خواننده های لبنانی

خواننده های لبنانی
خواننده های لبنانی

این ۴ زیررده در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۴ زیررده است.

این ۲۹ صفحه در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۲۹ صفحه است.

این صفحه فهرستی از خوانندگان زن لبنانی می‌باشد که دارندگان ملیت این کشور، چه کسانی که خارج یا داخل لبنان متولد شده‌اند یا کسانی که تنها مادر یا پدرشان لبنانی است را شامل می‌شود.


ٰ

ّّ

نسخه چاپی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که برای دومین بار طی کمتر از یک ماه اخیر به لبنان سفر کرد، شامگاه دوشنبه، در بدو ورودش به این کشور به دیدار فیروز، خواننده معروف لبنانی، در خانه‌اش در محله الرابيه در حومه بیروت رفت.

مکرون در این دیدار به لژیون دونور، نشان افتحار فرانسه را با دستانش به گردن فیروز آویخت و در مقابل یک تابلو از این خواننده هدیه گرفت.

البته ژاک لانگ، رئیس مؤسسه جهان عرب پاریس در زمانی که وزارت فرهنگ فرانسه را در اختیار داشت، نشان افسر هنر و ادب فرانسه را به فیروز اهدا کرده بود.

رئیس‌جمهور فرانسه پس از یک ساعت دیدار با فیروز که پس از ساعت ۱۰ شب صورت گرفت، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی لبنان، این دیدارش را «خیلی زیبا و خیلی پربار» توصیف کرد.خواننده های لبنانی

او گفت: «همه آنچه را که او برای من از یک لبنانی که دوستش داریم، از یک لبنانی که همه انتظار دارند، از یک نوستالژی که همه احساسش می‌کنند، به خودش گفتم».

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در پاسخ به اینکه کدامیک از ترانه‌های فیروز را بیشتر دوست دارد، گفت: «لبیروت…».

فیروز که اکنون ۸۴ ساله است، چندین ترانه‌ برای بیروت خوانده که از ترانه «لبيروت من قلبی سلام لبيروت» جزو معروف‌ترین‌هاست.

مکرون همچنین پس از خروج از خانه فیروز با جمعیتی از تظاهرکنندگان روبه‌رو شد که از وضعیت کشورشان ناراضی بودند. او خطاب به جمعیت گفت: «من نزد او [فیروز] تعهد دادم و نزد شما هم امشب تعهد می‌دهم که همه تلاش‌های برای انجام اصلاحات و بهتر شدن اوضاع لبنان انجام گیرد».

در حالی که لبنان در یک بحران سیاسی و اقتصادی بی‌سابقه طی دهه‌های اخیر به سر می‌برد و جامعه این کشور شدیداً چندپاره شده، انتخاب یک خواننده باسابقه و محبوب از سوی امانوئل مکرون، تأکید بر جایگاه نادر او به عنوان نماد اتحاد ملی لبنان و سمبلی فراتر از اختلافات فرقه‌ای در این کشور است.

صدای عشق، آزادی و وطن

فیروز که با نام اصلی «نهاد حداد» در بیستم نوامبر ۱۹۳۴ در روستایی در کوه‌های لبنان به دنیا آمده، جزو آخرین اسطوره‌های موسیقی در میان خوانندگان زن جهان عرب به شمار می‌رود.

پس از مرگ «ام کلثوم»، خواننده مصری در سال ۱۹۷۵، از هیچ خواننده عربی به اندازه فیروز تمجید نشده است. او در ده‌ها آلبومی که منتشر کرده، عشق، آزادی و وطن را صدا زده است.

تقریبا صدای «فرشته‌گون» و «بهشتی»‌ فیروز از همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جهان عرب پخش شده و کمتر کسی در کشورهای عربی است که ترانه‌های او را نشنیده باشد.

فیروز که بیش از یک دهه است، دیگر کنسرتی برگزار نکرده، یادآور دورانی است که لبنان از نظر فرهنگی بسیار غنی بود و جهانیان را شیفته این فرهنگ خود می‌کرد.

خودش در سال ۱۹۹۹، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز، با اشاره به سال‌ها جنگ داخلی در لبنان گفته است: «وقتی شما به لبنان امروز نگاه می‌کنید، می‌بینید که هیچ شباهتی با لبنان در زمانی که من می‌خواندم ندارد».

با رفتاری آرام، حالت خلسه چهره‌اش موقع خواندن و خنده‌های به نظر خجالت‌آمیزش، فیروز تصویری عرفانی از خود در انظار عمومی ایجاد کرده است.

او روی صحنه، برخلاف بسیاری از خوانندگان، کمتر با مخاطبانش حرف می‌زد و در اجراهایش، گاهی به نظر می‌رسید که چیزی نمی‌بیند یا چیزی نمی‌شوند.

این خواننده که مادر چهار فرزند است، در این سال‌ها کمتر از مصاحبه کرده و نسبت به دیگر خوانندگان، کمتر از زندگی خودش سخن گفته است.

ضحی شمس، روزنامه‌نگاری که سابقه همکاری با فیروز را دارد در این باره بر «حجب» و در عین حال «جدیت» فیروز تاکید کرده و گفته است: «او از ابتذال و تعرض به حریم شخصی‌اش متنفر است.»

فیروز که در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمده و فرزند بزرگ خانواده بود، در بیروت بزرگ شد و تحصیل کرد. او عاشق آواز و موسیقی بود و استعداد موسیقایی او از سوی محمد فلیفل که از طرف یک رادیو (إذاعة الشرق الأدنى) برای تشکیل یک گروه کر به مدرسه آمده بود، شناسایی شد.

اما این حليم الرومی، خواننده و آهنگساز لبنانی فلسطینی‌تبار بود که در رادیو از صدای او خوشش آمد و لقب «فیروز» را به او بخشید. همچنین الرومی بود که فیروز را به برادران الرحبانی که آهنگساز بودند، معرفی کرد.

این آشنایی، به ازدواج فیروز در دهه ۱۹۵۰، با عاصی، یکی از این برادران منجر شد. عاصی رحبانی در سال ۱۹۸۶، وقتی ۶۳ ساله بود، درگذشت.

عاصی و منصور رحبانی با ابداعات خود، انقلابی در موسیقی کلاسیک عربی پدید آوردند. در واقع، آنان با بهره‌گیری از موسیقی کلاسیک سایر ملل، مثل موسیقی کلاسیک غربی، روسیه و آمریکای لاتین، ریتم‌ها و ملودی‌های جدیدی را وارد موسیقی شرقی کردند.

اولین کنسرت عمومی فیروز سال ۱۹۷۵ در جشنواره بعلبک و در میان ویرانه‌های باستانی این شهر اجرا شد. این آغاز اوج‌گیری مسیر حرفه‌ای فیروز بود.

فیروز در سال‌های بعد با خواندن اشعاری از نزار قبانی، جبران خلیل جبران، سعید عقل و احمد شوقی، شاعران بزرگ معاصر عرب، روحیه میهن‌پرستانه را در میان لبنانی‌ها و همچنین مردم دیگر کشورهای عربی تقویت کرد.

فیروز اپراهای زیادی اجرا کرد و در دهه ۱۹۶۰ وارد دنیای سینما نیز شد. فیلم «انگشترفروش» ساخته یوسف شاهین، کارگردان معروف مصری در سال ۱۹۶۵، اولین فیلمی بود که فیروز در آن به ایفای نقش پرداخت. او بعدا در فیلم‌هایی از هنری برکات، دیگر کارگردان مصری حضور یافت.

همچنین خواندن برای پناهندگان فلسطینی بر محبوبیت او در میان اعراب مؤثر بود. همچنین ترانه «گل‌های شهر» را پس از شکست اعراب از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اجرا کرد.

راوی رنج لبنان

اما عمده محبوبیت او در کشورش ناشی از رفتار سیاسی‌اش در جریان جنگ‌های داخلی لبنان، از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بود. او نه تنها حاضر نشد که لبنان درگیر جنگ را ترک کند، بلکه به نفع هیچ گروهی موضع نگرفت.

در آن سال‌ها مردم لبنان با شنیدن ترانه‌های فیروز از جمله ترانه «لبنان دوستت دارم» (بحبك يا لبنان) بر رنج و درد خود بسیار گریستند. این ترانه در ردیف سرود ملی لبنان قرار گرفته است.

کنسرت فیروز پس از جنگ نیز در مرکز بیروت، در مقابل هزاران لبنانی گریان، بسیار متأثرکننده بود.

فیروز گرچه برای نسل‌های پیشین لبنان خاطره‌ای دست‌اول است، اما نسل جدید لبنان به واسطه زياد رحبانی، فرزند بزرگ فیروز و آهنگساز، پیانیست و کارگردان معروف لبنانی نیز با او ارتباط دوچندان می‌گیرند.

آهنگسازی «زیاد» تحت تاثیر موسیقی جاز طرفداران بسیاری دارد و کارگردانی او در تئاتر نیز جان تازه‌ای به تئاتر لبنان بخشیده است.

با این حال در سال‌های اخیر، مشکلات حاشیه‌ای نیز برای فیروز به وجود آمد؛ مثل دعوای حقوقی‌اش با فرزندان منصور رحبانی، برادر همسرش، بر سر یکی از ترانه‌های محبوبش.

همچنین آخرین آلبوم فیروز با عنوان «ببالی» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، انتقاداتی را برانگیخت. خیلی‌ها معتقدند بودند که این آلبوم بیانگر زیبایی‌های صدای فیروز نیز و در ادامه میراث بزرگ او قرار نمی‌گیرد.

شعرهای این آلبوم که دارای ده ترانه است، در واقع متن ترانه‌های معروف اروپایی در دهه ۱۹۶۰ است که توسط ریما، دختر فیروز به عربی بازگردانده شده است.

امروز ترانه عربی، تحت تأثیر آلات الکترونیک، نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و سلایق علاقه‌مندان به موسیقی نیز متفاوت شده است، اما صدای فیروز همچنان از دور به گوش می‌رسد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

«جهان فهمید ایران سرزمینی نیست که فساد داشته باشد و این دارایی [بانک جهانی] را حیف و میل نمی‌کند.»خواننده های لبنانی

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

منبع تصویر، Getty Images

صدای فیروز حتی در کشورهای غیرعرب مثل ایران نیز هوادار داشت

نی را به من بده و آواز بخوان

که موسیقی راز هستی است

و بعد از آن که هستی از بین برود

خواننده های لبنانی

نوای نی باقی می‌ماند

سال ۱۹۶۵، وقتی فیروز، از بزرگترین خوانندگان زن عرب، این شعر جبران خلیل جبران، شاعر لبنانی و هموطن خود را خواند و در صفحه “نی را به من بده و آواز بخوان” منتشر کرد، فورا این آوازش در چهار گوشه جهان عرب شنیده شد: از نواکشوت در موریتانی و خارطوم در سودان، تا دمشق و مسقط در خاومیانه.

صدای فیروز حتی در کشورهای غیرعرب مثل ایران نیز هوادار داشت و خوانندگان دیگر کشورها را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌داد.

در آن زمان، ترانه عربی، همچنان سال‌های اوج خود را می‌گذراند و صدای خوانندگان محبوب عرب از طریق شبکه‌های رادیویی در همه جا پخش می‌شد.

منبع تصویر، Getty Images

فیروز با خواندن شعر هم‌وطنش جبران خلیل جبران، آوازه‌ای در جهان یافت

موسیقی عربی با وجود پیشینه غنی و پربار خود، در قرن بیستم با پا به عرصه گذاشتن خوانندگان زنی چون ام کلثوم مصری و فیروز لبنانی، دورانی استثنایی را تجربه کرد.

منبع تصویر، Getty Images

فیروز با مری ماتیو (میغه متیو) خواننده شهیر فرانسوی

آنچه امروز در ذهن و خاطره بسیاری از مردم جهان، از موسیقی و ترانه عربی برجای مانده، بیشتر مربوط به آثاری است که به ویژه در نیمه اول قرن بیستم در کشورهای عربی تولید شده‌اند.

قرن بیستم، قرن تحولات بزرگ سیاسی در کشورهای عربی به ویژه پس از دو جنگ جهانی است.

تلاش برای بازیابی هویت عربی از طریق جنبش‌های ملی‌گرا و استقلال‌طلب، مفهوم وطن و حس وطن‌پرستی را بیش از همیشه، در این قرن برای اعراب برجسته کرد.

بیشتر بخوانید:

هر چند که اعراب از یک قرن پیش دست به نوسازی فرهنگی و سیاسی زده بودند، اما آشنایی با فرهنگ دیگر ملت‌ها، به ویژه امکانات موسیقی جهان از جمله موسیقی غربی، در قرن بیستم خوانندگان و موسیقیدانان عرب را به دنیاهای وسیع‌تری کشاند.

از سوی دیگر، تاسیس کنسرواتوارها و همراهی دولت‌های بسته سیاسی، در ایجاد فضای نسبتا باز فرهنگی، زمینه رشد، توسعه و شکوفایی ترانه‌های عربی را فراهم کرد.

با این که نیمه غربی جهان عرب در شمال آفریقا، از نیمه شرقی آن در حاشیه خلیج فارس، هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ سیاسی و فرهنگی فاصله بسیاری داشت، اما نزدیکی چند شهر مهم دمشق و حلب در سوریه، طرابلس و بیروت در لبنان و اسکندریه و قاهره در مصر به یکدیگر، فضایی مشترک و در عین حال بزرگ و پویا را برای روشنفکران و هنرمندان به وجود آورد.

به عنوان نمونه، برگزاری کنگره موسیقی جهان عرب در سال ۱۹۳۲ در قاهره، یکی از نقاط عطف در تاریخ معاصر موسیقی و ترانه‌ عربی به شمار می‌رود.

منبع تصویر، Getty Images

پدیده “فیروز” یکی از نمادهای پررنگ در زمینه نقش رادیو لبنان در عرصه فعالیت‌های هنری این کشور است

لبنان همواره به چهارراه فرهنگ‌ها مشهور بوده و تاثیرات مهمی را از اطراف خود پذیرفته، اما این کشور کوچک حیات موسیقایی خاص خود را دارد.

مهاجرت تعداد زیادی از “روس‌های سفید” (عنوانی که به روس‌های مخالف انقلاب بلشویک داده شد) به لبنان پس از انقلاب ۱۹۱۷، دستاوردهایی نیز برای موسیقی لبنان در پی داشت.

تعدادی از موسیقیدان‌های روس نیز در جمع مهاجران بودند. این موسیقیدانان تاثیر مهمی بر جریانات و تحولات موسیقیایی لبنان گذاشتند و برخی از آنان در مدرسه موسیقی آکادمی هنرهای زیبای لبنان که به دست الکسی پطرس بنیان گذاشته شده بود، حضور یافتند.

اما نهاد دیگری که نقش مهمی در شکل‌گیری موسیقی لبنانی به ویژه ترانه این کشور داشت، رادیو لبنان بود.

رادیو لبنان سال ۱۹۳۸ با عنوان “رادیو شرق” (اذاعه الشرق) تاسیس شد. در آن زمان که لبنان هنوز تحت قیمومیت فرانسه قرار داشت، یکی از اهداف تاسیس این رادیو، نزدیک کردن فرهنگ‌های فرانسوی و عربی بود.

در سال ۱۹۴۶، یکی دو سال پس از پایان قیمومیت فرانسه، رادیو شرق نیز استقلال یافت و نام خود را هم به “رادیو لبنان” تغییر داد.

رادیو لبنان طی دهه‌های آغازین فعالیتش، در شکل‌گیری نسلی از بازیگران، نویسندگان و به ویژه آهنگسازان و خوانندگان لبنان نقش عمده داشت و به لابوراتواری بزرگ برای خلاقیت هنری و موسیقایی هنرمندان لبنانی تبدیل شد.

پدیده “فیروز” که از همین رادیو برخاست، یکی از نمادهای پررنگ در زمینه نقش رادیو لبنان در عرصه فعالیت‌های هنری این کشور است.

در اواخر دهه ۱۹۴۰، رادیو لبنان یک گروه کر و یک گروه ارکستر داشت و محمد فلیفل، یکی از دو برادر موسیقیدان فلیفل، در زمینه ساخت موسیقی نظامی با این رادیو همکاری می‌کرد. او از “نهاد حداد”، دختری که هنوز پانزده سالش نشده بود و با اسم “فیروز” هم شناخته نمی‌شد، خواست به گروه ارکستر نظامی بپیوندد و در تهیه سرودهایی برای “وطن” مشارکت کند.

صدای نهاد حداد خیلی زود تفاوت خود را در میان صدای دیگر دختران جوان ارکستر نشان داد. با این حال، بخت نیز همراه او بود که حلیم الرومی، آهنگساز معروف رادیو لبنان از صدای نهاد حداد ستایش و نام هنری “فیروز” را برایش انتخاب کرد.

فیروز در اصل، نام یک خواننده زن اهل حلب بود که در جوانی پیش از آن که به شهرت برسد، درگذشته بود.

در سال ۱۹۵۰، حلیم الرومی که خودش نوازده عود بود، به ریاست بخش موسیقی رادیو لبنان منصوب شد. یک سال بعد، او فیروز را به منصور و عاصی رحبانی، دو آهنگساز رادیو لبنان معرفی کرد.

آشنایی با برادران رحبانی، هم زندگی خصوصی و هم زندگی حرفه‌ای فیروز را دگرگون کرد. او با عاصی، یکی از این دو برادر ازدواج کرد و همکاری این سه با یکدیگر موجب شد که شهرت فیروز خیلی زود مرزهای لبنان را درنوردد.

هرچند که برادران رحبانی، برای دهه‌ها آهنگسازان اصلی آثار فیروز بودند، اما این خواننده با دیگر آهنگسازان لبنانی مثل زکی ناصیف و ودیع الصافی نیز همکاری کرد.

همچنین فیروز با برادران رحبانی نوعی از کمدی موزیکال را در لبنان پایه‌گذاری کردند که تا پیش از فیروز در این کشور وجود نداشت. آنان این نوع موسیقی را با اجرا در فستیوال بعلبک به جامعه هنری لبنان و همچنین جهان عرب معرفی کردند.

منبع تصویر، Getty Images

خواننده های لبنانی

فیروز در خانه اپرا، سوریه، ۲۰۰۸

اگر رادیو لبنان در کشف استعداد و شکل‌گیری مسیر حرفه‌ای فیروز نقش عمده داشت، این فستیوال بعلبک بود که این خواننده را در سطحی عالی‌تر معرفی کرد.

فستیوال بین‌المللی بعلبک که در نوع خود، اولین فستیوال موسیقی لبنان به شمار می‌رود، در اوایل دهه ۱۹۵۰ در زمان ریاست جمهوری کمیل شمعون بنیان گذاشته شد.

هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای، آن هم در بقایای یک شهر تاریخی، بیشتر معرفی موسیقی لبنان از طریق برگزاری اشکال گوناگون موسیقی این کشور است، از رقص و تئاتر گرفته تا تک‌سرایی و کنسرت. این فستیوال توانست به سرعت جایگاه خود را در میان کشورهای عربی به دست آورد.

در سال ۱۹۵۷، فیروز جوان در این فستیوال خوش درخشید و زمینه فعالیت هنری‌اش را گسترده‌تر کرد، به طوری که پس از آن به سینمای جهان عرب نیز راه یافت.

فیروز در فاصله سال‌های ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۷ که آخرین آلبوم او منتشر شد، حدود پنجاه آلبوم موسیقی و کمدی موزیکال منتشر کرد.

او طی حدود هفتاد سال فعالیت هنری و فروش میلیون‌ها نسخه از آثارش، به صدایی فراموش‌ناشدنی در جهان عرب تبدیل شده است.

منبع تصویر، Getty Images

نام فیروز به‌عنوان یک چهره ملی در گرماگرم بحران امروز لبنان مطرح شده

اهمیت آثار فیروز و همچنین استقبال گسترده از آنها، علاوه بر صدای خوش خواننده، به اشعاری مربوط می‌شد که از زندگی مردمان عادی عرب سخن می‌گفت و همواره در آثارش، جهانی را ستایش کرده که در معرض نابودی بوده است.

همچنین بزرگداشت و احترام به سرزمین‌های عربی، با انتشار آلبوم‌های مختلف، مثل “بحبک یا لبنان” برای لبنان، “نامه به جمیله” برای الجزایر و “بیت‌المقدس در قلب من” برای فلسطین، از دیگر عوامل محبوبیت فیروز است.

درباره او آثار مختلفی نیز منتشر شده، از جمله فیلم جک جانسن، مستندساز هلندی که در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. ریما رحبانی، دختر فیروز نیز زندگی مادرش را در سال ۲۰۰۹ به تصویر درآورد.

فیروز در همه این سال‌ها با آواز خود به حوادث کشورش و جهان عرب واکنش نشان داده و در عین حال، نگذاشته که نامش به مصادره گروه خاصی درآید.

در شرایطی که لبنان با شدیدترین بحران پس از جنگ داخلی این کشور مواجه شده و مردمانش در جست‌وجوی یک “چهره ملی” هستند، بی‌دلیل نیست که بار دیگر نام فیروز مطرح شده است.

منبع تصویر، Getty Images

فیروز که بیش از شصت سال پیش در ویرانه‌های بعلبک به ستاره دنیای موسیقی تبدیل شد، اکنون شمع امید مردم لبنان شده

اهدای نشان افتخار از سوی امانوئل مکرون، نشان‌دهنده احترامی است که جهان به او ادا می‌کند.

فیروز که بیش از شصت سال پیش در ویرانه‌های بعلبک به ستاره دنیای موسیقی تبدیل شد، اکنون شمع امید مردم کشورش برای ساختن لبنانی تازه است.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

 در این مقاله بهترین و محبوب ترین خواننده های عرب زبان، که خاطره‌های خوشی با صدای آن‌ها داریم را به شما معرفی می نماییم

جوانب مختلف فرهنگی را می‌توان در میان عرب‌ها مشاهده کرد، در بین تمامی جنبه‌‌های هنری که مردمان کشورهای عربی به آن‌ مشغول هستند، هنر موسیقی عرب‌ها بیشتر توانسته راه خود را به سایر کشورها باز کند. این امر باعث شده تا خواننده‌های عرب‌زبان جای خود را در دل سایر ملت‌ها نیز باز کنند. در این بین انصافاً باید اعتراف کرد ایرانی‌های زیادی را سراغ داریم که از کودکی با موسیقی‌های عربی بزرگ شده‌اند و تمامی خواننده‌های سرشناس عربی را می‌شناسند. به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم نگاهی به فهرست بهترین خواننده‌های عرب‌زبان داشته باشیم.

وقتی صحبت از موسیقی عرب به میان می‌آید بدون شک اشاره‌ای به خواننده‌های لبنانی خواهد شد و کمتر خواننده عرب‌زبانی را سراغ داریم که به اندازه خواننده‌‌های لبنانی محبوبیت داشته باشد. فیروز که با نام نهاد حداد نیز شناخته می‌شود این روزها سن و سالی ازش گذشته و بیشتر از ۸۰ سال از خدا عمر گرفته است.

فیروز خواننده

خواننده های لبنانی

فیروز یکی از معروف‌ترین چهره‌‌های خوانندگی لبنان است و در کنار خواننده دیگری با نام ام‌کلثوم موسیقی را از سنین کودکی شروع کرد‌ند. فیروز با موسیقی‌دان‌های بزرگی مانند محمد فلیفل، ال‌رومی و برادران ال‌رحبانی همکاری داشته است. درنهایت نیز فیروز با یکی از این برادران موسیقی‌دان با نام آسی ازدواج کرد. این برادران شعر‌های زیادی در وصف فیروز نوشته‌اند و در کنار یکدیگر برنامه‌های زیادی اجرا کرده‌اند. ترانه‌های فیروز در دوران جنگ لبنان جنبه ملی به خود گرفت و شعرهای مختلفی از فیروز را برای اتحاد و آزادی لبنان سراغ داریم. این روزها فیروز به دلیل کهولت سن کمتر بر روی صحنه ظاهر می‌شود اما صدای وی همچنان در ذهن طرفداران موسیقی عرب ماندگار خواهد ماند.

کاظم الساهر که در میان طرفداران به عنوان سزار موسیقی عرب‌زبان‌ها شناخته می‌شود از کودکی به موسیقی علاقه داشت. وی در سنین طفولیت به موسیقی‌های پخش شده در رادیو گوش می‌داد و سلانه‌سلانه نواختن گیتار را فرا گرفت. در نهایت نیز در دانشگاه موسیقی بغداد ثبت‌نام کرد.

کاظم الساهر

جایزه‌ای در دنیای موسیقی عرب وجود ندارد که کاظم الساهر از آن خود نکرده باشد، موسیقی‌های عاشقانه، سیاسی و پاپ کاظم الساهر هرگز از ذهن طرفداران فراموش نخواهد شد. این هنرمند عراقی علاقه زیادی به حضور در مراسم انسان‌دوستانه دارد و تاکنون کمک‌های زیادی به موسسه‌های خیریه کرده است. سبک موسیقی کاظم اساهر حالت رسمی و کلاسیک آهنگ‌های عربی را در خود دارد و به همین دلیل همیشه از وی به عنوان حفظ کننده تاریخ و سنت موسیقی عرب یاد می‌شود.

این ستاره بی‌فروغ دنیای موسیقی عرب در سال ۱۹۰۰ در مصر بدنیا آمد. ام‌کلثوم به عنوان یکی از ماندگارترین خواننده‌های عرب‌زبان شناخته می‌شود و صدای ملکوتی وی تا مغز استخوان شنونده‌ها نفوذ می‌کرد.

ام‌کلثوم خواننده عرب

کنسرت‌های ام‌کلثوم در ملا‌عام برگزار می‌شد و این امر نیز افزایش محبوبیت وی را به دنبال داشت. اجراهای ام‌کلثوم ساعت‌ها به طول می‌انجامید و در ترانه‌هایش از عشق و فراق سخن می‌گفت. محبوبیت ام‌کلثوم به اندازه‌ای بود که حتی مورد عنایت روسای جمهور و اشخاص بلند‌پایه سیاسی مصر قرار گرفت. گفته می‌شود ام‌کلثوم تنها روی موسیقی دنیای عرب تأثیر نداشته است و موسیقی‌دان‌های بین‌المللی مانند باب دیلن و لد زبلین از او الهام گرفته‌اند.

وی اصالتی سوری مصری داشت و بزرگان موسیقی عرب به او لقب سلطان عود داده‌اند. فرید الاطرش چیزی حدود ۴ دهه حضوری درخشان در صنعت موسیقی جهان عرب داشت و بیشتر از ۴۰۰ ترانه خوانده است.مادر طبیعت در کنار صدای زیبا به فرید الاطرش ظاهری خوب و جذاب داده بود و همین امر باعث شد تا فرید الاطرش در دنیای سینما نیز حضور پیدا کند و چیزی حدود ۳۱ فیلم را در کارنامه وی شاهد هستیم.

فرید الاطرش خواننده عرب

فرید الاطرش کار خود را با خوانندگی در شبکه رادیوی مصری شروع کرد و خواهرش أسمهان الاطرش نیز صدای خوبی داشت و از زیبایی بهره گرفته بود. در نتیجه این دو هنرمند در فیلم‌های مختلفی حضور پیدا کردند و ترانه‌های زیادی در کنار هم خوانده‌اند. شهرت و اعتبار به فرید الاطرش وفا نکرد و زندگی شخصی او صرف قمار و رابطه با زن‌های مختلف گذشت اما این سکه روی دیگری نیز دارد و بعید به نظر می‌رسد صدای وی از ذهن طرفداران موسیقی جهان عرب به این زودی‌ها پاک شود.

در این قسمت از فهرست بهترین خواننده‌های عرب‌زبان به نانسی عجرم رسیدیم که چهره‌ای آشنا برای جوان‌های ایرانی علاقه‌مند به موسیقی عرب است. همان‌گونه که حتماً می‌دانید نانسی از نسل جدید خواننده‌های لبنانی به حساب می‌آید و در کنار خوانندگی، سابقه خوبی در بازیگری دارد.نانسی عجرم در فعالیت‌های انسان‌‌دوستانه زیادی شرکت می‌کند و به عنوان سفیر حسن‌نیت سازمان ملل شناخته می‌شود. نانسی زیبارو مانند بسیاری دیگر از خواننده‌ها و هنرمندان موسیقی را در دوران نوجوانی و زمانی که تنها ۱۵ سال داشت شروع کرد.

 نانسی عجرم

نانسی پس از مدتی به چهره‌ای شناخته شده در دنیای موسیقی عرب تبدیل شد و اپرا وینفری، مجری و سلبریتی معروف او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بانوان خاورمیانه قلمداد میکند. نانسی عجرم مدتی است که مادر شده و به همین دلیل ترانه‌های جدیدش را بیشتر با محوریت کودکان می‌خواند اما ترانه‌های قدیمی‌تر نانسی عجرم تم‌هایی عاشقانه و سوزناک دارد و بدون شک در آینده نیز از این مرغ خوش‌صدای موسیقی عرب بیشتر خواهیم شنید.

حساب عبدالحلیم با سایر خواننده‌های مصری فرق می‌کند و بسیاری عبدالحلیم حافظ را بهترین خواننده مصری می‌شناسند. استعداد خوانندگی عبدالحلیم در کودکی شناسایی شد و وی را به مؤسسه موسیقی در قاهره فرستادند. عبدالحلیم حافظ سبک اجرای بسیار خاصی داشت و در حین خوانندگی، شنوندگان را به شور و وجد می‌آورد. متأسفانه این خواننده‌ جاویدان مصری آثار زیادی را در کارنامه خود ندارد و بیشتر وقت خود را به اجرای کنسرت اختصاص داد.

عبدالحلیم حافظ

عبدالحلیم در کنار خوانندگی ید طولایی در نواختن عود، پیانو، کلارینت، گیتار و طبل داشت و در چندین فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. عبدالحلیم فرد بسیار زیرک و باهوشی بود و موقعیت‌های تجاری خوبی برای خودش ایجاد کرده بود. وی به آموزش موسیقی نیز مشغول بود. گفته می‌شود عبدالحلیم حافظ به اندازه‌ای در میان طرفداران محبوبیت داشت که پس از شنیدن خبر مرگ وی، بسیاری از هوادارانش دست به خودکشی زدند. عبدالحلیم عمر کوتاهی داشت و در سن ۴۷ سالگی به دلیل نارسایی کلیوی از دنیا رفت و در مراسم خاکسپاری وی جای سوزن‌ انداختن نبود.

این ستاره دنیای موسیقی سوریه در سن چهار سالگی نبوغ خود را در خوانندگی نشان داد و در آن زمان آواز‌های مذهبی و کودکانه را به بهترین شکل ممکن می‌خواند. اصاله نصری به هنرآموزی خود ادامه داد تا اینکه یکی از آلبوم‌هایش برای وی شهرت و افتخاری در سراسر کشورهای عربی کسب کرد. اصاله نصری در سالروز استقلال بحرین ترانه‌ای از عشق و وفاداری برای مردم این کشور خواند و به همین دلیل بحرینی‌ها به پاس قدردانی از وی، به او اجازه شهروندی در بحرین را داده‌اند.

اصاله نصری

اصاله نصری به پنجمین دهه زندگی خود نزدیک می‌شود اما همچنان زیبا و خوش‌صدا است و انتظار می‌رود تا مدت‌ها شاهد درخشش این ستاره دنیای موسیقی عرب باشیم.

در این قسمت باز هم به یک چهره‌ لبنانی می‌رسیم که در کنار خوانندگی، تجربه خوبی در حضور در برنامه‌های تلویزیونی دارد. راغب علامه در یک برنامه استعداد‌یابی در سال ۱۹۸۰ حضور پیدا کرد و در همان زمان نظر تمامی طرفداران و داوران این مسابقه را به خود جلب کرد و موفق شد جایزه این برنامه را از آن خود کند.

 راغب علامه

راغب علامه علاقه زیادی به حضور در برنامه‌های تلویزیونی دارد و در سال ۲۰۱۱ در برنامه معروف عرب آیدل به عنوان سرپرست قضاوت‌کنندگان این برنامه انتخاب شد. جالب است بدانید راغب علامه از جانب سازمان ملل به عنوان سفیر تغییرات آب‌و‌هوایی انتخاب شده است.

این ستاره دنیای موسیقی عرب اصالتی لبنانی الجزایری دارد و متولد فرانسه است. ورده از سنینی کودکی کار خود را با خواندن شعرهای میهن‌پرستانه شروع کرد و در بیشتر ترانه‌های او اتحاد میان ملت‌های عربی را شاهد هستیم.

ورده

ورده که در میان کشورهای عربی به عنوان رز الجزایری معروف است را مدتی در صحنه‌های موسیقی شاهد نبودیم، دلیل این غیبت اجازه ندادن همسر ورده به خوانندگی وی بود. اما ورده که قلبش همیشه برای موسیقی می‌تپید نتوانست زیر بار خواسته همسرش برود و با جدا شدن از وی دوباره فعالیت موسیقی خود را شروع کرد. ورده به دلیل چهره زیبایی که داشت چندین بار در فیلم‌های سینمایی حضور پیدا کرد و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ دار فانی را وداع گفت. ورده در قبرستانی در الجزایر که قهرمانان جنگی این کشور خاک می‌شوند دفن شده است.

عشق ایهاب به موسیقی از دوران کودکی نمودار شد و از آنجایی که پدرش بازیگر و کارگردان سینما بود به راحتی توانست خوانندگی را ادامه دهد. ایهاب صدای بسیار گرمی دارد و ترانه‌های با معنی را برای خواندن انتخاب می‌کند.

 ایهاب توفیق

ایهاب توفیق در دوران نوجوانی به اصرار دوستانش در برنامه استعدادیابی شرکت کرد و محمد عبدالوهاب یکی از داوران این برنامه ایهاب را تشویق کرد تا به خوانندگی ادامه دهد. ایهاب فعالیت‌های انسان‌دوستانه زیادی دارد و در سال ۲۰۰۱ کنسرتی به نفع عراقی‌هایی جنگ‌زده برگزار کرد. در کنار این موارد ایهاب به عنوان خواننده‌ای عرب‌زبان شناخته می‌شود که تحصیل‌کرده رشته موسیقی است و دکترای موسیقی را در سال ۲۰۰۲ کسب کرده است. 

بیشتر بدانید : صد خواننده برتر تاریخ موسیقی

بیشتر بدانید : 5 حقیقت جالب در مورد خواننده ترکیه ای محبوب ایرانی ها + عکس

بیشتر بدانید : خوانندگان اهل ترکیه که در ایران محبوبند + تصاویر

بیشتر بدانید : اولین خواننده زن عربی که قرار است در عربستان بخواند + عکس

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغseemorgh.com/cultureمنبع : زندگی ایده آل

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

خواننده های لبنانی
خواننده های لبنانی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *