خرید سکه از بورس

خرید سکه از بورس
خرید سکه از بورس

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و … سرمایه گذاری کرده و به نوبه خود دارای ریسک پایین تری نسبت به سکه طلا می باشد و از طرفی با مبلغ حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان قادر به خرید آن هستید.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که برای خرید و فروش سکه اصلا نیازی به رفتن به صرافی ها ندارید و به راحتی در بورس می توانید سکه خرید و فروش کنید؟

آیا تا به حال می دانستید که صندوق طلا در بورس معامله می شود که با خرید آن می تواند ضمن پوشش ریسک بابت خرید سکه، از نوسانات بازار هم استفاده کنید؟

خرید سکه از بورس

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در صورت خریدن دارایی های مانند سکه، مشکلات مربوط به نگهداری آن مانند سرقت و … وجود دارد؟

به طور سنتی سرمایه گذاران و یا حتی عوام بازار عادت دارند که به هنگام رشد قیمت سکه به صرافی ها رفته و سکه فیزیکی خود را خریداری کنند تا در زمان آینده و همگام با افزایش قیمت سکه آن را به فروش برسانند. اما امروز در بازار سرمایه ایران این امکان وجود دارد که سرمایه گذار تنها با دریافت کد بورسی از طریق بازار سرمایه، سکه و یا مشتقات آن را خریداری کند. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته در خصوص سازوکار خرید و فروش سکه و صندوق طلا صحبت کنیم.

تعریف کلی از صندوق طلا 

صندوق طلا یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در بورس، می باشد. صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کند. اما اجازه دهید یک تعریف کلی از گواهی سپرده طلا داشته باشیم. گواهی سپرده طلا ورقه‌ بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده‌شده در انبار است و آدرس این انبار در خزانه داری پردیس بانک رفاه می باشد. سکه های مورد تایید این انبار هم دارای ضرب سال ۱۳۸۶، با وزن ۸.۱۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ می باشد و بنابراین اگر کسی قصد دریافت گواهی سکه داشته باشد می تواند سکه فیزیکی خود را به بانک مورد نظر تحویل داده و حواله سکه دریافت کند.

در حال حاضر حواله سکه در بورس اوراق بهادار در حال معامله می باشد که قیمت آن دقیقا هم سو با قیمت سکه در بازار می باشد اما گواهی سکه در بورس دارای نوسان محدود می باشد که ممکن است نسبت به قیمت سکه در بازار دارای تاخیر زمانی باشد.

شکل زیر معامله گواهی سکه در بورس را نشان می دهد بنابراین هر سرمایه گذاری قادر است گواهی سکه را به صورت آنلاین ( همانند خرید و فروش سهام ) در بازار معامله کند و در زمانی که تمایل داشت آن را به فروش برساند.

ساز و کار خرید و فروش گواهی سکه طلا

 یکی از دارایی های صندوق طلا گواهی های سکه عرضه شده در بورس می باشد. نحوه خرید و فروش گواهی سکه همانند خرید و فروش سهام می باشد. به این صورت که سرمایه گذار تنها با داشتن کد بورسی می تواند به صورت آنلاین سکه را خریداری کند. بعد از خرید گواهی سکه سرمایه گذار یا میتواند همان گواهی را دوباره در بازار بورس به فروش برساند و یا می تواند همراه با داشتن گواهی سکه به بانک عامل مراجعه کرده و سکه خود را دریافت کند.

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است قیمت این گواهی ۴۴۷۰۰۸۱ ریال می باشد. یعنی سرمایه گذار برای خرید یک سکه باید سفارش های خود را در مضرب ۱۰ تایی وارد سامانه کند. یعنی اگر سرمایه گذاری قصد خرید ۵ سکه را داشته باشد باید ۵۰ سفارش و اگر قصد خرید ۱ سکه را داشته باشد باید ۱۰ سفارس وارد سامانه کند تا بتواند سکه مورد نظر را خریداری کند.

زمان معاملات گواهی سکه طلا نیز در حال حاضر از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ می باشد. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش می باشد که در ساعت ۱۳:۰۰  قیمت تعیین می شود و حراج پیوسته ( معاملات عادی ) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ جریان دارد.

دارایی های صندوق طلا

 بر اساس قوانین، دارایی های صندوق طلا در اوراق گواهی سکه، ابزارهای مشتقه مربوط به طلا مانند اختیار و آپشن و اوراق مشارکت می باشد که بیشترین درصد ان که نزدیک به ۷۰ درصد می باشد در اوراق گواهی سکه می باشد. 

سرمایه گذار در صورتی که چشم انداز افزایش در قیمت سکه را داشته باشد به راحتی می تواند صندوق طلا را در بازار سرمایه خریداری کند و در زمان مناسب آن را به فروش برساند و بدون اینکه درگیر رفتن به صرافی و … شود به راحتی سکه مورد نیاز خود را تامین کند و از طرفی ریسک ناشی از دزدیده شدن، گم کردن سکه و … را کاهش دهد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

 پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی: عمده سرمایه گذاری صندوق طلا بر روی گواهی های سکه طلا می باشد. از طرفی قیمت گذاری سکه بر اساس دو پارامتر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار است. بنابراین سرمایه گذاری در صندوق طلا به منزله سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلای جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته می شود.

پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای بازار آتی: در این صندوق امکان اخذ موقعیت در بازار آتی به منظور پوشش ریسک بازار طلا نیز وجود دارد

پوشش ریسک تورم

نقدشوندگی بالا: همانند سایر صندوق های قابل معامله، صندوق طلا نیز دارای رکن بازارگردان است که ضمانت نقدشوندگی صندوق را به عهده دارد.

انواع صندوق طلا در بازار سرمایه

در حال حاضر ۴ صندوق طلا شامل طلا، زر، گوهر و عیار در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشند که هر یک از سرمایه گذاران در صورت تمایل به خرید صندوق طلا به آسانی امکان خرید آن را دارند. نگاهی به سابقه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا در کشور نشان می دهد که در ایران صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است و از آن در نیمه نخست امسال رونمایی شده است.

به عنوان مثال شکل زیر معاملات صندوق طلا با نماد زر را نشان میدهد

در صندوق طلا همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است همه صندوق ها دارای ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری یا NAV هستند. NAV در واقع ارزش واقعی روز آن صندوق می باشد. برخی از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که اگر قیمت صندوق طلا برابر  با قیمت nav باشد نباید آن را خریداری کنند در صورتی که اشتباه است. ارزش واقعی صندوق طلا بر مبنای آینده آن صندوق تعیین می شود. به عنوان مثال سرمایه گذاری فکر میکند که قیمت طلا در آینده افزایش می یابد و به همین دلیل اقدام به خرید سکه و یا صندوق طلا در بورس می کند و این موضوع اصلا ارتباطی به قیمت روز آن ندارد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که معمولا قیمت روز این صندوق ها با nav آن برابر می باشد مگر انکه چشم انداز قیمتی نسبت به قیمت طلا افزایشی باشد.

منبع: وب سایت آموزشی مهدی افضلیان

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع

افزایش بازدید بر اساس علاقه‌مندی‌های شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، گواهی سپرده سکه طلا، ابزاری است جایگزین نگهداری و حمل و نقل فیزیکی سکه بهار آزادی در خانه و محل کار تا هم ضریب ایمنی آن افزایش یابد و هم چنین، خرید و فروش سکه در بازاری با کشف قیمت و شفافیت و به دور از دلالی و سفته بازی، صورت بگیرد. بستر این معامله، بورس کالا است. هر گواهی سپرده سکه طلا، معادل قطعه طلا بوده و در بورس کالا، با دامنه نوسان ۱۰ درصد، از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ خرید و فروش می شود.

به خزانه بانک رفته و سکه طلا را تحویل داده و گواهی سپره کالا سکه دریافت کنید.

به سایتtsetmc.com مراجعه کنید. روی ذره بین کلیک کرده تا صفحه زیر به نمایش در آید و کلمه سکه را درج کنید.

مشاهده می کنید که نماد های گواهی های سپرده سکه طلا که قابلیت معامله دارند، به صورت زیر به نمایش در امده است: سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه رفاه و ملت و سامان و صادرات و . .. همه در بورس کالا است.

روی یکی از این نماد ها کلیک می کنید. مثل: سکه ۰۰۱۲پ۰۱ در بورس کالا.

خرید سکه از بورس

اگر شما می خواهید سکه ای با قیمت پایانی ۰۴۹/۱۶۱/۵ ریال خریداری کنید، بایستی در بخش حجم سفارش در سامانه معاملات آنلاین، عدد ۱۰ را وارد کنید که بتوانید با پرداخت ۵۱ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۹۰ ریال، یک سکه طلا خریداری کرده و گواهی بگیرید.

اگر قصد خرید گواهی سپرده اوراق سکه طلا دارید، باید کد بورس داشته و کد کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملاتی داشته باشید. برای این کار به یک کارگزار مراجعه کرده و ظرف ۲۴ ساعت، دسترسی های فوق را دریافت کنید.

معاملات گواهی سپرده (خرید و فروش)، بر اساس جدول عرضه و تقاضا در بورس تعیین می شود و برای اطلاعات بیش تر به نماد سکه بهار آزادی تحویل یک روزه مراجعه کنید.

شما بایستی با در اختیار داشتن مدارک شناسایی معتبر، به خزانه بانک مراجعه کرده و سکه های مورد نظر را تجویل دهید. پس از اعتبار سنجی، قبض انبار برای شما صادر می شود و دارنده قبض، می تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری سامانه معاملات آنلاین، اقدام به فروش سکه بکند.

ظرف ۷۲ ساعت، وجه حاصل از فروش، پس از کسر کسورات قانونی، به حساب شما واریز و قابل برداشت است. معمولا از ساعت ۸ الی ۱۶ در روز های غیر تعطیل، می توان به خزانه بانک رفاه (انبار بورس کالا) مراجعه کرد. اگر سکه های خود را پس از ساعت ۱۲ ظهر به خزانه تحویل دهید، چهل و هشت ساعت بعد، سکه ها، تبدیل به گواهی سپرده کالایی می شود و قابلیت معامله در بازار فرا بورس را خواهد داشت.

هزینه معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا، هر سال، دستخوش تغیر می شود. هزینه ارزیابی هر سکه طلا، ۵ هزار ریال که در زمان تحویل سکه به خزانه، محاسبه و دریافت می شود. هزینه انبار داری هر سکه طلا روزانه ۵۰ ریال و کارمزد معاملاتی نیز ۰۰۱۲۵/۰ خواهد بود.

در فرم خرید و فروش ، هیچ فرق خاصی بین خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در سامانه معاملات آنلاین بورس با خرید و فروش سهام نیست. نماد ها قابل مشاهده است و تفاوت های ریز، به شرح زیر است:

بورس، سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

بورسینس، به نقل از وب‌سایت بورس کالا؛ ضرورت تشکیل بورس کالا در ایران: بازار کالاهای پایه در بخش های مختلف صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو  بوده و  بخش عمده ای از این مشکلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی  و ساختار نامناسب و ناکارآمدی  بازار می باشد که با وجود تلاش های بسیار انجام شده توسط دولت های محترم طی 2 دهه اخیر در جهت اصلاح این ساختار ، اما  شاهد عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در این بخش بوده ایم. به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، اما در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره  با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند که مهمترین این مشکلات را می توان به شرح ذیل  خلاصه نمود:

1-نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط  نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا2-عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت3-فقدان  یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار4-نبود  یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله5-فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات ، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب6-عدم هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه  واردات، صادرات  و بازار مصرف 

 

 نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت این مهم در اقتصاد تولید و مصرف، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تاسیس و راه اندازی بورس‌های کالایی  را در ایران فراهم سازند. در این راستا با تصویب بند (ج) ماده (95)قانون برنامه  سوم و بند (الف) قانون برنامه چهارم ، شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورسهای  کالایی  در ایران گردید.

خرید سکه از بورس

در پی این امر، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور ماه سال82 به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال 83 شروع به فعالیت نمود.

تیرماه سال 1387 رئیس وقت بانک مرکزی رضایت داد که مشتریان بورس کالا با ابزار معاملاتی جدیدی به نام قراردادهای آتی، خرید و فروش شمش طلا را آغاز کنند

بورس کالا به مشتریانش این امکان را می‌دهد که تا چند برابر ارزش سرمایه خود به روش معامله آتی سکه طلا بخرند و البته از وصول خرید خود در زمان موعود مطمئن باشند.

در این نوع معامله که به معاملات اهرمی هم معروف است 10 درصد ارزش معامله به‌عنوان سپرده اولیه پرداخت می‌شود و بر این اساس هر فرد حقیقی، مجاز است حداکثر 10 قرارداد 10 سکه‌ای را با مهلت 2 ماهه به نام خود ثبت کند.

اشخاص حقوقی هم می‌توانند با اتخاذ موقعیت معاملاتی باز حداکثر به میزان 10درصد سرمایه ثبت شده خود دستور خرید صادر کنند. به ازای این معاملات هم یک هزار تومان کارمزد به بورس و 10 هزار تومان کارمزد به کارگزار بابت معامله هر قرارداد تعلق می‌گیرد.

براین اساس کارمزد تسویه نقدی در دوره تحویل هم 50 هزار ریال بابت هر قرار‌داد در نظر گرفته شده است. به جز این، ساعات انجام معامله هم 10 تا 17 هر روز و متناسب با شرایط بازار خواهد بود.

نوسان قیمت سکه روزانه 3 درصد است و مدت انقضای قرارداد هم 2 ماهه تعیین شده البته خریدار درصورت درخواست می‌تواند نسبت به تحویل سکه‌ها در سررسید موعود اقدام کند.

اما نکته مهم‌تر اینکه تاریخ تحویل از اولین روز کاری پس از آخرین روز معاملات تا پایان ماه قرار داد تعیین شده و محل تحویل هم اتاق پایاپای بورس یا هر محلی خواهد بود که بورس، مناسب ارزیابی می‌کند.

اما آنچه بیش ازهمه می‌تواند اقبال خریداران را از معاملات آتی سکه طلا افزایش دهد اطمینان از صحت به سرانجام رسیدن آن است.

به عبارت دیگر خریدار می‌داند که ‌ارائه‌نکردن گواهی آمادگی تحویل از سوی فروشنده، به بهای پرداخت یک درصد ارزش قرار داد به‌عنوان جریمه تمام خواهد شد.

علاوه بر این درصورتی که قیمت بازار نقدی دارایی پایه ازقیمت تسویه روزانه قرار داد آتی بیشتر باشد تفاوت این 2 نرخ به نفع خریدار ازفروشنده اخذ می‌شود، البته این اطمینان خاطر تنها شامل خریداران نمی‌شود، چون جریمه ‌واریزنکردن پیش‌پرداخت تحویل توسط خریدار هم یک درصد ارزش قرارداد در نظر گرفته شده است.

درصورتی که قیمت دارایی پایه در بازار نقدی پایین‌تر از قیمت تسویه روزانه قرار داد آتی باشد، تفاوت این 2 قیمت به نفع فروشنده از خریدار اخذ می‌شود.

به جز این جریمه ‌واریزنکردن باقیمانده مبلغ قرار داد برای تحویل نیز یک درصد ارزش قرار داد است.

در این معاملات، مبنای تحویل کالا، سکه باید ضرب آخرین سال باشد، امکان تحویل کالا برای سکه‌های ضرب شده سایر سال‌ها به غیرازسکه ضرب آخرین سال، براساس پرمیوم تعیین شده توسط بورس وجود دارد.

براساس قوانین مجموع موقعیت‌های معاملاتی باز کل بازار برای این قرار داد هم حداکثر به میزان مجموع سکه‌های تمام بهار آزادی طرح امام خمینی(ره) مضروب تعیین شده است.

می‌توانید اطلاعات بیشتر را در سایت بورس کالا ایران بدست آورید.

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

در بورسینس با مقالات آموزشی، دوره‌های آنلاین و کتاب‌ها و… به شما کمک می‌کنیم درآمد بیشتری داشته باشید و سود بیشتری از سرمایه‌گذاری کسب کنید.

سلام
در داخل پنجره سفارشات سایت tsetmc در بخش خرید و فروش دو سربرگ وجود داره با نام های “تعداد” و “حجم”. میخوام بدونم مشخصا در مورد نماد سکه منظور از این دو عنوان چیست؟ مثلا کسی که قصد خرید 5 سکه بهار آزادی داره ذیل این دو عنوان چه اعدادی ثبت میشه؟
با تشکر

از پاسخگویی شما متشکرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ما در بورسینس به شما کمک می‌کنیم:

• منابع درآمد دیگری برای خودتان بسازید
• کسب‌وکارتان را رشد دهید
• ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
• از سرمایه‌تان برای کسب سود استفاده کنید
• سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بدانید

ایمیل‌تان را وارد کنید تا جدیدترین مطالب به ایمیل‌تان ارسال شود:

خرید سکه از بورس

بعد از ثبت ایمیل لینک تایید برایتان ارسال می‌شود، لطفا روی آن کلیک کنید

سلب مسئولیت: در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار، بازار آتی، طلا و ارز و…) ارزش دارایی‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند و ریسک از دست رفتن سرمایه وجود دارد. محتوای موجود در سایت بورسینس صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و نظرات شخصی نویسنده را منعکس می‌کند. بورسینس هیچ منفعت یا مسئولیتی در قبال سود و زیان کاربران ندارد و مسئولیت استفاده از تمامی مطالب و محتوای سایت بر عهده کاربران است.

Copyright © Bourseiness 2013-2019

کپی‌برداری از مطالب این سایت به هرشکل، غیرمجاز و غیرقانونی است.



جشنواره پاییز به مدت محدود تمدید شد. ۲۵ میلیون تومان هدیه نقدی!

ورود به جشنواره

khanesarmaye – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

از زمان تأسیس بازار بورس در ایران حدود ۵۰ سال زمان گذشته و در این برهه زمانی ماجراهای زیادی رخ داده است. اما از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون «بازار اوراق بهادار» در مجلس، توجه ویژه‌ای به بازار بورس شد. روند این تغییرهای گسترده تاکنون ادامه داشته است. تعداد سهام حاضر در بازار، روز به روز افزایش پیدا می‌کند و علت آن عرضه‌های اولیه در بورس است که باعث عمیق‌تر شدن بازار سرمایه می‌شود. این روند، زمینه معامله ابزارهای مختلفی را در بازار بورس ایجاد می‌کند. ابزارهایی همچون اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق تسهیلات مسکن و انواع اوراق اجاره (صکوک) نمونه‌هایی از ابزارهای در حال معامله به شمار می‌روند. یکی دیگر از ابزارهایی که در بازار سرمایه وجود دارد، «سهام یک روزه» است. در این مقاله از خانه سرمایه به بررسی سهام یک روزه می‌پردازیم و در مورد این ابزار مالی مفصل صحبت می‌کنیم. 

خرید سکه از بورس

سرفصل های این مقاله

منظور از این مفهوم، معاملات سکه طلا در قالب گواهی سپرده کالایی در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. یکی از موضوع‌های رایج در مورد خرید و فروش دارایی‌های مالی، خرید و فروش سکه از طریق صرافی‌های موجود در کشور است. در این حالت، افراد باید بر اساس نرخ مظنه‌ای که از سوی صرافی اعلام می‌شود در مورد خرید یا فروش خود تصمیم‌گیری کنند. اما با راه‌اندازی این مدل از معاملات در بازار بورس امکان قیمت‌گذاری در بازار آزاد – بر اساس عرضه و تقاضای جامعه بزرگ‌تری از سرمایه‌گذاران – امکان‌پذیر شده است. در نتیجه، نرخ‌های اعلامی نیز واقعی‌تر شده‌اند. در واقع، گواهی سپرده، ورقه بهاداری است که نشان‌ می‌دهد صاحب آن مالکیت مقدار مشخصی از یک کالا را بر عهده دارد؛ کالایی که این اوراق بابت آن منتشر شده‌اند. مثلا اگر ۱۰ سکه را به انبار تحویل دهید، گواهی سپرده بابت فروش ۱۰ سکه به شما داده می‌شود. حالا که با مفهوم کلی سهام یک روزه آشنا شدید به سراغ نکته‌های ریز پنهان شده در آن می‌گردیم تا در صورت تمایل از ابزار سهام یک روزه برای خرید و فروش سکه استفاده کنید. 

همان‌طور که گفتیم معامله روی گواهی سپرده‌ای انجام می‌پذیرد که بابت خرید یا فروش سکه منتشر شده است. استاندارد قابل قبول جهت صدور گواهی سپرده عبارت است از:

نوع: سکه تمام بهار آزادی

سال ضرب: ۱۳۸۶

عیار : ۹۰۰ در ۱۰۰۰

وزن: ۸٫۱۳۳ گرم

برای انجام معاملات سهام یک روزه باید با در دست داشتن سکه‌‌ای که شرایط بالا را دارد به انبار بورس کالای ایران که در بخش «خزانه‌داری پردیس بانک رفاه» معرفی شده مراجعه کنید. بعد از احراز شرایط سکه از سوی انبار، پس از یک روز به شما گواهی سپرده سکه طلا داده خواهد شد. پس از دریافت گواهی باید به یکی از کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس مراجعه کرده و در آن کارگزاری ثبت‌نام نمایید. در ضمن، باید در سامانه سجام هم ثبت‌نام کنید. بعد از این که کد معاملاتی شما صادر شد، باید گواهی سپرده فروش سکه را به کارگزاری خود تحویل دهید. تنها پس از آن می‌توانید موقعیت فروش را بگیرید و سکه یا سکه‌های خود را – که بابت آن‌ها گواهی دریافت کرده‌اید – به فروش برسانید. پس از انجام معامله، شخص خریدار به کارگزار خود مراجعه کرده و آن گواهی سپرده را از کارگزارش دریافت می‌کند. آنگاه با ارائه این رسید به انبار بورس کالا می‌تواند سکه خود را بگیرد.

چیزی شبیه به اوراق سهام، این اوراق نیز در ساعت ۸:۳۰ الی ۹ در مرحله پیش گشایش قرار می‌گیرند و معاملات از ساعت ۹ آغاز می‌شوند. تنها تفاوت معاملات این اوراق با سهام در نقطه پایان آن یعنی ساعت ۱۵:۳۰ است. 

شرط لازم جهت خرید اوراق گواهی سپرده طلا، داشتن موجودی کافی در حساب است. از طرفی، شرط لازم برای فروش سکه در بورس، دریافت اوراق گواهی سپرده سکه طلا از انبار بورس کالا و تحویل آن به کارگزار دارای مجوز خرید و فروش این دسته از اوراق است.

سکه‌هایی که پس از ساعت ۱۲ روز جاری به انبار بورس کالا تحویل داده شوند، گواهی سپرده‌شان پس از دو روز کاری منتشر خواهد شد.

سکه‌های اصلی در انبار کالای بورس قرار می‌گیرند و این یعنی هزینه‌هایی برای فروشنده اوراق گواهی سپرده ایجاد می‌شود که به شرح زیر هستند:

      هزینه ارزیابی و کارشناسی هر سکه : ۵۰۰ ریال که به هنگام دریافت سکه در انبار دریافت می‌شود.

      هزینه انبارداری هر سکه به ازای هر روز ۵۰ ریال است.

هزینه معاملات خرید و فروش اوراق سهام یک روزه ۰٫۱۲۵ درصد معادل ۰٫۰۰۱۲۵ ارزش معامله است.

بابت فروش سهام در بازار بورس و فرابورس، معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش، مالیات کسر می‌شود. در حالی که بابت فروش اوراق گواهی سپرده، مالیاتی از سوی دولت گرفته نمی‌شود و تنها هزینه‌هایی که اعلام کردیم از ارزش ریالی محاسبه‌ها کسر می‌گردد.

وقتی شما سهام خود را می‌فروشید طی دو روز کاری بعد می‌توانید پول به دست آمده از فروشتان را به حساب بانکی خود منتقل کنید. در حالی که پول به دست آمده از فروش گواهی سپرده سکه طلا طی روز کاری بعد، آن هم در صورت تمایل شما در حساب بانکی‌تان خواهد بود.

حالا با توجه به نکته‌هایی که برایتان گفتیم، یک مثال می‌زنیم تا موضوع روشن‌تر شود:

تصور کنید ۳۰ سکه طلا دارید که شامل شرایط سازمان بورس است و می‌خواهید به جای فروش سکه‌ها در صرافی‌، آن را از طریق معاملات بورس به فروش برسانید. بنابراین شما در ساعت ۱۳ روز یکشنبه کل ۳۰ عدد سکه خود را به انبار بورس کالا می‌برید و کارشناسان، سکه شما را تائید می‌کنند. برای تحویل کالا به انبار، مبلغ ۱۵۰۰۰ ریال را بابت هزینه کارشناسی پرداخت می‌کنید. از آنجایی که ساعت ۱۳ روز یکشنبه سکه را تحویل انبار داده‌اید، در نتیجه، دو روز کاری بعد یعنی روز سه‌شنبه گواهی سپرده سکه طلا آماده شده و به شما تحویل داده می‌شود. در روز سه‌شنبه پس از تحویل گواهی سپرده سکه طلا که نمایانگر مالکیت ۳۰ سکه طلا برای شما است به کارگزاری خود مراجعه کرده و گواهی را تحویل کارگزاری می‌دهید. از روز چهارشنبه، گواهی سپرده شما در بازار عرضه خواهد شد. حال فرض کنیم که کل سکه‌های شما سه‌شنبه هفته بعد به قیمت ۵ میلیون تومان به فروش برسد. بنابراین بدون توجه به هزینه‌هایی که کردید، مبلغ ۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال در حساب شما قرار می‌گیرد. اما با این وجود، هزینه‌های زیر به شما وارد شده است:

۹ روز سکه‌های شما در انبار بوده است و بابت این ۹ روز باید هزینه انبارداری را پرداخت کنید. در نتیجه:

۴۵۰ = ۹ * ۵۰

بنابراین ۴۵۰ ریال بابت هزینه انبارداری می‌پردازید. هم‌چنین ۰٫۰۰۱۲۵ درصد ارزش معامله نیز به‌عنوان کارمزد از حساب شما به صورت آنی کسر می‌گردد و در نتیجه کارمزد پرداختی به این صورت محاسبه می‌شود:

ارزش معامله انجام‌شده (ریال):

۳۰ * ۵۰۰۰۰۰۰۰ = ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰

کارمزد پرداخت‌شده (ریال):

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ * ۰٫۰۰۱۲۵ = ۱۸۷۵۰۰۰

بنابراین کل هزینه پرداخت‌شده توسط شما عبارت است:

۱۸۷۵۰۰۰ + ۴۵۰ + ۱۵۰۰۰ = ۱۸۹۰۴۵۰

خالص دریافتی شما عبارت است از (توجه فرمایید که هزینه کارشناسی در ابتدای کار پرداخت شده است و درنتیجه در خالص دریافتی محاسبه نمی‌شود):

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ – ۱۸۷۵۰۰۰ – ۴۵۰ = ۱۴۹۸۱۲۴۵۵۰

در تاریخ تهیه این مقاله، سکه تحویل یک روزه برای چهار بانک ملت، صادرات، سامان و رفاه در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرد که نماد هر کدام به شرح ذیل است:

سکه۰۰۱۲پ۰۱ = سکه تمام بهار تحویل ۱روزه رفاه

سکه۹۸۱۲-۰۲ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه ملت

سکه۹۸۱۲-۰۳ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه سامان

سکه۹۹۱۲پ۰۴ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه صادرات 

خرید سکه از بورس

لازم به ذکر است که شما به عنوان خریدار گواهی سپرده می‌توانید طی روز معاملاتی بعد پس از مراجعه به کارگزاری و دریافت گواهی سپرده از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۴ بعدازظهر (ساعت ۱۶) به انبار هر کدام از بانک‌های فوق مراجعه فرمایید و با تحویل گواهی‌های سپرده سکه‌های خود را دریافت نمایید.

دامنه نوسان قیمت برای این اوراق، ده درصدی است. در حالی که برای سهام بازار بورس و فرابورس عادی، پنج درصد است.

برای ارسال سفارش خود پس از انتخاب نماد مربوط به بانک، باید از مضارب ده جهت ارسال سفارش استفاده کنید.

به این ترتیب اگر قصد ثبت سفارش یک سکه را دارید باید از حجم ده استفاده کنید. از طرفی باید قیمت ارسالی را یک‌دهم کنید. هم‌چنین اگر می‌خواهید درخواست را برای ده سکه ثبت نمایید باید حجم ارسالی را ۱۰۰ قرار دهید و قیمت مدنظر خود را به صورت یک‌دهم قیمت یک سکه وارد کنید. مثلا فرض کنیم که شما خواهان خرید ۱۰ سکه به قیمت ۵۰ میلیون ریال هستید. درنتیجه باید در پنجره ارسال سفارش، اطلاعات زیر را وارد کنید:

حجم ارسالی: ۱۰۰ عدد

قیمت ارسالی: ۵ میلیون ریال

سایر موارد حاکم بر معاملات مشابه معاملات بازار بورس سهام است.

خرید و فروش سکه با این روش، طرفداران زیادی دارد. چون در این صورت برای خرید و فروش سکه نیازی به حمل مداوم آن نیست، نسبت به صرافی‌ها هزینه پایین‌تر است، تعیین قیمت در بازار آزاد و بر اساس عرضه و تقاضای واقعی و نه صرفاً قیمت‌گذاری صرافی یا دلال‌ها انجام می‌شود و مالیات در فروش سهام حذف می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.4 / 5. تعداد امتیاز: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

پس از خرید سکه، آیا میتوان در روز بعد جهت تحویل گر ففتن سکه به بانک و شعبه مشخص شده مراجعه نمود؟ آیا نیاز به پرداخت هزینه دیگری هم می باشد؟ فرضا اگر سکه ۰۰۱۲ رفاه را خرید کنم، میتوانم یک روز بعد جهت تحویل مراجعه کنم؟ یا باید تا تاریخ ۱۲ سال ۱۴۰۰ صبر کنم؟

باسلام دوست عزیز از روز بعد تا روز سررسید می توانید برای تحویل گرفتن فیزیک سکه اقدام کنید

پ۰۱ پ۰۲ اینا یعنی چی؟

باسلام دوست عزیز سکه۰۰۱۲پ۰۱ = سکه تمام بهار تحویل ۱روزه رفاه

سکه۹۸۱۲-۰۲ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه ملت

سکه۹۸۱۲-۰۳ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه سامان

سکه۹۹۱۲پ۰۴ – سکه تمام بهار تحویل ۱روزه صادرات

سلام و تشکر بابت مطالب, سوالی داشتم اونم اینکه آیا برای خرید و فروش گواهی های سکه کدبورسی اوراق بهادار کافی هست؟ یا باید کدبورس کالا بگیریم ؟

باسلام دوست عزیز کدبورسی کافی است

دمت گرم خیلی خوب و روون توضیح دادی.متشکرم

با سلام سوالی در مورد خرید گواهی سکه برام پیش امده و ممنون میشم کسی راهنمایی کنه. بعنوان مثال سکه تمام امامی در بازار به مبلغ شش میلیون و پانصد هزار تومان معامله میشه در حالی که کسی بخواد بصورت انلاین سکه بخره باید هفت میلیون بابت یک سکه پول بده. این که کلا با احستاب پول انبار داری کلا ضرر هستش. ممنون

با سلام و احترام بله چنین وضعیتی اصطلاحاً آربیتراژ نام دارد. در این صورت می‌توانید، با خرید نقدی سکه در بازار طلا و فروش در بازار گواهی سکه بورس، سود تضمین شده کسب کنید. خریداران نیز بر اساس ارزیابی خود از آینده قیمت‌ها اقدام به خرید می‌نمایند.

آیا میشه سهام سکه را به عنوان دارایی برای مدت طولانی از طریق کارگزاری به صورت اینترنتی خریداری کرد و نگهداری نمود؟

یا میشه سهام سکه را به عنوان دارایی برای مدت طولانی از طریق کارگزاری به صورت اینترنتی خریداری کرد و نگهداری نمود؟مثلا امروز که خرید کردم نرم سکه رو تحویل بگیرم بعد از۱۰روز که گرون شد بفروشم ؟

ممنون از توضیحات کاملتون ?

سلام، هزینه انبار با خریدار هست یا فروشنده؟ و از کجا میشه فهمید که سکه چه مدتی در انبار بوده است؟ به طور مثال ، امروز هزینه هر روز انبار ۷۰۰ ریال اعلام شده است. در صورتی که سکه ای ۳ سال در انبار بوده باشد ، به علاوه کارمزد حدود ۸۰ هزار تومان اختلاف قیمت هست با سکه ای که دیروز تحویل انبار شده.. در این صورت خرید سکه از صرافی به نظر به صرفه تر میاد ، چون کارمزد که همونه ، ولی نمیخواد ۳ روز صبر کنی و صف وایسی تا سکه به دستت برسه !

به نکته بسیار عالی اشاره کردید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

از سال 1390 که مجموعه خانه سرمایه شروع به کار کرد تمام تلاش من و همکارانم ایجاد مرجعی برای آموزش واقعی و صحیح موفقیت مالی و سرمایه گذاری بوده است مرجعی که کمک می کند زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان بسازیم.ما اعتقاد داریم ثروت زمینه ساز رشد انسان در سایر ابعاد زندگیست و با آموزش روش های درست موفقیت مالی و سرمایه گذاری، نه تنها خودمان به ثروت دست خواهیم یافت بلکه وطنی ثروتمند خواهیم داشت.

تهران، پاسداران، بوستان دوم، گیلان غربی، بن بست مریم، پلاک ۲  ۰۲۱-۹۱۰۰۷۵۹۰  

لینک های آموزشی مهم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

روز گذشته ساعاتی پس از گزارش تجارت‌نیوز از احتمال توقف معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا، اعلام شد که معاملات سکه در بورس کالا فعلا متوقف می‌شود. اما علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته ساعاتی پس از گزارش تجارت‌نیوز از احتمال توقف معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا، اعلام شد که معاملات سکه در بورس کالا فعلا متوقف می‌شود. اما علت چیست؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: معاملات گواهی سپرده کالایی متوقف شد. دیروز مقام ناظر معاملات سکه در بورس کالا در پیامی اعلام کرد که نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به‌دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف در تابلوی معاملات، تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.

بر این اساس، عملا دادوستد معاملات معروف به معاملات یک‌روزه سکه، در بورس کالا متوقف شد و تنها از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا یک نرخ انتزاعی تعیین خواهد شد. علت اصلی این تصمیم از سوی ناظر بازار را می‌توان در شکاف نرخ سکه تمام بهار تحویل یک روزه و سکه بازار آزاد عنوان کرد. اگر این تصمیم با هدف مهار قیمت سکه در بازار گرفته شده باشد، در گذشته نیز تصمیم مشابهی برای بازار آتی اتخاذ شده بود. در سال ۹۷ که بازار سکه درگیر التهاب شد، معاملات بازار آتی سکه طلا متوقف شد؛ اما این سیاست نتوانست مانع رکوردشکنی سکه در آن زمان شود. به‌نظر می‌رسد دلیل فاصله گرفتن نرخ سکه در بازار آنلاین از بازار فیزیکی را باید در شیوع ویروس کرونا و محبوبیت خریدهای آنلاین، کمبود سکه در بازار آزاد، رونق کلی بازار سهام، خریدهای صندق‌‌های سرمایه‌گذاری طلا و دخالت مقام ناظر در نوسانات بازار آنلاین و… جست‌وجو کرد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی به بررسی علت اصلی شکاف نرخ در بازار آنلاین و فیزیکی پرداخته است.

خرید سکه از بورس

چرا ارزش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از قیمت سکه امامی در بازار آزاد پیشی گرفته است؟ گسترش ویروس کرونا و افزایش تمایل نسبت به خریدهای آنلاین، اطمینان از تقلبی نبودن سکه در بورس کالا و عدم نیاز به نگهداری آن، تقاضای احتیاطی برای حفظ ارزش پول، کمبود سکه در بازار آزاد، رونق کلی بازار سهام، خریدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و بالا رفتن ارزش ذاتی سکه، بخشی از دلایلی هستند که می‌توانند فاصله‌گیری قیمت سکه تحویلی یک‌روزه در بورس کالا را نسبت به بازار آزاد توضیح دهند. ولی به این عوامل، باید متغیر جدیدی را نیز اضافه کرد؛ محدود کردن دامنه نوسان در معاملات گواهی سپرده سکه طلا به یک درصد از تاریخ ۲۱ اردیبهشت.

در چنین شرایطی، اگر قیمت سکه در بازار آزاد افت شدیدی را تجربه کند، در بازار سکه تحویل یک روزه به دلیل محدود شدن نوسانات، شاهد تغییر کاهشی خاصی نخواهیم بود و همین مساله می‌تواند شکاف قیمتی را عمیق‌تر کند. در این شرایط، تنها اگر بهای سکه آزاد زیاد شود، این شکاف کمتر خواهد شد. یکی از دلایل زمینه‌ساز شکاف بین قیمت سکه بورس کالا و بازار آزاد، نبود امکان آربیتراژ راحت بین این دو بازار است؛ در واقع بر اساس اظهارات برخی فعالان، نمی‌توان به آسانی سکه را از بازار آزاد با قیمت پایین تر خرید و در بورس کالا با قیمت بالاتر به فروش رساند. البته حتی اگر چنین امکانی میسر باشد، سوال مهم‌تر این است که چرا عرضه سکه‌های آزاد، کاهش قیمت سکه تحویلی یک روزه را هرگز رقم نزد؟

مساله دیگر این است که به‌طور معمول، هر جا اختلاف قیمتی بین دو بازار آن هم در مورد یک کالا ایجاد می‌شود، خطر سوءاستفاده‌های رانتی وجود دارد. در واقع شاید افراد عادی نتوانند از این فاصله کسب سود کنند، اما مسلما شمار دیگری می‌توانند از اختلاف قیمت دو بازار به نفع خود بهره ببرند. تصمیم‌گیران تصور می‌کنند دلیل افزایش قیمت سکه در بازار آزاد جو روانی حاصل از افزایش قیمت سکه تحویل یک روزه در بورس کالا است و به همین دلیل نوسانات آن را محدود کردند. در گذشته نیز زمانی که قیمت سکه در بازار آزاد سیر افزایشی گرفته بود، دلیل این افزایش از چشم بازار آتی سکه دیده و در نتیجه آن بازار تعطیل شد. سرنوشتی که می‌تواند برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز رقم بخورد. این در حالی است که سیاست‌گذار باید بداند باز و بسته کردن بازارها به‌صورت دلبخواهی نه تنها ثبات را در مجموع بازارها به همراه نمی‌آورد که با پاک کردن صورت مساله، تنها نوسان را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند و در کنار آن، اعتماد عمومی نسبت به تصمیمات خود را نیز کاهش می‌دهد.

اختلاف بالای ۳۰۰ هزار تومان میان دو بازار برای یک دارایی، چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد؛ قیمت سکه تحویلی یک روزه در بورس کالا، در انتهای هفته گذشته نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان با بهای همین فلز گرانبها در بازار آزاد فاصله داشت. ولی آیا رکوردزنی قیمت سکه در بازار آزاد ارتباطی با افزایش قیمت این فلز گرانبها در بورس کالا دارد؟ پاسخ به این سوال مسلما نمی‌تواند یک «نه» قطعی باشد، ولی با اطمینان می‌توان گفت تعطیلی و محدودیت در بازار نیز چاره کار مدیریت نوسانات نیست. مگر اعدام سلاطین سکه اثری کاهشی بر قیمت سکه داشت یا بسته شدن بازار آتی سکه زمینه‌ساز پایداری بیشتر قیمت و محدودیت در نوسانات شد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از بسته شدن بازار آتی سکه در شهریور ۹۷، طی یک ماه شدیدترین نوسانات این فلز گران بها به ثبت رسید و از ابتدای کانال ۴ میلیونی کنده شد و حتی به محدوده ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سرک کشید. در آن مقطع زمانی عنوان کردند که بخشی از نقدینگی که جذب بازار آتی سکه می‌شد، به بازار نقدی کوچ کرده است. این در حالی است که دلیل بسته شدن بازار آتی سکه، سیگنالی افزایشی بود که از نگاه برخی مسوولان ازاین بازار به بازار نقدی داده می‌شد.

در حال حاضر نیز گروهی معتقدند دلیل ثبت سقف‌های تاریخی در بازار سکه آزاد، سیگنالی است که از معاملات گواهی سپرده سکه طلا به بازار نقدی داده می‌شود.قیمت سکه تحویل یک روزه در نیمه دوم اردیبهشت ماه به یکباره اوج گرفت و درمقطعی حتی فاصله ۸۰۰ هزار تومانی با بازار آزاد یافت. چنین فاصله‌ای از نگاه برخی فعالان موجب می‌شود که جو روانی افزایشی در بازار آزاد شکل بگیرد؛ ممکن است چنین دیدگاهی تا حدی صحیح باشد، هر چند اثر آن کوتاه‌مدت است؛ با این حال، سوال مهم‌تر این است که چرا تقاضا در معاملات گواهی سپرده سکه طلا افزایش یافته است یا عرضه کاهش پیدا کرده است که فاصله قیمت سکه تحویلی یک روزه از بازار آزاد به حدود ۱۰ درصد رسیده است.

سوال مهم‌تر شاید این باشد که آیا با بستن و ناکارآمد کردن بازار گواهی سکه سپرده طلا، قیمت سکه در بازار آزاد مدیریت می‌شود؟ آمارها نشان می‌دهد که در اوایل فروردین ماه، قیمت سکه تحویل یک روزه در بورس کالا به ۷ میلیون تومان رسید ولی پس از آن با مدیریت قیمت دلار و کاهش انتظارات افزایشی، بدون مداخله خاصی در مسیر کاهشی قرار گرفت.

خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا صورت می‌پذیرد؛ گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انباری سپرده‌گذاری شده، پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود. این روزها افراد بسیاری می‌پرسند که چرا وقتی قیمت سکه تحویلی یک روزه مثلا بانک رفاه از بازار آزاد بیشتر است، معامله‌گران باز هم سکه گران‌تر را می‌خرند، مگر نمی‌توانند همان سکه را از بازار آزاد با قیمت ارزان‌تر خریداری کنند؟ به ۵ دلیل زیر به نظر می‌رسد تمایل به خرید سکه در بورس کالا افزایش یافته است.

۱- اطمینان از تقلبی نبودن سکه و عدم نیاز به نگهداری آن

مساله دیگری که موجب می‌شود افراد تمایل بیشتری داشته باشند که سکه مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه کنند، به اطمینانی بازمی‌گردد که در این بستر معاملاتی وجود دارد. افراد مطمئن هستند، سکه‌ای که از بورس کالا می‌خرند ناخالصی ندارد و اصل است و خطری از تقلبی بودن آن نیست. جدا از این، آنها نیازی ندارند سکه‌ای را که می‌خرند تحویل بگیرند و در خانه یا مکان دیگری نگه دارند. سکه خریداری‌شده به‌صورت امن در خزانه بانک‌هایی که در بورس فعال هستند باقی می‌ماند و فرد در ازای آن فقط یک گواهی می‌گیرد که مالک آن سکه‌هاست. پیش‌تر مدیر عامل بورس کالای ایران نیز از مزیت گواهی سکه نسبت به سکه صحبت کرده و گفته بود: «اوراق گواهی سپرده سکه طلا در واقع حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را به شکل آنلاین و لحظه‌ای در بورس کالا خرید و فروش کنند. به این ترتیب افراد با ورود به معاملات گواهی سپرده سکه نیاز ندارند برای خرید یا فروش، دارایی خود را حمل و نقل و جابه‌جا کنند چراکه این گواهی‌ها بدون جابه‌جایی مداوم کالا دادوستد می‌شود. همچنین خرید یا نگهداری کالایی مانند طلا همواره با ریسک‌های مختلفی از جمله سرقت، تقلبی بودن، گم شدن و… همراه است که گواهی سپرده سکه طلا به همه این مشکلات پایان داده است.» به نظر می‌رسد چنین مزیت‌هایی موجب شده بود که همیشه ارزش سکه‌های تحویلی یک‌روزه در بورس کالا بیشتر از قیمت بازاری سکه باشد. ولی در نیمه دوم اردیبهشت ماه این فاصله به طرز چشمگیری زیاد شد و احتمالا عوامل دیگری نیز در وقوع این اتفاق نقش داشتند.

۲- تقاضای احتیاطی و حفظ ارزش پول

برخی از کارشناسان باور دارند، علت افزایش قیمت سکه به‌صورت کلی این است که افراد به دنبال آن هستند که ارزش پول خودشان را حفظ کنند و در این بین بازارهای مختلفی را انتخاب می‌کنند که ریال خود را به سمت آنها هدایت کنند. یکی از این بازارها هم معاملات گواهی سپرده سکه طلا بوده که در سال جاری حدود ۲۰ درصد بازدهی داشته است. کسی هم که به بازار آزاد می‌رود، به دنبال آن است که ارزش پول خود را حفظ کند. در واقع این افراد، به دنبال این نیستند که سفته‌بازی یا نوسان‌گیری کنند، بلکه می‌خواهند ارزش پول خود را در برابر افزایش تورمی که انتظار دارند رخ دهد، مصون کنند. آنها چه سکه را با قیمت فرضا ۶ میلیون و ۹۰۰ یا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بورس بخرند، ضرری نکرده‌اند، چرا که تنها می‌خواهند از افزایشی که در مورد سکه انتظار دارند رخ دهد و ریال آنها را کم‌ارزش‌تر می‌کند، مصون نگه دارند. یکی از فعالان می‌گوید: «برای من فرقی ندارد که از بورس کالا سکه بخرم یا از بازار آزاد. درست است که قیمت در بورس بیشتر است، ولی مساله رشدی است که اتفاق می‌افتد.»در چنین شرایطی باید به این مساله پرداخت که چرا انتظارات تورمی در جامعه به این صورت شکل گرفته است و البته چگونه می‌توان آن را تغییر داد؟

۳-کمبود سکه فیزیکی در بازار

عده‌ای از فعالان هم باور دارند کمبود سکه فیزیکی در بازار موجب می‌شود افراد برای خرید سکه مورد نیاز خود به بورس کالا مراجعه کنند. در واقع از نگاه این دسته، مساله کمبود عرضه در میان است. دو گروه در این ارتباط در روزهای اخیر متهم شده‌اند؛ عده‌ای که می‌گویند مردم سکه را از سکه‌فروشان و صرافی‌ها می‌خرند و اقدام به عرضه آن در بورس می‌کنند؛ عده‌ای که می‌گویند سکه‌ای در بازار نیست و صرافی‌ها و سکه‌فروشان، سکه خود را در بورس عرضه می‌کنند. در واقع علت کمبود عرضه در بازار آزاد، فروش سکه‌ها در بورس کالا عنوان می‌شود. فرض کنیم این ادعا درست باشد؛ چگونه می‌توان به این سوال پاسخ داد که اگر عرضه به این گستردگی در بازار بورس کالا افزایش یافته است، قیمت آن فلز گرانبها کاهش پیدا نکرده و باعث شده است به‌عنوان سیگنال‌دهنده افزایشی به بازار آزاد شناخته ‌شود. در واقع اگر سکه‌ها در بازار آزاد عرضه نمی‌شوند و به هر شکلی روانه بازار بورس کالا می‌شوند، باید ارزش گواهی سپرده‌های سکه طلا کاهش پیدا کند، ولی شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم.

۴- صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس هستند که سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده از مشتریان را به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. به گفته فعالان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید بخشی از طلای مورد نیاز خود را از بازار گواهی سپرده سکه طلا تهیه کنند و نمی‌توانند از بازار آزاد اقدام به خرید سکه کنند. در واقع بازار گواهی سپرده سکه طلا با تقاضای ثابت و انحصاری از چنین صندوق‌هایی مواجه است؛ در چنین شرایطی، طبیعی است که هر زمان مدیران این صندوق‌ها احساس کنند، بهای طلای جهانی یا دلار در بازار آزاد افزایشی خواهند بود، خریدهای خود را بیشتر کنند و قیمت سکه تحویل یک روزه تحریک شود.

با این حال همان‌طور که آمارها هم نشان می‌دهند در سال ۹۹، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا رشد بسیار بیشتری را نسبت به بازار گواهی سپرده طلا تجربه کرده‌اند. حتی برخی کارشناسان باور دارند، گواهی سپرده سکه طلا حباب ندارد، ولی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا حباب وجود دارد. از نظر آنها، بسیاری از معامله‌گران می‌دانستند در نهایت برای گواهی سپرده سکه طلا مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد، مخصوصا که تجربه سکه آتی را در ذهن داشتند، در نتیجه تصمیم گرفتند که سرمایه خود را به جای گواهی سپرده سکه طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا قرار دهند. به‌هرحال مشابهت‌های قیمت‌گذاری سکه بازار آزاد و بورس کالا حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کند، ولی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری چنین حساسیتی وجود ندارد.

۵-بالا رفتن ارزش ذاتی سکه

مهم‌ترین دلیل بنیادی که منجر به تقویت قیمت سکه امامی در بازار آزاد و بورس کالا شده است، افزایش بهای اونس و دلار است؛ در هر صورت هر دو نقش بنیادی در تعیین قیمت سکه دارند؛ با رفتن اونس جهانی به محدوده هزار و ۷۴۰ دلار، ارزش ذاتی سکه به حدود ۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسیده است که تفاوت چندانی با قیمت این فلز گرانبها در بورس کالا ندارد. در واقع عده زیادی باور دارند، افزایش قیمت سکه در بورس کالا به دلیل بسیار ساده رشد بهای طلای جهانی و دلار است. البته در اینجا یک مساله وجود دارد و آن این است که گروهی باور دارند ارزش ذاتی سکه پایین‌تر و در حدود ۷ میلیون تومان است. گروه اول ارزش ذاتی سکه را با محاسبه مالیات ارزش افزوده حساب می‌کنند و گروه دوم، این مالیات را در محاسبه خود در نظر نمی‌گیرند. گروه اول اعتقاد دارند، معامله‌گرانی که در بورس کالا فعالیت می‌کنند، حرفه‌ای‌تر هستند و در نتیجه معاملات آنها با ارزش ذاتی سکه هماهنگ است، حال آنکه در بازار هم به دلیل وجودکرونا و کاهش تقاضای نقدی و هم سنتی بودن معامله‌گران، قیمت‌ها بیشتر بر مبنای عرضه و تقاضای روز تنظیم می‌شود و نه انتظاراتی که نسبت به ارزش ذاتی سکه وجود دارد.

با این حال، حتی اگر دیدگاه دسته دوم را بپذیریم، حداقل با اطمینان می‌‌توان گفت در کمترین حالت و بدون در نظر گرفتن سایر عواملی که زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت در بورس کالا می‌شوند، سکه می‌تواند در حال حاضر ۷ میلیون تومان قیمت داشته باشد. به عبارت دیگر آنچه به قیمت سکه بازار سیگنال اصلی را ارائه می‌دهد، قیمت دلار و رفتار اونس جهانی است. در چنین شرایطی، شاید بهتر باشد به جای اینکه دلیل افزایش قیمت را سیگنال بازاری به بازار دیگر بدانیم، به دنبال آن باشیم که نوسانات دلار را به‌عنوان یکی از متغیرهای اثر گذار در رشد سکه مدیریت کنیم، چرا که نوسانات بهای طلای جهانی هم در اختیار ما نیست و ما باید اثر افزایشی آن بر قیمت سکه را بپذیریم.

یکی از مسوولان اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد، تعدادی از بانک‌ها در بورس معاملاتی انجام می‌دهند که سبب شده قیمت سکه به‌طور خودکار ۷ تا ۸ درصد بالاتر از قیمت رسمی بازار معامله شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک‌هایی که در بورس کالا فعال هستند، هیچ‌گونه خرید و فروش سکه‌ای انجام نمی‌دهند. بانک‌های صادرات ایران، رفاه، ملت و سامان به‌عنوان خزانه سکه(انباردار) در بورس کالا پذیرفته شده‌اند. بانک‌ها در ساز و کار بورس کالا، تنها اصالت سکه را بررسی و فاکتور صادر می‌کنند. در واقع وظیفه آنها انبارداری و بررسی اصالت سکه است و خرید و فروشی را انجام نمی‌دهند که منجر به افزایش یا کاهش قیمت سکه شوند. تنها امکانی که شاید بانک‌ها بتوانند، از طریق آن به شکل ناچیز قیمت سکه را تحت‌تاثیر قرار دهند، سخت‌گیری در پذیرش ورود سکه به خزانه‌هاست؛ این تاثیرگذاری نمی‌تواند خیلی زیاد باشد، چراکه همان‌گونه که اشاره شد، عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت سکه، بهای اونس و دلار است.

حال بیاییم و فرض کنیم بانک‌ها در رشد اخیر قیمت سکه نقش دارند؛ سوال مهم‌تر اینجا این است چرا بانک‌ها در سال‌های قبل اقدام به چنین کاری نمی‌کردند و در شرایط کنونی دست به کار شده‌اند. چه ساز و کاری تغییر کرده است و چگونه می‌توان آن را به روال قبل برگرداند؟ انسان اقتصادی انسانی است که به‌صورت طبیعی به دنبال کسب سود باشد، ولی مساله این است که در یک اقتصاد سالم کسب سود او به سایر ارکان نه‌تنها زیان نمی‌رساند که خود سود می‌آورد.

در ظاهر امکان کسب سود آربیتراژی در روزهای گذشته وجود داشته است. کسب سود آربیتراژی به زبان ساده، یعنی شما می‌توانید یک کالا را از بازار ارزان‌تر بخرید و در بازار دیگری با قیمت بالاتر به فروش برسانید. در اینجا بازار ارزان‌تر سکه آزاد است و بازار گران‌تر، گواهی سپرده سکه طلا. با این حال برخی فعالان عنوان می‌کنند که چنین مساله‌ای به راحتی نمی‌تواند انجام بگیرد. اولین مانع این است که اگر کسی سکه‌ای را در بازار آزاد بخرد و بخواهد در بورس به فروش برساند، تمام آن سکه‌ها باید تک‌تک مورد کارشناسی قرار بگیرند و هزینه‌ای هم برای آن پرداخت شود. یکی از فعالان بازار می‌گوید، حداقل برای افراد عادی چنین چیزی به سادگی امکان‌پذیر نیست. با این حال فرض کنیم که روزانه سکه زیادی از بازار آزاد جمع‌آوری و راهی بورس می‌شود، سوال مهم این است که این روند باید در نهایت منجر به برقراری تعادل در دو بازار شود؛ با این حال می‌بینیم که چنین اتفاقی رخ نداده است. دو حالت بیشتر وجود ندارد؛ واقعا به این راحتی امکان برقراری چنین آربیتراژی میسر نیست یا به اندازه‌ای تقاضا در بورس کالا بالاست که حتی با ورود سکه‌های آزاد نیز آرام نمی‌گیرد. باید در نظر داشت که امکان آربیتراژ معکوس وجود ندارد. یعنی سودی وجود ندارد که شما سکه رادر بازار گران‌تر به فروش برسانید و اقدام به خرید سکه در بازار ارزان‌تر کنید.

عامل اصلی نوسانات قیمت سکه، تغییرات بهای طلای جهانی و دلار در بازار داخلی است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بازار گواهی سپرده سکه طلا، کشف قیمتی است که در این بازار با شفافیت صورت می‌گیرد. در واقع فروشندگان و خریداران و حجم معاملات مشخص است؛ این در حالی است که اگر بازار گواهی سپرده سکه طلا بسته شود، راه برای قیمت‌گذاری دلالان سبزه میدان بیشتر باز می‌شود.

با این حال، نمی‌توان شکاف قیمتی که بین قیمت سکه در بازار آزاد و بورس کالا وجود دارد را نیز پذیرفت. چنین فاصله قیمتی یقینا رانت‌هایی را ایجاد خواهد کرد و افرادی از آن بهره خواهند برد. برای اینکه چنین شکافی از میان برود، نیاز است که سمت عرضه سکه تقویت شود. به این منظور باید یا خزانه سکه بانک‌ها بزرگ‌تر شود یا اینکه بانک‌های بیشتری در بورس کالا فعال شوند. در این میان، برداشتن موانع بوروکراتیک در راه عرضه سکه توسط افراد عادی، دیگر عاملی است که می‌تواند شکاف را کم کند. در واقع در صورتی که فضای آربیتراژی وجود داشته باشد، در نهایت باید قیمت دو بازار یکسان شود. اگر چنین اتفاقی صورت نمی‌گیرد به احتمال زیاد در سمت عرضه و تقاضا اختلالی وجود دارد یا اینکه موانع بوروکراتیک اجازه این امر را نمی‌دهند. آنچه مسلم است تا زمانی که شکاف قیمتی وجود دارد، عده‌ای از آن کسب سود خواهند کرد. با این حال، راه‌حل کنار زدن چنین رانت‌هایی بستن بازارها نیست که در این امر زیان‌های زیادی نهفته است.

اواسط سال ۹۷ بود که معاملات آتی سکه بسته شد؛ دلیل این مساله هم آن بود که عنوان می‌شد قیمت‌های آتی به نرخ نقدی بازار خط می‌دهد. بازار آتی بسته شد ولی تغییر خاصی در بازار سکه پیدا نشد و اکنون هم ۳ میلیون گران‌تر از آن زمان معامله می‌شود.

در واقع به گفته برخی کارشناسان، تعطیلی بازارها اثری روی قیمت‌ها نمی‌گذارد، ولی می‌تواند اثرات درازمدتی روی اقتصاد کلان بگذارد. توجه کنید هر بازاری که بسته می‌شود، حداقل اعتماد سرمایه‌گذاران حاضر در آن را کاهش می‌دهد. تصور کنید سرمایه‌گذاران به چنین باوری برسند که مسوولان باور دارند بازارها تا وقتی خوب هستند که منافع مورد نظر ما را تامین کنند و زمانی که تغییر کرد، به راحتی بسته می‌شوند. مساله دیگر آن است که وقتی بازاری بسته می‌شود، ‌تقاضای موجود در آن به بازار دیگری منتقل می‌شود و این طور نیست که کلا اثرگذاری خود را از دست بدهد.

سیاست‌گذار می‌تواند با پذیرفتن مسائل بنیادی به بازارها عمق بیشتری دهد و حجم معاملات در حدی افزایش پیدا کند که بتوان با استفاده از آن به کشف قیمت پرداخت؛ سیاست‌گذار می‌تواند با تقویت سمت عرضه و ذخایر سکه بانک‌ها قیمت‌ها را در بازار گواهی سپرده سکه طلا مدیریت کند. حتی می‌تواند در این بازار اقدام به پیش‌فروش سکه کند نه اینکه مانند سیاست‌های سال‌های قبل اقدام به عرضه کند.مساله بعدی مداخله در روند بازار است. در حال حاضر نوسان معاملات گواهی سپرده طلا به یک درصد محدود شده است؛ قیمت نه توان بالا رفتن دارد و نه توان پایین آمدن.

در چنین شرایطی خود قیمت ۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به‌عنوان یک لنگرگاه قیمتی شناخته می‌شود. حال آنکه می‌توان با عمق بخشیدن به معاملات و تقویت سمت عرضه، این لنگرگاه را به جای ثابت کردن، به سطوح پایین‌تر برد. حذف بازارها تنها پاک کردن صورت مساله است و بهتر است به دنبال حل مشکلات از پایه باشیم. برای اینکه بازارها را به‌صورت بنیادی آرام‌تر کنیم، باید مساله عرضه و تقاضا را به رسمیت بشناسیم و سعی کنیم هر دو را مدیریت کنیم، نه اینکه همیشه احساس کنیم فرد یا افراد و نهادهایی به دنبال جا‌به‌جایی قیمت‌ها هستند. هیچ کس به دنبال جابه‌جایی قیمتی کالایی نخواهد بود، مگر اینکه تصور کند سودی در آن خوابیده است. وقتی بازارها را به‌صورت اصولی مدیریت کنیم، چنین تصوری به راحتی به وجود نمی‌آید. اگر نقدینگی زیادی در اقتصاد وجود نداشته باشد یا ذخایر سکه و طلا در حد مناسبی باشند، دلیلی برای بالا رفتن قیمت‌‌ها و ورود سودجویان وجود ندارد. با این حال، در مورد افزایش اخیر قیمت سکه نیز بیشتر به جای پرداختن به بنیان‌ها، به عوامل حاشیه‌ای پرداخته شد.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

با سلام
بنده الان حدود۳۰ روزه که میخواستم سکه هامو بدم برم تو بورس ولی نمیگرفتن گفتن خبر میدیم الان که قیمتا از بازار پایینتره زنگ زدن میکن بیارین خوب یعنی چی؟

خرید سکه از بورس

کورش گرامی، تحلیلگر بازارهای مالی گفت: قیمت واقعی دلار را اکنون می‌توان ۲۴ هزار تومان و تا پایان سال ۲۸ هزار تومان برآورد کرد.

با وجود اینکه حداقل حقوق در سال ۹۹ نسبت به سال قبل، حدود ۳۰ درصد رشد داشته، اما ارزش دلاری دستمزدها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. به عبارتی با افزایش نرخ دلار، ارزش دلاری حداقل حقوق نصف شد.

دلار امریکا در بازار ایران هفته گذشته تا ۲۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و صرافی‌ها هر برگه اسکناس دلار را از مردم ۲۵ هزار تومان خریدند. البته برخلاف برخی انتظارات ریزش قیمت‌ها ادامه دار نشد و دلار دوباره در اول هفته جاری با نرخ ۲۹ هزار تومان در صرافی ملی فروخته شد.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

هنگامی‌که احتمال وقوع یک فاجعه اقتصادی وجود دارد، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری افراد در طلا حفاظت از سرمایه خود است. با توجه به تحقیقات انجام‌شده، خرید طلا بهترین روش برای حفظ سرمایه در مقابل سقوط بازارهای مختلف ازجمله بورس محسوب می‌شود. به همین علت، اگر پیش‌بینی‌ها و نشانه‌ها به شرایط بد بورس در آینده اشاره دارد، می‌توان مطمئن بود که بهترین سرمایه‌گذاری طلا است.

در این مقاله قصد داریم به روش‌های خرید طلا در بورس کالا بپردازیم.

باور رایج اشتباهی که در میان مردم وجود دارد، این است که برای خرید طلا حتماً باید به‌صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروش‌ها مراجعه کرد. قطعاً هم خرید و هم نگهداری طلا به این صورت ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری دارد؛ درصورتی‌که با معامله طلا در بورس کالا ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد.

۱- گواهی سپرده سکه طلا
۲- صندوق های کالایی با پشتوانه طلا
۳- شمش طلا از بازار فیزیکی

در مقالات قبلی در مورد معاملات گواهی سپرده کالایی توضیحات کافی داده شده است؛ اما در این مقاله به‌صورت اختصاصی‌تر به معاملات گواهی سپرده سکه می‌پردازیم.

خرید سکه از بورس

گواهی سپرده سکه (به‌اصطلاح قبض انبار) اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به‌صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند. درصورتی‌که سررسید نماد سکه تمام شده باشد و دارنده این اوراق، گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد، طبق قانون گواهی سپرده کالایی باید سکه های خود را تحویل بگیرد؛ اما معمولاً برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی با سررسید جدید انتقال می‌یابد.

نمادهای گواهی سپرده سکه که در حال حاضر معامله می‌شوند به شرح زیر است:

۱- سكه۰۰۱۲پ۰۱ سكه تمام بهار تحویل ۱روزه رفاه
۲- سكه۹۹۱۲پ۰۴ سكه تمام بهار تحویل۱روزه صادرات
۳- سكه۹۸۱۲-۰۳ سكه تمام بهار تحویل۱روزه سامان
۴- سكه۰۰۱۱پ۰۲ سكه تمام بهار تحویل ۱روزه ملت

با توجه به موارد بالا، ۴ رقم سمت راست به معنای تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، پ به معنای پیوسته بودن این معاملات و دو رقم سمت راست کد خزانه (انبار) پذیرش‌شده است.

برای مثال نماد سكه۰۰۱۱پ۰۲ به معنای سکه یک‌روزه بانک ملت که معاملات آن به‌صورت پیوسته انجام می‌شود و تاریخ سررسید آن برای برج ۱۱ (بهمن‌ماه) سال ۱۴۰۰ است. ذکر این نکته ضروری است که بازار گواهی سپرده کالایی به دلیل ماهیت کم ریسک بودن آن و اینکه این بازار ابزار مناسبی برای دودسته از خریداران است (سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان نهایی از این کالا) این بازار رشد خوبی را تاکنون تجربه کرده است.

شمش طلا نیز در حال ورود به بازار گواهی سپرده کالایی است که می‌تواند اتفاق مهمی برای این بازار باشد.

نکته: در جهت یکسان‌سازی قیمت نمادهای هر گروه کالایی گواهی سپرده، بورس کالا تصمیم گرفت در هرماه یک نماد هر گروه کالایی گواهی سپرده را به‌عنوان نقد شونده ترین نماد تعیین کند و معاملات در ماه بعد بر اساس قیمت پایانی آن نماد نقد شونده تعیین شود.

ساعت معامله گواهی سپرده سکه: گواهی سپرده سکه طلا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ معامله می‌شود.
حداقل خرید: برای خرید گواهی سپرده سکه لازم است که خریداران حداقل یک سکه یا ۱۰ سهم گواهی سپرده سکه را خرید کنند.
کد معاملاتی موردنیاز برای خرید: جهت خرید گواهی سپرده سکه، داشتن کد بورس سهام کافی است.
نوسانات قیمتی: نوسانات قیمتی بین بازه -۵ و +۵ است.

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که بر روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است که به‌عنوان دارایی اصلی صندوق در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. هرچند بخش عمده منابع صندوق صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود، ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا ازجمله قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. شایان‌ذکر است که واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دامنه نوسان ندارند. سرمایه گذاری در این صندوق های سرمایه گذاری به‌نوبه خود دارای ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا بوده و با حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. جهت خرید صندوق کالایی، مشتریان باید اقدام به گرفتن کد سهامداری کنند.

یکی دیگر از روش‌های خرید طلا در بورس خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا است. در مقاله “بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟” به بازار فیزیکی و سازوکار و نحوه معامله در آن و نحوه ورود به آن برای عرضه‌کنندگان و خریداران اشاره شد. طلا در بازار فیزیکی بورس کالا زیرمجموعه بازار صنعتی به‌حساب می‌آید. همچنین شمش طلا در بازار فیزیکی در تالار طلا مورد معامله قرار می‌گیرد.

یکی از تالارهای بازار فیزیکی، تالار طلا است. شمش طلا زیرمجموعه بازار صنعتی بوده و تالار معامله این کالا مجزا است. برای خرید طلا در بورس کالا می‌بایست حداقل ۱ کیلوگرم و حداکثر ۵ کیلوگرم شمش خریداری نمایید. تمام اشخاصی که کد بورس کالا دارند، قادر به خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا هستند و هیچ‌گونه محدودیت و مجوز خاصی برای انجام این معاملات نیاز نیست.

برای خرید شمش طلا باید موارد زیر را طی کنیم:

۱- گرفتن کد بورس کالا: برای گرفتن کد بورس کالا ابتدا باید فرم‌های مربوط به اخذ کد بورس کالا را در یکی از کارگزاری‌های فعال در این حوزه تکمیل نمایید.

۲- درخواست خرید به کارگزار خود: به‌منظور خرید شمش طلا، در روز معامله لازم است با کارگزار خود (معامله‌گر) تماس گرفته و درخواست خرید خود ثبت نمایید. سپس کارگزار درخواست خرید شما را برای خریدار ارسال می‌کند.

۳- واریز ۱۰ درصد ارزش معامله به حساب وکالتی: تا پیش از ساعت ۱۲، خریدار می‌بایست ۱۰ درصد از ارزش معامله را به حساب وکالتی خود واریز کند تا کارگزار بتواند درخواست او را اصطلاحاً بلوک کند و به تالار ارسال نماید.

۴- خرید: خرید طلا در تالار طلا سازوکار مخصوص به خود را دارد. ازآنجا که عرضه‌کننده معمولاً قیمت را از قیمت بازار بالاتر اعلام می‌کند برای کشف قیمت طلا در روز معامله، پیش از شروع تالار، مذاکره‌ای بین خریدار و عرضه‌کننده برای قیمت طلا از طریق کارگزاران دو طرف صورت می‌گیرد. موضوع این مذاکره برای کشف قیمت طلا بوده که با توجه به اعلام هر روز قیمت طلا از طریق سایت tgju.org مبنای قیمت‌گذاری در تالار قرار می‌گیرد. از قیمت اعلامی این سایت ۹ درصد ارزش‌افزوده کسر خواهد شد و طرفین بر روی قیمت اعلامی سایت منهای ۹ درصد ارزش‌افزوده به توافق می‌رسند. به‌این‌ترتیب عرضه‌کننده در تالار نرخ خود را کاهش می‌دهد. بعد از خرید ۱۰ درصد واریزشده قبل از شروع تالار از حساب مشتری برداشته شده و به حساب کارگزار واریز می‌گردد. کارگزار طی اعلامیه خرید به مشتری ۹۰ درصد باقی‌مانده را اعلام می‌کند که مشتری سه روز کاری فرصت تسویه دارد. بعد از تسویه و ارسال ثبت به عرضه‌کننده که از طریق کارگزاران انجام می‌شود، حواله دریافت طلا برای خریدار ارسال می‌شود.

۱- حساب وکالتی: برای خرید از بازار فیزیکی بورس کالا نیاز به معرفی یک حساب از طرف مشتری به کارگزار است که به حساب کارگزار لینک شود. این حساب برای واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت مشتری جهت خرید در بازار فیزیکی استفاده می‌گردد.

۲- تمام مراحل کار از زمان کدگیری و بلوک کردن حساب مشتری و ارسال به تالار و خرید و مذاکره و همچنین ارسال ثبت برای عرضه کننده و گرفتن حواله از طریق کارگزار انجام می‌گیرد.

۳- به دلیل اعلام قیمت هر روزه طلا و تغییر دائم آن لازم است که برای خرید طلا قبل از خرید، مذاکره‌ای بین خریدار و فروشنده صورت گیرد تا به یک قیمت واحد برای معامله برسند.

۴- ساعت معامله: تالار طلا هر روزی که عرضه صورت گیرد، از ساعت ۱۲:۳۰ شروع می‌شود.

۵- حداقل و حداکثر خرید: حداقل خرید شمش طلا یک کیلوگرم و حداکثر آن ۵ کیلوگرم است.

۶- فروشندگان طلا: سه عرضه‌کننده (فروشنده) شمش طلا را در این بازار عرضه می‌کنند:

تهیه و تولید مواد معدنی ایران
زر معدن اختران
گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران

 

در ادامه به برخی سؤالات متداول در حوزه خرید و فروش طلا خواهیم پرداخت:

۱- چگونه می‌توانیم در بورس کالا به خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری پشتوانه طلا و یا گواهی سکه طلا بپردازم؟

برای این منظور کافی است از کارگزاری مدنظر خود کد بورسی سهامداری دریافت نمایید. با استفاده از این کد بورسی می‌توانید به معامله سهام در بورس اوراق بهادار و همچنین به معامله واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر پشتوانه طلا و گواهی سکه طلا بپردازید.

۲- در چه روزها و ساعاتی امکان معامله معاملات صندوق طلا و سکه طلا فراهم است؟

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ به‌غیراز ایام تعطیل. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش است و در ساعت ۱۳:۰۰ کشف قیمت انجام می‌شود. حراج پیوسته (معاملات عادی) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ برقرار است.

۳- با چه مبلغی می‌توان به خرید طلا در بورس پرداخت؟

برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کفایت می‌کند؛ اما اگر قصد خرید گواهی سکه طلا را دارید باید حداقل هزینه ۱ سکه را بپردازید.

۴- سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا را توصیه می‌کنید یا گواهی سکه طلا؟

تقریباً هر دو روش سرمایه‌گذاری ازلحاظ میزان بازدهی با یکدیگر همبستگی زیادی دارند اما در بازارهای شدیداً صعودی با توجه به اینکه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا دامنه نوسان ندارند، سود بیشتری را می‌توانند عاید سرمایه گذاران خود کنند. از طرفی گواهی سکه طلا با توجه به اینکه دامنه نوسان دارد، در بازارهای شدیداً نزولی ریزش قیمتی کمتری را تجربه می‌کند. نکته دیگری نیز که وجود دارد، این است که برای سرمایه‌گذاری در صندوق های با پشتوانه طلا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان نیز کفایت می‌کند اما برای خرید گواهی سکه طلا باید حداقل هزینه یک سکه را بپردازید.

خرید سکه از بورس

۵- در چه روزها و ساعاتی امکان معامله معاملات شمش طلا در بورس کالا فراهم است؟

روز عرضه شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا مشخص نیست؛ اما هر روز ساعت ۱۶ می‌توان عرضه های بورس کالا را چک کرد که بتوان متوجه شد برای روز بعد شمش طلا عرضه شده است یا نه. تالار طلا در صورت عرضه، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه شروع می‌شود.

سرمایه گذاری در طلا یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه گذاری و پس انداز است. یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری می‌توان به سرمایه گذاری در سهام اشاره کرد که با توجه به پر ریسک بودن شرایط هر کشور می‌توان به این نتیجه رسید که مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری کدام است. پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی یکی دیگر از مزیتهای خرید طلا است که بورس کالا با طراحی ابزارهای و بازارهای مختلف این راه را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها و همچنین زمان برگزاری دوره‌های رایگان و معاملات گواهی سپرده کالایی (سکه،زعفران، پسته و زیره) عضو کانال گواهی سپرده کالایی آگاه شوید.

t.me/CertificateofDeposit

 

سعی کنید سهم داری کنید نه سهم بازی.!

واقعا خریدن طلا در بورس کم ریسک ترست

خرید طلا از بورس و سرمایه گذاری بورسی طلا خطر سرقت طلا از منزل را صفر می کند

ولی در صورتی که شخصی میتونه این طلاهارو تا زمان سود دهی استفاده کنه به نظر شخص بنده خرید طلای دست دوم مقرون به صرفه تر از خرید طلا از بازار بورس هست

شما توی بورس طلای ساخته شده نمیخرید که قرار باشه ضرر کنید توی بورس فقط پول طلا رو میدید نه مزد ساخت پس تفاوت چندانی نداره

طلای دست دوم واقعا خطر ناکه درسته به قول فروشنده پول ساخت نداره ولی موقعه خرید تضمینی در خرید قیمت روز طلا وجود نداره ولی در سکه قیمت مشخص است چه نو باشد چه کهنه

خرید و فروش طلا از بورس امنیت بالاتری داره

خرید طلا از بورس صرفه جویی در وقت

با سلام نمودار طلا به علت ارزش ذاتی همیشه رو به صعود است .اما نگهداری طلا در خانه بسیار اشتباه و به همین علت باید سهمهای طلایی خرید.با تشکر از شما

سلام بهترین راه خرید سهم‌های ارزان هست زیرا جا برای بزرگ شدن دارند

این خیلی خوبه برای کسایی که مایل به خرید طلا هستن

سلام. بهترین راه برای اینکه معاملات مستقیم و با واسطه و خطرات احتمالی را کم بکنه خرید طلا از بورس هستش

طلای بورس خرید و فروش آسان بدون اجرت

بهترین راه خرید طلا از بورس سرمایه گذاری کلان میباشد

سلام بهترین راه خرید سهم‌های ارزان قیمت هست و فروش در ابتدایی ترین سود

به نظرم بشر با بورس ،خطرات گوناگون برای سرمایه های مختلف خود مثل پول نقد وطلا را به صفر رسونده
و در واقع بورس یک خاطر آسوده و مطمئن از دارئیهای ما را برای نسل ما به ارمغان آروده .
در بورس امنیت اصل سرمایه بیشتر تضمین داره هر چند ریسک هم دارد.

درسته واقعآ.سرمایه گذاری دربورس کالا بر روی طلا یکی ازراههای مطمئن برای سرمایه گذاری وپس اندازه. تشکر از دست اندرکاران آگاه

طلا همیشه سوده حتی اگه برهه ای کوچک نزول داشته باشد.

سرمایه گذاری در طلا یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه گذاری و پس انداز است

آموزش خرید طلا در بورس برای علاقه مندان ضروری هست

خرید صندوق های با پشتوانه طلا مثل عیار ، گزینه کم ریسک تری نسبت به خرید مستقیم طلا از بازار است.

برای کسایی که توب بورس فعال هستند واقعا برای حفظ سرمایه در شرایط نامساعد خرید طلا خیلی خوبه

مقاله خوبی بود.فقط سمایه گذاری در بورس.

خرید و فروش طلا در بازار دردسر های خودشو داره که تو بورس این کار خیلی راحت انجام میشه

ولی در مجموع و بلند مدت بورس سرتره

جزئی سرمایه ای که پس انداز است را در سهام وارد کنیم

بهترین و امن ترین راه خرید طلا در سرمایه گزاری بورس میباشد

خریدسهام طلا دربورس بهترین ریسک افزایش سرمایه است.

طلا همیشه سهم خوبیه اما یه سهم خوب هم طلاست.

خرید سهام طلا در بور س رو پیشنهاد میدم . جون امن تر هست .

در دراز مدت همیشه سوداور بوده

سلام , سرمایه گذاری در بورس بر روی طلا هم قابل اعتماد تر از سطح بازار هست و از ریسک کمتری هم برخوردار میباشد

دنیای بورس آنقدر بزرگ است که هرچیزی حتی طلا را هم می توان از آن خرید چون بازار بورس یک بازار طلایی است.

سلام یه پیشنهاد در صورت امکان روزهای عرضه را در گروه خبری باشگاه اعلام کنید

بدون اطلاع از وضعیت سهم خرید نکردن

سلام،سرمایه گذاری دربورس کالا برای طلا یکی ازراههای مطمئن و خوب برای سرمایه گذاری وپس اندازه.تشکر از بابت مطالب خوبتون

خرید طلارو برای تازه واردهای بورس پیشنهاد میکنم

قطعا یکی از بهترین سرمایه گذاریها .خرید سهام طلا در بورس هستش/ اما اکثر سرمایه گذاران خرد علاقمند به این موضوع نیستن چراکه خیلی دلشون میخاد سریع به سود برسن ووارد بازارهای پر ریسک میشن

بنظر من باید سهام داری کنیم و صبر رو هدف اصلی ما باشه

اینکه تو سبدمون طلا داشته باشیم خیلی خوب و جالبه…ممنون از اطلاعات

فقط و فقط خرید طلا از طریق بورس

بورس بهترین محل برای سرمایه گذاریست.

یه مطلب از زبان برادر کوچکترتون ، اگه میخواین سود کنید سهمداری کنیدو هدف گذاری داشته باشین
پر سود باشین

خرید طلا اونم توی بورس فوق العادست

مسلما سرمایه گذاری طلا در بورس ریسک کمتر و اطمینان بیشتر سرمایه ماست

چه جالب یعنی ما با یک خرید امن طرف هستیم که کالای فیزیکی نداریم بلکه طلای مالی داریم که بعداً میتوانیم آنرا به پول تبدیل کنیم و از شر دزدان و غارتگران در امان باشیم

سرمایه گذاری بورس طلا واقعا طلاست هم امن تر هم سوداورتر

بورس بازار جالبی هست برای سرمایه گذاری

به نظر بنده ۳۰ درصد دارایی همیشه طلا باشه

سرمایه گذاری بدون اطلاع در هر چیزی یعنی ریسک

با توجه به پیشنهاد موکد کارشناسان بورس جهت کاهش ریسک در بورس باید سبد سهام متشکل از طلا هم باشد.
مثلا ۳۰ درصد از سبد سهام ما باید مختص طلا باشد و به دید بالای یک سال به سبد نگاه کنیم.

سرمایه گذاری بورس طلا رو به مردم بیشتر باید معرفی کرد چون مردم دنبال یک امنیت معامله کالای اصل هستند که میشه گفت همینجاست.

می تونه یک سرمایه گزاری مطمئن توأم با عدم کاهش ارزش ریالی وجه نقد یا نقدینگی مردم باشه، پس می توان تا حدی هیجانات بازار سکه رو مدیریت کنه.

#بازار_طلا
#سکه
#سرمایه_گاری_مطمئن

طلا در هر زمانی طلاس چه نزولی چه صعودی

همیشه بهتره تمام تخم‌مرغ‌ها درون یک سبد گذاشته نشه و تمام سرمایه‌تونو فقط تو یک کار نذارید و درکل از ۳۰-۴۰ درصد کل سرمایه رو تو این قضیه استفاده بشه خیلی بهتره..

ترجیح خود من اینه که فقط روی تولید سرمایه گذاری کنم هر چند طلا و ارز هم سود آور و کم ریسک تر باشند

نگهداری طلا به صورت فیزیکی سخته بهترین روش همین از طریق بورسه…

برای سرمایه گذاران سه نصیحت کلی وجود دارد : اول ضرر نکنید دوم ضرر نکنید و سوم ضرر نکنید. درواقع این نصیحت یک واقعیت در خود دارد و آن لزوم حفظ وضعیت فعلی و سپس حرکت به سوی افزایش دارایی و سود است.

با توجه به نزدیکی تحویل سال و تعطیلی نوروزی و کرونایی مراکز و ادارات خرید زیرمجموعه های طلا یا سکه روش مناسبی تو این برحه زمانیه.

برای سرمایه گزاری عالی هست حتما بخشی از سرمایه رو اختصاص میدم برای طلا. مرسی از مطالب خوبتون
پرسود باشید

طلا تنها چیزی هست که با سرمایه گذاری ضرر نمی کنیم

خرید طلا از بورس یکی از بهترین فرصت های تبدیل پول های کم به سرمایه و دارایی هست که مطمئن هم هست

طلا به علت ارزش ذاتی همیشه رو به صعود است چه بورس ایران چ بورس جهانی(فارکس).

براي خريد سهم طلا در بازار بورس بايد فكر بلند مدت داشته باشيم نه اينكه دائما فكر خريدو فروش باشيم

خرید و فروش طلا توی بورس واقعا یه فرصت طلایی برای همه میتونه باشه

زمانی که بورس اوضاع خوبی نداره سرمایه گذاری در طلای بورس بهترین پیشنهاده

به نظر من سرمایه گذاری در بورس طلا به مراتب بهتر از خرید طلا از خود بازار است.

به نظر من سرمایه گذاری در بورس طلا می تواند اکثر اوقات سود آور باشد.

هروقت منفی بود و پایین باید بخری

روش نوین خرید طلا را در بورس تجربه میکنیم . بدون نیاز به مراجعه حضوری و خرید فیزیکی طلا میتوان طلا داشت و در زمان مطلوب فروخت

بنظر من سرمایه گزاری در بورس طلا میتواند اکثر اوقات سودمند باشد

به نظر من طلا برای کسایی که تازه وارد بورس می شن گزینه خوبی می تونه باشه.

خرید طلا به صورت فیزیکی به جهت حفظ ارزش پول همان ضربه‌ای را به اقتصاد وارد می‌کند که خرید و نگهداری ارز وارد کرده است.

طلا که تا الان روند سعودی رو در پیش گرفته و برای سرمایه گذاری خوبه

امکان داره مثل بورس تو این روش هم با مقدار کم سهامداری کرد مثلا با صدهزارتومن

سلام
بله در صندوق سرمایه گذاری بر پایه طلا مثل نمادهای طلا/عیار/زر/گوهر حداقل مبلغ خرید ۱۰۰هزار تومان است.

سرمایه گزاری در بورس برای افراد که اطلاعات دارند سودش بیشتر از بورس خرید طلاست .

اطلاعات مفیدی بود. ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور سعی در سرمایه گزاری در این بازار میکنم تا خطر سرقت و استرسهای ناشی از اون رو کاهش بدم. با ورود به این سهم بیشتر با خم و چم آن آشنا میشیم

خیلی راحت میشه طلا خرید و سکه سکه رو فرداش راحت میشه رفت تحویل گرفت یا نخواستی میتونی بزاری اونجا بمونه هر چقدام بره بالا به نرخ روز پولشو میدن

به نظر من خرید طلا از طریق بورس همونقدر که شیرین و راحت و بدون اجرته در مواقع حساس میتونه ریسک بالایی داشته باشه و سهام دار باید حساب شده عمل کنه و سهم داری کنه .

خرید طلا از بورس یکی از بهترین فرصت های تبدیل پول های کم به سرمایه و دارایی هست که مطمئن هم هست

باخریدطلا دربورس میتوانیم سرمایه خودرابه مقدارقابل توجهی افزایش دهیم..

این که خوبه مزیت های زیادی نسبت به خرید فیزیکی داره

قطعا خرید طلا در بورس ریسک‌های خریدفیزیکی و نگهداری طلا رو به حداقل می‌رسونه.

خوب،بهترین راهخرید طلا همین بورس هست ،وقتی میری بازار طلا بخری حتی سکه موقع خرید بهت ،کلی گرونتر از قیمت روز میدن و موقع فروش هم کلی ارزونتر میخرن،ثانیا،اینکه دیگه طلای فیزیکی تو خونه نداری که دایم استرس دزدیده شدنش ،رو داشته باشی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


کد کپچا
*
عدد را وارد کنید:

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.


دفتر مرکزی: تهران- خیابان نلسون ماندلا(آفریقا)- بالاتر از میرداماد- بن بست پیروز – پلاک 13

مدرسه بورسی: خیابان ولیعصر- بالاتر از میرداماد- خیابان یزدان پناه- پلاک 91- طبقه نهم

خرید سکه از بورس
خرید سکه از بورس
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *