ذخیره بیت کوین

ذخیره بیت کوین
ذخیره بیت کوین

قبل از در اختیار داشتن هر بیت کوین، نیاز به جایی برای ذخیره آنها دارید. به جای نگه داشتن بیت کوین، “کیف پول” گفته می شود. کلید خصوصی را در اختیار شما می گذارد که به شما اجازه می دهد به آدرس بیت کوین خود دسترسی پیدا کنید (که این نیز کلید عمومی شماست). اگر نرم افزار کیف پول به خوبی طراحی شده باشد، به نظر می رسد که بیت کوین های شما واقعاً در آنجا هستند و این باعث می شود استفاده از بیت کوین راحت تر و شهودی تر شود. کیف پول ها می توانند روی رایانه و یا موبایل شما، روی یک ابزار ذخیره سازی فیزیکی یا حتی بر روی یک تکه کاغذ نگهداری شوند.
اینجا انواع کیف پول رو با هم بررسی می کنیم:

کیف پولهای الکترونیکی را می توان دانلود کرد یا در فضای ابری نگهداری کرد. اولی فقط یک فرمت دانلود شده است که بر کامپیوتر یا موبایل شماست، که معاملات را تسهیل می کند. کیف پولهای میزبان (مبتنی بر فضای ابری) تمایل دارند که رابط کاربری بیشتری داشته باشند ، اما با کلیدهای خصوصی خود به شخص ثالث اعتماد خواهید کرد.

نصب نرم افزارهای کیف پول بصورت مستقیم به شما حق این را میدهد که خودتان امنیت کیف پول خودتان را کنترل کنید. بیشتر نرم افزارها رایگان و کاربری ساده دارند.
آنها همچنین نیاز به اقدامات امنیتی بیشتری دارند. اگر رایانه شما هک شده است و دزد کیف پول یا کلیدهای خصوصی شما را در دست می گیرد ، او نیز میتواند به بیت کوین شما دسترسی داشته باشد.
کیف پول نرم افزار اصلی پروتکل Bitcoin Core است، برنامه ای که شبکه بیت کوین را اجرا می کند.
امروزه بیشتر کیف پولهای مورد استفاده، کیف پولهای “سبک” یا کیف پول SPV (تأیید پرداخت پرداخت) هستند که کل دفترچه راهنما را بارگیری نمی کنند بلکه با چیز واقعی همگام سازی می کنند. Electrum یک کیف پول بیت کوین رومیزی مشهور SPV است که همچنین “سرد نگه داشتن” را ارائه می دهد (یک گزینه کاملا آفلاین برای امنیت بیشتر).
Exodus می تواند چندین دارایی را با یک رابط کاربری پیشرفته ردیابی کند. برخی (مانند Jaxx) می توانند دارایی گسترده ای از دارایی های دیجیتال را در اختیار داشته باشند، و بعضی دیگر (مانند Copay) امکان اشتراک های مشترک را ارائه می دهند.

کیف پول های آنلاین (یا مبتنی بر فضای ابری) راحتی بیشتری را ارائه می دهند. اگر رمزهای صحیحی داشته باشید، می توانید به طور کلی از هر دستگاهی به بیت کوین خود دسترسی پیدا کنید. همه به راحتی قابل تنظیم هستند، با برنامه های رومیزی و موبایل همراه هستند که صرف هزینه و دریافت بیت کوین را آسان می کند و بیشتر آنها رایگان است.
ضرر امنیت پایین تر است. با کلیدهای خصوصی خود که در فضای ابری ذخیره شده اند، باید به اقدامات امنیتی میزبان اعتماد کنید.
برخی از کیف پول های آنلاین پیشرو به صرافی ها متصل هستند (مانند Coinbase و Blockchain). برخی از ویژگی های امنیتی اضافی مانند ذخیره آفلاین (Coinbase و Xapo) را ارائه می دهند.ذخیره بیت کوین

کیف پول های تلفن همراه به عنوان برنامه هایی برای تلفن هوشمند شما در دسترس هستند، به ویژه اگر بخواهید چیزی را از یک فروشگاه خریداری کنین.

کیف پولهای سخت افزاری دستگاه های کوچکی هستند که گهگاه برای فعال کردن معاملات بیت کوین به وب وصل می شوند. آنها بسیار ایمن هستند ، زیرا عموماً آفلاین هستند و بنابراین قابل هک نیستند.
با این وجود ، آنها را می توان به سرقت برد یا گم کرد.
برخی از سرمایه گذاران بزرگ، کیف پولهای سخت افزاری خود را در مکانهای امن مانند اتاقهای بانکی نگه می دارند. نمونه های قابل توجه Trezor ، Keepkey و Ledger و Case هستند.

شاید ساده ترین از بین همه کیف پولها ، این تکه های کاغذ باشد که روی آن کلیدهای خصوصی و عمومی یک آدرس بیت کوین چاپ می شود. ایده آل برای ذخیره طولانی مدت بیت کوین (به دور از آتش و آب ، بدیهی است) یا برای دادن بیت کوین به عنوان هدیه ، این کیف پول ها با توجه به اینکه به یک شبکه وصل نشده ایمن تر هستند. با این حال، از دست دادن آنها آسانتر است.

این بستگی به نسخه و قالب مورد نظر شما و نحوه استفاده از آنها بستگی دارد.
امن ترین گزینه کیف پول سخت افزاری است که شما آن را بصورت آفلاین در یک مکان امن نگه دارید.
به این ترتیب هیچ خطری برای هک شدن حساب شما ، کلیدهای شما به سرقت رفته و بیت کوین شما از بین نخواهد رفت. اما اگر کیف پول را گم کنید، بیت کوین شما از بین می رود، مگر اینکه شما یک کلون ایجاد کرده اید و یا از پشتیبان های قابل اعتماد کلیدها استفاده نکنید.
کمترین گزینه از نظر امنیت کیف پول آنلاین است، زیرا کلیدها توسط شخص ثالث نگهداری می شوند. همچنین به نظر می رسد ساده ترین گزینه برای تنظیم و استفاده، انتخابی کاملاً آشنا را برای شما ارائه می دهد: راحتی در مقابل ایمنی.
بسیاری از سرمایه گذاران جدی بیت کوین از رویکرد ترکیبی استفاده می کنند: آنها یک مقدار طولانی و طولانی مدت بیت کوین را به صورت آفلاین نگه می دارند ، در حالی که دارای یک “مانده هزینه” برای نقدینگی در حساب موبایل هستند. انتخاب شما به استراتژی بیت کوین شما و تمایل شما برای به دست آوردن “فنی” بستگی دارد.
هر گزینه ای که می خواهید، لطفاً مراقب باشید. از همه موارد پشتیبان تهیه کنید و فقط به نزدیکترین و عزیزترین مکان خود در جایی که نسخه پشتیبان تهیه شده است بگویید.

منبع : www.iminer.net

©
2021 best news site

Powered by WordPress

داستان بیت کوین و کریپتوکارنسی، داستانی نه چندان قدیمی اما بسیار جذاب است. داستانی است مخصوص عصر IT و دقیقا متناسب با خصوصیات آن. سریع، جذاب و پیچیده. عمر این داستان جذاب به ده سال نمی‌رسد اما آنقدر اتفاقات متفاوت و هیجان‌انگیز در آن اتفاق افتاده که بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت که خیل عظیمی از مشتاقان عرصه تجارت الکترونیک را مجذوب خود کرده است. ولی این شگفتی بزرگ تکنولوژی چگونه استخراج می‌شود؟ ماینینگ چیست؟ پس از استخراج بیت کوین چطور آن را ذخیره کنیم؟
با مالتینا همراه باشید، تا به همه‌ی سوالات شما را پاسخ دهد.

 

برای استخراج بیت کوین و به دست آوردن آن باید یک سری مسائل را با استفاده از تجهیزات خاص حل کنید. 

در علم برنامه نویسی با استفاده از الگوریتم، می‌توان کدهای ساده را به شکلی پیچیده‌تر تبدیل کرد. این روشی است که سازنده ارز به کار می‌گیرد و از شما می‌خواهد تا با ساده سازی آن را حل کرده و سپس به دست بیاورید.

به‌عنوان مثال: سازنده بیت کوین یا آن الگوریتم به شما می‌گوید که اگر می‌خواهید ارز من را استخراج کنید، باید یک سری معادلات و الگوریتم‌ها را حل بکنید. در عوض حل آن‌ها به میزان سختی که برای حل مسئله کشیده‌اید، به شما پول و یا همان سکه می‌دهم.ذخیره بیت کوین

با بیت کوین و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید: بیت کوین چیست ؟ چرا و چگونه اختراع شد؟

برای ماینینگ و حل هریک از الگوریتم های بیت کوین نیاز به تجهیزات دارید تا بتوانید استخراج را به خوبی انجام دهید. بدیهی است که هرچقدر قدرت تجهیزات شما بیشتر باشد، راحت تر میتوانید به بیت کوین ها و پاداش های خود برسید.

تجهیزاتی که برای ماینینگ نیاز دارید عبارتند از:

برای سودآوری بیشتر و بهتر عملکرد کردن در ماینینگ شما نیاز به دستگاه مخصوصی به نام ای-سیک (ASIC) دارید. به دلیل گسترش بیت کوین و افزایش کاربران و ماینینگ های متداول CPU کامپیوتر و یا موبایل پاسخگو نیست و بهره وری مناسب را نخواهند داشت.

ای سیک ها با برق کار می کنند و برق زیادی هم مصرف می کنند. برای استفاده از ای سیک ها نیاز به برق ولتاژ قوی نیاز دارید. برای این کار در ایران نیاز به مجوز و همچنین مکان خاص دارید، زیرا استفاده از برق خانگی برای ماینینگ در ایران غیر مجاز است.

از آنجایی که ماین کردن با دستگاه قدرت زیادی می خواهد، ای سیک ها داغ می کنند و برای افزایش طول عمر آنها مراقبت بیشتر نیاز به خنک کننده هایی مانند کولر و فن دارید.

اینترنت جزء مهمی است که شما را به دنیای ارز دیجیتال متصل می کند. اینترنت های ADSL و TD-LTE برای استخراج کفایت می کند. فقط باید این را در نظر داشته باشید تا اینترنتان قطع نشود تا وسط پردازش به مشکل بر نخورید.

پس از اتمام ماینینگ نیاز است تا درآمد حاصل را در محلی ذخیره کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. کیف پول امن ترین و بهترین مکان برای ذخیره ی پولهاست. در ادامه با انواع کیف پول های بیت کوین در این نوشته آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال | معرفی و خرید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس اصل

بلاک هر بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک بار صورت می گیرد و به اولین ماینر دریافت کننده تعلق می گیرد. اگر کامپیوتر شما بسیار قدرتمند باشد و میتواند راحت تر آن را دریافت کند. اما این منصفانه نیست، مسلما ماینر (استخراج کننده) ای که امکانات و قدرت بیشتری داشته باشد، تمام بیت کوین ها را از آن خود می کند. برای اینکه همه چیز عادلانه باشد، شبکه براساس قدرت پردازشی که دارد عمل استخراج را انجام میدهد، برایش “سختی شبکه” قرار داده تا زمان دسترسی به بیت کوین را برای پردازشگرهای قدرتمندتر کاهش دهد.

به دلیل افزایش ماینتر ها و دستگاه های استخراج، استخراج بیت کوین به صورت مستقیم شانس کمی در حل کردن بلاک دارد. برای این منظور تمام ماینرها دستگاه های استخراج خود را در جایی به نام «استخر استخراج» (mining pool) متصل می کنند تا قدرت پردازش و حل مسائل بالا رود. در این استخر پاداش هایی که دریافت می شود براساس میزان قدرتمندی دستگاه ها به آنها برگردانده می شود.

در مالتینا بخوانید:  بیت کوین چگونه به ارز دیجیتال اول جهان تبدیل شد ؟

پس از آنکه بیت کوین را شناخته و سپس استخراج کرده‌اید، وقت آن رسیده که آن را در یک جای امن و مطمئن ذخیره سازی کنید. برای حفظ مال خود باید یک کیف پول داشته باشید تا پول‌هایتان را در آن بگذارید و در هر لحظه که نیازشان داشتید، برداشت کنید. اما چگونه می‌توان بیت کوین را ذخیره کرد؟ آیا جایی امن برای ارزهای دیجیتال وجود دارد؟
برای ذخیره سازی بیت کوین ابتدا باید انواع کیف پول‌هایی که در کریپتوکارنسی وجود دارند را به خوبی بشناسید، با معایب و مزایای‌شان به خوبی آشنا باشید و سپس بهترین‌شان را برای خودتان انتخاب کنید.

اساسا ۵ نوع کیف پول بیت کوین در ارز دیجیتال وجود دارد که هرکدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

این نوع کیف‌پول می‌توان بهترین گزینه‌ی امنیتی در بیت کوین برای ذخیره‌ی پول‌هایتان باشد.

کیف پول‌های سخت افزاری جدید نیستند، ولی به تازگی جایگاه بیشتری در کیف‌پول‌های بیت کوین کسب کرده اند. این کیف‌پول‌ها مشابه کیف‌پول‌های عادی شماست، علاوه بر ویژگی مدیریت حساب‌های دیجیتالیتان. همچنین بسیار فانتزی‌تر و شیک‌تر از دیگر کیف‌پول‌های کریپتوکارنسی است. آنها در حوزه امنیت بسیار قوی‌تر هستند و همچنین: قابل حمل و دارای صفحه نمایش برای دیدن مبادله‌ها و ذخیره ارزهای دیجیتال می‌باشند. در کنار تمامی این ویژگی‌ها، قیمت گران‌تری نسبت به دیگر کیف‌پول‌ها دارند که ممکن است کاربر را در خرید آن مردد کند.

با یکی از بهترین کیف‌پول‌های سخت افزاری، آشنا شوید: لجر نانو اس کیف پول سخت افزاری بیت کوین پشتیبانی از ۲۵ نوع ارز

کیف پول‌های آنلاین از رایج ترین کیف پول‌های کریپتوکارنسی هستند.

این‌ها به علت ارزان‌تر بودن، استفاده‌ی آسان، در دسترس بودن و سرعت بالا محبوبیت بیشتری در میان کاربران دارند. امروزه اینترنت در تمام خانه‌ها، شرکت‌ها و زندگی‌ها وجود دارد و با استفاده از کامپیوتر، تبلت، لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه به اینترنت متصل شوید، بنابراین می‌توانید در هر نقطه از دنیا به حساب خود دسترسی داشته باشید، بیت کوین را استخراج و ذخیره کنید.

مفهوم کیف‌پول‌های تلفن‌همراه، همان کیف‌پول آنلاین است فقط با این تفاوت که دسترسی توسط موبایل صورت می‌گیرد.

معمولا شما می‌توانید در Google Play و یا Apple store این کیف پول‌ها را دریافت کنید و از آنها استفاده کنید. به دلیل استفاده‌ی بیشتر مردم از موبایل، این کیف‌پول‌ها روز به روز معروف‌تر می‌شوند. همه‌ی ما می‌دانیم که اکثر مردم در کارهای روزمره خود بجای استفاده از کامپیوتر از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا کیف پول‌های خود، مانند موبایل خود، همیشه همراه داشته باشند.

مزایای کیف پول تلفن‌همراه همانند کیف پول آنلاین است، بجز گرینه ی QR برای اسکن. همچنین استفاده از کیف‌پول تلفن‌همراه بسیار راحت تر از کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا حتی کیف‌پول های سخت افزاری است.

اگر فکر می‌کنید که کیف پول دسکتاپ، مانند فایل‌هایی است که در کامیپوتر شما ذخیره شده است، کاملا در اشتباهید.

اکثر کیف‌های دسکتاپ رایگان هستند، زیرا شرکت فقط اجازه‌ی باز کردن حساب جدید بیت کوین را در وبسایت خود می‌دهد و امکانات دیگری را در اختیار شما نمی‌گذارد. چون کیف‌پول شما بصورت آنلاین و اینترنتی نیست، هکرها برای هک کردن کیف‌پول شما هیچ دسترسی ندارند و اطلاعات شما را شرکت ارائه دهنده بکاپ نمی‌گیرد؛ این یکی از دلایلی است که این کیف‌پول‌ها در میان مردم محبوب هستند.

در کنار مزایا، معایبی نیز دارند. بعنوان مثال: ممکن است به اشتباه فایل‌های کیف‌پول خود را پاک کنید و یا کامپیوترتان ویروسی شود، چه‌کاری از دست شما ساخته است؟

کیف‌پول کاغذی به این معناست که شما کلید خصوصی بیت‌کوین خود را دریافت می‌کنید. بله، این کیف پول بسیار عجیب و قدیمی است، اما این روش یکی از امن‌ترین راه‌های ذخیره‌ی بیت کوین‌تان است. خطرات هک شدن در این کیف پول به صفر می رسد، زیرا هیچ کسی به کیف‌پول شما دسترسی ندارد و یا اطلاعات شما در هیچ سروری ثبت نمی‌شود و یا بکاپ نمیگیرند. شما می‌توانید با آدرسی که بر روی کاغذ شما نوشته شده است، مبادلات خود را انجام دهید.
تنها نقطه ضعف این کیف‌پول گذاشتن زمان به خصوصی برای انجام معاملات و کارهای تکنیکی است.

حفاظت از کیف‌پول بیت کوین ضروری است چون کیف‌پول‌های بیت کوین اهداف با ارزش بالای هکرها هستند. برخی از اقدامات حفاظتی عبارتند از : رمزگذاری کیف‌پول با گذرواژه قوی، و انتخاب یک گزینه ذخیره‌سازی خوب به عنوان مثال ذخیره کردن به صورت آفلاین. همچنین توصیه می‌شود که مرتبا از کیف پول دسکتاپ یا موبایلتان پشتیبانی کنید، زیرا مشکلات مربوط به نرم‌افزار کیف پول روی کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه می‌تواند تمام سهام شما را پاک کند.

 

در مالتینا درباره ی ارز دیجیتال بخوانید:

هرآنچه که درباره بلاک چین لازم است بدانید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره بیت کوین

مرورگر CryptoTab عااالیه. من خودم استفاده میکنم. هم در حالت عمومی ازش استفاده میکنم و هم میشه همزمان ماین هم کرد.
اینم لینکش:https://get.cryptobrowser.site/11746501

برنامه های ما

تلفن تماس: 02636164000
ساعت تماس: هفت روز هفته، ۸:۳۰ تا ۲۳
ایمیل: shop@malltina.com

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

مالتینا واسطه خرید از فروشگاه اینترنتی Amazon.com در ایران است و دروازه قانونی ورود کالاهای خاص و اصیل (اورجینال) به کشور محسوب می‌شود. مشتریان مالتینا به تنوع کالایی بی‌نظیری از ۶۰۰ میلیون نوع قلم کالای باکیفیت دسترسی دارند.

 

از تخفیف های مالتینا زودتر از همه با خبر شوید

 

ورود

شماره موبایل یا پست الکترونیکی:

رمز عبور:

ورود

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت رایگان

ذخیره بیت کوین

کد فعال سازی:

لطفا کدی که برای شما پیامک شده است را وارد کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

تایید حساب کاربری

هنوز کد ارسالی را دریافت نکرده اید؟ ارسال مجدد کد ورود

پیش از مسألهٔ نگهداری بیت کوین، به مکانی برای ذخیره بیت کوین احتیاج دارید. مانند دنیای واقعی، شما بیت کوین خود را در یک کیف پول نگهداری می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین می‌توانید از مطلب آموزشی «بیت کوین چیست» دیدن نمایید.

مشابه با شماره حساب بانکی، کیف پول شما دارای یک آدرس می‌باشد. آدرس کیف پول را می‌توان با جستجو در لجر خود یافته و آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید، سپس در این شرایط می‌توانید به انجام تراکنش‌ها بپردازید.

این آدرس همان ورژن کوتاه‌تر و کارآمدتر کلید عمومی شما بوده و از 26 الی 35 کاراکتر الفبایی_عددی تشکیل شده است (مانند 1A1Zp1Ep5QGefi2DMPTfTL5SLmv7Di fNa). به‌خاطر داشته باشید که هر حرف و هر عدد موجود در این آدرس مهم است. پیش از ارسال بیت کوین به کیف پول‌تان، کل آدرس را دوبار آن‌هم به‌صورت کاراکتربه‌کاراکتر بررسی کنید.

کیف پول بیت کوین

در کنار آدرس کیف پول، شما دارای یک یا چند کلید خصوصی نیز خواهید بود. توصیه شده که به‌هیچ‌وجه نباید این کلید یا کلیدهای خصوصی را با دیگران به اشتراک بگذارید.

از کلیدها برای تأیید و احراز هویت کلید عمومی فوق‌الذکر و ثبت‌نام در معاملات استفاده می‌شود. برخی کیف‌‌ پول‌ها‌ یک عبارت بازیابی ایجاد می‌کنند.

این عبارت بازیابی مجموعه‌ای از کلمات است که به شما اجازه می‌دهند تا در صورت گم کردن کلیدهای خصوصی کیف پول‌تان بتوانید قفل کیف پول‌تان را باز کنید. این عبارت را چاپ کرده و در محلی امن نگهداری کنید.

باید بگوییم که متأسفانه کیف پول بیت کوین شما شبیه به کیف پول فیزیکی‌تان است. اگر کلیدهای خصوصی کیف پول‌تان را گم کنید، به احتمال خیلی زیاد برای همیشه ارز خود را از دست خواهید داد.

کیف پول شما یک فایل اصلی ایجاد می‌کند که در آن از کلیدهای خصوصی و عمومی شما نگهداری می‌شود. شما می‌بایست از این فایل یک نسخه پشتیبان تهیه کرده تا در صورت گم کردن یا آسیب دیدن فایل اصلی، بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. در صورتِ تهیه نکردن نسخهٔ پشتیبان، شما با خطرِ از دست دادنِ دارایی‌هایتان مواجه خواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین کیف پول‌ های بیت کوین می‌توانید از مطلب آموزشی «بهترین کیف پول‌ های بیت کوین در سال 2020 کدامند؟» دیدن نمایید.

شما می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را بر روی کامپیوتر، موبایل، ابزارهای ذخیره‌سازی یا حتی بر روی یک تکه کاغذ نگهداری کنید. برای نگهداری ایمن از کلیدهای خصوصی خود می‌بایست از آن یک فایل پشتیبان آنلاین و آفلاین تهیه کنید.

به یاد داشته باشید کیف پول شما بر روی هیچ ابزاری قرار نمی‌گیرد. خود کیف پول بر روی بلاک چین قرار می‌گیرد، درست مانند اپ بانکی شما که به‌صورت واقعی وجوه نقد شما را در حساب جاری نگهداری نمی‌کند.

در حالی که اپ‌های کیف پول به‌خوبی عمل کرده و تقریباً امن هستند، امن‌ترین گزینه، یک کیف پول سخت‌افزاری است که به‌صورت آفلاین و در یک مکان امن نگهداری می‌شود.

محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری از لایه‌های ویژهٔ امنیتی برای اطمینان از عدم سرقت کلیدها و نگهداری ایمن بیت کوین شما استفاده می‌کنند. اما، اگر کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کنید تنها در صورتی می‌توانید مجدداً به آن دسترسی پیدا کنید که از قبل چند نسخه پشتیبان قابل‌اطمینان از کلیدهای خود تهیه کرده باشید.

ناایمن‌ترین گزینه برای نگهداری بیت کوین استفاده از کیف پول‌های آنلاین است، به‌عنوان مثال نگهداری بیت کوین در یک صرافی.

دلیل ناامن بودن این گزینه آن است که در این شرایط کلیدهای شما توسط یک شخص ثالث نگهداری می‌شود. برای بسیاری از افراد بهترین گزینه برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از کیف پول، استفاده از کیف پول‌های صرافی آنلاین است. این گزینه یک انتخاب کاملاً آشنا پیش روی شما می‌گذارد: راحتی در مقابل ایمنی.

بهترین صرافی‌های رمز ارز کدامند؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران جدی بیت کوین، از یک روش هیبریدی استفاده می‌کنند: این افراد مقداری بیت کوین را به‌صورت آفلاین که با نام “کیف پول سرد” شناخته شده است ذخیره‌سازی می‌کنند.

بسته به استراتژی شما و تبدیل شدن به یک شخص آشنا به مسائل فنی، در اینجا به معرفی انواع مختلف کیف پول بیت کوینی خواهیم پرداخت. سایت Bitcoin.org به شما در انتخاب کیف‌ پول کمک می‌کند.

کیف ‌پول‌ ابری به‌صورت آنلاین بوده و کلیدهای آن معمولاً در یک سرور دور نگهداری می‌شوند. این سرور توسط یک شخص ثالث ران می‌شود.

کیف‌ پول‌های ابری به داشتن یک رابط کاربرپسند گرایش دارند ولی در این نوع کیف پول‌ها شما به یک شخص ثالث اعتماد کرده و کلیدهای خصوصی‌تان را در اختیار وی قرار می‌دهید.

همین موضوع باعث می‌شود تا دارایی‌های شما بیش‌ازپیش در معرض سرقت قرار بگیرد. برخی از نمونه‌های این نوع کیف پول عبارتند از کوین‌بیس (Coinbase)، بلاک چین (Blockchain) و لومی‌والت (Lumi Wallet). برخی رمز ارزها، مانند بیت کوین، کیف پول بومی خود را دارا هستند. برخی از این کیف‌‌ پول‌ها ویژگی‌هایی مانند نگهداری آفلاین را پیشنهاد می‌کنند (مانند Coinbase و Xapo).

با وجود کلیدهای خصوصی شما بر روی یک سرور، می‌بایست به مقیاس‌های امنیتی میزبان اعتماد کنید. شما می‌بایست به‌گونه‌ای به میزبان اعتماد داشته باشید که وی همراه پول‌های شما ناپدید نشده، کسب‌وکار خود را تعطیل نکرده و یا دسترسی شما به کیف پول‌تان را مسدود نکند.

کیف‌ ‌پول نرم‌افزاری را می‌توان به‌طور مستقیم بر روی کامپیوتر نصب کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا شما کنترل کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار داشته باشید.

بیشتر این کیف‌ ‌پول‌ها دارای پیکربندی ساده و رایگان هستند. اِشکال کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری این است که شما می‌بایست امنیت کلیدهای خود را تأمین کنید.

کیف‌های پول نرم‌افزاری به احتیاط‌های امنیتی بیشتری نیاز دارند. اگر کامپیوتر شما به سرقت رفته یا هک شود، سارق می‌تواند یک کپی از کیف پول و بیت کوین شما تهیه کند.

در حالی که شما می‌توانید نرم‌افزار اصلی پروتکل هستهٔ بیت کوین – که از سال 2009 دفتر تمام تراکنش‌ها را نگهداری کرده و فضای زیادی را اشغال می‌کند – را دانلود کنید، بیشتر کیف‌ پول‌های امروزی به‌صورت کیف‌ پول‌های “سبک” یا SPV بوده و کل لجر را دانلود نمی‌کنند ولی همگام با آن هستند.

الکتروم (Electrum) یک کیف پول بیت کوینی SPV رومیزی و شناخته شده است که گزینهٔ “نگهداری سرد” را نیز ارائه می‌دهد.

اگزودوس (Exodus) قابلیت ردیابی چندین دارایی را داشته و از یک رابط کاربری پیچیده نیز برخوردار است. برخی کیف‌ پول‎ها (مانند Jaxx Liberty) می‌توانند از محدودهٔ عظیمی از دارایی‌های دیجیتال نگهداری کنند. همچنین برخی کیف‌ پول‌ها (مانند Copay) امکان دسترسی به حساب‌های به اشتراک گذاشته شده را پیشنهاد می‌کنند.ذخیره بیت کوین

قبل از دانلود هر اپ، لطفاً مطمئن شوید که نسخهٔ قانونی و اصلی اپ را دانلود می‌کنید. برخی برنامه‌نویسان غیرقابل اعتماد، وب‌سایت‌های رمز ارزی مختلف و مشابهی را ایجاد می‌کنند. دانلود این‌گونه برنامه‌ها رایگان است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا امکان هک این نوع کیف‌ پول‌ها امکان‌پذیر شود.

کیف‌ پول‌های همراه نیز مانند اپ‌ها قابلیت نصب بر روی گوشی‌های هوشمند را دارند. اگر در یک مغازه قصد پرداخت هزینه‌ای به‌صورت بیت کوین دارید و یا اگر در حرکت قصد خرید، فروش یا ارسال چیزی را دارید، این کیف پول برای شما بسیار مفید خواهد بود.

تمام کیف‌ پول‌های آنلاین و بیشتر کیف‌های پول رومیزی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم دارای ورژن‌های همراه نیز هستند. این در حالی است که بقیهٔ کیف‌ ‌پول‌ها مانند Abra ،Edge و Bread با موبایل در ذهن ایجاد شده‌اند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از کیف پول‎ها قادر به نگهداری کلیدهای شما بر روی خود تلفن هستند. همین ویژگی باعث می‌شود تا در صورت گم کردن تلفن خود، دسترسی به کیف پول‌تان را نیز از دست بدهید. همواره یک نسخهٔ پشتیبان از کلیدهای خود بر روی ابزارهای مختلف تهیه کرده و عبارت بازیابی خود را نیز چاپ کنید.

کیف‌ پول‌های‌ سخت‌افزاری ابزار کوچکی هستند که تنها به‌منظور وضع و تصویب تراکنش‌های بیت کوینی به وب متصل می‌شوند. این نوع کیف پول‌ها بسیار امن‌تر هستند زیرا این کیف‌ها اساساً آفلاین بوده و در نتیجه قابل هک نیستند.

از آنجایی که امکان سرقت یا گم شدن این کیف‌ ‌پول‌ها و همچنین بیت کوین‌های موجود در آن‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود تا یک نسخهٔ پشتیبان از کلیدهای خود تهیه کنید.

برخی سرمایه‌گذاران بزرگ، کیف‌ ‌پول‌های سخت‌افزاری خود را در مکان‌های امن مانند صندوق‌های بانکی نگهداری می‌کنند. از جمله نمونه‌های بارز کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به ترزور (Trezor)، کیپ‌کی (Keepkey) و لجر (Ledger) اشاره کرد.

کیف‌ ‌پول‌های کاغذی شاید ساده‌ترین نوع کیف‌ پول باشند. کیف‌ پول‌های کاغذی تکه‌ کاغذهایی هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی یک آدرس بیت کوین در آن وجود دارد.

این کیف پول برای نگهداری طولانی‌مدت ارز مناسب است – البته در صورت مصون ماندن از آتش و آب – همچنین این کیف پول‌ها به دلیل عدم اتصال به شبکه از امنیت بیشتری برخوردار هستند و مناسب هدیه‌اند.

البته باید بگوییم که این کیف‌ پول‌ها علی‌رغم داشتن مزایای متعدد به‌سادگی گم می‌شوند. با داشتن خدماتی مانند تولید‌کننده کیف پول، شما به‌سادگی می‌توانید یک آدرس جدید ایجاد کرده و کیف پول را با استفاده از پرینتر خود چاپ کنید.

زمانی که آماده شارژ کیف پول کاغذی خود شدید، به‌سادگی می‌توانید مقداری بیت کوین به‌همان آدرس جدید ارسال کرده و به‌طور ایمن از آن نگهداری کنید. هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، از تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان برای همه‌چیز مطمئن شده و محل نگهداری این نسخه‌های پشتیبان را تنها به نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد زندگی خود بگویید.

این مقاله به کوشش هیئت تحریریه دیجی کوینر تولید شده است. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در آگاه سازی فعالان حوزه رمز ارزها و بازارهای مالی داشته باشیم.

بیش از پنج سال است که در زمینه رمز ارزها و بازارهای مالی فعالیت میکنیم. تجربه این سال ها به ما نشان داده است که رمز ارزها و سرمایه گذاری در بازارهای مالی نقش کلیدی در افزایش سرمایه مالی علاقه مندان به این حوزه را داشته است.

هیچ اطلاعات یا اظهار نظری در این سایت نباید به عنوان درخواست یا پیشنهاد برای خرید یا فروش ارز، سهام یا سایر دارایی ها در نظرگرفته شود. نظرات مطرح شده در سایت دیجی کوینر مربوط می شوند به شخص مؤلف و لزوماً نظر رسمی دیجی کوینر یا مدیریت آن نمی باشد.

نخستین پول رمزنگاری شده‌ای است که در دنیا ایجاد شده است. هنوز مشخص نیست چه کسی این ارز دیجیتال را برای اولین بار خلق کرده است، زیرا ارز رمزنگاری شده در اساس بر مبنای مخفی نگه داشتن هویت کاربران عمل می‌کند. با این وجود، بیت کوین برای اولین بار در مقاله‌ای که توسط یک برنامه نویس با اسم (احتمالا مستعار) ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر شد، به جهانیان معرفی شد. با این وجود هنوز مشخص نیست که ساتوشی ناکاموتو کیست.

از آنجا که بیت‌ کوین نخستین ارز دیجیتال دنیا بود، سایر ارزهای دیجیتال ایجاد شده پس از آن را آلت کوین (Altcoin) یا «سکه جایگزین» نامیدند. لایت کوین (Litecoin)، دش (Dash)، مونرو (Monero) و اتریوم (Etherum) و صدها سکه دیگر همگی ارزهای دیجیتالی هستند که «آلت کوین» نامیده می‌شوند.

برای نگهداری از بیت کوین باید از ابزاری که اصطلاحا کیف پول (wallet) بیت کوین نام دارد استفاده کرد. کیف پول می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. بیت کوین را به صورت آفلاین و به صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد که آن را «ذخیره سرد» (Cold Storage) می‌نامند. به این ترتیب می‌توان بیت کوین را از گزند سواستفاده و هک‌های احتمالی حفظ کرد. لجر نانو اس (Ledger Nano S) یکی کیف پول محبوب بیت کوین است که از شیوه ذخیره سرد (آفلاین) استفاده می‌کند. در مقابل، اگر ارز دیجیتال در اینترنت ذخیره شود، از اصطلاح «ذخیره گرم» (hot storage) استفاده می‌شود. با این شیوه، دسترسی به بیت‌کوین یا هر نوع ارز دیجیتال از هر نقطه‌ای امکان‌پذیر است، ولی احتمال به سرقت رفتن آن نیز بالا خواهد بود.

البته «ذخیره سرد» هم معایبی به همراه دارد. اگر کاربر نتواند به سخت‌افزار دسترسی داشته باشد (مثلا آن را گم کند)، ارز دیجیتال ذخیره شده در آن برای همیشه از بین می‌رود. تخمین زده می‌شود که تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار بیت کوین توسط ماینرها و سرمایه‌گذاران گم شده باشد. با این وجود، بیت کوین هنوز هم محبوب‌ترین ارز دیجیتال باقی مانده است.

این تراکنش حاوی سه نوع اطلاعات است :

ذخیره بیت کوین

برای ارسال بیت کوین، به دو چیز نیاز دارید: یک آدرس بیت کوین (کلید عمومی) و یک کلید خصوصی. آدرس بیت کوین به صورت تصادفی تولید می شود و یک دنباله ساده از حروف و اعداد است و می توانید آن را به اشتراک بگذارید. کلید خصوصی توالی دیگری از حروف و اعداد است، که در درواقع قلب کیف پول شماست و می توانید از آن برای بازیابی کیف پول در نرم افزارهای دیگر استفاده کنید. کلید خصوصی را نباید به کسی بدهید. اگر کسی کلید خصوصی شما را داشته باشد، دسترسی به کیف پولتان برایش آسان می شود.
آدرس بیت کوین را یک جعبه شیشه ای محکم درنظر بگیرد که همه می توانند محتویات آن را ببینند اما فقط با کلید خصوصی می توانند آن را باز کند و به محتویات دسترسی داشته باشند.

هنگامی که xقصد ارسال بیت کوین به y را دارد ، از کلید خصوصی خود برای امصای تراکنش ها استفاده می کند.
سپس آن ها را از کیف پول بیت کوین به شبکه گسترده بیت کوین می فرستد. در آنجا، ماینرهای بیت کوین، تراکنش را بررسی می کنند و در یک بلاک از تراکنش ها قرار می دهند و در نهایت تراکنش تایید می شود.

گاهی اوقات ولی نه همیشه،کارمزد تراکنش ها با استفاده از عوامل مختلف محاسبه می شود. برخی از کیف پول های آنلاین به شما اجازه می دهد کارمزد تراکنش را خودتان مشخص کنید. هر چه مقدار کارمزدی که مشخص می کنید بیشتر باشد، تراکنش شما زود تر تایید می شود. اما مطمئن باشید حتی بیشترین کامزد برای انتقال بیت کوین،از کارمزد سیستم هایی مثل پی پال و … کمتر است.

تعداد شرکتهای خدماتی و سوداگرانی که بیت کوین می پذیرند، در سراسر جهان روز به روز در حال افزایش است. می توانید از بیت کوین برای پرداخت به آنها استفاده کرده و تجربه خود را به حساب کمک به کسب و کارهای صادقی بگذارید که میخواهند شفافیت بیشتری داشته باشند.
یک کیف پول بیت کوین بسیار شبیه به حسب بانکی شماست. کیف پول ها اجازه ارسال، دریافت و ذخیره بیت کوین ها را می دهند. چند نوع کیف پول وجود دارد و باید نوع کیف پول خود را انتخاب کنید. ویژگی ها و دستگاه هایی که کیف پول روی آن قرار می گیرد،متفاوت هستند. انواع کیف پول های بیت کوین عبارتند از:

همه کیف ها به دو نوع گرم یا سرد طبقه بندی می شوند. نوع اولی به اینترنت متصل و آنلاین است که به آن کیف پول “گرم” گفته می شود. دومین نوع کلی کیف پول، به اینترنت متصل نیست و آفلاین است که به آن کیف پول “سرد” گفته می شود. برای مبالغ بالا کیف پول سرد بهترین گزینه نگهداری ارزدجیتال است. اما کیف پول گرم برای نظم دادن و جلوگیری از گم شدن بیت کوین ها روش معمول تری بین مردم است.

این کیف پول ها برای دانلود و استفاده در لپ تاپ ها و رایانه های شخصی طراحی شده اند. آنها حتی وقتی که کامپیوتر به اینترنت متصل نیست، قابل دسترسی هستند. این کیف پول ها برای سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، سیستم عامل مک و اوبونتو در دسترس هستند. کیف پول Armory بهترین کیف پول دسکتاپ است، به خصوص با توجه به ویژگی های امنیتی آن. انواع دیگر کیف پول دسکتاپ که مناسب هستند عبارتند از: Multibit، mSIGNA و Hive

امرزه که برای اکثر کارهای روزمره از تلفن همراه استفاده می کنیم ، استفاده از کیف های بیت کوین برای گوشی های هوشمند شما بسیار راحت است. کیف پول های Mycelium و Blockchain هر دوبرای پلتفرم های اندروید و IOS در دسترس هستند. برای بلک بری، Bittoin Wallet مناسب ترین کیف پول در این سیستم عامل است. شاید یکی از ویژگی های مفید در کیف های موبایل، به جز ویژگی های امنیتی پیشرفته، قابلیت کد QR است. این کد امکان پرداخت های فوری را میسر می سازد.

این خدمات توسط شرکت های خدمات کیف پول شخص ثالث در سرویس های ابری ارائه می شود. دسترسی به این کیف پول، تنها از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر است. Coinbase، Circle وblockchain چند مورد از ارائه دهندگان این خدمات هستند. همچنین کیف پول Bitgo از نوعی الگوریتم امنیتی برای قفل کردن حساب ها استفاده می کند.از سوی دیگر، کیف پول Coinkite، امکان ایجاد حساب های چند کاربره را فراهم می کند.

با کیف های کاغذی می توانید بیت کوین های خود را به طور مداوم به صورت سرد (آفلاین) نگهداری کنید. شما می توانید این نوع کیف پول ها را در گاو ضندوق خود مانند دیگر ارزهای سنتی محافظت کنید. برای ایجاد کیف پول کاغذی، از سایت هایی مانند Bitaddress.org یا Blockchain.info می توانید استفاده کنید. هنگامی که کیف پول های کاغذی تولید می شوند می توانید آن ها را توسط پرینتر، روی کاغذ چاپ کنید.

با کیف های کاغذی می توانید بیت کوین های خود را به طور مداوم به صورت سرد (آفلاین) نگهداری کنید. شما می توانید این نوع کیف پول ها را در گاو ضندوق خود مانند دیگر ارزهای سنتی محافظت کنید. برای ایجاد کیف پول کاغذی، از سایت هایی مانند Bitaddress.org یا Blockchain.info می توانید استفاده کنید. هنگامی که کیف پول های کاغذی تولید می شوند می توانید آن ها را توسط پرینتر، روی کاغذ چاپ کنید.

Trezor و Ledger HW.1 بهترین کیف پول های سخت افزاری هستند که به سرعت در بین کاربران محبوب شدند. آنها دستگاه های فوق العاده کوچکی هستند که بیت کوین ها را به صورت آفلاین و با امنیت فوق العاده بالا ذخیره می کنند و می توانید از آن ها برای انجام تراکنش ها (ارسال و دریافت بیت کوین) استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای انجام تراکنش به صورت خیلی امن به اینترنت متصل می شوند.

توسعه دهندگان این دستگاه ها از رمزنگاری های سطح بالا استفاده می کنند و به طور مداوم آن ها را به روز و بررسی می کنند.

هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.

در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوینها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند. چون این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.

تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند و نیازی هم به پیروی از PCI نیست. سوداگران می توانند به سادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر.

کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.

تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.

بسیاری از مردم هنوز در مورد بیت کوین آگاهی ندارند. همه روزه، کسب و کارهای بیشتری بیت کوین ها را می پذیرند چرا که مزایای آنرا می خواهند، اما این فهرست هنوز کوچک است و نیاز به رشد دارد تا بتوان از فایده های این شبکه بهره جست.

ارزش کلی بیت کوین های در گردش و تعداد کسب و کارهایی که از بیت کوین استفاده می کنند، در مقایسه با آنچه که باید باشد، هنوز کم است. بنابراین، رویدادها، معاملات و یا فعالیتهای تجاری نسبتاً کمی هستند که می توانند بر بهای بیت کوین اثری چشمگیر داشته باشند.. به لحاظ نظری این ناپایداری، در صورت رشد بازارها و تکنولوژی بیت کوین، کاهش خواهد یافت. پیش از این، جهان هرگز چنین ارز نوپدیدی را به خود ندیده بود، بنابراین تصور اینکه بیت کوین چگونه این راه را به پایان خواهد برد، واقعاً دشوار (و هیجان برانگیز) است.

دسته‌بندی نشده

با سلام
من دنبال منبعی برای مشاوره و کمک در زمینه ارز دیجیتال Bitcoin میگردم.
ممنون میشم کمکم کنید… 👍

همه ی کشورها این نوع ارز دیجیتال قبول دارند؟یعنی میشه افراد به عنوان یه منبع برای سرمایه گذاری بهش نگاه کنند؟

اینکه با این وضعیت اقتصادی شما بتونی توی این مورد سرمایه گذاری کنی و هر وقت بخوای بتونی برداشت کنی ریسک بزرگیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

Bitcoin.org is a community funded project, donations are appreciated and used to improve the website.

Donate to Bitcoin.org

Use this QR code or address below

یافتن پاسخ برای پرسشهای رایج و افسانه‌هایی پیرامون بیت‌کوین.

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً یجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می تواند به عنوان مهمترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.ذخیره بیت کوین

بیت کوین اولین پیاده سازی یک مفهوم به نام “ارز سری” است که اولین بار در سال 1998 توسط وِی دای در فهرست ایمیل سایفرپانک ها، توصیف شده بود و بیان میکرد که این مفهوم، نوع جدیدی از پول است که برای کنترل تولید و تراکنشهای روی آن، بجای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال 2010 موکول کرد. از آن موقع این جامعه بطور نمایی با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند، رشد کرده است

گمنامی ساتوشی اغلب باعث نگرانی های ناموجهی می شود که بسیاری از آنها به فهم نادرست از طبیعت متن باز بیت کوین بر می گردد. پروتکل بیت کوین و نرم افزار بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای گیتی می تواند کد آنرا بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. تاثیر ساتوشی نیز مانند توسعه دهندگان کنونی، محدود به تغییراتی بود که از دیگران اقتباس می کرد و بنابراین بیت کوین را کنترل نمی کرد. امروزه هویت مخترع بیت کوین به خودی خود احتمالاً مانند هویت شخصی است که کاغذ را اختراع کرده بود.

هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچکس صاحب تکنوژیی که در ورای ایمیل است، نیست. این کاربران بیت کوین در سراسر جهان هستند که آنرا کنترل می کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه نرم افزار آن را بهبود می بخشند ولی نمی توانند تغییری را بر پروتکل بیت کوین تحمیل کنند،، چرا که هر کاربری آزاد است که نرم افزار خود و نسخه ای که خود می پسندد را استفاده کند. تمامی کاربران، برای اینکه با یکدیگر سازگار بمانند باید از نرم افزاری استفاده کنند که از همان قواعد پیروی می کند. بیت کوین تنها بشرط اجماع کامل بین تمامی کاربران، می تواند بدرستی کار کند. بنابراین تمامی کاربران و توسعه دهندگان انگیزه قوی برای حفظ این اجماع را خواهند داشت.

از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوینها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است.

در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام “زنجیره بلاک” را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنشهایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت میشود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند. افزون بر این، هر کسی می تواند تراکنشها را با استفاده از توان محاسباتی سخت افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت کوینهایی را هم به عنوان جایزه بدست آورد. به اینکار اصطلاحاً “استخراج” می گویند. برای دانستن مطالب بیشتری در مورد بیت کوین به صفحه اختصاصی و برگه اصلی مراجعه کنید.

بله. تعداد روزافزونی از کسب و کارها و افراد از بیت کوین استفاده می کنند. این کسب و کارها ممکن است کسب وکارهایی بصورت رو در رو با مشتری باشد، مانند رستورانها ، آپارتمانها، دفاتر حقوقی و یا سرویسهای آنلاین مانند Namecheap، WordPress، Reddit و یا Flattr. بیت کوین اگرچه پدیده ای نسبتاً جدید بشمار می آید، اما به سرعت رو به رشد است. در پایان آگست 2013، ارزش تمامی بیت کوینهای در گردش بالغ بر 1.5 میلیارد دلار امریکا بود و ارزش بیت کوینهایی که روزانه مبادله می شد، به میلیونها دلار می رسید.


اگرچه ممکن است افرادی باشند که بخواهند بیت کوینها را در برابر کارت اعتباری یا پرداخت پی پال بفروشند، ولی بیشتر صرافی ها اجازه پرداخت با این روشها را نمی دهند. به این دلیل که در مواردی، کسی بیت کوینهایی را با پی پال خریده و سپس از جانب خود آن تراکنش را برگشت داده است. معمولاً به این گونه موارد، پرداخت برگشتی می گویند.

پرداخت به وسیله بیت کوین، آسانتر از خرید توسط کردیت کارت یا دبیت کارت است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود. پرداخت ها از طریق یک برنامه کاربردی کیف پول، چه روی کامپیوتر و چه روی گوشی تلفن هوشمند شما با وارد کردن آدرس گیرنده، مقدار وجه پرداختی و فشردن دکمه ارسال، انجام می شود. بسیاری از کیف پول ها می توانند با اسکن کردن یک کد QR و یا با استفاده از تکنولوژی NFC و تماس دادن دو گوشی تلفن با هم، آدرس گیرنده را آسانتر وارد نمایند.


سهم بزرگی از اعتماد به بیت کوین ناشی از این حقیقت است که اصولاً نیازی به اعتماد کردن نیست. بیت کوین کاملاً متن باز و تمرکززدایی شده است. یعنی هر کسی می تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند بدقت درستی طرز کار بیت کوین را بیازماید. هر کسی می تواند شفافیت تمامی تراکنشها و بیت کوین های ساخته شده را فوراً مورد ملاحظه قرار دهد. تمامی پرداختها را می توان بدون اتکا به طرف سومی، انجام داد و کل سیستم از طریق الگوریتمهای رمزنگاری که به دقت نظیر به نظیر مرور شده، درست مثل آنچه در بانکداری آنلاین انجام می شود، محافظت می گردد. هیچ سازمان یا فردی نمی تواند بیت کوین را کنترل کند و حتی اگر تمامی کاربران نتوانند به این شبکه اعتماد کنند، امنیت شبکه پابرجاست.

هرگز انتظار نداشته باشید با بیت کوین یا هر تکنولوژی نوپدید دیگری، پولدار شوید. این نکته همیشه حائز اهمیت است که باید در مورد هر چیزی که خوبتر از آنچه که بتواند واقعی باشد، به نظر می آید و یا از قوانین اولیه قتصاد پیروی نمی کند، محتاط باشید.

بیت کوین فضای رو به رشدی از نوآوری هاست و فرصت های کسب و کار زیادی دارد که البته شامل خطراتی هم هست. هیچ تضمینی وجود ندارد که چون بیت کوین تا کنون با سرعت زیادی توسعه یافته است، از این پس نیز همچنان به رشد خود ادامه دهد. سرمایه گذاشتن از زمان و منابع روی هر چیزی که به بیت کوین وابسته است، نیاز به کارآفرینی دارد. راههای گوناگونی برای بدست آوردن پول بوسیله بیت کوین هست مانند استخراج، سفته بازی و یا راه انداختن کسب و کارهای جدید. تمامی این روشها رقابتی هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که سودآور هم باشند. . این به خود فرد بستگی دارد که هزینه ها و مخاطراتی را که در این نوع پروژه ها هست، بدرستی ارزیابی کرده باشد.

بیت کوین به همان اندازه کارتهای اعتباری و شبکه های بانکداری آنلاین که مردم همه روزه از آنها استفاده می کنند، مجازی است. بیت کوین درست مانند سایر اشکال پول، برای پرداخت آنلاین در فروشگاه های واقعی بکار می رود و نیز می تواند درست مانند سکه های کازاسیوس به شکل فیزیکی پول تبدیل شود، اما پردخت با گوشی های تلفن همراه معمولاً آسانتر است. ترازهای بیت کوینی در یک شبکه بزرگ توزیع شده ، ذخیره شده است و هیچکس نمی تواند با تقلب آنرا تغییر دهد. به عبارت دیگر، کاربران بیت کوین کنترل اختصاصی بر موجودی خود دارند و بیت کوینهایشان صرفاً به دلیل مجازی بودن، غیب نمی شود.

بیت کوین طوری طراحی شده است که به کاربران خود اجازه دهد در سطح حریم خصوصی قابل قبولی، پرداختها را ارسال و یا دریافت نمایند. اما بیت کوین گمنام نیست و نمی توان آنها را با همان سطح حریم خصوصی که پول نقد دارد، عرضه کرد. استفاده از بیت کوین، رکوردهای عمومی گسترده ای از خود به جای می گذارد. مکانیسم های مختلفی برای محافظت از حریم خصوصی کاربران وجود دارد و مکانیسم های بیشتری هم در حال توسعه هستند. به هر حال، قبل از اینکه این ویژگیها بدرستی توسط بیشتر کاربران بیت کوین بکار گرفته شوند، کارهای زیادی هست که باید انجام شود.

نگرانی هایی در باب اینکه محرمانه بودن تراکنشهای بیت کوین به منظور انجام کارهای غیرقانونی است، ایجاد شده است. اما این نگرانی ها هیچ ارزشی ندارد؛ چون بیت کوین بدون تردید تابع قوانین و مقرراتی است که مشابه آن در سیستم های مالی وجود دارد. بیت کوین نمی تواند گمنام تر از پول نقد باشد و احتمال جلوگیری از بررسی های جنایی، در مورد آن کم است. افزون بر آن، بیت کوین نیز طوری طراحی شده که از دامنه گسترده ای از جرایم مالی جلوگیری می کند.

اگر کاربری کیف پول خود را گم کند، پول او از گردش خارج می شود. بیت کوینهای گمشده، درست مانند بقیه بیت کوینها همچنان در زنجیره بلاک باقی می مانند، اما برای همیشه به خواب می روند؛ چون هیچکس هیچ راهی ندارد تا کلید(های) محرمانه ای را؛ که بیت کوینها را دوباره قابل خرج کردن می نماید، پیدا کند. نظر به قانون عرضه و تقاضا، وقتی بیت کوینهای کمتری در دسترس باشند، تقاضا برای آنهایی که باقی مانده اند بیشتر می شود و برای جبران این تقاضا، بهای بیت کوینها افزایش می یابد.

شبکه بیت کوین می تواند تعداد بسیار بیشتری تراکنش در ثانیه را نسبت به چیزی که امروزه انجام می دهد، پردازش کند. اما هنوز آماده نیست تا به جایگاه شبکه هایی مانند شبکه های کارتهای اعتباری بزرگ برسد. برای از میان برداشتن محدودیتهای کنونی، کارهایی در دست اقدام است و الزامات آینده بخوبی شناسایی شده اند. از زمان پیدایش شبکه بیت کوین، همه ابعاد آن در فرایند مداومی از بلوغ، بهینه سازی و تخصصی شدن بوده است و انتظار می رود که در سالهای آینده نیز این راه ادامه یابد. با افزایش ترافیک، ممکن است تعداد بیشتری از کاربران بیت کوینی از کلاینتهای سبکتر استفاده کنند و نُدهای شبکه کامل، به سرویسی تخصصی تر تبدیل شوند. برای دانستن جزئیات بیشتر به ارتقاء روی صفحه های ویکی مراجعه کنید.

تا جایی که ما می دانیم، در بیشتر محاکم قضایی، از نظر قانون بیت کوین غیرقانونی نیست. اما بعضی از دستگاههای قضایی (مانند کشورهای آرژانتین و روسیه) ارزهای خارجی را بشدت محدود و یا ممنوع کرده اند. بعضی دیگر از دستگاههای قضایی (مانند تایلند) ممکن است صدور گواهینامه برای بعضی موجودیتهای خاص، مثلاٌ صرافی های بیت کوینی را محدود کرده باشند.

قانونگزاران در دستگاههای قضایی مختلف در حال برداشتن گامهایی هستند تا برای افراد و کسب و کارها، قوانینی برای پیوند این تکنولوژی جدید با یک سیستم مالی رسمی و تنظیم شده، وضع نمایند. مثلاً شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN)؛ که دفتری در وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکاست، راهنمای غیرالزام آوری منتشر کرده و در آن به تشریح چگونگی فعالیت های معین در خصوص ارزهای مجازی پرداخته است.

بیت کوین نوعی پول است و پول همواره برای اهداف قانونی و غیرقانونی بکار می رفته است. پول نقد، کارتهای اعتباری و سیستمهای بانکی جاری از نظر استفاده در جرایم مالی، بطور گسترده ای از بیت کوین پیشی می گیرند . بیت کوین توانسته است نوآوری های چشمگیری در سیستم های پرداخت بیاورد و منافع چنین نوآوری هایی اغلب بسیار فراتر از نقطه ضعف های احتمالی آنهاست.

بیت کوین طوری طراحی شده تا در ایمن کردن بیشتر پولسازی یک گام فراتر باشد و نیز حفاظت چشمگیری در برابر بسیاری از اشکال جرایم مالی به عمل آورد. مثلاً جعل کردن بیت کوینها، کاملاً غیرممکن است. کاربران بر پرداختهای خود کنترل کامل دارند و نمی توانند مبالغ تایید نشده را مانند آنچه که در کارتهای اعتباری کلاهبرداری می شود، دریافت کنند. تراکنشهای بیت کوینی برگشت ناپذیر بوده و در برابر پرداختهای برگشتی تقلبی بسیار ایمن هستند. بیت کوین با استفاده از مکانیسمهای مفید و قوی مانند بک آپ یا پشتیبان گیری، رمزنگاری و امضای چندگانه، در برابر دزدی و گم شدن بسیار ایمن شده است.

نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بیت کوین می تواند برای مجرمین بسیار جذاب باشد چرا که می توان حریم شخصی و پرداختهای برگشت پذیر با آن داشت. اما این ویژگیها در پول نقد و حواله بانکی که بسیار زیاد از آنها استفاده می شود و بخوبی جا افتاده اند، هم وجود دارد. بدون تردید، استفاده از بیت کوین تابع قوانین مشابهی است که قبلاً در جای خود در سیستم های مالی موجود گنجانده شده اند و احتمال ندارد که بیت کوین از انجام بررسی های جنایی، جلوگیری کند. بطور کلی، مرسوم است که پیشرفتهای مهم قبل از اینکه مزایای آنها بخوبی شناخته شود، بحث برانگیز باشند. اینترنت مثال خوبی برای بسیاری از کسانی است که تصوری این چنینی دارند.

پروتکل بیت کوین به خودی خود، بدون همکاری تقریباً تمامی کاربرانش که نرم افزار مورد استفاده شان را خود بر می گزینند، قابل تغییر نیست. تلاش برای اختصاص امتیازهای ویژه به یک مرجع محلی در قوانین شبکه جهانی بیت کوین ، احتمالی شدنی نیست. هر سازمان ثروتمندی می توانست انتخاب کند که برای سخت افزار استخراج طوری سرمایه گذاری کند تا نیمی از قدرت محاسباتی شبکه را در کنترل خود درآورد و بتواند آخرین تراکنشها را بلاک کرده یا برگشت دهد. اما هیچ تضمینی نیست که آنها بتوانند این قدرت را حفظ کنند چرا که میزان سرمایه گذاریش باید بیشتر از تمام استخراج کننده های دیگر در جهان، باشد.

اما وضع مقررات استفاده از بیت کوین، به روشی مشابه سایر ابزارها امکان پذیر است. درست مانند دلار، بیت کوین می تواند برای مقاصد بسیار متفاوتی بکار رود که بعضی از آنها قانونی و برخی دیگر بر اساس بعضی از محاکم قانونگذاری، غیر قانونی خواهند بود. از این لحاظ بیت کوین هیچ فرقی با دیگر ابرازها یا منابع ندارد و در هر کشوری، می تواند تایع قوانین و مقررات آن کشور باشد. بر اساس بعضی قوانین محدود کننده، استفاده از بیت کوین همچنین میتواند دشوار باشد. در اینصورت تعیین درصد کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده می کنند، سخت خواهد بود. دولتی که بیت کوین را ممنوع می کند، از کسب و کارهای داخلی و بازارهای رو به رشد جلوگیری کرده و نوآوری را به سوی دیگر کشورها می راند. چالش پیش روی قانونگذاران مثل همیشه توسعه راه حل هایی است که در عین کارا بودن، رشد بازارها و کسب و کارهای نوپدید را دچار مشکل نکند.

بیت کوین ارز بدون پشتوانه ای نیست که در هر دستگاه قضایی، پولی قانونی بشمار بیاید، اما مشمولیت مالیاتی اغلب فارغ از واسطه ی بکار رفته، شامل حال بیت کوین هم می شود. قوانین بسیار گوناگونی در بسیاری از دستگاههای قضایی وضع شده است که می تواند درآمد، فروش، دستمزد، بهره های سرمایه ای و یا اشکال دیگر مشمولیت های مالیاتی را برای بیت کوین ایجاد کند.

بیت کوین دست مردم را باز می گذارد تا با شرایط خودشان، تراکنش انجام دهند. هر کاربری می تواند مانند پول نقد، پرداختها را ارسال و یا دریافت کند اما همچنین می توانند در قراردادهای پیچیده تری هم مشارکت کنند. چند امضایی، اجازه می دهد که یک تراکنش توسط شبکه پذیرفته شود تنها اگر تعداد معینی از اعضاء یک گروه تعریف شده، موافق امضا کردن آن تراکنش باشند. این باعث نوآوری در توسعه سرویس های میانجی حل اختلاف در آینده خواهند شد. چنین سرویسهایی می توانند در صورت عدم توافق بین طرفین، در نقش طرف سومی برای تایید یا رد تراکنش وارد عمل شوند، بدون اینکه بر پول آنها کنترل داشته باشند. برخلاف پول نقد و یا دیگر روشهای پرداخت، بیت کوین همیشه یک سند عمومی از انجام تراکنش از خود بر جای میگذارد که بطور بالقوه می تواند به عنوان مدرکی بر علیه کسب و کارهایی که کلاهبرداری می کنند، بکار گرفته شود.

شایان ذکر است که سوداگران که همواره به وجهه عمومی خود برای بقای کسب و کارشان وابسته اند و به کارمندانشان حقوق می پردازند، در هنگام معامله با مصرف کنندگان جدید خود، سطح دسترسی یکسانی به اطلاعات ندارند. بیت کوین هم فرد و هم کسب و کارها را در برابر پرداخت های برگشتی تقلبی محافظت می کند و در عین حال به مصرف کننده این انتخاب را می دهد که چنانچه نخواهد به یک سوداگر خاص اعتماد کند، خواستار حفاظت بیشتر باشد.

بیت کوینها در فرایندی رقابتی و تمرکز زدایی شده که “استخراج” نام دارد، تولید می شوند. این فرایند مستلزم آن است که افراد از شبکه برای خدمات خود، جایزه دریافت کنند. استخراج کنندگان بیت کوین تراکنش ها را پردازش کرده و با استفاده از سخت افزار تخصصی، شبکه را ایمن کرده و در عوض آن بیت کوینهای جدید جمع آوری می نمایند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوینهای جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوینها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت کوینهای جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوینهای موجود به 21 میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً بطور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.

بیت کوینها ارزشمندند چون به عنوان شکلی از پول، مفید هستند. بیت کوین ویژگیهای پولی دارد (پایداری، قابلیت حمل و نقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری). ویژگیهای بیت کوین بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است، نه بر مبنای خاصیتهای فیزیکی (مانند طلا و نقره) و نه بر اساس اعتماد بر مرجعی مرکزی (مانند ارزهای بدون پشتوانه). مختصر آنکه، این ریاضیات است که بیت کوین را پشتیبانی می کند. با این ویژگی ها، تمام آنچه که برای شکلی از پول بودن و ارزش داشتن لازم است، اعتماد و پذیرش است. در مورد بیت کوین، رشد کاربران، سوداگران و کسب و کارهای نوپا، گویای مطلب است. مانند تمامی ارزها، بیت کوین ارزش خود را تنها و بطور مستقیم از کسانی می گیرد که آنرا برای پرداخت وجه پذیرفته اند.

بهای بیت کوین با قانون عرضه و تقاضا معلوم می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، بهای آن نیز افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می شود. تعداد بیت کوینهای در گردش محدود است و بیت کوین های جدید با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی تولید می شوند که به این معنی است که تقاضا باید تابعی از این سطح تورم باشد تا بتواند قیمت را ثابت نگهدارد. چون بازار بیت کوین در مقایسه با آنچه باید باشد، هنوز کوچک است، بنابراین، برای بالا و پایین رفتن قیمت بازار نیاز به مقدار چشمگیری پول نیست و در نتیجه قیمت بیت کوین هنوز بسیار متغیر است.

بهای بیت‌کوین، 2013 تا 2015

بله.تاریخ پر است از ارزهایی که ورشکست شدند و دیگر استفاده ای از آنها نمی شود مثلاً مارک آلمان در دوران جمهوری ویمار و اخیراً نیز دلار زیمبابوه.
اگر چه که شکست ارزهای قبلی معمولاً به دلیل تورم زیاد بود که غیرممکن است برای بیت کوین اتفاق بیفتد، ولی همواره احتمال شکستهای فنی، ارزهای رقیب، مسایل سیاسی و جز آن وجود دارد. یک قاعده سرانگشتی ساده می گوید که هیچ ارزی را نباید مطلقاً ایمن از ورشکستگی یا شرایط دشوار دانست. بیت کوین در طی سالها پس از آغاز به کارش، ثابت کرده که قابل اعتماد است و پتانسیل زیادی برای رشد دارد. اما هیچکس در آن موقعیت نیست که بتواند آینده بیت کوین را پیش بینی کند.ذخیره بیت کوین

این افزایش سریع قیمت نیست که حباب ایجاد می کند، بلکه ارزش بیش از حد گذاردن بصورت مصنوعی است که موجب تصحیح ناگهانی رو به پایین شده و به تشکیل حباب می انجامد. هر گاه صدها هزاران نفر از مشارکت کنندگان در بازار، انتخابهایی بر مبنای عملکرد فردی داشته باشند باعث می شود که قیمت بیت کوینها زمانی که قیمت بازار درحال تعیین شدن است، نوسان کند. دلیل تغییرات احساسی می تواند سلب اعتماد از بیت کوین، اختلاف زیاد بین ارزش و قیمت که بر مبنای اقتصاد بیت کوینی نباشد، پوشش مطبوعاتی فزاینده که موجب تحریک تقاضای سوداگرانه می شود، ترس از عدم قطعیت و شور وشوق غیرمنطقی خارج از عرف روز و حرص و طمع باشد.

ترفند پونزی یک عملیات سرمایه گذاری کلاهبردارانه است که به سرمایه گذاران بجای آنکه از محل سود حاصل از کسب و کار بهره پرداخت شود، از پول خود آنها یا از پولی که توسط سرمایه گذاران بعدی فراهم می شود، سود پرداخت می کند. ترفند پونزی بگونه ای طراحی شده است که چنانچه اگر مشارکت کنندگان جدید به تعداد کافی وجود نداشته باشد، با ضرو زیان آخرین سرمایه گذاران خود، فرو خواهد پاشید.

بیت کوین یک پروژه نرم افزاری رایگان بدون هیچگونه مرجعیت مرکزی است.در نتیجه، هیچکس در موقعیتی نخواهد بود که بتواند در مورد بازگشت سرمایه گذاری، نمایندگی های جعلی بسازد. درست مانند دیگر ارزهای اصلی دیگر مثل طلا، دلار امریکا، یورو، ین و غیره، هیچ قدرت خریدی تضمین شده ای وجود ندارد و نرخ مبادله آزادنه شناور است. این به حالت ناپایداری خواهد انجامید که در آن صاحبان بیت کوینها می توانند بطور غیرمنتظره ای پول بدست آورده و یا از دست بدهند. گذشته از گمانه زنی ها، بیت کوین همچنین یک سیستم پرداخت با ویژگیهای مفید و رقابتی است که هزاران کاربر و کسب و کار از آن استفاده می کنند.

بعضی از پیشگامان تعداد زیادی بیت کوین داشتند چون خطر کرده و زمان و منابع را در یک تکنولوژی محقق نشده ای که دیگران بندرت از آن استفاده می کردند و برقراری مناسب امنیت آن به مراتب سخت تر بود، سرمایه گذاری کرده بودند. بسیاری از پیشگامان تعداد زیادی بیت کوین را اندک زمانی پیش از اینکه ارزشمند شود، خرج کرده یا فروخته بودند و فقط مقدار کمی از آن را قبل از اینکه بتوانند سود خوبی ببرند، خریده بودند. هیچ تضمینی نیست که بهای بیت کوین افزایش و یا کاهش یابد. کاملاً شبیه به سرمایه گذاری در یک کسب و کار نوپاست که هم می تواند به واسطه مفید و مردم پسند بودن آن بر ارزشش افزود و یا اینکه هرگز پیشرفتی حاصل نکرد. بیت کوین هنوز در دوران نوزادی خود است و با دیدی بسیار بلندمدت طراحی شده است. به سختی می توان تصور کرد که چگونه می توانست نسبت به پیشگامان خود کمتر جانبداری کند و کاربران امروز آن شاید فردا، پیشگامان اولیه بیت کوین محسوب شوند و شاید هم نه.

بیت کوین از این جهت که فقط تا 21 میلیون عدد از آن ساخته خواهد شد، منحصر به فرد است. اما این هرگز یک محدودیت بشمار نمی آید، چون بیت کوینها می توانند با واحدهای کوچکتر از یک بیت کوین، مثلاً بیت، شمارش شوند. یک بیت کوین 1,000,000 بیت است. اگر در آینده با کوچکتر شدن اندازه متوسط تراکنش، نیازی احساس شود، بیت کوینها می توانند تا 8 رقم اعشار (0.00000001 بیت کوین) و بطور بالقوه حتی واحدهای کوچکتر، تقسیم گردند.

بر طبق نظریه مارپیچ تورم زدایی، اگر انتظار سقوط قیمتها برود، مردم خرید را به آینده موکول خواهند کرد تا از قیمتهای کمتر، بهره ببرند. این سقوط در تقاضا به نوبه خود سوداگران را وادار خواهد کرد تا با کاهش قیمت های خود در جهت تحریک تقاضا تلاش کنند که اینکار مشکل را بدتر کرده و به رکود اقتصادی خواهد انجامید.

هر چند این نظریه، در میان بانکداران مرکزی راهی مردم پسند برای توجیه تورم است ولی به نظر نمی رسد که همیشه درست باشد و در میان اقتصاددانان مورد مناقشه بوده است. لوازم الکترونیکی مصرفی، مثالی از یک بازار است که قیمتهای آن دائماً در حال کاهش بوده ولی دچار رکود نمی شود. به همین شکل، ارزش بیت کوینها در طول زمان افزایش یافته و اندازه اقتصاد بیت کوینی هنوز هم پا به پای آن بشدت در حال رشد است. به دلیل آنکه، هم ارزش ارز و هم اندازه اقتصاد آن در سال 2009 ، از صفر شروع شده است؛ بیت کوین یک مثال نقض برای این نظریه است که نشان می دهد گاهی این نظریه باید نادرست باشد.

با وجود این، بیت کوین طراحی نشده است که یک ارز ضد تورمی باشد. دقیق تر آنست که بگوییم قرار بود بیت کوین در سالهای اول یک ارز تورمی باشد و سپس در سالهای بعد پایدار شود. تنها زمانی مقدار بیت کوینهای در گردش کاهش خواهد یافت که مردم کیف پول خود را از روی بی دقتی گم کرده و بک آپ یا پشتیبان هم تهیه نکرده باشند. اگر زیرساختهای پولی ثابت و اقتصاد پایدار باشد، ارزش ارز باید همیشه یکسان باقی بماند.

این همان مسئله مرغ و تخم مرغ است. یک اقتصاد با مقیاس بزرگ برای تثبیت قیمت بیت کوین، باید کاربران و کسب و کارهای بیشتری را توسعه دهد. برای توسعه یافتن یک اقتصاد به اندازه ای بزرگتر، کاربران و کسب و کارها در پی ثبات قیمت ها خواهند بود.

خوشبختانه نوسانات بر مزایای اصلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت وجه که پولی را از نقطه الف به نقطه ب می رساند، تاثیری ندارد. برای کسب و کارها امکان پذیر است که پرداختهای بیت کوینی را فوراً به ارز محلی خود تبدیل کنند و اینکار به آنها اجازه می دهد تا از مزایای بیت کوین بدون اینکه مشمول نوسانات قیمت شوند، استفاده کنند. بسیاری از کاربران بیت کوین را بخاطر امکانات و ویژگی های منحصر به فرد و مفید آن برگزیده اند. با چنین راهکارها و مشوقهایی، امکان رشد و بلوغ بیت کوین و توسعه آن، تا مرحله ای که نوسانات قیمت در آن محدود گردد، وجود دارد.

تنها کسری از بیت کوینهایی که تا کنون صادر شده، در بازار مبادلات برای فروش گذاشته شده اند. بازارهای بیت کوینی، رقابتی هستند یعنی قیمت بیت کوین بر اساس عرضه و تقاضا، افزایش و یا کاهش خواهد یافت. افزون بر این، تا چندین دهه ی آینده، بیت کوینهای جدید همچنان صادر خواهند شد. بنابراین حتی بیشتر خریداران مصمم هم نخواهند توانست تمام بیت کوینهای موجود را یکجا بخرند. این البته به آن معنا نیست که بازارها در برابر دستکاری قیمت آسیب پذیر نیستند، بلکه بدان معناست که هنوز آن مقدار پول هنگفت در بازار موجود نیست تا بتواند قیمتها را بالا و پایین ببرد و بنابراین بیت کوین تا کنون یک دارایی نوسان دار باقی مانده است.

چنین اتفاقی ممکن است بیافتد. بیت کوین، تا کنون به میزان قابل ملاحظه ای، مردم پسندترین ارز مجازی تمرکززدایی شده است، اما نمی توان تضمین کرد که در آینده هم این موقعیت را حفظ کند. هم اکنون تعدادی ارزهای دیگر هم هستند که از بیت کوین الهام گرفته اند ولی احتمالاً درست است تصور کنیم که یک ارز جدید باید بسیار بهبود یابد تا بتواند به لحاظ داشتن بازارهای با ثبات، بر بیت کوین پیشی بگیرد حتی اگر این امر غیرقابل پیش بینی باقی بماند. تا زمانی که بخش های اساسی پروتکل تغییر نکند، بیت کوین میتواند اصلاحات و بهبودهای یک ارز رقابتی را داشته باشد.

دریافت یک وجه پرداختی با بیت کوین، تقریباً آنی است. اما بطور متوسط یک تاخیر 10 دقیقه ای لازم است تا شبکه بتواند با ضمیمه کردن آن تراکنش به یک بلاک، تایید آنرا شروع کرده تا بیت کوینهای رسیده به شما، قابل خرج کردن شوند. تایید به معنای آن است که شبکه به توافق رسیده است که بیت کوینهایی که دریافت کرده اید برای شخص دیگری فرستاده نشده بوده و جزیی از اموال شماست. وقتی تراکنش شما به یک بلاک پیوست شد، در زیر بلاکهایی که بعد از آن می آیند و بطور نمایی این توافق را یکپارچه کرده و خطر برگشت خوردن تراکنش را کاهش می دهند، دفن می شود. هر کاربری آزادست تا تعداد تاییدیه های تراکنش را خود تعیین کند، اما اغلب 6 تاییدیه به قدر همان 6 ماه صبر کردن برای تراکنش یک کارت اعتباری، ایمن به نظر می رسد.

بیشتر تراکنشها بدون کارمزد قابل پردازش هستند، اما اغلب کاربران را تشویق می کنند که داوطلبانه اندکی کارمزد هم پرداخت کنند تا تراکنشهایشان سریعتر تایید شود و نیز دستمزد ی هم به استخراج کنندگان داده شود. اگر کارمزدی هم درخواست شود ، معمولاً بیش از چند سنت نخواهد بود. چنانچه لازم باشد، کلاینت بیت کوینی شما معمولاً خواهد کوشید تا مقدار کارمزد مناسبی را برآورد کند.

کارمزد تراکنش، نوعی حفاظت است در برابر کاربرانی که با ارسال تراکنشهایشان شبکه را اورلود می کنند. نحوه دقیق عملکرد کارمزد هنوز در حال توسعه بوده و با گذشت زمان تغییر می کند. چون کارمزد به مقدار بیت کوین ارسالی مربوط نمی شود، ممکن است خیلی کم (0.0005 بیت کوین برای یک انتقال 1000 بیت کوینی) و یا بطور ناعادلانه ای زیاد (0.004 بیت کوین برای یک پرداخت 0.02 بیت کوینی) بنظر آید. مبلغ کارمزد، با خصوصیاتی چون داده ی تراکنش و تکرار تراکنش، تعریف می شود. مثلاً اگر شما به دفعات زیاد، مبالغ کمی را دریافت کنید، آنگاه کارمزد ارسال بیشتر خواهد بود. چنین پرداختهایی را می توان مقایسه کرد با زمانی که بخواهید صورتحساب رستوران را با سنت بپردازید. خرج کردن سریع مقادیر کمی از بیت کوینهایتان نیز می تواند مشمول کارمزد شود. اگر فعالیت شما تابع الگوی تراکنشهای عادی باشد، مبلغ کارمزد بسیار کم خواهد بود.

اشکالی ندارد. دفعه بعد که برنامه کیف پول خود را راه اندازی می کنید، بیت کوینها ظاهر خواهند شد. در واقع، این نرم افزار روی کامپیوتر شما نیست که بیت کوینها را دریافت می کند، بلکه آنها در یک دفتر کل عمومی که بین تمام دستگاههای روی شبکه به اشتراک گذاشته شده است، ضمیمه می شوند. اگر هنگامی که برنامه کلاینت کیف پول شما در حال اجرا نیست، بیت کوینی برایتان بفرستند، دفعه بعدی که شما برنامه را راه اندازی کنید، برنامه بلاکها را دانلود کرده و در جریان تراکنشهایی که تا حالا از آنها بی خبر بوده اید، قرار خواهید گرفت و سرانجام بیت کوینها ظاهر می شوند، انگار که همین الان رسیده باشند. کیف پول فقط وقتی لازم است که بخواهید بیت کوینها را خرج کنید.

همزمان سازی طولانی فقط برای کلاینتهای فول نُدی مانند هسته بیت کوین، الزامی است. به لحاظ فنی، همزمان سازی، فرایند دانلود کردن و درستی آزمایی تراکنشهای بیت کوینی پیشین روی شبکه است. برای اینکه بعضی کلاینتهای بیت کوین، بتوانند تراز قابل خرج کردن ِ کیف پول بیت کوینی شما را محاسبه کرده و تراکنشهای جدید بسازند، لازم است که از تمام تراکنشهای پیشین آگاه باشند. این گام می تواند منابع زیادی طلب کند و نیاز به پهنای باند و فضای ذخیره سازی کافی دارد تا یک زنجیره بلاک با اندازه کامل را بسازد. برای حفظ امنیت بیت کوینها به اندازه کافی، مردم باید همچنان از کلاینتهای فول نُد استفاده کنند چرا که این کلاینتها درستی آزمایی و تقویت تراکنشها را انجام می دهند.

استخراج، فرایند صرف توان محاسبه برای پردازش تراکنشها، ایمن سازی شبکه و همزمان نگهداشتن همه با هم در سیستم است. می توان آنرا به منزله مرکز داده های بیت کوین تصور کرد؛ بجز آنکه طوری طراحی شده است که برای استخراج کنندگانی که در تمام کشورها در حال کارند، کاملاً تمرکز زدایی شده باشد و هیچ کسی کنترلی بر شبکه نداشته باشد. به این فرایند در قیاس با استخراج طلا، استخراج می گویند چون مکانیسم گذرایی دارد که با آن بیت کوینهای جدید صادر می شوند. اما بر خلاف استخراج طلا، استخراج بیت کوین در ازای سرویسهای مفیدی که برای عملکرد یک شبکه پرداخت امن لازم است، جایزه ای هم در نظر می گیرد. تا وقتی آخرین بیت کوین صادر نشده باشد، استخراج بیت کوین همچنان الزامی است.

هر کسی می تواند با اجرای نرم افزار روی سخت افزاری ویژه، یک استخراج کننده بیت کوین باشد. نرم افزار استخراج، به انتشار تراکنشها در شبکه ی P2P، گوش فرا داده و اقدامات مقتضی جهت پردازش و تایید این تراکنش ها را انجام می دهد. استخراج کنندگان بیت کوین به این دلیل به این کار می پردازند که کارمزد تراکنشی را که کاربران برای پردازش سریعتر تراکنش های خود می پردازند، دریافت نموده و نیز بیت کوینهای تازه تولید شده را بر طبق یک فرمول ثابت به جریان اندازند.

تراکنشهای جدید برای آنکه پذیرفته شوند باید در بلاکی همراه با سند ریاضی انجام کار قرار گیرند. این مدرک ها را بسختی می توان تولید کرد ، چون هیچ راهی برای تولید آنها نیست، مگر میلیاردها بار محاسبه در ثانیه. استخراج کنندگان باید این محاسبات را انجام دهند تا سرانجام شبکه، بلاک های آنها را بپذیرد و به آنها پاداش دهد. هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر شود، شبکه یافتن بلاکهای مجاز را بطور خودکار دشوارتر می کند تا مطمئن شود که زمان متوسط برای یافتن یک بلاک، همان 10 دقیقه باقی خواهد ماند. در نتیجه، استخراج یک کار بسیار رقابتی است که هیچ استخراج کننده ای نمی تواند کنترلی بر آنچه که درون زنجیره بلاک است، داشته باشد.

برای تحمیل ترتیب زمانی بر زنجیره بلاک ، سند انجام کار طوری طراحی می شود که به بلاک قبلی وابسته باشد. به همین دلیل برگشت دادن تراکنشهای قبلی بطور نمایی دشوار می شود چرا که لازم است سند انجام کار روی تمامی بلاکهای دنباله آن، دوباره محاسبه گردند.اگر در یک زمان، دو بلاک پیدا شود استخراج کنندگان ابتدا به کار روی بلاکی که اول دریافت می پردازند و سپس به محض آنکه بلاک بعدی پیدا شد به طولانیترین زنجیره بلاکها سوییچ خواهند کرد. به این ترتیب به استخراج کنندگان اجازه داده خواهد شد که اجماعی جهانی را بر مبنای قدرت پردازش، حفظ کرده و آنرا ایمن نمایند.

استخراج کنندگان بیت کوین نه می توانند با تقلب کردن پاداش خود را افزایش دهند و نه می توانند تراکنشهای تقلبی را که ممکن است شبکه بیت کوین را خراب کند، پردازش نمایند، چون تمامی نُدهای بیت کوینی بر اساس پروتکل بیت کوین، هر گونه بلاکی را که شامل داده های غیرمجاز باشد، نخواهند پذیرفت. در نتیجه، حتی اگر نتوان به تمامی استخراج کنندگان بیت کوین اعتماد کرد، امنیت شبکه همچنان برقرار خواهد بود.

بندرت می توان مصرف انرژی را برای اداره کردن و برقرار کردن امنیت یک سیستم پرداخت، اتلاف خواند. مانند هر سرویس پرداخت دیگری، استفاده از بیت کوین مستلزم هزینه های پردازش است. سرویسهای لازم برای عملکرد سیستم های پولی گسترده کنونی، مانند بانکها، کارتهای اعتباری و نیز خودروهای زرهی نیز انرژی زیادی مصرف می کنند. هرچند که بر خلاف بیت کوین، مصرف کل انرژی آنها شفاف نیست و نمی توان براحتی آنرا اندازه گیری کرد.

استخراج بیت کوین به گونه ای طراحی شده که در طول زمان بهینه تر شده و سخت افزارهایی خاصی را استفاده کند که انرژی کمتری مصرف می کنند و هزینه های استخراج بتدریج با تقاضا متناسب گردد. هر زمان که استخراج بیت کوین کمتر رقابتی شده و نیز سودآوری کمتری داشته باشد، بعضی از استخراج کنندگان دست از فعالیت خواهند کشید. افزون براین، تمام آن انرژی که صرف استخراج می شود، در پایان به گرما تبدیل خواهد شد و بیشتر استخراج کنندگانی که سود می کنند از این گرما استفاده خوبی خواهند کرد. یک شبکه که کارایی آن بهینه سازی شده، شبکه ایست که عملاً هیچگونه انرژی اضافی مصرف نمی کند. هر چند که این یک ایده آل است، اقتصاد استخراج بگونه ایست که هر استخراج کننده ای تلاش می کند به آن دست یابد.

استخراج چیزی شبیه به یک بخت آزمایی رقابتی ایجاد کرده و کار را برای کسانی که می خواهند بطور پی در پی بلاکهای تراکنشی جدیدی به زنجیره بلاک بیفزایند، دشوار کرده است. به این ترتیب از اینکه هر کسی بتواند قدرت بلاک کردن تراکنشهای خاصی را بدست بیاورد، جلوگیری کرده و از بیطرفی شبکه محافظت به عمل آورده میشود. همچنین اجازه داده نخواهد شد که افراد با تعویض بخشهایی از زنجیره بلاک، مخارج خودشان را کم کرده و از دیگر کاربران کلاهبرداری نمایند. استخراج، برگشت دادن یک تراکنش قدیمی را با الزام به بازنویسی تمام بلاکهایی که در ادامه این تراکنش آمده اند، بطور نمایی دشوارتر ساخته است.

در اوایل عمر بیت کوین، هر کسی می توانست با استفاده از CPU کامپیوترش، یک بلاک جدید پیدا کند. هر چه بر تعداد استخراج کنندگان افزوده شد، دشواری یافتن بلاکهای جدید هم بشدت زیاد شد تا جایی که امروزه تنها روش استخراج مقرون به صرفه را با استفاده از سخت افزارهای خاص، بکار می گیرند . برای اطلاعات بیشتر از BitcoinMining.com دیدن کنید.

تکنولوژی بیت کوین- پروتکل آن و رمزنگاری- سابقه ردیابی امنیتی قوی دارد و شبکه بیت کوین احتمالاً بزرگترین پروژه محاسباتی توزیع شده در جهان است. بیشترین آسیب پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایلهای کیف پول بیت کوینی که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می کند، بطور تصادفی حذف، گم و یا دزدیده شوند، درست مانند آنکه پول نقد واقعی، به شکل دیجیتال ذخیره شده باشد. خوشبختانه کاربران می توانند اقدامات امنیتی مطمئنی را بکار بندند تا از پول خود محافظت کنند یا از آن دسته از تامین کنندگان خدمات که سطوح امنیتی خوب و نیز بیمه بر علیه دزدی یا گم شدن ارائه می کنند، استفاده نمایند.

سالها پس از پیدایش بیت کوین، هنوز قوانین پروتکل و رمزنگاریی که در آن استفاده شده، معتبر است و این نشانه خوبی است از اینکه مفهوم آن بخوبی طراحی شده است. اما در طول زمان نقایص امنیتی در پیاده سازی نرم افزارهای مختلف، یافته و برطرف شده است. امنیت نرم افزار بیت کوین همانند نرم افزارهای دیگر، به سرعت پیدا شدن عیبها و رفع آنها بستگی دارد. هر چه این موارد بیشتر کشف شوند، بیت کوین بلوغ بیشتری بدست خواهد آورد.

بین دزدی و رخنه های امنیتی که در کسب و کارها و مبادلات مختلف رخ می دهد، اغلب سوء تفاهم هایی وجود دارد. هر چند هر دوی اینها ناخوشایندند ولی هیچکدام نه به معنای هک شدن خود بیت کوین است و نه نشان از عیوب ذاتی بیت کوین دارد؛ درست مثل سرقت از یک بانک که به معنای تقلبی بودن دلار نیست. اما دقیقتر آنست که بگوییم مجموعه کاملی از اقدامات خوب و راه حلهای امنیتی شهودی لازم است تا از پول کاربران محافظت بهتری بعمل آید و خطرات کلی از دست دادن پولشان کاهش یابد. در طول چندین سال گذشته، ویژگیهای امنیتی مانند رمزگذاری کیف پول، کیف پولهای آفلاین، کیف پولهای سخت افزاری و تراکنشهای چندامضایی، بسرعت توسعه یافته اند.

تغییر دادن پروتکل بیت کوین به این آسانی ها ممکن نیست. هر مشتری بیت کوینی که از همان قوانین یکسان پیروی نکند نمی تواند قوانین خودش را به کاربران دیگر اعمال کند. همانطور که بر طبق مشخصات فعلی، خرج کردن دوباره در همان زنجیره بلاک ممکن نیست، خرج کردن بیت کوینها بدون یک امضای مجاز هم ممکن نیست. بنابراین امکان ندارد که بتوان مقادیر کنترل نشده ای از بیت کوینها را به یکباره تولید کرد، دارایی کاربران دیگر را خرج نمود، شبکه را برای همیشه از کار انداخت و یا کارهایی از این دست انجام داد.

اما به هر حال، بیشتر استخراج کنندگان می توانند تراکنشهای اخیر را بدلخواه بلاک کرده و یا برگشت دهند. بسیاری از کاربران نیز می توانند برای اعمال و پذیرش بعضی تغییرات، فشار وارد کنند. چون بیت کوین فقط زمانی بدرستی کار می کند که بین تمامی کاربران اجماع کامل حاصل شده باشد، بنابراین تغییر دادن پروتکل می تواند بسیار دشوار باشد و لازم است اکثریت قریب به اتفاق کاربران این تغییرات را بپذیرند به گونه ای که بقیه کاربران تقریباً هیچ انتخابی جز پیروی از اکثریت را نداشته باشند. به عنوان یک قاعده کلی، بسختی می توان تصور کرد که چرا یک کاربر بیت کوین باید تغییری را بپذیرد که ممکن است پول او را به خطر بیندازد.

بله. بطور کلی بیشتر سیستم های متکی بر رمزنگاری، سیستمهای بانکی هستند. اما هنوز کامپیوترهای کوانتمی حتی وجود ندارند و گمان نمی رود که تا چند صباحی در آینده هم پا به عرصه وجود گذارند. بر فرض که کامپیوترهای کوانتمی را بتوان تهدیدی قریب الوقوع برای بیت کوین بشمار آورد، می توان پروتکل را طوری ارتقا داد که از الگوریتمهای پسا-کوانتومی استفاده کند. با توجه به اهمیت این بروزرسانی، می توان با خیال راحت انتظار داشت که توسعه دهندگان پروتکل را بدقت بازبینی کرده و تمامی کاربران بیت کوین آنرا بپذیرند.

شما می توانید اطلاعات و کمکهای بیشتری را در صفحه های منابع و جامعه و یا در قسمت ویکی پرسش و پاسخ پیدا کنید.


3E8ociqZa9mZUSwGdSmAEMAoAxBK3FNDcd

مقدمه:

منابع:

مشارکت:

Other:


برگه اصلیDownloads-icon

وبلاگ آی ماینر ، سامانه ترید و استخراج بیت کوین

وبلاگ آی ماینر ، سامانه ترید و استخراج بیت کوین

پس از رسیدن اوج قیمت در اواخر سال 2017 و متعاقباً محو شدن از محبوبیت ، Cryptocurrency ارزها مانند بیت کوین در سال 2019 بار دیگر تعدیل شده ای را تجربه کرده است. با روی کار آمدن این اتفاق ، همینطور تعداد رویدادهای تبلیغاتی هک شده نیز افزایش یافته است. با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد سیستم هستند و ممکن است ندانند چگونه سرمایه گذاری های خود را ایمن نگه دارند ، هکرها با روش های مبتکرانه سرقت وجوه روبرو هستند. برخی از سرقت های برجسته همان مواردی است که به چشم ساده اتفاق افتاده است: برخی از هک ها حتی به طرز آشکارا با استفاده از نشان های بسته شده برای یک کیف پول دیگر را رونق می دهند. قربانیان نظاره می کنند که علائم آنها از آنها دزدیده شده است ، و هیچ کاری نمی توانند در مورد آن انجام دهند.درست به روشی که پول نقد یا کارت را در یک کیف پول فیزیکی نگه می داریم ، بیت کوین ها نیز در یک کیف پول ، کیف پول دیجیتال ذخیره می شوند . کیف پول دیجیتال می تواند مبتنی بر سخت افزار یا مبتنی بر وب باشد. کیف پول همچنین می تواند بر روی دستگاه تلفن همراه ، روی دسک تاپ کامپیوتر ساکن باشد یا با چاپ کلیدهای خصوصی و آدرسهای مورد استفاده برای دسترسی روی کاغذ ، ایمن نگه داشته شود.. اما هر کدام از این کیف پول های دیجیتال چقدر ایمن هستند؟ پاسخ این امر بستگی به نحوه استفاده کاربر از کیف پول دارد. هر کیف پول شامل مجموعه ای از کلیدهای خصوصی است که بدون آنها مالک بیت کوین نمی تواند به ارز دسترسی پیدا کند. بزرگترین خطر امنیت بیت کوین این است که کاربر شخصی که احتمالاً کلید خصوصی را از دست داده یا کلید خصوصی را به سرقت می برد ، از بین ببرد. بدون کلید خصوصی ، کاربر هرگز بیت کوین های خود را دیگر نمی بیند. علاوه بر از بین بردن کلید خصوصی ، یک کاربر همچنین می تواند بیت کوین خود را به دلیل نقص کامپیوتر (خراب کردن هارد دیسک) ، هک کردن یا از دست دادن  فیزیکی رایانه ای که کیف پول دیجیتال در آن قرار دارد از دست بدهد.

کیف پولهای رومیزی آنهایی هستند که به اینترنت متصل نیستند. آنها همچنین به روشهای “سردخانه” گفته می شوند. یک کیف پول رومیزی نسبت به یک کیف پول آنلاین مزایای بسیاری دارد. در حالی که از هر کجای دنیا به کیف پول های آنلاین به راحتی دسترسی پیدا می کنند ، در برابر هک شدن احتمالی نیز آسیب پذیرتر هستند. از طرف دیگر کیف پولهای رومیزی فقط از طریق رایانه شخصی شما و با کلیدهای امنیتی شخصی که فقط در آن دستگاه ذخیره شده اند قابل دسترسی است. بنابراین ، قرار گرفتن در معرض کلید امنیتی شما بصورت آنلاین بطور چشمگیری کاهش می یابد. با این وجود، اگر دستگاه شما به بدافزارهایی که برای ریشه کن کردن کلیدها و سرقت بیت کوین ها طراحی شده اند ، هنوز هم حساس به هک نیستید.

کیف پول سخت افزاری ایمن تر از کیف پول رومیزی است. این کیف پول ها بیت سخت افزاری هستند ، دستگاه های خارجی مانند USB که می توانید آن را همراه  شخص خود حمل کنید. یک مزیت اضافه شده از یک کیف پول سخت افزاری ، ناشناسی کامل است که با آن می توانید معامله کنید. هیچ اطلاعات شخصی مرتبط با سخت افزار وجود ندارد ، بنابراین هیچ اطلاعات شناسایی ای که می تواند فاش شود وجود ندارد. کیف پول های سخت افزاری نسبت به بدافزار مقاوم هستند و در صورت از بین رفتن کیف پول می توانید با استفاده از یک عبارت بذر ، وجوه را بازیابی کنید. از طرف دیگر ، اگر کیف پول سخت افزاری را گم کنید ، روش دیگری برای بازیابی بیت کوین شما وجود ندارد.ذخیره بیت کوین

کیف پول کاغذی نیز روشی نسبتاً ایمن برای ذخیره بیت کوین است ، اگرچه نیاز به درک کمی پیشرفته تر از نحوه کار ارزهای دیجیتال دارد. با استفاده از هر تعداد وب سایت اختصاصی ، یک کیف پول کاغذی بصورت آنلاین تولید کنید یا برای امنیت حتی بیشتر ، کیف پول را به صورت آفلاین تولید کنید. کیف پول های کاغذی به راحتی ذخیره می شوند زیرا فضای زیادی را به خود اختصاص نمی دهند ، و همچنین ناشناس بودن واقعی را ارائه می دهند: آنها صرفاً یک بیت کوین هستند که به نوعی روی یک تکه کاغذ نوشته شده اند.

خدمات در حال جمع شدن هستند که به سرمایه گذاران بیت کوین امکان خرید بیت کوین فیزیکی را می دهد . سکه ای که خریداری می کنید دارای برچسب ضد انعطاف پذیری است که مقداری از پیش تعیین شده بیت کوین را پوشش می دهد. برای خرید سکه فیزیکی ، به دلیل هزینه ساخت و حمل سکه خود ، ممکن است نیاز به پرداخت حق بیمه کمی از ارزش بیت کوین را که خریداری می کنید ، بپردازید.

کلیه کیف پول بیت کوین خود را بصورت زود هنگام و به طور پشتیبان تهیه کنید. در صورت خرابی رایانه ، سابقه پشتیبان گیری منظم ممکن است تنها روش بازیابی ارز در کیف پول دیجیتال باشد. اطمینان حاصل کنید که از کلیه پرونده های wallet.dat نسخه پشتیبان تهیه کنید و سپس نسخه پشتیبان را در چندین مکان امن مانند USB ، هارد دیسک و CDذخیره کنید. نه تنها این ، یک رمزعبور قوی را روی نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نرم افزار خود را به روز نگه دارید. یک کیف پول که با نرم افزار bitcoin غیر به روز شده اجرا می شود ، می تواند هدف نرم افزاری برای هکرها باشد. جدیدترین نسخه نرم افزار کیف پول دارای سیستم امنیتی بهتری خواهد بود و در نتیجه ایمنی بیت کوین های شما افزایش می یابد. اگر نرم افزار شما با آخرین اصلاحات و پروتکل های امنیتی به روز شده است ، به دلیل امنیت بیشتر کیف پول می توانید از یک بحران بزرگ جلوگیری کنید. به طور مداوم دستگاه موبایل یا سیستم عامل و نرم افزار رایانه خود را به روز کنید تا بیت کوین های شما ایمن تر شود.

مفهوم چند امضا محبوبیت خاصی پیدا کرده است. این شامل یک تأیید از سوی تعدادی از افراد (مثلاً 3 تا 5) برای انجام معامله است. بنابراین این مسئله خطر سرقت را محدود می کند زیرا یک کنترل کننده یا سرور تنها نمی تواند معاملات را انجام دهد (یعنی ارسال بیت کوین به آدرس یا برداشت بیت کوین). افرادی که می توانند معامله کنند ، در ابتدا تصمیم گیری می شوند و وقتی یکی از آنها بخواهد بیت کوین را خرج یا ارسال کند ، برای تأیید معامله به دیگران در گروه نیاز دارند.

در گذشته بسیاری از افراد بطور تصادفی بیت کوین ها را به دلیل پشتیبان گیری ناموفق ، نامه های نادرست اشتباه ، هارد دیسک های فراموش شده ، دستگاه های SSD خراب یا تعداد بیشمار لغزنده دیگر از دست داده اند.نکته اصلی محافظت از خود در برابر از بین رفتن داده ها از هر نوع ، داشتن پشتیبان گیری های اضافی است به گونه ای که اگر یکی از بین رفته یا نابود شود ، شما هنوز هم دیگران را در اختیار دارید که می توانید از آنها استفاده کنید. همه نرم افزارهای کیف پول خوب از کاربران خود می خواهند که عبارت بازیابی بذر کیف پول را به عنوان نسخه پشتیبان تهیه کنند ، به طوری که در صورت گم شدن یا آسیب دیدن کیف پول اولیه شما ، می توانید از عبارت بازیابی بذر برای بازگرداندن دسترسی به سکه های خود استفاده کنید. اگر بیش از یک مکان تهیه نسخه پشتیبان داشته باشید ، آنها باید در مکان هایی باشند که بلایای مختلف روی هر دو نسخه پشتیبان شما تاثیر نمی گذارد. به عنوان مثال ، بسیار بهتر است که دو نسخه پشتیبان را در یک صندوق امانات و یک صندوق امانات (تا زمانی که دانه شما توسط یک عبارت عبور محافظت می شود) ذخیره کنید تا اینکه دو نسخه پشتیبان را در اتاق خواب خود و دیگری در گاراژ خود ذخیره کنید.همچنین مهم است که به طور مرتب تأیید کنید که نسخه پشتیبان شما هنوز وجود دارد و در وضعیت خوبی قرار دارد. این می تواند به همان سادگی باشد زیرا اطمینان حاصل شود که نسخه پشتیبان شما هنوز جایی است که سالی دو بار آنها را قرار دهید.

ذخیره یک عبارت بذر فقط کلیدهای خصوصی را ذخیره می کند ، اما نمی تواند به شما بگوید که در واقع یا چند بیت کوین دریافت کرده اید یا خیر. برای این کار شما به نرم افزار کیف پول احتیاج دارید.اگر اسکناس نقدی یا سکه های طلا را به عنوان پرداخت دریافت کردید ، بدون بازرسی از آنها و تأیید صحت واقعی آنها را نمی پذیرید. همین موضوع در مورد بیت کوین نیز صادق است. نرم افزار Wallet می تواند به طور خودکار تأیید کند که پرداخت انجام شده است و پس از آن پرداخت (با ممانعت از تعدادی بلوک) پرداخت انجام شده است. امن ترین نوع کیف پول یکی است که بطور مستقل تمام قوانین بیت کوین را که به عنوان یک گره کامل میشناسد و، تأیید می کند . هنگام دریافت حجم زیاد ، استفاده از نرم افزار کیف پول که به یک گره کامل که خودتان اجرا می کنید متصل می شود. اگر بیت کوین طلای دیجیتال است ، پس یک گره کامل طلافروشی دیجیتالی شخصی شما است که بررسی می کند که دریافت های بیت کوین دریافت کرده اند در واقع واقعی هستند. کیف پول سبکتعدادی از مشکلات امنیتی برای آنها وجود دارد زیرا همه قوانین بیت کوین را بررسی نمی کنند ، بنابراین باید فقط برای دریافت مقادیر کوچکتر یا هنگام اعتماد به فرستنده استفاده شود.همچنین نرم افزار کیف پول شما نیاز به یادگیری تاریخچه و تعادل کیف پول آن دارد. برای یک کیف پول سبک این کار معمولاً شامل پرس و جو از سرور شخص ثالث است که منجر به ایجاد مشکل حریم خصوصی می شود زیرا سرور می تواند با دیدن کل موجودی خود ، تمام معاملات خود و معمولاً پیوند دادن آن با آدرس IP شما ، از شما جاسوسی کند. استفاده از گره کامل از بروز این مشکل جلوگیری می کند زیرا این نرم افزار به طور مستقیم به شبکه p2p بیت کوین متصل می شود و کل blockchain را بارگیری می کند ، بنابراین هر مخالفی برای بدست آوردن اطلاعات بسیار سخت تر خواهد بود. همچنین ببینید بنابراین برای تأیید و حفظ حریم خصوصی ، یک راه حل مناسب برای ذخیره سازی باید توسط یک گره کامل تحت کنترل خود شما برای استفاده در هنگام دریافت پرداخت پشتیبانی شود. کیف پول کامل گره در رایانه آنلاین می تواند یک کیف پول فقط ساعت باشد. این بدان معناست که می تواند معامله مربوط به آدرس های متعلق به کاربر را تشخیص دهد و می تواند اطلاعات معامله در مورد آنها را به نمایش بگذارد ، اما هنوز این توانایی را ندارد که در واقع بیت کوین ها را خرج کند.

در اختیار داشتن بیت کوین از توانایی شما برای نگه داشتن کلیدهای خصوصی تحت کنترل اختصاصی شما ناشی می شود. در بیت کوین ، کلیدها پول هستند. هر بدافزار یا هکری که می آموزد کلیدهای خصوصی شما چیست ، می توانند یک تراکنش معتبر بیت کوین بفرستند ، بیت کوین های شما را دزدی کند. رایانه شخصی متوسط ​​معمولاً در برابر بدافزارها آسیب پذیر است ، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد راه حل های ذخیره سازی باید مورد توجه قرار گیرد.هر کس دیگری که عبارت تخمه کیف پول را کشف می کند می تواند همه بیت کوین ها را سرقت کند اگر بذر نیز توسط یک عبارت عبور مخفی محافظت نشود. حتی هنگام استفاده از عبارات عبور ، یک بذر مانند جواهرات یا پول نقد باید ایمن و پنهان نگه داشته شود. به عنوان مثال ، هیچ بخشی از یک دانه را نباید در هیچ وب سایتی تایپ کرد و هیچ کس نباید دانه ای را در رایانه متصل به اینترنت ذخیره کند ، مگر اینکه آنها یک کاربر پیشرفته باشند که در مورد آنچه انجام می دهند تحقیق کند.عبارات بذر می تواند هر مقدار بیت کوین را ذخیره کند. به نظر نمی رسد که پول کافی برای خرید کل ساختمان که فقط روی یک کاغذ نشسته و بدون هیچ گونه محافظتی خریداری شده باشد ، ایمن باشد. به همین دلیل بسیاری از کیف پولها امکان رمزگذاری عبارت بذر را با یک عبارت عبور امکان پذیر می کنند.

ترزور Trezor به عنوان سخت افزار اصلی ذخیره سازی بیت کوین در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال ایمن ترین کیف پول بیت کوین هستید ، احتمالاً Trezor جایی در صدر آن لیست قرار دارد. قوی ترین کیفیت Trezor امنیت آن است 

ذخیره بیت کوین
ذخیره بیت کوین
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *