درآمد رشته hse

درآمد رشته hse
درآمد رشته hse

HSE، بهداشت، ایمنی و محیط زیست (بام) رشته‌ای تحصیلی است که به تازگی (۱۳۸۹) در ایران دانشجو تربیت می‌کند. این مقطع با عنوان‌های مهندسی و مدیریت فعالیت می‌کند. شایان ذکر است این رشته بعلت بازار خوب و درآمد مناسب اخیراً مورد سوء استفاده قرار گرفته‌است و دوره‌هایی بی اعتبار با عناوین مختلف برگزار گردیده‌است.این رشته  یک رشته بسیار جذاب مهندسی بین رشته ای است که در حوزه های مختلف مهندسی صنایع،مهندسی شیمی،مکانیک،فیزیک، عمران ،نفت ،گاز و مدیریت ،متالوژی….بهداشت حرفه ای،بهداشت محیط ومحیط زیست کاربردی وسیع دارد.تعریف HSE میزان یا درجه دور شدن و محافظت از خطرات جانی،مالی و زیست محیطی و مجموعه اقداماتی به منظور پیشگیری یا کاهش حوادث و خسارات و خطراتی که در ذات هر صنعت ویا خدمات می باشد.

در این رشته دانش آموختگان برای مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست، آموزش می یابند.

معرفی بازار کار کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور که هر سه موضوع ایمنی، بهداشت شغلی و محیط زیست راپوشش دهد و نیز وجود ساختار و سمت HSE در سازمانهای بزرگ کشور، و کمبود نیروی متخصص HSE در این سازمانها که دانش HSE را داشته باشند، بازار کار این تخصص را بسیار پررنگ و جذاب کرده است.برخی سازمانهایی که در آنها ساختار و سمت HSE تعریف شده و متخصصان HSE را استخدام مینماید به شرح ذیل میباشد:

·         · کلیه شرکتهای پتروشیمی·         · کلیه شرکتهای گاز استانی·         · کلیه پالایشگاههای گاز·         · کلیه شرکتهای خطوط لوله و مخابرات (نفت و گاز)·         · کلیه مناطق پخش فراوردههای نفتی·         · کلیه پالایشگاههای نفت·         · کلیه شرکتهای بهرهبرداری نفت

·         · کلیه شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی فولاد ایران·         · کلیه شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی مس ایران·         · کلیه معادن زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران·         · سازمان مهندسی و عمران شهر·         · شرکت قطار شهری (مترو)

درآمد رشته hse

·         · شرکت خودروسازی سایپا·         · گروه مپنا (وزارت نیرو)·         · شرکت فراب (وزارت نیرو)·         · قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء·         · تمام شرکت های تولیدی در سراسر کشور مزایای رشته HSE :برای شرکتها و سازمانها۱ افزایش بهره وری در صنایع مختلف بدلیل ارتقا مهارتهای ایمنی کارکنان در حفظ و نگهداری خود مقابل خطرات۲ تربیت نیروی انسانی متخصص و تامین نیاز شرکتها و سازمانها۳ حفظ و نگهداری سیستمها در بلند مدت۴ ایجاد امنیت جانی برای پرسنل بدلیل آشنایی با انواع ریسکها و توانایی ارائه راهکار برای حذف آنها۵ کاهش هزینه های ناشی از حوادث کار (سالانه ۲ میلیون نفر بدلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند که یکی از علل عمده آن عدم آموزش کافی می باشد )۶ طراحی سازهای ذاتا ایمن

بهداشت حرفه ای            ضریب 3بهداشت محیط               ضریب 3اصول ایمنی                    ضریب 2اصول و مبانی مدیریت     ضریب 2کلیات بهداشت عمومی      ضریب 1آمار و اپیدمیولوژِی           ضریب 1زبان                              ضریب 2

کارشناسی رشته های مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی تکنولوژی ایمنی، مهندسی صنایع (گرایش ایمنی)

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ایران پذیرش دارد.فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های زیر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند:وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)وزارت بهداشت: دکترای رشته های سلامت در بلایا و فوریت ها، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

2/8%خطر اتوماسیون

طراحی، اجرا و هماهنگ‌سازی برنامه‌های ایمنی که نیازمند به‌کارگیری اصول و فن‌آوری مهندسی می‌باشند، در راستای پیشگیری یا اصلاح شرایط محیط‌های کاری غیر ایمن.

کارها و فعالیت‌های روزمره‌ای که مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی انجام می‌دهد (دسته‌بندی‌شده بر اساس ماهیت فعالیت)

درآمد رشته hse

مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی با چالش‌ها و سختی‌های مدیریتی و اجرایی زیر روبروست:

مخاطرات شغلی مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی:

شرایط محیط کار مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی:

تمایلات شغلی مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی (بر مبنای تیپ‌های شخصیتی هالند):

شغل‌های مناسب افراد پژوهشگر و علمی غالباً شامل کار با ایده‌ها بوده و نیازمند تفکر بسیار زیادی هستند. این‌گونه افراد عموماً در جستجوی حقایق و کشف راه‌حل مسائل به‌صورت ذهنی هستند.

شغل‌هایی که مناسب افراد سنتی و منظم هستند، قاعده‌مند بوده و مستلزم پیروی از روش‌های جاافتاده و فعالیت‌های جاافتاده هستند. در این‌گونه مشاغل سروکار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده‌های دقیق است تا ایده‌ها؛ و معمولاً از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند.

مشاغل مناسب افراد واقع‌گرا و عمل‌گرا معمولاً دربرگیرنده فعالیت‌های کاری با چالش‌ها و راهکارهای عملی هستند. به‌طورمعمول این‌گونه مشاغل با گیاهان، حیوانات و مواد مورداستفاده در دنیای واقعی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این مشاغل به کار در فضای آزاد نیاز دارند و چندان با کاغذبازی و همکاری نزدیک با دیگران سروکار ندارند.

شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.

مشاغل مناسب برای افراد اجتماعی و امدادگر معمولاً نیاز به کار با مردم، تعامل با آن‌ها و آموزش آن‌ها دارند. این مشاغل متضمن کمک و یا خدمات‌رسانی به دیگران هستند.

مشاغل مناسب افراد هنری و خلاق اغلب شامل کار با فرم‌ها، طرح‌ها و الگوها هستند. این‌گونه مشاغل معمولاً نیاز به سطوح بالایی از خودابزارگری و تصریح خصوصیات و عقاید فرد شاغل داشته و غالباً بدون پیروی از قواعد خاص و سفت‌وسخت قابل انجام هستند.

شغل مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی ارزش‌های حرفه‌ای زیر را در فرد برآورده می‌سازد:

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار با همکاران در محیطی غیررقابتی و دوستانه را برای فرد فراهم می‌کند. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل همکاری با همکاران، ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی است.

در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌گردد. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی است.

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، مشاغلی نتیجه محور هستند و کارکنان را قادر می‌سازد تا از بالاترین توانایی‌های خود در کار استفاده کنند و از این طریق به احساس کمال دست یابند. نیازهای مربوطه برای این ارزش کاری عبارت‌اند از استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها و دستیابی به نتیجه.

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. نیازهای این ارزش کاری توان پیشرفت، اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن است.

سبک‌های کاری، ویژگی‌های شخصی هستند که بر کارایی فرد در یک شغل تأثیرگذارند. شغل مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی سبک‌های کاری زیر را در بر دارد:

شغل نیاز به صداقت کامل و پایبندی به اصول اخلاقی دارد.

شغل نیاز به توجه هم‌زمان به جزئیات و کلیات به‌منظور تکمیل وظایف دارد.

این شغل نیاز به کارکنانی قابل‌اعتماد، مسئولیت‌پذیر و قابل‌اتکا و پایبند به تعهدات دارد.

شغل نیاز به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به کار دارد.

شغل نیاز به خلاقیت و فکر باز برای پروراندن ایده‌های جدید و پاسخ به مشکلات مربوط به کار دارد.

این شغل مستلزم تمایل فرد به انجام مسئولیت‌ها و مقابله با چالش‌ها است.

شغل مستلزم پافشاری، سماجت و ایستادگی در مواجهه با موانع است.

شغل نیاز به تعریف اهداف قابل‌دسترسی برای به چالش کشیدن فرد و تلاش او برای انجام وظایف دارد.

در این شغل لازم است در محیط کار با دیگران به نرمی و ملایمت رفتار کرد و دیدگاهی صحیح و نیتی خوب از خود نشان داد.

در این شغل لازم است نسبت به نیازها و احساسات دیگران حساس بوده و درک و همراهی متقابل در محیط کار داشت.

این شغل مستلزم ترجیح دادن کار گروهی (در مقایسه با کار فردی) و ارتباط شخصی با دیگران در محیط کار است.

شغل نیاز به حفظ آرامش، کنترل احساسات، کنترل خشم، و اجتناب از رفتار تهاجمی، حتی در شرایط بسیار دشوار دارد.

شغل نیاز به انتقادپذیری، تحمل فشار و برخورد مؤثر و توام با آرامش در شرایط استرس بالا دارد.

شغل نیاز به پذیرش انواع تغییر (مثبت یا منفی) و تنوع در حد قابل‌توجه در محیط کار دارد.

شغل نیاز به تمایل فرد به مدیریت، بر عهده گرفتن مسئولیت و ارائه نظرات و هدایت دارد.

این شغل نیاز به قدرت تصمیم‌گیری برای انجام مستقل کارها، هدایت دیگران بدون (یا با حداقل) نظارت، و اتکا به خود برای انجام فعالیت‌ها دارد.

درآمد رشته hse

مهارت‌های کاربردی (مهارت‌های نرم)، ظرفیت‌های توسعه‌یافته در افراد هستند که به روند یادگیری و انجام‌وظیفه در یک شغل کمک می‌کنند.
مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی به‌منظور کار در این حرفه نیاز به تقویت مهارت‌های زیر در خود دارد:

درک جملات و عبارات نوشته‌شده در نامه‌ها، اسناد و مدارک مرتبط با کار

سخن گفتن با دیگران برای انتقال مفید اطلاعات و فهماندن منظور

توجه کامل به گفته‌های مردم، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح‌شده، پرسیدن سؤالات مناسب، قطع نکردن حرف دیگران در زمان نامناسب

انتقال درست منظور از طریق نوشتن

استفاده از علم ریاضیات برای حل مشکلات

استفاده از قوانین و روش‌های علمی برای حل مسئله

استفاده از منطق و استدلال برای شناخت، نقد و تحلیل نقاط ضعف و قوت راهکارها و راه‌حل‌های مطرح‌شده در مواجهه با مسائل

آموختن و درک مفاهیم اطلاعات جدید برای حل مسائل یا تصمیم‌گیری

نظارت و سنجش کارایی اشخاص یا سازمان‌ها با هدف بهبود

انتخاب و استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مناسب آموزشی برای موقعیت‌ها و شرایط متفاوت

شناخت مسائل پیچیده، بررسی اطلاعات مرتبط با راهکارها، ارائه پیشنهادات برای حل مسائل و اجرای راهکارها

انتخاب بهترین راهکار با در نظر گرفتن هزینه‌ها و منافع ناشی از اجرای آن‌ها

شناخت اینکه چگونه یک سیستم باید کار کند، یا چگونه می‌توان حالت‌ها یا عملکرد یک سیستم را تغییر داد؛ و نیز شناخت اینکه چگونه محیط بر خروجی سیستم‌ها تأثیر می‌گذارد

شناخت ویژگی‌های عملکرد یک سیستم به منظور انتخاب راهکارهای موردنیاز برای بهبود یا اصلاح عملکرد آن

یاد دادن و آموزش نحوه انجام کارها به سایرین

آگاهی از واکنش‌ها و رفتارهای دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس‌العمل‌هایی را نشان می‌دهند

تنظیم و هماهنگ کردن فعالیت‌ها بسته به نیاز

توجیه و متقاعد کردن دیگران با هدف تغییر نگرش، دیدگاه‌ها و رفتار آن‌ها

توجه به مشکلات و نیازهای مردم، شناسایی و تلاش برای حل مشکلات و راه‌انداختن کار مردم

گرد هم آوردن افراد و صحبت به منظور ایجاد توافق و سازش در میان افراد

برنامه‌ریزی و به‌کارگیری آگاهانه زمان خود و دیگران

توانایی ایجاد انگیزش در افراد، توسعه نیروی انسانی و هدایت آن‌ها در کارها و نیز تشخیص بهترین افراد مناسب برای استخدام

تهیه اموال، دستگاه‌ها، امکانات و مواد لازم برای انجام کار و نظارت بر استفاده صحیح از آن‌ها

تعیین چگونگی پرداخت پول در برابر کار انجام شده و حسابداری هزینه‌ها

اجرای تست‌ها و بازرسی از محصولات، خدمات یا فرآیندها برای ارزیابی کیفیت یا عملکرد

تحت نظر گرفتن داشبوردهای مدیریتی، درجه‌ها و سایر نشانگرهای ابزارهای کنترلی، برای اطمینان از صحبت کارکرد صحیح دستگاه

تحلیل نیازها و الزامات یک محصول برای برآورده کردن نیازهای کاربر

طراحی تجهیزات و ابزارها با استفاده از تکنولوژی برای برآورده کردن نیازهای مردم

تعیین علت خطاها و اشتباهات عملیاتی و تصمیم‌گیری برای رفع آن‌ها

نصب تجهیزات، ماشین‌آلات، سیم‌کشی، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی، بر اساس مشخصات مورد نظر

کنترل عملکرد تجهیزات و سیستم‌ها

نوشتن برنامه‌های کامپیوتری برای اهداف مختلف

تعیین و انتخاب نوع ابزار و تجهیزات لازم برای انجام یک شغل

اجرای عملیات نگهداری منظم بر روی تجهیزات و تعیین اینکه چه زمانی، چه نوع نگهداری مورد نیاز است

تعمیر ماشین‌ها یا سیستم‌ها با استفاده از ابزار لازم

فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:

مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی برای انجام بهتر وظایف خود نیاز به اطلاعات عمومی در زمینه‌های زیر دارد:

شناخت ساختار و محتوای زبان فارسی، ازجمله معانی و املای واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان

دانش ساختار و محتوای زبان‌های خارجی مشتمل بر معانی و املای کلمات و نیز قواعد ترکیب‌ها و گرامر و طرز تلفظ

شناخت ادیان و نظام‌های فلسفی گوناگون؛ اصول پایه، ارزش‌ها، اصول اخلاقی، روش‌های تفکری، آداب‌ورسوم، شرعیات و تأثیر این موارد بر فرهنگ انسان‌ها

آگاهی از وقایع تاریخی و علل و شاخصه‌های آن‌ها و نیز تأثیر آن‌ها بر فرهنگ و تمدن

دانش به‌کارگیری اصول نظری و فنون موردنیاز برای ترکیب، تولید و اجرای موسیقی، حرکات موزون،‌ هنرهای بصری، نمایشنامه و مجسمه

شناخت راهبردها، رویه‌ها، سیاست‌ها و تجهیزات مناسب جهت ترویج اقدامات امنیتی در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی به شکلی کارآمد و با هدف حفاظت از افراد، دارایی‌ها، مؤسسات و اطلاعات

دانش قوانین، دستورالعمل‌های حقوقی، رویه‌های قضایی و دادرسی، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های دولتی، قوانین وکالت و فرایندهای سیاسی مردم‌سالارانه

دانش ترکیب شیمیایی، ساختارها و ویژگی‌های مواد و فرایندها و دگرگونی‌های شیمیایی مواد؛ کاربردها، برهمکنش‌ها، فنون تولید و روش‌های دفع مواد شیمیایی

شناخت و پیش‌بینی اصول و قوانین فیزیکی و روابط متقابل آن‌ها و کاربرد در فهم پویایی‌های اتمسفری و ساختارها و فرایندهای مکانیکی، الکتریکی، اتمی و درون اتمی

علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربردهای آن‌ها

دانش جانداران گیاهی و حیوانی،‌ بافت‌ها و سلول‌ها و کارکردهای آن‌ها،‌ وابستگی‌های متقابل،‌ و برهم‌کنش‌های آن‌ها با یکدیگر و با محیطشان

شناخت رفتار و عملکرد انسانی، تفاوت‌های فردی در زمینه توانایی‌ها، شخصیت، علائق، یادگیری و انگیزش، روش‌های مطالعات روان‌شناختی و نیز سنجش و درمان اختلالات رفتاری عاطفی

شناخت رفتار گروه‌ها و پویایی‌های آن‌ها، روندهای اجتماعی و تأثیرپذیری‌هایشان، مهاجرت، فرهنگ‌ها و خلق و خویی‌ها، تاریخچه و سرمنشأ پیدایش آن‌ها

دانش اصول و روش‌های تشریح ویژگی‌های عوارض زمین، دریا و توده‌های هوایی، ازجمله مشخصات فیزیکی، موقعیت، روابط متقابل و پوشش گیاهی و جانوری و زیست انسانی

دانش اصول و روش‌های برنامه‌ریزی درسی و طراحی دوره‌های تعلیمی، تدریس و راهنمایی افراد و گروه‌ها و نیز سنجش اثربخشی آموزش‌ها

دانش مواد خام، فرآیندهای تولیدی، کنترل کیفیت، هزینه‌ها و سایر تکنیک‌ها برای حداکثرسازی ساخت و توزیع کالاهای مؤثر

دانش فنون و تجهیزات کشت گیاهان و پرورش و برداشت محصول غذایی (اعم از گیاهی و حیوانی)؛ مشتمل بر فنون ذخیره‌سازی و تبدیل محصولات غذایی

دانش فنون طراحی، ابزارها و اصول تولید مدل‌ها، نقشه‌های فنی، نقشه‌ها و طرح‌های فنی دقیق

شناخت ماشین‌ها و ابزارها است که نحوه طراحی، استفاده، تعمیر و نگهداری آن‌ها

دانش تخته‌مدارها، پردازشگرها، تراشه‌ها، وسایل الکترونیکی، سخت‌افزار و نرم‌افزار، مشتمل بر برنامه‌های کاربردی و برنامه‌نویسی

دانش کاربردهای علوم و فناوری‌های مهندسی، به‌کارگیری اصول، فنون، رویه‌ها و تجهیزات جهت طراحی و تولید محصولات و خدمات متنوع

دانش مواد، روش‌ها و ابزارهای دخیل در احداث و تعمیر ساختمان‌ها و یا دیگر سازه‌ها از قبیل راه‌آهن و جاده‌ها

دانش کسب‌وکار و مدیریت اصول مرتبط با برنامه‌ریزی راهبردی، تخصیص منابع، مدل‌سازی منابع انسانی، فنون رهبری، تکنیک‌ها و شیوه‌های تولید و هماهنگ‌سازی افراد و منابع

اصول و فرایندهای خدمت‌رسانی به مشتریان؛ شامل ارزیابی و سنجش نیاز مشتری، شناخت و به‌کارگیری استانداردهای کیفیت در خدمات و ارزیابی رضایت مشتری

دانش اصول و رویه‌های جذب کارکنان، گزینش، کارآموزی، حقوق و مزایا، مذاکره، روابط نیروی کار و سیستم‌های اطلاعات کارکنان

دانش رویه‌ها و سیستم‌های اداری و مدیریتی مانند کار با نرم‌افزارهای واژه‌پردازی، کار با پرونده‌ها و سوابق، تندنویسی و نسخه‌برداری، طراحی فرم‌ها و آشنایی با ادبیات اداری

شناخت اصول و روش‌های مناسب برای عرضه، ترویج و فروش خدمات و محصولات، راهبردها و فنون بازاریابی، به نمایش گذاشتن محصولات، مهارت‌ها و شیوه‌های فروش و سیستم‌های کنترل فروش

دانش اصول و تکنیک‌های اقتصاد و حسابداری، بازارهای مالی، بانکداری و نیز تحلیل و گزارش‌گیری از داده‌های مالی

دانش تولیدات رسانه‌ای، ارتباطات و فنون و شیوه‌های انتشار محتوا؛ روش‌های جایگزین برای آگاه‌سازی و سرگرمی از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری

شناخت فنون و روش‌های انتشار و پخش، سوئیچینگ، کنترل و بهره‌برداری از سیستم‌های ارتباط راه دور

شناخت اصول و شیوه‌های مناسب برای جابجا کردن افراد و مواد از طریق هوا، راه‌آهن، دریا و جاده با در نظر گرفتن هزینه‌ها و منافع مربوطه

آشنایی با اطلاعات و فنون موردنیاز برای تشخیص طبی و درمان جراحت‌ها، بیماری‌ها و آسیب‌های انسانی و نقایص بدو تولد، علائم بیماری، راهکارهای درمانی، خصوصیات و واکنش‌های داروها و راهکارهای مراقبت بهداشتی پیشگیرانه

شناخت اصول، روش‌ها و رویه‌های مناسب برای تشخیص عیوب، درمان آن‌ها، توان‌بخشی معلولین جسمی و ذهنی و مشاوره و راهنمایی مسیر شغلی افراد

میانگین توزیع شاغلان مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی بر مبنای سطح تحصیلات:

کارشناسی

گواهینامه های تخصصی کارشناسی

در حال تحصیل در دانشگاه

کارشناسی ارشد

مدرک تخصصی اولیه

زیر دیپلم

دیپلم متوسطه

گواهی پس از دوره متوسطه

کاردانی

گواهینامه های تخصصی کارشناسی ارشد

درجه دکترا

فوق دکترا

توانایی‌ها ویژگی‌های پایدار فکری و جسمی فرد هستند که بر عملکرد او در شغل تأثیر می‌گذارد. مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی به توانایی‌های زیر نیاز دارد.

توانایی شناسایی و کشف اشکالات و مسائل موجود در کار

توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از میان واژه‌ها و جملات

توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات نوشته‌شده

توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به‌گونه‌ای که دیگران بتوانند آن‌ها را درک کنند

توانایی ترکیب اجزا یا اطلاعات متفاوت برای کشف و شناسایی قواعد عمومی، ازجمله ربط دادن اتفاقات در ظاهر بی‌ربط

توانایی انتقال اطلاعات و نکات در قالب نوشته، به‌نحوی‌که برای دیگران قابل درک باشد

توانایی بهره‌گیری از قواعد کلی جهت یافتن جواب‌های معقول برای مسائل خاص

توانایی خلق ایده‌های متفاوت و متنوع درخصوص یک موضوع

توانایی مرتب‌سازی اجسام و یا فعالیت‌ها با ترتیب یا الگویی خاص، مطابق با قاعده یا قواعد مشخص

توانایی شناخت یا تشخیص یک الگوی شناخته‌شده (یک شکل، جسم، کلمه یا صدا) اما پنهان در بین موارد گمراه‌کننده

توانایی ایجاد و به‌کارگیری مجموعه‌های متفاوتی از قواعد برای ترکیب یا طبقه‌بندی اجسام به روش‌های متفاوت

توانایی خلق ایده‌های ناب، جدید یا هوشمندانه پیرامون یک موضوع یا موقعیت خاص برای حل خلاقانه یک مشکل

توانایی انتخاب و استفاده از شیوه‌ها و فرمول‌های صحیح ریاضی برای حل یک مسئله

توانایی تصور اینکه شیئی پس از چرخش یا جابجایی برخی از اجزای آن، چه شکلی خواهد شد

توانایی تمرکز بر یک فعالیت در یک بازه زمانی، بدون حواس‌پرتی

توانایی جمع و تفریق و ضرب و تقسیم سریع و دقیق

توانایی مقایسه سریع و دقیق شباهت‌ها و تفاوت‌ها در بین مجموعه‌های نوشتاری، اعداد، اشیاء، تصاویر یا الگوها

توانایی درک، ترکیب و سازمان‌دهی سریع اطلاعات در قالب الگوهای معنی‌دار و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از آن‌ها

توانایی به‌خاطرسپاری و یادآوری اطلاعاتی چون کلمات، اعداد، تصاویر و کارها

توانایی تقسیم زمان برای توجه و تمرکز متناوب بر دو یا چند کار یا سیگنال مثل صداها، محرک‌ها و …

توانایی شناخت موقعیت مکانی در محیط پیرامون، یا شناخت موقعیت اشیاء اطراف نسبت به خودمان

توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران

توانایی واضح صحبت کردن به‌گونه‌ای که دیگران بتوانند منظور ما را بفهمند

توانایی دیدن جزئیات از فواصل دور

توانایی تفکیک رنگ‌های متفاوت، ماتی و برّاقی و درجات مختلف رنگ‌ها

توانایی تشخیص فاصله اجسام و یا دوری و نزدیکی آنها نسبت به هم

توانایی تمرکز روی یک منبع صوتی خاص علیرغم وجود صداهای گیج‌کننده دیگر

توانایی تشخیص و بیان تفاوت بین اصواتی که از نظر تن و بلندی (رسایی) با هم متفاوت هستند

توانایی دیدن اشیا در نور شدید و آزاردهنده

توانایی دیدن در نور کم

توانایی دیدن اجسام یا حرکت آن‌ها در اطراف در زمان نگاه مستقیم به جلو

توانایی تشخیص جهت منبع تولید صدا

توانایی حرکت هماهنگ و دقیق انگشتان برای گرفتن یا کار کردن با اشیاء بسیار کوچک

توانایی ثابت نگه‌داشتن دست و بازو جهت انجام کاری دقیق

توانایی هماهنگ کردن دو یا چند عضو بدن با همدیگر، ضمن نشستن، برخاستن یا خوابیدن

توانایی پاسخ سریع از طریق دست، انگشت یا پا به محرک‌هایی چون صدا، نور یا تصویر

توانایی کنترل یک ماشین یا خودرو به‌صورت سریع و مکرر

توانایی حرکت سریع دست‌ها و بازوها برای گرفتن اجسام، انجام کارهای ظریف، یا سر هم کردن اشیای ریز

سرعت انتخابِ جهتِ حرکت در واکنش به محرک‌های مختلف نوری، صوتی یا تصویری

توانایی زمان‌بندی تحرک بدن یا اجسام،‌ مطابق با تغییراتی که انتظار می‌رود در سرعت و یا جهت حرکت اجسام روی دهد

توانایی حرکت دادن سریع، آسان و مکرر انگشتان، مچ و دست

توانایی حرکت سریع بازوها و پاها

توانایی استفاده از ماهیچه‌های شکم و کمر در یک فاصله زمانی، به‌طور مکرر یا مداوم، بدون کوفتگی

قابلیت خمش، کشش و پیچش بدن، دست‌ها و پاها

توانایی هماهنگ‌سازی حرکات دست‌ها و پاها و بالاتنه درحالی‌که تمام بدن در حرکت است

استفاده از حداکثر قدرت ماهیچه‌ها برای بالا بردن، هل دادن، کشیدن یا حمل اشیاء

توانایی به کار گرفتن نیروهای ماهیچه‌ای به‌طور مدام و مکرر در یک دوره زمانی و تحمل خستگی آن‌ها

توانایی صرف نیرو به مدت طولانی بدون خسته شدن و قطع نفس

توانایی حفظ تعادل بدن و یا قائم ایستادن در وضعیت ناپایدار

توانایی تخلیه حداکثر نیروی ماهیچه‌ای در زمان کوتاه برای دویدن و یا پرتاب کردن چیزی

توانایی خم شدن، کشیده شدن و پیچ خوردن دست‌ها و پاها و سایر اجزای بدن، به‌دفعات زیاد و با سرعت مناسب

میانگین تجربه کاری شاغلان مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی:

1-2 سال

4-6 سال

فاقد تجربه کاری

2-4 سال

3-6 ماه

6-12 ماه

کمتر از 1 ماه

1-3 ماه

6-8 سال

8-10 سال

بیش از 10 سال

میانگین آموزش‌های کارگاهی موردنیاز مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی:

کمتر از 1 ماه

6-12 ماه

فاقد آموزش

3-6 ماه

1-3 ماه

1-2 سال

2-4 سال

4-10 سال

بیش از 10 سال

میانگین آموزش حین خدمت موردنیاز برای اشتغال مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی:

6-12 ماه

3-6 ماه

1-3 ماه

فاقد آموزش

کمتر از 1 ماه

1-2 سال

2-4 سال

4-10 سال

بیش از 10 سال

پروفایل‌سنتر نسل جدید مشاوره تحصیلی شغلی و پلتفرمی برای تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه مسیر زندگی است. ابزارهای پروفایل‌سنتر شامل کشف استعدادهای تحصیلی-شغلی، مشاوره و هدایت تحصیلی، سنجش سازگاری شغلی و انتخاب رشته تحصیلی، مبتنی بر علوم روان‌شناختی، هوش مصنوعی و بانک اطلاعات مشاغل اونِت (O*NET) هستند. با استفاده از خدمات آنلاین پروفایل‌سنتر می‌توانید به شناختی دقیق از خود، مشاغل مناسب و مسیرهای تحصیلی مناسب دست یابید.

*** نرم افزار استخدام HSE فقط و فقط در بازار موجود می باشد ***×‌ با این نرم افزار تمام اخبار استخدامی HSE و فرصت های شغلی را در گوشی همراه خود دریافت کنید و بازگشت سرمایه شما 4 روزه می باشد به این ترتیب که : با توجه به قیمت مثلا روزنامه همشهری 500 تومان شما پس از 4 روز مبلغ 2000 تومان هزینه خرید روزنامه و یافتن آگهی های شغلی مربوط به HSE با زحمت زیاد و احتمال جا انداختن بعضی فرصت ها و مسافت و … روبرو خواهید بود. ولی در صورت پرداخت همین هزینه می توانید در هر زمان و هر نقطه ایی از کشور فرصت های شغلی را دریافت نماید. برای کاربرانی که خرید را قبل از افزایش قیمت محصول انجام دهند مشمول افزایش قیمت نخواهند شد.با گسترش فرهنگ HSE در صنایع کشور و ایجاد شدن فرصت های شغلی در زمینه بهداشت ایمنی و محیط زیست و آتشنشانی و فارغ التحصیل شدن دانشجویان این رشته ها اطلاع سریع و آگاهی یافتن از فرصت های گوناگون در این زمینه به کاربران کمک می نماید تا محل شغل مورد نظر خود را مطابق با درآمد و سمت شغلی مربوطه مقایسه نمایند تا پس از انتخاب و شاغل شدن با رضایت بیشتری به کار خود ادامه دهند.همچنین افرادی که دوستان و آشنایانی در صنعت ندارند بتوانند کارفرمایان و فرصت های شغلی موجود در صنعت را یافته و کسب درآمد و تجربه نمایند.× نمونه ایی از نوع مقبولی از رزومه (Resume) یک کارشناس HSE به زبان انگلیسی و فارسی قرار داده شده است تا با الگو گرفتن از آن نسبت به تهیه رزومه ایی مناسب برای ارسال به کارفرما اقدام نماید.×× شما می توانید از پوشه HSE.JOB در دستگاه تلفن خود نمونه رزومه ها و مستندات را با فرمت WORD و PDF برای استفاده در رایانه شخصی و سیستم عامل های دیگر کپی نماید.×××‌ در قسمت اخبار استخدامی می توانید عنوان (Title) فرصت های شغلی را از طریق whats app و یا viber و ایمیل و … برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.×××× هر روز قسمت اخبار فرصت های شغلی آپدیت شده و شما می توانید با بروز رسانی سریع به اخبار و فرصته های جدید دست یابید.—– تمامی اخبار استخدامی از آگهی های روزنامه همشهری و آی استخدام (www.e-estekhdam.com) و کارفرمایان که به صورت مستقیم درخواست خود را به سایت ما(rnihse.ir) ارسال نموده اند جمع آوری و در اختیار کاربران قرار داده می شود.××××× این برنامه جهت رضایت و اطمینان از کارکرد بر روی دستگاه تلفن و آشنایی با محیط نرم افزار به صورت پرداخت درون برنامه ایی طراحی گردیده است.- این برنامه بر روی دستگاه های زیر تست شده و به خوبی اجرا می گردد.- تبلت SAMSUNG NOTE 10.1- HTC Sensation- Sony zr- Huawi Asend- لطفا با نظرات خود در قسمت نظر دهید بازار ما را با پیشنهادات و انتقادات سازنده یاری نماید.****************************************

*** جهت دیدن تمام آگهی های استخدامی و دانلود رایگان مطالب تخصصی HSE روی لینک زیر کلیک نمایید.👇👇👇https://telegram.me/HSE_Robot

HSE_Robot@

سلام

می خوستم از تون مشاوره بگیرم، من امسال رشته مهندسی بهداشت حرفه ای آوردم، اطلاع کمی از رشته م دارم، نمی دونم چیه، آینده این رشته چه جوریه؟، درآمدش چقدره؟ هیچی نمیدونم .

از همه بازید کنندگان خانواده برتر می خوام هر اطلاعی دارن در اختیارم بذارم  خواهشا

مرتبط با رشته های پیراپزشکی:

درآمد رشته hse

رشته های پیراپزشکی داره اشباع میشه؟

بازار کار، فرصت شغلی، درآمد و … رشته های پیراپزشکی

کدوم رشته های پیراپزشکی بازار کار داره؟

آینده شغلی کدوم بهتره، رشته های پیراپزشکی یا زبان؟

سوال در مورد بازار کار رشته های پزشکی و پیراپزشکی

این کل کل تجربی وریاضی واسه بچه های دبیرستانیه که خیلیاشون هنوز عقلشون کامل نشده شما چند سالته این حرفو میزنی

خجالت داره

بچه تهرانم. 3ساله فارغ التحصیل شدم، همون سه سال پیش توی همۀ معاونت بهداشتها طرح ثبت نام کردم. به همۀ مراکز بهداشت تهران رزومه دادم. هیچکدوم بهم زنگ نزدن. میگن تهران دیگه طرح نمیگیریم. کارخونه هام نیرو نمیخوان. زندگیمو باختم تو این رشته.

میگن برو شهرستان کار زیاده. نمیخوام برم مگه زوره. میخوام تو شهر خودم باشم. میگن راحت طلبی که نمیری شهرستان.

نه عزیزان من راحت طلب نیستم اون شهرستانیهایی راحت طلبن که تهران قبول میشن دیگه دل نمیکنن از اینجا، اونا چرا نمیرن دورقوزآباد خودشون؟ هرچی شاغل بهداشت حرفه ایه تو تهران دیدم شهرستانیه. بعد منه بچه تهرون باید بیکار باشم. جالبه آبمونو مصرف میکنن، هوامونو آلوده میکنن، فرصتای تحصیلی و شغلیو ازما میگیرن بعد با تهرانیا دشمنی هم میکنند. من که از سر هیچ شهرستانی مقیم تهران نمیگذرم.

منم کارشناس ناپیوسته بهداشت حرفه ای هستم و بعد کاردانی که در شهر خودم مشهد خوندم واقعا بازار کار خوب (سال 91) الان نزدیک 2 سال هست که بازار کار داره اشباع میشه و یکسال هست هر چی نیروی شرکتی و پیمانی استخدام میکنند از آقایون هست و خانم ها رو نمیگیرند… حتی بعنوان مشاوره در شرکت ها هم مراکز بهداشت سخت میگیرند و اولویتشون با آقایون هست بخاطر همین من الان نسبت به رشته م سرد شدم در صورتی که خیلی علاقه داشتم

دوستان درست میگن شهرهای بزرگ درسته کارخونه و کار زیاد داره ولی به همون نسبت هم مهاجرت از شهرستان زیاد داره…

منی که مشهدی هستم بیکارم و بیشتر نیروهای کار دولتی و خصوصی در رشته بهداشت حرفه ای شهرستانی هستند و کاری که باید با حداقل حقوق یک میلیون و خورده ای باشه رو با 600 هزار تومان دریافت میکنن و کار رو خراب میکنند… من الان طرحم داره تموم میشه و نمیدونم بعدش باید چیکار کنم از بیکاری و برای وقت و تلاش از دست رفته ام

بچه های شهرستان و شهرهای کوچیک عقده ای ترن واقعا به شخصه دیدم

کسی میدونه کسی با کارشناسی این رشته با یکی دوسال سابقه تو مرکز بهداشت چقد حقوق میگیره؟؟؟   ممنون میشم جواب بدید

سلام.میشه کمکم کنید من در رشته مدیریت محیط زیست ارشد قبول شدم.آیا آینده شغلی خوبی داره؟

لطفا کمکم کنید

سلام 

بنده کارشناس بهداشت حرفه ای هستم و بیشتر از 7 سال سابقه کار دارم. بهداشت حرفه ای رشته ایه که وسعت خیلی زیادی داره . تو هر جا و صنعتی که فکرشو بکنید میتونید کار کنید. یه اشکال خیلی بزرگی که دامنگیر امثال ماها میشه اینه که بعضی از هم رشته ای های ما که تازه وارد بازار کار میشن با حقوق های خیلی پایین شروع به کار میکنن و اینجوری ارزش کار رو میارن پایین. در صورتی که بهداشت حرفه ای مسئولیت سنگینی هم از لحاظ سلامت کارکنان و هم در قبال سازمان های بیرونی (مرکز بهداشت و …) داره. معاینات کارکنان (بدو استخدام، ادواری و موردی)، اندازه گیری و تحلیل نتایج اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار، بهداشت عمومی، ارزیابی ارگونومی، MSDS و … بخش کوچکی از کارای بهداشت حرفه ایه…

خواهش میکنم رنج حقوق رو پایین نیارید. مسئول بهداشت حرفه ای بودن وظیفه سنگینیه…

سلام دوستای عزیزم تقریبا تمام کامنتاتونو خوندم من لیسانس بهداشت حرفه ای و فوق لیسانس ارگونومی دارم.در کل با نظر اون دوستی که گفته بودن باید این رشته رو از توی دفترچه بردارن موافقم بدرد نخورترین رشته .فقط عمر تلفیه.

این رشته هایی که با جان انسان سروکار دارن تو ایران سرکاریه. داد من 15 ساله تو این رشته کار کردم ولی باید بگم بیخوده.


Downloads-icon

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است ازعلم بهداشت وعبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبت های بهداشتی درمانی به منظور سالم سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار. بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی ومهندسی می‌باشد.

بهداشت حرفه ای را می توان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیط های شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفه ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی،ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف، از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان می‌باشد. کارشناس بهداشت حرفه‌ای که دراین زمینه فعالیت دارد، با شناختی که ازمحیط کار، فرایندهای کاری، خطرات وعوامل زیان‌آور محیط کار و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند دارد، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازه گیری وکنترل عوامل زیان آورمحیط کار، درصدد سالم سازی وبهسازی محیط کاربرمی آید. مهندس بهداشت حرفه ای در صورت شناسایی بیماری های حرفه ای در شاغلین، آنها را برای تشخیص قطعی و درمان نزد پزشک می فرستد.

عوامل زیان آورمحیط کار که شناسایی و کنترل آنها یکی از وظایف اصلی مهندسی بهداشت حرفه ای است، عبارتند از :

درآمد رشته hse

فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته مهندسی بهداشت حرفه ای می توانند وارد این شغل شوند.

مهندس بهداشت حرفه ای می تواند در وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی ، صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و صنایع دفاعی مشغول به کار شود.

سازمان ها ، شرکت ها و کارخانه های بزرگی مثل شرکت نفت ، ذوب آهن ، هواپیمایی کشوری ، ایران خودرو ، پلی اکریل دارای واحد بهداشت حرفه ای بسیار قوی هستند که در هر یک از این واحد ها چند مهندس بهداشت حرفه ای فعالیت می کنند . در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ازدانش آموختگان مهندسی بهداشت حرفه ای نیز به طور تمام وقت یا پاره وقت در کارخانجات و سازمان های مختلف به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای کار می کنند.

علاقه مندان به حوزه آموزش و تدریس هم می توانند با داشتن مدارک تحصیلی عالی در مهندسی بهداشت حرفه ای جذب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شوند.

از آنجایی که اهمیت این شغل ، به تازگی در سال های اخیر برای کارخانجات و صنایع مختلف و …. ، مشخص شده است و آنها برای کاهش هزینه های خود به دنبال پیاده سازی شعار پیشگیری به جای درمان هستند، بازارکار مناسبی برای این شغل در کشور وجود داشته و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آن می باشد.

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد که میزان استخدام این شغل در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۹ درصدی خواهد داشت. در حالی که این عدد برای متوسط مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان رشد استخدام این شغل ۸۹.۷ درصد بوده است. در حالی که این عدد برای متوسط مشاغل ۷.۸ درصد بوده است. پیش بینی ها رشد متوسطی را در آینده برای میزان رشد استخدام این شغل تخمین زده اند.

مهندسان بهداشت حرفه ای که در بخش دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری  حقوق دریافت می کنند. آنهایی هم که در بخش خصوصی فعالیت می کنند، بنا بر میزان تخصص، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرمای خود، درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس بهداشت حرفه ای در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برای مهندس بهداشت حرفه ای در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندسان بهداشت حرفه ای که در سمت کارشناس HSE در رده کارشناس کار می کنند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۵۵۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۱۹۸۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۱۰۰۰۰۰ تومان را داشته اند.

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مهندسان بهداشت حرفه ای می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس بهداشت حرفه ای از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق مهندس بهداشت حرفه ای نیز افزایش می یابد.

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل در سال ۲۰۱۲، ۶۶.۸۰۰ دلار می باشد.

استرالیا- متوسط درآمد سالیانه این شغل حدودا معادل ۷۱.۰۰۰ دلار آمریکا (قبل از کسر مالیات) می باشد.

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به شغل مهندس بهداشت حرفه ای اینجا را کلیک کنید.

شما وارد حساب کاربری خود نشده اید جهت استفاده از تمام امکانات سایت وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو کاربران سایت نشده اید ثبت نام کنید.

جهت اشتراک در شبکه های اجتماعی روی کلیدهای زیر کلیک کنید

همچنین میتوانید لینک کوتاه زیر را جهت دسترسی به صفحه فوق برای اشتراک گذاری کپی کنید

تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

این وب سایت در سامانه ساماندهی به آدرس www.samandehi.ir ثبت گردیده است.



اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛


اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛

اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛

اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛

و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
 

بهداشت حرفه‌ای یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است ازعلم بهداشت وعبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبت های بهداشتی درمانی به منظور سالم سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار. بهداشت حرفه‌ای ترکیبی از علوم پزشکی ومهندسی می‌باشد.

بهداشت حرفه ای را می توان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیط های شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفه ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی،ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف، از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان می‌باشد. کارشناس بهداشت حرفه‌ای که دراین زمینه فعالیت دارد، با شناختی که ازمحیط کار، فرایندهای کاری، خطرات وعوامل زیان‌آور محیط کار و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند دارد، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازه گیری وکنترل عوامل زیان آورمحیط کار، درصدد سالم سازی وبهسازی محیط کاربرمی آید. مهندس بهداشت حرفه ای در صورت شناسایی بیماری های حرفه ای در شاغلین، آنها را برای تشخیص قطعی و درمان نزد پزشک می فرستد.

عوامل زیان آورمحیط کار که شناسایی و کنترل آنها یکی از وظایف اصلی مهندسی بهداشت حرفه ای است، عبارتند از :

درآمد رشته hse

عوامل زیان آور فیزیکی محیط کارشامل سروصدا، گرما و رطوبت، سرما، ارتعاش، فشار (کمبودوافزایش فشار)، روشنایی (کمبود وافزایش نور)، اشعهٔ مادون قرمز، اشعهٔ ماورائ بنفش، اشعه‌های یونیزان و الکتریسیته

عوامل زیان آورشیمیایی محیط کارمانندگازها، بخارات، دود ومه،گرد وغبار،اسیدهاوبازها، فلزات و…

عوامل زیان آور بیولوژیکی محیط کارشامل ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها و …

عوامل زیان آورمکانیکی وارگونومیک محیط کار، شامل: پوزیشن‌های نامناسب بدن حین کار، بلندکردن وحمل باربیش ازخدمجاز، سطوح کارشامل میز، صندلی، ابزارآلات مورد استفاده، تجهیزاتی که مناسب طراحی نشده باشندو……

عوامل زیان آور روحی وروانی محیط کارمانند روابط  کارگر با کارفرما، همکاران، زیردستان، تشویق‌ها وتنبیه ها،ارتقاء شغلی، رضایت شغلی و…

 در ادامه با وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازارکار و آینده شغلی، درآمد مهندس بهداشت حرفه ای و برخی از افراد معروف در این حوزه آشنا می شوید.
 
 

وظایف اصلی مهندس بهداشت حرفه ای در مراکز صنعتی، شرکت و واحدهای کاری عبارتند از :

نظارت فنی بر کارکنان جهت رعایت ضوابط بهداشت حرفه ای

بازدید منظم از بخش های مختلف، شناسایی مشکلات بهداشت حرفه ای و تصمیم گیری برای رفع آنها

بررسی محیط کار از نظر وجود انواع عوامل زیان بار (نمونه برداری، سنجش و ارزیابی مستمر) و برنامه ریزی برای رفع آنها

نظارت بر اجرای درست ضوابط آیین نامه بهداشتی محل کار

تهیه و تدوین محتوا و وسایل آموزشی شامل بروشور، پوستر، نشریه، فیلم و … برای شاغلین و مدیران جهت آموزش بهداشت حرفه ای

بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث و مشکلات محیط کار و تلاش جهت رفع یا پیشگیری از آنها

نظارت بر کلیه موارد بهداشتی مانند آشپزخانه ها، غذاخوری ها، سرویس های بهداشتی و …

تهیه گزارش وضعیت بهداشت حرفه ای، بیماری ها و مشکلات موجود در این حوزه برای مدیران و سازمان های مربوطه

 
وظایف اصلی مهندس بهداشت حرفه ای در مراکز بهداشت عبارتند از :

کسب شناخت و اطلاعات کافی از وضعیت بهداشت حرفه ای کارگاه ها و کارخانجات

تنظیم و پیگیری اجرای برنامه های پیشگیری از انواع بیماری های کاری و عوارض آنها

نمونه برداری، سنجش و ارزیابی عوامل زیان بار محیط کار


نظارت بر اجرای طرح های بهداشت حرفه ای

برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی برای مسئولان بهداشت حرفه ای، اعضای کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار و…

بررسی گزارشات رسیده از واحدها، کارگاه و کارخانه ها، تشخیص نواقص و عیوب و صدور اخطاریه در صورت نیاز

صدور مجوز برای شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ای 


 

آشنایی کامل با دانش، قوانین و مباحث بهداشت حرفه ای


مسئولیت پذیری


دقت و توجه به جزئیات


مهارت های ارتباطی مناسب


توان تصمیم گیری درست و به موقع


توانایی خوب در حل مساله و مشکلات

آشنایی کافی با مسایل فنی صنعت و سازمان محل کار


توان و استقامت بدنی مناسب


توان آموزش موارد بهداشتی و ایمنی به شاغلین


 
 

فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته مهندسی بهداشت حرفه ای می توانند وارد این شغل شوند.
 

 

درآمد رشته hse

مهندس بهداشت حرفه ای می تواند در وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی ، صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و صنایع دفاعی مشغول به کار شود.

مطابق با قوانین موجود، شرکت ها و صنایعی که بالای 25 نفر شاغل داشته باشند، باید کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در محل کار خود تشکیل دهند که یکی از اعضای اصلی آن مسئول بهداشت حرفه ای است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه خدمات بهداشت حرفه ای روی لینک زیر کلیک کنید :

آیین نامه نحوه ارائه خدمات بهداشت حرفه ای توسط دانش آموختگان بهداشت حرفه ای در صنایع بالای 25 نفر شاغل

سازمان ها ، شرکت ها و کارخانه های بزرگی مثل شرکت نفت ، ذوب آهن ، هواپیمایی کشوری ، ایران خودرو ، پلی اکریل دارای واحد بهداشت حرفه ای بسیار قوی هستند که در هر یک از این واحد ها چند مهندس بهداشت حرفه ای فعالیت می کنند . در حال حاضر بیش از 50 درصد ازدانش آموختگان مهندسی بهداشت حرفه ای نیز به طور تمام وقت یا پاره وقت در کارخانجات و سازمان های مختلف به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای کار می کنند.

علاقه مندان به حوزه آموزش و تدریس هم می توانند با داشتن مدارک تحصیلی عالی در مهندسی بهداشت حرفه ای جذب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شوند.

علاوه بر موارد بالا شرکت های خصوصی در زمینه ارائه خدمات بهداشت حرفه ای و طب کار در کشور مشغول فعالیت هستند که مهندسان بهداشت حرفه ای می توانند در آنها استخدام شوند و یا خود برای تاسیس این نوع شرکت ها اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد روی لینک های زیر کلیک کنید :

دستورالعمل تاسیس شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ای

نمودار فرآیند تاسیس و اخذ پروانه شرکت های ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ای

از آنجایی که اهمیت این شغل ، به تازگی در سال های اخیر برای کارخانجات و صنایع مختلف و …. ، مشخص شده است و آنها برای کاهش هزینه های خود به دنبال پیاده سازی شعار پیشگیری به جای درمان هستند، بازارکار مناسبی برای این شغل در کشور وجود داشته و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آن می باشد.

میزان استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد که میزان استخدام این شغل در بین سال های 2010 تا 2020، رشد 9 درصدی خواهد داشت. در حالی که این عدد برای متوسط مشاغل 14 درصد خواهد بود.

استرالیا – در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان رشد استخدام این شغل 89.7 درصد بوده است. در حالی که این عدد برای متوسط مشاغل 7.8 درصد بوده است. پیش بینی ها رشد متوسطی را در آینده برای میزان رشد استخدام این شغل تخمین زده اند.
 
 
 

مهندسان بهداشت حرفه ای که در بخش دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری  حقوق دریافت می کنند. آنهایی هم که در بخش خصوصی فعالیت می کنند، بنا بر میزان تخصص، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرمای خود، درآمدهای متفاوتی دارند.
 

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس بهداشت حرفه ای در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل در سال 2012، 66.800 دلار می باشد.

استرالیا- متوسط درآمد سالیانه این شغل حدودا معادل 71.000 دلار آمریکا (قبل از کسر مالیات) می باشد.
 

این تیپ شخصیتی دوست دارد با مفاهیم پیچیده و جدید روبرو شود. اگر این شغل همراه با پژوهش و بررسی باشد، فرصت کاری مستقل و مطلوبی را برای او فراهم می کند.

این تیپ شخصیتی از اطلاعات فنی و تخصصی خوبی برخوردار بوده، به جزئیات توجه زیادی دارد و از استقلال و انعطاف کاری لذت می برد.

این تیپ شخصیتی از مشاغل ملموس لذت می برد. او قدرت مشاهده خوبی داشته و به جزئیات توجه زیادی دارد.
 


 


انجمن علمی بهداشت کار ایران


انجمن علمی طب کار ایران


 


 


آیین نامه نحوه ارائه خدمات بهداشت حرفه ای توسط دانش آموختگان بهداشت حرفه ای در صنایع بالای 25 نفر شاغلDownloads-icon


دستورالعمل تاسیس شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ایDownloads-icon


نمودار فرآیند تاسیس و اخذ پروانه شرکت های ارائه دهنده خدمات بهداشت حرفه ایDownloads-icon

درآمد رشته hse
درآمد رشته hse
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *