درمان معده سرد

درمان معده سرد
درمان معده سرد

ترش کردن، نفخ معده، سوءهاضمه، بزرگی شکم و حالت تهوع همه از نشانه های سردی معده است، این بیماری پنهان که اکثر افراد جامعه به آن مبتلا هستند ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله خوردن آب سرد یا پوشیدن پیش بند خیس در زمان ظرف شستن اتفاق افتد.طب سنتی فارغ از توصیه هایی که برای پیشگیری از این بیماری پنهان دارد برخی از روش های درمانی را هم برای آن معرفی کرده است.

تقریبا تمام لبنیات جز پنیر کهنه، شیر محلی تازه، کره و ماست چکیده، طبع سردی دارند. بین لبنیات، پنیر تازه، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه و ماست معمولی، طبع سرد و تر دارند و کشک و قره قروت طبعشان سرد و خشک است.

سردي معده داراي علائمي نظير ترش کردن است و مي تواند با احساس سوزش در مري و سرمعده، دل درد، اسپاسم عضلات شکمي، اسهال يا گاهي اوقات يبوست، احساس تهوع و بي حالي همراه باشد.

خوردن سريع خوراکي ها، نوشيدن آب همراه با غذا، مصرف غذاهاي دير هضم، استفاده از چاشني و انواع ادويه هاي تند همراه با غذا، مصرف خوراکي هاي سرد چون يخ و بستنی و برخي داروها همگي درسردی معده موثر هستند.

درمان اين مشکل در وهله اول رعايت رژيم غذايي اهميت فروان دارد، هر فردي داراي يک مزاج است و خوردن غذاهاي طبع ديگر مي تواند باعث مشکلات گوارشي و حتي بيماري هايي مانند آکنه و ريزش مو در او شود، براي فهميدن طبع مي توان به پزشک طبع گياهي مراجعه کرد.

درمان معده سرد

نوشيدن چاي بابوبه يکي از راه هاي برطرف کردن التهاب و سردي معده است، مي توان اين چاي را همراه با نبات يا ليمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان مشکل اسيدي شدن و سردي معده با عوامل عفونت زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند.

آب برنج هم يکي ديگر از داروهاي مفيد براي درمان مشکل سردي و ترش کردن معده است، براي اين کارمقدار کمي برنج را با آب بدون نمک پخته تا قوام پيدا کند، سپس محلول را از صافي رد کنيد، اين نوشيدني را مي توانيد در طول روز به همراه مقداري عسل مصرف کنيد تا مشکل سردي معده برطرف شود.

استفاده از برگ هاي شفابخش نعناع هم که از ديرباز به عنوان يک داروي بي رقيب براي درمان کليه مشکلات معده مشهور بوده که مي توان با جويدن برگ نعناع يا عرق نعناع و چاي نعناع را هنگام دل درد و سردي معده مصرف کرد تا التهاب برطرف شود، با توجه به طبع سرد ذاتي نعناع براي رفع سردي معده آن را همراه با نبات مصرف کنيد.

دانه رازيانه هم يکي از خوراکي هاي بسيار مفيد براي سلامت معده است ومي تواند مشکل سردي معده و يا هضم کند مواد غذايي در دستگاه گوارش را برطرف کند و به اين ترتيب مشکل التهاب معده برطرف مي شود.

علاوه بر موارد فوق، رعایت نکات زیر کمک شایانی به بهبودی شما می کند. برخی از این نکات با توصیه های عمومی مشترک است، که به معنای اهمیت بالای آن در بهبودی شما است.
1- بر حسب نوع غذا و ذائقه خود، غذا را با ادویه جاتی مانند: زیره، نعناع، دارچین (یک قاشق چایخوری از پودر یکی از آن ها) و در صورت اطمینان از نداشتن زخم گوارشی، زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) با هر وعده میل نمایید.
2- از غذاهای سنگین و دیرهضم مانند گوشت گاو (به هر شکل و به هر مقدار)، کله پاچه، حلیم، تخم مرغ آب پز کامل، کوکو سیب زمینی، ماکارونی، الویه، اجتناب کنید.
3- از غذاهای زودهضم بیشتر استفاده کنید. (گوشت بره، جوجه کباب، تخم مرغ عسلی …)
4- از خوردن سالاد خیار گوجه، ترشی، دوغ و ماست اجتناب کنید.
5- از میوه های با مزاج سرد مانند: هندوانه، هلو، زردآلو، کیوی، خیار و گوجه به ویژه بر روی غذا پرهیز نمایید.
6- غذا را با مقدار خیلی کمی نمک شروع و با نمک به پایان برید. (اگر بیماری فشارخون ندارید).
7- از خوراکی های مولد ریاح مانند حبوبات، کمتر استفاده نمایید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل 12 ساعت در آب خیس نموده و در طی این مدت 3-2 بار آب آن را تعویض نمایید.

نکته : غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف زیاد خوراکی های با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند

8- از ادویه جاتی مانند قرنفل (میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.
9- از خوردن آب همراه غذا و تا 2 ساعت پس از آن اجتناب کنید (برای کاهش تمایل به آب، غذا را خوب بجوید و بدون عجله و با آرامش غذا میل کنید).
10- قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.
11- حداقل تا 2 ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.
12- از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو پرهیز کنید.
13- از انواع فست فود به ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً اجتناب کنید.
14- اگر دچار ضعف هضم و نفخ زیاد هستید از ورزش روزانه با معده کاملاً خالی به مدت 20-15 دقیقه غافل نشوید.
15- در صورتی که بلغم معده تان را درگیر کرده و سبب عفونت شده است، از دم کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید. اما اگر این گیاهان را در اختیار ندارید، نسخه ای کلی برای درمان بلغم مفاصل و معده وجود دارد: سیاه دانه را با سه برابر عسل مخلوط کرده و برای درمان بلغم مفاصل به اندازه یک قاشق چای خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. در صورتی که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

البته اگر با انجام موارد فوق بهبودی حاصل نشد حتماً با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-12-04
بیماری های گوارشی, بیماری های معده, درمان با محصولات پارسی طب

۳۰ دیدگاه
279,253 بازدید

کسانی که طبع معده شان سرد است و با مصرف کوچک ترین ماده غذایی با طبع سرد دچار مشکل می شوند و هم چنین کسانی که با مصرف غذاهایی مانند شیر، پنیر و ماست دچار مشکل می‌شوند و غذا به خوبی هضم نمی شود و دچار چاقی شکمی هستند، طبع معده آن ها سرد است.

افرادی که طبع معده ‌شان سرد است غذاهای لطیفی مانند سوپ آلو بخارا، هویج و گندم یا تخم مرغ عسلی برایشان بسیار خوب است. هم چنین می‌توانند ماست را با آویشن، نعناع و پونه مصرف کنند یا شیر را با گلاب و عسل و پنیر را با مغز گردو مصرف کنند.

درمان معده سرد

به طور کلی ۴ نوع هضم در بدن وجود دارد:
هضم معدی که نتیجه آن کیموس معده و ماده دفعی آن که مدفوع است.
هضم دوم هضم کبدی که نتیجه آن تولید کیموس کبدی و ماده زاید آن که ادرار است
هضم سوم و چهارم که هضم عروقی و عضوی است که ماده دفعی آن عرق، ناخن، مو و چرک است.

رعایت نکات زیر کمک شایانی به بهبودی بیماری می‌کند. برخی از این نکات با توصیه‌های عمومی مشترک است که به معنای اهمیت بالای آن در بهبودی فرد است.

نحوه مصرف :
مقطر ضد بلغم پارسی طب نیم ساعت قبل از ناهار و شام بین ۸۰ تا ۱۰۰ سی‌سی و به مدت ۳ ماه استفاده شود.

نکتـه
۱٫    در صورت داشتن حرارت کبد بالا و در نتیجه ابتلا به یبوست گرم، از مقطر پاک سازی کبد شلیور صبح ناشتا استفاده شود.
۲٫    در صورت داشتن معده سرد به همراه یبوست از مقطر تقویت اعضا رییسه سایکودایجست به میزان ۱۰۰ سی سی دو ساعت قبل از شام استفاده گردد.
۳٫    برای این افراد باید رژیم غذایی سرد در نظر گرفته شود.
۴٫    در صورت وجود یبوست ابتدا باید از ملین های عام و بعد از ۱۴ روز از مسهل استفاده شود.
۵٫    از روغن های صنعتی (روغن جامد، مایع و سرخ کردنی) استفاده نشود.
دوز مصرف برای شدت بیماری های مختلف قابل افزایش تا مقدار حداکثر ذکر شده در کاتالوگ محصول می‌باشد.

2020-02-29

2020-01-22

2019-10-30

روز جهانی قلب: امروز روز جهانی قلب است. اکثر سردمداران بخش سلامت در کشورهای مختلف …

سلام ببخشید من متادون مصرف دارم به همین دلیل همیشه مشگل یبوست دارم لطفی کرده ومراراهنمای کنید که چه چیز مشگل مرابهبود بخشید باتشکر

سلام
استفاده از دم کرده سنا و گل محمدی باعث از بین رفتن یبوست میشه اما استفاده طولانی مدت از هیچ دارویی توصیه نمیشه و عوارض زیادی خواهند داشت. توصیه میکنم با خانم دکتر حسن زاده درباره این موضوع صحبت کنید تا درمان ها و توصیه های لازم انجام بشه.
موفق باشید

سلام خسته نباشین مشکل معده دارم نفخ همیشه داره اشتهام عادیه ولی چاقی شکمی دارم سردی معده دارم هرزگاهی دستشویی که میرم خونریزی میکنه حتی دکتر هم رفتم تشخیص نداده و سردی معدم خوب نشده بی زحمت بگین چه دارویی مصرف کنم؟داروخانه ها دارن ممنون میشم جواب بدین؟سپاس🙏🙏

سلام
مشکلی که شما دارید با استفاده از یک قرص و یا یک بطری عرق گیاهی درمان نمیشه! باید رژیم غذایی رو اصلاح کنید و تحت نظر یک پزشک حاذق طب سنتی (نه هر عطاری) باشید. دوره درمان کامل بیماری شما حدودا سه ماه زمان میبره.

سلام
من حدودا یکسال هست که نفخ شکم دارم. با توجه به اطلاعاتی که خوندم ، فکر میکنم دچار سردی معده شده باشم. به خیلی از مواد غذایی سرد کاملا حساسم.هر روز هم به طور مرتب ورزش میکنم و قبل شروع ورزش با معده خالی یک لیوان اب ولرم هم میخورم. و همینطور بده ورزش.
ممنون میشم راهنماییم کنید.

با سلام
توصیه هایی که در مقاله بالا قید شده برای نوع افراد بلغمی موثر هست و جنبه عمومی داره.
اگر با رعایت این موارد باز هم مشکل سردی معده و حساسیت به غذاهای با طبع سرد در شما وجود داره توصیه میکنم مشکلاتتون رو با یک پزشک متبحر طب سنتی در میون بذارید تا به صورت تخصصی و بر اساس شرایط و ساختار بدنی شما تجویز دقیق انجام بشه.
می تونید از دکتر مریم رضایی کمک بگیرید.

سلام شماره ای بزارید که بتونیم این داروهارو تهیه کنیم من چند جارفتم گیرم نیومد لطفا رسیدگی کنید چطوری این دارو رو بدست بیاریم ممنون میشم راهنمای کنید با سپاس

سلام با این شماره تماس بگیرید براتون ارسال میکنن
۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴

سلام
من مشکل بیرون روی بیش از حد ادرار بخصوص تو ماه رمضان دارم و این مشکلات زیادی برای من ایجاد کرده است از جمله اینکه بعد از افطار تا حدود ساعت ۱۲ شب مشکلی ندارم بعد از این ساعت هر نیم ساعت حتی رب ساعت بایستی مثانه خود را خالی کنم و نیز این که احساس خالی شدن مثانه ندارم لطفاً در این خصوص راهنمایی بفرمایید چه دارویی باید مصرف کنم؟

پی بردن به علت بیماری و ارائه راهکار درمانی بدون بررسی دقیق وضعیت شخص ممکن نیست ، برای این کار باید حداقل به ۴۰ پرسش پاسخ دهید تا امکان تشخیص و ارائه راهکار درمان ایجاد شود ، برای این منظور از لینک زیر وارد شوید و با دقت به سوالات پزشک پاسخ دهید:
سامانه مشاوره آنلاین ایزو ویزیت

سلام من معده م خیلی حساسه یه مدت دکتررفتم گفت که ظاهرا سندرم روده تحریک پذیرداری مدام یبوست داشتم همه آزمایش هارو هم دادم چیزی نشون ندادن منتها الان با خوردن منیزیم یبوستم حل شده ولی هنوز خیلی زود یکم غذابیشتربخورم همش رفلاکس دارم و پوستم پرازجوشهای ریزه و همینطوردارم بدترمیشم بخصوص باسنم و بازوهام هرچی ام روغن استفاده میکنم بی فایده ست ممنون میشم راهنمایی کنید و شرایط ویزیت و درمان رو به ایمیل ام ارسال کنید

پی بردن به علت بیماری و ارائه راهکار درمانی بدون بررسی دقیق وضعیت جسمانی شما ممکن نیست، برای این کار باید حداقل به ۴۰ پرسش پاسخ دهید تا امکان تشخیص و ارائه راهکار درمان ایجاد شود ، برای این منظور از لینک زیر وارد شوید و با دقت به سوالات پزشک پاسخ دهید:
سامانه مشاوره آنلاین ایزو ویزیت

سلام من چهار ماه پیش به خاطر درد شدید در پشت قفسه سینه و گلو درد و گرفتگی صدا به پزشک مراجعه کردم. که بعد از آندسکوپی و نمونه برداری تشخیص خراش روی مری و ریفلاکس را دادند. بعد از چهار ماه مصرف پنتاپرازول الان تمام علایم بهبود یافته ولی بعد از خوردن غذا دچار ریفلاکس شدید می شوم که تنها علامت آن احساس تورم در گلو و تنگ شدن نفس می باشد. آب دهانم زیاد شده و کف مانند است و همچنین رنگ زبانم خیلی سفید می شود. میزان غذایم را خیلی کم و رژیمی کرده ام در حالیکه وزن زیادی کم کرده ام ولی این حالات به هیچ وجه از بین نمی روند. لازم به ذکر است در چند ماه گذشته به خاطر عفونت مجاری ادراری روزانه تا ده لیوان آب می نوشیدم. لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه با طب سنتی از این مشکل خلاص می شوم.

برای مشاوره در این مورد می توانید از سایت مشاوره آنلاین http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام من ۱۷ سال سن دارم و یک سال هست که دچار رفلاکس معده هستم
اونطور غذایی هم نمیخورم
خیلی وزن کم کردم ۷۰ کیلو هستم
هرچی میخورم باعث رفلاکس معده میشه
و تنهایی عذایی که میتونم بخورم سیب زمینی اب پز و تخمرغ اب پز

راه درمان سراغ دارید بگویید

با سلام
برای مشاوره در این مورد می توانید از سایت مشاوره آنلاین ایزوویزیت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام من خیلی از روزها معدم صداهای قاروقور میده و آروقهای بد بو و اسهال میشم بی زحمت راه حلی برای درمان بهم بدید

سلام من ۲۷ سالمه ۴۵ کیلو ام و به شدت لاغر و ضعیفم، متاسفانه خیلس وقته هم سوزش معده میگیرم هم حالت تهوع که نمیتونم چیزی بخورم هم تازگیا ورم و نفخ معده. تازگیا فهمیدم معده ی من طبعش سرده واسه همین یبوست خیلی شدید میگیرم و همین خیلی خسلس اذیتم میکنه. مادر همه ی مریضی ها یبوسته. هرکاری هم بگید کردم. شنیدم عسب و زنجبیل یا عسل و سیاهدانه واسه معده و یبوست خوبه. اگه میشه کمکم کنید

سلام خسته نباشید من ۲. ۳ ساله نمیتونم آب بخورم دکتر هم زیاد رفتم ولی درست نشده .اب که میخورم حالت تهوع میگیرم انقریبه استفراغ کنم لطفاً راهنمای کنید

با سلام
مردی ۲۷ ساله هستم. هفته گذشته در اثر خوردن غذای ناسالم معده ام بهم ریخت و استفراغ کردم. اما بعد از گذشت دو هفته همچنان تهوع و لرز دارم.
دو سال پیش این اتفاق تکرار شد و چند ماه تا بهبودی نسبتا کامل طول کشید.
مشکل بنده و راه علاج آن چیست؟
با تشکر

درمان معده سرد

سلام
در معده شما تیکه گیر کرده است با رد کردن ان کاملا خوب خواهید شد

چطوری محصولات پاپریکارو سفارش بدم؟

سلام
من دو ماه که احساس میکنم سمت چپ گلوم چیزی مونده ولی رفتم عکس گرفتن چیزی نیست
بعضی وقت ها انگار از معده ام چیزی میاد بالا و احساس تنگ نفس میگیرم البته معده اصلا ترش نمیکنه بعضی وقت ها نزدیک معدم زیر قفسه سینه میسوزه
رفتم یه عطاری گفت معده شما ورم کرده و چیزیای سرد نخور
درسته؟

شما بند هستی یه بندی گیر بیار خوب میشی

سلام . من خانمی ۳۵ سلله و ساکن استرالیا هستم و درضمن گیاه خوارم. مدت ۱ ماه فقط تمایل داشتم سللاد بخورم با سرکه و روعن زیتون. بعد از اون ۲ هفته است که به شدت دچار بادگلو و گاهی ترش کردن شدم. ممکنه منو راهنمایی کنید چه عذاهایی بخورم که ضد بلغم باشد و سردی معده منو بگییره. ممنونم

سلام.مردی هستم ۳۵ ساله.وزن ۱۰۰ کیلو .باشکمی بزرگ .چند سالیه که با خورد غذاهای سرد در کمتر از نیم ساعت دچار تکرر ادرار و اسهال و باد معده ی زیاد میشم میخواستم بدونم ایا این دارو مقطر شما میتونه برای درمان بنده موثر باشه.با تشکر.

ممنونم از پاسخ شما. پایدار باشید.

سلام برای درمان معده سرد توصیه شما چیست. با خوردن هر غذای سردی دچار ضعف معده و افت فشار می شم طوری که یکبار با خوردن هندوانه دچار سر گیجه و بیحالی شددیم شدم که کارم به درمانگاه کشید. ممنونم از پاسخ شما.

با سلام
مردی ۴۵ ساله هستم. هیچگاه مشکل گوارشی نداشته ام اما از تیر ماه ۱۳۹۵ بعد از اتمام ماه رمضان با استفاده از شیوه طب سنتی به رژیم ۱۵ روزه پاکسازی بدن روی آوردم. بعد از آن به اسهال شدید مبتلا شدم و با عسل و نعناع ب مداوا مشغول شدم اما طولی نکشید که این امر به تناوب یبوست و اسهال منتهی شد. تلاش برای درمان این مشکل با خوردن شبی یک قاشق اسپند، استفاده زیا از زنجبیل و دارچین و عرق نعناع ادامه یافت. سرانجام از اواخر آبان درد شدید معده آغاز شد . با مراجعه به پزشک احتمال وجود سرطان منتفی شد و با توجه به تشخیص پزشک این بیماری سندرم روده تحریک پذیر است و تا الان هم با دردهای گاهگاهی تحمل کردم. اما اکنون بعد از ۱۳ روز روزه درد معده به شدت بالا گرفته چنانکه بعد از غذا، قبل از غذا و در حالت گرسنگی و سیری معده ام درد می کند و گاهی شدت آن تا حدی است که قادر به راست ایستادن نمی باشم. لطفا راهنمایی کنید چه کنم؟؟

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من معده م با کوچکترین خوراک سرد و لبنیات . اذیت میشه و دچار تکرر ادرار و خلط سفید پشت گلو میشم و در معده م احساس خام بودن میکنم . این مقطر بلغم که فرمودید آیا در دوران بارداری هم میشه استفاده کرد و از کجا تهیه کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

یکی از تاثیرات نامطلوب سبک زندگی امروز کاهش سطح سلامتی جامعه است. بی تدبیری‌هایی که در انتخاب غذا، سفره آرایی، آداب صرف غذا و … وجود دارد باعث بروز مشکلات بی‌شماری شده است. یکی از پیامدهای نامطلوب این روش‌های نادرست مشکلات معده است. در این مقاله مجله طبایع به بررسی سوء مزاج سرد و تر معده، علل و پیامدهای آن و ارائه راهکارهای درمانی ساده برای درمان آن می‌پردازیم.

بدون شک برای درمان سوء مزاج سرد و تر معده و بهبود مشکلاتی نظیر سوء هاضمه، آروغ ترش، آب دهان، نفخ، معده درد، سنگینی بعد از غذا و … پرهیز از موارد ذکر شده ضروری است.

غلبه سردی و تری در معده نه تنها موجب مشکلات معده و اختلال در هضم غذا می‌شود بلکه بواسطه ارتباط معده و مغز و دستگاه تناسلی بیماری‌های بسیاری بدنبال دارد. انواع سردردها، مشکلات نازایی و تاخیر در قاعدگی، کم خونی و … از این جمله‌اند.

اطلاعیه مهم!

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

درمان معده سرد

مژده مژده!

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

 

به گزارش ایران ناز با در نظر گرفتن طبع هر فرد میتوان خوراکیهایی که به اصطلاح به معده ی او میسازد را شناخت و بر عکس با رعايت نکردن رژيم غذايي سالم و خوردن انواع خوراکي های ناسازگار بدون در نظر گرفتن طبع گرم يا سرد آنها مي تواند باعث بيما ي سردي معده و مشکلات فراوان براي شما شود.

 

درمان معده سرد

سردي معده داراي علائمي نظير ترش کردن است و مي تواند با احساس سوزش در مري و سرمعده، دل درد، اسپاسم عضلات شکمي، اسهال يا گاهي اوقات يبوست، احساس تهوع و بي حالي همراه باشد.

 

براي درمان اين مشکل در وهله اول رعايت رژيم غذايي اهميت فروان دارد، هر فردي داراي يک مزاج است و خوردن غذاهاي طبع ديگر مي تواند باعث مشکلات گوارشي و حتي بيماري هايي مانند آکنه و ريزش مو در او شود، براي فهميدن طبع مي توان به پزشک طبع گياهي مراجعه کرد.

 

خوردن سريع خوراکي ها، نوشيدن آب همراه با غذا، مصرف غذاهاي دير هضم، استفاده از چاشني و انواع ادويه هاي تند همراه با غذا، مصرف خوراکي هاي سرد چون يخ و بستنی و برخي داروها همگي در اين حالت موثر هستند.

 

نوشيدن چاي بابوبه يکي از راه هاي برطرف کردن التهاب و سردي معده است، مي توان اين چاي را همراه با نبات يا ليمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان مشکل اسيدي شدن و سردي معده با عوامل عفونت زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند.

 

آب برنج هم يکي ديگر از داروهاي مفيد براي درمان مشکل سردي و ترش کردن معده است، براي اين کارمقدار کمي برنج را با آب بدون نمک پخته تا قوام پيدا کند، سپس محلول را از صافي رد کنيد، اين نوشيدني را مي توانيد در طول روز به همراه مقداري عسل مصرف کنيد تا مشکل سردي معده برطرف شود.

 

استفاده از برگ هاي شفابخش نعناع هم که از ديرباز به عنوان يک داروي بي رقيب براي درمان کليه مشکلات معده مشهور بوده که مي توان با جويدن برگ نعناع يا عرق نعناع و چاي نعناع را هنگام دل درد و سردي معده مصرف کرد تا التهاب برطرف شود، با توجه به طبع سرد ذاتي نعناع براي رفع سردي معده آن را همراه با نبات مصرف کنيد.

 

دانه رازيانه هم يکي از خوراکي هاي بسيار مفيد براي سلامت معده است ومي تواند مشکل سردي معده و يا هضم کند مواد غذايي در دستگاه گوارش را برطرف کند و به اين ترتيب مشکل التهاب معده برطرف مي شود.

 

مطالب مرتبط:

 

8 گیاه دارویی درمانگر ورم معده

 

شوک پزشکان از آنچه در معده این زن بود +عکس

 

غذاهایی با طبع گرم و سرد چه چیزهایی هستند؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری گفت: رعایت نکردن رژیم غذایی سالم و مصرف انواع خوراکی‌ها به صورت همزمان بدون در نظر گرفتن طبع گرم یا سرد آنها می‌تواند باعث بیماری سردی معده و مشکلات فراوان شود.

محمد امین افرا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سردی معده دارای علائمی نظیر دل درد، اسپاسم عضلات شکمی، اسهال یا گاهی اوقات یبوست، احساس تهوع و بی حالی است که برای درمان آن روش‌های ساده و موثری می‌توان استفاده کرد.

وی افزود: برای درمان این مشکل در مرحله اول رعایت رژیم غذایی اهمیت فروان دارد، هر فردی دارای یک مزاج است و خوردن غذاهای طبع دیگر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

این محقق طب اسلامی خاطرنشان کرد: نوشیدن چای بابوبه یکی از راه‌های برطرف کردن التهاب و سردی معده است، می‌توان این چای را همراه با نبات یا لیمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان، مشکل اسیدی شدن و سردی معده با عوامل عفونت‌زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند.
وی با اشاره به اینکه برگ‌های شفابخش نعناع از دیرباز به عنوان یک داروی بی‌رقیب برای درمان مشکلات معده مشهور بوده، تصریح کرد: با جویدن برگ نعناع یا عرق نعناع و چای نعناع تا حدودی می‌توان مشکلات ناشی از سردی معده را برطرف کرد.
افرا خاطرنشان کرد: دانه رازیانه هم یکی از خوراکی‌های بسیار مفید برای سلامت معده است ومی‌تواند مشکل سردی معده و یا هضم کند مواد غذایی در دستگاه گوارش را برطرف کند و به این ترتیب مشکل التهاب معده برطرف می‌شود.
این محقق طب اسلامی با بیان اینکه همه افراد و در هر سنی می‌توانند دچار سردی معده شوند، توصیه کرد: در فصل پاییز و زمستان باید از غذاهای گرم استفاده کرده و از خوردن خوراکی‌های سرد اجتناب شود.

انتهای پیام

برای درمان بیماری ها ابتدا باید معده اصلاح شود چرا که معده خانه همه بیماری هاست؛ سلامت بدن بسته به سلامت معده دارد؛ چرا که طب سنتی طبی کل نگر است و در درمان بیماری ها به همه ارگان ها توجه می شود. سرد شدن معده یکی از مسائلی است که امروزه بسیاری از افراد جامعه با آن روبه رو هستند که دارای علائمی مانند سوءهاضمه، ورم معده، زخم معده، ترش کردن، نفخ و … است. بزرگ بودن شکم خود یکی از نشانه های سردی معده است.

بیماری های معده با منشأ بلغمی به علت زیاد شدن خلط بلغم و یا به عبارتی اثر سوء مزاج خلط بلغم در دستگاه گوارش به وجود می آیند. علائم شایع این مشکل عبارتند از: ترش کردن معده، نفخ معده، گاهی یبوست گاهی اسهال، دل درد و بی اشتهایی. افزایش بلغم در سایر قسمت ها با علائمی چون زیاد شدن آب دهان، سردرد، درد پاها و یا دست ها، سستی و رخوت همراه است.

غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف زیاد خوراکی های با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد بین غذا و خوردن آب بسیار سرد بروز می کند.از عوامل دیگری که سبب اختلال در هضم غذا و نفخ می شوند، می توان به مواردی مانند: خوب نجویدن غذا، درهم خوری، حمام رفتن بعد از غذا، خوابیدن بعد از غذا، خوردن زمانی که فرد سیر است و جماع (نزدیکی جنسی) بعد از غذا اشاره کرد.علاوه بر موارد ذکرشده، داشتن اجابت مزاج مناسب، رعایت آداب خوابیدن، پرهیز از بی تحرکی و داشتن آرامش روحی و روانی برای پیشگیری از نفخ و هر بیماری دیگری لازم است.

* خوردن مصطکی ساییده شده با شکر* روغن مالی شکم با روغن هایی مانند بابونه* تقویت معده با مصرف گل قند و بذر انیسون

علاوه بر موارد فوق، رعایت نکات زیر کمک شایانی به بهبودی شما می کند. برخی از این نکات با توصیه های عمومی مشترک است، که به معنای اهمیت بالای آن در بهبودی شما است.1- بر حسب نوع غذا و ذائقه خود، غذا را با ادویه جاتی مانند: زیره، نعناع، دارچین (یک قاشق چایخوری از پودر یکی از آن ها) و در صورت اطمینان از نداشتن زخم گوارشی، زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) با هر وعده میل نمایید.2- از غذاهای سنگین و دیرهضم مانند گوشت گاو (به هر شکل و به هر مقدار)، کله پاچه، حلیم، تخم مرغ آب پز کامل، کوکو سیب زمینی، ماکارونی، الویه، اجتناب کنید.3- از غذاهای زودهضم بیشتر استفاده کنید. (گوشت بره، جوجه کباب، تخم مرغ عسلی …)4- از خوردن سالاد خیار گوجه، ترشی، دوغ و ماست اجتناب کنید.5- از میوه های با مزاج سرد مانند: هندوانه، هلو، زردآلو، کیوی، خیار و گوجه به ویژه بر روی غذا پرهیز نمایید.6- غذا را با مقدار خیلی کمی نمک شروع و با نمک به پایان برید. (اگر بیماری فشارخون ندارید).7- از خوراکی های مولد ریاح مانند حبوبات، کمتر استفاده نمایید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل 12 ساعت در آب خیس نموده و در طی این مدت 3-2 بار آب آن را تعویض نمایید.

درمان معده سرد

8- از ادویه جاتی مانند قرنفل (میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.9- از خوردن آب همراه غذا و تا 2 ساعت پس از آن اجتناب کنید (برای کاهش تمایل به آب، غذا را خوب بجوید و بدون عجله و با آرامش غذا میل کنید).10- قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.11- حداقل تا 2 ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.12- از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو پرهیز کنید.13- از انواع فست فود به ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً اجتناب کنید.14- اگر دچار ضعف هضم و نفخ زیاد هستید از ورزش روزانه با معده کاملاً خالی به مدت 20-15 دقیقه غافل نشوید.15- در صورتی که بلغم معده تان را درگیر کرده و سبب عفونت شده است، از دم کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید. اما اگر این گیاهان را در اختیار ندارید، نسخه ای کلی برای درمان بلغم مفاصل و معده وجود دارد: سیاه دانه را با سه برابر عسل مخلوط کرده و برای درمان بلغم مفاصل به اندازه یک قاشق چای خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. در صورتی که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

البته اگر با انجام موارد فوق بهبودی حاصل نشد حتماً با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

سالم و تندرست باشید.


اگر شما هم جزو افرادی هستید که با خوردن برخی مواد غذایی با طبع سرد، احساس درد معده می‌کنید، باید بگوییم که دچار سردی معده هستید. برای درمان سردی معده بهتر است تا وعده‌های غذایی خود را اصلاح نمایید. در غیر این صورت ممکن است بیماری شما تشدید شود.

اگر شما از مشکلات گوارشی مانند نفخ معده، ترش کردن معده، یبوست، اسهال و … رنج می‌برید و به دنبال رفع سردی معده خود هستید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

علائم شایع سردی معده شامل موارد زیر می‌باشد:

روش نادرست تغذیه و برخی عادت‌های غلط تغذیه‌ای باعث ایجاد سردی معده و تشدید علائم آن می‌شود. ازجمله این علل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان معده سرد

آب برنج: بسیاری از خانم‌ها، هنگام آب‌کشی برنج، آب آن را دور می‌ریزند. پزشکان طب سنتی معتقدند که یکی از روش‌های خانگی برای درمان سردی معده استفاده از آب برنج می‌باشد.

اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، بهتر است تا آب برنج را در طول روز مصرف کنید تا مشکل سردی معده شما از بین برود.

روغن کرچک: اگر مزاج سرد معده‌تان، باعث ناراحتی شما شده است، از خواص درمانی روغن کرچک استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید مقداری روغن کرچک را به معده خود بزنید. سپس این نواحی را ماساژ دهید. بعدازاینکه تمام معده شما چرب شد، بهتر است با یک حوله یا کیسه آب گرم، شکم خود را بپوشانید.

عسل: برای رفع سردی معده از خواص شفابخش عسل استفاده کنید. شما می‌توانید دمنوش های موثر برای سردی معده را با عسل ترکیب کرده و نشو جان کنید. همچنین می‌توانید عسل را به تنهایی و به‌عنوان صبحانه مصرف کنید.

سرکه انگور: برخی طبیبان طب سنتی معتقدند که برای درمان سردی معده ، سرکه انگور کارساز می‌باشد. برای این منظور می‌توانید مقداری از سرکه انگور را در آب حل کنید. سپس این نوشیدنی گوارا را هر روز نوش جان کنید تا التهاب و سردی معده شما برطرف شود.

چای بابونه: برای برطرف کردن سردی معده، بهتر است چای بابونه را امتحان کنید. برای این منظور می‌توانید چای بابونه را با نبات یا لیموترش نوش جان کنید. این درمان به شما کمک می‌کند تا علاوه بر برطرف شدن اسید معده و سردی معده، دستگاه گوارش شما به‌خوبی ضدعفونی شود.

برگ نعنا: برای درمان مشکلات معده مانند سردی معده، برگ نعنا معجزه می‌کند. برای این منظور می‌توانید چند دانه از برگ نعنا تازه را بجوید. همچنین می‌توانید از عرق نعنا یا چای نعنا به همراه نبات نیز استفاده کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا التهاب معده شما از بین برود.

رازیانه: برای رفع سردی معده خود از دانه‌های شفابخش رازیانه استفاده کنید. این دانه‌ها برای سلامت معده بسیار مؤثر بوده و به هضم مواد غذایی در دستگاه گوارش شما کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این رازیانه التهاب معده شمارا از بین می‌رود.

ترکیب بادیان و زنیان: برای کاهش علائم و درمان سردی معده دستور زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

مقداری باز گیاهان بادیان، زنیان، زیره سبز و نبات را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس مقدار یک قاشق از آن را در روز نوش جان کنید.

افتیمون: برای از بین رفتن سردی معده از خواص گیاه افتیمون استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید مقداری از این گیاه را در یک لیوان آب بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و همراه با نبات میل کنید.

آویشن: برای درمان سردی معده و کاهش التهاب آن، گیاه آویشن معجزه می‌کند. شما می‌توانید این گیاه را با گیاه مریم نخودی و مرزنجوش ترکیب کنید و همراه با یک لیوان آب دم کنید. بعد از صاف کردن آن همراه با نبات نوش جان کنید.

سنبل‌الطیب: برای کاهش التهاب معده و تغییر مزاج سرد آن گیاه سنبل‌الطیب را امتحان کنید.

اگر با موارد گفته‌شده در بالا، به درمان سردی معده شما کمک نکرد، بهتر است از درمان خودسرانه اجتناب کرده و برای درمان اصولی با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

برای تهیه گیاهان دارویی و دم‌نوش‌های گیاهی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به سفارش نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

درتلاش هستیم تا عرقیجات سنتی ایران عزیزمان را به سفره های شما عزیزان بازگردانیم . سعی برآن داریم که بجای نوشابه های مضر ، مصرف عرقیجات گیاهی را تبلیغ کنیم.

برای بار بعدی نظر من، نام، ایمیل، و وب سایت من را در این مرورگر ذخیره کنید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


ایمیل شما:

درتلاش هستیم تا عرقیجات سنتی ایران عزیزمان را به سفره های شما عزیزان بازگردانیم . سعی برآن داریم که بجای نوشابه های مضر ، مصرف عرقیجات گیاهی را تبلیغ کنیم.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

طراحی شده در ایران | خرید خوب ، حق شماست،کافیست نگرش خود را تغییر دهید.ساخته شده با عشق در کاکوتی. | نیرو گرفته شده از سرور های قدرتمند سرور ستاپ

کارشناس تغذیه:

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم گلبرگ در کلاس معارفی «تغذیه سالم از دیدگاه اسلام» که در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به علت بروز بیماری در بدن انسان اظهار داشت: غالب شدن صفرا، سودا و بلغم بر یکدیگر و ازدیاد خون سوخته در بدن از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های سخت در افراد است.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر تعدیل طبایع و اثر آن بر افزایش طول عمر انسان تصریح کرد: ریشه اصلی بیماری‌های بدن انسان ناشی از غلبه سردی بر بدن است که در رأس آن سردی معده قرار دارد.

وی افزود: برای درمان بدن باید طبع گرم با غذای سرد، طبع سرد با غذای گرم،
طبع مرطوب با غذای خشک و طبع خشک با غذای مرطوب هماهنگ باشد.

گلبرگ خوردن عسل و هفت عدد سیاه‌دانه به صورت ناشتا، خوردن سویق خشک دو قاشق به صورت ناشتا، خوردن بیست و یک عدد مویز، خوردن سیب زرد یا قرمز، خوردن آب جوشیده (ماء فاطر) به ویژه در زمستان، خوردن برگ چغندر بدون ساقه، خوردن سرکه طبیعی انگور، خوردن بادمجان، خوردن روغن زیتون را درمان عمومی غلبه بر طبایع دانست.

درمان معده سرد

وی یادآور
شد: خوردن آش در فصل زمستان به دفع اخلاط از بدن کمک کرده و همچنین بدن را گرم
کرده و سردی را از بین می‌برد؛ به همین دلیل خوردن آش بهترین روش درمان بیماری‌ها
در فصل پاییز و زمستان است.

عاشقان غریب در انتظار زیارت امام غریب

دست‌های خالی‌مان خاضعانه به سمت اوست…

حضرت فاطمه معصومه(س)؛ شاگرد برترین معلم عالم

روسیاهی باز هم به ذغال ماند!

فرزندآوری و تربیت فرزندان صالح از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی حسینی

var CurrentDate= “10/21/2020 9:40:41 AM”; var JAT= 0; function pz() {};init();document.getElementById(“cities”).selectedIndex=23;coord();main();

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها.

درمان معده سرد
درمان معده سرد
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *