خواص گریپ فروت

خواص گریپ فروت
خواص گریپ فروت

گریپ فروت، میوه ای است شبیه پرتقال، ولی درشت تر از آن و درون آن به رنگ های سفید ، صورتی و قرمز پرورش می یابد و گاه به اندازه یک طالبی بزرگ رشد می کند. در ابتدا مستقیم به سراغ مشهورترین خاصیت گریپ فروت می رویم ؛ امروزه مشکل بسیاری از افراد انتخاب یک رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش وزن است بنابراین، بسیاری از روش های رژیم غذایی برای رسیدن به کاهش وزن مورد هدف قرار می گیرند.

 



الليمون الفردوسي

الليمون الفردوسي أو ليمون الجنة[1] أو الزنباع أو النفَّاش أو الليمون الهندي[1] (الاسم العلمي:Citrus paradisi) (بالإنجليزية: Grapefruit)‏ هو نوع من النباتات يتبع جنس الليمون من الفصيلة السذابية.[2] وهي فاكهة حمضية مستديرة كبيرة الحجم نسبيا تتميز بطعمها الحامض والمر أحياناً.

أول ما أنتجت هذه الفاكهة كان عام 1750 في بربادوس وهي دولة في البحر الكاريبي. وهي ناتجه عن تهجين البوميلو وفاكهة البرتقال. وفي عام 1823، وصلت أول مجموعة منها إلى الولايات المتحدة.

خواص گریپ فروت

تتصدر الولايات المتحدة إنتاج الزنباع والبوميلو وتتبعها الصين والمكسيك. أما تركيا فهي في المركز الثامن وتونس في المركز العاشر.

قيمة الأنتاج بالآف الدولارات قدرت حسب الأسعار العالمية لأعوام 1999 -2001
المصدر: Food And Agricultural Organization of United Nations: Economic And Social Department: The Statistical Devision

تتفاوت ألوان الزنباع من الأبيض إلى الوردى إلى الأحمر، ويعد الأبيض منه أكثر الأنواع أهمية. وثمرته كبيرة صفراء عصيرية ذات نكهة مرة قليلا ومشهية جدا.

يمكن للزنباع أن يسبب تفاعلات ضارة مع بعض الأدوية، غالبا بزيادة فاعلية المواد البروتينية. وقد تم اكتشاف هذا التفاعل في عام 1989. ولكن مع ذلك، لم يتم نشر الاكتشاف إلا بعد حصول عدة وفيات من جراء مضاعفة الجرعة.

هذه الفاكهة تعتبر صحية وتفيد في حالات تخفيف الوزن، ويحذر منها مرضى السكري.

يحتوي كل 100غ من الزنباع بحسب وزارة الزراعة الأميركية على المعلومات الغذائية التالية :

يعد مركب نوتكاتون المركب المسؤول عن الرائحة العطرية المميزة لليمون الهندي.[3]

يقبل الناس في أنحاء كثيرة في العالم على تناولها في وجبة الصباح وفي السلطات كما يشربون عصيرها أيضا.
و من مميزات زيت بذور الزنباع استخدامه على نطاق واسع في صناعة روائح الزيوت العطرية.

گریپ‌فروت (انگلیسی: grapefruit) میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ (گاهی سبز رنگ) و مزهٔ ترش مایل به تلخی است (گاهی شیرین نیز می‌تواند باشد) گریپ‌فروت احتمالاً از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده‌است.[۱]

این میوه دارای ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف به ویژه ویتامین ث (۴۰ درصد نیاز روزانه بدن در ۱۰۰ گرم) است. همچنین دارای اسید سیتریک، فیبری به نام پکتین، قند (۸٫۶۱ گرم در صد گرم) است. نوع سرخ و صورتی آن آنتی‌اکسیدان مفیدی به نام لیکوپن در خود دارند. کاهش کلسترول، کمک به متابولیسم بدن برای سوزاندن چربی‌های اضافی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و اثر بازدارنده در سرطان پروستات و روده بزرگ با توجه به خصوصیات آنتی‌اکسیدانی قوی و همین‌طور وجود فلاونوئیدی به نام نارژینین، از دیگر خواص این میوه است،[۲] گریپ فروت را براساس رنگ گوشت آن به سه دسته سفید، صورتی و سرخ تقسیم می‌کنند.

این میوه را در زبان انگلیسی «میوهٔ خوشه‌ای» (grape+fruit) می‌نامند، زیرا به شکل خوشه به مقدار زیادی حتی تا دوازده تا بر روی شاخه می‌روید (مانند انگور). دم‌کردهٔ گل‌های گریپ‌فروت برای رفع تب مؤثر اسیت.

گریپ‌فروت در درمان کم‌اشتهایی، اختلالات مفصلی و عفونت‌های ریوی، تشنج، بند آمدن ادرار، سوءهاضمه، سرماخوردگی و زخم‌های عفونی، کمبود قند و مواد حیاتی، خارش، بواسیر و خونریزی آن مؤثر است.[۳]

عصارهٔ هستهٔ گریپ‌فروت خواص فوق‌العادهٔ دارویی قوی دارد.

خواص گریپ فروت

گریپ‌فروت در حال حاضر در چین، هند، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده می‌شود.[۴]

بهترین زمانی که می‌توانید گریپ‌فروت را بخورید صبح‌ها می‌باشد، به این دلیل که کم‌کالری بوده و به دلیل داشتن آب زیاد گرسنگی و تشنگی را در طول روز از میان می‌برد.

فیبر موجود در گریپ‌فروت و داشتن هورمون تنظیم‌کنندهٔ گوارش می‌توان از آن استفاده کرد. برای چربی‌سوزی بهتر است نیم ساعت پیش از هر وعدهٔ غذایی مصرف شود.

پیش از مصرف برای تست عدم حساسیت کمی از آن را روی سطح پوست خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا از حساسیت نداشتن نسبت به آن مطمئن شوید.

گریپ‌فروت دارای ویتامین های A و C و آنتی اکسیدان می‌باشد که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

به دلیل داشتن پتاسیم بالا می‌تواند باعث کاهش فشارخون در افراد شود.

توجه داشته باشید مصرف گریپ‌فروت با داروهای فشار خون خطرناک می‌باشد.[۵]

در سال ۲۰۰۷ آمریکا با یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن تولید سالانه بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ گریپ‌فروت و دارابی (پومیلو) بود و پس از آن چین با ۵۴۷ هزار تن، آفریقای جنوبی، مکزیک و سوریه در رده‌های بعدی قرار داشتند. در سال ۲۰۰۷ تولید گریپ‌فروت در ایران ۴۸ هزار تن بوده‌است.

Source: Food And Agricultural Organization of United Nations: Economic And Social Department: The Statistical Division

حدود ۱۶۰

سُدابیان یکی از مهم‌ترین تیره‌های گیاهان نیمه‌گرمسیری هستند. خاستگاه اصلی آن‌ها آسیای جنوب شرقی، هند، چین و ژاپن است. مهم‌ترین سرده این خانواده، مرکبات هستند.

گیاهان تیره سدابیان از راسته افراسانان هستند. سدابیان تیره‌ای درختچه‌ای و گاهی علفی است با حدود ۱۵۰ سرده و ۹۰۰ گونه که گلهای آنها چهار تا پنج قسمتی با بوی نافذ است و برگ‌های آنها معمولاً متقابل و مرکب و بدون گوشواره[۱] است.

حدود ۱۶۰

مُرَکَّبات یکی از مهم‌ترین سردهٔ میوه‌های نیمه‌گرمسیری هستند، که بومی آسیای جنوبی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی، ملانزی و استرالیا می‌باشند. مرکبات مهم‌ترین سرده از تیرهٔ سدابیان هستند. از مهم‌ترین مرکبات می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج، ترنج، بکرایی،لیموعمانی، بالنگ و کام کوات و دارابی اشاره کرد.

براساس اعلام فائو ، تولید جهانی مرکبات در سال ۲۰۱۶ ، ۱۲۴ میلیون تن بوده است که حدود نیمی از این تولید را پرتقال تشکیل می دهد
همچنین طبق اعلام آنکتاد (UNCTAD) ، تولید مرکبات در اوایل قرن بیست و یکم عمدتا به دلیل افزایش سطح زیر کشت ، بهبود در حمل و نقل و بسته بندی ، افزایش درآمد ها و ترجیح مصرف کننده به غذاهای سالم رشد کرده است.در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ، تولید جهانی پرتقال چهل و هفت میلیون و پانصد هزار تن تخمین زده شده که توسط کشورهای برزیل ، مکزیک ، اتحادیه اروپا و چین به عنوان بزرگترین تولید کنندگان هدایت می شود.

کشور ایران مقام هفتم را در میان کشورهای تولیدکنندهٔ مرکبات کسب کرده‌است، که در این میان استان‌های گیلان و مازندران بیشترین سهم در تولید مرکبات را دارا می‌باشند و پس از آن استان‌هایی نظیر خوزستان، فارس، کرمان و هرمزگان از دیگر تولیدکنندگان مهم مرکبات می‌باشند و عمده باغات شهرستان های داراب، جهرم، فسا، رودان به تولید مرکبات اختصاص دارد.

http://www.fars.agri-jahad.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=290fde40-3a0f-4dc1-bc9f-a13db5e43dd6&LayoutID=9fce63d5-a730-420f-95d3-235be73e9d8f&CategoryID=def0cf62-e758-4864-9df3-9eea8b74de8a[پیوند مرده]

عالیس

دی 29, 1399

گریپ فروت میوه خوش‌عطر و طعمی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. این میوه از پیوند پرتقال و دارابی به‌وجود آمده است. گریپ فروت در دسته‌های چندتایی و شبیه به خوشه انگور از شاخه‌های درخت می‌روید. به همین دلیل به آن گریپ فروت یا میوه انگوری می‌گویند.

گریپ فروت میوه گرمسیری است و طعم ترش و ملسی دارد. این میوه یکی از سالم‌ترین مرکبات است و سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی است و برای کاهش چربی خون، کاهش وزن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مفید است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین فواید آب میوه گریپ فروت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

خواص گریپ فروت

برخی از افراد زمانی که برای اولین بار میوه گریپ فروت را تهیه می‌کنند، ممکن است طعم و مزه آن را دوست نداشته باشند. این میوه در مقایسه با پرتقال و نارنگی ترش‌تر است و نحوه خوردن آن هم متفاوت است.

پوسته‌ی داخلی این میوه طعم تلخی دارد. موقع خوردن، بهتر است پوسته سفید رنگ اطراف پره‌های گریپ فروت را جدا کنید. اگر طعم آن برای شما زیادی ترش است بر روی آن کمی شکر بپاشید. کمی صبر کنید تا شکرها آب شوند و به خورد میوه برود. سپس آن را نوش‌جان کنید.

یکی دیگر از روش‌های مصرف این میوه این است که به کمک یک دستگاه آبمیوه‌گیری آب آن را بگیرید و نوش‌جان کنید.

شما همچنین می‌توانید گریپ فروت را با یک برش عرضی، از وسط به دو نیم تقسیم کنید. روی هر قسمت کمی شکر بپاشید و بعد از دو دقیقه آن را با یک قاشق کوچک میل کنید. سعی کنید پوسته‌ها را کنار بزنید و قسمت قرمز رنگ میوه را بخورید.

گریپ فروت یک میوه زمستانی است. کسانی‌که می‌خواهند در تمام سال از فواید آن بهره ببرند، می‌توانند از پودر گریپ فروت یا آبمیوه آن استفاده کنند. پودر آن را به‌صورت آماده می‌توانید از بازار تهیه کنید و آن را در آب حل کنید و بنوشید. در تهیه انواع اسموتی هم می‌توانید از این پودر استفاده کنید.

گریپ فروت سرشار از ویتامین سی است و به اندازه پرتقال، دشمن سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه سلول‌های بدن را در برابر آسیب حفظ می‌کنند. بنابراین با مصرف میوه گریپ فروت خطر بیماری‌های سرطان کاهش می‌یابد. این میوه یکی از نوشیدنی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

برخی افراد از این میوه برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. واقعیت این است که بر اساس تحقیقات رابطه مستقیمی بین مصرف این میوه و لاغری وجود ندارد. با این حال، گریپ فروت میوه کم‌کالری است و مصرف به ‌اندازه آن می‌تواند در رژیم کاهش وزن جای داشته باشد.

مصرف میوه گریپ فروت می‌تواند به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک کند. برخی مطالعات نیز نشان دادند که مصرف این میوه باعث کاهش تری‌گلیسیرید تا حدود 17 درصد می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت در وعده صبحانه به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند و ممکن است در کنترل چاقی موثر باشد.

میوه گریپ فروت می‌تواند بخشی از پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. متخصصان تغذیه معمولا توصیه می‌کنند که به جای نمک از منابع طبیعی برای تامین پتاسیم استفاده کنید. این روش به کاهش فشار خون شما کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را از شما دور می‌کند.

اگر رژیم غذایی کاهش وزن را در پیش گرفته‌اید، برای آشنایی با نوشیدنی‌های مناسب به مقاله نوشیدنی برای کاهش وزن سر بزنید.

گریپ فروت سرشار از فیبر است و نوشیدن یک لیوان از آن در طول روز اشتهای شما را کم می‌کند. این میوه همچنین خاصیت چربی‌سوزی دارد. کسانی‌که برای کاهش وزن دوست دارند این میوه را مصرف کنند، معمولا می‌پرسند که گریپ فروت را کی بخوریم؟

می‌توانید صبح‌ها در وعده صبحانه خود یک لیوان آب گریپ فروت بنوشید تا قند خون شما کنترل شود. مصرف آن همچنین دو ساعت قبل از غذا، باعث کاهش اشتها و کاهش حجم غذا می‌شود و به لاغری شما کمک می‌کند.

بعد از یک وعده ‌غذایی چرب و سنگین، یک لیوان آب گریپ فروت بنوشید تا هضم غذا راحت‌تر شود.

اگر شما به زمان مصرف شیر اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین و بدترین زمان مصرف شیر را بخوانید.

کسانی‌که سنگ کلیه دارند لازم است مقدار زیادی آب در طول روز بنوشند. سنگ کلیه بسیار دردناک است و زمانی‌که از طریق مجاری ادراری دفع می‌شود، احتمال خونریزی وجود دارد. بیماران مبتلا به سنگ کلیه علاوه بر مصرف مایعات فراوان باید رژیم غذایی کم چرب و کم نمک در پیش بگیرند.

ویتامین سی و اگزالات موجود در گریپ فروت مانع از تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود. عامل تشکیل سنگ کلیه، تجمع کلسیم در کلیه است. اگر شما روزی یک لیتر آب گریپ فروت بنوشید به دفع و حتی شکستن سنگ‌ کلیه کمک می‌کنید.

بیماران مبتلا به کیست‌های کلیوی، با مصرف گریپ فروت می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند. گریپ فروت فشار خون این بیماران را تنظیم می‌کند و خطر از دست دادن کلیه را در آنها کاهش می‌دهد. نوشیدن روزانه یک لیوان آب گریپ فروت تازه، خطر تشکیل کیست را در افراد سالم هم کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با تاثیر آب بر روی سنگ کلیه، حتما به مقاله تاثیر آب معدنی بر دفع سنگ کلیه سر بزنید.

گریپ فروت سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان است. نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت هر روز صبح به حفظ شادابی و طراوت پوست و مو کمک می‌کند. شما آب گریپ فروت را می‌توانید به عنوان تونر صورت یا ماسک مو هم استفاده کنید.

اگر به روغن گریپ فروت دسترسی دارید، می‌توانید آن را برای از بین بردن سلولیت‌های بدن استفاده کنید. سلولیت پوستی بسیار رایج است و با بالا رفتن سن بسیار طبیعی است. روغن گریپ فروت آنها را از بین نمی‌برد، اما باعث بهبود سلولیت می‌شود.

پنبه را آغشته به آب گریپ فروت کنید و آن را به آرامی بر روی پوست صورت بمالید. قبل از آن بهتر است پنبه را بر روی پوست دست بمالید و 20 دقیقه صبر کنید، زیرا ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

این محلول به پا‌کسازی و از بین بردن پوست‌های مرده کمک می‌کند. منافذ باز صورت با این ماسک طبیعی کوچک می‌شوند. بعد از گذشت 30 دقیقه، صورت خود را با آب بشویید.

روغن گریپ فروت را بر روی مو و کف سر خود بمالید و حدود 5 دقیقه به خوبی ماساژ بدهید. اجازه دهید ماسک مو 20 دقیقه بر روی موهای شما بماند، سپس آبکشی کنید. این ترکیب به نرمی و لطافت مو کمک می‌کند.

ماسک موی گریپ فروت به تقویت فولیکول‌های مو کمک و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. کسانی که شوره سر دارند، می‌توانند از این ماسک برای کنترل شوره و پوسته پوسته شدن کف سر استفاده کنند.

گیاه ریواس هم برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. در مقاله خواص آب ریواس، با فواید آن آشنا شوید.

میوه گریپ فروت در کنار خواص بسیاری که دارد، برای کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، خطرساز است. تحقیقات نشان می‌دهد که گریپ فروت ممکن است باعث ایجاد تداخل دارویی شود.

کسانی که داروهای ضد چربی خون مثل استاتین، داروی ضد افسردگی، آرام بخش، داروی ضد بارداری، ضد حساسیت و داروهای قلبی مثل وارفارین استفاده می‌کند، باید در مورد مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند.

اگر شما در طول روز یک لیوان آب گریپ فروت بنوشید، اثر آنزیم‌های موجود در آن تا 24 ساعت در بدن باقی می‌ماند. ترکیبات این میوه، جذب داروها را در روده کاهش می‌دهد و باعث مسمومیت دارویی و خطر جدی می‌شود.

مصرف میوه گریپ فروت در کسانی که فشار خون پایین دارند، باعث بی‌حالی و ضعف می‌شود. این افراد نباید بیش از حد آب گریپ فروت بخورند.

خواص گریپ فروت

میوه سرخ رنگ گریپ فروت کمی بزرگ‌تر از پرتقال است و طعم ترش و دلچسبی دارد. این میوه در مناطق گرمسیری به وفور یافت می‌شود و خواص دارویی بسیاری دارد. یکی از مهمترین فواید این میوه کمک به دفع سنگ کلیه است.

نوشیدن روزانه یک لیوان آب گریپ فروت علاوه بر تامین آب و انرژی مورد نیاز در طول روز، باعث شادابی پوست و مو می‌شود. مصرف این میوه به کاهش وزن شما کمک می‌کند، اما برای کسانی که داروی خاص مصرف می‌کنند، خطرساز است.

در مصرف این میوه نباید زیاده‌روی کنید و در صورت مصرف داروی خاص حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف آب گریپ فروت برای چه کسانی خطرناک است؟

کسانی که داروهای خاص مثل استاتین، داروی ضد افسردگی، داروی آرام‌بخش، داروی ضد بارداری، ضد حساسیت و داروهای قلبی مثل وارفارین استفاده می‌کنند.

گریپ فروت باعث سنگ کلیه می‌شود؟

خیر. ترکیباتی در این میوه وجود دارد که از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند و به دفع آن کمک می‌کند.

گریپ فروت را کی بخوریم تا لاغر شویم؟

مصرف آب گریپ فروت در وعده صبحانه و دو ساعت قبل از غذا به چربی‌سوزی، کاهش اشتها و کاهش حجم غذا در طول روز کمک می‌کند.

راه‌های ارتباطی با عالیس

مشهد، بلوار احمد آباد، خیابان طالقانی، نبش طالقانی ۳، ساختمان عالیس

0513187

info [at] alis.ir

از طریق فرم زیر، پذیرای پیام‌های گرم شما عزیزان هستیم.

© 1399 تمامی حقوق این سایت متعلق به هلدینگ عالیس است.

براي دريافت خبرهاي ويژه روز، فقط با نوشتن نشانی ايميل خود، از آخرين رويدادهاي گروه کارخانجات تولیدی عالیس در صفحه ايميل‌تان مطلع شويد.


1398 / 11 / 27 -10:59


1396 / 04 / 15 -10:4


1393 / 08 / 05 -9:38


1394 / 05 / 25 -8:15


1396 / 04 / 07 -11:29

خواص گریپ فروت


1396 / 07 / 04 -12:44


1396 / 04 / 27 -12:4


1398 / 05 / 26 -12:37


1396 / 03 / 13 -10:9


1399 / 04 / 29 -13:26







با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید



 



درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم




آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !



 


 


 


 


Downloads-icon

فواید گریپ فروت را بشناسید

سایت
سلامت

گریپ فروت از قدرت بی
نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است. گریپ فروت، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ و
مقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو می نشاند….

خواص سبزیجات,خواص گریپ فروت,خواص
دارویی گریپ فروت,فواید گریپ فروت,خاصیت گریپ فروت,گریپ فروت در طب سنتی ,فواید
درمانی گریپ فروت,مضرات گریپ فروت,فوائد گریپ فروت, گریپ فروت,طب سنتی ,خواص گریپ
فروت,خواص گریپ فروت, خواص گریپ فروتدر طب سنتی ,فواید گریپ فروتدر طب سنتی

– سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

خواص گریپ فروت

– خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – ی غنی از فولات، آهن،
کلسیم و سایر مواد معدنی می باشد.

– انواع سرخ و صورتی آن  سرشار از بتاکاروتن
است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می سازد.

– فیبر گیاهی اش فراوان، ولی مقدار کالری اش جزئی است.

– دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از
انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری های قلبی
مراقبت   می کنند.

– امکان دارد در افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت زا ایجاد
کند. گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است.

نصف
گریپ فروت،
افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده ی (RDA) ویتامین C را در بردارد. هم
چنین 325 گرم پتاسیم، 25 میکروگرم فولات، 40 میلی گرم کلسیم و 1 میلی گرم آهن
دارد. یک فنجان
گریپ فروت شیرین نشده      ( بدون شکر) مقدار 95 میلی گرم ویتامین C و بیش از 150 درصد
مقدار مجاز خوراکی توصیه شده (RDA)
دارد. هم چنین بسیاری از سایر مواد مغذی
در چنین میوه ی تازه ای جای گرفته است.

در گذشته، بسیاری از مردم، از خوردن
گریپ فروت بدون شکر، به خاطره
عصاره ی تلخ و ترش آن، خودداری می کرده اند، ولی به طور معمول با آمیختن آب
گریپ فروت سرخ یا صورتی با
سفید، مزه ی شیرین حاصل می شود.

اگر آب پرتقال یا
گریپ فروت را با هم در آمیزیم،
نوشابه ی نیروبخشی پدید می آید که نیاز به شیرین کردن ندارد.

به موجب برنامه های رژیم غذایی که طی
سال ها از سوی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا(FDA) تنظیم یافته، معلوم
شده است که
گریپ فروت از قدرت بی نظیری
برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است. گریپ فروت، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ و
مقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو       می نشاند.

چنان چه می خواهید از وزن تان بکاهید، روزانه پیش ازهر خوراکی، آن
را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد، در ضمن میان وعده ی ایده آلی به شمار می
رود.

جالب این که
گریپ فروت سرشار از پکتین (فیبر
محلول)‌ است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. وانگهی، پژوهش های اخیر حاکی از آن است که میوه ی
مورد بحث، دارای مواد دیگری است که از بروز بیماری ها پیشگیری می کند.

به عنوان مثال،
گریپ فروت های سرخ و صورتی،
سرشار از لیکوپن هستند و این ماده، یک ماده ی آنتی اکسیدان است که به نظر می آید
خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد.
محققان هنوز مکانیسم عملکرد لیکوپن را نشان نداده اند، لیکن بررسی 6 ساله ی دانشگاه
هاروارد که توسط 48 هزار پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت، حکایت از آن
داشته است که مصرف 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن در هفته، سبب کاهش 50 درصد سرطان پروستات می شود.

از دیگر مواد گیاهی موجود در
گریپ فروت،
می توان از اسیدفنولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین(مواد سرطان زا) بالیموندیدترپن و مونوترپن
می شود. مواد مذکور موجب تولید آنزیم هایی می شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز
بیوفلاوونویید که از عملکرد هورمون هایی که باعث رشد غده (تومور) می شود، جلوگیری
می کند.

گروهی از مبتلایان به روماتیسم مفصلی، لوپوس و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند
که مصرف هر روزه ی
گریپ فروت نشانه های مرضی شان
را کاهش می دهد. تصور می رود که این ویژگی از مواد شیمیایی گیاهی که مانع ایجاد
پروستاگلاندین یعنی ماده ی التهاب زاست، ناشی می شود.

افرادی که به مرکبات حساسیت دارند،
احتمالا در برابر
گریپ فروت نیز از خود حساسیت
نشان می دهند. این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

سایر خواص غذایی و درمانی
گریپ
فروت

1ـ میوه ی
گریپ فروت،
اشتها را تقویت می کند.


گریپ فروت،
عمل هضم را آسان می کند و ترشح شیره ی معدی و کیسه ی صفرا را سرعت می بخشد.


گریپ فروت دارای ویتامین C و بیوفلاوونوئید است.
این ها در حفظ سلامت قلب و عروق بدن
مؤثرند.


گریپ فروت به تولید قند و مواد
حیاتی مورد نیاز بدن کمک می کند.

5ـ گل های
گریپ فروت،
خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم کرده ی آن را موقع تشنج، زکام و تب می نوشند.

6ـ اگر
گریپ فروت را صبح ناشتا بخورند،
خواص ادرارآور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می کند .


گریپ فروت،
خون را تصفیه می کند و کلیه و کبد را پاک می سازد.


گریپ فروت،
ضد خونریزی بواسیر است.


گریپ فروت،
میوه ای خنک است و عطش را رفع می کند.

10ـ
گریپ فروت،
اختلالات مفصلی را درمان می
کند.

11ـ
گریپ فروت،
برای کسانی که موهای سرشان می شکند، تجویز می شود.

12ـ
گریپ فروت،
برای کسانی که عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است.

13ـ
گریپ فروت،
علاوه بر مواد معدنی (آهن و کلسیم) دارای ویتامین های B3 ,B2 ,B1,A است.

مضرات : امکان دارد در
افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت زا ایجاد کند.

افرادی که به مرکبات حساسیت دارند ،
احتمالا در برابر
گریپ فروت نیز از خود حساسیت
نشان می دهند . این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

زیباترین اشعار عاشقانه

گریپ فروت میوه‌ای از خانواده مرکبات است که از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده است. این میوه شگفت انگیز نیز مانند لیمو ترش سرشاز از ویتامین c می باشد و در فصل پاییز و زمستان می توان از خواص دارویی آن برای بهبود سرماخوردگی بهره برد.

در این مقاله شما را با فواید گریپ فروت برای سلامتی بدن، پوست و مو و لاغری آشنا خواهیم کرد. با کوکا همراه باشید :

بهترین زمان خوردن گریپ فروت به عنوان وعده ی صبحانه می باشد چون کم کالری بوده و در طول روز گرسنگی و تشنگی را به دلیل محتوای بالای آب از بین می برد.

گریپ فروت به عنوان یک چربی سوز و مهار کننده اشتهای بسیار قوی شناخته شده است. گفته می شود که بوی گریپ فروت احساس گرسنگی را کاهش می دهد و به همین دلیل برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید می باشد.
مقدار فیبر موجود در گریپ فروت می تواند گرسنگی را کاهش داده و از ریزه خواری جلوگیری کند و باعث تحریک کلستی سکتوکینین، هورمونی که عمل گوارش را تنظیم می کند، شود.
بهترین زمان مصرف گریپ فروت برای لاغری نیم ساعت قبل از هر وعده ی غذایی می باشد.

خواص گریپ فروت

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

گریپ فروت حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A و C، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست که از چروک پوست و لک های پوستی جلوگیری کرده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت می تواند آثار ناشی از آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست را درمان کند.
اسید آمینه های موجود در گریپ فروت پوست را نرم می کند.
روغن گریپ فروت برای جوش صورت، آکنه و جای جوش مفید می باشد.

ماسک ضد چروک خانگی

نصف یک گریپ فروت را با نصف فنجان ماست مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک صورت برای پوست خشک

نصف یک گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری شکر و 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و از آن به عنوان اسکراب برای پوست خشک استفاده کنید.

ماسک صورت برای پوست چرب

نصف یک گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان آرد ذرت ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

گریپ فروت و آب گریپ فروت منبع خوبی از ویتامین C هستند که برای سلامتی و افزایش رشد مو ضروری می باشد.
روغن گریپ فروت برای درمان شوره سر و پوسته پوسته شدن سر مناسب می باشد.

گریپ فروت شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای کنترل قند خون و کاهش حساسیت نسبت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید می باشد.

اما این نکته را فراموش نکنید که واکنش های افراد مبتلا به دیابت پس از خوردن گریپ فروت متفاوت می باشد، بنابراین اگر شما دیابت نوع 2 دارید بهتر است که پس از غذا گریپ فروت بخورید و سپس قند خون خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید از گریپ فروت در رژیم غذایی خود استفاده کنید یا نه.

مصرف گریپ فروت می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند، تاثیر بر فشار خون ممکن است ناشی از سطح بالای پتاسیم موجود در گریپ فروت باشد چون پتاسیم اثرات منفی سدیم را خنثی می کند.

اما توجه داشته باشید که دارو های کاهش فشار خون نیفیدیاک و افیدیتاب می توانند در هنگام ترکیب با گریپ فروت خطرناک باشند.

آب گریپ فروت در دوران بارداری برای پیشگیری و درمان کلسترول بالای خون، پسوریازیس و چاقی در حاملگی مفید می باشد.

گریپ فروت از افزایش ناگهانی فشار خون بالا یا پره اکلامپسی در بارداری جلوگیری کرده و برای رفع خستگی و بی خوابی، سوزش سر دل و بیماری صبحگاهی، دیابت بارداری و سندرم متابولیک و رفع ادم و یبوست برای زنان باردار مفید می باشد.

همچنین گریپ فروت می تواند برای تامین فولیک اسید مورد نیاز برای رشد جنین مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید : خواص خرمالو برای زنان بادار

گریپ فروت می تواند برای پیشگیری و درمان سرطان پروستات در مردان مفید باشد.

گریپ فروت به عنوان درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته می شود، آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد سرطان و ضد التهابی دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان های مختلف و مواد مغذی برای سم زدایی و پاکسازی کبد می باشد، همچنین گریپ فروت نیرینژنین است که برای درمان کبد چرب مفید می باشد.

مصرف گریپ فروت با کاهش فشار خون و کلسترول خون بالا به سلامت قلب کمک می کند، محققان می گویند که آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت از افراد در برابر بیماری های قلبی و سکته محافظت می کنند.

مصرف گریپ فروت خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد، شایع ترین نوع سنگ کلیه، سنگ های اگزالات کلسیم هستند. اسید سیتریک موجود در گریپ فروت شرایط تشکیل سنگ های کلیه را کاهش می دهد و به درمان آن کمک می کند.

فیبر موجود در آب گریپ فروت یک درمان عالی برای یبوست است، آب این میوه باعث تحریک روده بزرگ و دستگاه گوارش شده و عمل دفع را بهبود می بخشد.

اگر 10 تا 20 قطره آب گریپ فروت را قبل از هر سه وعده غذایی مصرف کنید می تواند برای درمان نفخ، ناراحتی معده و زخم معده مفید باشد.

مصرف روزانه یک گریپ فروت می تواند به کاهش سطح چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون یا LDL کمک کند.
توجع داشته باشید که اگر دارویی برای کاهش چربی خون مصرف می کنید ممکن است با گریپ فروت تداخل دارویی داشته باشد، بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

تحقیقات نشان داده که مصرف گریپ فروت می تواند غلظت خون را کاهش دهد.

آب گریپ فروت دارای مزایای فراوانی است اما میزان فیبر آن نسبت به خود میوه کمتر می باشد، آب گریپ فروت بدون اضافه کردن شکر برای لاغری و کاهش وزن، دیابت و پوست خواص بیشماری دارد.

روغن گریپ فروت از دانه های گریپ فروت استخراج می شود، روغن گریپ فروت خواص بیشماری برای سلامتی دارد که بیماری های باکتریایی، درمان عفونت و افزایش رشد مو از آن جمله هستند.

برخی از علائم حساسیت به گریپ فروت عبارتند از: خارش یا تورم دهان، زبان یا لب ها، واکنش های پوستی، علائم گوارشی، تنگی نفس و کاهش فشار خون.
گفتنی است در بیشتر موارد گریپ فروت به تنهایی حساسیت زا نیست اما در ترکیب با برخی داروها می تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود.

آب گریپ فروت باعث کاهش میزان استروژن در بدن شده و می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش دهد.
علاوه بر این محققان می گویند که زنان باردار و شیرده بهتر است در مصرف گریپ فروت احتیاط کنند.

تحقیقات نشان داده که گریپ‌فروت با دارو های ضد چربی خون، دارو های ضد افسردگی دیازپام، تربازولام و میدازولام و وارفارین تداخل دارویی ایجاد می کند.

فال حافظ

خواص گریپ فروت

متن عاشقانه متن زیبا آهنگ تولدت مبارک

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا برای تمامی وب سایت ها به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

خواص گریپ فروت
خواص گریپ فروت
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *