روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان چیست؟
روغن آرگان چیست؟

اگر دوست دارید بدانید روغن آرگان چیست و با فواید و خواص روغن آرگان برای مو و پوست یا حتی ناخن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

زیبایی پوست و مو برای همه‌ی افراد، چه خانم‌ها و چه آقایان، اهمیت بالایی دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد هزینه‌ی زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی کنند تا بتواند زیبایی از دست رفته‌ی خود را بازگردانند یا آن را حفظ کنند.

در این شرایط خیلی از افراد ترجیح می‌دهند محصولی پیدا کنند که چندکاره باشد و بتواند بخش بیشتری از نیازهای آن‌ها را برطرف کند. البته شاید کمی دور از ذهن باشد که یک محصول بتواند با کمترین آسیب، از پس کارهای زیادی بر بیاید؛ ولی چنین چیزی ممکن است. روغن آرگان اکسیری است که یک تنه می‌تواند با غول‌های متعددی مبارزه کند.

روغن آرگان به طلای مایع شهرت دارد! این روغن اکسیری است که جادو می‌کند. فواید روغن آرگان بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می‌شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید. درخت آرگان بومی کشور مراکش است، ارتفاع حدود ۸ متر و عمر طولانی دارد که در ۳۰ سالگی میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است. شاید اصلا همین مقاومت باعث می‌شود آنچه به ثمر می‌نشیند، مفید و پرخاصیت باشد. خنده دار است ولی بزهای کوهی مراکش از این درخت بالا می‌رفتند تا میوه اش را بخورند!

روغن آرگان چیست؟

اهمیت درخت آرگان به دلیل خاصیت دارویی روغنی است که در میوه آن وجود دارد و خواص روغن آرگان را می‌سازد. روغن این میوه دارای مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا ۶ و ۹، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. این روغن در برابر اکسید شدن مقاوم است، حتی بیشتر از روغن زیتون!

مردمان بومی مراکش خواص این روغن را می‌شناختند و عصاره هسته میوه را برای ذخیره غذایی، درمان و تغذیه پوست و مو مصرف می‌کردند. ویتامین آ موجود در این روغن پوست و مو را تغذیه کرده و می‌تواند آسیب‌دیدگی آنها را ترمیم کند. یکی دیگر از خواص روغن آرگان این است که اگر آن را به صورت خارجی مصرف کنید، می‌تواند رشد و تولید سلول را بهبود ببخشد و موجب پوست و موی سالمتری می‌شود. به همین دلیل است که در محصولات آرایشی و بهداشتی این روغن به وفور یافت می‌شود.

برای خرید این روغن بهتر است مارک و برندهای برتر آن را بشناسید. برای مثال این ۵ برند از بهترین مارک‌های روغن آرگان در سطح جهان هستند.

در ایران هم می‌توانید محصولات شرکت‌های معتبری مانند Sublimis یا Pantene را پیدا کنید.

قیمت روغن آرگان از برندهای مختلف متفاوت است. طبیعتا محصولات آرایشی و بهداشتی از کارخانه‌های مختلف با اعتبار جهانی قیمت بالاتری خواهند داشت.

می‌توان گفت این روغن بهترین روغن برای مو است. مو یکی از ویژگی‌های زیبای هر فرد است و البته بر روی ظاهر، اعتماد به نفس و یا حتی ویژگی‌های شخصیتی‌اش هم تاثیر می‌گذارد. اگر فردی را می‌بینید که موهای سالم و درخشانی دارد و درست در همان زمان از موهای آسیب‌دیده خودتان نا امید می‌شوید، باید بدانید که وقت آن است که به موهای خود بیشتر برسید! موها به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت، مواد شیمیایی، انواع رنگ مو و … نیاز به مراقبت زیادی دارند تا بتوانند وضعیت سالم خود را حفظ کنند و اینجاست که روغن مو قهرمانانه وارد می‌شود.

روغن آرگان مرطوب‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین ای و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کند. زمانی که برای درمان شوره مو از شامپوهای ضدشوره استفاده می‌کنید، در واقع میزان زیادی از مواد شیمیایی که قوی هم هستند، به پوست سر می‌رسانید ولی روغن طبیعی آرگان بدون آسیب به سر، با آیرسانی به مو حتی با چند قطره می‌تواند مشکل را حل کند.

از این ماده می‌توان به عنوان ماده نرم‌کننده بعد از شامپوی مو هم استفاده کرد. این روغن حالت وزی مو را می‌گیرد و موخوره را هم درمان می‌کند. دو سه قطره از آن را کف دست ریخته و آن را روی ساقه تا انتهای مو ماساژ دهید. این نکته را هم باید بگوییم که درخشندگی و نرمی مو با استفاده از این روغن به ظاهر شما باز می‌گردد.

مژده بدهید که دیگر سشوار و اتوی موها را آسیب نخواهد زد! قبل از استفاده این وسایل، دو تا سه قطره از روغن آرگان را کف دست ریخته و به موها بمالید. با استفاده از برس یا شانه روغن را به همه تارهای مو برساند و آن را از آسیب درجه حرارت بالا در امان بدارید.

با گرم شدن هوا، شنا کردن در دریا و استخر طرفداران بسیاری پیدا می‌کنند. ولی متاسفانه یکی از آسیب‌های جدی مواد شیمیایی استفاده شده برای ضدعفونی کردن آب استخر و حتی نمک‌های محلول در آب دریا، روی مو نمایان می‌شود و آنها را خشک و آسیب دیده می‌کند. برای محافظت مو در برابر کلر و نمک، آنها را کاملا خیس کرده و سپس چند قطره روغن آرگان به موها اضافه کنید. بعد از تمام شدن شنا، سریع موهایتان را بشویید و انتهای مو را با حوله فشار دهید و دوباره به آنها روغن بزنید و با استفاده از برس همه حجم موها را آغشته کنید. از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید خودش در دمای معمولی خشک شود.

ریزش مو یکی از معضلاتی است که در خانم‌ها و هم در آقایان وجود دارد. ولی مثل موارد قبلی این ماده به کمکتان می‌آید. این روغن نه تنها در جلوگیری از ریزش مو موثر است، بلکه در صورت استفاده منظم رشد موهای جدید را هم افزایش می‌دهد.

تصور نمی‌کنید که اشعه ماورای بنفش تا چه اندازه موها را آسیب می‌زند. روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. حتی اگر ساعات طولانی از روز را در زیر نور آفتاب به سر کنید، دیگر نگران آسیب موهای خود نخواهید بود.

می‌توانید این روغن را به صورت ماسک در طول شب بر روی مو بگذارید. مو را در زمان استفاده به مدت ۱۵ دقیقه با روغن از کف سر تا نوک آنها ماساژ دهید و بدون آنکه چیزی به دور موها بپچید، شب را با آسودگی بخوابید. در طول این مدت مواد مغذی جذب مو می‌شود.

در بسیاری از محصولات کارخانه‌ای و شامپوها از روغن آرگان استفاده می‌شود. شامپو آرگان نرمی، استحکام و درخشندگی مو را باز می‌گرداند و با خشکی، شکنندگی و آسیب مو مبارزه می‌کند. ویژگی مثبت شامپو آرگان این است که مانند هر شامپوی دیگری می‌توانید مصرف عادی داشته باشید با این تفاوت که به نرم‌کننده و حالت‌دهنده نیازی نخواهید داشت. برای نتیجه بهتر شامپو را مستقیما روی کف سر استفاده نکنید. ابتدا کف دست ریخته، دو دست را به هم بمالید و سپس موها را شستشو دهید. این شامپو را یک روز در میان استفاده کنید تا تغذیه مو به خوبی انجام بگیرد و ظاهر سالم به موهایتان باز گردد.

همانطور که گفته شد، این ماده به غیر از کاربرد به عنوان روغن مو، برای پوست بدن هم مفید است. این روغن پوست را جوان می‌کند و ضد چروک وضدلک است. برای درمان جوش و آکنه که در هر سنی به عنوان یکی از مشکلات پوستی رایج دیده می‌شود، یک کمک‌کننده قوی است. برای استفاده صورت از محصولات مطمئن و مخصوص صورت استفاده کنید.

بعد از تقویت پوست صورت، نوبت به باقی بخش‌های بدن می‌رسد. روغن بدن آرگان خشکی پوست بدن را درمان کرده و میزان اسیدهای چرب این روغن التهاب پوست را کاهش داده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. با این روغن می‌توانید با خشکی کف پا هم خداحافظی کنید.

ناخن هم از اجزای دارای کراتین بدن است که به مراقبت نیاز دارد. یکی دیگر از خواص روغن آرگان تقویت ناخن، رفع شکنندگی و لایه لایه شدن است.

به غیر از محصولات کارخانه‌ای پوست و مو که از این روغن ساخته شده‌اند، می‌توانید از نوع خام آن هم استفاده کنید. البته قیمت روغن آرگان ۱۰۰% طبیعی چندان ارزان نیست ولی عمر زیادی دارد که می‌تواند برای مدت طولانی هم بدون از دست دادن خواص خود، مورد مصرف قرار گیرد. برای تشخیص روغن آرگان اصل و این که مطمئن شوید روغن طبیعی و کاملا خالص است، برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد. روغن باید تنها در بطری شیشه‌ای تیره نگهداری شود چون نور می‌تواند ویژگی های مثبت آن را تحت تاثیر قرار دهد. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرمی دارد. محل تولید آن هم باید مراکش یا همان Morocco باشد.

قیمت روغن آرگان اصل: روغن آرگان اصل و طبیعی را می‌توانید به ازای ۵۰ میلی لیتر با حدود قیمت ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان تهیه کنید.

این ماده را می‌توان به صورت خوراکی و در حین آشپزی هم مصرف کرد. این روغن از سرطان پیشگیری می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی و گوارش را تقویت می‌کند.

روغنی طبیعی است که از دانه‌های میوه‌ی درختی به همین نام گرفته می‌شود. درخت آرگان بیشتر در جنوب غربی مراکش می‌روید.

این روغن سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، استرول‌ها، پلی‌فنول‌ها و ویتامین E است و به همین جهت می‌تواند برای سلامت کل بدن مفید باشد.

از این روغن می‌توان هم برای مصارف آرایشی و بهداشتی و هم برای آشپزی استفاده کرد.

این روغن پوست را تغذیه، آبرسانی و نرم می‌کند.

بله. این روغن برای پوست‌های چرب هم مفید است، چرا که اگر ۱۰۰ درصد طبیعی باشد منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند، سریع جذب می‌شود و مواد روغنی از خود روی پوست باقی نمی‌گذارد.

بله. این روغن برای پوست افراد مبتلا به آکنه هم مفید است، چرا که تولید سبوم را که همان چربی طبیعی پوست است تنظیم می‌کند. در واقع آکنه در اثر ترشح بیش از حد سبوم ایجاد می‌شود. تنظیم شدن میزان ترشح سبوم از پیشرفت آکنه جلوگیری و به درمان سریع‌تر آن کمک خواهد کرد.

بله. این روغن برای مو مفید است، چرا که موهای شما را تغذیه، تقویت و از آن‌ها محافظت می‌کند. این روغن به ویژه برای محافظت از موهای خشک و نازک شده بسیار موثر است و می‌تواند موهای آسیب‌دیده را ترمیم کند و به موهای کدر درخشش و شفافیت بدهد.

بهترین روش برای نگهداری این روغن این است که آن را در ظرفی تیره بریزید و در جایی دور از نور و حرارت قرار دهید، چرا که نور و حرارت خواص مفید آن را از بین خواهد برد.

هفت
 + 

 = 
14

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

باسلام ممنون از مطالب خوبتان در خصوص این ماده ارزشمند
پرسشی داشتم در خصوص شناسایی روغن اصل که چه بویی خود ان دارد؟
(مثلا روغن زیتون)
سپاس فراوانروغن آرگان چیست؟

سلام بویی شبیه به روغن نارگیل دارد.

نه اون اصل نیست . بوش شبیه به فندقه اونم خیلی کم

بوی شبیه به فندوق ولی خیلی ملایم

با سلام عکس ها بسیار عالی و تاثیرگذار هستند . و مطلب در کنار عکس های زیبا جذابیت کار را بالا برده است. متشکر از تیم دیجی مگ

سلام.من از روغن آرگان استفاده کردم واقعا عالیه.به همه دوستان توصیه میکنم

سلام ببخشید روغن طبیعی رو از کجا تهیه کردین؟

روغن طبیعی آرگان خیلی سخت به دست می آد . من از جاهای مختلفی
تهیه کردم . ولی فکر میکنم بهترینش دست ویسکا اویل بود . مارک های موجود در دیجی کالا هم بد نیست .

برای رفع ترک روی بدن هم موثر هست ایا؟؟؟

سلام میگن این روغن باید درشیشه تیره نگهداری شود ولی تبلیغات شما درشیشه روشن است!!

آره واقعا منم موندم توش

برای پوست چی خوبه
چه نوعیش ؟؟؟؟؟؟؟

سلام روغن آرگان طبیعی واصل از کجا میشه تهیه کرد

من جلوی موهام ریزش داشت توی یه سفر خریدم و خودم و خانمم استفاده میکنیم خیلی عالی ، طبق بررسی من آرگان معطر هم وجود داره البته بوی طبیعی و خیلی هم عالیه انشالا تو سفر بعدیم معطرشم میگیرم .

روغن آرگان برای مو و روشن کردن و یکدست کردن و آبرسانی پوست استفاده می شه. می شه باهاش اسپری مو درست کرد می شه به عنوان روغن حامل با روغن های اسانسی دیگه مخلوط کرد برای پوست صورت حتی پوست های چرب به شرطی که کیفیت قابل قبولی داشته باشه.

ببخشید میتونم منبع این مطلب رو بدونم ؟

من از روغن ارگان استفاده میکنم و خیلی رو رشد مو هام تاثیر داشته فوق العاده است

سلام میشه بگین از کجا گرفتین

سلام من برا رفع چین وچروک تو صورت می خوامواقعا خوبه

در پاسخ دوستی که در مورد بوی روغن آرگان سوال کرده بود نوشتید:
“سلام بویی شبیه به روغن نارگیل دارد.”
به هیچوجه این درست نیست!
ما خودمون روعن میگیریم از مغز دانه آرگان و بوی روغن آرگان اصل بدبو هست حالا اینجا جاش نیست بگم بوی چی میده ولی اصلا بوی نارگیل نمیده!

خخخخ

دوستان در سوال اینکه چه بویی میده روغن ارگان اصل هیچ بوی خاصی نداره در تشخیص اصل بودن یکی این مورد مهمه و یکی اینکه یا در جعبه سیاه نگهداری بشه و یا اینکع هیچ بویی نداشته باشه کسی خواست من درخدمتم امتحان کنید پشیمون نمیشید

روغن آرگان برای پوست و مو جداگانه است؟

روغن آرگان خیلی مهم به چه روشی روغن گیری بشه،بویی بین زیتون و پاپ کرن داره،اگه اسانس و بویی غیر این داشته باشه اصل نیست و اگه بدون بو باشه هات پرس روغن گیری شده که این یعنی هم از هگزان به عنوان حلال استفاده شده و هم خیلی از خواصش رو بر اثر حرارت از دست داده،اگه روغنی میخواین که واقعا کیفیت داشته باشه حتما دنبال روغنی باشید که کلد پرس باشه و اکو سرت داشته باشه

به تعدادی نهال درخت آرگان جهت کاشت آزمایشی در روستای ابوالفضل دهستان چاطوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس نیاز دارم

روغن آرگان 

 

روغن آرگان از هسته هایی که در درختان آرگان بومی مراکش رشد می کنند تهیه می شود. این روغن اغلب به صورت روغن خالص فروخته می شود ، که می تواند مستقیماً به صورت موضعی (مستقیماً بر روی پوست) استفاده شود و یا به منظور ارائه چندین فایده برای سلامتی مصرف می شود. این ماده به شکل مکمل کپسول است که باید از طریق خوراکی مصرف شود. همچنین معمولاً در تعدادی از محصولات آرایشی مانند شامپو ، صابون و نرم کننده ها مخلوط می شود.

 

روغن آرگان به طور سنتی هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای بهبود سلامت پوست ، مو و ناخن ها استفاده می شود. این شامل تعدادی از خواص مفید و ویتامین های مختلف است که یک ترکیب قدرتمند برای تقویت سلامت پوست را تشکیل می دهند.روغن آرگان چیست؟

 

خواص روغن آرگان

 

روغن آرگان می تواند مانند روغن زیتون یا هر روغن پخت و پز دیگری استفاده شود. با این حال ، به دلیل قیمت آن بیشتر مردم ترجیح می دهند که آن را روی ماکارونی ، خورش ، سالاد و سایر غذاهای آماده بریزید.

 

فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال آزاد ناشی از خورشید کمک می کند. در نتیجه از سوختگی و هایپرپیگمنتیشن جلوگیری می شود. دراز مدت ، این حتی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست ، از جمله ملانوما کمک کند.

 

روغن آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها ، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود. برای اثر مرطوب کننده می توان از آن به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کرد. این به دلیل وجود ویتامین E فراوان آن ، یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.

 

روغن آرگان حاوی تعداد زیادی خواص درمانی از جمله خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. هر دو به کاهش علائم برای تعدادی از شرایط التهابی مختلف پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می کنند.

برای بهترین نتیجه ، روغن آرگان خالص را مستقیماً بر روی لکه های پوستی مبتلا به پسوریازیس بمالید. 

 

آکنه های هورمونی اغلب نتیجه سبوم بیش از حد ناشی از هورمون ها است. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می تواند مقادیر سبوم بر روی پوست را تنظیم کند. این می تواند به درمان چندین نوع مختلف آکنه کمک کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان یا کرم های حاوی روغن آرگان را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید. شما باید بعد از چهار هفته نتایج را ببینید.

 

خواص روغن آرگان برای پوست

 

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان برای درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتریایی و قارچی دارند. این توانایی را برای کمک به درمان و جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست فراهم می کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان را در منطقه آسیب دیده بمالید.

 

آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند هستند. از ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می توان استفاده کرد و به زخمها و بریدگی ها کمک کرد تا سریعتر بهبود یابد. می توانید مکمل های روغن آرگان را به طور مرتب مصرف کنید تا این فواید را در کل بدن تجربه کنید.

 

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع با علائمی مانند خارش پوست و قرمزی است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده می تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خاصیت التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان هر دو می توانند منجر به این اثر تسکین دهنده شوند.

 

روغن آرگان از دیرباز به عنوان درمانی برای ضد پیری مورد استفاده قرار گرفته است. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرگان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این یک درمان ضد پیری مؤثر است. شما می توانید با استفاده از روغن آرگان به طور مستقیم بر روی پوست، مصرف مکمل خوراکی به طور مرتب یا هر دو، این مزایا را بدست آورید.

 

حالت کشسانی پوست به ویژه در دوران بارداری رایج است ، اما هرکسی می تواند آنها را تجربه کند. روغن آرگان باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این امر به جلوگیری و درمان زود هنگام علائم کششی کمک می کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان را مستقیماً در منطقه آسیب دیده بمالید. این کار را به محض  مشاهده شروع علائم کششی انجام دهید.

 

عوارض جانبی مصرف روغن آرگان

 

روغن آرگان معمولاً برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال ، برخی از افراد ممکن است در نتیجه استفاده از آن عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند.

در صورت استفاده موضعی ، روغن آرگان ممکن است پوست را تحریک کند. این می تواند باعث ایجاد بثورات یا آکنه شود. این ممکن است یک واکنش متداول در مورد کسانی باشد که به آلرژی آجیل درختی مبتلا هستند. برای جلوگیری از این امر ، باید روغن آرگان را روی یک  تکه پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید پوست شما را تحریک نمی کند.

 

هنگام مصرف خوراکی، روغن آرگان ممکن است باعث ناراحتی گوارشی از جمله حالت تهوع، نفخ یا اسهال شود. همچنین ممکن است باعث از بین رفتن اشتها یا نفخ شود و برخی از افراد ممکن است واکنش پوستی مانند بثورات یا آکنه را تجربه کنند.روغن آرگان چیست؟

 

در موارد بسیار نادر ، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را در مکمل خوراکی روغن آرگان تجربه کنند. این موارد شامل سردرگمی، مشکل در خواب، ضعف عمومی، ناراحتی بیش از حد، افسردگی و اضطراب است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله مصرف روغن آرگان را قطع کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

داروخانه گیاهی بیتوته

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


ماسک های پاچه ای طرحدار با 5لایه فیلتر


اسلایس براونی آلبالو


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران


ماسک سلامت فیلتردار با قابلیت تعویض


راه های درمان شب ادراری کودک

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


لازم نیست برای تهیه ماست کلی زحمت بکشی


راز های داشتن لبخند زیبا چیست؟


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

جستجو در سایت

آیا می‌دانید روغن آرگان چیست؟ آیا تا به حال در مورد خواص شگفت انگیز آن شنیده‌اید؟ روغن آرگان از هسته‌هایی که روی درختان آرگان بومی مراکش می‌روید، استخراج می‌شود. این روغن، بیشتر اوقات به صورت روغن خالص عرضه می‌شود و می‌توان به صورت موضعی (مستقیما روی پوست) از آن استفاده کرد. علاوه بر این، خوردن روغن آرگان در قالب کسپول‌های مکمل، فواید بی‌شماری برای سلامتی به همراه خواهد داشت. معمولا این روغن در تهیه محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون‌ها و نرم کننده‌ها نیز به کار برده می‌شود.

روغن آرگان به طلای مایع نیز مشهور است و شامل مواد مغذی و ویتامین‌هایی‌ست که آن را به ترکیبی بی‌نظیر برای تقویت سلامت مو، پوست و ناخن‌ها تبدیل می‌کند. برای درک بهتر اینکه روغن آرگان چیست و چرا به آن طلای مایع گفته می‌شود، در ادامه این مطلب فواید و تاثیرات مثبت مصرف این روغن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روغن آرگان از هسته درخت آرگان گرفته می‌شود که بومی منطقه‌ای در جنوب غربی مراکش است. فرایند استخراج روغن آرگان جدا کردن پوست ضخیم و تفاله گوشتی میوه آرگان و سپس شکستن دانه با دست برای دسترسی به هسته‌های غنی از روغن در داخل دانه است. سپس هسته ها فشرده می‌شوند تا روغن آرگان خالص و فیلتر نشده از آن‌ها خارج شود و سپس برای شفاف شدن روغن، آن را تصفیه و فیلتر می‌کنند. نتیجه نهایی یک روغن فوق العاده مغذی است که به راحتی به پوست نفوذ کرده و با ایجاد لیپیدهای طبیعی (یا همان چربی‌ها) رطوبت پوست را حفظ می‌کند.روغن آرگان چیست؟

در ادامه به چند مورد از برجسته‌ترین مزایای استفاده از روغن آرگان اشاره می‌کنیم.

روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. بیشتر محتوای چربی روغن آرگان از اسید اولئیک و لینولئیک حاصل می‌شود. تقریبا 29–36٪ محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا 6 تشکیل شده است، در نتیجه روغن آرگان منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری محسوب می‌شود. علاوه بر این، روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E است که برای سلامت پوست، مو و چشم ضروری می‌باشد. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی نیز هست.

ترکیبات فنلی مختلف موجود در روغن آرگان بیشترین عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این روغن به شمار می‌روند. روغن آرگان غنی از ویتامین E یا توکوفرول، یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند کوکیوتن (CoQ10)، ملاتونین و استرول‌های گیاهی نیز در محتوای آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک می‌باشد که یک چربی امگا 9 اشباع نشده است. اسید اولئیک همچنین در چندین ماده غذایی دیگر از جمله آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و اغلب دارای اثرات محافظتی قلب است .در واقع، روغن آرگان از نظر تأثیر در سطح آنتی اکسیدان در خون، قابل مقایسه با روغن زیتون برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی است. طی یک مطالعه مشخص شد که مصرف بیشتر روغن آرگان با کاهش سطح کلسترول و افزایش سطح آنتی اکسیدان‌های خون همراه خواهد بود.

برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که روغن آرگان می‌تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند. دو مطالعه منجر به کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در موش‌هایی شد که در کنار روغن آرگان از رژیم غذایی با قند بالا استفاده کردند. این مطالعات تا حد زیادی این مزایا را به محتوای آنتی اکسیدانی روغن آرگان نسبت می‌دهد. با این حال، چنین نتایجی لزوما به این معنی نیست که این روغن اثرات یکسانی روی انسان خواهد داشت. بنابراین، تحقیقات انسانی نیز مورد نیاز است.

روغن آرگان ممکن است رشد و تولید مثل برخی سلول‌های سرطانی را کُند کند. در یک مطالعه، از ترکیبات پلی فنولیک روغن آرگان به سلول‌های سرطانی تزریق شد و توانست تا 50 درصد از رشد سلول سرطانی جلوگیری کند. در مطالعه‌ای دیگر، مخلوطی از روغن آرگان و ویتامین E باعث افزایش میزان مرگ سلولی در نمونه سلول‌های سرطان پستان و روده بزرگ شد. اگرچه این تحقیقات مقدماتی امیدوار کننده هستند، اما بررسی‌های بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن آرگان می‌تواند برای درمان سرطان در انسان استفاده شود، لازم است.

روغن آرگان به سرعت به یک ماده محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی حاوی روغن آرگان با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌تواند به کاهش روند پیری کمک کند. همچنین، این روغن در صورتی که به صورت مستقیم روی پوست مالیده شود، می‌تواند به ترمیم و حفظ سلامت پوست کمک کند. برخی مطالعات انسانی نشان می‌دهد که روغن آرگان برای افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست در زنان یائسه موثر است.

روغن آرگان برای دهه‌ها، به ویژه در آفریقای شمالی، یک داروی خانگی محبوب برای درمان بیماری‌های التهابی پوست بوده است. اگرچه شواهد علمی محدودی در مورد توانایی روغن آرگان در درمان عفونت‌های پوستی خاص وجود دارد، اما هنوز هم به طور مکرر برای این منظور استفاده می‌شود. با این حال، تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، به همین دلیل به نظر می‌رسد برای درمان بافت پوست مناسب باشد.

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثرا محتوای چربی روغن آرگان را تشکیل می‌دهند، مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند. روغن آرگان اغلب به طور مستقیم روی پوست و مو قرار داده می‌شود، اما می‌تواند به صورت خوراکی نیز موثر عمل کند. در یک مطالعه، مصرف این روغن به صورت خوراکی و موضعی باعث بهبود میزان رطوبت پوست در زنان یائسه شد.

نتیجه گیری

قرن‌هاست که روغن آرگان برای مصارف مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که روغن آرگان می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند. همچنین ممکن است انواع بیماری‌های پوستی را میز درمان نماید. در حالی که تحقیقات فعلی نمی‌تواند به طور قطعی بیان کند که روغن آرگان برای درمان هر یک از این موارد موثر است، اما بسیاری از افراد نتایج مطلوبی را پس از استفاده گزارش می‌کنند.

منبع : وبسایت Healthline

منبع: https://www.prevention.com/beauty/a26099233/argan-oil-benefits/

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


لطفا کپچا را تکمیل کنید:
51 − 43 =

اولین سفارش خود از سوپرمارکت اسنپ مارکت
را با تخفیف ویژه ثبت کنید

ثبت سفارش

مجله اسنپ مارکت، با هدف ارتقای بهبود زندگی شروع به کار کرده است. این مجله اینترنتی با هدف ارتقای دانش و آگاهی شما، روزانه چندین و چند مقاله فارسی با موضوعات مختلف را منتشر می‌نماید.

کلیه حقوق سایت متعلق به اسنپ مارکت می باشد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

روغن آرگان از طریق پرس سر مغز میوه درخت آرگان که بومی منطقه‌ای در جنوب مراکش است به دست می‌آید. فرایند استخراج روغن آرگان شامل کندن پوست ضخیم و گوشت داخل میوه آرگان، شکستن هسته و خارج کردن مغز سرشار از روغن داخل است. بعد از این مرحله، مغزها آسیاب و پرس می‌شوند تا روغن خالص فیلترنشده به دست آید. سپس روغن را فیلتر می‌کنند تا روغن خالص‌تری به دست آید.

محصول نهایی روغنی بی نهایت مغزی است که به راحتی به داخل پوست نفوذ می کند تا رطوبت را در پوست افزایش دهد و تولید لیپیدها (لایه محافظ پوست) را در پوست افزایش می دهد.

از آنجاییکه روغن آرگان تقریبا سبک است می تواند برای انواع پوست و انواع مو استفاده شود.

همان طور که پیشتر اشاره شد درخت آرگان تنها در منطقه ای در جنوب مراکش رشد می کند و روغن آرگان اصل مراکشی تنها در کشور مراکش تولید و سپس صادر می شود. بعد از تلاش های شکست آمیز بسیار برای پرورش درخت آرگان خارج از مراکش مشخص شد که درخت آرگان تنها در خاک خشک جنوب مراکش قابلیت رشد دارد و به همین روغن آرگان اصل تنها در مراکش تولید می شود. البته شرکت ها تولید کننده و پخش کننده روغن معتبر همواره سعی دارند از منابعی در مراکش روغن آرگان را تامین کنند که در فرایند تولید آن دستمز کارگران مناسب و عادلانه بوده و هم چنین به طبیعت آسیبی وارد نشود.روغن آرگان چیست؟

اگر دنبال بهترین مارک روغن آرگان برای مو هستید و سوال روغن آرگان چه مارکی خوبه؟ ذهنتان را مشغول کرده است. باید بگوییم بهترین مارک ها روغن آرگان برای مو برندهایی هستند که دارای تاییدیه های جهانی باشند و کارخانه تولید کننده آن ها کارخانه هایی معتبر باشند. در ایران تعداد محدودی از برندها از روغن آرگان هستند که کارخانه تولید کننده آن ها از کارخانه های معتبر جهانی و شناخته شده باشد. یکی از این برندها برند موکشا است. روغن آرگان موکشا جزو تنها برند معتبر داخل ایران است که روغن آرگان را از کشور مراکش تهیه و توزیع می کند. کارخانه موکشا لایف استایل تولید کننده روغن آرگان موکشا زیر شاخه یک کارخانه اتریشی و یکی از بزرگترین کارخانه های تولید و توزیع روغن در هند می باشد. روغن آرگان موکشا دارای گواهینامه ارگانیک هند، گواهینامه ارگانیک امریکا، تاییدیه سازمان بهداشت جهانی و برگه اصالت و امنیت آزمایشگاهی می باشد. نارین گل نماینده رسمی شرکت موکشا لایف استایل در ایران این روغن گرانبها را از طریق سایت خود به فروش می رساند و شما می توانید این روغن را از طریق سایت نارین گل تهیه نمایید. علاوه بر گواهینامه های یاد شده، تجربه مثبت خرید هزاران مشتری در ایران گواه دیگری بر کیفیت بی نظیر روغن آرگان موکشا می باشد.

بهتر هست به جای اینکه به دنبال تشخیص روغن آرگان اصل از روی رنگ و بوی روغن آرگان باشیم این محصول را از تولیدکننده های معتبر تهیه نماییم که محصولشان دارای تاییدیه های جهانی همچون تاییدیه سازمان بهداشت جهانی، گواهینامه ارگانیک امریکا، برگه اصالت آزمایشگاهی و برگه امنیت آزمایشگاهی باشد.

روغن آرگان خواص بیشماری دارد اما خواص آن برای پوست و مو دلیل اصلی شهرت روغن آرگان در جهان است. در سال های اخیر روغن آرگان به حدی در میان محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست و مو شهرت یافته است که دولت مراکش برنامه ای جهت افزایش پرورش درخت آرگان ترتیب داده است. روغن آرگان حتی در بعضی موارد به عنوان ” طلای مایع” نیز خوانده می شود.

طرفداران روغن آرگان بر این باورند که روغن آرگان می تواند طیفی از مشکلات پوستی از جمله جوش، اگزما، پسوریازیس، سوختگی و عفونت پوستی را درمان کند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های داخل روغن آرگان از جمله اسید اولئیک و اسید لینولئیک باعث می شود این روغن بتواند با خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد که به سلول های پوستی آسیب می زنند فرایند پیری پوست را به تاخیر بیاندازند.

علاوه بر استفاده از این روغن در کرم ها، لوسیون ها، سرم ها و ماسک های صورتی روغن آرگان اغلب داخل شامپوها و نرم کننده های مو و هم چنین برای ماساژ سر استفاده می شود.

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ در کلینیک تداخل با پیری، استفاده از روغن آرگان برای پوست توسط خانم های یائسه می تواند نقش بسازایی در افزایش خاصیت ارتجاع پذیری پوست بعد از سن ۶۰ سالگی بگذارد.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ نشان داده شده که استفاده از روغن آرگان بر محل سوختگی های سطحی می تواند به کاهش اثرات سوختگی کمک کند.

۱. آبرسانی پوست

روغن آرگان به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین ای می تواند پوست را آبرسانی کند. علاوه بر این ویتامین ای به مقاوم سازی لایه محافظ پوست و در نتیجه حفظ رطوبت پوست کمک می کند. برای کمک به قفل کردن رطوبت در پوست هر روز چند قطره روغن آرگان را به آبرسان یا مرطوب کننده اضافه کنید.

۲. کاهش چروک ها

از آنجاییکه روغن آرگان بسیار مغذی است می تواند کمک کند پوستتان جوان تر به نظر برسد. وقتی راجع به نازک شدن پوست صحبت می کنیم منظور این است که با بالا رفتن سن هم کلاژن ( ساختار تشکیل دهنده پوست) هم خاصیت ارتجاع پذیری ( توانایی پوست در بازگشتن بعد از کشیده شدن) کاهش پیدا می کند که باعث می شود چروک های کاغذ مانندی در بافت پوست ایجاد شود. روغن آرگان طبق تحقیقات می تواند خاصیت ارتجاع پذیری پوست را افزایش دهد و اگر هر شب چند قطره از آن را در آخرین مرحله روتین بر پوست ماساژ دهید کمک بزرگی به پیشگیری از چروک ها و بهبود چروک های فعلی می کند.

۳. روشن کننده صورت و کاهش لک ها

اگر صورتتان به دلایل هورمونی، بالا رفتن سن، نور خورشید و جوش ها لک های قهوه ای و قرمز دارد روغن آرگان می تواند به روشن شدن پوست و لک های شما کمک کند. روغن آرگان دارای توکوفرول است که می تواند تولید بیش از حد ملانین در لک های ملاسما و یا اسکارها را کاهش دهد. این روغن حتی می تواند به روند محو شدن جای سوختگی نیز کمک بکند.

۴. پاکسازی پوست

اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است شاید استفاده از روغن برای پوستتان خیلی منطقی به نظر نرسد. اما روغن آرگان بیش از آنچه فکر می کنید به کاهش جوش ها کمک می کند. طبق یک تحقیق کوچک روزی دو بار استفاده از روغن آرگان برای چهار هفته به کاهش سیبوم (چربی پوست) کمک می کند و با عث می شود جوش های صورتتان کم تر شده و پوستتان کم تر برق بزند و منافذ بسته پوستتان نیز پاکسازی شود. کافی است روزی دو بار مقداری روغن آرگان را روی پنبه بریزید و صورتتان را کاملا پاک کنید و سپس با یک شوینده ملایم صورت خود را شست و شو دهید.

روغن آرگان می تواند کیفیت موها را از طریق نفوذ به کوتیکل خارجی ساقه مو بهبود ببخشد و از ملانین و پیگمنت های طبیعی مو که رنگ مو را بوجود می آورند محافظت کند.

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ در برزیل، روغن آرگان می تواند کیفیت موها را افزایش دهد و رنگ موی موهای رنگ شده را حفظ کند. رنگ کردن موها یکی از آسیب رساننده ترین فرایندهایی هست که می توان مو تحت آن قرار بگیرد و روغن آرگان خاصیت محافظت کنندگی بیشتری نسبت به نرم کننده های مو معمولی دارد.

۱. نرم کننده مغذی مو

روغن آرگان سرشار از مواد مغذی و ویتامین هایی نظیر ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ای، آنتی اکسیدان ها، لینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۶ است. به همین دلیل این روغن یک نرم کننده مو فوق العاده است. ترکیب همه این مواد فوق مغذی ساقه های مو را نرم تر، درخشان تر، قابل کنترل تر و بدون وز می کند.

۲. اسپری محافظ مو

روغن آرگان به دلیل خواص آبرسانی خود می تواند یک لایه محافظ رطوبتی روی موها ایجاد کند و اسپری کردن آن روی موها قبل از سشوار کردن، اتو مو یا حالت دادن موها می تواند به خوبی از موهای شما محافظت نماید. کافی است داخل یک ظرف اسپری را با سه قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری روغن آرگان و ده قطره روغن یلنگ یلنگ پر کنید و قبل از سشوار یا اتو کشیدن موها روی موها اسپری کنید.

۳. ماسک موی آبرسان

اگر موهای آسیب دیده دارید ماسک موی حاوی روغن آرگان می تواند برای موهایتان فوق العاده باشد. ویتامین ای داخل روغن آرگان به نرم کردن ساقه های مو و کاهش موخوره کمک می کند و اسید های چرب داخل این روغن نیز به استحکام موها کمک می کند. بگذارید روغن آرگان برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند تا از خواص فوق العاده آن بهره مند شوید.

۴. روغن موی درخشان کننده

اگر موهیتان به شدت خشک و آسیب دیده است و درخشش خود را از دست داده است کافی است بعد از هر بار حمام وقتی موهیتان نیمه خیس است چند قطره روغن آرگان را به ساقه موها بزنید. روغن آرگان با نفوذ به داخل ساقه مو (برخلاف سرم های مو) و هم چنین ایجاد لایه محافظ رطوبتی روی موها می تواند درخشش را به موهای شما بازگرداند.

۵. درمان کننده مشکلات کف سر

روغن آرگان به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها برای درمان مشکلات کف سر فوق العاده است. این روغن می تواند التهاب کف سر را که منجر به شوره سر، خارش سر و دیگر مشکلات کف سر می شود را کاهش دهد. البته اگر کف سرتان دارای التهاب و مشکل است نباید روغن ها را برای مدت زمان طولانی روی کف سر باقی بگذارید. کافی است هفته ای دو تا سه بار مقداری از ترکیب سه قاشق غذاخوری روغن آرگان و ده قطره روغن مریم گلی را بر کف سر ماساژ دهید و اجازه دهید روغن ها برای بیست دقیقه تا نیم ساعت کف سرتان بماند سپس سر خود را شست وشو دهید.

۶. تحریک رشد موها

روغن آرگان به دلیل داشتن فنول که ماده ای فوق العاده برای تحریک رشد فولیکول های مو است، می تواند به رشد موها کمک کند. برای بهره بردن از خواص ضد ریزش مو و کمک کننده به رشد مو روغن آرگان کافی است هفته ای دو تا سه بار مقداری از ترکیب روغن آرگان و روغن رزماری را بر کف سر ماساژ دهید و بگذارید روغن ها برای چند ساعت کف سرتان بماند سپس با یک شامپوی ملایم سر خود را شست و شو دهید.

روغن آرگان قیمت ثابت و مشخصی ندارد و قیمت این روغن بسته به نحوه تامین این روغن متغیر است. اما قیمت روغن آرگان اصل با دلار ۲۵۰۰۰ هزار تومان در تاریخ ۱۶ دی ۹۹ در فروشگاه اینترنتی نارین گل ۳۹۵ هزار تومان می باشد و البته با توجه به نوسانات شدید ارز در ایران این قیمت ثابت نبوده و با توجه به وارداتی بودن این محصول با بالا رفتن قیمت دلار قیمت این محصول نیز افزایش خواهد داشت. روغن های آرگان ارزان قیمتی که در عطاری ها و فروشگاه ها به فروش می رسد به طور قطع نمی تواند روغن آرگان اصل مراکش باشد.

متاسفانه تقلب در روغن آرگان در دنیا و ایران بسیار زیاد است. به خصوص در ایران با توجه به عدم دسترسی آزاد به بازارهای جهانی و هم چنین عدم شناخت مردم از روغن ها بسیاری افراد سودجو روغن هایی که هیچ ربطی به روغن آرگان ندارند را با نام روغن آرگان به فروش می رسانند در حالیکه روغن آرگان ارائه شده در این مراکز تقلبی است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم روغن آرگان اصل باید دارای برگه اصالت آزمایشگاهی و تاییدیه های جهانی و هم چنین تولید یک کارخانه معتبر باشد چنانچه فروشنده این روغن از ارائه هر یک از موارد بالا در مورد روغن آرگان خود امتناع نمود می توانید مطمئن باشید که روغن آرگان ارائه شده تقلبی می باشد.

پیدا کردن و خرید روغن آرگان اصل در ایران با توجه با تقلب زیاد کار بسیار سختی است اما خوشبختانه نارین گل روغن آرگان مراکشی اصل را از یکی از معتبرترین تولید کننده های روغن در هند وارد ایران نموده است و امکان خرید اینترنتی این روغن را برای شما فراهم آورده است. برای خرید روغن آرگان اصل مراکشی نارین گل می توانید به وب سایت نارین گل مراجعه نمایید.روغن آرگان چیست؟

در حال حاضر روغن های آرگان مختلفی در ایران ارائه می شود و روغن آرگان مراکشی نارین گل یکی از این روغن ها می باشد. اما نارین گل جهت دسترسی سریع تر هموطنان عزیزمان به روغن آرگان اصل تنها امکان خرید این روغن را از طریق سایت نارین گل فراهم آورده است و امکان خرید آن از داروخانه ها وجود ندارد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

خانه » زیبایی و استایل » ۱۲ خاصیت فوق العاده روغن آرگان + نحوه استفاده

قرن­‌های طولانی است که روغن آرگان (Argan oil) به عنوان یکی از روغن‌های اصلی در زندگی مردم مراکش استفاده می‌شود. جدا از خواص روغن آرگان که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، این روغن طعم و بویی مطلوب به غذا می‌دهد و در آشپزی نیز قابل استفاده است.  

در مراکش، از خواص روغن آرگان برای ساخت محصولات آرایشی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

فهرست مطالب این مقاله

روغن آرگان، به طور طبیعی از هسته میوه درخت آرگان استخراج می‌شود. این روغن، سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌­ها است و به همین دلیل نیز فواید زیادی در استفاده از آن برای پوست و مو ذکر شده است.روغن آرگان چیست؟

پیشنهاد مطالعه مجله فیت شیپ : خواص روغن نارگیل برای پوست + نحوه استفاده

در این مقاله می‌خواهیم در مورد 12 خاصیت فوق العاده روغن آرگان که کمتر می‌دانید صحبت کنیم.

این روغن از اسیدهای چرب متنوعی تشکیل شده است. 29–36% محتوای آن را اسید چرب امگا 6 لینولئیک اسید و 43–49% آن را را اولئیک اسید تشکیل می‌دهد.

هرچند اولئیک اسید جزو اسیدهای چرب ضروری نیست اما خواص بی شماری در حفظ و ارتقای سلامتی دارد. ه

دیگر خاصیت روغن آرگان، وجود ویتامین E در آن است که باعث می‌شود برای پوست و مو بسیار مناسب باشد. ویتامین E، ویتامینی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث ارتقای سلامت می‌گردد.

از دیگر ترکیبات مفید موجود در این روغن می‌توان به کوآنزیم Q10، ملاتونین و استرول‌های گیاهی که نقش‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مهمی دارند، اشاره کرد.

همانطور که گفتیم، روغن آرگان منبع خوبی از اولئیک اسید است که اسید چرب امگا 9 می‌باشد.

اولئیک اسید که در آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد، اثرات مثبتی بر روی سلامت قلب و عروق می‌گذارد.

در بعضی مطالعات دیده شده است که مصرف روزانه 15 گرم روغن آرگان، می‌تواند سطح کلسترول بد خون یا همان LDL را پایین بیاورد و همچنین با وجود داشتن آنتی اکسیدان‌ها، خطر بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

روغن آرگان به دلیل خواص بی­شماری که دارد، به ترکیب محبوب بسیاری از
شرکت‌های آرایشی و مراقبت پوستی تبدیل شده است.

بعضی مطالعات انسانی نشان می‌دهد روغن آرگان چه به صورت خوراکی مصرف شود یا اینکه مستقیماً روی پوست استفاده شود، در افزایش الاستیسیته و آب رسانی پوست خانم‌های یائسه موثر است.

در یک مطالعه حیوانی، خوراندن روغن آرگان به موش‌ها باعث بهبود زخم درجه­ 2 آن‌ها در مدت 14 روز شد.

هرچند که تنها یک مطالعه توان اثبات یک مسئله را ندارد اما می‌تواند نشان دهنده‌ی نقش احتمالی این روغن در تسریع فرآیند بهبود زخم باشد.

اولئیک اسید و لینولئیک اسید که عمده چربی‌های موجود در روغن آرگان را تشکیل می‌دهند، برای سلامت پوست و مو ضروری هستند.

از خواص روغن آرگان برای پوست و مو می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که می‌تواند پوست و مو را مرطوب نگه دارد.

در یک مطالعه، خوردن یا استفاده موضعی از این روغن باعث حفظ رطوبت و آبرسانی پوست در خانم‌های پس از سنین یائسگی شده است. همچنین، برخی مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند از انواع آسیب‌های وارد شده به مو پیشگیری کند.

این روغن از قدیم الایام برای درمان و پیشگیری از ترک‌های پوستی استفاده می‌شده است . هر چند در این زمینه هنوز مدارک اثبات شده وجود ندارد.

به هرحال طی مطالعات گوناگون اثر این روغن بر کاهش التهاب پوست ثابت شده است و این شاید دلیلی بر استفاده مردم از این روغن برای درمان استرچ مارک و انواع ترک‌های پوستی باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نتایج برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن آرگان اثرات ضد دیابتی نیز دارد.

در دو مطالعه، مصرف روغن آرگان باعث کاهش معنی دار قند خون ناشتا و مقاومت انسولین در موش‌ها شده است.

هر چند باید اشاره کنیم که برای اثبات این موضوع و استفاده از این روغن برای درمان دیابت، انجام مطالعات انسانی نیز نیاز است.

بعضی منابع ادعا می‌کنند که دیگر خاصیت روغن آرگان برای پوست، در درمان آکنه باشد.

در این مورد هنوز منابع علمی محکمی وجود ندارد؛ با این حال، به نظر می‌رسد خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن آرگان برای پوست، بتواند قرمزی و تحریک ناشی از آکنه را تسکین دهد. البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند.

البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند.

این روغن می‌تواند رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را کند نماید که احتمالا به علت محتوای ویتامین E، ترکیبات فنولی و ضد التهاب آن است.

در یک مطالعه، روغن آرگان توانست تا 50% رشد سلول‌های سرطانی پروستات را کاهش دهد؛ البته به مطالعات بیشتری نیاز است تا خواص روغن آرگان برای درمان سرطان تایید شود.

سال هاست که از روغن آرگان برای درمان برخی بیماری‌های التهابی پوست در شمال آفریقا استفاده می‌شود.

هرچند شواهد کمی در این مورد وجود دارد، اما بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند بیماری‌های پوستی را بهبود دهد.

همانطور که توضیح دادیم، این روغن در مراکش از دیرباز تا کنون کاربردهای گوناگونی داشته­ است؛ اما امروزه در کشور ما نیز به راحتی قابل دسترس بوده و شما می‌توانید آن را از مغازه­‌های بزرگ، عطاری­‌ها، داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری نمایید.

از این روغن به طور مستقیم برای جلوگیری از خشکی پوست و افزایش شادابی آن استفاده می‌شود؛ اما در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز کاربرد دارد.

شما می‌توانید این روغن را به صورت مستقیم روی هر قسمتی از پوست خود بزنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا کمی از آن را تست کرده تا در صورت داشتن آلرژی به این روغن ، متوجه شوید.

روغن آرگان چیست؟

این روغن را می‌توانید روی ریشه یا ساقه موهای آسیب­ دیده و خشک بزنید تا آبرسانی شده، شکنندگی آن کاهش یافته و کمتر وز شود.

اگر دقت کرده­ باشید بعضی از شامپوها یا نرم کننده‌های موی سر نیز حاوی این روغن هستند.

در صورتی که علاقمند به استفاده از روغن آرگان برای آشپزی هستید، باید انواعی از آن را خریداری کنید که کاملا خالص و مخصوص خوردن باشد؛ زیرا انواع این روغن که به طور سنتی استخراج می شوند، ناخالصی زیادی داشته و تنها برای مصارف آرایشی بهداشتی مناسب هستند.

این روغن را روی سالاد یا برنجتان بریزید و از بو و طعم آن لذت ببرید.

می‌توانید آن را کمی هم حرارت دهید اما به خاطر داشته باشید که روغن آرگان برای پخت با حرارت بالا مناسب نبوده و به راحتی می‌سوزد.

با توجه به نکات ذکر شده، روغن آرگان ارزش قرار گرفتن در سبد مصرفی شما را دارد.

البته همواره بهتر است با کارشناس تغذیه خود مشورت کنید و البته در صورت استفاده، میزان مصرف را رعایت کنید (حتی با وجود فواید روغن آرگان).

امیدواریم این مطلب از فیت شیپ برای شما مفید بوده باشد.

ریحانه ملاحسینی

هیچکس از داشتن یک غبغب بزرگ خوشحال نیست! وجود غبغب باعث می‌شود تا صورت شما چاق به نظر رسیده و بیشتر از سنتان به…

مجله فیت شیپ

راز موهای درخشان، قوی و ضخیم، شامپوی گران قیمت و رفتن به سالن‌های تجملی نیست؛ بلکه همه آن‌ها به رژیم غذایی…

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

با این روغن آشنا نبودم. اتفاقی تو مجلتون میگشتم دیدم نوشته روغن آرگان و شروع کردم به خوندن. خیلی ممنون که معرفی میکنید هرچیز مفیدی رو

خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بود. باز هم نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاه شما

نام *

آدرس ایمیل *

وبسایت

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ


با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

روغن ارقان (آرگان) روغنی است که از هسته میوه درخت ارقان به دست می‌آید و مصرف غذایی و دارویی دارد. درخت ارقان بوم‌زاد ناحیه سوس در مراکش است. در گذشته به آن زیت‌الهرجان می‌گفتند و اکنون به نام روغن آرگان مشهور است.

میوهٔ درخت آرگان کوچک و مدور، بیضی یا مخروطی است. در میوهٔ تازه پوست ضخیمی سطح گوشته را پوشش می‌دهد. اطراف مغز را یک پوست سخت پوشانده که حدود ۲۵ درصد از وزن میوهٔ تازه را تشکیل می‌دهد. هسته معمولاً حاوی یک تا سه مغز غنی از روغن آرگان است. بسته به روش استخراج، از ۳۰ تا ۵۰ درصد مغز روغن است.

روغن ارقان سرشار از اسیدهای چربی چون اسید لینولئیک است که حاوی ویتامین E هست. این روغن یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است و می‌تواند اکسیژن‌رسانی درون‌سلولی را افرایش دهد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی (توکوفرول‌ها – فنولها- کارتنوئیدها) در غلظت بسیار زیادی در این روغن یافت می‌شوند. آسکولین نیز که یک ترکیب ضد سرطان است به میزان زیادی در این روغن وجود دارد. بسته به نوع استخراج این ماده در مقابل اکسید شدن بسیار مقاوم‌تر از روغن زیتون است.از مهم‌ترین خاصیت‌هایی که روغن آرگان برای پوست دارد، رفع ترک‌های پوستی ایجاد شده در زمان بارداری است .از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نیز، رادیکال‌های آزاد را از بین برده و باعث درخشش پوست می‌شود.[۱]

روغن آرگان چیست؟

لغت‌نامه دهخدا[۲] از مفردات ابن‌بیتار جلد ۱ صفحه ۱۷۸ تا ۱۷۹ نقل می‌کند:

هرجان را قوم بربر از مغرب اقصی ارجان (ارقان) نامند و آن درخت بزرگی است خارناک و میوه دارد مانند بادام خرد و در آن هسته است که بز و شتر آن میوه را خورند و هسته آن را بیرون افکنند و مردم هسته‌ها را جمع می‌کنند و می‌شکنند و سپس از مغز آن روغن می‌گیرند و آن را در مراکش و اطراف آن قاتق غذا قرار دهند. کسانی که آن را خورده‌اند ادعا می‌کنند که مانند روغن زیتون شیرین است.

بیشترین کاربرد روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده و نرم‌کننده پوست است. روغن آرگان مقدار بالایی اسیدهای چرب و همچنین ویتامین E دارد. لذا یک انتخاب ایده آل برای نرم کردن و مرطوب کردن پوست است. بهترین روش برای بازدهی عالی آرگان این است که قبل از استفاده، پوست خود را با آب ولرم مرطوب نمائید. روغن آرگان ویرجین الکسیر مراکشی، بهترین نوع این روغنها می باشد.

اثبات شده‌است که روغن آرگان باعث نرم، ابریشمی و شفاف شدن موها می‌شود. این روغن همچنین می‌تواند موهای دارای موخوره و بور و ضعیف شده را تقویت و مشکل را رفع کند. استفاده از روغن آرگان برای موها بسیار آسان است و کافی است چند قطره از آن را بر روی موهای نمدار استفاده کنید.

روغن آرگان ویرجین الکسیر مراکشی، به دلیل قابلیت حالت دهی به موها، انتخاب خوبی برای این امر است. کافی است که پس از حمام و بعد از خشک کردن موها، چند قطره از روغن آرگان را کف دست بریزید و موهای خود را با آن ماساژ داده و سپس با شانه به موها حالت بدهید.

این روغن نه تنها به عنوان مرطوب‌کننده پوست عمل می‌کند، بلکه به عنوان ضد پیری هم عمل می‌کند. قابلیت آنتی اکسیدانی این روغن بر روی پوست، سبب جلوگیری از چین و چروک پوست می‌شود. برای این منظور، می‌توانید چند قطره از آن را قبل از خواب بر روی پوست ماساژ دهید.

کسانی که از مشکل اگزما یا خشکی پوست رنج می‌برند به شدت از آن سود می‌برند. ویتامین E و اسیدهای چرب روغن آرگان، می‌تواند برای ترمیم پوست آسیب دیده و خشک شده مؤثر باشند.

از آنجا که آکنه با بسیاری از محصولات مرطوب‌کننده پوست، تشدید می‌شود، بیماران مبتلا به آکنه نمی‌توانند از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. اما روغن آرگان علاوه بر اینکه آکنه را تشدید نمی‌کند، هم آن را درمان و هم پوست را مرطوب و نرم می‌کند.

روغن آرگان به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان، برای درمان پوست آسیب دیده مفید است. ترک پوستی، سوختگی، آفتاب سوختگی و… با روغن آرگان قابل بهبود هستند. بهترین استفاده از روغن آرگان برای پیشگری از این شرایط است، اما می‌توان از آن برای درمان موارد فوق نیز استفاده کرد. درد و سوزش پوست ناشی از آسیب‌های فوق هم با روغن آرگان کاهش می یابد.

خطوط روی شکم که در اثر بارداری ایجاد می‌شود (استریا Stria)، همیشه یکی از دغدغه‌های بانوان باردار است. اما روغن آرگان یک محصول ایده آل برای جلوگیری از به وجود آمدن این خطوط است. روغن آرگان الاستیسیته پوست را به دلیل محتوای ویتامین E آن افزایش می‌دهد. جهت استفاده صحیح، ابتدا حوله ای گرم و مرطوب را بر روی پوست محل مورد نظر بگذارید. پس از چند دقیقه با مصرف چند قطره از روغن آرگان بر روی شکم، سینه، ران و پشت کمر، احتمال ایجاد استریا و به خصوص شکم را کاهش داده و از بین ببرید.

از این روغن می‌توان برای تقویت ناخن‌ها و رفع شکنندگی آن‌ها استفاده کرد. همچنین کف دست که در اثرکار سنگین دچار زمختی می‌شود و پاشنه پا که دچار خشکی و زمختی و ترک می‌شود، با روغن آرگان قابل درمان است. پس از مرطوب نمودن محل مورد نظر، چند قطره از روغن آرگان را به کف دست یا پا یا روی ناخن مالیده و بگذارید چند دقیقه بماند سپس مالش دهید.

لب ها به خصوص در هوای سرد به آسانی دچار ترک و خشکی می‌شوند. برای رفع این مورد باید دو قطره روغن را روی لب‌ها مالیده و لب‌ها را آرام به هم بمالید. این کار باعث براق و نرم و یکدست و شفاف شدن لب‌ها می‌شود.

{خواص روغن آرگان http://tbnews.ir/روغن-آرگان/

روغن آرگان چیست و چه خواصی دارد؟

روغن آرگان خواص شگفت انگیزی دارد برای سلامت بدن، پوست و مو دارند و استفاده از آن بسیار مفید است. اگر می‌خواهید درباره خواص روغن آرگان بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از سایت زوم لایف را تا پایان بخوانید.

روغن آرگان (Argan oil) روغنی است که از هسته میوه درخت آرگان به دست می‌آید و مصرف غذایی و دارویی دارد. درخت آرگان بوم‌زاد ناحیه سوس در مراکش است. در گذشته به آن زیت‌الهرجان می‌گفتند و اکنون به نام روغن آرگان مشهور است.

روغن آرگان سرشار از اسیدهای چربی چون اسید لینولئیک است که حاوی ویتامین E هست. این روغن یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است و می‌تواند اکسیژن‌رسانی درون‌سلولی را افرایش دهد.روغن آرگان چیست؟

حدود 99٪ روغن آرگان از تری گلیسیرید (اسیدهای اولئیک و لینولئیک) تشکیل شده است و 1٪ باقیمانده حاوی ویتامین E، کاروتنوئیدها، استرول‌ها و پلی فنول‌ها است (1).

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

روغن آرگان دارای مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، امگا 6 و 9، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. این روغن در برابر اکسید شدن مقاوم‌تر از روغن زیتون است!

حدود 29 تا 36 درصد از اسید های چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا 6 می‌آید، که منبع خوبی از این مواد مغذی ضروری می‌باشد.

اسید اولئیک، اگرچه غیر ضروری است، ترکیبی از ترکیبات اسید چرب روغن آرگان 43-49 است و همچنین یک چربی بسیار سالم است. اسید اولئیک برای اثرات مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است. علاوه بر این، روغن آرگان یک منبع غنی از ویتامین E است که برای پوست سالم، مو و چشم مورد نیاز است. این ویتامین نیز خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد

خلاصه:روغن آرگان منبع خوبی از اسیدهای چرب لینولئیک و اوئلی، دو چربی شناخته شده برای حفظ سلامت بدن است. همچنین سرشار از ویتامین E است.

ترکیبات فنولیک مختلف در روغن آرگان مسئولیت میزان آنتی اکسیدان و ضد التهابی را به عهده دارند.

اگر چه این نتایج دلگرم کننده است، اما لازم است تحقیق بیشتری برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در پزشکی برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو صورت گیرد.

خلاصه:ترکیبات متعدد در روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو كمك كنند، اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است.

در مطالعه ای که بر روی 40 بیماری سالم در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بود، افرادی که 15 گرم روغن آرگان روزانه 30 روز مصرف کردند، به ترتیب به میزان 16 و 20 کاهش در میزان LDL و تری گلیسیرید بدست آمد.

خلاصه:اسیدهای چرب روغن آرگان و آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند، اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است.

با این حال، چنین نتایج لزوما به این معنی نیست که اثرات مشابه در انسان دیده می‌شود. بنابراین، نیاز است که بر روی انسان نیز تحقیق انجام شود.

خلاصه:برخی مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد روغن آرگان ممکن است قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش دهد تا به جلوگیری از دیابت کمک کند.

خلاصه:در برخی مطالعات آزمایشگاهی، کاهش اثرات بالقوه سرطان با روغن آرگان را نشان داده‌اند، البته مطالعات بیشتری لازم است.

استفاده روغن آرگان بر روی پوست، می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند که در نهایت از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

خلاصه:چند مطالعۀ کوچک نشان می‌دهد که روغن آرگان ممکن است در کاهش نشانه‌هایی از پیری موثر باشد.

فواید روغن آرگان برای پوست صورت

روغن آرگان یک روش عالی برای درمان بیماری‌های التهابی پوست است.

خلاصه:در حالی که روغن آرگان به طور سنتی برای درمان عفونت‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌تواند التهاب پوست را نیز درمان کند.

روغن آرگان ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند.

خلاصه:در مطالعه بر روی موش‌های صحرایی، روغن آرگان برای بهبودی زخم‌های موفقیت آمیز بوده است. با این حال، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثریت چربی روغن آرگان را تشکیل می‌دهند، مواد مغذی حیاتی برای حفظ پوست و موی سالم هستند.

خلاصه:روغن آرگان پوست و مو را مرطوب می‌کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب در روغن آرگان ممکن است از پوست سالم، هیدراته و کاهش آسیب به مو حمایت کند.

این که آیا روغن آرگان در درمان آکنه شما موثر است، احتمالا بستگی به علت آن دارد. اگر با پوست خشک یا سوزش عمومی مبارزه کنید، روغن آرگان ممکن است یک راه حل باشد. با این حال، اگر آکنه شما ناشی از هورمون‌ها باشد، روغن آرگان به احتمال زیاد امراض قابل توجهی نخواهد داشت.

خلاصه:گرچه بعضی از مردم ادعا می‌کنند که روغن آرگان برای درمان آکنه موثر است، اگر چه تحقیقات علمی دقیق از این حمایت نمی‌کند. با این حال، ممکن است قرمزی را کاهش دهد و باعث تحریک شدن ناشی از آکنه شود.

ریزش مو یکی از معضلاتی است که در خانم‌ها و هم در آقایان وجود دارد. ولی مثل موارد قبلی روغن آرگان به کمکتان می‌آید. این روغن نه تنها در جلوگیری از ریزش مو موثر است، بلکه در صورت استفاده منظم رشد موهای جدید را هم افزایش می‌دهد.

روغن آرگان مرطوب‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین E و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته‌های خشک سر مبارزه می‌کند. زمانی که برای درمان شوره مو از شامپوهای ضدشوره استفاده می‌کنید، در واقع میزان زیادی از مواد شیمیایی که قوی هم هستند، به پوست سر می‌رسانید ولی روغن طبیعی آرگان بدون آسیب به سر، با آیرسانی به مو حتی با چند قطره می‌تواند مشکل را حل کند.

روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی پوست عمل می‌کند و پس از استفاده به راحتی جذب پوست شده و چربی بر جای نمی‌گذارد.

روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده و نرم‌کننده طبیعی موی سر استفاده می‌شود، تحقیقات متعددی نشان داده که روغن آرگان حتی می‌تواند باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

ویتامین A و ویتامین E موجود در روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند و برای درمان کشیدگی و ترک پوست شکم در بارداری مفید می‌باشد.روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان برای درمان ترک پاشنه پا مفید می‌باشد، 2 قطره روغن آرگان را بر روی کف پا بمالید و جوراب پشمی بپوشید، بگذارید 20 دقیقه یا یک شب بماند و سپس پاها را بشویید.

ویتامین A و ویتامین E موجود در روغن آرگان علاوه بر مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند به کاهش چین و چروک‌های دور چشم کمک کند.

تصور نمی‌کنید که اشعه ماورای بنفش تا چه اندازه موها را آسیب می‌زند. روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. حتی اگر ساعات طولانی از روز را در زیر نور آفتاب به سر کنید، دیگر نگران آسیب موهای خود نخواهید بود.

روغن آرگان می‌تواند برای تقویت و افزایش رشد ابرو و همچنین برای تقویت مژه و بلندتر شدن مژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اگر موهای شما خشک و شکننده هستند می‌توانید از روغن آرگان برای درمان آن‌ها استفاده کنید، همچنین روغن آرگان برای درمان شوره سر و ریزش مو مفید می‌باشد.

روغن آرگان می‌تواند برای لایه برداری پوست در خانه مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از تونر برای پوست یک مرحله مهم در روند مراقبت از پوست است. اگر از تونر مخصوص پوست‌تان استفاده می‌کنید می‌توانید 2 تا 4 قطره روغن آرگان اصل به 250 گرم تونر اضافه کنید و پوست صورت‌ و گردن را با آن پاک کنید. یکی دیگر از خواص روغن آرگان اصل این است که می‌توانید آرایش صورت را به راحتی با این روغن پاک کنید.

یکی از بهترین خواص روغن آرگان اصل و طبیعی این است که یک مرطوب‌کننده سبک است که هم اثر چربی از خودش به جا نمی‌گذارد و هم بسیار سبک است و زود جذب می‌شود. اگر لاک ناخن‌ دارید آن را پاک کنید. دست‌های‌تان را با آب و صابون بشورید. سپس با روغن آرگان ناخن‌ها‌یتان را چرب کنید، اجازه دهید روغن جذب ناخن‌ها شود. روغن آرگان ناخن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و از پوسته پوسته شدن و شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص روغن آرگان برای پوست

یک خبر خوب برای کسانی که پوست‌شان مستعد جوش صورت هستند و جای جوش دارند. راز جمله خواص وغن آرگان اصل این است که سطح «سبوم» را در پوست‌های چرب کاهش می‌دهد و به این ترتیب مانع جوش زدن به خصوص در سنین دهه 30 و 40 زندگی می‌شود. می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر یک قطره روغن آرگان را با دو قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و روی پوست صورت بمالید.

جوش‌های دهه 30 و 40 زندگی معمولا به سختی درمان می‌شوند اما با این روش می‌توانید تا حد زیادی جلوی جوش زدن را بگیرید و جای جوش‌ها را کمرنگ کنید.

از جمله خواص روغن آرگان این است که از خشکی لب پیشگیری می‌کند و علاوه بر این لب‌ها را نرم و از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن‌ها در فصول سرد سال جلوگیری می‌کند.

روغن آرگان را می‌توان به صورت خوراکی و در حین آشپزی هم مصرف کرد. این روغن از سرطان پیشگیری می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی و گوارش را تقویت می‌کند.

همانطور که خواندید، روغن آرگان برای تقویت سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می شود. در ادامه روش استفاده از این روغن را برای سلامت و زیبایی پوست و مو می‌خوانید:

روغن آرگان معمولا به صورت خالص استفاده می‌شود اما اغلب در محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها و کرم‌های پوستی نیز موجود است. در حالی که می‌توان آن‌را به طور مستقیم به پوست شما اعمال کرد.

توجه داشته باشید:قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

شما می‌توانید روغن آرگان را مستقیما یا در شامپو استفاده کنید تا رطوبت موها را بهبود ببخشید و میزان شکستگی را کاهش دهید. اگر اولین بار است که از این روغن استفاده می‌کنید، با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید موهایتان چگونه پاسخ می‌دهد. اگر به طور طبیعی ریشه‌های چرب دارید، آرگان را فقط به انتهای مو خود بمالید.

اگر شما علاقه‌مند به استفاده از روغن آرگان با غذا هستید، به دنبال انواع مخصوصی که برای پخت و پز به بازار عرضه می‌شود باشید، یا مطمئن شوید که شما 100٪ روغن آرگان را خریداری می‌کنید. روغن آرگان که برای اهداف زیبایی عرضه می‌شود ممکن است با سایر مواد تشکیل دهنده‌ای که شما نباید از آن استفاده کنید مخلوط شود.

به طور سنتی، روغن آرگان برای غوطه‌ور کردن نان یا ریختن روی سبزیجات استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به آرامی گرم شود، اما برای ظروف با گرمای بالا مناسب نیست زیرا می‌تواند به راحتی سوزانده شود.

خلاصه:روغن آرگان به دلیل افزایش محبوبیت آن به طور گسترده‌ای در دسترس است و استفاده از آن برای پوست، مو و غذا آسان است.

برای خرید روغن آرگان بهتر است مارک و برندهای برتر را بشناسید. در سال 2018 این 5 محصول به عنوان بهترین مارک روغن آرگان معرفی شده‌اند:

قیمت روغن آرگان از برندهای مختلف متفاوت است. خصوصا اگر در محصولات آرایشی و بهداشتی از کارخانه‌های مختلف با اعتبارهای جهانی وجود داشته باشند، محدوده گسترده‌تری را شامل می‌شوند. روغن آرگان اصل و طبیعی را می‌توانید به ازای 50 میلی لیتر با حدود قیمت 120-150 هزار تومان تهیه کنید.

روغن آرگان ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. در صورت مصرف خوراکی، روغن ارگان ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی از جمله کاهش اشتها، تهوع و یا اسهال شود.

نتیجه گیری:

هشدار:اگر نسبت به انواع مغزها و آجیل آلرژی دارید در استفاده از روغن آرگان احتیاط کنید. این روغن طبیعی از مغز هسته میوه درخت آرگان به دست می‌آید و امکان آلرژی داشتن به آن در صورت دارا بودن سابقه آلرژی به آجیل و مغزها کم نیست. در این ‌صورت ابتدا روی ناحیه کوچکی از پوست کمی روغن آرگان بمالید و در صورت نداشتن حساسیت از آن برای موارد مختلف استفاده کنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

روغن آرگان چیست؟
روغن آرگان چیست؟
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *