درد دور ناف

درد دور ناف
درد دور ناف

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

علت درد ناف چیست؟ آیا درد اطراف ناف خطرناک است؟ برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد درد ناف و درمان آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید.

درد اطراف ناف، بسته به اینکه درد در حاشیه ناف، بالای ناف یا پایین ناف و درون ناف باشد، علت‌های مختلفی دارد. بنابراین درد اطراف ناف یک علامت از ده‌ها علت متعدد است.

مصرف فست‌فود غیربهداشتی یا آب و غذاهای آلوده به میکروب، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و درد ناف را به همراه دارد. در این شرایط احتمالا بعد از چند ساعت درد در کل شکم را احساس کنید و ممکن است اسهال، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

اگر تمایل دارید درباره بیماری‌های درد شکمی اطلاعات بیشتری کسب کنید، کافیست با پر کردن فرم زیر «کتابچه درد شکمی» را در ایمیل خود دریافت کنید.

درد دور ناف

درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را به صورت مزمن دارید؟ گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید؛ اما علائمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس‌های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش‌‌ها و استرس‌هایتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اگر آپاندیس دچار التهاب شود، شما در ابتدا دچار درد اطراف ناف می‌شوید و بعد از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم مهاجرت می‌کند. احتمالا علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن داشته باشید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید. اصل اول این است که بیماری شما نگران‌کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید و اصل دوم این است که در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص و شروع درمان مراجعه کنید.

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علائم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید؛ شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی‌توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست. بعد از مدتی، شما متوجه می‌شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می‌آید همانند بلند کردن اجسام سنگین، تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی‌های موقت می‌شود. بیرون‌زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح‌کننده این است که شما دچار فتق نافی شده‌اید.

اصلا از دیدن بیرون‌زدگی ناف و فتق ایجاد شده نگران و مضطرب نباشید. توصیه ما به شما این است که با حفظ آرامش، به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک شاید به چند توصیه به شما بسنده کند و یا درمان‌هایی پیشنهاد کند.

گاهی پزشک بر اساس معاینه شکم، توصیه می‌کند که در اسرع وقت به یک جراح مراجعه کنید، لطفا این توصیه مهم را پشت گوش نیاندازید. جراح شاید صلاح بداند با یک جراحی ساده، مشکل شما را برای همیشه برطرف کند.

بیشتر بخوانید: باد فتق چیست؟ معرفی کامل بیماری فتق

درمان درد ناف شما بسته به علت درد آن است. برخی علت‌ها عادی هستند و به خودی خود رفع می‌شوند؛ برخی دیگر نیز نیاز به درمان توسط پزشک دارند. در برخی موارد خاص نیز نیاز به درمان اضطراری است.

درمان فتق ناف

پزشک شما ممکن است فتق ناف شما را به صورت عمل جراحی باز یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند. روش‌های درمانی غیر از جراحی پیشنهاد نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است شرایط را وخیم‌‌تر کنند.

درمان بیماری‌ کرون

این بیماری به درمان مادام العمر نیازمند است که این درمان شامل داروها، جراحی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه و مکمل‌های غذایی است.

درمان سوء‌هاضمه

بسیار اهمیت دارد که دلیل سوء‌هاضمه خود را تشخیص داده تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. ممکن است شما متوجه شوید که بیماری عدم پذیرش لاکتوز دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، یا ممکن است مشکل هضم دیگر انواع غذاها را داشته باشید.

در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تشخیص نوع سوء‌هاضمه خود بهترین روش درمانی را پیش گیرید.

درمان آپاندیس

در این شرایط این بیماری توسط جراحی آپاندکتومی (برداشتن زائده آپاندیس) درمان می‌شود. پزشک شما ممکن است آپاندیس شما را یا از طریق شکاف محل از بین ببرد یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند که تنها نیاز به شکاف‌های کوچک دارد.

درمان زخم معده

اغلب زخم ‌معده‌ها به وسیله داروهای تجویزی درمان می‌شوند یا در غیر این صورت نیاز به جراحی دارند.

درمان درد لیگامنت گرد

درد لیگامنت گرد در اثر کشیده شده لیگامنت گرد که رحم را در داخل شکم آویزان نگه می‌دارد، رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به وسیله کشش‌های روزانه و استراحت درمان می‌شود. هر زمانی که حس کردید در حال سرفه، عطسه یا خنده هستید کمی خود را به جلو خم کنید.

اگر احساس سوزش، خارش و درد درون ناف دارید و همچنین داخل ناف یا اطراف آن کمی قرمز شده است، شاید حساسیت یا عفونت سطحی ایجاد شده است. درون ناف و اطراف آن را شسته و ضد‌عفونی کنید و اگر علائم برای چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

ناف نیز همانند دیگر نقاط بدن شما حاوی باکتری و قارچ است. اگر درون ناف و اطاف ناف خود را به صورت منظم تمیز نکنید، ممکن است میکرو ارگانیسم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) تکثیر شده و عفونت ایجاد می‌کنند.

مکانیسم‌های دیگری نیز برای علت عفونت ناف وجود دارند. در این‌جا ۵ عفونت رایج ناف و علائم آن را بررسی می‌کنیم:

عفونت استاف

از لحاظ علمی، هر نوع باکتری می‌تواند عامل عفونت ناف باشد. با این حال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب سبب عفونت ناف می‌شود؛ چرا که این باکتری به صورت کلی سبب عفونت‌های بسیاری در سطح پوست می‌شود.

عفونت استاف به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند که نوع بسیار مسری آن زردزخم نامیده می‌شود. زردزخم غیر تاولی که علائم آن شامل زخم‌های خارش‌داری است که می‌ترکد و از آن پوستی قرمز، جریحه‌دار شده و زرد باقی می‌ماند.

زردزخم تاولی هم شامل تاول‌های پرمایع است که باعث ترک خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن آن قسمت پوست خواهد شد. هر دو نوع از این عفونت‌ها که شامل زخم و پوسته پوسته شدن هستند زمختی پوست را در نهایت به دنبال می‌آورند. تنها تفاوت عمده میان این دو نوع عفونت این است که زردزخم تاولی سبب قرمزی پوست نخواهد شد، درحالی که نوع دیگر باعث قرمزی می‌شود.

عفونت‌های پوستی استاف می‌توانند منجر به آبسه شوند، که در واقع کیسه‌های کوچکی از چرک هستند که زیر پوست قرار دارند.

عفونت استرپ

باکتری استرپتوکوکوس دیگر عفونت رایج پوستی به ویژه عفونت ناف است. استرپتوکوکوس نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس سبب زردزخم خواهد شد.

این باکتری هم‌چنین سبب ایجاد آماس بافتی نیز خواهد شد. آماس بافتی می‌تواند سبب ایجاد جوشی دردناک، قرمز، بسیار حساس و متورم شود که در نهایت سبب ایجاد تاول و بریدگی می‌شود. این باکتری هم‌چنین می‌تواند در پوست شما پخش شده و بافت‌های زیرپوستی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این حالت ممکن است احساس تب و سرما کرده یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دور ناف

عفونت مخمر

این نوع عفونت می‌تواند در دهان، گلو و مری رخ دهد؛ همانطور که در ناف نیز رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این عفونت قارچی کاندیدیاز است و زمانی این عفونت رخ می‌دهد که کاندیدا (مخمر) که اغلب روی پوست است به صورت غیرقابل کنترلی رشد کند و تکثیر شود. اگر شما دچار این عفونت شده باشید باید علائمی نظیر جوش قرمز، پوست پوسته پوسته شده، ترشح روشن و شفاف، خارش و سوزش داشته باشید.

اگر اطمینان حاصل کردید که دچار عفونت مخمر در ناف خود شده‌اید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک به شما درمان ضدقارچی توصیه می‌کند تا عفونت به طور کلی از قسمت مربوطه پاک شود.

عفونت کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید آلوده یک برجستگی غیرسرطانی است که در سطوح مختلف پوست به طور مثال ناف بسیار مشاهده می‌شود.

کیست‌های اپیدرموئید زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به جای آن که ریخته شود و از بین رود دوباره وارد پوست شده و این کیست‌ها را به وجود می‌آورند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به شدت جراحت دیده یا زخمی شده است.

ممکن است شما سال‌ها دارای کیست اپیدرموئید باشید و دچار مشکل نشوید. اما گاهی اوقات این کیست‌ها پاره شده و آلوده می‌شوند.

اگر شما عفونت کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال زیاد محل کیست قرمز شده، احساس درد دارید و هم‌چنین ممکن است ترشح بدبوی زرد یا سبز داشته باشید.

هیچ‌گاه کیست خود را فشار ندهید. اگر قصد چنین کاری را دارید بدانید که ممکن است سبب زخم و عفونت بیشتر شوید؛ در عوض سعی کنید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است کیست شما را خشک کرده یا از بین ببرد، یا در صورت لزوم برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان موقت می‌توان کمپرس آب گرم روی کیست گذاشت تا درد تسکین یابد.

عفونت کیست چربی

کیست‌های چربی بسیار شبیه به کیست‌های اپیدرموئید هستند با این تفاوت که این عفونت به دلیل انسداد غدد چربی یا فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. همانند کیست اپیدرموئید، گاهی اوقات کیست‌های چربی تنها همانند برجستگی‌هایی هستند که هیچ‌گونه علامتی ندارند.

اگر کیست چربی شما دچار عفونت شود در پی آن پوست شما قرمز و گرم شده و ترشحات پنیری مانند ایجاد می‌شود. اگر دچار عفونت کیست چربی شدید، پزشک شما کیست را خشک کرده یا از بین می‌برد؛ در غیر این صورت دارویی تجویز می‌کند تا عفونت پوست شما از بین برود. کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در این مورد تا حدودی موثر واقع شود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا به وسیله پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند. عفونت مخمر یا قارچی معمولا با پودرها یا کرم‌های ضدقارچی درمان می‌شوند.

این پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه نیز قابل خرید هستند. پزشک مربوطه نیز ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند. درمان دیگر بدین صورت است که فرد میزان قندی که مصرف می‌کند را کاهش دهد، چرا که عفونت مخمر ممکن است از این قند تغذیه کند.

افرادی که دیابت دارند باید میزان قند خون خود را به خوبی کنترل کنند و همیشه تحت نظر پزشک خود و متخصص غدد باشند تا بهترین روش درمانی را برای تنظیم میزان قند خون خود در طول روز به کار برند.

افرادی که دوره نقاهت پس از جراحی شکم را می‌گذرانند باید به شدت مراقب عفونت ناف باشند؛ چرا که بیشتر در معرض آن هستند.

ناف تقریبا در قسمت مرکزی شکم قرار گرفته است و اگر دچار علائمی از قبیل درد، سوزش، برآمدگی و بیرون‌زدگی شود؛ هر کدام مطرح‌کننده علت خاصی است. درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی به وجود آمده تلقی می‌شود. درد اطراف ناف تشخیص و درمان به موقع را می‌طلبد.

اگر دچار درد اطراف ناف شده‌اید که شدت درد آنقدر زیاد است که تاب و طاقت شما را بریده است یا اینکه همراه درد اطراف ناف دچار علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و یا تنگی نفس شده‌اید، لطفا زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد اطراف ناف مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده است و بهبودی حاصل نشده به خصوص اگر سن شما از 50 سال بالاتر است، شما بهتر است برای اقدامات تشخیصی توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید.

گاهی دلایل درد اطراف ناف اصلا زمینه گوارشی ندارند؛ که از مهم‌ترین آنها دردهای قلبی است. لطفا هنگام بروز درد اطراف ناف و شکم، اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید یا به علت داشتن فشارخون و چربی و قند خون بالا در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین اصل این است که برای تشخیص و درمان صحیح درد اطراف ناف، در قدم نخست نیابد ترس و استرس داشته باشید و دوم اینکه در زمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ در این صورت شما به زودی درمان می‌شوید و بهبود خواهید یافت.

منابع:

self

medicalnewstoday

healthline

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سه روزی میشه معدم و کل شکمم درد میکنه حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم آیا دلیلش افتادن ناف هست؟

سلام همچين چيزي در پزشكي وجود نداره ممكنه ورم معده باشه قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از دوهفته بهتر نشديد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

سلام خسته نباشید من دورنافم ورم کرده سه روزه ودرد دارم ویبوست دارم علتش چیه

سلام شريت منيزيم هيدروكسايد هر ٨ ساعت ٥ الي ١٠ سي سي بخوريد تا يبوستتون برطرف شه اگه دردتون بيشتر شد بايد سونوگرافي بديد و اين آزمايشات را انجام دهيد Cbc.diff Esr crp

سلام . حدود یک هفته است که ترشح ناف دارم . در ابتدا زیاد بود. الان به صورت بیرونی نیست ولی هنگام تمیز کردن ناف در انتها عفونت هایی به صورت سفت شده و سفید میتونم ببینم که البته سعی میکنم تمیزشون کنم. از روغن درخت چای برای ضدعفونی استفاده میکنم. آیا درمان دیگری باید انجام بدم؟ متشکرم

سلام پماد تتراسیکلین و پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت به موضع بزنید همچنین قرص سفالکسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک عدد تا پنج روز مصرف شود برای شست و شو از از سرم شستشو استفاده کنید

سلام دور ناف دخترم که ۱۲ سالشه هرچند مدت درد میگره یعنی ممکنه این هفته دردنداشته باشه ولی هفته بعد داره میگه احساس میکنم نافم از داخل درد میکنه همینجور اطرافش و دور نافش هم قرمزه این نشانه چیه؟

سلام چون قرمزی ناف دارد باید حتما معاینه شود و از نظر کیست ناف یا فیستول نافی بررسی شود

سلام فرزند من ۱۲ سال سن دارد بین هر ۲یا سه روز دل درد میشود وبعد از ۲ساعت بهتر میشود ودرد هم اطراف ناف است لطفا چه کار باید بکنیم ممنون

سلام بهتره ازمايش مدفوع از نظر انگل بگيريد ازش

دخترم چند روزی است دچار دل درد میشه که بمحض اجابت درد مرتفع می شه اسهال داشت که تقریبا خوب شده ولی زیاد دستشویی میره تب نداره البته سرش کمی از بدنش گرم تره اشتها داره بدن درد نداره تهوع نداره علت بیماری چیه

سلام بدليل اسهالشه كه درد شكم داره اما اگه دچار تهوع استفراغ يا بي اشتهايي شد بايد از نظر آپانديسيت بررسي شه الان فقط بهش كته ماست بديد كه اسهالش برطرف شه

سلام دور نافم یه دونه زد همراه با درد و خارش دکتر رفتم گفت جوش هست .من فشارش دادم ولی چیزی ازش بیرون نیومد و هنوز درد میکنه. باید چیکار کنم؟

سلام محلول كليندامايسين روش بزنيد همراه با پماد بنزويئل پروكسايد هر ٦ ساعت يك نوبت

سلام من درد و گرفتگی داخل ناف دارم جوری که بزور میتونم راه برم و تخلیه کامل مثانه هم نمیتونم بشم میشه راهنمایی کنید

سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شويد لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که دور نافم وقتی دست میزنم درد داره وتحملش برام سخته

سلام بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد لطفا سونوگرافي شكم از لحاظ بررسي آپانديسيت بديد اين آزمايش هم انجام بديد Cbc.diff Esr crp U/A U/C

سلام همسرم دور ناف درد شدید همرا نفخ شکم داره گاهی وقت یبوست گاهی وقت اسهال داره دکتر هم رفتع بی فیده بوده راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام اگه دردشون تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت معاينه شن و سونوگرافي شكم بدهند اما اگه طولاني مدته كه درد دارن يك دوره قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخورن اگه بعد از دو هفته بهتر نشدن بايد متخصص گوارش ويزيتشون كنم

سلام‌پسرم‌‌۱۱‌سالش‌‌۳‌روز‌است‌دل‌درد‌دارد‌‌‌‌بالای‌اسحال‌نیست

سلام بايد توسط پزشك بصورت حضوري معاينه شود ممكنه آپانديسيت باشه لازمه آزمايشات زير را انجام دهيد و سونوگرافي هم انجام دهيد Cbc.diff esr cru/A U/C S/E

سلام خانم دکتر من همسرم یک سال بیشتر هستش دور نافش درد داره گاهی وقتا اسهال میگیره گاهی وقتا یبوست طوری که خیلی اذیت میشه اندوسکوپی انجام داده گفتن التهاب روده داره دارو استفاده کرد بی فایده بود نفخ شکم هم داره لطف کنید راهنمایی کنید مننون میشم

سلام اگه تشخيص التهاب روده هست بايد داروهاشونو ادامه بدن و اگه جواب نميده بايد دوباره به پزشك معالجشون مراجعه كنيد تا دوز داروشونو تغيير بدن

سلام من چند روزیه درد و تورم در ناف و اطراف ان دارم..دلیلش چیه؟

سلام بتيد سونوگرافي بديد درد دور ناف با تهوع استفراغ بي اشتهايب مطرح كننده آپانديسيت هست اما اگه فقط درد داريد ممكنه رودتون باشه بدليل يبوست

داخل نافم هم متورم شده و همینطور اطرافش بخصوص سمت چپ

سلام بايد حتما معاينه شيد تا مشخص شه عفونته يا فتقه به متخصص داخلي مراجعه كنيد.

سلام سونوگرافی دادم جواب عفونت بود …برای درمان عفونت ناف چه دارویی مصرف کنم؟

سلام كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يك عدد تا ٧ روز پماد تتراسايكلين موضعي هر ٦ ساعت يك نوبت تا ٧ روز

سلام خانم دکتر وقت بخیر مدت سه وچهار روز هست بالای ناف درد میکنه قبلا سندرم روده تحریک پذیر داشتم حالت تهوع گه گاهی دارم یبوست هم دارم البته اینم بگم مثلا چند روز شکم کار میکنه الان بیشتر درد شکم اذیتم میکنه به نظر شما چیکار کنم موقعی که غذا میخورم نفخ میکنم

سلام قرص دايمتيكون جويدني هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص mebeverin هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از يك خفته بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شبد.

خانم دکتر جای مبورین میشه هیوسین استفاده کرد؟ برای یبوست چه دارویی مصرف کنم

بله ميشه شربت منيديم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي يا پودر پسليوم هر ٨ ساعت يك ساشه در آب حل شه

سلام خوبین شبتون بخیر ببخشید من 3 هفته گذشته درد شکمی داشتم و هفته گذشته آزمایش دادم و گفتن کبدم چربه آزمایش ادرار و مدفوع مشکلی نداشت اما ی روز بعد پایین شکمم سمت راست درد میکرد، اما الان دور نافمم ی کم درد میکنه تو رو خدا جواب بدین ممنون میشم

سلام نیاز به معاینه شکم توسط پزشک می باشد

سلام.نزدیک به۳ ماه هست که درد ناف دارم.ابتدا باتهوع و استفراغ همراه بود،ولی الان فقط درد و خیلی کم احساس سوزش ناف دارم.آزمایش کبد،عفونت،کم خونی،تیروئید، سونوگرافی، کلونوسکوپی، نمونه برداری روده انجام دادم همه سالم بود،ولی همچنان درد دارم،یبوست و نفخ هم دارم که یبوست بادارو بهتر شده.نفخ شدید معده هم اذیت کننده س،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت منیزیوم هیدروکساید ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص دومپریدون ظهر و شب یک ساعت قبل از غذا کپسول فمی لاکت روزانه یک عدد میل کنید

سلام ببخشید یک هفته است که دور کمر تا شکمم خارش شدید داره پوستمم خیلی قرمزه الان۲روزه نافم خارش شدید داره

سلام ممكنه حساسيت باشه ممكنم هست زونا باشه فاكتور سنتون مهمه بهتره متخصص پوست شما رو ويزيت كنند.

با سلام من عمل آپاندیس انجام دادم حدود یک ماه میشود در موقع ایستادن دور نافم درد میگیرد لطفا راهنماییم کنید

سلام بهتره سونوگرافي محل عمل از نظر وجود آبسه انحام بديد.

سلام دکتر بانوی بزرگوار، امیدوارم که حال تان خوب باشد. من چند روزی است که به سوزشِ ناف و معده مصاب شده ام. از شربت های انتی اسید استفاده کردم ولی سودی نبخشید. اگر در این قسمت همکاری نمایید ، سپاسگزار خواهم شد. مستدام باشید !

درود تشکر از شما قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت آلومینیوم ام جی اس ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص کلیدینیوم سی هر شب یک عدد تا دو هفته میل کنید

سلام من 18سال سن دارم یه یک ماهی میشه که احساس سنگینی یا پری باد در شکم به ویژه در میانه ی شکم (یعنی بالا و ناف و پایین ناف )دارم، و هروقت میشینم این سنگینی بیشتر به زیر ناف منتقل می شود(در همراه این اختلال هیچ نوع اضحال، یوبیوست و مدفوع خونی یا سیاه نیست )و هر از گاهی فقط آروغ می زنم، علتش می تونه چه چیزی باشه؟ آیا می تواند در نتیجه ی استرس این اختلالات ایجاد شود؟

سلام بدليل استرس غذاتون درست هضم نميشه قرص دايجستيو هر ١٢ ساعت يك عدد بعد از غذا قوص فاموتيدين هر روز بكي قرص كلينديوم سي هر شب يك عدد

سلام دکتر من یک ماه پیش پرسینگ کردم دو هفته بعدشم دراوردم چون قرمز شده بود دورش ، الان پوستم جوش خورده اوکیه ، فقط جای سوراخش هست ، اما گاهییی میسوزه دورش اون یه تیکه یا میخاره ، چیکار کنم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام از پماد هیدروکورتیزون موضعی استفاده کنید

سلام .٣١سالمه يه هفته بود كه دور نافم درد ميكرد نميتونستم بلند شم يا بشينم تا اينكه ديروز ازنافم خون اومد بايكمي عفونت درحد بند انگشت سفيد رنگ ولي الان هم ازشكمم آب مياد يه ذره الان هم درد دارم رفتم دكتر سفالكسين ومترونيدازول وآمپول بتامتازون داده به نظر شما خانم دكتر الان چيكار كنم.

سلام همين درمانو ادامه بدين اگه بهتر نشدين بايد سونوگرافي بدين

سلام بچه من یک ساله است وقت میفته اول با صدا بلند کریه میکنه و بعد غش میکنه تا دو دقیقه التش چی است تشکر اکرمیشه برام راهنمای کنید.ممنون میشم

سلام بهش ميگن ريسه بختطر اينه كه اكسيژن براي چند ثانيه به مغزش نميرسه بايد به متخصص اطفال مراجعه كنيد اصلا چيز خطرناكي نيست حفظ آرامش از همه چيز مهم تر است

سلام خسته نباشین عذر میخام دلیل خارج شدن. خیلی زیاد اب تمیز و پاک به هنگام دفع چیه؟ اگه خاطرتون.باشه گفتم نافم.خیلی شدید درد میگیره و دردش راه ادرار رو میبنده ( به هنگام ادرار دردش طاقت فرسا. میشه) به هنگام زور زدن به چیز سنگین درد میگیره (فتق ناف و پارگی ندارم)….بعضی وقتا سر بعضی غذاها ک.سنگینم.میشه هم.همینجور میشم ….نفخ زیاد دارم و دفعم.خوب نیست حجیم نیست …تا حالا مدفوع خونی و اینارو نداشتم ….دکتر فقط دلیل. خروج اب پاک.و تمیز از رکتوم.چیه ؟ ما چند ساله ک نافم درد میگرفت اما حالا شدت گرفته خیلی نگرانم.برای این اب دفعی

سلام موكوس ترشح شده از مخاط ركتومتونه بدليل يبوستي كه دارين

دکتر موکوس نیست ِِ..اب تمیز و پاکه مثل شیر اب

بهتره نمونه ازش بگيريد بدين آزمايشگاه و كلونوسكوپي هم بدين

شما درد شدید ناف رو از چی میدونین …اینقد شدید هست ک نمیتونم.صاف بایستم.و و دفع ادرار با مشکل مواجهه میشم ازمایشهایی هم.ک دادم سونوگرافی و خون و فتق و سی تی اسکن با تزریق …همگی پاک.بودن

درد شديد دور ناف بدليل آپانديسيت هست يعني التهاب آپانديس اين دردتون كه انقد شديده سونو و سيتي نرمال بوده؟ چند سالتونه؟ ميتونه بختطر اسپاسم روده هم باشه اما بعد از رد ساير علل مهم

23سال چندسالی هست درگیرش هستم.اما الان دیگه شدت گرفته فک.نمیکنم.مشکلی داشته باشه اپاندیسم دکتر ک.قبلا رفتم.گفت سندروم.روده یا کولیت داری ….یا همون.اسپاسم.روده …ولی نزدیک.یکسال کپسول کولوفکت( مبورین) …سیتالوپرام و و…مصرف کردم.ولی تا کنار گذاشتم علائمم.بدتر شد

الان قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت بخوريد آمپول هيوسينم بزنيد تا دردتون برطرف شه

تشکر از لطفتون و سایت خوبتون واقعا سایت بسیار مفیدی هست

خواهش ميكنم🍀

سلام ببخشید من گاهی درد شدید در اطراف ناف احساس می کنم با حالت تهوع که وقتی یک کیسه آب گرم می زارم دردم کم کم کم میشه وآخرش خوب می شم ولی بعد از یکی دو هفته دوباره این درد شروع میشه.

سلام بهتره سونوگرافي شكم بديد و توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

سلام وقت تون بخیر .من ۴ ماه یبوست دارم با رژیم غذایی سعی میکنم حلش،کنم اما تازگی ها شکم درد دارم تیر میکشه.جای بخصوصی نیست انگار تو شکمم میچرخه.ازمایش خون دادم لنفوسیتم بالا بود.ممکنه بیماری سندروم روده باشه

سلام عدد wbc و لنفوسیت رو ذکر کنید

سلام وقت بخیر الان یه مدته که بالای نافم نبض دارم انگار نافم سر جاش نیست.مشکل معده هم دارم (رفلاکس)معده به همراه درد سر معده ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

سلام باید سونوگرافی داپلر بدهید و از نظر سالم بودن آئورت شکمی بررسی شوید

سلام خسته نباشین چن سالی هست که در هنگام استرس و مسافرت دچار درد شکم بی اشتهایی، نفخ شدید، اسهال و حالت تهوع میشم ب پزشک مراجعه کردم و احتمال سندروم روده تحریک پذیر دادن و مدتی دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت انواع آزمایشات از خون فوق کلیه و ترویید همه نرمال آز برای انگل که منفی بود اندروسکپی نمونه از معده /که التهاب معده داشتم/ کلونوسکپی . در کل از بالا پایین چپ راست یدونه نوار مغز قسمت نشد بگیرم با همه اینا و یسری داروهای جز بدتر شدن و عوارض داروها که به ب کبد چرب و التهاب معده چیزی دیگه عایدم نشد فقط میخاستم بدونم دارو یا چیزی هس که نفخ و دل درد هنگام مسافرتو بهتر کنه از غذا نخوردن قبل و هنگام مسافرت ، یا خوردن وعده عادی، میوه و هر چیز که در مورد رژیم غذای مسافرته تست کردم هیچ تاثیری نداشته

سلام قرص اندانسترون هر ٨ ساعت يكي بخوريد همراه با ديمن هيدرينات هر ١٢ ساعت يكي و در صورت اسهال سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت بكي بخوريد

سلام خسته نباشید در دوران پریودی هستم چهار روز لکه بینی داشتم تازه امروز خونریزی شروع شده خونه لخت هم میبنم درد دور ناف دارم همراه بادل درد میخواستم بدونم علت چیست

سلام علت خاصي نداره گاهي خونريزي پريود اينطوري هست

سلام دخترم چندوقت پیش افتادنافش زخمی شده وبغل نافش خیلی سفت شده

سلام بايد سونوگرافي بدهد و انتي بيوتيك سفالكسين بر اساس وزنش بخوره هر ٦ ساعت

سلام من چند وقتی بود ک یبوست داشتم ب دلیل استفاده از قرص ترامادول الان دوهفته میشه گذاشتم کنار چند روزیه سر دلم خیلب میسوزی شکمم انگار توش پره ابه موقع راه رفتن خودم میشنوم صدای آبو موقع رفتن ب دسشویی هم یه مایع سفید رنگی همراه مدفوع یا بدون اون میاد بیرون چکار باید کنم

سلام بدليل سابقه يبوست طولاني هست موكوس مخاط ركتومتونهاما بهتره توسط متخصص گوارش هم ويزيت شويد براي يبوستتون بهتره شربت منيزيم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي مصرف كنيد.

سلام خانم دکتر خستنه باشین خانم دکتر من یه سه چهار ماهی میشه که درد اطراف ناف دارم یه بار دور های شکمم درد میگیره یه بار دور نافم پیش پزشکم که مراجعه کردم گفتن که تو سنگ کلیه داری پزشک بعد فرمود گفتن که ورم روده داری نمیدونم چیکار کنم یه سه چهار روزی خوب میشم دوباره این درد شروع میشه لطفا راه نماییم کنین..با تشکر

سلام از نظر سنگ كليه سونوگرافي بديد اما بنظرم ورم روده هستش قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي تا يكماه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

علت درد ناف چیست؟ آیا درد اطراف ناف خطرناک است؟ برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد درد ناف و درمان آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید.

درد اطراف ناف، بسته به اینکه درد در حاشیه ناف، بالای ناف یا پایین ناف و درون ناف باشد، علت‌های مختلفی دارد. بنابراین درد اطراف ناف یک علامت از ده‌ها علت متعدد است.

مصرف فست‌فود غیربهداشتی یا آب و غذاهای آلوده به میکروب، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و درد ناف را به همراه دارد. در این شرایط احتمالا بعد از چند ساعت درد در کل شکم را احساس کنید و ممکن است اسهال، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

اگر تمایل دارید درباره بیماری‌های درد شکمی اطلاعات بیشتری کسب کنید، کافیست با پر کردن فرم زیر «کتابچه درد شکمی» را در ایمیل خود دریافت کنید.

درد دور ناف

درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را به صورت مزمن دارید؟ گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید؛ اما علائمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس‌های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش‌‌ها و استرس‌هایتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اگر آپاندیس دچار التهاب شود، شما در ابتدا دچار درد اطراف ناف می‌شوید و بعد از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم مهاجرت می‌کند. احتمالا علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن داشته باشید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید. اصل اول این است که بیماری شما نگران‌کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید و اصل دوم این است که در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص و شروع درمان مراجعه کنید.

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علائم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید؛ شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی‌توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست. بعد از مدتی، شما متوجه می‌شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می‌آید همانند بلند کردن اجسام سنگین، تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی‌های موقت می‌شود. بیرون‌زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح‌کننده این است که شما دچار فتق نافی شده‌اید.

اصلا از دیدن بیرون‌زدگی ناف و فتق ایجاد شده نگران و مضطرب نباشید. توصیه ما به شما این است که با حفظ آرامش، به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک شاید به چند توصیه به شما بسنده کند و یا درمان‌هایی پیشنهاد کند.

گاهی پزشک بر اساس معاینه شکم، توصیه می‌کند که در اسرع وقت به یک جراح مراجعه کنید، لطفا این توصیه مهم را پشت گوش نیاندازید. جراح شاید صلاح بداند با یک جراحی ساده، مشکل شما را برای همیشه برطرف کند.

بیشتر بخوانید: باد فتق چیست؟ معرفی کامل بیماری فتق

درمان درد ناف شما بسته به علت درد آن است. برخی علت‌ها عادی هستند و به خودی خود رفع می‌شوند؛ برخی دیگر نیز نیاز به درمان توسط پزشک دارند. در برخی موارد خاص نیز نیاز به درمان اضطراری است.

درمان فتق ناف

پزشک شما ممکن است فتق ناف شما را به صورت عمل جراحی باز یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند. روش‌های درمانی غیر از جراحی پیشنهاد نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است شرایط را وخیم‌‌تر کنند.

درمان بیماری‌ کرون

این بیماری به درمان مادام العمر نیازمند است که این درمان شامل داروها، جراحی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه و مکمل‌های غذایی است.

درمان سوء‌هاضمه

بسیار اهمیت دارد که دلیل سوء‌هاضمه خود را تشخیص داده تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. ممکن است شما متوجه شوید که بیماری عدم پذیرش لاکتوز دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، یا ممکن است مشکل هضم دیگر انواع غذاها را داشته باشید.

در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تشخیص نوع سوء‌هاضمه خود بهترین روش درمانی را پیش گیرید.

درمان آپاندیس

در این شرایط این بیماری توسط جراحی آپاندکتومی (برداشتن زائده آپاندیس) درمان می‌شود. پزشک شما ممکن است آپاندیس شما را یا از طریق شکاف محل از بین ببرد یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند که تنها نیاز به شکاف‌های کوچک دارد.

درمان زخم معده

اغلب زخم ‌معده‌ها به وسیله داروهای تجویزی درمان می‌شوند یا در غیر این صورت نیاز به جراحی دارند.

درمان درد لیگامنت گرد

درد لیگامنت گرد در اثر کشیده شده لیگامنت گرد که رحم را در داخل شکم آویزان نگه می‌دارد، رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به وسیله کشش‌های روزانه و استراحت درمان می‌شود. هر زمانی که حس کردید در حال سرفه، عطسه یا خنده هستید کمی خود را به جلو خم کنید.

اگر احساس سوزش، خارش و درد درون ناف دارید و همچنین داخل ناف یا اطراف آن کمی قرمز شده است، شاید حساسیت یا عفونت سطحی ایجاد شده است. درون ناف و اطراف آن را شسته و ضد‌عفونی کنید و اگر علائم برای چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

ناف نیز همانند دیگر نقاط بدن شما حاوی باکتری و قارچ است. اگر درون ناف و اطاف ناف خود را به صورت منظم تمیز نکنید، ممکن است میکرو ارگانیسم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) تکثیر شده و عفونت ایجاد می‌کنند.

مکانیسم‌های دیگری نیز برای علت عفونت ناف وجود دارند. در این‌جا ۵ عفونت رایج ناف و علائم آن را بررسی می‌کنیم:

عفونت استاف

از لحاظ علمی، هر نوع باکتری می‌تواند عامل عفونت ناف باشد. با این حال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب سبب عفونت ناف می‌شود؛ چرا که این باکتری به صورت کلی سبب عفونت‌های بسیاری در سطح پوست می‌شود.

عفونت استاف به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند که نوع بسیار مسری آن زردزخم نامیده می‌شود. زردزخم غیر تاولی که علائم آن شامل زخم‌های خارش‌داری است که می‌ترکد و از آن پوستی قرمز، جریحه‌دار شده و زرد باقی می‌ماند.

زردزخم تاولی هم شامل تاول‌های پرمایع است که باعث ترک خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن آن قسمت پوست خواهد شد. هر دو نوع از این عفونت‌ها که شامل زخم و پوسته پوسته شدن هستند زمختی پوست را در نهایت به دنبال می‌آورند. تنها تفاوت عمده میان این دو نوع عفونت این است که زردزخم تاولی سبب قرمزی پوست نخواهد شد، درحالی که نوع دیگر باعث قرمزی می‌شود.

عفونت‌های پوستی استاف می‌توانند منجر به آبسه شوند، که در واقع کیسه‌های کوچکی از چرک هستند که زیر پوست قرار دارند.

عفونت استرپ

باکتری استرپتوکوکوس دیگر عفونت رایج پوستی به ویژه عفونت ناف است. استرپتوکوکوس نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس سبب زردزخم خواهد شد.

این باکتری هم‌چنین سبب ایجاد آماس بافتی نیز خواهد شد. آماس بافتی می‌تواند سبب ایجاد جوشی دردناک، قرمز، بسیار حساس و متورم شود که در نهایت سبب ایجاد تاول و بریدگی می‌شود. این باکتری هم‌چنین می‌تواند در پوست شما پخش شده و بافت‌های زیرپوستی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این حالت ممکن است احساس تب و سرما کرده یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دور ناف

عفونت مخمر

این نوع عفونت می‌تواند در دهان، گلو و مری رخ دهد؛ همانطور که در ناف نیز رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این عفونت قارچی کاندیدیاز است و زمانی این عفونت رخ می‌دهد که کاندیدا (مخمر) که اغلب روی پوست است به صورت غیرقابل کنترلی رشد کند و تکثیر شود. اگر شما دچار این عفونت شده باشید باید علائمی نظیر جوش قرمز، پوست پوسته پوسته شده، ترشح روشن و شفاف، خارش و سوزش داشته باشید.

اگر اطمینان حاصل کردید که دچار عفونت مخمر در ناف خود شده‌اید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک به شما درمان ضدقارچی توصیه می‌کند تا عفونت به طور کلی از قسمت مربوطه پاک شود.

عفونت کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید آلوده یک برجستگی غیرسرطانی است که در سطوح مختلف پوست به طور مثال ناف بسیار مشاهده می‌شود.

کیست‌های اپیدرموئید زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به جای آن که ریخته شود و از بین رود دوباره وارد پوست شده و این کیست‌ها را به وجود می‌آورند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به شدت جراحت دیده یا زخمی شده است.

ممکن است شما سال‌ها دارای کیست اپیدرموئید باشید و دچار مشکل نشوید. اما گاهی اوقات این کیست‌ها پاره شده و آلوده می‌شوند.

اگر شما عفونت کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال زیاد محل کیست قرمز شده، احساس درد دارید و هم‌چنین ممکن است ترشح بدبوی زرد یا سبز داشته باشید.

هیچ‌گاه کیست خود را فشار ندهید. اگر قصد چنین کاری را دارید بدانید که ممکن است سبب زخم و عفونت بیشتر شوید؛ در عوض سعی کنید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است کیست شما را خشک کرده یا از بین ببرد، یا در صورت لزوم برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان موقت می‌توان کمپرس آب گرم روی کیست گذاشت تا درد تسکین یابد.

عفونت کیست چربی

کیست‌های چربی بسیار شبیه به کیست‌های اپیدرموئید هستند با این تفاوت که این عفونت به دلیل انسداد غدد چربی یا فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. همانند کیست اپیدرموئید، گاهی اوقات کیست‌های چربی تنها همانند برجستگی‌هایی هستند که هیچ‌گونه علامتی ندارند.

اگر کیست چربی شما دچار عفونت شود در پی آن پوست شما قرمز و گرم شده و ترشحات پنیری مانند ایجاد می‌شود. اگر دچار عفونت کیست چربی شدید، پزشک شما کیست را خشک کرده یا از بین می‌برد؛ در غیر این صورت دارویی تجویز می‌کند تا عفونت پوست شما از بین برود. کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در این مورد تا حدودی موثر واقع شود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا به وسیله پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند. عفونت مخمر یا قارچی معمولا با پودرها یا کرم‌های ضدقارچی درمان می‌شوند.

این پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه نیز قابل خرید هستند. پزشک مربوطه نیز ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند. درمان دیگر بدین صورت است که فرد میزان قندی که مصرف می‌کند را کاهش دهد، چرا که عفونت مخمر ممکن است از این قند تغذیه کند.

افرادی که دیابت دارند باید میزان قند خون خود را به خوبی کنترل کنند و همیشه تحت نظر پزشک خود و متخصص غدد باشند تا بهترین روش درمانی را برای تنظیم میزان قند خون خود در طول روز به کار برند.

افرادی که دوره نقاهت پس از جراحی شکم را می‌گذرانند باید به شدت مراقب عفونت ناف باشند؛ چرا که بیشتر در معرض آن هستند.

ناف تقریبا در قسمت مرکزی شکم قرار گرفته است و اگر دچار علائمی از قبیل درد، سوزش، برآمدگی و بیرون‌زدگی شود؛ هر کدام مطرح‌کننده علت خاصی است. درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی به وجود آمده تلقی می‌شود. درد اطراف ناف تشخیص و درمان به موقع را می‌طلبد.

اگر دچار درد اطراف ناف شده‌اید که شدت درد آنقدر زیاد است که تاب و طاقت شما را بریده است یا اینکه همراه درد اطراف ناف دچار علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و یا تنگی نفس شده‌اید، لطفا زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد اطراف ناف مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده است و بهبودی حاصل نشده به خصوص اگر سن شما از 50 سال بالاتر است، شما بهتر است برای اقدامات تشخیصی توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید.

گاهی دلایل درد اطراف ناف اصلا زمینه گوارشی ندارند؛ که از مهم‌ترین آنها دردهای قلبی است. لطفا هنگام بروز درد اطراف ناف و شکم، اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید یا به علت داشتن فشارخون و چربی و قند خون بالا در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین اصل این است که برای تشخیص و درمان صحیح درد اطراف ناف، در قدم نخست نیابد ترس و استرس داشته باشید و دوم اینکه در زمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ در این صورت شما به زودی درمان می‌شوید و بهبود خواهید یافت.

منابع:

self

medicalnewstoday

healthline

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سه روزی میشه معدم و کل شکمم درد میکنه حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم آیا دلیلش افتادن ناف هست؟

سلام همچين چيزي در پزشكي وجود نداره ممكنه ورم معده باشه قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از دوهفته بهتر نشديد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

سلام خسته نباشید من دورنافم ورم کرده سه روزه ودرد دارم ویبوست دارم علتش چیه

سلام شريت منيزيم هيدروكسايد هر ٨ ساعت ٥ الي ١٠ سي سي بخوريد تا يبوستتون برطرف شه اگه دردتون بيشتر شد بايد سونوگرافي بديد و اين آزمايشات را انجام دهيد Cbc.diff Esr crp

سلام . حدود یک هفته است که ترشح ناف دارم . در ابتدا زیاد بود. الان به صورت بیرونی نیست ولی هنگام تمیز کردن ناف در انتها عفونت هایی به صورت سفت شده و سفید میتونم ببینم که البته سعی میکنم تمیزشون کنم. از روغن درخت چای برای ضدعفونی استفاده میکنم. آیا درمان دیگری باید انجام بدم؟ متشکرم

سلام پماد تتراسیکلین و پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت به موضع بزنید همچنین قرص سفالکسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک عدد تا پنج روز مصرف شود برای شست و شو از از سرم شستشو استفاده کنید

سلام دور ناف دخترم که ۱۲ سالشه هرچند مدت درد میگره یعنی ممکنه این هفته دردنداشته باشه ولی هفته بعد داره میگه احساس میکنم نافم از داخل درد میکنه همینجور اطرافش و دور نافش هم قرمزه این نشانه چیه؟

سلام چون قرمزی ناف دارد باید حتما معاینه شود و از نظر کیست ناف یا فیستول نافی بررسی شود

سلام فرزند من ۱۲ سال سن دارد بین هر ۲یا سه روز دل درد میشود وبعد از ۲ساعت بهتر میشود ودرد هم اطراف ناف است لطفا چه کار باید بکنیم ممنون

سلام بهتره ازمايش مدفوع از نظر انگل بگيريد ازش

دخترم چند روزی است دچار دل درد میشه که بمحض اجابت درد مرتفع می شه اسهال داشت که تقریبا خوب شده ولی زیاد دستشویی میره تب نداره البته سرش کمی از بدنش گرم تره اشتها داره بدن درد نداره تهوع نداره علت بیماری چیه

سلام بدليل اسهالشه كه درد شكم داره اما اگه دچار تهوع استفراغ يا بي اشتهايي شد بايد از نظر آپانديسيت بررسي شه الان فقط بهش كته ماست بديد كه اسهالش برطرف شه

سلام دور نافم یه دونه زد همراه با درد و خارش دکتر رفتم گفت جوش هست .من فشارش دادم ولی چیزی ازش بیرون نیومد و هنوز درد میکنه. باید چیکار کنم؟

سلام محلول كليندامايسين روش بزنيد همراه با پماد بنزويئل پروكسايد هر ٦ ساعت يك نوبت

سلام من درد و گرفتگی داخل ناف دارم جوری که بزور میتونم راه برم و تخلیه کامل مثانه هم نمیتونم بشم میشه راهنمایی کنید

سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شويد لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که دور نافم وقتی دست میزنم درد داره وتحملش برام سخته

سلام بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد لطفا سونوگرافي شكم از لحاظ بررسي آپانديسيت بديد اين آزمايش هم انجام بديد Cbc.diff Esr crp U/A U/C

سلام همسرم دور ناف درد شدید همرا نفخ شکم داره گاهی وقت یبوست گاهی وقت اسهال داره دکتر هم رفتع بی فیده بوده راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام اگه دردشون تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت معاينه شن و سونوگرافي شكم بدهند اما اگه طولاني مدته كه درد دارن يك دوره قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخورن اگه بعد از دو هفته بهتر نشدن بايد متخصص گوارش ويزيتشون كنم

سلام‌پسرم‌‌۱۱‌سالش‌‌۳‌روز‌است‌دل‌درد‌دارد‌‌‌‌بالای‌اسحال‌نیست

سلام بايد توسط پزشك بصورت حضوري معاينه شود ممكنه آپانديسيت باشه لازمه آزمايشات زير را انجام دهيد و سونوگرافي هم انجام دهيد Cbc.diff esr cru/A U/C S/E

سلام خانم دکتر من همسرم یک سال بیشتر هستش دور نافش درد داره گاهی وقتا اسهال میگیره گاهی وقتا یبوست طوری که خیلی اذیت میشه اندوسکوپی انجام داده گفتن التهاب روده داره دارو استفاده کرد بی فایده بود نفخ شکم هم داره لطف کنید راهنمایی کنید مننون میشم

سلام اگه تشخيص التهاب روده هست بايد داروهاشونو ادامه بدن و اگه جواب نميده بايد دوباره به پزشك معالجشون مراجعه كنيد تا دوز داروشونو تغيير بدن

سلام من چند روزیه درد و تورم در ناف و اطراف ان دارم..دلیلش چیه؟

سلام بتيد سونوگرافي بديد درد دور ناف با تهوع استفراغ بي اشتهايب مطرح كننده آپانديسيت هست اما اگه فقط درد داريد ممكنه رودتون باشه بدليل يبوست

داخل نافم هم متورم شده و همینطور اطرافش بخصوص سمت چپ

سلام بايد حتما معاينه شيد تا مشخص شه عفونته يا فتقه به متخصص داخلي مراجعه كنيد.

سلام سونوگرافی دادم جواب عفونت بود …برای درمان عفونت ناف چه دارویی مصرف کنم؟

سلام كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يك عدد تا ٧ روز پماد تتراسايكلين موضعي هر ٦ ساعت يك نوبت تا ٧ روز

سلام خانم دکتر وقت بخیر مدت سه وچهار روز هست بالای ناف درد میکنه قبلا سندرم روده تحریک پذیر داشتم حالت تهوع گه گاهی دارم یبوست هم دارم البته اینم بگم مثلا چند روز شکم کار میکنه الان بیشتر درد شکم اذیتم میکنه به نظر شما چیکار کنم موقعی که غذا میخورم نفخ میکنم

سلام قرص دايمتيكون جويدني هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص mebeverin هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از يك خفته بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شبد.

خانم دکتر جای مبورین میشه هیوسین استفاده کرد؟ برای یبوست چه دارویی مصرف کنم

بله ميشه شربت منيديم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي يا پودر پسليوم هر ٨ ساعت يك ساشه در آب حل شه

سلام خوبین شبتون بخیر ببخشید من 3 هفته گذشته درد شکمی داشتم و هفته گذشته آزمایش دادم و گفتن کبدم چربه آزمایش ادرار و مدفوع مشکلی نداشت اما ی روز بعد پایین شکمم سمت راست درد میکرد، اما الان دور نافمم ی کم درد میکنه تو رو خدا جواب بدین ممنون میشم

سلام نیاز به معاینه شکم توسط پزشک می باشد

سلام.نزدیک به۳ ماه هست که درد ناف دارم.ابتدا باتهوع و استفراغ همراه بود،ولی الان فقط درد و خیلی کم احساس سوزش ناف دارم.آزمایش کبد،عفونت،کم خونی،تیروئید، سونوگرافی، کلونوسکوپی، نمونه برداری روده انجام دادم همه سالم بود،ولی همچنان درد دارم،یبوست و نفخ هم دارم که یبوست بادارو بهتر شده.نفخ شدید معده هم اذیت کننده س،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت منیزیوم هیدروکساید ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص دومپریدون ظهر و شب یک ساعت قبل از غذا کپسول فمی لاکت روزانه یک عدد میل کنید

سلام ببخشید یک هفته است که دور کمر تا شکمم خارش شدید داره پوستمم خیلی قرمزه الان۲روزه نافم خارش شدید داره

سلام ممكنه حساسيت باشه ممكنم هست زونا باشه فاكتور سنتون مهمه بهتره متخصص پوست شما رو ويزيت كنند.

با سلام من عمل آپاندیس انجام دادم حدود یک ماه میشود در موقع ایستادن دور نافم درد میگیرد لطفا راهنماییم کنید

سلام بهتره سونوگرافي محل عمل از نظر وجود آبسه انحام بديد.

سلام دکتر بانوی بزرگوار، امیدوارم که حال تان خوب باشد. من چند روزی است که به سوزشِ ناف و معده مصاب شده ام. از شربت های انتی اسید استفاده کردم ولی سودی نبخشید. اگر در این قسمت همکاری نمایید ، سپاسگزار خواهم شد. مستدام باشید !

درود تشکر از شما قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت آلومینیوم ام جی اس ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص کلیدینیوم سی هر شب یک عدد تا دو هفته میل کنید

سلام من 18سال سن دارم یه یک ماهی میشه که احساس سنگینی یا پری باد در شکم به ویژه در میانه ی شکم (یعنی بالا و ناف و پایین ناف )دارم، و هروقت میشینم این سنگینی بیشتر به زیر ناف منتقل می شود(در همراه این اختلال هیچ نوع اضحال، یوبیوست و مدفوع خونی یا سیاه نیست )و هر از گاهی فقط آروغ می زنم، علتش می تونه چه چیزی باشه؟ آیا می تواند در نتیجه ی استرس این اختلالات ایجاد شود؟

سلام بدليل استرس غذاتون درست هضم نميشه قرص دايجستيو هر ١٢ ساعت يك عدد بعد از غذا قوص فاموتيدين هر روز بكي قرص كلينديوم سي هر شب يك عدد

سلام دکتر من یک ماه پیش پرسینگ کردم دو هفته بعدشم دراوردم چون قرمز شده بود دورش ، الان پوستم جوش خورده اوکیه ، فقط جای سوراخش هست ، اما گاهییی میسوزه دورش اون یه تیکه یا میخاره ، چیکار کنم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام از پماد هیدروکورتیزون موضعی استفاده کنید

سلام .٣١سالمه يه هفته بود كه دور نافم درد ميكرد نميتونستم بلند شم يا بشينم تا اينكه ديروز ازنافم خون اومد بايكمي عفونت درحد بند انگشت سفيد رنگ ولي الان هم ازشكمم آب مياد يه ذره الان هم درد دارم رفتم دكتر سفالكسين ومترونيدازول وآمپول بتامتازون داده به نظر شما خانم دكتر الان چيكار كنم.

سلام همين درمانو ادامه بدين اگه بهتر نشدين بايد سونوگرافي بدين

سلام بچه من یک ساله است وقت میفته اول با صدا بلند کریه میکنه و بعد غش میکنه تا دو دقیقه التش چی است تشکر اکرمیشه برام راهنمای کنید.ممنون میشم

سلام بهش ميگن ريسه بختطر اينه كه اكسيژن براي چند ثانيه به مغزش نميرسه بايد به متخصص اطفال مراجعه كنيد اصلا چيز خطرناكي نيست حفظ آرامش از همه چيز مهم تر است

سلام خسته نباشین عذر میخام دلیل خارج شدن. خیلی زیاد اب تمیز و پاک به هنگام دفع چیه؟ اگه خاطرتون.باشه گفتم نافم.خیلی شدید درد میگیره و دردش راه ادرار رو میبنده ( به هنگام ادرار دردش طاقت فرسا. میشه) به هنگام زور زدن به چیز سنگین درد میگیره (فتق ناف و پارگی ندارم)….بعضی وقتا سر بعضی غذاها ک.سنگینم.میشه هم.همینجور میشم ….نفخ زیاد دارم و دفعم.خوب نیست حجیم نیست …تا حالا مدفوع خونی و اینارو نداشتم ….دکتر فقط دلیل. خروج اب پاک.و تمیز از رکتوم.چیه ؟ ما چند ساله ک نافم درد میگرفت اما حالا شدت گرفته خیلی نگرانم.برای این اب دفعی

سلام موكوس ترشح شده از مخاط ركتومتونه بدليل يبوستي كه دارين

دکتر موکوس نیست ِِ..اب تمیز و پاکه مثل شیر اب

بهتره نمونه ازش بگيريد بدين آزمايشگاه و كلونوسكوپي هم بدين

شما درد شدید ناف رو از چی میدونین …اینقد شدید هست ک نمیتونم.صاف بایستم.و و دفع ادرار با مشکل مواجهه میشم ازمایشهایی هم.ک دادم سونوگرافی و خون و فتق و سی تی اسکن با تزریق …همگی پاک.بودن

درد شديد دور ناف بدليل آپانديسيت هست يعني التهاب آپانديس اين دردتون كه انقد شديده سونو و سيتي نرمال بوده؟ چند سالتونه؟ ميتونه بختطر اسپاسم روده هم باشه اما بعد از رد ساير علل مهم

23سال چندسالی هست درگیرش هستم.اما الان دیگه شدت گرفته فک.نمیکنم.مشکلی داشته باشه اپاندیسم دکتر ک.قبلا رفتم.گفت سندروم.روده یا کولیت داری ….یا همون.اسپاسم.روده …ولی نزدیک.یکسال کپسول کولوفکت( مبورین) …سیتالوپرام و و…مصرف کردم.ولی تا کنار گذاشتم علائمم.بدتر شد

الان قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت بخوريد آمپول هيوسينم بزنيد تا دردتون برطرف شه

تشکر از لطفتون و سایت خوبتون واقعا سایت بسیار مفیدی هست

خواهش ميكنم🍀

سلام ببخشید من گاهی درد شدید در اطراف ناف احساس می کنم با حالت تهوع که وقتی یک کیسه آب گرم می زارم دردم کم کم کم میشه وآخرش خوب می شم ولی بعد از یکی دو هفته دوباره این درد شروع میشه.

سلام بهتره سونوگرافي شكم بديد و توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

سلام وقت تون بخیر .من ۴ ماه یبوست دارم با رژیم غذایی سعی میکنم حلش،کنم اما تازگی ها شکم درد دارم تیر میکشه.جای بخصوصی نیست انگار تو شکمم میچرخه.ازمایش خون دادم لنفوسیتم بالا بود.ممکنه بیماری سندروم روده باشه

سلام عدد wbc و لنفوسیت رو ذکر کنید

سلام وقت بخیر الان یه مدته که بالای نافم نبض دارم انگار نافم سر جاش نیست.مشکل معده هم دارم (رفلاکس)معده به همراه درد سر معده ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

سلام باید سونوگرافی داپلر بدهید و از نظر سالم بودن آئورت شکمی بررسی شوید

سلام خسته نباشین چن سالی هست که در هنگام استرس و مسافرت دچار درد شکم بی اشتهایی، نفخ شدید، اسهال و حالت تهوع میشم ب پزشک مراجعه کردم و احتمال سندروم روده تحریک پذیر دادن و مدتی دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت انواع آزمایشات از خون فوق کلیه و ترویید همه نرمال آز برای انگل که منفی بود اندروسکپی نمونه از معده /که التهاب معده داشتم/ کلونوسکپی . در کل از بالا پایین چپ راست یدونه نوار مغز قسمت نشد بگیرم با همه اینا و یسری داروهای جز بدتر شدن و عوارض داروها که به ب کبد چرب و التهاب معده چیزی دیگه عایدم نشد فقط میخاستم بدونم دارو یا چیزی هس که نفخ و دل درد هنگام مسافرتو بهتر کنه از غذا نخوردن قبل و هنگام مسافرت ، یا خوردن وعده عادی، میوه و هر چیز که در مورد رژیم غذای مسافرته تست کردم هیچ تاثیری نداشته

سلام قرص اندانسترون هر ٨ ساعت يكي بخوريد همراه با ديمن هيدرينات هر ١٢ ساعت يكي و در صورت اسهال سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت بكي بخوريد

سلام خسته نباشید در دوران پریودی هستم چهار روز لکه بینی داشتم تازه امروز خونریزی شروع شده خونه لخت هم میبنم درد دور ناف دارم همراه بادل درد میخواستم بدونم علت چیست

سلام علت خاصي نداره گاهي خونريزي پريود اينطوري هست

سلام دخترم چندوقت پیش افتادنافش زخمی شده وبغل نافش خیلی سفت شده

سلام بايد سونوگرافي بدهد و انتي بيوتيك سفالكسين بر اساس وزنش بخوره هر ٦ ساعت

سلام من چند وقتی بود ک یبوست داشتم ب دلیل استفاده از قرص ترامادول الان دوهفته میشه گذاشتم کنار چند روزیه سر دلم خیلب میسوزی شکمم انگار توش پره ابه موقع راه رفتن خودم میشنوم صدای آبو موقع رفتن ب دسشویی هم یه مایع سفید رنگی همراه مدفوع یا بدون اون میاد بیرون چکار باید کنم

سلام بدليل سابقه يبوست طولاني هست موكوس مخاط ركتومتونهاما بهتره توسط متخصص گوارش هم ويزيت شويد براي يبوستتون بهتره شربت منيزيم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي مصرف كنيد.

سلام خانم دکتر خستنه باشین خانم دکتر من یه سه چهار ماهی میشه که درد اطراف ناف دارم یه بار دور های شکمم درد میگیره یه بار دور نافم پیش پزشکم که مراجعه کردم گفتن که تو سنگ کلیه داری پزشک بعد فرمود گفتن که ورم روده داری نمیدونم چیکار کنم یه سه چهار روزی خوب میشم دوباره این درد شروع میشه لطفا راه نماییم کنین..با تشکر

سلام از نظر سنگ كليه سونوگرافي بديد اما بنظرم ورم روده هستش قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي تا يكماه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

علت درد ناف چیست؟ آیا درد اطراف ناف خطرناک است؟ برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد درد ناف و درمان آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید.

درد اطراف ناف، بسته به اینکه درد در حاشیه ناف، بالای ناف یا پایین ناف و درون ناف باشد، علت‌های مختلفی دارد. بنابراین درد اطراف ناف یک علامت از ده‌ها علت متعدد است.

مصرف فست‌فود غیربهداشتی یا آب و غذاهای آلوده به میکروب، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و درد ناف را به همراه دارد. در این شرایط احتمالا بعد از چند ساعت درد در کل شکم را احساس کنید و ممکن است اسهال، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

اگر تمایل دارید درباره بیماری‌های درد شکمی اطلاعات بیشتری کسب کنید، کافیست با پر کردن فرم زیر «کتابچه درد شکمی» را در ایمیل خود دریافت کنید.

درد دور ناف

درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را به صورت مزمن دارید؟ گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید؛ اما علائمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس‌های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش‌‌ها و استرس‌هایتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اگر آپاندیس دچار التهاب شود، شما در ابتدا دچار درد اطراف ناف می‌شوید و بعد از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم مهاجرت می‌کند. احتمالا علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن داشته باشید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید. اصل اول این است که بیماری شما نگران‌کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید و اصل دوم این است که در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص و شروع درمان مراجعه کنید.

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علائم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید؛ شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی‌توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست. بعد از مدتی، شما متوجه می‌شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می‌آید همانند بلند کردن اجسام سنگین، تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی‌های موقت می‌شود. بیرون‌زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح‌کننده این است که شما دچار فتق نافی شده‌اید.

اصلا از دیدن بیرون‌زدگی ناف و فتق ایجاد شده نگران و مضطرب نباشید. توصیه ما به شما این است که با حفظ آرامش، به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک شاید به چند توصیه به شما بسنده کند و یا درمان‌هایی پیشنهاد کند.

گاهی پزشک بر اساس معاینه شکم، توصیه می‌کند که در اسرع وقت به یک جراح مراجعه کنید، لطفا این توصیه مهم را پشت گوش نیاندازید. جراح شاید صلاح بداند با یک جراحی ساده، مشکل شما را برای همیشه برطرف کند.

بیشتر بخوانید: باد فتق چیست؟ معرفی کامل بیماری فتق

درمان درد ناف شما بسته به علت درد آن است. برخی علت‌ها عادی هستند و به خودی خود رفع می‌شوند؛ برخی دیگر نیز نیاز به درمان توسط پزشک دارند. در برخی موارد خاص نیز نیاز به درمان اضطراری است.

درمان فتق ناف

پزشک شما ممکن است فتق ناف شما را به صورت عمل جراحی باز یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند. روش‌های درمانی غیر از جراحی پیشنهاد نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است شرایط را وخیم‌‌تر کنند.

درمان بیماری‌ کرون

این بیماری به درمان مادام العمر نیازمند است که این درمان شامل داروها، جراحی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه و مکمل‌های غذایی است.

درمان سوء‌هاضمه

بسیار اهمیت دارد که دلیل سوء‌هاضمه خود را تشخیص داده تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. ممکن است شما متوجه شوید که بیماری عدم پذیرش لاکتوز دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، یا ممکن است مشکل هضم دیگر انواع غذاها را داشته باشید.

در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تشخیص نوع سوء‌هاضمه خود بهترین روش درمانی را پیش گیرید.

درمان آپاندیس

در این شرایط این بیماری توسط جراحی آپاندکتومی (برداشتن زائده آپاندیس) درمان می‌شود. پزشک شما ممکن است آپاندیس شما را یا از طریق شکاف محل از بین ببرد یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند که تنها نیاز به شکاف‌های کوچک دارد.

درمان زخم معده

اغلب زخم ‌معده‌ها به وسیله داروهای تجویزی درمان می‌شوند یا در غیر این صورت نیاز به جراحی دارند.

درمان درد لیگامنت گرد

درد لیگامنت گرد در اثر کشیده شده لیگامنت گرد که رحم را در داخل شکم آویزان نگه می‌دارد، رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به وسیله کشش‌های روزانه و استراحت درمان می‌شود. هر زمانی که حس کردید در حال سرفه، عطسه یا خنده هستید کمی خود را به جلو خم کنید.

اگر احساس سوزش، خارش و درد درون ناف دارید و همچنین داخل ناف یا اطراف آن کمی قرمز شده است، شاید حساسیت یا عفونت سطحی ایجاد شده است. درون ناف و اطراف آن را شسته و ضد‌عفونی کنید و اگر علائم برای چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

ناف نیز همانند دیگر نقاط بدن شما حاوی باکتری و قارچ است. اگر درون ناف و اطاف ناف خود را به صورت منظم تمیز نکنید، ممکن است میکرو ارگانیسم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) تکثیر شده و عفونت ایجاد می‌کنند.

مکانیسم‌های دیگری نیز برای علت عفونت ناف وجود دارند. در این‌جا ۵ عفونت رایج ناف و علائم آن را بررسی می‌کنیم:

عفونت استاف

از لحاظ علمی، هر نوع باکتری می‌تواند عامل عفونت ناف باشد. با این حال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب سبب عفونت ناف می‌شود؛ چرا که این باکتری به صورت کلی سبب عفونت‌های بسیاری در سطح پوست می‌شود.

عفونت استاف به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند که نوع بسیار مسری آن زردزخم نامیده می‌شود. زردزخم غیر تاولی که علائم آن شامل زخم‌های خارش‌داری است که می‌ترکد و از آن پوستی قرمز، جریحه‌دار شده و زرد باقی می‌ماند.

زردزخم تاولی هم شامل تاول‌های پرمایع است که باعث ترک خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن آن قسمت پوست خواهد شد. هر دو نوع از این عفونت‌ها که شامل زخم و پوسته پوسته شدن هستند زمختی پوست را در نهایت به دنبال می‌آورند. تنها تفاوت عمده میان این دو نوع عفونت این است که زردزخم تاولی سبب قرمزی پوست نخواهد شد، درحالی که نوع دیگر باعث قرمزی می‌شود.

عفونت‌های پوستی استاف می‌توانند منجر به آبسه شوند، که در واقع کیسه‌های کوچکی از چرک هستند که زیر پوست قرار دارند.

عفونت استرپ

باکتری استرپتوکوکوس دیگر عفونت رایج پوستی به ویژه عفونت ناف است. استرپتوکوکوس نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس سبب زردزخم خواهد شد.

این باکتری هم‌چنین سبب ایجاد آماس بافتی نیز خواهد شد. آماس بافتی می‌تواند سبب ایجاد جوشی دردناک، قرمز، بسیار حساس و متورم شود که در نهایت سبب ایجاد تاول و بریدگی می‌شود. این باکتری هم‌چنین می‌تواند در پوست شما پخش شده و بافت‌های زیرپوستی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این حالت ممکن است احساس تب و سرما کرده یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دور ناف

عفونت مخمر

این نوع عفونت می‌تواند در دهان، گلو و مری رخ دهد؛ همانطور که در ناف نیز رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این عفونت قارچی کاندیدیاز است و زمانی این عفونت رخ می‌دهد که کاندیدا (مخمر) که اغلب روی پوست است به صورت غیرقابل کنترلی رشد کند و تکثیر شود. اگر شما دچار این عفونت شده باشید باید علائمی نظیر جوش قرمز، پوست پوسته پوسته شده، ترشح روشن و شفاف، خارش و سوزش داشته باشید.

اگر اطمینان حاصل کردید که دچار عفونت مخمر در ناف خود شده‌اید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک به شما درمان ضدقارچی توصیه می‌کند تا عفونت به طور کلی از قسمت مربوطه پاک شود.

عفونت کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید آلوده یک برجستگی غیرسرطانی است که در سطوح مختلف پوست به طور مثال ناف بسیار مشاهده می‌شود.

کیست‌های اپیدرموئید زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به جای آن که ریخته شود و از بین رود دوباره وارد پوست شده و این کیست‌ها را به وجود می‌آورند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به شدت جراحت دیده یا زخمی شده است.

ممکن است شما سال‌ها دارای کیست اپیدرموئید باشید و دچار مشکل نشوید. اما گاهی اوقات این کیست‌ها پاره شده و آلوده می‌شوند.

اگر شما عفونت کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال زیاد محل کیست قرمز شده، احساس درد دارید و هم‌چنین ممکن است ترشح بدبوی زرد یا سبز داشته باشید.

هیچ‌گاه کیست خود را فشار ندهید. اگر قصد چنین کاری را دارید بدانید که ممکن است سبب زخم و عفونت بیشتر شوید؛ در عوض سعی کنید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است کیست شما را خشک کرده یا از بین ببرد، یا در صورت لزوم برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان موقت می‌توان کمپرس آب گرم روی کیست گذاشت تا درد تسکین یابد.

عفونت کیست چربی

کیست‌های چربی بسیار شبیه به کیست‌های اپیدرموئید هستند با این تفاوت که این عفونت به دلیل انسداد غدد چربی یا فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. همانند کیست اپیدرموئید، گاهی اوقات کیست‌های چربی تنها همانند برجستگی‌هایی هستند که هیچ‌گونه علامتی ندارند.

اگر کیست چربی شما دچار عفونت شود در پی آن پوست شما قرمز و گرم شده و ترشحات پنیری مانند ایجاد می‌شود. اگر دچار عفونت کیست چربی شدید، پزشک شما کیست را خشک کرده یا از بین می‌برد؛ در غیر این صورت دارویی تجویز می‌کند تا عفونت پوست شما از بین برود. کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در این مورد تا حدودی موثر واقع شود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا به وسیله پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند. عفونت مخمر یا قارچی معمولا با پودرها یا کرم‌های ضدقارچی درمان می‌شوند.

این پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه نیز قابل خرید هستند. پزشک مربوطه نیز ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند. درمان دیگر بدین صورت است که فرد میزان قندی که مصرف می‌کند را کاهش دهد، چرا که عفونت مخمر ممکن است از این قند تغذیه کند.

افرادی که دیابت دارند باید میزان قند خون خود را به خوبی کنترل کنند و همیشه تحت نظر پزشک خود و متخصص غدد باشند تا بهترین روش درمانی را برای تنظیم میزان قند خون خود در طول روز به کار برند.

افرادی که دوره نقاهت پس از جراحی شکم را می‌گذرانند باید به شدت مراقب عفونت ناف باشند؛ چرا که بیشتر در معرض آن هستند.

ناف تقریبا در قسمت مرکزی شکم قرار گرفته است و اگر دچار علائمی از قبیل درد، سوزش، برآمدگی و بیرون‌زدگی شود؛ هر کدام مطرح‌کننده علت خاصی است. درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی به وجود آمده تلقی می‌شود. درد اطراف ناف تشخیص و درمان به موقع را می‌طلبد.

اگر دچار درد اطراف ناف شده‌اید که شدت درد آنقدر زیاد است که تاب و طاقت شما را بریده است یا اینکه همراه درد اطراف ناف دچار علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و یا تنگی نفس شده‌اید، لطفا زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد اطراف ناف مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده است و بهبودی حاصل نشده به خصوص اگر سن شما از 50 سال بالاتر است، شما بهتر است برای اقدامات تشخیصی توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید.

گاهی دلایل درد اطراف ناف اصلا زمینه گوارشی ندارند؛ که از مهم‌ترین آنها دردهای قلبی است. لطفا هنگام بروز درد اطراف ناف و شکم، اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید یا به علت داشتن فشارخون و چربی و قند خون بالا در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین اصل این است که برای تشخیص و درمان صحیح درد اطراف ناف، در قدم نخست نیابد ترس و استرس داشته باشید و دوم اینکه در زمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ در این صورت شما به زودی درمان می‌شوید و بهبود خواهید یافت.

منابع:

self

medicalnewstoday

healthline

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سه روزی میشه معدم و کل شکمم درد میکنه حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم آیا دلیلش افتادن ناف هست؟

سلام همچين چيزي در پزشكي وجود نداره ممكنه ورم معده باشه قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از دوهفته بهتر نشديد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

سلام خسته نباشید من دورنافم ورم کرده سه روزه ودرد دارم ویبوست دارم علتش چیه

سلام شريت منيزيم هيدروكسايد هر ٨ ساعت ٥ الي ١٠ سي سي بخوريد تا يبوستتون برطرف شه اگه دردتون بيشتر شد بايد سونوگرافي بديد و اين آزمايشات را انجام دهيد Cbc.diff Esr crp

سلام . حدود یک هفته است که ترشح ناف دارم . در ابتدا زیاد بود. الان به صورت بیرونی نیست ولی هنگام تمیز کردن ناف در انتها عفونت هایی به صورت سفت شده و سفید میتونم ببینم که البته سعی میکنم تمیزشون کنم. از روغن درخت چای برای ضدعفونی استفاده میکنم. آیا درمان دیگری باید انجام بدم؟ متشکرم

سلام پماد تتراسیکلین و پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت به موضع بزنید همچنین قرص سفالکسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک عدد تا پنج روز مصرف شود برای شست و شو از از سرم شستشو استفاده کنید

سلام دور ناف دخترم که ۱۲ سالشه هرچند مدت درد میگره یعنی ممکنه این هفته دردنداشته باشه ولی هفته بعد داره میگه احساس میکنم نافم از داخل درد میکنه همینجور اطرافش و دور نافش هم قرمزه این نشانه چیه؟

سلام چون قرمزی ناف دارد باید حتما معاینه شود و از نظر کیست ناف یا فیستول نافی بررسی شود

سلام فرزند من ۱۲ سال سن دارد بین هر ۲یا سه روز دل درد میشود وبعد از ۲ساعت بهتر میشود ودرد هم اطراف ناف است لطفا چه کار باید بکنیم ممنون

سلام بهتره ازمايش مدفوع از نظر انگل بگيريد ازش

دخترم چند روزی است دچار دل درد میشه که بمحض اجابت درد مرتفع می شه اسهال داشت که تقریبا خوب شده ولی زیاد دستشویی میره تب نداره البته سرش کمی از بدنش گرم تره اشتها داره بدن درد نداره تهوع نداره علت بیماری چیه

سلام بدليل اسهالشه كه درد شكم داره اما اگه دچار تهوع استفراغ يا بي اشتهايي شد بايد از نظر آپانديسيت بررسي شه الان فقط بهش كته ماست بديد كه اسهالش برطرف شه

سلام دور نافم یه دونه زد همراه با درد و خارش دکتر رفتم گفت جوش هست .من فشارش دادم ولی چیزی ازش بیرون نیومد و هنوز درد میکنه. باید چیکار کنم؟

سلام محلول كليندامايسين روش بزنيد همراه با پماد بنزويئل پروكسايد هر ٦ ساعت يك نوبت

سلام من درد و گرفتگی داخل ناف دارم جوری که بزور میتونم راه برم و تخلیه کامل مثانه هم نمیتونم بشم میشه راهنمایی کنید

سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شويد لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که دور نافم وقتی دست میزنم درد داره وتحملش برام سخته

سلام بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد لطفا سونوگرافي شكم از لحاظ بررسي آپانديسيت بديد اين آزمايش هم انجام بديد Cbc.diff Esr crp U/A U/C

سلام همسرم دور ناف درد شدید همرا نفخ شکم داره گاهی وقت یبوست گاهی وقت اسهال داره دکتر هم رفتع بی فیده بوده راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام اگه دردشون تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت معاينه شن و سونوگرافي شكم بدهند اما اگه طولاني مدته كه درد دارن يك دوره قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخورن اگه بعد از دو هفته بهتر نشدن بايد متخصص گوارش ويزيتشون كنم

سلام‌پسرم‌‌۱۱‌سالش‌‌۳‌روز‌است‌دل‌درد‌دارد‌‌‌‌بالای‌اسحال‌نیست

سلام بايد توسط پزشك بصورت حضوري معاينه شود ممكنه آپانديسيت باشه لازمه آزمايشات زير را انجام دهيد و سونوگرافي هم انجام دهيد Cbc.diff esr cru/A U/C S/E

سلام خانم دکتر من همسرم یک سال بیشتر هستش دور نافش درد داره گاهی وقتا اسهال میگیره گاهی وقتا یبوست طوری که خیلی اذیت میشه اندوسکوپی انجام داده گفتن التهاب روده داره دارو استفاده کرد بی فایده بود نفخ شکم هم داره لطف کنید راهنمایی کنید مننون میشم

سلام اگه تشخيص التهاب روده هست بايد داروهاشونو ادامه بدن و اگه جواب نميده بايد دوباره به پزشك معالجشون مراجعه كنيد تا دوز داروشونو تغيير بدن

سلام من چند روزیه درد و تورم در ناف و اطراف ان دارم..دلیلش چیه؟

سلام بتيد سونوگرافي بديد درد دور ناف با تهوع استفراغ بي اشتهايب مطرح كننده آپانديسيت هست اما اگه فقط درد داريد ممكنه رودتون باشه بدليل يبوست

داخل نافم هم متورم شده و همینطور اطرافش بخصوص سمت چپ

سلام بايد حتما معاينه شيد تا مشخص شه عفونته يا فتقه به متخصص داخلي مراجعه كنيد.

سلام سونوگرافی دادم جواب عفونت بود …برای درمان عفونت ناف چه دارویی مصرف کنم؟

سلام كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يك عدد تا ٧ روز پماد تتراسايكلين موضعي هر ٦ ساعت يك نوبت تا ٧ روز

سلام خانم دکتر وقت بخیر مدت سه وچهار روز هست بالای ناف درد میکنه قبلا سندرم روده تحریک پذیر داشتم حالت تهوع گه گاهی دارم یبوست هم دارم البته اینم بگم مثلا چند روز شکم کار میکنه الان بیشتر درد شکم اذیتم میکنه به نظر شما چیکار کنم موقعی که غذا میخورم نفخ میکنم

سلام قرص دايمتيكون جويدني هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص mebeverin هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از يك خفته بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شبد.

خانم دکتر جای مبورین میشه هیوسین استفاده کرد؟ برای یبوست چه دارویی مصرف کنم

بله ميشه شربت منيديم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي يا پودر پسليوم هر ٨ ساعت يك ساشه در آب حل شه

سلام خوبین شبتون بخیر ببخشید من 3 هفته گذشته درد شکمی داشتم و هفته گذشته آزمایش دادم و گفتن کبدم چربه آزمایش ادرار و مدفوع مشکلی نداشت اما ی روز بعد پایین شکمم سمت راست درد میکرد، اما الان دور نافمم ی کم درد میکنه تو رو خدا جواب بدین ممنون میشم

سلام نیاز به معاینه شکم توسط پزشک می باشد

سلام.نزدیک به۳ ماه هست که درد ناف دارم.ابتدا باتهوع و استفراغ همراه بود،ولی الان فقط درد و خیلی کم احساس سوزش ناف دارم.آزمایش کبد،عفونت،کم خونی،تیروئید، سونوگرافی، کلونوسکوپی، نمونه برداری روده انجام دادم همه سالم بود،ولی همچنان درد دارم،یبوست و نفخ هم دارم که یبوست بادارو بهتر شده.نفخ شدید معده هم اذیت کننده س،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت منیزیوم هیدروکساید ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص دومپریدون ظهر و شب یک ساعت قبل از غذا کپسول فمی لاکت روزانه یک عدد میل کنید

سلام ببخشید یک هفته است که دور کمر تا شکمم خارش شدید داره پوستمم خیلی قرمزه الان۲روزه نافم خارش شدید داره

سلام ممكنه حساسيت باشه ممكنم هست زونا باشه فاكتور سنتون مهمه بهتره متخصص پوست شما رو ويزيت كنند.

با سلام من عمل آپاندیس انجام دادم حدود یک ماه میشود در موقع ایستادن دور نافم درد میگیرد لطفا راهنماییم کنید

سلام بهتره سونوگرافي محل عمل از نظر وجود آبسه انحام بديد.

سلام دکتر بانوی بزرگوار، امیدوارم که حال تان خوب باشد. من چند روزی است که به سوزشِ ناف و معده مصاب شده ام. از شربت های انتی اسید استفاده کردم ولی سودی نبخشید. اگر در این قسمت همکاری نمایید ، سپاسگزار خواهم شد. مستدام باشید !

درود تشکر از شما قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت آلومینیوم ام جی اس ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص کلیدینیوم سی هر شب یک عدد تا دو هفته میل کنید

سلام من 18سال سن دارم یه یک ماهی میشه که احساس سنگینی یا پری باد در شکم به ویژه در میانه ی شکم (یعنی بالا و ناف و پایین ناف )دارم، و هروقت میشینم این سنگینی بیشتر به زیر ناف منتقل می شود(در همراه این اختلال هیچ نوع اضحال، یوبیوست و مدفوع خونی یا سیاه نیست )و هر از گاهی فقط آروغ می زنم، علتش می تونه چه چیزی باشه؟ آیا می تواند در نتیجه ی استرس این اختلالات ایجاد شود؟

سلام بدليل استرس غذاتون درست هضم نميشه قرص دايجستيو هر ١٢ ساعت يك عدد بعد از غذا قوص فاموتيدين هر روز بكي قرص كلينديوم سي هر شب يك عدد

سلام دکتر من یک ماه پیش پرسینگ کردم دو هفته بعدشم دراوردم چون قرمز شده بود دورش ، الان پوستم جوش خورده اوکیه ، فقط جای سوراخش هست ، اما گاهییی میسوزه دورش اون یه تیکه یا میخاره ، چیکار کنم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام از پماد هیدروکورتیزون موضعی استفاده کنید

سلام .٣١سالمه يه هفته بود كه دور نافم درد ميكرد نميتونستم بلند شم يا بشينم تا اينكه ديروز ازنافم خون اومد بايكمي عفونت درحد بند انگشت سفيد رنگ ولي الان هم ازشكمم آب مياد يه ذره الان هم درد دارم رفتم دكتر سفالكسين ومترونيدازول وآمپول بتامتازون داده به نظر شما خانم دكتر الان چيكار كنم.

سلام همين درمانو ادامه بدين اگه بهتر نشدين بايد سونوگرافي بدين

سلام بچه من یک ساله است وقت میفته اول با صدا بلند کریه میکنه و بعد غش میکنه تا دو دقیقه التش چی است تشکر اکرمیشه برام راهنمای کنید.ممنون میشم

سلام بهش ميگن ريسه بختطر اينه كه اكسيژن براي چند ثانيه به مغزش نميرسه بايد به متخصص اطفال مراجعه كنيد اصلا چيز خطرناكي نيست حفظ آرامش از همه چيز مهم تر است

سلام خسته نباشین عذر میخام دلیل خارج شدن. خیلی زیاد اب تمیز و پاک به هنگام دفع چیه؟ اگه خاطرتون.باشه گفتم نافم.خیلی شدید درد میگیره و دردش راه ادرار رو میبنده ( به هنگام ادرار دردش طاقت فرسا. میشه) به هنگام زور زدن به چیز سنگین درد میگیره (فتق ناف و پارگی ندارم)….بعضی وقتا سر بعضی غذاها ک.سنگینم.میشه هم.همینجور میشم ….نفخ زیاد دارم و دفعم.خوب نیست حجیم نیست …تا حالا مدفوع خونی و اینارو نداشتم ….دکتر فقط دلیل. خروج اب پاک.و تمیز از رکتوم.چیه ؟ ما چند ساله ک نافم درد میگرفت اما حالا شدت گرفته خیلی نگرانم.برای این اب دفعی

سلام موكوس ترشح شده از مخاط ركتومتونه بدليل يبوستي كه دارين

دکتر موکوس نیست ِِ..اب تمیز و پاکه مثل شیر اب

بهتره نمونه ازش بگيريد بدين آزمايشگاه و كلونوسكوپي هم بدين

شما درد شدید ناف رو از چی میدونین …اینقد شدید هست ک نمیتونم.صاف بایستم.و و دفع ادرار با مشکل مواجهه میشم ازمایشهایی هم.ک دادم سونوگرافی و خون و فتق و سی تی اسکن با تزریق …همگی پاک.بودن

درد شديد دور ناف بدليل آپانديسيت هست يعني التهاب آپانديس اين دردتون كه انقد شديده سونو و سيتي نرمال بوده؟ چند سالتونه؟ ميتونه بختطر اسپاسم روده هم باشه اما بعد از رد ساير علل مهم

23سال چندسالی هست درگیرش هستم.اما الان دیگه شدت گرفته فک.نمیکنم.مشکلی داشته باشه اپاندیسم دکتر ک.قبلا رفتم.گفت سندروم.روده یا کولیت داری ….یا همون.اسپاسم.روده …ولی نزدیک.یکسال کپسول کولوفکت( مبورین) …سیتالوپرام و و…مصرف کردم.ولی تا کنار گذاشتم علائمم.بدتر شد

الان قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت بخوريد آمپول هيوسينم بزنيد تا دردتون برطرف شه

تشکر از لطفتون و سایت خوبتون واقعا سایت بسیار مفیدی هست

خواهش ميكنم🍀

سلام ببخشید من گاهی درد شدید در اطراف ناف احساس می کنم با حالت تهوع که وقتی یک کیسه آب گرم می زارم دردم کم کم کم میشه وآخرش خوب می شم ولی بعد از یکی دو هفته دوباره این درد شروع میشه.

سلام بهتره سونوگرافي شكم بديد و توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

سلام وقت تون بخیر .من ۴ ماه یبوست دارم با رژیم غذایی سعی میکنم حلش،کنم اما تازگی ها شکم درد دارم تیر میکشه.جای بخصوصی نیست انگار تو شکمم میچرخه.ازمایش خون دادم لنفوسیتم بالا بود.ممکنه بیماری سندروم روده باشه

سلام عدد wbc و لنفوسیت رو ذکر کنید

سلام وقت بخیر الان یه مدته که بالای نافم نبض دارم انگار نافم سر جاش نیست.مشکل معده هم دارم (رفلاکس)معده به همراه درد سر معده ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

سلام باید سونوگرافی داپلر بدهید و از نظر سالم بودن آئورت شکمی بررسی شوید

سلام خسته نباشین چن سالی هست که در هنگام استرس و مسافرت دچار درد شکم بی اشتهایی، نفخ شدید، اسهال و حالت تهوع میشم ب پزشک مراجعه کردم و احتمال سندروم روده تحریک پذیر دادن و مدتی دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت انواع آزمایشات از خون فوق کلیه و ترویید همه نرمال آز برای انگل که منفی بود اندروسکپی نمونه از معده /که التهاب معده داشتم/ کلونوسکپی . در کل از بالا پایین چپ راست یدونه نوار مغز قسمت نشد بگیرم با همه اینا و یسری داروهای جز بدتر شدن و عوارض داروها که به ب کبد چرب و التهاب معده چیزی دیگه عایدم نشد فقط میخاستم بدونم دارو یا چیزی هس که نفخ و دل درد هنگام مسافرتو بهتر کنه از غذا نخوردن قبل و هنگام مسافرت ، یا خوردن وعده عادی، میوه و هر چیز که در مورد رژیم غذای مسافرته تست کردم هیچ تاثیری نداشته

سلام قرص اندانسترون هر ٨ ساعت يكي بخوريد همراه با ديمن هيدرينات هر ١٢ ساعت يكي و در صورت اسهال سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت بكي بخوريد

سلام خسته نباشید در دوران پریودی هستم چهار روز لکه بینی داشتم تازه امروز خونریزی شروع شده خونه لخت هم میبنم درد دور ناف دارم همراه بادل درد میخواستم بدونم علت چیست

سلام علت خاصي نداره گاهي خونريزي پريود اينطوري هست

سلام دخترم چندوقت پیش افتادنافش زخمی شده وبغل نافش خیلی سفت شده

سلام بايد سونوگرافي بدهد و انتي بيوتيك سفالكسين بر اساس وزنش بخوره هر ٦ ساعت

سلام من چند وقتی بود ک یبوست داشتم ب دلیل استفاده از قرص ترامادول الان دوهفته میشه گذاشتم کنار چند روزیه سر دلم خیلب میسوزی شکمم انگار توش پره ابه موقع راه رفتن خودم میشنوم صدای آبو موقع رفتن ب دسشویی هم یه مایع سفید رنگی همراه مدفوع یا بدون اون میاد بیرون چکار باید کنم

سلام بدليل سابقه يبوست طولاني هست موكوس مخاط ركتومتونهاما بهتره توسط متخصص گوارش هم ويزيت شويد براي يبوستتون بهتره شربت منيزيم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي مصرف كنيد.

سلام خانم دکتر خستنه باشین خانم دکتر من یه سه چهار ماهی میشه که درد اطراف ناف دارم یه بار دور های شکمم درد میگیره یه بار دور نافم پیش پزشکم که مراجعه کردم گفتن که تو سنگ کلیه داری پزشک بعد فرمود گفتن که ورم روده داری نمیدونم چیکار کنم یه سه چهار روزی خوب میشم دوباره این درد شروع میشه لطفا راه نماییم کنین..با تشکر

سلام از نظر سنگ كليه سونوگرافي بديد اما بنظرم ورم روده هستش قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي تا يكماه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

علت درد ناف چیست؟ آیا درد اطراف ناف خطرناک است؟ برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد درد ناف و درمان آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید.

درد اطراف ناف، بسته به اینکه درد در حاشیه ناف، بالای ناف یا پایین ناف و درون ناف باشد، علت‌های مختلفی دارد. بنابراین درد اطراف ناف یک علامت از ده‌ها علت متعدد است.

مصرف فست‌فود غیربهداشتی یا آب و غذاهای آلوده به میکروب، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و درد ناف را به همراه دارد. در این شرایط احتمالا بعد از چند ساعت درد در کل شکم را احساس کنید و ممکن است اسهال، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

اگر تمایل دارید درباره بیماری‌های درد شکمی اطلاعات بیشتری کسب کنید، کافیست با پر کردن فرم زیر «کتابچه درد شکمی» را در ایمیل خود دریافت کنید.

درد دور ناف

درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را به صورت مزمن دارید؟ گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید؛ اما علائمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس‌های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش‌‌ها و استرس‌هایتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اگر آپاندیس دچار التهاب شود، شما در ابتدا دچار درد اطراف ناف می‌شوید و بعد از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم مهاجرت می‌کند. احتمالا علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن داشته باشید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید. اصل اول این است که بیماری شما نگران‌کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید و اصل دوم این است که در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص و شروع درمان مراجعه کنید.

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علائم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید؛ شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی‌توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست. بعد از مدتی، شما متوجه می‌شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می‌آید همانند بلند کردن اجسام سنگین، تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی‌های موقت می‌شود. بیرون‌زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح‌کننده این است که شما دچار فتق نافی شده‌اید.

اصلا از دیدن بیرون‌زدگی ناف و فتق ایجاد شده نگران و مضطرب نباشید. توصیه ما به شما این است که با حفظ آرامش، به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک شاید به چند توصیه به شما بسنده کند و یا درمان‌هایی پیشنهاد کند.

گاهی پزشک بر اساس معاینه شکم، توصیه می‌کند که در اسرع وقت به یک جراح مراجعه کنید، لطفا این توصیه مهم را پشت گوش نیاندازید. جراح شاید صلاح بداند با یک جراحی ساده، مشکل شما را برای همیشه برطرف کند.

بیشتر بخوانید: باد فتق چیست؟ معرفی کامل بیماری فتق

درمان درد ناف شما بسته به علت درد آن است. برخی علت‌ها عادی هستند و به خودی خود رفع می‌شوند؛ برخی دیگر نیز نیاز به درمان توسط پزشک دارند. در برخی موارد خاص نیز نیاز به درمان اضطراری است.

درمان فتق ناف

پزشک شما ممکن است فتق ناف شما را به صورت عمل جراحی باز یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند. روش‌های درمانی غیر از جراحی پیشنهاد نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است شرایط را وخیم‌‌تر کنند.

درمان بیماری‌ کرون

این بیماری به درمان مادام العمر نیازمند است که این درمان شامل داروها، جراحی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه و مکمل‌های غذایی است.

درمان سوء‌هاضمه

بسیار اهمیت دارد که دلیل سوء‌هاضمه خود را تشخیص داده تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. ممکن است شما متوجه شوید که بیماری عدم پذیرش لاکتوز دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، یا ممکن است مشکل هضم دیگر انواع غذاها را داشته باشید.

در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تشخیص نوع سوء‌هاضمه خود بهترین روش درمانی را پیش گیرید.

درمان آپاندیس

در این شرایط این بیماری توسط جراحی آپاندکتومی (برداشتن زائده آپاندیس) درمان می‌شود. پزشک شما ممکن است آپاندیس شما را یا از طریق شکاف محل از بین ببرد یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند که تنها نیاز به شکاف‌های کوچک دارد.

درمان زخم معده

اغلب زخم ‌معده‌ها به وسیله داروهای تجویزی درمان می‌شوند یا در غیر این صورت نیاز به جراحی دارند.

درمان درد لیگامنت گرد

درد لیگامنت گرد در اثر کشیده شده لیگامنت گرد که رحم را در داخل شکم آویزان نگه می‌دارد، رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به وسیله کشش‌های روزانه و استراحت درمان می‌شود. هر زمانی که حس کردید در حال سرفه، عطسه یا خنده هستید کمی خود را به جلو خم کنید.

اگر احساس سوزش، خارش و درد درون ناف دارید و همچنین داخل ناف یا اطراف آن کمی قرمز شده است، شاید حساسیت یا عفونت سطحی ایجاد شده است. درون ناف و اطراف آن را شسته و ضد‌عفونی کنید و اگر علائم برای چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

ناف نیز همانند دیگر نقاط بدن شما حاوی باکتری و قارچ است. اگر درون ناف و اطاف ناف خود را به صورت منظم تمیز نکنید، ممکن است میکرو ارگانیسم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) تکثیر شده و عفونت ایجاد می‌کنند.

مکانیسم‌های دیگری نیز برای علت عفونت ناف وجود دارند. در این‌جا ۵ عفونت رایج ناف و علائم آن را بررسی می‌کنیم:

عفونت استاف

از لحاظ علمی، هر نوع باکتری می‌تواند عامل عفونت ناف باشد. با این حال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب سبب عفونت ناف می‌شود؛ چرا که این باکتری به صورت کلی سبب عفونت‌های بسیاری در سطح پوست می‌شود.

عفونت استاف به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند که نوع بسیار مسری آن زردزخم نامیده می‌شود. زردزخم غیر تاولی که علائم آن شامل زخم‌های خارش‌داری است که می‌ترکد و از آن پوستی قرمز، جریحه‌دار شده و زرد باقی می‌ماند.

زردزخم تاولی هم شامل تاول‌های پرمایع است که باعث ترک خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن آن قسمت پوست خواهد شد. هر دو نوع از این عفونت‌ها که شامل زخم و پوسته پوسته شدن هستند زمختی پوست را در نهایت به دنبال می‌آورند. تنها تفاوت عمده میان این دو نوع عفونت این است که زردزخم تاولی سبب قرمزی پوست نخواهد شد، درحالی که نوع دیگر باعث قرمزی می‌شود.

عفونت‌های پوستی استاف می‌توانند منجر به آبسه شوند، که در واقع کیسه‌های کوچکی از چرک هستند که زیر پوست قرار دارند.

عفونت استرپ

باکتری استرپتوکوکوس دیگر عفونت رایج پوستی به ویژه عفونت ناف است. استرپتوکوکوس نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس سبب زردزخم خواهد شد.

این باکتری هم‌چنین سبب ایجاد آماس بافتی نیز خواهد شد. آماس بافتی می‌تواند سبب ایجاد جوشی دردناک، قرمز، بسیار حساس و متورم شود که در نهایت سبب ایجاد تاول و بریدگی می‌شود. این باکتری هم‌چنین می‌تواند در پوست شما پخش شده و بافت‌های زیرپوستی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این حالت ممکن است احساس تب و سرما کرده یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دور ناف

عفونت مخمر

این نوع عفونت می‌تواند در دهان، گلو و مری رخ دهد؛ همانطور که در ناف نیز رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این عفونت قارچی کاندیدیاز است و زمانی این عفونت رخ می‌دهد که کاندیدا (مخمر) که اغلب روی پوست است به صورت غیرقابل کنترلی رشد کند و تکثیر شود. اگر شما دچار این عفونت شده باشید باید علائمی نظیر جوش قرمز، پوست پوسته پوسته شده، ترشح روشن و شفاف، خارش و سوزش داشته باشید.

اگر اطمینان حاصل کردید که دچار عفونت مخمر در ناف خود شده‌اید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک به شما درمان ضدقارچی توصیه می‌کند تا عفونت به طور کلی از قسمت مربوطه پاک شود.

عفونت کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید آلوده یک برجستگی غیرسرطانی است که در سطوح مختلف پوست به طور مثال ناف بسیار مشاهده می‌شود.

کیست‌های اپیدرموئید زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به جای آن که ریخته شود و از بین رود دوباره وارد پوست شده و این کیست‌ها را به وجود می‌آورند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به شدت جراحت دیده یا زخمی شده است.

ممکن است شما سال‌ها دارای کیست اپیدرموئید باشید و دچار مشکل نشوید. اما گاهی اوقات این کیست‌ها پاره شده و آلوده می‌شوند.

اگر شما عفونت کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال زیاد محل کیست قرمز شده، احساس درد دارید و هم‌چنین ممکن است ترشح بدبوی زرد یا سبز داشته باشید.

هیچ‌گاه کیست خود را فشار ندهید. اگر قصد چنین کاری را دارید بدانید که ممکن است سبب زخم و عفونت بیشتر شوید؛ در عوض سعی کنید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است کیست شما را خشک کرده یا از بین ببرد، یا در صورت لزوم برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان موقت می‌توان کمپرس آب گرم روی کیست گذاشت تا درد تسکین یابد.

عفونت کیست چربی

کیست‌های چربی بسیار شبیه به کیست‌های اپیدرموئید هستند با این تفاوت که این عفونت به دلیل انسداد غدد چربی یا فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. همانند کیست اپیدرموئید، گاهی اوقات کیست‌های چربی تنها همانند برجستگی‌هایی هستند که هیچ‌گونه علامتی ندارند.

اگر کیست چربی شما دچار عفونت شود در پی آن پوست شما قرمز و گرم شده و ترشحات پنیری مانند ایجاد می‌شود. اگر دچار عفونت کیست چربی شدید، پزشک شما کیست را خشک کرده یا از بین می‌برد؛ در غیر این صورت دارویی تجویز می‌کند تا عفونت پوست شما از بین برود. کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در این مورد تا حدودی موثر واقع شود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا به وسیله پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند. عفونت مخمر یا قارچی معمولا با پودرها یا کرم‌های ضدقارچی درمان می‌شوند.

این پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه نیز قابل خرید هستند. پزشک مربوطه نیز ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند. درمان دیگر بدین صورت است که فرد میزان قندی که مصرف می‌کند را کاهش دهد، چرا که عفونت مخمر ممکن است از این قند تغذیه کند.

افرادی که دیابت دارند باید میزان قند خون خود را به خوبی کنترل کنند و همیشه تحت نظر پزشک خود و متخصص غدد باشند تا بهترین روش درمانی را برای تنظیم میزان قند خون خود در طول روز به کار برند.

افرادی که دوره نقاهت پس از جراحی شکم را می‌گذرانند باید به شدت مراقب عفونت ناف باشند؛ چرا که بیشتر در معرض آن هستند.

ناف تقریبا در قسمت مرکزی شکم قرار گرفته است و اگر دچار علائمی از قبیل درد، سوزش، برآمدگی و بیرون‌زدگی شود؛ هر کدام مطرح‌کننده علت خاصی است. درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی به وجود آمده تلقی می‌شود. درد اطراف ناف تشخیص و درمان به موقع را می‌طلبد.

اگر دچار درد اطراف ناف شده‌اید که شدت درد آنقدر زیاد است که تاب و طاقت شما را بریده است یا اینکه همراه درد اطراف ناف دچار علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و یا تنگی نفس شده‌اید، لطفا زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد اطراف ناف مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده است و بهبودی حاصل نشده به خصوص اگر سن شما از 50 سال بالاتر است، شما بهتر است برای اقدامات تشخیصی توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید.

گاهی دلایل درد اطراف ناف اصلا زمینه گوارشی ندارند؛ که از مهم‌ترین آنها دردهای قلبی است. لطفا هنگام بروز درد اطراف ناف و شکم، اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید یا به علت داشتن فشارخون و چربی و قند خون بالا در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین اصل این است که برای تشخیص و درمان صحیح درد اطراف ناف، در قدم نخست نیابد ترس و استرس داشته باشید و دوم اینکه در زمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ در این صورت شما به زودی درمان می‌شوید و بهبود خواهید یافت.

منابع:

self

medicalnewstoday

healthline

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سه روزی میشه معدم و کل شکمم درد میکنه حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم آیا دلیلش افتادن ناف هست؟

سلام همچين چيزي در پزشكي وجود نداره ممكنه ورم معده باشه قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از دوهفته بهتر نشديد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

سلام خسته نباشید من دورنافم ورم کرده سه روزه ودرد دارم ویبوست دارم علتش چیه

سلام شريت منيزيم هيدروكسايد هر ٨ ساعت ٥ الي ١٠ سي سي بخوريد تا يبوستتون برطرف شه اگه دردتون بيشتر شد بايد سونوگرافي بديد و اين آزمايشات را انجام دهيد Cbc.diff Esr crp

سلام . حدود یک هفته است که ترشح ناف دارم . در ابتدا زیاد بود. الان به صورت بیرونی نیست ولی هنگام تمیز کردن ناف در انتها عفونت هایی به صورت سفت شده و سفید میتونم ببینم که البته سعی میکنم تمیزشون کنم. از روغن درخت چای برای ضدعفونی استفاده میکنم. آیا درمان دیگری باید انجام بدم؟ متشکرم

سلام پماد تتراسیکلین و پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت به موضع بزنید همچنین قرص سفالکسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک عدد تا پنج روز مصرف شود برای شست و شو از از سرم شستشو استفاده کنید

سلام دور ناف دخترم که ۱۲ سالشه هرچند مدت درد میگره یعنی ممکنه این هفته دردنداشته باشه ولی هفته بعد داره میگه احساس میکنم نافم از داخل درد میکنه همینجور اطرافش و دور نافش هم قرمزه این نشانه چیه؟

سلام چون قرمزی ناف دارد باید حتما معاینه شود و از نظر کیست ناف یا فیستول نافی بررسی شود

سلام فرزند من ۱۲ سال سن دارد بین هر ۲یا سه روز دل درد میشود وبعد از ۲ساعت بهتر میشود ودرد هم اطراف ناف است لطفا چه کار باید بکنیم ممنون

سلام بهتره ازمايش مدفوع از نظر انگل بگيريد ازش

دخترم چند روزی است دچار دل درد میشه که بمحض اجابت درد مرتفع می شه اسهال داشت که تقریبا خوب شده ولی زیاد دستشویی میره تب نداره البته سرش کمی از بدنش گرم تره اشتها داره بدن درد نداره تهوع نداره علت بیماری چیه

سلام بدليل اسهالشه كه درد شكم داره اما اگه دچار تهوع استفراغ يا بي اشتهايي شد بايد از نظر آپانديسيت بررسي شه الان فقط بهش كته ماست بديد كه اسهالش برطرف شه

سلام دور نافم یه دونه زد همراه با درد و خارش دکتر رفتم گفت جوش هست .من فشارش دادم ولی چیزی ازش بیرون نیومد و هنوز درد میکنه. باید چیکار کنم؟

سلام محلول كليندامايسين روش بزنيد همراه با پماد بنزويئل پروكسايد هر ٦ ساعت يك نوبت

سلام من درد و گرفتگی داخل ناف دارم جوری که بزور میتونم راه برم و تخلیه کامل مثانه هم نمیتونم بشم میشه راهنمایی کنید

سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شويد لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که دور نافم وقتی دست میزنم درد داره وتحملش برام سخته

سلام بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد لطفا سونوگرافي شكم از لحاظ بررسي آپانديسيت بديد اين آزمايش هم انجام بديد Cbc.diff Esr crp U/A U/C

سلام همسرم دور ناف درد شدید همرا نفخ شکم داره گاهی وقت یبوست گاهی وقت اسهال داره دکتر هم رفتع بی فیده بوده راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام اگه دردشون تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت معاينه شن و سونوگرافي شكم بدهند اما اگه طولاني مدته كه درد دارن يك دوره قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخورن اگه بعد از دو هفته بهتر نشدن بايد متخصص گوارش ويزيتشون كنم

سلام‌پسرم‌‌۱۱‌سالش‌‌۳‌روز‌است‌دل‌درد‌دارد‌‌‌‌بالای‌اسحال‌نیست

سلام بايد توسط پزشك بصورت حضوري معاينه شود ممكنه آپانديسيت باشه لازمه آزمايشات زير را انجام دهيد و سونوگرافي هم انجام دهيد Cbc.diff esr cru/A U/C S/E

سلام خانم دکتر من همسرم یک سال بیشتر هستش دور نافش درد داره گاهی وقتا اسهال میگیره گاهی وقتا یبوست طوری که خیلی اذیت میشه اندوسکوپی انجام داده گفتن التهاب روده داره دارو استفاده کرد بی فایده بود نفخ شکم هم داره لطف کنید راهنمایی کنید مننون میشم

سلام اگه تشخيص التهاب روده هست بايد داروهاشونو ادامه بدن و اگه جواب نميده بايد دوباره به پزشك معالجشون مراجعه كنيد تا دوز داروشونو تغيير بدن

سلام من چند روزیه درد و تورم در ناف و اطراف ان دارم..دلیلش چیه؟

سلام بتيد سونوگرافي بديد درد دور ناف با تهوع استفراغ بي اشتهايب مطرح كننده آپانديسيت هست اما اگه فقط درد داريد ممكنه رودتون باشه بدليل يبوست

داخل نافم هم متورم شده و همینطور اطرافش بخصوص سمت چپ

سلام بايد حتما معاينه شيد تا مشخص شه عفونته يا فتقه به متخصص داخلي مراجعه كنيد.

سلام سونوگرافی دادم جواب عفونت بود …برای درمان عفونت ناف چه دارویی مصرف کنم؟

سلام كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يك عدد تا ٧ روز پماد تتراسايكلين موضعي هر ٦ ساعت يك نوبت تا ٧ روز

سلام خانم دکتر وقت بخیر مدت سه وچهار روز هست بالای ناف درد میکنه قبلا سندرم روده تحریک پذیر داشتم حالت تهوع گه گاهی دارم یبوست هم دارم البته اینم بگم مثلا چند روز شکم کار میکنه الان بیشتر درد شکم اذیتم میکنه به نظر شما چیکار کنم موقعی که غذا میخورم نفخ میکنم

سلام قرص دايمتيكون جويدني هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص mebeverin هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از يك خفته بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شبد.

خانم دکتر جای مبورین میشه هیوسین استفاده کرد؟ برای یبوست چه دارویی مصرف کنم

بله ميشه شربت منيديم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي يا پودر پسليوم هر ٨ ساعت يك ساشه در آب حل شه

سلام خوبین شبتون بخیر ببخشید من 3 هفته گذشته درد شکمی داشتم و هفته گذشته آزمایش دادم و گفتن کبدم چربه آزمایش ادرار و مدفوع مشکلی نداشت اما ی روز بعد پایین شکمم سمت راست درد میکرد، اما الان دور نافمم ی کم درد میکنه تو رو خدا جواب بدین ممنون میشم

سلام نیاز به معاینه شکم توسط پزشک می باشد

سلام.نزدیک به۳ ماه هست که درد ناف دارم.ابتدا باتهوع و استفراغ همراه بود،ولی الان فقط درد و خیلی کم احساس سوزش ناف دارم.آزمایش کبد،عفونت،کم خونی،تیروئید، سونوگرافی، کلونوسکوپی، نمونه برداری روده انجام دادم همه سالم بود،ولی همچنان درد دارم،یبوست و نفخ هم دارم که یبوست بادارو بهتر شده.نفخ شدید معده هم اذیت کننده س،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت منیزیوم هیدروکساید ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص دومپریدون ظهر و شب یک ساعت قبل از غذا کپسول فمی لاکت روزانه یک عدد میل کنید

سلام ببخشید یک هفته است که دور کمر تا شکمم خارش شدید داره پوستمم خیلی قرمزه الان۲روزه نافم خارش شدید داره

سلام ممكنه حساسيت باشه ممكنم هست زونا باشه فاكتور سنتون مهمه بهتره متخصص پوست شما رو ويزيت كنند.

با سلام من عمل آپاندیس انجام دادم حدود یک ماه میشود در موقع ایستادن دور نافم درد میگیرد لطفا راهنماییم کنید

سلام بهتره سونوگرافي محل عمل از نظر وجود آبسه انحام بديد.

سلام دکتر بانوی بزرگوار، امیدوارم که حال تان خوب باشد. من چند روزی است که به سوزشِ ناف و معده مصاب شده ام. از شربت های انتی اسید استفاده کردم ولی سودی نبخشید. اگر در این قسمت همکاری نمایید ، سپاسگزار خواهم شد. مستدام باشید !

درود تشکر از شما قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت آلومینیوم ام جی اس ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص کلیدینیوم سی هر شب یک عدد تا دو هفته میل کنید

سلام من 18سال سن دارم یه یک ماهی میشه که احساس سنگینی یا پری باد در شکم به ویژه در میانه ی شکم (یعنی بالا و ناف و پایین ناف )دارم، و هروقت میشینم این سنگینی بیشتر به زیر ناف منتقل می شود(در همراه این اختلال هیچ نوع اضحال، یوبیوست و مدفوع خونی یا سیاه نیست )و هر از گاهی فقط آروغ می زنم، علتش می تونه چه چیزی باشه؟ آیا می تواند در نتیجه ی استرس این اختلالات ایجاد شود؟

سلام بدليل استرس غذاتون درست هضم نميشه قرص دايجستيو هر ١٢ ساعت يك عدد بعد از غذا قوص فاموتيدين هر روز بكي قرص كلينديوم سي هر شب يك عدد

سلام دکتر من یک ماه پیش پرسینگ کردم دو هفته بعدشم دراوردم چون قرمز شده بود دورش ، الان پوستم جوش خورده اوکیه ، فقط جای سوراخش هست ، اما گاهییی میسوزه دورش اون یه تیکه یا میخاره ، چیکار کنم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام از پماد هیدروکورتیزون موضعی استفاده کنید

سلام .٣١سالمه يه هفته بود كه دور نافم درد ميكرد نميتونستم بلند شم يا بشينم تا اينكه ديروز ازنافم خون اومد بايكمي عفونت درحد بند انگشت سفيد رنگ ولي الان هم ازشكمم آب مياد يه ذره الان هم درد دارم رفتم دكتر سفالكسين ومترونيدازول وآمپول بتامتازون داده به نظر شما خانم دكتر الان چيكار كنم.

سلام همين درمانو ادامه بدين اگه بهتر نشدين بايد سونوگرافي بدين

سلام بچه من یک ساله است وقت میفته اول با صدا بلند کریه میکنه و بعد غش میکنه تا دو دقیقه التش چی است تشکر اکرمیشه برام راهنمای کنید.ممنون میشم

سلام بهش ميگن ريسه بختطر اينه كه اكسيژن براي چند ثانيه به مغزش نميرسه بايد به متخصص اطفال مراجعه كنيد اصلا چيز خطرناكي نيست حفظ آرامش از همه چيز مهم تر است

سلام خسته نباشین عذر میخام دلیل خارج شدن. خیلی زیاد اب تمیز و پاک به هنگام دفع چیه؟ اگه خاطرتون.باشه گفتم نافم.خیلی شدید درد میگیره و دردش راه ادرار رو میبنده ( به هنگام ادرار دردش طاقت فرسا. میشه) به هنگام زور زدن به چیز سنگین درد میگیره (فتق ناف و پارگی ندارم)….بعضی وقتا سر بعضی غذاها ک.سنگینم.میشه هم.همینجور میشم ….نفخ زیاد دارم و دفعم.خوب نیست حجیم نیست …تا حالا مدفوع خونی و اینارو نداشتم ….دکتر فقط دلیل. خروج اب پاک.و تمیز از رکتوم.چیه ؟ ما چند ساله ک نافم درد میگرفت اما حالا شدت گرفته خیلی نگرانم.برای این اب دفعی

سلام موكوس ترشح شده از مخاط ركتومتونه بدليل يبوستي كه دارين

دکتر موکوس نیست ِِ..اب تمیز و پاکه مثل شیر اب

بهتره نمونه ازش بگيريد بدين آزمايشگاه و كلونوسكوپي هم بدين

شما درد شدید ناف رو از چی میدونین …اینقد شدید هست ک نمیتونم.صاف بایستم.و و دفع ادرار با مشکل مواجهه میشم ازمایشهایی هم.ک دادم سونوگرافی و خون و فتق و سی تی اسکن با تزریق …همگی پاک.بودن

درد شديد دور ناف بدليل آپانديسيت هست يعني التهاب آپانديس اين دردتون كه انقد شديده سونو و سيتي نرمال بوده؟ چند سالتونه؟ ميتونه بختطر اسپاسم روده هم باشه اما بعد از رد ساير علل مهم

23سال چندسالی هست درگیرش هستم.اما الان دیگه شدت گرفته فک.نمیکنم.مشکلی داشته باشه اپاندیسم دکتر ک.قبلا رفتم.گفت سندروم.روده یا کولیت داری ….یا همون.اسپاسم.روده …ولی نزدیک.یکسال کپسول کولوفکت( مبورین) …سیتالوپرام و و…مصرف کردم.ولی تا کنار گذاشتم علائمم.بدتر شد

الان قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت بخوريد آمپول هيوسينم بزنيد تا دردتون برطرف شه

تشکر از لطفتون و سایت خوبتون واقعا سایت بسیار مفیدی هست

خواهش ميكنم🍀

سلام ببخشید من گاهی درد شدید در اطراف ناف احساس می کنم با حالت تهوع که وقتی یک کیسه آب گرم می زارم دردم کم کم کم میشه وآخرش خوب می شم ولی بعد از یکی دو هفته دوباره این درد شروع میشه.

سلام بهتره سونوگرافي شكم بديد و توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

سلام وقت تون بخیر .من ۴ ماه یبوست دارم با رژیم غذایی سعی میکنم حلش،کنم اما تازگی ها شکم درد دارم تیر میکشه.جای بخصوصی نیست انگار تو شکمم میچرخه.ازمایش خون دادم لنفوسیتم بالا بود.ممکنه بیماری سندروم روده باشه

سلام عدد wbc و لنفوسیت رو ذکر کنید

سلام وقت بخیر الان یه مدته که بالای نافم نبض دارم انگار نافم سر جاش نیست.مشکل معده هم دارم (رفلاکس)معده به همراه درد سر معده ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

سلام باید سونوگرافی داپلر بدهید و از نظر سالم بودن آئورت شکمی بررسی شوید

سلام خسته نباشین چن سالی هست که در هنگام استرس و مسافرت دچار درد شکم بی اشتهایی، نفخ شدید، اسهال و حالت تهوع میشم ب پزشک مراجعه کردم و احتمال سندروم روده تحریک پذیر دادن و مدتی دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت انواع آزمایشات از خون فوق کلیه و ترویید همه نرمال آز برای انگل که منفی بود اندروسکپی نمونه از معده /که التهاب معده داشتم/ کلونوسکپی . در کل از بالا پایین چپ راست یدونه نوار مغز قسمت نشد بگیرم با همه اینا و یسری داروهای جز بدتر شدن و عوارض داروها که به ب کبد چرب و التهاب معده چیزی دیگه عایدم نشد فقط میخاستم بدونم دارو یا چیزی هس که نفخ و دل درد هنگام مسافرتو بهتر کنه از غذا نخوردن قبل و هنگام مسافرت ، یا خوردن وعده عادی، میوه و هر چیز که در مورد رژیم غذای مسافرته تست کردم هیچ تاثیری نداشته

سلام قرص اندانسترون هر ٨ ساعت يكي بخوريد همراه با ديمن هيدرينات هر ١٢ ساعت يكي و در صورت اسهال سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت بكي بخوريد

سلام خسته نباشید در دوران پریودی هستم چهار روز لکه بینی داشتم تازه امروز خونریزی شروع شده خونه لخت هم میبنم درد دور ناف دارم همراه بادل درد میخواستم بدونم علت چیست

سلام علت خاصي نداره گاهي خونريزي پريود اينطوري هست

سلام دخترم چندوقت پیش افتادنافش زخمی شده وبغل نافش خیلی سفت شده

سلام بايد سونوگرافي بدهد و انتي بيوتيك سفالكسين بر اساس وزنش بخوره هر ٦ ساعت

سلام من چند وقتی بود ک یبوست داشتم ب دلیل استفاده از قرص ترامادول الان دوهفته میشه گذاشتم کنار چند روزیه سر دلم خیلب میسوزی شکمم انگار توش پره ابه موقع راه رفتن خودم میشنوم صدای آبو موقع رفتن ب دسشویی هم یه مایع سفید رنگی همراه مدفوع یا بدون اون میاد بیرون چکار باید کنم

سلام بدليل سابقه يبوست طولاني هست موكوس مخاط ركتومتونهاما بهتره توسط متخصص گوارش هم ويزيت شويد براي يبوستتون بهتره شربت منيزيم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي مصرف كنيد.

سلام خانم دکتر خستنه باشین خانم دکتر من یه سه چهار ماهی میشه که درد اطراف ناف دارم یه بار دور های شکمم درد میگیره یه بار دور نافم پیش پزشکم که مراجعه کردم گفتن که تو سنگ کلیه داری پزشک بعد فرمود گفتن که ورم روده داری نمیدونم چیکار کنم یه سه چهار روزی خوب میشم دوباره این درد شروع میشه لطفا راه نماییم کنین..با تشکر

سلام از نظر سنگ كليه سونوگرافي بديد اما بنظرم ورم روده هستش قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي تا يكماه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

علت درد ناف چیست؟ آیا درد اطراف ناف خطرناک است؟ برای آشنایی بیشتر با عوامل ایجاد درد ناف و درمان آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید.

درد اطراف ناف، بسته به اینکه درد در حاشیه ناف، بالای ناف یا پایین ناف و درون ناف باشد، علت‌های مختلفی دارد. بنابراین درد اطراف ناف یک علامت از ده‌ها علت متعدد است.

مصرف فست‌فود غیربهداشتی یا آب و غذاهای آلوده به میکروب، باعث مسمومیت غذایی می‌شود و درد ناف را به همراه دارد. در این شرایط احتمالا بعد از چند ساعت درد در کل شکم را احساس کنید و ممکن است اسهال، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

اگر تمایل دارید درباره بیماری‌های درد شکمی اطلاعات بیشتری کسب کنید، کافیست با پر کردن فرم زیر «کتابچه درد شکمی» را در ایمیل خود دریافت کنید.

درد دور ناف

درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را به صورت مزمن دارید؟ گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید؛ اما علائمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس‌های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش‌‌ها و استرس‌هایتان تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اگر آپاندیس دچار التهاب شود، شما در ابتدا دچار درد اطراف ناف می‌شوید و بعد از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم مهاجرت می‌کند. احتمالا علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن داشته باشید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید. اصل اول این است که بیماری شما نگران‌کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید و اصل دوم این است که در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص و شروع درمان مراجعه کنید.

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علائم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید؛ شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی‌توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست. بعد از مدتی، شما متوجه می‌شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می‌آید همانند بلند کردن اجسام سنگین، تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی‌های موقت می‌شود. بیرون‌زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح‌کننده این است که شما دچار فتق نافی شده‌اید.

اصلا از دیدن بیرون‌زدگی ناف و فتق ایجاد شده نگران و مضطرب نباشید. توصیه ما به شما این است که با حفظ آرامش، به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. پزشک شاید به چند توصیه به شما بسنده کند و یا درمان‌هایی پیشنهاد کند.

گاهی پزشک بر اساس معاینه شکم، توصیه می‌کند که در اسرع وقت به یک جراح مراجعه کنید، لطفا این توصیه مهم را پشت گوش نیاندازید. جراح شاید صلاح بداند با یک جراحی ساده، مشکل شما را برای همیشه برطرف کند.

بیشتر بخوانید: باد فتق چیست؟ معرفی کامل بیماری فتق

درمان درد ناف شما بسته به علت درد آن است. برخی علت‌ها عادی هستند و به خودی خود رفع می‌شوند؛ برخی دیگر نیز نیاز به درمان توسط پزشک دارند. در برخی موارد خاص نیز نیاز به درمان اضطراری است.

درمان فتق ناف

پزشک شما ممکن است فتق ناف شما را به صورت عمل جراحی باز یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند. روش‌های درمانی غیر از جراحی پیشنهاد نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است شرایط را وخیم‌‌تر کنند.

درمان بیماری‌ کرون

این بیماری به درمان مادام العمر نیازمند است که این درمان شامل داروها، جراحی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه و مکمل‌های غذایی است.

درمان سوء‌هاضمه

بسیار اهمیت دارد که دلیل سوء‌هاضمه خود را تشخیص داده تا بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید. ممکن است شما متوجه شوید که بیماری عدم پذیرش لاکتوز دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، یا ممکن است مشکل هضم دیگر انواع غذاها را داشته باشید.

در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تشخیص نوع سوء‌هاضمه خود بهترین روش درمانی را پیش گیرید.

درمان آپاندیس

در این شرایط این بیماری توسط جراحی آپاندکتومی (برداشتن زائده آپاندیس) درمان می‌شود. پزشک شما ممکن است آپاندیس شما را یا از طریق شکاف محل از بین ببرد یا با روش لاپاروسکوپی درمان کند که تنها نیاز به شکاف‌های کوچک دارد.

درمان زخم معده

اغلب زخم ‌معده‌ها به وسیله داروهای تجویزی درمان می‌شوند یا در غیر این صورت نیاز به جراحی دارند.

درمان درد لیگامنت گرد

درد لیگامنت گرد در اثر کشیده شده لیگامنت گرد که رحم را در داخل شکم آویزان نگه می‌دارد، رخ می‌دهد. این بیماری اغلب به وسیله کشش‌های روزانه و استراحت درمان می‌شود. هر زمانی که حس کردید در حال سرفه، عطسه یا خنده هستید کمی خود را به جلو خم کنید.

اگر احساس سوزش، خارش و درد درون ناف دارید و همچنین داخل ناف یا اطراف آن کمی قرمز شده است، شاید حساسیت یا عفونت سطحی ایجاد شده است. درون ناف و اطراف آن را شسته و ضد‌عفونی کنید و اگر علائم برای چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

ناف نیز همانند دیگر نقاط بدن شما حاوی باکتری و قارچ است. اگر درون ناف و اطاف ناف خود را به صورت منظم تمیز نکنید، ممکن است میکرو ارگانیسم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) تکثیر شده و عفونت ایجاد می‌کنند.

مکانیسم‌های دیگری نیز برای علت عفونت ناف وجود دارند. در این‌جا ۵ عفونت رایج ناف و علائم آن را بررسی می‌کنیم:

عفونت استاف

از لحاظ علمی، هر نوع باکتری می‌تواند عامل عفونت ناف باشد. با این حال باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب سبب عفونت ناف می‌شود؛ چرا که این باکتری به صورت کلی سبب عفونت‌های بسیاری در سطح پوست می‌شود.

عفونت استاف به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند که نوع بسیار مسری آن زردزخم نامیده می‌شود. زردزخم غیر تاولی که علائم آن شامل زخم‌های خارش‌داری است که می‌ترکد و از آن پوستی قرمز، جریحه‌دار شده و زرد باقی می‌ماند.

زردزخم تاولی هم شامل تاول‌های پرمایع است که باعث ترک خوردگی و در نهایت پوسته پوسته شدن آن قسمت پوست خواهد شد. هر دو نوع از این عفونت‌ها که شامل زخم و پوسته پوسته شدن هستند زمختی پوست را در نهایت به دنبال می‌آورند. تنها تفاوت عمده میان این دو نوع عفونت این است که زردزخم تاولی سبب قرمزی پوست نخواهد شد، درحالی که نوع دیگر باعث قرمزی می‌شود.

عفونت‌های پوستی استاف می‌توانند منجر به آبسه شوند، که در واقع کیسه‌های کوچکی از چرک هستند که زیر پوست قرار دارند.

عفونت استرپ

باکتری استرپتوکوکوس دیگر عفونت رایج پوستی به ویژه عفونت ناف است. استرپتوکوکوس نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس سبب زردزخم خواهد شد.

این باکتری هم‌چنین سبب ایجاد آماس بافتی نیز خواهد شد. آماس بافتی می‌تواند سبب ایجاد جوشی دردناک، قرمز، بسیار حساس و متورم شود که در نهایت سبب ایجاد تاول و بریدگی می‌شود. این باکتری هم‌چنین می‌تواند در پوست شما پخش شده و بافت‌های زیرپوستی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این حالت ممکن است احساس تب و سرما کرده یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دور ناف

عفونت مخمر

این نوع عفونت می‌تواند در دهان، گلو و مری رخ دهد؛ همانطور که در ناف نیز رخ می‌دهد. اصطلاح پزشکی این عفونت قارچی کاندیدیاز است و زمانی این عفونت رخ می‌دهد که کاندیدا (مخمر) که اغلب روی پوست است به صورت غیرقابل کنترلی رشد کند و تکثیر شود. اگر شما دچار این عفونت شده باشید باید علائمی نظیر جوش قرمز، پوست پوسته پوسته شده، ترشح روشن و شفاف، خارش و سوزش داشته باشید.

اگر اطمینان حاصل کردید که دچار عفونت مخمر در ناف خود شده‌اید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک به شما درمان ضدقارچی توصیه می‌کند تا عفونت به طور کلی از قسمت مربوطه پاک شود.

عفونت کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید آلوده یک برجستگی غیرسرطانی است که در سطوح مختلف پوست به طور مثال ناف بسیار مشاهده می‌شود.

کیست‌های اپیدرموئید زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به جای آن که ریخته شود و از بین رود دوباره وارد پوست شده و این کیست‌ها را به وجود می‌آورند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما به شدت جراحت دیده یا زخمی شده است.

ممکن است شما سال‌ها دارای کیست اپیدرموئید باشید و دچار مشکل نشوید. اما گاهی اوقات این کیست‌ها پاره شده و آلوده می‌شوند.

اگر شما عفونت کیست اپیدرموئید در ناف خود داشته باشید به احتمال زیاد محل کیست قرمز شده، احساس درد دارید و هم‌چنین ممکن است ترشح بدبوی زرد یا سبز داشته باشید.

هیچ‌گاه کیست خود را فشار ندهید. اگر قصد چنین کاری را دارید بدانید که ممکن است سبب زخم و عفونت بیشتر شوید؛ در عوض سعی کنید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است کیست شما را خشک کرده یا از بین ببرد، یا در صورت لزوم برای رفع عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

برای درمان موقت می‌توان کمپرس آب گرم روی کیست گذاشت تا درد تسکین یابد.

عفونت کیست چربی

کیست‌های چربی بسیار شبیه به کیست‌های اپیدرموئید هستند با این تفاوت که این عفونت به دلیل انسداد غدد چربی یا فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. همانند کیست اپیدرموئید، گاهی اوقات کیست‌های چربی تنها همانند برجستگی‌هایی هستند که هیچ‌گونه علامتی ندارند.

اگر کیست چربی شما دچار عفونت شود در پی آن پوست شما قرمز و گرم شده و ترشحات پنیری مانند ایجاد می‌شود. اگر دچار عفونت کیست چربی شدید، پزشک شما کیست را خشک کرده یا از بین می‌برد؛ در غیر این صورت دارویی تجویز می‌کند تا عفونت پوست شما از بین برود. کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در این مورد تا حدودی موثر واقع شود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا به وسیله پمادها یا کرم‌های آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند. عفونت مخمر یا قارچی معمولا با پودرها یا کرم‌های ضدقارچی درمان می‌شوند.

این پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه نیز قابل خرید هستند. پزشک مربوطه نیز ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند. درمان دیگر بدین صورت است که فرد میزان قندی که مصرف می‌کند را کاهش دهد، چرا که عفونت مخمر ممکن است از این قند تغذیه کند.

افرادی که دیابت دارند باید میزان قند خون خود را به خوبی کنترل کنند و همیشه تحت نظر پزشک خود و متخصص غدد باشند تا بهترین روش درمانی را برای تنظیم میزان قند خون خود در طول روز به کار برند.

افرادی که دوره نقاهت پس از جراحی شکم را می‌گذرانند باید به شدت مراقب عفونت ناف باشند؛ چرا که بیشتر در معرض آن هستند.

ناف تقریبا در قسمت مرکزی شکم قرار گرفته است و اگر دچار علائمی از قبیل درد، سوزش، برآمدگی و بیرون‌زدگی شود؛ هر کدام مطرح‌کننده علت خاصی است. درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی به وجود آمده تلقی می‌شود. درد اطراف ناف تشخیص و درمان به موقع را می‌طلبد.

اگر دچار درد اطراف ناف شده‌اید که شدت درد آنقدر زیاد است که تاب و طاقت شما را بریده است یا اینکه همراه درد اطراف ناف دچار علائمی از قبیل تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و یا تنگی نفس شده‌اید، لطفا زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد اطراف ناف مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرده است و بهبودی حاصل نشده به خصوص اگر سن شما از 50 سال بالاتر است، شما بهتر است برای اقدامات تشخیصی توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید.

گاهی دلایل درد اطراف ناف اصلا زمینه گوارشی ندارند؛ که از مهم‌ترین آنها دردهای قلبی است. لطفا هنگام بروز درد اطراف ناف و شکم، اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید یا به علت داشتن فشارخون و چربی و قند خون بالا در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین اصل این است که برای تشخیص و درمان صحیح درد اطراف ناف، در قدم نخست نیابد ترس و استرس داشته باشید و دوم اینکه در زمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ در این صورت شما به زودی درمان می‌شوید و بهبود خواهید یافت.

منابع:

self

medicalnewstoday

healthline

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سه روزی میشه معدم و کل شکمم درد میکنه حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم آیا دلیلش افتادن ناف هست؟

سلام همچين چيزي در پزشكي وجود نداره ممكنه ورم معده باشه قرص فاموتيدين ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص دمپريدون هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از دوهفته بهتر نشديد به متخصص گوارش مراجعه كنيد

سلام خسته نباشید من دورنافم ورم کرده سه روزه ودرد دارم ویبوست دارم علتش چیه

سلام شريت منيزيم هيدروكسايد هر ٨ ساعت ٥ الي ١٠ سي سي بخوريد تا يبوستتون برطرف شه اگه دردتون بيشتر شد بايد سونوگرافي بديد و اين آزمايشات را انجام دهيد Cbc.diff Esr crp

سلام . حدود یک هفته است که ترشح ناف دارم . در ابتدا زیاد بود. الان به صورت بیرونی نیست ولی هنگام تمیز کردن ناف در انتها عفونت هایی به صورت سفت شده و سفید میتونم ببینم که البته سعی میکنم تمیزشون کنم. از روغن درخت چای برای ضدعفونی استفاده میکنم. آیا درمان دیگری باید انجام بدم؟ متشکرم

سلام پماد تتراسیکلین و پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت به موضع بزنید همچنین قرص سفالکسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت یک عدد تا پنج روز مصرف شود برای شست و شو از از سرم شستشو استفاده کنید

سلام دور ناف دخترم که ۱۲ سالشه هرچند مدت درد میگره یعنی ممکنه این هفته دردنداشته باشه ولی هفته بعد داره میگه احساس میکنم نافم از داخل درد میکنه همینجور اطرافش و دور نافش هم قرمزه این نشانه چیه؟

سلام چون قرمزی ناف دارد باید حتما معاینه شود و از نظر کیست ناف یا فیستول نافی بررسی شود

سلام فرزند من ۱۲ سال سن دارد بین هر ۲یا سه روز دل درد میشود وبعد از ۲ساعت بهتر میشود ودرد هم اطراف ناف است لطفا چه کار باید بکنیم ممنون

سلام بهتره ازمايش مدفوع از نظر انگل بگيريد ازش

دخترم چند روزی است دچار دل درد میشه که بمحض اجابت درد مرتفع می شه اسهال داشت که تقریبا خوب شده ولی زیاد دستشویی میره تب نداره البته سرش کمی از بدنش گرم تره اشتها داره بدن درد نداره تهوع نداره علت بیماری چیه

سلام بدليل اسهالشه كه درد شكم داره اما اگه دچار تهوع استفراغ يا بي اشتهايي شد بايد از نظر آپانديسيت بررسي شه الان فقط بهش كته ماست بديد كه اسهالش برطرف شه

سلام دور نافم یه دونه زد همراه با درد و خارش دکتر رفتم گفت جوش هست .من فشارش دادم ولی چیزی ازش بیرون نیومد و هنوز درد میکنه. باید چیکار کنم؟

سلام محلول كليندامايسين روش بزنيد همراه با پماد بنزويئل پروكسايد هر ٦ ساعت يك نوبت

سلام من درد و گرفتگی داخل ناف دارم جوری که بزور میتونم راه برم و تخلیه کامل مثانه هم نمیتونم بشم میشه راهنمایی کنید

سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شويد لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من دختر ۱۴ ساله هستم که دور نافم وقتی دست میزنم درد داره وتحملش برام سخته

سلام بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد لطفا سونوگرافي شكم از لحاظ بررسي آپانديسيت بديد اين آزمايش هم انجام بديد Cbc.diff Esr crp U/A U/C

سلام همسرم دور ناف درد شدید همرا نفخ شکم داره گاهی وقت یبوست گاهی وقت اسهال داره دکتر هم رفتع بی فیده بوده راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام اگه دردشون تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت معاينه شن و سونوگرافي شكم بدهند اما اگه طولاني مدته كه درد دارن يك دوره قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخورن اگه بعد از دو هفته بهتر نشدن بايد متخصص گوارش ويزيتشون كنم

سلام‌پسرم‌‌۱۱‌سالش‌‌۳‌روز‌است‌دل‌درد‌دارد‌‌‌‌بالای‌اسحال‌نیست

سلام بايد توسط پزشك بصورت حضوري معاينه شود ممكنه آپانديسيت باشه لازمه آزمايشات زير را انجام دهيد و سونوگرافي هم انجام دهيد Cbc.diff esr cru/A U/C S/E

سلام خانم دکتر من همسرم یک سال بیشتر هستش دور نافش درد داره گاهی وقتا اسهال میگیره گاهی وقتا یبوست طوری که خیلی اذیت میشه اندوسکوپی انجام داده گفتن التهاب روده داره دارو استفاده کرد بی فایده بود نفخ شکم هم داره لطف کنید راهنمایی کنید مننون میشم

سلام اگه تشخيص التهاب روده هست بايد داروهاشونو ادامه بدن و اگه جواب نميده بايد دوباره به پزشك معالجشون مراجعه كنيد تا دوز داروشونو تغيير بدن

سلام من چند روزیه درد و تورم در ناف و اطراف ان دارم..دلیلش چیه؟

سلام بتيد سونوگرافي بديد درد دور ناف با تهوع استفراغ بي اشتهايب مطرح كننده آپانديسيت هست اما اگه فقط درد داريد ممكنه رودتون باشه بدليل يبوست

داخل نافم هم متورم شده و همینطور اطرافش بخصوص سمت چپ

سلام بايد حتما معاينه شيد تا مشخص شه عفونته يا فتقه به متخصص داخلي مراجعه كنيد.

سلام سونوگرافی دادم جواب عفونت بود …برای درمان عفونت ناف چه دارویی مصرف کنم؟

سلام كپسول سفالكسين ٥٠٠ ميلي گرم هر ٦ ساعت يك عدد تا ٧ روز پماد تتراسايكلين موضعي هر ٦ ساعت يك نوبت تا ٧ روز

سلام خانم دکتر وقت بخیر مدت سه وچهار روز هست بالای ناف درد میکنه قبلا سندرم روده تحریک پذیر داشتم حالت تهوع گه گاهی دارم یبوست هم دارم البته اینم بگم مثلا چند روز شکم کار میکنه الان بیشتر درد شکم اذیتم میکنه به نظر شما چیکار کنم موقعی که غذا میخورم نفخ میکنم

سلام قرص دايمتيكون جويدني هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص mebeverin هر ١٢ ساعت يكي اگه بعد از يك خفته بهتر نشديد توسط متخصص گوارش ويزيت شبد.

خانم دکتر جای مبورین میشه هیوسین استفاده کرد؟ برای یبوست چه دارویی مصرف کنم

بله ميشه شربت منيديم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي يا پودر پسليوم هر ٨ ساعت يك ساشه در آب حل شه

سلام خوبین شبتون بخیر ببخشید من 3 هفته گذشته درد شکمی داشتم و هفته گذشته آزمایش دادم و گفتن کبدم چربه آزمایش ادرار و مدفوع مشکلی نداشت اما ی روز بعد پایین شکمم سمت راست درد میکرد، اما الان دور نافمم ی کم درد میکنه تو رو خدا جواب بدین ممنون میشم

سلام نیاز به معاینه شکم توسط پزشک می باشد

سلام.نزدیک به۳ ماه هست که درد ناف دارم.ابتدا باتهوع و استفراغ همراه بود،ولی الان فقط درد و خیلی کم احساس سوزش ناف دارم.آزمایش کبد،عفونت،کم خونی،تیروئید، سونوگرافی، کلونوسکوپی، نمونه برداری روده انجام دادم همه سالم بود،ولی همچنان درد دارم،یبوست و نفخ هم دارم که یبوست بادارو بهتر شده.نفخ شدید معده هم اذیت کننده س،لطفا راهنمایی کنید.ممنون

سلام قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت منیزیوم هیدروکساید ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص دومپریدون ظهر و شب یک ساعت قبل از غذا کپسول فمی لاکت روزانه یک عدد میل کنید

سلام ببخشید یک هفته است که دور کمر تا شکمم خارش شدید داره پوستمم خیلی قرمزه الان۲روزه نافم خارش شدید داره

سلام ممكنه حساسيت باشه ممكنم هست زونا باشه فاكتور سنتون مهمه بهتره متخصص پوست شما رو ويزيت كنند.

با سلام من عمل آپاندیس انجام دادم حدود یک ماه میشود در موقع ایستادن دور نافم درد میگیرد لطفا راهنماییم کنید

سلام بهتره سونوگرافي محل عمل از نظر وجود آبسه انحام بديد.

سلام دکتر بانوی بزرگوار، امیدوارم که حال تان خوب باشد. من چند روزی است که به سوزشِ ناف و معده مصاب شده ام. از شربت های انتی اسید استفاده کردم ولی سودی نبخشید. اگر در این قسمت همکاری نمایید ، سپاسگزار خواهم شد. مستدام باشید !

درود تشکر از شما قرص پنتوپرازول 40 هر صبح ناشتا یک عدد شربت آلومینیوم ام جی اس ظهر و شب یک قاشق پس از غذا قرص کلیدینیوم سی هر شب یک عدد تا دو هفته میل کنید

سلام من 18سال سن دارم یه یک ماهی میشه که احساس سنگینی یا پری باد در شکم به ویژه در میانه ی شکم (یعنی بالا و ناف و پایین ناف )دارم، و هروقت میشینم این سنگینی بیشتر به زیر ناف منتقل می شود(در همراه این اختلال هیچ نوع اضحال، یوبیوست و مدفوع خونی یا سیاه نیست )و هر از گاهی فقط آروغ می زنم، علتش می تونه چه چیزی باشه؟ آیا می تواند در نتیجه ی استرس این اختلالات ایجاد شود؟

سلام بدليل استرس غذاتون درست هضم نميشه قرص دايجستيو هر ١٢ ساعت يك عدد بعد از غذا قوص فاموتيدين هر روز بكي قرص كلينديوم سي هر شب يك عدد

سلام دکتر من یک ماه پیش پرسینگ کردم دو هفته بعدشم دراوردم چون قرمز شده بود دورش ، الان پوستم جوش خورده اوکیه ، فقط جای سوراخش هست ، اما گاهییی میسوزه دورش اون یه تیکه یا میخاره ، چیکار کنم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام از پماد هیدروکورتیزون موضعی استفاده کنید

سلام .٣١سالمه يه هفته بود كه دور نافم درد ميكرد نميتونستم بلند شم يا بشينم تا اينكه ديروز ازنافم خون اومد بايكمي عفونت درحد بند انگشت سفيد رنگ ولي الان هم ازشكمم آب مياد يه ذره الان هم درد دارم رفتم دكتر سفالكسين ومترونيدازول وآمپول بتامتازون داده به نظر شما خانم دكتر الان چيكار كنم.

سلام همين درمانو ادامه بدين اگه بهتر نشدين بايد سونوگرافي بدين

سلام بچه من یک ساله است وقت میفته اول با صدا بلند کریه میکنه و بعد غش میکنه تا دو دقیقه التش چی است تشکر اکرمیشه برام راهنمای کنید.ممنون میشم

سلام بهش ميگن ريسه بختطر اينه كه اكسيژن براي چند ثانيه به مغزش نميرسه بايد به متخصص اطفال مراجعه كنيد اصلا چيز خطرناكي نيست حفظ آرامش از همه چيز مهم تر است

سلام خسته نباشین عذر میخام دلیل خارج شدن. خیلی زیاد اب تمیز و پاک به هنگام دفع چیه؟ اگه خاطرتون.باشه گفتم نافم.خیلی شدید درد میگیره و دردش راه ادرار رو میبنده ( به هنگام ادرار دردش طاقت فرسا. میشه) به هنگام زور زدن به چیز سنگین درد میگیره (فتق ناف و پارگی ندارم)….بعضی وقتا سر بعضی غذاها ک.سنگینم.میشه هم.همینجور میشم ….نفخ زیاد دارم و دفعم.خوب نیست حجیم نیست …تا حالا مدفوع خونی و اینارو نداشتم ….دکتر فقط دلیل. خروج اب پاک.و تمیز از رکتوم.چیه ؟ ما چند ساله ک نافم درد میگرفت اما حالا شدت گرفته خیلی نگرانم.برای این اب دفعی

سلام موكوس ترشح شده از مخاط ركتومتونه بدليل يبوستي كه دارين

دکتر موکوس نیست ِِ..اب تمیز و پاکه مثل شیر اب

بهتره نمونه ازش بگيريد بدين آزمايشگاه و كلونوسكوپي هم بدين

شما درد شدید ناف رو از چی میدونین …اینقد شدید هست ک نمیتونم.صاف بایستم.و و دفع ادرار با مشکل مواجهه میشم ازمایشهایی هم.ک دادم سونوگرافی و خون و فتق و سی تی اسکن با تزریق …همگی پاک.بودن

درد شديد دور ناف بدليل آپانديسيت هست يعني التهاب آپانديس اين دردتون كه انقد شديده سونو و سيتي نرمال بوده؟ چند سالتونه؟ ميتونه بختطر اسپاسم روده هم باشه اما بعد از رد ساير علل مهم

23سال چندسالی هست درگیرش هستم.اما الان دیگه شدت گرفته فک.نمیکنم.مشکلی داشته باشه اپاندیسم دکتر ک.قبلا رفتم.گفت سندروم.روده یا کولیت داری ….یا همون.اسپاسم.روده …ولی نزدیک.یکسال کپسول کولوفکت( مبورین) …سیتالوپرام و و…مصرف کردم.ولی تا کنار گذاشتم علائمم.بدتر شد

الان قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت بخوريد آمپول هيوسينم بزنيد تا دردتون برطرف شه

تشکر از لطفتون و سایت خوبتون واقعا سایت بسیار مفیدی هست

خواهش ميكنم🍀

سلام ببخشید من گاهی درد شدید در اطراف ناف احساس می کنم با حالت تهوع که وقتی یک کیسه آب گرم می زارم دردم کم کم کم میشه وآخرش خوب می شم ولی بعد از یکی دو هفته دوباره این درد شروع میشه.

سلام بهتره سونوگرافي شكم بديد و توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

سلام وقت تون بخیر .من ۴ ماه یبوست دارم با رژیم غذایی سعی میکنم حلش،کنم اما تازگی ها شکم درد دارم تیر میکشه.جای بخصوصی نیست انگار تو شکمم میچرخه.ازمایش خون دادم لنفوسیتم بالا بود.ممکنه بیماری سندروم روده باشه

سلام عدد wbc و لنفوسیت رو ذکر کنید

سلام وقت بخیر الان یه مدته که بالای نافم نبض دارم انگار نافم سر جاش نیست.مشکل معده هم دارم (رفلاکس)معده به همراه درد سر معده ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

سلام باید سونوگرافی داپلر بدهید و از نظر سالم بودن آئورت شکمی بررسی شوید

سلام خسته نباشین چن سالی هست که در هنگام استرس و مسافرت دچار درد شکم بی اشتهایی، نفخ شدید، اسهال و حالت تهوع میشم ب پزشک مراجعه کردم و احتمال سندروم روده تحریک پذیر دادن و مدتی دارو مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت انواع آزمایشات از خون فوق کلیه و ترویید همه نرمال آز برای انگل که منفی بود اندروسکپی نمونه از معده /که التهاب معده داشتم/ کلونوسکپی . در کل از بالا پایین چپ راست یدونه نوار مغز قسمت نشد بگیرم با همه اینا و یسری داروهای جز بدتر شدن و عوارض داروها که به ب کبد چرب و التهاب معده چیزی دیگه عایدم نشد فقط میخاستم بدونم دارو یا چیزی هس که نفخ و دل درد هنگام مسافرتو بهتر کنه از غذا نخوردن قبل و هنگام مسافرت ، یا خوردن وعده عادی، میوه و هر چیز که در مورد رژیم غذای مسافرته تست کردم هیچ تاثیری نداشته

سلام قرص اندانسترون هر ٨ ساعت يكي بخوريد همراه با ديمن هيدرينات هر ١٢ ساعت يكي و در صورت اسهال سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت بكي بخوريد

سلام خسته نباشید در دوران پریودی هستم چهار روز لکه بینی داشتم تازه امروز خونریزی شروع شده خونه لخت هم میبنم درد دور ناف دارم همراه بادل درد میخواستم بدونم علت چیست

سلام علت خاصي نداره گاهي خونريزي پريود اينطوري هست

سلام دخترم چندوقت پیش افتادنافش زخمی شده وبغل نافش خیلی سفت شده

سلام بايد سونوگرافي بدهد و انتي بيوتيك سفالكسين بر اساس وزنش بخوره هر ٦ ساعت

سلام من چند وقتی بود ک یبوست داشتم ب دلیل استفاده از قرص ترامادول الان دوهفته میشه گذاشتم کنار چند روزیه سر دلم خیلب میسوزی شکمم انگار توش پره ابه موقع راه رفتن خودم میشنوم صدای آبو موقع رفتن ب دسشویی هم یه مایع سفید رنگی همراه مدفوع یا بدون اون میاد بیرون چکار باید کنم

سلام بدليل سابقه يبوست طولاني هست موكوس مخاط ركتومتونهاما بهتره توسط متخصص گوارش هم ويزيت شويد براي يبوستتون بهتره شربت منيزيم هيدروكسايد هر ١٢ ساعت ٥ سي سي مصرف كنيد.

سلام خانم دکتر خستنه باشین خانم دکتر من یه سه چهار ماهی میشه که درد اطراف ناف دارم یه بار دور های شکمم درد میگیره یه بار دور نافم پیش پزشکم که مراجعه کردم گفتن که تو سنگ کلیه داری پزشک بعد فرمود گفتن که ورم روده داری نمیدونم چیکار کنم یه سه چهار روزی خوب میشم دوباره این درد شروع میشه لطفا راه نماییم کنین..با تشکر

سلام از نظر سنگ كليه سونوگرافي بديد اما بنظرم ورم روده هستش قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي تا يكماه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon



گاستروانتریت التهاب دستگاه گوارش است

 

دردهای شکمی و روده می تواند سبب ایجاد درد در ناحیه ناف شود. درد در ناحیه ناف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها جای نگرانی ندارند اما برخی می توانند خطرناک باشند، به همین دلیل در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. 

درد دور ناف

 

چه چیزی باعث درد دور ناف می شود؟

گاستروانتریت

گاستروانتریت التهاب دستگاه گوارش است. ممکن است شنیده باشید که آن را “آنفولانزای معده” می نامند. این مشکل می تواند به علت عفونت ویروسی، باکتری یا انگلی باشد. علاوه بر گرفتگی شکم ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

اسهال، تهوع یا استفراغ ، تب و عرق کردن

گاستروانتریت معمولا نیاز به درمان پزشکی ندارد. علائم باید ظرف چند روز برطرف شود. با این حال، کم آبی بدن می تواند یک عارضه همراه با گاستروانتریت باشد، زیرا آب از طریق اسهال و استفراغ از بدن خارج شده است. از دست دادن آب بدن می تواند جدی باشد و نیاز به درمان دارد، به خصوص در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف.

 

مسمومیت غذایی:

اگر شما به دنبال مصرف فست فود یا آب و غذاهای آلوده به میکروب و فاسد، درد حاشیه ناف پیدا کرده اید احتمال دارد که دچار مسومیت غذایی شده باشید. شما احتمالا بعد از چند ساعت احساس درد در کل شکم می کنید. ممکن است اسهال و حالت تهوع و استفراغ، ضعف و بی حالی پیدا کرده باشید.

به شما توصیه می کنیم که به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنید. شما با دریافت داروهای مناسب ضد تهوع و استفراغ و دریافت سرم، بهبودی پیدا می کنید.

 

دردهای شکمی و روده می تواند سبب ایجاد درد در ناحیه ناف شود

 

سندرم روده تحریک پذیر:

یک بیماری عجیب است؛ شما درد اطراف ناف یا حتی درد کل شکم را بصورت مزمن دارید، گاهی احساس می کنید دل پیچه دارید،اما علایمی از قبیل اسهال یا یبوست، تهوع یا استفراغ، ضعف و بی حالی ندارید. پس علت چیست؟

اگر شما بیش از اندازه درگیر استرس های روحی و روانی باشید، ممکن است دچار تحریک گاه به گاه روده شوید و احساس درد اطراف ناف کنید. شما بیماری گوارشی ندارید، صرفا در کاهش تنش ها و استرس هایتان تلاش کنید.

 

پانکراتیت حاد:

پانکراتیت می تواند در بعضی موارد موجب درد دور ناف شود. پانکراتیت التهاب لوزالمعده است. پانکراتیت حاد می تواند ناگهان ایجاد شود. این درد می تواند ناشی از چیزهای مختلف، از جمله الکل، عفونت، داروها و سنگ های صفراوی باشد. علاوه بر آهسته تر شدن درد شکمی علائم پانکراتیت می تواند شامل موارد زیر باشد: 

تهوع یا استفراغ

تب

افزایش ضربان قلب

مورد خفیف پانکراتیت را می توان با استراحت روده، مایعات داخل وریدی (IV) و داروهای مسکن درمان کرد. موارد شدیدتر معمولا به بستری شدن نیاز دارند. اگر پانکراتیت به علت سنگ های صفراوی باشد، ممکن است جراحی برای دفع سنگ های صفراوی یا خود کیسه صفرا ضروری باشد.

 

فتق ناف:

ممکن شما احساس درد درون ناف کنید، اما علایم دیگری از قبیل تغییر اجابت مزاج نداشته باشید، شاید در برخورد اول نسبت به این مشکل بی توجهی کنید چون این درد درون ناف گاهی هست و گاهی نیست.

بعد از مدتی، شما متوجه می شوید در هنگام انجام دادن کارهایی که به شکم شما فشار می آید همانند بلند کردن اجسام سنگین،تخلیه کردن مدفوع و غیره، ناف شما دچار برآمدگی های موقت می شود. بیرون زدگی ناف و درد اطراف ناف بیشتر مطرح کننده این است که شما دچار فتق نافی شده اید.

 

اگر شما درگیر استرس های روحی و روانی باشید ممکن است دچار تحریک روده شوید

 

تشخیص درد دور ناف چگونه است؟

برای تعیین علت درد، پزشک ابتدا سابقه پزشکی را بررسی می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. بسته به سابقه پزشکی، علائم و معاینات فیزیکی شما، ممکن است آزمایشات بیشتری برای کمک به تشخیص انجام شود. این آزمونها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آزمایش خون برای ارزیابی تعداد گلبولهای خون و میزان الکترولیت 

تجزیه و تحلیل ادرار برای جلوگیری از عفونت مجاری ادراری (UTI) یا سنگ کلیه

نمونه گيري از مدفوع برای بررسی پاتوژن ها در مدفوع 

درد دور ناف

آندوسکوپی برای ارزیابی معده 

تست های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن، برای کمک به تجسم اندام های شکم خلاصه

علل احتمالی زیادی برای درد دور ناف وجود دارد. بعضی از آنها، از قبیل گاستروانتریت، رایج هستند و معمولا چند روز طول می کشد. دیگران، مانند ایسکمی مزانتریک اورژانسی هستند و باید به سرعت درمان شوند. اگر به مدت چند روز درد دوره دور ناف را تجربه کردید یا نگرانی هایی در مورد درد دور ناف داشتید، با پزشک خود ملاقات کنید تا علائم و گزینه های درمان را مورد بحث قرار دهید.

 

علت درد دور ناف می‌تواند ناشی از عواملی مانندحساسیت غذایی و مسمومیت غذایی باشد

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

احساس درد در اطراف ناف در شرایط زیر نیازمند توجه فوری پزشکی است و نباید در صورت داشتن این موارد دست نگه داشت:

درد شدیدی که بر فعالیت روزانه تأثیر می‌گذارد و مانع از انجام آن می‌شود

دردی که موجب بیدار شدن در شب می‌شود

دردی که همراه با استفراغ شدید باشد

درد با مدفوعی که خون در آن وجود دارد

دردی که ناشی از جراحت باشد

علت درد دور ناف می‌تواند ناشی از عوامل دیگری چون حساسیت غذایی و مسمومیت غذایی باشد. همچنین درد دور ناف در پریودی (سندروم پیش از قاعدگی) نیز  می‌تواند باعث بروز این درد شود. بیشتر اوقات، درد اطراف ناف جدی نیست اما در برخی موارد، می‌تواند جدی باشد. تعیین علت درد شکم می‌تواند به فرد کمک کند تا با درمان‌های مناسب آن را مدیریت کند. بنابراین، هر کسی درد بسیار دردناک یا غیر معمولی را در دور ناف تجربه می‌کند، باید آن را با پزشک در میان بگذارد.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

هوشمند سرمایه گذاری کنید

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

ترک اعتیاد و سم زدایی بدن

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

برنامه های پولی رو به راحتی دانلودکن

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020


10 گام مهم در زمان بارداری چ…


در شرایط بحرانی و جنگ با کود…


چرا بعضی افراد همیشه احساس گ…


روزه داری در زمان شیوع ویروس…


تا چه زمان ویروس کرونا روی س…

درد دور ناف


سندروم پاسخ التهابی سیستمیک

دردهایی که معمولا در اطراف ناف باعث ایجاد ناراحتی می شوند معمولا با عنوان درد دور ناف شناخته می شوند. این درد ها می توانند محدود وسیع تری را شامل شده و حتی به پشت آن نیز بزنند. قسمت بند ناف می تواند اندام های مختلفی مانند بخشی از معده، روده بزرگ، روده کوچک و پانکراس را شامل گردد.

به علت وسعت اندام های موجود در این منطقه، برخی از علل ایجاد کننده این دردها نادر و در برخی از موارد حاکی از شرایط مزمنی دارند که فرد با آن مواجه است. برخی از علل آن عبارتند از:•    فتق ناف.

این حالت اغلب در میان کودکان اتفاق می افتد ولی به معنی آن نیست که بزرگسالان از ابتلای به آن مستثنی هستند. در کودکان فتق ناف در سن حدود دو سالگی برطرف می شود اما در بزرگسالان ممکن است برای برطرف نمودن آن نیاز به عمل های جراحی وجود داشته باشد.•    انسداد روده کوچک.

این انسداد ممکن است به صورت جزیی و یا کلی در افراد اتفاق بیفتد. دلایل بسیاری می توانند باعث بروز انسداد روده کوچک شوند از جمله آن ها می توان به سابقه جراحی های روده و ایجاد چسبندگی در محل جراحی، عفونت، تومور، بیماری های التهابی روده و فتق اشاره نمود. در مبتلایان به بیماری انسداد روده کوچک علاوه بر درد دور ناف ممکن است علائم دیگری مانند یبوست یا عدم حرکت های روده، نفخ شکم، تهوع و استفراغ، تب و سایر علائم را نیز تجربه کنند. •    آپاندیسیت.

یکی از نشانه های اولیه برای وجود آپاندیسیت، درد دور ناف می باشد که این درد می تواند به سمت راست زیر شکم هم منتشر گردد. التهاب آپاندیس یا همان آپاندیسیت شرایط جدی می باشد و باید به صورت اورژانسی برای جلوگیری از پاره شدن آپاندیس مورد درمان قرار بگیرد. اسهال یا یبوست، از دست دادن اشتها، دردهای شکمی که با سرفه یا هر نوع حرکت تشدید می یابند و تب از جمله دیگر علائم آپاندیسیت به همراه درد دور ناف می باشند.

•    زخم های گوارشی.

معده یا بخش بالایی از روده از جمله مناطقی هستند که ممکن است دچار زخم های گوارشی گردند. این زخم ها اغلب به دلایل مختلفی مانند عفونت های میکروبی مانند هلیکوباکترپیلوری و یا حتی با استفاده بلند مدت از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و یا آسپرین ممکن است ایجاد شوند. زخم های گوارشی ممکن است ناراحت کننده باشند و علاوه بر درد دور ناف با سوزش ناف و قفسه سینه همراه گردند. •    آنوریسم آئورت شکمی.

یکی از حاد ترین دلایل برای درد دور ناف، آنوریسم آئورت شکمی می باشد. آئورت شکمی بخش انتهایی از بزرگترین رگ خونی بدن یا آئورت می باشد این رگ که حمل کننده مقادیر بالایی از حجم خونی برای انتهایی پایینی بدن می باشد ممکن است تحت شرایط نادر دچار آنوریسم و به دنبال آن پارگی گردد. درد شدید و ناگهانی شکم همراه با افت فشار خون و ضربان قلب بالا از دیگر علائم آن است. •    ایسکمی مزانتریک یا مرگ بافت روده. این حالت به دنبال انسداد خون رسانی به بخشی از بافت روده در اثر لخته خون ایجاد می شود.

بسته به علت ایجاد کننده آن متغییر خواهد بود. در صورتی که درد دور ناف به مدت چند روز متوالی ادامه داشت و با علائم دیگری مانند تهوع و استفراغ، درد شدید شکم، زردی و خون در مدفوع همراه بود، بهتر است این موضوع با پزشک مربوطه در میان گذاشته شود. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

آدرس : بلوار آفریقا کوچه مروارید پلاک 8
– تلفن : 021-75046300
,021-71148100

استفاده از مطالب وب سایت طبینجا فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به
شرکت گروه رادوین تجارت خاورمیانه می‌باشد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
یک متخصص گوارش گفت: گاهی اوقات ممکن است منشاء اصلی درد خود ناف نبوده و مربوط به مجرای ناف باشد.

داوود محمدی فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درد اطراف ناف اظهار کرد : درد اطراف ناف بستگی به ارگان‌های  مختلف شکمی دارد. این نوع عارضه شروع کننده  درد آپاندیسی است. دلایل زیادی برای درد دور ناف در افراد وجود دارد که  برخی از آن‌ها خطرناک و مرگبار خواهند بود  و باید جدی گرفته شوند در صورتی که برخی دیگر مشکلاتی همچون درد شکمی ساده هستند و خود به خود رفع خواهند شد.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلالات جزئی می‌تواند باعث ایجاد درد در اطراف ناف شود و حتی به سایر نقاط بدن از جمله لگن، پاها و قفسه سینه نیز برسد. درمان این نوع عارضه  بستگی به علت اصلی آن دارد.  گاهی اوقات ممکن است منشاء اصلی درد خود ناف نباشد و مربوط به مجرای نافی یا همان اوراکوس نافی همراه ترشحات بدبو  باشد که در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه شود تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: علل این نوع بیماری  ایجاد سندرم  روده تحریک پذیر،  پانکراتیت حاد،  افزایش ضربان قلب، فتق ناف، مسمومیت غذایی، گاستروانتریت است. علل دیگر آن  بیماری سینوس نافی است  که درمان اصلی آن جراحی است  ولی در مراحل اولیه تنها باید درمان‌های طبی و رعایت بهداشت انجام شود. عامل دیگر بیماری هرنی  بوده که ممکن است  مادرزادی یا اکتسابی باشد  و بیشتر  در سنین بالا اتفاق  خواهد افتاد. معمولا اگر مادرزادی باشد تا سن 4 سالگی  صبر خواهیم کرد و خود به خود رفع خواهد شد.بیماری اطراف ناف در بزرگسالی در اثر کار سنگین و شدید  بروز خواهد کرد  که در صورت بیرون زدگی همراه با استفراغ و تهو، تغییر رنگ پوست و تب است  که  اورژانسی بوده و فورا باید جراحی انجام شود.

درد دور ناف

محمدی افزود: علت درد دور ناف می‌تواند ناشی از عوامل دیگری همچون حساسیت غذایی و مسمومیت آن  باشد. درد دور ناف ممکن است در اثر قاعدگی بروز کند. بیشتر اوقات، درد اطراف ناف جدی نیست اما در برخی موارد، می‌تواند جدی باشد. تعیین علت درد شکم می‌تواند به فرد کمک کند تا با درمان‌های مناسب آن را مدیریت کند.

متخصص گوارش درباره علائم این نوع عارضه بیان کرد: تب، اسهال و یا خونریزی  مقعد نشان‌دهنده درد روده است. وجود تب و اسهال نشان دهنده التهاب روده  بوده که ممکن است توسط عفونت ایجاد شده باشد. احساس درد در اطراف ناف  به طور مداوم خطرناک بوده و باید فورا به پزشک مراجعه شود. علائم دیگر آن دردهای شبانه است  که موجب بیدار شدن فرد خواهد شد. دردی که همراه با استفراغ شدید بوده و موجب  مدفوع خونی می‌شود.

وی درباره درمان درد اطراف دور ناف اظهار کرد: برای درمان این نوع عارضه باید یکسری عملیاتی همچون سونوگرافی و عکس برداری از ناحیه شکم انجام شود که تشخیص داده شود درد مربوط به ناف است یا مشکلات عمیق‌تری وجود دارد. قدم اول درمان به صورت طبی بوده و زیر نظر متخصص آنتی بیوتیک مصرف شود.البته افراد می‌توانند با رعایت بهداشت و شست و شو مرتب  مانع بروز این نوع بیماری شوند.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


PDF – همشهری محلهDownloads-icon

درد شکمی (یا درد معده) می‌تواند یکی از نشانه‌های مرتبط با اختلالات گذرا یا بیماری‌های جدی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دل درد را معمولا اکثر افراد تجربه کرده اند، برخی از این دردها ساده اند و نیاز به درمان خاصی ندارند اما در مقابل برخی دیگر از این دردها هشدار بروز یک بیماری را می دهند که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در ادامه به معرفی انواع دل درد و علل بروز آن بپردازد.

معرفی انواع دل درد

برخی از درد‌های شکمی ساده اند و نیازی به درمان ندارند، ولی بعضی‌ها با علل جدی تری و  با توجه به جای درد معانی متفاوتی دارند.

علت درد‌های شکمی در نواحی مختلف شکم

درد دور ناف

درد‌های شکم در زبان عامیانه به درد نواحی دور ناف گفته می‌شود و به درد ناحیه فوقانی میانی شکم یا درد اپی گاستر درد سر دل گفته می‌شود.

درد شکمی (یا درد معده) می‌تواند یکی از نشانه‌های مرتبط با اختلالات گذرا یا بیماری‌های جدی باشد.

بیان یک تشخیص قطعی از علت درد شکم می‌تواند مشکل باشد، زیرا بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند به این علامت منجر شوند.

در اغلب موارد درد شکمی خوش خیم  یا گذرا است لیکن گاهی نیاز به مداخله فوری متخصصان وجود دارد.

درد شکمی و گرفتگی همراه با خونریزی رکتوم (IBD)

این علائم درد معده اغلب نشان دهنده بیماری التهابی روده (IBD) است.

در شرایطی که تورم مزمن در دستگاه گوارش رخ می‌دهد، یعنی بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.

طبق گفته بنیاد کرون و کولیت آمریکا، این شرایط علائم مشابهی دارند که می‌توان تشخیص داد که کدام یک از بیماران مبتلا به IBD دچار مشکل هستند. IBS اشتباه گرفته می‌شود، IBD جدی‌تر و نادر است.

سوزش و درد در مرکز شکم

ریفلاکس اسید، مایع مجاز شده یا غذا‌های مخلوط شده با اسید معده است؛ این ترکیب اسیدی، راه خود را در مری (لوله غذا) و گلو به وجود می‌آورد و موجب سوزش می‌شود.

اما سوزش با سرفه مزمن که به عنوان ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به اختلالات مزمن گوارشی در صورت عدم درمان شود.

سنگ‌های صفراوی؛ درد در اطراف ناف

اگر این درد شکمی همراه با درد مبهم در نزدیکی شانه همراه و به نظر می‌رسد پس از خوردن وعده‌های غذایی چرب دوباره برمی گردد، ممکن است سنگ صفراوی باشد و اگر شما زن هستید، بیش از ۴۰ سال سن داشته باشید و مادر باشید، در معرض خطر بیشتری هستید.

این به این دلیل است که سطح بالای استروژن که در دوران بارداری شایع است، ممکن است سنگ‌های صفراوی ایجاد کند.

این سنگ‌های کوچک که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند، می‌توانند برای سال‌ها پنهان شوند و به طور کلی بدون درد هستند، مگر اینکه در کانال کیستیک گیر کرده باشند.

زخم معده؛ درد خفیف، سوزش درد شکم

با خوردن یا مصرف آنتی اسید‌ها  زخم معده کاهش می‌یابد؛ این، علائم مشخصی از زخم معده، همراه با التهاب، ضعف، اشتها و کاهش وزن است.

زخم‌های گوارشی، یا زخم‌ها روی پوشش معده یا روده کوچک شما، سالانه نیمی از میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با وجود اینکه شما احتمالا شنیده اید، این درد‌ها به دلیل استرس ایجاد می‌شوند.

در عوض، می‌توانید یکی از دو عامل اصلی را هلیکوباکتر پیلوری (یا H. pylori)، یک باکتری که باعث آسیب به مخاطی معده و یا سوء مصرف دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن شود، سرزنش کنید؛ یک آزمایش خون معمولی می‌تواند تشخیص دهد که باکتری وجود دارد.

دیورتیکولیت؛ درد ناگهانی در ناحیه پایین سمت چپ شکم

اگر این درد شکم به همراه گاز اتفاق می‌افتد، ممکن است دیورتیکولیت را نشان دهد که التهاب کیست کوچک در روده بزرگ شما به نام دیورتیکولا است. این، یک اختلال ژنتیکی بسیار رایج در میان افراد مسن است.

حداقل یک سوم جمعیت ایالات متحده آن را در سن ۶۰ سالگی تجربه می‌کنند با این حال، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به علائمی مانند:نفخ بیش از حد، درد شکمی، گرفتگی و یبوست اصطلاحا انگار در دل آن‌ها رخت می‌شورند؛ این اغلب نتیجه فیبر زیاد در رژیم غذایی شما است.

آپاندیسیت؛ درد شدید در سمت راست پایین شکم

این نوع درد شکم می‌تواند آپاندیسیت باشد، به خصوص اگر شما دارای تب پایین هستید، قادر به خروج هوا نیستید، احساس برونشیت یا اسهال دارید، اگر آپاندیسیت دارید، احتمالا درد هر زمان که حرکت می‌کنید، هنگام نفس‌های عمیق، سرفه یا عطسه افزایش می‌یابد و فشار روی این منطقه درد شما را افزایش می‌دهد.

آپاندیسیت، زمانی که آپاندیس ملتهب می‌شود و پر از اغلب از عفونت اتفاق می‌افتد؛ طبق گفته موسسه ملی بهداشت، درمان این بیماری دردناک یکی از عمل‌های اصلی اورژانس داخلی در کشور‌های پیشرفته است؛ اغلب موارد آپاندیس شما قبل از ترکیدن باید برداشته شود.

هر زمان که دچار دل درد می‌شویم اول از همه به فکر سوء هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می‌افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می‌تواند علل و راه‌های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت‌های مثانه، آپاندیسیت، بیماری‌های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می‌توانند درد‌های شدید یا خفیفی را در بخش‌های مختلف شکم ایجاد کنند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده‌ها

گاهی اوقات سکته‌های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می‌دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده‌ها عموما با راه رفتن تشدید می‌شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. دقت داشته باشید که سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می‌شود و به هیچ عنوان لمس این نقطه موجب درد نمی‌شود.

درد شکم در قسمت بالا سمت راست

یکی از علل رایج این درد‌ها سنگ‌ها و بیماری‌های کیسه صفرا و مشکلات کبدی هستند که همگی از عوامل درد در این ناحیه به شمار می‌آیند.

درد‌های کیسه صفرا ممکن است به شانه راست هم انتشار پیدا کنند و برعکس درد‌های پانکراس با دراز کشیدن بهتر می‌شوند و با خم شدن بیشتر می‌شوند.

باید بدانید که گاهی به ندرت بیماری‌های نیمه تحتانی ریه راست هم می‌توانند در این قسمت از شکم یعنی قسمت بالا سمت راست درد ایجاد کند.

درد شکم در قسمت بالا چپ

درد دور ناف

از آنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری‌های مربوط به آن مثل زخم معده می‌توانند موجب درد در سمت چپ و بالای شکم شوند. یکی دیگر از علل درد در قسمت چپ سمت بالای شکم بزرگ شدن طحال است؛ طحال نیز در این منطقه قرار دارد بنابراین اگر بزرگ شود یا در آن آمبولی ایجاد شود باعث بروز درد خواهد شد.

درد شکم در قسمت پایین سمت راست

دردی که هر کسی باید با احساس آن فورا به پزشک مراجعه کند؛ شایع‌ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است، اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در ۲۴ ساعت اول معمولا دور ناف است و سپس به قسمت سمت راست و پایین شکم منتقل می‌شود.

یکی دیگر از علل درد در این ناحیه مکل روده بزرگ است؛ در این ناحیه از شکم قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می‌تواند باعث درد در این منطقه شود.

درد در قسمت پایین شکم سمت چپ

درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود.

باید بدانید که این وضعیت قابل درمان است، ولی در صورتی که درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می‌توان به درد شکم همراه با دل پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد.

درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.

درد شکم در قسمت پایین چپ و راست به طور مشترک

اختلالات و سنگ‌های کلیه می‌توانند باعث درد‌های کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می‌شود.

این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه‌ها هم انتشار پیدا می‌کند.

در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن‌های خوراکی مصرف کند. ولی گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می‌شویم از مسکن‌های وریدی استفاده کنیم.

همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش‌های پرشی انجام دهند تا سنگ شان دفع شود.

علت درد شکم در قسمت دور ناف

درد در این ناحیه می‌تواند به دلیل مسمومیت‌های غذایی و التهاب‌های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود؛ درد‌هایی که معمولا مبهم هستند و اغلب کم و زیاد می‌شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند.

توجه داشته باشید که چنان چه اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از ۴۸ ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود.

علت درد شکم در قسمت پایین ناف

در خانم‌ها دلیل شایع درد در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی است. همچنین تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل ماهانه نیز می‌تواند باعث درد زیر ناف شود.

در همین ناحیه یک تا دو روز قبل از قاعدگی هم ممکن است درد ایجاد شود که با علائم دیگری، چون بی حوصلگی و درد سینه همراه است. به مجموعه این علائم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی گفته می‌شود.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

درد دور ناف یکی از دردهایی است که اکثر افراد در طول زندگی آن را تجربه می کنند و دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش سلام نو به نقل از رویداد ایران، محمد صادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران ، اظهار کرد: درد در ناحیه ناف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها جای نگرانی ندارند اما برخی می توانند خطرناک باشند، به همین دلیل در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. غفوری  ادامه داد: درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند است از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی بوجود آمده است که تشخیص و درمان به موقع را می طلبد. او افزود: علت درد دور ناف می‌تواند اختلالاتی مانند یبوست، فتق یا بیرون زدگی روده، سوءهاضمه، عفونت، التهاب پانکراس و آپاندیسیت باشد. عضو انجمن گوارش و کبد ایران علل درد دور ناف و راه‌های درمان آن را به شرح زیر توضیح داد. سوء هاضمه سوء هاضمه که دیس پپسی یا ناراحتی معده نامیده می‌شود؛ باعث درد، سوزش یا ناراحتی در قسمت بالای شکم می‌شود و به درد در اطراف ناف می‌انجامد. سوء هاضمه را می‌توان با داروهای مهارکننده اسید و آنتی اسیدها تحت نظر پزشک درمان کرد. بارداری در خانم‌ها اگر درد کمی در ناحیه ناف وجود داشته باشد باید بارداری را مد نظر داشت. از مهم ترین علائم فتق ناف می توان به مواردی مانند، برآمدگی در نزدیکی ناف، تورم در اطراف ناف، درد در داخل، اطراف و نزدیک ناف و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.  یبوست یبوست یک وضعیت شایع است که به عنوان داشتن حرکات روده‌ای (عمل دفع مدفوع) ۳ بار یا کمتر در مدت یک هفته و یا تغییر در عادت معمول دفع تعریف می‌شود. تقریبا همه افراد هر از گاهی مبتلا به یبوست می‌شوند و یبوستی که مدت کوتاهی طول بکشد جدی نیست. یبوستی که گاهاً اتفاق می‌افتد، با استفاده از نرم کننده‌های مدفوع و اضافه کردن فیبر فرآوری شده یا مصنوعی به رژیم غذایی درمان می‌شود. سایر علل درد ناف شامل درد بعد از جراحی، عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)، عفونت‌های باکتریایی و گاستروانتریت می‌شوند.

 درد بعد از جراحی جراحی نیز می‌تواند علت درد دور ناف باشد. بیشتر اوقات درد ناشی از عمل جراحی پس از بهبودی بدن برطرف خواهد شد. بسته به شدت درد، داروهای ضد درد می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. هر گونه درد و تورم شدید که شامل علائم زیر است نیازمند بررسی بیشتر است. این علائم شامل تب، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود.  عفونت‌های دستگاه ادراری Urinary tract infection) UTIs) در زنان رایج‌تر از مردان است، اما هر کس از جمله کودکان، می‌تواند عفونت ادراری داشته باشد. UTIs می‌تواند باعث درد شکم و ناف شود. این بیماری بوسیله باکتری‌ها ایجاد می‌شود و با آنتی بیوتیک‌ها معالجه می‌شود. عفونت‌های باکتریایی معده عفونت معده نیز می‌تواند علت درد دور ناف باشد. باکتری‌های بد روده می‌توانند وارد بدن شده و برای سال‌ها در دستگاه گوارش زندگی کنند. با گذشت زمان، باکتری می‌تواند باعث زخم‌های دردناک در معده و روده کوچک شود. گاهی اوقات این عفونت‌ها، افراد را در معرض خطر سرطان معده قرار می‌دهند. درمان عفونت‌های معده باکتریایی با آنتی‌بیوتیک‌ها امکان پذیر است. معمولاً هنگامی که آنتی‌بیوتیک‌ها شروع به کار می‌کنند، درد شکم و ناف رفع می‌شود. گاستروانتریت گاستروانتریت که به آنفلوانزای معده معروف است با مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده و یا تماس مستقیم با فرد مبتلا ایجاد می‌شود. درد ناف، درد و گرفتگی عضلات معده از علائم گاستروانتریت است. گاستروانتریت به طور معمول، به خودی خود بهتر می‌شود. سنگ کیسه صفرا حملات کیسه صفرا به علت سنگ‌های صفراوی بسیار دردناک است و درد شدید معمولاً اولین نشانه یک مشکل است. درد معمولا از شکم شروع می‌شود و کم کم به سمت ناف ادامه پیدا می‌کند.  آپاندیسیت آپاندیسیت بیماری بسیار دردناکی است که ناشی از ملتهب شدن آپاندیس است. درمان نکردن آپاندیسیت موجب بروز پریتونیت می‌شود که در صورت پاره شدن آپاندیس و گسترش عفونت در شکم رخ می‌دهد. این نوع درد معمولاً در اطراف ناف شروع می‌شود و در تمام بخش‌های شکم پخش می‌شود. درد با هر حرکتی از جمله راه رفتن و سرفه، بدتر می‌شود. از مهم ترین علائم آپاندیسیت علاوه بر درد می‌توان به، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، یبوست یا اسهال، تب، نفخ و یا تورم شکم و ناتوانی در دفع گاز اشاره کرد.

درد دور ناف

 پانکراتیت پانکراتیت یک وضعیت پزشکی است که در آن پانکراس (لوزالمعده) ملتهب می‌شود. در پانکراتیت، آنزیم‌های گوارشی قبل از اینکه به روده کوچک رها شوند به سمت پانکراس حرکت کرده و به آن حمله می‌کنند. علت درد دور ناف می‌تواند نشانگر لوزالمعده ملتهب باشد. پانکراتیت اغلب یک بیماری مزمن است و درد ناحیه ناف هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود. اما درمان می تواند به مدیریت این اختلال کمک کند.  اختلالات روده کوچک اختلالات روده کوچک مانند بیماری کرون، می‌تواند در داخل و اطراف ناف درد شدیدی ایجاد کند. این نوع شرایط مزمن و دردناک هستند، اما قابل درمان هستند.

کلیه حقوق این سایت محفوظ و مربوط به سلام نو است


دلایل زیادی برای درد ناف ( درد در دور ناف، درد داخل ناف ) وجود دارد. علت بعضی از دردها به شرایط جدی و به طور بالقوه کشنده مربوط می شود، در حالی که بعضی دیگر تنها مشکلات ساده شکمی اند که قابل درمان هستند.

فردی که داخل نافش درد می کند، باید به پزشک خود اطلاع دهد تا پزشک تشخیص دهد که مسئله جدی است یا خیر. شرایط جزیی می توانند باعث درد در این ناحیه شوند و حتی درد را به قسمت های دیگر، مثل: لگن، پاها و قفسه سینه منتقل کنند.

دلایل رایج این درد عبارت اند از: سوء هاضمه، یبوست و بارداری. با توجه به عامل اصلی درد، درمان آن هم متفاوت است.

سوء هاضمه که «دیس پپسیا» یا ناراحتی معده هم نام دارد، باعث درد، سوزش یا ناراحتی بالای شکم می شود و این درد را به ناف منتقل می کند.

با مصرف داروهای بدون نسخه می توان سوء هاضمه را درمان کرد.

درد دور ناف

 موسسه ملی بیماری های دیابت و گوارش و کلیه گفته است که از هر 4 نفر در آمریکا، 1 نفر دچار سوء هاضمه می شود که از میان آن ها، افرادی که به پزشک مراجعه کرده اند، ابتلا به عارضه دیس پپسیا اصلی در آن ها تشخیص داده شده است.

دیس پپسیا اصلی باعث درد بالای شکم می شود که تا ناف ادامه پیدا می کند. این درد مزمن است و بدون هیچ دلیل شناخته شده ای ایجاد شده و خوب می شود.

مانند درمان سوء هاضمه، دیس پپسیا اصلی را هم با مصرف داروهای بدون نسخه و مسدود کننده های اسید می توان بهبود بخشید.

اگر درد ناف خفیف باشد جایی برای نگرانی نیست؛ اما خانم هایی که به شدت این درد را تحمل می کنند، باید به پزشک مراجعه کنند.

فتق نافی در دوران بارداری یکی از دلایل رایج دیگر است که باعث درد ناف می شود. البته افراد کمی به این نوع فتق ها مبتلا می شوند و بر زنان بارداری با دوقلو یا خانم های باردار دارای اضافه وزن مفرط، تاثیر می گذارد.

علائم فتق نافی عبارت است از:

ممکن است که همه افراد جامعه به یبوست مبتلا شوند. طبق گفته های موسسه ملی بیماری های دیابت، گوارش و کلیه، در صورتی که روده فردی در بازه یک هفته ای، سه بار یا کمتر، فعالیت داشته باشد یعنی فرد یبوست دارد.

تقریبا هر فردی یبوست می گیرد و اگر دوره یبوست او طولانی نباشد، مسئله جدی ای نیست. یبوست های مقطعی را می توان با استفاده از روان کننده های مدفوع و افزودن فیبرهای مصنوعی یا فرآوری شده به رژیم غذایی برطرف کرد.

اگر فردی در ماه 2 بار یا بیش تر، یبوست داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

دلایل بالقوه دیگر درد داخل ناف شامل: درد بعد از عمل جراحی، عفونت های مجرای ادراری، عفونت های باکتریایی، التهاب معده و روده ها می شود.

بیشتر اوقات درد ناشی از انجام عمل جراحی با بهبود وضعیت بدن، خوب می شود. تاثیر مصرف قرص های ضد درد به شدت درد بستگی دارد.

اگر درد و التهاب با شرایط زیر همراه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند:

شخصی که علائم بالا را دارد، باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا این علائم نشان می دهند که فرد به عفونت مبتلا شده است.

عفونت های مجرای ادراری در خانم ها بیشتر از آقایان رواج دارد؛ اما هر شخصی، حتی کودکان هم به این بیماری مبتلا می شوند. عفونت های مجرای ادراری باعث درد شکم و ناف می شوند.

علت عفونت های مجرای ادراری باکتری ها هستند که با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شوند.

باکتری های مضر دل و روده ممکن است وارد بدن شده و برای مدت طولانی در مجرای گوارشی زندگی کنند. با گذشت زمان، باکتری باعث ایجاد زخم های دردناک در خطوط شکم و روده کوچک می شود. گاهی اوقات این عفونت ها منجر به سرطان شکم می شوند.

پس از مصرف آنتی بیوتیک ها می توان این باکتری ها را نابود کرد و با مصرف داروها، درد شکم و ناف هم از بین می روند.

التهاب معده و روده ها که عموما با نام «آنفولانزا شکم» شناخته می شود، بعد از مصرف خوراکی و نوشیدنی های آلوده یا تماس مستقیم با فرد مبتلا به عفونت، به وجود می آید.

معمولا این درد به خودی خود خوب می شود. اگر فردی درنتیجه استفراغ و اسهال آب بدن خود را از دست داده، در مدفوعش خون دیده شده، نمی تواند مایعات بخورد یا این علائم در بدن او بیش از 3 روز ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کند.

بعضی از دلایلی که باعث درد ناف می شوند، با درد بسیاری همراه هستند؛ اما بیشتر آن ها قابل درمان هستند. حتی دلایلی که نمی توان به طور کامل درمان کرد هم قابل بهبود هستند و درد را می توان کنترل کرد.

هنگامی که کیسه صفرا به دلیل وجود سنگ صفرا به این نقطه حمله می کند، فرد درد زیادی را احساس کرده و معمولا درد شدید اولیه نشانه وجود سنگ صفراست. این درد از معده آغاز شده و به ناف می رسد.

تنها راه خلاص شدن از این درد، خارج کردن کیسه صفرا با عمل جراحی است. بعد از برداشتن این قسمت، درد هم برطرف می شود.

زمانی که زائده آپاندیس ملتهب شود، فرد آپاندیس می گیرد و درد زیادی را تحمل می کند. نتیجه یکی از تحقیقات در سالنامه جراحی، گزارش داده است که در سال 2015 تقریبا 400.000 نفر در آمریکا شمالی به آپاندیس مبتلا شده اند.

آپاندیس بسیار خطرناک است و حتی می تواند باعث مرگ فرد شود.

اگر این عارضه درمان نشود، باعث «پریتونیت» می شود. اگر زائده آپاندیس پاره شود و عفونت تمام شکم را دربر بگیرد، می گوییم که پریتونیت رخ داده است.

پریتونیت، التهاب کشنده و بسیار خطرناک خطوط شکمی است که اندام های شکم را پوشش می دهد.

علاوه بر درد، آپاندیس با علائم زیر هم همراه است:

هر فردی که درد شدید شکمی یا درد ناف و هر کدام از علائم آپاندیس را دارد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

پانکراتیت یکی از مشکلاتی است که به دلیل التهاب پانکراس رخ می دهد.

در این عارضه، آنزیم های گوارشی قبل از این که وارد روده کوچک شوند، به پانکراس منتقل می شوند و به این ارگان آسیب می زنند. علامت معمول التهاب پانکراس، درد ناف است.

پانکراتیت مزمن بوده و درد ناف هیچ وقت به طور کامل برطرف نمی شود. فقط با درمان می توان پانکراتیت مزمن را کنترل کرد.

اختلالات روده کوچک، مثل: بیماری کرون باعث درد شدید خود ناف و اطراف آن می شود. این اختلال ها مزمن و دردناک، اما در عین حال، درمان شدنی هستند.

درد دور ناف

درد ناف دلایل زیادی دارد. اگر دچار هر کدام از انواع دردهای زیر شدید، باید بدون معطلی به بیمارستان مراجعه کنید:

در اکثر مواقع درد ناف مسئله جدی نیست؛ اما گاهی اوقات خطرناک می شود. اگر علت آن شناخته شود، امکان درمان آن وجود خواهد داشت.

به هر حال، اگر فردی دردهای شدید و غیرمعمول ناف را تحمل می کند، باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

منبع: medicalnewstoday

یاسمن تقی پور

یاسمن تقی پور هستم ، مترجم زبان انگلیسی خوندم و حدود 1 ساله که با تیم دکتر چک همکاری میکنم. هدف من ترجمه بهترین مقالات برای اطلاع رسانی و کمک به شما عزیزان است . اگر این مقالات پاسخگوی مشکل شما نبود در قسمت نظرات برام بنویسید و سوالاتتون رو بپرسید، در کمترین زمان و با همکاری پزشک سایت آقای دکتر خوش سیرت ، شمارا راهنمایی خواهم کرد ( نظرات شما باعث دلگرمی و پیشرفت ماست )

نظرات کاربران2 دیدگاه

سلام من سه روزه بشدت درد ناف دارم درد به جاهای دیگه نمیره فقط خود ناف درحدی که ناله میکنم
روز اول در طول روز دو سه ساعت بیشتر نبود
روز دوم ده ساعتی درد میکشیدم
روزه سوم الان همش درد میکنه
افطار اول شربت میخوردم تا تشنگیم رفع شه و بعدش غذا
شربتم هم از پودریای بود که غیراستاندارد هست شرایط بنده چیست ؟؟
برادرمم هم زمان بامن همین درد رو داره که اونم شربت میخورد
بقیه خوانواده مشکلی براشون پیش نیامد
تب و لرزش یا بیحالی ندارم
فقط یک حالت استفراغ کم که در حد ترش کردن نیست بهم دست میده

سلام
متوجه نشدم که درد خود ناف را میگویید یا درد در ناحیه پری امبلیکال یا دور نافی
درد خود ناف از عفونت میتواند باشد و درد های دور نافی از علت های مختلفی همچون مشکلات روده باریک و احشای داخل شکمی
جهت معاینه به پزشک مراجعه داشته باشید

آخرین مطالب سایت

دکتر چک به سلامتی شما می اندیشد.

کپی رایت : تمام مطالب این سایت حاصل تلاش مترجمین دکتر چک می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت بدون درج لینک دکتر چک ممنوع است.


توسعه:درناوب

دکترچک به سلامتی شما می اندیشد.

درد دور ناف
درد دور ناف
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *