درد سمت راست قفسه سینه

درد سمت راست قفسه سینه
درد سمت راست قفسه سینه

درد در سمت راست سینه می تواند به چند دلیل اتفاق بیافتد، اما بیشتر ناراحتی سینه به قلب شما مربوط نمی شود و در حقیقت درد راست قفسه سینه شما معمولاً نتیجه حمله قلبی نیست. سینه شما خانه دیگر اندام ها و بافت ها است که ممکن است ملتهب و یا آسیب دیده باشند و باعث شوند که شما احساس درد داشته باشید.

هر گونه دردی که احساس می کنید به خاطر فشار ماهیچه، عفونت، استرس یا اضطراب و یا شرایط دیگر که به قلب شما ارتباطی ندارد، بیشتر است. برای یاد گرفتن اینکه چه چیزی ممکن است پشت علائم باشد و چه زمانی باید پزشک خود را ببینید، مطالعه کنید. 

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس باشید؟ حالات خطرناکی که همراه درد سمت راست قفسه سینه رخ می دهد!

درد قفسه سینه در سمت چپ معمولاً با حمله قلبی همراه است اگر در سمت راست تان احساس درد می کنید، به احتمال زیاد به قلب شما مربوط نمی شود اما در این موارد باید به دنبال یک توجه پزشکی فوری باشید:

درد سمت راست قفسه سینه

هر یک از این نشانه ها ممکن است ناشی از شرایط خطرناک یا تهیدآمیز باشد، بنابراین باید هر چه زودتر به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

در این بخش از سلامت نمناک به بررسی تمامی علل و علائم همراه با درد در سمت راست قفسه سینه پرداخته شده است تا آگاهی کاملی در مورد علل این درد در زنان و مردان بدست آورید. 

1. استرس یا اضطراب:

اختلال اضطراب و یا استرس شدید می تواند حملات وحشت آوری ایجاد کند، که می تواند بسیار شبیه به حمله قلبی باشد.علایم اضطراب و حملات عصبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

حملات استرس آور می توانند باعث درد قفسه سینه شوند، زیرا وقتی (به سرعت یا عمیق تنفس می کنید)، ماهیچه های سینه تان دچار تشنج می شوند.درد ناشی از اضطراب و استرس می تواند در دو طرف سینه رخ دهد.

تمرینات تنفسی عمیق می توانند به متوقف کردن حمله اضطرابی کمک کنند ، از آنجا که نشانه های یک حمله عصبی می تواند اثر حمله قلبی را تقلید کند، شما باید به دنبال درمان فوری پزشکی به منظور خارج کردن هر گونه مسائل مربوط به قلب باشید.

2. کشیدگی ماهیچه ای:

آسیب و استفاده بیش از حد می تواند باعث فشار ماهیچه شود که یکی از شایع ترین علل درد در هر دو طرف سینه شماست. فشار ماهیچه می تواند به خاطر فعالیت شدید بدن در طول ورزش و یا تقویت ماهیچه های شما در حین نقاشی کردن سقف، خرد کردن چوب و یا برخی فعالیت های قوی دیگر رخ دهد.

درد ماهیچه ای ممکن است به تدریج در نتیجه تنش و اضطراب ظاهر شود.در اغلب موارد، داروهای ضد درد بدون نسخه و استراحت کافی است تا علائم بیماری شما را تسکین دهد. 

3. ضربه روحی بلانت به سینه:

درد قفسه سینه هم می تواند به خاطر پارگی ماهیچه پکتورالیس اتفاق بیفتد ، پارگی معمولاً براثر ضربه غیر مستقیم یا ضربه ای مستقیم به سینه ایجاد می شود. آسیب بلانت نیز می تواند منجر به شکستگی استخوان یا دنده پتانسیل شود.علایم آسیب قفسه سینه و یا جابجایی دنده، عبارتند از:

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

4. رودل یا سوزش سر دل:

سوزش سردل به احساسی که در سینه خود احساس می کنید، همانطور که پیش از این در بخش سلامت نمناک گفته شد بعد از خوردن، خم شدن، کار کردن، یا حتی زمانی که در شب دراز می کشید، اشاره می کند و این معمولاً از برگشت اسید ناشی می شود، که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده شما به مری برگردد که علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

اگرچه رودل معمولاً باعث درد سینه نمی شود، اما ممکن است در کنار سوزش سردل رخ دهد.

علایم رودل، عبارتند از:

5. برگشت اسید:

برگشت اسید وقتی رخ می دهد که اسید معده به لوله غذا یا مری برگردد و این می تواند باعث این موارد شود:

علاوه بر درد سینه، علائم GERD عبارتند از:

اگر چه ممکن است بتوانید با درمان های خانگی تسکین پیدا کنید، اما باید پزشک را برای تشخیص بیماری ببینید. آن ها ممکن است قادر به تجویز دارو برای درمان و درمان علائم باشند.

6. کاسکاندریت:

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کاسکاندریت است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که غضروف در قفس شما ملتهب می شود.درد می تواند شدید و یا ملایم باشد. اگر چه درد معمولاً در سمت چپ سینه شما احساس می شود، اما ممکن است در سمت راست نیز رخ دهد.

علائم دیگر شامل:درد در کمر و شکم می باشند که وقتی سرفه می کنید یا نفس عمیق بکشید، بدتر می شود.درد قفسه سینه که توسط کاسکاندریت ایجاد می شود، ممکن است مشابه حمله قلبی یا دیگر شرایط مرتبط با قلب باشد، بنابراین باید به دنبال مراقبت اورژانسی باشید.پزشک شما می تواند هر گونه شرایط تهدید کننده زندگی را رد کند.

7. کولسیتیت:

التهاب کیسه صفرا وقتی اتفاق می افتد که صفرا در کیسه صفرا ساخته می شود. در بیشتر موارد، کولسیتیت توسط سنگ صفرا ایجاد می شود که از طریق مسدود کردن لوله ای که از رگ خارج می شود، ایجاد می شود.

هم چنین کیسه صفرا ممکن است به خاطر مشکلاتی با مجاری صفراوی و یا تومورهای سرطانی ملتهب شود.کولسیتیت باعث درد سینه نمی شود، اگرچه ممکن است این احساس را داشته باشد.

اگر کیسه صفرا ملتهب باشد، ممکن است درد شدیدی را در شکم سمت راست بالایی خود احساس کنید که می تواند به سمت راست شما پیش برود- نه شانه چپ یا عقب.

 

درد سمت راست قفسه سینه

علایم دیگر عبارتند از:

اگر شما هر کدام از این علائم را تجربه می کنید، به پزشک خود برای تشخیص بیماری مراجعه کنید.

8.پانکراتیت:

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی شما شروع به کار می کنند، در حالی که آن ها هنوز در لوزالمعده شما هستند.آنزیم ها سلول های لوزالمعده شما را تحریک می کنند و باعث می شوند که اندام ملتهب شود.

پانکراتیت می تواند به دلایل متعددی از جمله اعتیاد به الکل و یا سنگ کیسه صفرا رخ دهد.درد قفسه سینه نشانه پانکراتیت نیست، اما ممکن است درد در قسمت فوقانی شکم را تجربه کنید.این درد همچنین می تواند به پشت شما بزند و منجر به ناراحتی شما در سینه تان شود. علائم دیگر پانکراتیت حاد، عبارتند از:

اگر پانکراتیت مزمن شود، ممکن است مدفوع روغنی و کاهش وزن غیر عادی داشته باشید.

9. زونا:

زونا، یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا – زوستر است که باعث ابله مرغان می شود.زونا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما ممکن است احساس شود که شما با قلب یا ریه خود بسته به مکان عفونت ویروسی مشکل دارید. علاوه بر جوش، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اگر چه ممکن است بتوانید با درمان های خانگی تسکین پیدا کنید، اما باید پزشک خود را برای تشخیص بیماری ببینید. آن ها دارو تجویز می کنند تا به پاک سازی عفونت کمک کنند.

10. پلوریستی:

زمانی اتفاق می افتد که غشا بیرونی حفره قفسه سینه، که به نام پلورا شناخته می شود، ملتهب می شود. این می تواند باعث درد در دو طرف سینه شما بشود وقتی که نفس می کشید و بیرون می دهید و همچنین درد در شانه ها و عقب. 

نشانه ها عبارتند از:

اگر شما هر کدام از این علائم را تجربه می کنید، به پزشک خود برای تشخیص بیماری مراجعه کنید.

11. ذات الریه:

ذات الریه یک عفونت در یک یا هر دو ریه شماست ، ذات الریه باعث سرفه, گاهی اوقات همراه با خلط است که می تواند باعث درد در دو طرف سینه شما شود. همچنین ممکن است هنگام نفس کشیدن احساس درد قفسه سینه بکنید. 

علائم دیگر ذات الریه عبارتند از:

اگرچه درمان های خانگی می توانند علائم شما را تسکین دهند, اما مهم است که پزشک خود را برای تشخیص و درمان ببینید. اگر عفونت خود را درمان نکنید, ذات الریه منجر به مرگ می شود.

12. پنوموتوراکس:

درد شدید و تیز, نشانه اصلی پنوموتوراکس یا ریه بی هوش است. این می تواند در سمت راست یا چپ سینه شما اتفاق بیفتد و معمولاً نتیجه آسیب است. هم چنین این بیماری ممکن است ناشی از بیماری های ریوی, پاره شده و یا استفاده بد از دستگاه تنفس باشد.علائم دیگر عبارتند از:

اگر مظنون هستید که یک پنوموتوراکس دارید, به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس باشید.

13. التهاب قلب:

دو نوع التهاب قلبی وجود دارد که می تواند باعث درد سینه شود. میوکاردیت و پریکاردیت. می کاردیت زمانی است که ماهیچه هایتان ملتهب می شوند. پریکاردیت به التهاب در دو لایه بافت کیسه مانند اطراف قلب شما اشاره دارد.

هر دو شرایط به طور معمول ناشی از نوعی عفونت هستند و می توانند منجر به درد شدید قفسه سینه شوند.بسیاری از علایم مشابهی دارند. این موارد عبارتند از:

با وجود این, ناراحتی در سینه شما می تواند چنان شدید باشد که به نظر می رسد دچار حمله قلبی شده اید.اگر درد شدید سینه را تجربه می کنید, به دنبال مراقبت های اورژانسی برای جلوگیری از هر گونه علل تهدید کننده باشید.

14. فشار خون ریوی:

فشار خون ریوی به فشار خون بالا در سیستم قلب – به ریه اشاره دارد.این می تواند باعث شود قلبتان بیشتر کار کند و منجر به احساس درد در سینه شما شود. 

علائم دیگر عبارتند از:

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید, به پزشک خود مراجعه کنید.آن ها می توانند دارو و یا درمان های دیگر برای کمک به تسکین علائم شما و جلوگیری از مشکلات آتی تجویز کنند.

15. آمبولی ریه:

آمبولی ریه وقتی رخ می دهد که لخته خون از رگ به ریه ها می رود.این انسداد عروقی از جریان خون به بافت ریه شما جلوگیری می کند و باعث درد در قفسه سینه می شود.

همچنین ممکن است درد در تمام بازوها, فک, شانه و گردن شما پخش شود.در صورتی که درمان انجام نگیرد, می تواند کشنده باشد, پس اگر این علائم را تجربه می کنید, به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانس باشید. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد 

اگر نگران درد سمت راست سینه هستید و بیش از چند روز طول کشید, وقت آن رسیده است که پزشک خود را ببینید. اگرچه درد و ناراحتی ممکن است ناشی از چیزی ملایم و مانند برگشت اسید باشد, همچنین این احتمال وجود دارد که آن ها ناشی از چیزی جدی تر مانند فشار خون ریوی باشند.

زمانی که بدانید چه اتفاقی دارد می افتد, شما و پزشکتان می توانید یک برنامه برای درمان درد سینه و علل زیرین آن تهیه کنید.

 

سمت راست ناحیه شکم و قفسه سینه؛ اندام های حیاتی زیادی را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، کیسه صفرا، پانکراس و کبد در سمت راست قرار دارند و توسط قفسه سینه محافظت می شوند. التهاب و عفونت در این اندام ها می تواند درد در قفسه سینه، قسمت فوقانی شکم و کمر ایجاد کند.برخی از علل شایع درد سمت راست قفسه سینه مربوط به عفونت ریه، بیماری های کیسه صفرا، پانکراتیت، شکستگی دنده یا زونا است. این شرایط می تواند درد مبهم خفیف یا درد تیز و شدید ایجاد کنند.

اصطلاح گاستریت (gastritis) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت های میکروبی همچون باکتری و ویروس می باشد. روزه داری نیز می تواند به ورم معده منجر شود. گاستریت می تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

اگر عضلات و استخوان های دیواره قفسه سینه شما به نوعی تحت فشار قرار گرفته باشند یا آسیب دیده باشند، هر نوع حرکتى می تواند درد ایجاد کند. در نتیجه، ممکن است در هنگام خواب به درد قفسه سینه دچار شوید، به خصوص اگر اغلب موقعیت خود را عوض مى کنید یا بر روى قفسه ى سینه مى خوابید.

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع ترین بیماری های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می تواند موجب درد قفسه ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می کند، به این دلیل که سنگ ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می شوند. کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه و عفونت کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

بعد از خوردن، خم شدن، کار کردن یا حتی زمانی که در شب دراز می کشید، اشاره می کند و این معمولاً از برگشت اسید ناشی می شود، که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده شما به مری برگردد که علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

درد سمت راست قفسه سینه

نکته: اگرچه رودل معمولاً باعث درد سینه نمی شود، اما ممکن است در کنار سوزش سردل رخ دهد.

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند. پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم های تجمع پیدا می کند. تجمع این آنزیم ها باعث التهاب پانکراس می شود. سنگ کیسه صفرا نیز می تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده ها در وسط بدن شروع می شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید. اگر درد شدید طولانی تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه شدید در سمت راست با ابتلای ریه راست به پنوموتوراکس نیز رخ می دهد. پنوموتوراکس با آسم، فیبروز سیستیک یا سل ایجاد می شود و به ریه ها آسیب وارد می کند.

درد تیز و شدید قفسه سینه که با سرفه کردن بدتر می شود علامت اصلی پنوموتوراکس است. اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تنگی در قفسه سینه، آبی شدن پوست، سرگیجه، خستگی و ضربان قلب سریع نیز احساس شود.

نکته : پنوموتوراکس می تواند یک بیماری مرگبار باشد، پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

بین ریه ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می کند. درد می تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

دردهای قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می کند.

نکته: اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوستوکندریت است. این وضعیت زمانی روی می دهد که غضروف دنده ملتهب شود. درد آن می تواند شدید یا خفیف باشد. اگر چه این درد به طور معمول در سمت چپ سینه احساس می شود، اما ممکن است در سمت راست سینه نیز بروز پیدا کند.

دیگر علائم آن عبارتند از:

نکته: درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت شبیه به حمله قلبی یا دیگر بیماری های مرتبط با قلب است؛ بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت در یک یا هر دو ریه باعث ایجاد سینه پهلو می شود. سینه پهلو باعث می شود که شما سرفه کنید که گاهی سرفه همراه با خلط است و این امر می تواند علت درد سمت راست قفسه سينه و یا در هر دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در زمان تنفس، دچار درد قفسه سینه شوید.

دیگر علائم سینه پهلو عبارتند از:

نکته: اگرچه ممکن است بتوانید با استفاده از دارو های خانگی، علائم خود را تسکین دهید، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت درمان نشود، سینه پهلو می تواند مرگبار باشد.

برخی از تومورهای سینه جدا از سرطانی بودن و یا نبودنشان می توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند، همانطور که تومور در حال رشد است مسلما درد و یا ناراحتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

اگر نگران درد سمت راست سینه هستید و بیش از چند روز طول کشید, وقت آن رسیده است که پزشک خود را ببینید. اگرچه درد و ناراحتی ممکن است ناشی از چیزی ملایم و مانند برگشت اسید باشد, همچنین این احتمال وجود دارد که آن ها ناشی از چیزی جدی تر مانند فشار خون ریوی باشند. زمانی که بدانید چه اتفاقی دارد می افتد, شما و پزشکتان می توانید یک برنامه برای درمان درد سینه و علل آن تهیه کنید.

مهم ترین اصل برای کاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است که بیمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بی مورد و اضافی پرهیز کند. همچنین باید بیمار را به آرامش کامل تشویق کرد، چرا که استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می توان به طور مقطعی و موقت استفاده کرد.

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می گردد.

در کنار درد در سمت راست قفسه سینه ممکن است نشانه های دیگری را تجربه کنید. این علائم به طور خود حل و فصل شده و یک باره درد قفسه سینه و بیماری های زمینه ای که باعث آن شده کاهش می یابد.

این نشانه ها عبارتند از:

هنگامی که در مورد درد قفسه سینه صحبت می کنیم، همه پزشکان معتقدند که هر نوع درد قفسه سینه نباید نادیده گرفته شود. اگر چه علل این درد همیشه به قلب شما مرتبط نیست، اما می تواند با سایر بیماری های جدی همراه باشد. پس اگر هر نوع دردی در قفسه سینه داشتید که همراه با علائم بودباید به پزشک مراجعه کنید.

تهران – ایرنا – گرچه درد ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشكلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.



سنگ کیسه صفرا یکی از علل شایع درد قفسه سینه است

 

گرچه درد ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.مشکلات مربوط به کیسه صفرا، کبد و پانکراس می‌تواند منجر به درد شدید و ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه شود. 

درد سمت راست قفسه سینه

 

علل درد سمت راست قفسه سینه:

گاستریت یا ورم معده: 

اصطلاح گاستریت (gastritis) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می‌روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه‌ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت‌های میکروبی همچون باکتری‌ و ویروس می‌باشد. روزه‌داری نیز می‌تواند به ورم معده منجر شود.

 

گاستریت می‌تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه‌ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله‌ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره‌ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می‌شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می‌رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می‌گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

 

گاستریت می‌تواند موجب درد قفسه سینه شود

 

آسیب به دیواره ى قفسه ى سینه: 

اگر عضلات و استخوان های دیواره قفسه سینه شما به نوعی تحت فشار قرار گرفته باشند یا آسیب دیده باشند، هر نوع حرکتى می تواند درد ایجاد کند. در نتیجه، ممکن است در هنگام خواب به درد قفسه سینه دچار شوید، به خصوص اگر اغلب موقعیت خود را عوض مى کنید یا بر روى قفسه ى سینه مى خوابید.

 

بیماری‌های کیسه صفرا:

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می‌شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته‌اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می‌تواند موجب درد قفسه‌ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می‌کند، به این دلیل که سنگ‌ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می‌شوند.

 

کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می‌باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می‌توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می‌تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه و عفونت کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می‌باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

 

رودل یا سوزش سر دل:

بعد از خوردن، خم شدن، کار کردن یا حتی زمانی که در شب دراز می کشید، اشاره می کند و این معمولاً از برگشت اسید ناشی می شود، که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده شما به مری برگردد که علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

احساس سوختگی در گلو داشته باشید

به سختی آب دهان را قورت دهید

احساس می کنید که غذا در وسط گلو و یا سینه شما گیر کرده است

یک مزه اسیدی، نمکین و یا ترش را در پشت گلو داشته باشید

رودل به شکم ناراحت اشاره می کند

اگرچه رودل معمولاً باعث درد سینه نمی شود، اما ممکن است در کنار سوزش سردل رخ دهد.

 

پانکراتیت می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند

 

پانکراتیت :

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند. پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم های تجمع پیدا می کند. تجمع این آنزیم ها باعث التهاب پانکراس می شود. سنگ کیسه صفرا نیز می تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده ها در وسط بدن شروع می شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید. اگر درد شدید طولانی تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

پنوموتوراکس :

درد قفسه سینه شدید در سمت راست با ابتلای ریه راست به پنوموتوراکس نیز رخ می‌دهد. پنوموتوراکس با آسم، فیبروز سیستیک یا سل ایجاد می‌شود و به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند.

درد تیز و شدید قفسه سینه که با سرفه کردن بدتر می‌شود علامت اصلی پنوموتوراکس است. اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تنگی در قفسه سینه، آبی شدن پوست، سرگیجه، خستگی و ضربان قلب سریع نیز احساس شود.

درد سمت راست قفسه سینه

پنوموتوراکس می‌تواند یک بیماری مرگبار باشد، پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

ذات الجنب :

بین ریه ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می کند. درد می تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

دردهای قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می کند.

اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

کوستوکندریت (عفونت دنده):

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوستوکندریت است. این وضعیت زمانی روی می‌دهد که غضروف دنده ملتهب شود. درد آن می‌تواند شدید یا خفیف باشد. اگر چه این درد به طور معمول در سمت چپ سینه احساس می‌شود، اما ممکن است در سمت راست سینه نیز بروز پیدا کند.

دیگر علائم آن عبارتند از:

بروز درد در کمر و شکم

بدتر شدن درد در زمان سرفه یا نفس عمیق

درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت شبیه به حمله قلبی یا دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب است؛ بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید.

 

سینه پهلو : 

عفونت در یک یا هر دو ریه باعث ایجاد سینه پهلو می‌شود. سینه پهلو باعث می‌شود که شما سرفه کنید که گاهی سرفه همراه با خلط است و این امر می‌تواند علت درد سمت راست قفسه سينه و یا در هر دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در زمان تنفس، دچار درد قفسه سینه شوید. 

دیگر علائم سینه پهلو عبارتند از:

مشکل تنفس

تب

تعرق

لرز

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

اگرچه ممکن است بتوانید با استفاده از دارو‌های خانگی، علائم خود را تسکین دهید، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت درمان نشود، سینه پهلو می‌تواند مرگبار باشد.

 

درد قفسه سینه سمت راست و پشت 

 

تومورهای سینه :

برخی از تومورهای سینه جدا از سرطانی بودن و یا نبودنشان می‌توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند، همانطور که تومور در حال رشد است مسلما درد و یا ناراحتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

 

عوارض مرتبط با درد در سمت راست قفسه سینه:

در کنار درد در سمت راست قفسه سینه ممکن است نشانه های دیگری را تجربه کنید. این علائم به طور خود حل و فصل شده و یک باره درد قفسه سینه و بیماری های زمینه ای که باعث آن شده کاهش می یابد.

این نشانه ها عبارتند از:

احساس سوزش در قفسه سینه و زیر قفسه سینه.

رفلکس اسید به دهان.

اشکال در بلع.

تنفس دردناک در حال دراز کشیدن.

درد قفسه سینه در هنگام تغییر موقعیت بدن.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم :

اگر نگران درد سمت راست قفسه سینه خود هستید و این درد بیش از چند روز به طول انجامید به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از درمان درد قفسه سینه ادامه داشت می بایست برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. 

اگر هر نوع دردی در قفسه سینه داشتید که همراه با علائم زیر بود به پزشک مراجعه کنید.

– درد شدید در زیر سینه به صورتی که احساس می‌کنید کسی قفسه سینه شما را فشار می‌دهد.

– هر نوع درد در وسط قفسه سینه

– درد در قفسه سینه که به دست چپ یا فک سرایت می‌کند.

– درد قفسه سینه که خوب نمی‌شوند.

– درد ناگهانی قفسه سینه

– استفراغ، تهوع، سبکی سر، ضربان قلب نامنظم یا سریع

– تب و لرز

– سرفه حاوی مخاط سبز و زرد

– مشکل بلعیدن

 

برخی از تومورهای سینه می‌توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند

 

راه‌های تسکین درد سمت راست قفسه سینه :

مهم‌ترین اصل برای کاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است که بیمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بی‌مورد و اضافی پرهیز کند. همچنین باید بیمار را به آرامش کامل تشویق کرد، چرا که استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می‌توان به طور مقطعی و موقت استفاده کرد.

 

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

 

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می‌تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

 

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می‌توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

 

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می‌تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می‌گردد.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

نقش هیپنوتیزم و طب سوزنی در ترک سیگار

آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

تست شنوایی و درمان وزوز گوش

چطور سیگار را ترک کنیم؟

معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی

رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

برنامه های پولی رو به راحتی دانلودکن

درمان وسواس در دوران کرونا

این بار دیگه میتونی راحت ازسیگارخلاص بشی

تقویت مو، ابرو و ناخن با این روغن طبیعی!

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

گرچه درد ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.

به گزارش مشرق، گرچه درد ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.

مشکلات مربوط به کیسه صفرا، کبد و پانکراس می‌تواند منجر به درد شدید و ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه شود.

بیشتر بخوانید:

۱-عضلات
بلندکرد اشیای سنگین و حرکت یا کشش ناگهانی می‌تواند باعث آسیب یا حتی پارگی بافت ودر نهایت درد قفسه سینه شود. این درد معمولا در ناحیه راست قفسه سینه احساس می‌شود؛ چراکه بیشتر افراد از دست راست خون برای انجام کارهای قدرتی استفاده می‌کنند.

درد سمت راست قفسه سینه

۲-سیستم گوارشی
سیستم گوارشی مجموعه عظیمی است که در صورت اختلال می تواند باعث تحریک و درد ناحیه راست قفسه سینه شود. ریفلاکس معده یا انسداد مری هم می‌تواند منجر به درد قفسه سینه شود.

۳-کیسه صفرا
عفونت یا سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه نیز می تواند عامل درد و سوزش قفسه سینه باشد.

۴-کبد
التهاب کبد بر اثر بیماری هپاتیت یا عفونت منجر به درد در ناحیه راست قفسه سینه می‌شود. سموم و مصرف الکل نیز از دیگر عوامل التهاب کبد است.

۵-پانکراس
درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از پانکراس باشد و زمانی که فرد دراز می‌کشد شدیدتر است.

۶-پرده جنب (Pleura)
پرده جنب پرده‌ای دو لایه است که هر ریه را به طور جداگانه از بیرون می‌پوشاند. التهاب این غشا به دلیل آسیب یا لخته‌شدن خون منجر به درد شدید در ناحیه راست قفسه سینه می‌شود.

۷-ریه
درد در ناحیه راست قفسه سینه می‌تواند به دلیل یکی از بیماری های مربوط به ریه مانند برونشیت، عفونت، آسم یا پنومونی باشد.

۸- آلودگی ویروسی
عفونت ویروسی، سرماخوردکی و آنفلوآنزا نیز می‌تواند عامل درد قفسه سینه باشد.

علاوه بر موارد مذکور، استرس، لخته‌شدن خون، تومور و فیبرومیالژی (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) نیز می‌توانند منجر به درد و سوزش قفسه سینه شوند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

سلام من یک هفته هست که در قسمت پشت قفسه سینه ام احساس درد دارم مثل گرفتگی عضله ولی در موقع  نفس عمیق کشیدن هم این درد در قسمت راست قفسه سبنه  ام بوجود میاد واینکه بیماری  ام اس دارم و دیفوزل میخورم میخوام بدونم علت این درد چیه  و هر وقت از قرضهای معده استفاده میکنم این درد کمتر میشه  یا به کل خوب میشه ولی دوباره شروع میشه ممنون‌میشم راهنماییم کنید و ۳۴ سالمه

سلام همانطور که اشاره فرمودید ممکن است منشا درد شما از معده باشد قرص پنتوپرازول ۴۰ میلی هر صبح ناشتا قرص فاموتیدین هر شب یک عدد میل بفرمایید

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

درد سمت راست قفسه سینه

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

 

علائم مرتبط با درد قفسه سینه:

درد سمت راست قفسه سینه

چندین نشانه‌ی جسمانی وجود دارد که ممکن است در نتیجه درد در سمت راست قفسه سینه احساس شود.

 

در صورت بروز هر گونه درد در قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کرد اگر درد شدید باشد به نواحی گردن ، بازو، شانه و یا فک کشیده می شود یا با سرگیجه و منگی ، غش کردن تعریق وتهوع و تنگی نفس همراه باشد یک اورژانس پزشکی محسوب می گردد.

در دردهای قفسه سینه اگرچه همیشه باید بدترین وضعیت را در نظر گرفت ولی در واقع بیشتر از 50 علت برای این درد ها شناخته شده که بیشتر آنها با قلب مرتبط نبوده و تهدید جدی محسوب نمی شوند .

 

✦ گاستریت یا ورم معده

اصطلاح گاستریت (gastritis ) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه، و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID )، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می‌روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه‌ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت‌های میکروبی همچون باکتری‌ و ویروس می‌باشد. روزه‌داری نیز می‌تواند به ورم معده منجر شود. گاستریت می‌تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه‌ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله‌ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره‌ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می‌شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می‌رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می‌گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

 

 

 

✦التهاب کبد

التهاب کبد به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. می‌تواند عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد و یا می‌تواند به وسیله‌ی الکل یا مواد مخدر ایجاد شود. یکی از ویروس‌های متداولی که موجب این بیماری می‌شود، ویروس هپاتیت است. گاهی اوقات، التهاب کبد همچنین در نتیجه‌ی اختلالی بنام کبد چرب ایجاد می‌شود. این اختلال عمدتاً از طریق تجمع چربی در بافتها و سلول‌های کبد مشخص می‌شود. و همچنین با مصرف الکل و مواد مخدر ارتباط دارد. نزدیکی کبد به قفسه سینه توضیح احتمالی برای درد در ناحیه‌ی قفسه سینه است.

 

✦مشکلات دیگر دستگاه گوارش

برخی علل متداول آن عبارتند از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD ، التهاب جدار مری به علت تحریک و آزردگی مکرر توسط اسید)، زخم معده، و انسداد مواد غذایی است. استفاده مداوم و مزمن از آنتی اسیدها می‌تواند به عوارض جانبی مانند درد قفسه سینه منجر شود. انسداد مواد غذایی می‌تواند به درد، گرفتگی، و فشردن یا تنگ کردن قفسه سینه منجر شود.

 

 

✦بیماری ها و عفونت کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می‌شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته‌اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می‌تواند موجب درد قفسه‌ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می‌کند، به این دلیل که سنگ‌ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می‌شوند. کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می‌باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می‌توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می‌تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه (porcelain gallbladder ) (کلسیفیکاسیون یا کلسیم‌دار شدن کیسه صفرا به علت سنگ بیش از حد کیسه صفرا) و عفونت کیسه صفرا (کله سیستیت (cholecystitis ) یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد) دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می‌باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

درد شدید در سمت راست قفسه سینه می تواند نشانه ای از عفونت کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا باشد. کیسه صفرا حاوی صفرا است که به تجزیه و هضم غذا کمک می کند. هر گونه عفونت یا انسداد در کیسه صفرا می تواند درد در منطقه فوقانی شکم ایجاد کند.

کوله سیستیت حاد (التهاب کیسه صفرا) می توانید درد تیز ناگهانی در سمت راست قفسه سینه به وجود آورد. این درد می تواند به شانه راست نیز سرایت کند.

سلامت کیسه صفرا و کبد با یکدیگر در ارتباط هستند. بنابراین استفاده از مواد گیاهی مانند باباآدم، قاصدک، سیب زمینی وحشی، و لیمو برای سم زدایی کبد می تواند سلامت کیسه صفرا را نیز تضمین کند.

علائم و نشانه های سنگ کیسه صفرا می تواند درد قفسه سینه شبیه به یک حمله قلبی ایجاد کند. به این دلیل، اگر درد ناگهانی در قفسه سینه ایجاد شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

✦ پانکراتیت

 

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند.

پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم های تجمع پیدا می کند. تجمع این آنزیم ها باعث التهاب پانکراس می شود. سنگ کیسه صفرا نیز می تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده ها در وسط بدن شروع می شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید.

اگر درد شدید طولانی تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

✦ مشکلات ریوی

ذات الریه، آسم، هایپرتنسیون ریوی یا فشار خون ریوی (pulmonary hypertension )، پلورزی یا پلوریت (pleurisy ) (التهاب غشاء اطراف ریه‌ها)، آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه)، پنوموتوراکس (فروپاشی بخشی از ریه انتشار هوا به درون حفره سینه)، و غیره می‌توانند به درد قفسه سینه منجر شوند.

 

✦ عفونت غشای ریه (ذات الجنب)

بین ریه ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می کند. درد می تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

درد سمت راست قفسه سینه

دردهای قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می کند.

اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

✦ ذات الریه

پنومونی بیماری ریوی دیگری است که می تواند درد قفسه سینه شدید که بستگی به نوع آسیب ریوی دارد، ایجاد کند. پنومونی عفونت تنفسی است که اغلب ناشی از آنفولانزا، آسم یا عفونت ریه است. درد قفسه سینه و سینه پهلو می توانند نشانه هایی مانند سرفه، تب شدید و لرز داشته باشند.

همراه با علائم معمول ذات الریه، درد قفسه سینه شدید که هنگام سرفه کردن بدتر می شود، احساس خواهد شد.

اگر شما دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای درد سمت راست قفسه سینه به علت ذات الریه باشید. پنومونی مرتبط با سکته مغزی اغلب در سمت راست قفسه سینه؛ به جای سمت چپ رخ می دهد. دلیل این است که دستگاه تنفسی راست به نای نزدیک تر است.

پنومونی می تواند یک بیماری بالقوه کشنده باشد. پس به محض ابتلا به پزشک مراجعه کنید. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل کودکان، سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف می باشند.

 

 

✦ زونا

یکی دیگر از علل درد سمت راست قفسه سینه زونا است. زونا توسط ویروسی که مسئول آبله مرغان است؛ ایجاد می شود. علامت اصلی زونا؛ خارش پوست همراه با تاول است. ممکن است با خارش و سوزن سوزن شدن؛ سردرد، علائم شبیه سرماخوردگی و حساسیت به نور نیز ایجاد شود. زونا می تواند باعث شود پوست بسیار حساس شود.

زونا به اعصاب زیر پوست حمله می کند. معمولا و فقط بر روی یک طرف بدن تاثیر می گذارد. اگر عصب پوست روی قفسه سینه تحت تاثیر قرار گیرد، درد قفسه سینه ایجاد می شود.

داروهای خانگی زیادی برای از بین بردن علائم زونا مانند خارش پوست و تسکین درد وجود دارد. یکی از راه های بسیار موثر برای تسکین علایم دردناک زونا، استفاده از عسل است.

 

✦ عفونت غضروفی و دنده

عفونت غضروفی و دنده یا التهاب در سینه (استرنوم)، می تواند درد قفسه سینه در سمت چپ یا راست به وجود آورد. بسیاری از مردم عفونت غضروفی و دنده را با حمله قلبی اشتباه می گیرند. به دلیل این که این درد بیشتر روی قلب احساس می شود. درد این بیماری معمولا موضعی است و با فشار دادن بر روی غضروف تکثیر می شود.

اگر چه عفونت غضروفی و دنده معمولا باعث درد قفسه سینه در سمت چپ می شود. اما گاهی نیز این درد در سمت راست احساس خواهد شد. البته این درد گاهی در هر دو طرف قفسه سینه احساس می شود. اگر شما در سینه همراه با درد؛ تورم نیز داشتید؛ نشانه ای از سندرم Tietze است.

توصیه می شود برای تسکین این درد استراحت کنید و از کمپرس یخ روی قفسه سینه استفاده کنید.

 

 

✦ آسیب به قفسه سینه

ضربه به قفسه سینه درد ایجاد می کند و می تواند به اندام های که توسط قفسه سینه محافظت شده اند آسیب برساند. به عنوان مثال، ضربه به سمت راست قفسه سینه می تواند به کبد و یا کلیه راست آسیب بزند. حتی جراحات جزئی به قفسه سینه می تواند دردی چند روزه به وجود آورد. این درد بیشتر در هنگام تنفس؛ سرفه یا عطسه احساس می شود.

 

✦ فشار عضلانی

زور زدن و یا فعالیت بدنی می تواند به عضلات قفسه سینه آسیب رسانده و باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود. با این حال، فشار عضلانی اغلب باعث درد سمت راست قفسه سینه می شود. زیرا اکثر افراد راست دست بوده و کارهای سنگین را با دست راست انجام می دهند.

فشار عضلانی می تواند فیبرهای عضلانی در دیواره قفسه سینه را پاره کند. بلند کردن اجسام سنگین، کشش، حرکت ناگهانی، و حتی سرفه های مکرر می تواند فشار اضافی بر روی عضلات قفسه سینه وارد کند.

 

✦ سکته قلبی

درد قفسه سینه در سمت چپ؛ معمولا با مشکلات مربوط به قلب مانند حمله قلبی همراه است. با این حال، گاهی اوقات علائم حمله قلبی می تواند درد را در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند.

درد قفسه سینه در زنان، در طول یک حمله قلبی، بیشتر شبیه احساس فشردن قفسه سینه است. این درد را می توان در هر نقطه از قفسه سینه، نه فقط در سمت چپ احساس کرد.

نشانه های دیگری حمله قلبی شامل عرق سرد، بدتر شدن درد، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و تهوع و استفراغ است.

 

 

✦ مشکلات دیگر

استرس، اضطراب، وحشتزدگی یا حملات هراس، شکستگی دنده، عضلات تضعیف شده، و غیره، می‌تواند به درد در سمت راست قفسه سینه منجر شوند. درد در سمت راست پشت و یا کتف می‌تواند به قفسه سینه پراکنده شود. فردی که مبتلا به آنفولانزا، سرفه، و سرماخوردگی است، امکان دارد از درد شدید قفسه سینه به هنگام سرفه و عطسه، به دلیل ضعف عضلات رنج ببرد.

سلام بسیارعالی بودv

ممنون،عالی

مراجعین محترم می توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 17 الی 22 به مطب به نشانی زیر مراجعه نمایند

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید

+989332814029

: آی دی تلگرام دکتر محسن مردانی @drmohsenmardanikivi

: پیج اینستاگرام دکتر محسن مردانی @drmohsenmardanikivi

https://scholar.google.com/citations?user=ZKKn9wEAAAAJ&hl=en&oi=aoMohsen Mardani-Kivi

http://orcid.org/0000-0002-9437-5756

mardani.kivi@gmail.com

درد سمت راست قفسه سینه
درد سمت راست قفسه سینه
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *