درمان دندان درد عصبی

درمان دندان درد عصبی
درمان دندان درد عصبی

در هنگام نوشیدن مایعات مثل قهوه داغ، مسواک زدن دندان و یا شاید حتی در هنگام لبخند زدن ممکن است دچار دندان درد عصبی شوید. درد شدید یا کوبنده ای از دندان هایتان به مدت چند ثانیه در دندان شما احساس شده و بعد از آن دفع می شود. اگر چه چند لحظه حساسیت دندان معمول نشان دهنده عوارض دندانی نیست، ولی نیاز است که برای یافتن علت این امر توسط یک دندانپزشک ویزیت شوید. در عین حال، شما می توانید به پیشگیری و درمان دندان درد عصبی خود از طریق درمانهای خانگی کمک کنید.

برای جلوگیری از دندان درد عصبی، از مصرف مواد غذایی و داشتن عاداتی که ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند، اجتناب کنید. هنگامی که دندان هایتان را می شویید، با ملایمت از مسواک نرم استفاده کرده و همچنین مطمئن شوید که روزی یک بار از نخ دندان استفاده می کنید. اگر شما مستعد داشتن دندان های حساسی هستید، مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی های خاصی را محدود کنید، از جمله این موارد آبمیوه های درست شده از مرکبات، سودا، نوشیدنی های الکلی و ماست است که می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. اگر درد دندان هایتان شما را اذیت می کند، در مورد استفاده از یک محافظ دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

درمان دندان درد عصبی

شما می توانید با استفاده از خمیر دندان بی حس کننده، درد عصب دندان خود را کاهش دهید. برای این منظور دو بار در روز با یک مسواک نرم، مسواک بزنید و یک بار در روز نیز با یک دهانشویه فلوراید دهان و دندان خود را شستشو دهید. اگر متوجه شوید که مسواک زدن با خمیر دندان برای دندان های حساس، باعث کاهش فوری دندان درد شما نمی شود، ناامید نشوید. با توجه به گزارش موسسه ADA، معمولا برای کاهش حساسیت دندان، چندین برنامه کاربردی وجود دارد. شما همچنین می توانید از طریق بهبود عادات و رژیم غذایی، دندان درد عصبی خود را کاهش دهید. لبنیات بدون قند، غلات، میوه ها و سبزیجات و گوشت لخم مصرف کنید. یخ نجوید چون این عادت اشتباه می تواند باعث ایجاد شکستگی در دندان شما شود، و از خوردن غذاهای چرب و شیرین اجتناب کنید. خوردن پنیر های عمل آوری مانند پنیرسوئیسی، پنیر پارمسان و پنیر چدار می تواند با افزایش جریان بزاق، باعث محافظت از دندان های شما در مقابل حساسیت شده و در نتیجه باعث درمان دندان درد عصبی شود.

بعید است که علائم دندان درد عصبی خود به خود و به طور کامل از بین برود. برای تسکین درازمدت این عارضه، در مورد علائم ایجاد شده در شما با یک دندانپزشک مشورت کنید. برای درمان یک شکستگی دندان، دندانپزشک می تواند تاج دندان را ترمیم کند، مگر اینکه دندان شما دچار شکستگی پیچیده ای شده باشد، که در این صورت شما ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه که از راه های درمان دندان درد عصبی است، داشته باشید. سایر روشهای درمانی برای دندان شما بسته به اینکه چه چیزی باعث دندان درد می شود، عبارت اند از: استعمال ژل فلوراید یا داروهای برطرف کننده حساسیت تجویزی، پر کردن دندان، پوشش دندان یا پرکردن قالبی دندان. اگر لثه های شما تحلیل یافته باشد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند لثه را پیشنهاد کند. اجازه ندهید که درد دندان عصبی باعث خراب شدن روز شما شود. سعی کنید علائم دندان درد عصبی را در خانه کاهش دهید ولی اگر دچار درد شدید شدید، نیاز است که به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. او قادر به درمان علت اصلی و کاهش شانس شما برای تجربه یک حمله دیگر خواهد بود.

بیماری با دندان درد عصبی به پزشک مراجعه می کند. دندانپزشک بعد از معاینه و تهیه عکس از دندان ها هیچ گونه عفونت یا پوسیدگی را مشاهده نمی کند. در این مواقع سلامت مفصل فکی گیجگاهی و سلامت آناتومی فک و دندان مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه دندانپزشک به هرگونه ناهنجاری در فک و دندان شما مشکوک شود شما را به متخصص ارتودنسی معرفی خواهد کرد.

جالب است بدانید ناهنجاری های مفصل فکی گیجگاهی نه تنها منجر به بروز دندان دردهای عصبی می شود، بلکه منجر به بروز کمر درد های ناشناخته نیز می شود. اکثر افرادی که دچار این عارضه می شود علاوه بر دندان درد، دردهایی را در گردن، کمر و ستون فقرات نیز تجربه می کنند.

برخی از ناهنجاری های دیگر فک و دندان نیز می توانند منجر به بروز درد دندان، فک، و ساییدگی دندان ها شوند. با روش های نوین درمان ارتودنسی اکثر این بیماران بدون جراحی فک به سلامت کامل دست می یابند.

دکتر جمیلیان، متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت و استاد تمام وقت بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دارای بورد تخصصی ایران و اروپا و عضو انجمن ارتودنتیست های ایران و آمریکا و اروپا هستند. نمایش همه نوشته های دکتر جمیلیان →

سلام وقت شما بخیر.دندان های ردیف بالا سمت راست،آسیابی اول و دوم ۸ سال پیش عصب کشی شده والان دو روز میشه که درد شدیدی داره.وقتی دراز کشیدم و نشستم همچنان درد داره ولی به محض اینکه می ایستم دردش آروم میشه.دردش خیلی زجرآوره.با هیچ دارویی هم آروم نمیشه نه گیاهی نه مسکن و غیره.کل زندگی از مسواک و نخ دندان قافل نمیشدم ولی دندان هام خیلی پوسیده میشه و خیلی هاش پر شده.سپاسگزارم میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

با سلام. باید معاینه و رادیوگرافی از محل دندان تهیه شود. باید دندان شما عصب کشی شود. این درد ناشی از عفونت دندان است.

سلام اقای دکتر من حتی گاهی اوقات مسواک میزنم هم دچار دندان درد عصبی میشم؟درمان خانگی داره؟

با سلام. از مصرف غذاهایی که به مینا دندان آسیب می رساند (غذاهای اسیدی، نوشیدنی های خاص) اجتناب کنید. از مسواک نرم استفاده کنید. به دندانپزشک مراجعه کنید تا برای شما محافظ دندان تهیه شود.

با سلام و عرض خسته نباشيد
ببخشيد من يكى از دندون هام رو تقريبا سه ماه پيش پر كردم از تقريبا يك و ماه و نيم بعد از پر كردنش يك بار قاشق به طور اتفاقى خيلى اروم با اون دندونم تماس پيدا كرد و يك درد شديد به مدت چند ثانيه ايجاد شد براى غذا اين طور نيست فقط وقتى جسم فلزى بهش ميخوره اينطورى ميشم ممنون ميشم لطف كنيد راهنمايى كنيد سپاس 🙏🌹

با سلام. باید معاینه کلینیکی انجام شود. در هنگام معاینه راهنمایی های لازم داده می شود.

سلام
عصب دندانم داره ازارم میده!اسپری یا هر چیز دیگه ای امتحان کردم جواب نداده

با سلام. باید به متخصص ریشه مراجعه کنید.باید معاینه کلینیکی انجام شود.

سلام من دندون آخریم از شب درد گرفته تا امروز صبح بهش زبون میزنم دردش به دندونای جلویی میاد بعد من شبش مسواک زدم دردش خوب شه اما خوب نشده الان دندون آخریم هی احساس میکنم وسطش میسوزه ودردش جلوی دندونام میزنه

با سلام. به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه انجام شود.

باسلام.تقریبا۹ ماه پیش آمالگام دندانم که سالها پیش سطحی پرشده بودبه اندازه ی یک ریگ ، افتاد، فقط زمانی که با آن سمت دندانهاشیرینی وشکولات میخورم شدیدادردمیگیره که مجبور میشم سریع شستوشو بدم ودرشرایط دیگه هیچ دردی نداره.میخواستم بدونم اگه پنج شش ماه دیگه صبرکنم خالی شدگیشوپرنکنم تااوضاع کرونابهتربشه دندونم خراب نمیشه ؟

با سلام. درد نشانه، پوسیدگی و عفونت است. باید اقدام به درمان کنید. وگرنه عفونت بیشتر می شود. در نتیجه هزینه درمان هم برای شما بالاتر می رود.

سلام
من گاهی دندان درد عصبی دارم چیکار کنم؟

با سلام. اگر درد کمه و بندرت پیش می آید می توانید از مسکن استفاده کنید.

سلام آقای دکتر من چند روز پیش آب بسیار یخ زده خوردم دندود سمت چپ آخر از پاید سالمه ولی یکم تیر کشید موقه مصرف آب یخ ولی الان بعد چند روز به شدت داره زیر دندونم درد میکنه که امونم بریده لطفا بفرماید چکار کنم خیلی درد داره مرسی

با سلام. دندان شما پوسیدگی دارد و احتیاج به عصب کشی . باید معاینه شود.

سلام من یکسال است که دندان های سمت چپ درد مبهمی داره با عصب کشی یکی از دندونام برطرف نشد موقع جویدن غذا فقط درد احساس میکنم باید چه کنم ؟

با سلام. پوسیدگی دندانم است باید معاینه و رادیوگرافی دیده شود تا بتوان علت را تشخیص داد.

سلام. آقای دکتر من فکم درد میکنه . بعضی اوقات دندان دردهای عصبی می گیرم کجا و به چه متخصص مراجعه کنم؟

با سلام. بعلت داشتن درد فک . شما به متخصص فک و دندان مراجعه کنید. بعضی وقت ها ناهنجاری های مفصل فکی گیجگاهی باعث دندان دردهای عصبی می شود.

سلام آقای دکتر دندان نیش پایین سمت چپم بدونه هیچ مشکلی از ریشه درد عجیبی داره نمیتونم بگم درد یعنی حس فشار دارم یا میتونم بگم داخل دندانم نبز میزند حیلی حس بدی دارم از فلوراید مسواک و پرسیکا و ژلوفن استفاده کردم تاثیری نداشت دلم میخواد دندونمو بکنم از جاش تروخدا بگین چیکار کنم دارم دیوونه میشم

با سلام . به متخصص ریشه مراجعه شود و عصب کشی دندان لازم است.

با سلام. ببخشید آقای دکتر، مادر من مدتی است که دندان خود را کشید است ولی هر از چند گاهی دچار دردهای وحشتناک عصبی از ناحیه فک می شود. چندین بار عکس گرفته شده و مشکل خاصی دیده نشده.‌در ابتدا گفتند شاید شکستگی دندان باشد و بقایای آن باشد، ولی در عکس ها هم چیزی مشخص نشد. اگر راهنمایی بفرمایید، ممنون میشوم

با سلام. باید راددیوگرافی بررسی و معاینه کلینیکی انجام شود تا بتوان اظهار نظر کرد.

سلام علیکم آقای دکتر
من دندان درد عصبی دارم ، خیلی اذیتم نمیکنه فقط گاهی ممکنه موقع خوردن چیزی به دندونم درد لحظه ای داشته باشه و خوب شه (اعم از غذا و نوشیدنی ) ، شب هام اصلا درد ندارم موقع خوابیدن. ظاهر دندونمم چیز خاصی رو نشون نمیده که بخوام بگم خراب شده ، فقط یه جرم یک میلی متری رسوب مانند کنار دندونم هست که بهش دست زدنی همون درد میاد سراغم ، لثم خیلی کم حس میکنم التهاب داره.
نظر شما چیه؟
وضع شهر ما خوب نیست نمیتونم برم دندونپزشکی.

با سلام. مواردی که ذکر کردید. از علایم بیماری لثه می باشد . به یک متخصص لثه مراجعه کنید. مراجعه به این لینک هابیماری های لثه و 6 خطر بروز بیماری های لثه

سلام اقای دکتر
وقت بخیر
حدود سه هفته پیش دندان ۷ فک بالا سمت چپ رو عصب کشی کردم و با امالگام پر کردم‌ الان درد این دندون امونم رو بریده. نمیدونم چون امالگام زدم به گرما و سرما حساسه این ماده که درد میکنه. اصلا هلاک شدم. علت و راهکار چیه اقای دکتر؟

با سلام. عصب کشی دندان شما کامل و درست انجام نشده است. دندانی که کامل و درست عصب کشی شود دیگر نباید درد داشته باشد.

درمان دندان درد عصبی

سلام اقای دکتر وقت بخیر من دندان درد عصبی دارم میتونه از مفصل گیجگاهی باشد؟

با سلام. ناهنجاری های مفصل فکی گیجگاهی نه تنها منجر به بروز دندان دردهای عصبی می شود بلکه کمر درد و گردن و درد ستون فقرات هم می شود.

لطفا آقای دکتر بفرمایید برای دندان درد عصبی باید چیکار کرد؟

با سلام. برای دندان درد عصبی، از مصرف مواد غذایی که به مینای دندان شما آسیب برساند، پرهیز کنید. از مسواک نرم استفاده کرده و همچنین مطمئن شوید که روزی یک بار از نخ دندان استفاده می کنید.

سلام و خسته نباشید
من مادرم چند روزیه دندونش به شدت عفونت کرده و دکتر بهش کلی مسکن و چرک خشک کن داده و گفته تا عفونتش خوب نشه نمیشه کاریش کرد، بعد الان با وجود اینکه مسکن میخوره دندونش شبا درد میگیره شدید و لپش هم ورم کرده خواستم بدونم باید چکار کنه؟

با سلام. باید معاینه کلینیکی انجام شود . بدون معاینه نمیتوان اظهار نظر کرد.

سلام، خسته نباشید، من دندان نیشم رو یکم فشار میدم درد خیلی شدیدی میگیره، دوتا دندونپزشکی هم رفتم معاینه کردن و عکس گرفتن گفتن سالمه، میخواستم بدونم چیکار باید بکنم

باسلام. برای اینکه جواب درستی به سوال شما داده شود باید معاینه کلینیکی انجام شود. رادیوگرافی دندان بررسی شود.

سلام
۱۰روز است همسرم بشدت دندان درد دارد ۴روز پیش عصب کشی کرده ولی درد آنقدر شدیده که باوجود مصرف اموکسی سیلین و ژلوفن ۴ساعتی شبها تاصبح راه می رود و ناله میکند دکترهم متعجب است.چه راهی پیشنهاد میکنید؟

با سلام. دندانی که درست و کامل عصب کشی شده باشد نباید درد داشته باشد . برای معاینه کلینیکی مجدد به دندانپزشک معالج خود مراجعه کند.

سلام دندونم رو عصب کشی کردم در زمان عصب کشی درد بسیار زیادی داشتم که با هیچ قرصی خوب نمی شد حتی دکتر دو بار دگزامتازون تجویز کرد برام که خوب شد و قطع شد الان دوباره 2 روزه که تمام فک بالا و پایینم درد می کنه و دکتر هم می گه هیچ مشکلی نداری چه باید بکنم به نظر شما؟

با سلام. برای اینکه جواب درستی به سوال شما داده شود باید معاینه کلینیکی انجام شود.

سلام من دندون شماره ۵خیلی اذیت میکردچندسال دست که به صورتم میزنم یهوتیرمیکشه تاتوی سرم . چندوقت قبل عصب کشی کردم واموکسی سیلین ومترونیدازول هم مصرف کردم . روزی سه بارآب نمک غرغره میکنم ولی هنوز که هنوزه خوب نشده. دکترم عکس گرفت گفت چیزی نیست..به نظرتون چکارکنم؟

با سلام. برای اینکه جواب درستی به سوال شما داده شود باید معاینه کلینیکی انجام شود. رادیوگرافی تهیه شود تا علت درد را بتوان تشخیص داد.

سلام حدودا ۱۰ سال پیش دندون عقل و دندان کناریش و کشیدم .تقریبا یک هفته است جای این دندانهای کشیده درد میکند بیشتر هم زمان خواب و یا موقع دراز کشیدن.
دندان پوسیده و یا درد گوش هم ندارم.لطفا بنده را راهنمایی کنید.ممنون

با سلام. باید معاینه کلینیکی انجام شود و اگر لازم باشد رادیوگرافی تهیه شود .ممکن است از ریشه دندان باقی مانده باشد.

دندون ۴ و ۵ و ۶ بالا سمت چپ پوسیدگی داشت که ۵ و ۶ عصب کشی و با آمالگام پر شد و دندون ۴ فقط پر شده ولی درد ضربان دار بدی داره با آمالگام پر شده ولی خیلی درد داره بخصوص شبا آیا نیاز به عصب کشی هست؟ چون موقع عصب کشی اذیت شدم اگر این دندان نیاز به عصب کشی داره میتونم بکشم؟

با سلام بهتر است دندان را حفظ کنید . بله، باید عصب کشی لازم است.

دندونم و سه روز پیش کشیدم دندون‌ کناریش حس میکنم ی کم لق شده دستم بهش میخوره تا سرم و گوشم و حتی گلوم درد میگیره اصلا انگار ن انگار دندونم و کشیدم دردش همچنان هست .

با سلام. به دندانپزشک معالجتون مراجعه کنید. تا مجدد معاینه انجام شود.

سلام خسته نباشید.دندونم درد میکنه باید عصب کشی بشه داخلش خالیه دردش خیلی شدیده بخاطر کرونا نمیتونم دندون پزشکی برم قرص فومون بامترونیدازول بااموکسی سیلین هم مصرف میکنم ولی خیلی درد داره چیکارکنم؟

باسلام. مصرف مسکن و آنتی بیوتیک درمان نیست فقط درد و عفونت درمان بطور موقت قطع می شود. باید برای درمان قطعی به دندانپزشک مراجعه شود تا عصب کشی و دندان پر شود.

سلام. برای دندان درد عصبی کوتاه مدت باید چیکار کرد؟

با سلام. می توانید از خمیر دندان بی حس کننده، استفاده نمایید. روزی دو بار در روز با یک مسواک نرم، مسواک بزنید و یک مرتبه با دهانشویه فلوراید دهان و دندان خود را شستشو دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به کلینیک ارتودنسی دکتر جمیلیان می باشد

اگر تا به حال دندان درد گرفته ایید، به خوبی می دانید که درد طوری است که آدم احساس می کند که انگار شخصی با چوبی مشتعل به سمت دندان شما می آید و دینامیتی را روشن می کند و شما منتظر منفجر شدن سر خود می مانید این نوع درد ها ،چیزهایی است که نمی توانید برای تسکینشان صبر کنید. خوشبختانه در این بخش از نمناک براساس نسخه های طب سنتی، تعدادی درمان خانگی برای درد عصب دندان وجود دارد که می تواند دردتان را تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، تسکین دهد.

معمولا درد عصب دندان همراه با التهاب است ، کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم کمک کند و همچنین ناحیه آسیب دیده را بی حس می کند. یخ را در کیسه یا یک بسته قرار دهید ،و درون یک پارچه نازک بپیچانید، تا کمپرس سرد شما تهیه شود ، کمپرس سرد را در مجاورت محل درد، روی گونه قرار دهید و آن را حدود 10 تا 15 دقیقه نگه دارید.می توانید چند بار در طول روز این کار را انجام دهید.

سیر ،به شدت بر روی درد عصب دندان تاثیر دارد، سیر یک درمان خانگی است که می توان به آسانی از آن استفاده کرد ، سیر، دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که برای از بین بردن درد کمک می کند و خواص آنتی بیوتیکی اش به مبارزه با هر گونه عفونت موجود کمک می کند. اگر می تونید جویدن را تحمل کنید، یک سیر تازه را بجوید و آن را روی نزدیکترین لثه منطقه آسیب دیده نگه دارید اگر نمی توانید بجوید، سیر را له کنید و طبق مورد پیش، روی لثه بگذارید.می توانید، این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید.

درمان دندان درد عصبی

یک درمان موثر و یک روغن موثر برای بهبود درد عصب دندان است ، روغن درخت چای ،علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد درد اش، خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد که از عفونت های ایجاد شده جلوگیری می کند و آن را کامل پاکسازی می کند. یک یا دو قطره از روغن درخت چای را روی لثه نزدیک محل آسیب دیده قرار دهید و آن را به خوبی ماساژ دهید ؛ همچنین، می توانید 3 تا 4 قطره از روغن چای را داخل یک لیوان آب ریخته و دهانتان را با آن شستشو دهید.می توانید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

ساده ترین نوع درمان برای درد عصب دندان که در همه خانه ها یافت می شود، آب نمک است ، آب نمک به دلیل خواص اسمو تی اش بر روی دندان اثر می گذارد،و معروف است ،به راحتی ،توسط پوشش جذب می شود و به ریشه که حل مشکل است ،وارد می شود. ½ قاشق چای خوری نمک را در 4 اونس آب گرم بریزید.

1/4 لیوان را در داخل دهانتان بریزید و تکان دهید، به مدت 20 تا 30 ثانیه نگه دارید این کار را تا زمانی که لیوانتان خالی شود، انجام دهید و سپس در صورت لزوم، دهان خود را با دهانشویه ضد عفونی شستشو دهید ، می توانید این درمان را 3 تا 4 بار در طول روز تکرار کنید.

این یکی از مؤثرترین مواد ضد درد طبیعی است ،که به طور حرفه ای برای درمان درد عصب دندان استفاده می شود. گل میخک، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است، به همراه آنتی بادی های ضد درد که اثبات شده که همانند بنزوکائین موثر هستند، این یک عنصر بی حس کننده در اکثر ژل های دندان درد است ،که شما می توانید بدون نسخه آن را دریافت کنید ؛ به آرامی، روغن گل میخک را به لثه مجاور دندان آسیب دیده ماساژ دهید. اگر نمی خواهید از روغن گل میخک استفاده کنید، می توانید چندین تکه گل کامل میخک را بجوید و آنها را بین گونه و لثه در نزدیکترین دندان خراب شده متمرکز کنید. همچنین، می توانید 1 قاشق چایخوری پودر گل میخک را در یک لیوان آب گرم بریزید و دهان خود را با آن شستشو دهید، تا به تسکین درد کمک کند، این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

احتمالا، شما حتی نمی دانستید همچنین گیاهی با این اسم وجود دارد ؛ این گیاه اغلب به نام های اسپیلانتس الراس یا زچوان باتن نامیده می شود. این گیاه خاص، برای از بین بردن درد و التهاب دندان در پزشکی شرقی بسیار پر کاربرد است و مشابه میخک عمل می کند ، دو تا از گلها را از گیاه بکنید و آنها را در گونه خود در کنار دندان آسیب دیده، قرار دهید. به عنوان یک جایگزین، می توانید عصاره این گیاه را روی لثه نزدیک ترین دندان آسیب برسانید ؛ همچنین، می توانید با چای این گل ها یا اضافه کردن عصاره گل به آب گرم، دهان خود را شستشو دهید.هر یک از این درمان ها را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

این یکی دیگر از درمان های گیاهی عالی است، که برای از بین بردن درد عصب دندان به خوبی کار می کند ، زنجبیل ،نه تنها دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است، بلکه یک عامل ضد التهابی عالی نیز می باشد. به اندازه 1/2 انگشت از ریشه زنجبیل تازه را خرد کنید و آن را پوست بکنید ؛ زنجبیل را خرد کرده یا بجوید و سپس آن را بین گونه و لثه خود، در کنار دندان آسیب دیده نگه دارید. همچنین ،می توانید ریشه زنجبیل را در یک فنجان آب در حدود 5 تا 7 دقیقه بجوشانید، چای را صاف کنید، اجازه دهید تا سرد شود و سپس از این چای، به عنوان دهان شویه استفاده کنید ؛ هر کدام از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید.

زردچوبه، در درمان درد عصب دندان بسیار موثر است. زردچوبه، یک گیاه ضد التهابی قوی است که به عنوان ایبوپروفن موثر در کاهش التهاب شناخته شده است، اما بدون عوارض جانبی. چند قطره آب گرم را به 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید، تا یک خمیر سفت بدست آید ؛ به وسیله یک تکه پنبه ، از این خمیر بردارید و به لثه دندان آسیب دیده خود بزنید. یک جایگزین، اگر می توانید ریشه تازه زردچوبه را پیدا کنید، آن را له کنید و یا بجوید، و آن را بین گونه و لثه خود نگه دارید، همانطور که در درمان های زنجبیل و سیر در بالا انجام دادید این درمان را 3 تا 4 بار روزانه تکرار کنید.

ترکیب نعناع و آویشن ،یک درمان خانگی برای درد عصب دندان است ؛ هر دوی این گیاهان ،دارای خواص ضد میکروبی هستند و به عنوان یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن علت درد عمل می کنند، اما همچنین برای کاهش التهاب، که بخشی از درد است نیز بسیار مفید است. ساده ترین نوع استفاده از این دو گیاه، 2 تا 3 قطره از هر یک با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و سپس آن را مستقیما به محل آسیب دیده بزنید. همچنین می توانید برگ تازه ای از هر یک از این را بجوید یا خرد کنید و پالپ آنها را بین گونه و لثه، در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار دهید. یک درمان دیگر این است که 1 قاشق چای خوری از هر یک از برگ ها در یک فنجان آب برای 5 تا 7 دقیقه بجوشانید، سپس چای را فشار دهید تا صاف شود، اجازه دهید تا سرد شود و بعد از این چای به عنوان دهان شویه استفاده کنید ؛ می توانید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید. 

ممکن است شما به علت داشتن بسیاری از داروهای خانگی متفاوت دیگر، با این گیاه آشنا نبوده باشید، اما این گیاه در درمان درد عصب دندان بسیار موثر است. بومادران، دارای خواص بی حسی می باشد که به کاهش درد کمک می کند، همچنین برای بهبود زخم ها و جراحات که ممکن است باعث درد شده باشند، مفید می باشد ، هم ریشه و هم برگ گیاه بومادران ،می تواند بسیار موثر باشد. از برگ ها و ریشه بومادران، مطابق گیاهانی که در بالا ذکر شد، استفاده کنید.

باور کنید یا نه، می توانید با استفاده از پیاز ،از درد عصب دندان رها شوید ؛ ترکیبات گوگردی آلی که در پیاز یافت می شود، به عنوان یک ضد باکتری کار می کنند، اما در کاهش التهاب و کاهش عفونت هم موثرند ؛ یک تکه ای از پیاز تازه و خام را برش بزنید و آنرا خرد کنید یا بجوید.پیاز خرد شده را بین گونه و لثه در مجاورت دندان آسیب دیده، قرار دهید شما همچنین ،می توانید آب پیاز را بگیرید و آن را مستقیما روی لثه آسیب دیده بگذارید یا 1 قاشق چایخوری عصاره پیاز را به 4 اونس آب گرم اضافه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.هر کدام از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

همانند روغن درخت چای، روغن پونه کوهی برای درمان خانگی درد عصب دندان بسیار مفید است روغن پونه کوهی ،دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است، همچنین دارای خواص ضد التهابی و اثر ضد درد نیز می باشد. 2-3 قطره روغن پونه بر روی لثه کنار دندان آسیب دیده خود بزنید ؛ همچنین، می توانید 6 قطره روغن پونه را به ½ فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به عنوان یک دهان شویه استفاده کنید.

عصاره وانیل واقعی ( نه مصنوعی)، اثر درمانی بر درد عصب دندان دارد ؛ وانیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، برای کمک به درد است، و دارای الکل است که اثر تسکین دهنده و بی حسی خفیفی برای کاهش درد دارد. چند قطره عصاره وانیلی را مستقیما بر روی لثه دندان آسیب دیده قرار دهید همچنین، می توانید یک قاشق چایخوری عصاره وانیل را به ½ فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به عنوان دهان شویه استفاده کنید هر یک از این درمان ها را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

این گیاه، یک درمان موثر برای کاهش درد عصب دندان است. چیزی که سایه بان را موثر ساخته، خاصیت بی حسی طبیعی آن است، که باعث تسکین سریع درد می شود ، 1 قاشق سوپ خوری ریشه خشک شده اش را در یک فنجان آب به مدت 12 ساعت خیس کنید. آ ب و ریشه ها را بجوش آورده و سپس به مدت 5 دقیقه حرارتش را کم کنید.چای را صاف کنید و اجازه دهید تا خنک شود ؛ این چای را بنوشید، قبل از بلعیدن در دهانتان نگه دارید و آن را به اطراف بچرخانید ؛ این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید. از نوشیدن این چای، بیش از دو هفته پرهیز کنید.

وای ! دندان درد، اگر حتی یکبار هم در طول عمرتان این درد سخت را تجربه کرده باشید، می توانید درک کنید که چقدر غیرقابل تحمل و دشوار است، پس برای چنین دردی دانستن راه های موثر درمان فوری مطمئنا مفید و لازم است؛ آنچه در این بخش از سلامت دهان و دندان در نمناک به آن خواهیم پرداخت.

 

 نسخه های گیاهی، خانگی و طب سنتی برای درمان و تسکین فوری دندان درد عبارتند از:

زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند و هرکدام از این دو ادویه را به تنهایی می توانید برای درمان دندان درد استفاده کنید ولی برای نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید به این روش که :

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک مخلوط با غلظت سس آماده کنید، سپس توپ کوچکی از پنبه آماده کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید؛ حالا آن را درست روی دندان تان بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید؛ پنبه آغشته به سس را جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند قرار دهید.

درمان دندان درد عصبی

دو قطره روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان رفع درد، پشت دندان تان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از میخک برای دندان درد جویدن آن است به این روش که:یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.

 

برای تسکین فوری دندان درد یک قاشق چای خوری نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و 20 دقیقه زمان بدهید تا خوب دم بکشد وقتی که دمنوش تان خنک شد، آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.

 

شما نیاز به یک یا دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل، آب گرم، مسواک و خمیر دندان دارید. شما باید به مدت 20 دقیقه آب مخلوط به روغن را در دهان خود نگهدارید و سپس آن را قورت ندهید و سپس دندانتان را مسواک بزنید.

روشی تقریبا نه چندان شناخته شده که برای انجام آن باید:یک قاشق چای خوری از پودر مر را در داخل فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا محلول تان خنک شود. سپس برای استفاده هر بار یک قاشق چای خوری از این دارو را داخل یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا دندان درد شما به کل از بین برود.

برای درست کردن آب نمک با هدف درمان سریع دندان درد یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب نمک یا محلول نمکی را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بگردانید، این همان نسخه ای است که بارها مادربزرگ هایتان هنگام دندان درد به شما پیشنهاد داده اند.

یک نسخه قدیمی می گوید اگر دست تان را با یخ ماساژ دهید، درد دندان تان آرام می شود. براساس گفته ی قدیمی ها زمانیکه یخ را بین انگشت سبابه و شست می گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می فرستند و پیغام آرام شدن درد را به دندان شما می رساند.

برای آنکه به عنوان مسکن سریع تا رسیدن به دندان پزشک از یخ استفاده کنید باید:چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید.

برای تسکین دندان درد با سیر 2 روش پیشنهاد می کنیم :

اول اینکه می توانید یک حبه سیر له شده را با کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان قرار بدهید؛ راه دوم این است که یکی دو حبه سیر را بجوید این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

هشدار:استفاده از سیر مانند تمام روش های دیگر این مقاله موقتی است. علاوه بر اینکه زمانی که دندان درد شما ناشی از عفونت نباشد (برای مثال ناشی از آنژین یا نشانگان مفصل گیجگاهی فکی) سیر نمی تواند درد را حتی به طور موقت کاهش بدهد.

 

دو یا سه قطره وانیل را بر روی گوش پاک کن یا یک تکه پنبه بریزید و به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. 

چای سیاه پررنگ به دلیل دارا بودن تانین که ماده ای قابض است و با کاهش التهاب، درد دندان را کاهش دهد. برای کاهش درد دندان یک چای کیسه ای را خیس کنید و روی ناحیه درد قرار دهید و یا اینکه چای سیاه را بعد از خنک شدن،چند بار در دهان تان غرغره کنید.

دکتر سمانه شیرانی

دندان پزشک متخصص آسیب شناسی دهان و دندان

خانه » درمان ریشه دندان » دندان درد شدید دارم! 😖 (علت و درمان درد دندان)

درد دندان در نتیجه التهاب بخش مرکزی دندان به نام پالپ اتفاق می افتد. در انتهای پالپ عصب هایی قرار دارند که به‌شدت نسبت به درد حساس هستند. التهاب پالپ یا مغز دندان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. علل مختلف درد دندان و یا علت درد دندان سالم به شرح زیر هستند:

با وجود همه این ها، گاهی درد از جایی خارج از دهان نشأت می گیرد ولی به داخل دهان منتقل می شود درنتیجه، فکر می کنید درد از دندان به وجود آمده‌است. این اتفاق اغلب زمانی می‌افتد که برای مفصل فک (مفصل گیجگاهی زیرآرواره‌ای)، ناحیه گوش ها، عصب ها، سینوس ها یا ماهیچه های اطراف فک مشکلی به وجود آمده باشد. گاهی حتی بیماری های قلبی هم باعث پیچیدن درد در ناحیه دندان ها می شود. یکی دیگر از عوامل درد دندان، بارداری است. گاهی بر اثر افزایش هورمون ها در دوران حامگلی، فرد دچار التهاب لثه و درنتیجه پوسیدگی دندان می شود که این به نوبه خود دندان‌ درد می‌آورد.

درمان دندان درد عصبی

ابتدا باید تشخیص دهید که درد از دندانتان است یا منشأهای دیگری دارد. گاهی افراد درد سینوس، گلودرد یا آسیب به نقطه گیجگاه آرواره‌ای (که به جمجمه متصل است) را با دندان‌ درد اشتباه می گیرند. بعضی اوقات دردی که از ساختارهای عمیق تر نشأت می گیرد (به نام درد منتقل شده) توسط عصب ها به دهن منتقل می شوند و فرد احساس می کند فک یا دندانش درد گرفته‌است. برای اینکه بتوانید منشأ درد را پیدا کنید و آن را برطرف سازید، باید به پزشک مراجعه کنید.

شاید شما متوجه نشده باشید اما  مسائلی مانند استرس و اضطراب می توانند تأثیر واقعی بر روی دندان های شما داشته باشند.

شایعترین دلیل سلامت دهان و دندان در بیماران با منشاء روانی، تأثیرات رفتاری استرس و اضطراب است. در شرایط استرس و اضطراب، رعایت بهداشت های روزمره دهان و دندان ممکن است مشکل باشد، به همین دلیل است که صرف زمان برای بهداشت خود بسیار مهم است و می تواند به شما انرژی لازم را برای انجام کارهای روزمره بدهد. افراد افسرده همچنین به احتمال زیاد رژیم های ناسالم دارند و از ویزیت دندانپزشک چشم پوشی می کنند.

استرس همچنین می تواند تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن داشته باشد. افزایش سن در هورمون استرس کورتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، این امر باعث می شود تا نفوذ باکتری ها به لثه راحت تر شوند و باعث التهاب شوند. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب خاص می توانند باعث خشکی دهان شوند، این بدان معنی است که بزاق پس از خوردن غذا برای پاک کردن مواد غذایی به اندازه کافی ترشح نمی شود.

کسانی که اضطراب شدید دارند گاهی علائمی مانند زخم شانکر و دندان قروچه را از خود نشان می دهند. هر دوی اینها برای سلامتی دهان مضر هستند و اثرات کوتاه مدت و طولانی مدت دارند. در مورد دندان قروچه ، بیماران ممکن است به طور دائمی دندان های آسیاب را ساییده و به مینای محافظ دندان صدمات جبران ناپذیری وارد کنند.

راه های زیادی برای درمان فوبیای دندان یا درد عصبی دندان وجود دارد. باید حتما سطح درد عصبی خود را با پزشک در میان بگذارید. علاوه بر این، باید دلایل شخصی که موجب استرس و عصبی بودنتان شده را به او بگویید تا بتواند روشی درمانی برایتان پیشنهاد دهد. در زیر بعضی از تکنیک هایی که برای غلبه بر دندان‌درد عصبی مناسب هستند را برایتان آورده‌ایم:

در این مواقع مراجعه به روانشناس هم می تواند کارساز باشد. درمان های کوتاه‌ مدتی همچون رفتاردرمانی شناختی هم گاهی با موفقیت این مسئله را برطرف می کند.اگر درد عصبی شدید یا لثه درد عصبی شدید باشد می توانید آن را با مسکن های نسبی (گاز شادی‌آور)، مدیتیشن رفع استرس، آرامبخش غیر بیهوشی یا بی حسی های معمولی برطرف کنید. 

برای تسکین دندان درد های عصبی می توان از قرص هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن استفاده کرد.

بسیاری از بانوان در دوران پیش از قاعدگی (pms) خود دردهای شدیدی را در ناحیه دهان و دندان و لثه ها تجربه می کنند. در این دوره، لثه ها ورم کرده و حساس می شوند. اما جالب است که این علائم به صورت خود به خود رفع می شوند. این مشکل که التهاب لثه قاعدگی نام دارد، ورم و التهاب لثه ای است که دقیقاً قبل از پریود در خانم ها رخ می دهد و با شروع پریود نیز از بین می رود.

پرشکان معتقدند که زنان به دلیل تخمک گذاری طبیعی و تغییر سطح هورمونی، لثه های مستعد تری برای التهاب دارند. تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون باعث افزایش جریان خون به لثه ها شده و ایمنی بدن در برابر پلاک ها و سایر سموم را کاهش می دهد. تشکیل پلاک ها، لثه ها را اذیت کرده و باعث حساسیت، ورم و قرمزی و در برخی بانوان خونریزی در هنگام مسواک زدن می شود.

درد فک و دندان یکی از موارد رایجی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. درد ملایم دندان برای افراد عادی است چراکه گاهی فشار یا خوردن غذاهای سرد یا گرم باعث دندان‌درد می شود. با این حال، اگر درد شدید شود یا بیش از ۱۵ ثانیه (بعد از فشارخوردن یا در معرض سردی و گرمی قرار گرفتن) هنوز ادامه داشته باشد، یعنی مشکل جدی تری به وجود آمده که باید رفع شود. اگر دندان خیلی ملتهب شده باشد، درد آن به داخل گونه یا فک گسترش پیدا می کند. علائمی که نشان می دهند به درمان احتیاج دارید به شرح زیر هستند:

این علائم گاهی با پوسیدگی دندان یا التهاب شدید لثه (بیماری لثه) همراه هستند، در این مواقع پوسیدگی دندان یا قرمزی اطراف خط لثه منشأ درد دندان به حساب می آیند. در این موارد معمولا وقتی ضربه‌ای به دندان وارد کنیم درد شدیدتر می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتی اگر دندان ظاهری سالم داشته باشد، باز هم نشان‌دهنده پوسیدگی آن است.

بیشتر افراد هنگام عصب‌ کشی دندان درد زیادی را متحمل می شوند. بیشتر افراد در حین عمل عصب‌کشی و بعد از آن درد دارند اما اگر این درد خیلی شدید باشد اصلا عادی نیست.امروزه، فناوری های پیشرفته و استفاده از داروهای بی حسی، عصب‌کشی را به فرآیندی سریع، بی‌خطر و بدون درد تبدیل کرده‌اند. عصب‌کشی روشی فوق‌العاده برای نجات دندان های طبیعی است.با وجود این، کسی که می خواهد دندانش به مرحله عصب‌کشی نرسد باید به‌موقع به دندانپزشکی برود و نگذارد عفونت دندان شدیدتر شود در غیر این صورت دندان آپسه می کند و عفونت در کل سیستم عصبی دندان پخش می شود. با عصب‌کشی، بافت فاسد دندان (پالپ) درمان شده و از ابتلای قسمت های دیگر دندان جلوگیری می شود.

قبل از شروع فرایند عصب‌کشی، پزشک به فرد بی حسی موضعی تزریق می کند زیرا این کار معمولا از فرایندهای درمانی دیگر (مانند پر کردن دندان) دردناک تر است. اگر با یکبار عصب‌کشی مشکل برطرف نشود، درمان مجدد ریشه لازم است. 

علت دندون درد بعد از پرکردن چیست؟ کمی درد و حساسیت بعد از پرکردن دندان عادی و موقتی است اما گاهی حساسیت بعد از پرکردن دندان علت دیگری دارد که باید درمان شود. در زیر سه مورد از دلایل این اتفاق را بیان کرده‌ایم. با مطالعه آن ها خواهید فهمید چه زمانی مراجعه به دندانپزشکی لازم است:

التهاب پالپ فقط بر اثر پر کردن دندان اتفاق نمی‌افتد، التهاب پالپ درصورتی رخ می دهد که:

التهاب پالپ دو نوع دارد:

این نوع التهاب ملایم است و زمانی اتفاق می‌افتد که پالپ سالم می ماند و دندان شروع به درمان خودش می کند.

این نوع التهاب زمانی اتفاق می افتد که عصب آسیب‌دیده آرام‌ آرام مرده می شود. در این زمان شخص برای نجان دندانش باید عصب‌کشی کند.

دندانپزشک معمولا مشکل التهاب پالپ را با پرکردن دوباره دندان یا فرایندهای تجدیدکننده (مانند عصب‌کشی) برطرف می کند، علاوه بر این، ممکن است برای از بین بردن عفونت های دهان برای فرد آنتی بیوتیک تجویز کند.

وقتی پزشک دندان تان را معاینه کرد، دلیل درد دندان را پیدا می کند و داروها یا فرایندهای لازم برای درمان دائمی دندان درد را برای شما توضیح می دهد: 

اگر شب ها عادت به دندان‌ قروچه داشته باشید، دندانپزشک برایتان محافظ دندان تجویز می کند. این وسیله دندان هایتان را از آسیب در امان نگه می دارد اما تعداد دندان‌قروچه ها را کاهش نمی دهد. به همین خاطر باید علاوه بر استفاده از این محافظ، علت ایجاد دندان قروچه را هم برطرف کنید (که ممکن است بر اثر استرس و مصرف الکل یا کافئین درشب اتفاق افتاده باشد).

برای اینکه از شر این نوع دندان‌دردها خلاص شوید باید معمولا علت درد را برطرف کنید. بنابراین می توانید از محصولاتی استفاده کنید که به کشتن باکتری ها و بازسازی مینای خارجی دندان کمک می کند. در مواقع دیگر باید به فرایندهای پیچیده‌ای مانند درمان پوسیدگی، کشیدن یا تراشیدن دندان روی بیاورید.اگر درد دندان به خاطر مواردی مانند بیماری لثه‌ای، پوسیدگی دندان، آسیب دندان، درمان نامناسب، دندان‌قروچه، سینوزیت یا بیماری های دیگر رخ داده باشد، آنگاه باید برای برطرف کردن درد دندان ابتدا این موارد را درمان کنید.

البته هرکدام از این تکنیک ها فقط برای مدتی کوتاه و درد دندان را برطرف می کنند و موقتی هستند. بنابراین باید هر ساعت آن ها را تکرار کنید. با این حال، آزمایش این موارد ضرری ندارد. فقط درصورتی که باردار باشید باید برای مصرف قرص های مسکن احتیاط بیشتری به خرج دهید. 

بسیار از خانم های باردار می گویند که دندان درد شدید دارم! اما چرا؟ به دلیل تغییرات هورمونی، بعضی زنان در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی مستعد درد دندان یا لثه هستند. پوسیدگی یا حساسیت دندان از علل احتمالی درد دندان هستند. بنابراین در این مواقع فرد باید به پزشک مراجعه کند تا این موارد را برطرف سازد اما راه هایی هم هستند که با انجام آن ها در خانه می تواند به این فرایند کمک کند.

آیا با مراقبت های دندانپزشکی در دوران بارداری آشنا هستید؟ آیا می دانید مصرف چه مسکن هایی برای دندان درد در دوران بارداری بلامانع است؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید

درمان دندان درد عصبی در خانه چگونه است؟ در ادامه به روش های درمان گیاهی یا درمان خانگی دندان درد اشاره می کنیم. به کمک برخی از این روش ها می توانید به کشتن عصب دندان در خانه نیز کمک کنید.

آیا قرص های مسکن داروی کشتن عصب دندان هستند؟ افراد گاهی برای رفع دندان‌ درد به دنبال درمان دندان درد عصبی با دارو هستند که از مسکن هایی مانند استامینوفن یا پروفن استفاده می کنند اما مصرف این داروها باید فقط به‌صورت موقتی باشد. از زمانی که درد را احساس می کنید تا زمانی که می توانید از پزشک نوبت بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید، معمولا کمی وقفه می افتد. این مسکن ها فقط برای این دوره است و درمان دائم به حساب نمی‌آید.

از خوردن غذاهای خیلی سرد یا داغ پرهیز کنید زیرا این موارد دردتان را شدیدتر می کنند.

می توانید پنبه‌ای را به روغن میخک آغشته کنید و بین دندان ها قرار دهید (با دندان آن را فشار دهید). روغن میخک در بیشتر داروخانه ها موجود است. از آنجا که میخک ضد عفونی کننده است، برای کاهش التهاب و درد مفید است. می توانید روغن گل میخک را روی یک پنبه قرار دهید و آن را به ناحیه دردناک بمالید یا یک قطره از روغن را مستقیماً روی دندان خود قرار دهید. همچنین می توانید یک قطره روغن میخک را درون یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

این روش یکی از روش های درمان خانگی درد دندان پر شده است. سیر ماده‌ای شیمیایی به نام آلیسین دارد که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و عفونت های دندان را از بین می برد. اگر سیر را در رژیم غذایی‌تان جا دهید یا آلیسین موجود در آن را به صورت مکمل مصرف کنید، آسیب‌پذیری‌تان نسبت به میکروب ها کمتر می شود. 

برای غلبه بر درد دندان هم می توانید از سیر استفاده کنید. کافی است کمی سیرخوردشده را با نمک و خمیردندان مخلوط کنید و روی محل کرم‌خورده بگذارید. این کار خرابی دندان را درمان نمی کند اما دردتان را کاهش می دهد و از پیشروی بیشتر عفونت جلوگیری می کند.

می توانید از برخی ژل های بی حس کننده مانند بنزوکائین استفاده کنید.

برخی از افراد بر این باورند که با مالیدن روغن ترمز بر روی دندان خود عصب آن را از بین می برند. اما باید گفت که این کار اشتباه است و ممکن است اگر شما آن را زیاد روی دندان خود بزنید و آن را بخورید کشته شوید. پس هر گز از روغن ترمز برای عصب کشی استفاده نکنید.

بسیاری از روش های درمانی زیر با ایجاد آرامش در التهاب دهان، از بین بردن باکتری های مضر یا عمل به عنوان یک بی حس کننده به کشتن عصب دندان و بهبود درد آن کمک فراوانی می کنند. اگر شرایط آن را ندارید که برای کشتن عصب دندان سریعا نزد پزشک روید پس ابتدا روش های زیر را برای آرام کردن درد عصب دندان امتحان کنید.

درمان دندان درد عصبی

اگرچه این روش های درمانی می توانند برای ارام کردن درد دندان به عصب رسیده به کار روند، اما نباید آنها را جایگزین مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی بدانید.

برای کشتن عصب دندان به روش سنتی روش هایی موجود هستند.راههای سنتی کشتن عصب دندان عبارتند از:

برای بی حس کردن قسمت داخلی دهان و گلو قبل از فرایندهای درمانی (مانند لوله‌گذاری در نای) از اسپری لیدوکائین استفاده می کنند. لیدوکائین نوعی بی حس‌کننده موضعی است که یک تا دو دقیقه بعد از استفاده ناحیه داخلی دهان و گلو را بی حس می کند، همچنین از بسته شدن گلو (رفلکس حلقی) جلوگیری می کند تا فرایند به مشکل برنخورد.برای درمان درد دندان نوزادان نباید از لیدوکائین استفاده کنید. پس یکی از روش های کشتن عصب دندان در خانه استفاده از اسپری های بی حسی می باشد.

اگر بعد از مصرف لیدوکائین هریک از نشانه های آلرژیک زیر را مشاهده کردید سریع خود را به اورژانس برسانید:

در صورت مشاهده موارد زیر مصرف لیدوکائین را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید:

قرص درمان دندان درد عصبی و مسکن های قوی برای درد دندان عبارت اند از:

داروهای دسته پنیسیلین نوع رایجی از آنتی بیوتیک هستند که برای درمان عفونت دندان از آن استفاده می کنند. کپسول آموکسی سیلین ها هم در این دسته قرار دارد. بعضی از پزشکان مصرف آموکسی سیلین را همراه با کلاوولانیک اسید توصیه می کنند زیرا ترکیب این دو دارو میکروب های سرسخت را هم می کشد و به درمان درد عصب دندان کمک می کند.

کلیندامایسین برای درمان گستره وسیعی از باکتری ها موثر است. طبق مطالعه مجله بین‌المللی دندانپزشکی، بعضی از محققان کلیندامایسین را بهترین دارو برای درمان عفونت های دندان معرفی کرده‌اند. مقاومت باکتری ها نسبت به این دارو بسیار کمتر از پنی سیلین است.

مفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای برای  تسکین دردهای متوسط،  مانند دردهای عضلانی، گرفتگی های قاعدگی، سردرد و درد دندان استفاده می شود.

آزیترومایسین با انواع باکتری مقابله می کند و مانع رشد آن ها می شود، بنابراین برای درمان عفونت دندان مناسب است. با این حال، پزشکان این دارو را به کسانی که به دسته داروهای پنیسیلین حساسیت دارند یا بدنشان واکنشی به آن ها نشان نمی دهند توصیه نمی کنند.

مترونیدازول نوعی آنتی بیوتیک است که دکترها و دندانپزشکان برای درمان بعضی عفونت ها از آن استفاده می کنند اما این دارو برای همه مناسب نبوده و معمولا انتخاب اول دندانپزشکان نیست. معمولا یکی از قرص ها برای درمان دندان درد عصبی مترونیدازول می باشد.

 

عکس،رادیولوژی دندان را ارسال کنید اظهار نظر کنم

برای بررسی دقیق باید حضوری ویزیت کنم

در روزهای یک شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، پاسداران گل نبی پلاک ۵۴ طبقه ۳ واحد ۹

کلینیک دندان پزشکی دکتر سمانه شیرانی با هدف ارائه بهترین خدمات  راه اندازی شده است. در این کلینیک خدمات جامع دندانپزشکی همراه با پیشرفته ترین تکنیک های دندان پزشکی ارائه می گردد.

لینک های مفید

دکتر سمانه شیرانی

دندان پزشک متخصص آسیب شناسی دهان و دندان

خانه » درمان ریشه دندان » دندان درد شدید دارم! 😖 (علت و درمان درد دندان)

درد دندان در نتیجه التهاب بخش مرکزی دندان به نام پالپ اتفاق می افتد. در انتهای پالپ عصب هایی قرار دارند که به‌شدت نسبت به درد حساس هستند. التهاب پالپ یا مغز دندان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. علل مختلف درد دندان و یا علت درد دندان سالم به شرح زیر هستند:

با وجود همه این ها، گاهی درد از جایی خارج از دهان نشأت می گیرد ولی به داخل دهان منتقل می شود درنتیجه، فکر می کنید درد از دندان به وجود آمده‌است. این اتفاق اغلب زمانی می‌افتد که برای مفصل فک (مفصل گیجگاهی زیرآرواره‌ای)، ناحیه گوش ها، عصب ها، سینوس ها یا ماهیچه های اطراف فک مشکلی به وجود آمده باشد. گاهی حتی بیماری های قلبی هم باعث پیچیدن درد در ناحیه دندان ها می شود. یکی دیگر از عوامل درد دندان، بارداری است. گاهی بر اثر افزایش هورمون ها در دوران حامگلی، فرد دچار التهاب لثه و درنتیجه پوسیدگی دندان می شود که این به نوبه خود دندان‌ درد می‌آورد.

درمان دندان درد عصبی

ابتدا باید تشخیص دهید که درد از دندانتان است یا منشأهای دیگری دارد. گاهی افراد درد سینوس، گلودرد یا آسیب به نقطه گیجگاه آرواره‌ای (که به جمجمه متصل است) را با دندان‌ درد اشتباه می گیرند. بعضی اوقات دردی که از ساختارهای عمیق تر نشأت می گیرد (به نام درد منتقل شده) توسط عصب ها به دهن منتقل می شوند و فرد احساس می کند فک یا دندانش درد گرفته‌است. برای اینکه بتوانید منشأ درد را پیدا کنید و آن را برطرف سازید، باید به پزشک مراجعه کنید.

شاید شما متوجه نشده باشید اما  مسائلی مانند استرس و اضطراب می توانند تأثیر واقعی بر روی دندان های شما داشته باشند.

شایعترین دلیل سلامت دهان و دندان در بیماران با منشاء روانی، تأثیرات رفتاری استرس و اضطراب است. در شرایط استرس و اضطراب، رعایت بهداشت های روزمره دهان و دندان ممکن است مشکل باشد، به همین دلیل است که صرف زمان برای بهداشت خود بسیار مهم است و می تواند به شما انرژی لازم را برای انجام کارهای روزمره بدهد. افراد افسرده همچنین به احتمال زیاد رژیم های ناسالم دارند و از ویزیت دندانپزشک چشم پوشی می کنند.

استرس همچنین می تواند تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن داشته باشد. افزایش سن در هورمون استرس کورتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، این امر باعث می شود تا نفوذ باکتری ها به لثه راحت تر شوند و باعث التهاب شوند. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب خاص می توانند باعث خشکی دهان شوند، این بدان معنی است که بزاق پس از خوردن غذا برای پاک کردن مواد غذایی به اندازه کافی ترشح نمی شود.

کسانی که اضطراب شدید دارند گاهی علائمی مانند زخم شانکر و دندان قروچه را از خود نشان می دهند. هر دوی اینها برای سلامتی دهان مضر هستند و اثرات کوتاه مدت و طولانی مدت دارند. در مورد دندان قروچه ، بیماران ممکن است به طور دائمی دندان های آسیاب را ساییده و به مینای محافظ دندان صدمات جبران ناپذیری وارد کنند.

راه های زیادی برای درمان فوبیای دندان یا درد عصبی دندان وجود دارد. باید حتما سطح درد عصبی خود را با پزشک در میان بگذارید. علاوه بر این، باید دلایل شخصی که موجب استرس و عصبی بودنتان شده را به او بگویید تا بتواند روشی درمانی برایتان پیشنهاد دهد. در زیر بعضی از تکنیک هایی که برای غلبه بر دندان‌درد عصبی مناسب هستند را برایتان آورده‌ایم:

در این مواقع مراجعه به روانشناس هم می تواند کارساز باشد. درمان های کوتاه‌ مدتی همچون رفتاردرمانی شناختی هم گاهی با موفقیت این مسئله را برطرف می کند.اگر درد عصبی شدید یا لثه درد عصبی شدید باشد می توانید آن را با مسکن های نسبی (گاز شادی‌آور)، مدیتیشن رفع استرس، آرامبخش غیر بیهوشی یا بی حسی های معمولی برطرف کنید. 

برای تسکین دندان درد های عصبی می توان از قرص هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن استفاده کرد.

بسیاری از بانوان در دوران پیش از قاعدگی (pms) خود دردهای شدیدی را در ناحیه دهان و دندان و لثه ها تجربه می کنند. در این دوره، لثه ها ورم کرده و حساس می شوند. اما جالب است که این علائم به صورت خود به خود رفع می شوند. این مشکل که التهاب لثه قاعدگی نام دارد، ورم و التهاب لثه ای است که دقیقاً قبل از پریود در خانم ها رخ می دهد و با شروع پریود نیز از بین می رود.

پرشکان معتقدند که زنان به دلیل تخمک گذاری طبیعی و تغییر سطح هورمونی، لثه های مستعد تری برای التهاب دارند. تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون باعث افزایش جریان خون به لثه ها شده و ایمنی بدن در برابر پلاک ها و سایر سموم را کاهش می دهد. تشکیل پلاک ها، لثه ها را اذیت کرده و باعث حساسیت، ورم و قرمزی و در برخی بانوان خونریزی در هنگام مسواک زدن می شود.

درد فک و دندان یکی از موارد رایجی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. درد ملایم دندان برای افراد عادی است چراکه گاهی فشار یا خوردن غذاهای سرد یا گرم باعث دندان‌درد می شود. با این حال، اگر درد شدید شود یا بیش از ۱۵ ثانیه (بعد از فشارخوردن یا در معرض سردی و گرمی قرار گرفتن) هنوز ادامه داشته باشد، یعنی مشکل جدی تری به وجود آمده که باید رفع شود. اگر دندان خیلی ملتهب شده باشد، درد آن به داخل گونه یا فک گسترش پیدا می کند. علائمی که نشان می دهند به درمان احتیاج دارید به شرح زیر هستند:

این علائم گاهی با پوسیدگی دندان یا التهاب شدید لثه (بیماری لثه) همراه هستند، در این مواقع پوسیدگی دندان یا قرمزی اطراف خط لثه منشأ درد دندان به حساب می آیند. در این موارد معمولا وقتی ضربه‌ای به دندان وارد کنیم درد شدیدتر می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتی اگر دندان ظاهری سالم داشته باشد، باز هم نشان‌دهنده پوسیدگی آن است.

بیشتر افراد هنگام عصب‌ کشی دندان درد زیادی را متحمل می شوند. بیشتر افراد در حین عمل عصب‌کشی و بعد از آن درد دارند اما اگر این درد خیلی شدید باشد اصلا عادی نیست.امروزه، فناوری های پیشرفته و استفاده از داروهای بی حسی، عصب‌کشی را به فرآیندی سریع، بی‌خطر و بدون درد تبدیل کرده‌اند. عصب‌کشی روشی فوق‌العاده برای نجات دندان های طبیعی است.با وجود این، کسی که می خواهد دندانش به مرحله عصب‌کشی نرسد باید به‌موقع به دندانپزشکی برود و نگذارد عفونت دندان شدیدتر شود در غیر این صورت دندان آپسه می کند و عفونت در کل سیستم عصبی دندان پخش می شود. با عصب‌کشی، بافت فاسد دندان (پالپ) درمان شده و از ابتلای قسمت های دیگر دندان جلوگیری می شود.

قبل از شروع فرایند عصب‌کشی، پزشک به فرد بی حسی موضعی تزریق می کند زیرا این کار معمولا از فرایندهای درمانی دیگر (مانند پر کردن دندان) دردناک تر است. اگر با یکبار عصب‌کشی مشکل برطرف نشود، درمان مجدد ریشه لازم است. 

علت دندون درد بعد از پرکردن چیست؟ کمی درد و حساسیت بعد از پرکردن دندان عادی و موقتی است اما گاهی حساسیت بعد از پرکردن دندان علت دیگری دارد که باید درمان شود. در زیر سه مورد از دلایل این اتفاق را بیان کرده‌ایم. با مطالعه آن ها خواهید فهمید چه زمانی مراجعه به دندانپزشکی لازم است:

التهاب پالپ فقط بر اثر پر کردن دندان اتفاق نمی‌افتد، التهاب پالپ درصورتی رخ می دهد که:

التهاب پالپ دو نوع دارد:

این نوع التهاب ملایم است و زمانی اتفاق می‌افتد که پالپ سالم می ماند و دندان شروع به درمان خودش می کند.

این نوع التهاب زمانی اتفاق می افتد که عصب آسیب‌دیده آرام‌ آرام مرده می شود. در این زمان شخص برای نجان دندانش باید عصب‌کشی کند.

دندانپزشک معمولا مشکل التهاب پالپ را با پرکردن دوباره دندان یا فرایندهای تجدیدکننده (مانند عصب‌کشی) برطرف می کند، علاوه بر این، ممکن است برای از بین بردن عفونت های دهان برای فرد آنتی بیوتیک تجویز کند.

وقتی پزشک دندان تان را معاینه کرد، دلیل درد دندان را پیدا می کند و داروها یا فرایندهای لازم برای درمان دائمی دندان درد را برای شما توضیح می دهد: 

اگر شب ها عادت به دندان‌ قروچه داشته باشید، دندانپزشک برایتان محافظ دندان تجویز می کند. این وسیله دندان هایتان را از آسیب در امان نگه می دارد اما تعداد دندان‌قروچه ها را کاهش نمی دهد. به همین خاطر باید علاوه بر استفاده از این محافظ، علت ایجاد دندان قروچه را هم برطرف کنید (که ممکن است بر اثر استرس و مصرف الکل یا کافئین درشب اتفاق افتاده باشد).

برای اینکه از شر این نوع دندان‌دردها خلاص شوید باید معمولا علت درد را برطرف کنید. بنابراین می توانید از محصولاتی استفاده کنید که به کشتن باکتری ها و بازسازی مینای خارجی دندان کمک می کند. در مواقع دیگر باید به فرایندهای پیچیده‌ای مانند درمان پوسیدگی، کشیدن یا تراشیدن دندان روی بیاورید.اگر درد دندان به خاطر مواردی مانند بیماری لثه‌ای، پوسیدگی دندان، آسیب دندان، درمان نامناسب، دندان‌قروچه، سینوزیت یا بیماری های دیگر رخ داده باشد، آنگاه باید برای برطرف کردن درد دندان ابتدا این موارد را درمان کنید.

البته هرکدام از این تکنیک ها فقط برای مدتی کوتاه و درد دندان را برطرف می کنند و موقتی هستند. بنابراین باید هر ساعت آن ها را تکرار کنید. با این حال، آزمایش این موارد ضرری ندارد. فقط درصورتی که باردار باشید باید برای مصرف قرص های مسکن احتیاط بیشتری به خرج دهید. 

بسیار از خانم های باردار می گویند که دندان درد شدید دارم! اما چرا؟ به دلیل تغییرات هورمونی، بعضی زنان در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی مستعد درد دندان یا لثه هستند. پوسیدگی یا حساسیت دندان از علل احتمالی درد دندان هستند. بنابراین در این مواقع فرد باید به پزشک مراجعه کند تا این موارد را برطرف سازد اما راه هایی هم هستند که با انجام آن ها در خانه می تواند به این فرایند کمک کند.

آیا با مراقبت های دندانپزشکی در دوران بارداری آشنا هستید؟ آیا می دانید مصرف چه مسکن هایی برای دندان درد در دوران بارداری بلامانع است؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید

درمان دندان درد عصبی در خانه چگونه است؟ در ادامه به روش های درمان گیاهی یا درمان خانگی دندان درد اشاره می کنیم. به کمک برخی از این روش ها می توانید به کشتن عصب دندان در خانه نیز کمک کنید.

آیا قرص های مسکن داروی کشتن عصب دندان هستند؟ افراد گاهی برای رفع دندان‌ درد به دنبال درمان دندان درد عصبی با دارو هستند که از مسکن هایی مانند استامینوفن یا پروفن استفاده می کنند اما مصرف این داروها باید فقط به‌صورت موقتی باشد. از زمانی که درد را احساس می کنید تا زمانی که می توانید از پزشک نوبت بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید، معمولا کمی وقفه می افتد. این مسکن ها فقط برای این دوره است و درمان دائم به حساب نمی‌آید.

از خوردن غذاهای خیلی سرد یا داغ پرهیز کنید زیرا این موارد دردتان را شدیدتر می کنند.

می توانید پنبه‌ای را به روغن میخک آغشته کنید و بین دندان ها قرار دهید (با دندان آن را فشار دهید). روغن میخک در بیشتر داروخانه ها موجود است. از آنجا که میخک ضد عفونی کننده است، برای کاهش التهاب و درد مفید است. می توانید روغن گل میخک را روی یک پنبه قرار دهید و آن را به ناحیه دردناک بمالید یا یک قطره از روغن را مستقیماً روی دندان خود قرار دهید. همچنین می توانید یک قطره روغن میخک را درون یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

این روش یکی از روش های درمان خانگی درد دندان پر شده است. سیر ماده‌ای شیمیایی به نام آلیسین دارد که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و عفونت های دندان را از بین می برد. اگر سیر را در رژیم غذایی‌تان جا دهید یا آلیسین موجود در آن را به صورت مکمل مصرف کنید، آسیب‌پذیری‌تان نسبت به میکروب ها کمتر می شود. 

برای غلبه بر درد دندان هم می توانید از سیر استفاده کنید. کافی است کمی سیرخوردشده را با نمک و خمیردندان مخلوط کنید و روی محل کرم‌خورده بگذارید. این کار خرابی دندان را درمان نمی کند اما دردتان را کاهش می دهد و از پیشروی بیشتر عفونت جلوگیری می کند.

می توانید از برخی ژل های بی حس کننده مانند بنزوکائین استفاده کنید.

برخی از افراد بر این باورند که با مالیدن روغن ترمز بر روی دندان خود عصب آن را از بین می برند. اما باید گفت که این کار اشتباه است و ممکن است اگر شما آن را زیاد روی دندان خود بزنید و آن را بخورید کشته شوید. پس هر گز از روغن ترمز برای عصب کشی استفاده نکنید.

بسیاری از روش های درمانی زیر با ایجاد آرامش در التهاب دهان، از بین بردن باکتری های مضر یا عمل به عنوان یک بی حس کننده به کشتن عصب دندان و بهبود درد آن کمک فراوانی می کنند. اگر شرایط آن را ندارید که برای کشتن عصب دندان سریعا نزد پزشک روید پس ابتدا روش های زیر را برای آرام کردن درد عصب دندان امتحان کنید.

درمان دندان درد عصبی

اگرچه این روش های درمانی می توانند برای ارام کردن درد دندان به عصب رسیده به کار روند، اما نباید آنها را جایگزین مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی بدانید.

برای کشتن عصب دندان به روش سنتی روش هایی موجود هستند.راههای سنتی کشتن عصب دندان عبارتند از:

برای بی حس کردن قسمت داخلی دهان و گلو قبل از فرایندهای درمانی (مانند لوله‌گذاری در نای) از اسپری لیدوکائین استفاده می کنند. لیدوکائین نوعی بی حس‌کننده موضعی است که یک تا دو دقیقه بعد از استفاده ناحیه داخلی دهان و گلو را بی حس می کند، همچنین از بسته شدن گلو (رفلکس حلقی) جلوگیری می کند تا فرایند به مشکل برنخورد.برای درمان درد دندان نوزادان نباید از لیدوکائین استفاده کنید. پس یکی از روش های کشتن عصب دندان در خانه استفاده از اسپری های بی حسی می باشد.

اگر بعد از مصرف لیدوکائین هریک از نشانه های آلرژیک زیر را مشاهده کردید سریع خود را به اورژانس برسانید:

در صورت مشاهده موارد زیر مصرف لیدوکائین را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید:

قرص درمان دندان درد عصبی و مسکن های قوی برای درد دندان عبارت اند از:

داروهای دسته پنیسیلین نوع رایجی از آنتی بیوتیک هستند که برای درمان عفونت دندان از آن استفاده می کنند. کپسول آموکسی سیلین ها هم در این دسته قرار دارد. بعضی از پزشکان مصرف آموکسی سیلین را همراه با کلاوولانیک اسید توصیه می کنند زیرا ترکیب این دو دارو میکروب های سرسخت را هم می کشد و به درمان درد عصب دندان کمک می کند.

کلیندامایسین برای درمان گستره وسیعی از باکتری ها موثر است. طبق مطالعه مجله بین‌المللی دندانپزشکی، بعضی از محققان کلیندامایسین را بهترین دارو برای درمان عفونت های دندان معرفی کرده‌اند. مقاومت باکتری ها نسبت به این دارو بسیار کمتر از پنی سیلین است.

مفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای برای  تسکین دردهای متوسط،  مانند دردهای عضلانی، گرفتگی های قاعدگی، سردرد و درد دندان استفاده می شود.

آزیترومایسین با انواع باکتری مقابله می کند و مانع رشد آن ها می شود، بنابراین برای درمان عفونت دندان مناسب است. با این حال، پزشکان این دارو را به کسانی که به دسته داروهای پنیسیلین حساسیت دارند یا بدنشان واکنشی به آن ها نشان نمی دهند توصیه نمی کنند.

مترونیدازول نوعی آنتی بیوتیک است که دکترها و دندانپزشکان برای درمان بعضی عفونت ها از آن استفاده می کنند اما این دارو برای همه مناسب نبوده و معمولا انتخاب اول دندانپزشکان نیست. معمولا یکی از قرص ها برای درمان دندان درد عصبی مترونیدازول می باشد.

 

عکس،رادیولوژی دندان را ارسال کنید اظهار نظر کنم

برای بررسی دقیق باید حضوری ویزیت کنم

در روزهای یک شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، پاسداران گل نبی پلاک ۵۴ طبقه ۳ واحد ۹

کلینیک دندان پزشکی دکتر سمانه شیرانی با هدف ارائه بهترین خدمات  راه اندازی شده است. در این کلینیک خدمات جامع دندانپزشکی همراه با پیشرفته ترین تکنیک های دندان پزشکی ارائه می گردد.

لینک های مفید


جستجوی بیشتر…



آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که وسواس دندان درد گرفته باشید و مدام به دندانپزشک مراجعه کنید. در این بخش به بررسی روشهای درمان دندان درد عصبی می پردازیم.

درد مساله عجیبی است. اینگونه نیست که درد از محل درد (مبدا) پیامش را مستقیم به مغز (مقصد) برساند. این درد ممکن است در مسیر انتقال درد و احساس درد، دستخوش تغییر و تحول شود یا اتفاقاتی برایش بیفتد. استرس با روش‌ های مختلف روی احساس درد موثر است. به عنوان مثال در استرس عوامل التهابی بیشتری ترشح می‌ شوند. با ترشح این عوامل تفسیر درد دچار تغییر شده و شما درد بیشتری را حس می کنید. حتی اگر دندان تان واقعا پوسیده باشد با استرس دردش چند برابر می شود. درد دندان (Toothache) حین عصبی‌ شدن ممکن است در مقیاس محدود تا حدودی صحت داشته باشد. استرس همچنین باعث دندان درد عصبی می‌شود.

درمان دندان درد عصبی

به این ترتیب، به طور مستقیم ممکن است با سایش دندان‌ها روی هم، درد احساس شود. انقباض عضلات فک و مشکلات مفصل فک که با استرس تشدید می‌شود هم روی احساس درد در ناحیه فک و صورت و دندان‌ها موثر خواهد بود. همچنین درد دندان میتواند مربوط به بیماری هایی مانند میگرن یا .. باشد.

سیستم اعصاب با دندان‌ ها ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد، به هنگام عصبانیت این ارتباط به صورت غیر مستقیم بر روی دندان‌ ها اثر می گذارد. یکی از علائم عصبانیت انقباض عضلات صورت است، به هنگام استرس و فشار ناشی از عصبانیت عضلات فک و صورت منقبض شده و فشار ناشی از آن بر روی دندان می‌تواند عامل ایجاد درد باشد.

یک روش برای درمان دندان درد عصبی با آرام کردن خود توسط گل گاو زبان است. روزی چند بار دمنوش گل گاو زبان بخورید که به شدت شما را آرام می کند. همچنین میتوانید در آن یا حتی در چای معمولی کمی زعفران بریزید. زعفران هم خاصیت آرام بخشی دارد. گلاب یکی از خوردنی های آرامبخش است. هر چند وقت یکبار یک استکان گلاب بخورید. یا میتوانید کمی گلاب در دمنوش ها یا چایی که می خورید بریزید. دمنوش بهار نارنج و بادرنجبویه هم جزو گیاهان دارویی آرامبخش است.

نظرات کاربران

دندانپزشک دهان شما رابررسی خواهد کرد و احتمالا با عکس برداری متوجه وجود آبسه، حفره‌ها، لثه‌های متورم، دندان ترک خورده و سایش‌ها خواهند شد، این‌ها تنها علائم شایع دندان درد هستند، البته همگی بستگی به تشخیص دندانپزشک دارند.

 

قبل از پر کردن، در ابتدا قسمت پوسیده شده را برداشته و پاکسازی می‌کنند.

دندان درد ممکن است ناشی از پر کردگی قبلی باشد و یا از بین رفتگی و ترک خوردگی.

درمان دندان درد عصبی

 

نشانه‌های دیگری که مرتبط با کانال ریشه هستند عبارتند از: تب، تغییر رنگ دندان و حساسیت به جویدن.

انواع مشکلات کانال ریشه‌ای وجود دارد، که با توجه به تشخیص دندانپزشک می‌توانید تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان “زردی دندان”

مسکن های قوی برای دندان درد کدامند؟

بیشتر مردم در مواقع دندان‌درد به سراغ دارو‌های تسکین دهنده درد می‌روند. اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه دارو‌هایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند و چه مسکن‌هایی برای آن‌ها مناسب است. در ادامه به معرفی چند داروی موثر برای تسکین دندان درد می‌پردازیم.

 

ایبوپروفن: ایبوپروفن (با نام‌های تجاری Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense) یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین دارو‌های مسکن برای دندان‌درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید.

 

در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشور‌ها قابل تهیه می‌باشد و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید. فرم ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده است) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد.

 

استامینوفن: استامینوفن از دارو‌های مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضددردی دارد، ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر دارو‌های ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

 

بی‌حس کننده‌ها یا ضددرد‌های موضعی: قطره‌های صناعی یا گیاهی و افشانه‌ها (اسپری‌ها) روی دندان‌درد اثردارند، ولی فقط مدت کوتاهی دندان‌درد را برطرف می‌کنند. معمولا جای دارو‌های خوراکی و تزریقی را نمی‌گیرند. به علاوه ممکن است ایجاد حساسیت موضعی، حالت سوختگی مانند یا زخم هم در ناحیه بکنند. ولی در مصرف چند باره، به مدت کمی می‌توانند درد را برطرف کنند.

 

 

داروهای ترکیبی ضد درد مؤثر بر دندان‌درد: داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد مؤثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند.

 

توصیه های دندانپزشکی برای دوران تعطیلات

شبکه دندانپزشکی لبخندون بزرگترین شبکه دندانپزشکی در تهران

ممکن است شما هم گاهی بدون دلیل و یک‌باره دچار دندان دردهای شدید شوید. دردهای شدیدی که پس از مراجعه به دندان پزشک متوجه شوید که مشکل خاصی در دندان‌هایتان وجود ندارد. گاهی حتی ممکن است قبل از آن که فرصت کنید تا به دندان پزشک مراجعه کنید، دندان دردتان فروکش کند.

این نوع دندان درد تحت عنوان دندان درد عصبی شناخته می‌شود.  اکنون  ما در سایت لبخندون این سوال مهم را جواب می دهیم که چرا گاهی ما به دندان درد عصبی مبتلا می‌شویم و دلایل احتمالی بروز آن چیست؟ در ادامه پاسخ به این سوالات را برای شما آورده‌ایم.

پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن است که استرس و اضطراب یکی از مهم‌ترین دلایل بروز دندان درد عصبی است. لازم است بدانید که اضطراب علاوه بر اینکه به‌عنوان یک اختلال روان‌شناختی شناخته می‌شود، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات جسمی از قبیل مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گوارشی، مشکلات حرکتی و همچنین مشکلات دندانی می‌شود.

درمان دندان درد عصبی

اضطراب عوارض جسمی بسیاری نیز دارد که تقریبا مانند یک اختلال فیزیکی به نظر می‌رسد که در برخی موارد (مثل حملات پانیک)، مردم احساس می‌کنند که بیماری آن‌ها بسیار جدی است.

مشکلات دندانی ممکن است در نگاه اول مرتبط با اضطراب و اعصاب به نظر نرسند. اما در بسیاری از موارد مشکلات دندانی و ارتباط آن با استرس تا زمانی که توسط یک دندان‌پزشک معاینه نشوند، کاملا ناشناخته باقی می‌مانند. که دندان درد عصبی یکی از برجسته‌ترین این مشکلات دندانی است.

هر چند اضطراب به‌طور مستقیم بر روی دندان اثر نمی‌گذارد. اما باعث ایجاد مشکلات عصبی می‌شود که در نهایت سلامت دهان و دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به دردهای آزار دهنده بسیاری می‌شود. دردهایی که تحمل آن‌ها چندان ساده نیست.

در حالت کلی می‌توان گفت که استرس و اضطراب ریشه‌ی اصلی بسیاری از دندان دردهای عصبی است. طبق مطالعات انجام شده نیز کارشناسان دریافته‌اند که در بسیاری از موارد سلامت دهان و دندان و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی دارند. به طوری‌که در بسیاری از موارد تاثیر این دو عامل بر هم قوی‌تر از هر عامل دیگری است. در ادامه نمونه‌هایی را از این ارتباط را با هم بررسی می‌کنیم.

باید بدانید که ساییدن دندان، به‌ویژه به هنگام خواب، یکی از شایع‌ترین دلایل بروز دندان درد عصبی است. زیرا ساییدگی دندان در هنگام خواب باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود و باعث می‌شود که فرد با درد دندان و سردردهای شدید از خواب بیدار می‌شود، بدون آن‌که بداند علت این درد چیست؟ البته ساییدن دندان (یا فشردن دندان‌ها و دندان قروچه) می‌تواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد. اما ممکن است اغلب افراد متوجه آن نباشند، مگر اینکه باعث آسیب دیدگی یا درد در اطراف فک شود. خودرو 

به نظر می‌رسد که استرس و اضطراب، رابطه‌مستقیمی با ریفلاکس اسید معده داشته باشد. هرچند ریفلاکس اسید به لحاظ زیستی یک وضعیت جداگانه است. اما اگر شما هنگام استرس دچار این مشکل باشید، اسیدی که در طی رفلاکس اسید به داخل دهان شما باز می‌گردد ممکن است به دندان‌های شما و مینای دندان‌هایتان آسیب برساند.

جالب است بدانید که بسیاری از مردم مشکل دندانی خاصی ندارند، اما ترس و اضطراب از بروز مشکلات دندانی باعث می‌شود تا دندان‌های خود را اذیت کنند. این افراد معتقدند که هر دندان درد به این معنی است که مشکلی در سلامتی دهان و دندان آن‌ها وجود دارد. غافل از این‌که در حقیقت مسواک زدن بیش‌ازحد به یک نقطه‌ی خاص نیز می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب برساند.

بسیاری از افراد مبتلا به استرس و اضطراب به‌سادگی سلامت دهان و دندان‌شان را نادیده می‌گیرند. زیرا آن‌ها درگیر موضوعات دیگری هستند . بنابراین ممکن است مصرف مواد غذایی حاوی قند را به‌عنوان راهی برای مقابله با استرس انتخاب کنند. که در نهایت تمامی این مسائل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شود. قیمت خودرو کارکرده

از نظر پزشکی مشخص نیست که آیا اضطراب می‌تواند باعث خشکی دهان ‌شود یا خیر. اما چیزی که مشخص است این است که خشک شدن دهان خود می‌تواند سلامت دندان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو می‌توان گفت که خشکی دهان نیز ممکن است باعث ایجاد دندان درد عصبی شود. توجه داشته باشید که خشکی دهان باعث کم‌تر ترشح شدن بزاق نسبت به حالت عادی می‌شود. با توجه به این‌که بزاق نقش موثری در سالم نگه‌داشتن دندان‌های شما دارد، ممکن است در این حالت سلامت دندان‌های شما نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

بنابراین کسانی که به استرس و اضطراب دچار هستند، نیاز دارند تا آگاهی خود را نسبت به بیماری‌شان افزایش دهند. این بدان معنی است که آن‌ها باید بدانند که این افراد معمولا مشکلات دندانی بیشتری نسبت به افراد بدون اضطراب دارند. به‌عنوان‌مثال، بعضی از این افراد ادعا می‌کنند که در طی یک حمله عصبی، دندان‌هایشان شل شده است یا دچار دندان درد عصبی شده‌اند. در حالی که اگر استرس نداشته باشند هیچ دلیلی برای بروز چنین مشکلاتی برای آن‌ها وجود ندارد.

متأسفانه، مشکلات دندانی چیزی نیست که بتواند به‌راحتی در منزل درمان شود. بنابراین برای پیشگیری از بروز مشکلات دندانی همیشه باید بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید. برای این منظور باید در فواصل زمانی مشخصی به دندان‌پزشک مراجعه کرد و به توصیه‌های آن‌ها عمل کنید. به یاد داشته باشید که همواره باید با دندان‌پزشک خود صادق باشید. در مورد اضطراب خود با دندان‌پزشک‌تان صحبت کنید و تمامی کارهایی را که برای حفاظت از سلامت دهان و دندان خود انجام می‌دهید را با او در میان بگذارید. همچنین در مورد رژیم غذایی خود با او صحبت کنید و از او بخواهید تا توصیه‌های لازم را در خصوص داشتن رژیم غذایی مناسب در اختیار شما قرار دهد. دندان‌پزشک می‌تواند اطلاعاتی را در خصوص آنچه که باعث بروز مشکلات دندانی می‌شود و راه‌های مقابله با آن را در اختیار شما قرار دهد. سپس باید تلاش کنید تا راه درمانی برای اضطراب خود پیدا کنید. چرا که شایع‌ترین مشکلات دندانی مانند فشردن دندان، چیزی نیست که شما بتوانید به راحتی کنترل کنید مگر اینکه استرس و اضطراب شما کاهش یابد. هر چند می‌توان به کمک گارد دهان برای مدتی این مشکل را حل کرد اما در نهایت شما نیاز به درمان اضطراب خود خواهید داشت. قیمت خودرو 

اکنون که با علل اصلی بروز دندان درد عصبی آشنا شدید، فکر می‌کنید چه چیزی باعث دندان دردهای گاه و بی‌گاه شما است؟ آیا شما هم آدم مضطربی هستید؟ شما برای مقابله با دندان درد عصبی خود چه راه‌حلی را برمی‌گزینید؟

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

 شایع ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است

 

شایعترین علت دندان درد و یا درد در ناحیه ی فک و صورت، پوسیدگی دندان است. هنگامی که یک سوراخ در دندان ایجاد می شود، این حفره می تواند منجر به التهاب در عصب و یا رگ های خونی در مرکز دندان شود. (التهاب مغز دندان)

 

درد های کوتاه و شدید معمولا در واکنش به غذاها و یا نوشیدنی های سرد، گرم و یا شیرین رخ می دهند. اگر دندان درد بیش از ۳ دقیقه طول کشید احتمال اینکه دندان در حال مرگ باشد وجود دارد. 

درمان دندان درد عصبی

امروزه با پیشرفتهایی که در رشته دندانپزشکی بوجود آمده راههای جدیدی برای درمان دندان‌درد پیدا شده است. بگونه‌ای که در اغلب موارد کشیدن دندان دردناک ضرورت ندارد. 

 

در صورت بروز هر گونه دردی در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از درد‌ها ممکن است با گذشت زمان از بین نروند و حتی بد‌تر شوند.

بهتر است دندانپزشک خود را ملاقات کنید: در صورتی که درد دندان بیش از چند روز ادامه داشت، علائمی مانند تورم، عفونت، افزایش درد به هنگام جویدن، لثه‌های قرمز، مشکل در تنفس و یا بلع و تب به همراه درد مشاهده شد.

 

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست

 

علل بروز دندان درد :

– پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است.

 

– بیماری لثه باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. اما بیماری پیشرفته لثه ای باعث درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می شود.

 

– افتادن از بلندی و یا تصادفات رانندگی، حوادث باعث ترک برداشتن یا شکستگی دندان می شود که شما یا متوجه آن می شوید و یا نمی شوید.در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شدیدی در دندان می شود.

 

– چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها باعث بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به علت نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می شود.

 

– وقتی که دندان ها مرتب نیستند ، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می شود و در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

 

– دندان عقل نهفته نیز باعث درد دندان می شود. وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد باعث بروز درد می شود. همچنین موقع بیرون آمدن، روی دندان کناری فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

 

– دندان قروچه و به هم ساییدن دندان ها نیز باعث وارد آمدن فشار زیادی روی بافت نگهدارنده دندان ها و در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می شود. (بیشتر بخوانید: علت و درمان دندان قروچه )

 

امروزه با پیشرفت در دندانپزشکی راههای جدیدی برای درمان دندان‌درد پیدا شده است

 

چگونه از ایجاد دندان درد پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است. سعی کنید با کم کردن مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین از میزان پوسیدگی و سوراخ شدن دندان هایتان جلوگیری کنید. این گونه مواد خوراکی را به صورت گاه به گاه و در هنگام وعده های غذایی مصرف کنید.

 

سعی کنید بیش از سه وعده ی غذایی و دو میان وعده نداشته باشید.

 

هر روز دو بار با استفاده از خمیر دندانی که حداقل ۰.۰۰۱۳۵ بخش فلوراید داشته باشد  مسواک بزنید. برای بهره مندی بیشتر از فواید فلوراید، بعد از مسواک محتویات دهانتان را فقط تف کنید و دیگر دهانتان را با آب نشویید. بین دندان هایتان را با توجه به توصیه ی دندانپزشکتان، با استفاده از برس های بین دندانی و یا نخ دندان تمیز کنید.

 

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه فرمایید. به این ترتیب مشکلات دهان و دندان شما زودتر تشخیص داده می شود و درمان ساده تر خواهد بود.

 

بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است

 

درمان دندان درد عصبی

داروهای موثر در کاهش درد دندان

استامینوفن برای دندان درد: پس از کشیدن دندان و به ویژه دندان های عقل که در فک پائین قرار دارند بهترین دارو برای کنترل درد استفاده از استامینوفن است. 

 

ایبوپروفن برای دندان درد: ایبوپروفن یک مسکن دندان درد است که در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در داروخانه ها وجود داررد. البته کسانی که دچار خونریزی یا مشکلات قلبی هستند نمی توانند از قرص ایبوپروفن استفاده کنند.

 

ژلوفن برای درمان دندان درد: ژلوفن (Gelofen) از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن می باشد. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیار استفاده می شود. 

 

نوافن و سایر داروهای ترکیبی برای دندان درد: نوافن یک قرص دندان درد قوی است و ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد موثر است، ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش می یابد.

 

مفنامیک اسید برای درد دندان: مفنامیک اسید به دسته ای از داروها تعلق دارد که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نام دارند. این دارو برای تسکین دردهایی مانند دندان درد، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و… مصرف می شود و تنها درد و التهاب را کاهش می دهد و تاثیری در درمان بیماری ندارد.

 

دیکلوفناک برای دندان درد: دیکلوفناک صورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می توانند استفاده شوند.

 

اگر شما دندان درد دارید قبل از اینکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنید

 

چند درمان خانگی تسکین دندان درد:

هیچ‌کدام از درمان‌های خانگی درد را برای همیشه تسکین نمی‌دهند و استفاده از برخی از آنها نیز با خطراتی همراه است. در هر حال این درمان‌های طبیعی می‌توانند درد را تا رسیدن شما به پزشک تخفیف دهند.

 

روغن یا تکه‌های میخک:

میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. در شرایط حاد می‌توانید از میخک پودر‌شده یا تکه‌های پودر نشده‌‌ی میخک هم استفاده کنید. میخک را کمی بجوید تا روغنش بیرون بیاید و حداکثر تا نیم ساعت روی دندانی که درد می‌کند نگاه دارید تا درد فروکش کند.

 

نمک و فلفل سیاه:

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زمانی که یک دندان بی نهایت حساس و دردناک می شود می تواند بسیار عالی و موثر باشد، زیرا هر دو مواد تشکیل دهنده این مخلوط دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و کاهش دهنده درد می باشند.

مقادیر مساوی نمک و فلفل سیاه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را بطور مستقیم روی دندان عفونی یا دردناک قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند.

 

سیر:

استفاده از سیر می توان کمک بسیار زیادی به درمان دندان درد کند زیرا دارای خواص دارویی آنتی بیوتک و دیگر است که می تواند سبب کاهش زیاد از درد شود. مخلوط یک حبه سیر خرد شده یا پودر سیر با مقداری نمک و سپس بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید

 

یخ :

یخ می تواند به درمان دندان درد با بی حس کردن عصب کمک کند . قرار دادن مقداری یخ در یک پارچه نازک و سپس قرار دادن آن بر روی دندان آسیب دیده به مدت چند دقیقه به طوری که یخ با لثه کاملا تماس پیدا کند

 

در صورت بروز هر گونه دردی در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنید

 

درمان های پزشکی دندان درد:

اگر شما دندان درد دارید قبل از اینکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک دهان شما را بررسی خواهد کرد و احتمالا با عکس برداری متوجه وجود آبسه، حفره‌ها، لثه‌های متورم، دندان ترک خورده و سایش‌ها خواهند شد، این‌ها تنها علائم شایع دندان درد هستند، البته همگی بستگی به تشخیص دندانپزشک دارند.

 

آبسه ی دندان، در صورتی که بتوان دندان را نگه داشت، به درمان کانال ریشه ی دندان نیاز دارد و در غیر این صورت دندان باید کشیده شود.

 

زمانی که مینای دندان توسط باکتری‌ها و عوامل دیگر مانند اسیدیته و سایش بیش از حد نابود شده باشد پوسیدگی رخ داده است و ممکن است در دندان شما حفره ایجاد شده باشد زمانی که حفره‌ها ایجاد می‌شوند ریشه دندان را تحریک می‌کنند و درد شدید و شدید‌تر می‌شود. در این صورت دندانپزشک توصیه می‌کند دندان را پر کند. قبل از پر کردن، در ابتدا قسمت پوسیده شده را برداشته و پاکسازی می‌کنند.

 

گاهی اوقات دندان دردناک را باید کشید (خارج کرد)  در صورتی که آسیب دیده و/یا به شدت عفونت کرده باشد. این مسئله معمولاً در کودکان کم سن و سالی که دندان‌های شیری دارند ایجاد مشکل نمی‌کند، زیرا نهایتاً دندان‌های دائمی درخواهند آمد و جای خالی را پر می‌کنند. در بزرگسالی، این کار خیلی جدی‌تر است، اگرچه، تاج‌ها، روکش‌ها، دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها بقدری پیشرفت کرده‌اند که اکثر مردم هرگز تفاوتی را متوجه نخواهند شد (بجز این که دیگر دردی وجود نخواهد داشت!).

برخی دندان‌ها (همچون دندان‌های عقل) برای جویدن ضروری نیستند و همچنین از لحاظ زیبایی شناختی نیز اهمیتی ندارند، پس این دندان‌ها را می‌توان بدون نگرانی خاصی کشید؛ هرچند، باید تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا دندان‌های جلویی خود را حفظ کنید.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


تا عید به وزن ایده آل برس!


انواع جراحی زیبایی سینه


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


تشخیص و درمان ناباروری در زنان


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


لاغری موضعی با لیزر


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

هیچ دردی را نمی توانید با آن قیاس کنید؛ وقتی می گیرد، تمرکز، آرامش و حواس تان را فلج می کند و رمق انجام هیچ کاری را برای تان باقی نمی گذارد. دندان درد؛ همان دردی که بعید است بارها و بارها گریبان شما را نگرفته باشد و یک روز آرام را برای تان سیاه نکرده باشد. اگر برای آرام کردن دردهای گاه و بی گاه دندان، همیشه انواع مسکن ها و اسپری های بی حس کننده را در کابینت آشپزخانه نگه می دارید، این مطلب را بخوانید. ما برای آرام کردن درد شما، نسخه های طبیعی، ارزان و بی ضررتری را در اختیار داریم. پس به این نسخه ها اعتماد کنید و همه داروهای پرضرری که به خاطر ترس از دندان درد در خانه نگه داشته اید را دور بریزید. داروی شماره یک

 روغن میخکمیخک، یک داروی گیاهی برای تسکین دندان درد است. در این گیاه، یک مسکن طبیعی وجود دارد که البته در صورت استفاده درست، به آرام شدن درد شما کمک می کند.اگر بافت لثه یا زبان تان حساس باشد، ریختن روغن روی منطقه درد می تواند حال تان را بدتر کند، پس برای گرفتن نتیجه دلخواه تان از این روش کمک بگیرید:دو قطره از روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان فروکش کردن درد، پشت دندان تان قرار دهید. اما می توانید سراغ راه طبیعی تری هم بروید. کافی است یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.میخک را می توانید به مدت نیم ساعت یا تا زمانی که دردتان آرام بگیرد، در دهان خود نگه دارید.داروی شماره دو

 سس زنجبیل و فلفلزنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید. از روش زیر کمک بگیرید:میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید.بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید. داروی شماره سه

درمان دندان درد عصبی

  محلول آب نمکنمک یک ضدعفونی کننده قوی است؛ پس اگر درد دندان شما به خاطر عفونت ایجاد شده باشد، استفاده از نمک می تواند زودتر از هر راه دیگری شما را آرام کند. آب نمک دور دندان را ضدعفونی می کند و مایع هایی که باعث التهاب می شوند را خارج می کند.از این روش درمانی می توانید هر زمان که به آن نیاز پیدا کردید، به روش زیر استفاده کنید:یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید تا داروی فوق العاده ای بسازید. این محلول التهاب را کم کرده و بقایای آلودگی را از دهان شما پاک می کند. 30 ثانیه آن را در دهان تان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.اگر هم حوصله درست کردن آب نمک را ندارید، یک سرم نمکی از داروخانه بخرید و تا چند روز از محلولی که در سرم وجود دارد غرغره کنید. داروی شماره چهار

 دم کرده نعناعدمنوش نعناع هم عطر خوبی دارد و هم می تواند به عنوان یک بی حس کننده خوب مورد استفاده قرار بگیرد. البته تنها دمنوش نعناع نیست که درد شما را آرام می کند، بلکه چای سیاه هم خاصیت ضد التهاب دارد و با کم کردن تورم می تواند به کاهش درد هم کمک کند. برای گرفتن نتیجه بهتر از این دو نوشیدنی، به شیوه زیر عمل کنید:یک قاشق چای خوری نعنا خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای دم کشیدنش 20 دقیقه صبر کنید. وقتی که دمنوش تان خنک شد، آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.اگر هم نعناع در دسترس ندارید و می خواهید از چای سیاه استفاده کنید، یک تی بگ را خیس کنید و روی ناحیه دردناک بگذارید و یا اینکه چای سیاه گسی را درست کنید و پس از خنک شدن، آن را چند بار در دهان تان غرغره کنید.داروی شماره پنج

 آب اکسیژنهاگر درد دندان شما با بدمزگی دهان و حتی تب همراه بود، بهترین راه برای کم کردن مشکل، استفاده از آب اکسیژنه است. اما مثل تمام روش های طبیعی، این هم یک روش موقتی است و تنها تا روز ویزیت پزشک شما را آرام نگه می دارد و عفونت دندان تان را کمتر می کند. اگر چاره ای جز تسکین خانگی درد ندارید، از این روش کمک بگیرید:برای کشتن باکتری ها و کم کردن ناراحتی تان، کمی آب اکسیژنه 3 درصد را قرقره کنید.از این محلول تنها برای شستشو استفاده کنید و پس از چرخاندن آن در دهان تان، محلول را بیرون بریزید. بعد هم چند بار دهان تان را با آب خالی شست وشو دهید. داروی شماره شش

یخفرقی نمی کند درد دندان شما را کلافه کند یا پا درد عذاب تان دهد؛ یخ همیشه مسکن موقتی خوبی برای انواع درد ها بوده است. اگر می خواهید تا رسیدن به مطب دندانپزشکی سرپا بمانید، از این روش کمک بگیرید:چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید.قدیمی ها می گفتند اگر دست تان را با یخ ماساژ دهید، درد دندان تان آرام می شود. آنها ادعا می کردند وقتی یخ را بین انگشت سبابه و شست می گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می فرستند و پیغام آرام شدن درد هم به دندان شما می رسد. داروی شماره هفت

  صمغ مرشیره درخت مرمکی یا همان صمغ مر می تواند دندان درد شما را آرام کند، پس اگر تا امروز نامش را نشنیده بودید، همین حالا برای تهیه کردنش به عطاری محله تان بروید. این صمغ التهاب دهان تان را کم کرده و به از بین رفتن باکتری ها کمک می کند. اگر یک عطاری کاردرست می شناسید که این صمغ در آن پیدا می شود، پس از تهیه کردن، آن را به این شیوه مصرف کنید:یک قاشق چای خوری از پودر مر را در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید محلول تان خنک شود. بعد هم برای هر بار استفاده، یک قاشق چای خوری از این دارو را در یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

 داروی شماره هشت

 سیرخوردن سیر تنها سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نمی کند. این داروی طبیعی علاوه بر اینکه نمی گذارد هر نوع بیماری سراغ تان بیاید و بیهوده درد بکشید، مسکن خوبی برای درد دندان هم به حساب می آید. برای گرفتن بهترین نتیجه از سیر درمانی، به این توصیه عمل کنید:یک حبه سیر را روی دندان تان بگذارید و آن را بجوید. درد شما چند دقیقه بعد از جویدن سیر آرام می شود. پس اگر نتیجه را فورا مشاهده نکردید، به جویدن سیر ادامه ندهید.این گیاه نه تنها درد شما را آرام می کند، بلکه مصرف مداومش دندان تان را محکم تر هم می کند.منبع: مجله سیب سبز 

 

داروخانه گیاهی بیتوته


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


لاغری موضعی با لیزر


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

درمان دندان درد عصبی
درمان دندان درد عصبی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *