راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا
راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

آیتمی یافت نشد!

اگر دوستدار طبیعت هستید و همواره در حال سفر کردن و کوهنوردی می باشید پس اهمیت یک کوله پشتی استاندارد را به خوبی می دانید. ما در این جا کلیه اطلاعات راجع به خرید یک کوله پشتی کوهنوردی خوب را برای شما فراهم کرده ایم تا هرآنچه نیاز است راجع به آن بدانید و با توجه به اینکه کوله های کوهنوردی می توانند بسیار گران قیمت باشند و  تنوع آن ها در فروشگاه های مختلف بسیار زیاد است ، پس ممکن است در انتخاب خود غرق شوید . حتما این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و پولتان را خرج خرید یک کوله ی متناسب با نیازهای خود نمایید

در قسمت زیر ویدیویی قرار دادیم که حتما قبل از شروع مقاله به دقت ببینید و سپس مقاله را مطالعه کنید، بعد از خواندن مقاله حتما می توانید بهترین انتخاب را در خریدتان داشته باشید.

 

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

حجم وظرفیت

جنسیت کوهنورد

نوع فعالیت یا برنامه

طراحی و ساختار کوله پشتی

.در بخش زیر هرکدام را به طور جداگانه توضیح داده یم و سعی کرده ایم نکات مربوط به هرکدام را به دقت بررسی کنیم

 

یکی از مهم ترین معیارهای خرید کوله پشتی حجم و ظرفیت کوله می باشد که برحسب لیتر یا اینچ مکعب ارزیابی می شود . شما باید بسته به طول سفر خود و وسایلی که میخواهید با خود حمل کنید ، حجم کوله را انتخاب نمایید. هرچقدر حجم یک کوله بیشتر باشد ، تجهیزات بیشتری نیز می توانید با خود حمل کنید. اگر در سفرتان نیاز به تجهیزات زیادی ندارید پس به سراغ کوله های خیلی بزرگ نروید.

کوله ها برحسب طول سفر و مدت زمان مصرف ، سایزبندی می شوند که در قسمت زیر به توضیحات هرکدام به صورت جداگانه میپردازیم.

 این کوله ها بیشتر برای دوچرخه سواری و یا پیاده روی در جاده یا مسافت های کم،

کوهنوردی های کوتاه مدت که نیاز به وسایل و تجهیزات زیادی ندارند مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای یک سفر آخر هفته ای یک تا سه روزه ، پیشنهاد ما برای شما ، انتخاب کوله های 30تا 50 لیتری می باشد.

شما به راحتی می توانید وسایلی همچون چادر ، کیسه خواب ، ظروف و … به همراه خود داشته باشید.

البته همیشه یادتان باشد که در تمام سفرها ، از بردن لوازم اضافی و سنگین کردن کوله اجتناب کنید.

*چک لیست کالاهای خود را حتما بنویسید.

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

 

3 تا 5 شب (50 تا 80 لیتری):  بزرگترین تفاوت بین تعطیلات کوتاه آخر هفته با یک مسافرت چند روزه ، در میزان غذا و وسایل مورد نیازی است که باید همراهمان باشد.

 اصولا در سفرهای چند روزه به غذا و امکانات بیشتری نیاز دارید، پس بهترین انتخاب برای این سفرهای چند روزه کوله های 50 تا 80 لیتری می باشد. معمولا این کوله ها جزء پرطرفدارترین کوله های کوهنوردی محسوب می شوندکه برای کوهنوردی و سفرهای چند روزه فوق العاده است و شما می توانید با خیال راحت کلیه ابزار آلات و تجهیزات ، وسایل مورد نیاز و مواد خوراکی خود را به همراه داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر از 5 شب (80 تا 110 لیتر): سفرهای طولانی بیشتر از چند روز و حتی سفرهای زمستانی در فصول سرد ، نیاز به کوله های بزرگتر و وسایل اضافه تری دارند.این کوله ها دامنه ای فراتر از 70 لیتر داشته و اصولا گنجایشی بین 80 تا 110 لیتر دارند. اصولا از آن ها برای سفرهای حرفه ای و یا گروهی استفاده می شود و با توجه به حجم بالای آن ها ، می توان هر تجهیزات و ابزار آلات تخصصی مورد نیاز را با خود ببرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال با توجه به اینکه با حجم های مختلف کوله آشنا شدید اینک به توضیح چگونگی انتخاب حجم مناسب کوله با توجه به آناتومی و فیزیک بدنی می پردازیم.

مهم ترین شاخصه برای پیدا کردن حجم مناسب کوله پشتی ، آشنایی با فیزیک بدنی خودتان است . برای این آشنایی نیاز است که اندازه طول نیم تنه و طول لگن خود را بدانید که ما در قسمت زیر به شما اصول اندازه گیری استاندارد را به طور کامل آموزش میدهیم.

1.برای اندازه گیری طول نیم تنه صاف بایستید و سر خود را جلو بگیرید به گونه ای که برآمدگی استخوانتان معلوم شود. این برآمدگی مهره 7 گردن شما می باشد که محل دقیق آن بالای نیم تنه قرار دارد.

 

2.انگشت اشاره را به سمت جلو و انگشت شصت خود را (مطابق شکل )

به سمت بیرون قرار دهید و یک خط فرضی بین شصت های خود قرار دهید.

 

3.از یکی از دوستان خود کمک بگیرید تا فاصله بین خط فرضی بین

دو انگشت شصت و مهره هفتم گردن شمارا اندازه گیری کند این اندازه، طول نیم تنه شما می باشد.

 

                                   

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب سایز کوله پشتی ، طول لگن می باشد ، زیرا 80 درصد وزن و فشار کوله بر روی لگن فرد وارد می شود ، بنابراین مناسب بودن سایز کمربند یک شاخصه مهم محسوب می شود.

1.برای اندازه گیری طول لگن خود باید متر را مطابق شکل بالای لگن

خود قرار دهید . معمولا این خط بالای کمربند شما قرار دارد.

بسیاری از کوله ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و حتما در هنگام خرید

حواستان به سایز نیم تنه خود باشد.

2.اگر در اندازه گیری سایز خود مشکل دارید حتما با فروشندگان و یا مشاوران خرید صحبت کنید و راهنمایی بگیرید.

 

 

 

جدول محاسبه سایز کوله برحسب سایز نیم تنه

تا 38 سانتی متر

Extra Small

بین 38 تا 43 سانتی متر

Small

بین 43 تا 50 سانتی متر

Medium

بیشتر از 50 سانتی متر

Large

 

وزن بار:

یکی دیگر از نکات مهم انتخاب کوله وزن بار نیز می باشد. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است دو کوله حجم یکسانی داشته باشند اما قابلیت تحمل وزن های آن ها مختلف باشد .

معمولا کوله های سنگین تر قدرت تحمل وزن بیشتری نیز دارند مگر اینکه از جنس ، یا تکنولوژی های خاصی ساخته شده باشند. همیشه مراقب وزنی که قرار است در مدت زمان طولانی حمل کنید باشید ، اصولا کارشناسان حداکثر وزن قابل تحمل توسط افراد را  کمتر از  25 درصد وزن فرد تخمین زده اند تا به بدن آسیبی وارد نشود.

بسیاری از کمپانی های مطرح کوله های کوهنوردی، براساس آناتومی مرد و زن ، طراحی جداگانه ای کرده اند که هرکدام بسته به نوع جنسیت آن ها ، ظاهر و ویژگی های متفاوتی دارند که در این جا به ذکر آن می پردازیم .

از آن جا که خانم ها به نسبت مردان استخوان بندی ریزتر ، ظریف تر و سرشانه های کوچکتری دارند پس طراحی کوله های خانم ها به گونه ای است که قسمت نیم تنه آن ها کوتاهتر و طول کشیده تری دارند و با ظاهری قوسی شکل تا روی استخوان لگن می نشینند ، بندهای کوله به هم نزدیک ترند تا هرگونه فشار در ناحی سینه را کنترل کنند . همچنین لبه های نرم این کوله ها ، مانع از فشار زیاد بر شانه ها می شود .همچنین با توجه به آناتومی بدن بانوان ، دور کمر این کوله ها اصولا مخروطی شکل هستند.

 

 

ویژگی منحصر به فرد کوله پشتی خانم ها :

1. طول نیم تنه (Torso Lenght) کمتری دارند.

2. بندهای شانه ای کوله به هم نزدیک هستند

3. کمربند کمری کوله حالت مخروطی شکل گرفته وکمر بانوان را

 به طور کامل در بر میگیرد.

 

 

 

 

 

 

این نکته را هم بدانید که بسیار ی از آقایان که اندامی کوچکتر دارند نیز می توانند از کوله پشتی های بانوان استفاده کنند و خانم هایی که استخوان بندی درشت دارند ، نیازی نیست حتما از کوله پشتی بانوان استفاده کنند . در کل حتما سایز نیم تنه خود را با کوله مورد نظر خود مطابقت دهید.

البته طراحی بعضی از کوله ها به صورت UniSex می باشد که برای خانم ها و آقایان به صورت مشترک قابل استفاده می باشد. 

 

همانطور که از اسم  این کوله ها پیداست ، برای کوهنوردی و پیاده روی های نسبتا طولانی طراحی شده اند. شکل ظاهری این کوله ها به گونه ای است که دارای یک محفظه بزرگ برای وسایل و سایر اشیا هستند و در اطراف کوله ، جیب های کمتری مشاهده می شود . بزرگترین شاخصه این کوله ها ، بافت تهویه دار در پشت آن هاست که طراحی این بافت ها به گونه ای است که در حین فعالیت و در زمان عرق کردن ، کلیه رطوبت را به خود جذب کرده و پشت کوهنورد را در همه حال خشک و خنک نگه می دارد . همچنین این بافت ها  باعث شده جریان هوا به طور متناوب در گردش باشد و تعرق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.  

 

 

 

 

 

 

طراحی این کوله ها به شکل بلند و باریک بوده است که اصولا پهنای آن از عرض کمر صخره نورد کمتر است و فرد به راحتی می تواند از میان صخره ها و شکاف ها عبور کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Travel)کوله های طبیعت گردی و مسافرتی:

این کوله ها دارای جیب و زیپ های متعددی هستند که در سایزها و شکل های مختلفی طراحی شده اند ، اصولا این کوله ها دارای پوشش ضخیم و تهویه مناسب می باشند . حتی در بعضی از مدل ها کوله ی جداگانه کوچکی موجود است که می توان برای کمپینگ و مسافت های کم از آن استفاده کرد .اصولا این کوله ها دارای قدرت تحمل زیادی هستند حتی برخی از آن ها دارای چرخ و دسته می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

(Snow Sport) کوله های ورزش های زمستانی:

این کوله پشتی ها از لحاظ ساختار بدنه بسیار شبیه کوله پشتی های کوهنوردی بوده و دارای حجمی بین 20 تا 45 لیتر می باشد. همچنین همانند کوله های کوهنوردی مجهز به کمربندهای قابل تنظیم و بندهای شانه ای نیز هستند . تنها تفاوت بارز این کوله ها این است که دارای محفظه ای برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی، تبرهای یخی و … می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Biking) کوله های دوچرخه سواری:

 

کوله های دوچرخه سواری اصولا سبک و راحت بوده و برای افزایش بازدهی دوچرخه سواران مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی این کوله ها به این گونه است که دارای چند محفظه با دسترسی آسان برای نگهداری وسایل مورد نیاز دوچرخه سوار می باشند.

 

 

 

 

 

 

(Hydration)کوله پشتی های نگهدارنده آب :

طراحی این کوله ها به این گونه است که دارای مخزن جداگانه برای نگهداری آب می باشند به طوریکه دوچرخه سوار می تواند به راحتی با یک دست و در حال دوچرخه سواری ، از طریق نی که به مخزن آب متصل است آب بنوشد.

ویژگی های کوله نگهدارنده آب:

 

 

 

اسکلت و فریم داخلی :

طراحی برخی از کوله ها دارای اسکلت داخلی می باشند که به آن استحکام بالایی می بخشد و باعث می شود در بارگیری های زیاد مستحکم تر عمل کند . اگر بخواهیم راجع به کوله ها به طور کلی نظر دهیم ، ایده آل ترین کوله پشتی های کوهنوردی برای صعود های طولانی مدت و سنگین همین کوله های اسکلت دار هستند که به شما استحکام و امنیت زیادی برای حمل لوازم می بخشد. اما این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که اسکلت یا چهارچوب ، موجب سنگین تر شدن کوله نیز می شود. پس اگر دنبال یک کوله پشتی سبک وزن می گردید ، هیچ وقت دنبال کوله های اسکلت دار نباشید و به دنبال کوله های بدون فریم بروید .

 

اسکلت و فریم خارجی:

کوله های دارای اسکلت خارجی دارای ظرفیت و استحکام فوق العاده زیادی هستند و بیشتر برای حمل وسایل سنگین و بدون قاعده ای مثل کایاک بادی، کیسه خواب های بزرگ یا چادر پرکاربرد هستند. اسکلت این کوله ها اصولا از جنس آلومینیوم می باشد که وزن کمتری به کوله بدهد.

لازم به ذکر است که اصولا این فریم ها نظم خاصی به لوازم  داخل کوله میدهند و می توان وسایل را مرتب تر چیدمان کرد.

 

کوله پشتی های بدون فریم:

این کوله ها کاملا با وجود ظرفیت زیاد بسیار سبک و انعطاف پذیر بوده و برای پیاده روی های طولانی انتخاب خوبی محسوب می شوند. اکثر کوله ها به شکل بدون فریم طراحی شده و نسبت کوله های فریم دار ارزان تر نیز هستند.

 

 

یکی دیگر از شاخصه های مهم کوله پشتی های کوهنوردی ، کمربندهای آن می باشد که موجب انتقال وزن  کوله از شانه به باسن شده و از کمر درد و احساس خستگی در پیاده روی و کوهنوردی های طولانی جلوگیری می کند.

بندهای سینه (تصویر 2) فشار وارده روی قفسه سینه را کنترل کرده و موجب پایداری تجهیزات در پستی و بلندی ها شده و آن ها را سرجای خود ثابت نگه میدارد

بندهای تنظیم:

بندهای تنظیم (تصویر 3 ) که در قسمت بالای شانه قرار دارند به شما این امکان را می دهند که کوله پشتی را روی بدن خود تنظیم کرده و قسمت بالای کوله را به بدن خود نزدیک کنید، تا از فشاری که به ناحیه کمر وارد می شود بکاهید .

بندهای فشرده سازی:

این بندها (تصویر 1 ) برای کاهش حجم کوله و فشرده سازی آن طراحی شده است. اگر کوله پشتی ها به طور کامل پر نشده باشند ، می توان با فشرده سازی کوله از حجم آن کاست.

 

 

دسترسی به کوله ها از طریق یک زیپ U شکل انجام می شود که معمولا طراحی این زیپ ها به دو گونه است:

درب زیپ دار از بالا

درب زیپ دار از بالا:

اکثر کوله پشتی های بزرگ دارای دسترسی از بالا هستند که قابلیت تبدیل حجمی نیز دارند و در صورت لزوم با حجمی کمتر نیز قابل استفاده می باشند. در این کوله ها به خاطر زیاد بودن عمق کوله دسترسی به وسایل داخل سخت تر می شود و به خاطر چیدمان افقی وسایل ، اگر به وسیله ای در انتهای کوله نیاز داشته باشید باید حداقل نیمی از وسایل را خارج کنید . برای رفع این مشکل نیز در کوله پشتی های بزرگ و متوسط برای دسترسی راحت تر به اجسام پایین کوله ، در قسمت انتها نیز زیپی تعبیه شده که نیاز به باز کردن کل کوله نباشد.

 

 

 

درب زیپ دار از جلو:

این کوله ها دارای زیپ U شکل در قسمت جلوی کوله هستند، دسترسی به وسایل در این مدل ها راحت تر است اما به دلیل آسیب پذیری بالای زیپ در این مدل ، اصولا برای حمل بارهای سنگین کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کوله ها برای دسترسی  راحت تر به اجسام از هردو زیپ استفاده می کنند.

 

اصولا کوله ها دارای یک جیب زیپ دار اصلی ، جیب های بیرونی برای نگهداری وسایل هستند که در این قسمت با آن ها آشنا میشویم  و کاربرد آن ها را بررسی می کنیم.

جیب های جانبی:

این جیب ها (تصویر 3) در کنار کوله هستند و برای نگهداری وسایلی مانند بطری آب ، قطب نما و … پرکاربرد بوده و دسترسی به این جیب ها بسیار راحت می باشد.

جیب کمری:

این جیب ها (تصویر 4 )  اصولا برای اقلام کوچک مانند گوشی همراه ، GPS، تنقلات میان راه و … بسیار مفید هستند و دسترسی به آن ها بسیار آسان است و میتوان بدون پایین آوردن کوله پشتی از آن ها استفاده کرد.

جیب بیرونی:

این جیب ها (تصویر 2) اصولا نزدیک زیپ اصلی بوده و برای وسایلی که زیاد مورد استفاده قرار میگیرند مانند کلاه، دستکش ، هد لامپ ، عینک آفتابی و …  بسیار پرکاربرد بوده . شما نمی توانید بدون پایین آوردن کوله ها از شانه ، از این جیب ها استفاده کنید ولی می توانید به راحتی از کسی بخواهید وسایل مورد نیاز را از جیب تان خارج کند.

جیب های داخلی:

این جیب ها (تصویر 1)  اصولا برای اشیای با ارزشی مانند کلید،کارت های اعتباری ، پول و … بسیار مفید هستند.

جیب های پنهانی و پشتی :

 این جیب ها(تصویر 5) اصولا دارای ابعاد بزرگی بوده و در قسمت پشت کوله قرار دارند و با ساختاری توری شکل ، برای نگهداری وسایل خیس و جداسازی آن ها از بقیه لوازم داخل کوله طراحی شده اند.

بندهای قابل اتصال:

این حلقه ها (تصویر 6) بسیار مورد توجه کوهنوردان بوده که از آن برای اتصال وسایل جانبی و …  استفاده می کنند. در بسیاری از کوله های پیشرفته و تخصصی ، حلقه ای برای  اتصال عصای کوهنوردی  به صورت جداگانه تعبیه شده است.

 

ساختار پشت کوله ها ، دارای سیستم تهویه هوا بوده که به صورت بافت های توری شکل و فوم های بادی می باشند. طراحی این بافت ها به گونه ای است که در حین فعالیت و در زمان عرق کردن ، کلیه رطوبت را به خود جذب کرده و پشت کوهنورد را در همه حال خشک و خنک نگه می دارد . همچنین این بافت ها  باعث شده جریان هوا به طور متناوب در گردش باشد و تعرق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ساختار پشت کوله دارای دو مدل سیستم تنظیم می باشد که برخی از آن ها در حال استفاده و زمانی که بر روی دوش هستند می توان براساس فیزیک و ساختار بدنی تنظیم کرد و برخی دیگر ثابت بوده و قابلیت تغییر ندارند.

 

مقاله راهنمای تنظیم کوله پشتی بر روی بدن را به دقت بخوانید تا بتوانید کوله پشتی خود را دقیق بر روی بدن خود تنظیم کنید همچنین ما به شما آموزش می دهیم که کوله خود را چگونه تمیز کنید.

فروشگاه آفرود بازار یکی بزرگترین مجموعه ها در زمینه تامین تجهیزات کوهنوردی می باشد که با بهترین برندها فعالیت دارد.

آفرودبازار، هر آنچه خارج از جاده ها نیاز دارید و باید بدانید.

 

‘ + response.response.data.comment + ‘

این محصول در حال حاضر در دسترس نیست. لطفا ایمیل و مشخصات خود را کامل کنید تا در صورت موجود شدن کالا سریعا شما را مطلع سازیم.

ایمیل*

موبایل*

این محصول در حال حاضر در دسترس نیست. لطفا ایمیل و مشخصات خود را کامل کنید تا در صورت موجود شدن کالا سریعا شما را مطلع سازیم.

ایمیل*

موبایل*

اردلان چیتایی

فوریه 19, 2020
تجهیزات, کوهنوردی

4 نظرها
6,478 بازدید

شاید تعجب کنید که چرا یک مقاله ی جداگانه راجع به انتخاب بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای شما تدارک دیده ایم . مگر نمی شود از همان کوله پشتی های معمولی که برای حمل تجهیزات سبک استفاده میشود، استفاده کنیم ؟ا اگر راستش را می خواهید این مبحث کمی پیچده تر از جواب بله یا خیر می باشید و در ضمن ، ما میخواهیم شما بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید .

به عنوان یک دوستدار تجهیزات کوهنوردی، ما در این مقاله وارد جزئیات محصولات می شویم . سعی میکنیم تمام اطلاعاتی که خودمان در این رابطه به دست آورده ایم را با شما بازگو کنیم تا در کمترین فرصت تمام قفسه های پر شده ی فروشگاه ها را زیر و رو کنید و بهترین کوله را انتخاب کنید . علاوه بر این کوله پشتی ها می توانند بسیار گران قیمت باشند، پس این که پولتان را خرج چه کوله ای می کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. تجهیزات شما باید در کوه نوردی مفید واقع شوند، نه اینکه شما را از لذت بردن طبیعت، عقب بیندازد . علاوه بر این، خودمان هم می دانیم که پاره شدن بند های کوله پشتی جدید چقدر می تواند عذاب آور باشد ! یادتان باشد برای تمیز کردن کوله پشتی خود، حتما مقاله ی چگونه کوله پشتی خود را تمیز کنیم؟ را بخوانید.

درست مانند کوله پشتی های معمولی، کوله پشتی های کوهنوردی نیز، با توجه به نوع صعود و بزرگ بودن آن انتخاب می شوند. سوالی که اکثر کوه نوردان از خود می پرسند این است که چه فرقی بین کوله پشتی هایی که هر روز در خیابان می بینیم و کوله پشتی های فنی و مخصوص کوهپیمایی وجود دارد؟ جواب سوال نسبت به نوع صعود هایی که دارید می تواند بسیار متفاوت باشد اما در اینجا به چند مورد اساسی در انتخاب کوله پشتی اشاره می کنیم.

قاعدتا در صعود هایی که تمام روز را در آن، مشغول به کوهپیمایی هستید، نسبت به صعود های ساده دو ساعته، کوله پشتی فنی و بهتری را طلب میکند. در نظر گرفتن مدت زمان پیمایش، در انتخاب بهترین کوله پشتی بسیار ثاثیرگذار است . در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

درست مانند کوله پشتی های دیگر ، در این رابطه نیز باید شرایط جوی و آب هوا را مورد بررسی قرار کنید .آیا شرایط جوی، سرد و برفی است یا گرم و مرطوب ؟ بسیاری از این کوله پشتی ها نسبت به آب و هواهای مختلف امکانات منحصر به فردی دارند . برای هوای گرم و مرطوب به دنبال کیفی باشید که جریان هوا را از پشت کمر شما انتقال دهد زیرا معمولا کیف های معمولی در این آب و هوا باعث گرم شدن و تعرق ناحیه پشتی و کمر انسان می شوند و در نتیجه خراش و ساییدگی بوجود می آید. برای هوای سرد و بارانی ، باید دنبال کوله پشتی باشید که از پارچه ی ضد آب تهیه شده باشد و یا پوششی مخصوص بارندگی داشته باشد. حتما قبل از صعود وضعیت آب و هوای قله مورد نظرتان را در هواکوه چک کنید.

برای بعضی ها ، کوهپیمایی های یک روزه در طبیعت، شامل کوهنوردی ، دوچرخه سواری در کوهستان ، دویدن در مسیر و حتی گشت و گذار در دهات ها و روستاهای پشتی نیز می شود . پس تجهیزاتی مثل یک کمربند ، قسمت هایی که بتوان تجهیزات بیشتری را با بند کوله پشتی اضافه کرد ، جیب ها و کوله پشتی های همراه با اسکلت بسیار مفید واقع می شوند.

یک کوله پشتی معمولی کمتر از ۴۰ لیتر حجم دارد . با این حال، این حجم می تواند نسبت به فعالیت شما متفاوت باشد. در اینجا به سایز های مختلف کوله و فعالیت های مرتبط با هر یک از آن ها توضیحاتی داده شده است.

توجه داشته باشید که اگر تجهیزات و یا پوشش های اضافه با خود حمل نمی کنید ، کوله پشتی بزرگتری احتیاج ندارید . یک کوله پشتی با ظرفیت پایین تر، به اندازه ای سبک و فشرده است که به هیچ عنوان کمر شما را خسته نمی کند و علاوه بر این ممکن است با ویژگی هایی عرضه شود که خیالتان را هم از نظر حجم و فضای بیشتر راحت کند.

برخلاف کوله پشتی های معمولی ، کوله پشتی های کوهنوردی آنقدرها هم گسترده و مخصوص به جنس خاص نمی باشند . اگرچه تعدادی از آن ها برای زنان و کودکان طراحی شده اند، اما بیشتر آن ها برای هر دو جنس می باشند و از ویژگی های نظیر بند قابل تنظیم برای قرارگیری کوله روی نیم تنه، برخوردارند. نکته کلیدی، همین نیم تنه است . بعضی از افراد قد بلند دارای نیم تنه کوتاه هستند و بعضی از افراد کوتاه قد بالعکس .توجه داشته باشید تناسب اندازه کوله پشتی به درازای نیم تنه ی ما برمی گردد نه قد کل بدن.

بعضی از برند ها سایز های کوچک ، معمولی و بزرگ دارند اما در کل نسبت به هم متفاوت هستند . ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از خرید یک کوله پشتی کوهنوردی، حتما آن را به تن کنید تا مطمئن شوید زمانی که آن را با ۱۰ تجهیزات ضروری کوه نوردی پر میکنید به کمر شما فشار و خراش وارد نمی کند.

در ابتدا زمانی که کوله پشتی را به تن می کنید، کمربند کوله باید مقداری بالاتر از باسن شما قرار بگیرد . کمربند را محکم کنید تا بسته شود. سپس باید بند هایی که روی دوش بسته میشوند را محکم کنید. اگر میان شانه های شما و بند های کوله، شکافی وجود داشت ، نیم تنه ی کوله برای شما بسیار بلند است . اگر بندهای کوله پشتی، کمر شما را ناراحت میکند و احساس خستگی میکنید ، نیم تنه ی کوله پشتی برای شما بسیار کوتاه است ، پس باید سایز خود را بالاتر ببرید. ما همیشه پیشنهاد میکنیم که کوله پشتی ها را در خود فروشگاه امتحان کنید تا بتوانید بند کوله ها را به راحتی تنظیم کنید و به یک تناسب برسید.

پیشنهاد ویژه ما : خرید کوله پشتی مناسب

مجله های کوله پشتی بهترین حرف را زده اند : “ کوله پشتی های زنانه فقط در رنگ ها، نسبت به کوله های مردانه تفاوت ندارند.” این کوله پشتی ها برای تناسب با آناتومی زنانه طراحی شده اند ، به عنوان مثال بندها روی باسن اریب تر و بند های روی دوش نیز نازک تر هستند . اگرخانم هستید و در اتتخاب کوله پشتی خود به مشکل برخورده اید ما به شما کوله پشتی های مخصوص بانوان را توصیه میکنیم.

قبل از خرید، علاوه بر تناسب و سایز، ویژگی های منحصربفرد هر کوله پشتی را نیز مورد بررسی قرار دهید. در این قسمت به برخی از این امکانات می پردازیم.

بعضی از کوله پشتی ها معمولا با یک اسکلت داخلی و یا یک چارچوب ورقه ای سبک وزن طراحی میشوند تا در بارگیری ها زیاد تجهیزات، محکم و مستحکم تر باشند . این باعث سنگین تر شدن کوله پشتی می شود اما بهترین کوله پشتی های کوهنوردی برای صعود های سنگین، همین کوله پشتی های اسکلت دار هستند . اما اگر به دنبال یک کوله پشتی فشرده و سبک وزرن هستند که بتوانید آن را در سفرهای بزرگ تر در چمدان خود جا دهید ، کوله پشتی فاقد اسکلت بهترین انتخاب برای شما هستند.

ما این دو ویژگی را از اصلی ترین نیاز های کوله پشتی بر می شماریم و این دقیقا امکاناتی هست که یک کوله پشتی روزانه و مدرسه ای را از یک کوله پشتی کوه نوردی جدا می کند . یک کمربند به شما کمک می کند تا وزن کوله خود را از شانه های خود به باسن منتقل کنید و همین باعث می شود در کوهنوردی های طولانی کمتر احساس خستگی کنید . بند های رو قفسه سینه نیزکمک میکنند تا تمام تجهیزات شما سر جای خود باقی بمانند . برای کوله پشتی هایی با ظرفیت بیشتر ما کوله پشتی هایی با بند های بلند کننده را به شما پیشنهاد می دهیم . این بند ها که در بالای شانه شما قرار دارد بالای کوله پشتی را به اسکلت متصل می کنند و به شما اجازه می دهند تا بار خود را محکم تر بکشید تا وزن کوله پشتی شما سرعت شما را نکاهد .

بیشتر کوله پشتی های امروزی، فضایی بین محفظه های داخلی و اسکلت خارجی دارند که محل قرار گیری مخزن های آبرسانی (کمل بک) است . با این اصطلاح آشنا نیستید ؟ مخزن آبرسانی یک کیسه پلاستکی است که می توان آن را با آب پر کرد . این مخزن دارای لوله ای بلند می باشد که بجای این که مخزن را از جای خود خارج کنید می توانید از این لوله ها بنوشید .این یک قابلیت عالی برای کوه هنوردان است و وزن زیادی هم به شما اضافه نمی کند . برای کسانی که ترجیج می دهند برای استفاده راحت تر، قمقمه ی آب خود را در قسمت بیرونی کوله پشتی قرار بدهند. یک جیب کناری مخصوص قمقمه های آب نیز در همه ی کوله پشتی ها تعبیه شده است .

زمانی که در هوای بیرونی در حال عرق کردن هستید، کوله پشتی متصل به کمر شما، گرما را جذب خود می کند و به بدن شما انتقال می دهد . بسیاری از برند ها، بافت های شبکه ای را به منظور تهویه هوا به قمست های داخلی خود اضافه کرده اند . مطمئن باشید که در کوه نوردای های تابستانه برای انتخاب این ویژگی بسیار خرسند خواهید بود.

جیب های کوله پشتی بسیار ساده و سر راست هستند . یک کوله پشتی کوهنوردی، از یک جیب اصلی و یک جیب زیپ دار در بالا و یا یک جیب بیرونی برای ذخیره کردن وسیله های کوچک و متفرقه برخورادار است.

در ادامه به تعدادی از کوله پشتی هایی که بر اساس تجربه بسیار کارآمد بودند، اشاره خواهیم کرد:

این کیف ۲۸ لیتری یکی از بهترین کوله پشتی ها و درواقع کیفی بود که من در صعود سال گذشته خود از کمپ اورست به کانادا، از آن استفاده کردم . این کوله پشتی دارای ۲٫۵ لیتر مخزن آبرسانی ، تعداد زیادی جیب و یک کمربند راحت است . همچنین کیسه های شبکه ای آن نیز برای لایه های بیشتر بسیار کارآمد هستند . کمبرند میانی بدن شما را به بهترین شکل ممکن به آغوش میکشد که من از این ویژگی بسیار راضی بودم. اما ممکن است بر اساس آناتومی بدن شما، این ویژگی کمربند زیاد به چشم نیاید.

این کوله پشتی ۳۴ لیتری، بهترین کوله پشتی برای عکاسی و دیگر فعالیت ها در کوه نوردی است . اگر شما عکاس هستید و از خارج کردن دوربین خود برای گرفتن هر عکس خسته شده اید، این کوله پشتی برای شماست . قسمتی از کوله که دوربین و لنز شما در آن قرار میگیرد ، به صورت دوران در قسمت جلویی بدن شما میچرخد. این ویژگی باعث دسترسی راحت تر به دوربین می شود. اگر در گذشته مجبور بودید دوربین را از گردنتان آویزان کنید و عکاسی کنید، این طراحی باعث می شود فشار زیادی از گردن شما کاسته شود . تنها نقظه ضعف این کوله پشتی ، کمبود فضا برای حمل مک بوک پرو ۱۵ اینچی ام بود . قاعدتا این یک مشکل برای کوهپیمایی های روزانه نیست، اما اگر قرار باشد به کوهنوردی های بزگتری که به لپ تاپم نیاز است بروم، بدون شک این مشکل برجسته تر خواهد بود.

این کوله پشتی ۳۰ لیتری، یک کوله پشتی چندکاره و برای کسانی است که اهمیت چندانی به جیب های سازماندهی شده نمی دهند. .می توانید برای کوه نوردی ، حمل چوب اسکی و یا حتی سنگ نوردی از این کوله پشتی استفاده کنید . این کوله پشتی بسیار با دوام و جنس آن ضد آب می باشد که آن را گزینه ای عالی برای محیط های بارانی و ناهموار مانند هاوایی و شمال غربی اقیانوس آرام کرده است .

این یک کوله پشتی کوچک است که در دوچرخه سواری و زمانی که نیازی به حمل تجهیزات زیاد ندارم، از آن استفاده میکنم . این کوله پشتی بدون اسکلت و دارای بافت های تهویه می باشد. نکته ی مورد علاقه من راجع به این کوله پشتی، محفظه ی جداگانه ی آن برای مخزن آبرسانی در کوله است که باعث می شود خیلی آسان آن را با آب پر کرد . این کوله همچنین دارای جیب هایی برای خوراکی ، دوربین عکاسی و حمل لایه های بیشتر لباس است.

من این کوله پشتی را خیلی دوست دارم . این کوله پشتی با ظرفیتی بالا و قسمت های سازماندهی شده است. این کیف دارای یک زیب یو شکل در جلو است که قسمت اصلی کیف را کاملا باز میکند. این ویژگی باعث سهولت در قرار دادن تجهیزات و همچنین پیدا کردن وسایل کوچکی است که قبلا در پیدا کردن آن مشکل داشته اید. جیب های زیپ دار کمربند نیز به اندازه ای که تلفن و سایز تجهیزات ارتباطی شما را اطراف کمر شما نگه دارند بزرگ هستند . این کوله پشتی هم دارای مدل مخصوص برای زنان و هم برای مردان است.

این کوله پشتی برای دوچرخه سواری و مسیر های کوتاه عالی است اما از نظر تعادل در کمر، کمی ضعیف است . من عاشق سبک وزن بودن و همه کاره بودن این کوله هستم . این کوله پشتی به دلیل سایز کوچکش، برای کوهنوردی هایی که فکر میکنید به یک کیف دیگر نیاز دارید بسیار مفید است و خیلی راحت در چمدانتان جا خواهد شد.

من سال ها از این کوله پشتی در سایز کوچکتر استفاده کرده ام و آن را بسیار دوست دارم.اما مدل مورد علاقه ی من هم اکنون همین کیف می باشد . این کوله پشتی دارای زیپ های جداگانه در قسمت پشتی خود برای مخزن های آبرسان است و من هیچ گاه از نظر نشت آب با آن مشکلی نداشته ام . ( البته تا زمانی که آن را درست ببندم !) . این کیف ها دارای بالشتک های نرمی برای راحتی و تهیه هوا هستند . علاوه براین، بند های کمری و روی قفسه سینه ای آن به من کمک می کنند تا وزن از کمر من برداشته شود و راحت تر قدم بردارم . من در تمام طول کوهپیمایی، این کوله پوشتی را بر روی دوش خود حمل می کنم . همچنین این کیف ها به دلیل فضای بالا و جیب های جداگانه، انتخاب خوبی برای حمل وسایل شخصی مانند لپتاپ و … است.

این کوله پشتی ۱۸ لیتری بدون اسکلت، بسیار سبک ، فشرده و دارای تمام ویژگی های تمام و کمال برای یک کوله پشتی است . فضای بزرگ قسمت اصلی برای جا دادن پوشش های بیشتر و هم چنین بسته شدن به وسیله بند های چفــتــی، از ویژگی های کارآمد آن هستند . این کوله دارای آستین های آبرسان جدا نیز می باشد و بند های قابل تنظیم آن نیز به من کمک میکند تا در آن راحت تر باشم . من عاشق نگرش این کمپانی هستم زیرا تمام بافت های پارچه ای آن قابل بازیافت و دست بافت است . اگرچه نبود بعضی از امکانات فنی آن را به بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای صعود های سنگین تبدیل نکرده است، اما برای کوهپیمایی های کوتاه روزانه و فعالیت های این چنین بسیار عالی هستند.

منبع : Bearfoottheory

Tags انواع کوله پشتی تجهیزات کوهنوردی چه کوله پشتی بخرم؟ خانم ها راهنمایی خرید کوله پشتی کوله پشتی کوله پشتی مناسب بانوان کوله کوهنوردی کوهنوردی مارک کوله پشتی مشاوره خرید

4 روز پیش

4 روز پیش

سپتامبر 7, 2020

ماجرای دختری که از حدود یک ماه پیش در منطقه حفاظت شده «جهان‌نما» در شهرستان …

خیلی خیلی مطلب کامل و جامعی بود. در مورد کوله پشتی دخترانه هم لطفا راهنمای خرید بزارید . سپاس

سلام مرسی از همراهیتون ، چشم حتما

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

سلام

ممنون از توضیحات علمی و کاربردی شما.

کاش چند فروشگاه معتبر هم که البته قیمت‌شان منصفانه است را نیز معرفی میکردید.

سلام ممنون از همراهیتون ، بخاطر بحث تبلیغات متاسفانه نمیتونیم کسی رو معرفی کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

Iranian Zoroastrian Mountian Climbers


امتیاز کاربران

کوله پشتی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی(Back pack) نام دارد.

باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنا براین انتخاب یک کوله پشتی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو مسله بسیار مهم است.    

انتخاب کوله پشتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شما هستند. در چندین سال اخیر شرکت های معتبر جهان کوله پشتی هایی باکاربرد های مختلف، در ابعاد و سایز های مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسانتر کرده است.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

کوله باید دارای پارچه ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب ، تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد  وارد نشود.

 

 یقینا شما برای خرید یک کوله پشتی، مشخصه و ویژگی هایی رو مد نظر دارید و براساس اون انتخاب نهایی خودتون رو میکنید.

 ویژگی های مهم و تعیین کننده در هنگام خرید به صورت زیر است:

 

 جنسیت فاکتور بسیار مهمی است چرا که فیزیک بدنی آقایان با خانم ها تفاوت فراوانی دارد و به همین دلیل شرکت های معتبر کوله هایی ویژه بانوان طراحی میکنند. خانمها عموما نسبت به آقایان استخوان بندی ریز تر و ظریف تری دارند، شکل پایین تنه و خصوصا، فیزیک استخوان لگن آنها متفاوت است و سرشانه های بزرگی ندارند. کوله های مناسب خانم ها با علایمی مثل women – lady – SL و اشکالی مثل گل شیپوری مشخص میشود که بستگی به کمپانی سازنده دارد. البته آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند از این کوله ها استفاده کنند.

کوله پشتی خانمها و آقایان

همانطور که میبینید کوله خانمها کشیده تر ، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس دار است که بهتر روی استخوان لگن خانمها کوله بشیند. نکته دیگر اینکه آقایانی هم  که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند این کوله ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آنها مناسب تر باشد.

    

هنگام خرید یک کوله پشتی نوع برنامه های که قصد اجرای آن را دارید، مد نظر قرار بدهید. بدین منظور شرکت های سازنده کوله پشتی، برای فعالیتهای مختلف کوله پشتی های مختلفی طراحی و تولید می کنند مثل کوهنوردی، کوهنوردی فنی یا آلپی، طبیعت گردی و کمپینگ، سنگ نوردی، غارنوردی و … .

 

کوله های طبیعت گردی: دارای جیبهای مختلفی اطراف کوله هستن و در برخی مدلها یک کوله کوچک به کوله اصلی متصل شده که میشه اونرو جدا کرد و وقتی اطراف کمپ میخواید گشت و گذار کنید همراه ببرید.

  

کوله های کوهنوردی: برای حمل بار در ساعتهای طولانی مناسب بوده و جیبهای کمتری در اطراف دارند.

 

 کوله های فنی و آلپی: کشید ترین شکل رو دارند و گاها از جیب در اطراف اونها هم خبری نیست همچنین طراح در طراحی اونها برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی ، کرامپون ، تبرهای یخ جایی رو در نظر گرفته.

   

کوله سنگ نوردی: کوله ای باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریک تر است تا دستهای سنگ نورد مانور بیشتری داشته باشند و سنگ نورد بتواند به راحتی از میان تنوره ها و شکاف ها عبور کند.

    

کوله یخ نوردی: کوله ای کاملا ضد آب با ویژگی های کوله سنگ نوردی اما داری بندهای مخصوص جهت حمل وسایل یخ نوردی.

کوله غار نوردی: کوله ای بسیار کشیده و استوانه ای، با ظاهری بسیار ساده.

 کوله های مخصوص جهت برنامه های ویژه. مانند: امداد و نجات، شکار، پیمایش دره و جنگل، حمل کودک، پیمایش کویر و باربری. 

البته برخی کمپانی های معتبر دارای کوله های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله های فنی رو دارند ، دارای وزن سبک تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توان حمل وزنهای بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین خاطر دارای قیمتهای بسیار بالایی هم هستند .

 

 حجم یا همان لیتر، باریست که شما میخواید درون کوله قرار بدید. با این وجود میزان حجم باری که درون یک کوله می توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر ویا اینچ مکعب بیان می شه. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب تعیین می شه، اما به دلیل قابل فهم بودن برای همه، آن را به واحد لیتر تبدیل کرده و بیان می کنند و اینکه بعضی وقتها میشنویم حجم کوله مثلا ۶۰ لیتری دقیقا ۶۰ لیتر نیست به خاطر همین تبدیل است که ممکن است پس از تبدیل، عددی مثل ۵۹.۸۳ شود و دقیقا حجم ۶۰ لیتر را به ما ندهد ولی هیچ کجا حجم کوله به لیتر را به صورت اعشار بیان نمی کنند و در این مثال ۶۰ اعلام میشه. در کل این نکته مهمی نیست.

نکته مهم بعدی اینه که برخی کوله ها به خصوص شرکت های آمریکایی دارای سایز بندی small – medium – large در کوله هاشون هستند که بین این سایز بندی ها شاهد اختلاف یکی دو لیتر هستیم اما از اونجا که در ایران اکثرا محصولات کشورهای اروپایی در بازار موجوده، با این مسایل کمتر مواجه میشیم.

حجم مناسب، به عواملی مثل: مدت زمان برنامه، فصل اجرا و نهایتا حجم وسایل یا بار کاربر بستگی داره که بسته به این عوامل، کوله ها اندازه و اشکال متفاوتی دارد.

حالا سوال اصلی که برای همه مون موقع خرید پیش میاد اینه که چه حجم کوله ای بخرم. اکثرا میدونیم که حجم مناسب به سه عامل بستگی داره : مدت زمان برنامه ، فصل اجرای برنامه و آخر هم حجم وسایل خود کوهنورد. باز هم همه میدونیم که کوله برنامه 1 روزه با 3 روزه فرق میکنه ، حجم وسایل در زمستان از سایر فصلها بیشتره و هرچه وسایلمون حرفه ای تر و کم حجم تر باشه به کوله کوچکتری نیاز داریم . با این حال یه راهنمای عمومی برای حجم مورد نیاز میتونه یه چیزی شبیه این باشه :

 

5 شب و بیشتر

تابستان

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

4000-5000

65-80

 

بهار/ پاییز

5000 بالاتر و

80-90

 

 زمستان

5000 بالاتر و

80-90

3 تا 5 شب

تابستان

3000-4000

50-65

 

بهار/ پاییز

4000-5000

65-80

 

زمستان

5000 بالاتر و

80-90

1 تا 2 شب

تابستان

2500-3000

40-50

 

بهار/ پاییز

3000-3500

50-55

 

زمستان

4000-5000

65-80

فقط کوهپیمایی یک روزه

تابستان

1500-2000

25-35

 

بهار/ پاییز

2000-2500

35-40

 

زمستان

2500-3500

40-55

 و یا:

۱۵ لیتری و کمتر –  برای حمل وسایل مختصر، معروف به کوله قله یا حمله.

    

۲۵ الی ۴۰ لیتر –  برنامه های یک روزه در فصول مختلف.

 

۴۰ الی ۶۵ لیتر–  برای برنامه های ۲ روزه و چند روزه.

 

۶۵ الی ۸۰ لیتر–  جهت اجرای برنامه های ویژه چند روزه در فصول مختلف.

    

 

 

 

 علاوه بر حجم، وزن بار هم بسیار مهم است. شاید تا به حال به این موضوع هیچ توجهی نداشتیم اما این یک نکته ای بسیار کلیدی در انتخاب کوله پشتی است. کوله پشتی هایی با حجم یکسان می توانند برای حمل وزنهای مختلفی طراحی شده باشند. حداکثر وزنی را که کوله مورد نظر میتواند تحمل کن توسط شرکت سازنده اعلام میشود. به شکل زیر دقت کنید. هر دو کوله دارای حجم یکسان هستند اما وزن های مختلفی را حمل میکنند.

 

 کوله هایی که در تصویر مشاهده می کنید از آنجا که با SL مشخص شده برای خانمها طراحی شده و کوله سمت راست برای حمل حداکثر ۲۷ کیلوگرم و دیگری برای حمل حداکثر بار ۲۰ کیلوگرم طراحی شده است. این ویژگی باعث شده که کوله سمت راست با وزن دو و نیم کیلو سنگین تر از کوله دوم، با وزن یک کیلو و هفتصد گرم باشد و همچنین کوله اول از نظر قیمت گرانتر از کوله دوم باشد. حداکثر وزن مشخص شده به این معنا نیست که اگر وزن بیشتری داخل کوله قرار دادیم کوله پاره شود و طاقت آنرا نداشته باشد بلکه به معنی اینست که دیگر کوهنورد آن احساس راحتی قبلی را نخواهد داشت و سیستم کوله برای انتقال وزن بار به روی بدن به صورت صحیح جوابگو نخواهد بود. شما باید علاوه بر مقدار حجم وسایل، وزن آنها را نیز محاسبه کنید یا تخمین بزنید تا کوله مناسب تری انتخاب کنید. در این مثال اگر حجم بار شما حداکثر از۷۰ لیتر تجاوز نمی کند و وزن آن از حدود ۲۰ کیلو فراتر نمی رود می توانید با انتخاب کوله دوم هم در پول خود صرفه جویی کنید و هم به دلیل اینکه کوله سبک تری به برنامه میبرید بار کمتری در مجموع حمل کنید و انرژی کمتری مصرف و لذت بیشتری ببرید.

 پس: اگر ۲ کوله با مارکهای یکسان، حجم های یکسان ولی وزنهای مختلف دیدید، وزن کوله سبک تر دلیل بر تکنولوژی برتر نیست. بلکه به احتمال زیاد کوله سبک تر برای حمل وزن کمتری طراحی شده که باید ریز بین باشید و اطلاعات کوله ها را دقیق مطالعه کنید.

 

اندازه کوله باید متناسب قد شما باشد. اگر قد کوله برای شما کوتاه باشد فشار وزن کوله بیشتر در قسمت میانی کمر قرار میگیرد که در مدت زمان طولانی باعث درد در قسمت میانی کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روی عضلات سرینی قرار میگیرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را بهم خواهد زد. قبل از خرید کوله پشتی باید به این نکته دقت کنید، چیزی که کمتر کسی به آن اهمیت میدهد و اتفاقا بسیار مهم نیز می باشد. هر کوله پشتی برای یک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب می باشد (باسن تا گردن). 

 برای هر دو کوله چیزی به عنوان Torso در قسمت ویژگیهای کوله (Specification) آمده است و محدوده ای را به اینچ مشخص کرده. مثلا برای کوله اول ۲۰ـ۱۳ اینچ ذکر شده یعنی بین ۳۳ سانتیمتر تا حدود ۵۱ سانتیمتر. این عدد اندازه ارتفاع تنه شماست به این نحو که مطابق شکل زیر از بالای باسن تا ابتدای گردن (جایی که شانه و گردن به هم میرسند) را اندازه گیری می کنیم.        

 حال در موقع خرید کوله پشتی باید کوله ای را بخرید که اندازه تنه شما در محدوده اندازه ذکر شده کوله پشتی باشد. چنانچه اندازه تنه شما برای دو سایز مختلف کوله مناسب بود همیشه اندازه کوچکتر را انتخاب کنید. البته در ایران که اکثرا کوله های اروپایی به فروش می رسد هر کوله تنها در یک سایز ارایه می شود اما اکثر کوله های آمریکایی حداقل در سه سایز کوچک ، متوسط و بزرگ ارایه می شود و اینجاست که می توانید تفاوت تکنولوژی و دقت آمریکایی را با اروپایی مقایسه کنید. به همین دلیل، کاری که هنگام خرید در ایران باید بکنیم این است که چنانچه اندازه تنه ما در محدوده کوله انتخابی نبود باید یا به سراغ نوع دیگر برویم یا چنانچه اندازه تنه کوهنورد کوچک تر از محدوده بود و کوهنور مرد بود به سراغ مدل زنانه آن کوله برود.

 برای مثال به کوله سمت راست نگاه کنید. کوله ای کشیده نسبت به کوله دومی است و محدوده اندازه تنه بزرگتری دارد. هر دو از یک کمپانی و یک سری اما کوله اول برای افراد خاص ساخته شده. افرادی که قد آنها بالای ۱۸۵ سانتی متر است و این محدودیت را با حروف EL نشان میدهند. حتی بدرد من که ۱۸۳ سانت قدمه نمیخوره و نمیتونیم اون طور که باید وشاید باهم کنار بیایم.

 

مارک معتبر:

 معتبرترین شرکتهای کوله پشتی های کوهنوردی NorthFace ,Millet ,Lowe Alpine , Deuter و … میباشند.

 

 

 

 حالا که کوله پشتی مورد نظر خود را انتخاب کردید باید به بهترین نحو و متناسب با فیزیک بدنتان آن را تنظیم کنید. هدف از تنظیم، انتقال صحیح وزن بار به بدن شما است. به نحوی که حدود ۸۰٪ از وزن بار به روی پایین کمر و قسمت لگن منتقل شود و شانه های کوهنورد بیشتر نقش کنترل تعادل بار را داشته باشند.

   مراحل تنظیم کوله:

 قبل از تنظیم کوله، آنرا با وزنی بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم پر کنید و بعد به سراغ مراحل تنظیم بروید. البته توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانو ها خم شوند و این در مورد برداشتن تمامی اشیا با هر مقدار وزنی صدق میکند.

 

1- ابتدا تمامی بند شانه و کمربند کوله را شل کنید.

4- در پشت گردنتان، جایی که بندهای شانه به پشت کوله پشتی متصل می شوند توجه کنید.

این قسمت باید در قسمت صاف بین دو کتف کمر شما قرار بگیرد. چنانچه محل آن درست نیست و این قسمت برای کوله پشتی شما قابل تنظیم است باید کوله پشتی را در آورید و محل آنرا در کوله پشتی خود تغییر دهید. این قسمت تنها برای کوله پشتی هایی عموما با حجم ۵۰ لیتر به بالا قابل تنظیم است و برای کوله های سبک تر نیازی به این تنظیم نیست و معمولا قابل تنظیم نیز نیستند.

2- کوله را روی دوش قرار دهید، شانه ها را بالا بیاندازید تا کوله پشتی بالاتر قرار بگیرد. حال کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود تنظیم کنید و کمر بند کوله را سفت ببندید.

5- در کوله های بزرگ ، بندی به نام بند کوله کشی وجود دارد. در تصویر ما نیز این بند وجود دارد و همانطور که می بینید این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه روی شانه کوهنورد آمده.

در زمان کوله کشی و سنگین بودن کوله می توان با کشیدن این دو بند ، کوله  پشتی را به بدن نزدیک تر نگاه داشت و به بدن در تحمل وزن کوله کمک کرد. این بند در کوله های کوچک وجود ندارد چون نیازی هم ندارند.

3- بند شانه را با کشیدن رو به پایین سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود.

تسمه های شانه کوله پشتی باید طوری تنظیم شود که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد پائین تر نیامده و بیشتر وزن کوله باید توسط کمر به پاها منتقل شود و فقط وزن کمی بروی شانه ها باشد.

6- آخرین قسمت بستن بند سینه کوله پشتی است. توجه کنید این بند باید مقداری محکم باشد اما نباید موجب سختی تنفس و اختلال در آن باشد. به میزان مناسب آنرا سفت کنید تا  شانه های شما بر اثر وزن کوله به عقب متمایل نشوند و در طول بارکشی در وضعیت طبیعی بمانند.

 

آزمایش تنظیم صحیح کمربند کوله

 در نهایت اگر تنظیمات کوله پشتی را به خوبی انجام داده باشد، باید بتوانید یکی از زانوهای خود را ۹۰ درجه خم کنید. در این حالت کمربند کوله شما باید در راستای بالای ران شما و مماس با آن ، مطابق شکل زیر قرار بگیرد. 

داخل کوله نیز مطابق شکل مشخص شده است. همانطور که در شکل می بینید سنگین ترین قسمت باید نزدیک ترین محل کوله به کمر باشد.

 

۱- از حمل ظرف شیشه ای در داخل کوله ها خودداری کنید زیرا احتمال شکسته شدن و در نتیجه پاره کردن کوله ها و خرابی آنها می باشد. ضمن آنکه وزن این ظروف غالباً سنگین نیز می باشد.۲- در حمل مواد نفتی و یا هر چیز دیگری که احتمال نشت آن می رود باید دقت شود. این نوع مواد باید داخل ظرف کاملاً آببندی شده قرار گیرند.۳- به هنگام حمایت یا حمل کوله با طناب از دیواره توجه شود که طناب یا کارابین حتماً از داخل یکی از بندهای کتف و حلقه حمایت کوله عبور داده شود و تنها به بند حمایت اکتفا نشود.۴- به هنگام استراحت سعی شود پشت کوله که معمولاً مرطوب می باشد به سمت خورشید قرار گیرد تا رطوبت تا حدودی گرفته شود.۵- در مواقع استراحت کوله را در جای مناسب قرار دهید تا از غلطیدن به پایین جلوگیری شود.۶- چنانچه کوله پشتی شما کثیف شد می توانید آنرا با آب نیمگرم و صابون بشویید و از حرارت مستقیم به آن جلوگیری کنید. از شستن کوله با مواد شیمیایی (تاید)، چنگ زدن و انداختن در ماشین لباسشویی خودداری نمایید زیرا مواد ضد آب آن بعد از مدتی از بین خواهد رفت.۷- هنگام مراجعت از برنامه حتماً کوله خود را از ظروف کثیف یا مواد غذایی مانده از برنامه و نیز لباسهای خیس و کثیف تخلیه کنید.۸- می توان کاوری جهت مراقبت از کوله در مقابل باران و خیس شدن آن تهیه کنیم. (پارچه ای ضدآب به اندازه سطح کوله تهیه و دور آن کش می دوزیم. هنگام حرکت در زیر باران و یا در مواقعی که کوله در بیرون چادر است می توان از آن استفاده کرد).۹- چنانچه در کوله پشتی پارگی مشاهده کردید در اسرع وقت آن را ترمیم کنید.۱۰- قبل از اجرای برنامه از سالم بودن کوله خود اطمینان حاصل کنید.۱۱- اغلب مشاهده می شود که در برنامه های بلند مدت که مجبور می شویم کوله پشتی خود را داخل صندوق اتوبوسها و یا باربند قرار دهیم با مشکل کثیف شدن، خیس شدن و یا پاره شدن کوله مواجه هستیم. بهتر است کیسه ای برای حفاظت کوله تهیه کنیم.

 مجموع وزنی که یک فرد مجاز به حمل آن است برای افراد با تناسب اندام حداکثر یک سوم وزن شخص و برای افراد عادی حداکثر یک چهارم وزن فرد می باشد.

 کوله ای که در برنامه های مختلف از آن استفاده میکنید باید دارای رنگ مناسب باشد. یعنی رنگی مخالف رنگ محیط داشته باشد تا از فواصل دور نمایان باشد استفاد از روکش کوله (کاور) با زنگ های مختلف که هم رنگ محیط نباشد. برای مثال در محیط برفی از روکش قرمز، در جنگل از نارنجی یا زرد و در شب یا محیط های تاریک از رنگ سفید یا روکش شبرنگ استفاده نمایید. همیجنین کاور کوله برای جلوگیری از آسیب به پارچه کوله ضروری میباشد.

 

گردآوری : مازیار نیک بخش | سایت کوهنوردان زرتشتی ایران

منابع :

وبلاگ چال – توحید نوروزی

وبلاگ پسر کوهستان

وب سایت تولید کننده کوله پشتی  Deuter

 

 

دریافت آخرین مطالب سایت با خبرنامه ایمیلی

اعضای خبرنامه :547 نفر

23 ارديبهشت 1395

03 دی 1394

27 شهریور 1394

26 مرداد 1394

12 تیر 1394

طراحی سایت و سئو سایت  از ترنج

راهنمای سفر ، کوهنوردی و طبیعت گردی

کوله پشتی یکی از تجهیزاتی است که برای حمل لوازم و وسایل مورد نیاز از آن استفاده میشود به عبارت دیگر تمام وسایل مورد نیاز یک کوه نورد باید درون وسیله ای قرار گیرد که این وسیله کوله پشتی(Back pack) نام دارد. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

[email-download download_id=”728″ contact_form_id=”557″]

باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوان از آن به راحتی بیشترین بهره را برد. بنا براین انتخاب یک کوله پشتی مناسب و تنظیم صحیح آن روی بدن، دو مسله بسیار مهم است.

انتخاب کوله پشتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این وسیله همراه همیشگی شما هستند. در چندین سال اخیر شرکت های معتبر جهان کوله پشتی هایی باکاربرد های مختلف، در ابعاد و سایز های مختلف طراحی کردند که کار کاربر را در انتخاب کوله مورد نظر، آسانتر کرده است.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

 

 

کوله باید دارای پارچه ای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر نفوذ آب، کاور مخصوص ضدآب ، تسمه هایی با اسفنج نرم و قفل شونده برای شانه ها و کمر، با رگلاژ و عرض مناسب و همچنین باید دارای پشتی و زین داخلی استاندارد برای جلوگیری از فشار مضاعف به فرد، شانه ها و ستون مهره ها باشد تا صدمه جبران ناپزیری به کوهنورد  وارد نشود. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

یقینا شما برای خرید یک کوله پشتی، مشخصه و ویژگی هایی رو مد نظر دارید و براساس اون انتخاب نهایی خودتون رو میکنید.

جنسیت فاکتور بسیار مهمی است چرا که فیزیک بدنی آقایان با خانم ها تفاوت فراوانی دارد و به همین دلیل شرکت های معتبر کوله هایی ویژه بانوان طراحی میکنند. خانمها عموما نسبت به آقایان استخوان بندی ریز تر و ظریف تری دارند، شکل پایین تنه و خصوصا، فیزیک استخوان لگن آنها متفاوت است و سرشانه های بزرگی ندارند. کوله های مناسب خانم ها با علایمی مثل women – lady – SL و اشکالی مثل گل شیپوری مشخص میشود که بستگی به کمپانی سازنده دارد. البته آقایانی هم که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند از این کوله ها استفاده کنند.

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

همانطور که میبینید کوله خانمها کشیده تر ، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس دار است که بهتر روی استخوان لگن خانمها کوله بشیند. نکته دیگر اینکه آقایانی هم  که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند این کوله ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آنها مناسب تر باشد. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

هنگام خرید یک کوله پشتی نوع برنامه های که قصد اجرای آن را دارید، مد نظر قرار بدهید. بدین منظور شرکت های سازنده کوله پشتی، برای فعالیتهای مختلف کوله پشتی های مختلفی طراحی و تولید می کنند مثل کوهنوردی، کوهنوردی فنی یا آلپی، طبیعت گردی و کمپینگ، سنگ نوردی، غارنوردی و … .

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

دارای جیبهای مختلفی اطراف کوله هستن و در برخی مدلها یک کوله کوچک به کوله اصلی متصل شده که میشه اونرو جدا کرد و وقتی اطراف کمپ میخواید گشت و گذار کنید همراه ببرید.

برای حمل بار در ساعتهای طولانی مناسب بوده و جیبهای کمتری در اطراف دارند. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

کشید ترین شکل رو دارند و گاها از جیب در اطراف اونها هم خبری نیست همچنین طراح در طراحی اونها برای حمل وسایلی مانند چوب اسکی ، کرامپون ، تبرهای یخ جایی رو در نظر گرفته.

کوله ای باریک و بلند که از عرض پهلوهای سنگ نورد باریک تر است تا دستهای سنگ نورد مانور بیشتری داشته باشند و سنگ نورد بتواند به راحتی از میان تنوره ها و شکاف ها عبور کند.

کوله ای کاملا ضد آب با ویژگی های کوله سنگ نوردی اما داری بندهای مخصوص جهت حمل وسایل یخ نوردی.

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

کوله ای بسیار کشیده و استوانه ای، با ظاهری بسیار ساده.

 

 

 

البته برخی کمپانی های معتبر دارای کوله های اکسپدیشن هم هستند که مشخصات کوله های فنی رو دارند ، دارای وزن سبک تر و گنجایش بیشتر و در عین حال توان حمل وزنهای بسیار بالاتر را نیز دارند و به همین خاطر دارای قیمتهای بسیار بالایی هم هستند .

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

حجم یا همان لیتر، باریست که شما میخواید درون کوله قرار بدید. با این وجود میزان حجم باری که درون یک کوله می توان قرار داد به دو واحد مختلف لیتر ویا اینچ مکعب بیان می شه. در واقع حجم دقیق یک کوله با واحد اینچ مکعب تعیین می شه، اما به دلیل قابل فهم بودن برای همه، آن را به واحد لیتر تبدیل کرده و بیان می کنند و اینکه بعضی وقتها میشنویم حجم کوله مثلا ۶۰ لیتری دقیقا ۶۰ لیتر نیست به خاطر همین تبدیل است که ممکن است پس از تبدیل، عددی مثل ۵۹.۸۳ شود و دقیقا حجم ۶۰ لیتر را به ما ندهد ولی هیچ کجا حجم کوله به لیتر را به صورت اعشار بیان نمی کنند و در این مثال ۶۰ اعلام میشه. در کل این نکته مهمی نیست.

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

نکته مهم بعدی اینه که برخی کوله ها به خصوص شرکت های آمریکایی دارای سایز بندی small – medium – large در کوله هاشون هستند که بین این سایز بندی ها شاهد اختلاف یکی دو لیتر هستیم اما از اونجا که در ایران اکثرا محصولات کشورهای اروپایی در بازار موجوده، با این مسایل کمتر مواجه میشیم.

حجم مناسب، به عواملی مثل: مدت زمان برنامه، فصل اجرا و نهایتا حجم وسایل یا بار کاربر بستگی داره که بسته به این عوامل، کوله ها اندازه و اشکال متفاوتی دارد.

 

 

حالا سوال اصلی که برای همه مون موقع خرید پیش میاد اینه که چه حجم کوله ای بخرم. اکثرا میدونیم که حجم مناسب به سه عامل بستگی داره : مدت زمان برنامه ، فصل اجرای برنامه و آخر هم حجم وسایل خود کوهنورد. باز هم همه میدونیم که کوله برنامه 1 روزه با 3 روزه فرق میکنه ، حجم وسایل در زمستان از سایر فصلها بیشتره و هرچه وسایلمون حرفه ای تر و کم حجم تر باشه به کوله کوچکتری نیاز داریم . با این حال یه راهنمای عمومی برای حجم مورد نیاز میتونه یه چیزی شبیه این باشه :

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

و یا:

۱۵ لیتری و کمتر –  برای حمل وسایل مختصر، معروف به کوله قله یا حمله.

۲۵ الی ۴۰ لیتر –  برنامه های یک روزه در فصول مختلف.

۴۰ الی ۶۵ لیتر–  برای برنامه های ۲ روزه و چند روزه.

۶۵ الی ۸۰ لیتر–  جهت اجرای برنامه های ویژه چند روزه در فصول مختلف.

علاوه بر حجم، وزن بار هم بسیار مهم است. شاید تا به حال به این موضوع هیچ توجهی نداشتیم اما این یک نکته ای بسیار کلیدی در انتخاب کوله پشتی است. کوله پشتی هایی با حجم یکسان می توانند برای حمل وزنهای مختلفی طراحی شده باشند. حداکثر وزنی را که کوله مورد نظر میتواند تحمل کن توسط شرکت سازنده اعلام میشود. به شکل زیر دقت کنید. هر دو کوله دارای حجم یکسان هستند اما وزن های مختلفی را حمل میکنند.

کوله هایی که در تصویر مشاهده می کنید از آنجا که با SL مشخص شده برای خانمها طراحی شده و کوله سمت راست برای حمل حداکثر ۲۷ کیلوگرم و دیگری برای حمل حداکثر بار ۲۰ کیلوگرم طراحی شده است. این ویژگی باعث شده که کوله سمت راست با وزن دو و نیم کیلو سنگین تر از کوله دوم، با وزن یک کیلو و هفتصد گرم باشد و همچنین کوله اول از نظر قیمت گرانتر از کوله دوم باشد. حداکثر وزن مشخص شده به این معنا نیست که اگر وزن بیشتری داخل کوله قرار دادیم کوله پاره شود و طاقت آنرا نداشته باشد بلکه به معنی اینست که دیگر کوهنورد آن احساس راحتی قبلی را نخواهد داشت و سیستم کوله برای انتقال وزن بار به روی بدن به صورت صحیح جوابگو نخواهد بود. شما باید علاوه بر مقدار حجم وسایل، وزن آنها را نیز محاسبه کنید یا تخمین بزنید تا کوله مناسب تری انتخاب کنید. در این مثال اگر حجم بار شما حداکثر از۷۰ لیتر تجاوز نمی کند و وزن آن از حدود ۲۰ کیلو فراتر نمی رود می توانید با انتخاب کوله دوم هم در پول خود صرفه جویی کنید و هم به دلیل اینکه کوله سبک تری به برنامه میبرید بار کمتری در مجموع حمل کنید و انرژی کمتری مصرف و لذت بیشتری ببرید.

پس: اگر ۲ کوله با مارکهای یکسان، حجم های یکسان ولی وزنهای مختلف دیدید، وزن کوله سبک تر دلیل بر تکنولوژی برتر نیست. بلکه به احتمال زیاد کوله سبک تر برای حمل وزن کمتری طراحی شده که باید ریز بین باشید و اطلاعات کوله ها را دقیق مطالعه کنید.

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

اندازه کوله باید متناسب قد شما باشد. اگر قد کوله برای شما کوتاه باشد فشار وزن کوله بیشتر در قسمت میانی کمر قرار میگیرد که در مدت زمان طولانی باعث درد در قسمت میانی کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روی عضلات سرینی قرار میگیرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را بهم خواهد زد. قبل از خرید کوله پشتی باید به این نکته دقت کنید، چیزی که کمتر کسی به آن اهمیت میدهد و اتفاقا بسیار مهم نیز می باشد. هر کوله پشتی برای یک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب می باشد (باسن تا گردن).

برای هر دو کوله چیزی به عنوان Torso در قسمت ویژگیهای کوله (Specification) آمده است و محدوده ای را به اینچ مشخص کرده. مثلا برای کوله اول ۲۰ـ۱۳ اینچ ذکر شده یعنی بین ۳۳ سانتیمتر تا حدود ۵۱ سانتیمتر. این عدد اندازه ارتفاع تنه شماست به این نحو که مطابق شکل زیر از بالای باسن تا ابتدای گردن (جایی که شانه و گردن به هم میرسند) را اندازه گیری می کنیم. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

حال در موقع خرید کوله پشتی باید کوله ای را بخرید که اندازه تنه شما در محدوده اندازه ذکر شده کوله پشتی باشد. چنانچه اندازه تنه شما برای دو سایز مختلف کوله مناسب بود همیشه اندازه کوچکتر را انتخاب کنید. البته در ایران که اکثرا کوله های اروپایی به فروش می رسد هر کوله تنها در یک سایز ارایه می شود اما اکثر کوله های آمریکایی حداقل در سه سایز کوچک ، متوسط و بزرگ ارایه می شود و اینجاست که می توانید تفاوت تکنولوژی و دقت آمریکایی را با اروپایی مقایسه کنید. به همین دلیل، کاری که هنگام خرید در ایران باید بکنیم این است که چنانچه اندازه تنه ما در محدوده کوله انتخابی نبود باید یا به سراغ نوع دیگر برویم یا چنانچه اندازه تنه کوهنورد کوچک تر از محدوده بود و کوهنور مرد بود به سراغ مدل زنانه آن کوله برود. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

برای مثال به کوله سمت راست نگاه کنید. کوله ای کشیده نسبت به کوله دومی است و محدوده اندازه تنه بزرگتری دارد. هر دو از یک کمپانی و یک سری اما کوله اول برای افراد خاص ساخته شده. افرادی که قد آنها بالای ۱۸۵ سانتی متر است و این محدودیت را با حروف EL نشان میدهند. حتی بدرد من که ۱۸۳ سانت قدمه نمیخوره و نمیتونیم اون طور که باید وشاید باهم کنار بیایم. (همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

 

معتبرترین شرکتهای کوله پشتی های کوهنوردی NorthFace ,Millet ,Lowe Alpine , Deuter و … میباشند.

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

(همه چیز در باره خرید کوله پشتی کوهنوردی)

منبع: سایت کوهنوردان زرتشتی

 

 

با درود،
برخی از مطالب از وبسایت کوهنوردان زرتشتی ایران برداشت شده است، و مطالب این وبسایت اکثر توسط بنده از طریق منابع مختلف گردآوری شده، شایسته است، مطالبی که با صرف زمان گردآوری و ویرایش می شود، منبع آن ذکر شود.

با تشکر

🗻 🗻 🗻درود بر شما جناب نیکبخش.
مقالات توسط تیم تولید محتوا گرد آوری شده و اکثر مقالات منبع ذکر شده است. تذکر به جایی بود و انشالله اصلاح می شود.
از سایت کوهنوردان زرتشتی چند مقاله دیگر هم برداشته شده است.
اگر مقاله دیگری هم بود که منبع ذکر نشده بود لطفا اطلاع بدهید تا اصلاح کنیم. پیروز باشید.🗻 🗻 🗻

درود بر شما جناب نیک بخش. منبع مطلب درج می گردد.

ممنون از اطلاعات خوبتون بسیار عالی و مفید بودن
ضمنا با وجود درج ایمیلم تو کادر مربوط هنوز ایمیلی برای دانلود pdf دریافت نکردم

درود بر شما پس از درج ایمیل لینک دانلود در زیر کادر نمایش داده می شود.

محتوای جامع و مفیدی در زمینه کوله پشتی بود . سپاس فراون .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.



شما اگر اهل کوهنوردی هستید باید قبل از خرید کوله پشتی کوهنوردی به برخی نکات توجه کنید، چرا که ممکن است دچار اشتباه شوید. برای انتخاب یک کوله مناسب شما می بایست به جنسیت کوهنورد، حجم یا لیتر کوله، میزان باری که قرار است درون کوله قرار بگیرد توجه کنید.

شاید جالب باشد که بدانید برای انتخاب کوله پشتی خیلی از افراد موارد گفته شده در بالا را رعایت نمی کنند و تنها به ظاهر و قیمت کوله پشتی توجه دارند. کوله پشتی باید دارای لیتر مناسب باشد و همچنین مشخص باشد که چه مقدار بار درون آن قرار می گیرد. بهتر است در زمان خرید کوله پشتی به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

جنسیت کوهنورد

قطعاً کوله پشتی مناسب آقایان با خانم ها دارای تفاوت های زیادی می باشد. این تفاوت به دلیل تفاوت های فیزیکی در این اشخاص می باشد. خانم ها دارای استخوان بندی ریزتری نسبت به آقایان هستند و پایین تنه آنها کمی متفاوت است. سرشانه ی خانم ها به نسبت آقایان کوچک تر است. کوله پشتی مخصوص خانم ها با عبارت های مختلف نظیر Women یا lady مشخص می شود. تفاوت کوله پشتی آقایان با خانم ها در ادامه شرح داده شده است:

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

کوله پشتی دخترانه استفاده شده در خانم ها کمی کشیده تر بوده و دارای بنده های کوله نزدیک به هم می باشد و کمربند آن باریک تر و به شکل قوس دار می باشد. این طراحی باعث می شود تا کوله پشتی به راحتی بر روی استخوان لگن خانم ها قرار گیرد. آقایانی که دارای استخوان بندی ریزی هستند می توانند به راحتی از این کوله استفاده کنند.

حجم کوله

میزان باری که درون کوله قرار می گیرد را حجم کوله می گویند، برای بیان واحد حجم کوله از لیتر یا اینچ مکعب استفاده می شود. به دلیل اینکه فهم این موضوع راحت تر باشد سعی شده است تا با لیتر بیان شود که خیلی از افراد بتوانند آن را درک کنند. چرا که محاسبه و تبدیل اینچ مکعب کمی سخت می باشد. به همین خاطر برای بیان حجم کوله از واحد لیتر استفاده می شود. برخی کوله پشتی های آمریکایی دارای سایزبندی اسمال، مدیوم و لارج هستند که باعث می شود تا اختلاف سایز در آنها مشخص باشد. در کشورمان ایران از کوله پشتی های اروپایی برای کوهنوردی استفاده می شود.

یکی از سوالاتی که خیلی از افراد با آن مواجه می شوند این موضوع می باشد کفه برای خرید کوله پشتی چه حجم کوله ای را خریداری کنیم. حجم کوله پشتی مورد نیاز شما به چند عامل بستگی دارد، اینکه شما مدت زمان برنامه خود را به چه صورت در نظر گرفته اید، فصل اجرای برنامه کوهنوردی شما چه زمانی است و چه مقدار لوازم با خود حمل می کنید. سفرهای یک روزه با سفرهای یک هفته ای متفاوت است. حجم وسایل استفاده شده در فصل زمستان به نسبت فصل تابستان متفاوت است، شما می بایست به این نکات توجه کنید تا بتوانید کوله مناسب را خریداری کنید.

وزن بار

وزن بار یکی دیگر از مواردی است که می بایست به آن توجه کنید، شاید تا به امروز به این موضوع توجه نداشته اید که وزن بار در هنگام خرید اهمیت دارد. ممکن است کوله پشتی هایی که دارای حجم یکسان هستند برای حمل وزن های مختلف استفاده شود. شما می بایست حداکثر وزنی را که می خواهید حمل کنید در نظر بگیرید. در هنگام خرید حداکثر وزن قابل حمل کوله توسط سازنده کوله درج شده است. پس بهتر است ابتدا بدانید چه مقدار از وزن بار را می خواهید جا به جا کنید. ممکن است دو کوله با حجم لیترهای یکسان توانایی حمل بارهای یکسان را نداشته باشد، معمولاً در هنگام خرید از شرکت های معتبر که دارای اعتبار لازم هستند درج شده است که شما چه مقدار حداکثر می توانید با کوله پشتی حمل کنید. ارقام درج شده نشان می دهد که شما می بایست در هنگام خرید به گفته های سازنده توجه کنید. توجه کردن به گفته های سازنده کوله باعث می شود تا شما در هنگام استفاده راحتی بیشتری داشته باشید.

نوع برنامه

موضوع دیگری که می بایست در هنگام خرید به آن توجه کنید این است که نوع برنامه کوهنوردی شما به چه شکل می باشد. کوهنوردی ساده، کوهنوردی آلپ، طبیعت گردی و یا کوهنوردی یک روزه. هر کدام از این موارد دارای آیتم های خاصی برای استفاده از کوله پشتی می باشد. کوله پشتی هایی که برای طبیعت گردی مورد استفاده قرار می گیرد دارای جیب های زیادی می باشد که شما بتوانید هر زمان که خواستید از لوازم مورد نیاز خود به راحتی و بدون نیاز به باز کردن کوله پشتی استفاده کنید. در برخی کوله های بزرگ کوله پشتی های ریزی قرار دارد که به کوله ی اصلی متصل است و شما می توانید به راحتی و در صورت نیاز آن را جدا کنید و به لوازم خود دسترسی داشته باشید. کوله های کوهنوردی برای حمل بار در ساعت های طولانی طراحی شده است و دارای ظاهری کشیده تر و جیب های کمتری می باشد. کوله پشتی های فنی یا آلپ کشیده ترین شکل را به خود اختصاص می دهند و گاهی هیچ جیبی در اطراف آن وجود ندارد. این نوع کوله ها برای حمل وسایل مورد نیاز مانند چوب اسکی، کرامپون و تبرهای یخ مورد استفاده قرار می گیرد. پس بهتر است به همین نکات ریز گفته شده توجه کنید، چرا که شما در هنگام کوه نوردی به این نکات ریز نیاز خواهید داشت.

شما برای استفاده از کوله پشتی نیاز دارید که کوله پشتی را به درستی بر روی پشت خود تنظیم کنید. تنظیم کردن کوله پشتی دارای قلق های خاص خود می باشد. ۸۰ درصد وزن بار می بایست به روی پایین کمر و لگن شما منتقل شود. شانه های کوهنورد می بایست در کنترل خود باشد تا بتواند تصمیمات مناسب را اتخاذ کند. قبل از خرید کوله پشتی می بایست به اندازه تنه کوهنورد نیز توجه کنید. چرا که قسمت های مختلف کوله می بایست به راحتی بر روی شانه های کوهنورد سوار شود. استفاده از الگوهای خاص برای اندازه گیری شانه های کوهنورد توصیه شده است. شما می بایست به این موارد توجه کنید تا به راحتی بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

در صورتی که شما کوله پشتی خریداری کنید که بزرگ تر از اندازه گیری شما باشد یا کوچک تر از حد معمول مورد استفاده شما باشد قطعاً دچار مشکل خواهید شد. چرا که فشار زیادی به بدن شما وارد می شود. پس بهتر است در هنگام خرید به این نکات توجه کنید تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید.

همانطور که اشاره شد کوله پشتی های آمریکایی در سه سایز مختلف شامل کوچک، بزرگ و متوسط ارائه می شود. اکثر کوله پشتی های استفاده شده در کشورمان ایران از نوع کوله پشتی های اروپایی می باشد. البته کوله پشتی های ایرانی نیز جدیداً در بازار یافت می شود. در ادامه روش دقیق تنظیم کوله پشتی را برای شما عزیزان همیشه همراه بیان خواهیم کرد:

شما در قدم اول می بایست تمامی بندهای کوله پشتی را شل کنید، کوله پشتی را بر روی شانه های خود قرار داده تا کوله پشتی به صورت صحیح بر روی شانه های شما قرار گیرد. کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود به درستی سفت کنید. در این مرحله باید بند شانه را با کشیدن به سمت پایین سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود. در قسمت پشتی کوله پشتی می بایست به بندهای شانه به کوله پشتی توجه کنید، این قسمت می بایست بین دو کتف کمر شما قرار گیرد. اگر اینطور نیست قطعاً تا به این مرحله به درستی مراحل را دنبال نکرده اید. بهتر است مراحل را دوباره دنبال کنید تا این مرحله را به درستی رد کنید. در استفاده از کوله پشتی های بزرگ بندی به بند کوله کشی وجود دارد که این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه بر روی شانه های کوهنورد قرار می گیرد. در زمان سنگین بودن کوله می توان با کشیدن این دو بند کوله پشتی را بدن نزدیک تر نگه داشت تا بتوان وزن کوله را تحمل کرد. این بند در کوله پشتی های کوچک وجود ندارد و مختص کوله پشتی های بزرگ می باشد. نیازی نیست در کوله پشتی های کوچک این بند وجود داشته باشد. شما می توانید به راحتی به کمک این بند در کوله پشتی های بزرگ فشار بار را بر روی بدن خود کم کنید.

آخرین مرحله بستن بند سینه کوله پشتی می باشد ” کوله پشتی ” که شما می بایست در این مرحله دقت کنید بند خیلی محکم بسته نشود چرا که موجب سختی تنفس در شما می شود. به میزانی آن را سفت کنید که بتوانید به راحتی نفس بکشید. این بند را باید به میزانی سفت کرد که شانه های شما بر اثر وزن کوله به عقب کشیده نشود. اگر به نکات گفته شده در بالا توجه کرده باشید چند نکته در هنگام خرید به آن اشاره شده است. شما ملزم به رعایت این نکات هستید چرا که قطعاً ما می خواهیم کوله پشتی مناسب تهیه کنید.

این خبر صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

کوله پشتی کوهنوردی دومین اصل مهمی است که در کوهنوردی برای انتخاب آن باید دقت نظر کافی به خرج داد. زمانی که حرف از کوله پشتی کوهنوردی به میان می آید یعنی شما باید بر اساس فرایند که در پیش روی دارید و برنامه ریزی که مد نظر دارید کوله پشتی که همان خانه کوهنورد به شمار می آید را تهیه کنید.
کوهنوردی عموماً به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت دسته بندی می شود. زمانی که شما به کوهپیمایی های کوتاه مدت می روید نیازی به حمل وسایل و خوردنی های زیادی ندارید؛ اما وقتی که قصد یک سفر چند هفته ای را دارید داستان شکل دیگری به خود می گیرد.
از سوی دیگر بسته به فصلی که سفر می کنید باید جنس کوله شما به شکلی باشد که وسایل داخل کوله پشتی کوهنوردی شما فاسد و خراب نشود. بر فرض نباید در فصل گرما سبب تعرق مواد غذایتان شود و آن ها را فاسد کند و در فصل سرما آب وارد شده به کیف شما سبب به هم خوردن سفرتان شود.
با در نظر گرفتن سفر خود و فصلی که قصد کوهنوردی در آن را دارید باید به باید و نبایدهای اساسی در این راستا دقت کنید. البته افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند و به فروش لوازم کوهنوردی می پردازند خود می توانند راهنمایی های مؤثری برای شما داشته باشند.
در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی ایده ال شما عزیزان را یاری رسانیم. اگر شما هم به تازگی قصد شروع کوهنوردی را کرده اید و هنوز از باید و نبایدهای خریدهای که در این راستا باید به آن توجه شود اطلاعات کافی ندارید بهتر است با ما همراه باشید تا انتخابی ایده ال و کارا از آن شما باشد.

کوله پشتی کوهنوردی ویژگی های بسیاری باید داشته باشد تا از وسایل شما به خوبی مراقبت کند؛ زیرا شما در مسیر کوهنوردی‌تان کوله پشتی نقش اساسی و مهمی را ایفا می کند. به هیچ عنوان امکان بازگشت به مسیر برگشت برای برداشتن یک وسیله برای شما وجود ندارد پس بهتر از کوله پشتی انتخاب شود که تمام وسایل مورد نیاز شما را سر و سامان دهد.
• در ابتدا باید کوله پشتی انتخاب کنید که به کمر شما آسیب وارد نکند. این مهم به وزن، اندازه و بسته های که برای نگهداری آن بر روی شانه و کمر شما در نظر گرفته شده است بستگی دارد.
• کوله پشتی کوهنوردی بهتر است از پارچه های ضد آب تهیه شده باشند و به خوبی جریان هوا در آن ها صورت بگیرید. اگر این دو اصل رعایت نشود سبب فرسایش و اصطکاک کوله بین کمر و پشت کوله پشتی می شود.
• بهتر است کوله پشتی انتخابی شما قابلیت ارتقاء داشته باشد؛ یعنی شما بتوانید به آن جیب، گیره، بند و سایر لوازم جانبی دیگر را در صورت صعودهای طولانی مدت اضافه کنید.
• برای مسیرهای کوتاه بهتر است از کوله ای که تا ده لیتر ظرفیت دارد استفاده کنید.
• کوله پشتی های که ظرفیت بیست لیتری دارد برای مسیر های کوهپیمایی انتخاب مناسبی است
• سی و پنج لیتری ها که ظرفیت بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد را برای مسیرهای سه روزه می توانید استفاده کنید.
• در نهایت از کوله پشتی کوهنوردی که ظرفیت پنجاه لیتری دارد توصیه می شود برای مسیرهای طولانی استفاده کنید تا حجم بیشتری برای جایگذاری در اختیار شما قرار دهد.
• بهتر است از بخش های مجزا از یک دیگر کوله پشتی کوهنوردی تشکیل شده باشد تا شما بتوانید لباس، مواد غذایی و لوازم کوهنوردی خود را به صورت مجزا از یک دیگر قرار دهید.
• تناسب کوله پشتی با جثه شما رابطه مستقیم دارد افراد قد بلند کوله بلند تر و افراد قد کوتاه باید از کوله کوتاه تر استفاده کنند تا به کمر آن ها صدمه کمتری وارد شود.
• اندازه افقی کوله پشتی کوهنوردی نباید بیشتر از سی سانتی متر باشد که سبب پیچش آن بر روی کمر شما نشود

کوله پشتی کوهنوردی خود را بر اساس شرایط آب و هوایی و سفری که در پیش رو دارید انتخاب کنید. برای این مهم بهتر است از پارچه های ضد آب استفاده شود که به مواد غذایی و البسه ای که شما با خود به همراه دارید آسیبی وارد نکند.
توصیه می شود در هنگام خرید تمام درزهای کیف را با دقت بررسی کنید تا زمانی که وسایل زیادی را در داخل کوله پشتی خود جایگذاری می کنید درزها از هم باز نشود.
زیپ کوله پشتی بهتر است بزرگ باشد و به راحتی باز و بسته شود تا در هنگام کوهنوردی آسیبی به آن وارد نشود و کار شما را سخت نکند.
آناتومی بدن زن با مرد تفاوت دارد پس بهتر است بر اساس جنسیت خود کوله پشتی ایده الی انتخاب کنید.

کوله پشتی ها نمونه ها و برندهای بسیار متفاوتی دارند. شما می توانید از نمونه های خارجی و داخلی این محصول بر حسب نیاز و علاقه مندی خود بهره بگیرید؛ اما این را به یاد داشته باشید که برخی از کوله پشتی ها مجهز به اسکلت داخلی هستند که شبیه یک چهار چوب شکل اصلی خود را با هر مقدار بار حفظ می کنند. همین امر سبب می شود سنگینی کوله شما زیاد بر روی شانه هایتان حس نشود.
کمربندهای برای کمر و قفسه سینه شما بر روی کوله پشتی در نظر گرفته شده است. تا وزن بر روی تمام پشت شما تقسیم شود و تنها یک بخش از بدن شما وزن سنگینی را در طی مسیر متحمل نشود. کمر بندی که بر روی قفسه سینه قرار دارد مانع از تجمع وزن بر روی باسن و کمر شما می شود.
مخزنی برای آب رسانی به کوهنوردان در کنار کیف تعبیه شده است که شما می توانید با پر کردن این بخش با آب و قرار دادن یک نی در داخلی آب فرایند نوشیدن آب را بدون خارج کردن قمقمه از کیف خود به انجام برسانید.
بافت های شبکه ای مانندی برای پشت کمر شما در نظر گرفته شده است که شما می توانید برای تهویه مناسب هوا و جریان مناسب هوا از آن ها استفاده کنید و مانع از عرق کردن پشت کمر خود شوید.

کوله پشتی کوهنوردی همانند کفش کوهنوردی انواع مختلفی دارد که به صورت مختصر بخشی از آن ها را برای شما عنوان می کنیم.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

• کوله پشتی کوهنوردی مخصوص طبیعت گردی
• کوله برای کوهنوردی
• کوله های فنی و آلپی
• کوله مخصوص سنگ نوردی
• کوله یخ نوردی
• کوله غار نوردی
• کوله های ویژه

نکاتی مهم پیرامون خرید کوله پشتی کوهنوردی
• کوله پشتی کوهنوردی خود را بر اساس علاقه مندی های خود انتخاب کنید. رنگ، طرح، جنس و بسیاری پارامترهای دیگر را در زمان خرید توجه کنید تا در طی گذر زمان سبب دل‌زدگی شما از آن وسیله نشود.
• تا حد ممکن از کوله پشتی استفاده کنید که وزن سبکی دارد و بدون اضافه کردن وسایل خود وزن استانداردی را بر روی دوش شما داشته باشد.
• نیازی نیست حتماً از برندهای خارجی استفاده کنید زیرا کوله پشتی های ایرانی با کیفیتی نیز در بازار برای شما در نظر گرفته شده است.
• قبل از اینکه هزینه های هنگفتی را متحمل شوید هدف خود را از خرید کوله پشتی مشخص کنید. اگر حرفه ای نیستید و تنها هفته ای یک بار یا ماهی یک بار به کوهنوردی می روید نیازی نیست از کوله پشتی های گران قیمت حرفه ای استفاده کنید.
• اگر برای نخستین بار است که قصد خرید کوله پشتی کوهنوردی را دارید حتماً از پیشکسوتان این رشته کمک بخواهید و از راهنمایی های فروشنده نیز برای خرید خود را محروم نکنید.
• برخی از کوله پشتی ها راه دسترسی تا انتهای کیف را برای شما فراهم آورده اند و برخی دیگر در قسمت میانی زیپی دارند که شما می توانید وسایل خود را به راحتی در اختیار بگیرید.
• اگر کوله شما به هر دلیلی از پارچه ضد آب بهره نگرفته است توصیه می شود از روکش های ضد آب برای این منظور کمک بگیرید.
• بهتر است رنگ های جذاب و شاد را برای خرید انتخاب کنید نه به این دلیل که کوله پشتی شما زیبا جلوه دهد بلکه به خاطر اینکه شما در زمان کوهنوردی به خوبی تشخیص داده شوید.

کلام پایانی پیرامون انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی خود را بر اساس نکاتی که به شما عزیزان ارائه شد تهیه کنید تا سفری خوب و پر خاطره ای را تجربه کنید. اگر به تازگی قصد فعالیت های کوهنوردی را کرده اید به شما توصیه می کنیم از خریدهای گران قیمت دوری کنید و از نظرات دیگران که قبل از شما این راه را طی کرده اند نیز توجه داشته باشید. بر اساس فصل باید خرید خود را به انجام برسانید تا با مشکل جدی روبرو نشوید.
کوهنوردی ورزش سختی است به همین دلیل توصیه می شود حتماً لوازم جانبی خود را برای این ورزش با دقت نظر لازم تهیه کنید. از خرید کوله پشتی، لباس و کفش نامناسب خود داری کنید حتی اگر کوهنورد حرفه ای نیستید؛ زیرا در طی گذر زمان به سلامتی شما آسیب وارد می شود.
امید است راهنمایی های ارائه شده به جهت یک انتخاب ایده ال شما عزیزان را یاری رسانده باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

آدرس فروشگاه: تهران/ انتهای اشرفی اصفهانی – چهار دیواری – سیمون بولیوار – خیابان اقبالپور – کوهسار سوم مرکزی پلاک یک زنگ منفی یک

طراحی سایت توسط صابر معتمدی


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

با یک کوله پشتی کوهنوردی خوب از طبیعت لذت ببرید.

کوله‌ پشتی وسیله بسیار کاربردی است که هر فردی برای رفتن به طبیعت به یکی از آنها نیاز دارد. کوله‌پشتی وسیله است که تقریبا در هر نوع ماجراجویی مورد نیاز است. این ماجراجویی می تواند طبیعت‌گردی چند روزه و کمپینگ باشد یا اینکه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و یا حتی یک گردش کوچک یک‌روزه باشد.

به طور کلی دلیل آنکه بیشتر مردم به دنبال یک کوله‌پشتی خوب هستند، توانایی حمل آب و مواد غذایی کافی برای یک‌روز کامل، حمل زیرانداز و کیسه خواب ، یک کیت از کمک های اولیه ، یک چراغ پیشانی و چند لوازم جانبی و ضروری دیگر است. قیمت کوله‌پشتی با امکانات فنی آن مشخص می‌شود. کوله‌پشتی های ارزان‌تر برای حمل کالاهای سبک مناسب هستند، و گزینه‌های گران‌قیمت امکانات پیچیده‌تری دارند و مناسب کوهنوردهای حرفه ای هستند.

ما در این مقاله اول در مورد انواع کوله‌ پشتی کوهنوردی و کمپینگ صحبت خواهیم کرد. در انتها چند مدل از بهترین کوله‌پشتی‌های پرفروش موجود در بازار بسته به قیمت و امکانات آنها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

 

در نظر داشته باشید کوله‌پشتی انواع مختلف دارد. هر کوله‌پشتی کاربرد خاصی دارد. مثلا شما نمی‌‌توانید از کوله‌پشتی روزانه برای کمپینگ استفاده کنید. چرا که امکانات کمتری دارد. پس هنگام خرید نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نوع و کاربرد کوله‌پشتی می‌باشد. معمولا کوله‌پشتی‌های مخصوص کمپینگ و کوهنوردی امکانات بیشتری نسبت به سایر کوله‌پشتی‌ها دارند. نوع کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی از روی امکاناتی که در ادامه آمده است، مشخص می‌شود.

انواع کوله‌پشتی عبارت‌اند از:

هر تولید‌کننده ای برای انتخاب کوله‌پشتی سایز قالب‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد. ما در اینجا یک راهنما به شما معرفی می‌کنیم که تقریبا توسط تمامی تولید کنندگان مبنا قرار داده شده است. کوله‌پشتی‌ها در چند سایز قالب مختلف اعم از: خیلی کوچک ( XS )، کوچک ( S )، متوسط ( M )، بزگ (L ) تقسیم می‌شوند. اینکه چه کوله‌پشتی مناسب شما است بستگی به این دارد شما در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرید. در ذیل می‌توانید راهنمای سایز قالب را ببینید.

راهنمای اندازه قالب کوله‌پشتی

کوهنوردان ممکن است چند روز را برای کوهنوردی در نظر بگیرند.  پس مواد غذایی و لوازم کمپینگ زیادی لازم خواهد شد تا با خود حمل کنند. اینکه برای یک یا چند روز می‌خواهید کوهنوردی کنید، مشخص می‌کند کوله‌پشتی با چه اندازه و ظرفیتی با خود به همراه ببرید. کوله‌پشتی ها ظرفیت های مختلفی دارند که با واحد لیتر سنجیده می‌شود. مثلا کوله‌پشتی 20 الی 35 لیتری برای یک کوهنوردی یک روزه مناسب است. برای کوهنوردی بالای یک روز می‌توان از ظرفیت های بالاتر استفاده کرد.

 

موادی که برای ساخت کوله‌پشتی به کار می‌روند متفاوت هستند. تولیدکنندگان سعی خود را برای انتخاب موادی می‌گذارند تا دوام و استحکام بیشتری به کوله‌پشتی بدهد. نکته ای که هنگام خرید به آن توجه کد جنس بدنه کوله‌پشتی است. مثلا نمی‌توان از کوله پشتی با جنس پارچه در زمستان و هوای بارانی استفاده کرد. در این موارد استفاده از گزینه های ضد آب انتخابی درست می‌باشد.

انواع موادی که برای ساخت کوله پشتی به کار مب‌روند عبارتند از:

شاید فکر کنید هرچه کوله‌پشتی بزرگتر باشد، سنگین تر خواهد. ولی وزن کوله‌پشتی ارتباط مستقیمی با اینکه جنس آن چیست و چه دارای چه امکاناتی است، دارد. تولیدکنندگان معتبر سعی میکنند در حالی که هم کیفیت و امکانات بیشتری برای کوله پشتی تعبیه می‌کنند، همزمان وزن آن را هم تا حد ممکن پایین بیاورند. تصور کنید کوله‌پشتی که خودش چند کیلو وزن دارد، با بارگیری سنگین تر هم می‌شود. این قضیه برای کوهنوردان که ساعت‌ها کوله را حمل می‌کنند، امری خوشایند نخواهد بود. اما واقعیت این است که کوله‌پشتی سبک با امکانات بالا و عالی بسیار ایده‌آل است. نکته قابل توجه هنگام انتخاب یک کوله‌پشتی خوب، راحتی آن است.

بدون شک خرید یک کوله راحت یکی از معیارهایی است که کوهنوردان به آن علاقه دارند. شما قرار است در طول مسیر، وزن کل وسایل مصرفی را بر روی بدن خود حمل کنید. این نیازمند این است کوله‌پشتی که انتخاب می‌کنید وزن کلی را به صورت متعادل بر روی کل بدن تقسیم کند. یک کوله پشتی راحت با داشتن بند کمری می‌تواند وزن کلی را متعادل در بدن پخش کند. توصیه‌ برای انتخاب کوله‌پشت راحت، امتحان کردن آن می‌باشد. چرا که کوله‌پشتی های مختلف با قالب و وزن‌های مختلف می‌توانند تعاریف مختلفی از راحتی را برای هر شخصی به وجود بیاورند.

کاور ضد باران کوله‌پشتی

کوهنوردها و صخره‌نوردهایی که در فصل های مختلف خصوصا بهار و زمستان به دل طبیعت می‌روند، پیش می‌آید با بارندگی روبرو شوند. داشتن یک کوله‌پشتی مقاوم در برابر باران و برف، می‌تواند از وسایل آن‌ها محافظت کند. در بعضی کوله‌پشتی ها این امکان با نوع جنس برنه ساخته شده فراهم شده و در بعضی دیگر کاور ضد آب تعبیه شده است. این خصوصیت فقط برای مواقع بارندگی نیست بلکه مواقعی نیز پیش می‌آید مسیر شما از یک رودخانه می‌گذرد. در این مواقع ضد آب بودن کوله پشتی بسیار امری مفید خواهد بود. پس نکته‌‌ای که هنگام خرید یک کپله‌پشتی خوب برای کوهنوردی باید به آن توجه کرد خاصیت ضد آب بودن آن است.

نحوه دسترسی به وسایل با طراحی کوله پشتی مشخص می‌شود. اینکه نحوه قراردادن وسایل یا اصطلاحا نحوه بارگیری وسایل چگونه باشد، بسیار مهم است. در کل سه نوع سیستم بسته شدن برای کوله ‌پشتی وجود دارد:

1- بسته شدن رولی: در این نوع قسمت ورودی کوله پشتی به صورت رولی جمع می‌شود و نهایتاَ با یک گیره بسته می‌شود.

کوله‌پشتی رولی

2- بسته شدن با بند (ضامنی): این نوع کوله‌پشتی‌ها به دور دهانه کوله پشتی یک بند تعبیه شده است که با کشیدن بند از دو طرف بسته می‌شود. این نوع از کوله‌پشتی‌ها به دلیل راحت بودن و قابل دسترس بودن وسایل، محبوب‌ترین بین کاربران هستند.

کوله‌پشتی‌ ضامنی

3- بسته شدن با زیپ: در این نوع معمولا یک زیب بزرگ برای بسته شدن کوله پشتی در قسمت بالای کوله‌نصب شده است. از مزیت این روش امنیت بالای آن می‌باشد.

کوله‌پشتی زیپی

کوله‌پشتی های نوع دوم محبوب‌تر هستند.این امر برای بارگیری اصلی مورد توجه قرار دارد. هرچند برای امکانات دیگر مثل جیب های کناری، گزینه جیب های زیپ‌دار با زیپ بزرگ بسیار قابل توجه است.

بدون شک این بندها مقداری از وزن کلی را در خود جای می‌دهند. راحت بودن بند‌ها ارتباط مستقیمی با راحت بودن کوله‌پشتی دارد. چرا که بند مناسب می‌توان فشار را کم کند. کاربر میتواند با تنظیم کردن این بند‌ها، کوله را متناسب قالب بدن خود محکم کند.

بندهای شانه‌ای کوله‌پشتی

بند های که بر روی سینه دو بند اصلی را به هم قفل می‌کند، باعث می‌شود تا کوله‌پشتی در طول مسیر کتر تکان بخورد. به نحوی به راحتی کوله پشتی کمک می‌کند. و حتی برای نگهداری عینک و کیف آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بند بالای سینه

داشتن بند کمری برای متعادل کردن وزن کلی بار بر روی بدن بسیار مهم است. بند کمری دارای دو گیره که داخل هم قفل می‌شوند است که با بستن آن به دور کمر ، می‌توان تعادل وزن را به وجود آورد.

بند کمری کوله‌پشتی

هیچ چیز آزار دهنده تر از یک کوله پشتی معمولی نیست که فقط از بالا باز شود به این معنی که هربار که به چیزی احتیاج دارید باید کوله‌را زمین بگذارید و از بین وسایل داخل کوله‌پشتی به دنبال وسیله مورد نظر بگردید.

جیب های این مشکل را کاهش می دهد. به شما امکان می دهد بخش های خاصی از کوله پشتی سفر خود را به موارد خاص (مانند لباس ، لوازم آرایش ، گذرنامه و پول) برای دسترسی آسان تخصیص دهید. بهترین جیب، یک جیب زیپ‌دار شکل U است زیرا این امکان دسترسی آسان را فراهم می کند.

اینکه کنار لوله‌پشتی جای برای قرار دهی قمقمه وجود داشته باشد بسیار مهم است. کوهنورد در طول مسیر بدون اینکه کوله را زمین بگذارد وقت احساس تشنگی کرد، بدون توقف می‌تواند قمقمه را بردارد.

 

این کوله‌پشتی ساخت کارخانه دیوتر آلمان می‌باشد. این مدل کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی یک روزه است. جنس آن از برزنت و پلی استر بوده و ظرفیت های 10، 15، و 20 لیتری دارد.

این کوله‌پشتی با ظرفیت 40 لیتر مناسب کوهنوردی یک الی ۳ شب  می‌باشد. یک کوله‌پشتی مقاوم در برابر ضربه و از جنس پارچه با سه حالت حمل رودوشی، دستی و تک بندی است که حس یک کوهنوردی راحت را برای شما به وجود می‌آورد.

برخلاف قابل شستشو بودن آن یکی از ایرادهای که این کوله ‌پشتی دارد، عدم به همراه داشتن کاور ضد باران است. نحوه بسته شدن آن زیپی است. روی کوله‌پشتی دو جای مناسب قرار دادن دستکش وجود دارد.

اندازه آسپری تلون 22 برای یک روز تابستانی بسیار مناسب است ، فضای کافی دارد ، و همچنین در طرح های خاص مردانه و زنانه ارائه شده است. برای پیاده روی های کوتاه ، مسافرت و استفاده روزمره ، Talon 22 یک انتخاب خوب است.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا

برای پیاده روی های طولانی‌تر یا حمل بار سنگین‌تر ، ما Osprey Stratos 33 را پیشنهاد می‌دهیم.

همچنین برند آسپری در مدل تلون ظرفیت های 11، 22، 33، 44 را نیز تولید کرده است. برای مصارف دیگر با توجه به طولانی‌تر شدن زمان کوهنوردی می‌توان ظرفیت بالاتر این مدل را نیز خریداری کرد.

مدل های آسپری تلون 22 و 44 از جنس چرم بوده و مدل 11 و 33 از جنس پارچه می‌باشند. نحوه باز شدن تلون 11 و 22 زیپ و تلون 33 و 44 ضامنی می‌باشد.

فرق بین آسپری تلون 22 در نحوه حمل دوبندی در برابر حمل رو‌دوشی برای مدل های دیگر است.

یک کوله‌پشتی با طراحی اختصاصی برای بانوان بسیار مقاوم و کاربردی می‌باشد. از خصوصیات بارز این مدل می‌توان به احساس راحتی فوق‌العاده، مجموعه‌ای قدرتمند با حجم کم و سبک برای شب‌مانی‌ها یا سفرهای چند روزه اشاره کرد. سایر امکانات شامل: قابل تنظیم براساس طول لگن کاربر، امکان دسترسی و بارگذاری کوله از قسمت بالا و زیپ‌ پایین، محفظه ویژه کیسه خواب با جداکننده در قسمت داخل و … می‌باشد.

اگر دنبال یک کوله پشتی ارزان و خوب می‌گردید این مدل مناسب شماست. ظرفیت این کوله پشتی 60 لیتر است و اگر برای سفر دو الی چند روز عازم کوه هستید می توانید وسایل های مورد نیاز خود از قبیل زیرانداز کوهنوردی، کفش کوهنوردی، مواد غذایی و … را به راحتی درون آن جای بدهید.

این مدل هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است هم دارای کیفیت بالایی نیز است. این مدل ۶۵ لیتری را در سفرهای چند روزه می‌توانید به همراه ببرید و نگران سنگینی وسایل خود نباشید. جادار بودن این کوله نقطه مثبت آن است.

این مدل یک کوله‌پشتی مناسب برای کوهنوردی ۳ الی ۵ شب با امکانات خاص است. با ظرفیت 65 لیتر دارای چند قالب کوچک، متوسط و بزرگ می‌باشد. محدوده بار مجاز در این مدل 22 – 14 کیلوگرم می‌باشد.

از خصوصیات بارز آن می‌توان به تعداد جیب‌های زیاد و دارای مجموعه ای قدرتمند با جیب های اضافی در جلو و بندهای قابل جدا شدن برای شب مانی ها یا سفرهای هفتگی اشاره کرد.

دارای سه رنگ سورمه‌ای، قرمز و خاکستری می‌باشد. و می‌توان به آن کیسه آب 3 لیتری نیز افزود.

سخن آخر

با یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب به دل طبیعت بروید و فارغ از وسایلی که به همراه دارید از طبیعت و سفر خود لذت ببرید. داشتن یک کوله مناسب می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شما در کوهنوردی را کاهش دهد. مدل‌هایی معرفی شده از بهترین کوله های توصیه شده توسط کوهنوران حرفه ای هستند. امیدوارم مدل های معرفی شده به عنوان یک همراه خوب در سفر همراهتان باشد.

سلام این مدل کوله پشتی کوهنوردی آسپری ضد آب هم هست .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمام سعی تیم به نظر بر این است تا با بررسی و مقایسه لیستی از بهترین محصولات را به شما معرفی کنیم. صرفه جویی در زمان و اعتماد به کالا خریداری شده برای مشتری، هدف تیم ما است.

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا
راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی برای کوهنوردا
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *