درمان قارچ حلقوی پوستی

درمان قارچ حلقوی پوستی
درمان قارچ حلقوی پوستی

کرم حلقوی پوست به عنوان یکی از مشکلات عفونی و قارچی بزرگترین عضو بدن شناخته می شود، عفونت های قارچی اگرچه مسری و آزار دهنده است اما درحقیقت مشکل قابل درمان است و با رعایت نکات تجویز شده متخصص پوست درمان می شود.

آیا تا به حال درموردعفونت های قارچی کرم حلقوی پوست چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید چطور درمان میشود؟ این عفونت بر اثر عفونت های قارچی که باعث دایره های کوچکی روی پوست شده ایجاد می شود با اینکه مشکل جدی نیست اما امکان بروز آن در همه قسمت های بدن وجود دارد دراین بخش از نمناک به نشانه ها و چگونگی درمان آن بیشتر می پردازیم.

گاز یا پنبه را با سرکه مرطوب کنید و روی جراحت بگذارید تا خشک شود این کار را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.

داخل کاسه ای نمک را بریزید و کم کم سرکه را اضافه و خوب ترکیب کنید حالت خمیری بدست می آید مستقیم روی جراحت بگذارید 5 دقیقه رها کرده و با آب گرم بشویید خشک کنید این کار را یک هفته دو بار در روز تکرار کنید.

عفونت قارچی کرم حلقوی یا Ringworm در بدن نوعی عفونت قارچی می باشد که روی لایه فوقانی پوست ایجاد می شود. مشخصه آن راش دایره رنگ قرمزی با ظاهر پوستی روشن در میانه آن می باشد. این راش ممکن است با خارش همراه باشد. کرم حلقوی به دلیل ظاهرش این نام را گرفته است. در اصل کرم واقعی در ایجاد عفونت قارچی کرم حلقه ای نقشی ندارد. به عبارتی این اصطلاح نشان دهنده الگوی حلقوی عفونت می باشد.

عفونت کرم حلقوی یا عفونت قارچی کرم حلقوی بسته به موضعی که درگیر شده باشد با نام های مختلفی شناخته می شود، برای مثال در پا به عنوان تینه آ پدیس، در کشاله ران به عنوان تینه آ کروریس (تینه آ کشاله ران) و در کف سر به عنوان تینه آ کاپیتیس شناخته می شود. به عبارتی انواع تینه آ بر اساس بخشی از بدن که درگیر عفونت شده است تعریف می گردد. عفونت قارچی کرم حلقوی اغلب در تماس مستقیم پوستی با فرد یا حیوان آلوده ایجاد می شود. عفونت کرم حلقوی خفیف اغلب به داروهای ضد قارچ که مستقیما روی پوست استفاده می شوند پاسخ می دهند. در مواردی که عفونت قارچی کرم حلقوی شدید باشد شما باید به مدت چند هفته از داروهای ضد قارچ خوراکی استفاده کنید.

عفونت قارچی کرم حلقوی عموما به صورت ناحیه ای مسطح و پوسته پوسته آغاز می شود که ممکن است قرمز بوده و با خارش همراه باشد. این لکه ممکن است کمی برآمده شده و حلقه ای مدور را تشکیل دهد. حد فاصل این حلقه ممکن است مرزهای نامنظمی داشته باشد و خطوط مارپیچ مانندی را ایجاد کند. بخش درونی حلقه ناشی از عفونت قارچی کرم حلقوی ممکن است شفاف، پوسته پوسته بوده و یا با جوش های قرمز پراکنده توام باشد. در برخی افراد چندین حلقه همزمان ایجاد می شود و ممکن است حلقه ها با هم همپوشانی داشته باشد.

در صورتی که روی پوست خود دچار راش شدید که ظرف دو هفته بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کند. در این حالت ممکن است به داروی نسخه ای نیاز داشته باشید.

عفونت قارچی کرم حلقوی یا بیماری کرم حلقه ای یا تینه آ عفونت قارچی مسری است که در اثر برخی انگل ها ایجاد می شود که روی سلول هایی در لایه بیرونی پوست زندگی می کنند. این انگل ها می تواند به طرق زیر منتشر شود:

درمان قارچ حلقوی پوستی

موارد زیر احتمال بروز عفونت کرم حلقوی یا عفونت قارچی کرم حلقوی را در شما افزایش می دهد:

عفونت قارچی کرم حلقوی به ندرت به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند و سبب بروز بیماری های جدی می شود. اما افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند آن هایی که به ایدز دچارند ممکن است به سختی بتوانند از عفونت کرم حلقوی رهایی یابند.

پزشک می تواند عفونت قارچی کرم حلقوی را با معاینه ظاهر پوست تشخیص دهد. اگر تشخیص عفونت قارچی کرم حلقه ای واضح نباشد ممکن است خراش هایی را روی پوست انجام دهد و آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کند.

پزشک خانواده یا متخصص پوست می تواند عفونت قارچی کرم حلقوی بدن را تشخیص دهد. در ادامه نکاتی وجود دارد که شما را برای ملاقات با پزشک آماده می کند.

زمان ملاقات شما با پزشک محدود است بنابراین لیستی از سوالاتی را آماده کنید که به بهینه شدن روند ملاقات کمک کند. در مورد عفونت حلقوی برخی سوالات پایه ای که می توانید در نظر داشته باشید عبارت است از:

انتظاراتی که از پزشک خواهیم داشت:

پزشک نیز احتمالا سوالاتی را از شما خواهد پرسید. برخی سوالات پایه ای پزشک عبارت است از:

برای درمان تینه آ، اگر درمان های غیر نسخه ای عمل نکند در آن صورت شما به داروهای ضد قارچ قوی مانند کرم ها یا لوسیون هایی نیاز خواهید داشت که آن را مستقیما روی نواحی آسیب دیده می مالید. اگر عفونت قارچی کرم حلقوی در شما شدید و گسترده باشد پزشک می تواند داروهای ضد قارچ خوراکی را برای شما نسخه کند.

در مواردی که عفونت قارچی کرم حلقوی خفیف می باشد شما می توانید از لوسیون ها یا کرم های غیر نسخه ای استفاده کنید. مثال هایی از این داروها عبارتند از کلوتریمازول و تربینافین.

عفونت قارچی کرم حلقوی به سختی قابل پیشگیری می باشد. قارچ هایی که سبب ایجاد عفونت قارچی کرم حلقه ای می شوند شایع و مسری هستند و حتی قبل از بروز علائم نیز این ویژگی ها را دارند. برخی از نکات که در ادامه ارائه می شود به کاهش ریسک ابتلا به عفونت قارچی کرم حلقوی کمک می کند:

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان یا درماتوفیتوز یا عفونت قارچی پوست کودک، برخلاف آنچه که از نامش پیداست، در واقع به جای کرم از قارچ ناشی می شود. علائم عفونت کرم حلقوی در کودکان با بروز لکه های دایره ای یا بیضی شکل با یک مرکز صاف و یک طرح کلی پوسته ای قرمز که به تدریج انتشار می یابد، شروع می شود. این علائم حلقه مانند به طور کلی در حدود 1 اینچ عرض رشد می کنند و می توانند در قسمت های مختلف بدن ظاهر شوند.

درمان قارچ حلقوی پوستی

درماتوفیت ها در مناطقی که مستعد تعریق بیش از حد هستند، مانند پوست سر، کشاله ران، باسن، پا، ساق پا و به خصوص ران فوقانی رشد می کند و می تواند بر روی دست و پا تأثیر بگذارد. در حالی که این مشکل در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستند.

از آنجا که کرم حلقوی بسیار مسری است، نیاز به درمان فوری دارد و کودک در طول ابتلا به بیماری باید در خانه قرنطینه شود.

کودکان ممکن است از روش های مختلفی به عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان مبتلا شوند، از جمله:

علائم مشخص عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان 4 تا 10 روز پس از مواجهه اولیه شروع می شود و شامل موارد زیر است:

در مورد ناخن های آلوده، عفونت می تواند یک یا چند ناخن را تحت تأثیر قرار دهد. حتی ممکن است ناخن ها شکننده شود و ضخیم، سفید یا مایل به زرد به نظر برسد.

شایع ترین محل عفونت در کودکان، پوست سر است که در آن بیماری مانند یک جوش کوچک ظاهر شده و به صورت یک لکه خارش دار، خشک و طاسی انتشار می یابد. حتی به دلیل از بین رفتن موهای زیر درم، می تواند نقاط سیاه، پوسته پوسته شدن ریز پوست یا حتی تاول های ضخیم بروز کند. پوست سر آلوده ممکن است قرمز، متورم و حساس شود.

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان افزایش دهد، از جمله:

عفونت کرم حلقوی درمان نشده در کودکان می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود، از جمله:

برخی راهکار ها برای پیشگیری از بروز عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان، عبارتند از:

اگر کودک شما علائم آلودگی را نشان می دهد، بهتر است از پزشک خود کمک بگیرید تا بهترین دوره درمان را تشخیص دهد. اکثر عفونت های کرم حلقوی با استفاده از داروهای بدون نسخه هستند، برطرف می شوند که بسته به محل بروز می توانند به صورت کرم، ژل یا اسپری باشند.

در مورد کرم حلقوی ناخن یا پوست سر، پزشک ممکن است داروی خوراکی را برای چند هفته (معمولاً 4-12 هفته) تجویز کند. اگر علیرغم پایبندی به دوره تجویز شده به مدت 2 هفته، علائم فروکش نکردند، بهتر است دوباره به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر در کودک، توصیه می شود از پزشک برای تشخیص علت بروز علائم مشورت بگیرید:

قارچ های مسئول عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان از کراتین مرده، پروتئینی در لایه بالایی اپیدرم که در مو و ناخن نیز یافت می شود، تغذیه می کنند. این درماتوفیت ها می توانند به مدت نامحدود روی پوست زنده بمانند و بنابراین، احتمال عود عفونت همیشه وجود دارد.

درمان اولیه بر اساس نوع و شدت علائم و همچنین سن و سلامت عمومی کودک شما تعیین می شود. موارد خفیف کرم حلقوی معمولاً با استفاده موضعی از برخی کرم ها، ژل ها یا پمادهای ضد قارچی و تجویز داروهای بدون نسخه قابل درمان است. با این حال، در موارد شدید، به ویژه هنگامی که ناخن ها و پوست سر تحت تأثیر قرار می گیرند، پزشک ممکن است داروی خوراکی قوی تری را تجویز کند.

از آنجا که کودکان اغلب به عفونت پوست سر مبتلا می شوند، پزشک می تواند گزینه های زیر را تجویز کند:

عفونت های قارچی غالباً علائم تحریک کننده ای ایجاد می کنند که اغلب ناخوشایند است. همچنین علائم ممکن است کاملا خارش دار باشد. لکه های طاس و زخم بر روی سر کودک یا لکه های تغییر رنگ و خارش دار و پوسته پوسته شده در هر جای دیگر بدن می تواند برای کودک کوچک شما بسیار آزار دهنده باشد.

علاوه بر این، اگر علائم به موقع درمان نشوند، پوست ممکن است تحریک و دردناک شود. در صورت آلوده شدن تاول ها و ترک های پوستی، این وضعیت می تواند به مرور زمان بدتر شود؛ که در این شرایط عفونت فقط توسط ضد قارچ ها قابل درمان است.

از طرفی هم همیشه خطر انتقال و انتشار عفونت از محل آسیب دیده به سایر قسمت های بدن از جمله پا، ناخن، پوست سر و ریش وجود دارد.

عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان در صورت عدم درمان به خودی خود برطرف می شود. اما دوره بهبودی اغلب طولانی می شود و چندین ماه به طول می انجامد. صبر کردن برای درمان طبیعی بیماری توصیه نمی شود، زیرا در صورت عدم رسیدگی صحیح، عفونا ممکن است مزمن شود.

علائم عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان در موارد خفیف، معمولاً در عرض 2-4 هفته کاهش می یابد. با این حال، در موارد شدید، دوره درمان ممکن است تا 3 ماه ادامه یابد.

منابع:

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx؟contenttypeid=90&contentid=P01931

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/treat-ringworm-in-kids.html


بوتاکس در شیردهی و بارداری برای خانم ها توصیه نمی شود. این…

کولیک یا قولنج در کودکان با گریه و یا دل پیچه های…

اسهال خونی یا دیسانتری (dysentery) عفونت روده ای است که باعث اسهال…

ویروس کرونا در کودکان، موضوع نگران کننده ای است که والدین باید…

چسبندگی چشم در نوزادان به دلیل ترشحات آبکی از چشم در نوزادان…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان قارچ حلقوی پوستی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پست الکترونیکی

support@pezeshket.com

تلفن پشتیبانی

021-91002055

درمان عفونت پوستی کرم حلقوی کودکان ، راحت و موثر است. علائم بیماری عبارتند از بروز لکه های دایره ای یا بیضی شکل که با مرکز صاف شروع می شود. این علائم حلقه مانند به طور کلی در حدود 1 اینچ عرض رشد می کنند و می توانند در قسمت های مختلف بدن ظاهر شوند.

درمان قارچ حلقوی پوستی

درماتوفیت ها در مناطقی که مستعد تعریق بیش از حد هستند، مانند پوست سر، کشاله ران، باسن، پا، ساق پا و به خصوص ران فوقانی رشد می کند و می تواند بر روی دست و پا تأثیر بگذارد. در حالی که این مشکل در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستند. از آنجا که کرم حلقوی بسیار مسری است، نیاز به درمان فوری دارد و کودک در طول ابتلا به بیماری باید در خانه قرنطینه شود. والدین می توانند با رعایت برخی راهکار ها این عفونت را در خانه درمان کنند.

در مورد عفونت های شایع در کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اسانس اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچی قوی است که می تواند رشد قارچ عامل کرم حلقوی را متوقف کند. این اسانس نه تنها عامل ایجاد کننده بیماری را هدف قرار داده و از بین می برد، بلکه به کاهش ناراحتی های مربوطه مانند خارش، التهاب و تغییر رنگ پوست نیز کمک می کند. مقدار توصیه شده برای نوزادان تا 12 ماهگی فقط 1 قطره اسانس اسطوخودوس است که در 1 قاشق چای خوری روغن حامل جوجوبا باید رقیق شود.       

در مورد کودکان بالای یک سال، می توانید 2 قطره روغن اساسی اسطوخودوس را با 1 قاشق چای خوری روغن حامل جوجوبا رقیق کنید. پس از مخلوط کردن اسانس با روغن حامل، مخلوط را به آرامی هم بزنید و محلول را با پنبه روی محل آسیب دیده 3 بار در روز قرار دهید. همچنین می توانید از روغن گل همیشه بهار یا گیاه بادرنجبویه برای کودکان 5 سال به بالا استفاده کنید.

همچنین می توانید از روغن درخت چای برای درمان کرم حلقوی در کودکان استفاده کنید. این روغن اساسی دارای یک فعالیت ضد قارچی است که با علت اصلی این بیماری مبارزه می کند. همچنین در صورت استفاده در ناحیه آلوده، خارش و التهاب را از بین می برد. اکثر اجزای روغن درخت چای فعالیت قوی را در برابر طیف وسیعی از قارچ ها نشان می دهند.

با این حال، باید توجه داشت که روغن درخت چای فقط باید به صورت موضعی استفاده شود و مصرف خوراکی آن به شدت ممنوع است. چند قطره روغن درخت چای را روی یک پنبه قرار دهید و آن را روی مناطق آسیب دیده بمالید. این برنامه را دو یا سه بار در روز به مدت 1 هفته یا بیشتر تکرار کنید.

متناوباً، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

روغن نارگیل یکی دیگر از داروهای خوب است که می توانید در خانه برای از بین بردن عفونت پپوستی کرم حلقوی امتحان کنید. علاوه بر این، خاصیت مرطوب کنندگی آن به کاهش خارش در ناحیه آسیب دیده و بهبود پوست کمک می کند. بررسی ها نشان می دهد از روغن نارگیل با توجه به اثربخشی آن در برابر گونه های کاندیدا مقاوم در برابر دارو می توان در درمان عفونت های قارچی استفاده کرد.

برای استفاده موضعی:

روغن نارگیل بسیار بکر را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. با 1 قاشق چای خوری شروع کنید و به تدریج مقدار مصرف را تا 1 قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید.

سیر به عنوان یک ماده ضد قارچی طبیعی عمل می کند و می تواند در درمان انواع مختلف عفونت های قارچی از جمله کرم حلقوی در کودکان موثر باشد خواص ضد قارچی آن باعث جلوگیری از رشد قارچ ها و تسکین خارش می شود. بررسی ها نشان می دهد در حالی که آلیسین خالص (جزءفعال سیر خرد شده) در مقایسه با سیر در جلوگیری از رشد سلول های قارچی کارآمدتر است. از عصاره سیر می توانند به عنوان گزینه هایی در درمان درماتوفیتوز (کرم حلقوی) استفاده شوند.

برای استفاده موضعی با ترکیب دو یا سه حبه سیر خرد شده با مقداری روغن زیتون یا نارگیل یک خمیر درست کنید. یک لایه نازک از خمیر را روی پوست آسیب دیده قرار دهید و ناحیه را با گاز یا باند بپوشانید. قبل از شستشو، آن را تا 2 ساعت در محل بگذارید. این کار را روزانه دو بار تکرار کنید تا علائم برطرف شود.

متناوباً، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

برای مصرف سعی کنید سیر را در رژیم غذایی کودک خود نیز بگنجانید.

احتیاط: سیر می تواند برای پوست تحریک کننده باشد و باعث جوش شود.

شیرین بیان، یک گیاه فراوان است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای ترکیبات قارچ کش قوی است و می تواند برای درمان عفونت های قارچی مانند کرم حلقوی مورد استفاده قرار گیرد. شیرین بیان دارای فعالیت های ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد توموری و سایر فعالیت هایی است که آن را به عنوان کاندیدایی ارزشمند در درمان عفونت هایی مانند کرم حلقوی معرفی می کند.

برای استفاده موضعی:

یاس بنفش هندی، معروف به چریش، سرشار از خواص ضد قارچی است که به درمان کرم حلقوی در کودکان و تسکین سریع علائم کمک می کند. بررسی ها نشان می دهد که 20 درصد عصاره اتیل استات از برگ چریش قوی ترین اثر مهاری را در برابر عامل بیماری قارچی دارد.

برای استفاده موضعی روزی دو یا سه بار روغن چربی را روی مناطق آسیب دیده قرار دهید تا عفونت برطرف شود. بعد از 30 دقیقه استفاده می توانید روغن را روی پوست خود بشویید. به صورت جایگزین، قسمت های مساوی خمیر برگ چریش، پودر زردچوبه و روغن کنجد را ترکیب کنید. این خمیر را روی مناطق آسیب دیده بمالید و بگذارید 1 ساعت بماند. آن را با آب ولرم بشویید و محل را کاملاً خشک کنید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا عفونت برطرف شود.

آلوئه ورا از سال های دور به دلیل داشتن خاصیت ترمیم کننده پوست شناخته شده است. حتی به عنوان یک درمان کننده طبیعی موثر برای تعدادی از عفونت های قارچی از جمله کرم حلقوی استفاده می شود. به مبارزه با علت عفونت کمک کرده و علائم مربوط به خارش، التهاب و ناراحتی را تسکین می دهد.

 آلوئه ورا حاوی شش ماده ضدعفونی کننده لوپول، اسید سالیسیلیک، ازت اوره، اسید سینامیک، فنل ها و گوگرد است. هر یک از این ترکیبات عملکرد مهاری قابل توجهی را در برابر انواع مختلف بیماری زاهای بیماری زا نشان داده اند.

برای استفاده موضعی:

روغن پونه کوهی یکی دیگر از درمان های خوب برای عفونت های قارچی پوست است. اجزای قوی روغن پونه کوهی، مانند کارواکرول، قدرت ضد قارچی چشمگیری دارد که می تواند برای درمان عفونت پپوستی کرم حلقوی مصرف شود. روغن پونه کوهی که به صورت موضعی برای کرم حلقوی استفاده می شود، می تواند خیلی سریع نتایج مثبت را نشان دهد.

برای درمان کرم حلقوی در کودکان می توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید. این ماده دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی قدرتمندی است که به تسکین علائم و از بین بردن قارچ کمک می کند. علاوه بر این، زردچوبه همچنین برای تقویت مصونیت کودک شما مفید است.

برای استفاده موضعی:

متناوباً، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

برای مصرف 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید. آن را به کودک خود بدهید تا روزانه دو بار بنوشد.

سرکه سیب با توجه به محتوای غنی اسیدهای طبیعی و پروبیوتیک ها، قدرت مبارزه با عفونت را در برابر گونه های قارچی دارد. یک پنبه را به سرکه سیب رقیق نشده آغشته کنید و آن را روی پوست آسیب دیده بمالید. این دارو را سه بار در روز برای حداکثر منافع استفاده کنید.

بیشتر تأثیر ماست در مبارزه با عفونت های قارچی به دلیل وجود باکتری های فعال زنده در آن است که رشد قارچ ها را کاهش می دهد. پروبیوتیک های ذاتی یا باکتری های مفیذ موجود در ماست با تقویت جذب مواد مغذی حیاتی از مواد غذایی، سلامت روده را تقویت می کنند. همه اینها با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان عفونت کمک می کند.

آب نمک، به ویژه نوعی که نمک Epsom در آن است، به عنوان یک قابض عالی عمل می کند و رطوبت مورد نیاز قارچ را از بین می برد. علاوه بر این، محلول آب نمک به ضد عفونی کردن پوست آسیب دیده و بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند.

درمان قارچ حلقوی پوستی

منبع:

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx؟contenttypeid=90&contentid=P01931

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/treat-ringworm-in-kids.html

بوتاکس در شیردهی و بارداری برای خانم ها توصیه نمی شود. این…

کولیک یا قولنج در کودکان با گریه و یا دل پیچه های…

فواید فلفل دلمه ای فلفل دلمه ای، سبزی محبوبی است که مردم…

اسهال خونی یا دیسانتری (dysentery) عفونت روده ای است که باعث اسهال…

تداخل مواد غذایی با دارو ها به این معناست که یک ماده…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

عفونت قارچی حلقوی یا کرم حلقه ای نوعی عفونت پوستی است که توسط یک قارچ ایجاد می‌شود و به صورت راش‌هایی است که شکل حلقه‌ای دارند. این بیماری به لحاظ پزشکی درماتوفیتوز نامیده می‌شود. درماتوفیتوز بدترکیب و وحشتناک به نظر می‌رسد، اما قطعا غیر معمول نیست. مطالعات نشان می‌دهند که از هر ۱۰ نفر دو نفر به این عفونت مبتلا می‌شود و به دنبال راه‌حلی برای درمان آن هستند. عفونت قارچی حلقوی تقریبا می‌تواند در هر قسمتی از بدن مانند دست، پا، کشاله‌ی ران، و حتی لگن رخ دهد. یک فرد مبتلا به این عفونت قارچی حلقوی، راش‌هایی را روی پوست خود دارد. راش‌ها قرمز، دایره‌ای و پوسته پوسته هستند و موجب خارش پوست می‌شوند. عفونت قارچی حلقوی گاهی اوقات با احساس سوزش همراه است.

افرادی که از رختکن مشترک استفاده می‌کنند یا استخر می‌روند یا حیوانات خانگی دارند، در معرض خطر ابتلا به این قارچ پوستی هستند. اما نگران نباشید درماتوفیتوز با استفاده از مواد ساده‌ی موجود در خانه قابل درمان است. ما ۱۵ درمان خانگی عفونت قارچی حلقوی یا کرم حلقه ای یا درماتوفیتور را در این نوشتار آماده کرده‌ایم که می‌توانند عفونت را به طور موثری درمان کنند.

– روغن درخت چای
– توپ پنبه‌ای

توپ پنبه را در روغن درخت چای خالص بزنید و آن را روی راش بمالید.

درمان قارچ حلقوی پوستی

این روش را می‌توانید چند بار در طول روز تکرار کنید.

مطلب مرتبط: ۱۷ درمان خانگی عفونت استاف

روغن درخت چای یکی از بهترین داروهای خانگی برای رفع عفونت قارچی حلقوی است. این روغن که عطر ملایمی دارد و غیر چسبنده است، در پوست نفوذ می‌کند و قارچ‌های پوستی سرسخت و مقاوم را درمان می‌کند. روغن درخت چای غنی از خواص ضد قارچی است و بنابراین در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، از جمله درماتوفیتوز عالی عمل می‌کند.

– سرکه سیب
– توپ پنبه‌ای

– توپ پنبه را در سرکه فرو کنید و سرکه‌ی اضافی آن را با فشار خارج کنید.
– این توپ پنبه‌ای را در منطقه آسیب دیده بگذارید و اجازه بدهید به مدت ‍۱۵ دقیقه بماند.
– شما می‌توانید از یک نوار برای ثابت نگه داشتن پنبه در محل مورد نظر استفاده کنید.

این روش را چندین بار در روز به مدت یک هفته انجام دهید تا از شر عفونت قارچی حلقوی مزاحم خلاص شوید.

مطلب مرتبط:۱۰ درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی زنان

سرکه سیب حاوی خواص ضد قارچی است که قارچ ایجادکننده‌ی عفونت را می‌کشند و پوست را درمان می‌کند.

– ۱ قسمت سفید کننده
– ۱ قسمت آب
– گوش پاک کن

– مایع سفید‌کننده و آب را مخلوط کنید.
– توپ پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. مراقب باشید که سفیدکننده را در ناحیه‌ی اطراف راش نزنید.
– اجازه دهید ترکیب به طور طبیعی خشک شود. بلافاصله ناحیه را شستشو ندهید، مگر این‌که احساس ناراحتی کنید.

این روش را یک بار در روز انجام دهید. البته پیش از آن باید سفید‌کننده‌ای که از روز قبل روی پوست مانده با صابون و آب بشویید. این روش درمانی را ادامه دهید تا زمانی که عفونت قارچی حلقوی از بین برود.

سفید‌کننده یک مایع ضد میکروب است که معمولا برای ضد عفونی کردن سطوح در خانه استفاده می‌شود. هنگامی‌که این مایع روی عفونت قارچی حلقوی استعمال می‌شود، قارچ را می‌کشد و عفونت را درمان می‌کند.

اگر پوست حساسی دارید از این روش استفاده نکنید زیرا سفیدکننده می‌تواند به راحتی پوست را تحریک کند.

– روغن نارگیل بکر

– روغن را با استفاده از انگشتان دست‌تان روی راش‌ها استعمال کنید و چند دقیقه آن را ماساژ دهید.

روغن نارگیل را می‌توانید سه تا چهار بار در روز استفاده کنید.

خواص ضد قارچ روغن نارگیل به درمان عفونت قارچی حلقوی کمک می‌کند. این روغن همچنین نرم‌کننده است و سوزش و خارش راش را تسکین می‌دهد.

مطلب مرتبط: عفونت باکتریایی: ۱۰ عفونت باکتریایی رایج و روشهای طبیعی درمان آنها

– ۱ تا ۲ حبه سیر

– سیر را خوب له کنید و آن را روی راش بمالید.
– اجازه بدهید سیر له شده به مدت ۱۰ دقیقه روی راش بماند و سپس آن را بشویید.

این روش درمانی را هر روز دنبال کنید تا راش کاملا ناپدید شود.

سیر دارای خواص ضد قارچی شگفت‌آوری است. خواه راش باشد و خواه یک حالت تهوع شدید، یک حبه‌ی کوچک از سیر شگفتی می‌آفریند.

– روغن اورگانو (پونه‌ی کوهی)

چند قطره روغن را به صورت مستقیم بر روی عفونت قارچی حلقوی قرار دهید. اجازه بدهید روغن روی پوست بماند.

این روش را سه بار در روز انجام دهید و فقط طی چند روز متوجه نتایج حاصل از آن خواهید شد.

این روغن معطر به شما کمک می‌کند حتی از شر مقاوم‌ترین قارچ‌های پوستی خلاص شوید. روغن اورگانو به علت حضور کارواکرول دارای خواص ضد قارچی قدرتمندی است.

نقره‌ی کلوئیدی (مایع یا ژل)

نقره‌ی کلوئیدی را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید بماند.

این روش درمانی را می‌توانید دو بار در روز تکرار کنید تا مشکل به طور کامل حل شود.

نقره‌ی کلوئیدی به سلول‌های قارچی نفوذ می‌کند و آنزیم‌های کلیدی را تخریب می‌کند و به این ترتیب باعث مرگ قارچ می‌شود.

مطلب مرتبط: این آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت های بدن تان معجزه می کند

– ۸ تا ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس
– ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون

– روغن معطر و حامل را با هم مخلوط کنید.
– ترکیب حاصل را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه بدهید بماند.

استفاده از این ترکیب روغنی را می‌توانید سه بار در روز تکرار کنید.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچ قدرتمندی است. این روغن نه تنها رشد قارچ را متوقف می‌کند، بلکه قارچی را که باعث عفونت می‌شود، از بین می‌برد. این روغن یک درمان موثر عفونت قارچی حلقوی است.

درمان قارچ حلقوی پوستی

– روغن چریش

– یک تا دو قطره روغن چریش را روی نواحی آسیب‌دیده استعمال کنید.

این روش را سه بار در روز تکرار کنید. بعد از چند بار استعمال این روغن، قارچ شروع به بهبودی می‌کند و حدود ۱۰ روز بعد از بین می‌رود.

این روغن قطعا هدیه‌ی خدا به بشر است. هر بخش از درخت چریش، خواه ریشه و خواه برگ و پوست آن، دارای خواص دارویی است و به طور گسترده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. چریش که غنی از خواص ضد قارچ و آنتی بیوتیک است، تاثیر خود را تنها پس از چند دقیقه آغاز می‌کند. اما صبور باشید، زیرا حتی چریش هم برای مقابله با عفونت قارچی حلقوی به زمان نیاز دارد.

– ۱ تا ۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه
– آب

– پودر زردچوبه را بردارید و چند قطره آب به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا خمیر سفتی آماده شود.
– خمیر را به آرامی بر روی راش‌ها بمالید. اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.
– اگر دستگاه عصاره‌گیر هم داشته باشید می‌توانید آب تازه‌ی زردچوبه را آماده کنید. تا زمانی که قارچ از بین برود، این محلول را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

خمیر زردچوبه را می‌توانید دو بار در روز استفاده کنید.

زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده است که به دلیل توانایی که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی دارد، بیشتر ملت‌ها در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این ادویه برای درمان عفونت قارچی حلقوی تاثیری عالی دارد و بر خلاف دیگر داروهای بدون نسخه پوست‌تان را خشک نمی‌کند. ثابت شده‌است که زردچوبه دارای خواص قارچ‌ کش روی ۲۹ گونه‌ی مختلف درماتوفیت است. این ادویه یک درمان بسیار عالی و قدرتمند برای درمان عفونت قارچی حلقوی است.

زردچوبه به راحتی لکه بر جای می‌گذارد، بنابراین حتما لباس تیره بر تن کنید.

– برگ آلوئه‌ورا
– یک قاشق

۱. برگ گیاه آلوئه را بردارید و ژل را با یک قاشق از آن خارج کنید.
۲. ژل را را برای تسکین فوری خارش و سوزش که شایع‌ترین و آزاردهنده‌ترین نشانه‌های عفونت عفونت قارچی حلقوی هستند، روی راش‌های پوستی استعمال کنید.

ژل آلوئه‌ورا را دو یا سه بار در روز روی عفونت قارچی حلقوی استعمال کنید.

این کاکتوس که باغ شما را زیبا می‌کند دارای توانایی‌های جادویی است و برای درمان سوختگی‌ها و سایر اختلالات پوستی استفاده می‌شود. این گیاه که خواص ضد قارچ و ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمندی دارد، هدیه‌ای از جانب خدا برای درمان عفونت قارچی حلقوی است. ژل آلوئه‌ورا پس از این‌که عفونت پاکسازی شد نیز روند بهبودی پوست را تسریع می‌کند.

– ۱/۴ فنجان نمک اپسوم
– یک وان آب گرم

– نمک را با آب داخل وان مخلوط کرده و منطقه‌ی آسیب دیده مانند بازو، پا یا دست را به مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خیس بگذارید.
– بعد از گذشت این مدت، منطقه را با آب تمیز بشویید.

این روش را دو بار در روز، ترجیحا یک بار صبح و یک بار شب انجام دهید.

خواص ضد قارچی نمک اپسوم عفونت قارچی حلقوی را درمان خواهد کرد و طبیعت رطوبت‌گیر آن باعث حذف رطوبت بیش از حد (که ممکن است به رشد قارچ کمک کند) از ناحیه‌ی آسیب‌دیده می‌شود.

– روغن کرچک

– چند قطره روغن کرچک را در منطقه آسیب‌دیده استعمال کنید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

استفاده از این روغن را سه بار در روز تکرار کنید.

مدت زیادی است که روغن کرچک برای تمیز کردن سیستم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، و درحال‌حاضر ثابت شده که برای درمان عفونت قارچی حلقوی نیز مفید است. روغن کرچک غنی از خواص ضد قارچ است. هنگامی ‌که در تماس با کرم‌های حلقوی قرار می‌گیرد، می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی آنها را بهبود ببخشد. این روغن حتی برای درمان کرم‌های حلقوی روی پوست سر هم تاثیرگذار است. فقط باید روغن را روی پوست سرتان بمالید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند.

– لاک ناخن
– لاک پاک‌کن
– پنبه

– منطقه آسیب‌دیده را با صابون و آب شستشو دهید و خشک کنید.
– یک لایه از لاک ناخن را روی راش استعمال کنید، و حواس‌تان باشد که کل منطقه‌ی آسیب‌دیده با لاک پوشیده شود.
– اجازه بدهید به مدت هفت تا هشت ساعت بماند.
– لاک ناخن را با استفاده از لاک‌ پاک‌کن و پنبه پاک کنید.
– بعد از ۲۰ دقیقه دوباره لاک را استعمال کنید و مراحل بالا را تکرار کنید.

– مراحل بالا را تا زمانی که عفونت قارچی حلقوی از بین برود تکرار کنید.

لاک ناخن تأمین هوا برای قارچ را غیرممکن می‌کند و باعث مرگ آن می‌شود. در نهایت، عفونت کم کم از بین خواهد رفت، و آثار روی پوست که شکل حلقوی دارند، بهبود می‌یابند.

– ۱ قسمت روغن اوکالیپتوس
– ۱ قسمت آب
– گاز پانسمان

– روغن را با آب مخلوط کنید.
– گاز را در ترکیب آب و روغن معطر فرو ببرید و آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. آن را روی ناحیه ببندید تا تکان نخورد.
– اجازه بدهید شب تا صبح بماند.

این روش را به مدت چند شب تکرار کنید. خیلی زود متوجه التیام یافتن ناحیه‌ی آسیب‌دیده خواهید شد.

روغن اوکالیپتوس اثر ضد میکروبی بر روی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها دارد. استفاده از روغن اوکالیپتوس عفونت را پاک می‌کند و همچنین پوست را تسکین می‌دهد.

حالا که می‌دانید چطور باید از شر عفونت قارچی حلقوی خلاص شوید، دیگر منتظر چه هستید؟ این داروها را امتحان کنید! اگر عفونت عفونت قارچی حلقوی مدت زیادی روی پوست‌تان باشد خلاص شدن از شر بسیار دشوار خواهد بود. بعضی از داروهای خانگی ممکن است برای تاثیرگذاری مستلزم زمان باشند و گاهی اوقات بر اساس شدت این قارچ پوستی ممکن است اصلا تاثیری نگذارند. اگر هیچ کدام از داروها تاثیرگذار نبودند، باید برای دریافت داروهای ضد قارچی به یک متخصص پوستی مراجعه کنید تا به طور کامل این بیماری را درمان کنید. اما راه‌حل‌های خانگی ایده‌آل هستند، اگر موفق شدید که این قارچ پوستی را در همان مراحل اولیه شناسایی کنید.

قارچ فنجانی مورستان باعث بروز عفونت قارچی حلقوی می‌شود. این قارچ در اثر تماس مستقیم با کراتین، که بافتی بر روی پوست، ناخن و موی ما است، رشد می‌کند و به دلیل اسپورهایی که قارچ تولید می‌کند، گسترش می‌یابد. این اسپورها می‌توانند به مدت ماه‌ها پیش از بروز عفونت به وجود بیایند. بعضی‌ها ممکن است نسبت به قارچ مقاوم شوند و بدون هیچ نشانه‌ای حامل عفونت باشند.

علائم عفونت قارچی حلقوی عبارتند از لکه‌های برآمده، قرمز و پوسته‌دار که باعث خارش شدید می‌شوند. با گذشت زمان، این لکه‌ها ممکن است بعضی وقت‌ها ورم کنند و آبکی شوند. این لکه‌ها دارای لبه‌های تیز هستند و قسمت بیرونی‌شان قرمز است و مانند حلقه‌ای که در وسط آن پوست نرمال وجود دارد، ظاهر می‌شوند. ریزش مو نیز در طی یک عفونت قارچی حلقوی دیده می‌شود.

عفونت قارچی حلقوی، که به نام تینیا نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شود.

– عفونت قارچی حلقوی روی دست یا بازو tinea manus (یا عفونت قارچی حلقوی دست) نام دارد
– کرم حقلوی روی پا، tinea pedis یا عفونت قارچی حلقوی پای ورزشکاران نام دارد
– عفونت قارچی حلقوی روی پوست سر tinea Caoitis یا عفونت قارچی حلقوی پوست سر نامیده می‌شود
– عفونت قارچی حلقوی روی صورت، tinea faciei یا عفونت قارچی حلقوی روی صورت نامیده می‌شود
– عفونت قارچی حلقوی روی ریش tinea barbae یا عفونت قارچی حلقوی روی ریش نامیده می‌شود
– عفونت قارچی حلقوی روی بدن tinea corporis نامیده می‌شود. این یکی می‌تواند در هر جایی از بدن، مانند پشت، سینه، ران و غیره توسعه بیابد.
– عفونت قارچی حلقوی ناخن‌ها tinea unguium نامیده می‌شود
– عفونت قارچی حلقوی در ناحیه‌ی کشاله ران، tinea cruris نامیده می‌شود

در مراحل اولیه، عفونت قارچی حلقوی در سفیدپوست‌ها به صورت یک لکه‌ی صورتی رنگ دیده می‌شود و در افرادی که پوست تیره دارند به صورت لکه‌ی قهوه‌ای دیده می‌شود. ساختار این لکه یا راش معمولا حلقه مانند است و خارش دارد. پوست شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند و همچنین ممکن است جدا شود. در هنگام این‌که عفونت پیشرفت می‌کند، برجستگی کوچکی در محل عفونت ایجاد می‌شود. پوست ملتهب و قرمز می‌شود و بسیار خارش دارد. عفونت قارچی حلقوی روی ناخن، سبز، قهوه‌ای یا سیاه می‌شود.

بله، خارش دارد! خارش یکی از نخستین علائم این عفونت قارچی حلقوی است.

این عفونت ممکن است در هر گروه سنی رخ بدهد. با این حال، کودکان به دلیل فعالیت‌هایی که دارند (به عنوان مثال شنا کردن یا تماس با حیواناتی که دارند) به خصوص در این زمینه مستعدتر هستند. عفونت قارچی حلقوی همچنین بسیار مسری است. اگر فردی که آلوده به آن است یا چیزهایی را که به این قارچ آلوده هستند را لمس کنید، ممکن است شما هم دچار آن شوید.

دوره‌ی نفهتگی عفونت قارچی حلقوی یک تا دو هفته است. با این حال، این قارچ می‌تواند به عنوان اسپور به مدت چند ماه زنده بماند.

بله تنتور ۷٪ ید را می‌توان برای درمان عفونت قارچی حلقوی استفاده کرد چرا که خواص ضد قارچ دارد. خیلی ساده آن را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای بر روی عفونت قارچی حلقوی بمالید. این ماده را سه بار در روز مصرف کنید. طی چند روز متوجه بهبودی پوست آسیب‌دیده خواهید شد.

– مواد غذایی حاوی ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید، خوراکی‌هایی مانند هویج، کلم و اسفناج. ویتامین A باعث افزایش واکنش ایمنی بدن نسبت به عفونت قارچی حلقوی می‌شود.
– به همین ترتیب، غذاهای غنی از ویتامین E نیز ایمنی بدن را نسبت به عفونت تقویت می‌کنند. برخی از خوراکی‌های حاوی ویتامین E عبارتند از روغن زیتون، عدس، فندق، نان تهیه شده از غلات کامل و بادام.
– سیر و زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا خواص ضد میکروبی دارند.
در هنگام مبارزه با عفونت قارچی حلقوی از خوردن مواد غذایی زیر پرهیز کنید:
– غذاهای شیرین
– غذاهای سرخ شده
– مواد غذایی تخمیری مانند پنیر و سرکه
– مواد غذایی حاوی مخمر مانند قارچ
– کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید و ماکارونی

نگران نباشید اگر در دوران بارداری دچار این عفونت قارچی حلقوی شدید. این قارچ تنها لایه‌ی رویی پوست شما را آلوده کرده و بر روی جنین تاثیری ندارد. هرچند همیشه بهتر این است که در طول بارداری هر نوع عفونتی را فورا درمان کنید.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عفونت قارچی حلقوی دشوار است. با این وجود، قطعا می‌توانید خطر ابتلا به این عفونت را با پیروی از نکات زیر کاهش دهید:

– لباس، دستمال، ملحفه و وسایل ورزشی‌تان را با کسی به طور مشترک مصرف نکنید.
– بدون پوشیدن دمپایی، وارد رخکن‌ّهای عمومی یا محوطه‌ی استخر نشوید.
– پس از هر ورزشی دوش بگیرید.
– پوست خود را خشک نگه دارید.
– هر روز لباس زیر و جوراب‌تان را عوض کنید.
– لباس‌های تمیز بپوشید.

در موارد شدید، یعنی زمانی که عفونت شما به مدت طولانی باقی مانده‌است یا مدام عود می‌کند، می‌توان آن را به صورت موضعی (خارجی) یا سیستماتیک (با داروهای خوراکی) با ترکیبات شیمیایی قوی‌تر درمان کرد. اطمینان حاصل کنید که منطقه‌ی آسیب‌دیده را تمیز و خشک نگه دارید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که منطقه‌ی آسیب‌دیده تحریک نشود. لباس‌ها، ملحفه‌های تخت و لباس شب‌تان را هر روز بشویید.

اگرچه عفونت قارچی حلقوی بسیار مسری است، اما خبر خوب در مورد این عفونت این است که وقتی در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، به راحتی قابل درمان است. توانایی این داروهای ساده برای درمان عفونت قارچی حلقوی توسط چندین زن و مرد مورد آزمایش قرار گرفته است.

منبع: stylecraze

 

برچسب ها stylecrazeبهداشت فردیدرماتوفیتوزدرمان خانگیسارا فیضیسلامتیعفونت قارچیعفونت قارچی حلقوی

عفونت قارچی کرم حلقوی یا قارچ پوست سر نوعی بیماری عفونی است که اگر به موقع درمان نشود، پوست سر شما طاس می شود و موهای خود را از دست می دهید. این بیماری واگیردار است و از طریق تماس با افراد ناقل منتقل می شود. به همین دلیل، توصیه می کنیم حتماً مقاله ی زیر را بخوانید. در این مقاله هرچیزی را که باید درباره ی این بیماری بدانید، نوشته ایم؛ از جمله اینکه این عفونت چگونه ایجاد می شود، از چه طریقی سرایت می کند و چگونه می توانید از آن پیشگیری کنید.

نام “عفونت قارچی کرم حلقوی” به معنای وجود کرم یا انگل در بدن فرد نیست بلکه دلیل این نام گذاری این است که روی پوست سر مبتلایان، بخش هایی دایره ای شکل ایجاد می شود. این دایره ها در مرکز هموار و در لبه ها کمی برآمده هستند. به این بیماری «تینه آ کپیتیس» هم می گویند. عفونت قارچی کرم حلقوی بر پوست سر و ساقه ی مو تأثیر می گذارد و بخش های کوچک خارش دار و پوسته پوسته ای را روی سر ایجاد می کند.

در واقع، قارچ هایی به نام «درماتوفیت» پوست سر را کچل می کنند. قارچ ها ارگانیسم هایی هستند که بر بافت های‌ مرده ای مانند مو، ناخن‌ و لایه های خارجی پوست رشد می کنند. درماتوفیت ها گرما و رطوبت را ترجیح می دهند، به همین دلیل، روی پوست عرق کرده و مرطوب رشد می کنند.

زندگی کردن در اماکن پرجمعیت و بهداشت نامناسب، شیوع این بیماری را افزایش می دهد.

درمان قارچ حلقوی پوستی

عفونت قارچی تینه آ کپیتیس بیشتر از طریق تماس با فرد مبتلا و استفاده ی مشترک از حوله ی آلوده منتقل می شود. اما این تمام ماجرا نیست و کرم حلقوی پوست سر در شرایط زیر نیز منتقل می شود:

برخی از سگ ها، گربه ها و حیوانات خانگی دیگر بر پوست خود عفونت های قارچی دارند و آن‌ را، به ویژه به کودکان، منتقل می کنند. (اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما به این بیماری مبتلاست، با دامپزشک مشورت کنید، زیرا درمان حیوانات هم امکان پذیر است). حیوانات مزرعه هم ممکن است منبع این عفونت باشند. حتی لمس کردن در مزرعه ای که حیوانات آلوده به این عفونت از آن گذشته اند، کافی است تا پوست شما هم به آن عفونت آلوده شود.

قارچ ها شایع هستند و به شکل غیرمنتظره ای سبب عفونت می شوند. مثلاً هاگ های قارچ ممکن است از طریق هوا از یک فرد آلوده منتقل ‌شود و بر پوست سر فرد دیگری بنشیند. ‌اسپورها ممکن است‌ به قارچ تبدیل شوند و عفونت ایجاد کنند.

عفونت قارچی کرم حلقوی ‌سر اساساً بر کودکان کوچکتر تأثیر می گذارد و در بین بزرگسالان زیاد شایع نیست.
برخی متخصصان حدس می زنند به دلیل افزایش چربی طبیعی پوست سر (سبوم) بعد از دوره ی نوجوانی، بزرگسالان تا حدی به این قارچ مقاوم می شوند. زیرا سبوم ویژگی هایی دارد که پوست سر را نسبت به قارچ مقاوم می سازد.

شایع ترین نشانه این بیماری، خارش بخش هایی از پوست سر است. بخش هایی از مو در نزدیکی پوست سر دچار شکستگی می شوند، پوست سر پوسته پوسته و قرمز می شود. گاهی هم ممکن است کچلی نقطه ای هم ایجاد شده باشد. ممکن است در جایی که مو دچار شکستگی شده است؛ نقاط سیاهی را ببینید. اگر این مشکل را درمان نکنید، کم‌کم پیشرفت می کند و پخش می شود.
نشانه های دیگر:

گاهی، نشانه ها کاملاً به عفونت قارچی اشاره دارند. با این حال، ممکن است در ابتدای امر، عفونت قارچی کرم حلقوی سر با اختلالات دیگری اشتباه گرفته ‌شود. مثلاً در برخی موارد این علائم به پسوریازیس یا شوره شدید سر شبیه است. عفونت قارچی یکی از دلایل ایجاد طاسی نقطه ای و ریزش موست.

برای تشخیص دقیق این عفونت، معمولاً پزشک نمونه ایی از مو یا بخشی از پوست درگیر شده را به آزمایشگاه می فرستد. نمونه ها در زیر میکروسکوپ قرار می گیرند و کشت می شوند تا مشخص شود که به عفونت قارچی مبتلا شده اید یا خیر.

اگر پزشک بیماری شما یا فرزندانتان را تأیید کرده است، باید:

استفاده از داروی ضد قارچ خوراکی برای از بین بردن عفونت قارچی کرم حلقوی سر ضروری است. این داروها، معمولاً کار خود را خیلی خوب انجام می دهند و مؤثرند.

گریزئوفولوین (ضد قارچ) این دارو سال هاست که به عنوان اولین گزینه ی درمانی عفونت قارچی کرم حلقوی پوست سر تجویز می شود. گریزئوفولوین معمولاً برای یک دوره ی ۸ تا ۱۲ هفته ای استفاده می شود.

تربینافین داروی دیگری است که مصرف آن به جای گریزئوفولوین در حال افزایش است. مصرف کنندگان این دارو معمولاً به چهار هفته درمان نیاز دارند. تکمیل دوره ی درمانی برای از بین بردن کامل قارچ ها از پوست سر اهمیت بسیاری دارد.

گاهی اوقات داروهای ضد قارچ دیگری مانند ایتراکونازول و فلوکونازول استفاده می شوند. به طور کلی داروهای ضدقارچ قابل تحمل هستند و عوارض جانبی شایعی ندارند. با این حال، برخی افراد ممکن است اثرات جانبی این داروها را تجربه کنند.

برخی افراد اصلاً نباید از این داروها استفاده کنند. مثلاً زنانی که در سنین باروری قرار دارند، نباید در طول درمان با گریزئوفولوین (و تا یک ماه پس از مصرف آن) باردار شوند؛ مردان نیز در طول درمان با گریزئوفولوین (و تا شش ماه پس از آن) باید از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنند، زیرا این دارو به اسپرم آسیب می رساند.
بنابراین، قبل از مصرف هر دارویی حتماً باید بروشور آن را بخوانید و از عوارض جانبی احتمالی و موارد احتیاط آن آگاه شوید.

شامپوها و کِرِم های ضد قارچ به طور کامل عفونت قارچی را از بین نمی برند. زیرا قارچ ها به ساقه ی مو نفوذ می کنند، جایی که کِرِم ها و شامپوها نمی توانند به آن نفوذ کنند. بنابراین، این مواد نمی توانند به طور کامل شرایط را درمان کنند، هرچند قارچ و اسپور آن را از روی مو و پوست حذف می کنند.

با وجود این، ممکن است پزشک شما علاوه بر داروهای خوراکی، برایتان شامپو یا کرم ضد قارچ تجویز کند. معمولاً باید این شامپوها را دو بار در هفته و تا چند هفته استفاده کنید. شامپوهای تجویزی، قارچ های سطح بدن (ساقه ی مو و پوست سر) را از بین می برند. همچنین، احتمال انتقال قارچ به کودکان دیگر را کاهش می دهند.

عفونت قارچی کرم حلقوی به کندی درمان می شود. ممکن است بعد از یک ماه اولین نشانه های درمان را مشاهده کنید، اما صبور باشید، درمان‌ خود را با حوصله ادامه دهید و همه ی داروهای تجویز شده ی خود را به طور صحیح مصرف کنید.

ممکن است که پزشک، شما یا فرزندتان را به مدت ۴ تا ۶ هفته معاینه و کنترل کند تا مطمئن شود که عفونت کاملاً از بین رفته است. گاهی رهایی از این بیماری دشوار و مشکل است، زیرا این ممکن است بیش از یک بار به آن مبتلا شوید. با این حال اغلب، احتمال عود مجدد بیماری در سن بلوغ متوقف می شود. پوسته پوسته شدن پوست سر یا طاسی نقطه ایی از تأثیرات بلند مدت عفونت قارچی است.
کودک شما می تواند با شروع درمان به مدرسه بازگردد، اما باید زمان مناسب و مطمئن بازگشت او به مدرسه را از پزشک بپرسید.

طبق سایت مایوکلینیک درماتوفیت هایی که سبب بروز عفونت قارچ سر می شوند، معمولاً شایع و مسری هستند. به همین دلیل پیشگیری از این بیماری مشکل است.

از آنجا که کودکان به طور خاص، مستعد این بیماری هستند، به کودکان خود درباره ی خطرات استفاده ی مشترک از برس مو و وسایل شخصی دیگر هشدار دهید. شست وشوی منظم و مستمر دست و مو و رعایت موازین بهداشتی دیگر از انتقال عفونت پیشگیری می کند. نکات بهداشتی را به درستی به کودکان خود آموزش دهید. خود شما نیز این نکات رعایت کنید.

همانطور که خواندید، برخی افراد ممکن است به این قارچ آلوده باشد و علائم آن را احساس نکنند. به این افراد «ناقل» می گویند. بنابراین، عاقلانه ترین کار این است که مراقب حیوانات خانگی، اعضای خانواده و افرادی که با ناقل تماس داشته اند، باشید. با یک آزمایش ساده می توان ابتلا به این بیماری را تشخیص داد.

حوله، شانه، کلاه و وسایل شخصی خود را با افراد دیگر خانواده به اشتراک نگذارید.

شانه، برس و هر وسیله ای را که با فرد آلوده در تماس بوده است، با وایتکس (آب ژاول) ضد عفونی کنید.

تشخیص عفونت قارچی در حیوانات خانگی دشوار است، اما یک نشانه ی معمولِ ابتلا به این بیماری، طاسی های نقطه ایی است. بنابراین، از نگهداری حیواناتی که در پشم یا موی آنها طاسی نقطه ای می بینید، بپرهیزید.

اگر به راهنمایی بیشتری در مورد قارچ پوست سر نیاز دارید، می توانید پرسش های خود را در قسمت «بیان نظر» بنویسید.

منبع:

خیلی مفید و جالب بود .

ممنون از همراهی شما

من به این بیماری مبتلا شدم چطور به اطلاع خونووادم برسونم؟
۱۶ سالمه

سلام دوست عزیز، قارچ پوست سر بیماری ناراحت کننده ای است ولی دلیلی برای خجالت وجود ندارد. با درمان های ساده ای که پزشک تجویز میکند به خوبی کنترل خواهد شد.

سلام عزیزم این ک اصلا خجالت نداره شماتو سنی هستین ک باید وقتی ب هر مشکلی بر میخورین اون رو با خانواده درمیون بزاری.

من خیلی دارم اذیت میشم کدوم دارو رو بگیرم بهتره
من از دیر خشک کردن موهام شروع شد

درمان قارچ حلقوی پوستی

سلام دوست عزیز. برای دریافت درمان مناسب باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

عالی،مرسی…

ایاباسرکه ازبین میره؟

سلام من توی پوست سرم محل های قرمز و پوسته پوسته شدن توی همون مناطق رو دارم وحتی روی توی ریش وسبیل هام هم این مورد هست ورشد موهام هم خیلی خیلی کم شده و حتی کچل هم کردم فایده ای نداشته بنظر شما من این قارچ کرم حلقوی رو دارم ؟ برم پیش دکتر ؟

سلام دوست عزیز. علائم پسوریازیس، شوره و قارچ حلقوی به یکدیگر شبیه است و همانطور که در متن توضیح داده شده فقط پزشک با کشت و آزمایش میتواند این موضوع را تشخیص دهد.

اگر ایجاد ریزش بسیار خفیف کند بعد از درمان خوب میشود؟؟

سلام دوست عزیز. بله اگر ریزش ناشی از قارچ باشد معمولا بعد از درمان به مرور بهتر خارج شد.

سلام من چند سال که کف سرم میخاره دکتر رفتم اما تعقیری نکردم کف سرم به شدت میخاره از شامپوهای ضد قارچ استفاده کردم و قرص فلوکونازول فقط کمی ارومم میکنه تو هوای گرم خارش سرم شدید میشه دیگه نمیدونم باید چیکار کنم چون دارم موهامو از دست میدم این منو خیلی ناراحت کرده و نگران 😔

سلام دوست عزیز. با مشورت یک پزشک متخصص پوست باید عوامل تشدید کننده خارش و مشکلات کف سر خود را شناسایی کنید و همزمان پیشگیری و درمان را انجام دهید.

سلام جالب بود چندساله که سرم قارچی شده وموهام دو قسمت حالت سکه بزرگ ریخته وبعضی مواقع عفونت میکنه و خارش زیاد لطفا راهنمای کنی بدلیل ضایع نخاعی بودنم دکتر رفتن برام مشکله چکار کنم

سلام دوست عزیز. شدت بروز مشکل شما، نیاز به تشخیص توسط پزشک متخصص پوست دارد. می توانید با ارسال عکس به متخصصین آنلاین از تشخیص آنها بهره مند شوید.

ایا موهای که از دست میدیم دوباره رشت میکنه ؟؟واگه یک هفته داروهای تجویز شده استفاده کردم خوب نشدم دوباره استفاده کنم همونارو

سلام دوست عزیز. در صورت درمان بیماری زمینه ای به تدریج موهای ریخته شده باز میگرده. دارویی که پزشک تجویز کرده در صورتی که پاسخگو نبود مجددا به همان پزشک مراجعه کنید.

باسلام اگر به این بیماری دچار بشیم و قسمتی از موی سر به صورت دایره ایی بریزد یا قابل درمان هست و دباره اون قسمت موهاش در میاد؟

سلام دوست عزیز. با توجه به توضیحاتی که در مقاله هم عنوان شده است بله این مشکل قابل درمان است اما عوارض آن ممکن است مدت ها طول بکشد.

سلام

مطالب پر بازدید

عفونت قارچی کرم حلقوی به بافت های مرده در نواحی مانند مو، ناخن ها و بافت های مرده مو (شوره سر) حمله می کند. عفونت قارچی کرم حلقوی یک اختلال پوستی قارچی است که با عنوان کچلی (tinea) یا درماتوفیتوزیس نیز شناخته می شود. این بیماری توسط نوعی قارچ به وجود می آید که می تواند بر روی سطح پوست و بر روی سطوحی مانند کف سالن باشگاه های ورزشی و بر روی لوازم خانگی از قبیل حوله، تخت خواب و لباس ها زندگی کند. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی عفونت قارچی کرم حلقوی می پردازیم.

اگرچه انواع مختلفی از این کرم حلقوی وجود دارد، اما شایع ترین آنها بر نواحی زیر تاثیر می گذارند:

درمان قارچ حلقوی پوستی

عفونت قارچی کرم حلقوی به بافت های مرده در نواحی مانند مو، ناخن ها و بافت مرده مو (شوره سر) حمله می کند. اما واکنش های ایمنی بدن و عفونت های باکتریایی، باعث می شوند که کرم حلقوی، پوست سالم و زنده را به پوستی قرمز رنگ تبدیل کند که با خارش نیز همراه است.

علیرغم اسمش، این عفونت قارچی توسط کرم ایجاد نمی شود. یونانیان باستان، کرم حلقوی را هرپس یعنی حلقه می نامیدند، در حالی که رومیان باستان آن را تینا می خواندند که به مرحله لارو یک پروانه اشاره می کند.

این عفونت با زخم های گردی بر روی پوست (حلقه) تشخیص داده می شود و اعتقاد اولیه بر این بوده است که این عفونت ناشی از یک کرم انگلی است و کلمه انگلیسی “کرم حلقوی ” در اوایل قرن پانزدهم شکل گرفت. در حال حاضر ما می دانیم که یک قارچ موجب ایجاد این شرایط می شود، نه یک کرم، اما همه آن را با همین عنوان می شناسند.

تا سال ۱۸۴۱، هیچ کسی نفهمید که قارچ مسئول عفونت قارچی کرم حلقوی می باشد. در آن سال، پزشک مجارستانی، دیوید گروبی، ثابت کرد که فاووس، یک عفونت پوست سر است که علت قارچی دارد. متاسفانه، تحقیقات او تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

در سال 1934، چستر امونز، مطالعه دقیقی بر روی چندین گونه از قارچ های عفونی منتشر کرد تا بتواند به هموار کردن مسیر فهم ما از این بیماری کمک کرده باشد.

نظامی ان آمریکایی در طی جنگ جهانی دوم، در نواحی مرطوب، گرفتار این عفونت قارچی شدند و این درست زمانی بود که دولت ایالات متحده تحقیقات فشرده ای را بر روی بیماری های قارچی آغاز کرده بود.

قبل از آن، مطالعات پراکنده ای درباره عفونت های قارچی به صورت جداگانه ای انجام می شد و محققان را بر آن داشت تا حدود ۱۰۰۰ نام مختلف را به حدود ۳۵۰ گونه قارچ ربط دهند. این مطالعه پیشرفت بزرگی در بر طرف کردن بسیاری از سردرگمی ها ایجاد کرد.

اگرچه دنیا پر از مخمرها، کپک ها و قارچ ها است، اما تنها تعداد کمی از آنها باعث بروز مشکلات پوستی می شوند. قارچ کرم حلقوی به عنوان درماتوفیت ها شناخته می شود. آنها موجودات می کروسکوپی هستند که از بافت های مرده پوست، مو و ناخن ها تغذیه می کنند و بیشتر شبیه قارچ هایی هستند که بر روی پوست درخت رشد می کند. درماتوفیت ها باعث عفونت های سطحی می شوند، به همین خاطر است که بر روی سطح پوست دیده می شوند.

ابتلا به عفونت در مکان های غیر بهداشتی و شلوغ شایع تر است. به این دلیل که این قارچ ها می توانند بر روی پوست و سطوح دیگری مانند کف حمام زندگی کنند و می توانند از طریق تماس مستقیم با لباس ها، ملافه ها و حوله های آلوده منتقل شوند. حتی دیگر پستانداران از جمله گربه ها و سگ ها نیز می توانند انسان را آلوده کنند.

عفونت های قارچی کرم های حلقوی مختلفی وجود دارند که بر روی سطح پوست زندگی می کنند. این عفونت های قارچی متنوع، بخش های مختلفی از بدن را هدف قرار می دهند، از جمله:

تینا کورپوریس به عفونت قارچی کرم حلقوی در بدن، پاها و بازوها اشاره می کند. قارچ های مختلفی باعث ایجاد این وضعیت در نقاط مختلف جهان می شوند. این عفونت معمولا در پا یا ناخن بروز پیدا می کند و سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. از جمله:

هنگامی که قارچ بر روی پوست تاثیر می گذارد، اغلب نقاط دایره شکلی بر روی پوست دیده می شوند که توسط یک حلقه قرمز پوستی احاطه می شوند و به این صورت، عفونت گسترش پیدا می کند. اگرچه که کودکان آسیب پذیرتر هستند، اما بزرگسالان نیز می توانند به این عفونت آلوده شوند.

تینئا کورپوریس می تواند حاد یا مزمن باشد. زمانی که حاد است، قارچ ها ناگهان ظاهر می شوند، خارش دارند و به شکل تکه های قرمز رنگی هستند که ممکن است چرکی باشند و به سرعت نیز گسترش پیدا می کنند. هنگامی که این بیماری مزمن می شود، عفونت به همراه جوش هایی که کمی ملتهب هستند، به تدریج در سطح بدن ظاهر می شوند. هنگامی که این عفونت گسترده و مزمن می شود، درمان آن نیز سخت تر شده و احتمال عود آن نیز بیشتر می شود.

با تحت درمان قرار دادن این عفونت، این بیماری معمولا درعرض مدت چهار هفته از بین می رود. از خاراندن آنها اجتناب کنید زیرا ممکن است منجر به بروز عفونت های پوستی دیگری شود.

یکی از مشخص ترین علائم تینئا کورپوریس، ظاهر شدن جوش دایره ای شکل قرمز رنگ و خارش دار است که به شکل یک حلقه است. این جوش ممکن است شبیه به چشم گاو باشد که معمولا برجسته است. پیدا کردن یکی از این جوش ها یک راه مفید برای تشخیص این جوش از سایر بثورات پوستی معمولی مانند اگزما است. اگزما و سایر بثورات پوستی ممکن است شبیه به عفونت قارچی کرم حلقوی باشند، اما آنها نیاز به درمان های بسیار متفاوتی دارند.

بیماری لایم یک بیماری جدی است که می تواند موجب درد عصبی، افتادگی صورت و التهاب مغزی شود و بثورات ویژه آن نیز به شکل چشم گاو است. یک راه برای بیان و تشخیص تفاوت آن خطوط برجسته ای هستند که معمولا با بثورات قارچی همراه می باشند.

در حالی که قارچ ها باعث ایجاد عفونت قارچی می شوند، اما دلیل بیماری لایم، باکتری می باشد. به همین دلیل پزشکان از روش های درمانی مختلفی برای این دو وضعیت پوستی استفاده می کنند. به علت عواقب جدی بیماری لایم، در صورت شک داشتن به وجود این بیماری، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تینئا مانووم (Tinea manuum) راه خود را بر رسیدن به دست انسان از طریق خاک، حیوانات و یا تماس انسانی پیدا می کند. این عفونت نسبتا غیرمعمول است و اغلب با دیگر شرایط پوستی اشتباه گرفته می شود. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این علائم معمولا تنها در یک دست دیده می شوند. بیشترین افرادی که احتمال ابتلا به این عفونت پوستی را دارند، کسانی هستند که به شدت عرق می کنند، اغلب مشغول کار کردن با دستهایشان هستند و یا درماتیت دست دارند (آماس و ورم پوست)

Tinea unguium معمولا توسط یکی از دو این قارچ ایجاد می شود : Trichophyton rubrum یاinterdigitale T. . اگرچه Tinea unguium به عفونت قارچی ناخن های دست یا ناخن انگشت پا اشاره می کند، اما ناخن های دست بیشتر احتمال داردکه در معرض این عفونت قرار بگیرند. افرادی که مستعد ابتلا به قارچ ناخن هستند شامل مردان، افراد مسن، بیماران دیابتی، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و یا هر کس دیگری که سیستم ایمنی خطرناکی دارد.

برخی از نشانه های Tinea unguium عبارتند از:

بدون درمان مناسب، یک ناخن آلوده به این عفونت قارچی، در معرض خطر افتادن قرار دارد.

کرم حلقوی صورت (tinea faciaei) یک عفونت غیر معمول است که می تواند از طریق تماس با چندین منبع از جمله گربه ها، سگ ها و گاوها منتقل شود.

برخی از ویژگی های معمولfacial tinea عبارتند از:

به دلیل این که این بیماری کمیاب و غیر عادی است، اغلب با بیماری هایی نظیر پسوریازیس، راساشیا، درماتیت آلرژیک تماسی و یا با بسیاری دیگر از بیماری های غیر قارچی پوست، اشتباه گرفته می شود.

کچلی، بیشتر در بین کودکان بین سنین ۳ تا ۷ ساله رایج است و کمتر در بزرگسالان دیده می شود. مو توسط قارچ های مختلفی می تواند آلوده شود که ممکن است از گاو ها، اسب ها، خوک ها، سگ ها و گربه ها (به خصوص بچه گربه ها) سرایت کند. یک از این قارچ های رایج در ایالات متحده آمریکا، قارچی است به اسم T. tonsurans که از فردی به فردی دیگر سرایت می کند و اغلب هیچ نشانه و علامتی ندارد.

برخی از علائم عفونت قارچی کرم حلقوی در پوست سر عبارتند از:

اگر tinea pedis دارید، خبر خوب این که تنها شما نیستید که به آن مبتلا می باشید. عفونت قارچی پای ورزشكار شایعترین شکل عفونت قارچ در انسان است. خبر بد چیست؟ این است که این نیز یکی از عفونت هایی است که به سختی درمان می شود.

استفاه از رخت کن ها و حمام های عمومی، می تواند عفونت قارچی پای ورزشکار را با خارش و درد همراه کند. این عفونت اغلب در پای مردان جوان دیده می شود. عفونت قارچی پای ورزشكار با انواع مختلفی از علائم ظاهر می شود، از جمله:

هر زمانی که با پای برهنه در یک حمام عمومی، حمام، اتاق رخت کن و یا استخر شنا راه بروید، خطر آلوده شدن به tinea pedis وجود دارد. حتی اگر این اماکن به مدت ماه ها استفاده نشده باشند، تخم قارچ ها ممکن است هنوز بر روی سطح آنها فعال باشند.

عفونت قارچی پای ورزشكار يكي از شايع ترين عفونت های tinea pedis است. اگر پوست بین انگشتان شما مرطوب و نرم باشد و به راحتی کنده شود، به احتمال زیاد دارای عفونت قارچی پای ورزشکار هستید. عفونت قارچی پای ورزشكار می تواند باعث ترک خوردگی های دردناکی شود که بوی ناخوشایندی نیز دارند. علائم عفونت قارچی پای ورزشکار ممکن است بر اثر وجود قارچ نباشد و می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

ورزشکاران احتمالا بیشتر به عفونت قارچی پای ورزشکار دچار می شوند زیرا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار می گیرند. از جمله این عفونت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان قارچ حلقوی پوستی

یکی دیگر از مشکلات خارش دار ناشی از کریستال تینا (tinea cruris)، خارش ژوک است که در می ان مردان جوان شایع تر است. خارش ژوک باعث بروز بثورات پوسته پوسته شده با رنگ قرمز مایل به قهوه ای و برجسته است که در قسمت داخلی ران دیده می شود. گاهی اوقات بثورات حلقه مانندی بر روی باسن نیز ایجاد می شود. بعید به نظر می رسد که این عفونت بر روی آلت تناسلی مردان یا اندام تناسلی زنان و یا در اطراف مقعد تشکیل شود.

گرچه خارش ژوک رایج است، اما گاهی اوقات با شرایط عادی دیگری مانند موارد زیر اشتباه گرفته می شود:

مانند انواع خاصی از عفونت قارچی کرم حلقوی که بر روی پوست سر اثر می گذارند، این قارچ، ریش صورت مردان را آلوده می کند. ریش و سبیل بستر مناسبی برای تغذیه قارچ هایی هستند که مسئول بروز خارش صورت بر اثر اصلاح می باشند. روزهایی که مردان برای اصلاح صورت خود به آرایشگاه می روند، این بیماری می تواند توسط آرایشگر و به دلیل استفاده از شیوه های غیر بهداشتی گسترش پیدا کند. امروزه این بیماری در میان کشاورزان بسیار شایع است.

دو مورد از قارچ ها معمولا مسئول بروز این شرایط هستند، T. verrucosum و mentagrophytes T که به ترتیب توسط گاو و اسب منتقل می شوند.

علائم رایج این عفونت عبارتند از :

عفونت قارچی کرم حلقوی بسیار مسری و واگیردار است. این قارچ ها در مناطق گرم، مرطوب، رخت کن ها، حمام های عمومی، حمام، استخرهای عمومی ، سونا هاو مناطقی مشابه با اینها، رشد می کنند. سه روش برای ابتلا به این عفونت و بر اساس سه دسته از قارچ ها وجود دارد که موجب عفونت می شوند :

Zoophilic : قارچ حیوان دوست، که در بدن حیواناتی مانندگربه ها، سگ ها، اسب ها، گاو ها، ماکیان و دیگر پستانداران زندگی می کند.

Anthropophilic : قارچ انسان دوست، که از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود.

Geophilic : قارچ زمی ن دوست، که به طور طبیعی در خاک وجود دارد.

انسان ها نیز به احتمال زیاد توسط قارچ Microsporum canis آلوده می شوند که گاهی اوقات در بدن گربه ها و سگ ها پیدا می شود. گاهی مواقع حیوانات خانگی که حامل قارچ هستند، هیچ نشانه ای مبنی بر وجود قارچ را از خود بروز نمی دهند.

برای آلوده شدن، فرد باید با پوست آلوده و یا یک تکه از مو و یا تخم قارچ تماس داشته باشد. تخم قارچ ها می توانند سالیان سال در پتو، لباس، رختخواب، شانه سر و جاهای دیگری زندگی کنند. گیاه شناسان بر این باورند که این تخم ها به وسیله جریان هوا منتقل می شوند به این معنی که شما حتما مجبور نیستید که با فرد، حیوان یا سطح آلوده تماس داشته باشید. صرفا نزدیک بودن با تخم قارچ ها برای آلوده شدن کافی می باشد.

مقصر اصلی آلوده شدن انسان به عفونت قارچی کرم حلقوی، سگ ها و گربه ها هستند. گربه ها در برابر این عفونت آسیب پذیر هستند. یک مطالعه نشان داد که وقتی یک گربه مبتلا به این عفونت می شود، می تواند به میزان ۳۰ تا ۷۰ درصد باعث ابتلای افراد خانواده به این بیماری شود.

عفونت قارچی کرم حلقوی بر روی بدن یک گربه معمولا خود به خود و بدون درمان از بین می رود، اما نه ماه تا یک سال به طول می کشد. در این زمان مو های گربه شروع به ریزش می کنند و آن را بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم ها و عفونت ها قرار می دهد. علاوه بر این، مسری و واگیردار نیز می باشد. علائم و نشانه های این عفونت در گربه ها عبارتند از:

در صورت درمان، یک گربه می تواند کمتر از شش هفته از این آلودگی پاک شود، اما ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

در مورد سگ ها، عفونت قارچی معمولا از گونه های قارچی Microsporum canis، Microsporum gypseum و Trichophyton mentagrophytes هستند.

برخلاف گربه ها، سگ ها اغلب (اما نه همیشه) علائمی را از خود نشان می دهند. علائم اصلی که سگ ها نشان می دهند شامل بی مویی، زخم های دایره ای شکل بر روی سر، گوش، پا و پیشانی می باشد. این زخم ها گسترش پیدا می کنند و به شکل نامنظمی در می آیند که ممکن است پوسته پوسته شوند.

توله سگ ها، سگ هایی که دچار سوء تغذیه هستند، سگ های تحت فشار، سگ هایی که در لانه یا پناهگاه ها زندگی می کنند، مستعد ابتلا به این عفونت هستند.

یک دامپزشک، قبل از اینکه بخواهد درمانی را توصیه کند، شدت و وخامت عفونت را تعیین می کند. درمان های مختلفی وجود دارند از جمله استفاده از شامپو، پماد، شستشوی مختصر، درمان های خوراکی و کوتاه کردن موی بدن.

این ضایعات باید در حدود یک تا سه هفته از بین بروند. اما تا زمانی که دامپزشک توصیه می کند، به درمان سگ خود ادامه دهید. بهبود یافتن زخم به معنی درمان شدن عفونت نمی باشد.

گربه ها و سگ ها تنها پستاندارانی نیستند که در معرض ابتلا به این عفونت قرار می گیرند. عفونت قارچ کرم حلقوی می تواند از اسب ها، خوک ها، گاو ها، جوندگان و جوجه تیغی نیز منتقل شود. اینها تنها برخی از حیواناتی هستند که ممکن است ناقل این بیماری خارش دار باشند.

تشخیص برخی از انواع عفونت قارچی کرم حلقوی، نسبت به برخی دیگر آسان تر است. قرمزی و حلقه های برجسته می توانند علائم هشدار دهنده عفونت باشند که این امر باعث تشخیص آسان آنها می شود.

با این حال، در برخی مواقع دیگر، تشخیص عفونت قارچی مشکل است. انواع خاصی از عفونت در برابر تشخیص مقاوم هستند، مانند عفونت صورت و دست ها. در این موارد، قارچ می تواند باعث بروز عفونت هایی شود که به بسیاری از بیماری های معمولی پوست شباهت دارد.

اگر یک متخصص پوست برای تشخیص بیماری دچار مشکل شود، معمولا از پوست نمونه برداری می کند و سپس در آزمایشگاه آن را کشت می دهد و یا با استفاده از میکروسکوپ، آن را مورد مطالعه قرار می دهد تا تشخیص دهد که در وهله اول، چه چیزی باعث عفونت شده است.

درمان بیماری های قارچی مانند عفونت قارچی کرم های حلقوی دشوارتر از عفونت های باکتریایی هستند. به این دلیل که قارچ، سلول های پیچیده تری دارند که بسیار شبیه به سلول های خود ما هستند. این شباهت باعث می شود که دارو های ضد قارچی تولید شده قادر به کشتن قارچ باشند اما آسیبی به انسان ها نرسانند.

در نتیجه، درمان های موضوعی طولانی مدت و شفاهی لازم هستند و ممکن است ۱۰۰ درصد موثر نباشند. استفاده از داروهای ضد افسردگی تجویز شده ممکن است موثرتر باشد، اما نیاز به یک پزشک برای امضا کردن دارد. دارو را به صورت تجویز شده در نظر بگیرید. حتی پس از این که به نظر می رسد عفونت از بین رفته است، ممکن است در صورتی که درمان زودتر از موعد متوقف شود، متوقف شود.

در نتیجه، استفاده از درمان های موضعی و خوراکی در درازمدت ضروری هستند و ممکن است 100٪ نیز موثر نباشند. داروهای ضد قارچی ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشند، اما نیاز به تجویز یک پزشک دارند. حتی پس از اینکه عفونت از بین رفت، اگر درمان را زودتر از موعد مقرر به پایان برسانید، امکان عود مجدد عفونت وجود دارد.

عفونت قارچی کرم های حلقوی را می توانید با استفاده از پمادهای ضد قارچی که حاوی مواد زیر هستند، درمان کنید:

عفونت قارچی کرم حلقوی یک عفونت بسیار شایع است و هر کسی می تواند با آن درگیر شود. با این وجود، برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلودگی قرار دارد و به زمان بیشتری برای مبارزه با عفونت نیاز خواهد داشت.

افرادی که از رخت کن های عمومی، حمام، استخرهای شنا و مناطقی مشابه اینها که گرم و مرطوب هستند استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. ورزشکاران به دلیل عرق کردن و استفاده از تجهیزات و لوازم ورزشی که گاهی باعث رسیدن رطوبت به پوست می شوند، بیشتر در خطر ابتلا به این عفونت قراردارند. ورزشکارانی که با دیگر ورزشکاران تماس پوستی دارند، مانند کشتی گیران و رزمی کاران، مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند.

افرادی که زمان زیادی را با حیوانات سپری می کنند مانند کشاورزان، دامپزشکان و مراقبت کنندگان از سگ ها نیز در خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند.

پیشگیری از عفونت قارچی آسان نیست. با این حال، با برداشتن چند قدم ساده، خطر ابتلا به این عفونت کمتر خواهد شد. در اینجا چند نکته مفید برای پیشگیری از عفونت را در اختیار شما قرار می دهیم:

عفونت قارچی کرم حلقوی می تواند سالیان سال در لباس، لوازم ورزشی، حوله، ملافه و شانه سر زندگی کنند. اگر می خواهید از ابتلا به این عفونت جلوگیری کنید، از لوازم شخصی افراد دیگر استفاده نکنید.

برای محفوظ نگه داشتن پاهای خود از عفونت قارچی کرم حلقوی، در رخت کن ها، استخر های عمومی و یا حمام های عمومی پا برهنه راه نروید. به جای آن، یک جفت صندل یا دمپایی بپوشید تا از پوست شما در برابر عفونت، محافظت کنند.

اگر ورزش هایی انجام می دهید که تماس پوستی در آنها وجود دارد، پس از انجام هر تمرین و بازی، با دقت بدن خود را شامپو زده و حمام کنید. همین قانون بعد از نوازش یک سگ یا گربه نیز باید رعایت شود. برای پیشگیری از انتقال عفونت قارچی کرم حلقوی از حیوانات خانگی خود، پس از بازی با هر حیوان پستاندار، دستان خود را با آب و صابون بشویید.

برای جلوگیری از رسیدن رطویت به پوست خود، لباس های گشاد و آزادی که دارای الیاف طبیعی هستند، بپوشید. جوراب ها و لباس های زیر خود را حداقل یک بار در روز عوض کنید تا عفونت قارچی پای ورزشکار و خارش ژوک را از خود دور کنید.

قارچ ها رطوبت را دوست دارند. یکی از بهترین روش ها برای دفع قارچ ها، خشک ماندن است. برای مثال، بعد از دوش گرفتن و حمام رفتن،  خود را کاملا خشک کنید.

برای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی پا به بخش های دیگر بدن خود، از جوراب های زنانه ساق بلند استفاده کنید. قبل از این که لباس زیر خود را بپوشید، دقت کنید که جوراب ها سفت و کیپ پا باشند. این کار از بروز عفونت قارچی پای ورزشکار پیشگیری کرده و از تبدیل شدن آن به وضعیت ناراحت کننده خارش ژوک نیز جلوگیری می کند.

اگر قسمتی از موی بدن حیوانات خانگی شما ریخته اند، آنها را به دامپزشک ببرید زیرا این یک نشانه از عفونت قارچی کرم حلقوی می باشد. همچنین مراقب زخم های پوسته پوسته شده ای که به رنگ قرمز هستند نیز باشید. گاهی اوقات بر روی بدن حیوانات خانگی، دایره های دیده می شوند که فاقد مو هستند. اگر یک گربه دارید، نظافت و تمییز کردن بیش از حد او را زیر نظر بگیرید زیرا که ممکن است با این روش، بخواهد به شما نشان دهد که چیزی باعث تحریک پوستش شده است.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

کرم حلقه‌ای پوست سر یا ریش با قرص‌های ضد قارچ خوراکی همراه با شامپو و لوسیون‌های ضد قارچ درمان می‌شوند. داروهای ضد قارچ موضعی مثل شامپو یا لوسیون که مستقیم روی قسمت‌های مبتلا مصرف می‌شوند، به تنهایی بیماری را درمان نمی‌کنند؛ به این دلیل که قارچ به عمیق‌ترین قسمت فولیکول مو حمله می‌کند؛ یعنی قسمتی که کرم‌های موضعی و لوسیون‌ها نمی‌توانند نفوذ کنند؛ ولی شامپوهای ضد قارچ از سرایت قارچ به سایر افراد جلوگیری می‌کنند؛ به این دلیل که ریختن قارچ‌ها از پوست سر یا قارچ‌ها را کاهش می‌دهند.

کرم حلقه‌ای پوست سر حداقل به ۶ تا ۸ هفته درمان با داروهای ضد قارچ خوراکی نیاز دارد، این داروها از این قرارند:

شامپوهای دارویی زیر را نیز تجویز می‌کنند تا احتمال انتقال کرم حلقه‌ای پوست سر به افراد دیگر کاهش یابد:

پزشکان به افراد ناقل بیماری کرم حلقه‌ای؛ یعنی کسانی که این قارچ را منتقل می‌کنند؛ ولی هیچ‌گونه علائمی ندارند، توصیه می‌کنند که هر از چند گاهی از شامپوهای ضد قارچ استفاده کنند. معمولاً فرد بزرگ‌سال بعد از تماس با کودک مبتلا به این بیماری، ناقل بیماری می‌شود. دامپزشک می‌تواند حیوانات خانگی و حیوانات اهلی را درمان کند.

گاهی با به بلوغ رسیدن کودک، کرم حلقه‌ای پوست سر خودش درمان می‌شود.

درمان قارچ حلقوی پوستی

اگر کرم حلقه‌ای ریش یا پوست سر دارید:

در صورتی که کودکتان برای درمان کرم حلقه‌ای پوست سر شروع به مصرف دارو کرده است، نیازی نیست که از مدرسه غیبت کند. اگرچه والدین گاهی از شامپویی مخصوص استفاده می‌کنند تا از سرایت بیماری به سایر کودکان جلوگیری کنند؛ ولی نیازی به این کار نیست و همین‌طور نیازی به تراشیدن موی سر کودک نیست.

افرادی که قرص‌های ضد قارچ مصرف می‌کنند باید از دکتر بخواهند که آزمایش شمارش کامل خون (CBC) برایشان انجام دهد و عملکرد کبد و کلیه آنان را زیر نظر داشته باشد تا در طول دوره درمان عوارض جانبی بدی برایشان پیش نیاید.

پیشگیری از کرم حلقه‌ای سخت است، به این دلیل که قارچ این بیماری بسیار رایج و به شدت واگیردار است. با این وجود، می‌توانید با انجام کارهای زیر احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید:

درباره واگیرداری این بیماری و احتمال انتقال آن از فرد یا حیوان مبتلا آگاهی داشته باشید. به فرزندان خود درباره بیماری کرم حلقه‌ای، چیزی که در این بیماری مشاهده می‌کنند و نحوه پیشگیری از این بیماری بگویید.

پوست سر کودکتان را مرتب بشویید، به ویژه بعد از اصلاح مو. در صورتی که خودتان یا یکی از اعضای خانواده اخیراً به بیماری کرم حلقه‌ای سر مبتلا بوده است، یک‌بار در ماه موهایتان را با شامپوی حاوی سلنیوم سولفید بشویید.

مطمئن شوید که کودک برای جلوگیری از انتقال عفونت، دست‌هایش را همیشه می‌شوید. فضاهای عمومی را، به ویژه در مدارس، مهدکودک‌ها، باشگاه‌ها و اتاق رختکن تمیز نگه دارید. اسباب‌بازی‌ها، تلفن، مبلمان و دیگر وسایلی را که ممکن است آلوده به قارچ باشند، با آب داغ و مواد شوینده بشویید. لباس‌ها، حوله‌ها و روتختی‌ها را با آب داغ و ماده شوینده بشویید. حوله خود را در اختیار دیگران نگذارید.

عفونت اغلب شبیه لکه پوستی بدون مو است. در بعضی موارد ممکن است متوجه علائم بیماری نشوید. از دامپزشک بخواهید که حیوانات خانگی و اهلی را برای کرم حلقه‌ای معاینه کند.

به فرزندان خود آموزش بدهید که لباس، حوله، برس یا سایر لوازم شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند یا لوازم شخصی دیگران را قرض نگیرند.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

میترانیتا مجلۀ اینترنتی خانوادگی با هدف افزایش آگاهی عموم است. تمام مطالب موجود در سایت میترانیتا صرفاً جنبۀ آموزشی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین دستورات افراد متخصص و مراجعه به پزشک نمی‌باشد. استفاده شما از مطالب میترانیتا به معنای پذیرش شرایط و ضوابط استفاده از وب‌سایت میترانیتا است.

علت بیماری قارچ پوستی چیست؟ علائم قارچ پوستی و بهترین گزینه برای درمان های خانگی آن، داشتن قارچ پوستی خطرناک نیست، اما می تواند درد آور باشد بنابراین تا وقتی قابل کنترل است، درمانش کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه موثرترین روش های درمان قارچ های پوستی را برای شما آموزش بدهیم.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، قارچ پوستی نیز در قسمت های مختلف بدن پخش می شود. داشتن قارچ پوستی خطرناک نیست، اما می تواند درد آور باشد بنابراین تا وقتی قابل کنترل است، درمانش کنید.

برخی از عفونت های قارچی شایع عبارت هستند از:

در برخی مواقع، این داروها باعث تحریک پوست و یا ناراحتی معده می شوند. لذا بدون تجویز پزشک، هیچ اقدامی برای درمان عفونت های قارچی نکنید.

درمان قارچ حلقوی پوستی

پوست خود را با صابون ضد قارچ بشویید سپس آن را کاملا خشک کنید. شستن و خشک کردن پوست یکی از راه های جلوگیری از ایجاد و انتقال قارچ ها می باشد.

سرکه سیب را بر روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی بر روی محل قارچ، بمالید. این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

روغن هایی که برای از بین بردن قارچ پوستی مهم هستند شامل: روغن سیر، روغن درخت چای و روغن پونه کوهی می باشند.

قارچ پوستی باعث می شود که ملانوسیت (سلول های رنگدانه ساز) پوست، سنتز ملانین (رنگدانه پوست) را متوقف کند. پماد ضدقارچ می تواند درمان کننده باشد.

بدن خود را 2 بار در روز با محلول آب و پراکسید هیدروژن، خیس کنید. چرا که این محلول  قارچ را از بین می برد.

اگر پوستتان نسبت به پراکسید حساس باشد. پس، بهتر است محلول رقیقی از پراکسید و آب تهیه کنید.

از داروهای مهارکننده و همچنین کشنده قارچ است که به منظور درمان بیماری‌های قارچی همچون کچلی بدن، ران و پا به صورت موضعی مورد استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان نیز تجویز می‌شود.

مقدار مصرف: مقدار مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول از این پماد ضد قارچ دو بار در روز، استفاده می‌شود.

نحوه استفاده: محل مورد نظر را شسته و کاملا خشک کنید، سپس یک لایه نازک دارو را به منطقه آسیب دیده بمالید و به آرامی آن را بشویید. برای رفع قارچ  پوستی باید دوره درمان با این دارو را حتی در صورت احساس بهبودی، کامل کنید.

عوارض: سوزش، خارش و سایر تحریکات واژن، قرمزی، پوسته پوسته شدن، تکرر ادرار و درد در قسمت پایین شکم از عوارض این داروست.

پماد کتوکونازول (Ketoconazole) از موثرترین داروهای ضد قارچ است که در درمان بیماری‌هایی همچون کچلی تنه، کشاله ران، ریش، پا و همچنین عفونت‌های قارچی ناخن استفاده می‌شود. این دارو به سه شکل قرص، شامپو و کرم موجود است که از نوع شامپوی آن برای برطرف شدن شوره سر استفاده می‌شود.

نحوه مصرف: به طور معمول یک یا دوبار در روز به مدت ۲ هفته استفاده می‌شود. درمان با داروهای ضد قارچ را باید تا رفع کامل عفونت فعال قارچی ادامه دهید تا از عود مجدد عفونت، جلوگیری شود.

عوارض: خارش، ضایعات جلدی، یبوست، اسهال، سرگیجه، حساسیت چشم‌ها به نور، خواب‌آلودگی، سردرد و تهوع و کاهش تعداد اسپرم از عوارض این داروست.

پماد میکونازول (Miconazole) ، این پماد قارچ پوستی سبب ضخیم شدن دیواره سلولی قارچ‌ها و تغییر در نفوذپذیری غشای سلولی آنها می‌‌شود که در درمان بیماری‌هایی همچون کاندیدیاز جلدی، تنیا ورسیکالر، کچلی بدن، کشاله ران یا پا بسیار موثر است. این دارو به سه شکل پماد یا کرم موضعی، کرم واژینال و شیاف واژینال موجود است.

نحوه استفاده:  قبل از استفاده از کرم موضع را تمیز کنید. سپس موضع را ماساژ دهید تا کرم ناپدید شود. توجه داشته باشید که درمان موضعی را برای حداقل یک ماه ادامه دهید. بهبودی در مدت ۱ تا ۲ هفته شروع می‌شود.

عوارض: بثورات جلدی، تاول، سوزش و قرمزی یا سایر علائم تحریک پوست از عوارض مصرف این داروست.

قارچ پوست محیط گرم و مرطوب را دوست دارد ؛ برای پای ورزشکاران، قارچ باعث ایجاد این وضعیت در جوراب و کفش هایی که تمیز نیست می شود – عادت معمول بسیاری از ورزشکاران است.

کفش ها پر از عرق، خاک و باکتری هستند و در نتیجه باعث عفونت می شوند.

عفونت های قارچی نیز می توانند توسط قارچ های میکروسکوپی که بر روی بافت های مرده پوست، مو و ناخن های پا وارد می شوند ایجاد شوند.

مناطق عمومی مانند اتاق کمد در ورزشگاه ها، دوش های عمومی یا استخرهای شنا، شایع ترین مکان برای رشد قارچ پوست است. ؛ بدون توجه به علل ابتلا به قارچ پوستی، شناخته شده که مسری است فقط تماس می تواند باعث قارچ پوستی شود پس مهم است که این عفونت را درمان کنید تا به افراد دیگر گسترش پیدا نکند.

شما در معرض خطر ابتلا به یک قارچ پوست هستید اگر:

کسانی که استروئید مصرف می کنند و یا یک دوره از آنتی بیوتیک دارند. ورزشکاران و افراد چاق نیز بیشتر در مغرض ابتلا به قارچ پوستی هستتند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی و یا سرطان دارند و یا قبلا سابقه عفونت پوستی دارند.

کسانی که سطح بالای قند خون یا دیابت کنترل نشده دار دارند.

یک عفونت قارچی پوستی شایع که به نام tinea corporis شناخته می‌شود و برخلاف نامش یک کرم نیست بلکه یک عفونت قارچی پوستی که  می‌تواند در هر جایی از بدن و به شکل دایره‌ای، قرمز و صاف  ظاهر شود و علاوه بر قرمزی پوست می تواند  به شکل پوسته پوسته شدن نیز ظاهر می شود.

مناسب ترین درمان برای این نوع قارچ پوستی کرم حلقوی مصرف داروهای ضد قارچ است که توسط پزشک توصیه می شود.

یکی از عفونت ‌های مخمری پوست که به نام کاندیدیاز پوستی نیز شناخته می شود، باعث بروز قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوستی می‌شود. نکته مهم در رابطه با این ویروس این که این عفونت‌ های مخمری مسری نمی باشد.

در این نوع بیماری پوستی نوع درمان بسته به نوع عفونت دارد. از آن جایی که عفونت‌ های پوستی با کرم های دارویی به خوبی قابل درمان هستند. از این رو ممکن است تا برای رفع عفونت‌ های شدید یا بروز عفونت در فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، درمان با دارو های ضد قارچ بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیده‌بان پیشرفت علمی ایران
استفاده از خبر با ذکر منبع خبرگزاری آنا مجاز است.
خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)

© 2021-2022 Islamic Azad University News Agency. All rights reserved

یک وبسایت فوق العاده دیگر با قالب فلوکس و هیولای وردپرس!

خانه ◄ بیماری های پوستی ◄ درمان قارچ پوستی

قارچ پوستی یکی از عارضه های پوستی آزار دهنده است. این عفونت ها که قابل انتقال از طریق تماس نیز هستند، نیازمند درمان مناسب هستند. در این مطلب ابتدا در مورد انواع قارچ پوستی و در هر قسمت مربوطه در مورد درمان قارچ پوستی صحبت خواهیم کرد.

قارچ های مختلف بسته به محل آن ها بر بدن سبب ایجاد قارچ پوستی می شوند. این بیماری پوستی توسط یک کرم ایجاد نشده و یک عفونت قارچی Tinea Infection به شمار می رود.

 قارچ هایی که بر روی پوست، مو و بستر ناخن هستند درماتوفیت نام دارند. انواعی از قارچ ها با آلوده کردن پوست سر، بازو، صورت، پا و تنه نواحی حلقوی قرمز رنگی را بر روی پوست ایجاد می کنند که پوسته پوسته شده و مرکز آن ها سفید است. این نوع قارچ ها در پزشکی عفونت های تینئا نامیده می شوند.

درمان قارچ حلقوی پوستی

عفونت های تینئای پا، ناخن و نواحی تناسلی معمولا به دلیل اینکه شکل حلقوی ایجاد نمی کنند به عنوان قارچ پوستی شناخته نمی شوند.

عفونت‌های قارچی پوستی می‌تواند انواع مختلف بثورات پوستی را ایجاد کند. برخی قرمز، پوسته پوسته و خارش دارند. برخی دیگر ممکن است در مقیاس ریز، چیزی مشابه لکه خشکی روی پوست تولید کنند. با برخی از عفونت ها ممکن است به شکل جوش ظاهر شوند.

 در صورتی که فرد موارد زیر را داشته باشد از نظر ابتلا به بیماری قارچ سطحی و دیگر عفونت های تینئا در معرض خطر بالایی قرار دارد:

عفونت قارچی پوستی اغلب قرمز روشن به نظر می رسد و می تواند در ناحیه وسیعی گسترش یابد. بثورات پوستی قارچی ممکن است دارای خصوصیاتی باشد از جمله: رنگ شدیدتر در حاشیه.

 تینئا versicolor یک عفونت قارچی شایع در پوست است. این قارچ با رنگدانه های طبیعی پوست تداخل می کند و در نتیجه لکه های کوچک و تغییر رنگ می یابد. این تکه ها ممکن است رنگ روشن یا تیره تری نسبت به پوست اطراف داشته و معمولاً روی تنه و شانه ها تأثیر بگذارند.

عفونت تینئا روی پوست، که خود را به صورت قارچ پوستی Ringworm نشان می دهد، در قسمت های مختلف بدن، اشکال مختلفی دارد. قارچ پوستی در واقع نوعی از بیماری های پوستی است که خود انواع مختلفی دارد. در ادامه توضیحهات مربوط به انواع قارچ های پوستی در قسمت های مختلف بدن و همچنین تصاویر قارچ پوستی و عکس انواع قارچ پوستی را ارائه کرده ایم.

این بیماری رایج اغلب مردان نوجوانان و بالغ را مبتلا کرده و ابتلای کودکان به آن قبل از دوران بلوغ کمتر است. عوامل مرتبط با ابتلا به این بیماری شامل عرق کردن، عدم خشک کردن مناسب پا پس از حمام یا شنا، آب و هوای گرم و پوشیدن جوراب ها و کفش های تنگ می شوند. علائم ابتلا به بیماری پای ورزشکاران شامل موارد زیر هستند:

در ادامه می‌توانید انواع تصاویر عفونت پای ورزشکاران و یا به عبارتی عکس قارچ پا را مشاهده کنید.

در بیماری خارش ژوک  Jock itch tinea cruris معمولا ناحیه ران و ناحیه تناسلی فرد و  مقعد درگیر می شوند.

این بیماری نیز در مردان شیوع بیشتری داشته و اغلب در شرایط آب و هوایی گرم بروز می دهد. ابتلای زنان به این بیماری بسیار نادر است. علائم ابتلا به خارش ژوک شامل موارد زیر می شوند.

در ادامه تعدادی عکس نزدیک از قارچ پوستی در ناحیه تناسلی را می‌توانید مشاهده کنید.

درمان این نوع از قارچهای پوستی می‌تواند دشوار باشد.

برای خارش خفیف ژوک، پزشک ممکن است ابتدا از پماد ضد قارچ، لوسیون، پودر یا اسپری استفاده کند. داروهایی را که پزشک توصیه می کند به مدت یک یا دو هفته استفاده کنید حتی اگر این خارش سریعاً رفع شود.

در صورتی که بیماری پای ورزشکار نیز دارید، معمولاً همزمان با خارش ژوک درمان می‌شود تا خطر بازگشت خارش کاهش یابد. خارش شدید ژوک که با پمادهای معمولی بهبود نمی‌یابد ممکن است به کرم‌ها ، پمادها یا قرص‌های قوی تری که پزشک تجویز می‌کند نیاز داشته باشند.

به طور کلی، بهترین داروی خارش ژوک، کرم ضد قارچ موضعی مانند میکونازول، کلوتریمازول یا تربینینین است، با فرض اینکه این بیماری توسط قارچ تولید شده است. اگر در طی دو یا سه هفته از درمان، خارش ژوک بهبود نیابد، باید از پزشک معالج استفاده شود. دکتر نابت تاجمیر ریاحی در این زمینه تخصص لازم را دارند و مطب ایشان در شمال تهران است.

عفونت قارچی پوست سر یک عفونت بسیار واگیر دار مخصوصا در میان کودکان است. این بیماری اغلب کودکان ۲ تا ۱۰ سال را به خود مبتلا کرده و به ندرت در بزرگسالان بروز می دهد.

قارچ موی سر معمولا با خارش پوست سر همراه است. علائم ابتلا به عفونت قارچی سر شامل موارد زیر می شوند:

این عفونت قارچی می تواند به یک کریون تبدیل شود. کریون یک ضایعه پوستی بزرگ و حساس به لمس است که بر روی عفونت حلقوی اولیه تشکیل می شود.

این ضایعه در اثر حساسیت بیش از حد به تینیا ایجاد شده و می تواند با راش پوستی در سایر نواحی بدن و غدد لنفی متورم در گردن ارتباط داشته باشد.

پزشک شما احتمالاً داروهای خوراکی ضد قارچی و یا شامپو دارویی را تجویز می کند.

داروهای اصلی ضد قارچی سر گریسوفولوین (گروفیوین V ، Gris-PEG) و هیدروکلراید تربینافین (Lamisil) هستند. هر دو داروی خوراکی هستند که تقریباً شش هفته مصرف می کنید. هر دو عوارض جانبی مشترک دارند ، از جمله اسهال و ناراحتی معده. پزشک ممکن است این داروها را با یک غذای پرچرب مانند کره بادام زمینی یا بستنی توصیه کند.

سایر عوارض جانبی احتمالی گریسوفولوین شامل موارد زیر است:

پزشک شما ممکن است یک شامپوی دارویی برای از بین بردن قارچ و جلوگیری از شیوع عفونت تجویز کند. شامپو حاوی ماده ضد قارچ فعال کتوکونازول یا سولفید سلنیوم است. شامپو دارویی به جلوگیری از گسترش قارچ کمک می کند ، اما این قارچ را نمی کشد. شما باید این نوع درمان را با داروی خوراکی ترکیب کنید.

پزشک ممکن است به شما بگوید که از این شامپو چند بار در هفته به مدت یک ماه استفاده کنید. شامپو را به مدت پنج دقیقه بگذارید ، سپس بشویید.

عفونت قارچی ناخن، تینئا اونگوئیوم یا قارچ ناخن، می تواند هم دست و هم پا را درگیر کند و اغلب سبب ضخیم شدن و تغییر شکل ناخن می شود. 

انگشتان پا در مقایسه با انگشتان دست بیشتر تحت تاثیر این عفونت قرار می گیرند. بروز عفونت ناخن در نوجوانی و بزرگسالی نسبت به کودکی بیشتر است. 

علائم ابتلا به عفونت تینیایی ناخن به شرح زیر است:

محصولات بدون نسخه معمولاً برای درمان عفونت های ناخن توصیه نمی شوند زیرا نتایج قابل اطمینان را ارائه نمی دهند. درعوض ، پزشک ممکن است داروی ضد قارچ خوراکی تجویز کند ، مانند:

–  تربینافین (لامیسیل)

– ایتراکونازول (اسپورانوکس)

– فلوکونازول (دیفلوکان)

– گریسوفولوین (Gris-PEG)

پزشک ممکن است سایر داروهای ضد قارچی مانند لاک ناخن ضد قارچ یا محلول های موضعی را تجویز کند. این روش های درمانی به همان روشی که شما لاک ناخن بزنید ، روی ناخن مسواک می زنند.

بسته به نوع قارچ ایجاد کننده عفونت و همچنین میزان عفونت، ممکن است مجبور شوید چندین ماه از این داروها استفاده کنید. راه حلهای موضعی معمولاً در درمان عفونت های قارچی ناخن پا مؤثر نیستند.

درمان قارچ حلقوی پوستی

این عفونت پوستی توسط یک راش حلقوی شکل در هر جایی از بدن یا صورت شناخته می شود که اصولاً با خارش پوست همراه است. با اینکه این عفونت در هر سنی می تواند بروز دهد اما در کودکان بیشتر دیده می شود. همچنین، شیوع آن در اقلیم های گرم تر نیز بیشتر است. علائم عفونت قارچ پوستی بدن شامل موارد زیر می شوند:

Tinea faciei یک عفونت قارچی در ناحیه صورت است. به طور کلی به صورت بثورات قرمز رنگ روی صورت ظاهر می شود و به دنبال آن لکه ها و برجستگی های کوچک و بریده شده مشاهده می شود. ممکن است صورت هنگام درمان پوسته پوسته شود.

در ادامه گالری عکس قارچ پوستی صورت را مشاهده می‌کنید:

قارچ پوستی معمولا بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. ضایعات ناشی از این عفونت های قرچی منحصر به فرد بوده و معمولا در حین معاینه فیزیکی به آسانی تشخیص داده می شوند.

علاوه بر آن، پزشک می تواند جهت تایید تشخیص خود انجام آزمایش کشت یا نمونه برداری ضایعه پوستی را درخواست دهد.

درمان عفونت قارچی می تواند دشوار باشد. پزشک و بیمار درمان اختصاصی این عفونت را بر اساس موارد زیر تعیین می کنند:

عفونت قارچی سر (تینئا کپیتیس) یا عفونت ناخن (تینئا اونگویوم) به سختی درمان شده و بیمار باید به مدت چندین هفته دارو های ضد قارچ خوراکی مصرف کند. برخی افراد به درمان طولانی تر نیازمند هستند. درمان عفونت قارچ پوستی سر می تواند شامل استفاده از یک شامپوی خاص جهت کمک به از بین بردن قارچ ها باشد. 

در صورت ابتلا به کریون، آبسه ثانویه یا عفونت باکتریایی پزشک می تواند دارو های دیگری از جمه استروئید ها را با هدف کاهش تورم برای بیمار تجویز کند. درمان عفونت قارچ پوستی بدن، کشاله ران و پا معمولا با دارو های ضد قارچ خوراکی و موضعی انجام می شود. طول مدت درمان به محل عفونت بستگی دارد. 

از آنجایی که قارچ می تواند مادام العمر بر روی پوست بدن زندگی کند، بروز مجدد قارچ های پوستی امکان پذیر است. در صورت بروز مجدد عفونت، فرایند درمانی بیمار باید تکرار شود. 

در صورت ابتلا به علائم عفونت های قارچی پوست، باید به پزشک مراجعه شود. لازم به ذکر است که درمان های خانگی قادر به درمان موثر این بیماری نیستند.

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست، مو و زیبایی

به اشتراک گذاشتن این مقاله

جوش هورمونی دقیقاً همان چیزی ست که به نظر می رسد و مربوط به تغییرات در هورمون های شما می باشد. در حالی که جوش

لکه های پیری نشان هایی هستند که معمولا پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بر روی پوست ظاهر می شوند. این

بیماری روزئولا یک مشکل ویروسی است که اکثراً کودکان بین ۶ ماه و دو سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری به بیماری

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، یکی از بهترین متخصصان پوست، مو و زیبایی در تهران هستند. درمان تخصصی بیماری های پوستی، درمان تخصصی بیماری های مو، کاشت مو با جدیدترین متدهای روز دنیا با خط رویش طبیعی و تراکم بالا و خدمات جوانسازی پوست با جدیدترین دستگاه ها مثل RF Fractional Scarlet در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر نابت تاجمیر ریاحی انجام می شود.

آدرس مطب : تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳ ، واحد ۲۱

📞 شماره تماس مطب:

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

طراحی و توسعه توسط شرکت همیار سیستم

درمان قارچ حلقوی پوستی
درمان قارچ حلقوی پوستی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *