رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی



 

معرفی رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی در دانشگاه

رشته تربیت بدنی چیست

رشته تربیت بدنی

تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

ثبت نام لاتاری 2022 آمریکا

بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

بعد از ماه ها قرنطینه هوس سفر نکردی؟

حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

مهاجرت به ساده ترین و ارزان ترین روش

معرفی بهترین روش برای ترک سیگار

بایادگیری مهارت ارتباط موثرزندگیتومتحول کن

ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

شیشه شوی خودرو کاسپین

ترک قطعی سیگار

جوجه کشی از پرندگان زینتی و کسب درآمد

هوشمند سرمایه گذاری کنید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

ایران مشاوره

۶۳ نظرها


یکی از شاخه های رشته علوم انسانی که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد.هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است. ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری هایی مانند امراض قند و نارسائی های قلبی- عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته می باشد.کاربرد رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی درامرآموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی وکهولت را شامل می شود.رشته تربیت بدنی

تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی شامل 133 واحد درسی است که دروس عمومی شامل 19 واحد درسی،دروس پایه شامل 14 واحد درسی،دروس نظری 38 واحد درسی،دروس عملی 36 واحد درسی و دروس اختیاری آن شامل 26 واحد درسی می باشد.ضمن اینکه دانشجویان باید 4 درس از دروس دروس نظری انتخابی و دروس عملی انتخابی را انتخاب نمایند.در جدول زیر می توانید لیست رشته های دروس مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را مشاهده کنید.

مبانی نظری اسلام – ادبیات فارسی – اخلاق اسلامی – زبان عمومی – انقلاب اسلامی – تاریخ وتمدن اسلامی – آشنایی با منابع اسلامی

 

یکی از سوالاتی که ممکن است برای داوطلبان علاقه مند به تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مطرح شود، این است که تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تا چه مقطعی امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال به اطلاعتان می رسانیم که امکان تحصیل در این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم است.برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این رشته در ادامه مطلب گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در اختیارتان قرار داده ایم.

گرایش های ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی :گرایش روانشناسی ورزشی فیزیولوژی ورزشی -گرایش بیومکانیک ورزشی -گرایش رفتار حرکتی – گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی  – گرایش مدیریت ورزشی

گرایش های دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی :گرایش مدیریت ورزشی -گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی – گرایش رفتار حرکتی – گرایش بیومکانیک ورزشی – گرایش فیزیولوژی ورزشی

آگاهی از بازار کار و فرصت های شغلی رشته مورد نظر می تواند در روند انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار تاثیر گذاز باشد و داوطلبان را از بلاتکلیفی برهاند.بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که موقعیت های شغلی متنوعی با توجه به گرایش داوطلبان وجود دارد و می توان گفت که فارغ التحصیلان این رشته با بیکاری مواجه نخواهند شد. به عنوان مثال فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارتخانه ها (در بخش تربیت بدنی) به عنوان مربی و مسئول ورزش و یا به عنوان مشاوره یک طراح در ساخت وسایل و لباس های ورزشی، به عنوان مربی در باشگاه های ورزشی آزاد و یا به عنوان کارشناس یا مربی بدنسازی در سازمان تربیت بدنی فعالیت داشته باشند.کارشناسی تربیت بدنی در فدراسیون های ورزشی و نهادهای انقلابی ،سازمان های دولتی ، خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین، تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی هم از دیگر فعالیت های مربوط به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد.در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک از آخرین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه سراسری و آخرین تراز و رتبه قبولی رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد مطلع شوید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هاانتخاب رشته تربیت بدنی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مشاوره انتخاب رشته معرفی رشته

مهر ۲, ۱۳۹۹

شهریور ۱۶, ۱۳۹۹

تیر ۴, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام من رشتم انسانیه میتونم بعد از لیسانس تربیت بدنی فیزیوتراپی بخونم یا ن برا قبولی دانشگاه تهران رتبم باید چند باشه

با سلام، مطابق با دفترچه راهنمای ثبت نام کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال ۱۳۹۹، با داشتن مدرک لیسانس رشته تربیت بدنی، مجاز به ثبت نام در رشته فیزیوتراپی نمی باشید.

سلام
من از دانشگاه فرهنگیان خوشم نمیاد ولی دوست دارم معلم تربیت بدنی بشم
رشتم انسانیه..مثلا تو دانشگاه مازندران تربیت بدنی بخونم با کارشناسی میتونم معلم بشم؟باید درخواست کار بدم؟؟

با سلام،
چنانچه قصد تدریس در حوزه تربیت بدنی در مدارس دارید و تمایل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ندارید، می توانید پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی علوم ورزشی در دانشگاه موردنظر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و پس از قبولی جذب اداره کل آموزش و پرورش منطقه مدنظر شوید.

سلام من رشتم حسابداریه فنی بودم الانم کارشناسیمو گرفتم میخوام که دوباره لیسانس بخونم اونم تربیت بدنی چطوری میتونم اینکارو بکنم ممنون میشم پاسخ بدین

با سلام،
برای تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی شما می بایست در آزمون سراسری شرکت کرده و پس از کسب رتبه و تراز لازم در واحد دانشگاهی مدنظر نام نویسی نمایید و یا اینکه در مرحله پذیرش براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت نام در دانشگاه موردنظر اقدام کنید و به تحصیل بپردازید.

سلام. رشته من حسابداری هست، سال بعد کنکور دارم، آیا میتونم کنکور غیر مرتبط تربیت بدنی شرکت کنم؟؟

سلام ، مطابق با دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی حرفه ای سال ۱۳۹۸ ، با توجه به اینکه شما دارای مدرک دیپلم حسابداری می باشید ، صرفا می توانید در آزمون رشته حسابداری ثبت نام و شرکت نمایید . لازم به ذکر است در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی را دارا باشید ، مجاز به ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی نیز هستید .

سلام وقتتون بخیر من رشته انسانی هستم میخواستم بدونم میشه تو رشته تربیت بدنی وارد بشم مثلا آسیب شناسی ورزشی بخونم؟ از طریق رشته انسانی میتونم هر کدوم زیرشاخه تربیت بدنی بخونم ؟ مثل همین آسیب شناسی؟

با سلام.
شما می توانید با داشتن مدرک دیپلم رشته انسانی در مقطع کارشناسی وارد رشته علوم ورزشی (تربیت بدنی) شده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی را انتخاب کنید.

سلام من رشته م ریاضیه آیا میتونم با کنکور از رشته ی ریاضی وارد تربیت بدنی یا علوم تربیتی بشم؟؟

با سلام ،
بله ؛ شما می توانید در گروه آزمایشی ریاضی و فنی شرکت کنید و در بازه زمانی انتخاب رشته ، کد-رشته محل های مربوط به علوم ورزشی و علوم تربیتی را با توجه به اولویت مدنظر خود انتخاب کنید و پس از قبولی به ادامه تحصیل در رشته موردنظر بپردازید.

سلام ، بنده الان ۴ سال پیش فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی شدهم ولی هنوز شغلی مرتبط با رشته ام پیدا نکرده ام ، از آنجایی که هم ورزشکارم و هم مدرک مربی گری دارم میخواستم بدونم آیا شغل مطمئنی برای کار هست یا به فکر تغییر رشته باشم؟ ممنون

با سلام،
فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، می توانند به عنوان مربی در باشگاه های آزاد ورزشی و یا به عنوان کارشناس یا مربی بدنسازی در سازمان تربیت بدنی فعالیت داشته باشند. لازم به ذکر است با توجه به تنوع موقعیت شغلی در این حوزه فعالیت در هر زمینه کاری بستگی به شرایط خود فرد دارد.رشته تربیت بدنی

سلام من میخوام از طریق کنکور ریاضی تربیت بدنی فرهنگیان برم! امکانش هست؟ یا باید از طریق کنکور انسانی شرکت کنم؟

با سلام , رشته آموزش تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری گروه علوم ریاضی و فنی نیز , مانند گروه های آزمایشی دیگر شامل ( گروه علوم انسانی و علوم تجربی ) پذیرش دانشجو دارد . شما همچنین جهت کسب اطلاعات تکمیلی می توانید به دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مراجعه نمایید .

سلام خسته نباشین
ببخشید میخواستم بپرسم ک با معدل سالانه ۱۸از علوم ورزشی ب چ رشته های خوبی میشع تطبیق داد؟

با سلام من رشته کشاورزی میخونم میخوام بدونم بازار کار کدوم شاخه تربیت بدنی خوب برای ارشد و اینکه رشته پزشکی ورزشی چیست ؟ آیا این کسی که این رشته رو میخونه حق مطب داره مپ ارتوپد کار میکنه ؟آیا این رشته مناسب خوندن است برا ارشد نمیخوام مدرک روی مدرک باش
لطفا پاسخ بدین

با سلام .
من کارشناسی کشاورزی میخونم میخوام برای ارشد رشته تربیت بدنی بخونم میخواستم بدونم که بازار کار کدوم شاخه از تربیت بدنی خوب ؟ پزشکی ورزشی چیه و چطوری میش خوند این رشته رو آیا حق مطب داره ؟آیا ارزش خوندن داره نمیخوام مث مدرک لیسانسم بشه.لطفا پاسخ بدید .

سلام من امسال نهمم و هم ب تجربی علاقه دارم و هم عاشق تربیت بدنیم و خودمم ورزشکارم تو کشور مقام اول اوردم و تقریبا همه ورزشارم بلدم میخواستم راجب تربیت بدنی راهنماییم کنید ممنون میشم

سلام من رشته دبیرستانم حسابداری بازرگانی بوده میتونم با این رشته به رشته علوم ورزشی دانشگاه تحصیل کنم یا نه؟؟؟

سلام خشته نباشین برای رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران باید رتبه کنکورم چند باشه ؟

سلام ببخشید میخواستم بدونم که از طریق رشته انسانی هم میشه پزشکی ورزشی رفت؟؟و اینکه اگه میشه برای دانشگاه اصفهان رتبه و چه ترازی نیاز هست؟..؟؟؟

سلام خشته نباشین برای رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران باید رتبه کنکورم چند باشه ؟

سلام خسته نباشید من دیپلم برق دارم میخوام دانشگا علمی کاربردیه تربیت بدنی بخونم میتونم با مدرک کارشناسیش معلم ورزش شم؟
مرسی

سلام.وقت بخیر. آیا بازار کار رشته نرم افزار کامپیوتر بهتر است یا رشته علوم ورزشی نیمه متمرکز؟؟؟

سلام من نهمم میخواستم بدونم رشته تربیت بدنی قبولیش در دانشگاه های تهران چقدر است؟ در شهر ساوه سکونت دارم

سلام من در کنکور ریاضی ۹۷ شرکت کردم رتبم ۲۲ هزار منطقه ۲ شده ایا میتونم با این رتبه در رشته علوم ورزشی در دانشگاه های بین الملل قزوین ،اصفهان یا اراک قبول بشم؟

سلام من کنکور ریاضی ۹۷ رو دادم رتبم بیست و دو هزار شده
….. چند وقت پیش هم ازمون عملی دادم بدک نبود….ایا میتونم با این رتبه دانشگاه بین الملل قزوین یا دولتی اصفهان قبول بشم؟

سلام ببخشید من باید در کنکور ادبیات چه رتبه ای بیارم تا بتونم برم تربیت بدنی دانشگاه اصفهان؟

با سلام.
اگر منظور شما رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان است ، برای این دانشگاه لازم به کسب تراز بالای ۶۵۰۰ می باشد، هرچه تراز بالاتری داشته باشید شانس پذیرش بالاتری خواهید داشت.

سلام من رشته ریاضی بودم با رتبه ۱۴ هزار منطقه ۳ چندروز پیش امتحان عملی دادم زمانم شد ۲ دیقه ۵۳ ثانیه به نظر شما میتونم دانشگاه شیراز قبول شم ؟میشه بگید فقط رشته تربیت بدنی فرهنگیان مصاحبه داره یا رشته علوم ورزشی هم مصاحبه داره؟اگه داره چه سوال هایی ازما میپرسن؟

با سلام
تمام رشته های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان دو مرحله ای است و برای رشته های علوم ورزشی و تربیت بدنی علاوه بر آزمون عملی مرحله مصاحبه نیز تاثیر گذار خواهد بود و به صورت کلی سوالات این زمینه در حیطه علمی تخصصی رشته مد نظر و هدف و علاقه شما از تحصیل در این رشته، احکام، مسائل شرعی و عقیدتی،سابقه شرکت در تجمع های دینی و یا راهپیمایی ها،و…. خواهد بود. همچنین پذیرش نهایی شما به شرایط سایر داوطلبان و ظرفیت دانشگاه مد نظر شما نیز بستگی خواهد داشت.

من دیپلم ریاضی دارم و امسال کنکور ریاضی دادم، رتبم بیست هزار منطقه ۳ بود و علاقه زیادی به رشته نیمه متمرکز تربیت بدنی دارم.
چند روز پیش هم رفتم آزمون عملی و مصاحبه و ایناش.
تو آزمون عملی با سه دقیقه و هشت ثانیه تونستم آزمون رو به اتمام برسونم…
آیا من در این رشته دانشگاه ارومیه قبول میشم؟؟؟

با سلام
شانس نسبتا خوبی دارید لیکن پذیرش نهایی شما بعد از مراحل مصاحبه و آزمون عملی در رشته نیمه متمرکز تربیت بدنی به شرایط سایر داوطلبان و ظرفیت پذیرش دانشگاه ارومیه هم بستگی خواهد داشت.

سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بپرسم با رتبه۴۲هزار تجربی منطقه۳امکان قبولی در رشته تربیت بدنی دانشگاه بابلسر یا گیلان یا سمنان یا شاهرود رو دارم?آزمون عملی رو هم دادم زمانم۳دقیقه۴۰ بوده بارفیکس۱۲تا رفتم ودراز نشست۱۹تا
میشه لطفا زودترجواب بدین ممنون میشم خیلی استرس دارم

سلام،کسی میدونه حداقل رتبه لازم برای قبولی تو رشته تربیت بدنی دانشگاه امام خمینی قزوین چنده؟

با سلام
در صورت ارائه این رشته در دانشگاه امام خمینی قزوین شما حداقل به رتبه زیر ۱۵۰۰۰ در گروه علوم انسانی نیاز دارید.

سلام .برای دانشگاه خوارزمی واحد کرج در گروه انسانی چه رتبه ای لازمه؟واینکه این دانشگاه هم در رشته علوم ورزشی شرط معدل دارد؟

سلام من امسال انتخاب رشته دارم.به نظر شما فتوگرافیک بازارکار بهتری داره یا تربیت بدنی؟هرچند که علاقم به تربیت بدنی بیشتره.ممنون میشم راهنمایی کنید

مهندسی اپتیک و لیزر میخونم
تربیت بدنی هم قبول شدم
برم به نظرتون یا نه ؟
فرصت شغلی کدوم بهتره ؟

با سلام . هر دو رشته از موقعیت های شغلی مناسبی برخوردار میباشند ولی به طور کلی رشته تربیت بدنی در گرایش های مختلفی دارای بازار کار بهتری نسبت به مهندسی اپتیک و لیزر میباشند .

سلام
ممنونم از جوابتون

سلام وقتتون بخیر اینده شغلی تربیت بدنی بهتره یا مدریت بازرگانی ؟

سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم بازار کار رشته تربیت بدنی بهتره یا مدریت بازرگانی

باسلام . در مرحله اول شما باید علایق خود را در نظر بگیرید. موقعیت های شغلی متنوعی با توجه به گرایش های تربیت بدنی وجود دارد . البته رشته ی مدیریت بازرگانی در بین سایر رشته های مدیریت بازار کار بهتری دارد همچنین شما بامدرک مدیریت بازرگانی میتوانید کارافرین شوید و کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنید .

سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم که آینده شغلی رشته مدریت بازرگانی بهتره یا تربیت بدنی

سلام من می خوام سال بعدبه رشته ی تربیت برم .نمراتم در راهنمایی باید چند باشه تا بتونم برم؟

باسلام نمرات دوران دبرستان شما و یا دوران دانشگاهی شما مهم نمیباشد شما باید در ازمون کنکور رتبه مناسبی را کسب کنید. اگر چه معدل شما در نتیجه ازمون تاثیرگذار است

سلام خسته نباشید من میخوام برای لیسانس تربیت بدنی بخونم ولی فوق دیپلم هنر دارم میتونم با این مدرک لیسانس تربیت بدنی بخونم یا نه؟اگر میتونم میشه لطفا دانشگاه ازاد یا علمی کاربردی که این رشته رو داشته باشه و بدون کنکور باشه معرفی کنید؟اگر نمیتونم بعد هنر تربیت بدنی بخونم میتونید منو راهنمایی کنید که چجوری میتونم مدرک مربیگری ژیمناستیک رو بگیرم چون من ۸ ساله دارم ژیمناستیک کار میکنم،با تشکر

سلام امسال ۹۷ من کنکور علوم تربیتی قبول شدم میخوام بدونم اینده شغلیش چجوریه نسبت به تربیت بدنی؟؟ ایا میشه روش حساب کرد یا من تغییر رشته بدم برم تربیت بدنی؟ خواهش میکنم زود جواب بدین که مهلت ثبت نام نگذره ،خیلی ممنونم.

با سلام.
در رشته علوم تربیتی، استفاده از توانایی فارغ‌التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. که به سختی جذب این مراکز می‌شوند. البته برخی از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شده‌اند و با ارائه طرح‌های آموزشی برای دوره‌ها و درس‌های مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده‌اند.عده‌ای از فارغ‌التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوند و بالاخره برخی از فارغ‌التحصیلان با توجه به توانایی‌هایی که در طی تحصیل کسب کرده‌اند، جذب بازار کار آزاد می‌شوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلم‌های آموزشی می‌پردازند.توجه فرمایید که میزان در آمد در این رشته نسبتا ضعیف می باشد. در رشته تربیت بدنی : فارغ التحصیل این رشته اگر فرد فعالی باشد، هیچ وقت بیکار نمی ماند چون می تواند به عنوان مربی در باشگاههای ورزشی آزاد فعالیت کند و یا به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی جذب سازمان تربیت بدنی شود. به طور کلی علاوه بر معرفی بازار کار هردو رشته در نظر بگیرید هردو رشته میزان در امد نسبتا ضعیف تری دارند، اما به طور کلی علوم تربیتی نسبت به تربیت بدنی الویت دارد.

باسلام اگه بخوام در رشته ی پزشکی ورزشی تحصیل کنم در اینده در چه سازمان هایی میتونم مشغول به کار بشم ؟

باسلام اگه بخوام در رشته ی پزشکی ورزشی مشغول به تحصیل بشم در اینده در چه سازمان هایی میتونم مشغول به کار بشم ؟

سلام من علاقه زیادی به رشته تربیت بدنی دارم میخواستم بدونم امکان ورود به رشته تربیت بدنی از رشته ریاضی وجود داره یا نه . اگر امکانش هست لطفا راهنمایی کنید با تشکر.

باسلام خیر متاسفانه امکان شرکت شما در زشته تربیت بدنی وجود ندارد

سلام من یه کارشناسی مهندسی دارم میخام یه کارشناسی دیگه بگیرم ب نظرتون تربیت بدنی بگیرم یا علوم تربیتی ک کار داشته باشه اینده و مثل کارشناسی مهندسیم نشه.

باسلام انتخاب رشته ی شما باید با توجه به علایق و توانایی شما انجام گردد و رشته های علوم تربیتی و تربیت بدنی رشته های مناسب و جذابی هستند اما برای خانم ها رشته ی علوم تربیتی دارای بازار کار مناسب تری میباشد.

سلام ممنون ازین ک این وبلاگو گذاشتین.رشتم تجربیه میخام تغییر رشته ب تربیت بدنی بدم. اگر کسی در توانش هست خواهشمندم راهنمایی کنه نیاز ب راهنمایی دارم.این شمارمه ۰۹۳۸۸۳۴۱۹۱۲

سلام ما ژنمون ظعیف هستش ژن برترها نمیزارن حرکت کنیم کارشناسیی ارشد هم گرفتیم به دیپلمها نامه میدیم درخواست کار گر نهد خشت اول معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

با لیسانستربیت بدنی بیکارم، درس خوندم که کارگری نکنم ی زندگی خوب با درامد خوب داشته باشم ن این که برم کارگری بکن و زیر دست ی زیر دیپلم بیسواد کار کنم، اگه میدونستم اخرش این میشه درس نمیخونم میرفتم ی حرفه یادمیگرفتم، نه که الان۳۱ سالم باشه بی حرفه، لعنت به پارتی که من ندارم

سلام خدمتتون عرض کنم که تربیت بدنی اطلاعات تکمیلیه ولی کنارش برید هیات همگانی کارتهای مربیگری بگیرید و به عنوان مربی ورزشی کار کنید یا به اموزش و پرورشم سری بزنید بتونید به عنوان معلم ورزشی کار کنید به عنوان کمک کارشناس و کمک مربی هم میتونید ادامه بدید ولی کاش اگه فقط علاقه داشتین تامقطع فوق دیپلم ادامه میدادید و کارت مربیگری مگرفتین. و در رشته دیگری مثل اشپزی مکانیک و تعمیرکار لوازم خانگی و برنامه نویسی کارهایی که بازار کار دارند حرفه یاد میگرفتین هم به علاقتون رسیده بودین هم کارتونو داشتین درضمن هزینه زیادیم صرف نمیکردین

درود من لیسانس تربیت بدنی دارم بیکارم پول ندارم ادامه تحصیل بدم جویای کارم به من یک کارخوب معرفی کنین که درامد خوبی داشته باشه بتونم ادامه تحصیل بدم لطفا

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب می تواند نقش مهمی در آینده تحصیلی و شغلی جوانان ما داشته باشند. اگر در بین رشته های هنری و تحصیلی شما به رشته تربیت بدنی علاقه دارید با پرشین وی همراه باشید تا درباره آن بیشتر بخوانید.

تربیت بدنی رشته میان رشته ای می باشد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان
انسان استفاده می کند.
این رشته از یک سو مشتمل بر یکسری رشته های پایه ی پزشکی می باشد تا جایی که
فارغ التحصیل آن تا حد یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می شود و از سوی دیگر بخشی از دروس
این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انسانها آشنا شود و بتواند به
عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند.

و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی می شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و
عملی آموزش می بیند تا بتواند در رشته های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم
ورزشی را به دست بیاورد.

دانشجوی این رشته باید از کودکی ورزشکار باشد.
چون یکسری از مهارت های پایه ای را مثل ژیمناستیک و یا دومیدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و
عضله دارد، نمی توان در بزرگسالی فراگرفت.
در ضمن افرادی که از کودکی اهل

ورزش هستند، انگیزه ی بیشتری برای فراگیری مطالب علمی و عملی از
خود نشان می دهند.
گفتنی است که قد آقایان داوطلب رشته تربیت بدنی باید حداقل ۱۶۵ سانتی متر و خانم ها ۱۵۸ سانتی متر
باشد (قهرمانان تیم ملی از شرط یاد شده مستثنی هستند) و حداقل دید چشم آنها باید باشد.
گفتنی است که این رشته بصورت نیمه متمرکز دانشجو می گیرد.
یعنی در یک آزمون عملی مهارت، آمادگی و توانایی جسمی دانشجویان سنجیده می شود.رشته تربیت بدنی

فارغ التحصیل تربیت بدنی می تواند به عنوان مربی و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضی از وزارتخانه ها
که بخش تربیت بدنی دارند، فعالیت کند.
همچنین می تواند در ساخت وسایل و البسه ورزشی مشاور یک طراح باشد.
چون نظرات یک کارشناس ورزشی نقش موثری در بهبود وسایل ورزشی دارد.
در کل فارغ التحصیل این رشته اگر فرد فعالی باشد، هیچ وقت بیکار نمی ماند چون می تواند به عنوان
مربی در باشگاههای ورزشی آزاد فعالیت کند و یا به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی جذب سازمان تربیت بدنی
شود.

درس های این رشته در طول تحصیل

دروس پایه

آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات
پایه و مقدمات آمار، کمکهای اولیه، زیست شناسی.

دروس اصلی رشته تربیت بدنی

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی
و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روشها
و فنون تدریس، مدیریت آموزشی.

اصول و مبانی تربیت بدنی، تاریخ تربیت بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب شناسی ورزشی، رشد
و تکامل حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در
مدارس، مدیریت سازمانهای ورزشی ، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و
ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی ، ژیمناستیک، شنا،
والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی، بدمینتون.

برای ورود به رشته تربیت بدنی دو راه وجود دارد:

از طریق هنرستان‌های تربیت بدنی

از طریق شاخه‌ی نظری دبیرستان‌ها

در روش اول شما بعد از به اتمام رساندن پایه‌ی نهم، درخواست پذیرش در هنرستان تربیت بدنی را داده و پس از اخذ دیپلم تربیت بدنی و شرکت در کنکور کاردانی این رشته به دانشگاه راه می‌یابید.البته باید متذکر شویم که ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌ی تربیت بدنی محدودیت‌هایی نظیر نبود دانشگاه دولتی در این مقطع و کنکور مجدد برای مقطع کاردانی به کارشناسی وجود دارد.

در روش دوم پس از اخذ دیپلم در یکی از رشته های نظری و شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته‌ی تربیت بدنی تحصیل در این رشته را شروع خواهید کرد. باید بدانید که تربیت بدنی جزء رشته های نیمه متمرکز حساب می شود و شما بعد از کنکور در ترم دوم سال تحصیلی و در بهمن ماه پذیرش می شوید. در واقع می توانید تا قبل از بهمن در رشته‌ی دیگری به مدت یک ترم به تحصیل پرداخته و اگر در تربیت بدنی پذیرفته‌ی نهایی شدید باید در ترم دوم در این رشته به ادامه تحصیل بپردازید.

نکته‌ی جالب توجه در این روش این است که می توانید با رتبه های خیلی نجومی حتی در یک دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی تربیت بدنی پذیرفته شوید.

نیوز ـ جوکار

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

رشته تربیت بدنی چیست ؟

مقصود از رشته تربیت بدنی آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار میباشد تا بتوانند بعنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در رابطه باشند.رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین علت از جایگاه مهمی بهره مند است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است.

تعداد واحد های درسی رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی

تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی حاوی ۱۳۳ واحد درسی است که در ادامه ذکر میکنیم:

دروس پایه رشته تربیت بدنی:

آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، کمکهای اولیه، زیست شناسی.

دروس اصلی رشته تربیت بدنی:

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری ، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روش ها و فنون تدریس، مدیریت آموزشی.

دروس تخصصی رشته تربیت بدنی:

اصول و مبانی تربیت بدنی، تاریخ تربیت بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در مدارس، مدیریت سازمانهای ورزشی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی، ژیمناستیک، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز ، کشتی، بدمینتون.

گرایش های رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

گرایش های رشته تربیت بدنی در گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و رشته دکتری تربیت بدنی متعدد بوده و هر گرایش حاوی زیر مجموعه هایی از گرایش های دیگر میباشد که از طریق این مقاله به اطلاع علاقمندان رشته تربیت بدنی می رساند.امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در رشته تربیت بدنی امکانپذیر می باشد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دارای ۶ رشته و حاوی موارد زیر می باشد :

فیزیولوژی ورزشی

آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

مدیریت ورزشی

رفتار حرکتی

روان شناسی ورزشی

بیومکانیک ورزشی

>> گرایش های رفتار ورزشی که با رفتار انسان از زمان تولد تا لحظه مرگ آشنا می شوند. این رشته هم از رشته های قدیمی تربیت بدنی است و نقش بسزایی در استعدادیابی ورزشی ایفا می کند و شامل موردهای زیر است:

– یادگیری و کنترل حرکتی

– آموزش تربیت بدنی

– دانشجویان در این رشته

– رشد حرکتی

>> گرایش های فیزیولوژی ورزشی که بعنوان یکی از قدیمی ترین رشته های تربیت بدنی به شمار میرود :

– فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی

– فیزیولوژی فعالیت بدنی بالینی

– فیزیولوژی فعالیت تغذیه ورزشی

– فیزیولوژی ورزشی کاربردی

– فیزیولوژی فعالیت بدنی محض

>> گرایش های ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی شامل: رشته تربیت بدنی

– گرایش روانشناسی ورزشی فیزیولوژی ورزشی

– گرایش مدیریت ورزشی

– گرایش رفتار حرکتی

– گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

– گرایش بیومکانیک ورزشی

>> گرایش های دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی شامل:

– گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی

– گرایش مدیریت ورزشی

– گرایش فیزیولوژی ورزشی

– گرایش رفتار حرکتی

– گرایش بیومکانیک ورزشی

بازار کار و موقعیت شغلی رشته تربیت بدنی

بطور کلی رشته تربیت بدنی دانش آموختگانش را بیکار رها نمی کند و در صورتیکه شما مهارت ها و توانمندی های خود را فزونی دهید مسلما در یافتن شغل پردرآمد گزینه های فراوانی خواهید داشت. در ادامه به صورت گزینه ای موقعیت های شغلی یک دانش آموخته و کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی را برایتان نام می بریم.

برنامه ریزی و مدیریت آموزشی در تربیت بدنی دانشگاهها و مراکز آموزش تربیت بدنی

تدریس دروس نظری و عملی اختصاص ورزش در دوره های تربیت مربی ورزش

سرپرست تیمهای ورزشی

برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی سازمانهای ورزشی کشور نهادهای انقلابی و بخش خصوصی

فعالیت بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی

پژوهش و تحقیق در شاخه های گوناگون مدیریت ورزشی

تربیت كارشناس تربیت بدنی در حیطه مدیریت

وظایف و مسئولیت های مربیگری ورزش:

آموزش تکنیک های ساده ورزش، بدن سازی و بالا بردن قوای جسمانی

آموزش ظریف ترین نکات یک ورزش

بررسی عملکرد بازیکن های تیم

برنامه ریزی برای راهبرد های تیم

تدوین برنامه بازی ها و زمان آنها

دانستن اصول کمک های اولیه

تصمیم گیری در خصوص شخصیت ها و قابلیت های بازیکنان ( زیرا هدف مربی، تربیت افراد در ابعاد جسمانی روانی است، باید از خصوصیت های جسمی- روانی ورزشکاران در هر دوره اطلاع کافی داشته باشد.)

معایب شغل مربی ورزش:

حتماً در زمان انتخاب رشته تربیت بدنی به خاطر داشته باشید که در بعضی جوامع، تجهیزات امروزی و مقدار زیادی بودجه در اختیار مربیان ورزشی قرار میگیرد ولی در جوامع دیگر، امکان دارد بودجه بسیار کم و امکانات اندک باشد و این مسئله بر بهره وری آن ها تأثير بسزایی دارد. همچنین افرادی که دچار نارسایی قلبی و تنفسی هستند، نمیتوانند شغل تربیت بدنی را انتخاب کنند؛ چون حرکات شدید بدنی سبب پیشرفت بیماری آنها می شود.

فواید شغل مربی ورزش:

از فواید رشته تربیت بدنی اینست که، خیلی از مربیان ورزش معتقد هستند که کار مفرحی دارند و از انجام دادن آن خسته نمی شوند. به دلیل آنکه هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی ارتقاء پیدا میکنند. از طرفی، شغل تربیت بدنی جزء مشاغل همیشگی است ؛ چون ورزش پیوسته و در تمام دوره ها و زمان ها مورد توجه قرار داشته است. به خصوص در سال های گذشته توجه مردم به ورزش و ارتباط آن با سلامت جسمی و روحی سبب شده است که موقعیت شغلی خوبی برای این افراد بوجود بیاید.

یک فارغ التحصیل رشته مهندسی ورزش چه کارهایی میتواند انجام دهد؟

مهندسی ورزش، رشته ای جذاب و پرکاربرد و نوبنیاد است. رشته مهندسی ورزش، شاخه ای از علم تربیت بدنی است که هدف آن تربیت نیروی انسانی با مهارت های مهندسی بوده که بتوانند علم مهندسی را در ورزش کاربردی کنند. درواقع رشته مهندسی ورزش تلاش دارد، با به کارگیری روشها و ابزار مهندسی عملکردها و اجراهای ورزشی را ارتقاء و بهبود بخشد. به بیانی دیگر، این رشته دانشگاهی تخصصی است که در ادامه به حوزه های کار مهندسی ورزش اشاره می کنیم :

۱- تجهیزات و لوازم ورزشی: رایج ترین بخش از مباحث فنی در ورزش همانا تجهیزات و لوازم ورزشی است. تحلیل، طراحی و ساخت، تعمیر و نگه داری، انتخاب، استفاده و ایمنی امکانات و لوازم از قابلیت های مهندسی ورزش و از استعدادها و توانمندی های مهندسین ورزش می باشد.

۲- پوشیدنی های ورزشی: یکی از زیر شاخه های رشته تربیت بدنی، رشته مهندسی ورزش است. در مهندسی ورزش مدرن پوشیدنی‌های ورزشی، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. ایجاد تغییرات و بهبود در میزان انتقال حرارت و رطوبت برای شرایط اب و هوایی گوناگون، بهبود در راحتی و ارگونومی و ارتقاء خواص ویسکو الاستیک لباس از کارکردهای مهندسی ورزش در زمینه پوشاک ورزشی است که تاثیز به سزایی در افزایش عملکرد و بازده ورزشکار داراست.همچنین، گجت های ورزشی امروزه بطور گسترده ای با اقبال عمومی روبرو شده اند، چون آنها ابزارهایی کوچک در راستای فناوری روز هستند که کمک به نظارت دقیق برنامه های تمرینی دارند. گام شمار و ساعت های ورزشی من جمله معروف ترین این ابزار ها هستند. با این وسائل هوشمند میتوان مقدار کالری سوزی، مقدار زمان، سرعت و مسافت تمرین ها و حتی میزان نرخ ضربان قلب را مشاهده کرد.

۳- پردازش داده های ورزشی: یکی از مقدورترین حوزه های مهندسی ورزش پردازش و تحلیل مهندسی داده های ورزشی و تبدیل آن به اطلاعات و مفاهیم قابل استفاده برای درک مناسب پدیده های ورزشی حاوی عملکرد ورزشکار و عوامل محیطی مرتبط با آن است. به عنوان نمونه میتوان به بخش نرم افزاری تکنولوژی خط دروازه، نرم افزارهای تحلیل سه بعدی حرکات و مهارت های ورزشی، نرم افزارهای تحلیل مسابقه و … اشاره کرد. 

۴- فضاهای ورزشی: اصولا ورزش می بایست در یک فضای ورزشی مناسب و صحیح انجام شود. رشته مهندسی ورزش و متخصصین این حوزه در زمینه های تحلیل، طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری،  روشنایی و نورپردازی، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، صدا، کفپوش، معماری و زیباسازی، راحتی،  ارگونومی و ایمنی اماکن و فضاهای ورزشی، میتوانند به خوبی ایفای نقش نمایند.

آزمون های مرتبط با رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی جزء رشته هایی است که افراد برای تحصیل در آن باید دارای آمادگی جسمانی کاملی باشند، در واقع تربیت بدنی جزء رشته های خاص بوده که هر کسی نمی تواند در این رشته تحصیل نماید. به همین علت در دانشگاه های ایران به صورت نیمه متمرکز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته تربیت بدنی می نمایند. افرادی که مایل به تحصیل در رشته تربیت بدنی هستند باید در کنکور سراسری یکی از رشته های نظری شرکت کرده و در فرم انتخاب رشته خود رشته تربیت بدنی را در اولویت های بالا انتخاب نمایند، در صورتیکه دانشجو دارای رتبه قابل قبولی باشد از او برای مصاحبه دعوت می شود.

دانشجو اگر موفق به کسب امتیاز بالا در آزمون عملی تربیت بدنی شد میتواند در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهد. پارامترهای مختلفی در آزمون عملی مورد سنجش قرار می گیرد. قد، وزن، انعطاف بدنی، سلامت کامل جسمی، سلامت کامل روانی، سرعت و استقامت فرد در آمادگی جسمانی من جمله این پارامتر ها است. افرادی که حائز مقام های جهانی، آسیایی و کشوری هستند در اولویت پذیرش قرار دارند. رشته تربیت بدنی در بعضی از شهرها در هنرستان ها هم ارائه می شود؛ برای وارد شدن به هنرستان هایی که در آن ها رشته تربیت بدنی تدریس می شود، دانش آموز باید در آزمون عملی شرکت نماید و در صورت کسب امتیاز لازم میتواند دانش آموز هنرستان تربیت بدنی شود.

برای شرکت در مقطع فوق لیسانس رشته تربیت بدنی افراد باید فارغ التحصیل مقطع کارشناسی تربیت بدنی باشند. همینطور افرادی که قصد شرکت در آزمون دکتری تربیت بدنی را دارند باید در یکی از گرایش های ارشد تربیت بدنی فارغ التحصیل شده باشند. مقطع دکتری تربیت بدنی مثل تمامی مقاطع دکتری دیگر دارای مصاحبه است. افرادی که مقاله های گوناگون در ژورنال های معتبر علمی چاپ کرده باشند و افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد دارای یک پایان نامه خوب و کاربردی باشند، و سطح زبان آن ها در حد بالا باشد و یا موفق به تاليف کتاب در زمینه تربیت بدنی شده باشند، شانس بیشتری برای قبولی در مصاحبه دکتری تربیت بدنی دارد.

ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در خارج از کشور

در صورتیکه قصد ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در خارج از کشور را دارید باید پیش از هر چیز در مورد بهترین کشور ها برای رشته تربیت بدنی تحقیق نمائید. در بین موسسات گوناگون که اقدام به رتبه بندی دانشگاه های جهان کرده اند میتوان به لیست کیواس، رتبه بندی شانگهای و رتبه بندی تایمز هایر اجوکیشن اعتماد کرد.

طبق لیست کیو اس برترین دانشگاه ها در رشته تربیت بدنی را میتوان به ترتیب دانشگاه لافبورو در انگلستان، کوئینزلند در کشور استرالیا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه تورنتو، دانشگاه بیرمینگام، دانشگاه فلوریدا، دانشگاه اوهایو، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه باث را نام برد. دانشگاه ملی سئول، دانشگاه اکستر در انگلستان، دانشگاه میشیگان، دانشگاه داکین استرالیا، هم از دیگر دانشگاه های برتر رشته تربیت بدنی هستند که در رتبه های بعدی در لیست کیو اس مشاهده می شود.

به ترتیب دانشگاه های میشیگان، تورنتو، چینهوآ، نورث وسترن، دانشگاه واشنگتن از بهترین دانشگاه های دنیا در رشته تربیت بدنی طبق لیست تایمز هایر اجوکیشن است.

دانشگاه های کپنهاگ دانمارک، دانشگاه علوم ورزشی نروژ، دانشگاه دآکین استرالیا، دانشگاه لافبورو انگلستان، دانشگاه کوئینزلند استرالیا، دانشگاه جنوبی دانمارک، کلگری کانادا، دانشگاه ورونای ایتالیا، دانشگاه لیورپول انگلستان، دانشگاه گنت بلژیک از بهترین دانشگاه های جهان در تربیت بدنی در رتبه بندی شانگهای محسوب می شود.

همچنین کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که دانشجویان متعددی علاقمند به تحصیل در رشته تربیت بدنی در کشور ترکیه هستند، برای ورود به دانشگاه های کشور ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت نمایید، آزمون یوس و تومر از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه هستند. دانشگاه های ترکیه به گونه انگلیسی زبان و ترکی زبان ارائه می شوند، در صورتی‌که قصد ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان را دارید باید در آزمون یوس و در صورتی که قصد ورود به دانشگاه های ترک زبان را دارید باید در آزمون تومر شرکت نمایید. پرسش های آزمون تومر و یوس مربوط به پرسش های هوش، ریاضی و زبان است؛ به همین دلیل افرادی که قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارند باید بتوانند نمره قبولی در این آزمون را کسب نمایند.

کشور ایتالیا از دیگر کشورهایی است که دانشجویان ایرانی متعددی برای تحصیل در این کشور تمایل زیادی نشان می دهند، دانشجویان رشته تربیت بدنی از این قاعده و قانون مستثنی نبوده و تعداد متعددی از این افراد برای دانشگاه های ایتالیا در رشته تربیت بدنی مبادرت می نمایند. داشتن مدرک زبان با نمره بالا، داشتن یک رزومه خوب و قوی، داشتن مدرک مربی گری در یکی از رشته های ورزشی، داشتن مقام در یکی از رشته های ورزشی، داشتن مدرک رزمی کاری به شما کمک می کند که بتوانید در مقطع لیسانس خیلی از کشورهای اروپایی اقدام نمایید. شما می توانید مدارک خود را به همراه یک رزومه قوی به دانشگاه های ایتالیا ارسال کرده و پس از تائید مدارک در یک مصاحبه عملی شرکت کرده و بعد از قبولی در مصاحبه عملی میتوانید در رشته تربیت بدنی در ایتالیا تحصیل نمایید.

گردآوری: بخش دانشگاه سرپوش

تاریخ تولد: ۱۸ فوریهٔ ۱۵۴۷

زادگاه: بعلبک، لبنان

تاریخ مرگ: ۱ سپتامبر ۱۶۲۱

آثار برجسته: کشکول

محل دفن: حرم امام رضا (علیه السلام)، مشهد، ایران

ملیت: ایرانی

زادروز: ۳ دی ۱۳۶۶ ‏

زادگاه: تهران

قد: ۱٫۷۹ متر

پست: هافبک دفاعی، مدافع

ملیت: ایرانی

تاریخ تولد: مرداد ماه ۱۳۵۹

محل تولد: خرم آباد، ایران

حرفه: بازیگر، نویسنده

ملیت: ایرانی

تحصیلات: لیسانس ادبیات نمایشی

قد: ۱.۷۰

نام پدر: حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)

نام مادر: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

ناریخ ولادت: پنجم جمادی الأولی سال پنجم (یا ششم) هجری قمری

محل تولد: مدینه منوره

همسر: عبدالله بن جعفر بن ابی‎طالب

وفات: شب یکشنبه ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری

ملیت: ایران

زادهٔ: ۸ بهمن ۱۳۶۴

محل تولد: سمیرم

قد: ۱٫۷۵ متر

وزن: ۶۰ کیلوگرم

ورزش: ووشو

زادروز: ۵۳۷ هـ. ق گنجه

محل زندگی: گنجه

ملیت: ایرانی

پیشه: شاعر، تاریخ نگار و داستان سرا 

سبک: عراقی

عنوان: حکیم نظامی

زادروز: ۴ مرداد ۱۳۵۲

زادگاه: جوی بار، ایران

پُست: مدافع

ملیت: ایرانی

سال فعالیت: ۱۳۶۵

تاریخ تولد: ۶ دی ماه ۱۳۶۶

زادگاه: تهران

قد: ۱٫۷۰ متر

محل زندگی: تهران

ملیت: ایرانی

پیشه: بازیگر، مدل

تاریخ تولد: ۱۵ سپتامبر ۱۲۵۴

زادگاه: ونیز، ایتالیا

تاریخ مرگ: ۹ ژانویهٔ ۱۳۲۴

ملیت: ونیزی

حرفه: تاجر و جهانگرد

تحریم شدن و نشدن خائنها چه فرقی داره در هر صورت کاری نمیکنن و حرکت مثبتی برای مردم انجام نمیشه

آمین

پلیس اینترپل تعجب کرد ! چون شماها خیلی کار درستید ! خخخخخخ

مقدار نفتی که از مالزی وارد میکنه هم به نوعی با ایران مرتبط هست.

با این وضعیت بزودی درصدی از جمعیت کشور کم میشه.

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به بررسی رشته تربیت بدنی پرداخته‌ایم و گرایش‌های این رشته را به همراه بازار کار رشته تربیت بدنی مرور کرده‌ایم. علاوه بر این، امکان ادامه تحصیل در خارج و داخل ایران نیز بررسی شده است.

اگر فردی با روحیه ورزشی هستید یا در گذشته ورزشکار بوده‌اید، می‌توانید به صورت علمی نیز این رشته را فرا بگیرید. همچنین اگر به آزمایشگاه‌های فیزیولوژی و رفتار حرکتی علاقه دارید و از لحاظ روحی و جسمانی آماده شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی در طول روز هستید این رشته برای شما مفید است.

اگر به دنبال مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی هستید (جهت مربیگری در هر رشته‌ ورزشی، مربی مربوطه باید لیستی از دروس تربیت بدنی را مطالعه کند و آزمون دهد. ضمنا دانشجویان دوره کارشناسی تربیت بدنی نیز برای مربیگری می‌توانند از نیمسال پنجم تقاضا دهند.) و در واقع، در این رشته طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها به همراه نحوه داوری و مربیگری آن‌ها را فراخواهید گرفت.

درس‌های زیر از بین دروس دبیرستان در تمام گرایش‌های تربیت بدنی کاربرد دارند:

بهترین رشته دبیرستانی برای ورود به رشته تربیت بدنی به ترتیب، هنرستان تربیت‌ بدنی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. افرادی که از رشته علوم انسانی وارد رشته تربیت بدنی می‌شوند دقت داشته باشند که با وجود عدم مطالعه قبلی در درس‌های پایه، بیش از دیگر دانشجویان به مطالعه نیاز خواهند داشت و محتوای این رشته به غیر از دروس آمار، ارتباط درسی با علوم انسانی نخواهد داشت. افرادی که دوره هنرستان تربیت بدنی را می‌گذرانند، به طور کامل با دروس نظری و عملی دوره کارشناسی رشته تربیت بدنی آشنایی دارند و به عبارتی، تمام دروس تکرار خواهند شد.رشته تربیت بدنی

در حال حاضر دوره کارشناسی به دو بخش علوم انسانی و علوم زیستی تقسیم شده است و در بعضی دانشگاه‌ها به صورت تک‌گرایشی و با نام تربیت بدنی عمومی ارائه می‌شود. در گذشته نیز بعضی از دانشگاه‌ها سه گروه فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی داشتند.

در دوره کارشناسی ارشد، رشته‌های مدیریت ورزشی (اماکن و تاسیسات ورزشی، بازاریابی ورزشی، رویدادهای ورزشی، رسانه، اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی)، رفتارحرکتی (یادگیری حرکتی، کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی)، فیزیولوژی ورزشی (فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی، فیزیولوژی ورزشی‌ کاربردی، فیزیولوژی فعالیت ورزشی محض، فیزیولوژی فعالیت ورزشی بالینی و تغذیه ورزش)، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی (آسیب‌شناسی، حرکات اصلاحی، امدادگر ورزشی)، روانشناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی وجود دارند. بستگی به تعداد اعضای هیئت ‌علمی هر دانشکده تربیت بدنی نیز تعداد گروه‌های موجود در آن متغیر است.

دقت داشته باشید که رشته تربیت بدنی تنها یک نام کلی برای رشته‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد و هر رشته دارای گرایش است. از این رو در صورتی که به عنوان مثال تمایل در ادامه تحصیل دکترا در رشته مدیریت ورزشی را دارید، مدیریت ورزشی یا گرایش‌های آن را در دوره ارشد انتخاب کنید چراکه در زمان مصاحبه نیاز به ارائه مقالات مرتبط و متقاعد کردن استاد راهنما جهت مطالعه رشته مدیریت ورزشی را خواهید داشت. معمولا انتخاب رشته مرتبط در دوره کارشناسی نیز اثر مثبتی در مصاحبه شما خواهد داشت.

در دوره دکترا نیز همان رشته‌های کارشناسی و گرایش‌های آن وجود خواهند داشت اما پذیرش در هر سال بستگی به شرایط مورد نظر دانشکده و گروه آن رشته دارد. به عنوان مثال، در سال 96 شما می‌توانستید در رشته‌های مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی، مدیریت بازاریابی ورزشی و مدیریت رویدادهای ورزشی در دانشگاه تهران تحصیل کنید در صورتی که سال 98 این موارد تغییر و همگی به یک رشته مدیریت ورزشی تبدیل شدند.

نوع گرایش هر دوره با توجه به میزان ظرفیت درنظرگرفته شده در آن سال تحصیلی مشخص می‌شود بنابراین لازم است حتما دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش را بررسی و توضیحات آن را به دقت مطالعه کنید.

هر چند شرایط ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی برای تمام رشته‌های غیرمرتبط فراهم است اما در صورتی که تمایل به تدریس در دانشگاه یا استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارید، حتما باید هر سه مقطع را در یک رشته سپری کرده باشید و این قانون، در زمان نگارش این مقاله وجود داشته است. این مورد را برای سال‌های آینده حتما بررسی کنید. در دانشگاه‌های فرهنگیان و آموزش و پرورش نیز می‌توانید با انتخاب رشته تربیت بدنی، به صورت مستقیم پس از کارشناسی، معلم تربیت بدنی در مدارس شوید.

در جدول زیر، دروس مهم رشته تربیت بدنی را در مقاطع کارشناسی تا دکترا بررسی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید دروس عملی ارائه شده در هر دانشکده به جغرافیای آن منطقه و امکانات دانشگاه بستگی دارد. به عنوان مثال قایقرانی فقط در شهرهایی که به دریا راه دارند یا دریاچه آزادی تهران ارائه می‌شود.

در جداول زیر، دروس مهم در مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی آورده شده‌اند.

در جدول زیر، دروس کارشناسی ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی آورده شده‌اند.

در جدولی زیر، صنایع و مشاغل مرتبط با دانش‌آموخته رشته تربیت بدنی آورده شده است.

در جداول زیر، به ترتیب، بازار کار رشته تربیت بدنی در کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی،‌ بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی شرح داده شده است.

دانشگاه‌هاس برتر دوره کارشناسی شامل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، اصفهان، خوارزمی، گیلان، فردوسی مشهد و … هستند. دانشگاه‌های برتر در دوره دکتری را نیز دانشگاه تهران، تربیت‌ مدرس، اصفهان (در دوره دکتر تمامی رشته‌ها ارائه نمی‌شوند)، خوارزمی، فردوسی مشهد، گیلان و … .

توجه کنید که دانشکده‌های تربیت‌بدنی شامل تمامی رشته‌ها نمی‌شوند اما اگر به رشته و گرایش خاصی علاقه دارید قطعا در دانشگاه‌های ایران آن‌را پیدا می‌کنید. همچنین بعضی از دانشگاه‌ها تنها دوره‌‌های کارشناسی و ارشد را ارائه می‌دهند در بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران نیز می‌توانید در صورت پذیرش در بعضی رشته‌ها، به تربیت‌بدنی تغییر رشته بدهید. همچنین برای ورود به این رشته باید در آزمون عملی هم پذیرفته شوید.

تربیت‌بدنی از رشته‌های زیرمجموعه متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام گرایش‌های متفاوتی دارند و در کشورهای دیگر، وسعت رشته‌ها بالاتر است. هرچند رشته تربیت بدنی رشته‌ای شناور محسوب می‌شود و از اکثر رشته‌ها می‌توان به آن وارد شد. در صورتیکه به هر دلیلی تمایل به گذراندن دروس کارشناسی تربیت‌بدنی ندارید و قصد ادامه تحصیل ارشد یا دکتری در خارج از کشور (مثل آلمان) را دارید می‌توانید با خواندن همان زبان (آلمانی) در دانشگاه، وارد کشور مقصد (آلمان) شوید و در هر رشته‌ای ادامه تحصیل بدهید. اما به طور کلی این رشته در دنیا طرفداران زیادی دارد و حتی گرایش ورزش‌های الکترونیکی (بازی‌های کامپیوتری) نیز در اکثر نقاط جهان وجود دارد.

حتی پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی، می‌توانید با پذیرش استاد راهنما وارد دوره دکتری شوید (کارشناسی به دکتری). دانشگاه‌های خارجی مطرح رشته تربیت بدنی در زیر آورده شده‌اند:‌

علاوه بر گذراندن دروس، جهت ورود به رشته مربیگری، نیاز به حضور در دوره‌های فشرده مربیگری همان رشته یا داوری آن خواهید داشت. در این رشته بیشترین نیاز، کارآموزی و تجربه است. اما در گرایش‌هایی مانند فیزیولوژی بهتر است از آکادمی‌های تربیت‌بدنی استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

دروس آزمایشگاهی در هر گرایش می‌تواند به تنهایی یک عنوان شغلی باشد و در اکثر کشورها پرکاربرد است بنابراین با انجام یک پروژه یا پایان‌نامه مناسب با موضوعات معرفی شده از سازمان‌های مختلف، می‌تواند شروعی بر فعالیت‌های کاری باشد. البته درس کارورزی برای کمک به این مورد در نظر گرفته شده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله فرادرس تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹. تمامی حقوق محفوظ است.

تربیت بدنی رشته میان رشته‌ای می‌باشد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می‌کند. این رشته از یک سو مشتمل بر یکسری رشته‌های پایهٔ پزشکی می‌باشد تا جایی که فارغ‌التحصیل آن تا حد یک پزشک یار با جسم انسان آشنا می‌شود و از سوی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انسانها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند؛ و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی می‌شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می‌بیند تا بتواند در رشته‌های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد.

دانشجوی این رشته باید از کودکی ورزشکار باشد. چون یکسری از مهارت‌های پایه‌ای را مثل ژیمناستیک و یا دومیدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و عضله دارد، نمی‌توان در بزرگسالی فراگرفت. در ضمن افرادی که از کودکی اهل ورزش هستند، انگیزهٔ بیشتری برای فراگیری مطالب علمی و عملی از خود نشان می‌دهند. گفتنی است که قد آقایان داوطلب رشته تربیت بدنی باید حداقل ۱۶۵ سانتی‌متر و خانم‌ها ۱۵۸ سانتی‌متر باشد (قهرمانان تیم ملی از شرط یاد شده مستثنی هستند) و حداقل دید چشم آنها باید ۷ از ۱۰ باشد. گفتنی است که این رشته بصورت نیمه متمرکز دانشجو می‌گیرد. یعنی در یک آزمون عملی مهارت، آمادگی و توانایی جسمی دانشجویان سنجیده می‌شود.

فارغ‌التحصیل تربیت بدنی می‌تواند به عنوان مربی و مسوول ورزش در وزارتخانه‌هایی که بخش تربیت بدنی دارند، فعالیت کند. همچنین می‌تواند در ساخت وسایل و البسه ورزشی مشاور یک طراح باشد. چون نظرات یک کارشناس ورزشی نقش موثری در بهبود وسایل ورزشی دارد. در کل فارغ‌التحصیل این رشته اگر فرد فعالی باشد، هیچ وقت بیکار نمی‌ماند چون می‌تواند به عنوان مربی در باشگاههای ورزشی آزاد فعالیت کند و یا به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی جذب سازمان تربیت بدنی شود.

آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، کمکهای اولیه، زیست‌شناسی.

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه‌گیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روشها و فنون تدریس، مدیریت آموزشی.
رشته تربیت بدنی

اصول و مبانی تربیت بدنی، تاریخ تربیت بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه‌گیری در تربیت بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در مدارس، مدیریت سازمانهای ورزشی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی، ژیمناستیک، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی، بدمینتون.

با توجه به رویکرد وزارت علوم جهت تخصصی سازی رشته ها و توسعه تحصیلات تکمیلی و برآورد کردن نیاز بازار کار، رشتۀ تربیت بدنی که قبلا دارای شش گرایش بوده تبدیل به 6 رشته  شده و همچنین نام این رشته از تربیت بدنی و علوم ورزشی به علوم ورزشی تغییر پیدا کرده است. دوره کارشناسی ارشد علوم ورزشی عموما شامل 32 واحد درسی است که در چهار نیم سال تحصیلی ارائه می شود که از این بین ، بسته به نوع رشته و گرایش تقریبا 6 واحد به دروس پایه، 14 واحد به دروس تخصصی، 6 واحد به دروس انتخابی و 6 واحد به پایان نامه را اختصاص  داده می شود. غالبا سه ترم اول به گذراندن دورس تئوری و سمینار و 1 تا 2 نیم سال تحصیلی به فعالیت های پژوهشی پایان نامه اختصاص می یابد. در این قسمت ساعد نیوز قصد دارد به معرفی این رشته بپردازد و شما را با فرصت های شغلی و بازار کار آن آشنا کند.

یکی از شاخه های رشته علوم انسانی که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد.هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است. ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری هایی مانند امراض قند و نارسائی های قلبی- عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته می باشد.کاربرد رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی درامرآموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی وکهولت را شامل می شود.

تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی شامل 133 واحد درسی است که دروس عمومی شامل 19 واحد درسی،دروس پایه شامل 14 واحد درسی،دروس نظری 38 واحد درسی،دروس عملی 36 واحد درسی و دروس اختیاری آن شامل 26 واحد درسی می باشد.ضمن اینکه دانشجویان باید 4 درس از دروس دروس نظری انتخابی و دروس عملی انتخابی را انتخاب نمایند.در جدول زیر می توانید لیست رشته های دروس مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را مشاهده کنید.

دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی می توانند پس از اتمام تحصیلات خود به تدریس تربیت بدنی در مدارس و یا مراکز آموزشی مانند سازمان های دولتی – فدراسیون های ورزشی – نهادهای انقلابی و … فعالیت نمایند امروزه شاهد آن هستیم که فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارتخانه ها ، مشارکت با طراح در تولید لباس های ورزشی – فعالیت در باشگاه های ورزشی آزاد – مربی بدنسازی و …نیز می توانند فعالیت نمایند. به طور کلی این رشته دانش آموختگانش را بیکار رها نمی کند و اگر شما مهارت ها و توانمندی های خود را افزایش دهید مسلما در یافتن شغل پردرآمد گزینه های بسیاری خواهید داشت . در ادامه به صورت گزینه ای موقعیت های شغلی یک دانش آموخته و کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی را برایتان نام می بریم.

آشنایی با رشته، مسیر تحصیلی و شغلی رشته تربیت بدنی

تربیت بدنی به استفاده از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان اشاره می کند. این رشته شامل رشته هاي پايه ي پزشکي هم مي باشد تا جايي که فارغ التحصيل آن تا حد يک پزشکيار با جسم انسان آشنا مي شود و از سوي ديگر بخشي از دروس اين رشته شامل علوم تربيتي است تا دانشجوي اين رشته با تنش و واکنش انسانها آشنا شود و يک بعد اين رشته شامل علوم ورزشي مي شود يعني دانشجو، علوم ورزشي را به صورت علمي و عملي آموزش مي بيند.

رشته ی تربیت بدنی یکی از رشته های جذاب هنرستان و زیر مجموعه گروه بهداشت و سلامت در شاخه فنی و حرفه ای است .این رشته حدودا 15 هنرستان در سطح تهران دارد.

2. مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته تربیت بدنی

دانش آموز پایه نهم باید بین شاخه نظری و شاخه فنی و حرفه ای یکی را انتخاب کند: اگر شاخه نظری را انتخاب کند یعنی یکی از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی، پس از طی سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم می تواند از طریق کنکور هر یک از این سه رشته رشته ی تربیت بدنی را در دانشگاه قبول شود. رشته تربیت بدنی چون شناور هست از هر سه رشته قابل انتخاب است.رشته تربیت بدنی

دانش آموز پایه نهم اگر رشته تربیت بدنی را در شاخه فنی و حرفه ای انتخاب کند پس از گذراندن سه سال تربیت بدنی در هنرستان برای ورود به دانشگاه دو مسیر دارد: مسیر اول: شرکت در کنکور فنی و حرفه ای کاردانی مسیر دوم: شرکت در کنکور سراسری یکی از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و انتخاب رشته تربیت بدنی. دانش آموزان تربیت بدنی در هنرستان هم می توانند در آزمون سراسری شرکت کنند تا در دوره کارشناسی پیوسته ادامه تحصیل دهند و هم می توانند در کنکور فنی حرفه ای شرکت کنند و ابتدا در مقطع کاردانی و سپس در مقطع کاردانی به کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

3.دانشگاه های دارای رشته تربیت بدنی

***دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی در شهرهای کوچک معمولا بدون آزمون و در شهرهای بزرگ با آزمون دانشجو می پذیرد.
در مقطع کارشناسی پیوسته (کنکور سراسری ) متقاضی می توانید در چهار رشته ی زیر ادامه تحصیل دهد:

• علوم ورزشی

• علوم ورزشی گرایش مدیریت و برنامه ریزی

• تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی(ویژه فرهنگیان رسمی و پیمانی آموزش پرورش)

• مربیگری ورزشی

4.ظرفیت دانشگاه ها در رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی پیوسته:

از دانشگاه های مطرح و برتر که از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد می توان به دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، خوارزمی و علامه طبابایی اشاره کرد در جدول زیر اطلاعات تمام دانشگاه ها در مقطع کارشناسی به همراه گرایش و ظرفیت آنها جمع آوری شده است.

دانشگاه هایی که از رشته ی انسانی پذیرش دارند

tarbiat_2

دانشگاه هایی که از رشته ی ریاضی پذیرش دارند

tarbiat_3

دانشگاه هایی که از رشته ی تجربی پذیرش دارند

tarbiat_4

و موسسات غیر انتفاهی مثل موسسه غیر انتفاهی سینا اصفهان ، موسسه غیر انتفاهی ابن یمن خراسان و موسسه غیر انتفاهی زند شیراز.

5. آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای

در کل کشور 173 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای از دانش آموزان هنرستانی دانشجو پذیرش می کنند اکثر دانشکده های در مقطع کاردانی و تعدادی هم در دو مقط کاردانی و کارشناسی ناپیوسته پذیرش دانشجو دارند در این رشته حدود 20 دانشکده از جمله دانشکده شریعتی و انقلاب اسلامی تهران پذیرش دانشجو دارند

6.ظرفیت دانشگاه ها در رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ناپیوسته

7 .کتاب های درسی رشته ی تربیت بدنی در هنرستان:

8.دانش و مهارت مورد نیاز

قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي متر و خانم ها 158 سانتي متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند). که اين رشته بصورت نيمه متمرکز دانشجو مي گيرد. يعني در يک آزمون عملي مهارت، آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي شود.

9.نوع کار

فارغ التحصيل تربيت بدني مي تواند به عنوان مربي و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضي از وزارتخانه ها که بخش تربيت بدني دارند، فعاليت کند. همچنين مي تواند در ساخت وسايل و البسه ورزشي مشاور يک طراح باشد. چون نظرات يک کارشناس ورزشي نقش موثري در بهبود وسايل ورزشي دارد

شغل های دیگر در زمینه تربیت بدنی:

 داوری مسابقات ورزشی

 استخدام در اداره تربیت بدنی

 تدریس در بخش های مختلف از مباحث ورزشی

 تحقیق و پژوهش در شاخه های مختلف ورزشی

 مربیگری و کمک مربیگری در رشته های مختلف

 عضو شدن در هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی

 سرپرستی بخش های مختلف مثل اماکن ورزشی و میادین ورزشی

 استخدام شدن در صدا و سیما به عنوان گوینده و کارشناس ورزشی

 راهنمایی و برنامه ریزی از ورزش برای حفظ سلامت عمومی بیماران

 مشاوره و همکاری با موسسات آموزشی در برنامه ریزی فعالیت بدنی کارکنان رشته تربیت بدنی

10. تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش و منابع امتحانی کارشناسی ارشد تربیت بدنی را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید

11. تربیت بدنی در مقطع دکتری

☑ گروه آموزشی هنرستان یار

☑ مرکز برگزاری کلاس های آمادگی کنکور فنی و حرفه ای

☑ تنها مرکز تخصصی هنرستان در کشور

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه آموزشی هنرستان یار است.

رشته تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *