جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان
جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان



صوفیه، پایتخت بلغارستان داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. هر جاذبه تاریخی صوفیه چشم‌انداز تازه‌ای از تاریخچه پیچیده آن را به تصویر می‌کشد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

صوفیه، پایتخت بلغارستان با گذشته‌ای آمیخته با فرهنگ عثمانی و مبارزات سوسیالیستی، روایتگر تاریخ عجیبی در جنوب شرقی اروپا است. این شهر که به‌عنوان دومین تمدن قدیمی در اروپا شناخته می‌شود، در قرن هشتم پیش از میلاد در محل روستایی نوسنگی ساخته شد. گردشگران می‌توانند از ساختمان‌های قدیمی، خیابان‌های قدیمی، کلیساها و آثار تاریخی بازدید کنند که بسیاری از این جاذبه‌ها متعلق به اواخر قرن بیستم، زمان بازپس‌گیری بلغارستان و استقلال آن از عثمانی است؛ اما جاهای دیدنی صوفیه تنها به آثار باستانی و قرون‌وسطایی محدود نمی‌شود. امروزه ظاهر و بافت پایتخت بلغارستان با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است. دیدنی‌های جدیدی از جمله، ساختمان‌های مدرن، پارک‌ها، مراکز خرید، موزه‌ها، گالری‌ها و … در این شهر ساخته شده است. اکثر جاذبه‌های گردشگری صوفیه در فاصله بسیار کم از هم قرار دارند و همین امر بازدید از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید از این شهر تاریخی دیدن کنید، پس باید بهترین مکان‌های دیدنی آن را بشناسید. در ادامه شما را با برخی از این جاذبه‌ها آشنا می‌کنیم. 

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

«کلیسای جامع الکساندر نوسکی» (St. Alexander Nevski Cathedral)، زمانی یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدوکس شرقی در جهان بود و در حال حاضر با ظرفیت ۱۰ هزار نفر، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس در منطقه بالکان است. این کلیسای زیبا در سال ۱۸۸۰ به سبک زیبا و پیچیده نئوبیزانس به افتخار سنت الکساندر نوسکی، شاهزاده‌ای که برای پیروزی‌های نظامی‌اش در برابر آلمانی‌ها و سوئدی‌ها در قرن سیزدهم شهرت دارد، ساخته شده است. کلیسای سنت الکساندر نوسکی به‌عنوان یکی از مشهورترین دیدنی ها صوفیه شناخته می‌شود و نماد مهمی از گذشته‌ بلغارستان است که امروزه کلیسای اصلی اسقف اعظم بلغارستان، «سیمئون نیکول‌اُف دیمیتراُف» (Simeon Nikolov Dimitrov) محسوب می‌شود. این کلیسا مکانی آرام و باشکوه برای گذراندن لحظاتی آرامش‌بخش در شهر است که شکوه، عظمت و تزئینات داخلی آن هر بازدیدکننده‌ای را مبهوت می‌کند.

«کلیسای سنت جورج» (St George Church)، قدیمی‌ترین ساختمان صوفیه واقع در قلب سردیکای باستانی و صوفیه مدرن است که ساخت آن به سال ۳۰۰ میلادی برمی‌گردد. این ساختمان به طرز شگفت‌انگیزی در تمام این سال‌ها پابرجا مانده و در اطراف آن می‌توان جزئیات کوچک و جالبی از فرهنگ و تمدن‌هایی را دید که پشت سر گذاشته است. درون کلیسای سنت جورج می‌توانید نقاشی‌های روی گچ قرون‌وسطایی را تماشا کنید که این نقاشی‌ها در دهه ۱۶۰۰ میلادی، زمانی که این کلیسا به مسجد تبدیل شده بود، به دست عثمانی‌ها کشیده شده است. این نقاشی‌ها در دهه ۱۹۹۰ کشف و بازسازی شدند. در بیرون این کلیسا می‌توانید از سنگ‌فرش‌های خیابان رومی و سایر بقایای سردیکای باستان بازدید کنید.

«کوه ویتوشا» (Vitosha Mountain) با ارتفاع بیش از ۲,۲۹۰ متر در حومه جنوب‌غربی صوفیه در یک پارک واقع شده است. آسان‌ترین مسیر دسترسی به قله ویتوشا از طریق «آلکو» (Alko)، منطقه اسکی این کوه است که از آنجا مسیر پیاده‌روی به قله سیاه ویتوشا به ویژه در فصل‌های بهار و پاییز بسیار آسان است و منظره شگفت‌انگیزی دارد.

«کلیسای بویانا صوفیه» (Boyana Church)، یکی از آثار ثبت شده صوفیه در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در دامنه کوه ویتوشا قرار دارد. چشم‌انداز این کلیسای قرون‌وسطایی در میان درختان بلند قامت و سکوت آرامش‌بخش حومه شهر، فوق‌العاده رویایی است. کلیسای بویانا در سه دوره از ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی بنا شد؛ اما مهم‌ترین بخش‌های آن در دوران دوم امپراتوری بلغارستان در دهه ۱۲۰۰ میلادی افزوده شده است؛ از جمله تزئینات آن زمان می‌توان به نقاشی‌های افسانه‌ای فضای داخلی که ۲۴۰ شخصیت تاریخی و کتاب مقدس را به سبکی واقع‌گرایانه به تصویر کشیده‌اند، اشاره کرد. این نقاشی‌ها توسط هنرمندان ناشناخته‌ای کشیده شده‌اند و پرتره‌های دو حاکم معاصر بلغاری، تزار کنستانتین آسن و تزار کولویان در کنار همسران‌شان را شامل می‌شود.

«موزه ملی باستان‌شناسی» (National Institute of Archaeology)، در سال ۱۹۰۵ در زمان فردیناند اول به منظور جمع‌آوری تمام یافته‌های مهم باستان‌شناسی صوفیه و بلغارستان در یک مکان، افتتاح شد. این موزه در قدیمی‌ترین مسجد بزرگ شهر که متعلق به عثمانی‌ها بوده است، قرار دارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌های این موزه، بخش ماقبل تاریخ، تالار اصلی که آثاری از تمدن‌های کلاسیک را در برمی‌گیرد، بخش قرون‌وسطی و گنجینه‌ها است. گنجینه‌های طلایی تراکیان از جمله ظروف «والچیتران» (Valchitran) و «لاکوویت» (Lukovit) در این موزه نگه‌داری می‌شوند. گنجینه لاکوویت متعلق به ۴۰۰ سال پیش از میلاد، زمان حمله اسکندر کبیر به تراکیه در جنوب بلغارستان است که در سال ۱۹۵۳ کشف شد.

«موزه هنر سوسیالیست» (The Museum Of Socialist Art)، موزه نسبتا جدیدی است که به منظور نمایش آثار هنرمندان از جمله نقاشان و مجسمه‌سازان دوره سوسیالیست بلغاری ساخته شده است. یک گالری در داخل و یک پارک مجسمه در بیرون این موزه قرار دارد و نمایشگاه‌های جالبی از جمله نمایشگاه ستاره سرخ در آن برگزار می‌شود؛ همچنین تندیس رهبران مشهوری مانند ژوزف استالین که قبلا در خیابان‌های شهر به نمایش گذاشته می‌شدند، در پارک مجسمه به چشم می‌خورد. در این موزه تلاش شده است که پیشرفت‌های هنری در زمان کشمکش‌های سوسیالیستی به ویژه توسعه رئالیسم سوسیالیستی، سبکی که با ارزش‌های کمونیست مقابله و از طبقه کارگر حمایت می‌کند، به درستی در معرض نمایش گذاشته شود. موزه هنر سوسیالیست یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در قلب صوفیه است.

«موزه ملی تاریخ بلغارستان» (The National History Museum)، محل نگه‌داری آثار باستانی متعلق به بیش از هشت هزار سال پیش است. بازدیدکنندگان در این موزه می‌توانند ساعت‌ها به مطالعه تاریخ و فرهنگ مردم بلغاری و تماشای آثار باستانی بلغارستان بپردازند. این موزه از پنج تالار مجزا تشکیل شده است که هر کدام یک دوره تاریخی متفاوت را شامل می‌شود. در موزه ملی تاریخ بلغارستان، سفال‌های قرون وسطایی و آثار مختلفی از جمله هدایای مجلل مراسم تدفین متعلق به امپراتوری دوم بلغاری قابل مشاهده است. همچنین در این موزه اطلاعات بسیار کامل و مفصلی از دوران‌های مهمی مانند سلطه عثمانی‌ها و بازپس‌گیری ملی بلغاری‌ها در قرن ۱۸ میلادی در دسترس است.     

گاهی به نظر می‌رسد چراغ‌های روشن، ساختمان‌های بلند و خیابان‌های شلوغ صوفیه، این شهر را به یک جنگل بتنی تبدیل کرده‌اند. در این مواقع بهترین مکان برای تنفس هوای تازه و رسیدن به آرامش در مرکز این شهر شلوغ، «پارک بوریسوا گاردینا» (Borisova Gradina Park) است. این پارک در سال ۱۸۸۴ ساخته و به نام بوریس سوم بلغارستان نام‌گذاری شده است. پارک بوریسوا گاردینا، سه قسمت دارد که هر بخش توسط یک باغبان ماهر و موفق طراحی شده است. این پارک دارای منظره‌ای زیبا و سرسبز، نهالستان و همچنین معروف‌ترین دریاچه نیلوفر آبی است. پارک بوریسوا یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی بلغارستان است. «برج تلویزیون بوریسوا گاردینا» (Borisova Gradina TV Tower)، ساختمان ۱۴ طبقه‌ای که در سال ۱۹۹۰، اولین مرکز پخش تلویزیونی ملی بلغارستان بوده است، در نزدیکی این پارک قرار دارد که علاقه‌مندان به آثار تاریخی می‌توانند از آن بازدید کنند.

«مسجد بانیا باشی» (Banya Bashi Mosque)، تنها مسجد واقع در صوفیه است. این مسجد توسط «معمار سنان» (Mimar Sinan)، معمار زمان امپراتوری عثمانی در سال ۱۵۷۶ در آغاز دوره عثمانی شهر بنا شده است و نام آن برگرفته از حمام‌های ترکی صوفیه است که در طول دهه ۱۵۰۰ گردشگران بسیاری از سراسر منطقه از آن بازدید می‌کردند. مسجد بانیا باشی دارای ظرفیت ۷۰۰ نمازگزار است و به غیر از ساعات برگزاری نماز، بازدید از آن آزاد است.

«آمفی‌تئاتر سردیکا» (Serdica Amphitheater)، در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاترهای امپراتوری روم محسوب می‌شد و محل برگزاری نبرد گلادیاتورها با حیوانات وحشی بود. این مکان در ابتدا تئاتر بود و سپس به یک آمفی‌تئاتر تغییر کاربری داد که توسط گوت‌ها غارت شد. آمفی‌تئاتر سردیکا در دهه ۴۰۰ میلادی مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما مدتی بعد به یک مکان متروکه تبدیل شد. این آمفی‌تئاتر رومی تا سال ۲۰۰۴ کشف نشده بود و پس از حفاری، به طراحی هتل آرنا دی سردیکا افزوده شد؛ اما گردشگران می‌توانند با بازدید از گالری مخصوص این هتل از خرابه‌های این آمفی‌تئاتر دیدن کنند. تجربیات سفر خود به صوفیه را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

در متن زیر سعی کرده ایم مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری بلغارستان وارنا صوفیه را به طور کامل برای هموطنان عزیز ارائه بکنیم

 

 

بلغارستان کشوری است واقع در جنوب شرقی اروپا و با جمعیتی بالغ بر 7.300.000 نفر.پایتخت این کشور صوفیه است و زبان رسمی آنها بلغاری و واحد پولشان لوا است.این کشور به دیگر کشورها صادرات انجام می دهد که مهترین آنها اسانس گل رز,پوشاک,کفش,آهن و فولاد می باشد.این کشور رسما” کشوری سکولار است ولی در قانون اساسی آن مسیحیت ارتودکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده.76% از جمعیت این کشور را مسیحیان ارتودکس و 10% مابقی را مسلمانان تشکیل می دهند.

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

بلغارستان کشوری است دارای چهار فصل است.فصل تابستان از اوایل آوریل شروع و تا آخر اکتبر ادامه دارد. در ماه های ژانویه و فوریه که فصل زمستان است شاهد بارش برف خواهید بود.فصل پر گردش بلغارستان جولای و آگوست است اما ماه های مه و آگوست هم می توانید به آنچا سفر کنید چون آب و هوای آن ملایم می شود.اما ماه های ژوئن,اکتبر و دسامبر به علت مرطوب بودن برای سفر پیشنهاد نمی شود.

مراکز خرید وارنا Mall Varna

این فروشگاه در 5 طبقه وبا 150 فروشگاه بنا شده.مال وارنا دارای قسمت هایی برای بازی کودکان,سینما,فود کورت و غیره است.تنوع اجناس در این مرکز خرید انتخاب را برای شما آسان می کند.از بابت رفت و آمد هم نگران نباشید چون تقریبا” همه اتوبوس ها در کنار دو ورودی اصلی این مرکز ایستگاه دارند.ساعت کار این فروشگاه از 10 صبح الی شب 22 می باشد و ساعت کار مراکز تفریحی آن از صبح 10 الی 16 عصر می باشد.

Grand Mall

این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید وارنا است و در مرکز شهر و در نزدیکی ایستگاه اتوبوس قرار دارد.220 فروشگاه در این مرکز خرید وجود دارد. تمامی اجناس مورد نیاز را در این مرکز خرید می توانید پیدا کنید.این مرکز خرید دارای مراکز تفریحی,فود کورت و غیره می باشد و پارکینگ آن نیز بصورت رایگان می باشد.

Pfohe Mall

اگر بدنبال اجناس مد و به روز هستید این مرکز خرید برای شما بسیار مناسب است.معماری زیبایی که مغازه های این مرکز خرید دارد باعث می شود شما با علاقه زیاد به خرید خود بپردازید و همچنین به راحتی با تمامی وسایل نقلیه می توانید خود را به این مرکز خرید برسانید.

مرکز خرید برج های وارنا (Varna Towers)

دو برج 70 متری که بزرگترین مراکز خرید وارنا هستند.علاوه بر مغازه های جال و خوبی که وجود دارد هر موقع شما گرسنه شدید مس توانید از فودکورت خوب این مراکز استفاده کنید.این مراکز خرید طوری ساخته شده که در بالای برج غربی محلی برای فرود هلیکوپترهای مختلف وجود دارد.

مرکز خرید سیتی سنتر صوفیه

اولین و کوچکترین مرکز خرید صوفیه در نزدیکی کاخ ملی و فرهنگ صوفیه.این مرکز خرید دارای یک سینما و رستوران می باشد.

 بازار دی مل

این مرکز خرید با بیش از 8 سینما,مرکز تفریحی, استخر و غیره بزرگترین مرکز خرید صوفیه است.اگر به بلغارستان سفر می کنید حتما” به این مرکز خرید سر بزنید.

بازار صوفیه

بازار صوفیه یکی از بهترین مراکز خرید است که در مرکز شهر قرار دارد. دارای یک سالن سینما است و به دلیل نزدیکی به مرکز شهر و مترو رفت و آمد را نیز برای مردم به راحتی فراهم کرده.

مرکز خرید سردیکا سنتر

یکی دیگر از بزرگترین مراکز خرید که دارای فروشگاه لباس,کیف,کفش و غیره است.همچنین دارای سوپر مارکت, فود کورت, داروخانه و غیره می باشد.

مرکز خرید اوت لت سنتر صوفیه  Sofia Outlet Center

این مرکز خرید در سال 2010 تاسیس شده.دارای فروشگاه های لوکس و فوق العاده زیبا می باشد و همچنین در این مرکز خرید می توانید از فود کودت و کافی شاپ آن نیز استفاده نمایید.

Mall Galeria Burgas

این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید در ساحل دریای سیاه است که در سال 2012 تاسیس شده است.این مرکز خرید در مسیر راه های حمل و نقل عمومی قرار دارد و به راحتی می توانید به آنجا رفت و آمد داشته باشید.بیش از 100 فروشگاه از جمله:Lc Waikiki,Swarovski,Bereshka,Zara,H & M, Cinema city و غیره وجود دارد.همچنین شما می توانید از فود کورت,بانک و صرافی و غیره این مرکز خرید نیز استفاده کنید.

جاهای دیدنی وارنا

کلیسای وارنا

این کلیسا از مهمترین نمادهای شهر وارنا می باشد.معماری و نقاشی های زیبای این کلیسا این مکان را برای بازدید منحصر به فرد کرده است.اگر بخواهید نمای زیبای شهر وارنا را تماشا کنید می توانید از 133 پله این کلیسا را بالا رفته به برج ناقوس رسیده و این منظره زیبا را مشاهده نمایید.

دلفیناریوم

تنها پارک دلفیناریوم در بالکان است و نمایش دلفین ها حدود 40 دقیقه در این محل انجام می گیرد.

باغ دریای وارنا

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

از بزرگترین و قدیمی ترین پارک ها می باشد که شامل: باغ وحش,موزه تاریخی طبیعی,رصد خانه نیکولاس کوپرنیک و غیره است.

سواحل طلایی وارنا

ساحلی است در قسمت شمالی وارنا که ماسه های آن به رنگ طلایی می باشد.در این ساحل هتل های لوکس و زیبایی وجود دارد که اقامت را برای توریست ها بسیار جذاب و دلنشین می کند.شما می توانید از کافه ها و رستوران های واقع در این ساحل نیز استفاده کرده و لذت ببرید.

کلیسای جامع الکساندر نوسکی Alexander Nevsky Cathelral

کلیساهی بزرگ و عظیمی که چیزی حدود 10 هزار نفر جمعیت در آن جای می گیرد.این کلیسا در زمان سقوط دولت عثمانی و شروع دوره بلغارستان بنا نهاده شده.وقتی وارد کلیسا شوید معماری و نقاشی زیبای این کلیسا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سنت جورج روتوندا St. George Rotunda

این ساختمان با جر قرمز درست شده است و قدیمی ترین ساختمان صوفیه است.در دهه 300 بنا و تا الان پا بر جا مانده و به همین علت مقصد بسیاری از گردشگران می باشد.در بیرون این بنا خیابانی سنگ فرش شده قرار دارد که آثار به جا مانده سردیکای باستانی است.

بلوار ویتوشا Vitosha Boulevard

این بلوار را می شود گفت که یکی از مدرنترین و شیک ترین بلوار هاست با مغازه های لوکس زیبا,کافه های دلنشین و غیره.درون این خیابان را با تیر چراغ برق,نیمکت ها و کیوسک های قدیمی پر کرده اند که یادآور روزهای آغازین فعالیت کشور بلغارستان است.

مسجد بانیا باشی Banya Bashi Mosque

این مکان تنها مسجد این شهر است و در زمان هایی غیر از ساعات نماز و نیایش در های آن بسته هستند.این مسجد را یک معمار عثمانی ساخته و برای همین شبیه به مساجد موجود در ترکیه می باشد.

آب و هوای وارناآب و هوای وارنا از شهریور ماه رو به سردی می رود و زمستان بسیار سردی دارد.در تابستان آب و هوای بسیار عالی و متعادل است و برای گردشگری بسیار دلنشین و مناسب است.بهترین زمان سفر به وارنا در ماه های خرداد,تیر و مرداد می باشد.

آب و هوای صوفیهمیانگین هوا در صوفیه گرم و متعدل است. بارش حتی در خشکترین زمان سال نیز در صوفیه امکان پذیر می باشد و میانگین بارش سالانه در صوفیه حدود 580 میلیمتر است.

نشان داده می شود.BGNواحد پول کشور بلغارستان لو یا لوا است که با نماداسکناس های رایج در این کشور 2 لو(اسکناس های بنفش رنگ), 5 لو(اسکناس های قرمز رنگ), 10 لو(اسکناس های نارنجی و بنفش رنگ),20 لو(اسکناس آبی رنگ), 50 لو(اسکناس قهوای رنگ), 100 لو(اسکناس سبز رنگ) می باشد.برای تبدیل ارز خود از ایران این است که با خود دلار به آنجا ببرید و به لو تبدیل کنید.هزینه در وارنا از تهران ارزانتر است. مثلا” در زمینه هزینه اقامت,خورد و خوراک,پوشاک,رستوران و غیره.در وارنا شما می توانید از اتوبوس,تاکسی و اتوبوس برقی استفاده کنید که برای برای سوار شدن اتوبوس راننده خود از شما پول نقد می گیرد.برای تاکسی هزینه ورودی 1 لو است که بر اساس هر یک کیلومتر 0.80 لو به هزینه شما اضافه می گردد.اگر شما در وارنا با تاکسی جایی بروید و آن را منتظر بگذارید(در حدود یک ساعت) برای آن مدت زمان چیزی حدود 12 الی 18 لو از شما دریافت می کنند.ولی اگر مسیر طولانی را می خواهید طی کنید از اول در مورد مبلغ کرایه به توافق برسید.برای اقامت در هتل و صرف غذا در رستوران های مختلف هزینه های متفاوتی وجود دارد.برای مثال:-هتل 2 ستاره: از حدود 45 لو الی 135 لو-هتل 3 ستاره:از حدود 40 لو الی 160 لو-هتل 4 ستاره: از حدود 70 لو الی 210 لو-هتل 5 ستاره:ازحدود 130 لو الی 300 لو

-رستوران ارزان قیمت:از حدود 10 الی 15 لو-رستوران های گران قیمت:بالا 30 لو-فست فود:از حدود 7 الی 15 لو

اگر بخواهید از وارنا به صوفیه سفر کنید و از تاکسی استفاده کنید چیزی حدود 60.000 هزار تومان باید هزینه بپردازید.برای اقامت در هتل های ارزان صوفیه شما می بایست چیزی حدود 35 الی 100 لو هزینه کنید.خورد و خوراک در صوفیه ارزان است و شما با پرداخت حدود 3 لو می توانید ساندویچ یا غذایی خوب نوش جان نمایید.ولی یک وعده غذایی در رستوران بهمراه نوشابه چیزی حدود 12 الی 28 لو برای شما هزینه خواهد داشت.برای استفاده از سیستم حل و نقل صوفیه گزینه های متفاوتی از جمله: دوچرخه که کرایه آن برای یک ساعت حدود 18 لو است,تراموا,اتوبوس,مترو و عیره وجود دارد.

 کبابچه (Kebapche)

این غذا از ترکیب دو نوع غذای یوگوسلاوی و رمانیایی تهیه می شود.این غذا با انواع سیب زمینی سرخ شده و پنیر و انواع نوشیدنی های خنک سرو می شود و از فلفل و زیره برای طعم دار کردن آن استفاده می شود.

 سالاد شوپسکا (Shopska Salata)

این سالاد ساده اما خوشمزه است که ترکیبی از خیار,پیاز,گوجه و جعفری است.قیمت این سالاد حدودا” از 2 لو الی 5 لو می باشد.

بانیستا (Banista) 

این غذا را در تمامی شیرینی فروشی و نان فروشی ها می توانید پیدا کنید که بسیار پر چرب و شیرین است.داخل خمیر آن از اسفناج,پیاز و پنیر پر می شود و هزینه آن حدودا” 1 الی 2 لو است.

لیوتنیستا  (Lyutenista) 

این غذا نوعی سس است که بین بلغاری ها طرفداران زیادی دارد و ترکیبی است از فلفل سیاه,پیاز,سیر و گوجه فرنگی که معمولا” با نان تست سرو می شود.قیمت آن حدودا” 2 الی 3 لو است و این سس مخصوص و خوشمزه در داخل ظروف شیشهای کوچک فروخته می شود.

 تاراتور (Tarator)

این غذا دارای ادیه کم و سرد وخنک است که در آن از ترکیب خیار,سیر,شوید و گاهی تکه های یخ می باشد که قیمت آن حدودا” 1 لو الی 3 لو است.

سوپ سیرابی (Shkembe Chorba)

سوپ سیرابی از غذاهای معروف بالکان است که با سیر فراوان,مقداری شیر و پاپریکای قرمز تهیه می شود.این غذا در ساعات اولیه صبح و معمولا” در رستوران های کوچک سرو می شود.

فلفل شکم پر (Chushki Burek)

این غذا مثل دلمه با گوشت چرخکرده و برنج تهیه می شود.همچنین این غذا را می توانید سرخ کنید و داخل آن را با پنیر پر کنید.

 مشنه اسکارا یا میکس گوشت (Meshana Skara)

این غذا یکی از اصیل ترین و کلاسیک ترین غذاهای بلغاری است که از ترکیب چند نوع گوشت کبابی تهیه می شود کخ بسیار لذیذ و خوشمزه است و پیشنهاد می شود اگر به بلغارستان سفر می کنید حتما” این غذا را امتحان کنید.این غذا شامل: شیشلیک,کوفته,استیک و انواع سوسیس است و با سالاد شوپسکا و سیب زمینی سرخ شده و پیاز سرو می شود.

ماست بلغاری (Kiselo Mlyako)

این ماست را در تمامی فروشگاه ها و مغازه های محصولات لبنی می توانید پیدا کنید.این ماست ترش و خوش طعم است و بلغاری ها معتقد هستند که این ماست برای سلامت معده آنها بسیار مفید است.

برنامه پروازهای خارجی ایران ایر ( هما ) Iran Air Airlines

برنامه پروازهای خارجی ماهان ایر Mahan Air Airlines

بلیط سوتو SOTO

رزرو هتل در تمام کشورهای جهان

آژانس مسافرتی – آژانس هواپیمایی در کرج

هواپیمایی آرمنیا –  بلیط ارزان – اخذ بلیط تمام کشورهای جهان

HOW TO GET AN IRANIAN E VISA

مشهد قاره پیما

اطلاعات مفید برای سفر :

مبلغ و شماره حساب عوارض خروج از کشور سال 99

کشورهایی که با پاسپورت ایرانی بدون ویزا می توانید به آنها سفر کنید

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و میلادی به شمسی

مقررات ورود و خروج کالا و طلا و ارز درباره ما

لیست کالاها و اشیا ممنوعه جهت ورود و خروج به کشور

راهنمای مدارک و قوانین جدید دریافت ارز مسافرتی

مجله گردشگری قاره پیما

قاره پیما

www.GharePeyma.com

تماس با ما :

021-88476799

 

قیمت امروز بلیط هواپیما به هرکجای ایران


تور کیش را گران نخرید!!

صوفیه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بلغارستان است

 

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

 

صوفیه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بلغارستان است. صوفیه یکی از قدیمیترین پایتخت‌های اروپا می‌باشد. تاریخ این شهر به سده ۸ میلادی برمیگردد. شهر صوفیه در غرب بلغارستان و جوار ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده‌است.

 

 پارک بورسوا گاردینا در صوفيه

 صوفیه یکی از قدیمیترین پایتخت‌های اروپا می‌باشد

 

بورسوا گاردینا (Borisova gradina) و یا “باغ بورسوی”، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین پارک های صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که ساخت و ساز آن در سال 1884 آغاز شد و به نام تزار بوریس سوم نامگداری شد.

 

تاریخچه باغ پذیرای سه دوره متفاوت، تحت سه باغبان مشهور.بوده است که همگی با توجه به طرح اولیه، به توسعه و تکمیل آن کمک بسزایی کردند. برج تلویزیونی باغ بورسوی در طی سالهای 1958-1959 در این باغ ساخته شد. آخرین بازسازی باغ بورسوی در سال 1986 انجام گرفت و در همان سال، این پارک بعنوان یک بنای تاریخی و باغ هنری ثبت شد.

پس از به قدرت رسیدن رژیم کمونیستی در سال 1944 ، پارک به “پارک آزادی” تغییر نام داد و سپس بعد از سقوط آن در سال 1989، به نام اصلی خود بازگشت. باغ دارای دریاچه، جنگل های انبوه ، خانه های چوبی تزئینی و دیگر امکانات رفاهی می باشد.

 

پل عشاق ( LOVER BRIDGE ) در صوفیه

   شهر صوفیه در غرب بلغارستان و جوار ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده‌است

 

این پل مکانی است که بسیاری از جوانان و عشاق صوفیه در آن جمع می شوند واز مناظر زیبای صوفیه لذت می برند. این پل عابر پیاده در یکی از جاده های اصلی صوفیه واقع شده و مشرف به کوهستان Vitosha می باشد. در این منطقه یک گالری هنری هم برگزار می شود.

 

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ در صوفيه

  میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ  که با نام باتبرگ نیز معروف است، بزرگترین میدان صوفیه می باشد

 

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ (Prince Alexander of Battenberg Square )، که با نام باتبرگ نیز معروف است، بزرگترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که نام آن برگرفته شده است از الکساندر جوزف باتنبرگ ، اولین شاهزاده بلغارستان مدرن.

 

بی شک این میدان مناسب ترین محل در صوفیه برای برگزاری کنسرت های بزرگ در هوای آزاد و تظاهرات، راهپیمایی ها (از جمله رژه ارتش در روز سنت جورج) و دیگر نشست ها می باشد.

 

در طول حکومت کمونیست بلغارستان، میدان دارای اسم ” نهم سپتامبر” بود که نمادی محسوب می شد از کودتای دولت کمونیست در 9 سپتامبر 1944. میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ از سال 1949 تا سال 1999 محل آرامگاه بزرگ جورج دیمیتروف بود.

 

وی یک سیاستمدار کمونیستی و اولین رهبر کمونیستی بلغارستان از سال 1946 تا 1949 بود. قبل از سال 1944 نام این میدان، “میدان تزار” بوده است که علت آن نزدیکی آن به کاخ سلطنتی سابق یود. در حال حاضر گالری ملی هنر، در این مکان قرار دارد. بنای تاریخی ارتش سرخ

  بنای تاریخی ارتش سرخ در صوفیه، پایتخت بلغارستان، بنایی یادبود از ارتش سرخ می باشد

 

بنای تاریخی ارتش سرخ (monument of the red army) در صوفیه، پایتخت بلغارستان، بنایی یادبود از ارتش سرخ در پارک ارتش شوروی می باشد که توسط روس ها در سال 1954 ساخته شده است. در روبروی درب ورودی، در بالای یک سکو و در ارتفاع 34 متری، یک سرباز ارتش سرخ، با خوشحالی و تشکر یک زوج بلغاری را به سمت آزادی هدایت می کند.

 

نقوش برجسته برنزی در پایین بنای تاریخی نشانگر جمعیت شاد و سپاسگزاری می باشد که به استقبال سربازان روسیه برگشته به وطن خود رفته اند و همچنین، صحنه های مبارزه با انقلاب اکتبر و جنگ جهانی دوم وجود دارد.

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

 

این بنای یادبود عظیم به ارتش شوروی به مناسبت دهمین سالگرد آزادی روسیه از بلغارستان هدیه داده شد. و نمونه ای قوی از سوسیالیستی، رئالیسم دوره می باشد.

کلیسای جامع الکساندر نوسکی ( Alexander Nevski)

  کلیسای جامع الکساندر نوسکی در صوفیه پایتخت بلغارستان واقع شده است

 

کلیسای جامع الکساندر نوسکی در صوفیه پایتخت بلغارستان واقع شده است. این کلیسا، بزرگترین کلیسای ارتدوکس درسراسر شبه جزیره بالکان است به عنوان یکی نمادهای صوفیه و جاذبه های توریستی محسوب می شود. در ابتدا به عنوان یادبود 200 هزار نفر از کشته شدگان درخلال جنگهای روسیه وعثمانی ساخته شد. کلیسا درحدود 3170 مترمربع وسعت و5000نفر نیز گنجایش دارد.

 

از نکات جالب توجه درباره این کلیسا آن است که علاوه بر معماری بسیار زیبا، مصالح آن نیز از بهترین نوع و از مناطق مختلف اروپا و جهان تهیه شده است. روکش طلای گنبد، دوازده زنگ معبد و فضای داخلی زیبا که با سنگهای مرمر سفید ایتالیایی ساخته شده، همچنین سنگهای سفید از سایر نقاط بلغارستان، چوبهای اعلاء ازاسلوونی وموزاییکها وسنگفرش آن از برزیل وآفریقا فراهم شده است.

 

در مجموع هنرمندان برجسته نقاش ومعماراز 5 کشور ایتالیا، اتریش، آلمان، جمهوری چک وبلغارستان، اثر فکر ودستان خود را براین کلیسا به یادگار گذارده اند. جالب است که بدانید صدای زنگ کلیسا را از فاصله 30 کیلومتری نیز به راحتی می توان شنید.

 

تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه

   تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه در  سال 1888 و به سبک نئوکلاسیک ونیزی بنا شد

 

 تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه در  سال 1888 و به سبک نئوکلاسیک ونیزی بنا شد، و بیشتر برای اجراهای معروف و بازیگران مطرح و بزرگش مشهور است. در مرکز شهر ساختمان تاثیرگذاری وجود دارد، که محل بزرگی برای کسانی است که عاشق تئاتر و نمایش اند. شما در آنجا می توانید نمایش های زیبایی را ببینید که توسط بازیگران معروفی اجرا می شوند.

 

درون بنا نیز تاثیر و بوی تئاتر بخوبی به مشام می رسد. در نزدیک این بنا دو کافه ی دنج وجود دارد برای کسانی که تمایل به صحبت در مورد تئاتر و نمایش دارند، و همزمان میخواهند قهوه ای بنوشند.

 

حمام کردن در چشمه های آب معدنی صوفیه

در ۳۰ کیلومتری صوفیه در Belchin Banya یک چشمه ی آب معدنی وجود دارد که آب آن دارای خواص التیام بخش برای دردهای مفاصل می باشد. این منطقه دارای حمام های عمومی و استخر های در فضای باز برای فصل تابستان می باشد.   

  حمام عمومی معدنی صوفیه, یکی از مجموعه حمام های باستانی صوفیه محسوب می شود

 

حمام عمومی معدنی صوفیه (Sofia Public Mineral Baths)، یکی از مجموعه حمام های باستانی صوفیه محسوب می شود که  به علت وجود چشمه های آب معدنی بی نظیر، مکانی است که نخستین حمام امپراطوری روم درآنجا ساخته شد.  قرنها بعد، عثمانی ها پس از حمله به صوفیا، آن را به سبک معماری خاص خود تغییر دادند. داخل این بنا، دالانهای پنهانی و اتاقهای تودرتوی وجود دارد که مهمانان ویژه خارجی از آن طریق به قسمت اصلی و داخلی حمام شاهانه هدایت می شدند.

 

نقاش فرانسوی، ژان آگوست دومینیک تابلوی معروف خود، ” حمام عثمانی ” را با الهام از حکایات نقل شده از سوی بانوی دربار انگلستان، ماری مونتگیو  که مدتی را مهمان ویژه دربار عثمانی و این عمارت بوده، کشیده است.استفاده از آب‌های معدنی، تاریخی بسیار کهن دارد.

 

بومیان صوفیه  شاهد تاثیرات آب‌های معدنی به روی بدن بوده اند و از اینرو با ساختن حمام ها در قرن پانزدهم  به فکر سازماندهی این آب ها افتادند. این مکان، نقطه عطفی در مرکز صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که  یک شهر شناخته شده برای چشمه های معدنی  است. جناح شمالی این حمام در طول بمباران جنگ جهانی دوم  آسیب دید اما چند سال بعد ترمیم و مجددا بازسازی شد.

 

این مکان  تا سال 1986 فعال بود اما  به دلیل وضعیت بد و تخریب احتمالی  پشت بام آن، بسته شد. پس از آن، بخشی از این حمام بازسازی شد و بعنوان موزه  و یک مرکز شفا بخشی مورد استفاده قرار گرفت.

 

بازار Zhenski در صوفیه

بازار Zhenski در صوفیه, یکی ازبزرگترین و شلوغ ترین بازارها بوده است

 

بازار Zhenski (بازار زنان) برای سال ها یکی ازبزرگترین و شلوغ ترین بازارها بوده است. انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت و پنیر ، آجیل و میوه های خشک شده وشیرینی و دسر های خانگی در این بازار به فروش می رسد.

 

همچنین خارج از کلیسای Aleksander Nevsski یک بازار عتیقه فروشی وجود دارد که اشیا قدیمی و جنگی در آن به فروش می رسد. اگرچه به دلیل پایین بودن قیمت ها نمی تواند از اصل و یا فرع بودن این اجناس اطمینان کامل پیدا کرد.

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

منابع:

deltaban.ir

iroonionline.com

دور دنیا با یک کلیک


آکادمی تخصصی زبان| مبتدی تا پیشرفته


جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


افزایش قد تا 10سانت بدون بازگشت


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


بازسازی انگشتان آسیب دیده

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

سریع ترین روش افزایش فالوور در اینستاگرام


یک پذیرایی با شکوه با دسر های خوشمزه


انواع فست فود رو همین الان سفارش بده

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      


 

ممکن است شما در صوفیه به عنوان بخشی از سفر گسترده تر اروپایی و یا یک تور بالکان سرگردان شوید. در حالی که صوفیه به هیچ وجه مقصد برتر تعطیلات بلغارستان نیست ولی با این وجود یک پایتخت بسیار لذت بخش و سبز با بسیاری از جاذبه های گردشگری برای گشت و گذار می باشد. صوفیه به عنوان معرفی عالی از بلغارستان در نظر گرفته می شود، و می تواند به شما یک ایده بسیار خوب از آنچه در جنوب شرقی اروپا وجود دارد و احساس می شود بدهد. بنابراین، 8 مکان برتر برای دیدن و کارهایی برای انجام دادن در صوفیه برای گردشگران چیست ؟


جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

در سال های اخیر بنای تاریخی ارتش شوروی (نزدیک مترو دانشگاه صوفیه) تبدیل به سرفصلی از بازسازی های نقاشی های دیواری چند منظوره که توسط هنرمندان بلغاری ناشناس کشیده شده بود شد. در سال 2011 برخی از مجسمه های اصلی از سربازان شوروی به عنوان قهرمانان فرهنگی آمریکایی از کتاب های خنده دار و پاپ دوباره رنگ آمیزی شد. این اقدام هنری یک اشاره هوشمندانه به مدهای در حال تغییر بود، زمانی فرهنگ اینجا با اتحاد جماهیر شوروی گره خورده بود، اما امروز به نظر می رسد غرب بر روی فرهنگ بلغارستان تاثیر می گذارد.                             


بلوار ویتُشا خیابان اصلی خرید صوفیه است. بخش عمده آن از کلیسای سنت ندلیا (Saint Nedelya Church) به کاخ بزرگ ملی فرهنگ می رسد. این بلوار دارای کافه های راحتی برای نشستن می باشد، و اگر شما گرسنه باشید می توانید ناهار و یا شام را در میخانه ایرلندی، یک رستوران ایتالیایی و یا فست فود چینی بخورید. نه چندان دورتر از بلوار ویتُشا ، در امتداد خیابان گراف ایگناتیو (Graf Ignatiev Street) ، میدان اسلاویکُو (Slaveykov Square) قرار دارد که به خوبی برای بازار کتاب فضای بازش شناخته شده می باشد. می توانید ده ها کتاب ادبی با زبان های مختلف ، از رمان عاشقانه تا سیاسی و علمی را در اینجا پیدا کنید.


پارک و کاخ ورانا اگرچه در سال 1904 توسط شاه فردیناند تاسیس شد اما یکی از جدیدترین مناظر صوفیه است ، تا همین اواخر به دلیل املاک و مالکیت خصوصی خانواده سلطنتی سابق بلغار ، دسترسی به اینجا محدود بود. با این حال در تابستان 2013 پارک به روی بازدیدکنندگان باز شد و در حالی که کاخ هنوز در حال بازسازی داخلی است شما می توانید فواره های زیبای آن را از نزدیک مشاهده کنید. با مجموعه گیاه شناسی ، برکه مصنوعی با نیلوفر آبی و باغ آلپاین ، پارک ورانا یک مکان بسیار مناسب برای پیاده روی رمانتیک است. هزینه های ورودی 5 لوا با علامت اختصاری BGN است و تورها هر ساعت بدون هیچ هزینه اضافی پذیرفته می شوند. در تعطیلات آخر هفته اتوبوس 505 هر ساعت یکبار از پل عقاب (Eagles’s Bridge) به سمت پارک حرکت می کند.


روستای سابق پانچروو در 12 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر قرار دارد و استراحتگاه آخر هفته مورد علاقه ی شهروندان صوفیه است. پانچروو مدیون جاذبه های خودش می باشد، از محل های خوش منظره و زیبا بین ویتُشا و کوه های لُزِن (Lozen mountains) تا دریاچه مصنوعی پانچروو که محلی برای آفتاب گیری، شنا ، ماهیگیری و ورزش های آبی می باشد. از آنجایی که صوفیه نسبتا از دریا دور می باشد ، مردم محلی به شوخی دریاچه پانچروو را “دریای صوفیه” می نامند. یک مسیر با چشم انداز زیبایی از دریاچه برای پیاده روی وجود دارد. و اگر شما می خواهید خرابه های قرون وسطی را ببینید، می توانید از قلعه یورویچ (fortress of Urvich) در مجاورت روستای کوکایلانه (village of Kokalyane) بازدید کنید.


صوفیه یک پایتخت باستانی در اروپا است. در اصل توسط تراکیان تاسیس شد، و بعد شهر مهم امپراتوری روم بود؛ امپراتور کنستانتین معروف به آن  به عنوان “روم من” اشاره میکرد. بخش بزرگی از میراث عظیم صوفیه هنوز هم حفظ شده است. برجسته ترین مثال آن مسجد ایاصوفیه ، کلیسایی از قرن 16 که نام خودش را به شهر داده است می باشد. حتما از دخمه زیر زمینی کلیسا برای دیدن نقاشی های دیواری روم و مصنوعات بازدید کنید. ساختمان مدور سنت جورج حتی از ایاصوفیه قدیمی تر است، و عنوان قدیمی ترین ساختمان در صوفیه را دارد. قدمت آن به قرن 4 بازمی گردد و در حال حاضر ساختار استوانه ای غیر معمولش، در حیاط هتل شیراتون، وزارت آموزش و پرورش و بناهای تودر توی ریاست جمهوری جای گرفته است. بسیاری از مردم محلی هنوز هم نمی دانند که صوفیه، سالن آمفی تئاتر روم را تا حدی حفظ کرده است. هرچند پیدا کردنش آسان نمی باشد، در حال حاضر خرابه های آن عمدتا در هتل آرنا دی سِردیکا (Arena di Serdica hotel) قرار دارد. از پذیرش بپرسید و آن ها خوشحال می شوند که به شما اجازه بدهند به صورت رایگان سالن آمفی تئاتر را مشاهده کنید. بودن در سطح زیر زمینی هتل و دانستن این که گلادیاتورها در این نقطه مبارزه می کردند ، احساسی عجیب و غریب است.


چند پایتخت در سرتاسر جهان ، کوه را در اندازه کامل در حومه شهر ها به رخ کشیده اند ؟ ویتُشا تنها برجسته ترین چشم انداز صوفیه نیست ، بلکه یک مقصد جذاب برای دوستداران طبیعت می باشد. در تابستان ، شما می توانید در یک سفر سرگرم کننده به بلندترین قله چرنی وراه (peak Cherni Vrah) با 2290 متر یا به رودخانه سنگ پل های طلایی بروید ؛ در فصل زمستان ممکن است شما بخواهید برای اسکی کردن به مرکز ورزش های زمستانی آلِکو (Aleko) بروید. صرف نظر از فصل ، پارک طبیعت ویتُشا (قدیمی ترین در بالکان ها) از ویژگی های برجسته سفر شما به صوفیه می باشد.



گنبد بزرگ طلا کاری شده کلیسای جامع الکساندر نوسکی (Alexander Nevsky Cathedral) یک ویژگی بدون نقص در مرکز شهر صوفیه است. ساخت و ساز این کلیسای جامع 30 سال طول کشید، و در حال حاضر به عنوان محل پرستش اصلی کلیسای ارتدوکس بلغاری در نظر گرفته می شود. این کلیسا به سبک نئو بیزانس تزئین شده است و تحت تاثیر نسبت های قوی می باشد. دخمه کلیسای جامع الکساندر نوسکی دارای یک مجموعه بسیار بزرگ از نمادهای ارتدوکس است که قطعا ارزش دیدن را دارد. و اگر شما علاقمند به خاطرات کمونیستی هستید، بازاری مخصوص فروش اشیاء ارزان قیمت و یا دست دوم در فضای باز در مقابل کلیسای جامع وجود دارد. فقط اجازه ندهید که فروشندگان با شما زیاد حساب کنند، حتما زمانی را صرف چانه زدن بکنید.


احتمالا زمانی که مسافر تور بلغارستان یا تور کشورهای حوزه بالکان هستید از دیدن شهر صوفیا (Sofia) پایتخت بلغارستان تعجب خواهید نمود. بدون شک صوفیا مقصد گردشگری اصلی بلغارها به شمار می رود و در تعطیلات، بسیاری از مردم ساکن بلغارستان وارد این شهر می شوند اما از طرف دیگر نیز شهر صوفیا به عنوان یک شهر پایتختی سرسبز و بسیار زیبا بهمراه جاذبه های گردشگری فراوان توجه بسیاری از گردشگران اروپایی و دیگر نقاط جهان را به خود جلب می نماید.

شهر سوفیا به تنهایی، نماینده بسیار خوبی برای معرفی کشور بلغارستان محسوب می شود و در صورت مسافرت با تور بلغارستان و یا تور صوفیا و دیدن از این شهر تصویر بسیار روشنی از زندگی در شرق اروپا برای شما ایجاد خواهد شد.حال به 8 جاذبه اصلی این شهر زیبای اروپای شرقی می پردازیم:

8- دیدن از یادبود ارتش سرخ شوروی که به یک تابلوی هنر خیابانی تبدیل گشته 

در سالهای اخیر، بنای یابدود ارتش شوروی به یکی از خبرهای اصلی جهان تبدیل شده، جایی که نقاشی های گرافیتی و علائم جالبی توسط هنرمندان خیابانی و گمنام بلغاری کشیده شده است.در سال 2011 برخی از اصلی ترین مجسمه ها و یادبودهای سربازان شوروی به سبک کتاب های کُمیک آمریکایی و ابَر قهرمانان غربی مانند سوپرمن ، جوکر ، کاپیتان آمریکا و .. نقاشی شد.این نوع اثرهای هنری در بلغارستان و پایتخت آن صوفیا در حقیقت اشاره ای هوشمندانه به تغییر ذائقه و سبک زندگی در بلغارستان می باشد.این آثار نشان می دهد درست است که زمانی فرهنگ این کشور با شوروی گره خورده بود اما امروزه فرهنگ بلغارستان کاملا تحت تاثیر همسایگان غربی خود می باشد.

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

     

7- احساس روحیه جهانی در بلوار ویتوشا (Vitosha Boulevard) 

بلوار ویتوشا ، اصلی ترین خیابان برای خرید در شهر صوفیا است.

مسیر اصلی و عریض پیاده روی در این خیابان از کلیسای سنت ندلیا (Saint Nedelya) تا کاخ عظیم بین المللیِ فرهنگ ادامه می یابد.دو طرف این بلواز زیبا توسط کافه ها و غداخوری های متعدد احاطه شده.اگر احساس گرسنگی کردید می توانید وارد یکی از غذاخوری ای ایرلندی یا یک رستوران های ایتالیایی و یا فست فود چینی شوید.اگر اهل خرید کردن هستید گشت و گذار در این خیابان را در تور بلغارستان از دست ندهید.در نزدیکی این خیابان نیز میدان Slaveykov قرار گرفته که بدلیل کتاب فروشی فضای باز آن بسیار مشهور است در این بازار کتاب فضای آزاد همه نوع کتاب و از هر نوع ادبیات و زبانی پیدا خواهید کرد.

      

6- بازدید از پارک و کاخِ باشکوه ورانا

پارک و کاخ Vrana توسط شاه فردیناند در سال 1904 بنا نهاده شد و یکی از جدیدترین مناظر این شهر محسوب می شود.تا این اواخر بدلیل اینکه این پارک و کاخ جزء املاک خانواده سلطنتی بحساب می آمد امکان ورود به آن وجود نداشت تااینکه از سال 2013 این پارک بر روی عموم باز شد.

وجود انواع و اقسام گیاهان و باغ های زیبای گل سوسن ، پارک Vrana را تبدیل به یکی از بهترین مکان ها جهت پیاده روی در فضایی رمانتیک برای مسافران تور بلغارستان بخصوص تورهای تابستان صوفیا کرده است.

>

   

5- قدم زدن در ساحل دریاچه در پانچارِوو (Pancharevo)

دریاچه پانچاروو یکی از بهترین مکان ها برای مسافران تور بلغارستان شهر در صوفیا است تا بتوانند کمی از هیاهوی شهر فاصله بگیرند.این دریاچه در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهر واقع شده و دهکده پانچاروو نیز مکانی محبوب برای تعطیلات آخرهفته ساکنان صوفیا به حساب می آید.جاذبه پانچاروو به منظره زیبای این منطقه است که بین کوه های ویتوشا و لوزِن قرار گرفته.این دریاچه زیبا محلی بسیار خوب برای حمام آفتاب ، شنا کردن ، ماهیگیری و ورزش های آبی است که می تواند اقات خوشی را برای مسافران تور بلغارستان بخصوص تور تابستانی صوفیا فراهم آورد.بدلیل دور بودن صوفیا از دریا، ساکنین محلی به این دریاچه، دریای صوفیا نیز می گویند.

   

4- دیدار از میراث بجا مانده از روم باستان

صوفیا یکی از باستانی ترین پایتخت های اروپا به حساب می آید.صوفیا در حقیقت در دوران قدیم یکی از شهرهای مهم امپراطوری روم محسوب می شد بگونه ای که امپراطور کنستانتین این شهر را به نام “روم من (My Rome) خطاب می کرد.

بخش بزرگی از میراث باستانی صوفیا همچنان محفوظ مانده.یکی از نمونه های برجسته این بناهای تاریخی ، بنای آجری قرمز رنگ کلیسای Hagia Sophia مربوط به قرن 6 است که نام شهر صوفیا نیز از این کلیسا برگرفته شده.حتما هنگام بازدید از این کلیسا به دخمه های زیرزمینی آن نیز سری بزنید تا با نقاشی ها و صنایع دستی رومی ها بیشتر آشنا شوید.

گنبد Saint George حتی از این کلیسا نیز قدیمی تر است.این بنای متعلق به قرن 4، عنوان قدیمی ترین بنای صوفیا را یدک می کشد.

حتی بسیاری از افراد محلی نیز نمی دانند که آمفی تئاتر رومی ها در صوفیا همچنان محفوظ مانده.البته پیدا کردن آن چندان آسان نیست چرا که خرابه های این بنا درحال حاضر در محوطه هتل Serdica واقع شده.جهت بازدید از این آمفی تئاتر می توانید درخواست خود را در پذیرش هتل اعلام کنید و آنها براحتی امکان بازدید رایگان از این بنای با شکوه دوران باستان را برای شما فراهم می آورند.حتما هنگام بازدید به بخش زیرین آن نیز سری بزنید تا با حال و هوای گلادیاتورهای آن زمان بیشتر آشنا شوید

      

3- پیاده روی یا اسکی در ویتوشا (Vitosha)

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

چند پایتخت در دنیا می شناسید که کوهی عظیم بزرگ درست در کنار خود داشته باشد ؟ وتوشا نه تنها برجسته ترین منظره شهر سوفیا محسوب می شود بلکه یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای دوستداران طبیعت نیز به حساب می آید.در تابستان می توانید از طریق تله کابین به بلندترین قله کوهستان – Cherni Vrah – در ارتفاع 2290 متری بروید.اگر مسافر تور بلغارستان در زمستان هستید نیز می توانید سری به مرکز ورزش های زمستانی Aleko این منطقه زده و اسکی لذت بخشی را تجربه کنید.

ضمنا در هر فصلی از سال که با تور بلغارستان عازم شهر صوفیا هستید ، حتما از پارک طبیعت ویتوشا دیدن کنید.

    

2- گردش در موزه تاریخ و کلیسای زیبای بویانا (Boyana)

موزه تاریخی ملی در بویانا ، در واقع بزرگترین موزه بلغارستان محسوب می شود.این موزه که در عمارت دولت سابق برپا شده در بویانا و در نزدیکی شهر صوفیا واقع گردیده.تقریبا آثاری از تمام اعصار بلغارستان از عصر حجر تا عصر مدرن در این موزه وجود دارد.در این موزه می توانید به دیدن گنجینه های طلای تراکیان و بخصوص جامهایی به شکل حیوانات مختلف مشغول شوید.

درحالیکه در بویانا هستید و اگر جزء مسافران تور بلغارستان علاقه مند به آثار تاریخی می باشید شدیدا توصیه می کنیم به کلیسای قرون وسطایی و کوچک بویانا سری بزنید که البته بازدید از آن رایگان نیست.در حال حاضر کلیسای بویانا تنها بنای شهر صوفیا است که از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده و دلیل اصلی آن وجود نقاشی های آبرنگ سه لایه و فوق العاده در این کلیسا است که بسیار واقعی و زنده جلوه می کنند.

   

1- از یکی از بزرگترین کلیساهای جامع ارتودکس در جهان دیدن کنید

گنبدهای طلایی کلیسای جامع الکاساندر نوسکی (Alexander Nevsky) بدون شک یکی از برجسته ترین ویژگی های صوفیا به حساب می آید.ساخت این کلیسای جامع بیش از 30 سال بطول انجامید در حال حاضر محل اصلی مراسمات مذهبی پیروان ارتودوکس در بلغارستان شناخته می شود.نمادهای بینظیری از مذهب ارتودکس در این کلیسا یافت می شود که دیدن آنها برای بسیاری جذابیت فوق العاده ای دارد.

   

سعادت آباد – بالاتر از میدان کاج – نبش کوچه چهارم – ساختمان امیر کبیر – طبقه 2 – واحد 5 – الماس نشان کاج

aziziye mah dedekorkut cad no:7 içkapi no 24 çankaya

جردن – خیابان گلشهر – پلاک 58- ساختمان آلفا – طبقه پنجم – واحد 501

بلغارستان کشوری است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت  آن شهر صوفیه است. زبان رسمی مردم بلغارستان، بلغاری است که زبانی هند و اروپایی و از شاخه اسلاوی جنوبی می باشد ، اگرچه قشر جوان بلغاری امروزه تکلم به انگلیسی را ترجیح می‌دهند. واحد پول این کشور لِف با واحد جزء استونیکی است. اکثریت مردم این کشور بلغاری ‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. کشور بلغارستان دارای تمدنی کهن با قدمت ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد و اولین ساکنان این منطقه اقوام ترکیه‌ای‌ بودند. نام بلغارستان از بلغارها نشات می گیرد که از استپ‌های شمال دریای سیاه به آنجا مهاجرت کرده و بر قبایل اسلاو غلبه نمودند و در سال ۶۸۱ میلادی اولین پادشاهی بلغاری به حکومت رسید.جمعیت کثیری از  مردم کشور بلغارستان از آیین مسیحیت نوع ارتدوکس  پیروی می کنند.  از جمله مناطق گردشگری  و جاهای دیدنی بلغارستان که از شهرهای بندری و زیبای این کشور به نام وارنا است که منطقهٔ ساحلی گلدن سندز (golden sands) را در کنار خود دارد. این منطقه از نظر اقتصاد گردشگری، نقش به سزایی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد. انواع تفریحات در حاشیه سواحل در میان توریست های تور بلغارستان طرفداران زیادی دارد.

در بلغارستان دو نوع منطقه آب و هوایی متفاوت وجود دارد و با توجه به ارتفاعات متفاوت است. شمال کشور تابستان های گرم  و زمستان های سردی دارد در حالی که جنوب شرقی ،  از آب و هوای مدیترانه ای و معتدل برخوردار  می باشد. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوای معتدل مرطوب دارد.بارش برف فراوان  از دسامبر آغاز و تا اواسط ماه مارس ممکن است  ادامه داشته باشد و دمای هوا 1- درجه سانتیگراد و در اوج 6 درجه سانتی گراد متغیر است. تابستان های بلغارستان نیز بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد بوده که در مناطق جنوبی می تواند گرمتر هم  باشد. و اما در مناطق کوهستانی شمال و شرق کوه های بالکان نیز در تابستان درجه هوا نسبت به مناطق شمالی در طول روز پایین تر بوده و در شب نیز هوا سرد و گاهی درجه حرارت بسیار پایین تر از زمستان می شود. بهترین زمان برای سفر به بلغارستان بین ماه های تیر تا مهر می باشد.

غذاهای  بلغارستان از آشپزی ترکی و یونانی تاثیر گرفته اند. که انواع گوناگون سبزیجات، گیاهان دارویی و میوه های مختلف را شامل می شود. گوشت مرغ و خوک و ماهی، از پرطرفدارترین غذاهای بلغاری هستند و گوشت بره  نیز به شیوه سنتی  بلغاری و بسیار خوش طعم طبخ می شود. انواع سوپ های  گوناکون سرد و گرم  در بلغارستان  وجود دارد که «Tarator» از سوپ های سرد معروفشان است. همچنین سالاد مخصوصی  به نام شوپسکا (Shopska) متشکل از گوجه فرنگی، خیار، پیاز و فلفل خام یا کباب شده است بسیار خوش طعم است.موساکا (Moussaka) هم یکی از غذاهای معروف بلغارستان است که ازسیب زمینی پخته، گوشت قیمه شده تشکیل می شود و نوعی سس مخصوص است. شیرینی های متعددی نیز در این کشور تهیه می شود که می توان از میان آنها  به بانیتسا (Banitsa) اشاره کرد.دو نوع پنیر سنتی در بلغارستان وجود دارد، اولی Kashkaval است که زرد رنگ و شبیه به پنیر آلمانی Dutch Gouda است و دوم پنیر معروف Sirene است که نوعی از پنیر فتا می باشد و از نظر مزه شبیه پنیر فتای یونانی است. این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود، اما گاهی از شیر گاو یا بز یا مخلوط این ها هم استفاده می گردد.یک ماست محلی بلغاری که Kiselo Mlyako نام دارد از شیر گوسفند یا گاو درست می شود اما گاهی از شیر بوفالو هم استفاده می گردد که طعم ویژه ای به آن می دهد که بسیار خوشمزه و معروف است.

هتل های بلغارستان در جای جای این کشور پذیرای توریست ها می باشد. هتل هایی با خدمات منحصر به فرد و مختلف در درجه های گوناگون که بنا به نیاز گردشگردان مورد انتخاب قرار می گیرد. انواع هتل های 5 ستاره بلغارستان، هتل های 4 ستاره بلغارستان، هتل ملیا گرند هرمیتاژ وارنا هتل استرا بلغارستان، هتل ادمیرال وارنا، هتل اینترنشنال وارنا هتل، مارينا گرند بيچ وارنا از جمله بخشی از این هتل ها می باشند.

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان

جاذبه های گردشگری  طبیعی و تاریخی بلغارستان، در میان گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده  است.کشوری جذاب و زیبا با سواحل و چشم اندازی دلپذیر و انواع تفریحات آبی مانند شنا و غواصی و موج سواری، ،تفریحات کوهستانی از جمله اسکی، گردشگری روستایی و آشنایی با فرهنگ و سنت مردم روستای بلغارستان، انواع موزه های متعدد با آثار تاریخی مختلف، چشمه های آب گرم و خاصیت درمانی آنها، مراکز خرید بلغارستان، انواع کلیسا و صومعه های تاریخی، پارک های متعدد و… بخشی از جاذبه های توریستی بلغارستان است .

جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان
جاذبه های گردشگری صوفیه بلغارستان
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *