خواص ظروف مسی

خواص ظروف مسی
خواص ظروف مسی

هر روز ،مردم برای خوردن و آشامیدن در منزل خود از ظروف غذا استفاده می کنند ؛ ظروف غذا شامل بشقاب، چنگال، قاشق، نعلبکی، لیوان، چاقو و دیگر ظروف مورد نیاز در آشپزخانه است.

در طول دهه های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند برخی از ظروف غذا وجود دارند، که واقعا برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد و متریال ها حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن مضر هستند ،

مس به طور طبیعی، در انواع خاصی از صدف ها، غلات کامل، سیب زمینی، میوه های خشک شده و سبزیجات سبز تیره یافت می شود. اکثر مردم در رژیم روزانه خود، به اندازه کافی مس دریافت می کنند. مقدار خاص دریافتی مس مورد نیاز روزانه افراد، بستگی به سن، جنس و وضعیت سلامتی آنها دارد ؛

مدلین پلاس، اعلام می کند که مقدار مناسب مصرف روزانه مس برای یک بالغ بالای 19 سال، 900 میکروگرم است ؛ مس در مقادیر زیاد، سمی می شود، گرچه میزان سم آن اندازه گیری و مشخص نشده است.

قابلمه های مسی که با موادی مانند قلع و استیل ضد زنگ ترکیب شده اند، می توانند شما را از مسمومیت مربوط به مس محافظت کنند. فلز ،به راحتی با برخی از غذاها حل می شود و مقدار زیاد آن می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.خواص ظروف مسی

نه تنها قابلمه ها و تابه های مسی در آشپزخانه جذاب هستند، بلکه مس هدایت کننده و منتقل کننده عالی برای گرما است و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار عالی است ؛ آشپزها ،اغلب از قابلمه ها و ماهیتابه های مسی برای تهیه سس ها و غذاهایی که نیاز به دمای به شدت تحت کنترل دارند، استفاده می کنند.

قابلمه ها و تابه های مسی، معمولا با قلع یا استیل ضد زنگ پوشانده می شوند، بنابراین مصرف کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند ؛ انتقال گرمای عالی آن ،می تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.

 نظر متفاوت متخصصان طب سنتی در مورد ظروف مسی

اما در مورد مصرف از ظروف مسی برای آشپزی نظرات متفاوتی در کتب طب سنتی مطرح شده است.

ظروف غذا در خوش طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارد و یکی از مهمترین و موثرترین عوامل موفقیت در آشپزی است. ظروف مسی از قدیم الایام تا کنون برای پخت غذا کاربرد داشته است . امروزه نیز استفاده از این ظروف به علت خواص متعددی که دارد رواج پیدا کرده است ، در این بخش از نمناک شما را با فایده ها و عوارض این ظروف آشنا می کنیم.

بهترین ظروف از نظر طب جدید برای پخت و پز غذا ظروف شیشه ای و پیرکس هستند زیرا هیچ واکنشی با غذا نمی دهند و عناصر تشکیل دهنده آنها هنگام پخت وارد غذا نمی شود اما عناصر تشکیل دهنده بقیه ظروف مانند آلومینیومی، روحی، مسی، تفلن، چدن، ملامین و … هنگام پخت وارد غذا می شود.

از دیدگاه طب سنتی بهترین ظروف ، ظروف سنگی و سفالی و لعابی و گلی هستند.از نظر بو علی سینا دو نوع مس وجود دارد که یکی قبرصی سرخ مایل به زرد است که از نوع دیگر بهتر است و برای درمان زخم مفید است .دیگری مس سرخرنگ است که انواع روشن و سیاه و طالیقون (سوخته تند و نیزو گیرنده است) که مانند مس مایل به زرد برای درمان زخم مفید است .

مزاج آن گرم و خشک است. گویند اگر موی را با موچین مسی طالیقون بچینند نمی روید که صحیح نیست.مصرف آن (موضعی و خوراکی) اگر به کام برسد قی را تحریک می کند ، یک مثقال و نیم شربت آبکی موجب اسهال می شود ، موی را سیاه می کند ؛ گوشت زائد را می خورد ؛ از گسترش عفونت ها و غده ها جلوگیری می کند، با عسل از سفتی آنها می کاهد با عسل زرد آب را بیرون می ریزد. ممکن است موجب بروز بیماری شود.خواص ظروف مسی

علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به طور یکنواخت توزیع می شود .پخت غذا در این ظروف می تواند کم خونی را کم کند زیرا مس از عناصر لازم برای فرآیند خونسازی و رفع کم خونی است.

در دهه پیش مردم کشور ما برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه های مسی استفاده می کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می گرفت و باعث رفع کم خونی می گشت.

ویژگی های فلز مس و رسانایی بسیار زیاد آن است که باعث می شود غذا در ظرف مسی خیلی سریعتر بپزد و انواع خورش ها در این ظروف بهتر جا بیافتد ، همینطور سرخ کردن غذاها در ظرف مسی باعث تردتر شدن آن ها می شود .

کمبود یون مس موجب احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت مداوم می شود و سبب می شود که درد مفاصل داشته باشیم ، پخت غذا در ظروف مسی باعث از بین رفتن این حالات می شود و برای جبران کمبود یون مسی پزشکان توصیه می کنند یک دست بند مسی به دست داشته باشید.یکی از علت های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون های آلومینیوم در مغز عنوان می کنند.

پخت غذا در ظروف مسی باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی خانم های نزدیک به دوران عادت ماهیانه می شود . در شمال ایران برای جلوگیری از بیماری های خونی و سرطان خون موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تکه آهن یا نعل وسط خورشت می انداختند تا کاملا رنگ بگیردو این کار باعث آزاد شدن یون های آهن و سلامتی بدن می شود، باید بدانید هیچ کارتل داروئی نمی تواند از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کندو آن چیزی که به اسم قرص آهن می شناسید مولکول آهن هست .

ظروف مسی زود اکسید می شوند و ترکیب پذیری بالایی با مواد غذایی دارند، بنابراین می توانند باعث مسمومیت شما شوند.

وجود آلیاژهایی مانند قلع، نیکل، استیل و لعاب که به نوان پوشش ظروف مسی برای کاهش میزان ورود مس به غذا استفاده می شود سبب ورود فلزات سنگین به بدن می شود.

اگر غذاهای اسیدی و قلیایی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند باعث تخریب غذا می شود.

مس با غذاهای اسیدی واکنش نشان می دهد پس به این علت ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یک فلز دیگرمثل قلع یا استیل یا نیکل می پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شود بنابراین از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد.

در هنگام شست و شو خراشیدن یا ساییدن این ظروف ، لایه پوششی محافظ را از بین می برد و دیگر نباید در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته پخت و پز کرد زیرا این فلز هنگامی که در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

خوراکی های زیاد شور و تلخ، ترش و شیرین و روغنی و گوشت را نباید در ظروف مسی به مدت طولانی نگهداشت.

زنگار ظروف مسی ضرر دارد ولی قلع اندود کردن آن ضرر ندارد .

ظروف مسی بهترین جایگزین همراه دیزی های سنگین بجای آلومینیوم است زیرا آلومینیوم اثرات بد استخوانی و خونی و مغزی دارد.

مس در صرفه جویی انرژی و پخت سریع مفید است زیرا در قدرت انتقال حرارت بعد از طلا از بهترین فلزات است .

1ـ برای از بین بردن لکه ای از روی ظرف مسی یک برش پیاز بمالید تا سریعتر تمیز شود.

2ـ برای جلوگیری از ورود بیش از اندازه مس به غذا و از بین رفتن لایه داخلی ظرف در ظروف مسی غذاهای اسیدی و ترش نپزید.

3ـ هنگام شستشو ظروف مسی برای از بین نرفتن لایه پوششی محافظ آنها را نخراشید.

4ـ در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز کرد زیرا مس اضافی در کبد ذخیره شده و باعث از کار افتادن کبد می شود و همچنین دچار مسمومیت مس که علایم مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد خواهید شد.

5ـ برای شستن ظروف مسی آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و بعد از شستن سریع خشک کنید.

6ـ نصف یک لیمو ترش را در نمک فرو ببرید وبرای پاک کردن قسمت های بسیار کثیف ظروف مسی و براق کردن آنها روی قسمت مورد نظر بمالید.

7.برای پاک کردن قسمت های بسیار کثیف ظروف مسی یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و در نهایت آب بکشید و خشک کنید.

8.یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.

9ـ از آب گرم و اسکاچ های نایلونی برای شستشوی ظروف مسی استفاده کنید و از شستن این ظروف با شوینده های با قدرت سایندگی بالا پرهیزکنید.

10. پولیش مس برای از بردن لکه های روی ظرف و حفظ درخشندگی آن مفید است.

11.برای جلوگیری از زنگ نزدن ظروف مسی قلم مو را در آب پیاز فرو کرده و آن را روی ظروف مسی بمالید.

12.هنگامی که لایه ی پوششی مس از بین رفت، با مراجعه به فروشگاه خریداری ظروف ، دوباره ظرف مسی را پوشش دهید.

با روی کار آمدن دوباره ظروف مسی عده ای از سود جویان برای جذب منافع خود ظروف تقلبی را وارد بازار کردند. این ظروف از آلیاژی از فلز مس و برنج به نسبت یک به دوتشکیل شده است.

بیشترین تولیدات ظروف مسی اصل در زنجان انجام می شود که سرخ رنگ و شفاف بوده اما رنگ ظروف تقلبی زرد متمایل به مات می باشد و ناخالصی در آن بیشتر است. مسگران متبحر و قدیمی می توانند ظروف مسی اصل را از تقلبی تشخیص دهند بنابراین برای خرید این نوع ظروف از مراکز معتبر آن را خریداری نمایید.

خواص ظروف مسی

مس سومین ماده معدنی در بدن است و در بدن یک فرد سالم مقدار مس بین 100 تا 150 میلی گرم است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

مس در همه برنامه های غذایی فقیر و نامناسب نیز یافت می شود، کمبود این عنصرمعمولا در بیماران مبتلا به نفروزیس(نارسایی کلیه)، ویلسون، مبتلایان به سوء تغذیه پروتئین – انرژی و نوزادانی که با شیر گاو تغذیه می کنند ، دیده می شود.

مس برای سلامتی شامل رشد مناسب بدن، استفاده کارآمد و موثر از آهن، واکنش های مناسب آنزیمی و نیز بهبود سلامت بافت های همبند، مو و چشم مفید است و برای جلوگیری از پیری زودرس و تولید انرژی فواید زیادی دارد . از سایر مزایای مس برای سلامتی ، ریتم قلبی منظم، غده تیروئید تنظیم شده، کاهش نشانه های مرتبط با التهاب مفاصل، درمان سریع زخم، افزایش تشکیل گلبول های قرمز خون و کاهش کلسترول است.

مس فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین ها را قادر می سازد. این ماده در بدن تولید نمی شود واز طریق منابع خارجی وارد بدنمی شود.

زردآلو ، تخمه ها، مغز گردو (با پنیر)، قند، لوبیا، قارچ، جو، جوانه گندم

نا کارآیی استخوان و کم خونی ، سوخت و ساز غیر عادی کلسترول، لکه های سفید با رنگ ناخن و پوست، آسیب رگها، نقص در تنظیم قلب.

نوتروپنی (neutropenia) بهترین علامت مربوط به کمبود مس می باشد که کاهش غیر طبیعی تعداد گلبول های سفید خون است افرادی که از کمبود مس رنج می برند دچار درد مفاصل می شوند که پزشکان به این افراد توصیه می کنند دستبندهای مسی بیاندازند تا با تماس دست بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می شود.

 

 

ظروف مسی، بهتر از دیگر ظروف فلزی یا حتی سفالی، حرارت را توزیع می کنند و از این رو باعث پخت باکیفیت تر غذا می شوند، اما این مزیت در مقابل مضراتی که برای سلامتی دارد، ناچیز است.

به گزارش مشرق، همه ی ما در فضای مجازی، بزرگترها و گاهاً افراد معتقد به طب سنتی، از فواید طبخ غذا و یا خوردن غذا در ظروف مسی، مطالبی را خوانده و شنیده ایم؛ اما آیا واقعاً سفارش های انجام شده درباره ی طبخ و مصرف غذا در این ظروف برای سلامتی بدن ما مفید است؟ آیا این ظروف املاح یا مواد مفیدی را به بدن ما منتقل می کنند؟ دیدگاه علم از منظر بیوشیمی و علم تغذیه در این باره چیست؟ در این مطلب قصد داریم این ادعای کهن را بررسی کنیم.

در ابتدا باید بگوییم که متخصصان علم تغذیه می گویند که استفاده از ظروف فلزی، چه مسی، چه رویی و چه تفلون می تواند برای بدن انسان مضر باشد، در این مطلب قصد جانب داری از صنعتی خاص را ندرایم و تنها دیدگاه علم نسبت به ادعایی را بررسی می کنیم که سال هاست با رنگ و لعاب علمی در جامعه ترویج شده است و درستی آن را می سنجیم.

شاید جادوی خواص ظروف مسی را برای اولین بار تولیدکنندگان این ظروف مطرح کرده باشند که استفاده از این ظروف می تواند مس و برخی مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن را تامین کند. مشروح این ادعا به این شکل است که «طبخ غذا در ظروف مسی بزرگ، همراه با ابزاری همچون کفگیری از جنس آهن که آن را «حسوم» می نامند، می تواند املاحی مثل آهن، روی و مس را به بدن انسان برساند و اثرات درمانی بسیار مفیدی برای بدن دارد. غیرعلمی بودن این ادعا در همین ابتدا مشخص می شود، چرا که آهن، روی و مس موجود در ظروف و ابزار ساخته شده از آلیاژها، به شکل اکسید شده هستند و مشخصاً نمی توانند برای بدن فایده ای داشته باشند؛ ضمن اینکه اگر این مواد در حجم بیش از حد به بدن انسان برسند، می توانند در سیستم عصبی و اندامی مثل کبد رسوب کنند و باعث بروز آسیب های کوتاه مدتی مثل مسمومیت با سردرد و تهوع و آسیب های طولانی مدتی مانند آلزامیر، زوال عقل و پارکینسون شوند. متخصصان افراد دارای بیماری های پُرخطر، زنان باردار، سالمندان و کودکان را بیشتر از دیگران در معرض خطر اینگونه آسیب ها می دانند.

ظروف مسی، بهتر از دیگر ظروف فلزی یا حتی سفالی، حرارت را توزیع می کنند و از این رو باعث پخت باکیفیت تر غذا می شوند، اما این مزیت در مقابل مضراتی که برای سلامتی دارد، ناچیز است. نکته ی علمی مهمی که در این مورد وجود دارد، این است که مس، آهن و روی همگی از عناصر دوظرفیتی هستند و قابلیت اکسیداسیون بالایی دارند و وجود آن ها در ظرف غذایی که دارای خواص اسیدی است یا نمک زیادی دارد، باعث بروز واکنش هایی می شود که برای سلامتی انسان به شدت مضر هستند. تنها راه پیشنهادی برای کمتر کردن این مضرات، اضافه کردن لایه ای از فولاد ضدزنگ یا نیکل بر روی سطح داخلی این ظروف است که می تواند مانع از واکنش این عناصر با مواد غذایی شود و ریسک مضر بودن آن ها را کاهش دهد. با این توضیحات می توان گفت ظروف مسی بهترین انتخاب برای پخت غذا و بدترین انتخاب برای سلامتی انسان هستند.خواص ظروف مسی

متخصصین تغذیه با اشاره به این موضوع که پس از استفاده از ظروف مسی، شاهد پدیدار شدن لکه های سیاهی روی آن ها می شویم، می گویند که این لکه ها خود دلیلی برای اثبات مضر بودن این ظروف هستند. پیدایش این لکه ها، شاهدی بر ویژگی اکسیداسیون بالا ظروف مسی است که می توانند با غذاها واکنش داده و سلامتی انسان را تهدید کند. همچنین از آن جایی که اغلب این ظروف به صورت سنتی تولید می شوند و استاندارهای پوشش داخلی آن ها رعایت نمی شود، تا جای ممکن باید از خش برداشتن آن ها جلوگیری کرد، چرا که ایجاد هر شکافی هر چقدر ریز در این ظروف، خاصیت اکسید شدن آن ها را چندبرابر می کند.

همچنین متخصصان بیوشیمی می گویند که نیاز بدن انسان به عنصر مس زیاد نیست و این میزان کم نیز توسط مواد غذایی، به شکل طبیعی تامین می شود. از طرفی اگر فردی با فقر مس، روی یا آهن مواجه است نیز می تواند با تهیه ی داروهایی، این کمبودها را جبران کند و استفاده از ظروف و دسبندها و دیگر ابزار مسی، نه تنها فایده ای برای بدن انسان ندارند، بلکه ممکن است باعث بروز آسیب های موقتی یا دائمی و جدی به بدن ما شوند.

متخصصان علوم تغذیه تاکید می کنند که تمامی ظروف فلزی اگر به صورت غیراستاندارد تولید شده باشند می توانند کم و بیش برای بدن مضر باشند و بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف شیشه ای یا سنگی هستند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟ اگر این‌طور است، چرا مرسوم است که استفاده از ظروف مسی برای پخت‌وپز بسیار مناسب هستند؟ آیا این تفکر به‌اشتباه در میان مردم جاافتاده است؟ پاسخ علمی به این موضوع چیست؟ در این مقاله قصد داریم بیشتر از ظروف مسی برای شما بگوییم و همچنین فواید و معایب پخت‌وپز در ظروف مسی و توصیه‌های مفیدی در استفاده ازاین ظروف برای شما بیان کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ظرف غذا، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در خانه برای خوردن و نوشیدن به آن نیاز داریم، اما چه باور کنید چه باور نکنید، ظروف مسی، دارای فواید سلامتی برای بدن هستند. در طول دهه‌های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند. برخی از ظروف غذا وجود دارند که واقعاً برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن هستند.ظروف غذا در خوش‌طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارند و یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل موفقیت در آشپزی است. ظروف مسی از قدیم‌الایام تاکنون برای پخت غذا کاربرد داشته‌اند. امروزه نیز استفاده از این ظروف به علت خواص متعددی که دارند رواج پیداکرده است.

به‌طورکلی مس در تمام بدن وجود دارد و اعمال متفاوتی را نیز بر عهده دارد. مس جزئی از آنزیم‌ها است و نشانه‌های کمبود مس مربوط به نارسایی‌های آنزیمی می‌شود. مقدار مس در بدن یک فرد سالم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم تخمین زده می‌شود. مس به‌طور وسیعی در طبیعت پخش و توزیع‌شده است. حتی برنامه‌های غذایی فقیر و نامناسب نیز، نیازهای افراد به مس را تأمین می‌کنند.

مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است و فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد. مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریباً توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.در این بخش شما را با فایده‌های این ظروف آشنا می‌کنیم:

در زیر برخی از فواید مس را در از بین بردن نشانه‌های برخی بیماری‌ها بیان می‌کنیم:خواص ظروف مسی

مزایای مس مرتبط با خاصیت ضدالتهابی آن است که می‌تواند در کاهش نشانه‌های آرتروز مفید باشد. مس می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار رود.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس یک ماده ضروری برای رنگ‌دانه تیره طبیعی (ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. ملانین، توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند بنابراین اگرچه بیشتر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند اما مس یک ماده معدنی مهم برای جوان دیده شدن شماست. مس همچنین در نگهداری رنگ چشم‌های شما نیز بسیار مؤثر است. مس به همراه روی در نگهداری رنگ زیبای چشم‌های شما بسیار مهم است.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس یک ماده مغذی مهم است که به‌طور فعال در تولید الاستین نقش دارد. الاستین عنصری است که در بافت‌های همبند به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. همچنین وجود این ماده برای جلوگیری از بروز چین‌وچروک بسیار ضروری است.مس، پوست‌های آسیب‌دیده و خشک را درمان می‌کند، همچنین باعث تولید سلول‌های سالم پوست می‌شود.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس می‌تواند بدن را برای تولید میلین تحریک کند که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می‌شود. مس یک عنصر یا یک کوفاکتور در آنزیم‌های مختلف است که در بیشتر واکنش‌های بیولوژیکی در داخل بدن شرکت دارد. این آنزیم‌ها تنها در حضور مس عملکرد خوب و مناسبی خواهند داشت. بدون واکنش‌های آنزیمی در بیشتر اندام‌های مختلف، متابولیسم کلی بدن کندتر می‌شود. این موضوع بیشتر در مسیرهای مغزی خاصی مهم است.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید بدانیم که مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخیره‌سازی اولیه همچون کبد کمک می‌کند. این ماده همچنین می‌تواند به کاربرد قند در بدن مفید باشد. با کمک به جذب آهن از غذاها و سایر منابع؛ مس می‌تواند به تعداد گلبول‌های قرمز سالم نیز کمک کند.

بدون منبع آهن مناسب در بدن، افراد از کم‌خونی رنج خواهند برد که به کم‌خونی ناشی از فقر آهن شناخته‌شده است. این شرایط می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث ایجاد علائمی همچون خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی می‌شود. از دیگر خواص مس می‌توان به تولید انرژی بیشتر، خواص آنتی باکتریایی، عملکرد مناسب غده تیروئید، تشکیل گلبول‌های قرمز خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول اشاره کرد.

بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، زخم، ادم (edema)، توقف رشد، ریزش مو، بی‌اشتهایی، اسهال، خونریزی در زیر پوست و درماتیت است.در نوزادان پسر کمبود مس به ارث رسیده می‌تواند اتفاق بیفتد. این کمبود زمانی اتفاق می‌افتد که جذب طبیعی مس غیرممکن است. مداخله زودهنگام پزشکی در چنین مواردی ضروری است.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید به ان مسئله واقف باشیم که مصرف غذا در ظروف مسی اگر بیش‌ازحد باشد موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود و در درازمدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود. از آن‌طرف هم کمبود مس در بدن خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود. پس ازآنجایی‌که هر ماده‌ای مزایا و معایبی دارد؛ در اینجا تعدادی از معایب ظروف مسی که اغلب در اثر استفاده نادرست و یا بیش‌ازحد به وجود می‌آیند را بیان می‌کنیم.

دو قطره جوهر سرکه (اسید استیک) روی ظرف مسی سفید شده تمیز و بدون آلودگی به چربی دوده بچکانید و صبر کنید خشک شود، بعد از خشک شدن چند قطره پتاسیم یدید روی آن اضافه نمایید؛ درصورتی‌که سریعاً رنگ زرد ایجاد شود، دلیل قاطعی بر به‌کارگیری سرب در قلع اندود نمودن این ظرف تلقی می‌شود.

در رابطه با فواید و معایب ظروف مسی باید این مسئله را بدانیم که بهترین ظروف برای طبخ مواد غذایی ظروف شیشه‌ای و پیرکس‌های مقاوم به حرارت هستند که هیچ‌وجه مواد سمی را وارد مواد غذایی در حال طبخ نمی‌کنند و در مقابل بدترین ظروف، تفلون‌هایی هستند که دچار خراشیدگی هرچند کوچک، شده‌اند. حتی ظروف تفلونی که مجدداً تعمیر می‌شوند هم می‌توانند سرطان‌زا باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ظروف مسی می‌توانید به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

خیلی ممنون از مطالب خوبتون. جامع و کامل و علمی. هرچند بهتره به مقالات علمی استناد داده بشه تا این همه حرفهای بی ربط نسبت به ظروف مسی نزنن. دلیل سرطان ها هم احتمالا از ظروف تفلون هستش. متاسفانه کمبود اطلاعات مردم باعث شده توی دام تفلون بیفتن. مقالات علمیش هم هست و اثبات شده.

استفاده از سرکه و نمک برای تمیز کردن ظروف مسی خیلی خوبه

ظروف مسی از قدیم الایام بوده و خیلی هم مفید و موثر هستند در غذا پختن…..با این توضیحات مفید و عالی که سایت محبوب شما دادن فکر نکنم دیگر کسی از ظروف غیر استاندارد استفاده کنه.




لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


سوغات ادویه جنوب با بسته بندی ویژه

 

خواص ظروف مسی

سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز بدن نیز استفاده می کنند

 

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟ اگر اینطور است، چرا مرسوم است که استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز بسیار مناسب هستند؟ آیا این تفکر به اشتباه در میان مردم جا افتاده است؟ پاسخ علمی به این موضوع چیست؟ در این مطلب قصد داریم بیشتر از ظروف مسی برای شما بگوییم و همچنین فواید و مضرات پخت و پز در ظروف مسی و شرایط استفاده از آن را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

برای پاسخ به سوال اینکه «آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است یا خیر؟» در ابتدا باید اهمیت و ضرورت مس برای سلامتی بدن را بررسی کنیم.

 

نقش مهم و حیاتی مس در بدن

مس (Copper) در واقع یک نوع از انواع مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی بدن است. بدن ما از مس مورد نیاز خود برای امور مختلفی بهره می برد؛ یکی از مهمترین موارد استفاده مس در بدن، کمک به جذب کلسیم مورد نیاز استخوان ها و مفاصل است. اما فقط همین نیست. این فلز آچار فرانسه ژانگولر بازی های زیادی در بدنمان انجام می دهد. سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز بدن نیز استفاده می کنند. همچنین ترکیب شدن مس با فلز روی (Zinc) در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها و حملات واگیردار می شود. البته این وضعیت تا زمانی خوب است که مقدار محدود و مشخصی از این فلز در بدن وجود داشته باشد. بنابراین نیازی نیست که مشغول رنده کردن مس در غذا و سالاد شویم تا مبادا استخوان هایمان ترکی بردارند یا سرما بخوریم. البته خوردن آب در ظروف مسی توصیه می شود.

 

برید کنار سمی نشوید

نمی دانم می دانید یا نه، اما مجبورم خط آخر پاراگراف قبل را بیشتر توضیح بدهم، چون مهم است و اصل مطلب نیز همین است. خوب این یک اصل اساسی در بدن انسان است، که زیاده روی در مصرف هر چیزی برای بدن ایجاد خطر می کند. احتمالا شنیده اید که مصرف زیاد ویتامین ها نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی در بدن شود. این قضیه در مورد مس نیز صادق است. اگر مس به میزان زیادی در بدن مجتمع شود می تواند سمی و برای بدن خطرناک باشد.

 

اصلا به نظر شخصی بنده سلامتی بدن از خوردن به اندازه و صحیح و تحرک داشتن به میزان کافی منتج می شود. اخیرا شنیده ام سرطان در اثر کمبود یک نوع خاص از ویتامین ها در بدن ایجاد می شود.

 

پختن غذا در ظروف مسیبدن ما از راه های مختلفی مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست می آورد. یکی از این راه ها نیز می تواند از طریق پخت و پز در ظروفی باشد که درون آن با لایه های محافظ مانند استیل یا آلومینیوم پوشانده نشده است. راه های دیگر جذب مس در بدن می تواند از طریق مصرف مواد غذایی باشد که حاوی فلز مس هستند. همچنین مناطقی وجود دارند که آب مصرفی آن ها نیز پر از مواد معدنی شامل سولفات، مس و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. بنابراین بدن ممکن است از راه های متفاوتی مس مورد نیاز خود را تامین کند و ممکن است گاهی دریافت بیش از حد مس در بدن باعث مسمومیت شود.

 

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟

اگر بخواهیم صاف برویم سر اصل مطلب باید بگوییم که قسمت داخلی اکثر ظروف مسی که برای پخت و پز تهیه می شوند با لایه های محافظ مانند لایه های استیل، قلع و یا دیگر فلزات مشابه پوشانده می شود و اگر به این شکل باشد دیگر لازم نیست در هنگام پخت و پز نگران حل شدن مقدار زیادی مس در غذا باشید.

 

من هم مثل خیلی از کسانی که این مطلب را می خوانند گول خوردم. تاحالا فکر می کردم به این دلیل می گویند خوردن غذای پخته شده در ظروف مسی مفید است که هر چه مس بیشتری بخوریم سالم تر می مانیم اما …

 

اما ظاهرا این تمام ماجرا نیست. استفاده کردن از ظروف مسی برای پخت و پز هنوز هم گزینه بسیاری مناسبی است. علت آن هم این است که فلز مس یک هادی انرژی فوق العاده است و گرما را به خوبی انتقال داده و این قضیه موجب پخت بهتر غذا می شود. ضمنا زیبایی ظروف مسی را هم نباید نادیده گرفت.

 

البته هر از چند گاهی استفاده از ظروف مسی که لایه محافظ در درون آن ها وجود ندارد نیز می تواند گزینه خوبی باشد. این ظروف حتی ممکن است گاهی برای استفاده های درمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اما پیشنهاد می کنیم که برای پخت غذای روزانه خود از این ظروف استفاده نکنید. مخصوصا اگر غذایی که قصد پخت آن را دارید از مواد اسیدی تشکیل شده باشد می تواند باعث آزاد شدن مقدار زیادی مس شود. اگر قصد دارید وعده های غذایی مصرفی روزانه خود را در ظروف مسی بپزید مطمئن شوید که ظروف مسی شما در قسمت داخلی با لایه های محافظ پوشانده شده باشد. استفاده از ظروفی که تنها در قسمت بیرونی آن ها مس بکار رفته است نیز هیچ مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورند.

 

برای پخت غذای روزانه خود از ظروف مسی استفاده نکنید

 

نشانه ها و علائم مسمومیت بر اثر مصرف بیش از حد مس چه هستند؟

یکی از نشانه های مسمومیت بر اثر وجود بیش از اندازه مس در بدن بی اشتهایی و کم اشتهایی است. بر اساس یک تحقیق اگر مس، بیش از اندازه مورد نیاز برای بدن در بدن وجود داشته باشد موجب اختلال در قسمتی از مغز می شود که مربوط به ایجاد اشتها در انسان می باشد. همچنین بر اساس این تحقیق میزان مس موجود در بدن زنان حدود ۳۰ درصد بیشتر از مس موجود در بدن مردان است. همچنین علت کم اشتهایی کلی اکثر زنان نسبت به مردان نیز همین دلیل عنوان شده است. البته این دلیل تنها یکی از دلایل کم اشتهایی زنان نسبت به مردان است.

 

وجود بیش از اندازه مس در بدن می تواند باعث ایجاد بیماری های ذهنی مانند شیزوفرنی، استرس و اضطراب و نوسانات شدید روحی شود. محققان زیادی بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

 

بی خوابی یکی دیگر از شایع ترین نشانه ها و علائم این نوع از مسمومیت است. موجود بودن میزان زیادی از مس در بدن باعث کاهش متابولیسم بدن و افزایش بی خوابی می شود. در مواردی، افرادی که دچار این نوع از مسمومیت بوده اند نیمه شب ها بر اثر بی خوابی به فعالیت های سنگین ورزشی مشغول شده اند. این فعالیت ها باعث افزایش میزان متابولیسم در بدن آن ها شده و به طور موقت نامتعادل بودن میزان مس موجود در بدن را تنظیم می کند و به مقابله با بی خوابی کمک می کند.خواص ظروف مسی

 

مسمومیت بر اثر میزان فراوان مس در بدن باعث کاهش ایمنی بدن و کاهش مقاومت در مقابل بیماری ها و آلودگی ها نیز می شود. کبد با استفاده از مس به مقابله با بیماری ها و عفونت های بدن می پردازد و در صورتی که فرد دچار این نوع از مسمومیت باشد، این موضوع باعث اختلال در عملکرد کبد شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

 

استرس و اضطراب نیز ممکن است ناشی از نامتعادل بودن میزان فلزات مس و روی در بدن باشد. همچنین نشانه هایی مانند سردرد نیز می توان ناشی از همین موضوع باشد.

 

راه های درمان

مهمترین نکته این است که باید مسمومیت در اثر ازدیاد مس در بدن را جدی بگیرید، چراکه ممکن است اثرات خطرناکی بر بدن شما داشته باشد. بنابراین اگر نشانه های آن را مشاهده کردید بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

 

ممکن است درمان ازدیاد مس در بدن مدتی طول بکشد. اولین گام برای درمان این مشکل یک رژیم غذایی مناسب است. برای درمان این مسمومیت لازم است که فرد مسموم از خوردن مواد غذایی که حاوی مس است خودداری کند. رژیم غذایی درمانی برای این نوع از مسمومیت باید شامل مواد غذایی باشد که میزان فلز روی را در بدن افزایش دهد. سبزیجات و پروتئین های حیوانی حاوی مقدار زیادی از روی هستند. همچنین برای درمان مسمومیت می توان از مکمل های حاوی روی نیز استفاده کرد.

 

کاهش استرس و اضطراب نیز نقش مهمی در کاهش اثرات این نوع از مسمومیت دارد. کاهش استرس باعث افزایش میزان آدرنالین در بدن می شود و آدرنالین در کاهش مقدار اضافی مس در بدن مهمترین نقش را به عهده دارد.

 

سخن آخر: پیشگیری همیشه از درمان مهمتر بوده است

پیشگیری از مسمومیت در اثر افزایش حجم مس در بدن بسیار آسان است. کافی است که رژیم غذایی و آب مصرفی خود را کنترل کنید و از پخت و پز در ظروف مسی بدون لایه محافظ خودداری کنید. به نظر شما پخت و پز در ظروف مسی به چه علت توصیه می شوند؟ اگر موردی وجود دارد و ما آن را در این مطلب ذکر نکرده ایم با ما در میان بگذارید.

 

منبع: whatmyhomewants – blog.bamilo.com

رازهای آشپزی


دستبند چرم طبیعی با پلاک برنز


خدمات درمانی و مشاوره ترک اعتیاد


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


مشخصات و خرید آنلاین پنل خورشیدی


خرید ماست ساز پونته


دستور پخت انواع غذاها


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟

ارسال آنی تازه ترین و مرغوب ترین ادویه جات


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

استفاده از لیوان مسی می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی از جمله از بین بردن باکتری‌ها، کاهش سرعت پیری و کاهش خطر سطان را به همراه داشته باشد. آن، یکی از عناصر ریز مغذی ضروری بدن و همچنین فلزی است که به طور طبیعی وجود دارد. بدن انسان برای زنده ماندن به مس نیاز دارد. به گفته دفتر مکمل‌های غذایی، میزان مجاز غذایی مس برای مردان و زنان بالای 18 سال 900 میکروگرم است. این ریز مغذی برای جوان‌سازی پوست، جلوگیری از پیری و سفیدی مو بسیار مفید است.

ابتدا باید بدانید که مس فلزی به رنگ قرمز است که در محیط از جمله سنگ، خاک و آب یافت می‌شود. مقادیر کمی مس نیز در هوا وجود دارد. مس عنصر کمیاب مهمی است که به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. بدن مس تولید نمی‌کند، بنابراین باید آن را از طریق آب و غذا جذب کرد. این فلز معمولا در ترکیب با دیگر فلز‌ها مانند قلع در ساخت ظروف پخت و پز استفاده می‌شود.

مدت‌ها پیش، مردم دریافتند که آب ذخیره شده در ظروف مسی طعم بهتری دارد و مدت زمان بیشتری تازه می‌ماند. دانشمندان کشف کردند که مس دارای اثر الیگودینامیکی است. این به آن معناست که مس می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین ویروس‌ها، جلبک‌ها، کپک‌ها،‌ هاگ‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد.مطالعات نشان داده است که آب ذخیره شده در ظرف مسی به مدت حداقل چهار ساعت کیفیت خاصی را به دست می‌آورد. از آنجا که امروزه مردم از سیستم‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند، بسیاری از ریز مغذی‌های سالم از آب آن‌ها خارج می‌شود. نوشیدن آب از یک فنجان مس، مس سلب شده توسط سیستم‌های تصفیه را دوباره پر می‌کند. اما از آنجا که مایعات همه یکسان نیستند، شستشو می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

نوشیدن آب در مس از جمله فواید لیوان مسی به حساب می‌آید که برای سلامتی بسیار مفید است. انواع فواید لیوان مسی در ادامه ذکر می‌شود.باکتری‌ها را از بین می‌برد: همان‌طور که در بالا ذکر شد، مس الیگودینامیک است و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، از جمله E.coli و S.aureus دو باکتری رایج که باعث بیماری جدی می‌شوند. مس همچنین از باکتری‌هایی که باعث اسهال می‌شوند جلوگیری می‌کند. در حقیقت، نوشیدن آب در لیوان مسی یکی از راه‌های لذت بردن از آب تمیزتر در کشورهای دارای سیستم بهداشتی ضعیف و در نتیجه سالم نگه داشتن آن‌ها است.سیستم هضم شما را بهبود می‌بخشد: مس به تحریک پریستالیست، انقباض و شل شدن عضلات معده کمک می‌کند که مواد زائد (مدفوع) را از طریق روده به خارج از بدن منتقل می‌کند. مس همچنین به از بین بردن باکتری‌های مضر التهاب در روده، احتمالا بهبود زخم، سو‌هاضمه و عفونت‌ها کمک می‌کند. روده سالم برای جذب مواد مغذی مناسب در بدن مهم است.سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند: مس دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها به کاهش رادیکال‌های آزاد که برای سیستم ایمنی بدن مضر هستند کمک می‌کنند. نوشیدن آب از یک لیوان مسی به طور روزمره می‌تواند آنتی اکسیدان‌های شما را تقویت کرده و بنابراین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. از آنجا که مس به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن شما مجبور نیست به سختی کار کند که این مورد هم باعث سلامت شما می‌شود.سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد: مس به ایجاد آنزیمی مهم در بدن به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) کمک می‌کند، ATP  اساسا انرژی است. هنگامی که از یک لیوان مسی آب می‌نوشید، مس مورد نیاز بدن خود را برای تولید انرژی بیش‌تر تامین می‌کنید.باعث تعادل تیروئید می‌شود: نداشتن مس کافی در سیستم بدن شما (کمبود مس) می‌تواند باعث تنظیم نادرست هورمون‌های غده تیروئید شود. نوشیدن آب از یک ظرف مسی، مس مورد نیاز غده تیروئید را برای تعادل و عملکرد مناسب تامین می‌کند.به کاهش وزن کمک می‌کند: ما قبلا یاد گرفته‌ایم که مس به تنظیم تیروئید و از طریق ATP به تولید انرژی کمک می‌کند. هر دو این‌ها متابولیسم را تسریع کرده و برای سوزاندن چربی انرژی ایجاد می‌کنند که به نوبه خود ممکن است به کاهش وزن کمک کند.خواص ظروف مسی

از دیگر خواص لیوان مسی ‌و مس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسمومیت ناشی از مس نادر است. اما دریافت بیش از حد طولانی مدت مس از طریق لیوان مسی می‌تواند باعث به وجود آمدن مضراتی شود. مس زیاد می‌تواند به باکتری‌های روده‌ای خوب شما آسیب برساند و باعث اسهال شود.

استفاده از کتری و قوری مسی و نوشیدن چای در لیوان مسی خاصیت زیادی دارد. همچنین جوشاندن آب در کتری مسی خواص درمانی و ضدباکتری دارد. اولین خواص استفاده از لیوان مسی این است که اگر چای در لیوان مسی خورده شود به بهبود گوارش بدن و هضم غدا کمک شایانی می‌کند. به طور کلی با فواید و مضرات لیوان مسی آشنا شدید؛ اما باید توجه داشته باشید که لیوان مسی اصل را تهیه کنیم تا از خواص آن بهره مند شویم.

میشه تو لیوانهای مسی نوشابه ریخت و مصرف کرد؟


نوشابه مورد تائید نیست/

من از تهران لیوان مس خریدم ولی موقع مصرف مزه اب بوی اهن میده چرا

سلام دوست عزیز، این امر طبیعی است یون آهن آزاد میکند.

لیوان مسی عالیه برا اب من استفاده میکنم

سلام من تو پارچ مسی شربت آلبالو ریختم و تا فرداش رنگ شربت تغییر کرد و مزه فلز گرفت.خواستم بدونم نگهداری مایعاتی مثل شربت آلبالو داخل پارچ مسی موردی داره و مسمومیت ایجاد می‌کنه؟

سلام، خیر مانعی ندارد بسیار مفید است یون مس آزاد شده و طبیعی است.

اگر اب رو در ظرف مسی بجوشونیم و در ظرف مسی نگهداری کنیم و به عنوان اب روزانه برای نوشیدن استفاده کنیم ، ایا این مقدار مصرف باعث مضراتش خواهد بود منظورم این هست از کجا بفهمیم که تا چقدر باید مصرف کنیم که مضر و زیاده از حد نباشه ؟

سلام دوست عزیز، هیچ منعی نداره و مفید هست، میتوانید استفاده کنید.

تفاوت لیوان مسی با برنجی چیه ؟ کدوم بیش تر برای مصارف روزانه توصیه میشه ؟

لیوان مسی بسیار مفید است یون آهن آزاد میکند جهت کم خونی

سلام ، من با لیوان مسی شیر مصرف میکنم شنیدم مس دارایه منیزیم است و شیر کلسیم این دوتا باهم اختلال ایجاد میکنند و باعث ریزش مو میشود ، اصلا مس دارایه منیزیم است؟!ممنون میشم جوابمو بدید

سلام وقت بخیرخیر هیچ تداخلی ندارد

سلام میشه تو لیوان مسی قهوه ترک درست کنم؟منظورم اینه لیوان می را بذارم رو گاز خراب نمیشه؟

با عرض سلامبله میتوانید مانعی ندارد خوب است

سلام پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: در ظرف مسین منوش؛ چرا که وسواس و پریشان عقلى بر جاى مى نهد(۱۴)الفردوس ، ج ۵ ، ص ۶۹ ، ح ۷۴۸۴ عن أنس

سلام من شنيدم اب خوردن در ليوان مسي ديوانگي به وجود مي اورد ايا صحت دارد؟


با عرض سلامخیر صحت ندارد

با درودببخشید یک سوال ذهن من رو مشغول کرده و اون اینه که مدام از خوردن و پختن در ظروف مسی صحبت میشه و این در حالی هست که داخل ظروف مسی با قلع سفید شده، آیا مس از این لایه عبور میکنه ؟ و حکمت سفید کردن مس در چیست؟

سلام و وقت بخیربله مس از قلع به میزان مناسبی عبور میکند

سلام من یه سوال داشتم اینکه اگه نوشابه که اسید داره تو لیوان مسی بخوریم چه اتفاقی میوفته؟

سلام.نوشابه مورد تایید نیست .خیر نباید مصرف شود.

ببخشید من از زنجان عجله ای دستبند و انگشتر و لیوان مسی گرفتم ولی از کجا میشه متوجه شد که مس خالص هست مخصوصا لیوان آخه چیزایی که خوندم متوجه شدم ممکنه با چیزای مضر مثل جیوه ترکیب شده باشن؟ممنونم


سلام بر شما؛پوست را تیره میکند.


دوغ مشکلی نداره ؟


درود.خیر بسیار مفید است.

سلام میوه در کاسه مسی قرار دادن هم مفید هس یانه تاثییری نداره؟

با سلام خوب است ولی تاثیر خاصی ندارد.

اگر اب شب تا صبح در پارچ مسی باشد برای خوردن ضرر ندارد


سلام.خیر بسیار مفید است

سلام خسته نباشید . آیا میشه با قاشق مسی که سفید نشده و مس خالص هست برای هم زدن چای یا قهوه استفاده کرد ؟ برلی بدن ضرر نداره ؟

سلام بله بسیار مفید است مانعی ندارد
خواص ظروف مسی

سلام وقت بخیرمن دیروز تو ظرف مس قلع دار ناهار پختم وتو یه ماست خوری هم ترشی ریختم که قلع نداشت حالا از دیشب حالت تهوع دارم امکان داره مسموم شده باشم؟لطفا راهنماییم کنید

سلام و احترام.دوست عزیز این مسمومیت از ظروف نیست.

سلام من تو کاسه مسی اب ریختم بعد ۱۰ ساعت خوردم .بعد از ۱۰ دقیقه پهلوهام درد گرفت.از چی میتونه باشه؟

سلامز آب نمیتواند باشد ارتباطی ندارد/

مس ماده‌‌‌ای ضروری در بدن انسان است که باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شود. نوشیدن و خوردن غذا در لیوان مسی و ظروف مسی برای رشد و تقویت مو و مفاصل بسیار موثر است. ظرف‌های غذا از مهم‌ترین وسایلی هستند که برای خوردن و نوشیدن به آن نیاز داریم و در این بین ظروف مسی دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن هستند. در طول دهه‌های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف بسازند. برخی از ظروف غذا وجود دارند که برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر هم وجود دارند که برای بدن مضر هستند. ظروف غذا در خوش‌‌طعم و خوش‌مزه شدن غذا بسیار تاثیر گذارند. ظروف مسی از گذشته تاکنون برای پخت غذا کاربرد داشته‌اند. امروزه نیز استفاده از این ظروف به علت خواص متعددی که دارند رواج پیداکرده است.

پخت غذا در این ظروف می‌تواند باعث کاهش کم خونی شود؛ زیرا مس از عناصر لازم برای فرآیند خون‌سازی و رفع کم‌خونی است. در دهه‌های پیشین مردم کشور ما برای پخت غذا مخصوصا خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت و باعث رفع کم‌خونی می‌شد.

قابلمه‌های مسی هدایت‌کننده و منتقل‌کننده عالی برای گرما هستند و برای پخت‌وپز به میزان زیاد، بسیار عالی عمل می‌کنند. آشپزها اغلب قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی را برای تهیه سس‌ و غذاهایی که نیاز به دمای به‌شدت تحت کنترل دارند، استفاده می‌کنند. علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به‌طور یکنواخت توزیع می‌شود.

مصرف آب در ظروف مسی به طور چشم‌گیری از تشنج جلوگیری می‌کند و این به دلیل خواص مس بوده که ضد تشنج است. مس خواص ضد التهاب دارد و در درمان بیماری‌های التهابی مثل درد مفاصل کمک زیادی می‌کند.

مصرف آب در ظروف مسی می‌تواند در کاهش التهاب‌های استخوان تاثیر بگذارد و سلول‌های استخوان را بازسازی کند و به این فرایند سرعت ببخشد. استفاده از آن به افرادی که بیماری قلبی دارند پیشنهاد می‌شود که روزانه یک بار از نوشیدن آب در این ظروف بهره‌مند شوند.خواص ظروف مسی

درست است که نوشیدن و جوشاندن آب در ظرف مسی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد؛ اما معنی آن این نیست که همه روز را درون آن آب بنوشید. بهترین زمان استفاده از آب داخل ظرف مسی یک بار در صبح به صورت ناشتا و شب فقط برای تامین کردن مس بدن است.

در شمال ایران برای جلوگیری از بیماری‌های خونی و سرطان خون موقع پخت خورشت یک تکه آهن یا نعل وسط خورشت می‌انداختند تا کاملا رنگ بگیرد، این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن نیز می‌شود. مزایای مس مرتبط با خاصیت ضدالتهابی آن است که می‌تواند در کاهش نشانه‌های آرتروز مفید باشد. مس به‌عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار می‌رود.

در رابطه با فواید ظروف مسی باید بدانیم که مس یک ماده ضروری برای رنگ‌دانه تیره طبیعی (ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. ملانین، توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند. بنابراین اگرچه بیش‌تر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند؛ اما مس یک ماده معدنی مهم برای جوان دیده شدن شماست. مس به همراه روی در نگهداری رنگ زیبای چشم‌های شما بسیار مهم است.

مس یک ماده مغذی مهم است که به‌طور فعال در تولید الاستین نقش دارد. الاستین عنصری است که در بافت‌های هم بند به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. همچنین وجود این ماده برای جلوگیری از بروز چین‌وچروک بسیار ضروری است.

مس پوست‌های آسیب‌دیده و خشک را درمان می‌کند، همچنین باعث تولید سلول‌های سالم پوست می‌شود. بدن را برای تولید میلین تحریک کرده که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می‌شود. مس یک عنصر یا یک کوفاکتور در آنزیم‌های مختلف است که در بیش‌تر واکنش‌های بیولوژیکی در داخل بدن شرکت دارد. این آنزیم‌ها تنها در حضور مس عملکرد خوب و مناسبی خواهند داشت. بدون واکنش‌های آنزیمی در بیش‌تر اندام‌های مختلف، متابولیسم کلی بدن کندتر می‌شود. پخت غذا در ظروف مسی باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی خانم‌های نزدیک به دوران عادت ماهانه می‌شود.

قابلمه‌ها و تابه‌های مسی، معمولا با قلع یا استیل ضدزنگ پوشانده می‌شوند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند.

یکی از مضرات ظروف مسی که بسیار خطرناک استT زود اکسید شدن آن‌هاست. همچنین ظروف مسی ترکیب‌پذیری بالایی با مواد غذایی دارند، بنابراین می‌توانند باعث مسمومیت ما شوند و باید به‌موقع قلع اندود شود.

ظروف مسی به دلیل آزاد کردن این عنصر با ارزش به غذا باعث تhثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ریز بدن می‌شود.

مصرف غذا در ظروف مسی اگر بیش ‌از حد باشد، موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود و در دراز مدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود. از طرفی هم کمبود مس در بدن، خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کند؛ مانند تهی‌‌سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی. پس از آنجایی‌که هر ماده‌ای مزایا و معایبی دارد، باید با مضرات مس هم آشنا شویم.

یکی از مضرات ظروف مسی، اکسید شدن آنهاست که بسیار خطرناک است. به همین دلیل پخت غذا در ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارند، صحیح نیست. مس قرمز به ‌مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می‌شود و به سبز و خاکستری تغییر رنگ می‌دهد که برای سلامت مضر است. استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که توسط یک لایه دیگر از فلز دیگر مثل قلع پوشانده شده باشد و به اصطلاح باید سفید شده باشد تا از ورود مس به غذا جلوگیری کند.

مسمومیت: زیاده روی در مصرف مس‌ می‌تواند خطر ابتلا به مسمومیت را افزایش دهد که با علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، و درد معده، سردرد، سرگیجه، ضعف، طعم فلز در دهان، سیروز کبدی، زردی و مشکلات قلبی مشخص شود.

برای تمیز کردن ظروف مسی به نمک دانه درشت، اسفنج سخت، سرکه سفید و پاک کننده ملایم نیاز داریم.

افراد سودجو برای ساخت ظروف مسی تقلبی به جای مس از ورقه‌های مس استفاده می‌کنند که در مقایسه با استاندارد بسیار نازک‌اند. این نازکی باعث می‌شود که این ظروف به راحتی سوراخ شوند یا خراش بردارند. حتی  ممکن است پوسته پوسته شوند. یک ظرف مسی اصل باید شرایط زیر را داشته باشد.

طرز پخت برنج در قابلمه مسی به این صورت است که برنج را به صورت کته در قابلمه مسی کته پز یا به صورت آبکش شده با شعله ملایم و شعله پخش کن قرار می‌دهند و به هیچ عنوان نمی‌چسبد و ته‌دیگ زیبا و خوش رنگی هم درست می‌شود.

برای استفاده از ظروف مسی برای اولین بار باید مقداری شیر داخل آن بجوشانید یا اینکه قبل از استفاده برای اولین بار ابر نمدار با خاکستر نرم ذغال به داخل ظرف بکشید و سپس آبکشی کنید. ظروف مسی قبل از اولین استفاده باید آماده شوند و دستورالعمل آماده‌سازی آن‌ها نیز با توجه به روکش داخلی ممکن است در مدل‌های گوناگون متفاوت باشد.

ظروف مسي با روکش داخلی از جنس قلع به منظور پخت انواع غذا مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند، اما با توجه به خاصیت ضد چسبندگی فلز قلع نیاز به آماده‌سازی ندارند. جالب است بدانید روکش قلع بر خلاف روکش‌های تفلون به هیچ‌وجه مواد شیمیایی را به غذا منتقل نمی‌کند و برای سلامتی شما هیچ خطری ندارد. تنها نکته در مورد روکش قلع این است که در هنگام شستن آن باید دقت کافی را به خرج دهید و در صورتی که این عایق از بین رفت، ظرف مسی خود را برای قلع اندود شدن مجدد به مراکز معتبر انتقال دهید. در مقابل دیگ مسی با روکش داخلی از جنس استیل ضد زنگ قبل از اولین استفاده نیازمند آماده سازی است. استیل ضد زنگ در سطح مولکولی ماده‌‌‌ای سخت و ناهموار است و به همین دلیل احتمال چسبیدن غذای در حال پخت به آن بر خلاف سطوح هموار و یک‌دست از جنس قلع بیش‌تر است.

با سلام خیلی مطلب خوبی بود استفاده کردیم خیلی ممنون از آقای دکتر


سلام ممنون از مطالب تون

سلام من شنیدم که هفته ای دوبار از ظروف مسی میشه استفاده کرد آیا صحت داره ؟


خیر منع مصرف ندارد

باسلام خدمت آقای دکتر روازاده و تشکر از مطالب مفیدی که بیان میکنید میخکاستم بپرسم آیا ظروف مسی که براثر مرور زمان تغییر رنگ میدهند برای سلامتی مضر هستند؟


خیر فقط غذا درآن نماند

مطالب مفید بود ولی اینکه ظرف مسی باید هرچند وقت یکبار قلع اندود بشه و همه جا دسترسی به این کار نیست .

زمانی که سیاه شود/02166920128جهت هماهنگی سفید کردن

قابلمه ی آلومینیومی و روحی چه فرقی باهم دارند؟یا اینکه یکی ان و فرقی ندارن؟


خیر هردو مضر هستند

سلام و دروداستفاده از ظروف مسی، توسط ائمه بزرگوار ، نهی شده است.

سلام روز بخیر؛ممنون میشم برای این موضوع منبع رو هم بفرمائید.

خیلی مطالب اموزنده وعالی روخوب ترویج میکنید خداخیرتون بده

سلام.وقتتون بخیرممنون از شما و انرژی خوبی که به تیم ما میدین.

خيلى مطالب خوبى بودن فقط من براى آب خورن آن رادر مس ميجوشانم وميخورم شما فرمودين روزى دو بار بايد بخوري


سلام بر شما.بله

سلام استفاده از قوری کتری مس برای چای خوب هست یا خیر ؟
خواص ظروف مسی


سلام بر شما.بله بسیار مفید است

خواص ظروف مسی
خواص ظروف مسی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *