خرید طلا در بورس

خرید طلا در بورس
خرید طلا در بورس

هنگامی‌که احتمال وقوع یک فاجعه اقتصادی وجود دارد، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری افراد در طلا حفاظت از سرمایه خود است. با توجه به تحقیقات انجام‌شده، خرید طلا بهترین روش برای حفظ سرمایه در مقابل سقوط بازارهای مختلف ازجمله بورس محسوب می‌شود. به همین علت، اگر پیش‌بینی‌ها و نشانه‌ها به شرایط بد بورس در آینده اشاره دارد، می‌توان مطمئن بود که بهترین سرمایه‌گذاری طلا است.

در این مقاله قصد داریم به روش‌های خرید طلا در بورس کالا بپردازیم.

باور رایج اشتباهی که در میان مردم وجود دارد، این است که برای خرید طلا حتماً باید به‌صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروش‌ها مراجعه کرد. قطعاً هم خرید و هم نگهداری طلا به این صورت ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری دارد؛ درصورتی‌که با معامله طلا در بورس کالا ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد.

۱- گواهی سپرده سکه طلا۲- صندوق های کالایی با پشتوانه طلا۳- شمش طلا از بازار فیزیکی

در مقالات قبلی در مورد معاملات گواهی سپرده کالایی توضیحات کافی داده شده است؛ اما در این مقاله به‌صورت اختصاصی‌تر به معاملات گواهی سپرده سکه می‌پردازیم.خرید طلا در بورس

گواهی سپرده سکه (به‌اصطلاح قبض انبار) اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به‌صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند. درصورتی‌که سررسید نماد سکه تمام شده باشد و دارنده این اوراق، گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد، طبق قانون گواهی سپرده کالایی باید سکه های خود را تحویل بگیرد؛ اما معمولاً برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی با سررسید جدید انتقال می‌یابد.

نمادهای گواهی سپرده سکه که در حال حاضر معامله می‌شوند به شرح زیر است:

۱- سكه۰۰۱۲پ۰۱ سكه تمام بهار تحویل ۱روزه رفاه۲- سكه۹۹۱۲پ۰۴ سكه تمام بهار تحویل۱روزه صادرات۳- سكه۹۸۱۲-۰۳ سكه تمام بهار تحویل۱روزه سامان۴- سكه۰۰۱۱پ۰۲ سكه تمام بهار تحویل ۱روزه ملت

با توجه به موارد بالا، ۴ رقم سمت راست به معنای تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، پ به معنای پیوسته بودن این معاملات و دو رقم سمت راست کد خزانه (انبار) پذیرش‌شده است.

برای مثال نماد سكه۰۰۱۱پ۰۲ به معنای سکه یک‌روزه بانک ملت که معاملات آن به‌صورت پیوسته انجام می‌شود و تاریخ سررسید آن برای برج ۱۱ (بهمن‌ماه) سال ۱۴۰۰ است. ذکر این نکته ضروری است که بازار گواهی سپرده کالایی به دلیل ماهیت کم ریسک بودن آن و اینکه این بازار ابزار مناسبی برای دودسته از خریداران است (سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان نهایی از این کالا) این بازار رشد خوبی را تاکنون تجربه کرده است.

شمش طلا نیز در حال ورود به بازار گواهی سپرده کالایی است که می‌تواند اتفاق مهمی برای این بازار باشد.

نکته: در جهت یکسان‌سازی قیمت نمادهای هر گروه کالایی گواهی سپرده، بورس کالا تصمیم گرفت در هرماه یک نماد هر گروه کالایی گواهی سپرده را به‌عنوان نقد شونده ترین نماد تعیین کند و معاملات در ماه بعد بر اساس قیمت پایانی آن نماد نقد شونده تعیین شود.

ساعت معامله گواهی سپرده سکه: گواهی سپرده سکه طلا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ معامله می‌شود.حداقل خرید: برای خرید گواهی سپرده سکه لازم است که خریداران حداقل یک سکه یا ۱۰ سهم گواهی سپرده سکه را خرید کنند.کد معاملاتی موردنیاز برای خرید: جهت خرید گواهی سپرده سکه، داشتن کد بورس سهام کافی است.نوسانات قیمتی: نوسانات قیمتی بین بازه -۵ و +۵ است.

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که بر روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و واحدهای سرمایه گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است که به‌عنوان دارایی اصلی صندوق در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. هرچند بخش عمده منابع صندوق صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود، ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا ازجمله قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. شایان‌ذکر است که واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دامنه نوسان ندارند. سرمایه گذاری در این صندوق های سرمایه گذاری به‌نوبه خود دارای ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا بوده و با حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. جهت خرید صندوق کالایی، مشتریان باید اقدام به گرفتن کد سهامداری کنند.

یکی دیگر از روش‌های خرید طلا در بورس خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا است. در مقاله “بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟” به بازار فیزیکی و سازوکار و نحوه معامله در آن و نحوه ورود به آن برای عرضه‌کنندگان و خریداران اشاره شد. طلا در بازار فیزیکی بورس کالا زیرمجموعه بازار صنعتی به‌حساب می‌آید. همچنین شمش طلا در بازار فیزیکی در تالار طلا مورد معامله قرار می‌گیرد.

یکی از تالارهای بازار فیزیکی، تالار طلا است. شمش طلا زیرمجموعه بازار صنعتی بوده و تالار معامله این کالا مجزا است. برای خرید طلا در بورس کالا می‌بایست حداقل ۱ کیلوگرم و حداکثر ۵ کیلوگرم شمش خریداری نمایید. تمام اشخاصی که کد بورس کالا دارند، قادر به خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا هستند و هیچ‌گونه محدودیت و مجوز خاصی برای انجام این معاملات نیاز نیست.

برای خرید شمش طلا باید موارد زیر را طی کنیم:

۱- گرفتن کد بورس کالا: برای گرفتن کد بورس کالا ابتدا باید فرم‌های مربوط به اخذ کد بورس کالا را در یکی از کارگزاری‌های فعال در این حوزه تکمیل نمایید.

۲- درخواست خرید به کارگزار خود: به‌منظور خرید شمش طلا، در روز معامله لازم است با کارگزار خود (معامله‌گر) تماس گرفته و درخواست خرید خود ثبت نمایید. سپس کارگزار درخواست خرید شما را برای خریدار ارسال می‌کند.

۳- واریز ۱۰ درصد ارزش معامله به حساب وکالتی: تا پیش از ساعت ۱۲، خریدار می‌بایست ۱۰ درصد از ارزش معامله را به حساب وکالتی خود واریز کند تا کارگزار بتواند درخواست او را اصطلاحاً بلوک کند و به تالار ارسال نماید.

۴- خرید: خرید طلا در تالار طلا سازوکار مخصوص به خود را دارد. ازآنجا که عرضه‌کننده معمولاً قیمت را از قیمت بازار بالاتر اعلام می‌کند برای کشف قیمت طلا در روز معامله، پیش از شروع تالار، مذاکره‌ای بین خریدار و عرضه‌کننده برای قیمت طلا از طریق کارگزاران دو طرف صورت می‌گیرد. موضوع این مذاکره برای کشف قیمت طلا بوده که با توجه به اعلام هر روز قیمت طلا از طریق سایت tgju.org مبنای قیمت‌گذاری در تالار قرار می‌گیرد. از قیمت اعلامی این سایت ۹ درصد ارزش‌افزوده کسر خواهد شد و طرفین بر روی قیمت اعلامی سایت منهای ۹ درصد ارزش‌افزوده به توافق می‌رسند. به‌این‌ترتیب عرضه‌کننده در تالار نرخ خود را کاهش می‌دهد. بعد از خرید ۱۰ درصد واریزشده قبل از شروع تالار از حساب مشتری برداشته شده و به حساب کارگزار واریز می‌گردد. کارگزار طی اعلامیه خرید به مشتری ۹۰ درصد باقی‌مانده را اعلام می‌کند که مشتری سه روز کاری فرصت تسویه دارد. بعد از تسویه و ارسال ثبت به عرضه‌کننده که از طریق کارگزاران انجام می‌شود، حواله دریافت طلا برای خریدار ارسال می‌شود.

۱- حساب وکالتی: برای خرید از بازار فیزیکی بورس کالا نیاز به معرفی یک حساب از طرف مشتری به کارگزار است که به حساب کارگزار لینک شود. این حساب برای واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت مشتری جهت خرید در بازار فیزیکی استفاده می‌گردد.

۲- تمام مراحل کار از زمان کدگیری و بلوک کردن حساب مشتری و ارسال به تالار و خرید و مذاکره و همچنین ارسال ثبت برای عرضه کننده و گرفتن حواله از طریق کارگزار انجام می‌گیرد.

۳- به دلیل اعلام قیمت هر روزه طلا و تغییر دائم آن لازم است که برای خرید طلا قبل از خرید، مذاکره‌ای بین خریدار و فروشنده صورت گیرد تا به یک قیمت واحد برای معامله برسند.

۴- ساعت معامله: تالار طلا هر روزی که عرضه صورت گیرد، از ساعت ۱۲:۳۰ شروع می‌شود.

۵- حداقل و حداکثر خرید: حداقل خرید شمش طلا یک کیلوگرم و حداکثر آن ۵ کیلوگرم است.

۶- فروشندگان طلا: سه عرضه‌کننده (فروشنده) شمش طلا را در این بازار عرضه می‌کنند:

تهیه و تولید مواد معدنی ایرانزر معدن اخترانگسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران

 

در ادامه به برخی سؤالات متداول در حوزه خرید و فروش طلا خواهیم پرداخت:

۱- چگونه می‌توانیم در بورس کالا به خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری پشتوانه طلا و یا گواهی سکه طلا بپردازم؟

برای این منظور کافی است از کارگزاری مدنظر خود کد بورسی سهامداری دریافت نمایید. با استفاده از این کد بورسی می‌توانید به معامله سهام در بورس اوراق بهادار و همچنین به معامله واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر پشتوانه طلا و گواهی سکه طلا بپردازید.

۲- در چه روزها و ساعاتی امکان معامله معاملات صندوق طلا و سکه طلا فراهم است؟

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ به‌غیراز ایام تعطیل. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش است و در ساعت ۱۳:۰۰ کشف قیمت انجام می‌شود. حراج پیوسته (معاملات عادی) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ برقرار است.

۳- با چه مبلغی می‌توان به خرید طلا در بورس پرداخت؟

برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کفایت می‌کند؛ اما اگر قصد خرید گواهی سکه طلا را دارید باید حداقل هزینه ۱ سکه را بپردازید.

۴- سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا را توصیه می‌کنید یا گواهی سکه طلا؟

تقریباً هر دو روش سرمایه‌گذاری ازلحاظ میزان بازدهی با یکدیگر همبستگی زیادی دارند اما در بازارهای شدیداً صعودی با توجه به اینکه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا دامنه نوسان ندارند، سود بیشتری را می‌توانند عاید سرمایه گذاران خود کنند. از طرفی گواهی سکه طلا با توجه به اینکه دامنه نوسان دارد، در بازارهای شدیداً نزولی ریزش قیمتی کمتری را تجربه می‌کند. نکته دیگری نیز که وجود دارد، این است که برای سرمایه‌گذاری در صندوق های با پشتوانه طلا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان نیز کفایت می‌کند اما برای خرید گواهی سکه طلا باید حداقل هزینه یک سکه را بپردازید.خرید طلا در بورس

۵- در چه روزها و ساعاتی امکان معامله معاملات شمش طلا در بورس کالا فراهم است؟

روز عرضه شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا مشخص نیست؛ اما هر روز ساعت ۱۶ می‌توان عرضه های بورس کالا را چک کرد که بتوان متوجه شد برای روز بعد شمش طلا عرضه شده است یا نه. تالار طلا در صورت عرضه، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه شروع می‌شود.

سرمایه گذاری در طلا یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه گذاری و پس انداز است. یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری می‌توان به سرمایه گذاری در سهام اشاره کرد که با توجه به پر ریسک بودن شرایط هر کشور می‌توان به این نتیجه رسید که مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری کدام است. پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی یکی دیگر از مزیتهای خرید طلا است که بورس کالا با طراحی ابزارهای و بازارهای مختلف این راه را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها و همچنین زمان برگزاری دوره‌های رایگان و معاملات گواهی سپرده کالایی (سکه،زعفران، پسته و زیره) عضو کانال گواهی سپرده کالایی آگاه شوید.

t.me/CertificateofDeposit

 

سعی کنید سهم داری کنید نه سهم بازی.!

واقعا خریدن طلا در بورس کم ریسک ترست

خرید طلا از بورس و سرمایه گذاری بورسی طلا خطر سرقت طلا از منزل را صفر می کند

ولی در صورتی که شخصی میتونه این طلاهارو تا زمان سود دهی استفاده کنه به نظر شخص بنده خرید طلای دست دوم مقرون به صرفه تر از خرید طلا از بازار بورس هست

شما توی بورس طلای ساخته شده نمیخرید که قرار باشه ضرر کنید توی بورس فقط پول طلا رو میدید نه مزد ساخت پس تفاوت چندانی نداره

طلای دست دوم واقعا خطر ناکه درسته به قول فروشنده پول ساخت نداره ولی موقعه خرید تضمینی در خرید قیمت روز طلا وجود نداره ولی در سکه قیمت مشخص است چه نو باشد چه کهنه

خرید و فروش طلا از بورس امنیت بالاتری داره

خرید طلا از بورس صرفه جویی در وقت

با سلام نمودار طلا به علت ارزش ذاتی همیشه رو به صعود است .اما نگهداری طلا در خانه بسیار اشتباه و به همین علت باید سهمهای طلایی خرید.با تشکر از شما

سلام بهترین راه خرید سهم‌های ارزان هست زیرا جا برای بزرگ شدن دارند

این خیلی خوبه برای کسایی که مایل به خرید طلا هستن

سلام. بهترین راه برای اینکه معاملات مستقیم و با واسطه و خطرات احتمالی را کم بکنه خرید طلا از بورس هستش

طلای بورس خرید و فروش آسان بدون اجرت

بهترین راه خرید طلا از بورس سرمایه گذاری کلان میباشد

سلام بهترین راه خرید سهم‌های ارزان قیمت هست و فروش در ابتدایی ترین سود

به نظرم بشر با بورس ،خطرات گوناگون برای سرمایه های مختلف خود مثل پول نقد وطلا را به صفر رسونده
و در واقع بورس یک خاطر آسوده و مطمئن از دارئیهای ما را برای نسل ما به ارمغان آروده .
در بورس امنیت اصل سرمایه بیشتر تضمین داره هر چند ریسک هم دارد.

درسته واقعآ.سرمایه گذاری دربورس کالا بر روی طلا یکی ازراههای مطمئن برای سرمایه گذاری وپس اندازه. تشکر از دست اندرکاران آگاه

طلا همیشه سوده حتی اگه برهه ای کوچک نزول داشته باشد.

سرمایه گذاری در طلا یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه گذاری و پس انداز است

آموزش خرید طلا در بورس برای علاقه مندان ضروری هست

خرید صندوق های با پشتوانه طلا مثل عیار ، گزینه کم ریسک تری نسبت به خرید مستقیم طلا از بازار است.

برای کسایی که توب بورس فعال هستند واقعا برای حفظ سرمایه در شرایط نامساعد خرید طلا خیلی خوبه

مقاله خوبی بود.فقط سمایه گذاری در بورس.

خرید و فروش طلا در بازار دردسر های خودشو داره که تو بورس این کار خیلی راحت انجام میشه

ولی در مجموع و بلند مدت بورس سرتره

جزئی سرمایه ای که پس انداز است را در سهام وارد کنیم

بهترین و امن ترین راه خرید طلا در سرمایه گزاری بورس میباشد

خریدسهام طلا دربورس بهترین ریسک افزایش سرمایه است.

طلا همیشه سهم خوبیه اما یه سهم خوب هم طلاست.

خرید سهام طلا در بور س رو پیشنهاد میدم . جون امن تر هست .

در دراز مدت همیشه سوداور بوده

سلام , سرمایه گذاری در بورس بر روی طلا هم قابل اعتماد تر از سطح بازار هست و از ریسک کمتری هم برخوردار میباشد

دنیای بورس آنقدر بزرگ است که هرچیزی حتی طلا را هم می توان از آن خرید چون بازار بورس یک بازار طلایی است.

سلام یه پیشنهاد در صورت امکان روزهای عرضه را در گروه خبری باشگاه اعلام کنید

بدون اطلاع از وضعیت سهم خرید نکردن

سلام،سرمایه گذاری دربورس کالا برای طلا یکی ازراههای مطمئن و خوب برای سرمایه گذاری وپس اندازه.تشکر از بابت مطالب خوبتون

خرید طلارو برای تازه واردهای بورس پیشنهاد میکنم

قطعا یکی از بهترین سرمایه گذاریها .خرید سهام طلا در بورس هستش/ اما اکثر سرمایه گذاران خرد علاقمند به این موضوع نیستن چراکه خیلی دلشون میخاد سریع به سود برسن ووارد بازارهای پر ریسک میشن

بنظر من باید سهام داری کنیم و صبر رو هدف اصلی ما باشه

اینکه تو سبدمون طلا داشته باشیم خیلی خوب و جالبه…ممنون از اطلاعات

فقط و فقط خرید طلا از طریق بورس

بورس بهترین محل برای سرمایه گذاریست.

یه مطلب از زبان برادر کوچکترتون ، اگه میخواین سود کنید سهمداری کنیدو هدف گذاری داشته باشین
پر سود باشین

خرید طلا اونم توی بورس فوق العادست

مسلما سرمایه گذاری طلا در بورس ریسک کمتر و اطمینان بیشتر سرمایه ماست

چه جالب یعنی ما با یک خرید امن طرف هستیم که کالای فیزیکی نداریم بلکه طلای مالی داریم که بعداً میتوانیم آنرا به پول تبدیل کنیم و از شر دزدان و غارتگران در امان باشیم

سرمایه گذاری بورس طلا واقعا طلاست هم امن تر هم سوداورتر

بورس بازار جالبی هست برای سرمایه گذاری

به نظر بنده ۳۰ درصد دارایی همیشه طلا باشه

سرمایه گذاری بدون اطلاع در هر چیزی یعنی ریسک

با توجه به پیشنهاد موکد کارشناسان بورس جهت کاهش ریسک در بورس باید سبد سهام متشکل از طلا هم باشد.
مثلا ۳۰ درصد از سبد سهام ما باید مختص طلا باشد و به دید بالای یک سال به سبد نگاه کنیم.

سرمایه گذاری بورس طلا رو به مردم بیشتر باید معرفی کرد چون مردم دنبال یک امنیت معامله کالای اصل هستند که میشه گفت همینجاست.

می تونه یک سرمایه گزاری مطمئن توأم با عدم کاهش ارزش ریالی وجه نقد یا نقدینگی مردم باشه، پس می توان تا حدی هیجانات بازار سکه رو مدیریت کنه.

#بازار_طلا
#سکه
#سرمایه_گاری_مطمئن

طلا در هر زمانی طلاس چه نزولی چه صعودی

همیشه بهتره تمام تخم‌مرغ‌ها درون یک سبد گذاشته نشه و تمام سرمایه‌تونو فقط تو یک کار نذارید و درکل از ۳۰-۴۰ درصد کل سرمایه رو تو این قضیه استفاده بشه خیلی بهتره..

ترجیح خود من اینه که فقط روی تولید سرمایه گذاری کنم هر چند طلا و ارز هم سود آور و کم ریسک تر باشند

نگهداری طلا به صورت فیزیکی سخته بهترین روش همین از طریق بورسه…

برای سرمایه گذاران سه نصیحت کلی وجود دارد : اول ضرر نکنید دوم ضرر نکنید و سوم ضرر نکنید. درواقع این نصیحت یک واقعیت در خود دارد و آن لزوم حفظ وضعیت فعلی و سپس حرکت به سوی افزایش دارایی و سود است.

با توجه به نزدیکی تحویل سال و تعطیلی نوروزی و کرونایی مراکز و ادارات خرید زیرمجموعه های طلا یا سکه روش مناسبی تو این برحه زمانیه.

برای سرمایه گزاری عالی هست حتما بخشی از سرمایه رو اختصاص میدم برای طلا. مرسی از مطالب خوبتون
پرسود باشید

طلا تنها چیزی هست که با سرمایه گذاری ضرر نمی کنیم

خرید طلا از بورس یکی از بهترین فرصت های تبدیل پول های کم به سرمایه و دارایی هست که مطمئن هم هست

طلا به علت ارزش ذاتی همیشه رو به صعود است چه بورس ایران چ بورس جهانی(فارکس).

براي خريد سهم طلا در بازار بورس بايد فكر بلند مدت داشته باشيم نه اينكه دائما فكر خريدو فروش باشيم

خرید و فروش طلا توی بورس واقعا یه فرصت طلایی برای همه میتونه باشه

زمانی که بورس اوضاع خوبی نداره سرمایه گذاری در طلای بورس بهترین پیشنهاده

به نظر من سرمایه گذاری در بورس طلا به مراتب بهتر از خرید طلا از خود بازار است.

به نظر من سرمایه گذاری در بورس طلا می تواند اکثر اوقات سود آور باشد.

هروقت منفی بود و پایین باید بخری

روش نوین خرید طلا را در بورس تجربه میکنیم . بدون نیاز به مراجعه حضوری و خرید فیزیکی طلا میتوان طلا داشت و در زمان مطلوب فروخت

بنظر من سرمایه گزاری در بورس طلا میتواند اکثر اوقات سودمند باشد

به نظر من طلا برای کسایی که تازه وارد بورس می شن گزینه خوبی می تونه باشه.

خرید طلا به صورت فیزیکی به جهت حفظ ارزش پول همان ضربه‌ای را به اقتصاد وارد می‌کند که خرید و نگهداری ارز وارد کرده است.

طلا که تا الان روند سعودی رو در پیش گرفته و برای سرمایه گذاری خوبه

امکان داره مثل بورس تو این روش هم با مقدار کم سهامداری کرد مثلا با صدهزارتومن

سلام
بله در صندوق سرمایه گذاری بر پایه طلا مثل نمادهای طلا/عیار/زر/گوهر حداقل مبلغ خرید ۱۰۰هزار تومان است.

سرمایه گزاری در بورس برای افراد که اطلاعات دارند سودش بیشتر از بورس خرید طلاست .

اطلاعات مفیدی بود. ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور سعی در سرمایه گزاری در این بازار میکنم تا خطر سرقت و استرسهای ناشی از اون رو کاهش بدم. با ورود به این سهم بیشتر با خم و چم آن آشنا میشیم

خیلی راحت میشه طلا خرید و سکه سکه رو فرداش راحت میشه رفت تحویل گرفت یا نخواستی میتونی بزاری اونجا بمونه هر چقدام بره بالا به نرخ روز پولشو میدن

به نظر من خرید طلا از طریق بورس همونقدر که شیرین و راحت و بدون اجرته در مواقع حساس میتونه ریسک بالایی داشته باشه و سهام دار باید حساب شده عمل کنه و سهم داری کنه .

خرید طلا از بورس یکی از بهترین فرصت های تبدیل پول های کم به سرمایه و دارایی هست که مطمئن هم هست

باخریدطلا دربورس میتوانیم سرمایه خودرابه مقدارقابل توجهی افزایش دهیم..

این که خوبه مزیت های زیادی نسبت به خرید فیزیکی داره

قطعا خرید طلا در بورس ریسک‌های خریدفیزیکی و نگهداری طلا رو به حداقل می‌رسونه.

خوب،بهترین راهخرید طلا همین بورس هست ،وقتی میری بازار طلا بخری حتی سکه موقع خرید بهت ،کلی گرونتر از قیمت روز میدن و موقع فروش هم کلی ارزونتر میخرن،ثانیا،اینکه دیگه طلای فیزیکی تو خونه نداری که دایم استرس دزدیده شدنش ،رو داشته باشی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


کد کپچا
*
عدد را وارد کنید:

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

دفتر مرکزی: تهران- خیابان نلسون ماندلا(آفریقا)- بالاتر از میرداماد- بن بست پیروز – پلاک 13

مدرسه بورسی: خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- خیابان خدامی- بن بست لیلا- پلاک 7

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و … سرمایه گذاری کرده و به نوبه خود دارای ریسک پایین تری نسبت به سکه طلا می باشد و از طرفی با مبلغ حداقل ۱۰۰۰۰۰ تومان قادر به خرید آن هستید.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که برای خرید و فروش سکه اصلا نیازی به رفتن به صرافی ها ندارید و به راحتی در بورس می توانید سکه خرید و فروش کنید؟

آیا تا به حال می دانستید که صندوق طلا در بورس معامله می شود که با خرید آن می تواند ضمن پوشش ریسک بابت خرید سکه، از نوسانات بازار هم استفاده کنید؟خرید طلا در بورس

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در صورت خریدن دارایی های مانند سکه، مشکلات مربوط به نگهداری آن مانند سرقت و … وجود دارد؟

به طور سنتی سرمایه گذاران و یا حتی عوام بازار عادت دارند که به هنگام رشد قیمت سکه به صرافی ها رفته و سکه فیزیکی خود را خریداری کنند تا در زمان آینده و همگام با افزایش قیمت سکه آن را به فروش برسانند. اما امروز در بازار سرمایه ایران این امکان وجود دارد که سرمایه گذار تنها با دریافت کد بورسی از طریق بازار سرمایه، سکه و یا مشتقات آن را خریداری کند. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته در خصوص سازوکار خرید و فروش سکه و صندوق طلا صحبت کنیم.

تعریف کلی از صندوق طلا 

صندوق طلا یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در بورس، می باشد. صندوق طلا صندوقی می باشد که دارایی های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می‌کند. اما اجازه دهید یک تعریف کلی از گواهی سپرده طلا داشته باشیم. گواهی سپرده طلا ورقه‌ بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده‌شده در انبار است و آدرس این انبار در خزانه داری پردیس بانک رفاه می باشد. سکه های مورد تایید این انبار هم دارای ضرب سال ۱۳۸۶، با وزن ۸.۱۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ می باشد و بنابراین اگر کسی قصد دریافت گواهی سکه داشته باشد می تواند سکه فیزیکی خود را به بانک مورد نظر تحویل داده و حواله سکه دریافت کند.

در حال حاضر حواله سکه در بورس اوراق بهادار در حال معامله می باشد که قیمت آن دقیقا هم سو با قیمت سکه در بازار می باشد اما گواهی سکه در بورس دارای نوسان محدود می باشد که ممکن است نسبت به قیمت سکه در بازار دارای تاخیر زمانی باشد.

شکل زیر معامله گواهی سکه در بورس را نشان می دهد بنابراین هر سرمایه گذاری قادر است گواهی سکه را به صورت آنلاین ( همانند خرید و فروش سهام ) در بازار معامله کند و در زمانی که تمایل داشت آن را به فروش برساند.

ساز و کار خرید و فروش گواهی سکه طلا

 یکی از دارایی های صندوق طلا گواهی های سکه عرضه شده در بورس می باشد. نحوه خرید و فروش گواهی سکه همانند خرید و فروش سهام می باشد. به این صورت که سرمایه گذار تنها با داشتن کد بورسی می تواند به صورت آنلاین سکه را خریداری کند. بعد از خرید گواهی سکه سرمایه گذار یا میتواند همان گواهی را دوباره در بازار بورس به فروش برساند و یا می تواند همراه با داشتن گواهی سکه به بانک عامل مراجعه کرده و سکه خود را دریافت کند.

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است قیمت این گواهی ۴۴۷۰۰۸۱ ریال می باشد. یعنی سرمایه گذار برای خرید یک سکه باید سفارش های خود را در مضرب ۱۰ تایی وارد سامانه کند. یعنی اگر سرمایه گذاری قصد خرید ۵ سکه را داشته باشد باید ۵۰ سفارش و اگر قصد خرید ۱ سکه را داشته باشد باید ۱۰ سفارس وارد سامانه کند تا بتواند سکه مورد نظر را خریداری کند.

زمان معاملات گواهی سکه طلا نیز در حال حاضر از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ می باشد. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش می باشد که در ساعت ۱۳:۰۰  قیمت تعیین می شود و حراج پیوسته ( معاملات عادی ) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ جریان دارد.

دارایی های صندوق طلا

 بر اساس قوانین، دارایی های صندوق طلا در اوراق گواهی سکه، ابزارهای مشتقه مربوط به طلا مانند اختیار و آپشن و اوراق مشارکت می باشد که بیشترین درصد ان که نزدیک به ۷۰ درصد می باشد در اوراق گواهی سکه می باشد. 

سرمایه گذار در صورتی که چشم انداز افزایش در قیمت سکه را داشته باشد به راحتی می تواند صندوق طلا را در بازار سرمایه خریداری کند و در زمان مناسب آن را به فروش برساند و بدون اینکه درگیر رفتن به صرافی و … شود به راحتی سکه مورد نیاز خود را تامین کند و از طرفی ریسک ناشی از دزدیده شدن، گم کردن سکه و … را کاهش دهد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

 پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی: عمده سرمایه گذاری صندوق طلا بر روی گواهی های سکه طلا می باشد. از طرفی قیمت گذاری سکه بر اساس دو پارامتر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار است. بنابراین سرمایه گذاری در صندوق طلا به منزله سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلای جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته می شود.

پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای بازار آتی: در این صندوق امکان اخذ موقعیت در بازار آتی به منظور پوشش ریسک بازار طلا نیز وجود دارد

پوشش ریسک تورم

نقدشوندگی بالا: همانند سایر صندوق های قابل معامله، صندوق طلا نیز دارای رکن بازارگردان است که ضمانت نقدشوندگی صندوق را به عهده دارد.

انواع صندوق طلا در بازار سرمایه

در حال حاضر ۴ صندوق طلا شامل طلا، زر، گوهر و عیار در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشند که هر یک از سرمایه گذاران در صورت تمایل به خرید صندوق طلا به آسانی امکان خرید آن را دارند. نگاهی به سابقه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا در کشور نشان می دهد که در ایران صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است و از آن در نیمه نخست امسال رونمایی شده است.

به عنوان مثال شکل زیر معاملات صندوق طلا با نماد زر را نشان میدهد

در صندوق طلا همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است همه صندوق ها دارای ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری یا NAV هستند. NAV در واقع ارزش واقعی روز آن صندوق می باشد. برخی از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که اگر قیمت صندوق طلا برابر  با قیمت nav باشد نباید آن را خریداری کنند در صورتی که اشتباه است. ارزش واقعی صندوق طلا بر مبنای آینده آن صندوق تعیین می شود. به عنوان مثال سرمایه گذاری فکر میکند که قیمت طلا در آینده افزایش می یابد و به همین دلیل اقدام به خرید سکه و یا صندوق طلا در بورس می کند و این موضوع اصلا ارتباطی به قیمت روز آن ندارد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که معمولا قیمت روز این صندوق ها با nav آن برابر می باشد مگر انکه چشم انداز قیمتی نسبت به قیمت طلا افزایشی باشد.

منبع: وب سایت آموزشی مهدی افضلیان

مدرس و تحلیلگر بازار بورس

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

دوره کسب سود به شیوه نخبگان بورس (رایگان برای ۱۰۰۰ نفر اول)

رایگان ثبت نام کنید

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌ گذاری و پس انداز می‌ شناسیم. یعنی طلا می‌ خریم تا هم ارزش پولمان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتیم بفروشیم. همه این خرید و فروش ‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده ‌ایم، چرا که احتمالا عده کمی صندوق سرمایه گذاری طلا را می ‌شناسند. طلاهای زیادی پای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می ‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌ گذاری مقرون به صرفه ‌تری داشته باشند. طلا هم هیچ وقت دست رد به سینه هیچ سرمایه ‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشم گیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته ‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه ‌گذاری فعالیت کنند.

صندوق ‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه ‌گذار می ‌دهد بدون خرید فیزیکی سکه در این فلز گران بها سرمایه ‌گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک، این سرمایه ‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه ‌ای انجام می‌ شود تا حتی‌ المقدور از نوسانات ناگهانی سرمایه‌ گذاری در امان باشد.خرید طلا در بورس

فهرست عناوین

صندوق ‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق ‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. صندوق‌ های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌ گذاری می ‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌ های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می ‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌ گذاری می ‌کند. از آنجایی که درصد عمده سرمایه‌ گذاری این صندوق ‌ها روی گواهی ‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می ‌توان گفت سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها، یک سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق ‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.

یکی از انواع صندوق سرمایه گذاری در بورس، صندوق پشتوانه‌ی طلای لوتوس با نماد “طلا” است که یک صندوق قابل معامله در بورس می باشد. بدین معنی که یک فرد حقیقی که دارای کد بورسی است، می‌تواند به‌صورت آنلاین مانند سایر سهام، به خریدوفروش اوراق صندوق طلا بپردازد. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ خرداد سال ۹۶ اقدام به پذیره‌نویسی نموده و از تاریخ ۸ مرداد سال ۹۶ معاملات ثانویه واحدهای آن در بورس کالا آغاز شد.

بازدهی تمام صندوق‌های پذیرفته‌شده در بورس ناشی از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV  ابطال نیز گفته می‌شود. برای صندوق پشتوانه‌ی طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا می‌باشد. در مورد صندوق با درآمد ثابت، این عدد همواره صعودی است. درواقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه‌گذاری می‌نماید و با افزایش قیمت آن‌ها بازده کسب می‌نماید. در حال حاضر این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قراردادهای آتی و اختیار سرمایه‌گذاری می‌نماید. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به ۹۹ درصد نیز می‌رسد. بخش باقی‌مانده معمولاً در بازار آتی سکه توسط متخصصان سرمایه‌گذاری می‌شود و تلاش می‌شود که در دوران ریزشی شدن بازار طلا بخشی از ضرر سرمایه‌گذاران پوشش داده شود. نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند فرایند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دیگر است.

با توجه به اینکه خریداری طلا و سکه به‌صورت فیزیکی ریسک‌هایی از قبیل احتمال سرقت، تقلب و عوامل دیگر را دارا است و جهت پوشش این هزینه نیاز به هزینه وجود دارد سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا این ریسک‌ها را پوشش دهند. علاوه بر این در زمان فروش طلا و سکه فیزیکی همیشه هزینه معاملات بیش از ۱ درصد و در مواقعی تا ۲ درصد بر سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. درصورتی‌که کارمزد خریدوفروش این اوراق با کارمزد بسیار کم (۰٫۱۵ %) امکان‌پذیر است.

حتی با چند هزار تومان هم می ‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون ‌ها تومان هزینه کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، به این دلیل که واحد های صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا مبادله می‌ شوند قانونی در بازار بورس وجود دارد که براساس آن حداقل میزان سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار تومان است.

با استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا شما بصورت غیرمستقیم طلا می ‌خرید و در واقع سرمایه خود برای خرید طلا را به دست افراد حرفه ‌ای می‌ سپارید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی را ندارید ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می ‌دهید. با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد حرفه ‌ای سپرد ه‌اید که امکان دارد در زمان رونق بازار تا ۱۰۰ درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود ۷۰ درصد از سرمایه را در بازار طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری کنند و با این‌ کار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

برخلاف سکه‌ی طلای فیزیکی، صندوق‌های مختلف پذیرفته‌شده در بورس، ممکن است که نقد شوندگی ضعیف‌تری داشته باشند که در هنگام فروش، صاحبان خود را به دردسر می‌اندازند. به همین دلیل هنگام خرید یک صندوق، باید به تضمین بازار گردانی آن صندوق توجه ویژه داشته باشید. در مورد صندوق طلای لوتوس وجود بازار گردان باعث افزایش نقدینگی می‌شود و خریدوفروش واحدها را بافاصله قیمتی حداکثر ۰٫۱ درصدی میسر می‌سازد.

سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا عبارت‌اند از: گوهر، عیار و زر هستند.

در اوراق بورس بهادار ایران، تاکنون ۴ صندوق مبتنی بر طلا تأسیس‌شده که آخرین آن‌ها صندوق عیار بود که توسط کارگزاری مفید عرضه شد. در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا توسط سازمان بورس، مقرراتی وضع‌شده:

حداقل ۷۰% ارزش کل صندوق در سکه طلا (گواهی سکه طلا همان سکه طلایی است که در بورس قابل معامله است)

حداکثر ۲۰% ارزش کل صندوق در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا (منظور قراردادهای خرید یا فروش در آتی سکه هست)

ریسک صندوق‌های طلا بیشتر مربوط به ریسک‌هایی می‌شود که قیمت طلا را تهدید می‌کند. در مرحله‌ی دوم ریسک مربوط به نقد شوندگی است. اما برخلاف بسیاری از مردم ریسک کلاه‌برداری و تقلبی بودن در مورد این صندوق‌ها وجود ندارد زیرا ضامن آن‌ها بانکی مرکزی است.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.1 / 5. تعداد امتیاز: 55

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام تمایل دارم بخشی از سرمایه ام رو در صندوق های طلا سرمایه گزاری کنم اما از بازده سالانه اونها و اینکه کدوم یکی از صندوق ها بازده بیشتری داشتن و همچنین اینکه قدرت نقدشوندگی کدوم یکی بهتر باشه اطلاعات زیادی ندارم اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

باسلام دوست عزیز اطلاعات جامع صندوق ها در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران وجود دارد

سلام.ایا ما میتونیم از طریق پنل کارگزاری اوراق بهادار مثل مفید اقدام به خرید کنیم؟و اگر امکانش هست ایا ما سهام اون شرکت یا صندوق سرمایه گذاری طلا رو خرید میکنیم یا مستقیما در خرید و سرمایه گذاری طلا سهیم هستیم؟

باسلام دوست عزیز امکان خرید دارید.شما صندوق طلا قابله معامله در بورس را خریداری می کنید.اگر قصد خرید شمش طلا از طریق بورس داشته باشید می توانید از بورس کالا اقدام کنید

سلام چرا هرچی درخواست خرید میزنم هیچ اتفاقی نمی افته در ساعت مقرر هم هست و موجودی هم دارم، ولی!!! البته من فقط کد معاملاتی معمول رو دارم که سهام خرید و فروش میکنم

باسلام دوست عزیز با همان کد امکان خرید و فروش دارید.برای بررسی مشکل با کارگزاری خود تماس تا مشکل را رفع کنند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

دوره کسب سود به شیوه نخبگان بورس (رایگان برای ۱۰۰۰ نفر اول)

رایگان ثبت نام کنید

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌ گذاری و پس انداز می‌ شناسیم. یعنی طلا می‌ خریم تا هم ارزش پولمان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتیم بفروشیم. همه این خرید و فروش ‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده ‌ایم، چرا که احتمالا عده کمی صندوق سرمایه گذاری طلا را می ‌شناسند. طلاهای زیادی پای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می ‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌ گذاری مقرون به صرفه ‌تری داشته باشند. طلا هم هیچ وقت دست رد به سینه هیچ سرمایه ‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشم گیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته ‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه ‌گذاری فعالیت کنند.

صندوق ‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه ‌گذار می ‌دهد بدون خرید فیزیکی سکه در این فلز گران بها سرمایه ‌گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک، این سرمایه ‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه ‌ای انجام می‌ شود تا حتی‌ المقدور از نوسانات ناگهانی سرمایه‌ گذاری در امان باشد.خرید طلا در بورس

فهرست عناوین

صندوق ‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق ‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. صندوق‌ های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌ گذاری می ‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌ های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می ‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌ گذاری می ‌کند. از آنجایی که درصد عمده سرمایه‌ گذاری این صندوق ‌ها روی گواهی ‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می ‌توان گفت سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها، یک سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق ‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.

یکی از انواع صندوق سرمایه گذاری در بورس، صندوق پشتوانه‌ی طلای لوتوس با نماد “طلا” است که یک صندوق قابل معامله در بورس می باشد. بدین معنی که یک فرد حقیقی که دارای کد بورسی است، می‌تواند به‌صورت آنلاین مانند سایر سهام، به خریدوفروش اوراق صندوق طلا بپردازد. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ خرداد سال ۹۶ اقدام به پذیره‌نویسی نموده و از تاریخ ۸ مرداد سال ۹۶ معاملات ثانویه واحدهای آن در بورس کالا آغاز شد.

بازدهی تمام صندوق‌های پذیرفته‌شده در بورس ناشی از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV  ابطال نیز گفته می‌شود. برای صندوق پشتوانه‌ی طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا می‌باشد. در مورد صندوق با درآمد ثابت، این عدد همواره صعودی است. درواقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه‌گذاری می‌نماید و با افزایش قیمت آن‌ها بازده کسب می‌نماید. در حال حاضر این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قراردادهای آتی و اختیار سرمایه‌گذاری می‌نماید. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به ۹۹ درصد نیز می‌رسد. بخش باقی‌مانده معمولاً در بازار آتی سکه توسط متخصصان سرمایه‌گذاری می‌شود و تلاش می‌شود که در دوران ریزشی شدن بازار طلا بخشی از ضرر سرمایه‌گذاران پوشش داده شود. نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند فرایند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دیگر است.

با توجه به اینکه خریداری طلا و سکه به‌صورت فیزیکی ریسک‌هایی از قبیل احتمال سرقت، تقلب و عوامل دیگر را دارا است و جهت پوشش این هزینه نیاز به هزینه وجود دارد سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا این ریسک‌ها را پوشش دهند. علاوه بر این در زمان فروش طلا و سکه فیزیکی همیشه هزینه معاملات بیش از ۱ درصد و در مواقعی تا ۲ درصد بر سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. درصورتی‌که کارمزد خریدوفروش این اوراق با کارمزد بسیار کم (۰٫۱۵ %) امکان‌پذیر است.

حتی با چند هزار تومان هم می ‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون ‌ها تومان هزینه کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، به این دلیل که واحد های صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا مبادله می‌ شوند قانونی در بازار بورس وجود دارد که براساس آن حداقل میزان سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار تومان است.

با استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا شما بصورت غیرمستقیم طلا می ‌خرید و در واقع سرمایه خود برای خرید طلا را به دست افراد حرفه ‌ای می‌ سپارید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی را ندارید ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می ‌دهید. با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد حرفه ‌ای سپرد ه‌اید که امکان دارد در زمان رونق بازار تا ۱۰۰ درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود ۷۰ درصد از سرمایه را در بازار طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری کنند و با این‌ کار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

برخلاف سکه‌ی طلای فیزیکی، صندوق‌های مختلف پذیرفته‌شده در بورس، ممکن است که نقد شوندگی ضعیف‌تری داشته باشند که در هنگام فروش، صاحبان خود را به دردسر می‌اندازند. به همین دلیل هنگام خرید یک صندوق، باید به تضمین بازار گردانی آن صندوق توجه ویژه داشته باشید. در مورد صندوق طلای لوتوس وجود بازار گردان باعث افزایش نقدینگی می‌شود و خریدوفروش واحدها را بافاصله قیمتی حداکثر ۰٫۱ درصدی میسر می‌سازد.

سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا عبارت‌اند از: گوهر، عیار و زر هستند.

در اوراق بورس بهادار ایران، تاکنون ۴ صندوق مبتنی بر طلا تأسیس‌شده که آخرین آن‌ها صندوق عیار بود که توسط کارگزاری مفید عرضه شد. در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا توسط سازمان بورس، مقرراتی وضع‌شده:

حداقل ۷۰% ارزش کل صندوق در سکه طلا (گواهی سکه طلا همان سکه طلایی است که در بورس قابل معامله است)

حداکثر ۲۰% ارزش کل صندوق در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا (منظور قراردادهای خرید یا فروش در آتی سکه هست)

ریسک صندوق‌های طلا بیشتر مربوط به ریسک‌هایی می‌شود که قیمت طلا را تهدید می‌کند. در مرحله‌ی دوم ریسک مربوط به نقد شوندگی است. اما برخلاف بسیاری از مردم ریسک کلاه‌برداری و تقلبی بودن در مورد این صندوق‌ها وجود ندارد زیرا ضامن آن‌ها بانکی مرکزی است.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.1 / 5. تعداد امتیاز: 55

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام تمایل دارم بخشی از سرمایه ام رو در صندوق های طلا سرمایه گزاری کنم اما از بازده سالانه اونها و اینکه کدوم یکی از صندوق ها بازده بیشتری داشتن و همچنین اینکه قدرت نقدشوندگی کدوم یکی بهتر باشه اطلاعات زیادی ندارم اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

باسلام دوست عزیز اطلاعات جامع صندوق ها در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران وجود دارد

سلام.ایا ما میتونیم از طریق پنل کارگزاری اوراق بهادار مثل مفید اقدام به خرید کنیم؟و اگر امکانش هست ایا ما سهام اون شرکت یا صندوق سرمایه گذاری طلا رو خرید میکنیم یا مستقیما در خرید و سرمایه گذاری طلا سهیم هستیم؟

باسلام دوست عزیز امکان خرید دارید.شما صندوق طلا قابله معامله در بورس را خریداری می کنید.اگر قصد خرید شمش طلا از طریق بورس داشته باشید می توانید از بورس کالا اقدام کنید

سلام چرا هرچی درخواست خرید میزنم هیچ اتفاقی نمی افته در ساعت مقرر هم هست و موجودی هم دارم، ولی!!! البته من فقط کد معاملاتی معمول رو دارم که سهام خرید و فروش میکنم

باسلام دوست عزیز با همان کد امکان خرید و فروش دارید.برای بررسی مشکل با کارگزاری خود تماس تا مشکل را رفع کنند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

دوره کسب سود به شیوه نخبگان بورس (رایگان برای ۱۰۰۰ نفر اول)

رایگان ثبت نام کنید

خانه سرمایه – آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران

طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌ گذاری و پس انداز می‌ شناسیم. یعنی طلا می‌ خریم تا هم ارزش پولمان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتیم بفروشیم. همه این خرید و فروش ‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده ‌ایم، چرا که احتمالا عده کمی صندوق سرمایه گذاری طلا را می ‌شناسند. طلاهای زیادی پای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می ‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌ گذاری مقرون به صرفه ‌تری داشته باشند. طلا هم هیچ وقت دست رد به سینه هیچ سرمایه ‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشم گیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته ‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه ‌گذاری فعالیت کنند.

صندوق ‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه ‌گذار می ‌دهد بدون خرید فیزیکی سکه در این فلز گران بها سرمایه ‌گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک، این سرمایه ‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه ‌ای انجام می‌ شود تا حتی‌ المقدور از نوسانات ناگهانی سرمایه‌ گذاری در امان باشد.خرید طلا در بورس

فهرست عناوین

صندوق ‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق ‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. صندوق‌ های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌ گذاری می ‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌ های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می ‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌ گذاری می ‌کند. از آنجایی که درصد عمده سرمایه‌ گذاری این صندوق ‌ها روی گواهی ‌های سکه طلاست و قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می ‌توان گفت سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها، یک سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی است. پس سود صندوق ‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.

یکی از انواع صندوق سرمایه گذاری در بورس، صندوق پشتوانه‌ی طلای لوتوس با نماد “طلا” است که یک صندوق قابل معامله در بورس می باشد. بدین معنی که یک فرد حقیقی که دارای کد بورسی است، می‌تواند به‌صورت آنلاین مانند سایر سهام، به خریدوفروش اوراق صندوق طلا بپردازد. صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در تاریخ ۲۰ تا ۲۵ خرداد سال ۹۶ اقدام به پذیره‌نویسی نموده و از تاریخ ۸ مرداد سال ۹۶ معاملات ثانویه واحدهای آن در بورس کالا آغاز شد.

بازدهی تمام صندوق‌های پذیرفته‌شده در بورس ناشی از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV  ابطال نیز گفته می‌شود. برای صندوق پشتوانه‌ی طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا می‌باشد. در مورد صندوق با درآمد ثابت، این عدد همواره صعودی است. درواقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه‌گذاری می‌نماید و با افزایش قیمت آن‌ها بازده کسب می‌نماید. در حال حاضر این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قراردادهای آتی و اختیار سرمایه‌گذاری می‌نماید. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به ۹۹ درصد نیز می‌رسد. بخش باقی‌مانده معمولاً در بازار آتی سکه توسط متخصصان سرمایه‌گذاری می‌شود و تلاش می‌شود که در دوران ریزشی شدن بازار طلا بخشی از ضرر سرمایه‌گذاران پوشش داده شود. نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند فرایند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دیگر است.

با توجه به اینکه خریداری طلا و سکه به‌صورت فیزیکی ریسک‌هایی از قبیل احتمال سرقت، تقلب و عوامل دیگر را دارا است و جهت پوشش این هزینه نیاز به هزینه وجود دارد سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا این ریسک‌ها را پوشش دهند. علاوه بر این در زمان فروش طلا و سکه فیزیکی همیشه هزینه معاملات بیش از ۱ درصد و در مواقعی تا ۲ درصد بر سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. درصورتی‌که کارمزد خریدوفروش این اوراق با کارمزد بسیار کم (۰٫۱۵ %) امکان‌پذیر است.

حتی با چند هزار تومان هم می ‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون ‌ها تومان هزینه کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، به این دلیل که واحد های صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا مبادله می‌ شوند قانونی در بازار بورس وجود دارد که براساس آن حداقل میزان سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار تومان است.

با استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا شما بصورت غیرمستقیم طلا می ‌خرید و در واقع سرمایه خود برای خرید طلا را به دست افراد حرفه ‌ای می‌ سپارید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی را ندارید ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می ‌دهید. با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد حرفه ‌ای سپرد ه‌اید که امکان دارد در زمان رونق بازار تا ۱۰۰ درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود ۷۰ درصد از سرمایه را در بازار طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه ‌گذاری کنند و با این‌ کار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

برخلاف سکه‌ی طلای فیزیکی، صندوق‌های مختلف پذیرفته‌شده در بورس، ممکن است که نقد شوندگی ضعیف‌تری داشته باشند که در هنگام فروش، صاحبان خود را به دردسر می‌اندازند. به همین دلیل هنگام خرید یک صندوق، باید به تضمین بازار گردانی آن صندوق توجه ویژه داشته باشید. در مورد صندوق طلای لوتوس وجود بازار گردان باعث افزایش نقدینگی می‌شود و خریدوفروش واحدها را بافاصله قیمتی حداکثر ۰٫۱ درصدی میسر می‌سازد.

سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا عبارت‌اند از: گوهر، عیار و زر هستند.

در اوراق بورس بهادار ایران، تاکنون ۴ صندوق مبتنی بر طلا تأسیس‌شده که آخرین آن‌ها صندوق عیار بود که توسط کارگزاری مفید عرضه شد. در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا توسط سازمان بورس، مقرراتی وضع‌شده:

حداقل ۷۰% ارزش کل صندوق در سکه طلا (گواهی سکه طلا همان سکه طلایی است که در بورس قابل معامله است)

حداکثر ۲۰% ارزش کل صندوق در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا (منظور قراردادهای خرید یا فروش در آتی سکه هست)

ریسک صندوق‌های طلا بیشتر مربوط به ریسک‌هایی می‌شود که قیمت طلا را تهدید می‌کند. در مرحله‌ی دوم ریسک مربوط به نقد شوندگی است. اما برخلاف بسیاری از مردم ریسک کلاه‌برداری و تقلبی بودن در مورد این صندوق‌ها وجود ندارد زیرا ضامن آن‌ها بانکی مرکزی است.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: 3.1 / 5. تعداد امتیاز: 55

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام تمایل دارم بخشی از سرمایه ام رو در صندوق های طلا سرمایه گزاری کنم اما از بازده سالانه اونها و اینکه کدوم یکی از صندوق ها بازده بیشتری داشتن و همچنین اینکه قدرت نقدشوندگی کدوم یکی بهتر باشه اطلاعات زیادی ندارم اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

باسلام دوست عزیز اطلاعات جامع صندوق ها در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران وجود دارد

سلام.ایا ما میتونیم از طریق پنل کارگزاری اوراق بهادار مثل مفید اقدام به خرید کنیم؟و اگر امکانش هست ایا ما سهام اون شرکت یا صندوق سرمایه گذاری طلا رو خرید میکنیم یا مستقیما در خرید و سرمایه گذاری طلا سهیم هستیم؟

باسلام دوست عزیز امکان خرید دارید.شما صندوق طلا قابله معامله در بورس را خریداری می کنید.اگر قصد خرید شمش طلا از طریق بورس داشته باشید می توانید از بورس کالا اقدام کنید

سلام چرا هرچی درخواست خرید میزنم هیچ اتفاقی نمی افته در ساعت مقرر هم هست و موجودی هم دارم، ولی!!! البته من فقط کد معاملاتی معمول رو دارم که سهام خرید و فروش میکنم

باسلام دوست عزیز با همان کد امکان خرید و فروش دارید.برای بررسی مشکل با کارگزاری خود تماس تا مشکل را رفع کنند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

آیا به بازار طلا فکر کرده‌اید؟ شاید در این روزهایی که بازار بورس حال‌وروز خوشی ندارد، بد نبود که وارد بازار طلا می‌شدید؛ اما شما که از بازار طلا خیلی سر درنمی‌آورید. حداقل چون تا به امروز طلا خریدوفروش نکرده‌اید نه منابع اطلاعاتی کافی در این مورد دارید و نه افراد مناسب را می‌شناسید.

از آن‌سو بازار طلا مثل بازار اوراق بهادار نیست که سامانه کدال داشته باشد و حدی از شفافیت در آن باشد. تحلیل بازار جهانی طلا و قیمت دلار هم تنها بخشی از قضیه است. پس چه می‌کنید؟

شاید بهتر است یک صندوق طلای بورسی یا همان صندوق ETF طلا بخرید و کار را به خبره‌ها واگذار کنید.

این روزها بازار بورس حال‌وروز خوشی ندارد. البته راستش من انتظارش را داشتم. دست‌کاری و دخالت بیش‌ازحد در بازار همواره چنین نتیجه‌ای می‌دهد.خرید طلا در بورس

قاعده‌اش هم ساده است. بازار دست‌های خارجی را پس می‌زند. همواره پس می‌زند. بازار می‌خواهد خود مسیرش را بپیماید. درست است که منظور از بازار مجموعه کنش‌ها و واکنش‌های فعالین آن است اما اگر پیش‌ازاین مقاله ما در مورد منشا هوش و آگاهی را خوانده باشید، به‌راحتی متوجه می‌شوید که بازار یک سیستم پیچیده با اجزای نسبتا هوشمند است.

چنین سیستمی رفتارهای بسیار هوشمند و گاهی آشوبناک انجام می‌دهد و خصوصیات منحصر به خود را می‌یابد. یکی از این خصوصیات منحصربه‌فرد بازار هوشمند هم همین پس زدن نیروهای خارجی است.

دولت از ابتدای سال ۹۹ شروع به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از برخی از سهم‌های شاخص‌ساز کرد. نتیجه آنکه شاخص کل شدیدا بالا رفت و این در حالی بود که شخص هم‌وزن تغییر چندانی نکرد.

حمایت دولت چنان غیرمنطقی بود که برخی از سهم‌ها چندین ماه اشباع خرید بودند و این در حالی بود که کسی به شرکت‌های کوچک توجهی نمی‌کرد. برخی از شرکت‌های حاضر در بورس هم که تا پیش‌ازاین چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شد و از ده سال پیش هرساله صورت‌های مالی منفی داشتند، در سه ماه ۷۰۰ درصد رشد کردند.

از آن‌سو هیچ‌کسی نمی‌دانست این روند تا کجا می‌توانست ادامه داشته باشد؛ زیرا تحلیل‌های تکنیکال و چه‌بسا تحلیل‌های بنیادی تنها زمانی می‌توانند نتایج درست بدهند که بازار آرام است و حرکت تند و کند شدیدی در آن وجود ندارد.

این رفتار بازار منطقی نبود و هوش جمعی بازار این حرکت غیرمنطقی را بالاخره اصلاح کرد تا اثر نیروی خارجی بازار را دفع کند. حالا بازار پس از یک موج اصلاحی بزرگ که باعث شد بخش مهمی از سرمایه تازه‌واردهای به بازار بورس از بین برود، مشغول یک کف‌سازی است. ممکن است این کف‌سازی تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. حرفه‌های بازار در این حالت معامله‌ای انجام نمی‌دهند. یا لااقل اگر پولی داشته باشند، سهم‌هایی با بنیاد قوی می‌خرند و تعداد آن‌ها را بیشتر می‌کنند و خیلی نگران منفی‌ها نمی‌مانند. معاملات آن‌ها کمتر به سمت فروش و بیشتر به سمت حفظ سهم‌های خودشان است.

اما چند میلیون نفری که از سال پیش وارد بازار شده‌اند، ترسیده‌اند. دوست دارند پولشان را بیرون بکشند و به سمت دارایی‌های باثبات‌تر مثل طلا، دلار یا ملک ببرند.

پیش‌ازاین گفته‌ایم که یکی از مسائل مهمی که در مسیر ثروت‌آفرینی و سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که ما نباید وارد بازاری که نمی‌شناسیم شویم. بازار طلا و دلار جذاب است. لااقل در همین زمانی که بازار بورس قرمز یا عملا بی‌حرکت بود، قیمت دلار و طلا افزایش می‌یافت.

ولی وقتی شما این بازار را نمی‌شناسید، ریسک ورود به این بازار و ضرر کردن به‌واسطه تحلیل‌های ناقص یا عدم آشنایی با نحوه معامله، می‌تواند باعث شود بیشتر هم ضرر کنید.

اما چه اتفاقی می‌افتد که بگذارید متخصصین به‌جای شما معامله کنند؟

چه می‌شود حتی بدون اینکه پولتان را از کارگزاری به‌حساب بانکی‌تان منتقل کنید بتوانید در طلا هم سرمایه‌گذاری کنید و سود ببرید؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مسیری با ریسک پایین برای سرمایه‌گذاری هستند. اگر شما وقت و اطلاعات کافی برای ورود به یک بازار را ندارید، می‌توانید پولتان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدهید تا آن‌ها به‌جای شما در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم در ایران و هم در جهان وجود دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که بخش عمده دارایی خود را روی اوراق قرضه دولتی وارد می‌کنند و ریسک و بازدهی‌شان کمتر از بقیه است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که بخش عمده دارایی را در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک و بازدهی‌شان ‌هم زیاد است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هم که بین این دو هستند.

در کنار این‌ها، صندوق‌ها متناسب با شرایط، سرمایه‌های تحت مدیریت خود را در حوزه‌های دیگری مثل طلا هم وارد می‌کنند.

برای اینکه شما بتوانید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا باید در سایت هر یک از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که در حال حاضر تعداد آن‌ها در ایران بیش از ۲۰۰ صندوق است، ثبت‌نام کنید.

بعدازآن باید با مراجعه حضوری و یا غیرحضوری به سبدگردان آن صندوق، احراز هویت کنید. پس‌ازآن حساب کاربری شما در سایت صندوق فعال می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مشتریان واحدهای سرمایه‌گذاری می‌فروشند. قیمت این واحدها در طول زمان عوض می‌شود.

شما با واریز پول به‌حساب صندوق درخواست صدور واحد سرمایه‌گذاری به تعداد موردنیاز می‌دهید؛ مثلا اگر ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری یک‌میلیون تومان باشد و شما بخواهید صد میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید، باید ۱۰۰ واحد از صندوق موردنظر خود بخرید.

قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری با توجه به عملکرد صندوق تغییر می‌کند. اگر ارزش مجموعه سبد صندوق افزایش یابد، قیمت این واحدها نیز افزایش می‌یابد و اگر ارزش این سبد کاهش پیدا کند، ارزش واحدها نیز کاهش می‌یابد.

در نهایت شما وقتی بخواهید سود خود را بردارید باید درخواست ابطال واحد سرمایه‌گذاری بدهید.

مثلا ۱۰۰ واحد سرمایه‌گذاری را که شما پیش از این به قیمت یک‌میلیون تومان خریده‌اید، باید ابطال کنید. اگر عملکرد صندوق مثبت بوده باشد، حالا ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری مثلا به یک و نیم میلیون تومان رسیده است.

وقتی شما درخواست ابطال می‌دهید، قیمتی که برای شما حساب می‌شود اندکی کمتر از ارزش هر واحد است.

در نهایت شما واحدهای سرمایه‌گذاری خود را مثلا به قیمت یک‌میلیون و ۴۹۵ هزار تومان می‌فروشید و ۴۹.۵ درصد سود می‌کنید.

اما همه این‌ها دردسرهایی دارد. ثبت‌نام در هر صندوق و احراز هویت در آن، داستان زمان‌بری است. شما هم که کد بورسی دارید و تا به امروز سهام خریده‌اید، حالا باید سهام خود را بفروشید. پول را از کارگزاری به‌حساب بانکی خود منتقل کرده و سپس آن را به‌حساب صندوق واریز کنید.

برای جلوگیری از این دردسرها، برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ساختار و نحوه خریدوفروش‌های واحد خود را تغییر می‌دهند. این تغییر باعث می‌شود واحدهای این صندوق‌ها در بازار بورس قابل معامله باشد.

به چنین صندوق‌هایی اصطلاحا صندوق قابل معامله در بورس (Exchange-traded fund) یا ETF می‌گویند.

برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها لازم نیست شما در سایت آن‌ها ثبت‌نام کنید. کافی است نماد آن‌ها را در همان سایت کارگزار بورس خود جستجو کرده و مثل یک سهام عادی، واحد آن‌ها را بخرید.

به همین سادگی شما می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. خریدوفروش این واحدهای سرمایه‌گذاری ETF کارمزد کمتری از خریدوفروش سهام برای شما دارد زیرا دیگر مالیات نمی‌دهید. از آن‌سو دارایی شما توسط تعدادی افراد متخصص و خبره این کار مدیریت می‌شود.خرید طلا در بورس

حال بگذارید به مسئله ابتدای مقاله باز گردیم. اینکه بورس وضعیتی دارد که چندان نمی‌توان آن را تحلیل کرد و از آن‌سو سهم‌هایی در آن هستند که ارزشمندند اما اگر امروز وارد آن سهم‌ها شویم، ضرر می‌کنیم و در سوی دیگر این داستان هم دلار و طلا وجود دارند که هر روز گران‌تر می‌شوند.

چه می‌شد به‌جای اینکه چند روز منتظر واریز شدن پول از کارگزاری به‌حساب بانکی‌تان بمانید، در همان حساب کاربری کارگزاری، می‌توانستید طلا بخرید؟

یک گزینه این است که شما وارد بورس کالا شوید. این مسئله خود به همان اندازه ثبت‌نام در صندوق‌ها زمان می‌برد. تازه علاوه بر این‌ها نیازمند دانشی از تحلیل طلا هم هست.

گزینه بهتر این است که شما یک صندوق قابل معامله طلا بخرید.

صندوق‌های قابل معامله طلا یا همان ETF طلا، صندوق‌هایی هستند که کارشان متمرکز به خریدوفروش طلا در بورس کالا است. شما می‌توانید به‌جای خرید سهم‌های پر ریسک آن‌هم در بازار امروزی، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله طلا را بخرید و هر وقت خواستید دوباره آن را به ریال تبدیل کنید و وارد بازار سهام شوید.

در حال حاضر چهار صندوق قابل معامله طلا در بورس ایران وجود دارند. حداقل 70 درصد دارایی صندوق در سکه طلا (گواهی سکه طلا که در بورس معامله می‌شوند) و حداکثر ۲۰ درصد ارزش صندوق در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا یعنی قراردادهای خریدوفروش سکه آتی است.

شما با خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله طلا در بورس، ارزش دارایی‌های خود را متناسب با قیمت دلار و قیمت جهانی انس طلا حفظ می‌کنید.

همچنین مثل دیگر صندوق‌های ETF در بورس، خریدوفروش واحد صندوق‌های طلای بورسی بدون مالیات است و تنها کارمزد کارگزار به مبلغ معامله شما اضافه یا کسر می‌شود.

این صندوق‌ها به‌این‌ترتیب هستند:

۱- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس» با نماد «طلا»

این صندوق توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس مدیریت می‌شود و از ۲۱ تیر سال ۹۶ فعال است. ارزش خالص دارایی‌های این صندوق بیش از 96۰۰ میلیارد ریال است.

۲- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زر» با نماد «زر»

این صندوق نیز توسط شرکت تامین سرمایه امید مدیریت می‌شود و از ۱۷ آبان سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. ارزش خالص دارایی‌هایی صندوق «زر» نیز در حال حاضر 5800 میلیارد ریال است.

۳- «صندوق سکه طلای کیان» با نماد «گوهر»

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان مدیریت این صندوق مبتنی بر طلا را بر عهده دارد. صندوق «گوهر» فعالیت خود را از ۱۲ بهمن سال ۹۶ آغاز کرده و ارزش دارایی‌های آن در حال حاضر بیش از 6600 میلیارد ریال است.

۴- «صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای مفید» با نماد «عیار»

این صندوق جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله طلاست و از ۳۰ خرداد ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. صندوق «عیار» توسط شرکت سبد گردان انتخاب مفید مدیریت می‌شود و ارزش خالص دارایی‌های آن فعلا بیش از 3300 میلیارد ریال است.

شما می‌تواند با جستجوی نماد این صندوق‌ها در سایت کارگزاری خود، آن‌ها را بخرید و در صورت نیاز هم بفروشید.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

حداقل هزینه مورد نیاز برای خرید این صندوق ها چقدره؟ مثل بورس همون 500 تومنه؟

سلام .صندوق طلا هم همانند سهام شرکتها با عرضه و تقاضا مبلغش تغییر پیدا میکنه و گاها پر عرضه و غیر قابل نقد کردن تا صف فروش جمع بشه ولی صندوقهای سهامی و ثابت اینگونه نیست پس نتیجه میگیریم که صندوقهای ETFهم پر ریسک تر از سهامی و ثابت است این بنده تجربه کردم و برای نقد کردن سه روز زمان برد تا تونستم بفروشم و البطه با نزدیک به پانزده درصد ضرر

ممنون از جناب دولتي عزيز به خاطر طلب بسيار واضح و روشن

با سلام … اگر برای شما واضح و روشنه، بفرمایید چطور می توان از طریق کارگزاری، اقدام به صدور و ابطال سهام کنیم؟

قیمت خرید و فروش خیلی بالاتر از nav هستش .بخریم که متضرر میشویم.صندوقهای طلا منظورم هستش

یکی از دلایلی که باعث میشه صندوق‌های مبتنی برکالا همواره بالاتر از NAV خود معامله کنن این است که سازمان مجوزی برای افزایش تعداد واحدها نداده و همین باعث میشه دست بازارگردان برای عرضه محدود باشه و طبیعی هست وقتی عرضه کم باشه قیمت افزایش پیدا میکنه

احتمالا الان که شما داری کامنت می کنی اینطوره یک قاعده کلی نیست که! اگه فکر می کنی ناو فعلا بالا نمیره صبر کن قیمت برسه به ناو

ممنونیم عالی بود و توضیح کامل

صندوقا سرمایه گذاری اصلا به درد نمیخورن تا بازار منفی میشه کلی قیمت اسمیشون رو پایین میارن ولی تا بازار مثبت میشه قیمتشون ثابت

با سلام … برای خرید واحدهای این صندوق و اینکه قیمت صدور و ابطال انها چقدر است؛از طریق سایت کارگزاری چطور اقدام کنیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

چرا به هر بهانه ای مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس میکنید؟ البته مشخص است که برای به جیب زدن پول مردم و تبخیر آن اینهمه تلاش میکنید

دیگه اعتماد تمام شد چند دفعه اعتماد کردیم بس است در بورس که چند ده میلیون ضرر کردم وقتی به فردای این مملکت اعتمادی نیست چرا باز پول بی زبون را بدهیم دست دیگران تا انها برامون کاری بکنن اگر هم بفروشیم معلوم نیست فردا فردی باشه که بتونیم یقه اون رابگیریم خوب خودمون میریم طلا سکه یا ارز میخریم میگذاریم نزدیکی خودمون واختیارش هم دست خودمون هست چند ماه قبل حتی اگر کود حیوانی میخریدم میگذاشتم کنار باغ الان قیمتش چند برابر شده بود

همین شماهایی که پول کود و علوفه حیوانات و … خودتون را گذاشتید توی بورس بازار را خراب کردید دیگه!

شما برای خرید هر چیزی مختارید … همینکه شما میایید تو این سایت و اخبار بورسی رو دنبال میکنید، نشان از علاقه مندی شماست … من بعد اگر دنبال خرید کود حیوانی هستید، بنده سایت مرتبط با خرید انواع کودهای حیوانی را خدمت شما معرفی کنم. با سپاس

به نظرم عالی عالی خودم چند وقت رفتم واقعا ازش راضی ام تو این چند وقتی که بورس رو به نزول بود این صندوق فقط باعث شد سرمایه ام حفظ و بیشتر بشه

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

وبلاگ

این حق طبیعی هر سرمایه گذاری است که از مزایا و نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بورس ایران اطلاع داشته باشد تا بتواند در زمان های مناسب ، در انتخاب حوزه سرمایه گذاری خود اعم از بورس ، سکه و طلا  تصمیم درستی اتخاذ نماید و یک سرمایه گذاری کم ریسک انجام دهد . شما با مطالعه این مطلب آشنایی بسیار خوبی در خصوص خرید و فروش سکه و طلا پیدا خواهید و برای اینکه درک کاملا درستی از موضوع داشته پیشنهاد می کنم این مقاله را چند بار مطالعه نمائید.

برخی از سرمایه گذاران محترم بدلیل عدم آگاهی و عدم آشنایی با نحوه خرید و فروش طلا در بورس کالا ، تصور می کنند فقط از طریق بازار فیزیکی اینگونه خرید و فروش ها امکان پذیر است و به همین دلیل ساده فقط بصورت حضوری و فیزیکی اقدام به خرید و نگهداری سکه و طلا می کنند که این موضوع ریسک بسیار بالایی دارد .

چرا طلا و سکه ؟

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های پس‌انداز، سرمایه‌گذاری در سکه و طلاست. البته سرمایه‌گذاری در سهام با اینکه ریسک‌ زیادی به همراه دارد اما مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود. اما صحبت امروز ما در رابطه با نحوه خرید طلا و سکه و سرمایه‌گذاری آنهاست که بهره‌بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی از مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری شناخته شده و بورس کالا با طراحی ابزارها و بازارهای مختلف، راه را برای سرمایه‌گذاران راحت و آسان کرده است.خرید طلا در بورس

دلیل اصلی سرمایه‌گذاری افراد در طلا، حفاظت از سرمایه‌شان است و زمانیکه احتمال وقوع یک فاجعه اقتصادی وجود داشته باشد آنها تصمیم می‌گیرند حداقل با خرید طلا و سکه از سرمایه‌شان محافظت کنند. طی تحقیقات صورت گرفته خرید طلا بهترین روش برای حفظ سرمایه در مقابل سقوط بازاهای مختلف از جمله بورس شناخته می‌شود. به همین دلیل اگر پیش‌بینی‌ها و نشانه‌ها به شرایط بد بورس در آینده اشاره می‌کند یعنی می‌توان مطمئن بود که بهترین راه سرمایه‌گذاری همین خرید طلاست.

آیا می دانستید، برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه و خرید آنها نیازی به حضور فیزیکی در بازار و رفتن به صرافی‌ها نیست ؟ آیا با ریسک های نگهداری طلا و سکه در منزلتان با خبر هستید ؟ آیا می دانستید نگهداری طلا و سکه در منزل مشکلات روانی بسیاری در ذهن شما ایجاد می کند و باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی زندگی شما می شود؟ آیا می دانستید خرید ، نگهداری و فروش سکه و طلا در بورس کالا براحتی و با کمترین استرس و نگرانی و پایین ترین ریسک، امکان پذیر است ؟ پس تا انتهای این مقاله پر زرق و برق با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بگوییم که شما به سه روش می‌توانید در بازار بورس، طلا خریداری کنید:

گواهی سپرده سکه طلا

این گواهی یکی از ابزارهای مالی است که به دلایل زیر بوجود آمده است:

گواهی سپرده ، اوراقی است که دارنده آن ، مالکش است.  بنابراین گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انباری سپرده‌گذاری شده و پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل، توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود. به همین دلیل مقدار طلای خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید آورده شود.

از طریق همین گواهی ، خریدار می‌تواند بعد از خرید آن، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد یا اینکه اوراق را به صورت سهام نگهداری کند تا با افزایش قیمت بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه، یک تاریخ سررسید دارد. خریدار می‌تواند سکه خریداری شده‌ خود را تحویل گرفته یا اوراق را تا سررسید نگهداری کند. درصورتی‌که سررسید نماد سکه تمام شود و دارنده اوراق گواهی سکه‌اش را نفروخته باشد طبق قانون گواهی سپرده کالا، باید سکه‌های خریداری شده‌اش را تحویل بگیرد. البته اگر هم سکه را تحویل نگیرد جای هیچگونه نگرانی نیست و  گواهی سپرده سکه با نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی همراه با سررسید جدید انتقال می‌یابد.

معرفی نمادهای گواهی سپرده سکه در حال حاضر

4 رقم سمت راست به معنای تاریخ سررسید گواهی سپرده مثلا در ردیف اول، تاریخ سر رسید برج 12 از سال 1399 است ، حرف پ به معنای پیوسته بودن معاملات و دو رقم سمت چپ کد خزانه پذیرش شده است.

خرید مستقیم از طریق بورس کالا

بورس کالا نیز همانند بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن کالای مشخص شده تحت قوانین خاصی خرید و فروش می‌شود. یکی از کالاهای قابل خرید و فروش در این بورس سکه و طلا است.

خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا در سال 1394 بصورت رسمی شروع شد و کسانی که در بورس ایران فعالیت می کنند می توانند با همان کد بورسی که در اختیار دارند اقدام به خرید سکه و طلا نمایند. پس خرید و فروش این گواهی مانند ثبت سفارش سهام در بورس است.

زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از ساعت 13:00 الی 15:30 می‌باشد و از ساعت 12:30 تا 13 نیز مرحله پیش‌گشایش معاملات انجام می‌شود. سکه‌های مورد معامله در بورس کالا باید مورد تایید انبار باشد. سکه‌های مورد تایید انبار باید همگی سکه تمام بهار آزادی با عیار 22 (درصد خلوص 900 از 1000) و وزن 8.133 گرم باشند.

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با 0.1 یک سکه طلا است، بنابراین برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی باید 10 گواهی سپرده بخرید. مثلا اگر قصد خرید 10 سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید 100 گواهی سپرده بخرید.

 

نکته طلایی: کلیه سرمایه گذاران قادرند از طریق این ابزار مالی، سکه‌های طلای خود را به خزانه‌ یکی از بانک ها بسپارند و گواهی آن را دریافت کنند و یا گواهی سپرده خود را تبدیل به طلای فیزیکی کنند.

چگونه می توانم گواهی سپرده سکه طلای خود را تبدیل به سکه فیزیکی کنم ؟

سرمایه گذاران این حوزه می توانند یک روز پس از خرید به خزانه‌داری بانک مربوطه مراجعه نمایند و با ارائه گواهی سپرده، سکه‌های خود را دریافت کنند. زمان مراجعه به انبارها جهت دریافت سکه از ساعت 8 صبح الی 16 بعد از ظهر می باشد.

چگونه می توانم سکه های خود را به خزانه بانک تحویل دهم ؟

سرمایه گذارانی که سکه های خود را بصورت فیزیکی خرید کرده اند می توانند با مراجعه به خزانه یکی از بانک ها ، سکه های خود را تحویل داده و رسید انبار دریافت نمایند و پس از آن در زمان دلخواه خودشان و بصورت آنلاین اقدام به فروش نمایند.

هزینه های مرتبط با سکه

خرید غیر مستقیم از طریق صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق های سرمایه گذاری یکی دیگر از ابزارهای مالی است که از طریق تیم مجرب و حرفه ای در بازار سرمایه مدیریت می شود و با جمع آوری پول اشخاص حقیقی که مهارت کافی در سرمایه گذاری ندارند ، در بازارهای مختلف و بصورت کلان سرمایه گذاری می کنند. صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بخش اعظم سرمایه خود را ( 70 الی 95 درصد ) در سپرده گواهی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش کوچکی از دارایی خود را معمولا به اوراق با درآمد ثابت کم ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و … می‌سپارند.

 

صندوق های طلا فعال در بازار سرمایه ایران

صندوق کالایی با پشتوانه طلا

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بازار بورس است و روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم آورده و واحدهای سرمایه‌گذاری آن در بورس کالای ایران نیز قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق‌ها در گواهی سپرده سکه طلا بوده و به عنوان دارایی اصلی صندوق درنظر گرفته می‌شود به این صورت که عملکرد صندوق‌ها به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا، ریسک کمتری به نسبت سکه طلا دارد و مشتریان آن برای خرید، به دریافت کد سهامداری نیاز دارند.

 

 

از دیگر راه‌های معامله و خرید طلا در بازار بورس، خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالاست. بازار فیزیکی هم از بازارهای مهم بورس کالاست، به این ترتیب که تولیدکنندگان مواد خام تولیداتشان را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌کنند و مصرف کنندگان این مواد را که شمش طلا نیز جز تولیدات قرار دارد با سازوکار مخصوص بازار خریداری می‌کنند. به همین دلیل طلا در بازار فیزیکی بورس کالا زیر مجموعه بازار صنعتی به حساب می آید و شمش طلا نیز در تالار طلا بازار فیزیکی، مورد معامله قرار می‌گیرد.

برای خرید شمش طلا به گذراندن مراحل زیر نیاز خواهید داشت:خرید طلا در بورس

گرفتن کد بورس کالا که برای دریافت آن باید فرم‌های مربوط به اخذ کد بورس را در یکی از کارگزاری‌های فعال مربوط به این حوزه تکمیل کنید.

به منظور درخواست خرید شمش طلا باید با کارگزار خود تماس گرفته و درخواست خریدتان را ثبت کنید. به این صورت کارگزار درخواست خرید را برای خریدار ارسال می‌کند.

واریز 10 درصد ارزش معامله به حساب وکالتی ، که مبلغ مذکور باید تا قبل از ساعت 12 توسط خریدار به حساب وکالتی واریز گردد تا کارگزار درخواست او را ثبت و سپس به تالار طلا ارسال کند.

نکته : حساب وکالتی همان حسابی است که با حساب کارگزاری لینک شده است و به کارگزاری وکالت داده می‌شود که وجوه مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب بانکی مشتری مسدود کند.

خرید طلا در تالار طلا، سازوکار منحصربه‌فرد خوش را دارد. یعنی عرضه کننده معمولاً قیمت را از قیمت بازار بالاتر اعلام می‌کند تا برای کشف قیمت طلا در روز معامله و قبل از شروع تالار، مذاکره‌ای میان خریدار و عرضه کننده برای قیمت طلا از طریق کارگزاران صورت بپذیرد. موضوع مذاکره کشف قیمت طلا بوده و با توجه به اعلام هرروز قیمت طلا از طریق سایت tgju.org در تالار قرار می‌گیرد.

از قیمت اعلام شده در این سایت 9 درصد ارزش افزوده کسر شده و طرفین روی قیمت اعلامی منهای 9 درصد ارزش افزوده به توافق می‌رسند. به این صورت عرضه کننده در تالار، نرخ خود را کاهش داده سپس بعد از خرید، ده درصد واریز شده از حساب مشتری برداشته و به حساب کارگزار واریز می‌گردد. بعد از آن کارگزار طی اعلامیه خرید به مشتری، 90 درصد باقیمانده را اعلام کرده و مشتری سه روز فرصت دارد تا برای تسویه آن اقدام کند. سپس حواله دریافت طلا برای خریدار ارسال می‌شود.

عرضه کنندگان شمش طلا در بورس کالا

همانگونه که مستحضر هستید در حال حاضر ، خرید شمش طلا در بورس کالا فقط بصورت فیزیکی امکان پذیر است که نحوه خرید آن شرح داده شد . ولی برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند خرید و فروش شمش طلا را مانند سکه ، طلا و سهام در بورس براحتی انجام دهند، نیاز به یک فرآیند ساده و قابل قهم برای کلیه اهالی بازار سرمایه احساس می شود که این موضوع با ایجاد گواهی سپرده شمش طلا مانند گواهی سکه و سایر اوراق سپرده در حال انجام است و بزودی در بورس کالا ارائه خواهد شد. این اتفاق مهم می تواند تاثیر بسزائی درعمق بخشیدن به بازار و افزایش اعتبار آن داشته باشد و سرمایه های سرگردان بسیاری را جذب نماید.

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده شمش طلا دقیقا مشابه سایر اوراق سپرده مانند گواهی سپرده سکه خواهد بود و مالک آن می تواند سه کار را بعد از خرید آن انجام دهد.

نکته مهم  : در حال حاضر حداقل گواهی سپرده شمش طلا ، 100 سوت برای هر خرید می باشد.

نکته طلایی : تاریخ سر رسید این گواهی محدودیت ندارد و مدام از نمادی به نماد دیگر انتقال داده خواهد شد و دلیل مشخص کردن تاریخ سر رسید برای گواهی سپرده شمش طلا صرفاً بخاطر فرآیند انبادرداری می باشد.

نتیجه :

با مطالعه دقیق این مقاله و توضیحات ارائه شده کاملا مشخص است که می توانید سرمایه گذاری بسیار متنوع و هوشمندانه ای در حوزه طلا داشته باشید بطوریکه ریسک های موجود ( اعم از ریسک نگهداری در منزل ، نوسانات شدید و … ) را بشدت کاهش دهید و براحتی در منزل و یا محل کار خود و از طریق اینترنت خرید و فروش انجام دهید .

ضمناً هر سرمایه گذاری که مالک گواهی سپرده سکه و شمش طلاست براحتی و یک روز بعد از خرید می تواند با تحویل گواهی خود به خزانه بانک مورد نظر، سکه و یا شمش طلای خود را بصورت فیزیکی تحویل بگیرد.

 

 

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

سلام خدمت مدیر محترم دکتر سهام. یه سوال دارم. فرق خریدن طلا و سکه با خرید سهم چیه؟ و اینکه مدومش پر سود تره؟

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ما در مجموعه دکترسهام با استفاده از اساتید متخصص  در زمینه بورس و بازار سرمایه به افزایش دانش سرمایه گذاری در میان هموطنان عزیزمان می پردازیم.مشتری مداری و یاری رساندن به مردم عزیز کشورمان برای ساختن زندگی بهتر درشرایط سخت اقتصادی و همچنین گسترش دانش جامعه در زمینه ی اقتصادی، مهم ترین اهداف ما می باشند.

آدرس: تهران – شهران شمالی – میدان دوم مجتمع آیسان طبقه سوم واحد ۲۴ ( ۳۰۶ )

تلفن تماس: ۰۲۱۴۶۱۱۸۱۵۲  ایمیل: info@dsaham.com


ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


بزودی بازمیگردیم. سایت در حال بازسازی است.

خرید طلا در بورس : امروزه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه معاملات حاصل شده است. وجود زمینه‌های متنوع برای سرمایه‌گذاری کار را برای سرمایه‌گذاران راحت کرده است.

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری آسوده و امن، سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. برای سرمایه‌گذاری در طلا دیگر نیاز به خرید حضوری و نگهداری طلا و سکه نیست. در این مقاله به معرفی خرید طلا در بورس خواهیم پرداخت.

 

 

با خرید طلا در بورس دیگر نگران خسارات احتمالی نخواهید بود. هدف از سرمایه‌گذاری در طلا، حفظ سرمایه و ارزش پول است. در اینجا سه روش برای خرید طلا در بورس را در زیر تعریف کرده‌ایم:خرید طلا در بورس

این تفکر اشتباه وجود دارد که تنها راه سرمایه‌گذاری در طلا، خرید حضوری و فیزیکی طلا و سکه است. با خرید طلا در بورس تا حدی ریسک‌های احتمالی را می‌توان کاهش داد.

در حال حاضر، ۴ بانک سامان، ملت، رفاه و صادرات خدمات لازم برای خرید و فروش طلا در بورس را ارائه می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید به بانک مراجعه کنید و سکه‌های خریداری شده در بورس را تحویل بگیرید. همچنین می‌توانید به ۴ بانک نام برده شده بروید و در ازای تحویل سکه، برای فروش آن‌ها در بورس گواهی بگیرید تا هرزمان که خواستید آن‌ها را در بورس بفروشید.

اغلب افراد تصور می‌کنند که بازار بورس تنها مکانی برای معامله خرید و فروش سهام است. البته بیشتر حجم معاملات مربوط به سهام است.

امروزه معاملات تنوع بسیاری پیدا کرده است؛ از جمله معاملات اوراق مشارکت، اوراق اجاره، معاملات بورس کالا و گواهی سپرده کالا.

یکی از ابزارهای مالی که از سال ۱۳۹۴ که به جهت کشف قیمت رسمی سکه ایجاد شده است، اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس است.

مالک این گواهی، قادر به انتقال این دارایی به غیر نیست. تنها فردی که مشخصات او بر روی گواهی قرار دارد، قادر به دریافت دارایی است. با خرید طلا در بورس از طریق گواهی سپرده، دیگر نگرانی هایی مانند دزدیده شدن یا گم شدن دارایی وجود ندارد؛ زیرا در صورت گم شدن سپرده، دارایی تنها به فردی که مشخصات او ثبت شده است، تحویل داده می‌شود. این سکه‌ها در خزانه‌داری بانک رفاه نگهداری می‌شود.

 

 

انبار بورس کالای ایران، بعد از تأیید استانداردهای سکه، گواهی سپرده را صادر می‌کند. سکه تمام بهار آزادی باید عیار ۹۰% و وزن تقریبی معادل ۸/۱۳۳ داشته باشد.

از جمله مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هنگام تحویل هر سکه مبلغی معادل ۲۰۰۰۰ ریال جهت کارشناسی دریافت می‌شود. هزینه انبارداری به ازای هرروز، برای هرسکه، معادل ۷۰۰ ریال است. کارمزد هر معامله ناچیز و در حدود ۰/۱۲۵% ارزش معامله است.

لازم است بدانید که هیچ گونه مالیاتی برای معاملات سکه در نظر گرفته نشده است.

در بورس صندوق‌های متنوعی قرار دارد. یکی از این صندوق‌ها (Exchange-traded fund) ETF یا صندوق‌های قابل معامله است. این صندوق‌ها مانند سهام، قابلیت خرید و فروش از طریق پنل دارد.

صندوق‌های طلا (Gold fund) یکی از صندوقهای قابل معامله در بورس است که بیشتر دارایی آن‌ها را اوراق سپرده سکه طلا تشکیل داده است. در واقع ۷۰درصد از دارایی این صندوق‌ها در بازار سکه و مابقی در اوراق مشتقه با پشتوانه طلا قرار دارد. شما با خرید طلا در بورس، ارزش دارایی خود را همراه با نوسان قیمت دلار و قیمت انس جهانی طلا، افزایش می‌دهید.

 

 

اغلب مدیریت این صندوق‌ها فعال است و یک نظارت حرفه‌‌ای و دائمی بر روی پرتفوی صندوق‌ها دارد. خرید طلا در بورس به این روش، ضرر و زیان احتمالی سرمایه‌گذارانی که وقت کافی یا آگاهی ندارند را کاهش می‌دهد.

مدیران حرفه‌ای این صندوق‌ها برای کاهش ریسک از نوسان قیمت سکه و خرید و فروش در بازار آتی سکه استفاده می‌کنند.

صندوق‌های طلا مانند گواهی سپرده سکه از نقد شوندگی بالایی برخوردار است.

برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است با انواع صندوق‌ها آشنا شوید. انتخاب بهترین صندوق یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند به حساب می‌آید. بررسی معیارهای زیر برای مقایسه صندوق‌ها ضروری است.

این صندوق از ۲۱تیرماه سال ۹۶ توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاسیس و مدیریت می‌شود. ارزش خالص دارایی‌های صندوق لوتوس بیش از ۹۶۰۰ میلیارد ریال است. متولی این صندوق موسسه حسابرسی بهراد مشار است.

مدیریت این صندوق‌ برعهده شرکت سبدگردان انتخاب مفید بوده و گروه خدمات بازار سرمایه مفید، بازارگردان این صندوق‌ها است.

فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری مفید از ۳۰خرداد ۹۷ آغاز شده و ارزش دارایی خالص این صندوق چیزی حدود ۳۳۰۰ میلیارد است.

 

 

تاریخ ۱۴ آبان ماه سال ۹۶ ، زمان شروع فعالیت این صندوق در بازار بورس است. این صندوق‌ها با مدیریت شرکت تامین سرمایه امید و متولی موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین دارای ۵۸۰۰ میلیارد ریال دارایی است.

شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان از ۱۲ بهمن ماه سال ۹۶ این صندوق را راه اندازی کرد. ارزش خالص دارایی صندوق سکه و طلای کیان بیش از ۶۶۰۰ میلیارد ریال است.

ساعات معاملات برای صندوق‌ها، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ است. در گذشته اغلب صندوق‌ها بدون دامنه نوسان بودند اما بر اساس مصوبه جدید دامنه نوسان این صندوق‌ها به ۱۰± تغییر یافت.

خرید طلا در بورس بر خلاف خرید حضوری شامل مالیات نمی‌شود و کامزدی ناچیز دارد.

 

برای خرید طلا در بورس از طریق معامله شمش طلا کافی است ابتدا برای اخذ کد بورس کالا اقدام کنید. در روز معامله با کارگزار خود تماس برقرار کرده و درخواست خرید شمش را ثبت کنید. معامله‌گر یا کارگزار درخواست شما را برای خرید ارسال می‌کند.

خریدار موظف است تاقبل از ساعت ۱۲، ۱۰درصد از ارزش معامله را به حساب وکالتی خود واریز کند تا درخواست او بلوک شود و به تالار فرستاده شود. تمامی مراحل کدگیری تا ارسال به تالار و انجام فرآیند خرید، از طریق کارگزار انجام می‌شود.خرید طلا در بورس

خرید طلا در بورس سازوکار مخصوص به خود را دارد. از آن‌جا که قیمت طلا دائم در حال تغییر است، بهتر است خریدار قبل از اقدام به خرید صحبتی با فروشنده و عرضه‌کننده انجام دهد. این مذاکره توسط کارگزار انجام می‌شود. هدف از انجام مذاکرات، کشف قیمت شمش طلا است.

محدودیت وزنی برای خرید شمش از ۱ کیلوگرم تا ۵ کیلوگرم است.

سه عرضه کننده شمش طلا در بازار ایران وجود دارد که به ترتیب در زیر بیان شده است:

اینکار موجب بهره بردن از تغییرات قیمت انس جهانی می‌شود. قیمت اونس جهانی و نرخ دلار، دو فاکتور مهم در تعیین قیمت‌گذاری سکه طلا به حساب می‌آید. به همین دلیل معامله‌گران با سرمایه‌گذاری در طلا و خرید طلا در بورس، به طور غیر مستقیم از نوسانات دلار بهرمند می‌شوند.

یکی از مزیت‌های خرید طلا در بورس به روش صندوق‌ها، پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای آتی است.

در این روش با خطر سرقت مواجه نیست؛ زیرا دزدی کردن از انبار بانک به مراتب بسیار سخت و ناممکن است.

مثلا زمانی که شما اقدام به خرید طلا در بورس می‌کنید، دیگر با شرکت‌ها و بورس کالا طرف هستید؛ اگر اتفاقی برای دارایی شما بیوفتد شرکت‌ها بیشتر از شما نگران می‌شوند.

سرمایه‌گذاری با خرید طلا در بورس کار معامله‌گران را آسان کرده و دیگر لازم نیست برای خرید طلا و سکه با ترس و لرز و حضوری اقدام کنند. همه چیز با یک کلیک در خانه انجام می‌شود.

با  اینکار قادر خواهید بود دارایی با پایین‌ترین قیمت و با ارزان‌ترین فروشنده معامله کنید.

اگر اتفاقی رخ دهد و نیاز به وثیقه برای قوه‌قضاییه باشد یا تصمیم به گرفتن وام داشته باشید، گواهی‌های سپرده سکه گره از مشکل شما باز می‌کنند.

فاصله زمانی فروش یک دارایی در بورس تا خرید طلا در بورس تنها یک کلیک است. خیلی کم اتفاق می‌افتد که صندوق طلا با صف فروش روبرو شود و کسی مشتاق به خرید آن نباشد. اما این به معنای بدون ریسک بودن این دسته از معاملات نیست. همانگونه که ممکن است قیمت طلا افت کند، احتمال کاهش ارزش صندوق‌ها نیز وجود دارد.

یکی از معایب این صندوق‌ها در مقابل خرید فیزیکی، تغییر قوانین بازار بورس است.

از دیگر معایب خرید طلا در بورس این است که احتمال دارد زمانی که شما نیاز به وجه نقد دارید، بازار بسته باشد یا اینترنت با مشکل مواجه شود.

شروع آیلتس از صفر: هر آنچه که برای شروع آیلتس باید بدانید (راهنمای کامل)

راه اندازی تلفن گویا بر بستر voip




ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


نام‌کاربری


ایمیل

تأیید ثبت نام برای شما ایمیل خواهد شد.


خرید طلا در بورس
خرید طلا در بورس
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *