جراحی تومور گوش

جراحی تومور گوش
جراحی تومور گوش

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی – جراح سر و گردن، فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه

 

تشکیل تومور در گوش یک اتفاق ناخوشاید است که با توجه به نزدیکی گوش به مغز باید هر چه زودتر درمان شود. تومور گوش، چه بدخیم و چه خوش‌خیم، معمولاً باعث مشکلات شنوایی و ایجاد صداهای مزاحم در گوش می‌شود. این تومورها را عموماً با جراحی خارج می‌کنند و روش‌های دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع تومورهای گوش و جراحی تومور گوش صحبت کنیم.

تومور گوش یک تورم ناشی از رشد اضافی سلول‌های بدن است که در بیرون یا داخل گوش ایجاد می‌شود. تومورهای گوش انواع مختلفی دارند که به طور کلی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند.

بسیاری از تومورهای ایجاد شده در گوش خوش‌خیم هستند. تومورهای خوش‌خیم گوش می‌توانند در گوش خارجی یا میانی تشکیل شوند و باعث افت شنوایی یا تجمع بیش‌ازحد جرم گوش شوند. تومورهای خوش‌خیم گوش خود دارای انواع زیر هستند:

جراحی تومور گوش

تومور گلوموس رایج‌ترین تومور اولیه گوش میانی است. این تومور خوش‌خیم است ولی به نواحی مجاور سرایت می‌کند و درصورت درمان نشدن ممکن است به عصب صورت آسیب بزند و باعث فلج صورت شود. تومور گلوموس 4 تا 5 برابر در زنان شایع‌تر از مردان است. کسانی که تومور گلوموس دارند معمولاً به دلیل کاهش شنوایی و وزوز گوش به پزشک مراجعه می‌کنند.

تومور عصب شنوایی یا آکوستیک نوروما یک تومور خوش‌خیم است که معمولاً رشد آهسته‌ای دارد. این تومور با تحت تاثیرقرار دادن اعصاب بین گوش میانی و مغز باعث ایجاد اختلال در شنوایی و تعادل فرد می‌شود. در صورت درمان نشدن، تومور عصب شنوایی می‌تواند به اعصاب مخچه و ساقه مغز سرایت کند و زندگی فرد را تهدید کند.

نرمه گوش و لاله گوش هم می‌توانند مانند هر جای بدن محل تشکیل کیست شوند. کیست لاله گوش یا کلستاتوم و کیست نرمه گوش که یک نوع کیست اپیدرمال (اپیدرموئید) هستند خوش‌خیم‌اند و خطر زیادی ندارند. در صورتی که این کیست‌ها باعث درد، عفونت یا کبودی شوند نیاز است با عمل جراحی برداشته شوند.

آدنوم نورواندوکرین گوش میانی که به آن تومور کارسینوئید و آدنوم آمفیکرین نیز می‌گویند یک تومور خوش‌ خیم گوش میانی است. این تومور یک تومور نادر است و کمتر از 2 درصد تومورهای گوش را شامل می‌شود.

سرطان گوش جزو سرطان‌های رایج نیست اما یکی از خطرناک‌ترین آنهاست. سرطان گوش معمولاً (اما نه همیشه) از پوست شروع می‌شود و به‌تدریج به گوش سرایت می‌کند. سرطان گوش می‌تواند گوش خارجی، میانی و یا داخلی را هدف قرار دهد. سرطان گوش انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

همان‌طور که گفتیم در بیشتر موارد سرطان گوش از پوست آغاز می‌شود. سرطان‌های پوستی که می‌توانند به گوش سرایت کنند عبارتند از:

این تومور بدخیم شایع‌ترین سرطان در ایران و جهان است و بیش از 80 درصد تومورهای پوستی را شامل می‌شود. این سرطان سلول‌های پایه‌ای یا بازال پوست و یا خارجی‌ترین لایه پوست را هدف قرار می‌دهد.

این تومور پوستی سلول‌های سنگفرشی اپیدرم را هدف قرار می‌دهد و احتمال سرایتش به دیگر بافت‌های بدن از کارسیوم سلول بازال بیشتر است. سرطان سلول سنگفرشی رایج‌ترین نوع سرطان گوش است.

ملانوم یا ملانوما خطرناک‌ترین تومور بدخیم پوستی است که به سرعت گسترش می‌یابد و بقیه اعضای بدن از جمله گوش را گرفتار می‌کند. این سرطان سلول‌های ملانوسیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سلول‌هایی که در هنگام قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب با تولید رنگ‌دانه رنگ آن را قهوه‌ای می‌کند. ملانومای گوش یک درصد کل ملانومای پوستی را شامل می‌شود و احتمال بروز آن از دو نوع سرطان پوستی قبلی کمتر است.

این تومور بدخیم بسیار نادر معمولاً غدد بزاقی را درگیر می‌کند اما ممکن است در گوش نیز اتفاق بیفتد. تخمین زده می‌‌شود که این تومور 5 درصد سرطان‌های مجرای گوش را شامل شود.

رشد بدخیم غده پاروتید می‌تواند به مجرای گوش نیز سرایت کند. غدد پاروتید که بزرگترین مجموعه غدد بزاقی هستند در جلوی گوش و دو طرف صورت قرار دارند. تومور پاروتید شایع‌ترین تومور غدد بزاقی هستند و در اکثر مواقع خوش‌خیم هستند اما در 25 درصد مواقع نیز سرطانی می‌شوند.

 

از آنجایی که تومور عصب شنوایی آهسته رشد می‌کند علائمش نیز به تدریج بروز پیدا می‌کنند و در ابتدا خفیف هستند. نشانه‌های نوروم آکوستیک شامل موارد زیر است:

·       کاهش تدریجی شنوایی: معمولاً در یک گوش شروع می‌شود و ممکن است در بعضی موارد ناگهانی اتفاق بیفتد.

·       وزوز گوش: بیمار شروع به شنیدن صداهای مزاحم در گوش خود می‌کند.

·       سرگیجه:  فرد احساس می‌کند محیط اطراف به دورش می‌چرخد.

·       عدم تعادل: بیماران مبتلا به نوروم آکوستیک ممکن است در هنگام راه رفتن دچار عدم تعادل شوند.

·       تغییر در حس چشایی: بعضی بیماران ممکن است تغییراتی را در حس چشایی خود مشاهده کنند.

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های تومور نورواندوکرین گوش میانی کم‌شنوایی یک‌طرفه است که معمولاً با کاهش دقت شنیداری (auditory acuity) و به‌ویژه کاهش شنوایی انتقالی (conductive hearing loss)، در صورت درگیر شدن استخوانچه‌های گوش، همراه است. از علائم دیگر آن می‌توان به وزوز گوش، عفونت گوش میانی، فشار یا ترشح گوش اشاره کرد.

علائم تومور گلوموس معمولاً دیر خود را نشان می‌دهند. گاه ممکن است فرد 8 سال این تومور را داشته باشد اما از آن آگاه نباشد تا این‌که شنوایی خود را از دست دهد. خونریزی گوش یکی از مشخصات بارز وجود تومور گلوموس است به‌ویژه زمانی که فرد گوش خود را دستکاری می‌کند. کاهش شنوایی و وزوز گوش از علائم دیگر این تومور هستند. همچنین در صورت دیر اقدام کردن برای جراحی تومور گلوموس بیمار دچار فلج صورت می‌شود.

 

علائم سرطان گوش به محل و نوع تومور بستگی دارد. وجود تومور بدخیم در هرکدام از بخش‌های گوش علائم مختص به خود را دارد.

گوش بیرونی شامل نرمه گوش، لاله گوش و ورودی مجرای گوش است. علائم سرطان گوش بیرونی عبارتند از:

علائم سرطان مجرای گوش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان گوش میانی دارای علائم و نشانه‌های زیر است:

از علائم سرطان گوش داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درصورت مشاهده هر یک از این علائم لازم است هرچه سریع‌تر به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا درصورت تشخیص سرطان گوش هر چه سریع‌تر جراحی تومور گوش یا درمان‌های دیگر انجام شود تا بیماری وارد مراحل خطرناک‌تر نشود.

محققان هنوز دلایل سرطان گوش را به طور دقیق نمی‌دانند اما این را می‌دانند که برخی عوامل می‌توانند احتمال بروز این سرطان را بیشتر کنند. عوامل تشدیدکننده احتمال ابتلا به سرطان گوش عبارتند از:

انتخاب روش درمان تومور گوش به عواملی مانند اندازه تومور، سرعت رشد آن، تاثیر آن بر کیفیت زندگی بیمار و سن بیمار بستگی دارد. در بسیاری از موارد جراحی تومور گوش موثرترین روش درمان است اما ممکن است در برخی موارد درمان‌های دیگر مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده شود.

پس از تشخیص نوع تومور به وسیله آزمایشات مختلف و نمونه‌برداری، جراح سر و گردن اقدام به برداشتن تومور گوش می‌کند. درصورتی که تومور خوش‌‌خیم باشد جراح صرفاً تومور را خارج می‌کند و به بقیه قسمت‌های گوش دست نمی‌زند اما اگر تومور بدخیم باشد ممکن است نیاز به برداشتن بخشی از گوش به همراه تومور وجود داشته باشد. در برخی از موارد لازم است بافت‌های مجرای گوش، استخوان گوش یا پرده گوش برداشته شود. در این صورت بیمار پس از جراحی تومور گوش نیاز به جراحی پلاستیک برای بازسازی گوش یا استفاده از وسایل کمک‌شنیداری خواهد بود.

گاهی در هنگام عمل تومور گوش جراح بخشی از بافت‌های سالم اطراف تومور را نیز برمی‌دارد که به آن حاشیه روشن می‌گویند. این عمل باعث کم شدن احتمال بازگشت تومور خواهد شد.

 

بهترین درمان تومور عصب شنوایی بسته به اندازه تومور، سرعت رشد و وضعیت سلامت بیمار متفاوت است. اگر سن بیمار بالا و سرعت رشد تومور کم باشد ممکن است پزشک صرفاً از بیمار بخواهد هر 6 یا 12 ماه یک‌بار برای نظارت و کنترل علائم مراجعه کند و درمان دیگری را پیشنهاد نکند. اما ممکن است روش پرتودرمانی یا جراحی برای درمان نوروم آکوستیک برای بیمار تجویز شود.

جراحی نوروم آکوستیک با هدف از بین بردن تومور، جلوگیری از آسیب‌دیدگی عصب صورت و فلج صورت و بازیابی شنوایی است. جراح سر و گردن از یکی از تکنیک‌های موجود برای برداشتن تومور عصب شنوایی استفاده می‌کند. سه تککنیک اصلی جراحی نوروم آکوستیک عبارتند از:

Translabyrinthine: در این روش جراح برشی در پشت گوش ایجاد می‌کند و با برداشتن قسمتی از استخوان پشت گوش و گوش میانی به تومور دسترسی پیدا می‌کند. این روش برای تومورهای بزرگ‌ از 3 سانتی‌متر استفاده می‌شود و مزیت آن این است که جراح می‌تواند حین انجام عمل اعصاب مهم مغزی را به‌وضوح ببیند اما از معایب آن امکان از دست رفتن دائمی شنوایی است.

جراحی تومور گوش

Retrosigmoid/suboccipital: در این روشِ جراحی نوروم آکوستیک قسمتی از استخوان جمجمه در پشت گوش برداشته می‌شود و تومور خارج می‌شود. مزیت این روش این است که می‌توان شنوایی بیمار را حفظ کرد.

روش حفره میانی (Middle fossa): در این تکنیک جراح یک سوراخ کوچک در استخوان بالای مجرای گوش ایجاد می‌کند تا به تومور دسترسی پیدا کند. این روش برای تومورهای کوچک مناسب است و می‌تواند شنوایی بیمار را حفظ کند.

جراحی بسته: این جدیدترین و کم‌تهاجمی‌رین روش جراحی تومور عصب شنوایی است. در این روش که با آندوسکوپی انجام می‌شود جراح یک سوراخ کوچک در جمجه ایجاد می‌کند و از طریق آن آندوسکوپ و ابزارهای جراحی را به سمت تومور هدایت می‌کند و پس از جدا کردن تومور آن را از طریق همان لوله خارج می‌کند. مطالعات نشان داده است که نتیجه این روش مشابه دیگر روش‌های جراحی باز است.

جراحی بهترین روش درمان تومور گلوموس است. از آنجایی که برای دسترسی به تومور گلوموس باید اعصاب صورت کنار زده شوند بیمار پس از جراحی به طور موقت دچار فلج صورت می‌شود. ممکن است جراح از روش دیگری به نام Expanded Endonasal Approach (EEA) استفاده کند، یک روش کم تهاجمی که در آن تومور از طریق مجرای بینی خارج می‌شود. این روش دوره بستری و نقاهت کوتاه‌تری دارد.

کیست نرمه گوش معمولاً مشکل چندانی برای شنوایی فرد ایجاد نمی‌کند مگر اینکه بزرگ و آزاردهنده شود. در این صورت با یک جراحی سرپایی ساده تحت بی‌حسی موضعی می‌توان آن را خارج کرد.

 

درمان سرطان گوش با توجه به نوع تومور و پیشرفت آن متفاوت است. سرطان گوش را معمولاً با اسفاده از ترکیبی از جراحی و پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی درمان می‌کنند، به این معنی که پس از برداشتن قسمت اصلی تومور بدخیم برای ار بین بردن کامل سلول‌های سرطانی از دارو، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیز استفاده می‌کنند.

همچنین با توجه به محل تومور جراحی ممکن است ساده یا پیچیده باشد. برای مثال برای جراحی سرطان گوش خارجی نیاز به ایجاد برش‌های جراحی بزرگ نیست اما برای جراحی سرطان گوش میانی و گوش داخلی باید برش‌هایی در پشت گوش یا جمجمه ایجاد کرد.

 

تومور گوش دارای انواع مختلفی است و جراحی هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین هزینه جراحی سرطان گوش یا تومور خوش‌خیم گوش به نوع تومور، بزرگی تومور، و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. برای آگاهی از قیمت جراحی تومور گوش مانند نوروم آکوستیک و سرطان گوش می‌توانید با مطب دکتر معصومه سعیدی تماس حاصل کنید.

دکتر سعیدی با بیش از 12 سال سابقه جراحی سر و گردن و گوش از جدیدترین تکنیک‌های جراحی تومور گوش استفاده می‌کند. وی دارای فلوشیپ جراحی گوش و قاعده جمجمه است و سابقه انجام بیش از 5000 عمل جراحی شامل صدها جراحی تومور گوش و قاعده جمجمه را در کارنامه خود دارد.

آخرین مطالب


هر آن‌چه از بیماری منیر باید بدانید


روش‌های درمان انواع عفونت گوش


درمان وزوز گوش


درمان خروپف و راه‌های جلوگیری از آن

نوبت ویزیت دکتر سعیدی در بیمارستان بقیه الله

شما می‌توانید سوالات خود را مستقیما برای دکتر سعیدی ارسال کنید و در زمان کوتاهی جواب خود را دریافت نمایید.

سوالات در زمینه‌های گوش،حلق و بینی و همچنین مشکلات سرو گردن را می‌توانید ارسال کنید.

Whatsapp, Viber, Telegram & Imo
09129590500

واتس‌اپ / تلگرام / وایبر / اسکایپ / شماره ایمو:

09129590500

تلفن تماس مطب : 02188663994

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان شهید صانعی، پلاک 29، ساختمان پزشکان نگین، طبقه سوم، واحد 8

Emaill: info@drsaeedi.com

روز حضور در مطب:
یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۷:۰۰

روزهای حضور در درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله:
دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰
سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰

العربية | English

کاشت حلزون
تمپانوپلاستی (جراحی ترمیم پرده‌ی تمپان)
استاپدکتومی – درمان اوتوسکلروز
برداشتن تومور گوش خوش خیم و بد خیم
ترمیم عصب صورت
برداشتن تومور حفره دهان
مشاهده همه درمان‌ها >>

گروه شنوایی شناسی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه شنوایی شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Department of Audiology

جراحی تومور گوش

Designed & Developed by : Yektaweb

نوروم آکوستیک (تومور عصب گوش) یک تومور با سرعت رشد پایین است که بر روی عصب متصل کننده ی گوش به مغز رشد می کند. این عصب، عصب دهلیزی حلزونی یا عصب شنوایی نام دارد. این عصب درست در پشت گوش و در زیر مغز قرار گرفته است. نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) عارضه ای نادر بوده و خوش خیم است بدین معنی که به دیگر نقاط بدن منتقل نخواهد شد. بااین حال این تومور می تواند با رشد خود، به اعصاب مهم زیادی آسیب بزند. الگوی رشد این تومورها با یکدیگر متفاوت بوده و تعدادی از آن ها ممکن است با سرعت بالایی رشد کنند (دو برابر شدن اندازه در عرض 6 ماه). در نظر گرفتن احتمال وجود این عارضه در تشخیص ها می تواند باعث تشخیص زودهنگام آن شده و با تسهیل مدیریت عارضه، روش های درمانی ممکن را افزایش داده میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

نوروفیبروماتوز: تابش پرتوهای یونیزه کننده با دوز بالا (کودکانی که برای درمان عارضه های مربوط به سر و گردن خود در معرض این تابش ها قرار گرفته اند؛ برای مثال، افرادی که برای رفع گرفتگی بینی و یا کوچک کردن لوزه ها تحت اثر این پرتوها قرار گرفته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومور عصب شنوایی قرار دارند)
نکته : بااین حال، استفاده ی پزشکی از پرتوهای یونیزه کننده با دوز پایین مانند اشعه های استفاده شده برای عکس برداری، عامل خطرناکی شناخته نمی شود.

علائم این عارضه بسته به اندازه و محل تومور متفاوت اند. ازآنجایی که رشد این تومور بسیار کند است، علائم عارضه معمولاً پس از سن 30 سالگی بروز می کنند.

سنجش شنوایی: تست شنوایی سنجی تعیین می کند که بیمار تا چه حد صداها و گفتار دیگران را می شنود. این تست، اولین قدم در تشخیص تومور عصب شنوایی است. روی گوش بیمار هدفون مخصوصی قرار داده می شود تا به کمک ان بیمار صدها و یا گفتارهای خاصی را بشنود. این هدفون به دشتگاهی متصل است که واکنش های بیمار را ثبت کرده و میزان کارایی شنوایی را می سنجد.

تست پاسخ برانگیخته شده شنوایی ساقه مغز (BAER): این تست بر روی برخی از بیماران انجام می شود تا امواج مغزی انها در واکنش به صدا ها بررسی شود. بیمار روی گوش خود هدفون قرار میدهد و به این صداها گوش می دهد و در همین حال الکترودهایی که به سر و لاله گوش او متصل هستند، امواج مغزی او را دریافت کرده به کامپیوتر می فرستند.

جراحی تومور گوش

اسکن از سر: اگر تست های قبلی نشان دهند که احتمال دارد بیمار به نوروم اکوستیک مبتلا باشد، برای تایید قطعی تشخیص از تصاویر اسکن ام آر آی استفاده می شود. در این روش از میدان های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویری با جزئیات بالا از مغز استفاده می شود. هر یک از این تصاویر یک سطح مقطع از مغز را (مانند یک برش افقی از مغز) نشان می دهد. با ترکیب این عکس ها می توان تصویری سه بعدی از تومور به دست آورد. دربرخی از موارد ماده کنتراست رنگی در سر بیمار تزریق می شود که موجب می شود تصاویر اسکن با وضوح بیشتری تهیه شوند.

انتخاب روش صحیح درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

سه روش جراحی عمده برای برداشتن تومور عصب شنوایی وجود دارد.

در این روش یک برش در پشت گوش ایجاد می شود و استخوانی که در پشت گوش قرار دارد و قسمتی از گوش میانی برداشته می شود. اینر وش جراحی برای تومور های بزرگتر از 3 سانتی میتر استفاده می شود. مزیت این روش این است که جراح قبل از برداشتن تومور می تواند به وضح عصب مغزی (عصب صورت) را ببیند. نقطه ضعف این تکنیک این است که موجب کم شنوایی دائمی می شود.

در این روش با باز کردن جمجمه در نزدیکی پشت سر، از ناحیه پشتی به تومور دسترسی پیدا یم شود. این روش برای تومرهایی با هر اندازه استفاده می شود و این مزیت را دارد که به کمک آن می توان شنوایی بیمار را حفظ نمود.

در این روش قسمت کوچکی از استخوان بالای کانال گوش برداشته می شود تا بتوان از این طریق به تومورهای کوچکی که در کانال شنوایی داخلی قرار دارند دسترسی داشت. کانال شنوایی داخلی، کانالی باریک است که از مغز به سمت گوش داخلی و میانی کشیده شده است. با استفاده از این روش نیز می توان شنوایی بیمار را حفظ نمود.

در روشی جدید تر و کم تهاجمی تر (جراحی بسته) که برش آندوسکوپیک کامل نام دارد، لوله باریکی که دارای دوربین و منبع نوری و وسایل جراحی است، از طریق سوراخی در جمجمه به سمت تومور هدایت می شود و سپس جراح می تواند نوروم اکوستیک را از طریق این لوله بردارد. این تکنیک جراحی تنها در بیماراستان های بزرگ و مجهز و توسط جراحان متخصص که آموزش های ویژه دیده اند، اجرا می شود. مطالعات اولیه که بر روی این روش انجام شده اند نشان داده اند که نتایج این جراحی مشابه با جراحی به روش باز است.

در برخی از موارد برای درمان نوروم آکوستیک، روش پرتودرمانی تجویز می شود. با استفاده از برخی از تکنیک های خاص می توان با محدود کردن میزان قرارگیری بافتهای مجاور در برابر پرتو و آسیب دیدن آنها، پرتو های قوی را به طرف تومور انتشار داد. پرتودرمانی برای درمان تومور عصب شنوایی معمولا به یکی از دو تکنیک زیر انجام می شود:

هر دوی این روش ها به صورت سرپایی انجام می شوند بدین معنا که برای انجام ان نیازی به بستری شده بیمار نیست. پرتوهای ارسال شده موجب مرگ سلول های تومور می شوند. با انجام این روش درمانی، روند رشد سلول های تومور، متوقف شده یا کاهش پیدا می کند و در مواردی نیز ممکن است تومور کوچک تر شود اما این روش نمی تواند تومور را به طور کامل از بین ببرد.

در اخر باید گفت یکی از عمده دلایلی که سبب می شود یک سرطان کشنده باشد و باعث مرگ بیمار شود ،تشخیص دیر هنگام سرطان و همچنین انتخاب نادرست در متخصص مناسب و نادیده گرفتن علائم که ممکن است از نظر شما کوچک باشد ولی در حقیقت همین علائم کوچک سبب خطرناک شدن سرطان می گردد.درمان تومورهای گوش از طریق جراحی است و به ندرت درمان های دیگر برای آن صورت می پذیرد، البته تشخیص به موقع در درمان موفقیت آمیز این بیماری حائز اهمیت است.

09120177687

نبش کوچه نبوی،ساختمان پزشکان ۲۰۱۶، طبقه3واحد ۱۵

پنجشنبه ها صبح از ساعت ۱۰ الی ۱۳

عصب آکوستیک اغلب در مراحل اولیه تشخیص دشوار است چرا که نشانه ها و علائم ممکن است ظریف و به تدریج در طول زمان رشد کند. علائم عادی مانند کاهش شنوایی نیز با بسیاری از مشکلات دیگر گوش داخلی میباشد. علت نرومهای صوتی به نظر می رسد ژن ناقص در کروموزوم 22 است. به طور معمول، این ژن پروتئین سرکوب کننده تومور گوش داخلی را تولید می کند که به کنترل رشد سلول های شوان که عصب را پوشش میدهند کمک میکند.

 

جراحی تومور گوش

 

 

 

علایم و نشانه های تومور اکوستیک بسیار ظریف هستند و ممکن است برای سال ها ظهور نشانه ها طول بکشد.و با رشد تومور علایم بیشتر و بزرگتری ظاهر میشوند که شامل:

 

کاهش شنوایی، معمولا به تدریج – اگر چه در برخی موارد ناگهانی – و تنها در یک طرف یا بیشتر در یک طرف.

 

زنگ زدن (وزوز گوش) در گوش آسیب دیده.

 

عدم تعادل، از دست دادن تعادل.

 

سرگیجه

 

بی حسی صورت و بسیار نادر، ضعف و یا از دست دادن حرکت عضلانی

 

بعد از گفتن علایم متخصص گوش و حلق و بینی شما معمولا تست های زیر را انجام میدهد.

 

 

 

تست شنوایی سنجی توسط متخصص ادیولوژی انجام میشود و در یک اتاق کاملا اکوستیک و با دستگاه های کاملا پیشرفته شنوایی سنجی انجام میشودو متخصص شنوایی سنجی چندین صدای مختلف با شدت و فرکانس مختلف را به گوش شما میفرستد و از شما میخواهد هر کدام از صدا ها را شنیدید پاسه دهید و همچنین متخصص شنوایی سنجی ممکن است تعدادی از کلمات را برای تعیین میزان درک گفتار شما به شما اراعه کند.

 

 

MRI دومین آزمونی است که متخصص گوش و حلق و بینی برای تشخیص تومور گوش داخلی از شما میخواهد انجام بدهید زیرا تست MRI حتی کوچکترین تومر ها به اندازه 1تا 2 میلیمتر قطر را تشخیص میدهدو تفاوت آن با CT SCAN در اندازه تشخیص تومور ها میباشد که CT SCAN توانایی تشخیص تومور های کوچک را ندارد.

 

 

اگر دچار افت شنوایی در یک گوش، زنگ زدن در گوش یا مشکل با تعادل خود را ببینید، به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص زودهنگامبرای درمان تومور آکوستیک بسیار مهم میباشد تا از رشد تومور جلوگیری شود.

 

هر چه بیشتردر مورد تومور آکوستیک بدانید، بهتر است آماده باشید که انتخاب های خوبی در مورد درمان داشته باشید. به علاوه با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص شنوایی خود صحبت کنید، ممکن است بخواهید با یک مشاور صحبت کنید. یا ممکن است مفید باشد که با افرادی که تومور آکوستیک داشته اند صحبت کنید و بیشتر در مورد تجربیات خود در طول و پس از درمان بیشتر بدانید.و دوستان و خانواده شما میتوانند در این راه به شما خیلی کمک کنند هیچ جای نگرانی نیست اگر شما علایم گفته شده را دارید حتما در اولین فرصت تست شنوایی سنجی انجام داده و مطمعمن باشید علم در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته و میتوانید به راحتی مشکل خود را حل کنید.

 

 

 

درمان تومور آکوستیک ممکن است متفاوت باشد و بسته به اندازه و رشد تومور و همچنین نظر پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است :

 

پرتودرمانی یا جراحی و یا نظارت برای کنترل تومور اکوستیک مطرح شود.

جراحی تومور گوش

 

 

اگر شما تومور آکوستیک دارید که در حال رشد نیست و سرعت رشد آن خیلی کم است و سن شما بالاست بیشتر متخصص گوش و حلق و بینی این راه درمان را پیشنهاد میکند و به شما توصیه میکند هر 6 ماه الی 12 ماه برای تست و نظارت پیش متخصص شنوایی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید به این ترتیب شما علایم سرگیجه و یا وزوز در شما کنترل خواهد شد و یا وجود ندارد چون انداره تومور اکوستیک بسیار کوچک میباشد.

 

 

برای حذف تومور ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. جراح شما ممکن است از یکی از چندین روش برای از بین بردن نوروم صوتی استفاده کند، بسته به اندازه تومور شما، وضعیت شنوایی و سایر عوامل. هدف جراحی حذف تومور است، حفظ عصب صورت برای جلوگیری از فلج صورت و نگه داشتن شنوایی در صورت امکان.جراحی برای تومور آکوستیک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و شامل حذف تومور از طریق گوش داخلی یا از طریق یک پنجره در جمجمه شما می شود. ممکن است کل تومور در موارد خاص به طور کامل حذف نشود. به عنوان مثال، اگر تومور به قسمت های مهم مغز یا عصب صورت نزدیک باشد، گاهی اوقات، حذف جراحی تومور ممکن است نشانه ها را بدتر کند، در صورتی که شنوایی، تعادل یا اعصاب صورت در طول عمل جراحت پیدا شود.

 

 

نشت مایع مغزی نخاعی از طریق زخم

 

از دست دادن شنوایی

 

ضعف صورت

 

بی حسی صورت

 

زنگ در گوش

 

مشکلات تعادل

 

سردرد مداوم

 

عفونت مایع مغزی نخاعی (مننژیت)

 

سکته مغزی یا خونریزی مغزی

 

 

 

اگر شما فرد سالخورده ای هستید و اندازه تومور کوچک و شما نمیتوانید جراحی انجام دهید بهترین راهکار برای شما پرتو درمانی میباشد دو نوع پرتو درمانی در حال حاضر برای این بیماری وجود دارد.

 

1_ پرتو درمانی اشعه ماورا بنفش که برای جلوگیری از رشد تومور بدون آسیب رساندن به بافت های مغزی انجام می شود.

 

2_ پرتو درمانی پروتن که مستقیم به بافت آسبی دیده انجام می شود وبرای درمان تومور اکوستیک کاربرد بسیار بالایی دارد.

 

 

 

اندازه تومور

 

آیا تومور در حال رشد است ؟

 

سن بیمار

 

شدت بیماری و تاثیر ان بر زندگی

 

 

 

اگر از نشانه های گفته شده یک یا چمد مورد را دارید حتما به متخصص شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید. و تمامی سوالات زیر را پاسخ دهید.

 

احتمال ظهور علایم من چیست؟

 

آیا فقط همین علایم هستند؟

 

چه آزمایش هلیی تاکنون انجام داده اید؟

 

چه مرکز معتبری برای انجام تست شنوایی سنجی وجود دارد؟

 

کدام پزشک متخصص باید مراجعه کنم؟

 

بخشی از این سوالات را میتوانید خود شما پاسخ دهید و برای پیدا کردن مراکز معتبر و پزشک متخصص خوب در این زمینه می توانید با کارشناسان کلینیک شنوایی سنجی نوین سمعک ارتباط برقرار کنید .

درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت سمعک و خرید سمعک میت.انید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

 

 

تهران، شریعتی، ۳۰۰ متر بالاتر از مترو قیطریه
نبش کوچه نبوی،ساختمان پزشکان ۲۰۱۶، طبقه3واحد ۱۵

ایمیل : info@novinsamak.com

تلفن : 02122238983

موبایل : 09120177687

مرکز نوین سمعک در سال 1390 با هدف ارایه خدمات در زمینه شنوایی و تعادل شروع به کار کرد . در سال های اولیه فعالیت این کلینیک سنجش شنوایی در زمینه انجام تست های شنوایی سنجی و تجویز سمعک بود و از سال 94 مرکز نوین سمعک علاوه بر خدمات فوق به صورت کاملا تخصصی برای بیمارانی که مشکل سرگیجه دارند با نوین ترین روش های توانبخشی سرگیجه تا به امروز فعالیت خود را در منطقه 1 تهران انجام می دهد۵

متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا موفق به کاربرد روشی جدید برای حذف تومور خوش‌خیم گوش بدون نیاز به برداشتن قطعه‌ای از استخوان جمجمه شدند.

به گزارش ایسنا، “نوروم آکوستیک” از تومورهای غیرسرطانی هستند که می‌توانند روی شنوایی و تعادل تاثیر بگذارند و برداشتن این تومورهای خوش خیم، نیازمند به برداشتن بخشی از استخوان جمجمه فرد مبتلاست.

اما به نظر می رسد که به تازگی متخصصان علوم پزشکی در تگزاس به روشی آسانتر برای برداشتن این تومور دست یافته‌اند.

پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی یک شیوه غیرتهاجمی را برای حذف این تومورها انجام داده‌اند به گونه‌ای که دیگر نیازی به برداشتن استخوان‌ در اطراف گوش نیست و همین روش می تواند یک راه‌حل آسانتر برای درمان این بیماری نادر باشد.

تومورهای “نوروم آکوستیک” که در هر 100 هزار نفر حدود چهار نفر به آن مبتلا می شوند تومورهای خوش‌خیمی در گوش میانی هستند که به کندی رشد می کنند و روی اعصاب شنوایی و تعادلی تاثیر گذاشته و موجب ناشنوایی و سرگیجه می شوند.

جراحی تومور گوش

به گزارش یونایتدپرس، در روش درمانی استاندارد بخش بزرگی از جمجمه برداشته می‌شود تا جراحان بتوانند تومور را پیدا کرده و آن را بردارند. این شیوه درمان هم طولانی است و هم برای ریکاوری بیمار پس از جراحی زمان طولانی‌تری لازم است.

اما در روش جدید جراحان یک شکاف کوچک در کانال گوش ایجاد کرده و با استفاده از یک دوربین کوچک نصب شده روی آندوسکوپ، محل تومور را یافته و آن را برمی‌دارند.

به این ترتیب بیمار نیز درد کمتری را احساس کرده و سریعتر از روش قبلی پس از اتمام جراحی بهبود پیدا می‌کند.

انتهای پیام

info@mohclinic.com

mohclinic

09128114533

Contents

درمان تومورهای گوش در کانال، میانه و داخل گوش به واسطه جراحی و رادیوتراپی صورت می پذیرد. همچنین بسته به مرحله سرطانی که به آن مبتلا هستید، کموتراپی یا شیمی درمانی اثر بخش می باشد. کانال گوش در حقیقت قسمتی از گوش خارجی است. اما درمان توده های کانال گوش متفاوت از بخش خارجی گوش می باشد.

جراحی تومور گوش

جراحی-تومور-گوش

درمانی که برای تومور گوش توسط پزشک متخصص پیشنهاد می شوند، معمولاً به عوامل ذیل بستگی دارد: • توده های سرطانی کدام قسمت از گوش را درگیر کرده اند. • نوع توده • سایز تومور • مرحله سرطان (به این منظور که تا چه حد سرطان در خارج از ناحیه ای که شروع شده است، انتشار یافته) • وضعیت سلامت عمومی شما افرادی که به سرطان های سر و گردن مبتلا شده اند و یا علائمی دال بر وجود سرطان در این نواحی دارند، بهتر است به افراد ذیل با تخصص های مشخص مراجعه نمایند: • جراحان سر و گردن که به طور تخصصی جراحی هایی در نواحی گوش، بینی، دهان و استخوان صورت انجام می دهند. • آنکولوژیستی که به طور تخصصی داروهای سرطان و رادیوتراپی تجویز می نماید. پس از آنکه وجود توده در ناحیه گوش به کمک آزمایشات تشخیصی تأیید شد، درمان های جراحی آغاز می گردد. نوع و گستردگی جراحی تومور گوش، بسته به ناحیه قرار گیری توده و میزان انتشار آن داخل بافت های گوش و همچنین نزدیکی آن به استخوان ها می تواند متفاوت باشد. جراح سر و گردن در طول این پروسه اقدام به برطرف کردن توده و بافت های اطراف آن که از سرطان سالم مانده اند، می نماید. این نواحی سالم مانده را حاشیه روشن نیز می نامند که برداشتن آنها موجب می شود تا احتمال بازگشت سرطان به شدت کاهش یابد. در طول جراحی، جراح سر و گردن اقدام به برداشتن قسمت و یا تمام موارد ذیل می نماید: • کانال گوش • قسمت و یا تمام استخوان گیجگاه • میانه گوش • داخل گوش استخوان گیجگاه، استخوانی است که در اطراف سر و نزدیک گوش قرار گرفته است. پروسه برداشتن استخوان گیجگاه به ماستوئیدکتومی نیز معروف می باشد. همچنین به ندرت پیش میاید که در جراحی تومور گوش احتیاج باشد که اعصاب صورت، غدد لنفاوی و غدد بزاقی که در اطراف سر شما قرار دارند، بر طرف شوند.

پس از آنکه برش های مخصوص جراحی زده شد و بافت های اضافی برطرف گردید، نواحی مورد نظر به وسیله بخیه به هم آورده شده و توسط بانداژهای مخصوصی پوشانده می شوند. همچنین ۱ الی ۲ تیوب خشک کننده به منظور جمع آوری خون آبه های جراحی، در زیر زخم ها کار گذاشته می شوند. این تیوب ها کمک شایانی به کاهش تورم ناشی از جراحی کرده و حدود دو روز بعد توسط پزشک متخصص برداشته می شوند. همچنین به منظور کاهش دردهای ناشی از جراحی، جراح برای شما داروهای مسکن تجویز می نماید. اینکه پس از جراحی چند روز را می بایست در بیمارستان سپری نمایید، کاملاً به روند جراحی شما بستگی دارد. جراح سر و گردن در مورد دوران نقاهت پس از جراحی به شما توضیحاتی خواهد داد.

شنوایی پس از آنکه جراح قسمت میانی و داخلی گوش شما را بر می دارد، بعید به نظر می رسد. این جراحی می تواند تعادل شما را در هنگام ایستادن تحت تأثیر قرار دهد. همچنین بعد از جراحی تومور گوش، جراح سر و گردن ممکن است از پروتز های آماده در این ناحیه استفاده نماید.

اسکارهای ناشی از جراحی تومور گوش معمولاً به واسطه خود گوش و یا خط و خطوط طبیعی صورت پوشیده می شوند. جراح سر و گردن به منظور برطرف کردن تومورها و بازسازی گوش تعلیم دیده است. لذا پس از این جراحی بیش تر مراجعین تغییر چندانی در ناحیه گوش خود متوجه نمی شوند. پیش از جراحی پیشنهاد می شود در خصوص قدرت شنوایی و بلیعدن خود از جراح متخصص سوال نمایید.

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “ab6b271faac201e717ac7b811c72c91d” );document.getElementById(“c08a1a06c7”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام*

ایمیل*

Website

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

نوروم آکوستیک (تومور عصب گوش) یک تومور با سرعت رشد پایین است که بر روی عصب متصل‌کننده‌ی گوش به مغز رشد می‌کند. این عصب، عصب دهلیزی حلزونی یا عصب شنوایی نام دارد. این عصب درست در پشت گوش و در زیر مغز قرار گرفته است. نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) عارضه‌ای نادر بوده و خوش‌خیم است بدین معنی که به دیگر نقاط بدن منتقل نخواهد شد. بااین‌حال این تومور می‌تواند با رشد خود، به اعصاب مهم زیادی آسیب بزند. الگوی رشد این تومورها با یکدیگر متفاوت بوده و تعدادی از آن‌ها ممکن است با سرعت بالایی رشد کنند (دو برابر شدن اندازه در عرض 6 ماه). در نظر گرفتن احتمال وجود این عارضه در تشخیص‌ها می‌تواند باعث تشخیص زودهنگام آن شده و با تسهیل مدیریت عارضه، روش‌های درمانی ممکن را افزایش داده میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

بسیاری از تومورهای عصب شنوایی اندازه‌ای کوچک داشته و بسیار آهسته رشد می‌کنند. تومورهای کوچک دیگری نیز ممکن است بدون ایجاد علائم خاص و یا با ایجاد علائم خفیف، به دنبال تومور اصلی رشد کنند، به‌خصوص در بیماران مسن. برای تشخیص این بیماری، از اسکن MRI عادی استفاده می‌شود.

در صورت درمان نشدن، نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) می‌تواند عصب‌های مسئول شنوایی و تعادل را دچار آسیب کرده و همچنین بر روی اعصاب مسئول حرکت و حس در چهره تأثیر بگذارد.

جراحی تومور گوش

متخصصین ما در کلینیک مغز و اعصاب دکتر سخابخش، از نوع خاصی از جراحی مغز و اعصاب (مانند امبولیزاسیون) استفاده می‌کنند که می‌توان به کمک آن‌ها در اکثر موارد به‌طور کامل تومور را از بین برد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی سایر روش‌های ما برای درمان انواع تومورهای مغز و نخاع و تومورهای عصبی می‌توانید با ما از طریق شماره تلفن‌های 02188415320 تماس حاصل فرمایید. 

فهرست مطالب

تومور عصب شنوایی نوعی تومور مغزی است که در عصب شنوایی (عصب هشتم کرانیال) ایجاد شده و منبع ایجاد آن، سلول‌های شوان از غلاف عصبی می‌باشند. اکثر این تومورها در بخش دهلیزی عصب شنوایی و تعدادی از آن‌ها نیز در بخش حلزونی (شنوایی) ایجاد می‌شوند. این تومورها معمولاً خوش‌خیم بوده و سرعت رشد پایینی دارند ولی می‌توانند با فشار آوردن بر روی ساختارهای اطراف خود علائمی را در فرد ایجاد کرده و درنهایت جان او را تهدید کنند.

این تومورها می‌توانند تا قطر 4 سانتیمتر رشد کنند و سرعت پایین رشد به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا خوب در محل خود جای گرفته و عملکرد آن‌ها دچار اختلال نشود. بااین‌حال، تومورهای درون کانال شنوایی داخلی با ایجاد علائمی چون از دست دادن شنوایی (شایع‌ترین علامت این عارضه)، خیلی زودتر خود را نمایان می‌کنند.

تومور عصب شنوایی با اختلال ژنتیکی نوروفیبروماتوز تیپ 2 (NF2) نسبت داده شده است.

عوامل خطر تأیید شده برای این عارضه عبارت‌اند از:

علائم این عارضه بسته به‌اندازه و محل تومور متفاوت‌اند. ازآنجایی‌که رشد این تومور بسیار کند است، علائم عارضه معمولاً پس از سن 30 سالگی بروز می‌کنند.

علائم شایع این عارضه عبارت‌اند از:

علائمی که شیوع کمتری دارند در زیر آورده شده‌اند:

ممکن است پزشک با بررسی سوابق پزشکی شما، انجام معاینه‌ی فیزیکی و یا انجام آزمایشات، به تومور عصب شنوایی مظنون شود. در اکثر موارد، پس از تشخیص تومور عصب شنوایی، معاینه‌ی فیزیکی فرد را سالم نشان می‌دهد. در برخی از مواقع ممکن است نشانه‌های زیر دیده شوند:

کارآمدترین آزمایش برای تشخیص تومور عصب شنوایی، انجام اسکن MRI از مغز می‌باشد. ازجمله دیگر تست‌ها برای تشخیص دادن تومور و تمیز دادن آن از دیگر علل ایجاد سرگیجه می‌توان موارد زیر را نام برد:

درمان به‌اندازه و محل تومور، سن فرد و وضعیت کلی سلامتی او بستگی خواهد داشت. پزشک و شما باید تصمیم بگیرید که تومور را رها کنید، برای رشد آن از اشعه استفاده کنید و یا آن را جراحی کنید. الگوی رشد تومورهای عصب شنوایی متفاوت است. طبق گزارشات، چیزی در حدود 75 درصد از تومورهای عصب شنوایی، رشد نمی‌کنند. بااین‌حال نمی‌توان با اطمینان خاطر رفتار یک تومور را پیش‌بینی کرد. سه گزینه‌ی درمانی وجود دارند: عمل جراحی (روش توصیه‌شده)، پرتودرمانی و منتظرشدن. در زمان بررسی بهترین روش درمانی برای یک فرد خاص، باید به کیفیت زندگی او در آینده، از بین رفتن علائم عارضه و کنترل شدن تومور و همچنین حفظ عملکرد عصب صورت و شنوایی توجه شود.

برای بیمارانی که به تومورهای کوچک مبتلا بوده و شنوایی آن‌ها آسیب ندیده است، بهترین کار انتظار کشیدن و انجام سالانه‌ی عکس‌برداری برای تحت نظر داشتن سطح رشد تومور است. جایی که رشد تومور تشخیص داده شد، روش‌های درمانی فعال‌تری به کار گرفته می‌شوند چراکه خطر ایجاد عوارض ناشی از عمل جراحی و همچنین توانایی شنوایی فرد تا حدی به‌اندازه‌ی تومور بستگی دارند. مدارکی مبنی بر کاهش کیفیت زندگی در بیماران درمان نشده وجود دارند. البته متخصصین بر روی اندازه‌ای از تومور که پس از رسیدن به آن باید روند درمان فعال شروع شود اتفاق‌نظر ندارند.

در برخی جاها، اکثر بیمارانی که تحت درمان فعال قرار می‌گیرند، با عمل جراحی درمان می‌شوند. روش مورداستفاده برای انجام عمل جراحی به مکان تومور، اندازه‌ی آن و اهمیت حفظ توانایی شنوایی برای فرد بستگی دارد. در اکثر موارد، برداشتن کامل تومور ممکن است. برداشتن تومور عصب شنوایی در موارد زیر انجام می‌شود:

عمل جراحی برای برداشتن تومور و جلوگیری از دیگر آسیب‌های عصبی انجام می‌شود. توانایی باقی‌مانده‌ی فرد برای شنیدن نیز با عمل جراحی از بین می‌رود. در مورد تومورهای بسیار بزرگ، احتمالاً قبل از انجام عمل جراحی، آنژیوگرافی همراه با امبولیزاسیون برای بستن عروق خونی تومور انجام خواهد شد. این کار باعث کاهش میزان خون ازدست‌رفته در طول عمل جراحی می‌شود.

خطرات عمل جراحی عبارت‌اند از:

اکثر افراد مبتلا به تومورهای کوچک پس از انجام عمل جراحی دچار فلج دائمی در صورت خود نخواهند شد. بااین‌حال، در حدود دوسوم از بیماران مبتلا به تومورهای بزرگ پس از انجام عمل جراحی، دچار ضعف دائمی در صورت خود خواهند شد. در حدود نیمی از بیماران مبتلا به تومورهای کوچک پس از انجام عمل جراحی قادر خواهند بود با گوش آسیب دیده‌ی خود بشنوند.

در این روش از اشعه‌ی ایکس پرتوان بر روی یک ناحیه‌ی کوچک استفاده می‌شود. این روش درواقع نوعی پرتودرمانی بوده و عمل جراحی محسوب نمی‌شود. می‌توان از این روش برای مقاصد زیر استفاده کرد:

برداشتن تومور عصب شنوایی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به اعصاب شده و منجر به از دست دادن شنوایی و یا ضعف در عضلات صورت شود. خطر ایجاد این آسیب‌ها زمانی که تومور بزرگ باشد بیشتر خواهد بود. در روش پرتودرمانی، تومور تحت تأثیر دوز بالایی از اشعه‌ی ایکس پرتوان همگرا، اشعه‌ی گاما و یا ذرات باردار قرار می‌گیرد که این روش، یک روش درمانی جایگزین است. هدف از انجام درمان، کنترل کردن (کند یا متوقف کردن) رشد تومور است. پرتودرمانی می‌تواند در حفظ توانایی شنوایی فرد نسبت به عمل جراحی کارایی بسیار بالاتری داشته باشد.

عمل جراحی پس از انجام پرتودرمانی ازلحاظ فنی دشوارتر از عمل جراحی اولیه است. ازجمله دیگر خطرات بلندمدت همراه با پرتودرمانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



کاهش شنوایی شایع ترین نشانه تومور عصبی شنوایی است 

 

نوروم آکوستیک چیست؟

جراحی تومور گوش

نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که در عصب که گوش به مغز متصل است. تومور معمولا به آهستگی رشد می کند.  در ابتدا،  ممکن است علائم یا نشانه های خفیف داشته باشد. تومور نیز می تواند در نهایت باعث بی حسی و یا فلج صورت شود.

 

اگر  رشد کند و به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند به مغز  فشار آورد و زندگی را تهدید کند. به اين تومور وستيبولار شوانوما هم گفته مي شود چون منشاء اوليه تومور از عصب وستبرلار است. اين تومور شايع ترين تومور ناحيه CPA (زاويه مخچه برين استم) است. این تومورها در دهه‌های 40 تا 60 زندگی در افراد شایعتر است.

اهميت اين تومور به خاطر موقعيت تومور است كه زيرا عصب شنوايي و عصب صورت (زوج 7 و 8) در اين تومور گرفتار است. منشاء تومور عصب ستيبولاردر از كانال گوش داخلي است و بتدريج رشد كرده و در ناحيه زاويه مخچه و ساقه مغز رشد مي كند و در مواردي كه بسيار بزرگ باشد با چسبندگي به ساقه مغزي مي تواند عوارض حركتي و حتي هيدروسفالي (افزايش مايع مغزي نخاعي) ايجاد كند.

 

نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که در عصب که گوش به مغز متصل است

 

علایم و نشانه های تومور عصبی شنوایی (نوروم آکوستیک)

◊ کاهش شنوایی شایع ترین نشانه است و بیشتر، نوع حسی عصبی آن دیده می شود.

 

◊ وزوز گوش بسیار شایع است و معمولاً به صورت یک طرفه ایجاد می شود.

 

◊ سرگیجه در بیماری تومور عصبی شنوایی شایع نیست ولی در بعضی از بیماران وجود دارد. در تومورهای کوچک تر، سرگیجه دیده می شود.

 

◊ اختلالات عصبی صورت فقط در تومورهای بزرگ دیده می شوند.

  

عمل جراحی برای نوروم آکوستیک میتواند همه یا بخشی از تومور را از بین ببرد

 

ο خطر مرگ ( 5/0 تا 2 درصد)

ο سکته مغزی ( نادر)

ο آسیب دیدگی مخچه، پل مغزی و بخش گیجگاهی مغز ( نادر)

ο نشت مایع مغزی نخاعی ( در 5 تا 15 درصد بیماران)

ο  مننژیت ( 2 تا 10 درصد)

ο ضعف عضلات صورت

ο احتمال کاهش شنوایی ( بلافاصله بعد از عمل)

ο سردرد ( 10 تا 34 درصد)

ο عدم تعادل

  

وزوز گوش بسیار شایع است و معمولاً به صورت یک طرفه ایجاد می شود 

 

تشخیص نوروم آکوستیک (تومور عصبی شنوایی)

اُدیومتری سنتی مفیدترین آزمایش تشخیص تومور عصبی شنوایی (نوروم آکوستیک) است.

♦ آزمایش ABR

 

♦ ام.آر.آی به تأئید تشخیص کمک می کند.

جراحی تومور گوش

 

♦ الکترو نیستاگموگرافی اغلب غیر طبیعی است.

 

♦ حدوداً در 50 درصد بیماران، آزمایش NEG غیر طبیعی توام با کاهش (فقدان) یک طرفه در آزمایش کالریک وجود دارد.

 

♦ گاهی تومور عصبی شنوایی (نوروم آکوستیک) در جریان انجام اسکن یا MRI برای یافتن علت بیماری دیگر ( مثل سردرد میگرنی) به طور اتفاقی تشخیص داده می شود.

 

درمان نوروم آکوستیک  

انتخاب روش درمانی مناسب بستگی به برخی عوامل، از جمله موارد زیر دارد:

¤ اندازه تومور

¤ آیا تومور در حال رشد است.

¤ سن شما

¤ سایر شرایط پزشکی ممکن است شما داشته باشید.

¤ شدت علایم شما و تاثیر آنها بر زندگی تان

 

سه دوره های اصلی درمان برای نوروم آکوستیک وجود دارد:* نظارت* جراحی* پرتو درمانی

 

ملاحظات را نیز انتظار هوشیارانه می نامند. از آنجا که نوروم آکوستیک سرطانی نیستند و به آرامی رشد می کنند، به درمان فوری لازم نیست. اغلب پزشکان تومور را با اسکن MRI دوره ای ملاحظه می کنند و اگر تومور  بسیار رشد کند و یا علائم آن جدی باشد ، درمانهای دیگر را پیشنهاد می دهند. عمل جراحی برای نوروم آکوستیک میتواند  همه یا بخشی از تومور را از بین ببرد.

 

تشخیص نوروم آکوستیک

سه روش اصلی جراحی برای از بین بردن یک نوروم آکوستیک وجود دارد:

• Translabyrinthine: که یک برش در پشت گوش ایجاد می شود و  استخوان پشت گوش و برخی از قسمت های میانی گوش از بین برده می شود. این روش برای تومورهای بزرگتر از 3 سانتی متر استفاده می شود.

 

دست آورد این رویکرد این است که به جراح اجازه می دهد قبل از برداشتن تومور عصب جمجمه (عصب صورت) به وضوح ببیند. نقطه ضعف این روش از دست دادن شنوایی دائمی شود.

 

• رتروسيگموئيد / زیر اکسیپیتال: که با باز کردن جمجمه در نزدیکی پشت سربه پشت تومور می رسند. این رویکرد برای از بین بردن تومورها با اندازه های مختلف استفاده می شود و شنوایی را حفظ می کند.

 

• حفره میانه: که برای دسترسی و حذف تومورهای کوچک محدود به کانال گوش داخلی، گذرگاه های باریک مغز به گوش میانی و داخلی یک قطعه کوچک از استخوان بالا کانال گوش را از بین می برند. با استفاده از این روش احتمال دارد که جراح بتواند شنوایی بیمار را حفظ کند.

 

جدیدا روش های ناگستر تمامی جراحان را به برداشتن آندوسکوپی فراخوان می کنند تا نوروم آکوستیک را با استفاده از یک دوربین کوچک وارد شده از طریق یک سوراخ در جمجمه از بین ببرند. این روش تنها در مراکز پزشکی عظیم با جراحان خاص آموزش دیده ارائه شده است. مطالعات اولیه نشان می دهد میزان موفقیت این عمل مشابه با عمل جراحی معمولی است.

 

پرتو درمانی در برخی موارد برای نوروم آکوستیک توصیه می شود. مطابق پیشرفت های اخیر، تکنیک های حاصله، ارسال دوز بالایی از اشعه به تومور با کمترین آسیب به بافت اطراف آن را ممکن ساخته اند.

 

– جراحی تشعشعی استریوتاکتیک تک جلسه (SRS)، که در آن صدها پرتو کوچک در یک جلسه تومور را هدف می گیرند.

 

–  پرتودرمانی استریوتاکتیک چند جلسه ای (FSR)، که دوزهای کمتری از اشعه روزانه را در طول چند هفته ارائه می دهند.

 

هر دو این روش ها سرپایی هستند، به این معنی که نیازی به بستری شدن ندارند. آنها سلول های تومور را از بین می برند. رشد تومور ممکن است کم و یا متوقف گردد و یا حتی ممکن است کوچک شود، اما تابش به طور کامل تومور را حذف نمی کند. انواع دیگر پرتو درمانی نیز استفاده می شود.

 

گردآوری: بخش سلامت و بهداشت بیتوته

منابع:asanteb.com

webmd.com

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

معرفی بهترین روش برای ترک سیگار

هوشمند سرمایه گذاری کنید

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

با ترک سیگار جلوی نابودی بدنت رو بگیر!

شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

ترک قطعی سیگار

درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

جراحی تومور گوش
جراحی تومور گوش
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *