سمند سورن پلاس

سمند سورن پلاس
سمند سورن پلاس

آبان 99 | آن دسته از خریداران سمند سورن که در طرح‌های پیش فروش ایران خودرو ثبت نام کرده بودند و موعد قراردادشان نیز برای آبان و آذر 99 بوده، حالا باید مطابق جدول زیر، برای تکمیل وجه سورن اقدام کنند. نکته جالب اینجاست که قیمت سورن ELX حدود 27 میلیون و قیمت سورن پلاس نیز حدود 40 میلیون تومان گران‌تر از قبل شده:

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو سمند

سمند سورن پلاس

آبان 99 | درحالیکه ایران خودرو قول تحویل حداکثر 3 ماه را داده بود، حالا می‌بینیم که این شرکت 2 ماه زودتر از موعد مقرر، تحویل نخستین سری سورن پلاس را  آغاز کرده است. تحویل این محصول جدید، آن هم به فاصله کوتاهی از آغاز تحویل رانا پلاس ایران خودرو، خبر خوبی برای برندگان فروش فوق العاده ایران خودرو است که این محصول را با قیمت قطعی خریداری کرده بودند.

مهر 99 | آقای نیک پور، مدیر پروژه سورن سال، خبر داده که در اواسط پاییز 99، تولیدانبوه این محصول جدید در ایران خودرو شروع می‌شود. ظرفیت تولید سالانه سورن پلاس 30 هزار دستگاه است.

خرداد 99 | سمند سورن پلاس بزودی در سبد محصولات ایران خودرو برای سال 99 قرار می گیرد. بعد از رانا پلاس که قرار است در پاییز 99 تحویل سری اول آن شروع شود، حالا باید منتظر اعضای جدید خانواده سمند ایران خودرو هم باشیم.

اولین رونمایی سمند سورن پلاس، در بهمن 98 رخ داد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای اولین بار دست به معرفی رسمی سمند سورن پلاس به همراه رانا پلاس، زد. البته در آن زمان، ایران خودرو از نام های «سورن سال» و «رانا سال» برای معرفی این دو محصول جدید، استفاده کرده بود.

بیشتر بخوانید:

# معرفی انواع پراید# معرفی انواع 405# معرفی انواع سمند# معرفی انواع پارس

ایران خودرو در سمند سورن پلاس، تمام تلاشش را خرج کرده تا صرفا جزییات خودرو را بهتر کند، نه اینکه تغییری اساسی در آن ایجاد کند! می توان تمام تغییرات اعمال شده در سمند سورن پلاس را بصورت زیر خلاصه کرد:

سورن سال، به موتور یورو5 مجهز شده است. اما ایران خودرو تغییر دیگری در قلب سورن پلاس، انجام نداده است. همچنین در کنار سورن پلاس، باید منتظر سورن پلاس توربو با موتور EF7-TC هم باشیم.

درباره قیمت سورن پلاس حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد چراکه مدت‌هاست نام اعضای خانواده سورن را بسیار کمتر از گذشته در شرایط فروش ایران خودرو میبینیم.

فروردین 99 | بعد از معرفی سمند پلاس و سورن پلاس، حالا ایران خودرو بدنبال عرضه سمند سورن توربو گازسوز در سال 1399 است. سمند سورن توربو دوگانه سوز ابتدا در اسفندماه 98 توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو رونمایی شده بود. از آنجایی که این خودرو به احتمال فراوان با همان ویژگی های ظاهری سورن پلاس عرضه میشود، پس به سراغ مهم‌ترین ویژگی آن، یعنی قلب دوگانه‌اش میرویم.

قبل از هر چیز باید بدانید که سمند سورن توربو گازسوز مجهز به قلب TC7 پلاس است؛ که در واقع نسخه ارتقایافته‌ای از همان EF7 توربوست. اما چرا می‌گوییم ارتقایافته؟!

حاصل همه این تغییرات را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

با اینکه مصرف سوخت سورن توربو گازسوز رسما اعلام نشده اما ایران خودرویی‌ها می‌گویند تقریبا یک لیتر کمتر از EF7 توربو شده که یعنی احتمالا حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند.

سورن توربو گازسوز تنها 120 گرم دی اکسید کربن در هر 100 کیلومتر تولید می‌کند و به همین دلیل می‌تواند استاندارد یورو6 را پاس کند. نکته دیگر اینکه روی این سورن، مخزن گاز 120 کیلویی نصب شده که به لطف آن، می‌تواند تا 400 کیلومتر را طی کند.

فروش سورن توربو گازسوز قرار است از نیمه دوم سال 99 شروع شود.

بهمن 97 | ایران خودرو برای عرضه سمند دیزلی آماده شده است؛ این خبر را محمد زالی، مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در بهمن ماه 97 به رسانه‌ها داد.

 

طبق گفته‌های آقای زالی، هدف اصلی در اجرای موتور دیزلی برای خودروهای سواری، کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه است. در برای فاز آزمایشی، ایران خودرو 70 پیشرانه دیزلی را ساخته که 30 نسخه آن را برای تاییدیه نهایی روی سورن دیزلی قرار داده است.

 

اما پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این خودرو به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که یعنی می‌تواند استاندارد یورو5 (قابل ارتقا به یورو6) را به‌راحتی پاس کند. نکته هیجان‌انگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7.  همچنین مصرف جاده‌ای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود.

با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانه‌های جدید دیزلی ایران خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. هنوز زمان عرضه محصولات ایران خودرو با پیشرانه دیزلی، مشخص نشده است.

سورن توربو نخستین تلاش ایران‌خودرو در بکارگیری پیشرانه توربوست و باید آن‌را نخستین محصول داخلی بدانیم که به سیستم پرخورانی مجهز شده.

تولید سورن توربو نخستین‌بار در بهمن 94 آغاز شد اما تولید انبوه آن از نیمه اردیبهشت 97 در ایران خودرو تبریز آغاز شد. نکته جالب‌تر اینجاست که سورن 94 تنها یک ستاره کیفی داشت اما سورن 97 به دو ستاره کیفی رسید و در سال 99 نیز 3 ستاره کیفی دارد.

سورن توربو از همان پیشرانه EF7 بهره می‌برد ولی به سیستم توربو به همراه اینترکولر (که در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو ساخته شده) مجهز است. طبق گفته کیوان وزیری (قائم مقام معاون طراحی و توسعه محصول ایران‌خودرو) قدرت و گشتاور سورن توربو را می‌توان با پیشرانه‌های 2.4 لیتری مقایسه کرد درحالی‌که سطح آلایندگی آن متناسب با پیشرانه‌های 1.6 لیتری است. سایر تغییرات صورت گرفته در پیشرانه سورن توربو عبارتند از:

همچنین در سورن توربو، برخی دیگر از قسمت‌های فنی نیز دستخوش تغییر شده‌اند ازجمله: جعبه‌دنده، سیستم مدیریت پیشرانه، سیستم سوخت‌رسانی و هوارسانی، اگزوز، خنک‌کاری و مجموعه الکترونیکی خودرو.

سورن توربو تنها در تیپ ELX عرضه می‌شود و اگر امکانات آن‌را با سورن ELX معمولی مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که به‌غیر از تغییرات فنی، این دو مدل سورن فقط در سایز تایرها با یکدیگر تفاوت دارند.

همزمان با استفاده از داشبورد جدید برای پژو پارس و پژو 405، ایران خودرو از سال 92 نیز سورن ELX را با داشبورد جدید به بازار فرستاد؛ خودرویی که مهم‌ترین تغییراتش را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

سیستم صوتی جدید با قفل ضدسرقت و خروجی ساب ووفر

سورن نخستین فیس لیفت مهمی بود که ایران خودرو برای سمند طراحی کرد و سال 86 هم آن‌را به بازار فرستاد. واقعیت این بود که سورن با هدف جایگزینی سمند تولید شده بود ولی مشکلات فنی و مهم‌تر از آن قیمت تمام شده بیشترش، مانع از محقق شدن این هدف شد. فروش موازی سورن با سمند، مهم‌ترین علت عدم استقبال ایرانی‌ها از سورن است.

سورن اولین سمندی بود که ایربگ راننده و ترمز ABS را به صورت استاندارد داشت. نسخه‌های اولیه سورن فقط در یک تیپ عرضه می‌شد تا اینکه در سال 87 ایران خودرو تیپ گران‌تر آن یعنی سورن ELX را هم تولید کرد که مهم‌ترین تفاوتش در اضافه شدن «ایربگ سرنشین جلو» و داشتن «دزدگیر و ایموبیلایزر» بود. خانواده سورن در ابتدا در مدل‌های زیر فروخته می‌شد:

»» بررسی مشخصات فنی سمند سورن ««

در یک دهه اخیر، ایران خودرو، خانواده سورن را دستخوش تغییرات زیادی کرد که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

برای اطلاع از قیمت روز خودرو و همچنین قیمت انواع سمند سورن، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز سمند

سمند سورن پلاس

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش ایران خودرو و همچنین دیدن به‌روزترین آگهی‌های سمند، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو

»» خرید و فروش انواع سمند و سمند سورن

برای دانلود دفترچه راهنمای سمند و سمند سورن ایران خودرو و همچنین دفترچه راهنمای سایر خودروهای بازار، لینک زیر را ببینید:

»» دانلود دفترچه راهنمای خودرو

سمند پلاس در آستانه تولیدانبوه؛ انتشار نخستین تصاویر


معرفی پرفروش‌ترین های بازار

توصیه ایساکو به مالکان LX، سورن و سریر

۱، رنگ نقره ای روشن بسیار به سورن میاد ک متآسفانه حذف شده
۱، تریم داخلی بسیار زشت واز مواد لی کیفیت و بدرنگ تشکیل شده
۳، رنگ نور پس زمینه ادوات برقی والکترونیک بسیار لسیار بدرنگه واز قرمز بسیترزشتی استفاده شده ک انسان رو بیاد کشتارگاههای صنعتی دام میندازه
۴، تریم بژ مثل سورنهای اوایه واز جنس همون مواد داشبرد بسیار بسیار زیباتر ومرغوب بودن. حالا طرحشو عوض کردن چرا جنس ورنگ رو هم خراب کردن، گویا قصدشون تخریب شرکته بیشتر

واقعاعالیه

ماشینه قشنگیه دوسش دارم ماشینه خوبیه

خوشگله خیلی ماشینش

سورن رو دوست میدارم

دی 99 | یکی از محصولات جدیدی که قرار است در سال 99 به خانواده سمند ایران خودرو اضافه شود، مدل جدیدی به نام «سمند پلاس» خواهد بود؛ خودرویی که از زمستان 99 تولید آن در ایران خودرو شروع شده اما مشخص نیست از چه زمانی، بدست مشتریان خواهد رسید.

سمند پلاس، در واقع همان نسخه ارتقایافته همان «سمند معمولی» است که ایران خودرو آنرا بنام «سمند سال» می‌فروشد. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که سمند پلاس، احتمالا بزودی جایگزین سمند سال می‌شود. ولی هنوز چیزی برای ما قطعی نشده و همچنان باید منتظر بمانیم.

بعد از عرضه سورن پلاس که از پاییز 99 به بازار آمد، سمند پلاس حالا دومین سمندی است که ایران خودرو، پسوند پلاس را روی آن گذاشته است. همانطور که در تصاویر خط تولید سمند پلاس نیز مشاهده می‌کنید، در این محصول جدید ایران خودرو، چراغ‌های جلو عقب‌، سپر، جلوپنجره، رینگ، رودری‌ها، صفحه کیلومتر و داشبورد مجددا طراحی شده است. حتی نوشته روی درب صندوق عقب نیز دیگر انگلیسی نیست.

همانطور که سمند سال از موتور 1.8 لیتری XU7 بهره می‌برد، سمند پلاس نیز از موتور XU7 پلاس بهره گرفته که هم استاندارد آلایندگی یورو5 دارد، هم مصرفش حدود 1.2 لیتر کمتر شده و هم اینکه منحنی گشتاور آن، حالت یکنواخت‌تری داشته و از حالت قله‌ای خارج شده است. به عبارت بهتر، حداکثر گشتاور تولیدی موتور XU پلاس، در دور موتور گسترده‌تری در اختیار راننده قرار می‌گیرد. موتور XU پلاس، علاوه‌بر سمند پلاس، قرار است روی پژو پارس سال هم نصب شود.

سمند سورن پلاس

در جدول زیر، آخرین قیمت مصوب فروش ایران خودرو برای انواع خودرو سمند را مشاهده می‌کنید:

بیشتر بخوانید:

# لوازم یدکی سمند و دنا# آمار تولید ماهیانه ایران خودرو# سرویس ادواری ایران خودرو# تست محصولات ایران خودرو

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است. 

همچنین برای اطلاع از قیمت روز خودرو و قیمت انواع سمند و سمند سورن، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز انواع سمند

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو سمند

تیر 99 | بعد از توقف تولید پژو 405، حالا ایران خودرو می‌خواهد سمند سال را جایگزین آن کند؛ اما این سمند سالی که از آن حرف می‌زنیم، ظاهرا تفاوت‌های زیادی با سمند سال فعلی دارد چراکه ایران خودرو از آن، بعنوان «سمند سال بهینه» نام برده است.

آنطور که معاون تحقیقات ایران خودرو گفته، در سمند سال بهینه، به جز سقف، تمامی تزئینات داخلی خودرو یا بهبود یافته یا مجددا طراحی شده؛ این یعنی داشبورد، رودری‌ و صندلی‌های جدیدی در سمند سال بهینه استفاده شده است.

سمند سال بهینه قرار است در دو تیپ به بازار بیاید؛ یکی تیپ پایه با موتور 1.8 لیتری XU7 و دیگری نیز تیپ لوکس‌ با موتور 1.6 لیتری EF7. البته هردو موتور، استاندارد آلایندگی یورو5 دارند. همچنین در تیپ لوکس، علاوه بر تغییر موتور، شاهد تغییرات ظاهری دیگری مانند تغییر چراغ‌ها، جلوپنجره و دستگیره‌ها خواهیم بود؛ ضمن اینکه ایران خودرو برای تیپ لوکس، می‌خواهد «ترمز دیسکی» و «رینگ آلومینیومی» را بصورت استاندارد استفاده کند.

ایران خودرو بعد از تولید انبوه سمند سال بهینه، به سراغ تولید نسخه دوگانه سوز آن با موتور EF7 نیز می‌رود که هنوز زمان عرضه آن به بازار مشخص نیست. سمند سال بهینه که احتمالا از نیمه دوم سال 99 به بازار خواهد آمد، ظرفیت تولیدی معادل 450 دستگاه در روز داشته و می‌تواند بهترین جایگزین در دوران پسا 405 باشد!

دقیقاً سه سال قبل از خداحافظی ایران‌ خودرو با پیکان، شاهد ورود سمند به بازار کشورمان بودیم؛ خودرویی که 2 دهه از زندگی‌اش گذشته و علی‌رغم تغییرات اساسی اندک در طول زمان زندگی‌اش، همچنان هم یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی است. «باما» همراه شوید تا همه چیز را درباره سمند و مدل‌های مختلفش بدانید.

سمند اولین خودرویی بود که یک خودروساز داخلی، صفر تا صدِ ساختش را مدیریت می‌کرد. به همین دلیل به آن لقب «اولین خودرو ملی» دادند که به تولیدانبوه می‌رسید.

البته برخی‌ها از این لقب، برداشت اشتباهی دارند و تصور می‌کنند که خودرویی ملی باید همه چیزش ملی باشد! در صورتی‌که چنین چیزی صحیح نیست. هر خودروسازی برای کاهش هزینه‌های تولیدش، مجبور است از دانش فنی یا حتی مشاوره مهندسی سایر شرکت‌ها کمک بگیرد. درباره سمند هم دقیقاً همین اتفاق رخ داده چراکه طراحی بدنه و شاسی آن را به دست فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها سپردند، پلتفرمش (مشترک با 405) را در فرانسه ساختند، قالب‌های بدنه‌اش را ژاپنی‌ها برای ایران‌ خودرو طراحی کردند و حتی ساخت خط تولیدش را هم کره‌ای‌ها برعهده داشتند.

شورولت مچکریم!

با اینکه اصطلاح «خودرو ملی» با تولید سمند بر سر زبان‌ها افتاد، اما تقریباً یک دهه قبل از شروع تولید سمند بود که برای اولین‌بار با چنین واژه‌ای آشنا شدیم.

اوایل دهه 70 شمسی، سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) با حمایت شهرداری تهران و وزارت صنعت (صنایع سنگین سابق) پروژه‌ای به اسم خودرو ملی را تعریف کرد؛ هدف از انجام این پروژه این بود که آیا مهندسان ایرانی می‌توانند با مهندسی معکوس، یک خودرو را از اول بسازند یا نه.

آن‌ها برای انجام این پروژه، شورولت رویال را انتخاب کردند؛ همان خودرویی که دهه 50 شمسی در جنرال‌موتورز ایران (پارس خودرو فعلی) هم مونتاژ می‌شد. مهندسان ایرانی، این شورولت را شکافتند و از اول ساختند! سپس اولین پروتوتایپ آن‌را با نام «خودرو ملی ایران» برای نخستین‌بار در سال 1372 به نمایش گذاشتند.

پیکان جدیدی که نشد!

بعد از کپی/پیست موفق ایرانی‌ها از شورولت، در اواسط دهه 70 شمسی، پروژه ساخت سمند در ایران خودرو رسماً آغاز شد. فراموش نکنیم که ایران‌ خودرو می‌خواست سمند، جایگزینی برای پیکان باشد تا آنجایی که قبل از فرارسیدن دهه 80 شمسی، نخستین پروتوتایپ‌های سمند را با نام «پیکان جدید» رونمایی می‌کرد.

اما متاسفانه استراتژی اشتباه مدیران ایران خودرو در انتخاب همکارانشان در این پروژه، منجر به تغییرات متوالی (چه در قسمت فنی و چه در قسمت طراحی) در سمند شد. این اتفاقات دست به دست هم داد تا تولید سمند با تاخیر بسیار، سرانجام در سال 1381 آغاز شود.

اما سمندی که در سال 81 تحویل مشتریان شد، هم‌قیمت پژو 405 شده بود و تقریباً 12 میلیون تومان قیمت داشت درحالی‌که ایران خودرو در همان سال، پیکان انژکتوری را با قیمت تقریبی 6 میلیون تومان به مشتریانش می‌فروخت! به این ترتیب سمندی که روزی قرار بود برای قشر ضعیف جامعه هم قابل خریداری باشد، برای همیشه از دسترس این مشتریان، دور شد.

قبل از آنکه به معرفی انواع سمند بپردازیم، باید با پیشرانه‌ها و مشخصات فنی انواع سمند آشنا شوید. با کمک جدول زیر، می توانید مقایسه انواع سمند را به راحتی انجام دهید.

*اعداد مندرج در جدول فوق، طبق اعلام ایران خودروست.
*قدرت، گشتاور، شتاب و سرعت برای موتورهای XU7 دوگانه و EF7 دوگانه، در حالت گاز نوشته شده چراکه در حالت بنزین، تفاوتی خاصی با موتورهای بنزینی‌شان ندارند.

سمند X7 یا «سمند معمولی»، اولین عضو خانواده سمند بود که ایران خودرو آنرا با پیشرانه XU7 و از سال 81 به بازار فرستاد. سمند X7 هم در مدل بنزینی و هم در مدل دوگانه سوز فروخته می‌شد و «ایربگ جلو» و سیستم «کنترل بخار بنزین» آن فقط در نسخه‌های صادراتی‌اش موجود بود. 

به‌دلیل استقبال بیشتر مشتریان از LX سال، ایران خودرو تولید سمند X7 را در سال 88 متوقف کرد.

سمند EL که ایران خودرو به آن «سمند کار» لقب داده بود، از سال 82 به بازار آمد و ابتدا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار گرفت ولی بعدها ایران خودرو راضی شد که آن‌را به عموم مشتریان هم بفروشد. 

سمند EL نسخه کم‌آپشن‌تری از سمند X7 بود و همان پیشرانه XU7 را هم در سینه داشت ولی برای آن‌که قیمت تمام شده کمتری داشته باشد، ایران خودرو چندین آپشن را از روی آن برداشته بود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

البته همین آپشن‌های حذف شده، بعدها بلای جان سمند EL شد! و باعث شد تا مشتریانِ کمتری به فکر خریدنش باشند. نهایتاً نیز ایران خودرو در سال 89 و بدلیل بازار کم‌رونقش، عرضه سمند EL را متوقف کرد.

به موازات عرضه سمند EL، ایران خودرو تولید سمند ال ایکس را هم از سال 82 شروع کرد. مهم‌ترین اتفاق در سمند LX، بهبود ظاهری خودرو بود؛ چراغ‌های عقب کوچک‌تر شدند و جلوپنجره خودرو هم دوتکه‌ای شد. 

سری اول سمند LX با همان پیشرانه XU7 تولید می‌شد و 6 تیپ مختلف داشت که عبارتند از:

»» بررسی مشخصات فنی سمند LX ««

جالب است بدانید که ایران خودرو از پیشرانه TU5 اکثراً برای سمندهای صادراتی استفاده می‌کرد. به همین دلیل وقتی سمند TU5 به بازار داخلی راه پیدا کرد، با نام «سمند سفارشی» هم میان مشتریان معروف شد.

سمند سورن پلاس

به دلیل عرضه بسیار محدود سمند TU5 در ایران، این روزها یافتن چنین سمندهایی در بازار کشورمان، کار آسانی نیست ولی باید بدانید که عرضه این سمندها تاقبل از سال 90 متوقف شد.

سمند EF7 را باید چهارمین عضو خانواده سمند بدانیم که سال 87 ابتدا نسخه پایه گازسوز آن به بازار آمد و خیلی زود نیز نسخه بنزینی‌اش روی سمند قرار گرفت. EF7 وقتی به تولید انبوه رسید، 2 ویژگی بسیار مهم داشت:

موتور EF7 را شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو یا ایپکو (IPCO) با همکاری شرکت آلمانی FEV Group ساخته و دو نوع بنزینی و پایه گازسوز دارد که البته نسخه گازسوز آن به دلیل داشتن اکتان بالاتر، دوام و عمر بیشتری نسبت به EF7 بنزینی دارد.

ایران خودرو در سال 94، تولیدانبوه پیشرانه EF7-TC را آغاز کرد؛ پیشرانه‌ای که در همان سال روی سورن توربو قرار گرفت و در سال 97 نیز در دل دنا پلاس توربو جای خوش کرد. از آنجایی که تفاوت فنی پیشرانه EF7 تنفس طبیعی با EF7 توربو را در بخش موتورهای سمند ذکر کردیم، بنابراین به جای تکرار آن داده‌ها، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم؛ جدولی که این روزها کمتر کسی به آن توجه می‌کند!

*اطلاعات جدول فوق، از وب سایت ایران خودرو جمع آوری شده است.

هنوز هم برای خیلی‌ها جای سوال دارد که چرا ایران خودرو در سال 87 دست به عرضه سمند سریر زد درحالی که این شرکت قبلاً هم پرشیای لیموزین را تولید کرده و به موفقیت چندانی نرسیده بود.

به هرحال سمند سریر تنها مزیتش داشتن فاصله محوری بیشتر و اضافه شدن سیستم مالتی مدیا برای ردیف عقب بود و در مابقی چیزها، تفاوتی با سمند LX نداشت.

»» بررسی مشخصات فنی سمند سریر ««

یکسال پس از توقف تولید سمند X7، ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه‌های معمولی‌ سمند را دوباره راهی بازار کند ولی این‌بار با ظاهری جدیدتر و البته نامی جدیدتر!

»» بررسی مشخصات فنی سمند SE ««

سمند SE که در بازار به «سمند معمولی» هم معروف شده، مجهز به پیشرانه «XU7 یورو4» است و به همین دلیل مصرف سوختش اندکی از سمند X7 بهتر شده. سمند SE صرف‌نظر از تفاوت ظاهری‌اش با سمند LX، آپشن‌های کمتری هم نسبت به LX دارد. اگر لیست تجهیزات هردوی این تیپ‌ها را مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که سمند SE تجهیزات زیر را ندارد:

»» تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

»» تجربه رانندگی با تندر 90 پلاس

»» تجربه رانندگی با دانگ فنگ H30 کراس

در ادامه این متن، به برخی از مهم‌ترین سوالاتی که معمولا کاربران درباره مدل‌های مختلف سمند می‌پرسند، جواب می‌دهیم.

هم خانواده سمند و هم خانواده پژو پارس ایران خودرو، تیپ‌هایی با پسوند «سال» داشتند. مدل‌های سال در واقع ارزان‌ترین و کم‌آپشن‌ترین عضو خانواده محسوب می‌شوند و همگی آنها به پیشرانه XU7 نیز مجهزند.

برای جواب دادن به این سوال، باید کد فنی موتورهای ایران خودرو را بدانید:

بنابراین موتور L3 نام دیگر همان موتور XU7 است!

تفاوت مهم این دو مدل فقط در قسمت فنی است. به لحاظ تجهیزاتی نیز تنها می‌توان گفت که مشتریان سمند LX دوگانه، علاوه بر تریم بژ، امکان سفارش تریم خاکستری را هم داشتند.

سیستم عیب‌یابی هوشمند یا مالتی پلکس، اولین‌بار در خانواده 206 استفاده شد و چون تجربه موفقی برای ایران خودرو بود، برای مدل‌های مختلف خانواده سمند نیز به کار رفت. 

در مالتی پلکس، به جای استفاده از چندین رشته سیم، فقط از یک سیم اصلی استفاده شده؛ به همین دلیل هم حجم سیم‌کشی‌ و اتصالات مرتبط به آن کاهش یافته، هم تعمیر و دیاگ آسان‌تر شده و هم اینکه فرآیند مونتاژ برای خودروساز، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که از مالتی پلکس در چه سمندهایی استفاده شده، باید بگوییم که:

بله! تا سال 89، ایران خودرو برخی از سمندهای صادراتی‌اش را در بازار داخلی هم فروخت. یکی از این صادراتی‌ها، همین سمند اتومات بود که این روزها در بازار کشورمان نایاب است. سمندهای اتومات همگی از خانواده LX بودند و پیشرانه و جعبه‌دنده مشترکی با 206 تیپ 6 داشتند.

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش ایران خودرو و همچنین دیدن به‌روزترین آگهی‌های سمند، لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

»» شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو

»» خرید و فروش انواع سمند و سمند سورن

برای دانلود دفترچه راهنمای سمند و سمند سورن ایران خودرو و همچنین دفترچه راهنمای سایر خودروهای بازار، لینک زیر را ببینید:

»» دانلود دفترچه راهنمای خودرو

*عکاس: آرمان عراقی


معرفی پرفروش‌ترین های بازار

توصیه ایساکو به مالکان LX، سورن و سریر


پرمصرف‌ترین قطعات در بازار

حالا ایران خودرو هنر که نکرد اتاق سمند اتاق بی ام دبلیو است

ولی به درد نخوره

سلام وقت بخیر
خدایی سمند پلاس داشبوردش خیلی زشته

اسفند 99 | همانطور که آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در مراسم رونمایی موتور سه استوانه قولش را داده بود، تولید گیربکس 6 دنده جدید ایران خودرو، روز نهم اسفندماه و با حضور وزیر صمت، رسما آغاز شد. این گیربکس 6 دنده جدید، که با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود وضعیت تعویض دنده‌ها ساخته شده، می‌تواند تا پایان سال 1404، صرفه‌جویی ارزی 87 میلیون دلاری برای کشور داشته باشد. اما خبر مهم‌تر اینکه در مراسم افتتاخ خط تولید این گیربکس، ایران خودرو همچنین برای نخستین‌بار از رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه‌ای) نیز رونمایی کرد.

رانا پلاس پانوراما، اولین محصول ایران خودروست که با گیربکس 6 دنده جدید، به بازار خواهد آمد. در سال 1400 نیز قرار است دنا پلاس هم به این گیربکس جدید، مجهز شود.

آذر 99 | با انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از رانا پلاس پانوراما در خط تولید آزمایشی ایران خودرو، حالا مشخص شده که این محصول جدید، همان مدلی است که ایران خودرو می‌خواست با گیربکس 6 دنده جدیدش به بازار بفرستد.

همچنین هواداران رانا پلاس خوب می‌دانند که ایران خودرو قرار بود علاوه بر گیربکس جدید، موتور جدید EC5 را هم روی سری جدید رانا پلاس نصب کند ولی چنین چیزی هنوز، برای ما قطعی نشده و نمی‌دانیم که آیا رانا پلاس 6 دنده، با موتور EC5 تولید شده است یا همان موتور TU5 سابقش را در سینه دارد. به هرحال همچنان باید منتظر بمانیم!

سمند سورن پلاس

آبان 99 | تنها به فاصله یک هفته بعد از انتشار خبر تولید رانا پلاس با گیربکس 6 دنده جدید، حالا تصاویر رانا پلاس پانوراما نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

حالا این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، سری جدید رانا پلاس را می‌خواهد هم با سقف پانورما و هم با گیربکس 6 دنده تحویل مشتریان دهد. سقف پانورمای رانا پلاس، بسیار شبیه به سقف پژو 207 پانوراما ساخته شده و پرده آن بصورت دستی بازوبسته می‌شود.

اگر یادتان باشد، ایران خودرو در شهریورماه 99 خبر داده بود که می‌خواهد سقف پانوراما را علاوه بر خانواده پژو 207، روی محصولات دیگرش مانند دنا پلاس، سمند سورن و حتی خانواده پژو 206 نیز نصب کند.

آبان 99 | تقریبا اوایل تابستان 99 ایران خودرو رسما تایید کرد که در مدل‌های آینده رانا پلاس، هم گیربکس و هم موتور این خودرو، تغییر خواهند کرد. حالا مشخص شده که ایران خودرو، در فاز اول قرار است گیربکس رانا پلاس را تغییر دهد. 

آقای اسماعیل پور، مدیرعامل شرکت نیرو محرکه، در تاریخ 26 آبانماه خبر داده که گیربکس 6 دنده دستی جدید، در ابتدا روی رانا پلاس نصب شده و سپس در اختیار سایر محصولات ایران خودرو نیز قرار می‌گیرد.

گیربکس 6 دنده جدید رانا پلاس با هدف بهبود تعویض دنده و کاهش مصرف سوخت در سرعت بالا و همچنین در جاده و اتوبان طراحی شده است. علاوه بر این گیربکس دستی، ایران خودرو در اواخر سال 99، تولید آزمایشی نسخه نیمه اتومات (AMT) این گیربکس را هم شروع می‌کند ولی هنوز مشخص نشده که آیا این گیربکس نیمه اتومات، نصیب رانا پلاس هم می‌شود یا خیر.

آبان 99 | با اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو برای پاییز 99، حالا مشخص شده که خریداران رانا پلاس با موعد تحویل آبان و آذر، باید با قیمت جدید، برای تکمیل وجه اقدام کنند.

درحالیکه قیمت رانا پلاس در تابستان 99 معادل 144.8 میلیون تومان بود، ایران خودرو برای پاییز 99، قیمت آنرا معادل 179.5 میلیون تومان اعلام کرده است.

مهر 99 | ایران خودرو از تاریخ 5 مهرماه، دعوتنامه سری اول رانا پلاس را با موعد مهر صادر کرده است؛ قیمت ایران خودرو برای این محصول جدید معادل 144 میلیون و 804 هزار تومان اعلام شده.

شهریور 99 | آقای قاضوی، مدیر پروژه رانا پلاس، در تاریخ 29 شهریورماه، از آخرین وضعیت تولید این خودرو خبر داده است.

ایران خودرو برنامه تولید روزانه 50 دستگاه رانا پلاس را دارد؛ یعنی سالانه می‌تواند 15 هزار دستگاه از این محصول جدید را به بازار بفرستد. برای سال 99 نیز هم اکنون 2000 دستگاه رانا پلاس تولید شده که از مهرماه 99 تحویل آن به مشتریان آغاز می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده که در سال جاری، ایران خودرو حدود 13 هزار دستگاه رانا پلاس را بدست خریداران برساند.

از اواخر سال 99 نیز ایران خودرو قرار است نسخه‌های گران‌تری از رانا پلاس را معرفی کند که امکانات جدیدتری مانند گیربکس 6 دنده جدید، گیربکس نیمه اتومات، فرمان برقی و حتی موتور EC5 دارند. احتمالا تحویل این نسخه از رانا پلاس از اواسط سال 1400 خواهد بود.

مرداد 99 | آقای پورمجیب، معاون تحقیقات ایران خودرو، خبر داده که تولید رانا پلاس با ظرفیت روزانه 45 تا 50 دستگاه، از 15 اردیبهشت 99 شروع شده و ایران خودرو قرار است تا پایان سال 99، حدود 13 هزار دستگاه از این محصول جدید را به بازار بفرستد.

البته آقای پورمجیب، دو نکته جالب دیگر هم درباره رانا پلاس گفته است؛ اولین نکته اینکه این خودرو در فاز نخست تولید، قرار نیست با گیربکس 6 دنده جدید ایران خودرو عرضه شود و فعلا با همان گیربکس 5 دنده دستی سابق رانا ال.ایکس، بدست مشتریانش می‌رسد.

نکته دوم اینکه ایران خودرو در آینده‌ای نزدیک، می‌خواهد موتور EC5 را هم روی رانا پلاس نصب کند.

رانا پلاس ایران خودرو، که نخستین بار در زمستان 98 معرفی شد، قرار است از پاییز سال 99 وارد بازار کشورمان شود. البته با آمدن رانا پلاس، فعلا قرار نیست از رانا LX خداحافظی کنیم چراکه ایران خودرو می‌خواهد هردوی آنها را در سبد محصولاتش داشته باشد.

 

براساس ماده 4 قانون هوای پاک، عرضه و فروش خودروهای یورو4 برای سال 1399 غیرقانونی شده و به همین دلیل نیز خودروسازان باید برای گرفتن مجوز استاندارد یورو5 اقدام کنند.

 

هرچند که وزارت صمت، اجرایی شدن این قانون را تا اواخر سال 99 به تعویق انداخت اما از میان خودروسازان کشورمان، ایران خودرو زودتر از بقیه دست به کار شد و توانست برخی محصولاتش را به استاندارد یورو5 برساند. به همین مناسبت، در نخستین هفته دیماه 98، ایران خودرو طی مراسمی، آغاز تولید برخی از مدل های یورو5 خود را جشن گرفت. در حاشیه این مراسم بود که فیس لیفت جدید رانا را برای اولین بار دیدیم؛ خودرویی که قرار است با نام «رانا پلاس» به بازار بیاید.

رانا پلاس را باید نسخه ارتقایافته رانا بدانیم که هم یورو5 شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. به‌عنوان مثال گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت نئونی مجهز شده‌اند. همچنین قاب آینه‌ها تغییر کرده و حالا راهنمای LED دارد. همرنگ‌شدن دستگیره‌ها و زه‌جانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاق‌ها از دیگر ویژگی‌های ظاهری رانای جدید خواهند بود.

درون کابین رانای جدید نیز مهم‌ترین موضوع، استفاده از همان فرمانی است که قبلاً در 207 جدید استفاده شده بود. این فرمان جدید، که دکمه‌های کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقره‌ای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود.

اگر همه تغییرات کوچک و بزرگی که برای رانا پلاس رخ داده را حساب کنیم، به این نتیجه میرسیم که این محصول جدید، حداقل در 26 مورد، نسبت به رانا LX تغییر کرده است که عبارتند از:

تجهیزاتی که با علامت (*) مشخص شده، در آینده اضافه میشوند.

رانا پلاس در کنار بهبود استاندارد یورو5، بهبود تغییرات ظاهری و همچنین بهبود آپشن ها، یک نکته بسیار مهم دیگر هم دارد؛ ایران خودرو در کنار گیربکس 5 سرعته دستی این خودرو، در آینده می‌خواهد نسل جدید گیربکس 6 سرعته دستی خود را نیز برای اولین‌بار، روی رانا پلاس نصب کند. 

این گیربکس 6 دنده جدید که به سفارش ایران خودرو اما در شرکت نیرو محرکه ساخته شده، هم اکنون مراحل تست خود را پشت سر می گذارد و اگر همه چیز خوب پیش برود، علاوه بر رانا پلاس، این گیربکس در آینده ای نزدیک روی دنا پلاس توربو، سورن پلاس و حتی پروژه K132 ایران خودرو هم نصب میشود.

طبق گفته های ایران خودرو، گیربکس 6 دنده جدید رانا نسبت به گیربکس 5 سرعته سابق آن، در سرعت های بالای حدود 0.6 لیتر کمتر، بنزین میسوزاند. نکته جالب دیگر اینکه قیمت تمام شده گیربکس 6 دنده با 95% داخلی سازی، معادل 65% قیمت گیربکس مشابه خارجی است.

رانا پلاس در ابتدا با نسخه دنده ای به بازار کشورمان خواهد آمد. اما در فاز دوم تولیدش، ایران خودرو فروش آن با گیربکس نیمه اتومات را هم آغاز می‌کند.

آقای منصور منصوری، مدیر پروژه پلتفرم ایران خودرو، در خردادماه 99 گفت که تا پایان سال 99، گیربکس نیمه اتومات AMT روی رانا پلاس نصب خواهد شد؛ گیربکسی که به لطفا داخلی سازی شدن آن، حالا حدود 25% با نمونه خارجی‌اش اختلاف قیمت دارد. 

هنوز خبری از تجهیزات رانا پلاس اتومات منتشر نشده اما می دانیم که «فرمان برقی» و «کروز کنترل» را حتما خواهد داشت. همچنین برای توجیه اختلاف قیمتی رانا پلاس اتومات نسبت به رانا پلاس دنده ای، بعید نیست که ایران خودرو سیستم مولتی مدیا (مانیتور لمسی+دوربین عقب+نویگیشن) را نیز در اختیار خریداران رانا پلاس اتومات، قرار دهد.

ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است.

»» کاتالوگ رانا پلاس 5 دنده (PDF) ««

سایر مشخصات عملکردی خودرو (مثل شتاب، حداکثر سرعت، مصرف ترکیبی) نیز تغییری نکرده. البته وزن رانا پلاس بدلیل نصب تجهیزات اضافی، حدود 25 کیلوگرم سنگین‌تر از رانا ال ایکس شده. 

البته آقای پورمجیب، معاون تحقیقات ایران خودرو، در مردادماه 99 خبر داد که موتور EC5 نیز در آینده‌ای نزدیک، روی رانا پلاس نصب خواهد شد.

برای اطلاع از آخرین قیمت رانا و همچنین اطلاع از جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو، لینک‌های زیر را ببینید:

سمند سورن پلاس

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش و پیش فروش ایران خودرو و همچنین جهت دیدن به‌روزترین آگهی‌های رانا، لینک‌های زیر را ببینید:

»» شرایط فروش ایران خودرو

»» خرید و فروش رانا

رانا برقی، نخستین محصول تمام برقی ایران خودروست که البته هنوز در فاز تحقیقاتی بوده و تا عرضه انبوه آن، حداقل چندسال، زمان لازم است. طبق برنامه ریزی‌های ایران خودرو، این شرکت باید از سال 2021 وارد بازار خودروهای هیبرید و الکتریکی شود. ساخت رانا برقی و همچنین دنا پلاس پلاگین هیبرید نیز در همین راستاست.

شروع کار از سال 93

همه چیز از اسفند 93 شروع شد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای نخستین‌بار از رانا برقی رونمایی کرد.

در این مراسم رونمایی که با حضور رئیس جمهور روحانی برگزار شده بود، هیچگونه مشخصات فنی برای رانا برقی، رسانه‌ای نشد و فقط اعلام شد که پروژه تولید این خودرو با سرمایه‌گذاری 9 میلیارد تومانی و توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) صورت گرفته و کارفرمایی پروژه نیز برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین سازمان گسترش صنایع (ایدرو) بوده است. 

بیشتر بخوانید:

# تست 206 صندوقدار# تست 207 صندوقدار# تست 405 اس ال ایکس

زمان گذشت تا این‌که در سال 97، ایران‌خودرو دوباره رانا برقی را برای تست‌های جاده‌ای به خیابان‌های تهران آورد. سرانجام در آخرین روزهای بهمن ماه 98، ایران خودرو برای سومین بار از رانا برقی رونمایی کرد. در این رونمایی که در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی «موتورهای درون‌سوز و نفت» برگزار شد، بالاخره نخستین مشخصات فنی رانا نیز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

هیبرید است یا برقی؟

استفاده از کلمه «هیبرید» برای این رانا، کار درستی نیست! هرچند پیشرانه بنزینی در دل رانا قرار دارد اما این پیشرانه، دیگر به دیفرانسیل و گیربکس متصل نیست و تنها به عنوان ژنراتوری برای شارژکردن باتری‌ها عمل می‌کند. به همین دلیل نیز نمی‌توان این رانا را خودرویی هیبریدی دانست چراکه تمامی خودروهای هیبریدی، قابلیت حرکت کردن با کمک پیشرانه درونسوزشان را دارند اما این رانا، چنین توانایی را ندارد.

چه پیمایشی دارد؟

ایران خودرو برای رانا برقی خود، از باتری‌های 30 کیلووات ساعتی بهره گرفته که در حالت شارژ کامل، می‌تواند رانای برقی را تا حدود 220 کیلومتر به حرکت وادارد.

باتری‌های رانا برقی در قسمت انتهایی کف خودرو جاسازی شده و خوشبختانه، حجمی از صندوق عقب را نگرفته است. باتوجه به اضافه شدن باتری‌ها، رانا برقی حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر از رانای TU5 شده.

چه قدرتی دارد؟

همانطور که گفتیم، در رانای برقی، یک پیشرانه بنزینی وجود دارد که باتری‌ها را شارژ می‌کند. اما این پیشرانه، همان پیشرانه 1.6 لیتری TU5 نیست! چراکه فقط 1.0 لیتر حجم دارد و از نوع DOHC است.

موتور الکتریکی رانا برقی توانی برابر 90 کیلووات دارد یعنی حداکثر قدرتش به حدود 120 اسب‌بخار می‌رسد. همچنین گشتاور تولیدی آن نیز معادل 220 نیوتن‌متر است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

*عکس از اتوموبیلفا / اسب بخار


سندزدن سمند EF7 چقدر هزینه دارد؟


دورهمی با غلظت کم!


سبقت از چینی‌ها در شرایط خاص

دوروز دیگه لاستیک نو رو جزء اپشن حساب میکنند

آخه کجای این کیلومتر شبیه ۲۰۶ اتوماته شبیه رانا فاز صفره یا ۲۰۶ فاز صفر

سلام دوستان عزیز در باما با توجه به ارائه مشخصات رانا پلاس توسط ایران خودرو موارد بالا را اصلاح فرمایید چون خیلی از موارد بالا از جمله فرمان مشابه 207- صندلی جدید 207 -آنتن اکتیو و غیره در رانا پلاس قرار ندارند تنها موارد تغییری:
طرح جدید چراغ های جلو و عقب
دسته راهنما و برف پاکن طرح 206
روکش جدید صندلی ها طرح 207 ولی خود صندلی تغییری نکرده
بهبود کربن مجموعه داشبورد
مجموعه کلیدهای بالابر و آینه برقی جدید
آینه های جدید راهنمادار
جلو پنجره طرح جدید

سلام به نظرم زیاد خودتون رو خسته نکنید با این همه تغییرات مردم به دردسر میفتن برای انتخاب با این همه تغییرات .

سلام خسته نباشید منطقه گلشهر هستم خودرو رانا پلاس میخواستم بی زحمت قیمت چنده


»» کاتالوگ رانا پلاس 5 دنده (PDF) ««Downloads-icon

بعد از معرفی روغن موتور مناسب پژو و همچنین روغن موتور مناسب پراید، در مقاله امروز به سراغ معرفی بهترین روغن موتور انواع سمند ایران خودرو می‌پردازیم و به مشخصات روغن موتورهای سمند سورن و سمند سریر نیز اشاره می‌کنیم. در انتهای مقاله نیز زمان تعویض روغن سمند، نحوه اضافه کردن روغن به موتور و نحوه تعویض روغن موتور سمند را خواهیم گفت. باما همراه شوید!

بیشتر بخوانید:

# قیمت روغن موتور# خرید روغن موتور# تعویض روغن موتور# تشخیص روغن تقلبی

براساس دفترچه راهنمای خودرو سمند، بهترین روغنی که می‌توان در موتورهای XU7 استفاده کرد، روغن 20w50 است. البته ایران خودرو، سمند سریر را از این قاعده، مستثنی کرده که در ادامه، بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. همچنین برای موتورهای EF7 نیز استفاده از روغن موتور 10w40 توصیه شده است.

سمند سورن پلاس

روغن موتور مناسب انواع سمند ال ایکس شامل سمند LX سال با موتور XU7 و سمند با موتور EF7 بنزینی و پایه گازسوز، طبق توصیه ایران خودرو و براساس نوع موتور سمند، مطابق جدول زیر است:

*اطلاعات جدول فوق، طبق بخشنامه فنی ایساکو گردآوری شده است.

روغن موتور مناسب انواع سمند سورن ELX شامل سورن ساده با موتور XU7، سورن با موتور EF7 و سورن توربو با موتور EF7TC، طبق توصیه ایران خودرو و براساس نوع موتور سورن، مطابق جدول زیر است:

*اطلاعات جدول فوق، طبق بخشنامه فنی ایساکو گردآوری شده است.

همانطور که در ابتدای این متن نیز گفتیم، خودرو سریر در خانواده سمند ایران خودرو، یک استثنا است چراکه موتور XU7 دارد اما نباید روغن 20w50 را در آن بریزید! طبق توصیه ایران خودرو، روغن مناسب سمند سریر، مطابق جدول زیر است:

*اطلاعات جدول فوق، طبق بخشنامه فنی ایساکو گردآوری شده است.

خواندنی‌های جالب از سمند:

»» معرفی انواع سمند ایران خودرو

»» معرفی انواع سورن ایران خودرو

»» جدیدترین شرایط فروش ایران خودرو

میزان مجاز کم کردن روغن در موتور سمند ایران خودرو، معادل 200 سی‌سی در هر 1000 کیلومتر است.

طبق توصیه ایران خودرو، سطح روغن موتور سمند را باید در هر 1000 کیلومتر چک کنید.

برای چک کردن سطح روغن موتور خودرو، ابتدا باید اجزای مختلفی که در محفظه موتور سمند قرار دارد را بشناسید:

براساس تصویر فوق، قسمت‌های مختلفی محفظه موتور سمند عبارتند از:

1- مخزن روغن ترمز،
2- میله اندازه گیری سطح روغن موتور (گیج روغن)،
3- درپوش ریختن روغن موتور،
4- مخزن شیشه شوی،
5- درب رادیاتور،
6- باتری خودرو،
7- مخزن روغن فرمان هیدرولیک،
8- جعبه فیوز محفظه موتور (در صورت مجهز بودن)،
9- جعبه فیوز (در صورت مجهز بودن).

در مقاله چک کردن روغن موتور، همه چیز را درباره روش‌های بازدید سطح روغن موتور گفته‌ایم. اما برای خودرو سمند، باید نکات دیگری هم به شما بگوییم:

1- نمایشگر چک روغن (در صفحه کیلومتر) صرفا در صورت کاهش سطح روغن موتور، به شما هشدار می‌دهد. اما در صورت ریختن روغن اضافی در موتور، هیچ هشداری به شما نخواهد داد. به همین دلیل است که باید بطور منظم، سطح روغن سمند را چک کنید.

2- بهتر است سطح روغن موتور هر هزار کیلومتر (یا هر دو هفته یکبار) چک کنید. اما اگر میزان استفاده شما از خودروی‌تان، زیاد باشد، باید بازدید روغن موتور را در زمان‌های کوتاهتری انجام دهید. (مثلا هر هفته یکبار)

3- اگر با خودرو سمند، به مدت طولانی و با سرعت بالا رانندگی می‌کنید، حتما باید سطح روغن موتور را بصورت مرتب، چک کنید.

4- در حین چک کردن روغن سمند اگر با کاهش ناگهانی سطح روغن مواجه شدید، هرچه سریع‌تر به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید.

5- برای بازرسی سطح روغن موتور، ابتدا خودرو سمند را در سطحی صاف قرار دهید. سپس موتور را روشن کنید و دقایقی منتظر بمانید تا موتور به دمای ایده‌آل برسد. سپس موتور را خاموش کرده و حدود 5 الی 10 دقیقه منتظر بمانید تا روغن به کارتل برگردد. 

1- براساس روش‌هایی که در مرحله قبل گفتیم، ابتدا سطح روغن موتور سمند را چک کنید. طبیعی است که بین هر دو تعویض روغن، مقداری از سطح روغن کم شود.

اگر متوجه کاهش سطح روغن موتور شدید، درپوش مخزن روغن را باز کنید و مقدار روغن مناسب را به موتور اضافه کنید. تنها نکته مهم این است که در حین اضافه کردن روغن، سطح روغن موتور نباید از درجه ماکزیمم (MAX) مشخص شده روی میله روغن، بالاتر برود.

2- در هنگام اضافه کردن روغن موتور، حتما دقت کنید که روغن روی قطعات موتور نریزد چراکه اشتعال‌زا بوده و احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد.

3- در هنگام اضافه کردن روغن به موتور، به هیچ وجه نوع روغن موتور را تغییر ندهید. (دو نوع روغن مختلف را در مخزن روغن نریزید).

4- حداقل سطح روغن سمند (خط پایین گیج یا MIN) باید 4.45 لیتر باشد.

5- حداکثر سطح روغن سمند (خط بالای گیج یا MAX) باید 5.2 لیتر باشد.

اگر در شرایط معمولی و عادی رانندگی می‌کنید، براساس دفترچه راهنمای سمند، روغن موتور خودرو را باید در هر 12 هزار کیلومتر، تعویض کنید.

اما اگر در شرایط سخت رانندگی هستید، طبق توصیه ایران خودرو باید در هر 10 هزار کیلومتر برای تعویض روغن سمند، اقدام کنید. شرایط سخت رانندگی عبارتند از:

در مقاله تعویض روغن موتور خودرو، همه چیز را درباره نحوه تعویض روغن و مراحل تعویض روغن گفته‌ایم. اما درباره تعویض روغن سمند، باید نکاتی را اضافه کنیم:

1- در زمان تعویض روغن موتور خودرو، به این نکته دقت داشته باشید که تماس طولانی مدت دست با روغن، علی‌الخصوص روغن سوخته و کهنه، ممکن است باعث بروز بیماری پوستی و حتی سرطان شود. لذا در زمان تعویض روغن سمند، حتما از دستکش استفاده کنید. همچنین در صورت آغشته‌شدن روغن با دست‌تان، بلافاصله آنرا با محلول آب و صابون، تمیز کنید.

2- در زمانی که موتور داغ است، برای تعویض روغن سمند اقدام نکنید. اما اگر مجبور به انجام این کار هستید، مراقب باشید که بر اثر پاشیده شدن قطره‌های داغ روغن، دچار سوختگی نشوید.

3- در زمان تعویض روغن موتور سمند، از افزودنی یا هرنوع محلول جانبی دیگر استفاده نکنید چراکه صدمات جدی به عملکرد موتور وارد می‌کند.

4- بعد از تعویض روغن سمند، بستن درپوش محفظه روغن را فراموش نکنید چراکه پاشیدن روغن روی قطعات داغ موتور، باعث بروز آتش‌سوزی خواهد شد.

5- بعد از تعویض روغن موتور سمند، روغن سوخته را دور نریزید و برای بازیافت، آنرا به تعویض روغنی‌ها بدهید.

سمند سورن پلاس

در مقاله فیلتر روغن موتور خودرو، با اطلاعات جالبی درباره فیلتر روغن، روبرو می‌شوید. اما درباره فیلتر روغن سمند باید بگوییم که فیلتر روغن این خودرو از نوع «کارتریجی» است و همزمان با تعویض روغن موتور، فیلتر روغن نیز باید تعویض شود.

خواندنی‌های جالب روغن موتور:

»» اثرات ریختن روغن اضافی در موتور

»» نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن

»» حل مشکل روغن ریزی موتور TU5 ایران خودرو

برای دانلود دفترچه راهنمای سمند و همچنین دفترچه راهنمای خودروهای بازار (به زبان فارسی)، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» دانلود دفترچه راهنمای خودرو

قیمت انواع سمند ایران خودرو و همچنین قیمت روز انواع خودروهای بازار را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

»» قیمت روز خودرو

»» قیمت انواع سمند

جدیدترین قیمت انواع لوازم یدکی خودرو سمند و همچنین لوازم پرمصرفی سمند را در لینک زیر مشاهده کنید:

»» لوازم یدکی سمند

برای آنکه بدانید آیا در فصل سرما و گرما، نیازی به تعویض روغن موتور دارید یا خیر، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» روغن موتور مناسب زمستان و تابستان

در لینک زیر به این سوال کلیشه‌ای پاسخ می‌دهیم که آیا باید روغن موتور ایرانی خریداری کنید یا اینکه بهتر است از روغن موتور خارجی استفاده کنید:

»» بهترین روغن موتور چیست

دستورالعملی ساده برای عملکرد روان پیشرانه خودرو

سمند پلاس در آستانه تولیدانبوه؛ انتشار نخستین تصاویر


چگونه روغن را از کارتل تخلیه کنیم؟

اشاره: قیمت روز خودرو در بازار در سایت بر اساس مراجعه خبرنگاران روزنامه فرصت امروز به بازار و بررسی میدانی نمایشگاه های ماشین و همچنین بررسی بازار آزاد بر اساس تماس های روزانه با فروشندگان و خریداران تعیین می شود. متوسط قیمت خودرو امروز برای هر مدل ملاک تعیین نهایی قیمت امروز خودرو است. قیمت نامه به روز خودرو به صورت روزانه بروزسانی می شود و می تواند به عنوان مرجع قیمت روز خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از بخش قیمت روز خودرو در بازار تنها با ذکر منبع به صورت www.forsatnet.ir بلامانع است

چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟
قیمت خودرو صفر همواره برای خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده. قیمت به روز خودرو می تواند در تعیین قیمت خرید و فروش بسیار مهم باشد. در واقع قیمت صفر خودرو در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند. به خصوص در زمینه قیمت خودرو خارجی این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد. اما در زمینه خودرو خارجی باید از قیمت روز خودرو وارداتی اطلاع داشته باشیم. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگیهای رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است. بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای خودرو بسیار مهم است.
در جداول بالا قیمت آنلاین خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند. لطفا برای مشاهده آخرین قیمت خودرو برای سایر برندها روی لوگوی برند مربوطه در بالای صفحه کلیک کنید.

سمند سورن پلاس نام یکی از مشتقات سمند سورن است که پس از مدل‌های ELX و توربو بزودی وارد بازار کشورمان خواهد شد. بعد از قطع همکاری شرکت‌های بین المللی با خودروسازان داخلی، این شرکت‌ها که دستشان از مونتاژ خودروهای جدید کوتاه شده بود، به سراغ بروزرسانی محصولات خود رفته‌اند تا با تغییر چهره یا اضافه کردن برخی امکانات جدید، جذابیت محصولات قدیمی خود را تاحدودی افزایش دهند. شرکت ایران خودرو در سال 1398 از عرضه سورن پلاس به بازار خبر داد. سورن پلاس در واقع خودرو جدیدی نیست و تفاوت‌های آن با دیگر مدل‌های سورن را باید در مواردی همچون تغییر گرافیک چراغ‌ها، افزودن رینگ و برخی تغییرات داخل کابین جستجو کرد.

در نمای ظاهری سمند سورن هیچ تفاوتی میان طراحی کلی این خودرو و سایر نمونه‌های سمند سورن به چشم نمی‌خورد؛ یه همین دلیل می‌توان آن را نمونه فیس لیفت سمند سورن بدانیم. طراحی این خودرو در مقایسه با رقبای امروزی حرف چندانی برای گفتن ندارد و همان طراحی محافظه کارانه خود را حفظ کرده است، اما گرافیک جدید چراغ‌ها و رینگ‌های آلومینیومی تاحدودی توانسته بر جذابیت‌های آن بیافزاید. تغییرات جزئی جلو پنجره، تغییر دستگیره درها و افزودن یک یه اصطلاح اسپویلر (باله) کوچک از دیگر تغییرات سورن پلاس هستند. کابین این خودرو نیز تغییراتی را به خود دیده و افزودن مواردی همچون روکش فرمان چرمی، دوخت قرمز صندلی‌ها و استفاده از طرح کربن برای برخی بخش‌های داخلی توانسته بر جذابیت‌های کابین بی‌افزاید، اما متریال کابین هنوز همان پلاستیک بی کیفیت است. سمند سورن پلاس با همان پیشرانه EF7 که روی تمامی محصولات این خانواده اعم از سمند معمولی، دنا، دنا پلاس و سورن نصب می‌شود روانه بازار خواهد شد. این پیشرانه 4 سیلندر قادر است تا 115 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقيقه و 159 نيوتن متر گشتاور در 3500-4500 دور در دقيقه را تولید کند که طبق استاندارد‌های یورو ۵ ساخته‌شده است. نیرو این پیشرانه توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی موسوم به BE3 به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به مطابقت فنی سورن پلاس با سایر مدل‌ها، شتاب و مصرف ترکیبی سورن معمولی را می‌توانیم به این مدل نیز تعمیم دهیم؛ شتاب 0 تا 100 12 ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی حدود 9 لیتری! سورن پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته سورن‌های معمولی به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین به آپشن‌های بیشتری نیز مجهز خواهد شد. هنوز اطلاعاتی رسمی در مورد جزییات امکانات رفاهی این خودرو منتشر نشده است، اما براساس معدود تصاویر و مشخصات منتشر شده می‌توان گفت که سمند سورن پلاس علاوه بر دارا بودن سایر آپشن‌هایی که در دیگر هم رده‌های خود یافت می‌شود، به آپشن‌های جدیدی همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری نیز مجهز است. وضع مجدد تحریم‌های بین الملی و لغو تمامی قراردادهای فی مابین باعث شده است تا خودروسازان داخلی که از طراحی خودروهای جدید عاجز‌اند، به ناچار به بروزرسانی محصولات قدیمی خود روی بیاورند. سورن پلاس جدیدترین تلاش ایران خودرو برای نو نوار کردن محصولات از مد افتاده و قدیمی خود است که پیش از این در محصولاتی مانند سمند و رانا نیز شاهد آن بودیم. با فاکتور گرفتن برخی ایرادات همچون مصرف سوخت بالا و پلتفرم قدیمی، هندلینگ خوب، جذابیت‌های بصری بیشتر و آپشن‌های مناسب از جمله مزیت‌هایی هستند که می‌توانیم برای سورن پلاس ذکر کنیم.

از امکانات سورن پلاس می‌توان به ترمز‌های ABS+EBA، رینگ‌های دورنگ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین، سه عدد سنسور دنده‌عقب و فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغ‌های LED جلو، چراغ روز (Day Light)، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان عقب، شیشه دودی، شیشه درب‌های عقب و شیشه عقب، کلید‌های کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو و درنهایت ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره کرد.

ایران‌خودرو در طرح پیش‌فروش جدید خود، در موعد مهرماه نسخه فیس لفت و جدید سمند را بانام سورن پلاس به بازار عرضه خواهد کرد. این خودور که به‌جای سورن ELX عرضه خواهد شد، امکانات جدیدی داردکه توسط شورای رقابت به مبلغ ۱۴۷ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. این قیمت نسخه تنفس طبیعی سورن پلاس است. گفتنی است در ابتدا نسخه بنزینی تنفس طبیعی و بنزینی توربو این خودرو به بازار عرضه خواهد شود و پس‌ازآن پیش‌بینی می‌شود، نمونه نهایی توربو CNG آن از شهریور ۹۹ روانه بازار شود.

محصولاتی همچون پژو پارس LX، پژو 206 صندوقدار و دنا معمولی را میتوان به عنوان رقبای سورن پلاس نام ببریم. سورن پلاس به دلیل طراحی بروزتر و دارا بودن آپشن‌های بیشتر قطعا گزینه جذاب‌تری برای خرید خواهد بود، اما تا زمان عرضه و قیمت آن در بازار نمیتوان به صورت کامل در مورد جایگاه این خودرو در مقایسه با رقبا اظهار نظر کنیم.

سمند سورن پلاس

آپشنها و مشخصات سمند سورن پلاس

سمند سورن جدید سال ۹۷ به بازار می آید .

سمند سورن پلاس را بیشتر بشناسید

سورن پلاس را بیشتر بشناسید + مشخصات

نگاهی به سورن پلاس در آستانه ورود به بازار

آغاز تحویل سورن پلاس به مشتریان

مشخصات کامل سمند سورن پلاس منتشر شد

شرایط فروش سمند سورن پلاس / بهمن ۹۹

24 دیدگاه ها برای “سمند سورن پلاس”

موتور سورن پلاس ای اف ۷ توربو هست. اشتباها تو سایت نوشته شده تنفس طبیعی که خواهشا اصلاح بشه.

واقعا توربو

چون همه جا ef7 معمولی نوشته

اقا من یه نظری دارم هرکی موافق بود لایک کنه … بیان ماهانه ۳ هزار تومن از هر ایرانی بگیرند … که میشه ۲۴۰ میلیارد تومن … ایران خودرو و سایپا روهم ۱۱۰ هزار تا کارمند دارند که میشه ماهی ۲ میلیون به هر کدوم … بیان این ۲ تومنو تا موقعی که این ۱۱۰ هزار تا کار پیدا نکردند ماهانه بهشون بدند و در ایران خودرو و سایپا رو گل بگیرند و وارداتو آزاد کنند و این دوتا بلا رو از سره ملت ایران کم کنند

شیر مادر حلالت

فکر می کنید ازتون دارن چندتا از این سه هزار تومنا ماهانه میگیرند؟ همین الان؟ یک نمونه اش رو عرض میکنم! شرکت های آب و فاضلاب دارند برای هر واحد مسکونی و نه هر انشعاب آب، ماهی شش هزار تومن برای آب وفاضلاب میگیرن!به عنوان آبونمان ثابت!

دمت گرم خدایی خوب گفتی

قیمت شون بخوره تو سرشون چرا وقتى تو معرفى همه سایت ها نوشته ترمز عقب اى بى اس و خودشون هم گفتن، تو ثبت نام ترمز عقب کاسه اى مى زنن…

داداش اینا خودشون مرزهارو بستن و اجازه واردات خودرو نیست و یا به عبارت ساده تر خود تحریمی کردیم و الا اجازه بدن هر شخصی ماشین وارد کنه به خدا این لگن قراضه ها این قیمت نمی ارزن صرفا میخوان خودشون خون مردمو بمکن این شرایط رو درست کردن قبل بستن مرزها هم ۱۱۰ درصد گمرک میدادن الان تو آذربایجان با ۴۰۰-۳۰۰میلیون میشه بهترین ماشین ها رو سوار شد

همه چیز درسته بابا نخرید والا نخرید بلا نخریو تا رو دستشون بمونه ببینید چطور ارزان بشه

تو ایران همه دنبال سود زیاد هستن اما ۷۰ درصد مردم زندگی معمولی دارن …ما تا ابد همین هستیم …سورن کروک رو ۲۰ ساله دیگه میدن بیرون

ای خاااک تو سرشون با این فیس‌لیفتشون، همیشه به شرکت‌های خارجی محتاج بوده و هستن، پشتوانه‌شون هم همین مردم بیشعوری هستن که تا سایت باز میشه سریع مث گاو میرن واسه ثبت‌نام، بعد مث کلاس اولیایی که اولین ۲۰ زندگیشون رو گرفته باشن ذوق مرگ میشن از اینکه تونستن ثبت‌نام کنن،

خخخخخخخ پس خودت اینجا چیکار میکنی اومدی ثبتنام کنی بلد نبودی به اینحا کشیده شدی

شما راه حل بده بگو چه کنیم

این طرز حرف زدن و تحلیل کردن تو نشون میده هنوز هم آدمهایی هستند که تا بحال توی زمستون و داخل اتوبانها ندیدند یه موتوری با زن و دوتا بچه مجبورند رفت و امد کنند و پول خرید ماشین از بازار آزاد را ندارند.

دوستان مطمئن باشید این فرد از همه گاوتره مثل ملانصرالدین یک روز دید صف نانوایی شلوغه برای اینکه صف خلوت بشه شایعه کرد نانوایی فلان محله نان مجانی میده همه صف رو رها کردن وبه طرف اون نانوایی رفتن ملا که دید همه دارن میرن خودشم بدنبال همه دوید ورفت برای همین مطمئن باشید این گاوه هم برای خلوت شدن میگه تا بتونه ثبت نام کنه وگرنه اینقده عصبانی نبود و ماما نمیکرد آقا گاوه باز سعی کن شاید تونستی

آخه الاغ جان اون مردمی هم که میرن ثبت نام میکنن مجبورن گاو نیست. وقتی بیرون ۴۰ درصد گرون تره مجبوره بدو بره ثبت‌نام کنه وقتی هم موفق میشه ذوق کردن هم داره

جناب تو راست میگی تو که خودت ***نمیفهمی داری فوش میدی وقتی یکی مثل من بخواد ماشین بخره مگه ***بره مثلا پارس رو که تو بازار ۱۳۰ تومانه از کارخانه ۸۵ تومن نخره تو که خودت ادعات میشه بنز داری یا بی ام و که داری ما رو ***می‌خوانی

سمند سورن پلاس

وقتی ۱۰۰ میلیون بخرن و ۱۴۰ بفروشن چرا که نه

فقط باید گفت از ماست که بر ماست انتخاب درست نکردن در موقع رای دادن همین است چون این دولت به فکر جیب سرمایه دار است چرا که یک کارمند با حقوق ناچیز کی می تواند صاحب ماسین شود

اتفاقا ازاون هاست که برماست!

دوستان سلام متاسفانه من ثبت نام کردم. چون واقعا گزینه دیگه‌ای نیست. چکار میشه کرد در این خراب شده که همه جاش ویران هستش…. سایپا کوییک و تیبا گذاشته …. آشغال‌های چینی هم که قیمت یک سانتافه هست….

قيمت (ميليون تومان):از : تا :

با توجه به نیاز روز افزون مردم جهت خرید و فروش آسان و بی واسطه خودرو وب سایت Z4Car زدفورکار (زوم فور کار) بر آن شد تا فضایی مطمئن و کارآمد را در مسیر خرید و فروش خودرو ارائه دهد و علاوه بر آن در حیطه خودرو اطلاعات جامع و دقیقی را اعم از نقد و بررسی خودروها ، قیمت روز خودرو،شرایط فروش شرکتها و … برای مخاطبان فراهم کند.

قیمت روز خودرو

کانال تلگرام Z4car

قیمت خودرو منطقه ازاد

مشخصات فنی خودرو 

شرایط فروش خودرو

نقد و بررسی خودرو

مشاوره خرید خودرو  

خرید و فروش خودرو 

رپورتاژ آگهی

ورود/عضویت

تماس با ما

Designed By: M.M.R Group . © 2017 . All rights reserved

دنا پلاس و سمند سورن به ترتیب دو نسخه فیس‌لیفت کلی و جزئی از خودروی ملی یا همان سمند به شمار می‌آیند که در بازار انحصاری ایران، جایگاهی مطلوب برای خود دست‌وپا کرده‌اند و امروزه جزو پرفروش‌ترین سدان‌های خانوادگی محسوب می‌شوند. سمند سورن از سال ۸۶ به جرگه تولیدات ایران خودرو پیوست و دنا پلاس نیز در سال ۹۵ مشتریان داخلی را به‌سوی خود فراخواند. در این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای همراه مکانیک، سری به این دو سدان خانوادگی پرفروش بازار زده‌ایم تا پس از مقایسه دنا پلاس و سمند سورن ELX، ببینیم درنهایت کدام‌یک بر دیگری برتری دارد. البته همین ابتدای کار باید به اطلاع برسانیم که قیمت دنا پلاس معمولی بیشتر از سمند سورن است و به همین دلیل نیز باید نمونه‌های کارکرده آن را به‌عنوان رقیب سمند سورن صفرکیلومتر در نظر بگیریم.

دنبال خودروی کارکرده/دست دوم هستید؟ وارد نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده ما شوید. اینجا بهترین پیشنهاد‌هارو برات داریم.

پیش از شروع فرایند اصلی مقایسه، بهتر است نگاهی به شناسنامه این دو خودرو بیندازیم و هر یک را در قالب چند سطر به حضورتان معرفی کنیم.

دنا پلاس و به‌طورکلی اعضای خانواده دنا، نمونه‌های فیس‌لیفت کلی از خودروی سمند به شمار می‌روند و طی این سال‌ها، جایگاهی ویژه در سبد محصولات ایران خودرو برای خود دست‌وپا کرده‌اند. دنا پلاس در سال ۹۵ و با برخی تغییرات ظاهری نسبت به دنای معمولی پا به میدان گذاشت تا شور و هیجان بیشتری به خریداران تولیدات ایران خودرو اعطا کند. از جمله مهم‌ترین وجوه تمایز دنا پلاس نسبت به دنای معمولی، می‌توان به اعمال تغییرات جزئی بر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره، تحول کلی فریم شیشه عقب و اضافه‌شدن یک خط شانه‌ای جدید در نمای جانبی اشاره کرد.

سمند سورن پلاس


jQuery(document).ready( function () {

} );

«دنا پلاس» ابتدا با موتور EF7 تنفس طبیعی روانه بازار شد؛ اما در اواسط سال ۹۶، نسخه پرخوران یا توربوشارژ آن نیز با مدل ۹۷ در دسترس متقاضیان قرار گرفت. در سال ۹۹ هم چشم مشتریان به جمال گران‌ترین محصول ملی ایران خودرو یعنی «دنا پلاس توربو اتوماتیک» روشن شد و این در حالی بود که قیمت بسیار بالای آن حواشی زیادی را به وجود آورد.

گروه صنعتی ایران خودرو، پروژه تولید سمند را از اواسط دهه ۷۰ شمسی کلید زد و محصول نهایی را در ابتدای دهه ۸۰ در قالب یک سدان خانوادگی توسعه‌یافته بر پلتفرم پژو ۴۰۵ به مشتریان تحویل داد. در سال ۸۳، نمونه به‌روزرسانی‌شده سمند با نام سمند ال ایکس به بازار راه یافت؛ اما این تازه اول راه بود و شرکت ایران خودرو سه سال بعد، سمند سورن را به‌عنوان نخستین فیس‌لیفت رسمی خودروی ملی در انظار عمومی به نمایش گذاشت.

 سمند سورن نسبت به سمند معمولی، تغییراتی را در بخش چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تجربه کرد و برخی اصلاحات فنی نظیر به‌سازی ترمزها نیز نسبت به نسخه معمولی بر این خودرو اعمال شد. سمند سورن از سال ۱۳۹۰ پیشرانه 1.7 لیتری EF7 را به خدمت گرفت و در سال ۹۵، نسخه توربوشارژ آن به متقاضیان تحویل داده شد.

بدون شک، دنا پلاس نه‌تنها در مقایسه با سمند سورن ELX، بلکه در قیاس با بسیاری از خودروهای تولید داخل، جلوه جذاب و به‌مراتب زیباتری را در معرض دید قرار می‌دهد. این خودرو در تراز با سمند سورن، حدود نه سال دیرتر وارد میدان شده است و قاعدتا ظاهری چشم‌نوازتر را نسبت به آن ارائه می‌دهد. در نمای روبه‌رو، دنا پلاس چهره‌ای اسپرت‌تر را به نمایش می‌گذارد و این در حالی است که سمند سورن فاقد المان‌های ظاهری هیجان‌برانگیز در نمای جلوی خود است.

نماهای جانبی و پشت این دو خودرو نیز از وضعیتی مشابه اوضاع فوق برخوردار هستند؛ چراکه دنا پلاس با بهره‌گیری از خطوط تقریبا مدرن، اثراتی خوشایندتر بر ذهن مشتریان حک خواهد کرد. در پایان مقایسه دنا پلاس و سمند سورن از نظر طراحی بدنه، نیاز به هیچ‌گونه توضیح گزاف نیست. چراکه اکثر قریب‌به‌اتفاق خریداران محصولات ایران خودرو، دنا پلاس را جذاب‌تر و چشم‌نوازتر از سایر تولیدات این خودروساز، به‌ویژه سمند سورن می‌دانند و ما نیز کاملا با آن‌ها هم‌عقیده‌ایم.

در بحث طراحی داخلی هم اوضاع کاملا بر وفق مراد مالکان دنا پلاس خواهد بود؛ با وجود این‌که نمای کلی کابین این خودرو نسبت به خودروی پایه یعنی سمند دلنشین‌تر است اما با این حال، داشبورد و تریم داخلی سمند سورن به هیچ عنوان توانایی رقابت با طرح نسبتا زیبا و مدرن‌تر کابین دنا پلاس را ندارد. طرح داشبورد دنا پلاس با اقتباس از برخی محصولات قدیمی‌تر هیوندای نظیر سوناتا YF صورت گرفته است و درنتیجه نسبت به تولیدات سنتی بازار ایران و به‌خصوص سمند سورن، کاملا نوین و دلپسند به‌نظر می‌رسد.

به دلیل یکسان‌بودن پلتفرم این خودروها، فضای کابین هر دو مدل به یک اندازه است و به‌راحتی می‌توان ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال را درون آن‌ها جای داد. با این حال، متریال داشبورد سمند سورن که از جنس نرم اسفنجی انتخاب‌شده است، حسی خوشایندتر نسبت به پلاستیک‌های خشک داشبورد دنا پلاس در ذهن سرنشینان ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، ۵۰۰ لیتر فضای خالی درون صندوق عقب این خودروها دیده می‌شود؛ از همین‌رو، یکی از نگرانی‌های اساسی خانواده‌ها هنگام مسافرت به نحو احسن از بین خواهد رفت.

سمند سورن ELX و دنا پلاس معمولی از لحاظ فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این دو سدان خانوادگی شرکت ایران خودرو، نیروی موردنیاز خود را از پیشرانه ملی یا همان موتور EF7 تنفس طبیعی با حجم ۱.۷ لیتر دریافت می‌کنند. حداکثر توان خروجی این پیشرانه، معادل ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ rpm است.

 با وجود آن‌که در وب‌سایت شرکت ایران خودرو شتاب صفرتاصد دنا پلاس معمولی حدود ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده و این رقم برای سمند سورن معادل ۱۲ ثانیه به ثبت رسیده است، اما با توجه به تشابه پلتفرم، وزن و توان فنی این دو خودرو، بسیار بعید به نظر می‌رسد که در عمل نیز شاهد چنین اختلافی در بحث شتاب‌گیری و چالاکی سمند سورن در مقایسه با دنا پلاس باشیم؛ بنابراین، نمی‌توانیم هیچ‌یک از این دو سدان ایرانی را برنده بخش مقایسه فنی بدانیم.

مدل خودرو

دنا پلاس 

سمند سورن

پیشرانه 

۴ سیلندر 

۴ سیلندر

حجم موتور

1646 سی‌سی

1646 سی‌سی

حداکثر قدرت

115 اسب‌بخار

115 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

157 نیوتن‌متر

159 نیوتن‌متر

گیربکس

۵ سرعته دستی 

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.9 لیتر

7.49 لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

سمند سورن پلاس

13.5 ثانیه 

12 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر بر ساعت 

190 کیلومتر بر ساعت

این دو سدان ikco از نظر امکانات رفاهی اختلاف بنیادین با یکدیگر ندارند؛ اما وجود آپشن‌هایی نظیر سانروف، سیستم مالتی‌مدیا با نمایش‌گر لمسی و هم‌چنین آینه‌های تاشونده برقی، دنا پلاس را به‌عنوان خودروی برتر از نظر آپشن‌های رفاهی معرفی می‌کند. مطالعه جدول زیر، اطلاعات دقیق‌تری پیرامون امکانات رفاهی موجود در هر دو خودرو را به اطلاع شما خواهد رساند:

مدل خودرو

دنا پلاس

سمند سورن

چراغ

چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، چراغ‌ روز (Day Light)، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، نورپردازی داخلی، نظيم زاويه نور چراغ‏‌هاي جلو از داخل

چراغ مه‌شكن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم – داراي چراغ‌هاي عقب ال اي دي – تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل اتاق

سیستم‌های مالتی‌مدیا

داراي مانيتور مالتي‌مديا تصويري لمسي با ره‌ياب (GPS) و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر

رادیوپخش

صفحه‌نمایش

۷ اینچی لمسی

رینگ

195/60R15 _ رینگ آلومینیومی

کد كلاس 57511: رينگ آلومينيومي 185/65R15، كد كلاس 57521-57520 – 57518 -57515 رينگ فولادي 185/65R15

آینه

طرح جديد آينه‌‏هاي جانبي، آينه‌هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك، آينه چراغ‌دار روي آفتاب‌گير سمت شاگرد

تنظيم آينه‌‏هاي جانبي برقي و مجهز به گرم‌كن – آينه‌‏هاي جانبي راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ‌دار روي آفتاب‌گير سمت شاگرد

تهویه مطبوع

تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب

تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب

صندلی

صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته ، صندلی‌های عقب مجهز به ایزوفیکس

تنظيم برقي پشتي صندلي‏‌هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت سري صندلي عقب يك‌پارچه با صندلي – دسترسي به صندوق از داخل اتاق

شیشه

شیشه‌بالابرهای برقی، سانروف (سفارشی)

شيشه بالابر برقي درب‌هاي جلو و عقب – شيشه‏‌هاي بالابر برقي هوشمند (مجهز به آنتي‌ترپ و پاور ويندو)

سیستم هشداردهنده

سیستم هشدار موانع در عقب

سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب

سایر امکانات

فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و کروزکنترل، بازکردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم عیب‌یاب هوشمند، دسترسي به صندوق عقب از داخل، زيرآرنجي جلو و عقب

فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ – جمع‌كردن برقي آينه‏‌هاي جانبي از داخل اتاق و روي سوييچ – سيستم روشنايي موقت در محيط‌هاي تاريك

 

به دلیل ساختار مشابه و هم‌چنین تجهیزات ایمنی یکسان، باید گفت که دنا پلاس و سمند سورن تقریبا سطح مشابهی از ایمنی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. البته این میزان امنیت در مقایسه با محصولات روز دنیا به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول و رضایت‌بخش برآورد نمی‌شود. به‌ویژه که هیچ‌یک از این دو خودرو، تاکنون در تست‌های معتبر بین‌المللی شرکت نداشته‌اند. البته در این میان، نسخه‌های فول دنا پلاس با توجه به برخورداری از چهار ایربگ نسبت به سمند سورن با دو ایربگ، در بحث ایمنی کاملا برتری دارند و به‌نوعی می‌توان دنا پلاس را در این بخش پیروز میدان دانست.

مدل خودرو

دنا پلاس

سمند سورن

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، سیستم قطع سوخت خودکار

سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع

کیسه‌هوا

4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي)، ايربگ 2 عدد (كد كلاس 70314-70310 -70307)

دو کیسه‌هوا (راننده و سرنشين جلو)

سیستم ترمز

ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی

ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

مجددا باید بر یکسان‌بودن پلتفرم و بخش‌های فنی این دو سدان شهری نسبت به یکدیگر تاکید کنیم؛ چراکه بخش اعظمی از تجربه رانندگی با یک اتومبیل، تحت تاثیر عملکرد موتور، گیربکس، شاسی و سایر بخش‌های فنی قرار دارد و با توجه به تحولات صورت‌گرفته در آن قسمت‌ها، هر خودرو نسبت به اتومبیل دیگر تجربه رانندگی متفاوتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ بنابراین، در این‌جا نباید انتظار تجربه رانندگی متفاوتی را در یکی از این دو سدان نسبت به دیگری داشته باشیم.

میزان چابکی و چالاکی هر دو رقیب تقریبا مشابه است و جهت انجام مانورهای معمول در سطح شهر یا حین سبقت‌گیری در بزرگراه، کاملا متقاعدکننده برآورد می‌شود. نوع هندلینگ و میزان پایداری این خودروها نیز به‌واسطه عملکرد قابل‌قبول سیستم تعلیق، اطمینان‌بخش است و اعتمادبه‌نفس راننده و سرنشینان حین عبور از مسیرهای مارپیچ را تا حدی ارتقا می‌بخشد؛ البته باید به این نکته توجه کنید که هیچ‌یک از این دو خودرو برای رانندگی‌های پرشتاب و هیجان‌انگیز انتخاب مناسبی نخواهند بود و چنین موضوعی در کنار عدم برخورداری هر دو رقیب از سامانه کنترل پایداری و کنترل لغزش، باعث می‌شود تا به شما توصیه کنیم که پشت فرمان دنا پلاس و سمند سورن ELX همواره سرعت استاندارد و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

در این میان، ارگونومی صندلی‌ها و هم‌چنین قدرت ترمزهای دنا پلاس و سمند سورن، به‌ویژه در مدل‌های مجهز به ترمز عقب دیسکی نسبت به سمند معمولی و پژو ۴۰۵  بهبود یافته است. همان‌طور که اشاره شد، سیستم تعلیق دنا پلاس سورن مقداری خشک تنظیم‌ شده است تا بتواند علاوه بر ارتقاء هندلینگ و پایداری خودرو، ضربات وارده از سطح جاده‌های عمدتا ناهموار شهرها و روستاهای کشور را نیز به میزان بیشتری تحمل کند و زود دچار نقص نشود؛ بنابراین، سرنشینان این خودروها هنگام عبور از جاده‌های ناهموار، نسبت به ورود ضربات به درون کابین چندان رضایت نخواهند داشت.

سمند سورن با وجود آن‌که از امکانات بیشتری نسبت به پژو پارس و سمند  ال ایکس بهره می‌برد، اما از همان ابتدا نیز نتوانست به اندازه دو خودروی مذکور، در میان مشتریان ایرانی محبوبیت یابد. حال اگر آن را با دنا پلاس مقایسه کنیم، اوضاع نسبتا وخیم‌تر نیز می‌شود؛ چراکه دنا پلاس از محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت بازار بسیار پرحرارت‌تری برای نمونه‌های دست‌دوم و صفرکیلومتر دنا پلاس نسبت به سمند سورن برقرار است. 

به احتمال قوی، کسی در مقابل انتخاب دنا پلاس به‌عنوان برنده این رقابت جبهه‌گیری نخواهد کرد؛ اما نکته این‌جا است که قیمت دنا پلاس صفرکیلومتر به میزان قابل‌توجهی نسبت به سمند سورن صفرکیلومتر بالاتر است و بنابراین، بسیاری از مشتریان که خواهان خرید اتومبیل صفر هستند، نمی‌توانند دنا پلاس را به‌عنوان اولین انتخاب خود در بازه قیمتی سورن ELX برگزینند؛ اما افرادی که در این بازه قیمتی قصد خرید یک سدان خانوادگی دست‌دوم را با امکانات رفاهی متنوع دارند، می‌‌توانند دنا پلاس را به‌واسطه امکانات رفاهی بیشتر و طراحی ظاهری و داخلی جذاب‌تر خریداری می‌کنند تا در عین حال، وجهه اجتماعی بالاتری را برای خود به ارمغان بیاورند.

بیشتر بخوانید

 

 

 

با اپلیکیشن همراه مکانیک از تغییرات قیمت خودرو باخبر شوید

مقایسه سورن پلاس رو برید

سلام. حتما

سورن پلاس هم بزارید

سلام. حتما.

سلام
لطفا دنا پلاس و سورن پلاس رو مقایسه کنید
با تشکر

admin_ajax_url = ‘https://www.hamrah-mechanic.com/mag/wp-admin/admin-ajax.php’;var tag_names = ‘[“u0627u06ccu0631u0627u0646 u062eu0648u062fu0631u0648″,”u062fu0646u0627 u067eu0644u0627u0633″,”u0633u0645u0646u062f u0633u0648u0631u0646”]’;
jQuery(document).ready( function () {
mmhrec_get_from_api();
} );

ایرانخودرو در مهرماه سال 99 “سورن پلاس” را برای اولین بار در لیست شرایط فروش فوری محصولات خود قرار داد. سورن پلاس از همان پیشرانه 1700 سی سی سابق با کد EF7 استفاده میکند و از نظر ویژگی های فنی، مشابه سورن قبلی می باشد.در بین لیست تجهیزات سورن پلاس مواردی جدید، نسبت به مدل قبلی عنوان شده است که می توان از جمله آن ها به چراغ روشنایی در روز (DayLight)، صندلی برقی کامل راننده و شیشه های دودی درب های عقب اشاره کرد. ظاهر سورن پلاس نیز شامل تغییراتی شده است. در طراحی چراغ های جلو و عقب بازنگری شده و رینگ های جدید بر روی سورن پلاس قرار داده شده است. همچنین در داخل کابین تغییرات جزیی در چیدمان داشبرد و طراحی فرمان صورت گرفته شده.

سلام…
ایا سقف سورن پلاس باز شو است؟؟

قیمت ۱۰ تومن

بخاطر مسائل امنیتی اینجا نمیشه چیزی گفت و کامنتم براتون نمیاد

سمند سورن پلاس

سلام…
ایا سقف سورن پلاس باز شو است؟؟

قیمت ۱۰ تومن

قیمت چندمیدی

بخاطر مسائل امنیتی اینجا نمیشه چیزی گفت و کامنتم براتون نمیاد

سورن پلاس برنده شدم کسی خواست پیام بده

سلام. قیمت چقدر هست؟

سلام چند قیمت میدین؟

برنده شدم 12 ماهه كسي ميخواد؟

مگه قرار نیست خودرو فقط برای کسایی باشه که نیاز دارن. اون وقت این همه دلال ریخته اینجا دارن سوء استفاده میکنن از مردم.
نخریید… از اینا نخرید.
اگر نخرید دیگه کسی نمیاد الکی صبت نام کنه که بعدش بخواد روش سود بکنه
اگر این طور نخرید دیگه بین قیمت بازار با کارخانه اینقدر اختلاف نمیفته. چون تقاضا ها پایین میاد و متناسب با تولید میشه.
من مطمئنم از هر ۱۰ نفر که ثبت نام میکنن حداقل ۶ نفر دلالن، ۲ نفر با هم ثبت نام کردن که ماله یه خانوادن ۱ نفر ثبت نام میکنه پولشو نداره منتظره که اگر تونست وام بگیره تا اون موقع بخره آخرشم نمیتونه پولشو بده، ۱ نفره آخرم مشتریه همه چیشم آمادس ولی اسمش در نمیاد.
همین کارا رو میکنید اینقدر همه چی گرون میشه دیگه.
باز میگم. مردم از دلال نخرید اینا فقط باعثه ایجاد تقاضای اضافی میشن که در پی اون قیمت میره بالا.
حالا برید بگید دولت بود دولت بود. خودتون که دارید بد ترش رو انجام میدید.

سلام ی سورن پلاس به اسمم در اومده اگه کسی میخادش پیام بده تا سه روز دیگه فرصت داره

من میخوامش

چقدر خودت میخوای؟

سلام چند میفروشی

سلام قیمتش چنده من میخرم

سلام قیمت؟؟

قیمت چند؟ شماره بزار

جالب بود

سلام سورن پلاس توربو برنده شدم هر کی خواست بگه تا ۴ شنبه مهلت واریز پوله

قیمت چند؟

خداهی بس کنین دیگه چقد حق مردم رو ضایع میکنید قیمت کارخانه بود 147 تومان الان باز بردین بالا رسوندین به 188 تومان پووف خدا به دادمون برسه

سلام .سورن پلاس برنده شدم اگر کسی میخواد تماس بگیره

سلام سورن پلاس برنده شدم تا ده روز دیگه تحویل میگیرم. میخوام بفروشمش و کسی قیمت سورن پلاس رو تو بازار خبر داره؟

میفروشی به من؟

بدون شک بهترین ماشین ایرانی حال حاضره خیلی خوب و نرمه مثل دنا پلاس خشک نیست داخلش و داشبورد و تریم و صندلیها و کلا همه چیز رو یکم جذابتر کردن ، فرمونش هم شیکتر شده کلا از سورن عادی خیلی بهتره ،جفت چرخها هم دیسکیه ،چراغاشم عالیه کلا جذابا ولی یکم گرون ????????????

سلام سورن پلاس برنده شدم کی میخواد

سورن پلاس برنده شدم هرکی خواست بگه

سورن پلاس برنده شده ام کی میخواد

سورن پلاس کی برنده شده میخوام

سلام
خریدار ماشین هسام چقدر می فروشی
کدوم شهر و استان هستی

امروز اسمم از قرعه کشی در اومده میفروشم

آقا محمد فروختی ماشینتو؟؟؟ قیمت؟؟؟

سلام یه سورن پلاس برنده شدم خریدار واقعی

سلام خریدار هستم لطفا کسی خواست بفروشد اطلاع دهد

سلام . من یه سورن پلاس برنده شدم و ماشین هم در پارکینگه . اگر کسی خواست در خدمتم . پارکینگ ایرانخودرو تبریز . تحویل روز

سلام آقا محمد خریدار هستیم لطفا شماره تماس بدید اگر هنوز فروش نرفته

سمند سورن پلاس

سلام.آقا محمد که بسلامتی ماشین برنده شدین.اگر هنوز ماشینتون قابل مذاکره هست شماره تماس بدید تماس بگیرم.ممنونم

بهترین ماشین دنیا

سلام دوستان ۲۰۶ برای تو جاده امنیتش پایینه برای داخل شهر خوبه هم sdو هاچپک

لطفا” گول نخورید 90روز کشک است بنده از خرداد منتظر تحویلم!!!

بندگان خدا گول این حرف ها را نخورید من قرعه کشی خرداد تحویل آبان برنده…

باسلام
این مدل از کیا از مزیت کروز هم بهره میبرد؟

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.

تمام حقوق این وبسایت برای بانک اطلاعات خودرو محفوظ است.طراحی و برنامه نویسی توسط : Car.ir

در جدول زیر قیمت روز انواع سمند در بازار آزاد را مشاهده می‌کنید.

اگر در رابطه با بورس/مسکن/خودرو/دلار سئوال دارید کلیک کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

سمند سورن پلاس

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

سمند سورن پلاس
سمند سورن پلاس
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *