حراج پیوسته در بورس چیست

حراج پیوسته در بورس چیست
حراج پیوسته در بورس چیست



فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟ چه تفاوتی بین حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بازار سرمایه است؟ سهامی که حراج پیوسته دارد بهتر است یا حراج ناپیوسته؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس یا فرابورس تفاوتی دارد؟ فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در ارزندگی سهم تاثیرگذار است؟ این گفتار روزیاتو در سلسله گزارشات آموزش فعالیت در بازار سرمایه و معرفی اصطلاحات این بازار، ارائه می شود.

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم و بورسی یا فرابورسی بودن سهم ربطی ندارد. فرق حراح پیوسته و ناپیوسته به پیوستگی است. هر چیزی که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است.

مثل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته که نشان می دهد کسی که وارد این دوره شده، مستقیم وارد دوره نشده و ورود او به این دوره، با گپ همراه است. یعنی اول مقطع کارشناسی را تمام کرده و سپس وارد مقطع کارشناسی ارشد شده است. اما رشته معماری، معمولا رشته ای است که کارشناسی ارشد پیوسته دارد. یعنی از ابتدا، دوره مدت ۶ سال داشته و به دانش آموخته، مدرک کارشناسی ارشد پیوسته اعطا می شود.

حراج پیوسته در بازار بورس ، شیوه ای است که بر اساس آن، وقتی قیمت یک سهم با سفارش های وارد شده در سامانه معاملاتی tsetmc.com تطبیق داده شد، حراج پیوسته انجام می شود.حراج پیوسته در بورس چیست

حراج ناپیوسته، شیوه ای است که پس از ورود سفارش ها در سامانه معاملاتی، معامله سهم بر اساس قیمت نظری گشایش یا TOP صورت می گیرد. قیمت نظری گشایش، قیمتی است که در مرحله گشایش، بر اساس سفارش های ثبت شده با ساز و کار حراج، توسط سامانه معاملاتی تی اس ایی محاسبه و معاملات مرحله گشایش با آن قیمت صورت می گیرد.

از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت، سهم بایستی در بازه قیمتی که تابلو مشخص کرده معامله شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. اگر معامله ای در تابلو از طریق حراج ناپیوسته صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در گره معاملاتی

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس را در مبحث گره معاملاتی که در قوانین بازار بورس ایران تشریح شده، بهتر درک می کنیم. طبق ماده بیست و پنجم قانون بازار بورس ایران، اگر در یک نماد معاملاتی مثل خزامیاد (شرکت زامیاد)، با وجود برخورداری از صف سفارش خرید میلیونی یا صف فروش میلیونی، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا .

برای مشاهده اطلاعیه ناظر و فهم حراج پیوسته و ناپیوسته روی بخش پیام ناظر در تابلو معاملاتی هر نماد کلیک کنید

تصویر اطلاعیه ناظر خزامیاد درباره حراج این سهم در ۲۶ فروردین ۹۹

به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید یا فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی (۵ روز کاری)، مورد معامله خرید یا فروش قرار نگیرد یا اصطلاحا صف خرید یا صف فروش داده نشده و پا برجا باشد، گره رخ داده است.

یعنی اگر قیمت یک سهم در ۵ روز کاری متوالی بورس، در سقف یا کف قیمتی باشد، گره معاملاتی رخ داده است. در این حالت طبق ماده ۲۸، حراج پیوسته در بازه ۲ برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی نماد انجام می شود تا از گره و قفل شدن صف خرید یا صف فروش جلوگیری شود.

اطلاعیه ناظر و حراج  پیوسته و ناپیوسته

اینکه چطور متوجه شویم که سهمی در دوره حراج پیوسته است یا حراج ناپیوسته، باید به اطلاعیه ناظر در هر سهم که در تابلو معاملاتی هر سهم منتشر می شود، نگاه کنیم. معمولا پس از توقف هر نماد معاملاتی و لحظاتی پیش از گشایش نماد، اطلاعیه ناظر هر نماد منتشر می شود و جزییات حراج پیوسته یا ناپیوسته منتشر می شود.

این که سهمی حراج پیوسته بشود یا ناپیوسته بشود، معمولا تاثیر ژرف و شگرفی روی ارزندگی سهم و تحلیل بنیادی یا تکنیکالی سهم ندارد. سهم معمولا در طول سال، بارها در حراج پیوسته یا ناپیوسته قرار می گیرد. شما که سهامدار بلند مدتی هستید و بر اساس تحلیل گزارش های کدال و فاکتور سود آتی، سهمی را خریده و در پرتفو دارید، تا سهم به تارگت نرسیده و حد ضرر هم فعال نشده، نیازی به فروش یا ترس از حراج پیوسته یا ناپیوسته ندارید.

برای فهم نقش آفرینی بهتر فرق حراج پیوسته و ناپیوسته سهام در بورس ایران، بایستی تکنیک های تابلوخوانی را یاد بگیرید و سامانه تی اس ایی را در طول ساعت معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه) رصد کنید. از طریق تکنیک تابلوخوانی، پی به روند سهم،‌بازی های بازیگردان و ترفندهای کد به کد و افزایش و کاهش قیمت سهم می بریم.

توجه کنید که بورس شامل ۲ بخش است: بازار اصلی و بازار فرابورس. شرکت های درجه دو با شفافیت کمتر در فرابورس هستند. شرکت های فرابورس، گاها ارزش فوق العاده تری از شرکت های درج شده در بازار اصلی دارند. مثل: انرژی۳، مثل فرابورس، مثل ذوب و بسیاری دیگر که احتمالا برگشت به بازار اصلی و ارتقا پایه را در سال ۱۳۹۹ و به بعد دارند. دامنه نوسان در بازار فرابورس کمتر از بازار اصلی است و این روی قیمت حراج پیوسته و ناپیوسته تاثیرگذار است.

شاخص کل بورس ایران در روند صعودی بلند مدت قرار داشته و تا سال ۱۴۰۲ هجری شمسی از ۵ میلیون واحد گذر خواهد کرد. نوسانات مقطعی سهم نباید سهامداران بلند مدتی را احساسی کرده و اسیر گزارش های کدال و بازی بازیگردان سهم کند.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با سپاس فراوان از جناب زمانی بابت مطالب بسیار ارزشمندشون . استاد در این شرایط صف های فروش و ساز وکار نامشخص و رانتی تشکیل صف ، ایا تکنیکی برای موفقیت در خرید در زمان تشکیل صف وجود دارد و یا سامانه معاملاتی و کارگزاری ای که زیرساخت مناسب تری در این زمینه داشته باشد ؟با تشکر

عذر میخوام صف خرید منظورم بود نه صف فروش

ممنون از لطف شما به روزیاتو
البته بنده شاگردی بیشتر نیستم.
هیچ تکنیک و ترفندی برای بهینه ترین خرید در زمان مناسب و تکنیکی برای بهینه ترین روش برای خالیکردن سهام در بورس ایران که با مشکلی به نام دامنه نوسان و حجم مبنا و کد به کد روبرو است، نداریم.
همه کارگزاری های سراسر کشور متصل به هسته اصلی بورس هستند و کیفیت هسته معاملاتی، ارتباطی به سامانه آنلاین کارگزاری ها ندارد.

ممنونم از پاسختون ، میتونین به اختصار بفرمایید ساز و کار صف بندی به چه صورت هست ؟ فقط مسئله زمان ارسال درخواست مطرح است ؟ چگونه در کسری از ثانیه ده هزار درخواست به صف می‌شود .

هر سهم هر روز در دامنه نوسان امکان معامله شدن دارد. مثلا بین ۱۰۰ تومان تا ۱۰۳ یا ۱۰۵ تومان (بسته به بورسی یا فرابورسی بودن سهم)
سفارش گذاری بین ۱۰۰ تا ۱۰۳ یا ۱۰۵ اتفاق می افتد. اگر سهم فروشنده کم داشته باشد، صف خرید می شود. اگر سهم فروشنده زیاد داشته باشد به گونه ای که خریدار نباشد، صف فروش می شود.
در سفارش گذاری، معیار، قیمت در بازه نوسان روزانه است. بعد تاریخ ثبت سفارش. شما که ۱۰۰۰ سهم ۱۰۲۰ ریالی را ساعت ۱۰:۲۳ ثبت سفارش برای خرید می کنید، جلوتر از فردی هستید که ۱۰۰۰ سهم ۱۰۱۹ ریالی را ساعت ۱۰:۲۲ یا ۱۰:۲۵ دقیقه ثبت سفارش خرید می کند. یعنی قیمت، مقدم بر زمان ثبت سفارش است.
در کسری از ثانیه میلیون ها درخواست ثبت می شود و این قدرت هسته معاملاتی است که البته این روزها، یادگار فخیمه آلمانی ها برای ایرانیان،با مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

دقیقا

سلام. مطلب مفیدی بود اما سوال بنده درباره بند آخر این مطلبه.
شما فرمودید که تا سال ۱۴۰۲ شاخص بازار سرمایه مثبت و تا پنج میلیون رو پیش بینی کردید. خواستم بدونم معیار شما برای این تحلیل شجاعانه چه چیزی میتونه باشه. ورود نقدینگی؟ تبلیغات؟ تمرکز دولت؟ اقتصاد پویا؟
اگر ممکنه توضیحی بدید که برای بنده و سایر عزیزان هم مفید باشه‌.

این تحلیل شجاعانه نیست. طبق مستندات بنیادی و تکنیکالی موجود است. در بورس، امکان تحلیل های فضایی و تخیلی و هیجانی بسیار کم است.
شاخص کل بورس ایران،تورم محور است. زمان هایی که تورم زیاد باشد مثل ۲ سال اخیر، شاهد تسریع در روند صعودی شاخص کل در کانال بلند مدت هستیم.
اگر نمودار تکنیکال شاخص کل بورس ایران را نگاه کرده باشید، شاخص کل ظرف ۱۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی، از ۹۰۰۰ واحد رسید به حدود ۶۰۰ هزار واحد. یعنی حدود ۶۵ برابر. دلار در این ۱۰ سال، حدود ۱۵ برابر شد. پس الزاما رشد شاخص کل بورس ایران، ارتباط تنگانگی با رشد دلار آمریکا دارد و تورم.
از طرفی، شاهد معامله ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام توسط میلیون ها هموطن ظرف ۳ ساعت در روز هستیم. کدام بازار در ایران سراغ دارید که حتی یک دهم این مقدار، معامله در آن ظرف ۳ ساعته انجام شود؟ هیچ بازاری.
رکود در بازارهای موازی (خودرو-مسکن-ارز-طلا-زمین) سبب شده تا شاهد ورود پول هوشمند و تزریق نقدینگی به بازار باشیم که به نظر می رسد تا پاییز ۹۹ به ۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در روز برسد.
اگر شاخص کل به همین روند صعودی ادامه دهد و تحریم ها پایدار بماند (که البته برای گرگ های بورس، تداوم تحریم ایران و ریاست جمهوری ترامپ، یک نعمت بزرگ است) ، شاهد افزایش قیمت سهام و شاخص کل خواهیم بود.
شاخص کل تا پایان سال ۹۹ بالای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد احتمالا تثبیت خواهد شد. . پایان سال ۱۴۰۰ هم بالای ۲.۵ میلیون واحد احتمالا. پس پایان سال ۱۴۰۱ هجری شمسی جای تعجب ندارد که شاخص بین ۴ تا ۶ میلیون واحد باشد.
شستا روز ۴ شنبه، یک روز تاریخی را رقم زد. انفجار بورس در شهریور ۹۹ یا آبان ۹۹ اتفاق می افتد با آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر. ما ۲ سال طلایی را برای بورس انتظار داریم.
ایران، بزودی با میلیونرهای زیر ۳۰ سال مواجه خواهد شد که به قول حضرت بیل گیتس، نه ارث پدری داشتند و نه دکترا از Harvard Business School.

سلام حراج نا پیوسته بدون نوسان رو میشه توضیح بدید مثلا شستا یهو قیمت اخرش تو حراج نا پیوسته ۲ برابر شد و در اخرم نماد متوقف و هیچ معامله ای صورت نگرفت مگه درصد نوسان ۵ نیست پس چرا شستا ۲ برابر شد قیمت اخرش رو تابلو؟ من گیج‌شدم واقعا ؟ سهمی که ۱۴۰۰ بود یهو قیمت اخرش شد ۲۸۰۰ بعنی سهم باز بشه از ۲۸۰۰ مبفروشن؟ با تشکر از شما

بخاطر شفاف سازی. پیام ناظر را همیشه در tse ببینید:

به اطلاع می رساند،نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله می باشد.لازم به ذکر است زمان انجام معامله در نماد مذکور از ساعت ۱۲:۳۵ الی ۱۳:۴۵ می باشد.و همچنین دوره سفارش گیری از ساعت ۱۲:۳۵ الی ۱۲:۴۵ خواهد بود. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران

سلام . ممنون بابت مطلبتان
یک سوال داشتم . زمانی که حراج ناپیوسته و بدون دامنه نوسان قیمت برگزار می شود :
۱-آیا سفارشهای ثبت شده قابل ویرایش هستند یا نه ؟ یعنی می توان در بازه ۳۰ دقیقه ای یک سفارش ارسال و دوباره سفارش را حذف کرد
۲- آیا سفارشهای ثبت شده در بازه ۳۰ دقیقه ای حراج بعد از اتمام حراج معتبر هستند یا حذف می شوند؟
۳- آیا در بازه ۳۰ دقیقه ای حراج همه می توانند در صف خرید یا فروش وارد شوند و قیمت پیشنهاد بدهند یا در این مورد محدودیتی وجود دارد؟

پاسخ سوال اول آری است
پاسخ سوال دوم به ناظر بستگی دارد
پاسخ سوال سوم :محدودیتی در ورود و خروج کد حقیقی یا حقوقی به صف نیست

ممنون بابت مطلب مفیدتون، من سوالی داشتم در این رابطه در حراج ناپیوسته تا حالا بوده کسی با قیمت ۹۹۹۹ سهمش رو بفروشه؟ یا اینکه مثل عرضه اولیه سرخطی واسه خودشون میزنن؟ مثلا پیزد امروز صف خرید با قیمت ۹۹۹۹ با حجم بالا داشتیم ولی وقتی من قیمت فروش رو ۹۰۰۰ تومن گذاشتم کسی ازم نخرید میشه لطفا توضیح بدین که باید چطور اردر گذاشته شه که بتونی تو این قیمت‌ها بفروشی؟ ممنونم از راهنماییتون

باید ناظر تایید کند

سلام و عرض ادب خدمت شما
حدس بنده این است که شما در تشخیص بین عدد قید شده در ستون “تعداد” که هنگام تشکیل صف‌های طولانی خرید به صورت ۹۹۹۹ نشان داده میشود با عدد ستون “قیمت” آن نماد مرتکب اشتباه شده اید.

ممکن است همان زمان مورد نظر شما، آستانه بالای قیمت نماد پیزد مثلاً ۵ هزار تومان باشد، در حالی که قیمت پیشنهادی شما برای فروش ۹ هزار تومان بوده است.حراج پیوسته در بورس چیست

لطفاً به عناوین ستون های مختلف بیشتر دقت فرمایید.
امیدوارم این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته و جسارت بنده را حمل بر بی ادبی نفرمایید، صرفاً حدس شخصی بود.

با آرزوی بهترین ها و بهترین آرزوها

از یکی پرسیدند یک متر چقدر است. گفت هر چه از یک متر بیشتر باشد بیشتر از یک متر است و هر چه کمتر از یک متر باشد کمتر از یک متر است. تعریف این بابا از پیوسته و ناپیوسته عجب شباهتی با تعریف متر داره.

?❤❤❤❤❤

سلام ایا تغییرات قیمت که در حراج پیوسته یا ناپیوسته بر قیمت پایانی میگذارد در روطهای بعد در دامنه نوسان لحاظ میشود؟؟؟
مثلا سهم زملارد دوهزار درصد قیمت پایانی زیاد شده است
ایا این۲هزتر درصد در دامنه نوسالن روز بعد لحاظ میشود؟

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

وبلاگ

در این مقاله ابتدا به تعریف حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس و فرابورس می پردازیم. سپس به ذکر مواقعی می پردازیم که نماد معاملاتی شرکتی با حراج ناپوسته روبرو می شود و در نهایت با مثال هایی کاربردی، هر یک از دو اصطلاح حراج پیوسته و حراج ناپیوسته را مورد بررسی قرار می دهیم. لازم به ذکر است که تعریف اصطلاح های حراج پیوسته و حراج ناپیوسته برای بازار بورس و فرابورس مشابه یکدیگر می باشد و تنها تفاوتی که وجود دارد، مربوط به دامنه نوسان شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس می باشد که در این مقاله به این موضوع نیز پرداخته شده است.

 

منظور از حراج پیوسته در بورس و یا فرابورس این است که به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده، معامله انجام می شود. به عنوان مثال فرض کنید در زمان مشخصی از ساعات معاملاتی بازار سرمایه (بین ساعت 9 تا 12:30)، سفارش خرید نمادی را ثبت کنید، با توجه به اینکه در بازه زمانی حراج پیوسته سفارش خودتان را ثبت کرده اید، به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای وجود داشته باشد، معامله صورت می گیرد. اما در حراج ناپیوسته، در یک بازه زمانی مشخص (معمولا ۳۰ دقیقه)، معامله ای صورت نمی گیرد و بعد از این مدت زمان، در صورتی که قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده برابر باشد، معامله و به تیع آن کشف قیمت صورت می گیرد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد اما در این مدت زمان معامله ای انجام نمی شود. به عنوان مثال در فاصله زمانی 8:30 تا 9 صبح که به آن حراج ناپیوسته (یا پیش گشایش) گفته می شود، هیچ معامله ای صورت نمی گیرد و فقط در صورتی که در راس ساعت 9 قیمت خریدار با قیمت فروشنده برابر باشد، معامله صورت می گیرد.

 

حراج پیوسته در بورس چیست

معمولا به 5 دلیل رایج، نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف مشمول بازگشایی با حراج ناپیوسته می شوند. در ادامه به طور اختصار به این 5 دلیل می پردازیم :

1- برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده :

در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می گیرد، اما در صورتی که برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هدفی به غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی داشته باشد (مانند انتخاب حسابرس و بازرس قانونی)، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، تغییر میزان سرمایه شرکت (افزایش سرمایه) باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت اما اگر دلیل برگزاری این نوع مجمع هر موضوعی به غیر از افزایش سرمایه باشد (مانند انتخاب اعضای هیئت مدیره)، بازگشایی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

2- افشای اطلاعات با اهمیت :

اگر افشای اطلاعات با اهمیت شرکت های ثبت شده نزد سازمان در گروه الف قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه ب قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می شود.

3- قانون نوسان 50 درصد :

در صورتی که طبق این قانون، نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود، نماد معاملاتی حداکثر 2 روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان با حراج ناپیوسته بازگشایی می شود.

 

 

4- گره معاملاتی :

در صورتی که نماد معاملاتی شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در ابتدای روز معاملاتی بعد با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

5-مظنون بودن معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت :

در صورتی که معاملات نماد شرکتی مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت باشد، سازمان بورس می تواند ضمن اعلام به عموم، نماد معاملاتی شرکت را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

 

در حراج پیوسته و ناپیوسته ابتدا بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته 30 دقیقه ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش، شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراچ پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. دامنه نوسان مجاز روزانه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس (شامل بازار اول و دوم) و همچنین شرکت های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس برابر 5 درصد می باشد. همچنین دامنه نوسان مجاز روزانه برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب برابر 3، 2 و 1 درصد می باشد.

 

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد (به دلیل برابر نبودن قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده)، یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در 90 دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از 2 نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

 

به عنوان اولین مثال از حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به بررسی نماد معاملاتی سپ از بازار دوم بورس می پردازیم. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به منظور تقسیم سود نقدی، 18 فروردین ماه 99 برگزار شده است. پیشتر در این مقاله به این موضوع اشاره شد که اگر دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود نقدی باشد، کشف قیمت باید از طریق حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت صورت گیرد. بنابراین، این نماد معاملاتی در 23 فرودین ماه 99 برای مدت زمان 30 دقیقه در حالت مجاز-محفوظ قرار گرفته است و پس از این مدت زمان، کشف قیمت در حراج ناپیوسته صورت گرفته و پس از آن تا پایان روز معاملاتی، نوسان قیمت در دامنه نوسان مجاز 5 درصد (حراج پیوسته) ادامه پیدا کرده است. همانطور که در شکل 1 ملاحظه می کنید، در این تاریخ، قیمت پایانی نسبت به روز معاملاتی قبل 18/51 درصد رشد داشته است.

شکل 1- حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان در نماد معاملاتی سپ (بازار دوم بورس)

 

به عنوان دومین مثال از حراج پیوسته و ناپیوسته ، به بررسی نماد معاملاتی کیسون از تابلو زرد بازار پایه فرابورس می پردازیم. نماد معاملاتی این شرکت به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف در تاریخ 12 آبان ماه 98 متوقف شده است. پیشتر نیز در این مقاله به این نکته اشاره شد که اگر افشای اطلاعات با اهمیت در گروه الف باشد، بازگشایی نماد معاملاتی باید با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت گیرد. بنابراین، این نماد معاملاتی در 18 آبان ماه 98 برای مدت زمان 30 دقیقه در حالت مجاز-محفوظ قرار گرفته و پس از این مدت زمان، کشف قیمت از طریق حراج ناپیوسته صورت گرفته و پس از آن تا پایان روز معاملاتی، نوسان قیمت در دامنه نوسان مجاز 3 درصد (حراج پیوسته) ادامه پیدا کرده است. همانطور که در شکل 2 ملاحظه می کنید، در این تاریخ، قیمت پایانی نسبت به روز معاملاتی قبل 11/26 درصد رشد داشته است.

شکل 2- حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان در نماد معاملاتی کیسون (تابلو زرد بازار پایه فرابورس)

 

به عنوان سومین و آخرین مثال از حراج پیوسته و ناپیوسته ، مجدد به بررسی نماد معاملاتی کیسون می پردازیم. نماد معاملاتی این شرکت به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب در تاریخ 9 آذر 98 متوقف شده است. با توجه به اینکه افشای اطلاعات با اهمیت در گروه ب می باشد، بازگشایی نماد معاملاتی باید با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت گیرد. بنابراین، این نماد معاملاتی در 12 آذر ماه 98 برای مدت زمان 30 دقیقه در حالت مجاز-محفوظ قرار گرفته است و پس از این مدت زمان، کشف قیمت از طریق حراج ناپیوسته صورت گرفته و پس از آن، تا پایان روز معاملاتی نوسان قیمت در دامنه نوسان مجاز 3 درصد (حراج پیوسته) ادامه پیدا کرده است. همانطور که در شکل 3 ملاحظه می کنید، در این تاریخ، قیمت پایانی نسبت به روز معاملاتی قبل 4/93 درصد رشد داشته است. باید توجه داشته که در این روز معاملاتی، حداکثر امکان رشد 6 درصدی قیمت پایانی وجود داشته است (3 درصد بابت حراج ناپیوسته و 3 درصد بابت حراج پیوسته).

شکل 3- حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان در نماد معاملاتی کیسون (تابلو زرد بازار پایه فرابورس)

موفقیت در بازارهای مالی نیازمند مهارت های متعددی است. صرف اطلاع از برخی از مفاهیم تحلیل تکنیکال نه تنها نمی تواند به درآمدزایی شما در بازارهای مالی کمک کند بلکه می تواند موجب اشتباه و از دست رفتن سرمایه شما شود. در “پارس سرمایه” تلاش می کنیم با رویکردی متفاوت به آموزش و مشاوره بازارهای مالی بپردازیم تا شما را به متخصصین این عرصه تبدیل کنیم.

بسیار سپاس گذارم، ساده و کاربردی و کلی توضیح دادید، ای کاش هر کسی اطلاعات و علمی دارد، مانند شما به بقیه انتقال دهد. موفق باشید

سلام
از لطفتون ممنونم.
سربلند و پیروز باشید

آیا ممکن است در حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت نسبت به روز قبل نصف وبه یک دوم کاسته شودحراج پیوسته در بورس چیست

بله این امکان وجود دارد اما به ندرت چنین موردی پیش آمده است

سلام وقت بخیر
ممنون از راهنمایی و اطلاعات خوبتون
همین امروز که نماد ولیز با حراج ناپیوسته و بدون نوسان باز شده رو چطور میشه تحلیلش کرد!!!!

سلام و خواهش می کنم
دقیقا منظورتون رو از تحلیل متوجه نمی شم اما ولیز بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، بدون دامنه نوسان بازگشایی شده. در این حالت نماد معاملاتی برای مدت زمان 30 دقیقه بدون دامنه نوسان به حراج گذاشته می شود تا کشف قیمت صورت گیرد. بعد از کشف قیمت هم تا پایان روز معاملاتی می تواند نوسان 5 درصدی داشته باشد.

سلام ایا تغییرات قیمت که در حراج پیوسته یا ناپیوسته بر قیمت پایانی تاثیر می گذارد در روز های بعد در دامنه نوسان لحاظ می شود؟
مثلا سهم زملارد دو هزار درصد قیمت پایانی زیاد شده است
ایا این ۲ هزار درصد در دامنه نوسان روز بعد لحاظ می شود؟ طبق پیام ناظر در روز بعد بصورت حراج پیوسته معامله انجام خواهد شد

سلام
این 2 هزار درصد بازدهی به این دلیل است که زملارد عرضه اولیه است و در روز اول عرضه، برای اینکه بازدهی آن محاسبه شود، به نسبت ارزش اسمی 100 تومان محاسبه می شود. به این معنی نیست که شما از این سهم 2 هزار درصد سود گرفته اید اما روی قیمت روز بعد معاملاتی تاثیر می گذارد.

چقدر ساده و واضح توضیح دادید ممنون

از لطفتون ممنونم

سلام ممنون از توضیحات جامعتون.
یه سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید.در حراج ناپیوسته بدون محدودیت نوسان،مثلا برای افزایش سرمایه…این نوسان یا کشف قیمت تا چه حد میتونه باشه؟مثلا میتونه ۳۰۰% یا بیشتر باشه؟من تا ۱۰۰ درصدشو برای خگستر شاهد بودم.ممنون

سلام

در سال های اخیر هیچ موردی را به یاد ندارم که به هنگام بازگشایی با رشد 300 درصدی روبرو شود. معمولا دامنه نوسان، حداکثر 100 درصد اعمال می شود.

سلام ممنون از توضیحاتتون چند روز پیش نماد آریا همین حراج ناپیویسته بدون محدودیت نوسان قیمتی انجام شد اما قیمتش تایید نشد میخواستم دلیل این رو بدونم اما برای نماد خمحرکه چند روز پیش۹۹ درصد به قیمت قبلی اضافه شد میخواستم بدونم این تایید و عدم تایید بر چه اساسیه یا برای نماد شستا هم تایید نشد با اینکه افزایش نسبت به قبل حدود۳۰ درصد بود میشه یکم توضیح بدید ممنون

سلام و خواهش می کنم
اینکه معاملات تایید شود یا خیر، بستگی به ناظر دارد. گاهی اوقات برداشت ناظر این است که در روند معاملات دستکاری صورت گرفته است و معاملات را باطل می کند. در کل این موضوع در اختیار ناظر است و قانون کلی برای آن وجود ندارد.

سلام خدمت شما
بسیار واضح کامل و عالی توضیح دادید. موفق و موید باشید

سلام
از حسن نظر شما ممنونم

عالی بود

سلام چرا در حراج ناپیوسته سهام من با اینکه ثبت سفارش زدم و ثبت شد فروش نرفت
لطفا راهنمایی فرمایید

سلام
این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که تقاضا کمتر از عرضه بوده است و به همین دلیل سهام شما فروخته نشده است. البته دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد.

فک کنم چون تو حراج ناپیوسته فقط کشف قیمت میشه و نمیشه سهامی رو فروخت برا همین

پس از اتمام مدت زمان حراج ناپیوسته، کشف قیمت و به تبع آن معامله صورت می گیرد!

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید و از آخرین تخفیف ها و آموزش های تخصصی مطلع شوید.

موفقیت در بازارهای مالی نیازمند مهارت های متعددی است. صرف اطلاع از برخی از مفاهیم تحلیل تکنیکال نه تنها نمی تواند به درآمدزایی شما در بازارهای مالی کمک کند بلکه می تواند موجب اشتباه و از دست رفتن سرمایه شما نیز شود. در “پارس سرمایه” تلاش می کنیم با رویکردی متفاوت به آموزش و مشاوره بازارهای مالی بپردازیم تا شما را به متخصصین این عرصه تبدیل کنیم.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

یکی دیگر از مسائل مهمی که در جامعه‌های تخصصی بورس بازان و متخصصین بازار سرمایه در مورد آن زیاد صحبت می‌شود، مکانیسم حراج است! آیا شما می‌دانید که مکانیسم حراج در بورس چیست؟ حراج ناپیوسته چیست و چه تفاوت معنایی با حراج پیوسته دارد؟ اگر شما هم دوست دارید که اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید، می‌توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معمولاً در دوره‌های آموزش بورس اوراق بهادار و یا تحلیل همیشه این مسئله با جزئیات مطرح می‌شود و حتی بررسی می‌شود که فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در ارزندگی سهم تأثیرگذار چقدر است؟ این موضوع تا چه اندازه بر روی بازار تأثیر می‌گذارد؟ اگر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، حتماً تمامی سؤالات شما در مورد مکانیسم حراج در بورس، پاسخ داده خواهد شد.

اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم و بورسی یا فرابورسی بودن اصلاً ربطی ندارد! این موضوع یعنی تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته که به پیوستگی بستگی دارد، این مسئله را بیان می‌کند که هر چیز (سهم) که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است.حراج پیوسته در بورس چیست

برای این‌که بهتر متوجه منظور ما شوید، باید به یک مثال توجه کنید. در ایام تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک، احتمالاً شما هم مسئله‌ای تحت عنوان کارشناسی ارشد پیوسته و یا ناپیوسته را شنیده‌اید. این مسئله به آن معناست که اگر کارشناسی ارشد پیوسته قبول‌شده باشد، می‌تواند بعد از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی، بدون دادن آزمون وارد دوره کارشناسی ارشد شود! این دوره ۶ سال است و بعدازآن دانشجو می‌تواند مدرک دانشگاهی و آکادمیک خود را دریافت کند.

وقتی صحبت از بحث حراج پیوسته و یا ناپیوسته در بورس می‌کنیم، مسئله کمی شباهت با همین موضوع دارد. شما هنگامی‌که بتوانید قیمت یک سهم با سفارش‌های واردشده در سامانه معاملاتی. Tsetmc.com مطابقت دهید، قادر هستید که وارد مکانیزم حراج در بورس شوید، اما حراج پیوسته یا ناپیوسته به چه معناست؟

 

حراج پیوسته که یکی از زیرمجموعه‌های تعریف سؤال مکانیسم حراج در بورس چیست، شناخته می‌شود به آن معناست که باید قیمت یک سهم با سفارش‌های واردشده در مورد آن در سامانه‌های معاملاتی تطبیق داده شود. این شیوه معاملاتی و فهمیدن پیوستگی آن می‌تواند به شما درگرفتن تصمیم‌های مهم مالی کمک کند.

موضوع دیگری که در رابطه با مکانیسم حراج در مورد آن صحبت می‌شود، ناپیوستگی است! این موضوع به آن معناست که پس از ورود سفارش‌ها در سامانه‌های معاملاتی، معامله سهم بر اساس بالاترین قیمت یا top صورت می‌گیرد. قیمت نظری گشایش شده یا top درواقع همان مبلغ تعیین‌شده است که بر اساس سفارش‌های ثبت‌شده، تعیین می‌شود.
وقتی معامله‌ای از طریق حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد به آن معناست که با توجه به محدودیت دامنه نوسان قیمت، سهم بایستی در بازه قیمتی که در تابلو مشخص‌شده است، معامله شود. (مورد خرید و یا فروش قرار بگیرد!) هنگامی‌که معامله در مکانیسم حراج ناپیوسته در بورس صورت نگیرد، درواقع آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

حالا که متوجه شدید مکانیزم حراج در بورس چیست و چه انواعی دارد، بهتر است کمی با تفاوت‌های حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس آشنا شوید. این کار کمک می‌کند که درک بهتری داشته باشید و این مکانیسم را بهتر متوجه شوید! فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس در گره معاملاتی طبق ماده ۲۵ قانون بازار سازمان بورس ایران، عبارت است از تفاوت حجم سفارش خرید میلیونی با حجم صف فروش میلیونی با حداقل معادل یک برابر حجم‌مبنا.

درواقع به علت عدم وجود تناسبت در درخواست‌هایی که برای خرید یا فروش ثبت می‌شود، شاهد این هستیم که مدت جلسات معاملاتی تغییر می‌کنند. اگر در این زمینه به مشکل خاصی برخورد کردید، کافی است با مشاوران بورسی و افرادی که در این زمینه تجربه‌دارند، مشورت کنید. این کار کمک می‌کند تا با کمک این مکانیسم‌ها بتوانید بهترین تصمیم‌گیری‌ها را ارائه کنید.

همه افرادی که جواب سؤال مکانیسم حراج در بورس چیست، آشنا هستند به‌خوبی می‌دانند که نباید به خاطر پستی و بلندی‌های صعود یا نزول شاخص کل بورس، دچار نگرانی شوند. اگر شما هم وارد بازار بورس اوراق بهادار شدید، لازم است در این رابطه اطلاع داشته باشید که نباید دچار تصمیمات احساسی و معاملات بی‌منطق شوید!
اگر شما هم در این رابطه نظری دارید و یا تجربه‌ی مفیدی که می‌تواند به دیگر افراد کمک کند، می‌توانید آن را در بخش نظرات، پایین همین مقاله با ما و یا دیگر افرادی که به این مبحث علاقه‌مند هستند به اشتراک بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

میداس سرمایه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در شغل معامله‌گری حرفه‌ای شوید و در این مسیر به‌صورت عملی شما را یاری می‌کند. کار اصلی ما معامله‌گری و آموزش آن است خدمات و آموزشهای ما:
1.معامله گری در بازارهای بورس ایران(آتی زعفران، بورس اوراق بهادار، طلا)
2.اکسپرت نویسی و بهینه سازی
3.مشاوره سرمایه گذاری

برای اطلاع از جدیدترین دوره‌ها کارگاه‌ها، محصولات آموزشی و فروش‌های ویژه، همین الان ایمیل‌تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم!

ایمیل شما با موفقیت به خبرنامه اضافه شد.


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

بورس فارسی – آموزش بورس – کلاس بورس بصورت خصوصی

 

حراج پیوسته در بورس چیست

در این مقاله قصد داریم که در مورد دو عبارت پرکاربرد در بازار بورس و فرابورس یعنی حراج پیوسته و حراج ناپیوسته یا همان Auction صحبت کنیم. قرار به تفاوت بین این دو حراج اشاره کنیم ، قرار است بررسی کنیم سهامی که در حراج پیوسته وجود دارد بهتر است یا در حراج ناپیوسته؟ آیا به نظر شما  حراج پیوسته و ناپیوسته در بازار بورس یا فرابورس تفاوتی دارد یا ندارد باید بگوییم که نه تفاوتی ندارند بلکه تنها تفاوت آنها دامنه نوسان است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم؟ آیا تا به حال شنیده اید که نماد معاملاتی شرکتی با حراج ناپوسته روبرو شده است آیا معنی این جمله را می دانید؟ پس به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید، برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود در زمینه بورس می توانید در کلاس بورس شرکت کنید و یا با خرید پکیج بورس به راحتی تنها در مدت زمان بسیار کمی علم بورسی خود را افزایش بدهید.

نکته! منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به معنی اعمال تخفیف بر سهام ها نیست بلکه بیانگر دو مرحله داد و ستد می باشد.

حراج پیوسته چیست؟

حراج پیوسته در بورس یعنی اینکه به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده، معامله انجام می شود. زمانیکه شما در حراج پیوسته سفارش خود را ثبت می کنید، به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای وجود داشته باشد معامله صورت می گیرد بنابراین می توان گفت زمان شروع داد و ستد به حراج پیوسته معروف است. باید گفت زمانی که معامله ای بین فروشنده  و خریدار بصورت می گیرد بیانگر این است که قیمت پیشنهادی، قیمت توافقی دو طرف می باشد. در نتیجه به بیانی دیگر می توان گفت حراج پیوسته شیوه ای است که بر اساس آن به محض تطبیق قیمت سفارش های وارد شده به سامانه معاملاتی، معامله انجام می شود.

نکته! قیمت در حراج پیوسته با توجه به حراج ناپیوسته تعیین می شود و قیمت این حراج نیز کاملا قانونی و مطابق با قیمت های روز می باشد.

حراج ناپیوسته چیست؟

در حراج ناپیوسته یا حراج تک نرخی معمولا به مدت زمان ۳۰ دقیقه هیچ معامله ای صورت نخواهد گرفت و فقط سهم در مرحله سفارش گیری قرار میگیرد و سپس بعد از آن، وقتیکه قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده یکی شود، معامله صورت می گیرد. در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد اما در این مدت زمان معامله ای انجام نمی شود. در نتیجه میتوان گفت که حراج ناپیوسته شیوه ای است که بر اساس آن پس از ورود سفارش ها به سامانه معاملات، معامله بر اساس قیمت نظری گشایش (TOP) انجام می شود. قیمتی که خریدار و فروشنده با یکدیگر به توافق می رسند را با لفظ قیمت نظری گشایش می شناسند و این قیمت در مبادلات منجر به رضایت دو طرف معادله می شود چرا که به رقم پیشنهادی هر دو نزدیک است.

دلیل روبرو شدن یک نماد با حراج ناپیوسته چیست؟

در گاهی از مواقع یک شرکت به دلایل مختلفی نظیر تغییر در کادر مدیریتی یا تغییر سهام ها یا هر تصمیم دیگری، نماد آن تا لحظه اعمال تغییرات نهایی متوقف شده و نام آن شرکت به صورت موقت از سازمان بورس کنار گذاشته می شود. حال می خواهیم برخی از این دلایل را بررسی کنیم.

اگر در حراج ناپیوسته کشف قیمت یا معامله ای صورت نگیرد با چه اتفاقی روبرو خواهیم بود؟

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود. در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

در آخر برای تعریف این دو حراج به بیانی دیگر می توان گفت: در مطالب فوق گفتیم که حراج پیوسته یعنی بعد از ثبت سفارش و تطبیق فیمت های خرید و فروش، معامله انجام می شود ولی اگر این تطبیق صورت نگیرد حراج ناپیوسته است یعنی شرکتی تعداد سهام داران آن کم است و درصد نقد شوندگی پایین دارد حالا برای معامله ی آن در طول روز پنج قیمت در ساعات مختلف کاری پیشنهاد می شود که این کار برای این گونه شرکت ها با سهام شناور پایین ، مناسب است که باعث عدم دستکاری قیمت و کشف قیمت واقعی می شود.

بررسی میزان کارمزد پرداختی برای هر معامله در بازار بورس

پیش‌بینی سود و تعدیل سود چیست؟

کارگزار ناظر در بورس کیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

وال استریت چیست؟چه نقش و کاربردی در بازار بورس دارد؟

راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

آموزش اندیکاتور بولینگر باند و بررسی کلیه جزئیات این اندیکاتور

آشنایی سود و زیان عملیاتی و غیر عملیاتی در بورس

آشنایی با انواع روش های افزایش سرمایه

بررسی حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

گره معاملاتی در بورس به چه معنا است؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

var tgju_params = { type: “simple”, items: [“ons”,”geram18″,”sekeb”,”nim”,”rob”,”bourse”,”price_dollar_rl”,”price_eur”,”price_aed”,”price_try”], columns: [“diff”], placeholder: “tgju-data”, token: “webservice” };

پستهای اخیر

بررسی مفاهیم و اصطلاحات مهم در معاملات سهام

فروش تعهدی سهام و فروش استقراضی چیست ؟

حراج پیوسته در بورس چیست

بررسی حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

نکاتی برای حرفه ای شدن در معاملات بورس

سوالات آزمون آنلاین بورس معاملات برخط بهمراه پاسخنامه

مستند کد های وال استریت ( دوبله فارسی )

مرجع کامل عرضه اولیه سهام + جدول زمانبندی

ویدیو مستند تاریخ بورس ایران

آموزش اندیکاتور RSI یا Relative Strength Index

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

اگر از سرمایه گذاران بازار سرمایه باشبد قطعا با دو عبارت حراج پیوسته و ناپیوسته برخورد داشته اید اما حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس و فرابورس چیست؟ زمانی که نماد یک شرکت در حال بازگشایی است یا اینکه قبلا بسته شده، به یکی از روش های حراج پیوسته و یا حراج ناپیوسته بازگشایی خواهد شد برای اینکه دلیل و جزییات را متوجه شوید به پیام ناظر بازار توجه نمایید.

درباره دلایل بسته شدن یا توقف نماد در بورس بیشتر بخوانید

در بازار سرمایه منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته اعمال تخفیف بر سهام ها نیست بلکه بیانگر دو مرحله داد و ستد می باشد. در واقع حراج در بازار سرمایه به دو مورد حراج پیوسته و حراج ناپیوسته تقسیم بندی می شود.

حراج پیوسته: در حراج پیوسته در بورس و یا فرابورس زمانی که قیمت خریدار با قیمت فروشنده تطابق پیدا کند معامله انجام خواهد شد.
بطور مثال اگر شما در مدت زمان مشخصی از ساعات معاملاتی یعنی بین ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰، سفارش برای خرید یک نماد را ثبت کنید چون ثبت سفارش خرید شما در بازه زمانی حراج پیوسته ثبت شده، همین که در قیمت مد نظر شما فروشنده ای سفارش فروش ثبت کرده باشد، معامله انجام خواهد شد.

حراج ناپیوسته: در حراج ناپیوسته در بورس و فرابورس، در یک بازه زمانی مشخص که معمولا ۳۰ دقیقه میباشد، معامله ای صورت نخواهد گرفت فقط سهم در مرحله سفارش گیری قرار میگیرد و بعد از آن، زمانی که قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده یکی شود، معامله و طبق آن کشف قیمت صورت می گیرد.حراج پیوسته در بورس چیست

در واقع در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان وارد کردن، ویرایش یا حذف سفارش وجود دارد اما فقط سفارش گیری است و در این مدت معامله ای انجام نخواهد شد.
بطور مثال در مدت زمان بین ۸:۳۰ تا ۹ صبح که به آن حراج ناپیوسته یا مرحله پیش گشایش میگویند، هیچگونه معامله ای انجام نمی شود و از ساعت ۹ در صورتی که قیمت خریدار با قیمت فروشنده یکسان باشد، معامله انجام خواهد شد.

نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف معمولا به ۶ دلیل در مرحله بازگشایی با حراج ناپیوسته قرار میگیرند.

۱. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

زمانی که مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود برگزار شود، نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

نکته: اگر هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هرچیزی غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی باشد بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی و کاربرد و ویژگی های انواع آن

۲. برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

زمانی که هدف از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه باشد، بازگشایی نماد معاملاتی موردنظر بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

نکته: درصورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده هر موضوعی به غیر از افزایش سرمایه باشد بازگشایی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

۳. افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب:

در صورتی که شرکت های ثبت شده نزد سازمان اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف کنند، بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.

همچنین در صورتی که شرکت های ثبت شده نزد سازمان اقدام به افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نمایند، بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام میگیرد.

بیشتر بخوانید: شرکت‌های بورسی چه اطلاعاتی را افشا می‌کنند؟

۴. قانون نوسان ۵۰ درصد :

در صورتی که طبق این قانون، نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود، نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

۵. گره معاملاتی :

زمانی که نماد معاملاتی شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در ابتدای روز معاملاتی بعد نماد مورد نظر با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

۶. معاملات مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت باشند:

در صورتی که معاملات نماد یک شرکت مشکوک به دستکاری قیمت و یا استفاده از اطلاعات نهانی باشد، سازمان بورس قادر است علاوه بر اطلاع رسانی به عموم مردم، نماد معاملاتی شرکت مورد نظر را متوقف نماید.

بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر بعد از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

اگر در حراج ناپیوسته، به دلیل برابر نبودن قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده معامله ای انجام نشود و یا در دوره حراج ناپیوسته معاملات انجام شده به تایید سازمان بورس نرسد به تشخیص سازمان بورس و بعد از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای بار دوم در همان جلسه معاملاتی و یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد انجام خواهد شد.

نکته: در صورتی که در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس برای بار دوم هم کشف قیمت صورت نگیرد، حراج ناپیوسته برای بار سوم امکان پذیر نیست و آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد شد.

متشکرم✌✌✌

آدرس واحد مرکزی: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی ،ساختمان پارسه ،پلاک ٤٣٦ ،طبقه چهارم ،واحد ١٥

آدرس واحد پذیرش: تهران،خیابان شهید بهشتی ،جنب متروی میرزای شیرازی، شرکت سبدگردان هدف

کد پستی: 1586764649
تلفن: 02191004770 (30 خط پشتیبانی)
دورنگار: 88714383
پست الکترونیکی: info@ihadaf.com

جهت دریافت مشاوره سرمایه گذاری در سبدگردان هدف نام استان خود را به 10000604 پیامک کن

منظور از حراج پیوسته در بورس و یا فرابورس این است که به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده، معامله انجام می شود. به عنوان مثال فرض کنید در زمان مشخصی از ساعات معاملاتی بازار سرمایه (بین ساعت 9 تا 12:30)، سفارش خرید نمادی را ثبت کنید، با توجه به اینکه در بازه زمانی حراج پیوسته سفارش خودتان را ثبت کرده اید، به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای وجود داشته باشد، معامله صورت می گیرد. اما در حراج ناپیوسته، در یک بازه زمانی مشخص (معمولا ۳۰ دقیقه)، معامله ای صورت نمی گیرد و بعد از این مدت زمان، در صورتی که قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده برابر باشد، معامله و به تیع آن کشف قیمت صورت می گیرد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد اما در این مدت زمان معامله ای انجام نمی شود. به عنوان مثال در فاصله زمانی 8:30 تا 9 صبح که به آن حراج ناپیوسته (یا پیش گشایش) گفته می شود، هیچ معامله ای صورت نمی گیرد و فقط در صورتی که در راس ساعت 9 قیمت خریدار با قیمت فروشنده برابر باشد، معامله صورت می گیرد.

حراج پیوسته در بورس یعنی اینکه به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده، معامله انجام می شود. زمانیکه شما در حراج پیوسته سفارش خود را ثبت می کنید، به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای وجود داشته باشد معامله صورت می گیرد بنابراین می توان گفت زمان شروع داد و ستد به حراج پیوسته معروف است. باید گفت زمانی که معامله ای بین فروشنده و خریدار بصورت می گیرد بیانگر این است که قیمت پیشنهادی، قیمت توافقی دو طرف می باشد. در نتیجه به بیانی دیگر می توان گفت حراج پیوسته شیوه ای است که بر اساس آن به محض تطبیق قیمت سفارش های وارد شده به سامانه معاملاتی، معامله انجام می شود.

نکته! قیمت در حراج پیوسته با توجه به حراج ناپیوسته تعیین می شود و قیمت این حراج نیز کاملا قانونی و مطابق با قیمت های روز می باشد.

در حراج ناپیوسته در بورس و فرابورس، در یک بازه زمانی مشخص که معمولا ۳۰ دقیقه میباشد، معامله ای صورت نخواهد گرفت فقط سهم در مرحله سفارش گیری قرار میگیرد و بعد از آن، زمانی که قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده یکی شود، معامله و طبق آن کشف قیمت صورت می گیرد.در واقع در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان وارد کردن، ویرایش یا حذف سفارش وجود دارد اما فقط سفارش گیری است و در این مدت معامله ای انجام نخواهد شد.

بطور مثال در مدت زمان بین ۸:۳۰ تا ۹ صبح که به آن حراج ناپیوسته یا مرحله پیش گشایش میگویند، هیچگونه معامله ای انجام نمی شود و از ساعت ۹ در صورتی که قیمت خریدار با قیمت فروشنده یکسان باشد، معامله انجام خواهد شد.حراج پیوسته در بورس چیست

فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس را در مبحث گره معاملاتی که در قوانین بازار بورس ایران تشریح شده، بهتر درک می کنیم. طبق ماده بیست و پنجم قانون بازار بورس ایران، اگر در یک نماد معاملاتی مثل خزامیاد (شرکت زامیاد)، با وجود برخورداری از صف سفارش خرید میلیونی یا صف فروش میلیونی، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا.

به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید یا فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی (۵ روز کاری)، مورد معامله خرید یا فروش قرار نگیرد یا اصطلاحا صف خرید یا صف فروش داده نشده و پا برجا باشد، گره رخ داده است.یعنی اگر قیمت یک سهم در ۵ روز کاری متوالی بورس، در سقف یا کف قیمتی باشد، گره معاملاتی رخ داده است. در این حالت طبق ماده ۲۸، حراج پیوسته در بازه ۲ برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی نماد انجام می شود تا از گره و قفل شدن صف خرید یا صف فروش جلوگیری شود.

نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف معمولا به ۶ دلیل در مرحله بازگشایی با حراج ناپیوسته قرار میگیرند.

زمانی که مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود برگزار شود، نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

نکته: اگر هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هرچیزی غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی باشد بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

زمانی که هدف از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه باشد، بازگشایی نماد معاملاتی موردنظر بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

نکته: درصورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده هر موضوعی به غیر از افزایش سرمایه باشد بازگشایی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

در صورتی که شرکت های ثبت شده نزد سازمان اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف کنند، بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.همچنین در صورتی که شرکت های ثبت شده نزد سازمان اقدام به افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نمایند، بازگشایی نماد معاملاتی مورد نظر با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام میگیرد.

در صورتی که طبق این قانون، نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود، نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

زمانی که نماد معاملاتی شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در ابتدای روز معاملاتی بعد نماد مورد نظر با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

در صورتی که معاملات نماد یک شرکت مشکوک به دستکاری قیمت و یا استفاده از اطلاعات نهانی باشد، سازمان بورس قادر است علاوه بر اطلاع رسانی به عموم مردم، نماد معاملاتی شرکت مورد نظر را متوقف نماید.

در حراج پیوسته و ناپیوسته ابتدا بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته 30 دقیقه ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش، شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراچ پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. دامنه نوسان مجاز روزانه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس (شامل بازار اول و دوم) و همچنین شرکت های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس برابر 5 درصد می باشد. همچنین دامنه نوسان مجاز روزانه برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب برابر 3، 2 و 1 درصد می باشد.

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود. در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

اینکه چطور متوجه شویم که سهمی در دوره حراج پیوسته است یا حراج ناپیوسته، باید به اطلاعیه ناظر در هر سهم که در تابلو معاملاتی هر سهم منتشر می شود، نگاه کنیم. معمولا پس از توقف هر نماد معاملاتی و لحظاتی پیش از گشایش نماد، اطلاعیه ناظر هر نماد منتشر می شود و جزییات حراج پیوسته یا ناپیوسته منتشر می شود.
این که سهمی حراج پیوسته بشود یا ناپیوسته بشود، معمولا تاثیر ژرف و شگرفی روی ارزندگی سهم و تحلیل بنیادی یا تکنیکالی سهم ندارد. سهم معمولا در طول سال، بارها در حراج پیوسته یا ناپیوسته قرار می گیرد. شما که سهامدار بلند مدتی هستید و بر اساس تحلیل گزارش های کدال و فاکتور سود آتی، سهمی را خریده و در پرتفو دارید، تا سهم به مقصد نرسیده و حد ضرر هم فعال نشده، نیازی به فروش یا ترس از حراج پیوسته یا ناپیوسته ندارید.

توجه کنید که بورس شامل ۲ بخش است: بازار اصلی و بازار فرابورس. شرکت های درجه دو با شفافیت کمتر در فرابورس هستند. شرکت های فرابورس، گاها ارزش فوق العاده تری از شرکت های درج شده در بازار اصلی دارند. دامنه نوسان در بازار فرابورس کمتر از بازار اصلی است و این روی قیمت حراج پیوسته و ناپیوسته تاثیرگذار است.

معمولا به ۵ دلیل رایج، نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف مشمول بازگشایی با حراج ناپیوسته می شوند. در ادامه به طور اختصار به این ۵ دلیل می پردازیم :

۱- برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده :
در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می گیرد، اما در صورتی که برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هدفی به غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی داشته باشد (مانند انتخاب حسابرس و بازرس قانونی)، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.
در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، تغییر میزان سرمایه شرکت (افزایش سرمایه) باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت اما اگر دلیل برگزاری این نوع مجمع هر موضوعی به غیر از افزایش سرمایه باشد (مانند انتخاب اعضای هیئت مدیره)، بازگشایی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

۲- افشای اطلاعات با اهمیت :
اگر افشای اطلاعات با اهمیت شرکت های ثبت شده نزد سازمان در گروه الف قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه ب قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می شود.
۳- قانون نوسان ۵۰ درصد :
در صورتی که طبق این قانون، نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود، نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان با حراج ناپیوسته بازگشایی می شود.
۴- گره معاملاتی :
فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس را در مبحث گره معاملاتی که در قوانین بازار بورس ایران تشریح شده، بهتر درک می کنیم. طبق ماده بیست و پنجم قانون بازار بورس ایران، اگر در یک نماد معاملاتی با وجود برخورداری از صف سفارش خرید میلیونی یا صف فروش میلیونی، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا, به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید یا فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی (۵ روز کاری)، مورد معامله خرید یا فروش قرار نگیرد یا اصطلاحا صف خرید یا صف فروش داده نشده و پا برجا باشد، گره رخ داده است. یعنی اگر قیمت یک سهم در ۵ روز کاری متوالی بورس، در سقف یا کف قیمتی باشد، گره معاملاتی رخ داده است. در این حالت طبق ماده ۲۸، حراج پیوسته در بازه ۲ برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی نماد انجام می شود تا از گره و قفل شدن صف خرید یا صف فروش جلوگیری شود. بطور خلاصه, در صورتی که نماد معاملاتی شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در ابتدای روز معاملاتی بعد با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.
۵-مظنون بودن معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت :
در صورتی که معاملات نماد شرکتی مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت باشد، سازمان بورس می تواند ضمن اعلام به عموم، نماد معاملاتی شرکت را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.حراج پیوسته در بورس چیست

در حراج پیوسته و ناپیوسته ابتدا بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته ۳۰ دقیقه ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش، شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراج پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. دامنه نوسان مجاز روزانه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس (شامل بازار اول و دوم) و همچنین شرکت های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس برابر ۵ درصد می باشد. همچنین دامنه نوسان مجاز روزانه برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب برابر ۳، ۲ و ۱ درصد می باشد.

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد (به دلیل برابر نبودن قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده)، یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.
در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

منبع تصویر، Getty Images

این روزها که تب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بالا گرفته و خیل میلیونی سرمایه‌گذاران خرد راه بورس را در پیش گرفتند. پرسش و پاسخ درباره سازوکارهای این بازار و اصطلاحات بورسی هم بازار پررونقی دارد، مثل حراج پیوسته و ناپیوسته. شاید برای شما جالب باشد که بدانید انجام معاملات اوراق بهادار در یکی بازارهای بورس، پنج مرحله دارد که هر جلسه معاملاتی باید دست کم سه مرحله اول از این پنج مرحله را بگذراند. اما این مراحل کدامند؟

مرحله «پیش گشایش» است، از نیم ساعت قبل از شروع دادوستدها آغاز می‌شود و امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد هرچند که معامله‌ای در این مرحله انجام نمی‌شود.

مرحله «گشایش» است که در این مرحله سفارش‌های موجود در سامانه معاملاتی بر اساس سازوکار حراج ناپیوسته و در دامنه نوسان روزانه قیمت انجام می‌شود.

این مرحله در انجام معاملات روزانه بورس، مرحله «حراج پیوسته» است، این مرحله همان دادوستد رایجی است که همه اعم از حرفه‌ای های بازار و آنها که از دور دستی بر آتش بورس، بازار سرمایه و سهام دارند، می‌بینند و درباره آن صحبت می‌کنند. در مرحله حراج پیوسته، دادوستدها انجام می‌شوند.حراج پیوسته در بورس چیست

مرحله «حراج ناپیوسته پایانی» است، این مرحله بلافاصله پس از خاتمه حراج پیوسته و یک ربع قبل از مرحله پنجم که معاملات پایانی نام دارد، انجام می‌شود. در این مرحله هم اگرچه کارگزاران بورس امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش را دارند اما در عمل معامله‌ای انجام نمی‌شود.

مرحله «معاملات پایانی» است، ۱۵ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی که در این یک ربع ورود سفارش و انجام معامله با قیمت پایانی امکان‌پذیر است.

هر جلسه معاملاتی مراحل اول تا سوم را حتما طی می‌کند اما دو مرحله چهارم و پنجم الزاما در تمام جلسات معاملات انجام نمی‌شود و بستگی به نظر مسوولین بازار دارد

در توضیح همین پنج مرحله کلی، اصطلاح پرکاربرد بورسی استفاده شده که شاید برخی از این واژه‌ها برای آنها که به تازگی به جمع سهامداران پیوسته یا آنها که هنوز برای سهامداری و خرید و فروش در بازار مردد هستند، تازگی داشته باشد.

از مهم ترین این اصطلاحات «حراج پیوسته» و «حراج ناپیوسته» است. این دو مدل حراج چه تفاوتی با هم دارند؟ اصلا به چه معنا هستند؟

حراج پیوسته:

از حراج پیوسته شروع کنیم، این حراج در واقع روند عادی و معمول خرید و فروش سهام در بورس را توصیف می‌کند. در حراج پیوسته به محض تطبیق قیمت سفارش‌های وارد شده به سامانه معاملات با قیمت‌های خرید و فروش، معامله انجام می‌شود.

حراج ناپیوسته:

به حراج ناپیوسته، حراج تک نرخی هم می‌گویند. در این شیوه پس از ورود سفارش‌ها به سامانه معاملاتی، دادوستد سهم بر اساس قیمت نظری گشایش که TOP نامیده می‌شود صورت می‌گیرد.

خب این تعریف مشکل دیگری دارد و آن توضیح درباره «قیمت نظری گشایش» است. در مراحل مختلف جلسات معاملات گفتیم که مرحله‌ای به نام «مرحله پیش‌گشایش» وجود دارد، در این مرحله که با وارد کردن قیمت‌ها، ثبت سفارش‌ها و حتی تغییر آنها همراه بود، خریداران و فروشندگان در قیمت مشخصی به توافق می‌رسند که معمولا میانگینی از پیشنهاد‌ها و سفارش‌هاست.

این قیمت تعادلی با گشایش بازار تحت عنوان «قیمت نظری گشایش» روی تابلو درج می‌شود و در همان ثانیه‌های نخست آغاز معاملات، سفارشات با این قیمت تعادلی یکسان شده، تطبیق می‌یابند تا در ادامه روند دادوستد سهام با همان شیوه حراج پیوسته پیش برود.

استفاده از حراج ناپیوسته در بازگشایی نماد‌های معاملاتی بسته و همچنین گذر از «گره معاملاتی» کاربرد دارد.

منبع تصویر، Getty Images

شیوه استفاده از حراج پیوسته و ناپیوسته بیش از آن که ارتباطی به ارزش سهام شرکت‌ها داشته باشد با شمار سهامداران و قدرت نقدشوندگی آنها در ارتباط است. سهم‌های با نقدشوندگی بالا و تعداد پرشمار سهما‌م‌دار آنقدر خریدار و فروشنده دارند که قیمت های خرید و فروش آنها با سفارش‌های ثبت شده، دادوستد شود و پیوستگی حراج حفظ شود.

بیشتر بخوانید:

© 2020 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

فرابورس :  بورسکده مرجع اصلی آموزش بورس در ایران است . در این مطلب  راجع به فرابورس می پردازیم .

در ابتدا که فقط بازار بورس اوراق بهادار شکل گرفته بود برای تعداد کمی از شرکت ها که در یک فضای رقابتی حضور داشتند امکان داد و ستد سهام ها وجود داشت و شرکت های دیگر این امتیاز را نداشتند تا از سرمایه ی موجود در جامعه برای پیش برد اهداف خود استفاده کنند.

به همین منظور بعد از افزایش این گونه شرکت ها ، فرابورس در مهر 88 کار خود را شروع کرد تا شرکت هایی با سرمایه کمتر نیز بتوانند در فضای رقابتی شروع به کار کنند .

در بازار بورس اوراق بهادار بین شرکت های پذیرفته شده در تالار بورس از لحاظ میزان سرمایه ، شفاف سازی صورت های مالی شرکت و میزان سودآوری تفاوت هایی وجود دارد .حراج پیوسته در بورس چیست

شرکت هایی که در تابلو اصلی بازار، سهام آنها در حال معامله است معمولا از فیلترهای سخت سازمان بورس عبور کرده اند ولی برخی از شرکت های دیگر که در تابلوی پایه ی فرابورس در حال معامله هستند نیز این شانس را دارند که با افزایش سرمایه ی خود و میزان سود اوری بیشتر به تابلوی اصلی راه پیدا کنند این در حالی است که کلیه مزایای تعلق گرفته برای نمادهای بورسی نماد های فرابورسی را نیز شامل می شود و فرق چندانی بین آنها نیست.

در واقع تقسیم بندی بورس و فرابورس مثل جدول های لیگ های ورزشی می باشند که پذیرش در بورس به مراتب سخت است ولی حضور در فرابورس راحت تر و شرکت هایی که در این بازار ها حضور دارند معمولا دارای درجه اعتبار بالایی هم هستند .

 

با توجه به پیش بینی تیم بورسکده راجع سود دهی بازار بورس در سال 1399 و مذاکرات فشرده با جناب خسروی

بالاخره موفق شدیم کتاب آموزش بورس را از طریق این سایت در اختیار کاربران به صورت دانلودی قرار دهیم

توجه : فقط سایت بورسکده مجاز به ارائه ی این کتاب است 

از طریق لینک زیر می توانید کتاب آموزش بورس جناب خسروی را دانلود نمایید

گاهی پیش می آید که دوستان سوال می کنند سرمایه گذاری در نمادهای بورسی بهتر است یا فرابورس ؟
در واقع همانطور که گفته شد در عملکرد بورس و فرابورس تفاوت خاصی وجود ندارد یعنی همانطور که ارزش سهام شرکت های بورسی می تواند افزایش یا کاهش داشته باشد ارزش سهام شرکت های فرابورس  نیز می تواند افزایش یا کاهش داشته باشد تنها نکته این است که اگر شما تمایل به ریسک بالاتری دارید و همانطور که با سودهای بالا راحت کنار می آیید در مورد ضررها هم رفتار می کنید می توانید سهام شرکت های بورسی را خریداری کنید (به دلیل بزرگی شرکت نوسانات بالا دارند) و اگر قدرت ریسک کمتری دارید پیشنهاد می شود به معامله ی نمادهای فرابورسی بپردازید.
بین نمادهای بورسی و فرابورس از لحاظ نحوه ی معاملات تفاوتی وجود ندارد یعنی کارگزاری ها همه ی این نمادها را پشتیبانی می کنند و شما می توانید در معاملات بر خط خود (آنلاین) همه ی این نمادها را خرید و فروش کنید و حتی کارمزد معاملات این نمادها با نمادهای بورسی تفاوتی ندارند.

اما همانطور که توضیح دادیم نمادهایی که در تابلوی اول اصلی بورس عملکرد مناسب نداشته باشند به بازار دوم بورس منتقل می شوند و چنانچه در بازار دوم هم زیان ده باشند به بازار فرابورس و دو تابلوی آن یعنی اول و دوم منتقل می شوند ولی چنانچه در آنجا هم ضرر رسان باشند به بازار پایه اخراج می شوند .

در یک تقسیم بندی کلی می توان برای بازار بورس سه بازار در نظر گرفت با تابلوهای متفاوت که عبارتند از:
1.بازار بورس با سه تابلو که شامل :

2.بازار فرابورس با دو تابلو که شامل :

نکته ای در مورد پذیرش شرکت ها در بازار فرابورس هم تابلوی اول و هم تابلوی دوم این است که در صورت های مالیشان نباید ضرر انباشته داشته باشند ولی در تابلوی دوم استثنایی است که در صورت داشتن ضرر انباشته بر اساس برنامه ای عملیاتی تدبین شده بلامانع است و نکته ی دیگر اینکه باید نسبت ارزش دارایی های صاحبان سهام به کل سرمایه شرکت 15 درصد باشد و سهامداران عمده ی این شرکت ها باید با ارسال نامه ای به سازمان مراتب رضایت خود را با پذیرش شرکت در سازمان اعلام کنند و چنانچه تعداد سهام داران شرکت زیاد باشند به نحوی که امکان کنترل(مانند سهام دار عمده) بر شرکت را نداشته باشند باید در مجمع عمومی شرکت مطرح شود و اعلام آمادگی کنند.

بعد از اعلام آمادگی و ارسال مدارک ، گروهی از طرف سازمان مدارک را بازرسی می کنند و حداکثر چهل و پنج روز بعد نتیجه را اعلام میکنند که در صورت موافقت ، تاریخی را با هماهنگی مدیران شرکت جهت عرضه فیکس می کنند ولی اگر به هر جهتی شرکت نتواند تا زمان تعیین شده عرضه کند باید درخواست مهلت کند که اگر با درخواست آنها موافقت نشد پذیرش آن شرکت لغو شده و باید بعد از گذشت یکسال دوباره جهت پذیرش اقدام شود.
عرضه ی اولیه ی این شرکت ها در روز اول باید حداقل پنجاه درصد (از سهام) فروش رود در غیر این صورت عرضه ی اولیه ی آن شرکت توسط سازمان فرابورس باطل اعلام می شود و به بازار پایه جا به جا خواهد شد.

3.بازار پایه :

این بازار در واقع مختص شرکت هایی اند که نزد سازمان بورس ثبت شده اند ولی در بازار بورس و فرابورس به دلایل مختلف( مثل زیان ده بودن و سرمایه کم ) داد و ستد نمی شوند . خود بازار پایه هم دارای سه تابلو است که شامل :

محدود ه نوسان قیمتی بورس و فرابورس و همچنین بازار الف پایه پنج درصد روزانه می باشد و برای بازار پایه ی ب ده درصد و برای بازار پایه ی ج به این صورت می باشد که روزهای زوج فقط از ساعت 8 تا 8:30 و همچنین 12 تا 12:30 که پیش گشایش بازار است بدون محدود ه ی نوسان ، راس ساعت 9 حراج ناپیوسته و ساعت 9 تا 12 با قیمت کشف شده ی ثابت حراج پیوسته می شود .

حراج پیوسته ان است که بعد از ثبت سفارش و تطبیق فیمت های خرید و فروش ، معامله انجام می شود آنچه که شما در معاملات بورس و فرابورس بدلیل نفد شوندگی بالا و تعداد زیاد سهام داران هر روز مشاهده می کنید ولی اگر این تطبیق صورت نگیرد حراج ناپیوسته یا تک نرخی است یعنی شرکتی تعداد سهام داران آن کم است و درصد نقد شوندگی پایین دارد حالا برای معامله ی آن در طول روز پنج قیمت در ساعات مختلف کاری پیشنهاد می شود که این کار برای این گونه شرکت ها با سهام شناور پایین ، مناسب است که باعث عدم دستکاری قیمت و کشف قیمت واقعی می شود .

اگر شرکتی نیاز داشته باشد که در بازار پایه حضور پیدا کند ابتدا باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

البته توجه داشته باشید که برای بار اول جهت درج در بازار پایه این کمیته ی درج است که تصمیم می گیرد در کدام تابلو قرار گیرد و حتما باید این شرکت ها سهامی عام باشند و چنانچه شرکتی سهامی عام نباشد ابتدا باید توسط سازمان بورس به عنوان سهامی عام ثبت شود و بعد وارد بازار پایه شود.
همچنین این شرکت ها برای حضور در بازار پایه باید صورت های مالی خود را به سازمان ارايه دهند که برای این کار حتما باید حسابرس مربوطه از بین موسسات حسابرسی مورد اعتماد سازمان انتخاب شود و بعد از آن این اطلاعات به عنوان شفاف سازی در سایت کدال ثبت می شود ولی نیازی به پیش بینی بودجه نیست و همان اطلاعات صورت های مالی کافی است.

اما شرکت های حاضر در بازار پایه ی ب و پایه ی ج سالانه دو بار توسط کمیسیون درج مورد بازرسی قرار می گیرند که با توجه به احراز یا عدم احراز معیار ها مورد نیاز تابلو جا به جا می شوند.
شما می توانید برای آشنایی بیشر به سایت فرابورس مراجعه کنید.

سایت رسمی حمید حسین زاده، راهنمای اخذ وام و مشاوره بانکی و آموزش بورس

در بازار سرمایه اصطلاحات بسیاری وجود دارد که دو تا از آن ها با عناوین حراج پیوسته و حراج ناپیوسته شناخته می شوند. شما عزیزان برای ورود به این بازار باید با معنی این اصطلاحات آشنا شوید. در ادامه به سوال پرکاربرد حراج پیوسته و ناپیوسته چیست پاسخ می دهیم و جزئیات بیشتری در مورد بورس را آشکار می کنیم.

زمانی که نام حراج به گوش ما می رسد به یاد تخفیفات ویژه کمپانی های مختلف می افتیم ولی در بازار بورس منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته اعمال تخفیف بر سهام ها نمی باشد بلکه بیانگر دو مرحله داد و ستد است.

برای درک بهتر حراج ناپیوسته، باید با این مرحله آشنا شوید. مرحله پیش گشایش قبل از حراج ناپیوسته قرار داشته و در آن پیش از آغاز داد و ستد، سفارشات به ثبت می رسند و می توان در آن ها تغییراتی را اعمال نمود یا اینکه آن ها را حذف کرد. زمان شروع به کار مرحله پیش گشایش ۳۰ دقیقه پیش از آغاز خرید و فروش می باشد و اینکه نمی توان در این مرحله مبادله ای را انجام داد.

نام دیگر حراج ناپیوسته، حراج تک نرخی است. در این حراج که بعد از ثبت همه سفارش ها می باشد و همینطور نوسانات قیمت، مطابق با قوانین حراج ناپیوسته اعمال شده است آغاز می گردد. قیمت ها در حراج ناپیوسته باید مطابق با قیمت نظری گشایش یا همان TOP باشد.حراج پیوسته در بورس چیست

قیمت نظری گشایش برای بسیاری از شما عزیزان آشنا نیست و اطلاعی از معنی آن ندارید که به توضیح آن به زبان قابل فهم می پردازیم. در واقع قیمت نظری گنجایش در مرحله پیش گشایش تعیین می گردد و کاملا با سازوکارهای معین شده تطابق داشته و تعیین این قیمت به وسیله سامانه تی اس ایی محقق می شود. سامانه تی اس ایی یک سامانه معاملاتی است که این قیمت ها را برآورد می کند.

پیشنهاد می کنیم مطلب اصطلاحات بورس به زبان ساده را نیز بخوانید.

زمان شروع داد و ستد به حراج پیوسته معروف است. زمانی که فروشنده سهام با خریدار به توافق نهایی رسیده و قیمت پیشنهادی هر دو یکی است. در حراج پیوسته سهام دارها با یکدیگر وارد انجام مبادله شده و اقدام به واگذاری یا خرید سهام می کنند. قیمت در حراج پیوسته با توجه به حراج ناپیوسته تعیین می شود و قیمت این حراج نیز کاملا قانونی و مطابق با قیمت های روز می باشد.

برای اینکه قابل فهم تر بتوانیم به سوال شما عزیزان که می فرمایید حراج پیوسته و ناپیوسته چیست پاسخ دهیم یک مثال به زبان ساده آورده ایم.

مدارک پیوسته و ناپیوسته دانشگاه ها را مدنظر خود قرار دهید. برای مثال در دوره های کارشناسی ناپیوسته، شما ابتدا باید از سد دوره کاردانی عبور کنید و مدارک لازم آن را کسب کرده و بعد وارد دوره کارشناسی شوید. این روند در پیوسته به این صورت نمی باشد و شما در طی ۴ سال متوالی باید دوره کارشناسی پیوسته را به پایان برسانید.

در حراج پیوسته نیز پس از مطابقت قیمت ها عملیات داد و ستد مهیا می شود ولی در حراج ناپیوسته باید چند مرحله طی شود.

همانطور که در ابتدای مطلب خدمت شما عزیزان عرض کردیم بورس دارای اصطلاحات مفهومی می باشد که پیش تر به توضیح حراج پیوسته و ناپیوسته پرداختیم و در بخش آموزش بورس به زبان ساده چند اصطلاح دیگر را ارزیابی کرده ایم که می توانید آن ها را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

ضمن اینکه در قسمت حراج ناپیوسته چیست بیشتر این حراج را مورد ارزیابی قرار داده ایم و توصیه می کنیم برای شناخت بهتر این مبحث به بخش ذکر شده مراجعه فرمایید.

لزوم دانستن این مفاهیم به علت گسترش و محبوبیت بورس از اهمیت بالایی برخودار است. محبوبیت بورس روز به روز بیشتر شده و در سراسر جهان افراد بیشماری جذب این سرمایه گذاری پرسود شده اند.

این بازار به دلیل سود دهی فراوان مورد استقبال همه نوع سرمایه داری به خصوص سرمایه دارهایی با سرمایه کم قرار گرفته است و آن ها برای بهتر عمل کردن در این بازار که دارای افراد حرفه ای زیادی می باشد باید با اصطلاحات رایج آن آشنا شوند و هدف ما در وب سایت رسمی حمید حسین زاده نیز نزدیکی شما با بورس و کسب درآمدهای بالا می باشد.

فقط کافی است آموزش های لازم را ببینید و مطالعه خود را در این مبحث افزایش دهید. با گذشت زمان و کسب تجربه به این بازار مسلط شده و سود فراوانی به دست می آورید.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز بخوانید:

جهت مشاوره تلفنی وام های بانکی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:


مشاوره بانکی

عالی بود. دمتان گرم

سلام مانی
از لطف شما ممنونیم

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

حراج پیوسته در بورس چیست
حراج پیوسته در بورس چیست
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *