سهام حق تقدم چیست

سهام حق تقدم چیست
سهام حق تقدم چیست

حق تقدم سهام یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت‌ها سهامداران را درگیر خود می‌کند. افرادی که به‌تازگی سرمایه گذاری در بورس را شروع کرده اند، ممکن است به صورت کامل با این مفهوم آشنایی نداشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله ای در این باره بنویسیم و بیشتر درباره این موضوع توضیح دهیم. پس اگر به صورت کامل با این مفهوم آشنایی ندارید درادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید هنگامی که یک شرکت افزایش سرمایه می دهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه تعداد سهام آن نیز افزایش پیدا می کند. (اگر با افزایش سرمایه آشنایی ندارید می توانید مقاله افزایش سرمایه چیست را مطالعه کنید) حال به دلیل اینکه سهامداران یک شرکت خواهان حفظ حقوق و منافع خود در شرکت هستند، این انتظار را دارند که بعد از افزایش سرمایه شرکت، درصد مالکیت خود در شرکت را نسبت به قبل از افزایش سرمایه حفظ بکنند.

به همین دلیل براساس قانون تجارت این حق برای سهامداران شرکت در نظر گرفته می شود. بر این اساس، درصورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

فرض کنید شرکتی ۵۰ درصد افزایش سرمایه می دهد. در نتیجه تعداد سهام آن شرکت نیز به همین نسبت افزایش پیدا می کند. حال فرض کنید شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت را قبل از افزایش سرمایه داشته اید. در صورتی که این شرکت افزایش سرمایه بدهد و تعداد سهام شما تغییری نکند. میزان مالکیت شما در شرکت نسبت به حالت قبل از افزایش سرمایه، کاهش پیدا می کنند.

به همین دلیل، برای اینکه درصد مالکیت شما ثابت بماند، شرکت این حق را به شما می دهد که به نسبت درصد افزایش سرمایه، حق تقدم در خرید سهام جدید منتشر شده داشته باشید. در نتیجه شما به اندازه ۵۰ درصد از تعداد سهام جدیدی که داشته اید، حق تقدم سهام خواهید داشت. پس در این حالت ۵۰۰ حق تقدم خرید سهام (۵۰% از ۱۰۰۰ سهم شما) به شما تعلق خواهد گرفت.سهام حق تقدم چیست

دقت داشته باشید که فقط زمانی که شرکت سهام جدید برای فروش منتشر کند، این قضیه صادق است؛ یعنی در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی. ولی مثلا در افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سودی که متعلق به سهامداران شرکت است تبدیل به سهام می شود. اینجا دیگر حق تقدم سهام معنی ندارد. بعد از اینکه این افزایش شرکت در مجمع تصویب شد، یک فرم برای سهامداران ارسال می شود که به آن گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

در این فرم اطلاعات افزایش سرمایه شرکت مشخص شده است؛ مثلا در مثال قبلی شما گواهی خرید ۵۰۰ حق تقدم خواهید داشت. اگر شما تمایل داشته باشید که درصد مالکیت خود در شرکت را حفظ کنید و در افزایش سرمایه شرکت کنید، باید این فرم را طی مهلتی که شرکت مقرر کرده، پر کرده و برای شرکت ارسال کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، از نظر شرکت شما تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه ندارید.

در شکل زیر می توانید یک نمونه از فرم گواهی حق تقدم سهام را مشاهده کنید:

هنگامی که شما فرم شرکت در افزایش سرمایه را پر کرده اید، باید به همان نسبت نیز برای شرکت آورده نقدی داشته باشید. در نتیجه باید به ازای هر گواهی که دارید مبلغی معادل ارزش اسمی سهم را پرداخت نمایید. همانطور که می دانید ارزش اسمی هر سهم در ایران در حال حاضر ۱۰۰۰ ریال است. در نتیجه به ازای هر گواهی که دارید و ۱۰۰۰ ریالی که پرداخت می کنید ۱ عدد سهم به شما تعلق خواهد گرفت.

در صورتی که در مهلت مقرر این ۱۰۰۰ ریال را پرداخت کنید، بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس به ثبت می رسد، حق تقدم های شما نیز به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. این پروسه معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

از آنجایی که برخی از سهامداران ممکن است تمایلی نداشته باشند که در افزایش سرمایه شرکت کنند، باید امکانی برای عدم شرکت آنها در افزایش سرمایه نیز در نظر گرفته بشود. به همین دلیل بعد از برگزاری مجمع شرکت یک نماد حق تقدم نیز در بازار برای آن شرکت تعریف می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق های خود را به فروش برسانند؛ مثلا اگر شرکت ایران خودرو با نماد خودرو افزایش سرمایه بدهد، نماد حق تقدم آن خودروح. خواهد بود.

در مثالی که زدیم شما ۱۰۰۰ سهم خودرو و ۵۰۰ حق خودرو بعد افزایش سرمایه خواهید داشت. شما می توانید مثل سهام عادی حق تقدم خود را نیز از طریق کارگزاری و یا از طریق سیستم آنلاین به فروش برسانید. معمولا قیمت حق تقدم به اندازه همان مبلغ اسمی (۱۰۰۰ ریال) از قیمت سهم عادی کمتر است. البته این اختلاف می تواند به دلایل متعددی کمتر یا بیشتر از این عدد نیز باشد.

دامنه نوسان برای خرید و فروش نماد حق تقدم شرکت‌ها ۲ برابر دامنه نوسان سهام عادی است؛ یعنی یک نماد حق تقدم در طول روز می تواند مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ در صد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. پس افرادی که آن را خرید و فروش می کنند باید با این علم که ریسک این کار بیشتر از خرید و فروش سهام عادی است، این کار را انجام بدهند.

چرا که در این حالت در طول روز در بیشترین حالت می تواند حدود ۲۰ درصد نوسان داشته باشد. در صورتی که این دامنه نوسان برای سهام عادی نزدیک به  ۱۰ درصد است.

برای مثال در شکل زیر تصویر نماد حق تقدم گروه دارویی سبحان را می بینید که دامنه نوسان مجاز آن نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، ۱۰ درصد است.

 

نماد حق تقدم یک شرکت فقط در طی یک بازه زمانی مشخصی قابلیت خرید و فروش دارد، نه برای همیشه. طبق قوانین بورس این بازه زمانی نباید کمتر از ۶۰ روز باشد. معمولا همین بازه ۲ ماهه نیز برای معاملات در نظر گرفته می شود. طی این بازه افرادی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه ندارند حق خود را می فروشند. همچنین افرادی که در مجمع سهامدار نبوده اند می توانند این حق تقدم ها را خریداری  کنند.

افرادی که به تازگی این حق تقدم ها را بخرند، باید مبلغ اسمی سهم را به حساب شرکت واریز کنند تا تبدیل به سهم عادی شود. البته خیلی از افراد نیز این حق ها را مانند سهام عادی خرید و فروش می کنند و از نوسانات آن سود می برند.

حال ممکن است فردی فرم شرکت در افزایش سرمایه شرکت را تکمیل نکند و همچنین حق تقدم خود را نیز در مهلت معین شده به فروش نرساند. در این حالت اصطلاحا به این حق تقدم ها، حق تقدم استفاده نشده گفته می شود. در این حالت، شرکت آنها را از طریق آگهی و به روش حراج به فروش می رساند. سپس کارمزدهای فروش از مبلغ مربوطه کسر شده و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز می کند.

قیمتی که این حق تقدم ها به فروش می رسد معمولا نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم است؛ اما ممکن است از آن کمتر و یا بیشتر هم باشد. در نهایت این نکنه را مد نظر داشته باشید که هر فردی که در زمان برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، مشمول تصمیمات مجمع از قبیل افزایش سرمایه و … می شود. پس حق تقدم سهام به افرادی تعلق می گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار بوده اند.

نویسنده:

پیمان باغچه سرا

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۳.۷ / ۵. تعداد امتیاز: ۲۳۵

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

سلام من حق تقدم شلعاب خریدم ولی مبلغ اسمی رو دیر براشون واریز کردم الان بعد از سه ماه هنوز این مبلغ رو پس ندادن

باسلام دوست عزیز
از طریق امور سهام شرکت پیگیری کنید

سلام.من حق تقدم غمینو خریدم اما مدتی پورتفومو چک نکردم.الان غمینوح بسته شده و مهلت استفادش تموم شده.از پورتفو قابل نمایش نیست.باید چیکارکنم؟

باسلام دوست عزیز
خریداری که حق‌تقدم را در دوره پذیره‌نویسی اولیه خریداری می‌کند، اگر صد تومان واریزی آن را پیش از اتمام مهلت پذیره‌نویسی از طریق سیستم بانکی به حساب شرکت نریزد، با فرض آنکه مطالباتی از شرکت نداشته باشد، باید منتظر تبدیل حق‌تقدم‌هایش به استفاده نشده و حراج آنها در دوره بعدی از مراحل پذیره‌نویسی باشد. در این حالت باید دارنده حق‌تقدم خوش‌شانس باشد که بازار رو به رشد باشد تا در دوره حراج، میانگین قیمت فروش حق‌تقدم بالاتر از قیمت خرید شده بوده و سبب شود سودی به او برسد وگرنه باید تحمل ضرری از یک تا صد درصد را داشته باشد.

با سلام. شرکت ارفع یه آگهی روی کدال گذاشته برای پذیره نویسی حق تقدمهایی که فکر میکنم استفاده نشده باشن. اعلام شده به ازای هر سهم، صد تومن بریزید به یه حسابی. من فقط ارفع دارم (حق تقدم ندارم). خواستم بدونم اگر الان مثلا پونصد هزار تومن (که میشه ۵۰۰۰ تقدم استفاده نشده) بخرم، ۵۰۰۰ سهم به پورتفوی من اضافه میشه؟ خیلی ممنون

باسلام دوست عزیز
با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه سهام برای پذیره نویسی عمومی عرضه میگردد.در پذیره‌نویسی پس از اتمام فرآیند، باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. این مرحله ممکن است روزها یا ماه‌ها به درازا بکشد. پس از آن است که شاهد بازگشایی نماد معاملاتی در بازار سهام و انجام دادوستد و نمایش در پرتفو خواهیم بود.

سلام
به سوال در رابطه با حق تقدم های استفاده نشده ای که آگهی عمومی میشه و شرکت شماره حساب اعلامی میکنه برای واریز مبلغ اسمی سهام داشتم.
میخواستم ببینم خرید این حق تقدم ها برای عموم آزاد هست یا فقط باید سهام دار شرکت باشیم؟
یعنی مثلا در صورتی که سهام دار شرکت ارفع نیستیم اما مبلغ اسمی سهام برای حق تقدم های استفاده نشده رو واریز کنیم، سهام جدید به ما هم تعلق میگیره یا اینکه حتما باید به تعداد حق خریداری شده سهام هم داشته باشیم از قبل؟
ممنون

باسلام دوست عزیز
برای عموم آزاد است

سلام وقت بخیر ممنون ازشما ولی جوابی که دادید به سوالی که پرسیدم هیچ ربطی نداشت!!!

سلام
من اگر حق تقدم استفاده نشده بخرم کی به حساب پورتفوم اضافه میشه؟ وقتی که همه حق تقدم ها فروخته شد یا اینکه همون زمانیکه خریدم میتونم از طریق کارگزاری با پرداخت وجه به حسابم اضافه کنم؟
با تشکر

باسلام دوست عزیز
بعد از اتمام ثبت افزایش سرمایه در بورس و ثبت شرکتها

سبام ببخشید من حق تقدم خساپا و وغشان رو دادم هنوز رو پرتفوم نیومده آیا باید کار
خاصی انجامبدم؟سهام حق تقدم چیست

باسلام دوست عزیز
برای پیگیری با کارگزاری و امور سهام شرکت تماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی عضویت در صندوق و شرایط سبد های مختلف کافیست عدد 2 را به سامانه زیر پیامک کنید.

به منظور حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت قانونی وضع شده که بر اساس قانون تجارت در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. که به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع سهام در بازتر بورس

سهام حق تقدم چیست

با سلام خدمت شما
من امروز برای خرید سهام یک نماد اشتباها نماد حق تقدم آن نماد را خریدم وچون میخوام آن را بفروشم خطا وجود دارد و می‌نویسد حق تقدم رعایت نشده سویا تعداد سهام وجود ندارد باید چطور اقدام به فروش کنم، باتشکر

سلام من کویرح خرید کرده بودم یک ماه پیش از پرتفوی حذف شد الانم نمودنم چیکار کنم کسی راهکاری داره

سلام حق تقدم ها در مدت زمان مشخصی قابل معامله و خرید و فروش هستند و اگر مهلت پذیره نویسی آن ها به پایان برسد دیگر قابل معامله نخواهند بود. مهلت حق تقدم کویرح هم به پایان رسیده و به حق تقدم استفاده نشده تبدیل شده است. شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق آگهی و با قیمتی نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم به روش حراج به فروش می رساند سپس بعد از فروش و کسر کارمزد فروش، باقیمانده وجه به حساب سهامدار واریز می شود.
طبق پیام ناظر بازار که دیروز منتشر شد:
بازگشایی نماد معاملاتی حق تقدم استفاده نشده(کویرح)
به اطلاع می رساند،نماد معاملاتی حق تقدم شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر(کویرح)جهت عرضه ۵۴۵ر۲۹۲ر۱۹۴ عدد حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر ۰۰۰ر۱۰۰ عدد ،آماده انجام معامله می باشد. لازم به ذکراست تنها کارگزار معرف حق تقدم استفاده نشده مجاز به فروش می باشد و خریداران، حق فروش حق تقدم استفاده نشده را نخواهند داشت . همچنین کارگزارخریدار موظف به پرداخت وجه پذیره نویسی حق تقدم خریداری شده می باشد، لذا خواهشمندست کارگزاران محترم نسبت به این موضوع دقت نمایند. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران

ممنون از راهنمایی شما.
من سهام پکویر را نداشتم ولی حق تقدمشو خریدم ولی ۱۰۰تومنو واریز نکردم و هیچ سابقه ای هم در شرکت ندارم چطور میتونم پولمو بگیرم. ب سایت کویر هم میرم هیچ راهنمایی نکرده

در صورت عدم واریز مبلغ ۱۰۰۰ ریال و تبدیل حق تقدم به سهم عادی، خود شرکت براتون میفروشه و وجه را با کسر کارمزد به حساب شما واریز می کنه. این پروسه ۳ تا ۶ ماه طول میکشه. اگر خیلی طولانی شد با امور سهامداران شرکت تماس بگیرید

سلام من حق تقدم نماد ثاختح رو خریداری کردم و حدود ۶ روز بسته شده اشتباها به جای ثاخت خریدم و خب به پولش احتیاج دارم می خواستم ببینم الان امکان فروش خق تقدم هست اگر نیست چه مدت دیگه ممکن باز بشه !؟!؟! ۱۰۰هزینه تبدیل به سهم نیز از حساب کارگذاری بنده کم شده

سلام. فرصت استفاده از حق تقدم ثاختح تمام شده است و شما در واقع در زمان حراج اقدام به خرید حق تقدم استفاده نشده کرده اید
توجه داشته باشید درصورتی‌که حق تقدم سهام خریداری‌شده از نوع استفاده‌نشده باشد، قابلیت فروش در بازار را ندارند و نمیتوانید آن را بفروشید.
در خرید حق تقدم های استفاده نشده کارگزار بابت هر سهم خریداری‌شده، مبلغ اسمی را از حساب سهامدار برداشت می‌کند، درواقع فرد سهامدار لازم است به‌اندازه مبلغ اسمی هر سهم خریداری‌شده، در حساب کارگزار خود وجه کافی داشته باشد.

ایا شرکتی که افزایش سرمایه داده ، موظف به اطلاع رسانی به تمامی اعضا جهت اقدام به پرداخت مابه التفاوت مبلغ حق تقدم میباشد یا خیر ؟ بطور کلی چگونه میتوان از نحوه واریز مبلغ به حساب شرکت در محدوده زمانی معین مطلع شد .

باید اخبار شرکت را از طریق کدال پیگیری کنید و برای آگاهی از جزئیات نحوه پرداخت حق تقدم بهتره با امور سهامداران شرکت مورد نظر تماس بگیرید.

سلام من حق تقدم کویرح داشتم ولی از پرتفوی حذف شده

سلام حق تقدم ها در مدت زمان مشخصی قابل معامله و خرید و فروش هستند و اگر مهلت پذیره نویسی آن ها به پایان برسد دیگر قابل معامله نخواهند بود. مهلت حق تقدم کویرح هم به پایان رسیده و به حق تقدم استفاده نشده تبدیل شده است. شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق آگهی و با قیمتی نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم به روش حراج به فروش می رساند سپس بعد از فروش و کسر کارمزد فروش، باقیمانده وجه به حساب سهامدار واریز می شود.
طبق پیام ناظر بازار که دیروز منتشر شد:
بازگشایی نماد معاملاتی حق تقدم استفاده نشده(کویرح)
به اطلاع می رساند،نماد معاملاتی حق تقدم شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر(کویرح)جهت عرضه ۵۴۵ر۲۹۲ر۱۹۴ عدد حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر ۰۰۰ر۱۰۰ عدد ،آماده انجام معامله می باشد. لازم به ذکراست تنها کارگزار معرف حق تقدم استفاده نشده مجاز به فروش می باشد و خریداران، حق فروش حق تقدم استفاده نشده را نخواهند داشت . همچنین کارگزارخریدار موظف به پرداخت وجه پذیره نویسی حق تقدم خریداری شده می باشد، لذا خواهشمندست کارگزاران محترم نسبت به این موضوع دقت نمایند. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران

سلام وقت شما بخیر
در مورد حق تقدیم استفاده نشده، سهام دار باید اقدامی انجام بدهد؟
یا اینکه مبلغ از طریق کارگزاری مستقیم به سهامدار باز میگردد؟

ممنونم از زمانی که برای پاسخ میگذارید؟

سلام
بعد از پایان پذیره نویسی حق تقدم سهام حق تقدم های استفاده نشده توسط شرکت به فروش میرسه و پس از کسر مبلغ ارزش اسمی سهم (۱۰۰ تومان به ازای هر سهم) به حساب شما واریز میشه.

سلام دوستان
اگر میزان پول تبدیل حق تقدم به سهم را واریز کنیم آِیا به تعداد سهامی(مثلا ۱۰۰۰تا) که در حق تقدم داشتیم سهام اصلی میدهد یا به اندازه میزان پولی(مثلا ۱۰ملیون) که حق تقدم داشتیم

راهنمائیها مفید بود ممنون .کاش کارگزاران بورسی بیشتر درمورد چگونگی پذیره نویسی حق تقدم توضیح میدادن چون بیشترمبتدی ها نابلدن 😩

سلام میخواستم بدونم توی این ۳ تا ۶ ماهی که طول میکشه حق تقدم به سهم اصلی تبدیل بشه.تکلیف مثبت ومنفی های سهام به چه صورتی خواهد بود.آیا اصلا توی این چند ماه + _ خواهد داشت؟ ممنونم

سلام
بله سهم اصلی در حال معامله است و تغییرات بازار چه مثبت و چه منفی روی اون اعمال میشن

سپاسگزارم از شما به خاطر تدوین این مطلب آموزشی مفید

سلام برای سهمی اگه بخوام به شماره حساب پول واریز کنم بعدش چطور اون حق تقدم به سهم تبدیل میشه؟نیازی به پیگیری هست؟

سلام .من حق تقدم صبا را دارم و می خواهم به سهام عادی تبدیل کنم .بعد از واریز وجه .چطور به شرکت اطلاع بدهم که من وجه را واریز کرده ام .یا فرم خاصی دارد که باید تکمیل و ارسال کنم .منون .

سلام
بله باید فرم رو از سایت شرکت دانلود کنید و بعد از تکمیل پست یا ایمیل کنید. بهتره با شرکت تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

سپاس از توجه شما

با سلام آیا جایزه سهام را هم میشود فروخت

سلام
بله بعد از مدت مشخص امکان فروش سهام جایزه وجود دارد

سلام من دوماه پیش حق تقدم خریختح را خریدم کارگزاری بلا فاصله حق سهمی از حسابم کسر کرد و سهام خریختح رو به سبدم اضافه کرد یعنی در سبدم هم حق تقدم بود که تعداد دارایی نوشته نشده وهم سهم خریختح بود که تعداد سپرده گذاری ننوشته یعنی هیچ کدام را نمی توانم بفروشم الان دو روز هست که خریختح از سبدم رفته فقط خریخت هست ولی بازم تعداد سپرده گذاری خالی هست در ضمن سهم خریخت در تکنیکالم نیست بنظر شما چه بلایی سر سهم من اومده لطفا راهنمایی آن کنید

سلام .منم دقیقا همین مشکلو دارم .اگه راهشو پیدا کردین یا کسی میدونه مشکل چیه راهنمایی کنه لطفا

باسلام شا میتونیدازطریق گزینه تغییرکارگزارناظرموجوددرسمت چپ (البته اگه کارگزاری اگاه باشید)کارگزاریتون واردشده ونام سهام تون مثلا خریخت ح را بازدن علامت+ دربالا سمت چپ درخواست بزنیدتا براتون درست کنند.

سلام روزتون بخیر…من دوروز پیش حق تقدم داناح رو خریدم و ممکنه که هیچوقت به سهم عادی تبدیل نشه؟؟؟
ممنون

سلام من ۱۹۰۰۰ سهم ار آ س پح رادارم الان مدت یک ماه هست که بسته شده چگونه می توانم انرا بفروشم

سلام من سهام حق تقدم حکشتی دارم ولی اطلاع نداشتم که باید چکارکنم حالا هیچ اقدامی نکردم ونماد بسته شده چه اتفاقی میوفته لطفا راهنمایی کنید ایا میتونم خودم بخرم حراجش چجوریه؟

سلام
ما الان از شرکت کویر، سهام حق تقدم کویرح ۳۱۴۰۰ سهم را دریافت کردا م و شرکت تعداد سهام ۱۵۷۰۰ قابل خرید برایمان مشخص کرده و گفته پول واریز کنید. حالا اگه من این پول را واریز کردم دیگه نباید سهام کویرح را بفروشم؟

سلام
بعد از اینکه مبلغ حق تقدم رو واریز کردید بعد از چند ماه سهام حق تقدم شما به سهام عادی تبدیل میشه و میتونید اونو به قیمت سهم کویر بفروشید. در غیر این صورت باید صبر کنید تا سهام کویرح قابل فروش بشه.

سلام بر اساس تقسیم ارث به من ۳۰۰۰ حق تقدم شرکتی داده شده ولی از تاریخ اون ۲ماه گذشته ایا راهی هست حق تقدم رو زنده کنم با تشکر از راهنمایی شماسهام حق تقدم چیست

سلام
با شرکت تماس بگیرید اگر زمان پذیره نویسی حق تقدم تموم نشده باشه شما میتونید با واریز ۱۰۰ تومن به ازای هر سهم به حساب شرکت حق تقدم رو به سهم عادی تبدیل کنید در غیراین صورت شرکت بعد از فروش حق تقدم مبلغ ارزش اسمی رو از ارزش کل کم میکنه و مابقی رو به حساب شما واریز میکنه.

سلام خسته نباشید سرکار خانم محمدی ،ایا حق تقدم با سهام جایزه تفاوت دارن باهم؟ ممنون میشم پاسخ بدین. سپاس

سلام. سهام جایزه و حق تقدم باهم متفاوت هستند برای اطلاع از تفاوت های آنها برروی لینک زیر کلیک کنید:

تفاوت سهام جایزه و سهام حق تقدم چیست؟

سلام روزتون بخیر…من دوروز پیش حق تقدم داناح رو خریدم و ممکنه که هیچوقت به سهم عادی تبدیل نشه؟؟؟
ممنون

سلام
برای تبدیل حق تقدم به سهم عادی باید به اندازه سهم های حق تقدی که به شما تعلق گرفته مبلغ ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز کنید. برای اطلاع از جزئیات نحوه پرداخت و شماره حساب با شرکت تماس بگیرید.

سلام من در اخرین روز حق تقدم ۷/۳۲۷سهم حکشتیح خریدم.الان بسته شده .باید چکار بکنم.لطفا راهنمایی بکنید باتشکر.

سلام
دلیل توقف حکشتیج پایان مهلت پذیره نویسی هست. باید تا زمان بازگشایی صبر کنید

سلام ،وقتی در گزارش افزایش سرمایه ارزش اسمی سهام درج میشه یعنی حق تقدم میدن؟اگه حق تقدم بدن کی توی پرتفوی درج میشه؟

سلام
اگر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی باشه، به سهامداران حق تقدم تعلق می گیره، اگر سهامداری بخواد حق تقدم را به سهام عادی تبدیل کنه دو ماه فرصت داره که به ازای هر حق تقدم ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز کنه، یا در این بازه زمانی دو ماهه حق تقدم رو بفروشه و در صورت استفاده نکردن از حق تقدم و اتمام مهلت دو ماهه، خود شرکت حق تقدم رو به فروش می رسونه و وجوه رو به حساب سهامدار واریز میکنه.در زمان بازگشایی نماد

در حالت سوم که شرکت حق تقدم و می‌فروشد و پولش را به حساب سهامدار واریز میکند، آیا به قیمت روز این اتفاق می افتد؟ شماره حساب سهامدار را از کجا به دست می‌آورد؟ ممنون میشم پاسخ دهید

قیمت حق تقدم استفاده نشده که توسط شرکت به فروش می رسه، نزدیک به قیمت روزهای آخر سهم در بازار هست. شماره حسابی که در سجام ثبت شده

مفید بود. ممنون

سپاس از توجه شما

سلام من درابتدای مرداد۱۰۰۰ سهم حکشتیح خریدم واطلاع نداشتم باید به سهام عادی تبدیل کنم الان باید چکار کنم تمام سرمایم بود وبا قیمت بالا خریدم لطفا راهنمایی کنید

سلام
با توجه به اینکه مهلت تبدیل حق تقدم حکشتی تمام شده است باید صبر کنید تا شرکت حق تقدم استفاده نشده را به روش حراج و از طریق آگهی ها به فروش برساند و مبلغ کارمزد فروش را از آن مبلغ کم کرده و باقیمانده آن را به حساب شما واریز می نماید.

سلام من چند روز پیش سهام شرکت ثشرقح خریداری کردم بعد خوده سازمان بورس همون تعداد سهام ثشرقح که خریداری کردم با نماد ثشرق برام اورد و به سبد سهامم اضافه کرد حالا میخوام بفروشم ثشرق که میزنم میگه موجودی سهام کافی نمیباشد با نماد ثشرقح که میزنم میگه حق تقدم استفاده نشده ثشرق حالا چیکار کنم که سهمم فروش بره لطفا راهنمایی کنین

سلام
حق تقدم های اسفاده نشده رو خود شرکت میفروشه و شما نباید کاری انجام بدید.

سلام
من چن سال(۸سال)از سود سالیانه سهام استفاده نکردم…آیا الان میشه تو این چن سال گرفت؟(پتروشیمی شیراز)

بله می تونید. با امور سهامداران شرکت تماس بگیرید و موضوع رو پیگیر شین.

سلام من از حق تقدم صبا برای تبدیل یا فروشش در زمان معین استفاده نکردم می خواستم ببینم خود شرکت به قیمت روز، حق تقدم حراج میکنه یا به قیمت روز بسته شدن حق تقدم حراج میکنه

شرکت سهم رو به قیمتی نزدیک به قیمت روز حراج میکنه.

سلام
دوستان وقتی میگید در بازه زمانی ۲ ماهه میتوانید به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز کنید و حق تقدم را خریداری کنید و به سهم عادی تبدیل کنید ، این سهم عادی که می فرمائید به چه قیمتی وارد پرتفو میشه ؟ قیمت روزی که حق تقدم خرید کردیم ؟ قیمت روز بسته شدن حق تقدم ها ؟ یا قیمت روزی که به فرض بعد از ۶ ماه تبدیل به سهم عادی میشه؟

سلام
وقتی به سهم عادی تبدیل میشه قیمت اون هم مثل سهم عادی بستگی به قیمت روز بازار داره

شرمنده اگر اینطوری باشه پس چرا برای هر سهم ۱۰۰ ت بدیم حق تقدم خریم بجای اینکار همون روز سهمو حق تقدمو میفروشیم و میریم سهم اصلی رو باهاش میخریم .

بله این کار رو هم میتونید انجام بدید ولی این رو هم در نظر بگیرید که قیمت حق تقدم سهم با قیمت سهم فرق میکنه و معمولا خیلی کمتره

سلام تو رو خدا جواب بدید خیلی عجله دارم باتوجه به اینکه وقتی حق تقدم تبدیل به سهم بشه با قیمت روز برات محاسبه میکنن الانکه قیمت سهم خیلی پایینر از حق تقدم اومده بهتر نیس بخریم.چون ممکنه هفته اینده بازار مثبت بشه و به طبع سهم هم بره بالا من اگه مثلا پونصد تا سهم با قیمت ۲هزار میخرم قیمت بره بالا من مجبورم تعداد سهم کمتری با قیمت مثلا۴هزارتومن بخرم
مثلا الان صبا۲۱۱۷۸۷۱۳
صباح۳۲۳۱۶۲۹۲

سلام
مسلما همین طوره ولی خب بازار قابل پیش بینی نیست

سلام گواهی حق تقدم صبا رو از کجا باید دانلود کنم تو سایت صبا تامین پیدا نکردم تورو خدا یکی برام لینکشو بفرسته چون تو ضررم نمیخوام برام ردش کنه میخوام نگهش دارم تا سرمایه خودمو بگیرم ازش ممنون

سلام خسته نباشید میگم
من حق تقدم پرداخت نکردم از پرتفوییم هم حذف شده حکشتیح فقط تو پرتفویی لحضه ای هستش راهنمایی کنید لطفاو من سهم حکشتی ندارم فقط حق تقدمش خریدم

سلام. اگر مهلت استفاده از حق تقدمتون تمام شده و شما اونو به سهم عادی تبدیل نکردین، خود شرکت حق تقدم رو میفروشه و مبلغ و به حساب اعلامی شما واریز میکنه. درخصوص عدم نمایش نماد حکشتی ح در پرتفویتون می تونید از کارگزاریتون پیگیر شین.

وارد سایت صبا تامین که شدین، قسمت ورود سهامداران نام کاربری کد بورسیتون رو فقط اعدادش رو وارد کنید. رمز عبور هم کد ملی یا شماره شناسنامه . وارد که شد گواهی حق تقدم اونجا هست می تونید دانلود کنید.

سلام مراحل واریز ۱۰۰تومان به ازای هر سهم حق تقدم صبا را لطفا راهنمایی کنید

سلام لطفا بر روی لینک “حق تقدم صباح را چکار کنیم؟” کلیک کنید درباره حق تقدم صبا کاملا توضیح دادیم.

باسلام. من در تاریخ بیست مردادماه ۹۹ امسال بدون اینکه اطلاعی داشته باشم نودتا سهم حکشتیح خریدم و اواخر شهریور با ۵۰درصد ضرر بسته شده و متاسفانه تا امروز که چهارم آذرماه نماد حکشتیح باز نمیشه که حداقل بتونم باپنجاه دصد ضررش بفروشم و به نصف پولم برسه . تکلیف بنده چیه آیا کلا سرمایه گذاری من تو این سهم ازبین رفته .لطفا راهنمایی دقیق بفرمایید

سلام
سهم های حق تقدم مهلت پذیره نویسی معینی دارند و با توجه به اتمام زمان پذیره نویسی سهام حکشتیح باید صبر کنید تا شرکت این سهم رو بفروشه و پول فروش رو به حساب شما واریز کنه برای دریافت اطلاعات دقیقتر بهتره با شرکت و قسمت امور سهامداران تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند.

سلام .من حق تقدم شلعاب را دارم و در پرتفوی من هست از کاگزاری مفید زنگ زدند شما حق تقدم شلعاب را دارید و تا هشتم آبان ۹۹ فرصت دارید نسبت به واریز حق تقدم اقدام کنید اینجانب هم روز ششم آبان مبلغ را که ۱/۵۰۰/۰۰۰ بود به حساب شرکت لعابیران نزذ بانک شهر شعبه کریمخان زند واریز کردم ولی نتوانستم فرم حق تقدم را پرینت کنم و همچنین امروز نتونستم فیش واریز را فکس کنم حال چکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید.

سلام با امور سهامداران شرکت تماس بگیرید و موضوع رو مطرح کنید.

سلام وقت بخیر .
چند روز پیش یکی از سهام های بنده مشمول حق تقدم بود. خودم به دلیل مشغله واریز مبلغ و به یکی از دوستام سپردم اما ایشون به جای هر سهم مبلغ ۱۰۰۰ ریال هر سهم میلغ ۱۰۰۰ تومان واریز کرده بودن. الان تکلیف میلغ اضافه واریز شده چی میشه؟

سلام با امور سهامداران شرکت مربوطه تماس بگیرید

باسلام حق تقدم سهم ثشرق و خریدم و فرم حق تقدم رو پر نکردم
الان چجوری سهم را بفروشم
امروز سهم باز شده

اگر مهلت فروش و تبدیل حق تقدم به سهام عادی تموم شده، شما دیگه نمی تونید حق تقدم رو بفروشید. باید منتظر بمونید خود شرکت براتون بفروشه و پول فروش رو بعد از کسر کارمزد به حسابتون واریز کنه

سلام
من حق تقدم ختور ح رو از درگاه خود شرکت به سهم تبدیل کردم و در حال حاضر شماره پیگیری و شماره ارجاع رو دارم ولی مدارک و فرمت نکمیل نکردم تا برای شرکت بفرستم
وضعیت سهام من چجوریه الان

سلام فرم رو ارسال کنید

سلام خدمت شما؛گواهی حق تقدم رو چطور ازشرکت بگیرم وقتی که ما شهرستان ساکن هستیم؛چون شما و بقیه اساتید میفرمایند که باید فیش واریزی اسمی رو بهمراه گواهی حق تقدم برای شرکت پست کنیم؛ولی گواهی حق تقدم برای ما ارسال نشده؛باتشکر از شما؛راهنمایی کنید که از چه طریق میتونم گواهی حق تقدم رو بدست بیارم و پرش کنم و همراه فیش بانک پستش کنم.تشکر

سلام
گواهی حق تقدم رو باید از طریق سایت شرکتی که سهام حق تقدمش رو دارید به صورت آنلاین دریافت کنید.

من سهام پاساح را چند ماه پیش خریدم الان چطور میتونم بفروشم
ممنون

با توجه به اتمام مدت پذیره نویسی پاساح باید صبر کنید تا شرکت سهام حق تقدم رو از طریق حراج بفروشه و پول رو برای شما واریز کنه. نیاز به اقدام خاصی از جانب شما نیست. میتونید با امور سهامداران شرکت تماس بگیرید.

با سلام امروز در نماد کویر در کدال اگهی پذیره نویسی عمومی درج شده است و من در اخرین روزی که کویر ح بسته میشد مقداری کویر ح خریذم و فرصت نشد مبلغ اسمی ۱۰۰۰ ریال را واریز کنم تکلیف من ایا بعد از پذیره نویسی مشخص خواهد شد و بعد از فروش حق تقدم های استفاده نشده به حسابم خواهد امد ی در پذیره نویسی میتوانم به ازای هر سهمیکه دارم مبلغ اسمی را واریز کنم؟ خیلی ممنونم

سلام. شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق آگهی و با قیمتی نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم به روش حراج به فروش می رساند سپس بعد از فروش و کسر کارمزد فروش، باقیمانده وجه را به حساب سهامداران واریز میکند. جهت پیگیری در مورد حق تقدم سهام مورد نظر خود به امور سهام داری شرکت مورد نظر مراجعه و یا تماس حاصل فرمائید.
خیر شما دیگر نمیتوانید مبلغ اسمی را به حساب شرکت واریز کنید.

سلام من سهام حق تقدم سبحان رو خریدم بدون اینکه سهام اصلی رو داشته باشم تلان با کلی ضرربسته شده چه کنم؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید شرکت هم جواب نمیده

سلام اگر شما هیچ اقدامی برای حق تقدم های خود انجام نداده اید و مهلت استفاده از حق تقدم های شرکت مورد نظر هم تمام شده حق تقدم های شما به حق تقدم های استفاده نشده تبدیل می شود. شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق آگهی و با قیمتی نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم به روش حراج به فروش می رساند سپس بعد از فروش و کسر کارمزد فروش، باقیمانده وجه به حساب سهامدار واریز می کند.

سلام خانم سوگند داوری و سارا محمدی
خواهشاً من رو راهنمایی بفرمایید.
من از بورس یه سطح ابتدایی اطلاعات دارم و امروز همینطوری پولم را به مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داخل سهام کویرح ریختم.
بعد با من تماس گرفتند و گفتند ۲۶۰ هزار تومان حق اسمی یا حق تقدم باید بریزم.
خواهشاً من رو راهنمایی بفرمایید من الان با این سهام چکار باید بکنم.؟
آیا بفروشمش یا همینطور ۱ ماه یا ۲ ماه آنرا کنار بگذارم؟
لطفاً بفرمایید تا چند وقت نگهش دارم!
اگر ۱ ماه بذارم بمونه نهایتا چه اتفاقی برام میفته؟
ممنونم از لطفتون

سلام. فرصت استفاده از حق تقدم کویرح تمام شده است و شما در واقع در زمان حراج اقدام به خرید حق تقدم استفاده نشده کرده اید
توجه داشته باشید درصورتی‌که حق تقدم سهام خریداری‌شده از نوع استفاده‌نشده باشد، قابلیت فروش در بازار را ندارند و نمیتوانید آن را بفروشید.
در خرید حق تقدم های استفاده نشده کارگزار بابت هر سهم خریداری‌شده، مبلغ اسمی را از حساب سهامدار برداشت می‌کند، درواقع فرد سهامدار لازم است به‌اندازه مبلغ اسمی هر سهم خریداری‌شده، در حساب کارگزار خود وجه کافی داشته باشد که احتمالا به دلیل نبود موجودی کافی در حساب کارگزاری شما با شما تماس گرفته اند تا حساب کارگزاری خود را به اندازه مبلغ اسمی شارژ نمایید.
اگر بازهم سوالی برایتان ایجاد شد بفرمایید.

متشکرم از لطفی که کردید و به سوالات من پاسخ دادید خانم داوری 🙏🏻

فقط برای اینکه بعدا این سهم من خودبخود تبدیل به سهام کویر بشه آیا من کار خاصی باید انجام بدم یا اینکه خودبخود این کار خودش صورت میگیره؟
و در کل اینکه من باید الان کاری انجام بدهم یا اینکه فقط باید تماشاگر باشم؟
متشکرم

سلام مجدد. خواهش میکنم وظیفه هستش. خیر کارگزاری مبلغ ۱۰۰ تومان را که از حساب کارگزاری شما کسر کرده به حساب شرکت واریز میکند تا بعد از چند ماه حق تقدم شما به سهام عادی تبدیل شود و نیازی نیست شما کاری انجام دهید

بینهایت از از توضیحات و لطف شما سپاسگزارم. 🙏🏻

سلام مجدد به شما خانم داوری و محمدی
من امروز آن مبلغ حق تقدم را واریز کردم.
ولی سوالات من الآن این هست که :

۱: با توجه به اینکه من از این سهم هیچ اطلاعی نداشته و ندانسته واردش شدم، آیا پول من از دست رفته؟ یعنی برای بدست آوردن پولم ممکنه حالا حالاها دچار مشکل بشوم؟؟

۲ : آیا من میتونم این سهم کویرح را فردا یا شنبه بفروشم؟
۳: اگر بفروش بره آیا مبلغ یا مبالغی از سهام من را نگه می‌دارند یا همه را میتوانم بردارم؟
ممنون میشم به هر ۳ سوال من پاسخ دهید.

سلام مجدد.
۱. خیر پول شما از بین نمیرود و بعد از چند ماه حق تقدم های خریداری شده شما تبدیل به سهام عادی کویر میشود.
۲.۳ خیر اگر شما اقدام به خرید حق تقدم های استفاده نشده در حراج کنید دیگر نمیتوانید اقدام به فروش آن کنید زیرا همانطور ک گفته شد این سهم ها قابلیت فروش ندارند

سلام وقت بخیر من امروز ندانسته سهم غمهراح رو گرفتم نگو حق تقدم بودش وامروز بسته شد من چجوری باید حق تقدم رو واریز کنم تا به سهم عادی تبدیل بشه چقدر باید واریز کنم اصلا اصلاعاتی ندارم میشه راهنمایی کنین ممنون میشم تا کی وقت دارم حق تقدمش رو واریز کنم

سلام مهلت استفاده از حق تقدم غمهراح از تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ لغایت تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۵ می باشد اگر تا این تاریخ به ازای هر حق تقدم ۱۰۰تومان واریز کنید وگواهی حق تقدم را برای شرکت ارسال کنید بعد از ثبت افزایش سرمایه شرکت حق تقدم به سهام عادی تبدیل می شود اما اگر این مبلغ را واریز نکنید و مهلت استفاده از حق تقدم تمام شود این حق تقدم ها به حق تقدم استفاده نشده تبدیل می شود و شرکت در روش حراج اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده می کند و شرکت پس از فروش و پس از کسر کارمز مبلغ را به حساب اعلامی شما واریز میکند

متشکرم از لطفی که کردید و به سوالات من پاسخ دادید خانم داوری 🙏🏻

فقط برای اینکه بعدا این سهم من خودبخود تبدیل به سهام کویر بشه آیا من کار خاصی باید انجام بدم یا اینکه خودبخود این کار خودش صورت میگیره؟
و در کل اینکه من باید الان کاری انجام بدهم یا اینکه فقط باید تماشاگر باشم؟
متشکرم

سلام خسته نباشید
ببخشید من حق تقدم غمهراح رو خریده بودم اما امروز بسته شد بخاطر پایان پذیره نویسی
حالا چقد طول میکشه تا دوباره بتونم بفروشمش یا پولش بدستم برسه

سلام مهلت استفاده از حق تقدم غمهراح از تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ لغایت تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۵ می باشد اگر تا این تاریخ به ازای هر حق تقدم ۱۰۰ تومان واریز کنید و گواهی حق تقدم را برای شرکت ارسال کنید بعد از ثبت افزایش سرمایه شرکت حق تقدم به سهام عادی تبدیل می شود اما اگر این مبلغ را واریز نکنید و مهلت استفاده از حق تقدم تمام شود این حق تقدم ها به حق تقدم استفاده نشده تبدیل می شود و شرکت در روش حراج اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده می کند و شرکت پس از فروش و پس از کسر کارمز مبلغ را به حساب اعلامی شما واریز میکند

سلام من یک سهم نماد دارم که افزایش سرمایه داره و مقداری حق تقدم از نمادش در پرتفوی من اومده حالا باید حق تقدمش رو تبدیل کنم به سهم دیگه نیاز نیست فرم پر کنم برای شرکتش ؟ با تشکر

سلام. شما باید گواهی حق تقدم را از سایت شرکت مورد نظرتان دانلود کرده و پس از تکمیل به همراه فیش واریزی به ازای هر سهم ۱۰۰تومان را برای امور سهام شرکت پست، فکس یا ایمیل کنید (با امور سهامداران شرکت مورد نظرتان تماس بگیرید روش ها در شرکت های مختلف متفاوت است) سپس با امور سهامداران جهت تاییدیه تماس بگیرید.

سلام من تازه وارد بورس شدم و سه هزارتا سهم شصدفح خریدم نمیدونستم که این سهم حق تقدم شصدف هست و مثل بقیه سهم ها مثلا ۳۰۰۰تا عملی خریدم ۳۰۰۰تا شصدفح خریدم الان دوماهه بسته شده نمیدونم چکار کنم که بتونم بفروشم یا یه سهم دیگه بخرم یا تبدیل به سهم اصلی کنم راهنمایی کنید متشکرم

سلام. مهلت حق تقدم شصدفح تمام شده و پذیره نویسی و حراج حق تقدم استفاده نشده شصدفح هنوز اعلام نشده و باید صبر کنید شرکت در روش حراج اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده کند و پس از فروش و پس از کسر کارمز مبلغ را به حساب اعلامی شما واریز کند.
توجه داشته باشید اگر حق تقدم یک سهم را داشته باشید و به ازای هر برگ حق تقدم مبلغ ۱۰۰ تومان را به حساب شرکت واریز نکنید و مهلت استفاده از حق تقدم تمام شود این حق تقدم ها به حق تقدم استفاده نشده تبدیل می شود و شرکت در روش حراج اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده می کند و شرکت پس از فروش و پس از کسر کارمز مبلغ را به حساب اعلامی شما واریز میکند

ممنون از پاسخ گویی سریع شما

باز هم تشکر میکنم از راهنماییتون
فقط ایا من دیگه نمیتونم سهام شصدفح رو تبدیل کنم به سهم اصلی؟و حراج با چه مبلغی میشه و کارمزدشون چقدره همینجوری داخل پورتفوی من یک میلیون تومان ضرر کردم

شرکت کی اقدام به حراج میکند

سلام .. بخشین الان مهلت استفاده از حق تقدم کویرح تموم شده …ولی من نتونستم پول واریز کنم الان چی مثیشه؟؟؟؟

سلام سهام حق تقدم شما پس از پایان مهلت تبدیل به سهام حق تقدم استفاده نشده میشود و شرکت در روش حراج این حق تقدم ها را میفروشد و پس از کسر کارمز مبلغ را به شماره حساب اعلامی شما واریز میکند

سلام
بعد از اینکه شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق حراج به فروش رساند، چه مدت طول می‌کشد وجه به حساب شخص واریز شود؟

سلام زمان دقیقی برای آن وجود ندارد و بستگی به شرکت دارد. با امور سهامداران شرکت مورد نظر تماس بگیرید و موضوع را پیگیری نمایید

سلام من کویر ح خریدم نمیتونم بفروشمش یه هفته است خریدم کسی میدونه چطوری بفروشمش

سلام. فرصت استفاده از حق تقدم کویرح تمام شده است و شما در واقع در زمان حراج اقدام به خرید حق تقدم استفاده نشده کرده اید
توجه داشته باشید درصورتی‌که حق تقدم سهام خریداری‌شده از نوع استفاده‌نشده باشد، قابلیت فروش در بازار را ندارند و نمیتوانید آن را بفروشید.
در خرید حق تقدم های استفاده نشده کارگزار بابت هر سهم خریداری‌شده، مبلغ اسمی را از حساب سهامدار برداشت می‌کند، درواقع فرد سهامدار لازم است به‌اندازه مبلغ اسمی هر سهم خریداری‌شده، در حساب کارگزار خود وجه کافی داشته باشد.
اگر بازهم سوالی برایتان ایجاد شد بفرمایید.

سلام
پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده در کدال کفرا منتشر شده آیابرای خرید فقط ۱۰۰۰ریال پرداخت کنیم یا بقیمت روز خرید کنیم و۱۰۰۰ریال مجدد پرداخت کنیم .متشکرم

هنگام خرید هم قیمت روز حق تقدم استفاده نشده و هم مبلغ ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم از حساب کارگزاریتون کسر خواهد شد.

سلام اگر شما در زمان حراج اقدام به خرید سهام استفاده نشده کنید کارگزاری بصورت اتوماتیک مبلغ ۱۰۰تومان را به ازای هر برگ حق تقدم از حساب شما کسر میکند و توجه داشته باشید درصورتی‌که اقدام به خرید حق تقدم استفاده‌نشده کنید، قابلیت فروش در بازار را ندارند و نمیتوانید آن را بفروشید.

با سلام
آیا در زمان تبدیل حق تقدم به سهم باید از سهم اصلی در پرتفو موجود داشته باشیم؟
من حق تقدم رو خریداری کردم و ۱۰۰ تومن هم در مهلت مقرر واریز کردم اما از خود سهم موجودی در پرتفو ندارم.مشکلی پیش نمیاد؟
با تشکر

سلام
خیر مشکلی پیش نمیاد چرا که لامز نیست از سهام عادی در پرتفوی خود داشته باشید.

من سهام ختراکح رو دارم امروز بسته شد می خوام به سهام تبدیل کنمش

باید عرض کنم مهلت تبدیل حق تقدم به سهام عادی ختراک ح طبق اعلام شرکت تا روز گذشته (۲۳ دی با یک بار تمدید) بود که به پایان رسید. باید منتظر بمونید شرکت حق تقدم را در مزایده به فروش برسونه و وجه شمارو بعد از کسر کارمزد به حسابتون واریز کنه و که تقریبا ۳ تا ۶ ماه طول میکشه.

سلام من سهام غویتا را خریداری کردم الان سهام حق تقدم دارم ازش میخوام بدونم آیا میشه گواهینامه را از طریق اینترنت ارسال کرد یا باید برم پست وپست کنم. ممنون میشم جوابمو بدید.🙏

سلام. برای ارسال گواهی حق تقدم و فیش واریز می توانید از طریق ایمیل، فاکس و پست اقدام کنید اما مطمئن ترین راه پست می باشد.
آدرس ایمیل و فکس و پست در سایت شرکت قابل مشاهده است.

سلام دارم خدمتتان
در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ندانسته و بی اطلاع این نماد کویرح را خریدم و مبلغ ۲۶۰ هزار تومان هم حق تقدم را همان روز واریز کردم. متأسفانه قابلیت فروش هم تا الان نداشته. ولی الآن حدود ۱ ساعت هست که نماد بسته شده!
١: آیا بنظرتون میشه این سهم را فروخت؟
٢: از کجا متوجه بشوم که چه زمانی میتوانم این سهم را بفروشم؟
متشکرم از لطفتان🌹

حق تقدم فکا را خریده ام چگونه گواهی خرید حق تقدم دریافت نمایم تا مبلغ ۱۰۰۰ ریال به ازای هرسهم به حساب اعلامی شرکت واریز نمایم تا تبدیل به سهام شود ؟

به سایت رسمی شرکت، قسمت امور سهامدار با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور که کد بورسی بدون حروف و شماره شناسنامه می باشد، مراجعه و اقدام به دانلود گواهی حق تقدم کنید.

شرکت سبدگردان هدف در ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ تحت شماره ۴۳۵۰۱۵ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۵۰۹۷۳ با مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار، درتهران و همزمان با شماره ۱۱۱۴۰ نزد سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس گردید.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان میرزای شیرازی، خیابان بهشتی، پلاک 436، طبقه 4، واحد 15

برای دریافت مشاوره در مورد چگونگی عضویت در صندوق و شرایط سبد های مختلف کافیست عدد 2 را به سامانه 10000604 پیامک کنید.

© 1399 سبدگردان هدف تمام حقوق محفوظ است.


اساسنامه شرکت هدفDownloads-icon

در ادامه سری مطلب‌های بورس به زبان ساده در «رده» نوبت به عبارت «حق تقدم سهام» در بازار بورس و اوراق بهادار رسیده است. درباره روش‌های افزایش سرمایه در همین سری مطالب گفته‌ایم و درباره‌اش توضیح داده‌ایم. در این نوشته می‌خواهیم ببینیم خریدوفروش حق تقدم سهام چه نکته‌هایی دارد.

حق تقدم سهام زمانی به سهامدار تعلق می‌گیرد که شرکت قصد افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات داشته باشد و سهامدار در مجمع فوق‌العاده تصویب افزایش سرمایه شرکت کند.

البته منظور از شرکت در مجمع این نیست که سهامدار حتما باید در این گردهمایی شرکت کند، بلکه کافی است در تاریخ برگزاری این مجمع سهام آن شرکت را داشته باشید. در این حالت بعد از مجمع افزایش سرمایه، تعدادی حق تقدم به سهامدار تعلق می‌گیرد و به سبد دارایی‌هایش افزوده می‌شود.

 

وقتی شرکتی افزایش سرمایه می‌دهد، تعداد سهام آن افزایش پیدا می‌کند. افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات هم به این معنا است که به ازای هر برگه سهم جدید، باید مبلغ ۱۰۰ تومان به حساب شرکت واریز شود. اما سهامداران قبلی شرکت این حق را دارند که درصد مالکیت خودشان در شرکت را حفظ کنند. به بیان ساده‌تر، اگر سهامداری قبل از افزایش سرمایه مالک ۵ درصد از شرکت باشد، این حق را دارد که بعد از افزایش سرمایه هم مالکیت ۵ درصدی خودش را حفظ کند. برای این کار، تعدادی حق تقدم در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد تا با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم، درصد مالکیت خودش در شرکت را حفظ کند.سهام حق تقدم چیست

بقیه نوشته‌های «رده» درباره بورس را اینجا بخوانید

مثلا فرض کنید شرکتی ۱۰۰۰ سهم دارد و می‌خواهد سهامش را ۱۰۰ درصد از محل آورده افزایش دهد و به ۲۰۰۰ سهم برساند. فرض کنید یکی از سهامداران شرکت قبل از افزایش سرمایه مالک ۵ درصد شرکت باشد. در این حالت، این سهامدار قبل از افزایش سرمایه مالک ۵۰ سهم از شرکت بوده است. برای اینکه این سهامدار بعد از افزایش سرمایه بتواند مالکیت ۵ درصدی‌اش را حفظ کند باید تعداد سهامش به ۱۰۰ سهم برسد. برای همین باید ۵۰ حق تقدم دریافت کند. این سهامدار می‌تواند با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر کدام از حق تقدم، حق تقدم‌ها را به سهم عادی تبدیل کند و تعداد سهامش را به ۱۰۰ سهم برساند.

 

همان‌طور که گفتیم، سهامدارانی که حق تقدم دریافت می‌کنند می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم، حق تقدم‌هایشان را به سهم معمولی تبدیل کنند. برای انجام این کار سهامداران باید فرم شرکت در افزایش سرمایه را پر کنند و بعد از واریز مبلغ موردنظر، رسید پرداخت وجه را همراه با فرم افزایش سرمایه برای شرکت بفرستند.

مهلت استفاده از حق تقدم، شماره حساب شرکت و نحوه ارسال فرم شرکت در افزایش سرمایه (که می‌تواند از طریق فکس، پست یا ایمیل باشد) در اطلاعیه‌ای که از طرف شرکت منتشر می‌شود ذکر شده است. شرکت ملزم است تمام این اطلاعات را در سایت کدال منتشر کند.

نکته یک: اگر می‌خواهید در این نوع از افزایش سرمایه شرکت کنید و حق تقدم‌تان را به سهم تبدیل کنید، واجب است اطلاعیه‌های شرکت درباره فرایند افزایش سرمایه و به‌ویژه جزئیات مربوط به پرداخت مبلغ حق تقدم را به دقت بخوانید. اگر یادتان برود یا فرصت را از دست بدهید، راهی برای جبران نیست. همان‌طور که گفته شد شرکت موظف است این اطلاعیه را در سایت کدال منتشر کند، اما اکثر شرکت‌ها علاوه بر کدال، این اطلاعیه را در سایت رسمی خودشان هم منتشر می‌کنند. پس دنبال کردن سایت شرکت‌هایی که سهامشان را دارید، فراموش نشود.

نکته ۲: گاهی ممکن است سهامدار از شرکت مطالباتی داشته باشد. مثلا سود سهام به سهامدار تعلق گرفته باشد، اما سهامدار این سود را دریافت نکرده باشد و این پول در حساب شرکت مانده باشد. در این صورت سهامدار می‌تواند مبلغ اسمی حق تقدم‌ها را از محل این مطالبات پرداخت کند. در فرم افزایش سرمایه مطالبات سهامدار مشخص شده است و سهامدار می‌تواند هنگام پر کردن فرم، می‌تواند موافقت کند که مبلغ حق تقدم‌هایش از محل مطالبات او از شرکت برداشت شود. در این حالت، اگر مطالبات سهامدار کفایت کند، دیگر لازم نیست مبلغی به حساب شرکت واریز کند. به همین دلیل است که به این نوع افزایش سرمایه افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات گفته می‌شود.

نکته ۳: طبق قانون بورس، مهلت استفاده از حق تقدم سهام نباید کمتر از ۶۰ روز باشد.

روش تشکیل سبد سهام

 

بعد از اینکه حق تقدم‌ها به سبد سهامداران اضافه می‌شود، معمولا ۲ تا ۳ ماه فرصت وجود دارد تا سهامداران مبلغ اسمی حق تقدم‌ها (۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم) را پرداخت کنند.

اما در این بازه سهامدارانی که به هر دلیلی نخواهند از حق تقدم سهام استفاده کنند می‌توانند حق تقدم‌شان را بفروشند. سهامداران دیگر هم می‌توانند این حق تقدم‌ها را بخرند و در مهلت تعیین شده مبلغ اسمی حق تقدم‌های خریداری شده را پرداخت کنند تا حق تقدم‌هایشان به سهم معمولی تبدیل شود.

 

اگر سهامداری در مهلت مقرر فرم افزایش سرمایه را پر نکند و حق تقدم‌هایش را نفروشد، اصطلاحا گفته می‌شود از حق تقدم‌هایش استفاده نکرده است. در انتهای مهلت تعیین‌شده برای استفاده از حق تقدم‌ها، شرکت حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را حراج می‌کند و پس از کسر کارمزد، مبلغ حاصل را به حساب سهامداران می‌ریزد

در سری مطلب «بورس به زبان ساده» گفتیم که هر شرکت حاضر در بورس یک نماد معاملاتی مخصوص به خودش دارد. نماد حق تقدم هر شرکت هم با افزودن حرف «ح» به انتهای نماد معاملاتی آن شرکت ساخته می‌شود. مثلا اگر شرکت فولاد مبارکه اصفهان که نماد معاملاتی آن «فولاد» است، بخواهد از محل آورده افزایش سرمایه بدهد، نماد معاملاتی حق تقدش می‌شود «فولادح».

هر نمادی هم که به حرف «ح» منتهی باشد در واقع حق تقدم یکی از شرکت‌های حاضر در بورس است. پس اگر دیدید نمادی به حرف «ح» ختم شده است، مطمئن باشید که حق تقدم است و حواس‌تان باشد در خرید آن دچار اشتباه نشوید.

 

اگر سهامداری در مهلت مقرر فرم افزایش سرمایه را پر نکند و حق تقدم‌هایش را نفروشد، اصطلاحا گفته می‌شود از حق تقدم‌هایش استفاده نکرده است. در انتهای مهلت تعیین‌شده برای استفاده از حق تقدم‌ها، شرکت حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را حراج می‌کند و پس از کسر کارمزد، مبلغ حاصل را به حساب سهامداران می‌ریزد.

 

در حال حاضر دامنه نوسان قیمت حق تقدم‌ها دو برابر دامنه نوسان قیمت سهام عادی است. به عبارت ساده‌تر؛ قیمت حق تقدم‌ها می‌تواند از منفی ۱۰ درصد تا مثبت ۱۰ درصد نوسان کند. همین دامنه نوسان بالا باعث می‌شود عده‌ای از سهامداران که ریسک‌پذیری بالاتری دارند در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به خریدوفروش حق‌تقدم‌ کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر در بازار سرمایه تازه‌کارید یا ریسک‌گریز هستید، با نگاه نوسان‌گیری اقدام به خریدوفروش حق تقدم نکنید.

 

به‌طور کلی شرکت در افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات، دریافت حق تقدم و تبدیل حق تقدم‌ها به سهام معمولی می‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد. پس شرکت در این فرایند در وهله اول برای کسانی مناسب است که دیدگاه کوتاه‌مدت ندارند و می‌خواهند برای میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

نکته بعدی اینکه گاهی ممکن است بین قیمت سهام و حق تقدم آن شکاف قیمتی قابل توجه ایجاد شود. مثلا قیمت سهم ۱۰۰۰ تومان باشد و قیمت حق تقدم آن ۷۰۰ تومان. در این حالت اگر حق تقدم ۷۰۰ تومانی را بخرید و ۱۰۰ تومان آن را پرداخت کنید، قیمت سهم برایتان ۸۰۰ تومان تمام می‌شود، در حالی که قیمت روز آن سهم ۱۰۰۰ تومان است. در این موقعیت، سهامدارانی که نگاه بلندمدت‌تری دارند و تحلیل‌شان این است که قیمت این سهم روندی افزایشی دارد، از این شکاف قیمتی استفاده می‌کنند و به جای خریدن سهام معمولی، حق تقدم آن را می‌خرند و تبدیل به سهم می‌کنند.

پس برای خریدن حق تقدم باید دو نکته را در نظر بگیریم: اول اینکه نگاه خودمان در سهامداری میان‌مدت (بیشتر از ۶ ماه) و بلندمدت (بیشتر از یک سال) باشد و دوم هم اینکه تحلیل‌مان این باشد که سهام شرکت در آینده روند صعودی خواهد داشت.

مطلب قبلی

حتی با کمتر از 100 هزار تومان بورسی شوید

مطلب بعدی

کارت هدیه مجازی بانک ایران زمین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

نام و ایمیل را برای ارسال دیدگاه در آینده ذخیره کنسهام حق تقدم چیست

سلام خسته نباشید
من حق تقدم چکاوه رو‌خریدم وچون رفت صف فروش نتونسم بفروشم.روز آخر اومدم ۱۰۰تومن رو واریز کنم که متاسفانه شماره حساب رو اشتباه زدم و پول ازم کم نشد
الان میتونم باز پول رو ‌واریز کنم بعداز یه روز

سلام آیا درمورد سهام عدالت این مطالبی ک گفتید شامل میشه؟ والان حدود 6ماه میشه 6 شرکت نماد حق تقدم دارن ولی چندروزه در سایت کارگزاری همه موجودی این 6شرکت رو صفر نشون میده چرا؟

ایا میشود حق تقدم شرکتی را خرید و بعد قبل از اینکه مهلت دو ماهه بسر اید فروخت یا وقتی خریدیم حتما باید تبدیل بسهم شود ویا توسط شرکت بعدا فروخته گردد

با سلام احترام

لطفا بطور خلاصه لیست مراحل فرایند حق تقدم و زمان تقریبی ابن مراحل رو بفرمایید… مثلا اجازه خرید و فروش تا 2 ما… پذیره نویسی تا فلان مدتا…و…

و اینکه فقط قیمت اسمی واریز شه کافیه یا حتما باید برگه گواهی که در سایت شرکت هست هم تکمیل شه و همراه فیش واریزی برای شرکت فکس بشه؟

با سپاس

سلام
مطلب بالا رو به دقت بخونید کمکتون میکنه و پاسخ بسیاری از سوال‌های شما هست.

سلام من چند ماهی هست ک سهام میدکوح رو خریدم ولی الان نمیتونم بفروشم مهلت حق تقدم هم گذشته الان چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام من حق تقدم از نماد کویرح و عبیدح دارم که الان حدود۶ ماهه که خریدم ونمیدونستم باید چیکار کنم الان همین جور پولم مونده و هیچ کاری نمیتونم بکنم لطفا راهنمایی کنید که برای زنده شدن پولم چه اقدامی باید بکنم در ضمن نماد کویرح الان سبز هست وفعاله ولی عبیدح قرمز و غیر فعاله لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

سلام
اگر گواهینامهٔ حق تقدم را برای شرکت نفرستاده‌‌اید، به این معناست که در افزایش سرمایه شرکت نکرده‌اید. شرکت حق تقدم‌های شما را در بازار خواهد فروخت و مبلغ حاصل از آن به حساب طلبکاری شما از شرکت منظور خواهد شد. بعدا برای نحوه دریافت طلب‌تان با امور سهام شرکت تماس بگیرید.

من از دسبحاح خریداری کردم ولی بیشتر از دوماهه بسته شده کی باز میشه؟تعلیق نشه یوقت؟🥺🥺

سلام
قبل بسته شدن پترولح سهمشو خریدم پول حق تقدمش رو نریختم میخوام بدونم چقد طول میکشه تا حراج کنه و پولمو برگردونه؟

سلام
باید منتظر اطلاعیه شرکت درمورد حراج حق تقدم‌های استفاده‌نشده باشید. بعد از حراج هم می‌توانید از طریق امور سهام شرکت نحوه دریافت طلب‌تان را پیگیری کنید.

سلام
خسته نباشید
حق تقدم دسبحان یک هفته پیش از پرتفوی ام حذف شده و هیچ مبلغی به حسابم واریز نشده فرم حق تقدم استفاده نشده رو هم پر کردم الان نمی دونم باید چیکار کنم منتظر باشم یا یه کاری انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنین.

سلام
لازم نیست کاری انجام بدهید. وقتی در افزایش سرمایه شرکت می‌کنید، پیش از ثبت افزایش سرمایه حق تقدم مربوطه از پورتفو حذف می‌شود و بعد از اینکه شرکت افزایش سرمایه را ثبت کرد، سهام جدید به پورتفو اضافه می‌شود.

سلام وقت بخیر
من سهام کهمدا رو داشتم و مجمع تشکیل شد و به پرتفو من نماد کهمداح خودبخود اضافه شد.الان میبینم که اهدای سهام در کهمداح دارم. اگر هیچکاری نکنم و این سهام همینطور بمونه. چه افقای میافته؟یعنی این سهام از بین میره و بهتره الان بفروشمش یا بمونه و به تعداد سهام اضافه بشه؟

سلام
شما در زمان برگزاری مجمع افزایش سرمایه کهمدا سهامدار بوده‌اید و بنابراین حق تقدم (کهمداح) به شما تعلق گرفته. برای تبدیل حق تقدم‌ها به سهام اصلی باید مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم به حساب شرکت واریز کنید. یا اینکه حق تقدم‌تان را در بازار بفروشید. اگر کاری نکنید، حق تقدم‌هایتان حق تقدم استفاده‌نشده محسوب می‌شود و خود شرکت این حق تقدم‌ها را در بازار می‌فروشد و مبلغ حاصل از آن را به حساب شما منظور می‌کند.

سلام من امروز سهم رتاپح خریدم بعد متوجه شدم که حق تقدم هستش بعد چند‌دقیقه هم بسته شد نمیدونم الان چه کار کنم تا به الان حق تقدم نخریدم چه کار باید کنم الان کی می تونم پولمو بردارم ؟ اگه کسی اطلای دقیقی داره کمک کنه ممنون

سلام
شما در آخرین دقایق معاملات رتاپح اقدام به خرید این حق تقدم کرده‌اید و فرصت واریز مبلغ ۱۰۰ تومان مبلغ اسمی و شرکت در افزایش سرمایه را ندارید. حق تقدم‌های شما حق تقدم استفاده نشده محسوب خواهد شد و بعد از حراج حق تقدم‌های استفاده نشده از طرف شرکت، مبلغ حاصل از حراج، به حساب طلبکاری شما از شرکت منظور خواهد شد.

سلام من حق تقدم کدماح رو خریداری کردم ولی سهم کدما نداشتم. مبلغ اسمی رو در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز کردم و مدارک ( مشخصات خودم و فیش واریزی ) رو به شرکت ارسال کردم. در کارگزاری آگاه هم تغییر کارگزار ناظر و تعیین تعداد سهام عادی رو انجام دادم. حالا تعداد سهام عادی در سبد سهام من نمایش داده میشه ولی تعداد سرمایه گذاری صفر هست و امکان فروش به دلیل عدم موجودی سهام وقتی که سهم مجاز شد وجود نداشت. پشتیبانی کارگزاری اعلام میکنه در هنگام قابل معامله بودن سهم موجودی نمایش داده میشه ولی این اتفاق نیافتاد. دلیل این امر چیست؟

سلام
احتمالا هنوز افزایش سرمایه کدما ثبت نهایی نشده و حق تقدم‌ها به سهام اصلی تبدیل نشده. برای جزئیات بیشتر از کارگزاری سوال کنید.

پیرو پیام قبلی باید عرض کن من در حراج حق تقدم استفاده نشده ، تشتادح رو خریدم و الان دوهفته بسته است، ممنون میشم بفرمایید کی تبدیل به سهم اصلی میشه

سلام وقتتون بخیر من حق تقدم تشتادح رو خریدم و مبلغ صد تومن حق اسمی نیز به ازای هر سهم از من کم شده حدود یک ماه قبل و اصلا نمیدونستم که این حق تقدم هست و قابل فروش نیست الان سه هفته است که تشتادح بسته شده میخواستم ببینم کی تشتادح به سهم اصلی و قابل فروش میشه ممنون میشم پاسخگو باشد

سلام
اگر مبلغ اسمی یا همان ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم از شما کم شده، باید منتظر بمانید تا شرکت افزایش سرمایه را ثبت کند. بعد از ثبت افزایش سرمایه حق تقدم‌ها به سهم معمولی تبدیل می‌شود و به پورتفو شما افزوده خواهد شد. بعد از آن می‌توانید سهام‌تان را در صورت تمایل بفروشید.

سلام . روزتون بخير .
من حق تقدم سهام شركت تاصيكو رو حدود ٥/٦ ماه پيش گرفتم و براى تبديل به سهام اصلى هيچ اقدامى نكردم ، يعنى اطلاع نداشتم اصلا .
تا ٣ يا ٤ مهر ماه كه سهام كلا بسته شد .
نزديك ٤ ماه شد كه پول ما خوابيده .
الان چجورى ميتونيم پولمون رو نقد كنيم ؟
ممنون از سايت خوبتون
ممنون ميشم اگه زودتر جواب بدين

سلام
مهلت استفاده از حق تقدم تاصیکو در افزایش سرمایه اخیر به پایان رسیده و شرکت حق تقدم‌های استفاده نشده را حراج کرده. مبلغ حاصل از حراج حق تقدم‌ها به حساب طلبکاری شما از شرکت واریز شده. برای اطلاعات دقیق‌تر با امور سهام شرکت تماس بگیرید و نحوه دریافت طلب‌تان از شرکت را جویا شوید.

تشکر فراوان یاد گرفتم اما هنوز پاسخ خود را نگرفتم.

سلام کفرا رو دارم حق تقدم این سهم رو هم داشتم ولی به صورت استفاده نشده باقی ماند که باید بعد از حراج توسط شرکت فروخته بشه سوال من اینه که آیا باید اصل سهام رو تا زمان واریز وجه حاصل از فروش حق تقدم به حسابم،نگه دارم یا میتونم بفروشم؟ با تشکر

سلام
خیر. نیازی نیست سهام اصلی را در پورتفو نگهداری کنید.

سلام من حق تقدم دعبیدح رو تو حراج خریدم فکر کنم اون ۱۰۰تومن هم ازم کسر شده به نظرشما کی تو پرتفو من میاد وآیا کار دیگری هم باید بکنم

سلام
نیازی نیست کار دیگری انجام بدهید. باید منتظر باشید تا شرکت مراحل قانونی ثبت افزایش سرمایه را انجام بدهد و افزایش سرمایه را نهایی کند. معمولا بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا سهام جدید وارد پورتفو شود.

با سلام خدمت شما؛گواهی حق تقدم رو چطور ازشرکت بگیرم وقتی که ما شهرستان ساکن هستیم؛چون شما و بقیه اساتید میفرمایند که باید فیش واریزی اسمی رو بهمراه گواهی حق تقدم برای شرکت پست کنیم؛ولی گواهی حق تقدم برای ما ارسال نشده؛باتشکر از شما؛راهنمایی کنید که از چه طریق میتونم گواهی حق تقدم رو بدست بیارم و پرش کنم و همراه فیش بانک پستش کنم.تشکر

سلام
معمولا شرکت‌ها اطلاعات مربوط به سهام‌داران خرد را ندارند و گواهی حق تقدم برایشان ارسال نمی‌شود که البته موضوع مهمی نیست. چون این امکان وجود دارد که همه‌ سهام‌داران گواهی حق تقدم‌شان را به صورت فایل پی‌دی‌اف دریافت کنند. برای این کار کافی است به وبسایت اصلی شرکت مراجعه کنید و از بخش «امور سهام‌داران»، وارد قسمت «پرتال سهام» شوید. برای ورود به پرتال نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارید که توضیحات مربوط به نام کاربری و رمز عبور در صفحه اول پرتال سهام آمده است. (نام کاربری و رمز عبور معمولا عبارت است از کد سهام‌داری و شماره شناسنامه سهام‌دار). بعد از ورود به پرتال سهام، وارد بخش «گواهینامه حق تقدم» شوید و در این قسمت روی گزینه «دریافت گواهینامه حق تقدم» کلیک کنید تا این گواهینامه به‌صورت پی‌دی‌اف دانلود شود. اکنون کافی است این فایل را پرینت بگیرید و بعد از تکمیل، همراه با مدارک مورد نیاز دیگر برای شرکت ارسال کنید. توصیه می‌کنیم در تمام مراحل راهنمایی‌ها و نکات مربوطه را به دقت مطالعه کنید تا دچار اشتباه نشوید. گواهینامه حق تقدم را هم به دقت مطالعه کنید تا ببینید میزان طلب یا بدهی شما به شرکت چقدر است. گاهی ممکن است بابت سود تقسیمی از شرکت طلبکار باشید و مقدار طلب شما کفایت شرکت در افزایش سرمایه را بکند. در این صورت دیگر نیازی به واریز مبلغ اسمی سهام نیست و شرکت می‌توان مبلغ اسمی حق تقدم را از محل طلب شما برداشت کند. در این صورت کافی است گواهینامه حق تقدم را امضا کنید و برای شرکت بفرستید.

ممنون از توضیحات شما

سلام ببخشید من تقریبا پنجاه و چهار هزار سهم از ختراکح دارم،امروز نماد بسته شده به دلیل افزایش سرمایه ‌حق تقدم،اول کی نماد باز میشه بعدم با ضرر باز میشه یا سود،ممنون

سلام من امروز حق کپشیر گرفتم پس طبق گفته شما 1 ساعت وقت دارم 100 تومنش رو بریزم
یعنی شرکت واسه منی که اخرین لحظه خرید کردم هیچ فرصتی واسه واریز وجه در نظر نگرفته

سلام
قبل از اینکه اقدام به خرید حق تقدم سهام یک شرکت بکنید، حتما باید اطلاعیه‌های مربوط به آن حق تقدم را مطالعه کنید و شرایط آن را بررسی نمایید تا چنین مشکلی پیش نیاید.

سلام خوبین؟
من کپشیر و تشتادح خریدم و هیچ کدام‌سهام ندارم.
۱۰۰ تومان واریز نکردم فقط از روی سایت کارگزاری خریدم.

الان بسته شده ، نماد تشتادح بسته شده است ، الان دقیقا برای این پول چه اتفاقی می افتد، تعداد ۸۳۰۰ عدد برگه سهم خریدم.

سلام
اگر حق تقدمی خریداری کرده‌اید و مبلغ اسمی آن (۱۰۰ تومان به ازای هر سهم) را پرداخت نکرده‌اید، حق تقدم های شما حق تقدم استفاده‌نشده به حساب می‌آید.
در این حالت، شرکت در یک تاریخ مشخص اقدام به حراج حق تقدم‌های استفاده‌نشده می‌کند و بعد از کسر کارمزد، مبلغ حاصل از فروش این حق تقدم‌ها را به حساب سهام‌دار می‌ریزد.

سلام من سهام حق تقدم کدما ح چند ماه پیش خریدم ۱۱۰۰۰ سهم میخواستم بدونم کی باز میشه اصلا امسال باز میشه یا نه و ارزش سهمم چقدر حالا با تشکر

سلام
اگر مبلغ اسمی حق‌تقدم‌ها را به حساب شرکت واریز کرده باشید (۱۰۰ تومان به ازای هر سهم)، بعد از ثبت افزایش سرمایه، حق‌تقدم‌هایتان به شکل سهم معمولی به پورتفو اضافه خواهد شد و از آن به بعد می‌توانید با قیمت روز، سهام‌تان را بفروشید و نقد کنید. معمولا پس از پایان دورهٔ معاملاتی حق تقدم، بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا حق تقدم‌ها به سهم معمولی تبدیل شود.

سلام
من سهام دسبحاح خریدم و حدود دو ماه هم بسته شده و اطلاعی از خرید خق تقدم نداشتم. این سهام کی باز می شود؟

سلام اگه واسه حق تقدم کاری انجام ندیم ودر موئد مقرر بسته بشه.
شرکت سهامی را که واسه ما می فروشد به قیمت کدام روز می فروشد؟
زمانی که بسته میشود؟
یا زمانی که باز میشود؟
و آیا با قیمت حق تقدم یا با قیمت سهم؟

سلام
حق تقدم استفاده نشده معمولا با قیمتی نزدیک به قیمت حق تقدم در آخرین روزهای معاملاتی حراج می‌شود. شرکت پس از کسر کارمزد فروش، موظف است مبلغ باقیمانده از حراج حق تقدم ها را به حساب سهامداران منتقل کند.

من حق تقددم رو افزایش دادم بدون اینکه بدانم بسته میشه الان بسته شده چه کنم

با سلام
به من سهام جایزه تعلق گرفت . می خواستم بپرسم بعد از چه مدتی سهام جایزه به پرتفوی ما اضافه میشه؟

سلام
زمان اضافه شدن حق تقدم جایزه به سبد بستگی به سرعت عمل شرکت در ثبت افزایش سرمایه دارد. معمولا بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا سهام جایزه به سبد معامله‌گر اضافه و قابل معامله شود.

با سلام من از نماد کدماح سهام خریدم واز نماد اصلی آن هم سهام ندارم والان حدود یک ماه است که نماد بسته وبه صورت حق تقدم است من از این حق تقدم هم استفاده نکردم آیا نماد دوباره به حالت عادی برمیگرده وباز بشه یانه

سلام
با توجه به اینکه مهلت استفاده از حق تقدم نماد کدما به پایان رسیده، دیگر نمی‌توانید حق‌تقدم‌ها را به سهم معمولی تبدیل کنید. حق تقدم‌های شما «حق تقدم استفاده‌نشده» قلمداد می‌شود و شرکت در یک تاریخ مشخص حق تقدم‌های استفاده نشده را حراج خواهد کرد و مبلغ حاصل از حراج حق‌تقدم‌ها را به حساب‌تان واریز خواهد کرد.

سلام
من حق تقدم وبیمه ح را دارم یادم شده مهلت حق تقدم هم ظاهرا گذشته الان باید چکار کنم میشه ۱۰۰ تومان هر سهم رو الان واریز کنم؟

سلام
با توجه به اینکه در مهلت تعیین‌شده از طرف شرکت برای استفاده از حق تقدم خرید سهام (واریز مبلغ اسمی هر سهم یعنی ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم) اقدام نکرده‌اید، حق تقدم‌های شما «حق تقدم استفاده‌نشده» قلمداد می‌شود و شرکت در یک تاریخ مشخص حق‌تقدم‌های استفاده نشده را حراج و مبلغ حاصل از فروش حق تقدم‌ها را به حساب‌تان واریز خواهد کرد.

با سلام و تشکر بابت سایت خوب شما
من تعدادی سهام شرکت کهمدا داشتم که پس از افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی هم سهام جایزه و هم حق تقدم به من تعلق گرفت.تعداد سهام حق تقدم 375 ست توی فرم شرکت مبلغ واریزی نقدی صفر و مطالبات حال شده 375000 ریال هست. سوال من این هست که آیا من باید مبلغی واریزی کنم با توجه به اینکه نوشته مبلغ واریزی صفر

سلام
نیازی به واریز مبلغ نیست. در مجمع عادی سالیانه سود تقسیمی به شما تعلق گرفته و شما از شرکت طلبکارید. شرکت بخشی از طلب شما را برای افزایش سرمایه در نظر گرفته و اکنون برای تبدیل حق تقدم به سهم دیگر لازم نیست مبلغی پرداخت کنید. کافی است فرم گواهی حق تقدم را امضا کنید و به آدرسی که شرکت اعلام کرده پست کنید.

باسلام بنده تعدادی حق تقدم خریدم .حالا میخوام مبلغ تقدمش رو واریز کنم.ایااین سهامی که خریدم دارای گواهی میباشد.یافقط فیش واریزی روپست کنم.ممنون میشم زودتر پاسخ بدید.

سلام
برای دریافت گواهی حق تقدمی که خریده‌اید می‌توانید به وبسایت رسمی شرکت (شرکتی که حق تقدم سهامش را خریده‌اید) مراجعه کنید و وارد بخش «امور سهام‌داران» و قسمت «پرتال سهام» شوید. برای وارد شدن به پرتال سهام نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارید. در این قسمت از سایت شرکت راهنمایی کافی درمورد نام کاربری و رمز عبور برای ورود به پرتال وجود دارد. بعد وارد شدن به بخش پرتال سهام می‌توانید اطلاعات سهامداری‌تان را ببینید. یکی از بخش‌های پرتال سهام، «گواهینامه حق تقدم» نام دارد که بعد از وارد شدن به این قسمت و کلیک روی گزینه «دریافت گواهینامه حق تقدم سهام»، فرم مورد نظر (که یک فایل پی‌دی‌اف است) دانلود خواهد شد. این فرم را پرینت بگیرید، بخش‌های لازم را پر کنید و همراه فیش واریزی به آدرسی که شرکت اعلام کرده پست کنید.

سلام.
ببخشید من یک مشکلی برام پیش امده که به صورت اشتباهی امدم حق تقدم خریدم در صورتی که یک دونه سهم نماد مورد نظر رو ندارم.انگار الان فقط حق تقدم یک شرکت رو خریدم.میشه کمک کنید ک چجوری میشه بفروشم اینو ک پولم برگرده؟
ایا اصلا کاری میشه کرد یا پولم رفته؟
لطفاً راهنمایی کنید

سلام
برای خریدوفروش حق تقدم نیازی نیست که حتماً سهام اصلی شرکت رو داشته باشید.
در بازه‌ای که حق تقدم‌های یک سهم در بازار خریدوفروش می‌شوند، هر کسی می‌تونه این حق‌ها رو بخره یا بفروشه.
شما هم الان می‌تونید حق تقدم هاتون رو بفروشید (البته به شرطی که دوره‌ی زمانی خریدوفروش حق‌تقدم‌ها تموم نشده باشه). یا اینکه مبلغ اسمی (هر حق تقدم ۱۰۰ تومن) رو به حسابی که شرکت معرفی کرده واریز کنید تا حق تقدم‌تون به سهم معمولی تبدیل بشه و بعد این سهام رو بفروشید.

مرسی از راهنمایی خوبتون و از وقتی که گذاشتین…..ی سوال دیگه هم داشتم…من 12 هزار سهم حق تقدم استفاده نشده پکویر رو خریدم…بعد از افزایش سرمایه از آورده های نقدی شرکت که حدود 211 درصدهستش، قراره قیمت سهم کاهش پیدا کنه دیگه درسته؟ بعد این 12 هزارتا سهم من تعدادش تغییری نمیکنه؟ چجوری این تفاوت قیمت قبل و بعد افزایش سرمایه برای ما لحاظ میشه؟….

قیمت سهم در روز بازگشایی با فرایند عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. تعداد سهم شما هم تغییری نمی‌کند.

سلام وقت بخیر….این 3-6 ماهی که گفته میشه طول میکشه تا سهام حق تقدم به سهم عادی تبدیل شه از کی محاسبه میشه؟ شروع پذیره نویسی یا اتمام آن؟

سه تا شش ماه از زمان برگزاری مجمع افزایش سرمایه‌ست.
بعد از مرحله فروش حق تقدم استفاده نشده، مدت زیادی طول نخواهد کشید. البته باز هم بستگی به سرعت عمل امور سهام شرکت دارد.

در ادامه پاسخ شما باید بگم خدمتتون که من به کارگزاری مفید تماس گرفته و اونها گفتند که مبلغ 100 تومن به ازای هر سهم از شما همون موقع خرید کسر شده و دیگه نیاز نیست مبلغی واریز کنید ولی شما میفرمایید که من باید مجددا پول واریز کنم
الان من چکار باید بکنم و اینکه آیا راهی سایتی چیزی هست که بشه سریعتر حق تقدم به سهم اصلی تبدیل بشه؟

راهنمایی کارگزاری‌تون رو مرجع قرار بدید و اگه شک دارید باز هم تماس بگیرید و راهنمایی بیشتری بخواهید.
درمورد روند تبدیل حق تقدم به سهم لازم نیست کار اضافه‌ای انجام بدید. شرکت باید افزایش سرمایه رو نهایی بکنه و بعد از نهایی شدن حق تقدم به سهم معمولی تبدیل می‌شه. این پروسه ممکنه یکی دو ماه طول بکشه. بعضی شرکت‌ها این پروسه رو زودتر انجام بدن و بعضی هم ممکنه کمی بیشتر طول بدن. ولی در نهایت باید این فرایند طی بشه تا حق تقدم به سهم تبدیل بشه. بعد از اون می‌تونید سهم رو معامله کنید.

من سهام تشتادح رو بدون اینکه اطلاعاتی داشته باشم،مانند یک سهم معمولی خریداری کردم. حال چند سوال برای من پیش اومده، خیلی ازتون ممنون میشم که پاسخگو باشید چون واقعا سردرگمم.
1- چون در دو سه روز 14 درصد ضرر کردم قصد فروش دارم اما پیام میده که این نماد قابل فروش نیست چرا؟ و چه زمانی این امکان فروش باز میشه؟
2- من حق تقدم تشتادح رو خریدم ولی سهم اصلی رو ندارم. آیا باید سهم تشتاد رو هم بخرم تا حق تقدم من تبدیل بشه به سهم اصلی ؟
3- آیا برای تبدیل به سهم اصلی باید به ازای هر سهم که 700 تاست بنده 70 هزار تومان واریز کنم؟
4-در سایت کال اعلام شده که عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز145-98A-IOP-DPM مورخ 28/12/1398 و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ
09/02/1399 با توجه به افزایش سرمایه شركت از مبلغ 391,385 میلیون ریال به مبلغ 719,902 میلیون ریال ، تعداد 328,089,499سهم با توجه به حق تقدم
استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذكور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 672,238,18 سهم
1000 ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میگردد . مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ 14/08/1399 لغایت تاریخ 13/09/1399و شماره حسابهای زیر جهت
واریز وجوه تعیین شده است.
الان تکلیف من چیه خیلی تو ضررم خواهش میکنم راهنماییم کنید.

حق تقدمی که خریداری کرده‌اید، در واقع حق تقدم استفاده نشده است. اگر به سامانه کدال مراجعه نمایید و اطلاعیه‌های قبلی نماد تشتاد را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که مهلت خریدوفروش حق تقدم این نماد قبلا به پایان رسیده و اکنون حق تقدم‌های استفاده‌نشده به‌صورت پذیره‌نویسی عرضه شده است و به همین دلیل است که امکان فروش مجدد حق تقدم‌های خریداری‌شده را ندارید.

برای تبدیل حق تقدم خریداری‌شده به سهام اصلی، باید گواهی حق تقدم را از بخش امور سهام سایت شرکت دریافت کنید و پس از پر کردن این برگه و واریز مبلغ مربوطه (۱۰۰ تومان به ازای هر برگ حق تقدم) به شماره حساب اعلام شده، برگه گواهی حق تقدم را به همراه رسید پرداخت به آدرس شرکت پست کنید. برای راهنمایی دقیق‌تر هم حتما و حتما با کارگزارتان تماس بگیرید، شرایط‌تان را به‌دقت توضیح بدهید و راهنمایی بخواهید. چون معمولا جزئیات پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده در کارگزاری‌های مختلف تفاوت دارد.

تازه‌ترین نوشته‌ها


آسمان یکم برترین صندوق سهامی تا اسفند ۹۹


مرور همه تصمیم‌های مالی بانکی بودجه 1400


پولکادات چیست؟


مراحل و روش برگشت زدن چک


لایت کوین چیست؟

آخرین تغییرها

صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی


صندوق سرمایه‌گذاری همیان سپهر


صندوق سرمایه‌گذاری یکم نیکوکاری آگاه


صندوق سرمایه‌گذاری یکم اکسیر فارابی

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری دانشگاه الزهرا

پیشنهادهای دیگر

نحوه دریافت وام اوراق بانک مسکن + افزایش سقف وام

بانک‌هایی که دستور بانک مرکزی را اجرا نکردند +جوابیه بانک…

در طرح شهریار بانک شهر تا 2 میلیارد تسهیلات بگیرید


جزئیات وام یک میلیون تومانی کرونا
















n “);
var doc = document.querySelector(“.myBox”);
doc.innerHTML = html;
};

var close = function close(e) {
tempClose();
hide();
showSticky();
};

var tempClose = function tempClose() {
db().save(“instagram-instaRadeNew-temp”, new Date().getTime());
};

var check = function check() {
var scrollTop = window.pageYOffset !== undefined ? window.pageYOffset : (document.documentElement || document.body.parentNode || document.body).scrollTop;
var body = document.body,
html = document.documentElement;
var w_height = window.innerHeight;
var d_height = Math.max(body.scrollHeight, body.offsetHeight, html.clientHeight, html.scrollHeight, html.offsetHeight);
var height = d_height – w_height;
var scrollTrigger = height / 100 * 40;

if (scrollTop >= scrollTrigger) {
unregister();
show();
}
};

function delegate(el, evt, sel, handler) {
el.addEventListener(evt, function (event) {
var t = event.target;

while (t && t !== this) {
if (t.matches(sel)) {
handler.call(t, event);
return;
}

t = t.parentNode;
}
});
}

if ( checkBeforeLaunch().isClicked() && checkBeforeLaunch().isTempClicked()) {
content();
register();
}

return {
show: show,
hide: hide
};
}

window.myBox = myBox;
window.onload = window.myBox;

},{}]},{},[1])

#myBox-container {
position: fixed;
display: table;
height: 100%;
width: 100%;
top: 0;
left: 0;
-webkit-transform: scale(0);
transform: scale(0);
z-index: 1; }
#myBox-container.four {
z-index: 999999;
-webkit-transform: scale(1);
transform: scale(1); }
#myBox-container.four .myBox-background {
background: rgba(0, 0, 0, 0.7); }
#myBox-container.four .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBox 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four + .content {
z-index: 1;
-webkit-animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContent 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out .myBox-background .myBox {
-webkit-animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpmyBoxTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container.four.out + .content {
-webkit-animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards;
animation: blowUpContentTwo 0.5s cubic-bezier(0.165, 0.84, 0.44, 1) forwards; }
#myBox-container .myBox-background {
display: table-cell;
background: rgba(0, 0, 0, 0.8);
text-align: center;
vertical-align: middle; }
#myBox-container .myBox-background .myBox {
display: inline-block;
border-radius: 3px;
font-weight: 300;
position: relative; }
#myBox-container .myBox-background .myBox h2 {
font-size: 25px;
line-height: 25px;
margin-bottom: 15px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox p {
font-size: 18px;
line-height: 22px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox img {
width: 100%;
height: 100%;
display: block; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg {
position: absolute;
top: 0;
left: 0;
height: 100%;
width: 100%;
border-radius: 3px; }
#myBox-container .myBox-background .myBox .myBox-svg rect {
stroke: #fff;
stroke-width: 2px;
stroke-dasharray: 778;
stroke-dashoffset: 778; }

@-webkit-keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@keyframes blowUpContent { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 99.9% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } }

@-webkit-keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@keyframes blowUpContentTwo { 0% { -webkit-transform: scale(2); transform: scale(2); opacity: 0; } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@keyframes blowUpmyBox { 0% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); } 100% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); } }

@-webkit-keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

@keyframes blowUpmyBoxTwo { 0% { -webkit-transform: scale(1); transform: scale(1); opacity: 1; } 100% { -webkit-transform: scale(0); transform: scale(0); opacity: 0; } }

.close-button { color: white; cursor: pointer; padding: 10px; }

.box-left { position: fixed; z-index: 99999; top: 10%; width: 36px; height: 36px; background: #fff; left: 0; margin-left: 10px; border-radius: 10px; } .box-left img { width: 100%; }

.hide { display: none; }

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

بازیابی رمز عبور

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد کنید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

افزایش سرمایه چیست؟ حق تقدم چیست؟

چگونه حق تقدم سهام خود را تبدیل به سهم کنیم؟

چگونه می‌توانیم حق تقدم سهام را بفروشیم؟

اگر شما هم سرمایه‌گذار بورسی هستید و در بازار بورس فعالیت می‌کنید، احتمالاً با واژه افزایش سرمایه آشنا هستید. افزایش سرمایه یک فرآیند تأمین مالی برای اکثر شرکت‌های بورسی است که می‌توانند بودجه موردنیاز خود را برای اصلاح ساختار مالی و راه‌اندازی پروژه‌ها تأمین کنند.

در این مقاله قصد داریم در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها و معنای حق تقدم صحبت کنیم و ببینیم حق تقدم چیست ؟ و چگونه میتوان ازآن استفاده کرد.سهام حق تقدم چیست

شرکت‌ها به‌منظور تأمین منابع موردنیاز برای گسترش فعالیت‌های خود و توسعه طرح‌ها، اصلاح ساختار مالی شرکت، افزایش قدرت رقابت خود و بهره‌برداری از پروژه‌های جدید اقدام به ثبت افزایش سرمایه می‌کنند. شرکت‌های بورسی با دعوت از تمامی سهامداران به مجمع عمومی فوق‌العاده، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه را مطرح می‌کنند و در صورت موافقت سهامداران، افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده تصویب و فرآیند ثبت افزایش سرمایه اجرایی می‌شود.

شرکت‌ها در مجمع عادی سالیانه بخشی از سود خالص خود را تحت عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم می‌کنند. آن قسمتی از سود خالص که بین سهامداران تقسیم نمی‌شود، به‌حسابی منتقل می‌شود که به آن حساب انباشته می‌گویند. بعد از مدتی شرکت برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود، از این محل اقدام به افزایش سرمایه می‌کند و سرمایه‌اش را افزایش می‌دهد. به نسبت درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام کل شرکت و سهامداران افزایش می‌یابد و قیمت سهام شرکت به همان میزان کاهش پیدا می‌کند تا ارزش بازاری شرکت ثابت بماند. سهامداران و سرمایه‌گذاران بابت دریافت این سهام مبلغی پرداخت نمی‌کنند؛ به همین دلیل به این نوع سهام دریافت شده سهام جایزه می‌گویند.

زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند، به‌تبع آن قیمت کالا و خدمات نیز افزایش می‌یابد. هنگامی‌که شرکت‌ها از اختلاف قیمتی بین بهای تمام شده دارایی‌های ثابت با ارزش‌های جدید و جاری این دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه کنند، اصطلاحاً به آن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت گفته می‌شود. این روش موجب به‌روز شدن ارزش دارایی شرکت، افزایش قدرت دریافت وام توسط شرکت و همچنین باعث انضباط در صورت‌های مالی می‌گردد.

در این روش از افزایش سرمایه، سهامداران می‌توانند حق استفاده از حق تقدم را از خود سلب کنند و سهم جدید را به سهامداران جدید واگذار کنند که به آن افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم گفته می‌شود.

زمانی که شرکت قصد تأمین منابع مالی جدید داشته باشد، از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به ثبت افزایش سرمایه می‌کند. در این روش افزایش سرمایه، به دلیل این‌که نیازمند تأمین منابع مالی جدید است، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران فعلی شرکت می‌دهد. به این صورت که اوراقی به نام حق تقدم سهام در اختیار سهامداران فعلی قرار می‌دهد.

در ادامه به توضیح کامل‌تری در خصوص افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات (حق تقدم سهام) خواهیم پرداخت.

در بخش قبلی با انواع افزایش سرمایه آشنا شدیم. حال با این سؤال روبه‌رو می‌شویم:

شرکت درصورتی‌که اندوخته یا سود انباشته نداشته باشد و یا درصورتی‌که نخواهد از این محل برای افزایش سرمایه استفاده کند، در این صورت از محل آورده نقدی سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه می‌کند.

در این حالت از سهامداران خواسته می‌شود که مبلغی را برای افزایش سرمایه به شرکت پرداخت کنند، درواقع شرکت حق استفاده و حضور در این افزایش سرمایه را ابتدا به سهامداران می‌دهد و به آن‌ها حق تقدم سهام تخصیص می‌دهد. درصورتی‌که سهامداران تمایل به شرکت در این افزایش سرمایه را داشته باشند، مبلغ مذکور را به‌حساب شرکت واریز می‌کنند.

 

درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

نکته: ارزش اسمی یا ریالی، قیمتی است که بر روی هر برگه اوراق بهادار یا اوراق قرضه چاپ و منتشر می‌شود.

درج ارزش اسمی در برگه سهام به این معنا نیست که سهم موردنظر به قیمت ارزش اسمی به فروش رود؛ بلکه ممکن است به دلایل مختلف نظیر وضع بازار و شرایط شرکت، سهم باقیمت بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی فروخته شود. در ایران ارزش اسمـی هر سهم ۱۰۰ تومان است.

پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.

در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری آگاه، بعد از برگزاری مجمع فوق‌العاده و اتخاذ تصمیمات، حق تقدم سهام در سبد سهام مشتریان به‌صورت خودکار به ستون “تعداد” اضافه می‌شود و به‌محض اینکه حق تقدم در بازه ۶۰ روزه در بازار قابل معامله شد، “تعداد سپرده‌گذاری” نیز در سامانه آنلاین به‌روز می‌شود که امکان فروش سهام را نیز دارد.

نحوه نمایش حق تقدم سهام غیرقابل معامله در سبد سهام آساتریدرآگاه

سهامدار برای پرداخت مبلغ اسمی می‌تواند از دو روش اقدام نماید. روش اول لازم است به سایت codal.ir مراجعه کند و پس از جستجوی آگهی مربوط به افزایش سرمایه در این سایت، شماره‌حساب شرکت را جهت واریز مبلغ اسمی دریافت نماید و پس از پرداخت، فیش واریزی را برای امور سهام شرکت موردنظر فکس کند. در روش دوم سهامدار با امور سهام شرکت تماس می‌گیرد و شماره حساب را دریافت و فیش را برای آن‌ها فکس می‌کند.

درصورتی‌که سهامدار تمایلی نداشته باشد در افزایش سرمایه شرکت کند و حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، این امکان وجود دارد که حق تقدم سهام خود را بفروش برساند. این حق تقدم‌ها در بازه ۶۰ روزه در بازار قابل معامله هستند. در این حالت، افرادی که سهامدار نبوده‌اند نیز می‌توانند این حق تقدم‌های سهام را خریداری کنند و یا افراد سهامدار، تعداد حق تقدم خود را افزایش دهند.

دامنه نوسان حق تقدم سهام برای شرکت‌های بورسی، دو برابر سهم اصلی (%۱۰±) است به‌عبارت‌دیگر این نماد در طی یک روز، می‌تواند بین مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل خود، نوسان داشته باشد. همچنین دامنه نوسان برای شرکت‌های فرابورسی، برابر دامنه نوسان سهم اصلی (%۵ ±) است.

هنگامی‌که سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه، برای پذیره نویسی اقدام نکند و یا در آن بازه تعیین‌شده اقدام به فروش حق تقدم سهام خود نکند، در این صورت این حق تقدم‌ها را حق تقدم استفاده‌نشده نام‌گذاری می‌کنند. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ماهه به‌حساب سهامداران واریز می‌کند.

اما فروش حق تقدم استفاده‌نشده برای سهامدار با ریسک‌هایی مواجه است که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت:

 مالکان حق تقدم سهام در قیمت فروش دارایی خود نقشی ندارند، ولی سعی شرکت در آن است که در تعیین قیمت فروش این حق‌‌تقدم‌ها به‌صورت منصفانه عمل نماید.

 از زمان پایان مهلت پذیره‌نویسی تا زمانی که شرکت بخواهد وجه حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به سهامدار پرداخت کند، دارایی مذکور فاقد قابلیت نقد شوندگی خواهد بود.

چنانچه سرمايه‌گذار براي مدت طولاني از وضعيت دارايي خود بي‌خبر باشد، برای دسترسي به اطلاعات مرتبط با مطالبات ناشي از فروش حق‌تقدم‌هاي استفاده‌نشده باید با امور سهام شرکت تماس بگیرد.

بعد از اتمام دوره ۶۰ روزه پذیره‌نویسی، با اعلام قبلی توسط شرکت، یک روز برای خریدوفروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده تعیین می‌شود. سهامدارانی که قصد خرید حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را دارند باید علاوه بر مبلغ خرید حق‌تقدم‌ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند.

درصورتی‌که حق تقدم سهام خریداری‌شده از نوع استفاده‌نشده باشد، قابلیت فروش در بازار را ندارند؛ که در این حالت کارگزار بابت هر سهم خریداری‌شده، مبلغ اسمی را از حساب سهامدار برداشت می‌کند. درواقع فرد سهامدار لازم است به‌اندازه مبلغ اسمی هر سهم خریداری‌شده، در حساب کارگزار خود وجه کافی داشته باشد.سهام حق تقدم چیست

یکی از روش‌های تأمین مالی برای اصلاح ساختار مالی شرکت و یا توسعه طرح‌ها و پروژه‌های خود، استفاده از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران است. در این حالت سهامداران فعلی برای شرکت در افزایش سرمایه در اولویت اول هستند؛ اما بقیه فعالین بازار سرمایه نیز می‌توانند در این افزایش سرمایه شرکت کنند.

مطلب تون برای من که اطلاعی از بورس و سهام نداشتم عالی بود

واقعا مطلبتون عالی بود و برای من خیلی مفید واقع شد

دقیقا

درود برشما بزرگوار
واقعا کامل و تاثیرگذاربود?

مطالب واقعا کافی و در یادگیری بسیار مفیداند و برای یک تازه وارد به بورس ارزنده ومثمر ثمر میباشد

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون پایدار باشید

ممنون از آموزشهای خوبتون

سلام
چه قدر دوست داشتم در باره اش بدونم.
ممنون آگاه

با سلام
از توضیحات کامل و جامع شما سپاسگزارم

با سلام
توضیحات شما بسیار عالی و کامل بود و با مطالعه چند دقیقه ای این متن اطلاعات بسیار خوبی در خصوص حق تقدم پیدا کردم

با سلام
کمال تشکر و قدردانی رو از باب اطلاعات مفیدی که ارائه میدهید

با درود
موضوع مثل همیشه جذاب بود.
سپاس

من تازه اومدم تو بورس کلاسهای شما کی و چه ساعتهایی است؟

سلام دوست گرامی
برای اطلاع از دوره های آموزشی و زمان برگزاری آن ها لطفا به بخش ” آموزش بورس” مراجعه بفرمایید.
باتشکر

سلام
من حق تقدم سهامی رو خریداری کردم
نمیخوام ب سهام تبدیلش کنم
میخواستم بدونم تا کی این حق تقدم در بورس قابل معامله میباشد
قبل اتمام ان میخواهم حق تقدم را بفروش برسانم

سلام دوست عزیز
درصورتی‌که سهامدار تمایلی نداشته باشد در افزایش سرمایه شرکت کند و حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، این امکان وجود دارد که حق تقدم سهام خود را بفروش برساند. این حق تقدم‌ها در بازه ۶۰ روزه در بازار قابل معامله هستند. در این حالت، افرادی که سهامدار نبوده‌اند نیز می‌توانند این حق تقدم‌های سهام را خریداری کنند و یا افراد سهامدار، تعداد حق تقدم خود را افزایش دهند.

سلام
در خصوص انواع افزایش سرمایه و ضرر و زیان و سودهایی که ممکنه به سهامدار برسه به نظرم باید کلاس تدارک دید.باتشکر

مطالب بسیار کامل و روان و آموزنده هست ،تشکر

توضیحات کامل و جامع بودند ممنون

مطالب باشگاه در بخش بلاگ و آموزش عالی است. با تشکر

با سلام
در اخر متوجه نشدیم که اگر کسی نخواهد از حق تقدم استفاده کند و مبلغی در حساب خود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد آیا ضرری شامل حال سهامدار می شود؟

سلام دوست عزیز
اگر سهامدار نخواهد مبلغی بابت تبدیل شدن حق تقدم به سهم بپردازد ،میتواند در مدت ۲ ماه از زمان شروع معاملات حق تقدم ، حق تقدم های خود را بفروشد.

سلام
بر اساس حق تقدم و افزایش سرمایه از طریق سود انباشته می توان یک سیستم معاملاتی طراحی کرد.

سلام
اطلاعات عالی و مفیدی بود ممنونم

با سلام و سپاس از مطالب ارزشمند

واقعا عالی و جذاب مرسی دستتون درد نکنه خداقوت

مطلب مفیدی بود. با تشکر از مطالب آموزشی تان.

حقیقتا مباحث بنیادی بازار سرمایه برای هر سرمایه گذار فارغ از بحث تکنیکالی و روانشناسی لازم و ضروری است.
ممنون از مقالات مفیدتون.

تشکر از مطالب مفیدتان.من هرکارکردم نتونستم اعتبار یک ماهه را فعال کنم تاریخ فعال سازی وارد نمیشد اگه ممکنه لطف کنید و راهنمایی بفرمایید.

سلام دوست گرامی
برای فعالسازی بسته های اعتباری مشکلی وجود ندارد.
لطفا بفرمایید که چه خطایی دریافت می کنید تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم و یا در ساعات اداری با پشتیبانی باشگاه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
باتشکر

سلام. مفید و کاربردی بود. سپاس از کارگزاری آگاه…

با سلام و خیلی ممنون. یه سوال داشتم ، برنامه ای دارین که عرضه های اولیه بطور اتوماتیک برای ما توسط شما خریداری بشه؟ چون من دیروز که عرضه اولیه رنیک بود یه کار واجب پیش اومد نتونستم سفارش خرید بدم. با تشکر

باسلام و احترام
شما می توانید از دو روز قبل از عرضه سفارش خود را ثبت نمایید تا در روز عرضه سفارش شما ثبت شود.

سلام
عالی بود
فقط در خصوص قرعه کشی لاگین ۱۰ روزه بنده این دفعه با وجود فعال بودن و ارسال لینک برایم اما گردونه قرعه کشی ظاهر نگردید و نتوانستم استفاده کنم
ل

سلام دوست گرامی
برای شرکت در قرعه کشی باید بر روی گزینه قرعه کشی در بآشگاه کلیک کنید. در صورت بروز مشکل با واحد پشتیبانی تماس بگیرید. با تشکر

با سلام
آیا تبدیل حق تقدم به سهام وارد شده به پورتفوی در کارگزاری آگاه بین ۴ تا ۶ ماه فرصت نیاز ندارد

سلام دوست گرامی
تبدیل حق تقدم به سهام به کارگزاری ها مربوط نیست. انجام کارهای اداری تبدیل حق تقدم به سهم توسط شرکت زمان بر است.

باسلام و احترام

برای معرفی حساب بانک ملت جهت کد بورس کالا، آیا می توان یک حساب قرض الحسنه برای مسدودی (در اختیار بورس) و یک حساب قرض الحسنه دیگر جهت برداشت وجه اعلام کرد؟ (در زمان تحویل فرم ها گفته بودند که یک حساب کوتاه مدت برای مسدودی باید معرفی شود)

خیل ممنون

سلام دوست عزیز
حساب در اختیاز بورس برای معاملات آتی مورد استفاده است. برای معاملات اوراق تنها ۱ حساب برای برداشت وجه می بایست معرفی کنید. همچنین حساب در اختیار بورس باید کوتاه مدت باشد.

سلام
از زحمات استادان و کارشناسان زحمتکش کارگزاری آگاه کمال قدردانی و تشکر را در توضیح کامل حق تقدم دارم.

سلام
تشکر بابت این مطلب مفید
لطفا راجب درصد کسر شده برای خرید وفروش بیشتر توضیح بدید
اینکه چرا گاهی بیشتر از ۱.۵ درصد کسر میشه؟
ممنونم از کارگزاری آگاه که مورد علاقه من شده توهمین مدت کوتاه

سلام دوست عزیز
به هیچ عنوان درصد کارمزد تغییر نکرده، در نظر داشته باشید ۱ درصد کارمزد خرید و فروش کل هست، کارمزد کارگزاری برای خرید و فروش ۰.۳۸ درصد است. لطفا محاسبات خود را به این شکل انجام دهید.

سلام
حق تقدم یه تیغ دو لبه هست، ریسک نسبتا زیادی داره اما سودآوری خیلی خوبی هم میتونه داشته باشه، اما به چه صورت؟
اولا در شرکت های بورسی که بازه ی نوسان شون ۱۰ درصدی هست با توجه به قوانین جدید بازار پایه فرصت خوبی برای رخنه ی نوسانگیرها در حق تقدم هست تا از این فرصت نهایت بهره را ببرند و دوما در صورتی که حق تقدم خودتون رو نفروشید و مبلغ اسمی هم واریز نکنید و قیمت سهم طی ۳ الی ۵ ماه بعدی(۶۰ روز برای پذیره نویسی اولیه، تقریبا ۳۰ الی ۶۰ روز برای پذیره نویسی تمدید شده و ۳۰ روز هم فرآیند فروش حق تقدم استفاده نشده و واریز مبلغ حاصل از فروش) رشد کنه، عملا به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریال سود میکنید و حالا فرض کنید قیمت اصلی خود سهم نزدیک به ۱۰۰۰ ریال باشد آنگاه سود شما برحسب درصد بسیار بالا خواهد بود.(کافیه در دو مثال برای خودتون بررسی کنید تا متوجه منظورم بشید) سود حاصل از این روش با شرایطی که عرض کردم از رشدهای شارپی هم بیشتره اما خب ریسک های خاص خودش رو داره که مثلا همین دسترسی نداشتن به پولتون طی چند ماه یکیش هست و دیگری هم اینه که اگر قیمت سهم طی این چند ماه رشد نکرده باشه و بالعکس نزولی بوده باشه به شدت ضرر میکنید!
در کل به عزیزانی که تازه وارد هستند و یا حتی اطلاعات متوسطی دارند پیشنهاد میکنم سمت حق تقدم نرن و حتی ترجیحا در همون شصت روز حق تقدم خودشون رو بفروشن و خیال خودشون رو راحت کنن.
حرفه ای ها هم که اگر حرفه ای باشند نیاز به توصیه و مشورت و راهنمایی ندارند.
پرسود باشید

دمت گرم از راهنمایی شما بنده دقیقا ۱ماهه دنبال همین مطلب بودم کسی چنین راهنماییم نکرده بود عالی بود واقعا لایک داری

سلام من امید۱ رو خریداری کرده بودم بعد از مدتی از تعداد سهامم کم شد و بجاش حق تقدم به من و بقیه سهام داران دادند و بعد از گذشت تقریبا سه ماه تعداد سپرده گذاری در حق تقدم صفر شد و هنوز در پرتفوی من تعداد واقعی رو زده،ولی تعداد سپرده گذاریش صفره، راهنمایی میکنید چکار باید بکنم،با تشکر.

باسلام و احترام
لطفا در نماد مربوطه تغییر کارگزار ناظر اعمال کنید.

از تغییر کارگزار در قسمت پایین تر از سبد سهام نگاه بفرمایید بنده اقدام کردم حق تقدم به سهم واقعی تبدیل شد و فروختم

با سلام مطالب عالیه ولی اگر بتونید بصورت ویدیو به همراه یک مثال هم توضیح بدین واقعا فکر میکنم وایرال تر باشه و همینطور مخاطب حوصله بیشتری برای دنبال کردن مطالب داشته باشه با تشکر از تیم کارگذاری آگاه

سلام متشکر از مطالب وتوضیح حق تقدم ودانش اگاه

عالی بود.
چگونه بفهمیم حق تقدم سهمی قابل معامله است ؟

باسلام و احترام
درصورتی که نماد حق تقدم سهام مربوطه، مجاز باشد امکان خرید و فروش آن در بازار وجود دارد و یا اطلاعیه آن نماد را در سایت کدال چک نمایید.

سلام دوست گرامی
درصورتی که نماد حق تقدم سهام مربوطه، مجاز باشد امکان خرید و فروش آن در بازار وجود دارد و یا اطلاعیه آن نماد را در سایت کدال چک نمایید.

سلام
براي تازه وارد ها چه توصيه اي داريد؟ به اين مقوله وارد بشيم يا فعلا صبر کنيم و با تجربه وارد اين مقوله بشويم؟

تشکر فراوان

باسلام و احترام
برای ورود به هر فعالیتی یادگیری مبانی اولیه آن ضروری است و فعالیت در بازار بورس نیز نیازمند یادگیری اصول و قوانین و اشنایی با این بازار است تا بتوان از این فرصت سودآور استفاده کرد.

سلام ببخشید من برام پیامی مبنی بر شارژ همفکران اومده .. برای استفاده ازش اگه عضو همفکران بشم تما باید خودمم پول بدم ؟ یعنی مبلغ قرارداد رو باید پرداخت کنم ا میتونم با همین کارت شارژ وارد بشم ؟؟

باسلام و احترام
شما ابدا لازم است در سایت همفکران ثبت نام نمایید. سپس کد اشتراک خود را در سایت ثبت نموده و تا زمان مشخص شده به صورت رایگان از سایت استفاده نمایید.

خیلی دوست داشتم بدانم حق تقدم چیست چون خیلی شنیده بودم که حق تقدم سهام شرکتی عرضه شده است ، تشکر اطلاعات مفیدی دریافت کردم.

سلام
من یه بسته اعتباری سه میلیونی داشتم که با توجه به عدم اطلاع کافی همه موجودی خودم رو در بازار پایه فرابورس سرمایه گذاری کردم
بعد از اخطار کارگزاری دومیلیون از این اعتبار رو بصورت پرداخت شتابی چند روز قبل از سررسید تسویه کردم
حال به من اس دادن که باید بقیه رو امروز تسویه کنم
درصورتی که هنوز پنج روز از زمان اعتبار من باقی مونده
لطفا رسیدگی کنین

اسلک

سلام دوست عزیز
موعد تسویه بسته اعتباری ۹۰ روزه شما، برابر ۱۸ شهریور ۹۸ است از آنجایی که ۳ روز قبل از تسویه وجه نقد موجود در سامانه آنلاین شما، تعلیق می شود بنابراین لازم است در این تاریخ، بقیه اعتباری که دریافت کرده اید را تسویه نمایید.

در حال حاضر، پس از گذشت حدود پنج ماه از خرید حق تقدم و ارزش اسمی سهم،
سهم در پرتفو دیده می شود اما نه در ستون تعداد سپرده، بلکه در ستون تعداد.
نمی دونم آیا باید اقدامی انجام بدم که امکان فروش سهم را داشته باشم، یا این اتفاق خودبخود می افتد.
سپاسگزار.

با سلام
در سامانه آنلاین یکبار برای سهم مورد نظر تغییر کارگزار ناظر بزنید، در صورتی که ستون تعداد سپرده‌گذاری شما بروز نشد، هنوز در شرکت سبرده گذاری سازمان بورس ثبت نشده است.
با تشکر

ممنون میشیم اگه امکانش باشه باشگاه رو در نرم افزار آسا قرار دهید که امکان دسترسی بهش سریع تر باشه

باسلام و احترام
در صورت امکان در بروزرسانی های اتی اعمال خواهد شد.

سلام همیشه برای من سوال بود که ح جلوی نماد به چه معناست با خواندن این مطلب متوجه موضوع شدم. سپاس

سلام. مفید و کاربردی . پیشنهاد میدم اصول اولیه ورود به بورس را نیز مطرح کنید

سلام
ممنون بابت این مطلب خوب و بدرد بخور

به نظرم خیلی مفید و کامل و جامع بود

با سلام.باید آگاهانه از موضوع حق تقدم شرکت ها استفاده کرد

با سلام
مطلب مفید و ارزنده‌ای بود. لطفا درباره nav نیز مطلب بذارید.

با سلام . من تازه وارد بورس شدم و نمی تونم قسمت آموزش رو پیدا کنم اگه میشه راهنمایی کنید . با تشکر از آگاه

سلام دوست گرامی
برای اطلاع از کلاس ها به “بخش آموزش” سایت باشگاه مراجعه بفرمایید.
باتشکر

معمولا به غیر از شرکتهای اصل ۴۴ در بازه ۲۵ تا ۳۰ روز اولی سهم وحق هر دو صعودی خواهند بود وسپس نزولی میشود. بهترین زمان خرید حق تقدم شرکتهای اصل ۴۴ رو ۵۹ ام یا شصتم است.

با سلام
بنده حدوده ۱۰۰ هزار حق تقدم خاذین رو دارم و میخوام مبلغ ۱۰۰ تومن به ازای هر حق رو واریز کنم ولی فرم گواهی استفاده از حق تقدم از طرف شرکت برای من هنوز ارسال نشده و شرکت هم تلفن رو جواب نمیده. راهنمایی شما برای این مورد چی هست؟ ممنون میشم کمک کنید.
۱۰ روز دیگه بیشتر مهلت نداره

سلام دوست عزیز
این موضوع رو باید از امور سهام شرکت پیگیری کنید اما در سایت کدال شماره حساب شرکت برای واریز و فکس مدارک موجود است.

خوب بود امروز خانوم سروش نیا توی کارگزاری اگاه اینو خوب توضیح دادن

سلام برای ورود به باشگاه چندین بار باید اقدام کنم تا موفق بشم چرا این مشکل پیش اومده گاهی دیگه منصرف میشم و از پاسخ به سوالات محروم میشم آیا اشکالی به وجود آمده ؟ ممنون از پاسخگوییتون

سلام دوست عزیز
هیچگونه مشکلی در صفحه ورود به حساب بآشگاه وجود ندارد.

با سلام و تشکر از توضیحات کامل در مورد حق تقدم سهام امیدوارم تمام کاربران استفاده برده باشند

واقعا مطلبتون عالی بود و برای من خیلی مفید واقع شد

منظور ۶۰ روز کاری هست یا با تعطیلی ها؟

سلام دوست عزیز
منظور ۲ ماه کامل هست و با تعطیلات محاسبه می شود.

واقعا مطلبتون عالیه و خیلی مفید هستش سپاسگزارم

سلام خواهش می کنم به سوال مطرح شده در روزهای قبل در باره “سهام جایزه “ونحوه فروش آن جواب مختصری ذکر بفرمایید با سپاس فراوان

سلام دوست عزیز
در این روش به میزان مبلغ صرف سهام، سهام جدید به قیمت اسمی منتشر و به سهام‌داران قبلی داده می‌شود. افزایش سرمایه به این شیوه همانند افزایش سرمایه به قیمت اسمی است. هر زمانی که سهام جایزه به پرتفوی شما اظافه شد، شما قادر به فروش آن خواهید بود.

با تشکر از مطالب مفیدتون

سلام
خرید و فروش حق تقدم برای سهامدار خوبه یا بد؟

سلام دوست عزیز
خرید و فروش حق تقدم مانند خرید و فروش هر سهمی شرایط و ریسک مخصوص به خود را دارد. برای مثال نوسان قیمتی روزانه اوراق حق تقدم بورسی ۱۰ درصد است و بازه زمانی تقریبا ۲ ماهه برای معاملات آن درنظر گرفته می شود. لذا باید مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری، شرایط و وضعیت حق تقدم شرکت مورد نظر را بررسی کرده و بعد اقدام به خرید کرد.

با سلام
منم
چند بار امتحان کردم که بتونم وارد باشگاه بشم

به نظر بنده کلا حق تقدم نخرید خیلی بهتره دردسرش زیاده

سلام خیلی کامل و جامع توضیح داده شده .ممنونم از کارگزاری آگاه ?

سلام. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی های شرکت رو بیشتر توضیح بدید.

سلام دوست عزیز
لطفا از مطلب “افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار سرمایه: راهنمای کامل” در بلاگ بآشگاه استفاده نمایید.

سلام ببخشید یک سوال کلی راجع به باشگاه داشتم میخوام اطلاعات پروفایلم کامل کنم اما گزینه ی اسم مستعار قفله و نمیشه علتش چیه؟

سلام دوست عزیز
لطفا به منظور پیگیری در ساعات اداری با شماره ۰۲۱۸۲۱۵۴۰۰۰ داخلی خدمات آنلاین تماس حاصل نمایید.

سلام همیشه برای من سوال بود که ح جلوی نماد به چه معناست با خواندن این مطلب متوجه موضوع شدم.

ممنون از اطلاعات مفیدی که قرار دادید

سلام
مقاله پرباری هست ممنونم از زحمات شما.
از اساتید محترم آموزشی آگاه درخواست آموزش مفصل و کاربردی در خصوص موضوع دارم
بازم متشکرم

سلام ببخشید چطوری میشه این نام کاربری رو تغییر داد اسم مستعار منظورمه ؟

باسلام و احترام
به پروفایل خود در باشگاه مراجعه کنید و نام را تغییر دهید.

مدت ها بود من واقعا در خصوص این موضوع یکسری ابهامات داشتم و هیچکس جوابمو نمیداد ولی باخوندن این مطلب کاملا همه چیو.متوجه شدم.بسیار ممنونم از مطلب مفیدتون

با سلام و تشکر
در حال حاضر پس از واریز مبلغ ۱۰۰ تومان جهت حق تقدم سهم مشاهده می گردد که روند تبدیل شدن آن به سهم در کلیه نمادها یکسان نمی باشد
و در بعضی شرکتها زمان زیادی طول می کشد تا حق تقدم به سهم تبدیل شود آیا علت خاصی دارد و قاتونی جهت رعایت موضوع توسط شرکتها وجود ندارد؟ با تشکر.

باسلام
براساس شرایط شرکت زمان تبدیل شدن حق تقدم به سهم می تواند متفاوت باشد.

خیلی عالی
من خودم خیلی سوال راجع به حق تقدم ونحوه استفاده از آن را داشتم و پاسخ تمام سوالاتم را در این مطلب یافتم

با سلام و تشکر
توضیحات شما کامل بود و با مطالعه چند دقیقه ای این متن اطلاعات بسیار خوبی در خصوص حق تقدم پیدا کردم

سلام و خسته نباشید
یه سوال
اگه از یه نماد (شرکت) سود طلبکار باشیم و دریافتش نکنیم، آیا همون پول رو شرکت برای پرداخت اتوماتیک هزینه افزایش سرمایه بر میداره؟ ممنون

سلام دوست عزیز
این موضوع رو باید از امور سهام شرکت پیگیری کنید اما در سایت کدال شماره حساب شرکت برای واریز و فکس مدارک موجود است.

با تشکر از مطالب مفیدتون
لطفا در مورد سیف سود توضیح بدید

باسلام
سیو سود به این معنی است که در صورت دریافت سود مطلوب، کل یا قسمتی از سهام را فروخته و سود خود را دریافت کنید.

تازه متوجه شدم در حراج حق تقدم مبلغ روی تابلو موقع معامله صد تومن به آن اضافه میشه و دیگر نیازی به واریز وجه در بانک نیست.

حق تقدم در حراج
یعنی مرحله دوم فروش صد تومن بیشتر از قیمت رو تابلو هست. یعنی همون موقع صد تومن بیشتر برمی‌داره و دیگه نیازی به واریز صد تومن تو بانک نیست. اینو خودم تازه فهمیدم

با سلام و احترام
بنده حق تقدم سهام شرکت دتولید رو خریدم (قبلا سهام دار این شرکت نبودم و فقط حق تقدم رو خریدم)ولی متاسفانه نتونستم مبلغ اسمی رو واریز کنم و بازه ۶۰روزه هم تمام شده
لطفا راهنمایی فرمایید حتما باید مبلغ اسمی رو واریز میکردم؟ و الان تکلیف این سرمایه ام چه میشود؟ ایا شرایط به نفعمه یا به ضررم؟ سپاس گزارم

سلام دوست عزیز
هنگامی‌که سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه، برای پذیره نویسی اقدام نکند و یا در آن بازه تعیین‌شده اقدام به فروش حق تقدم سهام خود نکند، در این صورت این حق تقدم‌ها را حق تقدم استفاده‌نشده نام‌گذاری می‌کنند. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ماهه به‌حساب سهامداران واریز می‌کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتربه مطلب “حق تقدم چیست؟”مراجعه فرمائید.

باسلام
افزایش سرمایه از کدام محل بهتر است لطفا توضیح دهید.

سلام دوست عزیز
به صورت روانی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارای جذابیت بیشتری است اما دلیل افزایش سرمایه از همه موارد بیشتر است.

باسلام مطالب جالب و علمی بازار سرمایه مربوط به انواع افزایش سرمایه را تابحال خیلی شنیده و دیده بودم اما کاملا به این وضوح متوجه نشده بودم .
خیلی ممنون

سلام
من حق تقدم کگل را دارم و نفروختمش الان سهم بستس
باید چیکار کرد؟

سلام دوست عزیز
تا مجاز شدن نماد باید صبر کنید.

سلام و خداقوت
بعد از معرفی معرف شاهد انتقال امتیاز به معرف هستم آیا این روند به صورت خودکار انجام می شود؟

سلام دوست عزیز
با انجام فرآیند معرفی معرف مقداری امتیاز جایزه برای شما و شخص معرف تخصیص داده می شود. در صورتی که از امتیازات شما کسر شده باشد با شماره ۰۲۱۸۲۱۵۴۰۰۰ داخلی خدمات آنلاین تماس حاصل نمایید.

سلام
لطفا نحوه تغییر رمز به باشگاه آگاه راهنمایی کنید؟

سلام دوست عزیز
به این منظور می توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین اقدام نمایید. در صورتی که در سامانه معاملات آنلاین از طریق گزینه تغییر رمز عبور اقدام نمایید، رمز ورود به بآشگاه شما هم به تبع آن تغییر خواهد کرد.

ممنون و متشکر

ایکاش زودتر این مطلب را خوانده بودم ، تا مانع ضرر و زیان من شود.

با تشکر

سلام همیشه برای من سوال بود که ح یا ک جلوی نماد به چه معناست با خواندن این مطلب متوجه موضوع شدم.

با سلام، عرضه اولیه بجهرم برای اکثر کارگزاری ها و دوستانم ۱۴۹۳ سهم درنظر گرفته شده اما برای من ۱۴۹۲ ثبت شده. علت اینکه ۱ سهم کمتر گرفته شده چیه؟

سلام دوست عزیز
تقسیم بندی سهام عرضه اولیه توسط سازمان بورس انجام شده و کارگزطاری ها در تخصیص سهام دخیل نیستند.

ممنون مقاله مفیدی بود. از کجا بفهمیم سهم افزایش سرمایه داره؟

باسلام
شرکت مربوطه از طریق اطلاعیه افزایش سرمایه را اعلام می کند.

سلام خسته نباشید قبلا چند تا سوال پرسیده بودم ولی جواب ندادید نمیدانم چرا ؟ البته از توضیحاتی که در اینجا دادید جواب یک سری از سوالاتم را پیدا کردم تشکر میکنم از بابت توضیحاتی عالی که دادید ممنون

سلام ی سوال داشتم اگه حق تقدم ی شرکتی رو بخری و سهامدارش نباشی و مبلغ ۱۰۰ تومن رو ب حساب شرکت واریز نکنی و بسته بشه چه اتفاقی میقته حق تقدم تیدبل ب سهم اون شرکت میشه یا پولو واریز میکنند ب حسابت الان شیش ماه گرفتار پکویرح هستم

سلام دوست عزیز
هنگامی‌که سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه، برای پذیره نویسی اقدام نکند و یا در آن بازه تعیین‌شده اقدام به فروش “حق تقدم سهام” خود نکند، در این صورت این حق تقدم‌ها را حق تقدم استفاده‌نشده نام‌گذاری می‌کنند. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ماهه به‌حساب سهامداران واریز می‌کند.جهت پیگیری لطفا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

سلام و وقتتون بخیر
من یه موردی رو متوجه نشدم اگه امکانش هست لطف کنین توضیح بدین:
الان ارفع افزایش سرمایه داده منم قبل مجمع سهم رو داشتم، حالا حق تقدمی که تو پنل آگاه منم اومده برام، اگه بخوام ازش استفاده کنم باید برا هر سهم ۱۰۰ تومن واریز کنم درسته؟ پس این که تو نماد ارفعح قیمت تمام شده نوشته ۳۲۴۲ این چیه؟ ممگه من قرار نیست هر سهمو ۱۰۰ بخرم؟ و اگر جواب مثبته، اون بخشی از سرمایه اولیه که باهاش سهمو خریدم و از ارفع به ارفعح رفت تکلیفش چی میشه؟ متوجه این شدم که یک سوم سرمایه ام تو ارفع کم شد و ارفعح اضافه شد، منتهی اگه از سرمایه من قراره برای حق تقدم کم بشه دیگ اون ۱۰۰ تومن چی میگه؟ و اینکه اگه از حق تقدم استفاده نکنم همون میزان سرمایه اولیه که برای حق تقدم رفته به دارایی اضافه میشه؟ و یه مورد دیگه این افزایش سرمایه هم مثل عرضه اولیه جذابیت داره و بهتره ازش استفاده بشه یا خیر؟ ببخشید خیلی طولانی شد

باسلام
برای پرداخت قیمت حق تقدم با امور سهام شرکت تماس بگیرید.
پس از فرایند انجام تبدیل حق تقدم به سهم، به تعداد حق تقدم به دارایی سهام شما اضافه می شود.

بسیار عالی ولی اگر از شرکت های بورس مثال بزنید بهتر است.
موفق باشید

ممنون از مطالب خوبتون من با ارفع رفتم مجمع حالا به من حق تقدم داده حالا فهمیدم چیکار کنم ممونو

نظر من اینه که افرادی که تازه وارد هستند و یا حتی اطلاعات متوسطی دارند سمت حق تقدم نرن و حتی ترجیحا در همون شصت روز حق تقدم خودشون رو بفروشن و خیال خودشون رو راحت کنن.
حرفه ای ها هم که اگر حرفه ای باشند نیاز به توصیه و مشورت و راهنمایی ندارند.

بسیار کامل و جامع . ممنون از مطالب خوبتون

با سلام خواستم بدونم منی که سهمو ندارم تو ۶۰ روزه بخوام حق تقدم سهمی رو بخرم و نوسانی بفرشمش بازم ۱۰۰ ریال باید واریز کنم یا نه؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روز ، حق تقدم سهم را بفروش رسانید دیگر نیازی به واریز مبلغ اسمی سهم (معادل ۱۰۰۰ ریال می باشد ) نیست.

یه سوال داشتم خدمتتون
حق تقدم اگر در بازه ۶۰ روزه خریداری شود مبلغ اسمی باید به حساب اعلامی شرکت واریز شود یا به صورت نقدی در حساب بورسی در کارگزاری باشد؟

سلام دوست عزیز
مبلغ اسمی باید به حساب اعلامی شرکت واریز شود.

سلام
اگر مبلغ اسمی حق تقدم را به حساب شرکت پرداخت نکردیم و حق تقدم بعنوان استفاده نشده توسط شرکت فروخته شد، آیا برای دریافت وجه آن ما باید اقدام خاصی انجام بدیم مثلا فرم خاصی داره یا باید با شرکت تماس بگیریم یا نیاز نیست . حق تقدم والبرح مورد نظر بنده هست لطفا راهنمایی کنید .

سلام دوست عزیز
جهت دریافت وجه با شرکت سرمایه گذاری البرز تماس حاصل فرمائید.

بسیار عالی، آیا با صف خرید یا فروش شدن سهم، حق تقدم هم صف خرید یا فروش میشه؟

سلام وقت بخیر
بله, حق تقدم هم صف خرید یا فروش میشود.

باسلام .
ایادرموقع خریدعرضه اولیه ای هاکه تقریبا یک پروسه آفلاین راطی میکند باید قبل از ساعت خرید به کارگزاری آگاه مراجعه کرده وفرم سند معامله را پرکنیم ؟

سلام دوست عزیز
برای خرید عرضه اولیه در صورت داشتن کد بورسی نیازی به حضور نیست و از طریق اینترنت وارد سامانه معاملاتی خود شده و سفارش خود را ثبت می کنید.

توضیحات جامع و کاملی بود در مورد حق تقدم, یه سؤال برام پیش اومده اینه که اگر سهامدار اون سهم نباشیم برای خرید حق تقدم اون سهم, روال خرید به همان نحو خرید معمولی سهم هست یا نه؟

سلام دوست عزیز
بعد از اتمام دوره ۶۰ روزه پذیره‌نویسی، با اعلام قبلی توسط شرکت، یک روز برای خریدوفروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده تعیین می‌شود. سهامدارانی که قصد خرید حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را دارند باید علاوه بر مبلغ خرید حق‌تقدم‌ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند.
جهت اطلاعات بیشتر در خصوص حق تقدم به مطلب “حق تقدم چیست ؟” در بلاگ باشگاه مراجعه بفرمائید.

من وآذرح دارم ۱۷۶سهم دارم الان پذیره نویسی تمام شد نمیدونم چکار باید بکنم۳۰مرداد ۹۸بسته شد

سلام دوست عزیز
هنگامی‌که سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه، برای پذیره نویسی اقدام نکند و یا در آن بازه تعیین‌شده اقدام به فروش حق تقدم سهام خود نکند، در این صورت این حق تقدم‌ها را حق تقدم استفاده‌نشده نام‌گذاری می‌کنند. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ماهه به‌حساب سهامداران واریز می‌کند.

توضیحات کاملی بود

سلام.بنده علاوه برحق تقدم تعلق گرفته.مجدد با خریدحق تقدم همان سهم بر تعداد آنها اضاف کردم.ولی در گواهی حق تقدم .تعداد حق تقدم اضافه شده لحاظ نگردید برای اینکه حقتقدم اضافی باید چکار کنم؟

سلام دوست عزیز
این موضوع رو باید از امور سهام شرکت پیگیری کنید.

سلام
من سهام دار شرکتی نبودم اما حق تقدم شرکت رو خریداری و مبلغ اسمی رو پرداخت کردم. سوالم اینه سهام حق تقدم من، بعد از اتمام فروش حق تقدم استفاده نشده به سهام عادی تبدیل میشن و یا قبلش؟

سلام دوست عزیز
پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.

با تشکر از زحمات ارزشمند تمام دست اند کاران گارگذاری آگاه

واقعآمصالب مفید مختصر وفرارگیر بود پیروز وپرسود باشید تشکر از عوامل آگاه

من حق تقدم استفاده نشده خریدم … الان سه ماهه سصوفی خریدم . کارگزاری هم ۱۰۰ تومن رو کم کرده . کی اینها قابل فروش خواهند بود…الان نمیشه فروخت. .

سلام دوست عزیز
پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.

سلام.این پروتفوی چیه . ما تازه وارد بورس شدیم اطلاعات زیادی نداریم

سلام دوست عزیز
گروهی از دارایی های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و معادل‌های پول نقد نظیر سپرده های بانکی، همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله، پرتفوی یا سبد دارایی ها گفته می‌شود. پـرتفوی به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران نگه‌داری شده و یا به وسیله حرفه‌ای‌های عرصه مالی مدیریت می‌شود.

با سلام و خسته نباشید
من سهام سخزرح رو خریدم ولی برای فروش خطای “حق تقدم استفاده نشده سخزر” رو میده
در قسمت دارایی هم تعداد سهام برای سخزرح نشون میده ولی سود و زیان رو برای سخزر در حالی که اونجا سهام رو صفر نشون میده
میشه راهنماییم کنین که چیکار باید بکنم
با تشکر

سلام دوست عزیز
در صورتی که در بازه ۶۰ روزه پذیره نویسی حق تقدم سخزر ح را با پرداخت مبلغ اسمی به سهام تبدیل ننموده اید و یا به فروش نرسانده اید ، حق تقدم استفاده نشده می شود و شرکت سیمان خزر حقد تقدم های استفاده نشده را به فروش می رساند و سود حاصل از فروش سهام را به حساب شما واریز می نماید. جهت پیگیری می توانید به امور سهامداری شرکت سیمان خزر مراجعه و یا تماس حاصل فرمائید.

با سلام
درباره تبدیل حق تقدم، نوشته شده دوره پذیره نویسی که این با مهلت ۶۰ روزه ایی که در بورس خرید و فروش می شود به یک معنا می باشد و باید در این بازه زمانی حق تقدم به سهم تبدیل شود و صدتومان را در این محدوده زمانی واریز کرد؟ یا نه بعداز ۶۰ روز مبادله در بورس آیا یک زمان ۶۰ روزه دیگر برای پذیره نویسی در نظر گرفته می شود؟
در صورت واریز وجه چه زمان به سهم تبدیل می شود و در پرتفوی نمایش داده شده و میتوان به عنوان سهم آنرا فروخت؟

سلام دوست عزیز
بله در این مهلت ۶۰ روزه با پرداخت مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.

سلام از کجا بفهمیم حق تقدمی که خریدیم استفاده نشده س؟ اگه استفاده نشده خریدیم چطوری ب پولمون برسیم ؟

سلام دوست عزیز
برای اطلاع از اینکه حق تقدم استفاده نشده خریداری نموده اید یا خیر ، با مراجعه به سایت tsetmc.com در بخش پیام ناظر قابل ملاحظه می باشد. همچنین می توانید از بخش امور سهامداری شرکت مورد نظر از اینکه حق تقدم استفاده شده خریداری نموده اید یا خیر مطلع شوید.

سه حالت میتونیم از حق تقدمی که به ما داده شده استفاده کنیم.
۱. استفاده نکنیم که معایبش را در متن بالا نوشته.
۲. مبلغ اسمی سهم را واریز کنیم که عیب اون اینه که چندین ماه بلوکه میشه و قابلیت نقد شدن نداره و این واقعا آزار دهنده است که نمادی توی پرتفوی باشه و نتوانی نقدش کنی.
۳. همون اول بفروشی و جون خودت رو راحت کنی. عیبش اینه که کارمزد پرداخت میکنی و ممکنه اختلاف قیمت حق تقدم با خود سهم کمی بیشتر از ۱۰۰ تومان باشه.
اما به نظر من ارزشش را داره.

سلام وقت بخیر
یه سوال داشتم اگه جواب بدین ممنون میشم.
من سهامدار شرکت X نیستم ولی افزایش سرمایه داده و من الان از Xح (حق تقدمش) خریداری کردم. آیا باید ۱۰۰ تومان رو هم به شرکت پرداخت کنم که بخواهم اینو به سهام اصلی تبدیل کنم؟

سلام دوست عزیز
درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

نه سهامداران شرکت چون اونا تمایلی نشان ندادند تبعا افزایش سرمایه از غیر سهامداران است که در قالب بورس و فرا بورس افراد غیر سهامدار فقط سهام ان شرکت را خریداری می کنند نه برگه تعهدی ، تبدیل به سهان و…..

سلام. ببخشید فرمودین درصورتیکه حق تقدم سهام توسط صاحبانشان طی ۶۰ روز به فروش نرود یا ۱۰۰ تومن پرداخت نشود تبدیل به حق تقدم استفاده نشده میشود و شرکت آنها را می فروشد. سوال من اینه که آیا ما می توانیم این سهم های تقدم استفاده نشده رو از طریق کارگزاری آگاه بخریم؟ از بخش خرید و فروش آفلاین باید اقدام کنیم؟ بعد از خرید حق تقدم استفاده نشده، آیا بعد از طی پروسه زمانی ۴ الی ۶ ماهه این حق تقدم های استفاده نشده تبدیل به سهم عادی می شوند؟

سلام دوست عزیز
بعد از اتمام دوره ۶۰ روزه پذیره‌نویسی، با اعلام قبلی توسط شرکت، یک روز برای خریدوفروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده تعیین می‌شود. سهامدارانی که قصد خرید حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را دارند باید علاوه بر مبلغ خرید حق‌تقدم‌ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند که بعد از طی پروسه تبدیل حق تقدم به سهام عادی تبدیل خواهد شد.

سلام حق تقدم چطور بفروشم کی تو پورتوی من میاد نماد کچاد تو مجمع افزایش سرمایه داشت از محل آورده با حق تقدم

سلام دوست عزیز
درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.
نکته: ارزش اسمی یا ریالی، قیمتی است که بر روی هر برگه اوراق بهادار یا اوراق قرضه چاپ و منتشر می‌شود.

سلام
من سهام بزاگرس داشتم حالا بعد از مجمع به تعداد سهام حق تقدم به پرتفو اضافه شده
سوالم این هست که چنانچه بخوام حق تقدم رو به سهم تبدیل کنم، میتونم از طریق کارگزاری اقدام کنم یا اینکه صرفا باید فیش واریز کنم و بقیه مسائل

سلام دوست عزیز
درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

نکته: ارزش اسمی یا ریالی، قیمتی است که بر روی هر برگه اوراق بهادار یا اوراق قرضه چاپ و منتشر می‌شود.

سلام و عرض ادب
من سهم ثقزوی دارم که اطلاعیه حق تقدم در کدال ثبت شده اما نگفته چند سهم میتونم پرداخت کنم. این به معنی هست که میتونم نامحدود سهم حق تقدم بخرم؟

سلام دوست عزیز
شما برای تبدیل حق تقدم به سهم لازم است مبلغ اسمی سهام را به ازای تعداد حق تقدمی که دارید به شماره حسابی که در اطلاعیه کدال عنوان شده است ، واریز نمائید.

با سلام و تشکر فراوان بابت راهنمایی های شفاف و بیدریغتان… دو سئوال خدمت شما داشتم :
۱.آیا اگر حق تقدم به صورت اتوماتیک و بدون پرداخت مبلغ اسمی سهم به پرتفوی فردی اضافه شود حتما از نوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته بوده وبدون نیاز به پرداخت مبلغی پس از طی پروسه ۲ تا ۶ ماهه تبدیل به سهام اصلی میشود ؟
۲.آیا اگر فردی بعدا سهام حق تقدم را خریداری کند یا حق تقدم او از نوع افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران باشد تنها کافیست مبلغ اسمی هر سهم مثلا برای ۱۰۰۰ سهم حق تقدم ۱۰۰۰۰۰ تومان واریز کند تا سهام حق تقدم وی تبدیل به سهام اصلی شود ؟ یعنی این مبلغ ۱۰۰ تومان برای یک سهم ۸۰۰ تومانی و ۸۰۰۰ تومانی یکسان بوده و تفاوتی ندارد ؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که حق تقدم به سهم تبدیل می شود که مبلغ اسمی پرداخت و یا در زمان خرید حق تقدم مبلغ اسمی نیز محاسبه شود و برای تبدیل حق تقدم به سهم در حال حاضر به مبلغ ۱۰۰ تومان مبلغ اسمی سهام است و تفاوتی ندارد که شما یک عدد حق تقدم دارید و یا ۱۰۰۰ عدد.مبلغ اسمی به قیمت ۱۰۰ تومان بابت تبدیل حق تقدم به سهم لازم است که پرداخت شود.

سوال اینکه حق تقدم شنفتح خریداری کردم یک ماهه ونمیشود فروختش حالا آیا کاری نیاز هست انجام بدهم یا خودشرکت حق تقدم خودکار میفروشد وپولش در حسابم مینشیند یا باید کاری کرد وباشرکت تماس گرفت؟ واینکه چقدر احتمالا زمان میبرد

سلام دوست عزیز
پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.جهت پیگیری بیشتر لطفا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

با عرض سلام و خسته نباشید،من مشکلی که برام بوجود اومده اینه که حق تقدم سهامم رو فروختم ولی بر اثر فراموشی به تصور اینکه هنوز دارمش مبلغ ارزش اسمی رو به حساب شرکت به همون تعداد واریز کردم،ایا امکان استرداد اون مبلغ وجود خواهد داشت؟ممنون

سلام دوست عزیز
جهت پیگیری لطفا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

باسلام.
پرداخت حق تقدم سهام رامیشه شتابی پرداخت کرد؟
بعدازپرداخت شتابی بازم نیازه که رسید رو ارسال کنیم به شرکت موردنظر؟
ممنون

سلام دوست عزیز
جهت پرداخت مبلغ اسمی برای تبدیل حق تقدم به سهم لازم است از طریق اطلاعیه های منتشر شده در سایت کدال و یا امور سهامداری شرکت مورد نظر پیگیری فرمائید.

با سلام
من در مجمع افزایش سرمایه از آورده نقدی شرکتی سهام دار آن شرکت نبوده ام
ولی بعد از باز شدن نماد حق تقدم ان مثلا کدماح حق تقدم ان را خریداری کردم و گواهی حق تقدم از شرکت ندارم
دراین حالت ایا باید پرداخت ارزش اسمی سهم را به حساب شرکت داشته باشیم یا با خرید نماد حق تقدم ۱۰۰ تومان ارزش اسمی از حساب کارگزاری ما کم شده و بعد ثبت افزایش سرمایه شرکت حق تقدم به صورت خودکار به سهم تبدیل میشود؟
با سپاس🙏

سلام دوست عزیز
در صورتی که شما بعد از مجمع افزایش سرمایه حق تقدم را خریداری نموده اید ، حق تقدم استفاده نشده را خریداری نموده اید .بعد از اتمام دوره ۶۰ روزه پذیره‌نویسی، با اعلام قبلی توسط شرکت، یک روز برای خریدوفروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده تعیین می‌شود. سهامدارانی که قصد خرید حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را دارند باید علاوه بر مبلغ خرید حق‌تقدم‌ها، مبلغ اسمی به ازای هر سهم را در سامانه آنلاین خود واریز کنند.

با سلام و خسته نباشد
من بدون آگاهی کامل از نماد های حق تقدم اقدام به خرید سهم “سمگاح” کردم بعد نماد متوقف شد
الان نمیدونم باید چیکار کنم فقط میخوام اون تعداد سهامی که خریدم رو بروشم و پولم رو بگیرم الان من باید چیکار کنم؟؟؟

با تشکر فراوان

سلام دوست عزیز
جهت پیگیری لطفا با امور سهامداری شرکت گروه سرمايه‌گذاری ميراث فرهنگی و گردشگری ايران(نماد سمگا) تماس حاصل فرمائید.

سلام در سبد سهام عدالت من۶ سهم حق تقدم وجود دارد که قابل خرید نیست من چکار میتونم با این سهام انجام بدم
متشکرم

سلام دوست عزیز
در صورتی که در یک بازه ۶۰ روزه ای که تعیین شده بود حق تقدم سهام عدالت را پرداخت می نمودید تبدیل به سهم میشد و در حال حاضر مهلت ۶۰ روز به پایان رسیده است.

عرض ادب و احترام به شما
من سهام مدیکوح رو خریداری کردم و خود کارگزاری موقع خرید به ازای هر سهم ۱۰۰ تومن کم کرد الان باز هم باید پول واریز کنم؟ ممنون می شم راهنمایی ام کنید

سلام دوست عزیز
خیر، در صورتی که مبلغ اسمی برای تبدیل نمودن حق تقدم به سهم در زمان خرید محاسبه و پرداخت نموده باشید، نیازی به پرداخت مجدد مبلغ اسمی نیست.

سلام وقت بخیر خوشحال میشم زود جواب بدید
من جداگانه بعد از مجمع حق تقدمی را خریدم حال قصد تبدیل آن به سهم را دارم ولی گواهی حق تقدم برایم دانلود نمیشود چه کار کنم ایا فقط فیش واریز کافی است

سلام دوست عزیز
جهت پیگیری برای تبدیل حق تقدم به سهم لازم است با امور سهامداری شرکت مورد نظر تماس حاصل فرمائید.

وقت بخیر
من در افزایش سرمایه نماد شلعاب شرکت کردم و امروز نماد حق تقدمش در پرتفو من امده اما در سبد سهام چیزی اضافه نشده خواستم ببینم مشکلی هست یا خیر؟
این نماد حق تقدم که اضافه شده الان من باید خریداری کنم یا جز دارایی من هست؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که حق تقدم به شما تعلق گرفته است در بازه زمانی ۶۰ روزه می توانید با پرداخت مبلغ اسمی به سهام تبدیل نمائید و در صورت عدم تمایل به تبدیل به سهم می توانید در این بازه ۶۰ روزه حق تقدم را به فروش برسانید. درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود.

سلام. سوال من اینه که در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی قیمت سهام هم کاهش پیدا می کنه یا نه؟

سلام دوست عزیز
طبق قانون تجارت شرکت ها موظف هستند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری شوند. این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت می شود. در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام بدهد و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند. پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی شود. پس به دلیل اینکه سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه هم گفته می شود. در روش سود انباشته درصد مالکیت شما در شرکت تغییری پیدا نمی کند. یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا می کند. از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز تغییری نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش پیدا می کند.

سلام من سهام حق تقدم خریدم حالا قفل شده توی حساب آگاهم به اندازه ارزش اسمی سهام پول نبوده
میخوام بدونم الان که حق تقدم قفل شده چه طوری میتونم سهام حق تقدم خریداری شده ام تبدیل کنم به سهام شرکت ؟
الان باید چه کار کنم؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که حق تقدم به شما تعلق گرفته است در بازه ۶۰ روز می توانید با پرداخت مبلغ اسمی به سهم تبدیل نمائید.جهت پیگیری برای تبدیل حق تقدم به سهم به اطلاعیه در سایت کدال مراجعه و یا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

سلام درپنل کارگزاری قسمت تیکت چرا جواب سوالات رو نمیدید

سلام دوست عزیز
به دلیل حجم بالای تیکت های مشتریان ، تیکت ها بر اساس اولویت پاسخگویی می شود.با تشکر از صبر و همراهی شما.

سلام. وقتی که مبلغ حق تقدم را به شماره حساب اعلام شده واریز کردیم باید چیکار کنیم؟ چطور معلوم میشه که چه کسی پول ریخته و سهام برای چه کسی است؟ آیا فقط باید از بانک واریز کنیم یا راه های دیگری هم برای واریز وجود دارد؟ سپس فیش واریزی را باید به کجا بفرستیم؟ لطفا راهنمایی کنید؟

سلام دوست عزیز
جهت پیگیری لطفا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

با سلام من حق تقدم سهامی رو خریدم چند روز طول میکشه گواهی حق تقدم برام در شرکت ثبت بشه

سلام دوست عزیز
پس از پرداخت مبلغ اسمی و بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، پروسه تبدیل گواهی حق تقدم به سهم، حدود ۴ الی ۶ ماه زمان خواهد برد که به‌ صورت خودکار صورت می‌گیرد و به پرتفوی سهامداران اضافه می‌گردد.

سلام

من میخام حق تقدمم رو در پروتوفم بفروشم ولی ممنوع متوقف هستش

چطوری میتونم بفروشم ؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که نماد ممنوع -متوقف است قادر به فروش حق تقدم هم نخواهید بود.بعد از بازگشایی نماد می توانید حق تقدم را به فروش برسانید.

سلام من حق تقدم دسبحان رو خریدم، ولی نمیدونستم استفاده نشده هست، امروز دیدم که نمیشه فروختش، الان باید چیکار کنم؟ چطوری میتونم بفروشمش و به پولم برسم؟

سلام دوست عزیز
حق تقدم را در صورتی که در بازه ۶۰ روزه ای که به شما تعلق گرفته است به سهم تبدیل ننمو ده اید و یا نفروخته باشید، حق تقدم استفاده نشده می شود و شرکت مورد نظر حق تقدم شما را به فروش می رساند و وجه حاصل از فروش آن را به حساب شما واریز می نماید. جهت پیگیری بیشتر با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

سلام خسته نباشید من سه تا سهم دارم که سهم جایزه داده ختور شتران شپنا ولی نمی توانم سهم جایز را بفروش علت چی با تشکر?

سلام دوست عزیز
سهام جایزه بعد از تأئید ازطرف شرکت سپرده گذاری مرکزی به پرتفوی شما افزوده و قابل معامله خواهد شد و اصولا زمان مشخصی ندارد و ممکن است که حدود سه الی چهار ماه به طول انجامدو نیازی به پرداخت پول نمی باشد .جهت پیگیری می توانید در قسمت سبد سهام بر روی چشم در کنار نماد کلیک و از جزئیات نماد از جمله قابل معامله بودن سهام جایزه مطلع شوید.جهت آشنایی بیشتر به مطلب افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار سرمایه: راهنمای کامل در بلاگ باشگاه مراجعه بفرمائید.همچنین می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۲ بخش پذیرش آنلاین تماس حاصل فرمائید تا از اضافه شدن سهام جایزه به سبد دارایی های خود مطلع شوید.

سلام
من تعداد۳۶۰ سهم حق تقدم داشتم.فرم حق تقدم رو امضا و برای شرکت ارسال کردم.مبلغ اسمی صفر بود پولی واریز نکردم.امروز ۱۰۰۰تا سهم حق تقدم از کارگزاری آگاه خرید کردم.چندتا سوال داشتم
مبلغ اسمی این ۱۰۰۰ سهم رو چطوری باید پرداخت کنم؟
تکلیف اون ۳۶۰ سهمی که نیاز به مبلغ اسمی نداشت چطور خواهد شد؟
واینکه موقع خرید به اندازه اون ۱۰۰۰ سهم حق تقدم مبلغ اسمی در حسابم موجود بود ولی کارگزاری مبلغی کسر نکرد حالا این مبلغ اسمی ۱۰۰۰ سهم رو خود کارگزاری کسر خواهد کرد؟

سلام دوست عزیز
در افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم یا صرف سهام، شرکت تصمیم میگیرد سهام خود را به قیمتی بیش از قیمت اسمی و به واسطه پذیره نویسی بفروشد و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی را به حسابی تحت عنوان حساب انباشته شرکت انتقال دهد یا در ازای آن سهام جدید به سهامداران قبلی بدهد.
در افزایش سرمایه به روش صرف سهام پذیره نویسی سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازاری سهم انجام خواهد شد.صرف سهام بیان کننده مبلغی است که علاوه بر ارزش اسمی باید برای هر سهم پرداخت می شود.
در خصوص حق تقدمی که خریداری نموده اید لازم است که مبلغ اسمی هر سهم را جهت تبدیل به سهم پرداخت نمائید.جهت کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه سایت کدال در ارتباط با حق تقدم سهم مراجعه و یا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

سلام
دوتا حق تقدم سپح و تنوینح به پرتفوی بنده اضاف شده .. واقعیت نمیخام از اینا استفاده کنم آیا اگر هیچ استفاده ای از اینا نکنم سود یا ضرری برام دارد؟ البته اگه کلا ازشون استفاده نکنم
ممنون میشم راهنمایی فرمایید

سلام دوست عزیز
هنگامی‌که سهامدار در بازه زمانی ۶۰ روزه، برای پذیره نویسی اقدام نکند و یا در آن بازه تعیین‌شده اقدام به فروش حق تقدم سهام خود نکند، در این صورت این حق تقدم‌ها را حق تقدم استفاده‌نشده نام‌گذاری می‌کنند. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ماهه به‌حساب سهامداران واریز می‌کند.

سلام
اگر حق تقدم اصلا دست نزنم و خود شرکت بفروش برسونه آیا برام سود یا ضرر دارد؟

سلام دوست عزیز
فروش حق تقدم استفاده‌نشده برای سهامدار با ریسک‌هایی مواجه است که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت:

مالکان حق تقدم سهام در قیمت فروش دارایی خود نقشی ندارند، ولی سعی شرکت در آن است که در تعیین قیمت فروش این حق‌‌تقدم‌ها به‌صورت منصفانه عمل نماید.

از زمان پایان مهلت پذیره‌نویسی تا زمانی که شرکت بخواهد وجه حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به سهامدار پرداخت کند، دارایی مذکور فاقد قابلیت نقد شوندگی خواهد بود.

چنانچه سرمايه‌گذار براي مدت طولاني از وضعيت دارايي خود بي‌خبر باشد، برای دسترسي به اطلاعات مرتبط با مطالبات ناشي از فروش حق‌تقدم‌هاي استفاده‌نشده باید با امور سهام شرکت تماس بگیرد.

سلام
سهامی که بعنوان جایزه به پرتفوی اضاف شده چطوری میشه فروختش؟ و سود گرفت
اگر کامل راهنمایی فرمائید ممنون میشم

سلام دوست عزیز
سهام جایزه بعد از تأئید ازطرف شرکت سپرده گذاری مرکزی به پرتفوی شما افزوده و قابل معامله خواهد شد و اصولا زمان مشخصی ندارد و ممکن است که حدود سه الی چهار ماه به طول انجامدو نیازی به پرداخت پول نمی باشد .جهت پیگیری می توانید در قسمت سبد سهام بر روی چشم در کنار نماد کلیک و از جزئیات نماد از جمله قابل معامله بودن سهام جایزه مطلع شوید.مچنین می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی ۲ بخش پذیرش آنلاین تماس حاصل فرمائید تا از اضافه شدن سهام جایزه به سبد دارایی های خود مطلع شوید.

سلام
نماد سپه خرید ۱۷۵۰ت دارم الان حق تقدم سپح برام اومده با ۱۶۵۰ت و قیمت امروز ۸۲۰ت زده ۵۰درصد ضرر . اگه امروز مثلا بفروشم همون ۵۰درصد برام ضرر داره؟
البته من پولی بابت حق تقدم سپح ندادم
ممنون از راهنمایی

سلام دوست عزیز
قیمت سهم کاهش یافته و در ازای این کاهش قیمت به شما حق تقدم تعلق گرفته است و با هر قیمتی که بفروشید ، وجه حاصل حاصل از فروش سود و زیان شما می شود.

سلام
برام حق تقدم تنوینح و سپح اضاف شده اگه بخام به سهم تبدیل کنم بابت هر واحد صد تومان کجا باید واریز کنم ؟
فقط همون هر عدد ۱۰۰ت باید واریز کنم یا پول اصلی سهم هم باید پرداخت کنم؟
متشکرم از راهنمایی

سلام دوست عزیز
برای اینکه حق تقدم را تبدیل به سهم نمائیم لازم است که مبلغ اسمی هر سهم که صد تومان است را پرداخت نمائید.جهت پیگیری بیشتر جهت تبدیل حق تقدم به سهم از اطلاعیه های سایت کدال مراجعه و یا با امور سهامداری شرکت مربوط تماس حاصل فرمائید.

سلام
حق تقدم که به سهام عدالت اضاف شده و ما اون رو به سهام تبدیل نکردیم چی میشه؟
ممنونم از راهنمایی

سلام
کارگزاری آگاه بهم اعتبار معاملاتی داده ولی هر چی میخام ازش استفاده کنم میزنه باید اعتبار تایید و به کارگزاری مراجعه نمایید . میخاستم از جنابعالی بپرسم بصورت آنلاین نمیشه کارگزاری آگاه مدارک تایید و انجام داد؟
ممنون از راهننایی

سلام دوست عزیز
برای امضاء قرارداد اعتباری لازم است به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه بفرمائید.

سلام خسته نباشید
دوتا سهام دارم که اختلاف حساب شده مثلا شپنا نوشته تعداد سهام ۲۹۸۰ تعداد سپرده گذاری ۲۰۰۰ وقتی هم میخام بفروشم فقط اون ۲۰۰۰تا میشه . الانم که رفته تو منفی از کل ۲۹۸۰ کم کرده . با این حساب ۹۸۰سهم چی شده ؟
یه نماد دیگه شتران هم اینجوری هست
ممنون میشم راهنمایی فرمائید متشکرم

سلام دوست عزیز
در صورتی که تعداد سپرده گذاری از تعداد سهام شما کمتر است ، لازم است که بر روی نماد مورد نظر تغییر کارگزار ناظر انجام دهید.

سلام وقت بخیر
از نماد تنوین ۲۰۰۰تا سهم داشتم تعداد ۹۸۰سهم حق تقدم برام اضاف شده . اگر حق تقدم قبل از تبدیل به سهام، بفروشم ، آیا اون پول فروش حق تقدم کامل بحسابم اضاف میشه؟
البته بنده بابت حق تقدم هیچ پولی پرداخت نکردم
از راهنماییتون خیلی خیلی متشکرم

سلام دوست عزیز
زمانی که به شما حق تقدم تعلق می گیرد بازه زمانی ۶۰ روز می توانید حق تقدم را با پرداخت مبلغ اسمی به سهم تبدیل نمائید.همچنین می توانیددر این بازه زمانی ۶۰ روز حق تقدم را به فروش برسانید و در صورتی که حق تقدم را بفروشید بعد از کسر کارمزد ، وجه حاصل از فروش حق تقدم به حساب معاملاتی شما واریز می شود.در صورتی هم که در این بازه زمانی ۶۰ روز هیچ اقدامی (اعم از فروش حق تقدم و یا تبدیل نمودن آن به سهم ) انجام ندهید حق تقدم استفاده نشده می شود که شرکت تامین سرمایه نوین(تنوین ) ، حق تقدم شما را بفروش می رساند و وجه حاصل از فروش را به حساب شما واریز می نماید.

سلام و وقت بخیر
درصورتی که سهم X را نداشته باشیم ولی حق تقدم آن را خریداری کنیم باز هم باید مبلغ ۱۰۰ تومن به ازای هر سهم را واریز کنیم کی میتونم بفروشم ؟
با تشکر

سلام دوست عزیز
درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. در صورتی که در این بازه ۶۰ روزه مبلغ اسمی را پرداخت نکرده اید، شرکت مربوطه حق تقدم های استفاده نشده را به فروش میرساند و مبلغ حاصل از فروش آن را به حساب شما واریز مینماید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با امور سهامداری شرکت سرمایه گذاری مربوطه تماس حاصل فرمائید. در صورتی که توسط سپرده گذاری این تعداد سهام جایزه در پرتفوی شما اضافه شده باشد، می توانید این سهام را به فروش برسانید، چنانچه اصل سهم را فروخته اید، زمانیکه سهام جایزه قابل معامله شود باید از طریق تغییر کارگزار ناظر اقدام نمایید. در غیر این صورت سهام جایزه تا زمانی که توسط سپرده گذاری تائید و به تعداد دارایی شما اضافه نشده باشد قابل معامله نخواهد شد.

سلام وقت بخیر
سهام جایزه شپنا و شتران و تملت چه تاریخی به پرتفوی اضاف میشن
ممنون از راهنمایی

سلام دوست عزیز
در سامانه معاملاتی آنلاین در قسمت سبد سهام بر روی علامت چشم در کنار نماد کلیک نمائید و از جزئیات نماد و قابل معامله بودن سهام جایزه مطلع شوید.در صورتی که سهام جایزه قابل معامله باشد ، ردیفی به عنوان قابل فروش اضافه
می شود و چنانچه گزینه قابل فروش اضافه شده بود و به دارایی سپرده گذاری شما اضافه نشده بود،باید بر روی نماد مورد نظر تغییر کارگزار ناظر انجام دهید.

سلام دوست عزیز
در سامانه معاملاتی آنلاین در قسمت سبد سهام بر روی علامت چشم در کنار نماد کلیک نمائید و از جزئیات نماد و قابل معامله بودن سهام جایزه مطلع شوید.در صورتی که سهام جایزه قابل معامله باشد ، ردیفی به عنوان قابل فروش اضافه
می شود و چنانچه گزینه قابل فروش اضافه شده بود و به دارایی سپرده گذاری شما اضافه نشده بود،باید بر روی نماد مورد نظر تغییر کارگزار ناظر انجام دهید.

سلام خسته نباشید
امروز تعداد ۸۷۱درصد سود سهام بترانس به حساب پرتفوی بنده اضاف شده ، ممکنه راهنمایی فرمائید چی بوده؟
و چطور میشه ازش استفاده کرد؟
ممنون از راهنمایی

سلام دوست عزیز
شرکت ایران ترانسفو افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داده است که یه سهامداران سهام جایزه تعلق می باید.البته توجه داشته باشید سهام جایزه بعد از تأئید ازطرف شرکت سپرده گذاری مرکزی به پرتفوی شما افزوده و قابل معامله خواهد شد و اصولا زمان مشخصی ندارد و ممکن است که حدود سه الی چهار ماه به طول انجامد.

با سلام من سهام دار نماد کتوکا هستم .
این نماد افزایش سرمایه خورد و به من نماد حق تقدم کتوکاح رسیده
سوال من اینه که اگه من کاری نکنم و به همان صورت بزارم بمونه ایا بعد از بازه زمانی ب من سهام تعلق میگیرد ؟

سلام دوست عزیز
زمانی که حق تقدم شما به حق تقدم استفاده نشده، تبدیل می شود، خود شما قادر به فروش آن نیستید و شرکت مربوطه حق تقدم را می فروشد و وجه حاصل از فروش را به حساب شما واریز می کند.جهت پیگیری بیشتر لطفا با امور سهامداری شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) تماس حاصل فرمائید.

با سلام.بنده سهامدار مجتمع فولادی سفید فراب کویر نبودم ۳۰۰۰ حق تقدم این شرکت را روز آخر خریدم ونماد حق تقدمش بسته شد وکارگزاری هم از حساب بنده مبلغ اسمی ۱۰۰۰ ریال را کم نکرده بود.حالا شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹شرکت حق تقدم های استفاده نشده را به مدت ۱۰ روز عرضه ی عمومی می کند آیا می توان به صورت آنلاین از طریق کارگزاری مبلغ اسمی را در قسمت تبدیل حق تقدم به سهم تبدیل به سهام کرد یا به حساب شرکت دراین بازه ی زمانی مبلغ اسمی را واریز کرد .باتشکر پیشاپیش ازجواب دهی

سلام دوست عزیز
جهت پیگیری باید با امور سهامداری شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویرتماس حاصل فرمائید.

سلام
من حق تقدم ارفع داشتم که به سهم تبدیل نکردم الان هرچی سرج میکنم تو سایت کدال و رهاورد نمیدونم که پول حاصل از فروش حق تقدم در حراجی از طریق کدون بانک و چه تاریخی واریز میشه.

سلام دوست عزیز
زمانی که حق تقدم شما به حق تقدم استفاده نشده، تبدیل می شود، خود شما قادر به فروش آن نیستید و شرکت مربوطه حق تقدم را می فروشد و وجه حاصل از فروش را به حساب شما واریز می کند.جهت پیگیری از تاریخ و نحوه واریز، لطفا با امور سهامداری شرکت شركت آهن و فولاد ارفع (ارفع) تماس حاصل فرمائید.

سلام من حق تقدم استفاده نشده داشتم و شرکت فروخته.حالا تو کدال اطلاعیه زده که برا واریز پولمون یه فرم اطلاعات شخصی تو پیوست گذاشتن که پر کنیم و فکس کنیم شرکت.باید اون فرم رو پر کنیم و فکس کنیم یا لازم نیس و خودشون به حساب سجاممون واریز میکنن؟

سلام دوست عزیز
بله ، جهت دریافت وجه حاصل از فروش حق تقدم استفاده نشده باید اطلاعات خود را در فرم مربوطه ثبت و فکس نمائید.البته جهت پیگیری بیشتر لطفا با امور سهامداری شرکت تماس حاصل فرمائید.

سلام آیا میشه بخشی از حق تقدم رو فروخت و با پولش بقیه حق تقدم رو به سهم تبدیل کرد یا خیر؟

سلام دوست عزیز
باید مبلغ اسمی به ازای هر تعداد حق تقدمی که تمایل دارید که تبدیل به سهم نمائید را به شرکت مورد نظر پرداخت نمائید.جهت پیگیری بیشتر لطفا با امور سهامداری شرکت تماس حاصل فرمائید.

باسلام
بازه زمانی تبدیل حق تقدم به سهام رو فرمودید ۴ الی ۶ ماه اما بازه زمانی تبدیل جایزه به سهم چقدر است ؟

سلام دوست عزیز
بعد از تعلق یافتن سهام جایزه حدود سه الی چهار ماه به طول می انجامد تا سهام جایزه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی تائید شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


کد کپچا
*
عدد را وارد کنید:

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

دفتر مرکزی: تهران- خیابان نلسون ماندلا(آفریقا)- بالاتر از میرداماد- بن بست پیروز – پلاک 13

مدرسه بورسی: خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان ونک- خیابان خدامی- بن بست لیلا- پلاک 7

چه زمانی حق تقدم سهام منتشر می شود؟ چه زمان هایی خرید حق تقدم جذاب می شود؟

 

 

دانلود فیلم

 

سهام حق تقدم چیست

 

 

لطفا برای دریافت این فیلم ها، دکمه زیر را کلیک نموده و آدرس ایمیل معتبر وارد کنید.

لینک دانلود فیلم ها برایتان ایمیل خواهد شد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “aa290e0dfe08ae9bd49b80fa7b45e253” );document.getElementById(“e805c279d1”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وبسایت

حق تقدم سهام به سهامداران شرکت ها و پس از تصویب افزایش سرمایه آنها در مجمع افزایش سرمایه به منظور حفظ میزان قدرت تصمیم گیری آنها در امور شرکت ارائه می گردد . برای این منظور پس از تصویب این افزایش سرمایه از سوی شرکت گواهی حق تقدم برای سهامداران ارسال می گردد که با پر کردن این فرم ها می توانند مقدار مشخصی از سهام افزوده شده را به قیمت اسمی آن خریداری کنند .

 

شرکت های حاضر در بورس با اهداف مختلفی مانند تامین مالی پروژه ها ، پرداخت بدهی ها ، افزایش میزان دارایی ، بالا بردن تقاضای سهام خود در بورس و … اقدام به افزایش سرمایه در این بازار می کنند ، اما این افزایش سرمایه به معنی کاهش سهم سهامداران آن شرکت و در نتیجه کم شدن میزان قدرت و نفوذ آنها در تصمیم گیری های شرکت شده که منصفانه نیست . 

از این رو شرکت ها به منظور احترام به حقوق سهامداران و راضی نگه داشتن آنها اقدام به فروش سهام جدید به آنها قبل از ارائه آن به بازار بورس و سرمایه گذاران این بازار به نام حق تقدم سهام می کنند . نکته قابل توجه در این نوع سهام ها این است که قیمت آنها برای ارائه به سهامداران معادل قیمت اسمی می باشد که کمتر از قیمت بازار بوده و به نفع سرمایه گذاران می باشد . 

مهلت خرید حق تقدم سهام برای سهامداران محدود بوده و فقط در بازه زمانی مشخص شده امکان خرید و فروش و یا تبدیل آنها به سهام عادی وجود دارد . در ادامه به تعریف حق تقدم ، ویژگی ها و انواع آن پرداخته شده است .سهام حق تقدم چیست

تمامی شرکت های فعال در بورس به منظور تامین منابع مالی ، بازپرداخت بدهی ها ، افزایش ظرفیت استقراض ، بالا بردن میزان تقاضای سهام شرکت و دلایلی از این دست اقدام به افزایش سرمایه شرکت از محل آورده های نقدی می کنند که در نتیجه آن به همان میزان سهام آن شرکت در بازار بورس نیز افزایش می یابد . در پی این اقدام به دلیل افزایش سرمایه شرکت میزان ارزش منابع سهامداران در آن کاهش یافته که این به معنای پایین آمدن میزان تاثیر گذاری آنها در اداره شرکت می باشد .

از این رو شرکت ها برای حفظ حقوق و راضی نگه داشتن سهامداران خود اقدام به ارائه سهامی با عنوان حق تقدم سهام  قبل عرضه اولیه آن به صورت عمومی می کنند . میزان این سهام به اندازه درصد افزایش سرمایه در سهم آنها می باشد ، برای نمونه فرض کنید که شرکتی 20 درصد افزایش سرمایه داشته است در این صورت مقدار حق تقدم سهام برای هر سهامدار به میزان 20 درصد از سهم آنها در شرکت در نظر گرفته می شود .

پس از برگزاری مجمع تصمیم گیری برای افزایش سرمایه حق تقدم سهام به تمامی افرادی که سهام شرکت را قبل از برگزاری این مجمع خریداری کرده اند تعلق گرفته و به صورت گواهی حق تقدم به آنها ارائه می گردد . لازم به ذکر است که برای تعلق گرفتن این سهام به افراد لزومی به شرکت در مجمع افزایش سرمایه نمی باشد و تنها خرید سهام شرکت قبل از برگزاری این مجمع برای تعلق گرفتن حق تقدم سهام به افراد کافی می باشد .

 

 

حق تقدم سهام در بورس دارای ویژگی هایی می باشد که سبب جذاب شدن آن هم برای سهامداران و هم برای شرکت ها شده است اما با وجود مزایای زیاد این نوع سهام باز هم نمی توان از معایب آن چشم پوشی کرد ، در ادامه به بررسی ویژگی های این سهام پرداخته خواهد شد :

 این سهام سبب حفظ تاثیر گذاری سهامداران در اداره شرکت ها با حفظ ارزش سهام آنها می شود . نماد این نوع سهم ها در بازار با قرار گرفتن حرف « ح » در انتهای نام نماد بورسی شرکت مشخص می شود .

 افزایش تعداد سهام جدید شرکت با قیمت پایین سبب افت قیمت بازار آن می شود در این حالت اگر سرمایه گذاران از حق خرید سهامی که شرکت برای آنها با عنوان حق تقدم سهام در نظر گرفته است استفاده کنند از تحمیل زیان به آنها جلوگیری می شود .

 حق تقدم سهام سبب افزایش ظرفیت استقراض شرکت ها می شود .

 شرکت ها با فروش حق تقدم سهام اقدام به تامین مالی با هزینه بسیار کمتر نسبت به تامین مالی از طریق فروش سهام عادی می کنند . همچنین به دلیل قیمت پایین این سهام ها مورد استقبال سهامداران و در نتیجه افزایش میزان سرمایه می شود .

 انتشار حق تقدم سهام سبب کاهش قیمت سهام شرکت و در نتیجه افزایش میزان تقاضا برای آن می شود .

 تمامی اطلاعیه های مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها و حق تقدم سهام شرکت در سایت کدال و یا روزنامه های مخصوص اخبار آن شرکت قرار داده می شوند .

 دامنه نوسان برای حق تقدم سهام دو برابر سهام عادی می باشد .

 مهلت استفاده از حق تقدم محدود و به مدت 60 روز می باشد ، سهامداران فقط در مدت زمان مشخص شده توانایی پذیره نویسی و یا فروش آن را دارند .

 ارزش حق تقدم سهام معادل ارزش اسمی سهام ( به ازای هر سهم 100 تومان ) است و از ارزش بازار آن کمتر می باشد که این به نفع سهامداران شرکت می باشد .

 از آنجایی که زمان پذیره نویسی حق تقدم سهام 2 ماه به طول می انجامد در نتیجه ممکن است جهت قیمت در این مدت تغییر کرده و از حالت صعودی به حالت نزولی تبدیل شود و سهامداران متحمل زیان شوند .

 ممکن است سهامداران در زمان پذیره نویسی حق تقدم سهام از این موضوع بی اطلاع باشند و یا توان مالی برای خریداری کردن آن را نداشته باشند که در این صورت متحمل زیان می شوند . 

 عرضه حق تقدم سبب کاهش سود نقدی شرکت نسبت به عرضه سهام عمومی نقدی می شود .

پس از تصویب افزایش سرمایه شرکت در مجمع افزایش سرمایه فرم هایی برای سهامداران ارسال می شود تا در صورت تمایل به استفاده از حق تقدم خود این فرم را پر کنند و برای شرکت ارسال کنند که به این فرم اصطلاحا گواهی حق تقدم سهام گفته می شود ، مهلت تکمیل و ارسال این فرم محدود و به مدت 60 روز می باشد .

پس از تکمیل این فرم و ارسال آن در موعد مقرر برای شرکت توسط سهامداران و همچنین واریز مبلغ اسمی سهام به حساب شرکت ، سهام جدید به نام آنها صادر می شود . همچنین ممکن است سهامداران به دلیل عدم اطلاع از افزایش سرمایه شرکت و یا هر دلیل دیگری فرم مذکور را پر نکنند که در این صورت شرکت اقدام به فروش سهام به قیمت بازار می کند و پس از کسر قیمت اسمی آن مابه التفاوت را به حساب سهامدار واریز می کند .

حالت سومی که وجود دارد این است که سهامدار شخصا اقدام به فروش حق تقدم سهام در بورس به قیمت روز بازار کند . لازم به ذکر است که در هر کدام از این سه حالت مزایای ناشی از حق تقدم سهام متعلق به سهامدار می باشد .

 

گاهی اوقات شرکت افزایش سرمایه داشته ولی سهام حق تقدم در پرتفوی سهامدار ظاهر نمی شود که در این حالت سهامدار برای رفع مشکل باید کارگزار ناظر خود را تغییر دهد . 

در کل سه نوع حق تقدم برای سهام شرکت ها وجود دارد که همه آنها با هدف حفظ کردن قدرت کنترل و مدیریت سهامداران در اداره امور شرکت و حفظ حقوق آنها به وجود آمده اند . این حق تقدم ها عبارتند از :

 حق تقدم خرید سهام عادی : این حق تقدم برای خرید سهام عادی جدید منتشر شده استفاده می شود و رایج ترین نوع حق تقدم می باشد .

 حق تقدم خرید اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام : این حق تقدم به خرید اوراق قرضه و یا هر اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام عادی ارائه می گردد .

 حق تقدم خرید انواع دیگر اوراق بهادار : این حق تقدم به خرید انواع اوراق قرضه ، سهام ممتاز و سهام سایر شرکت ها اختصاص داده می شود .

 با توجه به مطالبی که ذکر شد برای خیلی از افراد این سوال پیش خواهد آمد که نحوه تبدیل حق تقدم سهام به سهم عادی به چه صورت است ؟ بعد از اینکه سهامداران فرم های مربوط به حق تقدم را تکمیل کرده و برای شرکت ارسال می کنند به مدت 60 روز به آنها فرصت داده می شود تا ارزش اسمی تعداد سهم خریداری شده توسط آنها که برای هر واحد سهم 100 تومان می باشد را به شرکت پرداخت کنند . پس از پرداخت این مبلغ ، حق تقدم سهام آنها در پایان دوره زمانی و ثبت افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس خود به خود تبدیل به سهام عادی می شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق تقدم سهام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حق تقدم سهام در پرفکت مانی پاسخ دهند .

 

 


سهام حق تقدم چیست

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon



همانطور که در بخش افزایش سرمایه توضیح دادیم شرکت ها وقتی می خواهند سرمایه جدیدی از عموم مردم دریافت کنند اول این فرصت را در اختیار سهامداران خودشان می گذارند و اوراقی منتشر می کنند به اسم حق تقدم. آنها گواهی حق تقدم را به آدرس شما می فرستند و شما می توانید اعلام کنید که می خواهید با پرداخت ارزش اسمی آن که معمولا 1000 ریال می باشد از حق تقدم خود استفاده کنید. یعنی شما به دیگران مقدم هستید و می توانید زودتر از سایر جامعه تصمیم بگیرید که می خواهید در این شرکت سهام جدید داشته باشید یا خیر. اگر تصمیم گرفتید از حق تقدمتان استفاده کنید بنابراین بعد از طی پروسه اداری شما بابت هر حق تقدم 1000 ریال می پردازید و مالک یک عدد سهام جدید در شرکت می شوید. اگر مایل نبودید که این کار را انجام دهید می توانید حق تقدمتان را در بورس بفروشید. معمولا یک بازه زمانی 2 ماهه را برای این منظور در نظر می گیرند و شما می توانید حق تقدم را به فروش برسانید. معمولا قیمت حق تقدم برابر هست با قیمت سهام منهای ارزش اسمی. یعنی قیمت روز سهام منهای همان 1000 ریال .

اگر شما حق تقدمتان را استفاده کنید و آن را تبدیل به سهام کنید، نسبت سهام شما از کل سهام شرکت تغییری نمی کند. مثلا اگر شما شرکت سرمایه گذاری هستید که مالک 10% یک شرکت بورسی هستید، اگر از حق تقدمتان استفاده کنید همچنان مالک همان 10% خواهید بود.

وقتی شرکتی اعلام می کند که می خواهد از محل آورده نقدی افزایش سرمایه انجام دهد و حق تقدم منتشر می کند، باید ببینید این سرمایه را می خواهد صرف چه کاری بکند و این کار چه تاثیری در روند شرکت دارد. ایا می خواهد بدهی هایش را بپردازد؟ آیا می خواهد خط تولید جدیدی راه بیندازد؟ بسته به اینکه بازار چقدر پتانسیل رشد در این شرکت می بیند، قیمت سهام شرکت و حق تقدمش می تواند رشد داشته باشد.

اضافه به علاقه مندی ها

جهت اضافه کردن به علاقه مندی لطفا
وارد
و یا
عضو
شوید.

برای کسب حداکثر سود در بازار بورس تهران به چه چیزهایی نیاز داریم؟ شما برای
موفقیت در
این بازار چقدر آماده و مسلط هستید؟

در انجمن خبرگان بورس تهران ما پرتفوی از سهام ها به همراه زمان خرید و فروش را به
شما
خواهیم داد و
همچنین اخبار مهم پیش روی بازار سرمایه توسط اساتید بررسی و سهام‌های روبه رشد
آینده
مورد تحلیل قرار می
گیرد. در آخر تمام تحلیل های و اشکالات شما توسط اساتید برطرف شده یا در تالار
گفتگو
پاسخ داده می شود.
سهام حق تقدم چیست

شما می توانید از طریق تلگرام و واتس آپ با تیم پشتیبانی ما در تماس باشید

پیام شما ارسال شد! با تشکر

پیام شما ارسال نشد

لطفا همه فیلد ها را پر کنید

برای مشاهده سمینارهای ارزشمند آقای مقراضی بصورت
رایگان
در سایت عضو شوید، یا اگر
عضو هستید لطفا لاگین نمایید.

لطفا کد کپچا را انتخاب
کنید.

اگر عضو سایت هستید از اینجا لاگین کنید، در غیر اینصورت رایگان عضو شوید.

برای آشنایی رایگان با مبانی بازار های بورس جهانی و فارکس
کلیک کنید:

شروع آموزش رایگان

جهت فعال سازی اکانت کاربری ، دریافت اطلاعیه ها و خبرنامه ، سیگنال های معاملاتی ،
خدمات
پشتیبانی و … روی دکمه زیر کلیک کنید ، سپس ربات را استارت کنید!

* این لینک مخصوص شماست و نباید در اختیار دیگران قرار دهید!

حق تقدم چیست؟ مطابق با قانون تجارت، زمانی که یک شرکت قصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی داشته باشد، اولویت شرکت در افزایش سرمایه با سهامداران فعلی شرکت است. از همین رو، در روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، شرکت اوراقی را تحت عنوان “حق تقدم خرید سهام” منتشر کرده و با توجه به درصد مالکیت هر یک از سهامداران و نیز درصد افزایش سرمایه، تعداد مشخصی حق‌ تقدم‌ در اختیار سهامداران قرار می‌دهد.

بعد از تصمیم‌گیری مجمع در خصوص افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، حق تقدم‌ به سبد دارایی سهامداران اضافه خواهد شد. نماد حق تقدم یک سهم، از اضافه شدن حرف “ح” در انتهای نماد اصلی ساخته می‌شود. مثلا نماد “افقح” در واقع نماد مربوط به حق تقدم‌ خرید سهام “افق” است.  تعداد حق تقدمی‌ که به سهامداران تخصیص پیدا می‌کند، با توجه به درصد افزایش سرمایه و نیز تعداد فعلی سهام وی مشخص می‌شود.

 به عنوان مثال، اگر شرکت قصد داشته باشد از این طریق ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه بدهد، به تعداد سهام هر سهامدار، به وی حق تقدم تخصیص پیدا می‌کند به عنوان مثال اگر سهامداری، هزار سهم داشته باشد، هزار سهم حق‌ تقدم‌‌ نیز به دارایی او اضافه می‌شود. به طور مشابه، اگر شرکت قصد افزایش سرمایه ۵۰ درصدی داشته باشد، به این سهامدار ۵۰۰ سهم حق تقدم‌ اختصاص می‌یابد.

تصمیم‌ گیری افراد در خصوص نحوه برخورد با حق تقدم‌ در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

فرآیند کلی تبدیل حق تقدم به سهم بدین شکل است که دارندگان حق تقدم باید در مهلت مشخص شده، مبلغ اسمی هر سهم که هزار ریال به ازای هر سهم است را به حساب شرکت واریز نمایند و به شرکت اطلاع دهند. البته اگر سهامداران مطالبه‌ای از شرکت داشته باشند، این مبلغ از کل مبلغی که باید به شرکت پرداخت نمایند، کسر می‌گردد. پس از آن، باید منتظر طی شدن مراحل قانونی آن توسط شرکت باشند. فرآیند تبدیل حق تقدم‌ به سهم، زمان‌بر است و ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.سهام حق تقدم چیست

ذکر این نکته ضروری است که جزئیات این فرآیند از طریق اطلاعیه ای که شرکت در سایت کدال منتشر می‌کند، قابل مشاهده است. لازم است افراد برای آگاهی از مهلت زمانی، نحوه پرداخت مبلغ اسمی و شماره‌حساب‌های شرکت، نحوه اطلاع رسانی به شرکت و سایر موارد، حتما سایت کدال را بررسی نمایند و در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام، با امور سهام شرکت مربوطه در ارتباط باشند.

اطلاعیه مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام دالبر- منتشر شده در سایت کدال

از زمانی که معاملات حق تقدم در بازار آغاز می‌شود، به مدت ۶۰ روز ادامه پیدا می‌کند و البته ممکن است به درخواست شرکت و تایید سازمان بورس، این زمان نیز تمدید شود. سهامدارانی که به آن‌ها حق تقدم تخصیص پیدا کرده است می‌توانند در این بازه‌ی زمانی آن را بفروشند و از وجه حاصل از آن استفاده کنند. فقط در این مرحله، از لحاظ تعداد معامله محدودیتی برای افراد وجود ندارد و هر فرد می‌تواند بارها و بارها حق تقدم‌ را بخرد و بفروشد.

دامنه نوسان قیمت حق‌ تقدم‌ شرکت‌های بورسی، دو برابر دامنه نوسان سهم شرکت است و در شرکت‌های فرابورسی، دامنه نوسان حق تقدم با دامنه نوسان سهم شرکت برابر است.

در صورتی که دارنده حق تقدم، نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و در مهلت مقرر آن را نفروشد و وجه اسمی آن را در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز نکند، این حالت به وجود می‌آید.

مدتی بعد از متوقف شدن معاملات نماد حق تقدم شرکت، نماد حق‌ تقدم‌ از سبد دارایی همه افراد خارج می‌شود. پس از بررسی‌های شرکت، تعداد حق تقدم‌هایی که وجه اسمی آن‌ها به حساب شرکت واریز نشده است، مشخص شده و شرکت در مرحله‌ای به نام “پذیره‌ نویسی عمومی” آن‌ها را به فروش می‌رساند. پس از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده و کسر هزینه و کارمزد فروش، وجه حاصل از آن در اختیار سهامدارانی که از حق تقدم‌ خود استفاده نکرده‌اند، قرار خواهد گرفت. جزئیات مربوط به این فرآیند از طریق سایت کدال منتشر شده و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام، افراد باید با امور سهام شرکت در ارتباط باشند.

در مرحله پذیره‌ نویسی عمومی، علاوه بر قیمت خرید، وجه اسمی هر حق تقدم (هزار ریال) نیز از حساب خریدار کسر می‌گردد. خریداران حق تقدم در این مرحله، به هیچ وجه امکان فروش آن را ندارند و باید منتظر تکمیل شدن فرآیند تبدیل حق‌ تقدم‌ به سهم باشند. 

در این اطلاعیه نحوه دریافت مبلغ حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده برای سهامدارانی که از حق تقدم‌ خود استفاده نکرده‌اند در سایت کدال اعلام می شود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

© تمامی حقوق برای کارگزاری مفید محفوظ و نقل مطالب تنها با ذکر منبع و لینک آن مجاز است.

جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش به مدت محدود

جشنواره ۵۰٪ تخفیف فرانش محدود

شروع یادگیری


حالت مطالعه در شب

فرانش » بورس » حق تقدم سهام در بورس چیست

سهام حق تقدم چیست

حق تقدم سهام در بورس به معنای افزایش سرمایه شرکت از محل آورده‌ی نقدی سهامداران است. این کار باعث می‌شود که شرکت بدون نیاز به تسهیلات منبع مالی خود را به دست بیاورد.

افزایش سرمایه از حق تقدم باعث می‌شود که شرکت بتواند:

سعی داریم در این مقاله تمامی نکات حق تقدم را به صورت جامع به شما آموزش دهیم.

مطالب گفته شده در این مقاله حاصل سالها تحقیق در بازار سرمایه است؛ امیدواریم برای شما مفید باشد.

 

در صورت هرگونه سوال، در قسمت نظرات می‌توانید بپرسید و مدرس بورس فرانش جواب سوال شما را در سریع‌ترین زمان خواهد داد.

شما می‌توانید سرفصل مدنظر خود برای یادگیری را از فهرست محتوای این مقاله انتخاب کنید تا به قسمت مربوطه هدایت شوید.

حق تقدم در واقع افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی است. شرکت برای به دست آوردن مبلغ مورد نیاز برای طرح توسعه، دست به جمع آوری پول از طریق سهامداران ‌می‌کند.

افزایش سرمایه در بازار سرمایه یکی از داغ‌ترین مبحث‌ها برای شرکت‌های بورسی است.

شرکت ها از چندین طریق افزایش سرمایه می‌دهند که افزایش سرمایه از حق تقدم به معنای جمع آوری پول از سهامداران خرد است.

حق تقدم در فرابورس با بازار بورس فرقی ندارد به یک شکل انجام می‌شود. تمامی قوانین افزایش سرمایه از حق تقدم برای بازار بورس و بازار فرابورس کاملا یکی است.

افزایش سرمایه حق تقدم توان تولید و توسعه‌ی شرکت را بالا می‌برد.

پیشنهاد فرانش به شما
افزایش سرمایه چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت سهام دارد؟
خواندن مطلب

پیشنهاد فرانش به شما

افزایش سرمایه چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت سهام دارد؟

 

افزایش سرمایه از حق تقدم سهام در واقع برای توسعه‌ی شرکت است. سهامداران شرکت به این فکر هستند که در این افزایش سرمایه آنها حفظ سرمایه داشته باشند و به اندازه‌ای که در شرکت سهامدار هستند به آنها حق تقدم تعلق گیرد.

به همین دلیل به نسبت برگه سهامی که در اختیار دارند به آنها حق تقدم سهام تعلق می‌گیرد.

 

در صورتی که هیچ گونه آشنایی با علم بورس ندارید، این مقاله را از دست ندهید:

آموزش گام به گام بورس با ویدیوی آموزشی رایگان

 

به طور مثال شرکت غپینو، قصد دارد طرح توسعه راه‌اندازی کند و تولید محصولات دارویی را به خط تولید خود اضافه کند، اما پول کافی برای این کار ندارد. همه‌ی سهامداران می‌دانند در صورتی که تولید محصولات دارویی به خط تولید اضافه شود شرکت بسیار سود می‌کند.

به همین دلیل شرکت افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد، به طور مثال سهام شرکت 50% افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد.

به طور مثال اگر شما 1000 تا برگه سهام غپینو دارید، چون افزایش سرمایه 50% درصد است به شما 500 تا برگه سهام به نام (غپینوح) می‌دهد.

شما برای اینکه غپینوح تبدیل به غپینو شود، مبلغ ۱۰۰ تومان واریز کنید.

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردیسهام حق تقدم چیست

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

افزایش سرمایه از محل آورده‌ی نقدی در واقع همان حق تقدم است که به سهامداران داده می‌شود.

 

کلمه ح که جلوی اسم شرکت اضافه می‌شود، نشان می‌دهد که این حق تقدم شرکت است.

در بازار سرمایه هر زمان سهامی افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد، یک نماد جدید، در واقع همان نماد شرکت است و صرفا کلمه (ح) به آن اضافه شده که نشان‌دهنده‌ی حق تقدم شرکت است.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش تحلیل تکنیکال بورس مقدماتی تا پیشرفته
خواندن مطلب

پیشنهاد فرانش به شما

آموزش تحلیل تکنیکال بورس مقدماتی تا پیشرفته

 

کسانی که سهامدار شرکت بوده‌اند نیازی به خرید حق تقدم شرکت ندارند و به صورت رایگان به آنان تعلق می‌گیرد؛ اما افراد حرفه‌ای در بازار سرمایه در برخی از مواقع شروع به خرید حق تقدم سهام می‌کنند.

در صورتی که قیمت حق تقدم سهام به گونه‌ای باشد که با احتساب 100 تومان واریزی به ازای هر سهام ارزنده‌تر باشد، شروع به خرید حق تقدم می‌کنند.

افرادی که حق تقدم خرید می‌کنند به تفاوت قیمت سهام با حق تقدم توجه می‌کنند.

به طور مثال اگر قیمت سهامی 1000 تومان باشد و قیمت حق تقدم آن 600 تومان باشد تحلیلگر به این نکته توجه می‌کند.

برای خرید حق تقدم باید 600 تومان هزینه کند، برای تبدیل حق تقدم به سهام باید 100 تومان به حساب شرکت واریز کند،

در کل 700 تومان هزینه‌ کرده است و قیمت سهام 1000 تومان است.

پس از اینکه برگه سهام‌ها را به آن بدهند می‌تواند آنها را در قیمت لحظه‌ای بازار که همان 1000 تومان است به فروش برساند و 300 تومان سود به دست بیاورد.

 

شرکت برای تامین منابع مالی خود افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که سهامداران به ازای هر برگه سهام حق تقدم مبلغ 100 تومان پرداخت می‌کنند، این مبلغ برای توسعه‌ی شرکت استفاده می‌شود.

اما به جای پولی که سهامدار به حساب شرکت واریز کرده‌اند شرکت به سهامداران برگه سهام می‌دهد که همان تبدیل حق تقدم به سهام است. این کار باعث می‌شود سهامداران متضرر نشوند.

پیشنهاد فرانش به شما
آموزش تابلو خوانی در بورس
خواندن مطلب

پیشنهاد فرانش به شما

آموزش تابلو خوانی در بورس

قیمت حق تقدم سهام در بورس به اندازه‌ی افزایش سرمایه شرکت بستگی دارد، معمولا قیمت حق تقدم با سهام بین 100 تا 500 تومان اختلاف دارد.

سهامداران می‌دانند که با واریز مبلغ 100 تومان حق تقدم را می‌توانند به سهام تبدیل کنند. پس قیمت حق تقدم هر چقدر با سهام اختلاف داشته باشد، جذابیت حق تقدم را نشان می‌دهد.

معمولا شرکت‌هایی که افزایش سرمایه سنگین زیاد می‌دهند، اختلاف بیشتری نسبت به حق تقدم و سهام است.

محاسبه‌ی حق تقدم فرمول خاصی ندارد و طبق عرضه و تقاضای بازار معامله می‌شود. معمولا اختلاف 200 الی 300 تومانی با قیمت سهام دارد.

 

دو راه کار برای حق تقدم سهام وجود دارد که سهامداران باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند.

اگر قصد دارید حق تقدم خود را به سهام تبدیل کنید، باید به ازای هر برگه سهام 100 تومان به حساب شرکت واریز کنید. در غیر این صورت می‌توانید حق تقدم خود را مثل سهام بفروشید.

 

اگر قصد فروش حق تقدم خود را دارید باید در دو ماه که حق تقدم باز است بفروشیم. اگر حق تقدم خود را نفروشید و مبلغ 100 تومان را نیز واریز نکنید، شرکت به صورت اتوماتیک برای شما می‌فروشد.

سعی کنید حتما تصمیم بگیرید که قصد نگهداری دارید یا قصد فروش، اجازه ندهید شرکت برای شما به فروش برساند.

دوره‌های مرتبط در فرانش

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

 

برای تبدیل حق تقدم به سهام باید مبلغ 100 تومان به ازای هر برگه حق تقدم به حساب شرکت واریز کنید.

در صورتی که شرکت بورسی شما افزایش سرمایه از حق تقدم داشته باشد باید مبلغ 100 تومان به ازای هر برگه سهام واریز کنیم و بعد از 2 تا 6 ماه برگه سهام حق تقدم به سهام اضافه می‌شود.

برای تبدیل حق تقدم به سهم در کارگزاری مفید نیاز به انجام کار خاصی نیست. صرفا کافی است مبلغ مورد نظر افزایش سرمایه را به حساب شرکت واریز کنیم. افزایش سرمایه به صورت اتوماتیک اضافه می‌شود.

برای تبدیل حق تقدم در کارگزاری آگاه، باید مبلغ حق تقدم را به حساب شرکت واریز کنید. افزایش سرمایه به صورت اتوماتیک به پنل شما اضافه خواهد شد.

در واقع شما در هر کارگزاری حق تقدم داشته باشید و مبلغ را پرداخت کنید، برگه سهام به آن کارگزاری اضافه می‌شود و نیاز به کاری نیست.

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

وقتی شرکت شما افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد در سایت کدال اطلاعیه‌ای به نام تبدیل حق تقدم به سهم وجود دارد که باید مطالعه شود.

سهام وقتی افزایش سرمایه از حق تقدم می‌دهد در ابتدا نماد حق تقدم سهام باز می‌شود، سپس اطلاعیه‌ای به نام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام  بر روی سایت کدال قرار می‌گیرد.

برای تبدیل حق تقدم به سهام باید به زمان نوشته شده در اطلاعیه‌ی مهلت استفاده از حق تقدم توجه کنیم. سهامداران بورسی تا تاریخ مقرر شده در اطلاعیه‌ مهلت دارند مبلغ اسمی 100 تومان را به ازای هر برگه سهام به حساب شرکت واریز کنند.

شماره حساب شرکت در آگهی مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام نوشته شده است.

بر روی سایت کدال رفته و در قسمت جستجوی نماد اسم سهام را وارد می‌کنیم.

در قسمت نوع اطلاعیه، اطلاعیه‌ را بر روی مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام قرار می‌دهیم.

در این اطلاعیه مهلت واریز مبلغ اسمی و شماره حساب را درج کرده است.

 

به طور مثال در سهام غمینو، مهلت استفاده از حق تقدم سهام از تاریخ 15 آذر 99 تا 14 بهمن 99 است.

در واقع سهامداران در طی این دو ماه وقت دارن مبلغ اسمی را به شماره حساب درج شده واریز کنند.

پس از چند ماه حق تقدم به سهام تبدیل خواهد شد و به کد بورسی شما اضافه می‌شود.

اگر در این تاریخ مقرر شده واریز نکنید، حق تقدم شما فروخته می‌شود.

پیشنهاد فرانش به شما
کدال چیست؟ + آموزش جامع استفاده از سایت کدال
خواندن مطلب

پیشنهاد فرانش به شما

کدال چیست؟ + آموزش جامع استفاده از سایت کدال

تنها روش تبدیل حق تقدم به سهام واریز مبلغ اسمی حق تقدم به حساب شرکت است، در این صورت پس از گذشت چند ماه حق تقدم به سهام تبدیل می‌شوند.

 

اگر تمایلی به واریز مبلغ اسمی 100 تومان ندارید در دو ماه مقرر شده می‌توانید حق تقدم را بفروشید. شرکت‌های بورسی حق تقدم آنها دو ماه به صورت عادی در بورس معامله می‌شود تا افرادی که تمایل به نگهداری حق تقدم ندارند آنرا بفروشند.

 

افرادی که در مجمع افزایش سرمایه از محل حق تقدم سهامدار هستند، حق تقدم به آنها تعلق می‌گیرد. بازار سرمایه همیشه حضور در مجمع را شرط بر تعلق گردن افزایش سرمایه می‌داند.

در صورتی که در مجمع فوق العاده‌ی شرکت سهامدار باشید حق تقدم به شما تعلق خواهد گرفت.

افرادی که سهامدار شرکت هستند چون قرار است در طرح توسعه‌ی شرکت خود همراه شوند به همین دلیل اولویت با آنهاست.

دلیل دوم، افرادی که سهامدار شرکت هستند با افزایش سرمایه از حق تقدم قیمت سهام آنها کم می‌شود و اگر اولویت با آنها نباشد در واقع متضرر شده‌اند.

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

 

اگر شخصی مبلغ اسمی مشخص شده را به حساب شرکت واریز نکند و در مهلت دو ماهه سهام حق تقدم خود را به فروش نرساند پس از دو ماه حق تقدم به حراج گذاشته می‌شود.

گاهی وقت ها شخص زمان فروش حق تقدم را فراموش می‌کند یا اینکه مبلغ حق تقدم را به حساب شرکت واریز نمی‌کند و مهلت آن تمام می‌شود.

شرکت در یک روز خاص این حق تقدم های استفاده نشده را به حراج می‌گذارد، هزینه‌ی کارمزد معاملات را از آن کم می‌کند و مبلغ حق تقدم را به حساب شما واریز می‌کنند.

قیمت حق تقدم استفاده نشده به صورت حراج است، اما معمولا به قیمت آخرین روز معاملاتی یا نزدیک به این روز معامله می‌شود.

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

اگر از حق تقدم استفاده نکنیم، حق تقدم در حراج به فروش می‌رسد و مبلغ آن به حساب شما واریز می‌شود.

 

دامنه‌ی نوسان حق تقدم در بورس و فرابورس مثبت 10 و منفی 10 است.

در بازار بورس و فرابورس سهام به صورت عادی دامنه‌ی نوسان آنها مثبت 5 و منفی 5 است اما حق تقدم با دامنه‌ی 10 % فعالیت می‌کند.

 

حق تقدم در بازار سرمایه 2 ماه یا همان 60 روز مجاز است و بعد از آن بسته می‌شود. قصد داریم چند ترفند در حق تقدم را به شما آموزش دهیم. معمولا اختلاف بین قیمت سهام و حق تقدم 100 تومان است، در صورتی که اختلاف بین حق تقدم و سهام بسیار بالا رفت و سهام در مدار صعودی قرار گرفت به راحتی می‌توانیم از حق تقدم سهام نوسان بگیریم.

حق تقدم به علت رشد 10 درصدی نوسان خوبی می‌تواند داشته باشد.

از ترفند‌های حق تقدم می‌توان به موضوع واریز حق تقدم و تبدیل به سهام اشاره کرد.

به طور مثال سهامی قیمتش 1000 تومان است و حق تقدم سهام 600 تومان معامله می‌شود. اکنون شما می‌توانید در روز‌های آخر معاملات حق تقدم، حق تقدم را بخرید و مبلغ 100 تومان به حساب شرکت واریز کنید.

در این صورت شما 700 تومان به ازای هر بگه سهام هزینه کردید ولی قیمت سهام 1000 تومان است.

نکته باید به صعودی بودن روند سهام اطمینان داشته باشیم.

 

حق تقدم در بازار بورس باعث می‌شود که شرکت‌های در حال توسعه بتوانند بدون استفاده از تسهیلات هزینه‌ی مورد نیاز خود را به دست بیاورند.

اینکار باعث می‌شود سهامداران بیشتر در کار‌های شرکت اطلاع پیدا کنند و طرح‌های شرکت را مطالعه و با آن آشنا شوند.

همچنین افرادی که در بازار سرمایه کوتاه مدتی هستند و در اصطلاح نوسان گیری می‌کنند می‌توانند از حق تقدم سهام برای نوسان‌گیری استفاده کنند.

 

برای فعالیت حرفه‌ای در بازار سرمایه، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های آموزشی آقای مرتضی علی یاری که از مدرس‌های قدیمی و برجسته فرانش هستند را مشاهده کنید.

دوره‌های مرتبط در فرانش

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها
می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)
می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی
می‌خوام یاد بگیرم

دوره‌های مرتبط در فرانش

آموزش رایگان سرمایه گذاری در بورس

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها

می‌خوام یاد بگیرم

تحلیل تکنیکال حرفه‌ای (فیبوناچی و الیوت)

می‌خوام یاد بگیرم

آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی

می‌خوام یاد بگیرم

 

مسیر یادگیری پیشنهادی فرانش، برای شما

مدیر دیجیتال مارکتینگ

بدون دیدگاه

مطالعه مقاله‌های مشابه

بورس

 حمایت و مقاومت در بورس حمایت و مقاومت، سطوح برگشتی بازار هستند و وقتی قیمت به آن‌ها می‌رسد، به آن واکنش نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، احتمال زیادی وجود دارد که در این سطوح، روند کنونی قیمت متوقف شده یا تغییر کند. علت این رویداد، تغییر در میزان عرضه و تقاضا است. آشنایی و استفاده از حمایت و مقاومت، مهارت پایه و اصولی برای معامله در بازار سرمایه است. معامله با حمایت و مقاومت، به ما کمک می‌کند تا ریسک معاملات خود را کاهش دهیم و نقاط قابل اطمینانی را برای ورود و خروج از بازار، تعیین کنیم. حمایت و مقاومت، روشی ساده برای تحلیل سریع نمودار است. به کمک این سطوح، می‌خواهیم پاسخ سه سوال را که مورد علاقه معامله‌گران است، مشخص کنیم: بازار چه جهتی دارد؟ چه زمانی به بازار وارد شویم؟ نقاط خروج از بازار کجا هستند؟ (همراه سود یا ضرر) سطوح مقاومت و حمایت، می‌توانند به این سه سوال ما پاسخ دهند و این‌گونه می‌توانیم معامله‌ی خوبی را انجام دهیم. گفته می‌شود هر چه قدر تعداد برخورد قیمت به سطوح حمایت و مقاومت بیشتر باشد، آن سطح قدرت بیشتری دارد. اما باید بدانیم که پس از چندین برخورد قیمت به این خطوط، از قدرت آن‌ها کاسته می‌شود و باید منتظر پایان این سطح از حمایت و مقاومت و شروع سطح جدید باشیم. راه‌های متفاوتی برای شناسایی این نقاط وجود دارد و هر معامله‌گری براساس استراتژی معاملاتی خود، از آن‌ها استفاده می‌کند.  حمایت چیست؟ سطح حمایت (Support)، جایی است که وقتی قیمت به آن می‌رسد، بیشتر از آن ریزش نمی‌کند و قیمت افزایش می‌یابد. در سطح حمایت، تعداد خریداران بیشتر است و تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد. در این سطح تقاضا به قدری بالاست که از افت بیشتر قیمت، جلوگیری می‌کند. قیمت زمانی که نزدیک به خط حمایت قرار دارد، همیشه پایین‌تر از قیمت فعلی بازاری آن در حال معامله است. در سطح حمایت، از ریزش بازار جلوگیری می‌شود و قیمت برای خریداران جذاب است. هر چه‌قدر قیمت به سطح حمایت نزدیک‌تر می‌شود، قیمت برای خریداران جذاب‌تر می‌شود؛ زیرا آن‌ها قیمت را برای خرید، ارزان می‌دانند. در سطح حمایت، خریداران به قدری زیاد و قوی هستند، که موجب توقف روند نزولی قیمت می‌شود. زمانی که قیمت به سطح حمایت می‌رسد، یکی از بهترین مناطق برای خرید است. همچنین خرید در این نقطه، ریسک پایینی دارد.   رسم خط حمایت برای این که بتوانیم خط حمایت را رسم کنیم، نقاطی را که قیمت پس از برخورد به آن‌ها رشد کرده، پیدا می‌کنیم. زمانی که نقاط حمایت را به هم وصل می‌کنیم، به وسیله آن‌ها خطی ایجاد می‌شود که به آن خط حمایت می‌گوییم. با این روش، می‌توانیم هرگاه که قیمت به این نقاط رسید، خرید خود را انجام دهیم.    مقاومت چیست؟ زمانی که قیمت به سطح مقاومت (Resistance) می‌رسد، نمی‌تواند بیش از آن رشد کند و قیمت ریزش می‌کند. در نقطه مقاومت، تعداد فروشندگان بیشتر است و عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد. در این نقطه، عرضه به قدری بالاست که از رشد بیشتر قیمت، جلوگیری می‌کند. قیمت زمانی که نزدیک به خط مقاومت قرار دارد، همیشه بالاتر از قیمت فعلی بازاری آن در حال معامله است. در نقطه مقاومت، از رشد بازار جلوگیری می‌شود و فروشندگان بیشتر می‌شوند. هر چه‌قدر قیمت به سطح مقاومت نزدیک‌تر می‌شود، فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش دارند. اگر قیمت به نقطه‌ای برسد که تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران شود، قیمت سهم ریزش می‌کند. زمانی که قیمت به نقطه مقاومت می‌رسد، یکی از بهترین مناطق برای فروش است. رسم خط مقاومت برای این که بتوانیم خط مقاومت را رسم کنیم، نقاطی را که قیمت پس از برخورد به آن‌ها ریزش کرده، پیدا می‌کنیم. زمانی که نقاط مقاومت را به هم وصل می‌کنیم خطی ایجاد می‌شود که به آن خط مقاومت می‌گوییم. با این روش می‌توانیم هرگاه که قیمت به این نقاط رسید، فروش را انجام دهیم.   در دوره آموزش تحلیل تکنیکال به زبان ساده، می‌توانید با حمایت و مقاومت در بازار بورس ایران و بازارهای جهانی، آشنا شوید.   حمایت و مقاومت استاتیک به سطوح حمایت و مقاومتی که در روند رنج و بازارهای خنثی اتفاق می‌افتند و افقی هستند، حمایت و مقاومت استاتیک می‌گوییم. در این سطوح، اگر خط ما کاملا افقی نباشد و حدود 10 درجه شیب داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.   عوامل بنیادی حمایت و مقاومت عوامل بنیادی، یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب ایجاد خطوط حمایت و مقاومت می‌شوند. موسسات و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، هیچ‌گاه سهام را بدون انجام تحقیقات زیاد، خریداری نمی‌کنند (ما هم باید مانند آن‌ها عمل کنیم). آن‌ها یک لیست قیمت برای خرید و فروش در بازار سرمایه دارند. زمانی که قیمت سهم به قیمت خرید موردنظر آن‌ها برسد آن‌ها خرید می‌کنند و زمانی که قیمت سهم به قیمت موردنظر آن‌ها برای فروش برسد، آن را می‌فروشند. به ظاهر این قضیه آسان است؛ اما این‌گونه نیست! حجم معاملاتی که آن‌ها دارند، بسیار بالا است. آن‌ها باید حجمی را برای خرید انتخاب کنند که بسیار بالا نباشد و موجب نوسانات بالا در بازار سرمایه نشود. به همین دلیل، آن‌ها خرید یا فروش خود را طی چند روز یا چند هفته، زمانی که قیمت به سطح موردنظر آن‌ها می‌رسد، انجام می‌دهند. به همین دلیل است که قیمت در بازار سهام، مانند پله‌برقی بالا و پایین می‌رود. روند بازار، در نقطه حمایت تغییر می‌کند، زیرا فشار خرید، قیمت را بالا می‌برد. این فشار خرید، از طریق شرکت‌ها، بانک‌ها یا پول هوشمند انجام می‌شود؛ زیرا آن‌ها سفارشات خود را در حجم بالا انجام می‌دهند. زمانی که خرید آن‌ها تمام شود، دیگر نقطه حمایتی وجود نخواهد داشت. روند بازار، در نقطه مقاومت تغییر می‌کند، زیرا فشار فروش، قیمت را پایین می‌کشد. زمانی که فروش شرکت‌ها، بانک‌ها یا پول هوشمند تمام شود، دیگر نقطه مقاومتی وجود نخواهد داشت. بنابراین، هر چه‌قدر تعداد برخورد قیمت به خط مقاومت بیشتر شود، احتمال کمتری وجود دارد که ادامه پیدا کند؛ زیرا این معامله‌گران بزرگ، سفارشات خود را تکمیل کرده‌اند.   با پول هوشمند آشنایی ندارید؟ مقاله زیر را بخوانید (+ فیلم آموزشی رایگان)   روانشناسی خطوط حمایت و مقاومت ترس و طمع را می‌توانیم دو عامل روانشناسی، در ایجاد خطوط حمایت و مقاومت بدانیم. ممکن است معامله‌گران در بازار سرمایه، بازگشت قیمت در نقطه مشخصی را که منجر به ضرر و کاهش سود آن‌ها شده است،به یاد داشته باشند. به همین دلیل، زمانی که دوباره قیمت به آن نقطه می‌رسد، از ترس ضرر و کاهش سود مجدد، معامله فروش را ثبت می‌کنند. از طرفی، امکان دارد معامله‌گران با استفاده از تحلیل‌های خود خرید کرده باشند. آن‎‌ها که قیمت را رو به رشد می‌بینند، از این که خرید بیشتری انجام نداده‌اند، پشیمان هستند. بنابراین، زمانی که قیمت دوباره به نقطه خرید آن‌ها می‌رسد، آن‌ها خرید می‌کنند و با افزایش تعداد خریداران، قیمت هم افزایش می‌یابد.   2 روش برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت از طریق 2 روش زیر، می‌توانیم به درستی نقاط حمایت و مقاومت را تشخیص دهیم. این‌گونه، معاملات موفق و سودمندی خواهیم داشت. 1. بررسی داده های گذشته قیمت‌ها و الگوهای گذشته، برای شناسایی خطوط حمایت و مقاومت بسیار مفید هستند. مهم است که الگوهای گذشته قیمت را از چند دوره زمانی تا زمان حال بررسی کنیم. این‌گونه، زمانی که این نقاط دوباره ظاهر می‌شوند، می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم. به یاد داشته باشید که همیشه و تنها نمی‌توانیم به داده‌های تاریخی اعتماد کنیم؛ زیرا شرایط در بازارهای مالی، به سرعت تغییر می‌کند. به همین دلیل، بهتر است به آن‌ها به عنوان یک ابزار کمکی نگاه کنیم. داده‌های تاریخی دیگری که به ما در شناسایی سطوح مقاومت و حمایت کمک می‌کنند، سطوح حمایت و مقاومت قبلی هستند. معمولا معامله‌گران، از حمایت‌ها و مقاومت‌های گذشته، به عنوان نشانه‌ای برای ورود به بازار یا خروج از آن استفاده می‌کنند. البته حمایت و مقاومت‌های قبلی، معیارهای قطعی بازار نیستند. نمودار نماد یا ارز مورد نظر را در نرم‌افزار معاملاتی مانند متاتریدر یا مفیدتریدر باز می‌کنیم. نقاطی را که در گذشته قیمت مکررا به آن‌ها واکنش نشان داده و تغییر کرده است، مشخص می‌کنیم. اگر می‌خواهید معاملات کوتاه‌مدت انجام دهید، بهتر است نمودار قیمتی مربوط به 3 تا 6 ماه گذشته را بررسی کنید. اگر می‌خواهید معاملات بلندمدت انجام دهید، بهتر است نمودار قیمتی مربوط به 12 تا 18 ماه گذشته را بررسی کنید.   2. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اندیکاتورهای قابل اعتمادی وجود دارند که به طور گسترده و عموما برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندیکاتورهای زیر، بهترین اندیکاتورهایی هستند که برای شناسایی مناطق عرضه و تقاضا در تایم‌فریم‌های مختلف، استفاده می‌شوند: میانگین متحرک فیبوناچی پیوت پوینت   شکسته شدن خطوط حمایت و مقاومت زمانی که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت خود عبور می‌کند، می‌گوییم این خط شکسته شده است. پس از مدتی که قیمت روند رنج را طی می‌کند، ممکن است شکست رخ دهد و روند صعودی یا نزولی را شروع کند. برخی معامله‌گران ممکن است به محض مشاهده شکست، خرید یا فروش را انجام دهند. اما شکست حمایت و مقاومت، همیشه معتبر نیست و ممکن است فقط جهشی کوتاه داشته باشد و دوباره به سطح حمایت و مقاومت خود باز گردد. در این مواقع، بهتر است منتظر بمانیم و معاملات خود را بالاتر از مقاومت و پایین‌تر از حمایت انجام دهیم؛ زیرا ممکن است شکست قیمت، کاذب باشد. ممکن است بگویید اگر در زیر حمایت بفروشیم، ضرر می‌کنیم و اگر در بالای مقاومت خرید کنیم، سهم را گران‌تر خریده‌ایم. در خرید ضرر نمی‌کنیم؛ زیرا اگر شکست معتبر باشد قیمت باز هم رشد خواهد داشت. اما برای این که در قیمت بهتری خرید کنیم یا با ضرر کمتری بفروشیم، می‌توانیم منتظر پولبک قیمت به سطح حمایت یا مقاومت قبلی بمانیم. تشخیص شکست حمایت و مقاومت برای تشخیص صحیح شکست حمایت و مقاومت، به دو کندل نیاز داریم: کندل شکست کندل تثبیتی به کندلی که از خط حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، کندل شکست می‌گوییم. کندل تثبیت، کندلی است که بعد از کندل شکست می‌آید و کاذب یا معتبر بودن شکست را مشخص می‌کند. کندل شکست و کندل تثبیت، در شکست مقاومت باید هر دو مثبت و در شکست حمایت، هر دو منفی باشند. فراموش نکنید که اگر شکست معتبر حمایت یا مقاومت رخ دهد، حداقل به اندازه فاصله بین خط حمایت و مقاومت، افزایش یا ریزش رخ می‌دهد.   چرا حمایت و مقاومت شکسته می شود؟ معمولا حمایت و مقاومت، به علت رفتار معامله‌گران شکسته می شود. در نقطه مقاومت قبلی، بسیاری از معامله‌گران برای کسب سودهای کم، معاملات خود را بستند و فروش انجام دادند. با این تفکر که در نقطه مقاومت، قیمت ریزش می‌کند. اما این اتفاق، رخ نداد و قیمت افزایش یافت. معامله‌گرانی که فروخته‌اند، از کسب سود بیشتر محروم شده‌اند. حال آن‌ها هم مایل به خرید مجدد هستند. بنابراین، در این نقطه‌ی جدید، تقاضا افزایش یافته و خریداران بیشتر از فروشندگان می‌شوند. در نقطه حمایت، معامله‌گران شروع به خرید می‌کنند. با این تفکر که قیمت پس از برخورد به خط حمایت، افزایش خواهد یافت و آن‌ها سود خواهند کرد. اما این اتفاق رخ نداد و قیمت باز هم ریزش کرد. معامله‌گران که خود را در ضرر می‌بینند، شروع به فروش می‌کنند. این‌گونه تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران شده و عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود. تبدیل سطح حمایت و مقاومت به یکدیگر وقتی حمایت یا مقاومت شکسته می‌شود، قانون تغییر می‌کند. یعنی: زمانی که قیمت خط مقاومت خود را می‌شکند، خط مقاومت تبدیل به خط حمایت می‌شود. زمانی که قیمت خط حمایت خود را می‌شکند، خط حمایت تبدیل به خط مقاومت می‌شود. شکست فیک شکست فیک در حمایت و مقاومت، زمانی رخ می‌دهد که قیمت در این مناطق شکسته می‌شود؛ اما خریدار یا فروشنده واقعی وجود ندارد که موجب شکست حقیقی در حمایت یا مقاومت شود. معمولا سطوح حمایت و مقاومت قوی‌تر، پس از شسکت هم موجب ایجاد سطوح جدید قوی می‌شوند. حجم معاملات، تاثیر زیادی بر معتبر یا کاذب بودن شکست حمایت و مقاومت، ندارد.   در دوره تحلیل تکینکال به زبان ساده، با مثال‌هایی از بازار سرمایه، انواع شکست در سطوح حمایت و مقاومت را یاد بگیرید. شکست معتبر در خط مقاومت شکست معتبر در مقاومت زمانی رخ می‌دهد که: کندل شکست، کاملا بالای خط مقاومت قرار بگیرد. بیشتر از 50% از کندل شکست بالای خط مقاومت قرار بگیرد. بدنه کندل تثبیتی هم کاملا بالای خط مقاومت باشد. بیشتر از 50% از کندل شکست بالای خط مقاومت قرار بگیرد. اگر کندل تثبیتی منفی باشد، باید منتظر کندل تثبیتی بعدی باشیم. اگر کندل سوم…

بورس

قدرت خریدار در تابلوخوانی تابلو خوانی در واقع روشی است که از طریق آن می‌توانیم پول هوشمند از جمله قدرت خریدار به فروشنده را پیدا کنیم. ما از صفحه‌ی بورس برای تماشای اطلاعات قیمتی سهام، به صورت آنلاین استفاده می‌کنیم. این صفحه اطلاعاتی از جمله: قیمت لحظه‌ای سهام پیشنهاد‌ قیمت خرید سهام تعداد معامله حجم معامله تعداد خریدار، تعداد فروشنده و تمامی اطلاعاتی که یک شخص نیاز دارد را نمایش می‌دهد. در این مقاله بیشترین کار ما با بررسی تعداد خریدار و فروشنده است، از این طریق می‌توانیم قدرت خریدار به فروشنده را پیدا کنیم.     تکنیک های تابلو خوانی بازار بورس از مهم‌ترین روش‌ها برای کسب سود تابلو خوانی است. در این مقاله به تکنیک‌های تابلو خوانی خواهیم پرداخت. از مهم ترین تکنیک های تابلو خوانی شناسایی قدرت خریدار به فروشنده و پول هوشمند است که تقریبا هر دو یک مطلب را برای ما می‌رسانند و آن مطلب، ورود پول در سهام است. سهامی که پول مناسب وارد آن شود، قطعا قصد دارد رشد خوبی داشته باشد.   برای یادگیری تکنیک‌های بیشتر تابلو خوانی پیشنهاد می‌کنیم: آموزش جامع تابلوخوانی: انتخاب سهام، نوسان گیری + فیلترهای کاربردی را تماشا کنید   قدرت خریدار به فروشنده سرانه مقدار خرید هر شخص نسبت به فروش را قدرت خریدار به فروشنده می‌گویند. هر سهامی در طول روز تعداد خریدار و فروشنده‌ای دارد که در تابلوی بورس آن را نمایش می‌دهد، این افراد حجم مشخصی از سهام شرکت را معامله کرده‌اند. برای پیدا کردن قدرت خریدار به فروشنده باید سرانه خرید هر شخص را محاسبه کنیم و با سرانه‌ی فروش هر شخص بسنجیم. از این طریق می‌توانیم قدرت خریدار یا همان پول هوشمند را پیدا کنیم.   محاسبه قدرت خریدار و فروشنده برای محاسبه قدرت خریدار به فروشنده باید میانگین خرید هر شخص را به دست بیاوریم. در محاسبه‌ی قدرت خریدار به فروشنده، شخص حقیقی را در نظر می‌گیریم با خرید حقوقی فعلا کاری نداریم.     فرمول محاسبه قدرت خریدار به فروشنده برای به دست آوردن قدرت خریدار به فروشنده باید خرید تقریبی هر شخص را به دست ‌آوریم. با این روش می‌توانیم میانگین قدرت هر شخص را برای خرید یا فروش به دست بیاوریم. قدرت خریدار حقیقی به فروشنده حقیقی در واقع برای به دست آوردن قدرت خریدار، حجم خرید حقیقی را تقسیم بر تعداد خریداران حقیقی می‌کنیم. برای به دست آوردن قدرت فروشنده حجم فروش حقیقی را تقسیم بر تعداد فروشندگان حقیقی می‌کنیم. اکنون مشخص می‌شود که هر خریدار و فروشنده هر کدام تقریبی چقدر قدرت خرید و فروش داشته است. اگر قدرت خریداران سه برابر فروشندگان باشد در آن سهام قدرت خریدار وجود دارد و باید سهام را زیر نظر بگیریم.     نحوه محاسبه قدرت خریدار و فروشنده اگر در سهامی قدرت خریدار 3 برابر فروشنده باشد، قدرت خریدار بالا است. به طور مثال در سهام غپینو تعداد خریدار حقیقی 26 نفر و تعداد فروشندگان حقیقی 337 نفر است. برای به دست آوردن دقیق قدرت خریدار به فروشنده باید طبق روش زیر عمل کنیم: قدرت خریدار بورس برای به دست آوردن قدرت خریدار به فروشنده باید ارزش معاملات را ضربدر درصد خرید حقیقی، تقسیم بر تعداد خرید حقیقی کنیم. قصد داریم قدرت خریدار به فروشنده سهام غپینو را به دست بیاوریم. ارزش معاملات روزانه سهام شرکت را بررسی می‌کنیم. ارزش معاملات امروز سهام شرکت 6 میلیارد 177 میلیون تومان بوده است. اکنون این مبلغ را ضربدر درصد خرید حقیقی می‌کنیم (قصد داریم با این روش میزان درصد خرید حقیقی را به دست بیاوریم).   درصد خرید حقیقی در سهام غپینو 100 درصد است، پس همان مبلغ ارزش معاملات به دست می‌آید، چون حقوقی در سهام غپینو خریدار نبوده است. حالا در مرحله‌ی آخر مبلغ درصد حقیقی را تقسیم بر تعداد خریدار حقیقی می‌کنیم یعنی 6 میلیارد 177 میلیون تومان را تقسیم بر 26 نفر که خریدار سهام هستند می‌کنیم. با این کار متوجه خواهیم شد هر خریدار میانگین چند میلیون تومان خرید داشته است.   سرانه خرید حقیقی اکنون میانگین خرید هر شخص در سهام غپینو 237 میلیون تومان است. خب بسیار ساده است، هیچ شخصی بدون اطلاع 237 میلیون خرید انجام نمی‌دهد، مشخص است میانگین 26 نفری که خرید کرده‌اند به هدف خاصی وارد سهام شرکت شده‌اند. قدرت فروشنده بورس برای به دست آوردن قدرت فروشنده باید ارزش معاملات را ضربدر درصد فروش حقیقی، تقسیم بر تعداد فروشندگان حقیقی کنیم. به طور مثال در سهام غپینو ارزش معاملات 6 میلیارد 177 میلیون تومان است، این مبلغ را باید ضربدر درصد فروش حقیقی کنیم. فروش حقیقی در این سهام 70 درصد بوده است. اگر 6 میلیارد 177 میلیون را ضربدر 70 درصد فروش حقیقی کنیم مبلغ 4 میلیارد 323 میلیون تومان به دست می‌آید. حالا باید مبلغ 4 میلیارد 323 میلیون تومان را تقسیم بر 337 نفر فروشنده سهام کنیم تا میانگین فروش هر نفر را به دست بیاوریم.   در صورتی که هیچ‌گونه آشنایی با علم بورس را ندارید: پیشنهاد می‌کنیم آموزش گام به گام بورس با ویدیوی آموزشی رایگان را مشاهده کنید.   سرانه فروش حقیقی پس از تقسیم کردن می‌بینیم که میانگین فروش هر شخص در این سهام صرفا 12 میلیون است و مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید، البته این مبلغ را باید نسبت به میانگین خریدار سنجید. نسبت قدرت خریدار به فروشنده برای نسبت قدرت خریدار به فروشنده باید سرانه خرید حقیقی و سرانه فروش حقیقی را با یکدیگر بررسی کنیم. به طور مثال در سهام غپینو سرانه خرید هر شخص 237 میلیون سرانه فروش هر شخص 12 میلیون به سادگی متوجه شدیم که قدرت خریدار در سهام غپینو بسیار بالاست، زیرا هر خریدار 18 برابر فروشنده قوی‌تر است. یعنی هر خریدار می‌تواند 18 فروشنده را جوابگو باشد.     قدرت خریدار حقوقی خرید حقوقی در بازار نشان دهنده‌ی رشد سهام نیست. خرید حقوقی در بورس هزار دلیل خواهد داشت. معمولا خیلی از افراد در بازار بورس می‌گویند که حقوق فلان سهام را خریده است. یا مثلا می‌گویند امروز هم حقوقی خرید داشته است پس سهام حتما جذاب است یا قرار است به زودی رشد کند. نکته اصلی اینجاست، آیا حقوقی واقعا به قصد رشد دادن سهام، خرید می‌کند. نقشه خرید حقوقی نقش حقوقی در قدرت خریدار به فروشنده یا در روند آتی سهام اصلا قابل پیش بینی نیست. حقوقی اگر سهام را از صف فروش خرید کند، معمولا قصد دارد بازار را به تعادل برساند. حقوقی اگر در یک روز منفی شدید بازار بالای 60 درصد کل معاملات روزانه سهام شرکت را خرید کرده باشد، قطعا برای کنترل بازار دست به این خرید زده است. حتی ممکن است حقوقی برای گرفتن سیت مدیریتی در شرکت خرید کند. ممکن است حقوقی برای اینکه با شرکت مبادله انجام می‌دهد خرید کند. ممکن است حقوقی برای خالی کردن کدهای حقیقی خرید کند. پس به این نتیجه می‌رسیم خرید حقوقی سیگنال نیست، نکته: اصلا قصد تخریب خرید حقوقی را نداریم، صرفا نباید مخاطب خرید حقوقی را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهد. قطعا در برخی از مواقع حقوقی برای رشد دادن سهام و جمع آوری شناور سهام خرید کند، پس خرید حقوقی بد نیست، صرفا باید کامل بررسی شود.   شناسایی پول هوشمند برای شناسایی پول هوشمند باید در ابتدا سرانه خرید و فروش را حساب کرده باشیم. به طور مثال زمانی که متوجه شدیم در سهام غپینو خریدار 18 برابر فروشنده قوی‌تر است مشخص است پول هوشمند وارد سهام شرکت شده است. نکته مهم، اگر قدرت خریدار 3 برابر فروشنده باشد پول هوشمند محسوب می‌شود. اکنون در سهام غپینو 18 برابر است، پس نتیجه می‌گیریم که قدرت خریدار در این سهام بسیار بالاست و پول هوشمند وارد سهام شرکت شده است.     اندیکاتور قدرت خریدار به فروشنده اندیکاتور قدرت خریدار به فروشنده نسبت مثبت بودن یا منفی بودن کندل را محاسبه می‌کند. به طور مثال در اندیکاتور ADX از خط Di منفی و مثبت استفاده می‌کنیم تا تشخیص دهیم که میزان قدرت کدام بالاست. در واقع اگر Di مثبت بالاتر از Di منفی باشد قدرت خریدار، بیشتر از قدرت فروشنده است.   پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری جامع اندیکاتورها از جمله اندیکاتور قدرت خریدار به فروشنده مقاله اندیکاتور‌ها در بورس را مطالعه کنید.   بهترین فیلترهای بورس فیلتر به تحلیلگر کمک می‌‌کند که سهام‌هایی را که نشان‌های خاصی دارند پیدا کند. بهترین فیلتر در بورس، فیلتری است که بتواند ورود پول‌های کلان به سهام را برای شما نشان دهد. در واقع به شما کمک کند سهامی که پول هوشمند وارد آن شده است را پیدا کنید. فیلتر قدرت خریدار 3 برابر فروشنده فیلتر قدرت خریدار به شما کمک می‌کند تا سهام‌هایی که خریداران سه برابر فروشندگان قوی هستند را پیدا کنید. این فیلتر بر اساس شخص حقیقی تنظیم شده است. ((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)> 3* ((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI) این فیلتر را کافی است در قسمت فیلتر دیدبان سایت بورس قرار دهید، تا تمامی سهام‌هایی که قدرت خریدار بالایی دارند، برای شما لیست شوند. این فیلتر سهام‌هایی که قدرت خریدار آنها 3 برابر فروشنده است را لیست می‌کند. نویسندگان: مرتضی علی یاری و پریناز کپورچیان   پیشنهاد فرانش برای یادگیری و ورود به دنیای بورس دوره‌های آموزشی آقای مرتضی علی یاری که از مدرس‌های قدیمی و برجسته فرانش هستند، پیشنهاد می‌شود. مدرس بورس مرتضی علی یاری، تکنیکالیست و تریدر بازار سرمایه.    

بورس

سهام شناور چیست؟ سهام شناور یا سهام شناور آزاد (Public Float یا Free Float یا Float Stock)، سهامی است که ممکن است در هر لحظه فروخته شود و دائما در حال معامله‌شدن است. به عبارت دیگر، معمولا به افرادی که کمتر از 5 درصد از سهام یک شرکت را دارا باشند، سهامدار شناور و به سهام آن‌ها سهام شناور می‌گوییم. سهامدارانی که سهام شناور را دارند، سهامدار خرد محسوب می‌شوند. هدف این افراد از خرید سهام، مدیریت شرکت و تاثیرگذاری بر تصمیمات مدیریتی آن نیست. سهامدارانی که سهام شناور را خریداری می‌کنند، هدف آن‌ها تاثیرگذاری بر تصمیمات مدیریتی شرکت نیست؛ بلکه هدف آن‌ها کسب سود از سهام خریداری‌شده است. از طرفی، به افرادی که بیش از 5 درصد از سهام شرکت را دارند، سهامدار عمده می‌گوییم. معمولا سهامداران عمده، سهام خود را نمی‌فروشد؛ به این دلیل که مالکیت شرکت را با تعداد سهامی که در دست دارد، در اختیار گرفته‌اند. برای مثال اگر سهامی 100 میلیون برگه سهم داشته باشد: 80 میلیون در اختیار سهامدار عمده و 20 میلیون در دست سهامداران خرد است. به این 20 میلیون سهم، سهام شناور می‌گوییم و 20درصد سهام آن شناور است.   اگر می‌خواهید فعالیت موفقی در بازار بورس داشته باشد، مقاله جامع آموزش بورس را بخوانید. آموزش بورس رایگان از صفر + فیلم آموزشی گام به گام   سهام شناور در بورس چیست؟ منظور از سهام شناور در بورس، درصد سهامی است که در بخش “در یک نگاه” در سایت TSETMC نوشته شده است. تعداد سهام و سهام شناور هر شرکت را می‌توانیم در صفحه نماد همان شرکت در سایت TSETMC، در بخش تعداد سهام مشاهده کنیم. برای مثال، نماد برکت (گروه دارویی برکت) 5 میلیارد و 800 هزار سهم دارد، که 26% آن سهام شناور است. در بورس، حتی افرادی که کمتر از 5 درصد و حدود یک درصد سهام دارند، در بخش سهامداران عمده قرار می‌گیرند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نماد برکت، 4 سهامدار عمده دارد. آن‌ها حدود 70% از سهام آن را در دست دارند. برای مشاهده سهامداران عمده شرکت، به بخش “سهامداران” در سایت TSETMC می‌رویم.   درصد سهامِ سهامداران عمده: حدود 70% درصد سهام شناور: 26% اگر درصد سهام عمده و سهام شناور را با هم جمع کنیم، حدود 96% می‌شود. حتما می‌پرسید پس 4% بقیه کجاست؟ ممکن است به‌روزرسانی این بخش دیرتر انجام شود و تغییرات در میزان سهام عمده و سهام شناور، دیرتر اِعمال شود. علت این اختلاف 4 درصدی، همین است.   چه کسانی می توانند سهام شناور را خریداری کنند؟ همه اشخاص حقیقی و حقوقی، می‌توانند سهام شناور را خریداری کنند. اگر هدف ما از خرید سهام جمع‌آوری آن به هدف رالی جدید باشد، باید بدانید که بازیگران سهام، دست به این کار می‌زنند.   5 کاربرد سهام شناور سهام شناور، به 5 دلیل زیر، برای سرمایه‌گذاران کاربردی است: تعداد سهام شناور، به ما کمک می‌کند تا بفهمیم: چه تعداد از سهام شرکت، برای معامله در بازار بورس، در اختیار عموم قرار دارد. محبوبیت سهم را در بین معامله‌گران بازار سرمایه نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، به ما می‌گوید که مردم، چه میزان مشتاق خریداری آن سهم هستند. می‌تواند در تصمیم‌گیری به ما کمک کند؛ که آیا می‌خواهیم در این شرکت سرمایه‌گذاری کنیم، یا نه. به وسیله آن می‌توانیم میزان نوسان و نقدشوندگی سهم را شناسایی کنیم. خرید بیشتر سهام توسط سرمایه‌گذاران به علت درصد خوب سهام شناور، موجب ورود پول به شرکت می‌شود. افزایش نقدینگی، می‌تواند موجب گسترش و توسع شرکت و در نتیجه، افزایش قیمت سهم در آینده شود. برای مثال زمانی که سهامی شناوری پایینی دارد، مردم علاقه زیادی به خرید آن ندارند؛ زیرا این سهم نقدشوندگی پایینی دارد و مردم می‌ترسند که فروش آن برایشان مشکل باشد. بنابراین، میزان سهام شناور، تصویر واضحی از محبوبیت سهام در بین مردم و میزان نقدشوندگی و نوسان آن را به ما ارائه می‌دهد.   میزان سهام شناور در بورس، معمولا میزان سهام شناور را به دو دسته تقسیم می‌کنیم: سهام شناور پایین سهام شناور بالا هرکدام از این دو مورد، می‌توانند مزایا و معایب خود را داشته باشند. در بازار بورس ایران، شرکت‌ها باید حداقل 5% از سهام خود را به عنوان سهام شناور، وارد بازار کنند. بیایید درمورد آن‌ها صحبت کنیم. سهام شناور پایین شرکت‌هایی با شناوری پایین، نوسان‌های بالایی دارند و خرید و فروش آن‌ها دشوار است؛ زیرا سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به معامله آن‌ها ندارند. به این دلیل که تعداد سهام آن‌ها پایین است، حجم معاملات پایین‌تری هم دارند و در نتیجه، میزان نوسان‌های آن‌ها هم بیشتر می‌شود. بنابراین، در سهام با شناوری پایین، ریسک معامله بالاست. زمانی که اخباری درمورد شرکت یا صنعت مربوط به شرکت منتشر می‌شود، میزان نقدشوندگی و نوسان‌های سهام با شناوری پایین، به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. زمانی که شناوری سهام پایین است، ممکن است سرمایه‌گذاران حتی بدون این که سهم و عوامل بنیادی آن را بررسی کنند، از آن عبور کنند. حتی اگر سهمی از لحاظ بنیادی خوب باشد، زمانی که شرکت شناوری پایینی داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در آن نباشند؛ زیرا می‌ترسند، سرمایه خود را از دست بدهند. باندبازی در سهامی که شناوری پایینی دارد، آسان است و از این طریق، امکان فریب‌دادن سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد. شرکت ممکن است برای افزایش میزان شناوری سهم، سهام جدیدی را منتشر کند؛ بدون این که نیازی به این کار باشد. این کار، منجر به کاهش ارزش سهم می‌شود. شناوری پایین سهم و پایین‌بودن میزان محبوبیت آن، ممکن است فرصت‌های افزایش سرمایه و رشد شرکت را از آن بگیرد. زمانی که میزان عرضه و تقاضا برای این سهم تغییر می‌کنند، ممکن است برای مدت بیشتری صف خرید یا فروش تشکیل شود. وقتی سهامی عرضه اولیه می‌شود، سرمایه‌گذاران به دنبال سهامی با شناوری پایین‌تر هستند؛ زیرا پس از مدتی که خبر پیشرفت و گسترش آن منتشر می‌شود، به دلیل تعداد پایین سهام و عرضه کمتر، سهام صف فروش شده و قیمت آن افزایش می‌یابد.   پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با تابلوخوانی در بورس، مقاله زیر را بخوانید.   سهام شناور بالا سهام با شناوری بالا، نوسان‌های کمتری دارد و میزان نقدشوندگی آن بالاتر است. معامله‌گران معمولا مایل به خرید سهام با شناوری بالا هستند. هر چه قدر تعداد سهام شناور بیشتر باشد، سهام، قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارد. شناوری بالای سهام، معامله‌گران بیشتری را جذب می‌کند و ارزش بازاری سهم را افزایش می‌دهد. درصد بالای سهام شناور، نشان می‌هد که تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران، مایل به خرید سهم و سرمایه‌گذاری در آن هستند. سهام شناور بالاتر، به این معناست که سرمایه‌گذاران فرصت‌های معاملاتی بیشتری برای خرید و فروش در بازار بورس و کسب سود دارند.  تعداد بالای سهام شناور، نشان می‌دهد که سهام بیشتری برای معامله وجود دارد؛ درنتیجه، خرید و فروش آن هم راحت‌تر است و سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به معامله آن دارند. سرمایه‌گذاران حقوقی تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام با شناوری بالا دارند. زمانی که این شرکت‌ها سهام را خریداری می‌کنند، به علت شناوری بالا، قیمت سهم تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد و نوسان‌های بالا و چشم‌گیری پیدا نمی‌کند. به این نکته هم توجه داشته باشید: زمانی که شناوری سهام بسیار بالا باشد، نشانه خوبی نیست! این نشان می‌دهد که سهامداران اصلی شرکت، به سهم اعتماد ندارند یا تعهدی نسبت به کنترل قیمت سهم ندارند. تعداد سهام شناور، می‌تواند ساختار مالکیتی شرکت و میزان کنترل آن‌ها را نشان دهد و یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که می‌تواند بر قیمت سهام تاثیرگذار باشد.   بهترین میزان سهام شناور بهترین مقدار سهام شناور، حداکثر  25% درصد می‌باشد؛ این‌گونه، زمانی که بازار هیجانی است، سهام نوسان‌های کمتری را تجربه می‌کند.   نحوه محاسبه تعداد سهام شناور برای محاسبه سهام شناور یک شرکت، کل تعداد سهام را از تعداد سهامی که در دست سهامداران عمده قرار دارد، کسر می‎‌کنیم. برای مثال اگر شرکتی یک میلیون سهم داشته باشد و 900 هزار سهم آن در دست سهامداران عمده باشد، ما 100 هزار سهم شناور داریم. در بورس، تعداد سهامی را که در بخش سهامداران نوشته شده، از کل تعداد سهام کسر می‌کنیم؛ زیرا همان‌طور که گفتیم، در بورس سهامداران زیر 5 درصد هم در بخش سهامداران قرار می‌گیرند.   نحوه محاسبه درصد سهام شناور درصد سهام هر شرکت را از طریق تقسیم تعداد سهام شناور، به کل تعداد سهام شرکت و ضرب آن در 100، به دست می‌آوریم. در مثال قبلی، از تقسیم 100 هزار به یک میلیون و ضرب آن در 100، درصد سهام شناور شرکت، 10% خواهد بود.   افزایش یا کاهش سهام شناور آزاد شرکت ها میزان سهام شناور زمانی افزایش می‌یابد که: سهامداران عمده شرکت، سهام خود را وارد بازار بورس کنند؛ تا از این طریق، پول نقد وارد شرکت شود. زمانی که شرکت تجزیه سهام (Stock Split) انجام می‌دهد. تجزیه سهام به این معناست که شرکت سهام موجود در شرکت را به تعداد بیشتری از سهام تقسیم می‌کند و از این طریق ارزش اسمی سهم را کاهش می‌دهد. از طرفی، زمانی که سهامداران عمده مقدار بیشتری سهام خریداری کنند و درصد سهام خود را افزایش دهند، میزان شناوری آن کاهش می‌یابد.   اگر می‌خواهید با افزایش سرمایه در بورس و روش‌های آن آشنا شوید، ما به شما مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم: افزایش سرمایه چیست؟ + آموزش روش های آن   شاخص سهام شناور آزاد شاخص سهام شناور، یکی از شاخص هایی است که در بازار بورس وجود دارد. این شاخص، شرکت‌ها را براساس میزان سهام شناوری که دارند، با هم مقایسه می‌کند و برای محاسبات، از تعداد کل سهام شرکت استفاده نمی‌کند. در صفحه اصلی سایت TSETMC، در بخش شاخص‌های منتخب، شاخص آزاد شناور را مشاهده می‌کنیم.   جمع بندی در مقاله سهام شناور آموختیم که: سهام شناور می‌تواند میزان نوسان و نقدشوندگی سهم را نشان دهد. سهامداران معمولا مایل به خرید سهامی با شناوری بالا هستند. شناوری حداکثر 25%، برای سهام بسیار مناسب است. درصد این سهام، ممکن است کاهش یا افزایش یابد.   سخن آخر ما در این مقاله تلاش کردیم همه آن چیزی را که یک سهامدار بورسی باید در مورد سهام شناور بداند، مطرح کنیم. اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید. آقای مرتضی علی‌یاری از مدرس‌های قدیمی و برجسته فرانش، به سوال شما پاسخ می‌دهند.

بورس

اندیکاتور مکدی چیست؟ اندیکاتور مکدی، یکی از اندیکاتورهای نوسانگرنما یا اسیلاتور (Oscillator) است. MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence/ Divergence است و به معنی همگرایی و واگرایی میانگین متحرک می‌باشد. همان‌طور که از نام آن پیداست، مکدی، همگرایی و واگرایی بین دو خط میانگین متحرک را نشان می‌دهد. مقادیر مکدی، به قیمت سهام، ارز یا هر دارایی دیگری وابسته هستند و رابطه بین دو مووینگ اوریج (Moving Average) مربوط به قیمت را نشان می‌دهند. MACD در بالا و پایین خط صفر که به آن خط مرکزی هم می‌گویند، نوسان می‌کند. اندیکاتور مکدی، با شناسایی روند بازار، بهترین نقاط را برای خرید و فروش به ما نشان می‌دهد. MACD این کار را از طریق محاسبه اختلاف ارتفاع بین دو خط مووینگ اوریج، انجام می‌دهد. به این دلیل که دو خط MA داده‌های خود را از اعداد متفاوتی می‌گیرند، بین آن‌ها اختلاف ایجاد می‌شود.   تاریخچه مکدی اندیکاتور مکدی در اواخر دهه 1970 توسط یک مدیر مالی حرفه‌ای به نام جرالد اپل (Gerald Appel) اختراع شد. او بیش از 35 سال در بخش مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت کرد. اپل، علاوه ‌بر موفقیت‌هایی که در حرفه خود کسب کرد، به مطالعه آکادمیک در زمینه خدمات مالی پرداخت. همچنین، در انتشار 15 کتاب و چندین مقاله دانشگاهی همکاری داشت. او به عنوان یک متخصص در زمینه تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. در سال 1986، یک تحلیلگر بازارهای مالی به نام توماس آسپری (Thomas Aspray)، هیستوگرام را به اندیکاتور مکدی اضافه کرد.   9 کاربرد اندیکاتور MACD اندیکاتور مکدی، به 9 دلیل زیر بسیار کاربردی می‌باشد: MACD به طور گسترده توسط معامله‌گران بازارهای مالی، استفاده می‌شود. به این دلیل که این اندیکاتور (نسبت به سایر اسیلاتورها) به سادگی قابل استفاده است و سیگنال‌های مطمئنی را ارائه می‌دهد. مکدی علاوه بر جهت روند، قدرت آن را هم نشان می‌دهد. این که بدانیم روندها و سیگنال‌های آن‌ها چه قدر قوی هستند، برای معاملات سودمند در بازار سرمایه، بسیار مهم است. اندیکاتور مکدی، قدرت روند را با استفاده از طول میله‌های هسیتوگرام، به ما نشان می‌دهد. مک دی، به صورت دقیق آن چه را که هم‌اکنون در بازار رخ می‌دهد، به صورت واقعی نشان می‌دهد. این اندیکاتور، در مقایسه با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، مانند اندیکاتور مووینگ اوریج، سیگنال‌های خود را زودتر ارائه می‌دهد. یکی از دلایل اهمیت و خاص بودن اندیکاتور مکدی، به این دلیل است که روند و حرکت بازار را روی یک اندیکاتور نشان می‌دهد. اندیکاتور مکدی، می‌تواند روی هر تایم فریمی اعمال شود. سیگنال‌هایی که مکدی ایجاد می‌کند، به راحتی قابل شناسایی و تفسیر هستند. این سیگنال‌ها را می‌توانیم در استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت خود استفاده کنیم. از طرفی، اندیکاتور مکدی ابزار بسیار مفیدی است که با استفاده از آن می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که جهت بازار طبق پیش‌بینی‌های ما عمل خواهد کرد. مکدی در شناسایی روند به ما کمک می‌کند؛ خواه این روند صعودی باشد، خواه نزولی. در بازار سرمایه هم هدف ما شناسایی این روندهاست، تا از طریق آن‌ها بتوانیم بهترین زمان ورود و خروج را شناسایی کرده و به سود برسیم یا از ضرر جلوگیری کنیم.   پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه، مقاله زیر را بخوانید (+ فیلم آموزشی رایگان)   دانلود اندیکاتور مکدی ما نیازی به دانلود اندیکاتور مکدی نداریم. در نرم‌افزارهای معاملاتی، مانند متاتریدر و مفید تریدر، این اندیکاتور وجود دارد و بهترین تنظیمات هم برای آن اعمال شده است. حالا که با اندیکاتور مکدی آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم یاد بگیریم این اندیکاتور چه اجزایی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم.   آموزش اندیکاتور مکدی در قسمت آموزش اندیکاتور مکدی، می‌خواهیم شیوه افزودن این اندیکاتور را یاد بگیریم، با اجزای آن آشنا شویم و روش دریافت سیگنال خرید و فروش با MACD را بیاموزیم. بیایید شروع کنیم. آموزش مکدی MACD در آموزش اندیکاتور مکدی قصد داریم تمامی نکاتی که یک تحلیلگر برای کار با این اندیکاتور نیاز دارد را توضیح دهیم. مکدی یکی از محبوب ترین اندیکاتور های اسویلاتور است که برای ورود و خروج در بازار های مالی استفاده می‌شود. این اندیکاتور می‌تواند نزولی یا صعودی بودن بازار را به ما نشان دهد. افزودن اندیکاتور مکدی برای افزودن اندیکاتور مکدی، مسیر زیر را طی می‌کنیم: درج (Insert) اندیکاتورها (Indicators) نوسانگرنماها (Ocsillators) MACD   اجزای اندیکاتور مکدی به طور کلی، می‌توانیم اجزای اندیکاتور مکدی را به 5 قسمت تقسیم کنیم: EMA سریع (Fast EMA) EMA کند (Slow EMA) خط مکدی خط سیگنال هیستوگرام مووینگ اوریج EMA سریع، که معمولا روی 12 دوره تنظیم می‌شود، سریع‌تر بوده و مسئول بیشتر حرکات مکدی است و به تغییرات قیمت، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. مووینگ اوریج EMA کند، آرام‌تر عمل کرده و کمتر تحت تاثیر تغییرات قیمتی قرار می‌گیرد. EMA مخفف Exponential Moving Average است و به معنی میانگین متحرک نمایی می‌باشد. هر چه قدر تفاوت بین دو عدد EMA کند و سریع بیشتر باشد، میله‌های هیستوگرام مکدی، بلندتر خواهند بود. از آن‌جایی که خط مکدی، خط سیگنال و هیستوگرام در دو اندیکاتور مکدی کلاسیک و جدید متفاوت هستند، آن‌ها را در همان قسمت توضیح می‌دهیم.   مکدی کلاسیک چیست؟ اندیکاتور مکدی کلاسیک 3 خط دارد: خط مکدی خط سیگنال هیستوگرام خط مکدی خط مکدی (MACD Line) تفاوت بین دو مووینگ اوریج کند و سریع را نشان می‌دهد. خط سیگنال خط سیگنال (Signal Line) از اختلاف ارتفاعی که بین دو خط مووینگ اوریج وجود دارد، میانگین می‌گیرد. این خط تغییرات قیمت در روند را نشان می‌دهد و سیگنال خرید و فروش را از آن می‌گیریم. بنابراین، خط سیگنال در شناسایی محل تغییر روند، به ما کمک می‌کند. خط سیگنال را روی 9 دوره قرار می‌دهیم تا بتوانیم تغییرات روند را با آن شناسایی کنیم. خط هیستوگرام هیستوگرام مکدی (MACD Histogram)، اختلاف بین خط MACD و خط سیگنال را نشان می‌دهد.   مکدی جدید چیست؟ در اندیکاتور مکدی جدید، خط مکدی حذف شده و هیستوگرام، به جای آن عمل می‌کند. به عبارت دیگر، در مکدی جدید، خط مکدی به خط هیستوگرام تبدیل شده است.   تنظیمات اندیکاتور مکدی برای تنظیمات مکدی، از 3 عدد استفاده می‌کنیم: مووینگ اوریج سریع: 12 دوره قبلی را نشان می‌دهد. مووینگ اوریج کند: 26 دوره قبلی را نشان می‌دهد. SMA مکدی: از 9 دوره قبلی خود میانگین می‌گیرد. بهترین تنظیمات اندیکاتور مکدی بهترین تنظیمات MACD، همان تنظیمات پیش‌فرض، یعنی اعداد 9 ،26 ،12 هستند. این اعداد بهتر است به صورت پیش‌فرض باقی بمانند. اما ممکن است ما بر اساس روش و اهداف معاملاتی خود، آن‌ها را تغییر دهیم. زمانی که تحلیلگران تکنیکال به دنبال افزایش حساسیت مکدی هستند، ممکن است آن را از (12،26،9) به (5،35،5) تغییر دهند. این اعداد، برای نمودارهایی با تایم فریم هفتگی مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر، تحلیلگرانی که به دنبال کاهش حساسیت مکدی هستند، اعداد بزرگ‌تری را برای EMA در نظر می‌گیرند. مکدی با حساسیت کمتر، باز هم بالا و پایین خط مرکزی نوسان می‌کند؛ اما ممکن است دره و قله کمتری تشکیل شود (خطوط هیستوگرام از خط مرکزی عبور نکنند) و خط سیگنال هم کمتر از هیستوگرام عبور کند.   فرمول مکدی برای بخش‌های مختلف مکدی، از فرمول های زیر استفاده می‌کنیم:  EMA کند – EMA سریع =خط مکدی MACD SMA =خط سیگنال خط سیگنال – خط مکدی =هیستوگرام مکدی ما نیازی به حفظ‌کردن این فرمول‌ها نداریم. این کار در نرم‌افزارهای معاملاتی، به صورت خودکار، انجام می‌شود.   اگر می‌خواهید با اندیکاتور ایچیموکو آشنا شوید، مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم: آموزش رایگان اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده (از مبتدی تا پیشرفته)   روندها در اندیکاتور مکدی روندها را در اندیکاتور مکدی، به دو فاز مثبت و منفی تقسیم می‌کنیم و برای شناسایی آن‌ها از روش زیر استفاده می‌کنیم: فاز مثبت مکدی، نشان می‌دهد که خط EMA سریع، بالای خط EMA کند قرار دارد. در فاز مثبت، خطوط هیستوگرام بالای خط صفر قرار می‌گیرند و روند صعودی است. فاز منفی مکدی، نشان می‌دهد که خط EMA سریع، پایین خط EMA کند قرار دارد. در فاز منفی، خطوط هیستوگرام زیر خط صفر قرار می‌گیرند و روند نزولی است. این حرکت خطوط مکدی، ممکن است چند روز تا چندین ماه طول بکشد. مدت زمان یک روند، بستگی به قدرت آن در بازار دارد. هر چه خطوط مکدی ارتفاع بیشتری داشته باشند، روند قدرت بیشتری دارد. در تصویر زیر، فاز مثبت و منفی را در اندیکاتور مکدی برای جفت ارز EUR/USD مشخص کرده‌ایم.   شما می‌توانید با اندیکاتور مکدی و روندهای آن، در دوره تحلیل تکنیکال پیشرفته آشنا شوید.   شناسایی تغییر روند در اندیکاتور مکدی برای این که یک روند صعودی یا نزولی را در مک دی شناسایی کنیم، به 2 نشانه نیاز داریم: کوچک‌شدن ارتفاع میله‌های مکدی خروج خط سیگنال از هیستوگرام مکدی برای این که نقاط بهتری را به کمک مکدی پیدا کنیم، می‌توانیم تایم فریم را کاهش دهیم. برای مثال تایم فریم را از روزانه به 15 دقیقه کاهش دهیم. وقتی روند جدیدی شروع می‌شود، EMA سریع زودتر واکنش نشان می‌دهد و خط EMA کند را قطع می‌کند.   شما می‌توانید در مقاله زیر، بهترین الگوهای تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید. الگوهای مقدماتی تا پیشرفته در تحلیل تکنیکال   سیگنال خرید و فروش در مکدی سیگنال خرید و فروش را می‌توانیم زمانی که خط سیگنال از هیستوگرام مکدی (در مکدی جدید) خارج شد، دریافت کنیم. زمانی که خط سیگنال از خط مکدی خارج می‌شود، نشان می‌دهد که بازار مانند روزهای قبل عمل نمی‌کند. یعنی: در فاز منفی، ریزش بازار مانند روزهای گذشته نیست. برای مثال ریزش از 4% در روزهای قبل، به 2% کاهش یافته است. این تغییر در خط سیگنال، می‌تواند سیگنال خرید باشد. در فاز مثبت، صعود بازار مانند روزهای گذشته نیست. برای مثال صعود از 4% در روزهای قبل، به 2% کاهش یافته است. این تغییر در خط سیگنال، می‌تواند سیگنال فروش باشد. در تصویر زیر، اندیکاتور مکدی روی جفت ارز EUR/USD قرار گرفته است. در این تصویر، فلش‌های قرمز سیگنال فروش و فلش‌ها‌ی سبز سیگنال خرید هستند.   واگرایی مکدی چیست؟ زمانی که هیستوگرام مکدی خلاف روند نمودار حرکت کند، به آن واگرایی می‌گوییم. واگرایی، به ما می‌گوید که به احتمال زیاد روند کنونی تغییر می‌کند. یعنی ممکن است روند نزولی به صعودی تغییر کند یا روند صعودی به نزولی تغییر جهت دهد. اندیکاتور مکدی، یکی از بهترین اندیکاتورهایی است که واگرایی را نشان می‌دهد. زمانی که در روند صعودی واگرایی را مشاهده می‌کنیم، به آن واگرایی منفی می‌گوییم؛ زیرا پس از آن روند بازار نزولی خواهد شد. زمانی که در روند نزولی واگرایی را مشاهده می‌کنیم، به آن واگرایی مثبت می‌گوییم؛ زیرا پس از آن روند بازار صعودی خواهد شد. زمانی که در هیستوگرام مکدی واگرایی مشاهده می‌کنیم، زمان مناسبی برای معامله در بازار نیست. باید منتظر بمانیم که این واگرایی به پایان برسد. در واگرایی: در روند صعودی باید دو قله و یک دره وجود داشته باشد. در روند نزولی باید دو دره و یک قله وجود داشته باشد.   جمع بندی اندیکاتور مکدی، ابزاری بسیار کاربردی است. اما به یاد داشته باشید که این ابزار را باید در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم، تا بتوانیم بهترین استفاده را از آن داشته باشیم. مکدی، یک ابزار کاربردی و رایج برای شناسایی روند کوتاه مدت قیمت است. با این حال، زمانی که بازار سرمایه ناپایدار است، بهتر است از مکدی استفاده نکنیم.   سخن آخر پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری اندیکاتور مکدی، دوره تحلیل تکنیکال پیشرفته: اندیکاتورها را مشاهده کنید. این دوره توسط آقای مرتضی علی‌یاری از مدرس‌های قدیمی و برجسته فرانش تدریس می‌شود. در این دوره، شما می‌توانید مکدی را با مثال‌های واقعی، از بازارهای مالی ایران و دنیا، یاد بگیرید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به شرکت دانش بنیان پردیس ونداد پارس است.

سهام حق تقدم چیست
سهام حق تقدم چیست
0

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *