حبس تعزیری چیست

حبس تعزیری چیست
حبس تعزیری چیست

حبس تعزیری حبسی است که نوشته میشود و اجرا میشود.متفاوت با حبس حدی (یعنی حدود الله) است و در اختیار حاکم است. گاهی حبس تعزیری مقابل حبس تعلیقی است که در مورد متهم اجرا نمی‌شود. اما حبس تعزیری اجرا می‌شود و نوعی تأدیب به‌شمار می‌آید که طبق شرع و ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران به نظر حاکم واگذار شده‌است.[۱]

این نوع حبس برای جرائمی در نظر گرفته می‌شوند که ریشه شرعی دارند و اعمال حرام محسوب می‌شوند اما مجازات معینی در شرع برای آن‌ها تعیین نشده‌است.[۲] بر خلاف یک باور رایج، حبس‌های تعزیری قابل فروش نیستند.[۳]

این شماره از مقاله را به بیان اطلاعاتی در رابطه با حبس تعزیری اختصاص داده ایم. اگر دوست دارید در این رابطه بیشتر بدانید، فرصت خواندنش را از دست ندهید.

حبس تعزیری به حبسی گفته می‌شود که در برابر حبس ابدی(حدود الله) قرار گرفته باشد. این نوع مجازات که به نوعی تادیب محسوب می‌شود، بر طبق شرع و ماده ۱۶ موجود در قانون مجازات اسلامی‌ایران در اختیار حاکم قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است در برخی مواقع حبس تعزیری در برابر حبس تعلیقی قرار می‌گیرد و در نهایت متهم محکوم به اجرای آن حکم نخواهد بود.

حبس تعزیری برای تخلفات شرعی و اعمال حرام در نظر گرفته شده است. در واقع این نوع حبس برای ان دسته از جرایمی‌است که برایشان در شرع مجازات دقیق تعیین نشده است.

برخی تصور می‌کنند که حبس تعزیری قابل فروش است، در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. اما می‌توان حبس تعزیری را به جزای نقدی تبدیل نمود.

پیش از هرچیزی لازم است بدانیم که تعزیر در قانون مجازات اسلامی‌کشورمان به تادیب و عقوبتی گفته می‌شود که در برابر تخلفی برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. در مورد نوع و مقدار مجازات تعزیری چیزی در قانون مجازات اسلامی‌آورده نشده است، به همین علت آن را به نظر حاکم واگذار کرده اند. برای تادیب در این دست از مجازات، حبس، جزای نقدی و شلاق کمتر از حد برای مجرمان در نظر گرفته می‌شود. لذا این نتیجه حاصل می‌شود که مجازات تعزیری حدود، دیات و قصاص که در شرع به آن پرداخته شده است را در بر نمیگیرد. به طور کلی جرایم موجود در حقوق جزای کشور به ۴ دسته مجزا تفکیک می‌شوند:حبس تعزیری چیست

رویکرد قانون با توجه به انواع مجازات تعزیری متفاوت خواهد بود. در برخی از مواقع به خاطر سختگیری، مجرمان دارای جرم سنگین از بعضی  آزادی‌هاو امتیازات موجود منع شده اند. در مجازات شدید برخی از جرایم، امکان تعلیق وجود ندارد و در برخی از موارد نیز به منظور مجازات مضاعف مجرم، حکم وی در روزنامه درج می‌شود. در برخی از مواقع و در صورتی که مجازات در نظر گرفته شده برای جرایم سبک باشد، می‌توان در شرایطی خاص مجرم را معاف از مجازات کرد و یا با توبه مجرم از حکم وی چشم پوشی نمود.

در یک تقسیم بندی ساده می‌توان مجازات را به سه نوع سنگین، متوسط و سبک تفکیک نمود که  بر طبق قانون، قواعد جزائی در برخورد با هریک از این سه نوع مجازات متفاوت خواهد بود. بر طبق قوانین موجود، مجازات‌هابه درجات و طبقه‌‌های مختلف تقسیم می‌شوند. اگر چه در گذشته برای مجازات‌هافقط مقدار حداقلی و حداکثری در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه هر مجازات به ۸ درجه مختلف تقسیم بندی شده است.

از دیگر تغییری که در قوانین مربوط به مجازات به وجود آمده است، می‌توان به تخفیف در مجازات اشاره کرد. به تازگی شرایط جدیدی در این حوزه فراهم شده است. این مورد در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی‌ذکر شده است. بر طبق قانون، مجازات درجه  ۱سنگین‌‌ترین نوع مجازات و مجازات درجه ۸ سبک‌‌ترین آن به حساب می‌آیند. پس با توجه به حکم قاضی، هرچه درجه مجازات کمتر باشد، سنگین‌‌تر خواهد بود. بر این اساس مجازات درجه ۱ بدترین نوع برای مجرم تعزیری به حساب می‌آید.

به تاخیر و یا به تعویق انداختن حکم را میتوان از مواردی دانست که برای مجرمان از اهمیت بالایی برخوردار است. بر طبق قانون در زمان تعویق حکم و در شرایطی که ارتکاب جرم موجب مجازات تا درجه ۷ باشد، دادگاه تعویق حکم را لغو خواهد کرد و در ادامه حکم محکومیت مجرم صادر می‌شود. در مجازات تعزیری درجه ۶، ۷ و ۸ چنانچه مجرم از کرده خود پشیمان شود و توبه نماید و ندامت وی برای قاضی محرز باشد، حکم ساقط خواهد شد.

در مجازات حبس تعزیری که برای جرایم درجه ۵ تا ۷ در نظر گرفته شده است، دادگاه می‌تواند بر طبق قانون و مشروط به رضایت شاکی، ارائه تضمین، تعهد دادن به انجام یک حرفه یا داشتن شغل، تعهد دادن به حرفه آموزی، تعهد به‌‌ترک اعتیاد یا درمان بیماری ای که بر جبران خسارت شاکی موثر باشد و… برای مجرم نظام نیمه آزادی در نظر بگیرد.

شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که نظام نیمه آزادی به چه معناست؟ در وضعیتی که محکوم بتواند در زمان اجرای حکم تعزیری، فعالیت‌‌های حرفه اموزی، شغلی، درمانی، حرفه ای و… را درخارج از محیط زندان در پی گیرد، تحت نظام نیمه آزادی قرار گرفته است.

جرم ضرب و جرح از دیگر مواردی است که سقوط مجازات در آن وارد شده است. در صورتی که رفتار مجرم موجب آسیب رسیدن به بدن شاکی نشود، اما عمدی باشد ولی اثری از آن در بدن قربانی به جای نماند و در ادامه  سازشی در میان مجرم و شاکی شکل نگیرد، قانون برای مرتکب جرم، حبس یا شلاق تعزیری درجه ۷ را در نظر خواهد گرفت.

بر طبق قانون، دادگاه برای اعمال مجازات تعزیری متوسط شرایط تازه ای را فراهم کرده است که بر طبق ان محکوم به حبس قادر است با رضایت خویش در محدوده ای مشخص و مجهز به سیستم‌‌های الکترونیک قرار گیرد.

در صورتی که فردی در سن نوجوانی قرار داشته باشد و در سنین ۱۵ تا ۱۸ سالگی مرتکب جرم تعزیری درجه ۶ شده باشد،  به جای حبس در کانون اصلاح و‌‌تربیت به پرداخت ۱ تا ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود و یا می‌تواند ۶۰ الی ۱۸۰ ساعت خدمات عمومی‌رایگان ارائه دهد.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


برای تمامی ‌جرائم در قانون، مجازاتی تعیین گردیده است و بسته به اینکه حکم حقوقی یا کیفری باشد، نوع مجازات متفاوت خواهد بود. قانون گذار انواع مجازات بر حسب نوع جرم را در قالب حد، دیه، تعزیر و قصاص در نظر می‌گیرد.

هر یک از این مجازات‌ها بسته به نوع جرم صورت گرفته از سوی قاضی صادر می‌شوند و در حقیقت حدود جرم و تعریف آن، تعیین کننده نوع مجازات خواهد بود.

به جز تعزیر، سه نوع مجازات دیگر یعنی قصاص، حد و دیه، تعریف و اندازه ی مشخصی دارند و به نسبت سبکی یا سنگینی جرم صورت گرفته، اعمال خواهند شد.

حدود این مجازات‌ها در شرع و قانون به صورت کاملا شفاف آورده شده است. اما مجازات تعزیر از پیش تعریف شده ی قطعی نیست و بسته به جرمی ‌که مستوجب تعزیر می‌شود، مجازات تعیین خواهد شد.

ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی ‌تعزیر را این گونه تعریف می‌کند که آن عقوبت یا تادیبی ست که میزان و نوع آن در شرع مشخص نشده و حاکم و قاضی آن را تعیین خواهد کرد. تعزیر می‌تواند شامل ضربات شلاق، جزای نقدی و یا حبس باشد. توجه داشته باشید که ضربات شلاقی که در حکم تعزیر به محکوم داده می‌شود، حتما باید از تعداد ضربات حد شرعی کمتر باشد، زیرا در غیر این صورت نیازی به صدور حکم تعزیر نیست و می‌توان به یکباره حد شرعی را اجرا کرد.حبس تعزیری چیست

به علاوه در اجرای حد شرعی، در صورتی که شخص اجرا کننده ی حد حین وارد آوردن ضربات شلاق موجب آسیب رساندن به بخشی دیگر از اعضای بدن محکوم شود، چیزی به وی نسبت داده نخواهد شد. اما زمانی که ضربات شلاق در تعزیر اجرا می‌شود، هر گونه آسیب رسانی به دیگر قسمت‌های بدن محکوم، می‌توانند موجب ایجاد مسئولیت در مجری حکم باشد و حتی ماجرا به پرداخت دیه از سوی کسی که تازیانه می‌زند نیز کشانده شود.

دسته بندی جرائمی‌ که ما را به حکم تعزیر می‌رساند، شامل نقض مقرارات حکومتی، شکستن محرمات شرعی و برهم زدن نظامات اجتماعی و منفعت عام و دیگر مواردی نظیر شکستن مقررات راهنمایی و رانندگی و … می‌گردد.  به طور مثال احتکار، کلاهبرداری، فرار مالیاتی، قاچاق ارز، کم فروشی، گران فروشی و … شامل صدور حکم تعزیر خواهند شد.

همان طور که پیش تر نیز توضیح دادیم، نوع و سطح مجازات تعزیری توسط قاضی در دادگاه اصلح مشخص می‌شود. اما این که قاضی چه نوع تعزیری و با چه سطحی را برای محکوم در نظر بگیرد، به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. این عوامل از موقعیت ذهنی و روانی فرد حین ارتکاب جرم آغاز شده، تا سطح آثار جرم و انگیزه‌های متهم و نیز شکل ارتکاب آن و غیره ادامه خواهد داشت. همین طور قاضی به سوابق متهم توجه می‌کند و شرایط خانوادگی و سطح اجتماعی که وی از آن بیرون آمده را لحاظ خواهد کرد.

بالاتر گفتیم که ضربات شلاق تعیین شده در حکم تعزیر، حتما باید کمتر از حد شرعی باشد. در مورد حبس تعزیری نیز ماجرا به همین گونه است. اگرچه قاضی با در نظر گرفتن جرم اتفاق افتاده، آثار آن و وضعیت متهم، میزان حبس را تعیین خواهد کرد، اما هرگز نمی‌توانیم در مجازات تعزیر حبس ابد متصور باشیم. حبس ابد در گروه مجازات‌های حد شرعی قرار می‌گیرد و از آن جایی که تعزیر باید کمتر از حد شرعی باشد، در صدور چنین حکمی ‌نمی‌توان حبس ابد را جای داد.

گونه ای از حکم حبس در احکام حبس تعزیری وجود دارد که به آن به حبس تعویقی اطلاق می‌شود. برای فهم بهتر موضوع در نظر بگیرید فردی پس از ارتکاب جرم دو سال حکم حبس تعزیری دریافت کرده است. در این شرایط حبس تعویقی این طور مصداق پیدا می‌کند که قاضی به جای صدور حکم و اجرای آن، محکوم را ملزم به اجرای فعالیت خاصی در مدت زمان معین می‌کند. پس از این دوره اگر محکوم فعالیت حکم داده شده را به صورت کامل و با تعهد به پایان رسانده باشد، به احتمال زیاد حکم حبس وی ملغی خواهد شد. با این حساب محکوم هم با تعویق حکم خود رو به رو می‌شود و هم اینکه می‌تواند به طور کلی موجب حذف آن شود.

حبس تعویقی برای احکام حبس دو سال و کمتر از آن متصور می‌باشد.

با استناد به ماده ی ۴۱ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به پانزده سال حبس تعزیری یا کمتر از آن محکوم شود، قاضی این اختیار را دارد که بخش از این حبس و یا حتی تمام آن را برای مدت زمان از یک سال تا پنج سال مورد تعلیق قرار دهد.

معلق کردن حبس در این شکل به آن معنی است که فرد محکوم به جای انتقال به زندان و اجرای حکم، آزاد خواهد شد. اگر در مدت زمان تعلیق حکم یعنی این یک تا پنج سال فرد خاطی جرم دیگری مرتکب نشود، حکم جبس صادر شده از وی برداشته خواهد شد و در سابقه ی کیفری وی نیز آورده نمی‌شود. اما اگر این فرد در مدت تعلیق حکم حبس مرتکب دیگری شود و مدت زمان حبس تازه ای برای او در دادگاه صادر گردد، وی محکوم به تحمل هر دو حکم حبس خواهد بود و تعلیق برداشته می‌شود.

اگر حکم حبس تعزیری برای مدت یک سال یا زمانی کمتر از آن صادر شود، طبق ماده ی ۶۱ قانون مجازات اسلامی، قاضی می‌تواند این حکم را به جزای نقدی تبدیل سازد و یا اینکه محکوم به جای تحمل حبس، نوعی از خدمات عمومی ‌را که قاضی تعیین کننده ی آن است، بدون دریافت دستمزد انجام دهد. به اتخاذ این تصمیمات از سوی قاضی به جای تحمل حبس، مجازات‌های جایگزین حبس تعزیری گفته می‌شود و این جایگزینی‌ها در مورد انواع دیگر حبس، قابل اجرا نیستند.

در سال گذشته، قضات مختلف در گوشه و کنار کشور، مجازات‌های جایگزین حبس جالبی را برای محکومان انتخاب کردند، که سر و صدای رسانه ای زیادی نیز برپا کرد. این تصمیمات به جای پر کردن زندان‌ها بسیار سازنده و موثرتر به نظر می‌رسند.

گروه وکلای یاسا؛ مجموعه ای بی نظیر جهت ارائه خدمات حقوقی به هموطنان محترم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


برای مشاوره حبس تعزیری

برای مشاوره حبس تعزیری

 

مجازات های تعیین شده در قانون مجازات اسلامی کشور ما به طور کلی به پنج دسته  : مجازات حد ، قصاص ، دیات ، تعزیرات و مجازات های بازدارنده تقسیم می گردد . در واقع منظور از تعزیرات ، حبس تعزیری است که برای تعریف حبس تعزیری ابتدا لازم است بیان شود ، تعزیر بر طبق قانون مجازاتی است که مشمول عنوان حد و قصاص یا دیه نیست و در موارد ارتكاب محرمات شرعی يا نقض مقررات حكومتی تعيين و اعمال می گردد .

مجازات های تعزیری در قانون مجازات اسلامی به چند درجه تقسیم می شود که در ادامه تصریح شده است و حبس تعزیری ، حبسی است که در مقابل حبس حدی قرار دارد . در این مقاله به توضیحات کاملی در خصوص حبس تعزیری و درجات آن می پردازیم . حبس تعزیری چیست

در پاسخ به این که حبس تعزیری چیست باید گفت ، حبسی است که همانند سایر حبس های دیگر از روزی شروع می شود که محکوم علیه به موجب حکم قطعی قابل اجرا مبحوس و زندانی می گردد که در حبس تعزیری در صورت وجود شرایط دادگاه می تواند تعویق صدور حکم یا تعلیق اجرای مجازات و یا مجازات های جایگزین حبس را اعمال کند . میزان مجازات تعزیری را قانون گذار تعیین کرده است و میزان آن در شرع مشخص نیست در ادامه مطلب به دسته بندی مجازات ها در قانون مجازات اسلامی می پردازیم .    

به طور کلی مجازات ها و حبس های تعزیری باید مادون حدود و کمتر از مجازات های حدی باشند و برخلاف حدود در تعزیرات میزان مجازات براساس قانون مشخص شده و قاضی در تعیین آن مواردی را مدنظر قرار می دهد . به بیان ساده تر انگیزه ، سوء پیشینه و شخصیت مرتکب جرم برای تعیین میزان مجازات های تعزیری مدنظر قاضی قرار می گیرد .

 

درجات مجازات های تعزیری در قانون مجازات اسلامی به هشت دسته تقسیم شده است و به عبارت دیگر در صورتی که فردی مرتکب جرمی شود با توجه به جرمی که محقق می شود به یکی از درجه های مجازات محکوم می شود به عنوان مثال : مجرمی که جرم توهین را مرتکب شده است به مجازات درجه 7 محکوم می گردد که هر کدام دارای مدت مشخصی به صورت زیر می باشد :

درجه1
– حبس بيش از بيست و پنج سال
درجه 2
– حبس بيش از پانزده تا بيست و پنج سال
درجه 3
– حبس بيش از ده تا پانزده سال
درجه 4
– حبس بيش از پنج تا ده سال 
درجه 5
– حبس بيش از دو تا پنج سال 
درجه 6
– حبس بيش از شش ماه تا دو سال 
درجه 7
– حبس از نود و يک روز تا شش ماه
درجه ٨
– حبس تا سه ماه

 

مجازات های تعزیری باید مادون حدود و کمتر از مجازات های حدی باشند و برخلاف حدود در تعزیرات میزان مجازات براساس قانون مشخص شده و قاضی در تعیین آن مواردی را مدنظر قرار می دهد . به بیان ساده تر انگیزه ، سوء پیشینه و شخصیت مرتکب جرم برای تعیین میزان مجازات ها و حبس های تعزیری مدنظر قاضی قرار می گیرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این که حبس تعزیری چیست ؟ به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حبس تعزیری چیست ؟ پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره حبس تعزیری

برای مشاوره حبس تعزیری


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

حبس تعزیری چیست ؟

به طور کلی برای هر یک جرایم در قانون مجازاتی در نظر گرفته شده است. حبس تعزیری یکی از این مجازات ها می باشد که قانونگذار متناسب با جرم مرتکب شده برای مجرم در نظر می گیرد. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

حبس تعزیری چیست؟

تعزیر در قانون مجازات اسلامی‌ به مجازات یا عقوبتی گفته می‌شود که در برابر تخلفی برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. از جمله مجازات هایی که در این گروه قرار می گیرند می توان به حبس، جزای نقدی و شلاق اشاره کرد. بنابرابن، می توان این طور نتیجه گرفت که مجازات تعزیری حدود، دیات و قصاص که در شرع به آن پرداخته شده است را در بر نمی گیرد.حبس تعزیری چیست

به این ترتیب می توان گفت جرایم در حقوق جزای کشور به ۴ دسته مجزا تقسیم می شوند:

همان طور که پیشتر به آن اشاره شد یکی از مجازات هایی که در دسته مجازات های تعزیری قرار می گیرد حبس تعزیری است.

در حقیقت حبس تعزیری  به حبسی گفته می‌شود که در برابر حبس ابدی قرار می گیرد. به زبان ساده تر حبس تعزیری برای تخلفات شرعی و اعمال حرام در نظر گرفته شده است  و برای آن دسته از جرایمی‌ است که برای آنها در شرع مجازات دقیقی تعیین نشده است.

به علاوه، حبس تعزیری حبسی است که قابل اجرا خواهد بود و برای متهم اجرا خواهد شد، با این حال، برخی تصور می‌کنند که حبس تعزیری قابل فروش است، در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. اما می‌توان حبس تعزیری را به جزای نقدی تبدیل نمود.

از سوی دیگر، این نوع مجازات که به نوعی تادیب محسوب می‌شود، بر طبق شرع و ماده 16 موجود در قانون مجازات اسلامی‌ ایران در اختیار حاکم قرار گرفته است. با این حال، لازم به ذکر است در برخی مواقع حبس تعزیری در برابر حبس تعلیقی قرار می‌گیرد و در نهایت متهم محکوم به اجرای آن حکم نخواهد بود.

 

انواع جرایم تعزیری چیست؟

اگر چه گستره جرایم تعزیری بسیار وسیع می باشد با این حال در اینجا به تعدادی از آنها که در زمره حکم تعزیر قرار می گیرد اشاره می کنیم. این جرایم عبارت اند از:

 

مجازات تعزیری چگونه تعیین می شود؟

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد نوع و سطح مجازات تعزیری توسط قاضی در دادگاه اصلح مشخص می‌شود. اما این که قاضی چه نوع تعزیری و با چه سطحی را برای محکوم در نظر بگیرد، به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت.

از جمله این عوامل مهم می توان به موقعیت ذهنی و روانی فرد حین ارتکاب جرم، سطح آثار جرم، انگیزه‌های متهم و نیز شکل ارتکاب آن و … نام برد. از سوی دیگر، قاضی در این زمینه سوابق متهم، شرایط خانوادگی و سطح اجتماعی متهم را نیز در نظر خواهد گرفت.

آیا می توان حبس تعزیری را با مجازات دیگری جایگزین کرد؟

اگر حکم حبس تعزیری برای مدت یک سال یا زمانی کمتر از آن صادر شود، طبق ماده ی ۶۱ قانون مجازات اسلامی، قاضی می‌تواند این حکم را به جزای نقدی تبدیل کرده و یا اینکه محکوم به جای تحمل حبس، نوعی از خدمات عمومی ‌را که قاضی تعیین کننده ی آن است، بدون دریافت دستمزد انجام دهد.

به اتخاذ این تصمیمات از سوی قاضی به جای تحمل حبس، مجازات‌های جایگزین حبس تعزیری گفته می‌شود و این جایگزینی‌ها در مورد دیگر انواع حبس قابل اجرا نمی باشد.

 

 

گروه وکلای عدل ایرانیان با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی کیفری می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط:

 

 

منبع : ویکی پدیا

معمولا برای تخلفات شرعی و اعمال حرام در نظر گرفته میشود و برای ان دسته از جرایمی ‌است که برایشان در شرع مجازات دقیق تعیین نشده است.

تعزیر نوعی مجازات است و حبس تعزیری حبس های مندرج در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی۹۲ هستند و در مقابل حبس حدی قرار دارند منتها حبس تعلیقی حبسی است که به دلیل وجود جهات تعویق، قابل تعلیق خواهد بود. زیرا جهات تعلیق مجازات از جمله حبس، همان جهات تعویق است.

نقض مقرارات حکومتی ، شکستن محرمات شرعی ، برهم زدن نظامات اجتماعی ، منفعت عام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

021-47783

حبس تعزیری چیست

تهران، خیابان شهید بهشتی، بین خیابان میرعماد و بزرگراه مدرس، پلاک 308، طبقه 4، واحد 4

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 9 الی 20

پنجشنبه 9 الی 17

© 2019 کلیه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی عدل ایرانیان محفوظ می باشد. طراحی و سئو توسط میهن وبمستر

وکیل تاپ –

صدور حکم اقدام تأمینی همانند حکم مجازات، تنها هنگامی جایز است که کسی مرتکب جرم شده باشد. لیکن حکم اقدام تأمینی ممکن است از مرجع اداری و نه ضرورتاً قضائی، نیز صادر شود. تقسیم‌بندی مجازات‌ها مطابق قانون مجازات اسلامی فعلی عبارتند از: حدود- قصاص- دیات-تعزیرات و اقدامات تأمینی و ترتیبی. طبق ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی؛ تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌گردد. نوع، مقدار، کیفیت اجرا و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر به موجب قانون تعیین می‌شود.

دادگاه در صدور حکم تعزیری، با رعایت مقررات قانونی، موارد زیر را مورد توجه قرار می‌دهد:

دسترسی سریع به عناوین:

یک اشتباه رایج در به کار بردن کلمات میان عوام، خریدن حبس تعزیری است. خرید و فروش حبس که مجازات و کیفر جرم است امکان ندارد منتها با وجود جهات تخفیف، تبدیل آن به جزای نقدی آن هم جرایم مذکور در مجازات های جایگزین حبس امکان پذیر است.حبس تعزیری چیست

جهات تخفیف نیز عبارتند از:

مطابق ماده۱۹ قانون مجازات اسلامی مجازات‌های تعزیری به هشت درجه تقسیم می‌شود:

درجه ۱

درجه ۲

درجه ۳

درجه ۴

درجه ۵

درجه ۶

درجه ۷

درجه ۸

مجازاتی که حداقل آن منطبق بر یکی از درجات فوق و حداکثر آن منطبق با درجه بالاتر باشد، از درجه بالاتر محسوب می‌شود. در صورت تعدد مجازات‌ها، مجازات شدیدتر و در صورت عدم امکان تشخیص مجازات شدیدتر، مجازات حبس ملاک است. همچنین اگر مجازاتی با هیچ‌یک از بندهای هشت‌گانه این ماده مطابقت نداشته باشد مجازات درجه هفت محسوب می‌شود.

طبق ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی؛ در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید. دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک‌سوم مجازات می‌تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همچنین محکوم می‌تواند پس از تحمل یک‌سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید. تعلیق در مجازات حبس به این معناست که حبس درجه ۳ تا ۸ در صورت وجود جهات مقرر در تعویق حکم اجرای مجازات را یک تا پنج سال معلق کنند.

جهات مقرر نیز عبارتند از:

بنابراین تعزیر نوعی مجازات است و حبس تعزیری حبس های مندرج در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی۹۲ هستند و در مقابل حبس حدی قرار دارند منتها حبس تعلیقی حبسی است که به دلیل وجود جهات تعویق، قابل تعلیق خواهد بود. زیرا جهات تعلیق مجازات از جمله حبس، همان جهات تعویق است.

این مطلب توسط گروه تحقیقاتی وکیل تاپ نگاشته شده است.برای مشاوره حقوقی با وکلای مطرح وکیل تاپ دکمه زیر را کلیک کنید.

گواهینامه رانندگی بین المللی چیست و شرایط صدور آن چگونه است؟

سیر تا پیاز ماجرای تغییر جنسیت محمدرضا فروتن

آدرس و شماره تلفن ادارات مالياتي تهران

سازمان ملل متحد چيست و چه وظایفی دارد؟

کارفرما کیست و تمامی وظایف آن

سامانه عدل ایران چیست؟

وکلای متخصص ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

رای آن که بدانیم حبس تعزیری چیست باید ابتدا با تعریف حبس حدی تا اندازه ای آشنا باشیم. در حالت کلی می توان حبس تعزیری را نقطه ی مقابل حبس حدی قلمداد کرد. در حبس حدی مجازات از سوی شرع یا به نوعی توسط خدا تعیین شده است و هنگام وقوع جرم های مربوط به آن تغییری در احکام صادر شده در رابطه با این جرم ها به وجود نمی آید. به عنوان مثال می توان به مجازات هایی که حکم قصاص یا شلاق به آنها تعلق می گیرد اشاره کرد.

اما در حبس تعزیری این گونه نیست و تعیین مجازات جرم بر عهده ی حاکم قرار دارد. در واقع حبس تعزیری را می توان نوعی تادیب تعریف کرد که بر اساس ماده ی 16 قانون مجازات اسلامی تعیین آن بر عهده ی حاکم قرار دارد. البته در حبس تعزیری گاه متهم محکوم به اجرای حکم نخواهد بود. بنابراین در عمل می توان گفت این حبس در برابر حبس تعلیقی قرار می گیرد. با این تعاریف می توان تا حدی دریافت که حبس تعزیری چیست و به شکل مختصر و ساده با ماهیت آن آشنا شد.

حال می توان این پرسش را مطرح کرد که مجازات های متوسط برای حبس تعزیری چیست؟ در واقع مقصود اصلی پرسش مذکور آشنا شدن با مفهومی به نام مجازات تعزیری متوسط است.

بنابر دستور قانون که قابل اجرا خواهد بود دادگاه برای صدور حکم مجازات تعزیری متوسط شرایطی را فراهم می کند که با توجه به آن محکوم به حبس قادر خواهد بود تا با رضایت خود در محدوده ی مشخصی که از سوی دادگاه تعیین می شود مستقر گردد. محدوده ای که به سیستم های الکترونیکی هشدار دهنده و باز دارنده مجهز است و فرد محکوم اجازه ندارد از آن خارج شود.

یکی از جنبه های شاخص مجازات تعزیری متوسط در رابطه با افرادی که زیر سن قانونی قرار دارند و به صورت خواسته یا ناخواسته مرتکب جرم های مختلف می شوند مصداق می یابد. اگر فردی در سنین نوجوانی قرار داشته باشد یعنی سن او به طور دقیق مابین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد و مرتکب جرم تعزیری درجه شش شود، بر طبق مجازات تعزیری متوسط می تواند مجازات متفاوتی را نسبت به قبل تجربه کند. به این معنی که به جای تحمل حبس در کانون اصلاح و تربیت به پرداخت یک تا ده میلیون ریال جریمه ی نقدی محکوم می شود. اگر فرد خاطی از پس پرداخت این جزای نقدی بر نیاید می تواند به جای آن مدت زمانی مابین ۶۰ تا ۱۸۰ ساعت در خدمات عمومی رایگان شرکت کرده و بدون دریافت دستمزد به مردم خدمت نماید.حبس تعزیری چیست

حال که به صورت مختصر و ساده با مفهوم حبس تعزیری آشنا شدیم بد نیست بدانیم که مصادیق مربوط به حبس تعزیری چیست ؟

برای آن که بدانیم مصادیق حبس تعزیری چیست باید ابتدا از این موضوع آگاه شویم که این مجازات برای چه جرم هایی در نظر گرفته شده است. حبس تعزیری را به طور معمول برای تخلفات شرعی و اعمالی که حرام شمرده می شود در نظر می گیرند. در واقع این نوع از حبس برای مجازات مرتکبان آن دسته از جر م هایی تعیین می شود که برای آنها در شرع مجازات دقیقی در نظر گرفته نشده است. نکته ی قابل توجه در مورد مجازات حبس تعزیری آن است که می توان در مواقعی این مجازات را به جزای نقدی تبدیل کرد. اما این موضوع به طور کلی در مورد این نوع از مجازات مصداق ندارد. به این معنی که حبس تعزیری همیشه قابل تبدیل به جزای نقدی نیست.

با وجود آن که در سطور پیشین متن پیش رو به این نکته اشاره شد که حبس تعزیری چیست اما شاید هنوز واژه ی تعزیر برای برخی از افراد نا آشنا به مباحث حقوقیی یا جزایی اندکی مبهم به نظر برسد. در قانون مجازات اسلامی که در ایران اجرا می گردد تعزیر به تادیب و عقوبتی گفته می شود که به عنوان جزا برای برخی از تخلفاتی که توسط مجرم ها انجام شده است در نظر گرفته می شود. البته در قانون مجازات اسلامی به نکته ی واضحی در مورد نوع و مقدار مجازات تعزیری اشاره نشده است. به همین دلیل تعیین مجازات برای جرم های این چنینی را به تصمیم و نظر حاکم واگذار کرده اند.

به این ترتیب می توان گفت که مجازات تعزیری مواردی نظیر حدود، دیات، قصاص و به طور کل آن دسته از مجازات هایی که در شرع به آنها اشاره شده است را در بر نمی گیرد.

از همین رو مجازات های مربوط به تعزیر نسبت به مجازات هایی که به حد ارتباط دارند سبک تر به نظر می رسد. در واقع اصول مربوط به تعیین مجازات تعزیر نیز این گونه تدوین شده است که میزان مجازات تعزیری نباید بیش از مجازات حدی باشد.

از آن جایی که مطلب پیش رو در مورد حبس تعزیری است بد نیست به این نکته هم اشاره شود که در قانون مجازات اسلامی تنها یک نوع حبس حدی وجود دارد که آن هم حبس ابد است. در واقع مجازات های مبتنی بر حبس به جز موارد مربوط به حبس ابد ارتباط چندانی با مجازات های حدی نمی یابد و بیشتر با مجازات های تعزیری مرتبط است.

از همین رو باید این نکته را در نظر داشت که حبس ابد نمی تواند یک مجازات تعزیری باشد. به این دلیل که مجازات تعزیری همواره باید از مجازات حدی کمتر باشد. بنابراین با توجه به آن که حبس ابد یک مجازات حدی است مدت زمان تعیین شده برای حبس های تعزیری باید کمتر از حبس ابد باشد.

به عنوان مثالی در این زمینه می توان به ماده ی 714 بخش تعزیرات در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد. بنابر جزییات این ماده اگر راننده ای در اثر بی احتیاطی موجب کشته شدن یک فرد دیگر بشود بر طبق قانون مجازات اسلامی حکمی مابین شش ماه تا دو سال حبس در انتظار او خواهد بود. به این معنی که فرد خاطی باید بر مبنای نظر قاضی و به عنوان تعزیر مدت زمانی مابین شش ماه تا سه سال را در حبس تعزیری بگذراند. در واقع قاضی نباید مدت زمان حبس این فرد را کمتر از شش ماه و بیشتر از سه سال تعیین کند. حال شاید این پرسش مطرح شود که مزیت های حبس تعزیری چیست و چرا نباید برای افراد خاطی از حکم حبس حدی استفاده کرد؟

از جمله مزیت های حبس تعزیری نسبت به حبس حدی یا همان حبس ابد آن است که شکل مدرن تر و به روزتری دارد. به این معنی که برخلاف حد خواص تنبیهی آن از حالت قهری برخوردار نیست و در پاره ای موارد حتی می تواند از جنبه های آموزشی هم برخوردار باشد.

به عنوان مثال بر اساس ماده ی چهل قانون مجازات اسلامی در صورتی که شکل تعیین شده ی یک مجازات به صورت حبس تعزیری باشد و میزان آن مدت زمانی برابر با دو سال یا کمتر از آن را در بر بگیرد، قاضی از این امکان برخوردار خواهد بود تا با در نظر گرفتن برخی شرایط موجود صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق بیاندازد.

در طول این مدت هم معمولا به جای زندانی کردن فرد برای او وظایفی نظیر انجام برخی فعالیت های خاص تعیین می شود. به این ترتیب حکم فرد خاطی پس از سپری شدن مدت مقرر و بر اساس میزان پای بندی او به دستورات دادگاه صادر می گردد. حتی این امکان وجود دارد که در صورت عمل کردن فرد خاطی به تمام دستورات تعیین شده توسط دادگاه او از تحمل کل مجازات حبس تعلیق شده معاف گردد. به این نوع خاص از حبس تعزیری در مواردی حبس تعویقی نیز گفته می شود.

یکی دیگر از جنبه های مهم حبس تعلیقی که می توان آن را نسبتا مثبت قلمداد کرد خاصیت بازدارندگی آن از ارتکاب جرم است. به این معنی که تعلیق شدن حکم حبس تعزیری یک فرد مجرم و تبدیل آن به حبس تعلیقی موجب می شود که او در ادامه حین انجام کارها و اتخاذ تصمیمات و رفتار خود احتیاط بیشتری به خرج دهد.

بنابر ماده ی چهل و یکم قانون مجازات اسلامی در برخی از جرایمی که به منظور مجازات فرد مجرم برای آنها حبس تعزیری در نظر گرفته شده است، اگر مدت زمان حبس تعیین شده برای مجرم پانزده سال یا کمتر از آن باشد، قاضی اجازه دارد اجرای حکم صادر شده را برای مدت معینی معلق نماید. به طور کل قاضی می تواند در صورت وجود شرایطی که قانون گذار آنها را تعیین کرده است، اجرای کل حکم حبس یا بخشی از آن را به مدت یک تا پنج سال معلق کند.

مسلما پس از تعلیق اجرای حکم حبس تعزیری، فرد مجرم به جای زندانی شدن از بازداشت به شکل مشروط آزاد می شود. در چنین شرایطی اگر او در طول مدت تعلیق اجرای حکم حبس تعزیری خود و در زمان آزادی مشروط مرتکب جرم دیگری نشود، حکم صادر شده دیگر به اجرا در نمی آید.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد در پاره ای اوقات می توان حکم حبس تعزیری را با مجازات های جایگزین تعویض نمود. به عنوان مثال ماده ی ۶۴ قانون مجازات اسلامی به این نکته اشاره دارد که اگر فردی برای جرم عمدی که مرتکب آن شده است در دادگاه به حبس تعزیری یک ساله یا کمتر از آن محکوم شود، دادگاه می تواند به جای زندان مجازات های دیگری را برای او تعیین نموده و به عنوان مجازات جایگزین معرفی نماید.

مجازات های جایگزین معمولا شامل جزای نقدی یا انجام خدمات عمومی رایگان می شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که مجازات های جایگزین تنها برای حبس تعزیری تعریف شده اند و سایر تعزیرات را در بر نمی گیرند. در واقع تعزیرات تنها نوع خاصی از مجازات هستند که برای برخی جرایم مشخص در نظر گرفته می شوند. این در حالی است که در قانون مجازت اسلامی جرم های دیگری هم تعریف شده اند و مجازات در نظر گرفته شده بر آنها متفاوت با تعزیراتی نظیر حبس است. حال که سخن به این جا رسید بد نیست به عنوان حسن ختام این مطلب به سراغ انواع جرایم تعریف شده در قانون مجازات اسلامی برویم و به شکل خلاصه و مختصر با آنها آشنا شویم. در واقع می توان با توضیح این جرایم و مجازات های در نظر گرفته شده برای آنها به این پرسش پاسخ داد که تفاوت مجازات های مربوط به جرایم مختلف با مجازات هایی نظیر حبس تعزیری چیست.

در حالت کلی می توان جرایمی که در قوانین جزایی کشور تعریف شده اند را به چهار دسته تقسیم کرد.

دسته ی نخست این جرایم مواردی هستند که برای مجازات آنها حد در نظر گرفته شده است. از میان این جرایم می توان به مواردی نظیر محاربه، ارتداد، دزدی، زنا و قذف اشاره کرد. در واقع مجازات در نظر گرفته شده برای این جرایم از پیش تعیین شده است و با نام حد شناخته می شود.

سوای مواردی که به آنها اشاره شد، جرایم دیگری هم هستند که برای آنها مجازات هایی در نظر گرفته می شود که از پیش تعیین شده اند. با این حال نوع مجازات تعیین شده برای آنها با حد متفاوت است. این جرایم شامل ضرب و جرح، نقص عضو و قتل می شود. مجازاتی هم که برای آنها در نظر گرفته شده است قصاص است. قصاص را در زبان ساده می توان امری شبیه به مقابله به مثل توصیف کرد. به عنوان مثال از آن جایی که در جرم قتل فرد قاتل جان یک انسان را ستانده است، به عنوان تلافی جان او در قبال جان هدر رفته ستانده می شود. البته بحث در مورد احکام قصاص خود بحث مفصلی است که به علت پرهیز از طولانی شدن این مطلب از پرداختن به آن می پرهیزیم.

علاوه بر جرایمی که حکم قصاص در مورد آنها به اجرا در می آید جرایم مشابه دیگری هم وجود دارد که به جای قصاص مشمول دیه می شوند. دیه معمولا مالی است که فرد مرتکب جرم باید آن را برای جبران خسارت های فیزیکی که به فرد یا افراد دیگر وارد کرده است، به آنها بپردازد. در مواردی نظیر قتل غیر عمد، قتل شبه عمد یا قتلی که در اثر خطای محرز رخ داده باشد، فرد مجرم ناگزیر از پرداخت دیه خواهد بود. علاوه بر آن دیه به جرایمی که مبتنی بر رساندن آسیب فیزیکی و جسمانی به افراد هستند نیز تعلق می گیرد. به عنوان مثل اگر فردی به اندام های فیزیکی فرد دیگر نظیر سر، صورت، لب، پا، بینی، گوش، زبان یا سایر موارد مشابه آسیب برساند یا به حواس پنجگانه ی او صدمه بزند، ناگزیر از پرداخت دیه به فرد مصدوم خواهد بود.

در پایان به جرایمی می رسیم که حکم تعزیر در مورد آنها به اجرا در می آید. از آن جایی که در متن پیش رو به مفهوم تعزیر و موارد مرتبط با آن اشاره شد، از تکرار این نکات می پرهیزیم و مطلب را به پایان می بریم. در مجموع تلاش اصلی در این مطلب بر آن بود تا خوانندگان بتوانند از این موضوع آگاه شوند که حبس تعزیری چیست و این مجازات برای چه جرایمی در نظر گرفته شده است.

همه جرائم در قانون مجازات اسلامی  دارای مجازات مشخصی می باشد، جرائم در دو دسته قرار می گیرند حقوقی یا کیفری . پس بر حسب نوع جرم به یکی از مجازات های دیه، قصاص، حد و یا تعزیر محکوم می شود.تعیین کننده حدود جرم و تعریف آن به دست قاضی و با توجه به قانون می باشد.

در این مطلب یکی از موارد مجازات یعنی تعزیر را برای شما بیان می کنیم.

تعزیر چیست؟

درقانون میزان محازات حد، قصاص، دیه و نوع اجرای حکم و میزان آن مشخص شده است و بصورت شفاف بیان شده است. اما مجازات تعزیری در قانون بیان نشده است و تعریف دقیق و قطعی از آن آورده نشده به طوذری که در قانون مجازات اسلامی تعزیر را اینگونه تعریف کرده است:

ماده 16 قانون مجازات اسلامی:

حبس تعزیری چیست

تعزیر آن عقوبت یا تادیبی ست که میزان و نوع آن در شرع مشخص نشده و حاکم و قاضی آن را تعیین خواهد کرد. تعزیر می‌تواند شامل ضربات شلاق، جزای نقدی و یا حبس باشد. توجه داشته باشید که ضربات شلاقی که در حکم تعزیر به محکوم داده می‌شود، حتما باید از تعداد ضربات حد شرعی کمتر باشد، زیرا در غیر این صورت نیازی به صدور حکم تعزیر نیست و می‌توان به یکباره حد شرعی را اجرا کرد.

به علاوه در اجرای حد شرعی، در صورتی که شخص اجرا کننده ی حد حین وارد آوردن ضربات شلاق موجب آسیب رساندن به بخشی دیگر از اعضای بدن محکوم شود، چیزی به وی نسبت داده نخواهد شد. اما زمانی که ضربات شلاق در تعزیر اجرا می‌شود، هر گونه آسیب رسانی به دیگر قسمت‌های بدن محکوم، می‌توانند موجب ایجاد مسئولیت در مجری حکم باشد و حتی ماجرا به پرداخت دیه از سوی کسی که تازیانه می‌زند نیز کشانده شود.

انواع جرایم تعزیری

جرائم تعزیری در چند دسته تقشیم بندی می شوند:

نقض مقرارات حکومتی

شکستن محرمات شرعی

برهم زدن نظامات اجتماعی

منفعت عام

دیگر مواردی نظیر شکستن مقررات راهنمایی و رانندگی و … به عنوان مثال احتکار، کلاهبرداری، فرار مالیاتی، قاچاق ارز، کم فروشی، گران فروشی و … شامل صدور حکم تعزیر خواهند شد.

نحوه تعیین مجازات تعزیری

مجازات های تعزیری آن دسته از جرایمی می باشد که قانون به اختیار قاضی و حاکم شرع گذاشته است، اما تعیین آن و سطح حکم صادره به عواملی بستگی دارد، از جمله:

موقعیت ذهنی و روانی فرد حین ارتکاب جرم

سطح آثار جرم

انگیزه‌های متهم

شکل ارتکاب جرم

سابقه متهم

شرایط خانوادگی و موقعیت اجتماعی فرد

و عوامل دیگر که قاضی صلاح بداند..

حبس تعزیری

همانطور که در ماده 16 قانون مجازات اسلامی بیان شد، ضربات شلاق تعیین شده در حکم تعزیر، حتما باید کمتر از حد شرعی باشد. در مورد حبس تعزیری هم روال همین گونه است. اگرچه قاضی با در نظر گرفتن جرم اتفاق افتاده، آثار آن و وضعیت متهم، میزان حبس را تعیین خواهد کرد، اما هرگز نمی‌توانیم در مجازات تعزیر حبس ابد در نظر بگیریم. زیرا حبس ابد خود  در گروه مجازات‌های حد شرعی قرار دارد و از آن جایی که تعزیر باید کمتر از حد شرعی باشد، در صدور چنین حکمی ‌نمی‌توان حبس ابد را جای داد.

حبس تعویقی

نوعی از حکم حبس در احکام حبس تعزیری وجود دارد که به آن به حبس تعویقی اطلاق می‌شود. برای درک بهتر این نوع حکم در نظر بگیرید که فردی پس از ارتکاب جرم دو سال حکم حبس تعزیری دریافت کرده است. در این شرایط حبس تعویقی این طور مصداق پیدا می‌کند که قاضی به جای صدور حکم و اجرای آن، محکوم را ملزم به اجرای فعالیت خاصی در مدت زمان معین می‌کند. پس از این دوره اگر محکوم فعالیت حکم داده شده را به صورت کامل و با تعهد به پایان رسانده باشد، به احتمال زیاد حکم حبس وی ملغی خواهد شد. با این حساب محکوم هم با تعویق حکم خود رو به رو می‌شود و هم اینکه می‌تواند به طور کلی موجب حذف آن شود.

حبس تعویقی شامل حبس های زیر دو سال و کمتر از آن  می باشد.

حبس تعلیقی

با استناد به ماده ی ۴۱ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به پانزده سال حبس تعزیری یا کمتر از آن محکوم شود، قاضی این اختیار را دارد که بخشی از این حبس و یا حتی تمام آن را برای مدت زمان از یک سال تا پنج سال مورد تعلیق قرار دهد.

معلق کردن حبس به این معناست که فرد محکوم به جرم به جای رفتن به زندان و اجرای حکم، آزاد خواهد شد. اگر در مدت زمان تعلیق حکم یعنی این یک تا پنج سال فرد خاطی جرم دیگری مرتکب نشود، حکم حبس صادر شده از وی برداشته خواهد شد و در سابقه ی کیفری وی نیز آورده نمی‌شود. اما اگر این فرد در مدت تعلیق حکم حبس مرتکب جرم دیگری شود و مدت زمان حبس تازه ای برای او در دادگاه صادر گردد، وی محکوم به تحمل هر دو حکم حبس خواهد بود و تعلیق برداشته می‌شود.

حبس تعلیقی به جرم های دارای مجازات حبس تعزیری کمتر از یک سال تعلق می گیرد.

در صورت تعیین مجازات حبس کمتر از یک سال طبق ماده ی ۶۱ قانون مجازات اسلامی، قاضی می‌تواند این حکم را به جزای نقدی تبدیل سازد و یا اینکه محکوم به جای تحمل حبس، نوعی از خدمات عمومی ‌را که قاضی تعیین کننده ی آن است، بدون دریافت دستمزد انجام دهد. به اتخاذ این تصمیمات از سوی قاضی به جای تحمل حبس، مجازات‌های جایگزین حبس تعزیری گفته می‌شود و این جایگزینی‌ها در مورد انواع دیگر حبس، قابل اجرا نیستند.

کلیه حقوق این سایت محفوظ و مربوط به سلام نو است


حبس تعزیری چیست
حبس تعزیری چیست
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *