جاذبه های فیروزکوه

جاذبه های فیروزکوه
جاذبه های فیروزکوه

اتاقک، همسفری اقتصادی و مطمئن

فیروزکوه در استان تهران قرار دارد. فیروزکوه به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البرز و ۱۹۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا، جزو سردترین شهرهای کشور است. پاییز و زمستانی سرد دارد و دارای تابستان‌هایی معتدل است، به همین دلیل تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. سفر به فیروزکوه، سفر به منطقه‌ای جنگلی است که حیوانات وحشی زیادی دارد؛ اما شکار در این منطقه ممنوع است. خانه تاریخی مزداران از دوره قاجار، تپه‌های باستانی سر تپه، قلعه لاجورد، سرخ قلعه روستای سرانزا که در دوره ساسانیان ساخته شده، رباط شاه عباس امین آباد از زمان صفویه و کاروانسرای گدوک که قتلگاه نادرشاه بوده است همگی از مکان‌های تاریخی فیروزکوه هستند. اگر دوست دارید این جاذبه‌های منحصربه‌فرد را از نزدیک ببینید می‌توانید با اجاره خانه در فیروزکوه یا آپارتمان، سوئیت و خانه روستایی به صورت روزانه با خیال راحت از این مکان‌ها دیدن کنید. برایتان پیشنهاد‌های ویژه‌ای داریم، با ما و معرفی دیدنی های فیروزکوه همراه باشید. 

آوازه آب‌و‌هوا، طبیعت سرسبز و دلنشین تنگه واشی همه جا پیچیده است. منطقه‌ای آرام با آب‌و‌هوایی دلچسب ویژه روزهای گرم تابستان که بعد از روستای ساواشی با گذر از رودخانه‌ای خروشان، لمس سنگ‌های کف آب و دیدن کتیبه یادگاری از دوران قاجار به دشتی بزرگ و بکر می‌رسیم و بعد از این دشت تنگه دوم و آبشار قرار دارند. شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در فیروزکوه و نزدیک به تنگه واشی در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

جاذبه های فیروزکوه

یکی دیگر از دیدنی های فیروزکوه که طرف‌داران بسیاری دارد، چشمه آب معدنی خمده است که در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه – زرین‌دشت قرار دارد. این استخر طبیعی میزبان مردم زیادی است که ساعت‌ها در آن به شنا و خوش‌گذرانی مشغول می‌شوند و خاطرات خوب و لذت‌بخشی برای خودشان رقم می‌زنند.

جدا از بحث گردشگری و زیبایی‌های طبیعی، چشمه آب معدنی خمده همچنین دارای ویژگی‌های درمانی نیز هست. گفته می‌شود آب این چشمه برای دردهای مفصلی، کلیوی و همچنین مریضی‌های پوستی بسیار مفید است.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره سوئیت و اجاره آپارتمان در شهر فیروزکوه به این بخش از سایت بروید.

روستای زیبای لزور در ۴۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار گرفته و دارای طبیعتی بکر، چشم‌نواز و بسیار باصفا است. وجود درختان سرسبز و باشکوه، رودخانه‌های خروشان و پرآب و همچنین آب‌وهوایی دل‌چسب و آسمانی صاف این روستا را به یکی از بهترین دیدنی های فیروزکوه تبدیل کرده است.

روستای لزور انتخاب بسیار خوبی برای عاشقان طبیعت خواهد بود. شما در این منطقه می‌توانید به کوه‌نوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازید و از مسیرهای سرسبز و جاذبه‌های طبیعی روستای لزور لذت ببرید.

در نزدیکی روستای لزور دریاچه‌ای بسیار دیدنی قرار دارد که با نام‌های «دریاچه سد لزور»، «سد سیاه‌رود» و «معجز چشمه» شناخته می‌شود. این دریاچه دارای منظره‌ی بسیار زیبایی است و قطعا در سفرتان به فیروزکوه و روستای لزور باید سری به آن بزنید، مدتی در طبیعت بکرش استراحت کنید و در آخر عکس‌های بسیار ویژه‌ای ثبت کنید.

در مسیر جاده فیروزکوه چندین غار بکر وجود دارد که هر کدام جاذبه‌های دیدنی مختص خودشان را دارند. طبیعت غیرقابل وصف این غارها همچون دیگر مناظر فیروزکوه مثال‌زدنی‌اند. غار رودافشان، غار بورنیک، غار اسپهبد خورشید و غار زنگیان از غارهایی‌اند که در مسیر فیروزکوه می‌توانیم ببینیم.

اگر به دیدن غارها علاقه دارید بازدید از غار رودافشان، که با فیروزکوه فاصله زیادی ندارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

میشینه مرگ که لقب چهارمحال تهران را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند، یکی دیگر از دیدنی های فیروزکوه است. این تنگه مقصد بسیار مناسبی برای کسانی است که اهل هیجان هستند! زیرا مسیر این تنگه دارای پستی و بلندی‌های زیادی است و به‌راستی گام برداشتن میان صخره‌ها هیجان‌انگیز خواهد بود.

نام این تنگه از آمیزه‌ی میش و مرگ ساخته شده و به مجسمه‌های میشی در مسیر سنگلاخی و مرگ‌بار بودن آب آن برای پرندگان اشاره دارد. تنگه میشینه گرگ با آب‌وهوای معتدل، چشم‌اندازهای بکر و دیدنی، مسیرهای سنگلاخی و هیجان‌انگیز در نزدیکی روستای لزور واقع شده است.

پس از گام گذاشتن به تنگه نخست، کم‌وبیش ۱۵۰ متر را گذر خواهید کرد تا به کتیبه‌ای تاریخی و باشکوه برسید که دیرینه‌اش از ۱۸۵ سال فراتر می‌رود. کتیبه تنگه واشی یکی از سه کتیبه پرآوازه دوران قاجار است. دو کتیبه‌ی دیگر در چشمه‌علی شهر ری و پشت تونل وانا جاده هراز قرار گرفته‌اند. این سه کتیبه به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دلیل آن هم علاقه‌ی شاه به نقش برجسته‌های شیراز بوده است. او از سه نفر به نام‌های حجارباشی، نقاش‌باشی و معمارباشی خواست این سه کتیبه شگفت‌انگیز و به‌یادماندنی را در تهران بسازند.

کتیبه تنگه واشی گستره‌ی شش در هفت متر دارد و وقایع دوران فتحعلی شاه دور تا دور آن بازگفت شده است. بزرگ‌ترین نقش برجسته در این کتیبه، نقش شکارگاه با نگاره‌هایی از اسب‌ها، نیزه‌ها و شکارها است و نگاره‌هایی از عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا، که پسران فتحعلی شاه بودند، هم در آن دیده می‌شود.

ساخت کتیبه تنگه واشی به گونه‌ای بوده که این کتیبه از بارش باران و تابش آفتاب در امان است، ولی شوربختانه گردش‌گران و شماری از مردم، آسیب‌های بسیاری به آن وارد کرده و همچنین امضای خودشان را هم پای خراب‌کاری‌هایشان گذاشته‌اند! افزون‌بر این، پلکانی در کنار این کتیبه وجود دارد تا مردم بتوانند از آن بالا بروند و با کتیبه عکس بگیرند. وجود همین پلگان از دیگر دلایل آسیب دیدن کتیبه تاریخی تنگه واشی به شمار می‌رود.

جلیزجند، یکی دیگر از روستاهای زیبای شهرستان فیروزکوه است، که در مراتع ییلاقی جای خوش کرده و چشم‌به‌راه گردش‌گران ایرانی است. مردم بسیاری از تهران به این روستا می‌روند تا منظره‌های طبیعی، آسمان صاف و پرستاره، و طبیعت دست‌نخورده و چشم‌نواز آن را در بهار و تابستان ببینند.

این روستا کم‌وبیش در ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار گرفته و ارتفاع‌اش از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است. آب‌هوای آن در بهار و تابستان کاملا معتدل و مناسب است، و در فصل زمستان سرد می‌شود. به همین سبب، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در روزهای گرم سال راهی این روستای دیدنی شوند.

روستای جلیزجند دیرینه‌اش به دوران کهن برمی‌گردد و آثار تاریخی به‌جامانده، مانند بقایای دژها و برج‌های دیده‌بانی، همگی حاکی از پیشینه‌ی تاریخی این روستا هستند. این روستا، درست مانند دیگر روستاهای فیروزکوه، آب‌وهوا و دیدنی‌های طبیعی ویژه‌ای دارد که می‌تواند مسافرت خوبی را برای گردش‌گران و طبیعت‌گردانِ ایران، به‌ویژه مردم تهران، به ارمغان بیاورد.

اگر می‌خواهید طبیعت‌گردی کوتاهی را تجربه کنید و در دل طبیعت به گشت‌وگذار بپردازید، پس روستای جلیزجند را فراموش نکنید و حتما سری به آن بزنید. مطمئن باشید ارزش‌اش را خواهد داشت!

در روستای جلیزجند آرام‌گاه سه امام‌زاده قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌اند. این آرام‌گاه‌ها دارای معماری ویژه‌ای هستند و طبیعت پیرامون آن هم بسیار دیدنی است. پس اگر گذرتان به روستای جلیزجند افتاد، حتما از این بناهای کهن نیز دیدن کنید.

همان‌گونه که می‌دانید، ایران پر از قلعه‌ها و دژهای تاریخی است، و همگی از بهترین نقاط گردش‌گری کشورمان به شمار می‌روند. قلعه یا دژ لاجورد در شهرستان فیروزکوه هم در گروه همین نقاط گردش‌گری جای می‌گیرد که در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دژ لاجورد در ۱۵ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد و یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود. این دژ از جمله آثار تاریخی و برجسته‌ی منطقه است و دیرینه‌اش به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. دژ لاجورد در دوران کهن از اهمیت بالایی برخوردار بود و تا قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین گفته می‌شود پدر سروده‌های ایران‌زمین، فردوسی بزرگ هم از این دژ یاد کرده و نام آن را در شاه‌نامه آورده است.

امروزه این دژ یکی از دیدنی‌های تاریخی فیروزکوه است و طبیعت‌گردان زیادی که علاقه‌مند به راهپیمایی هستند، به این منطقه سفر می‌کنند تا افزون‌بر زیبایی‌های طبیعی و مناظر شگفت‌انگیز، از این دژ باشکوه هم دیدن کنند.

هرانده، یکی از روستاهای پیرامون تهران است که برای طبیعت بکر، کوچه‌باغ‌های دل‌انگیز و رودخانه‌های خروشان و پرآب خود شناخته می‌شود. دیدنی‌های طبیعی این روستا، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردش‌گری برای طبیعت‌گردان، و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های فیروزکوه تبدیل کرده است.

روستای هرانده کم‌وبیش در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه، و دره‌ای با همین نام جای گرفته و میزبان رودخانه خروشان نمرود است. این منطقه پر از درختان باشکوه، رودخانه‌ی پرآب و کوه‌های خوش‌منظر است، و مردم گیلکی‌زبان آن هم به زیبایی‌های این روستا می‌افزایند و خاطرات خوشی برای مسافران تهرانی رقم می‌زنند.

کسانی که اهل روستاگردی، طبیعت‌گردی، پیاده‌روی در دل طبیعت و کمپ زدن هستند، بی‌گمان عاشق روستای هرانده خواهند شد. این روستا در هر روزی از سال زیبایی ویژه‌ی خود را دارد و چشم‌به‌راه مسافران گوناگون از سراسر ایران است. پس فرقی ندارد در چه فصلی به روستای هرانده سفر کنید؛ اگر می‌خواهید شکوفه‌های سفید گیلاس را ببینید، اگر دنبال برگ‌های سرسبز و نور جان‌بخش آفتاب هستید، حتا اگر انگیزه‌ی دیدن برگ‌های زرد و نارنجی یا برف‌های سفید و شاخه‌های قهوه‌ای درختان را دارید، روستای هرانده برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

این روستا همچنین دارای غار شگفت‌انگیزی به نام غار بورنیک هم هست که در ادامه درباره‌ی آن سخن می‌گوییم.

یکی از دیدنی‌های زبان‌زد روستای هرانده، غار بورنیک است که به‌عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران شناخته می‌شود. این غار زیبا و چشم‌نواز، در شمال شرقی روستا و در دشتی پهناور و سرسبز جای گرفته است که دشت بورنیک نام دارد و از پوشش گیاهی متنوع و خوش‌منظری بهره برده است.

غار بورنیک در سال ۱۳۸۱ در گروه آثار ملی ایران قرار گرفت و امروزه شمار بسیاری از مردم برای دیدن آن به روستای هرانده سفر می‌کنند. برای رفتن به این غار باید ماشین‌تان را در روستا رها کنید و پای پیاده در امتداد رودخانه گام بردارید تا به دهانه غار بورنیک برسید. این مسیر پر از باغ‌های زیبای سیب است و همچنین شما را با نی‌زارها و چمن‌زارهای خیره‌کننده روبه‌رو می‌کند. با پیاده‌روی در این مسیر، به کوهی خواهید رسید که غار در بالای آن قرار دارد. برای رسیدن به ورودی غار، باید از این مسیر خارج شده و کم‌وبیش نیم ساعت در کنار رودخانه رو به بالا گام بردارید تا به دهانه بزرگ و باشکوه غار بورنیک برسید.جاذبه های فیروزکوه

این غار نگاره‌های طبیعی فراوانی دارد و آویزها و رنگ قهوه‌ای تیره و روشن آن‌ها بسیار ویژه هستند. جنس این غار از آهک است و از سه تالار پنهاور شکل گرفته، و همچنین میزبان خفاش‌های کوچک و بزرگ است. یادتان باشد حتما درباره‌ی غارنوردی تحقیق کنید و بدون داشتن ابزار و تجهیزات کامل، به درون غار پا نگذارید!

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره سوئیت و اجاره آپارتمان در دماوند، از شهرهای نزدیک به فیروزکوه، به این بخش از سایت بروید.

یکی دیگر از غارهای دیدنی فیروزکوه، رودافشان نام دارد. غار رودافشان در واقع بخشی از دماوند است و تقسیم‌بندی‌های کشوری هم حاکی از این موضوع است. ولی فاصله‌ی این غار تا فیروزکوه تنها حدود شصت کیلومتر است، به همین دلیل هنگامی که بحث جاهای دیدنی فیروزکوه به میان بیاید، باید از غار زیبای رودافشان هم نام برد.

غار رودافشان با ارتفاع ۱۹۴۵ متر از سطح دریا، دارای دهانه‌ای به طول ۲۹ متر و ارتفاع ۲۰ متر است. این غار همچنین از حضور رودی باشکوه به نام دلی‌چای بهره‌مند است که زیبایی دوچندانی به آن می‌دهد. رودافشان در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کسانی که اهل پیاده‌روی هستند، می‌توانند از دوراهی سیدآباد در صد کیلومتری شرق تهران حرکت کنند و پس از دو ساعت پیاده‌روی به دهانه غار برسند. البته کسانی که با ماشین راحت‌تر هستند هم می‌توانند از مسیری نیم‌ساعته به این غار شگفت‌انگیز بروند. هنگامی که وارد غار شوید، مسیر راهپیمایی ۸۰۰ متری پیش‌روی‌تان خواهد بود. غارنوردی در غار رودافشان کمی سخت است و شما باید مسیرهای سختی را پشت سر بگذارید. افزون‌بر این، حتما نیازمند یک چراغ قوه هم خواهید بود. پس یادتان باشد با ابزار و وسایل کامل به این غار سفر کنید.

از زیبایی‌های این غار می‌توان به تالار اصلی که پر از طاقدیس و ناودیس است، و همچنین تعدادی ایوان ساخته شده با سنگ‌چین و خرده سفال، که نشان‌گر زندگی انسان‌های کهن است، اشاره کرد. همچنین یک دهلیز هم در رودافشان وجود دارد که با نام معبد آناهیتا شناخته می‌شود. این دهلیز در ابتدای مسیر غار جای گرفته و دارای حوض آب و ستونی میان است. به همین دلیل، نام الهه آب در اساطیر ایرانی، یعنی آناهیتا، را روی آن گذاشته‌اند.

روستای سله بن در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه-تهران جای گرفته و فاصله‌ای یک ساعت و نیمه با تهران دارد. سله بن یکی دیگر از ییلاق‌های خوش‌منظر در نزدیکی تهران است و بخشی از شهرستان فیروزکوه را هم شکل می‌دهد.

در بخش‌های غربی فیروزکوه و روی رودخانه حبله‌رود، سدی ساخته شده که آب شرب و کشاورزی مناطق پیرامون را تامین می‌کند. این سد افزون‌بر زیبایی‌هایی که خودش دارد، دارای دریاچه‌ای در بالادست خود است که منظره‌ی شگفت‌انگیزی دارد و بهترین انتخاب برای کمپ زدن و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. هنگامی که به روستای دل‌نواز سله بن بروید و محو سرسبزی و طراوت آن شوید، پس از پشت سر گذاشتن دو کیلومتر به سمت جنوب این روستا، به دریاچه سد نمرود خواهید رسید. سد نمرود انتخاب نخست طبیعت‌گردان تهرانی است که می‌خواهند سفری کوتاه داشته باشند و مدتی را با پیاده‌روی و کمپ زدن سپری کنند.

دیدنی‌های فیروزکوه فراوان هستند و هر کدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های خودشان را دارند. ولی روستای سله بن و دریاچه سد نمرود، افزون‌بر زیبایی، دارای محیطی خلوت و طبیعتی بکر نیز هستند. همچنین پیرامون روستای سله بن هم پر از دیدنی‌های گوناگون است و برای نمونه می‌توانید گذری به چشمه دریابک در سمت طهنه هم داشته باشید و آن‌جا نیز اوقات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران محسوب می‌شود که در ارتفاعات روستای ورسک، و در ۲۷ کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سوادکوهِ مازندران قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی به شمار می‌رود و در سال ۱۳۱۵ بهره‌برداری از آن آغاز شد. این پل راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم پیوند می‌دهد و با ابزار و وسایل ابتدایی، و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با دهانه ۶۶ متری ساخته شده است. پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران قرار گرفته و همچنین در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

معمولا این پل را در گروه دیدنی‌های استان مازندران و سوادکوه در نظر می‌گیرند و از دید تقسیم‌بندی جغرافیایی کشور هم این ادعا کاملا درست است. ولی از آن‌جایی که که ورسک دروازه ورود رسمی به استان مازندران محسوب می‌شود و در مسیر رسیدن به آن می‌توان جاذبه‌های زیبای فیروزکوه را مشاهده کرد، پس پل ورسک را هم در گروه دیدنی‌های فیروزکوه قرار می‌دهیم

اگر تهران به سوی پل ورسک سفر کنید، می‌توانید پس از فیروزکوه به سوی چشمه و گردنه گدوک بروید و از آن‌جا گذری به آبشار شوراب داشته باشید. در ادامه، با سفر در امتداد ریل‌های قطار و گذر از تونلی که در مسیرتان جای گرفته، می‌توانید نظاره‌گر پل زیبا و فوق‌العاده‌ی ورسک باشید. این مسیر پر از زیبایی‌های خیره‌کننده طبیعی و تاریخی است، پس مطمئن شوید همه‌ی آن‌ها را ببینید و در خاطرتان ثبت کنید.

این پل، ویژه‌ی گذر قطار است و اکنون قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان، با گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین‌بار از روی آن گذر می‌کنند. همچنین این پل برای گذر قطارهای باری و سوختی هم در نظر گرفته شده است. امروزه پل ورسک افزون‌بر اهمیت ویژه‌ای که در صنعت حمل و نقل کشور دارد، همچنین از جاذبه‌ها و دیدنی‌های گردش‌گری ایران هم به شمار می‌رود.

جدا از همه‌ی این‌ها، نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، و در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر هم به ثبت رسیده است. پس یادتان باشد حتما سری به این رکورددار گینس بزنید!

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره سوئیت و اجاره آپارتمان در سمنان، از شهرهای نزدیک به فیروزکوه، به این بخش از سایت بروید.

مزداران روستایی در نزدیکی فیروزکوه است که می‌توانید زیباترین باغ‌ها را در آن پیدا کنید. این روستا یکی از بهترین مقاصد گردش‌گری در بهار و پاییز به شمار می‌روید و طبیعت فوق‌العاده خیره‌کننده‌ای دارد. این روستا در کنار دیدنی‌های طبیعی، دارای آثار تاریخی هم هست، که نشان می‌دهند دیرینه‌ی آن به پیش از اسلام و دوران کهن ایران باستان برمی‌گردد.

از میان این آثار تاریخی می‌توان امام‌زاده‌های عبدالله و یحیی، برج دیده‌بانی مربوط به قرن ۷، و حمام قدیمی قاجاری را نام برد. در مناطق شمالی این روستا، می‌توانید برج سنگی و حیرت‌آوری را ببینید، که بی‌گمان نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این برج دارای نمایی هشت‌ضلعی است و همان‌گونه که گفتیم، دیرینه‌اش به حدود قرن ۷ و ۸ برمی‌گردد.

این برج، که بیشتر با نام برج مزداران شناخته می‌شود، به‌راستی برجسته‌ترین جاذبه‌ی دیدنی روستای مزداران است و سالانه گردش‌گران فراوانی را راهی فیروزکوه و این روستا می‌کند.

روستای مزداران جمعیت کمی دارد و شمار آن در سال ۱۳۸۵، تنها ۴۴۵ نفر بوده است. این خلوت بودن در کنار دیدنی‌های طبیعی و دیرینه‌ی باستانی، روستای مزداران را به یکی از بهترین جاذبه‌های گردش‌گری ایران، به‌ویژه فیروزکوه تبدیل کرده است. اگر انگیزه‌ی سفری کوتاه‌مدت داشتید و خواستید هم طبیعت‌گردی داشته باشید و هم مبهوت سازه‌های تاریخی و باستانی شوید، روستای مزداران یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.برای اجاره روزانه خانه در فیروزکوه یا سوئیت، آپارتمان و خانه روستایی می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

من عکاسم و می‌نویسم چون همیشه دلم می‌خواست دنیا رو جور دیگه‌ای ببینم. توی رویاهام به همه شهرها سفر می‌کردم و با مردم و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شدم و ازشون عکاسی می‌کردم. اما یک روز تصمیم گرفتم هم دنیا رو جور دیگه‌ای ببینم و هم جور دیگه‌ای به بقیه نشون بدم. برای همین شروع کردم به عکاسی کردن که خیلی‌ چیزهای جالب رو از دریچه دوربینم به همه معرفی کنم و بعد از اون قلم به دست گرفتم و نوشتن رو شروع کردم. این طوری من و همه کسانی‌ که نوشته‌هام رو می‌خونند به همه شهرها سفر می‌کنیم و با دیدنی‌ها و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

اجاره ویلا در شمال

اجاره ویلا در رامسر

اجاره روزانه خانه و سوئیت در کیش

اجاره ویلا در کردان

 

تهران پایتخت زیبای ایران از جمله مقاصد پر رفت و آمد است که علاوه بر ماموریت های کاری، یک گزینه عالی برای گشت و گذار نیز محسوب می شود. تهران دیدنی های زیادی دارد که هرکدام جذابیت های خاص خود را داراست. یکی از این جذابیت ها یکی از شهرهای بزرگ واقع در استان تهران، فیروزکوه است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خوبش همواره موردتوجه همگان قرارگرفته است.

تهران پایتخت زیبای ایران از جمله مقاصد پر رفت و آمد است که علاوه بر ماموریت های کاری، یک گزینه عالی برای گشت و گذار نیز محسوب می شود. تهران دیدنی های زیادی دارد که هرکدام جذابیت های خاص خود را داراست. یکی از این جذابیت ها یکی از شهرهای بزرگ واقع در استان تهران، فیروزکوه است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خوبش همواره موردتوجه همگان قرارگرفته است. فیروزکوه حتی درگذشته از شهرهای بزرگ ایران نیز محسوب میشده، به همین دلیل این شهر دارای کاروانسرا بوده و پس از حمله مغول ویران‌شده است. این منطقه جزو مناطق طبیعی و بکر استان تهران و همچنین یکی از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش به حساب می‌آید که می توانید در آن سفری لذتبخش را تجربه کنید. فیروزکوه در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران در کنار جاده تهران- قائم‌شهر قرارگرفته است و یکی از مکان های محبوب برای گردشگران و خریداران بلیط هواپیما تهران به شمار می‌رود. فیروزکوه نیز مانند بسیاری از مناطق کشورمان مکان های معروفی دارد که در ادامه با جاذبه های دیدنی فیروزکوه آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب موجود در این مقاله

فیروزکوه دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و خنک است. شهرستانی که به خاطر هوای خنکش، پایتخت‌نشینان و دیگر شهرستان‌ها را در روزهای گرم سال به‌سوی خود می‌کشاند.

این تنگه که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین منطقه‌های دیدنی تهران به‌حساب می‌آید. برای رفتن به این تنگه باید از رودخانه رد شوید که بین کوه سنگی‌ قرار دارد و همچنین کتیبه‌ای معروف از دوره قاجار نیز در این تنگه قرار دارد. این تنگه که در 2 کیلومتری جاده فیروزکوه-تهران قرارگرفته، بعد از ورود به یک جاده فرعی و پشت سر گذاشتن ۹ کیلومتر روستای جلیزجند را خواهید دید. این روستا در حاشیه دشتی سرسبز با مزارع گندم و سیب‌زمینی و باغ‌های مختلف قرارگرفته که بعد از عبور از روستا و طی حدوداً ۴ کیلومتر در کنار جاده‌ و جوی‌های آب زلال محلی مخصوص پیاده‌روی باید از تنگه اول عبور کنید سپس به تنگه دوم برسید.جاذبه های فیروزکوه

بازدید از مقاله زیباترین روستاهای اطراف تهران

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی فیروزکوه چشمه آب‌معدنی خمده است. این چشمه آب‌معدنی نیز در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه­_زرین دشت در میان سنگ‌ها قرارگرفته و دیواری دور این چشمه کشیده شده تا زنان و مردان بتوانند به‌راحتی در آب‌خنکش شنا کنند. حتی گفته می‌شود که آب این چشمه برای دردهای مفصلی، کلیوی و امراض پوستی خوب است. برای رفتن به این چشمه باید از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. بعد از پردیس، بومهن و رودهن در فاصله ۱۰ کیلومتری از فیروزکوه تابلوی زرین‌دشت را خواهید دید. اگر این مسیر را ادامه دهید به یک فرعی خاکی می‌رسید که تابلوی  قدیمی روستای خمده را خواهید دید و پس از طی 5 کیلومتر از روی پلی که روی رودخانه نصب‌شده عبور کنید و به چشمه آب‌معدنی خمده برسید.

این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرارگرفته و جزو بکرترین جاهای ایران حساب می‌شود. در تابستان، رودخانه‌ها پرآب و دشت‌ها سرسبز هستند. در این روستا می‌توانید پیاده‌روی کنید و از طبیعت بکرش لذت ببرید که برای گشت‌وگذار دو مسیر وجود دارد: یک مسیر امامزاده خوش‌نام و دیگری جاده منتهی به منطقه لاسک. اگر به سمت امامزاده رفتید حتماً از آب چشمه‌ گوارایش بچشید و به سمت بالا حرکت کنید تا به آبشار برسید و آنجا استراحت کنید. جاده لاسک هم جاده‌ای خاکی است که در دو طرف جاده درخت‌های سپیدار، باغ‌های میوه و مزارع سرسبز روح تازه به شما خواهند داد. در انتهای جاده نیز تنگه‌ای با سنگ‌های بزرگ وجود دارد، در هنگام عبور از روی این سنگ‌ها احتیاط کنید که برای رسیدن به رودخانه‌ای دلربا در انتهای تنگه باید در بعضی قسمت‌ها تا زانو وارد آب شوید و حتی از سنگ‌ها برای عبور کمک بگیرید. اقامتگاهی در روستای لزور واقع‌شده که آنجا طعم خوش زندگی روستایی را خواهید چشید و سفر خوبی در انتظار شما خواهد بود، پس بار سفر را ببندید و برای چند روز هم که شده آرامش بگیرید.

اگر جزو نفراتی هستید که به پیاده‌روی سخت علاقه دارید، این مسیر مخصوص شماست، از نامش هم پیداست که چه مسیر سختی پیش رو خواهید داشت. دلیل نام‌گذاری میشینه مرگ به دو دلیل است که بخش اول میشینه به خاطر تعداد زیادی مجسمه میش در راه قله است و قسمت دوم مرگ نیز به خاطر وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که آبش برای پرندگان ضرر دارد و باعث مرگشان می‌شود.

فيروزکوه دارای سه امامزاده است که این 3 تن در يک بقعه متبرکه دفن شده‌اند و حتی اين اثر به ثبت ملي نیز رسيده است. روستای سرسبز جلیزجند که در ۱۱ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه قرارگرفته و امامزادگان معصوم، سلیمان و بی‌بی در شرق رودخانه کوچک واشی قرار دارند. بنای اولیه این بقعه به شکل۶ ضلعی با مصالح سنگ و گچ و ساروج و گنبد آن مخروطی شکل بوده است و سال‌ها بعد اتاق‌هایی نیز به این بقعه اضافه‌شده و ۲ تن دیگر از امامزادگان نیز آنجا هستند.

غار بورنیک که در ۱۳۵ کیلومتری تهران و ۲۳ کیلومتری شهر فیروزکوه بر روی ارتفاعات پرفراز و نشیب کوهستان بورنی قرارگرفته و راه دسترسی به این غار از طریق جاده دماوند – فیروزکوه نرسیده به تونل نمرود، به سمت روستای هرانده است و پس از گذشتن از روستای هرانده در کنار رودخانه حبله رود و در ارتفاعات آن به این غار دلربا خواهید رسید. این غار از جاذبه های دیدنی فیروزکوه به شمار می رود.

در ادامه می توانید با آبشار کفترلو لواسانات تهران آشنا شوید.

باسلام مرسی از اطلاعات خوبتون

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جدول محتوا

شهرستان فیروزکوه بعنوان شهری کوهستانی با آب و هوای سرد در زمستان و خنک در تابستان است. این شهرستان بین استان تهران، استان مازندران، شهرستان سرخه، استان سمنان و شهرستان دماوند قرار دارد. فیروزکوه به علت قدمت چند صد ساله و موقعیت جغرافیایی اش مکان جالبی برای گشت و گذار و سفر بخصوص در نیمه اول سال که هوا گرمتر است می باشد. این شهرستان علاوه بر آثار باستانی و تاریخی از مناطق بکر و طبیعت زیبایی برخوردار است. علاوه بر زیبایی طبیعی، آب و هوای دلپذیر و انواع جانوران و گیاهان زیبایی که دارد، چندین جاذبه گردشگری خاصی دارد که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. اکنون ۱۰ منطقه گردشگری فیروزکوه را ببینید:

روستایی با آثار باستانی از توابع فیروزکوه است و به دلیل آب فراوان این منطقه، بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است. این روستا در ۳۵ کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد و بیشترین آثار باستانی و تاریخی را دارد. برج دیدبانی مزداران که مربوط به قرن ۷ و ۸ هجری قمری است در شمال این روستا قرار دارد و دو برج نگهبانی هم در فاصله ۸ کیلومتری روستا قرار دارد.

تنگه واشی یکی از جذابترین و پربازدید ترین مکان های فیروزکوه است. این روستا در دامنه کوه و دشت و باغ های میوه قرار دارد. مسافران می توانند به این منطقه خوش آب و هوا بروند و در خانه های روستایی آنجا چند روزی بمانند و حسابی از طبیعت بکر آن لذت ببرند و همچنین می توانند با عبور از یک رودخانه که در بین یک دره سنگی به طول ۳۰۰ متر و با ارتفاع ۱۰۰ متر می باشد یک تجربه شگفت انگیز برای خود بسازند. در انتها با عبور از این رودخانه به آبشاری زیبا می رسید.جاذبه های فیروزکوه

کتیبه معروف دوره قاجار که به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده بود در تنگه واشی قرار دارد که از آثار باستانی این منطقه است. این کتیبه دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع دوران فتحعلی شاه را روایت می کند و نقوشی مثل شکارگاه با اسب و نیزه و شکارهای فتحعلی شاه را نشان می دهد. جالب اینجاست که این کتیبه بعد از بیش از ۱۸۰ سال پیش تا کنون در دل این کوه، تا کنون از بارش باران و تابش خورشید آسیب ندیده است.

غار بورنیک در روستای هرانده با طبیعت بکر و رودخانه و نهرهای زیبا از دیگر جاذبه های شهرستان فیروزکوه است.  بورنیک به لهجه محلی آن منطقه به معنی محل نیک یا مکان امن است. یعنی محلی امن برای زندگی کردن و پناه گرفتن که مربوط به دوران غار نشینی و دوران شکار در ایران است.  ورودی این غار توسط یکی از فرمانداران فیروزکوه به صورت پلکانی درست شده است. اگر دیدن شگفتیهای طبیعت برای شما جالب است، پیشنهاد می کنم غار بورنیک را با

طاق دیس ها و تالارها، شکافها و آثار باقی مانده از نیاکان غارنشین را از دست ندهید.

اگر دوست دارید در دل طبیعت کوهنوردی کنید و علاقه مند به دیدن طبیعت و آثار باستانی هستید به شما پیشنهاد می کنم به قلعه لاجورد که در این منطقه واقع شده بروید. قدمت این قلعه به دوره قبل از اسلام برمی گردد.

برای رهایی از روزمرگی های کلان شهر ها و کنار گذاشتن خستگی های کار و مشغله های فکری و ذهنی می تونیم به روستای های زیبای فیروزکوه بریم و برای مدتی از طبیعت استفاده کنیم. روستایی مثل روستای اهنز، سله بن و روستای شادمهند در شهرستان فیروزکوه با ساکنینی که به دامداری و کشاورزی مشغولند. اهالی فیروزکوه با لهجه مازندرانی و روحیه مهمانوازی که دارند در خانه های روستایی شان می توانند به سبک سنتی پذیرای شما باشند و سفری به یاد ماندنی را برای شما بوجود آورند.

علاوه بر این مکانهای زیبا شهرستان فیروزکوه دارای جاذبه های گردشگری دیگری مثل چشمه آب معدنی، آبشار شورآب، رودخانه ها و نهرهای زیبا،  دشت و باغهای سیب متعدد و زیبایی است. برای اجاره ویلا در فیروزکوه می توانید به سایت شب مراجعه نمایید و از میان بهترین ویلاها و سوئیت ها انتخاب نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


کد کپچا *

سایت شب برای بهبود کیفیت اقامت در منازل شخصی، ویلا و سوئیت تاسیس شد. حاصل فعالیت مجموعه شب ارائه هزاران اقامتگاه و ویلا شخصی مطمئن و ده ها هزار شب اقامت در نقاط مختلف کشور است. هدف این مجموعه ایجاد بستر لازم برای معرفی اقامتگاه های شخصی سلامت و ایجاد تجربه های نو برای میهمانان است. شب به عنوان اولین مجموعه اجاره روزانه در شمال و سایر نقاط ایران، با نظارت بر کیفیت اقامت در فضای مجازی، افتخار همکاری با میزبان های متعهد و میهمانان با سلایق متنوع را داشته است. شب با مدلسازی کامل فضای اجاره ویلای کشور موفق به خلق مسیری مطمئن برای تضمین پرداخت ، اصالت و نظافت منازل گشته و با پشتیبانی 24 ساعته و تیم تامین رضایت مشتری، در هر لحظه از اقامت همراه شماست. شما در سایت شب می‌توانید از شهرهای های دنج ایران، اقامتگاه و ویلای شخصی خود را رزرو و اجاره کنید و با پرداخت آنی رزرو خود را قطعی کنید. کافیست در سایت شب اجاره ویلا در شمال، اجاره ویلا در کیش، اجاره سوئیت در تهران و اطراف تهران و اجاره روزانه آپارتمان در مشهد یا سایر شهرها را انتخاب کنید. سایت شب پرداخت شما را تضمین کرده و قابلیت استرداد وجه و پرداخت مبلغ لغو رزرو را داراست. ویلا، سوئیت و اقامتگاه خود را با ارزان ترین قیمت اجاره کنید.



فیروزکوه یکی از مقاصد نزدیک و جذاب برای طبیعت‌ دوستان در استان تهران محسوب می‌شود و خیلی‌ها آن را با تنگه واشی می‌شناسند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ به‌روزرسانی شده است.

فیروزکوه از شهرهای بزرگ استان تهران به شمار می‌رود که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص‌ خود، همیشه در طول تاریخ مورد توجه اقوام گوناگونی بوده است. این منطقه باستانی را با بسیاری از اساطیر و داستان‌های مرتبط به کوه دماوند مرتبط می‌دانند. در گذشته این شهر یکی از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شده که دارای کاروان‌سرا نیز بوده است؛ اما پس از حمله مغول ویران شده است. تابستان‌های این منطقه گرم و زمستان‌های آن سرد است. عموما در فصل گرما گردشگران بسیاری از شهر تهران و اطراف به این منطقه سفر می‌کنند؛ چراکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. این منطقه دارای کاروان‌سراها، قلعه‌های قدیمی، گورستان‌های کهن و امام‌زاده‌های متعدد است که فقط برخی از آن‌ها همچنان پابرجاست. همچنین به‌دلیل شرایط توپوگرافی این منطقه از مناطق طبیعی بکر استان تهران محسوب می‌شود که یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های فیروزکوه بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های فیروزکوه

عکس: سفرنورد

تنگه واشی مهم‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود که هر تابستان میزبان جمع کثیری از گردشگران است. تنگه واشی به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره‌های صخره‌ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های واشی سر چشمه می‌گیرد و از میان دشت می‌گذرد و به همین دلیل یکی از تفریحات گردشگران گذر از میان آب‌های همین رودخانه است. در تابستان میزان آب این رودخانه به حداقل می‌رسد که گاهی تا زیر زانو مسافران را خیس می‌کند. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته است که حدود دو کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. در انتهای تنگه دوم نیز آبشاری وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

در کنار زیبایی‌ّای طبیعی این تنگه، آثار باستانی نیز دیده می‌شود. یکی از سه کتیبه مشهور دوران قاجار در این تنگه به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد. این کتیبه با ابعاد حدودا هفت متری وقایع دوران فتحعلی شاه را روایت می‌کند. قدمت این کتیبه حدود ۱۸۵ سال است و در قسمتی از کوه حکاکی شده است که دور از گزند بارش باران و آفتاب بوده است، هرچند توسط گردگشران آسیب‌هایی دیده است.

عکس: کارناوال

غار بونیک در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شده‌ است. اهالی این منطفه وجه تسمیه غار را این‌گونه بیان می‌کنند که بور به‌معنای گودال است و به همین دلیل از آن با نام «گودال نیک» یاد می‌کردند. برخی دیگر بور را تغییر یافته واژه بار می‌دانند که به‌معنای «محل امن» استفاده می‌شده است. دهانه اصلی غار در فراسوی رودخانه واقعع شده است و موقعیت قرارگیری آن شاید در عصر غارنشینی و دوران شکار در ایران، مکانی امن را برای زندگی و پناه گرفتن ایجاد می‌کرده است. غار بونیک از سه تالار بزرگ شکل گرفته‌ است که بر بالای هرکدام از تالارها، طاق دیس‌هایی دیده می‌شود. روی سقف این طاق دیس‌ها، گسل یا شکاف‌های عمیقی نیز وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت آن‌ها است. دیوارهای درون غار پوشیده از چکنده‌های گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است که زیبایی خاصی به غار بخشیده‌ است. قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده‌ای در این غار کشف شده است که نشان می‌دهد انسان‌هایی پیش از تاریخ در آن زندگی می‌کرده‌اند.

چشمه خمده که در فصل بهار و تابستان مورد توجه گردشگران است، خواص درمانی بسیاری دارد. از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

قلعه لاجورد از آثار مهم تاریخی این منطقه به شمار می‌رود که قدمت آن به پیش از تاریخ اسلام به دوران ساسانیان می‌رسد و تا قرن هفتم یا هشتم همچنان مورد بهره‌برداری بوده است. این قلعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. فردوسی شاعر بزرگ ایران از این قلعه در شاهنامه این‌گونه یاد کرده است:

دژگنبدان وکوه چرمنه، دژلاجورد است برای بنه

تنگه میشینه مرگ که از آن با عنوان چهارمحال تهران نیز یاد می‌شود از دیدنی‌های طبیعی این منطقه است که دسترسی به آن کمی سخت خواهد بود. آبشارهای متعدد کوتاهی در مسیر دسترسی به این تنگه قرار دارد. معنای میشینه به‌دلیل وجود تعدادی مجسمه میش در راه مخفی تا قله است و قسمت دوم یعنی مرگ، به‌دلیل وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که آبش برای پرندگان مضر بوده و باعث مرگشان می‌شود.

روستای هرانده با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ‌ها و چشم‌اندازهای دیدنی از دشت و کوه‌های اطراف، دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله‌ی کمی که با تهران دارد، یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. غار بونیک نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است.

عکس: Iranets

روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران است که در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. مردم این روستا به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند و دارای دیدنی‌های طبیعی بسیاری است.

عکس: ایران هتل

برج سنگی دیده بانی مزداران نامش را از روستایی با همین نام گرفته است و نام اولی و اصلی آن مشخص نیست. این برج تاریخی که به ثبت ملی رسیده است از لاشه سنگ و ملاط گچ و ساروج به‌صورت چهار ضلعی ساخته شده است . ورودی بنا در ضلع جنوب آن قرار دارشته به‌صورت کلی دارای پلانی هشت ضلعی است. ساختار داخلی بنا در حالتی است که در سمت غرب و مشرف به قلعه یک بیضی بزرگ از گنبد تا پایین دیواره‌ها برش خورده است. این امر نشان‌دهنده وجود ارتباط میان قلعه و برج سنگی مزداران است . در اضلاع داخلی برج چهار طاق نما وجود دارد که بالای آن تزئیناتی صورت کنگره ایجاد شده است و در بالای هرکدام یک حفره کوچک مشهود است. در بالای در ورودی برج، یک پنجره مستطیل شکل وجود دارد که در بالای آن یک تخته چوب پهن نصب شده است. تجربیات بازدید خود از جاذبه‌های فیروزکوه را با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

عکس کاور: خبرگزاری مهر

 

 

جاذبه های فیروزکوه

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

فیروزکوه در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران، برای بیشتر ما شهری‌ست که از آن گذر می‌کنیم و به استان مازندران می‌رسیم. جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به قائمشهر ختم می‌شود از خود شهر فیروزکوه معروف‌تر است. شاید خیلی هایمان فکر نکنیم که این شهر بین راهی و جاده معروفش چه جاذبه‌هایی را در خودش جای داده. بنابراین با اسنپ تریپ همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی فیروزکوه بزنیم، شهرستانی که به خاطر هوای خنکش، پایتخت نشینان را در روزهای گرم سال به سوی خود می‌کشاند.

فیروزکوه در ۱۴۳ کیلومتری تهران، شهرستانی‌ست که در کناره جاده تهران-قائم شهر واقع شده. جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به محور سوادکوه هم معروف است، بعد از جاده کندوان و هراز، قدیمی‌ترین جاده تهران به حساب می‌آید. این جاده از تهران شروع می‌شود، به بومهن می‌رسد و با گذر از بومهن، شهر فیروزکوه، پل سفید، زیرآب و شیرگاه به قائم شهر می‌رسد.

مردم این شهرستان به زبان مازندرانی حرف می‌زنند، بخشی از آنها دامدارند، بخشی باغبانند و عده‌ای دیگر در کار پرورش ماهی قزل آلا هستند. در اینجا سیب، آلو و زردآلو نسبت به میوه های دیگر بهتر به عمل می آیند.

فیروزکوه دارای زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های معتدل و خنک است. دمای هوای فیروزکوه در سردترین روزهای سال به منفی ۱۰ هم می‌رسد و در گرمترین زمان به ۳۴ درجه سانتی گراد.

جاذبه های فیروزکوه

معروف‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی فیروزکوه تنگه واشی‌ست. تنگه واشی در ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است.  از جذاب ترین قسمت‌های سفر به این تنگه، راه رفتن در رودخانه ایست که در بین یک کوه سنگی‌ واقع شده. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه قرار دارد.

مسیر دسترسی: برای رفتن به تنگه واشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه-تهران، بعد از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر به روستای جلیزجند می‌رسید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف قرار دارد. بعد از گذشتن از روستا و حدود ۴ کیلومتر در جاده‌ای که بین دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده‌روی تنگه ساوشی شروع می‌شود. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد.

دومین جای پرطرفدار در فیروزکوه، چشمه آب معدنی خمده است. این چشمه آب معدنی در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه-زرین دشت قرار دارد و استخری‌ست در میان سنگ‌ها. با دیواری که دور این چشمه کشیده‌اند زنان و مردان در ساعت‌های مختلف میتوانند در آب خنکش شنا کنند. برخی معتقدند آب این چشمه برای دردهای مفصلی و کلیوی و همچنین امراض پوستی مناسب است.

مسیر دسترسی: از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. بعد از پردیس، بومهن و رودهن به فاصله ۱۰ کیلومتر از فیروزکوه سمت راست تابلو “زرین دشت” می‌بینید. از این مسیر حدود ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب بروید تا به یک فرعی خاکی برسید که تابلوی  قدیمی روستای خمده کنارش نصب شده. بعد از ۵ کیلومتر گذشتن از جاده خالی و عبور از پلی که روی رودخانه است، به چشمه آب معدنی خمده می‌رسید.

 این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از بکرترین و قشنگترین جاهای شهرستان محسوب می‌شود. در تابستان رودخانه‌های این روستا همچنان پرآب است و دشت‌ها و مراتع هم همچنان سرسبز. برای پیاده روی و گشت و گذار در لزور میتوان دو مسیر را رفت: یکی مسیر امامزاده خوشنام و دیگری جاده منتهی به منطقه لاسک. منطقه ارجمند هم یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک اینجاست.

اگر به امامزاده رفتید بهتر است بدانید که آب چشمه‌اش بسیار گواراست.  اگر امامزاده را به سمت بالا بروید به آبشاری می‌رسید که در کناره‌اش میتوان قدری استراحت کرد.

جاده لاسک، جاده خاکی عریضی‌ست که تمام طول آن را با خودروی سواری می‌شود، رفت. درختان بلند سپیدار در دو طرف جاده، باغ‌های میوه و مزارع سرسبز کوهپایه‌ها، هوای خنک و سکوتش می‌تواند روزتان را بسازد. در انتهای جاده وارد تنگه‌ای می‌شوید که رودخانه فرح رود بینش جاری است.

یکی از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای سفری یک روزه، دریاچه سد لزور است. دریاچه سد لزور یا سد سیاه رود در نزدیکی روستای لزور واقع شده. این دریاچه که در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد، به معجز چشمه هم معروف است. عمق این دریاچه مثلثی شکل ۱۵ متر است.

مسیر دسترسی: باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه بروید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به فیروزکوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه‌ راهی معروف، به سه راهی لاسم در سمت چپتان وجود دارد که به سمت شمال و بخش ارجمند می‌رود. با قرار گرفتن در این جاده بعد از ۲۷ کیلومتر به ارجمند می‌رسید و در ادامه راه ۱۳ کیلومتر دیگر که بروید بعد از گذشتن از روستاهای شادمهن و اهنز در انتهای جاده به روستای لزور می‌رسید. تمام راه از سر جاده تا روستای لزور جاده آسفالته است. از تهران تا لزور ۲۰۰ کیلومتر راه در پیش دارید.

میشینه مرگ که برخی به آن چهارمحال تهران هم می‌گویند یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه است. در همین ابتدا باید بگوییم که اگر اهل پیاده روی سخت هستید به اینجا بروید چون مسیر دسترسی‌اش اصلا آسان نیست. چرا به آن میشینه مرگ می‌گویند؟ بخش اول یعنی میشینه به دلیل وجود تعدادی مجسمه میش در راه مخفی تا قله است و قسمت دوم یعنی مرگ، به دلیل وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که آبش برای پرندگان مضر بوده و باعث مرگشان می‌شود.

مسیر دسترسی: رسیدن به روستای لزور به این معنی‌ست که شما با جاذبه‌های زیاد فاصله چندانی ندارید. نیم ساعت شروع مسیر از روستای لزور چندان سخت نیست. به تنگه‌ای کوهستانی با سنگ‌های بزرگ و همچنین رودخانۀ فرح رود که برسید، مسیر کمی سخت می‌شود. گذشتن از سنگ‌ها نیاز به کمی دقت دارد و در ادامه هر چه تنگه، تنگ‌تر می‌شود تعداد دفعاتی عبور شما از عرض رودخانه هم بیشتر می‌شود. آبشارهای متعدد کوتاهی در این مسیر قرار دارد اما برای عبور از یکی دو تای آنها احتیاج به کمی دست به سنگ شدن دارید. در برخی قسمت‌ها بایستی تا بالای زانو داخل آب شوید. انتهای تنگه یک آبشارقشنگ وجود دارد که باید از آن بالا بروید. حدود ۳-۴ ساعت (از ابتدای تنگه) به دشت دیگری می‌رسید که چشمه بسیار پر آبی در این دشت به نام معجزچشمه قرار دارد که بیشتر آب رودخانه را تامین می‌کند.

رزرو هتل و اقامتگاه در فیروزکوه

رزرو هتل و اقامتگاه در تهران

با سلام در این مکان ها ، جایی برای شب خوابیدن هم وجود داره ؟

بوم گردی حاج محمد

نام*

ایمیل*

کد امنیتی *

 − 
پنج
 = 
4

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد

ره بال آسمان | خرید بلیط هواپیما | خرید بلیط قطار | رزرو هتل – مجله گردشگری، سفر، سبک زندگی و خبری


روستای بلیران آمل | روستایی در دل جنگل بکر

شاندیز مشهد | معروف‌ترین جاذبه گردشگری خراسان

زاغمرز نکا | مهمان‌نواز دوست‌داشتنی پرنده‌های مهاجر


گنبد مینا تهران | سفری به کهکشان از دل پایتخت

جاذبه های فیروزکوه

سفر خارجی در نوروز | معرفی بهترین شهرهای خارجی برای سفر نوروزی


بازار بزرگ استانبول | شاهکار معماران ترک

راهنمای سفرهای نوروزی | هر آنچه که قبل از سفر باید بدانید


محله های استانبول را بهتر بشناسید

شاندیز مشهد | معروف‌ترین جاذبه گردشگری خراسان

سفر خارجی در نوروز | معرفی بهترین شهرهای خارجی برای سفر نوروزی


جاهای دیدنی خلخال | راهنمای سفر خلخال


راهنمای سفر خرمشهر | شهر نخلستان‌های صبور


رفتار مناسب در هواپیما چیست؟


بهترین زمان رسیدن به فرودگاه چه زمانی است؟


راهنمای استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما


چه عواملی باعث تاخیر پرواز میشود؟

غذاهای نوروزی | سنت دیرینه ایرانی برای شب عید

بهترین کافی شاپ های تهران | جایی دنج برای نوشیدن قهوه خوش‌عطر

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در رستوران

بهترین رستوران های سنتی تهران با فضای نوستالوژیک و زیبا

شهرستان فیروزکوه از نظر جاذبه‌های گردشگری و توریستی جزو معدود نواحی ایران است که هم طبیعت بسیار زیبا و بکری دارد، هم آثار تاریخی فراوان و هم دارای اماکن متبرّکه و مقدس متعدّدی است‌. برخورداری از مناطق کوهستانی زیبا‌، دشت‌های سرسبز‌، رودخانه‌ها و آبشارهای پر آب و چشمه‌های متعدّد و همچنین تنوّع آب و هوایی بالا‌، شهرستان فیروزکوه را به ییلاق پایتخت‌نشینان و افرادی تبدیل کرده که در ‌فصل‌های گرم سال برای تعطیلات به این شهرستان سفر ‌می‌کنند‌. نزدیکی به تهران، دسترسی آسان و قرار گرفتن در مسیر تهران ـ قائمشهر، از دیگر عواملی است که فیروزکوه جزو جاهای دیدنی اطراف تهران است و مسافران زیادی را همه ساله به شهر فیروزکوه ‌می‌کشاند. این امر باعث رونق صنعت گردشگری فیروزکوه و مشاغل مرتبط با آن شده است‌.

فهرست مطالب

شهرستان فیروزکوه در ناحیه‌ی شمال‌شرقی استان تهران و در ناحیه‌ای کوه پایه‌ای قرار گرفته است. این شهرستان، از ناحیه‌ی شمال و شرق با استان مازندران همسایه است و از ناحیه‌ی جنوبی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند منتهی ‌می‌شود.

از نظر آب و هوایی فیروزکوه زمستانی بسیار سرد و معمولاً پربارش دارد، و در تابستان آب و هوای آن معتدل و خنک است‌. وسعت شهرستان فیروزکوه در حدود 2261 کیلومتر است که حدود 12 درصد کلِّ مساحت استان تهران را شامل ‌می‌شود‌. به‌علّت وجود ارتفاعات متعدّد و بارش برف سنگین‌، شهرستان فیروزکوه برای برگزاری مسابقات اسکی و ورزش‌های زمستانی کاملاً مناسب است و بخش زیادی از گردشگران برای انجام چنین ورزش‌هایی به فیروزکوه و ارتفاعات آن می‌روند.

Mostly Cloudy

-4°

Fri

Sat

Sun

Mon

پوشش گیاهی شهرستان فیروزکوه تنوّع قابل توجّهی دارد و شامل مراتع سرسبز، ‌‌باغ‌های پر بار و‌… است که گیاهانی مانند پسته و بادام وحشی، ارس، زرشک، کاکوتی، بید و‌… را در خود جای داده‌اند‌. مهم‌‌ترین محصولات کشاورزی فیروزکوه سیب زمینی‌، گندم‌، جو‌، گردو، آلبالو‌، سیب و… است‌. ‌‌باغ‌های این شهرستان نه تنها نیاز فیروزکوه را تأمین ‌می‌کند، بلکه به شهرهای اطراف مثل تهران و قائمشهر هم ارسال ‌می‌شود که برای اهالی این ناحیه یک منبع درآمد خوب محسوب ‌می‌شود‌.

شهرستان فیروزکوه به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی خاص و طبیعت کوهستانی و دست نخورده، یکی از زیستگاه‌های مهمِّ جانوری استان تهران به شمار ‌می‌آید، و مناطق تحت حفاظت زیادی در فیروزکوه وجود دارد که هر یک از این مناطق، پناهگاه گونه‌های جانوری خاصّی هستند. در رأس این مناطق ناحیه‌ی شکار ممنوع «کاوه‌ده» با مساحتی بالغ بر 174 هزار هکتار، قرار دارد که قلمرو حیواناتی مثل قوچ و بز‌، کل و میش‌، آهو و گراز‌، پلنگ‌، روباه‌، خرگوش‌، خرس و بسیاری از پرندگان مختلف است‌.

تنگه واشی در نزدیکی شهر فیروزکوه و حدوداً در فاصله‌ی 17 کیلومتری این شهر واقع شده است‌. تنگه واشی در جاده‌ی تهران به سمت فیروزکوه، نرسیده به فیروزکوه قرار دارد و به دلیل زیبایی که دارد بخش بسیار مهمی از راهنمای سفر فیروزکوه است. برای دسترسی به این منطقه‌ی خوش آب و هوا، جاده‌ای فرعی در سمت چپ جاده وجود دارد، که به سمت تنگه ‌می‌رود. این جاده، جاده‌ای زیبا، سرسبز و دیدنی است، که بخشی از آن از داخل روستا عبور می‌کند تا به ورودی تنگه واشی و رودخانه‌ی زیبای آن برسد. برای رفاه حال مسافران شهرداری فیروزکوه پارکینگ‌هایی در این منطقه احداث کرده و اوضاع ترافیک و آمد و شد وسایل نقلیه را کنترل ‌می‌کند‌. با توجّه به استقبال بسیار زیادی که در روزهای تعطیل از تنگه واشی ‌می‌شود‌، توصیه ‌می‌کنیم اگر کارمند نیستید و موقعیّت شغلی‌تان طوری است که ‌می‌توانید در روزهای غیر تعطیل به این ناحیه بروید‌، تردید نکنید و حتماً این کار را انجام دهید تا با مشکلاتی مانند ترافیک‌، شلوغی‌، سر و صدا و پیدا نکردن جای مناسبی برای نشستن، مواجه نشوید‌.

تنگه واشی، به‌علّت دسترسی خوبی که از تهران و قائمشهر دارد، در فصل تابستان پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. گردشگرانی که با هدف پیاده‌روی در آب‌های خنک این منطقه و رسیدن به آبشار پر آب و زیبای تنگه واشی که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد‌، به این ناحیه سفر می‌کنند‌. در سال‌های اخیر مسئولان‌، برای رفاه حال گردشگران، رستوران‌ها و تفرّج‌گاه‌های متعدّدی در این مسیر احداث کرده‌اند و امیدوارند که با فراهم کردن امکانات رفاهی بهتر و بیش‌تر، شاهد رشد صنعت گردشگری فیروزکوه باشند‌.

تنگه واشی علاوه بر داشتن پتانسیل‌های طبیعی گردشگری، دارای آثار باستانی و تاریخی هم هست. مثلاً یکی از سه کتیبه‌ی مشهور دوران قاجاریّه در تنگه واشی واقع شده و دو کتیبه‌ی دیگر در چشمه علی در شهر ری و تونل وانا در جاده‌ی هراز قرار دارند‌. این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار و توسّط هنرمندان مشهور آن زمان حک شد، که در آن نقوشی از شکار فتحعلی شاه و فرزندانش بر روی تخته سنگ‌های بزرگی حکّاکی شده است‌. متأسفانه بعضی از افراد که از ارزش معنوی این میراث فرهنگی آگاه نیستند‌، آسیب‌های جبران ناپذیری به این اثر ۱۸۵ ساله وارد کرده‌اند 😢 که قابل مرمّت نیست و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم‌.

نام این غار از دو بخش بور (یا همان بار) + نیک تشکیل شده است؛ بار به معنای پناهگاه و جای امن و نیک هم به معنای خوب و مناسب ‌است‌. طبق شواهد کشف شده، در دوران باستان انسان‌ها از این غار برای زندگی و حفظ جان خود در مقابل خطرات استفاده ‌می‌کردند‌. غار بورنیک یکی از جاذبه‌های طبیعی متفاوتی است که در نزدیکی تهران قرار دارد و برای گردش یک روزه بسیار مناسب است‌.جاذبه های فیروزکوه

برای رسیدن به این غار دیدنی باید در جاده‌ی تهران به سمت فیروزکوه، خروجی روستای هرانده را به سمت داخل بروید، و پس از طی یک کیلومتر به روستای هرانده خواهید رسید‌. در داخل روستا به یک چهارراه ‌می‌رسید که باید به سمت راست بروید و بعد از حدود یک و نیم ساعت پیاده‌روی، به ورودی غار بورنیک خواهید رسید‌. ابعاد دهانه‌ی غار حدود ۱۵ در ۱۰ متر است و در حدود ۶ متر ارتفاع دارد و دیواره‌های آن از جنس آهک و سنگ است‌، عبور از قسمت‌های صعب العبور و اعجاب‌آور‌، وجود نقش و نگارهای قدیمی بر روی دیواره‌ی غار و دیگر مناظر اطراف،‌‌ از جذابیّت‌های غار بورنیک ‌است‌. این غار در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن حدود ۳۴۷۳ متر است، که از این جهت جزو یکی از طولانی‌ترین غارهای کشور به حساب می‌آید‌. به دلیل ارزش‌های تاریخی و باستان شناسی در کنار زیبایی‌های طبیعی و گردشگری، غار بورنیک‌، در سال 1381 در فهرست آثار ملّی ثبت شده است‌. از دیگر نکات قابل ذکر منطقه‌ی هرانده و غار بورنیک، وجود رودخانه‌ی نمرود، از شاخه‌های اصلی رودخانه‌ی حبله‌رود، است‌، که باعث سرسبزی منطقه‌ی هرانده، ‌‌باغ‌های سرسبز و پرثمر و دشت‌های پر از گل‌های وحشی شده است. محصولات کشاورزی این روستا شامل سیب‌، گلابی‌، گردو‌، گیلاس، آلبالو و… است‌. علاوه بر این، دیدن باغ‌های پرورش گل داوودی هم ‌می‌تواند حسِّ بسیار خوبی به گردشگران و دوست‌داران طبیعت القا کند‌. بهترین فصل برای سفر به غار بورنیک و روستای هرانده، بهار و تابستان است؛ البته پاییز این منطقه هم جذابیّت‌های خاصِّ خود را دارد ولی به‌دلیل کوهستانی بودن منطقه و سردی هوا‌، سفر به روستای هرانده در زمستان کمی سخت و نیازمند تجهیزات کامل است‌. کبریت و سایر وسایل برای درست کردن آتش‌، آذوقه و آب کافی‌، لباس گرم‌، چراغ قوّه برای ورود به غار‌، کفش مناسب و وسایل ارتباطی از تجهیزاتی است که حتماً‌‌ برای سفر به غار بورنیک توصیه می‌شود.



این چشمه در مسیر جاده‌ی فیروزکوه واقع شده و برای دسترسی به آن باید خروجی زرّین دشت را حدود ۲۰ کیلومتر به سمت داخل رفت تا به روستایی به نام آتشان رسید‌. آب این چشمه بسیار زلال و سرد است و به برکت این آب، ‌‌باغ‌ها زیادی در این منطقه به‌وجود آمده و این موضوع باعث سرسبزی منطقه و پدید آمدن تفرّج‌گاه‌های طبیعی برای استفاده‌ی گردشگران شده است‌. جدای از گذران اوقات فراغت و طبیعت‌گردی‌، گفته می‌شود که آب این چشمه خاصیّت درمانی دارد و خیلی از بیماری‌های پوستی را درمان ‌می‌کند. در مجموع چشمه دریابک می‌تواند مقصد خوبی برای سفری یک روزه در فصل تابستان باشد و با توجّه به مسافت نسبتاً کمی که تا تهران دارد، به پایتخت‌نشینان توصیه می‌شود حتماً از این منطقه‌ی جذّاب دیدن کنند.



آبشار شورآب در محدوده‌ی جاده‌ی فیروزکوه ـ قائمشهر، و در ناحیه‌ی پل‌سفید واقع شده است‌. این آبشار در میان درّه و در پایین دست روستای شورآب قرار گرفته است، و در نهایت به دریاچه‌ی شورمست در ناحیه‌ی جنوبی استان مازندران، واقع در شهرستان سوادکوه، ‌می‌ریزد‌. این چشمه و آبشارِ آن، به‌خاطر عبور از لایه‌ها و سنگ‌های گوگردی‌، قابل آشامیدن نیست؛ ولی عدّه‌ای بر این باورند که املاح معدنی موجود در این آب خاصیّت درمانی دارد، و حتّی گفته ‌می‌شود در زمان جنگ جهانی دوم، روس‌ها از آب و گل و لای آن برای مصارف پزشکی استفاده ‌می‌کردند‌. رنگ‌بندی‌های مختلفِ املاح معدنی موجود در این آبشار، مانند آهن و گوگرد، زیبایی بی‌نظیری را در آب به‌وجود آورده است‌.

این دریاچه در ناحیه‌ی سیمین‌دشت و در شهرستان فیروزکوه واقع شده، و از چهار آبگیر طبیعی تشکیل شده است‌. این آبگیر‌ها در نواحی مرتفع سیمین‌دشت قرار دارند و اطراف آن سرتاسر، از نیزار‌های زیبا پوشیده شده است‌. آب دریاچه آهنک از چشمه‌های موجود در کف دریاچه و آب حاصل از ذوب برف مناطق کوهستانیِ اطراف آبگیر‌ها تأمین ‌می‌شود، و بیش‎تر برای مصارف کشاورزی و باغ‌داری مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد‌. این دریاچه برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار عزیزان و خانواده بسیار مناسب است و از تهران خیلی دور نیست‌.

مسیر دسترسیِ دریاچه‌ی آهنک به این شرح است: جاده‌ی تهران ـ فیروزکوه، خروجی سیمین‌دشت که بعد از پمپ‌بنزین سیّدآباد قرار دارد‌.



تنوّع گونه‌های جانوری فیروزکوه، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های مهم در منطقه تبدیل کرده است. تراکم جمعیّت حیات وحش در مناطقی مانند تنگه واشی و ناحیه‌ی شکار ممنوع کاوده، بسیار بالا است؛ در نتیجه برای پیش‌گیری از مشکلات پیش‌آینده و حفظ حیات وحش، لازم است سازمان محیط زیست و مردم با کمک یکدیگر این بحران را پشت سر بگذارند‌. همچنین مانند سایر زیستگاه‌های جانوری‌، شکار غیرمجاز صیّادان، به‌خصوص در منطقه‌ی کاوده که جزو سه منطقه‌ی نخست از لحاظ تنوّع گونه‌های جانوری است، از دیگر معضلاتی است که در صورت بی‌توجّهی می‌تواند نتایج اسفباری را به دنبال داشته باشد‌.

 تاریخ بخشی جدا نشدنی از راهنمای سفر فیروزکوه است. فیروزکوه، از قبل از اسلام قدمت داشته است، و آثار کاروانسرا‌های زیادی در این منطقه باقی مانده است، که نشان از آباد بودن این ناحیه در طول تاریخ دارد. پس از حمله‌ی مغول، این کاروانسراها به کلّی ویران شدند‌. اطلّاعات دقیقی از نام این شهر در گذشته وجود ندارد، امّا در تاریخ طبری، نام «دیمه» برای این شهر عنوان شده است‌. همچنین در کتاب «تاریخ الرسل والملوک» محمّد بن جریر طبری هم از این شهر یاد شده است‌.

اساتید بزرگی چون عبدالحسین اورنگ و استاد امیری فیروزکوهی از شاعران برجسته‌ی این شهرستان به شمار ‌می‌روند‌. و همچنین نویسندگان معروفی مانند علّامه خضر حبله‌رودی و محمّد حبله‌رودی از مشاهیر بنام این شهرستان‌اند.

این دژ، که در شمال‌شرق فیروزکوه قرار دارد، یکی ازقلعه‌های مهمِّ این منطقه است‌. قدمت این دژ به پیش از اسلام و دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد‌. این قلعه که مصالحی چون سنگ و گچ و ساروج در ساخت آن به کار رفته، بر فراز کوهی در این ناحیه قرار گرفته، و در دوران حکومت یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از اهمیّت بالایی برخوردار بوده است‌. فردوسی در شاهنامه‌اش از این قلعه‌ی مستحکم نام برده است. این قلعه در سال 1380 در فهرست آثار ملّی به ثبت رسید.

 

 

این بنا را با نام‌های دیگری چون کاروانسرای شاه عباسی و پناهگاه رضاخانی می‌شناسند.‌‌ کاروانسرای گدوک، در ۲۰ کیلومتری جاده‌ی فیروزکوه ـ سوادکوه واقع شده است‌. قدمت این کاروانسرای سرپوشیده، که از اتاق‌های گنبددار و تعدادی اصطبل تشکیل شده است، به ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد‌. در سال ۱۳۲۰ خورشیدی نادر شاه افشار در گردنه‌ی گدوک ترور و مجروح شد؛ پس از این ترور ناموفق، چشمان پسرش را، که ترور را زیر سر او می‌دانست، کور کرد‌. این کاروانسرا که در دوران شاه عباس صفوی رونق فراوانی داشت، در طول تاریخ وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته است‌. این کاروانسرا متأسفانه اکنون به پارکینگ ماشین‌آلات سنگین تبدیل شده است و به دلیل رفت و آمد آن‌ها بسیاری از اتاق‌های این بنای معروف تخریب شده است.

قلعه‌ی بابا ریش، که قدمت آن به قرن ششم هجری و دوران خوارزمشاهیان بازمی‌گردد، در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر فیروزکوه و در نواحی اطراف روستای مرزداران، در بالای صخره‌ای واقع شده است. به دلیل کم‌توجّهی مسئولین بخش اعظمی از این قلعه به‌طور کامل تخریب شده است‌. این قلعه با توجّه به موقعیّت جغرافیایی و نظامی خاصِّ خود در فرقه‌ی اسماعیلیّه از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار بوده است‌. این قلعه هم در 25 اردیبهشت‌‌ سال 1380 در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسید.

این امام‌زاده، در فیروزکوه از اماکن مذهبی مورد احترام مردم این شهر است؛ و ساخت بنای اولیّه‌ی آن به قرن ششم هجری بر می‌گردد‌. گفته می‌شود این امام‌زاده از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السّلام) است. بنای این امام‌زاده با قدمتی ۵۰۰ ساله در طول دوران تاریخ، همواره دست‌خوش تغییرات بسیاری بوده است‌.

در روستای طارس فیروزکوه بر روی تپّه‌ای بنای امام‌زاده احمد و محمّد طارس دیده می‌شود. بقعه‌ی این امام‌زادگان از مصالحی مانند لاشه‌ی سنگ و ساروج ساخته شده است و بنا بر گفته‌ی اهالی منطقه، قدمت آن به قرن هشتم یا نهم هجری بر ‌می‌گردد‌. بنای این بقعه‌ی برج مانند در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملّی رسیده است‌.

مردم این منطقه اغلب با زبان و گویش فارسی تکلّم می‌کنند، امّا زبان طبرستان یا مازنی، که جزو زبان‌های اصیل ایرانی است، در بعضی از مناطق فیروزکوه رایج است‌. البته زبان‌های کُردی‌، لُری و تُرکی نیز با توجّه به اقوام گوناگونی که امروزه در این منطقه ساکن شده‌اند رواج دارد‌.

ته‌چین فیروزکوهی، معروف‌ترین غذای محلّی در این شهرستان است‌. این غذای محلّی برای تهیّه به مواد اولیّه‌ای همچون گوشت گوسفندی‌، برنج‌، چغندر‌، هویج‌، قیسی زردآلو‌، پیاز و ادویه‌جات‌‌ نیاز دارد، که در عین پرخاصیّت بودن بسیار خوش‌طعم و رنگ است. اگر به فیروزکوه سفر کردید این غذا حتماً جزو اولین پیشنهاد‌های ما به شما خواهد بود‌.

برای مسافرانی که از مسیر فیروزکوه عبور می‌کنند رستوران کندو در ۱۰ کیلومتری این شهر یکی از بهترین رستوران‌های بین راهی است که ‌می‌توانند از غذاهای متنوّع و خوشمزه‌ی آن با قیمتی مناسب استفاده کنند‌.

مجتمع گردشگری سیمین‌کنار در کیلومتر 127 جاده‌ی تهران ـ فیروزکوه، با تمامی امکانات رفاهی‌، غذایی با کیفیّت بالا و بسیار خوشمزه‌، فضای زیبا و دلنشین به یکی از بهترین اقامتگاه‌ها در این منطقه تبدیل شده است‌. از دیگر‌‌ نکات قابل توجّه، طبخ غذاهای محلّی خوشمزه‌ی فیروزکوه و شهرستان‌های اطراف در رستوران این مجموعه است‌. همچنین طبیعت زیبا و بکر اطراف این‌‌ اقامتگاه که شامل چشمه‌های طبیعی و رودخانه‌های خروشان است، ‌می‌تواند تجربه‌ی متفاوت و دل‌انگیزی را از اقامت در این شهر برای شما به همراه داشته باشد‌.

گبه‌بافی یکی از هنرهای پرطرفدار در اکثر نقاط ایران است. این حرفه در مناطق عشایری فیروزکوه رواج دارد‌. به‌طور کلی‌‌ گبه، قالیچه‌هایی در ابعاد معمولاً ۱۰۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر است که وجود پرزهای بلند‌، آن را نسبت به قالی‌های معمول متفاوت کرده است؛ وجود این پرز‌ها هم نرمی خاصّی را در آن به‌وجود آورده است‌. نقش خاصّی در بافت گبه وجود ندارد و بافندگان آن به صورت کاملاً ابداعی و برحسب سلیقه نقش‌ها را به‌وجود می‌آورند. معرَّق و منبَّت چوب از دیگر هنرهایی است که در منطقه‌ی فیروزکوه رواج دارد‌.

در آخرین مرحله از راهنمای سفر فیروزکوه به سوغات آن میرسیم. با توجّه به سردسیری بودن، کاشتِ محصولاتی همچون گندم و جو و سیب‌زمینی در این منطقه متداول است. چون فیروزکوه یکی از مناطق مستعد برای کشت سیب‌زمینی است، این محصول در هکتار‌ها و اراضی وسیعی در اکثر نقاط این ناحیه کشت ‌می‌شود‌. سیب‌زمینی فیروزکوه در ایران بسیار معروف است و جزو محصولات صادراتی به شمار ‌می‌رود‌. همچنین انواع درختان مانند گیلاس‌، زردآلو‌، سیب و گلابی‌، فندق و بادام و کاشت صیفی‌جاتی نظیر گوجه‌، بادمجان و کدو کشاورزی را در این منطقه به یکی از مشاغل اصلی تبدیل کرده است‌.

نان گلاج از سوغات معروف فیروزکوه است‌. این نان خوشمزه که توسّط زنان عشایری این منطقه پخته می‌شود در فیروزکوه و شهرهای اطراف آن طرفداران پر و پا قرصی دارد‌.



فیروزکوه در استان تهران قرار دارد، و از طریق جاده‌ی شماره‌ی79، که تهران را به قائمشهر مازندران متصل می‌کند، از شهر تهران می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. جاده‌ی شماره‌ی36 هم مسیری است که از سمنان به سمت فیروزکوه می‌رود، و گذرگاه شهرهای شرقی کشور است. از استان‌های شمالی نیز می‌شود از طریق امتداد همان جاده‌ی شماره‌ی79 و از شهر قائمشهر به فیروز کوه رسید.

این شهر فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است.

شهرستان فیروزکوه در ناحیه‌ی شمال‌شرقی استان تهران و در ناحیه‌ای کوه پایه‌ای قرار گرفته است.

تنگه واشی، غار بورنیک، روستای هرانده، چشمه دریابک، آبشار شورآب، دریاچه‌ی آهنک، دژ تاریخی لاجورد و قلعه‌ی بابا ریش،

گبه‌بافی، معرَّق و منبَّت چوب، گندم و جو، سیب‌زمینی، نان گلاج.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”۱. فیروزکوه کجاست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”شهرستان فیروزکوه در ناحیه‌ی شمال‌شرقی استان تهران و در ناحیه‌ای کوه پایه‌ای قرار گرفته است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۲. جاهای دیدنی فیروزکوه کدام‌اند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”تنگه واشی، غار بورنیک، روستای هرانده، چشمه دریابک، آبشار شورآب، دریاچه‌ی آهنک، دژ تاریخی لاجورد و قلعه‌ی بابا ریش،”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۳. سوغات فیروزکوه چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”گبه‌بافی، معرَّق و منبَّت چوب، گندم و جو، سیب‌زمینی، نان گلاج.”}}]}

امیر ائمی هستم. عاشق کارهای تحلیلی، تکنولوژی و مارکتینگ ام؛ به همین جهت سئو برای من جذاب‌ترین کار و بسیار از کارم لذت می‌برم.

پست قبلی

جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین

پست بعدی

بهترین غذاهای ایرانی به تفکیک شهر + تاریخچه

شاندیز مشهد | معروف‌ترین جاذبه گردشگری خراسان

سفر خارجی در نوروز | معرفی بهترین شهرهای خارجی برای سفر نوروزی

جاهای دیدنی خلخال | راهنمای سفر خلخال

راهنمای سفر خرمشهر | شهر نخلستان‌های صبور

سلام مطلبی زیبایی درباره فیروزکوه نوشتی فقط نگفتی که جاهای اقامتی تفریحی فیروزکوه برای موندن شب کجاها هستن ؟؟اگه مطلبی دربارش مطلب بذاری ممنونم

برای اقامت میتونید مجتمع گردشگری سیمین‌کنار رو در نظر داشته باشید. همچنین اگر به فیروزکوه سفر کردید، ممنون میشم نظرتون رو ثبت کنید و بگید کجا اقامت داشتید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین عنوان‌ها


روستای بلیران آمل | روستایی در دل جنگل بکر

شاندیز مشهد | معروف‌ترین جاذبه گردشگری خراسان

سفر خارجی در نوروز | معرفی بهترین شهرهای خارجی برای سفر…


جاهای دیدنی خلخال | راهنمای سفر خلخال


بازار بزرگ استانبول | شاهکار معماران ترک

زاغمرز نکا | مهمان‌نواز دوست‌داشتنی پرنده‌های مهاجر

منتخب کاربران

مراکز خرید مشهد | گشتی در 20 بازار معروف و شیک و ارزان


روستای سنگچال | دهکده‌ای رویایی در مازندران

روستای آهار | تهرانی‌ها این منطقه را از دست ندهند!

روستای کردان | تعطیلات لذت‌بخش در حوالی تهران

جنگل های ارسباران | هر آن‌چه باید از سفر به این منطقه بدانید

قلعه بابک | مقر مبارز شجاع ایرانی در بهشت ارسباران

جاهای دیدنی کیش | 30 جاذبه دیدنی سرزمین آب و آفتاب + عکس و قیمت

محبوب‌ ترین عنوان‌ها

سوغات تبریز | 26 تا از بهترین و مهم ترین سوغاتی های تبریز

روستاهای اطراف تهران | 10 مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان

معرفی بهترین پیتزاهای جهان | 31 پیتزای معروف جهان!


جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین

بازارچه مرزی ایران | لذت خرید کالای ارزان و با کیفیت

سوغات شیراز | معرفی سوغاتی های لذیذ و نفیس و اصیل شیرازی


گنبد مینا تهران | سفری به کهکشان از دل پایتخت

بهترین رستوران های تهران برای شام | تجربه شامی رمانتیک در…

دربند تهران | تفریحگاهی پرجنب‌وجوش در شمال پایتخت

داغ ترین‌های هفته


جزیره کوشک | محلی رؤیایی در سد شهید عباسپور

بهترین رستوران های تهران با فضای باز | پیک‌نیک در رستوران

ساحل مکسر بندرعباس | مکانی برای تماشای ساحل شکسته جنوب ایران


آبشار درزو عسلویه | ناشناخته در دل کوه‌ها

داغ ترین ها

سوغات تبریز | 26 تا از بهترین و مهم ترین سوغاتی های تبریز

روستاهای اطراف تهران | 10 مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان

معرفی بهترین پیتزاهای جهان | 31 پیتزای معروف جهان!

راهنمای سفر


جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان


جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین


جاهای دیدنی قوچان | راهنمای سفر قوچان


جاهای دیدنی سبزوار | راهنمای سفر سبزوار

خانه » جاذبه های گردشگری فیروزکوه

روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران و از توابع شهرستان فیروزکوه است. روستای لزور در دهستان قزقانچای از بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه، در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. لزور روستایی پرجمعیت محسوب می‌شود. جمعیت این روستا طبق سرشماری سال […]

فیروزکوه از جمله شهرهایی است که بسیار به تهران نزدیک است و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. فیروزکوه مرکز شهرستان فیروزکوه در استان تهران است. فیروزکوه شهری در کنارهٔ جادهٔ تهران-قائم شهر قرار دارد. زبان بومی مردم این شهر طبری یا مازندرانی است. برخی فیروزکوه را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون […]

مزداران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. مردم روستای مزداران تات‌زبان هستند این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر (۱۵۶خانوار) بوده‌است. مزداران از دو بخش مستقل مزدا و پسوند ران تشکیل شده است . واژه مزدا […]

چشمه دریابک در مسیر جاده فیروزکوه به جاده فرعی زرین دشت میرسیم و بعد از طی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر به سمت روستای آتشان چشمه ای واقع شده که از دل کوه در قسمت دامنه آن و باغهای اطراف به حوضچه ای سرازیر میشود و آب آن بسیار سرد و زلال و گوارا میباشد و […]جاذبه های فیروزکوه

آبشار تنگه واشی فیرزکوه در استان تهران واقع است. تنگه واشی مکانی با جاذبههای گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستانها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. شاید یکی از جذاب ترین بخش های سفر به تنگه واشی […]

در ۱۲۰۰ متری جنوب شرق سرخ قلعه و تنگه سرانزاء حدفاصل میان رودخانه ای که از گورسفید جاری است و رودخانه ای که از مهن جریان می یابد و در ۳۵ درجه و ۴۵ دقیقه و ۱۹/۲ ثانیه عرض جغرافیایی و ۵۲ درجه و ۵۳ دقیقه و ۹۹/۴ ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۵۱۰ […]

موقعیت : ۱۰ کیلومتری جاده فیروزکوه – تهران و بر روی حبله رود قدمت : ۱۳۰۶ ه.ق شامل نه دهنه با قوس گهواره ای که در دو طرف سطح پل دست انداز یا دیواری با ارتفاع حدود یک متر ساخته شده که امنیت عبور و مرور بر روی آن را بیشتر می کند. در طرفین […]

موقعیت : سیصد متری غرب شهرستان فیروزکوه و در فاصله دویست متری سمت چپ جاده تهران قدمت : هزاره چهارم تا دوم ق.م این تپه در اراضی سر خنداب واقع شده و سطح آن پوشیده از سنگ و شن و خاک رس و قطعات فراوان سفال قرمز به صورت لبه ، دسته ، کف و […]

در شمال شرق شهر فیروزکوه و سمت چپ مسیر جاده آسفالته فیروزکوه سمنان دیواره صخره ای به چشم می خورد که بر فراز آن دژ تاریخی لاجورد با مصالحی از سنگ و ملاط گچ و ساروج یکی از شگفتی های منطقه را رقم زده است . این دژ از جمله آثار تاریخی و مهم منطقه […]

موقعیت : مرکز روستای امین آباد در ۲۴ کیلومتری غرب شهرستان فیروزکوه قدمت : دوره صفویه این بنا مستطیل شکل دارای سه ردیف گنبد به صورت عرقچین می باشد. یک ردیف دارای ۵ گنبد و و دیگری دارای ۷ گنبد است و ردیف میانی ۴ گنبد کوچکتر دارد . ورودی اصلی آن در سمت شرق […]

کاروانسرای گدوک؛ کاروانسرایی مربوط به ۳۹۲ سال پیش، کاروانسرای گدوک در گردنه ای که نادرشاه ترور شد و فرزندش کور، بنا شد، کاروانسرای گدوک محل استقرار و شکست نیروهای محمدعلی شاه قاجار پس از خلع سلطنت توسط مشروطه خواهان، کاروانسرای گدوک که فضولات حیوانیش باعث زنده ماندن بنیانگذار دودمان پهلوی شد، کاروانسرای گدوک که فقط […]

این قلعه بالای کوه صخره‌ای مشرف بر امامزاده اسماعیل در حومه شهر فیروزکوه قرار گرفته است. برای ساخت این قلعه در قسمت دیوارهای خارجی و دفاعی و برج از لاشه سنگ همراه با ملات گچ و ساروج استفاده شده است. از این قلعه فقط کمی از دیواره‌های ضلع غربی و ضلع جنوبی همراه یک برج […]

موقعیت:حدود دویست متری جنوب ایستگاه راه آهن شهرستان فیروزکوه در کنار ریل قدمت : قرن هشت و نه هجری بنای گور گنبد از بیرون یازده و از داخل هشت ضلعی و سقف گنبدی آن از خارج تقریباً نیم دایره و از داخل پیازی است . تزئینات بنا از بیرون اندود گچی و از داخل در […]

قلعه باباریش در ‌۲۳ کیلومتری جنوب شهرستان فیروزکوه استان مازندران و بر بالای صخره‌ ای مشرف به روستای مرزداران بخش ارجمند واقع شده است. قلعه باباریش مربوط به قرن ششم و هفتم هجری قمری می باشد و به گفته محققان ساخت این بنا در دوران سلطنت خوارزمشاهیان صورت گرفته است. به دلیل عدم رسیدگی و […]

این حمّام در پایین امام زاده ای است. این حمّام در زمان قاجار بنا شد و نشان دهنده ی این است که مردم آن زمان هم به پاکیزگی خودشان می رسیدند

در شمال روستای مزداران که از روستاهای دهستان ˈحبله رودˈ شهرستان فیروزکوه است، بر بلندای صخره یک برج سنگی با نقشه ای هشت ضلعی قراردارد که در قرون میانی اسلامی به عنوان بنای یادبود با مصالحی از سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج ساخته شده است. پوشش بنا، گنبدی و از نوع دو پوش بوده […]

بقعه امامزاده اسماعیل فیروزکوه در مرکز بافت قدیم شهر فیروزکوه و در شمال کوه منفردی واقع گردیده که قلعه قدیمی فیروز کوه روی آن کوه ساخته شده است .نسب این امامزاده به امام موسی کاظم (ع) می رسد.بنای اولیه بقعه امامزاده اسماعیل (ع) احتمالا مربوط به قرن ششم یا هفتم هجری بوده . لکن بنای […]

دریاچه آهنک، فیروزکوه نام انگلیسی : Ahank lake نام فارسی : دریاچه آهنک موقعیت جغرافیایی دریاچه آهنک در استان تهران واقع است. این دریاجه در نزدیکی جاده فیروزکوه به سیمین دشت در استان تهران واقع است. دریاچه از چهار آبگیر کوچک و بزرگ تشکیل شده که وسعت هر چهار آبگیر در حدود نیم هکتار است. […]

غار بورنیک در انتهای دره طولانی و وسیع هرانده و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این غار در استان تهران، در ۱۲۰ کیلومتری شرق شهر تهران و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و ۶ کیلومتری حاشیه جنوبی روستای هرانده قرار دارد. نام غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده […]

این غذا بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ است و با یک‌بار امتحان در برنامه غذایی شما جای خود را باز می‌کند. مواد اولیه: برنج: چهار پیمانه سبزی‌پلو: ۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی: سردست ۲۵۰ گرم چغندر: یک تا دو عدد هویج: دو عدد قیسی زردآلو: نصف پیمانه پیاز: یک عدد گَرد لیمو: دو قاشق غذاخوری روغن، نمک، […]

var CurrentDate= “02/25/2021 7:20:05 PM”; var JAT= 0; function pz() {};init();document.getElementById(“cities”).selectedIndex=12;coord();main();

خانه » جاهای دیدنی فیروزکوه

دریاچه لزور ، گنج پنهان تهران می باشد که به سد سیاه رود نیز معروف است و از جمله دریاچه های نزدیک تهران است که طبیعت اطراف آن در فصل بهار و تابستان شباهت بسیار زیادی به مناطق اطراف چهارمحال و بختیاری دارد.دریاچه لزور واقع در روستای لزور است که در مرز استان تهران و […]

روستای طارس فیروزکوه ، روستایی از توابع بخش مرکزی این شهرستان در استان تهران می باشد . نام قدیم آن حارس و زبان رایج در طارس تاتی است. روستای طارس از جمله روستاهای دهستان شهرآباد بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غرب مرکز شهرستان قرار دارد.این روستا در دهستان شهرآباد […]

روستای لزور یکی از روستاهای مازندران است که در مناطق ییلاقی قرار دارد.روستای لروز در تابستان جمعیت زیادی دارد چرا که اکثر گردشگران و مسافرانی که برای گشت و گذار می آیند فصل تابستان را به دلیل خنکی هوا در روستا را انتخاب می کنند . از آنجایی که فیروزکوه در نزدیکی تهران است و […]

جلیزجند روستای مرتفعی است که با جاذبه های طبیعی ییلاقی، مورد توجه گردشگران است. هوای بسیار تمیز، آسمان پر ستاره، مناظر منحصر به فرد به ویژه در بهار و تابستان انبوهی از گردشگران را به سوی روستای جلیزجند جلب می کند.روستای جلیزجنداز توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه، در ۱۳ کیلومتری شمال غربی فیروز کوه قرار […]جاذبه های فیروزکوه

تنگه واشی یا همان تنگه ساواشی یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران در تابستان می باشد. تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند ۱۷ کیلومتر بعد از فیروزکوه ، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی حرکت می کند. […]

روستای سرسبز جلیزجند فیروزکوه مدفن ۳ بقعه امامزادگان معصوم، سلیمان و بی بی(ع) است که این ۳ تن در یک بقعه متبرکه دفن شده اند و این اثر به ثبت ملی رسیده است.روستای سرسبز جلیزجند در ۱۱ کیلومتری شمال غربی شهر فیروز کوه قرار گرفته است. بقاع متبرکه امامزادگان معصوم،سلیمان و بی بی در کناره […]

فیروزکوه از جمله شهرهایی است که بسیار به تهران نزدیک است و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. فیروزکوه مرکز شهرستان فیروزکوه در استان تهران است. فیروزکوه شهری در کنارهٔ جادهٔ تهران-قائم شهر قرار دارد. زبان بومی مردم این شهر طبری یا مازندرانی است. برخی فیروزکوه را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون […]

مزداران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. مردم روستای مزداران تات‌زبان هستند این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر (۱۵۶خانوار) بوده‌است. مزداران از دو بخش مستقل مزدا و پسوند ران تشکیل شده است . واژه مزدا […]

چشمه دریابک در مسیر جاده فیروزکوه به جاده فرعی زرین دشت میرسیم و بعد از طی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر به سمت روستای آتشان چشمه ای واقع شده که از دل کوه در قسمت دامنه آن و باغهای اطراف به حوضچه ای سرازیر میشود و آب آن بسیار سرد و زلال و گوارا میباشد و […]

آبشار تنگه واشی فیرزکوه در استان تهران واقع است. تنگه واشی مکانی با جاذبههای گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستانها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. شاید یکی از جذاب ترین بخش های سفر به تنگه واشی […]

آبشار شورآب پل سفید در استان مازندران واقع است. این آبشار زیبا درست در کنار جاده ی فیروزکوه به قایمشهر قرار دارد. وقتی از فیروزکوه به سوی قایمشهر پیش می روید درست قبل از گدوک می توانید آن را ببینید.این ابشار در آنسوی دره و پایین دست روستای شورآب و درست در کنار ریل راه […]

در ۱۲۰۰ متری جنوب شرق سرخ قلعه و تنگه سرانزاء حدفاصل میان رودخانه ای که از گورسفید جاری است و رودخانه ای که از مهن جریان می یابد و در ۳۵ درجه و ۴۵ دقیقه و ۱۹/۲ ثانیه عرض جغرافیایی و ۵۲ درجه و ۵۳ دقیقه و ۹۹/۴ ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۵۱۰ […]

موقعیت : مرکز بافت قدیمی روستا قدمت : اواسط دوره قاجاریه خانه در جهت شرقی – غربی ورودی آن در سمت جنوب است که شامل دروازه چوبی با کوبه های زنانه و مردانه می باشد . حیاط خانه در جهت شرقی – غربی و پس از آن ساختمان اصلی که شامل اتاقهای متعدد ، شاه […]

موقعیت : در مسیر جاده بین روستای دهین و شهر آباد قدمت : اوایل قرن نهم هجری ورودی این برج در سمت جنوب و با دو ایوان پی در پی آغاز می شود. بنای خارجی آن مدور و دارای گنبد رک می باشد . نمای داخلی برج هشت ضلعی و فاقد هر گونه تزئینات بوده […]

موقعیت : ۱۰ کیلومتری جاده فیروزکوه – تهران و بر روی حبله رود قدمت : ۱۳۰۶ ه.ق شامل نه دهنه با قوس گهواره ای که در دو طرف سطح پل دست انداز یا دیواری با ارتفاع حدود یک متر ساخته شده که امنیت عبور و مرور بر روی آن را بیشتر می کند. در طرفین […]

موقعیت : سیصد متری غرب شهرستان فیروزکوه و در فاصله دویست متری سمت چپ جاده تهران قدمت : هزاره چهارم تا دوم ق.م این تپه در اراضی سر خنداب واقع شده و سطح آن پوشیده از سنگ و شن و خاک رس و قطعات فراوان سفال قرمز به صورت لبه ، دسته ، کف و […]

موقعیت : ۸۰۰ متری شمال شرقی روستای طارس بر روی تپه ای منفرد . قدمت : قرن هشت و نه هجری. بنای برج مانند این امامزاده در قسمت ورودی دارای فضایی مستطیل شکل است که بعداً به آن اضافه شده است . بعد از ایوانی که روی بدنه آن چند طاق نما با رو کار […]

در شمال شرق شهر فیروزکوه و سمت چپ مسیر جاده آسفالته فیروزکوه سمنان دیواره صخره ای به چشم می خورد که بر فراز آن دژ تاریخی لاجورد با مصالحی از سنگ و ملاط گچ و ساروج یکی از شگفتی های منطقه را رقم زده است . این دژ از جمله آثار تاریخی و مهم منطقه […]

سرخ قلعه سرانزا در روزگار پیش از اسلام و در دوره ساسانیان بنا شده است که تا حدود قرن های چهارم و پنجم هجری نیز پا بر جا بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است. در ۱۶ کیلومتری شرق شهر فیروزکوه و در مسیر جاده آسفالته فیروزکوه به روستای سرانزا، تنگه بسیار زیبایی وجود […]

موقعیت : مرکز روستای امین آباد در ۲۴ کیلومتری غرب شهرستان فیروزکوه قدمت : دوره صفویه این بنا مستطیل شکل دارای سه ردیف گنبد به صورت عرقچین می باشد. یک ردیف دارای ۵ گنبد و و دیگری دارای ۷ گنبد است و ردیف میانی ۴ گنبد کوچکتر دارد . ورودی اصلی آن در سمت شرق […]

کاروانسرای گدوک؛ کاروانسرایی مربوط به ۳۹۲ سال پیش، کاروانسرای گدوک در گردنه ای که نادرشاه ترور شد و فرزندش کور، بنا شد، کاروانسرای گدوک محل استقرار و شکست نیروهای محمدعلی شاه قاجار پس از خلع سلطنت توسط مشروطه خواهان، کاروانسرای گدوک که فضولات حیوانیش باعث زنده ماندن بنیانگذار دودمان پهلوی شد، کاروانسرای گدوک که فقط […]

این قلعه بالای کوه صخره‌ای مشرف بر امامزاده اسماعیل در حومه شهر فیروزکوه قرار گرفته است. برای ساخت این قلعه در قسمت دیوارهای خارجی و دفاعی و برج از لاشه سنگ همراه با ملات گچ و ساروج استفاده شده است. از این قلعه فقط کمی از دیواره‌های ضلع غربی و ضلع جنوبی همراه یک برج […]

قلعه باباریش در ‌۲۳ کیلومتری جنوب شهرستان فیروزکوه استان مازندران و بر بالای صخره‌ ای مشرف به روستای مرزداران بخش ارجمند واقع شده است. قلعه باباریش مربوط به قرن ششم و هفتم هجری قمری می باشد و به گفته محققان ساخت این بنا در دوران سلطنت خوارزمشاهیان صورت گرفته است. به دلیل عدم رسیدگی و […]

در شمال روستای مزداران که از روستاهای دهستان ˈحبله رودˈ شهرستان فیروزکوه است، بر بلندای صخره یک برج سنگی با نقشه ای هشت ضلعی قراردارد که در قرون میانی اسلامی به عنوان بنای یادبود با مصالحی از سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج ساخته شده است. پوشش بنا، گنبدی و از نوع دو پوش بوده […]

بقعه امامزاده اسماعیل فیروزکوه در مرکز بافت قدیم شهر فیروزکوه و در شمال کوه منفردی واقع گردیده که قلعه قدیمی فیروز کوه روی آن کوه ساخته شده است .نسب این امامزاده به امام موسی کاظم (ع) می رسد.بنای اولیه بقعه امامزاده اسماعیل (ع) احتمالا مربوط به قرن ششم یا هفتم هجری بوده . لکن بنای […]

var CurrentDate= “02/25/2021 7:20:12 PM”; var JAT= 0; function pz() {};init();document.getElementById(“cities”).selectedIndex=12;coord();main();

همه ی ما ایرانیان علاقه ی ویژه ای به شمال کشورمان داریم و تا فرصتی به دست می آوریم میزنیم به دل جاده های زیبا و خاطره انگیز شمال و از طبیعت گردی در مسیر و مقصد این خطه ی زیبا و سرسبز لذت می بریم. از بین تمامی جاده هایی که مقصدشان شمال است، می توان جاده فیروزکوه را بهترین و جذاب ترین مسیر برای رسیدن به شهرهای بخش شرقی استان های گلستان و مازندران نظیر قائم شهر دانست. جاده ی ۲۴۷ کیلومتری فیروزکوه مسیری است که علاوه بر اینکه مقصد و انتهای آن به دریای بیکران و زیبای خزر می رسد، در مسیر نیز همچون یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا و شگفت انگیز سرشار از جنگل، کوه، آبشار و دره چشم و روح آدمی را می نوازد. با ریسمون با زیبایی‌های جاده فیروزکوه آشنا شویم.

 جاده فوق العاده زیبای فیروزکوه

این مسیر فوق العاده محبوب برای سفر و طبیعت گردی از رودهن آغاز می شود و در نهایت به قائم شهر و بسته به مقصدی که مد نظر دارید به شهر های ساری، بهشهر و بندر ترکمن می رسد. جاده فیروزکوه در مسیر خود مکان های گردشگری و طبیعت گردی فراوانی دارد که در ادامه ی این مطلب چند مورد از آن ها را خدمت شما سروران گرامی معرفی می کنیم و به شدت توصیه می کنیم که برای رسیدن به دریای مواج خزر و تماشای مناظر بهشتی در مسیر سفرتان، حتما این جاده ی فوق العاده را انتخاب کنید و دیدن جاذبه های طبیعت گردی و بی نهایت زیبای آن را از دست ندهید.تنگه ی واشی، معروف ترین جاذبه ی طبیعت گردی فیروزکوه
اگر دلتان می خواهد در مکانی خنک و پر آب روز خود را بگذرانید و از تماشای قدرت پروردگار به وجد آیید، بدون تردید تنگه ی واشی بهترین انتخاب است. برای رسیدن به این تنگه، پس از تقریبا ۱۲۰ کیلومتر رانندگی در جاده فیروزکوه، به یک جاده ی فرعی در سمت چپ جاده کنار یک بیمارستان بپیچید و حدود ۱۳-۱۲ کیلومتر بعد به روستایی به نام جلیزجند خواهید رسید، ۵ کیلومتر آن طرف تر از روستا به پارکینگ های تنگه ی واشی می رسید. از این قسمت به بعد را باید پیاده بروید و در مسیرهایی از داخل آب خنک و زلال رودخانه نیز خواهید گذشت. این مکان آنقدر زیباست که اکثرا جاده فیروزکوه را با نام تنگه ی واشی می شناسند و بی شک یکی از زیباترین جاذبه های طبیعت گردی در شمال کشورمان است.

 تنگه واشی جاده فیروزکوه
 

غارهای موجود در مسیر جاده فیروزکوه
از سایر مکان های بکر و تماشایی و نمونه های طبیعت گردی معروف جاده فیروزکوه می توان به ۴ غار فوق العاده جذاب آن به نام های غار رودافشان، غار بورنیک، غار اسپهبد خورشید و غار زنگیان اشاره کرد. دقت داشته باشید که حتما باید به تجهیزات ایمنی و حرفه ای غارنوردی مجهز باشید و اینکه به هیچ عنوان نباید به بلورینه ها و رسوبات آهکی چند میلیون ساله ی دیواره های غارها دست بزنید. در ادامه ی مطلب هر یک از این غارها را به اختصار معرفی می کنیم.
غار رودافشان
در منطقه ای به نام سیدآباد که به فاصله ی تقریبا ۱۱۷ کیلومتری از تهران قرار دارد، جاده ای فرعی به چشم می خورد که تابلوی روستای رودافشان در ابتدای این جاده نصب شده است. در بخش انتهایی روستای رودافشان و در جوار روستای دلی چای، گودالی وجود دارد که با رسیدن به لبه ی گودال، دهانه ی غار مشهور رودافشان نمایان خواهد شد. این غار مرموز و خاص دارای سه تالار اصلی است که گزارش و تماشای تمام جاذبه های طبیعت گردی آن حدود ۴ تا ۵ ساعت طول خواهد کشید. برای دیدن این غار زیبا با تورهای ریسمون همراه شوید.جاذبه های فیروزکوه

 چشم انداز زیبای غار رود افشان
 

غار بورنیک
یک جاده ی فرعی که به روستای هرانده می رسد، جایگاه غار دوم و شگفت انگیز فیروزکوه یعنی غار بورنیک می باشد که در حدود ۲۳ کیلومتری شهر فیروزکوه واقع است. در قسمت انتهایی روستای هرانده و در کنار رودخانه ی نمرود، پس از حدود ۶ کیلومتر پیاده روی به حفره ای می رسید که غار بورنیک در دل آن جای گرفته است.
غار اسپهبد خورشید که از طریق جاده فرعی خطیرکوه می توان به آن رسید و غار زنگیان که یکی از معروف ترین غارهای طبیعی در ناحیه ی سوادکوه است، از جاذبه های طبیعت گردی و زیبای شمال کشورمان محسوب می شوند.

 دورنمایی از غار اسپهبد خورشید
 

آبشارها و سایر زیبایی های طبیعت گردی جاده فیروزکوه
طبیعت زیبا و بی نظیر جاده فیروزکوه را از خود فیروزکوه که سرشار از تاریخ و تمدنی چند هزار ساله و طبیعتی بکر و خاطره انگیز می باشد آغاز می کنیم. فیروزکوه را از سه طرف گردنه های مشهور و برف پوش کشورمان یعنی گردنه ی بشم از سمت سمنان، امین آباد از سمت تهران و گردنه ی گدوک از طرف مازندران احاطه کرده اند. اگر از جاده فیروزکوه سفر کردید توصیه می کنیم به هیچ عنوان آش دوغ های محلی منطقه ی گدوک را از دست ندهید. 

 

 گردنه گدوک فروزکوه، از جاذبه های طبیعت گردی این منطقه

اکثرا فیروزکوه را با تنگه ی واشی و بناهای تاریخی و حجاری های عصر قاجار می شناسند؛ اما جاده فیروزکوه علاوه بر موارد فوق جاذبه های طبیعت گردی فراوانی دارد که تماشای آن ها برای هر فردی لذت بخش و دل انگیز است. آبشارهای زیبای سله بن و دو قلو، آبشار و پل ورسک، قلعه فیروزکوه، جنگل های ارفع ده و چشمه ی پراو، دریاچه ی شورمست، آبشار ولیلا، آبشار گزو، برج لاجیم و پارک جنگلی جوارم همه و همه از زیبایی های بی نظیر جاده فیروزکوه هستند که یک طبیعت گردی خاطره انگیز و فراموش نشدنی را برای گردشگران خود رقم می زنند. دیدن آبشارهای زیبای این مسیر را با ریسمون از دست ندهید.

 

آبشار زیبای گزو در جاده فیروزکوه

اگر بخواهیم زیبایی هر یک از این مکان ها را وصف کنیم باید صدها صفحه در مورد جاذبه های طبیعت گردی هر کدام بنویسیم. لذا توصیه می کنیم حتما در سفر به شمال این جاده را به عنوان مسیر راهتان برگزینید و زیبایی های شگفت انگیز و منحصر به فرد موجود در آن را به چشم خود ببینید و لذت ببرید.

برای همراهی با ریسمون از دیدار ازین جاده‌ی دیدنی به قسمت تورهای داخلی ریسمون در سایت مراجعه کنید.

 

0 دیدگاه

13 شهریور 1398

سر گنجشکی: غذاهای استان تهران

آیا شما نیز به دنبال صرف یکی از بهترین غذاهای استان تهران هستید؟ آیا می دانید که بهترین غذاهای استان تهران از چه مواد اولیه ای تهیه و آماده می شود؟ از شما دعوت می شود […]

28 آذر 1398 توسط
تیم نویسندگان ریسمون

در سفری جذاب و مملو از هیجان، قدم بر جاذبه های طبیعت گردی جاده چالوس بگذارید. در پیچ و خم  جاده، در امتداد جنگلی سرسبز  و کوه های سر به فلک کشیده البرز، به دنبال جاذبه های طبیعت گردی جاده چا […]

02 شهریور 1398 توسط
تیم نویسندگان ریسمون

سفر به آذربایجان شرقی برای شما چه معنایی دارد؟ سفر به آذربایجان شرقی یعنی سفر به شهر تبریز، یعنی گشت و گذار در بازار بزرگ تبریز، تماشای زیبایی‌های مسجد کبود، قدم زدن در ارگ تبریز، لذت بردن از معم […]

22 آبان 1398 توسط
صدرا شریفی

سفر فرصت مناسبی است تا تجربه‌های جدیدی کسب کنید و با جاذبه‌های گردشگری، آداب‌و‌رسوم و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید. سفر به شما انگیزه ای مضاعف برای ادامه زندگی می‌دهد. سفر […]

13 شهریور 1398 توسط
تیم نویسندگان ریسمون

تجربه سالیان، به تیم ریسمون این امکان را داده است که در تور های طبیعت گردی و تور های مکزیک، شما را به دیدن شهر ها و مقاصد بکر و خاص در خرداد 99 و تور کوبا و تور کشمیر و تور ازبکستان ببرد

ریسمون با اجرای متعهدانه، سعی در ارائه خدمات تور طبیعت گردی، تور های مکزیک و تور کوبا خرداد 99 بر اساس توضیحات سایت را داشته، تلاش میکند تا بهترین تجربه را در تور های نوروز 99 ارائه دهد

از آنجا که ریسمون میداند آرامش در تورهای طبیعت گردی، تور ژاپن، تور کشمیر و تور کوبا خرداد 99 از مهمترین خواسته های مسافران در تور است با فضای دوستانه ، خیال شما را در تور راحت کرده ایم

جاذبه های فیروزکوه
جاذبه های فیروزکوه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *