خرید واکسن آنفولانزا

خرید واکسن آنفولانزا
خرید واکسن آنفولانزا

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

مجلس ۱۵۰۰ واکسن آنفولانزا را بازگردانده و وزارت بهداشت از توزیع تدریجی ۱/۵میلیون دوز واکسن خبر می‌دهد. تقاضا از داروخانه‌ها برای خرید واکسن بالا رفته، اما مقامات وزارت بهداشت یادآوری می‌کنند که واکسن فعلا برای عموم نیست.

موج سوم کرونا… این هشداری است که مقامات وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا در ایران پیاپی تکرار می‌کنند و از مردم می‌خواهند سفر نروند و به رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی پایبند بمانند.خرید واکسن آنفولانزا

هم‌زمان با اخطارهای متوالی، وزارت بهداشت از تامین ۱/۵میلیون دوز واکسن آنفولانزا و توزیع تدریجی و اولویت‌بندی‌شده آنها خبر می‌دهد. اعلام کرده‌اند که این واکسن به صورت رایگان در اختیار “گروه‌های پرخطر تحت پوشش شبکه بهداشتی” قرار می‌گیرد و افراد عادی را در بر نمی‌گیرد.

به رغم این توضیح، مردم زیادی برای خرید واکسن به داروخانه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌‌اند. محمد ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران از شهروندان خواسته که از داروخانه‌ها درخواست واکسن نکنند زیرا هیچ واکسنی در اختیار آنها نیست.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

محسن زهرایی، رئیس “اداره بیماری‌های قابل پیشگیری” وزارت بهداشت گفته که توزیع واکسن آنفولانزا از شنبه، پنجم مهر شروع می‌شود و تقسیم آن نیز چند روز زمان می‌خواهد. خبرگزاری ایسنا به نقل از زهرایی می‌نویسد: «واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطرِ تحت پوشش شبکه بهداشتی به شکل رایگان توزیع می‌شود و افراد عادی با مراجعه آزاد به این مراکز نمی‌توانند واکسن دریافت کنند.» زهرایی افزوده که توزیع واکسن، ابتدا از دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع می‌شود.

افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردا و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند، جزء گروه‌های پرخطر دسته‌بندی می‌شوند.

در این میان، مرکز بهداشت مجلس کوشید جنجال ناشی از تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن به نمایندگان را با پس دادن این واکسن‌ها فرو بنشاند. شهلا میرگلو بیات، مدیرکل سلامت مجلس، در توجیه این اقدام چالش‌آفرین گفت: «تخصیص واکسن آنفولانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس مطابق روال سال‌‌های گذشته و با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز صورت گرفت. در عین حال مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این ۱۵۰۰ واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.»

بازگرداندن واکسن‌ها در حالی اعلام شده که شرکت “بهسان پخش”، توزیع‌کننده این واکسن می‌گوید پس دادن داروهای یخچالی مجاز نیست.

پاییز پر خطر و متفاوت

تاثیر واکسن آنفولانزا در پیشگیری از اپیدمی ثابت شده است، اما هیچ تجربه میدانی و بالینی از شیوع هم‌زمان کرونا و آنفولانزا و خطرات احتمالی تشخیص نادرست دو ویروس یا تداخل درمان دور بیماری وجود ندارد.

مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتوپاستور ایران پیش‌تر توصیه کرده که به دلیل هم‌زمانی شیوع ویروس کرونا و آنفولانزا، بهتر است عموم مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. او می‌گوید استفاده از این واکسن، فرد را قطعا از بیماری مصون می‌کند و کمک خواهد کرد که اگر بیمار علائم مشابهی با کرونا داشت، تشخیص آن راحت‌تر باشد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا نیز گفته است: «معمولا هر ۱۰ سال یکبار اپیدمی آنفلوآنزا با یک ویروس جدید رخ می‌دهد که در واکسن‌های قبلی ویروس جدید گنجانده نشده و اگر آنفلوآنزایی که در پائیز شیوع پیدا کند جهش یافته باشد، واکسن‌های قبلی توان مقابله با آنفلوآنزا فصلی را ندارد و این موضوع ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند.»

فصل پاییز در حالی شروع شده که معاون کل وزارت بهداشت ایران اذعان می‌کند که کلیه ۳۳ استان این کشور در شرایط قرمز قرار دارند. در دو موج قبلی در فروردین و خرداد، میانگین ابتلای روزانه به کرونا، سه هزار نفر بود اما در هفته منتهی به مهر، آمار بیماران برای شش روز متوالی از این میزان عبور کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نسبت به فرا رسیدن یک “پاییز سنگین” هشدار داده و از پرداخت نشدن مطالبات کادر درمان، فرسودگی پزشکان و پرستاران و خالی بودن انبارها نالیده است. طبق آمار رسمی، تعداد قربانیان از ۲۵هزار نفر گذشته و این در حالی است که رسانه‌های مستقل و شواهد میدانی، مرگ و میرهای کرونایی را حداقل دو برابر این رقم می‌دانند.

 وزیر بهداشت هشدار داده که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات کادر درمان و خالی ماندن انبارها “پائیز سنگینی” فرامی‌رسد. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید افزایش شدید تعداد مبتلایان ادامه دارد و شمار قربانیان از مرز ۲۵ هزار نفر گذشت.
 

آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب؛ از آنجا که این علائم در یک سرماخوردگی ساده هم دیده می‌شوند، تشخیص اینکه بیماری ویروسی است یا باکتریایی، دشوار است. چه علائمی در بیمار مبتلا به کرونا دیده نمی‌شود؟
 

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می‌گوید اگر وزارت بهداشت واقعا واکسن کرونا را سفارش داده باید اسناد آن را رسانه‌ای کند. رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بر خلاف ادعای دولت گفته انتقال ارز برای واکسن هیچ مشکلی ندارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با هشدار نسبت به فرسودگی شدید کادر درمانی و حجم خوشه‌های خانوادگی، خواهان مداخله جدی‌تر ارگان‌های متولی در اعمال محدودیت‌های تازه و بازنگری در دستورالعمل‌های بهداشتی شد.

به گفته رئیس بانک مرکزی تا کنون تمام تلاش‌های ایران برای انتقال ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا با مانع روبرو شده است. او می‌گوید به دلیل تحریم آمریکا، ایران نتوانسته از دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج استفاده کند.

ایران می‌گوید گزارش فنی سرنگونی هواپیمای اوکراینی را تحویل داده اما اوکراین می‌گوید هیچ سندی از ایران دریافت نکرده است.
 

برخی از شهرهای ایران بخصوص تهران و اصفهان که شهروندان مسیحی بیشتری در آن سکونت دارند در این روزهای کرونایی حال و هوای کریسمس به‌ خود گرفته‌اند. امسال اما فرا رسیدن کریسمس با خبر خوشی برای مسیحیان ایران همراه بود.
 

گونه جهش‌یافته ویروس کرونا که در لندن و جنوب شرقی انگلستان به سرعت در حال انتشار است، به نگرانی‌ها دامن زده است. پایه‌گذار شرکت بیون‌تک آلمان که با همکاری شرکت فایزر نخستین واکسن کرونا را تولید کرده، به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد.
 

© 2020 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

انجام واکسیناسیون آنلوانزا در دوره همه‌گیری کرونا چقدر مهم است؟

یک مقام وزارت بهداشت ایران می‌گوید توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌هایی که در خطر بیشتر ابتلا هستند از هفته آینده آغاز می‌شود.

کارشناسان نسبت به خطرات همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان سال جاری هشدار داده‌اند و واکسیناسیون گسترده آنفلوآنزا را، به خصوص برای افراد در خطر توصیه می‌کنند.

افراد در خطر در ایران در حالی هنوز واکسن آنفلوآنزا نگرفته‌اند که بهداری مجلس ایران ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده است.

دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، به ایسنا گفته که یک و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا تامین شده است که به طور رایگان به افراد گروه‌های در خطر تزریق خواهد شد.خرید واکسن آنفولانزا

آقای زهرایی افزوده: “فرایند توزیع ممکن است چند روز طول بکشد اما، موضوعی که واضح است این است که تا روز شنبه، ۵ مهر ماه، واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشتی برای تزریق توزیع نخواهد شد.”

این تاخیر و ارائه یک و نیم میلیون واکسن در حالی است که حیدر محمدی، مدیرکل دارو در سازمان غذا و دارو، دو هفته پیش در برنامه‌ای تلویزیونی از تامین ۱۶ میلیون واکسن آنفلوآنزا و ارائه دو و نیم میلیون واکسن رایگان خبر داده بود.

به گفته مقام‌های بهداشتی سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، زنان باردار، کودکان و بزرگسالان با نقص سیستم ایمنی، کودکان زیر ۵ سال و زندانیان کسانی هستند که واکسن رایگان آنفلوآنزا می‌گیرند.

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در پاییز سال گذشته و پیش از شیوع کرونا شمار قربانیان آنفلوآنزا در ایران نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشت.

درباره آنفلوآنزا بیشتر بخوانید:

منبع تصویر، Social Media

رسید خرید واکسن آنفلوآنزا از طرف بهداری مجلس ایران

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، دو هفته پیش گفت سازمانش مقداری واکسن آنفلوآنزا وارد کرده اما برای تامین واکسن مورد نیاز به تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی ایران نیاز دارد.

ارز مورد نیاز در حالی تا پیش از فصل پاییز به واردات واکسن اختصاص نیافته که سعید نمکی، وزیر بهداشت، از اردیبهشت ماه درباره همزمانی شیوع کرونا با فصل آنفلوآنزا هشدار داده بود و همچنین قربانیان پرشمار سال گذشته آنفلوآنزا در ایران حساسیت بسیاری را برانگیخته بود.

در عین حال مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز واکسیناسیون عمومی 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده است.

این خبر باعث انتقادهای گسترده‌ای از نمایندگان مجلس شده و به عنوان نمونه‌ای از سوءاستفاده مقام‌های حکومتی از مقامشان برای تامین منافع شخصی تلقی شده است.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، گفته: “اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فاصله‌ی نهادینه‌‌شده‌ حاکمیت از مردم است.”

آقای صادقی در عین حال خبر داده که پیش از این “قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و ازمابهتران کردند.”

واردات سریعتر واکسن آنفلوآنزا برای مجلس و واردات محرمانه داروی فاوپیراویر در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی برای انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا پیوسته دشوار شدن واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تبلیغ می‌کنند.

© 2020 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

به گفته مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ایران، مرحله اول «توزیع رایگان» ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا از روز شنبه یا یک‌شنبه به تدریج با اولویت کادر بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج و بیماران پیوندی آغاز می‌شود.

حیدر محمدی روز شنبه، پنجم مهرماه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به این که این گروه‌ها بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در پرونده سلامت، واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کنند، درباره مرحله دوم توزیع رایگان این واکسن در شبکه بهداشتی گفت: «مرحله دوم بلافاصله بعد از ورود واکسن به کشور برای سالمندان بالای ۶۵ سال که در خانه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی هستند و نیز کودکان زیر ۵ سال آغاز می‌شود.»

آقای محمدی درباره تعداد افراد تحت پوشش گروه‌های دریافت‌کننده واکسن آنفلوآنزا گفت: «در مجموع از حدود ۲.۵ میلیون واکسن وارداتی رایگان که در شبکه بهداشتی برای گروه‌های خاص توزیع می شود، ۱.۳ میلیون واکسن برای زنان باردار و ۴۵۰ هزار دوز برای بیماران خاص، پیوندی، دیالیزی و صعب‌العلاج توزیع می‌شود و بقیه آن برای کادر بهداشت و درمان، سالمندان، کودکان زیر ۵ سال، کادر مراکز بهداشت و درمان نیروهای مسلح و زندان‌ها با ثبت کد ملی توزیع می‌شود.»

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توضیح داد: «بعد از توزیع ۲.۵ میلیون واکسن گروه‌های خاص در شبکه بهداشتی، محموله‌های بعدی برای توزیع در داروخانه‌ها با قیمت مصوب و با کد ملی انجام می‌شود که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.»

توزیع تدریجی واکسن آنفلونزا در حالی آغاز می‌شود که به گفته علی‌اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس «همین حالا هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر شده است.»خرید واکسن آنفولانزا

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، واکسن آنفلوآنزا هیج تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و میزان ایمنی‌زایی آن علیه بیماری آنفلوانزا نیز در حدود ۴۰ درصد است.

رئیس کل گمرک ایران می‌گوید در ۹ ماهه سال جاری خورشیدی ۲۵.۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۰ درصد افت نشان می‌دهد.

مهدی میراشرفی گفته است واردات کشور نیز با افتی ۱۷ درصدی به ۲۶.۸ میلیارد دلار رسیده است.

جزئیات آماری که آقای میراشرفی ارائه داده نشان می‌دهد که پنج کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان سهمی ۷۶ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور داشته‌اند.

همچنین چین، امارات، هند، ترکیه و آلمان سهمی ۷۲ درصدی در کل واردات جمهوری اسلامی داشته‌اند.

گمرک ایران از دو سال پیش انتشار جزئیات آمارهای ماهانه را متوقف کرده و آمارهایی که مقامات گمرکی ارائه می‌کنند نیز با آمارهای گمرکی شرکای ایران اختلاف فاحش دارد.

برای نمونه آقای میراشرفی مدعی شده که صادرات غیرنفتی ایران به چین در ۹ ماهه سال جاری خورشیدی حدود ۶.۴ میلیارد دلار و وارداتش از چین هفت میلیارد دلار بوده است.

اما گمرک چین روز چهارشنبه سوم دی گزارش ماهانه خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین نصف وارداتش از این کشور بوده است.

در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۰ کل واردات نفتی و غیرنفتی چین از ایران ۵۵ درصد کاهش یافته و به ۷.۸ میلیارد دلار رسیده که ۱.۱ میلیارد دلار آن مربوط به واردات نفت خام از ایران است.

کل صادرات چین به ایران نیز با افتی ۱۰ درصدی به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای گمرکی هند و ترکیه نیز با اظهارات آقای میراشرفی تفاوت فاحش دارد.

نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که بر اساس سناریوهای مختلف، سطح آب دریای خزر تا پایان قرن حاضر ۹ تا ۱۸ ‌متر پایین خواهد آمد.

این پژوهش که توسط جمعی از دانشمندان آلمانی و هلندی انجام شده و روز چهارشنبه سوم دی در نشریه معتبر «نیچر» منتشر شد، می‌گوید که دریای خزر با «فاجعه» روبرو است.

این گزارش می‌گوید طی سه دهه گذشته سطح دریای خزر مقداری افت کرده، اما تبخیر زیاد آب، یخ نبستن دریای خزر طی زمستان در مناطق شمالی و عدم تعادل در میزان آب‌های ورودی باعث خواهد شد که تا پایان قرن حداقل ۹ متر از سطح آب دریا کاهش یابد و این رقم حتی می‌تواند به ۱۸ متر برسد.

گزارش یاد شده چنین سناریویی را تهدید زیست‌محیطی نامیده و می‌گوید سطح دریای خزر به صورت فزاینده‌ای پایین‌تر می‌آید و شتاب کاهش آب در حال افزایش است.

با توجه به اینکه آب‌های بخش روسیه و ترکمنستان خزر کم عمق است، با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح دریا کوچک خواهد شد و اگر ۱۸ متر آب افت کند، ۳۴ درصد از سطح دریای خزر خشک خواهد شد.

بسیاری از پرندگان و آبزیان دریای خزر در فصول مختلف سال به شمال و جنوب مهاجرت می‌کنند و خشک شدن بخش‌های شمالی که پناهگاه گونه‌های مختلفی مانند فک‌های خزر در فصل گرم تابستان است، می‌تواند زندگی این جانداران را به خطر بیندازد.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت هند در سال ۲۰۱۹ به دلیل آلودگی هوای شهری دچار مرگ زودرس شدند و جان باختند؛ به عبارتی، ۱۸ درصد از کل آمار مرگ‌ومیر در این کشور.

گزارش این پژوهش که در هفته‌نامه پزشکی «لنست» منتشر شده است، شواهدی مبنی‌بر افزایش نرخ ابتلا به سرطان ریه، سکته، دیابت، بیماری‌های تنفسی و دیگر انواع بیماری‌ها بر اثر آلودگی هوای شهری در هند ارائه می‌کند.

بر همین اساس، تنفس هوای آلوده در شهرهای مختلف این کشور منجر به افزایش آمار مرگ‌ومیر در ابعاد میلیونی شده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا حدود ۱.۳ میلیون نفر اعلام شده بود.

مقایسه آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۰۰ هزار نفر بر شمار افرادی که بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در هند جان باخته‌اند، افزوده شده است.

در سال‌های اخیر، دهلی، پایتخت این کشور، با فرا رسیدن زمستان و افزایش ذرات معلق در هوا، اغلب به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی شده است.

گزارش‌ها حاکی است که شاخص آلودگی هوا در هند ۵۰۰ درصد بالاتر از معیار سازمان جهانی بهداشت برای تعیین هوای سالم است.

به‌رغم افزایش آمار مرگ‌ومیر و تشدید مشکلات ناشی از آلودگی هوای شهری در هند، مقام‌ها و مسئولان دولت این کشور همچنان در به‌کارگیری روش‌های موثر مقابله با آلودگی هوا ناکام مانده‌اند.

سال گذشته، در پی اعلام وضعیت اضطراری در دهلی،‌ مقام‌های هند برای مقابله با آلودگی شدیدی که گریبانگیر هوای پایتخت شده بود، کوشیدند روزانه جلوی تردد ۱.۲ میلیون خودرو را بگیرند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند اعضای اتحادیه اروپا در حال آماده کردن دستورالعمل‌هایی برای به اجرا گذاشتن فوری هر گونه توافق تجاری با بریتانیا هستند.

سه منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه سوم دی‌ماه به خبرگزاری رویترز گفتند، اگر توافقی صورت گیرد اعضای اتحادیه اروپا تا اول ژانویه سال آینده برای اجرای آن آماده خواهند بود.

کمیسیون اروپایی از طرف اعضای اتحادیه اروپا در حال مذاکره با بریتانیا برای توافق خروج این کشور از اتحادیه، موسوم به «برگزیت» است.

منابع دیپلماتیک انتظار دارند در مذاکرات پیش‌رو که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، توافقی به‌دست آید.

یک دیپلمات اروپایی گفته است که به احتمال زیاد در روز پنج‌شنبه توافق میان طرفین نهایی خواهد شد و همان روز یا فردا اعلام می‌شود و کمیسیون اروپا راهکارها و دستورالعمل‌های مورد نیاز را آماده می‌کند تا فورا توافق یاد شده به اجرا گذاشته شود.

هم مقامات اتحادیه اروپا و هم بریتانیا طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که به توافق برگزیت نزدیک شده‌اند؛ اگرچه میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت با بریتانیا اعلام کرده اگر لازم باشد، اروپا آماده است مهلت رسیدن به توافق را تمدید کند.

اتحادیه اروپا قبلا تا ژانویه ۲۰۲۱ به بریتانیا فرصت داده بود که به توافق برسد.

دولت بریتانیا بارها گفته است اگر توافقی به‌دست نیاید، بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

تعداد آمریکایی‌هایی که برای نخستین بار درخواست حقوق بیکاری داده‌اند طی هفته گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است.خرید واکسن آنفولانزا

با این حال سطح آمار بیکاران و افراد جویای کار که به خاطر کرونا به مشکل برخورده‌اند همچنان بالاست زیرا مشاغل بیشتری اکنون با محدودیت روبه‌رو شده‌اند و تشدید بحران کرونا در آمریکا میزان مصرف کالاها را نیز پایین آورده است.

یک گزارش جداگانه نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کنندگان در ایالات متحده، طی ماه گذشته برای اولین بار از ماه آوریل کاهش پیدا کرده است.

وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه سوم دی اعلام کرد درخواست افراد برای مزایای بیکاری از دولت در هفته منتهی به ۱۹ دسامبر در مجموع ۸۰۳ هزار مورد بود در حالی که این تعداد برای هفته قبل از آن ۸۹۲ هزار نفر ثبت شده است.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد روند بهبودی رکود ناشی از همه‌گیری کرونا، اکنون به خاطر تأخیرهای کنگره در تصویب بسته حمایت مالی از شهروندان، با تزلزل روبه‌رو شده است.

کمک مالی قبلی سه تریلیون دلاری دولت آمریکا منجر به یک رشد اقتصادی تاریخی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی شد.

کنگره روز دوشنبه محرک‌های مالی اضافی دیگری را به ارزش تقریباً ۹۰۰ میلیارد دلار تصویب کرد، اما به نوشته رویترز، اقتصاددانان می‌گویند این مبلغ «خیلی کم و خیلی دیر» است.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این‌که مبالغ این بسته حمایتی را کافی نمی‌داند تهدید کرده که مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

پارلمان ترکیه مجوز حضور نظامی این کشور در لیبی را برای ۱۸ ماه دیگر تمدید کرد.

نمایندگان پارلمان ترکیه ژانویه امسال مجوز یک‌ساله حضور ارتش این کشور در لیبی برای حمایت از دولت لیبی در مقابل نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر را تصویب کرده بودند. اکنون این مجوز برای یک سال و نیم دیگر تمدید می‌شود.

مجوز ادامه حضور نظامی ارتش ترکیه در لیبی در حالی است که دولت مورد حمایت سازمان ملل و نیروهای وفادار به ژنرال حفتر اکتبر امسال اعلام آتش‌بس کردند و یکی از مفاد توافق آتش‌بس، شامل خروج همه نیروهای نظامی خارجی از کشور طی سه ماه است.

ترکیه حامی دولت لیبی است که بخش‌های غربی کشور را تحت کنترل دارد. نیمه شرقی کشور در کنترل نیروهای ژنرال حفتر است که کشورهای مصر، روسیه، امارات و فرانسه از آن حمایت می‌کنند.

مخالفان دولت در پارلمان علیه تمدید مجوز اعزام نیروی نظامی به لیبی رای دادند اما آرای حزب حاکم و متحدان آن باعث تصویب این مجوز شد.

از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور دچار بحران جنگ داخلی است.

پیام‌رسان «تلگرام» در نظر دارد از ابتدای سال آینده میلادی امکانات و خدمات جدیدی برای استفاده کاربران ارائه کند و این خدمات پولی خواهد بود.

پاول دوروف بنیانگذار تلگرام روز چهارشنبه سوم دی‌ماه گفت که این شرکت سالانه به چند صد میلیون دلار درآمد نیاز دارد.

او افزود: از سال ۲۰۱۳ که این پیام‌رسان راه‌اندازی شده است، هزینه‌های آن را خود متقبل شده و اکنون در نظر ندارد این شرکت را به فروش برساند؛ لذا باید منبع درآمدی برای ادامه فعالیتش پیدا شود.

تلگرام با امکانات رمزگذاری پیام‌ها تا کنون توانسته است ۵۰۰ میلیون کاربر فعال را جذب کند و این کاربران بیشتر از میان کشورهای سابق عضو اتحادیه جماهیر شوروی و ایران هستند.

آقای دوروف در ادامه گفته است امکانات زیادی برای خدمت‌رسانی معرفی و میلیاردها کاربر جدید جذب خواهد شد و برای این‌کار سرمایه لازم است.

او گفت که امکانات رایگان این برنامه همچنان رایگان باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و آمار کل قربانیان کرونا در ایران به ۵۴ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، همچنین از شناسایی شش هزار و ۲۶۱ بیمار جدید خبر داد. به این ترتیب مجموع کل مبتلایان کرونا در ایران به یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۴ نفر رسید.

خانم لاری همچنین خبر داد که پنج هزار و ۴۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا «در وضعیت شدید» و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

آمارهای وزارت بهداشت ایران همواره از سوی برخی منابع از جمله مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران مورد تردید قرار گرفته و مسئولان این سازمان، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت می‌دانند.

اما کاهش نسبی آمار کرونا در حالی در روز چهارشنبه در آمارهای رسمی وزارت بهداشت گزارش می‌شود که احتمال ورود ویروس کرونای جهش‌یافته از بریتانیا به ایران مطرح شده است.

با وجود اعلام وزیر بهداشت ایران مبنی بر این که ردپایی از کرونای جهش‌یافته در ایران پیدا نشده ، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از احتمال ورود این ویروس در پیک اخیر کرونا در کشور خبر داد.

نوع جدید ویروس کرونا که خاستگاه آن کشور انگلیس اعلام شده است، به طور متوسط به ۱.۵ نفر انتقال می‌شود، در حالی که این میزان در مورد ویروس قبلی ۱.۱ نفر بوده است.

بنا بر اعلام مقام‌های وزارت بهداشت ایران از چند روز پیش هیچ شهری از نظر شیوع کرونا در ایران در وضعیت قرمز قرار ندارد و در حال حاضر ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

دولت ایران به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی مربوط به شیوع کرونا، تعداد قربانیان یا مبتلایان در استان‌ها و شهرهای مختلف خودداری می‌کند.

رئيس مرکز مبارزه با جرايم ملی پليس فتا از «استرداد دو نفر» از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و دستگیری ده «سلبريتی» به اتهام تبلیغ برای این گونه سایت‌ها خبر داد.

به گفته او، تعدادی از این افراد که سلبریتی معرفی شده‌اند ورزشکار هستند.

مصطفی نوروزی شامگاه دوم دی‌ماه با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که تعدادی از سلبریتی‌ها و بازیکنان اقدام به درج تبلیغات و جذب فالوور برای وب‌سایت‌های قمار می‌کردند از دستگیری و پیگرد قانونی نزدیک به ده نفر از آن‌ها خبر داد.

آقای نوروزی به نام و مشخصات این افراد اشاره نکرد.

به گفته رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی، در سال ۹۹ بیش از ۱۶ هزار فقره سایت و اکانت در ارتباط با شرط‌بندی در ایران مسدود و برای بیش از ۴۹۰۰ فقره وب‌سایت و شبکه اجتماعی، ۱۴۷۰ پرونده ایجاد شده است.

آقای نوروزی همچنین به فعالان سایت‌های شرط‌بندی در خارج از ایران هشدار داد و گفت: «باید بدانند که ما پیگیر هستیم. فرایند استرداد زمان‌بر و زمان‌گیر است، اما خوشبختانه تاکنون چندین فقره اعلان قرمز برای متهمین صادر شده است.»

او در ادامه از استرداد دو نفر از این افراد خبر داد، اما به نام و مشخصات آنها اشاره نکرد.

اما خبرگزاری تسنیم روز اول دی‌ماه از بازداشت میلاد حاتمی، یکی از گردانندگان و تبلیغ‌کنندگان سایت‌های قمار و شرط‌‌بندی در ترکیه خبر داد.

خبرگزاری رکنا هم روز ۲۱ آذرماه خبر بازداشت نیلوفر صفری‌زاده چوکامی با نام مستعار نیلی افشار را به علت اعلان قرمز اینترپل (از طرف پلیس ایران) در فرودگاه مالدیو خبر داده بود.

با این حال برخی منابع ضمن تکذیب خبر دستگیری خانم افشار اعلام کردند که او در حال حاضر تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارد.

وحید خزائی هم که در ایران از او به عنوان یکی از «شاخ‌های اینستاگرام» نام برده می‌شد و سال‌ها در خارج از کشور به تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی می‌پرداخت، اوایل تیرماه سال جاری به هنگام ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی دستگیر شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، سوم دی، گفت که ترکیه امیدوار است «برگی جدید» در روابط خود با ایالات متحده و اتحادیه اروپا باز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در عین حال شکایت کرد که هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا در قبال آنکارا با «استاندارد دوگانه» و تبعیض برخورد کرده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، واشینگتن ترکیه را به دلیل خریداری سامانه پدافندی اس۴۰۰ از روسیه تحریم کرد.

اتحادیه اروپا نیز به خاطر اختلاف ترکیه با یونان و قبرس در مورد حقوق دریایی مدیترانه، اقداماتی تنبیهی را علیه آنکارا اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه در پارلمان ترکیه در ادامه گفت که به باور او، «ترکیه هم در قضیه شرق مدیترانه و هم در مورد اس۴۰۰ با دو استاندارد روبه‌رو است»‌ و افزود: «آرزو می‌کنیم اتحادیه اروپا هر چه زودتر خود را از نابینایی استراتژیک که باعث آزارش شده، خلاص کند.»

او اضافه کرد که «فکر می‌کنم [جو] بایدن، [رئیس جمهور منتخب ایالات متحده]، اهمیت لازم را برای روابط ترکیه و آمریکا قائل شود».

دولت ترکیه مدعی است که پس از عدم موافقت دولت آمریکا با فروش سامانه‌های موشکی «پاتریوت» ناگزیر به روسیه روی آورده و موشک‌های اس-۴۰۰ را از آن کشور خریداری کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید سامانه‌های موشکی ساخت روسیه جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت آمریکا و سایر اجزای سامانه دفاعی ناتو را به خطر می‌اندازد. دولت ترکیه ضمن رد این ادعا می‌گوید موشک‌های روسی در سامانه پدافند مشترک ناتو ادغام نخواهند شد.

از سوی دیگر عملیات ترکیه برای یافتن نفت و گاز در آب‌هایی که یونان از آنِ خود می‌داند مناسبات بین ترکیه و اتحادیه اروپا را به ویژه در چند ماه اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

بروز این تنش‌ها یکی از عوامل ادامه سقوط تاریخی ارزش پول ترکیه عنوان شده، به ‌طوری‌که لیر ترکیه در روزهای اخیر به سمت ۸ لیر برای هر دلار رفته است. واحد پول ترکیه امسال نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

با وجود اعلام وزیر بهداشت ایران مبنی بر این که تاکنون ردپایی از ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور پیدا نشده، یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از احتمال ورود این ویروس از قبل به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ مهر، وزیر بهداشت ایران روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، با اشاره به این که دولت بریتانیا خبر نوع جدید ویروس کرونا را با حدود دو ماه تاخیر اعلام کرد، گفت که به محض اطلاع از این موضوع پروازها به مقصد انگلیس و از مبدأ انگلیس به ایران ممنوع شده است.

سعید نمکی از رصد تمام مسافرانی خبر داد که در چند روز گذشته از بریتانیا وارد کشور شده‌اند و گفت تاکنون ردی از این ویروس در ایران پیدا نشده است.

این در حالی است که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، صبح امروز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای نوع جهش‌یافته ویروس کرونا گفت: «این احتمال وجود دارد که پیک اخیری که در کشور وجود داشته و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم همین ویروس جهش‌یافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود.»

در پی انتشار اخبار گسترده از شیوه نوع جدیدی از ویروس کرونا، دولت عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور رفت‌و‌آمد به هشت کشور از جمله ایران را به منظور ممانعت از انتقال گونه جدید ویروس کرونا ممنوع کرده است.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.

در ادامه خشونت‌ها در کشور افغانستان، کابل، پایتخت، روز چهارشنبه را نیز با خشونت و انفجار آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار بمب و تیراندازی در کابل در روز چهارشنبه دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت.

یکی از افرادی که در تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست داد محمد یوسف رشید، مدیر یک سازمان غیردولتی نظارت بر انتخابات، معرفی شده است.

در حمله‌ای دیگر در شهر کابل انفجار بمب در شرق این شهر جان یک مامور پلیس را گرفت و دو زخمی بر جای گذاشت.

کابل و چند شهر دیگر افغانستان در ماه‌های اخیر به رغم مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان صحنه خشونت‌های مرگبار بوده است.

روز سه‌شنبه نیز چهار پزشک که در یکی از زندان‌های افغانستان با صدها زندانی طالبان کار می‌کردند در پی انفجار بمبی که به خودروی آنها وصل شده بود، کشته شدند.

دولت عراق روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، اعلام کرد که این کشور رفت و آمد به هشت کشور از جمله ایران را به منظور ممانعت از انتقال گونه جدید ویروس کرونا ممنوع کرده است.

این ممنوعیت دو هفته‌ای که از روز پنج‌شنبه هفته جاری آغاز می‌شود به جز ایران شامل کشورهای بریتانیا، آفریقای جنوبی، استرالیا، دانمارک، ژاپن، بلژیک و هلند می‌شود و با توجه به شیوع نوع جدید ویروس کرونا در این کشورها می‌تواند تمدید شود.

شهروندان عراقی از این کشورها می‌توانند به عراق بازگردند، مشروط بر آن که به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند.

دولت عراق همچنین دستور به تعطیلی دو هفته‌ای رستوران‌ها، مراکز خرید و دیگر اماکن اجتماعی داده است.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.

تاکنون در عراق بیش از ۵۸۶ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و ۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

کره جنوبی اعلام کرد که روز سه‌شنبه، دوم دی، در واکنش به ورود ۱۹ جنگنده روسی و چینی به حریم هوایی خود چند جنگنده را برای رهگیری و ماموریت دفاعی ضروری به منطقه اعزام کرده است.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز سه‌شنبه ابتدا چهار فروند هواپیمای نظامی چین و مدتی بعد ۱۵ جنگنده روسیه وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند. در واکنش به این رویداد نیروی هوایی کره جنوبی نیز جنگنده‌های خود را برای رهگیری و مانور دفاعی به منطقه اعزام کرده است.

این ستاد مشترک افزود که دولت چین از پيش به آن کشور اطلاع داده بود که هواپیماهای نظامی‌اش در جریان یک عملیات آموزشی وارد آسمان کره جنوبی خواهند شد.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی در بخشی از بیانیه خود افزود: «به نظر می‌رسد که این رویداد بخشی از رزمایش مشترک چین و روسیه باشد ولی مستلزم تحقیقات بیشتری است.»

خبرگزاری دولتی کره جنوبی گزارش داد که وزارت خارجه این کشور در تماس با چین و روسیه تاکید کرده است که چنین اقدامی نباید تکرار شود.

ماه ژوئیه سال گذشته پدافند ضدهوایی کره جنوبی به سوی یک جنگنده روسی که در جریان رزمایش مشترک با چین وارد حریم هوایی این کشور شده بود تیراندازی هشداردهنده کرد.

دولت‌های کره جنوبی و ژاپن در واکنش به آن حادثه جنگنده‌های خود را به منطقه فرستادند و چین و روسیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کردند. روسیه و چین این ادعا را تکذیب کردند.

دولت روسیه روز سه‌شنبه، دوم دی، اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا بر سر پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی، تعدادی از مقامات و نهادهای اتحادیه اروپا را تحریم می‌کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که در واکنش به اقدامات «خصمانه» اتحادیه اروپا تصمیم گرفته «تعداد بیشتری از مقامات کشورهای عضو و نهادهای اتحادیه اروپا را به فهرست ممنوعیت سفر به فدراسیون روسیه بیفزاید».

وزارت خارجه روسیه قبل از اعلام این تصمیم سفرای سه کشور عضو اتحادیه اروپا را که آزمایش مربوط به مسمومیت الکسی ناوالنی در آنجا انجام شده است احضار کرد. در این آزمایش‌ها مشخص شده که آقای ناوالنی با ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» که در دوران اتحاد شوروی تولید آن آغاز شد، مسموم شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری فرانسه گفت: «سفرای سه کشور فرانسه، آلمان و سوئد در ارتباط با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه احضار شدند.»

اتحادیه اروپا تاکنون به این اقدام روسیه واکنش نشان نداده است.

روز گذشته الکسی ناوالنی گفت با فریب دادن یک مامور اطلاعاتی روسیه از او اعتراف گرفته است که اداره امنیت فدرال روسیه تلاش کرده بود با آلوده کردن لباس زیر او به مواد سمی، وی را به قتل برساند.

اداره امنیت فدرال روسیه در واکنش به سخنان آقای ناوالنی ادعای او را «جعلی» توصیف کرد و گفت نهادهای امنیتی غربی به او کمک می‌کنند.

الکسی ناوالنی، ۴۴ ساله، یکی از سرسخت‌ترین منتقدان حکومت روسیه در ماه اوت امسال حين پرواز از سیبری به سمت مسکو بر اثر مسمومیت به شدت بیمار و در بیمارستانی در شهر موسک روسیه بستری شد.

تحت فشار خانواده آقای ناوالنی دو روز بعد او به بیمارستانی در شهر برلین منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. نتایج آزمایش‌های متعدد در مراکز علمی آلمان، فرانسه و سوئد نشان داد که او با ماده سمی «نوویچوک» مسموم شده بود.

وزارت خارجه روسیه چند روز پیش در بیانیه‌ای این نکته را تکرار کرد که کشورهای اروپایی حاضر نشدند در این تحقیقات با مسکو همکاری کنند.

دولت روسیه بارها اتهام دخالت نهادهای امنیتی این کشور در مسمومیت الکسی ناوالنی را رد کرده است.


بیشتر

© 2020 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا در سال جاری ۱۰ برابر شده است، گفت: برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین برنامه کشیک سلامت با حضور سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به منظور بررسی واکسیناسیون آنفلوانزا در ایام اپیدمی کرونا برگزار شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سهمیه واکسن آنفلوآنزای گروه‌های پرخطر را از ۲۵۰۰ به دو و نیم میلیون دوز رساندیم گفت: یک تولیدکننده داخلی تولید واکسن آنفلوانزا را شروع کرده است و اگر مطالعات بالینی تأیید شود احتمال دارد در پاییز تولید داشته باشیم.

وی افزود: گروه‌های حساس؛ سالمندان، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سرطان هستند که به آنها واکسن تعلق می‌گیرد و همچنین زندان‌ها و نیروهای مسلح و کادر درمان نیز شامل سهمیه واکسن می‌شوند. ارائه واکسن از طریق مراکز بهداشت و اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود به جز سالمندان بالای ۶۵ سالی که در گروه‌های بالا قرار نمی‌گیرند و باید به صورت آزاد تهیه‌کنند. این افراد برای استفاده از واکسن باید کد ملی خود را ثبت کنند و تزریق در مرکز بهداشت صورت بگیرد. در مورد مادران باردار اگر نیاز باشد مراکز بهداشت به منزل آنها مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم گفت: گروه اول شامل همان دو و نیم میلیون دوز است که به صورت رایگان توزیع می‌شود. گروه دوم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که باید با ثبت کد ملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه کنند. برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بعد از اینکه توزیع واکسن بین این گروه‌ها تمام شد؛ بر اساس میزان تقاضای موجود سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم. اگر میزان تقاضا بیشتر از آن ۱۶ میلیون دوزی باشد که وارد خواهیم کرد، مجبور می‌شویم با ارز نیمایی وارد کنیم که قیمت بیشتری خواهد داشت.خرید واکسن آنفولانزا

واکسن تولید امسال تا پایان زمستان جوابگوست

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به زمان مناسب برای تزریق واکسن گفت: ما هر ساله اوایل مهرماه تزریق واکسن را شروع می‌کنیم و واکسنی که هر سال تولید می‌شود برای همان سال اثرگذاری دارد. یعنی مردم نمی‌توانند واکسن سال گذشته را برای امسال استفاده کنند. واکسنی که ما امسال توزیع خواهیم کرد فقط تا پایان زمستان جوابگو است.

۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم

محمدی افزود: در شرایط به وجود آمده ما ۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم. ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به کودکان زیر پنج سال اختصاص می‌دهیم که در داروخانه‌ها در دسترس خواهد بود. در مهر ماه هم واردات خواهیم داشت. تاکید می‌کنم که مردم هیچکدام از کالاهای حوزه سلامت را از مکانی غیر از داروخانه تهیه نکنند. برای اینکه سودجوها در این میان وجود نداشته باشند ما توزیع واکسن را به نسبت سال گذشته ده برابر کردیم و فکر می‌کنیم جوابگوی نیاز کشور باشد. همچنین امسال با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است روزانه ۲ میلیون ماسک در داروخانه‌ها توزیع شود و با قیمت ۱,۳۰۰ تومان به فروش برسد.

دریافت واکسن آنفلوانزا برای کادر درمانی که در مراکز دولتی هستند رایگان است

به گفته وی، احراز هویت برای دریافت واکسن را به مرور انجام می‌دهیم تا ازدحام صورت نگیرد. در مورد کادر درمان دریافت واکسن آنفلوانزا برای آن‌هایی که در مراکز دولتی هستند رایگان است اما در مورد مراکز خصوصی فعلاً تعیین تکلیف نشده است. زمانی که آن‌ها هم شناسایی بشود با اختصاص یارانه واکسن دریافت می‌کنند.

در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد واکسن کرونا نیز اظهار داشت: در این خصوص مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم که آن‌ها گفتند حداقل تا ۴ ماه دیگر می‌توانند واکسن را در اختیار ما قرار دهند. البته در داخل کشور انستیتو پاستور و رازی در حال تحقیقات برای واکسن هستند اما اگر مطالعات بالینی آنها روی میمون هم پاسخ بدهد و وارد فاز انسانی بشوند تقریباً می‌توان گفت موفقیت‌آمیز هستند به شرطی که اتفاقی که برای آکسفورد افتاد برای ما نیفتد. به هر حال اگر واکسن کرونا در هر جای دنیا تأیید شود یا از آنجا تهیه می‌کنیم یا به صورت مهندسی معکوس تولید می‌نمائیم.

وی ادامه داد: برای اینکه مشکلی در زمینه واردات دیگر اقلام دارویی نداشته باشیم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید به ما کمک کند در غیر این صورت با کمبود دارو مواجه می‌شویم. تنها مرکز مناسب برای توزیع ماسک داروخانه است اگر داروخانه‌ها ماسکی را که با قیمت ۱,۳۰۰ تومان قرار است به فروش برسد بیشتر بفروشند، سامانه ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات آمده است.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

امسال حداقل به ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا نیاز است و تا کنون تنها ۱.۵ میلیون دوز از این واکسن وارد شده است. این به آن معناست که برای هر ۱۱ متقاضی، تنها یک واکسن در کشور وجود دارد که آن هم گویا به سختی پیدا می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، لیستی از مراکز توزیع واکسن آنفلوانزا از طرف یک نهاد در اختیار تجارت‌نیوز قرار گرفته است. لیستی که نشان می‌دهد 1.5 میلیون دوز واکسن وارداتی مستقیما به 63 دانشگاه علوم پزشکی در کل کشور ارسال شده تا در نهایت به مراکز بهداشت و درمان برود و افراد بتوانند آن را تهیه کنند.

اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد مراجعه افراد به مراکز بهداشت و درمان بی‌نتیجه است و برخی از این مراکز اعلام کرده‌اند واکسن ندارند، آن هم نه برای افراد عادی. بلکه برای همان گروه‌های در اولویتی که خود وزارت بهداشت اعلام کرده. یعنی زنان باردار و بیماران خاص.

در برخی از این مراکز، افراد برای دریافت واکسن باید ثبت‌نام کنند و در لیست قرار بگیرند تا در صورت موجود شدن واکسن، با آنها تماس گرفته شود. اما برخی می‌گویند چه ضمانتی وجود دارد که واکسن‌های رسیده، به بیماران و افراد در لیست برسد و سر از جای دیگری در نیاورد.خرید واکسن آنفولانزا

آنگونه که مقامات وزارت بهداشت خبر داده بودند امسال حداقل به ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا نیاز است و تا کنون تنها ۱.۵ میلیون دوز از این واکسن وارد شده است. این به آن معناست که برای هر 11 متقاضی واکسن آنفلوانزا، تنها یک واکسن در کشور وجود دارد که آن هم گویا به سختی پیدا می‌شود.

سخنگوی دولت اعلام کرده قرار است حدود 5 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد کشور شود و حتی بخشی در اختیار داروخانه‌ها هم قرار بگیرد. اما نکته مهم درباره این واکسن این است که به گفته پزشکان، بهترین زمان برای تزریق این واکسن 15 شهریور تا 15 مهر ماه است. دیروز 15 مهرماه بود.

حتی با فرض اینکه دولت بتواند و بخواهد واکسن جدیدی وارد کشور کند، واردات، توزیع آن و رسیدن آن به داروخانه‌ها حتما زمان‌بر است. این همه به آن معناست که واکسن در زمان مناسب به دست مردم نمی‌رسد.

به همین دلیل مردم همچنان در تلاشند از 1.5 میلیون دوز واکسن وارد شده، واکسنی هم برای بیماران خاص خود پیدا کنند. اگرچه واکسن‌های وارد شده هم هنوز به طور کامل توزیع نشده، یا به برخی از مراکز نرسیده یا رسیده و در دسترس مراجعان قرار نگرفته است.

اما مردم به خصوص گروه‌های آسیب‌‌پذیر، زنان باردار و کودکان، متقاضی واکسن آنفولانزا هستند. مشکل عمده این است که بسیاری از آنها حتی نمی‌دانند برای تهیه واکسن باید به کجا مراجعه کنند و مراجعه آنها به مراکز بهداشت هم بی‌نتیجه بوده است.

برخی از مردم برای تامین این واکسن به شبکه‌های مجازی متوسل شده‌اند و از هم نشانی مراکزی را می‌پرسند که ممکن است این واکسن را در اختیار بیمار آنها قرار دهد. «واکسن آنفولانزا رو چطوری میشه پیدا کرد؟ برا کسی که خیلی شرایطش حاده میخوام؟» «مادرم بیمار خاصِ سرطانیه. میشه بفرمایید از‌ کجا می‌تونیم واکسن آنفولانزا تهیه کنیم؟» 

برخی دیگر به داروخانه‌ها مراجعه کرده‌اند و می‌گویند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است در صورت موجود شدن آن، به هر کارت ملی یک واکسن تعلق بگیرد. این در حالی است که امسال صراحتا عنوان شده هیچ واکسنی در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و همه واکسن‌ها در اختیار مراکز بهداشت و درمان است.

لیستی هم که وزارت بهداشت منتشر کرده نشان می‌دهد کل این واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل داده شده است و در هیچ داروخانه‌ای امسال واکسن آنفلوانزا توزیع نشده است.

اما گزارش‌های دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد تعدادی واکسن در بیمارستان‌های مختلف توزیع شده تا کادر درمان از آن استفاده کنند. همین مساله این نگرانی را ایجاد کرده که گروه‌های در اولویت، از اولویت خارج شوند.

حالا در شرایطی که شیوع ویروس کرونا از همیشه بیشتر شده و در آستانه فصل سرد سال، مسئولان وزارت بهداشت و درمان باید مشخصا توضیح بدهند که 1.5 میلیون دوز واکسن وارد شده کجاست و برای تامین نیاز موجود چه برنامه‌ای دارند؟ به خصوص که زمان تزریق واکسن هم گذشته است.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

نمی‌دونم چرا واکسن به قیمت آزاد هم نیست .خوب به دوتا تاجر بگید برن وارد کنن با دلار نرخ آزاد .عجب بدبختی شده

یعنی همین‌ یه قلم سلسله دروغ هاشون درباره واکسن آنفلوانزا رو یه خبرنگار با شرف پشت سر هم تیتر کنه، معلوم میشه چقدر ناکارآمده و خرابه سیستم.

واکسن آنفولانزا اینه ‌. واکسن کرونا چی میخواد بشه !؟ خسته شدیم بخدا از اضطراب و نگرانی و خونه نشینی . یا الله متعال خودت به دادمون برس

محدویت ایجاد می کننن برای مردم تا بهثورت ستاره سهیل میشه هرکی اشناو پول زیاد داره می توننن بخر ببقیه توشرکت بوق زند گی می کنن سلامتی خدا بده

واقعیت اینه که فکر کنم این عدد ۱٫۵ میلیون هم دروغی بیش نیست مثل خیلی چیزهای دیگه. فکر می کنم تعداد چند صد هزار واکسن برای نورچشمی ها وارد شده و اونها تزریق کردند حالا ته مونده ش را به صورت خیلی خیلی محدود به مردم می دهند.

تو این مملکت همه چیز پارتی بازی و رابطه بازی است کلا روابط حاکمه تا ضوابط

بنده کوک ۲ ساله دارم به مرکز بهداشت مربوطه زنگ زدم گفتند واکسن فقط برای زنان باردار اونم دارای بیماری پر خطر میزنیم و برای کودکان هیچ دستوری به ما ندادند

من باردارم ولی تو بهداشت پرونده ندارم پیش متخصص میرم ب من واکسن انفولانزا نزدن ازادم پیدا نمیکنم خیلی میترسم کرونا بگیرم

سلام من باردارم هفته ۱۶ رودارم بخاطر مشکلم پیش متخصص رفتم تو خانه بهداشت پرونده بارداری ندارم واس امپول انفولانزا مرتجعه کردم بهم ندادن ازادم خواستم بخرم پیدانکردم خیلی میترسم ک کرنا بگیرم

کجاست؟واقعا این سوال کردن داره؟تقدیم نمایندگان ملت و خانوادشون شد که به نمایندگی از مردم بزنند

مگه خانه بهداشت چیز دیگه ایم داره، تو منطقه ما همه وسایل خانه بهداشت رو ساکنین دارن میخرن، دولت کلا همه چیز رو ول کرده

ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی در دوره قبل از اصلاح شاخص بورس، حدود ۲۱ میلیون تومان بود اما با شروع روند نزولی بازار سهام ارزش سهام عدالت تا حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ریزش کرد، اما سهام عدالت کی به سقف قبلی خود می‌رسد؟

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز طرح محدودیت‌ ترددهای شبانه هنوز نگران پیامک‌های ارسالی و پاک نشدن جریمه‌های خود هستند، اما معاون پلیس راهور ناجا در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد این جرایم ثبت نمی‌شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس رای به وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی داده است. اما مردم می‌گویند دولت بهتر است به جای افزایش وام، تورم را کنترل و شغلی ایجاد کند که مردم توان پرداخت قسط این وام را داشته باشند.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

خرید واکسن آنفولانزا
خرید واکسن آنفولانزا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *