گذاری محصولات جهت فروش به نماینده و فروش از طریق نماینده به مشتریان.

6-     چه آموزش‌هایی لازمه فروش کالا و خدمات موضوع قرارداد نمایندگی فروش است.

7-     نحوه تسویه حساب با نماینده و مقررات آن چگونه است.

8-     چه تضامینی از نماینده اخذ می‌گردد.

9-     بررسی امکان واگذاری موضوع قرارداد به دیگران.

10- شرح امکاناتی که برای فروش بهتر باید در اختیار نماینده قرار گیرد.

 وقتی یک قرارداد نمایندگی فروش نوشته می‌شود از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن پرداخته شود بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن آن قرارداد است.

شاید بهتر باشد قبل از هرچیز به توضیح مفهوم انحصار بپردازیم. انحصار در لغت به معنای محدود و مخصوص کردن یک ویژگی برای یک فرد است. در دنیای حقوق زمانی‌که از انحصار سخن می‌گوییم درواقع قصد داریم یک حق را به صورت خاص، محدود به یک نفر کنیم. زمانی‌که از قرارداد نمایندگی فروش انحصاری سخن می‌گوییم در واقع می‌خواهیم این حق را تنها برای یک شخص خاص در نظر بگیریم.

زمانی که یک شخص نماینده انحصاری یک کسب‌وکار می‌شود بدین معنی است که کسب‌وکار نمی‌تواند نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد. اما این انحصار در چه وسعتی اجرا خواهد شد؟ قطعا نیاز است که برای شرط انحصار در قرارداد نمایندگی، محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفته شود.

اما شرط انحصار تبعات خاصی با خود به همراه خواهد داشت. زمانی که کسب‌وکار از سود و پتانسیل دارا بودن نمایندگان بیشتر به نفع نماینده صرف نظر می‌کند، طبیعتاً باید از منظر یک‌سری از مباحث آسوده خاطر گردد. طبیعی است زمانی که نماینده هیچ رقیبی در محدوده کسب‌وکاری خود نداشته باشد بهتر می‌تواند فعالیت داشته باشد. پس ضروری است که شرطی برای حداقل میزان فروش کالا و خدمات از سوی نماینده درنظر گرفته شود.

بدیهی است با عدم انجام شروط و تعهدات مربوطه، ادامه قرارداد نمایندگی مورد بحث خواهد بود.

شرط انحصار می‌تواند برای هر کدام از طرفین قرارداد نمایندگی فروش، قرار داده شود مشروط به در نظر گرفتن تعهداتی که حقوق طرف مقابل را تضمین کند.

قرارداد نمایندگی فروشی که در پیش روی شماست حاصل تلاش و تخصص تیم حقوقی لامینگو است. متخصصین حقوقی ما با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه تنظیم قرارداد، این نسخه از قرارداد نمایندگی را بر اساس استانداردهای روز و مطابق با حقوق داخلی ما نوشته‌اند. امید است با استفاده از قرارداد نمایندگی فروش لامینگو تجربه همکاری و تعامل خوبی در پیش رو داشته باشید.

در صورت داشتن هر گونه سوال با ما تماس بگیرید

دکتری حقوق از فرانسه، بنیان‌گذار شرکت دادفلامینگو و هم‌بنیان‌گذار لامینگو

دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی، هم‌بنیانگذار لامینگو

متخصص امور قرارداد‌ها و وکیل پایه یک دادگستری

مدیر دپارتمان خدمات حقوقی دادفلامینگو، دانش‌آموخته دانشگاه منچستر انگلستان

پژوهشگر دکتری حقوق نفت وگاز، وکیل پایه یک دادگستری

متخصص امور قرارداد‌ها و وکیل پایه یک دادگستری

{{item.content}}

ثبت اطلاعات تکمیلی کاملا اختیاری بوده و صرفا جهت تسریع در آماده سازی متن کامل قرارداد شما در نظر گرفته شده است .

021-91070885

info (at) lawmingo.com

اولین شرکت دانش‌بنیان کشور در زمینه خدمات حقوقی و ارزش گذاری

نحوه تنظیم قرارداد
نمونه قرارداد های تنظیم شده
ابطال قراردادها
فسخ قرارداد
ابطال شروط قراردادی
مطالبه خسارت وجه التزام قراردادی
الزام به ایفای تعهدات قراردادی
تنفیذ اقاله قراردادها
وکیل دعاوی قراردادی
وکیل تنظیم قرارداد
خدمات حقوقی قراردادها
قرارداد نمایندگی توزیع و فروشقرارداد اعطای نمایندگی ، غالبا برای انجام خدمات مشخصی منعقد می گردد. یک شرکت بزرگ که فعالیت های گسترده ای در سطح کشور ( یا کلان شهرها) دارد و دفتر مرکزی آن از عهده پاسخگویی به مراجعین بر نمی آید ، می تواند انجام برخی از خدمات را به سایر شرکت ها یا اشخاص حقیقی واگذار نماید. شرایط کار و امکاناتی که نمایندگی باید از آن ها برخوردار باشد را شرکت اصلی فراهم می کند و طبیعتا این شرایط با توجه به اقتضای کار تعیین می شود.

نحوه اجرای قرارداد نمایندگی مسولیت نماینده در قبال شرکت اصلی حدود اختیارات نماینده تفاوت نمایندگی و وکالتتفاوت نمایندگی و شعبه نمونه قرارداد نمایندگی  
نحوه اجرای قرارداد نمایندگی
بحث اصلی در قرارداد نمایندگی ، بحث توزیع و فروش است. نماینده در این قرارداد  به جای اصیل عمل می کند. نمایندگی به گونه ای نیست که کالایی را به طور عمده از اصیل خریداری کند و سپس به فروش برساند(مثل توزیع)، بلکه برخلاف قراردادهای توزیع ، نماینده صرفاً به بازاریابی و انعقاد قرارداد می پردازد. اما این به این معنا نیست که نماینده فقط وسیله ی ابراز اراده ی اصیل باشد، بلکه خود طرف قرارداد قرار می گیرد؛ هر چند قرارداد مزبور برای اصیل و در جهت درخواست وی انجام می گیرد.
مسولیت نماینده در قبال شرکت اصلی
شرکت اصلی در قبال اشتباهات نمایندگی هیچگونه مسئولیتی ندارد و نمایندگی مسئول خسارات وارده به شرکت اصلی و اشخاص ثالث می باشد ؛
شرکت اصلی می تواند ارتکاب برخی اشتباهات ، تخلفات و یا جرائم را از سوی نمایندگی ، دلیل فسخ قراردا قرار دهد و حتی حق شکایت از نمایندگی و اعاده حیثیت را برای خود محفوظ نگاه دارد.
نمایندگی باید تضامین کافی و مورد قبول شرکت اصلی را فراهم نماید.
.u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .postImageUrl , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:hover , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:visited , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:active { border:0!important; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:active , .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u6d825b8d7bfa52821118f8258184dded:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  دادگاه صالح و قانون حاکم در قراردادهای خارجی (بین المللی)حدود اختیارات نماینده
نماینده بدون موافقت کتبی شرکت اصلی ، حق واگذاری آنچه را که در قرارداد به وی اعطا شده به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ندارد؛
نماینده حق فروش اقساطی را در صورتی خواهد داشت که در قرارداد مربوطه ، به وی اجازه این کار داده شده باشد ؛
نماینده حق برگزاری مزایده و حراج را نخواهد داشت مگر اینکه در قرارداد پیش بینی شده و یا مجوز کتبی داشته باشد ؛
پس از پایان یافتن عادی دوره نمایندگی و یا در صورت فسخ قرارداد ، نماینده مکلف است اصل مجوز نمایندگی را مسترد نماید.
تفاوت نمایندگی و وکالت
اصلی ترین تفاوت نمایندگی و وکالت در لازم یا جایز بودن این قرارداد هاست ، عقد وکالت از عقود جایز است ،  بدین معنا که وکیل در صورت فوت یا جنون موکل عزل می گردد اما قرارداد نمایندگی، از این تزلزل مبراست و این قرارداد بین طرفین لازم الاجرا می باشد.
تفاوت نمایندگی و شعبه
نمایندگی و شعبه نیز متفاوت از یکدیگر می باشند زیرا نمایندگی با انعقاد یک قرارداد شکل می گیرد ولی برای تاسیس یک شعبه نیاز به هیچ قراردادی نمی باشد و کافی است شرکت اصلی ، با سرمایه ی خود به خرید مکان و تجهیزات آن اقدام کند و افرادی را مشغول بکار نماید که تحت مدیریت وی انجام وظیفه کنند.
نمونه قرارداد نمایندگی  
ماده ی 1- طرفین قرارداد
این قرارداد ما بین شرکت…… به شماره ثبت………و نشانی………………. به مدیریت و امضاء مجاز………… به نشانی………و شرکت…………به شماره ثبت………و نشانی……………به مدیریت و امضاء مجاز………………..، منعقد می گردد.
.ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .postImageUrl , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:hover , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:visited , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:active { border:0!important; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:active , .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .ud2585dd077d848e621f02b44129e62dd:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  قرارداد بازاریابی1-2- شرکت عرضه کننده……… از این پس به عنوان فروشنده و شرکت ……… نماینده نامیده می شود.
ماده 2-موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از اعطاء نمایندگی به جهت توزیع/ فروش/ توزیع و فروش محصولات تولیدی/ وارداتی فروشنده، با شرایط و قیمت هایی که فروشنده تعیین و ابلاغ می نماید در استان………. . شهر…………. و همچنین خدمات پس از فروش تعیین شده از طرف فروشنده.
ماده 3- مدت قرارداد
مدت قرارداد از تاریخ………………..تا تاریخ…………………به مدت………می باشد که با ارائه ی گزارش از سوی نماینده از فعالیت خود، با تشخیص فروشنده قابل تمدید می باشد.
ماده 4- تعهدات نماینده
4-1- نماینده ملزم است اقلام درخواستی را از طریق……………. با ذکر دقیق شرایط از جمله نوع، تعداد و… به فروشنده اعلام کند. حصول اطمینان از وصول درخواست برعهده ی خود نماینده می باشد.
4-2- نماینده موظف است ظرف……..پس از دریافت اقلام، از طریق………….فروشنده اعلام نماید.
4-3- نماینده ملزم است فقط نمایندگی فروش/توزیع/ فروش و توزیع فروشنده را انجام هد و تحت هیچ شرایطی، حق نمایندگی برای سایر بنگاههای اقتصادی و تجاری، اعم از رقیب و غیررقیب را نخواهد داشت.
4-4- نماینده متعهد است تمام سعی معقول خود را برای اجرای قرارداد به بهترین شکل و طبق ضوابط قرارداد انجام دهد و گزارش عملکرد خود را به صورت ماهانه/ هفتگی به فروشنده ارسال نماید و…
ماده 5- تعهدات فروشنده
5-1- فروشنده موظف است کلیه ی اطلاعات لازم جهت امر توزیع/فروش/ توزیع و فروش و خدمات پس از فروش را مجانآً در اختیار نماینده قرار دهد و تمام اقدامات لازم مربوط به این زمینه ها را به موقع در اختیار نماینده قرار دهد.
.u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .postImageUrl , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .centered-text-area { min-height: 80px; position: relative; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:hover , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:visited , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:active { border:0!important; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .clearfix:after { content: “”; display: table; clear: both; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 { display: block; transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; width: 100%; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #16A085; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:active , .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; background-color: #1ABC9C; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .centered-text-area { width: 100%; position: relative; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .ctaText { border-bottom: 0 solid #fff; color: #ECF0F1; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0; padding: 0; text-decoration: underline; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .postTitle { color: #2C3E50; font-size: 16px; font-weight: 600; margin: 0; padding: 0; width: 100%; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .ctaButton { background-color: #1ABC9C!important; color: #ECF0F1; border: none; border-radius: 3px; box-shadow: none; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 26px; moz-border-radius: 3px; text-align: center; text-decoration: none; text-shadow: none; width: 80px; min-height: 80px; background: url(https://hamilaw.ir/wp-content/plugins/intelly-related-posts/assets/images/simple-arrow.png)no-repeat; position: absolute; right: 0; top: 0; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:hover .ctaButton { background-color: #16A085!important; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .centered-text { display: table; height: 80px; padding-left: 18px; top: 0; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2 .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2-content { display: table-cell; margin: 0; padding: 0; padding-right: 108px; position: relative; vertical-align: middle; width: 100%; } .u1ebd8b180492673d231fb7577c4d3be2:after { content: “”; display: block; clear: both; } بیشتر بخوانید :  قرارداد لیسانس5-2- اعطا کننده باید بدون تأخیر نماینده را از رد یا قبول سفارش ارائه شده توسط وی، مطلع نماید.
ماده 6- رژیم مالی قرارداد
6-1- نماینده مستحق دریافت مبلغ…………..به افراد فروش/ توزیع محصولات، که پس از کسر کسورات قانونی قابل پرداخت است می باشد.
6-2- فروشنده کارمزد نماینده را از فاکتورهای فروش او کسر و به عنوان پرداخت قلمداد خواهد کرد.
6-3- محاسبه ی کارمزد بر مبنای مبلغ خالص صورت حساب ها و قیمت واقعی فروش انجام می شود.
ماده 7- شرط محرمانگی
نماینده موظف به اطلاعات و رموز خاص مربوط به تولید و بازاریابی فروشنده و جلوگیری از افشای اطلاعات تجاری محرمانه ی فروشنده می باشد.
ماده 8- شرط انحصار
فروشنده نباید در مدت این قرارداد حق عرضه یا فروش کالاها را به شخص دیگری اعطا کند.
ماده 9- سازماندهی فروش، توزیع، تبلیغات و نمایشگاه ها
ماده 10- میزان فروش
ماده 11- فسخ قرارداد
ماده 12- حل اختلافات
موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.
 

قرارداد اعطای نمایندگی ، غالبا برای انجام خدمات مشخصی منعقد می گردد. یک شرکت بزرگ که فعالیت های گسترده ای در سطح کشور ( یا کلان شهرها) دارد و دفتر مرکزی آن از عهده پاسخگویی به مراجعین بر نمی آید ، می تواند انجام برخی از خدمات را به سایر شرکت ها یا اشخاص حقیقی واگذار نماید. شرایط کار و امکاناتی که نمایندگی باید از آن ها برخوردار باشد را شرکت اصلی فراهم می کند و طبیعتا این شرایط با توجه به اقتضای کار تعیین می شود.

بحث اصلی در قرارداد نمایندگی ، بحث توزیع و فروش است. نماینده در این قرارداد  به جای اصیل عمل می کند. نمایندگی به گونه ای نیست که کالایی را به طور عمده از اصیل خریداری کند و سپس به فروش برساند(مثل توزیع)، بلکه برخلاف قراردادهای توزیع ، نماینده صرفاً به بازاریابی و انعقاد قرارداد می پردازد. اما این به این معنا نیست که نماینده فقط وسیله ی ابراز اراده ی اصیل باشد، بلکه خود طرف قرارداد قرار می گیرد؛ هر چند قرارداد مزبور برای اصیل و در جهت درخواست وی انجام می گیرد.

اصلی ترین تفاوت نمایندگی و وکالت در لازم یا جایز بودن این قرارداد هاست ، عقد وکالت از عقود جایز است ،  بدین معنا که وکیل در صورت فوت یا جنون موکل عزل می گردد اما قرارداد نمایندگی، از این تزلزل مبراست و این قرارداد بین طرفین لازم الاجرا می باشد.

نمایندگی و شعبه نیز متفاوت از یکدیگر می باشند زیرا نمایندگی با انعقاد یک قرارداد شکل می گیرد ولی برای تاسیس یک شعبه نیاز به هیچ قراردادی نمی باشد و کافی است شرکت اصلی ، با سرمایه ی خود به خرید مکان و تجهیزات آن اقدام کند و افرادی را مشغول بکار نماید که تحت مدیریت وی انجام وظیفه کنند.تنظیم قرارداد نمایندگی

ماده ی 1- طرفین قرارداد

1-2- شرکت عرضه کننده……… از این پس به عنوان فروشنده و شرکت ……… نماینده نامیده می شود.

ماده 2-موضوع قرارداد

موضوع قرارداد عبارت است از اعطاء نمایندگی به جهت توزیع/ فروش/ توزیع و فروش محصولات تولیدی/ وارداتی فروشنده، با شرایط و قیمت هایی که فروشنده تعیین و ابلاغ می نماید در استان………. . شهر…………. و همچنین خدمات پس از فروش تعیین شده از طرف فروشنده.

ماده 3- مدت قرارداد

مدت قرارداد از تاریخ………………..تا تاریخ…………………به مدت………می باشد که با ارائه ی گزارش از سوی نماینده از فعالیت خود، با تشخیص فروشنده قابل تمدید می باشد.

ماده 4- تعهدات نماینده

4-1- نماینده ملزم است اقلام درخواستی را از طریق……………. با ذکر دقیق شرایط از جمله نوع، تعداد و… به فروشنده اعلام کند. حصول اطمینان از وصول درخواست برعهده ی خود نماینده می باشد.

4-2- نماینده موظف است ظرف……..پس از دریافت اقلام، از طریق………….فروشنده اعلام نماید.

4-3- نماینده ملزم است فقط نمایندگی فروش/توزیع/ فروش و توزیع فروشنده را انجام هد و تحت هیچ شرایطی، حق نمایندگی برای سایر بنگاههای اقتصادی و تجاری، اعم از رقیب و غیررقیب را نخواهد داشت.

4-4- نماینده متعهد است تمام سعی معقول خود را برای اجرای قرارداد به بهترین شکل و طبق ضوابط قرارداد انجام دهد و گزارش عملکرد خود را به صورت ماهانه/ هفتگی به فروشنده ارسال نماید و…

ماده 5- تعهدات فروشنده

5-1- فروشنده موظف است کلیه ی اطلاعات لازم جهت امر توزیع/فروش/ توزیع و فروش و خدمات پس از فروش را مجانآً در اختیار نماینده قرار دهد و تمام اقدامات لازم مربوط به این زمینه ها را به موقع در اختیار نماینده قرار دهد.

5-2- اعطا کننده باید بدون تأخیر نماینده را از رد یا قبول سفارش ارائه شده توسط وی، مطلع نماید.

ماده 6- رژیم مالی قرارداد

6-1- نماینده مستحق دریافت مبلغ…………..به افراد فروش/ توزیع محصولات، که پس از کسر کسورات قانونی قابل پرداخت است می باشد.

6-2- فروشنده کارمزد نماینده را از فاکتورهای فروش او کسر و به عنوان پرداخت قلمداد خواهد کرد.

6-3- محاسبه ی کارمزد بر مبنای مبلغ خالص صورت حساب ها و قیمت واقعی فروش انجام می شود.

ماده 7- شرط محرمانگی

نماینده موظف به اطلاعات و رموز خاص مربوط به تولید و بازاریابی فروشنده و جلوگیری از افشای اطلاعات تجاری محرمانه ی فروشنده می باشد.

ماده 8- شرط انحصار

فروشنده نباید در مدت این قرارداد حق عرضه یا فروش کالاها را به شخص دیگری اعطا کند.

ماده 9- سازماندهی فروش، توزیع، تبلیغات و نمایشگاه ها

ماده 10- میزان فروش

ماده 11- فسخ قرارداد

ماده 12- حل اختلافات

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.

 

Info(at)hamilaw(dot)ir

09123034393

021-22740104

021-22740103

021-22748947

تهران، تجریش ، خیابان دکتر باهنر (نیاوران)، خیابان دزاشیب ،روبروی آتش نشانی

پلاک 32 ،ورودی شرقی ، طبقه اول واحد 6 شرقی

تنظیم قرارداد نمایندگی

تمامی حقوق برای وب سایت موسسه حقوقی بین المللی  دادپویان حامی محفوظ است . کپی به هر شکل غیر مجاز و غیر قانونی است.  Copyright @2014-2020    Hamilaw.ir

قرارداد نمایندگی از جمله قرارداد‌هایی است که به مرور زمان در روابط تجاری کاربرد زیادی پیدا کرده است. در گذشته همین‌که تولید کننده می‌توانست کالای خود را در منطقه جغرافیایی محل خود بفروشد برایش کافی بود یا در مورد کسی که خدماتی را انجام می‌داد راضی به این بود که بتواند خدماتش را در محدوده جغرافیایی محل خودش ارائه کند. اما کم کم توقعات افراد از توانایی تجاری خودشان بالا رفت و دیگر به این سطح از عرضه راضی نمی‌شدند و تمایل داشتند که تولیدات و توزیعات و خدمات خودشان را در سطح گسترده‌تری به نمایش بگذارند.

از طرف دیگر رقابتی‌تر شدن فضای بازار هم در این قضیه مؤثر بود چون هر چقدر که رقبای تجاری می‌توانستند در مناطق مختلف فعالیت خودشان را ادامه بدهند به این معنی بود که در زمینه تجارت خودشان موفق هستند و در عین حال به شهرت تجاری هم می‌رسیدند که همه این‌ها در توسعه و پیشرفت و درآمد آنان مؤثر بود.

یک مسئله‌ای که در این‌جا وجود دارد این است که توصیف این کار به نظر راحت می‌آید در حالی که در عمل انجام این کار سخت و دشوار است و تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات یا حتی توزیع کنندگان نمی‌توانند به راحتی در مناطق مختلف جغرافیایی این کار را انجام دهند و بهتر است برای توسعه فعالیتشان به اشخاص مختلفی در جاهای مختلف این اختیار را بدهند که کالاها و خدمات آن‌ها را بفروشند یا حتی بخرند و توزیع کنند.

در ابتدا این سئوال برای شما پیش می‌آید که قرارداد نمایندگی چیست؟ منظور از نمایندگی این است که شخصی که تولید کننده کالا یا ارائه کننده خدمات است (اصیل)، به شخص دیگری این اختیار را می‌دهد که خرید و فروش و ارائه خدمات را به جای او در منطقه جغرافیایی مشخصی انجام دهد یعنی آن شخص را نماینده خودش قرار می‌دهد.

برای این‌که بیشتر بدانید که قرارداد نمایندگی چیست لازم است گفته شود که در این‌جا نماینده، اجیر اصیل نیست و به استخدام او در نمی‌آید و نماینده در این‌جا با سرمایه خودش اقدام به انجام این کار می‌کند و در قبال فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد و با توجه به آن موضوع، کارمزد دریافت می‌کند. مثلاً اگر نماینده فروش باشد با فروش هر کالا مبلغ مشخصی کارمزد دریافت می‌کند و در این‎‌جا اصیل بیشتر از نام تجاری و شهرت و به عبارتی برند خود، کسب درآمد می‌کند.تنظیم قرارداد نمایندگی

این قرارداد بیشتر در مورد فروش کالا است اما فقط به همین مورد ختم نمی‌شود و خرید کالا، توزیع تولیدات، ارائه خدمات و انجام بعضی فعالیت‌ها را هم در بر می‌گیرد. برای اینکه نماینده بتواند نمایندگی را بگیرد اول از همه باید شرایط نمایندگی را داشته باشد مثلاً سرمایه کافی برای انجام نمایندگی، مدرک تحصیلی مرتبط (البته اگر نیاز باشد)، داشتن مهارت‌هایی مانند بازاریابی و جذب مشتری، نیروی کار و پرسنل مورد نیاز و… را داشته باشد. بعد از این مرحله، باید به اصیل مراجعه کند و با او نمونه قرارداد نمایندگی تنظیم کند.

برای تنظیم قرارداد نمایندگی باید نکات مهمی را درنظر داشته باشید که ما در زیر این نکات مهم را آورده‌ایم.

تنظیم قرارداد نمایندگی بر اساس ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. ماده 10 قانون مدنی شامل قرارداد‌های خصوصی است که بین افراد تنظیم می‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنظیم قرارداد نمایندگی برخلاف قانون نباشد.

با توجه به اینکه ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در مورد قراردادهای خصوصی است و هر قرارداد خصوصی شکل مخصوص به خود را دارد پس در این‌جا هم شکل نمونه قرارداد نمایندگی ممکن است با توجه به موضوع آن مختلف باشد و یک ساختار و شکل ثابت ندارد و شرایط آن در هریک از انواع قرارداد نمایندگی ممکن است متفاوت باشد.

همانطور که گفتیم یکی از طرفین قرارداد شخصی است که به شخص دیگر نمایندگی می‌دهد که به جای خودش آن کار را انجام دهد که به شخص اول اصیل گفته می‌شود که در این قرارداد طرف اول نامیده می‌شود و غالباً به صورت شرکت است و شخصی که نمایندگی را به عهده می‌گیرد نماینده نام دارد که هم می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد و مشخصات طرفین با توجه به این‌که فرد یا شرکت یا مؤسسه باشد باید در فرم قرارداد نمایندگی نوشته شود.

دقت داشته باشید که در بیشتر قرارداد‌های نمایندگی به شخصیت نماینده توجه می‌شود و شخص نماینده باید از اعتبار کافی برای انجام فعالیت برخوردار باشد.

نمونه قرارداد نمایندگی انواع مختلفی دارد به همین دلیل باید نوع نمایندگی با جزئیات به صورت دقیق قید شده باشد تا ابهامی در متن قرارداد نمایندگی وجود نداشته باشد. مثلاً اگر نمایندگی در مورد فروش کالا است باید مشخصات دقیق آن کالا و شرایط فروش با جزئیات ذکر شود یا اگر در مورد ارائه خدمات است باید آن خدمات به صورت دقیق آورده شود.

مدت این قرارداد با توافق طرفین و با توجه به موضوعی که به نماینده سپرده می‌شود، در متن قرارداد نمایندگی مشخص می‌شود این قرارداد ممکن است کوتاه مدت و برای مثلاً یکسال در نظر گرفته شود یا حتی ممکن است در قرارداد نوشته شود که بعد از یکسال به طور خودکار برای دوره‌های بعدی تمدید می‌شود مگر این‌که هریک از طرفین ظرف یک ماه از تاریخ اتمام مدت یکساله قرارداد، قصد خود را به طور کتبی برای انصراف و فسخ قرارداد به طرف دیگر اعلام کند. این اعلام می‌تواند از طریق پست سفارشی با رسید برگشت یا وسایل ارتباطی دیگری مانند تلکس باشد. به غیر از مورد بالا مدت قرارداد می‌تواند تاریخ مشخصی داشته باشد مثلا شروع قرارداد از تاریخ 1/6/99 تا تاریخ 1/6/1402 و به مدت 3 سال ‌باشد.

اصولاً مبلغ در این قرارداد با توجه به فعالیتی که انجام می‌شود مشخص خواهد شد و به صورت کارمزدی است. مثلاً اگر قرارداد نمایندگی مربوط به فروش کالا باشد می‌توان در ازای فروش هرکالا یک درصد مشخصی را برای نماینده در نظر گرفت و یا می‌تواند به صورت یک مبلغ از قبل تعیین شده باشد مثلاً مبلغ 50 میلیون تومان در قبال یک سال فعالیت به نماینده تعلق می‌گیرد.

محاسبه کارمزد با توجه به ارزی خواهد بود که در متن قرارداد مورد توافق است.

یک موضوعی که باید در این‌جا در نظر گرفت این است که باید مشخص شود در این قرارداد پیش پرداختی در نظر گرفته شده است یا نه و اگر در نظر گرفته شده چه مقدار است و پرداخت آن به چه صورت است.

ممکن است در قرارداد نوشته شود که نماینده وقتی می‌تواند کارمزد را دریافت کند که صورتحساب به صورت تمام و کمال از طرف مشتری پرداخت شود.

محل اجرای قرارداد توسط طرف اول قرارداد (اصیل) مشخص می‌شود و ممکن است فقط در یک منطقه خاص (مثلاً یک شهر مشخص) به نماینده اجازه فعالیت داده شود یا ممکن است در بعضی از مناطق (مثلاً چند شهر مشخص شده) یا گاهی اوقات در خارج از کشور هم اجازه فعالیت داده ‌شود. به هر حال محل انجام فعالیت باید به صورت دقیق در متن قرارداد نمایندگی آورده شود.

نمونه قرارداد نمایندگی شرایط مخصوص به خود را دارد که قید این شرایط اهمیت زیادی دارد و در خیلی از مواقع می‌تواند از بروز اختلاف در نمونه قرارداد نمایندگی جلوگیری کند به همین دلیل ما اشاره‌ای به بعضی از این شرایط کرده‌ایم.

یک مطلبی که در این‌جا باید به آن توجه شود این است که باید مشخص شود که آن نماینده در منطقه مورد توافق، خودش به تنهایی از طرف اصیل فعالیت مورد نظر را انجام می‌دهد یا این‌که اصیل انجام آن فعالیت را در همان منطقه به نمایندگان دیگری سپرده است و این نکته در نمونه قرارداد نمایندگی باید مشخص شود.

بهتر است طرفین در مورد نحوه انجام تبلیغات با هم به توافق برسند و آن را در قرارداد بنویسند. در این‌جا باید مشخص شود که محتویات تبلیغات باید به تأیید اصیل برسد یا نه و اینکه تبلیغات باید به چه صورتی باشد. برای مثال بیلبورد، بروشور، آگهی و… و از طرف دیگر باید مشخص شود که هزینه تبلیغات را کدام طرف باید پرداخت کند و اگر به صورت اشتراکی قرار است پرداخت شود سهم هر کدام چقدر است.

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد نمایندگی خود را به ما بسپارید. برای انجام این کار، روی اینجا بزنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید

قرارداد اعطای نمایندگی قراردادی بسیار کاربردی در حوزه تجارت و اقتصاد است. در گذشته تهیه کالا محدود به  کالاها و خدماتی بود که در نزدیکی شهر و منطقه محل اقامت افراد تولید و ارائه می‌شد. اما با رشد و گسترش وسایل ارتباطی، بازارهای جهانی به هم نزدیک‌تر شدند و بسیاری از تولید کنندگان و خدمات دهندگان، محصولات و خدمات خود را در شهرهای دیگر و حتی کشورهای دیگر عرضه می‌کنند. در حقیقت نوعی گسترش کسب وکار است. شما به عنوان یک تولید کننده یا شرکت مرجع می‌توانید با اعطای نمایندگی در بسیاری از مکان‌های مختلف حضور فعال داشته باشید و این فرصت را داشته باشید که فروش را در ابعاد گسترده‌تری تجربه کنید. بنابراین یکی از مهمترین قراردادهایی که در زمینه فروش کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه قرارداد اعطای نمایندگی است.

تصور کنید که شما طراح لباس هستید. مدت‌ها است که کار می‌کنید و یک شرکت طراحی و دوخت لباس دارید. توانسته‌اید نام و نشانی برای کارتان داشته باشید و سبک خاصی را برای طراحی لباس‌هایتان اجرا کنید. تصور کنید که کارتان را از شهر محل اقامتتان شروع کرده‌اید و به خوبی در سطح شهر شناخته شده‌اید و مشتریان خود را جذب کرده‌اید. با این تفاسیر تعداد افرادی که می‌توانند مشتریان شرکت شما باشند، اشخاص مقیم در آن منطقه یا به ندرت مسافرانی هستند که به آن شهر می‌آیند.

نماینده شخصی است که متقاضی دریافت نمایندگی برند خاص، شرکت یا موسسه‌ای در شهر و محل اقامت خود است. نماینده نوعی فعالیت نیابتی دارد. به این صورت که به نیابت از شرکت اصلی، اقدام به فروش محصولات و کالای تولیدی آن شرکت می‌کند. علاوه بر کالا، نماینده می‌تواند در حوزه ارائه خدمات و آموزش و تبلیغات نیز نمایندگی و همکاری کند. نماینده باید شرایط خاص اخذ نمایندگی فروش را داشته باشد. تایید صلاحیت نماینده به‌عهده مرجع اصلی است. بعد از تایید صلاحیت، قراردادی میان آن‌ها تنظیم می‌شود و به طور رسمی اقدام به فعالیت می‌کند.

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی همان قراردادی است که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد. اخذ نمایندگی، به معنی اجازه قانونی فعالیت در راستای فعالیت‌های مرجع اصلی در شهری جدا از پایگاه شرکت اصلی است.

یکی از موضوعات اصلی که باعث تفاوت در قراردادهای نمایندگی می‌شود، موضوع انحصار است. موضوع انحصار، نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی را به دو دسته نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری و نمونه قرارداد اعطای نمایندگی غیر انحصاری تبدیل می‌کند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به این تقسیمات اشاره کنیم، باید اینطور بگوییم که دو نوع قرارداد وجود دارد:تنظیم قرارداد نمایندگی

در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی به صورت انحصاری یک جانبه، مناطقی که برای فعالیت در نظر گرفته می‌شود، توسط مرجع اصلی انتخاب شده است. مرجع اصلی متعهد می‌شود که در آن منطقه به شخص دیگری نمایندگی فروش اعطا نکند. در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری به صورت دو جانبه علاوه بر شرایط فوق شرط دیگری نیز برای نماینده وجود دارد. در این قرارداد، نماینده متعهد می‌شود که کالاهای دیگر یا کالاهای مشابه را در آن نمایندگی به فروش نرساند و آن نمایندگی انحصاراً برای فروش محصولات و کالاهای مرجع اصلی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای تنظیم نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی نماینده باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

در جواب به این سوال می‌توانیم بگوییم که چه قرارداد اعطای نمایندگی استانی را در نظر داشته باشید، چه دریافت نمایندگی بین الملل، یکی از مهم‌ترین نکات پیش از عقد قرارداد، تایید صلاحیت نماینده است.

نماینده باید توانایی انجام کار مورد نظر را داشته باشد. اگر فروش کالا در نظر است، نماینده باید در زمینه فروش آن کالای خاص تجربه داشته باشد. یا اگر ارائه خدمات را در نظر داریم، نماینده باید توانایی ارائه آن خدمات را داشته باشد.

لازم است نماینده بایدها و نبایدهای کار فروش و سیاست‌های بازار مورد نظر را بشناسد و از نوسانات آن آگاه باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن عمل کند.

نماینده باید براساس دستورالعمل‌ها و درخواست کارفرما یا همان مرجع اصلی شرکت عمل کند. معمولاً این اطلاعات در متن قرارداد نوشته می‌شود. به محض امضای قرارداد عمل به آن برای طرفین الزامی و ضروری است. به طور کلی برای اخذ نمایندگی باید شرایطی مانند میزان سرمایه نماینده، آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده، تعداد پرسنل فعال برای شروع کار، رزومه کاری، تحصیلات اشخاص و… مورد بررسی قرار بگیرد.

آشنایی با چگونگی تنظیم و نوشتن متن این قرارداد به شما کمک می‌کند که با اطلاعات مفیدتری وارد این قرارداد شوید و پیش از ورود به قرارداد به خوبی از حقوق خود آگاه باشید. در ادامه به شرح بخش‌هایی از این قرارداد می‌پردازیم. در ابتدا و پیش از هر کاری باید مشخص شود که چه نوع نمایندگی را می‌گیرید. نوع نمایندگی باید در بخش عنوان به صورت واضح نوشته شود.

در این بخش از قرارداد اطلاعات طرفین قرارداد یعنی نماینده و مرجع اصلی به دقت نوشته و ثبت می‌شود. برای طرف حقیقی قرارداد، باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در قرارداد نوشته شود و برای طرف حقوقی این قرارداد باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت می‌شود.

در اینجا موضوع اصلی قرارداد، دریافت نمایندگی فروش است. شرکت یا موسسه‌ای با اعطای نمایندگی‌ به شخص متقاضی نمایندگی، اجازه و مجوز لازم برای توزیع و فروش محصولات و کالاهای تولیدی و وارداتی شرکت را می‌دهد. نماینده باید با شرایط و قیمت‌هایی که شرکت برای محصولات و کالاها تعیین کرده است، آن‌ها را بفروشد. همچنین نماینده باید با رعایت حدود و ضوابط شرکت در منطقه و شهری که نمایندگی را برای آن‌جا اخذ کرده است، اقدام به فروش و ارائه خدمات کند. اگر قصد فعالیت در استان خاصی را دارید، می‌توانید از قرارداد اعطای نمایندگی استانی استفاده کنید.

یکی از مهترین نکاتی که در تنظیم این قرارداد باید به آن توجه کرد، تعیین مدت قرارداد است. مدت قرارداد باید به تاریخ دقیق و با اشاره به ماه و روز و سال، به صورت مکتوب در متن قرارداد نمایندگی نوشته و ثبت شود.

بدون شک تنظیم این قرارداد، برای طرفین حاضر در آن شرایط خاصی دارد و تعهداتی را هم به دنبال می‌آورد. در این بخش از قرارداد به آن شرایط اشاره می‌شود و تعهدات طرفین در متن قرارداد نوشته می‌شود. رعایت تعهدات و شرایط مکتوب در هر قراردادی از الزامات و قوانین است. تعیین این شرایط و تعهدات به عهده طرفین قرارداد است.

وثیقه و تضمین‌ها برای تضمین قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وثیقه‌ها برای ضمانت پیش پرداخت محصولات موضوع قرارداد و حسن انجام کار قرارداد به شرکت داده می‌شود. این حق برای طرفین قرارداد وجود دارد که بتوانند نوع وثیقه و ضمانت خود را تغییر دهند. این وثیقه‌ها تا پایان مدت قرارداد نزد شرکت مرجع که به شما نمایندگی داده است، محفوظ باقی می‌ماند. شرکت مرجع هم متعهد می‌شود که فقط برای ضمانت و تضمین از آن‌ها استفاده کند.

اگر طرف دوم قرارداد، یعنی کسی که نمایندگی فروش را اخذ کرده است، در انجام تعهدات و وظایفی که در متن قرارداد به آن اشاره شده است خطا کند یا کوتاهی داشته باشد، این امکان ایجاد می‌شود که مرجع اصلی، قرارداد اعطای نمایندگی را فسخ کند. در این شرایط، طرف دوم باید خسارت بپردازد. این خسارت‌ها به دلیل عدم انجام تعهدات و وظایف قراردادی و در برابر طرف اول قرارداد است.

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد نمایندگی خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی اینجا بزنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند


سوالی دارید؟ با من صحبت کنید

معمولا کمتر از یک ساعت پاسخ می دهیم.

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟


we run on

crisp


سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!


با تیم رکلا صحبت کنید



ماده ۱- طرفین قرارداد

این قرارداد مابین شرکت …………………………. به شماره ثبت………………… به آدرس ………………………………………………………………………….. تلفن……………………. (که من بعد طرف اول قرارداد نامیده می‌شود) و شرکت ……………………………… به شماره ثبت ……………………. به مدیریت عاملی آقا/خانم …………………………… فرزند ……………….. به شماره شناسنامه ……………. کدملی ……………………. به موجب آگهی روزنامه رسمی شماره …………………….. مورخه………………………….. مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت می‌باشد و بر اساس ماده …………………. اساسنامه شرکت حق امضاء کلیه اسناد تعهدآور را دارد (فتوکپی آخرین آگهی روزنامه رسمی و اساسنامه که مبین هویت شرکت و مدیرعامل و دارندگان حق امضاء می‌باشد، و همچنین فتوکپی شناسنامه و کارت ملی دارنده حق امضاء ضمیمه قرارداد خواهد شد.) به آدرس ……………………………………….. که از این پس طرف دوم نامیده می‌شود از طرف دیگر مطابق شرایط و مفاد ذیل منعقد می‌گردد.تنظیم قرارداد نمایندگی


ماده ۲- موضوع قرارداد

بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش دستگاه ……………………… با نشان و علامت ثبت شده ……………………. محصول شرکت……………………. با شرایط قیمت گذاری، ضمانت و خدمات پس از فروش تعیین شده از سوی طرف اول در استان/ شهر ………………………………………………………


ماده ۳- تسویه حساب

طرف دوم موظف به تسویه حساب کامل نقدی ظرف مدت …………….. روز از طریق واریز به حساب شرکت ……………………………. و ارسال تصویر فیش واریزی به شماره دورنگار شرکت می‌باشد.


ماده ۴- مدت قرارداد

مدت این قرارداد پس از حصول شرایط نمایندگی توسط طرف دوم، برای مدت زمان ……………… سال شمسی از تاریخ ………………. لغایت ………………. منعقد می‌گردد و پس از اتمام مدت قرارداد با رضایت طرفین قرارداد قابل تمدید است و در صورت عدم رضایت طرفین، قرارداد قابل فسخ می‌باشد.


ماده ۵- تعهدات طرفین

الف- تعهدات طرف اول (تسهیلات نمایندگی فروش)

۱- طرف اول متعهد می‌گردد در حوزه منطقه طرف دوم تنها از طریق طرف دوم مبادرت به فروش نماید.

۲- پس از دریافت نمایندگی فروش، تسهیلات زیر جهت تسهیل امر فروش در اختیار نمایندگی قرار خواهد گرفت:

الف- تبلیغات شرکت: کاتالوگ، بروشور و پوستر، تراکت تبلیغاتی و لیست محصولات جهت اطلاع رسانی بهتر.

ب- پرداخت مبلغ ……………. درصد از قیمت محصول به ازای فروش هر تعداد از محصول به نمایندگی.

ج- پرداخت مبلغ …………….. درصد از قیمت محصول در هر بار شارژ محصول بر مبنای درخواست خریدار کالا.

د- معرفی متقاضیان خرید محصولات این شرکت به نزدیکترین نمایندگی با توجه به تبلیغات گسترده.

۳- طرف اول مکلف است حداکثر ظرف مدت زمان ………….. ساعت/روز/ماه شمسی نسبت به ارسال سفارش نماینده فروش پس از دریافت وجه محصول، به مرکز استان نمایندگی (در محل باربری) اقدام نماید. شرایط پرداخت مبلغ دستگاه با نمایندگان فعال به صورت توافقی به صورت جداگانه تعیین می‌شود.

۴- طرف اول مکلف است در صورت معیوب بودن محصولات طبق مفاد ذکرشده در ضمانت نامه نسبت به تعویض یا رفع عیب آنها ظرف مدت ………… ساعت/روز/ماه شمسی اقدام نماید.

۵- طرف اول مکلف به آموزش نصب و راه اندازی محصول به نماینده طرف دوم می‌باشد.

۶- طرف اول حق انحصاری بازاریابی و فروش محصولات شرکت ………………………… را بر طبق بند ۳ از ماده ۲ به طرف دوم واگذار می‌کند.

۷-طرف اول مکلف است پس از پایان قرارداد کلیه مدارک و اوراق بهادار طرف دوم را به وی مرجوع نماید.

ب- تعهدات طرف دوم

۱- طرف دوم محق و مجاز نیست که به نام و به وکالت از طرف اول اقدامی انجام دهد مگر در مواردی که قبلاً و صریحاً این اختیار به او تفویض شده باشد.

۲- طرف دوم مکلف است در امر ارائه خدمات پس از فروش (تعویض کالای درخواستی و دستگاه های معیوب با سالم) ظرف مدت ……….. ساعت/روز/ماه شمسی پس از اعلام خریدار؛ نسبت به مطلع ساختن طرف اول اقدام نماید.

۳- طرف دوم صرفاً مجاز است در حوزه مندرجات موجود در برگه اطلاعات فنی محصول اقدام به تبلیغات نماید و عواقب مربوط به اظهارات خارج از مشخصات فنی محصول به عهده طرف دوم می‌باشد.

۴- طرف دوم مکلف است که تمامی سعی و کوشش خود را در جهت رعایت سیاست، منافع و حقوق مادی و معنوی طرف اول محفوظ دارد و تنها می‌تواند با نظر طرف اول اقدام به قیمت گذاری و یا ایجاد تغییر در استراتژی‌های بازاریابی محصول نماید.

۵- در صورت فسخ قرارداد و قطع همکاری، طرف دوم می‌بایست کلیه اسناد و مدارک مبادله شده را به طرف اول عودت نماید.

۶- چنانچه نماینده فروش به دلایلی نیاز به فروش به نحوی خاص از قبیل فروش فوق‌العاده با تخفیف ویژه داشته باشد، بایستی مراتب را کتباً به شرکت اعلام و مجوز لازم را اخذ نماید. قیمت فروش محصولات توسط نماینده فروش و با هماهنگی شرکت …………………… اعلام می‌گردد.

۷- نماینده فروش موظف است در هر ماه فهرست کلیه مشتریان خود را که طی همان ماه از او خرید نموده‌اند را با ذکر نام و نشانی اعلام نماید.

۸- در صورتی که سقف محصول درخواستی نماینده فروش از میزان تضمین پیش پرداخت مندرج در ماده …. این قرارداد بیشتر شود، شرایط فروش طبق توافق جداگانه و خارج از این تعیین خواهد شد.

۹- در صورت تخلف نماینده فروش از تعهدات مندرج در بند ب ماده ۵، شرکت حق فسخ یک طرفه قرارداد را خواهد داشت و نماینده فروش حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت. در این صورت خسارات متوجه به شرکت از محل تضمین، قابل کسر و وصول می‌باشد.

۱۰- طرف دوم حق اعطای نمایندگی به غیر و یا فروش دستگاه در خارج از حوزه جغرافیایی تعیین شده در موضوع قرارداد را ندارد مگر با کسب اجازه کتبی از طرف اول.

۱۱- طرف دوم تنها مجاز است جهت خرید محصولات، از طریق طرف اول اقدام نماید و خرید محصولات از غیر؛ موجب ابطال قرارداد و ضمانت نامه دستگاه‌های نصب شده توسط طرف دوم می‌شود.تنظیم قرارداد نمایندگی

۱۲- شرکت …………………. در طول مدت قرارداد حق واگذاری نمایندگی، به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر را ندارد.


ماده ۶- وثیقه ها و تضمین ها

نماینده فروش یک فقره چک به مبلغ …………………. ریال معادل …………………. تومان به شماره ……………….. نزد بانک ……………… شعبه ……………… به تاریخ ………………… در وجه شرکت …………………… برای تضمین پیش پرداخت محصولات موضوع قرارداد و حسن انجام قرارداد به شرکت تحویل نمود. (امکان تغییر نوع و میزان وجه ضمانت از طریق مذاکرات حضوری وجود دارد)


ماده ۷- فسخ قرارداد

عدول نماینده فروش (طرف دوم) از انجام تعهدات و خدمات مندرج در این قرارداد موجب ایجاد حق فسخ برای طرف اول خواهد شد. در این صورت طرف دوم موظف به پرداخت خسارت های ناشی از عدم اجرای تعهدات به طرف اول می‌باشد.


ماده ۸- شرایط نمایندگی

۱- تکمیل نمودن فرم تعهدنامه نظام نامه کیفی و اخلاقی شرکت ……………………………………………

۲- تکمیل فرم های شناسایی و وجه التزام نمایندگی ذکرشده در قرارداد.

۳- خرید حداقل ……….. واحد طبق موضوع قرارداد ظرف مدت …………….. روز/ماه شمسی و یا فروش ………… واحد ظرف مدت ………….. روز/ماه شمسی از تاریخ اعلام آمادگی جهت اخذ نمایندگی بر اساس بند تعهدات طرفین. (در صورت عدم تعهد به این بند شرکت اقدام به اخذ نمایندگی موازی در استان می‌نماید و طرف دوم تنها عاملیت فروش می‌باشد نه نمایندگی انحصاری)


ماده ۹- حسن نیت و رفتار عادلانه

طرفین در اجرای تعهدات خویش به موجب این موافقت‌نامه بر مبنای حسن نیت در رفتار عادلانه عمل خواهند کرد. همچنین مقررات این موافقت نامه و نیز هرگونه اظهاری که توسط طرفین در ارتباط با این روابط نمایندگی به عمل آید باید بر مبنای حسن نیت تفسیر گردد.


ماده ۱۰- حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف از نظر تفسیر مواد قرارداد یا سایر موارد ناشی از اجرای قرارداد موضوع ابتدا طی جلسه‌ای فی مابین مطرح و حل و فصل خواهد شد. در صورت عدم حصول نتیجه موضوع از طریق داوری خانم / آقای …………………………. فرزند ………………. به شماره شناسنامه …………….. ساکن ……………………………………………….. حل خواهد شد و در غیر این صورت موضوع از طریق مراجع صالح قانونی پیگیری خواهد شد.


ماده ۱۱- اقامتگاه طرفین

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند می‌بایست محل جدید بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به اقامتگاه قانونی سابق وی، ابلاغ شده تلقی خواهد شد، همچنین کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه طرف دوم ضمیمه قرارداد می‌باشد.


ماده ۱۲- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر دوازده ماده در تاریخ …………. به تعداد …. نسخه با اعتبار واحد تنظیم و تمام مفاد و مندرجات آن مورد قبول طرفین واقع گردید.


                  امضاء اعطاء کننده نمایندگی                                                  امضاء نماینده

 

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188106553

ایمیل: info[at]dadrah[dot]ir

ایمیل شکایات: report[at]dadrah[dot]ir

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دادراه می باشد.

قرارداد نمایندگی قراردادی است که شخصی به نمایندگی از شخص دیگر موظف به انجام تعهداتی می گردد و در قبال آن کارمزدی دریافت می نماید.

ب-نمایندگی خدمات

اگر موضوع قرارداد نمایندگی ارائه خدمات باشد، نماینده از طرف صاحب کار ارائه خدمات به نمایندگی از صاحب کار را به عهده گرفته و به مشتریان خدمات ارائه می دهد. در این نوع از نمایندگی، کالایی فروخته نمی شود بلکه موضوع نمایندگی ارائه خدمات است.

الف- نمایندگی فروش

تنظیم قرارداد نمایندگی

در نمایندگی فروش به دو صورت عمل می شود.

ارائه اطلاعات به اعطاء کننده
مسئولیتهاي مالی نمایندگی
مسوولیت فنی کار
شكايات مشتريان
علائم تجاري و نحوه استفاده از آنها
ممنوعیت واگذاری
عودت اسناد و مدارک و نمونه ها
فورس ماژور
فسخ و خاتمه قرارداد
نشانی قانونی طرفین
نسخ قرارداد.

موضوع قرارداد
مدت قرارداد
منطقه تحت پوشش فروش
انحصار یا عدم انحصار
تعهدات نماینده
کارمزد نماینده
قبولی سفارشات و نحوه تسویه حساب با نماینده
تعهدات کارفرما
تعهد عدم رقابت
سازماندهی فروش ،تبلیغات و نمایشگاهها
تضمین قرارداد
تضمین حداقل میزان فروش

باشگاه قراردادنویسان ایران ————— Iran Contract Club-ICC به شماره ثبت 41627 و شناسه ملی 14006763583 و «برند کانون قراردادنویسان ایران» با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص شامل مشاورین فنی مهندسی، حقوقدانان و وکلا در تهیه و تنظیم قرارداد (فارسی و انگلیسی) در حوزه های صنعتی و تجاری، کلیم، داوری اختلافات قراردادی و آموزش فعالیت می نماید.

بسمه تعالی

 

قرارداد واگذاری نمایندگی انحصاری مجاز فروش

 

این قرارداد در تاریخ ………………..  فی ما بین آقای ……………………….. به نمایندگی از طرف شرکت ………………………. به نشانی …………………………………………………….. که منبعد شرکت نامیده می شود از یک طرف وآقای:………………………… به شماره ملی ……………………… وبه شماره تماس …………………………………… نشانی ………………………………………………………………………….. به عنوان عامل فروش / نماینده از طرف دیگر طبق شرایط ذیل منعقد و طرفین ملزم و متعهد به اجرای مفاد و شرایط آن می باشند.تنظیم قرارداد نمایندگی

 

ماده یک: موضوع قرارداد

موضوع قرارداد عبارتست از نمایندگی شرکت ………………………. در توزیع و فروش محصولات تولیدی  شرکت با شرایط و قیمتهایی که شرکت تعیین و ابلاغ خواهد نمود برای کل محصولات ……………..                                                                                                                                                      

1-1: بر طبق ضوابط شرکت در محدوده ……………………………. ونماینده حق فروش سایر برندهای …………………………….؛……………….بغیر از برند تحویلی از سوی شرکت و کالاهای تولیدی …………………………….را ندارد.                                                                                                                           

 

ماده دو: مدت قرارداد

از تاریخ قرارداد بمدت یک سال شمسی می باشد که در پایان مدت قرارداد با توافق طرفین و با رعایت تبصره زیر قابل تمدید خواهد بود .

تبصره: شرکت فعالیت نماینده را در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد و چنانچه فعالیت نماینده بنا به تشخیص شرکت قابل توجه و چشمگیر باشد و شرکت از نماینده رضایت کامل داشته باشد میتواند نمایندگی را برای یک سال شمسی نیز تمدید نماید.

 

ماده سه :شرایط قرارداد

1-3- شرکت می تواند به طرق مختلف از قبیل مراجعه مستقیم، مصاحبه، و بررسی مدارک، عملکرد نمایندگی مجاز را به طور موردی یا به صورت مستمر مورد  بررسی و ارزیابی قرار دهد.

2-3- در صورتیکه یک فقره از چکهایی که نماینده بابت محصولات خریداری شده به شرکت می دهد وصول و کارسازی نشود کلیه بدهیهای نماینده حال تلقی شده و شرکت می تواند از محل تضمینات نماینده که نزد شرکت می باشد یا به هر طریقی که صلاح بداند مطالبات خود را استیفاء و وصول نماید.

تبصره 1: تضمین این قرارداد سند شماره ……………………………………….. مورخه ………………………………….. از دفترخانه ………………………………………….. بوده و شرکت میتواند از محل این تضمین تمامی مطالبات خود را وصول نماید.

تبصره 2: شرکت تا سقف هفتاد درصد مبلغ تضمین ارائه شده، کالا و محصول به مشتری( نماینده ) ارسال خواهد کرد. ودرخواست کالا بیشتر از این سقف مورد قبول نخواهد بود و منوط به تسویه حساب می باشد.

3-3- دراین قرارداد شخصیت نماینده مورد نظر است و علت اصلی عقد قرارداد می باشد. بنابراین نماینده تحت هیچ عنوانی حق ندارد نمایندگی خود را به طور کلی یا جزئی اصالتا و یا وکالتا به غیر واگذار نماید.

تبصره 3: در صورتیکه در طول مدت قرارداد، نماینده فوت نماید ادامه قرارداد و یا انعقاد قرارداد جدید با ورثه متوفی، موکول به بررسی و اتخاذ تصمیم ازطرف شرکت خواهد بود. و پرداخت کلیه دیون و انجام کلیه تعهدات متوفی طبق قوانین جاری کشور برعهده وارث خواهد بود. بدیهی است شرکت در رد یا قبول اعطای نمایندگی به هریک و یا تمامی ورثه متوفی مختار است.

4-3- واگذاری نمایندگی از طرف شرکت در ………………………………. بشرطی انحصاری بوده که نماینده بتواند رضایت شرکت را از بابت میزان فروش جلب نماید و این مقدار فروش حداقل ماهانه …………………. خواهد بود در غیر اینصورت نمایندگی انحصاری نبوده و از این جهت برای نماینده ایجاد حقی نخواهد کرد و شرکت می تواند در حوزه جغرافیایی نماینده ، شخص یا اشخاص دیگری را بعنوان نماینده جذب ویا خود راساً اقدام به فروش نماید.

تبصره 4: هرگاه قرارداد نمایندگی خاتمه و یا فسخ گردد، مادامیکه تسویه نهایی انجام نگردد، کلیه تعهدات قانونی نماینده در مقابل شرکت پا برجا خواهد بود.

5-3- اقامتگاه قانونی طرفین همان است که در متن این قرارداد عنوان شده وکلیه مکاتبات اداری واوراق قضایی وسایر اوراق  به نشانی های مذکور ابلاغ و قانونی محسوب شده و همچنین معتبر خواهدبود، مگراینکه تغییر اقامتگاه حداقل یک هفته قبل کتبا به اطلاع طرف مقابل برسد. بدیهی است تغییر محل نمایندگی مجاز فقط با اطلاع و موافقت قبلی و کتبی شرکت امکان پذیر خواهد بود.

6-3- این قرارداد باتوجه به ماده 10 قانون مدنی منعقد شده و برای طرفین قرارداد لازم الاجرا می باشد.

7-3-محل وقوع تعهد و محل انجام تعهدات ناشی از قرارداد حاضر به نشانی شرکت بوده و صرفا محل استقرار نمایندگی موضوع قرارداد باتوجه به موقعیت مکانی معرفی شده از طرف نماینده مجاز واقع در آدرس:……………………………………………………………………………………………… می باشد.

 

ماده چهار: تعهدات نماینده

1-     نماینده متعهد گردیده و اقرار نمود که در محدوده جغرافیایی موضوع قرارداد دارای مکان تجاری و انبار به آدرس………………………………………………………………………………………………………….. می باشد. که این مکان به صورت:…………………….. دراختیار نماینده بوده ونماینده دارای مجوزهای قانونی برای کسب و کار است. محل کسب و کار جمعا……… متر مربع می باشدو نماینده اقرار نموده که دارای تجربه و تبحر کافی در امر فروش است.

2-     نماینده نباید در تمام مدت قراداد اقدام به خرید و فروش محصولاتی بنماید که با کالاهای شرکت رقابت داشته باشد. کشف و احراز تخلف از این بند از موجبات فسخ قرارداد می باشد.

3-     نماینده متعهد است وجه کلیه فاکتورهای ارسالی را با چکهای با سررسید حداکثر ………….. روزه تسویه نماید.

4-     کلیه محصولات شرکت از لحظه ی تحویل کالا توسط عامل فروش یانماینده ایشان  که با فاکتور کارخانه بنام نماینده صادر می گردد، تا تسویه تمام و کمال آن، و وجوه حاصله از فروش از حیث وصول کامل وجوه چک های دریافتی از نماینده، دردست نماینده (شخص حقیقی امضا کننده ذیل قراردارد) امانت سپرده شده ودرصورت عدم تسویه به صورت فوق شرکت اختیار استرداد بموقع محصولات، توقیف آن ویا هر اقدامی که در استیفای حقوق ومنافع قانونی خود نسبت به محصولات خود، لازم بداند، دارا می باشد و  استفاده از شرط مطرح فوق، مانع  اختیار استفاده از حق مطالبه وجوه حاصله از فروش محصولات توسط نماینده، نخواهد بود.

5-     در صورتیکه نماینده، درازای محصولات شرکت، چک اشخاص ثالث- ولو مشتریان خود- را به شرکت ارائه نماید، درصورت دریافت توسط شرکت،صرفا با تضامن و ظهرنویسی نماینده (مهر و امضا) میسر بوده و نماینده ضامن وصول بموقع وجوه چکها بوده و درغیراینصورت، علاوه بر وجوه آن ، ضامن پرداخت کلیه خسارات قانونی و تاخیر تادیه و هزینه اقدامات قضایی خواهد بود.

6-     نماینده متعهد و ملزم است فقط نمایندگی شرکت در امر فروش محصولات را طبق ضوابط و مقررات شرکت و رعایت مفاد این قرارداد انجام دهد و تحت هیچ شرایطی حق مبادرت به انجام اموری که به نحوی از انحاء سوء استفاده از عنوان نمایندگی محسوب می شود نداشته و ندارد. این امور بدون قید حصر عبارتنداز برخورداری مستقیم و غیر مستقیم از هرگونه امتیازی که به نوعی برای شرکت تعهدی را ایجاد می نماید، ایجاد هرگونه تعهدات و الزامات و اخذ وجه یا وجوه از مشتری به نام و از جانب شرکت بدون اخذ موافقت قبلی و کتبی شرکت، استفاده از نام و علائم تجاری شرکت درغیر موارد لازم جهت اجرای مفاد قرارداد حاضر که درصورت سوء استفاده شخصاً مسئول پیامدهای قانونی آن و جبران خسارات وارده به شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود و حکم خیانت در امانت را خواهد داشت.

7-     نماینده متعهد می گردد شرکت را درجریان وضعیت بازار حوزه فعالیت خود قرارداده و بطور هفتگی یا ماهانه گزارش مکتوب ازعملکرد خود در حوزه جغرافیایی خود جهت اطلاع به شرکت ارسال نماید.

8-     نماینده موظف است پس از کسب موافقت کتبی شرکت، طبق ضوابط و دستورالعمل های شرکت، انواع محصولات شرکت را در حوزه فعالیت خود تبلیغ و معرفی نماید.

9-     نماینده متعهد می گردد کلیه اطلاعاتی که در رابطه با انجام موضوع قراداد کسب می کند محرمانه تلقی نموده و فقط در جهت منافع و مصالح شرکت و در راستای اجرای موضوع قرارداد مورد استفاده قراردهد.

10-  نماینده متعهد شده است فقط درحوزه جغرافیایی خود فعالیت نموده ، مگربامجوز کتبی شرکت باشد.

11-  نماینده متعهد است با توجه به تخصصی بودن محصولات قابل عرضه شرکت یک نفر را بعنوان مسئول فنی به فروشنده معرفی نماید تا آموزشهای لازم به وی داده شده و هماهنگی لازم با وی بعمل آید.

12-  نماینده متعهد است تمامی تلاش خود را درجهت ارتقاء اعتبار و حسن شهرت شرکت بکار گیرد.بنحوی که منافع شرکت را برمنافع خود مقدم شمارد.تنظیم قرارداد نمایندگی

13-  نماینده موظف به ثبت و نگهداری و ارائه سوابق مشتریان به شرکت می باشد.

14-  نماینده متعهد و ملزم گردید به هنگام تحویل محصولات شرکت، به ارائه اسناد معتبر و کافی اقدام نماید.

15-  نماینده موظف است هنگام تحویل گرفتن کالا تمام مشخصات کالارا اعم از تعداد، وزن، و قیمت را بافاکتور ارسالی تطبیق  وذیل فاکتور را امضاء نموده وموارد خلاف توافق را به صورت کتبی اعلام نماید، درغیر اینصورت هرگونه اعتراض بعدی در رابطه با فاکتور غیرقابل قبول خواهد بود.

16-  نماینده وظیفه حفظ نگهداری کالاها را از زمان تحویل کالا در محل تا زمان فروش به مشتریان برعهده داشته واز آنجائیکه کالاهای تولیدی وارائه شده توسط شرکت مواد غذایی به حساب می آید وجهت نگهداری شرایط خاص از جمله سردخانه نیاز می باشد، لذا نماینده متعهد و موظف به تهیه سردخانه ونگه داری کالاهای فوق دراین مکان می باشد وهر گونه ضایعه ای ناشی از این موضوع برای کالاهای موضوع فعالیت شرکت بوجود آید، پاسخگو به تمام ارگان های دولتی وغیردولتی واشخاص حقیقی وحقوقی بوده و نماینده متعهد به جبران خسارت خواهد بود وشرکت هیچگونه مسئولیتی رادر این خصوص نخواهد پذیرفت.

17-   محصولات شرکت قبل از خروج از کارخانه، مستمراً مورد بازبینی نهایی کنترل کیفیت قرار میگیرند. بنابراین فقط درصورتیکه( به حکم مقامات صالحه) ثابت شود  محصولات در مرحله تولید دارای ایراد منطقی و قابل قبول بوده و یا نواقصی در نشانه گذاری دارد نماینده حق عودت محصولات را دارد و نماینده باید سریعا محصولات را تحت شرایط خاص نگهداری و عودت دهد.

18-  محصول مرجوعی فوق الذکر نباید در اثر عدم نگهداری، و عدم توزیع و ارسال صحیح، فاسد و غیر قابل مصرف شود. در غیر اینصورت هیچگونه مسولیتی متوجه شرکت نبوده و وی از پذیرش آن معذور خواهد بود.

19-  نماینده یاعامل فروش مادامی که با شرکت قرارداد دارد ومدت آن به اتمام نرسیده نماینده وعامل فروش شرکت به حساب می آید  و مجاز می باشد از نام تجاری شرکت استفاده نماید درغیر این صورت هرگونه استفاده از نام تجاری شرکت تخلف به حساب خواهد آمد ، و نماینده متعهد می گردد که در صورت بروز چنین مشکلی نسبت به تامین خسارت اقدام وشرکت نیز هرگونه اقدام قانونی جهت احقاق حقوق خود انجام خواهد داد.

20-  نماینده یا عامل فروش به هیچ عنوان حتی در دوران نمایندگی که مدت قرارداد تمام نشده وبعد از اتمام مدت قرارداد مجاز نبوده ونخواهد بود که نام تجاری مشابه نام تجاری شرکت یا به اشکال مختلف دیگری به ثبت برساند درصورت مشاهده چنین امری ، قرارداد نمایندگی ابطال و برای جبران هرگونه ضرر و زیان ناشی از موضوع فوق از محل ضمانت موجود نزد شرکت اقدام خواهد گردید . لذا وظیفه نماینده صیانت از نام تجاری شرکت ، واسرار آن می باشد .

21-  نماینده حق واگذاری نمایندگی به غیر اعم از حقیقی یا حقوقی را نداشته مگر با هماهنگی ودریافت مجوز کتبی از شرکت.

22-  نماینده موظف می باشد جهت حفظ اعتبار وجایگاه شرکت در بازار وبین مصرف کننده گان،تلاش وافر نموده وشئونات اسلامی واخلاقی رادر روابط تجاری بامشتریان رعایت ودر غیر این صورت جبران هر گونه خسارت ناشی از این موضوع برعهده  نماینده بوده ونماینده موظف به پاسخگویی به کلیه ارگان های دولتی اعم از اماکن عمومی وغیره خواهد بود.

23-  سفارش محصولات توسط نماینده حتماً بایستی سه روز قبل اعلام شود و شرکت محصولات سفارشی را سه روز پس از تاریخ سفارش نماینده، آماده و تحویل خواهد نمود.

 

ماده پنج: تعهدات شرکت

1-     شرکت موظف است طبق لیست مصوب کارخانه به نماینده کالا عرضه نماید.

2-     شرکت موظف است محصولات جدید تولیدی برند مورد قرارداد را به صورت مشروح به نماینده معرفی نماید.

3-     شرکت متعهد می شود مادامیکه نماینده به تعهدات خود عمل می نماید، به هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی در حوزه تحت فعالیت نمایندگی، کالا عرضه ننماید.

4-     شرکت لیست جدید قیمتهای انواع محصولات خود را به موقع در اختیار نماینده قرارخواهد داد.

5-     شرکت متعهد است مادامیکه نماینده سقف فروش حداقل  ماهانه …………. تن رارعایت می کند به هیچ شخص حقیقی و حقوقی درحوزه جغرافیایی نماینده،  محصول و کالا ارائه ننموده و از اعطای نمایندگی در این حوزه پرهیز نماید. درغیر اینصورت خسارت وارده به نماینده را طبق عرف جبران خواهد نمود.

6-     شرکت متعهد می گردد،هرگونه درخواست کالا توسط مشتریان قدیم وجدیدی که درحوزه فعالیت نماینده یاعامل فروش فعالیت داشته باشند، به نماینده فروش معرفی نماید وخود راسا برای آنها کالا ارسال ننماید البته به غیر از فروشگاههای زنجیره ای و هایپر مارکت های طرف قرارداد شرکت

 

ماده شش: فسخ قرارداد

درصورت عدم رعایت هریک از شرایط و مندرجات قرارداد حاضر از سوی نماینده، شرکت باتوجه به ماده چهاراین قرارداد، حق فسخ قرارداد را خواهد داشت و نماینده در این صورت حق هیچگونه اعتراض یا ادعا یا مطالبه خسارت و ضرر و زیان نخواهد داشت لکن در صورتیکه نماینده خواهان فسخ قراداد باشد می بایستی علت فسخ را یک ماه قبل به شرکت ابلاغ و ارسال نماید ودرصورت توافق بین شرکت ونماینده قابل فسخ خواهدبود.

تبصره ا: هرگاه دراثر بروز حوادث غیر مترقبه و غیر قابل پیش بینی از قبیل فوت، حجر، ممنوعیت از معاملات، بازداشت و یا محکومیت کیفری و غیره، نماینده از اجرای مفاد این قرارداد و یا ادامه نمایندگی محروم یا منع گردد، شرکت مجاز است قرارداد وی را فسخ نماید.

تبصره 2: درصورت فسخ قرارداد از جانب هریک از طرفین، نماینده موظف است ضمن جمع آوری آثار و علائم نمایندگی شرکت و تابلوی نمایندگی را حداکثر یک هفته پس از فسخ به شرکت تحویل نماید در غیر اینصورت نماینده متعهد به جبران هرگونه خسارت احتمالی خواهد بود و شرکت نیز این حق را دارد  که جهت احقاق حقوق حقه خود از محل تضمینات نماینده یا هر طریق دیگر اقدام نماید .

تبصره 3: سایر موجبات عدم اجرای تعهدات نماینده درقرارداد از قبیل رها کردن مستمر و طولانی محل نمایندگی مجاز جز در موارد مطرح در قانون مانع و رافع مسئولیت نمایندگی نخواهد بود و درصورتیکه زمانهای مذکور از 10 روز تجاوز نماید شرکت حق فسخ قراداد یا تعدیل آن را خواهد داشت.

تبصره 4: درصورت نارضایتی مشتریان از نماینده و عدم رعایت اصول مشتری مداری و اخلاقی از طرف نماینده ، شرکت حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

تبصره 5: درصورت بروز هرگونه حوادث غیر مترقبه و پیش بینی نشده (فورس ماژور) از قبیل بلایای طبیعی، سیل، زلزله، آتش سوزی یا وجود منع قانونی برای تولید و عرضه به بازار، کمبود مواد اولیه، عدم وجود قطعات دستگاه و … نماینده هیچگونه عذر و بهانه در رابطه با عدم پرداخت بدهی خود نداشته و بایستی بدهی خود را طبق قرارداد پرداخت نماید و هیچ گونه ادعایی به هیچ عنوان قابل قبول نمیباشد.

درصورت تخلف نماینده از هریک از مفاد قرارداد حاضر و نیز تعهدات ناشی از نمایندگی، شرکت می تواند کلیه خسارات وارده به خود را از محل تضمینات و وثائق نماینده وصول و برداشت نماید و درصورت عدم کفایت تضمینات و وثائق فوق ویا عدم تمایل شرکت به آن از طرق قانونی دیگر برای وصول مطالبات و خسارات وارده به خود اقدام نمایدونماینده حق هیچگونه اعتراض وادعایی نسبت به اقدام شرکت نخواهد داشت.

ماده هفت:مرجوعی کالا

طبق توافق بعمل آمده مرجوعی کالا در صورتیکه نماینده از نظر نگهداری کالای شرکت کم وکاستی نداشته باشد وفقط مشکل فروش کالا راداشته باشد نماینده موظف است یک هفته مانده از تاریخ اعتبار کالا به شرکت عودت نماید، در غیر اینصورت شرکت تعهدی در قبال مرجوعی تاریخ گذشته ندارد.

ماده هشت: روش حل و فصل اختلاف

درصورت بروز هرگونه اختلاف احتمالی در تفسیر یا اجرای قراداد ابتدا مورد اختلاف از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حل و فصل خواهد شد و درصورت عدم توافق، از طریق ارجاع به داور مرضی الطرفین و در صورت عدم توافق  طرفین می توانند از طریق مراجع ذیصلاح قضایی موضوع اختلاف را حل و فصل نمایند.

ماده نه: تعداد مواد و نسخ قرارداد

شروط و تعهدات قرارداد حاضر، ضمن عقد خارج لازم گردیده و امضای ذیل قرارداد، بمنزله تراضی و قبولی هرکدام از طرفین می باشد. ودر صورت کشف فساد در هرکدام قابل سرایت به سایرین نمی باشد.

این قرارداد در دو نسخه متحدالمتن  (مشتمل بر ماده 9 ماده و 35 بند و 10 تبصره) .تنظیم و امضاء و بین طرفین قرارداد مبادله گردید و پس از امضاء قطعی و لازم الاجرا می باشد.هر یک از نسخ دارای حکم واحد است.

 

 

                                                        محل مهر و امضاء                                                        محل مهر و امضاءشرکت / نماینده قانونی                                                                                              

تنظیم قرارداد نمایندگی
تنظیم قرارداد نمایندگی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *