درمان درد شکم

درمان درد شکم
درمان درد شکم

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

با توجه به اهمیت موضوع دردهای شکمی، ما در تیم تحریریه مجله سلامت دکتردکتر تصمیم به تهیه‌ی یک کتابچه‌ درباره «درد شکمی» گرفتیم.

این روزها یکی از بیماری‌های شایع، شکم درد است. منتهی مسئله مهم این است که شکم شامل اعضای داخلی گوناگونی است و درد در هر قسمت از آن ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد.

در این کتابچه سعی شده است بیماری‌های مختلف درد شکمی براساس محل درد معرفی شود. با مطالعه‌ این کتابچه اطلاعات شما نسبت به انواع شکم درد افزایش یافته و با آگاهی بیشتری می‌توانید نسبت به درمان شکم درد خود اقدام کنید. برای دانلود آن می‌توانید نام و ایمیل خود را در فرم زیر وارد کرده و کتابچه را در ایمیل خود دریافت نمایید.درمان درد شکم

درد شکمی از بیماری‌های رایجی است که تعداد زیادی از افراد با آن مواجه هستند. برای درمان شکم درد ابتدا باید محل و شدت درد مشخص شود. برای این کار می‌توان به پزشک مراجعه کرد و با دادن اطلاعاتی نظیر محل درد (اعم از درد در قسمت راست شکم، درد در قسمت چپ شکم و درد در اطراف ناف) به تشخیص بهتر و دقیق‌تر پزشک کمک کرد.

درد در هر نقطه از شکم دلایل متفاوتی دارد و اغلب نیز این دردها، خیلی جدی و خطرناک نیستند. و ممکن است براثر نفخ، سوء‌هاضمه و گرفتگی عضلات باشند که با استراحت کافی و رعایت یک سری نکات ساده بهبودی حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: درد شکم در سمت چپ هشداری برای کدام بیماری‌ها است؟

زمانی که درد شکمی حاد شد، بهتر است برای معاینه به پزشک متخصص داخلی مراجعه نمایید. پزشک متخصص با انجام یک سری آزمایش‌های فیزیکی و جسمی می‌تواند به طور کلی بیماری شما را تشخیص دهد.

اگر علائم و نشانه‌های بیماری شما شدیدتر شد، پزشک متخصص برای تشخیص دقیق‌تر و درمان درد شکم آزمایش‌های بیش‌تر را تجویز می‌کند.

از آن‌جایی که این درد جزء دردهای شایع است و افراد زیادی درگیر درد شکمی می‌شوند، در راستای آگاهی بیشتر در زمینه درمان درد شکم کتابچه‌ای را تهیه کردیم. با مطالعه‌ این کتابچه می‌توانید اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد محل دردهای شکمی و بیماری‌های محتمل آن به دست آورید.

بیشتر بخوانید: علل و راه های درمانی درد اطراف ناف را بهتر بشناسید

تمرکز این کتابچه بیشتر بر معرفی انواع بیماری‌هایی است که دردهای شکمی از علائم رایج آن‌ها هستند. صفحه‌ای از کتاب را به عنوان نمونه مشاهده کنید:

این کتابچه از معتبرترین منابع روز دنیا گردآوری شده است و با توجه به دانش و فضای کشور بومی سازی شده است. این کتابچه از سایت‌های معتبر healthline و medicinenet گردآوری شده است.

اگر درد شکمی دارید و می‌خواهید بدانید که دلیل آن چیست، این کتاب برای شما مناسب و مفید است. این کتاب به شما کمک می‌کند نگاه جامع‌تری روی موضوع درد شکمی داشته باشید. اگر درگیر این موضوع هستید پیشنهاد می‌کنیم با دانلود آن قدمی برای حل این مشکل بردارید.

این کتابچه توسط تیم تحریریه مجله اینترنتی دکتردکتر تهیه شده است. در این کتابچه خلاصه‌ای از مقالات روز دنیا در زمینه بیماری‌های شکمی گردآوری شده است. شما می‌توانید فرم زیر را تکمیل کرده و کتابچه را در ایمیل خود دریافت نمایید.

در صورتی که برای دانلود یا مطالعه کتاب مشکل، نکته یا سوالی دارید، خوشحال می‌شویم از طریق فرم نظرات زیر برای ما ارسال کنید. ما در کمترین زمان آن ها را مطالعه و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

دو روزی که شکم درد همراه با اسهال واستفراغ داشتم دکتر رفتم خوب شدم به جز شکمم هنوزش درد داره

سلام قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد همراه با قرص ديسيكلومين هر ١٢ ساعت يكي مصرف كنيد تا ٧ روز

سلام وخسته نباشید منیه دختر بچه ۹ ساله دارم که الان از ۳ سالگی درد شکم داره وعلتشوهم پیدا نکردن دکترا همراه با تب شدید وشکم دردو استفراغ واسهال

سلام لطفا آزمايش ادرار و خون و مدفوع بدهد سونوگرافي شكم هم انجام بدهد اگر همه بررسي ها نرمال بود احتمالا ميگرن شممي هست

بسیار متشکر از سایت خوبتان برای تشخیص بیماریها در این روزها که نمی شه بیرون رفت.

سلام دوست عزیز ممنون از حسن نظرتون🌹

به نام خدا- تشکر از زحمات شما و همکاران ارجمند شما.

سلام من روده هام بهم پیچیده باید چیکار کنم؟!از دلدرد دارم میمیرم

سلام قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد ضمنا با توجه به علائم متنوع كرونا بايد از نظر كرونا هم بررسي شويد

ممنون

سلام دیواره رحم کلفت شده ۱۱۱م م و زخامت آندرو متر ۱۶ م م است نیاز به جراحی است یا با داره و آمپول حل میشه؟

سلام لازمه نمونه برداري از رحمتون اول انجام بديد

سلام چند روزی است درد بسیار خفیف در قسمت جلو شکم اطراف ناف دارم مثل اینکه کسی گوشت شکمم را فشرده است لطف میکنید راهنمایی کنید. ممنون

سلام اگه همراه بازتهوع و بي اشتهايي هست بايد اين آزمايشات را بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد Cbc.diff esr crp u/A اگر هم بي اشتهايي نداريد بدليل اسپاسم رودتونه قرص كلوفك هر ٨ ساعت يكي بخوريددرمان درد شکم

سلام خانم ۲۷ ساله هستم کیست تخمدان به قطر ۸ میل دارم دکتر تجویز قرص روکین کرد الان روکین پیدا نکردم روجا مصرف کنم مشکلی پیش نمیاد آیا نیاز به جراحی دارم یا نه؟

سلام مشكلي ايجاد نميشه نه اصلا نگران نباشيد نياز به جراحي نداريد

درد شکم دارم در همه قسمتهای شکمم

سلام اين آزمايشات را انحام دهيد و بصورت خضوري توسط متخصص گوارش ويزيت شويد Cbc.diff Esr crp S/E Calprotectin

بسیار خوب و مفید

مفید

با سلام و عرض ادب و احترام سپاسگذار خواهم بود بیان و مرا راهنمایی نمایی که به غیر از شربت منیزیم هیدروکساید می توان از دیگر عناصر از دیگر نمک ها را به غیر از منیزیم اکسید را جهت مصارف پزشکی بیان نمایید و همچنین مصرف کو، هر یک از نمک های های بالا با سایر عناصر و خوراک ها را بیان، و سطح تحمل ماکزیم، اثر معکوس و یا توام را ذکر نمایید.

از پیش بابت توجه و راهنمایی شما نهایت سپاس و قدردانی را دارم.

سلام ميتونيد مكمل حاوي روي مس ويتامين دي آهن اسيد فوليك و ويتامين ب١٢ و ساير خانواده هاي ويتامين ب را مصرف كنيد

سلام من هر از گاهی بعد از خوردن غذا دچار نفخ میشم و درد در قسمت راست بدن دارم که با اروغ و گرفتگی اون قسمت همراه است میخواستم بدونم این درد به خاطر نفخ روده است یا مشکل از کبد و چه دارویی مصرف کنم

سلام قرص كلوفك هر ١٢ ساعت يكي بخوريد قرص پانكراتين هر ١٢ ساعت يكي بخوربد اززنظر تغذيه اي هم رعايت كنيذ غذاهاي چرب و پر كربوهيدرات مصرف نكنيد

حالت تهوع و دلپیچه و درد در کل شکم از قسمت پایین قفسه تا نرسیده به ناف که دردش به پشت هم می زند نشانه چیست

سلام اگه دردش تازه تازه شروع شده بايد از نظر آپانديسيت بررسي شيد و اين آزمايشات را انجام دهيد cbc.diff Esr crp قرص هيوسين هر ٨ ساعت يك عدد بخوريد قرص پنتوپرازول ٤٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يك عدد بخوريد

مطالب خوب بود

مطالبتان عالیست

خوب است

به نظر من عالیه.باید مطالب جالبی باشه

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

وقتی حس شکم درد به سراغ شما می‌آید، سخت است که به آن فکر نکرده و روزتان را ادامه بدهید . فرقی نمی‌کند که چه چیزی باعث به وجود آمدن این درد شده است، فقط می‌خواهید هرچه سریع تر از شر آن خلاص شوید . اگر معده‌تان اذیتتان می‌کند، می‌توانید برای آرام شدن درد راه‌های زیر را امتحان کنید :

مایعات پاک بنوشید. دل درد و حس تهوع اغلب با استفراغ همراه است و استفراغ، باعث کم آبی بدن می‌شود. اگر بدن شما کم آب باشد، درمان بیشتر طول خواهد کشید و احساس تهوع شما شدیدتر از معمول خواهد بود. سعی کنید زیاد آب نوشیده و آب بدن خود را حفظ کنید .


 


نوشیدنی‌های مکمل ورزشی الکترولیت را امتحان کنید . این‌ها سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن شما، که برای رفع بیماری بسیار مفید است را تأمین می‌کنند.

چای بابونه یا زنجبیل با عسل بنوشید . این دو گیاه در کاهش تهوع بسیار موثرند .

غذاهای سبک بخورید. بدن شما برای کسب انرژی کافی جهت بهبود وضع معده به مواد معدنی نیاز دارد، پس غذاهایی که راحت هضم می‌شوند مصرف کنید . غذاهایی را انتخاب کنید که فاقد ادویه تند, چربی یا قند زیاد باشند. غذاهایی مثل بلغور جو دو سر، آبگوشت، نان برشته و برنج .

سرکه‌ی سیب بنوشید. برخلاف سرکه‌های دیگر، سرکه سیب با جذب مواد معدنی غیرضروری در معده، برای رفع تهوع مناسب است. 2  قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با لیوانی از آب گرم مخلوط کنید. هر چند ساعت از این ترکیب بنوشید تا وقتی که حس تهوع از بین برود.

زیاد استراحت کنید. بدن شما در حال جنگ با باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در معده‌تان است، پس برای این کار به انرژی نیاز دارد. از ورزش یا تحرک زیاد بپرهیزید .درمان درد شکم

اگر لازم بود استفراغ کنید. همان قدر که استفراغ کردن زننده به نظر می‌رسد، همان قدر هم برای تمیز کردن سیستم بدنتان لازم است . استفراغ، راه بدن برای خارج کردن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در معده وجود داشته و سبب بیماری شما شده‌اند می باشد. اگرچه فرایند بالا آوردن می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، ولیکن اکثر افراد پس از این کار به سرعت حس عالی راحتی از تهوع را تجربه می‌کنند.

دارو مصرف کنید. تعداد زیادی از داروهای مختلف برای درمان تهوع وجود دارد. داروهای ضد تهوع استفاده کنید که دارای “بیسموت ” بوده که بافت درونی معده را پوشش داده و حس بد تهوع را کاهش می‌دهند. دوای ضد اسید معده نیز برای درمان درد معده‌تان موثر است.


 


از دخانیات و الکل پرهیز کنید. دخانیات و الکل معده را اذیت کرده، توانایی بدن  برای درمان به موقع را کاهش داده و باعث بدتر شدن تهوع شما می‌شوند.  هنگام بیماری از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید.
 

از یک کمپرس آبگرم استفاده کنید . گرما دادن به شکمتان می‌تواند در کاهش درد کمک زیادی کند. از یک بطری حاوی آب داغ یا یک جوراب ( تمیز ) که با برنج خشک گرم پر شده است می‌توانید استفاده کرده و آن را روی شکمتان بگذارید. برای نتیجه‌ی بهتر، به پشت دراز کشیده و یک دستگاه گرم‌کننده روی شکمتان قرار دهید .
 


یک حمام آب داغ بگیرید. رفتن به زیر دوش آب گرم , گردش خونتان را افزایش می‌دهد و ماهیچه‌هایتان را آرام می‌کند. حداقل روزی یک بار به مدت 15 الی 20 دقیقه حمام بگیرید.

شکمتان را ماساژ دهید. شکم دردتان ممکن است به خاطر گرفتگی ماهیچه شکم باشد. برای کمک به کاهش این درد, با فشار کم شکمتان را ماساژ دهید. روی نقاط درد تمرکز کنید, اما کل ناحیه پایینی شکم را هم ماساژ دهید.

آب آلوئوورا بنوشید. منظور نوشیدنی آلوئوورا است که در بسیاری از سوپرمارکت‌ها می‌توانید بیابید. نوشیدنی آلوئوورا برای تسکین درد معده بسیار موثر بوده و برای یبوست و سوءهاضمه نیز مفید است.

از مصرف الکل و آب جو پرهیز کنید. هضم  الکل و آب جو برای معده مشکل است و درد شما را افزایش می‌دهد. در عوض آن, چای‌های گیاهی مثل چای زنجبیل یا بابونه را امتحان کنید. استفاده از این چای‌ها، ماهیچه‌های معده را آرام می‌کنند.

از خوردن غذاهای چرب و روغنی بپرهیزید. بدن شما ممکن است به خاطر مسمومیت غذایی دچار درد شده باشد, پس از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. اگر گرسنه هستید, غذاهای شیرین و مطلوبی مثل نان برشته , سیب یا کلوچه میل کنید.

دارو مصرف کنید. برای گرفتگی مداوم عضله‌ای که آرام نمی‌شود, از قرص ایبوپروفن , استامینوفن , آسپرین یا ناپروکسن با دوز پایین استفاده کنید. این قرص‌ها در کاهش درد گرفتگی عضله و ماهیچه نقش بسزایی را بازی می‌کنند .
 


مراقب چیزی که می‌خورید باشید . از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید، چون دل دردتان را بدتر می‌کنند. علاوه بر این به معنای واقعی کلمه حواستان به چیزی که می‌خورید باشد – اگر به سرعت غذا بخورید, موقع خوردن حرف بزنید یا لقمه‌های بزرگی از غذا بگیرید, آن وقت سوءهاضمه بدتری به سراغتان می‌آید. بنابراین, به آرامی غذا بخورید, بشقابتان را تماشا کرده و از حرف زدن با دهان پر پرهیز کنید .

بعد از صرف غذا چیزی بنوشید. اگر شما هنگام صرف وعده غذایی‌تان مقدار زیادی مایعات می‌نوشید, سعی کنید خوردن مایعات را به بعد از غذا موکول کنید . از نوشیدن آبجو , قهوه یا الکل خودداری کنید زیرا باعث سوزش بافت معده‌تان شده و شما را بیشتر اذیت می‌کنند . برای تسکین درد معده , سعی کنید یک لیوان شیر بخورید . لبنیات , اسید معده را خنثی می‌کنند .
 



 

مکمل‌های هیدروکلریک اسید استفاده کنید . اگرچه خیلی وقت‌ها گمان می‌شود که سوءهاضمه به خاطر اسید فوق فعال معده ایجاد می‌شود , اما گاهی اوقات دلیل آن به خاطر کافی نبودن اسید معده است . برای معین کردن اینکه آیا این علت بیماری شماست , یک قرص مکمل هیدروکلریک اسید استفاده کنید. اگر پاسخی نگرفتید , به مصرف مکمل هیدروکلریک اسید ادامه دهید تا وقتی که در معده‌تان گرمایی را احساس کنید . این گرما به این معنی است که شما اسیدهای زیادی در معده‌تان دارید و یک دوز پایین تر برای رفع سوءهاضمه کافی است .

آنزیم‌های گوارشی مصرف کنید .این آنزیم‌های گوارشی هم نوع حیوانی و هم نوع گیاهی/قارچی دارند که نوع دوم در بسیاری از موارد موثر تر می‌باشند . برای مصرف هر آنزیم مکمل فردی به دستور عمل‌های موجود درباره‌ی دوز آن‌ها توجه کنید .

از روغن‌های نعناع استفاده کنید . این یک مکمل دیگر است که در کپسول‌های ژله‌ای  برای مصرف روزانه شما عرضه شده است. طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که این کپسول‌ها در درمان سوءهاضمه‌ی 75% از مصرف‌کنندگان موثر بوده‌اند. به توصیه‌های مربوط به دوز این کپسول‌ها توجه کنید .

چای بنوشید . آن سه گیاه جادویی یعنی نعناع , زنجبیل و بابونه برای درمان دردهای معده بسیار موثرند . آن‌ها را همراه با چای دم کنید یا چای کیسه‌ای آن‌ها را از فروشگاه‌ها تهیه نمایید. از لیمو یا عسل به جای شکر استفاده کنید .

پروبیوتیک مصرف کنید . این‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در معده شما رشد کرده و در هضم غذا به شما کمک می‌کنند . اگر شما به میزان کافی پروبیوتیک نداشته باشید , معده‌ی شما در هضم به موقع غذا دچار مشکل شده و آن درد بد سوءهاضمه به سراغ شما می‌آید . پروبیوتیک ها از موادی مثل ماست و شیر و فراورده‌های دیگر شیر به دست می‌آیند .

عصاره برگ کنگر فرنگی را امتحان کنید .  این ماده در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت شده و کار آن هم افزایش جریان صفرا در سیستم گوارشی است . به توصیه‌های مربوط به دوز این ماده توجه کنید .
بعد از غذا خوردن استراحت کنید . گرچه توصیه نمی‌شود که بعد از یک وعده غذایی سنگین دراز بکشید اما قبل از انجام هر فعالیت فیزیکی به خود استراحت دهید.

حتماً 3 ساعت قبل از خوابیدن، غذای خود را میل کنید .

دارو مصرف کنید . داروهای بسیاری هستند که برای رفع سوءهاضمه وجود دارند .گرچه گاهی اوقات عوارضی مانند اسهال یا یبوست را به همراه دارند، چون همه‌ی آن‌ها می‌خواهند معده را از ساختن اسید بازدارند . وقتی اسید موجود نباشد , از هضم غذا جلوگیری می‌کند . از این داروها کم مصرف کنید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید .
 

فشار روانی‌تان را کنترل کنید . مشکلات معده مثل تهوع و سوءهاضمه بیشتر زمانی اتفاق می‌افتند که تحت فشار روانی زیادی هستید . وقتی لازم است، به خود زمانی برای تنها بودن بدهید تا آرام باشید و خود را از هر اضطرابی دور کنید .
به خودتان به آرامی کش و قوس دهید و روی تنفستان تمرکز کنید . این فن ساده‌ی آرام شدن , از وقوع دل دردهای آتی شما جلوگیری می‌کند .

سعی کنید فشار روانی خودتان را از طریق ورزش یا مراقبه مدیریت کنید . ورزش و مراقبه هردو ماده‌ی اندورفین را در بدن آزاد می‌کنند که باعث شادابی شما می‌شود . اگر سابقه‌ی ورزش کردن ندارید ,  پیاده‌روی یا یوگا یا شنا یا هر ورزش کم تحرک دیگر انجام دهید .

کارهایی را که از انجامشان لذت می‌برید را انجام دهید . به خودتان وقتی برای مطالعه , نقاشی , بازی کردن یا هر چیزی که وقت را بگذراند و از آن لذت می‌برید را بدهید . انجام چنین کارهایی ,حواس شما را از چیزی که باعث فشار روانی و سرانجام دل دردتان بشود پرت می‌کند .

برنامه غذایی‌تان را عوض کنید . بسیاری از معده دردها به خاطر برنامه غذایی‌های ضعیف یا اشتباه هستند . اگر دل دردهایتان در طول چند ماه یا سال ادامه داشت , یکی از این روش‌ها را برای تنظیم کردن رژیم غذایی‌تان به کار گیرید .
 

 

وعده‌های غذایی کوچک تر بخورید، ولی تعداد آن‌ها را افزایش دهید . خوردن سه وعده غذایی سنگین به مراتب احتمال سوءهاضمه و تهوع را نسبت به 5-  7 وعده‌ی سبک در روز بیشتر می‌کند . اگر چاره‌ای نبود , وعده غذایی سنگین خود را به قسمت‌های کوچک تر تقسیم کنید و از اسنک به عنوان میان وعده استفاده کنید .

از خوردن غذاهایی که می‌توانند باعث دل درد شوند خودداری کنید . برای مثال , از غذاهایی که تند یا خیلی چرب هستند پرهیز کنید. کافئین , الکل و نوشابه‌های گازدار می‌توانند معده‌تان را به هم بریزند .

اگر مطمئن نیستید که کدام غذا معده‌تان را اذیت می‌کند  , هر دفعه یک غذا را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید . مثلاً یک هفته بدون لبنیات بگذرانید و ببینید که دل دردتان رفع می‌شود یا خیر .

یک دفترچه‌ی غذا داشته باشید و هر غذایی را که می‌خورید را در آن بنویسید . در دفترچه‌ی غذایی‌تان , روزهایی که در آن‌ها به دل درد دچار شدید را بنویسید . پس از مدتی شما ممکن است بفهمید کدام غذا برایتان مشکل‌ساز است و از آن پرهیز کنید .

وزنتان را کنترل کنید . وقتی چربی‌های اضافه اطراف شکم و کمرتان داشته باشید معده‌تان به سمت بالا هل داده شده و اسید معده را به مری بر می‌گرداند .برای وزن کم کردن , یک ورزش معمولی و مداوم انجام داده و غذای سالم بخورید .
 

روی تنفستان تمرکز کرده و سعی کنید که به درد فکر نکنید .نفس‌هایی عمیق را با بینی به درون بکشید و از دهان خارج کنید .

سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالشت در میان پاهایتان قرار دهید.
اگر فکر می‌کنید، علت درد از یبوست است، خوردن فیبر می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

تهران – انتهای اشرفی اصفهانی – سیمون بولیوار – خیابان اقبالپور – پلاک 44

با عضویت در خبرنامه سایت می توانید از جدیدترین محصولات اضافه شده به فروشگاه و فروش های ویژه با خبر شوید.

استفاده از مطالب سايت 5040 فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.


طراحی سایت



شکم درد معمولی خود به خود درمان می شود

 

درمان درد شکم

اغلب زنان در هنگام دوران قاعدگی با شکم درد روبرو می شوند. اما نمی توان گفت شکم درد فقط مختص زنان است، بلکه برخی مردان نیز شکم درد را تجربه می کنند.

شکم درد معمولی خود به خود درمان می شود، اما اگر شکم دردتان به طور منظم است و درد بیشتری را تجربه می کنید باید به فکر درمان باشید.

برخی مشکلات ساده ماننده بلعیدن بیش از حد هوا، خوردن غذاهایی با چربی زیاد، خوردن غذاهای سمی و حتی استرس می توانند موجب درد شکمی ساده شوند.

برخی مشکلات دیگر مانند یبوست، عدم تحمل لاکتوز و یا گلوتن، کولیت ها، بیماری رفلوکس اسید معده، انسداد روده، کرم های روده، بیماری کروهن، اختلالات کلیوی ، اپاندیس، فتق، سیروز کبدی، سندرم روده تحریک پذیر، و تعدادی دیگر از مشکلات منجر به درد شکمی می شوند.

در بسیاری از زنان، درد شکمی ممکن است به خاطر مسائلی همچون بارداری، بارداری خارج از رحم، درد قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی ، سرطان تخمدان، کیست تخمدان و التهاب رحم باشد.

بهتر است برای این مشکلات به پزشک مراجعه کنید و درمان هایی که پزشک توصیه می کند را یپگیری کنید. اما اگر درد شکمی شما ساده است، می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید و خودتان شکم دردتان را در خانه درمان کنید.در اینجا ده روش را به شما یاد می دهیم که خودتان می توانید شکم دردتان را در خانه درمان کنید:1. حرارت و گرمااگر شکم درد شما به خاطر قاعدگی است، سعی کنید ناحیه ای که درد می کند را گرم کنید. به کار بردن حرارت در این قسمت می تواند به کاهش درد شکمی کمک کند.

– می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید. تا زمانیکه کاملا بهبود یافته اید این کار را تکرار کنید.– دوش گرفتن زیر آب گرم می تواند موثر باشد.2. بابونه می تواند دردهای شکمی در دوران قاعدگی را تسکین دهدیک فنجان چای بابونه می تواند شکم درد شما را تسکین دهد.این گیاه غنی از خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی می باشد که می تواند دردهای شکمی در دوران قاعدگی را تسکین دهد.– دو الی سه قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده را در یک لیوان آب داغ بریزید.– روی لیوان را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.– یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید.– هر روز سه فنجان از این چای میل کنید تا علائم شکم درد به طور کامل از بین برود.توجه : اگر باردار هستید، نباید از این چای میل کنید.3.  زنجبیل یک درمان خانگی برای شکم دردزنجبیل، درمان خانگی دیگری برای شکم درد محسوب می شود. می توانید برای دردهای شکمی ناشی از قاعدگی، یبوست، سوء هاضمه، گاز معده از زنجبیل استفاده کنید.زنجبیل دارای تاثیر ضد نفخ کنندگی بر روی بدن می باشد که می تواند درد را کاهش دهد.– یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را در یک فنجان آب چوش بریزید. بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. برای مزه دار کردن آن میتوانید کمی عسل و آبلیمو به ان اضافه کنید. روزی دو الی سه فنجان از این چای بنوشید. 

زنجبیل، درمان خانگی دیگری برای شکم درد محسوب می شود

 4.  سرکه سیب، یکی از درمان های عالی برای شکم درد سرکه سیب به خاطر اینکه غنی از کلسیم و پتاسیم می باشد، می تواند به کاهش درد شکمی در دوران قاعدگی کمک فراوانی بکند.

آنزیم های موجود در سرکه سیب به به جلوگیری از گاز معده و یبوست کمک می کنند. علاوه بر این می توانند سنگ های کلیه را نیز دفع کنند.– یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را در یک لیوان آب حل کنید.

– کمی عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

– این محلول را روزی یک الی دو بار بنوشید.5.  رازیانه برای کاهش درد شکمی در دوران قاعدگیخواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی رازیانه می تواند به شل شدن عضلات رحم کمک کند که باعث کاهش درد شکمی در دوران قاعدگی می شود.

همچنین، درمان خوبی برای سوء هاضمه، یبوست و گاز معده می باشد.– یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب گرم حل کنید. 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. 2 الی 3 بار در روز این چای را بنوشید.6. درمان شکم درد با نعناعمتانول موجود در نعناع به عنوان یک ضد درد عمل می کند که می تواند باعث تسکین دردهای شکمی شود.– برای تسکین سریع دردهای شکمیف کمی نعناع را دهان بگذارید و بجوید.

– می توانید یک قاشق چایخوری نعناع را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می توانید کمی هم عسل اضافه کنید و روزی دو الی سه فنجان از این چای بنوشید.نکته : نعناع ممکن است برای افرادی که دچار سوزش سر دل و یا بیماری رفلوکس اسید معده هستند، مناسب نباشد.7. ماست گزینه ی مناسب برای درمان دل درداگر شکم درد شما به خاطر سندرم روده تحریک پذیر و یا یبوست می باشد، ماست گزینه خوبی برای درمان می باشد. همچنین، برای سیستم گوارشی نیز خوب می باشد.

– هر روز دو الی سه فنجان ماست بخورید.

– در کنار مسات از دیگر محص.لات پروبیوتیکی نیز استفاده کنید مانند کفیر و آب شور نیز استفاده کنید.

اگر شکم درد شما به خاطر سندرم روده تحریک پذیر می باشد، ماست گزینه خوبی برای درمان می باشد

  8. درمان شکم درد با ورزش کردنورزش کردن برای حفظ سلامتی دستگاه گوارشی بسیار اهمیت دارد. ورزش کردن می تواند هوایی را که باعث شکم درد شده است را رها کند و باعث کاهش درد شکمی شود.

انجام هر گونه ورزشی برای سلامتی خوب است. اگر وقت ندارید به باشگاه بروید، خودتن در خانه ورزش کنید و یا اکثر اوقات پیاده روی کنید.

بعد از خوردن فورا دراز نکشید. در عوض، حداقل به مدت سی دقیقه ورزش کنید و سپس به رختخواب بروید.

ورزش هایی مانند شنا کردن، تنیس، فوتبال و دوچرخه سواری نیز گزینه های بسیار خوبی هستند.9. با آب رسانی مناسب به بدن شکم دردتان را درمان کنیدآب رسانی برای حرکات منظم روده بسیار ضروری می باشد و آب باعث دفع سنگ کلیه نیز می شود.

بنابراین، باید برای پیشگیری از شکم درد، به اندازه کافی آب بخورید.

می توانید کمی آبلیمو و عسل هم به آب خود اضافه کنید تا علاوه بر آبرسانی به بدن ، مواد مغذی نیز دریافت کنید. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، چای و یا قهوه مناسب نیستند. این نوشیدنی ها باعث کم آب شدن بدن می شوند.10. درمان شکم درد با رژیم غذاییغذاهای خاصی می توانند باعث شکم درد شوند. برای پیشگیری از شکم درد باید از مصرف چنین غذاها و نوشیدنی هایی خودداری کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها پرهیز کنید عبارتند از :

لوبیاها، کلم بروکسل، کلم، آبجو، نوشیدنی های کربنات دار، آدامس، محصولات لبنیاتی (البته در صورت عدم تحمل لاکتوز) ، آب نبات، غذاهایی دارای چربی بالا، عدس و شلغم.منبع: nemoneha.com

داروخانه گیاهی بیتوته

ارسال محرمانه محصولات جنسی

قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

موهات می تونه ساعت ها مثل حالت اول بمونه

سرو باکیفیت ترین غذاها در باغ رستوران

تشخیص و درمان اختلالات جنسی

ماندگاری حالت مو برای زمان طولانی

اختلالات دفعی را جدی بگیرید!

خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره

درمان درد شکم

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

واسه همه چی جا هست!

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

تازه ترین ادویه ها رو آنلاین خرید کن

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

درد شکم دردی است که در ناحیه ی بین قفسه ی سینه و لگن احساس می شود. درد شکم می تواند ماهیت کرامپی (گرفتگی های متناوب عضلانی)، مبهم، متناوب و تیز داشته باشد. التهاب یا بیماری هایی که بر ارگان های موجود در شکم اثر می گذارند می توانند باعث درد شکم شوند. ارگان های اصلی واقع در شکم عبارتند از:

عفونت های ویروسی ، باکتریایی و انگلی با اثر بر معده و روده ها ممکن است باعث درد شدید و چشمگیر شکم شوند.

عوامل متعددی می توانند باعث درد شکم شوند. با این حال ، علل اصلی آن عبارتند از عفونت ، رشد غیر طبیعی ، التهاب ، انسداد و اختلالات روده ای.عفونت حلق ، روده ها و خون باعث ورود باکتری ها به دستگاه گوارش می شود که به نوبه ی خود باعث درد در دستگاه گوارش می شود. این عفونت ها ممکن است باعث تغییر در عملکرد دستگاه گوارش و بروز مواردی نظیر اسهال و یبوست شوند. کرامپ هایی که در زمان قاعدگی دیده می شوند یکی دیگر از علل اصلی درد قسمت تحتانی شکم می باشند اما عمدتا در مقوله ی درد لگن طبقه بندی می شوند. دیگر علل شایع درد شکم عبارتند از:

بیماری هایی که دستگاه گوارش را درگیر می کنند گاهی مواقع باعث ایجاد دردهای مزمن می شوند. از جمله ی این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم می تواند موضعی ، کرامپی یا کولیکی باشد. درد موضعی فقط به یک ناحیه از شکم محدود می شود. این نوع درد معمولا در اثر درگیری یک اندام داخلی خاص بوجود می آیند. شایع ترین علت درد موضعی ، زخم های گوارشی هستند(زخم هایی هستند که در مخاط دستگاه گوارش و بویژه در معده و دوازدهه ایجاد می شوند). درد کرامپی ممکن است با اسهال ، یبوست و نفخ همراه باشد. در زنان ، درد کرامپی ممکن است ناشی از قاعدگی ، سقط جنین و یا مشکلات ارگان های تناسلی باشد. این درد مدتی پس از ایجاد از بین می رود و ممکن است بدون اقدام درمانی کاملا بهبود پیدا کند. درد کولیکی حاکی از بیماری شدیدتری ، نظیر سنگ صفراوی و یا کلیوی می باشد. این درد معمولا به صورت ناگهانی ایجاد شده و همانند اسپاسم شدید عضلانی به نظر می رسد.درمان درد شکم

محل درد در شکم ممکن است سرنخی برای شناسایی علت زمینه ای باشد. درد منتشر شکم(در سرتاسر بدن) ممکن است نشان دهنده ی موارد زیر باشد:

درد بخش تحتانی شکم در اثر موارد زیر بوجود می آید:

در زنان، درد اندام های تناسلی موجود در بخش تحتانی شکم ممکن است در اثر موارد زیر بوجود بیاید:

علل درد بخش فوقانی شکم عبارتند از:

درد در مرکز شکم ممکن است در موارد زیر دیده شود:

علل درد بخش تحتانی چپ شکم عبارتند از:

درد خفیف شکم ممکن است بدون درمان بهبود پیدا کند. با این حال در برخی موارد ، درد شکم نیازمند مراجعه به پزشک داخلی می باشد. در صورت داشتن درد شدید شکم پس از وارد شدن ضربه (در اثر تصادف یا درگیری) یا احساس فشار و درد در قفسه ی سینه تان به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. در صورتی که درد به حدی شدید باشد که فرد نتواند بنشیند یا مجبور باشد مثل یک توپ خود را جمع کند تا احساس راحتی کند باید سریعا به پزشک مراجعه شود. موارد زیر نیز نیازمند اقدامات درمانی فوری هستند:

در صورت داشتن هر کدام از علایم زیر با پزشک تان ملاقات کنید:

در صورتی که درد شکم در دوره ی شیردهی یا بارداری رخ داد باید با پزشک تان در مورد آن گفتگو نمایید.

در عرض چند دقیقه جواب سوالات تان را دریافت کنید!

آیا سوالات پزشکی دارید؟ با یک متخصص مورد تایید یا پزشک متخصص گوارش با تجربه به صورت آنلاین یا تلفنی تماس بگیرید. به این منظور متخصصین اطفال و دیگر متخصصین در دسترس شما هستند.

علت درد شکم را می توان با مجموعه ای از آزمایشات تشخیص داد. پیش از درخواست آزمایشات ، پزشک یک معاینه ی فیزیکی انجام خواهد داد. این معاینه شامل فشار آرام بر نواحی مختلف شکم برای بررسی وجود ورم و تندرنس(دردی که در اثر لمس یک ناحیه ایجاد می شود) می باشد. اطلاعات حاصل از معاینه ی فیزیکی در ترکیب با شدت و محل درد در شکم، به پزشک برای تعیین آزمایشات مورد نیاز کمک خواهد کرد.
آزمایشات تصویربرداری نظیر MRI ، سونوگرافی و گرافی پرتوی ایکس به منظور مشاهده ی جزییات ارگان ها ، بافت ها و دیگر ساختارهای درون شکم به کار می روند. این آزمایشات می توانند به تشخیص تومورها ، شکستگی ها ، پارگی ها و انواع التهاب کمک کنند. دیگر آزمایشات عبارتند از:

ممکن است نمونه ی خون ، ادرار یا مدفوع نیز جمع آوری شود تا وجود عفونت باکتریایی ، ویروسی و یا انگلی مورد بررسی قرار گیرد.

تمام انواع درد شکم قابل پیشگیری نیستند. با این حال با انجام اقدامات زیر می توان احتمال بروز شکم درد را کاهش داد:

اگر روده های تان دچار مشکل خاصی ، نظیر بیماری کرون هستند از رژیم غذایی ای که پزشک توصیه کرده است پیروی کنید تا احساس ناراحتی تان به حداقل برسد. اگر مبتلا به GERD هستید ، دو ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. دراز کشیدن بلافاصله پس از مصرف غذا ، ممکن است باعث سوزش سردل و درد شکم شود بنابراین توصیه می شود حداقل تا دو ساعت بعد از صرف غذا دراز نکشید.

اگر درد شکم شما ادامه داشت، از بهترین متخصصین داخلی نوبت بگیرید و مشاوره کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

ورود / عضویت

معده درد یکی از مشکلاتی است که هر فردی در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه کرده است، مشکلات گوارشی و درد معده یا سوزش معده یا ترش کردن و… با استفاده از برخی روش های خانگی قابل درمان است.

چای بابونه باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

این 14 راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از آنها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

 

درمان درد شکم

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: 

 تقریبا هر کسی دل درد رو حداقل یکبار تجربه کرده و برای بعضی از ادمها دل درد چیزی است که زیاد اتفاق می افتد.اگر شما دل درد دارید احتمالا دلتون میخواد که هر چه سریعتر از شرش خلاص بشید.حتی دل دردهای کوچک هم ازار دهنده هستند و میتوانند تمرکز کردن شما رو دچار مشکل کنند ، اینکه از شر دل درد خلاص بشید کار سختی نیست.با چند تا راهکار در خانه میتوان این کار را انجام داد.

به خواندن ادامه بدهید تا یاد بگیرید که چگونه میتوان این کار را انجام داد.

چه چیزی باعث میشه که دل درد به وجود بیاد؟؟؟

مشکلات شکمی،خیلی مرسوم هستند،پس؛دل درد شما میتونه ناشی از چند تا دلیل مختلف باشد…اینجا تعدادی از دلایل مرسوم هر نوع دل دردی بیان شده؛؛ ورم معده،اسید معده،لاکتوزهای ناصبور،استرس.درمان درد شکم

ورم معده که میتونه ناشی از هر چیزی باشه،که شامل مسمومیت های باکتریایی،استفاده از داروهای مشخص،سن و سال،تنباکو و یا استفاده از الکل باشه.ورم معده میتونه باعث ایجاد درد در قسمت های بالایی شکم باشد.و حس پر بودن در شکم.

اسید معده:به عنوان بیماری معده و رودوی هم شناخته میشود ، موقعی اتفاق میافتد که اسید معده به مری برمیگرده.که باعث درد یا احساس سوزش توی شکم و پشت قفسه سینه میشود ، و همچنین خوردن غذاهای چرب و تند هم تاثیر گذار هستند.

لاکتوزهای ناصبور:(کسانی که تحمل خوردن لاکتوز را ندارند)

تا حالا این حس درد بعد از نوشیدن یه لیوان شیر یا خوردن پنیر داشتین؟؟ادمهایی با این خصوصیت نمیتوانند چیزهایی رو که لاکتوز داره،نمیتوانند هضم کنند ودل درد میگیرند ، استرس و فشارهای روانی میتونه باعث اسپاسم های فیزیکی هم باشه.

ایا شما باید دل دردتون رو توی خونه معالجه کنید؟؟

اکثر مواقع دردهای شکمی،مسئله مهمی نیستند که شما میتونید در ابتدا اون رو در خانه و بدون مشورت با دکترتون انجام دهید. گر چه شما باید در صورت دیدن این نوع علائم شکم درد خیلی سریع با دکترتون تماس بگیرید:

دردی که در عرض چند ساعت بهتر نمیشد دردی که خیلی شدید و حالت بیمارگونه داره.یا بالا اوردن مداوم در طول یکی دو روز. و بزاق خونی یا سیاه طوری داشته باشید ، اگر شما این نشانه ها را ندارید میتوانید درمان خودتون رو در خونه داشته باشید.و اینکه شما در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان حس بهتری خواهید داشت.

چطوری از شر شکم درد خلاص بشیم؟؟

۱-از کیسه اب گرم یا یک بطری اب داغ استفاده کنیم.

گرما یک راه ساده ولی خیلی موثر در درمان شکم درد است.

از یک پتوی الکتریکی یا پد گرم و سرد شو یا همان کیسه اب گرم استفاده کنید.

شما چیزی رو میخواین که خیلی گرم باشه،و اونقدر داغ نباشه که شما رو بسوزونه.پد گرم و سردتون رو جایی قرار بدین که احساس درد میکنید؛ممکن که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشه تا شما احساس ارومتری به خاطر اون گرما بهتون دست بده.اگر پد ندارین میتونین که خیلی ساده با چند تا برنج خشک و یه لنگ جوراب که داخلش از مواد غیر طبیعی استفاده نشده باشه برای خودتان درست کنید و سرش رو گره بزنید و برای ا یا ۲ دقیقه داخل مایکروویو بگذارید و دوباره هر موقع که داره سرد میشه به راحتی میتونید گرمش کنید.

شما میتونید به جای همه اینها از پتوهای(FIR) استفاده کنید که مزایای خیلی زیادی نسبت به این پدهای معمولی دارند.

شما در این مقاله میتوانید یاد بگیرید و متوجه بشوید که چرا پتوهای ما اینقدر خاص هستند؟؟

از یک مقدار نعناع استفاده کنید؛نعناع یک چیز بسیار طبیعی برای درمان دل درد است.چیزی که نعناع به ما میده یه حس تازه بودن است و عطری داره که خاصیت طبیعی و ذاتی از بین برنده درد داره.

راه های مختلفی وجود دارد که شما از نعنا استفاده کنید و حس بهتری داشته باشید:

چند تا برگ تازه نعناع را بجوید یا از شیرینی های فلفل نعناع بخورید( هر چه تندتر و نعناعی تر بهتر) میتوانید اب سرد رو با نعناع تازه طعم دار کنید.

یا چای نعنا درست کنید.

یک فنجان چای گرم میتونه برای حس درد شما خیلی تسکین دهنده باشد.

یک مشت برگ نعنای خشک شده برای ۱۰ دقیقه درون اب داغ بریزید و بنوشید.

چای لیمو بنوشید. که لیمو علاوه بر طعم خوب،به خلاصی از درد دل هم کمک میکند.

اسیدی که در درون اب لیمو هست،که شکم شما رو برای تولید اسید بیشتر تقویت و تحریک میکنه که باعث میشه هضمتون سریعتر اتفاق بیفته.

چند قاشق غذا خوری اب لیمو را به ابگرم اضافه کنید و انرا به ارامی بنوشید.

چای بابونه بنوشید که باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

شکم خود را با رازیانه تسکین بده.رازیانه هضم را اسان می کند.

گاز معده و ورم معده و دل درد را کاهش میدهد.

اگر بتونی رازیانه تازه و خام رو پیدا کنید که فوقالعاده و سالم برای درمان شکم می باشد که هم میتوانی برش بدهید و با چای بنوشید و هم میتوانید بجوید ، و اگر خام ان را پیدا نکردید،دانه انرا تهیه کنید که برای درمان خوب عمل میکند و سو هاضمه را بهبود میبخشد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد ، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

اب برنج بنوشید:

عجیب و غریب به نظر میرسد ، چرا؟؟چون وقتی برنج با اب پخته میشود و جوش میاید.

یه ترکیباتی رو می سازندو ازاد میکنند که داخل معده قرار میگیرند و باعث کاهش درد شکم و یا حتی زخم معده میشوند.

یه نوشیدنی با سرکه سیب درست کنید.

وقتی شکم شما درد میگیرد،اخرین راه انتخابی شما میتواند سرکه سیب باشد.که میتونه در واقع احساس بهتری در شما ایجاد کند.

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد:

اولی : سرکه سیب باکتری را میکشد،که اگر عفونت باکتریایی در معده دارید،سرکه میتواند ان را پاک کند.درمان درد شکم

دومی :اسید معده را نتعادل میکند که به مشکلات اسید معده کمک میکند توجه کنید که هرگز سرکه سیب را خالی ننوشید.

چون خیلی سنگین و میتونه به دندونهاتون صدمه بزنه.

درعوض ،با چیزهای دیگه مخلوط کنید.با مقداری اب گرم یا اب میوه امتحان کنید.اگر نتوانستید بخورید کمی عسل به ان اضافه کنید.

از یک کاسه ماست استفاده کنید:

ماست ممکن است که به عنوان درمان مشکلات معده نباشد،اما اگر شما میخواهید بدونید که چطوری میشه از شر این کرم ها،خلاص شد از ماست استفاده کنید،چون سرشار از پرو بیوتیک میباشد که برای باکتری ها خوب هستند و میتونن متعادل سازی کنند و شرایط هضم را اسان و فراهم کنند.

نوشابه شیرین:

هنگامی که شکم یا معده شما درد میکند ،برخی از حباب ها میتوانند به شما کمک کنند.

خوردن نوشابه قند دار ایده خوبی برای درمان درد شکم شما نمی باشد.

گر چه میتوانید به جای ان از نوشابه ساده بدون قند استفاده کنید.

نان تست برشته بخورید:

وقتی که شما ناراحتی شکم دارید خوردن نان تست چیز خوبی است.حتی اگر برشته شود،تاثیر بیشتر و بهتری دارد،ممکن که عجیب به نظر برسه اما حقیقت دارد.

اب نمک گرم بنوشید:

ممکن است که قبلا از اب گرم نمک برای درمان گلو درد استفاده کرده باشید،اما از این به بعد بدانید که برای شکم درد هم مفید میباشد.

یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان اب گرم مخلوط کنید و هم بزنید و سپس بنوشید.

دم کردن چای دارچین؛

دارچین هم مانند بقیه برای هضم غذا و کاهش درد شکم موثر است.هم میتوانید به صورت مخلوط در چای استفاده کنید و هم حتی در غذا ریخته شود.

در صورتی که طعم انرا دوست ندارید،میتوانید با کمی عسل و یا زنجبیل مخلوط کنید.

حرکات ملایم و کششی یوگا انجام دهید:

بیشتر این حرکت ها و پیشنهادات بر روی راه حل های درد داخلی شکم تمرکز کرده است.اما شما میتونید این حرکات کششی رو برای سلامتی و به صورت روزانه هم انجام بدهید.

بسیاری از این حرکات و ژست های یوگا برای کمک به هضم غذا و از بین رفتن طراحی شده اند.که لاید در صحیح انجام دادن ان دقت کرد تا احساس خوب را بدست بیاریم.

برای تسکین سریعتر،امتحان کنید و زانوها را در شکم جمع کنید و هر جایی که راحتید و احساس ارامش میکنید به پشت دراز بکشید.

زانوهایتان را به طرف قفسه سینه بکشید و با دست هایمان نگهش دارید این حرکت را یک دقیقه ادامه دهید و سپس دستهایتان را رها کنید و این کار را اینقدر تکرار کنید تا احساس بهتری به دست بیاورید.مطمئن شوید که کمرتان بر روی زمین صاف قرار داشته باشد.

خلاصه:

اگر از درد شکم و معده رنج میبرید،بسیاری از امدادهای سریع وجود دارد که بتوانید انها را انجام دهید.

این ۱۶ راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از انها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

اصطلاح درد معده یا دل درد غالباً برای اشاره به دل‌پیچه یا درد خفیف شکم به کار برده می‌شود که معمولاً موقتی است و اکثر اوقات جدی نیست. بروز درد شدید در ناحیه شکم بیشتر مایه نگرانی است به ویژه اگر به یکباره و غیرمنتظره شروع شود، به ویژه در صورت متمرکز شدن درد در ناحیه‌ای معین باید فوریتی پزشکی در نظر گرفته شود. شکم بخشی از بدن است که زیر دنده‌ها و بالای مفصل ران و لگن قرار دارد و با نام‌های دلیا معده نیز خوانده می‌شود. دستگاه گوارش از دهان شروع و به مقعد ختم می‌شود. در زمان خوردن یا آشامیدن، غذا و مایع از مری به سمت معده پایین می‌رود. مواد غذایی پس از مخلوط  شدن در معده وارد روده کوچک می‌شود.

 

غذا در روده کوچک، که طول آن چند متر است، هضم و جذب می‌شود. سپس مواد زائد، آب و غذای هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شود. بخش اصلی روده بزرگ کولون نام دارد که طول آن 150 سانتی‌متر است و به چهار بخش صعودی، عرضی، نزولی و سیگموئید تقسیم می‌شود. بدن مقداری آب و نمک‌های گوناگون را از کولون جذب می‌کند. کولون به رکتوم (راست روده) با طول تقریبی 15 سانتی‌متر منتهی می‌شود. مدفوع پیش از دفع شدن از مقعد در راست روده انباشته می‌شود.

پزشک با بررسی سابقه پزشکی و شرح حال بیمار از نکته‌های زیر آگاهی می‌یابد و قادر می‌گردد تا علت درد را به درستی تعیین کند.

درمان درد شکم

از دیگر علائم همراه با درد شکم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         دل درد همراه با تب داشتن نشان دهنده عفوت یا التهاب است.

·         اسهال یا خونریزی راست روده بیانگر منشأ روده‌ای درد شکم است.

·         دل درد همراه با اسهال بیانگر التهاب روده‌ای است که می‌تواند عفونی یا غیرعفونی باشد.

در ادامه به تعدادی از علت های رایج دل درد اشاره می‌کنیم.

شایان ذکر است که در این مقاله طبعاً تمام علت‌های دل درد ذکر نشده است و موارد فوق تنها شماری از شایع‌ترین علت های دل درد محسوب می‌شوند.

پزشک علت درد شکم را بر مبنای نکات زیر مشخص می‌کند:

پزشک پس از معاینه بیمار اطلاعات بیشتری را در مورد دلیل درد شکم به دست می‌آورد. پزشک موارد زیر را تعیین خواهد کرد:

اگرچه معاینه فیزیکی بیمار و بررسی شرح حال و سابقه پزشکی وی نقش مهمی در تعیین علت دل درد دارد، اما انجام آزمایش نیز برای تعیین علت این درد ضروری است.

 گاهی اوقات در روند تشخیص انجام معاینه حفره شکم از راه لاپاراسکوپی یا جراحی ضرورت می‌یابد.

احتمال دارد بتوانید نوع درد را از توصیف‌های ارائه شده در مقاله حاضر تشخیص دهید. با این حال اگر درد به سرعت (ظرف چند ساعت) برطرف نمی‌شود یا دل درد غیرقابل تحمل و توان‌فرسا است، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

درمان با توجه به دلیل احتمالی درد شکم طرح‌ریزی می‌شود. بعضی گونه‌های درد را می‌توان به سادگی با مصرف داروهای غیرتجویزی (بدون نسخه) قابل تهیه از داروخانه تسکین داد، اما برای بهبود بعضی دردها باید به بیمارستان مراجعه نمود.

روش درمان دل درد به علت آن بستگی دارد، شماری از راهکارهای درمانی عبارتند از:

پیش از روی آوردن به درمان‌ های گیاهی معده درد و دل درد با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

برخی از پزشکان و متخصصین مواد زیر را پیشنهاد می‌کنند:

بهره‌گیری از بعضی از روش‌های فوق احتمالاً کاهش علائم از جمله نفخ، دل درد و دلپیچه را به ارمغان می‌آورد، اما اگر علائم به ویژه دل درد مداوم بود، باید به پزشک مراجعه نمود. در مورد استفاده از “شفا دهنده‌های” تبلیغ شونده به عنوان درمان دل درد محتاط باشید، چون روش یگانه‌ای برای درمان تمام گونه‌های این مشکل وجود ندارد.

از مصرف آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی باید تا زمان تشخیص علت شکم درد خودداری نمود، چون این داروها باعث تشدید بعضی گونه‌های دل درد (مانند زخم‌های گوارشی یا خونریزی روده) می‌شود.

خوردن غذای بسیار زیاد یا کم، گاز روده یا عفونت ملایم ویروسی دلیل دل درد کودکان است. در صورت تکرار شدن دل درد باید کودک را برای معاینه نزد پزشک برد، چون این درد مکرر می‌تواند نتیجه عفونت مجرای ادراری، یبوست یا کولیک باشد. چنانچه کودک دارای علائم دیگری مانند استفراغ، اسهال و یا مدفوع خون‌آلود باشد، احتمالاً به بیماری روده‌ای مزمنی چون بیماری کرون، کولیت زخمی یا سلیاک مبتلا شده است. اما اکثر موارد دل درد مکرر، به ویژه در کودکان دبستانی، در علل روان‌شناختی و استرس یا اضطراب ریشه دارد. ناراحتی یا استرس کودکانی که قادر نیستند احساس خود را به زبان بیاورند، غالباً در قالب دل درد یا سر درد نمود می‌یابد.

در رویارویی با دل درد عمومی کودک از وی بخواهید تا دراز بکشد و تا زمان بهبود درد استراحت کند. اگر کودک حالت تهوع دارد یا بالا می‌آورد، جرعه‌های کوچک مایع رقیق به او بخورانید و غذای جامد به او ندهید.

ماساژ دادن نوزاد مفید است، اما نباید در این کار زیاده‌روی نکنید چون باعث آشفتگی بیشتر وی خواهید شد. نوزاد را بغل کنید و به آهستگی تکان‌اش دهید یا با پتو قنداق‌اش کنید و اجازه دهید بی‌حرکت در تاریکی دراز بکشد. برخی از نوزادان پس از حمام داغ بهتر می‌خوابند یا با خوردن پستانک آرام‌تر می‌شوند؛ عده‌ای دیگر واکنش مناسبی به آواز خواندن، موسیقی یا صداهای یکنواختی مانند صدای ماشین لباسشویی یا جاروبرقی نشان می‌دهند. شماری از نوزادان نیز با حرکت‌های مکرر خودرو در حال حرکت یا تاب دادن آرام می‌شوند.

تمام گونه‌های دل درد قابل پیشگیری نیستند. با این حال می‌توان احتمال بروز این دل درد را با رعایت نکته‌های زیر به حداقل رساند:

بیماران مبتلا به اختلال‌های روده‌ای، مانند بیماری کرون، باید رژیم غذایی پیشنهادی پزشک را برای به حداقل رساندن ناراحتی و دل درد رعایت کنند. در صورت سوزش سر دل و رفلاکس باید بین زمان صرف غذا و خوابیدن وقفه مناسبی، دست‌کم دو ساعت، ایجاد کرد؛ دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن باعث سوزش سر دل و معده درد می‌شود.

راه های درمان دل درد و معده درد با توجه به علت آن تعیین می شود. گاهی دل درد در صبح بروز می کند (دل درد صبحگاهی) یا شما را از خواب بیدار می کند، در اینصورت هنگام مراجعه به پزشک این موضوعات را با وی درمیان بگذارید. دل درد شدید و ناگهانی ممکن است نشانه مشکل جدی باشد، لذا در این موارد سریعا به پزشک مراجعه کنید. شکم درد کودکان گاهی ناشی از استرس می باشد و علامت مشکل جدی نیست، با این حال باید بررسی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر)، بعد از نفت شمالی، پلاک 177، ساختمان شمس، واحد

تلفنهای تماس:

02122260452

02122908154

تلفن تعین وقت:

09195373730


نشریه شماره 1Downloads-icon


نشریه شماره 2Downloads-icon

درمان درد شکم
درمان درد شکم
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *