در دفاع از سحر قریشی!

در دفاع از سحر قریشی!
در دفاع از سحر قریشی!

آقای شهردار منطقه یک خیلی روانشناسانه با پاکبان عزیز حرف زد. حرمت پاکبان را نگه داشت او نامی از سحر قریشی نبرد و قضاوتش نکرد و انسان را جایزالخطا دانست.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در خبرآنلاین به قلم مهدی بذرافکن آمده است: «اولین بار که کلیپ سحر قریشی و دوستانش و آن پاکبان عزیز و شریف را دیدم تقریبا به صورت کامل عکس العمل های افراد مختلف در نکوهش حرکت قریشی را پیش بینی کردم. این کار من البته شق القمر نبود زیرا در جامعه احساسی و پریشان ما چنین برخوردهایی اگر نباشد خود جای تعجب دارد. این برخوردهای احساسی هم آدم عادی و مسئول نمی شناسد. هنرمند و سلبریتی و کاربران واقعی و فیک اینستا و توییتر هم نمی شناسد؛ شامل حال همه است. از جناب استاد پرویز پرستویی که حکم بوسیدن پای آن پاکبان توسط سحر قریشی را صادر کرد تا عضو محترم شورای شهر تهران که بحث شکایت و دادگاه را پیش کشید و البته سام درخشانی که همکارش را «هنربند» خطاب کرد و … همه در این دایره قرار می گیرند.

از کاربران همیشه صاحب نظر فضای مجازی هم که احکام مختلفی صادر کردند متاسفانه جز این کاری که کردند آیا انتظاری می رفت؟ کافی است سری به صفحه سحر قریشی بزنید و نگاهی به کامنت های بوق دار ملت داشته باشید، اوضاع و احوال دستتان می آید.

خب، عرض کردم وقتی سرشناسان جامعه آن گونه جبهه گیری می کنند و حکم می کنند و با الفاضی توهین آمیز همکارشان را خطاب می کنند، واقعا از دیگران چه انتظاری است؟ انگار که تا واقعه ای اتفاق افتاد مسابقه ای نفس گیر آغاز می شود از محکوم کردن فرد یا افراد بدون در نظر گرفتن شرایط قضاوت و دادن فرصت دفاع به کسی که از او انتقاد می شود.

قصد شرح اتفاق روی داده را ندارم که تا حالا لابد فقط خواجه حافظ شیرازی همشهری خودمان از این ماجرا بی خبر باشد.

در دفاع از سحر قریشی!

معتقدم بهترین، روان شناسانه ترین و معقول ترین موضع گیری در این ماجرا مربوط به شهردار منطقه یک است.

او که در همان پارک نیاوران سراغ پاکبان مورد نظرمان رفت. مقام پاکبان عزیز را پاس داشت. از او دلجویی کرد. او اما نکته ای گفت که خیلی به دلم نشست آنجا که خطاب به پاکبان شریف گفت: «شاید برخورد آن شهروند عزیز ما، یک عکس العمل هیجانی و ناشی از کار خوب شما بوده که به خاطر رعایت فاصله اجتماعی برای کرونا با او عکس نگرفتید.»

آقای شهردار منطقه یک خیلی روانشناسانه با پاکبان عزیز حرف زد. حرمت پاکبان را نگه داشت او نامی از سحر قریشی نبرد و قضاوتش نکرد و انسان را جایزالخطا دانست.

برخورد سحر قریشی با پاکبان محترم صحیح نبود. شکی نیست. اما برخورد یک جانبه و توهین آمیز با سحر قریشی هم شایسته نبود و نیست. سحر قریشی نیازی به دفاع من ندارد. او طرفداران خاص خودش را دارد؛ همانگونه که حتما مخالفان سرسختی هم دارد.

بنده هم این جا قصد دفاع از سحر قریشی را ندارم. تیتر مطلب را هم بی خیال شوید. اتفاقا امثال سحر قریشی که چهره های شناخته شده جامعه هستند و در شبکه های اجتماعی می تازند باید کارها و اعمال و رفتارشان با کمترین درصد اشتباه همراه باشد.

حرف من همان است که اول مطلب عرض کردم. جامعه احساسی ما و تصمیماتی که مثل «تی ان تی» است. تا فتیله‌اش روشن می شود سریعا گُر می گیرد و منفجر می شود و تا شعاعی قابل توجه همه چیز را خراب می کند.

جامعه ما باید از این حالت خارج شود. ما باید از این مدار خارج شویم… .»

انتهای پیام

خیلی نوشته چرت و بی معنی بود

نه ! درست است .

به نظر من نباید از شخصی که در قالب خیلی بزرگتر قرار گرفته انتظاری بیشتر نباید داشت

همین شماها هستید که اینها را درست کردیدو ازشون در هرشرایطی و با هرعملکردی حمایت میکنید و اونها رو پر مدعا،متاسفم براتون با اون تفکرات

نویسنده محترم این گونه رفتارها دلسوزی نداره..از اینگونه رفتارها جانبداری نشه تا در آینده شاهد تکرار نباشیم.. ..هنرمند شخصی است که جرو خواص جامعه است و ارفتار هنرمند بر مردم بسیار بیشتر است..

عالی بود

عاقلانه و منطقی نوشته شده. قضاوت کردن مشکل‌ست. همیشه مواردی وجود داره که در نقطه کور عقل ما قرار می‌گیره.

واقعا متنی کاملا در دفاع هوشمندانه و صد البته نادرست به قول دوستمان چرت و بی معنی بود

نوشته اي كه واقعا به در جامعه احساسي ايران ميخوره!

اشتباه اشتباه و اگه چهره ی شناخته شده این اینکارو کنه صد برابر بیشتر اشتباه و صدبرابر بیشتر باید بازخورد داشته باشه ما یه جامعه زنده هستیم یه جامعه احساسی نیستیم خیلی حرف زشتی زدی.

روشن نیست نوشته منظور و پیامش چیست. تناقض در یک متن کوتاه موج میزنه: “در دفاع از سحر قریشی! . . . سحر قریشی نیازی به دفاع من ندارد. . . بنده هم این جا قصد دفاع از سحر قریشی را ندارم. تیتر مطلب را هم بی خیال شوید.” آیا اصول نگارش رو در رشته روزنامه نگاری دیگر نمی آموزند؟ از طرف دیگر, چرا نویسنده که به نقد کل جامعه نشسته و در پایان در مقام توصیه فراگیر اجتماعی و اخلاقی است خود لحن تهاجمی و کنایه آمیز در مورد دیگران (که اصل ماجرا را نکوهش کرده اند) بکار میبره؟ چرا از این دید نگاه نمیشه که جامعه هم حساسیت های به جایی داره؟ در کلمات نقل شده از شهردار هم نکته روانشناسانه ای ندیدیم. نمیتوان با ارتباط بیمعنی بین اصل ماجرا که یک توهین کلامی یک شهروند به شهروند دیگریست و فاصله گذاری اجتماعی بدلیل کرونا شعور و فهم پاکبان را به سخره گرفت.

درود
مطلب زیبایی بود، خوشحالم که هنوز اندک افرادی هستند که از روی فکر مینویسند و نه از روی جوزدگی!

مصطفی فرح‌بخش:

در ایام قدیم، مردم جهت سنگسار زنی که متهم به زنا بود به حضرت مسیح(ع) فشار آوردند. پیامبر خدا فرمود نخستین سنگ را فردی بزند که هیچ گناهی نکرده است. حواریون مدعی که زن بخت برگشته را با اتهام زناکار بودن به سمت به لبه تیز مرز حیات و مماتش برده بودند، در مواجهه با چنین حکمی از سوی نبی خدا عیسی‌بن مریم(ع) عملا دست از پا دراز تر مکانی را که می‌توانست شاهد قربانی شدن زنی بی پناه باشد را ترک کرده و از آنجا رفتند.

اصل برائت از منظر قانون اساسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسلام:

۱- حقوق بشر

 
اصل برائت یا فرض برائت یا اصالة البرائة بر اساس ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان می‌دارد: «”هر شخصی” که متهم به ارتکاب یک جرم کیفری می‌شود حق دارد که بی‌گناه فرض شود مگر این‌که تقصیرش، مطابق قانون در یک دادگاه علنی که در آن تمامی تضمینات لازم برای دفاع پیش‌بینی‌شده باشد، ثابت شود.» ۲- قانون اساسی

در دفاع از سحر قریشی!

«اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی: اصل‌، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم ‌شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد».۳- قرآن

خداوند در سوره‌ی اسراء، آیه۱۵، سوره‌ی طلاق، آیه۷ و سوره‌ی توبه، آیه۱۱۵ مصادیقی را عنوان می‌کند که تمامی عالمان دینی و مفسرین قرآن اصل برائت را از آن استنباط کرده‌اند.
پیش از پرداختن به اصل موضوع که رفتارشناسی ما در قبال اشنباه دیگران است؛
پس از انتشار ویدیویی از خانم سحر قریشی و عذرخواهی ایشان انتظار این بود که طبقه‌ الیت و سلبریتی ها از این منظر که شخص خاطی رسما عذرخواهی کرده بود، در جهت برجسته شدن اخلاقیاتی که متاسفانه در طول سال‌های گذشته از میان ما ایرانی ها رخت بربسته سخن بگویند نه تنها نگفتند که از یک سو با عنوان کردن شخص خاطی نوع خطا را به گونه‌ای برجسته‌تر کرده‌اند که این خود اشاعه فحشا و منکر است.حال سوال مهم اینجاست که آقایان پرستوی درخشانی یا بسیاری از افرادی که امروز با برجسته کردن عملکرد سحر قریشی سعی در تنویر افکار عمومی دارند تا به امروز هیچ خطایی در زندگی خود انجام ندادند آیا وظیفه هر یک از این بزرگواران این نیست که اگر حتی خطا را منتشر کردند و تعجب خود را از این خطا ابراز کرده‌اند پس از آنکه شخص خاطی رسما عذرخواهی کرد و آن را نیز نشان دهند این علی وار زندگی کردن است. بدون شک عمل اول خانم سحر قریشی اگر اینگونه که در مجامع عمومی نشان داده شده عملی غیرقابل پذیرش و بدور از اخلاق و غیرقابل دفاع است.اما عمل دوم خانم سحر قریشی بسیار قابل دفاع و تحسین برانگیز است. بدون استثنا همه ما در زندگی دچار خطا و اشتباهات بزرگ شده‌ایم، اما حقیقتا چه تعدادی از ما این جرات را دارد که خطای خود را پذیرفته و از جامعه خود عذرخواهی کند؟
آنچه امروز آقایان پرویز پرستویی سام درخشانی و یا بسیار آنی از طبقه فرهیخته جامعه نسبت به خانم سحرقریشی روا داشتند جز ترور شخصیت نام دیگری ندارد ترور،ترور است فیزیکی و شخصیتی ندارد که چه بسا ترور شخصیت به مراتب بدتر از ترور فیزیکی باشد.
از این دوستان خواهش دارم یکبار با دقت ویدئو را ببینید ضمن توضیحات کامل شخص خانم قریشی به عنصر مادی و معنوی این عمل توجه بفرمایید
اصلا چه دلیلی دارد که ایشان به تمسخر یک پاکبان بپردازد، شخصی که خود اقرار میکند از همین قشر است شرعا و اخلاقا نمیتواند این عمل را انجام دهد.
نکته بعد نیز اینجاست که چرا همه به هرگونه رفتار ایشان سریعا واکنش نشان میدهند؟
جوری با برخورد های ایشان واکنش نشان میدهند که بنده بعضا میبنم یک شهروند و یا شخصی از همین جامعه هنری رفتار هایی میکند اما هیچکس اینگونه واکنش نشان نمیدهد، جوری با برخی مسائل برخورد میکنیم انگار خودمان تمام و کمال رعایت میکنیم!
حافظ نیز میفرماید :

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست
برای مثال تا چندی پیش رفتار برخی از اعضای گروه انضباط شهری شهرداری با دست فروشان و قشر مستضعف جامعه را شاهد بودیم که چگونه است.
در جای دیگر نیز حافظ میفرماید :

عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگوی

به دفعات شاهد برخورد های انسان دوستانه و جهت حمایت از افراد نیازمند جامعه و قشر محروم از شخص خانم قریشی دیده ام اما آنجا کسی برای تشویق ایشان نیست. به هرحال بعضی رفتار هارا نمیتوان صرفا نقد سازنده دید بلکه رفتار های مغرضانه تلقی میشوند
من نیز چون بسیاری از هم وطنانم اقای پرویز پرستویی را فردی اخلاق محور و انساندوست می شناختم او را فردی می‌دانستم که در جهت متبلور شدن شاخص انسانیت در نزد مردمان هر کاری بتواند انجام می‌دهند اما با برخوردی که با خانم سحر قریشی انجام داد متاسفانه باید بگویم که پرویز پرستویی هم با بقیه ما فرقی ندارد.
امیدوارم تا زنده هستم جامعه ای را تجربه کنم که مسئولیت پذیر است خطایش را می‌پذیرد و با فراغ بال عبایی از عذرخواهی کردن ندارد.

دیگ به تابه میگه روت سیاس ، سه پایه میگه صلی الله

صادرات را در شرایط حساس فعلی نمی شناسیم/شکست از رقیبان تجاری در بازاهای جهانی

کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه…

روزهای سیاه بورس کی پایان می یابد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر و با گذر شاخص کل بورس از…

اقتصاد غیرنفتی و توسعه صنعت شکلاتی

تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه…

 

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، احمد محمدی سهروردی عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و…

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، به قلم مهدی بذرافکن آمده است: «اولین بار که کلیپ سحر قریشی و دوستانش و آن پاکبان عزیز…

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، به تازگی ویدئویی از رفتار توهین آمیز و زننده سحر قریشی بازیگر سینما و تلویزیون با پاکبانی…

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، مهدی طارمی به تصاویر جنجالی منتشر شده از او و سحر قریشی بازیگر سینما و تلویزیون واکنش نشان داد. او…

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، سحر قریشی تلویحا ازدواجش را تاییدکرد. برای آگاهی بیشتر این ویدئو را تماشا کنید. /p>  …

در دفاع از سحر قریشی!

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، سحر قریشی که این روزها دو فیلم «ایکس لارج» و «نیوکاسل» را روی پرده بردارد، در…

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، سحر قریشی، بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار یک عکس از خود در مناطق گرمسیری، صفحه اینستاگرامش…

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، این دو در یک مراسم خیریه حضور داشتند و کنار هم نشستند و حرف زدند که…

#بورل: #آمریکا تهدید همکاران تجاری ایران را متوقف کند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: از #جو_بایدن می خواهم تا ته… https://t.co/sjwhGqRGnh

رشد ۲۲ هزار واحدی شاخص #بورس #شاخص کل بورس با رشد ۲۲ هزار واحدی تا ساعت ۹:۳۰ امروز به عدد ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار… https://t.co/AWFRAq3gXe

در گفتگوی تلفنی امشب وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی #ایران و #ترکیه آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه های مختلف هم… https://t.co/crOOrg7sic

سخنگوی #شورای_نگهبان: تضمینی وجود ندارد که نامزدهای #انتخابات برنامه‌های خود را اجرایی کنند کدخدایی: نمی‌توانیم بگ… https://t.co/xfWXfGicHc

#انگلیس: برجام جزو اولین موضوعات گفت‌وگو بین ما و بایدن خواهد بود وزیر امور خارجه انگلیس گفته توافق هسته‌ای #برجام… https://t.co/jU7l19F0aK

در پی انتشار ویدئویی از سحر قریشی، بازیگر، که در آن هم‌رنگ بودن لباسش با لباس یک کارگر پاکبان موضوع خنده قرار می‌گیرد، یک عضو شورای شهر تهران روز چهار‌شنبه، سوم اردیبهشت، از پیگیری شکایت مدیریت شهری از سحر قریشی خبر داد.

در ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، خانم قریشی هنگام عبور از کنار یک پاکبان با اشاره به هم‌رنگ بودن لباس‌هایشان نزدیکش می‌شود و ظاهراً می‌خواهد با او عکس بگیرد که پاکبان اجازه نمی‌دهد و سحر قریشی با خنده می‌گوید: «همین مونده بود فقط این به ما بگه برو.»

انتشار این ویدئو واکنش‌های انتقادی گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، نیز در اینستاگرام خود نوشت در صورت عدم عذرخواهی رسمی خانم قریشی، پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از او خواهد‌ بود.

سحر قریشی، بازیگر جوانی که طی ده سال فعالیت خود در حدود چهل فیلم بازی کرده است، پیش از این نیز بارها موضوع جنجال رسانه‌ای و اجتماعی شده بود.

او سال ۱۳۹۶ با دفاع از ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود: «از این‌که کنار تعداد زیادی آقا قرار بگیرم منقلب می‌شوم.»

در دفاع از سحر قریشی!

سحر قریشی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از هفت میلیون دنبال‌کننده دارد، تاکنون توضیحی درباره ویدئوی اخیر منتشر نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در آخرین ساعات از اقامت خود در کاخ سفید ۷۳ نفر از جمله استیو بنن، رئیس سابق کارزار و مشاور خود، را مورد عفو قرار داد.

استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید و مدیر سابق کارزار دونالد ترامپ که سال ۹۶ از مقام خود کناره‌گیری کرد، در مردادماه سال جاری به اتهام کلاهبرداری مالی بازداشت شد.

بر اساس کیفرخواست دادگاه فدرال منهتن، او به اختلاس صدها هزار دلار کمک‌های مردمی برای ساخت دیوار مرزی جنوبی آمریکا متهم است.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید بامداد چهارشنبه منتشر کرد اشاره شده که علاوه بر ۷۳ عفو، دونالد ترامپ در مجازات ۷۰ نفر نیز تخفیف قائل شده است.

در فهرست این عفوها، نامی از خود آقای ترامپ و افراد خانواده‌اش نیست. ماه‌ها بود که اخباری از احتمال این منتشر می‌شد که رئیس جمهور آمریکا برای رهایی از اتهامات فعلی و آینده، خود و افراد خانواده‌اش را عفو کند.

در این فهرست از دو نام مهم دیگر نیز که احتمال عفوشان مطرح شده بود خبری نیست: جولین آسانژ،‌ بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، و ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات سری از اقدامات دولت آمریکا در زمان باراک اوباما.

یکی دیگر از افرادی که دونالد ترامپ روز چهارشنبه مورد عفو قرار داد «لیل وِین» است، یک خواننده رپ که با اتهام مالکیت غیرقانونی اسلحه و ده سال زندان روبه‌رو بود.

دونالد ترامپ در اوایل دی‌ماه نیز ۱۵ نفر دیگر از جمله دو عضو جمهوری‌خواه کنگره و حامی سرسخت خود را عفو کرده بود.

در آن زمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که تصمیم روز دوم دی‌ماه دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او حاضر است از اختیاراتش برای پاداش دادن به وفادارانش و افرادی استفاده کند که توسط دستگاه قضایی آمریکا محکوم و مجازات شده‌اند.

درگیری‌بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و پلیس در شهرهای مختلف تونس از جمله پایتخت این کشور وارد پنجمین شب خود شد.

عصر روز سه‌شنبه در پایتخت تونس، تظاهرکنندگان در خیابان‌ها شعار سرنگونی دولت فعلی تونس را سر دادند.

گزارش‌ها حاکی است که درگیری بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در خیابان بورقیبه شدید بوده است.

شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند که نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور تلاش کردند تا تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

طبق این گزارش معترضان خواستار پایان دادن سیاست نابرابری اقتصادی علیه اقشار فقیر جامعه شدند.

رویترز می‌گوید٬ صدها جوان معترض در مناطق فقیر شهر تونس به ویژه در سوجومی و اطادمن با آتش زدن تایر راه‌ها را مسدود کردند.

طبق این گزارش، تظاهرکنندگان طی روزهای اخیر به بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی اعتراض کرده‌اند.

معترضان همچنین خواستار آزادی بازداشت شدگان اعتراضان اخیر هستند. گزارش‌ها حاکی است که صدها نفر در اعتراضات روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

این تظاهرات در حالی ادامه دارند که تونس در آستانه دهمین سالگرد اعتراضات در این کشور است که به حکومت زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق پایان داد.

یک روز پس از اعلام آمادگی قطر برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس، محمدجواد ظریف سه‌شنبه در توئیتی از این پیشنهاد استقبال کرد.

محمدجواد ظریف در حساب توییتر خود نوشت: «همانطور که ما همیشه تاکید کرده‌ایم راه حل چالش‌هایمان در همکاری برای تشکیل مشترک منطقه‌ای قوی قرار دارد: صلح‌آمیز، با ثبات، موفق و عاری از هژمونی جهانی یا منطقه‌ای.»

روز دوشنبه شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که پس از دعوت او از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، آنها هم به گفت‌وگو با ایران «علاقه‌مندند» و اکنون زمان برای میانجی‌گری دوحه در این خصوص، مناسب است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در پاسخ به پرسش جداگانه‌ای در مورد احتمال انجام مذاکرات بین ایران و ایالات متحده، گفت که اگر از قطر خواسته شود، برای تسهیل چنین مذاکراتی کمک خواهد کرد و از هر تسهیل‌کننده دیگری نیز حمایت خواهد کرد.

دولت جدید آمریکا که روز چهارشنبه آغاز به‌کار خواهد کرد از تمایل به بازگشت به برجام به عنوان آغازی برای مذاکرات فراگیرتر با ایران سخن گفته، اما رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هر گونه گفت‌وگو با آمریکا را «ممنوع» اعلام کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی، اقدام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و بریتانیا را «جنایت برای ثروت و توجیه آن با جهالت» خوانده است.

او در این پیام گفته است: «وقت آن رسیده که کنترل راه کمک رسانی به مردم و واکسیناسیون عمومی به سپیدپوشان کادر درمانی سپرده شود و با این اقدام یک بار و برای همیشه سد طمع و جهالت ولایت را برای همیشه بشکنیم.»

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام ویدیویی گفت: «کیست که نداند واکسنی که بالاترین مراجع علمی جهان تایید کرده‌اند برای لطمه زدن به مردم ایران ساخته نشده است و کیست که نداند تجویز واکسنی که با هیچ آزمایش شفاف بین‌المللی تایید نشده فقط برای پر کردن جیب باند فساد ولایت است و به قیمت مرگ بی شماری از ایرانیان.»

او در ادامه این پیام تاکید کرد که «چنین فسادی هیچ گاه با این بی رحمی به جان مردم چنگ نزده بود. این جنایت عریان‌تر از آن است که بتوانند با تحمیق آن بپوشانند.»

رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی‌ماه اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

علی خامنه‌ای دو کشور آمریکا و بریتانیا را به «امتحان» کردن واکسن روی «ملت‌های دیگر» متهم کرده و افزود که «به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست.»

این در حالی است که واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی روی هزاران نفر در این دو کشور و همچنین کشورهای دیگر که داوطلب شده‌اند امتحان شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۰ دی چین را به «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» در رابطه با اقلیت قومی اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در منطقه سین‌کیانگ متهم کرد.

مایک پومپئو که از روز چهارشنبه با انتقال قدرت به دولت جو بایدن به کار خود در مقام وزیر خارجه آمریکا پایان خواهد داد، گفت: «من معتقدم که این نسل‌کشی ادامه دارد و ما شاهد یک اقدام سیستماتیک تحت رهبری و کنترل حزب کمونیست چین برای نابودی اویغورها هستیم».

این اتهام به طور حتم واکنش خشمگینانه پکن را به دنبال خواهد داشت که همواره با خشم به انتقادهای روزافزون جامعه بین‌المللی بر سر سیاست‌های آن در سین‌کیانگ پاسخ داده است.

آقای پومپئو در ادامه سخنانش از تمام نهادهای بین‌المللی از جمله دادگاه‌ها خواست که اقدامات چین در رابطه با اقلیت اویغورها را رصد کنند و اطمینان داد که ایالات متحده همچنان به فشارهای خود بر پکن ادامه خواهد داد.

در دفاع از سحر قریشی!

پیش از این، کمپین انتخاباتی جو بایدن نیز اقدام حکومت چین در قبال اویغورها را «نسل‌کشی» خوانده بود.

طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، دست‌کم یک میلیون نفر از جامعه اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ بازداشت شده و در مراکزی نگهداری می‌شوند که پکن آن را «مرکز مقابله با افراطی‌گری» می‌نامد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۳۰ دی ریچل لوین، وزیر بهداشت ایالت پنسیلوانیا، را به عنوان معاون وزیر بهداشت دولت خود برگزید و به این ترتیب او نخستین فرد تراجنسیتی خواهد بود که به یک مقام عالی فدرال در آمریکا منصوب می‌شود.

ریچل لوین، پزشک متخصص اطفال و پزشک عمومی سابق در پنسیلوانیا، سال ۲۰۱۷ با حکم تام ولف، فرماندار دمکرات پنسیلوانیا، به سمت کنونی خود منصوب شد که آن رخداد نیز در ایالات متحده بی‌سابقه بود.

جو بایدن در اطلاعیه‌ای عنوان کرد: «دکتر ریچل لوین واجد خصوصیات رهبری قابل اطمینان و تخصص لازم است که ما به آن نیاز داریم تا همگی مردم این بیماری فراگیر را پشت سر بگذارند، فارغ از آدرس محل سکونت، نژاد، مذهب، گرایش جنسی، هویت جنسی یا معلولیت».

آقای بایدن در ادامه گزینش دکتر لوین را یک «انتخاب تاریخی و عمیقا شایسته» برای دولت خود در زمینه سیاست‌های بهداشت و درمان دانست.

سنای ایالات متحده باید صلاحیت ریچل لوین برای دستیابی به این سمت را تایید کند.

مقامات سازمان آتش‌نشانی تهران از وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ای در میدان شوش، واقع در جنوب پایتخت، خبر دادند.

به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، «محل وقوع حادثه یک بنگاه باربری است که انبارهای آن دچار حریق شده است».

ویدئوهایی که شهروندان تهرانی از این رخداد منتشر کرده‌اند، دود غلیظی را نشان می‌دهد که آسمان را پوشانده است. این رخداد همچنین به بروز ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف منجر شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید، «چند سوله از این انبار طعمه حریق شده است و در حال حاضر نزدیک به چهار ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شده‌اند».

هنوز از جزئیات این آتش‌سوزی و خسارات مالی و انسانی آن گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از تعطیلی ایستگاه شوش و توقف مسافرگیری در نیمه جنوبی خط یک خبر داد.

محسن محمدیان در این زمینه گفت: آتش‌سوزی گسترده ای در خیابان شوش تهران حوالی ایستگاه متروی شوش اتفاق افتاده است و ارتباطی با ایستگاه متروی شوش ندارد.

عراق برای جلوگیری از تحرکات داعش، قاچاق مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی در حال تقویت امنیت مرز ۶۰۰ کیلومتری خود با سوریه است.

مرز عراق با سوریه به خاطر حضور نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در آن و همچنین استقرار برخی نیروهای آمریکایی در محل، از جمله مناطق پرتنش است.

از سوی دیگر حملات باقی‌ماندهٔ افراد گروه داعش به این منطقه افزایش یافته و فشار ترکیه بر گروه‌های کُرد نیز در این منطقه مرزی محسوس است.

فرماندهان ارتش عراق روز دوشنبه از این منطقه بیابانی بازدید کردند و عبدالامیر الشَماری، از فرماندهان ارشد ارتش عراق، گفت که به‌ویژه در سمت سوری این مرز کنترل چندانی وجود ندارد و حضور انواع گروه‌ها به بی‌قانونی در این منطقه دامن زده است.

او گفت در قسمتی از مرز سوریه، نیروهای دمکراتیک سوریه مستقرند که با ائتلاف آمریکایی همکاری دارند و در جنوب آن‌ها ارتش سوریه در چند محل حضور دارد و کمی آن‌سوتر منطقه‌ای در اختیار گروه‌های مخالف دولت بشار اسد است.

این منطقه مرزی همچنین اخیراً شاهد افزایش حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع نیروهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

ارتش عراق در حال افزایش سنگربندی در خط مرزی است و قرار است از دوربین‌های پیشرفته حرارتی و بالن‌های دوربین‌دار نیز برای کنترل بیشتر خود بر این منطقه استفاده کند.

در حالی که برخی از منابع خبری در ایران از استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش داده‌اند ولی خود این خبر را تکذیب کرده است.

برخی از خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه ۳۰ دی متن «نامه استعفای آقای قالیباف اصل» را منتشر کرده و از قول او نوشته‌اند که «به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران» تلاش‌های او «دیده نشد» و از جمله به این خاطر استعفای خود را «مجدداً» اعلام می‌کند.

این نامه ظاهرا خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی نوشته شده است.

با این حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که «استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است».

وی افزوده که «شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده‌ام».

در فاصله فروردین تا مرداد سال جاری، شاخص کل بورس تهران با جهشی شگفت‌آور از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد رسید، اما در پایان مرداد این شاخص از بالای دو میلیون واحد به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد سقوط کرد.

در این ارتباط، مخالفان دولت روحانی، دولت را متهم به «دستکاری بازار سهام بورس» کرده و ادعا می‌کنند دولت از این طریق به تأمین کسری بودجه خود اقدام کرده است.

در همین پیوند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: «بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیداً توسط دولت تبلیغ می‌شد تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است و صندوق دارایی نیز در حالی که ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود، حتی هزینهٔ فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است.»

او افزود که «این وضعیت بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد.»

در همین جلسه مجلس، احمد نادری، نماینده مجلس، از تحویل درخواست استیضاح وزیر اقتصاد به هیئت رئیسه مجلس با محوریت بازار بورس خبر داد.

با گزارش تازه وزارت بهداشت ایران مبنی بر مرگ ۸۷ تن دیگر بر اثر ابتلا به کرونا، تعداد رسمی قربانیان این بیماری در ایران روز سه‌شنبه به ۵۷ هزار نفر نزدیک شد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه در گزارش روزانه خود خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ تن دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان داده و به این ترتیب تعداد قربانیان به ۵۶ هزار و ۹۷۳ رسید.

خانم لاری گفت: «از دیروز تا امروز ۳۰ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۱۸ نفر از آنها بستری شدند.»

به این ترتیب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور «به یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید».

به گفته این مقام، در مجموع «تاکنون ۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۵۵۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است»، یعنی حدود یک‌دهم جمعیت کل کشور.

این در حالی است که آمار رسمی مبتلایان به کرونا و قربانیان آن همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و حتی مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، هم‌اکنون تنها ده شهر قرمز در کشور هست که همگی در استان مازندران قرار دارند: آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، می‌گوید که کشورش از دیگر کشورهای عرب خلیج فارس خواسته است تا با ایران وارد گفت‌وگو شوند.

او روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم به گفت‌وگو با ایران «علاقه‌مندند» و اکنون زمان برای میانجی‌گری دوحه در این خصوص، مناسب است.

وزیر خارجه قطر همچنین گفت که کشورش در حال کمک به مذاکره بین ایران و کره جنوبی دربارهٔ نفتکش کره‌ای است که اوایل ماه جاری توسط سپاه پاسداران توقیف شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در پاسخ به پرسش جداگانه‌ای در مورد احتمال انجام مذاکرات بین ایران و ایالات متحده، گفت که اگر از قطر خواسته شود، برای تسهیل چنین مذاکراتی کمک خواهد کرد و از هر تسهیل‌کننده دیگری نیز حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه قطر در مورد احتمال انجام گفت‌وگو بین واشینگتن و تهران تأکید کرد که «ما خواهان موفقیت چنین گفت‌وگوهایی هستیم و می‌خواهیم که توافقی در این زمینه صورت بگیرد.»

دولت جدید آمریکا که روز چهارشنبه آغاز به‌کار خواهد کرد از تمایل به بازگشت به برجام به عنوان آغازی برای مذاکرات فراگیرتر با ایران سخن گفته، اما رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هر گونه گفت‌وگو با آمریکا را «ممنوع» اعلام کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه از حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع مرتبط با ایران در سوریه انتقاد کرد.

او گفت که اسرائیل باید اطلاعات مربوط به چنین تهدیدهایی از خاک سوریه را در اختیار مسکو قرار دهد تا روسیه بتواند آنها را «خنثی» کند.

به گزارش وب‌سایت خبری اسپوتنیک، آقای لاوروف گفت: «همکاران عزیز اسرائیلی ما، اگر اطلاعاتی دارید که کشور شما از خاک سوریه با تهدیدهایی روبه‌رو است، آنها را فوراً گزارش دهید و ما برای خنثی کردن تهدیدها همه اقدامات را انجام خواهیم داد.»

او که در یک نشست خبری سخن می‌گفت تأکید کرد که کشورش نمی‌خواهد که کشور جنگ‌زده سوریه تبدیل به صحنه جنگ اسرائیل و ایران شود.

این سخنان آقای لاوروف در حالی بیان می‌شود که منتقدان می‌گویند روسیه خود در جریان پشتیبانی عمدتاً‌ هوایی خود از حکومت بشار اسد در سوریه خرابی و تلفات بسیاری به‌ بار آورده‌ است.

در همین حال روزنامه جروزالم‌پست روز دوشنبه با اشاره به این سخنان تازه سرگئی لاوروف نوشت که اسرائیل همواره پیش از حمله به تهدیدهای امنیتی در سوریه، روسیه را مطلع کرده است.

در تازه‌ترین مورد، ناظر حقوق بشر سوریه گزارش داد که در «حملات اسرائیل» در ۲۴ دی‌ماه به شرقی‌ترین منطقه سوریه، ۵۷ تن کشته و ۳۷ نفر دیگر زخمی شدند که دست‌کم ۱۱ تن از کشته‌شدگان جزو نیروهای لشگر فاطمیون بودند.

یک روز بعد از آن، فرمانده لشگر فاطمیون گزارش‌های کشته شدن شماری از نیروهایش در این بمباران را تکذیب کرد.

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ دی، از تحویل درخواست استیضاح وزیر اقتصاد به هیئت ‌رئیسه مجلس با محوریت بازار بورس خبر داد.

آقای نادری در پیامی توئیتری نوشت که طرح استیضاح وزیر اقتصاد دولت روحانی شامل ۱۱ محور است که ۱۰۲ تن از نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند و به‌گفته او «افتضاح بورس» در صدر همه محورهاست.

ظاهراً اشاره این نماینده به اتهام «دستکاری بازار سهام بورس» برمی‌گردد که مخالفان دولت ادعا می‌کنند از طریق آن دولت به تأمین کسری بودجه خود اقدام کرده است.

در فاصله فروردین تا مرداد سال جاری، شاخص کل بورس تهران با جهش شگفت‌آور از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد رسید، اما در پایان مرداد این شاخص از بالای دو میلیون واحد به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد سقوط کرد.

احمد نادری در پیام توئیتری خود بازار بورس را «قتلگاه کازینوی دولتی» خوانده و نوشته است آن‌ها که در تلویزیون مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، امروز بایستی پاسخگو باشند.

این در حالی است که یکی از کسانی که مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق می‌کرد رهبر جمهوری اسلامی است.

برای به جریان افتادن طرح استیضاح، این طرح باید ابتدا توسط هیئت ‌رئیسه مجلس به‌ طور رسمی اعلام وصول شود.

تابستان امسال برخی نمایندگان مجلس خواستار استیضاح رئیس‌ جمهوری ازجمله در مورد مسائل اقتصادی شده بودند، ولی پس از مخالفت تلویحی رهبر جمهوری اسلامی، این درخواست منتفی شد.

علی خامنه‌ای پس از آن در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و «پی‌گیری امور به ‌هیچ ‌وجه سست نشود».

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه خبر داد که در سراسر کشورهای کم‌درآمد دنیا تاکنون «تنها ۲۵ دوز واکسن» کرونا تزریق شده است.

تدروس آدانوم ضمن اشاره به این نکته و قرار دادن آن در مقابل آمار ۳۹ میلیونی واکسنی که برای مبارزه با کرونا در کشورهای ثروتمند تزریق شده جهان را در آستانه یک «شکست اخلاقی فاجعه‌بار» توصیف کرد.

به گفته آقای آدانوم، «عادلانه نیست» که افراد جوان و سالم در کشورهای ثروتمند پیش از بیماران در کشورهای فقیر از واکسن کرونا برخوردار باشند.

او ادامه داد که تاکنون در ۴۹ کشور ثروتمند دنیا ۳۹ میلیون دوز از واکسن کرونا تزریق شده، در حالی که از میان کشورهای فقیر تنها در کشور گینه ۲۵ دوز از این واکسن به عده‌ای از جمله رئیس جمهور این کشور تزریق شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، در کشور گینه واکسن روسی موسوم به اسپوتنیک استفاده شده است.

تاکنون در چین، هند، روسیه، بریتانیا و آمریکا واکسن ویژه ویروس کرونا تولید شده و تمام این کشورها شهروندان خود را در اولویت قرار داده‌اند.

تدروس آدانوم هشدار داده است که این رویکرد که او آن را «رویکرد اول من» خوانده تنها به «افزایش قیمت‌ها و احتکار» واکسن دامن خواهد زد.

او در ادامه از تمام کشورهای عضو سازمان خود خواسته است که ترتیبی اتخاذ کنند که تا روز جهانی بهداشت در هفتم آوریل یعنی سه ماه دیگر واکسن کرونا به تمام کشورهای دنیا رسیده باشد.

یک روز مانده به آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا، گزارش‌ها از بازار آزاد ارز در ایران حاکی است که روند کاهش نرخ دلار همچنان ادامه دارد و از روز گذشته، دوشنبه، ۲۹ دی، دلار وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز در محدوده ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش شده که نسبت به روز قبل کاهش حدود ۲.۴ درصدی و نسبت به قیمت سه روز پیش کاهش حدود ۴.۵ درصد داشته است.

نرخ دلار از ۱۶ هزار تومان در ابتدای سال جاری خورشیدی به نزدیک ۳۲ هزار تومان در پاییز اوج گرفت، اما در پی تزریق ارز به بازار توسط بانک مرکزی، قیمت دلار طی هفته‌های گذشته بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در حال نوسان بود.

اکنون نرخ دلار در کانال ۲۱ هزار تومان قرار گرفته که کاهش چشمگیری به نظر می‌رسد، اما هنوز نسبت به نرخ آغاز سال بیش از ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت سکه معروف به «امامی» نیز در روز ۳۰ دی‌ماه به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل بدون تغییر است، اما نسبت به قیمت سه روز پیش کاهش یافته است. در همین مقیاس از روند تغییر قیمت، امروز نیم‌سکه ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع‌سکه نیز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

هفته گذشته امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئيس مجلس، مدعی شد دولت ایران قصد دارد با شروع کار دولت بایدن، ارز به بازار تزریق کند و قیمت دلار را به ده تا یازده هزار تومان کاهش دهد.

وی مدعی شد این اقدام برای فراهم کردن شرایط مذاکره با آمریکا انجام می‌شود. اصولگرایان منتقد دولت روحانی او را متهم کرده‌اند که تصمیمات اقتصادی و مدیریتی خود را با شروع به کار دولت بایدن گره زده است تا بتواند با ایجاد یک فضای سیاسی تازه، مذاکرات با آمریکا را دوباره شروع کند.

دولت روحانی این ادعاها را رد کرده است.


بیشتر

نماینده پیشین مجلس و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی

«شما کسی را پیدا نمی‌کنید که مثل بابا آزادی و دموکراسی را عملاً پیاده کرده باشد… [در زمان او در کشور] آزادی بود»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

در دفاع از سحر قریشی!
در دفاع از سحر قریشی!
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *