درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو
درمان افسردگی بدون دارو

25 روش درمان افسردگی‌ بدون دارو

در زندگی گاهی به اوج می‌رسیم و گاهی به پایین‌ترین نقطه‌ای که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم! در این میان هستند کسانی که به افسردگی دچار می‌شوند و روزها را با بی‌حوصلگی پشت سر می‌گذارند. اگر دچار افسردگی هستید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

درمان افسردگی‌هایی که خیلی جدی به نظر نمی‌‎رسند، چند روزی بیشتر طول نمی‌کشند (مانند غصه خوردن، بی‌حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن) و با استفاده از روش‌های بسیار ساده درمان افسردگی‌ می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد. برای مشاهده روش‌های درمان افسردگی بدون دارو در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

افسردگی در انواع و اشکال متفاوتی بروز می‌کند. اطلاع از نوع افسردگی که به آن مبتلا هستید می‌تواند به شما در مدیریت علائم آن و درمان مؤثر کمک کند.درمان افسردگی بدون دارو

باتوجه به نوع افسردگی، روش‌های متداولی نیز برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از شایع‌ترین روش‌های درمان افسردگی عبارتند از:

ما در این مطلب از سایت زوم لایف، به معرفی روش‌های درمان افسردگی بدون دارو و معرفی روش درمان افسردگی به وسیله روان درمانی پرداخته‌ایم.

درمان غیر دارویی افسردگی شامل موارد زیادی می‌باشد و طیف وسیعی از این درمان‌ها برای مراجع دارای افسردگی مناسب شناخته می‌شوند. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

این نوع درمان مبتنی بر نظریه روانکاوی می‌باشد. هدف درمان روانکاوانه تغییر شخصیت بیمار و قوی کردن خود بیمار می‌باشد. در واقع درمان روانکاوانه به دنبال تسکین یا کاهش نشانه‌ها نیست بلکه با برخی تکنیک‌های خاص اعتماد میان فردی بیمار، روش‌های برقراری ارتباط، مکانیسم‌های سازگاری و مدارا، قدرت برخوردار شدن از طیف وسیع هیجانات، توانایی تجربه هیجانات مراجع بالا می‌رود. این شکل از درمان زمانی طولانی را می‌طلبد.

در رفتار درمانی به فرد افسرده رفتارهایی آموزش داده می‌شود که فرد با انجام دادن آن‌ها بتواند از جامعه بازخورد مثبت بگیرد و تشویق شود. در واقع فرض بر این است که با این کار الگوهای غیر انطباقی گذشته فرد که باعث طرد شدن وی می‌شده است، از بین می‌رود. بنابراین فرد احساس بهتری پیدا می‌کند و نسبت به گذشته فعال‌تر می‌شود.

شناخت درمانی با تاکید بر نحوه تفکر افراد، اختلال افسردگی را توجیه کرده و توضیح می دهد. در واقع در شناخت درمانی فرض بر این است که فرد افسرده، شناخت‌ها (افکار) ناکارآمد دارد و دائما از این الگوی فکری در زندگی استفاده می‌کند. این شناخت‌های ناکارآمد باعث ایجاد احساسات غم و اندوه شده و نتیجتا اختلال افسردگی را به وجود می‌آورد. بنابراین برای درمان فرد افسرده نیاز هست که خطاهای شناختی وی شناسایی و اصلاح شوند.

درمان بین فردی بر روابط بین فردی انسان افسرده تاکید می‌کند. در واقع فرض اصلی در درمان بین فردی این است که مشکلات ارتباطی فرد افسرده باعث به وجود آمدن و تداوم نشانه‌های افسردگی شده و این مشکلات ارتباطی ریشه در کودکی وی دارند. در واقع در این درمان مهارت‌های مشخصی مثل جرئت مندی آموزش داده می‌شود و یکی از رویکردهای واقعا موثر در درمان می‌باشد.

خانواده درمانی از رویکردهای درمانی اصلی نمی‌باشد ولی در زمان‌هایی که خانواده فرد در تداوم یا شکل‌گیری نشانه‌های وی موثر باشند، درمان کمکی بسیار مفیدی خواهد بود. با خانواده درمانی فرد حمایت مورد نیازش را به دست می‌آورد و بسیاری از فرایندهای غلط خانوادگی اش را اصلاح می‌کند و همین امر در بهبود وی تاثیر می‌گذارند (1).

از جمله کارهایی که برای درمان از افسردگی می‌توانید انجام دهید، رفتن به یک کلاس ورزشی و فعالیت بدنی شدید یا پیاده‌روی در خیابان‌هایی که احساس خوبی نسبت به آنها دارید و نوشتن است که در روحیه شما بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

تغییر سبک زندگی یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان افسردگی است. حتی سایر روش های درمان نیز در سایه‌ی تغییر سبک زندگی بهتر عمل خواهند کرد. گاهی‌ اوقات تغییر سبک زندگی و حال‌وهوای فرد بیمار اصلا باعث می‌شود که به دارو و سایر روش های درمان افسردگی نیازی نباشد.

از اقداماتی که می‌توان برای تغییر سبک زندگی و درمان افسردگی انجام داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار افسردگی شده‌اید باید بدانید که برای درمان افسردگی‌ نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به‌غیر از شادی نمی‌تواند شما را از این حالت خارج کند. پس به به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید.

فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد: مرگ و مالیات او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی!

قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد. بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.

با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده‌تر هم می‌شوید. پس توصیه می‌کنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنب و جوش انجام بدهید. می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید. مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکوکار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه‌های تلویزیون و پیچاندن دکمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.

فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می‌کند. بهترین راه این است که فعالیت‌های مورد علاثه خود را روی کاغذ بنویسید، البته مساله این است که هنگام ناراحتی و بی‌حوصلگی هیچ کاری لذت بخش نیست. پس چه کار باید کرد؟ فهرستی از فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید را تهیه کنید. پس از آن یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و انجام دهید.

برای درمان افسردگی‌، به لبخند نیاز دارید.

دکتر بونی استریکلند (استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست) می‌گوید: «صحبت کردن با دیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آن‌ها درد دل کنید.»

اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می‌شود، خوب گریه کنید. گریه شما را کاملاً راحت می‌کند. مخصوصاً اگر علت آن را بدانید.

وضعیت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید. در بسیاری از مواقع اگر منشأ افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می‌دانید، می‌توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

اگر تلاش کردید ولی نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. ما بزرگترها هم مثل بچه‌های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف‌هایی می‌زنیم و گاهی هم به حرف کوچک‌ترها گوش می‌کنیم؛ هر چند می‌دانیم گذشت زمان غیرواقعی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. دنبال کردن اهداف نامشخص می‌تواند، موجب افسردگی شود. در این شرایط فقط می‌توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم بر می‌آمد، انجام دادم و دیگر آن را انجام ندهید.»

تحقیقات بی‌شماری نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می‌کردید و تناسب جسمانی خوب ولی ضعیف روجی بدی داشته‌اید، به توصیه دکتر گسل: ورزش کنید تا کنید تا کاملاً خسته شوید. ورزش یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

یکی از بهترین راه‌های بیرون ریختن احساسات نوشتن آن‌ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن‌ نقاشی کردن آن‌هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می‌دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می‌تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.

برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر نوس پیشنهاد می‌دهد که کار واقعاً کسل کننده‌ای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلاً کاشی‌های حمام خود را با برس تمیز کنید، یا یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سرهم بخوانید.

مشغله زندگی در قرن بیستم کم نیست. اگر فکر می‌کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان‌بندی کردن بیش از حد امور است. استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.

هنگامی که افسرده هستید، اصلاً نمی‌توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می‌کند که تصمیم‌های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می‌گیرید. که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می‌شود.

وقتی ناراحت هستید آمادگی آن را دارید که براحتی خود را فوراً به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکنید. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند.درمان افسردگی بدون دارو

ولخرجی زیاد هم درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می‌تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب‌ها هم ‌می‌تواند مایه نگرانی باشد.

خوردن زیاد هم نتیجه عکس می‌دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد. ولی وقتی که شکم و چربی بیاورید باعث افسردگی شما می‌شود. اگر نمی‌توانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید.

یک تکه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن احساساتتان کنید. هیچ چیز را مخفی نگه ندارید. هر چه واقعاً حس می‌کنید را بنویسید. زیاد در قید و بند معنی‌دار بودن نوشته‌هایتان نباشید. هر فردی ممکن است حتی با نزدیک‌ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف‌ها را مطرح کند ولی با خودش که می‌تواند.

بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ بریزید. پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید، به مقدار قابل ملاحظه‌ای احساس راحتی خواهید کرد. آنچه تاکنون گفته شد، تنها نمونه های اندکی از راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا از آنها برای رهایی از افسردگی، کاهش اضطراب و استرس، منزوی بودن و خستگی های روحی و ذهنی خود بهره بگیرید.

تغذیه مناسب، کلید داشتن سلامت فیزیکی و روانی افراد است. در طول روز وعده‌های کوچک و مناسب داشته باشید تا باعث شود انرژی شما در روز بالا بماند. البته ممکن است به سمت غذاهایی با قند بالا گرایش پیدا کنید اما بدانید که ترکیبی از کربوهیدارت‌ها انتخاب بهتری برای شما خواهد بود (2).

میزان خواب تاثیر بالای بر حال و هوای افراد دارد. زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید علایم افسردگی شما بیشتر از قبل خواهد بود. کمبود خواب برای شما ناخوشایند بوده و منجر به ناراحتی و خستگی فراوان می‌شود. مطمئن شوید که در طول شبانه‌روز 8 ساعت خواب کافی خواهید داشت. تنها افراد کمی هستند که با خواب کمتر از هفت ساعت در شبانه روز همچنان عملکرد خوبی خواهند داشت.

یکی دیگر از نکات مهم برای درمان افسردگی این است که باید تا آنجایی که می‌توانید در مورد افسردگی خود اطلاعات داشته باشید. باید مشخص کنید که علایم و نشانه‌های افسردگی شما به علت بیماری زمینه‌ای است یا خیر .اگر این موضوع صحت دارد ابتدا بهتر است که به درمان آن بپردازیم. فاکتور مهم بعدی میزان شدت افسردگی است که هر چقدر این میزان بیشتر باشد آنگاه شما نیاز به درمان قوی‌تری خواهید داشت.

یکی از روش‌های درمان افسردگی، کنترل استرس است

و در نهایت سعی کنید تغییراتی را ایجاد کنید تا به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کرده و از حجم آن کم کند. استرس زیاد منجر به افسردگی خواهد شد و شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد. به زندگی خودتان از زوایای مختلف نگاه بیاندازید و اگر رابطه و یا کار بیش از اندازه می‌بینید سعی کنید آن را حذف و یا به کمترین حالت برسانید.

کمک گرفتن از یک متخصص روان‌شناس که در زمینه‌ی افسردگی تخصص دارد می‌تواند بهترین روش برای درمان افسردگی باشد که شما برای غلبه بر افسردگی و در دست گرفتن عنان زندگی‌تان انجام می دهید. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که درمان اختصاصی با یک روان‌درمانگر، بیش از سایر گزینه‌ها مانند درمان دارویی و ورزش موثر است.

روان‌درمانی می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای شما باشد تا بر افسردگی غلبه کنید و احتمال بازگشت و بروز مجدد آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده‌اند که کسانی که از روان‌درمانی برای درمان افسردگی استفاده کرده‌اند، کمتر از سایرین که درمان نشده اند یا درمان دارویی را پی گرفته‌اند، در برابر افسردگی مقاوم هستند.

چرا روان‌درمانی برای درمان افسردگی توصیه می‌شود؟

روان‌درمانی (Psychotherapy) یک واژه‌ی عمومی برای درمان افسردگی از طریق صحبت کردن درباره‌ی وضعیت بیمار و مشکلات مربوط به آن با یک متخصص سلامت روان است. متخصص سلامتِ روان ممکن است روش‌های درمانی دیگری را نیز به شما توصیه کند. روان‌درمانی می‌توان به شما کمک کند تا:

به افراد افسرده کمک کنید

فرض کنید اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، چیست؟ به حرف‌هایش گوش کنید. او بیش از هر چیزی دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف‌هایش را خوب گوش کند.

اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به سراغش بروید و از او بپرسد افسرده‌ای؟ بهتر است سوال‌هایتان پاسخ‌های باز داشته باشد. مثلاً بگویید: «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سوال خوبی است. زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می‌توان به پیامدهای آن پی برد.

توصیه‌های مفید دیگری هم وجود دارد که عبارتند از:

آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟

اگر افسرده و بی‌حوصله شده‌اید و علی رغم استفاده از همه روش‌های درمانی که می‌دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی‌گذارد، لازم است که به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

همچنین روانشناسان توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتماً به پزشک روانشناس مراجعه کنید:

سخن پایانی

دانستن در مورد گزینه‌های درمان افسردگی به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری داشته باشید. از جلسات مشاوره روان درمانی، درمان دارویی، درمان افسردگی بدون دارو تا تغییرات سبک زندگی، درمان‌های موثری هستند که شما از هر کدام و یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید برای از بین بردن افسردگی، استفاده کرده تا دوباره احساس خوشحالی و امید به شما باز گردد.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام، نمی‌دونم تو چه شرایطی هستی که چنین تصمیمی گرفتی. اما می‌دونم هر شخصی ممکنه در شرایط سختگی قرار بگیره که فکرش به هیچ‌جا قد نده.

فرض کن این اتفاق افتاد و شما خودت رو خلاص کردی! زندگی ادامه داره، فقط فرصت تغییر رو از خودت گرفتی.

چرا تبدیل به آدمی نمیشی که دلت می‌خواد؟ چرا نمی‌جنگی؟

همه قراره یه روز از این دنیا بریم، ولی چرا نباید تا زمانیکه هستیم برای زنده موندن تلاش کنیم؟

من افرادی رو دیدم که ورشکست شدن و به زیر صفر رسیدن، دنیاشون خراب شد اما چندسال بعد دوباره بلند شدن.

افرادی رو دیدم که چند بار خواستن به زندگی خودشون پایان بدن اما منصرف شدن و الان تبدیل به آدم دیگه شدن و خوشحالن.

نمی‌دونم چرا چنین تصمیمی گرفتی اما مطمئنم خودت باید حلش کنی و هیچکس شاید نتونه بهت کمک کنه. خودت رو دست کم نگیر.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

به جهت افزایش تحقیقات علمی، درمان افسردگی بدون دارو بیشتر در معرض توجه قرار گرفته است.

مراجعین به جهت عوارض جانبی که داروها برای آنها ایجاد می‌کنند، کمتر راغب به استفاده از آنها هستند.

بسیاری از ما پس از احساس اندکی غم که طبیعت زندگانی است و می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی مانند از دست دادن عزیزان، شکست مالی و … باشد، برچسب افسردگی به خود می‌زنیم. اما باید بدانیم هر غمی افسردگی نیست. احساس غم مانند هر احساس دیگری از جمله محبت، عشق، خشم و اضطراب برای انسان کارکردی دارد. بسیاری از موارد غم فرصتی برای اندیشیدن است. در زمانهایی نیز احساس و ابراز غم بنوعی طلب کمک از دیگران است. اما در مواقعی نیز افسردگی آنچنان شدید است که بیش از آنکه کارآمد باشد توانکاه و جانفرسا است.

اما اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید پس می‌توان گفت افسردگی شما شدید و عمیق نمی‌باشد و یا حداقل آنکه آماده هستید تا برای بهبود خود کاری انجام دهید (از آزمون افسردگی بک می‌توانید در این زمینه استفاده کنید).

برای افسردگی ۹ نشانه ذکر شده است و طبق نظر انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-IV-TR)، هر فرد باید حداقل ۵ نشانه از ۹ نشانه‌ی ذکر شده را تقریباً هر روز حداقل به‌مدت دو هفته تجربه کند تا بتوان تشخیص افسردگی برای او داد.درمان افسردگی بدون دارو

لازم به‌ذکر است که وجود غم و فقدان علاقه به فعالیت‌ها برای تشخیص افسردگی ضروری هستند.

افسردگی در میان شایع‌ترین مشکلات روان‌پزشکی قرار دارد. نرخ شیوع ۱ ساله برای افسردگی اساسی، ۶٫۷% است که معنایش آن است که در طول یک سال حدود ۷ درصد از جمعیت به افسردگی مبتلا هستند. مسلماً این میزان برای طول عمر افراد بسیار بیشتر است.

تا قبل از نوجوانی، دختران و پسران به میزان برابری به افسردگی دچار می‌شوند؛ ولی پس از نوجوانی زنان همواره دو برابر بیش از مردان افسردگی را تجربه می‌کنند.

افسردگی اساسی بدون درمان بین ۴ ماه تا یک‌سال طول می‌کشد. اکثر افراد (۶۵ تا۷۰ درصد) در ظرف یک‌سال بهبود می‌یابند، ولی تعدادی نیز در طول یک‌سال بهبود نمی‌یابند و گروهی نیز حتی پس از گذشت پنج سال بهبود حاصل نمی‌کنند.

مشخصه افسردگی، عود و بازگشت بیماری است. بین ۵۰ تا ۸۵ درصد بیماران افسرده، دوره‌های متوالی افسردگی را تجربه می‌کنند. با هر دوره افسردگی، ریسک دوره‌های آتی افسردگی افزایش یافته و مدت زمان بین دو دوره کاهش می‌یابد.

افسردگی بر روی سه جنبه فرد تاأثیر می‌‌گذارد: ۱- رفتار ۲- افکار ۳- احساس. طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند. بنابراین در این مقاله نیز از رفتار شروع می‌کنیم زیرا سریعترین درمان افسردگی بدون دارو از طریق تغییر رفتار امکان پذیر است.

سبک زندگی کنونی باعث شده است که افراد مانند گذشته فعالیت نداشته باشند. فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین که هورمون شادی نیز نامیده می‌شود و دوپامین که هورمون لذت است، می‌شود. ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، همان کاری را انجام می‌دهد که داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین انجام می‌دهند. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری (هوازی) کمک بسیاری به درمان افسردگی بدون دارو می‌کند.

هر فرد بین ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید نیاز دارد. وقتی خوب نمی‌خوابید نشانه‌های افسردگی مانند بی‌قراری، غم و خستگی شدیدتر می‌شود. بهتر است راهکارهایی برای بهتر خوابیدن خود به‌کار ببرید.

تنهایی و خود را در انزوا قرار دادن برای فرد افسرده بسیار مضر است و افسردگیش را تشدید می‌کند. احساس تعلق نسبت به دیگران باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که مانع افسردگی است. سعی کنید با دوستان و خانواده خود محشور شوید. روابط چهره به چهره تأثیر بسیاری بر بهبود افسردگی دارد. در کلاس‌های متنوع ثبت‌نام کنید. فعالیت‌های داوطلبانه راهکار بسیار مفیدی برای کسب حمایت اجتماعی است. در حالی که خود به دیگران کمک می‌کنید، حمایت اجتماعی دیگران را نیز به‌دست می‌آورید.

منتظر نباشید تا حالتان بهتر شود تا با دیگران ارتباط برقرار کنید، بلکه باید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا حالتان بهتر شود. به‌عبارت دیگر، اگر چه ما باور داریم که احساس ما است که باعث بروز رفتار در ما می‌شود (مثال: امروز حسش ندارم برم بیرون) و باعث انجام بعضی رفتارها در ما می‌گردد، ولکن این رفتار است که احساس را با خود بهمراه می‌آورد (حتماً برای همه ما پیش آمده است که وقتی از خانه بیرون رفته‌ایم، اگرچه در ابتدا با سختی همراه بوده است، ولکن بعد احساس ما نیز همگام با رفتار ما تغییر کرده است). حمایت اجتماعی یک فاکتور مهم در درمان افسردگی بدون دارو می‌باشد.

اگر سبک زندگی شما به‌گونه‌ای است که مجبور هستید استرس زیادی (مانند کار زیاد و یا روابط غیرحمایت‌گرانه) را متحمل شوید، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.

در مقاله اضطراب توضیح داده شده است.

از آنجایی که افسردگی اکثراً با اضطراب همراه است، مواردی که برای اضطراب ذکر کردیم برای افسردگی نیز به‌کار می‌رود.

بهتر است مواد غذایی در حجم اندک و دفعات بیشتر خورده شود تا انرژی فرد کم نشود و او مجبور به خوردن مواد قندی نگردد. بهتر است از کربوهیدرات‌ها به‌جای مواد قندی استفاده شود. تحقیقات تأیید نشده، مواد غذایی حاوی سروتونین (بوقلمون)، اُمگا تری (ماهی‌های مانند سالمون) و فولیک اسید (اسفناج) را در درمان افسردگی موثر می‌دانند. ویتامین D (شیر) نیز برای افسردگی فصلی موثر می‌باشد.

محققین متوجه شده‌اند بعضی افراد دچار افسردگی فصلی می‌شوند. آنها در زمستان و پاییز به‌دلیل کمبود نور آفتاب دچار افسردگی می‌گردند.

خورشید از دو طریق به بهبود افسردگی کمک می‌کند. اولاً کمبود ویتامین D باعث افسردگی می‌شود که می‌توان آن را از طریق نور خورشید تامین کرد. در ثانی نور خورشید ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کند که این امر باعث می‌شود هورمون‌های بدن تنظیم شده و سطح انرژی افزایش یابد. در صورتی که افراد در مکان‌هایی باشند که کمتر نور خورشید می‌تابد بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. باید هر روز خود را در معرض نور خورشید قرار دهید و در خانه تنها از نور زرد و به مقدار زیاد استفاده کنید.

علت عمده افسردگی افکار تکراری و زائد است. تنهایی باعث افزایش نشخوار ذهنی می‌شود. تا جای ممکن خودتان را مشغول فعالیت کنید. شغلی که به آن تعهد داشته باشید، کلاس هنری، ورزش، کارهای عام المنفعه، میهمانی، مسافرت و … همگی باعث می‌شوند فکرتان درگیر فعالیت موردنظر باشد و از نشخوار ذهنی رها شوید.

این روش در مقاله اضطراب توضیح داده شده است.

استفاده از ماساژ و موزیک آرامش‌بخش نیز در افسردگی‌های خفیف موثر می‌باشد.

شناخت درمانی مهمترین راهکار در درمان افسردگی بدون دارو است. همه موارد بالا که به جهت درمان افسردگی بدون دارو ذکر شد، اگر همراه با تغییر در باورهای ناکارآمد باشد تاثیرشان چندین برابر می‌شود؛ زیرا بنا به باور محققین، افکار منفی و غیرمنطقی (همراه با آمادگی ارثی و وقایع محیطی) باعث ایجاد افسردگی در فرد می‌شود. بارها شاهد بوده‌ایم واقعه‌ای که باعث افسرده شدن فردی می‌شود، فردی دیگر را تنها اندکی مغموم می‌کند. تفاوت را باید در نوع نگاه به آن موضوع جستجو کرد. بنابراین در شناخت درمانی تاکید بسیاری بر تصحیح باورهای ناکارآمد صورت می‌گیرد.

مقاله مرتبط: تحریفات شناختی

سریعترین درمان افسردگی بدون دارو (در این مقاله: شناخت درمانی) فعالسازی رفتار است، همانگونه که فکر بر رفتار موثر است رفتار نیز بر فکر تاثیر می‌گذارد.

از افراد افسرده زیاد می‌شنویم که حال و حوصله انجام کاری را ندارم، پس کاری انجام نمی‌دهم. این باور و رفتار در فرد افسرده باعث می‌شود تا او فعالیت کمتری انجام دهد. فعالیت نداشتن در یک چرخه معیوب باعث ایجاد افکار منفی بیشتر می‌شود که خود علت بی‌حوصلگی بیشتر است. بی‌حوصلگی بیشتر این چرخه را از نو و این بار با شدت بیشتر آغاز می‌کند.

اکثریت افراد افسرده اگر بخواهند به خودشان کمک کنند (همانند افرادی که تا اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اند) حالشان خوب می‌شود. اینکه چه می‌کنید مهم نیست. مهم آن است که کاری انجام دهید. وقتی فرد مصمم به انجام کاری می‌شود قدم اول بهبودی را برداشته است. فعالسازی رفتار می‌تواند سطح انرژی فرد را افزایش دهد و زمینه را برای استراتژی‌های شناختی آماده کند.

عدم فعالیت دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمانی که فرد ناامید است، فراموش می‌کند گذشته بهتری هم داشته است. بنابراین فرض می‌کند در آینده هم حالش بهتر نمی‌شود و در نتیجه تلاش‌های او تاثیری در بهبود حالش نخواهد داشت. وقتی دیگران به شما می‌گویند: «برای خودت کاری بکن»، بنظرتان حرف مضحکی می‌زنند. مانند آنکه بگویند لبخند بزن، حالت خوب می‌شود. در عین حال باور دارید فعالیت شما تاثیری بر خوشحالی و خوشبختی شما ندارد. مگر آنکه تقدیرتان عوض شود و اتفاقی بیفتد.

باور دارید که از عهده انجام هیچ کاری بر نمی‌آیید. در موارد حاد، فرد افسرده اعتقاد دارد حتی توان روشن کردن تلویزیون را هم ندارد. وظیفه موردنظر بیش از اندازه در ذهن فرد افسرده بزرگ است. به‌خود می‌گویید: خیلی خسته‌ام- کم حوصله‌ام- قاطعیت لازم را ندارم- الان وقتش نیست. لازم است تا نمی‌توانم‌های خود را امتحان کنید. تا زمانی که خود را در معرض امتحان قرار ندهید و تجربه مثبتی برای خود خلق نکنید نمی‌توانم‌ها دست از سر شما بر نمی‌دارند. با هدف‌های کوچک شروع کنید و از موفقیتتان احساس خرسندی کنید.

تصورتان آن است که پاداش کار به زحمتش نمی‌ارزد. در واقع قسمت مثبت کار را بی‌ارزش می‌کنید (بی‌توجهی به امر مثبت) و هزینه آن را بالا می‌برید (فیلتر منفی). می‌گویید: ورزش کنم که چی بشود!

تنها انجام یک کار با استانداردهای بالا را کار و فعالیت محسوب می‌کنید. حال که فکر می‌کنید آن هدف دور از دسترس و توان شما است، فکر می‌کنید بهتر است هیچ کاری نکنید.

مقاله مرتبط: کمالگرایی چیست؟

می‌ترسید که اگر فعالیتی را شروع کنید و موفق نشوید، مورد انتقاد دیگران و سرزنش خود قرار بگیرید. بنابراین طبق باور:

تا مرد سخن نگفته باشد                  عیب و هنرش نهفته باشد.

کاری نمی‌کنید تا اشتباهی نیز نکنید. غافل از آنکه رشد و پیشرفت انسان در خطر کردن و پذیرش احتمال خطا می‌باشد. اگر همه اینگونه فکر می‌کردند و از اشتباه کردن هراس داشتند، بشر اکنون هنوز در غارها ساکن بود، زیرا می‌ترسید عملی انجام دهد که اشتباه از آب درآید. همانگونه که ادیسون برای اختراع لامپ بارها اشتباه کرد تا در نهایت موفق شد. او هیچگاه خویش را سرزنش نکرد و اشتباه و خطا را لازمه رشد می‌دانست، زیرا در غیر اینصورت مسلماً دست از فعالیت می‌شست.

سبک زندگی افراد افسرده به‌طور معمول عاری از لذت و حس موفقیت است و به همین دلیل تقویت مثبتی نیز از محیط و دیگران دریافت نمی‌کنند. به عنوان نقطه شروع برای فعالسازی رفتار باید زندگی خود را مورد بررسی و موشکافی قرار دهید. فعالیت‌های خود را در طی روز مانند نمونه زیر ثبت کنید و میزان خلق خود را ارزیابی کنید. این کار باعث درک ما در این رابطه می‌شود که تغییرات در خلق ممکن است با کارهای روزمره‌ای که فرد دارد، مرتبط باشد.درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو (۱)

 

سبک زندگی نادرست، از جمله اکثر اوقات روز را به سیگار کشیدن و خوابیدن اختصاص دادن و یا ورزش نکردن، در خانه ماندن و فعالیت‌های اجتماعی نداشتن، تغذیه صحیح نداشتن، بی‌هدف بودن و اوقات را بدون تعهد به فعالیتی سپری کردن و … همگی علت افسردگی در فرد می‌شوند. برنامه‌ای برای طول هفته خود تهیه کنید و اهدافی چون حمام کردن، سه وعده تغذیه صحیح، ملاقات دوستان، کار، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش و … را در آن بگنجانید. خود را متعهد به انجام آن کنید. برای این کار می‌توانید لیست فعالیت‌های روزانه خود را نوشته و یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود را در جریان بگذارید.

نرگس پس از انجام این تمرین درک کرد که در تعطیلات حال روحی بدتری دارد. او سعی کرد برای اوقات تعطیل خود از پیش برنامه‌ای بگذارد. و یا آنکه او متوجه شد انجام بعضی کارها او را غمگین می‌کند. به‌طور مثال، او هر زمان ایمیلی از رئیسش دریافت می‌کرد، تا زمان پاسخ دادن به آن ناراحت بود. تصمیم گرفت هر چه زودتر ایمیل‌های او را جواب دهد و آنقدر نگران واکنش رئیسش نباشد.

نرگس به کمک مشاورش پس از بررسی یک هفته‌ای فعالیت‌هایش متوجه شد که سبک زندگیش به‌گونه‌ای است که وقتی برای تفریح، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی نمی‌گذارد. پس تصمیم گرفت با گروهی از دوستان برای برنامه پیاده‌روی و سپس صرف صبحانه، دورهم جمع شوند. او فهمید که هنگامی که بیرون است و پیاده‌روی می‌کند، به‌طور طبیعی بیشتر از زمانی که در خانه است احساس شادی می‌کند. او همچنین فهمید ورزش و فعالیت‌های اجتماعی واقعاً پاداش‌دهنده است.

فرد چه مقدار از فعالیت‌های روزانه زندگی مانند بهداشت، تغذیه، ورزش، تفریحات، روابط اجتماعی، شغل و … اجتناب می‌کند؟ آیا در سبک زندگی روزانه او فعالیت‌های بالقوه تقویت‌کننده وجود دارند؟ چه کارها و یا حالت‌هایی (مانند حالت دراز کشیدن روی تخت) او را دچار کسلی و افسردگی می‌کند؟ آیا تعادلی بین وقایع مفرح (فعالیت‌های که هدف آن شادی و لذت است و رقابت در آن نقش ندارد) و وقایعی که منجر به موفقیت و مهارت می‌شوند (فعالیت‌هایی که فرد باور دارد باید در آنها خوب عمل کند)، وجود دارد؟

پاسخ به این سئوالات معمولاً منتج به افزودن فعالیت‌ها و گاهی یافتن راهی به‌جهت محدود نمودن فعالیت‌هایی است که سبب خلق پایین می‌شود. از طریق این فرایند، بیمار کم‌کم رابطه نزدیک بین احساسات و فعالیت‌ها را می‌فهمد و شروع به ‌تجربه احساس موفقیت کرده و خویش را شایسته‌تر می‌بیند.

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید. بله، احتمالاً الان باور شما آن است که از هیچ فعالیتی لذت نمی‌برید. فکر کنید در گذشته از چه فعالیتی لذت می‌بردید. حال شما باید برای فعالیت‌های هفته آتی خود برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله می‌توان فعالیت‌هایی مانند ورزش همراهی با دوستان، رفتن به میهمانی، مطالعه، تئاتر، شام بیرون رفتن و … را که از آن لذت می‌برید و یا لذت می‌بردید را به فعالیت‌ها اضافه کنید. همچنین، برای تعطیلات آخر هفته بایستی برنامه‌ریزی کنید تا از سیکل معمول نشخوار ذهنی/ پیش‌بینی وقایع آتی بیرون آیید.

پیش از انجام هر کار حدس بزنید انجام آن کار چه میزان احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند و دشواری انجام آن کار چقدر است. پس از انجام آن نیز میزان واقعی حس لذت و موفقیت و دشواری آن فعالیت را بنویسید. در پایان هفته حاصل کارتان را مرور کنید. می‌بینید که انجام بعضی از کارها به شما احساس لذت و موفقیت می‌دهد. در برنامه‌ریزی هفته آتی بر فعالیت‌های خوشایند بیفزایید و از فعالیت‌های ناخوشایند احتراز کنید.

درمان افسردگی بدون دارو (۲)

 

این فعالیت‌ها سطح انرژی بیمار را بالا می‌برند و احتمالاً باعث تمرکز بیشتر و احساس خستگی کمتر می‌شوند. در عین حال فرد درک می‌کند کدام فعالیت‌ها تاثیر بیشتری بر احساس او دارد.

برای انجام هر فعالیت آن را به قدم‌هایی کوچک تقسیم کنید تا انگیزه لازم برای انجام آن کار را پیدا کنید. ایمیل زدن به دوست خود را به اجزایی مانند رفتن به پشت میز، روشن کردن کامپیوتر، نوشتن مقدمه، نوشتن متن، خاتمه دادن به مطلب و ارسال تقسیم کنید. مطمئناً فکر کردن به پشت میز رفتن برای شما آسانتر است تا فکر کردن به ایمیل زدن.

روش دیگر انگیزه پیدا کردن، توجه به مزایای اقدام‌تان است. مزایا و مضرات ایمیل زدن و نزدن را بنویسید.

در این روش تصور کنید که مشغول انجام فعالیت مورد نظرتان هستید. به‌طور مثال، تصور کنید که در حال پیاده‌روی هستید و چقدر از این کار لذت می‌برید و چگونه باقی روزتان را به‌واسطه پیاده‌روی با انرژی ادامه می‌دهید.

و در نهایت ممکن است بگویید اگر من همه این فعالیت‌ها را انجام دادم و باز هم احساس لذت نکردم چه؟ بله، امکان دارد. آنوقت باید به سراغ افکارتان رفت، زیرا باورهایی دارید که مانع لذت بردن شما می‌شوند. به‌طور مثال، باور دارید که پیاده‌روی تنها در صورتی لذت‌بخش است که همراه با کسی بروید و چون تنها رفته‌اید لذتی نمی‌برید. باور دارید در میهمانی حتما باید دوست صمیمی‌تان حضور داشته باشد والا لذت نمی‌برید و چون دوست صمیمی‌تان مدتی است از شهر شما رفته است، پس دیگر هیچ کجا برای شما لذت‌بخش نمی‌باشد. باور دارید چون در کارتان صد در صد موفق عمل نمی‌کنید، پس بهتر است آن را رها کنید.

در درمان افسردگی بدون دارو (در این مقاله منظور شناخت درمانی است)، پس از فعالسازی رفتار باید به باورها و خطاهای شناختی پرداخت.

هدف درمان افسردگی بدون دارو (شناخت‌درمانی)، کمک به افراد جهت تغییر ارزیابی‌های شناختی ناسالم و غیرانطباقی به ارزیابی‌هایی که بیشتر بر مدرک استوار بوده و سازگارتر هستند، می‌باشد. بیماران یاد می‌گیرند با افکار خود همانند فرضیه و نه حقایق مسلم، برخورد کنند. به‌طور مثال، فرد باور خود را مبنی بر آنکه پیاده‌روی به تنهایی لذتبخش نیست را به عنوان یک فرض مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را حقیقت مسلم فرض نمی‌کند.

در نظر گرفتن یک باور به‌عنوان یک فرضیه، فرصت بررسی صحت و سقم آن را داده و فرد را قادر می‌سازد به شقوق دیگری نیز بیاندیشد. او در این حالت از افکار خود فاصله گرفته تا با دقت بیشتری آن را مورد بررسی قرار دهد. فرد تلاش می‌کند تا خود را به‌جای دیگران گذاشته و از منظر آنها به موضوع بنگرد. آیا همه افراد از پیاده‌روی تنها لذت نمی‌برند؟ آیا دیگران هم با او هم نظر هستند؟ پیاده‌روی تنها نسبت به پیاده‌روی دسته‌جمعی لذت کمتری دارد یا کلاً لذتی ندارد؟ آیا تا به‌حال پیاده‌روی تنها را امتحان کرده است؟ آیا واقعاً دیگران درباره او قضاوت کرده و می‌گویند ببین چقدر آدم تنها و بی‌کسی است که تنهایی پیاده‌روی کرده است؟ چه دلایلی دارد که فکر می‌کند پیاده‌روی تنها لذت‌بخش نیست؟

در این روش زمانی که فرد به علت حادثه‌ای احساس غم می‌کند، آن موقعیت را در جدول ذیل نوشته و افکار اتوماتیک خود را پیدا می‌کند. ما مطمئن هستیم که وقتی فرد احساس غم می‌کند، یقیناً فکری نادرست در ذهن دارد که علت غم او می‌باشد. پس سعی کنید افکار خود را پیدا کرده و بر روی کاغذ بنویسید. سپس فکر منفی خود را که اتوماتیک‌وار و بدون بررسی درستی و نادرستی آن بدان باور دارید را بیابید. حال ببینید این فکر شما ناشی از کدام خطای شناختی در ذهنتان است. فکر درست و منطقی را بنویسید. (مسلماً فکر منطقی و درست برای شما به‌راحتی قابل باور نیست، زیرا اگر شما آن فکر را قبول داشتید دچار خطای شناختی نمی‌شدید. پس فکر کنید دیگران به این موضوع چگونه می‌اندیشند. آیا من دلیلی برای صحت باور خود دارم؟ آیا من همه پارامترها را در نظر گرفته‌ام؟)

(در این مرحله لازم است تا شما مقاله خطاهای شناختی را مطالعه کنید تا بتوانید نوع باور غلط خود را شناسایی کنید. جدول را مانند نمونه ذیل کامل کنید.)

درمان افسردگی بدون دارو (۳)

اضطراب (۵۰)

۲. حتما حرف نسنجیده زدم.

۳. همیشه در کارم ناموفق هستم.

۴. باید می‌فهمیدم که از این کار من ناراحت می‌شود.

۵. حتما به رئیسم می‌گوید و اخراج می‌شوم.

۶. من شکست خورده هستم.

۲. نتیجه‌گیری شتاب‌زده

۳. تعمیم مبالغه‌آمیز

۴. باید اندیشی

۵. پیشگویی و فاجعه‌سازی

۶. برچسب‌زنی

۲. هر انسانی اشتباه می‌کند.

۳. خیلی مواقع موفق عمل کردم.

۴. از کجا باید می‌دانستم؟ من که خدا نیستم بتوانم همه چیز را محاسبه و کنترل کنم.

۵. هیچ دلیلی ندارم که او این کار را بکند. گیرم که بگوید، من هم دلایلم را به رئیس توضیح می‌دهم.

۶. هیچکس در زندگی موفق یا شکست‌خورده صددرصد نیست. همه انسان‌ها مجموعه‌ای از شکست‌ها و پیروزی‌ها هستند.

اضطراب (۳۰)

ویژگی افراد افسرده، انتقاد و سرزنش از خود است. آنها دائماً ظاهر فیزیکی، رفتار، گفتار و ویژگی‌های خود را مورد سرزنش قرار می‌دهند و به این ترتیب عزت نفس خود را لگد مال می‌کنند.

فرد افسرده در کودکی دچار سرزنش و انتقاد از سوی اطرافیان بوده است و عشق نامشروط از سوی والدین دریافت نکرده است و به این سبب احساس بی‌ارزشی در او جای گرفته است. متاسفانه به‌دلیل عشق مشروطی که اکثر ما در کودکی دریافت کرده‌ایم، کمتر انسانی را می‌توان مشاهده کرد که درباره دیگران و خود قضاوت نکند.

به این دلیل به‌جای آنکه با عشق و محبت با دیگران و خود تعامل کنیم و عشق بورزیم و خود و دیگران را ارزشمند بدانیم، تنها در شرایط خاصی و با اما و اگرهای زیادی، دیگران و خود را دوست داشتنی و ارزشمند می‌دانیم. به همین دلیل در فضایی زندگی می‌کنیم که همه افراد از یکدیگر انتقاد می‌کنند و پیغام تو خوب نیستی به یکدیگر می‌دهند و ارزش ذاتی انسان را فراموش می‌کنیم.

در نهایت تنها خودمان هستیم که می‌توانیم دخل خودمان را بیاوریم. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم این پیام‌ها را بپذیریم و یا آنکه خود را فارغ از انتقادات و قضاوت‌های دیگران ارزشمند بدانیم. آنچه باعث می‌شود که دربرابر انتقادات دیگران تسلیم شویم، خودسرزنشگری و عدم توجه به نقاط قوت خود است. ما فراموش می‌کنیم که صورت و مثال الهی هستیم. فراموش می‌کنیم که خداوند انسان را غنی و عزیز خلق کرده است.

فراموش می‌کنیم که هر یک از ما وجودی بی‌همتا است که قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری در این عالم نیست. تنها در صورتی که به ارزش ذاتی انسان باور داشته باشیم و خود و دیگران را مشروط دوست نداشته باشیم است که به هر چیز بی‌ارزشی قانع نشده و نمی‌آلاییم و دیگران و خود را لایق عشق و احترام می‌دانیم؛ چه که باور داریم هر انسانی گوهری در درون خویش دارد که باید کشف شود. گوهری که شبیه و قابل مقایسه با گوهر وجودی هیچ فرد دیگری نیست. و تنها در این صورت است که خود را لایق شادی و سرور می‌دانیم و غم را برای چنین وجود ارزشمندی شایسته و بایسته نمی‌دانیم. پس حرکت می‌کنیم و گام بر می‌داریم.

وقتی خودتان را مورد انتقاد قرار می‌دهید و یا کسی شما را سرزنش می‌کند، افکار منفی از ذهن شما می‌گذرد که باعث غم و یا خشم شما می‌شود. جدول ذیل کمک می‌کند تا این افکار را شناسایی و با آنها مقابله کنید. (مقاله خطاهای شناختی را برای انجام این تمرین بخوانید.)

درمان افسردگی بدون دارو (۴)

-آدم بی‌ارزشی هستم. (برچسب‌زنی)

-به این ترتیب تمام مشتری‌های خود را از دست می‌دهم. (تعمیم بیش از حد)

-نمی‌توانم شغل دیگری پیدا کنم و به این ترتیب خانواده‌ام را نمی‌توانم تامین کنم. (فاجعه‌سازی) (پیشگویی)

-اغلب مشتری‌ها از کار من راضی هستند.

-قرار نیست همه کارهایم صددرصد بی‌عیب و نقص باشند.

-نمی‌توانم همه را راضی نگه دارم.

-اشتباه در هر کاری گریزناپذیر است. من مانند هر انسانی حق اشتباه کردن دارم.

-توان این را دارم که کارم را اصلاح کنم.

-من مشتری‌های خود را دارم و با یک اشتباه مشتری‌هایم از دست نمی‌روند.

-قبلا خیلی از مشتری‌ها از کارهایم تعریف کرده‌اند.

روش دیگری که می‌توان برای مقابله با افکار منفی اتوماتیک اتخاذ کرد، تأکید بر ویژگی‌های مثبت است. در این روش فرد تلاش می‌کند کوچکترین نکات مثبت را در خود کشف کرده و آنها را بر روی کاغذی که همیشه همراه خود دارد، ثبت کند. از آنجایی که فرد پیش از این کوچکترین نکته منفی خود را در خود رصد کرده و خویشتن را سرزنش می‌کرده است، ذهن او به‌راحتی توانایی پیدا کردن نکات مثبت را در خود ندارد و عادت بر یافتن نکات منفی دارد.

ولی فرد باید آگاهانه نکات قوت را در خود جستجو کرده و بر روی برگه‌ای یادداشت کند. نکات مثبت می‌تواند بسیار کوچک باشد. انجام فعالیت‌های روزانه، احوالپرسی گرم با همسایه، کمک به دوست، مطالعه یک بخش از کتاب و …

بسیاری از مواقع علت احساس غم و گناه در فرد، بایدهای نابجایی است که فرد به آنها باور دارد و هیچ زمان صحت و سقم آنها را مورد ارزیابی قرار نداده است. این بایدها به‌دلیل غیرمنطقی بودن در نهایت باعث می‌شوند تا فرد خود را یک شکست خورده ببیند.

اینها همه مثال از بایدهایی است که فرد را دچار احساس غم، خشم و گناه می‌کند. فرد انتظار دارد خودش، دیگران و دنیا مطابق بایدهای او عمل کنند، درحالیکه دنیا قواعد و بازی‌های خود را دارد و به ما گوش نمی‌دهد و ما توان کنترل آن را آنگونه که دوست داریم نداریم. فردی که از کند رفتن و یا زیگ زاگ رفتن ماشین جلویی عصبانی می‌شود، یا باور دارد که دیگران نباید مانع حرکت او شوند، یا باور دارد دیگران باید درک کنند که او عجله دارد، یا آنکه فکر می‌کند دیگران باید قوانین را رعایت کنند و یا آنکه باور دارد من تمام قوانین را رعایت می‌کنم پس دیگران هم باید رعایت کنند.

در ابتدا سعی کنید بایدهای خود را شناسایی کنید. به‌طور مثال، شما فکر می‌کنید که باید همسرتان را در تمام لحظات شاد نگاه دارید. بررسی کنید که این باید از کجا آمده است. چه کسی گفته و کجا نوشته شده است؟ مضرات و مزایای اعتقاد به این باور چه می‌باشد؟ آیا ممکن است که من بتوانم همیشه و در همه لحظات، همسرم را شاد نگه دارم؟

پس از آن بررسی کنید که این باور (همانگونه که در شماره های ۱-۱۲ در داخل پرانتز معنای بایدها قید شده است) چه معنایی برای شما دارد. به‌طور مثال، به‌خود بگویید بالفرض که نتوانم کادوی گرانی تهیه کنم. این چه معنایی برای من دارد؟

پس از انجام این تمرین، شما به افکار زیرین و بنیادی‌تر خود دست پیدا می‌کنید. افکاری که در همه جا مایه دردسر و احساسات بد برای شما می‌شوند. آگاهی به این افکار، توان مقابله و به چالش کشیدن آنها را به شما می‌دهد.

در این مقاله سعی شد روش‌های کارآمد و موثری برای درمان افسردگی بدون دارو ارائه گردد. این روش‌ها کارآمدی خود را در تحقیقات مختلف علمی به اثبات رسانده‌اند. به‌طور مثال، بر اساس تحقیقات دی‌رابیس و همکاران (۲۰۱۰)، شناخت‌درمانی و دارودرمانی به یک اندازه برای درمان افسردگی شدید، مؤثر هستند. مزیت ویژه شناخت‌درمانی نسبت به داروهای ضدافسردگی در میزان کمتر عود آن است (تقریباً نصف) (گلوگوئن و همکاران، ۱۹۹۸).

متوسط میزان خطر عود پس از شناخت‌درمانی، ۲۵ درصد است (براساس پیگیری‌های یک تا دو ساله) درحالی‌که این خطر پس از مصرف دارو، ۶۰ درصد است.

بنابراین با آگاه‌سازی بیشتر افراد به‌جهت به‌کارگیری روش‌های درمان افسردگی بدون دارو می‌توان آنها را در برابر عوارض جانبی دارو و عود مجدد حفظ کرد. البته لازم به‌ذکر است که در مواقعی همراه شدن این روش‌ها با دارو درمانی به‌جهت بهبود ضروری است.

هافمن، دیوید و همکاران (۱۳۸۷). درمان شناختی رفتاری برای بزرگسالان. مترجم: دکتر کامیار سنایی. نشر ارجمند. برنز، دیوید (۱۳۸۷). شناخت درمانی روانشناسی افسردگی. مترجم: مهدی قرچه داغی. نشر دایره.

.Janet S. Klosko and William C. Sanderson (1999). Cognitive Behavioral Treatment. Northvale, New Jersey London

Hammen, Constance (2008). Depression. University of California, Los Angeles

 https://www.helpguide.org/articles/depression/depression-treatment.htm

سوالاتی برای نمایش در صفحه نتایج

علائم یک فرد افسرده چیست؟⭐️

احساس بد به خود، احساس غم و ناراحتی در اکثر وقت ها، احساس و نگرش منفی به آینده، افکار خودکشی

افسردگی بر روی چه چیزهایی تاثیر گذارد؟⭐️

رفتار – افکار – احساس

راه‌های درمان افسردگی بدون دارو؟⭐️

پرهیز از تنهایی – تغذیه – مراقبه – کم کردن استرس – خواب

چرا باید این مقاله را مطالعه کنید؟⭐️ این مقاله علاوه بر محتوای تولید شده، شامل پرسش‌هایی است که توسط روانشناسان به‌صورت دقیق پاسخ داده شده است که قطعاً به شما کمک خواهد کرد و در ضمن می‌توانید سوالات خود را بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”علائم یک فرد افسرده چیست؟⭐️”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”احساس بد به خود، احساس غم و ناراحتی در اکثر وقت ها، احساس و نگرش منفی به آینده، افکار خودکشی”}},{“@type”:”Question”,”name”:”افسردگی بر روی چه چیزهایی تاثیر گذارد؟⭐️”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”رفتار – افکار – احساس”}},{“@type”:”Question”,”name”:”راه‌های درمان افسردگی بدون دارو؟⭐️”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”پرهیز از تنهایی – تغذیه – مراقبه – کم کردن استرس – خواب”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چرا باید این مقاله را مطالعه کنید؟⭐️”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”این مقاله علاوه بر محتوای تولید شده، شامل پرسش هایی است که توسط روانشناسان به صورت دقیق پاسخ داده شده است که قطعا به شما کمک خواهد کرد و در ضمن میتوانید سوالات خود را بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.”}}]}

چه قدر مقاله خوب و کاملی بود. از خواندنش لذت بردم

خوشحالم مورد توجه قرار گرفت

سلام آقای دکتر من یه مدت افسردگی داشتم البته از روی نشانه هاش متوجه شدم اون موقع(حدود یک سال و نیم پیش) و بعد با راهکارایی که وجود داشت و کتاب خوندن و… تونستم تا حدودی حال خودمو خوب کنم. الان بعضی روزا حالم خوبه و بعضی روزا شدیدا حس میکنم اون علائمو دارم،روزای قبل از قاعدگیمم خیلی بدتر که خب قبل قاعدگی طبیعیه ولی این اتفاق روزای دیگه هم برام پیش میاد.یعنی تعادل هورمونام بهم ریخته؟نمیدونم مشکلم چیه

سلام. برای درمان افسردگی باید راه هایی که در مقاله بیان کرده ام را انجام بدهید. خیلی مهم نیست دلیلش پیست. مهم ان است که راهکارها را بکار ببندید.

سلام آقای دکتر تحرک و جنب و جوش بالا می‌تونه به درمان افسردگی کمک بکنه؟

سلام عزیزم. یکی از راه های درمان افسردگی بدون دارو حتما فعالیت کردن است. بی تحرکی منجر به تشدید افسردگی می شود. ورزش کنید. برای فعالیتهای روزانه خود برنامه ریزی کنید تا وقت خالی نداشته باشید

سلام اقای دکتر. اقای دکتر چرا دیگه از طریق کامنت پاسخگو نیستید؟ بنده یک سوال درمورد درمان افسردگی و نشانه های اون از خدمتتون داشتم. باید تماس بگیرم؟

سلام. شما در همینجا سوال خودتون مطرح کنید. پاسخ داده می شود

شرایط قرنطینه مرا افسرده نمود با وجود بهره جویی از روانشناس موفقیتی حاصل نگشت اما باید تلاش خود را کرد اری چاره ی دیگری وجود ندارد لاقل اگر نتیجه ی لازم را نیز ندهد ثمره اش امتحان کردن شانس و فرصت در اختیارت بوده و شاید همین التیامی گردد بر جراحات ذهنیت نومیدوارانه ات.

بله درمان افسردگی بدون دارو مطمئنا مستلزم تلاش خود فرد است. باید سبک زندگی خودتان را تغییر بدهید. ورزش کنید. هدفهای جدید برای خود تعیین کنید و در جهت وصول انها از خودگذشتگی کنید. رها کردن خود در چنگال افسردگی نتیجه ای جز شدت یافتن افسردگی ندارد

درود اقای دکتر. شما در متن به این موضوع اشاره کرده بودید که یکی از نشانه های افسردگی اختلال در خواب (کم‌خوابی یا پرخوابی) است. من به جز این نشانه نشانه دیگه ای تو خودم ندارم. من خودمو ادم افسرده ای نمیدونم. اما به شدت خواب خرگوشی و به اصطلاح پری خوابی دارم. این اختلال من یک افسردگی محسوب میشه؟ اگه بله برای درمان افسردگی باید چکار کنم؟ با سپاس

سلام. این نشانه اضطراب در شما است و نه افسردگی. مقاله درمان اضطراب را برای کاهش اضطرابهای خود در سایت مطالعه کنید

سلام دوستان من تجربه فوق العاده تلخی از دوران افسردگیم دارم و متاسفانه مجبور به مصرف دارو شدم داروها باعث میشد همش عین گیج و منگا باشم و داشتم بدتر دیوانه میشدم و وقتی خواستم مصرفشونو قطع کنم دستام شروع به لرزش میکرد و بدنمو کم کم میگرفت و افسردگیم ۱۰۰۰بار شدیدتر برمیگشت تصمیم گرفتم کم کم بذارمشون کنار از تو سایتا مطالب ادمای تنها و افسرده مثل خودمو میخوندم و یکم از حس تنهایی درمیومدم.۱بار تو یکی از نظرات خوندم که گفته بود دارو اینا چرته و ادمو بدتر میکنه من دقیقا میفهمیدم که همینطوره خودم تجربش کرده بودم گفته بود تنها راهش ارتباط با کسیه که همه چیز دست اونه و شمارو افریده.از سر درموندگی بااینککه امیدی نداشتم نتیجه ای بگیرم شروع به درددل با خدا کردم.اولین بار حس کردم کسی حرفامو میشنوه و هم دقیقا متوجه منظورم و دردم میشه هم توانایی خوب کردنمو داره.گریم گرفت و بیشتر باهاش حرف زدم.حس میکردم تو اغوش امن و پرقدرت کسیم که هیچوقت ولم نمیکنه.برای اولین بار نماز خوندمو به اینکار ادامه دادم.کاش میشد به همه کسایی که افسردگی دارن بگم این کارو امتحان کنن تا تاثیرشو ببینن.اگر اعتقاد ندارین یا خجالت میکشین یا میترسین بگن املین….برین تو ۱اتاق درم ببندین و اگه تو خونه شرایطش نیست برین ۱مسجدی نمازخونه ای جایی فقط و فقط ۱هفته نماز بخونین تا خودتون عمق آرامشو حس کنین با امتحانش چیزی از دست نمیدین و هیچ ضرری مثل قرص و اینام که نداره.برای خودتون و ارامشتون امتحان کنین.من نه تنها دیگه تنها و افسرده و ترسو و ضعیف نیستم بلکه چنان قدرت روحی و اعتماد بنفسی پیدا کردم که هیچوقت باورم نمیشد بتونم چنین کسی با این شخصیت باشم.به شکرانه این آرامش و صلابت و امیدواری این مطلبو نوشتم تا کمکی باشه برای همه ناامیدان و افسردگانی که هیچ راهی پیش روشون دیگه نمیبینن.فقط ۱هفته امتحان کنین.بدرود

کدوم خدا.خدا کجاست.جای من بودی،۵ سال از عمرمو به تنهایی تلاش کردم و جنگیدم تو کشور غریب.اولین لژیونر ورزش شهرم بودم.بعد یه ایرانی اومد فروخت منو و دار و ندارمو کشید بالا.بعدم برگشتم ایران.۶تا زبان بلدم.بالای ۱۰ تا مدرک مربیگری ورزشی.اما تو این مملکت به هیچیش بها نمیدن و همش دروغ

خب امید به زندگی و توکل کردن به خدا دقیقا تو همین شرایطه که معنی پیدا میکنه وگرنه وقتی هیچ مشکلی نباشه که همه امیدوار و خوبن.کسی تلاشی واسه بهتر شدن نمیکنه.بقول داستایفسکی تکامل از کمال شروع نمیشه.۱سیر تدریجیه دوست عزیز.پیامبرها و امامان رو که زندگیشون رو میخونی میبینی سخت ترین شرایط و زندگی رو داشتن.پس سختی کشیدن معنیش این نیست که خدا ادمو رها کرده و کاری واسش نمیکنه.از صمیم قلب برای رفع مشکلات و رسیدنتون به آرامش دعا میکنم.در پناه خدا

با سلام

من حدود یکسال پیش من شروع به خوردن آب آلبالو کردم به مدت ۲ ماه (۲ لیوان صبح و ۲ لیوان شب)(از نوع کارخانه ای از غلیظ ترین آن و نیم لیتر صبح خوردم و نیم لیتر شب خوردم) که بعد از مدتی این اتفاقات در من افتاده است ۱- بالا بردن دید چشمی به میزان ۳ برابر (به طوری که الان جزئیات را کامل می بینم و چنان جزئیات تصاویر را می بینم که خودم گهگاهی تعجب می کنم و افزایش عمق میدان ) ۲- از بین بردن بیماری و درمان ۹۰ درصدی بیماری مه مغزی (از بچگی این بیماری را داشتم)brain fog ۳ – از بین بردن بیماری و درمان بیماری درونگرایی من (من خیلی درونگرا بودم و خیالبافی می کردم) ۴- درمان کامل میگرن (من میگرن داشتم) و سالها از این بابت رنج می بردم ۵ – بالا بردن پردازش مغز و بالا بردن قدرت تصمیم گیری و اراده در من (در جلوگیری از توهمات ذهنی) (این قضیه مهمترین نتیچه است که اتفاق افتاده است) ۶ – احساس جوانی بیش از حد (مخصوصا” در مغز من) ۷ – احساس نو شدن مغز می کنم و فکر می کنم که مغز من نو شده است ۸ – درمان (بله درمان کامل) و بسیار زیاد خیلی از مشکلات روانی من (خصوصا” درونگرایی و بالا بردن قدرت تصمیم گیری من و اراده من ) ۹ – درمان (بله درمان نه موقت و جلوگیری کننده ) بسیاری از مشکلات روانی ۱۰ – درمان بسیار زیاد افسردگی و مشکلات روانی وابسته به آن ۱۱ – درمان ۵۰ درصد توهمات شنوایی (اسکیزوفرنی ) به علت اینکه با تقویت پردازش مغز و تقویت اراده در مغز بیمار قدرت جلوگیری از این توهمات را پیدا می کند و حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد توهمات از بین رفته و صداها بسیار کم و قابل کنترل می شود (همینطور توهمات دیداری) ۱۲ – تقویت قسمت ارادی و تصمیم گیری در مغز(کمک به بیماران روانی برای کنترل مغزی بیماریشان) brain fogدرمانکاملوبطور ۹۰ درصدیبیماریمهمغزی در ضمن این اتفاقات به طور دائمی در من افتاده است (به معنی درمان این بیماریها نه درمان موقت و زودگذر) چون یکسال صبر کردم تا ببینم که این درمانها موقت بوده است یا دائمی که الان می بینم دائمی بوده است و علت خوردن آب آلبالو به علت استفاده راحت و راحتی استفاده آن است (در ضمن یکماه تمام هم هر روز آلبالو خوردم که روزی ۲۰۰ گرم صبح و ۲۰۰ گرم شب) البته دوستان اگر می خواهید این کار را تکرار کنید باید به نکات زیر حتما” توجه کنید: ۱ – مشکلی پزشکی با خوردن آب آلبالو (نوع کارخونه ای آنرا استفاده کنید نه آب آلبالویی که در خانه با جوشاندن آن درست می شود چون من نوع کارخونه ای آنرا و نمی دانم آیا نوع خانگی آن جواب می دهد یا نه (چون در مدل کارخانه ای ان آب آلبالو را تغلیظ می کنند (یعنی آب آلبالو را گرفته و غلیظ می کنند) ولی در نوع خانگی آن آنرا می جوشانند ۲ – مشکلی معده و گوارشی نداشته باشید ۳ – در مورد خوردن طولانی مدت آب آلبالو یا آلبالو با یک دکتر گوارش صحبت کنید یا تحقیق کنید ۴ – آب آلبالو را با معده پر مصرف کنید (بعد از صبحانه و بعد از شام) شما اگر می ترسید روزی یک لیوان صبح و یک لیوان شب بخورید و اگر هر گونه مشکل روانی دارید بهتر است که یک امتحانی بکنید باید مصرفتان طولانی مدت باشد و با یک بار خوردن به جایی نمی رسید (حداقل ۴۰ روز) در هر صورت این اتفاقات در من افتاده است و از خدا ممنون هستم که این کار را بمن یاد داده است بطوری که من خوردن آب آلبالو و آلبالو را می خواهم همیشه انجام بدهم و به نتایج شگفت انگیز آن برسم در ضمن من یک فرد عادی هستم و برای شرکتهای آب میوه هم تبلیغ نمی کنم (چون آنقدر فروش دارند که نیاز به تبلیغ این مدلی ندارند ) و هدف من از انتشار این قضیه کمک به افرادی مثل خودم می باشد چون یک عمر با این بیماریها سپری کردم و می دانم که چقدر تحمل این بیماریها سخت است و علت اینکه اینطوری با اینترنت به بقیه دارم می گویم چون دسترسی به کسی که روی این قضیه تحقیق کند را ندارم و می خواهم به این طریقه بقیه را خبردار کنم خصوصا” بیمارانی که از این قضیه رنج می برند با تشکر از اینکه متن مرا خواندید و اگر توانستید در مورد این قضیه تحقیق کنید

ممنون از شما

من بیشتر سرکلاس حالم بد،است ودلیل آن این نیست که از مدرسه متنفر هستم بلکه بخاطروجود چندنفرازهمکلاسی هایم است امسال کلاحالم بداست و نمیتوانم خوب درس بخوانم من اعتماد بنفسم را ازدست داده‌ام وازهمه بیشتر امیدم رامن بایدچه کارکنم

سلام. اگر واقعا قبلا حالت خوب بود و تنها دلیل حال بدت همکلاسی ها هستند با خانواده این موضوع را مطرح کن و کلاس یا مدرسه ات را عوض کن. خیلی وقتها انسان با بعضی ادمهای دیگر نمی تواند کنار بیاید و این طبیعی است.

اگه میتونی حتما مدرستو عوض کن من نززدیک ۱۰سال از عمرم الکی تو افسردگی و پوچی هدر رفت چون تو اون چندسالی که تو اون مدرسه لعنتی بودم چندتا از همکلاسیام اینقدر مسخرم میکردن که دیگه اعتمماد بنفسی واسم نمونده بود.حتی تو خیابون نمیرفتم از ترس اینکه ببینن و تیپ و قیافمو مسخره کنن ولی الان به لطف خدا و با نمازخوندن اعتمادبنفس قویتر از هر وقت دیگه به دست اوردم که دیگه هیچکس برام مهم نیست

سپاس از شما

میبخشین ی سوالی داشتم اگ یکی افسردگی داشته باشه چطور کمکش کنم ک حالش خوب بشه؟؟ ممنون میشم

فقط میگه تواین دنیا تنهاس ونمیخواد دیگه زندگی کنه و میخواد بره آسایشگاه.الان۵ساله هم این مشکلو داره ولی متاسافانه حالش خوب نشده.مادرش وداداشش هم خیلی اذیتش میکنن توخونه توروخدا اگ ی راه حلی دارین بهم بگین ممنون میشم

عزیزم چنین مشکلی نیازمند اطلاعات دقیق تری است.

راهکارها با جزییات در این مقاله نوشته شده است. بهترین راه توسط شما ان است که احساسات غم او را درک کنید و انرا بی منطق و غلط ندانید.

با سلام بسیار مقاله ارزنده کاربردی بود

عالی عالی فقط متوان گفت خدا روانشناسان مثل شما را سلامتی و پایدار بدارد سالها

خوشحالم که مورد نظر قرار گرفت

سلام من چطوری باید از بقیه کمک بخوام؟

سوال شما خیلی کلی است. لطفا مشکل خاص خود را در کمک گرفتن بیان کنید. ایا روتون نمیشه؟ ایا میگید ولی چون خوب نمی گید پاسخ مثبت نمی شنوید؟ ایا ترس از نه شنیدن دارید؟

عالی بود تشکر فراوان

فدای شما

سلام .من الان ۲۰سالمه ودچار کمبود اعتماد به نفس و استرس زیاد هستم ونشانه های افسردگی رو در خودم دیدم که شدید هم بود و به فکر خودکشی هم افتادم پیش دوتا روانپزشک که رفتم گفتن دچار مشکل اختلال دوقطبی هستم ویکی از اونا گفتن به خاطر استرس هس و یکی دیگه گفت ارثی هست ما در خانواده مشکل افسردگی داریم ولی از نوع دوقطبی نه . به مدت سه ماه قرص لیتیوم ولاموژین و بیکوئل مصرف کردم ولی حالات افسردگی من هنوز هست و این قرص ها رو قطع کردم چون بیشتر از یک ماه حالتم ثابت مانده بود و با قطع قرص تغییری نکردم.میخام بپرسم که امکان هست اصلا مشکلم دوقطبی بودن نبوده باشه چون نتیجه ی خیلی مفیدی از قرص ها حاصل نشده و اینکه بیماری من ریشش ارثی هس یا به خاطر استرس؟ ممنون میشم که راهنماییم کنین.

سلام. از روی مواردی که فرمودید نمیشود تشخیص داد که دوقطبی هست یا نه. مقاله درمان دوقطبی را در سایت مطالعه کنید و ببینید ایا نشانه های انرا دارید یا نه. مشکل دوقطبی پایه های ارثی دارد ولی در تحت استرس بروز میکند. یکی از راههای کنترل دوقطبی قرار گرفتن در فضاهای ارام و غیر استرس اور است.

سلا آقای دکتر. آیا امکان دارد کسی بعد از خوردن داروی افسردگی خودکشی بکند؟ آیا دارو علت خودکشی می‌شود. یعنی آیا داروی غلط داده‌اند؟

سلام. خود دارو دلیل خودکشی نیست. ولکن در افرادی که افسردگی های بسیار عمیق و شدید دارند داروی افسردگی باعث می شود کمی انرژی پیدا کنند و دست به خودکشی بزند. زیرا فردی که افسردگی شدید دارد توان و انرژی خودکشی نداشته و با دارو انرژی او افزایش می یابد. در این دوران باید حمایتهای بیشتری از بیمار انجام داد.

بد تر شدم.

یه هفته دیگه تولد نوزده سالگیمه بیشتر از پنج ساله افسردگی و اختلالات شخصیتی دارم و مشکل جنسی و… با همه اینا دو قطبی هم هستم

سابقه اقدام به خودکشی و خودکشی و فرار از منزلم انقد زیاد شد که پارسال با دخالت داییم و بزرگای فامیل ، پدر و مادرم نظرشون از اینکه (من هیچیم نیست) به (شاید یه چیزیم باشه) تغییر کرد و با اصرار دایی بزرگم مراجعه کردیم به خانم دکتر نوابی نژاد(مادر مشاوره ایران) چند صد هزارتومن هزینه جلسه اول شد و همون جلسه اول دستور مراجعه به روانپزشک و شروع دارو رو دادن و یک اطلاع اورژانسی هم به اقای دکتر ماهیار آذر دادند – فردای اون روز رفتیم اونجا جلسه اول برام کلی دارو نوشت و در آخر جلسه دستور بستری بخش اعصاب و روان رو دادند . پدر و مادرم هنوز هم اعتقادی نداشتند به این کار !!!! خلاصه سیزده روز بستری شدم و با رضایت خانواده مرخص شدم و بعد یک مدت متوجه شدم پدرم جلسات روانپزشک را کنسل کرده ( به خاطر مشکل مالی) و بعد یک ماه دارو های من بدون هماهنگی با پزشک قطع شد که عوارض آن از دست دادن بخش زیادی از خاطرات و اختلالات خیلی شدیدی در حافظه کوتاه مدت و اختلالاتی در حافظه بلند مدت من شد. حالا هنوز هم بر این باورند که من چیزیم نیست . کاش سازمانی بود که امثال ما رو تحت حمایت میگرفت . به هر حال من الان فقط یع موجود متحرک بی خاصیت و بی مسئولیت و حواس پرت و منزوی و تنها و خسته از همه چی هستم

سلام عزیزم. شما با شماره ۰۹۰۳۴۷۳۳۰۰۹ تماس بگیرید. به ایشان بفرمایید از قول بنده تا جلسه ای رایگان برای شما ترتیب بدن. شاد باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

وقت بخیر. خوشحالم مورد توجه قرار گرفت…

سپاس از به اشتراک گذاری نظر خود…

سلام قسمتی از مطالب درست بود ولی قسمت های مهمی از متن نشانده…

سلام استاد واقعا ازتون ممنونم که این اثر گران قدر رو تالیف ک…

علائم شما نشانگر پانیک است. هر قدر درباره پانیک و بی خطر بود…

ممنون از به اشتراک گذاری تحربه تون…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

وقت بخیر. خوشحالم مورد توجه قرار گرفت…

سپاس از به اشتراک گذاری نظر خود…

سلام قسمتی از مطالب درست بود ولی قسمت های مهمی از متن نشانده…

سلام استاد واقعا ازتون ممنونم که این اثر گران قدر رو تالیف ک…

علائم شما نشانگر پانیک است. هر قدر درباره پانیک و بی خطر بود…

ممنون از به اشتراک گذاری تحربه تون…

 روی آوردن به داروهای جدید که اغلب برای حصول نتیجه مستلزم ۱۲ هفته مصرف داروست، در ۲۵٪ از موارد کارساز است. بنابراین پس از ۲۴ هفته (تقریبا ۶ ماه) علائم افسردگی فقط در ۵۵٪ از افرادی که از افسردگی حاد رنج می‌برند، بهبود می‌یابد.
این خبر مسرت‌بخشی برای من نیست.
و اما ۴۵٪ دیگر چه می‌شوند؟
هر روزه در پروژه‌ی انجمن افسردگی من موسوم به Beyond Blue، از بیمارانم می‌شنوم که با وجود مصرف ترکیبی از ۲۰، ۳۰ و حتی ۴۰ داروی متفاوت موفق به غلبه بر افسردگی خود نشده‌اند و با کوچکترین موضوع تمام زندگیشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
من به شخصه با این نوع افسردگی آشنایی دارم، به همین دلیل در دو سال اخیر، زمان و هزینه‌ی بسیاری را صرف کشف درمان‌های جایگزین نمودم.
در اینجا به ۱۰ نوع درمان غیردارویی برای بهبود افسردگی اشاره می‌کنم که موجب بهبودی برخی از افراد انجمن من یا دوستانی که در حال نبرد با این غول بودند، شده است.
حتی اگر دچار مقاومت دارویی نسبت به داروهای ضد افسردگی نیستید، دانستن این مطالب برایتان خالی ازلطف نیست و می‌تواند در راستای مصرف دارو به شما کمک شایانی نماید.
به یاد داشته باشید که گرچه من نویسنده‌ی بسیار متعصبی هستم (اما کاملا آگاه و با تحقیقات کامل) اما پزشک نیستم، بنابراین پیش از تغییر برنامه‌های دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
    تحریک مغناطیسی عصب جمجمه
امکان شمردن تعداد افرادی که با روش درمانی تحریک مغناطیسی عصب جمجمه از افسردگی نجات یافتند، برایم میسر نیست. اما در روش اجرایی مارتا رودس قطعا این امکان وجود داشت. وی در خاطراتش نوشت که بیش از ۳۰۰۰ نفر را درمان کرده و دستاوردهایش در حصول این تکنولوژی جدید سهمی را به خود اختصاص داد.
روش تحریک مغناطیسی اعصاب جمجمه متحمل فرایندی غیر تهاجمیست که سلول‌های عصبی مغز را با امواج مغناطیسی کوتاه تحریک می‌کند.
یک حلقه‌ی سیمی بزرگ از جنس آهن‌ربای الکتریکی به دور جمجمه وصل می‌شود که امواج متمرکزی را تولید کرده، امواج را از جمجمه عبور می‌دهد و قشر مخ که منطقه‌ی تنظیم خلق و خوست را تحریک می‌کند. این روش درمانی در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده تائید شد.
من دو سال پیش برای اولین بار درباره‌ی تحریک مغناطیسی اعصاب جمجمه مطالبی شنیدم. به تنهایی شروع به تحقیق در این زمینه نمودم اما شرکت بیمه، تحقیقات من را تحت پوشش قرار نمی‌داد و من باید متحمل هزینه‌ی گزافی می‌شدم.
با این وجود، با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی یکی از مدیران شرکت یاخته‌های عصبی، تعرفه‌ی بیمه افزایش و افراد تحت پوشش آن از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون نفر رسید.
نتایج مطالعه‌ی اخیر که در مجله‌ی روانپزشکی بالینی به چاپ رسید، حاکی از تاثیر طولانی مدت و دوام روش تحریک مغناطیسی بیش از یک سال در بیماران بزرگسال می‌باشد.
همین امروز صبح شرکت اعلام کرد که هزینه‌های درمانی برای تحت پوشش گرفتن بیمارانی که نیازمند درمان‌های غیر تهاجمی هستند، افزایش خواهد یافت.
    درمان رفتار دیالکتیکی
درمان رفتار دیالکتیکی یکی دیگر از مباحث محبوب در انجمن افسردگی من است. یک نوع درمان رفتاری- شناختی که در اواخر سال‌های ۱۹۸۰ از سوی روانشناس مارشا لاین هن که سابقا به درمان اختلالات شخصیتی مبهم می‌پرداخت، ارائه شد. اما امروزه به تمامی انواع اختلالات روانی می‌پردازد.
امروز یکی از بیمارانم در انجمن Beyond Blue به من گفت که به عنوان فردی که سالها از افسردگی و اضطراب رنج برده، تکنیک‌ها بسیاری را از گروه حمایتی دیالکتیکی برای گذران زندگی روزانه آموخته است.
فعالیت‌های رفتاری و تجسمات فکری که از گروه آموخت، او آرام می‌نمود و این تکنیک‌ها به ویژه در زمان‌ حمله‌های عصبی یا بروز دلتنگی‌های طاقت‌فرسا برایش بسیار موثر بود.
تکنیک‌های تنفسی، توقف و دور نمودن افکار منفی و پذیرش همه‌جانبه‌ی احساسات عمیق بی‌آنکه خود را قضاوت کنیم و در مواقعی که غیر قابل کنترل یا بدرفتاریم، بخواهیم خود را قابل کنترل و دوست داشتنی جلوه دهیم از تکنیک‌های متداول این روش درمانی می‌باشد.
    یوگا
تائید بسیاری از مطالعات بر آن است که یوگا به بهبود افسردگی کمک شایانی می‌کند. به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۳، ۵۰ دانشجوی دختر که از افسردگی حاد رنج می‌بردند به مدت ۳۰ روز و هر روز ۳۰ دقیقه حرکت شاواسانای یوگا را تمرین نمودند.
این تمرینات میزان افسردگی آنها را در اواسط و پایان دوره‌ی درمان تا حد قابل توجهی کاهش داد.
تیاگان به مدت ۱۵ سال در نیوزلند، استرالیا، پرو و مکزیک به آموزش یوگا و غلبه بر انزواطلبی می‌پرداخت.
او برنامه‌ایی آنلاین برای آموزش یوگا و مدیتیشن تهیه نمود تا به صورت رایگان در اختیار افرادی که از افسردگی رنج می‌برند و بارها روش‌های دارویی را امتحان کرده‌اند، قرار گیرد. وی تصریح می‌کند که چنانچه به تمرینات یوگا به چشم درمان بنگرید، بسیاری از علائم افسردگی در شما کاهش خواهد یافت.
حرکات و مکث در اندام‌ها و در عین حال تمرکز بر تنفس موجب تخلیه‌ی انرژی‌‌های بدن که در قالب افسردگی محصور شده می‌گردد، از بدن خارج و آزاد می‌شود. تجسمات فکری، تنفس و مولفه‌های تمرینات مدیتیشن به مساعدت و تجدید قوای مغز پرداخته و الگوی شکل‌گیری تفکرات جدید را تقویت می‌کند. یوگا ابزاری قدرتمند است که به تحولات عمیق را در پی دارد.
    درمان شناختی بر پایه‌ی آگاهی
همانطور که چند روزپیش در مقاله‌ی خود در زمینه‌ی آگاهی ذکر کردم، در مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفت مشخص شد، درمان شناختی بر پایه‌ی آگاهی به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی در جلوگیری از عود افسردگی موثر واقع می‌شود.
مطالعات دال بر آن است که هم درمان‌شناختی بر پایه‌ی آگاهی و هم طرح‌های کاهش استرس بر پایه‌ی آگاهی، تاثیرات گسترده‌ای بر علیه‌ی افسردگی و اضطراب دارد و موجب کاهش پریشانی‌های ذهنی متداول می‌گردد.
سال گذشته یک دوره‌ی آموزشی۸ هفته‌ای را گذراندم. درنتیجه بیش از پیش از واکنش‌های عصبی‌ام آگاهم و پیش از آنکه استرس مرا از پای درآورد، برای کاهش آن تلاش می‌کنم. من از آنچه موجب استرسم می‌شود، آگاهم.
آگاهم که انتقادهای درونی و تصور آینده مضطربم می‌کند. از مزایای این روش جای گرفتن استرس در نقطه‌ی خاصی از بدن( ذهن) است و تمرکزم فقط بر آرام کردن آن نقطه معطوف می‌گردد.
    تعلیمات جسمانی هانا
الکساندر معتقد است شما هر چیزی اعم از فیزیکی، ذهنی یا روحی را به صورت تنش‌های عضلانی به بدن مخابره می‌کنید. عضلات بدن ما از حافظه برخوردارند.
آنها داستان‌های ما را نقل می‌کنند. ما با تنش‌های فیزیکی به وقایع زندگی پاسخ می‌دهیم. با بازگویی‌ و تکرار آسیب‌های روحی این تنش‌های فیزیکی انعکاسی، می‌توانند ادامه یافته و عامل تنش‌های عضلانی مزمن گردد.
تعلیمات جسمانی هانا، توسط توماس هانا ارائه شد و مبنای آن تعلیمات عصبی عضلانیست که در کمال آرامش به دردهای مزمن معطوف می‌شود، مایه‌ی تسهیل حرکات و تخفیف استرس است.
فعالیت‌های جسمانی هانا به طور خاص فعالیت‌ موتورهای حسی فراموشی را تحریک و به مغز آموزش می‌دهد تا چگونه حرکات عضلاتش را دوباره بازآموزد.
ریان ماسکل که سالها در شهر آناپولیس به حرفه‌ی ماساژ درمانی می‌پرداخت اکنون به حرفه‌ی تعلیمات جسمانی هانا می‌پردازد. او به من گفت که اکنون به جای دستکاری عضلات مشتریانش که در قالب ماساژدرمانی انجام می‌داد به آنها آموزش می‌دهد تا چگونه کارهای خود را انجام دهند، چگونه عضلات خود را به گونه‌ای حرکت دهند که درد و تنش را از خود دور کنند.
آموزش تعلیمات جسمانی هانا از یک متخصص، این توان را به شما می‌دهد تا کنترل بیشتری بر بدن خود داشته و سلامت عصبی – عضلانی شما را در طول حیات تامین می‌کند.
    ضربان دوگوشی
هنگامی که آنه‌ایل رافاس مولف کتاب “بی‌ارزش” با محققی که در ارتباط با فعالیت‌های مغزی مطالعه می‌نمود، مصاحبه می‌کرد گفت که موزیک مغز را فعال می‌کند، با استفاده از ضربان دوگوشی می‌توان خلق و خویی متفاوت خلق نمود.
در واقع این تکنولوژی قرنهاست در اطراف ما وجود دارد اما مدتی طول کشید که در چرخه‌ی درمان جای گیرد. چند نمونه از مطالعات اخیر حاکی از آن است که با بهره‌گیری از ضربان دوگوشی یا درمان سمعی تا حد زیادی می‌توان اضطراب را حداقل در بیمارانی که تحت جراحی آب‌مروارید قرار می‌گیرند، کاهش داد و از علائم افسردگی در کودکان و بزرگسالان کاست.
گرچه رافاس مردد بود اما دست به تجربه زد. او اذعان داشت که به محض آنکه صدا به مغزم می‌رسید، فورا تغییراتی در خود حس می‌کردم، راحت‌تر نفس می‌کشیدم، نور و گرما را در درون خود احساس می‌نمودم، لبخندی عمیق، لطیف و دلپذیر در چهره‌ام می‌نشست، اضطراب و افسردگی را به دست فراموشی می‌سپردم که هیچ علمی، دانشمندی قادر به توجیح آن نبود.
گرچه این احساس تمام روز با او نبود اما حداقل برای وی گوش دادن به موزیک با این روش آرامش سریع، خوشایند، شگفت‌انگیز و کوتاه مدت را به ارمغان می‌آورد.
    حساسیت‌زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد
دو سال پیش من با اشک و آه با دوستم پریسیلا وارنر تماس گرفتم. سرخورده از جلسات روانپزشکی، داروهای جدیدی را امتحان می‌کردم. با این وجود از هیچ‌ یک از روش‌های درمانی نتیجه نگرفتم، نه از تغییر در رژیم غذایی، نه از مدیتیشن و نه از یوگا و طب سوزنی. من تمام گزینه‌ها را امتحان کردم اما هیچ کدام موثر واقع نشد. پریسیلا روش حساسیت‌زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد را پیشنهاد کرد. تنها روشی که توانسته بود به او کمک کند تا از شر اضطرابش رها شود و برای خود او نیز موثر واقع شده بود و تاثیر متفاوتی برای او به همراه داشت.
حساسیت‌زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد، درمانی روانشناختی است که از سوی فرانسین شاپیرو ارائه شد که با استفاده از حرکات چشم و دیگر روش‌ها به پردازش خاطرات دردناک می‌پردازد. طبق نتایج مطالعاتی که بر استفاده از این روش و نحوه‌ی تداخل آن در اختلالات و کاهش آنها صحه می‌گذارد، اکنون از سوی برخی سازمان‌ها تائید می‌شود. این روش برای افرادی که افسردگی‌ آنها با هر گونه شوک، حاد یا تشدید می‌شود ابزاری فوق‌العاده به نظر می‌ر‌سد. به عنوان مثال زنی به نام گریس که در انجمن افسردگی من شرکت می‌کند اینچنین شرح می‌دهد که “این روش به من کمک کرد تا از شر خاطرات دردناک و به یادآوری آنها خلاص شوم.” این روش به پردازش خاطرات دردناک می‌پردازد.
    بازخورد زیستی
بازخورد زیستی فرایندی است که به شما آموزش می‌دهد تا با استفاده از حسگرهای الکترونیکی که به تولید بازخورد می‌پردازند، کنترل بهتری بر ذهن و بدن خود داشته باشید.
بازخورد زیستی این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در صفحه‌ی نمایش ببینید که افکار خاص چگونه تغییرات پیچیده‌ای را در بدن شما ایجاد می‌کنند و چگونه موجب آرامش یا تنش در عضلات شما می‌شوند و بالطبع چگونه بر افکار شما تاثیر می‌گذارند.
با کمی دستکاری موفقیت‌آمیز در ذهن و بدن، قادر خواهید بود بر افکار خود غلبه کرده و بدن خود را نیز تحت کنترل درآورید.
بازخورد زیستی در درمان انواع بیماری‌های فیزیکی و روحی موثر است از جمله فشار خون، دردهای مزمن، سندرم روده ی تحریک پذیر و بیماری‌های سندرم عروقی موسوم به Raynaud و این روش به ویژه در درمان بیمارانی که امکان مصرف دارو ندارند یا درمان‌های دارویی برایشان موثر نیست، بسیار مفید است.
    مدیتیشن
دکتر نورمن روزنتال در کتابش با موضوعیت تعالی موسوم به شفا و تبدیل در سایه‌ی مدیتیشن‌های متعالی به ارائه‌ی علم شکوهمندی در ورای این نوع از مدیتیشن می‌پردازد.
روزنتال یک محقق ۲۰ ساله و عضو انجمن ملی سلامت روحیست که مغز بیماران مبتلا به اختلالات روحی حاد را به خوبی می‌شناسد.
در واقع در یکی از تحقیقاتش به طور خاص به مطالعه‌ی بیمارانی که از اختلالات دوقطبی رنج می‌بردند، پرداخت و تاثیر مدیتیشن بر آنها را مطالعه نمود. وی اینچنین می‌نویسد که به گزارش چندین بیمار، احساس آرامش در آنها افزایش پیدا نمود، تمرکزشان بهبود یافت و توانایی سازمان‌دهی امور در آنها بالا رفت و اولویت‌بندی‌هایشان تنظیم گشت.
جای تعجبی نیست که با بهره‌گیری از روش مدیتیشن قشر پیش‌پیشانی یا کورتکس مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مدیتیشن‌های متعالی نه تنها به بیمارانی که از اختلالات دوقطبی رنج می‌برند بلکه به بیماران مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگی حاد نیز کمک نمود تا عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشند.
    تای چی
پیش از آنکه درباره‌ی فواید تای چی و تاثیر آن در بهبود افسردگی، اضطراب و کنترل استرس چیزی خوانده باشم، با آن آشنا بودم. یکی از همسایگانم که چندی پیش از دنیا رفت به مدت ۵ سال، دو روز در هفته در کلاس‌های پیشرفته‌ی آموزش فنون تای جی شرکت می‌کرد.
من شاهد بودم که این هنر فنون سنتی چینی چه تاثیری بر وی داشت. کمتر دچار شوک‌های عصبی می‌شد و بیشتر لبخند می‌زد. از نظر حرکتی با مشکلی مواجه نبود.
طبق مطالعات انجام شده انجام این فنون با حرکات آرام، کنترل تنفس‌ و مدیتیشن از مزایای فراوانی برای افراد سالخورده برخوردار است.
به گزارش مارک ویلر در مقایسه‌ی سالمندانی که تنها به داروهای افسردگی متداول اکتفا می‌کنند با سالمندانی که هفته‌ای یک بار شرکت در کلاس‌های فنون تای جی را با درمان‌های متداول افسردگی ترکیب می‌کنند، نه تنها میزان افسردگی آنها تا حد زیادی کاهش یافته بلکه کیفیت حیات، حافظه‌ی قوی‌تر و فعالیت‌هاس شناختی بهتری برایشان به ارمغان آورده و البته انرژی کلی بدنشان نیز افزایش یافته است.
 درمان افسردگی بدون دارو

کلید واژه ها:
افسردگی بدون دارو

نشانی:

اراک کوی گلستان- معاونت غذا و دارو

تلفن:

33685570-086

دورنگار:

33678627-086

کد پستی:

3818653366

ساعات پاسخگویی:

7:15 الی 15:45


ارتباط مستقیم با دفتر معاونت:33678626-086
ارتباط مستقیم با واحد IT معاونت: 336775920-086

افسردگی در گروه اختلالات روان، دسته‌بندی می‌شود زیرا یک بیماری واقعی است که می‌تواند در زندگی روزمره و عملکرد عادی فرد تداخل ایجاد کند. اما اکثر مردم از پذیرش یا اعتقاد به ایکه افسردگی، یک بیماری جدی روانی است امتناع می‌ورزند و اصرار دارند که می‌توان آن را کنار گذاشت.

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، برای بهتر شدن نیاز به درمان منظم دارند. با این حال، اگرچه بیشتر افراد برای رفع این اختلال به دارو احتیاج دارند، اما چندین راهکار برای مبارزه یا درمان افسردگی بدون دارو وجود دارد. در دوران افسردگی، علاوه بر احساسات، افکار فرد افسرده نیز دست‌خوش تغییر می‌شود و فرد افسرده، منفی‌باف و بدبین می‌گردد. خطاهای شناختی یا افکار اتوماتیک منفی در دوران افسردگی افزایش می‌یابد. (مقاله درمان خطاهای شناختی را در سایت دکتر سنایی مطالعه کنید)

گرچه غم و اندوه شایع‌ترین علامت مرتبط با افسردگی است، اما این علائم فقط بخش کوچکی از علائم افسردگی می‌باشد. حتی برخی از افراد ممکن است احساس غم و اندوه نکنند و علائم دیگری را نیز همراه با افسردگی تجربه کنند. این علائم عبارتند از:درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

۱- استرس را کاهش دهید

افسردگی اساساً یک اختلال مبتنی بر استرس است. یعنی شما زمانی دچار افسردگی می‌شوید که بدنتان استرس را کنترل نمی‌کند. یک مثال واضح این است که گویی افراد مبتلا به افسردگی، یک کارآموز مستقر در مغزشان دارند که نمی‌تواند پاسخ‌های استرس را دسته‌بندی کند و مدام پاسخ‌ها را به قسمت‌های اشتباه بدن می‌فرستد.

از این رو، توصیه می‌کنیم سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را با تمریناتی مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ، تنفس عمیق و نیایش همراه کنید. چند تنفس عمیق طولانی به کارآموز فرضی سر شما پیام می‌دهد که وقتی احساس وحشت می‌کنید، بلافاصله زنگ خطر را به صدا در نیاورد.

۲- سبز باشید

سبزیجات تیره مانند کلم بروکلی، کرفس و اسفناج، بیش از هر نوع ماده غذایی دیگری در سیستم بدن سوخت و ساز دارند. آنها سرشار از مواد معدنی مانند آهن و کلسیم، ویتامین‌های A، C، E، K، فیبر، کاروتنوئیدها، امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها هستند. این مواد سبزیجات را به نیروگاه‌های تغذیه‌ای مفیدی برای ما تبدیل می‌کنند. سبزیجات تیره و برگ‌دار باعث بهبودی و پاکسازی اندام‌های ما شده و دشمنان داخلی مانند باکتری‌های بیماری‌زا، سلول‌های سرطانی، قارچ‌ها و بسیاری دیگر را از بین می‌برند.

از این رو، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، جای غذای چرب نهارتان را با یک کاسه سالاد سبزیجات عوض کنید. در کل، تلاش آگاهانه‌ای داشته باشید تا غذاهای مفید بیشتری بخورید. نوشیدن اسموتی‌های سبز را هم به برنامه‌تان اضافه کنید. پس از مدتی متوجه تغییراتی در خلق و خوی عمومی خود خواهید شد.

گرچه هیچ رژیم جادویی وجود ندارد که افسردگی را برطرف کند، اما باید مراقب آنچه می‌خورید باشید. افسردگی باعث می‌شود مردم بیش از حد غذا بخورند، اما با کنترل نحوه غذا خوردن و رعایت چیزهایی که می‌خورید، می‌توانید احساس بهتری داشته باشید.

۳- از خواب خود محافظت کنید

خواب مداوم و چرخه خواب مختل، از اصلی‌ترین عواملی است که افراد افسرده را از بهبود یافتن دور می‌کند. متاسفانه، افسردگی بر خواب نیز تاثیر می‌گذارد. از این رو، افراد مبتلا به افسردگی باید خواب خود را اولویت‌بندی کرده و از آن محافظت کنند.

خواب را در لیست اولویت‌های خود قرار دهید و برای برنامه‌ریزی خود تمام توانتان را به کار گیرید. برای تمرین کردن مجبور نیستید ساعت ۵ صبح بیدار شوید. می‌توانید به اندازه‌ی کافی بخوابید و سپس بیدار شده و ورزش کنید. با خواب کافی مقاومت بیشتری در برابر تغییرات خلقی خواهید داشت.

برای اطمینان از اینکه دچار بی‌خوابی نشوید، قوانین دقیق بهداشت خواب را پیش بگیرید. تلفن خود را خارج از اتاق خواب بگذارید، ساعت‌ها قبل از خواب کامپیوتر را خاموش کنید، از چک کردن پیام‌های خود ۱ ساعت قبل از خواب خودداری کنید و هر شب ساعت ۱۰ در رختخواب باشید.

سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید. از چرت زدن خودداری کنید و تمام حواس‌پرتی‌ها را از اتاق خواب خود پاک کنید. اتاقی بدون تلویزیون و کامپیوتر. با گذشت زمان، کیفیت خواب شما بهبود می‌یابد.

۴- ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

ذهن‌آگاهی عبارت است از تجربه زندگی در لحظه، بدون وسواس نسبت به گذشته و آینده. بیشتر افراد مبتلا به افسردگی در گذشته خود گیر کرده‌اند و نگرانی و استرس آینده را دارند.

تمرینات تنفسی و مدیتیشن می‌تواند ذهن‌آگاهی را شروع کند. حالتی روانی ایجاد می‌کند که در آن خود را ترغیب می‌کنید تا بیشتر روی «اینجا و اکنون» تمرکز کنید و در لحظه فعلی تمام حواس خود را درگیر کنید تا زندگی را کاملاً تجربه کنید.

این هوشیاری می‌تواند برای مبتدیان غیرطبیعی باشد و طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. با این حال، اگر از نظر ذهنی متعهد باشید، ذهن‌آگاهی به روشی فعال برای تقویت سلامت روان تبدیل می‌شود. تمرینات تنفس و مدیتیشن در درمان وسواس فکری و عملی بدون دارو نیز موثر است.

۵- ورزش کنید

در درمان افسردگی بدون دارو، ورزش را از یاد نبرید. در روزهای افسردگی، احساس می‌کنید بلند شدن از تخت آخرین کاری است که باید انجام دهید و بر همین اساس، ورزش سخت‌ترین کاری است که می‌خواهید به سراغش بروید. با این حال، فعالیت بدنی و ورزش از دشمنان قدرتمند افسردگی هستند.

طبق تحقیقات، ورزش می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی و سایر داروها در تسکین علائم افسردگی موثر باشد و می‌تواند از بروز علائم افسردگی در آینده جلوگیری کند. با یک پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای در اطراف خانه شروع کنید و مسیر خود را به مرور بیشتر کنید. ورزش به طور گسترده وضعیت روانی، خلق و خو، خواب و اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند. ما توصیه می‌کنیم ورزش و تمرینات هوشیارانه مانند یوگا را با هم ترکیب کنید.

درگیر بودن در ارتباطات اجتماعی نیز به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند. بیشتر افراد افسرده تمایل دارند از دوستان و خانواده خود کناره بگیرند و خود را ایزوله کنند. حفظ روابط و گسترش آنها به بهبود روحیه کلی شما کمک می‌کند. با داوطلب شدن برای کارهای اجتماعی می‌توانید تحرک اجتماعی بیشتری نیز داشته باشید. داوطلب شدن برای کارهای خیرخواهانه و خیریه، روشی عالی برای تعامل اجتماعی و سود متقابل در ارتباط با دیگران است.

2121

وقتی حرف از غذای محلی می‌شود، دو نوع خوارک مد نظر است. اول، آن دسته غذاهایی که تقریبا همه جای ایران رواج دارند اما دستور پختشان از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. دوم، خوراک‌هایی که مختص به یک منطقه هستند و در باقی مناطق یا ناشناخته هستند یا مرسوم نیستند.

.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

تجربه شخصی من

همیشه فکر می‌کردم خیلی قوی هستم، از اون آدم‌هایی که تو سخت‌ترین شرایط هم خم به ابرو نمیارن، اما چند سال پیش بعد از یک سری اتفاقات دردناک و پشت سر هم متوجه شدم که دارم علاقه‌ام را کم کم به همه چیز از دست میدم.

هر کاری که میخواستم بکنم خیلی سخت به نظر می‌رسید، وقتی از سرکار برمی‌گشتم خونه و میومدم که با بچه‌هام بازی کنم، انگار که میخواستم کوه بکنم. می‌دیدم که دوست‌ها و همکارام به همه کارهاشون میرسن و زندگی خوبی دارن، خب معلومه که منم دوست داشتم اونجوری [مثل دیگران]باشم، اما گیر کرده بودم و ذهنم به هیچ جا قد نمیداد.

یواش یواش دیدم که دارم کمتر کار می‌کنم، کمتر فکر می‌کنم و کمتر احساس می‌کنم. شبیه یک حس کرختی دائم! بعد جاش رو داد به احساس غم و نا امیدی، خیلی زود عصبانی می‌شدم و مثل قبل نمی‌تونستم بخوابم. احساس بی ارزشی و پوچی شدیدی داشتم به حدی وحشتناک بود که ترجیح میدادم دیگه تحملش نکنم و همونجا رگم رو بزنم، یک حس همیشگی بود، مثل اینکه داری راه میری و یکهو پات پیچ میخوره و با صورت به سمت زمین میای، اما به جای اینکه همه این‌ها در کسری از ثانیه طول بکشه، شش ماه تمام طول می‌کشه، یک حس ترس و واهمه دائمی که حتی نمیدونی از کجا میاد.درمان افسردگی بدون دارو

همون موقع‌ها بود که فهمیدم زنده بودن خیلی دردناکه، اما تنها دلیلم برای اینکه خودکشی نکنم، بچه‌هام و همسرم بودن.

افسردگی فقط یک پله قبل از مرگ بود!

در نهایت تصمیمم را گرفتم، باید حتما پیش یک روانشناس می‌رفتم. اما واقعیت اینه که نمی‌خواستم درگیر قرص خوردن یا دوره‌های طولانی رواندرمانی بشم. یک روز به پیشنهاد یکی از دوستان به کلینیک تخصصی آتیه رفتم و این تقریبا آغاز ماجرایی جدید بود، اتفاق ساده‌ای که خیلی زندگی را برام راحت‌تر کرد.

کلینیک آتیه با کادر تخصصی خود، بالغ بر ۱۸۰ روانپزشک، روانشناس، روانکاو، کاردرمانگر، بازی درمانگر، گفتار درمانگر، و نوروتراپیست تنها مکان در تهران هست که جدیدترین تکنولوژی دنیا را در اختیار داره و از اون بهره میبره، استفاده از این تکنولوژی‌ها سبب شده که جز در موارد خاص و حاد از دارو استفاده نشه. در بدو ورود به کلینیک آتیه از شما چکاپی کلی گرفته میشه و با استفاده از این چکاپ – که کامل و جامع بودنش فقط مختص آتیه هست – به شما یک نقشه راه سلامت داده میشه، این پکیج ترکیبی از رواندرمانی، درمان تکنولوژی و درمان دارویی است. البته هر مراجعه کننده پکیج خاص خودش را دریافت میکنه، شیوه‌ای که فقط مختص به اونه، نه روشی تکراری که توسط هر روانشناس ممکنه تجویز بشه.

 تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید افشاری، مرکز توانبخشی وحدت، پلاک ۱۰

این ماده،سطح سروتونین را در مغز افزایش میدهد،در نتیجه افسردگی های خفیف را درمان میکند.

این گیاه ،یک چاشنی خوشمزه برای تهیه غذا ها و خوراکی ها است.

برای بهبود خلق و خوی، آرامش ذهن ،بالا بردن اعتماد به نفس ،و حفظ سلامت روان تان ،بسیار مهم است که مشغول نوعی فعالیت فیزیکی ملایم شوید.

تمرینات تنفسی و شل کننده عضلات ،برای افراد مبتلا به افسردگی ،عالی در نظر گرفته می شوند ،و راه رفتن نیز به همان اندازه موثر هستند.درمان افسردگی بدون دارو

در این روش درمانی ،فرد افسرده نزدیک به یک جعبه چراغ روشن می نشیند .

محیط بیرون را تقلید میکند.

یک دفترچه مخصوص یادداشت کردن خلق و خوی تان و یک قلم همراه داشته باشید،تا همه چیزهای مثبتی که در اطرافتان رخ می دهد، را یادداشت کنید.

در مورد رخدادهای منفی هرگز چیزی ننویسید ،اگر احساس کردید هر روز نوشتن در این دفترچه برایتان دشوار است.

آروماتراپی ،به درمان برخی از علائم افسردگی مانند بی خوابی و خستگی ذهنی کمک می کند.

روغن های معطر مورد استفاده در این نوع درمان، عبارتند از:اسطوخودوس ،چوب صندل ، ریحان، روغن معطر مریم گلی ،گل شمعدانی، نعناع ،رزماری ،بابونه و روغن معطر گل یاس ،از این روغن ها به نسبت صحیح در دستگاه بخور و ماسک استفاده کنید، تا به نتایج عالی برسید.

اتاق خود را با استفاده از لامپ آروماتراپی معطر کنید.

هر اسانسی که مورد علاقه تان است را روی یک پارچه یا دستمال بریزید ،و قبل از خواب در داخل بالش تان قرار دهید.

اگر شما احساس می کنید که افسرده هستید، یکی از راه حل های بالا را برای مقابله با این مشکل امتحان کنید.

 

درمان افسردگی بدون دارو
درمان افسردگی بدون دارو
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *